روزنامه صبا شماره 1410
روزنامه صبا شماره 1410
روزنامه صبا شماره 1410
چهارشنبه 13اردیبهشت 1402شماره 1410
چهار شنبه| 13اردیبهشت 3 |1402می 12 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1410صفحه| 5000ناموت|
رضا طوفان:
محمدمهدی اسماعیلی:
دولت انچه در توان دارد
به صحنه می اورد
گفت و گوی صبا با کارگردان
و تهیه کننده فیلم کوتاه صیاد
فیلم بسازید! حتی با موبایل...
سینما قبال در و پیکر داشت
امیرحسین صدیق:
در مدیریت ها بازنگری شود
برزو امیری اهنگساز و نوازنده:
نسل جدید با موسیقی محلی
بیگانه است
گزارش نشست مشترک سازمان سینمایی و بنیاد فرهنگی روایت فتح
محمد خزاعی :اب کسـی تعـارف ندا ریم صفحه 1
2
چهارشنبه 13اردیبهشت 1402شماره 1410
خرب سیمنا و تلویزیون
قایق کاغذی سفید به هنر و تجربه می رود
فیلم «قایق کاغذی سفید» در مراحل پایانی فنی قرار دارد و به زودی اماده نمایش می شود .فیلم «قایق
کاغذی سفید» به نویسندگی و کارگردانی فاطیما اباحمزه و تهیه کنندگی شیما جبرائیلی پور در حال حاضر
با اتمام مرحله تدوین به تازگی وارد مرحله صداگذاری شده است .فیلمبرداری این فیلم اواخر سال گذشته
در تهران به پایان رسید .ساخته جدید فاطیما اباحمزه که مضمونی اجتماعی دارد و روایتگر زندگی سه زن از
سه نسل است که در یک شب با دردی مشترک به هم می رسند قرار است در سینماهای «هنر و تجربه» اکران
شود .نگار عابدی ،مهدی زمین پرداز ،صحرا اسداللهی ،سهند جاهدی ،نازنین کیوانی ،علیرضا مهران ،صدف
محسنی ،شیرین اقاکاشی و ...بازیگرانی هستند که در این پروژه به ایفای نقش پرداخته اند/.مهر
پرونده بایگان و معتمداریا تشکیل شد
پس از پانته ا بهرام و کتایون ریاحی ،این بار مرکز اطالع رسانی پلیس تهران از تشکیل پرونده برای دو
بازیگر زن دیگر یعنی افسانه بایگان و فاطمه معتمداریا به دلیل رعایت نکردن حجاب خبر داد .درپی حضور
بدون حجاب افسانه بایگان و فاطمه معتمداریا در مراسم بزرگداشت اتیال پسیانی ،مرکز اطالع رسانی پلیس
تهران اعالم کرده« :اقدام کشف حجاب افسانه بایگان و فاطمه معتمد اریا در مراسم نکوداشت اتیال پسیانی،
در شرایطی صورت گرفت که سایر بانوان با حفظ حجاب و رعایت شئونات اسالمی در این مراسم حضور
داشته اند .لذا با توجه به جرم مشهود این دو و اقدام غیرقانونی انان ،پرونده مقدماتی در خصوص اقدام ایشان
در پلیس امنیت عمومی تشکیل و در مجتمع قضایی ارشاد در حال رسیدگی است/».ایسنا
سینما قبال در و پیکر داشت
«ما تمام شدیم؛ قبول .ولی بپذیرید که سینمای امروز هم دیگر
خیلی بی در و پیکر شده است« ».رضا طوفان» بدمن معروف
سینما در دهه های ۶۰و ۷۰خورشیدی همین چند روز
قبل ۷۴ساله شد و در شرایطی که بیماری مشکالتی را
برایش به وجود اورده ولی باز هم سینما برایش دغدغه
است؛ دغدغه ای که حســرت هم با خودش دارد .او
می گوید :حق یک بازیگر حرفــه ای که عمرش
را صرف بازیگری کرده ،این نیست که نگران
باشد و ببیند اینده اش چه می شود.
رضا صفایی پور بازیگر فیلم های «کانی
مانگا»« ،شــکار خامــوش»« ،میرزا
کوچک خان» و «چشــم عقاب» که
در دوران اوج فعالیتــش به طوفان
شهرت پیدا کرده بود ،مدتی است
به پارکینسون مبتال شده و حرکت
و تکلم کمی برایش سخت شده اما
خوب مدارا می کند ،هر چند می گوید
«خوردن روزی ۱۵قرص خیلی سخت است مخصوصا که هر کدام
عوارضی هم دارند ».اخرین فیلم او «گیجگاه» عادل تبریزی بود که
در ان حضور داشت و هنوز به اکران عمومی درنیامده ولی خودش
عبور «جان ویک» از مرز ۴۰۰میلیون دالر
مخاطبان جهانی «جان ویک -بخش »۴برای تماشای فیلم چهارم
این مجموعه تاکنون بیش از ۴۰۰میلیون دالر بلیت خریده اند.
این فیلم با بازی کیانو ریــوز و به کارگردانی چاد استاهلســکی
که از اواســط فروردین راهی ســینماها شــد کارش را با افتتاحیه
۱۳۷.۵میلیون دالری در سطح جهان شــروع کرد که باالتر از دیگر
قسمت های این مجموعه بود و تا نیمه اوریل هم به پرفروش ترین فیلم
این مجموعه بدل شد و اکنون فروش جهانی ۴۰۰میلیون دالری را
هم پشت سر گذاشته است .تا به اینجای کار اکران این فیلم با فروش
بین المللی ۲۲۶میلیون دالری و فروش جهانی ۴۰۲میلیون دالری
جلو رفته است که ۲۲درصد بیشتر از فیلم «جان ویک -۳پارابلوم»
است .هفته پیش امار فروش این فیلم از نمایش در ۸۶بازار خارجی
برابر ۱۰.۱میلیون دالر بود« .جان ویک-بخش »۴تاکنون در ۷۱بازار
جهانی نمایش داده شده و بیشترین نقاط و بیشترین روزهای اکران را
در مقایسه با فیلم های قبلی داشته است/.مهر
انجمن نویسندگان امریکا اعتصاب کرد
از انجا که انجمن نویسندگان امریکا با اتحادیه تولیدکنندگان
برنامه های تلویزیونی به نتیجه نرسیدند ،اعتصاب نویسندگان از
صبح روز سه شنبه به وقت محلی اغاز شد.
انجمن نویسندگان امریکا با انتشار بیانیه ای خطاب به اعضایش
گفت :گرچه ما با هدف دستیابی به یک توافق منصفانه وارد مذاکره
شدیم و گرچه رای اعتصاب از سوی شما به ما اهرمی داد تا به برخی
دستاوردها برسیم اما پاسخ استودیوها به پیشنهادهای ما ناکافی
بود .اعضای رهبری این انجمن در ادامه افزود اکنون باید حداکثر
فشار برای دســتیابی به یک قرارداد عادالنه از طریق خودداری از
کار را اعمال کنیم.
پیشنهاد ۲طرف با هم فاصله زیادی داشت و در حالی که انجمن
نویسندگان به دنبال حدود ۴۲۹میلیون دالر افزایش حقوق در
طول یک سال بود ،پیشنهاد اتحادیه تولیدکنندگان افزایشی حدود
۸۶میلیون دالر در سال بود/.مهر
اخرین فیلمی را که بازی جدی داشــته« ،پرچم های قلعه کاوه»
می داند که مربوط به ۱۶سال قبل است و بعد از ان دیگر خبر خاصی
از حضورش جلوی دوربین نبوده؛ «پیشنهاد بازی که دیگر نیست.
کال از بچه های قدیمی سینما و هم نســان من خیلی در سینما
و تلویزیون نیستند؛ بازیگران ســریال ها را نگاه کنید! بیشتر صفر
کیلومتر هستند .البته نمی گویم بازیگرهای جدید نباید بیایند ولی
قبال کســت چیدن جور دیگری بود .االن فامیل بازی زیاد شده در
صورتی که سینما قبال در و پیکر داشت».
او می گوید توان جسمی الزم را برای ســینما رفتن ندارد ولی
«برادران لیال» را که نسخه قاچاق ان پخش شده ،دیده است« .فیلم
خیلی خوبی بود ،البته بداموزی هم داشــت .سعید پورصمیمی
خیلی خوب بود ،جزو اساتیدی است که تکرار نمی شود و انگار بعد
از ۶۰سال تازه امده .صفایی پور ادامه می دهد« :من و خیلی دیگر از
همکارانم دوست داشتیم از توانایی های ما استفاده می شد .انتونی
هاپکینز را ببینید .برای بازی در نقشــی منفی در فیلم «سکوت
بره ها» اســکار گرفت ولی اینجا اصال به نقش منفــی بهایی داده
نمی شد .سختی ماجرا اینجاست که من به عنوان یک بازیگر با بیش
ن شده ای ندارم و بدون هیچ درامدی،
از ۵۰سال سابقه ایند ه تضمی
صرفا با حقوق بازنشستگی باید نگران اینده باشم و این شرایط برای
بسیاری از سینماگران قدیمی وجود دارد/».ایسنا
پایان ماموریت غیر ممکن پس از سه سال
کریستوفر مک کواری کارگردان فیلم تولید «ماموریت غیرممکن:
روز شمار مرگ -قسمت اول» با انتشار خبری در اینستاگرام اعالم کرد
تولید این فیلم سرانجام به پایان رسیده و اماده اکران است.
مک کواری نوشت :تقدیم به بهترین گروهی که تا به حال بوده و
خواهد بود .افرادی که ان جا نبودند هرگز متوجه نمی شوند و انها که
حضور داشــتند هرگز فراموش نمی کنند .با صمیمانه ترین تشکرها
نه تنها از شما ،بلکه همچنین از خانواده ها و عزیزانتان.
در اثر تاخیرهای مداوم در تولید این فیلم بودجه ان تا ۲۹۰میلیون
دالر باال رفت؛ در حالی که فیلم قبلی یعنی «فال اوت» در سال ۲۰۱۸
با بودجه ۱۹۰میلیون دالری ساخته شــد .فیلمبرداری «روزشمار
مرگ» از فوریه ۲۰۲۰در ایتالیا اغاز شد اما با توجه به شیوع کرونا ۷بار
تولید ان متوقف شد و هر بار مکان ان تغییر کرد.
گفته می شود قسمت هفتم در ۱۸۵دقیقه یعنی کمی بیش از ۳
ساعت تدوین شده است/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
بیرو برای رقابت عازم فرانسه شد
فیلم سینمایی «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی راهی جشنواره ای در کشور فرانسه
شد .فیلم ســینمایی «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی و تهیه کنندگی مجید برزگر
محصول بنیاد سینمایی فارابی که پخش بین الملل ان را مرکز بین الملل سوره برعهده دارد ،در هفتمین
دوره جشنواره Beausoleil Côte d’Azur International FICTSکه ۱۲تا ۱۴اردیبهشت
سال جاری در شهر نیس فرانسه برگزار می شود به رقابت با فیلم های ورزشی می پردازد .فیلم سینمایی
«بیرو» بر اساس زندگی علیرضا بیرانوند ،بازیکن فوتبال ساخته شده و اولین بار در ۱۱بهمن ۱۴۰۰در
چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد/.ایرنا
چهارشنبه 13اردیبهشت 1402شماره 1410
3
زاپاتا در جمهوری چک
ساخته دانش اقباشاوی و به تهیه کنندگی ایرج تقی پور برای نمایش
فیلم سینمایی «زاپاتا» تازه ترین
در پنجا ه و هفتمین جشنوار ه فیلم کارلووی واری انتخاب شد« .زاپاتا» در اولین حضور بین المللی اش در
بخش «تولدی دیگر؛ سینمای ایران اینجا و اکنون» جشنوار ه فیلم کارلووی واری نمایش داده می شود.
این بخش از جشنوار ه مختص فیلم های مستقل ،شاعران ه و پیشرو سینمای ایران است« .زاپاتا» درامی
اجتماعی است که به شیو ه ماکیومنتری (مستند واقع نما) و به سبک اثار راجر کورمن ساخته شده و قصه
ان دربار ه پسر و دختر جوانی است که در دوران همه گیری کرونا به دلیل بی پولی تصمیم می گیرند از
ی و فیلم شان باز می شود/.صباخبر
زندگی شان فیلم بسازند اما خیلی زود پای گنگسترها به زندگ
امیرحسین صدیق:
امیرحسین صدیق بازیگر سینما و تلویزیون درباره فعالیت های
تازه اش و این که این روزها هنرمندان پرکاری چون او کمتر به ایفای
نقش می پردازند ،عنوان کرد :کاری در دســت ندارم و سال گذشته
هم کار نکردم .پیشنهادات بسیاری داشتم اما در
سطح نازلی بوده اند ...علتش هم این است که
در رده تهیه کنندگی و کارگردانی افرادی
امده اند که کارنامه قابــل قبولی ندارند.
البته نمی گویم همه ،اما حدود ٪۵۰
بدین صورت هستند ...از سوی دیگر
تلویزیون در فضایی که مخارج سنگین
شده ،چندین سال اســت عهد کرده
دستمزدها را کاهش دهد! من اگر هر
کار دیگری داشتم االن که ۳۰سال است در
یک حرفه هستم ،بازنشسته شده بودم
و برای همین هم دیگر به خاطر
خیلی چیزها حاضر نیستم از
خانه بیرون بروم ،بماند که
نگاه های محدود شده هم
وجود دارد...
او ضمن بیــان اینکه
هنرمندان دوســت دارند
کار کنند و سر کار باشند،
اذعان داشت :شما تولیدات
ماه رمضان و عید ســازمان
صداوســیما را نگاه کنید،
متوجه می شــوید کــه چرا
در مدیریت ها بازنگری شود
دیگران ناراحت اند .این موضوع را گردن هنرمندان نیندازید و نگویید
که انها نمی خواهند کار کنند .ایا کاری داریم که با کیفیت تولید شود
و هنرمندان نخواهند کار کنند؟ همین اصل همه چیز است و بهتر
است سوال را پاک نکنیم و دنبال طرح سوال دیگری باشیم ،پاسخ به
پرسش اول ،جوابگوی همه سوال های شما خواهد بود!
این بازیگر تصریح کرد :معضالتــی که این روزها می بینم،
در گذشته هم به صورت جدی مطرح شده است .من هم بارها
به این معضالت اشاره کرده ام اما هرسال دریغ از پارسال . ...در
دورانی که کشورهای اطراف ما مثل ترکیه و هند حتی جریان
سریال سازی نداشتند ،در کشورمان سریال ساخته می شد و
خیابان ها برای تماشای سریال های محبوب مثل سریال «امام
علی(ع)» خلوت می شد ...مردم هم واقعا تولیدات تلویزیون را
می دیدند .اما متاسفانه رسانه ای که مردم ان را دوست
داشتند و عالقه مند و همراه ان بودند به سمتی رفت
که در ان تولیدات انبوه بدون کیفیت جایگزین
تولیدات با کیفیت شدند.
او ادامــه داد :متاســفانه دیدیم کم کم
این گونه شــد که مردم کشورمان
اثار هندی ،کــره جتوبی،
امریکای جنوبی و ترکی را
بیشتر از کارهای خودمان
نگاه می کنند .باید از خود
بپرســیم چرا ایــن اتفاق
افتاد؟ چرا کیفیت افت کرد
و به این روز افتادیم؟ به نظرم
می بایست در مدیریت ها بازنگری
شود و تخصص بر هر چیز دیگر اولویت داشته باشد .در کشورمان اگر
هرکسی در هر زمینه ای مشغول است ،تخصصش حرف اول را بزند،
می توانیم چشم انداز روشن و امیدواری داشته باشیم.
صدیق افزود :ایمان دارم که ایران و مردم کشــورم در زمینه های
هنری خیلی جلو هســتند .به هر حال مردم اعتمادی که دهه ۷۰و
اوایل دهه ۸۰به رسانه داشتند ،اکنون ندارند و دیگر به راحتی ارتباط
برقرار نمی کنند .طبیعتا وقتی از اینجا رانده شــوند ممکن است به
شــبکه های دیگری پناه ببرند که با هر قصــد و منظوری تولیدات
باکیفیت تری دارد.
این بازیگر گفت :نمی دانم چرا تصمیم گیران به این قضیه درست
فکر نمی کنند ...من به عنوان جزئی کوچک از یک خانواده بزرگ چه
می توانم بگویم؟ همه می دانیم و فقط می خواهیم ســکوت کنیم و
به سرانجام برسیم .می دانم هنرمندان دل شان می جوشد که برای
مردم شان کار کنند اما تصمیم گیرنده ،هنرمندان نیستند و این جای
افسوس دارد ،چرا که می دانم همه شــبکه های جهانی می کوشند
مخاطب خود را حفظ کنند ولی چرا ما ســعی می کنیم او را با لگد
برانیم؟! این برایم جای سوال است!
صدیق در پایان به «ســطح نازل برخی پیشنهادات» هم اشاره و
تصریح کرد :نه اینکه دوست نداشته باشم کار کنم ،برخی کارها در
شان منی که در کارهایی بودم که از سطح کیفی حداقلی برخوردار
بودند ،نیست و اگر هم فقط به خاطر اینکه درامد ماهیانه داشته باشم
زیر ان استاندارد بیایم ،برایم خوشایند نیست .اکنون شیوه زندگی ام
را به گونه ای تنظیم کردم که تا جایی که می توانم این کار را نکنم و
امیدوارم مابقی زندگی همین شیوه را ادامه دهم .استادی می گفت
طرف زیپ دهانش را بسته و زیپ جیبش را باز کرده است و این مثال
خوبی ست تا همه حرف حق را بزنیم!/صباخبر صفحه 3
4
چهارشنبه 13اردیبهشت 1402شماره 1410
پرونده
گزارش نشست مشترک سازمان سینمایی و بنیاد فرهنگی روایت فتح
نشست هم اندیشی و هم افزایی مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح با
مدیران ارشد سازمان سینمایی در مجموعه بنیاد فرهنگی روایت فتح
برگزار شد.
در ابتدای این مراسم ،معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی با تقدیر
و تشکر از حمایت های بنیاد روایت فتح در چالش ها و بحران های امروز
سینما گفت :بنیاد روایت فتح در دورانی که بنده در سازمان سینمایی
قرار گرفتم همواره حامی و همراه مــا مخصوصاً در چالش های مکرر و
فشارهای متعدد اتفاقات سال گذشته بوده است .صادقانه عرض می کنم
که روایت فتح جزو محدود مجموعه هایی بود که در بحران از ما حمایت
کرد و در کنارمان قرار داشت .در حالی که بسیاری از بحران ها و چالش
های یکساله اخیر ارتباط مستقیمی با سازمان سینمایی نداشته و کل
جریان فرهنگی انقالب را هدف گرفته بود.
محمد خزاعی با اشاره به جلسه مشترک با مجموعه های فرهنگی و
سینمایی افزود :این جلسات با نهادها و دستگاه های مختلف به منظور
نزدیکی مدیران به یکدیگر و هم افزایی بیش از گذشته و در جهت تقویت
ظرفیت های اشتغال و همکاری پیش بینی شده است .خزاعی با بیان
اینکه رشد تولیدات سینمایی همسو با جریان دفاع مقدس ،مقاومت و
انقالب در این دوره جدی تر شده است تاکید کرد :این امر مربوط به فرد
و شخص خاصی نمی شود و محصول کار گروه و تیمی است.
وی ادامه داد :تشویق و ترغیب موسسات و مجموعه های فرهنگی و
سینمایی به منظور افزایش ضریب تولید در راستای توسعه اشتغال و
معیشت ،پیگیری برای تسهیل و کاهش مشکالت پروژه های سینمایی
با موضوعات جنگی و دفاع مقدس ،تبادل نظر برای بهره برداری اسان
تر از امکانات شهرک دفاع مقدس ،برنام هریزی و هم اندیشی به منظور
تقویت جریان اکران فیلم های انقالبی و دفاع مقدس ،همچنین ،گسترش
پاتوق ها و فضاهای گفتگو از جمله محورهای مطرح شده در این نشست
محمـدخزاعـی :بـا کسـ
مشترک بود .به گفته وی سازمان سینمایی به دلیل تراکم و گستردگی
امور شاید بعضا نتواند با همه طیف ها ،همکاران و سینماگران نشست
داشته باشد اما روند را به گونه ای تعریف کرده ایم که به طور هفتگی با
ده ها فیلمساز و سینماگر در بخش های مختلف دیدارهایی داشته باشیم
و دغدغه ها و مطالبات شان را بشنویم و پیگیری کنیم .وی اضافه کرد:
نشست ها و هم اندیشی های مشترک با سایر مراکز فرهنگی تاثیرگذار
در حوزه سینما برای رونق اشتغال و معیشت سینماگران امری ضروری
است؛ چرا که به طور بدیهی ،سازمان سینمایی به تنهایی نمی تواند بار
مسئولیت کمک و ارتقای ضریب اشتغال سینماگران را به دوش بکشد
و هم افزایی مجموعه های فرهنگی و سینمایی در این زمینه مهم است.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به بحران ها و چالش های به وجود
امده طی یک سال گذشــته در ســینما ،گفت :از همان روزهای اول
حضورم در سازمان ،با چالش های مکرری مواجه بوده ایم که بسیاری از
ان ها پیش از انکه مربوط به سینما و جریان فرهنگ و هنر باشند ،مرتبط
با «فرامتن سینما» بوده است.
خزاعی با بیان اینکه صیانت از ســرمایه اجتماعی سینما نیازمند
همگرایی همه طیف ها و سالیق است ادامه داد :ما تعارف و رودربایستی
با کســی نداریم .یکی از نقدهایی که به ما می شود این است که کمی
محافظه کارانه اقــدام کنید اما محافظ کاری ،کار ما نیســت .به اندازه
کافی محافظه کاران در حوزه فرهنگ بوده اند .ما رودربایستی با کسی
نداریم و با تکیه بر قوانین و عدالت محوری حرکت می کنیم .همچنانکه
در جشنواره سال گذشته اعالم کرده ام میدان داری بچه های انقالب و
سینماگران متعهد و دارای دغدغه ملی تحقق ارزویی چندین ساله بوده
است .البته ،این به معنای حذف طیف ها ،سالیق یا افراد دیگری نیست.
معتقدم دامنه انقالب گسترده است و محدود به طیف و گروه خاصی
نمی شود.
وی همچنین با اشاره به خالهای موجود در هنرمندان همسو با جبهه
فرهنگی انقالب ،عنوان کرد :به نظرم علی رغم حضور دولت مردمی و
مدیران انقالبی در سازمان سینمایی همچنان شاهد خالهایی در حوزه
جریان فرهنگی انقالب هستیم که می بایست توسط محافل و پاتوق های
مکمل دیگری اصالح و پر شود.
در این مورد قطعاً نهادها و دستگاه هایی مانند بنیاد روایت می توانند
با برپایی و احیای محافل و بســترهای گفتگو و اندیشــه ورزی نقش
موثری ایفا کنند .رئیس سازمان ســینمایی با تاکید بر لزوم همراهی
و حمایت های نهادها و دســتگاه های مختلف از سینمای دفاع مقدس
خاطرنشان ساخت :پیشنهاد می کنم در جلسات فرهنگی که با حضور
مراکز و دستگاه های ذیربط برگزار می شود موضوع احیای حمایت ها
و کمک ها از سینمای دفاع مقدس پیگیری شود .جریان سینمای دفاع
مقدس به حمایت های جدی تر سپاه و نهادهای نظامی و ذیربط نیاز
دارند .وی با بیان اینکه سازمان سینمایی با اهتمام به گونه های مختلف
فیلمسازی و سالیق اجتماعی تالش کرده است برای همه گروه مخاطبان
در سبد اکران ساالنه فیلم داشته باشد تصریح کرد :امسال در هر چرخه
اکران اثار دفاع مقدس را در کنار سایر گونه های سینمایی بر پرده های
سینماها خواهیم داشت.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی همچنین با اشاره به حمایت های
سازمان ســینمایی از فرایند تولید تا پخش سینمای مقاومت ،گفت:
مجموعه روایت فتــح با داشــتن انجمن ها و گروه هــای مختلف در
زیرمجموعه های خود ،اکنون به نوعی نهاد متولی سینمای مقاومت به صفحه 4
پرونده
ـی تعـارف نداریـم
شمار می رود زیرا در حوزه های مختلف سینما چون فیلم کوتاه ،مستند،
فیلم سینمایی بلند فعال است و الزم است در حوز ه پخش و اکران فیلم
ها ،حضوری موثر و فعال داشته باشد .حتی در حوزه اکران هم باید برنامه
ریزی و فکری اساسی صورت گیرد و پیشنهاد می کنم کارگروه اکران
فیلم های سینمای انقالب و دفاع مقدس تشکیل شود.
رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح با اشاره به تحول صورت گرفته در
دوره ریاست محمد خزاعی بر سازمان ســینمایی در بیان اندیشه ها و
نگاه های جبهه فرهنگی انقالب اســامی گفت :دوره جدید مدیریت
دکتر خزاعی بر سازمان سینمایی دغدغه ها و نگرانی هایی که سابقاً در
حوزه بیان اندیشه ها و ارمان های انقالب اسالمی در حوزه سینما وجود
داشته ،برطرف شد و رویدادها و اتفاقاتی که ایشان و همکارانشان در این
مدت رق م زده اند برای جامعه سینمایی ،هنری و جبهه فرهنگی انقالب
اسالمی بسیار امیدوارانه و امیدبخش بوده است.
سیدمحمد نادری افزود :دغدغه های این دوره مدیریت سازمان به
دغدغه های رهبر معظم انقالب و جبهه فرهنگی انقالب بسیار نزدیک
بوده و از ویژگی های شاخص این دوران بیان مواضع انقالبی بدون لکنت
و رودربایســتی بوده اســت معضلی که در دوران مدیریتی بسیاری از
مدیران گذشته سازمان ســینمایی باعث لطمه خوردن پیکره سینما
شد و اکنون خدا را شــاکرم که بدنه مدیران و مشاوران رئیس سازمان
سینمایی را دوستان و برادرانی تشکیل می دهند که همدل ،یکدست
و یکپارچه هستند.
رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح هم چنین با اشاره به اهم فعالیت های
این بنیاد در سال گذشته خاطرنشان کرد :سال ۱۴۰۱در کنار جشنواره
بین المللی فیلم مقاومت ،تفاهم نامه های همکاری با کنگره های شهدا
در سپاه های اســتانی به عنوان یکی از فناوری های نرم فرهنگی برای
تولید و ساخت ۷فیلم ســینمایی را جمع بندی و به امضا رسانده ایم،
به هرحال ظرفیت استان ها ،امامان جمعه استان ،استانداری ها ،ادارات
ارشاد استانی و فرماندهان سپاه اســتانی در کنگره های شهدا به دلیل
موضوعیت و محوریت شهدا و هدفی واحد ،بدون خط کشی های مرسوم،
در کنار هم جمع هستند.این در حالی اســت که سال گذشت ،بنیاد
فرهنگی روایت فتح به عضویت شورای عالی سیاست گذاری کنگره های
شــهدا درامده و در حوزه تولید محتوا خصوصاً بر اســاس اهدافی که
در ستاد کنگره های شهدا تعریف شــده ،تولید فیلم های سینمایی در
دستور کار قرار گرفت .همچنین بر اساس سند اعتال ۱۰ساله و نقشه
راه ۵ساله ای که برای بنیاد ترسیم کرده ایم ۷۰ ،درصد از سیاست ها و
برنامه های عملیاتی و اجرایی روایت فتح به سمت کمک و همراهی به
کنگره ها معطوف شده است.
وی در خصوص اقدامات و فعالیت های شهرک سینمایی دفاع مقدس
به عنوان یکی از رده های زیرمجموعه بنیاد فرهنگی روایت فتح ،عنوان
کرد :مجموعه شهرک ســینمای دفاع مقدس با ظرفیت ۵۸۰هکتار
مساحت سرزمینی که در ابتدای دهه ۷۰با تدبیر رهبر معظم انقالب
شکل گرفته ،با مشــکالت فراوانی اعم از اراضی شهرک که معارضین
بسیاری داشته ،مواجه بود که در سال گذشته حدود ۴۰۰هکتار ان به
مرحله صدور سند رسیده و مالکیت روایت فتح بر ان تثبیت شده است.
از طرفی در سال ،۱۴۰۱بیش از ۵۸فیلم سینمایی تحت پشتیبانی ما
قرار .گرفت .درحالی که شهرک مجموعه ای خودگردان است اما تنها
۱۰درصد هزینه از پروژه های سینمایی دریافت می کند که این مبالغ
نیز صرف تهیه مواردی چون ناریه ،تانک و بالگرد و امکانات می شود.
چهارشنبه 13اردیبهشت 1402شماره 1410
5
تجمیع منابع در تولیدات هنری
همواره بازی دو سربرد است
مدیرعامل انجمن سینمای انقالب و دفاع مقدس نیز با اشاره به اهتمام
ویژه پیرامون زیرساخت ها سینمایی در کشورهای حوزه خلیج فارس
گفت :انچه باعث تسریع در روند تولید در سینمای کشور می شود بدون
شک تاسیسات زیر ساخت ،همانند شهرک سینمای دفاع مقدس است،
کاری که کشــورهایی حوزه خلیج فارس در حال انجام ان هستند و
معتقدم شهرک سینمای دفاع مقدس همانند برج میالد سینمای ایران
بوده و برای همه سینماگران کشور است.
ســید محمد حســینی همچنین در خصوص تولیدات استانی و
برنامه های پیش روی انجمن در ســاخت اثار ســینمایی ،عنوان کرد:
تجمیع منابع در تولیدات هنری همواره بازی دو سربرد است که هم از
هزینه های بیهوده جلوگیری شده و هم ان منبع در جای درست خود
هزینه می شود .با همین رویکرد ما به استان ها رفتیم ،جایی که زمانی
منبع مالی مناسبی برای تهیه و تولید نداشته اند اما با تجمع منابع اکنون
همراه و حامی ما هستند .در راستای ساخت و تولید اثار سینمایی ما به
استان هایی رفته ایم که در کنار استعدادهای درخشان و بکر سینمایی
با تکثر و تورم سوژه و موضوعات رو به رو شدیم ،موضوعاتی که همگی
ملی و جذاب هستند.
در این نشست مشترک ،اصغر فارسی ،قادر اشنا ،حبیب ایل بیگی
،علیرضا اسماعیلی ،محمد حمیدی مقدم ،سیدمهدی جوادی ،هاشم
میرزاخانی ،مهدی اذرپندار ،مجید اسماعیلی ،الدن طاهری ،محمدرضا
سوقندی ،سیدصادق موسوی ،روح اهلل سهرابی ،بهمن حبشی ،کریم
خوشمرام ،داود مرادیان و مهدی محمد خانی ،علیرضا استرابی ،محمد
حبیبی ،محسن جوادی ،مهدی متولیان و محمد محمدی ،سعید زنگنه،
لیال زهدی ،قاسم عزتی و حسن شیرازی نیز حضور داشتند. صفحه 5
6
چهارشنبه 13اردیبهشت 1402شماره 1410
خرب فرهنگ و هرن
بازتابی از اسپانیا ،درخانه هنرمندان
بازتابی از اسپانیا عنوان نمایشگاه گروهی نقاشی اســت که روز پنجشنبه ۱۴اردیبهشت ماه ساعت
۱۶در گالری های بهار و تابستان این مجموعه افتتاح می شود .نمایشگاه بازتابی از اسپانیا با حمایت خانه
هنرمندان ایران برگزار می شود و شامل اثاری از احسان اذری ،راضیه ایرانپور ،پریسیما بهرامی ،وحید بیک
وردی ،مهناز حسن پور ،نوشین خدادادی ،کسری شریفی منفرد ،گلبرگ شعبانی ،یسنا عسکری ،مهدی
عالئی نژاد ،شیرین غفاری ،فرزاد قاضی زاهدی ،مارال قندیلی ،مهزیار کبیری ،بهاره مالعلیپور ،علیرضا
نکویی ،نیوشا نیوژپور و پیام یاسینی است .عالقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند روزهای
یکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۵تا ۲۰به گالری های این مجموعه مراجعه کنند/.ایرنا
ش در تپه یحیی پس از دهه ها توقف
انجام کاو
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت ۱۰۰ :میلیارد ریال از اعتبارات
سفر ریاست جمهوری به این استان به وزارت میراث فرهنگی ابالغ شده است .فریدون فعالی افزود :سه هزار
و ۶۰۰میلیارد ریال در بخش مصوبات سفر رییس جمهور به حوزه میراث فرهنگی استان کرمان اختصاص
یافت که ۱۰۰میلیارد ریال از این اعتبار به صورت متمرکز به این وزارتخانه ابالغ شد .وی ادامه داد :پروژه هایی
برای محل هزینه این اعتبار تعریف شده که در اولین فرصت کار در این پروژه ها وارد فاز اجرایی می شود.
فعالی در ادامه با اشاره به کاوش های انجام شده پیش از انقالب اسالمی در تپه یحیی واقع در دشت صوغان
شهرستان ارزوییه گفت :کاوش های این تپه باستانی پس از دهه ها توقف ،امسال انجام می شود/.ایرنا
برزو امیری اهنگساز و نوازنده:
نسل جدید با موسیقی محلی بیگانه است
برزو امیری اهنگساز و نوازنده از انتشار کتاب جدید خود با نام «موسیقی فولکلور کردی» برای هنرجویان
متوسط تا پیشرفته خبر داد .برزو امیری درباره کارهای جدید خود گفت :کتاب «موسیقی فولکلور کردی» در دو
جلد از سوی انتشارات دریای علم منتشر شد که هنرجویان متوسط تا پیشرفته می توانند از این کتاب استفاده
کنند.
این نوازنده در ادامه بیان کرد :همچنین کتاب دیگرم با عنوان « ۷۰قطعه برای کمانچه» در مراحل نهایی قرار
دارد و به زودی منتشر و در دسترس عالقه مندان قرار می گیرد.
این اهنگساز درباره وضعیت موسیقی تاکید کرد :در همه جای دنیا بخش فرهنگی همیشه فعال است و شرایط
ویژه ای برای این بخش در نظر گرفته می شود ،ولی هر سال که می گذرد بودجه بخش فرهنگ و هنر کاهش پیدا
می کند و مردم هم اشتیاق خود را نسبت به فرهنگ و هنر از دست داده اند.
امیری افزود :از موسیقی محلی ما چیزی نمانده است و نسل جدید اصال اشنایی با این نوع موسیقی ندارد .هر
چقدر هنرمند اثری ارائه ندهد و تا زمانی که درباره ان صحبت نشود ،مردم نسبت به هنر اگاه نمی شوند.
این هنرمند خاطرنشان کرد :ما موسیقیدان های خوبی داریم که می توانند نقطه نظرهای خوبی جهت پیشرفت
موسیقی داشته باشند ولی نه تنها از انها دعوتی صورت نمی گیرد ،بلکه اجازه صحبت هم به انها داده نمی شود.
او در پایان گفت :نهادهای موسیقی برنامه مدون و مشخصی برای موسیقی ندارند و به همین دلیل است که
موسیقی گاهی در اوج و گاهی در حال سقوط است .برنامه ریزی مدون کمک می کند تا مثال همه هنرمندان برای
مدت پنج سال با یک برنامه پیش بروند و اجازه برگزاری کنسرت به همه داده می شود.
برزو امیری متولد ۲۶اذر ماه ۱۳۵۹کرمانشاه است .وی نوازندگی را از دوران کودکی اغاز و از سال ۱۳۷۶فعالیت
رسمی خود را در تهران در زمینه موسیقی با اجرای کنسرت های متعدد اغاز کرد .وی در سال ۱۳۸۴با تشکیل گروه
تَرنگ به اجرای موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی نواحی ایران از جمله موسیقی ُکردی،خراسانی،لری پرداخته و
کنسرت های موفقی را اجرا نموده است/.صباخبر
علی رهبری به صحنه روسیه بازگشت
علی رهبری جدیدترین برنامه های خود را در اپرای «مارینسکی»
اعالم کرد .در روزهای ۲۹اردیبهشت و پنج خرداد «علی رهبری» با
دو برنامه مختلف بار دیگر به مدت دو هفته رهبری ارکستر سمفونیک
اپرای «مارینسکی» را به عهده خواهد داشت.
«والری گرگیف» و ارکستر سمفونیک مارینسکی تصمیم گرفتند
جایگاه رهبری دائم مهمان ارکستر سمفونیک اپرای «مارینسکی» را
به علی رهبری واگذار کنند.
به پیشنهاد والری گرگیف مقرر شد در هر فصل هنری ۱۲کنسرت
مختلف برگزار شود و در انها عالوه بر اهنگسازان غربی از بعضی اثار
اهنگسازان شرقی نیز استفاده شود .علی رهبری رهبر و اهنگساز بین
المللی ایرانی ،پیش تر نیز در ارکسترهای فیالرمونیک رادیو تلویزیون
بلژیک ،فیالرمونیک چک و فیالرمونیک بلگراد سمت رهبر دائم مهمان
را به عهده داشته و مدیریت هنری ارکسترهای سمفونیک شهرهای
بروکسل ،ماالگا و زاگرب را عهده دار بوده است/.ایسنا
الیتفوت خواننده محبوب کانادایی درگذشت
«گوردون الیتفوت» که بیشــتر برای ترانه های فولک -پاپی
همچون «اگر می توانستی ذهنم را بخوانی » شناخته می شود ،عصر
دوشنبه در سن ۸۴سالگی در بیمارستانی واقع در تورنتو درگذشت.
«باب دیلن» زمانی از «الیتفوت » به عنوان «یک استعداد کمیاب»
یاد کرده بود و هنرمندان بسیاری نیز از جمله «الویس پریسلی» و
«هری بالفونته» ترانه های او را کاور کرده بودند.
«الیتفوت » در ۱۸سالگی به ایاالت متحده رفت تا به مدت یک
سال در رشته موسیقی تحصیل کند .ترانه «من نمی گویم» این
خواننده در کانادا به محبوبیت رسید و در نهایت باعث شهرت او در
ایاالت متحده امریکا شد .با کم شدن محبوبیت موسیقی فولک
«الیتفوت » به سراغ موسیقی پاپ رفت .و در سال ۱۹۷۱با ترانه
«اگر می توانستی ذهن من را بخوانی » برای نخستین بار به جدول
ی در طول چندین سال فعالیت ۵بار نامزد
«بیلبورد » راه یافت .و
جایزه گرمی و ۱۷بار برنده جایزه جونو ،شد/.ایسنا
کریمی باستان شناس ایرانی درگذشت
فاطمه کریمی ،عضو شــورای عالی علمــی دایره المعارف بزرگ
اســامی و عضو هیات های باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی
ایران پس از چهارسال مبارزه با ســرطان ،بامداد سه شنبه ،دوازدهم
اردیبهشت در هفتادوهشت ســالگی دار فانی را وداع گفت .فاطمه
کریمی متولد ۱۳۲۴در تهران بود .وی عضو هیات باستان شناســی
سازمان وقت میراث فرهنگی و در سال ۱۳۷۸سرپرست کاوش علمی
در دژ حسن صباح الموت بود ،در سال ۱۳۷۴سرپرستی هیات کاوش
در قلعۀ باستانی بندر هرمز را به عهده داشت و از سال ۱۳۸۷تا زمان
حیات ،مدیر بخش هنر و معماری دایره المعارف بزرگ اسالمی بود.
مقدمه ای بر هنر کاشیگری ایران ،هنر سفالگری دوره اسالمی ایران،
گلستان خیال ،مقدمه ای بر شناخت رباط در ایران ،کاوش کنگاور و
کارنامه علمی باستان شناسی ایران از جمله تالیفات و مقاالت اوست.
پیکر کریمی ساعت ۱۰صبح پنج شنبه ۱۴اردیبهشت ماه از مقابل
موزه ملی ایران تشییع می شود/.ایسنا صفحه 6
چهارشنبه 13اردیبهشت 1402شماره 1410
خرب فرهنگ و هرن
اولین نمایشگاه تولیدات ایرانی ،در زمان امیرکبیر بود
خسرو معتضد تاریخ نگار گفت :اولین نمایشگاهی که تولیدات ایرانی را در معرض دید عموم قرار داد،
در زمان صدارت امیرکبیر برگزار شد .این نمایشگاه با حضور معماران و هنرمندان ایران برگزار شده بود
و فریدون ادمیت در کتاب امیرکبیر و ایران به ان اشــاره کرده است .او بیان کرد :نمایشگاه امتعه وطن
(کاالی وطن) در زمان حکومت رضا شاه برگزار شد .وی تشریح کرد :بعد ها یعنی از سال ۱۳۴۵یا ۱۳۴۶
نمایشگاه هایی با موضوع معرفی کاال های ایرانی به مردم ،در محل فعلی نمایشگاه های بین المللی تهران
برگزار شدند .حاال هم باید تدابیری اندیشیده شود که کارگاه ها به کار بیفتند تا مردم به خرید هر چه بیشتر
کاالی ایرانی و وطنی سوق داده شوند/.صباخبر
کشف کارگاه صنعتی مربوط به دوره تیموریان
7
باستان شــناس اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گلســتان گفت :در فصل دوم
باستان شناسی شهر تاریخی استراباد (گرگان) یک کارگاه صنعتی مربوط به دوره تیموریان در این منطقه
کشف شد .حبیب رضایی اظهار کرد :در این کاوش که در زمین شخصی یکی از شهروندان گرگانی انجام شد
اثار متعددی از دوره های گوناگون تاریخی از جمله قاجاریه ،صفویه و تیموریان به دست امد .وی افزود :اشیاء
تاریخی کشف شده در این زمین شامل سفالینه ،قطعات فلزی ،شیشه ۲ ،عدد سکه مسی ،پی سوز سفالی،
زیور االت فلزی و بقایای جانوری بود .رضایی گفت :در این کاوش ،فضای کارگاه صنعتی کوره که نشــان
دهنده وجود کارگاه های مختلف صنعتی در حاشیه شهر تاریخی استراباد (گرگان) بوده ،به دست امد/.ایرنا
محمدمهدی اسماعیلی:
دولت انچه در توان دارد ،به صحنه می اورد
ایین رونمایی از پوستر سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب روز
سه شنبه برگزارشد.
محمدمهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی پس از ایین
رونمایی از پوستر سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب در جمع
خبرنگاران با ابراز امیدواری از این که این دوره از نمایشگاه کتاب تهران،
به نقطه عطفی در همه ادوار ان تبدیل شــود و مردم روزهای پرنشاط
فرهنگی را تجربه کنند ،گفت :این نمایشــگاه پرشــکوه ترین رویداد
فرهنگی کشور است .نمایشــگاهی منحصربه فرد که نه تنها در
چ جای منطقه ،چنین
جمهوری اســامی ایران ،بلکه در هی
نمایشگاهی با این ابعاد و مختصات ســراغ نداریم که این
ن هزارســاله ایران است .به
از برکت ســابقه تمدنی چندی
برکت انقالب اســامی ایران ،این نمایشــگاه پیشتاز
همه رویدادهای فرهنگی در ابعــاد بین المللی بوده
است .وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به
اختصاص یارانه اعتبــاری کتاب به بخش هایی
از جامعه ،گفت :امیدواریم بــا تمهیداتی که
اندیشیده شــده ،بخش بیشتری از جامعه
را تحت پوشــش خدمات حمایتی قرار
دهیم .اسماعیلی ادامه داد :با همراهی
مسئوالن و تصمیم گیران کشور در
قوای ســه گانه و اصحاب فرهنگ و
رسانه ،سعی می کنیم این رویداد را
به مهمترین و بزرگترین رویداد
فرهنگی در تاریخ ان تبدیل
کنیم .این نمایشگاه ،هم به
لحاظ وسعت و هم حضور
و استقبال کشــورهای خارجی ،گسترش بســیار خوبی داشته است.
کشــورهای زیادی برای حضور به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه اعالم
امادگی کردند که از میان انها کشور «تاجیکستان» به عنوان میهمان ویژه
سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتخاب شد .میهمانانی
از کشورهای امریکای التین ،افریقا ،اروپا و اسیای میانه و ...در این دوره
از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور خواهند داشت .اسماعیلی
همچنین حضور ۲۰۰کتاب فروش در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران
را در راستای تکمیل چرخه حمایتی دولت از حوزه نشر و کتاب دانست و
گفت :این دوره از نمایشگاه کتاب ،هم به لحاظ کمی و هم از جنبه کیفی،
رشد و گسترش داشته است .همچنین با توجه به شرایط کشور که در اوج
دوره توسعه فرهنگی قرار دارد ،این نمایشگاه می تواند به عنوان یک نقطه
عطف محسوب شود.
دولت هم درصدد است انچه در توان دارد ،به صحنه بیاورد .به یاری
خداوند و نه با صحبت های ما ،مردم می توانند با حضور در نمایشــگاه
و دیدن فضا به این تفاوت ها پی ببرند .وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی
همچنین با تاکید بر این که اهتمام اصلــی دولت ،خودکفایی در تولید
کاغذ اســت ،گفت :با وعده دولت ،تالش داریم تا در دو سال پیش رو،
به خودکفایی در حوزه کاغذ برسیم .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی این
مطالب را در جریان رونمایی از پوســتر سی و چهارمین دوره نمایشگاه
بین المللی کتاب تهران بیان کرد؛ مراسمی که طی اقدامی عجیب ،تعداد
دستچین شده ای از رسانه ها و خبرگزاری ها برای پوشش ان دعوت شده
بودند؛ اتفاقی که در صورت تداوم در جریان برگزاری نمایشگاه پیش رو،
می تواند نگران کننده شود .سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب
ی است» ۲۰تا ۳۰اردیبهشت ماه ۱۴۰۲در
تهران با شعار «اینده خواندن
ی (ره) و همزمان به صورت مجازی در سامانه ketab.
مصالی امام خمین
irبرگزار خواهد شد/.ایسنا صفحه 7
چهارشنبه 13اردیبهشت 1402شماره 1410
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
سمیه خاتون« -پیرمردی صیاد کنار ساحل در حال قدم زدن
است ،در تیررس نگاه او پالتو و کفشی کنار ساحل رها شد هاند،
پیرمرد پالتو را برداشته و تن می کند متوجه تکه کاغذی در جیب
پالتو می2شود ،روی کاغذ یک شماره تلفن است و یادداشتی
که در ان نوشته» این مرد از بیماری الزایمر رنج می برد ،لطفا
درصورت گم شدن او با این شماره تماس بگیرید«صیاد نگاهی
به لنگه کفش رها شده ،در کنار ســاحل می اندازد و شماره
را می گیرد ،دختری با او حرف مــی زند ،صیاد از پالتو و کفش
می گوید ،دختر سراسیمه خود را به موقعیت می رساند و»....
این متن خالصه داستانی بود از شروع فیلم کوتاه و 10دقیقه ای
«صیاد » به کارگردانی و تهیه کنندگی مهدی زمانپو رکیاسری و از
شهر ساری که با راه یابی به شصت و ششمین جشنواره منطقه ای
سینمای جوان بوشــهر خلیج فارس موفق به کسب جایزه
ویژه هیات داوران و لوح افتخار در بخش فیلمنامه این دوره از
جشنواره شدند .خبرنگار صبا درباره این فیلم با منان جانبراری
گپ و گفتی داشته است که در ادامه می خوانید.
از شکل گیری ایده تا ساخت فیلم کوتاه صیاد بگویید؟
همراه یکی از دوستانم در حال قدم زدن د رکنار ساحل بودیم که با
مردی تقریبا مسن که مبتال به بیماری الزایمر بود مواجهه شدیم ایده
این فیلمنامه از همین جا شکل گرفت ،بعد از شکل گرفتن ایده ان را
تبدیل به طرح و بعد کار روی نوشتن کلیت فیلمنامه شروع شد ،پس از
دو مرحله بازنویسی نگارش فیلمنامه به پایان رسید .پس از فاینال شدن
نسخه نهایی فیلمنامه ،یک روز برای گرفتن مشاوره از مهدی زمانپور
کیاسری فیلمنامه رو برای او فرستادم که او پس از مطالعه واکنش مثبت
و خوبی نسبت به فیلمنامه نشان داد و پیشنهاد ساخت فیلم را بصورت
مشارکتی مطرح کردند .تا اینکه از طرف یکی از دوستان مطلع شدم
فراخوان جشنواره فیلمنامه نویسی با مضمون شاعرانه با نام سلفی ۲۰
منتشر شده است .فیلمنامه را از طریق سایت به جشنواره ارسال کردم
که پس از راهیابی به بخش مسابقه ،در مراسم اختتامیه برنده جایزه اول
فیلمنامه نویسی جشنواره شد و عالوه بر ان جزو ۵فیلمنامه حمایتی
انجمن سینما جوان ایران برای تولید قرار گرفت .به همین ترتیب ،پیش
تولید فیلم را اغاز کردیم و از انجا که فیلم بصورت تک پالن سکانس بود
گفت و گوی صبا با کارگردان و تهیه کننده فیلم کوتاه صیاد
فیلم بسازید! حتی با موبایل...
سه روز کامل درگیر تمرین بازیگران و میزانسن همراه با دوربین بودیم
و یک روز هم فیلم را ضبط نهایی صورت گرفت.
حال وهوای جشنواره ای بوشهر چطور بود؟
طبیعتا هر جشــنواره و دورهمی لذت و زیبایی مختص به خودش
را دارا هست و جشــنواره منطقه ای بوشــهر هم از این امر مستثنی
نیست جشنواره بوشــهر با همه کمی و کاستی ها و ضعف ها و قوت ها
با برنامه های متنوعی که برای فیلمسازان ترتیب داد قاب قشنگی را به
یادگار برای مهمانان فیلمساز ثبت کرد .بوم گردی بوشهر و بازدید از
کوچه های قدیمی و بازار گردی و بازدید از موزه ها و اماکن دیدنی بوشهر
از جمله برنامه هایی بود که دست اندرکاران جشنواره برای فیلمسازان
ترتیب داده بودند.
سطح کیفی اثار شــرکت کننده و داوری را چطور ارزیابی
کردید؟
جشــنواره های منطقه ای به دلیل محدود بودن اســتانها به طور
طبیعی رقابت فیلمســازان را هم محدود می کند .ایــن را هم در نظر
بگیریم که شیوه حمایتی انجمن سینما جوان و شخص اقای اذر پندار
بر جوانگرایی و ایده های نو و بکر است که امیدواریم این امر در سال های
اتی براورده و فیلمســازان جوان را در این مســیر قرار دهد .بر اساس
صحبت های داوران امسال جشنواره که همگی اعتقاد داشتند اکثریت
فیلم ها ایده های تکراری داشتند ،ولی در بین فیلم های امسال تنها چند
فیلم را با این تعریف شاهد بودیم .در مورد داوری هم باید بگویم که در هر
جشنواره ای به هر حال بخشی از داوری سلیقه ای است و باید به سلیقه
و رای داوران احترام گذاشت .
نتیجه تصمیم گیری تلفیق استان های غیر هم جوار در این
دوره از جشنواره را چطور دیدید؟
در مورد تلفیق اســتانها باید بگویم که جــدای از رقابت فیلم ها و
فیلمسازان در جشــنواره ،اصل مهم ان رفاقت و ارتباطاتی هست که
بین فیلمسازان شکل می گیرد و این موقعیت را من به شخصه در اکثر
جشنواره ها و بخصوص در این جشنواره شاهد بودم .و اگر از زاویه دیگر
هم بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم در ابن دوره ما شاهد فیلم هایی
متنوعی بر گرفته از اداب و رسوم یک اقلیم ،منطقه ،و استان بودیم،
باالخص از استان بوشــهر چند فیلم خوب بومی داشتیم که این جای
بسی خوشحالی بود.
ایا بعد از این قصد ساخت اثر بلند را دارید؟
خواه ناخواه همه کسانی که در عرصه فیلم کوتاه کار می کنند دوست
دارند روزی به سمت ساخت فیلم بلند بروند و این موقعیت را من هم
دوست دارم تجربه کنم و روزی فیلم بلندم را بسازم ولی به شرطی که
تمام شرایط و فضا محیا باشــد هر چند اکثریت صاحب نظران بر این
عقیده اند که فیلم کوتاه مقوله ای کامــا جدا و تخصصی از فیلم بلند
است .اما این را هم نادیده نگیریم که اکثر فیلمسازان موفق و حرفه ای
کشور که فیلم بلند می سازند از دنیای فیلم کوتاه وارد این عرصه شدند
و بخشی از موفقیت شان را مدیون تجربه و ساخت فیلم کوتاه هستند.
بزرگترین مشکل هنرمندان کوتاه ساز در ایران چیست؟
مشکالت زیادی در عرصه فیلم کوتاه وجود دارد که مهمترین ان،
نبود سرمایه گذار به شکل تخصصی و حرفه ای است .این مسله باعث
می شود فیلمسازان این عرصه هیچوقت نتوانند احساس امنیت کنند .
با اینکه انجمن ها و ارگان هایی مثل انجمن سینما جوان و حوزه هنری
و .....در طی این سالیان شیوه حمایت های مالی را برای فیلمسازان در
پیش گرفتند اما متاسفانه جوابگو نیست .برای این مسئله ،نسبت به
انجمن ها نمی توان خرده گرفت چون این ارگان ها نیز بر اساس ضوابط
و چارچوب از پیش تعیین شده تا سقفی مشخص می توانند از فیلمساز
حمایت کنند .مسئله بعدی زیر ساخت ها و عملکرد مسئولین این حوزه
است؛ عملکردشان و راهبردهای کاربردی مسئولین تصمیم گیرنده
مستقیما روی کار فیلمساز تاثیر دارد .ایجاد پلتفرمهایی برای پخش و
اکران فیلم کوتاه در حال فعالیت هستند اما هنوز اکران فیلم های کوتاه
در حد چند پلتفرم و در جشنواره خالصه می شود.
توصیه به عالقه مندان ساخت فیلم کوتاه؛
بــرای ورود به این عرصــه باید واقعا عاشــق این کار باشــید .اگر
استعداد،خالقیت و پشتکار داشته باشید ،از طریق دوره های اموزشی
مثل دوره های انجمن سینما جوان یا ورود به دانشگاه و .....می توانید
مبانی و اصول فیلمسازی را اموزش ببینند و شروع به تجربه ساخت فیلم
کوتاه کنید .سعی کنید از فیلمهای یک یا دو دقیقه ای و با حداقل ترین
امکانات تصویری مثل موبایل و ....شروع کنید تا همه ان اموزش هایی
که یاد گرفته اید را در تجربه لمس و مشاهده شود. صفحه 8