روزنامه صبا شماره 1410 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1410

روزنامه صبا شماره 1410

روزنامه صبا شماره 1410

‫چهارشنبه ‪ 13‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1410‬‬ ‫چهار شنبه| ‪ 13‬اردیبهشت ‪ 3 |1402‬می ‪ 12 |2023‬شوال ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1410‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫رضا طوفان‪:‬‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی‪:‬‬ ‫دولت انچه در توان دارد‬ ‫به صحنه می اورد‬ ‫گفت و گوی صبا با کارگردان‬ ‫و تهیه کننده فیلم کوتاه صیاد‬ ‫فیلم بسازید! حتی با موبایل‪...‬‬ ‫سینما قبال در و پیکر داشت‬ ‫امیرحسین صدیق‪:‬‬ ‫در مدیریت ها بازنگری شود‬ ‫برزو امیری اهنگساز و نوازنده‪:‬‬ ‫نسل جدید با موسیقی محلی‬ ‫بیگانه است‬ ‫گزارش نشست مشترک سازمان سینمایی و بنیاد فرهنگی روایت فتح‬ ‫محمد خزاعی‪ :‬اب کسـی تعـارف ندا ریم‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫چهارشنبه ‪ 13‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1410‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫قایق کاغذی سفید به هنر و تجربه می رود‬ ‫فیلم «قایق کاغذی سفید» در مراحل پایانی فنی قرار دارد و به زودی اماده نمایش می شود‪ .‬فیلم «قایق‬ ‫کاغذی سفید» به نویسندگی و کارگردانی فاطیما اباحمزه و تهیه کنندگی شیما جبرائیلی پور در حال حاضر‬ ‫با اتمام مرحله تدوین به تازگی وارد مرحله صداگذاری شده است‪ .‬فیلمبرداری این فیلم اواخر سال گذشته‬ ‫در تهران به پایان رسید‪ .‬ساخته جدید فاطیما اباحمزه که مضمونی اجتماعی دارد و روایتگر زندگی سه زن از‬ ‫سه نسل است که در یک شب با دردی مشترک به هم می رسند قرار است در سینماهای «هنر و تجربه» اکران‬ ‫شود‪ .‬نگار عابدی‪ ،‬مهدی زمین پرداز‪ ،‬صحرا اسداللهی‪ ،‬سهند جاهدی‪ ،‬نازنین کیوانی‪ ،‬علیرضا مهران‪ ،‬صدف‬ ‫محسنی‪ ،‬شیرین اقاکاشی و ‪ ...‬بازیگرانی هستند که در این پروژه به ایفای نقش پرداخته اند‪/.‬مهر‬ ‫پرونده بایگان و معتمداریا تشکیل شد‬ ‫پس از پانته ا بهرام و کتایون ریاحی‪ ،‬این بار مرکز اطالع رسانی پلیس تهران از تشکیل پرونده برای دو‬ ‫بازیگر زن دیگر یعنی افسانه بایگان و فاطمه معتمداریا به دلیل رعایت نکردن حجاب خبر داد‪ .‬درپی حضور‬ ‫بدون حجاب افسانه بایگان و فاطمه معتمداریا در مراسم بزرگداشت اتیال پسیانی‪ ،‬مرکز اطالع رسانی پلیس‬ ‫تهران اعالم کرده‪« :‬اقدام کشف حجاب افسانه بایگان و فاطمه معتمد اریا در مراسم نکوداشت اتیال پسیانی‪،‬‬ ‫در شرایطی صورت گرفت که سایر بانوان با حفظ حجاب و رعایت شئونات اسالمی در این مراسم حضور‬ ‫داشته اند‪ .‬لذا با توجه به جرم مشهود این دو و اقدام غیرقانونی انان‪ ،‬پرونده مقدماتی در خصوص اقدام ایشان‬ ‫در پلیس امنیت عمومی تشکیل و در مجتمع قضایی ارشاد در حال رسیدگی است‪/».‬ایسنا‬ ‫سینما قبال در و پیکر داشت‬ ‫«ما تمام شدیم؛ قبول‪ .‬ولی بپذیرید که سینمای امروز هم دیگر‬ ‫خیلی بی در و پیکر شده است‪« ».‬رضا طوفان» بدمن معروف‬ ‫سینما در دهه های ‪ ۶۰‬و ‪ ۷۰‬خورشیدی همین چند روز‬ ‫قبل ‪ ۷۴‬ساله شد و در شرایطی که بیماری مشکالتی را‬ ‫برایش به وجود اورده ولی باز هم سینما برایش دغدغه‬ ‫است؛ دغدغه ای که حســرت هم با خودش دارد‪ .‬او‬ ‫می گوید‪ :‬حق یک بازیگر حرفــه ای که عمرش‬ ‫را صرف بازیگری کرده‪ ،‬این نیست که نگران‬ ‫باشد و ببیند اینده اش چه می شود‪.‬‬ ‫رضا صفایی پور بازیگر فیلم های «کانی‬ ‫مانگا»‪« ،‬شــکار خامــوش»‪« ،‬میرزا‬ ‫کوچک خان» و «چشــم عقاب» که‬ ‫در دوران اوج فعالیتــش به طوفان‬ ‫شهرت پیدا کرده بود‪ ،‬مدتی است‬ ‫به پارکینسون مبتال شده و حرکت‬ ‫و تکلم کمی برایش سخت شده اما‬ ‫خوب مدارا می کند‪ ،‬هر چند می گوید‬ ‫«خوردن روزی ‪ ۱۵‬قرص خیلی سخت است مخصوصا که هر کدام‬ ‫عوارضی هم دارند‪ ».‬اخرین فیلم او «گیجگاه» عادل تبریزی بود که‬ ‫در ان حضور داشت و هنوز به اکران عمومی درنیامده ولی خودش‬ ‫عبور «جان ویک» از مرز ‪ ۴۰۰‬میلیون دالر‬ ‫مخاطبان جهانی «جان ویک‪ -‬بخش‪ »۴‬برای تماشای فیلم چهارم‬ ‫این مجموعه تاکنون بیش از ‪ ۴۰۰‬میلیون دالر بلیت خریده اند‪.‬‬ ‫این فیلم با بازی کیانو ریــوز و به کارگردانی چاد استاهلســکی‬ ‫که از اواســط فروردین راهی ســینماها شــد کارش را با افتتاحیه‬ ‫‪ ۱۳۷.۵‬میلیون دالری در سطح جهان شــروع کرد که باالتر از دیگر‬ ‫قسمت های این مجموعه بود و تا نیمه اوریل هم به پرفروش ترین فیلم‬ ‫این مجموعه بدل شد و اکنون فروش جهانی ‪ ۴۰۰‬میلیون دالری را‬ ‫هم پشت سر گذاشته است‪ .‬تا به اینجای کار اکران این فیلم با فروش‬ ‫بین المللی ‪ ۲۲۶‬میلیون دالری و فروش جهانی ‪ ۴۰۲‬میلیون دالری‬ ‫جلو رفته است که ‪ ۲۲‬درصد بیشتر از فیلم «جان ویک ‪-۳‬پارابلوم»‬ ‫است‪ .‬هفته پیش امار فروش این فیلم از نمایش در ‪ ۸۶‬بازار خارجی‬ ‫برابر ‪ ۱۰.۱‬میلیون دالر بود‪« .‬جان ویک‪-‬بخش ‪ »۴‬تاکنون در ‪ ۷۱‬بازار‬ ‫جهانی نمایش داده شده و بیشترین نقاط و بیشترین روزهای اکران را‬ ‫در مقایسه با فیلم های قبلی داشته است‪/.‬مهر‬ ‫انجمن نویسندگان امریکا اعتصاب کرد‬ ‫از انجا که انجمن نویسندگان امریکا با اتحادیه تولیدکنندگان‬ ‫برنامه های تلویزیونی به نتیجه نرسیدند‪ ،‬اعتصاب نویسندگان از‬ ‫صبح روز سه شنبه به وقت محلی اغاز شد‪.‬‬ ‫انجمن نویسندگان امریکا با انتشار بیانیه ای خطاب به اعضایش‬ ‫گفت‪ :‬گرچه ما با هدف دستیابی به یک توافق منصفانه وارد مذاکره‬ ‫شدیم و گرچه رای اعتصاب از سوی شما به ما اهرمی داد تا به برخی‬ ‫دستاوردها برسیم اما پاسخ استودیوها به پیشنهادهای ما ناکافی‬ ‫بود‪ .‬اعضای رهبری این انجمن در ادامه افزود اکنون باید حداکثر‬ ‫فشار برای دســتیابی به یک قرارداد عادالنه از طریق خودداری از‬ ‫کار را اعمال کنیم‪.‬‬ ‫پیشنهاد ‪ ۲‬طرف با هم فاصله زیادی داشت و در حالی که انجمن‬ ‫نویسندگان به دنبال حدود ‪ ۴۲۹‬میلیون دالر افزایش حقوق در‬ ‫طول یک سال بود‪ ،‬پیشنهاد اتحادیه تولیدکنندگان افزایشی حدود‬ ‫‪ ۸۶‬میلیون دالر در سال بود‪/.‬مهر‬ ‫اخرین فیلمی را که بازی جدی داشــته‪« ،‬پرچم های قلعه کاوه»‬ ‫می داند که مربوط به ‪ ۱۶‬سال قبل است و بعد از ان دیگر خبر خاصی‬ ‫از حضورش جلوی دوربین نبوده؛ «پیشنهاد بازی که دیگر نیست‪.‬‬ ‫کال از بچه های قدیمی سینما و هم نســان من خیلی در سینما‬ ‫و تلویزیون نیستند؛ بازیگران ســریال ها را نگاه کنید! بیشتر صفر‬ ‫کیلومتر هستند‪ .‬البته نمی گویم بازیگرهای جدید نباید بیایند ولی‬ ‫قبال کســت چیدن جور دیگری بود‪ .‬االن فامیل بازی زیاد شده در‬ ‫صورتی که سینما قبال در و پیکر داشت‪».‬‬ ‫او می گوید توان جسمی الزم را برای ســینما رفتن ندارد ولی‬ ‫«برادران لیال» را که نسخه قاچاق ان پخش شده‪ ،‬دیده است‪« .‬فیلم‬ ‫خیلی خوبی بود‪ ،‬البته بداموزی هم داشــت‪ .‬سعید پورصمیمی‬ ‫خیلی خوب بود‪ ،‬جزو اساتیدی است که تکرار نمی شود و انگار بعد‬ ‫از ‪ ۶۰‬سال تازه امده‪ .‬صفایی پور ادامه می دهد‪« :‬من و خیلی دیگر از‬ ‫همکارانم دوست داشتیم از توانایی های ما استفاده می شد‪ .‬انتونی‬ ‫هاپکینز را ببینید‪ .‬برای بازی در نقشــی منفی در فیلم «سکوت‬ ‫بره ها» اســکار گرفت ولی اینجا اصال به نقش منفــی بهایی داده‬ ‫نمی شد‪ .‬سختی ماجرا اینجاست که من به عنوان یک بازیگر با بیش‬ ‫ن شده ای ندارم و بدون هیچ درامدی‪،‬‬ ‫از ‪ ۵۰‬سال سابقه ایند ه تضمی ‬ ‫صرفا با حقوق بازنشستگی باید نگران اینده باشم و این شرایط برای‬ ‫بسیاری از سینماگران قدیمی وجود دارد‪/».‬ایسنا‬ ‫پایان ماموریت غیر ممکن پس از سه سال‬ ‫کریستوفر مک کواری کارگردان فیلم تولید «ماموریت غیرممکن‪:‬‬ ‫روز شمار مرگ‪ -‬قسمت اول» با انتشار خبری در اینستاگرام اعالم کرد‬ ‫تولید این فیلم سرانجام به پایان رسیده و اماده اکران است‪.‬‬ ‫مک کواری نوشت‪ :‬تقدیم به بهترین گروهی که تا به حال بوده و‬ ‫خواهد بود‪ .‬افرادی که ان جا نبودند هرگز متوجه نمی شوند و انها که‬ ‫حضور داشــتند هرگز فراموش نمی کنند‪ .‬با صمیمانه ترین تشکرها‬ ‫نه تنها از شما‪ ،‬بلکه همچنین از خانواده ها و عزیزانتان‪.‬‬ ‫در اثر تاخیرهای مداوم در تولید این فیلم بودجه ان تا ‪ ۲۹۰‬میلیون‬ ‫دالر باال رفت؛ در حالی که فیلم قبلی یعنی «فال اوت» در سال ‪۲۰۱۸‬‬ ‫با بودجه ‪ ۱۹۰‬میلیون دالری ساخته شــد‪ .‬فیلمبرداری «روزشمار‬ ‫مرگ» از فوریه ‪ ۲۰۲۰‬در ایتالیا اغاز شد اما با توجه به شیوع کرونا ‪ ۷‬بار‬ ‫تولید ان متوقف شد و هر بار مکان ان تغییر کرد‪.‬‬ ‫گفته می شود قسمت هفتم در ‪ ۱۸۵‬دقیقه یعنی کمی بیش از ‪۳‬‬ ‫ساعت تدوین شده است‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫بیرو برای رقابت عازم فرانسه شد‬ ‫فیلم سینمایی «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی راهی جشنواره ای در کشور فرانسه‬ ‫شد‪ .‬فیلم ســینمایی «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی و تهیه کنندگی مجید برزگر‬ ‫محصول بنیاد سینمایی فارابی که پخش بین الملل ان را مرکز بین الملل سوره برعهده دارد‪ ،‬در هفتمین‬ ‫دوره جشنواره ‪ Beausoleil Côte d’Azur International FICTS‬که ‪ ۱۲‬تا ‪ ۱۴‬اردیبهشت‬ ‫سال جاری در شهر نیس فرانسه برگزار می شود به رقابت با فیلم های ورزشی می پردازد‪ .‬فیلم سینمایی‬ ‫«بیرو» بر اساس زندگی علیرضا بیرانوند‪ ،‬بازیکن فوتبال ساخته شده و اولین بار در ‪ ۱۱‬بهمن ‪ ۱۴۰۰‬در‬ ‫چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درامد‪/.‬ایرنا‬ ‫چهارشنبه ‪ 13‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1410‬‬ ‫‪3‬‬ ‫زاپاتا در جمهوری چک‬ ‫ساخته دانش اقباشاوی و به تهیه کنندگی ایرج تقی پور برای نمایش‬ ‫ ‬ ‫فیلم سینمایی «زاپاتا» تازه ترین‬ ‫در پنجا ه و هفتمین جشنوار ه فیلم کارلووی واری انتخاب شد‪« .‬زاپاتا» در اولین حضور بین المللی اش در‬ ‫بخش «تولدی دیگر؛ سینمای ایران اینجا و اکنون» جشنوار ه فیلم کارلووی واری نمایش داده می شود‪.‬‬ ‫این بخش از جشنوار ه مختص فیلم های مستقل‪ ،‬شاعران ه و پیشرو سینمای ایران است‪« .‬زاپاتا» درامی‬ ‫اجتماعی است که به شیو ه ماکیومنتری (مستند واقع نما) و به سبک اثار راجر کورمن ساخته شده و قصه ‬ ‫ان دربار ه پسر و دختر جوانی است که در دوران همه گیری کرونا به دلیل بی پولی تصمیم می گیرند از‬ ‫ی و فیلم شان باز می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫زندگی شان فیلم بسازند اما خیلی زود پای گنگسترها به زندگ ‬ ‫امیرحسین صدیق‪:‬‬ ‫امیرحسین صدیق بازیگر سینما و تلویزیون درباره فعالیت های‬ ‫تازه اش و این که این روزها هنرمندان پرکاری چون او کمتر به ایفای‬ ‫نقش می پردازند‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬کاری در دســت ندارم و سال گذشته‬ ‫هم کار نکردم‪ .‬پیشنهادات بسیاری داشتم اما در‬ ‫سطح نازلی بوده اند‪ ...‬علتش هم این است که‬ ‫در رده تهیه کنندگی و کارگردانی افرادی‬ ‫امده اند که کارنامه قابــل قبولی ندارند‪.‬‬ ‫البته نمی گویم همه‪ ،‬اما حدود ‪٪۵۰‬‬ ‫بدین صورت هستند‪ ...‬از سوی دیگر‬ ‫تلویزیون در فضایی که مخارج سنگین‬ ‫شده‪ ،‬چندین سال اســت عهد کرده‬ ‫دستمزدها را کاهش دهد! من اگر هر‬ ‫کار دیگری داشتم االن که ‪ ۳۰‬سال است در‬ ‫یک حرفه هستم‪ ،‬بازنشسته شده بودم‬ ‫و برای همین هم دیگر به خاطر‬ ‫خیلی چیزها حاضر نیستم از‬ ‫خانه بیرون بروم‪ ،‬بماند که‬ ‫نگاه های محدود شده هم‬ ‫وجود دارد‪...‬‬ ‫او ضمن بیــان اینکه‬ ‫هنرمندان دوســت دارند‬ ‫کار کنند و سر کار باشند‪،‬‬ ‫اذعان داشت‪ :‬شما تولیدات‬ ‫ماه رمضان و عید ســازمان‬ ‫صداوســیما را نگاه کنید‪،‬‬ ‫متوجه می شــوید کــه چرا‬ ‫در مدیریت ها بازنگری شود‬ ‫دیگران ناراحت اند‪ .‬این موضوع را گردن هنرمندان نیندازید و نگویید‬ ‫که انها نمی خواهند کار کنند‪ .‬ایا کاری داریم که با کیفیت تولید شود‬ ‫و هنرمندان نخواهند کار کنند؟ همین اصل همه چیز است و بهتر‬ ‫است سوال را پاک نکنیم و دنبال طرح سوال دیگری باشیم‪ ،‬پاسخ به‬ ‫پرسش اول‪ ،‬جوابگوی همه سوال های شما خواهد بود!‬ ‫این بازیگر تصریح کرد‪ :‬معضالتــی که این روزها می بینم‪،‬‬ ‫در گذشته هم به صورت جدی مطرح شده است‪ .‬من هم بارها‬ ‫به این معضالت اشاره کرده ام اما هرسال دریغ از پارسال‪ . ...‬در‬ ‫دورانی که کشورهای اطراف ما مثل ترکیه و هند حتی جریان‬ ‫سریال سازی نداشتند‪ ،‬در کشورمان سریال ساخته می شد و‬ ‫خیابان ها برای تماشای سریال های محبوب مثل سریال «امام‬ ‫علی(ع)» خلوت می شد‪ ...‬مردم هم واقعا تولیدات تلویزیون را‬ ‫می دیدند‪ .‬اما متاسفانه رسانه ای که مردم ان را دوست‬ ‫داشتند و عالقه مند و همراه ان بودند به سمتی رفت‬ ‫که در ان تولیدات انبوه بدون کیفیت جایگزین‬ ‫تولیدات با کیفیت شدند‪.‬‬ ‫او ادامــه داد‪ :‬متاســفانه دیدیم کم کم‬ ‫این گونه شــد که مردم کشورمان‬ ‫اثار هندی‪ ،‬کــره جتوبی‪،‬‬ ‫امریکای جنوبی و ترکی را‬ ‫بیشتر از کارهای خودمان‬ ‫نگاه می کنند‪ .‬باید از خود‬ ‫بپرســیم چرا ایــن اتفاق‬ ‫افتاد؟ چرا کیفیت افت کرد‬ ‫و به این روز افتادیم؟ به نظرم‬ ‫می بایست در مدیریت ها بازنگری‬ ‫شود و تخصص بر هر چیز دیگر اولویت داشته باشد‪ .‬در کشورمان اگر‬ ‫هرکسی در هر زمینه ای مشغول است‪ ،‬تخصصش حرف اول را بزند‪،‬‬ ‫می توانیم چشم انداز روشن و امیدواری داشته باشیم‪.‬‬ ‫صدیق افزود‪ :‬ایمان دارم که ایران و مردم کشــورم در زمینه های‬ ‫هنری خیلی جلو هســتند‪ .‬به هر حال مردم اعتمادی که دهه ‪ ۷۰‬و‬ ‫اوایل دهه ‪ ۸۰‬به رسانه داشتند‪ ،‬اکنون ندارند و دیگر به راحتی ارتباط‬ ‫برقرار نمی کنند‪ .‬طبیعتا وقتی از اینجا رانده شــوند ممکن است به‬ ‫شــبکه های دیگری پناه ببرند که با هر قصــد و منظوری تولیدات‬ ‫باکیفیت تری دارد‪.‬‬ ‫این بازیگر گفت‪ :‬نمی دانم چرا تصمیم گیران به این قضیه درست‬ ‫فکر نمی کنند‪ ...‬من به عنوان جزئی کوچک از یک خانواده بزرگ چه‬ ‫می توانم بگویم؟ همه می دانیم و فقط می خواهیم ســکوت کنیم و‬ ‫به سرانجام برسیم‪ .‬می دانم هنرمندان دل شان می جوشد که برای‬ ‫مردم شان کار کنند اما تصمیم گیرنده‪ ،‬هنرمندان نیستند و این جای‬ ‫افسوس دارد‪ ،‬چرا که می دانم همه شــبکه های جهانی می کوشند‬ ‫مخاطب خود را حفظ کنند ولی چرا ما ســعی می کنیم او را با لگد‬ ‫برانیم؟! این برایم جای سوال است!‬ ‫صدیق در پایان به «ســطح نازل برخی پیشنهادات» هم اشاره و‬ ‫تصریح کرد‪ :‬نه اینکه دوست نداشته باشم کار کنم‪ ،‬برخی کارها در‬ ‫شان منی که در کارهایی بودم که از سطح کیفی حداقلی برخوردار‬ ‫بودند‪ ،‬نیست و اگر هم فقط به خاطر اینکه درامد ماهیانه داشته باشم‬ ‫زیر ان استاندارد بیایم‪ ،‬برایم خوشایند نیست‪ .‬اکنون شیوه زندگی ام‬ ‫را به گونه ای تنظیم کردم که تا جایی که می توانم این کار را نکنم و‬ ‫امیدوارم مابقی زندگی همین شیوه را ادامه دهم‪ .‬استادی می گفت‬ ‫طرف زیپ دهانش را بسته و زیپ جیبش را باز کرده است و این مثال‬ ‫خوبی ست تا همه حرف حق را بزنیم!‪/‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫چهارشنبه ‪ 13‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1410‬‬ ‫پرونده‬ ‫گزارش نشست مشترک سازمان سینمایی و بنیاد فرهنگی روایت فتح‬ ‫نشست هم اندیشی و هم افزایی مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح با‬ ‫مدیران ارشد سازمان سینمایی در مجموعه بنیاد فرهنگی روایت فتح‬ ‫برگزار شد‪.‬‬ ‫در ابتدای این مراسم‪ ،‬معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی با تقدیر‬ ‫و تشکر از حمایت های بنیاد روایت فتح در چالش ها و بحران های امروز‬ ‫سینما گفت‪ :‬بنیاد روایت فتح در دورانی که بنده در سازمان سینمایی‬ ‫قرار گرفتم همواره حامی و همراه مــا مخصوصاً در چالش های مکرر و‬ ‫فشارهای متعدد اتفاقات سال گذشته بوده است‪ .‬صادقانه عرض می کنم‬ ‫که روایت فتح جزو محدود مجموعه هایی بود که در بحران از ما حمایت‬ ‫کرد و در کنارمان قرار داشت‪ .‬در حالی که بسیاری از بحران ها و چالش‬ ‫های یکساله اخیر ارتباط مستقیمی با سازمان سینمایی نداشته و کل‬ ‫جریان فرهنگی انقالب را هدف گرفته بود‪.‬‬ ‫محمد خزاعی با اشاره به جلسه مشترک با مجموعه های فرهنگی و‬ ‫سینمایی افزود‪ :‬این جلسات با نهادها و دستگاه های مختلف به منظور‬ ‫نزدیکی مدیران به یکدیگر و هم افزایی بیش از گذشته و در جهت تقویت‬ ‫ظرفیت های اشتغال و همکاری پیش بینی شده است‪ .‬خزاعی با بیان‬ ‫اینکه رشد تولیدات سینمایی همسو با جریان دفاع مقدس‪ ،‬مقاومت و‬ ‫انقالب در این دوره جدی تر شده است تاکید کرد‪ :‬این امر مربوط به فرد‬ ‫و شخص خاصی نمی شود و محصول کار گروه و تیمی است‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬تشویق و ترغیب موسسات و مجموعه های فرهنگی و‬ ‫سینمایی به منظور افزایش ضریب تولید در راستای توسعه اشتغال و‬ ‫معیشت‪ ،‬پیگیری برای تسهیل و کاهش مشکالت پروژه های سینمایی‬ ‫با موضوعات جنگی و دفاع مقدس‪ ،‬تبادل نظر برای بهره برداری اسان‬ ‫تر از امکانات شهرک دفاع مقدس‪ ،‬برنام ه‪‎‬ریزی و هم اندیشی به منظور‬ ‫تقویت جریان اکران فیلم های انقالبی و دفاع مقدس‪ ،‬همچنین‪ ،‬گسترش‬ ‫پاتوق ها و فضاهای گفتگو از جمله محورهای مطرح شده در این نشست‬ ‫محمـدخزاعـی‪ :‬بـا کسـ‬ ‫مشترک بود‪ .‬به گفته وی سازمان سینمایی به دلیل تراکم و گستردگی‬ ‫امور شاید بعضا نتواند با همه طیف ها‪ ،‬همکاران و سینماگران نشست‬ ‫داشته باشد اما روند را به گونه ای تعریف کرده ایم که به طور هفتگی با‬ ‫ده ها فیلمساز و سینماگر در بخش های مختلف دیدارهایی داشته باشیم‬ ‫و دغدغه ها و مطالبات شان را بشنویم و پیگیری کنیم‪ .‬وی اضافه کرد‪:‬‬ ‫نشست ها و هم اندیشی های مشترک با سایر مراکز فرهنگی تاثیرگذار‬ ‫در حوزه سینما برای رونق اشتغال و معیشت سینماگران امری ضروری‬ ‫است؛ چرا که به طور بدیهی‪ ،‬سازمان سینمایی به تنهایی نمی تواند بار‬ ‫مسئولیت کمک و ارتقای ضریب اشتغال سینماگران را به دوش بکشد‬ ‫و هم افزایی مجموعه های فرهنگی و سینمایی در این زمینه مهم است‪.‬‬ ‫رئیس سازمان سینمایی با اشاره به بحران ها و چالش های به وجود‬ ‫امده طی یک سال گذشــته در ســینما‪ ،‬گفت‪ :‬از همان روزهای اول‬ ‫حضورم در سازمان‪ ،‬با چالش های مکرری مواجه بوده ایم که بسیاری از‬ ‫ان ها پیش از انکه مربوط به سینما و جریان فرهنگ و هنر باشند‪ ،‬مرتبط‬ ‫با «فرامتن سینما» بوده است‪.‬‬ ‫خزاعی با بیان اینکه صیانت از ســرمایه اجتماعی سینما نیازمند‬ ‫همگرایی همه طیف ها و سالیق است ادامه داد‪ :‬ما تعارف و رودربایستی‬ ‫با کســی نداریم‪ .‬یکی از نقدهایی که به ما می شود این است که کمی‬ ‫محافظه کارانه اقــدام کنید اما محافظ کاری‪ ،‬کار ما نیســت‪ .‬به اندازه‬ ‫کافی محافظه کاران در حوزه فرهنگ بوده اند‪ .‬ما رودربایستی با کسی‬ ‫نداریم و با تکیه بر قوانین و عدالت محوری حرکت می کنیم‪ .‬همچنانکه‬ ‫در جشنواره سال گذشته اعالم کرده ام میدان داری بچه های انقالب و‬ ‫سینماگران متعهد و دارای دغدغه ملی تحقق ارزویی چندین ساله بوده‬ ‫است‪ .‬البته‪ ،‬این به معنای حذف طیف ها‪ ،‬سالیق یا افراد دیگری نیست‪.‬‬ ‫معتقدم دامنه انقالب گسترده است و محدود به طیف و گروه خاصی‬ ‫نمی شود‪.‬‬ ‫وی همچنین با اشاره به خالهای موجود در هنرمندان همسو با جبهه‬ ‫فرهنگی انقالب‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬به نظرم علی رغم حضور دولت مردمی و‬ ‫مدیران انقالبی در سازمان سینمایی همچنان شاهد خالهایی در حوزه‬ ‫جریان فرهنگی انقالب هستیم که می بایست توسط محافل و پاتوق های‬ ‫مکمل دیگری اصالح و پر شود‪.‬‬ ‫در این مورد قطعاً نهادها و دستگاه هایی مانند بنیاد روایت می توانند‬ ‫با برپایی و احیای محافل و بســترهای گفتگو و اندیشــه ورزی نقش‬ ‫موثری ایفا کنند‪ .‬رئیس سازمان ســینمایی با تاکید بر لزوم همراهی‬ ‫و حمایت های نهادها و دســتگاه های مختلف از سینمای دفاع مقدس‬ ‫خاطرنشان ساخت‪ :‬پیشنهاد می کنم در جلسات فرهنگی که با حضور‬ ‫مراکز و دستگاه های ذیربط برگزار می شود موضوع احیای حمایت ها‬ ‫و کمک ها از سینمای دفاع مقدس پیگیری شود‪ .‬جریان سینمای دفاع‬ ‫مقدس به حمایت های جدی تر سپاه و نهادهای نظامی و ذیربط نیاز‬ ‫دارند‪ .‬وی با بیان اینکه سازمان سینمایی با اهتمام به گونه های مختلف‬ ‫فیلمسازی و سالیق اجتماعی تالش کرده است برای همه گروه مخاطبان‬ ‫در سبد اکران ساالنه فیلم داشته باشد تصریح کرد‪ :‬امسال در هر چرخه‬ ‫اکران اثار دفاع مقدس را در کنار سایر گونه های سینمایی بر پرده های‬ ‫سینماها خواهیم داشت‪.‬‬ ‫معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی همچنین با اشاره به حمایت های‬ ‫سازمان ســینمایی از فرایند تولید تا پخش سینمای مقاومت‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫مجموعه روایت فتــح با داشــتن انجمن ها و گروه هــای مختلف در‬ ‫زیرمجموعه های خود‪ ،‬اکنون به نوعی نهاد متولی سینمای مقاومت به‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ـی تعـارف نداریـم‬ ‫شمار می رود زیرا در حوزه های مختلف سینما چون فیلم کوتاه‪ ،‬مستند‪،‬‬ ‫فیلم سینمایی بلند فعال است و الزم است در حوز ه پخش و اکران فیلم‬ ‫ها‪ ،‬حضوری موثر و فعال داشته باشد‪ .‬حتی در حوزه اکران هم باید برنامه‬ ‫ریزی و فکری اساسی صورت گیرد و پیشنهاد می کنم کارگروه اکران‬ ‫فیلم های سینمای انقالب و دفاع مقدس تشکیل شود‪.‬‬ ‫رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح با اشاره به تحول صورت گرفته در‬ ‫دوره ریاست محمد خزاعی بر سازمان ســینمایی در بیان اندیشه ها و‬ ‫نگاه های جبهه فرهنگی انقالب اســامی گفت‪ :‬دوره جدید مدیریت‬ ‫دکتر خزاعی بر سازمان سینمایی دغدغه ها و نگرانی هایی که سابقاً در‬ ‫حوزه بیان اندیشه ها و ارمان های انقالب اسالمی در حوزه سینما وجود‬ ‫داشته‪ ،‬برطرف شد و رویدادها و اتفاقاتی که ایشان و همکارانشان در این‬ ‫مدت رق م زده اند برای جامعه سینمایی‪ ،‬هنری و جبهه فرهنگی انقالب‬ ‫اسالمی بسیار امیدوارانه و امیدبخش بوده است‪.‬‬ ‫سیدمحمد نادری افزود‪ :‬دغدغه های این دوره مدیریت سازمان به‬ ‫دغدغه های رهبر معظم انقالب و جبهه فرهنگی انقالب بسیار نزدیک‬ ‫بوده و از ویژگی های شاخص این دوران بیان مواضع انقالبی بدون لکنت‬ ‫و رودربایســتی بوده اســت معضلی که در دوران مدیریتی بسیاری از‬ ‫مدیران گذشته سازمان ســینمایی باعث لطمه خوردن پیکره سینما‬ ‫شد و اکنون خدا را شــاکرم که بدنه مدیران و مشاوران رئیس سازمان‬ ‫سینمایی را دوستان و برادرانی تشکیل می دهند که همدل‪ ،‬یکدست‬ ‫و یکپارچه هستند‪.‬‬ ‫رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح هم چنین با اشاره به اهم فعالیت های‬ ‫این بنیاد در سال گذشته خاطرنشان کرد‪ :‬سال ‪ ۱۴۰۱‬در کنار جشنواره‬ ‫بین المللی فیلم مقاومت‪ ،‬تفاهم نامه های همکاری با کنگره های شهدا‬ ‫در سپاه های اســتانی به عنوان یکی از فناوری های نرم فرهنگی برای‬ ‫تولید و ساخت ‪ ۷‬فیلم ســینمایی را جمع بندی و به امضا رسانده ایم‪،‬‬ ‫به هرحال ظرفیت استان ها‪ ،‬امامان جمعه استان‪ ،‬استانداری ها‪ ،‬ادارات‬ ‫ارشاد استانی و فرماندهان سپاه اســتانی در کنگره های شهدا به دلیل‬ ‫موضوعیت و محوریت شهدا و هدفی واحد‪ ،‬بدون خط کشی های مرسوم‪،‬‬ ‫در کنار هم جمع هستند‪.‬این در حالی اســت که سال گذشت‪ ،‬بنیاد‬ ‫فرهنگی روایت فتح به عضویت شورای عالی سیاست گذاری کنگره های‬ ‫شــهدا درامده و در حوزه تولید محتوا خصوصاً بر اســاس اهدافی که‬ ‫در ستاد کنگره های شهدا تعریف شــده‪ ،‬تولید فیلم های سینمایی در‬ ‫دستور کار قرار گرفت‪ .‬همچنین بر اساس سند اعتال ‪ ۱۰‬ساله و نقشه‬ ‫راه ‪ ۵‬ساله ای که برای بنیاد ترسیم کرده ایم‪ ۷۰ ،‬درصد از سیاست ها و‬ ‫برنامه های عملیاتی و اجرایی روایت فتح به سمت کمک و همراهی به‬ ‫کنگره ها معطوف شده است‪.‬‬ ‫وی در خصوص اقدامات و فعالیت های شهرک سینمایی دفاع مقدس‬ ‫به عنوان یکی از رده های زیرمجموعه بنیاد فرهنگی روایت فتح‪ ،‬عنوان‬ ‫کرد‪ :‬مجموعه شهرک ســینمای دفاع مقدس با ظرفیت ‪ ۵۸۰‬هکتار‬ ‫مساحت سرزمینی که در ابتدای دهه ‪ ۷۰‬با تدبیر رهبر معظم انقالب‬ ‫شکل گرفته‪ ،‬با مشــکالت فراوانی اعم از اراضی شهرک که معارضین‬ ‫بسیاری داشته‪ ،‬مواجه بود که در سال گذشته حدود ‪ ۴۰۰‬هکتار ان به‬ ‫مرحله صدور سند رسیده و مالکیت روایت فتح بر ان تثبیت شده است‪.‬‬ ‫از طرفی در سال ‪ ،۱۴۰۱‬بیش از ‪ ۵۸‬فیلم سینمایی تحت پشتیبانی ما‬ ‫قرار‪ .‬گرفت‪ .‬درحالی که شهرک مجموعه ای خودگردان است اما تنها‬ ‫‪ ۱۰‬درصد هزینه از پروژه های سینمایی دریافت می کند که این مبالغ‬ ‫نیز صرف تهیه مواردی چون ناریه‪ ،‬تانک و بالگرد و امکانات می شود‪.‬‬ ‫چهارشنبه ‪ 13‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1410‬‬ ‫‪5‬‬ ‫تجمیع منابع در تولیدات هنری‬ ‫همواره بازی دو سربرد است‬ ‫مدیرعامل انجمن سینمای انقالب و دفاع مقدس نیز با اشاره به اهتمام‬ ‫ویژه پیرامون زیرساخت ها سینمایی در کشورهای حوزه خلیج فارس‬ ‫گفت‪ :‬انچه باعث تسریع در روند تولید در سینمای کشور می شود بدون‬ ‫شک تاسیسات زیر ساخت‪ ،‬همانند شهرک سینمای دفاع مقدس است‪،‬‬ ‫کاری که کشــورهایی حوزه خلیج فارس در حال انجام ان هستند و‬ ‫معتقدم شهرک سینمای دفاع مقدس همانند برج میالد سینمای ایران‬ ‫بوده و برای همه سینماگران کشور است‪.‬‬ ‫ســید محمد حســینی همچنین در خصوص تولیدات استانی و‬ ‫برنامه های پیش روی انجمن در ســاخت اثار ســینمایی‪ ،‬عنوان کرد‪:‬‬ ‫تجمیع منابع در تولیدات هنری همواره بازی دو سربرد است که هم از‬ ‫هزینه های بیهوده جلوگیری شده و هم ان منبع در جای درست خود‬ ‫هزینه می شود‪ .‬با همین رویکرد ما به استان ها رفتیم ‪ ،‬جایی که زمانی‬ ‫منبع مالی مناسبی برای تهیه و تولید نداشته اند اما با تجمع منابع اکنون‬ ‫همراه و حامی ما هستند‪ .‬در راستای ساخت و تولید اثار سینمایی ما به‬ ‫استان هایی رفته ایم که در کنار استعدادهای درخشان و بکر سینمایی‬ ‫با تکثر و تورم سوژه و موضوعات رو به رو شدیم‪ ،‬موضوعاتی که همگی‬ ‫ملی و جذاب هستند‪.‬‬ ‫در این نشست مشترک‪ ،‬اصغر فارسی‪ ،‬قادر اشنا‪ ،‬حبیب ایل بیگی‬ ‫‪ ،‬علیرضا اسماعیلی‪ ،‬محمد حمیدی مقدم‪ ،‬سیدمهدی جوادی‪ ،‬هاشم‬ ‫میرزاخانی‪ ،‬مهدی اذرپندار‪ ،‬مجید اسماعیلی‪ ،‬الدن طاهری‪ ،‬محمدرضا‬ ‫سوقندی‪ ،‬سیدصادق موسوی‪ ،‬روح اهلل سهرابی‪ ،‬بهمن حبشی‪ ،‬کریم‬ ‫خوشمرام‪ ،‬داود مرادیان و مهدی محمد خانی‪ ،‬علیرضا استرابی‪ ،‬محمد‬ ‫حبیبی‪ ،‬محسن جوادی‪ ،‬مهدی متولیان و محمد محمدی‪ ،‬سعید زنگنه‪،‬‬ ‫لیال زهدی ‪ ،‬قاسم عزتی و حسن شیرازی نیز حضور داشتند‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫چهارشنبه ‪ 13‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1410‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫بازتابی از اسپانیا‪ ،‬درخانه هنرمندان‬ ‫بازتابی از اسپانیا عنوان نمایشگاه گروهی نقاشی اســت که روز پنجشنبه ‪ ۱۴‬اردیبهشت ماه ساعت‬ ‫‪ ۱۶‬در گالری های بهار و تابستان این مجموعه افتتاح می شود‪ .‬نمایشگاه بازتابی از اسپانیا با حمایت خانه‬ ‫هنرمندان ایران برگزار می شود و شامل اثاری از احسان اذری‪ ،‬راضیه ایرانپور‪ ،‬پریسیما بهرامی‪ ،‬وحید بیک‬ ‫وردی‪ ،‬مهناز حسن پور‪ ،‬نوشین خدادادی‪ ،‬کسری شریفی منفرد‪ ،‬گلبرگ شعبانی‪ ،‬یسنا عسکری‪ ،‬مهدی‬ ‫عالئی نژاد‪ ،‬شیرین غفاری‪ ،‬فرزاد قاضی زاهدی‪ ،‬مارال قندیلی‪ ،‬مهزیار کبیری‪ ،‬بهاره مالعلیپور‪ ،‬علیرضا‬ ‫نکویی‪ ،‬نیوشا نیوژپور و پیام یاسینی است‪ .‬عالقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند روزهای‬ ‫یکشنبه تا جمعه از ساعت ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۰‬به گالری های این مجموعه مراجعه کنند‪/.‬ایرنا‬ ‫ش در تپه یحیی پس از دهه ها توقف‬ ‫انجام کاو ‬ ‫مدیرکل میراث فرهنگی‪ ،‬صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت‪ ۱۰۰ :‬میلیارد ریال از اعتبارات‬ ‫سفر ریاست جمهوری به این استان به وزارت میراث فرهنگی ابالغ شده است‪ .‬فریدون فعالی افزود‪ :‬سه هزار‬ ‫و ‪ ۶۰۰‬میلیارد ریال در بخش مصوبات سفر رییس جمهور به حوزه میراث فرهنگی استان کرمان اختصاص‬ ‫یافت که‪ ۱۰۰‬میلیارد ریال از این اعتبار به صورت متمرکز به این وزارتخانه ابالغ شد‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬پروژه هایی‬ ‫برای محل هزینه این اعتبار تعریف شده که در اولین فرصت کار در این پروژه ها وارد فاز اجرایی می شود‪.‬‬ ‫فعالی در ادامه با اشاره به کاوش های انجام شده پیش از انقالب اسالمی در تپه یحیی واقع در دشت صوغان‬ ‫شهرستان ارزوییه گفت‪ :‬کاوش های این تپه باستانی پس از دهه ها توقف‪ ،‬امسال انجام می شود‪/.‬ایرنا‬ ‫برزو امیری اهنگساز و نوازنده‪:‬‬ ‫نسل جدید با موسیقی محلی بیگانه است‬ ‫برزو امیری اهنگساز و نوازنده از انتشار کتاب جدید خود با نام «موسیقی فولکلور کردی» برای هنرجویان‬ ‫متوسط تا پیشرفته خبر داد‪ .‬برزو امیری درباره کارهای جدید خود گفت‪ :‬کتاب «موسیقی فولکلور کردی» در دو‬ ‫جلد از سوی انتشارات دریای علم منتشر شد که هنرجویان متوسط تا پیشرفته می توانند از این کتاب استفاده‬ ‫کنند‪.‬‬ ‫این نوازنده در ادامه بیان کرد‪ :‬همچنین کتاب دیگرم با عنوان «‪ ۷۰‬قطعه برای کمانچه» در مراحل نهایی قرار‬ ‫دارد و به زودی منتشر و در دسترس عالقه مندان قرار می گیرد‪.‬‬ ‫این اهنگساز درباره وضعیت موسیقی تاکید کرد‪ :‬در همه جای دنیا بخش فرهنگی همیشه فعال است و شرایط‬ ‫ویژه ای برای این بخش در نظر گرفته می شود‪ ،‬ولی هر سال که می گذرد بودجه بخش فرهنگ و هنر کاهش پیدا‬ ‫می کند و مردم هم اشتیاق خود را نسبت به فرهنگ و هنر از دست داده اند‪.‬‬ ‫امیری افزود‪ :‬از موسیقی محلی ما چیزی نمانده است و نسل جدید اصال اشنایی با این نوع موسیقی ندارد‪ .‬هر‬ ‫چقدر هنرمند اثری ارائه ندهد و تا زمانی که درباره ان صحبت نشود‪ ،‬مردم نسبت به هنر اگاه نمی شوند‪.‬‬ ‫این هنرمند خاطرنشان کرد‪ :‬ما موسیقیدان های خوبی داریم که می توانند نقطه نظرهای خوبی جهت پیشرفت‬ ‫موسیقی داشته باشند ولی نه تنها از انها دعوتی صورت نمی گیرد‪ ،‬بلکه اجازه صحبت هم به انها داده نمی شود‪.‬‬ ‫او در پایان گفت‪ :‬نهادهای موسیقی برنامه مدون و مشخصی برای موسیقی ندارند و به همین دلیل است که‬ ‫موسیقی گاهی در اوج و گاهی در حال سقوط است‪ .‬برنامه ریزی مدون کمک می کند تا مثال همه هنرمندان برای‬ ‫مدت پنج سال با یک برنامه پیش بروند و اجازه برگزاری کنسرت به همه داده می شود‪.‬‬ ‫برزو امیری متولد ‪ ۲۶‬اذر ماه ‪ ۱۳۵۹‬کرمانشاه است‪ .‬وی نوازندگی را از دوران کودکی اغاز و از سال ‪ ۱۳۷۶‬فعالیت‬ ‫رسمی خود را در تهران در زمینه موسیقی با اجرای کنسرت های متعدد اغاز کرد‪ .‬وی در سال‪ ۱۳۸۴‬با تشکیل گروه‬ ‫تَرنگ به اجرای موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی نواحی ایران از جمله موسیقی ُکردی‪،‬خراسانی‪،‬لری پرداخته و‬ ‫کنسرت های موفقی را اجرا نموده است‪/.‬صباخبر‬ ‫علی رهبری به صحنه روسیه بازگشت‬ ‫علی رهبری جدیدترین برنامه های خود را در اپرای «مارینسکی»‬ ‫اعالم کرد‪ .‬در روزهای ‪ ۲۹‬اردیبهشت و پنج خرداد «علی رهبری» با‬ ‫دو برنامه مختلف بار دیگر به مدت دو هفته رهبری ارکستر سمفونیک‬ ‫اپرای «مارینسکی» را به عهده خواهد داشت‪.‬‬ ‫«والری گرگیف» و ارکستر سمفونیک مارینسکی تصمیم گرفتند‬ ‫جایگاه رهبری دائم مهمان ارکستر سمفونیک اپرای «مارینسکی» را‬ ‫به علی رهبری واگذار کنند‪.‬‬ ‫به پیشنهاد والری گرگیف مقرر شد در هر فصل هنری ‪ ۱۲‬کنسرت‬ ‫مختلف برگزار شود و در انها عالوه بر اهنگسازان غربی از بعضی اثار‬ ‫اهنگسازان شرقی نیز استفاده شود‪ .‬علی رهبری رهبر و اهنگساز بین‬ ‫المللی ایرانی‪ ،‬پیش تر نیز در ارکسترهای فیالرمونیک رادیو تلویزیون‬ ‫بلژیک‪ ،‬فیالرمونیک چک و فیالرمونیک بلگراد سمت رهبر دائم مهمان‬ ‫را به عهده داشته و مدیریت هنری ارکسترهای سمفونیک شهرهای‬ ‫بروکسل‪ ،‬ماالگا و زاگرب را عهده دار بوده است‪/.‬ایسنا‬ ‫الیتفوت خواننده محبوب کانادایی درگذشت‬ ‫«گوردون الیتفوت» که بیشــتر برای ترانه های فولک ‪-‬پاپی‬ ‫همچون «اگر می توانستی ذهنم را بخوانی » شناخته می شود‪ ،‬عصر‬ ‫دوشنبه در سن ‪ ۸۴‬سالگی در بیمارستانی واقع در تورنتو درگذشت‪.‬‬ ‫«باب دیلن» زمانی از «الیتفوت » به عنوان «یک استعداد کمیاب»‬ ‫یاد کرده بود و هنرمندان بسیاری نیز از جمله «الویس پریسلی» و‬ ‫«هری بالفونته» ترانه های او را کاور کرده بودند‪.‬‬ ‫«الیتفوت » در ‪۱۸‬سالگی به ایاالت متحده رفت تا به مدت یک‬ ‫سال در رشته موسیقی تحصیل کند‪ .‬ترانه «من نمی گویم» این‬ ‫خواننده در کانادا به محبوبیت رسید و در نهایت باعث شهرت او در‬ ‫ایاالت متحده امریکا شد‪ .‬با کم شدن محبوبیت موسیقی فولک‬ ‫«الیتفوت » به سراغ موسیقی پاپ رفت‪ .‬و در سال ‪ ۱۹۷۱‬با ترانه‬ ‫«اگر می توانستی ذهن من را بخوانی » برای نخستین بار به جدول‬ ‫ی در طول چندین سال فعالیت ‪ ۵‬بار نامزد‬ ‫«بیلبورد » راه یافت‪ .‬و ‬ ‫جایزه گرمی و ‪ ۱۷‬بار برنده جایزه جونو ‪ ،‬شد‪/.‬ایسنا‬ ‫کریمی باستان شناس ایرانی درگذشت‬ ‫فاطمه کریمی‪ ،‬عضو شــورای عالی علمــی دایره المعارف بزرگ‬ ‫اســامی و عضو هیات های باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی‬ ‫ایران پس از چهارسال مبارزه با ســرطان‪ ،‬بامداد سه شنبه‪ ،‬دوازدهم‬ ‫اردیبهشت در هفتادوهشت ســالگی دار فانی را وداع گفت‪ .‬فاطمه‬ ‫کریمی متولد ‪ ۱۳۲۴‬در تهران بود‪ .‬وی عضو هیات باستان شناســی‬ ‫سازمان وقت میراث فرهنگی و در سال ‪ ۱۳۷۸‬سرپرست کاوش علمی‬ ‫در دژ حسن صباح الموت بود‪ ،‬در سال ‪ ۱۳۷۴‬سرپرستی هیات کاوش‬ ‫در قلعۀ باستانی بندر هرمز را به عهده داشت و از سال ‪ ۱۳۸۷‬تا زمان‬ ‫حیات‪ ،‬مدیر بخش هنر و معماری دایره المعارف بزرگ اسالمی بود‪.‬‬ ‫مقدمه ای بر هنر کاشیگری ایران‪ ،‬هنر سفالگری دوره اسالمی ایران‪،‬‬ ‫گلستان خیال‪ ،‬مقدمه ای بر شناخت رباط در ایران‪ ،‬کاوش کنگاور و‬ ‫کارنامه علمی باستان شناسی ایران از جمله تالیفات و مقاالت اوست‪.‬‬ ‫پیکر کریمی ساعت ‪ ۱۰‬صبح پنج شنبه ‪ ۱۴‬اردیبهشت ماه از مقابل‬ ‫موزه ملی ایران تشییع می شود‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫چهارشنبه ‪ 13‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1410‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫اولین نمایشگاه تولیدات ایرانی‪ ،‬در زمان امیرکبیر بود‬ ‫خسرو معتضد تاریخ نگار گفت‪ :‬اولین نمایشگاهی که تولیدات ایرانی را در معرض دید عموم قرار داد‪،‬‬ ‫در زمان صدارت امیرکبیر برگزار شد‪ .‬این نمایشگاه با حضور معماران و هنرمندان ایران برگزار شده بود‬ ‫و فریدون ادمیت در کتاب امیرکبیر و ایران به ان اشــاره کرده است‪ .‬او بیان کرد‪ :‬نمایشگاه امتعه وطن‬ ‫(کاالی وطن) در زمان حکومت رضا شاه برگزار شد‪ .‬وی تشریح کرد‪ :‬بعد ها یعنی از سال ‪۱۳۴۵‬یا ‪۱۳۴۶‬‬ ‫نمایشگاه هایی با موضوع معرفی کاال های ایرانی به مردم‪ ،‬در محل فعلی نمایشگاه های بین المللی تهران‬ ‫برگزار شدند‪ .‬حاال هم باید تدابیری اندیشیده شود که کارگاه ها به کار بیفتند تا مردم به خرید هر چه بیشتر‬ ‫کاالی ایرانی و وطنی سوق داده شوند‪/.‬صباخبر‬ ‫کشف کارگاه صنعتی مربوط به دوره تیموریان‬ ‫‪7‬‬ ‫باستان شــناس اداره کل میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی گلســتان گفت‪ :‬در فصل دوم‬ ‫باستان شناسی شهر تاریخی استراباد (گرگان) یک کارگاه صنعتی مربوط به دوره تیموریان در این منطقه‬ ‫کشف شد‪ .‬حبیب رضایی اظهار کرد‪ :‬در این کاوش که در زمین شخصی یکی از شهروندان گرگانی انجام شد‬ ‫اثار متعددی از دوره های گوناگون تاریخی از جمله قاجاریه‪ ،‬صفویه و تیموریان به دست امد‪ .‬وی افزود‪ :‬اشیاء‬ ‫تاریخی کشف شده در این زمین شامل سفالینه‪ ،‬قطعات فلزی‪ ،‬شیشه‪ ۲ ،‬عدد سکه مسی‪ ،‬پی سوز سفالی‪،‬‬ ‫زیور االت فلزی و بقایای جانوری بود‪ .‬رضایی گفت‪ :‬در این کاوش‪ ،‬فضای کارگاه صنعتی کوره که نشــان‬ ‫دهنده وجود کارگاه های مختلف صنعتی در حاشیه شهر تاریخی استراباد (گرگان) بوده‪ ،‬به دست امد‪/.‬ایرنا‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی‪:‬‬ ‫دولت انچه در توان دارد‪ ،‬به صحنه می اورد‬ ‫ایین رونمایی از پوستر سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب روز‬ ‫سه شنبه برگزارشد‪.‬‬ ‫محمدمهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی پس از ایین‬ ‫رونمایی از پوستر سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب در جمع‬ ‫خبرنگاران با ابراز امیدواری از این که این دوره از نمایشگاه کتاب تهران‪،‬‬ ‫به نقطه عطفی در همه ادوار ان تبدیل شــود و مردم روزهای پرنشاط‬ ‫فرهنگی را تجربه کنند‪ ،‬گفت‪ :‬این نمایشــگاه پرشــکوه ترین رویداد‬ ‫فرهنگی کشور است‪ .‬نمایشــگاهی منحصربه فرد که نه تنها در‬ ‫چ جای منطقه‪ ،‬چنین‬ ‫جمهوری اســامی ایران‪ ،‬بلکه در هی ‬ ‫نمایشگاهی با این ابعاد و مختصات ســراغ نداریم که این‬ ‫ن هزارســاله ایران است‪ .‬به‬ ‫از برکت ســابقه تمدنی چندی ‬ ‫برکت انقالب اســامی ایران‪ ،‬این نمایشــگاه پیشتاز‬ ‫همه رویدادهای فرهنگی در ابعــاد بین المللی بوده‬ ‫است‪ .‬وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به‬ ‫اختصاص یارانه اعتبــاری کتاب به بخش هایی‬ ‫از جامعه‪ ،‬گفت‪ :‬امیدواریم بــا تمهیداتی که‬ ‫اندیشیده شــده‪ ،‬بخش بیشتری از جامعه‬ ‫را تحت پوشــش خدمات حمایتی قرار‬ ‫دهیم‪ .‬اسماعیلی ادامه داد‪ :‬با همراهی‬ ‫مسئوالن و تصمیم گیران کشور در‬ ‫قوای ســه گانه و اصحاب فرهنگ و‬ ‫رسانه‪ ،‬سعی می کنیم این رویداد را‬ ‫به مهمترین و بزرگترین رویداد‬ ‫فرهنگی در تاریخ ان تبدیل‬ ‫کنیم‪ .‬این نمایشگاه‪ ،‬هم به‬ ‫لحاظ وسعت و هم حضور‬ ‫و استقبال کشــورهای خارجی‪ ،‬گسترش بســیار خوبی داشته است‪.‬‬ ‫کشــورهای زیادی برای حضور به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه اعالم‬ ‫امادگی کردند که از میان انها کشور «تاجیکستان» به عنوان میهمان ویژه‬ ‫سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتخاب شد‪ .‬میهمانانی‬ ‫از کشورهای امریکای التین‪ ،‬افریقا‪ ،‬اروپا و اسیای میانه و ‪ ...‬در این دوره‬ ‫از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور خواهند داشت‪ .‬اسماعیلی‬ ‫همچنین حضور ‪ ۲۰۰‬کتاب فروش در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران‬ ‫را در راستای تکمیل چرخه حمایتی دولت از حوزه نشر و کتاب دانست و‬ ‫گفت‪ :‬این دوره از نمایشگاه کتاب‪ ،‬هم به لحاظ کمی و هم از جنبه کیفی‪،‬‬ ‫رشد و گسترش داشته است‪ .‬همچنین با توجه به شرایط کشور که در اوج‬ ‫دوره توسعه فرهنگی قرار دارد‪ ،‬این نمایشگاه می تواند به عنوان یک نقطه‬ ‫عطف محسوب شود‪.‬‬ ‫دولت هم درصدد است انچه در توان دارد‪ ،‬به صحنه بیاورد‪ .‬به یاری‬ ‫خداوند و نه با صحبت های ما‪ ،‬مردم می توانند با حضور در نمایشــگاه‬ ‫و دیدن فضا به این تفاوت ها پی ببرند‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی‬ ‫همچنین با تاکید بر این که اهتمام اصلــی دولت‪ ،‬خودکفایی در تولید‬ ‫کاغذ اســت‪ ،‬گفت‪ :‬با وعده دولت‪ ،‬تالش داریم تا در دو سال پیش رو‪،‬‬ ‫به خودکفایی در حوزه کاغذ برسیم‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی این‬ ‫مطالب را در جریان رونمایی از پوســتر سی و چهارمین دوره نمایشگاه‬ ‫بین المللی کتاب تهران بیان کرد؛ مراسمی که طی اقدامی عجیب‪ ،‬تعداد‬ ‫دستچین شده ای از رسانه ها و خبرگزاری ها برای پوشش ان دعوت شده ‬ ‫بودند؛ اتفاقی که در صورت تداوم در جریان برگزاری نمایشگاه پیش رو‪،‬‬ ‫می تواند نگران کننده شود‪ .‬سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب‬ ‫ی است» ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۰‬اردیبهشت ماه ‪ ۱۴۰۲‬در‬ ‫تهران با شعار «اینده خواندن ‬ ‫ی (ره) و همزمان به صورت مجازی در سامانه ‪ketab.‬‬ ‫مصالی امام خمین ‬ ‫‪ ir‬برگزار خواهد شد‪/.‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫چهارشنبه ‪ 13‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1410‬‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سمیه خاتون‪« -‬پیرمردی صیاد کنار ساحل در حال قدم زدن‬ ‫است‪ ،‬در تیررس نگاه او پالتو و کفشی کنار ساحل رها شد ه‪‎‬اند‪،‬‬ ‫پیرمرد پالتو را برداشته و تن می کند متوجه تکه کاغذی در جیب‬ ‫پالتو می‪2‬شود‪ ،‬روی کاغذ یک شماره تلفن است و یادداشتی‬ ‫که در ان نوشته» این مرد از بیماری الزایمر رنج می برد‪ ،‬لطفا‬ ‫درصورت گم شدن او با این شماره تماس بگیرید«صیاد نگاهی‬ ‫به لنگه کفش رها شده‪ ،‬در کنار ســاحل می اندازد و شماره‬ ‫را می گیرد‪ ،‬دختری با او حرف مــی زند‪ ،‬صیاد از پالتو و کفش‬ ‫می گوید‪ ،‬دختر سراسیمه خود را به موقعیت می رساند و‪»....‬‬ ‫این متن خالصه داستانی بود از شروع فیلم کوتاه و ‪ 10‬دقیقه ای‬ ‫«صیاد » به کارگردانی و تهیه کنندگی مهدی زمانپو ر‪‎‬کیاسری و از‬ ‫شهر ساری که با راه یابی به شصت و ششمین جشنواره منطقه ای‬ ‫سینمای جوان بوشــهر خلیج فارس موفق به کسب جایزه‬ ‫ویژه هیات داوران و لوح افتخار در بخش فیلمنامه این دوره از‬ ‫جشنواره شدند‪ .‬خبرنگار صبا درباره این فیلم با منان جانبراری‬ ‫گپ و گفتی داشته است که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫از شکل گیری ایده تا ساخت فیلم کوتاه صیاد بگویید؟‬ ‫همراه یکی از دوستانم در حال قدم زدن د رکنار ساحل بودیم که با‬ ‫مردی تقریبا مسن که مبتال به بیماری الزایمر بود مواجهه شدیم ایده‬ ‫این فیلمنامه از همین جا شکل گرفت‪ ،‬بعد از شکل گرفتن ایده ان را‬ ‫تبدیل به طرح و بعد کار روی نوشتن کلیت فیلمنامه شروع شد‪ ،‬پس از‬ ‫دو مرحله بازنویسی نگارش فیلمنامه به پایان رسید‪ .‬پس از فاینال شدن‬ ‫نسخه نهایی فیلمنامه‪ ،‬یک روز برای گرفتن مشاوره از مهدی زمانپور‬ ‫کیاسری فیلمنامه رو برای او فرستادم که او پس از مطالعه واکنش مثبت‬ ‫و خوبی نسبت به فیلمنامه نشان داد و پیشنهاد ساخت فیلم را بصورت‬ ‫مشارکتی مطرح کردند‪ .‬تا اینکه از طرف یکی از دوستان مطلع شدم‬ ‫فراخوان جشنواره فیلمنامه نویسی با مضمون شاعرانه با نام سلفی ‪۲۰‬‬ ‫منتشر شده است‪ .‬فیلمنامه را از طریق سایت به جشنواره ارسال کردم‬ ‫که پس از راهیابی به بخش مسابقه‪ ،‬در مراسم اختتامیه برنده جایزه اول‬ ‫فیلمنامه نویسی جشنواره شد و عالوه بر ان جزو ‪ ۵‬فیلمنامه حمایتی‬ ‫انجمن سینما جوان ایران برای تولید قرار گرفت‪ .‬به همین ترتیب‪ ،‬پیش‬ ‫تولید فیلم را اغاز کردیم و از انجا که فیلم بصورت تک پالن سکانس بود‬ ‫گفت و گوی صبا با کارگردان و تهیه کننده فیلم کوتاه صیاد‬ ‫فیلم بسازید! حتی با موبایل‪...‬‬ ‫سه روز کامل درگیر تمرین بازیگران و میزانسن همراه با دوربین بودیم‬ ‫و یک روز هم فیلم را ضبط نهایی صورت گرفت‪.‬‬ ‫حال وهوای جشنواره ای بوشهر چطور بود؟‬ ‫طبیعتا هر جشــنواره و دورهمی لذت و زیبایی مختص به خودش‬ ‫را دارا هست و جشــنواره منطقه ای بوشــهر هم از این امر مستثنی‬ ‫نیست جشنواره بوشــهر با همه کمی و کاستی ها و ضعف ها و قوت ها‬ ‫با برنامه های متنوعی که برای فیلمسازان ترتیب داد قاب قشنگی را به‬ ‫یادگار برای مهمانان فیلمساز ثبت کرد‪ .‬بوم گردی بوشهر و بازدید از‬ ‫کوچه های قدیمی و بازار گردی و بازدید از موزه ها و اماکن دیدنی بوشهر‬ ‫از جمله برنامه هایی بود که دست اندرکاران جشنواره برای فیلمسازان‬ ‫ترتیب داده بودند‪.‬‬ ‫سطح کیفی اثار شــرکت کننده و داوری را چطور ارزیابی‬ ‫کردید؟‬ ‫جشــنواره های منطقه ای به دلیل محدود بودن اســتانها به طور‬ ‫طبیعی رقابت فیلمســازان را هم محدود می کند‪ .‬ایــن را هم در نظر‬ ‫بگیریم که شیوه حمایتی انجمن سینما جوان و شخص اقای اذر پندار‬ ‫بر جوانگرایی و ایده های نو و بکر است که امیدواریم این امر در سال های‬ ‫اتی براورده و فیلمســازان جوان را در این مســیر قرار دهد‪ .‬بر اساس‬ ‫صحبت های داوران امسال جشنواره که همگی اعتقاد داشتند اکثریت‬ ‫فیلم ها ایده های تکراری داشتند‪ ،‬ولی در بین فیلم های امسال تنها چند‬ ‫فیلم را با این تعریف شاهد بودیم‪ .‬در مورد داوری هم باید بگویم که در هر‬ ‫جشنواره ای به هر حال بخشی از داوری سلیقه ای است و باید به سلیقه‬ ‫و رای داوران احترام گذاشت ‪.‬‬ ‫نتیجه تصمیم گیری تلفیق استان های غیر هم جوار در این‬ ‫دوره از جشنواره را چطور دیدید؟‬ ‫در مورد تلفیق اســتانها باید بگویم که جــدای از رقابت فیلم ها و‬ ‫فیلمسازان در جشــنواره‪ ،‬اصل مهم ان رفاقت و ارتباطاتی هست که‬ ‫بین فیلمسازان شکل می گیرد و این موقعیت را من به شخصه در اکثر‬ ‫جشنواره ها و بخصوص در این جشنواره شاهد بودم‪ .‬و اگر از زاویه دیگر‬ ‫هم بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم در ابن دوره ما شاهد فیلم هایی‬ ‫متنوعی بر گرفته از اداب و رسوم یک اقلیم ‪ ،‬منطقه ‪ ،‬و استان بودیم‪،‬‬ ‫باالخص از استان بوشــهر چند فیلم خوب بومی داشتیم که این جای‬ ‫بسی خوشحالی بود‪.‬‬ ‫ایا بعد از این قصد ساخت اثر بلند را دارید؟‬ ‫خواه ناخواه همه کسانی که در عرصه فیلم کوتاه کار می کنند دوست‬ ‫دارند روزی به سمت ساخت فیلم بلند بروند و این موقعیت را من هم‬ ‫دوست دارم تجربه کنم و روزی فیلم بلندم را بسازم ولی به شرطی که‬ ‫تمام شرایط و فضا محیا باشــد هر چند اکثریت صاحب نظران بر این‬ ‫عقیده اند که فیلم کوتاه مقوله ای کامــا جدا و تخصصی از فیلم بلند‬ ‫است‪ .‬اما این را هم نادیده نگیریم که اکثر فیلمسازان موفق و حرفه ای‬ ‫کشور که فیلم بلند می سازند از دنیای فیلم کوتاه وارد این عرصه شدند‬ ‫و بخشی از موفقیت شان را مدیون تجربه و ساخت فیلم کوتاه هستند‪.‬‬ ‫بزرگترین مشکل هنرمندان کوتاه ساز در ایران چیست؟‬ ‫مشکالت زیادی در عرصه فیلم کوتاه وجود دارد که مهمترین ان‪،‬‬ ‫نبود سرمایه گذار به شکل تخصصی و حرفه ای است‪ .‬این مسله باعث‬ ‫می شود فیلمسازان این عرصه هیچوقت نتوانند احساس امنیت کنند ‪.‬‬ ‫با اینکه انجمن ها و ارگان هایی مثل انجمن سینما جوان و حوزه هنری‬ ‫و ‪ .....‬در طی این سالیان شیوه حمایت های مالی را برای فیلمسازان در‬ ‫پیش گرفتند اما متاسفانه جوابگو نیست‪ .‬برای این مسئله‪ ،‬نسبت به‬ ‫انجمن ها نمی توان خرده گرفت چون این ارگان ها نیز بر اساس ضوابط‬ ‫و چارچوب از پیش تعیین شده تا سقفی مشخص می توانند از فیلمساز‬ ‫حمایت کنند‪ .‬مسئله بعدی زیر ساخت ها و عملکرد مسئولین این حوزه‬ ‫است؛ عملکردشان و راهبردهای کاربردی مسئولین تصمیم گیرنده‬ ‫مستقیما روی کار فیلمساز تاثیر دارد‪ .‬ایجاد پلتفرمهایی برای پخش و‬ ‫اکران فیلم کوتاه در حال فعالیت هستند اما هنوز اکران فیلم های کوتاه‬ ‫در حد چند پلتفرم و در جشنواره خالصه می شود‪.‬‬ ‫توصیه به عالقه مندان ساخت فیلم کوتاه؛‬ ‫بــرای ورود به این عرصــه باید واقعا عاشــق این کار باشــید‪ .‬اگر‬ ‫استعداد‪،‬خالقیت و پشتکار داشته باشید‪ ،‬از طریق دوره های اموزشی‬ ‫مثل دوره های انجمن سینما جوان یا ورود به دانشگاه و ‪ .....‬می توانید‬ ‫مبانی و اصول فیلمسازی را اموزش ببینند و شروع به تجربه ساخت فیلم‬ ‫کوتاه کنید‪ .‬سعی کنید از فیلمهای یک یا دو دقیقه ای و با حداقل ترین‬ ‫امکانات تصویری مثل موبایل و ‪ ....‬شروع کنید تا همه ان اموزش هایی‬ ‫که یاد گرفته اید را در تجربه لمس و مشاهده شود‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!