روزنامه صبا شماره 1409 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1409

روزنامه صبا شماره 1409

روزنامه صبا شماره 1409

‫سه شنبه| ‪ 12‬اردیبهشت ‪ 2 |1402‬می ‪ 11 |2023‬شوال ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1409‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫دانش اقباشاوی‪:‬‬ ‫صندوق اعتباری هنر‬ ‫مشکل بروکراتیک دارد‬ ‫محمود ساالری‪:‬‬ ‫هایپررئال را از جفایی‬ ‫که به ان می شود دور کنیم‬ ‫واکنش روابط عمومی تئاتر شهرزاد به یک گزارش‬ ‫اقـای وزیـر دسـتور دادنـد‬ ‫فردوسی دیگر ‬ ‫در خیابان انقالب‬ ‫تنها نیست‬ ‫زیردسـتان عمـل نکردنـد‬ ‫گفت و گوی صبا با عوامل نمایش«چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟»‬ ‫روایتـی از یـک رویـای فنـا شـده‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫سه شنبه ‪ 12‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1409‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫برگزاری سومین هفته فیلم چین در فارابی‬ ‫مراسم افتتاح سومین هفته فیلم چین با حضور سفیر جمهوری خلق چین‪ ،‬رئیس سازمان سینمایی‪،‬‬ ‫مدیران سینمایی و فرهنگی کشور‪ ،‬جمعی از سینماگران ایرانی‪ ،‬عالقه مندان به سینما و دانشجویان‬ ‫چینی مقیم ایران در سالن زنده یاد عباس کیارســتمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار خواهد شد‪ .‬از روز‬ ‫شنبه ‪ ۱۶‬تا چهارشنبه ‪ ۲۰‬اردیبهشت ماه ساعت ‪ ۱۷‬پنج فیلم از اثار کارگردانان نسل جدید سینمای‬ ‫چین به نام های «کاپیتان» فیلمی از اندرو الو‪« ،‬االچانگسو» به کارگردانی سونتار گیال‪« ،‬کوهنوردان»‬ ‫به کارگردانی دانیل لی‪« ،‬زمین سرگردان» ساخته «فرانت گوا» و «خاکستر‪،‬خالص ترین سفیدی» به‬ ‫کارگردانی جیا ژانکو به نمایش درخواهند امد‪/.‬صباخبر‬ ‫تاخت اماده حضور در جشنواره های بین المللی‬ ‫فیلمبرداری فیلم کوتاه «تاخت» به نویسندگی و کارگردانی معراج بهرامی به پایان رسید‪ .‬فیلمبرداری‬ ‫فیلم کوتاه «تاخت» به نویسندگی و کارگردانی معراج بهرامی به پایان رسید‪ .‬این فیلم که در ژانر وسترن‬ ‫ساخته شده‪ ،‬ســومین تجربه کارگردانی معراج بهرامی پس از فیلم های «سوگنامه ای به رنگ ابی» و‬ ‫«جویدن با چشم ها» است‪ .‬فیلم کوتاه «تاخت» که روایت گر خشمی است که فرصت بروز در رابطه با‬ ‫ارزش های پوچ و تو خالی جامعه مدرن را پیدا می کند؛ در بیابان های بویین زهرا فیلمبرداری شده و پس‬ ‫از پشت سر گذاشتن مراحل تدوین و صداگذاری اماده حضور در جشنواره های بین المللی خواهد شد‪.‬‬ ‫محمدعلی هاشمی‪ ،‬بهزاد قره گوزلیان و محمد نصیری در این اثر به ایفای نقش پرداخته اند‪/.‬صباخبر‬ ‫دانش اقباشاوی‪:‬‬ ‫صندوق اعتباری هنر مشکل بروکراتیک دارد‬ ‫کارگردان «هیهات» عنوان کرد‪ :‬مگر نه اینکه صنــدوق اعتباری هنرمندان طبق قوانین‬ ‫بروکراتیک مرجعی قانونی را که خانه ســینما باشــد باید مبنا قرار دهد و بر همین اساس‬ ‫هنرمندان را مورد شناسایی قرار دهد؟ دانش اقباشــاوی‪ ،‬کارگردان سینما دربار ه فهرست‬ ‫منتشرشد ه مبنی بر لغو عضویت بخشی از اهالی سینما از صندوق اعتباری هنر مسائل و نکاتی‬ ‫را مطرح کرد‪:‬‬ ‫اعالم می کنم مشکلی که یکی دو سال اخیر صندوق اعتباری هنر «به شکل شخصی» با‬ ‫اهالی سینما در میان گذاشته است‪ ،‬مشکل بروکراتیک(اداری) دارد‪ .‬من مشخصاً دربار ه اهالی‬ ‫سینما صحبت می کنم‪ ،‬چراکه صندوق اعتباری هنر متعلق به تمام اقشار هنری است‪ .‬اما من‬ ‫به عنوان عضوی از سینما به اهالی سینما و وضعیت انها اشاره دارم‪ .‬به نظر من و خیلی از فعاالن‬ ‫صنفی خانه سینما این نوع ارتباط گیری صندوق اعتباری هنر‪ ،‬اشکال مبنایی و ریشه ای دارد‪.‬‬ ‫در دو دوره گذشته و به خصوص در دور ه جدید‪ ،‬گویا صندوق اعتباری هنر‪ ،‬خانه سینما و صنوف‬ ‫مرتبط با ان را به عنوان «مرجع معرفی اعضای صنوف» به رسمیت نمی شناسد و برای ارتباط‬ ‫سینماگران مرتبط با صندوق اعتباری هنر‪ ،‬به صورت شخصی به ان ها پیامک می زند! حال‬ ‫با‬ ‫ِ‬ ‫این سوال مطرح است که صندوق اعتباری هنر می تواند به حدود ‪ ۶۰۰۰‬نفر عضو خانه سینما‬ ‫ی «شماره نظام سینمایی» و «عضویت در‬ ‫پیامک بزند و ارتباط بگیرد؟ اینجا پس فلسفه وجود ‬ ‫خانه سینما»‪ ،‬چیست؟! مگر نه اینکه صندوق اعتباری هنر طبق قوانین بروکراتیک مرجعی‬ ‫قانونی را ‪-‬که خانه ســینما باشد‪ ،-‬باید مبنا قرار دهد و بر همین اســاس هنرمندان را مورد‬ ‫شناسایی قرار دهد؟ چطور می شود که با یک قاعده اشتباه‪ ،‬این خدمات از اعضا سلب می شود‬ ‫که اصلی ترین ان بیم ه هنرمندان است‪/.‬صباخبر‬ ‫تجلیل از اسالت در جشنواره فیلم لوکارن‬ ‫تهیه کننده فرانســوی اثار الرس فون تریه کارگردان دانمارکی و‬ ‫لوکرسیا مارتل کارگردان ارژانتینی‪ ،‬امسال در جشنواره فیلم لوکارنو‬ ‫تجلیل می شود‪ .‬ماریان اسالت تهیه کننده سرشناس پاریسی که نقش‬ ‫مهمی در ارایه اثار کارگردان های مولفی چون الرس فون تریه‪ ،‬لوکرسیا‬ ‫مارتل و لیساندرو الونسو ارژانتینی داشته امسال از سوی جشنواره فیلم‬ ‫لوکارنو تجلیل می شود‪.‬‬ ‫جیونا نازارو مدیر هنری لوکارنو با انتشار بیانیه ای از رویکرد ماریان‬ ‫اســات در تولید فیلم به عنوان عاملی که اثری عمیق و ماندگار در‬ ‫سینمای معاصر بر جای گذاشته یاد کرد و افزود‪ :‬در زمانی که سینما در‬ ‫حال تکرار بی پایان مدل های موجود است‪ ،‬ماریان اسالت به عنوان یک‬ ‫نمونه پیشرو تالش دارد تا زیبایی ازادی و ریسک را به نمایش بگذارد‪.‬‬ ‫اسالت به زودی با اولین نمایش جهانی فیلم «اوریکا» به کارگردانی‬ ‫الونسو در کن حضور خواهد داشت‪ .‬هفتاد و ششمین دوره جشنواره‬ ‫فیلم لوکارنو از ‪ ۱۱‬تا ‪ ۲۱‬مرداد جاری برگزار می شود‪/.‬مهر‬ ‫«جنگ ستارگان» به سبک وس اندرسون!‬ ‫یک کلیپ که در یوتیوب منتشر شده قطعه ای از «کشتارگاه‬ ‫کهکشانی» را به سبک وس اندرســون ارایه می کند تا نشان دهد‬ ‫اگر این کارگردان قرار بود «جنگ ستارگان» بسازد چطور چیزی‬ ‫از اب درمی امد‪.‬‬ ‫ویژگی های فرضی زیادی از ســبک اندرســون که وی با انها‬ ‫شناخته می شود از جمله تقارن اجزا‪ ،‬رنگ های پاستلی‪ ،‬روایت های‬ ‫طعنه امیز‪ ،‬جزییات دقیق و طنز بی نظیــر از جمله خصوصیاتی‬ ‫هستند که سعی شده در این تریلر مورد توجه قرار بگیرد‪.‬‬ ‫این کلیپ که ‪ ۲‬روز پیش پست شده از دیروز توجه زیادی را در‬ ‫توییتر به خود جلب کرده است و توسط میلیون ها نفر دیده شده‬ ‫است‪ .‬کاربران نظرات متفاوتی درباره این کلیپ ارایه کرده اند‪.‬‬ ‫پیش از این تریلر‪ ،‬از هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویری مرتبط‬ ‫با «هری پاتر»‪ ،‬خلق چهره ورزشکاران و سلبریتی ها و رهبران جهان‬ ‫استفاده شده بود‪/.‬مهر‬ ‫جکی جان بازنشستگی ندارد‬ ‫بازیگر مشهور فیلم های اکشــن می گوید تا وقتی حرکت می کند‬ ‫فیلم اکشن هم می سازد‪.‬‬ ‫جکی چان از زمان ساخته شدن «دست مرگ» به کارگردانی جان‬ ‫وو در سال ‪ ،۱۹۷۶‬تماشاگران را با شــیرین کاری های باورنکردنی و‬ ‫نمایش مهارت های کونگ فوی خود در بیش از ‪ ۱۵۰‬فیلم شگفت زده‬ ‫کرده است و اکنون در ‪ ۶۹‬سالگی‪ ،‬این بازیگر متعهد به اثارش‪ ،‬هیچ‬ ‫نشانه ای از کند شدن در حرکاتش را نشان نمی دهد‪ .‬وی به تازگی در‬ ‫یکی از کنفرانس های مطبوعاتی فیلم تاکیــد کرد که به عنوان یک‬ ‫بدلکار هنوز دارد وظایف خود را انجام می دهد و بر خالف نظر عده ای‬ ‫می خواهم این کار را به عنوان مدرکی انجام دهم تا نشان دهم هنوز‬ ‫هرچه را الزم است‪ ،‬انجام می دهم‪ .‬وی تاکید کرد که برنامه ای برای‬ ‫کنار کشیدن ندارد و تا زمانی که بتواند به ساخت فیلم های اکشن ادامه‬ ‫خواهد داد‪ .‬چان با لبخند گفت‪ :‬تا وقتی بتوانم حرکت کنم و بجنگم‪،‬‬ ‫هر سال یک فیلم برای همه طرفدارانم اکران می کنم‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫یک ا ّتفاق کوچک راهی ایتالیا شد‬ ‫فیل م «یک اتّفاق کوچک» ساخت ه سید مرتضی سبزقبا به بخش مسابق ه چهلمین جشنوار ه بین المللی‬ ‫فیلم «اسولو ارت» ایتالیا راه یافت‪ .‬این جشنواره قدیمی ترین جشنوار ه فیلم هنر در جهان است که در‬ ‫سال ‪ ۱۹۷۳‬از شاخه ای از جشنوار ه فیلم ونیز تاســیس شد و اکنون در سراسر جهان شناخته شده و به ‬ ‫عنوان یک مسابق ه بین المللی برای فیلم های هنری و زندگینام ه هنرمندان ایجاد شده است‪ .‬فیلم «یک‬ ‫اتّفاق کوچک» ساخت ه سید مرتضی سبزقبا پیش از این جایز ه ا ّول بهترین فیلم جشنوار ه بین المللی «‪Job‬‬ ‫‪ »Film Days‬ایتالیا‪ ،‬جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم «‪ »Avalonia‬امریکا‪ ،‬و جوایز‬ ‫متعدد دیگری از جشنواره های معتبر دنیا را دریافت کرده است‪/.‬ایسنا‬ ‫شروع طوفانی اهنگ دو نفره‬ ‫سه شنبه ‪ 12‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1409‬‬ ‫محمد فیلی در ای سی یو بستری شد‬ ‫‪3‬‬ ‫محمد فیلی‪ ،‬بازیگر پیشکسوت کشورمان که به دلیل عارضه مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته‬ ‫بود‪ ،‬گفت‪ :‬عمل سنگینی داشتم اما خدا را شکر االن خوبم‪ .‬فیلی با گذشت دو روز از عمل جراحی مغزش‬ ‫حال عمومی اش را خوب توصیف کرد و گفت‪ :‬عمل سنگینی داشتم اما خدا را شکر می کنم که تیم خوبی‬ ‫بودند و کارشان را بسیار عالی انجام دادند‪ .‬اکنون به لطف خداوند خوبم‪ .‬در حال حاضر در بخش ای سی یو‬ ‫بستری هســتم اما نمی دانم تا چه مدت باید اینجا تحت نظر بمانم‪ .‬باید کمی بگذرد تا ببینیم پزشکان‬ ‫تشخیص شان چیست‪ .‬در حال حاضر دستگاه به من وصل است‪ .‬این بازیگر اظهار کرد‪ :‬امیدوارم با دعای‬ ‫مردم عزیزم به زودی حالم خوب شود‪ .‬ان شاءاهلل که همیشه سالم باشید‪/.‬ایسنا‬ ‫اکران مردمی «اهنگ دو نفره» با اســتقبال بی نظیر مردم در چهار سالن پردیس‬ ‫سینمایی ایران مال برگزار شــد‪ .‬اکران مردمی «اهنگ دو نفره» عصر روز یکشنبه ‪۱۰‬‬ ‫اردیبهشت ماه ‪ ۱۴۰۲‬با حضور فرزاد فرزین‪ ،‬علیرضا اســتادی‪ ،‬سهی بانو ذوالقدر و النا‬ ‫حیدری بازیگران فیلم‪ ،‬ارزو ارزانش کارگردان‪ ،‬جواد نوروزبیگی تهیه کننده و سامان‬ ‫سامانی سرمایه گذار فیلم با اســتقبال کم نظیر مردم در پردیس سینمایی ایران مال‬ ‫برگزار شــد‪ .‬در این اکران مردمی طرفداران فرزاد فرزین ساعت ها قبل از شروع فیلم‬ ‫در ورودی های سینماهای ایران مال تجمع کرده بودند تا با ورود او فیلم اکران شود‪ .‬این‬ ‫استقبال موجب شد بلیت های چهار سالن برای فیلم «اهنگ دو نفره» به فروش برسد و‬ ‫بسیاری از مخاطبان این فیلم با اتمام بلیت فروشی در انتظار فروش بلیت سانس فوق العاده‬ ‫فیلم ماندند‪.‬‬ ‫بازیگران و عوامل فیلم پیش از اکران در هر ســالن حضور یافته و با مخاطبان فیلم‬ ‫صحبت و از حمایتشان تشکر و قدردانی کردند‪.‬‬ ‫فرزاد فرزین در این اکران ها ضمن تشکر از طرفداران خود برای استقبال از فیلم گفت‪:‬‬ ‫از خانم ارزانش ممنونم که از من دعوت کرد تا در این فیلم بازی کنم و یک تجربه همکاری‬ ‫خوب با یک فیلمساز خانم داشته باشم‪ .‬امیدوارم بیش از گذشته از زنان جامعه خصوصا‬ ‫هنرمندان زن حمایت شــود‪ .‬جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم با اشاره به اینکه فیلم‬ ‫«اهنگ دو نفره» یک فیلم خانوادگی است و باید ان را کنار خانواده دید‪ ،‬گفت‪ :‬این فیلم در‬ ‫یک جمع و محیط خانواده تولید شده است و خانم ارزو ارزانش با کمک همسرشان سرمایه‬ ‫فیلم را تهیه کردند تا این فیلم به این خوبی ساخته شود‪ .‬از همکاری با یک فیلمساز زن‬ ‫خیلی خوشحالم که توانسته یک فیلم موفق بسازد و تاکنون نیز فروش خوبی در گیشه‬ ‫داشته است‪ .‬در اینده قطعا از این فیلمساز فیلم های بیشتر و ارزشمندتری خواهید دید‪.‬‬ ‫ارزو ارزانش کارگردان فیلم نیز ضمن تشکر از تمامی عوامل فیلم که در ساخت این اثر‬ ‫به او کمک کردند‪ ،‬گفت‪ :‬یک تشکر ویژه دارم از فرزاد فرزین عزیز که برای این فیلم صدای‬ ‫خود را خش دار کرد؛ کاری که هیچ بازیگر و خواننده ای انجام نمی دهد‪.‬‬ ‫وی اضافه کرد‪ :‬در دنیای سینمای مردانه امروز‪ ،‬فیلم ساختن زنان شهامت‪،‬جسارت‪،‬‬ ‫صبوری و تحمل زیادی را می طلبد‪ .‬کارگردان اهنگ دو نفره» بیان کرد‪ :‬از شما مخاطبان‬ ‫فهیمودوست داشتنیکهحامیاصلیوبی نظیر سینمایمستقلهستید‪،‬بی نهایتتشکر‬ ‫می کنم و امیدوارم در امر تزریق شادی و نشاط در روح و روان جامعه موفق عمل کرده‬ ‫باشیم‪ .‬وی به سال ساخت فیلم اشاره کرد و گفت‪« :‬اهنگ دو نفره» را در سال ‪ ۹۹‬ساختم و‬ ‫خیلی منتظر بودم که به اکران برسد تا با مردم بنشینم و این فیلم را ببینم‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪ 12‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1409‬‬ ‫پرونده‬ ‫فاطمه حمیره «چه کســی از ویرجینیا وولف می ترسد؟»‬ ‫نوشــته ادوارد البی‪ ،‬به کارگردانی شیرین‬ ‫گفت و گو‬ ‫فرخنده نژاد و با حضور میکائیل شهرستانی به‬ ‫عنوان طراح و مشاور کارگردان در خانه نمایش دا روی صحنه‬ ‫است‪ .‬در این نمایش علی کشوری‪ ،‬الهام رضایی‪ ،‬شیما زادپور‪،‬‬ ‫میثم نیک خواه‪ ،‬دالرام زرگر و مهــدی ارجمند ایفای نقش‬ ‫می کنند‪ .‬خبرنگار صبا با علی کشــوری بازیگر نقش جورج‪،‬‬ ‫شیرین فرخنده نژاد کارگردان این اثر و الهام رضایی بازیگر‬ ‫نقش مارتا به گفت وگو نشسته است که در پی می خوانید‪.‬‬ ‫علی کشوری بازیگر نقش جورج‪:‬‬ ‫تئاتر بازدارنده خشونت در جامعه است‬ ‫اقای کشــوری درباره حضورتان در این نمایش به عنوان‬ ‫بازیگر نقش جورج بگویید که چطور انتخاب شدید؟‬ ‫من از شاگردان قدیمی استاد میکائیل شهرستانی هستم و سال های‬ ‫زیادی است که با ایشان در نمایش های مختلف همکاری داشته ام‪ .‬به‬ ‫طور معمول استاد شهرستانی در اثاری که با هم کار می کنیم به من‬ ‫اعتماد می کنند و نقش های مقداری سخت و پیچیده که طراحی های‬ ‫بیشتری نیاز دارد را به من می سپارند و نقش جورج در این نمایش نیز‬ ‫از ان جمله است‪.‬‬ ‫نقش جورج بســیار از شــخصیت خودم فاصله دارد و از ان جمله‬ ‫نقش های خاصی است که نیاز به طراحی و ساختن دارد‪ .‬ما سعی کردیم‬ ‫همیشه حتی در کارهایی که مقداری تنه به تیپ می زند به سمت تیپ‬ ‫نرویم و از هیچ اثر دیگری هم وام نگیریم و تالش کرده ایم با مشورت‬ ‫استاد شهرستانی به کارکتری برسیم که از نظر بدن و بیان برای اولین‬ ‫بار در جهان هنرهای نمایشی خلق می شود‪.‬‬ ‫نقش جورج در این نمایش چــه ویژگی هایی دارد و چه‬ ‫چالش هایی برای شما به عنوان بازیگر داشت؟‬ ‫جورج استاد دانشگاه است اما نه یک استاد معمولی‪ .‬متن نمایشنامه‬ ‫کلیدهایی را برای خلق این شخصیت به بازیگر می دهد که بسیار کمک‬ ‫کننده است‪ .‬ما با شخصیتی طرف هستیم که در این تئاتر یک کنش‬ ‫نمایشــگری دارد‪ .‬او در قالب یک میهمانی‪ ،‬بارهــا و بارها بازی هایی‬ ‫را ترتیب می دهد که همراه با همســرش هم یک روند داســتانی را‬ ‫طی می کند و هم لجبازی ها و ســرگرمی های خاص خودشان را راه‬ ‫می اندازد‪ .‬این دو به عنوان زوجی که صاحب فرزندی نیستند و زندگی‬ ‫انها مالل اور شده وعشق زیادی بین انها نیست شاید برای ان که کنار‬ ‫هم تا امروز طاقت بیاورند بازی هایی را ترتیب می دهند‪.‬‬ ‫این شخصیت می طلبید که طراحی کارکتر خاصی داشته باشد که‬ ‫بتوانیم هم نمایش های داخل این نمایش را به گونه ای جذاب و منحصر‬ ‫به فرد با صدا و بیان متفاوت اجرا کنیم که برای مخاطب جذاب باشد‬ ‫و هم منطق خود نمایشنامه رعایت شود‪ .‬در طول چندین ماه تمرین‬ ‫منسجم زیر نظر اقای شهرســتانی و خانم فرخنده نژاد سعی کردیم‬ ‫که این داستانک ها را با شخصیت های جذاب ان تلفیق کنیم‪ .‬جورج‬ ‫خودش یک شخصیت محوری جذابی دارد و هر بار در این داستانک ها‬ ‫یک تیپ جدید می سازد‪.‬‬ ‫جورج و مارتا در این نمایش‪ ،‬شــخصیت هایی هســتند که یک‬ ‫رویای امریکایی به فنا رفته را به نمایــش می گذارند‪ .‬رویایی که جز‬ ‫یک تنه پوک و تهی چیزی از ان باقی نمانده است‪ .‬رویایی که قرار بود‬ ‫خوشــبختی را به ارمغان بیاورد و ظاهر یک زندگی ایده ال و همراه با‬ ‫امکانات را دارد‪ .‬جورج استاد دانشگاه و همسرش دختر رییس دانشگاه‬ ‫است و باید یک زوج خوشبخت و فرهیخته باشند اما در حقیقت این‬ ‫طور نیست و در این نمایش با جهان هولناک میان انها اشنا می شویم‪.‬‬ ‫دلخوشی انها یک کودک خیالی است که تربیت می کنند و سر تربیت‬ ‫این کودک خیالی هم بحث و جدل دارند و در ادامه داســتان وقایعی‬ ‫پیش می اید که خودشــان دســت به خود تخریبــی می زنند و این‬ ‫دلخوشی را هم از خودشان می گیرند‪ .‬در این کشمکش های فزاینده ای‬ ‫که میان انها وجود دارد‪ ،‬بی رحمانه به هــم می تازند و این کودک و‬ ‫دلخوشی هایشان را در خیالشــان هم نابود می کنند‪ .‬البی نویسنده‬ ‫اثر‪ ،‬این نقد را به رویای امریکایی وارد می کند که زندگی مدرن با هم‬ ‫پیشــرفت هایی که به لحاظ مادی به همراه داشته است اما از اخالق‪،‬‬ ‫احساس‪ ،‬ایثار و دیگر خصایل خوب انسانی ارام ارام تهی می شود و این‬ ‫یک هشدار جدی به جامعه است‪ .‬این اثر که یک ژانر تلفیقی از نمایش‬ ‫ابزورد و کمدی سیاه با یک متن سنگین درام است‪ ،‬بازی های بسیار‬ ‫حساب شده و جدی می طلبد و دراوردن این شخصیت ها کار بسیار‬ ‫سختی است به طوری که بازیگر باید بتواند خوب موقعیت شناسی کند‪،‬‬ ‫بزنگاه ها را خوب بشناسد که چه وقت سراغ غرق شدن در درام برود و‬ ‫بازی رئالیستی ارائه کند و کی لحظات فانتزی کمدی سیاه را خلق کند‪.‬‬ ‫این موقعیت شناسی به ویژه در کارکتر جورج بسیار مهم و جدی بود‬ ‫گفت و گوی صبا با عوامل نمایش«چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟»‬ ‫روایتـی از یـک رویـای فن‬ ‫و ما هم ماهها تالش کردیم که این داستان درست و خوب دربیاید به‬ ‫طوری که نه انقدر سراغ بازی فانتزی برویم که باور پذیری ان به مشکل‬ ‫بخورد و یا تبدیل به تیپ شود و نه انقدر در بازی رئالیستی غرق شویم‬ ‫که تنها یک درام ساده را دربیاوریم و خوشبختانه تا امروز واکنش های‬ ‫مثبتی را دریافت کرده ایم‪.‬‬ ‫این نمایشنامه معروف بارها در سراسر جهان روی صحنه‬ ‫رفته است‪ .‬شما برای نزدیک شدن به نقش خودتان چه کردید؟‬ ‫ایا به تماشای بازی دیگر بازیگران ایرانی و خارجی در این نقش‬ ‫نشستید؟‬ ‫شاید خیلی از دوستان تئاتری در این موقعیت ها تصمیم بگیرند که‬ ‫ســراغ دیدن اثار دیگر نروند که روی بازی انها تاثیر نگذارد اما من به‬ ‫شخصه همواره سعی می کنم هر تعداد روایت ای جدی که درباره یک‬ ‫اثر صورت گرفته است‪ ،‬ببینم نه به منظور وام گرفتن از انها بلکه برای‬ ‫ان که انها را نقد کنم و تکرار نکنم‪ .‬بنابراین این نمایش ها را می بینم‬ ‫تا بدانم جای چه ایده ای خالی است و چه چیز جدیدی را می توانم به‬ ‫ان اضافه کنم‪.‬‬ ‫فکر می کنم بهتر است ما اثار را ببینیم که فلسفه درونی انها را کشف‬ ‫کنیم چرا که هر اثری زوایای تازه ای را ارائه می کند که در فضای فلسفی‬ ‫یک اثر می تواند کمک کننده باشد اما در زمینه فرم و ساختار بدنی و‬ ‫بیانی یک شخصیت سعی می کنم از هر انچه می بینم فاصله بگیرم‪.‬‬ ‫شخصیت هایی که تاکنون بازی کرده ام از جمله شخصیت جورج‬ ‫در این نمایش هیچ شبیهی در سینما و تئاتر ندارد و این متفاوت بودن‬ ‫کلیت این نمایش از دیگر اثار اجرا شده از جمله با نسخه سینمایی ان و‬ ‫همچنین شخصیت جورج‪ ،‬نکته ای است که دیگر هنرمندان سینما و‬ ‫تئاتر که به تماشای این نمایش نشستند به ان اشاره کردند‪ .‬ضمن این‬ ‫که این متفاوت بودن دور از متن اثر نبود‪.‬‬ ‫فکر می کنید در شرایط امروز ایران که مسائل و مشکالت‬ ‫زندگی شــخصی و اجتماعی مردم با چالش های بســیاری‬ ‫روبروست‪ ،‬بازی در چنین نقش های پرچالش و پرتنشی چقدر‬ ‫می تواند مخاطب را با خود همراه کند؟‬ ‫این که مخاطب امروز در چه شرایطی است بسیار تعیین کننده است‬ ‫و هر هنرمندی هم برای مخاطبانــش اثر تولید می کند و به این نکته‬ ‫توجه دارد که جامعه و مردمش چه نیاز دارند اما با این حال این که به‬ ‫طور صددرصدی به سمت مخاطبان حرکت کنیم نیز درست نیست‪.‬‬ ‫رسالت ما شاید این اســت که همزمان با رضایت مخاطب او را به‬ ‫سوی خاصی که احساس می کنیم درست اســت‪ ،‬رهنمون کنیم و‬ ‫ایده ای به او بدهیم‪.‬‬ ‫در هنر بناست که دنیای وارونه شده و خارج شده از تعادل را به تعادل‬ ‫برگردانیم‪ .‬وقتی شرایطی را در یک اثر هنری نشان می دهیم اگر راه حل‬ ‫جدی برایش نداریم دست کم می توانیم یک شمع روشن کنیم و یک‬ ‫کورسوی امیدی را به مخاطب نشان دهیم‪ .‬اشاره به بد بودن شرایط و‬ ‫نشان دادن مشکالت در همین نمایش ها و فیلم های بسیاری که امروز‬ ‫تولید می شود‪ ،‬فقط حال مخاطب را بد می کند‪ .‬بنابراین من معتقدم‬ ‫که در اثر هنری باید کنشگر باشــیم نه منفعل و در عین انتقاد کردن‬ ‫باید به راه حل ها هم فکر کرد و دســت کم‪ ،‬بلند بلند فکر کنیم‪ .‬این‬ ‫نمایش نیز در همین راستا حرکت می کند که ایده ای را برای مخاطبش‬ ‫مطرح کند‪.‬‬ ‫برخی شاید تصور کنند که مشکل اصلی جامعه ما مشکل اقتصادی‬ ‫است اما من فکر می کنم مشکل ما نه اقتصادی بلکه فرهنگی است و‬ ‫اگر در جنبه های مختلف زندگی برای ما معضالت و پیچیدگی هایی‬ ‫ایجاد شده است در بسیاری موارد به دلیل رشد نیافتن فرهنگ است‪.‬‬ ‫به طور مثال؛ خودخواهی مسئله اول ماست و هر کسی سعی می کند‬ ‫در راستای منافع شخصی خودش حرکت کند‪ .‬در چنین شرایطی هر‬ ‫کس می خواهد در هر جر و بحثی به هر قیمتی برنده باشــد حتی به‬ ‫قیمت لگدمال کردن شــخصیت طرف مقابل و این یک نوع بازندگی‬ ‫است که جهان امروز به ان مبتالســت و این خودخواهی ها در بین‬ ‫بخشی از مردم ما نیز جریان دارد و این نمایش نیز در نقد این نگاه است‪.‬‬ ‫فکر می کنید در شرایط تئاتر امروز ایران چه فرصت هایی‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫سه شنبه ‪ 12‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1409‬‬ ‫‪5‬‬ ‫مورد حمایت قرار می گیرد؟‬ ‫شرایط که سخت و طاقت فرساســت‪ .‬از هزینه کپی گرفتن متن‪،‬‬ ‫برای توزیع بین بازیگران بگیرید تا اجاره پالتو برای تمرین و مهیا کردن‬ ‫وسایل دکور‪ ،‬لباس و گریم‪ .‬پس از چندین ماه تمرین باید به دنبال مجوز‬ ‫برای اجرا و یافتن تماشاخانه بود و بعد از ان‪ ،‬هزینه های تبلیغات محیطی‬ ‫و مجازی و‪ ...‬اینها بدون کوچکترین حمایت مالی‪ ،‬هزینه سنگینی به کار‬ ‫وارد می اورد که همه مربوط به قبل از فروش بلیت و استقبال تماشاگران‬ ‫است اما در این میان‪ ،‬حمایت های معنوی استاد شهرستانی و دوستان‬ ‫عزیز گروه‪ ،‬تنها دلیل تحمل این راه بود‪.‬‬ ‫حضور اقای میکاییل شهرستانی به عنوان طراح و مشاور به‬ ‫چه صورت بود و در چه بخشی از این اثر حضور داشتند؟‬ ‫من سالهاست افتخار شــاگردی اقای میکائیل شهرستانی را دارم‪،‬‬ ‫حتی قبل از ورود به دانشکده سینما‪ -‬تئاتر دانشگاه هنر تهران و این‬ ‫باعث مسرت بنده اســت که بتوانم از راهنمایی ‪ ،‬هدایت‪ ،‬نگاه و بینش‬ ‫ایشان از انتخاب متن تا اجرا بهره ببرم‪.‬‬ ‫نـا شـده‬ ‫برای بازیگران فراهم است و ایا به عنوان یک شغل می توان به‬ ‫ان تکیه کرد؟‬ ‫این روضه پر روایتی اســت که بارها گفته شــده است‪ .‬هنر اصوال‬ ‫در جامعه ای به ان بها داده می شــود که در درجه اول معیشــت انها‬ ‫فراهم است‪ .‬هنر جزء نیازهای عالیه انســانی است و زمانی که کسی‬ ‫برای حداقل ها می جنگد‪ ،‬امادگی روحی برای نشستن روی صندلی‬ ‫سالن نمایش و فرصتی برای دیدن نمایش هم ندارد‪ .‬بنابراین‪ ،‬شرایط‬ ‫متاسفانه برای تئاتری ها خوب پیش نمی رود و از طرفی هم حمایت های‬ ‫دولتی حداقلی اســت‪ .‬پرداختن به این مباحث مفصل است و در این‬ ‫مجال نمی گنجد اما انچه در واقعیت صحنه هنرهای نمایشی شاهدیم‬ ‫این است که بسیاری از عزیزانی که به شــکل حرفه ای یا پاره وقت و‬ ‫دانشــجویی وارد این حرفه می شــوند اصال نمی توانند روی تئاتر به‬ ‫عنوان شغل ســرمایه گذاری کنند زندگی با این شغل نمی چرخد و‬ ‫هنوز دغدغه متولیان فرهنگی ما تئاتر نیست چرا که هنوز به این نقطه‬ ‫نرسیده اند که این روایت ها هســتند که سرنوشت یک ملت را روشن‬ ‫می کنند‪ .‬این نکته بسیار مهمی است که در رساله پایان نامه ام نیز به‬ ‫ان پرداخته ام‪ .‬اهمیت روایت درتعیین سرنوشت یک کشور برای ما‬ ‫هنوز جدی نیست‪.‬‬ ‫در حالی که در امریکا دو ستون اصلی هژمونی انها سینما و غول‬ ‫نظامی است یعنی سینما به همان میزان یا شاید بیشتر از بخش نظامی‬ ‫حائز اهمیت است و با این دو ابزار توانسته اند هژمونی خود را به جهان‬ ‫تحمیل کنند‪.‬‬ ‫ما اگر به تئاتر و سینما توجه کنیم بسیاری از مشکالت فرهنگی که‬ ‫مشکالت اقتصادی را نیز در پی داشته است‪ ،‬نیز برطرف خواهد شد و‬ ‫جلوی خشونت های جاری در جامعه را نیز می گیرد چرا که اصلی ترین‬ ‫رکن تئاتر گفتگوســت و زمانی که حرف دیگری را بشنویم و به هم‬ ‫احترام بگذاریم این تنش ها در جامعه نیز ایجاد نمی شود‪.‬‬ ‫من معتقدم برخــی از اتفاقات اخیر جامعه که هر کســی را با هر‬ ‫گرایشی متاثر کرد‪ ،‬ناشی از بی توجهی به هنرهای نمایشی است‪.‬‬ ‫شیرین فرخنده نژاد‪:‬‬ ‫قصه این خانه در پس خانه های ما نمایان است‬ ‫درباره انتخاب این نمایشنامه ی بگویید و ارتباط ان با جامعه‬ ‫امروز ایران بگویید‪.‬‬ ‫انتخاب یک متن‪ ،‬باید جهان شمول باشد و وابسته به زمان و مکان‬ ‫خاصی نباشد‪ .‬در این صورت همیشه برای مخاطب‪ ،‬تازگی خود را دارد‪.‬‬ ‫در این داستان هم‪ ،‬زن و شوهری که مطمئنا روزی با عشق زندگی را‬ ‫اغاز کردند و افق های باز و روشــنی برای خود متصور بودند‪ ،‬حال در‬ ‫میان سالی ان عشق کم کم رنگ باخته و تکرار روزمرگی ها و شکست ها‪،‬‬ ‫باعث رخوت و دلمردگی انها شده و برای نجات از این بن بست دست به‬ ‫کارهای نامعقول می زنند‪ .‬اما در نهایت باید واقعیت را پذیرفت‪.‬‬ ‫فضای پرتنش این نمایش فکر می کنید چقدر در حوصله‬ ‫تماشاگر امروز ایرانی است؟‬ ‫شکر خدا‪ ،‬بازخورد تماشاگران نشان می دهد که با نمایش ارتباط‬ ‫برقرار شده است‪ .‬به هر حال قصه این نمایش می تواند در پس درهای‬ ‫ی از ما‪ ،‬نمود عینی داشته باشد‪.‬‬ ‫خانه خیل ‬ ‫بازیگران را چطور انتخاب کردید؟‬ ‫بازیگران از دوستان عزیز و قدیمی ام هستند که سالهاست در کنار هم‬ ‫کار می کنیم و همگی از شاگردان استاد میکائیل شهرستانی هستیم‪.‬‬ ‫استقبال از ان در شرایط کنونی چطور بوده و ایا مخاطبان با‬ ‫ان ارتباط برقرار کردند؟‬ ‫البته‪ ،‬در این کار روابط عمومی ما به موقع و در زمان مناسب‪ ،‬خوب‬ ‫عمل نکرد‪ .‬با این حال از استقبال تماشاگران خوشنودم‪.‬‬ ‫اجرای شما با سانسور هم مواجه شد؟‬ ‫متن های خارجی‪ ،‬به واسطه فرهنگ خاص خودشان نوشته می شود‬ ‫و برای اینکه بتوانیم ان را با فرهنگ اســامی جامعه تطبیق دهیم‪،‬‬ ‫مجبور به حذف بعضی قسمتها هستیم‪ ،‬به طوری که به اصل داستان‬ ‫صدمه وارد نشود‪.‬‬ ‫شرایط کار کردن تئاتر در حال حاضر چگونه است و چقدر‬ ‫الهام رضایی بازیگر نقش مارتا‪:‬‬ ‫خودمان از خودمان حمایت می کنیم‬ ‫شما چگونه برای نقش مارتا انتخاب شدید؟‬ ‫بعد از چند سال همکاری با گروه استادم میکائیل شهرستانی و بازی‬ ‫در کارهای اقای مهدی ارجمند سال گذشــته در نمایش «اسم» به‬ ‫کارگردانی خانم فرخنده نژاد حضور داشتم‪ .‬در واقع نمایش چه کسی از‬ ‫ویرجینیا وولف می ترسد؟» دومین همکاری من با خانم فرخنده نژاد و‬ ‫سرپرستی استاد شهرستانی است‪ .‬متناسب با کاراکترهای این نمایش‪،‬‬ ‫چند نفر انتخاب شدند و بعد از جلســات دورخوانی با توجه به توانایی‬ ‫بازیگران‪ ،‬شخصیت ها انتخاب و تمرینات اصلی شروع شد‪.‬‬ ‫این نقش چه ویژگی هایی داشت که برای شما جذاب بود؟‬ ‫افت و خیزها‪ ،‬واکنش های روانی‪ ،‬هیجانات و رفتارهای غیر نرمال‬ ‫مارتا برام جذاب بود‪ .‬نقش قبلی من در نمایش اسم تقریبا زنی مطیع بود‬ ‫و کامال متفاوت از مارتا در ویرجینیا وولف‪ .‬جسارت زن در عین اینکه‬ ‫همچنان با کودکی اش همراه است‪ ،‬از موارد جذاب کاراکتر مارتا است‪.‬‬ ‫برای ایفای نقش چه مسیری را طی کردید و ایا به نسخه های‬ ‫اجرا شده دیگر از این متن هم مراجعه داشتید؟‬ ‫واقعیت این است که شاید برای عده ای از بازیگران بهتر است که قبل‬ ‫از شروع کار به بازی کسانی که قبال کار کرده اند نگاه کنند اما معموال‬ ‫من ترجیح می دهم متن را مرور کنم‪ ،‬با ان زندگی کنم و خودم با نقشم‬ ‫روی صحنه بروم‪.‬‬ ‫فکر می کنید متن ایــن اثر چقدر با جامعــه امروز ایران‬ ‫همخوانی دارد؟‬ ‫در شــروع کار تصور می کردم این کار خیلی دور از فضای جامعه و‬ ‫فرهنگ ما است اما متاسفانه در پاره ای موارد با کم و زیادهایی از نزدیک‬ ‫چنین فضایی را به چشم دیده ام و شاید عمیقا حس کردم که در ایران و‬ ‫حتی نزدیک خودمان هم افرادی را با شرایط جورج و مارتا داریم و فقط‬ ‫کافی است نگاهی متفکرانه به زندگی شان داشته باشیم‪.‬‬ ‫جلسات تمرین چقدر طول کشید و بازخوردها چطور بود؟‬ ‫ما تقریبا از تیرماه دورخوانی شــروع کردیم و قرار بود مهر ماه روی‬ ‫صحنه برویم ولی با اتفاق هایی که در ماه های گذشــته پیش امد کار‬ ‫به تعویق افتاد و از اواخر فروردین تا ‪ 19‬اردیبهشــت مــا اجرا داریم‪.‬‬ ‫خوشبختانه استقبال خوب بود و خدا را شکر عزیزانی که کار ما را دیدند‬ ‫نظرات مثبت داشتند‪ .‬ضمن اینکه نظرات منفی هم قطعا در بهتر شدن‬ ‫کار موثر خواهد بود‪.‬‬ ‫چه دورنمایی برای بازیگران زن تئاتر می بینید؟‬ ‫متاسفانه من و امثال من چندین سال بدون امکانات و بدون حمایت با‬ ‫سختی کار می کنیم اما به چشم می بینیم دنیای سینما وحتی تئاتر فقط‬ ‫با گروهی خاص جلو می رود‪ .‬نقش ها در بین دوستان تقسیم می شود به‬ ‫طوری که شما همزمان بازیگری را در چندین اثر می بینید‪ .‬به عنوان یک‬ ‫شغل ترجیح می دهم حرفی نزنم واین تلخ است‪.‬‬ ‫چقدر از تئاتر امروز ایران حمایت می شود؟‬ ‫در چند سالی که من کار می کنم به هیچ عنوان حمایتی نمی بینم‪.‬‬ ‫حمایت صرفا مالی نیست‪ .‬ای کاش بزرگان تئاتر که سالهاست در این‬ ‫عرصه حضور دارند گاهی به سالن های تئاتر بیایند و جوانانی را ببینند‬ ‫که با همه سختی اما با دنیایی از عشق کار می کنند‪.‬‬ ‫صرفا از استادم میکائیل شهرستانی تشکر می کنم که با وجود مشغله‬ ‫های فراوان در اموزش هنرجویانش‪ ،‬حمایت خودشــان را از ما دریغ‬ ‫نکردند‪ ،‬درحالی که در همین شب ها در سالن استاد ناظر زاده نمایش‬ ‫باغ البالو را به روی صحنه می برند‪ .‬بانو مرجان رزم ازما دراماتورژ کار و‬ ‫همه عزیزان با کمک های فراوان‪ ،‬ویرجینیا وولف را به روی صحنه بردند‪.‬‬ ‫ما صرفا خودمان از خودمان حمایت می کنیم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫سه شنبه ‪ 12‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1409‬‬ ‫خانه ندوشن ثبت ملی شد‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫خانه باغ دکتر محمدعلی اسالمی ندوشن در صدراباد ندوشن در روز یکشنبه دهم اردیبهشت و همزمان‬ ‫با اولین سالگرد درگذشت این نویسنده صاحب نام در فهرست اثار ملی کشور به شماره ‪ ۳۳۹۲۶‬ثبت ملی‬ ‫شد‪ .‬موسسه اندیشه روشن با اعالم خبر ثبت ملی این باغ‪ ،‬در متنی عنوان کرده است‪ :‬این میراث ارزشمند‬ ‫تاریخی و طبیعی را اسالمی ندوشن پیش از درگذشتش به منظور تاسیس باغ فرهنگ و هنر به موسسه‬ ‫مردم نهاد فرهنگی و اجتماعی اندیشه روشن اهدا کرده بود‪ .‬ندوشن سال ها پیش تر نیز با اهدای خان ه پدری‬ ‫ِ‬ ‫فرهنگ ندوشن و به کمک همسر دانشور خود خانم دکتر شیرین بیانی زمینه تاسیس خانه فرهنگ‬ ‫خود به‬ ‫این شهر کوچک تاریخی را فراهم کرد که دربردارنده کتابخانه‪ ،‬نگارخانه و سالن امفی تئاتر است‪/.‬ایسنا‬ ‫تخصیص یارانه در نمایشگاه کتاب تهران‬ ‫یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از اغاز نمایشگاه (هفدهم اردیبهشت ماه ‪ )۱۴۰۲‬به اعضای‬ ‫هیئت علمی‪ ،‬دانشجویان و طالب سراسر کشور تخصیص داده می شود‪ .‬محمد خلج مدیر کمیته اداری‬ ‫نمایشگاه بین المللی کتاب تهران‪ ،‬گفت‪ :‬ستاد برگزاری این دوره در راستای سیاست های ترویج کتاب و‬ ‫کتابخوانی و حمایت از نشر کشور‪ ،‬اقدام به توزیع یارانه اعتباری خرید کتاب ویژه بخش مجازی نمایشگاه‬ ‫کتاب تهران برای اعضای هیئت علمی‪ ،‬دانشجویان و طالب سراسر کشور می کند‪ .‬وی افزود‪ :‬اعضای هیئت‬ ‫علمی‪ ،‬دانشجویان و طالب سراسر کشور درصورتی که اطالعاتشان از سوی مراکز ذیربط به ستاد نمایشگاه‬ ‫ارسال شده باشد‪ ،‬می توانند پس از ثبت نام درخواست خود را برای دریافت یارانه اعتباری ثبت کنند‪/.‬ایرنا‬ ‫محمود ساالری‪:‬‬ ‫هایپررئال را از جفایی که به ان می شود دور کنیم‬ ‫عصر روز گذشته ‪ ١١‬اردیبهشت ماه درهای موزه هنری های معاصر تهران با افتتاح دو نمایشگاه «رد‬ ‫پا ‪ -‬درنگی بر مراوده هنرمند و پیرامون» و «هایپررئالیسم‪ :‬از تصویر تا واقعیت» به روی بازدیدکنندگان‬ ‫باز شد‪ .‬موزه هنرهای معاصر تهران با دو نمایشــگاه «هایپررئالیسم‪ :‬از تصویر تا واقعیت» با ‪ ۳۳‬اثر که‬ ‫مروری بر اثار پست مدرن گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران اســت و نمایشگاه «رد پا ‪ -‬درنگی بر‬ ‫مراوده هنرمند و پیرامون» که ‪ ۵۴‬اثر ایرانی و ‪ ۲۹‬اثر خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را به‬ ‫نمایش می گذارد بازگشایی شد‪ .‬در مراسم افتتاح این دو نمایشگاه محمود ساالری (معاون امور هنری) و‬ ‫عبادرضا اسالمی کوالیی (رییس موزه هنرهای معاصر تهران) حضور داشتند‪ .‬اسالمی در افتتاحیه این دو‬ ‫نمایشگاه ضمن خوش امدگویی به بازدیدکنندگان‪ ،‬گفت از اینکه جمع حاضر در افتتاح این نمایشگاه را‬ ‫می بیند خوشحال است‪ .‬وی افزود‪ :‬امیدواریم که بتوانیم در یک جریان فرهنگی و هنری به صورت مستمر‬ ‫فعالیت کنیم‪ .‬او در ادامه نیز به حضور جمشــید ناصری‪ ،‬همسر منیژه میرعمادی و اهداکننده حدود‬ ‫‪ ٧٠٠‬اثر از هنرمندان معاصر به موزه هنرهای معاصر تهران اشاره کرد و گفت‪ :‬خوشحالم بگویم که امروز‬ ‫میزبان استاد عزیزی هستیم که اثاری گرانبها را که از عرصه هنر گرداوری کرده بودند به موزه هنرهای‬ ‫معاصر اضافه کردند‪ .‬در ادامه محمود ساالری‪ ،‬معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی نیز با حضور‬ ‫در جمع بازدیدکنندگان اظهار کرد‪ :‬جفایی به سبک هایپررئال می شود؛ در تاریخ هنر گفته می شود که‬ ‫این سبک مانند عکاسی است و هنرمند در ان نقشی ندارد‪ .‬باید هایپپررئال را در قالب کیمیاگری دید‪.‬‬ ‫ما یک سطل کثیف که اطرافش زباله است را نگاه نمی کنیم اما یک هنرمند کیمیا وقتی این اثر را نقاشی‬ ‫می کند‪ ،‬موجب دیدنش می شود و به نوعی ما را میخکوب می کند‪ .‬وی افزود‪ :‬قصد داریم هایپررئال را از‬ ‫جفایی که به ان می شود دور کنیم‪ .‬هایپررئال را باید به این شیوه دید که یک کیمیاگری است‪ .‬در ادامه‬ ‫مراسم از جمشید ناصری ـ همسر منیژه میرعمادی ـ تقدیر و لوح سپاس به او اهدا شد‪/.‬ایسنا‬ ‫نوای مهر طنین انداز می شود‬ ‫فراخوان حضور هنرمندان برای شرکت در دومین دوره جشنواره‬ ‫بین المللی موسیقی «نوای مهر» اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور‬ ‫ایثارگران منتشر شد‪ .‬دومین دوره جشنواره بین المللی موسیقی نوای‬ ‫مهر به دبیری فرهاد مختاری و مشارکت استادان و هنرمندان توسط‬ ‫اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران (گروه شاهد) برگزار‬ ‫می شود‪ .‬این جشنواره طی ‪ ۲‬مرحله برگزار خواهد شد‪:‬‬ ‫در مرحله اول هنرمندان می بایست اثار خود را ب ه صورت تصویری‬ ‫ضبط و در موعد مقرر همراه با مدارک مندرج در فراخوان به دبیرخانه‬ ‫جشنواره ارســال کنند‪ .‬در مرحله دوم‪ ،‬پس از بررسی و ارزیابی اثار‬ ‫توسط هیئت داوران‪ ،‬از منتخبین برای شرکت در مرحله نهایی و اجرای‬ ‫صحنه ای در جشنواره دعوت ب ه عمل خواهد امد‪.‬‬ ‫جشنواره موسیقی نوای مهر در ‪ ۲‬بخش «مسابقه ایران» و «بخش‬ ‫بین الملل» (شامل اواز جمعی‪ ،‬موسیقی ملی‪ ،‬موسیقی جهانی و سبک‬ ‫ازاد) برگزار می شود‪/.‬مهر‬ ‫انتصاب دبیر هفتمین جشنواره طنز و رسانه‬ ‫معاون امور مطبوعاتی و اطالع رســانی وزیر فرهنگ و ارشــاد‬ ‫اسالمی در حکمی عباس حســین نژاد را ب ه عنوان دبیر هفتمین‬ ‫جشنواره طنز و رسانه منصوب کرد‪ .‬فرشــاد مهدی پور در حکم‬ ‫عباس حسین نژاد اورده اســت‪ :‬با توجه به برنامه ریزی های انجام‬ ‫شده برای برگزاری هفتمین جشــنواره طنز و رسانه (طنزپهلو)‪،‬‬ ‫یادمان مرحوم کیومرث صابری فومنی‪ ،‬جنابعالی را به سمت دبیر‬ ‫این دوره از جشــنواره منصوب می نمایم‪ .‬انتظار می رود با همت‬ ‫جنابعالی و بهره گیری از ظرفیت باالی «طنز» در فرهنگ عامه و‬ ‫در قالب های گوناگون شعر‪ ،‬نثر‪ ،‬کاریکاتور و ‪ ...‬رویدادی اثرگذار در‬ ‫حوزه رسانه ای کشور از جمله رسانه ها و شبکه های اجتماعی فراهم‬ ‫اید‪ .‬معاون امور مطبوعاتی در پایان خاطرنشان کرده است‪ :‬افزایش‬ ‫مشارکت عموم طنزپردازان‪ ،‬کمک به ارتقاء و حرفه ای تر شدن طنز‬ ‫در رسانه و کشف استعدادهای جوان از اهداف این دوره از جشنواره‬ ‫است که امید است در تحقق این اهداف‪ ،‬پیروز و موفق باشیم‪/.‬ایسنا‬ ‫واگذاری دو مکان تاریخی به بخش خصوصی‬ ‫مدیر کل میراث فرهنگی‪ ،‬صنایع دستی و گردشگری اذربایجان‬ ‫شرقی از واگذاری دو مکان تاریخی استان به بخش خصوصی خبر داد‪.‬‬ ‫احمد حمزه زاده اظهار کرد‪ :‬کاروانســرای کوهستانی و تاریخی‬ ‫گویجه بئل در شهرستان هریس جهت بهره برداری به بخش خصوصی‬ ‫واگذار می شود‪ .‬وی گفت‪ :‬این بنا مربوط به زمان حکومت صفویه است‬ ‫و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده تبریز ‪ -‬هریس و مهم تر از ان مسیر‬ ‫محور گردشگری تاریخی طبیعی ارسباران قابلیت تبدیل به مکانی‬ ‫فرهنگی هنری و اقامتی پذیرایی را تحت عنوان مجتمع گردشگری‬ ‫بین راهی دارد‪.‬‬ ‫حمزه زاده افزود‪ :‬همچنین عمارت لیقوان واقع در باسمنج نیز در‬ ‫مزایده بهاری صندوق توسعه و احیا به بخش خصوصی واگذار می شود‪.‬‬ ‫وی تشــریح کرد‪ :‬این بنا با نام هــای داش عمــارت و خانه حاج‬ ‫احتشام الدوله نیز شناخته می شود و از مهم ترین جاذبه های تاریخی و‬ ‫جاهای دیدنی لیقوان ب ه شمار می رود‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫جایزه الکسیا گرنت به عکاس بنگالدشی رسید‬ ‫زوبایر حسین جواتی عکاس بنگالدشی جایزه معتبر «الکســیا گرنت را برای پروژه «ما برای مبارزه‬ ‫زندگی می کنیم» را از ان خود کرد‪ .‬زوبایر حسین جواتی دانشــجوی عکاسی در داکا پیشتر در رشته‬ ‫مهندسی از دانشگاه مهندســی و فناوری چیتاگونگ دانش اموخته شده اســت‪ .‬زوبایر اولین عکاس‬ ‫بنگالدشی است که برنده این کمک هزینه شده است‪ .‬برای دریافت این جایزه‪ ،‬امسال شرکت کننده هایی‬ ‫از ‪ ۵۴‬کشور جهان درخواست داده بودند که در نهایت گیل فلچر از گاردین‪ ،‬نیکول وربک از ‪ NPR‬و دیوید‬ ‫گونزالس از نیویورک تایمز برندگان را انتخاب کردند‪ .‬ویتنی سی جانسو معاون تجارب بصری در نشنال‬ ‫جئوگرافیک هم روند داوری را بر عهده داشت‪/.‬ایرنا‬ ‫سه شنبه ‪ 12‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1409‬‬ ‫برپایی نمایشگاه «در امتداد خیال» در محک‬ ‫‪7‬‬ ‫شانزدهمین نمایشگاه نقاشی خیریه هنرجویان کودک و نوجوان با عنوان «در امتداد خیال» در موسسه‬ ‫خیریه محک برپا می شود‪« .‬در امتداد خیال» حاصل تالش ساالنه هنرجویان تارا بهبهانی نقاش و مدرس‬ ‫دانشگاه است که شانزدهمین دوره این نمایشگاه در قالب ‪ ۵۱‬اثر از ‪ ۵۱‬هنرمند کودک و نوجوان ‪ ۶‬تا ‪۱۸‬‬ ‫سال با هدف حمایت از کودکان مبتال به سرطان در موسسه خیریه محک در معرض دید عالقه مندان‬ ‫قرار می گیرد‪ .‬هنرمندان کودک و نوجوان تخیالت زیبای خود را با قلم مو و رنگ برای اعالم مهربانی و‬ ‫همدلی‪ ،‬با دوستان هم سن و سال مبتال به سرطان خود به تصویر کشیده اند‪ .‬نمایشگاه «در امتداد خیال»‬ ‫پنجشنبه‪ ۱۴ ،‬اردیبهشت افتتاح و تا ‪ ۱۵‬اردیبهشت از ساعت ‪ ۱۶‬تا ‪ ۲۰‬میزبان عالقه مندان است‪/.‬ایرنا‬ ‫فردوسی دیگر در خیابان انقالب‬ ‫تنها نیست‬ ‫مجسمه سعدی با حضور وزیر فرهنگ در تهران رونمایی شد‪.‬‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی صبح روز گذشته ‪ ۱۱‬اردیبهشت در حاشیه ایین رونمایی از مجسمه‬ ‫برنزی سعدی در تهران گفت‪ :‬توجه به مفاخر و مشاهیر ایرانی رویکرد بسیار جدی در مجموعه‬ ‫دولت و بخش های مختلف نظام است‪ ،‬تالش می کنیم این گنجینه های ارزشمند و داشته های غنی‬ ‫فرهنگی را بیش از گذشته به نسل جوان کشور معرفی کنیم‪.‬‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ ،‬سعدی را از بزرگترین معماران فرهنگ و هویت ایرانی و اسالمی‬ ‫و زبان فارسی توصیف کرد و گفت‪ :‬اول اردیبهشت یادروز سعدی است و هفته اول اردیبشت هفته‬ ‫بزرگداشت سعدی نام گذاری شده است‪ .‬امسال برنامه های متنوعی در شیراز و تهران و در نقاط‬ ‫مختلف کشور به همین مناسبت برگزار شد‪.‬‬ ‫اسماعیل گفت‪ :‬امروز هم با مساعدت سازمان زیباسازی شهرداری تهران و شورای شهر تهران‬ ‫مجسمه برنزی سعدی را در یک محوطه زیبا در تقاطع خیابان انقالب و خیابان سعدی‪ ،‬نصب و‬ ‫رونمایی شد‪ .‬در همین چارچوب در راستای پاسداشت مشاهیر ایران‪ ،‬به زودی از مجسمه حکیم‬ ‫نظامی در میدان ونک تهران رونمایی خواهد شد که یکی از مفاخر بزرگ ایران زمین است‪.‬‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی تاکید کرد‪ :‬توجه به مفاخر و مشاهیر کشور در حال تقویت است‪،‬‬ ‫به زودی در تهران و سایر استان های کشور نام مفاخر که موضوع هویتی ملی و تمدنی ما هستند‪،‬‬ ‫اثار و نمادهای هنری از این مفاخر ساخته‪ ،‬نصب و رونمایی می شود‪.‬‬ ‫مجسمه سعدی که از ان به عنوان بزرگترین مجسمه برنزی پایتخت یاد می شود با احتساب‬ ‫پایه سنگی ‪ ۴‬متری ‪ ٧.٢‬متر ارتفاع بیش ‪ ۱.۳‬تن وزن در مدت یک ‪ ۱.۵‬سال توسط دهقان محمدی‬ ‫هنرمند جوان طراحی و ساخته شده است‪.‬‬ ‫چه هم نشینی شگفت انگیزی‪ ،‬یکی از توس یکی از شیراز‪ ،‬یکی حماسه سرا ان یکی غزل سرا؛ از‬ ‫سده چهارم و هفتم‪ ،‬هر چه هست پس از ‪ ۶۴‬سال با نصب مجسمه ای بلند برنزی از «مرد نکونام»‪،‬‬ ‫فردوسی دیگر در خیابان انقالب تنها نیست‪.‬‬ ‫بعد از مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوســی اکنون دومین مجسمه از شاعران ایرانی در خیابان‬ ‫انقالب تهران نصب شده است‪/.‬ایرنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫دهم اردیبهشــت ‪ ،۱۴۰۲‬یک خبرگزاری در گزارشی با عنوان‬ ‫«اقای قاســم جعفری چرا پردیس شــهرزاد را تعطیل کردید؟»‬ ‫مدعی شده است علت تعطیلی این مکان تئاتری دالیلی است که‬ ‫هیچ ارتباطی با نامه قاسم جعفری‪ ،‬مالک پردیس شهرزاد‪ ،‬به وزیر‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی ندارد‪ .‬روابط عمومی تئاتر شهرزاد در واکنش‬ ‫به این گزارش عنوان کرد‪ :‬متاسفانه در این نوشتار بدون امضا که به‬ ‫نظر نمی رسد حاصل پژوهش خبرنگار باشد‪ ،‬مواردی وجود دارد که‬ ‫عالوه بر کژتابی در داده ها‪ ،‬حکایت از نااگاهی نیز دارد‪ .‬اگرچه توقع‬ ‫ان بود در تهیه این گزارش با مدیریت پردیس شهرزاد نیز گفتگو‬ ‫شود؛ با توجه به قانون مطبوعات‪ ،‬ان خبرگزاری باید جوابیه مطلبی‬ ‫را که منتشر کرده بودند‪ ،‬خودشان منتشر می کردند که متاسفانه با‬ ‫وجود پیگیری روابط عمومی پردیس تئاتر شهرزاد از انتشار مطلب‬ ‫جوابیه سر باز زدند لذا روابط عمومی شهرزاد حق خود می داند درباره‬ ‫شبهات این گزارش پاسخ دهد‪ .‬نکته نادیده گرفته شده درباره این‬ ‫یادداشت ان است که عقل سلیم حاضر به نابودی سرمایه شخصی‬ ‫خویش نیست و پردیس شهرزاد به مثابه بخش خصوصی و سرمایه‬ ‫فردی‪ ،‬هیچ گاه قرارش بر تعطیلی نبوده اســت‪ ،‬به خصوص انکه با‬ ‫وجود سختی ها و مصائب یک سال گذشته در کشور‪ ،‬پردیس شهرزاد‬ ‫چه در گیشه و چه در جلب توجه حرفه ای های تئاتر موفق بوده است‪.‬‬ ‫حضور گالب ادینه در مقام کارگــردان با متنی از بهرام بیضایی در‬ ‫سخت ترین روزهای کشور که شعار بخشی از معترضان تعطیلی تئاتر‬ ‫بود و از قضا تئاتر دولتی فاقد اجرا بود‪ ،‬پردیس شهرزاد به فعالیت خود‬ ‫ادامه داد و در ان ایام مورد لطف و عنایت مخاطبان تئاتر قرار گرفت‪.‬‬ ‫کافی است خبرگزاری ایرنا از سایت تیوال درخواست گزارشی‬ ‫مالی از وضعیت فروش دو مجموعه تئاترشــهر و پردیس شهرزاد‬ ‫داشته باشد تا دریابید چطور یک مجموعه با صندلی کمتر و عدم‬ ‫حمایت دولتی موفق تر از مجموعه ای دولتی با تعداد صندلی بیشتر‬ ‫شده است‪ .‬شایان ذکر است برای پردیس شهرزاد حفظ وضعیتی‬ ‫همانند شرایط نمایش «پرده خانه» در سال گذشته یک هدف بود و‬ ‫بی شک در بخش خصوصی‪ ،‬حضور مخاطب و گردش مالی در گیشه‬ ‫واکنش روابط عمومی تئاتر شهرزاد به یک گزارش‬ ‫اقای وزیر دستور دادند‪ ،‬زیردستان عمل نکردند‬ ‫اصلی انکارناشدنی به حساب می اید؛ اما این رویه اشتباه و خطرناک‬ ‫مدیریت کنونی تئاتر بود که پردیس را ناخواسته درگیر تعطیلی ان‬ ‫هم در سال نو شمسی کرده است‪ .‬با توجه به اینکه نگارنده تعطیل‬ ‫بودن پردیس را یک دروغ دانسته و ان را به مساله تعمیرات تقلیل‬ ‫داده است‪ ،‬با توجه به شــواهد که نگارنده گزارش خود را مقید به‬ ‫بررسی ان ندانسته عدم اثبات تعطیل نبودن مجموعه بار حقوقی‬ ‫خواهد داشــت‪ .‬این هم باید افزود پس از چهل وپنج روز تعطیلی‬ ‫شهرزاد‪ ،‬در پاســخ به نامه مالک پردیس به وزیر ‪ ،‬جناب ساالری‪،‬‬ ‫معاونت هنری ارشــاد تنها به یک جمله اکتفا کرده اند «از هشدار‬ ‫مشفقانه اقای جعفری سپاسگذاریم‪ ».‬از زمان انتشار نامه تا به امروز‬ ‫منهای پردیس شهرزاد‪ ،‬سالن های شانو‪ ،‬دیوار چهارم و سپند نیز‬ ‫تعطیل شده اند و خبری از بازگشایی هامون نیز شنیده نمی شود‪.‬‬ ‫نگارنده یادداشت مدعی شده اســت علت تعطیلی سفر خانم‬ ‫صحت‪ ،‬مدیریت پردیس شــهرزاد به اروپا بوده است‪ .‬فارغ از اینکه‬ ‫سفر افراد برای مالقات با فرزندان و نزدیکان حکم حریم خصوصی را‬ ‫دارد؛ اما سفر مذکور نه در زمان تعطیلی پردیس که در زمان فعالیت‬ ‫پردیس‪ ،‬از جمله نمایش «پرده خانه» رقم خورده است‪.‬‬ ‫نکته دیگر این بخش از گزارش است که نگارنده نوشته است «بر‬ ‫پایه اطالعات به دست امده‪ ،‬در سال ‪ ،۱۴۰۱‬برای ‪ ۴۳‬اجرا‪ ،‬پروانه‬ ‫نمایش صادر شد‪ .‬همچنین در طول ســال گذشته‪ ،‬به ‪ ۱۴۷‬مورد‬ ‫درخواست برای نمایشنامه خوانی ترتیب اثر داده شده که برای ‪۱۳۸‬‬ ‫عنوان ان مجوز صادر شده است‪ ».‬باید گفت این اطالعات اشتباه‬ ‫است؛ چراکه تعداد نمایش های اجرا شده در پردیس تئاتر شهرزاد‬ ‫در سال گذشته فراتر از ‪ ۸۰‬عنوان بوده است‪ .‬نکته مهم ان است که‬ ‫بیش از نمایش های اجرا شده‪ ،‬پردیس شهرزاد نمایش هایی در برنامه‬ ‫داشته است که به سبب دالیل ناشفاف توسط شورای نظارت رد شده‬ ‫است یا در زمان اجرا توقیف شده اند و یا حتی پیش از اجرا‪ ،‬اداره کل‬ ‫هنرهای نمایشی مانع از اجرای انها شده است‪.‬‬ ‫درباره ادعای تعمیرات نیز باید گفت که انچه به عنوان تعمیرات‬ ‫ذکر شده است رنگ امیزی و مرمت بخش هایی از مجموعه بوده است‬ ‫که نه در زمان تعطیلی سالن که پس از چهل روز از تعطیلی صورت‬ ‫گرفته است‪ .‬با این وجود فشــارهایی برای بازگشایی پردیس‪ ،‬هیچ‬ ‫امکانی برای این میل قلبی مدیریــت مجموعه وجود ندارد؛ چراکه‬ ‫فعالیت در زمانه کنونی مستلزم امکاناتی است که نه با مدیریت کنونی‬ ‫تئاتر اجرایی است و نه با محصوالت تئاتری بی کیفیتی که این روزها‬ ‫به راحتی مجوز می گیرند‪ .‬این همان چیزی است که در نامه به وزیر‬ ‫محترم فرهنگ و ارشاد اسالمی نیز تذکر داده شده است و از جناب‬ ‫دکتر اسماعیلی تقاضا شد شرایط برای صدور مجوز چند اجرای موفق‬ ‫گذشته تئاتر صادر شود‪ .‬بد نیست بدانید وزیر محترم ضمن موافقت‬ ‫با ان نامه‪ ،‬از ‪ ۲۰‬فروردین تا به امروز مدیریت تئاتر ایران به دستور وزیر‬ ‫واکنشی نشان نداده است‪ .‬لذا در شرایطی که زیردستان وزیر به نامه او‬ ‫بی اعتنایی می کنند‪ ،‬ایا امکان فعالیت وجود دارد؟ برای شفاف سازی‬ ‫درباره نمایش های تقاضاشده بد نیست نا م انها در این جوابیه ثبت‬ ‫شود‪ :‬نمایش «شــیرهای خان بابا ســلطنه» به کارگردانی افشین‬ ‫هاشمی‪« ،‬یک دقیقه ســکوت» به کارگردانی علی سرابی‪« ،‬بهمن‬ ‫کوچیک» به کارگردانی مهران نائل‪« ،‬تن شوری» به کارگردانی رضا‬ ‫ثروتی و «دادالوس وایکاروس» به کارگردانی همایون غنی زاده‪ .‬کاش‬ ‫ان خبرنگار وقتی هم برای بررسی شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل‬ ‫هنرهای نمایشی صرف می کرد که طی دو سال گذشته بدون داشتن‬ ‫مدیر رسمی فعالیت کرده است و چندی پیش اقای امینی که موفق‬ ‫به دریافت مجوزهای الزم برای حضور در این پست نشده بود‪ ،‬مجبور‬ ‫به استعفا و کناره گیری شده اند و هم اکنون این سمت بدون داشتن‬ ‫مدیر توسط سرپرست اداره می شود‪ .‬کاش به تاریخ نگاهی بیاندازیم‬ ‫تا دریابیم در روزهای پررونق گذشــته چهره هایی چون حســین‬ ‫مسافراستانه و دکتر رحمت امینی مسئولیت ارزشیابی اثار نمایشی‬ ‫را برعهده داشتند‪ .‬مدیریت مجموعه کماکان امیدوار است پردیس‬ ‫شهرزاد دوباره فضای فعالیت هنرمندان باشد و نه در انقیاد مدیریت‬ ‫ان که در اختیار چهره های هنری قرار گیرد و این مهم بدون همت و‬ ‫همکاری دولت ممکن نیست‪ .‬با محدودیت ها و رفتارهای فراقانونی‬ ‫این امید شیرین را متصور نیستیم‪/.‬صباخبر‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!