روزنامه صبا شماره 1409
روزنامه صبا شماره 1409
روزنامه صبا شماره 1409
سه شنبه| 12اردیبهشت 2 |1402می 11 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1409صفحه| 5000ناموت|
دانش اقباشاوی:
صندوق اعتباری هنر
مشکل بروکراتیک دارد
محمود ساالری:
هایپررئال را از جفایی
که به ان می شود دور کنیم
واکنش روابط عمومی تئاتر شهرزاد به یک گزارش
اقـای وزیـر دسـتور دادنـد
فردوسی دیگر
در خیابان انقالب
تنها نیست
زیردسـتان عمـل نکردنـد
گفت و گوی صبا با عوامل نمایش«چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟»
روایتـی از یـک رویـای فنـا شـده صفحه 1
2
سه شنبه 12اردیبهشت 1402شماره 1409
خرب سیمنا و تلویزیون
برگزاری سومین هفته فیلم چین در فارابی
مراسم افتتاح سومین هفته فیلم چین با حضور سفیر جمهوری خلق چین ،رئیس سازمان سینمایی،
مدیران سینمایی و فرهنگی کشور ،جمعی از سینماگران ایرانی ،عالقه مندان به سینما و دانشجویان
چینی مقیم ایران در سالن زنده یاد عباس کیارســتمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار خواهد شد .از روز
شنبه ۱۶تا چهارشنبه ۲۰اردیبهشت ماه ساعت ۱۷پنج فیلم از اثار کارگردانان نسل جدید سینمای
چین به نام های «کاپیتان» فیلمی از اندرو الو« ،االچانگسو» به کارگردانی سونتار گیال« ،کوهنوردان»
به کارگردانی دانیل لی« ،زمین سرگردان» ساخته «فرانت گوا» و «خاکستر،خالص ترین سفیدی» به
کارگردانی جیا ژانکو به نمایش درخواهند امد/.صباخبر
تاخت اماده حضور در جشنواره های بین المللی
فیلمبرداری فیلم کوتاه «تاخت» به نویسندگی و کارگردانی معراج بهرامی به پایان رسید .فیلمبرداری
فیلم کوتاه «تاخت» به نویسندگی و کارگردانی معراج بهرامی به پایان رسید .این فیلم که در ژانر وسترن
ساخته شده ،ســومین تجربه کارگردانی معراج بهرامی پس از فیلم های «سوگنامه ای به رنگ ابی» و
«جویدن با چشم ها» است .فیلم کوتاه «تاخت» که روایت گر خشمی است که فرصت بروز در رابطه با
ارزش های پوچ و تو خالی جامعه مدرن را پیدا می کند؛ در بیابان های بویین زهرا فیلمبرداری شده و پس
از پشت سر گذاشتن مراحل تدوین و صداگذاری اماده حضور در جشنواره های بین المللی خواهد شد.
محمدعلی هاشمی ،بهزاد قره گوزلیان و محمد نصیری در این اثر به ایفای نقش پرداخته اند/.صباخبر
دانش اقباشاوی:
صندوق اعتباری هنر مشکل بروکراتیک دارد
کارگردان «هیهات» عنوان کرد :مگر نه اینکه صنــدوق اعتباری هنرمندان طبق قوانین
بروکراتیک مرجعی قانونی را که خانه ســینما باشــد باید مبنا قرار دهد و بر همین اساس
هنرمندان را مورد شناسایی قرار دهد؟ دانش اقباشــاوی ،کارگردان سینما دربار ه فهرست
منتشرشد ه مبنی بر لغو عضویت بخشی از اهالی سینما از صندوق اعتباری هنر مسائل و نکاتی
را مطرح کرد:
اعالم می کنم مشکلی که یکی دو سال اخیر صندوق اعتباری هنر «به شکل شخصی» با
اهالی سینما در میان گذاشته است ،مشکل بروکراتیک(اداری) دارد .من مشخصاً دربار ه اهالی
سینما صحبت می کنم ،چراکه صندوق اعتباری هنر متعلق به تمام اقشار هنری است .اما من
به عنوان عضوی از سینما به اهالی سینما و وضعیت انها اشاره دارم .به نظر من و خیلی از فعاالن
صنفی خانه سینما این نوع ارتباط گیری صندوق اعتباری هنر ،اشکال مبنایی و ریشه ای دارد.
در دو دوره گذشته و به خصوص در دور ه جدید ،گویا صندوق اعتباری هنر ،خانه سینما و صنوف
مرتبط با ان را به عنوان «مرجع معرفی اعضای صنوف» به رسمیت نمی شناسد و برای ارتباط
سینماگران مرتبط با صندوق اعتباری هنر ،به صورت شخصی به ان ها پیامک می زند! حال
با
ِ
این سوال مطرح است که صندوق اعتباری هنر می تواند به حدود ۶۰۰۰نفر عضو خانه سینما
ی «شماره نظام سینمایی» و «عضویت در
پیامک بزند و ارتباط بگیرد؟ اینجا پس فلسفه وجود
خانه سینما» ،چیست؟! مگر نه اینکه صندوق اعتباری هنر طبق قوانین بروکراتیک مرجعی
قانونی را -که خانه ســینما باشد ،-باید مبنا قرار دهد و بر همین اســاس هنرمندان را مورد
شناسایی قرار دهد؟ چطور می شود که با یک قاعده اشتباه ،این خدمات از اعضا سلب می شود
که اصلی ترین ان بیم ه هنرمندان است/.صباخبر
تجلیل از اسالت در جشنواره فیلم لوکارن
تهیه کننده فرانســوی اثار الرس فون تریه کارگردان دانمارکی و
لوکرسیا مارتل کارگردان ارژانتینی ،امسال در جشنواره فیلم لوکارنو
تجلیل می شود .ماریان اسالت تهیه کننده سرشناس پاریسی که نقش
مهمی در ارایه اثار کارگردان های مولفی چون الرس فون تریه ،لوکرسیا
مارتل و لیساندرو الونسو ارژانتینی داشته امسال از سوی جشنواره فیلم
لوکارنو تجلیل می شود.
جیونا نازارو مدیر هنری لوکارنو با انتشار بیانیه ای از رویکرد ماریان
اســات در تولید فیلم به عنوان عاملی که اثری عمیق و ماندگار در
سینمای معاصر بر جای گذاشته یاد کرد و افزود :در زمانی که سینما در
حال تکرار بی پایان مدل های موجود است ،ماریان اسالت به عنوان یک
نمونه پیشرو تالش دارد تا زیبایی ازادی و ریسک را به نمایش بگذارد.
اسالت به زودی با اولین نمایش جهانی فیلم «اوریکا» به کارگردانی
الونسو در کن حضور خواهد داشت .هفتاد و ششمین دوره جشنواره
فیلم لوکارنو از ۱۱تا ۲۱مرداد جاری برگزار می شود/.مهر
«جنگ ستارگان» به سبک وس اندرسون!
یک کلیپ که در یوتیوب منتشر شده قطعه ای از «کشتارگاه
کهکشانی» را به سبک وس اندرســون ارایه می کند تا نشان دهد
اگر این کارگردان قرار بود «جنگ ستارگان» بسازد چطور چیزی
از اب درمی امد.
ویژگی های فرضی زیادی از ســبک اندرســون که وی با انها
شناخته می شود از جمله تقارن اجزا ،رنگ های پاستلی ،روایت های
طعنه امیز ،جزییات دقیق و طنز بی نظیــر از جمله خصوصیاتی
هستند که سعی شده در این تریلر مورد توجه قرار بگیرد.
این کلیپ که ۲روز پیش پست شده از دیروز توجه زیادی را در
توییتر به خود جلب کرده است و توسط میلیون ها نفر دیده شده
است .کاربران نظرات متفاوتی درباره این کلیپ ارایه کرده اند.
پیش از این تریلر ،از هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویری مرتبط
با «هری پاتر» ،خلق چهره ورزشکاران و سلبریتی ها و رهبران جهان
استفاده شده بود/.مهر
جکی جان بازنشستگی ندارد
بازیگر مشهور فیلم های اکشــن می گوید تا وقتی حرکت می کند
فیلم اکشن هم می سازد.
جکی چان از زمان ساخته شدن «دست مرگ» به کارگردانی جان
وو در سال ،۱۹۷۶تماشاگران را با شــیرین کاری های باورنکردنی و
نمایش مهارت های کونگ فوی خود در بیش از ۱۵۰فیلم شگفت زده
کرده است و اکنون در ۶۹سالگی ،این بازیگر متعهد به اثارش ،هیچ
نشانه ای از کند شدن در حرکاتش را نشان نمی دهد .وی به تازگی در
یکی از کنفرانس های مطبوعاتی فیلم تاکیــد کرد که به عنوان یک
بدلکار هنوز دارد وظایف خود را انجام می دهد و بر خالف نظر عده ای
می خواهم این کار را به عنوان مدرکی انجام دهم تا نشان دهم هنوز
هرچه را الزم است ،انجام می دهم .وی تاکید کرد که برنامه ای برای
کنار کشیدن ندارد و تا زمانی که بتواند به ساخت فیلم های اکشن ادامه
خواهد داد .چان با لبخند گفت :تا وقتی بتوانم حرکت کنم و بجنگم،
هر سال یک فیلم برای همه طرفدارانم اکران می کنم/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
یک ا ّتفاق کوچک راهی ایتالیا شد
فیل م «یک اتّفاق کوچک» ساخت ه سید مرتضی سبزقبا به بخش مسابق ه چهلمین جشنوار ه بین المللی
فیلم «اسولو ارت» ایتالیا راه یافت .این جشنواره قدیمی ترین جشنوار ه فیلم هنر در جهان است که در
سال ۱۹۷۳از شاخه ای از جشنوار ه فیلم ونیز تاســیس شد و اکنون در سراسر جهان شناخته شده و به
عنوان یک مسابق ه بین المللی برای فیلم های هنری و زندگینام ه هنرمندان ایجاد شده است .فیلم «یک
اتّفاق کوچک» ساخت ه سید مرتضی سبزقبا پیش از این جایز ه ا ّول بهترین فیلم جشنوار ه بین المللی «Job
»Film Daysایتالیا ،جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم « »Avaloniaامریکا ،و جوایز
متعدد دیگری از جشنواره های معتبر دنیا را دریافت کرده است/.ایسنا
شروع طوفانی اهنگ دو نفره
سه شنبه 12اردیبهشت 1402شماره 1409
محمد فیلی در ای سی یو بستری شد
3
محمد فیلی ،بازیگر پیشکسوت کشورمان که به دلیل عارضه مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته
بود ،گفت :عمل سنگینی داشتم اما خدا را شکر االن خوبم .فیلی با گذشت دو روز از عمل جراحی مغزش
حال عمومی اش را خوب توصیف کرد و گفت :عمل سنگینی داشتم اما خدا را شکر می کنم که تیم خوبی
بودند و کارشان را بسیار عالی انجام دادند .اکنون به لطف خداوند خوبم .در حال حاضر در بخش ای سی یو
بستری هســتم اما نمی دانم تا چه مدت باید اینجا تحت نظر بمانم .باید کمی بگذرد تا ببینیم پزشکان
تشخیص شان چیست .در حال حاضر دستگاه به من وصل است .این بازیگر اظهار کرد :امیدوارم با دعای
مردم عزیزم به زودی حالم خوب شود .ان شاءاهلل که همیشه سالم باشید/.ایسنا
اکران مردمی «اهنگ دو نفره» با اســتقبال بی نظیر مردم در چهار سالن پردیس
سینمایی ایران مال برگزار شــد .اکران مردمی «اهنگ دو نفره» عصر روز یکشنبه ۱۰
اردیبهشت ماه ۱۴۰۲با حضور فرزاد فرزین ،علیرضا اســتادی ،سهی بانو ذوالقدر و النا
حیدری بازیگران فیلم ،ارزو ارزانش کارگردان ،جواد نوروزبیگی تهیه کننده و سامان
سامانی سرمایه گذار فیلم با اســتقبال کم نظیر مردم در پردیس سینمایی ایران مال
برگزار شــد .در این اکران مردمی طرفداران فرزاد فرزین ساعت ها قبل از شروع فیلم
در ورودی های سینماهای ایران مال تجمع کرده بودند تا با ورود او فیلم اکران شود .این
استقبال موجب شد بلیت های چهار سالن برای فیلم «اهنگ دو نفره» به فروش برسد و
بسیاری از مخاطبان این فیلم با اتمام بلیت فروشی در انتظار فروش بلیت سانس فوق العاده
فیلم ماندند.
بازیگران و عوامل فیلم پیش از اکران در هر ســالن حضور یافته و با مخاطبان فیلم
صحبت و از حمایتشان تشکر و قدردانی کردند.
فرزاد فرزین در این اکران ها ضمن تشکر از طرفداران خود برای استقبال از فیلم گفت:
از خانم ارزانش ممنونم که از من دعوت کرد تا در این فیلم بازی کنم و یک تجربه همکاری
خوب با یک فیلمساز خانم داشته باشم .امیدوارم بیش از گذشته از زنان جامعه خصوصا
هنرمندان زن حمایت شــود .جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم با اشاره به اینکه فیلم
«اهنگ دو نفره» یک فیلم خانوادگی است و باید ان را کنار خانواده دید ،گفت :این فیلم در
یک جمع و محیط خانواده تولید شده است و خانم ارزو ارزانش با کمک همسرشان سرمایه
فیلم را تهیه کردند تا این فیلم به این خوبی ساخته شود .از همکاری با یک فیلمساز زن
خیلی خوشحالم که توانسته یک فیلم موفق بسازد و تاکنون نیز فروش خوبی در گیشه
داشته است .در اینده قطعا از این فیلمساز فیلم های بیشتر و ارزشمندتری خواهید دید.
ارزو ارزانش کارگردان فیلم نیز ضمن تشکر از تمامی عوامل فیلم که در ساخت این اثر
به او کمک کردند ،گفت :یک تشکر ویژه دارم از فرزاد فرزین عزیز که برای این فیلم صدای
خود را خش دار کرد؛ کاری که هیچ بازیگر و خواننده ای انجام نمی دهد.
وی اضافه کرد :در دنیای سینمای مردانه امروز ،فیلم ساختن زنان شهامت،جسارت،
صبوری و تحمل زیادی را می طلبد .کارگردان اهنگ دو نفره» بیان کرد :از شما مخاطبان
فهیمودوست داشتنیکهحامیاصلیوبی نظیر سینمایمستقلهستید،بی نهایتتشکر
می کنم و امیدوارم در امر تزریق شادی و نشاط در روح و روان جامعه موفق عمل کرده
باشیم .وی به سال ساخت فیلم اشاره کرد و گفت« :اهنگ دو نفره» را در سال ۹۹ساختم و
خیلی منتظر بودم که به اکران برسد تا با مردم بنشینم و این فیلم را ببینم/.صباخبر صفحه 3
4
سه شنبه 12اردیبهشت 1402شماره 1409
پرونده
فاطمه حمیره «چه کســی از ویرجینیا وولف می ترسد؟»
نوشــته ادوارد البی ،به کارگردانی شیرین
گفت و گو
فرخنده نژاد و با حضور میکائیل شهرستانی به
عنوان طراح و مشاور کارگردان در خانه نمایش دا روی صحنه
است .در این نمایش علی کشوری ،الهام رضایی ،شیما زادپور،
میثم نیک خواه ،دالرام زرگر و مهــدی ارجمند ایفای نقش
می کنند .خبرنگار صبا با علی کشــوری بازیگر نقش جورج،
شیرین فرخنده نژاد کارگردان این اثر و الهام رضایی بازیگر
نقش مارتا به گفت وگو نشسته است که در پی می خوانید.
علی کشوری بازیگر نقش جورج:
تئاتر بازدارنده خشونت در جامعه است
اقای کشــوری درباره حضورتان در این نمایش به عنوان
بازیگر نقش جورج بگویید که چطور انتخاب شدید؟
من از شاگردان قدیمی استاد میکائیل شهرستانی هستم و سال های
زیادی است که با ایشان در نمایش های مختلف همکاری داشته ام .به
طور معمول استاد شهرستانی در اثاری که با هم کار می کنیم به من
اعتماد می کنند و نقش های مقداری سخت و پیچیده که طراحی های
بیشتری نیاز دارد را به من می سپارند و نقش جورج در این نمایش نیز
از ان جمله است.
نقش جورج بســیار از شــخصیت خودم فاصله دارد و از ان جمله
نقش های خاصی است که نیاز به طراحی و ساختن دارد .ما سعی کردیم
همیشه حتی در کارهایی که مقداری تنه به تیپ می زند به سمت تیپ
نرویم و از هیچ اثر دیگری هم وام نگیریم و تالش کرده ایم با مشورت
استاد شهرستانی به کارکتری برسیم که از نظر بدن و بیان برای اولین
بار در جهان هنرهای نمایشی خلق می شود.
نقش جورج در این نمایش چــه ویژگی هایی دارد و چه
چالش هایی برای شما به عنوان بازیگر داشت؟
جورج استاد دانشگاه است اما نه یک استاد معمولی .متن نمایشنامه
کلیدهایی را برای خلق این شخصیت به بازیگر می دهد که بسیار کمک
کننده است .ما با شخصیتی طرف هستیم که در این تئاتر یک کنش
نمایشــگری دارد .او در قالب یک میهمانی ،بارهــا و بارها بازی هایی
را ترتیب می دهد که همراه با همســرش هم یک روند داســتانی را
طی می کند و هم لجبازی ها و ســرگرمی های خاص خودشان را راه
می اندازد .این دو به عنوان زوجی که صاحب فرزندی نیستند و زندگی
انها مالل اور شده وعشق زیادی بین انها نیست شاید برای ان که کنار
هم تا امروز طاقت بیاورند بازی هایی را ترتیب می دهند.
این شخصیت می طلبید که طراحی کارکتر خاصی داشته باشد که
بتوانیم هم نمایش های داخل این نمایش را به گونه ای جذاب و منحصر
به فرد با صدا و بیان متفاوت اجرا کنیم که برای مخاطب جذاب باشد
و هم منطق خود نمایشنامه رعایت شود .در طول چندین ماه تمرین
منسجم زیر نظر اقای شهرســتانی و خانم فرخنده نژاد سعی کردیم
که این داستانک ها را با شخصیت های جذاب ان تلفیق کنیم .جورج
خودش یک شخصیت محوری جذابی دارد و هر بار در این داستانک ها
یک تیپ جدید می سازد.
جورج و مارتا در این نمایش ،شــخصیت هایی هســتند که یک
رویای امریکایی به فنا رفته را به نمایــش می گذارند .رویایی که جز
یک تنه پوک و تهی چیزی از ان باقی نمانده است .رویایی که قرار بود
خوشــبختی را به ارمغان بیاورد و ظاهر یک زندگی ایده ال و همراه با
امکانات را دارد .جورج استاد دانشگاه و همسرش دختر رییس دانشگاه
است و باید یک زوج خوشبخت و فرهیخته باشند اما در حقیقت این
طور نیست و در این نمایش با جهان هولناک میان انها اشنا می شویم.
دلخوشی انها یک کودک خیالی است که تربیت می کنند و سر تربیت
این کودک خیالی هم بحث و جدل دارند و در ادامه داســتان وقایعی
پیش می اید که خودشــان دســت به خود تخریبــی می زنند و این
دلخوشی را هم از خودشان می گیرند .در این کشمکش های فزاینده ای
که میان انها وجود دارد ،بی رحمانه به هــم می تازند و این کودک و
دلخوشی هایشان را در خیالشــان هم نابود می کنند .البی نویسنده
اثر ،این نقد را به رویای امریکایی وارد می کند که زندگی مدرن با هم
پیشــرفت هایی که به لحاظ مادی به همراه داشته است اما از اخالق،
احساس ،ایثار و دیگر خصایل خوب انسانی ارام ارام تهی می شود و این
یک هشدار جدی به جامعه است .این اثر که یک ژانر تلفیقی از نمایش
ابزورد و کمدی سیاه با یک متن سنگین درام است ،بازی های بسیار
حساب شده و جدی می طلبد و دراوردن این شخصیت ها کار بسیار
سختی است به طوری که بازیگر باید بتواند خوب موقعیت شناسی کند،
بزنگاه ها را خوب بشناسد که چه وقت سراغ غرق شدن در درام برود و
بازی رئالیستی ارائه کند و کی لحظات فانتزی کمدی سیاه را خلق کند.
این موقعیت شناسی به ویژه در کارکتر جورج بسیار مهم و جدی بود
گفت و گوی صبا با عوامل نمایش«چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟»
روایتـی از یـک رویـای فن
و ما هم ماهها تالش کردیم که این داستان درست و خوب دربیاید به
طوری که نه انقدر سراغ بازی فانتزی برویم که باور پذیری ان به مشکل
بخورد و یا تبدیل به تیپ شود و نه انقدر در بازی رئالیستی غرق شویم
که تنها یک درام ساده را دربیاوریم و خوشبختانه تا امروز واکنش های
مثبتی را دریافت کرده ایم.
این نمایشنامه معروف بارها در سراسر جهان روی صحنه
رفته است .شما برای نزدیک شدن به نقش خودتان چه کردید؟
ایا به تماشای بازی دیگر بازیگران ایرانی و خارجی در این نقش
نشستید؟
شاید خیلی از دوستان تئاتری در این موقعیت ها تصمیم بگیرند که
ســراغ دیدن اثار دیگر نروند که روی بازی انها تاثیر نگذارد اما من به
شخصه همواره سعی می کنم هر تعداد روایت ای جدی که درباره یک
اثر صورت گرفته است ،ببینم نه به منظور وام گرفتن از انها بلکه برای
ان که انها را نقد کنم و تکرار نکنم .بنابراین این نمایش ها را می بینم
تا بدانم جای چه ایده ای خالی است و چه چیز جدیدی را می توانم به
ان اضافه کنم.
فکر می کنم بهتر است ما اثار را ببینیم که فلسفه درونی انها را کشف
کنیم چرا که هر اثری زوایای تازه ای را ارائه می کند که در فضای فلسفی
یک اثر می تواند کمک کننده باشد اما در زمینه فرم و ساختار بدنی و
بیانی یک شخصیت سعی می کنم از هر انچه می بینم فاصله بگیرم.
شخصیت هایی که تاکنون بازی کرده ام از جمله شخصیت جورج
در این نمایش هیچ شبیهی در سینما و تئاتر ندارد و این متفاوت بودن
کلیت این نمایش از دیگر اثار اجرا شده از جمله با نسخه سینمایی ان و
همچنین شخصیت جورج ،نکته ای است که دیگر هنرمندان سینما و
تئاتر که به تماشای این نمایش نشستند به ان اشاره کردند .ضمن این
که این متفاوت بودن دور از متن اثر نبود.
فکر می کنید در شرایط امروز ایران که مسائل و مشکالت
زندگی شــخصی و اجتماعی مردم با چالش های بســیاری
روبروست ،بازی در چنین نقش های پرچالش و پرتنشی چقدر
می تواند مخاطب را با خود همراه کند؟
این که مخاطب امروز در چه شرایطی است بسیار تعیین کننده است
و هر هنرمندی هم برای مخاطبانــش اثر تولید می کند و به این نکته
توجه دارد که جامعه و مردمش چه نیاز دارند اما با این حال این که به
طور صددرصدی به سمت مخاطبان حرکت کنیم نیز درست نیست.
رسالت ما شاید این اســت که همزمان با رضایت مخاطب او را به
سوی خاصی که احساس می کنیم درست اســت ،رهنمون کنیم و
ایده ای به او بدهیم.
در هنر بناست که دنیای وارونه شده و خارج شده از تعادل را به تعادل
برگردانیم .وقتی شرایطی را در یک اثر هنری نشان می دهیم اگر راه حل
جدی برایش نداریم دست کم می توانیم یک شمع روشن کنیم و یک
کورسوی امیدی را به مخاطب نشان دهیم .اشاره به بد بودن شرایط و
نشان دادن مشکالت در همین نمایش ها و فیلم های بسیاری که امروز
تولید می شود ،فقط حال مخاطب را بد می کند .بنابراین من معتقدم
که در اثر هنری باید کنشگر باشــیم نه منفعل و در عین انتقاد کردن
باید به راه حل ها هم فکر کرد و دســت کم ،بلند بلند فکر کنیم .این
نمایش نیز در همین راستا حرکت می کند که ایده ای را برای مخاطبش
مطرح کند.
برخی شاید تصور کنند که مشکل اصلی جامعه ما مشکل اقتصادی
است اما من فکر می کنم مشکل ما نه اقتصادی بلکه فرهنگی است و
اگر در جنبه های مختلف زندگی برای ما معضالت و پیچیدگی هایی
ایجاد شده است در بسیاری موارد به دلیل رشد نیافتن فرهنگ است.
به طور مثال؛ خودخواهی مسئله اول ماست و هر کسی سعی می کند
در راستای منافع شخصی خودش حرکت کند .در چنین شرایطی هر
کس می خواهد در هر جر و بحثی به هر قیمتی برنده باشــد حتی به
قیمت لگدمال کردن شــخصیت طرف مقابل و این یک نوع بازندگی
است که جهان امروز به ان مبتالســت و این خودخواهی ها در بین
بخشی از مردم ما نیز جریان دارد و این نمایش نیز در نقد این نگاه است.
فکر می کنید در شرایط تئاتر امروز ایران چه فرصت هایی صفحه 4
پرونده
سه شنبه 12اردیبهشت 1402شماره 1409
5
مورد حمایت قرار می گیرد؟
شرایط که سخت و طاقت فرساســت .از هزینه کپی گرفتن متن،
برای توزیع بین بازیگران بگیرید تا اجاره پالتو برای تمرین و مهیا کردن
وسایل دکور ،لباس و گریم .پس از چندین ماه تمرین باید به دنبال مجوز
برای اجرا و یافتن تماشاخانه بود و بعد از ان ،هزینه های تبلیغات محیطی
و مجازی و ...اینها بدون کوچکترین حمایت مالی ،هزینه سنگینی به کار
وارد می اورد که همه مربوط به قبل از فروش بلیت و استقبال تماشاگران
است اما در این میان ،حمایت های معنوی استاد شهرستانی و دوستان
عزیز گروه ،تنها دلیل تحمل این راه بود.
حضور اقای میکاییل شهرستانی به عنوان طراح و مشاور به
چه صورت بود و در چه بخشی از این اثر حضور داشتند؟
من سالهاست افتخار شــاگردی اقای میکائیل شهرستانی را دارم،
حتی قبل از ورود به دانشکده سینما -تئاتر دانشگاه هنر تهران و این
باعث مسرت بنده اســت که بتوانم از راهنمایی ،هدایت ،نگاه و بینش
ایشان از انتخاب متن تا اجرا بهره ببرم.
نـا شـده
برای بازیگران فراهم است و ایا به عنوان یک شغل می توان به
ان تکیه کرد؟
این روضه پر روایتی اســت که بارها گفته شــده است .هنر اصوال
در جامعه ای به ان بها داده می شــود که در درجه اول معیشــت انها
فراهم است .هنر جزء نیازهای عالیه انســانی است و زمانی که کسی
برای حداقل ها می جنگد ،امادگی روحی برای نشستن روی صندلی
سالن نمایش و فرصتی برای دیدن نمایش هم ندارد .بنابراین ،شرایط
متاسفانه برای تئاتری ها خوب پیش نمی رود و از طرفی هم حمایت های
دولتی حداقلی اســت .پرداختن به این مباحث مفصل است و در این
مجال نمی گنجد اما انچه در واقعیت صحنه هنرهای نمایشی شاهدیم
این است که بسیاری از عزیزانی که به شــکل حرفه ای یا پاره وقت و
دانشــجویی وارد این حرفه می شــوند اصال نمی توانند روی تئاتر به
عنوان شغل ســرمایه گذاری کنند زندگی با این شغل نمی چرخد و
هنوز دغدغه متولیان فرهنگی ما تئاتر نیست چرا که هنوز به این نقطه
نرسیده اند که این روایت ها هســتند که سرنوشت یک ملت را روشن
می کنند .این نکته بسیار مهمی است که در رساله پایان نامه ام نیز به
ان پرداخته ام .اهمیت روایت درتعیین سرنوشت یک کشور برای ما
هنوز جدی نیست.
در حالی که در امریکا دو ستون اصلی هژمونی انها سینما و غول
نظامی است یعنی سینما به همان میزان یا شاید بیشتر از بخش نظامی
حائز اهمیت است و با این دو ابزار توانسته اند هژمونی خود را به جهان
تحمیل کنند.
ما اگر به تئاتر و سینما توجه کنیم بسیاری از مشکالت فرهنگی که
مشکالت اقتصادی را نیز در پی داشته است ،نیز برطرف خواهد شد و
جلوی خشونت های جاری در جامعه را نیز می گیرد چرا که اصلی ترین
رکن تئاتر گفتگوســت و زمانی که حرف دیگری را بشنویم و به هم
احترام بگذاریم این تنش ها در جامعه نیز ایجاد نمی شود.
من معتقدم برخــی از اتفاقات اخیر جامعه که هر کســی را با هر
گرایشی متاثر کرد ،ناشی از بی توجهی به هنرهای نمایشی است.
شیرین فرخنده نژاد:
قصه این خانه در پس خانه های ما نمایان است
درباره انتخاب این نمایشنامه ی بگویید و ارتباط ان با جامعه
امروز ایران بگویید.
انتخاب یک متن ،باید جهان شمول باشد و وابسته به زمان و مکان
خاصی نباشد .در این صورت همیشه برای مخاطب ،تازگی خود را دارد.
در این داستان هم ،زن و شوهری که مطمئنا روزی با عشق زندگی را
اغاز کردند و افق های باز و روشــنی برای خود متصور بودند ،حال در
میان سالی ان عشق کم کم رنگ باخته و تکرار روزمرگی ها و شکست ها،
باعث رخوت و دلمردگی انها شده و برای نجات از این بن بست دست به
کارهای نامعقول می زنند .اما در نهایت باید واقعیت را پذیرفت.
فضای پرتنش این نمایش فکر می کنید چقدر در حوصله
تماشاگر امروز ایرانی است؟
شکر خدا ،بازخورد تماشاگران نشان می دهد که با نمایش ارتباط
برقرار شده است .به هر حال قصه این نمایش می تواند در پس درهای
ی از ما ،نمود عینی داشته باشد.
خانه خیل
بازیگران را چطور انتخاب کردید؟
بازیگران از دوستان عزیز و قدیمی ام هستند که سالهاست در کنار هم
کار می کنیم و همگی از شاگردان استاد میکائیل شهرستانی هستیم.
استقبال از ان در شرایط کنونی چطور بوده و ایا مخاطبان با
ان ارتباط برقرار کردند؟
البته ،در این کار روابط عمومی ما به موقع و در زمان مناسب ،خوب
عمل نکرد .با این حال از استقبال تماشاگران خوشنودم.
اجرای شما با سانسور هم مواجه شد؟
متن های خارجی ،به واسطه فرهنگ خاص خودشان نوشته می شود
و برای اینکه بتوانیم ان را با فرهنگ اســامی جامعه تطبیق دهیم،
مجبور به حذف بعضی قسمتها هستیم ،به طوری که به اصل داستان
صدمه وارد نشود.
شرایط کار کردن تئاتر در حال حاضر چگونه است و چقدر
الهام رضایی بازیگر نقش مارتا:
خودمان از خودمان حمایت می کنیم
شما چگونه برای نقش مارتا انتخاب شدید؟
بعد از چند سال همکاری با گروه استادم میکائیل شهرستانی و بازی
در کارهای اقای مهدی ارجمند سال گذشــته در نمایش «اسم» به
کارگردانی خانم فرخنده نژاد حضور داشتم .در واقع نمایش چه کسی از
ویرجینیا وولف می ترسد؟» دومین همکاری من با خانم فرخنده نژاد و
سرپرستی استاد شهرستانی است .متناسب با کاراکترهای این نمایش،
چند نفر انتخاب شدند و بعد از جلســات دورخوانی با توجه به توانایی
بازیگران ،شخصیت ها انتخاب و تمرینات اصلی شروع شد.
این نقش چه ویژگی هایی داشت که برای شما جذاب بود؟
افت و خیزها ،واکنش های روانی ،هیجانات و رفتارهای غیر نرمال
مارتا برام جذاب بود .نقش قبلی من در نمایش اسم تقریبا زنی مطیع بود
و کامال متفاوت از مارتا در ویرجینیا وولف .جسارت زن در عین اینکه
همچنان با کودکی اش همراه است ،از موارد جذاب کاراکتر مارتا است.
برای ایفای نقش چه مسیری را طی کردید و ایا به نسخه های
اجرا شده دیگر از این متن هم مراجعه داشتید؟
واقعیت این است که شاید برای عده ای از بازیگران بهتر است که قبل
از شروع کار به بازی کسانی که قبال کار کرده اند نگاه کنند اما معموال
من ترجیح می دهم متن را مرور کنم ،با ان زندگی کنم و خودم با نقشم
روی صحنه بروم.
فکر می کنید متن ایــن اثر چقدر با جامعــه امروز ایران
همخوانی دارد؟
در شــروع کار تصور می کردم این کار خیلی دور از فضای جامعه و
فرهنگ ما است اما متاسفانه در پاره ای موارد با کم و زیادهایی از نزدیک
چنین فضایی را به چشم دیده ام و شاید عمیقا حس کردم که در ایران و
حتی نزدیک خودمان هم افرادی را با شرایط جورج و مارتا داریم و فقط
کافی است نگاهی متفکرانه به زندگی شان داشته باشیم.
جلسات تمرین چقدر طول کشید و بازخوردها چطور بود؟
ما تقریبا از تیرماه دورخوانی شــروع کردیم و قرار بود مهر ماه روی
صحنه برویم ولی با اتفاق هایی که در ماه های گذشــته پیش امد کار
به تعویق افتاد و از اواخر فروردین تا 19اردیبهشــت مــا اجرا داریم.
خوشبختانه استقبال خوب بود و خدا را شکر عزیزانی که کار ما را دیدند
نظرات مثبت داشتند .ضمن اینکه نظرات منفی هم قطعا در بهتر شدن
کار موثر خواهد بود.
چه دورنمایی برای بازیگران زن تئاتر می بینید؟
متاسفانه من و امثال من چندین سال بدون امکانات و بدون حمایت با
سختی کار می کنیم اما به چشم می بینیم دنیای سینما وحتی تئاتر فقط
با گروهی خاص جلو می رود .نقش ها در بین دوستان تقسیم می شود به
طوری که شما همزمان بازیگری را در چندین اثر می بینید .به عنوان یک
شغل ترجیح می دهم حرفی نزنم واین تلخ است.
چقدر از تئاتر امروز ایران حمایت می شود؟
در چند سالی که من کار می کنم به هیچ عنوان حمایتی نمی بینم.
حمایت صرفا مالی نیست .ای کاش بزرگان تئاتر که سالهاست در این
عرصه حضور دارند گاهی به سالن های تئاتر بیایند و جوانانی را ببینند
که با همه سختی اما با دنیایی از عشق کار می کنند.
صرفا از استادم میکائیل شهرستانی تشکر می کنم که با وجود مشغله
های فراوان در اموزش هنرجویانش ،حمایت خودشــان را از ما دریغ
نکردند ،درحالی که در همین شب ها در سالن استاد ناظر زاده نمایش
باغ البالو را به روی صحنه می برند .بانو مرجان رزم ازما دراماتورژ کار و
همه عزیزان با کمک های فراوان ،ویرجینیا وولف را به روی صحنه بردند.
ما صرفا خودمان از خودمان حمایت می کنیم. صفحه 5
6
سه شنبه 12اردیبهشت 1402شماره 1409
خانه ندوشن ثبت ملی شد
خرب فرهنگ و هرن
خانه باغ دکتر محمدعلی اسالمی ندوشن در صدراباد ندوشن در روز یکشنبه دهم اردیبهشت و همزمان
با اولین سالگرد درگذشت این نویسنده صاحب نام در فهرست اثار ملی کشور به شماره ۳۳۹۲۶ثبت ملی
شد .موسسه اندیشه روشن با اعالم خبر ثبت ملی این باغ ،در متنی عنوان کرده است :این میراث ارزشمند
تاریخی و طبیعی را اسالمی ندوشن پیش از درگذشتش به منظور تاسیس باغ فرهنگ و هنر به موسسه
مردم نهاد فرهنگی و اجتماعی اندیشه روشن اهدا کرده بود .ندوشن سال ها پیش تر نیز با اهدای خان ه پدری
ِ
فرهنگ ندوشن و به کمک همسر دانشور خود خانم دکتر شیرین بیانی زمینه تاسیس خانه فرهنگ
خود به
این شهر کوچک تاریخی را فراهم کرد که دربردارنده کتابخانه ،نگارخانه و سالن امفی تئاتر است/.ایسنا
تخصیص یارانه در نمایشگاه کتاب تهران
یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از اغاز نمایشگاه (هفدهم اردیبهشت ماه )۱۴۰۲به اعضای
هیئت علمی ،دانشجویان و طالب سراسر کشور تخصیص داده می شود .محمد خلج مدیر کمیته اداری
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ،گفت :ستاد برگزاری این دوره در راستای سیاست های ترویج کتاب و
کتابخوانی و حمایت از نشر کشور ،اقدام به توزیع یارانه اعتباری خرید کتاب ویژه بخش مجازی نمایشگاه
کتاب تهران برای اعضای هیئت علمی ،دانشجویان و طالب سراسر کشور می کند .وی افزود :اعضای هیئت
علمی ،دانشجویان و طالب سراسر کشور درصورتی که اطالعاتشان از سوی مراکز ذیربط به ستاد نمایشگاه
ارسال شده باشد ،می توانند پس از ثبت نام درخواست خود را برای دریافت یارانه اعتباری ثبت کنند/.ایرنا
محمود ساالری:
هایپررئال را از جفایی که به ان می شود دور کنیم
عصر روز گذشته ١١اردیبهشت ماه درهای موزه هنری های معاصر تهران با افتتاح دو نمایشگاه «رد
پا -درنگی بر مراوده هنرمند و پیرامون» و «هایپررئالیسم :از تصویر تا واقعیت» به روی بازدیدکنندگان
باز شد .موزه هنرهای معاصر تهران با دو نمایشــگاه «هایپررئالیسم :از تصویر تا واقعیت» با ۳۳اثر که
مروری بر اثار پست مدرن گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران اســت و نمایشگاه «رد پا -درنگی بر
مراوده هنرمند و پیرامون» که ۵۴اثر ایرانی و ۲۹اثر خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را به
نمایش می گذارد بازگشایی شد .در مراسم افتتاح این دو نمایشگاه محمود ساالری (معاون امور هنری) و
عبادرضا اسالمی کوالیی (رییس موزه هنرهای معاصر تهران) حضور داشتند .اسالمی در افتتاحیه این دو
نمایشگاه ضمن خوش امدگویی به بازدیدکنندگان ،گفت از اینکه جمع حاضر در افتتاح این نمایشگاه را
می بیند خوشحال است .وی افزود :امیدواریم که بتوانیم در یک جریان فرهنگی و هنری به صورت مستمر
فعالیت کنیم .او در ادامه نیز به حضور جمشــید ناصری ،همسر منیژه میرعمادی و اهداکننده حدود
٧٠٠اثر از هنرمندان معاصر به موزه هنرهای معاصر تهران اشاره کرد و گفت :خوشحالم بگویم که امروز
میزبان استاد عزیزی هستیم که اثاری گرانبها را که از عرصه هنر گرداوری کرده بودند به موزه هنرهای
معاصر اضافه کردند .در ادامه محمود ساالری ،معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی نیز با حضور
در جمع بازدیدکنندگان اظهار کرد :جفایی به سبک هایپررئال می شود؛ در تاریخ هنر گفته می شود که
این سبک مانند عکاسی است و هنرمند در ان نقشی ندارد .باید هایپپررئال را در قالب کیمیاگری دید.
ما یک سطل کثیف که اطرافش زباله است را نگاه نمی کنیم اما یک هنرمند کیمیا وقتی این اثر را نقاشی
می کند ،موجب دیدنش می شود و به نوعی ما را میخکوب می کند .وی افزود :قصد داریم هایپررئال را از
جفایی که به ان می شود دور کنیم .هایپررئال را باید به این شیوه دید که یک کیمیاگری است .در ادامه
مراسم از جمشید ناصری ـ همسر منیژه میرعمادی ـ تقدیر و لوح سپاس به او اهدا شد/.ایسنا
نوای مهر طنین انداز می شود
فراخوان حضور هنرمندان برای شرکت در دومین دوره جشنواره
بین المللی موسیقی «نوای مهر» اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور
ایثارگران منتشر شد .دومین دوره جشنواره بین المللی موسیقی نوای
مهر به دبیری فرهاد مختاری و مشارکت استادان و هنرمندان توسط
اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران (گروه شاهد) برگزار
می شود .این جشنواره طی ۲مرحله برگزار خواهد شد:
در مرحله اول هنرمندان می بایست اثار خود را ب ه صورت تصویری
ضبط و در موعد مقرر همراه با مدارک مندرج در فراخوان به دبیرخانه
جشنواره ارســال کنند .در مرحله دوم ،پس از بررسی و ارزیابی اثار
توسط هیئت داوران ،از منتخبین برای شرکت در مرحله نهایی و اجرای
صحنه ای در جشنواره دعوت ب ه عمل خواهد امد.
جشنواره موسیقی نوای مهر در ۲بخش «مسابقه ایران» و «بخش
بین الملل» (شامل اواز جمعی ،موسیقی ملی ،موسیقی جهانی و سبک
ازاد) برگزار می شود/.مهر
انتصاب دبیر هفتمین جشنواره طنز و رسانه
معاون امور مطبوعاتی و اطالع رســانی وزیر فرهنگ و ارشــاد
اسالمی در حکمی عباس حســین نژاد را ب ه عنوان دبیر هفتمین
جشنواره طنز و رسانه منصوب کرد .فرشــاد مهدی پور در حکم
عباس حسین نژاد اورده اســت :با توجه به برنامه ریزی های انجام
شده برای برگزاری هفتمین جشــنواره طنز و رسانه (طنزپهلو)،
یادمان مرحوم کیومرث صابری فومنی ،جنابعالی را به سمت دبیر
این دوره از جشــنواره منصوب می نمایم .انتظار می رود با همت
جنابعالی و بهره گیری از ظرفیت باالی «طنز» در فرهنگ عامه و
در قالب های گوناگون شعر ،نثر ،کاریکاتور و ...رویدادی اثرگذار در
حوزه رسانه ای کشور از جمله رسانه ها و شبکه های اجتماعی فراهم
اید .معاون امور مطبوعاتی در پایان خاطرنشان کرده است :افزایش
مشارکت عموم طنزپردازان ،کمک به ارتقاء و حرفه ای تر شدن طنز
در رسانه و کشف استعدادهای جوان از اهداف این دوره از جشنواره
است که امید است در تحقق این اهداف ،پیروز و موفق باشیم/.ایسنا
واگذاری دو مکان تاریخی به بخش خصوصی
مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری اذربایجان
شرقی از واگذاری دو مکان تاریخی استان به بخش خصوصی خبر داد.
احمد حمزه زاده اظهار کرد :کاروانســرای کوهستانی و تاریخی
گویجه بئل در شهرستان هریس جهت بهره برداری به بخش خصوصی
واگذار می شود .وی گفت :این بنا مربوط به زمان حکومت صفویه است
و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده تبریز -هریس و مهم تر از ان مسیر
محور گردشگری تاریخی طبیعی ارسباران قابلیت تبدیل به مکانی
فرهنگی هنری و اقامتی پذیرایی را تحت عنوان مجتمع گردشگری
بین راهی دارد.
حمزه زاده افزود :همچنین عمارت لیقوان واقع در باسمنج نیز در
مزایده بهاری صندوق توسعه و احیا به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی تشــریح کرد :این بنا با نام هــای داش عمــارت و خانه حاج
احتشام الدوله نیز شناخته می شود و از مهم ترین جاذبه های تاریخی و
جاهای دیدنی لیقوان ب ه شمار می رود/.ایسنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
جایزه الکسیا گرنت به عکاس بنگالدشی رسید
زوبایر حسین جواتی عکاس بنگالدشی جایزه معتبر «الکســیا گرنت را برای پروژه «ما برای مبارزه
زندگی می کنیم» را از ان خود کرد .زوبایر حسین جواتی دانشــجوی عکاسی در داکا پیشتر در رشته
مهندسی از دانشگاه مهندســی و فناوری چیتاگونگ دانش اموخته شده اســت .زوبایر اولین عکاس
بنگالدشی است که برنده این کمک هزینه شده است .برای دریافت این جایزه ،امسال شرکت کننده هایی
از ۵۴کشور جهان درخواست داده بودند که در نهایت گیل فلچر از گاردین ،نیکول وربک از NPRو دیوید
گونزالس از نیویورک تایمز برندگان را انتخاب کردند .ویتنی سی جانسو معاون تجارب بصری در نشنال
جئوگرافیک هم روند داوری را بر عهده داشت/.ایرنا
سه شنبه 12اردیبهشت 1402شماره 1409
برپایی نمایشگاه «در امتداد خیال» در محک
7
شانزدهمین نمایشگاه نقاشی خیریه هنرجویان کودک و نوجوان با عنوان «در امتداد خیال» در موسسه
خیریه محک برپا می شود« .در امتداد خیال» حاصل تالش ساالنه هنرجویان تارا بهبهانی نقاش و مدرس
دانشگاه است که شانزدهمین دوره این نمایشگاه در قالب ۵۱اثر از ۵۱هنرمند کودک و نوجوان ۶تا ۱۸
سال با هدف حمایت از کودکان مبتال به سرطان در موسسه خیریه محک در معرض دید عالقه مندان
قرار می گیرد .هنرمندان کودک و نوجوان تخیالت زیبای خود را با قلم مو و رنگ برای اعالم مهربانی و
همدلی ،با دوستان هم سن و سال مبتال به سرطان خود به تصویر کشیده اند .نمایشگاه «در امتداد خیال»
پنجشنبه ۱۴ ،اردیبهشت افتتاح و تا ۱۵اردیبهشت از ساعت ۱۶تا ۲۰میزبان عالقه مندان است/.ایرنا
فردوسی دیگر در خیابان انقالب
تنها نیست
مجسمه سعدی با حضور وزیر فرهنگ در تهران رونمایی شد.
محمدمهدی اسماعیلی صبح روز گذشته ۱۱اردیبهشت در حاشیه ایین رونمایی از مجسمه
برنزی سعدی در تهران گفت :توجه به مفاخر و مشاهیر ایرانی رویکرد بسیار جدی در مجموعه
دولت و بخش های مختلف نظام است ،تالش می کنیم این گنجینه های ارزشمند و داشته های غنی
فرهنگی را بیش از گذشته به نسل جوان کشور معرفی کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،سعدی را از بزرگترین معماران فرهنگ و هویت ایرانی و اسالمی
و زبان فارسی توصیف کرد و گفت :اول اردیبهشت یادروز سعدی است و هفته اول اردیبشت هفته
بزرگداشت سعدی نام گذاری شده است .امسال برنامه های متنوعی در شیراز و تهران و در نقاط
مختلف کشور به همین مناسبت برگزار شد.
اسماعیل گفت :امروز هم با مساعدت سازمان زیباسازی شهرداری تهران و شورای شهر تهران
مجسمه برنزی سعدی را در یک محوطه زیبا در تقاطع خیابان انقالب و خیابان سعدی ،نصب و
رونمایی شد .در همین چارچوب در راستای پاسداشت مشاهیر ایران ،به زودی از مجسمه حکیم
نظامی در میدان ونک تهران رونمایی خواهد شد که یکی از مفاخر بزرگ ایران زمین است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی تاکید کرد :توجه به مفاخر و مشاهیر کشور در حال تقویت است،
به زودی در تهران و سایر استان های کشور نام مفاخر که موضوع هویتی ملی و تمدنی ما هستند،
اثار و نمادهای هنری از این مفاخر ساخته ،نصب و رونمایی می شود.
مجسمه سعدی که از ان به عنوان بزرگترین مجسمه برنزی پایتخت یاد می شود با احتساب
پایه سنگی ۴متری ٧.٢متر ارتفاع بیش ۱.۳تن وزن در مدت یک ۱.۵سال توسط دهقان محمدی
هنرمند جوان طراحی و ساخته شده است.
چه هم نشینی شگفت انگیزی ،یکی از توس یکی از شیراز ،یکی حماسه سرا ان یکی غزل سرا؛ از
سده چهارم و هفتم ،هر چه هست پس از ۶۴سال با نصب مجسمه ای بلند برنزی از «مرد نکونام»،
فردوسی دیگر در خیابان انقالب تنها نیست.
بعد از مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوســی اکنون دومین مجسمه از شاعران ایرانی در خیابان
انقالب تهران نصب شده است/.ایرنا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
دهم اردیبهشــت ،۱۴۰۲یک خبرگزاری در گزارشی با عنوان
«اقای قاســم جعفری چرا پردیس شــهرزاد را تعطیل کردید؟»
مدعی شده است علت تعطیلی این مکان تئاتری دالیلی است که
هیچ ارتباطی با نامه قاسم جعفری ،مالک پردیس شهرزاد ،به وزیر
فرهنگ و ارشاد اسالمی ندارد .روابط عمومی تئاتر شهرزاد در واکنش
به این گزارش عنوان کرد :متاسفانه در این نوشتار بدون امضا که به
نظر نمی رسد حاصل پژوهش خبرنگار باشد ،مواردی وجود دارد که
عالوه بر کژتابی در داده ها ،حکایت از نااگاهی نیز دارد .اگرچه توقع
ان بود در تهیه این گزارش با مدیریت پردیس شهرزاد نیز گفتگو
شود؛ با توجه به قانون مطبوعات ،ان خبرگزاری باید جوابیه مطلبی
را که منتشر کرده بودند ،خودشان منتشر می کردند که متاسفانه با
وجود پیگیری روابط عمومی پردیس تئاتر شهرزاد از انتشار مطلب
جوابیه سر باز زدند لذا روابط عمومی شهرزاد حق خود می داند درباره
شبهات این گزارش پاسخ دهد .نکته نادیده گرفته شده درباره این
یادداشت ان است که عقل سلیم حاضر به نابودی سرمایه شخصی
خویش نیست و پردیس شهرزاد به مثابه بخش خصوصی و سرمایه
فردی ،هیچ گاه قرارش بر تعطیلی نبوده اســت ،به خصوص انکه با
وجود سختی ها و مصائب یک سال گذشته در کشور ،پردیس شهرزاد
چه در گیشه و چه در جلب توجه حرفه ای های تئاتر موفق بوده است.
حضور گالب ادینه در مقام کارگــردان با متنی از بهرام بیضایی در
سخت ترین روزهای کشور که شعار بخشی از معترضان تعطیلی تئاتر
بود و از قضا تئاتر دولتی فاقد اجرا بود ،پردیس شهرزاد به فعالیت خود
ادامه داد و در ان ایام مورد لطف و عنایت مخاطبان تئاتر قرار گرفت.
کافی است خبرگزاری ایرنا از سایت تیوال درخواست گزارشی
مالی از وضعیت فروش دو مجموعه تئاترشــهر و پردیس شهرزاد
داشته باشد تا دریابید چطور یک مجموعه با صندلی کمتر و عدم
حمایت دولتی موفق تر از مجموعه ای دولتی با تعداد صندلی بیشتر
شده است .شایان ذکر است برای پردیس شهرزاد حفظ وضعیتی
همانند شرایط نمایش «پرده خانه» در سال گذشته یک هدف بود و
بی شک در بخش خصوصی ،حضور مخاطب و گردش مالی در گیشه
واکنش روابط عمومی تئاتر شهرزاد به یک گزارش
اقای وزیر دستور دادند ،زیردستان عمل نکردند
اصلی انکارناشدنی به حساب می اید؛ اما این رویه اشتباه و خطرناک
مدیریت کنونی تئاتر بود که پردیس را ناخواسته درگیر تعطیلی ان
هم در سال نو شمسی کرده است .با توجه به اینکه نگارنده تعطیل
بودن پردیس را یک دروغ دانسته و ان را به مساله تعمیرات تقلیل
داده است ،با توجه به شــواهد که نگارنده گزارش خود را مقید به
بررسی ان ندانسته عدم اثبات تعطیل نبودن مجموعه بار حقوقی
خواهد داشــت .این هم باید افزود پس از چهل وپنج روز تعطیلی
شهرزاد ،در پاســخ به نامه مالک پردیس به وزیر ،جناب ساالری،
معاونت هنری ارشــاد تنها به یک جمله اکتفا کرده اند «از هشدار
مشفقانه اقای جعفری سپاسگذاریم ».از زمان انتشار نامه تا به امروز
منهای پردیس شهرزاد ،سالن های شانو ،دیوار چهارم و سپند نیز
تعطیل شده اند و خبری از بازگشایی هامون نیز شنیده نمی شود.
نگارنده یادداشت مدعی شده اســت علت تعطیلی سفر خانم
صحت ،مدیریت پردیس شــهرزاد به اروپا بوده است .فارغ از اینکه
سفر افراد برای مالقات با فرزندان و نزدیکان حکم حریم خصوصی را
دارد؛ اما سفر مذکور نه در زمان تعطیلی پردیس که در زمان فعالیت
پردیس ،از جمله نمایش «پرده خانه» رقم خورده است.
نکته دیگر این بخش از گزارش است که نگارنده نوشته است «بر
پایه اطالعات به دست امده ،در سال ،۱۴۰۱برای ۴۳اجرا ،پروانه
نمایش صادر شد .همچنین در طول ســال گذشته ،به ۱۴۷مورد
درخواست برای نمایشنامه خوانی ترتیب اثر داده شده که برای ۱۳۸
عنوان ان مجوز صادر شده است ».باید گفت این اطالعات اشتباه
است؛ چراکه تعداد نمایش های اجرا شده در پردیس تئاتر شهرزاد
در سال گذشته فراتر از ۸۰عنوان بوده است .نکته مهم ان است که
بیش از نمایش های اجرا شده ،پردیس شهرزاد نمایش هایی در برنامه
داشته است که به سبب دالیل ناشفاف توسط شورای نظارت رد شده
است یا در زمان اجرا توقیف شده اند و یا حتی پیش از اجرا ،اداره کل
هنرهای نمایشی مانع از اجرای انها شده است.
درباره ادعای تعمیرات نیز باید گفت که انچه به عنوان تعمیرات
ذکر شده است رنگ امیزی و مرمت بخش هایی از مجموعه بوده است
که نه در زمان تعطیلی سالن که پس از چهل روز از تعطیلی صورت
گرفته است .با این وجود فشــارهایی برای بازگشایی پردیس ،هیچ
امکانی برای این میل قلبی مدیریــت مجموعه وجود ندارد؛ چراکه
فعالیت در زمانه کنونی مستلزم امکاناتی است که نه با مدیریت کنونی
تئاتر اجرایی است و نه با محصوالت تئاتری بی کیفیتی که این روزها
به راحتی مجوز می گیرند .این همان چیزی است که در نامه به وزیر
محترم فرهنگ و ارشاد اسالمی نیز تذکر داده شده است و از جناب
دکتر اسماعیلی تقاضا شد شرایط برای صدور مجوز چند اجرای موفق
گذشته تئاتر صادر شود .بد نیست بدانید وزیر محترم ضمن موافقت
با ان نامه ،از ۲۰فروردین تا به امروز مدیریت تئاتر ایران به دستور وزیر
واکنشی نشان نداده است .لذا در شرایطی که زیردستان وزیر به نامه او
بی اعتنایی می کنند ،ایا امکان فعالیت وجود دارد؟ برای شفاف سازی
درباره نمایش های تقاضاشده بد نیست نا م انها در این جوابیه ثبت
شود :نمایش «شــیرهای خان بابا ســلطنه» به کارگردانی افشین
هاشمی« ،یک دقیقه ســکوت» به کارگردانی علی سرابی« ،بهمن
کوچیک» به کارگردانی مهران نائل« ،تن شوری» به کارگردانی رضا
ثروتی و «دادالوس وایکاروس» به کارگردانی همایون غنی زاده .کاش
ان خبرنگار وقتی هم برای بررسی شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل
هنرهای نمایشی صرف می کرد که طی دو سال گذشته بدون داشتن
مدیر رسمی فعالیت کرده است و چندی پیش اقای امینی که موفق
به دریافت مجوزهای الزم برای حضور در این پست نشده بود ،مجبور
به استعفا و کناره گیری شده اند و هم اکنون این سمت بدون داشتن
مدیر توسط سرپرست اداره می شود .کاش به تاریخ نگاهی بیاندازیم
تا دریابیم در روزهای پررونق گذشــته چهره هایی چون حســین
مسافراستانه و دکتر رحمت امینی مسئولیت ارزشیابی اثار نمایشی
را برعهده داشتند .مدیریت مجموعه کماکان امیدوار است پردیس
شهرزاد دوباره فضای فعالیت هنرمندان باشد و نه در انقیاد مدیریت
ان که در اختیار چهره های هنری قرار گیرد و این مهم بدون همت و
همکاری دولت ممکن نیست .با محدودیت ها و رفتارهای فراقانونی
این امید شیرین را متصور نیستیم/.صباخبر صفحه 8