روزنامه صبا شماره 1408
روزنامه صبا شماره 1408
روزنامه صبا شماره 1408
دوشنبه| 11اردیبهشت 1 |1402می 10 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1408صفحه| 5000ناموت|
پیمان جبلی:
تاکید ما بر نشان دادن
سنت های شیرین اقوام است
سلیمان سعیدابادی:
دو ساالنه در این سطح
در قامت ایران نیست
مجسمه سعدی امروز
حسام محمودی بازیگر فیلم غریب:
در تهران رونمایی می شود
سـینمای ایـران شـدم
دور دنیا
گران تریـن هنـرور
پرونده صبا درباره فیلم جنگ جهانی سوم
با ارکستر «ایستگاه»
انجـا کـه شـکیب ،هیتلـر یم شـو د صفحه 1
2
دو شنبه 11اردیبهشت 1402شماره 1408
خرب سیمنا و تلویزیون
یک بعدازظهر طوالنی در ایتالیا
فیلم «یک بعدازظهر طوالنی» به کارگردانی «سهی بانو ذوالقدر» در حضور تازه جهانی خود در یک
جشنواره ایتالیایی روی پرده می رود .سهی بانو ذوالقدر بازیگر ،نویسنده و کارگردان عنوان کرد :فیلم به
صورت پالن سکانس و در ژانر معمایی ساخته شده و دلیل انتخاب چنین سبکی برای فیلمسازی ،نزدیک
شدن حس و حال مخاطب فیلم با روش مرسوم در فضای تئاتری است و به همین دلیل در حدود دو ماه و
نیم در چند پالتوی تئاتری مثل پالتو سه نقطه تمرینات انجام شد و بعد یک ماه و نیم تمرینات در لوکیشن
فیلم ادامه پیدا کرد .او ادامه داد :این فیلم به تازگی برای حضور در بخش رقابتی جشنواره ایسکیا در کشور
ایتالیا انتخاب شده است/ .صباخبر
«ان سوی کوچه ها» چه خبر است؟
فیلم کوتاه «ان سوی کوچه ها» به نویســندگی و کارگردانی نوید زارع به مرحله تدوین رسید .فیلم
کوتاه «ان سوی کوچه ها» به نویسندگی و کارگردانی نوید زارع و تهیه کنندگی سیروان تخت فیروزه و
نیشتمان صالحی ،پس از ۴روز فیلم برداری در سنندج به میز تدوین رسید .نوید زارع پیش از ساخت این
فیلم ،عالوه بر فیلم برداری فیلم های کوتاه ،کارگردانی فیلم های کوتاه جشن ،اواها در موج ها ،همسایه،
چراغ قرمز ،سیاه سفید قرمز و ...را نیز در کارنامه دارد« .ان سوی کوچه ها» داستان نیما ،پسر نوجوانی را
روایت می کند که شاهد جنایتی است .نیما ناتوان از بازگویی جنایت ،خود در راه انتقام ،قدم بر می دارد.
ماردین شیخ مرادی ،ایناز اقاجانی ،نیشتمان صالحی و ...در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداختند/.ایرنا
تار هم دیگر لطفی ندارد
پرتره محمدرضا لطفی از شــبکه مســتند پخش
می شود.
مستند «تار هم دیگر لطفی ندارد» به تهیه کنندگی
و کارگردانی محمدعلی بهبهانی پرتره محمدرضا لطفی
ردیف دان ،موسیقی دان ،اهنگ ساز ،نوازنده برجسته تار
و سه تار و همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی
ایرانی شب گذشته ۱۰اردیبهشت ساعت ۲۱از شبکه
مستند پخش شد.
این مستند با استفاده از تصاویر ارشیوی کمتر دیده
شده و در گفت و گو با چهره های نام اشنای موسیقی و
هنر ایران همچون مجید کیانی ،حسین علیزاده ،صدیق
تعریف ،ارشد تهماسبی ،اردشیر کامکار و قشنگ کامکار
و ..به بررسی زندگی و اثار اســتاد فقید «محمدرضا
لطفی» پرداخته است.
در مستند «تار هم دیگر لطفی ندارد» کارنامه حرفه
ای قلندر موسیقی ایران از ابتدای تاسیس گروه شیدا تا
بعد از انقالب مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.
محمدرضا لطفی ( ۱۷دی ۱۲ -۱۳۲۵اردیبهشــت
)۱۳۹۳با خلق اثاری چون «ایران ای ســرای امید»،
«کاروان شــهید»« ،برادر بی قراره» و «عشق داند» به
احکام جدید محمد خزاعی صادر شد
میان توده مردم راه یافت.
لطفی بنیان گذار کانون فرهنگی و هنری چاووش،
گروه شیدا و مکتب خانه میرزا عبداهلل بود و هنرمندان
بسیاری از جمله مجید درخشانی ،صدیق تعریف ،حمید
متبسم و حسین بهروزی نیا را تربیت کرد .او در کنار تار و
سه تار ،کمانچه ،دف ،نی و سنتور نیز می نواخت و به مدت
دو سال ،ریاست پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران
را بر عهده داشت.
او تجربه همکاری با خوانندگانی چون تاج اصفهانی،
غالمحسین بنان ،محمدرضا شجریان و شهرام ناظری را
داشت و خوانندگانی چون صدیق تعریف ،محمد گلریز و
محمد معتمدی ،علیرضا شاه محمدی و امیر اثنی عشری
را نخستین بار او به جامعه موسیقی معرفی کرد.
این مستند تولید شبکه مستند است و بهروز رضوی
گویندگی و وهاب الدین محمدی تدوین ان را به عهده
دارد ،رضا مهدوی نیز به عنوان کارشناس و نویسنده
برنامه در این پروژه حضور داشته است« .تار هم دیگر
لطفی ندارد» به مناسبت درگذشت محمدرضا لطفی از
چهره های اثرگذار موسیقی ایرانی شب گذشته در جدول
پخش شبکه مستند قرار گرفت/.صباخبر
اعضای شورای سیاستگذاری ششــمین دوره جایزه پژوهش سال
سینمای ایران معرفی شدند .محمد خزاعی ،رئیس سازمان سینمایی
و رئیس شورای سیاســتگذاری جایزه پژوهش سال سینمای ایران در
احکامی جداگانه اکبر نبوی ،امیررضا مافی ،مسعود نقاش زاده ،سیدعلی
اصغر تقوی ،رامتین شهبازی و ســعید الهی را به عنوان اعضای شورای
سیاستگذاری ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب
کرد .در حکم محمد خزاعی امده است:
با ســام ،نظر به تعهــد ،توانایی و تجربــه ارزشــمندتان در حوزه
های فرهنگی ،هنری و پژوهشی به اســتناد ماده ۴ائین نامه «جایزه
پژوهش های سال ایران» جنابعالی را به عنوان «عضو شورای سیاستگذاری
ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران» منصوب می کنیم .امید
است با استعانت از خداوند متعال و عنایت ویژه به بیانیه گام دوم انقالب و
سند تحول مردمی ،با تدابیر و رهنمودهای ارزنده خود ،موجبات برگزاری
شایسته این رویداد علمی پژوهشی را فراهم کنید/.ایسنا
بازسازی بولت با نگاهی جدید
بولت نسخه دوباره سازی شده یک اثر کالسیک با بازی استیو
مک کوئین به کارگردانی اسپیلبرگ ساخته می شود.
اسپیلبرگ اطالعات زیادی پیرامون فیلم جدیدش منتشر نکرده
و همین نکته ،هیجانات مربوط به اخبار ان را بیشتر کرده است.
فعال مشخص شده که نقش اصلی بولت جدید را برادلی کوپر
بازی می کند و در نقش کاراکتر فرانک بولت ظاهر خواهد شــد.
این افسر پلیس که به خاطر شیوه کارش در مقابله با خالفکاران از
شهرت خوبی برخوردار نیست ،در حومه سان فرانسیسکو فعالیت
می کند .زمانی که یکی از شــاهدان مهم او توسط یکی از رهبران
باندهای خالف زیرزمینی به قتل می رسد ،بولت تصمیم می گیرد
اجرای قانون را در دستان خود بگیرد .اسپیلبرگ این روزها مشغول
انتخاب بازیگران مطرحی اســت که در نسخه اصلی در کنار مک
کوئین ظاهر شدند .بولت جدید ســینما برای نمایش عمومی در
تابستان سال ۲۰۲۴اماده خواهد شد/.صباخبر
تجلیل گوگل از الن ریکمن
روز گذشته ۳۰اوریل گوگل با اختصاص لوگوی خود به الن ریکمن
از این بازیگر فقید بریتانیایی یاد کرد.
گوگل روز گذشــته لوگوی خود را به الن ریکمــن بازیگر فقید
بریتانیایی اختصاص داد تا به این ترتیب از وی قدردانی کند .در توضیح
این امر امده اســت :وی با صدایی عمیق و مغناطیســی و جذابیتی
بی پایان ،به خاطر بازی های جادویی اش در فیلم هایی مانند «هری
پاتر» و «جان سخت» در خاطره ها می ماند.
در چنین روزی در ســال ،۱۹۸۷ریکمن با نمایشــنامه «رابطان
خطرناک» در برادوی روی صحنه رفت؛ نمایشی که در مسیر حرفه ای
او تاثیر بسیار گذاشت.
الن ریکمن ۱۴ژانویه ۲۰۱۶به دلیل ابتدای به سرطان لوزالمعده
در حالی که ۶۹ســاله بود ،از دنیا رفت .او بــرای نقش افرینی های
نمادینش روی پرده و طبیعت مهربان ،حساس و انسان دوستانه اش در
خارج از پرده همواره در یادها خواهد ماند/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
حلزون به کایفرنیا رسید
فیلم کوتاه «حلزون» اولین ساخته امین رضا علی محمدی به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پالم
اسپرینگز در کالیفرنیای امریکا راه یافت .این اثر به کارگردانی و تهیه کنندگی امین رضا علی محمدی
با راهیابی به جشنواره پالم اسپرینگز ،دومین حضور خود را در یک فستیوال مورد تایید اکادمی اسکار
تجربه می کند .جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پالم اسپرینگز یکی از معتبرترین رویدادهای دنیای فیلم
کوتاه و بزرگترین فستیوال در کشور امریکا است که مورد تایید جوایز اکادمی اسکار ،بفتا و گویا است.
این جشنواره هر ســال از بین برگزیدگان خود فیلم هایی را برای بخش کوتاه جوایز اکادمی اسکار
معرفی می کند و امسال نیز در تاریخ ۲۰تا ۲۶ژوئن در کالیفرنیا برگزار می شود/.ایرنا
دو شنبه 11اردیبهشت 1402شماره 1408
3
ژولیت و شاه به فرانسه رفت
انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» برای دومین بار به جشنواره انســی ۲۰۲۳راه یافت .انیمیشن
سینمایی «ژولیت و شاه» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر به بخش اثار در حال ساخت جشنواره
بین المللی انیمیشن انسی فرانسه ۲۰۲۳راه پیدا کرد .این انیمیشن سینمایی پیش از این در انسی ۲۰۲۲
در بخش مالقات با تهیه کنندگان حضور داشت .پیش از این ،انیمیشن های سینمایی «اخرین داستان» و
«گنج اژدها» دیگر اثار استودیو هورخش به بخش میفاپیچز جشنواره بین المللی انیمیشن انسی ۲۰۱۳
و ۲۰۲۱راه پیدا کرده بودند .در بخش اثار در حال ساخت این دوره از انسی ۱۷ ،پروژه رونمایی خواهند
شد که شامل ۱۲انیمیشن بلند ،یک سریال ،سه اثر تجربی VRو یک انیمیشن کوتاه می شود/.ایرنا
جبلی :تاکید ما بر نشان دادن سنت های شیرین اقوام است
ایین تقدیــر از عوامــل مجموعــه تلویزیونی «نــون خ »۴پر
مخاطب ترین سریال نوروز و رمضان رســانه ملی با حضور رییس،
جمعی از مدیران رســانه ملی و عوامل ســریال «نون خ» در سالن
خورشید مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد.
پیمان جبلی در این ایین ،ضمن تشکر از زحمات گروه «نون خ»
گفت :در دوره جدید و تحولی صداوســیما تاکید ما بر نشان دادن
سنت های شیرین اقوام ایرانی است و «نون خ »۴در این امر موفق بود.
رییس سازمان صداوسیما افزود :نون خ در راستای سند تحول سازمان
در توجه به اقوام و ظرفیت های کشــور همچنین توجه به جوانان
ساخته و پرداخته شد .وی افزود :اهداف ضمنی که «نون خ »۴دنبال
می کرد بر جذابیت های این مجموعه تلویزیونی افزود .تشــویق به
تقویت و تحکیم بنیان خانواده ،همزیستی اهالی روستاها ،فرزنداوری
و جوانی جمعیت از جمله مسائلی بود که در نون خ به ان توجه شد.
دکتر جبلی ادامه داد :بازیگران حاضر در مجموعه های تلویزیونی
فقط نباید تهرانی باشند .همه استعدادها باید در قاب سیما توانایی
خود را به نمایش بگذارنــد .در مجموعه تلویزیونی نون خ این اتفاق
افتاد .رییس رسانه ملی در پایان گفت :ان شااهلل همین جمع صمیمی
و دوست داشتنی یک کار زیبای دیگر را روانه انتن کنند.
در این مراسم همچنین بازیگران مجموعه تلویزیونی نون خ به بیان
دغدغه های خود پرداختند و از استقبال کم نظیر مخاطبان رسانه ملی
از این فصل سریال گفتند .مهدی فرجی ،تهیه کننده این مجموعه
تلویزیونی با تشــکر از حمایت های رییس رسانه ملی برای ساخته
شدن «نون خ »۴گفت :این مجموعه تلویزیونی هم در تلویزیون و هم
در تلوبیون با استقبال همراه شد .استقبال میلیونی مخاطبان از «نون
خ» در تلوبیون ارزوی بسیاری از پلتفرمها است.
سعید اقاخانی بازیگر و کارگردان این مجموعه که به دلیل سفر
امکان حضور نداشــت با یک فایل صوتی خود را به مراســم رساند.
اقاخانی گفت :از رییس رسانه ملی برای برگزاری این مراسم تشکر
می کنم .من در شهرستان زاده و بزرگ شدم و می دانم بسیاری از مردم
تنها تلویزیون را دارند و با ان ســرگرم می شوند .به عنوان فردی که
عاشق تلویزیون هستم و در ان رشد کرده ام دوست دارم برای ان کار
بسازم .وی افزود :امیدوارم شرایطی فراهم شود که به زودی با یک اثر
بهتر از «نون خ »۴به قاب سیما بیاییم.
در پایان این ایین از بازیگران و عوامل پشــت صحنه «نون خ»
تقدیر به عمل امد.
گفتنی است در این مراسم محسن برمهانی معاون سیما ،سلیم
غفوری قائم مقام معاونت سیما ،حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی
سازمان ،مهدی نقویان رییس مرکز سیما فیلم و میثم مرادی بینا باج
مدیر شبکه یک سیما حضور داشتند/.صباخبر صفحه 3
4
دو شنبه 11اردیبهشت 1402شماره 1408
پرونده
پرونده صبا درباره فیلم جنگ جهانی سوم
انجـاکـهشـکیب،هیتلـرمیشـ
در این شماره از پرونده؛ خبرنگار صبا به سراغ بررسی فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» تازه ترین ساخت ه هومن سیدی رفته است فیلمی که موفق
سمیه خاتون
شد در جشنواره ی ونیز سال ۲۰۲۲جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول فیلم را با درخشش محسن تنابنده در بخش افق های نو کسب کند و اکنون
گفت و گو
میانسال بی خانمان است که همسر و پسرش
اکران روی پرده سینماهای سراسر کشور است .در خالصه داستان فیلم امده است؛ “شکیب یک کارگر روزمزد
ِ
را سال ها پیش در زلزله از دست داده و تاکنون با این امر کنار نیامده است .او در طی چند سال گذشته ،با یک زن الل و ناشنوای جوان به نام الدن رابطه برقرار کرده است.
شکیب که در محل ساخت وساز صحنه فیلمی درباره جنایات ادولف هیتلر کار می کرده به عنوان بازیگر هیتلر انتخاب می شود و خانه بزرگی به او داده می شود .الدن با
متوجه شدن این موضوع از او برای حل مشکلی کمک می خواهد که ”...جنگ جهانی سوم به نویسندگی مشترک هومن سیدی ،ارین وزیردفتری و ازاد جعفریان نگارش
و با بازیگری محسن تنابنده ،مهسا حجازی ،ندا جبرائیلی ،نوید نصرتی و مرتضی خانجانی و با سرمایه گذاری نماوا ساخته شده است و در ۱۹سپتامبر به عنوان نماینده
رسمی سینمای ایران برای حضور در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار از سوی کمیته انتخاب معرفی شده است .خبرنگار صبا نظر سه منتقد و تحلیل گر سینمایی را درباره
این فیلم جویا شد که در ادامه می خوانید.
جباراذین (مدرس ومنقدسینما وتلویزیون):
جنگ استحاله ها به روایت هومن سیدی
جنگ جهانی سوم،جنگ نزاع ها و سالح هانیست ،جنگ استحاله ها
است به روایت هومن سیدی ،او دراخرین فیلم سینمایی اش ،درقربانگاه
امروز جهان بشریت و مسلخ انســان ها وسلطه هیتلرها عنوان می کند،
انچه که انســان امروز را تهدید ،و از هویت وانســانیت تهی می کند و
می کشد،بمب اتمی”استحاله”است .جنگ جهانی سوم،ششمین ساخته
سینمایی قابل تامل سیدی ،بعدازپنج سال ازاکران فیلم خوب مغزهای
کوچک زنگ زده است که به دلیل مضمون و محتوای فراگیرحرف هایی
مهم برای مخاطبان ایرانی وجهان دارد .وازنظرساختارهنری وسینمایی،
منهای اندکی لنگی درفیلمنامه وپردازش شخصیتها،ازبسیاری فیلم های
اکران سینمای بیمار و متوقف مانده ایران ،چندسر وگردن باالتراست.
این فیلم محصول هزار وچهارصد ایران است وتولیدان ربطی به دولت
جدید وصندلی نشینان امروز سینما ندارد .فیلم درفیلم سیدی؛ روایت
دو داستان تلخ وغم بار است که موضوع ها وشخصیت های مشترک ان
ها را با عبور از نوعی طنزسیاه به مرز انفجار و ویرانی درتراژدی می رساند.
شکیب ،کاراکتر اصلی فیلم انســانی درمانده و مستاصل باخاطره ای
فراموش نشدنی واندوهبار از زلزله ای که همسروفرزند اورا با خود برده
است ،درمکانی به عنوان کارگر ساختمانی مشغول به کاراست،مکانی
که درپیوندمضمونی،داستانی ومعنایی ،برای تماشاگراشکارمی شودکه
لوکیشن یک فیلم سینمایی درباره جنایات هیتلراست.غیبت بازیگر نقش
هیتلر وشباهت شکیب به هیتلر،باعث می شود که اوایفای نقش هیتلر
رابپذیرد و هنرپیشه شود .ازاین زمان،ادمهاودنیاها درهم می امیزند و
معشوقه شکیب که یک روسپی جوان به نام الدن است ،خودرابه دنیای
متوهم وسرگردان وپریشان شکیب می رساند تامانند اوشایدازاین نمد
برای خود کاله بسازد .شکیب که تا دیروز درجایگاه یک قربانی قرارداشت،
اکنون خودبه یک ظالم و قربانی کننده تبدیل می شود .این نکته،پیام مهم
فیلم سیدی است که پیش ازاوسال ها قبل”برتولت برشت” بزرگ ان را
در نمایشنامه مشهور خود “ادم ،ادم است” فریادکرده وبشریت رامخاطب
قرارداده بود .درفیلم سیدی،ماننداثربرشت ،موضوع اساسی ،استحاله
یک انسان معمولی است که در اوضاع و شرایط خاص ،می تواند ازکالبد و
هویت پیشین خودخارج ودرکارخانه تبدیل و تغییر،کس دیگری بشود
و این می تواند سرنوشت تراژیک هرکس دیگرهم باشد ،بنابر این ،وجود
چنین افرادی چندان عجیب و غریب به چشــم نمی ایند و راه هیتلر و
شکیب شدن ،دور و طوالنی نیست .هوشیارباشیم ،شایددرنگاه نخست،
سوژه فیلم ،کلیشه ای وسطحی به نظربرسد وکسانی رابه یادفیلمفارسی
یا فیلمهای بازاری خارجی اندازد ،ولی این برای کارسیدی نقص وکاستی
محسوب نمی شود که اتفاقا نشانگر توانایی وخالقیت اودر مقام کارگردان
است که توانسته درقاب سینما و در قالب چنین موضوع وداستانی به یاری
نویسندگان فیلمنامه اش ،برای جوامع انسانی ،حرفهایی مهم ازجنس
زندگی وامکان ها و ممکن ها وخطرهایی که بشــریت راتهدیدمی کند،
داشته باشد .و این درکنار ســاختار هنری فیلم،کارگردانی ،بازی های
مقبول بویژه بازی تماشایی محسن تنابنده ،فیلمبرداری متفکرانه ،حفظ
ریتم فیلم ،فضاسازی های به نسبت پذیرفتی ،امتیاز بزرگ فیلم جنگ
جهانی سوم و هومن سیدی است .جنگ جهانی سوم ،کارگردان خود را
همچنان درمسیر رشد نشان می دهد و امتیازهای خوب ان سبب شده تا
به اوضاع اسفبار اکران سینمای مغفول کشور،کمی تا قسمتی تکان وارد
شود و سینما دوستان رابه سالن سینمابکشاند و به اثبات رساندکه توفیق
های جهانی ان به رغم ناکامی دراسکار ،بدون دلیل نیست.
عباس نصراللهی:
نوبت هومن سیدی رسیده بود
خشونت و ادم های پایین خط از موضوعات مورد عالقه در کارنامه
هومن سیدی هستند که در همه فیلم های این کارگردان دیده می شوند.
در این فیلم هم ما با یک کارگر روزمزد طرف هستیم که در همین حین
جذب یک گروه فیلمسازی می شود و اتفاقاتی بر او حادث می شود که
او را دچار تحول شخصیت تا مرز جنون می کند .اگر به طور کلی به خط
مضمونی فیلمنامه به طور وســیع تر نگاه کنیم نمونه ای از این دست
تغییر و تحوالت یعنی گذر یک انسان عامی تا یک جانی تمام عیار در
سینمای دنیا و ایران مشهود است ،نمونه روشن از این تحول شخصیت
داستین هافمن در فیلمی از ســام پکین پا با عنوان سگ های پوشالی
است که در ان یک معلم ریاضی ســاده در روستا با اتفاقاتی که برایش
می افتد در نهایت به قاتلی افسارگسیخته بدل می شود .و همچنین فیلم
ایرانی پرویز از مجید برزگر نیز با همین مضمون شکل یافته ،پرویز هم
ادم ساده و گوشه گیری است که کسی به او توجهی ندارد که در ادامه
بنا بر اتفاقاتی ،از پوسته خود خارج شده وهیوالی درونش عیان می شود
و دســت به کارهای دور از ذهن می زند .در این فیلم هم ما به وضوح ما
همین خط پیرنگی مواجه هستیم .اما در کنار این خط پیرنگ ،یک زیر
متن بســیار جذاب وجود دارد و ان این است که شخصیت این فیلم به
طور اتفاقی وارد یک گروه فیلم سازی شده و قرار بر این است که نقش
هیتلر را بازی کند! در اینجا ،پیرنگ داســتانی با مضمون فیلم به یک
هم پوشانی مفید می رسند .به این معنی که نویسنده شخصیت را با توجه
به مضمون تحول در مسیری می اندازد که تشدید کننده موضوع است.
و تحول شخصیت چه از نظر درونی و چه از نظر نمای بیرونی و دیداری
نمود می یابد .این تصمیم نویسنده و خالق اثر منتج به گره خوردن زیر
متن با فرا متن می شود.این گره خوردگی و همپوشانی در صحنه قطار به
اوج می رسد جایی که شکیب کارفرمای سابق خود را به قتل می رساند و
در را باز می گذارد و بیرون می رود ،در ان قسمت دیگر ما به طور کامل او
را در شمایل یک هیتلر تمام عیار متصور می شویم که کشتن ادم ها برای
او کار سختی نیست.
سابقا در جهان فیلم های هومن سیدی ما همیشه با یک ناتوالیسم
اگزجره مواجه بودیم ،ناتورالیسمی از جنس طبقه پایین خط جامعه! اما صفحه 4
پرونده
درخشش محسن طنابنده در نقش شکیب که بسیار چشمگیر و قابلیت
همراه کردن همه مخاطبان از سراســر دنیا را دارد .در پایان باید اذعان
کرد که باالخره نوبت هومن سیدی رسیده بود تا هنر خود را در عرصه
فیلمسازی به جهان ثابت کند.
ـود
در این فیلم هومن سیدی قدری جایش را تغییر داده و این بار مخاطب با
یک فیلم داستانی به شیوه ای متفاوت تر مواجه است یعنی داستان در دل
داستان و شخصیت های داستانی این فیلم به خاطر بازی در یک فیلم در
دوالیه بازشناسی و بازیابی می شوند ،به همین جهت جنگ جهانی سوم،
نسبت به اثار قبلی سیدی باور پذیرتر و متمرکز تر روی یک شخصیت
و داســتان زندگی او کار خود را ادامه می دهد .در اثار قبلی سیدی ما با
کاراکترهای مختلفی طرف بودیم و مسیر داستان از جاهای مختلفی که
این کاراکتر ها می رفتند دنبال می شد ،اما در اینجا ما با یک خط پیرنگ
اصلی مواجه هستیم که کاراکتر اصلی را به ما معرفی می کند و در ادامه
وجوه خلقی و شخصیتی او را به نمایش می گذارد ،کاراکتری که موفق
است مخاطب را با خود در طول سفر قهرمانی اش همراه و همدل کند.
یکی از دالیل تغییر رویکرد درفیلمنامه نویسی این اثر می تواند ناشی از
ان باشد که دراین اثر هومن سیدی با دو نویسنده دیگر به صورت تیمی
دســت به نگارش زده اند ،و دیگر خبری از مدل های پرداختی ســابق
هومن سیدی نیست .و رویه داستان پردازی بر سایر عناصر فیلمیک غلبه
می کند .دوربین نیز به تبع همین داستان پردازی مدام در حال دنبال
دو شنبه 11اردیبهشت 1402شماره 1408
5
کردن شخصیت در موقعیت ها و حوادث مختلف داستانی است .دوربین
تا جایی مسرانه به دنبال درک تصویری و مختصات ترسیمی شخصیت
پردازی است که حتی در جایی که دستیار کارگردان در حال صحبت با
کارگردان است دوبین به صورت فرمیک شکیب را درقاب نشان می دهد
و به مخاطب گوشزد می کند ،انچه که باید برای او مهم باشد تنها و تنها
شکیب است .به طور خالصه ،تمرکز سیدی این بار روی پیرنگ داستانی
است و دیگر مانند فیلم های سابق انحصارا به دنبال سبک پردازی خالقانه
به شیوه سابق نیست ،هر چند در این فیلم هم مولفه های سبکی خالقانه
او هم دیده می شــود در این فیلم فرم و پیرنگ در وحدت هستند و به
تبع انکه هومن سیدی در مضمون از مرز و محدوده جغرافیایی کشور
خود خارج شده و مضمونی جهانشــمول تری را مسئله فیلم قرار داده،
در نمایش های خارجی موفق به کسب جوایز قابل تحسین شده است.
چرا که مضمون فیلمهای سابق این کارگران ،خشم و هیاهو ،مغزهای
کوچک زنگ زده و ســیزده موضوعات بومی تری را مسئله خویش قرار
داده بودند .از دیگر عوامل موفقیت فیلم می توان به کارگردانی حرفه ای
و اشنای هومن ســیدی به صنعت روز سینما اشــاره کرد و همچنین
رضا منتظری :
جنگ جهانی سوم فیلم نیست
جنگ جهانی سوم فیلم نیست ،تصاویری سرهم بندی شده است که
خود فیلمساز هم نمی داند از سرهم کردن این تصاویر به دنبال چیست؟
تکلیف مخاطب با این فیلم مشخص نیســت و نمی داند در حال دنبال
کردن چه داستانی و در چه ژانر و سبکی اســت! روایت های متعددی
از جریاناتی عنوان می شــود که در ادامه هیچ کــدام به یکدیگر پیوند
نمی خورند .معلوم نیست فیلم می خواهد چه کسی را زمین زده و چه
کسی را پیروز کند! همین طور در قصه گویی دچار تشدد است مخاطب
نمی فهمد قرار است قصه مردی که شیفته یک دختر کر و الل شده است
را ببیند و یا جریان فاسدی که در سینما گران شکل گرفته است؟ همین
طور هر چقدر داســتان فیلم جلوتر می رود ،ما با انارشیسم و بی نظمی
بیشتری در کاراکترها ،شــخصیت ها ،قصه و روایت طرف هستیم .به
طور کل با مشاهده فیلم جنگ جهانی ســوم ما با یک نابه سامانی ،یک
بالتکلیفی ،یک ناهمگونی مضاعف و مطلق طرف هستیم .و بنا به نظر
اکثریت دوستان منتقد این فیلم نمایشی از همان فیلمفارسی های دهه
40و 50است که تنها در ان رقص و اواز حذف شده است ،به این دلیل که
چیدمان مثلث عشقی دو مرد و یک زن از همان فرمول فیلمفارسی پیش
از انقالب برداشته شده است ،حاال دراین مثلث کلیشه شده ،سیدی با
شاخ و برگ دادن و تزئینات اضافه سعی دارد فیلم خود را جامعه شناسانه
و روانشناختانه القا کند و در ادامه با یک پایان بندی فاجعه بار اما شگفت
اور به زعم دوستان ،به این تصاویر ســرهم بندی شده پایان می دهد.
شخصیت در این فیلم بسیار غیرقابل باور است ،طوری که با پیش زمینه ای
که کارگردان برای او چیده است اصال قابلیت تبدیل شدن به یک دژخیم
و یا دیکتاتور را ندارد .و متاسفانه عالوه بر شخصیت پردازی بازی بازیگر
هم برای ارائه این شخصیت دچار نقص و انارشی است .و تمامی حوادث
فیلم که به شخصیت منتسب می شود همه و همه الیتچسبک به فیلم
است و انتظارات دراماتیکی که در سیر حوادث بر شخصیت فرود می اید ،
کامال غیر منطقی و غیر قابل درک و فهم است .تمامی گره های این فیلم بر
مبنای حادثه است و هیچ گونه روابط علی و معلولی از نظر ساختار روایت
در فیلم دیده نمی شود و انقدر سیر حوادث متنوع و متعدد است که دیگر
مخاطب از همراهی باز مانده و این اندازه از اغراق را پس می زند ،طوری
که حتی در تخیالت هم احتمال وجود این اتفاقات و حوادث قابل تصور
و تجسم نیست .خرده پیرنگ های فرعی به داد پیرنگ اصلی نمی رسند و
هیچ گره ای را از پیرنگ اصلی باز نمی کنند .حقیقتا شخصیت شکیب و
عصیان نهایی او قابل هضم نیست .احتماال در ذهن فیلمساز ایده ای خام
وجود داشته که به مرحله پرورش نرسیده است و فیلمساز با دادن شاخ
وبرگ های اضافی و زائد ،فقط توانست ه از نظر زمانی به زمان فیلم اضافه
کنند تا ان را درشکل یک فیلم سینمایی نشان دهد .در نهایت این فیلم
به قدری در سبک پردازی و ژانر ضعیف عمل کرده است که به زبان ساده
در تشخیص سبک فیلم ما با یک شتر،گاو ،پلنگی مواجه ایم که در نهایت
نمی دانیم تکلیف مان با این اثر چیست؟ یک حس مالیخولیایی که ملغمه
ای است از فضاهایی نامتناجس رئال ،انتزاعی و سوررئال که در نهایت هم
هیچ کدام به نتیجه وحدت بخشی نمی رسند.
اینکه فیلم موفق به کســب جوایز خارجی و استقبال در ایران شده
است ،هیچ دلیل و سند محکمی برای خوب بودن و درست بودن فیلم
نیست ،چرا که همه می دانند چه در جشنواره های داخلی و چه خارجی
همیشه دست های پشت پرده و سیاســت گذاری های مختلف باعث
جایزه اوردن برخی فیلم ها شده است .استقبال داخلی از فیلم ،به خاطر
نام هومن سیدی و شهرتی است که دارد ،منتقدینی هم که این فیلم را
تحسین کرده اند از نظر من گرفتار حاشیه های خبر ساز این کارگردان
هستند.به طور کلی به اعتقاد بنده نظر مردم ،منتقدان و هیئت داروان
جشنواره ای در تعیین تکلیف یک فیلم به عنوان یک اثر هنری و قابل
احترام ،قابل قبول و مرجع نیست! چرا که برای هر کدام از این ها هزار و
یک دلیل پشت پرده وجود دارد که معموال باعث می شود اثری دیده شود،
جایزه بگیرد و یا برایش هیاهو کنند .این ها حاشی ههای هستند که هیچ
ارتباطی به سینما ندارد و این روال مختص به ایران و رویدادهای رسانه
ای کشور ما نیست در تمام دنیا متاسفانه این روال پرتکرار و پوشالی برقرار
است .نمونه صریح این پروپاگانداهای تبلیغاتی فیلم ضعیف عنکبوت
مقدس است که با اینکه از نظر ساختاری و فنی در حد یک تله فیلم هم
نبود اما در جشنواره ای معتبر بسیار دیده شد و جایزه های زیادی را هم
کسب کرد .متاسفم با این صراحت مجبور به گفتن این حرف هستم که
برخی صاحب نظران در سینمای ایران در جو اسامی و برندهای ساخت
اثر قرار می گیرند و در خود جرات این را نمی بینند که هومن سیدی و
یا ...را نقد کنند وســتایش گونه از ان ها حرف می زنند .درصورتی که به
هیچ عنوان هنرمندان ما مقدسانی نیستند که قابل نقد و انتقاد نباشند. صفحه 5
6
دو شنبه 11اردیبهشت 1402شماره 1408
دوره گردها به کانون می ایند
خرب فرهنگ و هرن
نمایش «دوره گردها» به کارگردانی علی فروتن از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون
پرورش فکری اجرا می شود .نمایش «دوره گردها» به نویســندگی زیبا برجی فالح و گروه چهره ازاد و
کارگردانی علی فروتن از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری از ۲۰اردیبهشت
اجرا می شود .این نمایش اهنگین با محتوایی شاد برای کودکان ،نوجوانان و خانواده ها طراحی شده است.
علی فروتن ،حمید گلی ،محمد حاج بابایی ،زیبا برجی فالح ،امید اسکندر و محمد مالولی بازیگران
نمایش «دوره گردها» هستند .در خالصه نمایش «دوره گردها» امده است :کودکانی با شرایط متفاوت
با این گروه رو به رو شده و اتفاق های ویژه ای در کنار هم رقم می زنند/.مهر
دور دنیا با ارکستر «ایستگاه»
سرپرست ارکستر «ایستگاه» از اغاز دو پروژه بین المللی در
ایران و چند کشور اروپایی خبر داد .مهدی نوروزی در ادامه این
خبر افزود :ارکستر ایستگاه در سال های فعالیت اش اجراهایی با
ریچارد کالیدرمن و استاد ناصر چشم اذر را روی صحنه برده و
حاال در فصل جدید فعالیت های کاری خود قرار است با دو پروژه
بین المللی ،بار دیگر روی صحنه برود .نخستین پروژه ،فستیوال
موسیقی فولک در ایران است که با همکاری سفیران فرهنگی
چند کشور جهان در ایران و چند کشور خارجی قرار است برگزار
شود .این پروژه به موســیقی نواحی ایران و موسیقی نواحی
بین الملل می پردازد و پژوهشی است که دو سال برای ان زمان
صرف شده است .این موزیسین درباره تنوع ژانری فعالیت های
سازباران کوک شد
البوم موسیقی «ساز باران» اثری از گروه «دلشدگان» به سرپرستی
رامین میالنی و با صدای رضا کاظمی منتشر شد.
رامین میالنی با اشاره به این که این البوم دارای هشت تصنیف است
در توضیح این اثر می گوید« :در تنظیم قطعات این البوم به بافت پولی
فونیک توجه شده و ترکیب تریو زهی با سازهای سنتور یا تار (سولو)
استفاده شده است».
تصنیف «ساز باران» در مایه افشاری با مضمونی عاشقانه در وصف
باران ساخته شــده و قطعات دیگر این البوم مانند «نگاهت را به من
بسپار» در مد مینور هارمونیک و «شاد باش» نیز در مایه دشتی و در
وصف نوروز است.
از دیگر قطعات این البوم می توان به «سفر کرده»« ،بی قرار تو» و
«نرگس مست» اشاره کرد.
البوم «ساز باران» از ۹اردیبهشت ماه ۱۴۰۲در پلتفرم های داخلی و
خارجی در دسترس مخاطبان موسیقی ایران قرار دارد/.ایسنا
«دیاشا» در عمارت ارغوان روی صحنه رفت
«دیاشا» به نویسندگی و کارگردانی کوروش بهادری و همچنین تهیه کنندگی حمیدرضا معتمداریا
از روز گذشته دهم اردیبهشت ساعت ۲۱در عمارت ارغوان روی صحنه رفت .در خالصه داستان نمایش
«دیاشا» امده است :در زمان قدیم امپراطوری خونخوار و بت پرست بود که وحشیانه رفتار می کرد ،این
پادشاه ایشتار را می پرستید؛ روزی وزیر اعظم او خیانت کرده و ایشتار را خراب می کند و پادشاه به همین
دلیل به یکی از افسران مورد اعتماد خود شک می کند و چشمان او را از کاسه درمی اورد ،همین اتفاق
منجر به نابودی امپراطور می شود . ...عالقمندان جهت تهیه بلیت این نمایش می توانند از دهم اردیبهشت
به سایت تیوال و یا گیشه عمارت ارغوان ،به ادرس خیابان نوفل لوشاتو ،بن بست زیبا مراجعه کنند/.مهر
ایستگاه اظهار داشت :یک کنسرت نمایش اختصاصی را هم با
موضوعیت شاهنامه برای اروپا برنامه ریزی کرده ایم که بخش های
مختلفی از ان تولید و اماده شده و به لحاظ کیفی روی جزییات
زیادی تحقیق و برنامه ریزی شده است.
این برنامه برای اجرا در چند کشور امریکای جنوبی نیز پیش
بینی شده و قرار است به صورت چرخشی در ایران و این کشورها
روی صحنه برود .نوروزی درباره مخاطبان هدف این اجراها نیز
تاکید کرد :ایستگاه در تالش برای ترویج مفهوم صلح در جهان
از طریق موسیقی و هنر است .عضویت در دفتر صلح جهانی به
عنوان یکی از اعضای اصلی اتفاقی است که در همین هفته های
گذشته برای ما رخ داد و همین بزرگترین انگیزه ما برای ادامه
انتشار اثار پنج هنرمند قزاق در انگلیس
به دنبال نمایش دو هفته پیش اثار پنج هنرمند قزاق در گنجینه
استپ بزرگ کاتالوگ هنری که توســط انجمن خالق اوراسیا و
انتشارات Hertfordshire Pressانگلیس راه اندازی شده ،این
انتشاراتی اثار هنرمندان قزاق را منتشر کرده است .گنجینه استپ
بزرگ مجموعه ای پر جنب و جوش از اثار هنری -بصری منطقه
اوراسیا است که میراث منطقه را به نمایش می گذارد.
اثاری که در این کاتالوگ هنری جمع اوری شده شامل مردمان،
هنر ،لباس های محلی و قومی و ســبک زندگی ساکنان منطقه
اوراسیا است که نشان از تنوع ،زیبایی و عمق فرهنگ ان دارد.
نخســتین بار در هفتم اوریل اثار این گنجینه هنری در لندن
شامل اثار ۱۷هنرمند از ۶کشور از جمله ۵عضو منطقه اوراسیا به
نام های سعید اشیربایف ،زینلخان موخامجان ،ژزیرا جانابایوا ،کوتی
بیک ژاکیپ و دریا زالسکایا در زمینه های نقاشی ،عکاسی هنری،
هنر و صنایع دستی و طراحی مد به نمایش درامد/.ایرنا
کار شده است .سفارت ها در ایران بیشــتر در پی هنر بومی و
تاریخی ان سرزمین هستند و اجرای برنامه هایی در مورد تاریخ
هر کشوری را اولویت خود می دانند .همین نگاه باعث شده که ما
نیز در پی ایده ها و پروژه های ملی باشیم تا بتوانیم نمایندگان
فرهنگی مناسبی برای اجرا در سایر کشورها شویم .او درباره
طرحی که از ســه ماه قبل در پی برگزاری ان اســت و اجرای
زنده گروه های موســیقی محلی ایران و هشت کشور اروپایی،
افریقایی و امریکای جنوبی در ایران است نیز توضیح داد :این
تور کنسرت ها به صورت رفت و برگشت از ایران به این کشورها
برنامه ریزی شده است و در تالشیم کشورهایی مثل چین ،کانادا،
برزیل و مکزیک در این پروژه باشند/ .ایرنا
دو ساالنه در این سطح در قامت ایران نیست
یازدهمین دوساالنه ملی نگارگری ایران ،با معرفی برگزیدگان در
موزه هنرهای معاصر تهران به کار خود پایان داد.
سلیمان سعیدابادی دبیر یازدهمین دوساالنه ملی نگارگری ایران
گفت :معتقدم استمرار برگزاری این دوساالنه در این سطح جوایز و با
این کیفیت به هیچ وجه در قامت این هنر تثبیت شده جهانی به نام
ایران نبوده و نیست.
بخشی از این نقیصه به سیاست گذاری های اشتباه و ناکارامدی
متولیان و سیاستگذاران فرهنگی و هنری کشور در طول این دوران
بازمی گردد که متاسفانه نتوانســتند درک درستی از جایگاه جهانی
این هنر در جهان پیش رو داشته باشند .بخش دیگر عدم پرداختن
استادان و اهل هنر به مبانی و ویژگی های پنهان این هنرها برای ارائه
نسخه ای متناسب با نیازهای انســان جهان مدرن است که البته باز
بخشی به عدم وجود بســترها و امکانات الزم برای اجرای این مهم از
سوی سیاستگذاران باز می گردد/.مهر صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
حضور ادم ها ممنوع! ادامه دارد
«حضور ادم ها ممنوع!» به نویسندگی ،طراحی و کارگردانی حنیف مظفری و تهیه کنندگی مسعود
واال بعد از اجرا در تماشاخانه نوفل لوشاتو در فروردین و اردیبهشت ماه ،اجراهای خود را از شب گذشته در
تماشاخانه ارغوان ادامه داد .در خالصه داستان نمایش امده است :حیوانات مزرعه از ظلم و ستم مزرعه دار
به تنگ امده و و با رهبری گاو ،بر علیه این بشر دو پا قیام می کنند! پس از پیروزی ،مزرعه توسط حیوانات
اداره می شود تا روزی که نادانی ،سادگی و خودخواهی خر ،باعث می شود جانشان و هرچه را که به سختی
مال خود کرده اند ،از دست بدهند .این نمایش برداشتی ازاد از نمایشنامه «مزرعه حیوانات» اثر جرج
اورول است که تا بیست و دوم اردیبهشت در سالن شماره ۲تماشاخانه ارغوان اجرا می رود/.مهر
باغ مقابل مزرعه دبره حراج می شود
یکی از تابلوهای نقاشی «ون گوگ» که منظره ای در پاریس را به تصویر می کشد درحالی به زودی در
حراجی ارائه خواهد شد که انتظار می رود ده ها میلیون دالر به فروش برسد« .باغ مقابل مزرعه دبره» اثر
«وینسنت ون گوگ» شانزدهم ماه مه در حراجی ساتبیز نیویورک با ارزش تخمینی ۲۰الی ۳۰میلیون
دالر به مزایده گذاشته خواهد شــد« .ون گوگ » این نقاشی را براساس منظره ای نقاشی کرده است که
تنها چند دقیقه با اپارتمان مشترک بردارش در «مون مارتر» فاصله داشت .در مرکز این تابلو نقاشی چند
افتابگردان بزرگ وجود دارد .یک سال بعد از خلق این نقاشی بود که «ون گوگ » به سراغ خلق مجموعه
نقاشی های مشهور «افتابگردان » رفت/ .ایسنا
مجسمه سعدی امروز در تهران رونمایی می شود
مجسمه برنزی ۷.۲متری شــاعر فارسی زبان سعدی
شیرازی ساخته دهقان محمدی هنرمند مجسمه ساز ،امروز
۱۱اردیبهشت در تهران رونمایی می شود.
مجســمه برنزی ابومحمــد مشــرف الدین مصلح بن
عبداهلل بن مشرف متخلص به سعدی ،شــاعر و نویسنده
بزرگ قرن هفتم هجری صاحب گلستان و بوستان ،با حضور
محمدمهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و
مهدی چمران رئیس شورای اسالمی شهر تهران و شماری از
اعضای این شورا ،رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی
شهرداری تهران و جمعی از مسئوالن فرهنگی و هنری و
مدیریت شهری در تهران تقاطع خیابان انقالب و سعدی،
نصب و رونمایی می شود.
دهقان محمدی هنرمند مجسمه ســاز ،که مجســمه
سعدی را طراحی کرده اســت توضیح داد :این مجسمه از
برنز ساخته شــده و ارتفاع ان ۳متر و ۲۰سانتی متر است
که با احتساب پایه (۴متر) ارتفاع ان از کف خیابان ۷.۲متر
می رسد .برای طراحی و ســاخت ان از روش ریخته گری
مومی استفاده شده که حدود ۱.۵سال زمان برده است.
وی گفت :طراحی این مجسمه بر اساس فراخوانی بود
که سازمان زیباسازی تهران اعالم کرد ،به صورت مسابقات
طرح ها ارائه شد ،اساتید و هنرمندان به نام اثار ارائه شده را
بررســی و داوری کردند ،از میان ۴۳هنرمند مجمسه ساز
طرح من اننتخاب و برگزیده شــد ،این اتفاق کم نظیر بود
که حتی جوانان و هنرمندانی که نام و نشانی نداشتند در
یک رقابت عادالنه وارد شدند تا یک اثر و نماد فرهنگی برای
پایتخت طراحی کنند.
دو شنبه 11اردیبهشت 1402شماره 1408
7
وی به نصب مجسمه حکیم فردوسی در میدان فردوسی
تهران در سال ۱۳۳۸اشاره کرد و گفت :از ان زمان که ۶۴
سال می گذرد مجسمه سعدی دومین مجسمه از شاعران
ایرانی است که در خیابان انقالب تهران نصب می شود.
طراح مجسمه دکتر قریب (نصب در بلوارکشاورز) افزود:
پیش از انقالب استاد ابوالحسن صدیقی بر اساس شخصیت
و اثار ،چهره مشــاهیری مانند حکیم ابوالقاسم فردوسی،
حکیم ابوعلی سینا ،حکیم عمر خیام و سعدی شیرازی را
طراحی کرد که مورد تایید قرار گرفت؛ در بیشتر کتاب های
درسی تصویر و تصوری که همه ما داریم برگرفته از همان
اثار طراحی شده است ،البته وی تصویر حافظ را هم تداعی
و طراحی کرد ،اما مورد تایید واقع نشد.
محمدی تصریح کرد :تصویری که اســتاد صدیقی از
سعدی در ان زمان ،طراحی کرد مربوط به سن ۳۰سالگی
ســعدی اســت ،اما انچه فردا در تهران نصب و رونمایی
می شــود ،اگر چه برگرفته از همان تصویر اســت اما سن
هفتاد سالگی سعدی را نشــان می دهد .این طرح سعدی
را در حال حرکت نشــان می دهد ،زیرا او همیشه در حال
سفر بوده است.
طراح مجســمه اکوان دیو (نصب در خانه هنرمندان)
گفت :شناســنامه این اثر به دو زبان فارســی و انگلیسی
طراحی شده و بیت معروف « بنی ادم اعضای یک پیکرند
/که در افرینش ز یــک گوهرند» که در تمــام زبان ها و
فرهنگ های دنیا و در مجامع بین المللی کامال مشــهور و
شناخته شده است ،به دو زبان فارسی و انگلیسی نگارش
شده است/.ایرنا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
فیلم «غریب» ساخته محمدحســین لطیفی ،روایتگر
وقایع شورش حزب دمکرات در ســال ۵۹است .محمد
بروجردی به فرمان امام خمینی به عنوان فرمانده سپاه غرب
کشور ،به کردستان اعزام می شود تا مانع کشتار و پیشروی
حزب کومله در غرب کشور شــود .شهید بروجردی که به
عنوان مسیح کردستان شناخته می شود ،موفق می شود
در این ماموریت امنیت و ارامش را به منطقه کردســتان
بازگرداند .نمایش ســکانس های جنگ ،بمباران و کشتار
مردم خشونت اثر را باال برده است اما در کنار خشونت باال،
تصویری درخشان از مقاومت و رشادت های شهید بروجردی
به نمایش می گذارد .در فیلم ســینمایی غریب بازیگرانی
نظیر بابک حمیدیان ،مهران احمدی ،پردیس پورعابدینی،
رحیم نوروزی ،فرهاد قائمیان ،جعفر دهقان ،هژیرســام
احمدی ،حسام محمودی و سامیه لک نقش افرینی کرده
اند .خبرنگار سینمایی صبا با سام محمودی از بازیگران این
فیلم به گفت و گو نشسته است.
سام محمودی متولد 1فروردین 1365در تهران است.
وی فارغ التحصیل لیســانس حقوق قضایی و فوق لیســانس
کارگردانی تئاتر از دانشــگاه تربیت مدرس می باشد که از طریق
کالس بازیگری مهین اســکویی و بعد کارگاه بازیگری امین تارخ
اصول هنرپیشگی را یاد گرفته و چون عالقه زیادی به این درس ها
داشته است به کالس های حسن معجونی در دانشگاه هنر نیز رفته
و در نهایت فعالیت حرفه ای خود را با گروه لیو به سرپرستی حسن
معجونی اغاز کرد و در این گروه در کنــار یادگیری اصول بازی در
نمایش های جدی نیز به ایفای نقش پرداخت .در سال 1391وقتی
26ساله بود پس از قبولی در تست فیلم سینمای خسته نباشی به
کارگردانی افشین هاشمی در نقش مرتضی جلوی دوربین رفت.
حسام محمودی درباره حضور در این فیلم سینمایی روی پرده و
برخی حواشی و اتفاقات پیرامون این حضور صحبت کرد.
او دربــاره چگونگی حضورش در این فیلم اظهار کرد :احســان
سجادی دستیار محمدحسین لطیفی برای حضور در فیلم سینمایی
حسام محمودی بازیگر فیلم غریب:
گران تریـن هنـرور
سـینمای ایـران شـدم
«غریب» از من دعوت به عمل اورد .وی به من گفت که این کار قرار
بوده در ابتدا سریال باشــد اما به دالیلی تبدیل به اثری سینمایی
شده است .او گفت که بابک حمیدیان قرار است نقش اول فیلم را
بازی کند اما در کنار نقش اصلی کاراکترهای وجود دارد که بسیار
تعیین کننده در فیلم هستند .یکی از اینها سید اقا میر بود که قرار
شد من ان را بازی کنم .وی افزود :وقتی به دفتری که «غریب» در
ان تهیه می شد مراجعه کردم به من فیلمنامه کامل را ندادند حتی
حمیدیان هم متن کامل را نداشــت زیرا حامد عنقا (نویســنده و
تهیه کننده) معتقد بود که بازیگر نباید متن کامل را در اختیار داشته
باشد .برای مدتی مشغول فیلمنامه خوانی بودیم و یک هفته قبل از
اغاز فیلمبرداری وارد لوکیشن شدیم .در ادامه حوادثی در کشور رخ
داد که منجر به اتفاقات ناخوشایند شد .این موضوع روی کار تاثیر
منفی گذاشت .برای نمونه به ما اجازه ورود به پادگان را ندادند ،حتی
اجازه اسلحه و انفجار به ما داده نشد .این بازیگر ادامه داد :پروژه های
سینمایی پشت سر هم در حال تعطیلی بود اما در چنین وضعیتی
قرار بود این کار به هر طریق ممکن تولید شود .دو دلیلی که باعث شد
من این نقش را بپذیرم ابتدا موضوع فیلم که که به شهدا نظر داشت
و دوم اعتمادی بود که به احسان سجادی دستیار فیلم کردم .به هر
حال به دلیل طوالنی شدن پروژه بسیاری از نقش ها شروع به کوتاه
شدن شد که یکی از انها به کاراکتر من مربوط می شد .این وضعیت
به گونه ای ادامه پیدا کرد که من در پایان فیلمبرداری به اقای لطیفی
گفتم که گران ترین هنرور سینمای ایران شده ام زیرا دستمزد زیادی
به من داده شد اما میزان حضورم در فیلم بسیار اندک بود!
وی اعالم کرد :بزرگواری که من نقشــش را بازی کردم در قید
حیات است .وی در زمان فیلمبرداری کنارمان حضور یافت و ما با او
گفت وگو داشتیم .بازی در این فیلم به من فهماند با وجود اینکه ۱۲
سال است در سینما فعالیت دارم با این فضا بسیار غریبه هستم زیرا
میزان دوری از راستی در این کار ،گاه به اندازه ای زیاد است که باعث
می شود از کاری که انجام می دهم و برای ان سالها زحمت کشیده ام
و درسش را خوانده ام بدم بیاید!
بازیگر «خسته نباشید!» و «رمانتیسم عماد و طوبا» در پاسخ به
این سوال که ایا با توجه به اتفاقاتی که برای وی در «غریب» رخ داده
حضور در این فیلم برایش ناخوشایند بوده؟ چنین توضیح داد :روزی
بعد از گریم بابک حمیدیان خانواده شهید بروجردی پشت صحنه
حضور یافتند .یکی از نوه های شهید به محض دیدن بابک حمیدیان
متعجب او را نگاه کرد و یکباره گفت؛ بابایی و شروع به گریه کرد و
همه نیز با او گریه کردند .همین لحظه برای من کفایت می کند تا از
بودن در فیلم راضی باشم اما مسائلی که برایم رخ داد به هیچ وجه
خوشایند نبود .محمودی در واکنش به نظر بسیاری از کارشناسان
که «غریب» به لحاظ کیفی در قیاس با دیگر کارهای دفاع مقدسی
اثری درخور توجه است ،ضمن رد این موضوع گفت :این مطلب را
با چند سوال جواب می دهم .کارگردانی که فیلم را ساخته بسیار با
تجربه است .تهیه کننده فیلم با تجربه و صاحب نفوذ است .نهادی
پشت فیلم به عنوان سرمایه گذار حضور دارد که کشور را می گرداند،
در چنین شرایطی چرا باید خروجی فیلمی ،انچنان که باید قوی
نباشد؟ در واقع با این شرایط اگر فیلم قوی نباشد باید تعجب کرد
که متاسفانه...
محمودی با بیان اینکه خود را مدیون شهدا می داند ،بیان کرد:
دلبستگی من به شــهدا در وجودم نهفته اســت و همیشه خود را
مدیون انها می دانم .کودکی من در خیابان «ایران» گذشته است.
محله ای که بسیار مذهبی و قدیمی است .این تعلقات در ذهن و باور
من نقش بسته است.در میان شهدا نیز به شهید ابراهیم هادی بسیار
عالقمندم و دوست دارم بتوانم روزی در کاری با محوریت این شهید
بازی داشته باشم .بازیگر «سد معبر» و «عطرالود» در پایان درباره
ارزیابی اش از ادامه فعالیت در ســینما و مالک هایش برای انتخاب
نقش ها چنین توضیح داد :از وضعیت موجود در سینما به هیچ وجه
راضی نیستم! البته پیش ترها چنین نبودم و برای خود ارمان و ایده
داشتم ولی وقتی باورهای تو را از بین می برند دیگر چاره ای جز تن
دادن به مادیات باقی نمی ماند .اگــر صادقانه بخواهم بگویم ،امروز
دیگر مالک من برای پذیرش نقش ها ،معیشــت است برای همین
اگر بتوانم با کار دیگری پول بیشتر در بیاورم قطعاً بازیگری را کنار
خواهم گذاشت!/صباخبر صفحه 8