روزنامه صبا شماره 1408 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1408

روزنامه صبا شماره 1408

روزنامه صبا شماره 1408

‫دوشنبه| ‪ 11‬اردیبهشت ‪ 1 |1402‬می ‪ 10 |2023‬شوال ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1408‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫پیمان جبلی‪:‬‬ ‫تاکید ما بر نشان دادن‬ ‫سنت های شیرین اقوام است‬ ‫سلیمان سعیدابادی‪:‬‬ ‫دو ساالنه در این سطح‬ ‫در قامت ایران نیست‬ ‫مجسمه سعدی امروز‬ ‫حسام محمودی بازیگر فیلم غریب‪:‬‬ ‫در تهران رونمایی می شود‬ ‫سـینمای ایـران شـدم‬ ‫دور دنیا‬ ‫گران تریـن هنـرور‬ ‫پرونده صبا درباره فیلم جنگ جهانی سوم‬ ‫با ارکستر «ایستگاه»‬ ‫انجـا کـه شـکیب ‪ ،‬هیتلـر یم شـو د‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫دو شنبه ‪ 11‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1408‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫یک بعدازظهر طوالنی در ایتالیا‬ ‫فیلم «یک بعدازظهر طوالنی» به کارگردانی «سهی بانو ذوالقدر» در حضور تازه جهانی خود در یک‬ ‫جشنواره ایتالیایی روی پرده می رود‪ .‬سهی بانو ذوالقدر بازیگر‪ ،‬نویسنده و کارگردان عنوان کرد‪ :‬فیلم به‬ ‫صورت پالن سکانس و در ژانر معمایی ساخته شده و دلیل انتخاب چنین سبکی برای فیلمسازی‪ ،‬نزدیک‬ ‫شدن حس و حال مخاطب فیلم با روش مرسوم در فضای تئاتری است و به همین دلیل در حدود دو ماه و‬ ‫نیم در چند پالتوی تئاتری مثل پالتو سه نقطه تمرینات انجام شد و بعد یک ماه و نیم تمرینات در لوکیشن‬ ‫فیلم ادامه پیدا کرد‪ .‬او ادامه داد‪ :‬این فیلم به تازگی برای حضور در بخش رقابتی جشنواره ایسکیا در کشور‬ ‫ایتالیا انتخاب شده است‪/ .‬صباخبر‬ ‫«ان سوی کوچه ها» چه خبر است؟‬ ‫فیلم کوتاه «ان سوی کوچه ها» به نویســندگی و کارگردانی نوید زارع به مرحله تدوین رسید‪ .‬فیلم‬ ‫کوتاه «ان سوی کوچه ها» به نویسندگی و کارگردانی نوید زارع و تهیه کنندگی سیروان تخت فیروزه و‬ ‫نیشتمان صالحی‪ ،‬پس از ‪ ۴‬روز فیلم برداری در سنندج به میز تدوین رسید‪ .‬نوید زارع پیش از ساخت این‬ ‫فیلم‪ ،‬عالوه بر فیلم برداری فیلم های کوتاه‪ ،‬کارگردانی فیلم های کوتاه جشن‪ ،‬اواها در موج ها‪ ،‬همسایه‪،‬‬ ‫چراغ قرمز‪ ،‬سیاه سفید قرمز و‪ ...‬را نیز در کارنامه دارد‪« .‬ان سوی کوچه ها» داستان نیما‪ ،‬پسر نوجوانی را‬ ‫روایت می کند که شاهد جنایتی است‪ .‬نیما ناتوان از بازگویی جنایت‪ ،‬خود در راه انتقام‪ ،‬قدم بر می دارد‪.‬‬ ‫ماردین شیخ مرادی‪ ،‬ایناز اقاجانی‪ ،‬نیشتمان صالحی و‪ ...‬در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداختند‪/.‬ایرنا‬ ‫تار هم دیگر لطفی ندارد‬ ‫پرتره محمدرضا لطفی از شــبکه مســتند پخش‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫مستند «تار هم دیگر لطفی ندارد» به تهیه کنندگی‬ ‫و کارگردانی محمدعلی بهبهانی پرتره محمدرضا لطفی‬ ‫ردیف دان‪ ،‬موسیقی دان‪ ،‬اهنگ ساز‪ ،‬نوازنده برجسته تار‬ ‫و سه تار و همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی‬ ‫ایرانی شب گذشته ‪ ۱۰‬اردیبهشت ساعت ‪ ۲۱‬از شبکه‬ ‫مستند پخش شد‪.‬‬ ‫این مستند با استفاده از تصاویر ارشیوی کمتر دیده‬ ‫شده و در گفت و گو با چهره های نام اشنای موسیقی و‬ ‫هنر ایران همچون مجید کیانی‪ ،‬حسین علیزاده‪ ،‬صدیق‬ ‫تعریف‪ ،‬ارشد تهماسبی‪ ،‬اردشیر کامکار و قشنگ کامکار‬ ‫و ‪ ..‬به بررسی زندگی و اثار اســتاد فقید «محمدرضا‬ ‫لطفی» پرداخته است‪.‬‬ ‫در مستند «تار هم دیگر لطفی ندارد» کارنامه حرفه‬ ‫ای قلندر موسیقی ایران از ابتدای تاسیس گروه شیدا تا‬ ‫بعد از انقالب مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد‪.‬‬ ‫محمدرضا لطفی (‪ ۱۷‬دی ‪ ۱۲ -۱۳۲۵‬اردیبهشــت‬ ‫‪ )۱۳۹۳‬با خلق اثاری چون «ایران ای ســرای امید»‪،‬‬ ‫«کاروان شــهید»‪« ،‬برادر بی قراره» و «عشق داند» به‬ ‫احکام جدید محمد خزاعی صادر شد‬ ‫میان توده مردم راه یافت‪.‬‬ ‫لطفی بنیان گذار کانون فرهنگی و هنری چاووش‪،‬‬ ‫گروه شیدا و مکتب خانه میرزا عبداهلل بود و هنرمندان‬ ‫بسیاری از جمله مجید درخشانی‪ ،‬صدیق تعریف‪ ،‬حمید‬ ‫متبسم و حسین بهروزی نیا را تربیت کرد‪ .‬او در کنار تار و‬ ‫سه تار‪ ،‬کمانچه‪ ،‬دف‪ ،‬نی و سنتور نیز می نواخت و به مدت‬ ‫دو سال‪ ،‬ریاست پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران‬ ‫را بر عهده داشت‪.‬‬ ‫او تجربه همکاری با خوانندگانی چون تاج اصفهانی‪،‬‬ ‫غالمحسین بنان‪ ،‬محمدرضا شجریان و شهرام ناظری را‬ ‫داشت و خوانندگانی چون صدیق تعریف‪ ،‬محمد گلریز و‬ ‫محمد معتمدی‪ ،‬علیرضا شاه محمدی و امیر اثنی عشری‬ ‫را نخستین بار او به جامعه موسیقی معرفی کرد‪.‬‬ ‫این مستند تولید شبکه مستند است و بهروز رضوی‬ ‫گویندگی و وهاب الدین محمدی تدوین ان را به عهده‬ ‫دارد‪ ،‬رضا مهدوی نیز به عنوان کارشناس و نویسنده‬ ‫برنامه در این پروژه حضور داشته است‪« .‬تار هم دیگر‬ ‫لطفی ندارد» به مناسبت درگذشت محمدرضا لطفی از‬ ‫چهره های اثرگذار موسیقی ایرانی شب گذشته در جدول‬ ‫پخش شبکه مستند قرار گرفت‪/.‬صباخبر‬ ‫اعضای شورای سیاستگذاری ششــمین دوره جایزه پژوهش سال‬ ‫سینمای ایران معرفی شدند‪ .‬محمد خزاعی‪ ،‬رئیس سازمان سینمایی‬ ‫و رئیس شورای سیاســتگذاری جایزه پژوهش سال سینمای ایران در‬ ‫احکامی جداگانه اکبر نبوی‪ ،‬امیررضا مافی‪ ،‬مسعود نقاش زاده‪ ،‬سیدعلی‬ ‫اصغر تقوی‪ ،‬رامتین شهبازی و ســعید الهی را به عنوان اعضای شورای‬ ‫سیاستگذاری ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب‬ ‫کرد‪ .‬در حکم محمد خزاعی امده است‪:‬‬ ‫با ســام‪ ،‬نظر به تعهــد‪ ،‬توانایی و تجربــه ارزشــمندتان در حوزه‬ ‫های فرهنگی‪ ،‬هنری و پژوهشی به اســتناد ماده ‪ ۴‬ائین نامه «جایزه‬ ‫پژوهش های سال ایران» جنابعالی را به عنوان «عضو شورای سیاستگذاری‬ ‫ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران» منصوب می کنیم‪ .‬امید‬ ‫است با استعانت از خداوند متعال و عنایت ویژه به بیانیه گام دوم انقالب و‬ ‫سند تحول مردمی‪ ،‬با تدابیر و رهنمودهای ارزنده خود‪ ،‬موجبات برگزاری‬ ‫شایسته این رویداد علمی پژوهشی را فراهم کنید‪/.‬ایسنا‬ ‫بازسازی بولت با نگاهی جدید‬ ‫بولت نسخه دوباره سازی شده یک اثر کالسیک با بازی استیو‬ ‫مک کوئین به کارگردانی اسپیلبرگ ساخته می شود‪.‬‬ ‫اسپیلبرگ اطالعات زیادی پیرامون فیلم جدیدش منتشر نکرده‬ ‫و همین نکته‪ ،‬هیجانات مربوط به اخبار ان را بیشتر کرده است‪.‬‬ ‫فعال مشخص شده که نقش اصلی بولت جدید را برادلی کوپر‬ ‫بازی می کند و در نقش کاراکتر فرانک بولت ظاهر خواهد شــد‪.‬‬ ‫این افسر پلیس که به خاطر شیوه کارش در مقابله با خالفکاران از‬ ‫شهرت خوبی برخوردار نیست‪ ،‬در حومه سان فرانسیسکو فعالیت‬ ‫می کند‪ .‬زمانی که یکی از شــاهدان مهم او توسط یکی از رهبران‬ ‫باندهای خالف زیرزمینی به قتل می رسد‪ ،‬بولت تصمیم می گیرد‬ ‫اجرای قانون را در دستان خود بگیرد‪ .‬اسپیلبرگ این روزها مشغول‬ ‫انتخاب بازیگران مطرحی اســت که در نسخه اصلی در کنار مک‬ ‫کوئین ظاهر شدند‪ .‬بولت جدید ســینما برای نمایش عمومی در‬ ‫تابستان سال ‪ ۲۰۲۴‬اماده خواهد شد‪/.‬صباخبر‬ ‫تجلیل گوگل از الن ریکمن‬ ‫روز گذشته ‪ ۳۰‬اوریل گوگل با اختصاص لوگوی خود به الن ریکمن‬ ‫از این بازیگر فقید بریتانیایی یاد کرد‪.‬‬ ‫گوگل روز گذشــته لوگوی خود را به الن ریکمــن بازیگر فقید‬ ‫بریتانیایی اختصاص داد تا به این ترتیب از وی قدردانی کند‪ .‬در توضیح‬ ‫این امر امده اســت‪ :‬وی با صدایی عمیق و مغناطیســی و جذابیتی‬ ‫بی پایان‪ ،‬به خاطر بازی های جادویی اش در فیلم هایی مانند «هری‬ ‫پاتر» و «جان سخت» در خاطره ها می ماند‪.‬‬ ‫در چنین روزی در ســال ‪ ،۱۹۸۷‬ریکمن با نمایشــنامه «رابطان‬ ‫خطرناک» در برادوی روی صحنه رفت؛ نمایشی که در مسیر حرفه ای‬ ‫او تاثیر بسیار گذاشت‪.‬‬ ‫الن ریکمن ‪ ۱۴‬ژانویه ‪ ۲۰۱۶‬به دلیل ابتدای به سرطان لوزالمعده‬ ‫در حالی که ‪ ۶۹‬ســاله بود‪ ،‬از دنیا رفت‪ .‬او بــرای نقش افرینی های‬ ‫نمادینش روی پرده و طبیعت مهربان‪ ،‬حساس و انسان دوستانه اش در‬ ‫خارج از پرده همواره در یادها خواهد ماند‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫حلزون به کایفرنیا رسید‬ ‫فیلم کوتاه «حلزون» اولین ساخته امین رضا علی محمدی به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پالم‬ ‫اسپرینگز در کالیفرنیای امریکا راه یافت‪ .‬این اثر به کارگردانی و تهیه کنندگی امین رضا علی محمدی‬ ‫با راهیابی به جشنواره پالم اسپرینگز‪ ،‬دومین حضور خود را در یک فستیوال مورد تایید اکادمی اسکار‬ ‫تجربه می کند‪ .‬جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پالم اسپرینگز یکی از معتبرترین رویدادهای دنیای فیلم‬ ‫کوتاه و بزرگترین فستیوال در کشور امریکا است که مورد تایید جوایز اکادمی اسکار‪ ،‬بفتا و گویا است‪.‬‬ ‫این جشنواره هر ســال از بین برگزیدگان خود فیلم هایی را برای بخش کوتاه جوایز اکادمی اسکار‬ ‫معرفی می کند و امسال نیز در تاریخ ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۶‬ژوئن در کالیفرنیا برگزار می شود‪/.‬ایرنا‬ ‫دو شنبه ‪ 11‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1408‬‬ ‫‪3‬‬ ‫ژولیت و شاه به فرانسه رفت‬ ‫انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» برای دومین بار به جشنواره انســی ‪ ۲۰۲۳‬راه یافت‪ .‬انیمیشن‬ ‫سینمایی «ژولیت و شاه» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر به بخش اثار در حال ساخت جشنواره‬ ‫بین المللی انیمیشن انسی فرانسه ‪ ۲۰۲۳‬راه پیدا کرد‪ .‬این انیمیشن سینمایی پیش از این در انسی ‪۲۰۲۲‬‬ ‫در بخش مالقات با تهیه کنندگان حضور داشت‪ .‬پیش از این‪ ،‬انیمیشن های سینمایی «اخرین داستان» و‬ ‫«گنج اژدها» دیگر اثار استودیو هورخش به بخش میفاپیچز جشنواره بین المللی انیمیشن انسی ‪۲۰۱۳‬‬ ‫و ‪ ۲۰۲۱‬راه پیدا کرده بودند‪ .‬در بخش اثار در حال ساخت این دوره از انسی‪ ۱۷ ،‬پروژه رونمایی خواهند‬ ‫شد که شامل ‪ ۱۲‬انیمیشن بلند‪ ،‬یک سریال‪ ،‬سه اثر تجربی ‪ VR‬و یک انیمیشن کوتاه می شود‪/.‬ایرنا‬ ‫جبلی‪ :‬تاکید ما بر نشان دادن سنت های شیرین اقوام است‬ ‫ایین تقدیــر از عوامــل مجموعــه تلویزیونی «نــون خ‪ »۴‬پر‬ ‫مخاطب ترین سریال نوروز و رمضان رســانه ملی با حضور رییس‪،‬‬ ‫جمعی از مدیران رســانه ملی و عوامل ســریال «نون خ» در سالن‬ ‫خورشید مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد‪.‬‬ ‫پیمان جبلی در این ایین‪ ،‬ضمن تشکر از زحمات گروه «نون خ»‬ ‫گفت‪ :‬در دوره جدید و تحولی صداوســیما تاکید ما بر نشان دادن‬ ‫سنت های شیرین اقوام ایرانی است و «نون خ ‪»۴‬در این امر موفق بود‪.‬‬ ‫رییس سازمان صداوسیما افزود‪ :‬نون خ در راستای سند تحول سازمان‬ ‫در توجه به اقوام و ظرفیت های کشــور همچنین توجه به جوانان‬ ‫ساخته و پرداخته شد‪ .‬وی افزود‪ :‬اهداف ضمنی که «نون خ ‪ »۴‬دنبال‬ ‫می کرد بر جذابیت های این مجموعه تلویزیونی افزود‪ .‬تشــویق به‬ ‫تقویت و تحکیم بنیان خانواده‪ ،‬همزیستی اهالی روستاها‪ ،‬فرزنداوری‬ ‫و جوانی جمعیت از جمله مسائلی بود که در نون خ به ان توجه شد‪.‬‬ ‫دکتر جبلی ادامه داد‪ :‬بازیگران حاضر در مجموعه های تلویزیونی‬ ‫فقط نباید تهرانی باشند‪ .‬همه استعدادها باید در قاب سیما توانایی‬ ‫خود را به نمایش بگذارنــد‪ .‬در مجموعه تلویزیونی نون خ این اتفاق‬ ‫افتاد‪ .‬رییس رسانه ملی در پایان گفت‪ :‬ان شااهلل همین جمع صمیمی‬ ‫و دوست داشتنی یک کار زیبای دیگر را روانه انتن کنند‪.‬‬ ‫در این مراسم همچنین بازیگران مجموعه تلویزیونی نون خ به بیان‬ ‫دغدغه های خود پرداختند و از استقبال کم نظیر مخاطبان رسانه ملی‬ ‫از این فصل سریال گفتند‪ .‬مهدی فرجی‪ ،‬تهیه کننده این مجموعه‬ ‫تلویزیونی با تشــکر از حمایت های رییس رسانه ملی برای ساخته‬ ‫شدن «نون خ ‪ »۴‬گفت‪ :‬این مجموعه تلویزیونی هم در تلویزیون و هم‬ ‫در تلوبیون با استقبال همراه شد‪ .‬استقبال میلیونی مخاطبان از «نون‬ ‫خ» در تلوبیون ارزوی بسیاری از پلتفرمها است‪.‬‬ ‫سعید اقاخانی بازیگر و کارگردان این مجموعه که به دلیل سفر‬ ‫امکان حضور نداشــت با یک فایل صوتی خود را به مراســم رساند‪.‬‬ ‫اقاخانی گفت‪ :‬از رییس رسانه ملی برای برگزاری این مراسم تشکر‬ ‫می کنم‪ .‬من در شهرستان زاده و بزرگ شدم و می دانم بسیاری از مردم‬ ‫تنها تلویزیون را دارند و با ان ســرگرم می شوند‪ .‬به عنوان فردی که‬ ‫عاشق تلویزیون هستم و در ان رشد کرده ام دوست دارم برای ان کار‬ ‫بسازم‪ .‬وی افزود‪ :‬امیدوارم شرایطی فراهم شود که به زودی با یک اثر‬ ‫بهتر از «نون خ ‪ »۴‬به قاب سیما بیاییم‪.‬‬ ‫در پایان این ایین از بازیگران و عوامل پشــت صحنه «نون خ»‬ ‫تقدیر به عمل امد‪.‬‬ ‫گفتنی است در این مراسم محسن برمهانی معاون سیما‪ ،‬سلیم‬ ‫غفوری قائم مقام معاونت سیما‪ ،‬حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی‬ ‫سازمان‪ ،‬مهدی نقویان رییس مرکز سیما فیلم و میثم مرادی بینا باج‬ ‫مدیر شبکه یک سیما حضور داشتند‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫دو شنبه ‪ 11‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1408‬‬ ‫پرونده‬ ‫پرونده صبا درباره فیلم جنگ جهانی سوم‬ ‫انجـاکـهشـکیب‪،‬هیتلـرمیشـ‬ ‫در این شماره از پرونده؛ خبرنگار صبا به سراغ بررسی فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» تازه ترین ساخت ه هومن سیدی رفته است فیلمی که موفق‬ ‫سمیه خاتون‬ ‫شد در جشنواره ی ونیز سال ‪ ۲۰۲۲‬جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول فیلم را با درخشش محسن تنابنده در بخش افق های نو کسب کند و اکنون‬ ‫گفت و گو‬ ‫میانسال بی خانمان است که همسر و پسرش‬ ‫اکران روی پرده سینماهای سراسر کشور است‪ .‬در خالصه داستان فیلم امده است؛ “شکیب یک کارگر روزمزد‬ ‫ِ‬ ‫را سال ها پیش در زلزله از دست داده و تاکنون با این امر کنار نیامده است‪ .‬او در طی چند سال گذشته‪ ،‬با یک زن الل و ناشنوای جوان به نام الدن رابطه برقرار کرده است‪.‬‬ ‫شکیب که در محل ساخت وساز صحنه فیلمی درباره جنایات ادولف هیتلر کار می کرده به عنوان بازیگر هیتلر انتخاب می شود و خانه بزرگی به او داده می شود‪ .‬الدن با‬ ‫متوجه شدن این موضوع از او برای حل مشکلی کمک می خواهد که ‪ ”...‬جنگ جهانی سوم به نویسندگی مشترک هومن سیدی‪ ،‬ارین وزیردفتری و ازاد جعفریان نگارش‬ ‫و با بازیگری محسن تنابنده‪ ،‬مهسا حجازی‪ ،‬ندا جبرائیلی‪ ،‬نوید نصرتی و مرتضی خانجانی و با سرمایه گذاری نماوا ساخته شده است و در ‪ ۱۹‬سپتامبر به عنوان نماینده‬ ‫رسمی سینمای ایران برای حضور در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار از سوی کمیته انتخاب معرفی شده است‪ .‬خبرنگار صبا نظر سه منتقد و تحلیل گر سینمایی را درباره‬ ‫این فیلم جویا شد که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫جباراذین (مدرس ومنقدسینما وتلویزیون)‪:‬‬ ‫جنگ استحاله ها به روایت هومن سیدی‬ ‫جنگ جهانی سوم‪،‬جنگ نزاع ها و سالح هانیست‪ ،‬جنگ استحاله ها‬ ‫است به روایت هومن سیدی‪ ،‬او دراخرین فیلم سینمایی اش‪ ،‬درقربانگاه‬ ‫امروز جهان بشریت و مسلخ انســان ها وسلطه هیتلرها عنوان می کند‪،‬‬ ‫انچه که انســان امروز را تهدید‪ ،‬و از هویت وانســانیت تهی می کند و‬ ‫می کشد‪،‬بمب اتمی”استحاله”است‪ .‬جنگ جهانی سوم‪،‬ششمین ساخته‬ ‫سینمایی قابل تامل سیدی‪ ،‬بعدازپنج سال ازاکران فیلم خوب مغزهای‬ ‫کوچک زنگ زده است که به دلیل مضمون و محتوای فراگیرحرف هایی‬ ‫مهم برای مخاطبان ایرانی وجهان دارد‪ .‬وازنظرساختارهنری وسینمایی‪،‬‬ ‫منهای اندکی لنگی درفیلمنامه وپردازش شخصیتها‪،‬ازبسیاری فیلم های‬ ‫اکران سینمای بیمار و متوقف مانده ایران‪ ،‬چندسر وگردن باالتراست‪.‬‬ ‫این فیلم محصول هزار وچهارصد ایران است وتولیدان ربطی به دولت‬ ‫جدید وصندلی نشینان امروز سینما ندارد‪ .‬فیلم درفیلم سیدی؛ روایت‬ ‫دو داستان تلخ وغم بار است که موضوع ها وشخصیت های مشترک ان‬ ‫ها را با عبور از نوعی طنزسیاه به مرز انفجار و ویرانی درتراژدی می رساند‪.‬‬ ‫شکیب‪ ،‬کاراکتر اصلی فیلم انســانی درمانده و مستاصل باخاطره ای‬ ‫فراموش نشدنی واندوهبار از زلزله ای که همسروفرزند اورا با خود برده‬ ‫است‪ ،‬درمکانی به عنوان کارگر ساختمانی مشغول به کاراست‪،‬مکانی‬ ‫که درپیوندمضمونی‪،‬داستانی ومعنایی‪ ،‬برای تماشاگراشکارمی شودکه‬ ‫لوکیشن یک فیلم سینمایی درباره جنایات هیتلراست‪.‬غیبت بازیگر نقش‬ ‫هیتلر وشباهت شکیب به هیتلر‪،‬باعث می شود که اوایفای نقش هیتلر‬ ‫رابپذیرد و هنرپیشه شود‪ .‬ازاین زمان‪،‬ادمهاودنیاها درهم می امیزند و‬ ‫معشوقه شکیب که یک روسپی جوان به نام الدن است‪ ،‬خودرابه دنیای‬ ‫متوهم وسرگردان وپریشان شکیب می رساند تامانند اوشایدازاین نمد‬ ‫برای خود کاله بسازد‪ .‬شکیب که تا دیروز درجایگاه یک قربانی قرارداشت‪،‬‬ ‫اکنون خودبه یک ظالم و قربانی کننده تبدیل می شود‪ .‬این نکته‪،‬پیام مهم‬ ‫فیلم سیدی است که پیش ازاوسال ها قبل”برتولت برشت” بزرگ ان را‬ ‫در نمایشنامه مشهور خود “ادم‪ ،‬ادم است” فریادکرده وبشریت رامخاطب‬ ‫قرارداده بود‪ .‬درفیلم سیدی‪،‬ماننداثربرشت‪ ،‬موضوع اساسی‪ ،‬استحاله‬ ‫یک انسان معمولی است که در اوضاع و شرایط خاص‪ ،‬می تواند ازکالبد و‬ ‫هویت پیشین خودخارج ودرکارخانه تبدیل و تغییر‪،‬کس دیگری بشود‬ ‫و این می تواند سرنوشت تراژیک هرکس دیگرهم باشد‪ ،‬بنابر این‪ ،‬وجود‬ ‫چنین افرادی چندان عجیب و غریب به چشــم نمی ایند و راه هیتلر و‬ ‫شکیب شدن‪ ،‬دور و طوالنی نیست‪ .‬هوشیارباشیم‪ ،‬شایددرنگاه نخست‪،‬‬ ‫سوژه فیلم‪ ،‬کلیشه ای وسطحی به نظربرسد وکسانی رابه یادفیلمفارسی‬ ‫یا فیلمهای بازاری خارجی اندازد‪ ،‬ولی این برای کارسیدی نقص وکاستی‬ ‫محسوب نمی شود که اتفاقا نشانگر توانایی وخالقیت اودر مقام کارگردان‬ ‫است که توانسته درقاب سینما و در قالب چنین موضوع وداستانی به یاری‬ ‫نویسندگان فیلمنامه اش‪ ،‬برای جوامع انسانی‪ ،‬حرفهایی مهم ازجنس‬ ‫زندگی وامکان ها و ممکن ها وخطرهایی که بشــریت راتهدیدمی کند‪،‬‬ ‫داشته باشد‪ .‬و این درکنار ســاختار هنری فیلم‪،‬کارگردانی ‪ ،‬بازی های‬ ‫مقبول بویژه بازی تماشایی محسن تنابنده‪ ،‬فیلمبرداری متفکرانه‪ ،‬حفظ‬ ‫ریتم فیلم‪ ،‬فضاسازی های به نسبت پذیرفتی‪ ،‬امتیاز بزرگ فیلم جنگ‬ ‫جهانی سوم و هومن سیدی است‪ .‬جنگ جهانی سوم‪ ،‬کارگردان خود را‬ ‫همچنان درمسیر رشد نشان می دهد و امتیازهای خوب ان سبب شده تا‬ ‫به اوضاع اسفبار اکران سینمای مغفول کشور‪،‬کمی تا قسمتی تکان وارد‬ ‫شود و سینما دوستان رابه سالن سینمابکشاند و به اثبات رساندکه توفیق‬ ‫های جهانی ان به رغم ناکامی دراسکار‪ ،‬بدون دلیل نیست‪.‬‬ ‫عباس نصراللهی‪:‬‬ ‫نوبت هومن سیدی رسیده بود‬ ‫خشونت و ادم های پایین خط از موضوعات مورد عالقه در کارنامه‬ ‫هومن سیدی هستند که در همه فیلم های این کارگردان دیده می شوند‪.‬‬ ‫در این فیلم هم ما با یک کارگر روزمزد طرف هستیم که در همین حین‬ ‫جذب یک گروه فیلمسازی می شود و اتفاقاتی بر او حادث می شود که‬ ‫او را دچار تحول شخصیت تا مرز جنون می کند‪ .‬اگر به طور کلی به خط‬ ‫مضمونی فیلمنامه به طور وســیع تر نگاه کنیم نمونه ای از این دست‬ ‫تغییر و تحوالت یعنی گذر یک انسان عامی تا یک جانی تمام عیار در‬ ‫سینمای دنیا و ایران مشهود است‪ ،‬نمونه روشن از این تحول شخصیت‬ ‫داستین هافمن در فیلمی از ســام پکین پا با عنوان سگ های پوشالی‬ ‫است که در ان یک معلم ریاضی ســاده در روستا با اتفاقاتی که برایش‬ ‫می افتد در نهایت به قاتلی افسارگسیخته بدل می شود‪ .‬و همچنین فیلم‬ ‫ایرانی پرویز از مجید برزگر نیز با همین مضمون شکل یافته‪ ،‬پرویز هم‬ ‫ادم ساده و گوشه گیری است که کسی به او توجهی ندارد که در ادامه‬ ‫بنا بر اتفاقاتی‪ ،‬از پوسته خود خارج شده وهیوالی درونش عیان می شود‬ ‫و دســت به کارهای دور از ذهن می زند‪ .‬در این فیلم هم ما به وضوح ما‬ ‫همین خط پیرنگی مواجه هستیم‪ .‬اما در کنار این خط پیرنگ‪ ،‬یک زیر‬ ‫متن بســیار جذاب وجود دارد و ان این است که شخصیت این فیلم به‬ ‫طور اتفاقی وارد یک گروه فیلم سازی شده و قرار بر این است که نقش‬ ‫هیتلر را بازی کند! در اینجا‪ ،‬پیرنگ داســتانی با مضمون فیلم به یک‬ ‫هم پوشانی مفید می رسند‪ .‬به این معنی که نویسنده شخصیت را با توجه‬ ‫به مضمون تحول در مسیری می اندازد که تشدید کننده موضوع است‪.‬‬ ‫و تحول شخصیت چه از نظر درونی و چه از نظر نمای بیرونی و دیداری‬ ‫نمود می یابد‪ .‬این تصمیم نویسنده و خالق اثر منتج به گره خوردن زیر‬ ‫متن با فرا متن می شود‪.‬این گره خوردگی و همپوشانی در صحنه قطار به‬ ‫اوج می رسد جایی که شکیب کارفرمای سابق خود را به قتل می رساند و‬ ‫در را باز می گذارد و بیرون می رود‪ ،‬در ان قسمت دیگر ما به طور کامل او‬ ‫را در شمایل یک هیتلر تمام عیار متصور می شویم که کشتن ادم ها برای‬ ‫او کار سختی نیست‪.‬‬ ‫سابقا در جهان فیلم های هومن سیدی ما همیشه با یک ناتوالیسم‬ ‫اگزجره مواجه بودیم‪ ،‬ناتورالیسمی از جنس طبقه پایین خط جامعه! اما‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫درخشش محسن طنابنده در نقش شکیب که بسیار چشمگیر و قابلیت‬ ‫همراه کردن همه مخاطبان از سراســر دنیا را دارد‪ .‬در پایان باید اذعان‬ ‫کرد که باالخره نوبت هومن سیدی رسیده بود تا هنر خود را در عرصه‬ ‫فیلمسازی به جهان ثابت کند‪.‬‬ ‫ـود‬ ‫در این فیلم هومن سیدی قدری جایش را تغییر داده و این بار مخاطب با‬ ‫یک فیلم داستانی به شیوه ای متفاوت تر مواجه است یعنی داستان در دل‬ ‫داستان و شخصیت های داستانی این فیلم به خاطر بازی در یک فیلم در‬ ‫دوالیه بازشناسی و بازیابی می شوند‪ ،‬به همین جهت جنگ جهانی سوم‪،‬‬ ‫نسبت به اثار قبلی سیدی باور پذیرتر و متمرکز تر روی یک شخصیت‬ ‫و داســتان زندگی او کار خود را ادامه می دهد‪ .‬در اثار قبلی سیدی ما با‬ ‫کاراکترهای مختلفی طرف بودیم و مسیر داستان از جاهای مختلفی که‬ ‫این کاراکتر ها می رفتند دنبال می شد‪ ،‬اما در اینجا ما با یک خط پیرنگ‬ ‫اصلی مواجه هستیم که کاراکتر اصلی را به ما معرفی می کند و در ادامه‬ ‫وجوه خلقی و شخصیتی او را به نمایش می گذارد‪ ،‬کاراکتری که موفق‬ ‫است مخاطب را با خود در طول سفر قهرمانی اش همراه و همدل کند‪.‬‬ ‫یکی از دالیل تغییر رویکرد درفیلمنامه نویسی این اثر می تواند ناشی از‬ ‫ان باشد که دراین اثر هومن سیدی با دو نویسنده دیگر به صورت تیمی‬ ‫دســت به نگارش زده اند‪ ،‬و دیگر خبری از مدل های پرداختی ســابق‬ ‫هومن سیدی نیست‪ .‬و رویه داستان پردازی بر سایر عناصر فیلمیک غلبه‬ ‫می کند‪ .‬دوربین نیز به تبع همین داستان پردازی مدام در حال دنبال‬ ‫دو شنبه ‪ 11‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1408‬‬ ‫‪5‬‬ ‫کردن شخصیت در موقعیت ها و حوادث مختلف داستانی است‪ .‬دوربین‬ ‫تا جایی مسرانه به دنبال درک تصویری و مختصات ترسیمی شخصیت‬ ‫پردازی است که حتی در جایی که دستیار کارگردان در حال صحبت با‬ ‫کارگردان است دوبین به صورت فرمیک شکیب را درقاب نشان می دهد‬ ‫و به مخاطب گوشزد می کند‪ ،‬انچه که باید برای او مهم باشد تنها و تنها‬ ‫شکیب است‪ .‬به طور خالصه‪ ،‬تمرکز سیدی این بار روی پیرنگ داستانی‬ ‫است و دیگر مانند فیلم های سابق انحصارا به دنبال سبک پردازی خالقانه‬ ‫به شیوه سابق نیست‪ ،‬هر چند در این فیلم هم مولفه های سبکی خالقانه‬ ‫او هم دیده می شــود در این فیلم فرم و پیرنگ در وحدت هستند و به‬ ‫تبع انکه هومن سیدی در مضمون از مرز و محدوده جغرافیایی کشور‬ ‫خود خارج شده و مضمونی جهانشــمول تری را مسئله فیلم قرار داده‪،‬‬ ‫در نمایش های خارجی موفق به کسب جوایز قابل تحسین شده است‪.‬‬ ‫چرا که مضمون فیلمهای سابق این کارگران‪ ،‬خشم و هیاهو‪ ،‬مغزهای‬ ‫کوچک زنگ زده و ســیزده موضوعات بومی تری را مسئله خویش قرار‬ ‫داده بودند‪ .‬از دیگر عوامل موفقیت فیلم می توان به کارگردانی حرفه ای‬ ‫و اشنای هومن ســیدی به صنعت روز سینما اشــاره کرد و همچنین‬ ‫رضا منتظری ‪:‬‬ ‫جنگ جهانی سوم فیلم نیست‬ ‫جنگ جهانی سوم فیلم نیست‪ ،‬تصاویری سرهم بندی شده است که‬ ‫خود فیلمساز هم نمی داند از سرهم کردن این تصاویر به دنبال چیست؟‬ ‫تکلیف مخاطب با این فیلم مشخص نیســت و نمی داند در حال دنبال‬ ‫کردن چه داستانی و در چه ژانر و سبکی اســت! روایت های متعددی‬ ‫از جریاناتی عنوان می شــود که در ادامه هیچ کــدام به یکدیگر پیوند‬ ‫نمی خورند‪ .‬معلوم نیست فیلم می خواهد چه کسی را زمین زده و چه‬ ‫کسی را پیروز کند! همین طور در قصه گویی دچار تشدد است مخاطب‬ ‫نمی فهمد قرار است قصه مردی که شیفته یک دختر کر و الل شده است‬ ‫را ببیند و یا جریان فاسدی که در سینما گران شکل گرفته است؟ همین‬ ‫طور هر چقدر داســتان فیلم جلوتر می رود‪ ،‬ما با انارشیسم و بی نظمی‬ ‫بیشتری در کاراکترها‪ ،‬شــخصیت ها‪ ،‬قصه و روایت طرف هستیم‪ .‬به‬ ‫طور کل با مشاهده فیلم جنگ جهانی ســوم ما با یک نابه سامانی‪ ،‬یک‬ ‫بالتکلیفی‪ ،‬یک ناهمگونی مضاعف و مطلق طرف هستیم‪ .‬و بنا به نظر‬ ‫اکثریت دوستان منتقد این فیلم نمایشی از همان فیلمفارسی های دهه‬ ‫‪ 40‬و ‪ 50‬است که تنها در ان رقص و اواز حذف شده است‪ ،‬به این دلیل که‬ ‫چیدمان مثلث عشقی دو مرد و یک زن از همان فرمول فیلمفارسی پیش‬ ‫از انقالب برداشته شده است‪ ،‬حاال دراین مثلث کلیشه شده‪ ،‬سیدی با‬ ‫شاخ و برگ دادن و تزئینات اضافه سعی دارد فیلم خود را جامعه شناسانه‬ ‫و روانشناختانه القا کند و در ادامه با یک پایان بندی فاجعه بار اما شگفت‬ ‫اور به زعم دوستان‪ ،‬به این تصاویر ســرهم بندی شده پایان می دهد‪.‬‬ ‫شخصیت در این فیلم بسیار غیرقابل باور است‪ ،‬طوری که با پیش زمینه ای‬ ‫که کارگردان برای او چیده است اصال قابلیت تبدیل شدن به یک دژخیم‬ ‫و یا دیکتاتور را ندارد‪ .‬و متاسفانه عالوه بر شخصیت پردازی بازی بازیگر‬ ‫هم برای ارائه این شخصیت دچار نقص و انارشی است‪ .‬و تمامی حوادث‬ ‫فیلم که به شخصیت منتسب می شود همه و همه الیتچسبک به فیلم‬ ‫است و انتظارات دراماتیکی که در سیر حوادث بر شخصیت فرود می اید ‪،‬‬ ‫کامال غیر منطقی و غیر قابل درک و فهم است‪ .‬تمامی گره های این فیلم بر‬ ‫مبنای حادثه است و هیچ گونه روابط علی و معلولی از نظر ساختار روایت‬ ‫در فیلم دیده نمی شود و انقدر سیر حوادث متنوع و متعدد است که دیگر‬ ‫مخاطب از همراهی باز مانده و این اندازه از اغراق را پس می زند‪ ،‬طوری‬ ‫که حتی در تخیالت هم احتمال وجود این اتفاقات و حوادث قابل تصور‬ ‫و تجسم نیست‪ .‬خرده پیرنگ های فرعی به داد پیرنگ اصلی نمی رسند و‬ ‫هیچ گره ای را از پیرنگ اصلی باز نمی کنند‪ .‬حقیقتا شخصیت شکیب و‬ ‫عصیان نهایی او قابل هضم نیست‪ .‬احتماال در ذهن فیلمساز ایده ای خام‬ ‫وجود داشته که به مرحله پرورش نرسیده است و فیلمساز با دادن شاخ‬ ‫وبرگ های اضافی و زائد‪ ،‬فقط توانست ه از نظر زمانی به زمان فیلم اضافه‬ ‫کنند تا ان را درشکل یک فیلم سینمایی نشان دهد‪ .‬در نهایت این فیلم‬ ‫به قدری در سبک پردازی و ژانر ضعیف عمل کرده است که به زبان ساده‬ ‫در تشخیص سبک فیلم ما با یک شتر‪،‬گاو‪ ،‬پلنگی مواجه ایم که در نهایت‬ ‫نمی دانیم تکلیف مان با این اثر چیست؟ یک حس مالیخولیایی که ملغمه‬ ‫ای است از فضاهایی نامتناجس رئال ‪ ،‬انتزاعی و سوررئال که در نهایت هم‬ ‫هیچ کدام به نتیجه وحدت بخشی نمی رسند‪.‬‬ ‫اینکه فیلم موفق به کســب جوایز خارجی و استقبال در ایران شده‬ ‫است‪ ،‬هیچ دلیل و سند محکمی برای خوب بودن و درست بودن فیلم‬ ‫نیست‪ ،‬چرا که همه می دانند چه در جشنواره های داخلی و چه خارجی‬ ‫همیشه دست های پشت پرده و سیاســت گذاری های مختلف باعث‬ ‫جایزه اوردن برخی فیلم ها شده است‪ .‬استقبال داخلی از فیلم‪ ،‬به خاطر‬ ‫نام هومن سیدی و شهرتی است که دارد‪ ،‬منتقدینی هم که این فیلم را‬ ‫تحسین کرده اند از نظر من گرفتار حاشیه های خبر ساز این کارگردان‬ ‫هستند‪.‬به طور کلی به اعتقاد بنده نظر مردم‪ ،‬منتقدان و هیئت داروان‬ ‫جشنواره ای در تعیین تکلیف یک فیلم به عنوان یک اثر هنری و قابل‬ ‫احترام‪ ،‬قابل قبول و مرجع نیست! چرا که برای هر کدام از این ها هزار و‬ ‫یک دلیل پشت پرده وجود دارد که معموال باعث می شود اثری دیده شود‪،‬‬ ‫جایزه بگیرد و یا برایش هیاهو کنند‪ .‬این ها حاشی ه‪‎‬های هستند که هیچ‬ ‫ارتباطی به سینما ندارد و این روال مختص به ایران و رویدادهای رسانه‬ ‫ای کشور ما نیست در تمام دنیا متاسفانه این روال پرتکرار و پوشالی برقرار‬ ‫است‪ .‬نمونه صریح این پروپاگانداهای تبلیغاتی فیلم ضعیف عنکبوت‬ ‫مقدس است که با اینکه از نظر ساختاری و فنی در حد یک تله فیلم هم‬ ‫نبود اما در جشنواره ای معتبر بسیار دیده شد و جایزه های زیادی را هم‬ ‫کسب کرد‪ .‬متاسفم با این صراحت مجبور به گفتن این حرف هستم که‬ ‫برخی صاحب نظران در سینمای ایران در جو اسامی و برندهای ساخت‬ ‫اثر قرار می گیرند و در خود جرات این را نمی بینند که هومن سیدی و‬ ‫یا‪ ...‬را نقد کنند وســتایش گونه از ان ها حرف می زنند‪ .‬درصورتی که به‬ ‫هیچ عنوان هنرمندان ما مقدسانی نیستند که قابل نقد و انتقاد نباشند‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫دو شنبه ‪ 11‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1408‬‬ ‫دوره گردها به کانون می ایند‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫نمایش «دوره گردها» به کارگردانی علی فروتن از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون‬ ‫پرورش فکری اجرا می شود‪ .‬نمایش «دوره گردها» به نویســندگی زیبا برجی فالح و گروه چهره ازاد و‬ ‫کارگردانی علی فروتن از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری از ‪ ۲۰‬اردیبهشت‬ ‫اجرا می شود‪ .‬این نمایش اهنگین با محتوایی شاد برای کودکان‪ ،‬نوجوانان و خانواده ها طراحی شده است‪.‬‬ ‫علی فروتن‪ ،‬حمید گلی‪ ،‬محمد حاج بابایی‪ ،‬زیبا برجی فالح‪ ،‬امید اسکندر و محمد مالولی بازیگران‬ ‫نمایش «دوره گردها» هستند‪ .‬در خالصه نمایش «دوره گردها» امده است‪ :‬کودکانی با شرایط متفاوت‬ ‫با این گروه رو به رو شده و اتفاق های ویژه ای در کنار هم رقم می زنند‪/.‬مهر‬ ‫دور دنیا با ارکستر «ایستگاه»‬ ‫سرپرست ارکستر «ایستگاه» از اغاز دو پروژه بین المللی در‬ ‫ایران و چند کشور اروپایی خبر داد‪ .‬مهدی نوروزی در ادامه این‬ ‫خبر افزود‪ :‬ارکستر ایستگاه در سال های فعالیت اش اجراهایی با‬ ‫ریچارد کالیدرمن و استاد ناصر چشم اذر را روی صحنه برده و‬ ‫حاال در فصل جدید فعالیت های کاری خود قرار است با دو پروژه‬ ‫بین المللی‪ ،‬بار دیگر روی صحنه برود‪ .‬نخستین پروژه‪ ،‬فستیوال‬ ‫موسیقی فولک در ایران است که با همکاری سفیران فرهنگی‬ ‫چند کشور جهان در ایران و چند کشور خارجی قرار است برگزار‬ ‫شود‪ .‬این پروژه به موســیقی نواحی ایران و موسیقی نواحی‬ ‫بین الملل می پردازد و پژوهشی است که دو سال برای ان زمان‬ ‫صرف شده است‪ .‬این موزیسین درباره تنوع ژانری فعالیت های‬ ‫سازباران کوک شد‬ ‫البوم موسیقی «ساز باران» اثری از گروه «دلشدگان» به سرپرستی‬ ‫رامین میالنی و با صدای رضا کاظمی منتشر شد‪.‬‬ ‫رامین میالنی با اشاره به این که این البوم دارای هشت تصنیف است‬ ‫در توضیح این اثر می گوید‪« :‬در تنظیم قطعات این البوم به بافت پولی‬ ‫فونیک توجه شده و ترکیب تریو زهی با سازهای سنتور یا تار (سولو)‬ ‫استفاده شده است‪».‬‬ ‫تصنیف «ساز باران» در مایه افشاری با مضمونی عاشقانه در وصف‬ ‫باران ساخته شــده و قطعات دیگر این البوم مانند «نگاهت را به من‬ ‫بسپار» در مد مینور هارمونیک و «شاد باش» نیز در مایه دشتی و در‬ ‫وصف نوروز است‪.‬‬ ‫از دیگر قطعات این البوم می توان به «سفر کرده»‪« ،‬بی قرار تو» و‬ ‫«نرگس مست» اشاره کرد‪.‬‬ ‫البوم «ساز باران» از ‪ ۹‬اردیبهشت ماه ‪ ۱۴۰۲‬در پلتفرم های داخلی و‬ ‫خارجی در دسترس مخاطبان موسیقی ایران قرار دارد‪/.‬ایسنا‬ ‫«دیاشا» در عمارت ارغوان روی صحنه رفت‬ ‫«دیاشا» به نویسندگی و کارگردانی کوروش بهادری و همچنین تهیه کنندگی حمیدرضا معتمداریا‬ ‫از روز گذشته دهم اردیبهشت ساعت ‪ ۲۱‬در عمارت ارغوان روی صحنه رفت‪ .‬در خالصه داستان نمایش‬ ‫«دیاشا» امده است‪ :‬در زمان قدیم امپراطوری خونخوار و بت پرست بود که وحشیانه رفتار می کرد‪ ،‬این‬ ‫پادشاه ایشتار را می پرستید؛ روزی وزیر اعظم او خیانت کرده و ایشتار را خراب می کند و پادشاه به همین‬ ‫دلیل به یکی از افسران مورد اعتماد خود شک می کند و چشمان او را از کاسه درمی اورد‪ ،‬همین اتفاق‬ ‫منجر به نابودی امپراطور می شود ‪ . ...‬عالقمندان جهت تهیه بلیت این نمایش می توانند از دهم اردیبهشت‬ ‫به سایت تیوال و یا گیشه عمارت ارغوان‪ ،‬به ادرس خیابان نوفل لوشاتو‪ ،‬بن بست زیبا مراجعه کنند‪/.‬مهر‬ ‫ایستگاه اظهار داشت‪ :‬یک کنسرت نمایش اختصاصی را هم با‬ ‫موضوعیت شاهنامه برای اروپا برنامه ریزی کرده ایم که بخش های‬ ‫مختلفی از ان تولید و اماده شده و به لحاظ کیفی روی جزییات‬ ‫زیادی تحقیق و برنامه ریزی شده است‪.‬‬ ‫این برنامه برای اجرا در چند کشور امریکای جنوبی نیز پیش‬ ‫بینی شده و قرار است به صورت چرخشی در ایران و این کشورها‬ ‫روی صحنه برود‪ .‬نوروزی درباره مخاطبان هدف این اجراها نیز‬ ‫تاکید کرد‪ :‬ایستگاه در تالش برای ترویج مفهوم صلح در جهان‬ ‫از طریق موسیقی و هنر است‪ .‬عضویت در دفتر صلح جهانی به‬ ‫عنوان یکی از اعضای اصلی اتفاقی است که در همین هفته های‬ ‫گذشته برای ما رخ داد و همین بزرگترین انگیزه ما برای ادامه‬ ‫انتشار اثار پنج هنرمند قزاق در انگلیس‬ ‫به دنبال نمایش دو هفته پیش اثار پنج هنرمند قزاق در گنجینه‬ ‫استپ بزرگ کاتالوگ هنری که توســط انجمن خالق اوراسیا و‬ ‫انتشارات ‪ Hertfordshire Press‬انگلیس راه اندازی شده‪ ،‬این‬ ‫انتشاراتی اثار هنرمندان قزاق را منتشر کرده است‪ .‬گنجینه استپ‬ ‫بزرگ مجموعه ای پر جنب و جوش از اثار هنری ‪ -‬بصری منطقه‬ ‫اوراسیا است که میراث منطقه را به نمایش می گذارد‪.‬‬ ‫اثاری که در این کاتالوگ هنری جمع اوری شده شامل مردمان‪،‬‬ ‫هنر‪ ،‬لباس های محلی و قومی و ســبک زندگی ساکنان منطقه‬ ‫اوراسیا است که نشان از تنوع‪ ،‬زیبایی و عمق فرهنگ ان دارد‪.‬‬ ‫نخســتین بار در هفتم اوریل اثار این گنجینه هنری در لندن‬ ‫شامل اثار ‪ ۱۷‬هنرمند از ‪ ۶‬کشور از جمله ‪ ۵‬عضو منطقه اوراسیا به‬ ‫نام های سعید اشیربایف‪ ،‬زینلخان موخامجان‪ ،‬ژزیرا جانابایوا‪ ،‬کوتی‬ ‫بیک ژاکیپ و دریا زالسکایا در زمینه های نقاشی‪ ،‬عکاسی هنری‪،‬‬ ‫هنر و صنایع دستی و طراحی مد به نمایش درامد‪/.‬ایرنا‬ ‫کار شده است‪ .‬سفارت ها در ایران بیشــتر در پی هنر بومی و‬ ‫تاریخی ان سرزمین هستند و اجرای برنامه هایی در مورد تاریخ‬ ‫هر کشوری را اولویت خود می دانند‪ .‬همین نگاه باعث شده که ما‬ ‫نیز در پی ایده ها و پروژه های ملی باشیم تا بتوانیم نمایندگان‬ ‫فرهنگی مناسبی برای اجرا در سایر کشورها شویم‪ .‬او درباره‬ ‫طرحی که از ســه ماه قبل در پی برگزاری ان اســت و اجرای‬ ‫زنده گروه های موســیقی محلی ایران و هشت کشور اروپایی‪،‬‬ ‫افریقایی و امریکای جنوبی در ایران است نیز توضیح داد‪ :‬این‬ ‫تور کنسرت ها به صورت رفت و برگشت از ایران به این کشورها‬ ‫برنامه ریزی شده است و در تالشیم کشورهایی مثل چین‪ ،‬کانادا‪،‬‬ ‫برزیل و مکزیک در این پروژه باشند‪/ .‬ایرنا‬ ‫دو ساالنه در این سطح در قامت ایران نیست‬ ‫یازدهمین دوساالنه ملی نگارگری ایران‪ ،‬با معرفی برگزیدگان در‬ ‫موزه هنرهای معاصر تهران به کار خود پایان داد‪.‬‬ ‫سلیمان سعیدابادی دبیر یازدهمین دوساالنه ملی نگارگری ایران‬ ‫گفت‪ :‬معتقدم استمرار برگزاری این دوساالنه در این سطح جوایز و با‬ ‫این کیفیت به هیچ وجه در قامت این هنر تثبیت شده جهانی به نام‬ ‫ایران نبوده و نیست‪.‬‬ ‫بخشی از این نقیصه به سیاست گذاری های اشتباه و ناکارامدی‬ ‫متولیان و سیاستگذاران فرهنگی و هنری کشور در طول این دوران‬ ‫بازمی گردد که متاسفانه نتوانســتند درک درستی از جایگاه جهانی‬ ‫این هنر در جهان پیش رو داشته باشند‪ .‬بخش دیگر عدم پرداختن‬ ‫استادان و اهل هنر به مبانی و ویژگی های پنهان این هنرها برای ارائه‬ ‫نسخه ای متناسب با نیازهای انســان جهان مدرن است که البته باز‬ ‫بخشی به عدم وجود بســترها و امکانات الزم برای اجرای این مهم از‬ ‫سوی سیاستگذاران باز می گردد‪/.‬مهر‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫حضور ادم ها ممنوع! ادامه دارد‬ ‫«حضور ادم ها ممنوع!» به نویسندگی‪ ،‬طراحی و کارگردانی حنیف مظفری و تهیه کنندگی مسعود‬ ‫واال بعد از اجرا در تماشاخانه نوفل لوشاتو در فروردین و اردیبهشت ماه‪ ،‬اجراهای خود را از شب گذشته در‬ ‫تماشاخانه ارغوان ادامه داد‪ .‬در خالصه داستان نمایش امده است‪ :‬حیوانات مزرعه از ظلم و ستم مزرعه دار‬ ‫به تنگ امده و و با رهبری گاو‪ ،‬بر علیه این بشر دو پا قیام می کنند! پس از پیروزی‪ ،‬مزرعه توسط حیوانات‬ ‫اداره می شود تا روزی که نادانی‪ ،‬سادگی و خودخواهی خر‪ ،‬باعث می شود جانشان و هرچه را که به سختی‬ ‫مال خود کرده اند‪ ،‬از دست بدهند‪ .‬این نمایش برداشتی ازاد از نمایشنامه «مزرعه حیوانات» اثر جرج‬ ‫اورول است که تا بیست و دوم اردیبهشت در سالن شماره ‪ ۲‬تماشاخانه ارغوان اجرا می رود‪/.‬مهر‬ ‫باغ مقابل مزرعه دبره حراج می شود‬ ‫یکی از تابلوهای نقاشی «ون گوگ» که منظره ای در پاریس را به تصویر می کشد درحالی به زودی در‬ ‫حراجی ارائه خواهد شد که انتظار می رود ده ها میلیون دالر به فروش برسد‪« .‬باغ مقابل مزرعه دبره» اثر‬ ‫«وینسنت ون گوگ» شانزدهم ماه مه در حراجی ساتبیز نیویورک با ارزش تخمینی ‪ ۲۰‬الی ‪ ۳۰‬میلیون‬ ‫دالر به مزایده گذاشته خواهد شــد‪« .‬ون گوگ » این نقاشی را براساس منظره ای نقاشی کرده است که‬ ‫تنها چند دقیقه با اپارتمان مشترک بردارش در «مون مارتر» فاصله داشت‪ .‬در مرکز این تابلو نقاشی چند‬ ‫افتابگردان بزرگ وجود دارد‪ .‬یک سال بعد از خلق این نقاشی بود که «ون گوگ » به سراغ خلق مجموعه‬ ‫نقاشی های مشهور «افتابگردان » رفت‪/ .‬ایسنا‬ ‫مجسمه سعدی امروز در تهران رونمایی می شود‬ ‫مجسمه برنزی ‪ ۷.۲‬متری شــاعر فارسی زبان سعدی‬ ‫شیرازی ساخته دهقان محمدی هنرمند مجسمه ساز‪ ،‬امروز‬ ‫‪ ۱۱‬اردیبهشت در تهران رونمایی می شود‪.‬‬ ‫مجســمه برنزی ابومحمــد مشــرف الدین مصلح بن‬ ‫عبداهلل بن مشرف متخلص به سعدی‪ ،‬شــاعر و نویسنده‬ ‫بزرگ قرن هفتم هجری صاحب گلستان و بوستان‪ ،‬با حضور‬ ‫محمدمهدی اســماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و‬ ‫مهدی چمران رئیس شورای اسالمی شهر تهران و شماری از‬ ‫اعضای این شورا‪ ،‬رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی‬ ‫شهرداری تهران و جمعی از مسئوالن فرهنگی و هنری و‬ ‫مدیریت شهری در تهران تقاطع خیابان انقالب و سعدی‪،‬‬ ‫نصب و رونمایی می شود‪.‬‬ ‫دهقان محمدی هنرمند مجسمه ســاز‪ ،‬که مجســمه‬ ‫سعدی را طراحی کرده اســت توضیح داد‪ :‬این مجسمه از‬ ‫برنز ساخته شــده و ارتفاع ان ‪ ۳‬متر و ‪ ۲۰‬سانتی متر است‬ ‫که با احتساب پایه (‪۴‬متر) ارتفاع ان از کف خیابان ‪ ۷.۲‬متر‬ ‫می رسد‪ .‬برای طراحی و ســاخت ان از روش ریخته گری‬ ‫مومی استفاده شده که حدود ‪ ۱.۵‬سال زمان برده است‪.‬‬ ‫وی گفت‪ :‬طراحی این مجسمه بر اساس فراخوانی بود‬ ‫که سازمان زیباسازی تهران اعالم کرد‪ ،‬به صورت مسابقات‬ ‫طرح ها ارائه شد‪ ،‬اساتید و هنرمندان به نام اثار ارائه شده را‬ ‫بررســی و داوری کردند‪ ،‬از میان ‪ ۴۳‬هنرمند مجمسه ساز‬ ‫طرح من اننتخاب و برگزیده شــد‪ ،‬این اتفاق کم نظیر بود‬ ‫که حتی جوانان و هنرمندانی که نام و نشانی نداشتند در‬ ‫یک رقابت عادالنه وارد شدند تا یک اثر و نماد فرهنگی برای‬ ‫پایتخت طراحی کنند‪.‬‬ ‫دو شنبه ‪ 11‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1408‬‬ ‫‪7‬‬ ‫وی به نصب مجسمه حکیم فردوسی در میدان فردوسی‬ ‫تهران در سال ‪ ۱۳۳۸‬اشاره کرد و گفت‪ :‬از ان زمان که ‪۶۴‬‬ ‫سال می گذرد مجسمه سعدی دومین مجسمه از شاعران‬ ‫ایرانی است که در خیابان انقالب تهران نصب می شود‪.‬‬ ‫طراح مجسمه دکتر قریب (نصب در بلوارکشاورز) افزود‪:‬‬ ‫پیش از انقالب استاد ابوالحسن صدیقی بر اساس شخصیت‬ ‫و اثار‪ ،‬چهره مشــاهیری مانند حکیم ابوالقاسم فردوسی‪،‬‬ ‫حکیم ابوعلی سینا‪ ،‬حکیم عمر خیام و سعدی شیرازی را‬ ‫طراحی کرد که مورد تایید قرار گرفت؛ در بیشتر کتاب های‬ ‫درسی تصویر و تصوری که همه ما داریم برگرفته از همان‬ ‫اثار طراحی شده است‪ ،‬البته وی تصویر حافظ را هم تداعی‬ ‫و طراحی کرد‪ ،‬اما مورد تایید واقع نشد‪.‬‬ ‫محمدی تصریح کرد‪ :‬تصویری که اســتاد صدیقی از‬ ‫سعدی در ان زمان‪ ،‬طراحی کرد مربوط به سن ‪ ۳۰‬سالگی‬ ‫ســعدی اســت‪ ،‬اما انچه فردا در تهران نصب و رونمایی‬ ‫می شــود‪ ،‬اگر چه برگرفته از همان تصویر اســت اما سن‬ ‫هفتاد سالگی سعدی را نشــان می دهد‪ .‬این طرح سعدی‬ ‫را در حال حرکت نشــان می دهد‪ ،‬زیرا او همیشه در حال‬ ‫سفر بوده است‪.‬‬ ‫طراح مجســمه اکوان دیو (نصب در خانه هنرمندان)‬ ‫گفت‪ :‬شناســنامه این اثر به دو زبان فارســی و انگلیسی‬ ‫طراحی شده و بیت معروف « بنی ادم اعضای یک پیکرند‬ ‫‪ /‬که در افرینش ز یــک گوهرند» که در تمــام زبان ها و‬ ‫فرهنگ های دنیا و در مجامع بین المللی کامال مشــهور و‬ ‫شناخته شده است‪ ،‬به دو زبان فارسی و انگلیسی نگارش‬ ‫شده است‪/.‬ایرنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫فیلم «غریب» ساخته محمدحســین لطیفی‪ ،‬روایتگر‬ ‫وقایع شورش حزب دمکرات در ســال ‪ ۵۹‬است‪ .‬محمد‬ ‫بروجردی به فرمان امام خمینی به عنوان فرمانده سپاه غرب‬ ‫کشور‪ ،‬به کردستان اعزام می شود تا مانع کشتار و پیشروی‬ ‫حزب کومله در غرب کشور شــود‪ .‬شهید بروجردی که به‬ ‫عنوان مسیح کردستان شناخته می شود‪ ،‬موفق می شود‬ ‫در این ماموریت امنیت و ارامش را به منطقه کردســتان‬ ‫بازگرداند‪ .‬نمایش ســکانس های جنگ‪ ،‬بمباران و کشتار‬ ‫مردم خشونت اثر را باال برده است اما در کنار خشونت باال‪،‬‬ ‫تصویری درخشان از مقاومت و رشادت های شهید بروجردی‬ ‫به نمایش می گذارد‪ .‬در فیلم ســینمایی غریب بازیگرانی‬ ‫نظیر بابک حمیدیان‪ ،‬مهران احمدی‪ ،‬پردیس پورعابدینی‪،‬‬ ‫رحیم نوروزی‪ ،‬فرهاد قائمیان‪ ،‬جعفر دهقان‪ ،‬هژیرســام‬ ‫احمدی‪ ،‬حسام محمودی و سامیه لک نقش افرینی کرده‬ ‫اند‪ .‬خبرنگار سینمایی صبا با سام محمودی از بازیگران این‬ ‫فیلم به گفت و گو نشسته است‪.‬‬ ‫سام محمودی متولد ‪ 1‬فروردین ‪ 1365‬در تهران است‪.‬‬ ‫وی فارغ التحصیل لیســانس حقوق قضایی و فوق لیســانس‬ ‫کارگردانی تئاتر از دانشــگاه تربیت مدرس می باشد که از طریق‬ ‫کالس بازیگری مهین اســکویی و بعد کارگاه بازیگری امین تارخ‬ ‫اصول هنرپیشگی را یاد گرفته و چون عالقه زیادی به این درس ها‬ ‫داشته است به کالس های حسن معجونی در دانشگاه هنر نیز رفته‬ ‫و در نهایت فعالیت حرفه ای خود را با گروه لیو به سرپرستی حسن‬ ‫معجونی اغاز کرد و در این گروه در کنــار یادگیری اصول بازی در‬ ‫نمایش های جدی نیز به ایفای نقش پرداخت‪ .‬در سال ‪ 1391‬وقتی‬ ‫‪ 26‬ساله بود پس از قبولی در تست فیلم سینمای خسته نباشی به‬ ‫کارگردانی افشین هاشمی در نقش مرتضی جلوی دوربین رفت‪.‬‬ ‫حسام محمودی درباره حضور در این فیلم سینمایی روی پرده و‬ ‫برخی حواشی و اتفاقات پیرامون این حضور صحبت کرد‪.‬‬ ‫او دربــاره چگونگی حضورش در این فیلم اظهار کرد‪ :‬احســان‬ ‫سجادی دستیار محمدحسین لطیفی برای حضور در فیلم سینمایی‬ ‫حسام محمودی بازیگر فیلم غریب‪:‬‬ ‫گران تریـن هنـرور‬ ‫سـینمای ایـران شـدم‬ ‫«غریب» از من دعوت به عمل اورد‪ .‬وی به من گفت که این کار قرار‬ ‫بوده در ابتدا سریال باشــد اما به دالیلی تبدیل به اثری سینمایی‬ ‫شده است‪ .‬او گفت که بابک حمیدیان قرار است نقش اول فیلم را‬ ‫بازی کند اما در کنار نقش اصلی کاراکترهای وجود دارد که بسیار‬ ‫تعیین کننده در فیلم هستند‪ .‬یکی از اینها سید اقا میر بود که قرار‬ ‫شد من ان را بازی کنم‪ .‬وی افزود‪ :‬وقتی به دفتری که «غریب» در‬ ‫ان تهیه می شد مراجعه کردم به من فیلمنامه کامل را ندادند حتی‬ ‫حمیدیان هم متن کامل را نداشــت زیرا حامد عنقا (نویســنده و‬ ‫تهیه کننده) معتقد بود که بازیگر نباید متن کامل را در اختیار داشته‬ ‫باشد‪ .‬برای مدتی مشغول فیلمنامه خوانی بودیم و یک هفته قبل از‬ ‫اغاز فیلمبرداری وارد لوکیشن شدیم‪ .‬در ادامه حوادثی در کشور رخ‬ ‫داد که منجر به اتفاقات ناخوشایند شد‪ .‬این موضوع روی کار تاثیر‬ ‫منفی گذاشت‪ .‬برای نمونه به ما اجازه ورود به پادگان را ندادند‪ ،‬حتی‬ ‫اجازه اسلحه و انفجار به ما داده نشد‪ .‬این بازیگر ادامه داد‪ :‬پروژه های‬ ‫سینمایی پشت سر هم در حال تعطیلی بود اما در چنین وضعیتی‬ ‫قرار بود این کار به هر طریق ممکن تولید شود‪ .‬دو دلیلی که باعث شد‬ ‫من این نقش را بپذیرم ابتدا موضوع فیلم که که به شهدا نظر داشت‬ ‫و دوم اعتمادی بود که به احسان سجادی دستیار فیلم کردم‪ .‬به هر‬ ‫حال به دلیل طوالنی شدن پروژه بسیاری از نقش ها شروع به کوتاه‬ ‫شدن شد که یکی از انها به کاراکتر من مربوط می شد‪ .‬این وضعیت‬ ‫به گونه ای ادامه پیدا کرد که من در پایان فیلمبرداری به اقای لطیفی‬ ‫گفتم که گران ترین هنرور سینمای ایران شده ام زیرا دستمزد زیادی‬ ‫به من داده شد اما میزان حضورم در فیلم بسیار اندک بود!‬ ‫وی اعالم کرد‪ :‬بزرگواری که من نقشــش را بازی کردم در قید‬ ‫حیات است‪ .‬وی در زمان فیلمبرداری کنارمان حضور یافت و ما با او‬ ‫گفت وگو داشتیم‪ .‬بازی در این فیلم به من فهماند با وجود اینکه ‪۱۲‬‬ ‫سال است در سینما فعالیت دارم با این فضا بسیار غریبه هستم زیرا‬ ‫میزان دوری از راستی در این کار‪ ،‬گاه به اندازه ای زیاد است که باعث‬ ‫می شود از کاری که انجام می دهم و برای ان سالها زحمت کشیده ام‬ ‫و درسش را خوانده ام بدم بیاید!‬ ‫بازیگر «خسته نباشید!» و «رمانتیسم عماد و طوبا» در پاسخ به‬ ‫این سوال که ایا با توجه به اتفاقاتی که برای وی در «غریب» رخ داده‬ ‫حضور در این فیلم برایش ناخوشایند بوده؟ چنین توضیح داد‪ :‬روزی‬ ‫بعد از گریم بابک حمیدیان خانواده شهید بروجردی پشت صحنه‬ ‫حضور یافتند‪ .‬یکی از نوه های شهید به محض دیدن بابک حمیدیان‬ ‫متعجب او را نگاه کرد و یکباره گفت؛ بابایی و شروع به گریه کرد و‬ ‫همه نیز با او گریه کردند‪ .‬همین لحظه برای من کفایت می کند تا از‬ ‫بودن در فیلم راضی باشم اما مسائلی که برایم رخ داد به هیچ وجه‬ ‫خوشایند نبود‪ .‬محمودی در واکنش به نظر بسیاری از کارشناسان‬ ‫که «غریب» به لحاظ کیفی در قیاس با دیگر کارهای دفاع مقدسی‬ ‫اثری درخور توجه است‪ ،‬ضمن رد این موضوع گفت‪ :‬این مطلب را‬ ‫با چند سوال جواب می دهم‪ .‬کارگردانی که فیلم را ساخته بسیار با‬ ‫تجربه است‪ .‬تهیه کننده فیلم با تجربه و صاحب نفوذ است‪ .‬نهادی‬ ‫پشت فیلم به عنوان سرمایه گذار حضور دارد که کشور را می گرداند‪،‬‬ ‫در چنین شرایطی چرا باید خروجی فیلمی‪ ،‬انچنان که باید قوی‬ ‫نباشد؟ در واقع با این شرایط اگر فیلم قوی نباشد باید تعجب کرد‬ ‫که متاسفانه‪...‬‬ ‫محمودی با بیان اینکه خود را مدیون شهدا می داند‪ ،‬بیان کرد‪:‬‬ ‫دلبستگی من به شــهدا در وجودم نهفته اســت و همیشه خود را‬ ‫مدیون انها می دانم‪ .‬کودکی من در خیابان «ایران» گذشته است‪.‬‬ ‫محله ای که بسیار مذهبی و قدیمی است‪ .‬این تعلقات در ذهن و باور‬ ‫من نقش بسته است‪.‬در میان شهدا نیز به شهید ابراهیم هادی بسیار‬ ‫عالقمندم و دوست دارم بتوانم روزی در کاری با محوریت این شهید‬ ‫بازی داشته باشم‪ .‬بازیگر «سد معبر» و «عطرالود» در پایان درباره‬ ‫ارزیابی اش از ادامه فعالیت در ســینما و مالک هایش برای انتخاب‬ ‫نقش ها چنین توضیح داد‪ :‬از وضعیت موجود در سینما به هیچ وجه‬ ‫راضی نیستم! البته پیش ترها چنین نبودم و برای خود ارمان و ایده‬ ‫داشتم ولی وقتی باورهای تو را از بین می برند دیگر چاره ای جز تن‬ ‫دادن به مادیات باقی نمی ماند‪ .‬اگــر صادقانه بخواهم بگویم‪ ،‬امروز‬ ‫دیگر مالک من برای پذیرش نقش ها‪ ،‬معیشــت است برای همین‬ ‫اگر بتوانم با کار دیگری پول بیشتر در بیاورم قطعاً بازیگری را کنار‬ ‫خواهم گذاشت!‪/‬صباخبر‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!