روزنامه صبا شماره 1407
روزنامه صبا شماره 1407
روزنامه صبا شماره 1407
یک شنبه| 10اردیبهشت 30 |1402اوریل 9 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1407صفحه| 5000ناموت|
وزیر فرهنگ:
اهالی فرهنگ و هنر را
به یاری می طلبیم
عبدالرضا صمدی:
شرایط برای نویسنده ها
خیلی سخت شده است
صبح اعدام بهروز افخمی
اجرایی شد
داریوش عیاری:
فروش اثار سینمایی
از شگفتی های جامع ه ایرانی است
برگزاری انتخابات شورای
راهبری مجمع رصتا
پرونده صبا درباره سریال اکتور
اکتور منود واقعیت تلخ اجمتاعی صفحه 1
2
یک شنبه 10اردیبهشت 1402شماره 1407
خرب سیمنا و تلویزیون
مستند «سردار بی بی مریم بختیاری» یک کار ملی است
ازیتا ترکاشوند بازیگر و کارگردان از تولید مســتندی به کارگردانی خود خبر داد و گفت :امسال یک
مستند داستانی با محوریت «سردار بی بی مریم بختیاری» ساختم که اکنون در مرحله تدوین است .این
مستند سومین اثری است که کارگردانی کرده ام .او افزود :فکر می کنم این مستند کار خوبی شده است چرا
که همیشه احساس خاصی به «سردار بی بی مریم بختیاری» داشته ام .وقتی زندگی او را مطالعه می کنید،
اندیشه سیاسی و وطن پرستی او ،شــما را مغلوب می کند و او می تواند الگوی بزرگی برای زنان جامعه از
منظر وطن پرستی باشد .ترکاشوند اذعان داشت :این مستند یک کار ملی است .افتخار این سردار ،تعلق
داشتن به قوم لر بوده ...او شخصیتی ملی است و در تحقق انقالب مشروطه نقشی بزرگ داشته است/.صباخبر
غریب همانی بود که در فیلم دیدید
سردار احمد رادان فرمانده فراجا پس از تماشای فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین
لطیفی که این روزها در حال اکران در سینماهای کشور است ،گفت« :غریب» را دیدم و باید بگویم شهید
بروجردی همانی بود که در این فیلم نشان داده شد .وی افزود :با دیدن این فیلم به ان دوران رفتم .شهید
بروجردی شــعاری داشــت که بر پایه ان می گفت نصرت خدا از انجایی که کسب می شود که حساب
نمی شود و اتفاقاً چنین شد ،در ان زمان در حالی که همه کردستان را از دست رفته می دانستند اما به لطف
محمد بروجردی و مکتبش این مناطق به دامان جمهوری اسالمی ایران بازگشت .این فیلم با نقش افرینی
بابک حمیدیان در نقش شهید محمد بروجردی تا کنون بالغ بر ۸میلیارد تومان فروش داشته است/.مهر
برگزاری انتخابات شورای راهبری مجمع رصتا
مراسم انتخاب اعضای شورای راهبری مجمع رسانه های صوت و
تصویر فراگیر ایران با حضور رئیس و مدیران ساترا و نماینده سازمان
بازرسی کل کشور و با مشارکت ۱۶۵ســکوی دارای مجوز از ساترا
به صورت برخط و با حضور فیزیکی تعدادی از سکوهای دارای مجوز
برگزار شد .بر اســاس ارای واصله ،هشــت منتخب قطعی و اعضای
اصلی شــورای راهبری مجمع رصتا به ترتیب میزان ارا ،عبارتند از:
مهدی شاملو(مدیر رسانه انتن) ،لیال امره(مدیر رسانه هابینا) ،ارش
دارابیان(مدیر رسانه اپیزود) ،امیر رضاخانیان(مدیر رسانه گپ فیلم)،
محمدعلی طهرانچی(مدیر رسانه بادصبا) ،فرزاد اذری پور(مدیر رسانه
هاشور) ،سامان مرادحسینی(مدیر رسانه روستا تی وی) و امیرحسین
حیدری (مدیر رسانه تماشاخونه).
استریپ شایسته جایزه برتر هنر اسپانیا شد
مریل استریپ پس از همه جوایز متنوع سینمایی اکنون با جایزه
برتر اسپانیا در هنر تجلیل می شود .مریل استریپ که ۳جایزه اسکار
در کارنامه دارد به عنوان برنده جایزه پرنس استوریاس هنری اسپانیا
معرفی شــد .وی برای اجراهای فراموش نشدنی خود در حرفه ای که
بیش از ۵دهه ادامه داشته اســت به عنوان برنده این جایزه در سال
۲۰۲۳انتخاب شد .هیات داوران این بازیگر ۷۳ساله را برای بازی های
مداوم خود در نقش شخصیت های بســیار پیچیده زن شایسته این
تجلیل دانست .در بیانیه جایزه پرنس استوریاس امده است :صداقت و
مسئولیتی که وی در انتخاب نقش هایش به عمل می اورد ،در خدمت
روایت هایی الهام بخش و مثال زدنی و فراتر از صفحه نمایش اســت.
اســتریپ در بیش از ۶۰فیلم بازی کرده که از بازمانــده اردوگاه کار
اجباری نازی ها تا مادر خواننده گروه «ابا» را دربرمی گیرد .این جوایز
در بخش های مختلف در مراسمی به میزبانی پادشاه اسپانیا در ماه اکتبر
به برندگان امسال اهدا می شود/.مهر
همچنین سیدامین موســوی از رســانه اپرا و مهران ده نمکی از
رسانه های اریو و اسپرت پالس به عنوان عضو علی البدل در شورای
راهبری مجمع رصتا انتخاب شــدند .سعید مقیســه رییس ساترا
پیش تر از حضــور نمایندگان اعضای شــورای راهبری مجمع رصتا
در شورای صدور مجوز تولید ،شــورای صدور مجوز انتشار ،شورای
حمایت های محتوایی مانند توزیع بســته های محتوای ســازمانی،
شــورای حمایت های دولتی مانند توزیع بودجه هــای دولتی مانند
تبصره ۶و مانند ان ،شورای صندوق تسهیالت ،شورای حمایت های
اختصاصی ســاترا مانند بهره مندی از تســهیالت مجموعه اومیک،
شــورای داوری و میانجی گری برای رفع اختالف های احتمالی بین
مجوزگیرندگان یا عوامل تولید ،شورای رسیدگی به تخلفات ،شورای
اسکورسیزی جایزه سینماکان را گرفت
پنجشنبه شب در سینما کان ۲۰۲۳مارتین اسکورسیزی با
دریافت جایزه افتخاری تجلیل شد.
در این مراسم وی با همراهی لئوناردو دی کاپریو روی صحنه از
تاثیر سینما بر زندگی اش سخن گفت و بر اهمیت تماشای فیلم بر
صفحه های بزرگ نمایش و حمایت از سینمای مستقل تاکید کرد.
این ۲چهره مطرح سینمای جهان در گفت وگویی ۲نفره روی
صحنه حاضر شدند و اسکورسیزی گفت :پس از ساخت اولین فیلم
یاد می گیرید که چطور باید فیلم ســاخت و البته با تماشای فیلم
روی پرده سینما و کنار تماشاگران دیگر هم می توان یاد گرفت.
وی افزود :به هر فیلمی که ساخته ام به عنوان یک دنیای جدید
نگاه می کنم و این فیلم جدید کاری سخت بود.
«قاتالن ماه کامل» ششمین فیلم اسکورسیزی با بازی لئوناردو
دی کاپریو و دهمین فیلم وی با دنیرو و در عین حال اولین فیلم وی
با حضور هر دوی ان هاست/.مهر
تدوین مقررات ،شورای تنظیم گری داده محور و فناوری ،شورای تعیین
صالحیت حرفه ای ،شورای رقابت ساترا ،شورای نمایشگاه و جشنواره
«رصتا» ،شــورای ارزیابی و رتبه بندی رسانه ها ،شورای سواد رسانه،
شورای ممیزی بعد از انتشار و شورای نقشه بازار خبر داده بود.
۷۶سکوی دارای مجوز از ســاترا به عنوان کاندیدای عضو شورای
راهبری مجمع رصتا ثبت نام کــرده بودند که با انصراف ۲ســکو از
ســکوهای کاندیدای عضویت در شــورای راهبــری مجمع رصتا،
انتخابات این مجمع در تاریخ ششم اردیبهشت ماه با مشارکت ۱۶۵
سکوی دارای مجوز از ساترا برای انتخاب هشت عضو اصلی و دو عضو
علی البدل شورای راهبری مجمع رصتا از میان ۷۴کاندیدای قطعی
برگزار شد/.صباخبر
نیکلسون پس از دو سال دیده شد
«جک نیکلســون» بازیگر مطرح امریکایی پس از دو سال غیبت
برای نخستین بار برای تماشای مسابقه بسکتبال تیم محبوبش «لس
انجلس لیکرز» دیده شد.
بازیگر ۸۶ســاله فیلم «درخشش» برای تماشــای مسابقه تیم
بســکتبال لس انجلس لیکرز برای اولین بار در دو سال گذشته در
انظار عمومی ظاهر شد .او که ظاهرا شاد و سالم به نظر می رسید مورد
استقبال تماشاچیان و ستاره هایی چون «لبرون جیمز» قرار گرفت.
«نیکلسون» با دو جایزه اسکار در نقش اول و یک جایزه اسکار در
نقش مکمل از معدود بازیگران تاریخ سینما با سه جایزه اسکار بازیگری
است .وی که بیشتر به خلق شخصیت های عصبی مزاج و بعضا شرور
شهرت دارد ،تاکنون موفق به کســب بیش از ۱۰۰جایزه سینمایی
شده است.
شایعاتی نیز درباره این ســتاره کهنه کار و بازنشسته هالیوودی و
ابتالی او به بیماری زوال عقل مطرح شده بود/.ایسنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
بازگشت دالوری با بی واسطه
برنامه «بی واسطه» با اجرای محمد دالوری و تهیه کنندگی سیدعلی صدری نیا از امروز یکشنبه ۱۰
اردیبهشت ساعت ۱۸روی انتن شــبکه یک می رود .این برنامه که در هر قسمت به سراغ یک موضوع
چالشی و دغدغه مند می رود ،روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته ساعت ۱۸به روی انتن شبکه یک
می رود و بازپخش ان در روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۶از شبکه افق پخش می شود .محمد دالوری
در این برنامه ماجراجویی های جدیدی را در بازگشت به انتن تلویزیون تجربه کرده است.
برنامه «بی واسطه» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است .مجری طرح این برنامه استودیو بیست
و دو و سیدعلی صدری نیا تهیه کنندگی و کارگردانی ان را برعهده دارد/.مهر
یک شنبه 10اردیبهشت 1402شماره 1407
3
جوزف کوئین به گالدیاتور پیوست
«جوزف کوئین» بازیگر سریال «چیزهای عجیب» در حال مذاکره برای پیوستن به دنباله فیلم سینمایی
«گالدیاتور» به کارگردانی «ریدلی اسکات» است« .کوئین» قرار است در فیلم جدید «گالدیاتور» در نقش
کاراکاال امپراتور روم مقابل دوربین برود .در قســمت اصلی فیلم «گالدیاتور» که «راسل کرو» در نقش
ماکسیموس سرباز رومی ظاهر شد ،تالش برای گرفتن انتقام از کومودوس امپراتور غاصب رومی با بازی
«واکین فینیکس» را داشت .البته شخصیت اصلی گالدیاتور در انتهای فیلم اصلی می میرد و فیلم جدید با
محوریت شخصیت «لوسیوس» پسر خواهر کومودوس ساخته می شود که به شدت تحت تاثیر شخصیت
ماکسیموس قرار می گیرد و قرار است «پاول مسکل» در نقش ان ظاهر شود/.ایسنا
صبح اعدام بهروز افخمی اجرایی شد
بهروز افخمی با ثبت درخواست صدور پروانه ساخت برای فیلم سینمایی «صبح
اعدام» پیش تولید ان را شروع کرده است .این کارگردان بیان کرد :در حال حاضر
روخوانی فیلمنامه را با بازیگران اغاز کرده ایم و از انجا که نیاز است روخوانی تکمیل
و تمرین زیادی انجام شود تا کار به پختگی برسد احتماال فیلمبرداری را تابستان
امسال شروع خواهیم کرد .او زمستان سال گذشته درباره بازیگران فیلمش گفته
بود« ،بیشتر سعی کردم از بازیگران تئاتری استفاده کنم و تا زمانی که ماکت صدا را
به صورت نمایش رادیویی تولید نکرده باشیم ،نمی توانم با قطعیت بگویم که از کدام
بازیگر حتما اســتفاده می کنم ولی نقش «طیب» را مسعود شریف بازی می کند».
افخمی االن هم تاکید می کند که مسعود شریف به همراه ارسطو خوش رزم از جمله
بازیگران «صبح اعدام» هستند .افخمی همچنین گفته بود ۲۰ :سال پیش اولین بار
گزارشی از تیرباران و اعدام طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی را در روزنامه کیهان
خواندم که ۱۱ابان ۱۳۴۲اتفاق افتاده بود .خیلی تعجب کردم که چطور خبرنگار -که
در صحنه هم حضور داشته -جرات کرده این جزئیات را بنویسد و برایم جای سوال
بود که اصال چطور در روزنامه کیهان این ریسک را کرده اند که چنین گزارشی چاپ
شود .فیلمنامه من براساس گزارش روزنامه کیهان و درواقع یک فیلم اقتباسی است.
مسئله ما در «صبح اعدام» دو انسانی هستند که قرار است اعدام شوند و خواهیم دید
که در ساعت های اخر چه حرف هایی با هم می زنند .وی اشاره کرده بود که «صبح
اعدام» برای نمایش روی پرده سینما به شکل سیاه و سفید فیلمبرداری می شود .او
سال گذشته تاکید کرده بود با توجه به فصلی که اتفاق اصلی در ان رخ داده است،
زمستان بوده است ،فیلمبرداری باید در همان مقطع انجام می شد اما بنا به تاخیر
پیش امده احتماال تغییراتی را در فیلم نامه اعمال خواهد کرد .افخمی درباره اینکه
ایا فیلم «فرزند صبح» که خردادماه امسال و همزمان با رحلت امام خمینی (ره) اکران
می شود نیز به ایسنا گفت :هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده ولی اگر قرار بر اکران
باشد ۱۵ ،خرداد بهترین زمان است.
او درباره شنیده هایی مبنی براینکه قرار است برنامه تلویزیونی «هفت» با اجرای
او ادامه داشته باشد هم بیان کرد :هنوز چیزی به من گفته نشده ولی اگر هم بگویند،
من به دلیل مشغولیت برای ساخت فیلم ،تا اخر بهار امکان حضور ندارم/.ایسنا صفحه 3
4
یک شنبه 10اردیبهشت 1402شماره 1407
پرونده
پرونده صبا درباره سریال اکتور
اکتور نمود واقعیت
تلخ اجتماعی
سریال «اکتور»برای اولین بار در تاریخ سریال سازی ایران ،موفق شد جایزه بزرگ جشنواره «سریزمانیا» را از ان
فرهومند ناظریان
خود کند .نویسندگی و کارگردانی این سریال را نیما جاویدی و تهیه کنندگی ان را مجید مطلبی بر عهده داشته
گفت و گو
است در این فیلم بازیگرانی چون؛ نوید محمدزاده ،احمد مهرانفر ،هستی مهدوی فر ،هومن برق نورد ،سها نیاستی،
گالره عباسی ،هانیه توسلی ،مهراوه شریفی نیا و فریده سپاه منصور ایفای نقش داشته اند .این سریال از بهمن ماه ۱۴۰۱پخش
خود هر پنجشنبه از شبکه نمایش خانگی نماوا و فیلیمو را اغاز و همچنان در حال پخش است .در این پرونده خبرنگار صبا ،ضمن
بررسی سریال ،با سه منقد فیلم درباره«اکتور»صحبت کرده که در ادامه می خوانید.
درباره سریال:
نوید محمدزاده بعد از بازی در ســریال قورباغه دومین تجربه
بازی در سریال را پشت سر می گذارد .احمد مهرانفر هم که پیش از
این در ۶فصل از سریال پایتخت درخشیده بود با انبوهی از تجربه
در ســریال نمایش خانگی حضور دارد ،این دو بازیگر نقش های
اصلی سریال نیما جاویدی را به عهده دارند .سابقه نیما جاویدی
اندک ولی درخشان است؛ نخستین فیلم او با نام «ملبورن» یک
داستان اجتماعی است که با حضور پیمان معادی و نگار جواهریان
ساخته شد .دومین ساخته جاویدی «سرخ پوست» است که یکی
از پراقبال ترین فیلم های ایران در دهه ۹۰و از جمله اثار پرمخاطب
سینمای ایران اســت؛ اســت .مجید مطلبی که سابقه همکاری
مشــترک با جاویدی را در تهیه و تولید فیلم موفق سرخ پوســت
داشته است ،این بار هم در مقام تهیه کننده سریال اکتور را تهیه
کرده است .تعداد قسمت های سریال اکتور حدود ۲۲قسمت در
نظر گرفته شده است.جاویدی در سریال اکتور به سراغ یک روایت
تقطیع شده رفته است و قرار است در هر قسمت غافلگیری های
متفاوتی برای مخاطب داشته باشــد که می توان با رمزگشایی از
معماهای هر قسمت هیجان را به هفته های بعد موکول کرد.تعدد
و تنوع سکانس ها در این سریال نشان می دهد با اثر قابل توجهی
از نظر هنری و تصویری مواجه هســتیم؛ قاب بندی دوربین ،نوع
نور و رنگی که در تصاویر دیده می شود ،حساب شده و دقیق است.
دقتی که در طراحی صحنه و لباس و اکسسوری انجام گرفته نشان
می دهد که با اثر قابل اعتنایی طرف هستیم اثاری که به چشم و
سلیقه مخاطب احترام می گذارند.
سمیه خاتون:
تشویش در مولفه های سبکی
داســتان درباره دو بازیگر تئاتر است که در شــرایط فعلی به
علت مشکالت مالی قادر به نگهداری ســالن اختصاصی نمایش
خود نیســتند .از همین رو گهگاهی با قبول کــردن نقش بازی
کردن در زندگی واقعی دیگران ســعی می کنند قابی خاطره ساز
در ذهن انهاثبت کننــد ،ان ها برای این اجرای ایــن پروژه ها از
سفارش دهندگان هزینه می گیرند تا به طور مثال خاطره تولد و یا
ازدواج افراد را با اتفاقات هیجان انگیز ماندگار کنند ،اما از قسمت
پنجم به بعد با ورورد سفارش دهنده ای قوی تر ،کار این دو جوان
رسمیت پیدا کرده و هدف بندی ان ها در حل معضالت و مشکالت
الینحل اجتماعی و خانوادگی ترسیم می شود،که به همین نسبت
دستمزد دریافتی اجرای پروژه ها نیز با افزایشی فاحش نسبت به
قبل با نقشه ای دقیق تر ادامه پیدا می کند .و در واقع موتور محرکه
سریال با بسط پیدا کردن پیش زمینه ای از خود داستان کارگردان
منســجم تر به راه خود ادامه می دهد .و زندگی چهار شخصیت را
به صورت موازی در طول داستان دنبال می کند (نوید محمدزاده،
هانیه توسلی،احمدمهرانفر ،هستی مهدوی فر) به این شکل ،خط
داستانی زندگی این چهار جوان در روایت پیش زمینه حول محور
پیرنگ اصلی در هر قسمت قدری بازگو شده و به موازات هم جلو
می روند .قصه های فرعی نیز که برخط اصلی داستان سوار می شوند،
با موضوع همان پروژه هایی اســت که شرکت سفارش دهنده در
هر قســمت به مرتضی و علی می دهد ،ان ها هم با قصه پردازی و
گریم های مختلف به سراغ اشــخاص واقعی برای تغییر ،تحول و
ی افراد می شوند.
گاهی هم کشف یک ماجرا افراد وارد زندگ
نیما جاویدی در وهله اول با ایده ای نو به میدان بازی امده است،
نقش پردازی در زندگی واقعی مردم ،به عنوان شغل و منبع درامد
کاراکتر در نوع خود جذاب و تماشــایی است .حفظ تماشاخانه و
اجرای تئاتر «چراغ گاز» هم بســیار زیرکانه می تواند در نوع خود
قالبی قوی برای جریان پیدا کردن قصه های فرعی باشد ،از دیگر
نقاط قوت سریال ،گره مفهمومی و مضمونی داستان های فرعی
با روایت پیش زمینه در خط اصلی است .به طور مثال هامارتیای
یکی از کاراکترها (هستی مهدوی فر ) در روایت پیش زمینه ،اعتیاد
است اینکه او به تناسب شغلی که دارد ،بارها و بارها در نقش یک
معتاد و یا زنی که بواسطه اعتیاد فرزند خود را ازار داده او را با خود
به چالش های درونی از جنس شخص با خود می کشد .و یا هانیه
توسلی که قرار است در واقعیت با خبر مرگ فرزندش روبرو شود،
با موضوع داســتان مادر معتادی که قرار است به دروغ خبر مرگ
فرزندش را به او بدهند قرین میشود .با این حساب می توان به این
حدس رسید که اکتور نمایشی از انسان هایی است که نمایش در
واقعیت زندگی ان ها تنیده شده است و شــاید همه این زندگی
یک صحنه نمایش است .با کد های که از این فیلم در دست است
احتمال می رود این فیلم در ادامه ،الیه های زیرین نهفته بیشتری
را از کاراکترهای اصلی خصوصا علی «نوید محمد زاده» باز کند،
خصوصیاتی که به لحــاظ مفهومی ،زمینه چینــی ان در خرده
داستان های نمایشی قبال شرح داده شده است .در نتیجه در اکتور
ما باید منتظر یک پیچش و شــگفتی عجیب از شخصیت اصلی
خصوصا نقش علی باشیم.
نکته اخر
با توجه به سبک و ژانری که نیما جاویدی برای این سریال در
نظر گرفته است گاهی احســاس می شود این سریال در پرداخت
مولفه های سبکی خود دچار تشویش اســت .چنانچه سبک این صفحه 4
پرونده
ســریال را در رئال اجتماعی دســته بندی کنیم ،رویارویی ما با
موقعیت های غیر عمیق ،فانتزی و کاریکارتورگونه از این سریال
بالتکلیف خواهد ماند ،همان گونه که اگر سبک سریال را فانتزی
و کمیک در نظر بگیریم ،در مواجه با موقعیت های به شدت عمیق
و احساســی و رئال که حول محور موضوعات عــام اجتماعی و
روانشناختی شکل گرفته ،بالتکلیف خواهیم ماند.
محمد جواد فراهانی:
همه ما نقش بازی می کنیم
ساختار روایی فیلم اکتور به شیوه داستانی و کالسیک است اما
این بار قدری به صورت نامعمول! چرا که نویسنده با سوار کردن
خرده روایت های فرعی بر داستان اصلی قصد تاخیر ،تعلیق و گاهی
هم افزایی در مضمون را دارد .اگر پیرنگ اصلی این روایت را حفظ
تماشاخانه توسط دو جوان ( مرتضی و علی) در نظر بگیریم مابقی
داستان و داستانک های طرح شــده به عنوان قصه های فرعی به
موازات خط اصلی در جریان هستند .نویسنده خرده داستان هایی
را دل روایت اصلی طرح می کند که شاید از نظر اطالعاتی و ساختار
علی و معلولی در پیشبرد خط روایت اصلی تاثیرگذار نباشند اما
در پیشبرد هدف مضمونی روایت موثر عمل می کنند و به شکلی
تشدید کننده در جهت مضمون روایت هستند .در این میان ،خط
روایی مرتضی و معشوقه اش که در دام فریب صاحبکار عطر فروش
افتاده است قدری با تعلل بیش از پیش بازگو می شود با توجه به
اینکه مبنای ساختار زمانی روایت خطی است و روایت ها به موازات
هم شانه به شانه پیش می روند این تعلل در بازگویی روایت مرتضی
و معشوقه اش غیر منطقی جلوه می کند ،طوری که روی شخصیت
مرتضی هم تاثیر منفی ان از نظر مخاطب حس می شود و مرتضی
در چندین قسمت به جریانات زندگی شخصی خود و معشوقه اش
که در دام فریب است بی اهمیت است همین باعث می شود کاراکتر
مرتضی سطحی و غیر عمیق قلمداد شود .بخش هایی دیگری نیز
در سریال وجود دارد که احتماال موجب خنده بیننده می شود ،از
نظر من این نوع از سلیقه کارگردانی در سریال سازی امروز جهان
پر روال اســت چرا که دنبال کردن همه این موضوعات اجتماعی
در بستری هنری با تکرار و تعدد می تواند خسته کننده و حوصله
سر بر باشد به این بخش ها در صنعت سریال سازی امروز پاساژ یا
اســتراحت ذهنی می گویند .فضایی که قصد دارد مخاطب را از
فضای جدی سریال جدا کرده وبه نوعی او را به یک ارامش ذهنی
دعوت کند .اما در برخی از موقعیت های داستان های فرعی که تیم
بازی (علی و مرتضی و )..در حال بازی در نقش هستند ،مواجه افراد
واقعی در پذیرش وهمراهی با ان ها بســیار ساده لوحانه طراحی
شده است ،طوری که مخاطب تا این اندازه ساده لوحی و رفتارهای
ســطحی این افراد را برنمی تابد و بعد از ان ناگزیر تنها با جریان
داستان همراه می شود و نه همدل! این ساده لوحی افراد در مواجه
با تیم بازی ساز ،در موقعیت سوپرایز کردن رزیدنت های پزشکی
بیش از پیش عیان شد .چرا که مشــخصا جامعه پزشکی از بهره
هوشی باالی برخوردارند ،در حالی که در این سریال این جمعیت
از رزیدنت های فارغ التحصیل بطور کلی در نمایش این دو بازیگر
غرق شــده و کوچکترین اختاللی در اجرای این نمایش به وجود
نمی اورند ،تا جایی که حتی یکــی از ان ها از ترس خود را خیس
می کند! شاید نیما جاویدی از به تصویر کشیدن این موقعیت قصد
نماد گرایی از واقعیتی اجتماعی را داشته باشد ،اما برای تحقق این
خواسته ،داستان پردازی و اصول اولیه ان یعنی باورپذیری را قربانی
می کند .در ادامه در مبحث تمپ و ریتم ،سبک پردازی سینمایی
نیما جاویدی از گذشته نشان داده است که فیلم های این فیلمساز
از ریتم کندی برخوردار اما ازار دهنده نیســتند ،یعنی او ماهرانه
اثر را به واحد های احساســی مجزا تقسیم می کند و به هر کدام با
وسواس و حوصله فراوان نزدیک می شود ،این روش درونی و بیرونی
هماهنگ ،باعث بوجود امدن تمپ و ریتم ســازگار در پرداخت
می شود که در نتیجه مخاطب را ازار نمی دهد .هر چند تفاوت ان
با دیگر اثار کامال مشخص اســت .اکتور در بازخورد مخاطب هم
به طور تدریجی موفق عمل کرد ،یعنی مخاطبان درقسمت های
اول خیلی با دنیای داستان همراه نشــده بودند اما در ادامه ان را
پسندیده و دنبال کرده اند .
نکته اخر
این سریال نشــان می دهد که همه ما حتی در زندگی واقعی
خود در حال بازی در نقش های متفاوت هستیم ،نقش هایی که در
دوره ای از زندگی عمدا به ان تن در می دهیم و یا حتی نقش هایی
که انقدر بازی در ان را ادامه می دهیــم که دیگر خود واقعی مان
یک شنبه 10اردیبهشت 1402شماره 1407
5
را از یاد می بریم .به همین دلیل این فیلم بیشــترین تمرکزش بر
شخصیت پردازی است و در ادامه کار با شخصیت ها به لحاظ روانی
بر پالت کلی فیلم پیشی می گیرد .پیشنهاد جدیدی که این سریال
به صنعت سریال ســازی در ایران می دهد ،این است که اگر برای
بازنمایی و پرداخت به معضالت اجتماعی ایده جدیدی ندارید ،یک
پالت مرکزی نو با اید ه ای جذاب در مرکز تعریف کنید و بعد از ان
بقیه داستان را حول محور این ایده پرورش دهید .همان طور که
موضوع داستان های فرعی این سریال به صورت متعدد در اثار دیگر
دیده شده ،اما در این سریال شخصیت ها چون مهره های شطرنج
در صفحه جدیدی چیده می شــوند که به تناسب ان پرداخت و
گره گشایی معضالت در ورود به هر داستان با ایده ای نو و جذاب
امیخته می شود.
از نظر من ،گره اصلی و تعلیق نهایی این داستان بر شخصیت
علی(نویدمحمدزاده) استوار اســت و مخاطب منتظر است تا در
قسمت های بعدی الیه های زیرین بیشــتری را از این شخصیت
پرابهام برایش باز شــود .در اینجا با تعلیق حول محور شخصیت
روبرو هســتیم و نه کنش شخصیت در داســتان .همان طور که
برای بیننده ،مهم تر از جریان حفظ و یا از دست رفتن تماشاخانه
کاراکتر علی و رازهای اوست ،و جریاناتی که حول محور او و نقش
مکمل اش مرتضی در حال جریان است .در واقع موقعیت ابتدایی
مک گافین می شــود برای بیان مفاهیم دیگر که در نظر نویسنده
مهم جلوه می کند.
عبد الجواد موسوی:
اکتور در مرز میان پختگی و ناپختگی گیر کرده است!
این سریال از فرمول روز دنیا در ارائه داستان تبعیت می کند،
فرمولی که عمدتا از پلتفرم های خصوصی پخش می شوند .دیگر
از نمایش یک موقعیت و پیچیدگی های حول محور ان و تعلیق در
طول قسمت ها تا گره گشایی نهایی خبری نیست ،در این سریال
روایت های متعددی از چندین شخصیت بازگو می شود که گاهی
بعضی از ان ها در همان قسمت گره گشایی شده و گاهی برخی از
ان ها تا چندین قسمت ادامه پیدا می کنند.
انچه که موجب جذابیت این سریال است ،شغل بازیگری ،نقش
پردازی و پشــت پرده هایی اســت که از این حرفه برای مخاطب
گشوده می شود ،با این حساب یکی از نقطه های قوت وعطف این
سریال پرداختن به شغلی است که تا به حال برای مردم ملموس
نبوده است و از همین حیث جریانهای را بوجود می اورد که تازه و
نو است.این سریال در سه سطح روایت دارد سطح اول نمایشی که
در تماشاخانه در حال تمرین و اجراست ،سطح دوم؛ پس زندگی
کاراکترهای اصلی نمایش و موضوعاتی که در واقعیت زندگی انها
جاری است و سطح سوم سریال سفارشات کاری ان ها از سمت یک
شرکت است که هر پروژه نمود دهنده یک واقعیت تلخ اجتماعی
از جامعه است که از نظر داستانی ،قصه ای متفاوت با دیگر قصه ها
دارد .انچه که این سه سطح از داستان را در روایات های متعدد به
هم گره می زند ،و عامل موفقیت ان است ،بازیگری است.
از نظر مخاطب شناسی نیز به لحاظ اینکه جنبه تنوع و موتور
سرگرم کنندگی سریال خوب کار می کند ،مخاطب را جذب کرده
اســت از همین رو مواجه مخاطب با سریال به عنوان یک اثر فان،
متنوع و گاهی با تعلیق های بصری که تاخیر در گره گشایی را ایجاد
می کند ،جذاب است .اما بیشترین ضعف و مشکل سریال در اجرای
برخی داستان های فرعی است ،موقعیت هایی که در گره افکنی و
گره گشایی بسیار خام ،سطحی و اگزجره نمایش داده شده است.
این بخش ها باعث شــده مخاطب احساس کند ،خالق اثر او را کم
خرد فرض کرده است! چرا که کارگردان موقعیت هایی باور ناپذیر را
در بستری جذاب و باور پذیر به مخاطب تحمیل می کند .به صورت
خالصه در این سریال قسمت هایی نپخته و خام دستانه دربستر
داستانی پخته و حرفه ای اجرا می شود .طوری که گویی در حین
تماشایی یک اثر از نیما جاویدی با صحنه های از جنس فیلم های
رضا عطاران مواجه می شویم!
نکته اخر
در فضایی که هم اکنون برای هنرمندان ما ایجاد شــده است،
در همین اندازه کار کردن هم بســیار هنر اســت ،عموما مردم و
منتقدین درهنگام قضاوت اثر از دست های پشت پرده فیلم سازی
و کارشکنی های بیش از پیش بی طالع هستند ،وجوه ممیزی ها،
اعمال سلیقه پخش کننده ها و ...همه و همه می توانند روی اثر یک
هنرمند تاثیر بگذارد با این حال در این شــرایط نیما جاویدی اثر
خوب و متفاوتی را خلق کرده که شایسته تحسین است. صفحه 5
6
یک شنبه 10اردیبهشت 1402شماره 1407
فراموشان تمدید شد
خرب فرهنگ و هرن
اجرای نمایش «فراموشان» به نویسندگی و کارگردانی امیر امیری تا بیست و هفتم اردیبهشت تمدید
ت و هفتم فرودین در
شد .اجرای نمایش «فراموشان» به نویسندگی و کارگردانی امیر امیری که از بیس
تاالر قشقایی روی صحنه مجموعه تئاتر شهر بود تا بیست و هفتم اردیبهشت سال جاری تمدید شد .در
خالصه داستان این اثر امده است« :بعد از بیست سال یه قدمی اون قاتلم ،یه فشنگ توی اسلحه می ذارم،
به ترتیب قرعه می چکونم تا رولور اجدادی بگه قاتل کیه ». ...پوریا فرجی ،علی مربی ،هانیه رحیمی ،نگار
عزیزی ،مروارید کفایی ،مریم توالیی و مهدی اذعانی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند .نمایش
«فراموشان» هر شب ساعت ۲۰:۱۵در تاالر قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود/.مهر
فراخوان جایزه جهانی کتاب سال ایران
فراخوان سی ویکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسالمی ایران منتشر شد .سی ویکمین دوره
جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسالمی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب های ارزشمند در دو
حوزه مطالعات اسالمی و مطالعات ایرانی ،در سه بخش تالیف ،ترجمه و تصحیح که برای نخستین بار
طی سال گذشته میالدی ( )۲۰۲۲به زبان های گوناگون در کشورهای مختلف (غیر از ایران) چاپ شده
است ،در بهمن ماه ۱۴۰۲برگزار می شود .براین اساس ،دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال از تمام ناشران،
پدیداورندگان و صاحب نظران دعوت می کند یک نسخه از کتاب موردنظر خود را برای شرکت در این
دوره از جایزه به نشانی دبیرخانه ارسال کنند/ .ایرنا
عبدالرضا صمدی:
شرایط برای نویسنده ها خیلی سخت
شده است
عبدالرضا صمدی از انتشار چند کتاب جدید خود خبر داد و نسبت به شرلیط فعالیت
نویسنده ها در شرایط کنونی ابراز نگرانی کرد.
عبدالرضا صمدی گفت :هم اکنون در تدارک و برنامه ریزی برای انتشار کتاب جدیدم
هستم که این کتاب زندگینامه محمد حســن گنجی پدر علم جغرافیا است .این اثر در
مراحل نهایی قرار دارد و به زودی منتشر می شود.
این نویسنده افزود :همچنین یک مجموعه کتاب دارم که درباره شهید و شهادت است
ولی هنوز عنوانی برای ان مشخص نشده است .داستان این مجموعه واقعی نیست و قرار
است از سوی موسسه رسول افتاب منتشر شود.
وی درباره وضعیت نشر تاکید کرد :به نظر من وضعیت نشر در کشور خوب است ولی
می تواند بهتر از این باشد .البته شرایط برای نویســنده ها خیلی سخت شده است زیرا
پذیرش کارها کاهش یافته و به همین دلیل همه نویســندگان نمی توانند اثار خود را
منتشر کنند.
این هنرمند افزود :در حوزه نشر توجه به ترجمه خیلی بیشتر است و تعداد زیادی از
ناشران عالقه به تجدید چاپ اثار دارند و اثر جدید قبول نمی کنند و این موضوع شرایط را
برای نویسندگان پیچیده کرده است.
وی در پایان گفت :وضعیت نشر در اســتان ها خیلی بد شده است .در ابتدا باید تمام
هزینه نشر از سوی نویسنده پرداخت شود تا ناشران کتاب را منتشر کنند و به همین دلیل
است که در استان ها عناوین و تیراژها بسیار پایین امده است/.صباخبر
ماراتن کنسرت های طلیسچی ادامه دارد
تور کنسرت های طلیسچی از اول اردیبهشت ماه هر شب و بدون
هیچ وقفه ای به ترتیب در متل قو ،محمود اباد ،امل و دبی برگزار شد
و در روزهای پنجم ،ششــم و هفتم مجموعا سه شب در گرگان ادامه
داشت و او جمعه شب گذشته میزبان مخاطبانش در پایتخت بود.
طلیسچی پس از اجرای تهران راهی گنبد کاووس شد تا دوشب به
یادماندنی را برای مخاطبانش در این شهر بسازد .وی همچنین قرار
است در کشور استرالیا روی صحنه برود و چندین اجرا برگزار کند.
طلیسچی جمعه شب هشتم اردیبهشت ماه پس از اجراهای متعدد
در ایران و خارج از کشور در سالن میالد نمایشگاه بین المللی تهران طی
دو سانس به روی صحنه رفت و به اجرای منتخبی از قطعات محبوب و
پرمخاطب خود و قطعه تازه منتشر شده اش پرداخت .یکی از نکات قابل
توجه این اجرا ارتباط خوب بین خواننده و مخاطبان حاضر در سالن و
همراهی و همخوانی تماشاگران در تمامی قطعات به ویژه «قاف»« ،یه
دریا نریم»« ،قرار نبود» و «لیال» بود/.صباخبر
تخلف در «سیراف» بیداد می کند
یک فعال میراث فرهنگی با انتشــار تصاویری از «سیراف» از
وضعیت وخیم ،رها شده و تخلف های اشکار در این بندر باستانی
خلیج فارس خبر داد .سیاوش اریا پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی
در اســتانه روز ملی خلیج فارس (دهم اردیبهشــت ماه) درباره
وضعیت بندر باستانی سیراف گفت :شهر باستانی و بسیار ارزشمند
«سیراف» در بدترین شرایط حفاظتی و نگهداری به سر می برد.
ساخت و سازهای غیرمجاز گسترده در عرصه و حریم درجه یک
بناهای تاریخی و ملی شهر «سیراف» ایندۀ تاریکی را برای نگین
تاَندازی به بناهای ملی در
شهرهای جنوبی ایران رقم زده است .دس
بندر باستانی «سیراف» بیداد می کند و باید هرچه زودتر به داد ان
رسید .او بیان کرد « :سیراف» نامی به بلندای تاریخ ایران زمین دارد.
این بندر باستانی و تجاری یگانه و زیبا از اهمیت راهبردی باالیی
در تاریخ دریانوردی ایران برخوردار است و تا چندین سده پس از
فروپاشی ساسانیان ،رونق ویژه ای داشته و شکوفا بوده است/.ایسنا
مروری بر کارنامه علیرضا بهنام
نشست «شــبی با علیرضا بهنام» با مرور کارنامه او در حوزه شعر
و روزنامه نگاری برگزار می شــود .در خبر برگــزاری این برنامه امده
است ۳۰ :سال فعالیت علیرضا بهنام دوشنبه یازدهم اردیبهشت در
کتاب فروشی فرهنگان قریب مرور می شود.
در این برنامه که با پنجاهمین ســالروز تولد این شــاعر مصادف
شده است ،پروین سالجقه (شاعر و پژوهشگر ادبی) ،لی لی فرهادپور
(داستان نویس و روزنامه نگار) ،علی قنبری (شاعر ،نویسنده و مترجم)
و اتوسا زرنگارزاده شیرازی (نویسنده) درباره وجوه مختلف کارنامه
ادبی و فرهنگی او سخن خواهند گفت.
از این شاعر تاکنون ۹مجموعه شعر و بیش از ۴۰عنوان کتاب در
زمینه های داستان ،نظریه ادبی ،روزنامه نگاری ،ترجمه ادبی و سینما
به چاپ رسیده است .همچنین دو مجموعه از شعرهای او به زبان های
المانی و دانمارکی ترجمه شده اســت .این مراسم ساعت ۱۸.۳۰در
مجموعه فرهنگی فرهنگان قریب برگزار می شود/.ایسنا صفحه 6
یک شنبه 10اردیبهشت 1402شماره 1407
خرب فرهنگ و هرن
برگزاری مراسم یادبود عبداهلل انوار
مراسم یادبود عبداهلل انوار ،مصحح ،نسخه شناس و ریاضی دان برگزار می شود .این مراسم فردا دوشنبه،
۱۱اردیبهشت ماه از ساعت ۱۷در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود .مهدی
محقق ،نوش افرین انصاری ،پری زنگنه ،احمد مســجدجامعی ،فاطمه قاضیهــا ،نصراهلل حدادی ،پویا
اریان پور و کاوه خورابه در این مراسم سخنرانی خواهند کرد .سیدعبداهلل انوار ،متولد سال ۱۳۰۳تهران،
ریاضی دان ،منطق دان ،موســیقی دان ،تاریخ دان ،فلسفه پژوه ،تهران شــناس ،حقوق دان ،نسخه پژوه،
نسخه شناس ،ادیب ،فهرست نویس و متخصص متون کهن بود که ۱۷اسفندماه ۱۴۰۱در ۹۸سالگی از
دنیا رفت .او بیش از ۲۰سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود/.ایسنا
7
انتشار رمانی از مارکز که تا به حال نخوانده اید
مدت ها شایعاتی منتشر شده بود مبنی بر این که یک شاهکار ادبی کامل از «گابریل گارسیا مارکز» که
هرگز پیش تر منتشر نشده در گاوصندوقی پرگرد و غبار توسط خانواده این نویسنده فقید نگهداری می شود
یا در ارشیو شخصی او در دانشگاه تگزاس قرار دارد .روز جمعه انتشارات پنگوئن رندوم هاوس تایید کرد
که یک رمان منتشرنشده از «گابریل گارسیا مارکز» با عنوان «در ماه اوت همدیگر را خواهیم دید» ،نه تنها
وجود دارد ،بلکه در سال ۲۰۲۴در قفسه های کتابفروشی ها امریکای التین عرضه خواهد شد .داستان «انا
ماگدالنا باخ» زن میانسالی که هنگام بازدید از یک جزیره گرمسیری برای گذاشتن گل بر روی قبر مادرش
ی عاشقانه می شود ،ظاهرا ً اولین فصلی بود که مارکز روی ان کار می کرد/.ایسنا
وارد رابطه ا
وزیر فرهنگ:
اهالی فرهنگ و هنر را به یاری می طلبیم
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در سفر استانی یکروزه خود
به استان فارس در ایین اختتامیه هفته فرهنگی و هنری سعدی با
بیان اینکه سعدی جزو افتخارات تمام نشدنی تاریخ و فرهنگ
ایران زمین است ،گفت :همواره نام سعدی و حافظ بر تارک
فرهنگ و هنر ایران زمین می درخشد و همه ایران شناسان و
ایران دوستان فضیلت فرهنگ و هنر ایران را به وجود بزرگانی
چون سعدی و حافظ شــناخته اند که این مسئله بزرگترین
نعمت برای اهالی شهر شیراز به عنوان شهر فرهنگ و هنر،
شهر علم و ادب اســت که چنین بزرگانی را در خودش
جای داده است.
وزیر فرهنگ با بیــان اینکه تجلیل از
مفاخر یکی از مهمتریــن برنامه های
دولت مردمی در حوزه فرهنگ است،
گفت :ســعدی از نماد های هویتی
ایران عزیز است و انچه که در مورد
سعدی برای ما اهمیت دارد تنها
مربوط به هنرنمایی سعدی در
شعر و استفاده از ارایه های ادبی
نیست بلکه سعدی معلم اخالق
برای حرکت جامعه به ســوی
رستگاری است که پیشینیان با
مرور هشت باب گلستان و ۱۰باب
بوستان سعدی ،جوهره اخالق و ادب و
فضیلت در وجودشان نهادینه می شد.
اســماعیلی بیان کرد :متاســفانه در حال
حاضر این اموزه هــا را از کودکان مان دریغ
کرده ایم؛ این در حالی است که کودکان باید با گلستان و بوستان زبان
فارسی را فرا بگیرند و البته با این کتاب ها تنها زبان فارسی را یاد
نمی گیرند بلکه با اخالق نیز اشنا می شوند.
وی در ادامه با اشاره به ابالغ اولویت ها و شاخصه های
ارتقای فرهنگ عمومی بر مبنای نگاه اسیب شناسانه
رهبر فرزانه انقالب به دستگاه ها و نهاد های مختلف
فرهنگی در ســال جاری گفت :بخش مهمی از این
اولویت ها در بوســتان و گلستان ســعدی به چشم
می خورد و چه زیباست اگر حوزه اموزش
برای کودکان با این دو کتاب اخالقی
شــکل بگیرد .ما برای پاسداشــت
اخالق و توســعه فضائل اخالقی و
انسانی به امثال سعدی بزرگ نیاز
داریم.
اسماعیلی ادامه گفت :رهبر
معظم انقالب اعالم کرد ه اند
که برای دورنمــای نهضت
امام (ره) از انقالب اسالمی،
نظام اسالمی ،دولت اسالمی
و جامعه اسالمی باید به تمدن
نوین اســامی برســیم و جامعه
اســامی جامعه ای اســت که فضایل
اخالقی و ســلوک مومنانه در ان وجود
داشته باشــد .این مرحله بایستی تحقق
پیدا کند که امکان تمدن سازی و اجرای
بیانیه گام دوم پدید اید.
عضو شــورای عالی انقالب فرهنگی با بیان اینکــه در ادبیات و
اندیشه سیاسی امام (ره) و رهبر معظم انقالب جامعه ای که منتظر
مصلح است باید خودش مصلح باشد ،گفت :این مسئله با گسترش
فضایل اخالقی تحقق می یابد و مدیریت فرهنگی دولت مردمی بنا را
بر گسترش این موضوع قرار داده است و همه عناصر فرهنگی با قدرت
افرینش بی نظیری که خداوند در وجودشان به ودیعه گذاشته از شعر،
ادبیات ،هنر های نمایشی گرفته تا اوا ها و نوا های و کتاب و رسانه هایی
که در اختیار دارند این فضایل را گسترش و ترویج دهند تا این مسیر
با قوت ادامه یابد.
وزیر فرهنگ گفت :همه اهالی فرهنگ و هنر را برای تحقق جامعه
الگو به یاری می طلبیم و برای ساخت ایرانی اباد و سرافزار به همراهی
تمامی اصحاب فرهنگ و هنر نیاز داریم ،زیرا همه مردم ایران با همه
تفاوت ها و نگاه ها و سالیق مختلف باید در کنار هم قرار بگیرند .ایران
متعلق به همه ایرانیان عزیز است و همه در کنار هم باید ایرانی بزرگ،
اباد و سرافراز بسازیم.
وی با اشاره به اینکه شــاعرانی ،چون سعدی ،حافظ و فردوسی
منادیان ابادی ،عزت و پیشرفت هستند ،گفت :در شهر شیراز همه
عناصر الزم برای پیشرفت فرهنگی فراهم است .مهمترین این عناصر
تاریخ پرعظمت و مفاخر ارزشمند ان اســت و امسال را نیز به سال
شکوفایی فرهنگ و هنر در همه نقاط کشورمان به ویژه استان فارس
و شهر شیراز تبدیل خواهیم کرد.
اســماعیلی در پایان به قدرت عظیم ایران فرهنگی در ســطح
بین المللی اشــاره کرد و افزود :جغرافیای بــزرگ فرهنگی ایران از
پهناوری بسیاری برخوردار است که حوزه شعر همواره مهمترین و
اصلی ترین بستر گسترش فرهنگ ایران بزرگ در نقاط مختلف دنیا
محسوب می شود/.صباخبر صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
توقیف ابادانی ها ،روز باشــکوه ،بیدارشــو ارزو ،کاناپه ،خانه ی
پدری و ...سال هاســت که کلمه توقیف به نام «کیانوش عیاری»
گره خورده است .کارگردانی که متر و معیار فیلمسازی را با اثارش
جا به جا کرده ،همیشه در وضعیتی بین بودن و نبودن و ساختن و
نساختن قرار گرفته است .تعدادی از اثار عیاری امروز و نزدیک به
۷۲سالگی اش همچنان در محاق توقیف به سر می برند...
داریوش عیاری با اشاره به ممیزی در اثارش اظهار داشت :توقیف
فقط شامل فیلم «خانه پدری» و «کاناپه» نمی شود .این گرفتاری با
ساخت اولین فیلمم «تنوره دیو» اغاز شد .سخت است که بخواهم
به تاریخ ۴۰سال پیش بپردازم و مصائبی که برای این فیلم پیش
امد را بازگو کنم؛ اما اطمینان داشــته باشید که این ازارها از ابتدا
همراه من بود .فیلم «ان ســوی اتش» هم تا ۲سال در تلویزیون
توقیف بود تا باالخره با کمک محمد بهشتی مدیرعامل وقت بنیاد
فارابی توانستیم ان را از توقیف ۲ساله خارج کنیم .پس از ان اتش
توقیف به فیلم سینمایی «ابادانی ها» رسید ،در شرایطی که حق
هیچگونه تبلیغی را به طور مطلق نداشتیم این فیلم هم فقط ۴روز
روی پرده سینماها اکران شد .برای اکران فیلم «روز باشکوه» در
شهر مشهد هم همین اتفاق پیش امد .جماعتی ۳-۲هزار نفری به
سمت سینما می رفتند که استاندار مشهد با مقامات باالی تهران
تماس گرفتند و گفتند مخاطبان زیــادی برای دیدن این فیلم به
ســینما می روند ،باید چه کنیم؟ جواب امد که صد در صد فیلم را
پایین بکشید؛ چرا که می ترسیدند اتفاقات مهیبی که ۲ماه قبلش
در خراسان پیش امده بود با اکران این فیل م ِناقابل مجدد تکرار شود.
همین موضوع موجب شــد این فیلم در اوج فروش فوق العاده اش
پایین کشیده شــود .به یاد دارم خانم فائزه هاشمی رفسنجانی با
اســتاندار صحبت کردند و گفتند من این فیلم را دیده ام ،مشکلی
نداشته است اما استاندار در پاسخ گفتند ما تابع نظرات شما نیستیم
و از باال دستور می گیریم .توقیف «بیدار شو ارزو» از خود زلزله بم
مخوف تر و درداورتر بود .این اثر هــم اجاز ه نمایش نگرفت و فقط
در گروه ســینماهای هنر و تجربه به روی پرده رفت .این موضوع
داریوش عیاری:
فروش اثار سینمایی از
شگفتی های جامع ه ایرانی است
ادامه داشت تا به «خانه پدری» رسید و بعد هم فیلم «کاناپه» که
همچنان ۷سال است در محاق توقیف به سر می برد.
او در ادامه اظهار داشت :سال ۷۶که فیلم «بودن یا نبودن» را
ساختم دختر اقای رفســنجانی گفتند که پدرشان فیلم را دیدند
و نظرشان این بوده که این اثر مســلمانان را وحشی و مسیحی ها
(ارامنه) را متمدن نشان می دهد .در حقیقت ذهنیت ایشان موجب
شد که این فیلم فقط یک هفته در سینما ازادی نمایش داده شود.
به یاد دارم سمنان مشغول ســاخت «روز باشکوه» بودم که مدیر
سینما ازادی با من تماس گرفت و گفت امروز اخرین رو ِز نمایش
فیلم شماست .نگاه اشتباهی به فیلم من داشتند ،ان زمان هرچه
توضیح دادم فایده ای نداشــت .در انتهای فیلم نشان می دهم که
همان مسلمان که مرحوم «نورعلی لطفی» ایفاگر نقشش بود قلب
پسر از دســت رفته خودش را به ان دختر ارمنی می دهد .هرگز
نفهمیدم کجای ان فیلم وحشی گری مسلمانان را نشان می داد.
عیاری در ابتدا درباره فروش فیلم های ایرانی روی پرده گفت:
این که هنوز عده ای به ســینما می روند و برخی اثار فروش خوبی
دارند یکی دیگر از شگفتی های جامعه ایرانی است .روزهاست که
شاهد حمله شیمیایی به مدارس و هدف قرار دادن دانش اموزان
هستیم .اگر بدون توجه به امار فروش فیلم ها به مسائل نگاه کنیم
باید بگویم مردمی که این اندازه دل مرده و پریشــان حال هستند
نباید به سینما بروند .طبیعی است که سینما در این شرایط باید از
رونق افتاده باشد!
خالق «ان سوی اتش» درباره نگاه ویژ ه خود برای بهبود اوضاع
ســینما گفت :این روزها مردم با مشــکالت اقتصادی حساس و
ازاردهنده ای مواجه هستند .کشور ما در شرایط باورنکردنی به سر
می برد .وضعیتی را که شاهدش هستیم در تاریخ بشر منحصر به فرد
است .با این اوصاف مردم به چه دلیلی باید هزینه کنند و به سینما
بروند؟ باور من این است که فرقی بین اثار کمدی و غیر ان وجود
ندارد ،در کل این سینما اگر فروش داشته باشد غیرطبیعی است.
عیاری همچنین درباره ارتباطش با زنده یاد کیومرث پوراحمد
گفت :نظرات کیومرث همیشــه برایم محترم بود .چند روز پیش
از فوتش با او تماس گرفتم و گفتم دوســت دارم فیلم «کاناپه» را
ببینی .کیومرث در جواب گفت :یکی از ارزوهایم دیدن این فیلم
است .او رشت بود و برنامه این بود که تا ۳روز دیگر به تهران بازگردد
اما ۳روز بعد خبر فوتش را شنیدم .اواخر اذر ماه یک هفته کنار ما
بود .او در فیلم «ویالی ساحلی» نقش کارگردانی را به نام کیومرث
پوراحمد بازی می کرد .اکثر شــب ها را پیش هم بودیم .یک شب
گفت :ممکن است طرحی برای فیلم بعدی ام داشته باشی ،خیلی
خوشحال شدم و در جواب گفتم :من ۲طرح دارم ،ان ها را بخوان،
هر کدام را که دوست داشتی به شــیوه فیلمسازی تو می نویسم.
حقیقتا سال ها در ذهنم بود و دوست داشتم که با کیومرث کار کنم
اما متاسفانه نشد.
عیــاری دربــاره جدیدترین ســاخته ســینمایی خودگفت:
فیلمبرداری «ویالی ســاحلی» پنجــم دی ماه تمام شــد .من
می توانستم فردای ان روز مونتاژ فیلم را اغاز کنم اما مسائل مربوط
به ســینک زدن پالن ها ۱۵روز قبل از عید اغاز شد و این موضوع
کار را عقب انداخت .این یکی از اتفاقات بسیار نادر فیلمسازی من
است که تدوین فیلمی را ۳ماه پس از ساخت ان اغاز می کنم .قرار
بود دوم اردیبهشــت ماه همزمان با عید فطر این فیلم اکران شود
اما متاسفانه تدوین را تازه اغاز کرده ایم و به احتمال زیاد «ویالی
ساحلی» تابستان روی پرده های سینما خواهد رفت.
این کارگردان درباره بازگشایی مجدد پرونده قاچاق فیلم های
ن مسائل از بی کفایتی مسئولین است .چطور
جدید ایرانی گفت :ای
ممکن است فیلم ها لو بروند .من هم زخم خورد ه این اتفاق هستم،
وقتی که فیلم «خان ه پدری» برای دومین بار در سال ۹۸توقیف شد،
فردای همان روز شبکه های خارج از کشور فیلم را پخش کردند.
فیلمی که ســرمای ه من بود و روی فروش ان حساب کرده بودم به
راحتی نابود شد .او درباره فعالیت های اتی خود اظهار داشت :قصد
ساخت یک فیلم ســینمایی و یک مینی سریال ۱۵قسمتی به نام
«گروگان» را دارم/.سینماسینما -تبسم کشاورز صفحه 8