روزنامه صبا شماره 1407 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1407

روزنامه صبا شماره 1407

روزنامه صبا شماره 1407

‫یک شنبه| ‪ 10‬اردیبهشت ‪ 30 |1402‬اوریل ‪ 9 |2023‬شوال ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1407‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫وزیر فرهنگ‪:‬‬ ‫اهالی فرهنگ و هنر را‬ ‫به یاری می طلبیم‬ ‫عبدالرضا صمدی‪:‬‬ ‫شرایط برای نویسنده ها‬ ‫خیلی سخت شده است‬ ‫صبح اعدام بهروز افخمی‬ ‫اجرایی شد‬ ‫داریوش عیاری‪:‬‬ ‫فروش اثار سینمایی‬ ‫از شگفتی های جامع ه ایرانی است‬ ‫برگزاری انتخابات شورای‬ ‫راهبری مجمع رصتا‬ ‫پرونده صبا درباره سریال اکتور‬ ‫اکتور منود واقعیت تلخ اجمتاعی‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫یک شنبه ‪ 10‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1407‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫مستند «سردار بی بی مریم بختیاری» یک کار ملی است‬ ‫ازیتا ترکاشوند بازیگر و کارگردان از تولید مســتندی به کارگردانی خود خبر داد و گفت‪ :‬امسال یک‬ ‫مستند داستانی با محوریت «سردار بی بی مریم بختیاری» ساختم که اکنون در مرحله تدوین است‪ .‬این‬ ‫مستند سومین اثری است که کارگردانی کرده ام‪ .‬او افزود‪ :‬فکر می کنم این مستند کار خوبی شده است چرا‬ ‫که همیشه احساس خاصی به «سردار بی بی مریم بختیاری» داشته ام‪ .‬وقتی زندگی او را مطالعه می کنید‪،‬‬ ‫اندیشه سیاسی و وطن پرستی او‪ ،‬شــما را مغلوب می کند و او می تواند الگوی بزرگی برای زنان جامعه از‬ ‫منظر وطن پرستی باشد‪ .‬ترکاشوند اذعان داشت‪ :‬این مستند یک کار ملی است‪ .‬افتخار این سردار‪ ،‬تعلق‬ ‫داشتن به قوم لر بوده‪ ...‬او شخصیتی ملی است و در تحقق انقالب مشروطه نقشی بزرگ داشته است‪/.‬صباخبر‬ ‫غریب همانی بود که در فیلم دیدید‬ ‫سردار احمد رادان فرمانده فراجا پس از تماشای فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین‬ ‫لطیفی که این روزها در حال اکران در سینماهای کشور است‪ ،‬گفت‪« :‬غریب» را دیدم و باید بگویم شهید‬ ‫بروجردی همانی بود که در این فیلم نشان داده شد‪ .‬وی افزود‪ :‬با دیدن این فیلم به ان دوران رفتم‪ .‬شهید‬ ‫بروجردی شــعاری داشــت که بر پایه ان می گفت نصرت خدا از انجایی که کسب می شود که حساب‬ ‫نمی شود و اتفاقاً چنین شد‪ ،‬در ان زمان در حالی که همه کردستان را از دست رفته می دانستند اما به لطف‬ ‫محمد بروجردی و مکتبش این مناطق به دامان جمهوری اسالمی ایران بازگشت‪ .‬این فیلم با نقش افرینی‬ ‫بابک حمیدیان در نقش شهید محمد بروجردی تا کنون بالغ بر ‪ ۸‬میلیارد تومان فروش داشته است‪/.‬مهر‬ ‫برگزاری انتخابات شورای راهبری مجمع رصتا‬ ‫مراسم انتخاب اعضای شورای راهبری مجمع رسانه های صوت و‬ ‫تصویر فراگیر ایران با حضور رئیس و مدیران ساترا و نماینده سازمان‬ ‫بازرسی کل کشور و با مشارکت ‪ ۱۶۵‬ســکوی دارای مجوز از ساترا‬ ‫به صورت برخط و با حضور فیزیکی تعدادی از سکوهای دارای مجوز‬ ‫برگزار شد‪ .‬بر اســاس ارای واصله‪ ،‬هشــت منتخب قطعی و اعضای‬ ‫اصلی شــورای راهبری مجمع رصتا به ترتیب میزان ارا‪ ،‬عبارتند از‪:‬‬ ‫مهدی شاملو(مدیر رسانه انتن)‪ ،‬لیال امره(مدیر رسانه هابینا)‪ ،‬ارش‬ ‫دارابیان(مدیر رسانه اپیزود)‪ ،‬امیر رضاخانیان(مدیر رسانه گپ فیلم)‪،‬‬ ‫محمدعلی طهرانچی(مدیر رسانه بادصبا)‪ ،‬فرزاد اذری پور(مدیر رسانه‬ ‫هاشور)‪ ،‬سامان مرادحسینی(مدیر رسانه روستا تی وی) و امیرحسین‬ ‫حیدری (مدیر رسانه تماشاخونه)‪.‬‬ ‫استریپ شایسته جایزه برتر هنر اسپانیا شد‬ ‫مریل استریپ پس از همه جوایز متنوع سینمایی اکنون با جایزه‬ ‫برتر اسپانیا در هنر تجلیل می شود‪ .‬مریل استریپ که ‪ ۳‬جایزه اسکار‬ ‫در کارنامه دارد به عنوان برنده جایزه پرنس استوریاس هنری اسپانیا‬ ‫معرفی شــد‪ .‬وی برای اجراهای فراموش نشدنی خود در حرفه ای که‬ ‫بیش از ‪ ۵‬دهه ادامه داشته اســت به عنوان برنده این جایزه در سال‬ ‫‪ ۲۰۲۳‬انتخاب شد‪ .‬هیات داوران این بازیگر ‪ ۷۳‬ساله را برای بازی های‬ ‫مداوم خود در نقش شخصیت های بســیار پیچیده زن شایسته این‬ ‫تجلیل دانست‪ .‬در بیانیه جایزه پرنس استوریاس امده است‪ :‬صداقت و‬ ‫مسئولیتی که وی در انتخاب نقش هایش به عمل می اورد‪ ،‬در خدمت‬ ‫روایت هایی الهام بخش و مثال زدنی و فراتر از صفحه نمایش اســت‪.‬‬ ‫اســتریپ در بیش از ‪ ۶۰‬فیلم بازی کرده که از بازمانــده اردوگاه کار‬ ‫اجباری نازی ها تا مادر خواننده گروه «ابا» را دربرمی گیرد‪ .‬این جوایز‬ ‫در بخش های مختلف در مراسمی به میزبانی پادشاه اسپانیا در ماه اکتبر‬ ‫به برندگان امسال اهدا می شود‪/.‬مهر‬ ‫همچنین سیدامین موســوی از رســانه اپرا و مهران ده نمکی از‬ ‫رسانه های اریو و اسپرت پالس به عنوان عضو علی البدل در شورای‬ ‫راهبری مجمع رصتا انتخاب شــدند‪ .‬سعید مقیســه رییس ساترا‬ ‫پیش تر از حضــور نمایندگان اعضای شــورای راهبری مجمع رصتا‬ ‫در شورای صدور مجوز تولید‪ ،‬شــورای صدور مجوز انتشار‪ ،‬شورای‬ ‫حمایت های محتوایی مانند توزیع بســته های محتوای ســازمانی‪،‬‬ ‫شــورای حمایت های دولتی مانند توزیع بودجه هــای دولتی مانند‬ ‫تبصره ‪ ۶‬و مانند ان‪ ،‬شورای صندوق تسهیالت‪ ،‬شورای حمایت های‬ ‫اختصاصی ســاترا مانند بهره مندی از تســهیالت مجموعه اومیک‪،‬‬ ‫شــورای داوری و میانجی گری برای رفع اختالف های احتمالی بین‬ ‫مجوزگیرندگان یا عوامل تولید‪ ،‬شورای رسیدگی به تخلفات‪ ،‬شورای‬ ‫اسکورسیزی جایزه سینماکان را گرفت‬ ‫پنجشنبه شب در سینما کان ‪ ۲۰۲۳‬مارتین اسکورسیزی با‬ ‫دریافت جایزه افتخاری تجلیل شد‪.‬‬ ‫در این مراسم وی با همراهی لئوناردو دی کاپریو روی صحنه از‬ ‫تاثیر سینما بر زندگی اش سخن گفت و بر اهمیت تماشای فیلم بر‬ ‫صفحه های بزرگ نمایش و حمایت از سینمای مستقل تاکید کرد‪.‬‬ ‫این ‪ ۲‬چهره مطرح سینمای جهان در گفت وگویی ‪ ۲‬نفره روی‬ ‫صحنه حاضر شدند و اسکورسیزی گفت‪ :‬پس از ساخت اولین فیلم‬ ‫یاد می گیرید که چطور باید فیلم ســاخت و البته با تماشای فیلم‬ ‫روی پرده سینما و کنار تماشاگران دیگر هم می توان یاد گرفت‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬به هر فیلمی که ساخته ام به عنوان یک دنیای جدید‬ ‫نگاه می کنم و این فیلم جدید کاری سخت بود‪.‬‬ ‫«قاتالن ماه کامل» ششمین فیلم اسکورسیزی با بازی لئوناردو‬ ‫دی کاپریو و دهمین فیلم وی با دنیرو و در عین حال اولین فیلم وی‬ ‫با حضور هر دوی ان هاست‪/.‬مهر‬ ‫تدوین مقررات‪ ،‬شورای تنظیم گری داده محور و فناوری‪ ،‬شورای تعیین‬ ‫صالحیت حرفه ای‪ ،‬شورای رقابت ساترا‪ ،‬شورای نمایشگاه و جشنواره‬ ‫«رصتا»‪ ،‬شــورای ارزیابی و رتبه بندی رسانه ها‪ ،‬شورای سواد رسانه‪،‬‬ ‫شورای ممیزی بعد از انتشار و شورای نقشه بازار خبر داده بود‪.‬‬ ‫‪ ۷۶‬سکوی دارای مجوز از ســاترا به عنوان کاندیدای عضو شورای‬ ‫راهبری مجمع رصتا ثبت نام کــرده بودند که با انصراف ‪ ۲‬ســکو از‬ ‫ســکوهای کاندیدای عضویت در شــورای راهبــری مجمع رصتا‪،‬‬ ‫انتخابات این مجمع در تاریخ ششم اردیبهشت ماه با مشارکت ‪۱۶۵‬‬ ‫سکوی دارای مجوز از ساترا برای انتخاب هشت عضو اصلی و دو عضو‬ ‫علی البدل شورای راهبری مجمع رصتا از میان ‪ ۷۴‬کاندیدای قطعی‬ ‫برگزار شد‪/.‬صباخبر‬ ‫نیکلسون پس از دو سال دیده شد‬ ‫«جک نیکلســون» بازیگر مطرح امریکایی پس از دو سال غیبت‬ ‫برای نخستین بار برای تماشای مسابقه بسکتبال تیم محبوبش «لس‬ ‫انجلس لیکرز» دیده شد‪.‬‬ ‫بازیگر ‪ ۸۶‬ســاله فیلم «درخشش» برای تماشــای مسابقه تیم‬ ‫بســکتبال لس انجلس لیکرز برای اولین بار در دو سال گذشته در‬ ‫انظار عمومی ظاهر شد‪ .‬او که ظاهرا شاد و سالم به نظر می رسید مورد‬ ‫استقبال تماشاچیان و ستاره هایی چون «لبرون جیمز» قرار گرفت‪.‬‬ ‫«نیکلسون» با دو جایزه اسکار در نقش اول و یک جایزه اسکار در‬ ‫نقش مکمل از معدود بازیگران تاریخ سینما با سه جایزه اسکار بازیگری‬ ‫است‪ .‬وی که بیشتر به خلق شخصیت های عصبی مزاج و بعضا شرور‬ ‫شهرت دارد‪ ،‬تاکنون موفق به کســب بیش از ‪ ۱۰۰‬جایزه سینمایی‬ ‫شده است‪.‬‬ ‫شایعاتی نیز درباره این ســتاره کهنه کار و بازنشسته هالیوودی و‬ ‫ابتالی او به بیماری زوال عقل مطرح شده بود‪/.‬ایسنا‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫بازگشت دالوری با بی واسطه‬ ‫برنامه «بی واسطه» با اجرای محمد دالوری و تهیه کنندگی سیدعلی صدری نیا از امروز یکشنبه ‪۱۰‬‬ ‫اردیبهشت ساعت ‪ ۱۸‬روی انتن شــبکه یک می رود‪ .‬این برنامه که در هر قسمت به سراغ یک موضوع‬ ‫چالشی و دغدغه مند می رود‪ ،‬روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته ساعت ‪ ۱۸‬به روی انتن شبکه یک‬ ‫می رود و بازپخش ان در روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ‪ ۱۶‬از شبکه افق پخش می شود‪ .‬محمد دالوری‬ ‫در این برنامه ماجراجویی های جدیدی را در بازگشت به انتن تلویزیون تجربه کرده است‪.‬‬ ‫برنامه «بی واسطه» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است‪ .‬مجری طرح این برنامه استودیو بیست‬ ‫و دو و سیدعلی صدری نیا تهیه کنندگی و کارگردانی ان را برعهده دارد‪/.‬مهر‬ ‫یک شنبه ‪ 10‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1407‬‬ ‫‪3‬‬ ‫جوزف کوئین به گالدیاتور پیوست‬ ‫«جوزف کوئین» بازیگر سریال «چیزهای عجیب» در حال مذاکره برای پیوستن به دنباله فیلم سینمایی‬ ‫«گالدیاتور» به کارگردانی «ریدلی اسکات» است‪« .‬کوئین» قرار است در فیلم جدید «گالدیاتور» در نقش‬ ‫کاراکاال امپراتور روم مقابل دوربین برود‪ .‬در قســمت اصلی فیلم «گالدیاتور» که «راسل کرو» در نقش‬ ‫ماکسیموس سرباز رومی ظاهر شد‪ ،‬تالش برای گرفتن انتقام از کومودوس امپراتور غاصب رومی با بازی‬ ‫«واکین فینیکس» را داشت‪ .‬البته شخصیت اصلی گالدیاتور در انتهای فیلم اصلی می میرد و فیلم جدید با‬ ‫محوریت شخصیت «لوسیوس» پسر خواهر کومودوس ساخته می شود که به شدت تحت تاثیر شخصیت‬ ‫ماکسیموس قرار می گیرد و قرار است «پاول مسکل» در نقش ان ظاهر شود‪/.‬ایسنا‬ ‫صبح اعدام بهروز افخمی اجرایی شد‬ ‫بهروز افخمی با ثبت درخواست صدور پروانه ساخت برای فیلم سینمایی «صبح‬ ‫اعدام» پیش تولید ان را شروع کرده است‪ .‬این کارگردان بیان کرد ‪ :‬در حال حاضر‬ ‫روخوانی فیلمنامه را با بازیگران اغاز کرده ایم و از انجا که نیاز است روخوانی تکمیل‬ ‫و تمرین زیادی انجام شود تا کار به پختگی برسد احتماال فیلمبرداری را تابستان‬ ‫امسال شروع خواهیم کرد‪ .‬او زمستان سال گذشته درباره بازیگران فیلمش گفته‬ ‫بود‪« ،‬بیشتر سعی کردم از بازیگران تئاتری استفاده کنم و تا زمانی که ماکت صدا را‬ ‫به صورت نمایش رادیویی تولید نکرده باشیم‪ ،‬نمی توانم با قطعیت بگویم که از کدام‬ ‫بازیگر حتما اســتفاده می کنم ولی نقش «طیب» را مسعود شریف بازی می کند‪».‬‬ ‫افخمی االن هم تاکید می کند که مسعود شریف به همراه ارسطو خوش رزم از جمله‬ ‫بازیگران «صبح اعدام» هستند‪ .‬افخمی همچنین گفته بود‪ ۲۰ :‬سال پیش اولین بار‬ ‫گزارشی از تیرباران و اعدام طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی را در روزنامه کیهان‬ ‫خواندم که ‪ ۱۱‬ابان ‪ ۱۳۴۲‬اتفاق افتاده بود‪ .‬خیلی تعجب کردم که چطور خبرنگار ‪-‬که‬ ‫در صحنه هم حضور داشته‪ -‬جرات کرده این جزئیات را بنویسد و برایم جای سوال‬ ‫بود که اصال چطور در روزنامه کیهان این ریسک را کرده اند که چنین گزارشی چاپ‬ ‫شود‪ .‬فیلمنامه من براساس گزارش روزنامه کیهان و درواقع یک فیلم اقتباسی است‪.‬‬ ‫مسئله ما در «صبح اعدام» دو انسانی هستند که قرار است اعدام شوند و خواهیم دید‬ ‫که در ساعت های اخر چه حرف هایی با هم می زنند‪ .‬وی اشاره کرده بود که «صبح‬ ‫اعدام» برای نمایش روی پرده سینما به شکل سیاه و سفید فیلمبرداری می شود‪ .‬او‬ ‫سال گذشته تاکید کرده بود با توجه به فصلی که اتفاق اصلی در ان رخ داده است‪،‬‬ ‫زمستان بوده است‪ ،‬فیلمبرداری باید در همان مقطع انجام می شد اما بنا به تاخیر‬ ‫پیش امده احتماال تغییراتی را در فیلم نامه اعمال خواهد کرد‪ .‬افخمی درباره اینکه‬ ‫ایا فیلم «فرزند صبح» که خردادماه امسال و همزمان با رحلت امام خمینی (ره) اکران‬ ‫می شود نیز به ایسنا گفت‪ :‬هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده ولی اگر قرار بر اکران‬ ‫باشد‪ ۱۵ ،‬خرداد بهترین زمان است‪.‬‬ ‫او درباره شنیده هایی مبنی براینکه قرار است برنامه تلویزیونی «هفت» با اجرای‬ ‫او ادامه داشته باشد هم بیان کرد‪ :‬هنوز چیزی به من گفته نشده ولی اگر هم بگویند‪،‬‬ ‫من به دلیل مشغولیت برای ساخت فیلم‪ ،‬تا اخر بهار امکان حضور ندارم‪/.‬ایسنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫یک شنبه ‪ 10‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1407‬‬ ‫پرونده‬ ‫پرونده صبا درباره سریال اکتور‬ ‫اکتور نمود واقعیت‬ ‫تلخ اجتماعی‬ ‫سریال «اکتور»برای اولین بار در تاریخ سریال سازی ایران‪ ،‬موفق شد جایزه بزرگ جشنواره «سریزمانیا» را از ان‬ ‫فرهومند ناظریان‬ ‫خود کند‪ .‬نویسندگی و کارگردانی این سریال را نیما جاویدی و تهیه کنندگی ان را مجید مطلبی بر عهده داشته‬ ‫گفت و گو‬ ‫است در این فیلم بازیگرانی چون؛ نوید محمدزاده‪ ،‬احمد مهرانفر‪ ،‬هستی مهدوی فر‪ ،‬هومن برق نورد‪ ،‬سها نیاستی‪،‬‬ ‫گالره عباسی‪ ،‬هانیه توسلی‪ ،‬مهراوه شریفی نیا و فریده سپاه منصور ایفای نقش داشته اند‪ .‬این سریال از بهمن ماه ‪۱۴۰۱‬پخش‬ ‫خود هر پنجشنبه از شبکه نمایش خانگی نماوا و فیلیمو را اغاز و همچنان در حال پخش است‪ .‬در این پرونده خبرنگار صبا‪ ،‬ضمن‬ ‫بررسی سریال‪ ،‬با سه منقد فیلم درباره«اکتور»صحبت کرده که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫درباره سریال‪:‬‬ ‫نوید محمدزاده بعد از بازی در ســریال قورباغه دومین تجربه‬ ‫بازی در سریال را پشت سر می گذارد‪ .‬احمد مهرانفر هم که پیش از‬ ‫این در ‪ ۶‬فصل از سریال پایتخت درخشیده بود با انبوهی از تجربه‬ ‫در ســریال نمایش خانگی حضور دارد‪ ،‬این دو بازیگر نقش های‬ ‫اصلی سریال نیما جاویدی را به عهده دارند‪ .‬سابقه نیما جاویدی‬ ‫اندک ولی درخشان است؛ نخستین فیلم او با نام «ملبورن» یک‬ ‫داستان اجتماعی است که با حضور پیمان معادی و نگار جواهریان‬ ‫ساخته شد‪ .‬دومین ساخته جاویدی «سرخ پوست» است که یکی‬ ‫از پراقبال ترین فیلم های ایران در دهه ‪ ۹۰‬و از جمله اثار پرمخاطب‬ ‫سینمای ایران اســت؛ اســت‪ .‬مجید مطلبی که سابقه همکاری‬ ‫مشــترک با جاویدی را در تهیه و تولید فیلم موفق سرخ پوســت‬ ‫داشته است‪ ،‬این بار هم در مقام تهیه کننده سریال اکتور را تهیه ‬ ‫کرده است‪ .‬تعداد قسمت های سریال اکتور حدود ‪ ۲۲‬قسمت در‬ ‫نظر گرفته شده است‪.‬جاویدی در سریال اکتور به سراغ یک روایت‬ ‫تقطیع شده رفته است و قرار است در هر قسمت غافلگیری های‬ ‫متفاوتی برای مخاطب داشته باشــد که می توان با رمزگشایی از‬ ‫معماهای هر قسمت هیجان را به هفته های بعد موکول کرد‪.‬تعدد‬ ‫و تنوع سکانس ها در این سریال نشان می دهد با اثر قابل توجهی‬ ‫از نظر هنری و تصویری مواجه هســتیم؛ قاب بندی دوربین‪ ،‬نوع‬ ‫نور و رنگی که در تصاویر دیده می شود‪ ،‬حساب شده و دقیق است‪.‬‬ ‫دقتی که در طراحی صحنه و لباس و اکسسوری انجام گرفته نشان‬ ‫می دهد که با اثر قابل اعتنایی طرف هستیم اثاری که به چشم و‬ ‫سلیقه مخاطب احترام می گذارند‪.‬‬ ‫سمیه خاتون‪:‬‬ ‫تشویش در مولفه های سبکی‬ ‫داســتان درباره دو بازیگر تئاتر است که در شــرایط فعلی به‬ ‫علت مشکالت مالی قادر به نگهداری ســالن اختصاصی نمایش‬ ‫خود نیســتند‪ .‬از همین رو گهگاهی با قبول کــردن نقش بازی‬ ‫کردن در زندگی واقعی دیگران ســعی می کنند قابی خاطره ساز‬ ‫در ذهن انهاثبت کننــد‪ ،‬ان ها برای این اجرای ایــن پروژه ها از‬ ‫سفارش دهندگان هزینه می گیرند تا به طور مثال خاطره تولد و یا‬ ‫ازدواج افراد را با اتفاقات هیجان انگیز ماندگار کنند‪ ،‬اما از قسمت‬ ‫پنجم به بعد با ورورد سفارش دهنده ای قوی تر‪ ،‬کار این دو جوان‬ ‫رسمیت پیدا کرده و هدف بندی ان ها در حل معضالت و مشکالت‬ ‫الینحل اجتماعی و خانوادگی ترسیم می شود‪،‬که به همین نسبت‬ ‫دستمزد دریافتی اجرای پروژه ها نیز با افزایشی فاحش نسبت به‬ ‫قبل با نقشه ای دقیق تر ادامه پیدا می کند‪ .‬و در واقع موتور محرکه‬ ‫سریال با بسط پیدا کردن پیش زمینه ای از خود داستان کارگردان‬ ‫منســجم تر به راه خود ادامه می دهد‪ .‬و زندگی چهار شخصیت را‬ ‫به صورت موازی در طول داستان دنبال می کند (نوید محمدزاده‪،‬‬ ‫هانیه توسلی‪،‬احمدمهرانفر‪ ،‬هستی مهدوی فر) به این شکل‪ ،‬خط‬ ‫داستانی زندگی این چهار جوان در روایت پیش زمینه حول محور‬ ‫پیرنگ اصلی در هر قسمت قدری بازگو شده و به موازات هم جلو‬ ‫می روند‪ .‬قصه های فرعی نیز که برخط اصلی داستان سوار می شوند‪،‬‬ ‫با موضوع همان پروژه هایی اســت که شرکت سفارش دهنده در‬ ‫هر قســمت به مرتضی و علی می دهد‪ ،‬ان ها هم با قصه پردازی و‬ ‫گریم های مختلف به سراغ اشــخاص واقعی برای تغییر‪ ،‬تحول و‬ ‫ی افراد می شوند‪.‬‬ ‫گاهی هم کشف یک ماجرا افراد وارد زندگ ‬ ‫نیما جاویدی در وهله اول با ایده ای نو به میدان بازی امده است‪،‬‬ ‫نقش پردازی در زندگی واقعی مردم‪ ،‬به عنوان شغل و منبع درامد‬ ‫کاراکتر در نوع خود جذاب و تماشــایی است‪ .‬حفظ تماشاخانه و‬ ‫اجرای تئاتر «چراغ گاز» هم بســیار زیرکانه می تواند در نوع خود‬ ‫قالبی قوی برای جریان پیدا کردن قصه های فرعی باشد‪ ،‬از دیگر‬ ‫نقاط قوت سریال‪ ،‬گره مفهمومی و مضمونی داستان های فرعی‬ ‫با روایت پیش زمینه در خط اصلی است‪ .‬به طور مثال هامارتیای‬ ‫یکی از کاراکترها (هستی مهدوی فر ) در روایت پیش زمینه‪ ،‬اعتیاد‬ ‫است اینکه او به تناسب شغلی که دارد‪ ،‬بارها و بارها در نقش یک‬ ‫معتاد و یا زنی که بواسطه اعتیاد فرزند خود را ازار داده او را با خود‬ ‫به چالش های درونی از جنس شخص با خود می کشد‪ .‬و یا هانیه‬ ‫توسلی که قرار است در واقعیت با خبر مرگ فرزندش روبرو شود‪،‬‬ ‫با موضوع داســتان مادر معتادی که قرار است به دروغ خبر مرگ‬ ‫فرزندش را به او بدهند قرین میشود‪ .‬با این حساب می توان به این‬ ‫حدس رسید که اکتور نمایشی از انسان هایی است که نمایش در‬ ‫واقعیت زندگی ان ها تنیده شده است و شــاید همه این زندگی‬ ‫یک صحنه نمایش است‪ .‬با کد های که از این فیلم در دست است‬ ‫احتمال می رود این فیلم در ادامه‪ ،‬الیه های زیرین نهفته بیشتری‬ ‫را از کاراکترهای اصلی خصوصا علی «نوید محمد زاده» باز کند‪،‬‬ ‫خصوصیاتی که به لحــاظ مفهومی‪ ،‬زمینه چینــی ان در خرده‬ ‫داستان های نمایشی قبال شرح داده شده است‪ .‬در نتیجه در اکتور‬ ‫ما باید منتظر یک پیچش و شــگفتی عجیب از شخصیت اصلی‬ ‫خصوصا نقش علی باشیم‪.‬‬ ‫نکته اخر‬ ‫با توجه به سبک و ژانری که نیما جاویدی برای این سریال در‬ ‫نظر گرفته است گاهی احســاس می شود این سریال در پرداخت‬ ‫مولفه های سبکی خود دچار تشویش اســت‪ .‬چنانچه سبک این‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ســریال را در رئال اجتماعی دســته بندی کنیم‪ ،‬رویارویی ما با‬ ‫موقعیت های غیر عمیق‪ ،‬فانتزی و کاریکارتورگونه از این سریال‬ ‫بالتکلیف خواهد ماند‪ ،‬همان گونه که اگر سبک سریال را فانتزی‬ ‫و کمیک در نظر بگیریم‪ ،‬در مواجه با موقعیت های به شدت عمیق‬ ‫و احساســی و رئال که حول محور موضوعات عــام اجتماعی و‬ ‫روانشناختی شکل گرفته‪ ،‬بالتکلیف خواهیم ماند‪.‬‬ ‫محمد جواد فراهانی‪:‬‬ ‫همه ما نقش بازی می کنیم‬ ‫ساختار روایی فیلم اکتور به شیوه داستانی و کالسیک است اما‬ ‫این بار قدری به صورت نامعمول! چرا که نویسنده با سوار کردن‬ ‫خرده روایت های فرعی بر داستان اصلی قصد تاخیر‪ ،‬تعلیق و گاهی‬ ‫هم افزایی در مضمون را دارد‪ .‬اگر پیرنگ اصلی این روایت را حفظ‬ ‫تماشاخانه توسط دو جوان ( مرتضی و علی) در نظر بگیریم مابقی‬ ‫داستان و داستانک های طرح شــده به عنوان قصه های فرعی به‬ ‫موازات خط اصلی در جریان هستند‪ .‬نویسنده خرده داستان هایی‬ ‫را دل روایت اصلی طرح می کند که شاید از نظر اطالعاتی و ساختار‬ ‫علی و معلولی در پیشبرد خط روایت اصلی تاثیرگذار نباشند اما‬ ‫در پیشبرد هدف مضمونی روایت موثر عمل می کنند و به شکلی‬ ‫تشدید کننده در جهت مضمون روایت هستند‪ .‬در این میان‪ ،‬خط‬ ‫روایی مرتضی و معشوقه اش که در دام فریب صاحبکار عطر فروش‬ ‫افتاده است قدری با تعلل بیش از پیش بازگو می شود با توجه به‬ ‫اینکه مبنای ساختار زمانی روایت خطی است و روایت ها به موازات‬ ‫هم شانه به شانه پیش می روند این تعلل در بازگویی روایت مرتضی‬ ‫و معشوقه اش غیر منطقی جلوه می کند‪ ،‬طوری که روی شخصیت‬ ‫مرتضی هم تاثیر منفی ان از نظر مخاطب حس می شود و مرتضی‬ ‫در چندین قسمت به جریانات زندگی شخصی خود و معشوقه اش‬ ‫که در دام فریب است بی اهمیت است همین باعث می شود کاراکتر‬ ‫مرتضی سطحی و غیر عمیق قلمداد شود‪ .‬بخش هایی دیگری نیز‬ ‫در سریال وجود دارد که احتماال موجب خنده بیننده می شود‪ ،‬از‬ ‫نظر من این نوع از سلیقه کارگردانی در سریال سازی امروز جهان‬ ‫پر روال اســت چرا که دنبال کردن همه این موضوعات اجتماعی‬ ‫در بستری هنری با تکرار و تعدد می تواند خسته کننده و حوصله‬ ‫سر بر باشد به این بخش ها در صنعت سریال سازی امروز پاساژ یا‬ ‫اســتراحت ذهنی می گویند‪ .‬فضایی که قصد دارد مخاطب را از‬ ‫فضای جدی سریال جدا کرده وبه نوعی او را به یک ارامش ذهنی‬ ‫دعوت کند‪ .‬اما در برخی از موقعیت های داستان های فرعی که تیم‬ ‫بازی (علی و مرتضی و‪ )..‬در حال بازی در نقش هستند‪ ،‬مواجه افراد‬ ‫واقعی در پذیرش وهمراهی با ان ها بســیار ساده لوحانه طراحی‬ ‫شده است‪ ،‬طوری که مخاطب تا این اندازه ساده لوحی و رفتارهای‬ ‫ســطحی این افراد را برنمی تابد و بعد از ان ناگزیر تنها با جریان‬ ‫داستان همراه می شود و نه همدل! این ساده لوحی افراد در مواجه‬ ‫با تیم بازی ساز‪ ،‬در موقعیت سوپرایز کردن رزیدنت های پزشکی‬ ‫بیش از پیش عیان شد‪ .‬چرا که مشــخصا جامعه پزشکی از بهره‬ ‫هوشی باالی برخوردارند‪ ،‬در حالی که در این سریال این جمعیت‬ ‫از رزیدنت های فارغ التحصیل بطور کلی در نمایش این دو بازیگر‬ ‫غرق شــده و کوچکترین اختاللی در اجرای این نمایش به وجود‬ ‫نمی اورند‪ ،‬تا جایی که حتی یکــی از ان ها از ترس خود را خیس‬ ‫می کند! شاید نیما جاویدی از به تصویر کشیدن این موقعیت قصد‬ ‫نماد گرایی از واقعیتی اجتماعی را داشته باشد‪ ،‬اما برای تحقق این‬ ‫خواسته‪ ،‬داستان پردازی و اصول اولیه ان یعنی باورپذیری را قربانی‬ ‫می کند‪ .‬در ادامه در مبحث تمپ و ریتم‪ ،‬سبک پردازی سینمایی‬ ‫نیما جاویدی از گذشته نشان داده است که فیلم های این فیلمساز‬ ‫از ریتم کندی برخوردار اما ازار دهنده نیســتند‪ ،‬یعنی او ماهرانه‬ ‫اثر را به واحد های احساســی مجزا تقسیم می کند و به هر کدام با‬ ‫وسواس و حوصله فراوان نزدیک می شود‪ ،‬این روش درونی و بیرونی‬ ‫هماهنگ‪ ،‬باعث بوجود امدن تمپ و ریتم ســازگار در پرداخت‬ ‫می شود که در نتیجه مخاطب را ازار نمی دهد‪ .‬هر چند تفاوت ان‬ ‫با دیگر اثار کامال مشخص اســت‪ .‬اکتور در بازخورد مخاطب هم‬ ‫به طور تدریجی موفق عمل کرد‪ ،‬یعنی مخاطبان درقسمت های‬ ‫اول خیلی با دنیای داستان همراه نشــده بودند اما در ادامه ان را‬ ‫پسندیده و دنبال کرده اند‪ .‬‬ ‫نکته اخر‬ ‫این سریال نشــان می دهد که همه ما حتی در زندگی واقعی‬ ‫خود در حال بازی در نقش های متفاوت هستیم‪ ،‬نقش هایی که در‬ ‫دوره ای از زندگی عمدا به ان تن در می دهیم و یا حتی نقش هایی‬ ‫که انقدر بازی در ان را ادامه می دهیــم که دیگر خود واقعی مان‬ ‫یک شنبه ‪ 10‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1407‬‬ ‫‪5‬‬ ‫را از یاد می بریم‪ .‬به همین دلیل این فیلم بیشــترین تمرکزش بر‬ ‫شخصیت پردازی است و در ادامه کار با شخصیت ها به لحاظ روانی‬ ‫بر پالت کلی فیلم پیشی می گیرد‪ .‬پیشنهاد جدیدی که این سریال‬ ‫به صنعت سریال ســازی در ایران می دهد‪ ،‬این است که اگر برای‬ ‫بازنمایی و پرداخت به معضالت اجتماعی ایده جدیدی ندارید‪ ،‬یک‬ ‫پالت مرکزی نو با اید ‪‎‬ه ای جذاب در مرکز تعریف کنید و بعد از ان‬ ‫بقیه داستان را حول محور این ایده پرورش دهید‪ .‬همان طور که‬ ‫موضوع داستان های فرعی این سریال به صورت متعدد در اثار دیگر‬ ‫دیده شده‪ ،‬اما در این سریال شخصیت ها چون مهره های شطرنج‬ ‫در صفحه جدیدی چیده می شــوند که به تناسب ان پرداخت و‬ ‫گره گشایی معضالت در ورود به هر داستان با ایده ای نو و جذاب‬ ‫امیخته می شود‪.‬‬ ‫از نظر من‪ ،‬گره اصلی و تعلیق نهایی این داستان بر شخصیت‬ ‫علی(نویدمحمدزاده) استوار اســت و مخاطب منتظر است تا در‬ ‫قسمت های بعدی الیه های زیرین بیشــتری را از این شخصیت‬ ‫پرابهام برایش باز شــود‪ .‬در اینجا با تعلیق حول محور شخصیت‬ ‫روبرو هســتیم و نه کنش شخصیت در داســتان‪ .‬همان طور که‬ ‫برای بیننده‪ ،‬مهم تر از جریان حفظ و یا از دست رفتن تماشاخانه‬ ‫کاراکتر علی و رازهای اوست‪ ،‬و جریاناتی که حول محور او و نقش‬ ‫مکمل اش مرتضی در حال جریان است‪ .‬در واقع موقعیت ابتدایی‬ ‫مک گافین می شــود برای بیان مفاهیم دیگر که در نظر نویسنده‬ ‫مهم جلوه می کند‪.‬‬ ‫عبد الجواد موسوی‪:‬‬ ‫اکتور در مرز میان پختگی و ناپختگی گیر کرده است!‬ ‫این سریال از فرمول روز دنیا در ارائه داستان تبعیت می کند‪،‬‬ ‫فرمولی که عمدتا از پلتفرم های خصوصی پخش می شوند‪ .‬دیگر‬ ‫از نمایش یک موقعیت و پیچیدگی های حول محور ان و تعلیق در‬ ‫طول قسمت ها تا گره گشایی نهایی خبری نیست‪ ،‬در این سریال‬ ‫روایت های متعددی از چندین شخصیت بازگو می شود که گاهی‬ ‫بعضی از ان ها در همان قسمت گره گشایی شده و گاهی برخی از‬ ‫ان ها تا چندین قسمت ادامه پیدا می کنند‪.‬‬ ‫انچه که موجب جذابیت این سریال است‪ ،‬شغل بازیگری‪ ،‬نقش‬ ‫پردازی و پشــت پرده هایی اســت که از این حرفه برای مخاطب‬ ‫گشوده می شود‪ ،‬با این حساب یکی از نقطه های قوت وعطف این‬ ‫سریال پرداختن به شغلی است که تا به حال برای مردم ملموس‬ ‫نبوده است و از همین حیث جریان‪‎‬های را بوجود می اورد که تازه و‬ ‫نو است‪.‬این سریال در سه سطح روایت دارد سطح اول نمایشی که‬ ‫در تماشاخانه در حال تمرین و اجراست‪ ،‬سطح دوم؛ پس زندگی‬ ‫کاراکترهای اصلی نمایش و موضوعاتی که در واقعیت زندگی انها‬ ‫جاری است و سطح سوم سریال سفارشات کاری ان ها از سمت یک‬ ‫شرکت است که هر پروژه نمود دهنده یک واقعیت تلخ اجتماعی‬ ‫از جامعه است که از نظر داستانی‪ ،‬قصه ای متفاوت با دیگر قصه ها‬ ‫دارد‪ .‬انچه که این سه سطح از داستان را در روایات های متعدد به‬ ‫هم گره می زند‪ ،‬و عامل موفقیت ان است‪ ،‬بازیگری است‪.‬‬ ‫از نظر مخاطب شناسی نیز به لحاظ اینکه جنبه تنوع و موتور‬ ‫سرگرم کنندگی سریال خوب کار می کند‪ ،‬مخاطب را جذب کرده‬ ‫اســت از همین رو مواجه مخاطب با سریال به عنوان یک اثر فان‪،‬‬ ‫متنوع و گاهی با تعلیق های بصری که تاخیر در گره گشایی را ایجاد‬ ‫می کند‪ ،‬جذاب است‪ .‬اما بیشترین ضعف و مشکل سریال در اجرای‬ ‫برخی داستان های فرعی است‪ ،‬موقعیت هایی که در گره افکنی و‬ ‫گره گشایی بسیار خام‪ ،‬سطحی و اگزجره نمایش داده شده است‪.‬‬ ‫این بخش ها باعث شــده مخاطب احساس کند‪ ،‬خالق اثر او را کم‬ ‫خرد فرض کرده است! چرا که کارگردان موقعیت هایی باور ناپذیر را‬ ‫در بستری جذاب و باور پذیر به مخاطب تحمیل می کند‪ .‬به صورت‬ ‫خالصه در این سریال قسمت هایی نپخته و خام دستانه دربستر‬ ‫داستانی پخته و حرفه ای اجرا می شود‪ .‬طوری که گویی در حین‬ ‫تماشایی یک اثر از نیما جاویدی با صحنه های از جنس فیلم های‬ ‫رضا عطاران مواجه می شویم!‬ ‫نکته اخر‬ ‫در فضایی که هم اکنون برای هنرمندان ما ایجاد شــده است‪،‬‬ ‫در همین اندازه کار کردن هم بســیار هنر اســت‪ ،‬عموما مردم و‬ ‫منتقدین درهنگام قضاوت اثر از دست های پشت پرده فیلم سازی‬ ‫و کارشکنی های بیش از پیش بی طالع هستند‪ ،‬وجوه ممیزی ها‪،‬‬ ‫اعمال سلیقه پخش کننده ها و ‪ ...‬همه و همه می توانند روی اثر یک‬ ‫هنرمند تاثیر بگذارد با این حال در این شــرایط نیما جاویدی اثر‬ ‫خوب و متفاوتی را خلق کرده که شایسته تحسین است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫یک شنبه ‪ 10‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1407‬‬ ‫فراموشان تمدید شد‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫اجرای نمایش «فراموشان» به نویسندگی و کارگردانی امیر امیری تا بیست و هفتم اردیبهشت تمدید‬ ‫ت و هفتم فرودین در‬ ‫شد‪ .‬اجرای نمایش «فراموشان» به نویسندگی و کارگردانی امیر امیری که از بیس ‬ ‫تاالر قشقایی روی صحنه مجموعه تئاتر شهر بود تا بیست و هفتم اردیبهشت سال جاری تمدید شد‪ .‬در‬ ‫خالصه داستان این اثر امده است‪« :‬بعد از بیست سال یه قدمی اون قاتلم‪ ،‬یه فشنگ توی اسلحه می ذارم‪،‬‬ ‫به ترتیب قرعه می چکونم تا رولور اجدادی بگه قاتل کیه ‪ ». ...‬پوریا فرجی‪ ،‬علی مربی‪ ،‬هانیه رحیمی‪ ،‬نگار‬ ‫عزیزی‪ ،‬مروارید کفایی‪ ،‬مریم توالیی و مهدی اذعانی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند‪ .‬نمایش‬ ‫«فراموشان» هر شب ساعت ‪ ۲۰:۱۵‬در تاالر قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود‪/.‬مهر‬ ‫فراخوان جایزه جهانی کتاب سال ایران‬ ‫فراخوان سی ویکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسالمی ایران منتشر شد‪ .‬سی ویکمین دوره‬ ‫جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسالمی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب های ارزشمند در دو‬ ‫حوزه مطالعات اسالمی و مطالعات ایرانی‪ ،‬در سه بخش تالیف‪ ،‬ترجمه و تصحیح که برای نخستین بار‬ ‫طی سال گذشته میالدی (‪ )۲۰۲۲‬به زبان های گوناگون در کشورهای مختلف (غیر از ایران) چاپ شده‬ ‫است‪ ،‬در بهمن ماه ‪ ۱۴۰۲‬برگزار می شود‪ .‬براین اساس‪ ،‬دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال از تمام ناشران‪،‬‬ ‫پدیداورندگان و صاحب نظران دعوت می کند یک نسخه از کتاب موردنظر خود را برای شرکت در این‬ ‫دوره از جایزه به نشانی دبیرخانه ارسال کنند‪/ .‬ایرنا‬ ‫عبدالرضا صمدی‪:‬‬ ‫شرایط برای نویسنده ها خیلی سخت‬ ‫شده است‬ ‫عبدالرضا صمدی از انتشار چند کتاب جدید خود خبر داد و نسبت به شرلیط فعالیت‬ ‫نویسنده ها در شرایط کنونی ابراز نگرانی کرد‪.‬‬ ‫عبدالرضا صمدی گفت‪ :‬هم اکنون در تدارک و برنامه ریزی برای انتشار کتاب جدیدم‬ ‫هستم که این کتاب زندگینامه محمد حســن گنجی پدر علم جغرافیا است‪ .‬این اثر در‬ ‫مراحل نهایی قرار دارد و به زودی منتشر می شود‪.‬‬ ‫این نویسنده افزود‪ :‬همچنین یک مجموعه کتاب دارم که درباره شهید و شهادت است‬ ‫ولی هنوز عنوانی برای ان مشخص نشده است‪ .‬داستان این مجموعه واقعی نیست و قرار‬ ‫است از سوی موسسه رسول افتاب منتشر شود‪.‬‬ ‫وی درباره وضعیت نشر تاکید کرد‪ :‬به نظر من وضعیت نشر در کشور خوب است ولی‬ ‫می تواند بهتر از این باشد‪ .‬البته شرایط برای نویســنده ها خیلی سخت شده است زیرا‬ ‫پذیرش کارها کاهش یافته و به همین دلیل همه نویســندگان نمی توانند اثار خود را‬ ‫منتشر کنند‪.‬‬ ‫این هنرمند افزود‪ :‬در حوزه نشر توجه به ترجمه خیلی بیشتر است و تعداد زیادی از‬ ‫ناشران عالقه به تجدید چاپ اثار دارند و اثر جدید قبول نمی کنند و این موضوع شرایط را‬ ‫برای نویسندگان پیچیده کرده است‪.‬‬ ‫وی در پایان گفت‪ :‬وضعیت نشر در اســتان ها خیلی بد شده است‪ .‬در ابتدا باید تمام‬ ‫هزینه نشر از سوی نویسنده پرداخت شود تا ناشران کتاب را منتشر کنند و به همین دلیل‬ ‫است که در استان ها عناوین و تیراژها بسیار پایین امده است‪/.‬صباخبر‬ ‫ماراتن کنسرت های طلیسچی ادامه دارد‬ ‫تور کنسرت های طلیسچی از اول اردیبهشت ماه هر شب و بدون‬ ‫هیچ وقفه ای به ترتیب در متل قو‪ ،‬محمود اباد‪ ،‬امل و دبی برگزار شد‬ ‫و در روزهای پنجم‪ ،‬ششــم و هفتم مجموعا سه شب در گرگان ادامه‬ ‫داشت و او جمعه شب گذشته میزبان مخاطبانش در پایتخت بود‪.‬‬ ‫طلیسچی پس از اجرای تهران راهی گنبد کاووس شد تا دوشب به‬ ‫یادماندنی را برای مخاطبانش در این شهر بسازد‪ .‬وی همچنین قرار‬ ‫است در کشور استرالیا روی صحنه برود و چندین اجرا برگزار کند‪.‬‬ ‫طلیسچی جمعه شب هشتم اردیبهشت ماه پس از اجراهای متعدد‬ ‫در ایران و خارج از کشور در سالن میالد نمایشگاه بین المللی تهران طی‬ ‫دو سانس به روی صحنه رفت و به اجرای منتخبی از قطعات محبوب و‬ ‫پرمخاطب خود و قطعه تازه منتشر شده اش پرداخت‪ .‬یکی از نکات قابل‬ ‫توجه این اجرا ارتباط خوب بین خواننده و مخاطبان حاضر در سالن و‬ ‫همراهی و همخوانی تماشاگران در تمامی قطعات به ویژه «قاف»‪« ،‬یه‬ ‫دریا نریم»‪« ،‬قرار نبود» و «لیال» بود‪/.‬صباخبر‬ ‫تخلف در «سیراف» بیداد می کند‬ ‫یک فعال میراث فرهنگی با انتشــار تصاویری از «سیراف» از‬ ‫وضعیت وخیم‪ ،‬رها شده و تخلف های اشکار در این بندر باستانی‬ ‫خلیج فارس خبر داد‪ .‬سیاوش اریا پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی‬ ‫در اســتانه روز ملی خلیج فارس (دهم اردیبهشــت ماه) درباره‬ ‫وضعیت بندر باستانی سیراف گفت ‪ :‬شهر باستانی و بسیار ارزشمند‬ ‫«سیراف» در بدترین شرایط حفاظتی و نگهداری به سر می برد‪.‬‬ ‫ساخت و سازهای غیرمجاز گسترده در عرصه و حریم درجه یک‬ ‫بناهای تاریخی و ملی شهر «سیراف» ایندۀ تاریکی را برای نگین‬ ‫تاَندازی به بناهای ملی در‬ ‫شهرهای جنوبی ایران رقم زده است‪ .‬دس ‬ ‫بندر باستانی «سیراف» بیداد می کند و باید هرچه زودتر به داد ان‬ ‫رسید‪ .‬او بیان کرد ‪« :‬سیراف» نامی به بلندای تاریخ ایران زمین دارد‪.‬‬ ‫این بندر باستانی و تجاری یگانه و زیبا از اهمیت راهبردی باالیی‬ ‫در تاریخ دریانوردی ایران برخوردار است و تا چندین سده پس از‬ ‫فروپاشی ساسانیان‪ ،‬رونق ویژه ای داشته و شکوفا بوده است‪/.‬ایسنا‬ ‫مروری بر کارنامه علیرضا بهنام‬ ‫نشست «شــبی با علیرضا بهنام» با مرور کارنامه او در حوزه شعر‬ ‫و روزنامه نگاری برگزار می شــود‪ .‬در خبر برگــزاری این برنامه امده‬ ‫است‪ ۳۰ :‬سال فعالیت علیرضا بهنام دوشنبه یازدهم اردیبهشت در‬ ‫کتاب فروشی فرهنگان قریب مرور می شود‪.‬‬ ‫در این برنامه که با پنجاهمین ســالروز تولد این شــاعر مصادف‬ ‫شده است‪ ،‬پروین سالجقه (شاعر و پژوهشگر ادبی)‪ ،‬لی لی فرهادپور‬ ‫(داستان نویس و روزنامه نگار)‪ ،‬علی قنبری (شاعر‪ ،‬نویسنده و مترجم)‬ ‫و اتوسا زرنگارزاده شیرازی (نویسنده) درباره وجوه مختلف کارنامه‬ ‫ادبی و فرهنگی او سخن خواهند گفت‪.‬‬ ‫از این شاعر تاکنون ‪ ۹‬مجموعه شعر و بیش از ‪ ۴۰‬عنوان کتاب در‬ ‫زمینه های داستان‪ ،‬نظریه ادبی‪ ،‬روزنامه نگاری‪ ،‬ترجمه ادبی و سینما‬ ‫به چاپ رسیده است‪ .‬همچنین دو مجموعه از شعرهای او به زبان های‬ ‫المانی و دانمارکی ترجمه شده اســت‪ .‬این مراسم ساعت ‪ ۱۸.۳۰‬در‬ ‫مجموعه فرهنگی فرهنگان قریب برگزار می شود‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫یک شنبه ‪ 10‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1407‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫برگزاری مراسم یادبود عبداهلل انوار‬ ‫مراسم یادبود عبداهلل انوار‪ ،‬مصحح‪ ،‬نسخه شناس و ریاضی دان برگزار می شود‪ .‬این مراسم فردا دوشنبه‪،‬‬ ‫‪ ۱۱‬اردیبهشت ماه از ساعت ‪ ۱۷‬در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود‪ .‬مهدی‬ ‫محقق‪ ،‬نوش افرین انصاری‪ ،‬پری زنگنه‪ ،‬احمد مســجدجامعی‪ ،‬فاطمه قاضیهــا‪ ،‬نصراهلل حدادی‪ ،‬پویا‬ ‫اریان پور و کاوه خورابه در این مراسم سخنرانی خواهند کرد‪ .‬سیدعبداهلل انوار‪ ،‬متولد سال ‪ ۱۳۰۳‬تهران‪،‬‬ ‫ریاضی دان‪ ،‬منطق دان‪ ،‬موســیقی دان‪ ،‬تاریخ دان‪ ،‬فلسفه پژوه‪ ،‬تهران شــناس‪ ،‬حقوق دان‪ ،‬نسخه پژوه‪،‬‬ ‫نسخه شناس‪ ،‬ادیب‪ ،‬فهرست نویس و متخصص متون کهن بود که ‪ ۱۷‬اسفندماه ‪ ۱۴۰۱‬در ‪ ۹۸‬سالگی از‬ ‫دنیا رفت‪ .‬او بیش از ‪ ۲۰‬سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود‪/.‬ایسنا‬ ‫‪7‬‬ ‫انتشار رمانی از مارکز که تا به حال نخوانده اید‬ ‫مدت ها شایعاتی منتشر شده بود مبنی بر این که یک شاهکار ادبی کامل از «گابریل گارسیا مارکز» که‬ ‫هرگز پیش تر منتشر نشده در گاوصندوقی پرگرد و غبار توسط خانواده این نویسنده فقید نگهداری می شود‬ ‫یا در ارشیو شخصی او در دانشگاه تگزاس قرار دارد‪ .‬روز جمعه انتشارات پنگوئن رندوم هاوس تایید کرد‬ ‫که یک رمان منتشرنشده از «گابریل گارسیا مارکز» با عنوان «در ماه اوت همدیگر را خواهیم دید»‪ ،‬نه تنها‬ ‫وجود دارد‪ ،‬بلکه در سال ‪ ۲۰۲۴‬در قفسه های کتابفروشی ها امریکای التین عرضه خواهد شد‪ .‬داستان «انا‬ ‫ماگدالنا باخ» زن میانسالی که هنگام بازدید از یک جزیره گرمسیری برای گذاشتن گل بر روی قبر مادرش‬ ‫ی عاشقانه می شود‪ ،‬ظاهرا ً اولین فصلی بود که مارکز روی ان کار می کرد‪/.‬ایسنا‬ ‫وارد رابطه ا ‬ ‫وزیر فرهنگ‪:‬‬ ‫اهالی فرهنگ و هنر را به یاری می طلبیم‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در سفر استانی یکروزه خود‬ ‫به استان فارس در ایین اختتامیه هفته فرهنگی و هنری سعدی با‬ ‫بیان اینکه سعدی جزو افتخارات تمام نشدنی تاریخ و فرهنگ‬ ‫ایران زمین است‪ ،‬گفت‪ :‬همواره نام سعدی و حافظ بر تارک‬ ‫فرهنگ و هنر ایران زمین می درخشد و همه ایران شناسان و‬ ‫ایران دوستان فضیلت فرهنگ و هنر ایران را به وجود بزرگانی‬ ‫چون سعدی و حافظ شــناخته اند که این مسئله بزرگترین‬ ‫نعمت برای اهالی شهر شیراز به عنوان شهر فرهنگ و هنر‪،‬‬ ‫شهر علم و ادب اســت که چنین بزرگانی را در خودش‬ ‫جای داده است‪.‬‬ ‫وزیر فرهنگ با بیــان اینکه تجلیل از‬ ‫مفاخر یکی از مهمتریــن برنامه های‬ ‫دولت مردمی در حوزه فرهنگ است‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬ســعدی از نماد های هویتی‬ ‫ایران عزیز است و انچه که در مورد‬ ‫سعدی برای ما اهمیت دارد تنها‬ ‫مربوط به هنرنمایی سعدی در‬ ‫شعر و استفاده از ارایه های ادبی‬ ‫نیست بلکه سعدی معلم اخالق‬ ‫برای حرکت جامعه به ســوی‬ ‫رستگاری است که پیشینیان با‬ ‫مرور هشت باب گلستان و ‪ ۱۰‬باب‬ ‫بوستان سعدی‪ ،‬جوهره اخالق و ادب و‬ ‫فضیلت در وجودشان نهادینه می شد‪.‬‬ ‫اســماعیلی بیان کرد‪ :‬متاســفانه در حال‬ ‫حاضر این اموزه هــا را از کودکان مان دریغ‬ ‫کرده ایم؛ این در حالی است که کودکان باید با گلستان و بوستان زبان‬ ‫فارسی را فرا بگیرند و البته با این کتاب ها تنها زبان فارسی را یاد‬ ‫نمی گیرند بلکه با اخالق نیز اشنا می شوند‪.‬‬ ‫وی در ادامه با اشاره به ابالغ اولویت ها و شاخصه های‬ ‫ارتقای فرهنگ عمومی بر مبنای نگاه اسیب شناسانه‬ ‫رهبر فرزانه انقالب به دستگاه ها و نهاد های مختلف‬ ‫فرهنگی در ســال جاری گفت‪ :‬بخش مهمی از این‬ ‫اولویت ها در بوســتان و گلستان ســعدی به چشم‬ ‫می خورد و چه زیباست اگر حوزه اموزش‬ ‫برای کودکان با این دو کتاب اخالقی‬ ‫شــکل بگیرد‪ .‬ما برای پاسداشــت‬ ‫اخالق و توســعه فضائل اخالقی و‬ ‫انسانی به امثال سعدی بزرگ نیاز‬ ‫داریم‪.‬‬ ‫اسماعیلی ادامه گفت‪ :‬رهبر‬ ‫معظم انقالب اعالم کرد ه اند‬ ‫که برای دورنمــای نهضت‬ ‫امام (ره) از انقالب اسالمی‪،‬‬ ‫نظام اسالمی‪ ،‬دولت اسالمی‬ ‫و جامعه اسالمی باید به تمدن‬ ‫نوین اســامی برســیم و جامعه‬ ‫اســامی جامعه ای اســت که فضایل‬ ‫اخالقی و ســلوک مومنانه در ان وجود‬ ‫داشته باشــد‪ .‬این مرحله بایستی تحقق‬ ‫پیدا کند که امکان تمدن سازی و اجرای‬ ‫بیانیه گام دوم پدید اید‪.‬‬ ‫عضو شــورای عالی انقالب فرهنگی با بیان اینکــه در ادبیات و‬ ‫اندیشه سیاسی امام (ره) و رهبر معظم انقالب جامعه ای که منتظر‬ ‫مصلح است باید خودش مصلح باشد‪ ،‬گفت‪ :‬این مسئله با گسترش‬ ‫فضایل اخالقی تحقق می یابد و مدیریت فرهنگی دولت مردمی بنا را‬ ‫بر گسترش این موضوع قرار داده است و همه عناصر فرهنگی با قدرت‬ ‫افرینش بی نظیری که خداوند در وجودشان به ودیعه گذاشته از شعر‪،‬‬ ‫ادبیات‪ ،‬هنر های نمایشی گرفته تا اوا ها و نوا های و کتاب و رسانه هایی‬ ‫که در اختیار دارند این فضایل را گسترش و ترویج دهند تا این مسیر‬ ‫با قوت ادامه یابد‪.‬‬ ‫وزیر فرهنگ گفت‪ :‬همه اهالی فرهنگ و هنر را برای تحقق جامعه‬ ‫الگو به یاری می طلبیم و برای ساخت ایرانی اباد و سرافزار به همراهی‬ ‫تمامی اصحاب فرهنگ و هنر نیاز داریم‪ ،‬زیرا همه مردم ایران با همه‬ ‫تفاوت ها و نگاه ها و سالیق مختلف باید در کنار هم قرار بگیرند‪ .‬ایران‬ ‫متعلق به همه ایرانیان عزیز است و همه در کنار هم باید ایرانی بزرگ‪،‬‬ ‫اباد و سرافراز بسازیم‪.‬‬ ‫وی با اشاره به اینکه شــاعرانی‪ ،‬چون سعدی‪ ،‬حافظ و فردوسی‬ ‫منادیان ابادی‪ ،‬عزت و پیشرفت هستند‪ ،‬گفت‪ :‬در شهر شیراز همه‬ ‫عناصر الزم برای پیشرفت فرهنگی فراهم است‪ .‬مهمترین این عناصر‬ ‫تاریخ پرعظمت و مفاخر ارزشمند ان اســت و امسال را نیز به سال‬ ‫شکوفایی فرهنگ و هنر در همه نقاط کشورمان به ویژه استان فارس‬ ‫و شهر شیراز تبدیل خواهیم کرد‪.‬‬ ‫اســماعیلی در پایان به قدرت عظیم ایران فرهنگی در ســطح‬ ‫بین المللی اشــاره کرد و افزود‪ :‬جغرافیای بــزرگ فرهنگی ایران از‬ ‫پهناوری بسیاری برخوردار است که حوزه شعر همواره مهمترین و‬ ‫اصلی ترین بستر گسترش فرهنگ ایران بزرگ در نقاط مختلف دنیا‬ ‫محسوب می شود‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫توقیف ابادانی ها‪ ،‬روز باشــکوه‪ ،‬بیدارشــو ارزو‪ ،‬کاناپه‪ ،‬خانه ی‬ ‫پدری و‪ ...‬سال هاســت که کلمه توقیف به نام «کیانوش عیاری»‬ ‫گره خورده است‪ .‬کارگردانی که متر و معیار فیلمسازی را با اثارش‬ ‫جا به جا کرده‪ ،‬همیشه در وضعیتی بین بودن و نبودن و ساختن و‬ ‫نساختن قرار گرفته است‪ .‬تعدادی از اثار عیاری امروز و نزدیک به‬ ‫‪ ۷۲‬سالگی اش همچنان در محاق توقیف به سر می برند‪...‬‬ ‫داریوش عیاری با اشاره به ممیزی در اثارش اظهار داشت‪ :‬توقیف‬ ‫فقط شامل فیلم «خانه پدری» و «کاناپه» نمی شود‪ .‬این گرفتاری با‬ ‫ساخت اولین فیلمم «تنوره دیو» اغاز شد‪ .‬سخت است که بخواهم‬ ‫به تاریخ ‪ ۴۰‬سال پیش بپردازم و مصائبی که برای این فیلم پیش‬ ‫امد را بازگو کنم؛ اما اطمینان داشــته باشید که این ازارها از ابتدا‬ ‫همراه من بود‪ .‬فیلم «ان ســوی اتش» هم تا ‪۲‬سال در تلویزیون‬ ‫توقیف بود تا باالخره با کمک محمد بهشتی مدیرعامل وقت بنیاد‬ ‫فارابی توانستیم ان را از توقیف ‪۲‬ساله خارج کنیم‪ .‬پس از ان اتش‬ ‫توقیف به فیلم سینمایی «ابادانی ها» رسید‪ ،‬در شرایطی که حق‬ ‫هیچگونه تبلیغی را به طور مطلق نداشتیم این فیلم هم فقط ‪۴‬روز‬ ‫روی پرده سینماها اکران شد‪ .‬برای اکران فیلم «روز باشکوه» در‬ ‫شهر مشهد هم همین اتفاق پیش امد‪ .‬جماعتی ‪ ۳-۲‬هزار نفری به‬ ‫سمت سینما می رفتند که استاندار مشهد با مقامات باالی تهران‬ ‫تماس گرفتند و گفتند مخاطبان زیــادی برای دیدن این فیلم به‬ ‫ســینما می روند‪ ،‬باید چه کنیم؟ جواب امد که صد در صد فیلم را‬ ‫پایین بکشید؛ چرا که می ترسیدند اتفاقات مهیبی که ‪ ۲‬ماه قبلش‬ ‫در خراسان پیش امده بود با اکران این فیل م ِناقابل مجدد تکرار شود‪.‬‬ ‫همین موضوع موجب شــد این فیلم در اوج فروش فوق العاده اش‬ ‫پایین کشیده شــود‪ .‬به یاد دارم خانم فائزه هاشمی رفسنجانی با‬ ‫اســتاندار صحبت کردند و گفتند من این فیلم را دیده ام‪ ،‬مشکلی‬ ‫نداشته است اما استاندار در پاسخ گفتند ما تابع نظرات شما نیستیم‬ ‫و از باال دستور می گیریم‪ .‬توقیف «بیدار شو ارزو» از خود زلزله بم‬ ‫مخوف تر و درداورتر بود‪ .‬این اثر هــم اجاز ه نمایش نگرفت و فقط‬ ‫در گروه ســینماهای هنر و تجربه به روی پرده رفت‪ .‬این موضوع‬ ‫داریوش عیاری‪:‬‬ ‫فروش اثار سینمایی از‬ ‫شگفتی های جامع ه ایرانی است‬ ‫ادامه داشت تا به «خانه پدری» رسید و بعد هم فیلم «کاناپه» که‬ ‫همچنان ‪ ۷‬سال است در محاق توقیف به سر می برد‪.‬‬ ‫او در ادامه اظهار داشت‪ :‬سال ‪ ۷۶‬که فیلم «بودن یا نبودن» را‬ ‫ساختم دختر اقای رفســنجانی گفتند که پدرشان فیلم را دیدند‬ ‫و نظرشان این بوده که این اثر مســلمانان را وحشی و مسیحی ها‬ ‫(ارامنه) را متمدن نشان می دهد‪ .‬در حقیقت ذهنیت ایشان موجب‬ ‫شد که این فیلم فقط یک هفته در سینما ازادی نمایش داده شود‪.‬‬ ‫به یاد دارم سمنان مشغول ســاخت «روز باشکوه» بودم که مدیر‬ ‫سینما ازادی با من تماس گرفت و گفت امروز اخرین رو ِز نمایش‬ ‫فیلم شماست‪ .‬نگاه اشتباهی به فیلم من داشتند‪ ،‬ان زمان هرچه‬ ‫توضیح دادم فایده ای نداشــت‪ .‬در انتهای فیلم نشان می دهم که‬ ‫همان مسلمان که مرحوم «نورعلی لطفی» ایفاگر نقشش بود قلب‬ ‫پسر از دســت رفته خودش را به ان دختر ارمنی می دهد‪ .‬هرگز‬ ‫نفهمیدم کجای ان فیلم وحشی گری مسلمانان را نشان می داد‪.‬‬ ‫عیاری در ابتدا درباره فروش فیلم های ایرانی روی پرده گفت‪:‬‬ ‫این که هنوز عده ای به ســینما می روند و برخی اثار فروش خوبی‬ ‫دارند یکی دیگر از شگفتی های جامعه ایرانی است‪ .‬روزهاست که‬ ‫شاهد حمله شیمیایی به مدارس و هدف قرار دادن دانش اموزان‬ ‫هستیم‪ .‬اگر بدون توجه به امار فروش فیلم ها به مسائل نگاه کنیم‬ ‫باید بگویم مردمی که این اندازه دل مرده و پریشــان حال هستند‬ ‫نباید به سینما بروند‪ .‬طبیعی است که سینما در این شرایط باید از‬ ‫رونق افتاده باشد!‬ ‫خالق «ان سوی اتش» درباره نگاه ویژ ه خود برای بهبود اوضاع‬ ‫ســینما گفت‪ :‬این روزها مردم با مشــکالت اقتصادی حساس و‬ ‫ازاردهنده ای مواجه هستند‪ .‬کشور ما در شرایط باورنکردنی به سر‬ ‫می برد‪ .‬وضعیتی را که شاهدش هستیم در تاریخ بشر منحصر به فرد‬ ‫است‪ .‬با این اوصاف مردم به چه دلیلی باید هزینه کنند و به سینما‬ ‫بروند؟ باور من این است که فرقی بین اثار کمدی و غیر ان وجود‬ ‫ندارد‪ ،‬در کل این سینما اگر فروش داشته باشد غیرطبیعی است‪.‬‬ ‫عیاری همچنین درباره ارتباطش با زنده یاد کیومرث پوراحمد‬ ‫گفت‪ :‬نظرات کیومرث همیشــه برایم محترم بود‪ .‬چند روز پیش‬ ‫از فوتش با او تماس گرفتم و گفتم دوســت دارم فیلم «کاناپه» را‬ ‫ببینی‪ .‬کیومرث در جواب گفت‪ :‬یکی از ارزوهایم دیدن این فیلم‬ ‫است‪ .‬او رشت بود و برنامه این بود که تا ‪ ۳‬روز دیگر به تهران بازگردد‬ ‫اما ‪ ۳‬روز بعد خبر فوتش را شنیدم‪ .‬اواخر اذر ماه یک هفته کنار ما‬ ‫بود‪ .‬او در فیلم «ویالی ساحلی» نقش کارگردانی را به نام کیومرث‬ ‫پوراحمد بازی می کرد ‪ .‬اکثر شــب ها را پیش هم بودیم‪ .‬یک شب‬ ‫گفت‪ :‬ممکن است طرحی برای فیلم بعدی ام داشته باشی‪ ،‬خیلی‬ ‫خوشحال شدم و در جواب گفتم‪ :‬من ‪ ۲‬طرح دارم‪ ،‬ان ها را بخوان‪،‬‬ ‫هر کدام را که دوست داشتی به شــیوه فیلمسازی تو می نویسم‪.‬‬ ‫حقیقتا سال ها در ذهنم بود و دوست داشتم که با کیومرث کار کنم‬ ‫اما متاسفانه نشد‪.‬‬ ‫عیــاری دربــاره جدیدترین ســاخته ســینمایی خودگفت‪:‬‬ ‫فیلمبرداری «ویالی ســاحلی» پنجــم دی ماه تمام شــد‪ .‬من‬ ‫می توانستم فردای ان روز مونتاژ فیلم را اغاز کنم اما مسائل مربوط‬ ‫به ســینک زدن پالن ها ‪ ۱۵‬روز قبل از عید اغاز شد و این موضوع‬ ‫کار را عقب انداخت‪ .‬این یکی از اتفاقات بسیار نادر فیلمسازی من‬ ‫است که تدوین فیلمی را ‪۳‬ماه پس از ساخت ان اغاز می کنم ‪ .‬قرار‬ ‫بود دوم اردیبهشــت ماه همزمان با عید فطر این فیلم اکران شود‬ ‫اما متاسفانه تدوین را تازه اغاز کرده ایم و به احتمال زیاد «ویالی‬ ‫ساحلی» تابستان روی پرده های سینما خواهد رفت‪.‬‬ ‫این کارگردان درباره بازگشایی مجدد پرونده قاچاق فیلم های‬ ‫ن مسائل از بی کفایتی مسئولین است‪ .‬چطور‬ ‫جدید ایرانی گفت‪ :‬ای ‬ ‫ممکن است فیلم ها لو بروند‪ .‬من هم زخم خورد ه این اتفاق هستم‪،‬‬ ‫وقتی که فیلم «خان ه پدری» برای دومین بار در سال ‪ ۹۸‬توقیف شد‪،‬‬ ‫فردای همان روز شبکه های خارج از کشور فیلم را پخش کردند‪.‬‬ ‫فیلمی که ســرمای ه من بود و روی فروش ان حساب کرده بودم به‬ ‫راحتی نابود شد‪ .‬او درباره فعالیت های اتی خود اظهار داشت‪ :‬قصد‬ ‫ساخت یک فیلم ســینمایی و یک مینی سریال ‪۱۵‬قسمتی به نام‬ ‫«گروگان» را دارم‪/.‬سینماسینما ‪ -‬تبسم کشاورز‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!