روزنامه صبا شماره 1406
روزنامه صبا شماره 1406
روزنامه صبا شماره 1406
شنبه| 9اردیبهشت 29 |1402اوریل 8 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1406صفحه| 5000ناموت|
رونمایی از کتاب
«سلول شماره »۱۴
در کلمبیا
گفت و گوی صبا با دبیر اجرایی
جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه بوشهر
واکنش ایمان شمسایی
به رفتار علیرضا دبیر
ضعف در نظام صنفی
رسانه نمایان است
مهدی اذرپندار:
سازمان سینمایی از انجمن
جشنواره ای در جنوب با طعم شمال
سینمای جوان حمایت کرد
گفت و گوی صبا با عوامل فیلم عطر اخر اردیبهشت
هرمز شجاعی مهر:
سیمنای زاننه ا ی که
مردها در ان بد نیستند
عکس :حسین خدارتی
هر چه قفل است
به رسانه زدید ،هیچ دری
باز نیست! صفحه 1
2
شنبه 9اردیبهشت 1402شماره 1406
خرب سیمنا و تلویزیون
اختالف بین عوامل ،پایتخت را تعطیل کرد
رئیس صداوسیما پیرامون تعطیلی سریال پایتخت گفت :قبال در مورد پایتخت صحبت کرده ام .عوامل
سریال «پایتخت» بین خودشان اختالف نظر دارند .او متذکر شد :صداوسیما تصمیمی مبنی بر جمع
کردن این مجموعه نداشته و ندارد .هفته گذشــته «مهدی فرجی» از مدیران سابق صدا و سیما و ناظر
صدا و سیما در تولید «پایتخت» از احتمال بسته شدن پرونده ساخت سریال «پایتخت» خبر داده بود و
گفته بود« :در مورد سریال «پایتخت» باید بگویم که بعید می دانم فصل جدیدی از ان تولید شود .چون
یک مقداری کار سخت شده ،ادم ها از هم جدا شدند و دور افتادند و درگی ِر کارهای دیگر شدند .اگرچه من
خودم خیلی امیدوارم ،دعا می کنم که ان شاءاهلل یک روزی ما «پایتخت »۷را بسازیم/ ».صباخبر
ساخت سریال شاه اسماعیل صفوی پیگیری می شود
ث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گفت :اقدامات الزم جهت اغاز ساخت سریال شاه
وزیر میرا
اسماعیل صفوی پیگیری می شود.
سیدعزت اهلل ضرغامی در نشست با ایت اهلل حسن عاملی ،نماینده ولی فقیهدر مجتمع فدک بیان کرد:
برای تولید سریال شاه اسماعیل صفوی ،تحقیقات بسیار قابل توجهی انجام داده اند و فیلمنامه این سریال
توسط کارشناسان تاریخی و دینی تدوین شده است .وی افزود :از طریق وزارتخانه های میراث فرهنگی و
فرهنگ ،موضوع ساخت سریال شاه اسماعیل صفوی و تعیین کارگردان در تراز ملی و فراملی پیگیری و
اقدامات الزم جهت اغاز تولید این سریال پیگیری خواهد شد/.ایرنا
مهدی اذرپندار:
سازمان سینمایی از انجمن سینمای جوان
حمایت کرد
مهدی اذرپندار بیان کرد :سازمان سینمایی از سال گذشته تاکنون از انجمن سینمای
جوانان ایران بسیار حمایت کرده است .وی ابراز امیدواری کرد :امسال بودجه تجهیز کل
دفاتر انجمن در سراسر کشور را که حدود ۱۳سال است تجهیزی در انها صورت نگرفته،
بتوانیم دریافت کنیم .این اتفاق خود تحول بزرگی در انجمن سینمای جوانان ایران است
که بعد از سال ها اتفاق خواهد افتاد .مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران همچنین
برگزاری جشنواره های منطقه ای را از سنت های حسنه و رویه های درست فعالیت انجمن
سینمای جوانان ایران دانست و گفت :انجمن گاهی نیاز به یک برنامه تحولی ندارد و اگر
همان برنامه های معمول از جمله جشنواره های منطقه ای را پیش ببرد ،مسیر درستی
را ترسیم کرده اســت .اذرپندار اظهار داشت :برگزاری جشنواره منطقه ای از سنت های
حسنه این نهاد است که بعد از حدود سه سال درگیری با کرونا موفق شدیم دوباره ان را راه
بیاندازیم و در این رابطه با سه استان یزد ،بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد توافق کردیم .او
در پایان خاطرنشان کرد :جشنواره یاسوج را نیز در خرداد ماه پیش رو برگزار و تاریخ دقیق
ان را اعالم خواهیم کرد .امادگی استان ها برای برگزاری جشنواره های منطقه ای بسیار
زیاد است اما معموال میزبانی یک استان در سفرهای استانی مورد توافق قرار می گیرد و
خوشبختانه بوشهر به شایستگی از عهده ان برامد .شصت و ششمین جشنواره منطقه ای
سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس به دبیری عبدالرحیم افروغ امروز جمعه ۸اردیبهشت
با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می دهد/.صباخبر
انتشار رسمی تصویر دنیرو در قاتلین ماه کامل
تصاویر جدیدی از فیلم وسترن «قاتلین ماه کامل» به کارگردانی
«مارتین اسکورسیزی» رونمایی شد.
هرچند تصاویر پشت صحنه زیادی از این فیلم منتشر شده بود اما
این اولین بار است که اپل و پارامونت به صورت رسمی از «رابرت دنیرو»
در این فیلم رونمایی می کند.
«قاتلین ماه کامل» با بودجه ۲۰۰میلیون دالری و بر اساس کتاب
غیرداستانی و پرفروشی به همین نام نوشته «دیوید گرن» ساخته شده
و تحقیقات اف بی ای در مورد قتل های زنجیره ای بومیان قبلیه اوسیج
در دهه ۱۹۲۰اوکالهوما را روایت می کند .دی کاپریو نقش «ارنست
برکهارت» را بازی می کند،
پیش تر گزارش شــده بود که «قاتلین ماه کامل» سه ساعت و ۲۶
دقیقه خواهد و در جشنواره کن اکران شود .اپل اریجینال فیلمز فیلم
«قاتلین ماه کامل» را ۶اکتبر به صورت محدود و ۲۰اکتبر به صورت
گسترده اکران می کند/.صباخبر
کورئیدا با هیوال به کن می رود
هیروکازو کورئیــدا با جدیدترین درام خود به جشــنواره کن
بازگشته اســت .هیروکازو کورئیدا کارگردان ژاپنی دیگر یکی از
چهره های همیشگی جشنواره فیلم کن محسوب می شود و ۵فیلم
از ۹فیلم اخیر او در کن به نمایش درامد ه و موفقیت های خوبی نیز
کسب کرده اند .به عبارت دیگر می توان حدس زد اخرین فیلم وی
«هیوال» که ماه اینده در جشنواره کن به نمایش درمی اید هم در
هفتاد و ششمین دوره جشنواره با اقبال روبرو شود.
این فیلم اولین فیلم کورئیدا پس از «موباروسی» در سال ۱۹۹۵
است که بر مبنای فیلمنامه شخص دیگری ساخته شده است .وی
در «هیوال» با نامی پرطرفدار در صنعت تلویزیون ژاپن یعنی یوجی
ساکاموتو همکاری کرده که سال ۲۰۲۱با فیلم «من مثل دسته
گل عاشق شدم» دیده شد.
این فیلم درباره مادری است که بعد از نامنظمی رفتار پسرش با
معلم وی روبه رو می شود/.مهر
ضرر مالی سونی در سال بدون اسپایدرمن
بخش سینمایی شــرکت سونی در سالی که نســخه ای جدید از
«اسپایدرمن» برای پخش نداشت ،نتوانست به درجات سودپذیری
گذشته خود دست پیدا کند.
سونی گزارش داد که در سراسر شرکت ،فروش گروهی خود را با
افزایشی ۱۶درصدی به حدود ۸۵.۱میلیارد دالر رسانده و سود خالص
شرکت هم با افزایشی ۶درصدی به حدود ۶.۹۴میلیارد دالر رسیده
است .با این حال ،بخش تصویری سونی که مسئولیت تولید محتوای
سینمایی ،پروژه های تلویزیونی و همچنین اداره شبکه های تلویزیونی
را بر عهده دارد ،شــاهد کاهش فروش از ۱۱میلیارد دالر به ۱۰.۱۴
میلیارد دالر بود .البته در صنعتی که بسیاری از کسب وکارهای رقیب
وضعیت خوبی ندارند و شاهد افت سود خود هستند ،به نظر می رسد
سونی از وضعیت باثبات تری برخوردار باشد و از قبل هم انتظار داشت
که در سال پس از فروش عظیم «اسپایدرمن :راهی به خانه نیست» با
کاهش درامد مواجه شود/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
پاندای کونگ فو کار 4به زودی از راه می رسد
استودیوی دریم ورکس انیمیشن چهارشنبه شب این هفته با همکاری «انا کندریک»« ،جک بلک»
و «جاســتین تیمبرلیک» اولین جزئیات از «پاندای کونگ فو کار »۴را فاش کرد .بلک که در نقش پو
صداپیشــگی می کند ،روی صحنه گفت« :پو با بزرگترین چالش های عمرش روبرو می شــود .ایا دوام
می اورد؟» او اضافه می کند که پو در این دنباله به رهبری معنوی تبدیل می شود اما باید جانشین خود
به عنوان «جنگجوی اژدها» را انتخاب کند« .مایک میچل» که «فیلم لگو :۲قسمت دوم» «ترول ها» و
«شرک برای همیشه» را در کارنامه دارد« ،پاندای کونگ فوکار »۴را کارگردانی خواهد کرد« .استفانی ما
استاین» دیگر کارگردان این دنباله خواهد بود/ .ایرنا
هرمز شجاعی مهر:
هر چه قفل است به رسانه زدید
هیچ دری باز نیست!
هرمز شجاعی مهر گفت :من در جایگاهی نیستم برای رسانه و سازمان بزرگی چون صداوسیما
راهکار ارائه دهم اما یک چیز را خوب می دانم .رسانه چه مکتوب ،چه صوتی و تصویری و حتی فضای
مجازی به ستاره نیاز دارد .هرمز شجاعی مهر مجری تلویزیون از حال و احوال خود در زمینه فعالیت
هنری گفت :بعد از تقریبا ۴۰سال فعالیت ،فعال کاری انجام نمی دهم و فقط زندگی می کنم .همچنین
این مجری تلویزیون اظهار کرد :اکنون فعالیت برنامه «سیمای خانواده» متوقف شده است و دلیل ان
را نمی دانم .البته قبل از ان به دالیل پزشکی و شخصی از ایران رفته بودم و زیاد سر برنامه نمی امدم.
او عنوان کرد :بعد از گذشت ۳۰سال که «سیمای خانواده» با من شروع شد ،یک عمل چشم داشتم و
پس از ان مشکل تیروئید پیدا کردم .به همین منظور درگیر ازمایشات پزشکی و استراحت و درمان
شدم و متوجه شدم که «سیمای خانواده» فعالیتی ندارد و با رفتن من او هم رفته و این برنامه تمام
شده است .شجاعی مهر درباره ارتقای کیفی تولیدات رسانه ملی عنوان کرد :من در جایگاهی نیستم
برای رسانه و سازمان بزرگی چون صداوســیما راهکار دهم اما یک چیز را خوب می دانم .رسانه چه
مکتوب ،چه صوتی و تصویری مانند رادیو تلویزیون و حتی فضای مجازی نیاز به ستاره دارد .او افزود:
صاحبان رسانه های بزرگ از ادم هایی که مستعد هستند ،ستاره می سازند و بعد می گویند این ادم را
ما تربیت کرده ایم ،شما با این ادم ما را ببیننید .شما رسانه های دنیا را ببینید؛ حداقل ۵ستاره دارند!
ستاره ها و هنرمندان محبوب هستند که تیری را در قلب مردم می نشانند .سازمان صداوسیما خیلی
افراد را در جمع خود دارد اما در ان ستاره ای نیست .باید ستاره پروری کرد ،باید اجازه داد ادم ها رشد
کنند و هنرمندان بیایند و طرفدار پیدا کنند و در قلب مخاطبان جای باز کنند .مجری برنامه «سیمای
خانواده» در پایان اذعان داشت :نکته بعدی این است که قفل ها را باز کنید تا در دل مردم محبوب
باشید .هیچ دری باز نیست ،هر چه قفل است به رسانه زدید ،هیچ دری باز نیست! بنده ۴۱سال در
خانواده رادیو و تلویزیون بودم و برنامه هایم برای خانواده ها بود خانواده ها می بایست عاشق باشند چرا
که در خانواده عاشق ،فرزندان عاشق تربیت می شوند که نتیجه ان ،جامعه و توده ای از مردم است
که سرشار از عشق هستند و اگر هم عاشق نباشیم زندگی هرگز به کام مان نخواهد بود .ارزو می کنم
مردم من عاشق باشند و امیدوارم متولیان فرهنگی اجازه دهند مردم با عشق زندگی کنند/.صباخبر
شنبه 9اردیبهشت 1402شماره 1406
دستان ناپیدا عازم خوزستان می شوند
3
با برطرف شدن پاره ای از موانع ،به زودی برای پیش تولید فیلم سینمایی دست ناپیدا ،به خوزستان
می رویم .انسیه شاه حسینی گفت :این مدت فرصتی بود که روی فیلمنامه کار کنم و بازنگری ای روی
ان انجام دادم که از نتیجه نهایی بسیار راضی هستم .کارگردان فیلم سینمایی اب را گل نکنید ادامه داد:
لوکیشن اصلی ما در اهواز و جایی است که سابق بر این ستاد پشتیبانی کارون در زمان جنگ بوده است
که زنان در انجا می نشسته اند و لباس می شستند .وی افزود :بازیگران این فیلم عمدتا از ادم های منطقه
هستند؛ انقدر قصه قوی است که نیاز به هیچ چهره ای ندارد اما تالش می کنیم که بازیگران ترکیبی از
بازیگران شناخته شده و غیرچهره باشند/.ایرنا صفحه 3
4
شنبه 9اردیبهشت 1402شماره 1406
پرونده
گفت و گوی صبا با عوامل فیلم عطر اخر اردیبهشت
سینمای زنانه ای که مردها در ان بد نیستند
فیلم «عطر اخر اردیبهشت» که اکران ان از تاریخ 6اردیبهشت ماه سال 1402در گروه سینماهای هنر و تجربه
سمیه خاتون
اغاز شده است ،اولین فیلم به نویسندگی و کارگردانی بهاره رهنما است که سابقا بازی های درخشان او را در تئاتر
گفت و گو
و سینما و تلویزیون شاهد بوده ایم .فیلم عطر اخر اردیبهشت یک فیلم زنانه با مضمون های اجتماعی زنان در
اجتماع ایران است در خالصه این فیلم امده است که زنی در استانه مهاجرت همیشگی اش از ایران دوستانش را به یک دورهمی
دعوت می کند در این میهمانی دوستانه رازهای عجیبی از زندگی هر کدام برمال می شود که ...در این فیلم که تهیه کنندگی ان را
مجید بابایی برعهده دارد بازیگرانی چون بهاره رهنما ،نیوشا ضیغمی ،افسانه چهره ازاد به ایفای نقش پرداخته اند .دیگر عوامل
فیلم نیز عبارتند ازحسن اصالنی مدیر فیلمبرداری ،نیما حسن دوست تدوینگر ،احمد اردالن ،صدابردار.
خبرنگار صبا در استانه روزهای اغازین اکران «فیلم عطر اخر اردیبهشت» با بهاره رهنما(نویسنده،کارگردان ،بازیگر)حسن
اصالنی(مدیرفیلمبرداری) نیوشا ضیغمی(بازیگر) گپ و گفتی صمیمانه داشت که در ادامه می خوانید.
بهاره رهنما :
ما زنان تا چه اندازه مراقب هم هستیم؟
از نویسندگی تا بازیگری و کارگردانی ،درباره سیر این مسیر پر
چالش صحبت کنید؟
هنرمندی که در فضای هنری نفس می کشــد ،برای بازنمایی دغدغه
درونی اش در محدودیت قاب ها محصور نیســت ،من در جمع هنرجویان
بازیگری خود ،بارها استعدادهای نویسندگی را در ان ها کشف کرده ام .از نظر
من نویسندگی و بازیگری با هم پیوند عمیقی دارند و یک بازیگر خوب باید
قلم خوبی هم داشته باشد .حرفه ای که من از ده سالگی ارزوی فعالیت در ان
را داشتم ،قطعا و همیشه نویسندگی بوده است ،بازیگری دومین حرفه مورد
عالقه ام بود .در همه این سال ها هم خوشبختانه اثاری همچون یک مجموعه
داستان و مجموعه چهار نمایشنامه را قلم زده و به چاپ رسانده ام .منتها در
کشور ما به علت اینکه بازیگری ویترین جذابتری داشته است ،مخاطبان بیشتر
مرا به عنوان یک بازیگر می شناسند .درباره کارگردانی هم شاید این روند در
ایران خیلی نمود نداشته باشد اما در دنیا بازیگران بسیاری دیده شده اند که
پس از چند دهه مقابل دوربین قرار گرفتن ،وسوسه شده اند پشت دوربین قرار
بگیرند و درمقام کارگردان اثری با مختصات سلیقه شخصی خود خلق کنند.
برای من کارگردانی از تئاتر شروع شد ،که منجر به کارگردانی 9اثر در تئاترشد.
کارگردانی برای من بیشتر به سبب همان نویسندگی است چرا که در طول
این سال ها احساس کرده ام متن های من بدون انعکاس نگاه شخصی ام اجرا
می شود ،به همین خاطر دوست داشتم اثرم را خودم دست گرفته و کار کنم.
بیشترین کارهای نمایشی من با گروه«این تابستان» انجام شده است ،که
اختصاصا با موضوعات زنان کارهای نمایشی را به اجرا می بردیم و جزو اولین
گروه های نمایشی بودیم که نمایش تک نفره را در ایران باب کردیم .به هر
حال من در این فیلم ادعایی در کارگردانی ندارم اما روی پیام و مضمون فیلم
که مختص جامعه زنان است حرف دارم.
چه شد که ساخت اثر با موضوع زنان برایتان اولویت پیدا کرد؟
تقدیر نامه ای که بابت دفاع از حقوق زنان و دختران از یونیسف دریافت
کردم ،پای من را در این مسیر استوار و بار مسئولیتی را بر روی دوشم گذاشت.
با این فکر که چه کنم که حال زنان کشور من بهتر باشد .مادر شدن خودم نیز،
بسیار مزید بر علت شد ،به یاد دارم در فشارهای کاری زیادی که در بحبوبه
تولد پریا دخترم داشتم ،احساس می کردم دلیل تحمل تمامی این سختی ها،
وجود نازنین پریا دخترم بود که همیشه به من انگیزه ای محکم برای جنگیدن
می داد .در همین دوره یک مستند با موضوع مادر شدن ساختم که در ان با
300زن و دختر ایرانی گفت و گو کرده بودم ،زنانی که مادر شده بودند و همین
طور زنانی که ساعت بیولوژیکی بدن شان برای مادر شدن از کار افتاده بود.
این مستند در جشنواره های جهانی چندین جایزه کارگردانی دریافت کرد.
عطر اخر اردیبهشت اولین تجربه کارگردانی فیلم داستانی شما
به حساب می اید؟
پیش از این ساخت سریال «دختران صفویه» را که داستان هفت زن را به
تصویر می کشد را در دست کار داشتم که متاسفانه به خاطر زیر پا گذاشتن
مسائل قانونی که از سوی تهیه کننده اتفاق افتاد و ما از ان اطالعی نداشتیم
این پروژه زمین خورد و من ماندم با یک پروانه اماده که دیگر قابل ساخت
نبود .پس از ان با کمک شادمهر راستین ،از تلفیق دو نمایشنامه ای که قبال به
چاپ رسانده بودم ،فیلمنامه بلند داستانی«عطراخر اردیبهشت» را با چهار
شخصیت زن طرح ریزی کردیم.
چه شد که تصمیم گرفتید با گروه هنر و تجربه برای اولین فیلم
سینمایی بلند خود همکاری کنید؟
من از دیرباز مخاطب پروپاقرص فیلم های سینمایی گروه هنر و تجربه
بودم .و دلم می خواهد بعد از این هم در همین گروه فعالیت کنم،از نظر من
نگاه و سلیقه مخاطبان این سینما متفاوت تر و حرفه ای تر است .چرا که این
سینما نمود بیشــتری از هنر برای هنر را با خود دارد .الگوی جذاب من در
زندگی هنری ،اورسن ولز است او درامد حاصل از بازی در سینمای تجاری
را برای سینمایی که دوست داشت خرج می کرد .نیوشا ضیغمی در مراسم
رونمایی حرف جالبی زد او گفت“ :ما به جبر در مسیر سینمایی تجاری قرار
می گیریم و بعد از ان دیگر پیشنهاد حضور در فیلم های دیگر به ما نمی شود،
بعد از ان در نگاه مخاطب این استنباط می شود که حضور و بازی در سینمای
تجاری نگرش و منش ماست! “ به همین خاطر بیشترین انتخاب های من
در بازیگران این فیلم ،از میان بازیگران بســیار موفق در سینمای تجاری و
استفاده از ان ها در یک فیلم کامال غیر تجاری است .افسانه چهره ازاد نقش
بسیار عمیق و ســنگینی را در مدت کوتاه حضورش جلوی دوربین ایفا می
کند .همچنین نیوشاضیغمی ،در این فیلم بســیار متفاوت و طنازانه نقش
خود را بازی می کند ،من معتقدم وقتی فیلمنامه ای قلم اش زمین گذاشته
می شود ،خدا نقش را برای بازیگران رقم می زند و هر کس در جای خودش
قرار می گیرد .علت اینکه خودم در نقش اصلی این فیلم بازی کردم ،نداشتن
سرمایه کافی برای تولید فیلم بود ،چرا که در ابتدا سرمایه گذار اصلی این فیلم
خودم بودم .هر چند که برایم بسیار سخت بود در اولین اثری که کارگردانی اش
به عهده ام بود ،بازی هم داشته باشم .در این جا الزم است از گروه کارگردانی،
صدابرداراقای اردالن و فیلم بردار اقای اصالنی که در این راه ناظر خارجی کار
بودند تشکر کنم .در کل این فیلم چه به لحاظ احساسی و چه از لحاظ مالی
هزینه های زیادی برای من داشت .خوشبختانه اقای کیامرزی برای حمایت
از این سینمای مستقل زنانه به عنوان سرمایه گذار دوم فیلم وارد شدند و این
فیلم پس از اکران در گروه سینمایی هنر و تجربه ،احتماال بزودی در پلتفرم
نمافیلم نمایش داده خواهد شد.
چه دغدغه ای بهاره رهنما را در ایــن دوره از زندگی ناگزیر به
ساخت این فیلم کرده است؟
من روایت خود را در جهان زنان دنبال می کنم ،و اینکه حس می کنم تا
بحال کسی به دنیای زنانگی از این زاویه نگاه نکرده است .من تجربه داشتن
یک پدر خوب را درزندگی شخصی ام داشــته ام ،به همین خاطر به دنبال
مفاهیم فمنیستی که دنیای زنانه و مردانه را جدا می کند ،نیستم .و یا تفکرات
دیگر که مشکالت زنان را منبعث از ناحیه مردان می داند .من به دنبال جامعه
ای هستم که فارغ از دعاوی حقوقی زنانگی و مردانگی ،زنانی اگاه تر ،قوی تر،
مستقل تر و خوشحال تر داشته باشد .زنانی که در کنار فرزندان و همسران و
خانواده های خود جامعه ای ســالم تر و با ارامش تری را رقم بزنند .اما نکته
ای که در ســال های اخیر ،خصوصا دوره ای که فعالیت های حقوقی برای
زنان انجام می دادم برایم پررنگ شد ،ورود زنان به زندگی مردان متاهل بود!
که بخشی از ان هم در شریعت اورده شده است که عمدتا هم نادیده گرفته
می شود(.مسائلی چون رضایت همسر اول و )...در ادامه با شیوع خیانت ،روابط
پنهانی و اخبار از هم پاشیدگی زندگی های زناشویی در اطرافم مواجه شدم.
در این میان بسیار مهم بود که در این کارزار ما زنان تا چه اندازه مراقب هم
هستیم! همیشه هم نمی شود نوک تیر این پیکان را به سمت مردها گرفت.
نقش خود زنان در شکل گیری این وانفسا تا چه اندازه پررنگ است؟ چرا در صفحه 4
پرونده
صفحات مجازی ،بیشترین توهین و خشونت شکل گرفته بر علیه من از سمت
کاربران زن است!؟ بنابراین ما با بحث عمیقی از یک چالش طرف هستیم که
فراتر از زن و مرد است و نیاز به بررسی دارد ،این معضالت از نظر من بیشتر
ریشه در اخالقیات و منویات دارد ،چرا که ما با مسئله ای مواجه هستیم که
بیشتر نمایانگر خشونت زنان علیه زنان است .در تجاربی که در سفرهای خود
به کشورهای مختلف داشته ام ،هیچ کجای دنیا به اندازه ایران ،دختران جوانی
ندارد که با اینکه می توانند مرد کاملی را درکنار خود داشته باشند ،اما وارد
زندگی مردان متاهل می شوند ،زنانی که مثال بارز شخصی هستند که الی
در کمد زندگی می کنند و گاهی باید در کمد پنهان و گاهی به صورت نیمه
بیرون باشند به زعم من این زنان سرنوشت بسیار سخت تر و پر چالش بار تری
را برای خود محتوم می کنند ،فیلم «عطر اخر اردیبهشت» ،این بانوان را نیز
بدون قضاوت های شخصی ،با نگاهی دردمندانه نمایش می دهد .و حاصل
این فیلم اتفاقی بود که برای خودم افتاد پیرو همان مثالی که می گویند “انچه
را که منع می کنی باید حس کنی تا از زندگی ات بیرون برود ”،قسمت ایفای
این نقش چرخید و چرخید تا اینکه نقش همین زن را خودم بازی کردم که
برایم تجربه ای ارزشمند بود.
صحبت پایانی
با فروتنی کامل به تمام فیلمسازان و اســاتید حوزه زنان در کشورم ،من
در این سینما به دنبال خلق دنیایی هســتم که در ان مردها ادم های بدی
نیستند ،سینمایی که با نگاه فرا انسانی به موضوعات مربوط به زنان در ایران
می پردازد ،ســینمایی که لزوما در ان ضد قهرمان ها مردان نیستند ،شاید
گاهی ضد قهرمان های زن هم داشته باشد .مهم این است که ما زنان بدانیم
چگونه می توانیم بااگاهی بیشتر و صلح بیشتر تبدیل به زنانی قدرتمند در
جامعه ای قدرتمند تر باشیم.
اصالنی:
دوربین از اخرین فرصت های دیدن می گوید
در گفته ها پیداست ،انچه که در فیلم عطر اخر اردیبهشت مورد
تحسین مخاطبان قرار گرفته دوربین شاعرانه و فیلمبرداری این اثر
بوده است ،به عنوان یک فیلمبردارچطور و با چه احساسی به موضوع
این فیلم نزدیک شدید ؟
فیل م «عطر اخر اردیبهشت» ماجرایی است درباره مهاجرت و زندگی یک
زن! و احساسی از جنس روزهای اخر ،احساسی میان رفتن و ماندن که این بار
خود را در درد گرفتن ریشه ها نمایان می شود .بر اساس فیلم نامه وقتی قصه
را جریانی از زن و زندگی دیدم ،به طبع فیلم را مستعد ثبت تصاویر شاعرانه
و نوســتالژیکی از اخرین فرصت های دیدن زادگاه و تجدید خاطرات تلخ و
شیرین قلمداد کردم و در ادامه نوع نگاه این زن را در این لحظه از زندگی اش
چالش بصری خویش قرار دادم .تجربیات پیشین کارگردان و خالق فیلمنامه،
نیز بسیار برای رسیدن به یک زبان و ساختار مشترک سودمند بود .در این
فیلم با اینکه خانم بهاره رهنما اولین کارگردانی خود را در فیلم بلند داستانی
تجربه می کرد اما به جهت انکه بیش از حد با متن مانوس بودند ،به شناخت
خوبی از کارگردانی رســیده بودند ،و در یک فضای دوسویه به دوربین بنده
ازادی عمل بیشتری دادند.
چه اینده ای برای مسیر پیش روی جدید بهاره رهنما متصور
هستید؟
با توجه به روحیه و پشتکاری که از ایشان دیدم در اینده شاهد کارگردانی
فیلمهای بهتری از او خواهیم بود ،به هرحال در این فیلم جدای از کارگردانی،
همزمان درگیر بازی در اثر هم بودند ،که این مســئله انجام کار را برایشان
سخت تر و پرچالش تر می کرد.
با توجه به تجارب عمیقی که در حرفه تصویر برداری داشتید نقش
فیلمبردار را تا چه اندازه به روایتگر نزدیک می دانید؟
به طور کلی از نظر بصری نقش مدیر فیلمبرداری که در سینما با عنوان
که کارگردان عکس ( ) Director of photographeخوانده می شود ،را
نمی شود انکار کرد .در مورد این فیلم ما برای رسیدن به یک تصویر مشترک
نیاز به دیالوگ های مشترک داشــتیم .معموال پس از گپ و گفت ،در اکثر
سکانس ها وقتی بنده و کارگردان به دیالوگ مشترک می رسیدیم ،تجربه های
قبلی بنده به عنوان مدیر فیلمبرداری به فراخور هر سکانس روی کارگردانی
تاثیرش احساس می شد همینطور در مقابل اطالعاتی که کارگردان از شکل
روایت به بنده انتقال می دادند ،روی دوربین تاثیر داشت .چرا که اطالعات
زیر متنی فیلم ،بهتریــن منابع برای درک تصویر ذهنــی یک کارگردان و
فیلمبردار محسوب می شوند ،و هر چقدر کارگردان در انتقال تصویر ذهنی
خود به فیلمبردار به درستی و با تجربه عمل کند به همون اندازه در عکس
و در نهایت در فیلم این تاثیرات واضح تر حس می شود .با این حساب تاثیر
مدیر فیلمبرداری از شکل گیری روایت در قاب تصویر را نمی توان انکار کرد.
نیوشاضیغمی:
همه این ها خود ما هستیم
از تجربه همکاری با بهاره رهنما بگوئید؟
فضای کاری خانم رهنما ،برای کســانی که متن های پیشین ایشان را
شنبه 9اردیبهشت 1402شماره 1406
5
خوانده ویا نمایش های بــه اجرا رفته را دیده اند ،فضایی زنانه و به شــدت
جذاب است که شــرایط اجتماعی زنان ایرانی به شدت دران جاری است.
تصویری ملهم از شــخصیت هایی که در اجتماع به وفور دیده می شوند،
فضایی از جنس درد دل هایی که زنان دارند .نقشی که من در این فیلم ایفا
کردم نمایشی از یک زن عامیانه است که ما بارها نمونه ان را در ارایشگاه ها و
باشگاه های ورزشی بانوان می بینیم ،زنانی که خسته از فشارهای اجتماعی
در هر جایگاهی سفره دلش باز می شود ،حال ممکن است این زن همسر اول
یا دوم یک مرد یا درگیر با معضالت خانوادگی از جنس دیگری باشد .زنانی
ملموس که به وفور در طول روز با ان ها مراوده داریم ،زنانی که اگر درک و
دیده شوند ،انسان هایی ملموس و دوست داشتنی ایی هستند که ممکن
است از سر اجبارهای زندگی تن به زندگی زناشویی و یا رابطه هایی پنهانی
داده باشند که برای دیگران غیر منطقی به نظر بیاید .این فیلم نمایش می
دهد ک این زن ها با داستان هایی متفاوتی که دارند از فضا نیامده اند ،همه
این ها خود ما هســتیم! در نقش هایی که زندگی برای ما ،بسته به شرایط
چیده است .اگر بخواهیم واقعیت انسان را به نمایش بگذاریم ،انسان مجموعه
ای از وقایعی است که در طول زندگی برایش اتفاق افتاده است .در حالی که
انچه در جامعه ما رواج دارد این است که از دیدگاه ،یک زن متاهل ،نفر دوم
رابطه همواره منفور و کریه خوانده شود .در صورتی که همه ما از اجبارها و
تجربیات یکدیگر نااگاه هستیم ،از نظر من انسان ها در شرایط خاص ممکن
است رفتارهای خاصی داشته باشند که برای دیگران قابل درک نیست .به
همین خاطر دسته بندی انسان ها در سفیدی یا سیاهی کار بیهوده ای است.
در مجموع بسیار برای بهاره رهنما خوشحالم که موفق به ساخت اولین
فیلم بلند داستانی اش در عرصه سینما شده است و فیلم قابل احترامی را به
سینما خصوصا جامعه زنان اهدا کرده است .تجربه همکاری با ایشان به من
ثابت کرد فارغ از حواشی که برای ایشان در فضای مجازی ساخته شده است،
او زنی بسیار باسواد ،نکته سنج و پرتالش است.و امیدوارم این مسیر تازه،
برایش در هر گام موفقیت های بیشتری را به همراه داشته باشد.
بازی کردن نقش یــک زن در فیلم های ایرانــی با توجه به
محدودیت ها و ممیزی ها چه چالش هایــی را برای تان به همراه
داشته است؟
در طول این سال ها ،همواره سینما دغدغه اصلی برای من در زندگی بوده
است .و سعی کردم با توجه به تمام شرایط و محدودیت هایی که برای یک
بازیگر زن در ایران وجود دارد ،حرفه خود را حفظ کنم و به کارم ادامه دهم.
اما اساسا سینمای ایران برای یک بازیگر زن بسیار سینمای سختی است به
طوری که من معتقدم چنانچه بهترین بازیگر زن سینمای جهان را به ایران
بیاورید و از او بخواهید تمام این ممنوعیت هــا و محدودیت ها را در هنگام
نمایش نقش رعایت کند ،باور کنید حتی قادر به بازی در یک پالن هم نخواهد
بود! بارها و بارها برای خود من پیش امده است که درست درزمانی که درحال
اجرای نقش پیچیده ای هستم ،به خاطر حجاب ویا ...فیلم کات داده شده
و صحنه تکرار شده است .یا گاها پیش امده که پس از بازی در یک نقش که
برای خودم یک موفقیت به حســاب می امده ،پس از ضبط ان سکانس به
ممیزی خورده و به کلی حذف شده است .در این مورد سلسه مراتبی هست
که در بازی و ایفای نقش زن در سینمای ایران تاثیر گذار است از همان ابتدا
درمرحله پروانه ساخت نویسندگان باید در کاراکتر پردازی زن در سینمای
ایران رعایت کنند که ماحصل ان عمدتا شخصیت هایی سطحی هستند ،بعد
از ان موارد پوششی و گریم است که در بازی جلوی دوربین باید رعایت شود
و بدتر از همه زمانی است که پس از تولید فیلم ،هنگامی که نسخه ای از ان
به شورای پروانه ساخت ارائه می شود ،ممیزی هایی هم در ان جا هست که
ناگزیز پالن هایی را حذف می کنند! و در انتها ان چیزی که از کاراکتر پردازی
وایفای نقش یک زن در سینمایی ایران شاهد هستیم در بازنگری های چند
باره و اعمال سالیق شخصی در هر مرحله ،کامال نابود شده است .و در اینجا
ما می مانیم با مخاطبی که باید برای او توضیح دهیم که چرا شخصیت تا این
اندازه باور ناپذیر و سطحی بوده است .اینکه سینمای ایران برای زنان بسیار
سخت است غیر قابل انکار اســت .و امیدوارم که شرایط در اینده برای زنان
بازیگر بهتر شود و حداقل اینکه وزارت ارشاد به همان متنی که در ابتدا پروانه
ساخت می دهد پایبند باشد و فیلم در ادامه دچار ممیزی های مضاعف نشود.
صحبت پایانی:
خوشحالم از اینکه سینمای ایران علیرغم تمام این فشارها کارگردان های
زن بسیار مطرح و خوبی دارد ،که قابل قیاس با کارگردان های مرد در تمام
دنیا هستند و امیدوارم که در اینده کارگردان های زن بیشتری به این عرصه
وارد شوند ،فیلم های با موضوعات زنان و قهرمان های زن ساخته شود ،چرا که
عمده تهیه کنندگان راغب هستند که قهرمان قصه فیلم مرد باشد! و برای کل
سینما ارزو می کنم که حالش خوب شود ،سینما در این چند سال روزگار بد و
سختی را گذراند ،اهالی سینما از دوران کرونا تا تعطیلی سالن ها و این فضای
دوقطبی شدن گروه ها به مصیبت های زیادی را از نظر معیشیتی افتادند،
اهالی سینما نیاز به ارامش و امنیت شغلی دارند این نکته را همه باید درک
کنند که خانواده بزرگ سینمای ایران انسان های نیستند که از فضا امده
باشند انها نیز مانند همه مردم حیات شان به ادامه شغل و فعالیت مستمر در
حرفه اشان بستگی دارد. صفحه 5
6
شنبه 9اردیبهشت 1402شماره 1406
خرب فرهنگ و هرن
رونمایی از کتاب «سلول شماره »۱۴در کلمبیا
کتاب «سلول شماره »۱۴شامل خاطرات رهبر معظم انقالب اسالمی به همراه کتاب صوتی ان به زبان
اسپانیایی در کنگره ملی کلمبیا رونمایی شد .در این مراسم بیش از ۲۰۰نفر از شخصیت های فرهنگی،
سیاسی و مذهبی ،نمایندگان پارلمان کلمبیا و سفیر جمهوری اسالمی ایران در کنگره ملی کلمبیا حضور
داشتند .البرتو باتی ،نماینده ویژه مشاور عالی رییس جمهور این کشور در امور دینی نیز اظهار داشت :باعث
افتخار و خوشحالی است که در این جلسه چهره ایران از زاویه ای دیگر و از منظر یک رهبر دینی و سیاسی
و با معرفی صحیح از ایران به ما شناسانده می شود .این کتاب همچنین در غرفه جمهوری اسالمی ایران در
نمایشگاه بین المللی کتاب بوگوتا عرضه شد و مورد استقبال زیاد مخاطبان و بازدیدکنندگان قرار گرفت/.ایرنا
از اندیشه تا خلق یک معنا در برج ازادی
نمایشگاهی با نام «از اندیشه تا خلق یک معنا» به سرپرستی اعظم باغبان و مشاوره هنری احسان الیاسی
با ۴۰اثر منتخب از سراسر ایران با گرایش های مختلف از روز گذشته هشتم اردیبهشت در «کافه گالری»
برج ازادی افتتاح شد .این نمایشگاه که تا ۱۵اردیبهشت از ساعت ۹تا ۱۸میزبان عالقه مندان است شامل
مجموعه ای از اثار منتخب ۴۰هنرمند در قالب نقاشی با موضوع ازاد و در انواع گرایش ها و شیوه ها از رئال
تا ابستره و سوررئال و هنر مفهومی است که از میان بیش از یکصد اثر ،انتخاب و به نمایشگاه راه یافته است.
صابر چایچی ،احسان الیاسی ،نرجس خلیلی ،نرگس غنجور قصرالدشتی ،کتایون نمازی ،بیژن شفیقی
شهری و فرهاد اغاجاری از هنرمندان و اساتید برجسته شرکت کننده در این رویداد هستند/.ایرنا
واکنش ایمان شمسایی به رفتار علیرضا دبیر
ضعف در نظام صنفی رسانه نمایان است
مدیرکل مطبوعات داخلی ارشاد در واکنش به اخراج خبرنگار توسط علیرضا دبیر نوشت :رفتار دبیر وقتی
بیشتر زیر سوال می رود که از مرام پهلوانی و نماز اول وقت دم بزند و صدایش را پشت بلندگو بلندتر کند و حراست
را صدا بزند .ایمان شمسایی مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در اینستاگرام نوشت:
سیلی عضو شورای شهر و دستان رییس فدراسیون به نشانه اخراج خبرنگار اگر چه خطا و نشان از تفرعن حاکم
بر بخشی از بدنه مدیران است اما بیش از همه ضعف نظام صنفی رسانه را نمایان می کند .اینکه به راحتی روابط
عمومی ها بیانیه می دهند که وی خبرنگار نیست یا خبرنگار تخصصی نیست و یا فالن حرف مربوط یا نامربوط را
زد ،ادعایی است که ساز و کار قانونی برای رد و اثبات ان وجود ندارد .قانون مطبوعات به عنوان اصلی ترین منشور
حقوقی رسانه در ایران ،تنها صاحب امتیاز و مدیرمسئول را می شناسد و نسبت به بازیگران کف تحریریه سکوت
کرده است .از نظر رسمی ،کسی که عضو تحریریه رسانه دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات و یا خبرنگار
نهادهای رسانه ای چون رادیو و تلویزیون است خبرنگار محسوب می شود ولی به سبب انبوه مجوزها و خبرنگارانی
که شاید شغل دوم و سومشان این باشد ،نمی توان امار دقیقی از فعاالن رسانه ارائه کرد .در حال حاضر بیش از
هشت هزار خبرنگار عضو سامانه جامع رسانه های کشور داریم و بسیاری خبرنگار که در تحریریه رسانه ها کار
می کنند و عضو سامانه نیستند .الزام قانونی هم ندارند .منعی هم برای کارشان در تحریریه ها وجود ندارد .در ادامه
این متن امده است :خالصه انکه رفتار علیرضا دبیر غلط است چرا که خبرنگار یا هر فردی بی دعوت به ان جلسه
نیامده .روابط عمومی فدراسیون هم نمی تواند مدعی خبرنگار غیرورزشی بودن فرد را کند و عملکرد خودش زیر
سوال است از این بابت که فرد غیرمرتبط را به جلسه راه داده است .رفتار دبیر وقتی بیشتر زیر سوال می رود که
از مرام پهلوانی و نماز اول وقت دم بزند و صدایش را پشت بلندگو بلندتر کند و حراست را صدا بزند .افکار عمومی
درباره این رفتارها قضاوت خواهد کرد .اما ضعف نظام حرفه ای ما هم باید چاره شود .ان هم ساماندهی و تشکیل
ساز و کارهای صنفی برای اعطای عنوان خبرنگاری به فعاالن رسانه است/.صباخبر
ناشران تا 10اردیبهشت وقت دارند
مدیر کمیته ناشران داخلی ســی وچهارمین نمایشگاه بین المللی
کتاب تهران گفت :ناشرانی متقاضی حضور در این دوره از نمایشگاه
تا پایان روز یکشنبه -دهم اردیبهشت -ثبت نام برای شرکت در این
رویداد را نهایی کنند .امین کمالوندی مدیر کمیته ناشــران داخلی
سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت :ثبت نام ناشران
داخلی برای حضور در سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
از ششم اسفندماه ۱۴۰۱اغاز و تا پایان ساعت اداری روز یکشنبه ۱۴
اسفندماه ادامه داشت .خوشبختانه این دوره نیز با استقبال مناسب
ناشران عزیز مواجه شد.
کمالوندی افزود :این امکان و فرصت برای ناشران متقاضی حضور
در سی وچهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فراهم شده
است تا پایان روز یکشنبه ۱۰اردیبهشت ۱۴۰۲با مراجعه به سامانه
ثبت نام و حضور خود در این دوره از نمایشگاه را نهایی و مبلغ تعیین
شده در ایین نامه را واریز کنند/.ایرنا
برگزاری جشنواره م ّلی تئاتر کودک و نوجوان ایثار
سومین جشــنواره ملّی تئاتر کودک و نوجوان ایثار طی روزهای
۱۱الی ۱۴اردیبهشت به میزبانی استان گیالن برگزار می شود .فرهاد
مختاری مدیرکل امور هنری بنیاد شــهید وامــور ایثارگران و دبیر
جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان ایثار گفت ۷۵ :اثر از سراسر کشور
به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید که در مرحله ارزیابی ۱۵نمایش
توسط هیات داوران برای حضور در بخش نهایی انتخاب شدند .سومین
جشنواره ملّی تئاتر کودک و نوجوان ایثار در بخش های نمایش های
صحنه ای ویــژه مخاطب کودک و نوجوان ،نمایش های عروســکی
صحنه ای ویژه مخاطــب کودک و نوجــوان ،نمایش های محیطی
عروسکی ویژه نوجوانان (مختص اجرا در مدارس) ،نمایش های تک
نفره عروســکی کودک و نوجوان (مختص اجرا در مساجد ،مدارس
و سایر فضاهای اموزشی) برگزار می شود .مراسم اختتامیه سومین
جشنواره ملّی تئاتر کودک و نوجوان ایثار روز پنجشنبه ۱۴اردیبهشت
در تاالر مرکزی شهر رشت برگزار می شود/.مهر
کشف استعدادهاهدف جشنواره مدرسه
مراسم اختتامیه جشنواره عکس ،گرافیک و نقاشی مدرسه برگزار
شد .دبیر علمی جشنواره عکس ،گرافیک و نقاشی مدرسه گفت :همه
دانش اموزان می توانند در این جشنواره شرکت کنند و زمینه جذب
این افراد بعد از برگزیده شدن در حوزه های مختلف فراهم است.
امیر ارسالن حسین زاده ،بیان داشت :امسال سال نخست برگزاری
این جشنواره به صورت بین المللی است و از حدود ۱۱کشور مختلف،
۱۱۱اثر دریافت و به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
حســین زاده اظهار کرد :در مراســم افتتاحیــه و اختتامیه این
جشنواره ،کارگاه های مختلفی برای این دانش اموزان برگزار شده
که برای انان بسیار جذاب بوده است.
وی ادامه داد :یکی از اهداف مهم این جشــنواره ،کشف ،رشد و
پرورش اســتعدادهای دانش اموزان از اســتان های مختلف کشور
است تا راه را برای انان هموار کنیم و اســتعدادها را به منصه ظهور
برسانیم/.ایرنا صفحه 6
شنبه 9اردیبهشت 1402شماره 1406
خرب فرهنگ و هرن
باز امدم پورناظری در تاالر وحدت
تهمورس پورناظری دوازدهم و پانزدهم اردیبهشت ماه در تاالر وحدت تهران کنسرت «باز امدم» را که
می توان ان را یک پرفورمنس-کنسرت به شمار اورد ،اجرا خواهد کرد .موسیقی این اجرا براساس موسیقی
اصیل ایرانی ،موسیقی تنبور و موسیقی معاصر در ترکیب با موسیقی کالسیک و موسیقی الکترونیک
است که داستان هر اهنگ را گروه حرکت اجرا خواهند کرد .در «باز امدم» بردیا کیارس به عنوان مایستر،
این اهنگ ساز را همراهی خواهد کرد .کیارس ،سال هاست که به عنوان رهبر ارکستر و اهنگ ساز روی
صحنه می رود .عالوه بر کیارس ،تینا جامه گرمی (ویولون) ،مهدی منادی (ویولون التو) ،ماکان خویی نژاد
(ویولون سل) ،رامین دارستانی (باس) ،ارین رضایی و علی قنبری می نوازند/.ایرنا
7
بافت و معماری بومی گردشگری کردستان حفظ شود
سرپرســت اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی کردســتان گفت :بافت و اصالت
روستاهای گردشگری استان باید با توجه به معماری بومی و نمادهای منطقه حفظ شود .منصور مهرزاد
در جریان بازدید از روستای هدف گردشگری پالنگان از توابع شهرستان کامیاران اظهار کرد :معماری
روستاهای منطقه هورامان از جمله پالنگان ،با انطباق بر شیب ها و به صورت پلکانی شکل گرفته است
که نشان از هم نشینی مسالمت امیز عوامل طبیعی و انسان ساخت دارد .وی افزود :توجه به بافت های
ب و رسوم و ارائه محصوالت ارگانیک به گردشگران موجب
معماری و سنتی این مناطق و همچنین ادا
توسعه صنعت گردشگری در روستاها خواهد شد/.ایرنا
برگزار ائین دوهزار ساله بیل گردانی در نیم ور
ائین کهن و سنتی دو هزار ساله بیل گردانی نیم ور با شرکت
قهرمانان و پهلوانان و شناخت نفرات برتر برگزار شد .مراسم
سنتی و تاریخی بیل گردانی نیم ور عصر روز گذشته جمعه ۸
اردیبهشت ماه در محل سکوی بیل گردانی نیم ور برگزار شد.
این مراســم که با حضور حســین محمودی و سید حسن
حسینی ،معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع
دستی و گردشگری استان مرکزی و جمعی از مسئوالن شهر
نیم ور و با استقبال مردم و به منظور پاسداشت اب برگزار شد،
با رژه نمادین کشاورزان اغاز شد .سجاد صفری ،شهردار نیم ور
در این مراسم با اشاره به تاریخ بیش از دو هزار ساله شهر نیم ور،
گفت :بیل گردانی یکی از نمادهای این تاریخ کهن اســت .بند
نیم ور به عنوان یکی از اثار تاریخی این شهر ،در معرض خطر
است و باید مسئوالن استانی و شهرستان نگاه ویژه ای به این اثر
تاریخی داشته باشند.
بر اســاس این گزارش ،پیش از اغاز بیل گردانی توســط
پهلوانان ،تعدادی از هنرمندان روستای راوه دلیجان به انجام
مراسم سنتی رقص و چوب بازی این روستا پرداختند .سپس،
کشاورزان به صورت نمادین با نوای جارچی و میراب روستا برای
انجام الیروبی فراخوانده شده و تقسیم کار بین انان انجام شد.
میراب شهر بر کار الیروبان نظارت کرده و با اعالم پایان الیروبی،
کشاورزان را به انجام بیل گردانی فرا خواند .فرمانده بیل گردانان
در گزارشــی به فرمانده خود ،علت خشکی درختان حاشیه
رودخانه لعل بار و تشنگی زمین های کشاورزی منطقه را حفر
چاه در مسیر رودخانه و برداشت غیرمجاز از رودخانه عنوان
کرد .سپس الیروبان هر دانگ ،یکی از بیل های خود را در میدان
قرار دادند تا ۷بیل در میدان بیل گردانی قرار داده شود .در ادامه
بیل ها در دو دسته سه تایی و چهارتایی با طناب به یکدیگر بسته
شدند و پهلوانان با رژه کشاورزان ،مراسم بیل گردانی را اغاز
کردند .ابتدا سه نفر از دانش اموزان که در مراسم بیل گردانی
اموزشگاهی مقام های برتر را کسب کرده بودند ،به انجام این
مراسم پرداختند .سپس پهلوانان بزرگسال و پیشکسوتان این
هنر ،به اجرای این ائین پرداختند .به تن داشتن لباس سنتی و
نخوردن بیل به زمین ،از قوانین این مراسم است و همین قوانین،
مبنای امتیازدهی و اعالم نفرات برتر مراســم است .در پایان
مراسم ،امیرحسین برزکار ،صادق حسینی و امیرعلی عمادی فر
با رای هیئت داوران عنوان های اول تا ســوم را کسب کردند و
جوایز خود را از دست مسئوالن دریافت کردند.
تجهیز و ساماندهی ســکوی بیل گردانی یکی از مطالبات
مسئولین ،عوامل برگزاری و مردم در این مراسم بود/ .ایسنا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
فرهومند ناظریان -شصت وششمین جشنواره منطقه ای
سینمای جوان بوشهر-خلیج فارس ۵تا ۸اردیبهشت ماه
۱۴۰۲بهمیزبانیانجمنسینمایجوانانایران-دفتربوشهردر
شهر بوشهر برگزار و به کار خود پایان داد ،خبرنگار صبا با دبیر
اجرایی این جشنواره،حمیدرضا قاید درباره چشم انداز این
دوره از جشنواره گفت وگویی داشت که در ادامه می خوانید.
در ابتدا از کارکرد این جشــنواره و ظرفیت هایی که این
رویداد به فیلم کوتاه ایران اضافه می کند ،بگوئید؟
انجمن سینمای جوان هرساله جشنواره مهمی را با نام جشنواره
فیلم کوتاه برگزار می کند ،حجم اثار ارسالی به این جشنواره بسیار
باالســت ،چیزی حدود 3الی 4هزار اثر درهرسال ،به همین خاطر
برای انکه ،از این پتانسیل فیم سازی کوتاه در ایران حمایت بیشتری
داشته باشیم 3جشنواره دیگر رادر ادامه این رویداد با عنوان جشنواره
منطقه ای تعریف کردیم ،در این ســه جشنواره تمامی استان های
کشور ایران ،در سه دسته 10الی 12تایی گروه بندی شده و با هم
به رقابت می پردازند .جشــنواره منطقه ای بوشهر برای چهارمین
بار است که دراین شهر برگزار می شــود .این جشنواره ،در سه سال
گذشــته عموما با حضور اســتان های هم جوار این استان(فارس،
هرمزگان و خوزستان و )...دسته بندی و برگزار می شده است ،اما در
ترکیب این دوره از جشنواره منطقه ای بوشهر برای اولین بار شهرهای
از جنوب کشور با شــهر های از شمال ایران(گلســتان ،مازندازان،
قزوین،گیالن،تهران ،البرز،اذربایجان شرقی و )...در یک گروه رقابتی
قرار گرفت .قبل از این رویداد اولین جشنواره منطقه ای در یزد برگزار
شد ،هم اکنون جشنواره منطقه ای بوشهر در حال برگزاری و پس از
این رویداد ،جشنواره یاسوج برگزار خواهد شد.
انتخاب و ترکیب بندی این استان ها در یک گروه ،بر چه
معیاری استوار بوده است؟
قبل از این بر معیار هم جواری استان ها در کنار هم این گروه بندی
اتفاق می افتاد ،اما در این دوره با رویکرد فرصت مقایسه بخش های
گفت و گوی صبا با دبیر اجرایی جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه بوشهر
جشنواره ای در جنوب با طعم شمال
مختلف کشور در تنوع فرهنگی این استراتژی طراحی شد که از خالل
همین تصمیم گیری برای اولین بار در جشنواره ای در جنوب کشور
شاهد پخش اثاری به زبان کردی و ترکی هستیم .ضمن اینکه اثار
نمایشی این جشنواره ،ازطیف های مختلفی از قومیت ها و محلیت های
ایرانی است از طرفی فرصتی جذاب برای رقابت اثار هنرمندان استان
بوشــهر ،با دفاتر عظیمی مانند تهران و ...است که همین نکته در
ادامه باعث رشد و شکوفایی کیفی اثار ارسالی در استان های مختلف
خواهد شد.
چند اثر در چند بخش در این جشــنواره با هم به رقابت
پرداخته اند؟
از بین 416اثر ارسالی به دبیرخانه این جشنواره 60 ،اثر به مرحله
رقابتی این جشنواره راه پیدا کرده اند که شامل؛ 41اثر داستانی9 ،
اثر مستند 6 ،اثر تجربی و 5اثر پویانمایی هستند.در بخش عکس نیز
از بین 356عکس ارسالی 32 ،عکس به بخش نهایی راه یافته اند.
کارگردانان کوتاه ســاز ایرانی به سبب تجربه ای که در
این حوزه داشته اند ،معتقد بودند که امار تولید فیلم کوتاه
در ایران در چند ساله اخیر دچار ریزش و افت شده است،
ارزیابی شما از این مسئله چیست؟
برای درک این چالش ابتدا باید از خود بپرسیم ،ایا درگاه مشخصی
که از ان فیلم کوتاه در ایران به نمایش گذاشته شود ،داریم؟تا زمانی
که این معضل حل نشود این رسانه نمی تواند ادعا کند که سرپا و پویا
است ،این در حالی است که با تنوع و تفاوت های جذاب بصری که
در فیلم کوتاه وجود دارد ،به راحتی انتظار استقبال مخاطبان ازاین
رسانه می رود ،من تجربه عینی از نمایش فیلم کوتاه در جمع خانواده
و مخاطب عام داشته ام که با موفقیت و استقبال همراه بوده است ،اما
متاسفانه هنوز درگاه مستقل و پر بازدیدی برای این رسانه تعریف
نشده است و در طول این سالیان ما نیز خودمان خواسته یا ناخواسته
در این اتفاق تلخ سهیم بوده ایم.
چه اسیب هایی در ساخت فیلم کوتاه وجود دارد که مانع
از پویایی ان شده است؟
مسئله اول عدم درامدزایی و بازگشت سرمایه در تولید فیلم کوتاه
است ،و دوم انکه دوستانی اعتقاد دارند فیلم کوتاه مستقل است در
حالی که از نظر من فیلم کوتاه می تواند ظرفیت خوبی را برای ساخت
فیلم بلند برای فیلمساز ایجاد کند که از ان غافل هستیم.
ایا همین اعتقاد که فیلم کوتاه ظرفیتی برای ســاخت
فیلم بلند است ،خودش اسیبی در این بخش نیست ،چرا
که دوستان هنرمند ،با این نگرش ورود به این حوزه را محل
گذری برای رسیدن به هدف بعدی می دانند و از تصور اهداف
متعالی تر در این حوزه باز می مانند؟
بله ،اما اگر همان مسئله درامد زایی در این رسانه تعریف شود و
کارگردان با ساخت فیلم به یک جریان سود دهی متصل شود ،هرگز
از این رسانه به عنوان سکوی پرش استفاده نخواهد کرد ودر صورت
عالقه مندی و تخصص در این حوزه ،ثابت خواهد ماند.
جشنواره منطقه ای بوشهر ،برای حل مجموعه ای از این
اسیب ها ،چه استراتژی مشخصی را طراحی کرده است؟
در این دوره ما دیدن و نمایش فیلم کوتاه را درجشنواره برای عموم
ازاد کرده ایم به این سبب که بستر سازی فرهنگی و اشنایی عموم
مردم با فیلم کوتاه اتفاق بیفتد .قطعــا این تصمیم می تواند زمینه
سازی فرهنگی خوبی باشد برای راه اندازی پلتفرم یا درگاه تخصصی
که امید است در این حوزه ایجاد شود.
صحبت پایانی:
ظرفیت اســتقبال از نمایش فیلم کوتاه در جامعه به وجود امده
است ،در زمانه ای هستیم که مردم به راحتی ورود به یک سامانه می
توانند محتوای مورد عالقه خود را از فضای مجازی دنبال کنند ،امروز
مثل گذشته نیست که برای دیدن یک فیلم مدرک به دست به ویدیو
کلوپ ها سر می زدیم ،این فضای جدید که در جامعه ی رسانه ای
حکفرما شده است ،بسیار فرصت جذابی برای نمایش و اکران انالین
فیلم های کوتاه است ،و از این رهگذر فعالین هنرمند در این رشته
می توانند به درامد زایی برسند با این اتفاق قطعا افق تازه و روشنی در
این رسانه پدیدار خواهد شد. صفحه 8