روزنامه صبا شماره 1406 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1406

روزنامه صبا شماره 1406

روزنامه صبا شماره 1406

‫شنبه| ‪ 9‬اردیبهشت ‪ 29 |1402‬اوریل ‪ 8 |2023‬شوال ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1406‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫رونمایی از کتاب‬ ‫«سلول شماره ‪»۱۴‬‬ ‫در کلمبیا‬ ‫گفت و گوی صبا با دبیر اجرایی‬ ‫جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه بوشهر‬ ‫واکنش ایمان شمسایی‬ ‫به رفتار علیرضا دبیر‬ ‫ضعف در نظام صنفی‬ ‫رسانه نمایان است‬ ‫مهدی اذرپندار‪:‬‬ ‫سازمان سینمایی از انجمن‬ ‫جشنواره ای در جنوب با طعم شمال‬ ‫سینمای جوان حمایت کرد‬ ‫گفت و گوی صبا با عوامل فیلم عطر اخر اردیبهشت‬ ‫هرمز شجاعی مهر‪:‬‬ ‫سیمنای زاننه ا ی که‬ ‫مردها در ان بد نیستند‬ ‫عکس‪ :‬حسین خدارتی‬ ‫هر چه قفل است‬ ‫به رسانه زدید‪ ،‬هیچ دری‬ ‫باز نیست!‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫شنبه ‪ 9‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1406‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫اختالف بین عوامل‪ ،‬پایتخت را تعطیل کرد‬ ‫رئیس صداوسیما پیرامون تعطیلی سریال پایتخت گفت‪ :‬قبال در مورد پایتخت صحبت کرده ام‪ .‬عوامل‬ ‫سریال «پایتخت» بین خودشان اختالف نظر دارند‪ .‬او متذکر شد‪ :‬صداوسیما تصمیمی مبنی بر جمع‬ ‫کردن این مجموعه نداشته و ندارد‪ .‬هفته گذشــته «مهدی فرجی» از مدیران سابق صدا و سیما و ناظر‬ ‫صدا و سیما در تولید «پایتخت» از احتمال بسته شدن پرونده ساخت سریال «پایتخت» خبر داده بود و‬ ‫گفته بود‪« :‬در مورد سریال «پایتخت» باید بگویم که بعید می دانم فصل جدیدی از ان تولید شود‪ .‬چون‬ ‫یک مقداری کار سخت شده‪ ،‬ادم ها از هم جدا شدند و دور افتادند و درگی ِر کارهای دیگر شدند‪ .‬اگرچه من‬ ‫خودم خیلی امیدوارم‪ ،‬دعا می کنم که ان شاءاهلل یک روزی ما «پایتخت ‪ »۷‬را بسازیم‪/ ».‬صباخبر‬ ‫ساخت سریال شاه اسماعیل صفوی پیگیری می شود‬ ‫ث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی گفت‪ :‬اقدامات الزم جهت اغاز ساخت سریال شاه‬ ‫وزیر میرا ‬ ‫اسماعیل صفوی پیگیری می شود‪.‬‬ ‫سیدعزت اهلل ضرغامی در نشست با ایت اهلل حسن عاملی‪ ،‬نماینده ولی فقیهدر مجتمع فدک بیان کرد‪:‬‬ ‫برای تولید سریال شاه اسماعیل صفوی‪ ،‬تحقیقات بسیار قابل توجهی انجام داده اند و فیلمنامه این سریال‬ ‫توسط کارشناسان تاریخی و دینی تدوین شده است‪ .‬وی افزود‪ :‬از طریق وزارتخانه های میراث فرهنگی و‬ ‫فرهنگ‪ ،‬موضوع ساخت سریال شاه اسماعیل صفوی و تعیین کارگردان در تراز ملی و فراملی پیگیری و‬ ‫اقدامات الزم جهت اغاز تولید این سریال پیگیری خواهد شد‪/.‬ایرنا‬ ‫مهدی اذرپندار‪:‬‬ ‫سازمان سینمایی از انجمن سینمای جوان‬ ‫حمایت کرد‬ ‫مهدی اذرپندار بیان کرد‪ :‬سازمان سینمایی از سال گذشته تاکنون از انجمن سینمای‬ ‫جوانان ایران بسیار حمایت کرده است‪ .‬وی ابراز امیدواری کرد‪ :‬امسال بودجه تجهیز کل‬ ‫دفاتر انجمن در سراسر کشور را که حدود ‪ ۱۳‬سال است تجهیزی در انها صورت نگرفته‪،‬‬ ‫بتوانیم دریافت کنیم‪ .‬این اتفاق خود تحول بزرگی در انجمن سینمای جوانان ایران است‬ ‫که بعد از سال ها اتفاق خواهد افتاد‪ .‬مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران همچنین‬ ‫برگزاری جشنواره های منطقه ای را از سنت های حسنه و رویه های درست فعالیت انجمن‬ ‫سینمای جوانان ایران دانست و گفت‪ :‬انجمن گاهی نیاز به یک برنامه تحولی ندارد و اگر‬ ‫همان برنامه های معمول از جمله جشنواره های منطقه ای را پیش ببرد‪ ،‬مسیر درستی‬ ‫را ترسیم کرده اســت‪ .‬اذرپندار اظهار داشت‪ :‬برگزاری جشنواره منطقه ای از سنت های‬ ‫حسنه این نهاد است که بعد از حدود سه سال درگیری با کرونا موفق شدیم دوباره ان را راه‬ ‫بیاندازیم و در این رابطه با سه استان یزد‪ ،‬بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد توافق کردیم‪ .‬او‬ ‫در پایان خاطرنشان کرد‪ :‬جشنواره یاسوج را نیز در خرداد ماه پیش رو برگزار و تاریخ دقیق‬ ‫ان را اعالم خواهیم کرد‪ .‬امادگی استان ها برای برگزاری جشنواره های منطقه ای بسیار‬ ‫زیاد است اما معموال میزبانی یک استان در سفرهای استانی مورد توافق قرار می گیرد و‬ ‫خوشبختانه بوشهر به شایستگی از عهده ان برامد‪ .‬شصت و ششمین جشنواره منطقه ای‬ ‫سینمای جوان بوشهر‪-‬خلیج فارس به دبیری عبدالرحیم افروغ امروز جمعه ‪ ۸‬اردیبهشت‬ ‫با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می دهد‪/.‬صباخبر‬ ‫انتشار رسمی تصویر دنیرو در قاتلین ماه کامل‬ ‫تصاویر جدیدی از فیلم وسترن «قاتلین ماه کامل» به کارگردانی‬ ‫«مارتین اسکورسیزی» رونمایی شد‪.‬‬ ‫هرچند تصاویر پشت صحنه زیادی از این فیلم منتشر شده بود اما‬ ‫این اولین بار است که اپل و پارامونت به صورت رسمی از «رابرت دنیرو»‬ ‫در این فیلم رونمایی می کند‪.‬‬ ‫«قاتلین ماه کامل» با بودجه ‪ ۲۰۰‬میلیون دالری و بر اساس کتاب‬ ‫غیرداستانی و پرفروشی به همین نام نوشته «دیوید گرن» ساخته شده‬ ‫و تحقیقات اف بی ای در مورد قتل های زنجیره ای بومیان قبلیه اوسیج‬ ‫در دهه ‪ ۱۹۲۰‬اوکالهوما را روایت می کند‪ .‬دی کاپریو نقش «ارنست‬ ‫برکهارت» را بازی می کند‪،‬‬ ‫پیش تر گزارش شــده بود که «قاتلین ماه کامل» سه ساعت و ‪۲۶‬‬ ‫دقیقه خواهد و در جشنواره کن اکران شود‪ .‬اپل اریجینال فیلمز فیلم‬ ‫«قاتلین ماه کامل» را ‪ ۶‬اکتبر به صورت محدود و ‪ ۲۰‬اکتبر به صورت‬ ‫گسترده اکران می کند‪/.‬صباخبر‬ ‫کورئیدا با هیوال به کن می رود‬ ‫هیروکازو کورئیــدا با جدیدترین درام خود به جشــنواره کن‬ ‫بازگشته اســت‪ .‬هیروکازو کورئیدا کارگردان ژاپنی دیگر یکی از‬ ‫چهره های همیشگی جشنواره فیلم کن محسوب می شود و ‪ ۵‬فیلم‬ ‫از ‪ ۹‬فیلم اخیر او در کن به نمایش درامد ه و موفقیت های خوبی نیز‬ ‫کسب کرده اند‪ .‬به عبارت دیگر می توان حدس زد اخرین فیلم وی‬ ‫«هیوال» که ماه اینده در جشنواره کن به نمایش درمی اید هم در‬ ‫هفتاد و ششمین دوره جشنواره با اقبال روبرو شود‪.‬‬ ‫این فیلم اولین فیلم کورئیدا پس از «موباروسی» در سال ‪۱۹۹۵‬‬ ‫است که بر مبنای فیلمنامه شخص دیگری ساخته شده است‪ .‬وی‬ ‫در «هیوال» با نامی پرطرفدار در صنعت تلویزیون ژاپن یعنی یوجی‬ ‫ساکاموتو همکاری کرده که سال ‪ ۲۰۲۱‬با فیلم «من مثل دسته‬ ‫گل عاشق شدم» دیده شد‪.‬‬ ‫این فیلم درباره مادری است که بعد از نامنظمی رفتار پسرش با‬ ‫معلم وی روبه رو می شود‪/.‬مهر‬ ‫ضرر مالی سونی در سال بدون اسپایدرمن‬ ‫بخش سینمایی شــرکت سونی در سالی که نســخه ای جدید از‬ ‫«اسپایدرمن» برای پخش نداشت‪ ،‬نتوانست به درجات سودپذیری‬ ‫گذشته خود دست پیدا کند‪.‬‬ ‫سونی گزارش داد که در سراسر شرکت‪ ،‬فروش گروهی خود را با‬ ‫افزایشی ‪ ۱۶‬درصدی به حدود ‪ ۸۵.۱‬میلیارد دالر رسانده و سود خالص‬ ‫شرکت هم با افزایشی ‪ ۶‬درصدی به حدود ‪ ۶.۹۴‬میلیارد دالر رسیده‬ ‫است‪ .‬با این حال‪ ،‬بخش تصویری سونی که مسئولیت تولید محتوای‬ ‫سینمایی‪ ،‬پروژه های تلویزیونی و همچنین اداره شبکه های تلویزیونی‬ ‫را بر عهده دارد‪ ،‬شــاهد کاهش فروش از ‪ ۱۱‬میلیارد دالر به ‪۱۰.۱۴‬‬ ‫میلیارد دالر بود‪ .‬البته در صنعتی که بسیاری از کسب وکارهای رقیب‬ ‫وضعیت خوبی ندارند و شاهد افت سود خود هستند‪ ،‬به نظر می رسد‬ ‫سونی از وضعیت باثبات تری برخوردار باشد و از قبل هم انتظار داشت‬ ‫که در سال پس از فروش عظیم «اسپایدرمن‪ :‬راهی به خانه نیست» با‬ ‫کاهش درامد مواجه شود‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫پاندای کونگ فو کار ‪ 4‬به زودی از راه می رسد‬ ‫استودیوی دریم ورکس انیمیشن چهارشنبه شب این هفته با همکاری «انا کندریک»‪« ،‬جک بلک»‬ ‫و «جاســتین تیمبرلیک» اولین جزئیات از «پاندای کونگ فو کار ‪ »۴‬را فاش کرد‪ .‬بلک که در نقش پو‬ ‫صداپیشــگی می کند‪ ،‬روی صحنه گفت‪« :‬پو با بزرگترین چالش های عمرش روبرو می شــود‪ .‬ایا دوام‬ ‫می اورد؟» او اضافه می کند که پو در این دنباله به رهبری معنوی تبدیل می شود اما باید جانشین خود‬ ‫به عنوان «جنگجوی اژدها» را انتخاب کند‪« .‬مایک میچل» که «فیلم لگو ‪ :۲‬قسمت دوم» «ترول ها» و‬ ‫«شرک برای همیشه» را در کارنامه دارد‪« ،‬پاندای کونگ فوکار ‪ »۴‬را کارگردانی خواهد کرد‪« .‬استفانی ما‬ ‫استاین» دیگر کارگردان این دنباله خواهد بود‪/ .‬ایرنا‬ ‫هرمز شجاعی مهر‪:‬‬ ‫هر چه قفل است به رسانه زدید‬ ‫هیچ دری باز نیست!‬ ‫هرمز شجاعی مهر گفت‪ :‬من در جایگاهی نیستم برای رسانه و سازمان بزرگی چون صداوسیما‬ ‫راهکار ارائه دهم اما یک چیز را خوب می دانم‪ .‬رسانه چه مکتوب‪ ،‬چه صوتی و تصویری و حتی فضای‬ ‫مجازی به ستاره نیاز دارد‪ .‬هرمز شجاعی مهر مجری تلویزیون از حال و احوال خود در زمینه فعالیت‬ ‫هنری گفت‪ :‬بعد از تقریبا ‪ ۴۰‬سال فعالیت‪ ،‬فعال کاری انجام نمی دهم و فقط زندگی می کنم‪ .‬همچنین‬ ‫این مجری تلویزیون اظهار کرد‪ :‬اکنون فعالیت برنامه «سیمای خانواده» متوقف شده است و دلیل ان‬ ‫را نمی دانم‪ .‬البته قبل از ان به دالیل پزشکی و شخصی از ایران رفته بودم و زیاد سر برنامه نمی امدم‪.‬‬ ‫او عنوان کرد‪ :‬بعد از گذشت ‪ ۳۰‬سال که «سیمای خانواده» با من شروع شد‪ ،‬یک عمل چشم داشتم و‬ ‫پس از ان مشکل تیروئید پیدا کردم‪ .‬به همین منظور درگیر ازمایشات پزشکی و استراحت و درمان‬ ‫شدم و متوجه شدم که «سیمای خانواده» فعالیتی ندارد و با رفتن من او هم رفته و این برنامه تمام‬ ‫شده است‪ .‬شجاعی مهر درباره ارتقای کیفی تولیدات رسانه ملی عنوان کرد‪ :‬من در جایگاهی نیستم‬ ‫برای رسانه و سازمان بزرگی چون صداوســیما راهکار دهم اما یک چیز را خوب می دانم‪ .‬رسانه چه‬ ‫مکتوب‪ ،‬چه صوتی و تصویری مانند رادیو تلویزیون و حتی فضای مجازی نیاز به ستاره دارد‪ .‬او افزود‪:‬‬ ‫صاحبان رسانه های بزرگ از ادم هایی که مستعد هستند‪ ،‬ستاره می سازند و بعد می گویند این ادم را‬ ‫ما تربیت کرده ایم‪ ،‬شما با این ادم ما را ببیننید‪ .‬شما رسانه های دنیا را ببینید؛ حداقل ‪ ۵‬ستاره دارند!‬ ‫ستاره ها و هنرمندان محبوب هستند که تیری را در قلب مردم می نشانند‪ .‬سازمان صداوسیما خیلی‬ ‫افراد را در جمع خود دارد اما در ان ستاره ای نیست‪ .‬باید ستاره پروری کرد‪ ،‬باید اجازه داد ادم ها رشد‬ ‫کنند و هنرمندان بیایند و طرفدار پیدا کنند و در قلب مخاطبان جای باز کنند‪ .‬مجری برنامه «سیمای‬ ‫خانواده» در پایان اذعان داشت‪ :‬نکته بعدی این است که قفل ها را باز کنید تا در دل مردم محبوب‬ ‫باشید‪ .‬هیچ دری باز نیست‪ ،‬هر چه قفل است به رسانه زدید‪ ،‬هیچ دری باز نیست! بنده ‪ ۴۱‬سال در‬ ‫خانواده رادیو و تلویزیون بودم و برنامه هایم برای خانواده ها بود خانواده ها می بایست عاشق باشند چرا‬ ‫که در خانواده عاشق‪ ،‬فرزندان عاشق تربیت می شوند که نتیجه ان‪ ،‬جامعه و توده ای از مردم است‬ ‫که سرشار از عشق هستند و اگر هم عاشق نباشیم زندگی هرگز به کام مان نخواهد بود‪ .‬ارزو می کنم‬ ‫مردم من عاشق باشند و امیدوارم متولیان فرهنگی اجازه دهند مردم با عشق زندگی کنند‪/.‬صباخبر‬ ‫شنبه ‪ 9‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1406‬‬ ‫دستان ناپیدا عازم خوزستان می شوند‬ ‫‪3‬‬ ‫با برطرف شدن پاره ای از موانع‪ ،‬به زودی برای پیش تولید فیلم سینمایی دست ناپیدا‪ ،‬به خوزستان‬ ‫می رویم‪ .‬انسیه شاه حسینی گفت‪ :‬این مدت فرصتی بود که روی فیلمنامه کار کنم و بازنگری ای روی‬ ‫ان انجام دادم که از نتیجه نهایی بسیار راضی هستم‪ .‬کارگردان فیلم سینمایی اب را گل نکنید ادامه داد‪:‬‬ ‫لوکیشن اصلی ما در اهواز و جایی است که سابق بر این ستاد پشتیبانی کارون در زمان جنگ بوده است‬ ‫که زنان در انجا می نشسته اند و لباس می شستند‪ .‬وی افزود‪ :‬بازیگران این فیلم عمدتا از ادم های منطقه‬ ‫هستند؛ انقدر قصه قوی است که نیاز به هیچ چهره ای ندارد اما تالش می کنیم که بازیگران ترکیبی از‬ ‫بازیگران شناخته شده و غیرچهره باشند‪/.‬ایرنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫شنبه ‪ 9‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1406‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گوی صبا با عوامل فیلم عطر اخر اردیبهشت‬ ‫سینمای زنانه ای که مردها در ان بد نیستند‬ ‫فیلم «عطر اخر اردیبهشت» که اکران ان از تاریخ ‪ 6‬اردیبهشت ماه سال ‪ 1402‬در گروه سینماهای هنر و تجربه‬ ‫سمیه خاتون‬ ‫اغاز شده است‪ ،‬اولین فیلم به نویسندگی و کارگردانی بهاره رهنما است که سابقا بازی های درخشان او را در تئاتر‬ ‫گفت و گو‬ ‫و سینما و تلویزیون شاهد بوده ایم‪ .‬فیلم عطر اخر اردیبهشت یک فیلم زنانه با مضمون های اجتماعی زنان در‬ ‫اجتماع ایران است در خالصه این فیلم امده است که زنی در استانه مهاجرت همیشگی اش از ایران دوستانش را به یک دورهمی‬ ‫دعوت می کند در این میهمانی دوستانه رازهای عجیبی از زندگی هر کدام برمال می شود که‪ ...‬در این فیلم که تهیه کنندگی ان را‬ ‫مجید بابایی برعهده دارد بازیگرانی چون بهاره رهنما‪ ،‬نیوشا ضیغمی‪ ،‬افسانه چهره ازاد به ایفای نقش پرداخته اند‪ .‬دیگر عوامل‬ ‫فیلم نیز عبارتند ازحسن اصالنی مدیر فیلمبرداری‪ ،‬نیما حسن دوست تدوینگر‪ ،‬احمد اردالن‪ ،‬صدابردار‪.‬‬ ‫خبرنگار صبا در استانه روزهای اغازین اکران «فیلم عطر اخر اردیبهشت» با بهاره رهنما(نویسنده‪،‬کارگردان‪ ،‬بازیگر)حسن‬ ‫اصالنی(مدیرفیلمبرداری) نیوشا ضیغمی(بازیگر) گپ و گفتی صمیمانه داشت که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫بهاره رهنما ‪:‬‬ ‫ما زنان تا چه اندازه مراقب هم هستیم؟‬ ‫از نویسندگی تا بازیگری و کارگردانی‪ ،‬درباره سیر این مسیر پر‬ ‫چالش صحبت کنید؟‬ ‫هنرمندی که در فضای هنری نفس می کشــد‪ ،‬برای بازنمایی دغدغه‬ ‫درونی اش در محدودیت قاب ها محصور نیســت‪ ،‬من در جمع هنرجویان‬ ‫بازیگری خود‪ ،‬بارها استعدادهای نویسندگی را در ان ها کشف کرده ام‪ .‬از نظر‬ ‫من نویسندگی و بازیگری با هم پیوند عمیقی دارند و یک بازیگر خوب باید‬ ‫قلم خوبی هم داشته باشد‪ .‬حرفه ای که من از ده سالگی ارزوی فعالیت در ان‬ ‫را داشتم‪ ،‬قطعا و همیشه نویسندگی بوده است‪ ،‬بازیگری دومین حرفه مورد‬ ‫عالقه ام بود‪ .‬در همه این سال ها هم خوشبختانه اثاری همچون یک مجموعه‬ ‫داستان و مجموعه چهار نمایشنامه را قلم زده و به چاپ رسانده ام‪ .‬منتها در‬ ‫کشور ما به علت اینکه بازیگری ویترین جذابتری داشته است‪ ،‬مخاطبان بیشتر‬ ‫مرا به عنوان یک بازیگر می شناسند‪ .‬درباره کارگردانی هم شاید این روند در‬ ‫ایران خیلی نمود نداشته باشد اما در دنیا بازیگران بسیاری دیده شده اند که‬ ‫پس از چند دهه مقابل دوربین قرار گرفتن‪ ،‬وسوسه شده اند پشت دوربین قرار‬ ‫بگیرند و درمقام کارگردان اثری با مختصات سلیقه شخصی خود خلق کنند‪.‬‬ ‫برای من کارگردانی از تئاتر شروع شد‪ ،‬که منجر به کارگردانی‪ 9‬اثر در تئاترشد‪.‬‬ ‫کارگردانی برای من بیشتر به سبب همان نویسندگی است چرا که در طول‬ ‫این سال ها احساس کرده ام متن های من بدون انعکاس نگاه شخصی ام اجرا‬ ‫می شود‪ ،‬به همین خاطر دوست داشتم اثرم را خودم دست گرفته و کار کنم‪.‬‬ ‫بیشترین کارهای نمایشی من با گروه«این تابستان» انجام شده است‪ ،‬که‬ ‫اختصاصا با موضوعات زنان کارهای نمایشی را به اجرا می بردیم و جزو اولین‬ ‫گروه های نمایشی بودیم که نمایش تک نفره را در ایران باب کردیم‪ .‬به هر‬ ‫حال من در این فیلم ادعایی در کارگردانی ندارم اما روی پیام و مضمون فیلم‬ ‫که مختص جامعه زنان است حرف دارم‪.‬‬ ‫چه شد که ساخت اثر با موضوع زنان برایتان اولویت پیدا کرد؟‬ ‫تقدیر نامه ای که بابت دفاع از حقوق زنان و دختران از یونیسف دریافت‬ ‫کردم‪ ،‬پای من را در این مسیر استوار و بار مسئولیتی را بر روی دوشم گذاشت‪.‬‬ ‫با این فکر که چه کنم که حال زنان کشور من بهتر باشد‪ .‬مادر شدن خودم نیز‪،‬‬ ‫بسیار مزید بر علت شد‪ ،‬به یاد دارم در فشارهای کاری زیادی که در بحبوبه‬ ‫تولد پریا دخترم داشتم‪ ،‬احساس می کردم دلیل تحمل تمامی این سختی ها‪،‬‬ ‫وجود نازنین پریا دخترم بود که همیشه به من انگیزه ای محکم برای جنگیدن‬ ‫می داد‪ .‬در همین دوره یک مستند با موضوع مادر شدن ساختم که در ان با‬ ‫‪ 300‬زن و دختر ایرانی گفت و گو کرده بودم‪ ،‬زنانی که مادر شده بودند و همین‬ ‫طور زنانی که ساعت بیولوژیکی بدن شان برای مادر شدن از کار افتاده بود‪.‬‬ ‫این مستند در جشنواره های جهانی چندین جایزه کارگردانی دریافت کرد‪.‬‬ ‫عطر اخر اردیبهشت اولین تجربه کارگردانی فیلم داستانی شما‬ ‫به حساب می اید؟‬ ‫پیش از این ساخت سریال «دختران صفویه» را که داستان هفت زن را به‬ ‫تصویر می کشد را در دست کار داشتم که متاسفانه به خاطر زیر پا گذاشتن‬ ‫مسائل قانونی که از سوی تهیه کننده اتفاق افتاد و ما از ان اطالعی نداشتیم‬ ‫این پروژه زمین خورد و من ماندم با یک پروانه اماده که دیگر قابل ساخت‬ ‫نبود‪ .‬پس از ان با کمک شادمهر راستین‪ ،‬از تلفیق دو نمایشنامه ای که قبال به‬ ‫چاپ رسانده بودم‪ ،‬فیلمنامه بلند داستانی«عطراخر اردیبهشت» را با چهار‬ ‫شخصیت زن طرح ریزی کردیم‪.‬‬ ‫چه شد که تصمیم گرفتید با گروه هنر و تجربه برای اولین فیلم‬ ‫سینمایی بلند خود همکاری کنید؟‬ ‫من از دیرباز مخاطب پروپاقرص فیلم های سینمایی گروه هنر و تجربه‬ ‫بودم‪ .‬و دلم می خواهد بعد از این هم در همین گروه فعالیت کنم‪،‬از نظر من‬ ‫نگاه و سلیقه مخاطبان این سینما متفاوت تر و حرفه ای تر است‪ .‬چرا که این‬ ‫سینما نمود بیشــتری از هنر برای هنر را با خود دارد‪ .‬الگوی جذاب من در‬ ‫زندگی هنری‪ ،‬اورسن ولز است او درامد حاصل از بازی در سینمای تجاری‬ ‫را برای سینمایی که دوست داشت خرج می کرد‪ .‬نیوشا ضیغمی در مراسم‬ ‫رونمایی حرف جالبی زد او گفت‪“ :‬ما به جبر در مسیر سینمایی تجاری قرار‬ ‫می گیریم و بعد از ان دیگر پیشنهاد حضور در فیلم های دیگر به ما نمی شود‪،‬‬ ‫بعد از ان در نگاه مخاطب این استنباط می شود که حضور و بازی در سینمای‬ ‫تجاری نگرش و منش ماست! “ به همین خاطر بیشترین انتخاب های من‬ ‫در بازیگران این فیلم‪ ،‬از میان بازیگران بســیار موفق در سینمای تجاری و‬ ‫استفاده از ان ها در یک فیلم کامال غیر تجاری است‪ .‬افسانه چهره ازاد نقش‬ ‫بسیار عمیق و ســنگینی را در مدت کوتاه حضورش جلوی دوربین ایفا می‬ ‫کند‪ .‬همچنین نیوشاضیغمی‪ ،‬در این فیلم بســیار متفاوت و طنازانه نقش‬ ‫خود را بازی می کند‪ ،‬من معتقدم وقتی فیلمنامه ای قلم اش زمین گذاشته‬ ‫می شود‪ ،‬خدا نقش را برای بازیگران رقم می زند و هر کس در جای خودش‬ ‫قرار می گیرد‪ .‬علت اینکه خودم در نقش اصلی این فیلم بازی کردم‪ ،‬نداشتن‬ ‫سرمایه کافی برای تولید فیلم بود‪ ،‬چرا که در ابتدا سرمایه گذار اصلی این فیلم‬ ‫خودم بودم‪ .‬هر چند که برایم بسیار سخت بود در اولین اثری که کارگردانی اش‬ ‫به عهده ام بود‪ ،‬بازی هم داشته باشم‪ .‬در این جا الزم است از گروه کارگردانی‪،‬‬ ‫صدابرداراقای اردالن و فیلم بردار اقای اصالنی که در این راه ناظر خارجی کار‬ ‫بودند تشکر کنم‪ .‬در کل این فیلم چه به لحاظ احساسی و چه از لحاظ مالی‬ ‫هزینه های زیادی برای من داشت‪ .‬خوشبختانه اقای کیامرزی برای حمایت‬ ‫از این سینمای مستقل زنانه به عنوان سرمایه گذار دوم فیلم وارد شدند و این‬ ‫فیلم پس از اکران در گروه سینمایی هنر و تجربه‪ ،‬احتماال بزودی در پلتفرم‬ ‫نمافیلم نمایش داده خواهد شد‪.‬‬ ‫چه دغدغه ای بهاره رهنما را در ایــن دوره از زندگی ناگزیر به‬ ‫ساخت این فیلم کرده است؟‬ ‫من روایت خود را در جهان زنان دنبال می کنم‪ ،‬و اینکه حس می کنم تا‬ ‫بحال کسی به دنیای زنانگی از این زاویه نگاه نکرده است‪ .‬من تجربه داشتن‬ ‫یک پدر خوب را درزندگی شخصی ام داشــته ام‪ ،‬به همین خاطر به دنبال‬ ‫مفاهیم فمنیستی که دنیای زنانه و مردانه را جدا می کند‪ ،‬نیستم‪ .‬و یا تفکرات‬ ‫دیگر که مشکالت زنان را منبعث از ناحیه مردان می داند‪ .‬من به دنبال جامعه‬ ‫ای هستم که فارغ از دعاوی حقوقی زنانگی و مردانگی‪ ،‬زنانی اگاه تر‪ ،‬قوی تر‪،‬‬ ‫مستقل تر و خوشحال تر داشته باشد‪ .‬زنانی که در کنار فرزندان و همسران و‬ ‫خانواده های خود جامعه ای ســالم تر و با ارامش تری را رقم بزنند‪ .‬اما نکته‬ ‫ای که در ســال های اخیر‪ ،‬خصوصا دوره ای که فعالیت های حقوقی برای‬ ‫زنان انجام می دادم برایم پررنگ شد‪ ،‬ورود زنان به زندگی مردان متاهل بود!‬ ‫که بخشی از ان هم در شریعت اورده شده است که عمدتا هم نادیده گرفته‬ ‫می شود‪(.‬مسائلی چون رضایت همسر اول و ‪ )...‬در ادامه با شیوع خیانت ‪،‬روابط‬ ‫پنهانی و اخبار از هم پاشیدگی زندگی های زناشویی در اطرافم مواجه شدم‪.‬‬ ‫در این میان بسیار مهم بود که در این کارزار ما زنان تا چه اندازه مراقب هم‬ ‫هستیم! همیشه هم نمی شود نوک تیر این پیکان را به سمت مردها گرفت‪.‬‬ ‫نقش خود زنان در شکل گیری این وانفسا تا چه اندازه پررنگ است؟ چرا در‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫صفحات مجازی‪ ،‬بیشترین توهین و خشونت شکل گرفته بر علیه من از سمت‬ ‫کاربران زن است!؟ بنابراین ما با بحث عمیقی از یک چالش طرف هستیم که‬ ‫فراتر از زن و مرد است و نیاز به بررسی دارد‪ ،‬این معضالت از نظر من بیشتر‬ ‫ریشه در اخالقیات و منویات دارد‪ ،‬چرا که ما با مسئله ای مواجه هستیم که‬ ‫بیشتر نمایانگر خشونت زنان علیه زنان است‪ .‬در تجاربی که در سفرهای خود‬ ‫به کشورهای مختلف داشته ام‪ ،‬هیچ کجای دنیا به اندازه ایران‪ ،‬دختران جوانی‬ ‫ندارد که با اینکه می توانند مرد کاملی را درکنار خود داشته باشند‪ ،‬اما وارد‬ ‫زندگی مردان متاهل می شوند‪ ،‬زنانی که مثال بارز شخصی هستند که الی‬ ‫در کمد زندگی می کنند و گاهی باید در کمد پنهان و گاهی به صورت نیمه‬ ‫بیرون باشند به زعم من این زنان سرنوشت بسیار سخت تر و پر چالش بار تری‬ ‫را برای خود محتوم می کنند‪ ،‬فیلم «عطر اخر اردیبهشت»‪ ،‬این بانوان را نیز‬ ‫بدون قضاوت های شخصی‪ ،‬با نگاهی دردمندانه نمایش می دهد‪ .‬و حاصل‬ ‫این فیلم اتفاقی بود که برای خودم افتاد پیرو همان مثالی که می گویند “انچه‬ ‫را که منع می کنی باید حس کنی تا از زندگی ات بیرون برود‪ ”،‬قسمت ایفای‬ ‫این نقش چرخید و چرخید تا اینکه نقش همین زن را خودم بازی کردم که‬ ‫برایم تجربه ای ارزشمند بود‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‬ ‫با فروتنی کامل به تمام فیلمسازان و اســاتید حوزه زنان در کشورم‪ ،‬من‬ ‫در این سینما به دنبال خلق دنیایی هســتم که در ان مردها ادم های بدی‬ ‫نیستند‪ ،‬سینمایی که با نگاه فرا انسانی به موضوعات مربوط به زنان در ایران‬ ‫می پردازد‪ ،‬ســینمایی که لزوما در ان ضد قهرمان ها مردان نیستند‪ ،‬شاید‬ ‫گاهی ضد قهرمان های زن هم داشته باشد‪ .‬مهم این است که ما زنان بدانیم‬ ‫چگونه می توانیم بااگاهی بیشتر و صلح بیشتر تبدیل به زنانی قدرتمند در‬ ‫جامعه ای قدرتمند تر باشیم‪.‬‬ ‫اصالنی‪:‬‬ ‫دوربین از اخرین فرصت های دیدن می گوید‬ ‫در گفته ها پیداست‪ ،‬انچه که در فیلم عطر اخر اردیبهشت مورد‬ ‫تحسین مخاطبان قرار گرفته دوربین شاعرانه و فیلمبرداری این اثر‬ ‫بوده است‪ ،‬به عنوان یک فیلمبردارچطور و با چه احساسی به موضوع‬ ‫این فیلم نزدیک شدید ؟‬ ‫فیل م «عطر اخر اردیبهشت» ماجرایی است درباره مهاجرت و زندگی یک‬ ‫زن! و احساسی از جنس روزهای اخر‪ ،‬احساسی میان رفتن و ماندن که این بار‬ ‫خود را در درد گرفتن ریشه ها نمایان می شود‪ .‬بر اساس فیلم نامه وقتی قصه‬ ‫را جریانی از زن و زندگی دیدم‪ ،‬به طبع فیلم را مستعد ثبت تصاویر شاعرانه‬ ‫ و نوســتالژیکی از اخرین فرصت های دیدن زادگاه و تجدید خاطرات تلخ و‬ ‫شیرین قلمداد کردم و در ادامه نوع نگاه این زن را در این لحظه از زندگی اش‬ ‫چالش بصری خویش قرار دادم‪ .‬تجربیات پیشین کارگردان و خالق فیلمنامه‪،‬‬ ‫نیز بسیار برای رسیدن به یک زبان و ساختار مشترک سودمند بود‪ .‬در این‬ ‫فیلم با اینکه خانم بهاره رهنما اولین کارگردانی خود را در فیلم بلند داستانی‬ ‫تجربه می کرد اما به جهت انکه بیش از حد با متن مانوس بودند‪ ،‬به شناخت‬ ‫خوبی از کارگردانی رســیده بودند‪ ،‬و در یک فضای دوسویه به دوربین بنده‬ ‫ازادی عمل بیشتری دادند‪.‬‬ ‫چه اینده ای برای مسیر پیش روی جدید بهاره رهنما متصور‬ ‫هستید؟‬ ‫با توجه به روحیه و پشتکاری که از ایشان دیدم در اینده شاهد کارگردانی‬ ‫فیلمهای بهتری از او خواهیم بود‪ ،‬به هرحال در این فیلم جدای از کارگردانی‪،‬‬ ‫همزمان درگیر بازی در اثر هم بودند‪ ،‬که این مســئله انجام کار را برایشان‬ ‫سخت تر و پرچالش تر می کرد‪.‬‬ ‫با توجه به تجارب عمیقی که در حرفه تصویر برداری داشتید نقش‬ ‫فیلمبردار را تا چه اندازه به روایتگر نزدیک می دانید؟‬ ‫به طور کلی از نظر بصری نقش مدیر فیلمبرداری که در سینما با عنوان‬ ‫که کارگردان عکس (‪ ) Director of photographe‬خوانده می شود‪ ،‬را‬ ‫نمی شود انکار کرد‪ .‬در مورد این فیلم ما برای رسیدن به یک تصویر مشترک‬ ‫نیاز به دیالوگ های مشترک داشــتیم‪ .‬معموال پس از گپ و گفت‪ ،‬در اکثر‬ ‫سکانس ها وقتی بنده و کارگردان به دیالوگ مشترک می رسیدیم ‪ ،‬تجربه های‬ ‫قبلی بنده به عنوان مدیر فیلمبرداری به فراخور هر سکانس روی کارگردانی‬ ‫تاثیرش احساس می شد همینطور در مقابل اطالعاتی که کارگردان از شکل‬ ‫روایت به بنده انتقال می دادند‪ ،‬روی دوربین تاثیر داشت‪ .‬چرا که اطالعات‬ ‫زیر متنی فیلم‪ ،‬بهتریــن منابع برای درک تصویر ذهنــی یک کارگردان و ‬ ‫فیلمبردار محسوب می شوند‪ ،‬و هر چقدر کارگردان در انتقال تصویر ذهنی‬ ‫خود به فیلمبردار به درستی و با تجربه عمل کند به همون اندازه در عکس‬ ‫ و در نهایت در فیلم این تاثیرات واضح تر حس می شود‪ .‬با این حساب تاثیر‬ ‫مدیر فیلمبرداری از شکل گیری روایت در قاب تصویر را نمی توان انکار کرد‪.‬‬ ‫نیوشاضیغمی‪:‬‬ ‫همه این ها خود ما هستیم‬ ‫از تجربه همکاری با بهاره رهنما بگوئید؟‬ ‫فضای کاری خانم رهنما‪ ،‬برای کســانی که متن های پیشین ایشان را‬ ‫شنبه ‪ 9‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1406‬‬ ‫‪5‬‬ ‫خوانده ویا نمایش های بــه اجرا رفته را دیده اند‪ ،‬فضایی زنانه و به شــدت‬ ‫جذاب است که شــرایط اجتماعی زنان ایرانی به شدت دران جاری است‪.‬‬ ‫تصویری ملهم از شــخصیت هایی که در اجتماع به وفور دیده می شوند‪،‬‬ ‫فضایی از جنس درد دل هایی که زنان دارند‪ .‬نقشی که من در این فیلم ایفا‬ ‫کردم نمایشی از یک زن عامیانه است که ما بارها نمونه ان را در ارایشگاه ها و‬ ‫باشگاه های ورزشی بانوان می بینیم ‪ ،‬زنانی که خسته از فشارهای اجتماعی‬ ‫در هر جایگاهی سفره دلش باز می شود‪ ،‬حال ممکن است این زن همسر اول‬ ‫یا دوم یک مرد یا درگیر با معضالت خانوادگی از جنس دیگری باشد‪ .‬زنانی‬ ‫ملموس که به وفور در طول روز با ان ها مراوده داریم‪ ،‬زنانی که اگر درک و‬ ‫دیده شوند‪ ،‬انسان هایی ملموس و دوست داشتنی ایی هستند که ممکن‬ ‫است از سر اجبارهای زندگی تن به زندگی زناشویی و یا رابطه هایی پنهانی‬ ‫داده باشند که برای دیگران غیر منطقی به نظر بیاید‪ .‬این فیلم نمایش می‬ ‫دهد ک این زن ها با داستان هایی متفاوتی که دارند از فضا نیامده اند‪ ،‬همه‬ ‫این ها خود ما هســتیم! در نقش هایی که زندگی برای ما‪ ،‬بسته به شرایط‬ ‫چیده است‪ .‬اگر بخواهیم واقعیت انسان را به نمایش بگذاریم‪ ،‬انسان مجموعه‬ ‫ای از وقایعی است که در طول زندگی برایش اتفاق افتاده است‪ .‬در حالی که‬ ‫انچه در جامعه ما رواج دارد این است که از دیدگاه‪ ،‬یک زن متاهل‪ ،‬نفر دوم‬ ‫رابطه همواره منفور و کریه خوانده شود‪ .‬در صورتی که همه ما از اجبارها و‬ ‫تجربیات یکدیگر نااگاه هستیم‪ ،‬از نظر من انسان ها در شرایط خاص ممکن‬ ‫است رفتارهای خاصی داشته باشند که برای دیگران قابل درک نیست‪ .‬به‬ ‫همین خاطر دسته بندی انسان ها در سفیدی یا سیاهی کار بیهوده ای است‪.‬‬ ‫در مجموع بسیار برای بهاره رهنما خوشحالم که موفق به ساخت اولین‬ ‫فیلم بلند داستانی اش در عرصه سینما شده است و فیلم قابل احترامی را به‬ ‫سینما خصوصا جامعه زنان اهدا کرده است‪ .‬تجربه همکاری با ایشان به من‬ ‫ثابت کرد فارغ از حواشی که برای ایشان در فضای مجازی ساخته شده است‪،‬‬ ‫او زنی بسیار باسواد‪ ،‬نکته سنج و پرتالش است‪.‬و امیدوارم این مسیر تازه‪،‬‬ ‫برایش در هر گام موفقیت های بیشتری را به همراه داشته باشد‪.‬‬ ‫بازی کردن نقش یــک زن در فیلم های ایرانــی با توجه به‬ ‫محدودیت ها و ممیزی ها چه چالش هایــی را برای تان به همراه‬ ‫داشته است؟‬ ‫در طول این سال ها‪ ،‬همواره سینما دغدغه اصلی برای من در زندگی بوده‬ ‫است‪ .‬و سعی کردم با توجه به تمام شرایط و محدودیت هایی که برای یک‬ ‫بازیگر زن در ایران وجود دارد‪ ،‬حرفه خود را حفظ کنم و به کارم ادامه دهم‪.‬‬ ‫اما اساسا سینمای ایران برای یک بازیگر زن بسیار سینمای سختی است به‬ ‫طوری که من معتقدم چنانچه بهترین بازیگر زن سینمای جهان را به ایران‬ ‫بیاورید و از او بخواهید تمام این ممنوعیت هــا و محدودیت ها را در هنگام‬ ‫نمایش نقش رعایت کند‪ ،‬باور کنید حتی قادر به بازی در یک پالن هم نخواهد‬ ‫بود! بارها و بارها برای خود من پیش امده است که درست درزمانی که درحال‬ ‫اجرای نقش پیچیده ای هستم‪ ،‬به خاطر حجاب ویا ‪ ...‬فیلم کات داده شده‬ ‫و صحنه تکرار شده است‪ .‬یا گاها پیش امده که پس از بازی در یک نقش که‬ ‫برای خودم یک موفقیت به حســاب می امده‪ ،‬پس از ضبط ان سکانس به‬ ‫ممیزی خورده و به کلی حذف شده است‪ .‬در این مورد سلسه مراتبی هست‬ ‫که در بازی و ایفای نقش زن در سینمای ایران تاثیر گذار است از همان ابتدا‬ ‫درمرحله پروانه ساخت نویسندگان باید در کاراکتر پردازی زن در سینمای‬ ‫ایران رعایت کنند که ماحصل ان عمدتا شخصیت هایی سطحی هستند‪ ،‬بعد‬ ‫از ان موارد پوششی و گریم است که در بازی جلوی دوربین باید رعایت شود‬ ‫و بدتر از همه زمانی است که پس از تولید فیلم‪ ،‬هنگامی که نسخه ای از ان‬ ‫به شورای پروانه ساخت ارائه می شود‪ ،‬ممیزی هایی هم در ان جا هست که‬ ‫ناگزیز پالن هایی را حذف می کنند! و در انتها ان چیزی که از کاراکتر پردازی‬ ‫وایفای نقش یک زن در سینمایی ایران شاهد هستیم در بازنگری های چند‬ ‫باره و اعمال سالیق شخصی در هر مرحله‪ ،‬کامال نابود شده است‪ .‬و در اینجا‬ ‫ما می مانیم با مخاطبی که باید برای او توضیح دهیم که چرا شخصیت تا این‬ ‫اندازه باور ناپذیر و سطحی بوده است‪ .‬اینکه سینمای ایران برای زنان بسیار‬ ‫سخت است غیر قابل انکار اســت‪ .‬و امیدوارم که شرایط در اینده برای زنان‬ ‫بازیگر بهتر شود و حداقل اینکه وزارت ارشاد به همان متنی که در ابتدا پروانه‬ ‫ساخت می دهد پایبند باشد و فیلم در ادامه دچار ممیزی های مضاعف نشود‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫خوشحالم از اینکه سینمای ایران علیرغم تمام این فشارها کارگردان های‬ ‫زن بسیار مطرح و خوبی دارد‪ ،‬که قابل قیاس با کارگردان های مرد در تمام‬ ‫دنیا هستند و امیدوارم که در اینده کارگردان های زن بیشتری به این عرصه‬ ‫وارد شوند‪ ،‬فیلم های با موضوعات زنان و قهرمان های زن ساخته شود‪ ،‬چرا که‬ ‫عمده تهیه کنندگان راغب هستند که قهرمان قصه فیلم مرد باشد! و برای کل‬ ‫سینما ارزو می کنم که حالش خوب شود‪ ،‬سینما در این چند سال روزگار بد و‬ ‫سختی را گذراند‪ ،‬اهالی سینما از دوران کرونا تا تعطیلی سالن ها و این فضای‬ ‫دوقطبی شدن گروه ها به مصیبت های زیادی را از نظر معیشیتی افتادند‪،‬‬ ‫اهالی سینما نیاز به ارامش و امنیت شغلی دارند این نکته را همه باید درک‬ ‫کنند که خانواده بزرگ سینمای ایران انسان های نیستند که از فضا امده‬ ‫باشند انها نیز مانند همه مردم حیات شان به ادامه شغل و فعالیت مستمر در‬ ‫حرفه اشان بستگی دارد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫شنبه ‪ 9‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1406‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫رونمایی از کتاب «سلول شماره ‪ »۱۴‬در کلمبیا‬ ‫کتاب «سلول شماره ‪ »۱۴‬شامل خاطرات رهبر معظم انقالب اسالمی به همراه کتاب صوتی ان به زبان‬ ‫اسپانیایی در کنگره ملی کلمبیا رونمایی شد‪ .‬در این مراسم بیش از ‪ ۲۰۰‬نفر از شخصیت های فرهنگی‪،‬‬ ‫سیاسی و مذهبی‪ ،‬نمایندگان پارلمان کلمبیا و سفیر جمهوری اسالمی ایران در کنگره ملی کلمبیا حضور‬ ‫داشتند‪ .‬البرتو باتی‪ ،‬نماینده ویژه مشاور عالی رییس جمهور این کشور در امور دینی نیز اظهار داشت‪ :‬باعث‬ ‫افتخار و خوشحالی است که در این جلسه چهره ایران از زاویه ای دیگر و از منظر یک رهبر دینی و سیاسی‬ ‫و با معرفی صحیح از ایران به ما شناسانده می شود‪ .‬این کتاب همچنین در غرفه جمهوری اسالمی ایران در‬ ‫نمایشگاه بین المللی کتاب بوگوتا عرضه شد و مورد استقبال زیاد مخاطبان و بازدیدکنندگان قرار گرفت‪/.‬ایرنا‬ ‫از اندیشه تا خلق یک معنا در برج ازادی‬ ‫نمایشگاهی با نام «از اندیشه تا خلق یک معنا» به سرپرستی اعظم باغبان و مشاوره هنری احسان الیاسی‬ ‫با ‪ ۴۰‬اثر منتخب از سراسر ایران با گرایش های مختلف از روز گذشته هشتم اردیبهشت در «کافه گالری»‬ ‫برج ازادی افتتاح شد‪ .‬این نمایشگاه که تا ‪ ۱۵‬اردیبهشت از ساعت ‪ ۹‬تا ‪ ۱۸‬میزبان عالقه مندان است شامل‬ ‫مجموعه ای از اثار منتخب ‪ ۴۰‬هنرمند در قالب نقاشی با موضوع ازاد و در انواع گرایش ها و شیوه ها از رئال‬ ‫تا ابستره و سوررئال و هنر مفهومی است که از میان بیش از یکصد اثر‪ ،‬انتخاب و به نمایشگاه راه یافته است‪.‬‬ ‫صابر چایچی‪ ،‬احسان الیاسی‪ ،‬نرجس خلیلی‪ ،‬نرگس غنجور قصرالدشتی‪ ،‬کتایون نمازی‪ ،‬بیژن شفیقی‬ ‫شهری و فرهاد اغاجاری از هنرمندان و اساتید برجسته شرکت کننده در این رویداد هستند‪/.‬ایرنا‬ ‫واکنش ایمان شمسایی به رفتار علیرضا دبیر‬ ‫ضعف در نظام صنفی رسانه نمایان است‬ ‫مدیرکل مطبوعات داخلی ارشاد در واکنش به اخراج خبرنگار توسط علیرضا دبیر نوشت‪ :‬رفتار دبیر وقتی‬ ‫بیشتر زیر سوال می رود که از مرام پهلوانی و نماز اول وقت دم بزند و صدایش را پشت بلندگو بلندتر کند و حراست‬ ‫را صدا بزند‪ .‬ایمان شمسایی مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در اینستاگرام نوشت‪:‬‬ ‫سیلی عضو شورای شهر و دستان رییس فدراسیون به نشانه اخراج خبرنگار اگر چه خطا و نشان از تفرعن حاکم‬ ‫بر بخشی از بدنه مدیران است اما بیش از همه ضعف نظام صنفی رسانه را نمایان می کند‪ .‬اینکه به راحتی روابط‬ ‫عمومی ها بیانیه می دهند که وی خبرنگار نیست یا خبرنگار تخصصی نیست و یا فالن حرف مربوط یا نامربوط را‬ ‫زد‪ ،‬ادعایی است که ساز و کار قانونی برای رد و اثبات ان وجود ندارد‪ .‬قانون مطبوعات به عنوان اصلی ترین منشور‬ ‫حقوقی رسانه در ایران‪ ،‬تنها صاحب امتیاز و مدیرمسئول را می شناسد و نسبت به بازیگران کف تحریریه سکوت‬ ‫کرده است‪ .‬از نظر رسمی‪ ،‬کسی که عضو تحریریه رسانه دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات و یا خبرنگار‬ ‫نهادهای رسانه ای چون رادیو و تلویزیون است خبرنگار محسوب می شود ولی به سبب انبوه مجوزها و خبرنگارانی‬ ‫که شاید شغل دوم و سومشان این باشد‪ ،‬نمی توان امار دقیقی از فعاالن رسانه ارائه کرد‪ .‬در حال حاضر بیش از‬ ‫هشت هزار خبرنگار عضو سامانه جامع رسانه های کشور داریم و بسیاری خبرنگار که در تحریریه رسانه ها کار‬ ‫می کنند و عضو سامانه نیستند‪ .‬الزام قانونی هم ندارند‪ .‬منعی هم برای کارشان در تحریریه ها وجود ندارد‪ .‬در ادامه‬ ‫این متن امده است‪ :‬خالصه انکه رفتار علیرضا دبیر غلط است چرا که خبرنگار یا هر فردی بی دعوت به ان جلسه‬ ‫نیامده‪ .‬روابط عمومی فدراسیون هم نمی تواند مدعی خبرنگار غیرورزشی بودن فرد را کند و عملکرد خودش زیر‬ ‫سوال است از این بابت که فرد غیرمرتبط را به جلسه راه داده است‪ .‬رفتار دبیر وقتی بیشتر زیر سوال می رود که‬ ‫از مرام پهلوانی و نماز اول وقت دم بزند و صدایش را پشت بلندگو بلندتر کند و حراست را صدا بزند‪ .‬افکار عمومی‬ ‫درباره این رفتارها قضاوت خواهد کرد‪ .‬اما ضعف نظام حرفه ای ما هم باید چاره شود‪ .‬ان هم ساماندهی و تشکیل‬ ‫ساز و کارهای صنفی برای اعطای عنوان خبرنگاری به فعاالن رسانه است‪/.‬صباخبر‬ ‫ناشران تا ‪ 10‬اردیبهشت وقت دارند‬ ‫مدیر کمیته ناشران داخلی ســی وچهارمین نمایشگاه بین المللی‬ ‫کتاب تهران گفت‪ :‬ناشرانی متقاضی حضور در این دوره از نمایشگاه‬ ‫تا پایان روز یکشنبه ‪ -‬دهم اردیبهشت ‪ -‬ثبت نام برای شرکت در این‬ ‫رویداد را نهایی کنند‪ .‬امین کمالوندی مدیر کمیته ناشــران داخلی‬ ‫سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت‪ :‬ثبت نام ناشران‬ ‫داخلی برای حضور در سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران‬ ‫از ششم اسفندماه ‪ ۱۴۰۱‬اغاز و تا پایان ساعت اداری روز یکشنبه ‪۱۴‬‬ ‫اسفندماه ادامه داشت‪ .‬خوشبختانه این دوره نیز با استقبال مناسب‬ ‫ناشران عزیز مواجه شد‪.‬‬ ‫کمالوندی افزود‪ :‬این امکان و فرصت برای ناشران متقاضی حضور‬ ‫در سی وچهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فراهم شده‬ ‫است تا پایان روز یکشنبه ‪ ۱۰‬اردیبهشت ‪ ۱۴۰۲‬با مراجعه به سامانه‬ ‫ثبت نام و حضور خود در این دوره از نمایشگاه را نهایی و مبلغ تعیین‬ ‫شده در ایین نامه را واریز کنند‪/.‬ایرنا‬ ‫برگزاری جشنواره م ّلی تئاتر کودک و نوجوان ایثار‬ ‫سومین جشــنواره ملّی تئاتر کودک و نوجوان ایثار طی روزهای‬ ‫‪ ۱۱‬الی ‪ ۱۴‬اردیبهشت به میزبانی استان گیالن برگزار می شود‪ .‬فرهاد‬ ‫مختاری مدیرکل امور هنری بنیاد شــهید وامــور ایثارگران و دبیر‬ ‫جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان ایثار گفت‪ ۷۵ :‬اثر از سراسر کشور‬ ‫به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید که در مرحله ارزیابی ‪ ۱۵‬نمایش‬ ‫توسط هیات داوران برای حضور در بخش نهایی انتخاب شدند‪ .‬سومین‬ ‫جشنواره ملّی تئاتر کودک و نوجوان ایثار در بخش های نمایش های‬ ‫صحنه ای ویــژه مخاطب کودک و نوجوان‪ ،‬نمایش های عروســکی‬ ‫صحنه ای ویژه مخاطــب کودک و نوجــوان‪ ،‬نمایش های محیطی‬ ‫عروسکی ویژه نوجوانان (مختص اجرا در مدارس)‪ ،‬نمایش های تک‬ ‫نفره عروســکی کودک و نوجوان (مختص اجرا در مساجد‪ ،‬مدارس‬ ‫و سایر فضاهای اموزشی) برگزار می شود‪ .‬مراسم اختتامیه سومین‬ ‫جشنواره ملّی تئاتر کودک و نوجوان ایثار روز پنجشنبه‪ ۱۴‬اردیبهشت‬ ‫در تاالر مرکزی شهر رشت برگزار می شود‪/.‬مهر‬ ‫کشف استعدادهاهدف جشنواره مدرسه‬ ‫مراسم اختتامیه جشنواره عکس‪ ،‬گرافیک و نقاشی مدرسه برگزار‬ ‫شد‪ .‬دبیر علمی جشنواره عکس‪ ،‬گرافیک و نقاشی مدرسه گفت‪ :‬همه‬ ‫دانش اموزان می توانند در این جشنواره شرکت کنند و زمینه جذب‬ ‫این افراد بعد از برگزیده شدن در حوزه های مختلف فراهم است‪.‬‬ ‫امیر ارسالن حسین زاده‪ ،‬بیان داشت‪ :‬امسال سال نخست برگزاری‬ ‫این جشنواره به صورت بین المللی است و از حدود ‪ ۱۱‬کشور مختلف‪،‬‬ ‫‪ ۱۱۱‬اثر دریافت و به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است‪.‬‬ ‫حســین زاده اظهار کرد‪ :‬در مراســم افتتاحیــه و اختتامیه این‬ ‫جشنواره‪ ،‬کارگاه های مختلفی برای این دانش اموزان برگزار شده‬ ‫که برای انان بسیار جذاب بوده است‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬یکی از اهداف مهم این جشــنواره‪ ،‬کشف‪ ،‬رشد و‬ ‫پرورش اســتعدادهای دانش اموزان از اســتان های مختلف کشور‬ ‫است تا راه را برای انان هموار کنیم و اســتعدادها را به منصه ظهور‬ ‫برسانیم‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫شنبه ‪ 9‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1406‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫باز امدم پورناظری در تاالر وحدت‬ ‫تهمورس پورناظری دوازدهم و پانزدهم اردیبهشت ماه در تاالر وحدت تهران کنسرت «باز امدم» را که‬ ‫می توان ان را یک پرفورمنس‪-‬کنسرت به شمار اورد‪ ،‬اجرا خواهد کرد‪ .‬موسیقی این اجرا براساس موسیقی‬ ‫اصیل ایرانی‪ ،‬موسیقی تنبور و موسیقی معاصر در ترکیب با موسیقی کالسیک و موسیقی الکترونیک‬ ‫است که داستان هر اهنگ را گروه حرکت اجرا خواهند کرد‪ .‬در «باز امدم» بردیا کیارس به عنوان مایستر‪،‬‬ ‫این اهنگ ساز را همراهی خواهد کرد‪ .‬کیارس‪ ،‬سال هاست که به عنوان رهبر ارکستر و اهنگ ساز روی‬ ‫صحنه می رود‪ .‬عالوه بر کیارس‪ ،‬تینا جامه گرمی (ویولون)‪ ،‬مهدی منادی (ویولون التو) ‪ ،‬ماکان خویی نژاد‬ ‫(ویولون سل)‪ ،‬رامین دارستانی (باس)‪ ،‬ارین رضایی و علی قنبری می نوازند‪/.‬ایرنا‬ ‫‪7‬‬ ‫بافت و معماری بومی گردشگری کردستان حفظ شود‬ ‫سرپرســت اداره کل میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی کردســتان گفت‪ :‬بافت و اصالت‬ ‫روستاهای گردشگری استان باید با توجه به معماری بومی و نمادهای منطقه حفظ شود‪ .‬منصور مهرزاد‬ ‫در جریان بازدید از روستای هدف گردشگری پالنگان از توابع شهرستان کامیاران اظهار کرد‪ :‬معماری‬ ‫روستاهای منطقه هورامان از جمله پالنگان‪ ،‬با انطباق بر شیب ها و به صورت پلکانی شکل گرفته است‬ ‫که نشان از هم نشینی مسالمت امیز عوامل طبیعی و انسان ساخت دارد‪ .‬وی افزود‪ :‬توجه به بافت های‬ ‫ب و رسوم و ارائه محصوالت ارگانیک به گردشگران موجب‬ ‫معماری و سنتی این مناطق و همچنین ادا ‬ ‫توسعه صنعت گردشگری در روستاها خواهد شد‪/.‬ایرنا‬ ‫برگزار ائین دوهزار ساله بیل گردانی در نیم ور‬ ‫ائین کهن و سنتی دو هزار ساله بیل گردانی نیم ور با شرکت‬ ‫قهرمانان و پهلوانان و شناخت نفرات برتر برگزار شد‪ .‬مراسم‬ ‫سنتی و تاریخی بیل گردانی نیم ور عصر روز گذشته جمعه ‪۸‬‬ ‫اردیبهشت ماه در محل سکوی بیل گردانی نیم ور برگزار شد‪.‬‬ ‫این مراســم که با حضور حســین محمودی و سید حسن‬ ‫حسینی‪ ،‬معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی‪ ،‬صنایع‬ ‫دستی و گردشگری استان مرکزی و جمعی از مسئوالن شهر‬ ‫نیم ور و با استقبال مردم و به منظور پاسداشت اب برگزار شد‪،‬‬ ‫با رژه نمادین کشاورزان اغاز شد‪ .‬سجاد صفری‪ ،‬شهردار نیم ور‬ ‫در این مراسم با اشاره به تاریخ بیش از دو هزار ساله شهر نیم ور‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬بیل گردانی یکی از نمادهای این تاریخ کهن اســت‪ .‬بند‬ ‫نیم ور به عنوان یکی از اثار تاریخی این شهر‪ ،‬در معرض خطر‬ ‫است و باید مسئوالن استانی و شهرستان نگاه ویژه ای به این اثر‬ ‫تاریخی داشته باشند‪.‬‬ ‫بر اســاس این گزارش‪ ،‬پیش از اغاز بیل گردانی توســط‬ ‫پهلوانان‪ ،‬تعدادی از هنرمندان روستای راوه دلیجان به انجام‬ ‫مراسم سنتی رقص و چوب بازی این روستا پرداختند‪ .‬سپس‪،‬‬ ‫کشاورزان به صورت نمادین با نوای جارچی و میراب روستا برای‬ ‫انجام الیروبی فراخوانده شده و تقسیم کار بین انان انجام شد‪.‬‬ ‫میراب شهر بر کار الیروبان نظارت کرده و با اعالم پایان الیروبی‪،‬‬ ‫کشاورزان را به انجام بیل گردانی فرا خواند‪ .‬فرمانده بیل گردانان‬ ‫در گزارشــی به فرمانده خود‪ ،‬علت خشکی درختان حاشیه‬ ‫رودخانه لعل بار و تشنگی زمین های کشاورزی منطقه را حفر‬ ‫چاه در مسیر رودخانه و برداشت غیرمجاز از رودخانه عنوان‬ ‫کرد‪ .‬سپس الیروبان هر دانگ‪ ،‬یکی از بیل های خود را در میدان‬ ‫قرار دادند تا ‪ ۷‬بیل در میدان بیل گردانی قرار داده شود‪ .‬در ادامه‬ ‫بیل ها در دو دسته سه تایی و چهارتایی با طناب به یکدیگر بسته‬ ‫شدند و پهلوانان با رژه کشاورزان‪ ،‬مراسم بیل گردانی را اغاز‬ ‫کردند‪ .‬ابتدا سه نفر از دانش اموزان که در مراسم بیل گردانی‬ ‫اموزشگاهی مقام های برتر را کسب کرده بودند‪ ،‬به انجام این‬ ‫مراسم پرداختند‪ .‬سپس پهلوانان بزرگسال و پیشکسوتان این‬ ‫هنر‪ ،‬به اجرای این ائین پرداختند‪ .‬به تن داشتن لباس سنتی و‬ ‫نخوردن بیل به زمین‪ ،‬از قوانین این مراسم است و همین قوانین‪،‬‬ ‫مبنای امتیازدهی و اعالم نفرات برتر مراســم است‪ .‬در پایان‬ ‫مراسم‪ ،‬امیرحسین برزکار‪ ،‬صادق حسینی و امیرعلی عمادی فر‬ ‫با رای هیئت داوران عنوان های اول تا ســوم را کسب کردند و‬ ‫جوایز خود را از دست مسئوالن دریافت کردند‪.‬‬ ‫تجهیز و ساماندهی ســکوی بیل گردانی یکی از مطالبات‬ ‫مسئولین‪ ،‬عوامل برگزاری و مردم در این مراسم بود‪/ .‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫فرهومند ناظریان ‪ -‬شصت وششمین جشنواره منطقه ای‬ ‫سینمای جوان بوشهر‪-‬خلیج فارس ‪ ۵‬تا ‪ ۸‬اردیبهشت ماه‬ ‫‪ ۱۴۰۲‬بهمیزبانیانجمنسینمایجوانانایران‪-‬دفتربوشهردر‬ ‫شهر بوشهر برگزار و به کار خود پایان داد‪ ،‬خبرنگار صبا با دبیر‬ ‫اجرایی این جشنواره‪،‬حمیدرضا قاید درباره چشم انداز این‬ ‫دوره از جشنواره گفت وگویی داشت که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫در ابتدا از کارکرد این جشــنواره و ظرفیت هایی که این‬ ‫رویداد به فیلم کوتاه ایران اضافه می کند‪ ،‬بگوئید؟‬ ‫انجمن سینمای جوان هرساله جشنواره مهمی را با نام جشنواره‬ ‫فیلم کوتاه برگزار می کند‪ ،‬حجم اثار ارسالی به این جشنواره بسیار‬ ‫باالســت‪ ،‬چیزی حدود ‪ 3‬الی ‪ 4‬هزار اثر درهرسال‪ ،‬به همین خاطر‬ ‫برای انکه‪ ،‬از این پتانسیل فیم سازی کوتاه در ایران حمایت بیشتری‬ ‫داشته باشیم ‪ 3‬جشنواره دیگر رادر ادامه این رویداد با عنوان جشنواره‬ ‫منطقه ای تعریف کردیم‪ ،‬در این ســه جشنواره تمامی استان های‬ ‫کشور ایران‪ ،‬در سه دسته ‪ 10‬الی ‪ 12‬تایی گروه بندی شده و با هم‬ ‫به رقابت می پردازند‪ .‬جشــنواره منطقه ای بوشهر برای چهارمین‬ ‫بار است که دراین شهر برگزار می شــود‪ .‬این جشنواره‪ ،‬در سه سال‬ ‫گذشــته عموما با حضور اســتان های هم جوار این استان(فارس‪،‬‬ ‫هرمزگان و خوزستان و‪ )...‬دسته بندی و برگزار می شده است‪ ،‬اما در‬ ‫ترکیب این دوره از جشنواره منطقه ای بوشهر برای اولین بار شهرهای‬ ‫از جنوب کشور با شــهر های از شمال ایران(گلســتان‪ ،‬مازندازان‪،‬‬ ‫قزوین‪،‬گیالن‪،‬تهران‪ ،‬البرز‪،‬اذربایجان شرقی و‪ )...‬در یک گروه رقابتی‬ ‫قرار گرفت‪ .‬قبل از این رویداد اولین جشنواره منطقه ای در یزد برگزار‬ ‫شد‪ ،‬هم اکنون جشنواره منطقه ای بوشهر در حال برگزاری و پس از‬ ‫این رویداد‪ ،‬جشنواره یاسوج برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫انتخاب و ترکیب بندی این استان ها در یک گروه‪ ،‬بر چه‬ ‫معیاری استوار بوده است؟‬ ‫قبل از این بر معیار هم جواری استان ها در کنار هم این گروه بندی‬ ‫اتفاق می افتاد‪ ،‬اما در این دوره با رویکرد فرصت مقایسه بخش های‬ ‫گفت و گوی صبا با دبیر اجرایی جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه بوشهر‬ ‫جشنواره ای در جنوب با طعم شمال‬ ‫مختلف کشور در تنوع فرهنگی این استراتژی طراحی شد که از خالل‬ ‫همین تصمیم گیری برای اولین بار در جشنواره ای در جنوب کشور‬ ‫شاهد پخش اثاری به زبان کردی و ترکی هستیم‪ .‬ضمن اینکه اثار‬ ‫نمایشی این جشنواره‪ ،‬ازطیف های مختلفی از قومیت ها و محلیت های‬ ‫ایرانی است از طرفی فرصتی جذاب برای رقابت اثار هنرمندان استان‬ ‫بوشــهر‪ ،‬با دفاتر عظیمی مانند تهران و ‪ ...‬است که همین نکته در‬ ‫ادامه باعث رشد و شکوفایی کیفی اثار ارسالی در استان های مختلف‬ ‫خواهد شد‪.‬‬ ‫چند اثر در چند بخش در این جشــنواره با هم به رقابت‬ ‫پرداخته اند؟‬ ‫از بین ‪ 416‬اثر ارسالی به دبیرخانه این جشنواره‪ 60 ،‬اثر به مرحله‬ ‫رقابتی این جشنواره راه پیدا کرده اند که شامل؛ ‪ 41‬اثر داستانی‪9 ،‬‬ ‫اثر مستند‪ 6 ،‬اثر تجربی و ‪ 5‬اثر پویانمایی هستند‪.‬در بخش عکس نیز‬ ‫از بین ‪ 356‬عکس ارسالی‪ 32 ،‬عکس به بخش نهایی راه یافته اند‪.‬‬ ‫کارگردانان کوتاه ســاز ایرانی به سبب تجربه ای که در‬ ‫این حوزه داشته اند‪ ،‬معتقد بودند که امار تولید فیلم کوتاه‬ ‫در ایران در چند ساله اخیر دچار ریزش و افت شده است‪،‬‬ ‫ارزیابی شما از این مسئله چیست؟‬ ‫برای درک این چالش ابتدا باید از خود بپرسیم‪ ،‬ایا درگاه مشخصی‬ ‫که از ان فیلم کوتاه در ایران به نمایش گذاشته شود‪ ،‬داریم؟تا زمانی‬ ‫که این معضل حل نشود این رسانه نمی تواند ادعا کند که سرپا و پویا‬ ‫است‪ ،‬این در حالی است که با تنوع و تفاوت های جذاب بصری که‬ ‫در فیلم کوتاه وجود دارد‪ ،‬به راحتی انتظار استقبال مخاطبان ازاین‬ ‫رسانه می رود‪ ،‬من تجربه عینی از نمایش فیلم کوتاه در جمع خانواده‬ ‫و مخاطب عام داشته ام که با موفقیت و استقبال همراه بوده است‪ ،‬اما‬ ‫متاسفانه هنوز درگاه مستقل و پر بازدیدی برای این رسانه تعریف‬ ‫نشده است و در طول این سالیان ما نیز خودمان خواسته یا ناخواسته‬ ‫در این اتفاق تلخ سهیم بوده ایم‪.‬‬ ‫چه اسیب هایی در ساخت فیلم کوتاه وجود دارد که مانع‬ ‫از پویایی ان شده است؟‬ ‫مسئله اول عدم درامدزایی و بازگشت سرمایه در تولید فیلم کوتاه‬ ‫است‪ ،‬و دوم انکه دوستانی اعتقاد دارند فیلم کوتاه مستقل است در‬ ‫حالی که از نظر من فیلم کوتاه می تواند ظرفیت خوبی را برای ساخت‬ ‫فیلم بلند برای فیلمساز ایجاد کند که از ان غافل هستیم‪.‬‬ ‫ایا همین اعتقاد که فیلم کوتاه ظرفیتی برای ســاخت‬ ‫فیلم بلند است‪ ،‬خودش اسیبی در این بخش نیست‪ ،‬چرا‬ ‫که دوستان هنرمند‪ ،‬با این نگرش ورود به این حوزه را محل‬ ‫گذری برای رسیدن به هدف بعدی می دانند و از تصور اهداف‬ ‫متعالی تر در این حوزه باز می مانند؟‬ ‫بله‪ ،‬اما اگر همان مسئله درامد زایی در این رسانه تعریف شود و‬ ‫کارگردان با ساخت فیلم به یک جریان سود دهی متصل شود‪ ،‬هرگز‬ ‫از این رسانه به عنوان سکوی پرش استفاده نخواهد کرد ودر صورت‬ ‫عالقه مندی و تخصص در این حوزه‪ ،‬ثابت خواهد ماند‪.‬‬ ‫جشنواره منطقه ای بوشهر‪ ،‬برای حل مجموعه ای از این‬ ‫اسیب ها‪ ،‬چه استراتژی مشخصی را طراحی کرده است؟‬ ‫در این دوره ما دیدن و نمایش فیلم کوتاه را درجشنواره برای عموم‬ ‫ازاد کرده ایم به این سبب که بستر سازی فرهنگی و اشنایی عموم‬ ‫مردم با فیلم کوتاه اتفاق بیفتد‪ .‬قطعــا این تصمیم می تواند زمینه‬ ‫سازی فرهنگی خوبی باشد برای راه اندازی پلتفرم یا درگاه تخصصی‬ ‫که امید است در این حوزه ایجاد شود‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫ظرفیت اســتقبال از نمایش فیلم کوتاه در جامعه به وجود امده‬ ‫است‪ ،‬در زمانه ای هستیم که مردم به راحتی ورود به یک سامانه می‬ ‫توانند محتوای مورد عالقه خود را از فضای مجازی دنبال کنند‪ ،‬امروز‬ ‫مثل گذشته نیست که برای دیدن یک فیلم مدرک به دست به ویدیو‬ ‫کلوپ ها سر می زدیم‪ ،‬این فضای جدید که در جامعه ی رسانه ای‬ ‫حکفرما شده است‪ ،‬بسیار فرصت جذابی برای نمایش و اکران انالین‬ ‫فیلم های کوتاه است‪ ،‬و از این رهگذر فعالین هنرمند در این رشته‬ ‫می توانند به درامد زایی برسند با این اتفاق قطعا افق تازه و روشنی در‬ ‫این رسانه پدیدار خواهد شد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!