روزنامه صبا شماره 1405
روزنامه صبا شماره 1405
روزنامه صبا شماره 1405
چهار شنبه| 6اردیبهشت 26 |1402اوریل 5 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1405صفحه| 5000ناموت|
محمد خزاعی:
برخی با موضع گیری
سینما را تخریب کردند
علی فروتن:
میر جالل الدین کزازی:
کار هنر تشر
تئاتر از ظرفیت شاهنامه
و تلنگر زدن است
استفاده کند
عبدالرحیم افروغ:
نگاه امروز ما ذیل نگاه بلند
گفت و گوی صبا با ابراهیم حصاری
کارگردان فیلم کوتاه «بلوط»
فیلمساز کوتاه انگیزه ندارد
همراه با عوامل مستند «اهل سفر» که از شبکه مستند پخش می شود
سـفری بـه نـادیـده هـا
انقالب اسالمی است صفحه 1
2
چهار شنبه 6اردیبهشت 1402شماره 1405
خرب سیمنا و تلویزیون
خبرنگار هتاک محکوم شد
بر اساس رای دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی شهید قدوسی و مرجع تجدیدنظر کیفری« ،مسعود
کارگر» خبرنگاری که پس از جدایی از «مجموعه رســانه ای صبا» به اتهام هتاکی به مدیر مسئول این
مجموعه در فضای مجازی ،مورد شکایت قرار گرفته بود ،با رای قطعی مرجع قضایی محکوم شناخته شد.
این خبرنگار که در مقطعی در مجموعه رسانه ای صبا مشغول به کار بود نتوانست دادگاه را در خصوص
استوری های توهین امیز خود در فضای مجازی و تخریب مدیرمسئول مجموعه رسانه ای صبا اقناع کند
و بزهکاری متهم برای دادگاه محرز و مسلم شد .لذا ،به استناد ماده ۶۰۸قانون مجازات اسالمی حکم به
محکومیت نامبرده صادر گردید/ .صباخبر
پروانه ساخت دو فیلم سینمایی صادر شد
شوراهای پروانه ساخت اثار سینمایی و غیرسینمایی در جلســه اخیر با ۲فیلم نامه سینمایی و ۳
فیلم نامه غیرسینمایی موافقت کردند .فیلم نامه های سینمایی «جنگی بود جنگی نبود» به تهیه کنندگی
و کارگردانــی علی اکبر ثقفی و نویســندگی فاطمه ثقفــی و علی اکبر ثقفی و «اخریــن فرمان» به
تهیه کنندگی ،کارگردانی و نویسندگی حجت اله سیفی موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی
را اخذ کردند .همچنین فیلم نامه های مستند « صد سال تطور» ،فیلم نامه کوتاه داستانی «الگوریتم دلتا»
و فیلم نامه بلند داستانی «مورف» موافقت شورای پروانه ساخت اثار غیر سینمایی سازمان سینمایی
را دریافت کردند/.ایسنا
نگاه امروز ما ذیل نگاه بلند انقالب اسالمی
دبیر شصت و ششمین جشنواره منطقه ای ســینمای جوان بوشهر-خلیج فارس در
مراسم افتتاح نمایشگاه عکس این رویداد گفت :جوانان دنیا منتظر خط و اندیشه جوانان
پاک سرزمین های اسالمی هستند؛ بنابراین نقش هنرمندان ما فراتر از این مرز و بوم تعریف
می شود و باید رسالت جهانی خود را ایفا کنند.
عبدالرحیم افروغ دبیر شصت و ششمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان بوشهر-
خلیج فارس در ایین افتتاحیه این رویداد که صبح روز گذشته در مجموعه ۹دی بوشهر
برگزار شد ،بیان کرد :انچه باعث شده تا بتوانیم با قدرت قدم در راه هنر بگذاریم ،اندیشه ای
متعالی است که انسان را به سرمنزل مقصود می رساند.
قائل به این هستیم که هنر متعهد هرچه پیوند خود را با ارزش ها بیشتر کند ،بیشتر اعتال
پیدا خواهد کرد .نگاه امروز ما ذیل نگاه بلند انقالب اسالمی دنیا را تشنه برخورداری از ان
کرده است و جوانان دنیا منتظر خط و اندیشه جوانان پاک سرزمین های اسالمی هستند.
بنابراین نقش هنرمندان ما فراتر از این مرز و بوم تعریف می شود و باید رسالت جهانی خود
را ایفا کنند.
وی ادامه داد :بوشهر اخیرا از چهار جشــنواره منطقه ای میزبانی کرده است و همین
موضوع ناشی از عزم هنرمندانی است که هیچ گاه ما را رها نکرده اند .همکاران پرتالش ما در
انجمن سینمای جوانان ایران این موفقیت را رقم زده اند تا دست کم یک هفته توجه ایران
به این رویداد در بوشهر باشد .از همه عزیزان در مدیریت انجمن سینمای جوانان ایران و
کسانی که سهمی از برگزاری این رویداد دارند ،تشکر می کنم.
در نخستین روز از شصت و ششمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان بوشهر-خلیج
فارس از ساعت ۱۷روز گذشته اکران فیلم های راه یافته به بخش های مختلف اغاز شد/.ایرنا
کن لوچ :مطمئن نیستم بتوانم یک دور دیگر بزنم
فیلمساز بریتانیایی که امسال با فیلم «بلوط پیر» در جشنواره کن
حضور دارد می گوید شاید این اخرین فیلم بلندش باشد.
کن لوچ گفت :نزدیک به ۹۰سال سن دارم و طبیعی است که در این
سن توانایی ادم رو به کاهش می رود به همین دلیل شاید فیلم «بلوط
پیر» اخرین فیلم من باشــد و فکر کردن به فیلمی دیگر کمی دور از
دسترس است.
کن لوچ ۸۶ساله عنوان کرد :فقط مطمئن نیستم بتوانم یک دور
دیگر بزنم
چرا که ساختن فیلم های بلند چند سال طول می کشد و ان وقت
من نزدیک ۹۰سال سن خواهم داشت و توانایی هایم رو به کاهش و
حافظه کوتاه مدتم از بین می رود .بینایی من همین حاال هم وضعش
خراب است ،بنابراین کار بسیار مشکل است.
«بلوط پیر» پانزدهمین فیلم لوچ در جشنواره فیلم کن در ماه می
برای اولین بار به نمایش در می اید/.مهر
کورسینی به کن بازگشت
در حالی که فیلم «بازگشت» کاترین کورسینی به دلیل رعایت
نکردن مواردی در اخرین لحظه از بخش رقابتی کن حذف شده
بود ،حاال این فیلم یکی از ۱۴فیلمی است که به فهرست جشنواره
امسال افزوده شــد .جشــنواره کن ۲۰۲۳دیروز ۱۴فیلم را به
بخش های مختلف جشنواره امسال که اسامی پدیرفته شدگانش
۱۳اوریل اعالم شــده بود ،افزود .از این میان ۲فیلم «بازگشت»
ساخته کاترین کورسینی و «مگس های سیاه» ساخته ژان استفن
ســاویر به بخش رقابتی اصلی افزوده شدند .بخش کن پرمیر نیز
۳فیلم را اضافه بر فیلم های قبلی به نمایش درمی اورد که شامل
«گمشده در شب» ساخته امات اسکاالنته« ،عشق و جنگل ها»
ساخته والری دونزلی و «اورکا» ساخته لیساندرو الونسو خواهد بود.
«ابه پی یر :یک زندگی از مبارزات» ســاخته فردریک تلیه نیز
به بخش خارج از رقابت افزوده شد .امسال هفتاد و ششمین دوره
جشنواره فیلم کن از ۲۶اردیبهشت تا ۶خرداد برگزار می شود/.مهر
تعیین جدول تقویمی اسکار ۲۰۲۴
هنوز تب اســکار ۲۰۲۳به پایان نرســیده که اکادمی اســکار،
تاریخ های مربوط به دوره ۹۶خــود را اعالم کــرد .اکادمی علوم و
هنرهای تصویری متحرک و ABCاعالم کرد نود و ششمین مراسم
اسکار ۱۰مارس ۲۰۲۴برگزار می شود.
در همین حال اعالم شــد اخرین مهلت برای ارسال فیلم ها برای
اسکار ۲۰۲۴برابر ۱۸نوامبر ۲۰۲۳خواهد بود .رای گیری اولیه برای
معرفی فهرســت های کوتاه از ۱۸دسامبر شــروع و اعالم نتایج ۲۱
دسامبر انجام می شود.
رای گیری برای انتخاب نامزدها از ۱۱تــا ۱۶ژانویه ۲۰۲۴انجام
می شود و اعالم رسمی اسامی نامزدها ۲۳ژانویه صورت می گیرد.
رای گیری نهایی در بین نامزدها از ۲۲فوریه شروع و ۴هفته بین
معرفی نامزدها تا رای گیری نهایی فاصله خواهد بود .مراسم اسکار در
دالبی تیاتر برگزار می شود و مراسم به صورت زنده از ABCروی انتن
می رود و در ۲۰۰منطقه جغرافیایی پخش می شود/.مهر صفحه 2
چهار شنبه 6اردیبهشت 1402شماره 1405
خرب سیمنا و تلویزیون
خط فرضی وارد چرخه اکران می شود
فیلم سینمایی «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و تهیه کنندگی علی مصفا از هفته اینده
اکران عمومی می شود .سومین جلسه شورای صنفی نمایش در روز سه شنبه ۵اردیبهشت در خانه سینما
تشکیل و بعد از بررسی درخواست ها و موارد مطرح شده ،قرارداد سرگروهی فیلم سینمایی «خط فرضی»
با پخش «خانه فیلم» به سرگروهی پردیس «هنر شــهرافتاب شیراز» ثبت شد .فیلم سینمایی «خط
فرضی» که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد ،تاکنون در بیش از ۲۵فستیوال در دنیا از
جمله تورنتو ،لندن ،سمینسی ،گوا ،قطر ،تایپه ،استانبول ،ویالدوکند ،بیروت ،مسکو ...حضور داشته است.
اکران این فیلم از هفته اینده در سینماهای سراسر کشور اغاز خواهد شد/.ایسنا
تب و تاب به شبکه دو می اید
پخش سریال «تب و تاب» از شنبه نهم اردیبهشت از شــبکه دو اغاز می شود .با اتمام مجموعه درام
داستانی «بچه زرنگ ،»۲سریال «تب و تاب» با موضوع خانواده ایرانی و توجه به سبک زندگی ،از شبکه
دو سیما روانه انتن خواهد شد .در این مجموعه تالش شده تا موضوعاتی که خانواده ها با ان مواجه هستند
در قالب ملودرام های اجتماعی روایت شود .در بخشی از خالصه داستان امده« :مه لقا از سفر بازمی گردد
و مشتاقانه منتظر دیدن پسر بزرگش معین است ولی مشخص نیست چرا معین به استقبال مادر نرفته
است ....در این سریال هنرمندانی همچون محمود پاک نیت ،فرشته سرابندی ،خیام وقار کاشانی ،حدیث
نیک رو ،ایوب اقاخانی ،حمیدرضا نعیمی ،نسرین مرادی ،امیر حامد و ...به ایفای نقش پرداخته اند/.صباخبر
برخی با موضع گیری سینما را تخریب کردند
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور در شصت و سومین
جلسه شورای معاونان و مدیران این ســازمان ،مهم ترین رویکرد
سینمایی را بهبود معیشــت ،رونق تولید و تقویت ظرفیت اقتصاد
سینما عنوان کرد.
محمد خزاعی رئیس سازمان ســینمایی در این جلسه با اشاره
به چند راهبرد عملیاتی مهم در ســال ۱۴۰۲گفــت :مهم ترین
اولویت این سازمان در سال جدید رونق اقتصاد و توجه به معیشت
خانواده سینماســت .وی با اشاره به اســتقبال گسترده مردم از
سالن های سینما در ســال جاری و همچنین اقدامات انجام
شده به منظور رونق گیشه سینما در ســال گذشته افزود :با
برنامه ریزی هایی که صورت گرفت شــاهد گیشه پر رونقی
در نیمه اول سال گذشته و تا شــهریور ماه شاهد اوج گیری
و روند تصاعدی فروش ســینماها بوده ایم و امارها حکایت
از این داشته اســت که روند صعودی فروش فیلم ها تا پایان
سال ادامه پیدا کند ولی ،متاسفانه همزمان با ناارامی های
مهرماه گذشته و غفلت و شیطنت عده قلیلی
از سینماگران و فضاسازی های منفی
و تخریبی این روند نزولی شــد .با
این وجود همکاران ما در ســازمان
ســینمایی تدابیــری پیش بینی
کرده اند که به رغــم این ناارامی ها
و بعضاً ،کارشــکنی و سنگ اندازی
تعداد اندکی از سینماگران شاهد
تعطیلی ســینماها نباشیم .رئیس
سازمان سینمایی با اشاره به اینکه
برخی موضع گیری هــا ،تخریب ها
و اســیب ها به پیکره سینما توسط
3
عده ای از درون خود سینما صورت گرفته است ،مطرح کرد :به طور
قطع ،اگر این شرایط به سینما تحمیل نمی شد روند صعودی فروش
فیلم ها تا پایان سال تداوم پیدا کرده و به لحاظ گیشه سال پررونقی را
پشت سر می گذاشتیم .خزاعی رونق تولید را از دیگر محورهای مهم
در سیاست های سازمان سینمایی در سال ۱۴۰۲عنوان کرد و گفت:
با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر «ســال رونق
تولید و مهار تورم» ،راهبرد رونق تولید را از دیگر دستورالعمل های
این سازمان در سال جاری است.
وی ادامه داد :الزم است تولید ارزان قیمت اثار
ســینمایی و برنامه ریزی برای توسعه فضاهای
تولید با بودجه های پایین و در برگیری بیشتر
اهالی خانواده سینما در دســتور کار قرار گیرد.
تقویت ظرفیت اشتغال اهالی سینما و رفع بحران
بیکاری و نیز حل مسئله معیشت خانواده سینما ،از
اولویت های سازمان بوده و در سال جدید جدی تر
می شود.
خزاعی تقویت فضای همدلی و همگرایی
در خانواده سینما را از ضرورت ها و نیازهای
اساســی این حوزه خواند و تاکید کرد:
نقش نهادهای صنفی در تقویت همدلی
و همگرایی برای توسعه سینمای ملی
مهم اســت و واقعیت این اســت که
برای کاهش مشکالت موجود ،باید
همه نهادها ،سازمان ها ،موسسات
و فعاالن حوزه ســینما دست به
دست یکدیگر دهند تا با توجه به
چالش های اقتصادی کشــور در
این حوزه ،مشکالت را به حداقل برسانیم .وی تاکید کرد :دغدغه من
همواره معیشت خانواده سینما بوده است .از همان بدو حضورم در
سازمان سینمایی در گفتگو با هیات مدیره قبلی و فعلی خانه سینما
برای حل ریشه ای مشکل معیشت و رفاه خانواده سینما درخواست
طرح اجرایی کردم که متاســفانه هیچگاه چنین طرحی از سوی
دوستان برای رفع مشکل خانواده سینما ارائه نشد.
وی افزود ، :حل مشکل معیشت ،مسکن و اقتصاد خانواده سینما
که اغلب انها از قشر ضعیف اقتصادی جامعه هستند ،باید در اولویت
موسسات و مراکز زیر مجموعه ســازمان سینمایی قرار گیرد .همه
خانواده سینما دچار مشکل اقتصادی نیستند و یا اینکه مشکالت شان
همسطح نیست .بنابراین الزم اســت یک تقسیم بندی اصولی در
چارچوب برنامه جامع حمایتی در این زمینه صورت بگیرد.
رئیس سازمان سینمایی بیان کرد :دغدغه بنده و همه همکاران در
حوزه های تخصصی تر سازمان سینمایی پیگیری موضوع معیشت و
گسترش زمینه های اشتغال بیشتر خانواده سینماست که البته در
این راستا ،صنوف می توانند با همگرایی و هم افزایی در جذب منابع
و مشارکت ها و اعتماد سازی به ما یاری رسانند.
به گفته وی ،رفتار فردی و خودخواهانه عده ای از همکاران سینما
با تمایالت سیاسی و هنجارگریزی ،در این سال ها به وجهه عمومی و
سرمایه اجتماعی سینما اسیب زده که بازتولید اعتماد و انسجام به
همدلی بیش تری نیاز دارد.
خزاعی با اشاره به مصوبه شورای عالی سینما مبنی بر پیگیری
و حل مشکل مسکن سینماگران اظهار کرد :پیرو توافقات صورت
گرفته با وزارت مسکن و شهرسازی مقرر شــد تا عطف به مصوبه
شورای عالی ســینما ،ظرفیت و سهمیه ای از مســکن ملی برای
سینماگران و هنرمندان اختصاص یابد و به زودی اخبار قطعی در این
زمینه اعالم خواهد شد/.مهر صفحه 3
4
چهار شنبه 6اردیبهشت 1402شماره 1405
برایگفتنقصه هایواقعیانهمدرقابتصویر
نداحسنی
باید سراغ مستند رفت .مستند امانت دار خوبی
گفت و گو
برای دیدن و شنیدن تاریخ و فرهنگ است و
راوی تاریخ بودن هم پر از لطف است .اگر بخشی از تاریخ ایران
را درک طبیعت و جغرافیای زیبای ان بدانیم روایت گوشه به
گوشهانکهبارهاوبارهابهدستمستندسازانعاشقوتوانمند
محقق شده لذت دیگری دارد .انعکاس مناطق بکر و دیدنی در
حوزه گردشگری و سفر از ان مواردی است که طرفداران زیادی
دارد و تا امروز هم کارهای بسیاری درباره اش ساخته شده است.
شبکه مستند که ید طوالیی در ساخت و سفارش این دست
کارها دارد ،از فروردین امسال مجموعه مستند «اهل سفر» را
به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه کنندگی میترا روحی منش
روی انتن برد .درهرکدام از این اپیزودها مهدی خلیلی به عنوان
راوی و مسافر ،زندگی روزمره مردم شهرها و روستاهای مختلف
و فرهنگ ها و اداب و رسوم انها را به تصویر می کشد .مجموعه
مستند «اهل سفر» در این فصل با نام «مسافر اذران» با حضور
در شهر تبریز و سایر شهرهای اذربایجان شرقی جاذبه های
جغرافیایی و گردشگری این مکان ها را به تصویر کشیده این
روزها به استان اردبیل رسیده است .خبرنگار صبا با عوامل این
مستند گفت و گویی انجام داده که در ادامه می خوانید.
مستند هایی مطابق با استاندارد های جهانی
میترا روحی منش مجری طرح ،تهیه کننده و طراح مستند «مسافر
اذران» با اشاره به روند تولید این مستند عنوان کرد :طبق رویه ای که در
استان های قبلی داشتیم ،ضمن استفاده از پتانسیل های استان ،سعی
کردیم تا جاذبه های مناطق مورد نظر را به لحاظ گردشگری ،محیط
زیست ،منابع طبیعی ،اداب و رسوم ،سنن ،غذا ها و موسیقی استان را به
بهترین شکل به تصویر بکشیم .معموال مجموعه مستندات گروه ،بعد
از شبکه مستند ،از شبکه هایی مانند شبکه های برون مرزی و برخی
شبکه های داخلی مجدد برروی انتن می رود ولی در حال حاضر زمان
دقیق پخش ان از دیگر شبکه های تلویزیونی ،مشخص نشده است.
این مستند ساز در ادامه توضیح داد :ما قرار بود بعد از اردبیل به تبریز
و اذربایجان شرقی سفر کنیم ولی به دلیل مشکالت جسمانی که برای
راوی مجموعه ،مهدی خلیلی ،در اثــر حادثه به وجود امد ،مجبوربه
بازگشت به سمت تهران شدیم .بعد ازوقفه چندماهه که همکارمان
استراحت کرد و به شرایط جسمی مساعدی رسید ،برای ضبط قسمت
جدید عازم تبریز شدیم اما دوباره براثر سانحه ای اقای خلیلی از اسب
افتادند و به شکل بدی صدمه دیدند و ما به اجبار تصویربرداری را برای
بار دوم به تاخیر انداختیم ،به همین جهت تولید این سری از برنامه،
زمان بر شد و طول کشید .باتوجه به این که تمامی مجموعه های ما در
عرض چند ماه تصویر برداری و اماده پخش می شد اما این بار حدود
3تا 4ماه مرحله پیش تولید زمان برد و تولید هم 3ماه طول کشید و
مشکالت به وجود امده ،موجب شــد تا زمان بیشتری را صرف تولید
کنیم .ضمن اینکه اماده سازی نهایی نیز از جمله تدوین و صدا گذاری
4الی 5ماه وقت برد .تهیه کننده مستند «مسافر اذران» درباره نحوه
تامین هزینه این پروژه افزود :هزینه های این مجموعه برعهده شبکه
مستند می باشد ولی نکته اینجاست که وقتی براورد مالی مجموعه
صورت می گیرد و ما تولید کار را اغاز می کنیم تقریبا چند ماه صرف
پیش تولید می شود ،گروه تحقیق ،بررسی های الزم را انجام می دهد.
ســپس کار با توجه به بازه زمانی از پیش تولید تا پایــان پروژه ادامه
می یابد؛ در نتیجه این بازه زمانی با در نظر گرفتن تورمی که بر اقتصاد
کشور حاکم است گروه را به لحاظ مالی با مشکل مواجه می کند و این
بحث مساله ساز است یعنی چون قراردادی که بسته می شود تا زمان
ارائه کار نزدیک به یکسال طول می کشد گروه های برنامه ساز با مشکل
مواجه می شــوند .روحی منش در ادامه به مقایسه مستند سازی در
ایران نسبت به دیگر کشورها پرداخته و عنوان کرد :من 28سال ،در
خارج از کشور زندگی کرده ام ولی بیشتر در ایران حضور داشته ام؛ به
عقیده من ایران جزو کشورهایی است که جاذبه های بسیارزیادی دارد
که این جاذبه ها نه تنها برای مردمان سایر کشورها ،بلکه برای مردمی
که در ایران زندگی می کنند نیز ناشــناخته است .چارچوب مستند
سازی در ایران تقریبا مشابه با مستندسازی در سایر کشورها است اما
متاسفانه دست ما در ساخت مجموعه مستند ها بسته تر است؛ به دلیل
اینکه ما به راحتی نمی توانیم در برخی از حوزه ها را مانند موسیقی و
رقص های محلی ،به راحتی و بدون دغدغه به تصویر بکشیم .به عقیده
من ،اگر سانسورهای این بخش کم شود ،نمود جاذبه ها برای ساخت
مجموعه ها شفاف تر و پسندیده تر خواهد شد .وی ادامه داد :چارچوب
ما در ساخت مستند مطابق با استاندارد های جهانی است .تمام سعی
ما بر این است که کشور ایران را به درستی به تصویر بکشیم .تمدن ما
پرونده
همراه با عوامل مستند «اهل سفر» که از شبکه مستند پخش می شود
سـفریبـهنـادیـدههـا
و ایین های متفاوتی که در هر استان داریم ،جاذبه خاص خود را دارد و
هدف ما این بود که از ابتدا بتوانیم این پتاسیل های موجود را به ایرانیان
و کل مردم دنیا نشان دهیم ،تا مردمان دیگر ملت ها نیز به پتانسیل های
موجود در ایران چه به لحاظ جغرافیا ،چه بــه لحاظ اب و هوا ،منابع
طبیعی و اداب و رسوم متفاوت مناطق مختلف ایران ،پی ببرند .با توجه
به اینکه برخی سانسورها در سایر کشور وجود ندارد ،درنتیجه مستند
سازان راحت تر کار می کنند .در واقع وجود سانسورها در ایران دست
برنامه سازان را بسته است و ما همواره دلواپس ان هستیم که پالن های
ضبط شده ،ممیزی نخورد یا در پخش مشــکلی پیش نیاید .روحی
منش همچنین ابراز داشت :امیدوارم مدیران با دید بازتری به مجموعه
مستند ها نگاه کنند ،و دســت تولید کننده ها و برنامه سازها را بازتر
بگذارند و از سانسورهای نابه جا جلوگیری کنند که انشااله برنامه های
بهتری در حوزه سیما ساخته شود من به نوبه خود ارزو می کنم مستند
سازانی که دغدغه ایران را دارند بتوانند مستندهای در خوری بسازند
تا بتوانند مردم را پای تلویزیون بنشــانند و در حین ایجاد سرگرمی،
اطالعات مفیدی به مخاطب بدهنــد .وی در خصوص ادامه دار بودن
این مجموعه در سایر شهرها و مناطق کشور گفت :هدف ما سفر به تک
تک استان های کشور است تا بتوانیم جاذبه های هر استان را به تصویر
بکشیم .به قاطع اگر موقعیت اســتان مورد نظر توسط شبکه مستند
مشخص گردد ،استقبال خواهیم کرد و تا جاذبه های تمام استان ها به
تصویر کشیده نشوند ،دست بردار نخواهیم بود و امیدواریم این اتفاق رخ
دهد .این مستند ساز ،به ثابت بودن برخی از عوامل در قسمت های اتی
این مجموعه پرداخته و عنوان کرد :با عنایت به اینکه بیننده ها با عوامل
مجموعه به ویژه راوی این مستند ها همذات پنداری کرده و برایشان
باور پذیرتر است لذا مادام که اقای خلیلی توان حضور در مجموعه را
داشته باشــد از حضور او بهره خواهیم برد و امیدواریم مسافران قطار
برنامه های ما روز به روز بیشتر شوند.
مقایسه ای در میان نیست
یاسر طالبی نویســنده و کارگردان که مســتند «تاج زاگرس» را
در کارنامه اش دارد با اشــاره به ایده اولیه ساخت «اهل سفر» گفت:
مجموعه هایی از نوع سفر پیشتر در شبکه های برون مرزی دیده می شد
و بسیار مورد استقبال مخاطبان دوستدار برنامه های مربوط به سفر
قرار گرفت به هر حال هر مخاطبی خود را جای راوی قصه قرار می داد
که شخصیتی تعریف شده است با عقبه ای که در هر برنامه ای معرفی
می شود وبالطبع مخاطب ،پیگیر و همراه ان راوی یا مسافر می شود .در
سال 1390ما به این ایده رسیدیم که در دل مجموعه برنامه هایی که
در تلویزیون پخش می شود این مجموعه را کار کنیم و درجستجوی
یک راوی بودیم که بتواند مخاطب را با خود همراه کند و نمی خواستیم
از بازیگری که فیلم بازی کند و یا شــخصیتی که داســتانی باشد یا
شخصیتی که به ان نسبت داده باشد ،تعریف شود.
وی به انتخاب مهدی خلیلی به عنوان راوی مجموعه اشــاره کرد
و افزود :خود من تمایل داشتم از شــخصیت حقیقی در کار استفاده
کنم از این جهت به اقای خلیلی رسیدیم که االن همه مخاطبان او را
می شناسند .با توجه به ویژگی های فردی او از جمله داشتن دغدغه های
زیست محیطی و اینکه همیشه در این حوزه پیگیر بودند ،ایران دوستی
شدید و میهن پرست بودن ،دوست داشتن مردمان سرزمین خود و
اینکه در کل اهل سفر هستند .همه این قابلیت ها در کنار اینکه وی
فردی با حوصله ،اهل پژوهــش ،عالقمند به مطالعه و همراهی با تیم
پژوهش و پیگیری نتایج مطالعات ،همگی در انتخاب و ماندگاری راوی
این مجموعه نقش داشتند.
این مستندســاز در توضیح مقایســه مجموعه «اهل ســفر» با
مستند های مشابهی که همزمان از تلویزیون پخش می شوند ،گفت:
با توجه به بودجه های محدودی که از ســمت تلویزیون به برنامه ما
تعلق گرفته است و تفاوتی که مسافر اذران با مستند های مشابه مانند
ایرانگرد ،در تخصیص بودجه دارد ،تفاوت های فاحشــی در کل کار،
عملکرد تیم و دربرایند کلی کار به وجود اید .بیشتر دغدغه ما از ابتدا
این بوده که اختصاص این بودجه ها برای مســتند هایی از این دست،
متعادل باشد .البته صرفا مقایسه با برنامه خاصی مد نظرنیست و الزم
است برای مستند هایی که مخاطب قابل توجهی دارند ،بودجه ای حرفه
ای تعیین شود ،تا گروه های مستند ســاز خارج از دغدغه های مالی
بتوانند وقت و انرژی کافی برای انجام کار صرف کنند.
وی در ادامه قیاس مجموعه مستند اهل سفر را با برخی مستند های
دیگر منطقی ندانسته و خاطر نشــان کرد :با توجه به مقایسه ای که صفحه 4
پرونده
چهار شنبه 6اردیبهشت 1402شماره 1405
5
صاحب سمت و موقعیتی شده و نه تنها رسانه را نمی شناسد ،همکاری
هم نمی کند و جلوی کار من مســتند ساز هم موانعی ایجاد می کند.
درصورتی که با توجه به ماندگاری چنین مجموعه هایی حمایت هر
اســتان و شهرســتانی می تواند در ثبت غنای فرهنگی هر منطقه از
کشورمان نقش موثری ایفا کند .ضمن اینکه برخی از هنرمندان هر
منطقه که نامدار و صاحب سبک هنر خاصی هستند بعد ها از دنیا رفته
و حضور و هنرایشان در این مجموعه تبدیل به تصاویر ارزشمند ،ماندگار
و تکرار ناشدنی گشته است .طالبی با تاکید بر اینکه ،ندانستن پیشینه
فرهنگی و عدم اشنایی با هویت فرهنگی بحران های بزرگتری را دامن
می زند ،افزود :ایران در زمان قاجار پرشیا نامیده می شد این واژه یعنی
اینکه این سرزمین متعلق به فارس ها است که در زمان پهلوی ،رضاخان
ان را به ایران تغییر داد که همه قومیت ها را شامل شود و جلوی برخی
تفرقه افکنی ها گرفته شود .اما هنوز هستند افراد نااگاه در اذربایجان
که ایران را متعلق به فارس ها و خــود را جدای از ان ها می دانند و این
یک فاجعه فرهنگی است.
مخاطبان با مجموعه «ایرانگرد» دارند و با در نظر گرفتن اینکه ساختار
هردو مستند ،زمانبندی که صرف پژوهش و تولید هریک از مستند ها
می شود ،عالوه بر تفاوت فاحش بودجه ای که برای هردو مستند در نظر
گرفته می شود ،این مقایسه که گاه در بین مخاطبان شنیده می شود،
کا مال غیرمنطقی است .کارگردان «مسافراذران» درباره نوع نگاه راوی
مجموعه در نحوه برخورد با مکان های دیدنی و ســواالتی که در این
خصوص پرسیده می شود ،یاد اورشد :راوی ما هر چیزی را نمی خواند
و هرچیزی را مقابل دوربین نمی گوید؛ عالوه بر اعتمادی که به راوی
وجود دارد ،اما صحبت ها و سواالت او برمبنای پژوهش ها و تحقیقاتی
که از قبل توسط تیم تحقیقاتی ما شامل خود من ،دکترعلی رمضانی
پاجی که متخصص پژوهشگری در حوزه ایین ها و سنت ها است بعالوه
دکتر حورا لقمان انجام شــده ،اســت .قبل از هر سکانس سوال های
مشخص شده ،با یکدیگر هماهنگ می شود تا قاعده و قوانینی که برای
خروجی بهتر کار در نظر داریم رعایت شــود .چرا که وقت مخاطب با
ارزش است و کارگردان نمی تواند به راوی اجازه دهد تا بر مبنای یک
سوال بقیه دیالوگ ها را پیش ببرد و ساختار پژوهشی برنامه تغییر کند
طالبی در پاسخ به این سوال که ایا دغدغه خاصی داشتید و چطور
به این مجموعه رسیدید ،ابراز داشت :ما بیشتر تمایل داشتیم ماهیت
جغرافیای تازه ،ادم های جالب ،ایین ها و ســنت ها به مخاطب ایرانی
معرفی شود و هدف ما مخاطبین داخل کشور بود تا تصویری تازه از
سرزمینمان برای مخاطب عامی که فرصت سفر ندارد یا به هر نحوی
موفق به دیدن مناطق ایران نشده است ،ارایه دهیم .از این رو از شمال
کشور شــروع کردیم و طراحی ما به این صورت بود که جغرافیاهای
مختلف با فرهنگ های متفاوت را در نظر بگیریم اما چون کار به شبکه
تعلق گرفت ،شبکه به ما ســفارش کار می داد و مناطق مورد نظر را
برای ساخت مجموعه به ما اعالم می کرد .برای مثال بعد از مجموعه
اذربایجان غربی گروه در نظر داشت برای تنوع به سرزمین جدیدی
سفر کند چرا که اذری ها فرهنگ های مشترک زیادی دارند ولی ترجیح
شبکه بر هرسه شهر اذری بود .از این رو گاه کامنت هایی از مخاطبان
دریافت می کنیم مبنی بر اینکه چرا فقط در شــهرهای اذری برنامه
می سازید و به مناطق دیگر نمی روید.
دارنده چندین جایزه از جشنواره های بین المللی فیلم مستند در
خصوص مشکالت و سختی های ساخت مســتند عنوان کرد :تقریبا
60-50درصد مشکالت از مسئله بودجه نشــات می گیرند چرا که
به کارگرفتن افرادی برای نشان دادن ایین های خاص در هر منطقه،
موســیقی ایینی یا رقص های محلی نیازمند به صرف هزینه است و
هزینه های مستند فقط شامل دستمزد عوامل و امکانات فنی نمی شود.
مساله دوم کم بودن گروهای فعال در اجرای موسیقی و نمایش های
ایینی در برخی مناطق اســت و اگر درمنطقه ای مثل اردبیل تنوع
موسیقایی بیشتری وجود دارد ،محدودیت در پخش موسیقی یا تصویر
برخی از االت موســیقی وجود دارد .درصورتی که موسیقی جزوی
از فرهنگ و ایین های باســتانی هر منطقه است ،ضمن اینکه قوانین
هرشبکه در این مورد با شبکه های دیگر متفاوت است .مثل برنامه «تاج
زاگرس» که در فصل های قبل از شبکه مستند پخش شده بود ،با 20
دقیقه کمتر در هرقسمت از شبکه یک سیما ،باز پخش شد.
او در ادامه یاداور شــد :باتوجه به اینکه در هر اســتانی میزبان ما
اســتانداری ،میراث فرهنگی ،فرمانداری ،بخشــداری ها و مانند ان
هستند ،اما متاسفانه اغلب ان ها دغدغه ای به نام ترویج فرهنگ ندارند
و اصوال با رسانه بیگانه اند .در اغاز به واسطه میزبانی لبخندی می زنند
ولی در ادامه نه پیگیر هستند و نه از وقت و پتانسیل های موجود برای
نمود وجهه فرهنگی اســتان اســتفاده می کنند .ولی بعد از ساخت
مجموعه با همه سختی ها و مشارکت خود مردم ،توقع دارند که حتما
نام ان ها در تیتراژ قید شود .البته هستند ارگان هایی که تماس گرفته
و تشکر می کنند یا مانند استانداری اذربایجان غربی ،بسیار حمایت
کرده و پیگیر کار هستند .اما نکته اینجا است که بیشترمسئوالن با علم
به اینکه رسانه بهترین ابزار برای گسترش فرهنگ غنی ایران زمین
است اما در مواردی ،مثل عدم همکاری استانداری دو استان اخر ،با
گروه ما همکاری نمی کنند .ولی شهرستان های همین استان با غیرت
و تعصبی که داشتند ،پای کار امدند.
وی افزود :با توجــه به بحران های فرهنگــی از جمله تخریب اثار
باستانی ،تخریب محیط زیست و مانند ان،متوجه فقر فرهنگی عمیقی
می شویم که خواســتگاه ان به کم کاری های ما در حوزه رسانه ،بی
توجهی و عدم همکاری مسئوالن مرتبط است .بحران فرهنگی یعنی
مســئولی که دغدغه فرهنگی ندارد و اصوال بنا به داشتن ارتباطاتی
تجربه معلمی به من کمک کرد
مهدی خلیلی راوی «مســافر اذران» به نوعی شناســنامه «اهل
سفر» به حســاب می اید و مخاطبان زیادی به ویژه به واسطه حضور
وی ،بیننده مجموعه هستند ،وی در رابطه با این استقبال و باز خورد
مخاطبان اظهار داشت :مخاطبان به برنامه و به خود من لطف دارند ولی
انچه هست موهبت خداوند اســت که در اختیار ما قرارداده و وظیفه
انسان هم این اســت که تا جای ممکن از این مواهب به درستی بهره
برد .از همان اغاز «اهل سفر» در بیش از 14سال قبل که از استان های
مازندران ،گلستان ،سمنان تا اذربایجان و اردبیل ادامه داشت ،مردم
نسبت به این مجموعه واکنش مثبتی داشتند و حس خوبی نسبت به
پخش ان داشتند که همین ،انرژی مثبتی برای ادامه راه گروه سازنده
بود .این دبیر بازنشست ه که سال ها کار مســتند را با اثاری مثل «لبه
بهشت» و موضوعاتی مانند شناختن گیاهان دارویی ،حراست از جنگل
و ...شروع کرده از نحوه اشنایی خود با گروه سازنده «اهل سفر» گفت:
من قبل از اینکه از اموزش و پرورش بازنشسته شوم ،کار تئاتر می کردم
و در یکی از جشنواره های تئاتر با میتراروحی منش ،تهیه کننده و یاسر
طالبی ،کارگردان این مجموعه اشنا شدم و از همان جا دعوت شدم
برای یک فیلم دفاع مقدسی .بعد از این همکاری پیشنهاد «اهل سفر»
را با من مطرح کردند و خوشــبختانه این همکاری تــا به امروز ادامه
داشت .راوی «مسافراذران» با اشــاره به اتفاقاتی که در زمان ساخت
این مجموعه موجب وقفه طوالنی ان شــد ،توضیح داد :انسان زمانی
که متولد می شود ،سفر او اغاز می شــود تا زمان مرگ .در این مسیر
مثل زمانی که سوار اتوبوس یا قطار است باید تصور کند که هر لحظه،
همه چیز در انتظار او است .در سال 1400که در خلخال برنامه ضبط
می کردیم هرروز احساس می کردم حال مساعدی ندارم ولی چون با
گروه بودم تمایل نداشتم کار متوقف شود ،از این رو مقاومت کردم ودر
ارتفاعات خلخال حال من بدتر شد و تشخیص دادن که من سرطان
روده دارم و باالفاصله من به تهران اعزام شده و عمل کردم .شش ماه
بعد تصمیم گرفتم دوباره کار را با گروه ادامه دهم و پزشک هم با رعایت
احتیاط اجازه کار دادند .در فروردین 1401به دلیل زیبایی خاص جلفا
در این فصل ،تصویربرداری را از انجا اغاز کردیم و در ان جا هنگامی که
سوار بر اسب بودم ،از اسب افتادم که منجر به شکستگی دنده های من
شد ،طوریکه من نشسته می خوابیدم تا اینکه زمان بهبودی را گذراندم
و توانستم به «مسافراذران» برسم که در ایام نوروز 1402پخش شد و
خوشبختانه مورد استقبال مردم قرار گرفت.
بازیگر فیلم «مرد پروانه ای» در خصــوص عالقه خود به منطقه
خاصی از ایران ،عنوان کــرد :با توجه به اینکه همــه فصل های خدا
زیباست و زیبایی فصلی مانند بهار در گرو پشت سر گذاشتن زمستان
است در همین راستا وخوشبختانه به دلیل تنوع اقلیمی که در مناطق
مختلف ایران وجود دارد زیبایی های هرمنطقه را منحصر به فرد کرده
است .کویر شهداد در کرمان و همزمان ابشارهای گلستان مانند همان
فصل ها ،هر یک زیبایی خاص خود را دارا هستند .اما یکی از مکان های
مورد عالقه من که شاید باورکردنی نباشد ،زادگاه اجداد من ،با نام خلیل
شهر که اخرین شهر استان مازندران است ،نه به دلیل ویژگی اقلیمی
بلکه به دلیل خاطراتی که از انجا دارم ،بسیار مورد عالقه من است .در
زمان معرفی شهرهای شمالی ،اهالی خلیل شهر به نوعی توقع داشتند
که من این شــهر را در برنامه معرفی کنم .ولی سوای ان عالقه قلبی،
همه ایران سرای من است.
وی درباره نحــوه متفاوت اجرا و روایت خود در «مســافراذران»،
ابراز کرد :روحیه معلمی در این مسیر بسیار به من کمک کرد .ضمن
اینکه انچه از دل برمی اید ،دلنشین می شود؛ من هم همیشه صادقانه
صحبت می کنم و اویی که مقابل من است هم صادقانه پاسخ می دهد. صفحه 5
6
چهار شنبه 6اردیبهشت 1402شماره 1405
برگزاری نمایشگاه ماه دوم در الله
خرب فرهنگ و هرن
منتخبی از اثار نقاشان معاصر ایران در قالب دومین نمایشگاه «ماه دوم» با اثار ۲۹هنرمند در گالری
الله برگزار می شود .دومین نمایشگاه «ماه دوم» با مشارکت ۲۹هنرمند و نمایش ۳۰اثر نقاشی ،منتخبی
از اثار هنرمندان معاصر است که روز جمعه ۸اردیبهشت افتتاح می شود .ائین گشایش این رویداد که
گویای تالش و واکاوی جمعی از هنرمندان نوگرای ایران است روز جمعه ۸اردیبهشت ۱۴۰۲از ساعت
۱۶تا ۱۹خواهد بود و تا ۲۸اردیبهشت ۱۴۰۱از ساعت ۹تا ۱۸و پنج شنبه ها ساعت ۹تا ۱۳و جمعه ها
۱۰تا ۱۷دایر خواهد بود .عالقمندان می توانند برای بازدید و خرید اثار به نگارخانه الله ،واقع در خیابان
دکتر فاطمی ،ضلع شمالی بوستان الله ،روبه روی پارکینگ طبقاتی الله مراجعه کنند/.مهر
سفر در کاموا منتشر شد
کتاب «سفر در کاموا» نوشته پری رضوی برای گروه سنی نونهال منتشر شد .این کتاب داستان خواهر
و برادری است که وقتی مادرشان درحال بافت بافتنی است انقدر با گلوله کاموا بازی می کنند که وارد
یک فضای خیالی می شوند .در خالصه این کتاب امده :حوصله دخترک سر رفت .با عروسک ببری اش
شروع کرد به بازی با گلوله کاموا .انقدر بازی کرد تا اینکه رفت البه الی نخ کاموا .مامان بی خبر از همه جا
می بافت و می بافت و اواز می خواند و ...کتاب «سفر در کاموا» با نویسندگی پری رضوی و تصویرگری یگانه
یعقوب نژاد در ۲۴صفحه ،با شمارگان ۲۵۰۰نسخه و قیمت ۲۷هزار تومان مناسب گروه سنی نونهال
(باالی ۹سال) در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.
میر جالل الدین کزازی :
تئاترازظرفیتشاهنامهاستفادهکند
میر جالل الدین کزازی گفت :شاهنامه فرهنگ ساز ،منش پرداز و روزگارافرین است و
باید از چنین ویژگی هایی در تئاتر امروز نهایت بهره را برد .میر جالل الدین کزازی ،شاعر،
نویسنده ،مترجم ،شاهنامه پژوه و چهره ماندگار ادبیات اظهار داشت :پرداختن به ادبیات
ن ان از کارهای دشواری است که کم تر کارگردان و
حماسی ،بازنویسی و به روی صحنه اورد
نمایشنامه نویسی به ان روی می اورد .چون انتظار این است تا چنین اتفاقی به بهترین شکل
ممکن رخ دهد .وی درباره ساخت تئاتر «هفت خوان اسفندیار» بیان کرد :پرداختن به هر
شیوه ای به ویژه در هنرهای نمایشی ،بازی با اتش است .ان کسی که به شاهنامه می پردازد
اگر توانایی ،اگاهی و بن مایه بسنده را برای چنین کار دشوار و باریکی نداشته باشد؛ ارج
و عرض خود را از میان خواهد برد .این شــاهنامه پژوه ادامه داد :به شاهنامه هیچ گزندی
نمی رسد .چون شاهنامه در فرازنایی است که هیچ کس نمی تواند به ان اسیب برساند .ان
کسی که به چنین کاری دست زده است اسیب می بیند .کزازی گفت :کسی که با اتش بازی
می کند باید دم به دم به پروا باشد و اگاهانه رفتار کند .زیرا اگر دمی ان پروا را از دست بدهد؛
ان اتش می تواند زندگی اش بسوزاند .این مترجم و چهره ماندگار ادبیات با اشاره به این که
شاهنامه فرهنگ ساز ،منش پرداز و روزگارافرین است و باید از چنین ویژگی هایی در تئاتر
امروز نهایت بهره را برد ،افزود :ابزارها و رفتارهای گذشته پاسخ گوی نیاز امروز نیست و
نمی توان صرف هنرهایی چون داستان گویی ،نقالی و پرده خوانی ،شاهنامه را به ایرانیان و
جهانیان شناساند و باید با روش های نوین شاهنامه را به مخاطب امروز معرفی کرد تا یادگار
گذشتگان را پاس داری کنیم .نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» به کارگردانی حسین
پارسایی و نویسندگی محمدرضا کوهستانی برداشــتی ازاد از داستان حماسی حکیم
ابوالقاسم فردوسی است که در تاالر وحدت به روی صحنه رفته است/.ایرنا
رکورد شکنی عنکبوت غول پیکر ۴۰میلیون دالری
یک مجسم ه فلزی و غول پیکر به شکل عنکبوت در حالی به زودی
به مزایده گذاشته خواهد شد که ممکن است رکوردهای جدیدی را
به ثبت برساند.یک مجموعه دار ثروتمند می تواند از ماه اینده مالک
یکی از مشهورترین مجسمه های معاصر شود ،چراکه مجسمه مشهور
«عنکبوت» اثر «لوئیز بورژوا » در حراجی ساتبیز نیویورک به مزایده
گذاشته خواهد شد .پیش بینی می شود این اثر هنری که ۳متر ارتفاع
دارد ،به قیمت ۳۰الی ۴۰میلیون دالر به فروش برسد.
اگر این مجسمه به قیمت پایه تخمینی فروخته شود ،به گران ترین
اثر فروخته شده « بورژوا» و همچنین گران ترین مجسمه ساخت یک
هنرمند زن تبدیل خواهد شد و رکورد دیگر مجسمه عنکبوت «بورژوا»
که در حراجی سال ۲۰۱۹کریستیز به قیمت ۲۸میلیون دالر فروخته
شده بود را می شکند .اثار مجموعه مجســمه های عنکبوت ساخته
«بورژوا» در بسیاری از موزه های برجسته جهان به نمایش گذاشته
شده اند/.ایسنا
کودکان بریتانیا و ایرلند کتاب خوان تر شده اند
نتایج تحقیقات نشان می دهد که کودکان در بریتانیا و ایرلند
در سال گذشته کتاب های بیشــتری مطالعه کرده اند .نتایج یک
گزارش نشــان می دهد که با وجود افزایش عالقه به کتاب خوانی
توسط «بوک تاک» در بین نســل جوان ،شمار کتاب هایی که در
ایرلند و بریتانیا توسط کودکان در ســال گذشته مطالعه شده با
حدود ۲۵درصد افزایش همراه بوده است .محققان دریافتند که
ترندهای فضای مجازی همچون « بوک تاک» در «تیک تاک» به
کودکان کمک کرده تا با کتاب هایی همچون مجموعه کتاب های
محبوب «نفس گیر» نوشــته «الیس اوسمن » اشنا شوند« .جف
کینی» ،نویسنده مجموعه کتاب های «خاطرات یک بچه چلمن»
و «دیوید ویلیامز» در بین دانش اموزان دبستانی در جایگاه نخست
و دوم نویسندگان محبوب باقی مانده اند .درحالی که در مدرسه
متوســطه ،پس از «کینی» و «ویلیامز»« ،جی کی رولینگ» از
محبوبیت بیشتری برخوردار بوده است/.ایسنا
کشف مومیایی یک نوجوان در پرو
باستان شناســان با کاوش در پایتخت کشور «پرو» مومیایی یک
نوجوان را کشف کردند.
کاوش باستان شناســان کشــور «پرو» (در امریکای جنوبی) در
دامنه کوهستان های «لیما» به کشف یک مومیایی به قدمت بیش
از ۱۰۰۰سال منجر شد .مومیایی این فرد که احتماال در زمان مرگ،
نوجوان بوده است داخل یک مقبره زیرزمینی و درحالی کشف شد که
پارچه های مخصوص خاکسپاری دور ان پیچیده شده بود .به گفته
باستان شناسان ،این مومیایی درحالی کشف شده که تقریبا سالم باقی
مانده است .مومیایی ای که اخیرا کشف شده است به نوجوانی تعلق
دارد که بین ۱۱۰۰تا ۱۲۰۰سال پیش زندگی می کرد و احتماال از
تمدن «لیما» یا «ایچما» بوده است .این مومیایی در فاصله ۲۰۰متری
نخستین مومیایی کشف شده در این محوطه باستان شناسی پیدا شده
است .این محوطه باستان شناسی خانه ویرانه های چهار هرم و سایر
ویرانه های تاریخی همچون دیوارهایی شبیه به هزارتو است/.ایسنا صفحه 6
چهار شنبه 6اردیبهشت 1402شماره 1405
خرب فرهنگ و هرن
حفار غیرمجاز در امامزاده بی بی ورامین دستگیر شد
رئیس دفتر میراث فرهنگی ،شهرستان ورامین گفت :با پیگیری یگان حفاظت این دفتر ،یک حفار
غیرمجاز که به سودای گنج به امامزاده بی بی روستای هدف گردشگری روستای خاوه تعرض کرده بود
دستگیر شد .محمدرضا تاجیک روز سه شنبه اظهار داشت :در پی دریافت گزارشی مبنی انجام حفاری
غیرمجاز در بنای تاریخی و ثبت ملی شده امامزاده بی بی (خواهر) واقع در روستای خاوه از توابع بخش
جواداباد ورامین ،رسیدگی به این موضوع در دستور یگان حفاظت دفتر میراث فرهنگی این شهرستان قرار
گرفت .وی افزود :با هماهنگی های قضایی و حضور عوامل انتظامی بخش جواداباد ،ضمن شناسایی محل
مورد نظر و حضور در منطقه ،از حفاری غیرمجاز جلوگیری شده و یک نفر در این رابطه دستگیر شد/.ایرنا
7
موزه های سنندج امروز رایگان است
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت :در راستای گرامیداشت
روز سنه (سنندج) بازدید از موزه اثار و عمارت های تاریخی سنندج امروز چهارشنبه ۶اردیبهشت رایگان
است .منصور مهرزاد روز سه شنبه اظهار کرد :گرامیداشت ٦اردیبهشت به عنوان سالروز نامگذاری سنندج
در تقویم ساالنه کردستان با یاداوری شکوه گذشته ،میراثی ماندگار برای ایندگان ،فرصت مناسبی برای
احیای اداب و رسوم گذشتگان و معرفی مشاهیر و مفاخر ُکرد به نسل جدید است .وی افزود :براین اساس
در این روز فرهنگی ،موزه مردم شناسی خانه ُکرد (عمارت اصف) ،موزه باستان شناسی سنندج (عمارت
ماللطف اهلل) و کاخ موزه خسرواباد ر ب ه صورت رایگان میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود/.ایرنا
کار هنر تشر و تلنگر زدن است
علی فروتن و مجید قناد به عنوان دو تن از اعضای
هیات مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان انتقادها و
هشدارهای جدی خود را از بی توجهی به این شاخه
هنری و از مدیرانی که فقــط در پی گرفتن عکس
یادگاری با هنرمندان هستند ،اعالم کردند.
هیات مدیره انجمــن تئاتر کودک و نوجوان طی
نشســتی خبری در خانه تئاتر ،انتقادات خود را از
وضعیت تئاتر کودک و نوجوان ،جای خالی تدریس
این رشته در دانشگاه ،تمرکز جشنواره تئاتر کودک
و نوجوان در همدان ،وضعیت نظارت و ارزشیابی در
این حوزه ،بی توجهی اموزش و پرورش به فعالیت های
نمایشی و وضعیت نابســامان بیمه و بازنشستگی
هنرمندان و بالتکلیفی انجمن های صنفی در وزارت
کار بیان کردند .در این نشســت که روز سه شنبه
پنجم اردیبهشــت ماه در خانه تئاتر برگزار شد،
علی فروتن ،هنرمند با سابقه تئاتر کودک و نوجوان
که عموم مــردم او را به عنوان یکــی از عموهای
فیتیله ای می شناسند ،خطاب به خانواده ها گفت:
در طول سال ســعی می کنیم بهترین غذا و لباس
را برای کودکان مان فراهــم کنیم اما کمتر به غذای
روح و روان شــان اعم از کتاب ،فیلم ،تئاتر یا شعر
می اندیشیم و کمتر خانواده ای مطالبه گر کار فرهنگی
کودکان اســت .او از خانواده ها درخواست کرد که
به فرهنگ و اندیشه کودکان خود احترام بگذارند
و افزود :وقتی نوجوان رها شــود ،به انواع و اقسام
مواد مخدر و بزهکاری ها کشیده خواهد شد و گاه
تصور می شود تصمیم گیرندگان ،عمدا ًبا فعالیت های
هنری برای کودکان و نوجوانان همکاری نمی کنند
چون نمی شود که مدام به این زمینه بی توجه باشند.
فروتن ابراز تاســف کرد :وقتی شهرداری که خود
باید فعالیت فرهنگی داشته باشد ،اجازه نمی دهد
پوســتر نمایش های تاالر «هنر» بر پشت شیشه
این تاالر نصب شود و بابت ان پول می خواهد ،چه
توقعی می توان داشت! این هنرمند با ابراز تاسف از
جشنواره گرایی در ایران ادامه داد :اغلب مسئوالن
ما به فکر جشنواره هستند چون برای شان سوداوری
دارد .بنابراین تئاتر کودک و نوجوان نه تنها صفر بلکه
زیر صفر است و متاسفانه تصمیم گیرندگان خود را به
نشنیدن زده اند .کار هنر تشر زدن و تلنگر زدن است،
اما چون بعضی مدیران دوست ندارند اشتباه های شان
بیان شود ،از هنرمندان خوششان نمی اید .فروتن
با اشــاره به اینکه تاکنون در چند جلسه با بخش
خصوصی درباره همــکاری در حوزه تئاتر کودک و
نوجوان شرکت کرده ،افزود :متاسفانه نتیجه اغلب
این جلسات ،فقط عکس یادگاری بوده است بدون
اینکه هیچ کدام از وعده هایی که برای همکاری در
زمینه تئاتر کودک و نوجوان داده اند ،عملی شود.
مجید قناد ،دیگر هنرمند باسابقه در حوزه کودک و
نوجوان نیز در سخنان کوتاهی یاداور شد :بسیاری
هنرمندان حرفه ای ما فعالیت خود را از کار کودک
اغاز کرده اند اما به دلیل کم توجهی ها به تدریج از این
حوزه دور شدند .قناد تاکید کرد :کودکی که از کودکی
به تئاتر دیدن عادت نکند ،در بزرگسالی هم مخاطب
هنر نخواهد بود و به همان اندازه میزان مطالبه گری
در کشور ما کم خواهد شد که این روند برای رشد یک
جامعه خوب نیست/.ایسنا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
فرهومند ناظریان« -بلــوط» نام فیلــم کوتاهی به
نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حصاری است که مسئولیت
پخش ان را شرکت بین المللی «پخش فیلم ایران» به عهده
داشته اســت« .بلوط» به تازگی موفق به دریافت جایزه
بهترین فیلم جشنواره بین المللی مونترال کانادا 2023در
بخش بهترین فیلم کردی زبان شده است ،همچنین جایزه
بهترین فیلم بخش بین الملل جشنواره mumbaiهند را
نیز از ان خود کرده است .ابراهیم حصاری ،دانش اموخته
انجمن سینما جوان است و حدود 20سال است در حوزه
رسانه های تصویری فیلمسازی فعالیت می کند،در خالصه
داستان فیلم «بلوط» امده است که« :پیرمردی همزمان با
روزهای اخر بارداری دخترش ،همسر پیر خود را از دست
داده است .با اشراف به وابستگی روحی دختر به مادرش،
پیرمرد سعی در پنهان کردم حقیت دارد که »...خبرنگار
صبا با کارگردان این فیلم گپ و گفتی داشت که در ادامه
می خوانید.
از لحظه شکل گیری ایده و تولید فیلم بلوط بگوئید؟
به تناســب اتفاقاتی که برای راه اندازی جشــنواره موج کیش
رقم زدم و خوشبختانه تاکنون شــاهد به برگزاری 4دوره از این
جشنواره درکیش هستیم ،انگیزه فیلمسازی که کمی در زندگی
ام غبار گرفته شده بود ،دوباره با قرار گرفتن در فضای فیلمسازی
برایم زنده شد .من قبال در نیشــابور و مشهد کار فیلمسازی انجام
می دادم اما حدود 10سال بود که از ان فضا دور شده بودم .بعد از
این وقفه طوالنی فیلم «بلوط» اولین فیلم کوتاه من بود که به دلیل
عالقه و حس خاصی که به منطقه کردستان داشتم ،این فیلم را در
کردستان ،منطقه سنندج کار کردم.
سنندج همیشه در ذهن من شهری است که مردمان محترمی
دارد .این شــهرخاصیت ســخت گیرانه ای در خــود دارد چه در
رویایروی با جنگ های قومیتی و ..چه از نظر حیات طبیعی اب و
گفت و گوی صبا با ابراهیم حصاری کارگردان فیلم کوتاه «بلوط»
فیلمساز کوتاه انگیزه ندارد
هوایی ،گویا همین سختی ها باعث شده مردمان این شهر روحیات
مقاوم و خاصی داشته باشند.
چرا نام بلوط را برای این فیلم انتخاب کرده اید؟
بلوط از میوه هایی است که در این منطقه رشد می کنند ،و میوه
ای است که در عین سرسختی نماد زایش و زایندگی دوباره است.
این فیلم ستایش زندگی است و گوشزد می کند که مرگ همیشه
در کمین هست اما در هر مرگی یک زندگی دوباره خفته است که
نباید بواسطه مرگ از ان غافل شد.
با توجه به تجربه تازه ای که داشــته اید ،از هزینه های
ساخت فیلم کوتاه برای عالقه مندان بگویید؟
یکی از مهم ترین بخش های تولید یک فیلم تامین هزینه هایی
ساخت فیلم اســت .که حمایت ها در این حوزه به شدت ضعیف
هستند و انچه که مشخص اســت این است که فرهنگ استفاده و
انتشــار فیلم کوتاه در ایران هنوز جا نیفتاده است .از انجا که فیلم
کوتاه ،بازده مالی ندارد ،در ساخت و حمایت از ان هم چندان رغبتی
وجود ندارد.حمایت های دولتی و ارگانی در تولید فیلم کوتاه اگرچه
وجود دارد اما در کارکرد با توجه به هزینه های جانبی تولید ،ضعیف
و خفیف به چشــم می ایند .بنده فیلم کوتاه «بلــوط» را با هزینه
شخصی خودم ساختم و در سال 1399حدود 60میلیون هزینه
تولید و ساخت اثر براورد شد .انچه که تجربه من از همکاری با دیگر
دوستان در حوزه ساخت فیلم کوتاه به دست امده است ،در حال
حاضر ساخت یک اثر کوتاه ،با مبلغ 400میلیون امکان پذیر است.
همین امر باعث افت شدید تولید فیلم کوتاه در دوسال اخیر شده
است .با این وضعیت احتماال ساخت و تولید فیلم کوتاه در اینده نیز
با افول بیشتری مواجه خواهد شد ،چرا که پس از تولید با هزینه ای
گزاف! هیچ تضمینی بابت بازگشت سرمایه وجود ندارد.
از نظر شما ساخت فیلم کوتاه می تواند مقدمه ای برای
ساخت فیلم بلند باشد؟
مسلما این دو رسانه کامال جدا هستند .اما انچه که عرف شده
است غیر از این است و متاســفانه معموال ساخت کوتاه را مقدمه
ساخت اثر بلند قلمداد می کنند ،که ان هم بواسطه همین حمایت
نشدن کاربردی از اثار کوتاه در ایران است و هنرمند ناگزیر از اینکه
اثرش دیده شود به سمت ساخت اثر بلند برود .از مهم ترین دغدغه
بچه های کوتاه ساز دیده شدن اثارشان است و متاسفانه فیلم کوتاه
رسانه ی فعال و پویایی برای نشــر اثار خود ندارند .فیلمساز کوتاه
انگیزه ای برای ادامه ســاخت کار کوتاه ندارد چرا که هیچ بســتر
سازی منطقی برای مسیر او تعریف نشده است .وقتی برای نمایش
اثر کوتاه درگاهی در رسانه ها تعریف نشود متعاقبا فرهنگ دیدن
ان هم در جامعه بوجود نخواهد امد .پس با این حساب هنرمند به
سراغ ساخت اثر بلند می رود که مخاطب ان تضمین شده است .در
صورتی که به هیچ عنوان فیلم کوتاه مقدمه ساخت اثر بلند نیست،
همان طور که در ادبیات نگارش داستان کوتاه هیچگاه مقدمه رمان
و داستان بلند نبوده است.
سوال پایانی من این اســت که؛ چنانچه دوستان فیلم
کوتاه «بلوط» را ببینند ،شــما از چه طریقــی ان ها را
راهنمایی و یا دعوت به دیدن فیلم می کنید؟
یکی از مشکالت بزرگ همین اســت .خیلی از دوستان تماس
می گیرند و تقاضای دیدن فیلم را دارند ،در این شرایط واقعا فیلمساز
بالتکلیف اســت یا باید اثر خود را با ایمیل ارسال کند و یا راههای
دیگر ارتباطی ،که از نظر من واقعا روش نامحترمی اســت .البته از
اتفاقات خوب در این حوزه موافقت نســبی پلتفرم فیلیمو و دیگر
پلتفرم ها با پخش برخی از اثار است .که چنانچه ادامه پیدا کند ،می
تواند امیدوار کننده باشد .اطالع رسانی هم در این بخش باید چون
بازویی قوی برای رســاندن اخبار فیلم کوتاه موثر و کارامد عمل
کند .خصوصا برای هنرمندانی که در شهرســتان های دور افتاده
زندگی می کنند. صفحه 8