روزنامه صبا شماره 1404
روزنامه صبا شماره 1404
روزنامه صبا شماره 1404
سه شنبه| 5اردیبهشت 25 |1402اوریل 4 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1404صفحه| 5000ناموت|
وزیر فرهنگ:
رفع موانع مطالبات
رویکرد اصلی شورای هنر
تلخ ترین تولد دوران
براتی پور در سالروز تولدش
ارام گرفت
گفت وگوی صبا با عوامل نمایش «معرکه در معرکه»
اگر هپلوان دیدید!
سالمم را به او برسانید
عکس :امیر خدامی
مجید اخشابی:
ابزار هنر می تواند
پیوند دهنده کشورها باشد
دبیر جشنواره چهل و دوم
فیلم فجر کیست؟
یقه سفیدها
پس از یک سال می ایند صفحه 1
2
سه شنبه 5اردیبهشت 1402شماره 1404
خرب سیمنا و تلویزیون
فرهادی مهمان افتخاری هفته برگمن
رویداد ساالنه «هفته برگمن» که برای یادبود «اینگمار برگمن» کارگردان بزرگ سینمای جهان برگزار
می شود ،امسال میزبان اصغر فرهادی به عنوان مهمان افتخاری خواهد بود« .هفته برگمن» یک رویداد
ساالنه است که توسط مرکز برگمان در جزیره کوچک فارو در سوئد برگزار می شود .اینگمار برگمن در دهه
۱۹۶۰به این جزیره نقل مکان کرد و «هفته برگمن» به پاس هنر او برگزار می شود که با فیلم ،سخنرانی
و گفتگوهایی همراه است .امسال عالوه بر اصغر فرهادی کارگردان برنده دو جایزه اسکار« ،اوبری پالزا»
بازیگر امریکایی و «ادری دیوان» کارگردان فرانسوی« ،ایزابال اکلوف» کارگردان سوئدی و میالد عالمی
سینماگر ایرانی-سوئدی و ...از دیگر میهمانان این رویداد هستند/.ایسنا
برگزاری اختتامیه جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی
اختتامیه اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی چهارشنبه ۶اردیبهشت از ساعت ۱۵در
مرکز افرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود .این برنامه تلویزیونی که از ۲۸
اسفند به روی انتن شبکه کودک رفت ،میزبان ۲۰گروه مختلف نمایش عروسکی از از ۱۴استان ایران بود
که در هر قسمت از برنامه به اجرای نمایش پرداختند .در این مراسم با حضور پیشکسوتان نا م اشنای هنر
تئاتر عروسکی کشور به ۳گروه منتخب این جشنواره که با رای و نظر مخاطبان برنامه عروسک خونه انتخاب
شده اند ،جوایز نقدی برای ارائه طرح و ساخت سریال عروسکی در تلویزیون اهدا می شود .اولین دوره این
جشنواره به همت شبکه کودک و با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار می شود/.ایرنا
دبیر جشنواره چهل و دوم فیلم فجر کیست؟
رئیس سازمان سینمایی با اعالم اغاز به کار شورای سیاستگذاری چهل و دومین جشنواره
بین المللی فیلم فجر از معرفی دبیر این رویداد طی ده روز اینده خبر داد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی درباره انتخاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم
فجر گفت :در پی معرفی دبیران و شروع به کار دبیرخانه جشنواره های فیلم کوتاه تهران و
«سینما حقیقت» طی ۱۰روز اینده با انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ،دبیرخانه
بزرگترین رویداد سینمایی کشور نیز ،به صورت جدی اغاز به کار خواهد کرد.
وی در عین حال تاکید کرد :شورای سیاستگذاری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم
فجر نیز اغاز به کار کرده است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی بیان کرد :با برنامه ریزی منسجم و مطلوب مقدمات
برگزاری جشنواره در حال انجام اســت و با توجه به اولویت های سازمان سینمایی در سال
جدید امیدواریم در جشنواره چهل و دوم فجر هم مانند ادوار گذشته با شکوه برگزار شود.
سال گذشته مجتبی امینی دبیر چهل ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در تاریخ ۱۷
فروردین ماه حکم خود را از محمد خزاعی دریافت کرد و به همین دلیل در این روزها گمانه
زنی ها اغاز شده و خیلی ها معتقد هستند مجتبی امینی در جشنواره چهل و کم ضعیف عمل
کرده و نمی تواند گزینه مناسبی برای جشــنواره اتی باشد .بر همین اساس گروهی معتقد
هستند گزینه های دیگری برای دبیری جشنواره مطرح است که از جمله ان ها می توان به:
روح اهلل سهرابی،حبیب ایل بیگی ،هاشم میرزاخانی و محمد حسین نیرومند اشاره کرد .البته
نام یک گزینه دیگر هم این روزها زیاد شنیده می شود که می تواند با سیاست جوان گرایی
سازمان سینمایی تناسب زیادی داشته باشد :مسعود نجفی فردی که در طول سال های گذشته
در بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر حضوری فعال داشته و حاال می تواند با حضور خود
فضای سیاسی و رادیکالی حاکم بر فیلم فجر را تلطیف کند/.مهر
میزاکی متهم به وطن فروشی
هایائو میازاکی از بنیانگذاران اســتودیو جیبلی و از مشهورترین
انیماتورهــا در ســطح جهان پس از ســاخت اخرین اثــر خود (باد
برمی خیزد) در کشور خودش به وطن فروشی محکوم شد .این ماجرا
در حالی رخ داده است که میازاکی و جهان بینی اش وفاداری کامل به
رســوم و کهن الگوهای ژاپن دارند! ناسیونالیست های ژاپنی میازاکی
را فردی وطن فروش می دانند چــون در این فیلم هر زمان به احتمال
وقوع جنگ اشاره می شود ،اشاره ای هم به فعالیت های تحریک کننده
دولت ژاپن می شود در واقع انیمه «باد بر می خیزد» به ذات جنگ طلب
اقدامات دولت ژاپن اشــاره می کند و بر خالف نظر این افراد به طور
مشخص شخصیت زن داستان نمادی از ژاپن و عشق به وطن است ،زنی
که در حال پیش رفت است اما بیمار می شود و هر چقدر توان نظامی این
کشور بیشتر باال می رود بیماری همسر چیرو نیز افزایش پیدا می کند.
ملی گرایان ژاپنی به شدت با نگاه ضد جنگ میازاکی مخالف هستند،
ان ها عقیده او را توهینی بزرگ به باورهای خود می دانند/.صباخبر
پیشنهاد اسپین اف تازه برای « جان ویک»
دنیای اکشن و ماجراجویانه «جان ویک» با تولید یک اسپین
اف تازه باز هم گسترش پیدا می کند .دانی ین بازیگر این مجموعه
فیلم هم می خواهد یکی از اسپین اف های دنیای جان ویک باشد.
ین در مصاحبه تازه ای به تهیه کنندگان فرنچایز جان ویک پیشنهاد
تولید مجموعه تلویزیونی «کین» را داده است .او در داستان جان
ویک در قالب کاراکتری به نام کین ظاهر شده که یک تروریست
باسابقه و حرفه ای است.
مدیــران شــرکت فیلمســازی الینزگیت ،هنوز واکنشــی
به صحبت های ین نشــان نداده اند .این در حالی اســت که چاد
استالســکی کارگردان فیلم قبل از این اشــاره کرده بود که ین
پیشنهاداتی در رابطه با کاراکترش در فیلم می داد که جالب توجه
بوده است .در همین حال ین گفته است فیلمنامه ای هم در رابطه با
اسپین اف کین دارد و می تواند ان را در اختیار سازندگان فرنچایز
قرار دهد/.صباخبر
حلقه کامل در رویداد ۹روزه ترایبکا ۲۰۲۳
یک ســریال کوتاه که توسط استیون ســودربرگ ساخته شده از
سرفصل های بخش تلویزیونی جشــنواره ترایبکا ۲۰۲۳خواهد بود.
اپیزود یک از سریال کوتاه «حلقه کامل» ساخته استیون سودربرگ
یکی از نمایش های رویداد ۹روزه ترایبکا ۲۰۲۳خواهد بود که در ماه
ژوئن برگزار می شود .سودربرگ در قرارداد کلی خود با «اچ بی او مکس»
به تلویزیون بازگشته و یک داستان جنایی در نیویورک امروز را با تمرکز
بر یک ادم ربایی اشتباهی ساخته است .در این سریال پیامدهایی که بین
شخصیت های متعدد ایجاد می شود ،تصویر شده است .دنیس کواید،
کلر دنیز ،تیموتی اولیفانت ،زازی بیتــز و جرل جرون بازیگران اصلی
این سریال هستند .سودربرگ کارگردان و تهیه کننده این سریال و اد
سالمون نویسنده و تهیه کننده ان است .هنوز روشن نیست که «مکس»
چه زمانی این سریال را در تقویم نمایش خود قرار می دهد ،اما در ترایبکا
برای نخستین بار این سریال دیده می شود .جشنواره ترایبکا ۲۰۲۳از
چهارشنبه ۷ژوئن تا یکشنبه ۱۸ژوئن در منهتن برگزار می شود/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
فیلمسازان جوان گلستان در جشنواره خلیج فارس
مدیر انجمن سینمای جوانان گلستان گفت :فیلمسازان این استان با ۲فیلم مستند و یک فیلم کوتاه
ت و ششمین جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه و عکس سینمای جوان خلیج فارس شرکت
داستانی در شص
کردند .مهدی صاحبدل اظهار کرد :فیلم های مستند «وداع در تپه نقره ای» ساخته مهدی صاحبدل و
یاشار کمیزی ،مستند «درمیان دیوارها» ساخته محمد حسین صفری و فیلم کوتاه داستانی «برف نو»
به کارگردانی مصطفی ربانی به عنوان تولیدات انجمن سینمای جوانان ،نماینده گلستان در این جشنواره
هستند .وی افزود :اثار راه یافته هنرمندان گلستان به مرحله داوری با ۴۱فیلم داستانی و ۹فیلم مستند
رقابت خواهند کرد .این جشنواره از پنجم تا نهم اردیبهشت به میزبانی بوشهر برگزار می شود/.ایرنا
یقه سفیدها
پس از یک سال می ایند
سه شنبه 5اردیبهشت 1402شماره 1404
3
خانواده اقا بابک تمام شد
فیلم کوتاه «خانواده اقا بابک» ساخته امین رضا علی محمدی اماده نمایش شد .فیلم کوتاه «خانواده
اقا بابک» ساخته امین رضا علی محمدی زندگی در کائنات و به دور از بارقه های امید را به تصویر می کشد.
جایی که انسان مجبور به جدا شدن از زندگی ،زمان ،مکان و حتی کالبد خود شده و دچار معنا باختگی
می شود .امین رفیعی تهیه کننده «خانواده اقا بابک» اســت و سولماز اعتماد و امین رضا علی محمدی
فیلمنامه ان را نوشــته اند .دیگر عوامل «خانواده اقا بابک» عبارتند از بازیگران :افشین حسنلو ،توران
رمضانی ،عباس ایمانی ،امیر مقیمی ،لیال حسین زاده ،سعید کریمی ،لئوناردو ،برنامه ریز و مجری طرح:
توفیق حیدری ،مدیر فیلمبرداری :مهدی ایل بیگی ،طراح صحنه :علی خیری و / ...مهر
شهرام مسلخی کارگردان فیلم سینمایی «یقه سفیدها» با اشاره به احتمال اکران این فیلم از
هفته اینده و پس از یک سال انتظار ،از اینده فعالیت حرفه ای خود در سینما ابراز ناامیدی کرد!
شهرام مسلخی تهیه کننده و کارگردان ســینما درباره تازه ترین فعالیت های سینمایی خود
گفت :در حال حاضر دو فیلم اماده دارم که منتظر دریافت پروانه نمایش برای ان ها هستیم .بیش
از یک سال پیگیری این پروانه نمایش ها طول کشید چراکه با دو شورای متفاوت مواجه شدیم.
هم فیلم «پدران» و هم فیلم «یقه سفیدها» همچنان در انتظار پروانه نمایش هستند .بخشی از
فعالیت شوراهای مربوطه سلیقه ای است .این فیلم ها در شورای قبلی یک سری اصالحیه داشتند
و در شورای جدید اصالحیه های دیگری و پیگیری روند اداری این اصالحیه ها باعث زمان بر شدن
این فریاد شد .وی افزود :نزدیک به یک سال و هشت ماه است که برای اکران فیلم «یقه سفیدها»
درخواست اکران داده و حتی با دفتر پخش هم قرارداد امضا کرده ایم .بنده اطالع دارم که شرایط
اکران سینماها انگونه که باید ایده ال نیست اما از انجایی که فیلم ما سرمایه گذار شخصی دارد و
حدود سه سال است که روی این فیلم سرمایه گذاری کرده است ،نمی توان انتظار داشت که بیش
از این دست نگه دارد و فیلم را اکران نکند .این کارگردان گفت :اگر همین امروز فیلم بتواند ۱۰
برابر سرمایه ای که برایش صرف شده فروش داشته باشد که با توجه به شرایط عمومی سینماها و
وضعیت اقتصادی مردم قطعاً چنین فروشی ندارد ،بازهم به سود نخواهد رسید .در شرایط فعلی
برخی فیلم های خاص می توانند سانس مناسب برای اکران به دست بیاورند و فروش خوبی داشته
باشند و قطعاً فیلم ما نمی تواند فروش مناسبی داشته باشد .سرمایه گذار اما بسیار پیگیر است که
فیلم زودتر اکران شود و الاقل بخشی از سرمایه اش بازگردد .مسلخی ادامه داد :ما دوست داشتیم
فیلم «یقه سفیدها» را شب عید نوروز اکران کنیم و درخواست اکران هم داده بودیم اما اتفاقات
عجیب و غریبی رخ داد .با وجود انکه نزدیک به یک سال در دفتر پخش منتظر بودیم ،ناگهان فیلم
دیگری به جای فیلم ما در همان روز ثبت قرارداد شد و در ترکیب اکران نوروزی معرفی شد! به ما
گفتند شورای صنفی درخواست اکران این فیلم را داشته است! کماکان البته منتظریم و اخرین
وعده این اســت که یک هفته بعد از اغاز اکران فیلم های عید فطر ،فیلم ما هم اکران شود .این
کارگردان و تهیه کننده جوان با ابراز ناامیدی نسبت به وضعیت این روزهای سینمای ایران گفت:
ترجیح می دهم این روزها بیشتر تمرکزم را روی نوشتن بگذارم .شاید اگر شرایط پیش بیاید تا فیلم
مستندی را به صورت مستقل کارگردانی کنم ،پای کار بروم .تا حدود زیادی عالقه مندم فیلمی
بسازم که خیلی وابسته به اکران و بازگشت سرمایه اش نباشم .سینمای امروز از سوی مخاطب
در حال اسیب دیدن است و در هر شــرایطی اولین جایی که از سوی مخاطب تعطیل می شود،
سینماست! در چنین شرایطی سینمای مستقل به طور کامل از بین می رود. صفحه 3
4
سه شنبه 5اردیبهشت 1402شماره 1404
پرونده
گفت وگوی صبا با عوامل نمایش «معرکه در معرکه»
اگر پهلوان دیدید!
سالمم را به او برسانید
نمایش «معرکه در معرکه» به کارگردانی سیاوش طهمورث
سمیه خاتون
و تهیه کنندگی وحید لک از 15فروردین 1402درتماشاخانه
گفت و گو
ایرانشهر بر روی صحنه است .این نمایشنامه پیش از این،
در چندین دوره اجراهای موفقی را ازسر گذرانده است«.معرکه در معرکه»
نمایشنامه ای است به قلم داوود میر باقری که بر اساس طرحی از سیاوش
طهمورث به نگارش در امده است و داستان ان درباره پهلوانی است که در
پی شکایت یک زن ،از همه انچه که در زندگی داشته حتی نام و رسم خود
می گذرد .این نمایش که در ان سیاوش طهمورث ،مجید رحمتی ،نسیم
ادبی ،سیروس ســپهری و دنیا فتحی به ایفای نقش پرداخته اند هر روز
ساعت 20در تماشاخانه ایرانشهر سالن استاد سمندریان تا 29اردیبهشت
سال 1402بر روی اجراست .خبرنگار صبا با عوامل این نمایش گفت وگویی
داشته است که در ادامه می خوانید.
سیاوش طهمورث:
قهرمانی ،پهلوانی نیست!
زندگی یک معرکه بزرگ است میدان این معرکه
بزرگ ،دنیاست .پهلوان این معرکه بزرگ ادم است.
معرکه ای که برد و باخت ان پاکی و ناپاکی است .نمایش
معرکه درمعرکه با مشتی ادعا و رجزخوانی شاگرد از منیت
ها و پهلوانی اغاز می شود .شاگرد تمثال انسانی که منیت ها
و سور و سات پهلوانی ،او را در دام خود گرفتار ساخته است،
کسی که گرفتار من بودم و من هستم بشود ،زندگی خود را
از پیش باخته است .شخصیت اصلی این نمایش اما پهلوانی
است که به واسطه اتفاقاتی که بر او حادث می شود ،مسیر
هفت خوان مردانگی و انسانیت را طی می کند .اتفاقاتی که
چشم او را به اطرافش به زندگی باز می کند .او دیگر مردم را
چون تماشاچیانی که در معرکه گیری به تشویق او می ایستند
نمی بیند ،و از قهرمانی در معرکه کنار می کشد تا مرز کلمه
قهرمانی و پهلوانی را در این کارزار زندگی مشخص کند ،در
معرکه دنیا هر کسی می تواند قله ای را در سیاست ،اقتصاد در
ورزش فتح کند و قهرمان ان معرکه باشد ،اما معنی این فتوحات
پهلوانی نیســت ،پهلوان نمایش«معرکه درمعرکه» با قربانی
کردن همه انچه که داشــته بدون اینکه نامی از پهلوانی اش
را حتی برای خود نگه دارد ،پهلوانانه زندگی می کند .او
جایی از زندگی می ایستد تا میان پهلوانی و قهرمانی مرز
رشنی ترسیم کند ،همان جایی که انتخاب می کند به
جای قهرمان یک پهلوان باشد .اگر کسی را پیدا کردید
در اقوام ،همسایه ها و به طور کل در مملکت که
اینچنین خصلت و خلق و خویی داشت سالم
من را به او برسانید.
مجید رحمتی:
زندگی یک معرکه بزرگ است
مجید رحمتی از کودکی نمایش را با تعزیه خوانی و شــبیه
خوانی شروع کرده است ،او دانش اموخته رشته بازیگری تئاتر
در از دانشگاه ازاد اراک است و حدود 20سال است در تمامی
عرصه های نمایشی و جشــنواره ای تئاتر فعالیت می کند .از
مهمترین نمایش های او که با اقبال مخاطب مواجه شده است
نمایش «کریم لوژی» به کارگردانی رضا بهرامی« ،اتاق محترم»
به کارگردانی محمد رحمانیــان« ،کهبدتاراج» به کارگردانی
غالمرضا لبخندی اســت .او هم اکنــون در نمایش «معرکه
درمعرکه» به عنوان یکی از بازیگران اصلی در نقش بچه مرشد
پهلوان به ایفای نقش می پردازد.
در این نمایش عالوه بر بازیگری ،عمدتــا اواز خوانی هم
داشته اید ،ایا به واســطه همین تسلط تان بر اواز خوانی بوده
است که برای این نقش انتخاب شده اید؟
خیر ،من در نمایش های که نیاز به اوازخوانی نداشته است
هم کار کرده ام ،اما تخصص سبکی من در اجرای نمایش های
ایرانی مانند پرده خوانی ،نقالی ،روحوضی و ..است به واسطه
همین بازی در سبک نمایشی ایرانی ،در گروهی به نام «نیست»
سالهاست که فعالیت می کنم گروهی که حدود 15سال است که
به صورت تخصصی روی شیوه های اجرایی نمایش ایرانی کار
می کند« .مجلس نقالی رومئو و ژولیت» از نمونه کارهای موفق
این گروه بود که نمایش نامه ای از شکسپیر را به سبک ایرانی
اجرا برده ایم.
با توجه به ســابقه ای که دارید اقبال مخاطب را از سبک و
نمایش ایرانی چگونه دیده اید؟
درست است که این شیوه های اجرایی در زمانه امروز قدری صفحه 4
پرونده
مهجور واقع شده اســت و نگاه مخاطب به این اثار به شکل
موزه ای است .اما به دلیل اینکه این سبک های نمایشی ریشه در
فرهنگ ،تمدن و ائین سنتی مردم ایران دارد ،همچنان با اقبال
مخاطبان خصوصا در قشر جوان مواجه شده است.
از همکاری با سیاوش طهمورث در نمایش معرکه در معرکه
برای مان بگویید؟
معرکه در معرکه ســومین همکاری بنده با استادطهمورث
اســت .قبل از این در نمایش «بردارشدن منصوربن حالج» و
«سوگ سیاوش» با ایشان سابقه همکاری داشتم .اجرای این
نمایش به خاطر متنی که دارد برای من تجربه جذابی است .در
دوران دانشجویی متن این نمایشنامه از منابع مرجعی بود که
دانشجویان تئاتر با بازی کردن گوشه های از این متن خود را
محک می زدند .همچنین بازی استاد طهمورث با 75سال سن در
این نقش با سختی هایی که دارد ،بسیار دیدنی است و از نظر من
از معجزه های نمایش است .در این نمایش نقش شاگرد پهلوان
را دارم چیزی که در واقعیت هم جریان دارد ،من در این نمایش
فوت بازیگری را از استاد می اموزم.
معرکه در معرکه از زبان مجید رحمتی:
مفهومی که این نمایش به تصویر کشیده پهلوانی و عیاری
و جوانمردی اســت که از بین رفته است .این نمایش به دنبال
زنده کردن عیار زرین و اصیل پهلوانی ایی است که می تواند با
اسطوره سازی در نسل اینده ،جامع ه را نجات دهد
ایا تئاتر درحال حاضر برای کسی که در این رشته فعالیت می
کند می تواند منبع درامدزا باشد؟
در حال حاضر خیر .این مسئولیت که تئاتر به عنوان شغل
برای هنرمند تعریف شــود ،به عهده ادارات و ســازمان ها
تصمیم گیرنده بوده است که متاسفانه سال ها با سهل انگاری و
بی کفایتی از قبول این مسئولیت بزرگ سر باز زده اند .در دهه60
که اداره تئاتر فعال بود ،بازیگرانی مانند خسرو شکیبایی،پرویز
پرستویی ،علی نصیریان کارمند ثابت اداره تئاتر بودند و با توجه
به رتبه بندی حقوق ثابت دریافت می کردند .انها هر روز صبح
وارد مجموعه می شدند و مشغول تمرین نمایش و ..می شدند.
این شکلی بود که از قبل وجود داشته است و نتیج خوبی را در
تئاتر ایران رقم زده است اما در ادامه به جای اینکه بهتر شود
این زیر ساخت های موثر به کلی از بین رفته و شاهد تصمیماتی
هستیم که به ضرر هنر نمایش است .مسائلی چون شکل گیری
سالن ها ی خصوصی ،استفاده از بازیگرانی که به ان ها چهره
می گویند! من نمی دانم چطور است که اگر بازیگری از سینما و
تلویزیون به تئاتر می اید به او لقب بازیگر چهره را می دهند اما
در مقابل اگر بازیگر پرکاری از تئاتر به تلویزیون و سینما برود
او را چهره نمی نامند! معیار و محک این دوستان احتماال تنها
شناخته شدن بازیگر در بین مخاطبان است ،اگر این است،
ایا این معیار اسیب زننده به تئاتر نیست؟ در ادامه
اینکه فکر می کنم فقط در ایران است که هنرمند
برای اجرای کار هنری خــود باید از جیب پول
بدهد ،هزینه اجاره سالن و ...این ها دردهایی
است که در میان جامعه تئاتری ایران بیداد
می کند و احســاس من این است که گوش
شنوایی برای ان ها نیست.
سیروس سپهری:
تئاتر ادب است ملتی که تئاتر ندارد
ادب ندارد
نمایش «معرکه در معرکه» از نگاه سیروس
سپهری:
نمایش معرکه در معرکه از صفات انسانی ایی
می گوید که پاک فراموش شده است .همان جوانمردی که در
ایران کهن در میان مردان ایرانی حــرف اول را می زد و حاال
نیست .مردانگی ایی که در ان گذشتن از حق خود و حتی از
بین بردن منافع خود برای دیگر ارزش بود .اینجاســت که به
گفته استاد طهمورث مرز پهلوانی و قهرمانی مشخص می شود
و اینکه همه کس می توانند قهرمان باشند اما هرکسی به درجه
پهلوانی نمی رسد.
نقش خاص و سختی را در این نمایش برعهده داشتید ،در
مورد اینکه چگونه توانستید به این نقش نزدیک شوید صحبت
کنید؟
مرحوم ســیروس گرجســتانی قبل از من این نقش را در
سال 1372به اجرا برده اســت ،به همین خاطر من به صورت
ناخوداگاه در اجرا با او مقایسه می شدم« .لوطی» نقش شریر و
سختی بود و نمایشی از مردمان باری به هرجهت و نون به نرخ
روز است .دراوردن نقش به این شکل که دیدید زمان بسیاری
برد ،دوستان با مشورت قصد کمک به بنده را داشتند اما من از
ان ها خواستم که بگذارند خودم نقش را در درونم بیافرینم ،که
خوشبختانه باالخره این اتفاق افتاد و نقش لوطی از کار درامد.
صحبت پایانی:
تئاتر نیاز به حمایت دارد ،در تمامی کشورها این مسئله به
خوبی اجرا می شود .اما در ایران این مسیر به اشتباه رفته است.
حدود 10سال پیش این تصمیم گرفته شده بود که گروههای
تئاتری خود را به ثبت برسانند و با حمایت دولت ،هر سال بدون
هیچ دغدغه ای دو نمایش برای اجرا اماده کنند .به این شکل در
هر گروه کامال شغل ها تفکیک شده و از همان ابتدا مشخص بود
و کارگردان برای هر اجرا از بابت بقیه شاخه ها تیم نویسندگی،
اجرا و بازیگری ،گروه طراح لباس و صحنه خیالش راحت بود
و با همین اطمینان قلبی کار خود را شروع می کرد و خروجی
ان هم می شد؛ تئاتر ،تئاتر و تئاتر ،انچه که جامعه بیش از هر
چیز به ان نیاز دارد ،یادم می ایــد که بزرگی می گفت“ :تئاتر
سه شنبه 5اردیبهشت 1402شماره 1404
5
ادب است ملتی که تئاتر ندارد ادب ندارد”.صحنه تئاتر برای
همه مانند مدرسه ایست که اساتیدی چون استاد طهمورث
و بزرگان دیگر در حال درس دادن در ان هســتند و وظیفه ما
این است که همواره بیاموزیم .ما در ایران هر سال حدود 3000
فارغ التحصیل بازیگری از موسسات ازاد و دانشگاهها داریم
اما سهم این جوانان برای رسیدن به خواسته هایشان چیست؟
کسانی که در همان سال های ابتدایی فارغ التحصیلی احتماال
مدتی را دورتادور تاالر وحدت دیده می شوند طوری که انگار در
حال طواف این خانه هستند ،بعد از ان احتماال با چند کارگردان
برای بازی در نمایش صحبت های بی نتیجه ای دارند که ماحصل
ان می شود خستگی خود و خانوادهایشان و در انتها رها کردن
این رشته و شغل ،این است ماحصل این حرفه به طور عموم که
جوانان عالقه مند را در طوالنی مدت دچار سرخوردگی و گاها
انحراف می کند .تئاتر برای عالقه منــدان و هنرمندان امروز
دری بسته است .برای من این گشــایش در سن 50سالگی با
بازی در سریال «نون خ» و در تئاتر با بازی در نمایش «معرکه در
معرکه» اتفاق افتاد .هرچند قبل از ان در فیلم ها و نمایش های
زیادی بازی کرده بودم .من در این راه ،بسیار پافشاری کردم و به
اصطالح کفش اهنی به پا کردم ،اما حاال با این شرایط وحشتناک
و سخت تر از گذشــته ،من واقعا دلم برای عالقه مندان ،فارغ
التحصیالن این رشته می سوزد ،یکی از همین ها دختر خودم
است که در رشته بازیگری درس می خواند .من عاشق و مجنون
بودم و با وجود شــرایط راحت تر ،هم اکنون اینجا ایستاده ام،
دیگر نمی دانم برای او چه رخ خواهد داد! از نظر من تمامی این
مصائب مستقیما به سیاســت گذاری های دولت برمی گردد.
کسانی که باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را با این مسئله
روشن کنند که” اصال تئاتر می خواهند یا نه؟” به یاد دارم یک
روز یک مدیر کل در ارشاد به صورت واضح به من گفت“ :اگر
ما تئاتر نخواهیم چه کســی را باید ببینیم! “جدا از این حرف،
کارشکنی هایی که مسئولین تصمیم گیرنده در این حوزه دارند
کامال بیانگر همین نخواستن تئاتر است .و یکی از دالیل سقوط
فرهنگ ما همین خط زدن هاســت .کسی که به تماشای یک
تئاتر می نشیند ،رفتار اجتماعی اش اصالح می شود.کشوری
که مردمش فرهنگ دیدن تئاتر را ندارند فرهنگ زندگی کردن
را نیز ندارند.
دنیا فتحی:
میدان کارزاری که پهلوان می کشد و پهلوان می زاید
دنیا فتحی کوچکترین بازیگر نمایش معرکه در معرکه است
او متولد کرمانشاه و دانش اموخته کارگردانی نمایش است .او از
سال هشتادو دو فعالیت هنری خودم رو اغاز کرده و پیش از این
سابقه بازی در چندین سریال و تئاتر صحنه ای را دارد.
تئاتر در زندگی شخصی دنیا فتحی چه جایگاهی دارد؟
تاتر در زندگی من جایگاه باالیی دارد و همواره اولویت من
برای زندگی کردن بوده است .به همین خاطر است که توانسته
ام در طول این همه سال با وجود مرارت ها ،مداوم کار کنم و پا
پس نکشم .تئاتر در زندگی من موهبتی بزرگ و مقدس است
که قابل قیاس با هیچ چیز دیگر نیست.
کار کردن با استاد طهمورث چه مزه ای داشت؟
کار کردن با اســتاد طهمورث جذاب و شیرین و البته پر از
سختی بود .بازی کردن در مقابل ایشان از بزرگترین افتخارات
هنری بنده محسوب می شود .البته نه فقط برای من ،هرکسی که
مقابل هنر ایشان در بازیگری قرار می گیرد این اتفاق را مبارک
می داند .از نظر من مثال استاد طهمورث در علم ،اخالق و هنر
تکرار نخواهد شد
نمایش معرکه در معرکه از زبان دنیا فتحی؟
میدان کارزاریســت که پهلوان میزاید وپهلوان می کشد.
دو قدرت مقابل هم ،تقابل خوبی با بدی ،تقابلی از خیر و شر ،و
بازنده ای که در واقع برنده است. صفحه 5
6
سه شنبه 5اردیبهشت 1402شماره 1404
«طوفان بمبئی» به بازار رسید
خرب فرهنگ و هرن
«طوفان بمبئی» مجموعه ای از سفرنامه های رحماندوست اســت که با شمارگان ۵۰۰نسخه و در
۲۵۲صفحه در انتشارات سوره مهر منتشر شده است .در معرفی ناشر از این کتاب امده است« :طوفان
بمبئی» در ۷فصل با عناوین طوفان بمبئی ،تعبد سید حسن به رهبری ،پیاده روی اربعین ،پرواز چهارده
و نیم ساعته ۵۵۵۵ ،کیلومتر راه زمینی ،ترکیه وام دار اسرائیل و اواز دهل تدوین شده است .در بخشی از
متن کتاب می خوانیم« :از خودم می پرسم که سفر چند روزه من به یک کشور و ثبت و انتشار مشاهدات
و تجربیات محدود ان به چه دردی می خورد؟ نه سفری طوالنی و همه جانبه است ،نه حاوی اطالعات
کارشناسی فراگیر از ان کشور است و نه تاریخ و جغرافیای ان کشور را اراده می کند/ .ایسنا
نمایشگاه دکتر زئوس برگزار می شود
کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری در نمایشــگاه اردیبهشــت خود منتخبی از کتاب های برنده
جایزه «تیودور سیوس گیزل» را با عنوان نمایشگاه دکتر «زئوس» به نمایش می گذارد .جایزه «تیودور
سیوس گیزل» به نویسندگان و تصویرگرانی اهدا می شود که برجسته ترین کتاب را برای نواموزان به
زبان انگلیسی در امریکا منتشر کرده اند .اثار برند ه این جایزه باید دارای ارزش ادبی و هنری و از تخیل
و خالقیت باالیی برخوردار باشند .این جایزه به نام تیودور سیوس گیزل معروف به دکتر زئوس ،یکی از
نویسندگان برجست ه ادبیات کودک امریکا نام گذاری شده است .او معتقد است« :کودکان همان چیزی را
می خواهند که ما می خواهیم؛ خندیدن ،به چالش کشیده شدن ،سرگرمی و شاد شدن/.».ایسنا
مجید اخشابی:
ابزار هنر می تواند پیوند دهنده کشورها باشد
مجید اخشابی گفت :اگر از دل جشــنواره ملّی اواها و نواهای الگوی رضوی صحیح و مناسبی
به وجود بیاید ،چنین جشنواره هایی می توانند اثار مشترک و مفیدی در حوزه وحدت کشورهای
جهان اسالم رقم بزنند.
وی درباره برگزاری جشنواره «اواها و نواهای رضوی» اظهار داشت :اقدامات فرهنگی و هنری با
رعایت مالحظات مربوطه باید در سطح وسیع صورت پذیرد چرا که می توان ابزار هنر را در جهت
بهبود و اصالح جامعه و حتی تحکیم وحدت مسلمانان جوامع اسالمی استفاده کرد.
وی افزود :اگر از دل این جشنواره ها الگوی صحیح و مناسبی به وجود بیاید ،چنین جشنواره هایی
می توانند اثار مشترک و مفیدی را در حوزه وحدت کشورهای جهان اسالم رقم بزنند.
این خواننده مطرح تصریح کرد :اگر قرار باشــد ارتباطی با کشورهای جهان اسالم برقرار شود،
مباحث فرهنگی و هنری و در واقع ابزار هنر می تواند پیوند دهنده این کشورها باشد؛ ما می توانیم از
تجربیات فرهنگی و هنری و البته کریدورهای فرهنگی استفاده کنیم.
اخشابی راجع به اجرا در حوزه ترویج فرهنگ رضوی و سیره حضرت امام رضا (ع) نیز گفت :طبیعتاً
این رویکرد از لحاظ معنوی موردعالقه و استقبال غالب هنرمندان بوده و الاقل برای بنده به عنوان
یک هنرمند عرصه موسیقی ،اجرا برای دلدادگان امام رضا (ع) به گونه ای حس میزبانی دارد.
وی ضمن ابراز ارادتش به ساحت ثامن الحجج (ع) ،ادامه داد :بنده در جایگاه یک خواننده هرگونه
اقدام فرهنگی و هنری در خدمت به این ساحت مقدس و ترویج فرهنگ رضوی را شایسته تقدیر
مثل بنده نیز افتخار بوده و امیدوارم حمایت های الزم از
می دانم و چنین اجراهایی برای هنرمندی ِ
عرصه هنر در زمینه بسط فرهنگ و معارف رضوی صورت گیرد/.مهر
چخفته در عمارت نوفل لوشاتو
همزمان با رونمایــی از لوگوتایپ نمایش «چخفتــه» عوامل این
اثر نمایشــی معرفی شــدند .نمایش «چخفته» به نویسندگی فرزانه
محمدحسین ،کارگردانی اشکان پیر دل زنده و تهیه کنندگی رضا ناجی
پور و فرزانه محمد حسین ،ماه جاری در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه
می رود .از دیگر عوامل نمایش «چخفته» می توان به بازیگران (به ترتیب
ورود به صحنه) :رومینا فرمانی ،فرزانه محمدحسین ،یگانه منصوری،
سارا زارعی ،امیرحسین فروتن ،ســارا عزیزی ،کیارش زرین ،سیاوش
کریما ،محمدعلی الحمد ،محمدعلی براتی ،مدیر اجرا :علی ذوالفقاری،
منشی صحنه :مطهره پورجعفر ،برنامه ریز :سارا عزیزی ،روابط عمومی :ندا
کاوندی ،مشاور رسانه :ناصر ارباب ،مدیر صحنه :مهسا نوری ،طراح صحنه
و مدیر اجرای دکور :سعید محمدی ،اهنگساز :صبا ندایی و ...اشاره کرد.
در خالصه داستان نمایش امده است :میگن موقع مرگ همه خاطرات
داشته و نداشتت توی چند ثانیه میاد جلوی چشمات .این نمایش چند
ثانیه قبل از مرگ وانیا رو به ۷۰دقیقه تبدیل کرده است/.مهر
بزرگداشت خالق سووشون در روز تولد
مراسم بزرگداشت سیمین دانشور به مناسبت تولد این نویسنده
فقید برگزار می شود .در این مراسم همچنین گزارشی از شکل گیری
کانون نویسندگان در خانه ســیمین و جالل ارائه می شود .در خبر
برگزاری این برنامه عنوان شده است :از ساعت ۳تا ۵عصر روز پنجشنبه
هفتم اردیبهشت ماه ،۱۴۰۲مجلس جشنی در «خانه -موزه جالل و
سیمین» واقع در دزاشــیب تجریش برگزار می شود .این جشن سه
مناسبت دارد :سالروز تولد دکتر سیمین دانشور در اردیبهشت،۱۳۰۰
موضوع دوم تاســیس اولین تشــکل صنفی اهل قلم به نام «کانون
نویسندگان ایران» و موضوع اخر پایان عملیات تعمیر و بازسازی خانه
مسکونی زنده یادان سیمین دانشور و جالل ال احمد برای تبدیل ان
به یک نهاد فرهنگی عمومی و برگزاری مراسم افتتاحیه «خانه -موزه
سیمین و جالل» در اردیبهشت ســال .۱۳۹۷در این مراسم ،عالوه
بر بازدید از خانه -موزه ،اراز بارســقیان ،محقق تاریخ معاصر به شرح
تاریخچه تاسیس کانون نویسندگان ایران خواهد پرداخت/.ایسنا
گشایش نمایشگاه میراث طبیعی در بلژیک
ویال کستروم عنوان یک مرکز اکوتوریسم طبیعت دو زبانه جدید
است که روز یکشنبه درهای خود را در دامنه شرقی کوه سن پیر در ویزه
واقع در استان لیژ بلژیک به روی عموم باز کرد.
در داخل ویال کستورم ،نمایشگاهی به میراث طبیعی کوه و نمایش
مدلی که گذشته این مکان گردشگری و بوم گردی را نشان می دهد
دایر شده است .این مرکز منطقه ای عالی از حیث میراث و تنوع زیستی
به حساب می اید.
یکی از شگفتی های این مکان دارای غنمای تاریخی و بیولوژیکی،
کلنی هایی از خفاش هاست که در انجا زیست می کنند .به گفته فیلیپ
فونکن مدیر کل ناتاگورا ،این یک مکان اســتثنایی به ویژه به خاطر
وجود چمن های اهکی ،ارکیده ها ،سنگ چخماق ،غارهای حفر شده
توسط انسان و کلنی های خفاش هایش به شمار می رود.
این مرکز برای اگاه ســازی بوم گردان از نحــوه حفظ این مکان
اکوتوریسمی دایر شده است/.ایرنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
۱۹بنای تاریخی به مزایده گذاشته شد
۱۹بنای تاریخی از سوی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری وابسته
به وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ،با هدف بهره برداری به مزایده گذاشته شد .این
۱۹بنای تاریخی ،طبق اعالم صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری ،شامل
خانه دانشــمندی ،خانه اقایی زاده ،حمام قلعه ،خانه بهادرالملک ،گراند هتل ،خانه فخر راور ،کارخانه
حنا سایی ،ارگ راین ،باغ هرندی ،خانه اوشیدری ،خانه ابراهیمی ،حمام ساالر ،کاروانسرای زعفرانیه،
کاروانسرای مهر ،کاخ ناصرالدین میرزا ،خانه سرهنگ ایرج ،عمارت اربابی لیقوان ،کاروانسرای گوئجه بئل
و کاروانسرای جانانلو است که بهره برداری ان ها به مزایده گذاشته شده است/.ایسنا
سه شنبه 5اردیبهشت 1402شماره 1404
7
تونلی که سالی دو بار باز می شود
فرصت کم نظیر بازدید از یکی از قدیمی ترین مکان های تاریخی پایتخت پرتغال که زیر خیابان ساخته
شده ،پس از مدت ها فراهم شده است .دریچه ای در یکی از خیابان های شلوغ لیسبون وجود دارد که پلکان
ان به یکی از قدیمی ترین مکان های پایتخت پرتغال ،یعنی سازه دوهزارساله رومی منتهی می شود که
همچنان ساختمان های باالیی را پابرجا نگ ه داشته و هر سال دو بار به روی بازدیدکنندگان باز می شود.
این مجموعه تونل های پیچ در پیچ متعلق به قرن یکم میالدی ،توسط رومی ها ساخته شده است .نکته
قابل توجه درباره این مکان تاریخی ان است که با توجه به جریان ابی که زیر شهر وجود دارد این مکان
اغلب مملو از اب است و برای چند روز در ماه های اوریل و سپتامبر باز می شود/.ایسنا
رفع موانع مطالبات رویکرد اصلی شورای هنر
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ بیان کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی اهتمام ویژه ای برای به حداقل رساندن
مشکالت اهالی فرهنگ و هنر دارد و در این مسیر از هیچ تالش و اقدامی دریغ نخواهد کرد .اسماعیلی در جدیدترین جلسه
شورای هنر کشور در سال جدید که صبح دوشنبه چهارم فروردین ماه در محل وزارتخانه برگزار شد با اشاره به اینکه شورای
هنر کشور از وظایف برجسته و مهمی برخوردار است ،گفت :رسیدگی و رفع موانع مطالبات جامعه هنری کشور از رویکردهای
اصلی شورای هنر در دوره جدید به شمار می رود که در این راستا می بایست از تمامی ظرفیت های حقیقی و حقوقی اعضای
شورای هنر بهترین بهره را برد .اسماعیلی تقویت همه جانبه شورای هنر را از الزامات حل و فصل موانع و مشکالت جامعه
هنری کشور برشمرد و گفت :وزارت فرهنگ دولت مردمی ،اهتمام ویژه ای برای به حداقل رساندن مشکالت اهالی فرهنگ و
هنر دارد و در این مسیر از هیچ تالش و اقدامی برای تسهیل زمینه های ظهور و بروز هنرمندان اصیل انقالبی دریغ نخواهد کرد.
عضو شورای عالی انقالب فرهنگی با بیان اینکه شورای هنر کشور سال گذشته مصوبات خوبی در حوزه های مختلف داشته
است ،تصریح کرد :از این میان می توان به بررسی ائین نامه های صدور پروانه فیلمسازی و موسسات فرهنگی
اشاره کرد که امیدواریم این مسیر نیز با قوت در سال جدید ادامه یابد .اسماعیلی ادامه داد :وزارت فرهنگ از
امادگی کامل برای ارتقای سطح کیفی و کمی وضعیت اموزشی حوزه های هنر برخوردار است که تدوین و
اجرای سند جامع اموزش هنر در راستای اصالح وضعیت اموزشی حوزه های هنری می تواند گام نخست
و جدی محسوب شود که وزارت فرهنگ در این باره برای هرگونه همکاری با سایر نهادها امادگی الزم
را دارد .وی در ادامه به انعقاد تفاهم نامه همکاری میان وزارت فرهنگ و وزارت اموزش و پرورش
با موضوع «هر دانش اموز یک هنر» اشاره کرد و افزود :این تفاهم نامه که اواخر سال گذشته به
امضای طرفین رسید ،تفاهم نامه کلی برای سیاستگذاری اصالح وضعیت اموزش هنر به شمار
می رود که امیدواریم با همکاری همه جانبه با مسئوالن وزارت اموزش و پرورش این طرح
مهم به تمامی اهداف از پیش تعیین شده دست یابد .وزیر فرهنگ در بخش دیگری از
سخنان خود گفت :بررسی و تصویب اسناد حوزه های مختلف هنری امسال به عنوان
ماموریتی مهم در دستور کار شورای هنر کشور قرار گرفته است و در همین راستا
سند موسیقی به عنوان یکی از دستور جلسات نخستین جلسه شورای هنر در سال
۱۴۰۲مورد بررسی اعضا قرار می گیرد که امیدواریم با بررسی بندهای این سند
در چندین جلسه به تصویب شورای هنر کشور برسد .ارائه گزارشی از طرح
تفاهم نامه همکاری میان وزارت فرهنگ و وزارت اموزش و پرورش با عنوان
«هر دانش اموز یک هنر» و ارائه کلیات و مقدمات «سند موسیقی» جزو
دستور نخستین جلسه شورای هنر کشور در سال جدید بود/.مهر صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
مراسم تشییع پیکر عباس براتی پور با حضور جمعی از مسئوالن،
شاعران ،نویسندگان و اعضای نیروی هوایی ارتش برگزار شد.
مراسم تشییع پیکر این شاعر پیشکسوت صبح روز گذشته ،چهارم
اردیبهشت ماه با اجرای مارش نظامی و ســرود «امام ای بلند ایت
اسمانی» سروده او در حوزه هنری اغاز شد و در ادامه محسن مومنی
شریف ،حسین اسرافیلی ،غالمعلی حداد عادل و سخنگوی ارتش
سخنرانی کردند .سعید بیابانکی ،شاعر که اجرای برنامه را برعهده
داشت ،در سخنانی با بیان این که امروز مصادف با تولد هشتادسالگی
ن تولدهاست .او افزود :اگر
براتی پور است ،اظهار کرد :امروز از تلخ تری
جریان شعر در حوزه هنری با بزرگانی چون مهرداد اوستا شکل گرفت
با حضور براتی پور استمرار پیدا کرد .او نزدیک به ۲۹سال جلسه شعر
هفتگی روزهای چهارشنبه را هدایت می کرد و شاعران ،چه گمنام و
چه اشنا ،برنامه خود را به گونه ای تنظیم می کردند که در جلسه شعر
چهارشنبه حضور داشته باشند .براتی پور در شعر معلم خوب و صبور
بود و خیلی ها مستقیم و غیرمستقیم شاگرد او بودند .محسن مومنی
شریف نیز در سخنانی با اشاره به اشنایی ۳۵ساله خود با براتی پور
گفت :او به لحاظ شخصیتی بسیار متین ،باوقار ،عاقل و بسیار متدین
و متشرع بود .او تجربه عمیقی چه قبل از انقالب و چه بعد از انقالب
در زندگی داشت و حوزه های مختلف را تجربه کرد .پیش از انقالب
بزرگانی را دیده بود که االن برای ما شخصیت افسانه ای هستند .او
با اشــاره به فعالیت های براتی پور در نیروی هوایی ارتش جمهوری
اسالمی ایران ،اظهار کرد :او مسئولیت های بسیاری در ارتش داشته
و با بزرگانی همکاری داشته ،در مرکز اموزش زبان نیروی هوایی بود
و از کارهای ادبی و هنری هم غافل نبود .ســرود «امام ای ایت بلند
اســمانی» را پرســنل نیروی هوایی در دیدار ۱۹بهمن ،برای امام
خمینی به طور زنده اجرا کردند و اخرین بار ۱۹بهمن سال ۱۳۶۷
اجرا شد.
مومنی شــریف تاکید کرد :براتی پور در همه شئون زندگی اش
شخصیت متعادلی داشت؛ زندگی عاشقانه ای با همسرش داشت،
پدر نمونه ای بود ،و کار در نیروی هوایی باعت نشــد که از ادبیات و
تلخ ترین تولد دوران
براتی پور در سالروز تولدش ارام گرفت
هنر غفلت کند .او فردی متشرع و اخالقی بود و اگر جایی مسئولیت
پیدا می کرد این اخالقیات در کارهایش تجلی می یافت .او شخصیت
حاشیه ای نداشت .در ادامه مراسم سعید بیابانکی «پیام مقام معظم
رهبری» را قرائت کرد و یاداور شد :براتی پور ۱۳سال برنامه دیدار
رمضانی شاعران با مقام معظم رهبری را اجرا و اداره می کرد.
سپس حسین اســرافیلی ،شاعر و از دوســتان براتی پور درباره
اشنایی اش با او و شخصیتش گفت :براتی پور شخصیت ادیب و با هنر
و در کار نظم و انضباط خاصی داشت .او از تربیت یافتگان دامان نیروی
هوایی بود .او در ادامه افزود :افراد زیادی از نیروی هوایی در جلسه های
شعر شــرکت می کردند از جمله ســرهنگ بیگی حبیب ابادی و
سرهنگ خادمی .گاه به شوخی می گفتیم شاخه نظامی شورای شعر
حوزه هنری .نیروهای هوایی جدا از بیعت تاریخی شــان در بخش
فرهنگ و ادب هم خوب درخشیدند.
غالمعلی حدادعادل ،رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ،هم در
سخنانی اظهار کرد :براتی پور را باید پس از نسل اول شاعران انقالب
اسالمی ،مرحومان اوستا ،ســبزواری ،شاهرخی و دیگران در طبقه
دوم پیشکسوتان به حساب اورد که حقا و انصاف در شکل گیری شعر
انقالب اسالمی و شعر دفاع مقدس سهم موثری داشتند .او افزود:
شاعرانی هستند که بیشتر شاعرند تا معلم ،یا بیشتر مدیرند تا معلم اما
براتی پور هم خوب شعر می گفت و هم شاگردان خوبی تربیت کرده
بود و هم اگر مدیریت و مسئولیتی می گرفت ،تاثیرگذار بود .تصویری
که از او در ذهن من نقش بســته فردی خدایی ،متدین ،انقالبی و
اخالقی اســت که توش و توان معنوی و ادبی خود را در راه ملت و
ارمان های الهی ملت نهاد و با شعر منادی ارزش های معنوی بود .او
فردی اخالقی و بی ادعا و بدون حاشیه بود ،نه خود حاشیه ساز بود و
نه طوری رفتار می کرد که حاشیه درست شود .او همیشه مشغول
انجام وظیفه بود و هرجا بود ،مورد اعتماد و قابل اتکا محسوب می شد
و فوت او موجب اندوه شد .امیر سرتیپ دوم شاهین تقی خانی معاون
فرهنگی و سخنگوی ارتش نیز در این مراسم گفت :با حرکت استاد
براتی پور عزیر و قدم های موثری که در طول زندگی خود برداشتند
کمتر از اجر شهادت نصیبشان نخواهد شد .اروز می کنیم با اولیاء دین
و بزرگان و عزیزان و وارستگان نظام مقدس جمهوری اسالمی ایران
محشور شوند .او سپس بیان کرد :چند سال پیش فرمانده معظم کل
قوا فرمودند ،ارتش ارزش های اسالمی را دارد که می توان این ارزش ها
را سر دست گرفت و به ان ها افتخار کرد ۱۹ .بهمن سال گذشته هم
تعبیراتی درباره ارتش داشتند .ارتش جمهوری اسالمی سه تکلیف
اساســی دارد ،دفاع از اســتقالل و حفظ امنیت و دفاع از تمامیت
ارضی کشور .اگر در حوزه ســخت دفاع در برابر دشمنان ارتش را
می شناسیم ،بزرگوارانی چون براتی پور و عزیزانی که در شمار شهدا
هستند ،در حوزه فرهنگ و ادب ارزش های اسالمی ارتش را معرفی
کردند .چهره های فاخری که ما به وجودشان افتخار می کردیم .امروز
جای شان خالی است اما شاگردان شان ،راهشان را ادامه خواهند داد.
امیر تقی خانی خاطرنشان کرد :ارتش نه فقط در حوزه دفاع مقدس
بلکه در حوزه های تئاتر و سرود نیز پیشگام بود که این امر به برکت
حضور عزیرانی چون براتی پور بود .اگر در ارتش انجمن ادبی داشتیم به
واسطه این عزیزان بود .سال های سال در محضر رهبری این اشعار ارائه
شد و مورد تمجید و تحسین ایشان قرار گرفت ،این به برکت عناصر
ارجمند در ارتش و نیروی هوایی بود .امیدوارم همیشه یادشان در
میان ما باشد و بتوانیم رهرو راه این بزرگواران و عزیران در ارائه خدمت
و ترویج و تبیین ارزش های ناب اسالمی باشیم.
محمدمهدی دادمان ،رئیس حوزه هنری نیز در این مراســم از
حاضران تشــکر و قدردانی کرد .و در ادامه بیابانکی پیام محمدباقر
قالیباف ،رئیس مجلس را خواند .در ادامه مراسم وحیدرضا سیاوشانی،
نوه براتی پور در سخنانی از حاضران تشکر کرد و گفت :امروز روز وداع
با مردی است که سال های متمادی با تالشش به تربیت شاعرانی
از نسل های مختلف پرداخت .او استادی مهربان بود و در اشعارش
لطافت و احساسات را می توان جست و ارادت ویژه اش به اهل بیت را
می توان در مصرع به مصرع شعرهایش یافت.
ت زهرا (س)
پیکر استاد عباس براتی پور در قطعه هنرمندان بهش
در جوار امیرحسین فردی به خاک سپرده شد/.ایسنا صفحه 8