روزنامه صبا شماره 1404 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1404

روزنامه صبا شماره 1404

روزنامه صبا شماره 1404

‫سه شنبه| ‪ 5‬اردیبهشت ‪ 25 |1402‬اوریل ‪ 4 |2023‬شوال ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1404‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫وزیر فرهنگ‪:‬‬ ‫رفع موانع مطالبات‬ ‫رویکرد اصلی شورای هنر‬ ‫تلخ ترین تولد دوران‬ ‫براتی پور در سالروز تولدش‬ ‫ارام گرفت‬ ‫گفت وگوی صبا با عوامل نمایش «معرکه در معرکه»‬ ‫اگر هپلوان دیدید!‬ ‫سالمم را به او برسانید‬ ‫عکس‪ :‬امیر خدامی‬ ‫مجید اخشابی‪:‬‬ ‫ابزار هنر می تواند‬ ‫پیوند دهنده کشورها باشد‬ ‫دبیر جشنواره چهل و دوم‬ ‫فیلم فجر کیست؟‬ ‫یقه سفیدها‬ ‫پس از یک سال می ایند‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫سه شنبه ‪ 5‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1404‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫فرهادی مهمان افتخاری هفته برگمن‬ ‫رویداد ساالنه «هفته برگمن» که برای یادبود «اینگمار برگمن» کارگردان بزرگ سینمای جهان برگزار‬ ‫می شود‪ ،‬امسال میزبان اصغر فرهادی به عنوان مهمان افتخاری خواهد بود‪« .‬هفته برگمن» یک رویداد‬ ‫ساالنه است که توسط مرکز برگمان در جزیره کوچک فارو در سوئد برگزار می شود‪ .‬اینگمار برگمن در دهه‬ ‫‪ ۱۹۶۰‬به این جزیره نقل مکان کرد و «هفته برگمن» به پاس هنر او برگزار می شود که با فیلم‪ ،‬سخنرانی‬ ‫و گفتگوهایی همراه است‪ .‬امسال عالوه بر اصغر فرهادی کارگردان برنده دو جایزه اسکار‪« ،‬اوبری پالزا»‬ ‫بازیگر امریکایی و «ادری دیوان» کارگردان فرانسوی‪« ،‬ایزابال اکلوف» کارگردان سوئدی و میالد عالمی‬ ‫سینماگر ایرانی‪-‬سوئدی و‪ ...‬از دیگر میهمانان این رویداد هستند‪/.‬ایسنا‬ ‫برگزاری اختتامیه جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی‬ ‫اختتامیه اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی چهارشنبه ‪ ۶‬اردیبهشت از ساعت ‪ ۱۵‬در‬ ‫مرکز افرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود‪ .‬این برنامه تلویزیونی که از ‪۲۸‬‬ ‫اسفند به روی انتن شبکه کودک رفت‪ ،‬میزبان ‪ ۲۰‬گروه مختلف نمایش عروسکی از از ‪ ۱۴‬استان ایران بود‬ ‫که در هر قسمت از برنامه به اجرای نمایش پرداختند‪ .‬در این مراسم با حضور پیشکسوتان نا م اشنای هنر‬ ‫تئاتر عروسکی کشور به‪ ۳‬گروه منتخب این جشنواره که با رای و نظر مخاطبان برنامه عروسک خونه انتخاب‬ ‫شده اند‪ ،‬جوایز نقدی برای ارائه طرح و ساخت سریال عروسکی در تلویزیون اهدا می شود‪ .‬اولین دوره این‬ ‫جشنواره به همت شبکه کودک و با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار می شود‪/.‬ایرنا‬ ‫دبیر جشنواره چهل و دوم فیلم فجر کیست؟‬ ‫رئیس سازمان سینمایی با اعالم اغاز به کار شورای سیاستگذاری چهل و دومین جشنواره‬ ‫بین المللی فیلم فجر از معرفی دبیر این رویداد طی ده روز اینده خبر داد‪.‬‬ ‫محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی درباره انتخاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم‬ ‫فجر گفت‪ :‬در پی معرفی دبیران و شروع به کار دبیرخانه جشنواره های فیلم کوتاه تهران و‬ ‫«سینما حقیقت» طی‪ ۱۰‬روز اینده با انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر‪ ،‬دبیرخانه‬ ‫بزرگترین رویداد سینمایی کشور نیز‪ ،‬به صورت جدی اغاز به کار خواهد کرد‪.‬‬ ‫وی در عین حال تاکید کرد‪ :‬شورای سیاستگذاری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫فجر نیز اغاز به کار کرده است‪.‬‬ ‫معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی بیان کرد‪ :‬با برنامه ریزی منسجم و مطلوب مقدمات‬ ‫برگزاری جشنواره در حال انجام اســت و با توجه به اولویت های سازمان سینمایی در سال‬ ‫جدید امیدواریم در جشنواره چهل و دوم فجر هم مانند ادوار گذشته با شکوه برگزار شود‪.‬‬ ‫سال گذشته مجتبی امینی دبیر چهل ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در تاریخ ‪۱۷‬‬ ‫فروردین ماه حکم خود را از محمد خزاعی دریافت کرد و به همین دلیل در این روزها گمانه‬ ‫زنی ها اغاز شده و خیلی ها معتقد هستند مجتبی امینی در جشنواره چهل و کم ضعیف عمل‬ ‫کرده و نمی تواند گزینه مناسبی برای جشــنواره اتی باشد‪ .‬بر همین اساس گروهی معتقد‬ ‫هستند گزینه های دیگری برای دبیری جشنواره مطرح است که از جمله ان ها می توان به‪:‬‬ ‫روح اهلل سهرابی‪،‬حبیب ایل بیگی‪ ،‬هاشم میرزاخانی و محمد حسین نیرومند اشاره کرد‪ .‬البته‬ ‫نام یک گزینه دیگر هم این روزها زیاد شنیده می شود که می تواند با سیاست جوان گرایی‬ ‫سازمان سینمایی تناسب زیادی داشته باشد‪ :‬مسعود نجفی فردی که در طول سال های گذشته‬ ‫در بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر حضوری فعال داشته و حاال می تواند با حضور خود‬ ‫فضای سیاسی و رادیکالی حاکم بر فیلم فجر را تلطیف کند‪/.‬مهر‬ ‫میزاکی متهم به وطن فروشی‬ ‫هایائو میازاکی از بنیانگذاران اســتودیو جیبلی و از مشهورترین‬ ‫انیماتورهــا در ســطح جهان پس از ســاخت اخرین اثــر خود (باد‬ ‫برمی خیزد) در کشور خودش به وطن فروشی محکوم شد‪ .‬این ماجرا‬ ‫در حالی رخ داده است که میازاکی و جهان بینی اش وفاداری کامل به‬ ‫رســوم و کهن الگوهای ژاپن دارند! ناسیونالیست های ژاپنی میازاکی‬ ‫را فردی وطن فروش می دانند چــون در این فیلم هر زمان به احتمال‬ ‫وقوع جنگ اشاره می شود‪ ،‬اشاره ای هم به فعالیت های تحریک کننده‬ ‫دولت ژاپن می شود در واقع انیمه «باد بر می خیزد» به ذات جنگ طلب‬ ‫اقدامات دولت ژاپن اشــاره می کند و بر خالف نظر این افراد به طور‬ ‫مشخص شخصیت زن داستان نمادی از ژاپن و عشق به وطن است‪ ،‬زنی‬ ‫که در حال پیش رفت است اما بیمار می شود و هر چقدر توان نظامی این‬ ‫کشور بیشتر باال می رود بیماری همسر چیرو نیز افزایش پیدا می کند‪.‬‬ ‫ملی گرایان ژاپنی به شدت با نگاه ضد جنگ میازاکی مخالف هستند‪،‬‬ ‫ان ها عقیده او را توهینی بزرگ به باورهای خود می دانند‪/.‬صباخبر‬ ‫پیشنهاد اسپین اف تازه برای « جان ویک»‬ ‫دنیای اکشن و ماجراجویانه «جان ویک» با تولید یک اسپین‬ ‫اف تازه باز هم گسترش پیدا می کند‪ .‬دانی ین بازیگر این مجموعه‬ ‫فیلم هم می خواهد یکی از اسپین اف های دنیای جان ویک باشد‪.‬‬ ‫ین در مصاحبه تازه ای به تهیه کنندگان فرنچایز جان ویک پیشنهاد‬ ‫تولید مجموعه تلویزیونی «کین» را داده است‪ .‬او در داستان جان‬ ‫ویک در قالب کاراکتری به نام کین ظاهر شده که یک تروریست‬ ‫باسابقه و حرفه ای است‪.‬‬ ‫مدیــران شــرکت فیلمســازی الینزگیت‪ ،‬هنوز واکنشــی‬ ‫به صحبت های ین نشــان نداده اند‪ .‬این در حالی اســت که چاد‬ ‫استالســکی کارگردان فیلم قبل از این اشــاره کرده بود که ین‬ ‫پیشنهاداتی در رابطه با کاراکترش در فیلم می داد که جالب توجه‬ ‫بوده است‪ .‬در همین حال ین گفته است فیلمنامه ای هم در رابطه با‬ ‫اسپین اف کین دارد و می تواند ان را در اختیار سازندگان فرنچایز‬ ‫قرار دهد‪/.‬صباخبر‬ ‫حلقه کامل در رویداد ‪ ۹‬روزه ترایبکا ‪۲۰۲۳‬‬ ‫یک ســریال کوتاه که توسط استیون ســودربرگ ساخته شده از‬ ‫سرفصل های بخش تلویزیونی جشــنواره ترایبکا ‪ ۲۰۲۳‬خواهد بود‪.‬‬ ‫اپیزود یک از سریال کوتاه «حلقه کامل» ساخته استیون سودربرگ‬ ‫یکی از نمایش های رویداد ‪ ۹‬روزه ترایبکا ‪ ۲۰۲۳‬خواهد بود که در ماه‬ ‫ژوئن برگزار می شود‪ .‬سودربرگ در قرارداد کلی خود با «اچ بی او مکس»‬ ‫به تلویزیون بازگشته و یک داستان جنایی در نیویورک امروز را با تمرکز‬ ‫بر یک ادم ربایی اشتباهی ساخته است‪ .‬در این سریال پیامدهایی که بین‬ ‫شخصیت های متعدد ایجاد می شود‪ ،‬تصویر شده است‪ .‬دنیس کواید‪،‬‬ ‫کلر دنیز‪ ،‬تیموتی اولیفانت‪ ،‬زازی بیتــز و جرل جرون بازیگران اصلی‬ ‫این سریال هستند‪ .‬سودربرگ کارگردان و تهیه کننده این سریال و اد‬ ‫سالمون نویسنده و تهیه کننده ان است‪ .‬هنوز روشن نیست که «مکس»‬ ‫چه زمانی این سریال را در تقویم نمایش خود قرار می دهد‪ ،‬اما در ترایبکا‬ ‫برای نخستین بار این سریال دیده می شود‪ .‬جشنواره ترایبکا ‪ ۲۰۲۳‬از‬ ‫چهارشنبه ‪ ۷‬ژوئن تا یکشنبه ‪ ۱۸‬ژوئن در منهتن برگزار می شود‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫فیلمسازان جوان گلستان در جشنواره خلیج فارس‬ ‫مدیر انجمن سینمای جوانان گلستان گفت‪ :‬فیلمسازان این استان با ‪ ۲‬فیلم مستند و یک فیلم کوتاه‬ ‫ت و ششمین جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه و عکس سینمای جوان خلیج فارس شرکت‬ ‫داستانی در شص ‬ ‫کردند‪ .‬مهدی صاحبدل اظهار کرد‪ :‬فیلم های مستند «وداع در تپه نقره ای» ساخته مهدی صاحبدل و‬ ‫یاشار کمیزی‪ ،‬مستند «درمیان دیوارها» ساخته محمد حسین صفری و فیلم کوتاه داستانی «برف نو»‬ ‫به کارگردانی مصطفی ربانی به عنوان تولیدات انجمن سینمای جوانان‪ ،‬نماینده گلستان در این جشنواره‬ ‫هستند‪ .‬وی افزود‪ :‬اثار راه یافته هنرمندان گلستان به مرحله داوری با ‪ ۴۱‬فیلم داستانی و ‪ ۹‬فیلم مستند‬ ‫رقابت خواهند کرد‪ .‬این جشنواره از پنجم تا نهم اردیبهشت به میزبانی بوشهر برگزار می شود‪/.‬ایرنا‬ ‫یقه سفیدها‬ ‫پس از یک سال می ایند‬ ‫سه شنبه ‪ 5‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1404‬‬ ‫‪3‬‬ ‫خانواده اقا بابک تمام شد‬ ‫فیلم کوتاه «خانواده اقا بابک» ساخته امین رضا علی محمدی اماده نمایش شد‪ .‬فیلم کوتاه «خانواده‬ ‫اقا بابک» ساخته امین رضا علی محمدی زندگی در کائنات و به دور از بارقه های امید را به تصویر می کشد‪.‬‬ ‫جایی که انسان مجبور به جدا شدن از زندگی‪ ،‬زمان‪ ،‬مکان و حتی کالبد خود شده و دچار معنا باختگی‬ ‫می شود‪ .‬امین رفیعی تهیه کننده «خانواده اقا بابک» اســت و سولماز اعتماد و امین رضا علی محمدی‬ ‫فیلمنامه ان را نوشــته اند‪ .‬دیگر عوامل «خانواده اقا بابک» عبارتند از بازیگران‪ :‬افشین حسنلو‪ ،‬توران‬ ‫رمضانی‪ ،‬عباس ایمانی‪ ،‬امیر مقیمی‪ ،‬لیال حسین زاده‪ ،‬سعید کریمی‪ ،‬لئوناردو‪ ،‬برنامه ریز و مجری طرح‪:‬‬ ‫توفیق حیدری‪ ،‬مدیر فیلمبرداری‪ :‬مهدی ایل بیگی‪ ،‬طراح صحنه‪ :‬علی خیری و ‪/ ...‬مهر‬ ‫شهرام مسلخی کارگردان فیلم سینمایی «یقه سفیدها» با اشاره به احتمال اکران این فیلم از‬ ‫هفته اینده و پس از یک سال انتظار‪ ،‬از اینده فعالیت حرفه ای خود در سینما ابراز ناامیدی کرد!‬ ‫شهرام مسلخی تهیه کننده و کارگردان ســینما درباره تازه ترین فعالیت های سینمایی خود‬ ‫گفت‪ :‬در حال حاضر دو فیلم اماده دارم که منتظر دریافت پروانه نمایش برای ان ها هستیم‪ .‬بیش‬ ‫از یک سال پیگیری این پروانه نمایش ها طول کشید چراکه با دو شورای متفاوت مواجه شدیم‪.‬‬ ‫هم فیلم «پدران» و هم فیلم «یقه سفیدها» همچنان در انتظار پروانه نمایش هستند‪ .‬بخشی از‬ ‫فعالیت شوراهای مربوطه سلیقه ای است‪ .‬این فیلم ها در شورای قبلی یک سری اصالحیه داشتند‬ ‫و در شورای جدید اصالحیه های دیگری و پیگیری روند اداری این اصالحیه ها باعث زمان بر شدن‬ ‫این فریاد شد‪ .‬وی افزود‪ :‬نزدیک به یک سال و هشت ماه است که برای اکران فیلم «یقه سفیدها»‬ ‫درخواست اکران داده و حتی با دفتر پخش هم قرارداد امضا کرده ایم‪ .‬بنده اطالع دارم که شرایط‬ ‫اکران سینماها انگونه که باید ایده ال نیست اما از انجایی که فیلم ما سرمایه گذار شخصی دارد و‬ ‫حدود سه سال است که روی این فیلم سرمایه گذاری کرده است‪ ،‬نمی توان انتظار داشت که بیش‬ ‫از این دست نگه دارد و فیلم را اکران نکند‪ .‬این کارگردان گفت‪ :‬اگر همین امروز فیلم بتواند ‪۱۰‬‬ ‫برابر سرمایه ای که برایش صرف شده فروش داشته باشد که با توجه به شرایط عمومی سینماها و‬ ‫وضعیت اقتصادی مردم قطعاً چنین فروشی ندارد‪ ،‬بازهم به سود نخواهد رسید‪ .‬در شرایط فعلی‬ ‫برخی فیلم های خاص می توانند سانس مناسب برای اکران به دست بیاورند و فروش خوبی داشته‬ ‫باشند و قطعاً فیلم ما نمی تواند فروش مناسبی داشته باشد‪ .‬سرمایه گذار اما بسیار پیگیر است که‬ ‫فیلم زودتر اکران شود و الاقل بخشی از سرمایه اش بازگردد‪ .‬مسلخی ادامه داد‪ :‬ما دوست داشتیم‬ ‫فیلم «یقه سفیدها» را شب عید نوروز اکران کنیم و درخواست اکران هم داده بودیم اما اتفاقات‬ ‫عجیب و غریبی رخ داد‪ .‬با وجود انکه نزدیک به یک سال در دفتر پخش منتظر بودیم‪ ،‬ناگهان فیلم‬ ‫دیگری به جای فیلم ما در همان روز ثبت قرارداد شد و در ترکیب اکران نوروزی معرفی شد! به ما‬ ‫گفتند شورای صنفی درخواست اکران این فیلم را داشته است! کماکان البته منتظریم و اخرین‬ ‫وعده این اســت که یک هفته بعد از اغاز اکران فیلم های عید فطر‪ ،‬فیلم ما هم اکران شود‪ .‬این‬ ‫کارگردان و تهیه کننده جوان با ابراز ناامیدی نسبت به وضعیت این روزهای سینمای ایران گفت‪:‬‬ ‫ترجیح می دهم این روزها بیشتر تمرکزم را روی نوشتن بگذارم‪ .‬شاید اگر شرایط پیش بیاید تا فیلم‬ ‫مستندی را به صورت مستقل کارگردانی کنم‪ ،‬پای کار بروم‪ .‬تا حدود زیادی عالقه مندم فیلمی‬ ‫بسازم که خیلی وابسته به اکران و بازگشت سرمایه اش نباشم‪ .‬سینمای امروز از سوی مخاطب‬ ‫در حال اسیب دیدن است و در هر شــرایطی اولین جایی که از سوی مخاطب تعطیل می شود‪،‬‬ ‫سینماست! در چنین شرایطی سینمای مستقل به طور کامل از بین می رود‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪ 5‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1404‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت وگوی صبا با عوامل نمایش «معرکه در معرکه»‬ ‫اگر پهلوان دیدید!‬ ‫سالمم را به او برسانید‬ ‫نمایش «معرکه در معرکه» به کارگردانی سیاوش طهمورث‬ ‫سمیه خاتون‬ ‫و تهیه کنندگی وحید لک از ‪ 15‬فروردین ‪ 1402‬درتماشاخانه‬ ‫گفت و گو‬ ‫ایرانشهر بر روی صحنه است‪ .‬این نمایشنامه پیش از این‪،‬‬ ‫در چندین دوره اجراهای موفقی را ازسر گذرانده است‪«.‬معرکه در معرکه»‬ ‫نمایشنامه ای است به قلم داوود میر باقری که بر اساس طرحی از سیاوش‬ ‫طهمورث به نگارش در امده است و داستان ان درباره پهلوانی است که در‬ ‫پی شکایت یک زن‪ ،‬از همه انچه که در زندگی داشته حتی نام و رسم خود‬ ‫می گذرد‪ .‬این نمایش که در ان سیاوش طهمورث‪ ،‬مجید رحمتی‪ ،‬نسیم‬ ‫ادبی‪ ،‬سیروس ســپهری و دنیا فتحی به ایفای نقش پرداخته اند هر روز‬ ‫ساعت ‪ 20‬در تماشاخانه ایرانشهر سالن استاد سمندریان تا ‪ 29‬اردیبهشت‬ ‫سال ‪ 1402‬بر روی اجراست‪ .‬خبرنگار صبا با عوامل این نمایش گفت وگویی‬ ‫داشته است که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫سیاوش طهمورث‪:‬‬ ‫قهرمانی‪ ،‬پهلوانی نیست!‬ ‫زندگی یک معرکه بزرگ است میدان این معرکه‬ ‫بزرگ‪ ،‬دنیاست‪ .‬پهلوان این معرکه بزرگ ادم است‪.‬‬ ‫معرکه ای که برد و باخت ان پاکی و ناپاکی است‪ .‬نمایش‬ ‫معرکه درمعرکه با مشتی ادعا و رجزخوانی شاگرد از منیت‬ ‫ها و پهلوانی اغاز می شود‪ .‬شاگرد تمثال انسانی که منیت ها‬ ‫و سور و سات پهلوانی‪ ،‬او را در دام خود گرفتار ساخته است‪،‬‬ ‫کسی که گرفتار من بودم و من هستم بشود‪ ،‬زندگی خود را‬ ‫از پیش باخته است‪ .‬شخصیت اصلی این نمایش اما پهلوانی‬ ‫است که به واسطه اتفاقاتی که بر او حادث می شود‪ ،‬مسیر‬ ‫هفت خوان مردانگی و انسانیت را طی می کند‪ .‬اتفاقاتی که‬ ‫چشم او را به اطرافش به زندگی باز می کند‪ .‬او دیگر مردم را‬ ‫چون تماشاچیانی که در معرکه گیری به تشویق او می ایستند‬ ‫نمی بیند‪ ،‬و از قهرمانی در معرکه کنار می کشد تا مرز کلمه‬ ‫قهرمانی و پهلوانی را در این کارزار زندگی مشخص کند‪ ،‬در‬ ‫معرکه دنیا هر کسی می تواند قله ای را در سیاست‪ ،‬اقتصاد در‬ ‫ورزش فتح کند و قهرمان ان معرکه باشد‪ ،‬اما معنی این فتوحات‬ ‫پهلوانی نیســت‪ ،‬پهلوان نمایش«معرکه درمعرکه» با قربانی‬ ‫کردن همه انچه که داشــته بدون اینکه نامی از پهلوانی اش‬ ‫را حتی برای خود نگه دارد‪ ،‬پهلوانانه زندگی می کند‪ .‬او‬ ‫جایی از زندگی می ایستد تا میان پهلوانی و قهرمانی مرز‬ ‫رشنی ترسیم کند‪ ،‬همان جایی که انتخاب می کند به‬ ‫جای قهرمان یک پهلوان باشد‪ .‬اگر کسی را پیدا کردید‬ ‫در اقوام‪ ،‬همسایه ها و به طور کل در مملکت که‬ ‫اینچنین خصلت و خلق و خویی داشت سالم‬ ‫من را به او برسانید‪.‬‬ ‫مجید رحمتی‪:‬‬ ‫زندگی یک معرکه بزرگ است‬ ‫مجید رحمتی از کودکی نمایش را با تعزیه خوانی و شــبیه‬ ‫خوانی شروع کرده است‪ ،‬او دانش اموخته رشته بازیگری تئاتر‬ ‫در از دانشگاه ازاد اراک است و حدود ‪ 20‬سال است در تمامی‬ ‫عرصه های نمایشی و جشــنواره ای تئاتر فعالیت می کند‪ .‬از‬ ‫مهمترین نمایش های او که با اقبال مخاطب مواجه شده است‬ ‫نمایش «کریم لوژی» به کارگردانی رضا بهرامی‪« ،‬اتاق محترم»‬ ‫به کارگردانی محمد رحمانیــان‪« ،‬کهبدتاراج» به کارگردانی‬ ‫غالمرضا لبخندی اســت‪ .‬او هم اکنــون در نمایش «معرکه‬ ‫درمعرکه» به عنوان یکی از بازیگران اصلی در نقش بچه مرشد‬ ‫پهلوان به ایفای نقش می پردازد‪.‬‬ ‫در این نمایش عالوه بر بازیگری‪ ،‬عمدتــا اواز خوانی هم‬ ‫داشته اید‪ ،‬ایا به واســطه همین تسلط تان بر اواز خوانی بوده‬ ‫است که برای این نقش انتخاب شده اید؟‬ ‫خیر‪ ،‬من در نمایش های که نیاز به اواز‪‎‬خوانی نداشته است‬ ‫هم کار کرده ام‪ ،‬اما تخصص سبکی من در اجرای نمایش های‬ ‫ایرانی مانند پرده خوانی‪ ،‬نقالی ‪ ،‬روحوضی و‪ ..‬است به واسطه‬ ‫همین بازی در سبک نمایشی ایرانی‪ ،‬در گروهی به نام «نیست»‬ ‫سالهاست که فعالیت می کنم گروهی که حدود ‪ 15‬سال است که‬ ‫به صورت تخصصی روی شیوه های اجرایی نمایش ایرانی کار‬ ‫می کند‪« .‬مجلس نقالی رومئو و ژولیت» از نمونه کارهای موفق‬ ‫این گروه بود که نمایش نامه ای از شکسپیر را به سبک ایرانی‬ ‫اجرا برده ایم‪.‬‬ ‫با توجه به ســابقه ای که دارید اقبال مخاطب را از سبک و‬ ‫نمایش ایرانی چگونه دیده اید؟‬ ‫درست است که این شیوه های اجرایی در زمانه امروز قدری‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫مهجور واقع شده اســت و نگاه مخاطب به این اثار به شکل‬ ‫موزه ای است‪ .‬اما به دلیل اینکه این سبک های نمایشی ریشه در‬ ‫فرهنگ‪ ،‬تمدن و ائین سنتی مردم ایران دارد‪ ،‬همچنان با اقبال‬ ‫مخاطبان خصوصا در قشر جوان مواجه شده است‪.‬‬ ‫از همکاری با سیاوش طهمورث در نمایش معرکه در معرکه‬ ‫برای مان بگویید؟‬ ‫معرکه در معرکه ســومین همکاری بنده با استادطهمورث‬ ‫اســت‪ .‬قبل از این در نمایش «بردارشدن منصوربن حالج» و‬ ‫«سوگ سیاوش» با ایشان سابقه همکاری داشتم‪ .‬اجرای این‬ ‫نمایش به خاطر متنی که دارد برای من تجربه جذابی است‪ .‬در‬ ‫دوران دانشجویی متن این نمایشنامه از منابع مرجعی بود که‬ ‫دانشجویان تئاتر با بازی کردن گوشه های از این متن خود را‬ ‫محک می زدند‪ .‬همچنین بازی استاد طهمورث با‪ 75‬سال سن در‬ ‫این نقش با سختی هایی که دارد‪ ،‬بسیار دیدنی است و از نظر من‬ ‫از معجزه های نمایش است‪ .‬در این نمایش نقش شاگرد پهلوان‬ ‫را دارم چیزی که در واقعیت هم جریان دارد‪ ،‬من در این نمایش‬ ‫فوت بازیگری را از استاد می اموزم‪.‬‬ ‫معرکه در معرکه از زبان مجید رحمتی‪:‬‬ ‫مفهومی که این نمایش به تصویر کشیده پهلوانی و عیاری‬ ‫و جوانمردی اســت که از بین رفته است‪ .‬این نمایش به دنبال‬ ‫زنده کردن عیار زرین و اصیل پهلوانی ایی است که می تواند با‬ ‫اسطوره سازی در نسل اینده‪ ،‬جامع ه را نجات دهد‬ ‫ایا تئاتر درحال حاضر برای کسی که در این رشته فعالیت می‬ ‫کند می تواند منبع درامدزا باشد؟‬ ‫در حال حاضر خیر‪ .‬این مسئولیت که تئاتر به عنوان شغل‬ ‫برای هنرمند تعریف شــود‪ ،‬به عهده ادارات و ســازمان ها‬ ‫تصمیم گیرنده بوده است که متاسفانه سال ها با سهل انگاری و‬ ‫بی کفایتی از قبول این مسئولیت بزرگ سر باز زده اند‪ .‬در دهه‪60‬‬ ‫که اداره تئاتر فعال بود‪ ،‬بازیگرانی مانند خسرو شکیبایی‪،‬پرویز‬ ‫پرستویی‪ ،‬علی نصیریان کارمند ثابت اداره تئاتر بودند و با توجه‬ ‫به رتبه بندی حقوق ثابت دریافت می کردند‪ .‬انها هر روز صبح‬ ‫وارد مجموعه می شدند و مشغول تمرین نمایش و ‪ ..‬می شدند‪.‬‬ ‫این شکلی بود که از قبل وجود داشته است و نتیج خوبی را در‬ ‫تئاتر ایران رقم زده است اما در ادامه به جای اینکه بهتر شود‬ ‫این زیر ساخت های موثر به کلی از بین رفته و شاهد تصمیماتی‬ ‫هستیم که به ضرر هنر نمایش است‪ .‬مسائلی چون شکل گیری‬ ‫سالن ها ی خصوصی‪ ،‬استفاده از بازیگرانی که به ان ها چهره‬ ‫می گویند! من نمی دانم چطور است که اگر بازیگری از سینما و‬ ‫تلویزیون به تئاتر می اید به او لقب بازیگر چهره را می دهند اما‬ ‫در مقابل اگر بازیگر پرکاری از تئاتر به تلویزیون و سینما برود‬ ‫او را چهره نمی نامند! معیار و محک این دوستان احتماال تنها‬ ‫شناخته شدن بازیگر در بین مخاطبان است‪ ،‬اگر این است‪،‬‬ ‫ایا این معیار اسیب زننده به تئاتر نیست؟ در ادامه‬ ‫اینکه فکر می کنم فقط در ایران است که هنرمند‬ ‫برای اجرای کار هنری خــود باید از جیب پول‬ ‫بدهد‪ ،‬هزینه اجاره سالن و ‪ ...‬این ها دردهایی‬ ‫است که در میان جامعه تئاتری ایران بیداد‬ ‫می کند و احســاس من این است که گوش‬ ‫شنوایی برای ان ها نیست‪.‬‬ ‫سیروس سپهری‪:‬‬ ‫تئاتر ادب است ملتی که تئاتر ندارد‬ ‫ادب ندارد‬ ‫نمایش «معرکه در معرکه» از نگاه سیروس‬ ‫سپهری‪:‬‬ ‫نمایش معرکه در معرکه از صفات انسانی ایی‬ ‫می گوید که پاک فراموش شده است‪ .‬همان جوانمردی که در‬ ‫ایران کهن در میان مردان ایرانی حــرف اول را می زد و حاال‬ ‫نیست‪ .‬مردانگی ایی که در ان گذشتن از حق خود و حتی از‬ ‫بین بردن منافع خود برای دیگر ارزش بود‪ .‬اینجاســت که به‬ ‫گفته استاد طهمورث مرز پهلوانی و قهرمانی مشخص می شود‬ ‫و اینکه همه کس می توانند قهرمان باشند اما هرکسی به درجه‬ ‫پهلوانی نمی رسد‪.‬‬ ‫نقش خاص و سختی را در این نمایش برعهده داشتید‪ ،‬در‬ ‫مورد اینکه چگونه توانستید به این نقش نزدیک شوید صحبت‬ ‫کنید؟‬ ‫مرحوم ســیروس گرجســتانی قبل از من این نقش را در‬ ‫سال ‪ 1372‬به اجرا برده اســت‪ ،‬به همین خاطر من به صورت‬ ‫ناخوداگاه در اجرا با او مقایسه می شدم‪« .‬لوطی» نقش شریر و‬ ‫سختی بود و نمایشی از مردمان باری به هرجهت و نون به نرخ‬ ‫روز است‪ .‬دراوردن نقش به این شکل که دیدید زمان بسیاری‬ ‫برد‪ ،‬دوستان با مشورت قصد کمک به بنده را داشتند اما من از‬ ‫ان ها خواستم که بگذارند خودم نقش را در درونم بیافرینم‪ ،‬که‬ ‫خوشبختانه باالخره این اتفاق افتاد و نقش لوطی از کار درامد‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫تئاتر نیاز به حمایت دارد‪ ،‬در تمامی کشورها این مسئله به‬ ‫خوبی اجرا می شود‪ .‬اما در ایران این مسیر به اشتباه رفته است‪.‬‬ ‫حدود ‪ 10‬سال پیش این تصمیم گرفته شده بود که گروههای‬ ‫تئاتری خود را به ثبت برسانند و با حمایت دولت‪ ،‬هر سال بدون‬ ‫هیچ دغدغه ای دو نمایش برای اجرا اماده کنند‪ .‬به این شکل در‬ ‫هر گروه کامال شغل ها تفکیک شده و از همان ابتدا مشخص بود‬ ‫و کارگردان برای هر اجرا از بابت بقیه شاخه ها تیم نویسندگی‪،‬‬ ‫اجرا و بازیگری‪ ،‬گروه طراح لباس و صحنه خیالش راحت بود‬ ‫و با همین اطمینان قلبی کار خود را شروع می کرد و خروجی‬ ‫ان هم می شد؛ تئاتر‪ ،‬تئاتر و تئاتر‪ ،‬انچه که جامعه بیش از هر‬ ‫چیز به ان نیاز دارد‪ ،‬یادم می ایــد که بزرگی می گفت‪“ :‬تئاتر‬ ‫سه شنبه ‪ 5‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1404‬‬ ‫‪5‬‬ ‫ادب است ملتی که تئاتر ندارد ادب ندارد‪”.‬صحنه تئاتر برای‬ ‫همه مانند مدرسه ایست که اساتیدی چون استاد طهمورث‬ ‫و بزرگان دیگر در حال درس دادن در ان هســتند و وظیفه ما‬ ‫این است که همواره بیاموزیم‪ .‬ما در ایران هر سال حدود ‪3000‬‬ ‫فارغ التحصیل بازیگری از موسسات ازاد و دانشگاهها داریم‬ ‫اما سهم این جوانان برای رسیدن به خواسته هایشان چیست؟‬ ‫کسانی که در همان سال های ابتدایی فارغ التحصیلی احتماال‬ ‫مدتی را دورتادور تاالر وحدت دیده می شوند طوری که انگار در‬ ‫حال طواف این خانه هستند‪ ،‬بعد از ان احتماال با چند کارگردان‬ ‫برای بازی در نمایش صحبت های بی نتیجه ای دارند که ماحصل‬ ‫ان می شود خستگی خود و خانوادهایشان و در انتها رها کردن‬ ‫این رشته و شغل‪ ،‬این است ماحصل این حرفه به طور عموم که‬ ‫جوانان عالقه مند را در طوالنی مدت دچار سرخوردگی و گاها‬ ‫انحراف می کند‪ .‬تئاتر برای عالقه منــدان و هنرمندان امروز‬ ‫دری بسته است‪ .‬برای من این گشــایش در سن ‪ 50‬سالگی با‬ ‫بازی در سریال «نون خ» و در تئاتر با بازی در نمایش «معرکه در‬ ‫معرکه» اتفاق افتاد‪ .‬هرچند قبل از ان در فیلم ها و نمایش های‬ ‫زیادی بازی کرده بودم‪ .‬من در این راه‪ ،‬بسیار پافشاری کردم و به‬ ‫اصطالح کفش اهنی به پا کردم‪ ،‬اما حاال با این شرایط وحشتناک‬ ‫و سخت تر از گذشــته‪ ،‬من واقعا دلم برای عالقه مندان‪ ،‬فارغ‬ ‫التحصیالن این رشته می سوزد‪ ،‬یکی از همین ها دختر خودم‬ ‫است که در رشته بازیگری درس می خواند‪ .‬من عاشق و مجنون‬ ‫بودم و با وجود شــرایط راحت تر‪ ،‬هم اکنون اینجا ایستاده ام‪،‬‬ ‫دیگر نمی دانم برای او چه رخ خواهد داد! از نظر من تمامی این‬ ‫مصائب مستقیما به سیاســت گذاری های دولت برمی گردد‪.‬‬ ‫کسانی که باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را با این مسئله‬ ‫روشن کنند که” اصال تئاتر می خواهند یا نه؟” به یاد دارم یک‬ ‫روز یک مدیر کل در ارشاد به صورت واضح به من گفت‪“ :‬اگر‬ ‫ما تئاتر نخواهیم چه کســی را باید ببینیم! “جدا از این حرف‪،‬‬ ‫کارشکنی هایی که مسئولین تصمیم گیرنده در این حوزه دارند‬ ‫کامال بیانگر همین نخواستن تئاتر است‪ .‬و یکی از دالیل سقوط‬ ‫فرهنگ ما همین خط زدن هاســت‪ .‬کسی که به تماشای یک‬ ‫تئاتر می نشیند‪ ،‬رفتار اجتماعی اش اصالح می شود‪.‬کشوری‬ ‫که مردمش فرهنگ دیدن تئاتر را ندارند فرهنگ زندگی کردن‬ ‫را نیز ندارند‪.‬‬ ‫دنیا فتحی‪:‬‬ ‫میدان کارزاری که پهلوان می کشد و پهلوان می زاید‬ ‫دنیا فتحی کوچکترین بازیگر نمایش معرکه در معرکه است‬ ‫او متولد کرمانشاه و دانش اموخته کارگردانی نمایش است‪ .‬او از‬ ‫سال هشتادو دو فعالیت هنری خودم رو اغاز کرده و پیش از این‬ ‫سابقه بازی در چندین سریال و تئاتر صحنه ای را دارد‪.‬‬ ‫تئاتر در زندگی شخصی دنیا فتحی چه جایگاهی دارد؟‬ ‫تاتر در زندگی من جایگاه باالیی دارد و همواره اولویت من‬ ‫برای زندگی کردن بوده است‪ .‬به همین خاطر است که توانسته‬ ‫ام در طول این همه سال با وجود مرارت ها‪ ،‬مداوم کار کنم و پا‬ ‫پس نکشم ‪.‬تئاتر در زندگی من موهبتی بزرگ و مقدس است‬ ‫که قابل قیاس با هیچ چیز دیگر نیست‪.‬‬ ‫کار کردن با استاد طهمورث چه مزه ای داشت؟‬ ‫کار کردن با اســتاد طهمورث جذاب و شیرین و البته پر از‬ ‫سختی بود‪ .‬بازی کردن در مقابل ایشان از بزرگترین افتخارات‬ ‫هنری بنده محسوب می شود‪ .‬البته نه فقط برای من‪ ،‬هرکسی که‬ ‫مقابل هنر ایشان در بازیگری قرار می گیرد این اتفاق را مبارک‬ ‫می داند‪ .‬از نظر من مثال استاد طهمورث در علم‪ ،‬اخالق و هنر‬ ‫تکرار نخواهد شد‬ ‫نمایش معرکه در معرکه از زبان دنیا فتحی؟‬ ‫میدان کارزاریســت که پهلوان میزاید وپهلوان می کشد‪.‬‬ ‫دو قدرت مقابل هم‪ ،‬تقابل خوبی با بدی‪ ،‬تقابلی از خیر و شر‪ ،‬و‬ ‫بازنده ای که در واقع برنده است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫سه شنبه ‪ 5‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1404‬‬ ‫«طوفان بمبئی» به بازار رسید‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«طوفان بمبئی» مجموعه ای از سفرنامه های رحماندوست اســت که با شمارگان ‪ ۵۰۰‬نسخه و در‬ ‫‪ ۲۵۲‬صفحه در انتشارات سوره مهر منتشر شده است‪ .‬در معرفی ناشر از این کتاب امده است‪« :‬طوفان‬ ‫بمبئی» در ‪ ۷‬فصل با عناوین طوفان بمبئی‪ ،‬تعبد سید حسن به رهبری‪ ،‬پیاده روی اربعین‪ ،‬پرواز چهارده‬ ‫و نیم ساعته‪ ۵۵۵۵ ،‬کیلومتر راه زمینی‪ ،‬ترکیه وام دار اسرائیل و اواز دهل تدوین شده است‪ .‬در بخشی از‬ ‫متن کتاب می خوانیم‪« :‬از خودم می پرسم که سفر چند روزه من به یک کشور و ثبت و انتشار مشاهدات‬ ‫و تجربیات محدود ان به چه دردی می خورد؟ نه سفری طوالنی و همه جانبه است‪ ،‬نه حاوی اطالعات‬ ‫کارشناسی فراگیر از ان کشور است و نه تاریخ و جغرافیای ان کشور را اراده می کند‪/ .‬ایسنا‬ ‫نمایشگاه دکتر زئوس برگزار می شود‬ ‫کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری در نمایشــگاه اردیبهشــت خود منتخبی از کتاب های برنده‬ ‫جایزه «تیودور سیوس گیزل» را با عنوان نمایشگاه دکتر «زئوس» به نمایش می گذارد‪ .‬جایزه «تیودور‬ ‫سیوس گیزل» به نویسندگان و تصویرگرانی اهدا می شود که برجسته ترین کتاب را برای نواموزان به‬ ‫زبان انگلیسی در امریکا منتشر کرده اند‪ .‬اثار برند ه این جایزه باید دارای ارزش ادبی و هنری و از تخیل‬ ‫و خالقیت باالیی برخوردار باشند‪ .‬این جایزه به نام تیودور سیوس گیزل معروف به دکتر زئوس‪ ،‬یکی از‬ ‫نویسندگان برجست ه ادبیات کودک امریکا نام گذاری شده است‪ .‬او معتقد است‪« :‬کودکان همان چیزی را‬ ‫می خواهند که ما می خواهیم؛ خندیدن‪ ،‬به چالش کشیده شدن‪ ،‬سرگرمی و شاد شدن‪/.».‬ایسنا‬ ‫مجید اخشابی‪:‬‬ ‫ابزار هنر می تواند پیوند دهنده کشورها باشد‬ ‫مجید اخشابی گفت‪ :‬اگر از دل جشــنواره ملّی اواها و نواهای الگوی رضوی صحیح و مناسبی‬ ‫به وجود بیاید‪ ،‬چنین جشنواره هایی می توانند اثار مشترک و مفیدی در حوزه وحدت کشورهای‬ ‫جهان اسالم رقم بزنند‪.‬‬ ‫وی درباره برگزاری جشنواره «اواها و نواهای رضوی» اظهار داشت‪ :‬اقدامات فرهنگی و هنری با‬ ‫رعایت مالحظات مربوطه باید در سطح وسیع صورت پذیرد چرا که می توان ابزار هنر را در جهت‬ ‫بهبود و اصالح جامعه و حتی تحکیم وحدت مسلمانان جوامع اسالمی استفاده کرد‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬اگر از دل این جشنواره ها الگوی صحیح و مناسبی به وجود بیاید‪ ،‬چنین جشنواره هایی‬ ‫می توانند اثار مشترک و مفیدی را در حوزه وحدت کشورهای جهان اسالم رقم بزنند‪.‬‬ ‫این خواننده مطرح تصریح کرد‪ :‬اگر قرار باشــد ارتباطی با کشورهای جهان اسالم برقرار شود‪،‬‬ ‫مباحث فرهنگی و هنری و در واقع ابزار هنر می تواند پیوند دهنده این کشورها باشد؛ ما می توانیم از‬ ‫تجربیات فرهنگی و هنری و البته کریدورهای فرهنگی استفاده کنیم‪.‬‬ ‫اخشابی راجع به اجرا در حوزه ترویج فرهنگ رضوی و سیره حضرت امام رضا (ع) نیز گفت‪ :‬طبیعتاً‬ ‫این رویکرد از لحاظ معنوی موردعالقه و استقبال غالب هنرمندان بوده و الاقل برای بنده به عنوان‬ ‫یک هنرمند عرصه موسیقی‪ ،‬اجرا برای دلدادگان امام رضا (ع) به گونه ای حس میزبانی دارد‪.‬‬ ‫وی ضمن ابراز ارادتش به ساحت ثامن الحجج (ع)‪ ،‬ادامه داد‪ :‬بنده در جایگاه یک خواننده هرگونه‬ ‫اقدام فرهنگی و هنری در خدمت به این ساحت مقدس و ترویج فرهنگ رضوی را شایسته تقدیر‬ ‫مثل بنده نیز افتخار بوده و امیدوارم حمایت های الزم از‬ ‫می دانم و چنین اجراهایی برای هنرمندی ِ‬ ‫عرصه هنر در زمینه بسط فرهنگ و معارف رضوی صورت گیرد‪/.‬مهر‬ ‫چخفته در عمارت نوفل لوشاتو‬ ‫همزمان با رونمایــی از لوگوتایپ نمایش «چخفتــه» عوامل این‬ ‫اثر نمایشــی معرفی شــدند‪ .‬نمایش «چخفته» به نویسندگی فرزانه‬ ‫محمدحسین‪ ،‬کارگردانی اشکان پیر دل زنده و تهیه کنندگی رضا ناجی‬ ‫پور و فرزانه محمد حسین‪ ،‬ماه جاری در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه‬ ‫می رود‪ .‬از دیگر عوامل نمایش «چخفته» می توان به بازیگران (به ترتیب‬ ‫ورود به صحنه)‪ :‬رومینا فرمانی‪ ،‬فرزانه محمدحسین‪ ،‬یگانه منصوری‪،‬‬ ‫سارا زارعی‪ ،‬امیرحسین فروتن‪ ،‬ســارا عزیزی‪ ،‬کیارش زرین‪ ،‬سیاوش‬ ‫کریما‪ ،‬محمدعلی الحمد‪ ،‬محمدعلی براتی‪ ،‬مدیر اجرا‪ :‬علی ذوالفقاری‪،‬‬ ‫منشی صحنه‪ :‬مطهره پورجعفر‪ ،‬برنامه ریز‪ :‬سارا عزیزی‪ ،‬روابط عمومی‪ :‬ندا‬ ‫کاوندی‪ ،‬مشاور رسانه‪ :‬ناصر ارباب‪ ،‬مدیر صحنه‪ :‬مهسا نوری‪ ،‬طراح صحنه‬ ‫و مدیر اجرای دکور‪ :‬سعید محمدی‪ ،‬اهنگساز‪ :‬صبا ندایی و ‪ ...‬اشاره کرد‪.‬‬ ‫در خالصه داستان نمایش امده است‪ :‬میگن موقع مرگ همه خاطرات‬ ‫داشته و نداشتت توی چند ثانیه میاد جلوی چشمات‪ .‬این نمایش چند‬ ‫ثانیه قبل از مرگ وانیا رو به ‪ ۷۰‬دقیقه تبدیل کرده است‪/.‬مهر‬ ‫بزرگداشت خالق سووشون در روز تولد‬ ‫مراسم بزرگداشت سیمین دانشور به مناسبت تولد این نویسنده‬ ‫فقید برگزار می شود‪ .‬در این مراسم همچنین گزارشی از شکل گیری‬ ‫کانون نویسندگان در خانه ســیمین و جالل ارائه می شود‪ .‬در خبر‬ ‫برگزاری این برنامه عنوان شده است‪ :‬از ساعت‪ ۳‬تا‪ ۵‬عصر روز پنجشنبه‬ ‫هفتم اردیبهشت ماه ‪ ،۱۴۰۲‬مجلس جشنی در «خانه‪ -‬موزه جالل و‬ ‫سیمین» واقع در دزاشــیب تجریش برگزار می شود‪ .‬این جشن سه‬ ‫مناسبت دارد‪ :‬سالروز تولد دکتر سیمین دانشور در اردیبهشت‪،۱۳۰۰‬‬ ‫موضوع دوم تاســیس اولین تشــکل صنفی اهل قلم به نام «کانون‬ ‫نویسندگان ایران» و موضوع اخر پایان عملیات تعمیر و بازسازی خانه‬ ‫مسکونی زنده یادان سیمین دانشور و جالل ال احمد برای تبدیل ان‬ ‫به یک نهاد فرهنگی عمومی و برگزاری مراسم افتتاحیه «خانه‪ -‬موزه‬ ‫سیمین و جالل» در اردیبهشت ســال ‪ .۱۳۹۷‬در این مراسم‪ ،‬عالوه‬ ‫بر بازدید از خانه‪ -‬موزه‪ ،‬اراز بارســقیان‪ ،‬محقق تاریخ معاصر به شرح‬ ‫تاریخچه تاسیس کانون نویسندگان ایران خواهد پرداخت‪/.‬ایسنا‬ ‫گشایش نمایشگاه میراث طبیعی در بلژیک‬ ‫ویال کستروم عنوان یک مرکز اکوتوریسم طبیعت دو زبانه جدید‬ ‫است که روز یکشنبه درهای خود را در دامنه شرقی کوه سن پیر در ویزه‬ ‫واقع در استان لیژ بلژیک به روی عموم باز کرد‪.‬‬ ‫در داخل ویال کستورم‪ ،‬نمایشگاهی به میراث طبیعی کوه و نمایش‬ ‫مدلی که گذشته این مکان گردشگری و بوم گردی را نشان می دهد‬ ‫دایر شده است‪ .‬این مرکز منطقه ای عالی از حیث میراث و تنوع زیستی‬ ‫به حساب می اید‪.‬‬ ‫یکی از شگفتی های این مکان دارای غنمای تاریخی و بیولوژیکی‪،‬‬ ‫کلنی هایی از خفاش هاست که در انجا زیست می کنند‪ .‬به گفته فیلیپ‬ ‫فونکن مدیر کل ناتاگورا‪ ،‬این یک مکان اســتثنایی به ویژه به خاطر‬ ‫وجود چمن های اهکی‪ ،‬ارکیده ها‪ ،‬سنگ چخماق‪ ،‬غارهای حفر شده‬ ‫توسط انسان و کلنی های خفاش هایش به شمار می رود‪.‬‬ ‫این مرکز برای اگاه ســازی بوم گردان از نحــوه حفظ این مکان‬ ‫اکوتوریسمی دایر شده است‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫‪ ۱۹‬بنای تاریخی به مزایده گذاشته شد‬ ‫‪ ۱۹‬بنای تاریخی از سوی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری وابسته‬ ‫به وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی‪ ،‬با هدف بهره برداری به مزایده گذاشته شد‪ .‬این‬ ‫‪ ۱۹‬بنای تاریخی‪ ،‬طبق اعالم صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری‪ ،‬شامل‬ ‫خانه دانشــمندی‪ ،‬خانه اقایی زاده‪ ،‬حمام قلعه‪ ،‬خانه بهادرالملک‪ ،‬گراند هتل‪ ،‬خانه فخر راور‪ ،‬کارخانه‬ ‫حنا سایی‪ ،‬ارگ راین‪ ،‬باغ هرندی‪ ،‬خانه اوشیدری‪ ،‬خانه ابراهیمی‪ ،‬حمام ساالر‪ ،‬کاروانسرای زعفرانیه‪،‬‬ ‫کاروانسرای مهر‪ ،‬کاخ ناصرالدین میرزا‪ ،‬خانه سرهنگ ایرج‪ ،‬عمارت اربابی لیقوان‪ ،‬کاروانسرای گوئجه بئل‬ ‫و کاروانسرای جانانلو است که بهره برداری ان ها به مزایده گذاشته شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫سه شنبه ‪ 5‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1404‬‬ ‫‪7‬‬ ‫تونلی که سالی دو بار باز می شود‬ ‫فرصت کم نظیر بازدید از یکی از قدیمی ترین مکان های تاریخی پایتخت پرتغال که زیر خیابان ساخته‬ ‫شده‪ ،‬پس از مدت ها فراهم شده است‪ .‬دریچه ای در یکی از خیابان های شلوغ لیسبون وجود دارد که پلکان‬ ‫ان به یکی از قدیمی ترین مکان های پایتخت پرتغال‪ ،‬یعنی سازه دوهزارساله رومی منتهی می شود که‬ ‫همچنان ساختمان های باالیی را پابرجا نگ ه داشته و هر سال دو بار به روی بازدیدکنندگان باز می شود‪.‬‬ ‫این مجموعه تونل های پیچ در پیچ متعلق به قرن یکم میالدی‪ ،‬توسط رومی ها ساخته شده است‪ .‬نکته‬ ‫قابل توجه درباره این مکان تاریخی ان است که با توجه به جریان ابی که زیر شهر وجود دارد این مکان‬ ‫اغلب مملو از اب است و برای چند روز در ماه های اوریل و سپتامبر باز می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫رفع موانع مطالبات رویکرد اصلی شورای هنر‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ بیان کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی اهتمام ویژه ای برای به حداقل رساندن‬ ‫مشکالت اهالی فرهنگ و هنر دارد و در این مسیر از هیچ تالش و اقدامی دریغ نخواهد کرد‪ .‬اسماعیلی در جدیدترین جلسه‬ ‫شورای هنر کشور در سال جدید که صبح دوشنبه چهارم فروردین ماه در محل وزارتخانه برگزار شد با اشاره به اینکه شورای‬ ‫هنر کشور از وظایف برجسته و مهمی برخوردار است‪ ،‬گفت‪ :‬رسیدگی و رفع موانع مطالبات جامعه هنری کشور از رویکردهای‬ ‫اصلی شورای هنر در دوره جدید به شمار می رود که در این راستا می بایست از تمامی ظرفیت های حقیقی و حقوقی اعضای‬ ‫شورای هنر بهترین بهره را برد‪ .‬اسماعیلی تقویت همه جانبه شورای هنر را از الزامات حل و فصل موانع و مشکالت جامعه‬ ‫هنری کشور برشمرد و گفت‪ :‬وزارت فرهنگ دولت مردمی‪ ،‬اهتمام ویژه ای برای به حداقل رساندن مشکالت اهالی فرهنگ و‬ ‫هنر دارد و در این مسیر از هیچ تالش و اقدامی برای تسهیل زمینه های ظهور و بروز هنرمندان اصیل انقالبی دریغ نخواهد کرد‪.‬‬ ‫عضو شورای عالی انقالب فرهنگی با بیان اینکه شورای هنر کشور سال گذشته مصوبات خوبی در حوزه های مختلف داشته‬ ‫است‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬از این میان می توان به بررسی ائین نامه های صدور پروانه فیلمسازی و موسسات فرهنگی‬ ‫اشاره کرد که امیدواریم این مسیر نیز با قوت در سال جدید ادامه یابد‪ .‬اسماعیلی ادامه داد‪ :‬وزارت فرهنگ از‬ ‫امادگی کامل برای ارتقای سطح کیفی و کمی وضعیت اموزشی حوزه های هنر برخوردار است که تدوین و‬ ‫اجرای سند جامع اموزش هنر در راستای اصالح وضعیت اموزشی حوزه های هنری می تواند گام نخست‬ ‫و جدی محسوب شود که وزارت فرهنگ در این باره برای هرگونه همکاری با سایر نهادها امادگی الزم‬ ‫را دارد‪ .‬وی در ادامه به انعقاد تفاهم نامه همکاری میان وزارت فرهنگ و وزارت اموزش و پرورش‬ ‫با موضوع «هر دانش اموز یک هنر» اشاره کرد و افزود‪ :‬این تفاهم نامه که اواخر سال گذشته به‬ ‫امضای طرفین رسید‪ ،‬تفاهم نامه کلی برای سیاستگذاری اصالح وضعیت اموزش هنر به شمار‬ ‫می رود که امیدواریم با همکاری همه جانبه با مسئوالن وزارت اموزش و پرورش این طرح‬ ‫مهم به تمامی اهداف از پیش تعیین شده دست یابد‪ .‬وزیر فرهنگ در بخش دیگری از‬ ‫سخنان خود گفت‪ :‬بررسی و تصویب اسناد حوزه های مختلف هنری امسال به عنوان‬ ‫ماموریتی مهم در دستور کار شورای هنر کشور قرار گرفته است و در همین راستا‬ ‫سند موسیقی به عنوان یکی از دستور جلسات نخستین جلسه شورای هنر در سال‬ ‫‪ ۱۴۰۲‬مورد بررسی اعضا قرار می گیرد که امیدواریم با بررسی بندهای این سند‬ ‫در چندین جلسه به تصویب شورای هنر کشور برسد‪ .‬ارائه گزارشی از طرح‬ ‫تفاهم نامه همکاری میان وزارت فرهنگ و وزارت اموزش و پرورش با عنوان‬ ‫«هر دانش اموز یک هنر» و ارائه کلیات و مقدمات «سند موسیقی» جزو‬ ‫دستور نخستین جلسه شورای هنر کشور در سال جدید بود‪/.‬مهر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫مراسم تشییع پیکر عباس براتی پور با حضور جمعی از مسئوالن‪،‬‬ ‫شاعران‪ ،‬نویسندگان و اعضای نیروی هوایی ارتش برگزار شد‪.‬‬ ‫مراسم تشییع پیکر این شاعر پیشکسوت صبح روز گذشته‪ ،‬چهارم‬ ‫اردیبهشت ماه با اجرای مارش نظامی و ســرود «امام ای بلند ایت‬ ‫اسمانی» سروده او در حوزه هنری اغاز شد و در ادامه محسن مومنی‬ ‫شریف‪ ،‬حسین اسرافیلی‪ ،‬غالمعلی حداد عادل و سخنگوی ارتش‬ ‫سخنرانی کردند‪ .‬سعید بیابانکی‪ ،‬شاعر که اجرای برنامه را برعهده‬ ‫داشت‪ ،‬در سخنانی با بیان این که امروز مصادف با تولد هشتادسالگی‬ ‫ن تولدهاست‪ .‬او افزود‪ :‬اگر‬ ‫براتی پور است‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬امروز از تلخ تری ‬ ‫جریان شعر در حوزه هنری با بزرگانی چون مهرداد اوستا شکل گرفت‬ ‫با حضور براتی پور استمرار پیدا کرد‪ .‬او نزدیک به ‪ ۲۹‬سال جلسه شعر‬ ‫هفتگی روزهای چهارشنبه را هدایت می کرد و شاعران‪ ،‬چه گمنام و‬ ‫چه اشنا‪ ،‬برنامه خود را به گونه ای تنظیم می کردند که در جلسه شعر‬ ‫چهارشنبه حضور داشته باشند‪ .‬براتی پور در شعر معلم خوب و صبور‬ ‫بود و خیلی ها مستقیم و غیرمستقیم شاگرد او بودند‪ .‬محسن مومنی‬ ‫شریف نیز در سخنانی با اشاره به اشنایی ‪ ۳۵‬ساله خود با براتی پور‬ ‫گفت‪ :‬او به لحاظ شخصیتی بسیار متین‪ ،‬باوقار‪ ،‬عاقل و بسیار متدین‬ ‫و متشرع بود‪ .‬او تجربه عمیقی چه قبل از انقالب و چه بعد از انقالب‬ ‫در زندگی داشت و حوزه های مختلف را تجربه کرد‪ .‬پیش از انقالب‬ ‫بزرگانی را دیده بود که االن برای ما شخصیت افسانه ای هستند‪ .‬او‬ ‫با اشــاره به فعالیت های براتی پور در نیروی هوایی ارتش جمهوری‬ ‫اسالمی ایران‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬او مسئولیت های بسیاری در ارتش داشته‬ ‫و با بزرگانی همکاری داشته‪ ،‬در مرکز اموزش زبان نیروی هوایی بود‬ ‫و از کارهای ادبی و هنری هم غافل نبود‪ .‬ســرود «امام ای ایت بلند‬ ‫اســمانی» را پرســنل نیروی هوایی در دیدار ‪ ۱۹‬بهمن‪ ،‬برای امام‬ ‫خمینی به طور زنده اجرا کردند و اخرین بار ‪ ۱۹‬بهمن سال ‪۱۳۶۷‬‬ ‫اجرا شد‪.‬‬ ‫مومنی شــریف تاکید کرد‪ :‬براتی پور در همه شئون زندگی اش‬ ‫شخصیت متعادلی داشت؛ زندگی عاشقانه ای با همسرش داشت‪،‬‬ ‫پدر نمونه ای بود‪ ،‬و کار در نیروی هوایی باعت نشــد که از ادبیات و‬ ‫تلخ ترین تولد دوران‬ ‫براتی پور در سالروز تولدش ارام گرفت‬ ‫هنر غفلت کند‪ .‬او فردی متشرع و اخالقی بود و اگر جایی مسئولیت‬ ‫پیدا می کرد این اخالقیات در کارهایش تجلی می یافت‪ .‬او شخصیت‬ ‫حاشیه ای نداشت‪ .‬در ادامه مراسم سعید بیابانکی «پیام مقام معظم‬ ‫رهبری» را قرائت کرد و یاداور شد‪ :‬براتی پور ‪ ۱۳‬سال برنامه دیدار‬ ‫رمضانی شاعران با مقام معظم رهبری را اجرا و اداره می کرد‪.‬‬ ‫سپس حسین اســرافیلی‪ ،‬شاعر و از دوســتان براتی پور درباره‬ ‫اشنایی اش با او و شخصیتش گفت‪ :‬براتی پور شخصیت ادیب و با هنر‬ ‫و در کار نظم و انضباط خاصی داشت‪ .‬او از تربیت یافتگان دامان نیروی‬ ‫هوایی بود‪ .‬او در ادامه افزود‪ :‬افراد زیادی از نیروی هوایی در جلسه های‬ ‫شعر شــرکت می کردند از جمله ســرهنگ بیگی حبیب ابادی و‬ ‫سرهنگ خادمی‪ .‬گاه به شوخی می گفتیم شاخه نظامی شورای شعر‬ ‫حوزه هنری‪ .‬نیروهای هوایی جدا از بیعت تاریخی شــان در بخش‬ ‫فرهنگ و ادب هم خوب درخشیدند‪.‬‬ ‫غالمعلی حدادعادل‪ ،‬رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی‪ ،‬هم در‬ ‫سخنانی اظهار کرد‪ :‬براتی پور را باید پس از نسل اول شاعران انقالب‬ ‫اسالمی‪ ،‬مرحومان اوستا‪ ،‬ســبزواری‪ ،‬شاهرخی و دیگران در طبقه‬ ‫دوم پیشکسوتان به حساب اورد که حقا و انصاف در شکل گیری شعر‬ ‫انقالب اسالمی و شعر دفاع مقدس سهم موثری داشتند‪ .‬او افزود‪:‬‬ ‫شاعرانی هستند که بیشتر شاعرند تا معلم‪ ،‬یا بیشتر مدیرند تا معلم اما‬ ‫براتی پور هم خوب شعر می گفت و هم شاگردان خوبی تربیت کرده‬ ‫بود و هم اگر مدیریت و مسئولیتی می گرفت‪ ،‬تاثیرگذار بود‪ .‬تصویری‬ ‫که از او در ذهن من نقش بســته فردی خدایی‪ ،‬متدین‪ ،‬انقالبی و‬ ‫اخالقی اســت که توش و توان معنوی و ادبی خود را در راه ملت و‬ ‫ارمان های الهی ملت نهاد و با شعر منادی ارزش های معنوی بود‪ .‬او‬ ‫فردی اخالقی و بی ادعا و بدون حاشیه بود‪ ،‬نه خود حاشیه ساز بود و‬ ‫نه طوری رفتار می کرد که حاشیه درست شود‪ .‬او همیشه مشغول‬ ‫انجام وظیفه بود و هرجا بود‪ ،‬مورد اعتماد و قابل اتکا محسوب می شد‬ ‫و فوت او موجب اندوه شد‪ .‬امیر سرتیپ دوم شاهین تقی خانی معاون‬ ‫فرهنگی و سخنگوی ارتش نیز در این مراسم گفت‪ :‬با حرکت استاد‬ ‫براتی پور عزیر و قدم های موثری که در طول زندگی خود برداشتند‬ ‫کمتر از اجر شهادت نصیبشان نخواهد شد‪ .‬اروز می کنیم با اولیاء دین‬ ‫و بزرگان و عزیزان و وارستگان نظام مقدس جمهوری اسالمی ایران‬ ‫محشور شوند‪ .‬او سپس بیان کرد‪ :‬چند سال پیش فرمانده معظم کل‬ ‫قوا فرمودند‪ ،‬ارتش ارزش های اسالمی را دارد که می توان این ارزش ها‬ ‫را سر دست گرفت و به ان ها افتخار کرد‪ ۱۹ .‬بهمن سال گذشته هم‬ ‫تعبیراتی درباره ارتش داشتند‪ .‬ارتش جمهوری اسالمی سه تکلیف‬ ‫اساســی دارد‪ ،‬دفاع از اســتقالل و حفظ امنیت و دفاع از تمامیت‬ ‫ارضی کشور‪ .‬اگر در حوزه ســخت دفاع در برابر دشمنان ارتش را‬ ‫می شناسیم‪ ،‬بزرگوارانی چون براتی پور و عزیزانی که در شمار شهدا‬ ‫هستند‪ ،‬در حوزه فرهنگ و ادب ارزش های اسالمی ارتش را معرفی‬ ‫کردند‪ .‬چهره های فاخری که ما به وجودشان افتخار می کردیم‪ .‬امروز‬ ‫جای شان خالی است اما شاگردان شان‪ ،‬راهشان را ادامه خواهند داد‪.‬‬ ‫امیر تقی خانی خاطرنشان کرد‪ :‬ارتش نه فقط در حوزه دفاع مقدس‬ ‫بلکه در حوزه های تئاتر و سرود نیز پیشگام بود که این امر به برکت‬ ‫حضور عزیرانی چون براتی پور بود‪ .‬اگر در ارتش انجمن ادبی داشتیم به‬ ‫واسطه این عزیزان بود‪ .‬سال های سال در محضر رهبری این اشعار ارائه‬ ‫شد و مورد تمجید و تحسین ایشان قرار گرفت‪ ،‬این به برکت عناصر‬ ‫ارجمند در ارتش و نیروی هوایی بود‪ .‬امیدوارم همیشه یادشان در‬ ‫میان ما باشد و بتوانیم رهرو راه این بزرگواران و عزیران در ارائه خدمت‬ ‫و ترویج و تبیین ارزش های ناب اسالمی باشیم‪.‬‬ ‫محمدمهدی دادمان‪ ،‬رئیس حوزه هنری نیز در این مراســم از‬ ‫حاضران تشــکر و قدردانی کرد‪ .‬و در ادامه بیابانکی پیام محمدباقر‬ ‫قالیباف‪ ،‬رئیس مجلس را خواند‪ .‬در ادامه مراسم وحیدرضا سیاوشانی‪،‬‬ ‫نوه براتی پور در سخنانی از حاضران تشکر کرد و گفت‪ :‬امروز روز وداع‬ ‫با مردی است که سال های متمادی با تالشش به تربیت شاعرانی‬ ‫از نسل های مختلف پرداخت‪ .‬او استادی مهربان بود و در اشعارش‬ ‫لطافت و احساسات را می توان جست و ارادت ویژه اش به اهل بیت را‬ ‫می توان در مصرع به مصرع شعرهایش یافت‪.‬‬ ‫ت زهرا (س)‬ ‫پیکر استاد عباس براتی پور در قطعه هنرمندان بهش ‬ ‫در جوار امیرحسین فردی به خاک سپرده شد‪/.‬ایسنا‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!