روزنامه صبا شماره 1403
روزنامه صبا شماره 1403
روزنامه صبا شماره 1403
دوشنبه| 4اردیبهشت 24 |1402اوریل 3 |2023شوال |1444
سال دهم| شماره 8 |1403صفحه| 5000ناموت|
منتظر المهدی:
فخیم زاده فخر گونه
سینمای پلیسی است
واکنش شهاب حسینی
به شایعه بازی در نقش صدام!
شخصیت های منفور
تاریخ را بازی نمی کنم
عدم قانون کپی رایت،
ضربه بزرگی به هنرمندان
گفت وگوی صبا با کارگردان
فیلم کوتاه «مرگ غم انگیز پری دریایی»
پهلوان خلیل عقاب
امروز ارام می گیرد
بازار فیلم کوتاه تجاری شده است!
گفت وگوی صبا با کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «کن پامنار»
ایـن فیلم تلنگـر اسـت نـه سـیاه منایـی صفحه 1
2
دو شنبه 4اردیبهشت 1402شماره 1403
خرب سیمنا و تلویزیون
زمانی در ابدیت به زودی اماده نمایش می شود
فیلم سینمایی «زمانی در ابدیت» به تهیه کنندگی نیکی کریمی ،در اخرین مراحل فنی قرار دارد .فیلم
سینمایی «زمانی در ابدیت» به کارگردانی مهدی نوروزیان ،در اخرین مراحل فنی قرار دارد و به زودی
اماده نمایش خواهد شد .تدوین این فیلم به تازگی توسط اسماعیل علیزاده به پایان رسیده و در حال حاضر
امیرحسین قاسمی صداگذاری فیلم را اغاز کرده است .گروه بازیگران زمانی در ابدیت را لیال حاتمی ،نوید
پورفرج ،بابک حمیدیان ،عباس غزالی ،بیتا فرهی ،ترنم کرمانیان و مرجان اتفاقیان تشکیل می دهند.
بیهوده زنی برای یافتن همسر گمشده اش است که بر رابطه او با
داستان این فیلم درباره تالش بی وقفه و
دختر 12ساله اش فشار زیادی وارد می کند و از سمت دیگر برادر شوهر او ناخواسته او را اذیت می کند/.مهر
پهلوان خلیل عقاب امروز ارام می گیرد
مستند «اشیانه عقاب» که به زندگی و کارنامه حرفه ای و هنری خلیل طریقت پیما با نام هنری «خلیل
عقاب» می پردازد ،با فیلمبرداری مراسم خاکسپاری این پهلوان به پایان می رسد .مریم اسلوبی کارگردان
این مستند گفت :در مدت ده سال همراهی با پهلوان خلیل عقاب سعی کرده ام در ثبت قسمتی از خاطرات
این اسطوره ورزشی تمام تالشم را بکنم و اکنون برای ضبط سکانس پایانی زندگی وی ،عازم شیراز هستم
و قصد دارم این تالش ده ساله را به ایستگاه پایانی اش برسانم و او را با دوربین ام تا اشیانه ابدی اش همراهی
کنم .خلیل عقاب 31فروردین ماه در زادگاهش شــیراز چشم از جهان فرو بست و گفته می شود امروز
دوشنبه ۴اردیبهشت ماه در محل زورخانه ای که به نامش است به خاک سپرده خواهد شد/.ایسنا
واکنش شهاب حسینی به شایعه بازی در نقش صدام!
شخصیت هایمنفورتاریخرابازینمی کنم
شهاب حسینی عنوان کرد :حتی در برابر کوهی از طال هم حاضر به ایفای نقش شخصیت های
منفور تاریخ ،به خصوص شخص منفوری چون صدام که نامش با ریختن خون جوانان غیور و برومند
این سرزمین عجین است ،نخواهم شد .شهاب حسینی در یک استوری نسبت به حضور خود در
فیلمی که گفته می شد او در نقش صدام بازی خواهد کرد واکنش نشان داد.
شهاب حسینی در این مورد نوشته است:
پیرو دفاع از خود در برابر این موج تازه حمله سایبری به این بنده کوچک ،باید عرض کنم که
اینجانب کوچکترین اطالعی از فیلم مذکور نداشــته و این شایعه را قویا تکذیب می کنم .چراکه
مطابق مرام نامه ای که در حرفه و زندگی خود به ان پایبندم ،حتی در برابر کوهی از طال هم حاضر به
ایفای نقش شخصیت های منفور تاریخ ،به خصوص شخص منفوری چون صدام که نامش با ریختن
خون جوانان غیور و برومند این سرزمین عجین است ،نخواهم شد .غرض ورزان بیماری که مدام
در پی ایجاد شبهه و حمله به شخصیت اجتماعی اینجانب با روش های جدید و عجیب در تالشند،
از شناخت کافی از محتوای فکری و جهان بینی بنده دور و عاجزند که همواره تیرشان به سنگ
نشسته و در نهایت روسیاهی نصیب ان ها بوده .توصیه این بنده کوچک به انان این است اگر ان
توان و انرژی که صرف تخریب دیگران می کنید و درد بی درمان خود را به واسطه ان موقتا تسکین
می بخشید ،صرف امور کار و زندگی خود می کردید ،شاید امروز شما نیز از نعمت رضایت مندی
تو جو
در زندگی خود بهره ای داشتید که دیگر شفای خود را در زهراب کین و بخل و حسد جس
نمی کردید .حال ان که بر عکس شما حس بنده کوچک برای شما ترحم است و برایتان به جهت
شفای عاجل و کامل به درگاه خدا دعا می کنم .بلکه از اتش درون خویش رهایی یابید .ان شااهلل /با
احترام /سید شهاب الدین حسینی/صباخبر
هری پاتر بزرگ ترین پروژه دوبله نمایش خانگی
عالقه مندان به مجموعه فیلم های خاطره انگیز هری پاتر می توانند
این سری فیلم را با گویندگی اساتید مطرح هنر دوبله ،ترجمه دقیق و
کیفیت بسیار باال در فیلیمو مشاهده کنند.
در راستای احترام به مخاطبان و در ادامه پخش اثار مطرح سینمای
جهان این هشت فیلم ،با مدیریت دوبالژ مینا قیاسپور ،مجدد دوبله
شده تا لذت تماشای هری پاتر برای عالقه مندان دوچندان شود .دوبله
قدیمی این فیلم ها حدود یک دهه پیش از تلویزیون پخش شد و این
بار فیلیمو این فیلم ها را با بهره گیری از بهترین اساتید دوبله ایران و به
مناسبت عید سعید فطر منتشر کرده است .همکاری ده ها صداپیشه
درجه یک ،اتفاقی تاریخی و کم نظیر است که دوبله جدید هری پاتر را
به بزرگ ترین پروژه دوبله نمایش خانگی بدل می کند.
ویژگی نســخه جدید ســری فیلم های هری پاتر عالوه بر دوبله،
کیفیت باالی فیلم ها و همچنین بهره گیری از ترجمه دقیق و مناسب
ان است/.صباخبر
وسوسه نینتندو بعد از موفقیت
نینتندو تایید کرد به دنبال موفقیت انیمیشن «برادران سوپر
ماریو» قصد دارد بازی های بیشــتری را به فیلم دراورد .ناکامی
فیلم زنده «برادران سوپر ماریو» موجب شده بود نینتندو سال ها
فکر ساخته شــدن فیلم از بازی هایش را فراموش کند اما اکنون
موفقیت انیمیشن این بازی که به پرفروش ترین اقتباس سینمایی
از یک بازی ویدیویی بدل شده موجب شد نگاه نینتندو تغییر کند.
ســازندگان این فیلم از همین حاال پیشــنهادهایی برای ساخت
دنباله هایی بر این انیمیشــن موفق ارایه کرده اند و حتی احتمال
ساخته شدن اقتباس سینمایی از بازی های دیگر از جمله «افسانه
زلدا» مطرح شده است .شــیگرو میاموتو خالق ماریو در نینتندو
در مصاحبه با نشریه ای ژاپنی گفته اســت تردیدی وجود ندارد
که فیلم های بیشتری در راه اســت و با اقتباس از شخصیت های
بازی های این کمپانی فیلم ها و انیمیشــن های بیشتری ساخته
می شود/.مهر
الیتیر ،سود اواتار را برای دیزنی تلخ کرد
در حالی که فیلم دوم «اواتار» با فروش عظیمش در گیشــه های
جهان بیش از نیم میلیارد دالر ســود نصیب دیزنی کرده ،انیمیشن
همجنسگرایانه بیش از ۱۰۰میلیون دالر به این کمپانی ضرر زد.
«اواتار :راه اب» ســاخته جیمز کامرون که با تمرکز بر خانواده و
محیط زیست ساخته شــد بیش از ۵۰۰میلیون دالر برای کمپانی
دیزنی درامد حاصل کرد.
این فیلم که بیش از ۲.۳میلیارد دالر در بازار جهانی فروش کرد و
۶۸۳میلیون دالر ان سهم اکران در امریکا بود ،اکنون سومین فیلم
پرفروش تاریخ سینماست.
از سوی دیگر کمپانی دیزنی ضرری بیش از ۱۰۰میلیون دالری را
برای انیمیشن «الیتیر» متحمل شده است .این انیمیشن که تابستان
سال پیش اکران شد با بودجه ۲۰۰میلیون دالری تولید و درنهایت
حدود ۲۲۶میلیون دالر در گیشه ها فروش کرد تا یکی از زیان بارترین
فیلم های سال ۲۰۲۲خوانده شود/.مهر صفحه 2
دو شنبه 4اردیبهشت 1402شماره 1403
خرب سیمنا و تلویزیون
«گنج اژدها» در جشنواره انسی
انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» به کارگردانی اشکان رهگذر به جشنواره انیمیشن اشتوتگارت المان
راه پیدا کرد« .گنج اژدها» به کارگردانی اشکان رهگذر در بخش انیمیشن های در حال ساخت جشنواره
انیمیشن اشتوتگارت المان راه پیدا کرد .این بخش از جشنواره به طرح های انیمیشن منتخبی می پردازد
که در مراحل مختلف تولید از «ایده» تا «ساخت» قرار دارند و سازندگان ،اولین بخش های طرح های خود
را در این جشنواره ارائه می دهند .در خالصه داستان «گنج اژدها» امده است :سایه دختری هشت ساله
است که برای نجات روستای مادر بزرگش از خشکسالی راهی یافتن گنج اژدها می شود اما نمی داند که
گنج واقعی اب است که باید دوباره در قنات های خشک شده روستا جاری شود/.ایرنا
زمان پخش اتش و باد تغییر کرد
3
ســریال «اتش و باد» با پایان ایام ماه مبارک رمضان ،به جای تایم پخش پس از اذان مغرب ،هر شب
از ساعت ۲۰:۳۰روی انتن می رود« .اتش و باد» با ۴۸.۳درصد بیننده و ۷۶.۳درصد رضایت رتبه دوم
سریال های پرمخاطب نوروزی را از ان خود کرده و تا به حال در تلوبیون نیز ۳میلیون و ۱۹هزار بار دیده
شده است .حسین محجوب ،محمود پاک نیت ،الله اسکندری ،نادر فالح ،فرخ نعمتی ،سهیال رضوی ،قاسم
زارع ،داریوش کاردان ،میرطاهر مظلومی و ...از بازیگران این سریال هستند.
سریال «اتش و باد» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه کنندگی حسن نجاریان در ۵۸قسمت تا انتهای
اردیبهشت در جدول پخش شبکه سه سیما قرار دارد/.مهر
منتظر المهدی:
فخیم زادهفخرگون هسینمایپلیسیاست
معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا ضمن دفاع از جایگاه
«مهدی فخیم زاده» در گونه پلیسی ،سریال هایی چون
«پوست شیر»« ،دیوار»« ،میکائیل» و ...را تایید و جزو
اثار ماندگار دانست.
سردار دکتر سعید منتظر المهدی ،در مورد مباحث
مطرح شده در تلویزیون و اظهارات مهدی فخیم زاده در
خصوص گون ه سینمای پلیســی گفت :هرچند انواع پر
تنوع و پر تفاوت گونه های ســینمایی ،جذابیت زیادی
برای همراهی گسترده مخاطبان دارند ،لیکن توان رقابت
با گون ه سینمای پلیسی را ندارند و این نشان دهنده علت
استمرار این شکل از سینما در اثرگذاری بر مخاطب در
کل دنیاست.
وی افزود :مخاطب سیما و سینمای ایران از دیرباز،
شکل جنایی اثار پلیسی را در نمونه های داخلی همچون
مزد ترس و خواب وبیــدار و تولیدات خارجی همچون
پوارو و شرلوک هلمز ،دریافته و انواع اکشن پلیسی را در
فیلم های داخلی و خارجی ،دنبال کرده است.
وی در مورد اهمیت و جایگاه فخیم زاده در سینمای
پلیسی کشورمان ،تاکید کرد :ایشان به عنوان هنرمندی
فهیم ،فخر گون ه سینمای پلیسی است و اثار وی ،مطابق
مخاطب شناسی محتوایی غالب در کشورمان است و
اصوالً درون مایگی اثار فخیم زاده ،متناسب با فرهنگ
مخاطب ایرانی ،شــکل گرفته و این اثار پس از
سال ها ،همچون نمونه هایی بی تکرار در اسمان
هنر این سرزمین می درخشند.
دکتر منتظر المهدی افزود :البته ناگفته نماند که اثار
هنرمندان دیگری همچون مسعود اب پرور با مجموعه
هوش سیاه ،سیروس مقدم با مجموعه میکاییل و دیوار
و برادران محمودی با مجموعه پوست شیر نیز مبتنی
بر خواست مخاطب و حفظ مالحظات سازمانی پلیس
بوده و از جمله اثار بسیار خوب و به یاد ماندنی محسوب
می شوند .وی با اشاره به اینکه طبیعتاً در فرایند تولید،
برای ساخت اثار پلیسی که نتیجه ان ،دلخواه کارگردان
و مخاطبان باشــد و در عین حال ،مالحظات سازمانی
پلیس نیز در ان رعایت شده باشد ،امکان تطبیق عین
به عین قواعد هنرهای نمایشی دشــوار بوده و قاعدتاً با
محدودیت هایی مواجه می شــود ،اظهار کرد :البته نام
این محدودیت ها ،سانسور یا تشدید نظارت نیست ،بلکه
ی توافقی است تا اثرات ضد
این دقت نظر ،ماحصل تعامل
تبلیغی این تولیدات که می توانند موجب کاهش امنیت
اجتماعی شوند ،خنثی شود.
سردار منتظر المهدی با بیان اینکه معاونت فرهنگی
و اجتماعی فراجا و موسسه ناجی هنر ،اهتمام ویژه ای
در تسهیل و تسریع تعامل پلیس با هنرمندان ،داشته
و دارند ،تصریح کرد :البتــه این تعامل محدود به صدور
مجوزهای مورد نیاز نیست ،بلکه از مرحله ایده پردازی
تا تولید ،تدوین و پخش ،تاثیرات شــناختی ،عاطفی و
رفتاری را شامل می شود و با توجه به مالحظات سازمانی
پلیس ،ویژگی های دراماتیک اثــار نیز مورد توجه قرار
گرفته و متوازن و متعادل می شود/.صباخبر صفحه 3
4
دو شنبه 4اردیبهشت 1402شماره 1403
پرونده
گفت وگوی صبا با کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «کن پامنار»
ایـن فیلم تلنگـر اسـت نـه سـیاه نمایـی
فیلم «کن پامنار» به کارگردانی و تهیه کنندگی اشکان درویشی از چهارشنبه ۲۴اسفندماه سال 1400تا کنون در سینماهای
ندا روزبه
منتخب گروه «هنر و تجربه» روی پرده اکران است .این اثر به نویسندگی سیروس همتی و براساس طرحی از اشکان درویشی
گفت و گو
به نگارش و تولید رسیده است ،درخالصه فیلم امده است :روایتی از زندگی کودکان کار در محله های فقیرنشین مناطق
پایین شهر تهران و حمایت از دختران مظلوم افغانستان است .سیامک صفری ،بابک نوری ،علیرضا استادی ،ندا حسینی ،سیروس همتی
و مهدی تارخ و فریبا کوثری در این فیلم ایفای نقش کرده اند .مجری طرح فیلم «کن پامنار» را موسسه نقطه عطف سینما ،بر عهده داشته
است .خبرنگار صبا گفت و گویی با سیروس همتی(نویسنده) و اشکان درویشی(کارگردان) داشته است ،که در ادامه می خوانید.
برای قلم ارزش قائلم
سیروس همتی نویسنده فیلم سینمایی «کن پامنار» در خصوص
نگارش فیلم نامه ان گفت :واقعیت امر این اســت کــه «کن پامنار»
فیلم نامه ای شد که خودم هم فکرش را نمی کردم .از ابتدا نگارش این
فیلم نامه برای من خیلی جدی نبود تا این که احساس کردم قضیه برای
کارگردان و کسی که طرح اولیه را به من سفارش داده ،به شدت جدی
است .در نهایت بعد از تماس های متعدد و اصرار مبنی بر این که با هم این
کار را انجام دهیم؛ نگارش ان را شروع کردم .و بعد از ان چه شب ها که تا
صبح روی متن کار می کردیم.
او در ادامه گفت :این سخت گیری ها بی دلیل نبوده ،باالخره ابروی
من بود ،از همان ابتدای امر هم چندین بار از کارگردان خواهش کردم
که برای نویسنده ،فایل ویژه ای قائل باشــد .چرا که من من برای قلم
ارزش قائلم .وقتی در بعضی از فیلم نامه ها ،فیلم ها و بنرها ،نام نویسنده
را نمی بینم ،به من برمی خورد .از نویسنده شاکی می شوم که چرا برای
خودش ارزش قائل نیســت؟ همین طور از نگاهی که کارگردان دارد،
شاکی می شوم به اعتقاد من ،نویسنده مولف اول اثر است .بنده و اشکان
درویشی شب های زیادی را به کلنجاررفتن با متن گذراندیم .محصول
و شیرینی این رفاقت یک فیلم سینمایی شد به نام «کن پامنار» ،چیزی
که االن روی پرده سینماست .همتی از پیش بینی های خود در مورد
«کن پامنار» گفت :شک ندارم که اگر «کن پامنار» در جشنواره های
مربوط به کودک و نوجوان از جمله جشنواره کودک و نوجوان اصفهان
و همچنین جشنواره های بین المللی حضور پیدا کند؛ قطعا عرض اندام
خواهد کرد و خودش را نشان خواهد داد .چرا که از نظر من موضوعی
که ما در دست گرفتیم در کشورهای دیگر ،کمتر یا اصال به ان پرداخت
نشده است و برایشان سوژه جالبی خواهد بود.
نویسنده «کن پامنار» با اشاره به عنوان «سیاه نمایی» که به برخی
فیلم ها داده می شــود؛ گفت :اگر در مورد ســینمای نوار یا سینمای
سیاه مطالعه کنید ،متوجه می شــوید که در کشور فرانسه و امثال ان
منتقدین مجله کایه دوســینما ،از کارگردان هایی کــه به نقاط مهم
معضالت اجتماعی شهری اشاره کرده اند؛ تشکر می کنند .ان مجله زیر
دست شهردا ِر شهر پاریس یا شهردار شهری که بیانگر موضوع چالش
برانگیز سینمایی است می رود و سینما بهانه ای می شود برای ارتباط
بین هنرمندان و مسئولین .اما در سینمای ما وقتی یک معضلی مطرح
می شود ،به ان اتیکت ســیاه نمایی زده می شود و می گویند ما چنین
چیزی را نداریم .اگر نداریم چطور به ذهن نویســنده و سازنده فیلم
رسیده است؟ یک بحث سینمای علمی تخیلی هست که به طور مثال
نویسنده تخیل کند که االن هشت هزار فرســخ زیر دریا یا در کره ماه
زندگی هست؛ این می شود سینمای تخیلی .ولی در سینمایی که از بطن
جامعه و اجتماعی است و داعیه سینمای فرهنگی دارد ،حتما نویسنده
اثر چیزی دیده اســت که ان را به فیلم نامه تبدیل کرده ،پس عنوان
سیاه نمایی برای فیلم هایی مثل «کن پامنار» یک برچسب احمقانه است
که ممکن است از طرف هر کسی به فیلم الصاق شود.
او در ادامه افزود :به جای پاسخ دادن به سوال ،نباید صورت مسئله را
پاک کرد .چنین چیزی در «کن پامنار» وجود ندارد .تک تک پالن ها
و سکانس های «کن پامنار» بازگو کننده مفهومی از بطن جامعه است.
مثال این فیلم چالش مسئولیت پذیری کودکان را در مقابل بزرگساالن
به تصویر می کشد و در شمایل یک طرح داستانی نشان می دهد؛ اگر
مسئولیتی را به بچه ها بســپارید ،متوجه می شوید که چگونه ان را به
نحو احسن به نتیجه می رسانند .همان طور که در فیلم بچه ها یک خانه
ویران شده را تبدیل به باغچه ای کردند ،که محلی امن برای رشد است،
جایی که پتانسیل های شگرفی برای زندگی و درامدزایی دارد .این ها
را چه کسانی انجام دادند؟ و به فکر چه کسانی رسید؟ همین بچه ها.
اگر من این هنر را به جامعه تعمیم دهم ،این نتیجه را می گیرم که اگر
به بچه های کار ،فکر ،کالس ،کتاب ،ارتباط و بها داده شود چه کارهای
مثبتی که نمی کنند.
اشکان درویشی محصول زمان خودش است
ســیروس همتی در پایان در مورد کارگردان «کن پامنار» گفت:
اشکان درویشی از ان دسته افرادی است که وقتی یک یا علی بگوید ،تا
اخرش می رود .در نمایش «فیش اباد» هم این اتفاق افتاد .در کار بعدی
ما «ایجنت» هم می دانم همین طور خواهد بود چرا که با کسب تجربه در
این مسیر کامال بر نقاط ضعف و قوت اشراف دارد و می داند چه کاری باید
انجام دهد .اشکان درویشی عالوه بر انرژی باال ،هوش به شدت باالیی
هم دارد و اغلب چند قدم از بقیه جلوتر است .می داند چه موضوعی را
چه زمانی باید کار کند .هر کجا که احساس کند وقتش است ،ان کار را
انجام می دهد .چرا که فیدبک ان را ،در ان لحظه احساس می کند .جمله
معروفی هست که می گوید «هنرمند محصول زمانه خودش است»،
من در مورد اشکان درویشی این نظر را دارم؛ اشکان درویشی محصول
زمان خودش است .اثارش خیلی با شرایط روز ان دوره و ان سال و ان
ماه عجین است.
اشکان درویشی:
اهل گل به خودی زدن ،نیستم!
اشکان درویشی کارگردان فیلم سینمایی «کن پامنار» در خصوص
بازخورد فیلم گفت :بعضی اوقات برداشــتی از یک فیلم داریم و فکر
می کنیم که چه اتفاقی قرار اســت برای ان بیفتد و براورد ذهنی ای
برای ان داریم .براورد ذهنی ما در مورد انعکاس«کن پامنار» در جامعه
هرچقدر هم که خوب بود ،به این اندازه نبود و شگفت زده شدیم« .کن
پامنار» اثری بود که سروصدای زیادی از همان ابتدا ایجاد کرد و نظر صفحه 4
پرونده
مخاطبان را به سرعت به خود جلب کرد.
او در ادامه گفت :ما به یک برشی از بچه های کار پرداختیم که خیلی
قابل لمس است .در شعر و ادبیات و داستان نویسی به این می گویند سهل
و ممتنع ،یعنی ورود به مفهوم یا موضوع اسان و قابل لمس که اجرایش
سخت و ناشدنی است .چرا که نشان دادن ان بچه های کار در یک صحنه
اسان در قابی اشنا و همیشگی این بار با مفاهیم عمیقی اسان از پشت
پرده های عجیب و غریبی تلفیق شده است .چیزی که حتی درساخت
ما را به سختی های عجیبی دچار کرد و ما در طول ساخت «کن پامنار»
با این قضیه بارها روبرو شدیم.
درویشی در خصوص واژه سیاه نمایی در فیلم سازی گفت :از بعضی
مسئولین خواهش می کنم کاری نکنند که فیلم سازهای جوان از ترس
این که نکند سیاه نمایی شود ،به معضالت و دغدغه های اجتماع ورود
نکنند .معمولی ترین سیاه نمایی در بچه های کار ،تعرضات جنسی است
که من اتفاقا اگر به این مسئله ورود می کردم به قول معروف این گل به
خودی من بود .نه به خاطر ممیزی و سانسور ،به این دلیل که من کشورم
را دوست دارم .در واقع اگر فیلم به جشنواره های بین المللی می رفت و
دیده می شد که بچه های کار ما تا این حد در شرایط سختی هستند،
با این کار ،کشورم را می کوبیدم .پس این برشی که من از بچه های کار
نشان دادم ،سیاه نمایی نیست ،یک تلنگر است .تلنگر تا سیاه نمایی خیلی
فاصله دارد .در واقع ما به این بخش ورود کردیم تا بتوانیم یک معضلی را
حل کنیم .و ناگفته هایی را حداقل در این حد نشان دهیم.
امر به معروف ،شرایط و قوانین خاصی دارد
او خاطرنشان کرد :خاطرم هست زمانی که اقای رضا درمیشیان فیلم
«النتوری» را ساخت ،به او هم این ایرادات گرفته شد که چرا به مسئله
اسیدپاشی ورود کرده و با این کارش سیاه نمایی کرده است .در حالی
که از نظر من اگر چند «النتوری» دیگر ساخته می شد؛ باعث می شد تا
الاقل ارگان ها بیشتر به هوش باشند .حواسشان به این باشد که اتفاق
اسیدپاشی در حال افزایش است و راهکاری اساسی برای ان پیدا کنند.
اتفاقا من معتقدم که باید فیلم های زیادی در مورد امر به معروف و نهی از
منکر ساخته شود .اصال امر به معروف ،شرایط و قوانین خاصی دارد .شما
اگر بخواهید نکته تاثیرگذاری هم بگویید ،باید ان را نرم و جذاب کنید
و در یک خفای کامل که ابروی فرد ریخته نشود ،مسئله را به او گوشزد
کنید .فکر می کنم این برمی گردد به ترس ما ،ما از ترس اینکه اثرمان
دچار شعار زدگی نشود یا یا سیاه نمایی نکنیم اصال به موضوعات مهم و
چالش برانگیز ورود نمی کنیم.
درد ،ملیت نمی شناسد
درویشی در ادامه با اشاره به دیگر بخش های «کن پامنار» گفت :برای
قضیه کودک همسری در «کن پامنار» از دختر افغان استفاده کردم،
برخالف باور غلط برخی از دوستان ،علت این انتخاب و استفاده نکردن
از دختر ایرانی ،ممیزی نبوده است .بلکه من با این انتخاب ،قصد داشتم
اتحاد را نشــان دهم و بگویم که درد در هر کجای دنیا قابل شناسایی
است .دردکشیدن ملیت ،قومیت ،رنگ ،نژاد و کشور نمی شناسد ،درد
درد است .همان طور که در داستان فیلم ،پسرهای ایرانی و بچه های کار
ایرانی متحد می شوند تا یک مشکل از یک دختر افغان حل شود .این
زمان درد ،ملیت نمی شناسند .همان طور
نشان دهنده این است که ان ها ِ
که وقتی بچه های کار همه دور هم جمع می شوند وقتی به جمع شان
ورود کنید متوجه می شوید که هیچ کدام نمی گویند کدامشان ایرانی
اســت یا افغان .ان ها فقط نام یکدیگر را صدا می زنند .مســئله ملیت
برایشان مهم نیست .مهم این است که ان ها دردی مشترک دارند و کنار
هم ایستاده اند .وقتی این موضوع برای ان ها اهمیت ندارد برای فیلم ساز
چرا باید اهمیت داشته باشد؟ حاال اگر به جای ان یا به صورت موازی
یک پسر کار ایرانی را نشان می دادم که به مشکل خورده و بچه های کار
افغان را نشان می دادم که برای حل این مشکل تالش می کنند؛ ممکن
بود فیلم شعا ر زده شود چون ما در کشورمان تعداد بچه های کار ایرانی
خیلی بیشتر از تعداد بچه های کار افغان است.
درویشی در مورد ساخت فیلم بعدی خود گفت :در فیلم سینمایی
«ایجنت» که تولید ان از چند هفته اینده اغاز خواهد شد ،ما به پشت
پرده های فوتبال ورود می کنیم .من قبل از ساخت ان ،به دلیل امکان
این انتقاد که در فیلم ،از تــرس ممیزی به خیلی از بخش های فوتبال
اشــاره نشــده ،می خواهم بگویم که من خیلی از بخش های کثیف
فوتبال را می دانم .فوتبال ما متاسفانه سیاهی زیاد دارد ،اما ما در فیلم
به کوچکترین ان ورود می کنیم و تنها برشی از یک صحنه ورزشی از
فوتبال را به تصویر می کشیم .در این جا هم معتقدم که اگر بخواهیم
همه انچه که هست را نشان دهیم در کنار افشاگری ،نوعی گل به خودی
هم محسوب می شود .هرچند که می دانستم ،با همین روش؛ یعنی پرده
برانداختن از ناگفته ها در جشنواره های بین المللی جسور خوانده می
شدم و و فیلم جوایز بیشتری را دریافت کند .ولی من واقعا این را دوست
ندارم و نشان دادن یک برش معمولی تر از فوتبال را ترجیح می دهم .از
طرفی دکتر شریعتی می گوید« :اگر قرار به ُمردن است سعی کن کشته
شوی ،نفله نشوی» من اگر االن بخواهم به همه قصه های فوتبال ورود
کنم ،نفله می شوم .چون االن اشکان درویشی ام ،قد و قواره ام کوتاه تر از
ان است که بخواهم پرده از رازهای مافیای فوتبال برافکنم .و متاسفانه
در همین مسیر گنده تر از من ها ،امثال عادل فردوسی پور همه خانه
نشین شده اند .او افزود :من معتقدم که قبل از هر چیز باید این را سنجید
که جوامع بین الملل از موضوع فیلم استفاده می کنند یا سوءاستفاده.
احساس من این است که برخی افشاگری ها بیش از انکه راهگشا باشند،
تبدیل به بن بست می شوند و همان تعبیر گل به خودی را به خود می
گیرند .چرا که وقتی هنرمند در اثرش صادقانه معضالت کشــورش را
نشان می دهد ،مواجه اثر با جهان شکل دیگری پیدا می کند ،شکلی که
هیچ نشان از کمک کردن برای درست شدن شرایط را با خود ندارد و تنها
عاملی می شود برای اینکه فرهنگ و کشور در جهان به سخره و تحقیر
گرفته شود .واقعیت این است که با نمایش معضالت کشور ،ان ها کاری
برای ما انجام نخواهند داد و فقط ما را می کوبند.
یعنی ممکن اســت با ضعفی که من در فیلم خود از کشورم نشان
دو شنبه 4اردیبهشت 1402شماره 1403
5
می دهم به من جایزه بدهند ولی این را در بوق و کرنا می کنند و می گویند
ایران حقوق بشــر را رعایت نمی کند .با این که معضالت کودکان کار
در خیلی از کشــورهای اروپایی خیلی عمیق تر و حتی فاجعه بارتر از
کشورهای اسیایی است .همان طور که خیلی از این اتفاقات تلخی که در
فوتبال ایران است ،در کشورهای دیگر هم وجود دارد .حاال من چرا باید
کشورم را تا این حد حقیر نشان دهم و کوچکش کنم؟ برای یک جایزه!؟
معضالتی که با تلنگر حل نمی شــوند بــا پتک هم حل
نخواهند شد
درویشی در ادامه گفت :ساخت یک سری موضوعات جذاب است اما
حل شدن ان مهم است .مانند باند مافیای دستفروشان مترو که مدت ها
پیش افشاگری شد .این قضیه نشان دادنش جذاب بود ولی ایا در ان
مقطع زمانی حل شدنی بود؟ یا اصال اجازه داده می شد که در مورد ان
محتوایی تولید شود؟ حرف من این است که خیلی از موضوعات پشت
پرده فوتبال جذاب است اما حل شدنش مهم است نه صرفا نشان دادنش.
فرض بر اینکه من به همه ان اتفاقات هم ورود می کردم ،اما بعد از ان چه
اتفاقی خواهد افتاد؟ یک سری از این اتفاقات ممکن است باعث تلنگر
باشد مثل پول گرفتن از خانواده های بچه ها بابت ورودشان به تیم های
باالتر این می تواند باعث تلنگر و پیدا کردن راه حلی برای این مسائل شود.
اما یک سری قضایای خیلی خیلی بزرگ تر و شدیدتر در پشت پرده های
فوتبال هست که یک کارگردان با نشان دادنش نمی تواند موجب تلنگر
شود .معضالتی که با تلنگر حل نمی شوند با پتک هم حل نخواهند شد.
اشــکان درویشــی در پایان گفت :ســعی من بر این است که به
پشــت پرده ها رجوع کنم .حتی در ذهنم هســت که بعد از ســاخت
«ایجنت» ،به پشــت پرده های خیریه ها ورود کنم .بــه دلیل این که
همسرم یک موسسه خیریه به نام «فرشــته های بهشتی» دارد ،گاها
ناخوداگاه درگیر یک ســری اتفاقات می شوم و می بینم که خیریه ها
هم پشــت پرده های عجیب و غریبی دارند و دوست دارم به این قضیه
هم ورود کنم .البته موضوع دیگری که برایم چالش برانگیز شده است،
پشت پرده های سینما و خصوصا تهیه کننده ها هستند که مدتی است
براین دغدغه برانگیز شده است. صفحه 5
6
دو شنبه 4اردیبهشت 1402شماره 1403
خرب فرهنگ و هرن
برگزاری ایین تشییع استاد ندیمی
ایین تشییع پیکر «استاد طواق ندیمی» از هنرمندان سرشــناس استان گلستان برگزار شد .مدیر
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی گلستان با بیان اینکه متاسفانه «استاد طواق ندیمی»
از هنرمندان برجسته موسیقی استان گلستان را از دست دادیم گفت :این هنرمند برجسته در موسیقی
کالسیک ترکمنی و نوازندگی اکاردیون و ارگ مهارت داشــت .محمود غریب ابادی اظهار کرد :وی از
هنرمندان برجسته موسیقی کالسیک ترکمن صحرا بود و در نوازندگی اکاردئون و ارگ مهارت خاصی
داشت و تالش های بی وقفه این هنرمند اتفاقات خوب فرهنگی را برای جامعه هنری ترکمن صحرا رقم زد
که در برگه زرین سوابق وی ثبت و ماندگار است/.ایسنا
برگزاری ائین بدرقه استاد مهر
«ائین بدرقه استاد مهر» ،مراسم تشییع پیکر شاعر انقالب و اهل بیت ،مرحوم استاد عباس براتی پور،
ساعت ۱۰صبح امروز دوشنبه چهارم اردیبهشت در حوزه هنری انقالب اسالمی برگزار خواهد شد .عباسعلی
براتی پور که با نام عباس براتی پور شناخته می شد ،در سال ۱۳۲۲در تهران متولد شد .وی از اواخر دوران
تحصیل در دبیرستان به شعر و شاعری پرداخت و پس از پیروزی انقالب اسالمی رسماً و به طور جدی به
سرودن شعر فعالیت و تا زمان مرگ به عنوان دبیر جلسات حوزۀ هنری و عضو شورای شعر خدمت می کرد.
اکنون او از شاعران ایینی است که اشعار بسیاری دارد .وی اولین مجموعۀ شعرش را با عنوان بهت نگاه در
سال ۱۳۶۹منتشر کرد .براتی پور ،اول اردیبهشت ماه در ۸۰سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت/.صباخبر
رونمایی از کتاب «دالوران گمنام ایران»
در گفتاری از انتشارات «نگاه» درباره کتاب تازه منتشــر شد ه «دالوران گمنام ایران»
امده است :این کتاب ،یکی از ده ها کتابی است که در زمینه تجاوز روسیه به ایران و انعقاد
عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمانچای ،توسط «ژان یونیر» فرانسوی نگاشته شده است.
نویسنده کوشیده است گوشه ای از وقایعی را که در طول جنگ های طوالنی مدت ایران و
روسیه در اوایل دوره ی سلطنت قاجار رخ داده ،به تصویر بکشد.
تاریخ کامل نبردهای روســیه و ایران بارها در دوره قاجاریه و بخصوص زمان سلطنت
ناصرالدین شاه قاجار نوشته شده و در کتب مورخان ان دوره هست .یکی از جنبه های جنگ
فتحعلی شاه و تزار روسیه که از نظر مورخین شرق پنهان مانده مسئله استقالل والیات ایران
بود که در شمال رود ارس قرار داشت .اولین مرتبه زمزمه استقالل والیات ایران واقع در شمال
رود ارس در دوره سلطنت کاترین دوم ملکه روسیه بلند شد .این کتاب داستانی است مستند
از نبردهای ایران و روسیه ،حقیقتی به دور از تعصب و مبری از تملق ...داستانی بر پایه مدارک
ایرانی و نیز تزاری که به رشته تحریر درامده است .نمونه هایی مستند از فداکاری و رشادت
ایرانیان در راه حفظ وطن و نیز غیرت و جنگندگی انان تا پای جان ...
اگر ما در پیکارهای روسیه و ایران شکست خورده ایم به طور مسلم ناشی از ترس از مرگ
یا تنبلی نبود .واقعیت این است که اگر فتحعلیشاه در دوره دوم پیکارهای روسیه و ایران که
بیست ماه طول کشید ،یک پنجم از پولی که بعد از عقد قرار داد ترکمنچای بابت غرامت
جنگی به روسیه پرداخت را صرف هزینه ارتش ایران می کرد ،ایران شکست نمی خورد و
این نکته همواره توسط مورخان متملق دوران قاجاریه پوشیده باقی ماند« .دالوران گمنام
ایران» اثر ژان یونیر با ترجم ه زنده یاد ذبیح اهلل منصوری در نشــر نگاه چاپ شــده و قابل
دسترس است/.صباخبر
عرصهروزبهروزبهماتنگ ترشدهاست
میکاییل شهرستانی طراح و کارگردان نمایش «باغ البالو» با اشاره
به دراماتورژی که روی نمایشنامه چخوف داشته است ،عنوان کرد این
اثر نمایشی برایند یک سال و نیم تمرین هنرجویانش است.
وی ادامه داد :در روزهــای زوج و فرد طبق روال کاری ام بازیگران
متفاوتی در ان به ایفای نقش می پردازند به جز چند نفری که ثابت
هستند .این نمایش قرار بود مهر ماه اجرا شود که به احترام تماشاگران
تئاتر اجرا نکردم و االن هم به احترام همان تماشاگران به خودم اجازه
دادم که «باغ البالو» روی صحنه بیاید و واقعاً هم نمی دانم قرار است با
چه اقبالی روبرو شود و گردن ما هم از مو باریک تر است .وی یاداور شد:
ما در طول چند سال اخیر از هیچ منبع دولتی چه مادی و چه معنوی
حمایت نشده ایم و عرصه روز به روز به ما تنگ تر شده است.
در خالصه داستان باغ البالو امده است :پس از چند سال زندگی در
پاریس ،مادام رانوسکایا به زادگاهش باز می گردد .باغی که گذشته ای
پر تالطم را به خاطرش می اورد / ...مهر
ادامه کاوش ها در «ربع رشیدی»
معاون میراث فرهنگی اذربایجان شــرقی از ادامه کاوش های
باستان شناسی در «ربع رشیدی» ،تعیین حریم این محوطه باستانی
و مرمت ۲۴بنای تاریخی دیگر این استان خبر داد .وحید نواداد با
بیان این که پرونده تعیین حریم «کارخانه چرم سازی خسروی»،
«روستای تاریخی کندوان اســکو»« ،حمام تاریخی اغچه ریش
چارا ویماق» و «تپه دو برادران مراغه» تهیه شده است که با توجه به
تشکیل نشدن جلسه شورای حریم از سال گذشته ،همچنان معطل
مصوبه حریم هستند ،افزود :تعیین حریم «کول تپه هادی شهر»،
ادامه کاوش های باستان شناسی در «اوجان» و «ربع رشیدی» تبریز
و تعیین حریم محوطه ها و تپه های تاریخی واقع در محدوده های
شهری از جمله برنامه های میراث فرهنگی اذربایجان شرقی در سال
۱۴۰۲اســت .او افزود :متن قران و شعر علی ای همای رحمت به
دست خط استاد شهریار و ۱۰مورد از اشیای موزه دانشگاه تبریز از
جمله اثار منقولی هستند که امسال ثبت ملی می شوند/.ایرنا
خیلی نزدیک ،خیلی دور
روســتای اهار منطقه ای که خیلی نزدیک و البته خیلی دور به
تهران است!
روستای اهار دورترین روستای نزدیک به تهران است! به این خاطر
که در در این روستای هیچ خبری از دود و َدم و شلوغی و الودگی و
هیاهو نیست .و خیلی نزدیک به تهران است به این خاطر که در کمتر
از دو ساعت می توانید از تهران به این روستا برسید.
اهار پر از ارامش ،سکوت و صدای طبیعت است ،ارامشی که حتی
در شب های تهران هم پیدا نمی شود.
خالصه انکه این نزدیکــی دور ،به یک موهبت بــرای تهرانی ها
تبدیل شــده و جایی اســت که تعطیالت کوتاه مدت خود را در ان
سپری می کنند.
البته این روستا فقط به نام تهران ها نخورده و مردم سراسر ایران
هم در مسیر بازدید از منطقه شمالی کشور ،سری هم به این روستا
می زنند/.صباخبر صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
اتش عشق ساالر عقیلی منتشر شد
تک اهنگ «اتش عشق» با اهنگسازی سینا صدفی و زنده یاد حمیدرضا صدفی و خوانندگی ساالر عقیلی
منتشر شد .ساالر عقیلی در صفحه شخصی خود نوشت« :اتش عشق ،جدیدترین اثرم ،تقدیم به دل های
مهربان شما مردم نازنین ایران ».قطعه موسیقی «اتش عشق» با ترانه ای از زهرا امیرتیموری ،اهنگسازی
سینا صدفی و زنده یاد حمیدرضا صدفی و تنظیم صادق اماریان منتشر شد .اراد یادگار فرد ،حماد گلچهر
نوازندگان گیتار ،پرهام حسینی نوازنده ویولن ،فرجاد تقوی میکس و مسترینگ و فرهاد قائدی کاور و موشن
گرافی از دیگر هنرمندان این اثر هستند .عقیلی سال گذشته قطعه های موسیقی همچون «رفتی سفر،»...
«برای مردمم»« ،خیابان های دلتنگی»« ،ایرانم»« ،چه روزایی» و «طوفان عشق» را منتشر کرده است/.ایرنا
قدردانی از محمد شیری در النگ شات
گروه اجرایی نمایش «النگ شات» که این روزها به کارگردانی و بازی محمدرضا مالکی روی صحنه
است ،به پاس سال ها تالش و کوشش در تئاتر ،ســینما و تلویزیون از محمد شیری بازیگر پیشکسوت
کشــورمان قدردانی کرد .محمدرضا مالکی پس از پایان اجرای نمایش بیان کرد :امشب می خواهیم از
محمد شیری قدردانی کنیم که نسل من با او خاطره های بسیاری داریم .هنرمندی که طی چندین دهه
خدمات قابل توجهی در همه عرصه های نمایشی ایران انجام داده و گروه اجرایی نمایش «النگ شات»
افتخار دارد تا به پاس این حضور ارزشمند به سهم خود از این هنرمند ارزنده قدردانی کند .نمایش «النگ
شات هر شب ساعت ۲۰:۱۵با مدت زمان ۷۰دقیقه در تاالر سایه تئاتر شهر روی صحنه می رود/.مهر
عدم قانون کپی رایت ،ضربه بزرگی به هنرمندان
ارسالن کامکار می گوید انتشار اثار موسیقایی اصال بازدهی مالی برای هنرمندان ندارد.
این اهنگساز و نوازنده گفت :در حال حاضر چند اثر موسیقایی در دست انتشار دارم که برای
خلق هر کدام زمان زیادی را صرف کرده ام اما به دلیل وضعیت نامناسب نشر اثار ،چندین ماه
است که نمی توانم این اثار را منتشر کنم.
این اهنگساز در ادامه بیان کرد :متاسفانه انتشــار اثار موسیقی اصال بازدهی مالی برای
هنرمندان ندارد و یک هنرمند چندین سال برای خلق یک اثر زحمت می کشد و هزینه می کند
ولی در نهایت مخاطبان ان اثر را در عرض چند ثانیه دانلود می کنند!
کامکارافزود :به همین دلیل است که تهیه کنندگان موسیقی هم برای اثار سرمایه گذاری
نمی کنند زیرا حق کپی رایت رعایت نمی شود و هنرمندان با هزینه های سرسام اور مواجه
شده اند که این هزینه ها در فعالیت های هنری خلل ایجاد کرده است.
این هنرمند در ادامه خاطرنشان کرد :در همه جای دنیا قانون کپی رایت رعایت می شود ولی
در کشور ما ،فقط در جلسات متعدد راجع به ان صحبت شده ولی تاکنون هیچ تدبیری در نظر
گرفته نشده است .این موسیقیدان سنندجی عنوان کرد :ساخت یک اثر موسیقایی خوب،
شاید چند سال زمان ببرد ،به خصوص اگر در حوزه موسیقی کالسیک باشد ...باید شرایطی
فراهم شود تا هنرمندان بتوانند با هزینه کمتر اثار خود را منتشر کنند و بتوانند از طریق ان
اثر منبع درامدی داشته باشند.
ارسالن کامکار در پایان گفت :در چند ماه اخیر کلی ایده به ذهنم رسیده است ،ولی نمی توانم
انها را به نتیجه برسانم ،زیرا می دانم فایده ای ندارد و تا شرایط مناسبی فراهم نشود ،این ایده ها
و اثار در گنجه خاک می خورد.
ارسالن کامکار متولد دوم دی ماه سال ۱۳۳۹و اهل سنندج است .او مقدمات موسیقی را
نزد پدرش ،حسن کامکار ،فراگرفت و در خردسالی در سنندج با گروه های مختلفی که توسط
پدرش سرپرستی می شد ،به اجرای کنسرت می پرداخت.
ارسالن کامکار ،پس از چندی به تهران ســفر کرد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه
تهران فراگیری موسیقی را ادامه داد .وی پس از تکمیل دروس موسیقی ،به عنوان نوازنده ویلن،
همکاری اش را با ارکستر سمفونیک تهران اغاز کرد .در سال ۱۳۹۲مدرک درجه یک هنری به
او اعطاء شد و از شاگردان وی می توان به مریم ابراهیم پور ،سینا جهان ابادی ،روزبه بختیاری
و گلریز زربخش اشاره کرد/.صباخبر
دو شنبه 4اردیبهشت 1402شماره 1403
7 صفحه 7
گفت وگوی صبا با کارگردان
فیلم کوتاه «مرگ غم انگیز پری دریایی»
بازار فیلم کوتاه تجاری شده است!
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
سمیه خاتون -فیلم کوتاه «مرگ غم انگیز پری دریایی»
به نویســندگی و کارگردانی ســید هادی مهدویکه از
مصوبات پیچینگ شــورای تولید استان کرمان است .که
به شصت وششمین جشــنواره منطقه ای سینمای جوان
بوشهر راه پیدا کرده است .سید هادی مهدوی ،حدود 15
سال در ساخت فیلم کوتاه سابقه دارد ،مدرس دانشگاه در
حوزه فیلمسازی و مونتاژ اســت .او پیش از این برای فیلم
«شاعره گرسنه» در جشنواره 2017سوربن فرانسه جزو 8
فیلم برگزیده فلسفی انتخاب شده و جایزه بهترین فیلم را
دریافت کرده است .خبرنگارصبا با کارگردان این فیلم کوتاه
گفت و گویی داشت که در ادامه می خوانید.
با بررسی رزومه شما به این نتیجه رسیدم که همه چیز را
امتحان کرده اید و درنهایت فیلمسازی!
راســتش هدف اصلی ام از ابتدا ی ورود به رشــته فیلمسازی،
ساخت و کارگردانی فیلم کوتاه بوده است .اما حس می کردم برای
شروع این کار به طور رسمی نیاز به تسلط و کسب مهارت و تجربه در
تمامی زیر شاخه های فیلمسازی دارم همین شد که سال های زیادی
را ضمن مطالعه به کسب مهارت های تخصصی و فنی فیلمسازی
کردم .در طول این دوره دوست داشــتم کاری را بسازم که از نظر
کیفی و فنی کامال منطبق با همان چیزی باشــد که ذهن دارم به
همین خاطر هیچ گاه بی گدار به اب نزدم.
درباره بن مایه مضمونی فیلم کوتاه «مرگ غم انگیز پری
دریایی» که نگاهی فلسفی دارد توضیح بدهید؟
ایده این فیلم برگرفته از افسانه ای بومی است که من ان را با نگاه
عینی تر و جهان واقعی امروز تلفیق کرده ام .و ماحصل ان مضمونی
را ارائه می کند که نگاه تازه ای به انسان در هستی دارد .مضمون این
فیلم برگرفته از کنش کانیبالیسم است که به دیگر خواری در جهان
گفته می شود ،در فیلم من هم یک پری دریایی است که پس از دیدار
با صیادان ان ها را می خورد .گروه صیادان با رغبت قلبی خواهان این
هستند که توسط پری نابود شوند .یک صیاد که از این غافله جا مانده
است ،افسوس این را دارد که چرا با پری دیدار نکرده و لذت مرگ و
نابودی را توسط پری نچشیده ،همین باعث جنون و دیوانگی این
صیاد می شــود .و در ادامه زنان روستا نقشه ای می کشند تا انتقام
مرگ همسران خود را از پری دریایی بگیرند.
قسمت نهایی روایت ،خصوصا تصمیم انتقام گرفتن زنان
نیز در افسانه بوده است یا روایت خودتان بود؟
خیر ،این قسمت برگرفته از تخیل جهان قصه ای خودم بود.
فکر نمی کنید با این انتخاب یک بــن مایه و مضمونی
فرا جهانی و اسطوره ای را با یک بن مایه زمینی گره زده اید؟
دقیقا همین است ،این فیلم یک دنیای فانتزی و افسانه ای را به
دنیای واقعی امروزی گره می زند ،و یک نوع رئالیسم جادویی را به
نمایش می گذارد .پرداخت فیلم بسیار عادی و به سبک رئال است .ما
این افسانه را در دل زندگی ساده و معمول ساحل نشینان و صیادان
جنوب ایران جا دادیم و از هر گونه جلوه گری های نمایشی سبک
جادویی و تخیلی پرهیز کردیم.
از روند ساخت اثر از ایده تا تولید بگویید؟
ایده این فیلم از مدت ها قبل در ذهن من بود وقتی در جلســه
انجمن ،پیچینگ شد خوشبختانه رضایت داوران را برای حمایت در
ساخت جلب کرد ،حدود دو سوم از هزینه های فیلم را خودم تقبل
کردم و مابقی حمایت انجمن بود .با کست خود به یکی از روستاهای
لب دریا در بوشهر رفتیم ،برای ســاخت فیلم هر روز 5قایق کرایه
می کردیم ،به این ترتیب هر روز فقط 12میلیون صرف کرایه قایق ها
می شد.کار بسیار سختی بود ،اما امیدوارم نظر مخاطب را با توجه
به اینکه سلیقه ام در فیلمسازی خاص است جلب کند .یکی دیگر
از پر هزینه ترین بخش های فیلم پست پروداکشن ان بود(تدوین
و اصالح رنگ و نور) ،اینکه خودم توانســتم این بخش از فیلم را به
عهده بگیرم بسیار برای من کمک کننده بود .من از قبل پیش بینی
این مسئله را در فیلمسازی کرده بودم به همین خاطر قبل از شروع
فیلمســازی بخش فنی را برای خودم پررنگ کردم و سال ها روی
همین مهارت ها کار کردم.
فکر می کنید این خاص بودن سلیقه شما در فیلمسازی
چگونه در اثر نمود پیدا کرده است؟
با نشانه گذاری روی بعضی نقاط پایانش را باز می گذارم تا مخاطب
خودش به تحلیل نهایی و اسنتتاج شخصی برسد .خیلی به دنبال
ان نیستم که همه مفاهیم را شسته رفته به مخاطب ارائه کنم چرا
که نظرم بر این است که رسانه فیلم یک رسانه پیام رسان نیست،
بلکه مخاطب را باید به دنیایی ببرد که تا به حال ان را تجربه نکرده
است .سندرومی که بسیار در فیلم های اجتماعی امروزی دیده می
شود و از نظر من در جهان امروز دیگر کارایی ندارد ،فیلم های رئال
اجتماعی شاید اگرچه ممکن است بیانگر یک قصه جدید باشند اما
مخاطب را به یک دنیای جدید دعوت نمی کنند و تجربه ناب را در
اختیار او قرار نمی دهند .لوکیشن فیلم قبلی ام در بیابان بود ،و این
فیلم در دریا می گذرد تجربه های بصــری مخاطب و مواجه اش با
دنیاهای متفاوت از جهان هستی در موقعیت های خاص ،از اهداف
مهم من در حوزه فیلمسازی است.
این طرز تفکر شما در فیلمسازی مدرن بسیار قابل توجه
است ،ایا خودتان به این دیدگاه رسیده اید یا برداشت شما
از مطالعات سینمایی تان بوده است؟
حدود 12ترم درسی را در دانشــگاه تدریس می کردم با عنوان
روانشناســی ســینما ،که در کنار ان مطالعات جانبــی از تمامی
شاخه های دیگر به من کمک کرد تا به این مسئله برسم که برایم در
فیلمسازی بسیار پر اهمیت شد.
برای پخش و شرکت فیلم در جشنواره های بین المللی
چه برنامه ای دارید؟
هزینه های پخش و تبلیغات فیلم امروزه بسیار باالست ،طوری
که بیشتر شبیه به بازار خرید و فروش تجاری است تا بازار هنری!
به همین دلیل ترجیح ام بر این بود که به جای پرداخت هزینه های
هنگفت پخش و تبلیغات ،این هزینه را صرف ساخت فیلم بعدی ام
محاکمه پاپیون کردم که درهفته اینده در پاتوق فیلم کوتاه انجمن
سینما جوانان اکران خواهد شد. صفحه 8