روزنامه صبا شماره 1403 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1403

روزنامه صبا شماره 1403

روزنامه صبا شماره 1403

‫دوشنبه| ‪ 4‬اردیبهشت ‪ 24 |1402‬اوریل ‪ 3 |2023‬شوال ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1403‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫منتظر المهدی‪:‬‬ ‫فخیم زاده فخر گونه ‬ ‫سینمای پلیسی است‬ ‫واکنش شهاب حسینی‬ ‫به شایعه بازی در نقش صدام!‬ ‫شخصیت های منفور‬ ‫تاریخ را بازی نمی کنم‬ ‫عدم قانون کپی رایت‪،‬‬ ‫ضربه بزرگی به هنرمندان‬ ‫گفت وگوی صبا با کارگردان‬ ‫فیلم کوتاه «مرگ غم انگیز پری دریایی»‬ ‫پهلوان خلیل عقاب‬ ‫امروز ارام می گیرد‬ ‫بازار فیلم کوتاه تجاری شده است!‬ ‫گفت وگوی صبا با کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «کن پامنار»‬ ‫ایـن فیلم تلنگـر اسـت نـه سـیاه منایـی‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫دو شنبه ‪ 4‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1403‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫زمانی در ابدیت به زودی اماده نمایش می شود‬ ‫فیلم سینمایی «زمانی در ابدیت» به تهیه کنندگی نیکی کریمی‪ ،‬در اخرین مراحل فنی قرار دارد‪ .‬فیلم‬ ‫سینمایی «زمانی در ابدیت» به کارگردانی مهدی نوروزیان‪ ،‬در اخرین مراحل فنی قرار دارد و به زودی‬ ‫اماده نمایش خواهد شد‪ .‬تدوین این فیلم به تازگی توسط اسماعیل علیزاده به پایان رسیده و در حال حاضر‬ ‫امیرحسین قاسمی صداگذاری فیلم را اغاز کرده است‪ .‬گروه بازیگران زمانی در ابدیت را لیال حاتمی‪ ،‬نوید‬ ‫پورفرج‪ ،‬بابک حمیدیان‪ ،‬عباس غزالی‪ ،‬بیتا فرهی‪ ،‬ترنم کرمانیان و مرجان اتفاقیان تشکیل می دهند‪.‬‬ ‫بیهوده زنی برای یافتن همسر گمشده اش است که بر رابطه او با‬ ‫ ‬ ‫داستان این فیلم درباره تالش بی وقفه و‬ ‫دختر ‪ 12‬ساله اش فشار زیادی وارد می کند و از سمت دیگر برادر شوهر او ناخواسته او را اذیت می کند‪/.‬مهر‬ ‫پهلوان خلیل عقاب امروز ارام می گیرد‬ ‫مستند «اشیانه عقاب» که به زندگی و کارنامه حرفه ای و هنری خلیل طریقت پیما با نام هنری «خلیل‬ ‫عقاب» می پردازد‪ ،‬با فیلمبرداری مراسم خاکسپاری این پهلوان به پایان می رسد‪ .‬مریم اسلوبی کارگردان‬ ‫این مستند گفت‪ :‬در مدت ده سال همراهی با پهلوان خلیل عقاب سعی کرده ام در ثبت قسمتی از خاطرات‬ ‫این اسطوره ورزشی تمام تالشم را بکنم و اکنون برای ضبط سکانس پایانی زندگی وی‪ ،‬عازم شیراز هستم‬ ‫و قصد دارم این تالش ده ساله را به ایستگاه پایانی اش برسانم و او را با دوربین ام تا اشیانه ابدی اش همراهی‬ ‫کنم‪ .‬خلیل عقاب ‪ 31‬فروردین ماه در زادگاهش شــیراز چشم از جهان فرو بست و گفته می شود امروز‬ ‫دوشنبه ‪ ۴‬اردیبهشت ماه در محل زورخانه ای که به نامش است به خاک سپرده خواهد شد‪/.‬ایسنا‬ ‫واکنش شهاب حسینی به شایعه بازی در نقش صدام!‬ ‫شخصیت هایمنفورتاریخرابازینمی کنم‬ ‫شهاب حسینی عنوان کرد‪ :‬حتی در برابر کوهی از طال هم حاضر به ایفای نقش شخصیت های‬ ‫منفور تاریخ‪ ،‬به خصوص شخص منفوری چون صدام که نامش با ریختن خون جوانان غیور و برومند‬ ‫این سرزمین عجین است‪ ،‬نخواهم شد‪ .‬شهاب حسینی در یک استوری نسبت به حضور خود در‬ ‫فیلمی که گفته می شد او در نقش صدام بازی خواهد کرد واکنش نشان داد‪.‬‬ ‫شهاب حسینی در این مورد نوشته است‪:‬‬ ‫پیرو دفاع از خود در برابر این موج تازه حمله سایبری به این بنده کوچک‪ ،‬باید عرض کنم که‬ ‫اینجانب کوچکترین اطالعی از فیلم مذکور نداشــته و این شایعه را قویا تکذیب می کنم‪ .‬چراکه‬ ‫مطابق مرام نامه ای که در حرفه و زندگی خود به ان پایبندم‪ ،‬حتی در برابر کوهی از طال هم حاضر به‬ ‫ایفای نقش شخصیت های منفور تاریخ‪ ،‬به خصوص شخص منفوری چون صدام که نامش با ریختن‬ ‫خون جوانان غیور و برومند این سرزمین عجین است‪ ،‬نخواهم شد‪ .‬غرض ورزان بیماری که مدام‬ ‫در پی ایجاد شبهه و حمله به شخصیت اجتماعی اینجانب با روش های جدید و عجیب در تالشند‪،‬‬ ‫از شناخت کافی از محتوای فکری و جهان بینی بنده دور و عاجزند که همواره تیرشان به سنگ‬ ‫نشسته و در نهایت روسیاهی نصیب ان ها بوده‪ .‬توصیه این بنده کوچک به انان این است اگر ان‬ ‫توان و انرژی که صرف تخریب دیگران می کنید و درد بی درمان خود را به واسطه ان موقتا تسکین‬ ‫می بخشید‪ ،‬صرف امور کار و زندگی خود می کردید‪ ،‬شاید امروز شما نیز از نعمت رضایت مندی‬ ‫تو جو‬ ‫در زندگی خود بهره ای داشتید که دیگر شفای خود را در زهراب کین و بخل و حسد جس ‬ ‫نمی کردید‪ .‬حال ان که بر عکس شما حس بنده کوچک برای شما ترحم است و برایتان به جهت‬ ‫شفای عاجل و کامل به درگاه خدا دعا می کنم‪ .‬بلکه از اتش درون خویش رهایی یابید‪ .‬ان شااهلل ‪ /‬با‬ ‫احترام ‪ /‬سید شهاب الدین حسینی‪/‬صباخبر‬ ‫هری پاتر بزرگ ترین پروژه دوبله نمایش خانگی‬ ‫عالقه مندان به مجموعه فیلم های خاطره انگیز هری پاتر می توانند‬ ‫این سری فیلم را با گویندگی اساتید مطرح هنر دوبله‪ ،‬ترجمه دقیق و‬ ‫کیفیت بسیار باال در فیلیمو مشاهده کنند‪.‬‬ ‫در راستای احترام به مخاطبان و در ادامه پخش اثار مطرح سینمای‬ ‫جهان این هشت فیلم‪ ،‬با مدیریت دوبالژ مینا قیاسپور‪ ،‬مجدد دوبله‬ ‫شده تا لذت تماشای هری پاتر برای عالقه مندان دوچندان شود‪ .‬دوبله‬ ‫قدیمی این فیلم ها حدود یک دهه پیش از تلویزیون پخش شد و این‬ ‫بار فیلیمو این فیلم ها را با بهره گیری از بهترین اساتید دوبله ایران و به‬ ‫مناسبت عید سعید فطر منتشر کرده است‪ .‬همکاری ده ها صداپیشه‬ ‫درجه یک‪ ،‬اتفاقی تاریخی و کم نظیر است که دوبله جدید هری پاتر را‬ ‫به بزرگ ترین پروژه دوبله نمایش خانگی بدل می کند‪.‬‬ ‫ویژگی نســخه جدید ســری فیلم های هری پاتر عالوه بر دوبله‪،‬‬ ‫کیفیت باالی فیلم ها و همچنین بهره گیری از ترجمه دقیق و مناسب‬ ‫ان است‪/.‬صباخبر‬ ‫وسوسه نینتندو بعد از موفقیت‬ ‫نینتندو تایید کرد به دنبال موفقیت انیمیشن «برادران سوپر‬ ‫ماریو» قصد دارد بازی های بیشــتری را به فیلم دراورد‪ .‬ناکامی‬ ‫فیلم زنده «برادران سوپر ماریو» موجب شده بود نینتندو سال ها‬ ‫فکر ساخته شــدن فیلم از بازی هایش را فراموش کند اما اکنون‬ ‫موفقیت انیمیشن این بازی که به پرفروش ترین اقتباس سینمایی‬ ‫از یک بازی ویدیویی بدل شده موجب شد نگاه نینتندو تغییر کند‪.‬‬ ‫ســازندگان این فیلم از همین حاال پیشــنهادهایی برای ساخت‬ ‫دنباله هایی بر این انیمیشــن موفق ارایه کرده اند و حتی احتمال‬ ‫ساخته شدن اقتباس سینمایی از بازی های دیگر از جمله «افسانه‬ ‫زلدا» مطرح شده است‪ .‬شــیگرو میاموتو خالق ماریو در نینتندو‬ ‫در مصاحبه با نشریه ای ژاپنی گفته اســت تردیدی وجود ندارد‬ ‫که فیلم های بیشتری در راه اســت و با اقتباس از شخصیت های‬ ‫بازی های این کمپانی فیلم ها و انیمیشــن های بیشتری ساخته‬ ‫می شود‪/.‬مهر‬ ‫الیتیر‪ ،‬سود اواتار را برای دیزنی تلخ کرد‬ ‫در حالی که فیلم دوم «اواتار» با فروش عظیمش در گیشــه های‬ ‫جهان بیش از نیم میلیارد دالر ســود نصیب دیزنی کرده‪ ،‬انیمیشن‬ ‫همجنسگرایانه بیش از ‪ ۱۰۰‬میلیون دالر به این کمپانی ضرر زد‪.‬‬ ‫«اواتار‪ :‬راه اب» ســاخته جیمز کامرون که با تمرکز بر خانواده و‬ ‫محیط زیست ساخته شــد بیش از ‪ ۵۰۰‬میلیون دالر برای کمپانی‬ ‫دیزنی درامد حاصل کرد‪.‬‬ ‫این فیلم که بیش از ‪ ۲.۳‬میلیارد دالر در بازار جهانی فروش کرد و‬ ‫‪ ۶۸۳‬میلیون دالر ان سهم اکران در امریکا بود‪ ،‬اکنون سومین فیلم‬ ‫پرفروش تاریخ سینماست‪.‬‬ ‫از سوی دیگر کمپانی دیزنی ضرری بیش از ‪ ۱۰۰‬میلیون دالری را‬ ‫برای انیمیشن «الیتیر» متحمل شده است‪ .‬این انیمیشن که تابستان‬ ‫سال پیش اکران شد با بودجه ‪ ۲۰۰‬میلیون دالری تولید و درنهایت‬ ‫حدود ‪ ۲۲۶‬میلیون دالر در گیشه ها فروش کرد تا یکی از زیان بارترین‬ ‫فیلم های سال ‪ ۲۰۲۲‬خوانده شود‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫دو شنبه ‪ 4‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1403‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫«گنج اژدها» در جشنواره انسی‬ ‫انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» به کارگردانی اشکان رهگذر به جشنواره انیمیشن اشتوتگارت المان‬ ‫راه پیدا کرد‪« .‬گنج اژدها» به کارگردانی اشکان رهگذر در بخش انیمیشن های در حال ساخت جشنواره‬ ‫انیمیشن اشتوتگارت المان راه پیدا کرد‪ .‬این بخش از جشنواره به طرح های انیمیشن منتخبی می پردازد‬ ‫که در مراحل مختلف تولید از «ایده» تا «ساخت» قرار دارند و سازندگان‪ ،‬اولین بخش های طرح های خود‬ ‫را در این جشنواره ارائه می دهند‪ .‬در خالصه داستان «گنج اژدها» امده است‪ :‬سایه دختری هشت ساله‬ ‫است که برای نجات روستای مادر بزرگش از خشکسالی راهی یافتن گنج اژدها می شود اما نمی داند که‬ ‫گنج واقعی اب است که باید دوباره در قنات های خشک شده روستا جاری شود‪/.‬ایرنا‬ ‫زمان پخش اتش و باد تغییر کرد‬ ‫‪3‬‬ ‫ســریال «اتش و باد» با پایان ایام ماه مبارک رمضان‪ ،‬به جای تایم پخش پس از اذان مغرب‪ ،‬هر شب‬ ‫از ساعت ‪ ۲۰:۳۰‬روی انتن می رود‪« .‬اتش و باد» با ‪ ۴۸.۳‬درصد بیننده و ‪ ۷۶.۳‬درصد رضایت رتبه دوم‬ ‫سریال های پرمخاطب نوروزی را از ان خود کرده و تا به حال در تلوبیون نیز ‪ ۳‬میلیون و ‪ ۱۹‬هزار بار دیده‬ ‫شده است‪ .‬حسین محجوب‪ ،‬محمود پاک نیت‪ ،‬الله اسکندری‪ ،‬نادر فالح‪ ،‬فرخ نعمتی‪ ،‬سهیال رضوی‪ ،‬قاسم‬ ‫زارع‪ ،‬داریوش کاردان‪ ،‬میرطاهر مظلومی و ‪ ...‬از بازیگران این سریال هستند‪.‬‬ ‫سریال «اتش و باد» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه کنندگی حسن نجاریان در ‪ ۵۸‬قسمت تا انتهای‬ ‫اردیبهشت در جدول پخش شبکه سه سیما قرار دارد‪/.‬مهر‬ ‫منتظر المهدی‪:‬‬ ‫فخیم زادهفخرگون هسینمایپلیسیاست‬ ‫معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا ضمن دفاع از جایگاه‬ ‫«مهدی فخیم زاده» در گونه پلیسی‪ ،‬سریال هایی چون‬ ‫«پوست شیر»‪« ،‬دیوار»‪« ،‬میکائیل» و‪ ...‬را تایید و جزو‬ ‫اثار ماندگار دانست‪.‬‬ ‫سردار دکتر سعید منتظر المهدی‪ ،‬در مورد مباحث‬ ‫مطرح شده در تلویزیون و اظهارات مهدی فخیم زاده در‬ ‫خصوص گون ه سینمای پلیســی گفت‪ :‬هرچند انواع پر‬ ‫تنوع و پر تفاوت گونه های ســینمایی‪ ،‬جذابیت زیادی‬ ‫برای همراهی گسترده مخاطبان دارند‪ ،‬لیکن توان رقابت‬ ‫با گون ه سینمای پلیسی را ندارند و این نشان دهنده علت‬ ‫استمرار این شکل از سینما در اثرگذاری بر مخاطب در‬ ‫کل دنیاست‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬مخاطب سیما و سینمای ایران از دیرباز‪،‬‬ ‫شکل جنایی اثار پلیسی را در نمونه های داخلی همچون‬ ‫مزد ترس و خواب وبیــدار و تولیدات خارجی همچون‬ ‫پوارو و شرلوک هلمز‪ ،‬دریافته و انواع اکشن پلیسی را در‬ ‫فیلم های داخلی و خارجی‪ ،‬دنبال کرده است‪.‬‬ ‫وی در مورد اهمیت و جایگاه فخیم زاده در سینمای‬ ‫پلیسی کشورمان‪ ،‬تاکید کرد‪ :‬ایشان به عنوان هنرمندی‬ ‫فهیم‪ ،‬فخر گون ه سینمای پلیسی است و اثار وی‪ ،‬مطابق‬ ‫مخاطب شناسی محتوایی غالب در کشورمان است و‬ ‫اصوالً درون مایگی اثار فخیم زاده‪ ،‬متناسب با فرهنگ‬ ‫مخاطب ایرانی‪ ،‬شــکل گرفته و این اثار پس از‬ ‫سال ها‪ ،‬همچون نمونه هایی بی تکرار در اسمان‬ ‫هنر این سرزمین می درخشند‪.‬‬ ‫دکتر منتظر المهدی افزود‪ :‬البته ناگفته نماند که اثار‬ ‫هنرمندان دیگری همچون مسعود اب پرور با مجموعه ‬ ‫هوش سیاه‪ ،‬سیروس مقدم با مجموعه میکاییل و دیوار‬ ‫و برادران محمودی با مجموعه پوست شیر نیز مبتنی‬ ‫بر خواست مخاطب و حفظ مالحظات سازمانی پلیس‬ ‫بوده و از جمله اثار بسیار خوب و به یاد ماندنی محسوب‬ ‫می شوند‪ .‬وی با اشاره به اینکه طبیعتاً در فرایند تولید‪،‬‬ ‫برای ساخت اثار پلیسی که نتیجه ان‪ ،‬دلخواه کارگردان‬ ‫و مخاطبان باشــد و در عین حال‪ ،‬مالحظات سازمانی‬ ‫پلیس نیز در ان رعایت شده باشد‪ ،‬امکان تطبیق عین‬ ‫به عین قواعد هنرهای نمایشی دشــوار بوده و قاعدتاً با‬ ‫محدودیت هایی مواجه می شــود‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬البته نام‬ ‫این محدودیت ها‪ ،‬سانسور یا تشدید نظارت نیست‪ ،‬بلکه‬ ‫ی توافقی است تا اثرات ضد‬ ‫این دقت نظر‪ ،‬ماحصل تعامل ‬ ‫تبلیغی این تولیدات که می توانند موجب کاهش امنیت‬ ‫اجتماعی شوند‪ ،‬خنثی شود‪.‬‬ ‫سردار منتظر المهدی با بیان اینکه معاونت فرهنگی‬ ‫و اجتماعی فراجا و موسسه ناجی هنر‪ ،‬اهتمام ویژه ای‬ ‫در تسهیل و تسریع تعامل پلیس با هنرمندان‪ ،‬داشته‬ ‫و دارند‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬البتــه این تعامل محدود به صدور‬ ‫مجوزهای مورد نیاز نیست‪ ،‬بلکه از مرحله ایده پردازی‬ ‫تا تولید‪ ،‬تدوین و پخش‪ ،‬تاثیرات شــناختی‪ ،‬عاطفی و‬ ‫رفتاری را شامل می شود و با توجه به مالحظات سازمانی‬ ‫پلیس‪ ،‬ویژگی های دراماتیک اثــار نیز مورد توجه قرار‬ ‫گرفته و متوازن و متعادل می شود‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫دو شنبه ‪ 4‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1403‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت وگوی صبا با کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «کن پامنار»‬ ‫ایـن فیلم تلنگـر اسـت نـه سـیاه نمایـی‬ ‫فیلم «کن پامنار» به کارگردانی و تهیه کنندگی اشکان درویشی از چهارشنبه ‪ ۲۴‬اسفندماه سال ‪ 1400‬تا کنون در سینماهای‬ ‫ندا روزبه‬ ‫منتخب گروه «هنر و تجربه» روی پرده اکران است‪ .‬این اثر به نویسندگی سیروس همتی و براساس طرحی از اشکان درویشی‬ ‫گفت و گو‬ ‫به نگارش و تولید رسیده است‪ ،‬درخالصه فیلم امده است‪ :‬روایتی از زندگی کودکان کار در محله های فقیرنشین مناطق‬ ‫پایین شهر تهران و حمایت از دختران مظلوم افغانستان است‪ .‬سیامک صفری‪ ،‬بابک نوری‪ ،‬علیرضا استادی‪ ،‬ندا حسینی‪ ،‬سیروس همتی‬ ‫و مهدی تارخ و فریبا کوثری در این فیلم ایفای نقش کرده اند‪ .‬مجری طرح فیلم «کن پامنار» را موسسه نقطه عطف سینما‪ ،‬بر عهده داشته‬ ‫است‪ .‬خبرنگار صبا گفت و گویی با سیروس همتی(نویسنده) و اشکان درویشی(کارگردان) داشته است ‪ ،‬که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫برای قلم ارزش قائلم‬ ‫سیروس همتی نویسنده فیلم سینمایی «کن پامنار» در خصوص‬ ‫نگارش فیلم نامه ان گفت‪ :‬واقعیت امر این اســت کــه «کن پامنار»‬ ‫فیلم نامه ای شد که خودم هم فکرش را نمی کردم‪ .‬از ابتدا نگارش این‬ ‫فیلم نامه برای من خیلی جدی نبود تا این که احساس کردم قضیه برای‬ ‫کارگردان و کسی که طرح اولیه را به من سفارش داده‪ ،‬به شدت جدی‬ ‫است‪ .‬در نهایت بعد از تماس های متعدد و اصرار مبنی بر این که با هم این‬ ‫کار را انجام دهیم؛ نگارش ان را شروع کردم‪ .‬و بعد از ان چه شب ها که تا‬ ‫صبح روی متن کار می کردیم‪.‬‬ ‫او در ادامه گفت‪ :‬این سخت گیری ها بی دلیل نبوده‪ ،‬باالخره ابروی‬ ‫من بود‪ ،‬از همان ابتدای امر هم چندین بار از کارگردان خواهش کردم‬ ‫که برای نویسنده‪ ،‬فایل ویژه ای قائل باشــد‪ .‬چرا که من من برای قلم‬ ‫ارزش قائلم‪ .‬وقتی در بعضی از فیلم نامه ها‪ ،‬فیلم ها و بنرها‪ ،‬نام نویسنده‬ ‫را نمی بینم‪ ،‬به من برمی خورد‪ .‬از نویسنده شاکی می شوم که چرا برای‬ ‫خودش ارزش قائل نیســت؟ همین طور از نگاهی که کارگردان دارد‪،‬‬ ‫شاکی می شوم به اعتقاد من‪ ،‬نویسنده مولف اول اثر است‪ .‬بنده و اشکان‬ ‫درویشی شب های زیادی را به کلنجاررفتن با متن گذراندیم‪ .‬محصول‬ ‫و شیرینی این رفاقت یک فیلم سینمایی شد به نام «کن پامنار»‪ ،‬چیزی‬ ‫که االن روی پرده سینماست‪ .‬همتی از پیش بینی های خود در مورد‬ ‫«کن پامنار» گفت‪ :‬شک ندارم که اگر «کن پامنار» در جشنواره های‬ ‫مربوط به کودک و نوجوان از جمله جشنواره کودک و نوجوان اصفهان‬ ‫و همچنین جشنواره های بین المللی حضور پیدا کند؛ قطعا عرض اندام‬ ‫خواهد کرد و خودش را نشان خواهد داد‪ .‬چرا که از نظر من موضوعی‬ ‫که ما در دست گرفتیم در کشورهای دیگر‪ ،‬کمتر یا اصال به ان پرداخت‬ ‫نشده است و برایشان سوژه جالبی خواهد بود‪.‬‬ ‫نویسنده «کن پامنار» با اشاره به عنوان «سیاه نمایی» که به برخی‬ ‫فیلم ها داده می شــود؛ گفت‪ :‬اگر در مورد ســینمای نوار یا سینمای‬ ‫سیاه مطالعه کنید‪ ،‬متوجه می شــوید که در کشور فرانسه و امثال ان‬ ‫منتقدین مجله کایه دوســینما‪ ،‬از کارگردان هایی کــه به نقاط مهم‬ ‫معضالت اجتماعی شهری اشاره کرده اند؛ تشکر می کنند‪ .‬ان مجله زیر‬ ‫دست شهردا ِر شهر پاریس یا شهردار شهری که بیانگر موضوع چالش‬ ‫برانگیز سینمایی است می رود و سینما بهانه ای می شود برای ارتباط‬ ‫بین هنرمندان و مسئولین‪ .‬اما در سینمای ما وقتی یک معضلی مطرح‬ ‫می شود‪ ،‬به ان اتیکت ســیاه نمایی زده می شود و می گویند ما چنین‬ ‫چیزی را نداریم‪ .‬اگر نداریم چطور به ذهن نویســنده و سازنده فیلم‬ ‫رسیده است؟ یک بحث سینمای علمی تخیلی هست که به طور مثال‬ ‫نویسنده تخیل کند که االن هشت هزار فرســخ زیر دریا یا در کره ماه‬ ‫زندگی هست؛ این می شود سینمای تخیلی‪ .‬ولی در سینمایی که از بطن‬ ‫جامعه و اجتماعی است و داعیه سینمای فرهنگی دارد‪ ،‬حتما نویسنده‬ ‫اثر چیزی دیده اســت که ان را به فیلم نامه تبدیل کرده ‪ ،‬پس عنوان‬ ‫سیاه نمایی برای فیلم هایی مثل «کن پامنار» یک برچسب احمقانه است‬ ‫که ممکن است از طرف هر کسی به فیلم الصاق شود‪.‬‬ ‫او در ادامه افزود‪ :‬به جای پاسخ دادن به سوال‪ ،‬نباید صورت مسئله را‬ ‫پاک کرد‪ .‬چنین چیزی در «کن پامنار» وجود ندارد‪ .‬تک تک پالن ها‬ ‫و سکانس های «کن پامنار» بازگو کننده مفهومی از بطن جامعه است‪.‬‬ ‫مثال این فیلم چالش مسئولیت پذیری کودکان را در مقابل بزرگساالن‬ ‫به تصویر می کشد و در شمایل یک طرح داستانی نشان می دهد؛ اگر‬ ‫مسئولیتی را به بچه ها بســپارید‪ ،‬متوجه می شوید که چگونه ان را به‬ ‫نحو احسن به نتیجه می رسانند‪ .‬همان طور که در فیلم بچه ها یک خانه‬ ‫ویران شده را تبدیل به باغچه ای کردند‪ ،‬که محلی امن برای رشد است‪،‬‬ ‫جایی که پتانسیل های شگرفی برای زندگی و درامدزایی دارد‪ .‬این ها‬ ‫را چه کسانی انجام دادند؟ و به فکر چه کسانی رسید؟ همین بچه ها‪.‬‬ ‫اگر من این هنر را به جامعه تعمیم دهم‪ ،‬این نتیجه را می گیرم که اگر‬ ‫به بچه های کار‪ ،‬فکر‪ ،‬کالس‪ ،‬کتاب‪ ،‬ارتباط و بها داده شود چه کارهای‬ ‫مثبتی که نمی کنند‪.‬‬ ‫اشکان درویشی محصول زمان خودش است‬ ‫ســیروس همتی در پایان در مورد کارگردان «کن پامنار» گفت‪:‬‬ ‫اشکان درویشی از ان دسته افرادی است که وقتی یک یا علی بگوید‪ ،‬تا‬ ‫اخرش می رود‪ .‬در نمایش «فیش اباد» هم این اتفاق افتاد‪ .‬در کار بعدی‬ ‫ما «ایجنت» هم می دانم همین طور خواهد بود چرا که با کسب تجربه در‬ ‫این مسیر کامال بر نقاط ضعف و قوت اشراف دارد و می داند چه کاری باید‬ ‫انجام دهد‪ .‬اشکان درویشی عالوه بر انرژی باال‪ ،‬هوش به شدت باالیی‬ ‫هم دارد و اغلب چند قدم از بقیه جلوتر است‪ .‬می داند چه موضوعی را‬ ‫چه زمانی باید کار کند‪ .‬هر کجا که احساس کند وقتش است‪ ،‬ان کار را‬ ‫انجام می دهد‪ .‬چرا که فیدبک ان را‪ ،‬در ان لحظه احساس می کند‪ .‬جمله‬ ‫معروفی هست که می گوید «هنرمند محصول زمانه خودش است»‪،‬‬ ‫من در مورد اشکان درویشی این نظر را دارم؛ اشکان درویشی محصول‬ ‫زمان خودش است‪ .‬اثارش خیلی با شرایط روز ان دوره و ان سال و ان‬ ‫ماه عجین است‪.‬‬ ‫اشکان درویشی‪:‬‬ ‫اهل گل به خودی زدن‪ ،‬نیستم!‬ ‫اشکان درویشی کارگردان فیلم سینمایی «کن پامنار» در خصوص‬ ‫بازخورد فیلم گفت‪ :‬بعضی اوقات برداشــتی از یک فیلم داریم و فکر‬ ‫می کنیم که چه اتفاقی قرار اســت برای ان بیفتد و براورد ذهنی ای‬ ‫برای ان داریم‪ .‬براورد ذهنی ما در مورد انعکاس«کن پامنار» در جامعه‬ ‫هرچقدر هم که خوب بود‪ ،‬به این اندازه نبود و شگفت زده شدیم‪« .‬کن‬ ‫پامنار» اثری بود که سروصدای زیادی از همان ابتدا ایجاد کرد و نظر‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫مخاطبان را به سرعت به خود جلب کرد‪.‬‬ ‫او در ادامه گفت‪ :‬ما به یک برشی از بچه های کار پرداختیم که خیلی‬ ‫قابل لمس است‪ .‬در شعر و ادبیات و داستان نویسی به این می گویند سهل ‬ ‫و ممتنع‪ ،‬یعنی ورود به مفهوم یا موضوع اسان و قابل لمس که اجرایش‬ ‫سخت و ناشدنی است‪ .‬چرا که نشان دادن ان بچه های کار در یک صحنه‬ ‫اسان در قابی اشنا و همیشگی این بار با مفاهیم عمیقی اسان از پشت‬ ‫پرده های عجیب و غریبی تلفیق شده است‪ .‬چیزی که حتی درساخت‬ ‫ما را به سختی های عجیبی دچار کرد و ما در طول ساخت «کن پامنار»‬ ‫با این قضیه بارها روبرو شدیم‪.‬‬ ‫درویشی در خصوص واژه سیاه نمایی در فیلم سازی گفت‪ :‬از بعضی‬ ‫مسئولین خواهش می کنم کاری نکنند که فیلم سازهای جوان از ترس‬ ‫این که نکند سیاه نمایی شود‪ ،‬به معضالت و دغدغه های اجتماع ورود‬ ‫نکنند‪ .‬معمولی ترین سیاه نمایی در بچه های کار‪ ،‬تعرضات جنسی است‬ ‫که من اتفاقا اگر به این مسئله ورود می کردم به قول معروف این گل به‬ ‫خودی من بود‪ .‬نه به خاطر ممیزی و سانسور‪ ،‬به این دلیل که من کشورم‬ ‫را دوست دارم‪ .‬در واقع اگر فیلم به جشنواره های بین المللی می رفت و‬ ‫دیده می شد که بچه های کار ما تا این حد در شرایط سختی هستند‪،‬‬ ‫با این کار‪ ،‬کشورم را می کوبیدم‪ .‬پس این برشی که من از بچه های کار‬ ‫نشان دادم‪ ،‬سیاه نمایی نیست‪ ،‬یک تلنگر است‪ .‬تلنگر تا سیاه نمایی خیلی‬ ‫فاصله دارد‪ .‬در واقع ما به این بخش ورود کردیم تا بتوانیم یک معضلی را‬ ‫حل کنیم‪ .‬و ناگفته هایی را حداقل در این حد نشان دهیم‪.‬‬ ‫امر به معروف‪ ،‬شرایط و قوانین خاصی دارد‬ ‫او خاطرنشان کرد‪ :‬خاطرم هست زمانی که اقای رضا درمیشیان فیلم‬ ‫«النتوری» را ساخت‪ ،‬به او هم این ایرادات گرفته شد که چرا به مسئله‬ ‫اسیدپاشی ورود کرده و با این کارش سیاه نمایی کرده است‪ .‬در حالی‬ ‫که از نظر من اگر چند «النتوری» دیگر ساخته می شد؛ باعث می شد تا‬ ‫الاقل ارگان ها بیشتر به هوش باشند‪ .‬حواسشان به این باشد که اتفاق‬ ‫اسیدپاشی در حال افزایش است و راهکاری اساسی برای ان پیدا کنند‪.‬‬ ‫اتفاقا من معتقدم که باید فیلم های زیادی در مورد امر به معروف و نهی از‬ ‫منکر ساخته شود‪ .‬اصال امر به معروف‪ ،‬شرایط و قوانین خاصی دارد‪ .‬شما‬ ‫اگر بخواهید نکته تاثیرگذاری هم بگویید‪ ،‬باید ان را نرم و جذاب کنید‬ ‫و در یک خفای کامل که ابروی فرد ریخته نشود‪ ،‬مسئله را به او گوشزد‬ ‫کنید‪ .‬فکر می کنم این برمی گردد به ترس ما‪ ،‬ما از ترس اینکه اثرمان‬ ‫دچار شعار زدگی نشود یا یا سیاه نمایی نکنیم اصال به موضوعات مهم و‬ ‫چالش برانگیز ورود نمی کنیم‪.‬‬ ‫درد‪ ،‬ملیت نمی شناسد‬ ‫درویشی در ادامه با اشاره به دیگر بخش های «کن پامنار» گفت‪ :‬برای‬ ‫قضیه کودک همسری در «کن پامنار» از دختر افغان استفاده کردم‪،‬‬ ‫برخالف باور غلط برخی از دوستان‪ ،‬علت این انتخاب و استفاده نکردن‬ ‫از دختر ایرانی‪ ،‬ممیزی نبوده است‪ .‬بلکه من با این انتخاب‪ ،‬قصد داشتم‬ ‫اتحاد را نشــان دهم و بگویم که درد در هر کجای دنیا قابل شناسایی‬ ‫است‪ .‬دردکشیدن ملیت‪ ،‬قومیت‪ ،‬رنگ‪ ،‬نژاد و کشور نمی شناسد‪ ،‬درد‬ ‫درد است‪ .‬همان طور که در داستان فیلم‪ ،‬پسرهای ایرانی و بچه های کار‬ ‫ایرانی متحد می شوند تا یک مشکل از یک دختر افغان حل شود‪ .‬این‬ ‫زمان درد‪ ،‬ملیت نمی شناسند‪ .‬همان طور‬ ‫نشان دهنده این است که ان ها ِ‬ ‫که وقتی بچه های کار همه دور هم جمع می شوند وقتی به جمع شان‬ ‫ورود کنید متوجه می شوید که هیچ کدام نمی گویند کدامشان ایرانی‬ ‫اســت یا افغان‪ .‬ان ها فقط نام یکدیگر را صدا می زنند‪ .‬مســئله ملیت‬ ‫برایشان مهم نیست‪ .‬مهم این است که ان ها دردی مشترک دارند و کنار‬ ‫هم ایستاده اند‪ .‬وقتی این موضوع برای ان ها اهمیت ندارد برای فیلم ساز‬ ‫چرا باید اهمیت داشته باشد؟ حاال اگر به جای ان یا به صورت موازی‬ ‫یک پسر کار ایرانی را نشان می دادم که به مشکل خورده و بچه های کار‬ ‫افغان را نشان می دادم که برای حل این مشکل تالش می کنند؛ ممکن‬ ‫بود فیلم شعا ر زده شود چون ما در کشورمان تعداد بچه های کار ایرانی‬ ‫خیلی بیشتر از تعداد بچه های کار افغان است‪.‬‬ ‫درویشی در مورد ساخت فیلم بعدی خود گفت‪ :‬در فیلم سینمایی‬ ‫«ایجنت» که تولید ان از چند هفته اینده اغاز خواهد شد‪ ،‬ما به پشت‬ ‫پرده های فوتبال ورود می کنیم‪ .‬من قبل از ساخت ان‪ ،‬به دلیل امکان‬ ‫این انتقاد که در فیلم‪ ،‬از تــرس ممیزی به خیلی از بخش های فوتبال‬ ‫اشــاره نشــده‪ ،‬می خواهم بگویم که من خیلی از بخش های کثیف‬ ‫فوتبال را می دانم‪ .‬فوتبال ما متاسفانه سیاهی زیاد دارد‪ ،‬اما ما در فیلم‬ ‫به کوچکترین ان ورود می کنیم و تنها برشی از یک صحنه ورزشی از‬ ‫فوتبال را به تصویر می کشیم‪ .‬در این جا هم معتقدم که اگر بخواهیم‬ ‫همه انچه که هست را نشان دهیم در کنار افشاگری‪ ،‬نوعی گل به خودی‬ ‫هم محسوب می شود‪ .‬هرچند که می دانستم‪ ،‬با همین روش؛ یعنی پرده‬ ‫برانداختن از ناگفته ها در جشنواره های بین المللی جسور خوانده می‬ ‫شدم و و فیلم جوایز بیشتری را دریافت کند‪ .‬ولی من واقعا این را دوست‬ ‫ندارم و نشان دادن یک برش معمولی تر از فوتبال را ترجیح می دهم‪ .‬از‬ ‫طرفی دکتر شریعتی می گوید‪« :‬اگر قرار به ُمردن است سعی کن کشته‬ ‫شوی‪ ،‬نفله نشوی» من اگر االن بخواهم به همه قصه های فوتبال ورود‬ ‫کنم‪ ،‬نفله می شوم‪ .‬چون االن اشکان درویشی ام‪ ،‬قد و قواره ام کوتاه تر از‬ ‫ان است که بخواهم پرده از رازهای مافیای فوتبال برافکنم‪ .‬و متاسفانه‬ ‫در همین مسیر گنده تر از من ها‪ ،‬امثال عادل فردوسی پور همه خانه‬ ‫نشین شده اند‪ .‬او افزود‪ :‬من معتقدم که قبل از هر چیز باید این را سنجید‬ ‫که جوامع بین الملل از موضوع فیلم استفاده می کنند یا سوءاستفاده‪.‬‬ ‫احساس من این است که برخی افشاگری ها بیش از انکه راهگشا باشند‪،‬‬ ‫تبدیل به بن بست می شوند و همان تعبیر گل به خودی را به خود می‬ ‫گیرند‪ .‬چرا که وقتی هنرمند در اثرش صادقانه معضالت کشــورش را‬ ‫نشان می دهد‪ ،‬مواجه اثر با جهان شکل دیگری پیدا می کند‪ ،‬شکلی که‬ ‫هیچ نشان از کمک کردن برای درست شدن شرایط را با خود ندارد و تنها‬ ‫عاملی می شود برای اینکه فرهنگ و کشور در جهان به سخره و تحقیر‬ ‫گرفته شود‪ .‬واقعیت این است که با نمایش معضالت کشور‪ ،‬ان ها کاری‬ ‫برای ما انجام نخواهند داد و فقط ما را می کوبند‪.‬‬ ‫یعنی ممکن اســت با ضعفی که من در فیلم خود از کشورم نشان‬ ‫دو شنبه ‪ 4‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1403‬‬ ‫‪5‬‬ ‫می دهم به من جایزه بدهند ولی این را در بوق و کرنا می کنند و می گویند‬ ‫ایران حقوق بشــر را رعایت نمی کند‪ .‬با این که معضالت کودکان کار‬ ‫در خیلی از کشــورهای اروپایی خیلی عمیق تر و حتی فاجعه بارتر از‬ ‫کشورهای اسیایی است‪ .‬همان طور که خیلی از این اتفاقات تلخی که در‬ ‫فوتبال ایران است‪ ،‬در کشورهای دیگر هم وجود دارد‪ .‬حاال من چرا باید‬ ‫کشورم را تا این حد حقیر نشان دهم و کوچکش کنم؟ برای یک جایزه!؟‬ ‫معضالتی که با تلنگر حل نمی شــوند بــا پتک هم حل‬ ‫نخواهند شد‬ ‫درویشی در ادامه گفت‪ :‬ساخت یک سری موضوعات جذاب است اما‬ ‫حل شدن ان مهم است‪ .‬مانند باند مافیای دستفروشان مترو که مدت ها‬ ‫پیش افشاگری شد‪ .‬این قضیه نشان دادنش جذاب بود ولی ایا در ان‬ ‫مقطع زمانی حل شدنی بود؟ یا اصال اجازه داده می شد که در مورد ان‬ ‫محتوایی تولید شود؟ حرف من این است که خیلی از موضوعات پشت‬ ‫پرده فوتبال جذاب است اما حل شدنش مهم است نه صرفا نشان دادنش‪.‬‬ ‫فرض بر اینکه من به همه ان اتفاقات هم ورود می کردم‪ ،‬اما بعد از ان چه‬ ‫اتفاقی خواهد افتاد؟ یک سری از این اتفاقات ممکن است باعث تلنگر‬ ‫باشد مثل پول گرفتن از خانواده های بچه ها بابت ورودشان به تیم های‬ ‫باالتر این می تواند باعث تلنگر و پیدا کردن راه حلی برای این مسائل شود‪.‬‬ ‫اما یک سری قضایای خیلی خیلی بزرگ تر و شدیدتر در پشت پرده های‬ ‫فوتبال هست که یک کارگردان با نشان دادنش نمی تواند موجب تلنگر‬ ‫شود‪ .‬معضالتی که با تلنگر حل نمی شوند با پتک هم حل نخواهند شد‪.‬‬ ‫اشــکان درویشــی در پایان گفت‪ :‬ســعی من بر این است که به‬ ‫پشــت پرده ها رجوع کنم‪ .‬حتی در ذهنم هســت که بعد از ســاخت‬ ‫«ایجنت»‪ ،‬به پشــت پرده های خیریه ها ورود کنم‪ .‬بــه دلیل این که‬ ‫همسرم یک موسسه خیریه به نام «فرشــته های بهشتی» دارد‪ ،‬گاها‬ ‫ناخوداگاه درگیر یک ســری اتفاقات می شوم و می بینم که خیریه ها‬ ‫هم پشــت پرده های عجیب و غریبی دارند و دوست دارم به این قضیه‬ ‫هم ورود کنم‪ .‬البته موضوع دیگری که برایم چالش برانگیز شده است‪،‬‬ ‫پشت پرده های سینما و خصوصا تهیه کننده ها هستند که مدتی است‬ ‫براین دغدغه برانگیز شده است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫دو شنبه ‪ 4‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1403‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫برگزاری ایین تشییع استاد ندیمی‬ ‫ایین تشییع پیکر «استاد طواق ندیمی» از هنرمندان سرشــناس استان گلستان برگزار شد‪ .‬مدیر‬ ‫روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی گلستان با بیان اینکه متاسفانه «استاد طواق ندیمی»‬ ‫از هنرمندان برجسته موسیقی استان گلستان را از دست دادیم گفت‪ :‬این هنرمند برجسته در موسیقی‬ ‫کالسیک ترکمنی و نوازندگی اکاردیون و ارگ مهارت داشــت‪ .‬محمود غریب ابادی اظهار کرد‪ :‬وی از‬ ‫هنرمندان برجسته موسیقی کالسیک ترکمن صحرا بود و در نوازندگی اکاردئون و ارگ مهارت خاصی‬ ‫داشت و تالش های بی وقفه این هنرمند اتفاقات خوب فرهنگی را برای جامعه هنری ترکمن صحرا رقم زد‬ ‫که در برگه زرین سوابق وی ثبت و ماندگار است‪/.‬ایسنا‬ ‫برگزاری ائین بدرقه استاد مهر‬ ‫«ائین بدرقه استاد مهر»‪ ،‬مراسم تشییع پیکر شاعر انقالب و اهل بیت‪ ،‬مرحوم استاد عباس براتی پور‪،‬‬ ‫ساعت‪ ۱۰‬صبح امروز دوشنبه چهارم اردیبهشت در حوزه هنری انقالب اسالمی برگزار خواهد شد‪ .‬عباسعلی‬ ‫براتی پور که با نام عباس براتی پور شناخته می شد‪ ،‬در سال ‪ ۱۳۲۲‬در تهران متولد شد‪ .‬وی از اواخر دوران‬ ‫تحصیل در دبیرستان به شعر و شاعری پرداخت و پس از پیروزی انقالب اسالمی رسماً و به طور جدی به‬ ‫سرودن شعر فعالیت و تا زمان مرگ به عنوان دبیر جلسات حوزۀ هنری و عضو شورای شعر خدمت می کرد‪.‬‬ ‫اکنون او از شاعران ایینی است که اشعار بسیاری دارد‪ .‬وی اولین مجموعۀ شعرش را با عنوان بهت نگاه در‬ ‫سال ‪ ۱۳۶۹‬منتشر کرد‪ .‬براتی پور‪ ،‬اول اردیبهشت ماه در ‪ ۸۰‬سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت‪/.‬صباخبر‬ ‫رونمایی از کتاب «دالوران گمنام ایران»‬ ‫در گفتاری از انتشارات «نگاه» درباره کتاب تازه منتشــر شد ه «دالوران گمنام ایران»‬ ‫امده است‪ :‬این کتاب‪ ،‬یکی از ده ها کتابی است که در زمینه تجاوز روسیه به ایران و انعقاد‬ ‫عهدنامه‏ های ننگین گلستان و ترکمانچای‪ ،‬توسط «ژان یونیر» فرانسوی نگاشته شده است‪.‬‬ ‫نویسنده کوشیده است گوشه‏ ای از وقایعی را که در طول جنگ های طوالنی مدت ایران و‬ ‫روسیه در اوایل دوره ی سلطنت قاجار رخ داده‪ ،‬به تصویر بکشد‪.‬‬ ‫تاریخ کامل نبردهای روســیه و ایران بارها در دوره قاجاریه و بخصوص زمان سلطنت‬ ‫ناصرالدین شاه قاجار نوشته شده و در کتب مورخان ان دوره هست‪ .‬یکی از جنبه های جنگ‬ ‫فتحعلی شاه و تزار روسیه که از نظر مورخین شرق پنهان مانده مسئله استقالل والیات ایران‬ ‫بود که در شمال رود ارس قرار داشت‪ .‬اولین مرتبه زمزمه استقالل والیات ایران واقع در شمال‬ ‫رود ارس در دوره سلطنت کاترین دوم ملکه روسیه بلند شد‪ .‬این کتاب داستانی است مستند‬ ‫از نبردهای ایران و روسیه‪ ،‬حقیقتی به دور از تعصب و مبری از تملق ‪ ...‬داستانی بر پایه مدارک‬ ‫ایرانی و نیز تزاری که به رشته تحریر درامده است‪ .‬نمونه هایی مستند از فداکاری و رشادت‬ ‫ایرانیان در راه حفظ وطن و نیز غیرت و جنگندگی انان تا پای جان ‪...‬‬ ‫اگر ما در پیکارهای روسیه و ایران شکست خورده ایم به طور مسلم ناشی از ترس از مرگ‬ ‫یا تنبلی نبود‪ .‬واقعیت این است که اگر فتحعلیشاه در دوره دوم پیکارهای روسیه و ایران که‬ ‫بیست ماه طول کشید‪ ،‬یک پنجم از پولی که بعد از عقد قرار داد ترکمنچای بابت غرامت‬ ‫جنگی به روسیه پرداخت را صرف هزینه ارتش ایران می کرد‪ ،‬ایران شکست نمی خورد و‬ ‫این نکته همواره توسط مورخان متملق دوران قاجاریه پوشیده باقی ماند‪« .‬دالوران گمنام‬ ‫ایران» اثر ژان یونیر با ترجم ه زنده یاد ذبیح اهلل منصوری در نشــر نگاه چاپ شــده و قابل‬ ‫دسترس است‪/.‬صباخبر‬ ‫عرصهروزبهروزبهماتنگ ترشدهاست‬ ‫میکاییل شهرستانی طراح و کارگردان نمایش «باغ البالو» با اشاره‬ ‫به دراماتورژی که روی نمایشنامه چخوف داشته است‪ ،‬عنوان کرد این‬ ‫اثر نمایشی برایند یک سال و نیم تمرین هنرجویانش است‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬در روزهــای زوج و فرد طبق روال کاری ام بازیگران‬ ‫متفاوتی در ان به ایفای نقش می پردازند به جز چند نفری که ثابت‬ ‫هستند‪ .‬این نمایش قرار بود مهر ماه اجرا شود که به احترام تماشاگران‬ ‫تئاتر اجرا نکردم و االن هم به احترام همان تماشاگران به خودم اجازه‬ ‫دادم که «باغ البالو» روی صحنه بیاید و واقعاً هم نمی دانم قرار است با‬ ‫چه اقبالی روبرو شود و گردن ما هم از مو باریک تر است‪ .‬وی یاداور شد‪:‬‬ ‫ما در طول چند سال اخیر از هیچ منبع دولتی چه مادی و چه معنوی‬ ‫حمایت نشده ایم و عرصه روز به روز به ما تنگ تر شده است‪.‬‬ ‫در خالصه داستان باغ البالو امده است‪ :‬پس از چند سال زندگی در‬ ‫پاریس‪ ،‬مادام رانوسکایا به زادگاهش باز می گردد‪ .‬باغی که گذشته ای‬ ‫پر تالطم را به خاطرش می اورد ‪/ ...‬مهر‬ ‫ادامه کاوش ها در «ربع رشیدی»‬ ‫معاون میراث فرهنگی اذربایجان شــرقی از ادامه کاوش های‬ ‫باستان شناسی در «ربع رشیدی»‪ ،‬تعیین حریم این محوطه باستانی‬ ‫و مرمت ‪ ۲۴‬بنای تاریخی دیگر این استان خبر داد‪ .‬وحید نواداد با‬ ‫بیان این که پرونده تعیین حریم «کارخانه چرم سازی خسروی»‪،‬‬ ‫«روستای تاریخی کندوان اســکو»‪« ،‬حمام تاریخی اغچه ریش‬ ‫چارا ویماق» و «تپه دو برادران مراغه» تهیه شده است که با توجه به‬ ‫تشکیل نشدن جلسه شورای حریم از سال گذشته‪ ،‬همچنان معطل‬ ‫مصوبه حریم هستند‪ ،‬افزود‪ :‬تعیین حریم «کول تپه هادی شهر»‪،‬‬ ‫ادامه کاوش های باستان شناسی در «اوجان» و «ربع رشیدی» تبریز‬ ‫و تعیین حریم محوطه ها و تپه های تاریخی واقع در محدوده های‬ ‫شهری از جمله برنامه های میراث فرهنگی اذربایجان شرقی در سال‬ ‫‪ ۱۴۰۲‬اســت‪ .‬او افزود‪ :‬متن قران و شعر علی ای همای رحمت به‬ ‫دست خط استاد شهریار و ‪ ۱۰‬مورد از اشیای موزه دانشگاه تبریز از‬ ‫جمله اثار منقولی هستند که امسال ثبت ملی می شوند‪/.‬ایرنا‬ ‫خیلی نزدیک‪ ،‬خیلی دور‬ ‫روســتای اهار منطقه ای که خیلی نزدیک و البته خیلی دور به‬ ‫تهران است!‬ ‫روستای اهار دورترین روستای نزدیک به تهران است! به این خاطر‬ ‫که در در این روستای هیچ خبری از دود و َدم و شلوغی و الودگی و‬ ‫هیاهو نیست‪ .‬و خیلی نزدیک به تهران است به این خاطر که در کمتر‬ ‫از دو ساعت می توانید از تهران به این روستا برسید‪.‬‬ ‫اهار پر از ارامش‪ ،‬سکوت و صدای طبیعت است‪ ،‬ارامشی که حتی‬ ‫در شب های تهران هم پیدا نمی شود‪.‬‬ ‫خالصه انکه این نزدیکــی دور‪ ،‬به یک موهبت بــرای تهرانی ها‬ ‫تبدیل شــده و جایی اســت که تعطیالت کوتاه مدت خود را در ان‬ ‫سپری می کنند‪.‬‬ ‫البته این روستا فقط به نام تهران ها نخورده و مردم سراسر ایران‬ ‫هم در مسیر بازدید از منطقه شمالی کشور‪ ،‬سری هم به این روستا‬ ‫می زنند‪/.‬صباخبر‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫اتش عشق ساالر عقیلی منتشر شد‬ ‫تک اهنگ «اتش عشق» با اهنگسازی سینا صدفی و زنده یاد حمیدرضا صدفی و خوانندگی ساالر عقیلی‬ ‫منتشر شد‪ .‬ساالر عقیلی در صفحه شخصی خود نوشت‪« :‬اتش عشق‪ ،‬جدیدترین اثرم‪ ،‬تقدیم به دل های‬ ‫مهربان شما مردم نازنین ایران‪ ».‬قطعه موسیقی «اتش عشق» با ترانه ای از زهرا امیرتیموری‪ ،‬اهنگسازی‬ ‫سینا صدفی و زنده یاد حمیدرضا صدفی و تنظیم صادق اماریان منتشر شد‪ .‬اراد یادگار فرد‪ ،‬حماد گلچهر‬ ‫نوازندگان گیتار‪ ،‬پرهام حسینی نوازنده ویولن‪ ،‬فرجاد تقوی میکس و مسترینگ و فرهاد قائدی کاور و موشن‬ ‫گرافی از دیگر هنرمندان این اثر هستند‪ .‬عقیلی سال گذشته قطعه های موسیقی همچون «رفتی سفر‪،»...‬‬ ‫«برای مردمم»‪« ،‬خیابان های دلتنگی»‪« ،‬ایرانم»‪« ،‬چه روزایی» و «طوفان عشق» را منتشر کرده است‪/.‬ایرنا‬ ‫قدردانی از محمد شیری در النگ شات‬ ‫گروه اجرایی نمایش «النگ شات» که این روزها به کارگردانی و بازی محمدرضا مالکی روی صحنه‬ ‫است‪ ،‬به پاس سال ها تالش و کوشش در تئاتر‪ ،‬ســینما و تلویزیون از محمد شیری بازیگر پیشکسوت‬ ‫کشــورمان قدردانی کرد‪ .‬محمدرضا مالکی پس از پایان اجرای نمایش بیان کرد‪ :‬امشب می خواهیم از‬ ‫محمد شیری قدردانی کنیم که نسل من با او خاطره های بسیاری داریم‪ .‬هنرمندی که طی چندین دهه‬ ‫خدمات قابل توجهی در همه عرصه های نمایشی ایران انجام داده و گروه اجرایی نمایش «النگ شات»‬ ‫افتخار دارد تا به پاس این حضور ارزشمند به سهم خود از این هنرمند ارزنده قدردانی کند‪ .‬نمایش «النگ‬ ‫شات هر شب ساعت ‪ ۲۰:۱۵‬با مدت زمان ‪ ۷۰‬دقیقه در تاالر سایه تئاتر شهر روی صحنه می رود‪/.‬مهر‬ ‫عدم قانون کپی رایت‪ ،‬ضربه بزرگی به هنرمندان‬ ‫ارسالن کامکار می گوید انتشار اثار موسیقایی اصال بازدهی مالی برای هنرمندان ندارد‪.‬‬ ‫این اهنگساز و نوازنده گفت‪ :‬در حال حاضر چند اثر موسیقایی در دست انتشار دارم که برای‬ ‫خلق هر کدام زمان زیادی را صرف کرده ام اما به دلیل وضعیت نامناسب نشر اثار‪ ،‬چندین ماه‬ ‫است که نمی توانم این اثار را منتشر کنم‪.‬‬ ‫این اهنگساز در ادامه بیان کرد‪ :‬متاسفانه انتشــار اثار موسیقی اصال بازدهی مالی برای‬ ‫هنرمندان ندارد و یک هنرمند چندین سال برای خلق یک اثر زحمت می کشد و هزینه می کند‬ ‫ولی در نهایت مخاطبان ان اثر را در عرض چند ثانیه دانلود می کنند!‬ ‫کامکارافزود‪ :‬به همین دلیل است که تهیه کنندگان موسیقی هم برای اثار سرمایه گذاری‬ ‫نمی کنند زیرا حق کپی رایت رعایت نمی شود و هنرمندان با هزینه های سرسام اور مواجه‬ ‫شده اند که این هزینه ها در فعالیت های هنری خلل ایجاد کرده است‪.‬‬ ‫این هنرمند در ادامه خاطرنشان کرد‪ :‬در همه جای دنیا قانون کپی رایت رعایت می شود ولی‬ ‫در کشور ما‪ ،‬فقط در جلسات متعدد راجع به ان صحبت شده ولی تاکنون هیچ تدبیری در نظر‬ ‫گرفته نشده است‪ .‬این موسیقیدان سنندجی عنوان کرد‪ :‬ساخت یک اثر موسیقایی خوب‪،‬‬ ‫شاید چند سال زمان ببرد‪ ،‬به خصوص اگر در حوزه موسیقی کالسیک باشد‪ ...‬باید شرایطی‬ ‫فراهم شود تا هنرمندان بتوانند با هزینه کمتر اثار خود را منتشر کنند و بتوانند از طریق ان‬ ‫اثر منبع درامدی داشته باشند‪.‬‬ ‫ارسالن کامکار در پایان گفت‪ :‬در چند ماه اخیر کلی ایده به ذهنم رسیده است‪ ،‬ولی نمی توانم‬ ‫انها را به نتیجه برسانم‪ ،‬زیرا می دانم فایده ای ندارد و تا شرایط مناسبی فراهم نشود‪ ،‬این ایده ها‬ ‫و اثار در گنجه خاک می خورد‪.‬‬ ‫ارسالن کامکار متولد دوم دی ماه سال ‪ ۱۳۳۹‬و اهل سنندج است‪ .‬او مقدمات موسیقی را‬ ‫نزد پدرش‪ ،‬حسن کامکار‪ ،‬فراگرفت و در خردسالی در سنندج با گروه های مختلفی که توسط‬ ‫پدرش سرپرستی می شد‪ ،‬به اجرای کنسرت می پرداخت‪.‬‬ ‫ارسالن کامکار‪ ،‬پس از چندی به تهران ســفر کرد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه‬ ‫تهران فراگیری موسیقی را ادامه داد‪ .‬وی پس از تکمیل دروس موسیقی‪ ،‬به عنوان نوازنده ویلن‪،‬‬ ‫همکاری اش را با ارکستر سمفونیک تهران اغاز کرد‪ .‬در سال ‪ ۱۳۹۲‬مدرک درجه یک هنری به‬ ‫او اعطاء شد و از شاگردان وی می توان به مریم ابراهیم پور ‪ ،‬سینا جهان ابادی ‪ ،‬روزبه بختیاری‬ ‫و گلریز زربخش اشاره کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫دو شنبه ‪ 4‬اردیبهشت‪ 1402‬شماره ‪1403‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫گفت وگوی صبا با کارگردان‬ ‫فیلم کوتاه «مرگ غم انگیز پری دریایی»‬ ‫بازار فیلم کوتاه تجاری شده است!‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سمیه خاتون‪ -‬فیلم کوتاه «مرگ غم انگیز پری دریایی»‬ ‫به نویســندگی و کارگردانی ســید هادی مهدویکه از‬ ‫مصوبات پیچینگ شــورای تولید استان کرمان است‪ .‬که‬ ‫به شصت وششمین جشــنواره منطقه ای سینمای جوان‬ ‫بوشهر راه پیدا کرده است‪ .‬سید هادی مهدوی‪ ،‬حدود ‪15‬‬ ‫سال در ساخت فیلم کوتاه سابقه دارد‪ ،‬مدرس دانشگاه در‬ ‫حوزه فیلمسازی و مونتاژ اســت‪ .‬او پیش از این برای فیلم‬ ‫«شاعره گرسنه» در جشنواره ‪2017‬سوربن فرانسه جزو ‪8‬‬ ‫فیلم برگزیده فلسفی انتخاب شده و جایزه بهترین فیلم را‬ ‫دریافت کرده است‪ .‬خبرنگارصبا با کارگردان این فیلم کوتاه‬ ‫گفت و گویی داشت که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫با بررسی رزومه شما به این نتیجه رسیدم که همه چیز را‬ ‫امتحان کرده اید و درنهایت فیلمسازی!‬ ‫راســتش هدف اصلی ام از ابتدا ی ورود به رشــته فیلمسازی‪،‬‬ ‫ساخت و کارگردانی فیلم کوتاه بوده است‪ .‬اما حس می کردم برای‬ ‫شروع این کار به طور رسمی نیاز به تسلط و کسب مهارت و تجربه در‬ ‫تمامی زیر شاخه های فیلمسازی دارم همین شد که سال های زیادی‬ ‫را ضمن مطالعه به کسب مهارت های تخصصی و فنی فیلمسازی‬ ‫کردم‪ .‬در طول این دوره دوست داشــتم کاری را بسازم که از نظر‬ ‫کیفی و فنی کامال منطبق با همان چیزی باشــد که ذهن دارم به‬ ‫همین خاطر هیچ گاه بی گدار به اب نزدم‪.‬‬ ‫درباره بن مایه مضمونی فیلم کوتاه «مرگ غم انگیز پری‬ ‫دریایی» که نگاهی فلسفی دارد توضیح بدهید؟‬ ‫ایده این فیلم برگرفته از افسانه ای بومی است که من ان را با نگاه‬ ‫عینی تر و جهان واقعی امروز تلفیق کرده ام‪ .‬و ماحصل ان مضمونی‬ ‫را ارائه می کند که نگاه تازه ای به انسان در هستی دارد‪ .‬مضمون این‬ ‫فیلم برگرفته از کنش کانیبالیسم است که به دیگر خواری در جهان‬ ‫گفته می شود‪ ،‬در فیلم من هم یک پری دریایی است که پس از دیدار‬ ‫با صیادان ان ها را می خورد‪ .‬گروه صیادان با رغبت قلبی خواهان این‬ ‫هستند که توسط پری نابود شوند‪ .‬یک صیاد که از این غافله جا مانده‬ ‫است‪ ،‬افسوس این را دارد که چرا با پری دیدار نکرده و لذت مرگ و‬ ‫نابودی را توسط پری نچشیده‪ ،‬همین باعث جنون و دیوانگی این‬ ‫صیاد می شــود‪ .‬و در ادامه زنان روستا نقشه ای می کشند تا انتقام‬ ‫مرگ همسران خود را از پری دریایی بگیرند‪.‬‬ ‫قسمت نهایی روایت‪ ،‬خصوصا تصمیم انتقام گرفتن زنان‬ ‫نیز در افسانه بوده است یا روایت خودتان بود؟‬ ‫خیر‪ ،‬این قسمت برگرفته از تخیل جهان قصه ای خودم بود‪.‬‬ ‫فکر نمی کنید با این انتخاب یک بــن مایه و مضمونی‬ ‫فرا جهانی و اسطوره ای را با یک بن مایه زمینی گره زده اید؟‬ ‫دقیقا همین است‪ ،‬این فیلم یک دنیای فانتزی و افسانه ای را به‬ ‫دنیای واقعی امروزی گره می زند‪ ،‬و یک نوع رئالیسم جادویی را به‬ ‫نمایش می گذارد‪ .‬پرداخت فیلم بسیار عادی و به سبک رئال است‪ .‬ما‬ ‫این افسانه را در دل زندگی ساده و معمول ساحل نشینان و صیادان‬ ‫جنوب ایران جا دادیم و از هر گونه جلوه گری های نمایشی سبک‬ ‫جادویی و تخیلی پرهیز کردیم‪.‬‬ ‫از روند ساخت اثر از ایده تا تولید بگویید؟‬ ‫ایده این فیلم از مدت ها قبل در ذهن من بود وقتی در جلســه‬ ‫انجمن‪ ،‬پیچینگ شد خوشبختانه رضایت داوران را برای حمایت در‬ ‫ساخت جلب کرد‪ ،‬حدود دو سوم از هزینه های فیلم را خودم تقبل‬ ‫کردم و مابقی حمایت انجمن بود‪ .‬با کست خود به یکی از روستاهای‬ ‫لب دریا در بوشهر رفتیم‪ ،‬برای ســاخت فیلم هر روز ‪ 5‬قایق کرایه‬ ‫می کردیم‪ ،‬به این ترتیب هر روز فقط ‪ 12‬میلیون صرف کرایه قایق ها‬ ‫می شد‪.‬کار بسیار سختی بود‪ ،‬اما امیدوارم نظر مخاطب را با توجه‬ ‫به اینکه سلیقه ام در فیلمسازی خاص است جلب کند‪ .‬یکی دیگر‬ ‫از پر هزینه ترین بخش های فیلم پست پروداکشن ان بود(تدوین‬ ‫و اصالح رنگ و نور)‪ ،‬اینکه خودم توانســتم این بخش از فیلم را به‬ ‫عهده بگیرم بسیار برای من کمک کننده بود‪ .‬من از قبل پیش بینی‬ ‫این مسئله را در فیلمسازی کرده بودم به همین خاطر قبل از شروع‬ ‫فیلمســازی بخش فنی را برای خودم پررنگ کردم و سال ها روی‬ ‫همین مهارت ها کار کردم‪.‬‬ ‫فکر می کنید این خاص بودن سلیقه شما در فیلمسازی‬ ‫چگونه در اثر نمود پیدا کرده است؟‬ ‫با نشانه گذاری روی بعضی نقاط پایانش را باز می گذارم تا مخاطب‬ ‫خودش به تحلیل نهایی و اسنتتاج شخصی برسد‪ .‬خیلی به دنبال‬ ‫ان نیستم که همه مفاهیم را شسته رفته به مخاطب ارائه کنم چرا‬ ‫که نظرم بر این است که رسانه فیلم یک رسانه پیام رسان نیست‪،‬‬ ‫بلکه مخاطب را باید به دنیایی ببرد که تا به حال ان را تجربه نکرده‬ ‫است‪ .‬سندرومی که بسیار در فیلم های اجتماعی امروزی دیده می‬ ‫شود و از نظر من در جهان امروز دیگر کارایی ندارد‪ ،‬فیلم های رئال‬ ‫اجتماعی شاید اگرچه ممکن است بیانگر یک قصه جدید باشند اما‬ ‫مخاطب را به یک دنیای جدید دعوت نمی کنند و تجربه ناب را در‬ ‫اختیار او قرار نمی دهند‪ .‬لوکیشن فیلم قبلی ام در بیابان بود‪ ،‬و این‬ ‫فیلم در دریا می گذرد تجربه های بصــری مخاطب و مواجه اش با‬ ‫دنیاهای متفاوت از جهان هستی در موقعیت های خاص‪ ،‬از اهداف‬ ‫مهم من در حوزه فیلمسازی است‪.‬‬ ‫این طرز تفکر شما در فیلمسازی مدرن بسیار قابل توجه‬ ‫است‪ ،‬ایا خودتان به این دیدگاه رسیده اید یا برداشت شما‬ ‫از مطالعات سینمایی تان بوده است؟‬ ‫حدود ‪ 12‬ترم درسی را در دانشــگاه تدریس می کردم با عنوان‬ ‫روانشناســی ســینما‪ ،‬که در کنار ان مطالعات جانبــی از تمامی‬ ‫شاخه های دیگر به من کمک کرد تا به این مسئله برسم که برایم در‬ ‫فیلمسازی بسیار پر اهمیت شد‪.‬‬ ‫برای پخش و شرکت فیلم در جشنواره های بین المللی‬ ‫چه برنامه ای دارید؟‬ ‫هزینه های پخش و تبلیغات فیلم امروزه بسیار باالست‪ ،‬طوری‬ ‫که بیشتر شبیه به بازار خرید و فروش تجاری است تا بازار هنری!‬ ‫به همین دلیل ترجیح ام بر این بود که به جای پرداخت هزینه های‬ ‫هنگفت پخش و تبلیغات‪ ،‬این هزینه را صرف ساخت فیلم بعدی ام‬ ‫محاکمه پاپیون کردم که درهفته اینده در پاتوق فیلم کوتاه انجمن‬ ‫سینما جوانان اکران خواهد شد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!