روزنامه صبا شماره 1402
روزنامه صبا شماره 1402
روزنامه صبا شماره 1402
چهار شنبه| 30فروردین 19 |1402اوریل 28 |2023رمضان |1444
سال دهم| شماره 8 |1402صفحه| 5000ناموت|
حرف های لطیفی
درباره فیلم سینمایی غریب
شهید بروجردی
می تواند الگویی
برای مدیران باشد
غالمرضا منتظری:
هنر نردبان صعود است
عزت اهلل ضرغامی:
زیبایی حلقه مفقوده اثار
امروز ماست
هالیوود
در یک قدمی تعطیلی
گفت و گوی صبا با عوامل برنامه سحرگاهی«صبح روز بعد»
امس این خانه رفاقت است
خائن کشی
پروانه نمایش گرفت
اکران پوست شیر
در مشهد صفحه 1
2
چهار شنبه 30فروردین 1402شماره 1402
خرب سیمنا و تلویزیون
خائن کشی پروانه نمایش گرفت
شورای پروانه نمایش فیلم های ســینمایی در جلســه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم ها
ی
«سلوک» به تهیه کنندگی علی اوجی و کارگردانی عباس رافعی « ،حدود ساعت ۸صبح» به تهیه کنندگی
ن کشی» به تهیه کنندگی علی اوجی و کارگردانی مسعود کیمیایی
و کارگردانی منوچهر هادی و «خائ
موافقت کرد .در فیلم خائن کشی قسمتی از زندگی مهدی بلیغ سارق و کالهبردار ایرانی به تصویر کشیده
می شود و همچنین گذری هم به ماجرای ملی شدن نفت و ماجراهای ان می زند .داستان فیلم در مورد
گروهی است که می خواهند از بانک ملی دزدی کنند .مهدی ،شــاهرخ ،گیو ،اطلس و دیگرانی دزدان
ظاهری بانک هستند و این پول را برای قرضه ملی دکتر مصدق می خواهند/ .صباخبر
پوستر قطع فوری رونمایی شد
پوستر جدید فیلم ســینمایی «قطع فوری» با طراحی میدیا واثقی منتشر شد .پوستر جدید فیلم
ت در
ســینمایی «قطع فوری» به کارگردانی و تهیه کنندگی مریم بحرالعلومی که از امروز ۶اردیبهش
سینماهای منتخب گروه «هنر و تجربه» اکران خواهد شــد ،با طراحی میدیا واثقی منتشر شد .فیلم
سینمایی «قطع فوری» که تاکنون منتخب بیست و یکمین جشنواره بین المللی داکا و برگزیده ششمین
جشنواره زنان فیلمساز ترکیه بوده است ،قصه ای عاشــقانه از شبی کرونایی را روایت می کند که زمین
لرزه ای پنج ریشتری ،تهران را می لرزاند .فیلم های گروه سینمایی «هنر و تجربه» ،هر روز ۲سانس ۱۶و
۱۸در سینماهای منتخب این گروه در تهران اکران می شود/.مهر
هالیوود در یک قدمی تعطیلی
نویسندگان هالیوود در صورت شکست مذاکرات اتحادیه اعتصاب
می کنند .نویسندگان هالیوود با اکثریت قاطع با اعتصاب در صورت
به نتیجه نرسیدن مذاکرات اتحادیه رای دادند و هالیوود را یک قدم به
تعطیلی تولید نزدیک تر کردند.
در صورت اعتصاب ،اســتودیوها با مشــکل مواجه می شــوند و
تماشــاگران برنامه های تلویزیونی روال معمول شــان را از دســت
می دهند.کمیته مذاکره انجمن نویســندگان در یادداشتی به اعضا
گفت :گروه با این رای قدرت جمعی ،همبســتگی و تقاضای تغییر
معنادار را در سطحی بسیار باال از خود نشان می دهند .نویسندگان
می گویند در حالی که پخــش تلویزیونی رونــق دارد انها به دلیل
فصل های کوتاه تر و دنباله های کوچک تر متضرر شده اند و به دنبال
افتتاح دو هفته کارگردانان با «پرونده گلدمن»
جشــنواره فیلم کن شــاهد نمایش ۱۹فیلم در بخــش ۲هفته
کارگردان هــای ۲۰۲۳خواهد بود .امســال پنجــاه و پنجمین دوره
بخش دوهفته کارگردانان جشنواره کن ۱۹فیلم را در معرض نمایش
می گذارد .این بخش مستقل که اتحادیه کارگردان های سینمای فرانسه
مسئولیت برگزاری ان را بر عهده دارد فیلم فرانسوی «پرونده گلدمن»
سدریک کان را برای فیلم افتتاحیه خود برگزیده است .داستان واقعی
پی یر گلدمن از روشنفکران فرانسوی که به صورت مرموزی کشته شد
موضوع این فیلم اســت .فیلم اختتامیه این بخش هم «روزهای ما»
ساخته هونگ سانگ سو کارگردان کره ای است که سال ۲۰۲۱با فیلم
«در مقابل چهره تو» در بخش کن پریمیر حضور داشت .میشل گوندری
فیلمساز مشهور فرانسوی امسال پس از وقفه ای تقریباً یک دهه ای با
فیلم «کتاب راه حل ها» در این بخش حاضر خواهد بود .همچنین این
بخش امسال از سلیمان سیسه کارگردان و فیلم نامه نویس اهل مالی با
اهدای جایزه کالسکه طالیی تجلیل می کند/.مهر
افزایش دستمزد از نتفلیکس ،والت دیزنی و دیگر استودیوها هستند.
امی انیوبی نویسنده سریال کمدی درام «ناامن» که پخش ان از سال
۲۰۱۶تا ۲۰۲۱از اچ بی او انجام شد ،گفت از اعتصاب حمایت می کند
زیرا دستمزد انقدر کاهش یافته که بسیاری از نویسندگان متوسط
و پایین تر مجبورند به ویژه در شهرهای گران قیمت مانند نیویورک و
لس انجلس به دنبال شغل دوم باشند تا بتوانند از پس تامین مخارج
خود برایند.
وی تاکید کرد انچه می خواهد به ان برسد بازگرداندن نویسندگی
به جایگاه یک حرفه است .اخرین اعتصاب انجمن نویسندگان امریکا
سال ۲۰۰۷و ۲۰۰۸شــکل گرفت که ۱۰۰روز به طول انجامید و
شبکه های تلویزیونی برنامه های تکراری و ریالیتی شوهای بیشتری
اسمان دوست داشتنی به زلین چک می رود
پویانمایی «اسمان دوست داشتنی» به نویسندگی و کارگردانی
امیر مهران از تازه ترین ساخته های امور سینمایی کانون پرورش
فکری در جشنواره فیلم زلین چک نمایش داده می شود.
پویانمایی «اسمان دوست داشتنی» یک اثر درام ۱۴دقیقه و
۱۰ثانیه ای است که با تکنیک دو بعدی ساخته شده و به موضوع
جنگ می پردازد .این اثر قرار است روزهای ۱۱تا ۱۷خرداد سال
۱۴۰۲در شصت و سومین جشنواره فیلم زلین در شهر زلین کشور
چک به روی پرده برود .پویانمایی «اسمان دوست داشتنی» روایتگر
قصه زندگی خلبان یک هواپیمای جنگی است که هر روز به بمباران
شــهرها می پردازد .او هر روز بعد از اتمام ماموریتش به نزد دختر
کوچکش بازمی گردد .دختر عاشق پرواز است اما پدر. ...
تهیه کنندگی این پویانمایی را که مناسب گروه سنی کودک،
نوجوان و بزرگسال است ،امور ســینمایی کانون پرورش فکری
کودکان و نوجوانان بر عهده دارد/.ایرنا
پخش کردند ،در حالی که به گفته موسسه میلکن ،اقتصاد کالیفرنیا
۲.۱میلیارد دالر براورد شد .اگر اعتصاب شروع شود مخاطبان ابتدا
تاثیر ان را بر برنامه های گفتگو محور شبانه می بینند که گروه هایی
از نویسندگان برای نوشــتن شــوخی ها و طنزهای موردی روزانه
باید همیشه مشــغول کار باشــند .اتحادیه تهیه کنندگان فیلم و
تلویزیون( )AMPTPکه نماینده شــرکت هایی چون کامکست،
دیزنی ،برادران وارنر ،نتفلیکس و دیگران است ،در بیانیه ای اعالم کرد
هدفش دستیابی به یک توافق منصفانه و منطقی است .در بیانیه انها
امده است :توافق تنها در صورتی امکان پذیر است که انجمن متعهد
باشد تمرکز خود را بر مسایل جدی با شرکت ها و جستجوی راه های
مصالحه های معقول معطوف کند/.مهر
برگزاری دومین جلسه شورای صدور مجوز ساترا
دومین جلسه شــورای صدور مجوز تولید ساترا در سال ۱۴۰۲با
حضور اعضای حقیقی و حقوقی و همچنین نمایندگان وزارت ارشاد
و فرهنگ اسالمی برگزار شد .در ابتدای جلسه ،دبیرشورای تخصصی
شورای صدور مجوز تولید ساترا ،ضمن خوشامدگویی به نمایندگان
وزارت فرهنگ و ارشاد ،با تشریح روند اجرایی شورا اعالم کرد بررسی
طرح ها و فیلمنامه هــا از طریق درگاه ملی صدور مجوزها توســط
تهیه کنندگان ،نویسندگان و یا مدیران رســانه های صوت و تصویر
فراگیر ثبت می شــود .پس از ارزیابی و تطبیق مدارک و مستندات،
برای بررسی اعضای شورا ارسال می شــود و پس از بررسی طرح ها و
فیلمنامه ها اگر نیازی به گفت وگو با عوامل تولید باشــد ،نمایندگان
شورا با تهیه کننده ،کارگردان و نویسنده جلسات تخصصی را برگزار
می کنند .در ادامه جلســه 6 ،طرح سریال تلویزیونی و یک فیلمنامه
ثبت شده یکی از رسانه های صوت و تصویر فراگیر مورد بررسی اعضاء
قرار گرفت/.تسنیم صفحه 2
چهار شنبه 30فروردین 1402شماره 1402
خرب سیمنا و تلویزیون
اکران پوست شیر در مشهد
قسمت پایانی سریال پوست شیر در پردیس سینمایی اطلس مشهد اکران می شود .همزمان با پخش
قسمت پایانی سریال پوست شــیر از پلتفرم فیلم نت و اکران مردمی این قسمت در پردیس سینمایی
لوتوس مال تهران ،ساعت ۲۰امشب ۳۰فروردین ماه ،این اکران در پردیس سینمایی اطلس مشهد نیز
برگزار خواهد شد .در ابتدا با پخش این قسمت از سریال پوست شیر در مشهد از سوی تهیه کننده موافقت
نشــده بود اما با رایزنی های صورت گرفته ،برگزاری این اکران مورد موافقت قرار گرفت و عالقه مندان
می توانند با مراجعه به سامانه های اینترنتی فروش بلیت ،اقدام به تهیه بلیت نمایند .پوست شیر سریال
نمایش خانگی ایرانی در ژانر درام جنایی به کارگردانی جمشید محمودی است/.ایسنا
3
نقش ها مانند دستمزدها کوتاه شده است
رضا رویگری گفت :چند مرتبه کلیپ های اینستاگرامی با اینفلوئنسرها ساختم که مردم انتقاد کردند
و گفتند تو که نقشی مانند کیان را در مختارنامه بازی کردی نباید سراغ بازی در این کلیپ ها بروی؛ بر این
اساس پس از ان درخواست ها را قبول نکردم .این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با بیان اینکه برای من
نقش ها مانند دستمزدها کوتاهتر شده است ،اظهار کرد :بیماری ا م خیلی به من صدمه زده است و هنگامی
که تلویزیون نگاه می کنم متوجه می شو م اگر سالم بودم کدام نقش ها را به من می دادند .وی افزود :شب هایی
ن پیشنهاد می دهند تا صبح خواب م نمی برد ،چراکه می ترسم
که نقش جدیدی که می دانم ارزش دارد را به م
م ان چیزی که مردم از من توقع دارند را براورده کنم/ .ایسنا
مقابل دوربین بروم اما نتوان
کارگردان مستند ادم و حوا:
زندگی کاراکترها حیرت انگیز است
مســتند «ادم و حوا» یکی از مستندهای مورد استقبال در
جشــنواره های داخلی و بین المللی بوده است .این مستند با
روایاتی که یک زوج سالخورده برای هم بازگو می کنند ،اخالق،
ایمان و زندگــی را مورد توجه قرار می دهــد .رضا دانش پژوه
کارگردان مستند «ادم و حوا» به ساختارهای اخالقی و بصری
فیلم خود پرداخته و از وجوه فلسفی مستند نشانه هایی را اشکار
کرد .وی به منطق میزانسن و ساختارهای اخالق شناسانه در فیلم
خود اشاره کرد و گفت :کاراکترهای فیلم در فضایی قرار گرفته
بودند که به -فیلم بودن -ماجرا واقف بودند .ان ها می دانستند
که قرار است توسط مخاطبانی که غریبه هستند داوری شوند.
خودشان اماده یک رویداد دیگر هم بودند .این امکان برای ان ها
مهیا شده بود که در طول فیلمبرداری با مقاومت کردن پیروز
شوند .این طبیعی ست که پیروزی برای ان ها مفهوم متفاوتی
داشــت .همانطور که زندگی و مرگ معنای متفاوتی برایشان
داشت .دوربین در تمامی صحنه ها چراغش روشن بود و ان ها
متوجه چراغ قرمز دوربین بودنــد .بعضی وقتها ترس از چراغ
قرمز دوربین از بین می رود و ماجرا شکل دیگری درست می کند.
مستند «ادم و حوا» از میان انبوهی از تصاویر ضبط شده این زوج
روستایی انتخاب شده است .او اظهار داشت :درک ستایش گونه
زندگی و ستایش ان در این سن از یک سو و در سوی دیگر شانه
خالی نکردن از ادامه دادن زندگی کاراکترها برایم حیرت انگیز
و تجربه تازه ای بود .این شیوه جنگجو بودن میراثی ست .مردم
منطقهمنبهراحتیزیربارمشکالتزندگیشانهخالینمی کنند.
ان ها تا اخرین لحظه ماندن را بارهــا و بارها دیده اند و تمرین
کرده اند .پشتوانه فرهنگی در ایالت کهگیلویه و بویراحمد بر
اساس حماسه است .هر لحظه از زندگی با تالش همراه است .این
سینماگر گفت :در طول ساخت فیلم مستند «ادم و حوا» همواره
سوال من این بود که دقیقا زندگی چیست و چقدر سینما می تواند
زندگی را به تصویر بکشد؟ اودر ادامه گفت :کاراکترهای فیلم غیر
از زندگی مشترک شان در تنهایی هم زندگی خودشان را داشتند
و ادعا می کردند علیرغم سال ها زندگی با هم درک درستی از هم
ندارند .این سطح از پذیرش برای من شگفت انگیز بود که ان ها
ماهیت زندگی را در بعد قابل دیدارش پیگیری نمی کردند .ان ها
بخش عظیمی از زندگی را در ارامش قلبی و رضایتمندی درونی
ترجمه می کردند و به همین دلیل از موضوع داوری شدن توسط
غریبه ها گذر کرده بودند/.صباخبر صفحه 3
4
چهار شنبه 30فروردین 1402شماره 1402
پرونده
گفت و گوی صبا با عوامل برنامه سحرگاهی«صبح روز بعد»
اسـم ایـن خانـه رفاقـت اسـت
امسال شبکه دو انتن ویژ ه سحرگاه ماه رمضانش را به برنامه
نیره رضایی مطلق
«صبح روز بعد» اختصاص داد؛ برنامــه ای که با اجرای فرزاد
گفت و گو
جمشیدی هر شــب روی انتن رفت و سیداحمد موسویان
تهیه کنندگی و هادی نعمت اللهی کارگردانی ان را بر عهده داشته اند .برنامه
«صبح روز بعد» که به دلیل ویژگی ها و تفاوت هایی که با سایر برنامه ها داشت،
توانســت نظر مخاطبان گســترده ای را به خود جلب کند .از حضور فرزاد
جمشیدی در مقام مجری مولف که اجرای صمیمی ،فاخر و گرمی را روی انتن
برد تا ایتم های متفاوتی که تاکنون در برنامه های سحرگاهی به ان نپرداخته اند.
هرچند قصه دکور در این برنامه هم برای خودش حکایتی بوده است .اینکه برای
هر ایتم یک دکور در نظر گرفته شود ایده ای سخت اما ممکن و جذاب است که
این برنامه ان را عملی کرده است .برج میالد این روزها میزبان برنامه سازانی است
که از غروب تا سحرگاه رمضان فضای برج میالد را با دکورشان رمضانی کرده اند.
هر چند جذابیت این دکور به نوعی سبب شده این برنامه بدون تماشاگر با انبوه
بازدیدکنندگان مشتاق روبرو شود و درهایش را به روی روزه دارانی که سحرگاه
را در برج میالد سپری می کنند باز کند .تجربه ساخت برنام ه مناسبتی رمضانی
خارج از استودیوهای صداوسیما همیشه سخت اما شیرین بوده است چرا که
عوامل دکور ،مدیر صحنه و دســتیاران کارگردان فضای خوبی برای نمایش
داشته اند و البته این بار همراهی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری
تهران فضا را برای تولید این برنامه که نگاهی اجتماعی و فرهنگی به موضوعات
جامعه دارد فراهم کرده است .خبرنگار صبا با هماهنگی اقارخی مدیر رسانه ای
برنامه در جمع روحانی و رمضانی این گروه با مجری ،تهیه کننده و کارگردان
برنامه صبح روز بعد به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید.
فرزاد جمشیدی:
مجریان ،تلویزیون را با مسجد محل اشتباه گرفته اند
وقتی صراحت و سادگی کالم و بیان دلنشین فرزاد جمشیدی با طعم
شیرین ســحرگاهان ماه رمضان درمی امیزد« ،صبح روز بعد» جلوه ای
دیگر پیدا می کند .اجرا برای جمشیدی در حکم یک حرفه نیست بلکه
وظیفه ای اسمانی و خدایی است .هنوز هم مخاطبان اگاه او را با اجرای
برنامه«ماه خدا» ،ویژه ســحرگاهی 1389شبکه یک سیما که با نوای
بسم اهلل النور در فضای روحانی دستانش را باال می گرفت و برای بیماران
و حاجتمندان با بیان و ادبیات خاصش دعــا می کرد به یاد می اورند .او
سحرگاه مخاطبان را با نوش نیایش ها و طعم شاعرانه گل واژه های نغز و
پرمغز کالمش لقمه می گرفت و طعم ملکوت را به ان ها می چشاند .حاال
در رمضان 1402او بار دیگر مهمان سفره های سحری مردم شده است.
اجرای برنامه ســحرگاهی «صبح روز بعد» برای مخاطبان
ل این اجرا و
یاداور چهره و صدای شماســت؛ از حس و حــا
جذابیت های ان و سال ها غیبت روی انتن زنده بگویید؟
هیچگاه اجرای برنامه سحر را به عنوان یک اجرای موسمی ،مناسبتی،
تقویمی و تکلیفی ندیدم بلکه این اجرا برای من بسیار دلپذیر است .از ان
جهت که از زمانی کودکی ام نیز وقت سحر برای من هیچگاه ریاضت نبوده
اســت .اتفاقا در یکی از پالتوهای برنام ه «صبح روز بعد» این موضوع را
مطرح کردم .در واقع انگونه تربیتی که زیر سایه مرحوم پدر و مادرم دیدم
و روزه داری های ایشان ،هیچ وقت رمضان را به صورت یک پادگان ندیدم.
این که دین خداوند انقدر محدود باشد که اگر اطاعت نکنیم خداوند برما
غضب کند و یا اگر امرش را اطاعت نکنیم چشمی منتظر برای عذاب ما
داشته ما باشد را در باور ندارم.
اولین اجرایتان را به یاد دارید؟
اولین سالی که ســحر را اجرا کردم مهندس ضرغامی رئیس وقت
رسانه ملی یک لوح تقدیر به من دادند که در متن ان نوشته بود اجرای
سرخوشانه .خوشــحال بودم ار این تعبیر چرا که وقت سحر برای من
حقیقتاً همان حال و هوایی سرخوشــانه اســت .من همیشه احساس
می کنم از بهشتی امده ام که در توصیفش الل هستم و باید بتوانم برنامه
را خوب برای مردم توصیف کنم .همیشــه معتقدم باید بیشتر بخوانم،
در یک جمله برنامه سحر برای من تماشای رویای بهشت از دور و رازی
سرخوشانه است.
توانمندی های یک مجری ان هم در یک برنامه زنده معارفی
به دایره لغات وسیع و بیان شیوا و رسای او بستگی دارد؛ مشخص
است شما در اجرا از منابع متفاوتی بهره می گیرید این منابع را
چگونه و بر چه محوری جمع کرده اید و خالقیت در کالم و تسلط
بر بیان شما ،از چه چیزی ناشی می شود؟
نوع اجرای من در برنامه ســحر دیالوگ نیست بلکه مونولوگ است.
یعنی من مهمانی در برنامه ندارم بنابراین اگر درنظر بگیریم که هر یک
دقیقه صحبت در تلویزیون یک ساعت مطالعه می خواهد پس باید برای
برنامه خودم زحمت زیادی بکشم و از طرفی چون خودم نویسنده متن ها
هستم با متن بهتر ارتباط برقرار می کنم .این روزها در منزل ،من در وسط
کوهی از کتاب نشسته ام تا با تحقیق بهترین کالم ها را برای بخش های
مختلف برنامه استخراج کنم.
به نظر شما چقدر برنامه های مناســبتی و یا سحرگاهی به
مجری مولف نیاز دارند؟
خوشحالم از اینکه از اصطالح کارشناس مجری استفاده کردید .اگر
ما در رسانه ملی می توانستیم افراد را بر مبنای کارشناس یا فقط مجری
بودن قرار دهیم ان وقت این افراد فقط در حوزه کارشناسی خود می ماندند
و دیگر عنوان مجری به ان ها نمی دادیم .به طور مثال دوســت و سرور
عزیزمان اسماعیل اذر هیچ وقت ادعا نکردند که من مجری تلویزیون
هســتم وی متخصص ادبیات ،شــعر و نظم و در حــوزه تخصصی اش
کارشناس است و مجریان هم نباید در حوزه کارشناسی او دخالتی کنند.
حضور مجری مولف چقدر می تواند مسیر تولید برنامه های
مناسبتی را تغییر دهد؟
نمی توان گفت که مجری هیچ متنی از کسی قبول نکند و مجریان را
موظف کنیم که خودشان بروند و متن را تهیه کنند ،چون این کار عملی
نیست .برنامه تلویزیون باید سردبیر داشته باشد یعنی فقط ان متن ها را از
زیر نظر بگذراند و متنی که مجری تهیه کرده را بخواند و اجازه پخش دهد.
از این رو بودن یک مجری مولف در برنامه تاثیر بسزایی دارد .بارها دیده
شده که یک برنامه خیلی بد با مجری خوب موفق شده واز سوی دیگر یک
مجری بد ،برنامه خیلی خوب را به زمین زده است .درواقع مردم مجری
را می بینند و مجری باید الزاماً مجری مولف باشد و یا حداقل تفاوت متن
بد و خوب را حین اجرا تشخیص دهد.
انتخاب و تهیه متن های برنامه با خود شماست یا پیشنهاد
تهیه کننده و دیگر همکاران در این حوزه است و این اطالعات را
بیشتر از چه منابعی به دست می اورید؟
از روزی که در تلویزیون کار کردم هیچ کس متنی به من نداده است و
انچه در برنامه ارائه می شود را خودم می نویسم و شکر خدا تاکنون کسی
تذکری به من نداده است .در برنامه «صبح روز بعد» برای بخش زندگی
شــخصیت های ملی مذهبی اتاق فکر داریم که منابع مطالعاتی در ان
معرفی می شــود .دکتر حامد قدیری منابع تحقیقی که تهیه کرده در
اختیار من قرار می دهد .همچنین دوستان دیگر نیز کتاب های مرتبط با
ان شخصیت را هم به من معرفی می کنند.
پس بیان شما از زندگی این افراد برگرفته از نگارش خودتان
است؟
اینکه چطوری بار دراماتیک به ان داستان ها بدهم برعهده خودم است صفحه 4
پرونده
و باید با مطالعه منابع ،محتوای سه بخش ایتم زندگینامه ای را متناسب
با دکوری که در نظر گرفته شده استخراج کنم .به طور مثال در رویکرد
اول داستان تصویری از یک کوچه توصیف می شود که قهرمان قصه در
ان توصیف می شود .در بخش دوم ما ایســتگاه راه اهن داریم که باید
فضای خداحافظی و اعزام به جبهه را بیان کند و لحظه سوم هم ورودی
شهر کرمان است که پیکر متوفی یا شهید برای تدفین به تصویر کشیده
می شود .درواقع بخش رویاپردازی و توصیف زندگی یک شخصیت باید
امیخته با خیال و واقعیت باشد تا به جان مخاطب بنشیند.
در افرینش و خلق یک متن تا چه حد عالقه های شخصی یک
مجری نقش دارد؟
وقتی مجری متنی را می خواند ،خوانش کلمات تنها 7درصد از معنا
را می رسانند 93درصد دیگر انتقال معنا ،به عهده هنرهای دیگرکالمی
و بیانی است .بنابراین ما هیچ وقت حق نداریم متن یک کتاب را خطی
روی انتن بخوانیم .البته در برنامه های سحرگاهی این اتفاق می افتد که
بسیار غیرحرفه ای است .ما باید ابتدا متن را درونی کنیم بعد از درونی
کردن ان را اجرا کنیم.
اما برای باورپذیری باید به متن مکتوب استناد کنید؟
در یکی از برنامه ها که قصه تعریف می کردم مدیر شــبکه دو سیما
گفت خوب است شما از اسم های حقیقی کتاب استفاده می کنید این
موجب عینیت بخشیدن به داستان و کمک به باورمندی ان می شود.
اما باید توجه کنیم که حتما می بایست متن ان کتابی که جلوی دوربین
می خوانیم اصطالحا تلویزیونی اش کنیم .مجری باید رسانه سرد و گرم را
بشناسد ،عرصه مخاطبان تلویزیون را هم بشناسد وگرنه اگر بنا باشد که
فقط کتاب بخوانیم می شود یک برنامه رادیویی که ما فقط تنها تصویرش
را پخش می کنیم.
یعنی خوانش کتاب در تلویزیون ویژگی هایی دارد؟
برنامه تلویزیونی جدا از متن و مطالعه و داشتن یک متن خیلی قوی،
نیازمند خالقیت های دیگری هم هست .اول اینکه مردم مجری را در قاب
بپذیرند .پس از ان ،بخشــی از خالقیت ها کوششی و بخشی جوششی
است .یعنی بخشی را مجری از خودش دارد و جوششی است که عرضه
می کند و بخشی هم کوششی است که کسب می کند .این را هم بگویم که
اگر ما بهترین متن را هم بخوانیم اما اجرای مان اکت نداشته باشد مطمئن
باشید که به دل مخاطب نمی نشیند.
چقدر به تفکیک حوزه های اجــرای برنامه های مذهبی و
تخصصی کردن انها باور دارید؟
بارها و بارها گفته شده که مجریان ســیما باید گروه بندی و طبقه
بندی شوند .مجری ورزشی نباید برنامه معارفی یا مناسبتی اجرا کند یا
مجری معارفی نباید برنامه سیاسی اجرا کند یا از یک منطقه سیل زده
گزارش دهد .سال هاست که درخواست مجریان این است که حوزه اجرا
مشخص باشد و مجریان عالوه بر گروه بندی ،طبقه بندی هم بشوند تا
مجریان درجه یک ،درجه دو و سه مشخص شوند .حال در کار ما که حوزه
معارف است چون این برنامه ها با دین مردم سروکار دارند حوزه تخصصی
محسوب می شود .در حالی که این روزها هر کس متقاضی اجرای برنامه
مناسبتی و یا معارفی اســت ،ازمونی نمی دهد و به مجرد اینکه بتواند
بگوید صلی اهلل علیک یا اباعبداهلل به نظرم راه باز می شود که ایشان مجری
معارفی بشود.
این صحبت ها می تواند مبتنی بر اسیب شناســی مجری
معارفی باشد؟
در این باره حرف بسیار است .برخی از مجریان تلویزیون را با مسجد
محل اشتباه می گیرند .من دیده ام که بعضی از مجری ها روضه می خوانند
یا اصطالحات مداحی به کار می برند .در حالی که زبان مجری معارفی
می بایست زبان معیار باشــد یعنی زبانی که فرهیختگان جامعه با ان
صحبت می کنند و در مورد خود زمینه اجرا هم مجری معارفی باید بداند
در مورد چه کسانی صحبت می کند .وقتی در مورد معصومین می گوییم
که خودشان سفارش کردند ما امیران و پادشاهان سالطین کالم هستیم،
باید خیلی مراقب باشیم که با چه لحن و ادابی سخن می گوییم .از این رو
باید ازمون تخصصی بگذاریم و به صورت تخصصی مجری معارفی تربیت
کنیم تا در 5سال اینده بتوانیم ادعا کنیم که مجریانی که در حال حاضر
به صورت معارفی در حال فعالیت اند جایگزین های خوبی پیدا کرده اند.
در حال حاضر برخی از مجریان برنامه های مذهبی و معارفی،
اجرا را از حالت رســمی به ســمت خودمانی صحبت کردن و
شکستن قالب های مرسوم اجرا برده اند؛ ایا شما برای اجرای
چنین برنامه هایی سبک خاصی قائل هستید؟
در نهایت تاسف می بینیم دوستانی اجرای رسمی معارفی را شکسته اند
و به قول خودشــان می خواهند با مردم راحت سخن بگویند .در حالی
که هیچ گاه مجری اجازه چنین برداشتی ندارد .شخصیت مجری باید
رشک برانگیز باشد .مردم می بایست به او غبطه بخورند و بگویند کاری
را که او می تواند انجام دهد ما قطعا نمی توانیم انجام دهیم ،اینکه برخی
مجری ها امده اند و قالب را شکسته اند اتفاق خوبی نیست ما سرکالس
به شاگردانمان می گوییم شما واعظ ،مداح ،روضه خوان ،استاد دانشگاه
نیستید شما تنها مجری تلویزیون هستید که باید قواعد اجرا را درست
انجام دهید .مجری می بایست شان خود را در تلویزیون حفظ کند و کالم
را به سمت خودمانی نیاورد من در یکی از پست های مجازی عرض کردم
مجری بگوید ما خاک پاییم نوکر شماییم سگ در خانه شما هستیم این
ادبیات خودمانی برای کار اجرای مذهبی به درد نمی خورد .اجرای معارفی
باید سراسر شور ،دانایی و خردمندی فکر و فضل باشد.
طرز بیان و کالم مجری تا چه حد می تواند تاثیر پیام و گفتاری
که به زبان می اورد را تعیین کند و در عین حال دلنشین و حاوی
پیام های اخالقی باشد؟
طرز بیان یک مجری و کالم او مهمترین عامل جذب در یک برنامه
تلویزیونی است .در برنامه ای که مجری محور است نباید کاری کرد که
بیننده از دیدن و شنیدن صدای مجری منصرف شود و منتظر ایتم باشد.
فکر می کنید برنامه صبح روز بعد نیاز سحرگاهی بیننده را
به خوبی شناخته و فهم عوام و پسند خواص را به دنبال داشته
است؟
گروه فکری و محتوایی برنامه «صبح روز بعد» گروه اشــنا به فرم و
محتواست .افراد مستعد و عالمی غیر از بنده برای این برنامه فکر کردند تا
برنامه ای در خور ماه مبارک فراهم شود .از این بابت معتقدم که نیازهای
مخاطب را کام ً
ال شناخته اند .شناسایی راز این عبادات بسیار پیچیده است.
نکته مهم دیگر اینکه برنامه «صبح روز بعد» یک کار گروهی است و اگر
تیری به طاق توفیق اصابت می کند حاصل خرد جمعی و گروهی میان
گروه است .همه حالشان در این برنامه بحمداهلل خوب است کسی از سحر
کار کردن نیمه شب کار کردن و روزه گرفتن ابایی ندارد و گله ای نمی کند
و وقتی وارد استودیو برنامه می شویم احساس می کنیم وارد خانه بزرگی
شدیم و اسم این خانه رفاقت و اخالق حرفه ای است.
و کالم اخر؟
برنامه ماه مبارک رمضان مخصوص یک ماه نیست جا دارد که ما در
چهار شنبه 30فروردین 1402شماره 1402
5
طول سال درباره ماه خدا سخن بگوییم لطفاً اگر من سال بعد مجری برنامه
سحرگاهی شبکه دو ســیما نبودم این دعای من را به گوش همه مردم
برسانید من ارزو کردم یا حین اجرای برنامه سحر یا موقع اجرای برنامه
«باران» در صحن امام رضا(ع) دستم را در دست مرگ بگذارم.
سیداحمد موسویان:
سی شب سی روایت
سیداحمد موسویان ،تهیه کنند ه «صبح روز بعد» تهیه اثاری همچون
برنامه های تلویزیونی «مهمات» و «شــمارش معکوس» را در کارنامه
خود دارد .وی درباره شکل گیری ایده این برنامه گفت :ایده اولیه برنامه
و پیشنهاد ان با حامد بامروت نژاد مدیر شبکه دو بود که با همراهی پیام
ابراهیم پور مدیر گروه معارف شبکه دو از ما خواست برای ایام ماه مبارک
رمضان و ویژه برنامه سحرگاهی کار متفاوت و خالقانه ای روی انتن ببریم
و به سرعت اتاق فکری شــکل گرفت که با همراهی هادی نعمت اللهی
کارگردان برنامه و گروه تحقیق و تهیه سیدمحمدصادق بی بی شهربانویی
سعی کردیم نوعی خط شکنی کنیم .موسویان افزود :ما به دنبال ایده ای
بودیم که دلی و خاص باشــد و حال ادم را خوب کند ،البته ایده خوب
ســختی هایی هم به همراه دارد که در نهایت با تشــکیل کارگروهی از
حرفه ای ها به ایتم های متفاوتی در این برنامه رسیدیم .در کنار مهمترین
ایتم برنامه ،یعنی روایت قهرمانان ملی مذهبی ایران از ایتم اسیب های
اجتماعی ،سحرخوانی حمید خزاعی ،روایت صابر خراسانی ،شاعر مذهبی
از یک زائر مشهدالرضا(ع) ،مناجات خوانی و بخش معرفی شهدای دفاع
مقدس هم باید نام برد.
تهیه کننده «صبح روز بعد» انتخاب فرزاد جمشیدی برای اجرا در این
برنامه را یکی از ویژگی ها و برتری های این برنامه دانست و اظهار داشت:
فرزاد جمشیدی برای خودش وزنه ای در اجرا بوده و هست و به پیشنهاد
مدیر شبکه این فرصت به برنامه ما داده شد که بر اساس توانمندی های او
برنامه را جلو ببریم .حضور فرزاد جمشیدی برکت و اعتبار این برنامه بوده
و ما این برنامه را براساس توانمندی وی طراحی کردیم که در کار رسانه
اتفاق منحصر به فردی است .موسویان با اشاره به بخش های از این برنامه
اضافه کرد :نگاه ما به این برنامه مبتنی بر شخصیت ها و قهرمانان ملی و
مذهبی است و سعی کردیم سی شب سی روایت از قهرمانان ملی مذهبی
ایران روایت کنیم .وی افزود :برای اولین بار به سراغ اسیب های اجتماعی
در برنامه سحرگاهی رفتیم و به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی
شهرداری تهران با تهیه گزارش های متنوع از گرمخانه ها و فضاهایی که
شهرداری برای ساماندهی نیازمندان تدارک دیده است مخاطبان را با
حال و هوای همیاری و همدلی اشــنا کردیم .موسویان با اشاره به ایتم
شعرخوانی صابر خراسانی بیان کرد :شعرخوانی صابر خراسانی با محوریت
امام رضا(ع) هم بخش پرمخاطب این برنامه بود که داستانی مرتبط باحال
و هوای مشهد و حرم امام رضا (ع) را تعریف می کرد.
محمدهادی نعمت اللهی:
دل کندن از برنامه سحرگاهی سخت است
محمدهادی نعمت اللهی کارگردان برنامه «صبح روز بعد» در حوزه
سینمای مستند با ســاخت اثاری همچون «مارش میرا»« ،فرمانده»،
«امام موسی صدر»« ،روایت دیدار» « ،تاوان جنایت»« ،سید ظهیر و داماد
بوسنی» شناخته شده است .وی که کارگردانی دو برنامه «اقیانوس ارام»
و «عصر شیرین» در شبکه دو را نیز در کارنامه خود دارد .او کارگردانی
برنامه سحرگاهی را توفیقی می داند که اگر نصیب هر کارگردانی شود
دیگر دل کندن از ان سخت خواهد بود.
نعمت اللهی مهمترین تفاوت برنامه «صبح روز بعد» با دیگر برنامه های
سحرگاهی سیما را تغییر در فرم و محتوا و جذابیت بصری دانست و گفت:
در فرم سراغ دکوری غیر تکراری و متنوع رفتیم .به غیراز دکور مجری
که کتابخانه ای در دل یک اتاق مطالعه است ،به دلیل خاستگاه برنامه۹۰
دکور متفاوت و متنوعی را برای ایتم روایت قهرمانان ملی مذهبی ایران
انتخاب کردیم و هر شــب برای هر فرد و قصه زندگی اش دکوری مجزا
متناسب با زندگی او طراحی کردیم.
وی با اشاره به حضور فرزاد جمشیدی متذکر شد :فرزاد جمشیدی
در مدل خودش توانمندی هایی دارد که منحصر به فرد است .او پس از
سال ها به انتن رمضانی برگشت و بسیار نیز مورد استقبال قرار گرفت.
جمشیدی با تسلطی که بر محتوا داشت نگارش تمام ایتم های مربوط
به شخصیت های ملی مذهبی را برعهده گرفت و در مقام مجری مولف،
اجرایی فرهیخته و روان را روی انتن شبکه دو سیما به نمایش گذاشت.
کارگردان «صبــح روز بعد» با اشــاره به ســختی کار تولید برنامه
ســحرگاهی اظهار داشــت :برای برقراری توازن و باال بردن بهره کاری
تصمیم گرفتیم کار تولید را در دو گروه پیش ببریم و با تقسیم کار میان
نویسنده ،عوامل تولید و ...توانســتیم با همدلی این برنامه را روی انتن
ببریم .نعمت اللهی درباره انتخاب نام برنامه گفت :با توجه به فضای برنامه
که مبتنی بر قصه گویی درباره افراد شاخص یا خاطراتی که از امام رضا(ع)
بود ،نام برنامه را «صبح روزبعد» گذاشــتیم که جمله ابتدای هر قص ه و
روایت است. صفحه 5
6
چهار شنبه 30فروردین 1402شماره 1402
خرب فرهنگ و هرن
منتظری :هنر نردبان صعود است
ضیافت افطاری موسسه هنرمندان پیشکسوت با حضور اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد .در این مراسم
که با حضور برخی از مدیران فرهنگی صورت گرفت ،هنرمندان پیشکسوت فرصت دیداری دوباره در سال
جدید را پیدا کردند .غالمرضا منتظری ،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسالمی در این مراسم
با اشاره به اینکه فرهنگ فصول مختلفی دارد و تمام ان زیباست ،اما هیچ یک به زیبایی هنر نیست ،گفت:
اگر هنر را از ساختار فرهنگ کنار بگذاریم ،فرهنگ تماشایی نخواهد بود .وی با بیان این که هنر نردبان
صعود است ،خاطر نشان کرد :یکی از وظایف دولت و مجلس این است که اسباب رضایتمندی هنرمندان
کشور را فراهم کند تا هنرمند تمام دغدغه اش افرینش باشد ،نه مشکالت معیشتی/.ایرنا
برپایی نمایشگاه کتاب وحی در موزه فلسطین
مجموعه فرهنگی هنری اسمان با همکاری دارالکتابه قران کریم ،نمایشگاه قرانی «کتابت وحی» را در
موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر ،برگزار می کند .در نمایشگاه قرانی «کتابت وحی» که به
مناسبت عید سعید فطر برپا می شود ۵۵ ،اثر خوش نویسی ،شامل کتابت قران و قطعه نویسی (قران کریم
و احادیث) از هنرمندان شاخص این عرصه احمد عبدالرضایی ،رضا بنی رضی ،عذرا عبداهلل پور ،عباس
اخوین ،علی رضا فالحت پیشه و همچنین دیگر خوش نویسان معاصر ،در معرض دید عالقه مندان قرار
خواهد گرفت .ائین گشایش نمایشگاه با حضور استادان حوزه خوش نویسی و کاتبان قرانی ،روز پنج شنبه،
۷اردیبهشت ،۱۴۰۲از ساعت ،۱۶در محل موزه فلسطین برگزار می شود/.مهر
نمایشگلگشتیکتئاترموزهاست
«گلگشت» نمایشی به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا
رهبری و با محور داستان هایی تاریخی است که به سرگذشت
دو حمام تاریخی علی قلی اغا و خسرو اغا و ماجرای تخریب
این حمام می پردازد.
محمدرضا رهبری با اشاره به این که نمایش «گلگشت»
گشت و گذاری در خاطرات مردم از بناهای تاریخی و به ویژه
دو حمام تاریخــی حمام علی قلی اغا و حمام خســرو اغا
است ،اظهار کرد :این دو حمام توسط دو برادر به همین نام ها
(علی قلی اغا و خسرو اغا) ساخته شده اند ،اما دو سرنوشت
متفاوت پیدا کردند و یکی از حمام ها تخریب شد و دیگری
همچنان پابرجا مانده و به موزه تبدیل شده است.
او ادامه داد« :گلگشت» نمایشی است که در حالت مستند
تولیدشده و ازجمله اثاری است که می توان برای ان عنوان
«تئاترموزه» اســتفاده کرد .این تئاتر موزه در نکوداشت
اصفهان است و تالش می کند مرگ و زندگی دو بنای تاریخی را
روایت کند و ذکر خیر و یادبودی باشد از بانیان ان ها و کسانی
که بنا را به وجود اوردند ،نگهبانی کردند و حتی کارگرانی که
در ان کار کردند.
رهبری با بیان اینکه روند تولید نمایش «گلگشت» حدود
۲ماه طول کشیده اســت ،گفت :یکی از ویژگی های خاص
نمایش «گلگشت» این است که تالش می کند لهجه اصفهانی
ضرغامی :زیبایی حلقه مفقوده اثار امروز ماست
ســیدعزت اهلل ضرغامی روز گذشــته ۲۹فروردین در مراســم
بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی گفت :پیشکسوتان
مرمت گری نمایندگان شایسته ای از یک جامعه بزرگ و ارزشمندی
هستند که خیلی از انها امروز اینجا حضور ندارند ،در حقیقت تجلیل
امروز از شما قدردانی و ادای دینی به همه مرمت گران و فعاالن حوزه
میراث فرهنگی است.
ت یک کار متعالی است و عادی نیست .مرمت ،کار
وی افزود :کار مرم
خداست ،کاری کاربردی است نیاکان ما ان کار را زیبا انجام می دادند.
امروزه در برخی از مواقع با زیبایی در بعضی از کارها و اثار خداحافظی
کرده ایم .در حقیقت زیبایی اکنون حلقه مفقوده اثار امروز ماست.
وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی بیان کرد :در الیحه
شــرح وظایف وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی که
در دولت تصویب شده و به مجلس شورای اسالمی ارائه شده است ،به
موضوع میراث فرهنگی توجه جدی شده است/.ایرنا
را به شکل اصیل و درست به کار ببرد و از اداب و فرهنگ و
رسوم روزهای یک صدسال گذشته و روزهای فراموش شده
کار و زندگی در حمام را از زبان کارگر حمام بیان کند و زندگی
دغدغه مندانه کسانی که میراث فرهنگی را پاس می دارند ،ذکر
خیر کند و تالش می کند ازنظر تکنیکی هم یک نمایش اصیل
ایرانی و به فرم و شیوه نمایش ایرانی وفادار باشد.
نویسنده و کارگردان نمایش «گلگشت» ادامه داد :در این
نمایش تالش شده از چهرههای نامداری که در این حمام رفت و
امد داشتند مثل حضرت ایت اهلل حاج اقا رحیم ارباب یاد شود
و جایگاه حمام در این محله را در قالب یک روایت مردمی از
تاریخ معاصر یکی از محله های مهم و پابرجای اصفهان بیان
کند.
رهبری با بیان اینکه نمایش «گلگشت» به سفارش موزه
حمام علی قلی اغا و به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان اجرا
می شود ،بیان کرد :پشتوانه این نمایش ،پژوهش های میدانی
و کتابخان های است و امید که عالقه مندان به فرهنگ و میراث
ایرانی از نمایش دیدن کرده و از ان لذت ببرند.
نمایش گلگشت به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان از روز
چهارم تا ۳۰اردیبهشت ماه به جز روزهای ۶و ۲۶اردیبهشت
در موزه حمام علی قلی اغا ،واقع در اصفهان ،خیابان مسجد
سید ،خیابان ایت اهلل بیدابادی اجرا می شود/.ایسنا
سرنوشت تئاتر «جبله» سوریه پس از جنگ
تئاتر «جبله» در نزدیکی شــهر الذقیه را یکی از شاهکارهای
ناشناخته معماری سوریه از دورۀ روم در خاورمیانه می دانند .سازه ای
با بلوک هایی از سنگ اهک شــنی محلی با سیستمی پیچیده از
دیوارها ،طاق ها و فضاهای طاقدار و ۱۷دروازه بزرگ .این تماشاخانه
در زمان ساخت ،به صورت دایره ای و به قطر حدود ۹۰متر ،در سه
طبقه و با ۳۵ردیف صندلی سنگی ساخته شد .باستان شناسان زمان
احداث این مکان را دقیق مشخص نکرده اند ،اما با توجه به جزئیات
معماری و اولین نتایج کاوش ها ،زمان ساخت «تئاتر جبله» را به قرن
دوم میالدی یا اویل قرن ســوم میالدی نسبت می دهند .در طول
سال های گذشته و به واسطۀ جنگ های داخلی و خارجی سوریه،
اسیب های زیادی به این محوطه و سازۀ تاریخی ان وارد شد و امروز
این امفی تئاتر به یک متروکه شباهت بیشتری دارد .همزمان با روز
جهانی محوطه ها وبناهای تاریخی ،اخرین وضعیت دومین تئاتر
بزرگ رومی ها در سوریه را مشاهده می کنید/.ایسنا
پایان نورپردازی بقعه میرمحمد حنفیه
مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی جزیره خارگ گفت :نورپردازی
بقعه میرمحمد حنفیه با اعتباری بیش از پنج میلیارد ریال انجام شد.
شهرام اسالمی افزود :این طرح شامل تعویض کابل اصلی ورودی
بقعه ،تهیه و نصب تابلو برق ،سیم کشی مجدد و نصب روشنایی داخل
بقعه و نورپردازی است که در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی
با مشارکت و کمک مدیریت عملیات عمومی و مجتمع پتروشیمی
خارگ انجام شده است.
وی گفت :در زمان حاضر مرحله نخست مرمت جداره بیرونی این
بنا با اعتباری بیش از چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات پایگاه ملی
میراث فرهنگی جزیره خارگ در مراحل پایانی خود قرار دارد.
بقعه میر محمد حنفیه مربوط به سده ۹هجری قمری در جزیره
خارگ شهرستان بوشهر واقع شده است و در تاریخ ۱۶اذر ۱۳۷۷با
شــماره ثبت ۲۲۰۵به عنوان یکی از اثار ملی ایران به ثبت رسیده
است/.ایرنا صفحه 6
چهار شنبه 30فروردین 1402شماره 1402
خرب فرهنگ و هرن
سهراب مرزبان امروز ارام می گیرد
انجمن طراحان گرافیک ایران اعالم کرده اســت که مراسم تشییع و بدرقه پیکر سهراب مرزبان امروز
چهارشنبه ۳۰فروردین ماه ۱۴۰۲ساعت ۱۵:۰۰در ارامگاه شهر ساری (مالمجدالدین) برگزار می شود.
سهراب مرزبان ،عضو هیات موسس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران یکی از هنرمندان سرشناس جامعه
هنری ۲۸فروردین درگذشت .سهراب مرزبان از هنرمندانی بود که دوره های متفاوتی را در نقاشی تجربه و اثار
متنوعی خلق کرد .مجموعه اخیر نقاشی های وی نماهای دور و نزدیک طبیعت بود .او در مجموعه نقاشی های
طبیعت خود ،به دنبال زیبایی در جزئیات بود .خود مرزبان در یکی از مصاحبه هایش گفته بود« :همیشه
چیزهایی در اطراف ما وجود دارد که به ان ها توجه نمی کنیم و زیبایی ان ها را نادیده می گیریم/».ایسنا
تخفیف ویژه موزه ملی ملک در عید فطر
7
گردشگران و دوســتداران موزه و تاریخ ،هم زمان با تعطیالت عید سعید فطر می توانند با ۵۰درصد
تخفیف بهای بلیت ،از خدمات موزه ای و گردشــگری کتابخانه و موزه ملی ملک بهره مند شوند .با اغاز
تعطیالت عید سعید فطر ،بزرگ ترین موقوفه فرهنگی ایران در روزهای شنبه و یک شنبه (دوم و سوم
اردیبهشــت )۱۴۰۲با تخفیف ویژه میزبان گردشــگران به ویژه تهران گردان در تاالرهای موزه ای و
نمایشگاه های این گنجینه خواهد بود .دوستداران فرهنگ و تاریخ می توانند در این روزها از تاالرهای
گوناگون موزه ای و اثار به نمایش درامده در ان ها در زمینه های گوناگون ســکه ها و تمبرهای تاریخی،
تابلوهای نقاشی ،اشیای تزیینی ،نگارگری ،خوش نویسی ،اثار الکی و نسخه های خطی بازدید کنند/.ایرنا
روایتی ترس اور از انتقام دخترانی بی نام و نشان
حسین کیانی این روزها مشغول اماده سازی دو نمایش است که با فاصله ای اندک روی صحنه می روند .این نویسنده و
کارگردان که همزمان با فعالیت هنری در کار تدریس هنرجویان و دانشجویان هم هست ،دو نمایش تازه را برای اجرا اماده
می کند .او از اوایل هفته اینده نمایش «کافه کات» را به عنوان نمایشی زنانه و ترس اور در تاالر استاد سمندریان تماشاخانه
نمایش
ایرانشهر روی صحنه می اورد .این نمایش به نویسندگی ،طراحی و کارگردانی حسین داستانی روان نگار در گونه
ِ
دختران بی نام و نشانی را از مردی که همه زنانگی انها را مورد تهاجم قرار داده است،
کشیدن
ترس اور است و روایت انتقام
ِ
ِ
نمایش می دهد .کیانی درباره این اثر نمایشــی توضیح می دهد :طرح کوتاهی از این نمایشنامه در سال ۹۷در قالب فیلم
نامه کوتاهی نوشته شد اما فرصت ساختش فراهم نشد .بعد از پیشــنهاد مجموعه ایرانشهر برای اجرای نمایشی در سالن
سمندریان از ابتدای اسفند به نوشتن نمایشــنامه پرداختم و تمرین ها از روزهای پایانی سال گذشته اغاز شد و بالفاصله
از ۵فروردین تاکنون ادامه دارد .به گفته او ،اجرای نمایش در ســالن استاد سمندریان تماشاخانه
ایرانشهر از اوایل هفته اینده اغاز خواهد شــد .تهیه کننده و مجری طرح این اثر نمایشی
حسام الدین مختاری و خانه هنر کاج است و بازیگرانی چون بهروز پناهنده ،هدا ناصح،
کهبدتاراج ،الهه شه پرست ،مریم ندایی ،سانازروشنی ،حسام مختاری در ان به
ایفای نقش می پردازند .همچنین ساخت موسیقی بر عهده ارش موسوی است.
اما این هنرمند در کنار این نمایش ،ساخت اثر دیگری را هم در دست دارد.
«جنجال بر سر سای ه خر» نمایشی است که حسین کیانی به عنوان کارگردان
و دراماتورژ ،با اجرای ان همــکاری دارد .این نمایش در قالب کا ِر کارگاهی
پس از ۹ماه تمرین توسط هنرجویانی با استعداد به تهیه کنندگی مهدی سهرابی در
تماشاخانه ملک به زودی به صحنه خواهد رفت« .جنجال بر سر سایه خر» کمدی درامی تاریخی
است که دعوای فاجعه بار اهالی یک شهر کوچک در یونان باستان بر س ِر سایه خری را روایت می کند.
این اثر نوشته فردریش دورنمات و ترجمه بهروز قنبرحسینی است که تمرین های کارگاهی ان در
تماشاخانه ملک از مرداد سال گذشته شروع شد و پس از فراز و نشیب هایی به دلیل شرایط اجتماعی و
فرهنگی ،اجرای ان به تعویق افتاد .نکته قابل توجه در این نمایش ،نخستین اجرای عمومی و حرفه ای
حسین کیانی از یک درام خارجی است که تاکنون سابقه نداشته است چرا که این درام نویس و کارگردان
به نگارش و اجرای متون ایرانی معروف است و به نوعی به نمایشــگ ِر ایرانی شهرت دارد .باید دید در
هنرجویان مستعد ،چگونه توانسته است از ظرفیت های
نخستین تجربه از یک متن خارجی با گروهی از
ِ
نمایش های ایرانی برای کارگردانی یک نمایش غیرایرانی استفاده کند/.ایسنا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
فیلم سینمایی «غریب» جدیدترین اثر محمدحسین
لطیفی با نگاهی به بخشی از زندگی شهید محمد بروجردی
نوروز امسال در سینما ها اکران شد و تا امروز توانسته حدود
۶میلیارد تومان فروش داشته باشد .این فیلم سینمایی
روایتگر اقدامات شهید بروجردی (با بازی بابک حمیدیان)
و جمعی از همرزمانش در غرب کشور برای سامان دادن به
اوضاع و رسیدگی به شرایط مردم است« .غریب» محصولی
از سازمان فرهنگی هنری اوج است که اولین نمایش خود
را در چهل ویکمین جشــنواره فیلم فجر تجربه کرد و در
هفدهمین جشــنواره فیلم مقاومت نیز توانست جایزه
بهترین فیلم را از ان خود کند .بــه بهانه اکران این فیلم
سینمایی ،محمدحسین لطیفی صحبت هایی مطرح کرده
در ادامه مشروح ان را می خوانید:
چرا این برش از زندگی شــهید بروجردی که روایتگر
اقدامات او در غرب کشور است را برای ساخت یک فیلم
سینمایی انتخاب کردید؟
به نظرم دراماتیک ترین لحظاتی که می توان برخوردی سینمایی
با ان داشــت و جان کالم را در شرایط بحران برای این شهید بیان
می کرد جنگ ۲۲روزه کردستان بود .به همین دلیل این برش از
زندگی شهید بروجردی را انتخاب کردیم.
وقتی شخصیت اصلی فیلم را بر بستر جنگ و مقاومت تعریف
می کنید شــرایط ملتهبی ایجاد می شــود و قطعاً این شــرایط
دراماتیک تر و سینمایی تر است.
شخصیت شهید بروجردی که در فیلم «غریب» تعریف
شده نشانه هایی جزئی در رفتار و اخالق دارد که مخاطب را
با او همراه می کند .ایا این ویژگی های شخصیتی مثل صبور
بودن ،لبخند زدن و ...واقعی هستند؟
صد در صد ویژگی های اخالقــی و حتی ویژگی های اینچنینی
که در فیلــم می بینیــم و اینکه شــهید بروجــردی تاکید دارد
حرف های لطیفی درباره فیلم سینمایی غریب
شهید بروجردی می تواند الگویی برای مدیران باشد
هیچوقت دست به اسلحه نمی برد مگر اینکه مجبور شود ،همگی
از خصوصیات اخالقی ایشــان بوده و حتی ما در بســیاری مواقع
نتوانستیم ویژگی های اخالقی ایشان را ترسیم کنیم چراکه ایشان
بیش از انچه کــه در فیلم می بینید روحی ه مدارا داشــتند و برای
برقراری صلح تالش می کردند.
رجوع به شخصیت شهید بروجردی جدا از این بحث که
ماجرا های پیرامون او جذابیت ســینمایی دارند ،به لحاظ
اجتماعی و سیاســی چه کارکرد امروزی می تواند داشته
باشد؟
من از زبان خیلی ها شنیدم پس از دیدن «غریب» به این نکته
اشاره کرده اند که ما در روزگاری زندگی می کنیم که شاید اگر ۱۰
نفر مثل شهید بروجردی داشتیم بسیاری از مشکالت مان حل بود.
این نشان می دهد که اتفاقاً فیلم «غریب» در زمان خوبی ساخته
شده است .کسی که وقتی می بیند دو دستگی ایجاد شده ،خطاب
به افراد می گوید انقدر دشمن دارم که نمی دانم با ان ها باید بجنگم
یا خیر ،برای امروز ما حرف های بسیاری دارد.
نکته دیگر این اســت که باید به مردم اعتماد کرد و این نگاه در
عملکرد شهید بروجردی وجود دارد و در گوشه گوشه فیلم «غریب»
به چشــم می خورد .مصداق های زیادی در فیلم وجود دارد که با
ان ها برخورد خواهید کرد ،اما نکته قابل تامل این اســت که باید
بگویم وقتی این فیلمنامه نوشته شد و فیلمبرداری را اغاز کردیم،
۱۰روز بعد اتفاقات تلخ و ناخوشایند سال گذشته در کشور رخ داد.
در واقع اگر مصداق هایی هم وجــود دارد باید بگویم که این موارد
بر اساس اتفاقات سال گذشته در فیلمنامه گنجانده نشده است.
با این تفاســیر می توان «غریب» را فیلمی سیاســی
دانست؟
ً
ً
«غریب» را اصال فیلمی سیاسی نمی دانم ،خودم اصال شخصیتی
سیاسی نیستم و عالقه ای هم به سیاست و گفتگو های سیاسی ندارم
و حتی به مدیران ارشد کشور که خواستار گفتگو بودند؛ گفته ام که
ما با هم گفتگویی نداریم ،چون شما سیاستمدار هستید و من فکر
می کنم هنرمند هستم که البته شاید هم نباشم.
در فیلم «غریب» نشانه های دیگری هم وجود دارد که
می تواند اشاره ای به امروز کشور ما باشد .به عنوان مثال
چرا شخصیت نفوذی فیلم را فردی انتخاب کردید که در
یک سکانس سعی دارد مردم را مجبور کند نماز بخوانند؟
این شخصیت ها و اتفاقات و صحنه ها بر اساس تحقیقات میدانی
ما در فیلم گنجانده شده اند .شــهید بروجردی سال ها پیش به ما
می گوید که نفوذی فقط درد ارتش نیســت ،از نفوذی ها بترسید.
متاســفانه ما در طول این سال ها حواســمان به نفوذی هایی که
خودشان را کاتولیک تر از پاپ نشان می دهند ،نیست؛ در حالیکه
ان ها برای کشور خطرناک تر هستند« .غریب» صادقانه غریب است،
شخصیتی مثل محمد بروجردی در شرایطی قرار دارد که همه خود
را همراه او نشان می دهند ،اما او غریب است چراکه ایده ال هایش
بسیار متفاوت است.
ایا از شرایط اکران و میزان استقبالی که از فیلم «غریب»
صورت گرفته ،رضایت دارید؟
معتقدم اگر فیلم خوب باشد ممکن اســت در اکران در مقابل
یک فیلم کمدی نتواند فروش جالب توجهی داشته باشد .البته من
چندین فیلم کمدی ســاخته ام ،ولی می دانم که بعد از دیدن یک
فیلم کمدی معموالً ان را دور می اندازید و چیز زیادی از ان به یاد
نمی اورید و فقط خنده هایتان را به یاد می اورید در حالیکه امثال
فیلم «غریب» در بایگانی تاریخ سینمای ایران می ماند.
مخاطب اصلی «غریب» را مردم می دانید یا مسئوالن؟
هر دو را مخاطب فیلم می دانم .مســئوالن هم باید این فیلم را
ببینند و رویه های خود را در راستای الگو گرفتن از شهید بروجردی
تغییر دهند و مردم هم مخاطب این فیلم هستند تا ببینند که ما
چه ایده ال هایی داشتیم.
ما باید جنسی از مدیران را در کشورمان شاهد باشیم که با مردم
در تعامل باشند و شهید بروجردی چنین شخصیتی است و می تواند
الگویی برای همه مدیران باشد/.ایلنا صفحه 8