روزنامه صبا شماره 1401 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1401

روزنامه صبا شماره 1401

روزنامه صبا شماره 1401

‫سه شنبه| ‪ 29‬فروردین ‪ 18 |1402‬اوریل ‪ 27 |2023‬رمضان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1401‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫عذرخواهی وزیر فرهنگ‬ ‫از هنرمندان تئاتر فجر‬ ‫فیلم های گمنام‬ ‫در گیشه عید فطر‬ ‫گفت و گو با موسس‬ ‫مجموع ه موسیقی سماوا‬ ‫«سرگذشت استعمار»‬ ‫کتاب صوتی سال شد‬ ‫پرونده صبا درباره سریال مترجم‬ ‫ایـن بـازی‪ ،‬از پیـش‬ ‫تعییـن شـده اسـت‬ ‫ترسیم و بازنمایی شخصیت‬ ‫در «جنگ جهانی سوم»‬ ‫برگزاری نمایشگاه انفرادی‬ ‫با عنوان «سیاه بازی»‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫سه شنبه ‪ 29‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1401‬‬ ‫یادداشت روز‬ ‫محراب توکلی‬ ‫منتقد سینما‬ ‫ترسیم و بازنمایی شخصیت‬ ‫در «جنگ جهانی سوم»‬ ‫فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی پس از عبور از‬ ‫فراز و فرودهای عجیب در اکران‪ ،‬نشر و نمایش باالخره در سینماهای‬ ‫سراسر کشور قابل تماشا شد ‪ .‬از این رو در روزهای گذشته توجه به‬ ‫فیلم «جنگ جهانی سوم» شاید‬ ‫ســاختارهای روایی و دراماتیک ِ‬ ‫یکی از اصلی ترین بحث ها میان جمع های سینمایی و سینماروها‬ ‫بوده است‪« .‬هومن سیدی» در سال های گذشته‪ ،‬با تکرار موقعیت ها‬ ‫و ایده هایی مشخص در مسیر ساخت مولفه قرار گرفته است‪ .‬او بر‬ ‫روی موقعیت هایی عاطفی‪ ،‬اخالقی و خصوصا خشونت امیز مانور‬ ‫می دهد‪ .‬شگردی که ردپایش در «ســیزده» و «مغزهای کوچ ‬ ‫ک‬ ‫زنگ زده» احساس می شود‪ .‬هر ســینماگر و کارگردانی در سودای‬ ‫مولف شدن و مولف بودن دست به چنین کاری می زند‪ .‬اما شخصیت‬ ‫و روایت در منطقی بودن این امر دخیل هستند‪ .‬نمی شود صرفا دست‬ ‫به تکرار درون مایه ها زد‪ .‬خشونت‪ ،‬عطوفت و دل بستگی موضوعاتی‬ ‫هستند که هر کارگردان می تواند به شیوه خودش به ان ها بپردازد‪.‬‬ ‫سیدی نیز در فیلم هایش به این موضوعات و درون مایه بها می دهد‪.‬‬ ‫جزئیات خشونت را ترسیم می کند و به اشک‪ ،‬ناله و دیالوگ هایی که‬ ‫کاراکترهایش در هنگام خشم ادا می کنند‪ ،‬توجه دارد‪.‬‬ ‫«جنگ جهانی سوم» نیز چنین فضاهایی دیده می شود‪.‬‬ ‫ ‬ ‫در فیلم‬ ‫اما تفاوت اساســی این فیلم با سایر اثار هومن ســیدی در همان‬ ‫ساختارهای ذکر شده است؛ «شــخصیت» و «روایت»‪ .‬و «جنگ‬ ‫جهانی سوم» در ترسیم و بازنمایی شخصیت و روایت از فیلم های‬ ‫دیگر هومن سیدی جلوتر است‪.‬‬ ‫از این رو فضاها و موقعیت هایی که کارگردان در اثار قبلی اش به‬ ‫ان ها می پرداخت‪ ،‬در «جنگ جهانی سوم» شکل و جایگاه مشخصی‬ ‫پیدا کرده اند‪ .‬حال و هوا و مسیر اتمسفریکی که «جنگ جهانی سوم»‬ ‫طی می کند مدیون روایت و خصوصا شخصیت اثر است‪.‬‬ ‫شکیب (محسن تنابنده) برای کارگری در پشت صحنه یک فیلم‬ ‫داوطلب می شود ‪ .‬او پس از چند روز در جریان ساخت ان فیلم اعتماد‬ ‫مسئوالن تولید را جلب و به شکل ثابت مشغول به کار می شود ‪ .‬در‬ ‫یادداشت های متعددی روند شکل گیری کاراکتر شکیب به شخصیت‬ ‫پرویز (زنده یاد لوون هفتوان) در فیلم «پرویز» نسبت داده شده است‪.‬‬ ‫اما به نظر می رســد کاراکتر دیگری وجود دارد که شکیب می تواند‬ ‫نســبت نزدیک تری با ان برقرار کند؛ رحیم ‪ .‬شخصیت رحیم (امیر‬ ‫جدیدی در فیلم قهرمان) با مظلومیت و ترحم جایگاهی برای خود‬ ‫پیدا می کند‪ .‬اما رفته رفته با دروغی که در ابتدا گفت ه است‪ ،‬ان روی‬ ‫شخصیتش برمال می شود‪ .‬در واقع روند تغییر کاراکتر رحیم برای‬ ‫مخاطب از یک دروغ شروع می شــود‪ .‬رحیم و شکیب در موقعیتی‬ ‫متفاوت دست به عملی مشابه می زنند تا خود و سپس کسی را که‬ ‫دوست می دارند‪ ،‬نجات دهند‪ .‬تا قهرمان باشند! اما دست تقدیر از‬ ‫دروغ ان ها پتکی می ساز د و بر سرشان می کوبد‪.‬‬ ‫در نهایت شاید شکیب روند و مسیر بهتری را برای همذات پنداری‬ ‫با مخاطب طی می کند‪ .‬روندی که اهسته تر پیش رفته و جزئیات‬ ‫بیشتری را از شخصیت شکیب اشکار می سازد‪ .‬اگر بخواهیم اخر و‬ ‫عاقبت شکیب را به اصطالح لو ندهیم تنها یک بحث باقی می ماند؛‬ ‫«همذات پنداری» ‪ .‬لفظی که تا اخرین لحظه همراه و هم پا با مخاطب‬ ‫اســت ‪ .‬بودن مخاطب با شــکیب به لحظات دراماتیک فیلم ارزش‬ ‫می بخشد‪ .‬نماها و میزانسن هایی که سیدی به کار می بندد ‪-‬به واسطه‬ ‫همذات پنداری مخاطب با شــکیب‪ -‬می توانند روح و روان بیننده‬ ‫را به بازی بگیرد‪ .‬عالوه بر این ویژگی زیبایی شناســانه نماها ارتباط‬ ‫احساسی مخاطب با اتمسفر فیلم را دوچندان می کند‪« .‬جنگ جهانی‬ ‫سوم» در پی ریزی شخصیت و روایت موتیف هایی که هومن سیدی‬ ‫به ان ها توجه داشته را دراماتیزه می کند ‪ .‬مستقل از هر فیلم ‪-‬حتی‬ ‫اثار ســیدی‪ -‬این فیلم نمایش مردی است که نمی خواهد فرصت‬ ‫قهرمان شدن در زندگی را از دست بدهد‪ .‬به همین سبب مخاطب تا‬ ‫اخرین لحظه پای او می ایستد!‪/‬صباخبر‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫دسته دختران چهارشنبه به سینماها می اید‬ ‫پوستر رســمی فیلم سینمایی‬ ‫«دســته دختران» به کارگردانی‬ ‫منیــر قیــدی و تهیه کنندگــی‬ ‫محمدرضا منصــوری‪ ،‬با طرحی از‬ ‫محمد روح االمین رونمایی شد‪.‬‬ ‫فیلم سینمایی «دسته دختران»‬ ‫از چهارشنبه ‪ ۳۰‬فروردین ماه اکران‬ ‫خود را توسط پخش بهمن سبز به سرگروهی پردیس سینمایی‬ ‫ازادی با شــعار «این رزم را با زن ســرودن عاشــقانه است» در‬ ‫سینماهای سراسر کشور اغاز خواهد کرد‪.‬‬ ‫در خالصه داســتان این فیلم امده اســت‪« :‬دسته دختران»‬ ‫پیروزمردان‬ ‫زنان جنگ است‪ .‬گروهی جامانده از روایت های‬ ‫ ‬ ‫ِ‬ ‫قصه ِ‬ ‫پیکارها در طول تاریخ‪...‬‬ ‫نیکــی کریمی‪ ،‬پانتــه ا پناهی ها‪ ،‬فرشــته حســینی‪ ،‬هدی‬ ‫زین العابدین و صدف عسگری دسته ی دختران را بازی می کنند‬ ‫و حسین سلیمانی‪ ،‬یاسین مسعودی‪ ،‬محمد صدیقی مهر با حضور‬ ‫مهدی حسینی نیا انها را همراهی می کنند‪/.‬صباخبر‬ ‫حضور سامپو در جشنوار ه پالم بیچ‬ ‫فیلم کوتاه «ســامپو» به بیست‬ ‫و هشتمین جشــنواره جهانی فیلم‬ ‫«پالم بیچ» امریــکا راه یافت‪ .‬فیلم‬ ‫کوتاه «سامپو» به کارگردانی مرضیه‬ ‫ریاحــی‪ ،‬تهیه کنندگی حســین‬ ‫کاکاوند و نویسندگی مرجان ریاحی‬ ‫به بخش مسابقه بین الملل بیست و‬ ‫هشتمین جشنواره جهانی فیلم «پالم بیچ» امریکا راه یافت‪.‬‬ ‫در این فیلم کوتاه بازیگرانی چــون لیندا کیانی‪ ،‬مریم بوبانی‪،‬‬ ‫هیلدا کردبچــه و حنان عزیــزی ایفای نقــش کرده اند‪ .‬عوامل‬ ‫«سامپو» عبارتند از نویسنده‪ :‬مرجان ریاحی‪ ،‬مدیر فیلمبرداری‪:‬‬ ‫مسعود امینی تیرانی‪ ،‬مدیر صدابرداری‪ :‬سامان شهامت‪ ،‬تدوین‪:‬‬ ‫هانی ســلمانی‪ ،‬طراح صحنه‪ :‬فائزه محمدی‪ ،‬طــراح لباس‪ :‬لیال‬ ‫طاهری‪ ،‬دستیار کارگردان و برنامه ریز‪ :‬سعید اهنج و ‪...‬‬ ‫بیست و هشتمین جشنواره جهانی فیلم «پالم بیچ» با هدف‬ ‫کشف و حمایت از هنرمندان مستقل جهان از ‪ ۱‬تا ‪ ۸‬اردیبهشت‬ ‫ماه در شهر پالم بیچ ایالت فلوریدای امریکا برگزار می شود‪/.‬مهر‬ ‫فیلم هایگمنامدرگیشهعیدفطر‬ ‫در شــرایطی که تصور می شد اکران فطر امســال با گلچینی از‬ ‫فیلم های پرمخاطب همراه باشد اما انتخاب فیلم های نسبتا گمنام‬ ‫سبب شد تا انتظار چندانی از مهم ترین اکران امسال نرود‪.‬‬ ‫تالقی ماه مبارک رمضان با نوروز امســال سبب شد تا فیلم های‬ ‫زیادی متقاضی اکــران در این بازه‬ ‫مهم نباشــند؛ در عــوض بیش از‬ ‫‪ ۱۰‬فیلم از همان روزهــای پایانی‬ ‫اســفندماه‪ ،‬نام خــود را به عنوان‬ ‫متقاضی اکران عیدفطر ثبت کردند‪.‬‬ ‫فیلم هایی که برخی از انها‪ ،‬جزو اثار‬ ‫پرمخاطبی هستند که می توانستند‬ ‫اکران فطر امســال را به مهم ترین‬ ‫اکران امسال تبدیل کنند‪ .‬انچه اما‬ ‫به عنوان خروجی شــورای صنفی‬ ‫نمایش تحت عنوان بسته اکران فطر مطرح شد‪ ،‬چیزی بود که شاید‬ ‫کسی قادر به حدس ان نبود‪ .‬این شورا اسامی ‪ ۴‬فیلمی را اعالم کرد‬ ‫که بهتر بود در ماه هــای محرم و صفر نمایش داده شــوند تا اکران‬ ‫فطری که امسال در یک زمان مناســب‪ ،‬می توانست گیشه ساالنه‬ ‫سینمای ایران را تضمین کند‪ .‬در این ترکیب ‪ ۴‬فیلمی‪ ،‬هیچ اثری‬ ‫از فیلم کمدی نیست و این خود‪ ،‬بزرگ ترین عالمت سوال برای این‬ ‫انتخاب است‪ .‬یعنی درست در زمانی که ســینمای ایران توانسته‬ ‫«ایندیانا جونز» پنجم طوالنی نیست!‬ ‫فیلم پنجم از مجموعه فیلم های «ایندیانــا جونز» با ‪ ۱۴۲‬دقیقه‪،‬‬ ‫طوالنی ترین قسمت این مجموعه فیلم ها شد‪.‬‬ ‫«ایندیانا جونز» پنجم بــا عنوان «ایندیانا جونز و شــماره گیری‬ ‫سرنوشت» که قرار است برای نخستین بار در جشنواره فیلم کن امسال‬ ‫دیده شود طوالنی ترین فیلم در میان ‪ ۵‬فیلم این مجموعه است‪.‬‬ ‫این فیلم به کارگردانی جیمز منگولد در ‪ ۱۴۲‬دقیقه ساخته شده‬ ‫و رکوردی را از ان خود کرده که قب ً‬ ‫ال به فیلم «اخرین جنگ صلیبی»‬ ‫محصول ‪ ۱۹۸۹‬تعلق داشت که به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در‬ ‫‪ ۱۲۸‬دقیقه ساخته شده بود و فیلم سوم از این مجموعه است‪.‬‬ ‫اما تهیه کننده این فیلم که ‪ ۳۰۰‬میلیون دالر برای ساختش هزینه‬ ‫شده باور دارد که این فیلم طوالنی نیست زیرا دیگر مردم عادت کرده اند‬ ‫برای مدت طوالنی در برابر نمایشگرها بنشینند‪ .‬فیلم پنجم «ایندیانا‬ ‫جونز» ‪ ۱۸‬ماه می در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن دیده می شود‬ ‫و از ‪ ۳۰‬ژوئن راهی سینماها می شود‪/.‬مهر‬ ‫بود با اکران نوروزی‪ ،‬یک غافلگیری بهینه را برای گیشــه به همراه‬ ‫داشته باشد‪ ،‬این انتخاب های نادرســت‪ ،‬جلوی فربه شدن اقتصاد‬ ‫سینمای ایران را گرفت‪ .‬این شورا باید توضیح دهد‪ ،‬چگونه و بر اساس‬ ‫کدام مهندسی منطقی و دلســوزانه ای به چنین ترکیبی رسیده و‬ ‫ترجیح داده که اســامی بزرگی که‬ ‫برای اکران فطر مطــرح بود را کنار‬ ‫گذاشــته تا به این فهرست عجیب‬ ‫برسد‪ .‬همواره اکران های مهم سال‬ ‫نظیر نوروز و فطر‪ ،‬بــه نمایش اثار‬ ‫کمدی زنده هستند‪ .‬پس از اتفاقی‬ ‫که برای اکران نوروز رقم خورد و تنها‬ ‫یک فیلم کمدی برای این بازه در نظر‬ ‫گرفته شد‪ ،‬حاال شــاهد هستیم که‬ ‫هیچ فیلم کمدی برای دیگر اکران‬ ‫طالیی امسال در نظر گرفته نشده است‪ .‬ان هم در شرایطی که چند‬ ‫فیلم کمدی‪ ،‬متقاضی نمایش در اکران فطر بودند‪ .‬حاال یا باید نتیجه‬ ‫گرفت که گروهی‪ ،‬از حیات نسبی سینمای ایران در اکران نوروزی‪،‬‬ ‫خشمگین شده و خواستار توقف روند رو به رشد استقبال مخاطبان‬ ‫از سینما شده اند و یا اینکه گروهی درصدد هستند تا فسیل‪ ،‬بدون‬ ‫رقیب‪ ،‬یکه تاز سینماها باشد و تا این فیلم از کف نیفتاده‪ ،‬کمدی مهم‬ ‫دیگری به روی پرده نرود؟‪/‬ایرنا‬ ‫جکی چان همچنان در چین می تازد‬ ‫فیلم کمدی و نوستالژیک «سوار شو» با بازی «جکی چان» برای‬ ‫دومین اخر هفته در صدر گیشه چین قرار گرفت و انیمیشن «سوپر‬ ‫ماریو» در جایگاه چهارم باقی ماند‪.‬‬ ‫بر اساس اطالعات منتشر شده «سوار شو» در اخر هفته میالدی‬ ‫گذشــته ‪ ۶‬میلیون دالر (‪ ۴۱.۵‬میلیون یوان) درامد داشته است که‬ ‫‪ ۴۸‬درصد کاهش نســبت به فروش اکران اغازین را نشان می دهد‪.‬‬ ‫پس از ان انیمیشن ژاپنی «سوزومی» و فیلم «هاچیکو» قرار دارند‪.‬‬ ‫«هاچیکو» در سومین هفته اکران ‪ ۴.۹‬میلیون دالر فروخت تا مجموعاً‬ ‫به فروش ‪ ۳۵.۱‬میلیون دالر دست یافته باشد و انیمیشن «سوزومی»‬ ‫در چهارمین اخر هفته اکران خود در چین ‪ ۴.۵‬میلیون دالر به دست‬ ‫اورد تا مجموعا فروش ‪ ۱۰۹‬میلیون دالری را تا به امروز رقم بزند‪.‬‬ ‫در رتبه چهارم جدول هفتگی فروش سینمای چین نیز انیمیشن‬ ‫«ســور ماپریو» قرار گرفت که ‪ ۴.۳‬میلیون دالر به فروش خود اضافه‬ ‫کرده است‪/.‬ایسنا‬ صفحه 2 ‫سه شنبه ‪ 29‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1401‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ساخت مستند «کامران» با روایتی متفاوت از اوینی‬ ‫سجاد باغ شیخی و مجید بلندی دو کارگردان جوان با ساخت مستندی به نام «کامران»‪ ،‬اوینی پیش‬ ‫از انقالب را به تصویر می کشند‪ .‬سید مرتضی اوینی روزنامه نگار‪ ،‬نویسنده‪ ،‬کارگردان و تدوینگر پیش از‬ ‫تحول شخصیت درونی و ظاهری اش بعد از انقالب اسالمی‪ ،‬شخصیتی متفاوت به نام کامران داشت‪ .‬فرایند‬ ‫نگارش و تحقیقات این مستند اغاز شده و این اثر در سی و یکمین سالگرد شهادت سید مرتضی اوینی‬ ‫یعنی فروردین ماه ‪ ۱۴۰۳‬رونمایی خواهد شد‪ .‬گفتنی است اوینی روز ‪ ۲۰‬فروردین ‪ ۱۳۷۲‬در منطقه فکه‬ ‫در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند «شهری در اسمان»‪ ،‬به همراه محمد سعید یزدان پرست با مین‬ ‫برخورد کرد و بر اثر اصابت ترکش مین باقی مانده از جنگ تحمیلی به درجه رفیع شهادت نائل امد‪/.‬صباخبر‬ ‫رونمایی ازانونس بابا سیبیلو‬ ‫‪3‬‬ ‫در استانه اکران فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» همزمان با عید ســعید فطر‪ ،‬انونس رسمی این فیلم‬ ‫ رونمایی و منتشر شد‪ .‬فیلم «بابا سیبیلو» به تهیه کنندگی احمد احمدی و کارگردانی ادوین خاچیکیان‬ ‫را می توان خانوادگی ترین فیلم اکران عید فطر سینماها به حساب اورد که از سه شنبه ‪ ۲۹‬فروردین بر‬ ‫پرده سینماها می رود‪.‬‬ ‫در استانه اکران فیلم «بابا سیبیلو»‪ ،‬انونس رسمی این فیلم که توسط شیبان خاقانی ساخته شده‬ ‫رونمایی و منتشر شد‪ .‬رضا شفیعی جم‪ ،‬بهاره رهنما‪ ،‬امیرحســین صدیق‪ ،‬رز رضوی‪ ،‬یوسف صیادی‪،‬‬ ‫اردشیر کاظمی‪ ،‬عباس محبوب‪ ،‬علی کاظمی‪ ،‬از جمله بازیگران این اثر هستند‪/ .‬ایسنا‬ ‫ورود پلتفرم ها به عرصه سریال سازی کودک و نوجوان‬ ‫یکی از پلتفرم ها با دریافت مجوز تولید از ساترا سراغ‬ ‫تولید و نمایش ســریال های ویژه گروه سنی کودک و‬ ‫نوجوان می رود‪ .‬هفتمین برنامه «صمیمانه» با حضور‬ ‫ارش دارابیان مدیر سکوی اپیزود‪ ،‬محمدامین طالبی‬ ‫مدیر اجرایی سامانه کدومو‪ ،‬سجاد سامانی مدیر پروژه‬ ‫کدومو موسســه تبیان‪ ،‬ســید امیر اقایی دبیر قرارگاه‬ ‫بازارپردازی صنایع فرهنگی و معاون دبیرخانه شورای‬ ‫فرهنگ عمومی کشــور و برخی مدیران ساترا برگزار‬ ‫شد‪ .‬دارابیان در ابتدای این برنامه گفت‪ :‬بیشتر تمرکز‬ ‫ما در پلتفرم «اپیزود» در حوزه کودک است و برای این‬ ‫رده سنی‪ ،‬فیلم‪ ،‬انیمیشــن‪ ،‬بازی های رایانه ای و سایر‬ ‫محتواهای مرتبط را جمع اوری کرده ایم و تا زمانی که‬ ‫اطمینان نداشته باشیم تماشای محتوای تبلیغی برای‬ ‫کودک اسیبی در برندارد‪ ،‬سراغ بحث تبلیغات نخواهیم‬ ‫رفت؛ ما عالقه مندیم به ســمت معرفی شخصیت های‬ ‫بومی و ایرانی برویم‪ .‬همچنین قصد داریم در اینده بخش‬ ‫پادکست و داســتان صوتی را هم به این پلتفرم اضافه‬ ‫کنیم‪ .‬وی افزود‪ :‬ما درخواست دریافت مجوز تولید چند‬ ‫ســریال را مطرح کرده ایم که به محض دریافت مجوز‬ ‫تولید‪ ،‬شاهد تولید و نمایش سریال های تولیدی اپیزود‬ ‫ویژه گروه سنی کودک و نوجوان خواهیم بود‪ .‬افراسیابی‬ ‫معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا در ادامه این‬ ‫برنامه یاداور شد‪ :‬ممکن است محتوایی برای یک رده‬ ‫سنی بسیار مناسب و رشد دهنده باشد اما همان محتوا‬ ‫برای رده سنی دیگر دارای اسیب هایی باشد؛ بنابراین‬ ‫موضوع رده بندی سنی و توجه به ویژگی های روحی و‬ ‫جسمی مخاطبان موضوع بســیار مهمی است که الزم‬ ‫است از سوی سکوهای دارای مجوز از ساترا به طور ویژه‬ ‫مد نظر قرار گیرد‪.‬‬ ‫طالبی مدیر اجرایی سامانه کدومو در بخشی دیگر‬ ‫از برنامه «صمیمانه» بیان کرد‪ :‬امروز اشــخاصی که در‬ ‫منزل موضوع هدایت مصرف را پیگیری می کنند که چه‬ ‫محتوایی را تماشا کنیم در مقام عمل بچه ها هستند و انها‬ ‫هستند که پیشنهادات تماشای محتوا را ارئه می دهند‪،‬‬ ‫بنابراین باید ســکوهای حوزه کودک و نوجوان برنامه‬ ‫مناسبی برای ذائقه ســازی این قشر متناسب با سبک‬ ‫زندگی اسالمی ایرانی داشته باشند‪ .‬سامانی مدیر پروژه‬ ‫کدومو موسسه تبیان هم در این برنامه گفت‪ :‬کمکی که‬ ‫«کدومو» می تواند به خانواده ها بکند این اســت که در‬ ‫معرفی لینک مورد اعتماد برای تماشــای اثار سکوها‬ ‫ایفای نقش کند‪ .‬در حال حاضر معموالً هر انیمیشن در‬ ‫چند سکو با چند نوع دوبله مختلف عرضه می شود که‬ ‫کدومو می تواند به بهترین دوبله مناسب برای کودکان‬ ‫و نوجوانان لینک بدهد‪ .‬اقایی معاون دبیرخانه شورای‬ ‫فرهنگ عمومی با تاکید بر ضرورت ایجاد زنجیره میان‬ ‫اثار پلتفرم ها و سایر ســاحت های سرگرمی گفت‪ :‬در‬ ‫دســترس ترین راه حل برای تاثیرگذاری بر رفتارهای‬ ‫کودک‪ ،‬مدیریت مصرف ایشان است‪ .‬بنابراین ما بایستی‬ ‫کاری کنیم تا ســاحت های مختلــف نیازمندی های‬ ‫زندگی کودک با زنجیره ای کامل از محصوالت در اختیار‬ ‫ک سریال یا انیمیشن‬ ‫کودکان قرار بگیرد و اگر کودک ی ‬ ‫می بیند بازی رایانه ای متناسب با کاراکتر ان سریال یا‬ ‫انیمیشن و اسباب بازی های متناسب با ان شخصیت در‬ ‫دسترس کودک باید قرار بگیرد‪/.‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪ 29‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1401‬‬ ‫پرونده‬ ‫پرونده صبا درباره سریال مترجم‬ ‫ایـن بـازی‪ ،‬از پیـش تعییـن شـد‬ ‫سریال مترجم اخرین ساخته بهرام توکلی به تهیه کنندگی سعید ملکان است در ژانر درام _ رازالود است که‬ ‫فرهومند ناظریان‬ ‫از شبکه رسانه خانگی نماوا از دی ماه ‪ 1400‬پخش خود را اغاز کرد و با پخش قسمت سیزدهم در هفته گذشته به‬ ‫نقد فیلم‬ ‫پایان رسید‪ .‬خالصه سریال برای کسانی که بخواهند انرا ببینند و لطمه ای به روند سریال بینی انها وارد نشود‬ ‫به این ترتیب است که ‪« :‬غزاله دختر جوانی که مترجم زبان انگلیسی است‪ ،‬او برادرش مرتضی را طی یک تصادف مرموز از‬ ‫دست می دهد‪ .‬غزاله پس از دریافت پیامک هایی مشکوک مبنی بر ساختگی بودن تصادف و به قتل رسیدن مرتضی به دنبال‬ ‫کشف حقیقت می رود‪ .‬او این موضوع را با ناهید (همسر مرتضی) در میان می گذارد و متوجه می شود که ناهید و داوود؛ همسر‬ ‫خواهرش پریسا‪ ،‬از مدت ها قبل متوجه این موضوع شده و به دنبال قاتل مرتضی هستند‪ .‬در این مسیر غزاله با شخصی به نام‬ ‫مهندس که مشکوک به قتل مرتضی است‪ ،‬اشنا می شود و برای نزدیک شدن به او طی یک ماجرای ساختگی با مهندس دیدار‬ ‫می کند‪ .‬غزاله گمان می کند که قاتل همان مهندس است اما انگار موضوع پیچیده تر است» در این سریال هنرمندانی چون صابر‬ ‫ابر‪ ،‬مهتاب ثروتی‪ ،‬پانته ا پناهی ها‪ ،‬مهرانه مهین ترابی‪ ،‬مجتبی پیرزاده‪ ،‬مارال بنی ادم‪ ،‬سولماز غنی‪ ،‬سینا شفیعی‪ ،‬محمدرضا‬ ‫مالکی و ‪ ...‬نقش پردازی کرده بودند‪ .‬در ادامه با پایان یافتن این سریال‪ ،‬نقد و بررسی دو منتقد فیلم را این باره می خوانید‪.‬‬ ‫سمیه خاتون‪:‬‬ ‫محبوس در اتاق فرار‬ ‫سریال مترجم کارخانه ای ورشکسته را در مکانی نامعلوم نشان‬ ‫می دهد که سال هاســت هیچ محصول و تولیدی ندارد‪ ،‬اما ناگزیر‬ ‫برای اینکه ســهام دارن و مردم‪ ،‬متوجه این امر نشوند مدام در حال‬ ‫جریان سازی هستند‪ ،‬تا بدین وسیله حواس دیگران را از اخبارهایی‬ ‫که به ضرر کارخانه است‪ ،‬پرت کنند‪ .‬در این میان کارگرانی که قبال‬ ‫با هیپنوتیزم شستشوی مغزی داده شده اند‪ ،‬در حاشیه طبق دستور‬ ‫سرتیم کارگران که به دنبال حقوق نپرداخته انان است‪ ،‬شورش هایی‬ ‫می کنند که عمدتا رهبری شــده و بی نتیجه است‪ .‬یکی از اتفاقات‬ ‫مهمی که موتور جریان داستانی ســریال با ان به حرکت می افتد‪،‬‬ ‫فقدان و حذف فردی اگاه به نام مرتضی اســت که گویا به صورت‬ ‫تعمدی توسط تصمیم گیرندگان اصلی کارخانه حذف شده است‪ .‬در‬ ‫ادامه طرفداران مرتضی به خون خواهی او با کسانی که می توانستند‬ ‫در حذف مرتضی سهیم باشند با نقشه ای پیچیده نزدیک می شوند‬ ‫تا با عامالن قتل مرتضی تسویه حساب کنند‪ ،‬کما اینکه در این راه‬ ‫اصالت های انسانی و عقاید خود را می بینند که رنگ می بازد‪ .‬تا اینکه‬ ‫در پایان همه متوجه می شوند در اتاق فرار طراح بازی محبوس بوده ‬ ‫و در بازی از پیش طراحی شده ای قرار داشتند که هدف طراح اگاه‬ ‫کردن ان ها از اموری بود که شاید در تمام این مدت چشم های خود‬ ‫را به روی ان بسته بودند‪.‬‬ ‫در این درام گیج کننده‪ ،‬که در ژانر رازالود و معمایی ساخته شده‪،‬‬ ‫عده ای به دنبال علت کشته شدن منجی ای هستند که با ادامه پیدا‬ ‫کردن داستان‪ ،‬هر چه بیشتر نقش خود را در این اتفاق پررنگ می‬ ‫بینند‪ ،‬و به دنبال مقصر اصلی و با خشم و انتقام به تمامی انچه که‬ ‫به ان اعتقاد داشته و یا به واســطه ان از مرتضی در ذهن خود یک‬ ‫منجی ساخته بودند از بین می برند‪ .‬بهرام توکلی در این اثر به دنبال‬ ‫واکاوی مفاهیمی عمیق و اخرالزمانی از تعامالت انسانی است که انها‬ ‫را در قصه ای خیالی از یک کارخانه ورشکسته و با سریالی نمادین‬ ‫تحت عنوان مترجم عینیت می بخشد‪ .‬او در این راه چنان در مفاهیم‬ ‫زیرمتنی داستانی غرق شده‪ ،‬که اصل قصه گویی و داستان پردازی را‬ ‫فراموش می کند‪ .‬او این بار دنیایی سراسر تخیلی و ذهنی را در فرم یک‬ ‫بازی پیچیده در برابر دیدگان مخاطب می گشاید که چنانچه برای‬ ‫مخاطب تقابل های روانشاختی کاراکتر ها در شکل نمادین اجتماعی‬ ‫حائز اهمیت معنایی نباشد‪ ،‬قطعا دست خالی از تماشای این سریال‬ ‫برخواهد خواست‪.‬‬ ‫مترجم دنیایی را تصویر می کند که در ان منجی مرده است و افراد‬ ‫به جای ادامه دادن راه او‪ ،‬مسیر عصبانیت و انتقام را در پیش گرفته اند‪.‬‬ ‫کمااینکه هر کدام شان خواسته یا ناخواسته در حادثه فقدان منجی و‬ ‫نبود امثال مرتضی ها دخیل هستند‪ .‬بنابراین سریال مترجم تحلیل ها‬ ‫و نقدهای خاصه به خود را می طلبد و مقایسه این اثر با اثار دیگر‪ ،‬حتی‬ ‫با اثار قبلی خود کارگردان امکانپذیر نیست‪ .‬هرچند از نظر مخاطب‬ ‫مقایسه اثر خصوصا با سریال ها و محصوالتی که به طور همزمان با اثر‬ ‫در جامعه انتشار می یابند‪ ،‬اجتناب ناپذیر است‪.‬‬ ‫شــاید یکی از دالیل مهم دیده نشدن ســریال مترجم‪ ،‬پخش‬ ‫همزمان این اثر با سریال پوست شیر از برادران محمودی است که به‬ ‫طور کلی و به ما هو‪ ،‬اثری درست در مقابل مترجم است هر چند که‬ ‫هر دوی این سریال ها در پرداخت از ساختار داستانی طرح و توطئه و‬ ‫سبک معمایی بهره می جستند‪ ،‬اما در کارکرد و محتوا مانند دو روی‬ ‫متفاوت از یک سکه عمل می کنند و هر کدام به شکلی افراط گرایانه‬ ‫از مسیر منطقی جهان داستانی خود به بیراهه می غلتند‪.‬‬ ‫همان طور که سریال پوست شیر بدون هیچ توجهی به مسائل و‬ ‫چالش های انسان امروزی با طرح سوژه ای به شدت ناموسی و از کار‬ ‫افتاده‪ ،‬با هر ترفندی سعی در قصه پردازی جذاب و غافلگیری داشته‬ ‫و در این راه به هر دستاویزی چنگ می زند‪ ،‬در مقابل سریال مترجم‪،‬‬ ‫چنان در نماد پردازی از چالش های عمیق انسان امروزی در مواجه‬ ‫با اجتماع بحران زده غرق می شود که به کلی داستان پردازی و قصه‬ ‫پردازی را فراموش می کند‪ ،‬و در هر مرحله از پیشــروی داســتان‪،‬‬ ‫مسئله معمایی فیلم را درونی تر به دل زیر متن رفتارها و انتخاب های‬ ‫کوچک و بزرگ کاراکترها می برد‪.‬‬ ‫در ادامه طی کردن این راه پر زحمت و همراهــی با درام‪ ،‬برای‬ ‫ی‪‎‬معنایی و بی هدفی مــی اندازد‪ .‬چرا که‬ ‫مخاطب اثر را بــه ورطه ب ‬ ‫مخاطب برای پیدا کردن قاتل اصلی مرتضی از نیمه دوم ســریال‬ ‫باید به صورت ریز بینانه روی رفتار های ریز و درشت شخصیت ها و‬ ‫انتخاب های کوچک شان متمرکز شود‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ده اسـت‬ ‫مسئله بی هدف شدن داستان سریالی مترجم و بی انگیزه شدن‬ ‫مخاطب در تماشای این سریال کامال در کاراکتر مهندس که نقش‬ ‫ان را صابر ابر بازی میکند‪ ،‬نمود پیدا می کند‪ .‬نقشی به شدت جذاب‬ ‫که با نقش پردازی منحصر به فرد صابر ابر تبدیل به شخصیتی خاص‬ ‫و مورد تائید برای مخاطب می شود و در همان ابتدای سریال به عنوان‬ ‫قهرمان پیش برنده پذیرفته می شود چنانچه‪ ،‬قسمت پنجم از این‬ ‫سریال که به طراحی اتاق فراری از جانب شخصیت مهندس مربوط‬ ‫می شود‪ ،‬از جذابترین و پرکشش ترین قسمت های این سریال شود‪.‬‬ ‫اما در ادامه سریال با نمایش حذف تدریجی مهندس به عنوان یک‬ ‫قهرمان پیش برنده و کنش مند و خالی کردن شانه های او از حوادث‬ ‫پیش رو‪ ،‬انگیزه مخاطب را برای دنبال کردن ماجرا فرو می کاهد‪ ،‬به‬ ‫خصوص اینکه مدام در اینکه کدام شخصیت در این ماجراها نقش‬ ‫پیش برنده را دارد‪ ،‬بی جواب می گذارد و این عنصر مهم که چه کسی‬ ‫پیش برنده این جریان است‪ ،‬مدام میان نقش های دیگر به موازات‬ ‫پاس کاری می شود‪ .‬تا اینکه با اعترافات دم مرگ مهندس انچه که‬ ‫مخاطب در میانه سریال از دســت داده بود‪ ،‬به او داده می شود‪ .‬اما‬ ‫خیلی دیر و بی نتیجه! چرا که مخاطبی در همان نیمه میانی در ورطه‬ ‫بی هدفی رها شده است‪ .‬ناگفته پیداست که اصوال در سریال سازی‬ ‫انچه که بسیار مهم و تاثیر گذار است پایان بندی درست و به جاست‬ ‫اما نباید از نیمه میانی داستان که وظیفه مهم تری را به عهده دارد‪،‬‬ ‫جا ماند‪ .‬در هر صورت پایان بندی این سریال در غیر قابل پیش بینی‬ ‫بودن موفق عمل کرد اما پاسخ روشنی به ان حجم از پیچیدگی های‬ ‫روانی و درونی ســریال نداد‪ .‬پاســخی که بتواند همه احتماالت و‬ ‫سواالت گشوده شده در طول سریال را جوابگو باشد‪.‬‬ ‫سه شنبه ‪ 29‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1401‬‬ ‫‪5‬‬ ‫هادی مومنی‪:‬‬ ‫هیاهویی بسیار برای هیچ‬ ‫بهرام توکلی را بیشــتر به واسطه ساخت فیلم هایی مثل «اینجا‬ ‫بدون من»‪« ،‬بیگانه»‪« ،‬اســمان زرد کم عمق»‪« ،‬تنگه ابوقریب»‪،‬‬ ‫«غالم رضا تختی» و‪...‬می شناسیم‪ .‬او ثابت کرده که به تجربه ساخت‬ ‫اثار متفاوت عالقه مند اســت‪ .‬توکلی پیش تر به واســطه نگارش‬ ‫فیلمنامه سریال «نهنگ ابی» با شــبکه نمایش خانگی همکاری‬ ‫کرده بود؛ سریالی که نتوانست با اقبال چندانی روبرو شود‪ .‬در سریال‬ ‫مترجم‪ ،‬توکلی خودش دست به کار شد و اولین سریالش را کارگردانی‬ ‫کرد؛ سریالی که در نقطه شروع تکلیف مخاطبان را با خودش مشخص‬ ‫کرد و نشان داد با اثری به نسبت پیچیده مواجهیم و برای دنبال کردن‬ ‫ان باید ذهنی فعال داشته باشیم و تالش کنیم در معنا دهی به اثر‬ ‫شرکت کنیم‪ .‬او با علم به اینکه قسمت اول سریال اهمیت ویژه ای‬ ‫دارد‪ ،‬ان را با ریتمی تند پیش برد و بدون فوت وقت شخصیت هایش‬ ‫را معرفی کرد و با حرکت دایره وار غزاله در مسیر داستان‪ ،‬شمایی کلی‬ ‫از وضعیت و موقعیت سریال پیش روی مخاطبان گذاشت‪.‬‬ ‫توکلی در فیلم سازی بیش از انکه به دنبال محتوا باشد به دنبال‬ ‫فرم است و ساختار در سبک فیلم ســازی اش بر موضوع ارجحیت‬ ‫دارد‪ ،‬از همین رو در هر اثر به دنبال شیوه های بیانی نو و تازه است‪ .‬به‬ ‫همین خاطر در سریال مترجم‪ ،‬موضوعی ساده بیش از حد پیچیده‬ ‫شده است و فرمی طراحی شده که مناســب این محتوا نیست‪ .‬در‬ ‫حالی که مهم ترین عنصر در فیلم هم بستگی و تنیده شدن فرم در‬ ‫محتواست‪ ،‬وقتی فرم و محتوا در راستای هم نباشند‪ ،‬مخاطب اثر را‬ ‫پس می زند‪ ،‬هر چند که این اثر در قسمت های اول خود موفق شده‬ ‫باشد توجه برخی مخاطبان‪ ،‬خصوصا انها که به دنبال کار متفاوت‬ ‫بودند را جلب کند‪ .‬اما در ادامه‪ ،‬روایت با پیچیده کردن مســئله ای‬ ‫که برای مخاطب مهم نبود‪ ،‬وضعیــت به هم ریخته ای را به نمایش‬ ‫گذاشت که پاسخگوی نیاز مخاطب دراین ژانر نبود‪.‬‬ ‫پیچیدگی در اثار مدرن مولفه کارامدی اســت‪ ،‬اما این مسئله‬ ‫منوط به این است که این پیچیدگی موفق به ایجاد یک فضای تخیلی‬ ‫و ازادی ذهن شــود و نه یک فضای بیش از حد باز که خروج از ان‬ ‫مخاطب را به بیراهه های بی معنا شدن می کشاند‪.‬‬ ‫استفاده از کاراکترهای روان شناختانه نیز دومین نکته مثبت در‬ ‫سریال مترجم بود که متاسفانه ان هم در ادامه به خاطر نبود قصه‬ ‫نتوانســت چندان موفقیت امیز عمل کند‪ .‬در سریال مترجم ما در‬ ‫دنبال کردن خط قصه به یک سردرگمی غیر زیباشناسانه می رسیم‪.‬‬ ‫این مسئله نیز از بسته بودن متن و فضای جهان داستانی نشات می‬ ‫گیرد‪ ،‬در فیلمنامه نویسی ما با دو نوع متن سروکار داریم متن باز و‬ ‫متن بسته‪ ،‬متن های بسته تک معنایی هستند و در متن های باز با‬ ‫تکثر معنا طرف هستیم‪ .‬نکته ای که در اینجا مهم است ایجاد نوعی از‬ ‫متن بینابینی است که با افراط گری در باز بودن‪ ،‬حس بسته بودن را‬ ‫القا می کنند‪ .‬به این معنی که به مخاطبین اجازه تکثر برداشت های‬ ‫متنوع از متن را می دهد‪ ،‬اما در ادامه هیچ کدام از این برداشت ها راه‬ ‫به جایی نمی برند‪ .‬تاکید کارگردان برای پیچیده کردن ماجرا باعث‬ ‫شد که مخاطب با اثر همراه نشود و سریال در میانه دچار بی هدفی‬ ‫شد و حسی از یک هیاهویی بسیار برای هیچ را برای مخاطب القا کرد‪.‬‬ ‫عموما شــخصیت های فیلم هــای توکلی در اثار شــخصی تر‬ ‫کارگردان ادم های طبقه متوسط هستند که گرایشی اشکار به هنر‬ ‫و فعالیت های فرهنگی دارند‪ .‬به یاد بیاوریم شــخصیت اصلی فیلم‬ ‫سینمایی«اینجا بدون من» که چطور عشق به سینما داشت و مجله‬ ‫فیلم جمع می کرد و دغدغه «نوشــتار» داشت‪ .‬در فیلم سینمایی‬ ‫«اســمان زرد کم عمق» هم قصه از همین قرار است‪ ،‬اینبار مجاز‬ ‫مرسلی می بینیم از نسبت بین جنون‪ ،‬خالقیت‪ ،‬هنر و زندگی‪ .‬به نظر‬ ‫می رسد برای توکلی سینما فقط ابزار انتقال معنا نیست‪ ،‬چرا که در هر‬ ‫اثرش اگاهانه به چیستی سینما می اندیشد و ماهیت تصویر و روایت‬ ‫نیز برایش تبدیل به مسئله می شود‪.‬‬ ‫سریال مترجم علیرغم اینکه از نظر ساختاری شروع خوبی داشت‬ ‫در ادامه با عدم تعادل معنا و فرم مواجه می شود‪ .‬توکلی در مترجم‬ ‫در دام فرم گرفتار می شود‪ ،‬او با امیختن مسائل روانشناختی در فرم‬ ‫معمایی‪ ،‬به هم ریختگی نامتناجســی را نمایش می دهد که باعث‬ ‫شکست سریال می شود‪ .‬روانکاوی و هنر یکی از مهم ترین عالقه های‬ ‫این کارگردان صاحب سبک و نگاه است‪ .‬او در اثار مختلف قبلی خود‬ ‫نشان داده بود که روانکاوی را می فهمد و نسبت وثیق ان با سینما‬ ‫را به درستی دریافته است‪ .‬در سریال مترجم نیز خواهر غزاله(بازیگر‬ ‫نقش اصلی) روانکاو است و همسرش بازیگر تئاتر‪ .‬این موضوع باعث‬ ‫می شود که مخاطب به شکلی اشکار به هر دو موضوع سرک بکشد‪.‬‬ ‫اما بی شک مهم تر از این اشارات رویکرد روانکاونه ای که در ساختار و‬ ‫متن سریال مترجم مستتر بود که نتوانست پاسخ روشنی به جهان‬ ‫داستانی سریال بدهد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫سه شنبه ‪ 29‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1401‬‬ ‫پرواز همای به سمت یزد قطعی شد‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«پرواز همای» در تاریخ هشت اردیبهشت در سالن تربیت معلم پاکنژاد یزد روی صحنه می رود‪ .‬این‬ ‫نخستین بار است که پرواز همای در این شهر به اجرای برنامه می پردازد و همین موضوع باعث شده که‬ ‫«همای» کنداکتوری جدید را به همراه گروه «مستان» برای این کنسرت در نظر بگیرند‪ .‬این خواننده‬ ‫که در ماه های اخیر حواشی فراوانی را از ســر گذرانده‪ ،‬این بار در تالش است با دوری جستن از حواشی‬ ‫ناخواسته‪ ،‬پس از انتشار اثاری جدید‪ ،‬تور کنســرت های خود را از سر بگیرد‪ .‬این خواننده در هفته های‬ ‫گذشته قطعه «سوی اسمان» را منتشر کرد و در فصل جدید فعالیت های خود در تالش است با کاستن‬ ‫از حواشی ناخواسته‪ ،‬حرف های تازه تری را با مخاطبانش در میان بگذارد‪/.‬صباخبر‬ ‫مرمت ‪ 30‬بنای تاریخی در خراسان شمالی‬ ‫مدیرکل میراث فرهنگی‪ ،‬گردشــگری و صنایع دستی خراسان شــمالی از مرمت ‪ ۳۰‬بنای تاریخی‬ ‫استان طی سال گذشته خبر داد‪ .‬علی مستوفیان گفت‪ :‬در سال گذشته‪ ۳۰ ،‬بنا در استان مرمت شده که‬ ‫از شاخص ترین این بناها شهر بلقیس‪ ،‬مقبره بابا و بی بی‪ ،‬ارگ دولت اباد‪ ،‬رباط قلی‪ ،‬مقبره شهدا‪ ،‬بنای‬ ‫تاریخی مفخم‪ ،‬امامزاده نبی غالمان‪ ،‬محوطه تاریخی ریوی و گرمابه عسگری را می توان نام برد‪ .‬مدیرکل‬ ‫میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی خراسان شــمالی‪ ،‬تعیین حریم ‪ ۳‬اثر تاریخی‪ ،‬سامان دهی‬ ‫مستندسازی ‪ ۲۳۴‬قلم اموال فرهنگی و تاریخی‪ ،‬مرمت ‪ ۳۰‬شیء تاریخی فرهنگی‪ ۳ ،‬مورد کاوش های‬ ‫باستان شناسی را از دیگر اقدامات میراث فرهنگی خراسان شمالی در سال گذشته برشمرد‪/.‬ایسنا‬ ‫برگزاری نمایشگاه انفرادی با عنوان «سیاه بازی»‬ ‫در نمایش «ســیاه بازی» حجم هایی از اثار روزبه‬ ‫نعمتی شریف با نگاه انتقادی نسبت به فضای اجتماعی‬ ‫شکل گرفته است‪ .‬اثار او معموال با شگفتی مخاطب‬ ‫در رنگ و فرم همراه بوده است‪ .‬این نمایش در گالری‬ ‫سولو برگزار می شود‪.‬‬ ‫در استیتمنت این نمایشگاه امده است‪« :‬مجموعه‬ ‫پیش رو با بکارگیری امکانــات بیانی خاص هر یک‬ ‫در مدیوم های مجسمه‪ ،‬نقاشــی‪ ،‬کوالژ و چیدمان‬ ‫می کوشد در میان تکثر رسانه ای به وحدتی فرمی‬ ‫و معنایی دست یابد‪ .‬در این میان سیاه (مبارک) به‬ ‫عنوان نماینده عامه احضار میشود تا نقش تاریخی‬ ‫معاصر خود را در غالب خصایص ذاتی خویش همچون‬ ‫شوخ طبعی‪ ،‬جسارت و گفتار طنز الود با رویکردی‬ ‫متفاوت به موضوعات زیستی‪ ،‬عاطفی و حتی تاریخی‬ ‫داشته باشد‪».‬‬ ‫درباره مسیر هنری روزبه نعمتی شریف باید گفت‬ ‫«روزبه نعمتی شریف (متولد ‪،١٣۵٩‬تهران‪ ،‬ایران)‪،‬‬ ‫لیسانس طراحی صنعتی و کارشناس ارشد پژوهش‬ ‫هنر از دانشگاه هنر تهران است‪ .‬اثار او در چهار سال‬ ‫تقدیر مردمان خشمگین از صادقی‬ ‫گروه اجرایی نمایش «مردمان خشــمگین» بــه کارگردانی ایرج‬ ‫افشاری در اولین اجرای عمومی این اثر نمایشی از قطب الدین صادقی‬ ‫نویسنده ‪ ،‬کارگردان‪ ،‬پژوهشگر و مدرس تئاتر قدردانی کرد‪.‬‬ ‫اجرای نمایش «مردمان خشمگین» به کارگردانی ایرج افشاری با‬ ‫حضور تعدادی ازهنرمندان شناخته شده تئاتر کشورمان از جمله قطب‬ ‫الدین صادقی‪ ،‬اتش تقی پور‪ ،‬مهدی زمین پرداز‪ ،‬ناصر عاشوری‪ ،‬ناصر‬ ‫اویژه در تاالر چهارسو مجموعه تئاتر شهر اغاز شد‪.‬‬ ‫ایرج افشاری کارگردان این نمایش پس از پایان اولین اجرای این‬ ‫اثر نمایشــی ضمن قدردانی از حضور تماشاگران و هنرمندانی که در‬ ‫این اجرا حضور پیدا کردند‪ ،‬توضیح داد‪ :‬نسل من از هنرمندانی چون‬ ‫قطب الدین صادقی همواره اموخته و می اموزد‪ .‬او به ما یاد داد که حتی‬ ‫درسخت ترین شرایط هم فقط کار کنیم‪ .‬من با اجازه شما تماشاگران و‬ ‫گروه‪ ،‬اجرای اول نمایش «مردمان خشمگین» را به دکتر قطب الدین‬ ‫صادقی ‪ ،‬قطب تئاتر ایران تقدیم می کنم‪/.‬ایسنا‬ ‫مجسمه ساز پیشکسوت کرمانی درگذشت‬ ‫محمد هژبر ابراهیمی ـ هنرمند پیشکسوت مجسمه ساز ـ ‪۲۷‬‬ ‫فروردین ماه در کرمان درگذشت‪.‬‬ ‫هژبر ابراهیمی یکی از مجسمه سازان برامده از مکتب کرمان‬ ‫است که سهم بسزایی در رواج مجسمه سازی ایران داشته است‪.‬‬ ‫این هنرمند متولد ‪ ۱۳۰۵‬در رفســنجان و فارغ التحصیل رشته‬ ‫مجسمه سازی دانشــکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال‬ ‫‪ ۱۳۴۸‬بود‪.‬‬ ‫زنده یاد هژبر ابراهیمی در نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی‬ ‫کرمان نیز حضور داشت و مجســمه ای فلزی به نام پرستو خلق‬ ‫کرد که این مجسمه نیز در کرمان نصب شده است‪ .‬تندیس های‬ ‫امیرکبیر در رفسنجان‪ ،‬صنایع دســتی در کرمان‪ ،‬نبرد گاوها در‬ ‫جزیره ناژوان زاینده رود اصفهان‪ ،‬مجسمه «هزار دستان» و «سگ‬ ‫لمیده» در اصفهان و تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی در دانشگاه‬ ‫اصفهان از جمله اثار این هنرمند فقید است‪/.‬ایسنا‬ ‫گذشته با تمرکز بر مجسمه‪ ،‬نقش برجسته و نقاشی‬ ‫خلق شده اند‪ .‬استفاده هوشمندانه او از عنصر رنگ‪،‬‬ ‫تنوع فرم و متریال خودساخته در این اثار امکانات‬ ‫زیبایی ‍شناسانه متنوعی را به وجود اورده اند‪ .‬شریف‬ ‫در اثارش به دغدغه های روزمره می پردازد و در تالش‬ ‫است که این مفاهیم را در چارچوبی پرسشگرانه با‬ ‫مخاطب به اشتراک بگذارد‪ .‬این هنرمند در اخرین‬ ‫اثار خود به سراغ مساله ســنت دراماتیک و نگاه‬ ‫متفاوت در هنر سنتی رفته و در قالب های (کنشگرانه‪،‬‬ ‫کنش پذیرانه وسیستماتیک) به بررسی شخصیت‬ ‫دراماتیک سیاه در نمایش های عروسکی می پردازد‬ ‫وی در تالش است تا با ایجاد الیه های میان متنی بین‬ ‫عناصر تصویری و تصاویر نیمه برجسته وجهه معاصر‬ ‫این شخصیت را بازسازی کند‪ .‬وجه پرسشگرانه به‬ ‫همراه تکنیک و پرداختی امروزی‪ ،‬نگاهی معاصر و‬ ‫منحصر به فرد را به اثار او می دهد»‪« .‬ســیاه بازی»‬ ‫از روز اول اردیبهشت تا سه شنبه ‪ ۲۹‬اردیبهشت در‬ ‫گالری معاصر سو هر روز به جز شنبه ها از ساعت ‪ ۱۲‬تا‬ ‫‪ ۱۹‬به روی عالقه مندان باز است‪/.‬صباخبر‬ ‫احمدجمال درگذشت‬ ‫«احمد جمال» اهنگساز و نوازنده تحسین شده پیانو در سن ‪۹۲‬‬ ‫سالگی و پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت‪.‬‬ ‫«احمد جمال» پیانیست‪ ،‬اهنگســاز و رهبر گروه موسیقی جاز‬ ‫برجسته و بانفوذ امریکایی که بیش از هفت دهه فعالیت هنری داشت‬ ‫در سن ‪ ۹۲‬سالگی درگذشت‪ .‬جمال با بزرگان موسیقی مانند «مایلز‬ ‫دیویس» دوست بود و بر کار او و سایر نوازندگان از جمله «مک کوی‬ ‫تاینر» پیانیست معروف نیز تاثیر گذاشت‪.‬‬ ‫«فردریک راســل جونز» روز دوم جوالی ‪ ۱۹۳۰‬در پنسیلوانیای‬ ‫امریکا متولد شــد؛ ‪ ۲۰‬ساله بود که به اســام گروید و نام خود را به‬ ‫«احمد جمال» تغییر داد‪.‬‬ ‫او در سال های ‪ ۱۹۵۰‬و پس از موفقیت البوم پرفروشش «نه برای‬ ‫من» موفق به جلب نظر رسانه ها برای سرمایه گذاری روی ایده هایی‬ ‫شد که برای او ثروت زیادی به همراه اورد و این البوم برای بیش از ‪۱۰۰‬‬ ‫هفته در جدول بیلبورد باقی ماند‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫افزایش کشفیات اشیای باستانی در کرمان‬ ‫کرمان به عنوان یکی از نخستین تمدن های بشری دنیا همچنان که هنوز محل کشفیات تازه باستانی‬ ‫است‪ ،‬محل دستبرد قاچاقچیان نیز قرار دارد به طوری که مسئوالن می گویند کشفیات این حوزه افزایش‬ ‫زیادی داشته است‪.‬‬ ‫فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان می گوید‪ ۹۳۰:‬قلم اثر تاریخی طی سال‬ ‫گذشته در این استان کشف و ضبط شد که این امار نسبت به سال ‪ ۱۴۰۰‬افزایش زیادی داشته است‪.‬‬ ‫سرهنگ سیدعلی حسینی به دستگیری ‪ ۶۰‬قاچاقچی اشیای تاریخی در طول سال گذشته نیز اشاره‬ ‫کرد و افزود‪ :‬همچنین ‪ ۱۳‬دستگاه فلزیاب در این مدت کشف شد‪/ .‬ایرنا‬ ‫سه شنبه ‪ 29‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1401‬‬ ‫رمان جدید موراکامی منتشرشد‬ ‫‪7‬‬ ‫هاروکی موراکامی ‪ ۶‬سال بعد از انتشــار اخرین رمانش‪ ،‬کتاب جدیدی با عنوان «شهر و دیوارهای‬ ‫نامطمئن ان» منتشر کرده اســت‪ .‬رمان جدید هاروکی موراکامی نویسنده سرشناس ژاپنی با عنوان‬ ‫شهر و دیوارهای نامطمئن ان در ژاپن منتشر شده است و در حالی که بقیه دنیا منتظر ترجمه این رمان‬ ‫هستند‪ ،‬استقبال ژاپنی ها از این کتاب بسیار زیاد بوده است‪ .‬موراکامی بعد از بیش از چهار دهه‪ ،‬به عنوان‬ ‫یک رمان نویس باتجربه و تحسین شده‪ ،‬پس از شش سال به کتاب شهر و دیوارهای نامطمئن ان‪ ،‬جان‬ ‫تازه ای به ان بخشید‪ .‬به گفته او این کتاب نتیجه بیش از چهار دهه تجربه او در نویسندگی است که در‬ ‫انزوا و در طول همه گیری نوشته است‪/.‬ایرنا‬ ‫عذرخواهی وزیر فرهنگ از هنرمندان تئاتر فجر‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در مراسم اختتامیه هفته هنر انقالب اسالمی با اشاره به حرکت رو به رشد‬ ‫فرهنگ و هنر انقالب اسالمی گفت‪ :‬برخالف تبلیغات بدخواهان ملت ایران‪ ،‬سال به سال و هر چه به پیش می رویم‪،‬‬ ‫بر رونق ادبیات‪ ،‬فرهنگ و هنر انقالب اسالمی افزوده می شود‪ .‬وزیر فرهنگ ادامه داد‪ :‬از سال های نخست انقالب‪،‬‬ ‫اولین شکوفه های درخت فرهنگ و هنر انقالب پدیدار شد و امروز گلستانی از هنرمندان سرافراز در بخش های‬ ‫مختلف در حال افرینش هنری در تراز انقالب اسالمی هستند‪ .‬اسماعیلی افزود‪ :‬سال گذشته در کشور عزیز ایران‬ ‫اتفاقاتی رخ داد که خناسان را به تبلیغ جدایی فرهنگ و هنر از بطن حرکت مردمی و نهضت امام(ره) تشویق‬ ‫کرد و تالش کردند جریان فرهنگی هنری را متمایز از جریان عمومی میلیونی توده های مردم ایران منطبق با‬ ‫ارمان های انقالب اسالمی و امام سرافرازشان نشان دهند‪ .‬وی تاکید کرد‪ :‬علیرغم همه اتفاقات‪ ،‬فرزندان انقالب‬ ‫سال گذشته در همه عرصه های فرهنگی هنری درخشیدند و جشنواره های فجر هر یک با شکوه بیشتری نسبت‬ ‫به یکدیگر برگزار شد‪ .‬عضو شورای عالی انقالب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود یاداور شد‪ :‬امروز همه‬ ‫مسئوالن فرهنگی هنری نظام اسالمی در کنار یکدیگر کار بزرگ مدیریت فرهنگ و هنر کشور را برعهده دارند‬ ‫و همه حوزه ها در این خصوص هم افزا عمل می کنند و با اقدامات خوبی که در امور اجرایی برای امسال پیش بینی‬ ‫شده‪ ،‬امید می رود شاهد درخشش بیشتر فرهنگ و هنر در کشور باشیم‪ .‬محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه شب‬ ‫معرفی چهره برگزیده هنر انقالب اسالمی در جمع خبرنگاران نیز حاضر و به سواالت انان پاسخ داد‪ .‬او در پاسخ‬ ‫به سوال یکی از خبرنگاران درباره معوقات هنرمندان جشنواره تئاتر فجر بیان کرد که از تمام انان عذرخواهی‬ ‫می کنم و به زودی بدهی های انان پرداخت خواهد شد‪ .‬اسماعیلی درباره تولیدات سینمایی امسال گفت که بر‬ ‫اساس ‪ ۵‬محور مانند فلسطین‪ ،‬جمعیت و امیدافرینی فیلم هایی در حال تولید است که بر اساس اخرین گزارش‬ ‫هایی که به من داده شده برخی از انان مراحل پیش تولید خود را سپری می کنند‪ .‬او در پاسخ به سوالی درباره اکران‬ ‫فیلم های خارجی که از سال گذشته اخباری درباره ان منتشر شده بود گفت روند اجرای این کار توسط همکارانم در‬ ‫سازمان سینمایی در دستور کار قرار دارد و مراحل خود را طی می کند‪ .‬البته با توجه به تعداد زیاد فیلم های ایرانی‬ ‫ما که هنوز به اکران نرسیده اند بعید است که به این زودی ها شاهد اکران فیلم های خارجی باشیم‪ .‬البته در صورتی‬ ‫که فیلم ها و اثار فاخری از سینمای جهان باشد منعی برای اکران ان در داخل کشور نمی بینم‪ .‬اسماعیلی درباره‬ ‫تولید انیمیشن خبر داد که مجموعه و نهادی را تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی برای تولید انیمیشن‬ ‫در دستور کار و راه اندازی داریم که به زودی اخبار ان منتشر خواهد شد‪ .‬دستور دادیم که تولید انیمیشن چه‬ ‫در فضای سینمایی و چه در بحث بازی های رایانه ای در سال جاری به صورت جدی تر دنبال شود‪ .‬وزیر فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی درباره نمایشگاه کتاب نیز گفت نمایشگاه کتاب مهمترین و بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است‬ ‫که امسال در موعد مقرر خود با شکوه بیشتری نسبت به سال قبل برگزار خواهد شد‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫ ‬ ‫مجموعه‬ ‫موسســه «سماوا»‪ ،‬با نشــر‬ ‫‪۱۵‬جلدی «سرگذشت استعمار» توانسته‬ ‫گام موثری در صنعــت کتاب های صوتی‬ ‫بردارد و مورد تفقد مقام معظم رهبری قرار‬ ‫بگیرد‪ .‬به همین بهانه به سراغ محسن نادری‬ ‫موسس مجموع ه موسیقی سماوا رفتیم و از او درباره تولیدات‬ ‫لو‬ ‫این موسسه موســیقی و فعالیت هایش در حوزه سریا ‬ ‫کتاب صوتی‪ ،‬نمایش های رادیویی و همچنین همکاریش با‬ ‫‪ ۲۰‬هنرمند کشور در عرصه بازیگری و گویندگی جویا شدیم‪.‬‬ ‫اقای نادری برای مخاطبان ما بگوید که ماموریت مجموعه‬ ‫«سماوا» چیست و در حال حاضر چه می کند؟‬ ‫از همان ابتدا حوزه های خاصی را برای تولیدات مجموعه سماوا‬ ‫تعریف کردیم و توانستیم تا امروز حدود‪۳۰۰‬عنوان محصول صوتی در‬ ‫بخش های سریال های صوتی‪ ،‬کتاب صوتی و نمایش رادیویی تولید‬ ‫کنیم‪ .‬یکی از تجربه های موفق ما در مجموعه «سماوا»‪« ،‬قصه های‬ ‫شیرین ایرانی» اســت که در هفت فصل و با هنرمندی بیش از ‪۲۰‬‬ ‫هنرمند تولید و در سال گذشته منتشر شده است‪.‬‬ ‫فعالیت هایتان فقط منوط به تولیدات نمایش های رادیویی‬ ‫است؟ یا متغییر است؟‬ ‫تولیــد پادکســت حــوزه فعالیت بعدی ماســت؛ پادکســت‬ ‫«نهج البالغه» اولین پادکست سماواســت که به سه زبان فارسی‪،‬‬ ‫انگلیســی و عربی و با گویندگی داریوش ارجمند (فارسی)‪ ،‬دکتر‬ ‫قیس ال قیس (عربی) و خانم قطبی (انگلیسی) در ماه مبارک رمضان‬ ‫سال ‪ ۱۴۰۰‬منتشر شد‪ .‬همچنین پادکست دوم سماوا «پنارت» است‬ ‫که همکاری مشــترک «دفتر طنز حوزه هنری» و سماوا بود که در‬ ‫سال ‪۱۴۰۱‬ویژه جام جهانی منتشر شد‪.‬‬ ‫تولیدات شما محدود به رده سنی خاصی است؟‬ ‫خیر! «رادیکو» یا «رادیوی کودکان» مربوط به کتاب های کودک‬ ‫است و در نوع خود یک نواوری به حساب می اید و بخش دیگری از‬ ‫فعالیت های سماواست که در ان کودکان ‪ ۷‬تا ‪۱۵‬ساله‪ ،‬کتاب های‬ ‫گفت و گو با موسس مجموع ه موسیقی سماوا‬ ‫«سرگذشت استعمار» کتاب صوتی سال شد‬ ‫کودک را برای هم سن و سال های خود می خوانند‪.‬‬ ‫دنیای امروز به ســرعت در حال پیشرفت است و دنیای‬ ‫کتاب را هم با خود همراه کرده است‪ ،‬شما به عنوان کسی که‬ ‫در حوزه کتاب های صوتی فعالیت دارید و با نوجوان و جوانان‬ ‫همراه هستید‪ ،‬اینده کتاب های صوتی در جهان را چگونه‬ ‫می بینید؟‬ ‫در چند سال اخیر‪ ،‬مخاطبان محتوای صوتی افزایش چشمگیری‬ ‫داشته و این فرهنگ نه تنها در بین جوان ها بلکه در بین سایر اقشار‬ ‫جامعه هم درحال جا افتادن اســت؛ به عنوان مثــال‪ ،‬درحال حاضر‬ ‫پادکست هایی در کشور تولید شده که بیش از‪۴۰‬هزار نفر یک قسمت‬ ‫ان را شنیده اند‪ .‬برخی از افراد دو کتاب صوتی و کتاب فیزیکی را باهم‬ ‫مقایسه می کنند که کار غلطی اســت‪ ،‬چراکه این دو در دو سبک‬ ‫مختلف هستند و قرار نیست هیچ یک جای دیگری را بگیرند و همه‬ ‫افراد می توانند از هر دو سبک در یک زمان استفاده کنند و هر دوی‬ ‫اینها می توانند در سبد فرهنگی افراد قرار گیرند‪.‬‬ ‫بیشــتر روی طیف از کتاب های منتشر شده‪ ،‬تولیدات‬ ‫دارید؟‬ ‫با اینکه طیف کتاب های صوتی سماوا‪ ،‬گسترده است اما شاکله‬ ‫اصلی ان کتاب های حوزه انقالب اسالمی‪ ،‬کتاب های دفاع مقدس‪،‬‬ ‫کتاب های مذهبی‪ ،‬دینی‪ ،‬رمان و داستان ایرانی از نویسندگان ایرانی‬ ‫و بعد فلسفه و سفرنامه است و کمتر سراغ کتاب های ترجمه برای‬ ‫صوتی شدن رفته ایم‪.‬‬ ‫به جز سایت موسسه سماوا‪ ،‬بستر دیگری هم برای انتشار‬ ‫تولیدات شما وجود دارد؟‬ ‫بله! عالوه بر پادکســت که رایگان است‪ ،‬کتاب صوتی رایگان هم‬ ‫داریم‪ .‬این پادکســت ها و کتاب های صوتی در پلتفرم های فیدیبو‪،‬‬ ‫طاقچه و کتابراه در اختیار افراد قرار داده شده است‪ .‬ما برای تولیدات‬ ‫مشــترک علمی در حال امضای توافقنامه با دانشگاه خواجه نصیر‬ ‫هستیم و امیدواریم در ســال اینده بتوانیم با این دانشگاه به توافق‬ ‫برسیم‪ .‬همچنین در نمایشگاه رسانه های دیجیتال با حوزه علمیه‬ ‫به منظور تولید اثار مشــترک توافقاتی صورت گرفته است‪ .‬سماوا‬ ‫زیرمجموعه انتشارات ســوره مهر اســت و برنامه ای برای چاپ و‬ ‫ی ان در زمینه صوتی کردن‬ ‫نشر کتاب کاغذی ندارد و فعالیت اصل ‬ ‫کتاب هاست‪.‬‬ ‫درباره جشنواره استعدادیابی «گوینده شو» کمی توضیح‬ ‫ دهید؟‬ ‫جشنواره استعدادیابی «گوینده شو» از دیگر فعالیت های موسسه‬ ‫ماست که به ان «کتاب اولی ها» هم می گوییم و در این جشنواره از‬ ‫میان افرادی که عالقه مند به خوانش کتاب هستند و دوره هایی را در‬ ‫این زمینه دیده اند‪ ،‬تعدادی گزینش و برای همکاری انتخاب می شوند‪.‬‬ ‫درحال حاضر سه نفر از این افراد به صورت همکار با سماوا قرارداد دارند‬ ‫و تعدادی نیز یا کتاب خوانده اند یا در حال اموزش هستند‪.‬‬ ‫به گمانم یکی از مهمترین کارهای موسسه سماوا کتاب‬ ‫صوتی مجموعه «سرگذشت استعمار» باشد‪...‬‬ ‫مهم ترین و البته یکی از سخت ترین کارهایی که سماوا انجام داد‬ ‫نشر کتاب صوتی مجموعه «سرگذشت استعمار» است که ‪۱۵‬جلد‬ ‫دارد‪ .‬مقام معظم رهبری بر خواندن این کتاب تاکید کرده اند و این‬ ‫مجموعه کتاب با صدای اقای پیمان طالبی منتشر شد‪ .‬این کتاب با‬ ‫زبان ساده‪ ،‬سرگذشت کشورهای استعمارگر اروپایی و امریکایی را‬ ‫بررسی کرده و بیان کننده نحوه ثروتمند شدن کشورهای استعمارگر‬ ‫از طریق استثمار کشــورهای ضعیف و در بخش هایی در خصوص‬ ‫سرگذشت برده داری است‪« .‬سرگذشت استعمار» درواقع یکی از این‬ ‫کتاب هاست‪ ،‬برخی کتاب های خاطرات شهدا از زبان مادر یا همسر‬ ‫انهاست که از لحاظ احساسی گوینده را درگیر می کند و شاید باعث‬ ‫شود خواندن کتاب مدت ها طول بکشد‪ .‬کتاب «کاش برگردی» با‬ ‫موضوع شهید کاظمی یکی از کارهای دشوار در سماوا بود‪ ،‬چراکه‬ ‫به دلیل تحت تاثیر قرارگرفتن گوینده‪ ،‬تولید و انتشــار ان به طول‬ ‫انجامید‪ .‬ســختی دیگر کار این بود که پس از ‪ ۲۰‬سال کتابی ‪۷۰۰‬‬ ‫صفحه ای را به صورت صوتی ضبط می کردیم که صوتی کردنش با ان‬ ‫اسامی و باتوجه به نیاز به تیپ گیری ها کار بسیار سختی بود‪/.‬صباخبر‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!