روزنامه صبا شماره 1400
روزنامه صبا شماره 1400
روزنامه صبا شماره 1400
دو شنبه| 28فروردین 17 |1402اوریل 26 |2023رمضان |1444
سال دهم| شماره 8 |1400صفحه| 5000ناموت|
ممیزی نون.خ سوتفاهم بود
گفت وگوی صبا ،با بامداد اقاجانی
کارگردان فیلم انتروپی
انتروپی یا میل طبیعی
سامانه ها به بی نظمی!
پیشکسوت
صنعت چاپ درگذشت
«عروسک» به خاطر
رعایت قوانین ضرب ه خورد
همراه با برنامه سحرگاهی شبکه کودک
مهمانـی بچه هـا سـرسـفره خـدا صفحه 1
2
دو شنبه 28فروردین 1402شماره 1400
خرب سیمنا و تلویزیون
رونمایی از پوستر فیلم «سه کام حبس»
فیلم سینمایی «سه کام حبس» از فردا سه شنبه ۲۹فروردین و یک روز زودتر از موعد قبلی اعالم شده
روی پرده می رود .شورای صنفی نمایش اعالم کرده بود فیلم های اکران عیدفطر از شنبه ۲۶فروردین
مجاز به اکران هستند.
«سه کام حبس» نخستین بار در سی و هشتمین جشنواره فجر به نمایش درامد و عالوه بر استقبال
منتقدان و تماشاگران ،کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن ،بهترین بازیگر نقش مکمل
زن ،بهترین فیلمبرداری و بهترین چهره پردازی شد.طراحی پوستر این فیلم را محمد تقی پور انجام داده
و پخش فیلم از خانه فیلم است/.صباخبر
سازندگان فسیل ،به سراغ جلبک می روند
براساس اطالعات ثبت شده در سامانه ثبت درخواست پروانه ساخت سازمان سینمایی تهیه کننده و
کارگردان پرفروش ترین فیلم این روزهای سینمای ایران قصد همکاری مجدد با یکدیگر را دارند .به تازگی
ابراهیم عامریان تهیه کننده به همراه کریم امینی کارگردان برای فیلم سینمایی «جلبک» درخواست
پروانه ســاخت داده اند .عامریان و امینی این روزها فیلم سینمایی «فســیل» را در مقام تهیه کننده و
کارگردان روی پرده دارند که فروشی بالغ بر ۵۷میلیارد تومان را تا به امروز در گیشه ثبت کرده است.
ابراهیم عامریان به عنوان یکی از چهره های موفق در عرصه تولید فیلم های کمدی پرفروش در سال های
اخیر ،پیش از این «انفرادی»« ،دینامیت»« ،تگزاس» و ...را تهیه کنندگی کرده است/.مهر
ممیزینون.خسوتفاهمبود
مدیرعامل تلوبیون در واکنش به انتقاد سعید اقاخانی کارگردان نون.خ مبنی
بر ممیزی این سریال در پخش این پلتفرم توضیحاتی در خصوص مشکالت
ایجاد شده ارائه کرد و معلوم شد مشکل به وجود امده صرفاً یک اشکال فنی است
و هیچ ممیزی صورت نگرفته است .همزمان با بازگشت سریال «نون خ» بعد از
چند روز به انتن شبکه یک سیما ،سعید اقاخانی کارگردان و بازیگر «نون خ»
در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نسبت به ممیزی «نون خ »۴برای قرار
گرفتن در پلتفرم «تلوبیون» واکنش نشان داد .به گفته وی این ممیزی ها بدون
اطالع گروه سازنده اتفاق افتاده و باعث سردرگمی مخاطب شده است .مهدی
فرجی تهیه کننده این ســریال درباره ممیزی ها و انتقاد کارگردان «نون خ»
گفت :برداشت اقای اقاخانی صرفاً براساس یک سوء تفاهم اتفاق افتاده است.
تلوبیون امکان مونتاژ و ممیزی را ندارد ،چون سیستم پخش اینترنتی است.
تلوبیون هرانچه را که منتشــر می کند همان خروجی تلویزیون است .از این
رو ،اساســاً ممیزی در تلوبیون صورت نمی گیرد؛ نه شرایطش و نه اختیار و نه
امکانش وجود دارد .وی با اشاره به پیگیری ها از تلوبیون و واکنش مدیرعامل
این پلتفرم ،افزود :اقای خورشیدی مدیرعامل تلوبیون توضیحاتی در خصوص
مشکالت ایجاد شــده ارائه کردند و معلوم شد مشکل به وجود امده صرفاً یک
اشکال فنی است و هیچ ممیزی صورت نگرفته است .در نتیجه اقای اقاخانی
استوری مربوط به ماجرای ممیزی ها را از اینستاگرام خودش حذف کرد .روز
گذشته مرکز تحقیقات صداوسیما «نون خ »۴را به عنوان پربیننده ترین سریال
نوروزی معرفی کرد/.تسنیم
کیت بالنشت راهبه شد
اولین تصویر رسمی از «کیت بالنشت» در فیلم استرالیایی «پسر
تازه وارد » به نویسندگی و کارگردانی «وارویک تورنتون» رونمایی شد.
«پسر تازه وارد» پس از «سامسون و دلیله »دومین فیلم «وارویک
تورنتون» در کن خواهد بود.
فیلم اول در ســال ۲۰0۹برنده نخل طالی اولین کارگردانی شد.
داستان فیلم در اســترالیای دهه ۱۹۴۰روی می دهد و سرگذشت
یک پسر ۹ساله بومی و بی سرپرست را روایت می کند که یک شب به
صومعه ای به رهبری یک راهبه می رسد.
تورنتون بیشتر شهرتش را مدیون فیلم «سرزمین شیرین» است
که در سال ۲۰۱۷جایزه ویژه هیات داوران ونیز و جایزه پلتفرم را در
جشنواره فیلم تورنتو کسب کرد.
بالنشــت اخرین بار در «تار» به کارگردانی «تاد فیلد» و پیش از
ان در فیلم های «باال را نگاه نکنید» و «کوچه کابوس» دیده شــده و
فیلمبرداری «سرزمین های مرزی» را به پایان رسانده است/.صباخبر
بازی مرکب به سبک امریکایی
نتفلیکس تالش دارد با همکاری دیوید فینچر نسخه امریکایی
«بازی مرکب» را بسازد.
پس از موفقیت چشمگیر این ســریال کره ای گفته شده حاال
نتفلیکس قصد دارد این سریال را امریکایی سازی کند.
جف اسنایدر از پادکستی سینمایی با به اشتراک گذاشتن این
خبر افزوده نتفلیکس قصد دارد تا فینچر را برای تولید و کارگردانی
این پروژه راضی کند .اگر نتفلیکس بتوانــد فینچر را راضی کند
موفقیت بزرگی برای این غول استریم محسوب می شود.
«بازی مرکب» نخستین بار سپتامبر ۲۰۲۱از نتفلیکس پخش
شد و فصل اول ان تنها در چهار هفته ۱.۶۵میلیارد ساعت تماشا
داشت .موفقیت عظیم این سریال به سرعت ان را به پربیننده ترین
سریال در تاریخ اســتریم بدل کرد .این سریال با استقبال خوبی
از سوی منتقدان هم روبه رو شــد و برای خط داستانی تاثیرگذار،
بازیگری و قدرت تولیدش با تحسین مواجه شد/.مهر
ورود خانه مد فرانسه به صنعت فیلم سازی
سن لوران پروداکشنز با ساخت جدیدترین فیلم پدرو المادوار وارد
عرصه سینما شد« .راه عجیب زندگی» ساخته جدید المادوار که یک
فیلم کوتاه وسترن است و نیز پروژه هایی از دیوید کراننبرگ و پائولو
سورنتینو حاصل عملکرد سینمایی خانه مد فرانسوی است.
ایتن هاوک و پدرو پاســکال در فیلم کوتاه المــادوار در نقش ۲
تفنگچی سابق میانسال که پس از ۲۵سال دوباره دوستی قدیمی شان
را زنده می کنند بازی کرده اند .به نظر می رسد سن لوران پس از اینکه
ستارگان سینمایی سال ها با پوشــیدن لباس های این خانه مد روی
فرش قرمز جشــنواره های مختلف رفتند ،حاال می خواهد به صورت
جدی تری در صنعت ســینما دیده شــود و هدف این اســت که در
فیلم های بعدی سن لوران پروداکشنز لباس هایی از این برند مد نیز
نمایش داده شود .واکارلو گفته است قصد دارد با استعدادهای بزرگ
سینمایی که سال ها الهام بخش وی بوده اند کار کند و برای انها فضای
بیشتری فراهم اورد/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
دزدها به خانه فرهنگ علی سلیمانی رحم نکردند
سهیال جوادی که چندی پیش خبر دزدی از خانه هنر ســبا (علی سلیمانی) را داده بود گفت :چند
وقت پیش دزدی شد و عالوه بر تخریب بخش هایی از خانه بخشی از دارایی های ان را نیز به سرقت بردند.
جوادی مدت کوتاهی بعد از درگذشت علی ســلیمانی تصمیم گرفت رویای او را برای استعداد یابی و
اموزش کودکان کار محقق کند و سال گذشته موفق شد خانه هنر سبا (علی سلیمانی) را تاسیس کند.
حاال که کمتر از یک سال از راه اندازی این خانه گذشته ،جوادی می گوید فعالیت چنین مکانی بسیار دشوار
و نیازمند همراهی خیرین است .خانه هنر سبا (علی سلیمانی) مکانی است فرهنگی هنری که سهیال
جوادی ،همسر زنده یاد علی سلیمانی برای استعدادیابی و اموزش کودکان کار تاسیس کرده است/.ایسنا
چهار فیلم دیگر از ایران در جشنواره مسکو
چهل و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو در کشور روسیه ،چهار فیلم ایرانی دیگر شامل سه
انیمیشن و یک مســتند را به برنامه نمایش خود اضافه کرد .انیمشین سینمایی «لوپتو» به کارگردانی
عباس عسکری« ،بیستون» ساخته علی معصومی و «شکسته» به کارگردانی فرزانه امیدوارنیا در کنار
مستند «علی برابر علی» ساخته علیرضا رفوگران در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته خواهند شد.
پیش از این مستند بلند «خونه مامان شکوه» به کارگردانی مهدی بخشی مقدم در بخش مسابقه مستند
چهل و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مسکو و فیلم کوتاه «از اینجا باز شود» ساخته امیرحسین
طالبی و محسن اصدق پور نیز به بخش مسابقه فیلم های کوتاه این رویداد سینمایی راه یافته بود/ .ایسنا
«عروسک» به خاطر رعایت قوانین ضرب ه خورد
تهیه کنــده فیلم «عروســک» با تاکیــد براینکه
سازندگان این فیلم هیچ گاه راضی به عرضه غیرقانونی
ان نشــدند ،با اشــاره به بازخورد خوب مخاطبان در
جشنواره اســتانبول بیان کرد :سخت ترین کار در این
جشنواره توضیح علت توقیف فیلم در ایران بود.
فیلم «عروســک» اخرین ســاخته مرحوم اصغر
یوسفی نژاد دو سال قبل متقاضی شرکت در جشنواره
چهلم فیلم فجر بود که هیات انتخاب ان را رد کرد ،در
حالی که برخی اعضای هیــات انتخاب از فیلم تعریف
می کردند و حتی بهروز افخمی (عضو هیات انتخاب)
فیلم را حیرت اور دانسته بود .این فیلم چند روزی است
که در جشنواره فیلم اســتانبول به نمایش در امده و
تهیه کننده ان از بازخورد خوب مخاطبان ،جای خالی
کارگردان و ضربه ای که به این فیلم زده شد ،می گوید.
جلیل اکبری صحت بیان کرد« :از انجا که فیلم قبلی
اصغر (یوسفی نژاد) «ا ِو» در جشنواره فیلم استانبول به
نمایش درامده بود ،از این فیلم هم استقبال شد .دیروز
که «عروسک» در سینماتک استانبول در قالب جشنواره
نمایش داده شد ،مخاطبان می گفتند که منتظر فیلم
دوم اصغر یوسفی نژاد بودند و با توجه به فیلم قبلی اش،
فضای ذهنی او را خوب می شناختند».
تهیه کننده «عروسک» ادامه داد« :در این نمایش
نکته قابل توجه این بود که بسیاری از مخاطبان فیلم از
خبرها مطلع و در جریان اتفاقات «عروسک» بودند به
همین دلیل بیشترین سختی برای ما این بود که توضیح
دهیم چرا فیلم «عروسک» توقیف شده است ،چون از
دو شنبه 28فروردین 1402شماره 1400
3
نظر ان ها مشکلی نداشت .به طور کلی مخاطبان فیلم
که جمعی از تماشاگران حرفه ای سینما و نیز تعدادی
ســینماگر بودند ،برخورد گرمی با فیلم «عروســک»
داشــتند و تکنیک و فیلمبرداری و نــوع کارگردانی
برای شان جذاب بود و پیام فیلم را دریافت کردند .بیشتر
مخاطبان این جشنواره ،جریان سینمای مستقل ایران
را خیلی جدی دنبال می کنند و سینمای فرهنگی ایران
را با کد و نشانه هایش عمیق می شناسند».
اکبری صحت با بیان اینکه یک نوبت نمایش دیگر
برای این فیلم درنظر گرفته شــده ،گفت« :جشنواره
استانبول برای فیلمســازان مستقل که امکان دیگری
برای معرفی ندارند یک رویداد قابل توجه است ،البته
داغ جشنواره فجر همچنان بر دل ماست و با اشتباهی
که جشنواره فجر انجام داد ،اصغر یوسفی نژاد نتوانست با
مخاطب ایرانی فیلم خود را تماشا کند .یک واقعیت تلخ
این است که فیلمی مثل «عروسک» به خاطر رعایت
قوانین ضرب ه خورد.
اصغر یوســفی نژاد با فیلم «ا ِو» (خانه) در سینمای
ایران شــناخته شــد .یکی از ویژگی های این فیلم که
بازیگران چهره هم نداشت ،زبان ترکی بود که در فیلم
«عروسک» نیز مشخصه فیلم به حساب می اید؛ البته
مشخصه ای که به نظر می رسد سبب برخی سوءتفاهم ها
شد تا داستان فیلم با برداشتی دیگر مواجه و در عمل
توقیف شد و مجوز نمایش در جشنواره فجر را نگرفت.
اصغر یوسفی نژاد ۲۲شهریور ۱۴۰۱براثر عارضه مغزی
از دنیا رفت/.ایسنا صفحه 3
4
دو شنبه 28فروردین 1402شماره 1400
پرونده
همراه با برنامه سحرگاهی شبکه کودک
مهمانـی بچه هـا سـرسـفره خـدا
ن با حال و هوای عرفانی روی انتن می روند ،برخی از شبکه ها که به تبع ماموریتشان به
در تمام این سال ها که ویژه برنامه های سحر ماه رمضا
نیره رضایی مطلق
فکر طیف گسترده مخاطبانشان بوده اند .برنامه «سر سفره خدا» نمونه یکی از این برنامه هاست که در ماه رمضان از شبکه کودک به روی انتن
گفت و گو
رفته است .برنامه سحرگاهی مخصوص بچه ها که به دلیل ساختار تازه ای که دارد ،یکی از برنامه های پربیننده وقت سحرگاهی سیما شده است.
هر چند «سر سفره خدا» با وقفه ای چند ساله با فصل پنجم خود به روی انتن کودک برگشته است اما فضای شاد و متفاوت این برنامه با دیگر برنامه ها توانسته
بچه ها و خانواده هایشان را در لحظات سحر پای خود بنشاند و توجهشان را جلب کند .حمیدرضا عطارد تهیه کنندگی این برنامه را برعهده دارد ،شهرام شکیبا
مجری و حامد مدرس ،احسان مهدی و امیر سهیلی به عنوان بازیگر در این برنامه حضور دارند .این برنامه هر سحرگاه از ساعت 3بامداد تا 4و 30دقیقه یعنی
قبل و بعد از اذان صبح به مخاطبان شبکه کودک ارائه می شود .خبرنگار صبا با عوامل این برنامه به گفت و گو نشسته است که در پی می خوانید.
حمیدرضا عطارد:
سفره سحرگاهی کودکانه
حمیدرضا عطارد تهیه کننده برنامه «ســر سفره خدا» شبکه
کودک سیما درباره این برنامه گفت :امسال پنجمین ماه رمضانی
اســت که کودکان و نوجوانان ویژه برنامه سحرگاهی مخصوص به
خودشان را دارند .از ســال 1398که «سر سفره خدا» در تولیدات
تلویزیونی صداوسیما بهترین برنامه کودک و نوجوان شد ما رفتیم و
محرم سال گذشته با ویژه برنامه اربعین روی انتن برگشتیم.
وی افزود :اهداف متعددی برای این برنامه برشمرد و گفت :ایجاد
نشاط و شادمانی برای ساختن خاطره های خوب از ماه مبارک رمضان
در ذهن کودکان یکی از اهداف این برنامه اســت در کنار این ،برای
ما اموزش مسائل اجتماعی و فرهنگی ،تعریف دین و رعایت اصول
اخالقی نیز اهمیت داشته است.
عطارد با بیان اینکه امســال در لحظات تحویل سال نو هم برای
مخاطبان کودک ویژه برنامه داشتیم و بسیار هم مورد توجه بچه ها
قرار گرفت ادامه داد :ابتدا قرار بود برنامه از نیمه شعبان با جشن میالد
امام زمان(عج) اغاز شود و تا پایان ماه رمضان ادامه داشته باشد اما
به دلیل مشکالت تولیدی کار به اخرهای سال رسید و برای اولین
بار شبکه کودک برنامه تحویل سال را با بیش از بیست مهمان برای
مخاطبان کودک متناسب با سن و ســال خودشان طراحی کرد و
روی انتن برد.
این تهیه کننده با اشاره به لوکیشن برنامه گفت . :لوکیشن این
برنامه هم به گونه ای طراحی شده که یک خانه در کنار مسجد محله
است و همه اتفاقات از حضور مهمان ها گرفته تا اجرای نمایش در
این خانه رخ می دهد.
طراحی یک برنامه براساس سور ه نور
عطارد مهمترین ویژگی این فصل از «ســر سفره خدا» را تجربه
جدید در ارائه محتوای برنامه دانست و گفت :برنامه امسال با محوریت
سوره مبارکه نور تولید و پخش شده است و تمام ایتم ها و بخش های
این برنامه با همین محوریت ساخته شده اند.
وی افزود :ما همیشه همراه با اتاق فکر و گروه نویسندگان برنامه
فرم برنامه های مان را بر اســاس یک بستر محتوایی می چینیم .اما
امسال با همراهی دکتر هانی چیت چیان و همکاران شان در مدرسه
علوم قرانی یک تجربه خیلی جدی را در نظر گرفتیم و سوره نور را
انتخاب کردیم و تمام بخش های برنامه را بر اســاس همین سوره
طراحی کردیم .به گفته این برنامه ســاز با علم به اینکه مخاطبان
زیادی پای این برنامه می نشینند به دنبال محتوای مناسب برای رشد
بچه ها بودیم .مهم ترین اتفاقی که امسال افتاد این بود که ایتم های
برنامه مانند رادیو محله ،با من بودین ،نمااهنگ و نمایش ها بر اساس
یک نظام و نگاهی شــکل گرفت که از دل ان بتوانیم مفاهیمی که
می خواهیم به بچه ها بگوییم را استخراج کنیم که در نهایت بر اساس
سوره نور همه سوژه ها انتخاب شدند .عطارد از دستیابی به اهداف
برنامه اظهار رضایت کرد و گفت :خوشبختانه نه تنها توانستیم نظر
کودکان و نوجوانان را جلب کنیم ،بلکه بســیاری از بزرگ ترها هم
مخاطب برنامه ما شده اند .سوای پیامک های زیادی که از خانواده ها
می گیریم که می گویند همراه فرزندانشان این برنامه را می بینند ما
با سامانه شاد که سامانه تخصصی بچه هاست مهمترین بازخوردها
را دریافت می کنیم .وی افزود :مخاطبان ما در سامانه شاد مخاطبان
خالص کودک و نوجوان هســتند که ما را همراهــی می کنند .از
نظرسنجی هایی که می گذاریم تا مشــارکت دادن بچه ها در تولید
برخی از ایتم ها تجربه جدیدی از همراهی مستقیم با مخاطب کودک
به ما داده اســت.به طور مثال در یکی از برنامه ها برای پایان یکی از
ایتم ها از بچه ها نظر خواستیم .یعنی قرار بود احسان کار اشتباهی
انجام دهد .نمایــش را یک جایی متوقف و با نظــرات بچه ها کامل
کردیم .از بچه ها پرسیدیم که اگر جای احسان بودید چه تصمیمی
می گرفتید؟ و ان ها هم همان لحظه پیام دادند و بر اساس نگاه بچه ها
ان ایتم نمایشی را بستیم.
سر سفره خدا باید خوشحال بود
این تهیه کننده کودک با تاکید بر اینکه بچه ها با خندیدن میانه
خوبی دارند و پالن های نمایشی ما بر همین مسیر استوار است بیان
کرد« :سر سفره خدا» در سحرهای ماه مبارک رمضان تالش می کند
روزه داران را بخنداند و شاد کند و ضمن فراهم اوردن لحظات مفرح و
سرگرم کننده تنیده در فضای برنامه ،نکات اموزشی را هم برای انان
بیان کند .عطارد مزیت اصلی برنامه را از نگاه بچه ها بخش نمایشی
ان ،حضور بازیگران شناخته شده برنامه و بازی طنزامیز ان ها دانست
و اظهار داشــت :همچون فصول قبل پالتوهای مجری را به نمایش
تبدیل کردیم .امسال اجرای برنامه را به شهرام شکیبا سپردیم که با
بازیگران خوب هماهنگ می شود و اجرا و بازی را در هم امیخته است.
در کنار او حامد مدرس ،با شخصیت خان عمو بین بچه ها پذیرفته
شد و نقش دانای کل را برعهده گرفت.
وی افزود :ما دوست داشتیم چند شخصیت دیگر به برنامه اضافه
کنیم ولی به دلیل محدودیت زمانی فقط به دو شخصیت احسان و
فری (احسان مهدی و امیر سهیلی) که پای ثابت «سر سفره خدا»
هستند بسنده کردیم که این دو به تنهایی با ظرفیت باالیی که دارند
در پالتوهای طنز و متفاوت بخش نمایشی برنامه را جذاب کردند. صفحه 4
پرونده
حضور امیر ســهیلی ،حامد مدرس و احسان مهدی در کنار شهرام
شکیبا ،باعث شد برنامه هم برای بچه ها و هم برای خانواده ها جذاب
باشد .دعوت از مهمانان در کنار بخش نمایشی که پایه کل ماجرا را
شکل داده است از بخش هایی بود که امسال بیشتر به سمتی رفت که
در ان افرادی حضور داشته باشند که یک ویژگی و اقدام قابل توجه
در کارنامه کاریشان دارند .تهیه کننده «سر سفره خدا» در این باره
گفت :مهمانان برنامه معموال از میان افراد موفقی انتخاب شدند که
می توانند انگیزه رشد و پیشرفت را در بچه ها باال ببرند.
وی افزود :پیش از این مهمانان برنامــه را از طیف های مختلف
دعوت می کردیم اما امســال ســعی کردیم مهمانانی که به برنامه
می ایند ،متناسب با فضای برنامه و مخاطبانش باشند .یعنی مهمان ها
کسانی باشند که یا خودشان بچه هســتند و یا برای بچه ها کاری
کرده اند و بچه ها دوست شان دارند و با انها ارتباط برقرار می کنند.
مهمانان امسال افرادی هستند که یک ویژگی و اقدام قابل توجه در
کارنامه کاریشان دارند و امسال رویکردمان این بود کودکانی مهمان
برنامه شوند که برای بچه ها جذاب باشند.
شهرام شکیبا:
باید با بچه ها صادق و بی تکلف حرف ز د
شهرام شکیبا ،شاعر ،بازیگر و نویسنده ای است که از سال ها قبل
همراه گروه «سر سفره خدا» بوده است و در سری جدید سر سفره
خدا اجرای برنامه را برعهده دارد .او که پیش از این نیز در کنار احسان
مهدی ویژه برنامه های مناسبتی کودک را روی انتن می برد در این
برنامه نیز در کسوت نقش مجری و نویسنده درگیر کار کودک شده
است .شــکیبا مهمترین ویژگی برنامه ها دانست و گفت :مخاطب
کودک برخــاف بزرگترها که مدام تجزیه وتحلیل های بســیاری
می کنند کامال شفاف و بی رودربایستی است و در چنین برنامه ای
مجری باید صادق و بی تکلف باشد تا بچه ها حرف هایش را بپذیرند.
وی درباره عالقه مندی اش به کارکردن برای کودکان بیان کرد:
کار برای کودک و نوجوان ظرافت هایی را می طلبد و برخالف نگاه
عده ای که فکر می کنند این کار ســاده و حتی سطحی است باید
بگویم که کار بسیار سخت و ظریفی است و اجرا در این برنامه برایم
بسیار ارزشمند است.
شکیبا افزود :برنامه ســازی برای نوجوانان که هر کاری را قبول
نمی کنند بسیار ســخت اســت و ابتدا باید با نوجوان دوست شد.
برنامه ای که بتواند بــا کودک و نوجوان رفیق شــود و بــه دور از
شعارزدگی و امر و نهی با او صحبت کند موفق خواهد شد.
امیر سهیلی:
شاد کردن بچه ها در سحر را دوست دارم
امیر ســهیلی را اگر با نقش های متفاوت و جذابش در کنار گروه
عموپورنگ و همنشینی و همراهی چند ساله اش با احسان مهدی در
ویژه برنامه «سر سفره خدا» به یاد بیاوریم حتما امسال او را در نقش
دیگری هم به یاد می اوریم .او این شب ها با شخصیت «رامین فود»
شکارچی در سریال «نون خ »۴هم ظاهر شده است.
سهیلی درباره کار با بچه ها و برای بچه ها گفت :همیشه از بازی
برای بچه ها لذت برده ام و هیچوقت این کار را در سطح پایین حساب
نکردم چون برخالف نگاه بقیه این کار سخت و دشوار است و تجربه
و مهارت می طلبد .وی افزود :از سال اول که به عنوان مهمان به این
برنامه دعوت شدم تا امروز که بازیگر این برنامه هستم از پشت صحنه
دو شنبه 28فروردین 1402شماره 1400
5
این کار خیلی لذت می برم چون اولین چیزی که برایم اهیمت دارد
گروه و کسانی است که با انها قرار اســت کار کنم ،عاملی که باعث
دلگرمی ام برای حضور در این برنامه شده است.
سهیلی بازی در یک برنامه مناسبتی را ظریف و دقیق دانست و
گفت :در برنامه هایی که مخاطب کودک است خانواده ها هم در ان
سهیم هستند پس من و احسان باید به گونه ای رفتار کنیم که هم
کودک بپذیرد و هم خانواده ها قبول کنند .پس من بازیگر که به نوعی
سال ها در این فضا کار کرده ام ،درس خوانده ام وقتی قرار است بازی
کنم باید نقشی باشد که که به درد انها هم بخورد.
بازیگر فری در این برنامــه با بیان اینکه ایجــاد فضای طنز در
برنامه ای که مذهبی و مربوط به زمان های خاصی مثل افطار و سحر
است ،کار دشواری است گفت :بازی در این نقش ها مهارت پیچیده
و عجیب و غریبی می خواهد که همه ما در حال دســت و پنجه نرم
کردن با ان هســتیم .خصوصا که کار هم مذهبی باشــد و ظرافت
بیشتری را می طلبد به همین دلیل ما خیلی از نکات مهم و اخالقی
را در قالب نمایش به بچه هــا می گوییم و تالش می کنیم این نکات
برایشان جذاب باشد.
سهیلی با اشاره به تاثیر این برنامه روی کودکان و ترغیبشان به
روزه داری گفت :بچه ها با هیچ کســی تعارف ندارند و اگر چیزی را
دوست نداشته باشند ان را نمی بینند .هرچند بازی در برنامه زنده
بسیار سخت اســت و هوشــیاری و مراقبت زیادی را می طلبد ،اما
جذابیت هایی دارد که نمی توان به سادگی از ان عبور کرد و نادیده
گرفت .من از اولین روزی که به این برنامه امدم دوست داشتم بچه ها
را سر سفره سحری بخندانم و لحظات شادی برای ان ها بوجود بیاورم
تا با عالقه روزه بگیرند. صفحه 5
6
دو شنبه 28فروردین 1402شماره 1400
خرب فرهنگ و هرن
افتتاح نمایشگاه «روز هنر» در استانبول
نمایشگاه بین المللی «روزهنر» با نمایش اثار بهناز پورنگ و امیر احدی ،دو هنرمند ایرانی ،در سالن
کاروانســرایی در کلوتر پارک شهر استانبول برپا شــد.این رویداد هنری به مناسبت روز جهانی «روز
هنر» به کیوریتوری «یاوز دنیز» هنرمند نقاش ترک با نمایش اثار ۲۵هنرمند نقاش و مجسمه ساز از
کشورهای مختلف در سالن کاروانسرای که یکی معتبرترین سالن های ترکیه با قدمت تاریخی است،
افتتاح شد«.بانوی ایرانی» عنوان اثر بهناز پورنگ و «بازی چوگان» اثر امیر احدی ،اثار به نمایش درامده
دو هنرمند ایرانی در نمایشگاه روز هنر است .نمایشگاه بین المللی «روز هنر» با هدف تبادل فرهنگی
هنری بین المللی در راستای ایجاد صلح و دوستی در بین ملت ها برگزار شده است/.ایسنا
فصل جدید کنسرت ها اغاز شد
همزمان با پایان گرفتن ایام گرامی شب های قدر برخی از خوانندگان مطرح موسیقی کشورمان خود
را برای برگزاری کنسرت در تهران و دیگر شهرهای کشور اماده می کنند .طبق برنامه ریزی های صورت
گرفته معین زندی ،مسعود صادقلو ،ارمین زارعی ،گرشا رضایی ،علیرضا طلیسچی و مجید رضوی از
جمله خوانندگانی هستند که تا به امروز نامشان در فهرست برگزارکنندگان کنسرت در جزیره کیش
دیده می شود .براساس برنامه ریزی هایی که برخی از انها در سامانه های فروش بلیت کنسرت ها دیده
می شود ،ساالر عقیلی در شهر گرگان ،پرواز همای در شهر یزد از جمله خوانندگانی هستند کنسرت های
خود را پیش روی مخاطبان قرار می دهند/.مهر
نظری با پردیس تئاتر تهران توافق کرد
پردیس تئاتر تهران شــامگاه ۲۶فروردیــن میزبان کاظم نظری
مدیرکل هنرهای نمایشــی بــود .کاظم نظری مدیــرکل هنرهای
نمایشی وزارت ارشاد طی نشســتی با امین اشرفی رییس پردیس
تئاتر تهران در خصــوص برنامههای اتی و زمینه هــای همکاری و
همچنین روند رو به رشد مجموعه به تبادل نظر پرداخت .وی با اشاره
به رویکردهای مناســب همراه با اینده نگری این مجموعه ،ان را از
بزرگترین مجموعه های هنری کشــور دانست که می تواند به عنوان
یک نمونه خوب برای مجموعه های هنری نه تنها در ســطح کشور
بلکه برای کل منطقه مطرح شــود .نظری در ادامه به ذکر جزییاتی
حکم محمد رحمانیان صادر شد
حکم محمد رحمانیان به عنوان دبیر دهمین دور ه انتخاب اثار برتر
ادبیات نمایشی ایران از سوی حمیدرضا نعیمی صادر شد.
متن حکم محمد رحمانیان برای این رویداد ملی فرهنگی به شرح
ذیل است:
«هنرمند گرامی
جناب اقای محمد رحمانیان
نهال جشن انتخاب اثار برتر ادبیات نمایشی ایران به دهمین دوره
خود رسید .تجربیات ارزشــمند جناب عالی در نمایش نامه نویسی،
کارگردانی و نیز تالش های بی دریغ تان برای اعتالی تئاتر کشور ،کانون
نمایش نامه نویسان و مترجمان تئاتر ایران را بران داشت تا جناب عالی
را به عنوان دبیر دهمین دوره انتخاب اثار برتر ادبیات نمایشی ایران
انتخاب و معرفی کنیم .بدون تردید حضور ارزشمندتان در برگزاری این
رویداد ملی فرهنگی تاثیرگذار و افتخارافرین خواهد بود .برای ان جناب
در این رویداد بزرگ فرهنگی ،توفیق روزافزون ارزومندم/».ایسنا
درباره این مجموعه پرداخت و افــزود :مجموعه پردیس تئاتر تهران
دارای مساحتی بزرگ و چندین سالن حرفه ای است و در ان امکانات
بسیار خوبی دیده شده است ،به طوری که امکانات این مجموعه کامال
منحصر بفرد بوده و امید میرود با برنامه ریزی و رویکرد مناسبی که
اتخاذ شده است ،این مجموعه فعال تر از گذشته شود تا بتواند به عنوان
یک مرکز تخصصی در عرصه نمایش ایفای نقش کند .این مدیر هنری
در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه های مشترک اداره کل
هنرهای نمایشــی و خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری
تهران پرداخت و گفت :با توجه به مذاکرات بعمل امده با مدیر خانه
نویسند نباید دغدغه چاپ کتابش را داشته باشد
اســتاندار مازندران گفت :زمینه تســریع چاپ کتاب با هدف
حمایت از نویسندگان استان را پیگیری می کنم.
سید محمود حسینی پور در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب،
قران و محصوالت فرهنگی استان مازندران اظهار کرد :با تعدادی
از ناشران در حاشیه این نمایشــگاه گفت وگو کردم که مسائلی را
پیرامون مشکالت نشــر مطرح کردند و در جریان موضوع تامین
کاغذ و مسائل مالی غرفه داران قرار گرفتم که مقرر شد جلسه ای
با حضور تولیدکنندگان کاغذ ،ناشران و نویسندگان برگزار شود
تا به یک هم افزایی مناســبی در این بخش برسیم .حسینی پور،
خاطرنشان کرد :باید زمینه ای فراهم شود یک نویسند پس از تولید
محتوا دغدغه ای برای چاپ کتاب نداشته باشد.
نمایشگاه بزرگ کتاب ،قران و محصوالت فرهنگی مازندران به
مدت پنج روز تا ۳۱فروردین ماه در دو شیفت صبح و عصر برای
بازدید عالقمندان برپا شده است/.ایسنا
نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ،شاخه های همکاری
می تواند در زمینه اموزش های کوتاه مــدت ،بلند مدت و راهبردی،
اجرای ضربدری گروه های نمایشی که در تهران و در سالن های مختلف
نظیر سالن سنگلج ،مولوی و تاالر هنر به اجرا پرداخته اند و همچنین
اجرای گروه های نمایشی شهرستانها در تهران و در مجموعه پردیس
تئاتر تهران باشد .امین اشرفی مدیر خانه نمایش و رییس پردیس تئاتر
تهران نیز در خاتمه با اعالم خبر دعوت از گروه های دانشجویی یکی
از سیاست های اتی این مجموعه را حمایت از حضور این گروه ها برای
اجرا در این مجموعه عنوان داشت/.مهر
پیشکسوت صنعت چاپ درگذشت
محمد شریف زاده مدیر نشر فرجام از ناشران قدیمی و پیشکسوت
کشور با بیش از هفت دهه فعالیت فرهنگی ،پس از تحمل یک دوره
بیماری شنبه ۲۶فروردین دار فانی را وداع گفت.
شریف زاده متولد دهم اذر ماه سال ۱۳۰۹در تهران بود ،وی از دهه
۳۰فعالیت خود در صنعت چاپ و نشر را اغاز کرد ،اواخر دهه ۴۰تا
اوایل دهه ۵۰مدیر شرکت سهامی انتشار و پس از ان نیز از اوایل دهه
۵۰تا اواخر دهه ۵۰مدیر دفتر نشر فرهنگ اسالمی بود.
حضور در هیات مدیره اتحادیه ناشــران و کتاب فروشان تهران،
همچنین هیات مدیره تعاونی ناشران و کتاب فروشان تهران ازجمله
فعالیت های صنفی محمد شریف زاده به شمار می اید.
شریف زاده در طول ســالیان مختلف به دلیل فعالیت گسترده در
حوزه چاپ و نشر بارها تجلیل شد.
وی سال گذشته به عنوان یکی از ۱۰۰چهره ماندگار صنعت چاپ
کشور انتخاب شده بود/.ایرنا صفحه 6
دو شنبه 28فروردین 1402شماره 1400
خرب فرهنگ و هرن
چهار اثر موزه اورسی حراج می شوند
چهار تابلو نقاشی که زمانی از دیوار موزه اورسی اویخته شــده بودند و چندی پیش به وارثان یک
فروشنده مشهور اثار هنری بازگردانده شده بودند در بازار هنر ارائه خواهند شد.
چهار تابلو نقاشی از جمله یک تابلو نقاشی طبیعت بی جان کمیاب از «پل گوگن » که زمانی در موزه
«اورسی» واقع در پاریس به نمایش گذاشته می شدند ،ماه اینده به همراه سایر اثار هنر مدرن در حراجی
ساتبیز به مزایده گذاشته می شوند.
این اثار هنری در سال جاری میالدی و پس از کشمکش طوالنی قانونی به وارثان «امبروز والر»،
فروشند ه فرانسوی و مشهور اثار هنری بازگردانده شدند/.ایسنا
7
پلمپ ١٧خانه مسافر غیر مجاز در کامیاران
سرپرست اداره میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دستی کامیاران ،گفت :براساس گزارش های
رسیده مبنی بر فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز در یکی از روستاهای هدف گردشگری این شهرستان،
پیگیری موضوع در دستور کار این اداره قرار گرفت.
سعد اهلل نوری در این رابطه اظهار کرد ١٧ :خانه مسافر که بدون داشتن مجوزهای قانونی اقدام به
پذیرش و اسکان مسافر می کردند ،با هماهنگی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کردستان ،فرمانده
یگان حفاظت اســتان ،فرماندار کامیــاران ،اداره نظارت بر اماکن عمومی و صدور مجوز دادســتانی
جمع اوری و پلمب شدند/ .ایرنا
قرار نبود در حفظ میراث فرهنگی درجا بزنیم
در حالی که کشورهای همسایه و بالدهای کفر هر روز بیشتر به این
نتیجه پی می برند که گردشگری از جمله مهم ترین مسئل ه هر کشور
است که با ان می توان هم صادرات فرهنگ و هم در قبال ان درامد
خوبی کسب کرد ،ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.
غم انگیز اســت کشــوری با این همه تنوع و قدمت و زیبایی از
این فرصت کمترین اســتفاده را می برد .انتظار می رفت با تاسیس
وزارتخانه ای که در دولت جدید با اســم وزارت «میراث فرهنگی و
گردشگری» ،شاهد رشد قابل توجهی در این زمینه باشیم.
چندی پیش شــنیدیم وزیر محترم گفتند :برای گردشــگران
ســیم کارت مخصوص می دهیم .خب وانگهی حرارتی ما را گرفت
که عجب ایــده ای! منتها همه بعــدش گفتند ،خب کــه چی؟! و
عده ای هم جواب وزیر را بــا کنایه ها داده انــد و در تحیر بودند که
این ایده تنهایی به ذهن ایشان خطور کرد یا کسی هم
کمک شان کرده اســت؟! قرار بر این نبود که وزارتی
تاســیس شــود و همایش های مختلفی هم برگزار
شــود اما در گردشــگری و حفظ میراث فرهنگی
درجا بزنیم .تصور این بود اثار تاریخی
و باســتانی که بخشــی از تمدن و
فرهنگ کشور اســت مرمت شوند.
قرار بر این بود ایده هایی مطرح شود
که از جای جای ایران استفاده
مردمعملونتیجهمی خواهند
بهینه کرد و صادرات فرهنگ انجام دهیم .سوال این است چرا وزیر و
معاونان درباره مسائل اجتماعی بیشتر از گردشگری ،واکنش نشان
می دهند .وانگهی اگر نمی توانیم ،بهتر نیست وزارتخانه بسته شود
و بیت المال برای حقوق هایی که بر اســاس انگشت زدن در صبح و
انگشت زدن در پایان ساعت کاری داده می شود و هیچ حرکت مثبتی
انجام نمی شود ،حیف نشود ؟ ضمن اینکه برنامه ای هم هیچوقت از
این وزارتخانه تازه تاسیس نداشــتیم .جز حرف و حرف بدون هیچ
عملی که نتیجه مثبت داشته باشد! وانگهی کسانی به وزیر محترم با
کنایه گفتند سیم کارت کافی نیست ،فیلترشکن هم باید بدهید! به
گردشگر که نمی توانیم بگوییم باید اپلیکشن های ما را به زور استفاده
کنید! ما فقط می توانیم قوانین رسمی کشــور را به انان بگوییم تا
رعایت کنند .رشد گردشگری در این دوسال صعودی بوده است یا
نزولی؟ لطفاً برای امار دادن از امارگیران خود اســتفاده نکنید،
چون فکر ما خراب است و شــیطان گول مان می زند و ممکن است
تحقیقاتی
گناه شما را بشوییم و بگوییم این امار واقعی نیست .تیم
ِ
متخصصی کاش وارد عمل شود و عملکرد گردشگری و حفظ میراث
فرهنگی را در این مدت بررســی کند تا مشخص شود چه کارهایی
انجام شده و چه کارهایی انجام نشده و چرا انجام نشده و برای اینده
چه برنامه ای هست .هم چنین میزان درامد گردشگری هم مشخص
شود و ببینیم ایا بزرگتر -مساوی حقوق های کارمندان و معاونان و
شخص وزیر است یا کوچکتر-مساوی!
ایران عزیزمان تجلی هنر و زیبایی ســت .ایران ما فقیر نیســت.
زیباترین سواحل و دشت ها و جنگل ها را داریم .جزیره هایی داریم
اندازه چند تا کشــور! همان کشــورهای کوچک قطب گردشگری
هستند اما ما با اینهمه ظرفیت دســتمان به این قطب کوتاه است.
کسی هست جواب گوی ما باشد؟ ما اص ً
ال جوابی نمی خواهیم .توجیه
نمی خواهیم .مردم عمل و نتیجه می خواهند/.صباخبر صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
ســمیه خاتون -فیلم کوتاه «انتروپی» که به کارگردانی
مشترک بامداد اقاجانی و ارین نوابی به صورت مستقل تولید
شده است در جشــنواره نهال موفق به کسب سه جایزه ،در
جشنواره سایه موفق به دریافت دیپلم افتخار ایده خالقانه
از انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) و همچنین ،در دومین دوره
«هفته فیلم» که در دانشــگاه هنر تهران برگزار شد ،برنده
بهترین فیلم نامه و همچنین جایزه ویژه هفته فیلم شد .این
فیلم اخیرا در جشنواره Si Cinémaفرانسه پذیرش شده
است .داستان این فیلم در یک کالس درس می گذرد ،استاد
فیزیک در حال درس دادن مفهوم انتروپی است که در ادامه
با اتفاقاتی که در کالس می افتد ،خود استاد دچار انتروپی می
شود و این بار انتروپی است که استاد را برای ما شرح می دهد.
خبرنگار صبا با بامداداقاجانی ،کارگردان این فیلم گفت و گویی
داشت که در ادامه می خوانید.
بازخورد نمایش فیلم از نظر مخاطب چگونه بود؟
انتروپی تماشاگر را به راحتی می خنداند،شاید به همین دلیل است
که عمدتا این فیلم ،در جشنواره های خارجی و داخلی موفق به کسب
جایزه ویژه تماشاگران شده است .مخاطب با درک و پیشینیه اشنایی که
جریانات فیلم با تجربه زیسته اش در کالس درس دارد ،بدون واسطه بی
پرده او را به دل ماجرا می برد و با ایجاد موقعیت های مضحک و تکرار شونده
باعث خنده سریع مخاطب می شود و در پایان با یک غافلگیری نهایی،
ضمن منطقی کردن اتفاقات ،شــادی مخاطب را توام با رضایت ذهنی
می کند .و به نوعی پایان بندی جواب تمام سواالت و اتفاقات فیلم است.
مفهوم انتروپی در علم فیزیک چیست؟
به معنای هرج و مرج است و اینکه سامانه ها به طور طبیعی میل به
بی نظمی دارند و به ان سمت سوق پیدا می کنند
مواجه مخاطب غیر ایرانی با این اثر کمدی ایرانی چطور بود؟
راستش این مســئله از ابتدا برای خودمان هم ناملموس بود ،چرا
که نوع مواجه مخاطب با اثار طنز بسته به نوع فرهنگ جمعی قدری
متفاوت است ،احساس ما این بود که شاید مخاطب غیر ایرانی خیلی
گفت وگوی صبا ،با بامداد اقاجانی
کارگردان فیلم انتروپی
انتروپی یا میل طبیعی
سامانه ها به بی نظمی!
با شوخی های کالمی و موقعیتی این اثر ارتباط نگیرد ،اما خوشبختانه
اینگونه نبود .تجربه ای که از اکران فیلم در خارج از ایران داشتیم این
بود که انتروپی بیشتر یک مرز سنی و صنفی دارد تا جغرافیایی ،به این
معنی که قشر محصل و صنف اساتید از هر کجای دنیا ،از همان ابتدا
به راحتی با اثر را ارتباط می گیرند و با درک موقعیت های مشابه اثر با
زندگی معمول شان با جریان فیلم همراه می شدند.
تکنیک ســبک پردازی کمدی در فیلم انتروپی بیشتر
مبتنی برکالم است یا موقعیت؟
فیلم بر ایجاد یک لوپ فضایی تکرار شونده و مضحک ،استوار است
و بیشتر با طنز موقعیت پرداخته شده است .که در ادامه با نمایش یک
موقعیت اشنا در مکانی نا اشنا ،از کالس درس معمول اشنایی زدایی
می کند ،همین باعث می شــود که مخاطب موقعیت اشنای کالس
درس را از یک زاویه جدید و نو در ذهن مجســم کند .و در نهایت به
مضحک بودن شرایط زیسته ای که چندین ســال ان را تجربه کرده
است ،پی می برد.
از لحظه شکل گیری ایده تا تولید و ساخت فیلم بگویید
ارین نوابی از دوســتان صمیمی دوران بچگی من بود ،ایده فیلم
را ارین با من در میان گذاشت .از زمان ایده تا نگارش فیلمنامه زمان
زیادی صرف شد ،و بعد با بودجه شخصی ،فیلم را به کمک هم ساختیم.
فیلم در سال ۱۴۰۰با بودجه ۲۰میلیون ساخته شد ،که البته اگر قرار
بود همین فیلم را در شرایط کنونی بسازیم بیش از ۷۰میلیون هزینه
داشت ،با حسب اینکه این فیلم ،تک لوکیشن بوده و بیشتر عوامل ،به
صورت دوستانه در این پروژه کنار ما بودند.
ایا فیلم برایتان بازگشت مادی داشت؟
در همان ابتدا خیر ،اما جایزه جشنواره ها خصوصا جایزه هفت فیلم
دانشگاه هنر اتفاق خوبی بود ،چرا که کمک هزینه ای برای ساخت فیلم
بعدی شد و همچنین جایزه های دیگر خارجی که تا حدودی هزینه ها
را جبران کرد ،اما به طور کل ساخت فیلم کوتاه مسیر پر فراز و نشیب
و هیجان انگیزی است .طوری که در نیمه راه کامال پشیمانت می کند،
اما در ادامه عالوه بر تجربه ،باعث ارتباط گیری های موثر می شــود و
درب هایی از یک دنیای ناشــناخته را به روی هنرمند باز می کند که
قابل جایگزین با هیچ چیز دیگر نیست .به همین دلیل به شدت شروع و
ساخت فیلم کوتاه را به دوستان عالقه مند توصیه می کنم.
ایا با این جمله که تجربه فیلم کوتاه ،مقدمه ای برای ساخت
فیلم بلند است ،موافق هستید؟
متاسفانه این جمله درست یا غلط بسیار در جامعه سینمایی ما رواج
دارد و از نظر من همین اعتقاد باعث اسیب در بدنه ساختاری فیلم کوتاه
در ایران شده است ،چرا که عمدتا کوتاه سازان ما محصوالتی را در این
سال ها تولید کرده اند که گویا برشی از یک فیلم بلند است ،و خیلی
به عناصر مهم کار کوتاه و خروجی معنایی ان توجهی ندارند و مانند
یک سندروم تکرار شونده بیشتر در سبک رئالیسم اجتماعی به دنبال
نمایش معضالت اجتماعی هستند.
شما در فیلم سازی به دنبال چه سبک و نظریه سینمایی
هستید؟
خیلی به دنبال نظریه پردازی های تفسیری سینمایی نیستم ،اما
نگاه نئو فرمالیسم های روسی که بیشــتر روی فرم تاکید دارند برایم
جذاب است ،اما در کل خوانش نظریه های مختلف سینمایی در تعامل
با شناخت ام از محیط تاثیری در ناخوداگاهم دارد که سعی می کنم
همان تاثیر و تاثر را در فیلم هایم عینیت ببخشم.
صحبت پایانی ،چشم انداز شما از صنعت فیلم در ایران؟
احساسم این است که ایران یک سنت سینمایی خاصه به خود را
دارد ،فیلمهای که از ایران در جهان دیده شــده مبین این امر است.
در کنار این مسئله ساخت فیلم هایی که در سبک رئالیسم اجتماعی
هستند و بدبختی مردم را به نمایش می گذارند را اسیب زا می دانم،
چرا که حتم دارم عمده این تولیدات صادقانه و برگرفته از تجربه زیسته
کارگردان و ...نیستند و بیشتر در پی جایزه های جشنواره ای ساخته می
شوند .و از طرفی این فیلم ها هیچ گام موثری در رفع معضالت اجتماعی
بر نمی دارند ،چرا که مخاطب با دیدن این اثار اتفاقا خوشحال می شود
که خوشبختانه تا این اندازه بدبخت نیست .به نظر من اگر این حرکت
اسیب زا در صنعت فیلم ایران متوقف شود ،صنعت فیلم ایران که دیگر
جزو جدایی ناپذیری از فرهنگ ایرانی شده است .موفقیت های رفیع
تری را تجربه خواهد کرد. صفحه 8