روزنامه صبا شماره 1400 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1400

روزنامه صبا شماره 1400

روزنامه صبا شماره 1400

‫دو شنبه| ‪ 28‬فروردین ‪ 17 |1402‬اوریل ‪ 26 |2023‬رمضان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1400‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫ممیزی نون‪.‬خ سوتفاهم بود‬ ‫گفت وگوی صبا‪ ،‬با بامداد اقاجانی‬ ‫کارگردان فیلم انتروپی‬ ‫انتروپی یا میل طبیعی‬ ‫سامانه ها به بی نظمی!‬ ‫پیشکسوت‬ ‫صنعت چاپ درگذشت‬ ‫«عروسک» به خاطر‬ ‫رعایت قوانین ضرب ه خورد‬ ‫همراه با برنامه سحرگاهی شبکه کودک‬ ‫مهمانـی بچه هـا سـرسـفره خـدا‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫دو شنبه ‪ 28‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1400‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫رونمایی از پوستر فیلم «سه کام حبس»‬ ‫فیلم سینمایی «سه کام حبس» از فردا سه شنبه ‪ ۲۹‬فروردین و یک روز زودتر از موعد قبلی اعالم شده‬ ‫روی پرده می رود‪ .‬شورای صنفی نمایش اعالم کرده بود فیلم های اکران عیدفطر از شنبه ‪ ۲۶‬فروردین‬ ‫مجاز به اکران هستند‪.‬‬ ‫«سه کام حبس» نخستین بار در سی و هشتمین جشنواره فجر به نمایش درامد و عالوه بر استقبال‬ ‫منتقدان و تماشاگران‪ ،‬کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن‪ ،‬بهترین بازیگر نقش مکمل‬ ‫زن‪ ،‬بهترین فیلمبرداری و بهترین چهره پردازی شد‪.‬طراحی پوستر این فیلم را محمد تقی پور انجام داده‬ ‫و پخش فیلم از خانه فیلم است‪/.‬صباخبر‬ ‫سازندگان فسیل‪ ،‬به سراغ جلبک می روند‬ ‫براساس اطالعات ثبت شده در سامانه ثبت درخواست پروانه ساخت سازمان سینمایی تهیه کننده و‬ ‫کارگردان پرفروش ترین فیلم این روزهای سینمای ایران قصد همکاری مجدد با یکدیگر را دارند‪ .‬به تازگی‬ ‫ابراهیم عامریان تهیه کننده به همراه کریم امینی کارگردان برای فیلم سینمایی «جلبک» درخواست‬ ‫پروانه ســاخت داده اند‪ .‬عامریان و امینی این روزها فیلم سینمایی «فســیل» را در مقام تهیه کننده و‬ ‫کارگردان روی پرده دارند که فروشی بالغ بر ‪ ۵۷‬میلیارد تومان را تا به امروز در گیشه ثبت کرده است‪.‬‬ ‫ابراهیم عامریان به عنوان یکی از چهره های موفق در عرصه تولید فیلم های کمدی پرفروش در سال های‬ ‫اخیر‪ ،‬پیش از این «انفرادی»‪« ،‬دینامیت»‪« ،‬تگزاس» و‪ ...‬را تهیه کنندگی کرده است‪/.‬مهر‬ ‫ممیزینون‪.‬خسوتفاهمبود‬ ‫مدیرعامل تلوبیون در واکنش به انتقاد سعید اقاخانی کارگردان نون‪.‬خ مبنی‬ ‫بر ممیزی این سریال در پخش این پلتفرم توضیحاتی در خصوص مشکالت‬ ‫ایجاد شده ارائه کرد و معلوم شد مشکل به وجود امده صرفاً یک اشکال فنی است‬ ‫و هیچ ممیزی صورت نگرفته است‪ .‬همزمان با بازگشت سریال «نون خ» بعد از‬ ‫چند روز به انتن شبکه یک سیما‪ ،‬سعید اقاخانی کارگردان و بازیگر «نون خ»‬ ‫در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نسبت به ممیزی «نون خ‪ »۴‬برای قرار‬ ‫گرفتن در پلتفرم «تلوبیون» واکنش نشان داد‪ .‬به گفته وی این ممیزی ها بدون‬ ‫اطالع گروه سازنده اتفاق افتاده و باعث سردرگمی مخاطب شده است‪ .‬مهدی‬ ‫فرجی تهیه کننده این ســریال درباره ممیزی ها و انتقاد کارگردان «نون خ»‬ ‫گفت‪ :‬برداشت اقای اقاخانی صرفاً براساس یک سوء تفاهم اتفاق افتاده است‪.‬‬ ‫تلوبیون امکان مونتاژ و ممیزی را ندارد‪ ،‬چون سیستم پخش اینترنتی است‪.‬‬ ‫تلوبیون هرانچه را که منتشــر می کند همان خروجی تلویزیون است‪ .‬از این‬ ‫رو‪ ،‬اساســاً ممیزی در تلوبیون صورت نمی گیرد؛ نه شرایطش و نه اختیار و نه‬ ‫امکانش وجود دارد‪ .‬وی با اشاره به پیگیری ها از تلوبیون و واکنش مدیرعامل‬ ‫این پلتفرم‪ ،‬افزود‪ :‬اقای خورشیدی مدیرعامل تلوبیون توضیحاتی در خصوص‬ ‫مشکالت ایجاد شــده ارائه کردند و معلوم شد مشکل به وجود امده صرفاً یک‬ ‫اشکال فنی است و هیچ ممیزی صورت نگرفته است‪ .‬در نتیجه اقای اقاخانی‬ ‫استوری مربوط به ماجرای ممیزی ها را از اینستاگرام خودش حذف کرد‪ .‬روز‬ ‫گذشته مرکز تحقیقات صداوسیما «نون خ ‪ »۴‬را به عنوان پربیننده ترین سریال‬ ‫نوروزی معرفی کرد‪/.‬تسنیم‬ ‫کیت بالنشت راهبه شد‬ ‫اولین تصویر رسمی از «کیت بالنشت» در فیلم استرالیایی «پسر‬ ‫تازه وارد » به نویسندگی و کارگردانی «وارویک تورنتون» رونمایی شد‪.‬‬ ‫«پسر تازه وارد» پس از «سامسون و دلیله »دومین فیلم «وارویک‬ ‫تورنتون» در کن خواهد بود‪.‬‬ ‫فیلم اول در ســال ‪ ۲۰0۹‬برنده نخل طالی اولین کارگردانی شد‪.‬‬ ‫داستان فیلم در اســترالیای دهه ‪ ۱۹۴۰‬روی می دهد و سرگذشت‬ ‫یک پسر ‪ ۹‬ساله بومی و بی سرپرست را روایت می کند که یک شب به‬ ‫صومعه ای به رهبری یک راهبه می رسد‪.‬‬ ‫تورنتون بیشتر شهرتش را مدیون فیلم «سرزمین شیرین» است‬ ‫که در سال ‪ ۲۰۱۷‬جایزه ویژه هیات داوران ونیز و جایزه پلتفرم را در‬ ‫جشنواره فیلم تورنتو کسب کرد‪.‬‬ ‫بالنشــت اخرین بار در «تار» به کارگردانی «تاد فیلد» و پیش از‬ ‫ان در فیلم های «باال را نگاه نکنید» و «کوچه کابوس» دیده شــده و‬ ‫فیلمبرداری «سرزمین های مرزی» را به پایان رسانده است‪/.‬صباخبر‬ ‫بازی مرکب به سبک امریکایی‬ ‫نتفلیکس تالش دارد با همکاری دیوید فینچر نسخه امریکایی‬ ‫«بازی مرکب» را بسازد‪.‬‬ ‫پس از موفقیت چشمگیر این ســریال کره ای گفته شده حاال‬ ‫نتفلیکس قصد دارد این سریال را امریکایی سازی کند‪.‬‬ ‫جف اسنایدر از پادکستی سینمایی با به اشتراک گذاشتن این‬ ‫خبر افزوده نتفلیکس قصد دارد تا فینچر را برای تولید و کارگردانی‬ ‫این پروژه راضی کند‪ .‬اگر نتفلیکس بتوانــد فینچر را راضی کند‬ ‫موفقیت بزرگی برای این غول استریم محسوب می شود‪.‬‬ ‫«بازی مرکب» نخستین بار سپتامبر ‪ ۲۰۲۱‬از نتفلیکس پخش‬ ‫شد و فصل اول ان تنها در چهار هفته ‪ ۱.۶۵‬میلیارد ساعت تماشا‬ ‫داشت‪ .‬موفقیت عظیم این سریال به سرعت ان را به پربیننده ترین‬ ‫سریال در تاریخ اســتریم بدل کرد‪ .‬این سریال با استقبال خوبی‬ ‫از سوی منتقدان هم روبه رو شــد و برای خط داستانی تاثیرگذار‪،‬‬ ‫بازیگری و قدرت تولیدش با تحسین مواجه شد‪/.‬مهر‬ ‫ورود خانه مد فرانسه به صنعت فیلم سازی‬ ‫سن لوران پروداکشنز با ساخت جدیدترین فیلم پدرو المادوار وارد‬ ‫عرصه سینما شد‪« .‬راه عجیب زندگی» ساخته جدید المادوار که یک‬ ‫فیلم کوتاه وسترن است و نیز پروژه هایی از دیوید کراننبرگ و پائولو‬ ‫سورنتینو حاصل عملکرد سینمایی خانه مد فرانسوی است‪.‬‬ ‫ایتن هاوک و پدرو پاســکال در فیلم کوتاه المــادوار در نقش ‪۲‬‬ ‫تفنگچی سابق میانسال که پس از ‪ ۲۵‬سال دوباره دوستی قدیمی شان‬ ‫را زنده می کنند بازی کرده اند‪ .‬به نظر می رسد سن لوران پس از اینکه‬ ‫ستارگان سینمایی سال ها با پوشــیدن لباس های این خانه مد روی‬ ‫فرش قرمز جشــنواره های مختلف رفتند‪ ،‬حاال می خواهد به صورت‬ ‫جدی تری در صنعت ســینما دیده شــود و هدف این اســت که در‬ ‫فیلم های بعدی سن لوران پروداکشنز لباس هایی از این برند مد نیز‬ ‫نمایش داده شود‪ .‬واکارلو گفته است قصد دارد با استعدادهای بزرگ‬ ‫سینمایی که سال ها الهام بخش وی بوده اند کار کند و برای انها فضای‬ ‫بیشتری فراهم اورد‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫دزدها به خانه فرهنگ علی سلیمانی رحم نکردند‬ ‫سهیال جوادی که چندی پیش خبر دزدی از خانه هنر ســبا (علی سلیمانی) را داده بود گفت‪ :‬چند‬ ‫وقت پیش دزدی شد و عالوه بر تخریب بخش هایی از خانه بخشی از دارایی های ان را نیز به سرقت بردند‪.‬‬ ‫جوادی مدت کوتاهی بعد از درگذشت علی ســلیمانی تصمیم گرفت رویای او را برای استعداد یابی و‬ ‫اموزش کودکان کار محقق کند و سال گذشته موفق شد خانه هنر سبا (علی سلیمانی) را تاسیس کند‪.‬‬ ‫حاال که کمتر از یک سال از راه اندازی این خانه گذشته‪ ،‬جوادی می گوید فعالیت چنین مکانی بسیار دشوار‬ ‫و نیازمند همراهی خیرین است‪ .‬خانه هنر سبا (علی سلیمانی) مکانی است فرهنگی هنری که سهیال‬ ‫جوادی‪ ،‬همسر زنده یاد علی سلیمانی برای استعدادیابی و اموزش کودکان کار تاسیس کرده است‪/.‬ایسنا‬ ‫چهار فیلم دیگر از ایران در جشنواره مسکو‬ ‫چهل و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو در کشور روسیه‪ ،‬چهار فیلم ایرانی دیگر شامل سه‬ ‫انیمیشن و یک مســتند را به برنامه نمایش خود اضافه کرد‪ .‬انیمشین سینمایی «لوپتو» به کارگردانی‬ ‫عباس عسکری‪« ،‬بیستون» ساخته علی معصومی و «شکسته» به کارگردانی فرزانه امیدوارنیا در کنار‬ ‫مستند «علی برابر علی» ساخته علیرضا رفوگران در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته خواهند شد‪.‬‬ ‫پیش از این مستند بلند «خونه مامان شکوه» به کارگردانی مهدی بخشی مقدم در بخش مسابقه مستند‬ ‫چهل و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مسکو و فیلم کوتاه «از اینجا باز شود» ساخته امیرحسین‬ ‫طالبی و محسن اصدق پور نیز به بخش مسابقه فیلم های کوتاه این رویداد سینمایی راه یافته بود‪/ .‬ایسنا‬ ‫«عروسک» به خاطر رعایت قوانین ضرب ه خورد‬ ‫تهیه کنــده فیلم «عروســک» با تاکیــد براینکه‬ ‫سازندگان این فیلم هیچ گاه راضی به عرضه غیرقانونی‬ ‫ان نشــدند‪ ،‬با اشــاره به بازخورد خوب مخاطبان در‬ ‫جشنواره اســتانبول بیان کرد ‪ :‬سخت ترین کار در این‬ ‫جشنواره توضیح علت توقیف فیلم در ایران بود‪.‬‬ ‫فیلم «عروســک» اخرین ســاخته مرحوم اصغر‬ ‫یوسفی نژاد دو سال قبل متقاضی شرکت در جشنواره‬ ‫چهلم فیلم فجر بود که هیات انتخاب ان را رد کرد‪ ،‬در‬ ‫حالی که برخی اعضای هیــات انتخاب از فیلم تعریف‬ ‫می کردند و حتی بهروز افخمی (عضو هیات انتخاب)‬ ‫فیلم را حیرت اور دانسته بود‪ .‬این فیلم چند روزی است‬ ‫که در جشنواره فیلم اســتانبول به نمایش در امده و‬ ‫تهیه کننده ان از بازخورد خوب مخاطبان‪ ،‬جای خالی‬ ‫کارگردان و ضربه ای که به این فیلم زده شد‪ ،‬می گوید‪.‬‬ ‫جلیل اکبری صحت بیان کرد‪« :‬از انجا که فیلم قبلی‬ ‫اصغر (یوسفی نژاد) «ا ِو» در جشنواره فیلم استانبول به‬ ‫نمایش درامده بود‪ ،‬از این فیلم هم استقبال شد‪ .‬دیروز‬ ‫که «عروسک» در سینماتک استانبول در قالب جشنواره‬ ‫نمایش داده شد‪ ،‬مخاطبان می گفتند که منتظر فیلم‬ ‫دوم اصغر یوسفی نژاد بودند و با توجه به فیلم قبلی اش‪،‬‬ ‫فضای ذهنی او را خوب می شناختند‪».‬‬ ‫تهیه کننده «عروسک» ادامه داد‪« :‬در این نمایش‬ ‫نکته قابل توجه این بود که بسیاری از مخاطبان فیلم از‬ ‫خبرها مطلع و در جریان اتفاقات «عروسک» بودند به‬ ‫همین دلیل بیشترین سختی برای ما این بود که توضیح‬ ‫دهیم چرا فیلم «عروسک» توقیف شده است‪ ،‬چون از‬ ‫دو شنبه ‪ 28‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1400‬‬ ‫‪3‬‬ ‫نظر ان ها مشکلی نداشت‪ .‬به طور کلی مخاطبان فیلم‬ ‫که جمعی از تماشاگران حرفه ای سینما و نیز تعدادی‬ ‫ســینماگر بودند‪ ،‬برخورد گرمی با فیلم «عروســک»‬ ‫داشــتند و تکنیک و فیلمبرداری و نــوع کارگردانی‬ ‫برای شان جذاب بود و پیام فیلم را دریافت کردند‪ .‬بیشتر‬ ‫مخاطبان این جشنواره‪ ،‬جریان سینمای مستقل ایران‬ ‫را خیلی جدی دنبال می کنند و سینمای فرهنگی ایران‬ ‫را با کد و نشانه هایش عمیق می شناسند‪».‬‬ ‫اکبری صحت با بیان اینکه یک نوبت نمایش دیگر‬ ‫برای این فیلم درنظر گرفته شــده‪ ،‬گفت‪« :‬جشنواره‬ ‫استانبول برای فیلمســازان مستقل که امکان دیگری‬ ‫برای معرفی ندارند یک رویداد قابل توجه است‪ ،‬البته‬ ‫داغ جشنواره فجر همچنان بر دل ماست و با اشتباهی‬ ‫که جشنواره فجر انجام داد‪ ،‬اصغر یوسفی نژاد نتوانست با‬ ‫مخاطب ایرانی فیلم خود را تماشا کند‪ .‬یک واقعیت تلخ‬ ‫این است که فیلمی مثل «عروسک» به خاطر رعایت‬ ‫قوانین ضرب ه خورد‪.‬‬ ‫اصغر یوســفی نژاد با فیلم «ا ِو» (خانه) در سینمای‬ ‫ایران شــناخته شــد‪ .‬یکی از ویژگی های این فیلم که‬ ‫بازیگران چهره هم نداشت‪ ،‬زبان ترکی بود که در فیلم‬ ‫«عروسک» نیز مشخصه فیلم به حساب می اید؛ البته‬ ‫مشخصه ای که به نظر می رسد سبب برخی سوءتفاهم ها‬ ‫شد تا داستان فیلم با برداشتی دیگر مواجه و در عمل‬ ‫توقیف شد و مجوز نمایش در جشنواره فجر را نگرفت‪.‬‬ ‫اصغر یوسفی نژاد ‪ ۲۲‬شهریور ‪ ۱۴۰۱‬براثر عارضه مغزی‬ ‫از دنیا رفت‪/.‬ایسنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫دو شنبه ‪ 28‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1400‬‬ ‫پرونده‬ ‫همراه با برنامه سحرگاهی شبکه کودک‬ ‫مهمانـی بچه هـا سـرسـفره خـدا‬ ‫ن با حال و هوای عرفانی روی انتن می روند‪ ،‬برخی از شبکه ها که به تبع ماموریتشان به‬ ‫در تمام این سال ها که ویژه برنامه های سحر ماه رمضا ‬ ‫نیره رضایی مطلق‬ ‫فکر طیف گسترده مخاطبانشان بوده اند‪ .‬برنامه «سر سفره خدا» نمونه یکی از این برنامه هاست که در ماه رمضان از شبکه کودک به روی انتن‬ ‫گفت و گو‬ ‫رفته است‪ .‬برنامه سحرگاهی مخصوص بچه ها که به دلیل ساختار تازه ای که دارد‪ ،‬یکی از برنامه های پربیننده وقت سحرگاهی سیما شده است‪.‬‬ ‫هر چند «سر سفره خدا» با وقفه ای چند ساله با فصل پنجم خود به روی انتن کودک برگشته است اما فضای شاد و متفاوت این برنامه با دیگر برنامه ها توانسته‬ ‫بچه ها و خانواده هایشان را در لحظات سحر پای خود بنشاند و توجهشان را جلب کند‪ .‬حمیدرضا عطارد تهیه کنندگی این برنامه را برعهده دارد‪ ،‬شهرام شکیبا‬ ‫مجری و حامد مدرس‪ ،‬احسان مهدی و امیر سهیلی به عنوان بازیگر در این برنامه حضور دارند‪ .‬این برنامه هر سحرگاه از ساعت ‪ 3‬بامداد تا ‪ 4‬و ‪ 30‬دقیقه یعنی‬ ‫قبل و بعد از اذان صبح به مخاطبان شبکه کودک ارائه می شود‪ .‬خبرنگار صبا با عوامل این برنامه به گفت و گو نشسته است که در پی می خوانید‪.‬‬ ‫حمیدرضا عطارد‪:‬‬ ‫سفره سحرگاهی کودکانه‬ ‫حمیدرضا عطارد تهیه کننده برنامه «ســر سفره خدا» شبکه‬ ‫کودک سیما درباره این برنامه گفت‪ :‬امسال پنجمین ماه رمضانی‬ ‫اســت که کودکان و نوجوانان ویژه برنامه سحرگاهی مخصوص به‬ ‫خودشان را دارند‪ .‬از ســال ‪ 1398‬که «سر سفره خدا» در تولیدات‬ ‫تلویزیونی صداوسیما بهترین برنامه کودک و نوجوان شد ما رفتیم و‬ ‫محرم سال گذشته با ویژه برنامه اربعین روی انتن برگشتیم‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬اهداف متعددی برای این برنامه برشمرد و گفت‪ :‬ایجاد‬ ‫نشاط و شادمانی برای ساختن خاطره های خوب از ماه مبارک رمضان‬ ‫در ذهن کودکان یکی از اهداف این برنامه اســت در کنار این‪ ،‬برای‬ ‫ما اموزش مسائل اجتماعی و فرهنگی‪ ،‬تعریف دین و رعایت اصول‬ ‫اخالقی نیز اهمیت داشته است‪.‬‬ ‫عطارد با بیان اینکه امســال در لحظات تحویل سال نو هم برای‬ ‫مخاطبان کودک ویژه برنامه داشتیم و بسیار هم مورد توجه بچه ها‬ ‫قرار گرفت ادامه داد‪ :‬ابتدا قرار بود برنامه از نیمه شعبان با جشن میالد‬ ‫امام زمان(عج) اغاز شود و تا پایان ماه رمضان ادامه داشته باشد اما‬ ‫به دلیل مشکالت تولیدی کار به اخرهای سال رسید و برای اولین‬ ‫بار شبکه کودک برنامه تحویل سال را با بیش از بیست مهمان برای‬ ‫مخاطبان کودک متناسب با سن و ســال خودشان طراحی کرد و‬ ‫روی انتن برد‪.‬‬ ‫این تهیه کننده با اشاره به لوکیشن برنامه گفت‪ . :‬لوکیشن این‬ ‫برنامه هم به گونه ای طراحی شده که یک خانه در کنار مسجد محله‬ ‫است و همه اتفاقات از حضور مهمان ها گرفته تا اجرای نمایش در‬ ‫این خانه رخ می دهد‪.‬‬ ‫طراحی یک برنامه براساس سور ه نور‬ ‫عطارد مهمترین ویژگی این فصل از «ســر سفره خدا» را تجربه‬ ‫جدید در ارائه محتوای برنامه دانست و گفت‪ :‬برنامه امسال با محوریت‬ ‫سوره مبارکه نور تولید و پخش شده است و تمام ایتم ها و بخش های‬ ‫این برنامه با همین محوریت ساخته شده اند‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬ما همیشه همراه با اتاق فکر و گروه نویسندگان برنامه‬ ‫فرم برنامه های مان را بر اســاس یک بستر محتوایی می چینیم‪ .‬اما‬ ‫امسال با همراهی دکتر هانی چیت چیان و همکاران شان در مدرسه‬ ‫علوم قرانی یک تجربه خیلی جدی را در نظر گرفتیم و سوره نور را‬ ‫انتخاب کردیم و تمام بخش های برنامه را بر اســاس همین سوره‬ ‫طراحی کردیم‪ .‬به گفته این برنامه ســاز با علم به اینکه مخاطبان‬ ‫زیادی پای این برنامه می نشینند به دنبال محتوای مناسب برای رشد‬ ‫بچه ها بودیم‪ .‬مهم ترین اتفاقی که امسال افتاد این بود که ایتم های‬ ‫برنامه مانند رادیو محله‪ ،‬با من بودین‪ ،‬نمااهنگ و نمایش ها بر اساس‬ ‫یک نظام و نگاهی شــکل گرفت که از دل ان بتوانیم مفاهیمی که‬ ‫می خواهیم به بچه ها بگوییم را استخراج کنیم که در نهایت بر اساس‬ ‫سوره نور همه سوژه ها انتخاب شدند‪ .‬عطارد از دستیابی به اهداف‬ ‫برنامه اظهار رضایت کرد و گفت‪ :‬خوشبختانه نه تنها توانستیم نظر‬ ‫کودکان و نوجوانان را جلب کنیم‪ ،‬بلکه بســیاری از بزرگ ترها هم‬ ‫مخاطب برنامه ما شده اند‪ .‬سوای پیامک های زیادی که از خانواده ها‬ ‫می گیریم که می گویند همراه فرزندانشان این برنامه را می بینند ما‬ ‫با سامانه شاد که سامانه تخصصی بچه هاست مهمترین بازخوردها‬ ‫را دریافت می کنیم‪ .‬وی افزود‪ :‬مخاطبان ما در سامانه شاد مخاطبان‬ ‫خالص کودک و نوجوان هســتند که ما را همراهــی می کنند‪ .‬از‬ ‫نظرسنجی هایی که می گذاریم تا مشــارکت دادن بچه ها در تولید‬ ‫برخی از ایتم ها تجربه جدیدی از همراهی مستقیم با مخاطب کودک‬ ‫به ما داده اســت‪.‬به طور مثال در یکی از برنامه ها برای پایان یکی از‬ ‫ایتم ها از بچه ها نظر خواستیم‪ .‬یعنی قرار بود احسان کار اشتباهی‬ ‫انجام دهد‪ .‬نمایــش را یک جایی متوقف و با نظــرات بچه ها کامل‬ ‫کردیم‪ .‬از بچه ها پرسیدیم که اگر جای احسان بودید چه تصمیمی‬ ‫می گرفتید؟ و ان ها هم همان لحظه پیام دادند و بر اساس نگاه بچه ها‬ ‫ان ایتم نمایشی را بستیم‪.‬‬ ‫سر سفره خدا باید خوشحال بود‬ ‫این تهیه کننده کودک با تاکید بر اینکه بچه ها با خندیدن میانه‬ ‫خوبی دارند و پالن های نمایشی ما بر همین مسیر استوار است بیان‬ ‫کرد‪« :‬سر سفره خدا» در سحرهای ماه مبارک رمضان تالش می کند‬ ‫روزه داران را بخنداند و شاد کند و ضمن فراهم اوردن لحظات مفرح و‬ ‫سرگرم کننده تنیده در فضای برنامه‪ ،‬نکات اموزشی را هم برای انان‬ ‫بیان کند‪ .‬عطارد مزیت اصلی برنامه را از نگاه بچه ها بخش نمایشی‬ ‫ان‪ ،‬حضور بازیگران شناخته شده برنامه و بازی طنزامیز ان ها دانست‬ ‫و اظهار داشــت‪ :‬همچون فصول قبل پالتوهای مجری را به نمایش‬ ‫تبدیل کردیم‪ .‬امسال اجرای برنامه را به شهرام شکیبا سپردیم که با‬ ‫بازیگران خوب هماهنگ می شود و اجرا و بازی را در هم امیخته است‪.‬‬ ‫در کنار او حامد مدرس‪ ،‬با شخصیت خان عمو بین بچه ها پذیرفته‬ ‫شد و نقش دانای کل را برعهده گرفت‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬ما دوست داشتیم چند شخصیت دیگر به برنامه اضافه‬ ‫کنیم ولی به دلیل محدودیت زمانی فقط به دو شخصیت احسان و‬ ‫فری (احسان مهدی و امیر سهیلی) که پای ثابت «سر سفره خدا»‬ ‫هستند بسنده کردیم که این دو به تنهایی با ظرفیت باالیی که دارند‬ ‫در پالتوهای طنز و متفاوت بخش نمایشی برنامه را جذاب کردند‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫حضور امیر ســهیلی‪ ،‬حامد مدرس و احسان مهدی در کنار شهرام‬ ‫شکیبا‪ ،‬باعث شد برنامه هم برای بچه ها و هم برای خانواده ها جذاب‬ ‫باشد‪ .‬دعوت از مهمانان در کنار بخش نمایشی که پایه کل ماجرا را‬ ‫شکل داده است از بخش هایی بود که امسال بیشتر به سمتی رفت که‬ ‫در ان افرادی حضور داشته باشند که یک ویژگی و اقدام قابل توجه‬ ‫در کارنامه کاریشان دارند‪ .‬تهیه کننده «سر سفره خدا» در این باره‬ ‫گفت‪ :‬مهمانان برنامه معموال از میان افراد موفقی انتخاب شدند که‬ ‫می توانند انگیزه رشد و پیشرفت را در بچه ها باال ببرند‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬پیش از این مهمانان برنامــه را از طیف های مختلف‬ ‫دعوت می کردیم اما امســال ســعی کردیم مهمانانی که به برنامه‬ ‫می ایند‪ ،‬متناسب با فضای برنامه و مخاطبانش باشند‪ .‬یعنی مهمان ها‬ ‫کسانی باشند که یا خودشان بچه هســتند و یا برای بچه ها کاری‬ ‫کرده اند و بچه ها دوست شان دارند و با انها ارتباط برقرار می کنند‪.‬‬ ‫مهمانان امسال افرادی هستند که یک ویژگی و اقدام قابل توجه در‬ ‫کارنامه کاریشان دارند و امسال رویکردمان این بود کودکانی مهمان‬ ‫برنامه شوند که برای بچه ها جذاب باشند‪.‬‬ ‫شهرام شکیبا‪:‬‬ ‫باید با بچه ها صادق و بی تکلف حرف ز د‬ ‫شهرام شکیبا‪ ،‬شاعر‪ ،‬بازیگر و نویسنده ای است که از سال ها قبل‬ ‫همراه گروه «سر سفره خدا» بوده است و در سری جدید سر سفره‬ ‫خدا اجرای برنامه را برعهده دارد‪ .‬او که پیش از این نیز در کنار احسان‬ ‫مهدی ویژه برنامه های مناسبتی کودک را روی انتن می برد در این‬ ‫برنامه نیز در کسوت نقش مجری و نویسنده درگیر کار کودک شده‬ ‫است‪ .‬شــکیبا مهمترین ویژگی برنامه ها دانست و گفت‪ :‬مخاطب‬ ‫کودک برخــاف بزرگترها که مدام تجزیه وتحلیل های بســیاری‬ ‫می کنند کامال شفاف و بی رودربایستی است و در چنین برنامه ای‬ ‫مجری باید صادق و بی تکلف باشد تا بچه ها حرف هایش را بپذیرند‪.‬‬ ‫وی درباره عالقه مندی اش به کارکردن برای کودکان بیان کرد‪:‬‬ ‫کار برای کودک و نوجوان ظرافت هایی را می طلبد و برخالف نگاه‬ ‫عده ای که فکر می کنند این کار ســاده و حتی سطحی است باید‬ ‫بگویم که کار بسیار سخت و ظریفی است و اجرا در این برنامه برایم‬ ‫بسیار ارزشمند است‪.‬‬ ‫شکیبا افزود‪ :‬برنامه ســازی برای نوجوانان که هر کاری را قبول‬ ‫نمی کنند بسیار ســخت اســت و ابتدا باید با نوجوان دوست شد‪.‬‬ ‫برنامه ای که بتواند بــا کودک و نوجوان رفیق شــود و بــه دور از‬ ‫شعارزدگی و امر و نهی با او صحبت کند موفق خواهد شد‪.‬‬ ‫امیر سهیلی‪:‬‬ ‫شاد کردن بچه ها در سحر را دوست دارم‬ ‫امیر ســهیلی را اگر با نقش های متفاوت و جذابش در کنار گروه‬ ‫عموپورنگ و همنشینی و همراهی چند ساله اش با احسان مهدی در‬ ‫ویژه برنامه «سر سفره خدا» به یاد بیاوریم حتما امسال او را در نقش‬ ‫دیگری هم به یاد می اوریم‪ .‬او این شب ها با شخصیت «رامین فود»‬ ‫شکارچی در سریال «نون خ‪ »۴‬هم ظاهر شده است‪.‬‬ ‫سهیلی درباره کار با بچه ها و برای بچه ها گفت‪ :‬همیشه از بازی‬ ‫برای بچه ها لذت برده ام و هیچوقت این کار را در سطح پایین حساب‬ ‫نکردم چون برخالف نگاه بقیه این کار سخت و دشوار است و تجربه‬ ‫و مهارت می طلبد‪ .‬وی افزود‪ :‬از سال اول که به عنوان مهمان به این‬ ‫برنامه دعوت شدم تا امروز که بازیگر این برنامه هستم از پشت صحنه‬ ‫دو شنبه ‪ 28‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1400‬‬ ‫‪5‬‬ ‫این کار خیلی لذت می برم چون اولین چیزی که برایم اهیمت دارد‬ ‫گروه و کسانی است که با انها قرار اســت کار کنم‪ ،‬عاملی که باعث‬ ‫دلگرمی ام برای حضور در این برنامه شده است‪.‬‬ ‫سهیلی بازی در یک برنامه مناسبتی را ظریف و دقیق دانست و‬ ‫گفت‪ :‬در برنامه هایی که مخاطب کودک است خانواده ها هم در ان‬ ‫سهیم هستند پس من و احسان باید به گونه ای رفتار کنیم که هم‬ ‫کودک بپذیرد و هم خانواده ها قبول کنند‪ .‬پس من بازیگر که به نوعی‬ ‫سال ها در این فضا کار کرده ام‪ ،‬درس خوانده ام وقتی قرار است بازی‬ ‫کنم باید نقشی باشد که که به درد انها هم بخورد‪.‬‬ ‫بازیگر فری در این برنامــه با بیان اینکه ایجــاد فضای طنز در‬ ‫برنامه ای که مذهبی و مربوط به زمان های خاصی مثل افطار و سحر‬ ‫است‪ ،‬کار دشواری است گفت‪ :‬بازی در این نقش ها مهارت پیچیده‬ ‫و عجیب و غریبی می خواهد که همه ما در حال دســت و پنجه نرم‬ ‫کردن با ان هســتیم‪ .‬خصوصا که کار هم مذهبی باشــد و ظرافت‬ ‫بیشتری را می طلبد به همین دلیل ما خیلی از نکات مهم و اخالقی‬ ‫را در قالب نمایش به بچه هــا می گوییم و تالش می کنیم این نکات‬ ‫برایشان جذاب باشد‪.‬‬ ‫سهیلی با اشاره به تاثیر این برنامه روی کودکان و ترغیبشان به‬ ‫روزه داری گفت‪ :‬بچه ها با هیچ کســی تعارف ندارند و اگر چیزی را‬ ‫دوست نداشته باشند ان را نمی بینند‪ .‬هرچند بازی در برنامه زنده‬ ‫بسیار سخت اســت و هوشــیاری و مراقبت زیادی را می طلبد‪ ،‬اما‬ ‫جذابیت هایی دارد که نمی توان به سادگی از ان عبور کرد و نادیده‬ ‫گرفت‪ .‬من از اولین روزی که به این برنامه امدم دوست داشتم بچه ها‬ ‫را سر سفره سحری بخندانم و لحظات شادی برای ان ها بوجود بیاورم‬ ‫تا با عالقه روزه بگیرند‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫دو شنبه ‪ 28‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1400‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫افتتاح نمایشگاه «روز هنر» در استانبول‬ ‫نمایشگاه بین المللی «روزهنر» با نمایش اثار بهناز پورنگ و امیر احدی‪ ،‬دو هنرمند ایرانی‪ ،‬در سالن‬ ‫کاروانســرایی در کلوتر پارک شهر استانبول برپا شــد‪.‬این رویداد هنری به مناسبت روز جهانی «روز‬ ‫هنر» به کیوریتوری «یاوز دنیز» هنرمند نقاش ترک با نمایش اثار ‪ ۲۵‬هنرمند نقاش و مجسمه ساز از‬ ‫کشورهای مختلف در سالن کاروانسرای که یکی معتبرترین سالن های ترکیه با قدمت تاریخی است‪،‬‬ ‫افتتاح شد‪«.‬بانوی ایرانی» عنوان اثر بهناز پورنگ و «بازی چوگان» اثر امیر احدی‪ ،‬اثار به نمایش درامده‬ ‫دو هنرمند ایرانی در نمایشگاه روز هنر است‪ .‬نمایشگاه بین المللی «روز هنر» با هدف تبادل فرهنگی‬ ‫هنری بین المللی در راستای ایجاد صلح و دوستی در بین ملت ها برگزار شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫فصل جدید کنسرت ها اغاز شد‬ ‫همزمان با پایان گرفتن ایام گرامی شب های قدر برخی از خوانندگان مطرح موسیقی کشورمان خود‬ ‫را برای برگزاری کنسرت در تهران و دیگر شهرهای کشور اماده می کنند‪ .‬طبق برنامه ریزی های صورت‬ ‫گرفته معین زندی‪ ،‬مسعود صادقلو‪ ،‬ارمین زارعی‪ ،‬گرشا رضایی‪ ،‬علیرضا طلیسچی و مجید رضوی از‬ ‫جمله خوانندگانی هستند که تا به امروز نامشان در فهرست برگزارکنندگان کنسرت در جزیره کیش‬ ‫دیده می شود‪ .‬براساس برنامه ریزی هایی که برخی از انها در سامانه های فروش بلیت کنسرت ها دیده‬ ‫می شود‪ ،‬ساالر عقیلی در شهر گرگان‪ ،‬پرواز همای در شهر یزد از جمله خوانندگانی هستند کنسرت های‬ ‫خود را پیش روی مخاطبان قرار می دهند‪/.‬مهر‬ ‫نظری با پردیس تئاتر تهران توافق کرد‬ ‫پردیس تئاتر تهران شــامگاه ‪ ۲۶‬فروردیــن میزبان کاظم نظری‬ ‫مدیرکل هنرهای نمایشــی بــود‪ .‬کاظم نظری مدیــرکل هنرهای‬ ‫نمایشی وزارت ارشاد طی نشســتی با امین اشرفی رییس پردیس‬ ‫تئاتر تهران در خصــوص برنامه‪‎‬های اتی و زمینه هــای همکاری و‬ ‫همچنین روند رو به رشد مجموعه به تبادل نظر پرداخت‪ .‬وی با اشاره‬ ‫به رویکردهای مناســب همراه با اینده نگری این مجموعه‪ ،‬ان را از‬ ‫بزرگترین مجموعه های هنری کشــور دانست که می تواند به عنوان‬ ‫یک نمونه خوب برای مجموعه های هنری نه تنها در ســطح کشور‬ ‫بلکه برای کل منطقه مطرح شــود‪ .‬نظری در ادامه به ذکر جزییاتی‬ ‫حکم محمد رحمانیان صادر شد‬ ‫حکم محمد رحمانیان به عنوان دبیر دهمین دور ه انتخاب اثار برتر‬ ‫ادبیات نمایشی ایران از سوی حمیدرضا نعیمی صادر شد‪.‬‬ ‫متن حکم محمد رحمانیان برای این رویداد ملی فرهنگی به شرح‬ ‫ذیل است‪:‬‬ ‫«هنرمند گرامی‬ ‫جناب اقای محمد رحمانیان‬ ‫نهال جشن انتخاب اثار برتر ادبیات نمایشی ایران به دهمین دوره ‬ ‫خود رسید‪ .‬تجربیات ارزشــمند جناب عالی در نمایش نامه نویسی‪،‬‬ ‫کارگردانی و نیز تالش های بی دریغ تان برای اعتالی تئاتر کشور‪ ،‬کانون‬ ‫نمایش نامه نویسان و مترجمان تئاتر ایران را بران داشت تا جناب عالی‬ ‫را به عنوان دبیر دهمین دوره انتخاب اثار برتر ادبیات نمایشی ایران‬ ‫انتخاب و معرفی کنیم‪ .‬بدون تردید حضور ارزشمندتان در برگزاری این‬ ‫رویداد ملی فرهنگی تاثیرگذار و افتخارافرین خواهد بود‪ .‬برای ان جناب‬ ‫در این رویداد بزرگ فرهنگی‪ ،‬توفیق روزافزون ارزومندم‪/».‬ایسنا‬ ‫درباره این مجموعه پرداخت و افــزود‪ :‬مجموعه پردیس تئاتر تهران‬ ‫دارای مساحتی بزرگ و چندین سالن حرفه ای است و در ان امکانات‬ ‫بسیار خوبی دیده شده است‪ ،‬به طوری که امکانات این مجموعه کامال‬ ‫منحصر بفرد بوده و امید می‪‎‬رود با برنامه ریزی و رویکرد مناسبی که‬ ‫اتخاذ شده است‪ ،‬این مجموعه فعال تر از گذشته شود تا بتواند به عنوان‬ ‫یک مرکز تخصصی در عرصه نمایش ایفای نقش کند‪ .‬این مدیر هنری‬ ‫در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه های مشترک اداره کل‬ ‫هنرهای نمایشــی و خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری‬ ‫تهران پرداخت و گفت‪ :‬با توجه به مذاکرات بعمل امده با مدیر خانه‬ ‫نویسند نباید دغدغه چاپ کتابش را داشته باشد‬ ‫اســتاندار مازندران گفت‪ :‬زمینه تســریع چاپ کتاب با هدف‬ ‫حمایت از نویسندگان استان را پیگیری می کنم‪.‬‬ ‫سید محمود حسینی پور در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب‪،‬‬ ‫قران و محصوالت فرهنگی استان مازندران اظهار کرد‪ :‬با تعدادی‬ ‫از ناشران در حاشیه این نمایشــگاه گفت وگو کردم که مسائلی را‬ ‫پیرامون مشکالت نشــر مطرح کردند و در جریان موضوع تامین‬ ‫کاغذ و مسائل مالی غرفه داران قرار گرفتم که مقرر شد جلسه ای‬ ‫با حضور تولیدکنندگان کاغذ‪ ،‬ناشران و نویسندگان برگزار شود‬ ‫تا به یک هم افزایی مناســبی در این بخش برسیم‪ .‬حسینی پور‪،‬‬ ‫خاطرنشان کرد‪ :‬باید زمینه ای فراهم شود یک نویسند پس از تولید‬ ‫محتوا دغدغه ای برای چاپ کتاب نداشته باشد‪.‬‬ ‫نمایشگاه بزرگ کتاب‪ ،‬قران و محصوالت فرهنگی مازندران به‬ ‫مدت پنج روز تا ‪ ۳۱‬فروردین ماه در دو شیفت صبح و عصر برای‬ ‫بازدید عالقمندان برپا شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران‪ ،‬شاخه های همکاری‬ ‫می تواند در زمینه اموزش های کوتاه مــدت‪ ،‬بلند مدت و راهبردی‪،‬‬ ‫اجرای ضربدری گروه های نمایشی که در تهران و در سالن های مختلف‬ ‫نظیر سالن سنگلج‪ ،‬مولوی و تاالر هنر به اجرا پرداخته اند و همچنین‬ ‫اجرای گروه های نمایشی شهرستانها در تهران و در مجموعه پردیس‬ ‫تئاتر تهران باشد‪ .‬امین اشرفی مدیر خانه نمایش و رییس پردیس تئاتر‬ ‫تهران نیز در خاتمه با اعالم خبر دعوت از گروه های دانشجویی یکی‬ ‫از سیاست های اتی این مجموعه را حمایت از حضور این گروه ها برای‬ ‫اجرا در این مجموعه عنوان داشت‪/.‬مهر‬ ‫پیشکسوت صنعت چاپ درگذشت‬ ‫محمد شریف زاده مدیر نشر فرجام از ناشران قدیمی و پیشکسوت‬ ‫کشور با بیش از هفت دهه فعالیت فرهنگی‪ ،‬پس از تحمل یک دوره‬ ‫بیماری شنبه ‪ ۲۶‬فروردین دار فانی را وداع گفت‪.‬‬ ‫شریف زاده متولد دهم اذر ماه سال ‪ ۱۳۰۹‬در تهران بود‪ ،‬وی از دهه‬ ‫‪ ۳۰‬فعالیت خود در صنعت چاپ و نشر را اغاز کرد‪ ،‬اواخر دهه ‪ ۴۰‬تا‬ ‫اوایل دهه ‪ ۵۰‬مدیر شرکت سهامی انتشار و پس از ان نیز از اوایل دهه‬ ‫‪ ۵۰‬تا اواخر دهه ‪ ۵۰‬مدیر دفتر نشر فرهنگ اسالمی بود‪.‬‬ ‫حضور در هیات مدیره اتحادیه ناشــران و کتاب فروشان تهران‪،‬‬ ‫همچنین هیات مدیره تعاونی ناشران و کتاب فروشان تهران ازجمله‬ ‫فعالیت های صنفی محمد شریف زاده به شمار می اید‪.‬‬ ‫شریف زاده در طول ســالیان مختلف به دلیل فعالیت گسترده در‬ ‫حوزه چاپ و نشر بارها تجلیل شد‪.‬‬ ‫وی سال گذشته به عنوان یکی از ‪ ۱۰۰‬چهره ماندگار صنعت چاپ‬ ‫کشور انتخاب شده بود‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫دو شنبه ‪ 28‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1400‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهار اثر موزه اورسی حراج می شوند‬ ‫چهار تابلو نقاشی که زمانی از دیوار موزه اورسی اویخته شــده بودند و چندی پیش به وارثان یک‬ ‫فروشنده مشهور اثار هنری بازگردانده شده بودند در بازار هنر ارائه خواهند شد‪.‬‬ ‫چهار تابلو نقاشی از جمله یک تابلو نقاشی طبیعت بی جان کمیاب از «پل گوگن » که زمانی در موزه‬ ‫«اورسی» واقع در پاریس به نمایش گذاشته می شدند ‪ ،‬ماه اینده به همراه سایر اثار هنر مدرن در حراجی‬ ‫ساتبیز به مزایده گذاشته می شوند‪.‬‬ ‫این اثار هنری در سال جاری میالدی و پس از کشمکش طوالنی قانونی به وارثان «امبروز والر»‪،‬‬ ‫فروشند ه فرانسوی و مشهور اثار هنری بازگردانده شدند‪/.‬ایسنا‬ ‫‪7‬‬ ‫پلمپ ‪ ١٧‬خانه مسافر غیر مجاز در کامیاران‬ ‫سرپرست اداره میراث فرهنگی‪ ،‬گردشــگری و صنایع دستی کامیاران‪ ،‬گفت‪ :‬براساس گزارش های‬ ‫رسیده مبنی بر فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز در یکی از روستاهای هدف گردشگری این شهرستان‪،‬‬ ‫پیگیری موضوع در دستور کار این اداره قرار گرفت‪.‬‬ ‫سعد اهلل نوری در این رابطه اظهار کرد‪ ١٧ :‬خانه مسافر که بدون داشتن مجوزهای قانونی اقدام به‬ ‫پذیرش و اسکان مسافر می کردند‪ ،‬با هماهنگی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی کردستان‪ ،‬فرمانده‬ ‫یگان حفاظت اســتان‪ ،‬فرماندار کامیــاران‪ ،‬اداره نظارت بر اماکن عمومی و صدور مجوز دادســتانی‬ ‫جمع اوری و پلمب شدند‪/ .‬ایرنا‬ ‫قرار نبود در حفظ میراث فرهنگی درجا بزنیم‬ ‫در حالی که کشورهای همسایه و بالدهای کفر هر روز بیشتر به این‬ ‫نتیجه پی می برند که گردشگری از جمله مهم ترین مسئل ه هر کشور‬ ‫است که با ان می توان هم صادرات فرهنگ و هم در قبال ان درامد‬ ‫خوبی کسب کرد‪ ،‬ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم‪.‬‬ ‫غم انگیز اســت کشــوری با این همه تنوع و قدمت و زیبایی از‬ ‫این فرصت کمترین اســتفاده را می برد‪ .‬انتظار می رفت با تاسیس‬ ‫وزارتخانه ای که در دولت جدید با اســم وزارت «میراث فرهنگی و‬ ‫گردشگری»‪ ،‬شاهد رشد قابل توجهی در این زمینه باشیم‪.‬‬ ‫چندی پیش شــنیدیم وزیر محترم گفتند‪ :‬برای گردشــگران‬ ‫ســیم کارت مخصوص می دهیم‪ .‬خب وانگهی حرارتی ما را گرفت‬ ‫که عجب ایــده ای! منتها همه بعــدش گفتند‪ ،‬خب کــه چی؟! و‬ ‫عده ای هم جواب وزیر را بــا کنایه ها داده انــد و در تحیر بودند که‬ ‫این ایده تنهایی به ذهن ایشان خطور کرد یا کسی هم‬ ‫کمک شان کرده اســت؟! قرار بر این نبود که وزارتی‬ ‫تاســیس شــود و همایش های مختلفی هم برگزار‬ ‫شــود اما در گردشــگری و حفظ میراث فرهنگی‬ ‫درجا بزنیم‪ .‬تصور این بود اثار تاریخی‬ ‫و باســتانی که بخشــی از تمدن و‬ ‫فرهنگ کشور اســت مرمت شوند‪.‬‬ ‫قرار بر این بود ایده هایی مطرح شود‬ ‫که از جای جای ایران استفاده‬ ‫مردمعملونتیجهمی خواهند‬ ‫بهینه کرد و صادرات فرهنگ انجام دهیم‪ .‬سوال این است چرا وزیر و‬ ‫معاونان درباره مسائل اجتماعی بیشتر از گردشگری‪ ،‬واکنش نشان‬ ‫می دهند‪ .‬وانگهی اگر نمی توانیم‪ ،‬بهتر نیست وزارتخانه بسته شود‬ ‫و بیت المال برای حقوق هایی که بر اســاس انگشت زدن در صبح و‬ ‫انگشت زدن در پایان ساعت کاری داده می شود و هیچ حرکت مثبتی‬ ‫انجام نمی شود‪ ،‬حیف نشود ؟ ضمن اینکه برنامه ای هم هیچوقت از‬ ‫این وزارتخانه تازه تاسیس نداشــتیم‪ .‬جز حرف و حرف بدون هیچ‬ ‫عملی که نتیجه مثبت داشته باشد! وانگهی کسانی به وزیر محترم با‬ ‫کنایه گفتند سیم کارت کافی نیست‪ ،‬فیلترشکن هم باید بدهید! به‬ ‫گردشگر که نمی توانیم بگوییم باید اپلیکشن های ما را به زور استفاده‬ ‫کنید! ما فقط می توانیم قوانین رسمی کشــور را به انان بگوییم تا‬ ‫رعایت کنند‪ .‬رشد گردشگری در این دوسال صعودی بوده است یا‬ ‫نزولی؟ لطفاً برای امار دادن از امارگیران خود اســتفاده نکنید‪،‬‬ ‫چون فکر ما خراب است و شــیطان گول مان می زند و ممکن است‬ ‫تحقیقاتی‬ ‫گناه شما را بشوییم و بگوییم این امار واقعی نیست‪ .‬تیم‬ ‫ِ‬ ‫متخصصی کاش وارد عمل شود و عملکرد گردشگری و حفظ میراث‬ ‫فرهنگی را در این مدت بررســی کند تا مشخص شود چه کارهایی‬ ‫انجام شده و چه کارهایی انجام نشده و چرا انجام نشده و برای اینده‬ ‫چه برنامه ای هست‪ .‬هم چنین میزان درامد گردشگری هم مشخص‬ ‫شود و ببینیم ایا بزرگتر‪ -‬مساوی حقوق های کارمندان و معاونان و‬ ‫شخص وزیر است یا کوچکتر‪-‬مساوی!‬ ‫ایران عزیزمان تجلی هنر و زیبایی ســت‪ .‬ایران ما فقیر نیســت‪.‬‬ ‫زیباترین سواحل و دشت ها و جنگل ها را داریم‪ .‬جزیره هایی داریم‬ ‫اندازه چند تا کشــور! همان کشــورهای کوچک قطب گردشگری‬ ‫هستند اما ما با اینهمه ظرفیت دســتمان به این قطب کوتاه است‪.‬‬ ‫کسی هست جواب گوی ما باشد؟ ما اص ً‬ ‫ال جوابی نمی خواهیم‪ .‬توجیه‬ ‫نمی خواهیم‪ .‬مردم عمل و نتیجه می خواهند‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫ســمیه خاتون‪ -‬فیلم کوتاه «انتروپی» که به کارگردانی‬ ‫مشترک بامداد اقاجانی و ارین نوابی به صورت مستقل تولید‬ ‫شده است در جشــنواره نهال موفق به کسب سه جایزه‪ ،‬در‬ ‫جشنواره سایه موفق به دریافت دیپلم افتخار ایده خالقانه‬ ‫از انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) و همچنین‪ ،‬در دومین دوره ‬ ‫«هفته فیلم» که در دانشــگاه هنر تهران برگزار شد‪ ،‬برنده‬ ‫بهترین فیلم نامه و همچنین جایزه ویژه هفته فیلم شد‪ .‬این‬ ‫فیلم اخیرا در جشنواره ‪ Si Cinéma‬فرانسه پذیرش شده‬ ‫است‪ .‬داستان این فیلم در یک کالس درس می گذرد‪ ،‬استاد‬ ‫فیزیک در حال درس دادن مفهوم انتروپی است که در ادامه‬ ‫با اتفاقاتی که در کالس می افتد‪ ،‬خود استاد دچار انتروپی می‬ ‫شود و این بار انتروپی است که استاد را برای ما شرح می دهد‪.‬‬ ‫خبرنگار صبا با بامداداقاجانی‪ ،‬کارگردان این فیلم گفت و گویی‬ ‫داشت که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫بازخورد نمایش فیلم از نظر مخاطب چگونه بود؟‬ ‫انتروپی تماشاگر را به راحتی می خنداند‪،‬شاید به همین دلیل است‬ ‫که عمدتا این فیلم‪ ،‬در جشنواره های خارجی و داخلی موفق به کسب‬ ‫جایزه ویژه تماشاگران شده است‪ .‬مخاطب با درک و پیشینیه اشنایی که‬ ‫جریانات فیلم با تجربه زیسته اش در کالس درس دارد‪ ،‬بدون واسطه بی‬ ‫پرده او را به دل ماجرا می برد و با ایجاد موقعیت های مضحک و تکرار شونده‬ ‫باعث خنده سریع مخاطب می شود و در پایان با یک غافلگیری نهایی‪،‬‬ ‫ضمن منطقی کردن اتفاقات‪ ،‬شــادی مخاطب را توام با رضایت ذهنی‬ ‫می کند‪ .‬و به نوعی پایان بندی جواب تمام سواالت و اتفاقات فیلم است‪.‬‬ ‫مفهوم انتروپی در علم فیزیک چیست؟‬ ‫به معنای هرج و مرج است و اینکه سامانه ها به طور طبیعی میل به‬ ‫بی نظمی دارند و به ان سمت سوق پیدا می کنند‬ ‫مواجه مخاطب غیر ایرانی با این اثر کمدی ایرانی چطور بود؟‬ ‫راستش این مســئله از ابتدا برای خودمان هم ناملموس بود‪ ،‬چرا‬ ‫که نوع مواجه مخاطب با اثار طنز بسته به نوع فرهنگ جمعی قدری‬ ‫متفاوت است‪ ،‬احساس ما این بود که شاید مخاطب غیر ایرانی خیلی‬ ‫گفت وگوی صبا‪ ،‬با بامداد اقاجانی‬ ‫کارگردان فیلم انتروپی‬ ‫انتروپی یا میل طبیعی‬ ‫سامانه ها به بی نظمی!‬ ‫با شوخی های کالمی و موقعیتی این اثر ارتباط نگیرد‪ ،‬اما خوشبختانه‬ ‫اینگونه نبود‪ .‬تجربه ای که از اکران فیلم در خارج از ایران داشتیم این‬ ‫بود که انتروپی بیشتر یک مرز سنی و صنفی دارد تا جغرافیایی‪ ،‬به این‬ ‫معنی که قشر محصل و صنف اساتید از هر کجای دنیا‪ ،‬از همان ابتدا‬ ‫به راحتی با اثر را ارتباط می گیرند و با درک موقعیت های مشابه اثر با‬ ‫زندگی معمول شان با جریان فیلم همراه می شدند‪.‬‬ ‫تکنیک ســبک پردازی کمدی در فیلم انتروپی بیشتر‬ ‫مبتنی برکالم است یا موقعیت؟‬ ‫فیلم بر ایجاد یک لوپ فضایی تکرار شونده و مضحک‪ ،‬استوار است‬ ‫و بیشتر با طنز موقعیت پرداخته شده است‪ .‬که در ادامه با نمایش یک‬ ‫موقعیت اشنا در مکانی نا اشنا‪ ،‬از کالس درس معمول اشنایی زدایی‬ ‫می کند‪ ،‬همین باعث می شــود که مخاطب موقعیت اشنای کالس‬ ‫درس را از یک زاویه جدید و نو در ذهن مجســم کند‪ .‬و در نهایت به‬ ‫مضحک بودن شرایط زیسته ای که چندین ســال ان را تجربه کرده‬ ‫است‪ ،‬پی می برد‪.‬‬ ‫از لحظه شکل گیری ایده تا تولید و ساخت فیلم بگویید‬ ‫ارین نوابی از دوســتان صمیمی دوران بچگی من بود‪ ،‬ایده فیلم‬ ‫را ارین با من در میان گذاشت‪ .‬از زمان ایده تا نگارش فیلمنامه زمان‬ ‫زیادی صرف شد‪ ،‬و بعد با بودجه شخصی‪ ،‬فیلم را به کمک هم ساختیم‪.‬‬ ‫فیلم در سال ‪ ۱۴۰۰‬با بودجه ‪ ۲۰‬میلیون ساخته شد‪ ،‬که البته اگر قرار‬ ‫بود همین فیلم را در شرایط کنونی بسازیم بیش از ‪ ۷۰‬میلیون هزینه‬ ‫داشت‪ ،‬با حسب اینکه این فیلم‪ ،‬تک لوکیشن بوده و بیشتر عوامل‪ ،‬به‬ ‫صورت دوستانه در این پروژه کنار ما بودند‪.‬‬ ‫ایا فیلم برایتان بازگشت مادی داشت؟‬ ‫در همان ابتدا خیر‪ ،‬اما جایزه جشنواره ها خصوصا جایزه هفت فیلم‬ ‫دانشگاه هنر اتفاق خوبی بود‪ ،‬چرا که کمک هزینه ای برای ساخت فیلم‬ ‫بعدی شد و همچنین جایزه های دیگر خارجی که تا حدودی هزینه ها‬ ‫را جبران کرد‪ ،‬اما به طور کل ساخت فیلم کوتاه مسیر پر فراز و نشیب‬ ‫و هیجان انگیزی است‪ .‬طوری که در نیمه راه کامال پشیمانت می کند‪،‬‬ ‫اما در ادامه عالوه بر تجربه‪ ،‬باعث ارتباط گیری های موثر می شــود و‬ ‫درب هایی از یک دنیای ناشــناخته را به روی هنرمند باز می کند که‬ ‫قابل جایگزین با هیچ چیز دیگر نیست‪ .‬به همین دلیل به شدت شروع و‬ ‫ساخت فیلم کوتاه را به دوستان عالقه مند توصیه می کنم‪.‬‬ ‫ایا با این جمله که تجربه فیلم کوتاه‪ ،‬مقدمه ای برای ساخت‬ ‫فیلم بلند است‪ ،‬موافق هستید؟‬ ‫متاسفانه این جمله درست یا غلط بسیار در جامعه سینمایی ما رواج‬ ‫دارد و از نظر من همین اعتقاد باعث اسیب در بدنه ساختاری فیلم کوتاه‬ ‫در ایران شده است‪ ،‬چرا که عمدتا کوتاه سازان ما محصوالتی را در این‬ ‫سال ها تولید کرده اند که گویا برشی از یک فیلم بلند است‪ ،‬و خیلی‬ ‫به عناصر مهم کار کوتاه و خروجی معنایی ان توجهی ندارند و مانند‬ ‫یک سندروم تکرار شونده بیشتر در سبک رئالیسم اجتماعی به دنبال‬ ‫نمایش معضالت اجتماعی هستند‪.‬‬ ‫شما در فیلم سازی به دنبال چه سبک و نظریه سینمایی‬ ‫هستید؟‬ ‫خیلی به دنبال نظریه پردازی های تفسیری سینمایی نیستم‪ ،‬اما‬ ‫نگاه نئو فرمالیسم های روسی که بیشــتر روی فرم تاکید دارند برایم‬ ‫جذاب است‪ ،‬اما در کل خوانش نظریه های مختلف سینمایی در تعامل‬ ‫با شناخت ام از محیط تاثیری در ناخوداگاهم دارد که سعی می کنم‬ ‫همان تاثیر و تاثر را در فیلم هایم عینیت ببخشم‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪ ،‬چشم انداز شما از صنعت فیلم در ایران؟‬ ‫احساسم این است که ایران یک سنت سینمایی خاصه به خود را‬ ‫دارد‪ ،‬فیلمهای که از ایران در جهان دیده شــده مبین این امر است‪.‬‬ ‫در کنار این مسئله ساخت فیلم هایی که در سبک رئالیسم اجتماعی‬ ‫هستند و بدبختی مردم را به نمایش می گذارند را اسیب زا می دانم‪،‬‬ ‫چرا که حتم دارم عمده این تولیدات صادقانه و برگرفته از تجربه زیسته‬ ‫کارگردان و ‪ ...‬نیستند و بیشتر در پی جایزه های جشنواره ای ساخته می‬ ‫شوند‪ .‬و از طرفی این فیلم ها هیچ گام موثری در رفع معضالت اجتماعی‬ ‫بر نمی دارند‪ ،‬چرا که مخاطب با دیدن این اثار اتفاقا خوشحال می شود‬ ‫که خوشبختانه تا این اندازه بدبخت نیست‪ .‬به نظر من اگر این حرکت‬ ‫اسیب زا در صنعت فیلم ایران متوقف شود‪ ،‬صنعت فیلم ایران که دیگر‬ ‫جزو جدایی ناپذیری از فرهنگ ایرانی شده است‪ .‬موفقیت های رفیع‬ ‫تری را تجربه خواهد کرد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!