روزنامه صبا شماره 1399
روزنامه صبا شماره 1399
روزنامه صبا شماره 1399
یک شنبه| 27فروردین 16 |1402اوریل 25 |2023رمضان |1444
سال دهم| شماره 8 |1399صفحه| 5000ناموت|
گفت گوی صبا با میکائیل دیانی
کارگردان فیلم کوتاه «تست»
هشدار را برای مسئوالن
به صدا در اورده ام
درنشست «هنرهای تجسمی
و سوره» مطرح شد:
پیام تسلیت رهبر انقالب
هنر انقالب غریب است
درپی گذشت دکتر عماد افروغ
گفت و گوی صبا با عوامل نمایش «چند مرد چند زن»
نقـدی بـر جامعـه سـرمایه داری
گفت و گو با وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
طی حکمی از سوی محمد خزاعی:
پیمان جبلی:
تجربه برادران لیال
دبیر جشنواره سینما حقیقت
مشاوره های قران بنیان
قانون گریزی بود
منصوب شد
باید توسعه یابد صفحه 1
2
یک شنبه 27فروردین 1402شماره 1399
خرب سیمنا و تلویزیون
هاشمی :نقش هایم از من مراقبت کرده اند
سید جواد هاشمی با حضور در برنامه «مضیف» بیان کرد که نقش های منفی زیادی به او پیشنهاد
می شود و اکثر ان ها را نمی پذیرد که از جمله ان ها نقشی منفی در «قالده های طال» بوده است .سید جواد
هاشمی جمعه شب ،در برنامه مضیف که از تلویزیون اینترنتی «حبیب» و در بستر تلوبیون روی انتن
می رود حضور یافت و بیان کرد :توفیقی برای من بوده است که ۳۳بار نقش شهدا را بازی کرده ام .وی در
پاسخ به این سوال که چقدر نقش هایش در زندگی او تاثیرگذار بوده اند پاسخ داد :نقش هایم از من مراقبت
کرده اند اما شایدگاهی از چنگ شان در رفته ام .هاشمی در پایان هم در وصیتی به فرزندانش بیان کرد که
از انها درخواست دارد حسینی زندگی کنند و حسینی هم بمیرند/.مهر
مجری شبکه نسیم متهم به قتل شد
در قسمت امشب برنامه «سرنخ» اریا طاهری مجری تلویزیون به قتل یک بازیگر معروف متهم می شود.
در قسمت جدید مسابقه جنایی معمایی «سرنخ» اریا طاهری که در صحنه ضبط یک فیلم ،حین شلیک
نمایشی به بازیگر روبرویش ،به علت وجود گلوله واقعی در اسلحه به قتل متهم شده ،از خودش دفاع می کند.
این مجری و دو تن دیگر در این پرونده متهم به قرار دادن گلوله واقعی در اسلحه هستند و کاراگاه با همراهی
دستیارانش می کوشد حقیقت را برمال کند .اجرای نقش کاراگاه و دانای کل داستان بر عهده محمدرضا
رهبری است و این برنامه با مشارکت موسســه فرهنگی هنری ناجی هنر ساخته شده است«.سرنخ» به
تهیه کنندگی و کارگردانی اریا طاهری روزهای فرد ساعت ۲۰:۳۰روی انتن شبکه نسیم می رود/.مهر
دبیرجشنوارهسینماحقیقتمنصوبشد
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی طی حکمی محمد حمیدی مقدم را به عنوان دبیر هفدهمین
جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» منصوب کرد .متن حکم رئیس سازمان سینمایی به این شرح
است« :جناب اقای محمد حمیدی مقدم نظر به شــناخت ،تعهد و تجربه ارزشمند شما در برگزاری
دوره های گذشته ،به سمت دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»
منصوب می شوید .سینمای مستند ،بخش پرافتخار سینمای ایران است که همواره با اندیشه ورزی،
دغدغه های فرهنگی و نواوری پیوند داشته است .ایجاد تغییر و تحول محسوس در این سینما با اهتمام
و تاکید بر شعار «اخالق ،اگاهی ،امید» از اهداف و اولویت های سازمان سینمایی در این دوره است.
انتظار می رود جشنواره «سینما حقیقت» همسو با گام دوم انقالب اسالمی و با هدف ایجاد بسترهای
مناسب برای تقویت حضور جریان ساز سینمای مستند در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی
و ارائه اثار متنوع و ارزشمند این عرصه تالش موثری را برای نمایش تاریخ و فرهنگ جامعه ایرانی
ـ اسالمی ،پاسداشت هویت ملی ـ دینی و ترسیم وضعیت امروز و چشم انداز اینده ایران و جهان با
نگاه عدالت محور به نمایش بگذارد .همچنین ،شایسته است حضور جوانان ،به ویژه جوانان مستعدی
که سراسر کشور زندگی می کنند ،در این دوره پررنگ تر شود .شانزدهمین دوره این جشنواره سال
گذشته با استقبالی مثال زدنی و برگزاری مناسب به یک رخداد موثر در حوزه تبدیل شد .امید است
با توجه به سیاست های فرهنگی دولت سیزدهم در بخش ملی و بین المللی دوره هفدهم نیز ،شاهد
رونق ،اثربخشی و تعامل با کشورهای مختلف بویژه ،کشورهای همسایه و منطقه باشیم .جشنواره
«سینماحقیقت»بهعنوانیکیازمعتبرترینجشنواره هایتخصصیعالوهبرنمایشپویایی،زیبایی ها
و غنای فرهنگی و اصالت ایران امروز ،باید پلی به فرهنگ ها و کشورهای همسو باشد و از بستر مستند
برای روایت تصویری تازه از حقیقت جهان امروز و مناسبات درون ان ،برای مخاطبانش استفاده کند.
بهروزی و موفقیت شما در برگزاری باشکوه این رخداد را از خداوند متعال ارزومندم .هفدهمین دوره
جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» اذر ماه ۱۴۰۲در تهران برگزار می شود/.صباخبر
مدیر رادیو سالمت اسمانی شد
صدیقه اعتماد سعید مدیر رادیو سالمت جمعه شب بعد از تحمل
چند دوره بیماری درگذشت.
احمدرضا صدر مدیر روابط عمومی معاونت صدا درباره درگذشت
صدیقه اعتمادسعید مدیر رادیو سالمت بیان کرد :دکتر صدیقه اعتماد
سعید نزدیک ۱۰سال است که مدیریت رادیو سالمت را برعهده دارد،
او خواهر شهید است و در حوزه رسانه هم بسیار دلسوز و متعهد بود.
وی عنوان کرد :اعتماد سعید در این چند سال کرونا در چند نوبت
به شکل شدید کرونا گرفت و اخرین بار هم در ایام نوروز مبتال به کرونا
شد که دچار ضعف بدنی و سیستم ایمنی او شده بود .او ۲۴ساعت قبل
از فوت متوجه می شود که سرطان دارد و پزشکان تشخیص سرطان
خون داده بودند.
پیکر دکتر صدیقه اعتماد سعید امروز یکشنبه ۲۷فروردین بعد از
نماز ظهر از مسجد بالل تهران به سمت بهشت زهرا (س) تشییع و در
قطعه ۲۳۲خاکسپاری می شود/.مهر
چالش برای هیات منصفه در فیلم جدید ایستوود
کلینت ایستوود بازیگر و کارگردان سرشناس به زودی ساخت
پروژه چهلمش را با عنوان «عضو شماره ۲هیات منصفه» شروع
می کند .این فیلم که یک درام حقوقی برای کمپانی برادران وارنر
است و ایستوود بر مبنای فیلمنامه ای به قلم جاناتان ابرامز فیلم را
می سازد و از تهیه کنندگان فیلم هم خواهد بود.
داستان «عضو شــماره ۲هیات منصفه» درباره محاکمه یک
متهم به قتل اســت و شــخصیت اصلی ان یکی از اعضای هیات
منصفه می باشد که متوجه می شود ممکن است خود او عامل کشته
شدن قربانی ماجرا باشد.
او باید تصمیم بگیرد که هیات منصفه را برای نجات خود گمراه
کند یا حقیقت را بگوید و خود را تسلیم کند.
بازیگران اخرین فیلم کلینت ایستوود ،نیکالس هولت و تونی
کولت خواهند بود که پس از روز تولد ۹۳سالگی ایستوود (روز ۳۱
ماه می) کار ساخت ان شروع می شود/.مهر
سیاه چاله اماده نمایش شد
سریال جدید پلتفرم فیلم نت با عنوان «سیاه چاله» برای پخش در
۱۲قسمت اماده شد .سریال «سیاه چاله» با نویسندگی محمدعلی
حسینی و پوریا شجاعی یک کمدی اجتماعی است که حسین نمازی
کارگردانی و ســعید خانی تهیه کنندگی ان را برعهده داشــته اند.
«سیاه چاله» داستان فردی به نام جمشــید را روایت می کند که در
شصت سالگی درگیر بیکاری و اجاره نشــینی است .در شرایطی که
جمشید باالجبار راهی خانه پدری در خارج از شهر شده ،از ماجرایی
مطلع می شود که تصور می کند زندگی خانواده را بهبود خواهد بخشید
ولی اقدام او تمام اعضای خانواده را وارد چاله ای بزرگ تر می کند .حسن
پورشیرازی ،ژاله صامتی ،مهران احمدی ،شهره سلطانی ،الناز حبیبی،
مجید نوروزی ،بهرنگ علوی ،سعید عطاییان ،مهرناز افالکیان ،رایان
بیگی ،صفر محمدی ،سعید نعمتی ،ایمان برات پور ،میثم رازفر ،رحمان
تقی پور و رضا بهبودی ،عباس جمشیدی فر ،غالمرضا نیکخواه با حضور
بیوک میرزایی بازیگران این سریال هستند/.صباخبر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
بازگشت نون.خ ،به شبکه یک
سریال «نون.خ» به تهیه کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی سعید اقاخانی پس از یک هفته غیبت
از امشب به انتن شبکه یک برمی گردد .امشب خالصه ۱۴قسمت روی انتن می رود« .نون خ» که بیش
از یک هفته به احترام شب های قدر روی انتن نرفت تا چهارشنبه ۳۰فروردین ۱۸قسمت از «نون خ»
روانه انتن خواهد شد و دو قسمت پایانی نیز سوم و چهارم اردیبهشت همزمان با عید فطر پخش می شود.
در فصل چهارم این ســریال به موضوعاتی چون مشــکالت پیری جمعیت ،ضرورت کارافرینی و
افزایش جمعیت در فضایی کمدی پرداخته شده و عالوه بر بازیگران محبوب فصل های قبل ،هومن حاج
عبداللهی و بیژن بنفشه خواه نیز به فهرست بازیگران اضافه شده اند/.ایرنا
یک شنبه 27فروردین 1402شماره 1399
3
اواز سگ ها تمام شد
مراحل تولید و پس تولید فیلم کوتاه «اواز سگ ها» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا نازی
و نویسندگی ایت اسدی رهبر ،به پایان رسید .اواز سگ ها به نویسندگی ایت اسدی رهبر اولین تجربه
حرفه ای محمدرضا نازی به عنوان کارگردان یک فیلم کوتاه داستانی است .وی در گذشته کارگردانی
فیلم کوتاه داستانی و مســتند را به صورت نیمه حرفه ای تجربه کرده است .در خالصه داستانی «اواز
سگ ها» امده است :ماده ســگی برای نجات توله های خود از دست صاحبش فرار کرده ،اما صاحب او
ت از :تدوین :پویان شعله ور ،صدابردار:
تصمیم گرفته که توله هایش را بکشد .عوامل این فیلم کوتاه عبار
حسین پوررحیمی ،طراح صدا :حسن مهدوی ،صداگذار :محدثه تیموری و/...ایرنا
گفت و گو با وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی گفت :ما نگاهمان در حوزه هنر یک
نگاه تعاملی و حداکثری است و انچه که در خصوص کنسرت های ایام
نوروز رخ داد اص ً
ال ربطی به اتفاقاتی که اخیرا افتاده ندارد.
محمدمهدی اسماعیلی در پاسخ به این سوال که گفته می شود
کنسرت های ایام نوروز باتوجه به اتفاقات چند وقت اخیر در کشور
برگزار شد و برخی از خوانندگان اجازه برگزاری اجرای زنده داشتند
اما شاید در اینده شاهد چنین اتفاقاتی در حوزه موسیقی نباشیم ،بیان
کرد :خیر ،اینگونه نیست .ما نگاهمان در حوزه هنر یک نگاه تعاملی
و حداکثری است و انچه که رخ داد اص ً
ال ربطی به اتفاقاتی که اخیرا
افتاده است ،ندارد .افراد و هنرمندانی که سال ها دچار مشکل بودند،
جلسات مختلفی با من داشتند و اجازه فعالیت و کار به این اشخاص
داده شد و انها هم انصافاً رعایت کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با بیان این که ما به دوستان هم گفتیم
در رعایت قانون بسیار سخت گیر هستیم و قانون به لحاظ همه عناصر
مکانی و اجرا باید رعایت شــود ،عنوان کرد :خود دوستان به دلیل
ان که حساسیت ما را می دانستند ،مراقب بودند و ما کمترین مشکل
را داشتیم و لطف خدا بود که این سطح گسترد ه از برنامه های هنری
با کمترین اشکالی که مورد نگرانی خانواده های مذهبی بود و با وجود
این که بعضی ها این نگرانی ها را تشدید می کردند ،به وقوع بپیوندد.
مطرح می شد که مثال چه اتفاقاتی قرار است بیفتد ،اما مشاهده کردید
برنامه ها با بخشنامه هایی که داشتیم با حفظ همه شئونات برگزار شد.
البته شاید چند موردی هم پیش امد و جایی خطایی صورت گرفت
که بالفاصله با ان برخورد کردیم .اســماعیلی درباره اینکه وضعیت
فیلم هایی مشابه «براداران لیال» چگونه خواهد بود تا از این پس شاهد
اتفاقاتی که برای این فیلم رخ داد نباشیم ،گفت :ما در دوره خودمان
تالش کردیم مشکالت را حل کنیم ،یک فیلم سال پیش مشکالتی
تجربه برادران لیال ،قانون گریزی بود
برایش پیش امد و عواملش امدند و مسئله اش را حل کردند و فیلم هم
پخش شد .بنای ما بر تعامل است به نظرم این برنامه ،یک برنامه ویژ ه
و موضوع خاصی بود؛ چراکه عجله داشتند فیلم را به جشنواره ببرند
برای همین قانون را رعایت نکردند که این اتفاق افتاد .وی یاداور شد:
فیلم هایی بوده اند که دچار اشکاالت جدی از نظر ما بودند اما عواملش
امدند و تعامل کردند و مسئله شان حل شد و ما این را قائلیم تا حداکثر
تالش مان را به کار ببریم که هیچ مانعی برای فعالیت های فرهنگی
و هنری اتفاق نیفتــد .در این موضوع هم خود دوســتان نامه های
متعددی را نوشتند و پذیرفتند که اشکاالت مربوط به خودشان
بوده است و به ما ارتباطی نداشته و ما قانون را رعایت کردیم.
تجربه برادران لیال ،تجربه یک قانون گریزی بوده است .اگر
بخواهیم این اتفاق نیفتد ،همه باید به قانون پایبند باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی درباره امار فروش فیلم های
ایام نوروز و این که ایا گیشــه با استقبال مخاطب
روبه رو شده اســت ،گفت :اماری که دوستان
درباره اکران نوروزی در سازمان سینمایی اعالم
کرد ه اند نشان دهنده ان است که رشد خوبی
داشته و هر چقدر هم جلو برویم مخصوصاً با
فیلم هایی که در نوبت نمایش قرار دارند و
اضافه می شــوند ،اتفاقات خوبی در حال
رقم خوردن است و ان شاءاهلل این روند که
روند خوبی هم هست ،ادامه دار خواهد بود.
وی تاکید کرد :در همه برنامه های هنری و همه
بخش ها با افزایش بســیار خوبی مواجه بوده ایم.
فضای فرهنگی و هنری در حال حاضر الحمداهلل با
استقبال بسیار خوبی مواجه شده و حتماً این روند
ادامه پیدا می کند .اسماعیلی درباره این که برخی از فیلم های اکران
شده از نظر مخاطبان در سطح پائینی قرار دارند ،ایا بنا نیست نظارتی
روی این موضوع صورت گیرد تا هر محتوایی به عنوان طنز روی پرده
سینماها نیاید ،اظهار داشت :ما در اعطای مجوز رعایت معیارهای
حداقلی را می کنیم .این که فیلم کیفیت پایینــی دارد ،یک بحث
دیگری است .وی افزود :مخاطب فیلم را انتخاب می کند .به طور مثال
کسی می خواهد فیلمی را نگاه کند به سابقه عوامل و خالصه داستان
ان نگاه می کند و یک تحقیقی انجام می دهد .به همین دلیل یک فیلم
۵۰۰میلیون تومان و فیلم دیگری ده ها میلیارد تومان می فروشد.
تفاوت در انتخاب مخاطب است .اسماعیلی با اشاره به اینکه ما
در این جا نمی خواهیم دخالت کنیم چراکه می گویند از حیطه
قانونی خودتان تجاوز کرده اید ،بیان کرد :در خصوص اکران
مجموعه های دولتی و خصوصی با هم تصمیم می گیرند و خود
مجموعه های صنفی دخالت دارند و ما هم تالش می کنیم
که فضــای کارها و تصمیم گیری هــا در اختیار
همین افراد باشد .بله من هم این اتفاق را قبول
دارم ،زمانی به تماشای فیلمی نشسته ایم و
مشاهده کرده ایم انقدر این فیلم در عمل با
ان فهمی که ما در ابتدا داشته ایم ،تفاوت
داشت که تصمیم گرفتیم اواسط فیلم
برویم .وی دربــاره قیمت گذاری بلیت
سینما و این که گفته می شود قیمتی که
عنوان می شود گران است ،گفت :اهالی
سینما هم دچار مشکل هستند ،ان شاءاهلل
دوستان تالش می کنند این مسئله شناور شود تا
مشکالت حل شود/.ایلنا صفحه 3
4
یک شنبه 27فروردین 1402شماره 1399
حنیف مظفری:
اگر تئاتری خانه نشین شود؛ تئاتر می میرد
نویسنده این نمایش اقای رسول بانگین است و کلیت متن درباره نظام
سرمایه داری ،فاصله طبقاتی ،اعتراضات و انتظاراتی است که این ادمها از
یکدیگر دارند و در پایان می بینیم که هر کدام از انها نیز حق دارند و فقط
همدیگر را ازار می دهند .هر متنی که برخاسته از بدنه جامعه باشد و به
مسئله و درد جامعه بپردازد دغدغه من است .متن را که خواندم احساس
کردم همان چیزی است که در جامعه کنونی با ان کلنجار می رویم .فقر
و ناتوانی کارگرها و یک جامعه سرمایه داری که تنها خودش را می بیند و
جامعه زیردست را لگدمال می کند .من البته با سرمایه دار مشکلی ندارم
و سرمایه دار بودن چیز بدی نیست بلکه با جامعه و سیستم سرمایه داری
و نگاه غلطی که برای ان تعریف شده مسئله دارم و سرمایه دار در چنین
سیستمی می تواند مسیر غلطی را پیش برود.
متن این اثر چه ویژگی هایی داشت و چطور شخصیت پردازی
شد؟
در این نمایش ،سه زوج در شــش اپیزود حضور دارند که شامل زن
و مرد کارگر ،زن و مرد راننده و زن و مرد کارخانه دار اســت که هر کدام
متعلق به طبقه پایین ،متوسط و باالی اجتماع می شوند.
زن و مرد کارگر که نوزده ســاعت ســر کار هســتند و همدیگر را
نمی بینند ،اگر چه به خودشــان هــم اعتراض دارند اما مســبب همه
مشکالت شان را مرد کارخانه دار می پندارند .در اپیزود بعدی ،همسر مرد
راننده به دلیل شرایط نامساعدی که دارند به او معترض است و در نهایت
مقصر اصلی را کارخانه دار و شــغل او می داند و مرد راننده هم که شاید
نارضایتی هایی از همسرش دارد اما باعث مشکالت شان را کارخانه دار
می بیند.
همسر مرد کارخانه دار نیز با وجود شرایط خوبی که به نظر می رسد
دارند ،اما به دالیلی ناراضی است از جمله این که حتی یک شام ساده هم
نمی تواند با همسرش بخورد .او هم مقصر این شرایط را مرد کارخانه دار و
کارخانه اش می داند .اما وقتی به مرد کارخانه دار نگاه می کنیم او هم برای
همه این گالیه ها و نارضایتی هایی که وجود دارد ،دلیل دارد؛ اگر او چند
ساعت زودتر سر کار می رود و بیشتر کار می کند به این دلیل است که
باید با کارخانه ها و تولیدکنندگان دیگر رقابت کند تا این چرخ کارخانه
بچرخد و بتواند سفارش ها را به موقع تحویل بدهد .در جایی هم می گوید
که بارها خواسته ام کارخانه را تعطیل کنم اما به خاطر شماها (کارگران)
نبسته ام چون خودم انقدر سرمایه دارم که تا اخر عمر راحت بخورم و
زندگی کنم .وقتی کارخانه دار صحبت می کند می بینیم که او هم حق
دارد .همه اینها از زاویه دید خودشان محق هستند .در اخر نمایش هم
راننده تصمیم می گیرد کارخانه دار را از پای دربیاورد تا بیش از این در
حق او و خانواده اش اجحاف نکند .وقتی مرد کارخانه دار کشته می شود،
دیگر قضاوت با تماشاگر است که این تصمیم درست بود یا غلط.
برخی از مخاطبان به این موضوع فردی نگاه می کنند و مرد کارخانه دار
را گناهکار و کشته شدن را حق او می دانند و برخی هم به نظرشان تصمیم
غلطی بود و گناهی به گردن کارخانه دار نبوده است.
اما در حقیقت ،شاید سی درصد از مســائل و مشکالت زندگی این
ادم ها ،کارخانه و کارخانه دار بوده است اما هفتاد درصد مابقی به خودشان
برمی گردد و با این حال همه دنبال این هستند که تقصیر را گردن دیگری
بیاندازند در حالی که این جا فرد مقصر نیست بلکه سیستم سرمایه داری
مقصر است و خیلی از تماشاگران این نکته را متوجه می شوند که این فرد
غنی و کارخانه دار نماد این سیستم اشتباه است.
متن نمایش شما به اعتراض و نارضایتی ها و انتظار برای بهتر
شدن اوضاع اشاره دارد به نوعی بازگویی مسائل و مشکالتی
است که امروز در جامعه وجود دارد مخاطب چقدر با این نمایش
ارتباط برقرار کرده و استقبال از ان چگونه بوده است؟
استقبال بسیار خوبی شد .چون ســه نوع زوج از سه طبقه اقتصادی
در جامعه را داریم که در اولین مرحله تماشــاگران خیلی خوب با انها
همذات پنداری می کنند .چون شــبیه این ادم هــا را در زندگی خود و
اطرافیانشان می بینند .این دغدغه امروز ما در جامعه است که انقدر کار
می کنیم که خانواده یادمان می رود و زندگی را از دست می دهیم و وقتی
می خواهیم زندگی کنیم کارمان به فنا می رود و این مشکالت به مرور
کانون خانواده را از هم می پاشد.
این شرایط خاصی است که با داشتن برخی چیزها در زندگی به ناچار
چیزهای دیگری را از دست می دهید.
شــما چاشــنی طنز را هم در این اثر به کار گرفته اید .فکر
می کنید کمدی و طنز چقدر می تواند در طرح مســائل مهم
اجتماعی در قالب یک اثر هنری کمک کند و مثمر ثمر باشد؟
اثرگذاری طنز در ارائه یک اثر هنری یک موضوع جهان شمول است
و مردم ایران هم به دلیل مسائلی که در زندگی امروز دارند ،خسته ترند
و فشارهای عصبی بیشــتری دارند و بنابراین از طنز و کمدی استقبال
بیشتری می کنند .به طور کلی اگر پند و پیامی را بخواهید حدیث گونه در
گوش کسی بخوانید ،اثرگذار نخواهد بود .مثل بچه ای که تمایلی به غذا
پرونده
گفت و گوی صبا با عوامل نمایش «چند مرد چند زن»
نقـدیبـرجامعـهسـرما
فاطمه حمیره نمایش «چند مرد چند زن» نوشته رسول بانگین با کارگردانی حنیف مظفری و
تهیه کنندگی مسعود واال مدتی است که در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است.
گفت و گو
این نمایش در نقد جامعه سرمایه داری و روایتی از سه زوج از سه طبقه اقتصادی
است که مقصر اصلی نارضایتی های شان را دیگری می دانند .خبرنگار صبا با کارگردان و تهیه کننده
این نمایش به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید.
خوردن ندارد و باید همراه بازی کردن او را تشویق به غذا خوردن کنید یا
وقتی می خواهید چیزی را به او یاد بدهید الزم است که برای اموزش او
هدیه و جایزه ای هم برایش در نظر بگیرید .کمدی و طنز هم حکم همان
جایزه را برای تماشاگر دارد که وقتی با طنازی نکته ای مطرح می شود،
احساس نمی کند شــعار اســت و راحت تر می پذیرد و بر دل و جانش
می نشیند .طنز و کمدی مثل مزه شیرین از تلخی مسائل می کاهد.
بازیگران را چطور انتخاب کردید؟
یک مرحله این نمایش را با شش بازیگر در سالن شهرزاد اجرا کردم
و در مرحله بعدی اجرا در نوفل لوشاتو ،سه تا از بازیگران را جابجا کردم
چون فکر کردم دیگرانی هستند که می توانند اثرگذارتر بازی کنند .این
بازیگران را از میان همین جوانان خــاق و جویای نام که درس تئاتر را
خوانده اند و رزومه چندانی ندارند ،انتخــاب کردم و معتقدم که خوش
درخشیدند .ما دنبال بازیگرانی بودیم که نقش را خوب بفهمند که در این
صورت خوب هم اجرا خواهند کرد.
من معتقدم که در انتخــاب بازیگر باید به شــخصیت عمومی انها
نگاه کنید .درست است که بازیگر باید بتواند هر نقشی را بازی کند اما
دسترسی ما به بازیگران شــش دانگ یا بسیار پرهزینه است و یا خیلی
دشوار که باید زمان زیادی را جستجو کنیم بنابراین بازیگرانی را انتخاب
می کنیم که در شرایط معمول و شــخصی خودشان به کارکتر نزدیک
باشند.
نمایش شما یک اثر مینی مالیستی اســت .این الزام خود
نمایش و برای جلب توجه مخاطب به متــن اثر و دیالوگ ها و
مونولوگ هاست یا به دلیل شرایط و محدودیت هایی که در اجرای
نمایش داشته اید؟
شاید مینی مالیستی بودن به راحت تر اجرا کردن کمک کند .اما من
دنبال این موضوع نبودم و متن اثر این سبک را می طلبید .وقتی درباره
اعتراض صحبت می کنید و شرایط سخت را به تصویر می کشید باید در
کمترین زمان ممکن باشد .انتخاب فضای مینی مالیستی بهتر روی این
اثر جواب می داد .دکور خاصی نمی خواهد چون می خواهد حرف بزند و
اعتراض کند .حتی می شود روی یک چهارپایه زیر نور موضعی نشست و
گو لعاب بیشتر باشد از نفوذ کالم کمتر می شود .وقتی
حرف زد .هر چه رن
بازیگر دیالوگ و مونولوگ کلیدی می گوید ،تماشاگر نباید درگیر طراحی
صحنه و لباس و ...باشد.
من هم سعی کردم کم گوی و گزیده گوی باشم و مختصر و کم کار
کنم تا در کمترین زمان تاثیر خودش را بگذارد.
من حتی در برخی صحنه ها که دو سه بازیگر داشتم ان را محدود به
تک بازیگر کردم که تمرکز چشــمی و ذهنی تماشاگر روی یک بازیگر
باشد و در میزانسن ها و چرخش بازیگران هم نگاه مینی مالیستی داشتم.
در این عصری که همه چیز سرعت عجیبی پیدا کرده است
و به سختی می توان تماشاگر را روی صندلی تماشاخانه ها نگه
داشت نمایش های مونولوگ برای تماشاگر امروز چقدر می تواند
جذابیت داشته باشد؟
زمان نمایش بین 50تا 55دقیقه است که زمان استانداردی است.
مونولوگ اگر تکنیک خاصی نداشته باشد ،می تواند خسته کننده باشد.
تک بازیگر بودن خطرناک است و باید حتما یک اجرای خوب داشته باشد
و با طراحی نور خاص ،دکور خاص و با حضور یک بازیگر به شدت توانا به
این سمت حرکت کرد .اگر چه ذات این نمایش مونولوگ است اما این
تک گویی ها فقط با یک کارکتر نیســت .در این نمایش ما شش کارکتر
داریم که هر کدام پنج دقیقه صحبت می کنند و هر کدام در بازی و بیان
جذابیت هایی دارند که تماشاگر هم خسته نمی شود .اگر فقط یک بازیگر
بود به سمت سبک مینی مالیستی نمی رفتم.
نمایش شــما چقدر دستخوش سانسور شــد و چقدر این
سانسورها به نمایش شما لطمه زده است؟
نویسنده این نمایش که دوست من است ،متن تندی را نوشته بودند و
اگر متن اولیه او را ارائه می کردم قطعا رد می شد اما ان را خودم با توجه به
همه خطوط قرمز و محدودیت ها بازنویسی کردم و در کارگردانی هم این
نکات را رعایت کردم و بنابراین چیز زیادی نبود که بخواهد سانسور شود.
البته چند کلمه کوتاه در متن بود که در مرحلــه اول بازخوانی از ما صفحه 4
پرونده
ایه داری
خواستند حذف بشود و ما هم حذف کردیم .در بازی ها هم چیز زیادی
حذف نشد به جز یک جمله از زن کارخانه دار که درباره رژیم غذایی اش
حرف می زند و می گوید رژیم بی رژیم و این دو کلمه را خواستند حذف
کنیم که حذف شد .جمله دیگری هم که به دلیل برداشت اشتباه حذف
شد این بود که «این جهان را برده ها ساخته اند حتی خدا را هم برده ها
ساخته اند» و خواستند که کلمه خدا را به کار نبریم که حذف کردیم اگر
چه منظور ما خدای ساخته دست بشر و بت بود ولی بدون هیچ بحثی
این جمله را حذف کردیم.
در طول هشت ماه گذشته شرایط تولید تئاتر چه تفاوت هایی
پیدا کرده است و کار کردن در این شرایط چگونه است؟
ما که در دوران کرونا خانه نشین بودیم و کسانی هم که کار کردند ضرر
کردند اما در دوران اعتراضات و اعتصابات پروسه ای را کار کردیم و مرتب
تعطیل می شد و در نهایت اتفاق خاصی نیفتاد .من معتقدم که به عنوان
هنرمند وظیفه داریم چیزی را که مردم درباره دردها و مســائل جامعه
نمی توانند بگویند در قالب یک اثر هنری بگوییم .من بر این باور بودم که
اشاره کردن به وقایع اخیر در اثر نمایشی کار مطلوبی نیست چون تنها
محدود به یک اثر می شود و بار دیگر اجازه اجرا داده نمی شود .اما می توان
به عنوان هنرمند طوری اثر هنری را ارایه کرد که هم حرف دل مردم باشد
و هم چراغ تئاتر را روشن نگه داشت.
خیلی ها گفتند در این شرایط کار نمی کنیم اما به نظر من با درایت کار
کردن و هنرمندانه حرف دل مردم را زدن اتفاق بهتری است.
معتقدم که باید در هر شرایطی در صحنه باشیم و درد دل مردم را به
شکل صحیح و نقادانه بگوییم نه ان چنان که کار را بخوابانند و چراغ تئاتر
خاموش شود .من موافق خانه نشین شدم هنرمند نیستم و فکر می کنم
با درایت کار کردن هم با سیاس بودن متفاوت است و بهتر است هنرمند
در هر شرایطی از اثر هنری خود برای مطرح کردن مسائل مهم جامعه
استفاده کند .هنرمند تئاتر اگر خانه نشین شود در نهایت تئاتر می میرد.
بازخوردها تاکنون چطور بوده است؟
در مجموع با وجود ان که در ایام عید نوروز اجرا داشتیم اما استقبال
مخاطبان خوب بود و من هم راضی هستم .ما این نمایش را در شرایط
سختی کار کردیم و فقط هفت روز برای تمرین زمان داشتیم و با این حال
استقبال مخاطبان به دلیل نگاه طنازانه و کمدی ان خوب بود.
بچه های تئاتر ما واقعا مظلوم و محروم هستند .ای کاش دولت یک
نگاه ویژه ای به تئاتر می کرد .وقتی هنرمند تئاتر دغدغه پول و سرمایه را
نداشته باشد ،با فکر و خیال باز و با ارامش کارش را بهتر انجام می دهد
ولی وقتی که اجرای تئاتر از سر نیاز و گذراندن امور زندگی باشد ،ناچار
می شوید اثری را کار کنید که دوست ندارید.
مسعود واال:
تئاتری ها خودشان هم از یکدیگر حمایت نمی کنند
مسعود واال که تهیه کنندگی این نمایش را بر عهده دارد ،یک کارخانه
دار در صنعت بافندگی اســت که پیش از این تجربه تهیه کنندگی در
سینما و تلویزیون را داشته و اکنون به عنوان تهیه کننده وارد تئاتر شده
و در سومین تجربه خود در نمایش «چند مرد چند زن» حضور دارد.
حضور شما به عنوان تهیه کننده در این اثر چگونه اتفاق افتاد؟
من قصد کار کردن تئاتر با یک متن ایرانی را داشتم و کارگردان هم
که سابقه دوستی با هم داریم ،چند متن را پیشنهاد کردند که در نهایت
متن «چند مرد چند زن» را با هم انتخاب کردیم و کار را شروع کردیم.
این متن شامل سه زوج در سه طبقه اقتصادی در یک جامعه است که
سه الیه از زندگی را به ما نشان می دهد .جالب است بدانید که من کارخانه
بافندگی دارم که شغل اصلی من است و بنابراین برخی نکات مدیریتی
کارخانه و تجربیاتی را که در این زمینه داشتم به نمایش اضافه کردیم.
تهیه کنندگی تئاتر شغل جدیدی در تئاتر ایران محسوب
می شود شما چگونه به عنوان تهیه کننده وارد این عرصه شدید؟
من پیش از حضور به عنوان تهیه کننده تئاتر در زمینه تهیه کنندگی
در سینما و تلویزیون فعالیت داشتم ولی به دلیل هزینه های زیادی که
داشت دیگر نتوانستم بیش از این کار کنم و خوشبختانه وارد عرصه تئاتر
شدم و از این بابت خوشحالم.
یک شنبه 27فروردین 1402شماره 1399
5
این ســومین کار تهیه کنندگی من در زمینه تئاتر است و برخالف
چیزی که شنیده بودم که تئاتر فقیر است و از ان حمایت نمی شود ،فکر
می کنم این خود تئاتری ها هستند که از همدیگر حمایت نمی کنند.
اجرای یک نمایش در شرایط کنونی چقدر توجیه اقتصادی
دارد؟
من معتقدم که در تئاتر شغلی با عنوان تهیه کننده نبوده و در حقیقت
عنوان تهیه کننده در اختیار یک سرمایه گذار بوده است که پول و سرمایه
خود را می گذارد و بعد از پایان نمایش هم سودش را دریافت می کند و
دیگر به هیچ چیز در این اجرا کاری ندارد.
من ابتدا نگاه بیزینسی به تئاتر داشتم ولی حاال تئاتر را بسیار دوست
دارم و فقط دلی کار می کنم چون اگر به هر حال تئاتر هم ســود دارد و
می توان از ان پول دراورد اما سود ان چندان زیاد نیست و شاید اگر پول
و سرمایه ام را دالر می خریدم سود بیشتری داشت اما با این حال عالقه
است که من را در این عرصه نگه داشته و برای ماه های خرداد و تیر سال
جاری هم برنامه اجرای تئاتر دارم.
من متفاوت با جامعه تئاتری کار می کنــم و فکر می کنم تئاتری ها
بیزینس بلد نیستند و اگر هر تئاتری یکی دو سال را در بازار ازاد کار کند،
متوجه نکات مهمی برای پول دراوردن از تئاتر می شود.
ضرورت و اهمیت حضور تهیه کننده در تئاتر چیست؟
اگر پول نباشــد ،تئاتر نمی تواند زنده بماند .کارگردان اگر خالق اثر
است ،تهیه کننده هم صاحب اثر نمایشی است .خیلی از سرمایه گذاران
وارد عرصه تئاتر شدند اما چون بیزینس بلد نبودند ،بازیگر و سالن دار و ...
مبالغ گزافی را با انها قرارداد بستند و در نهایت منجر به فرار سرمایه گذار
از تئاتر شد.
من معتقدم که تئاتر مثل هر شــغل دیگری ســود دارد و اگر سود
نداشت تا امروز دوام نمی اورد اما شیوه نگاه کردن به ان بسیار مهم است.
ی هستم.
در مجموع از حضور در تئاتر به عنوان تهیه کننده بسیار راض
میزان استقبال مخاطبان و فروش نمایش با توجه به شرایط
کنونی تا امروز چگونه بود؟
برخالف ان چیزی که از تئاتری ها شنیده بودم و من را ترسانده بودند
اما استقبال بســیار خوب بود به طوری که اجرای ما در نوفل لوشاتو تا
هشتم اردیبهشت ماه تمدید شده است.
من به عنوان تهیه کننده در کنار کارگردان که دوســت من است با
همراهی و مشورت موفق شدیم با تلفیقی از هنر و سرمایه یک اثر خوب
روی صحنه ببریم و این عامل موفقیت ما بود.
جایگاه تهیه کننده تئاتر چقدر در ایران شناخته شده و تبیین
شده و به طور کلی چه وظایفی برای او تعریف شده است؟
در بسیاری از نمایش ها عنوان تهیه کننده و کارگردان در اختیار یک
نفر است چون این نمایش ها ســرمایه گذار دارند یعنی کسی که پول و
سرمایه را می اورد و در اخر سودش را از این سرمایه دریافت می کند در
حالی که تهیه کننده باید از صفر تا صد در کنار کارگردان و تیم اجرا باشد.
من به عنوان تهیه کننده این نمایش باید کاری کنم که کارگردان تمام
حواسش فقط به کار خودش باشد .کارهایی از قبیل تبلیغات ،گروه تولید،
فضای مجازی ،پوسترها ،چیدمان تماشاگرها ،تهیه لوازم اکسسوار و ...
همه با من اســت و هر روز در کنار کارگردان و تیم اجرایی حضور دارم.
اقای مظفری کارگردان این نمایش با خیال راحت کار خودش را می کند
و کاری به مسائل دیگر ندارد و من هم خیالم از بابت او راحت است.
به نظر شما مدیر تولید چه جایگاهی در تئاتر ایران دارد؟
من فکر می کنم که تئاتر با تلویزیون و سینما متفاوت است و در تئاتر
نیازی به حضور مدیر تولید نیســت و بنابراین همه کارهای مربوط به
مدیرتولید را هم خود تهیه کننده باید انجام دهد و حواسش به همه چیز
باشد .امیدوارم زمانی برسد که جایگاه درست حضور تهیه کننده تئاتر که
ارامش را به گروه نمایش می اورد ،بهتر درک و دیده شود.
اجرای قبلی شما در سالن شهرزاد بود .نظرتان درباره تئاتر
خصوصی و سالن هایی مثل شهرزاد چیست؟
برعکس همه که می گویند سالن شــهرزاد پول زیادی می گیرد من
احساس می کنم کسی که در مسند شهرزاد نشسته کارش را بلد است.
اگر برای این سالن پول زیادی می دهید ،حتما تماشاگر دارد .کسی که
برای این سالن سرمایه گذاری کرده اســت باید درامدزایی هم داشته
باشــد و این ما هســتیم که باید تصمیم بگیریم برای این سالن هزینه
کنیم یا خیر.
من قبال در این سالن اجرا داشته ام و باز هم به این سالن باز می گردم
چون مخاطبان خودش را همیشه دارد.
نکته اخر:
برخی می گویند حضور ســرمایه گذار در تئاتر مهم نیســت اما اگر
ســرمایه گذار یا تهیه کننده نباشــد چراغ تئاتر برای همیشه خاموش
اســت .حتی برای تئاتر دولتی هم نیاز به ســرمایه گذار هست .این که
پول و ســرمایه برمی گردد یا نه نیاز به حضور یک کارگردان خوب دارد
که با هنرش بتواند تماشاگر را به ســالن تئاتر بکشاند من هم به عنوان
تهیه کننده باید هنر تبلیغات خوب را به عنوان مکمل داشته باشم. صفحه 5
6
یک شنبه 27فروردین 1402شماره 1399
خرب فرهنگ و هرن
پیام تسلیت رهبر انقالب درپی گذشت دکتر عماد افروغ
حضرت ایت اهلل خامنه ای در پیامی درگذشت دانشمند فرزانه و انقالبی اقای عماد افروغ را تسلیت
الرحیم .درگذشت دانشمند فرزانه و انقالبی مرحوم
الرحمن ّ
گفتند .متن پیام به این شرح است « :بسم اهلل ّ
اقای دکتر عماد افروغ رحمهاهلل علیه را به خاندان گرامی و دوستان و همکاران و شاگردان ایشان صمیمانه
تسلیت عرض می کنم و صبوری و ارامش روحی برای انان و رحمت و مغفرت الهی را برای ان مرحوم که
در سحرگاه جمعه و قدر به لقاءاهلل پیوست مسالت مینمایم .تالش های فکری اش مقبول حق و یادش
گرامی باد.
س ّیدعلی خامنه ای »1402/۰۱/26 .
جبلی :مشاوره های قران بنیان باید توسعه یابد
رئیس سازمان صدا و سیما از امادگی رسانه ملی برای همکاری در زمینه مشاوره های قران بنیان خبر
داد .پیمان جبلی جمعه شب ۲۵ ،فروردین در حاشیه بازدید از بخش مشاوره های قران بنیان سی امین
نمایشگاه بین المللی قران کریم گفت :مشاوره های قران بنیان یکی از نیازهای روز جامعه است که باید در
کشور توسعه یابد .اگر ما با کار خوب رسانه ای این خدمت رسانی را معرفی کنیم و در طول سال این مشاوره ها
تداوم داشته باشد ،قطعاً خالهای موجود در این حوزه پوشش داده خواهد شد .وی بر توسعه این مشاوره ها
با همکاری صدا و سیما تاکید کرد و بیان داشت :در این حوزه با طراحی برنامه های تعاملی و هم افزا بین
رسانه ملی و این خدمت رسانی به نظر می رسد که یک جای خالی در حوزه مشاوره پر خواهد شد/.ایرنا
محمدمهدی اسماعیلی:
صراحت در بیان از ویژگی های عماد افروغ بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی «شجاعت» و «صراحت» در بیان نظرات علمی را از ویژگی های
ممتاز مرحوم عماد افروغ دانست و گفت :او همیشه دغدغه انقالب و درد مردم داشت و فقدانش برای
جامعهفرهنگیودانشگاهیخسارتیجبران ناپذیراست.محمدمهدیاسماعیلیدرحاشیهمراسم
تشییع پیکر مرحوم عماد افروغ در دانشگاه تهران گفت :ان مرحوم از اساتید برجسته دانشگاه در
حوزه فرهنگ و جامعه شناسی بود که همیشه دغدغه جامعه و درد مردم داشت .وی فقدان مرحوم
افروغ برای جامعه فرهنگی و دانشگاهی کشور را تاسف برانگیز دانست و گفت :مرحوم افروغ در
چهار حوزه به صورت مستقیم به ما کمک می کرد ،او در شورای فرهنگ عمومی و هیات نظارت
کتاب و شورای پژوهشی و مرکز رصد وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی عضو بود و اکنون نبود ایشان
در وزارت فرهنگ خسارت جبران ناپذیر است .اسماعیلی درباره جایگاه علمی و دانشگاهی عماد
افروغ گفت :برای من افتخار است که ۲۰سال پیش در دوران دکتری در درس جامعه شناسی سیاسی
شاگرد ایشان بودم و در حدود این ۲سال هم افتخار داشتم در دوره وزارت فرهنگ با او همکار شوم.
اسماعیلی گفت :مرحوم افروغ در بخش های مختلف حوزه جامعه شناسی هم از نظر اشراف به منابع
اصلی و هم از نظر تسلط به زبان علمی در این حوزه عالم و بسیار متبحر بود ،ترجمه هایی که به جا
گذاشتند ،و تعامل با جامعه شناسان درجه یک دنیا از ویژگی های برجسته دکتر افروغ بود .وی گفت :
کارهای علمی و تالیفات و مجموعه سخنرانی ها و مقاالت مرحوم افروغ ،کارهایی علمی بسیاری
دقیق است ،از حوزه نهج البالغه تا مکاتب جامعه شناسی و فهم مسائل جامعه اثار ارزشمندی دارد.
وزیر فرهنگ گفت :دکتر افروغ در این سال ها حتی با بیماری که داشت تا زمانی که شرایط جسمی
اجازه داد و ممکن بود به صورت فعال و متعهدانه و بدون یک دقیقه تاخیر در جلسات شرکت می کرد
ه و با شجاعت و صراحت حرف های علمی خود را بیان می کرد/.ایرنا
و همیشه بدون مسامح
بل و شاهزاده مغرور ،به روی صحنه می رود
نمایش شاد و موزیکال کودک «بل و شاهزاده مغرور» به کارگردانی
علیرضا دهقانی از روز ســه شــنبه ۲۹فروردین ماه ۱۴۰۲روزهای
سه شنبه تا جمعه ساعت ۱۸:۳۰در ســالن امفی تئاتر فرهنگسرای
ابن سینا به روی صحنه می رود .در خالصه نمایشنامه «بل و شاهزاده
مغرور» امده :در قصری زیبا شــاهزاده ای مغــرور و بدخلق زندگی
می کند ،شبی طوفانی جادوگری به قصر پناه می برد اما شاهزاده او را
به قصر راه نمی دهد .جادوگر شاهزاده و خدمتکارانش را جادو می کند،
شاهزاده به موجودی عجیب و خدمتکارانش به شمعدان ،ساعت ،قوری
و فنجان تبدیل می شوند .جادوگر گلی جادویی به شاهزاده می دهد .اگر
تا زمان افتادن اخرین گلبرگ کسی شاهزاده مغرور را از ته دل دوست
داشته باشد جادو باطل می شود.
این نمایش به نویسندگی ماندانا عبقری و با بازی هادی شبانی ،دیار
باغی ،لیال احمدی ،محمدرضا لطفی ،علی پرویز ،ماندانا عبقری به روی
صحنه می رود/.ایسنا
هویت خالق طرح های بی نام رنسانس اشکار شد
محققان «ســاندرو بوتیچلــی» را به عنوان خالــق برخی از
طراحی های ناشــناس معرفی کردند .در نتیجه تحقیقاتی که در
راستای برگزاری نمایشگاه بزرگی از اثار «ساندرو بوتیچلی » صورت
گرفته بود ،ســه طراحی اولیه به جمع کارنامه هنری این نقاش
رنسانس ایتالیایی اضافه شد .نمایشگاه «طراحی های بوتیچلی» در
موزه « »Legion of Honorواقع در سانفرانسیسکو و با حضور
۶۰اثر امانتی از ۴۲موسسه برگزار می شود.
این نمایشــگاه با هدف مورد توجه قرار دادن اهمیت طراحی
اولیه در رونــد خلق اثار هنری «بوتیچلــی » از هجدهم نوامبر تا
یازدهم فوریه سال ۲۰۲۴فعالیت خواهد داشت .این اکتشاف به
دنبال تحقیقات مفصل مدیر بخــش طراحی های موزه هنرهای
زیبای سانفرانسیسکو صورت گرفت .این طراحی ها به نقاشی های
«بشارت » « ،نیایش مغان»« ،مریم مقدس و کودک» و «یحیی در
جوانی» مرتبط هستند/.ایسنا
تکلیف ۲۸خان ه تاریخی شیراز روشن شود
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگران استانداری فارس خواستار
تعیین تکلیف خانه های تاریخی شیراز که با هدف کمک به احیای بافت
فرهنگی تاریخی به بخش خصوصی واگذار شــده است ،شد .محمد
فرخ زاده با بیان اینکه ۲۸خانه تاریخی شیراز به «برادران دلیر» واگذار
شده است ،از ســازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری
فارس خواست که برای تعیین تکلیف این خانه ها که نقش موثری در
احیای بافت تاریخی فرهنگی شیراز دارند ،اقدامی عاجل انجام داده و
نتایج را اطالع رسانی کند .فرخ زاده با یاداوری اینکه این خانه ها اذرماه
سال ۱۳۹۹طی قراردادی به افراد مذکور واگذار شده است ،گفت :با
گذشت چند سال از انعقاد این قرارداد ،شاهد اقدام خاصی در زمینه
احیای خانه های واگذار شده نبوده ایم .معاون استانداری فارس تاکید
کرد :بهترین خانه ها و اثار تاریخی بافت در کنار برخی بناهای محدود
ارزشمند دیگر در این ۲۸خانه خالصه شده که چند سال گذشته حتی
یک اثر از این اثار به چرخه گردشگری اضافه نشده است/.ایسنا صفحه 6
یک شنبه 27فروردین 1402شماره 1399
خرب فرهنگ و هرن
رونمایی از غرفه ماه رمضان در موزه ویکتوریا
موزه ویکتوریا و البرت لندن نخستین غرفه ماه رمضان خود را که میزبان جشن افطار است ،رونمایی
کرد .این موزه ویترینی از هنر و معماری اســامی در خود دارد .در این غرفه سلسله برنامه هایی برای
گرامیداشت ماه مبارک رمضان از جمله کمک به مسلمانان انگلیس تدارک دیده شده است .موزه ویکتوریا
و البرت (به صورت مختصر V & Aوی ا ِی) در لندن ،انگلستان از برترین موزه های جهان به جهت داشتن
ذخائر غنی اثار هنری و بزرگ ترین موزه جهان از نظر هنرهای تزئینی است .این موزه یک نهاد دولتی غیر
دپارتمان است که با حمایت «وزارت فرهنگ ،رسانه و ورزش» گردانیده می شود .مانند دیگر موزه های
ملی بریتانیا ،بازدید و ورود به این موزه از سال ۲۰۰۱به صورت رایگان بود ه است/.ایرنا
7
صدور مجوز 6فقره تاسیسات گردشگری در راور
مدیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دســتی راور از صدور ۶فقره مجوز ایجاد ،اصالح و تکمیل
تاسیسات گردشگری طی ۲سال گذشته در این شهرستان خبر داد .ایمان علوی افزود :صدور مجوز احداث
۶فقره تاسیسات گردشگری در راور به منظور توسعه صنعت گردشگری و همچنین ایجاد زیرساخت های
این حوزه انجام شده است که شامل سه اقامتگاه بوم گردی ۲ ،مجتمع گردشگری و یک مجتمع رفاهی بین
راهی است .وی اظهار داشت :شهرستان راور دارای بناهای تاریخی به ویژه کاروانسراهای مختلفی است که
عالقه مندان به گردشگری را به سوی خود می کشاند .علوی خاطرنشان کرد :شهرستان راور نیاز مبرمی به
اقامتگاه های بوم گردی و همچنین مجتمع های پذیرایی و خدماتی دارد/.ایرنا
درنشست «هنرهای تجسمی و سوره» مطرح شد:
هنرانقالبغریباست
نشست «هنرهای تجسمی و سوره» با حضور پرویز اقبالی،
مرتضی گودرزی و عبدالحمید قدیریان عصر جمعه ۲۵فروردین
ماه به مناسبت هفته هنر انقالب اسالمی و به همت مجله سوره
در گالری شماره ۲خانه عکاسان ایران برگزار شد.
مرتضی گودرزی دیباج با تاکید بر مظلوم شمردن هنر انقالب
گفت :مظلوم ترین مکاتب هنری کشور از پیش از اسالم تا اسالم
و پس از ان ،مظلوم تر از هنر نداریم .به طرز شــگرفی این هنر
انقالب که می توانیم به عنوان گرایش یا مکتب در نظر بگیریم،
غریب است .تقریب ًا اگر تمام تاریخ هنر را بررسی کنیم که تبدیل
به جریان شده است ،قبل از اســام تا پس از اسالم در ایران،
یک حمایت سیستماتیک پشت مکاتب ما امده است ،از جمله
مکاتب هنر تیموری ،قاجار و ....حتی هنر اسالمی ما هم شامل
این تعریف است که تبدیل به اثار درخشان می شود.
در ادامه این گفت و گو ،مرتضی اقبالی با نقلی از شهید اوینی
بیان کرد :هر هنری که سفارش پذیر است ،تفکرپذیر هم هست
و چون تفکرپذیر است تعهدپذیر هم هست؛ یعنی همان چیزی
هست که در انقالب داشتیم.
عبدالحمید قدیریان نیز در این گفت وگو با بیان اینکه باید
سراغ بحث های فکری قرانی برویم ،توضیح داد :اگر بخواهیم
هنر انقالب را به معنای اصلــی اش صحبت کنیم باید برویم از
مجرای قران نگاه کنیم .قران یک فضای کام ً
ال متفاوت است
که ما اص ً
ال تجربه اش نکرده ایم .در بحث ریشه ها اول باید پایه ها
را شناخت و یکی از این پایه های اصلی قران است که بعد همه
تعاریف باید از ایات قرانی بیرون بیاید .هنرمندان باید وارد این
فضا بشوند .باید دین شان را بفهمند .ما باید به طرف نور برویم
و هنر انقالب باید به سمت فهم معارف قرانی برود که ثمره اش
نور می شود/ .مهر صفحه 7
گفت گوی صبا با میکائیل دیانی
کارگردان فیلم کوتاه «تست»
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
هشدار را
برای مسئوال ن
به صدا در اورده ام
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
سمیه خاتون -فیلم کوتاه «تست» به کارگردانی میکائیل
دیانی با موضوع اسیب های اجتماعی در حوزه کودکان کار است
.این فیلم که محصول باشگاه رویاد سازمان هنری رسانه ای اوج
است بعد از پایان مراحل فنی با پذیرش در شصت وششمین
جشنواره منطقه ای سینمای جوان بوشهر -خلیج فارس ،اولین
نمایش خود را در برابر مخاطبان تجربه می کند .میکائیل دیانی
معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران است
او پیش از این در حوزه مستندســازی اجتماعی فعال بوده و
اولین فیلم کوتاه حرفه ای خود را با برداشتی از خرده روایت های
اخرین مستندش به نام «بچه های زمین خاکی» نگارش و تولید
کرده است.این فیلم کوتاه با نقش افرینی بازیگرانی چون گیتی
قاسمی ،ساناز اقایی ،پیمان فهیمی ،بهرام برخورداری ،علی
اعتمادی فر ،رضا قرائی ،محیا نظری و ســامان نوری ،داستان
کودک کاری به نام «علی» را روایت می کند که می خواهد در
تست استعدادیابی فوتبال شرکت کند .خبرنگار صبا درباره
فیلم کوتاه «تست» و همچنین عرضه و پخش اثار فیلم کوتاه
در ایران با میکائیل دیانی به گفت و گو نشســت که در ادامه
می خوانید.
مضمون فیلم«تست» برگرفته از چه دغدغه ای در تجربه
زیسته شما بوده است؟
من پیش از این که فیلمساز حوزه داستانی باشم ،سال هاست که در
حوزه ساخت فیلم مستند فعالیت دارم و بیشترین قرابت من در حوزه
فیلمسازی مستند دربه تصویر کشیدن مصائب و اسیب های اجتماعی
به خصوص در حوزه کودکان و کودکان کار بوده اســت .در واقع فیلم
«تست» نمایش یکی از خرده روایت هایی است از اخرین مستندم به
نام «بچه های زمین خاکی» ،این مستند ماجرای بچه های تیم فوتبال
کودکان کار است که در اتفاقاتی از یک تیم اماتوری به یک تیم حرفه ای
تبدیل شده و وارد لیگ برتر نونهاالن می شوند .خوشبختانه این مستند
با استقبال خوبی روبرو شــد و موفق به کسب جایزه در جشنواره های
مختلف شد .از دل اتفاقاتی که برای این کودکان کار از زمین خاکی تا
لیگ برتر افتاد ،خرده روایتی از داستان زندگی یک پسر نظرم را جلب
کرد که در قالب یک فیلم کوتاه به نام تست ان را ساختم.
با توجه به اینکه فیلم مســتند ظرفیت این را دارد که پل
ارتباطی خوبی بین مردم و نهاد های پاسخگو باشد .در تجربه
این چند ساله که از ساخت مستند داشته اید ایا موفق شده اید،
هشدار خود را از این اسیب ها به گوش نهاد های تصمیم گیرنده
برسانید؟
در تمامی مستند های که ساخته ام این هشدار را برای مسئولین به
صدا در اورده ام ،هرچند هر مستند حال و هوای خاص خو را دارد و به
همین نسبت رویکرد متفاوتی از فیلم را به نمایش گذاشته است .به این
معنی که برخی امیدواری در شرایط بحران را به تصویر کشیده است و
دیگری نقش پررنگ اسیب ها در زندگی عامه مردم را به تصویر کشیده
است .از نظر من یکی ازمهم ترین رسالت های سینما این است که با ابزار
سرگرم کنندگی و قصه گویی ،چالش های مختلف و پنهانی از جامعه را
بازنمایی و طرح کند.
تاثیر ســاخت این اثار را در جامعه و مســئولین چگونه
دیده اید؟
این روند یک اتفاق دوسویه است ،برای من ساخت فیلم کوتاه نوعی
تجربه است که بعد از ان بتوانم فیلم بلند بسازم و در واقع من بیش از
اینکه بخواهم به چیزی فکر کنم ،به دنبال کسب تجربه ای در داستان
گویی و پرداخت یک داســتان در 15دقیقه فکر کرده ام .اما حتما اگر
مسئولین هم فیلم «تست»را ببینند متوجه ظرفیت ها و استعداد های
نهان در جامعه خواهند شد وبه دنبال این خواهند بود که فرصت های
برابری را در یادگیری و پیشــرفت برای کــودکان و نوجوانان بوجود
بیاورند.
یعنی شما معتقد هســتید که فیلم کوتاه مقدمه ای برای
ساخت فیلم بلند است؟
حتما فیلم کوتاه می تواند عرصه تجربه اندوزی خوبی را برای فیلمساز
فراهم کند .عالوه بر اینکه محل تاثیر گــذاری خوبی هم برای جامعه
اســت .فیلم کوتاه ،درکنار اینکه قصه های موجز و عمیق را در جامعه
نشر می دهد ،برای فیلمساز هم می تواند ظرفیت تجربه اندوزی باشد.
به نظر شما دانش و تخصص این دو حوزه ،سینمای کوتاه و
بلند مجزا از هم نیستند!
خیر مجزا نیستند ،البته سینمای کوتاه ،یک سینمای مستقل است
و دارای ظرفیت های خاص به خود اســت و نوع محتوای مخصوص به
خودش را در جامعه نشر می دهد که مجزا از سینمای بلند است .اما برای
هنرمندی که کارگردان فیلم کوتاه است ،عالوه بر اثر گذاری اجتماعی،
شرایط خوبی برای تجربه اندوزی و نیل به هدف دورتر یعنی سینمای
بلند هم می تواند باشد.
در صحبت خوداشــاره کردید که از رسالت های مهم فیلم
کوتاه تاثیر گذاری موجزانه وصریح بر اجتماع و جامعه است،
با این حساب بیننده از چه پنجره مشخص و قابی می تواند به
تماشای این اثار بنشیند؟
اتفاقا بنده در انجمن ســینما جوانان مســئولیت عرضه و پخش
فیلم های کوتاه را دارم و اتفاقا در جلسه امروز مفصل درباره این مسئله
صحبت کردیم .و حتما پیگیری گســترش ظرفیت های عرضه فیلم
کوتاه در اولویت های انجمن اســت .این گسترش عرضه و پخش همه
پلتفرم های خصوصی و دولتی و همچنین رسانه ملی را در بر می گیرد.
کما اینکه به تازگی در این باره با پلتفــرم فیلیمو وارد مذاکره و تعامل
شدیم ،و خوشبختانه در دو ماه گذشته از پلتفرم فیلیمو اولین بسته 10
تایی از فیلم های برتر کوتاه انجمن را اکران کردیم که اتفاقا امار بازدید
خوبی را هم در مدت کوتاهی کسب کرد .و همین باعث شد که تقاضا
و نظر دو طرف یعنی فیلیمو و انجمن سینما جوانان برای این همکاری
جلب و ادامه پیدا کند و هم اکنون ما برای ارائه بسته دوم 10فیلم برتر
کوتاه به فیلیمو برای اکران عید فطر اماده هستیم.
از نظر من این اتفاق ،بسیار خبر خوبی برای هنرمندان فیلم
کوتاه ساز و روزنه امید بخشی در حوزه فیلم کوتاه است .با این
حال این بسته های 10تایی فیلم کوتاه تنها شامل محصوالت
انجمن است یا ممکن است اثار مراکز دیگر و مستقل هم در
این بسته ها جای بگیرند؟
به این دلیل که انجمن ســینما جوانان از مهم تریــن و بزرگترین
تولید کنندگان فیلم کوتاه در ایران است و چیزی حدود 400فیلم در
سال تولید می کند ،اولویت بر عرضه و پخش تولیدات حرفه ای انجمن
است .اما چنانچه فیلمسازی خواســتار جای گیری فیلم خود در این
بسته 10تایی باشد ،می تواند از طریق انجمن برای این مهم اقدام کند. صفحه 8