روزنامه صبا شماره 1398 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1398

روزنامه صبا شماره 1398

روزنامه صبا شماره 1398

‫ شنبه| ‪ 26‬فروردین ‪ 15 |1402‬اوریل ‪ 24 |2023‬رمضان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1398‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت و گوی صبا با مانا پاک سرشت‬ ‫کارگردان فیلم کوتاه‬ ‫فیلمسازی که مخاطب ندارد‬ ‫فیلم نسازد‬ ‫گفت و گوی صبا با عوامل برنامه «وقت سحر»‬ ‫تـالش کردیـم سـاده ابشـمی‬ ‫حداد عادل‪:‬‬ ‫فروپاشی اسرائیل‬ ‫نزدیک است‬ ‫پیام تسلیت وزیر فرهنگ‬ ‫درپی درگذشت‬ ‫عماد افروغ‬ ‫ضرغامی‪:‬‬ ‫رژیم صهیونیستی مرگ خود را‬ ‫جلو انداخت ه است‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫ شنبه ‪ 26‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1398‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫اغاز اکران عید فطر از امروز‬ ‫فیلم های «فسیل» ساخته کریم امینی و «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی انقدر پتانسیل دارند که‬ ‫هفته ها روی پرده سینماها بمانند اما ان طور که از شواهد پیداست‪ ،‬تعداد زیادی از فیلم هایی که از اکران‬ ‫‪ ۱۴۰۱‬روی پرده بودند‪ ،‬در دومین برنامه سال ‪ ۱۴۰۲‬جای خود را به فیلم های جدید‪ ،‬تحت عنوان اکران‬ ‫عیدفطر خواهند داد‪ .‬در جلسه فوق العاده شورای صنفی نمایش‪ ،‬مقرر شد صاحبان فیلم های ترکیب عید‬ ‫فطر‪ ،‬شامل‪« :‬اهنگ دونفره» ساخته ارزو ارزانش‪« ،‬دسته دختران» ساخته منیر قیدی‪« ،‬سه کام حبس»‬ ‫ساخته سامان سالور‪« ،‬باباسیبیلو» ساخته ادوین خاچیکیان و «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی‪،‬‬ ‫مجاز به شروع اکران فیلم شان از امروز شنبه ‪ ۲۶‬فروردین ماه در سینماهای سراسر کشور هستند‪/.‬صباخبر‬ ‫حضور فیلمسازان بنام در جشنواره کن امسال‬ ‫واشینگتن و جکسون درس پیانو می گیرند‬ ‫نتفلیکس ساخت فیلمی با بازی ساموئل ال جکسون و جان دیوید‬ ‫واشینگتن را در دستور کار قرار داد و ساموئل ال جکسون و جان دیوید‬ ‫واشینگتن در این اثر با نام«درس پیانو» برای نتفلیکس بازی خواهند‬ ‫کرد‪.‬‬ ‫اجرای جدید از این نمایشنامه ویلسون که به تازگی در برادوی در‬ ‫تئاتر اتل بریمور به پایان رسید بسیار موفقیت امیز بود و جکسون برنده‬ ‫اسکار و واشینگتن نقش هایی را که در این نمایش اجرا کرده بودند‪ ،‬در‬ ‫فیلم سینمایی ان نیز تکرار می کنند‪.‬‬ ‫«درس پیانو» که در ســال ‪ ۱۹۳۶‬در پیتزبورگ و در دوران پس از‬ ‫رکود بزرگ اتفاق می افتد‪ ،‬زندگی خانواده چارلز و میراث وی که یک‬ ‫پیانوی خانوادگی است را دنبال می کند‪ .‬واشینگتن در این فیلم در نقش‬ ‫پسر ویلی‪ ،‬معتقد است باید پیانو را فروخت‪« .‬درس پیانو» نتفلیکس‬ ‫توسط دنزل واشینگتن برنده جایزه اسکار و تاد بلک نامزد جایزه اسکار‬ ‫تهیه می شود‪/.‬مهر‬ ‫انتشاردلنوشته ای از حبیب احمدزاده‬ ‫حبیب احمدزاده نویسنده‪ ،‬کارگردان و پژوهشگر‪ ،‬دل نوشته کوتاهی به یاد درگذشتگان سینما نوشت‬ ‫و منتشر کرد‪ .‬در این دل نوشته می خوانیم‪ :‬دیروزهفتم کیومرث بود‪ ،‬باران می بارید‪ ،‬تنها بودم و منتظر تا‬ ‫باران خود سنگ های مزارها را بشوید‪ ،‬نزدیک مزارش ‪ ،‬خسروخان سینایی ‪ ،‬اکبر عالمی ‪ ،‬فرشته طائرپور‬ ‫و دکتر کشن فالح و علی معلم و امین تارخ و دیگران همگی ارمیده حضور داشتند‪ .‬فکر کنید جلسه ای‬ ‫تشکیل شده همیشگی‪ ...‬بحث انتقال تجربه با حضور ابدی اینان در کنارهم ‪ ،‬فقط کاش ما هم ان گوشه ها‪،‬‬ ‫گوشی برای شنیدن داشتیم‪ ،‬شاید هم خدا داده و ما‪ . ...‬وای‪ ،‬اگر این ناتوانی و یا نخواستن برای نشنیدن‬ ‫از گوش و روح ما برداشته شود‪ ،‬چه شود!‪/‬صباخبر‬ ‫چیزی به شروع جشنواره کن نمانده است‪ .‬هر ساله رقابت نام ها و فیلم سازان بزرگ‬ ‫در این جشنواره توجه دوستداران سینما را به خود معطوف می کند‪ .‬سهم سینمای ایران‬ ‫در تاریخ کن و افتخار افرینی برای کشور کم نبوده است‪ .‬سینمای ایران تاکنون توانسته‬ ‫است در بخش های مختلف این جشنواره جوایز مهمی را کسب کند‪ .‬در حال حاضر اسامی‬ ‫اثار حاضر در جشنواره مشخص شده است‪ .‬جذابیت اصلی از قرار معلوم متوجه بخش‬ ‫مسابقه است‪ .‬این بخش با حضور برخی از فیلم ســازان برجسته می تواند دوستداران‬ ‫سینما و سینه فیل ها را به وجد اورد‪ .‬اولین فیلمی که در این لیست اورده شده‪ ،‬ساخته‬ ‫کارگردان اثاری همچون «مردی بدون گذشته» است‪« .‬اکی کوریسماکی» کارگردان و‬ ‫مستندساز فنالندی بخش مهمی از خاطره فیلم بازان را با فیلم هایش به خود اختصاص‬ ‫داده است ‪ .‬در ادامه این لیست نام «وس اندرسون» کارگردان «راشمور» به چشم می خورد‪.‬‬ ‫اندرسون با فضاسازی های چشم نواز و هندسی اش در میزانسن جایگاه خود را به مثابه‬ ‫یک مولف تثبیت کرده است‪ .‬پس از اندرسون نامی که می تواند توجه ها را به خود جلب‬ ‫نظیر «دزدان فروشگاه» چالش های انسان‬ ‫کند‪« ،‬هیروکازو کورئیدا» است که با فیلم هایی ‬ ‫در مواجهه با مسائل عاطفی و اخالقی را ترسیم کرد‪ .‬و اما نوری بیلگه جیالن؛ فیلم سازی‬ ‫ترک تبار است که در فیلم هایش به ریشه های انسان و خودشناسی پرداخته است‪ .‬نگرش‬ ‫ل اخیر توجه فیلم بازان و منتقدان ایرانی را به خود جلب کرده‪.‬‬ ‫و جهان بینی جیالن در سا ‬ ‫عالقه این کارگردان به سینمای کیارستمی از دیگر دالیل شناخته شدن وی در ایران‬ ‫اســت‪ .‬دو کارگردان مهم دیگر «کن لوچ» و «ویم وندرس» هستند‪ .‬هرکدام از این دو با‬ ‫فیلم های «من‪ ،‬دنیل بلیک» و «پاریس‪-‬تگزاس» نقش موثری در تاریخ جهان سینه فیلیا‬ ‫گذاشته اند‪ .‬در بخش های دیگر جشنوار ه کن شاهد حضور کارگردان های به نامی از جمله‬ ‫«تاکشی کیتانو»‪« ،‬استیو مک کوئین» و البته «مارتین اسکورسیزی» هستیم‪ .‬هرکدام از‬ ‫این فیلم سازان با مولفه های ساختاری و فرمیک خود می توانند به جذابیت های جشنواره‬ ‫کن قدرت ببخشند!‪/‬صباخبر‬ ‫جونیور‪ ،‬استاد مبدل می شود‬ ‫با انتشار تیزر «همدل» که سریال جاسوســی جدید اچ بی او‬ ‫مکس در سال ‪ ۲۰۲۴‬خواهد بود‪ ،‬رابرت داونی جونیور در نقش یک‬ ‫استاد مبدل شدن دیده شد‪.‬‬ ‫این سریال با اقتباس از رمان برنده جایزه پولیتزر به همین نام‬ ‫که نوشته ویت تان نگوین نویسنده ویتنامی است ساخته شده و‬ ‫در ان هوا ژوانده در نقش جاسوســی از ویتنام شمالی در جامعه‬ ‫پناهندگان لس انجلس بازی کرده است‪.‬‬ ‫پارک چان ووک کارگردان سازنده «تصمیم به ترک» ساخت‬ ‫این ســریال را برعهده داشــته و تهیه کننده اجرایی‪ ،‬نویسنده و‬ ‫کارگردان ان هم بوده اســت‪ .‬رابرت داونی جونیــور که در کنار‬ ‫همسرش سوزان داونی به عنوان تهیه کننده اجرایی هم در پروژه‬ ‫حضور دارد چندین نقش این ســریال را برعهده دارد و هر یک از‬ ‫شــخصیت هایی که وی بازی کرده‪ ،‬قرار است جنبه های متفاوت‬ ‫تشکیالت امریکایی را نشان دهند‪/.‬مهر‬ ‫چای یول بازیگر کره جنوبی از دنیا رفت‬ ‫پیکر بی جان جونگ چای یول بازیگر کره ای در خانه اش پیدا شد‪.‬‬ ‫خبر درگذشت وی بدون افشای جزییات‪ ،‬تایید شد‪ .‬در بیانیه ای که‬ ‫در این باره منتشر شده تنها امده است‪ :‬چای یول بازیگر ‪ ۲۶‬ساله ما را‬ ‫ترک کرد‪ .‬دعا می کنیم وی که بازیگری صادق بود‪ ،‬در ارامش باشد‪.‬‬ ‫وی در حالی از دنیا رفت که در حــال فیلمبرداری نقش اصلی در‬ ‫سریال «عروســی غیرممکن» بود که با اقتباس از یک رمان انالین‬ ‫درباره یک بازیگر زن که ازدواجی جعلی را تجربه می کند‪ ،‬ســاخته‬ ‫می شود‪ .‬در بیانیه تایید خبر درگذشــت وی امده است‪ :‬صمیمانه از‬ ‫شما درخواست می کنیم از نوشتن مطالبی درباره دالیل درگذشت‬ ‫وی خودداری کنید‪.‬‬ ‫از انجا که صحنه ســرگرمی کره شــاهد مرگ های پشت سرهم‬ ‫بازیگران جوان بــوده که برخی از انهــا بعدا ً به عنــوان مرگ بر اثر‬ ‫خودکشی تایید شــد‪ ،‬ایجاد خبرهایی درباره علت مرگ این بازیگر‬ ‫اجتناب ناپذیر به نظر می رسد‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫پوکر باز‪ ،‬از ساترا مجوزگرفت‬ ‫وحید بیطرفان در جدیدترین تجربه خود‪ ،‬ســریال «پوکر باز» را در ژانر معمایى براى نمایش خانگى‬ ‫کارگردانىخواهدکرد‪.‬سریال«پوکرباز»بهتهیه کنندگیسیدیاسرفقیهی‪،‬عنوانجدیدترینسریالنمایش‬ ‫خانگى است که به تازگى مجوز ساترا دریافت کرده است‪ .‬این مجموعه در قالب ملودرام‪ ،‬اکشن و ضدجاسوسی‬ ‫با داستانى متفاوت‪ ،‬بزودى وارد مرحله پیش تولید خواهد شد‪ .‬به گفته سید یاسر فقیهى‪ ،‬تهیه کننده «پوکر‬ ‫باز»‪ ،‬مخاطب این سریال با موقعیت هایى مواجه مى شود که بسیار دور از تصورش است‪ .‬چرا که کاراکترها در‬ ‫هر قسمت با خلق صحنه هایی مهیج و معمایی مخاطبان را باتماشای این سریال شگفت زده خواهند کرد‪.‬‬ ‫«پوکر باز» ‪ ،‬همزمان با نمایش در ایران‪ ،‬پخش جهانى خود را به زبانهاى مختلف اغاز خواهد کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫ شنبه ‪ 26‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1398‬‬ ‫ایه های زمین عازم کن شد‬ ‫‪3‬‬ ‫روز گذشته نام فیلم «ایه های زمینی» به کارگردانی و نویسندگی «علی عسگری» و «علیرضا خاتمی»‬ ‫در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن اعالم شد‪ .‬علی عسگری پیش از این با فیلم های بلند «ناپدید شدن»‬ ‫در جشنواره ونیز و «تافردا» در جشنواره برلین و با فیلم های کوتاه «بیشتر از دوساعت» و «سکوت» در‬ ‫بخش مسابقه فیلم های کوتاه کن حضور داشته است‪ .‬علیرضا خاتمی نیز با فیلم «ایه های فراموشی»‬ ‫جایزه فیلم نامه جشنواره ونیز را دریافت کرده است‪ .‬این فیلم با بازی مجید صالحی‪ ،‬گوهر خیراندیش‪،‬‬ ‫فرزین محدث‪ ،‬صدف عسگری‪ ،‬حسین سلیمانی‪ ،‬فائزه راد‪ ،‬بهرام ارک‪ ،‬سروین ضابطیان‪ ،‬ارغوان شعبانی‪،‬‬ ‫اردشیر کاظمی‪ ،‬تاکنون تنها نماینده سینمای ایران در بخش رسمی جشنواره کن است‪/.‬ایسنا‬ ‫در فیلمسازی دچار شعارزدگی نشویم‬ ‫زنده یاد حبیب کاوش سازنده فیلم موفق «اتش پنهان» معتقد بود‪ :‬ما وقتی می خواهیم شخصیتی یا‬ ‫دوره ای را نقد کنیم نباید مستقیم به سراغ سوژه اصلی برویم بلکه بایداز حاشیه اغاز کنیم و در دل کار‬ ‫ان شخصیت یا ان دوره را نقد کنیم تا دچار شعارزدگی نشویم‪.‬‬ ‫حبیب کاوش در این زمینه گفته بود‪ :‬فیلم «اتش پنهان» که در سال ‪ ۶۹‬ساخته شد‪ ،‬نخستین فیلم‬ ‫ایرانی درباره فلسطین بود که بدون کمک دولت و با سرمایه شخصی ساخته شد که خوشبختانه تاثیرات‬ ‫مثبتی بر مخاطب‪ ،‬در ایران و خارج از کشور بر جای گذاشت‪.‬‬ ‫این کارگردان سینمای ایران پیشنهاد خود را برای ارتقای کیفی تولید فیلم با موضوع مقاومت چنین‬ ‫مطرح کرده بود‪ :‬متاسفانه در گذشته هرگاه فیلمساز ما خواسته است فیلم تاریخی یا انقالبی بسازد‪،‬‬ ‫مستقیم به خود موضوع پرداخته و همین عامل موجب شده دچار شعارزدگی شود و از واقعیت ها فاصله‬ ‫بگیرد در حالی که اگر نگاهی به سینمای غرب داشته باشیم چنین نمونه هایی نمی بینیم‪ .‬در سینمای‬ ‫غرب شاید صدها فیلم در مورد فلسطین و صهیونیست ها ســاخته شده اما اص ً‬ ‫ال مستقیم به قضیه‬ ‫پرداخته نشده بلکه سعی شده این نگاه غیر مستقیم به موضوع باشد‪.‬‬ ‫به عنوان مثال شما فیلم «انتخاب سوفی» را در نظر بگیرید‪ ،‬در این فیلم شخصیت زنی وجود دارد‬ ‫که با دو فرزندش گرفتار کوره های ادم ســوزی می شوند‪ ،‬اما اشنایی این زن با یک افسر المانی سبب‬ ‫می شود که خودش به همراه یکی از فرزندانش از سوختن در کوره اتش سوزی نجات پیدا کند‪،‬‬ ‫بنابراین افسر المانی از زن می خواهد از بین دو فرزند خردسالش فقط یکی را برای ادامه‬ ‫حیات انتخاب کند و حاال شما تصور کنید که یک مادر باید از بین دو فرزندش‬ ‫فقط یکی را برای زندگی و دیگری را برای مرگ ان هم مرگ در کوره‬ ‫اتش برگزیند‪ ،‬لذا می بینید که این فیلم به طور مستقیم به موضوع‬ ‫فلسطین و اسرائیل ربطی ندارد اما در راستای اهداف سازندگان‬ ‫فیلم تاثیرگذار است و شرایط موجود را به تصویر می کشاند‪.‬‬ ‫بنابراین بنده معتقدم ما وقتی می خواهیم شخصیتی‬ ‫یا دوره ای را نقد کنیم نباید مستقیم به سراغ سوژه‬ ‫اصلی برویم بلکه باید از حاشیه اغاز کنیم و در دل‬ ‫کار ان شخصیت یا ان دوره را نقد کنیم تا دچار‬ ‫شعارزدگی نشویم‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫ شنبه ‪ 26‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1398‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گو ی صبا با عوامل برنامه «وقت سحر»‬ ‫ش کردیـم سـاده باشـیم‬ ‫تـال ‬ ‫شبکه افق سیما امسال نیز مانند روند هر ساله خود‪ ،‬به مناسبت ماه مهمانی‬ ‫پگاه زارعی‬ ‫خدا ویژه برنامه هایی را برای مخاطبان خود تدارک دیده است که یکی از‬ ‫گفت و گو‬ ‫پر مخاطب ترین و قدیمی ترین ویژه برنامه های این شــبکه‪ ،‬برنامه «وقت‬ ‫سحر» به تهیه کنندگی علیرضا کاردان امین و اجرای حامد عسکری است‪« .‬وقت سحر» که‬ ‫هر بامداد ساعت ‪ ۲:15‬از شبکه افق به صورت زنده پخش می شود‪ ،‬زبانی گویا و ساده دارد‪.‬‬ ‫حامد عسکری مجری این برنامه در اوج طمانینه و شیرینی همنشین شب بیداران است و‬ ‫در بخش هایی روایت و مناجات می کند‪ ،‬در باب های دیگر شعر می خواند و در قسمتی دیگر‬ ‫با مهمانان به گفتگو می پردازد‪ .‬دکور این برنامه به نوعی مســجد یا حرم ایرانی اسالمی را‬ ‫در ذهن بیننده تداعی می کند که به خوبی هم بازتاب معماری ایرانی ‪ -‬اسالم است و هم با‬ ‫منظره و ترکیبی که از رنگ ها‪ ،‬طرح های هندسی‪ ،‬تقارن ها‪ ،‬رواق های بیرونی‪ ،‬درب چوبی‬ ‫بزرگ‪ ،‬حوضچه‪ ،‬بوجود اورده است‪ ،‬مخاطب را به معنویت و فضایی روحانی دعوت می کند‪.‬‬ ‫هر قسمت از «وقت سحر» روزانه بازدید قابل توجهی در سایت تلوبیون دارد که حکایت از‬ ‫برنامه ای پر مخاطب نسبت به دیگر برنامه های دیگر این شبکه درایام رمضان دارد‪ .‬به همین‬ ‫منظور خبرنگار صبا با تهیه کننده و مجری این برنامه به گفت وگو نشسته است‪.‬‬ ‫کاردان امین ‪:‬‬ ‫هدف تیم تولید ایجاد حس خوب در مخاطب است‬ ‫علیرضا کاردان امیــن تهیه کننده «وقت ســحر» درباره این‬ ‫برنامه گفت‪ :‬برنامه «وقت سحر» چند سالی است که ویژه برنامه‬ ‫سحرگاهی ماه رمضان شبکه افق است و در این سال ها به گواه امار‬ ‫بازدید از سامانه های مختلف چون پلتفرم تلوبیون جایگاه خودش‬ ‫را پیدا کرده‪ ،‬دیده شده و مخاطبان زیادی را جذب کرده است‪.‬‬ ‫او ضمن اینکه خودش را به قدردانــی از گروه تهیه و تولید این‬ ‫ویژه برنامه در سنوات گذشــته موظف دانســت‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬از‬ ‫محسن حمیدزاده که سال گذشته تهیه کننده «وقت سحر» بودند‬ ‫سپاسگزارم چرا که برنامه خوب و پرمخاطبی را روانه انتن کردند‪.‬‬ ‫کاردان امین‪ ،‬درباره تفاوت این فصل نسبت به سال های گذشته‬ ‫گفت‪ :‬برنامه «وقت ســحر»‪ ،‬همه این ســال ها در ریل مشخصی‬ ‫حرکت کرده و از نکات مثبت سال های گذشته خود در سال جدید‬ ‫استفاده کرده اســت و اگرهم تغییری در برنامه شکل گرفته در‬ ‫جهت تکامل برنامه بوده است‪ .‬امسال نیز رویه نیز همین بوده است‬ ‫و تغیراتی که حاصل کردیم با حفظ نقاط مثبت سال های گذشته‬ ‫در جهت تکامل برنامه صورت گرفته است‪.‬‬ ‫این تهیه کننده ادامه داد‪ :‬با توجه به اینکه در سال ‪ 1402‬حامد‬ ‫عسکری مجری این ویژه برنامه است‪ ،‬با ویژگی های مثبت ایشان‬ ‫نقش مجری در این دوره از«وقت سحر» به نوعی پررنگ تر شده‬ ‫است و به پالتوهای ایشان در مقام مجری اضافه شده است‪.‬‬ ‫او ایتم های برنامه شرح داد و گفت‪ :‬در ابتدای برنامه ایتم نقره‬ ‫خانم را داریم که حامد عســکری نامه فردی به همسرش که نامه‬ ‫نقره خانم هســت را بازخوانی می کند‪ .‬این بازخوانی با یک لحن‬ ‫جذاب و جالب بیان می شود که با زبان قدیمی نوشته شده است و‬ ‫به فراخور اتفاقات روز به بررسی مسایل اجتماعی‪ ،‬سیاسی‪ ،‬دینی‬ ‫و اخالقی می پردازد وخوشــبختانه تاکنون بازخوردهای خوبی‬ ‫داشته است‪.‬‬ ‫کاردان امین درباره قسمتی که به ان عالقه دارد‪ ،‬عنوان کرد‪:‬‬ ‫بخش های دیگری هم داریم که ســال های گذشته هم در برنامه‬ ‫بوده اند و امسال صرفا زمان بیشتری را به خود اختصاص داده اند‬ ‫و پررنگ تر شــده اند‪ .‬همچنین ارتباط زنده با خانواده شهدا را در‬ ‫منزل شان داریم که در‪ ۳۰‬سحر‪ ،‬خدمت ‪ ۳۰‬خانواده شهید هستیم‬ ‫و این ایتم از بخش هایی است که به ان عالقه دارم و فضای خوبی‬ ‫را ایجاد می کند‪.‬‬ ‫او ضمن اشــاره به اینکه بخش بعدی «وقت سحر» گفتگوی‬ ‫هر روزه است که با توجه به مناسبات تقویمی در این یک ماه و با‬ ‫توجه به مصادف شــدن فروردین و ماه مبارک رمضان روانه انتن‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫می شود‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬بخش گفت و گوی این برنامه‪ ،‬اساسا واکنش به‬ ‫مناسبت های تقویمی است و به فراخور اتفاقات گفت وگو می کنیم‪.‬‬ ‫این بخش نسبت به سال های گذشــته هم همین تغییر را داشته‬ ‫است که به فراخور روز از مهمانان دعوت می کنیم‪.‬‬ ‫ناگفته نماند که احســان یاســین خواننده‪ ،‬بهــروز افخمی‬ ‫کارگردان و نویسنده‪ ،‬محمود حبیبی شاعر‪ ،‬ارش حسامی طراح‬ ‫و تولیدکننده کفش و ‪ ...‬از هنرمندانی بوده اند که در بخش گفت و‬ ‫گوی «وقت سحر» حضور پیدا کردند‪.‬‬ ‫تهیه کننده «وقت سحر» ادامه داد‪ :‬بخش دیگر برنامه مناجات‬ ‫نامه خوانی زنده اســت که روال ان چون فصل های گذشته انجام‬ ‫می شود و اجرای ان را صادق شیخ زاده برعهده دارد که الحمداهلل‬ ‫با توجه به تسلطی که روی ادبیات فارسی دارند‪ ،‬اشعار زیبایی به‬ ‫مخاطب ارایه می شود‪.‬‬ ‫او تصریح کرد‪ :‬در ســال گذشــته یک گفت و گو داشتیم اما‬ ‫امســال یک گفتگو را تبدیل به دو گفتگو کردیم‪ ،‬که هم با حجت‬ ‫االسالم طباخیان کارشناس مذهبی با حال و هوای تاریخی درباره‬ ‫امیرالمومنین (ع) و ناظر بر ســال های حکومت ایشــان در کوفه‬ ‫صحبت می کنیم که بخش پرمخاطبی بوده و هســت و هم گفت‬ ‫و گوی دیگری با دکتر علی غالمی داریم که او به مسایل اخالقی‬ ‫اجتماعی می پردازد‪ ،‬حال انکه موضوعات خودشــان اجتماعی‬ ‫هستند و چه امتداد اجتماعی دارند و خدا را شاکریم که این قسمت‬ ‫نیز بازخورد خوبی داشته است‪.‬‬ ‫این تهیه کننده ضمن تاکید بر اینکه هر قسمت از «وقت سحر»‬ ‫به یکی از بانوان تاریخ تقدیم می شود‪ ،‬عنوان کرد‪ :‬در میان بخش‬ ‫های مختلف برنامه ایتم های متفاوتی چون دعا و مداحی با توجه‬ ‫به فضای سحر وجود دارد چرا که نگاه مخاطب روی ماست و ما در‬ ‫تالشیم فضای حسی خوبی شکل بگیرد و مخاطب استفاده کند‪.‬‬ ‫ما در پایان هر قسمت جرعه جرعه برنامه را به یکی از بانوان تاریخ‬ ‫تقدیم می کنیم که تصمیمی از سوی دوســتان بوده و الحمداهلل‬ ‫رزقی است که امسال نصیبمان شده است‪.‬‬ ‫کاردان امین درباره اهداف این برنامــه گفت‪ :‬مخاطب «وقت‬ ‫سحر» مخاطب خاصی اســت و از مخاطبان ســاعت های دیگر‬ ‫تلویزیون خاص تر اســت چون کسی که ان ســاعت شب بیدار‬ ‫می شود و برنامه ما را نگاه می کند‪ ،‬ققصد کرده است خودش را برای‬ ‫روزه داری و انجام فریضه دینی اماده کند و ما هم موظفیم حال و‬ ‫هوا و انتظاراتش را براورده کنیم‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬ما اتاق فکر داشتیم و با کمک سردبیر و همکاران سعی‬ ‫کردیم حال خوب معنوی به مخاطبان برنامــه القا کنیم و به این‬ ‫هم توجه داشته ایم که مخاطب سحرگاهی شاید نتواند برنامه را از‬ ‫لحاظ بصری دنبال کند‪ ،‬بدین سبب درصدد برامدیم تا از لحاظ‬ ‫صوتی محتوایی تولید کنیم که مخاطب بتواند برنامه را به صورت‬ ‫کامل دنبال کند و با ان ارتباط بگیرد‪.‬‬ ‫کاردان امین عنوان کرد‪ :‬همه ایتم ها گرد هم امدند تا مخاطب‬ ‫را برای عبادت و حال خوب سحر اماده کنند و هدفش نیز همین‬ ‫ایجاد حس خوب است تا مردم حرف های به جا و اثرگذار را خصوصا‬ ‫از کارشناسان بشنوند و بحث های تاریخی و اخالقی را که مطرح‬ ‫می شود‪ ،‬دنبال کنند و در کنار حس خوب معنوی چیزی دستشان‬ ‫را بگیرد‪.‬‬ ‫او ضمن بیان اینکه با توجه به ســاعت پخش برنامه که سحر‬ ‫اســت و رویکرد خاص برنامه که القای معنویــت و حس و حال‬ ‫خوب است درباره چالش های تولید گفت‪ :‬در هر قسمتی که می‬ ‫خواستیم روی ان کار کنیم باید به سمت موضوعاتی می رفتیم که‬ ‫مناسب این فضا باشند و به این ترتیب برای انتخاب مهمان دچار‬ ‫چالش می شدیم زیرا می بایست حال و هوای گفت و گوی شان به‬ ‫سحر می نشست‪ .‬در ضمن بخش گفتگوی «وقت سحر» قرار نبود‬ ‫شبیه خیلی از برنامه های دیگر تلویزیون شود و موضوعات و گفت‬ ‫وگو باید به شکل دیگری روی انتن می رفت و گفت وگو در سحر‬ ‫ویژگی های خاص خود را داراست‪.‬‬ ‫کاردان امین ادامه داد‪ :‬درمتن اجرای نظر حامد عسکری و ما در‬ ‫اجرای متن و پالتو مجری این بود که همه چیز مناسب فضای سحر‬ ‫باشد و اگر قراراست مسایل روز اجتماعی مطرح شود با این نظرگاه‬ ‫و جهت گیری مطرح شوند که خوشبختانه حس می کنم این کار‬ ‫انجام شده است و در این زمینه موفق بوده ایم‪.‬‬ ‫این تهیه کننده درباره انتخاب حامد عسکری در این فصل اذعان‬ ‫داشت‪ :‬قاعدتا یک ســری گزینه برای اجرای هر برنامه مطرح می‬ ‫شوند و به شخصه خدا را شــکر می کنم که اقای عسکری اجرای‬ ‫این دوره را برعهده گرفت‪ .‬بنده ایشــان را مناســب ترین گزینه‬ ‫می دانم چرا که مجری در برنامه های سحرگاهی پالتوهای بیشتر‬ ‫و پرگویی های دارد و حامد عســکری خودش اهل کالم‪ ،‬شاعر و‬ ‫نویسنده اســت و در این زمینه دســتش پر و کامال مسلط است‪.‬‬ ‫همچنین ما به شخصی نیاز داشــتیم که اهل مطالعه باشد و پا به‬ ‫پای کارشــناس بیاید و برای همین خدا را شکر که این اتفاق رقم‬ ‫خورد و تجربه شیرینی در همکاری داشتیم‪.‬‬ ‫حامد عسکری‪:‬‬ ‫نگاه مخاطب مسئولیت را سنگین تر می کند‬ ‫حامد عسکری شاعر‪ ،‬نویســنده و مجری نیز در این گفت و گو‬ ‫درباره وجه تمایز برنامه سحرگاهی «وقت سحر» که اجرای ان را‬ ‫برعهده دارد و هر بامداد از شبکه افق پخش می شود‪ ،‬گفت‪ :‬تفاوت‬ ‫این برنامه در این است که شما با بخشی از مخاطب درگیری که با‬ ‫ان یک مخرج مشترک و هشتکی که داری در میان تنوع تولیدات‬ ‫شــبکه های تلویزیونی‪ ،‬تو را برای نگاه انتخــاب کردند و این بار‬ ‫مسئولیت ما را سنگین تر می کند؛ در چنین برنامه ای باید حواست‬ ‫به شدت به وقت باشد‪ ،‬ایتم هایی تولیدی باید دقیقه ای و ثانیه ای‬ ‫باشند و همین است که استرس را باال می برد‪.‬‬ ‫ شنبه ‪ 26‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1398‬‬ ‫‪5‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬ادم ها منهای همه تفکرات‪ ،‬ذهنیات و نگاهای شان‬ ‫وقتی به شب می رسند گویا الیه ای از کلمات و روح شان برداشته‬ ‫می شود‪ ،‬ادم ها وقت حرف زدن در شب خطرناک می شوند چرا که‬ ‫بی پیرایه تر‪ ،‬راحت تر‪ ،‬صریح تر و شجاعانه تر حرف می زنند؛ خیلی‬ ‫از اعترافات رابطه ای‪ ،‬اظهار دلتنگی ها و ببخشیدها در شب اتفاق‬ ‫می افتد‪ .‬با توجه به اینکه این منظره و روزنه‪ ،‬شب ها در دل باز است‬ ‫و مفری به دل ادم ها دارد فرصتی است تا خوراک خوبی را تولید و‬ ‫تهیه کنید و به ذهن مخاطب برسانید‪.‬‬ ‫این مجری عنوان کرد‪ :‬تالش مان بر این بوده است که در «وقت‬ ‫سحر» ساده باشیم و این طبقه و دسته بندی های عرف در جامعه‬ ‫که متاسفانه مملکت مان به ان مبتال اســت را کنار بگذاریم‪ .‬این‬ ‫سادگی چه در دکور‪ ،‬پوشش و نوع بیان رعایت شده است و تولید‬ ‫فضای شارپ و برنامه ای با ریتم خوب از دغدغه های مان بوده است‬ ‫و سعی داشــته ایم برای مخاطبان بسته ای را اماده کنیم که همه‬ ‫سالیق را به خود جذب کند‪.‬‬ ‫عســکری ضمن بیان اینکه تا کنون تجربه اجرای زنده در ‪٣٠‬‬ ‫شب با زمان طوالنی ‪ ٢‬ساعته را نداشته است‪ ،‬درباره پذیرفتن تعهد‬ ‫اجرا در «وقت سحر» گفت‪ :‬با رفقا جلسه داشتیم و به جمع بندی‬ ‫رســیدیم‪ .‬همچنین دو روز پیش از پذیرفتن اجرای این برنامه به‬ ‫کربال سفری داشتم و انجا توسل و استخاره کردم و خوب امد و اجرا‬ ‫را پذیرفتم‪ ،‬ان شاهلل که مردم هم راضی باشند‪.‬‬ ‫او اظهار کرد‪ :‬با اجرا در «وقت سحر» احساس می کنی شریک‬ ‫و هم سفره مردمی و در ضلعی از سفره و میز مردم در زمان سحری‬ ‫خوردن نشستی و ان ها تو را به عنوان یکی از اعضای خانواده شان‬ ‫پذیرفتند و می توانی حرف بزنی‪ ،‬نکته بگویی و این تجربه شیرین و‬ ‫جذابی است‪ .‬هرگز فکر نمی کردم تعامل انقدر شیرین باشد و پیام‬ ‫ها و نظرات دلگرم کننده ای داشته باشیم‪.‬‬ ‫عسکری درباره بهره گیری از ادبیات در این برنامه سحرگاهی‬ ‫گفت‪ :‬ادبیات فارســی بخش زیادی از القای مفاهیم عاشــقانه‪،‬‬ ‫عرفانی‪ ،‬تعبدی‪ ،‬اموزشــی‪ ،‬اخالقی و روایی را پذیرفته و بر دوش‬ ‫گرفته و به ما رسانده است‪ .‬حافظ را می بیندنید‪ «،‬قران ز بر بخوانی‬ ‫با چهارده روایت»‪ ،‬یا سعدی که می گفت‪«:‬همه قبیله من عالمان‬ ‫دین بودند» اما مرز باریکی است برای اینکه بخشی یا کاشی هایی‬ ‫از ادبیات را انتخاب کنید که جامعه میانه ان را بفهمد‪.‬‬ ‫مجری «وقت سحر» اذعان داشت‪ :‬ما می توانستیم متون کهن و‬ ‫عرفانی یا مناجات نامه هایی را که هست انتخاب کنیم‪ ،‬مثل کاری‬ ‫که همه اساتید و بزرگانم مثل حاج حسن سلطانی‪ ،‬ساعد باقری‪،‬‬ ‫مرتضی امیری اسفندقه خیلی بجا و درست انجام می دهند اما ما‬ ‫خواســتیم یک نیاز دیگری را از مخاطب پوشش دهیم و بصورت‬ ‫گعده ای سحرگاهی باشد و حال مردم خوش شود‪ .‬همچنین این‬ ‫لذت بخش است که بتوانی محتوایی را بگویی که اگر مخاطب ان‬ ‫را در هیات یا جلسات شعر و ‪ ...‬شنید در ذهنش حک بماند و با خود‬ ‫بگوید که قبال این اشعار‪ ،‬مناجات یا ‪ ...‬را از «وقت سحر» یا حامد‬ ‫عسکری شنیده است‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬این گونه مخاطب نکتــه ای را از من گرفته و خریده و‬ ‫در روند زندگی ان را خرج می کند‪ .‬ابتدای برنامه ایتم نقره خانم‬ ‫خیالی را داریم که با نویسنده درد و دل می کند او با زبان طنز قاجار‬ ‫وضعیت را نقد می کند و حرف می زند‪ .‬او ســنگ صبور است و از‬ ‫حال وطن و جوانان و کشور می گوید‪ .‬ما سعی مان بر این بوده است‬ ‫که با شعرخوانی و قصه گویی از شــهدا یا با فضاسازی که همراه‬ ‫موســیقی زنده صورت می پذیرد‪ ،‬پدیده ها را دراماتیز کرده و ان‬ ‫ها را القا کنیم‪.‬‬ ‫حامد عسکری درباره کارهای دیگر خود گفت‪ :‬تقریبا از ساعت‬ ‫‪ ١٢‬بامداد در استودیوی «وقت سحر» هستیم و جلسه و صحبت‬ ‫و همفکری داریم‪ ،‬تا سحری بخوریم و گریم و تست نور‪ ،‬تصویر و‬ ‫صدا انجام شود و به انتن برسیم زمان می برد و بعد از ان هم که ‪۲‬‬ ‫ساعت پخش زنده داریم‪ .‬پس از نماز صبح نیز در منزل بیدار می‬ ‫مانم و به کارهایم می رسم‪.‬‬ ‫او در پایان خاطرنشــان کرد‪ :‬در واقع برای چند روزنامه تعهد‬ ‫دارم که ستون بنویسم‪ ،‬همچنین نویسندگی مجموعه مستندی‬ ‫را انجام می دهم که موظفم قسمت به قسمت ‪ ١ ،‬روز در میان ان‬ ‫را تحویل دهم‪ .‬مشــغول انجام کارهای شخصی دیگری هستم و‬ ‫رمان و فیلمنامه ای در دست داشتم که فعال متوقف است اما تولید‬ ‫پادکستم را شروع کردم و پادکست «مافل» که یک قسمت از ان‬ ‫منتشر شده‪ ،‬در حال تولید است‪ .‬بیشتر توان و زمانم روی «وقت‬ ‫سحر» است و مابقی روز را هم با دوســتان و خانواده می گذارنم‪،‬‬ ‫انشاهلل پس از ماه رمضان به تولیدات شخصی ادامه خواهم داد و این‬ ‫وعده را می دهم که تا اخر امسال یک رمان منتشر کنم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫ شنبه ‪ 26‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1398‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫رونمایی دیوارنگاره «و فتح قریب» در لبنان‬ ‫همزمان با روز جهانی قدس دیوارنگاره «و فتح قریب» روی دیوار حائل با فلسطین اشغالی نقش بست‪.‬‬ ‫مسعود نجابتی‪ ،‬طراح گرافیک‪ ،‬مدیر هنری و خوشنویس معاصر ایرانی با همکاری پنج هنرمند دیگر‬ ‫خانم والء محمد از مصر‪ ،‬رضا قصیر از لبنان‪ ،‬علی جروان از فلسطین‪ ،‬فادی الفرج از سوریه و سمیر بعداش‬ ‫از الجزایر دیوارنگارۀ «و فتح قریب» را طی ‪۴۸‬ســاعت در جنوب لبنان پشت دیوار حائل بین فلسطین‬ ‫اشغالی و لبنان ترسیم کردند‪ .‬فعالیت های نجابتی بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر‪ ،‬نشانه‪ ،‬کتاب‬ ‫و به خصوص گرافیک نشر با تاکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است و فونت «پرشیا» را طراحی کرده که‬ ‫توسط شرکت ‪ Bitstream‬در امریکا‪ ،‬منتشر شد‪/.‬صباخبر‬ ‫انتشار نماهنگ «القدس لنا»‬ ‫نماهنگ «القدس لنا» با شعری از قاسم صرافان‪ ،‬مرتضی حیدری ال کثیر‪ ،‬اهنگسازی و تنظیم شروین‬ ‫معینی‪ ،‬خوانندگی ُمجال (مجتبی اهلل وردی)‪ -‬رپر انقالبی با همراهی گروه ُکرال موج به سرپرستی افشین‬ ‫کردستانی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی قدس منتشر شد‪ .‬وحید امینی کارگردانی و محمدجواد‬ ‫س زبان های عربی و انگلیسی توسط‬ ‫اشتیانی تهیه کنندگی این نماهنگ را برعهده داشتند که با زیرنوی ‬ ‫مرکز موسیقی ماوا‪-‬سازمان هنری رسانه ای تولید و منتشر شده است‪ .‬حضرت امام خمینی (ره) اخرین‬ ‫جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کردند تا مرحله جدیدی در همبستگی‬ ‫با مساله فلسطین در برابر صهیونیست ها و استکبار جهانی اغاز شود‪/.‬ایسنا‬ ‫پیام تسلیت وزیر فرهنگ درپی درگذشت عماد افروغ‬ ‫عماد افروغ نویسنده‪ ،‬جامعه شناس‪ ،‬استاد دانشگاه و سیاست مدار ایرانی و نماینده تهران در‬ ‫مجلس شورای اسالمی در دوره هفتم و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در سن ‪ ۶۶‬سالگی‬ ‫درگذشت‪ .‬محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در پیامی درگذشت عماد افروغ‬ ‫عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی کشور را تسلیت گفت‪.‬‬ ‫متن پیام تسلیت وزیر فرهنگ به شرح زیر است‪:‬‬ ‫«اناهلل وانا الیه راجعون‬ ‫با نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت استاد فقید جناب اقای دکتر عماد افروغ را دریافت کردم‪.‬‬ ‫دکتر افروغ اندیشمند دلسوز و متعهدی بود که تمام دوران زندگی خود را وقف فهم مشکالت‬ ‫جامعه ایرانی و ارائه راه حل های دلسوزانه برای اعتالی کشور نمود‪.‬‬ ‫اینجانب فقدان این مرد روشن ضمیر را که ارادت راسخ عملی و نظری اش به پیشوای عدالت‬ ‫امیر مومنان علی(ع) زبانزد بود و در شب قدر و در مطلع فجر به دیدار حق شتافت را به خانواده‬ ‫معزز‪ ،‬جامعه علمی و همه دوستداران و شاگردانش تسلیت عرض می نمایم و در این ایام نورانی و‬ ‫رحمت ‪ ،‬امرزش و رضوان الهی و هم نشینی با اولیا‪ ،‬صلحا و شهدا را برایش ارزومندم‬ ‫و حسن اولئک رفیقا»‬ ‫مرحوم افروغ‪ ،‬در سال های ‪ ۷۶‬و ‪ ،۷۷‬مســئولیت گروه سیاست داخلی کمیسیون داخلی‪،‬‬ ‫دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سالهای ‪ ۷۷‬تا ‪ ،۷۹‬مدیریت گروه‬ ‫فرهنگ‪ ،‬هنر و تاریخ شــبکه یک صدا و سیما در ســالهای ‪ ۸۰‬تا ‪ ،۸۲‬تدریس در دانشگاه های‬ ‫مختلف‪ ،‬دبیر و مسئول کمیته علمی همایش های روشنفکری در ایران و موازین توسعه و ضد‬ ‫توسعه فرهنگی کالن شهر تهران را برعهده داشــت‪ .‬وی از اعضای سابق شورای پروانه نمایش‬ ‫سینمایی و عضو هیات انتخاب جشنواره سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز بود‪/.‬ایسنا‬ ‫برتری طلبی یهود و خیانت به امریکا‬ ‫کتاب «برتری طلبی یهود» اثر دیوید دوک سیاست مدار‪ ،‬یهودستیز‬ ‫امریکایی با ترجمه مصطفی حســامی‪ ،‬در انتشارات امیرکبیر چاپ‬ ‫شده و قابل دسترس اســت‪ .‬در گفتار انتشــارات «امیرکبیر» اماده‬ ‫است‪ :‬کتاب «برتری طلبی یهود»‪ ،‬ریشه ها و نمونه های نژادپرستی و‬ ‫برتری طلبی قوم یهود را در طول تاریخ ردیابی می کند‪ .‬نویسنده نقش‬ ‫مخرب و مفسده انگیز قوم‪ ،‬نهادها‪ ،‬جنبش ها و ایدئولوژی های یهودی‬ ‫را از عصر باستان تا سال های اولیه قرن بیست و یکم بررسی می کند‪.‬‬ ‫ریشه های یهودی ستیزی‪ ،‬نژادپرستی تلمود‪ ،‬پیشگامی یهودیان در‬ ‫توحش کمونیسم‪ ،‬افسانه هلوکاست‪ ،‬ســلطه یهودیان بر رسانه ها و‬ ‫صنعت ســرگرمی‪ ،‬جنایات رژیم غاصب صهیونیستی‪ ،‬نفوذ سنگین‬ ‫صهیونیست ها در دولت امریکا و دولت های غربی‪ ،‬خیانت های متعدد‬ ‫رژیم صهیونیســتی به دولت و مردم امریکا‪ ،‬نقش ژنتیک در تکامل‬ ‫تاریخی اقوام و‪ ...‬از جمله موضوعات جالب توجهی است که در این اثر‬ ‫تاریخی ‪ -‬علمی ارزشمند بررسی می شوند‪/.‬صباخبر‬ ‫تصاویری که ازادی فلسطین را فریاد می زنند‬ ‫طراحانی با دغدغه مشــابه و با هدف رســاندن پیــام خود به‬ ‫جهانیان‪ ،‬هر ساله به مناســبت روز قدس‪ ،‬پوسترهایی را طراحی‬ ‫می کنند‪ .‬در تمامی این پوسترها بنای مسجداالقصی ـ از اماکن‬ ‫بسیار مقدس مسلمانان در شهر بیت المقدس فلسطین ـ به چشم‬ ‫می خورد و از رنگ ابی که در تمام ادیان جنبه قدســی دارد و به‬ ‫عنوان نماد اگاهی روحانی و نزدیکی به خداوند است‪ ،‬بهره گرفته‬ ‫شده است‪.‬‬ ‫پوسترهایی با موضوع روز قدس و با شعار «القدس لنا» هر ساله‬ ‫مورد توجه طراحان ایرانی قرار می گیرند‪ .‬در ادامه چند پوستر با‬ ‫مضمون «القدس لنا» که از سوی طراحان خلق و در سایت های‬ ‫مختلف منتشر شده را بازنشر کردیم‪.‬‬ ‫در اغلب این پوســترها گزیده بیاناتی از مقام معظم رهبری و‬ ‫همچنین امام خمینی (ره) با موضوع قدس و فلسطین به چشم‬ ‫می خورد‪/.‬ایسنا‬ ‫رژیم صهیونیستی مرگ خود را جلو انداخت ه است‬ ‫سید عزت اهلل ضرغامی در حاشیه راهپیمایی روز قدس گفت‪ :‬روز‬ ‫قدس اعالم مواضع جهانی نسبت به ظلم و اشغالگری است‪ .‬این روز‬ ‫نه تنها متعلق به ایران و مسلمان ها بلکه متعلق به همه ازادیخواهان‬ ‫و همه بشریت است‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬به همین دلیل و با وجود همه تالش هایی که انجام شد‬ ‫تا روز قدسی وجود نداشته باشد‪ ،‬می بینیم که راهپیمایی روز قدس‬ ‫همواره پرشکوه تر و گسترده تر از قبل برگزار می شود‪.‬‬ ‫وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد‪ :‬امسال‬ ‫با رفتار وحشیانه ای که رژیم صهیونیستی داشته‪ ،‬خودکشی و مرگ‬ ‫خودخواسته را رقم زده و مرگ خود را جلو انداخت ه است‪.‬‬ ‫ضرغامی اظهار کرد‪ :‬رفتارهای غیرعادی و وحشیانه ای که صورت‬ ‫می گیرد نشان دهنده ســرگردانی و بن بستی اســت که انها به ان‬ ‫رسیده اند در نتیجه این رفتار را از خود نشــان می دهند لذا اینگونه‬ ‫اتفاقات نشان دهنده زوال رژیم صهیونیستی است‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫ شنبه ‪ 26‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1398‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫پرویز اذکایی درگذشت‬ ‫ن بر اثر بیماری‬ ‫دکتر پرویز اذکایی پژوهشگر و مورخ برجسته ایران و همدان صبح جمعه ‪ ۲۵‬فروردی ‬ ‫در بیمارستان بوعلی همدان درگذشــت‪ .‬شهرت دکتر اذکایی بیشــتر به خاطر نوشته هایی است که‬ ‫درباره همدان دارد‪« ،‬همدان نامه» یا بیست گفتار درباره مادستان‪« ،‬ماتیکان عین القضات همدانی»‪،‬‬ ‫«باباطاهرنامه»‪« ،‬تاریخ معاصر همدان» و «فرهنگ مردم همدان» گوشه ای از کارهای ارزشمندی است‬ ‫که این مورخ همدانی به رشته تحریر دراورده است‪ .‬استاد اذکایی در سال ‪ ١٣٩٥‬کتابخانه شخصی خود‬ ‫را به کتابخانه مرکزی همدان اهدا کرد که شامل هفت هزار و پانصد جلد کتاب نفیس و بیش از ‪ ۶‬هزار جلد‬ ‫مجله علمی و فرهنگی است و هم اکنون در دسترس عالقه مندان قرار دارد‪/.‬ایرنا‬ ‫رونمایی از جدیدترین اثر حسن روح االمین‬ ‫‪7‬‬ ‫جدیدترین اثر حسن روح االمین با عنوان «شهید قدس» توسط کانون هنر شیعی رونمایی و منتشر‬ ‫شد‪ .‬حسن روح االمین هنرمند نقاش که همزمان با مناسبت های ائینی‪ ،‬مذهبی و ملی‪ ،‬اثر جدید خلق‬ ‫می کند و اثارش اکثرا ً همسو با ائمه اطهار و اهل بیت (ع) است‪ ،‬به مناسبت روز قدس و مبارزات مردم‬ ‫مظلوم فلسطین اثری جدید خلق کرده است‪ .‬در میانه این نقاشی‪ ،‬شهید حاج قاسم سلیمانی نیز به چشم‬ ‫می خورد که دغدغه ازادسازی قدس را داشت‪ .‬این اثر با عنوان «شهید قدس» و با موضوع استکبار ستیزی‪،‬‬ ‫با تکنیک دیجیتال پینت (نقاشی دیجیتال) خلق شده است‪ .‬همچنین در گوشه این اثر‪ ،‬خوشنویسی‬ ‫«شهید قدس» را مسعود نجابتی انجام داده است‪/.‬مهر‬ ‫حداد عادل‪:‬‬ ‫فروپاشی اسرائیل نزدیک است‬ ‫رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی مهم ترین خاصیت روز قدس را جلوگیری از عادی سازی غصب‬ ‫فلسطین دانست و پیش بینی کرد فروپاشی اسرائیل نزدیک است‪ .‬غالمعلی حدادعادل که در راهپیمایی‬ ‫روز قدس شرکت کرده بود‪ ،‬در گفتگو با برنامه «ساعت به وقت قدس» درباره تاثیر راهپیمایی روز قدس‬ ‫اظهار کرد‪ :‬ضرب المثل عامیانه ای وجود دارد مبنی بر اینکه «وای به خونی که یک روز ازش بگذره» معنای‬ ‫این مثل لوث شدن یک قتل وقتی است که مشمول مرور زمان شود‪ ،‬به نحوی که ان جنایت فراموش و‬ ‫خونی که ناحق به زمین ریخته به مرور ضایع می شود‪ .‬وی افزود‪ :‬صهیونیست ها‪ ،‬امریکایی ها و اروپایی ها‬ ‫که پشتیبان اسرائیل هستند سیاست شان این اســت که به مرور زمان مسئله اسرائیل جا بیفتد و مسئله‬ ‫فلسطین به فراموشی سپرده شود‪ .‬انقالب اسالمی این توطئه را خنثی کرد‪ .‬روزهای ابتدایی انقالب‪ ،‬در سه‬ ‫چهار روز اول موشه دایان وزیر جنگ اسرائیل گفت با پیروزی انقالب اسالمی در منطقه زلزله رخ داده است‪.‬‬ ‫او زودتر از همه فهمید که امام چه نظری دارد‪ .‬رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد‪ :‬مهمترین‬ ‫خاصیت روز قدس که امام پیش پای ملت های مسلمان گذاشتند این است که ارمان فلسطین را در سطح‬ ‫جهانی یاداوری کرده و به مردم فلسطین می گوید شما تنها نیستید‪ .‬این کار‪ ،‬درست مقابل سیاست عادی‬ ‫سازی صهیونیست ها است که می گوید اهالی یک کشوری رفته اند و اهالی دیگری امده اند و باید روابط‬ ‫عادی با این کشور غاصب داشته باشیم و‪ ...‬حداد عادل در پایان تصریح کرد‪ :‬روز قدس همچنان‬ ‫می گوید فلسطین مظلوم است و این رویداد‪ ،‬انقدر ظرفیت دارد که جهان اسالم را به‬ ‫وحدت برســاند و کامال می توان پیش بینی کرد فروپاشی اسرائیل ان شاءاهلل‬ ‫اتفاق خواهد افتاد‪« .‬ســاعت به وقت‬ ‫قدس» برنامه هفتگی درباره زوال‬ ‫رژیم صهیونیستی است‬ ‫که قسمت دوم ان شب‬ ‫گذشته ساعت ‪ ۲۰‬روی‬ ‫انتن شــبکه یک‬ ‫رفت‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫گفت و گوی صبا با مانا پاک سرشت‬ ‫کارگردان فیلم کوتاه‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫فیلمسازی که مخاطب ندارد‬ ‫فیلم نسازد‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سمیه خاتون ‪ -‬کالف سردرگم صنعت فیلم درکشور‪ ،‬در عین‬ ‫بالتکلیفی‪ ،‬در همهمه ای عجیب کارش را ادامه می دهد‪ ،‬این قطار‬ ‫بی قرار و پرسرعت کماکان گاهی روی ریل گذاری ها و گاه خارج‬ ‫از ایستگاه‪ ،‬تکاپو کنان بدون ایست‪ ،‬می تازد‪ .‬سینمایی که گاهی‬ ‫جسوراست‪،‬گاهیپرازحسنوستالوژیک‪،‬گاهیخفتهدرسکوتی‬ ‫نو گرا به گذشته و تاریخ و تمدن فرهنگ ایران ارجاع می دهد‪.‬‬ ‫در این روزها که حال و هوای شهر پر شده از تحوالت‪ ،‬تامالت و‬ ‫تحمالت هراس انگیز‪ ،‬برای هنرمندان فیلمساز هر لحظه زندگی‬ ‫در ایران پر از چالش های ناگفته ایست که مستعد به خلق مفهوم‬ ‫و تجربه هستند‪ .‬در این شــماره خبرنگار صبا به سراغ مانا پاک‬ ‫سرشت؛ فیلمساز کوتاه ایرانی رفته و درباره ساخت فیلم کوتاه و‬ ‫چشماندازافقاینمسیربااوبه گفتگونشستهاست‪،‬پاکسرشت‬ ‫در این گفتگو تجربیات خود را از فیلمسازی برای عالقه مندان در‬ ‫این حوزه‪ ،‬به اشتراک گذاشت که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫مانا پاک سرشت متولد ‪ 1370‬دانش اموخته رشته مهندسی معماری‬ ‫است که تا به حال با ساخت چندین اثر کوتاه و شرکت در جشنواره های‬ ‫متعدد بین المللی موفق به کسب جایزه شده است‪ .‬از جمله اثار مهم این‬ ‫کارگردان زن ایرانی؛ کارگردانی و نویسندگی فیلم کوتاه «نگران نباش»‬ ‫است؛ این فیلم کوتاه داستان دختر نوجوانی را روایت می کرد که در روز‬ ‫تولدش به دلیل کرونا تنها در خانه قرنطینه اســت و مادر پرستارش از‬ ‫بیمارســتان از طریق پخش زنده تلویزیونی او را سورپرایز می کند‪ .‬فیلم‬ ‫کوتاه «نگران نباش» به جشنواره بین المللی فیلم «کرونا» المان راه پیدا‬ ‫کرد‪ .‬از دیگر اثار مانا پاک سرشت‪ ،‬در زمینه نویسندگی و کارگردانی می توان‬ ‫به فیلم های کوتاه «وارث» و «چشم ها» اشاره کرد‪ .‬فیلم کوتاه «وارث» با‬ ‫موضوع مدافعان سالمت در معاونت فضای مجازی صدا و سیمای مرکز‬ ‫گیالن تولید شده است‪« .‬وارث» در اولین جشنواره کروناویروس دهلی‬ ‫هندوســتان برگزیده و مورد تقدیر قرار گرفت‪ .‬این فیلم پیش از این در‬ ‫جشنواره های بین المللی کالیفرنیا‪ ،‬امریکا‪ ،‬استرالیا‪ ،‬ژاپن‪ ،‬ایتالیا و اولین‬ ‫دوره جشنواره فیلم کرونا در ایران حضور یافت و برگزیده شد‪.‬‬ ‫بدون مقدمه در چه حالی هستید؟‬ ‫منتظر واریز اولین قسط هستم تا فیلم کوتاه تورین را کلید بزنم‪.‬‬ ‫پس فیلم جدیدی در دست تولید دارید؟‬ ‫بله‪ ،‬فیلم کوتاهی با نام تورین با موضوع کودک و نوجوان که در مرحله‬ ‫پیش تولید است‪.‬‬ ‫تورین به نظر یک اسم غیر ایرانی است؟‬ ‫بله نام منطقه ای در ایتالیا اســت که به تورین مشــهور است‪ .‬البته‬ ‫نام گذاری این عنوان برای اثر اخرم بیشتر به منظور وصف و تصویر یک‬ ‫مکان به صورت نمادین است که در غالب ان موضوعات خود را مطرح کنم‪.‬‬ ‫از همکاری با انجمن سینما جوان بگویید؟‬ ‫سال گذشته‪ ،‬اولین سالی بود که با همکاری و حمایت انجمن سینمای‬ ‫جوانفیلمساختم‪،‬خوشبختانهتجربهموفقیتامیزاینهمکاریمنجربه‬ ‫حضور فیلم کوتاه «وقفه» در جشنواره بین المللی کوتاه تهران شد‪ .‬امسال‬ ‫هم به همان شیوه سابق با ثبت فیلمنامه و شرکت در جلسه پیچینگ‪،‬‬ ‫انجمن موفق به قانع کردن مسئولین انجمن برای حمایت از اثر شدم‪ .‬و‬ ‫با قبول کمک هزینه حمایتی از طرف انجمن کارهای پیش تولید فیلم‬ ‫خود را شروع کردم‪ .‬این دومین تجربه همکاری بنده با انجمن حساب‬ ‫می شــود‪ ،‬اما از نظر کاری «تورین» هفتمین اثر تولیدی من در ساخت‬ ‫فیلم کوتاه است‪.‬‬ ‫با توجه به اینکه ساخت یک اثر کوتاه حرفه ای‪ ،‬پرهزینه است‪،‬‬ ‫ایا حمایت مالی انجمن جوابگوی ساخت اثر هست یا خیر؟‬ ‫ضمن تشکر از کمک های بدون چشم داشت انجمن سینمای جوان‪،‬‬ ‫باید بگویم خیر‪ ،‬اما به طور کلی از همان ابتدا این مسئله فرا روی کارگردان‬ ‫روشن است که هزینه پرداختی و حمایتی بالغ بر ‪ ۷۰‬تا ‪ ۸۰‬میلیون است‪.‬‬ ‫و کارگردان با امادگی الزم از هزینه های دیگری که پروژه در مسیر ساخته‬ ‫شدن دارد‪ ،‬کارش را شروع می کند‪ .‬در واقع انجمن مشارکت در تولید‬ ‫می کند و مســلما کارگردان باید در ادامه امادگی پرداخت هزینه های‬ ‫جانبی دیگر را داشته باشد‪ .‬اینکه ساخت فیلم کوتاه برای کارگردان هیچ‬ ‫بازگشت مادی به جز کسب جوایز جشنواره ای که خود ان هم یک احتمال‬ ‫است‪ ،‬برای همه دوستان هنرمند در این حوزه مسلم است‪ ،‬اما هزینه های‬ ‫دیگری چون‪ ،‬هزینه پخش و ارسال اثر به جشنواره های متعدد بین المللی‬ ‫هم هست که پس از ساخت اثر‪ ،‬ناگزیر به پرداخت و پیگیری ان هستیم‪.‬‬ ‫مخاطب فیلم کوتاه از چه طریقی می تواند اثار هنرمندان این‬ ‫حوزه را دنبال کند؟‬ ‫در حال حاضر به طور مثال‪ ،‬فیلم «چشــم ها» و «الجوردی» از اثار‬ ‫فیلم کوتاهی که ساخته ام در تیوال اکران انالین دارد و همچنین پلتفرم‬ ‫هاشور نیز اثار کوتاه را در سایت به نمایش می گذارد که مخاطبان با خرید‬ ‫اشتراک‪ ،‬می توانند اثار را دنبال کنند و همچنین انجمن سینمای جوان‬ ‫در حال مذاکره با چند پلتفرم پربازدید هستند که چنانچه موافقت کنند‪،‬‬ ‫احتماال اثار فیلم کوتاه از این پلتفرم ها نیز به نمایش گذاشته می شوند‪.‬‬ ‫«فیلم کوتاه مقدمه ای برای ساخت فیلم بلند است!» ایا شما‬ ‫به این جمله اعتقاد دارید؟‬ ‫بله‪ ،‬البته می دانم در این حوزه دوستانی هستند که تنها عالقه مند به‬ ‫ساخت فیلم کوتاه هستند اما برای بنده اینطور نیست و امیدوارم به زودی‬ ‫بتوانم ساخت فیلم بلند را تجربه کنم‪.‬‬ ‫با این حساب چشم اندازتان به فیلم هایی که در حال تولید و ‬ ‫پخش در ایران هستند‪ ،‬چیست؟‬ ‫قطعا نظرم مثبت است‪ ،‬صنعت فیلم را در ایران در حال رشد می دانم‪.‬‬ ‫از نظر من یکی از دالیل مهم این امر اگاهی و دانش عموم مردم در فیلم‬ ‫دیدن است‪ ،‬مردم بسیار دقیق و موشکافانه اثار را دنبال می کنند و حتی‬ ‫متوجه شدم که در این حوزه وارد نقد و تحلیل هم می شوند‪ .‬از نظر من‬ ‫این اگاهی عمومی در مردم فیلمساز را مجبور می کند‪ ،‬که فیل م خوب و‬ ‫ساختارمند بسازد‪ .‬مردم فیلم هایی که با سوژه های کهنه ساخته می شوند‬ ‫را پس می زنند‪ .‬و فیلمسازی که مخاطب ندارد فیلم نسازد بهتر است‪.‬‬ ‫بها دادن به ذائقه مخاطب تا چه اندازه محترم اســت! این را‬ ‫به این دلیل می پرسم که فیلمسازانی که صرفا ذائقه مخاطب‬ ‫را نشانه می گیرند‪ ،‬نتیجه اش می شود ساخت اثاری چون فیلم‬ ‫سینمایی «فسیل» که اتفاقا بسیار پرفروش است‪ ،‬اما در عمل‬ ‫تکرار این دست سبک پردازی ها ممکن است سلیقه تماشاگر‬ ‫ایرانی را با اثار خالی از تفکر‪ ،‬تنزل دهد؟‬ ‫ازنظرمنسلیقهمخاطبایرانیفیلم«فسیل»نیست‪،‬درکنارپرفروش‬ ‫شدن این فیلم‪ ،‬ممکن است فیلمی مانند «جنگ جهانی سوم» هومن‬ ‫سیدی که از نظر من حیرت انگیز بود و یا همان طور که سابقا شاهد بودیم‬ ‫قهرمان اثر فرهادی هم پرفروش باشد‪ ،‬هر چند که ممکن است خود من‬ ‫نیز برای سرگرمی و وقت گذراندن دوست داشته باشم فیلم هایی مانند‬ ‫فسیل و‪ ...‬را ببینم‪ .‬همه انسان ها نیاز دارند ساعتی خارج از تفکر به مسائل‬ ‫ساده بخندند‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!