روزنامه صبا شماره 1398
روزنامه صبا شماره 1398
روزنامه صبا شماره 1398
شنبه| 26فروردین 15 |1402اوریل 24 |2023رمضان |1444
سال دهم| شماره 8 |1398صفحه| 5000ناموت|
گفت و گوی صبا با مانا پاک سرشت
کارگردان فیلم کوتاه
فیلمسازی که مخاطب ندارد
فیلم نسازد
گفت و گوی صبا با عوامل برنامه «وقت سحر»
تـالش کردیـم سـاده ابشـمی
حداد عادل:
فروپاشی اسرائیل
نزدیک است
پیام تسلیت وزیر فرهنگ
درپی درگذشت
عماد افروغ
ضرغامی:
رژیم صهیونیستی مرگ خود را
جلو انداخت ه است صفحه 1
2
شنبه 26فروردین 1402شماره 1398
خرب سیمنا و تلویزیون
اغاز اکران عید فطر از امروز
فیلم های «فسیل» ساخته کریم امینی و «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی انقدر پتانسیل دارند که
هفته ها روی پرده سینماها بمانند اما ان طور که از شواهد پیداست ،تعداد زیادی از فیلم هایی که از اکران
۱۴۰۱روی پرده بودند ،در دومین برنامه سال ۱۴۰۲جای خود را به فیلم های جدید ،تحت عنوان اکران
عیدفطر خواهند داد .در جلسه فوق العاده شورای صنفی نمایش ،مقرر شد صاحبان فیلم های ترکیب عید
فطر ،شامل« :اهنگ دونفره» ساخته ارزو ارزانش« ،دسته دختران» ساخته منیر قیدی« ،سه کام حبس»
ساخته سامان سالور« ،باباسیبیلو» ساخته ادوین خاچیکیان و «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی،
مجاز به شروع اکران فیلم شان از امروز شنبه ۲۶فروردین ماه در سینماهای سراسر کشور هستند/.صباخبر
حضور فیلمسازان بنام در جشنواره کن امسال
واشینگتن و جکسون درس پیانو می گیرند
نتفلیکس ساخت فیلمی با بازی ساموئل ال جکسون و جان دیوید
واشینگتن را در دستور کار قرار داد و ساموئل ال جکسون و جان دیوید
واشینگتن در این اثر با نام«درس پیانو» برای نتفلیکس بازی خواهند
کرد.
اجرای جدید از این نمایشنامه ویلسون که به تازگی در برادوی در
تئاتر اتل بریمور به پایان رسید بسیار موفقیت امیز بود و جکسون برنده
اسکار و واشینگتن نقش هایی را که در این نمایش اجرا کرده بودند ،در
فیلم سینمایی ان نیز تکرار می کنند.
«درس پیانو» که در ســال ۱۹۳۶در پیتزبورگ و در دوران پس از
رکود بزرگ اتفاق می افتد ،زندگی خانواده چارلز و میراث وی که یک
پیانوی خانوادگی است را دنبال می کند .واشینگتن در این فیلم در نقش
پسر ویلی ،معتقد است باید پیانو را فروخت« .درس پیانو» نتفلیکس
توسط دنزل واشینگتن برنده جایزه اسکار و تاد بلک نامزد جایزه اسکار
تهیه می شود/.مهر
انتشاردلنوشته ای از حبیب احمدزاده
حبیب احمدزاده نویسنده ،کارگردان و پژوهشگر ،دل نوشته کوتاهی به یاد درگذشتگان سینما نوشت
و منتشر کرد .در این دل نوشته می خوانیم :دیروزهفتم کیومرث بود ،باران می بارید ،تنها بودم و منتظر تا
باران خود سنگ های مزارها را بشوید ،نزدیک مزارش ،خسروخان سینایی ،اکبر عالمی ،فرشته طائرپور
و دکتر کشن فالح و علی معلم و امین تارخ و دیگران همگی ارمیده حضور داشتند .فکر کنید جلسه ای
تشکیل شده همیشگی ...بحث انتقال تجربه با حضور ابدی اینان در کنارهم ،فقط کاش ما هم ان گوشه ها،
گوشی برای شنیدن داشتیم ،شاید هم خدا داده و ما . ...وای ،اگر این ناتوانی و یا نخواستن برای نشنیدن
از گوش و روح ما برداشته شود ،چه شود!/صباخبر
چیزی به شروع جشنواره کن نمانده است .هر ساله رقابت نام ها و فیلم سازان بزرگ
در این جشنواره توجه دوستداران سینما را به خود معطوف می کند .سهم سینمای ایران
در تاریخ کن و افتخار افرینی برای کشور کم نبوده است .سینمای ایران تاکنون توانسته
است در بخش های مختلف این جشنواره جوایز مهمی را کسب کند .در حال حاضر اسامی
اثار حاضر در جشنواره مشخص شده است .جذابیت اصلی از قرار معلوم متوجه بخش
مسابقه است .این بخش با حضور برخی از فیلم ســازان برجسته می تواند دوستداران
سینما و سینه فیل ها را به وجد اورد .اولین فیلمی که در این لیست اورده شده ،ساخته
کارگردان اثاری همچون «مردی بدون گذشته» است« .اکی کوریسماکی» کارگردان و
مستندساز فنالندی بخش مهمی از خاطره فیلم بازان را با فیلم هایش به خود اختصاص
داده است .در ادامه این لیست نام «وس اندرسون» کارگردان «راشمور» به چشم می خورد.
اندرسون با فضاسازی های چشم نواز و هندسی اش در میزانسن جایگاه خود را به مثابه
یک مولف تثبیت کرده است .پس از اندرسون نامی که می تواند توجه ها را به خود جلب
نظیر «دزدان فروشگاه» چالش های انسان
کند« ،هیروکازو کورئیدا» است که با فیلم هایی
در مواجهه با مسائل عاطفی و اخالقی را ترسیم کرد .و اما نوری بیلگه جیالن؛ فیلم سازی
ترک تبار است که در فیلم هایش به ریشه های انسان و خودشناسی پرداخته است .نگرش
ل اخیر توجه فیلم بازان و منتقدان ایرانی را به خود جلب کرده.
و جهان بینی جیالن در سا
عالقه این کارگردان به سینمای کیارستمی از دیگر دالیل شناخته شدن وی در ایران
اســت .دو کارگردان مهم دیگر «کن لوچ» و «ویم وندرس» هستند .هرکدام از این دو با
فیلم های «من ،دنیل بلیک» و «پاریس-تگزاس» نقش موثری در تاریخ جهان سینه فیلیا
گذاشته اند .در بخش های دیگر جشنوار ه کن شاهد حضور کارگردان های به نامی از جمله
«تاکشی کیتانو»« ،استیو مک کوئین» و البته «مارتین اسکورسیزی» هستیم .هرکدام از
این فیلم سازان با مولفه های ساختاری و فرمیک خود می توانند به جذابیت های جشنواره
کن قدرت ببخشند!/صباخبر
جونیور ،استاد مبدل می شود
با انتشار تیزر «همدل» که سریال جاسوســی جدید اچ بی او
مکس در سال ۲۰۲۴خواهد بود ،رابرت داونی جونیور در نقش یک
استاد مبدل شدن دیده شد.
این سریال با اقتباس از رمان برنده جایزه پولیتزر به همین نام
که نوشته ویت تان نگوین نویسنده ویتنامی است ساخته شده و
در ان هوا ژوانده در نقش جاسوســی از ویتنام شمالی در جامعه
پناهندگان لس انجلس بازی کرده است.
پارک چان ووک کارگردان سازنده «تصمیم به ترک» ساخت
این ســریال را برعهده داشــته و تهیه کننده اجرایی ،نویسنده و
کارگردان ان هم بوده اســت .رابرت داونی جونیــور که در کنار
همسرش سوزان داونی به عنوان تهیه کننده اجرایی هم در پروژه
حضور دارد چندین نقش این ســریال را برعهده دارد و هر یک از
شــخصیت هایی که وی بازی کرده ،قرار است جنبه های متفاوت
تشکیالت امریکایی را نشان دهند/.مهر
چای یول بازیگر کره جنوبی از دنیا رفت
پیکر بی جان جونگ چای یول بازیگر کره ای در خانه اش پیدا شد.
خبر درگذشت وی بدون افشای جزییات ،تایید شد .در بیانیه ای که
در این باره منتشر شده تنها امده است :چای یول بازیگر ۲۶ساله ما را
ترک کرد .دعا می کنیم وی که بازیگری صادق بود ،در ارامش باشد.
وی در حالی از دنیا رفت که در حــال فیلمبرداری نقش اصلی در
سریال «عروســی غیرممکن» بود که با اقتباس از یک رمان انالین
درباره یک بازیگر زن که ازدواجی جعلی را تجربه می کند ،ســاخته
می شود .در بیانیه تایید خبر درگذشــت وی امده است :صمیمانه از
شما درخواست می کنیم از نوشتن مطالبی درباره دالیل درگذشت
وی خودداری کنید.
از انجا که صحنه ســرگرمی کره شــاهد مرگ های پشت سرهم
بازیگران جوان بــوده که برخی از انهــا بعدا ً به عنــوان مرگ بر اثر
خودکشی تایید شــد ،ایجاد خبرهایی درباره علت مرگ این بازیگر
اجتناب ناپذیر به نظر می رسد/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
پوکر باز ،از ساترا مجوزگرفت
وحید بیطرفان در جدیدترین تجربه خود ،ســریال «پوکر باز» را در ژانر معمایى براى نمایش خانگى
کارگردانىخواهدکرد.سریال«پوکرباز»بهتهیه کنندگیسیدیاسرفقیهی،عنوانجدیدترینسریالنمایش
خانگى است که به تازگى مجوز ساترا دریافت کرده است .این مجموعه در قالب ملودرام ،اکشن و ضدجاسوسی
با داستانى متفاوت ،بزودى وارد مرحله پیش تولید خواهد شد .به گفته سید یاسر فقیهى ،تهیه کننده «پوکر
باز» ،مخاطب این سریال با موقعیت هایى مواجه مى شود که بسیار دور از تصورش است .چرا که کاراکترها در
هر قسمت با خلق صحنه هایی مهیج و معمایی مخاطبان را باتماشای این سریال شگفت زده خواهند کرد.
«پوکر باز» ،همزمان با نمایش در ایران ،پخش جهانى خود را به زبانهاى مختلف اغاز خواهد کرد/.صباخبر
شنبه 26فروردین 1402شماره 1398
ایه های زمین عازم کن شد
3
روز گذشته نام فیلم «ایه های زمینی» به کارگردانی و نویسندگی «علی عسگری» و «علیرضا خاتمی»
در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن اعالم شد .علی عسگری پیش از این با فیلم های بلند «ناپدید شدن»
در جشنواره ونیز و «تافردا» در جشنواره برلین و با فیلم های کوتاه «بیشتر از دوساعت» و «سکوت» در
بخش مسابقه فیلم های کوتاه کن حضور داشته است .علیرضا خاتمی نیز با فیلم «ایه های فراموشی»
جایزه فیلم نامه جشنواره ونیز را دریافت کرده است .این فیلم با بازی مجید صالحی ،گوهر خیراندیش،
فرزین محدث ،صدف عسگری ،حسین سلیمانی ،فائزه راد ،بهرام ارک ،سروین ضابطیان ،ارغوان شعبانی،
اردشیر کاظمی ،تاکنون تنها نماینده سینمای ایران در بخش رسمی جشنواره کن است/.ایسنا
در فیلمسازی دچار شعارزدگی نشویم
زنده یاد حبیب کاوش سازنده فیلم موفق «اتش پنهان» معتقد بود :ما وقتی می خواهیم شخصیتی یا
دوره ای را نقد کنیم نباید مستقیم به سراغ سوژه اصلی برویم بلکه بایداز حاشیه اغاز کنیم و در دل کار
ان شخصیت یا ان دوره را نقد کنیم تا دچار شعارزدگی نشویم.
حبیب کاوش در این زمینه گفته بود :فیلم «اتش پنهان» که در سال ۶۹ساخته شد ،نخستین فیلم
ایرانی درباره فلسطین بود که بدون کمک دولت و با سرمایه شخصی ساخته شد که خوشبختانه تاثیرات
مثبتی بر مخاطب ،در ایران و خارج از کشور بر جای گذاشت.
این کارگردان سینمای ایران پیشنهاد خود را برای ارتقای کیفی تولید فیلم با موضوع مقاومت چنین
مطرح کرده بود :متاسفانه در گذشته هرگاه فیلمساز ما خواسته است فیلم تاریخی یا انقالبی بسازد،
مستقیم به خود موضوع پرداخته و همین عامل موجب شده دچار شعارزدگی شود و از واقعیت ها فاصله
بگیرد در حالی که اگر نگاهی به سینمای غرب داشته باشیم چنین نمونه هایی نمی بینیم .در سینمای
غرب شاید صدها فیلم در مورد فلسطین و صهیونیست ها ســاخته شده اما اص ً
ال مستقیم به قضیه
پرداخته نشده بلکه سعی شده این نگاه غیر مستقیم به موضوع باشد.
به عنوان مثال شما فیلم «انتخاب سوفی» را در نظر بگیرید ،در این فیلم شخصیت زنی وجود دارد
که با دو فرزندش گرفتار کوره های ادم ســوزی می شوند ،اما اشنایی این زن با یک افسر المانی سبب
می شود که خودش به همراه یکی از فرزندانش از سوختن در کوره اتش سوزی نجات پیدا کند،
بنابراین افسر المانی از زن می خواهد از بین دو فرزند خردسالش فقط یکی را برای ادامه
حیات انتخاب کند و حاال شما تصور کنید که یک مادر باید از بین دو فرزندش
فقط یکی را برای زندگی و دیگری را برای مرگ ان هم مرگ در کوره
اتش برگزیند ،لذا می بینید که این فیلم به طور مستقیم به موضوع
فلسطین و اسرائیل ربطی ندارد اما در راستای اهداف سازندگان
فیلم تاثیرگذار است و شرایط موجود را به تصویر می کشاند.
بنابراین بنده معتقدم ما وقتی می خواهیم شخصیتی
یا دوره ای را نقد کنیم نباید مستقیم به سراغ سوژه
اصلی برویم بلکه باید از حاشیه اغاز کنیم و در دل
کار ان شخصیت یا ان دوره را نقد کنیم تا دچار
شعارزدگی نشویم/.صباخبر صفحه 3
4
شنبه 26فروردین 1402شماره 1398
پرونده
گفت و گو ی صبا با عوامل برنامه «وقت سحر»
ش کردیـم سـاده باشـیم
تـال
شبکه افق سیما امسال نیز مانند روند هر ساله خود ،به مناسبت ماه مهمانی
پگاه زارعی
خدا ویژه برنامه هایی را برای مخاطبان خود تدارک دیده است که یکی از
گفت و گو
پر مخاطب ترین و قدیمی ترین ویژه برنامه های این شــبکه ،برنامه «وقت
سحر» به تهیه کنندگی علیرضا کاردان امین و اجرای حامد عسکری است« .وقت سحر» که
هر بامداد ساعت ۲:15از شبکه افق به صورت زنده پخش می شود ،زبانی گویا و ساده دارد.
حامد عسکری مجری این برنامه در اوج طمانینه و شیرینی همنشین شب بیداران است و
در بخش هایی روایت و مناجات می کند ،در باب های دیگر شعر می خواند و در قسمتی دیگر
با مهمانان به گفتگو می پردازد .دکور این برنامه به نوعی مســجد یا حرم ایرانی اسالمی را
در ذهن بیننده تداعی می کند که به خوبی هم بازتاب معماری ایرانی -اسالم است و هم با
منظره و ترکیبی که از رنگ ها ،طرح های هندسی ،تقارن ها ،رواق های بیرونی ،درب چوبی
بزرگ ،حوضچه ،بوجود اورده است ،مخاطب را به معنویت و فضایی روحانی دعوت می کند.
هر قسمت از «وقت سحر» روزانه بازدید قابل توجهی در سایت تلوبیون دارد که حکایت از
برنامه ای پر مخاطب نسبت به دیگر برنامه های دیگر این شبکه درایام رمضان دارد .به همین
منظور خبرنگار صبا با تهیه کننده و مجری این برنامه به گفت وگو نشسته است.
کاردان امین :
هدف تیم تولید ایجاد حس خوب در مخاطب است
علیرضا کاردان امیــن تهیه کننده «وقت ســحر» درباره این
برنامه گفت :برنامه «وقت سحر» چند سالی است که ویژه برنامه
سحرگاهی ماه رمضان شبکه افق است و در این سال ها به گواه امار
بازدید از سامانه های مختلف چون پلتفرم تلوبیون جایگاه خودش
را پیدا کرده ،دیده شده و مخاطبان زیادی را جذب کرده است.
او ضمن اینکه خودش را به قدردانــی از گروه تهیه و تولید این
ویژه برنامه در سنوات گذشــته موظف دانســت ،عنوان کرد :از
محسن حمیدزاده که سال گذشته تهیه کننده «وقت سحر» بودند
سپاسگزارم چرا که برنامه خوب و پرمخاطبی را روانه انتن کردند.
کاردان امین ،درباره تفاوت این فصل نسبت به سال های گذشته
گفت :برنامه «وقت ســحر» ،همه این ســال ها در ریل مشخصی
حرکت کرده و از نکات مثبت سال های گذشته خود در سال جدید
استفاده کرده اســت و اگرهم تغییری در برنامه شکل گرفته در
جهت تکامل برنامه بوده است .امسال نیز رویه نیز همین بوده است
و تغیراتی که حاصل کردیم با حفظ نقاط مثبت سال های گذشته
در جهت تکامل برنامه صورت گرفته است.
این تهیه کننده ادامه داد :با توجه به اینکه در سال 1402حامد
عسکری مجری این ویژه برنامه است ،با ویژگی های مثبت ایشان
نقش مجری در این دوره از«وقت سحر» به نوعی پررنگ تر شده
است و به پالتوهای ایشان در مقام مجری اضافه شده است.
او ایتم های برنامه شرح داد و گفت :در ابتدای برنامه ایتم نقره
خانم را داریم که حامد عســکری نامه فردی به همسرش که نامه
نقره خانم هســت را بازخوانی می کند .این بازخوانی با یک لحن
جذاب و جالب بیان می شود که با زبان قدیمی نوشته شده است و
به فراخور اتفاقات روز به بررسی مسایل اجتماعی ،سیاسی ،دینی
و اخالقی می پردازد وخوشــبختانه تاکنون بازخوردهای خوبی
داشته است.
کاردان امین درباره قسمتی که به ان عالقه دارد ،عنوان کرد:
بخش های دیگری هم داریم که ســال های گذشته هم در برنامه
بوده اند و امسال صرفا زمان بیشتری را به خود اختصاص داده اند
و پررنگ تر شــده اند .همچنین ارتباط زنده با خانواده شهدا را در
منزل شان داریم که در ۳۰سحر ،خدمت ۳۰خانواده شهید هستیم
و این ایتم از بخش هایی است که به ان عالقه دارم و فضای خوبی
را ایجاد می کند.
او ضمن اشــاره به اینکه بخش بعدی «وقت سحر» گفتگوی
هر روزه است که با توجه به مناسبات تقویمی در این یک ماه و با
توجه به مصادف شــدن فروردین و ماه مبارک رمضان روانه انتن صفحه 4
پرونده
می شود ،اظهار کرد :بخش گفت و گوی این برنامه ،اساسا واکنش به
مناسبت های تقویمی است و به فراخور اتفاقات گفت وگو می کنیم.
این بخش نسبت به سال های گذشــته هم همین تغییر را داشته
است که به فراخور روز از مهمانان دعوت می کنیم.
ناگفته نماند که احســان یاســین خواننده ،بهــروز افخمی
کارگردان و نویسنده ،محمود حبیبی شاعر ،ارش حسامی طراح
و تولیدکننده کفش و ...از هنرمندانی بوده اند که در بخش گفت و
گوی «وقت سحر» حضور پیدا کردند.
تهیه کننده «وقت سحر» ادامه داد :بخش دیگر برنامه مناجات
نامه خوانی زنده اســت که روال ان چون فصل های گذشته انجام
می شود و اجرای ان را صادق شیخ زاده برعهده دارد که الحمداهلل
با توجه به تسلطی که روی ادبیات فارسی دارند ،اشعار زیبایی به
مخاطب ارایه می شود.
او تصریح کرد :در ســال گذشــته یک گفت و گو داشتیم اما
امســال یک گفتگو را تبدیل به دو گفتگو کردیم ،که هم با حجت
االسالم طباخیان کارشناس مذهبی با حال و هوای تاریخی درباره
امیرالمومنین (ع) و ناظر بر ســال های حکومت ایشــان در کوفه
صحبت می کنیم که بخش پرمخاطبی بوده و هســت و هم گفت
و گوی دیگری با دکتر علی غالمی داریم که او به مسایل اخالقی
اجتماعی می پردازد ،حال انکه موضوعات خودشــان اجتماعی
هستند و چه امتداد اجتماعی دارند و خدا را شاکریم که این قسمت
نیز بازخورد خوبی داشته است.
این تهیه کننده ضمن تاکید بر اینکه هر قسمت از «وقت سحر»
به یکی از بانوان تاریخ تقدیم می شود ،عنوان کرد :در میان بخش
های مختلف برنامه ایتم های متفاوتی چون دعا و مداحی با توجه
به فضای سحر وجود دارد چرا که نگاه مخاطب روی ماست و ما در
تالشیم فضای حسی خوبی شکل بگیرد و مخاطب استفاده کند.
ما در پایان هر قسمت جرعه جرعه برنامه را به یکی از بانوان تاریخ
تقدیم می کنیم که تصمیمی از سوی دوســتان بوده و الحمداهلل
رزقی است که امسال نصیبمان شده است.
کاردان امین درباره اهداف این برنامــه گفت :مخاطب «وقت
سحر» مخاطب خاصی اســت و از مخاطبان ســاعت های دیگر
تلویزیون خاص تر اســت چون کسی که ان ســاعت شب بیدار
می شود و برنامه ما را نگاه می کند ،ققصد کرده است خودش را برای
روزه داری و انجام فریضه دینی اماده کند و ما هم موظفیم حال و
هوا و انتظاراتش را براورده کنیم.
او افزود :ما اتاق فکر داشتیم و با کمک سردبیر و همکاران سعی
کردیم حال خوب معنوی به مخاطبان برنامــه القا کنیم و به این
هم توجه داشته ایم که مخاطب سحرگاهی شاید نتواند برنامه را از
لحاظ بصری دنبال کند ،بدین سبب درصدد برامدیم تا از لحاظ
صوتی محتوایی تولید کنیم که مخاطب بتواند برنامه را به صورت
کامل دنبال کند و با ان ارتباط بگیرد.
کاردان امین عنوان کرد :همه ایتم ها گرد هم امدند تا مخاطب
را برای عبادت و حال خوب سحر اماده کنند و هدفش نیز همین
ایجاد حس خوب است تا مردم حرف های به جا و اثرگذار را خصوصا
از کارشناسان بشنوند و بحث های تاریخی و اخالقی را که مطرح
می شود ،دنبال کنند و در کنار حس خوب معنوی چیزی دستشان
را بگیرد.
او ضمن بیان اینکه با توجه به ســاعت پخش برنامه که سحر
اســت و رویکرد خاص برنامه که القای معنویــت و حس و حال
خوب است درباره چالش های تولید گفت :در هر قسمتی که می
خواستیم روی ان کار کنیم باید به سمت موضوعاتی می رفتیم که
مناسب این فضا باشند و به این ترتیب برای انتخاب مهمان دچار
چالش می شدیم زیرا می بایست حال و هوای گفت و گوی شان به
سحر می نشست .در ضمن بخش گفتگوی «وقت سحر» قرار نبود
شبیه خیلی از برنامه های دیگر تلویزیون شود و موضوعات و گفت
وگو باید به شکل دیگری روی انتن می رفت و گفت وگو در سحر
ویژگی های خاص خود را داراست.
کاردان امین ادامه داد :درمتن اجرای نظر حامد عسکری و ما در
اجرای متن و پالتو مجری این بود که همه چیز مناسب فضای سحر
باشد و اگر قراراست مسایل روز اجتماعی مطرح شود با این نظرگاه
و جهت گیری مطرح شوند که خوشبختانه حس می کنم این کار
انجام شده است و در این زمینه موفق بوده ایم.
این تهیه کننده درباره انتخاب حامد عسکری در این فصل اذعان
داشت :قاعدتا یک ســری گزینه برای اجرای هر برنامه مطرح می
شوند و به شخصه خدا را شــکر می کنم که اقای عسکری اجرای
این دوره را برعهده گرفت .بنده ایشــان را مناســب ترین گزینه
می دانم چرا که مجری در برنامه های سحرگاهی پالتوهای بیشتر
و پرگویی های دارد و حامد عســکری خودش اهل کالم ،شاعر و
نویسنده اســت و در این زمینه دســتش پر و کامال مسلط است.
همچنین ما به شخصی نیاز داشــتیم که اهل مطالعه باشد و پا به
پای کارشــناس بیاید و برای همین خدا را شکر که این اتفاق رقم
خورد و تجربه شیرینی در همکاری داشتیم.
حامد عسکری:
نگاه مخاطب مسئولیت را سنگین تر می کند
حامد عسکری شاعر ،نویســنده و مجری نیز در این گفت و گو
درباره وجه تمایز برنامه سحرگاهی «وقت سحر» که اجرای ان را
برعهده دارد و هر بامداد از شبکه افق پخش می شود ،گفت :تفاوت
این برنامه در این است که شما با بخشی از مخاطب درگیری که با
ان یک مخرج مشترک و هشتکی که داری در میان تنوع تولیدات
شــبکه های تلویزیونی ،تو را برای نگاه انتخــاب کردند و این بار
مسئولیت ما را سنگین تر می کند؛ در چنین برنامه ای باید حواست
به شدت به وقت باشد ،ایتم هایی تولیدی باید دقیقه ای و ثانیه ای
باشند و همین است که استرس را باال می برد.
شنبه 26فروردین 1402شماره 1398
5
او ادامه داد :ادم ها منهای همه تفکرات ،ذهنیات و نگاهای شان
وقتی به شب می رسند گویا الیه ای از کلمات و روح شان برداشته
می شود ،ادم ها وقت حرف زدن در شب خطرناک می شوند چرا که
بی پیرایه تر ،راحت تر ،صریح تر و شجاعانه تر حرف می زنند؛ خیلی
از اعترافات رابطه ای ،اظهار دلتنگی ها و ببخشیدها در شب اتفاق
می افتد .با توجه به اینکه این منظره و روزنه ،شب ها در دل باز است
و مفری به دل ادم ها دارد فرصتی است تا خوراک خوبی را تولید و
تهیه کنید و به ذهن مخاطب برسانید.
این مجری عنوان کرد :تالش مان بر این بوده است که در «وقت
سحر» ساده باشیم و این طبقه و دسته بندی های عرف در جامعه
که متاسفانه مملکت مان به ان مبتال اســت را کنار بگذاریم .این
سادگی چه در دکور ،پوشش و نوع بیان رعایت شده است و تولید
فضای شارپ و برنامه ای با ریتم خوب از دغدغه های مان بوده است
و سعی داشــته ایم برای مخاطبان بسته ای را اماده کنیم که همه
سالیق را به خود جذب کند.
عســکری ضمن بیان اینکه تا کنون تجربه اجرای زنده در ٣٠
شب با زمان طوالنی ٢ساعته را نداشته است ،درباره پذیرفتن تعهد
اجرا در «وقت سحر» گفت :با رفقا جلسه داشتیم و به جمع بندی
رســیدیم .همچنین دو روز پیش از پذیرفتن اجرای این برنامه به
کربال سفری داشتم و انجا توسل و استخاره کردم و خوب امد و اجرا
را پذیرفتم ،ان شاهلل که مردم هم راضی باشند.
او اظهار کرد :با اجرا در «وقت سحر» احساس می کنی شریک
و هم سفره مردمی و در ضلعی از سفره و میز مردم در زمان سحری
خوردن نشستی و ان ها تو را به عنوان یکی از اعضای خانواده شان
پذیرفتند و می توانی حرف بزنی ،نکته بگویی و این تجربه شیرین و
جذابی است .هرگز فکر نمی کردم تعامل انقدر شیرین باشد و پیام
ها و نظرات دلگرم کننده ای داشته باشیم.
عسکری درباره بهره گیری از ادبیات در این برنامه سحرگاهی
گفت :ادبیات فارســی بخش زیادی از القای مفاهیم عاشــقانه،
عرفانی ،تعبدی ،اموزشــی ،اخالقی و روایی را پذیرفته و بر دوش
گرفته و به ما رسانده است .حافظ را می بیندنید «،قران ز بر بخوانی
با چهارده روایت» ،یا سعدی که می گفت«:همه قبیله من عالمان
دین بودند» اما مرز باریکی است برای اینکه بخشی یا کاشی هایی
از ادبیات را انتخاب کنید که جامعه میانه ان را بفهمد.
مجری «وقت سحر» اذعان داشت :ما می توانستیم متون کهن و
عرفانی یا مناجات نامه هایی را که هست انتخاب کنیم ،مثل کاری
که همه اساتید و بزرگانم مثل حاج حسن سلطانی ،ساعد باقری،
مرتضی امیری اسفندقه خیلی بجا و درست انجام می دهند اما ما
خواســتیم یک نیاز دیگری را از مخاطب پوشش دهیم و بصورت
گعده ای سحرگاهی باشد و حال مردم خوش شود .همچنین این
لذت بخش است که بتوانی محتوایی را بگویی که اگر مخاطب ان
را در هیات یا جلسات شعر و ...شنید در ذهنش حک بماند و با خود
بگوید که قبال این اشعار ،مناجات یا ...را از «وقت سحر» یا حامد
عسکری شنیده است.
او افزود :این گونه مخاطب نکتــه ای را از من گرفته و خریده و
در روند زندگی ان را خرج می کند .ابتدای برنامه ایتم نقره خانم
خیالی را داریم که با نویسنده درد و دل می کند او با زبان طنز قاجار
وضعیت را نقد می کند و حرف می زند .او ســنگ صبور است و از
حال وطن و جوانان و کشور می گوید .ما سعی مان بر این بوده است
که با شعرخوانی و قصه گویی از شــهدا یا با فضاسازی که همراه
موســیقی زنده صورت می پذیرد ،پدیده ها را دراماتیز کرده و ان
ها را القا کنیم.
حامد عسکری درباره کارهای دیگر خود گفت :تقریبا از ساعت
١٢بامداد در استودیوی «وقت سحر» هستیم و جلسه و صحبت
و همفکری داریم ،تا سحری بخوریم و گریم و تست نور ،تصویر و
صدا انجام شود و به انتن برسیم زمان می برد و بعد از ان هم که ۲
ساعت پخش زنده داریم .پس از نماز صبح نیز در منزل بیدار می
مانم و به کارهایم می رسم.
او در پایان خاطرنشــان کرد :در واقع برای چند روزنامه تعهد
دارم که ستون بنویسم ،همچنین نویسندگی مجموعه مستندی
را انجام می دهم که موظفم قسمت به قسمت ١ ،روز در میان ان
را تحویل دهم .مشــغول انجام کارهای شخصی دیگری هستم و
رمان و فیلمنامه ای در دست داشتم که فعال متوقف است اما تولید
پادکستم را شروع کردم و پادکست «مافل» که یک قسمت از ان
منتشر شده ،در حال تولید است .بیشتر توان و زمانم روی «وقت
سحر» است و مابقی روز را هم با دوســتان و خانواده می گذارنم،
انشاهلل پس از ماه رمضان به تولیدات شخصی ادامه خواهم داد و این
وعده را می دهم که تا اخر امسال یک رمان منتشر کنم. صفحه 5
6
شنبه 26فروردین 1402شماره 1398
خرب فرهنگ و هرن
رونمایی دیوارنگاره «و فتح قریب» در لبنان
همزمان با روز جهانی قدس دیوارنگاره «و فتح قریب» روی دیوار حائل با فلسطین اشغالی نقش بست.
مسعود نجابتی ،طراح گرافیک ،مدیر هنری و خوشنویس معاصر ایرانی با همکاری پنج هنرمند دیگر
خانم والء محمد از مصر ،رضا قصیر از لبنان ،علی جروان از فلسطین ،فادی الفرج از سوریه و سمیر بعداش
از الجزایر دیوارنگارۀ «و فتح قریب» را طی ۴۸ســاعت در جنوب لبنان پشت دیوار حائل بین فلسطین
اشغالی و لبنان ترسیم کردند .فعالیت های نجابتی بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر ،نشانه ،کتاب
و به خصوص گرافیک نشر با تاکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است و فونت «پرشیا» را طراحی کرده که
توسط شرکت Bitstreamدر امریکا ،منتشر شد/.صباخبر
انتشار نماهنگ «القدس لنا»
نماهنگ «القدس لنا» با شعری از قاسم صرافان ،مرتضی حیدری ال کثیر ،اهنگسازی و تنظیم شروین
معینی ،خوانندگی ُمجال (مجتبی اهلل وردی) -رپر انقالبی با همراهی گروه ُکرال موج به سرپرستی افشین
کردستانی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی قدس منتشر شد .وحید امینی کارگردانی و محمدجواد
س زبان های عربی و انگلیسی توسط
اشتیانی تهیه کنندگی این نماهنگ را برعهده داشتند که با زیرنوی
مرکز موسیقی ماوا-سازمان هنری رسانه ای تولید و منتشر شده است .حضرت امام خمینی (ره) اخرین
جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کردند تا مرحله جدیدی در همبستگی
با مساله فلسطین در برابر صهیونیست ها و استکبار جهانی اغاز شود/.ایسنا
پیام تسلیت وزیر فرهنگ درپی درگذشت عماد افروغ
عماد افروغ نویسنده ،جامعه شناس ،استاد دانشگاه و سیاست مدار ایرانی و نماینده تهران در
مجلس شورای اسالمی در دوره هفتم و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در سن ۶۶سالگی
درگذشت .محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در پیامی درگذشت عماد افروغ
عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی کشور را تسلیت گفت.
متن پیام تسلیت وزیر فرهنگ به شرح زیر است:
«اناهلل وانا الیه راجعون
با نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت استاد فقید جناب اقای دکتر عماد افروغ را دریافت کردم.
دکتر افروغ اندیشمند دلسوز و متعهدی بود که تمام دوران زندگی خود را وقف فهم مشکالت
جامعه ایرانی و ارائه راه حل های دلسوزانه برای اعتالی کشور نمود.
اینجانب فقدان این مرد روشن ضمیر را که ارادت راسخ عملی و نظری اش به پیشوای عدالت
امیر مومنان علی(ع) زبانزد بود و در شب قدر و در مطلع فجر به دیدار حق شتافت را به خانواده
معزز ،جامعه علمی و همه دوستداران و شاگردانش تسلیت عرض می نمایم و در این ایام نورانی و
رحمت ،امرزش و رضوان الهی و هم نشینی با اولیا ،صلحا و شهدا را برایش ارزومندم
و حسن اولئک رفیقا»
مرحوم افروغ ،در سال های ۷۶و ،۷۷مســئولیت گروه سیاست داخلی کمیسیون داخلی،
دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سالهای ۷۷تا ،۷۹مدیریت گروه
فرهنگ ،هنر و تاریخ شــبکه یک صدا و سیما در ســالهای ۸۰تا ،۸۲تدریس در دانشگاه های
مختلف ،دبیر و مسئول کمیته علمی همایش های روشنفکری در ایران و موازین توسعه و ضد
توسعه فرهنگی کالن شهر تهران را برعهده داشــت .وی از اعضای سابق شورای پروانه نمایش
سینمایی و عضو هیات انتخاب جشنواره سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز بود/.ایسنا
برتری طلبی یهود و خیانت به امریکا
کتاب «برتری طلبی یهود» اثر دیوید دوک سیاست مدار ،یهودستیز
امریکایی با ترجمه مصطفی حســامی ،در انتشارات امیرکبیر چاپ
شده و قابل دسترس اســت .در گفتار انتشــارات «امیرکبیر» اماده
است :کتاب «برتری طلبی یهود» ،ریشه ها و نمونه های نژادپرستی و
برتری طلبی قوم یهود را در طول تاریخ ردیابی می کند .نویسنده نقش
مخرب و مفسده انگیز قوم ،نهادها ،جنبش ها و ایدئولوژی های یهودی
را از عصر باستان تا سال های اولیه قرن بیست و یکم بررسی می کند.
ریشه های یهودی ستیزی ،نژادپرستی تلمود ،پیشگامی یهودیان در
توحش کمونیسم ،افسانه هلوکاست ،ســلطه یهودیان بر رسانه ها و
صنعت ســرگرمی ،جنایات رژیم غاصب صهیونیستی ،نفوذ سنگین
صهیونیست ها در دولت امریکا و دولت های غربی ،خیانت های متعدد
رژیم صهیونیســتی به دولت و مردم امریکا ،نقش ژنتیک در تکامل
تاریخی اقوام و ...از جمله موضوعات جالب توجهی است که در این اثر
تاریخی -علمی ارزشمند بررسی می شوند/.صباخبر
تصاویری که ازادی فلسطین را فریاد می زنند
طراحانی با دغدغه مشــابه و با هدف رســاندن پیــام خود به
جهانیان ،هر ساله به مناســبت روز قدس ،پوسترهایی را طراحی
می کنند .در تمامی این پوسترها بنای مسجداالقصی ـ از اماکن
بسیار مقدس مسلمانان در شهر بیت المقدس فلسطین ـ به چشم
می خورد و از رنگ ابی که در تمام ادیان جنبه قدســی دارد و به
عنوان نماد اگاهی روحانی و نزدیکی به خداوند است ،بهره گرفته
شده است.
پوسترهایی با موضوع روز قدس و با شعار «القدس لنا» هر ساله
مورد توجه طراحان ایرانی قرار می گیرند .در ادامه چند پوستر با
مضمون «القدس لنا» که از سوی طراحان خلق و در سایت های
مختلف منتشر شده را بازنشر کردیم.
در اغلب این پوســترها گزیده بیاناتی از مقام معظم رهبری و
همچنین امام خمینی (ره) با موضوع قدس و فلسطین به چشم
می خورد/.ایسنا
رژیم صهیونیستی مرگ خود را جلو انداخت ه است
سید عزت اهلل ضرغامی در حاشیه راهپیمایی روز قدس گفت :روز
قدس اعالم مواضع جهانی نسبت به ظلم و اشغالگری است .این روز
نه تنها متعلق به ایران و مسلمان ها بلکه متعلق به همه ازادیخواهان
و همه بشریت است.
وی افزود :به همین دلیل و با وجود همه تالش هایی که انجام شد
تا روز قدسی وجود نداشته باشد ،می بینیم که راهپیمایی روز قدس
همواره پرشکوه تر و گسترده تر از قبل برگزار می شود.
وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد :امسال
با رفتار وحشیانه ای که رژیم صهیونیستی داشته ،خودکشی و مرگ
خودخواسته را رقم زده و مرگ خود را جلو انداخت ه است.
ضرغامی اظهار کرد :رفتارهای غیرعادی و وحشیانه ای که صورت
می گیرد نشان دهنده ســرگردانی و بن بستی اســت که انها به ان
رسیده اند در نتیجه این رفتار را از خود نشــان می دهند لذا اینگونه
اتفاقات نشان دهنده زوال رژیم صهیونیستی است/.ایرنا صفحه 6
شنبه 26فروردین 1402شماره 1398
خرب فرهنگ و هرن
پرویز اذکایی درگذشت
ن بر اثر بیماری
دکتر پرویز اذکایی پژوهشگر و مورخ برجسته ایران و همدان صبح جمعه ۲۵فروردی
در بیمارستان بوعلی همدان درگذشــت .شهرت دکتر اذکایی بیشــتر به خاطر نوشته هایی است که
درباره همدان دارد« ،همدان نامه» یا بیست گفتار درباره مادستان« ،ماتیکان عین القضات همدانی»،
«باباطاهرنامه»« ،تاریخ معاصر همدان» و «فرهنگ مردم همدان» گوشه ای از کارهای ارزشمندی است
که این مورخ همدانی به رشته تحریر دراورده است .استاد اذکایی در سال ١٣٩٥کتابخانه شخصی خود
را به کتابخانه مرکزی همدان اهدا کرد که شامل هفت هزار و پانصد جلد کتاب نفیس و بیش از ۶هزار جلد
مجله علمی و فرهنگی است و هم اکنون در دسترس عالقه مندان قرار دارد/.ایرنا
رونمایی از جدیدترین اثر حسن روح االمین
7
جدیدترین اثر حسن روح االمین با عنوان «شهید قدس» توسط کانون هنر شیعی رونمایی و منتشر
شد .حسن روح االمین هنرمند نقاش که همزمان با مناسبت های ائینی ،مذهبی و ملی ،اثر جدید خلق
می کند و اثارش اکثرا ً همسو با ائمه اطهار و اهل بیت (ع) است ،به مناسبت روز قدس و مبارزات مردم
مظلوم فلسطین اثری جدید خلق کرده است .در میانه این نقاشی ،شهید حاج قاسم سلیمانی نیز به چشم
می خورد که دغدغه ازادسازی قدس را داشت .این اثر با عنوان «شهید قدس» و با موضوع استکبار ستیزی،
با تکنیک دیجیتال پینت (نقاشی دیجیتال) خلق شده است .همچنین در گوشه این اثر ،خوشنویسی
«شهید قدس» را مسعود نجابتی انجام داده است/.مهر
حداد عادل:
فروپاشی اسرائیل نزدیک است
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی مهم ترین خاصیت روز قدس را جلوگیری از عادی سازی غصب
فلسطین دانست و پیش بینی کرد فروپاشی اسرائیل نزدیک است .غالمعلی حدادعادل که در راهپیمایی
روز قدس شرکت کرده بود ،در گفتگو با برنامه «ساعت به وقت قدس» درباره تاثیر راهپیمایی روز قدس
اظهار کرد :ضرب المثل عامیانه ای وجود دارد مبنی بر اینکه «وای به خونی که یک روز ازش بگذره» معنای
این مثل لوث شدن یک قتل وقتی است که مشمول مرور زمان شود ،به نحوی که ان جنایت فراموش و
خونی که ناحق به زمین ریخته به مرور ضایع می شود .وی افزود :صهیونیست ها ،امریکایی ها و اروپایی ها
که پشتیبان اسرائیل هستند سیاست شان این اســت که به مرور زمان مسئله اسرائیل جا بیفتد و مسئله
فلسطین به فراموشی سپرده شود .انقالب اسالمی این توطئه را خنثی کرد .روزهای ابتدایی انقالب ،در سه
چهار روز اول موشه دایان وزیر جنگ اسرائیل گفت با پیروزی انقالب اسالمی در منطقه زلزله رخ داده است.
او زودتر از همه فهمید که امام چه نظری دارد .رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد :مهمترین
خاصیت روز قدس که امام پیش پای ملت های مسلمان گذاشتند این است که ارمان فلسطین را در سطح
جهانی یاداوری کرده و به مردم فلسطین می گوید شما تنها نیستید .این کار ،درست مقابل سیاست عادی
سازی صهیونیست ها است که می گوید اهالی یک کشوری رفته اند و اهالی دیگری امده اند و باید روابط
عادی با این کشور غاصب داشته باشیم و ...حداد عادل در پایان تصریح کرد :روز قدس همچنان
می گوید فلسطین مظلوم است و این رویداد ،انقدر ظرفیت دارد که جهان اسالم را به
وحدت برســاند و کامال می توان پیش بینی کرد فروپاشی اسرائیل ان شاءاهلل
اتفاق خواهد افتاد« .ســاعت به وقت
قدس» برنامه هفتگی درباره زوال
رژیم صهیونیستی است
که قسمت دوم ان شب
گذشته ساعت ۲۰روی
انتن شــبکه یک
رفت/.صباخبر صفحه 7
گفت و گوی صبا با مانا پاک سرشت
کارگردان فیلم کوتاه
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
فیلمسازی که مخاطب ندارد
فیلم نسازد
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
سمیه خاتون -کالف سردرگم صنعت فیلم درکشور ،در عین
بالتکلیفی ،در همهمه ای عجیب کارش را ادامه می دهد ،این قطار
بی قرار و پرسرعت کماکان گاهی روی ریل گذاری ها و گاه خارج
از ایستگاه ،تکاپو کنان بدون ایست ،می تازد .سینمایی که گاهی
جسوراست،گاهیپرازحسنوستالوژیک،گاهیخفتهدرسکوتی
نو گرا به گذشته و تاریخ و تمدن فرهنگ ایران ارجاع می دهد.
در این روزها که حال و هوای شهر پر شده از تحوالت ،تامالت و
تحمالت هراس انگیز ،برای هنرمندان فیلمساز هر لحظه زندگی
در ایران پر از چالش های ناگفته ایست که مستعد به خلق مفهوم
و تجربه هستند .در این شــماره خبرنگار صبا به سراغ مانا پاک
سرشت؛ فیلمساز کوتاه ایرانی رفته و درباره ساخت فیلم کوتاه و
چشماندازافقاینمسیربااوبه گفتگونشستهاست،پاکسرشت
در این گفتگو تجربیات خود را از فیلمسازی برای عالقه مندان در
این حوزه ،به اشتراک گذاشت که در ادامه می خوانید.
مانا پاک سرشت متولد 1370دانش اموخته رشته مهندسی معماری
است که تا به حال با ساخت چندین اثر کوتاه و شرکت در جشنواره های
متعدد بین المللی موفق به کسب جایزه شده است .از جمله اثار مهم این
کارگردان زن ایرانی؛ کارگردانی و نویسندگی فیلم کوتاه «نگران نباش»
است؛ این فیلم کوتاه داستان دختر نوجوانی را روایت می کرد که در روز
تولدش به دلیل کرونا تنها در خانه قرنطینه اســت و مادر پرستارش از
بیمارســتان از طریق پخش زنده تلویزیونی او را سورپرایز می کند .فیلم
کوتاه «نگران نباش» به جشنواره بین المللی فیلم «کرونا» المان راه پیدا
کرد .از دیگر اثار مانا پاک سرشت ،در زمینه نویسندگی و کارگردانی می توان
به فیلم های کوتاه «وارث» و «چشم ها» اشاره کرد .فیلم کوتاه «وارث» با
موضوع مدافعان سالمت در معاونت فضای مجازی صدا و سیمای مرکز
گیالن تولید شده است« .وارث» در اولین جشنواره کروناویروس دهلی
هندوســتان برگزیده و مورد تقدیر قرار گرفت .این فیلم پیش از این در
جشنواره های بین المللی کالیفرنیا ،امریکا ،استرالیا ،ژاپن ،ایتالیا و اولین
دوره جشنواره فیلم کرونا در ایران حضور یافت و برگزیده شد.
بدون مقدمه در چه حالی هستید؟
منتظر واریز اولین قسط هستم تا فیلم کوتاه تورین را کلید بزنم.
پس فیلم جدیدی در دست تولید دارید؟
بله ،فیلم کوتاهی با نام تورین با موضوع کودک و نوجوان که در مرحله
پیش تولید است.
تورین به نظر یک اسم غیر ایرانی است؟
بله نام منطقه ای در ایتالیا اســت که به تورین مشــهور است .البته
نام گذاری این عنوان برای اثر اخرم بیشتر به منظور وصف و تصویر یک
مکان به صورت نمادین است که در غالب ان موضوعات خود را مطرح کنم.
از همکاری با انجمن سینما جوان بگویید؟
سال گذشته ،اولین سالی بود که با همکاری و حمایت انجمن سینمای
جوانفیلمساختم،خوشبختانهتجربهموفقیتامیزاینهمکاریمنجربه
حضور فیلم کوتاه «وقفه» در جشنواره بین المللی کوتاه تهران شد .امسال
هم به همان شیوه سابق با ثبت فیلمنامه و شرکت در جلسه پیچینگ،
انجمن موفق به قانع کردن مسئولین انجمن برای حمایت از اثر شدم .و
با قبول کمک هزینه حمایتی از طرف انجمن کارهای پیش تولید فیلم
خود را شروع کردم .این دومین تجربه همکاری بنده با انجمن حساب
می شــود ،اما از نظر کاری «تورین» هفتمین اثر تولیدی من در ساخت
فیلم کوتاه است.
با توجه به اینکه ساخت یک اثر کوتاه حرفه ای ،پرهزینه است،
ایا حمایت مالی انجمن جوابگوی ساخت اثر هست یا خیر؟
ضمن تشکر از کمک های بدون چشم داشت انجمن سینمای جوان،
باید بگویم خیر ،اما به طور کلی از همان ابتدا این مسئله فرا روی کارگردان
روشن است که هزینه پرداختی و حمایتی بالغ بر ۷۰تا ۸۰میلیون است.
و کارگردان با امادگی الزم از هزینه های دیگری که پروژه در مسیر ساخته
شدن دارد ،کارش را شروع می کند .در واقع انجمن مشارکت در تولید
می کند و مســلما کارگردان باید در ادامه امادگی پرداخت هزینه های
جانبی دیگر را داشته باشد .اینکه ساخت فیلم کوتاه برای کارگردان هیچ
بازگشت مادی به جز کسب جوایز جشنواره ای که خود ان هم یک احتمال
است ،برای همه دوستان هنرمند در این حوزه مسلم است ،اما هزینه های
دیگری چون ،هزینه پخش و ارسال اثر به جشنواره های متعدد بین المللی
هم هست که پس از ساخت اثر ،ناگزیر به پرداخت و پیگیری ان هستیم.
مخاطب فیلم کوتاه از چه طریقی می تواند اثار هنرمندان این
حوزه را دنبال کند؟
در حال حاضر به طور مثال ،فیلم «چشــم ها» و «الجوردی» از اثار
فیلم کوتاهی که ساخته ام در تیوال اکران انالین دارد و همچنین پلتفرم
هاشور نیز اثار کوتاه را در سایت به نمایش می گذارد که مخاطبان با خرید
اشتراک ،می توانند اثار را دنبال کنند و همچنین انجمن سینمای جوان
در حال مذاکره با چند پلتفرم پربازدید هستند که چنانچه موافقت کنند،
احتماال اثار فیلم کوتاه از این پلتفرم ها نیز به نمایش گذاشته می شوند.
«فیلم کوتاه مقدمه ای برای ساخت فیلم بلند است!» ایا شما
به این جمله اعتقاد دارید؟
بله ،البته می دانم در این حوزه دوستانی هستند که تنها عالقه مند به
ساخت فیلم کوتاه هستند اما برای بنده اینطور نیست و امیدوارم به زودی
بتوانم ساخت فیلم بلند را تجربه کنم.
با این حساب چشم اندازتان به فیلم هایی که در حال تولید و
پخش در ایران هستند ،چیست؟
قطعا نظرم مثبت است ،صنعت فیلم را در ایران در حال رشد می دانم.
از نظر من یکی از دالیل مهم این امر اگاهی و دانش عموم مردم در فیلم
دیدن است ،مردم بسیار دقیق و موشکافانه اثار را دنبال می کنند و حتی
متوجه شدم که در این حوزه وارد نقد و تحلیل هم می شوند .از نظر من
این اگاهی عمومی در مردم فیلمساز را مجبور می کند ،که فیل م خوب و
ساختارمند بسازد .مردم فیلم هایی که با سوژه های کهنه ساخته می شوند
را پس می زنند .و فیلمسازی که مخاطب ندارد فیلم نسازد بهتر است.
بها دادن به ذائقه مخاطب تا چه اندازه محترم اســت! این را
به این دلیل می پرسم که فیلمسازانی که صرفا ذائقه مخاطب
را نشانه می گیرند ،نتیجه اش می شود ساخت اثاری چون فیلم
سینمایی «فسیل» که اتفاقا بسیار پرفروش است ،اما در عمل
تکرار این دست سبک پردازی ها ممکن است سلیقه تماشاگر
ایرانی را با اثار خالی از تفکر ،تنزل دهد؟
ازنظرمنسلیقهمخاطبایرانیفیلم«فسیل»نیست،درکنارپرفروش
شدن این فیلم ،ممکن است فیلمی مانند «جنگ جهانی سوم» هومن
سیدی که از نظر من حیرت انگیز بود و یا همان طور که سابقا شاهد بودیم
قهرمان اثر فرهادی هم پرفروش باشد ،هر چند که ممکن است خود من
نیز برای سرگرمی و وقت گذراندن دوست داشته باشم فیلم هایی مانند
فسیل و ...را ببینم .همه انسان ها نیاز دارند ساعتی خارج از تفکر به مسائل
ساده بخندند. صفحه 8