روزنامه صبا شماره 1397
روزنامه صبا شماره 1397
روزنامه صبا شماره 1397
سه شنبه| 22فروردین 11 |1402اوریل 20 |2023رمضان |1444
سال دهم| شماره 8 |1397صفحه| 5000ناموت|
گفت و گوی صبا با احسان عباسی
کارگردان فیلم کوتاه قوی گنگ
فیلمی از گنگ بودن انسان
در عصر مدرنیسم
پیمان جبلی:
مردم ما الیق بهترین ها هستند
تو گوی صبا با کارگردان و بازیگران نمایش مکبث زار
گف
تلفیق سبک های مناییش کهن جهان
هیوالی قاچاق فیلم
را مهار کنید!
محمد نادری:
پاسداری از میراث فکری اوینی
حائز اهمیت است
نمایشگاهی با موضوع
فلسطین در ونزوئال صفحه 1
2
سه شنبه 22فروردین 1402شماره 1397
خرب سیمنا و تلویزیون
رونمایی از فیلم تست در جشنواره منطقه ای بوشهر
فیلم کوتاه «تست» به کارگردانی میکائیل دیانی و تهیه کنندگی کاظم دانشی بعد از پایان مراحل فنی
با پذیرش در شصت وششمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان بوشهر -خلیج فارس ،اولین نمایش
خود را در برابر مخاطبان تجربه می کند .این فیلم کوتاه با نقش افرینی بازیگرانی چون گیتی قاسمی ،ساناز
اقایی ،پیمان فهیمی ،بهرام برخورداری ،علی اعتمادی فر ،رضا قرائی ،محیا نظری و سامان نوری ،داستان
کودک کاری به نام «علی» را روایت می کند که می خواهد در تست استعدادیابی فوتبال شرکت کند و....
فیلم کوتاه ۱۵دقیقه ای «تست» در ژانر درام تولید شده اســت که در باشگاه رویاد سازمان هنری
رسانه ای اوج مقابل دوربین قرار گرفته است.
نمایش خونه مامان شکوه در جشنواره مسکو
مستند «خونه مامان شکوه» ساخته مهدی بخشی مقدم تولید مرکز گسترش سینمای مستند ،تجربی
و پویانمایی به بخش مسابقه جشنواره مسکو راه پیدا کرد .مستند بلند «خونه مامان شکوه» به کارگردانی
مهدی بخشی مقدم ،روایتی از زنانی است که روزهای پس از ترک اعتیاد را در فضایی مشترک می گذرانند.
این فیلم به بخش مسابقه مستند چهل و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مسکو در کشور روسیه
ت ۱۴۰۲برگزار
راه یافته است .جشنواره مسکو به دبیری نیکیتا میخالکوف از ۳۱فروردین تا ۷اردیبهش
می شود .این جشنواره سال های گذشته میزبان چهره های معتبر سینمای جهان از جمله فدریکو فلینی،
اکیرا کوروساوا ،کریستوف کیشلوفسکی و ...بوده است/.مهر
هیوالی قاچاق فیلم را مهار کنید!
هیوالی قاچاق در سینمای ایران ،هم چنان مشغول قورت دادن فیلم های سینمایی است و در اتفاقی عجیب ،فیلم
تحسین شده «جنگ جهانی سوم» در کیفیت های مختلف ،سر از فضای مجازی دراورده است.
قاچاق جنگ جهانی سوم در شرایطی رخ داده که هنوز پرونده قاچاق فیلم های دیگر بسته نشده است .البته در کنار
تمام فرضیات موضوع قاچاق جنگ جهانی سوم ،ابعاد مشــکوک زیادی دارد چرا که این فیلم تنها در چند جشنواره
جهانی شرکت داشته که برای تمام ان جشنواره ها ،زیرنویس انگلیسی به نسخه اصلی سنجاق شده بود و خبری از این
نسخه ای که قاچاق شده ،نیست .فیلم هومن سیدی باتوجه به اینکه در هیچ جشنواره داخلی شرکت نداشته و در هیچ
محفل خصوصی هم به نمایش گذاشته نشده ،بنابراین با قطعیت می توان اعالم کرد که افراد غیرمجاز ،هیچ دسترسی
به نسخه این فیلم نداشته اند .طی چند روز گذشته ،خبرهایی مبنی بر نمایش فیلم در اکران عیدفطر رسانه ای شد .این
اخبار ،یک روز پیش از جلسه شورای صنفی نمایش ،با قطعیت بیشتری مطرح شد و حتی برخی از عوامل اصلی فیلم ،با
استقبال از این اتفاق ،نسبت به اشتراک گذاری این خبر در صفحات مجازی خود همت کردند که این اشتراک گذاری ها،
با استقبال خوب سایت ها و خبرگزاری ها همراه شد .نکته قابل تامل ان که ،نسخه باکیفیت فیلم ،ساعت ۲:۳۰دقیقه
بامداد یکشنبه ۲۰فروردین ماه ،یعنی تنها چند ساعت مانده به برگزاری جلسه شورای صنفی نمایش ،به بیرون درز پیدا
کرده و فیلم عمال قاچاق می شود .احتماال همین اتفاق هم سبب شد تا فیلمی که پروانه نمایش رسمی داشته و به عنوان
نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳معرفی شده بود ،از اکران عیدفطر خط خورده و با این وضع قاچاقی که رخ داده،
احتماال شانسی برای نمایش عمومی نداشته باشد .مدیریت سینمایی کشور اکنون باید با قدرت بیشتری وارد عمل شده
و کاوش هایی را در این زمینه به انجام رسانده و نتیجه را به اطالع عموم برساند چرا که این عمل غیراخالقی و غیرانسانی
باید با معرفی مسببان ان ،مختومه شود .هم اکنون ۴فیلم قطعی برای اکران عیدفطر مشخص شده و تصمیم گیری ها
برای نمایش اخرین ســاخته کیومرث پوراحمد ادامه دارد .باتوجه به این اتفاق ،قطعا جایگزینی فیلم هومن سیدی
می تواند کمی از بار این عمل غیراخالقی کاسته و خسارات تیم سازنده را به حداقل کاهش دهد/.ایرنا
مایکل لرنر درگذشت
مایکل لرنر بازیگر فیلم هایی مانند «وروجک»« ،گودزیال» و «مردان
ایکس :روزهای گذشته اینده» که برای بازی در کمدی روانشناختی
«بارتون فینک» ســاخته جوئل و ایتن کوئن در سال ۱۹۹۱نامزدی
اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را کسب کرده بود ،در ۸۱سالگی از
دنیا رفت .این بازیگر که کارش را در اواخر دهه ۱۹۶۰در صحنه نمایش
اغاز کرده بود بازیگر ده ها سریال هم بود که «کاراگاه راکفورد»« ،دکتر
کیلدر»« ،وکالی جوان»« ،ایرونساید» و «مش» از جمله انها بود.
وی که با نقش این مدیر با ابهت اســتودیویی اغلب به عنوان نقطه
عطفی در میان شخصیت های برادران کوئن شــناخته می شود ،در
کمدی «یک مرد جدی» در ســال ۲۰۰۹بار دیگر بــا برادران کوئن
همکاری کرد.
«نامزد» « ،پســتچی همیشــه دو بار زنگ می زند»« ،هشت مرد
بیرونی» و «شــب های هارلم» از دیگر فیلم های بــه یادماندنی وی
هستند/.مهر
راه یابی دو فیلم ایرانی در جشنواره ترنتو ایتالیا
هفتــاد و یکمین جشــنواره فیلم ترنتــو ایتالیا کــه یکی از
قدیمی ترین جشنواره های سینمایی جهان است امسال میزبان
نمایش دو فیلم کوتاه داستانی و مستند از سینمای ایران خواهد
بود .فیلم «گوزن» به کارگردانی هادی بابایی فر نماینده سینمای
ایران در بخش رقابتی اثار کوتاه جشنواره فیلم ترنتو ایتالیا خواهد
بود و مستند «رویای یک اســب» به کارگردانی مرجان خسروی
بالدی هم در بخش «سرزمین های بلند» این رویداد سینمایی به
روی پرده خواهد رفت .مستند «رویای یک اسب» داستان دختر
۱۵ساله عشایری را روایت می کند که به دور از فضای مدرن شهری
در اندیشه ارزوهای بزرگی است .فیلم کوتاه «گوزن» درباره احسان
پسر نه ساله ای است که برادر کوچکتر او یک بیماری جدی دارد که
توسط پزشکان قابل درمان نیست .هفتادویکمین دوره این رویداد
سینمایی امسال از ۸الی ۱۷اردیبهشت ماه ۱۴۰۲به میزبانی شهر
ترنتو در کشور ایتالیا برگزار خواهد شد/.ایسنا
ثبتبزرگترینافتتاحیهانیمیشنیاقتباسیدرجهان
ثبت بزرگترین افتتاحیه انیمیشنی اقتباسی از بازی های ویدیویی
توسط انیمیشن «برادران سوپر ماریو» صورت گرفت.
انیمیشن «برادران سوپر ماریو» با فروش ۳۷۷میلیون دالری در
بازار جهانی عنوان پرفروش ترین افتتاحیه جهانی سال را شکست و از
«مرد مورچه ای و زنبور :کوانتومانیا» که با ۲۲۵میلیون دالر کارش را
شروع کرده بود ،فراتر رفت.
این فیلم انیمیشــن که محصول همکاری ایلومینیشن ،نینتندو
و یونیورسال اســت و از چهارشنبه اکرانش را شــروع کرده از سطح
پیش بینی ها فراتر رفته و در بازار داخلی امریکا ۲۰۴میلیون دالر و در
بازار بین المللی ۱۷۳میلیون دالر در ظرف ۵روز اکرانش فروش کرده
است .پیش بینی شده بود که این فیلم افتتاحیه داخلی ۱۲۵میلیون
و افتتاحیه بین المللی ۱۰۰میلیون دالری را در ۷۰کشور خارجی به
ثبت برساند .فیلم زنده «برادران سوپر ماریو» پیش از این به کارگردانی
رولند جافه و دین سملر در سال ۱۹۹۳منتشر شده بود/.مهر صفحه 2
سه شنبه 22فروردین 1402شماره 1397
خرب سیمنا و تلویزیون
راه یابی مستند کل فاطمه به جشنواره مجارستان
مستند «کل فاطمه» به سی و سومین جشنواره فیلم «مدیا ویو» مجارستان و هفدهمین جشنواره
فیلم هنر و رسانه زنان سیدنی راه یافت .مستند «کل فاطمه» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری و تهیه
کنندگی سمیه زراعت کار و مهدی زمانپور کیاسری به سی و سومین جشنواره فیلم «مدیا ویو» مجارستان
و هفدهمین جشنواره فیلم هنر و رسانه زنان سیدنی استرالیا راه یافت .جشنواره «مدیا ویو» از تاریخ ۶تا ۸
اردیبهشت در مجارستان و جشنواره هنر و رسانه زنان سیدنی از تاریخ ١١تا ١٧از اردیبهشت در سیدنی
استرالیا برگزار می شود« .کل فاطمه» زندگی امیدوارانه زن روستایی ناشنوایی را محور قرار می دهد که
یک تنه به حمایت از فرزندانش می پردازد/.مهر
3
اقامحمدی :پیشرفت روبه جلو را با سرعت ادامه دهیم
علی اقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از پشت صحنه برنامه تلویزیونی «مردم دوست
داشتنی» بازدید و با مدیران شبکه یک سیما ،تهیه کننده برنامه و سایر عوامل گفتگو کرد .اقامحمدی در
این بازدید گفت :به همه عوامل در این برنامه تبریک می گویم ،امسال ویژه برنامه افطار شبکه یک سیما
با نوع نگاه امیدافرینانه و معرفی نخبگان فعال ،مردم دوست داشتنی را تصویر کردند که نوع نگاه شان به
زندگی روبه جلو است .وی اظهار داشت :جوانی جمعیت ما 25سال است ،یعنی ما 25سال فرصت داریم و
این زمان کمی نیست به شرط اینکه ما پیشرفت روبه جلو را با سرعت ادامه دهیم و امیدواریم با برنامه ریزی
مناسب و با همراهی مردم دوست داشتنی بتوانیم روند روبه جلو و پیشرفت را ادامه دهیم/.تسنیم
جبلی :مردم ما الیق بهترین ها هستند
رییس صداوســیما با اشــاره به برنامه های نوروز و رمضان بیان
کرد که نهایت تالش ها صورت گرفت تا بتوان رسانه ملی را در این
موقعیت روســپید کرد .پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما با
برنامه سازان نوروز سال جاری در شهرک ســینمایی و تلویزیونی
ایران (شهرک غزالی) دیدار کرد که در این نشست مدیران و عوامل
برنامه ساز شبکه های مختلف ســیما حضور داشتند .جبلی ضمن
ارزوی قبولی طاعات و عبادات و یاداوری زحمات برنامه ســازان
نوروز ۱۴۰۲برای خلق لحظاتی به یاد ماندنی و شیرین برای مردم
در ساعات منتهی به تحویل سال گفت :یکی از مهم ترین ازمون های
رسانه ملی در طلیعه هر سال ،طراحی و اجرای برنامه های نوروزی و
لحظات سال تحویل است .رقابت های سنگینی نیز که بین شبکه های
مختلف شکل می گیرد ،به نوعی مصداق فاستبقوا فی الخیرات است.
رقابت های پر از خیر و برکتی که مصداق مســابقه در خیرات است
و امسال نیز شــاهدش بودیم.رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به
تقارن سال نو و ماه مبارک رمضان و مقایسه این اتفاق با مورد مشابه
سی و سه سال پیش عنوان کرد :زمانی می توانیم ادعا کنیم رسانه
موفق و مردمی هستیم که با وجود همه سختی هایی که به ما محیط
شده ،بتوانیم کارمان را انجام بدهیم و زحمات امسال همکارانمان
مصداق یک کار تمیز و خوب را فراهم اورد .وی افزود :سخت پسند
شدن مخاطبین ما در مقایسه با سال های پیش و دهه های گذشته،
امسال شرایط بسیار ویژه ای را بعد از سی وسه سال که از هم زمانی
رمضان و نوروز می گذرد ،برای رسانه ملی رقم زد و نهایت تالش ها
صورت گرفت تا بتوان رسانه ملی را در این موقعیت روسپید کرد.
جبلی گفت :افق تحولی سازمان ،توجه به قومیت ها ،اقوام ،تنوع
رنگارنگ قومیت ها و خرده فرهنگ ها در کشــور عزیز ما همچنین
پیکره تمدن بزرگ پارســی و ایران بزرگ که در اطراف ما شــکل
گرفته ،از افغانستان تا تاجیکستان و حتی ترکیه و قفقاز و اسیا میانه
و نیز امتدادش تا هند و اطراف این تمدن بزرگ را در برنامه سازی ها
مدنظر برنامه سازان قرار داد و تنوع رنگارنگی از سلیقه های مختلف
که در تهیه برنامه ها در شــبکه های مختلف به کار گرفته شده بود،
واقعاً جای تشکر و قدردانی دارد.
جبلی با بیان این نکته مهم که مردم ما الیق بهترین ها هستند،
ادامه این روند برنامه سازی را ضروری دانست و بیان کرد :امیدوارم
این تجربه ارزشمند و شیرین و قابل تقدیر و تحسین که امسال در
برنامه های سال نو و ادامه ان در ماه مبارک رمضان شکل گرفت با
همین شتاب و با همین اهنگ ادامه داشته باشد/.تسنیم صفحه 3
4
سه شنبه 22فروردین 1402شماره 1397
پرونده
تو گوی صبا با کارگردان و بازیگران نمایش مکبث زار
گف
تلفیـق سـبک های نمایشـی کهـ
فرهومند ناظریان نمایش «مکبث زار» به نویسندگی وکارگردانی مسعود پشت کوهی و تهیه کنندگی سعیده اسمعیل نیا ،با بازی شهروز دل افکار ،گاتا عابدی ،محمد
هادی عطایی ،یاشار نادری ،سعید برجعلی فهیمه موسوی نیارکی و ...از 27فروردین در سالن اصلی تئاتر شهر بر روی صحنه می رود .در خالصه
گفت و گو
داستان این نمایش چنین امده :مکبث در جزیره هرمز ،برای رسیدن به پادشاهی اهل هوا «اجنیان» دانکن بابای بزرگ زار را به قتل می رساند.
ث زار» تلفیقی از ایین های بومی ایرانی و شرقی است با “نمایشنامه مکبث” شکسپیر که البته با نگاه انتقادی روز مسعود پشت کوهی درباره وقایع
نمایش «مکب
اخیر در هم امیخته و این به وضوح به تماشاگر اعالم و انتقال داده می شود .مسعود پشت کوهی در این اثر با تکیه بر مراسم زار ،ایین های بومی و فولکلور جنوب
ایران را با تلفیق داستان “مکبث” اسکاتلندی به تصویر می کشد .در اجرای این نمایش از اوازهای فولکلور جنوب ایران سازهای بومی ایرانی ،ژاپنی ،افریقایی
و هندی استفاده شده است.و نگاهی به شیوه ها ،نمادها ،رنگ و فرم و حرکت رجوعی به هنر کابوکی”ژاپن” کاتاالکی “هند” ،بوتو “ژاپن” و کمدیا دالرته “ایتالیا”
می کند.این نمایش اثر برگزیده شب های مسکو ،نمایش تقدیر شده در جشنواره مونیخ ،شرکت در جشنواره اونییون فرانسه ،و اجرا در انستیتو تئاتر گیتس
مسکو ،را به دست اورده و در کشورهای ارمنستان ،اذربایجان و هند نیز اجرا شده است .همچنین در شهرهای امل ،شهرکرد ،یزد و بندرعباس روی صحنه رفته
است.این اثر نمایشی در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرد و با استقبال بی نظیری در دو روز اجرای خود روبرو شد .این اثر در بخش ملل چهل
و یکمین جشنواره تئاترفجر دیپلم افتخار بهترین نمایش ،طراحی لباس و کاندیدای بهترین کارگردانی نمایش را از ان خود کرد .در چند روز مانده به اجرای این
نمایش خبرنگار صبا با بازیگران و کارگردان نمایش مکبث زار به گپ و گفتی نشست که در ادامه می خوانید.
شهروز دل افکار:
هر ادمی شرایط مکبث شدن را دارد
فارغ التحصیل دانشگاه هنر است و از 1382به طور حرفه ای
سابقه اجرای تئاتر وهمچنین بازی جلوی دوربین را دارد ،در کنار
بازیگری و اجرا ،سالها درحوزه بازیگری تدریس کرده از سابقه
بازی های شــهروز دل افکار می توان به سریال چرخ و فلک و
تئاترهای پر مخاطبی چون «زمستان»« ،باد شیشه را می لرزاند»
و «رویای نیمه شب تابســتان» اشاره کرد و همچنین حضور در
سریال قورباغه به کارگردانی هومن سیدی در نقش جواد که چهره
او را برای مخاطب رسانه های تصویری اشناتر کرد.
مسیر اشنایی تا پذیرش نقش مکبث برای تان چگونه اتفاق
افتاد؟
حدود 6ماه تمرین داشتم ،در این نمایش مکبث عالوه بر ان
خاصیت و خلق و خوهای شناخته شده جهانی ،به واسطه بومی
شدن در ائین و رسم زار جنوب ایران ،خاصیت جادوئی و ترسناک
تری را به خود گرفته است ،البته در فن اجرایی این نمایش عالوه
بر نمایش رقص زار و جن گیری ،از دیگر مولفه های اجرایی چون
نمایش کابوکی و کاتاالکی هم استفاده شده است .به همین دلیل
کار من اجرای ســاده از نقش مکبث نبود ،در این نمایش بابازار
شخصیتی برگرفته از رسوم کهن جنوبی ایرانی با دانکن (پادشاه)
جابه جا شده است و حاال مکبث به جای دانکن ،بابازار را به قتل
می رساند ،در رسوم جنوبی ایران شخصی به نام بابازار و مامان زار
وجود داشته اند ،که سمت خیلی باالیی را از لحاظ مقامی داشته
اند ،دراین ائین و طبق ذهنیت مردم ان زمان شایســته ترین و
عادل ترین فرد ،به این مرتبه روحانی می رسد ،در این نمایش هم
مالیخولیایی شدن مکبث پس از قتل شاه ،مترادف سازی شده
است با قتل بابازار و باد زاری که در انتها روح و تن مکبث را تسخیر
کرده و او را به کام مرگ می رساند.
ایا برای شخصیت مکبث یک مابه ازای بیرونی در جهان خود
یافته بودید؟
هر ادمی شرایط مکبث شــدن را دارد ،مکبث از حسی جاه
طلبانه پرده برمی دارد که هر انسانی برای رسیدن به اهدافش
ممکن است ،بدترین اشتباهات غیرقابل جبران را رقم بزند.
هنرمندانی در تئاتر مشغول هستند در حال حاضر چه شرایطی
را تجربه می کنند؟
من واقعا و از صمیم دل برای کسانی که تازه به این حوزه وارد
شده اند ناراحت هستم ،من 20سال است که در تئاتر فعالیت دارم
و به واسطه تجربه ای که داشتم ،خیلی در این اتفاقات از کرونا تا
تحریم هنرمندان اسیب ندیدم ،اما واقعا شرایط برای کسانی که
تازه می خواهند شروع کنند بسیار سخت است.
ابراهیم پشت کوهی:
نمایش تعطیل شدنی نیست
چه شد که این ایده به ذهن تان رسید که نمایشنامه مکبث اثر
شکسپیر را با ائین زار ایرانی تلفیق کنید؟
به دنبال یک مفهوم تازه از یک مضمون اصیل و قدیمی بودم،
به همین خاطر این نمایش را از زاویه دیگر که بومی است بازتولید
کردم ،به نظرم اقتباس های قبلی که از نمایش مکبث شده بود،
پویایی جسورانه ای نداشتند و معموال خیلی شبیه به هم بودند.
منابع تحقیقاتی و پژوهش هــای میدانی تان ائین زار ایرانی
چطور اتفاق افتاد؟
غالمحسین ساعدی تحقیق مکتوبی دارد به نام «اهل هوا»
که در ان به تفســیر در این مورد صحبت شده است ،جدا از ان
من خودم جنوبی هستم و می توانم ادعا کنم که در همین محیط
و ائین زندگی کرده ام و کامال بر این موضوع اشراف داشته ام .در
تحقیقات شخصی خود به لحاظ ریشه ای زار را مورد بررسی قرار
دادم و از نتایج این تحقیق این بود که زار تنها افریقایی نیست و
ریشه هایی ایرانی و زرتشتی هم دارد که در این نمایش از همان
ها استفاده شده است .ما بیش از 70نوع زار و یا بادزار داریم که
اجنه یکی از انها به حساب می ایند .و نتیجه این باد پیوند یک
روح بیگانه با یک جسم دیگر است که بعد از ان ،تن تسخیر شده
می شود راکب و روح بیگانه مرکب می شود.
چه شد که از ســایر مولفه های اجرای نمایشی مانند تئاتر
کابوکی و ...در این نمایش بهره جسته اید؟
عالقه ای که به سبک و شیوه اجرایی نمایش های شرقی داشتم،
و در این موضوع تحقیقات زیادی داشتم ،و احساس کردم حضور
هنر کابوکی”ژاپن” کاتاالکی “هند” ،بوتو “ژاپن” و کمدیا دالرته
“ایتالیا” می تواند به غنای این نمایش کمک کند ،و باعث فراخ
مرزهای ان را در موضوعی جهان وطنی تر شود .در واقع مکبث
زار؛ ملغمه ای از سبک های نمایشی شرق اسیا و کهن جهان است.
استقبال مخاطب از نمایش مکبث زاردر شرایط فعلی با وجود
کارشکنی ها چگونه ارزیابی می کنید؟
نمایش و اجرای نمایش مکبث زار که اغاز شود ،حضور گسترده
و استقبال مخاطبان حتما خودش جوابگوی این سوال خواهد بود.
اما انچه که مسلم این است که؛ زندگی جریان دارد ،تئاتر بطن
واقعی تر از واقعی زندگیست و هنر نمایش تعطیل شدنی نیست.
گاتا عابدی:
لیدی را عاشق مکبث کردم
گاتا عابدی در نمایش مکبث زار نقش لیدی مکبث را بازی می
کند ،او که متولد 1370و دانش اموخته رشته روان شناسی است
و 5سال است که به صورت حرفه ای تر در حوزه نمایش فعالیت
می کند.
لیدی مکبث نقش بسیار جذاب و ویژه ای است ،روش نزدیک
شدن و پذیرش نقش در گاتا عابدی چگونه رخ داد؟
از همان ابتدا که این نقش به من پیشنهاد شد ،برایم جذاب
و در عین حال متفاوت تر از همه نقش های گذشــته بود .لیدی
مکبث زنی باتدبیــر ،مقتدر و پر از
ظرافت های زنانه است .دوست
داشــتم یک لیــدی مکبث
متفاوت و مختــص به خودم
بسازم .راســتش برای اینکه
لیدی مکبث را در خودم زنده
کنم ،بســیار با خودم درگیر
بودم تا اینکه یک
روز با دیدن یک
مستند از رازبقا صفحه 4
پرونده
ـن جهـان
محو تماشای صالبت ،قدرت و لطافت یوزپلنگی شدم .در همان
لحظه لیدی مکبث را درشمایلی از این حیوان مخوف و زیبا پیدا
کردم .از طرف دیگر لیدی مکبث را زنی دیدم که عاشق همسرش
مکبث است .و همین عشق را انگیزه ای بر اعمالش تلقی کردم
زنی که انقدر عاشق همسرش است که می خواهد همواره او را در
اوج قدرت و ثروت ببیند .لیدی به واسطه اینکه بچه دار نمی شود،
می خواهد ان ضعف درونی خود را در قدرت دادن به مکبث جبران
کند .با همین دید که لیدی عاشق مکبث است با کارگردان اثر در
دیالوگ نویسی مشورت هایی داشتم که خوشبختانه ایشان هم
پذیرفتند ،مثال من در طول کار مکبث را مکبثم و یا مرد محبوب
است از
من صدا می زدم و این همان عاشقانه های
لیدی که نمایش مکبث را متفاوت از
گذشته می کرد.
اجرای نقــش لیدی مکبث،
با ان طراحــی لباس ،خصوصا
کفش هایــی با پاشــنه های
نامتعارف برایتان سخت نبود؟
کفش من در این اجرا به شکل
سم طراحی شــده بود ،که جای
پاشنه های پشت فقط پاشنه
های بلند جلویی را داشت.
برای من کــه در زندگی
عادی ام اصالکفش پاشنه دار نمیپوشم در ابتدا بسیار سخت بود.
اما از جایی که دیگر لیدی را دراین هیئت و با این شکل پذیرفتم ،و
با تمرین های بدنی زیاد کامال بر ان مسلط شدم ،و بعد از ان دیگر
صادقانه لیدی مکبث را فقط با همان کفش ها احساس می کردم.
طوری که اگر بدون ان کفش ها به صحنه بیایم دیگر لیدی را پیدا
نمی کنم.
صحبت پایانی:
تئاتر برای من یک الزام است برای زیستن .برای دیگرانی که
غیر از این فکر می کنند و اهمیت این جمله را در زندگی هنرمند
درک نمی کنند ،حرفی ندارم .از ابراهیم پشت کوهی متشکرم
از نظر من او کسی است که اگر در هر کجای این کره زمین ،غیر
ازایران بود بسیار جایگاه واالتری داشت ،اما در ایران ان طور که
باید و شاید قدر و منزلت هنرمندان دانسته نمی شود.
فهیمه موسوی نیارکی:
نمایش هنرمندانه ای از بدن ،بیان و حس
کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است و از
سال 1375بازیگری در جلوی دوربین و
صحنه را در پرونده حرفه ای اش دارد.
از نمونه کارهای تصویری او؛ ارتفاع
پست ،دوران سرکشی ،سریال ابله و
سرزمین کهن و ...است .و همچنین
سه شنبه 22فروردین 1402شماره 1397
5
درتئاتر طهرن محمود استاد محمدو قمر در عقرب مازیار لرستانی
و ...به عنوان بازیگر حضور داشته است.
از شخصیت هوا در نمایش لیدی مکبث بگوئید؟
کاراکتر هوا به همراه همسرش دل کنک در قصر مکبث به عنوان
نوکرانی خانه زاد زندگی می کنند ،و تمام اتفاقاتی که در نمایش
می افتد از طریق این دو نفر ،روایت می شود ،هوا یک زن دهاتی
و جنوبی است .اجرای این نقش به خاطر فعالیت های فیزیکی
گسترده و نوع صداسازی خاص بسیار سخت بود ،اما مشاوره های
کارگردان نمایش ،ابراهیم پشت کوهی که همواره با صبوری و
دانش همراه بود ،کار را برای همه ما راحت تر کرد .هدایت های موثر
ایشان در پیدا کردن ضرباهنگ های مهم شخصیت به اینکه در
زمان زودتری نقش را پیدا کنیم عالی بود.
بازخورد های مخاطبان از نمایش مکبث زار را چطور ارزیابی
کرده اید؟
همه کسانی که این نمایش را به تماشا نشسته اند ،این نمایش
را دوست داشتند و معتقد بودند که یک تئاتر دیده اند ،تئاتری
پرشــور با نمایش هنرمندانه ای از بدن ،بیان و حس .همچنین
ریتم و مدل دیزالو شدن صحنه ها در یکدیگر ،موسیقی تلفیقی و
اعجاب انگیز نمایش ،همه و همه از بازخوردهایی خوبی بود که من
از نمایش مکبث زار گرفته ام.
از نظر خودتان این نمایش چه برجستگی ویژه ای دارد؟
در این نمایش همه بازیگران یکدست هستیم ،گویا همگی از
اعضای یک پیکره ثابت در حرکتی هماهنگ هستیم .هیچ چیزی
در این نمایش بیرون زده و یا ناهماهنگ نیست.
صحبت پایانی:
بــازی در این نمایش بــرای من
تجربه گرانبهایی بود .و در
یک کالم تئاتر حال
مرا خــوب می کند.
طوری که اصال نبود
بازگشت هزینه ها
در ایــن کار بــه
چشم ام نمی اید. صفحه 5
6
سه شنبه 22فروردین 1402شماره 1397
خرب فرهنگ و هرن
اپرای شیپور در چهارسو نواخته می شود
نمایش «اپرای شیپور» به نویسندگی و کارگردانی :فریدون والیی از ۲۷فروردین الی ۲۹اردیبشهت
در سالن چارسو تئاتر شهر روی صحنه می رود .در خالصه داستان نمایش «اپرای شیپور» امده است « :در
فضایی گروتسک روایتگر انسانهایی است که زیر دست قدرتمندان زر و زور به بازی خطرناکی به کار گرفته
شده اند .در این نمایش دو گروه انسان صلح طلب در جزیره ای به اسم میدل ایسلند روبروی هم قرار می گیرند
اما روابط انسانی حاکم انها را کنار هم قرار می دهد تا اعتراض خود را به بازی دهندگان به نمایش بگذارند ».در
این نمایش خان اقا احمدی ،مریم برومند ،یاسمن حسینی ،امید رهبر ،سامان شکیبا ،امیرحسین صفاپور،
میترا طره ،عماد محبی ،سونیا معبودی و سعید مقبری به ایفای نقش می پردازند/.صباخبر
تمدید نمایشگاه دوساالنه ملی نگارگری ایران
مهلت بازدید از نمایشگاه یازدهمین دوساالنه ملی نگارگری ایران تا ۱۰اردیبهشت ۱۴۰۲تمدید شد.
یازدهمین دوساالنه ملی نگارگری ایران با نمایش ۲۲۱اثر منتخب از ۱۵۲هنرمند در گرایش های
تذهیب ،نگارگری ،گل و مرغ و طراحی نگارگری در حال برگزاری اســت .مراسم اختتامیه این رخداد
هنری روز پنجشنبه ۷اردیبهشت ۱۴۰۲برگزار می شود .همچنین موعد تحویل اثار به هنرمندان نیز از
۱۱تا ۱۴اردیبهشت سال جاری خواهد بود .عالقه مندان جهت بازدید از اثار منتخب نگارگران حاضر در
دوساالنه یازدهم می توانند تا تاریخ ۱۰اردیبهشت سال جاری ،همه روزه به جز روزهای ۲۳فروردین و ۱
تا ۳اردیبهشت از ساعت ۱۰الی ۱۸به موسسه صبا فرهنگستان هنر ،مراجعه کنند/.مهر
محمد نادری:
پاسداری از میراث فکری اوینی
حائزاهمیتاست
ائین پاسداشت سی امین سالگرد شهادت سید مرتضی اوینی به همت بنیاد فرهنگی روایت
فتح در النه جاسوسی برگزار شد .این مراسم پس از اقامه نماز مغرب و عشاء و صرف افطار،
با سخنرانی سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح اغاز شد .نادری در سخنان
خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم گفت :پاسداشت ارزش های شهید
اوینی مهم تر از برگزاری مراسم بزرگداشت برای اوست .صیانت و پاسداری از میراث فکری
و قلمی شهید اوینی حائز اهمیت بسیاری است و نباید اندیشه او دستمایه تفسیر به رای قرار
گیرد .وی ادامه داد :ما در پاسداشت شهید اوینی باید به دنبال تجدید عهد با ارمان های این
شهید واالمقام باشیم .شناخت صحیح شهید اوینی مانع از تفسیر به رای سلیقه ای افکار و
اندیشه های او می شود .در بخش دیگری از این مراسم ،محسن رضایی عضو مجمع تشخیص
مصلحت نظام در سخنانی به مراتب شخصیتی شهید اوینی اشاره و اظهار کرد :شهید اوینی
اهل شهود بود .قدم گذاشتن در دنیای شهود ،جز از طریق بیرون امدن از خویشتن امکان پذیر
نیست .شهید اوینی توانســت از خودش بیرون بیاید و وارد دنیای شهود و حقیقت شود .او
با برون رفتگی از خود توانســت این کار را انجام دهد .وی افزود :برخی کوشیدند اوینی را به
نحله های فلسفی بیرونی منتســب کنند ،اما او متاثر از مکتب حضرت سیدالشهدا (ع) بود .
همان گونه که امام حسین(ع) با بیرون رفتن از خویشتن توانستند حماسه عاشورا را رقم بزنند؛
چراکه ایشان اهل دنیای حقیقت و شهود بودند .اوینی هم به تاسی از ایشان در این مسیر گام
نهاد .در دنیای شهود ،میان زندگی ،خانواده و شهادت فاصله ای نیست/.تسنیم
سالن چهارسو میزبان مردمان خشمگین می شود
نمایش «مردمان خشمگین» به کارگردانی ایرج افشاری اصل از روز
یکشنبه بیست و هفتم فروردین ماه در تاالر چهارسو مجموعه تئاتر
شهر اجرای خود را اغاز خواهد کرد« .مردمان خشمگین» عنوان یکی
از تازه ترین اثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر به نویسندگی رجینالد ُرز و
کارگردانی ایرج افشاری اصل در تاالر چهارسو مجموعه تئاتر شهر پیش
روی مخاطبان قرار می گیرد .در خالصه داستان نمایش امده است:
نوجوانی محکوم به اعدام شده است .هیات منصفه منتخب مردم پرونده
را دوباره مورد بررسی قرار می دهند تا بلکه بتوانند نوجوان را از مرگ
نجات دهند .در نمایش «مردمان خشمگین» علیرضا جاللی تبار ،ارزو
افشار ،بهرام سروری نژاد ،محسن افشار ،سیاوش جامع ،زری کریمی،
کاظم برزگر ،و ...به عنوان بازیگر حضور دارند.
این نمایش تا بیست و نهم اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰
با مدت زمان ۹۰دقیقه و قیمت بلیــت ۱۰۰هزار تومان روی صحنه
خواهد بود/.ایسنا
نوشته ادوارد البی روی صحنه خانه هنرمندان
«چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟» با طراحی میکائیل
شهرستانی در خانه هنرمندان روی صحنه خواهد رفت .نمایش
«چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟» نوشــته ادوارد البی با
کارگردانی شیرین فرخنده نژاد از 27فروردین تا 22اردیبهشت در
تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می رود.
میکاییل شهرستانی طراح و مشاور کارگردان این نمایش است و
مرجان رزم ارا نیز متن ان را ترجمه و دراماتورژی کرده است .در
توضیح داستان «چه کســی از ویرجینیا وولف می ترسد؟» امده
است« :در این نمایشنامه شاهد کنش و واکنش های غیرعادی از
سوی دو شخصیت اصلی تر نمایشنامه هستیم که چه در خلوت و
چه در جمع ادامه می یابد .مدام و بی وقفه به یکدیگر می تازند و به
کمک هم قصه ها و بازی هایی را طراحی می کنند که تنها نتیجه اش
تحمل زندگی زناشویی ان هاست ».در این نمایش الهام رضایی،
علی کشوری ،دالرام زرگر و ...به ایفای نقش پرداخته اند/.تسنیم
رامسس دوم گردشگران اروپایی را جذب می کند؟
مقام های مصر امیدوارند نمایشگاهی که از اثار تاریخی این کشور در
پاریس برگزار شده بتواند عالق ه به مصر و شمار گردشگران فرانسوی که
از این کشور بازدید می کنند را افزایش دهد.
این روزهــا عالقه مندان بــه مــوزه در پاریــس می توانند برای
نخستین بار در ۵۰سال اخیر تابوت دان حدودا سه هزار ساله «رامسس
دوم» ،فرعون مصر باستان را از نزدیک تماشا کنند.
انتظار می رود روزانه حدود ۱۰هزار نفر از نمایشــگاه «رامسس
و طــای فراعنــه» و ۱۸۱اثر تاریخــی ان بازدید کنند و شــمار
فرانسوی هایی که از مصر بازدید می کنند تا ۲۰درصد افزایش پیدا
کند.
به گفته «محمد عثمان» مدیر کمیته بازاریابی گردشگری فرهنگی
مصر ،این نمایشگاه فرصت طالیی برای معرفی مصر به اروپایی هاست.
به گفته این مقام مسوول ،بیش از ۱۴۰هزار بلیت پیش از اغاز این
نمایشگاه فروخته شده است/.ایسنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
تابستانی با پروست ،وارد بازار نشر شد
کتاب «تابستانی با پروست» نوشته ماتیاس چوکه با ترجمه ناصر غیاثی راهی بازار کتاب شده است.
درنوشتهپشتجلدکتابمی خوانیم:مواجههیکقرنویکفصل،نگاهیطنزامیزونبردیصدصفحه ای
با جهانی پنج هزارصفحه ای در جست وجوی زمان از دست رفته .یک سو غول ادبی ایستاده است با مدال های
افتخار و هزاران ستایش نامه در طی یک قرن ،و یک سو نویسنده ای معاصر با سالح و زرهی از طنز و جسارت.
سرنوشت این نبرد چندان مهم نیست .مهم شاید بی پروایی نویسنده /خواننده ای باشد در نوشتن حرف هایی
که یک قرن کمتر کسی به زبان اورده است .کتاب «تابستانی با پروست» در ۱۰۰صفحه با شمارگان ۱۱۰۰
نسخه و قیمت ۶۰هزار تومان در فرهنگ نشر نو با همکاری نشر اسیم منتشر شده است/.ایسنا
سه شنبه 22فروردین 1402شماره 1397
افتتاح نمایشگاه عکس مبشران در خانه عکاسان
7
«مبشران» که نمایشگاهی از اثار به تصویر کشیده عکاس گیالنی سیدجواد میرحسینی است ،در گالری
شماره ۱خانه عکاسان افتتاح شد .نمایشگاه عکس «مبشران» که شامل ۴۰عکس از سیدجواد میرحسینی
با موضوع فعالیت های تبلیغی و مواسات در دوران کرونا است ،روز گذشته ۲1فروردین ماه با حضور علی
فروزانفر معاون هنری حوزه هنری ،سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران ،سیدمهدی ابطحی مدیر
دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری ،محمد زرویی نصراباد سرپرست مرکز هنر های تجسمی حوزه
هنری و جمعی از عکاسان در گالری شماره ۱خانه عکاسان افتتاح شد .این نمایشگاه تا ۲۰اردیبهشت۱۴۰۲
در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران ،میزبان بازدیدکنندگان است/.صباخبر
نمایشگاهیباموضوعفلسطیندرونزوئال
«مسعود شجاعی طباطبایی» گفت :امسال در روز قدس ،شاهد نمایشگاهی از اثار
هنرمندان برجسته دنیا و هنرمندان داخلی با موضوع فلسطین خواهیم بود.
این کاریکاتوریست اظهار داشت :خوشبختانه ما امسال توانستیم چندین مجموعه
اثار هنری را به کشورهای امریکای التین به مرکزیت ونزوئال ارسال کنیم .ان شااهلل روز
قدس ،شاهد نمایشگاهی از اثار هنرمندان برجسته دنیا و هنرمندان داخلی خواهیم
بود که در این راه موسسه نسیم رحمت کمک فراوانی در زمینه برگزاری این نمایشگاه
داشتند .او در ادامه به دغدغه های جهانی هنرمندان ایرانی با موضوع «قدس» اشاره
کرد و گفت :سه ماه قبل نمایشگاهی تحت عنوان «روز قدس» برپا کردیم که موضوع
ان درباره «یوم النکبه» بود .روزی که انگلیس رسما اعالم کرد که یهودیان بازمانده از
جنگ جهانی دوم مستحق جایی برای زندگی هستند و فلسطین کشوری اعالم شد
که یهودیان باید در ان ساکن می شدند .سوال اینجاست که چرا فلسطین؟ فلسطین
که اصال در جنگ شرکت نکرده و بی طرف هم بوده ...چرا المان را که مقصر این کشتار
دسته جمعی است ،موظف به جا دادن به یهودی ها نمی کنند؟ و این که چرا هیچ وقت
درباره تاسیس رژیم اسرائیل از ملت عرب و فلسطینی ها نظر نخواستند؟ البته بعد
از ماجرای یوم النکبه شاهد واکنش شدید مردم فلســطین و جنگی بودیم که بین
اسرائیل و فلسطین رخ داد که متاسفانه با حمایت های امریکا و انگلیس به شکست
انجامید .مدیر سابق خانه کاریکاتور اظهار داشت :روز قدس متعلق به تنها ایران نیست
و ما توانسته ایم ان را گسترش دهیم .در حال حاضر هنرمندان مطرح دنیا به شکل
جدی حامی مردم مظلوم فلسطین هستند به طوری که حتی افراد برجسته در عرصه
ورزش -مانند رونالدو -هم حمایت خود را از فلسطین اعالم کرد .این هنرمند اظهار
داشت :از انجا که به دلیل قرار گرفتن در ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلی نمایشگاه ها،
نمایشگاه مکان مناسبی برای ارائه اثار نیست ،ما امسال مردمی تر عمل کردیم و به
عنوان مثال از بستر متروها برای ارائه اثار بهره بردیم و از فضاهای شهری برای ارائه
پوسترهای ویژه این موضوع استفاده کردیم .او ادامه داد :در بین مخاطبان ،نوجوانان
استقبال خیلی خوبی از این اثار داشتند و حتی تمایل خود را به همکاری با ما در زمینه
کاریکاتور و نقاشی بروز دادند/.صباخبر صفحه 7
گفت وگوی صبا با احسان عباسی کارگردان فیلم کوتاه قوی گنگ
فیلمی از گنگ بودن انسان در عصر مدرنیسم
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
«قوی ُگنگ» به
ســمیه خاتون -فیلم کوتاه داســتانی
ِ
کارگردانی احسان عباســی و تهیه کنندگی مشترک جواد
راهزانی و احسان عباسی در ادامه حضورهای جهانی خود در
جشنوارهبین المللیدرکشورانگلستانموفقبهکسبجایزه
بهترین فیلم جشنواره The Jazziesشد .این فیلم همچنین
موفق به حضور در سی و ششمین دوره جشنوارهimage and
nationکانادا و بیست و پنجمین دوره Reelout Queerدر
همینکشوروهمچنینجشنوارهمعتبریدرالمانشدهاست.
«قوی گنگ» داستان دختری است که در یکی از روستاهای
دور افتاده زندگی می کند این دختر برای رسیدن به ارزوهای
شخصیخودبهتناقضباهویتخودمی رسدومجبورمیشود
برای رسیدن به اهدافش ،هویت خود را فراموش کند .ریحانه
رضی ،سپیده جعفری ،شکیبا عسگری ،سوگل سیدصدر،
رقیه یانسری بازیگران این فیلم هستند .دیگر عوامل این
فیلم عبارتند از نویسنده :کوروش شاهونه ،مدیر فیلمبرداری:
وحید بیوته ،تدوین :عماد خدابخش ،اصالح رنگ :فربد جاللی.
خبرنگار صبا با احسان عباسی درباره این فیلم گپ و گفتی
داشت که در ادامه می خوانید.
احسان عباسی کارگردان فیلم کوتاه قوی گنگ ،مسیر هنری اش
را در دنیای هنر و رسانه های تصویری با بازیگری و کارگردانی در تئاتر
شروع کرده است و در ادامه حضور خود را با بازی در فیلم های «رقص
روی شیشه»« ،خون سرد» و اخیرا در سریال «سرگیجه» که از شبکه
نمایش خانگی پخش می شود ادامه داده اســت .فیلم کوتاه «قوی
گنگ» دومین تجربه او در فیلمســازی است ،فیلم کوتاه «دو هفته
بعد» اولین اثر کوتاه رسمی اوست که در جشنواره سانفرانسیکو موفق
به کسب جایزه شده است.
نام فیلم از همان ابتدا ابهامی را درباره موضوع داستانی
فیلم برای مخاطب به وجود می اورد ،قدری درباره موضوع و
نام فیلم برای ما بگوئید؟
فیلم قوی گنگ خصلت مهم و اساطیری از پرنده قو را به احتزار در
می اورد .پرنده ای که به وقت مرگ به مکانی که در ان عاشقی کرده
پناه جسته و در ان جا اخرین اواز خود را سر می دهد .کاراکتر اصلی
این فیلم نیز با همین خصلت به پایان مسیر زندگی خود نزدیک می
شود و در واقع ،گنگی و سرگیجگی انسان مدرن را درشرایط امروزی
به دوش می کشد.
چه شد که موضوع این فیلم ،برایتان دغدغه مندی شد؟
قوی گنگ برخواسته از نیاز درونی خودم بود ،نیازبه این موضوع که
دنیا باید توجه بیشتری به صدای کمرنگ شده و زیرمتن همیشه پنهان
و پشت پرده خود داشته باشد .صدای از جامعه ی زنان که همواره به
دالیلی درادوار مختلف تاریخی پس رانده شده اند .اما نقش مبهم انان
در همه جا حس می شــود .به زعم من رسالت فیلمساز پرداخت به
معضالتی از این دست است که به هر دلیلی در خفا و ابهام وجود دارند.
تجربه زیسته من در طول این سال ها مدام به دنبال این بوده است که
در فیلمسازی خود ،نسبت به امور جامعه و اطراف خود بی تفاوت نباشم
و این چالش ها را بر پرده تصویر حتی شده در یک قاب کوتاه و منسجم
عینیت ببخشم.در کل دغدغه من در این فیلم حاکی از تبعیض هایی
جنسیتی اســت که به زنان در کل دنیا روا داشته می شود .موضوع
داستان که عبور از هویت فردی برای رسیدن به اهداف و ارزوهاست،
ممکن است برای همه افراد جامعه مسئله ای چالش برانگیز باشد ،اما با
توجه به محدودیت هایی که برای زنان درجهان است این مسئله عمیق
تر و گل درشت تر در دنیای زنانه خود را نشان می داد.
برجستگی مهمی که باعث موفقیت فیلم شده است را در
چه می دانید؟
از نظر خودم مضمون فیلم که پرداخت به هویت زدایی انسان مدرن
در شرایط امروزی است ،این مضمون از موضوعاتی است که می تواند
برای هر کسی مسئله باشد.
پخش و نمایش فیلم کوتاه قوی گنگ در ایران به چه صورت
خواهد بود؟
در حال حاضر فیلم در حال شرکت در جشــنواره های مختلف
بین المللی است ،اما احتماال پس از شرکت درجشنواره ها ،در ایران
اکران خصوصی داشته باشیم وچند پلتفرم که احتماال فیلم را روی
سایت به نمایش می گذارند .با پخش کننده های خارج از کشور در
حال رایزنی برای پخش فیلم هستیم در حالی که پخش کننده های
پلتفرم های پربازدید ایرانی هیچ نگاه و سویه ای به پخش فیلم کوتاه
ندارند .و متاسفانه هیچ بازار مالی برای پخش فیلم کوتاه در ایران در
نظر گرفته نشده است
چشم انداز ساخت فیلم کوتاه در ایران را چطور می بینید؟
با اینکه اساسا فیلم کوتاه می تواند بخش مهمی از ساختار سینمایی
هر کشور باشد متاسفانه در ایران به این هنر ارزش وبهاء داده نمی شود.
فیلم های کوتاه به صورت عمده در ایران با بودجه های شخصی ساخته
می شود و اگر انجمن سینمای جوان کمک هزینه ای را برای ساخت
اثر کوتاه پرداخت کند ،اصال پاسخگوی ساخت فیلم کوتاه حرفه ای
نیست چرا که همه می دانند ،ساخت اثر کوتاه حرفه ای در ایران حداقل
با 400الی 500میلیون قابل انجام است .در صورتی که کمک هزینه
های پرداختی یک دهم این مبلغ است .در حال حاضر بحث بازگشت
سرمایه مادی اثر کوتاه تنها از طریق کسب جایزه در جشنواره های
خارجی امکان پذیر است که ان موضوع هم متاسفانه به دلیل شرایط
تحریمی ایران برای دریافت جایزه نقدی با مشــکالت خاص خود
روبرو هستیم.
صحبت پایانی:
پیش تولید فیلم قوی گنگ سه روز زمان برد ودر 4روز فیلمبرداری
شد .لوکیشن ما یکی از روستاهای دورافتاده در ایران بود که به مدت
7روز بچه های گروه را در روستا مستقر کردیم به غیر از تولید فیلم
که شرایط و سختی های خاص خود را داشت ،شرایط کارهای پس از
تولید ائم از اطالع رسانی ،ساخت تیزر پشت صحنه و ...سختی های
بیشتری داشت و در هر مرحله هزینه هنگفتی را برای ما درپی داشت..
قوی گنگ برای بنده بیشــتر یک فیلم گروهی است و خوشبختانه
غالبا تفکرات گروه بر روند شــکل گیری اثر تاثیر داشته است .من
بیشتر موفقیت های این فیلم را مرهون زحمات کل گروه ،فیلمبردار،
نویسنده ،تدوینگر و ...این اثر می دانم. صفحه 8