روزنامه صبا شماره 1397 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1397

روزنامه صبا شماره 1397

روزنامه صبا شماره 1397

‫سه شنبه| ‪ 22‬فروردین ‪ 11 |1402‬اوریل ‪ 20 |2023‬رمضان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1397‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت و گوی صبا با احسان عباسی‬ ‫کارگردان فیلم کوتاه قوی گنگ‬ ‫فیلمی از گنگ بودن انسان‬ ‫در عصر مدرنیسم‬ ‫پیمان جبلی‪:‬‬ ‫مردم ما الیق بهترین ها هستند‬ ‫تو گوی صبا با کارگردان و بازیگران نمایش مکبث زار‬ ‫گف ‬ ‫تلفیق سبک های مناییش کهن جهان‬ ‫هیوالی قاچاق فیلم‬ ‫را مهار کنید!‬ ‫محمد نادری‪:‬‬ ‫پاسداری از میراث فکری اوینی‬ ‫حائز اهمیت است‬ ‫نمایشگاهی با موضوع‬ ‫فلسطین در ونزوئال‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫سه شنبه ‪ 22‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1397‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫رونمایی از فیلم تست در جشنواره منطقه ای بوشهر‬ ‫فیلم کوتاه «تست» به کارگردانی میکائیل دیانی و تهیه کنندگی کاظم دانشی بعد از پایان مراحل فنی‬ ‫با پذیرش در شصت وششمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان بوشهر‪ -‬خلیج فارس‪ ،‬اولین نمایش‬ ‫خود را در برابر مخاطبان تجربه می کند‪ .‬این فیلم کوتاه با نقش افرینی بازیگرانی چون گیتی قاسمی‪ ،‬ساناز‬ ‫اقایی‪ ،‬پیمان فهیمی‪ ،‬بهرام برخورداری‪ ،‬علی اعتمادی فر‪ ،‬رضا قرائی‪ ،‬محیا نظری و سامان نوری‪ ،‬داستان‬ ‫کودک کاری به نام «علی» را روایت می کند که می خواهد در تست استعدادیابی فوتبال شرکت کند و‪....‬‬ ‫فیلم کوتاه ‪ ۱۵‬دقیقه ای «تست» در ژانر درام تولید شده اســت که در باشگاه رویاد سازمان هنری‬ ‫رسانه ای اوج مقابل دوربین قرار گرفته است‪.‬‬ ‫نمایش خونه مامان شکوه در جشنواره مسکو‬ ‫مستند «خونه مامان شکوه» ساخته مهدی بخشی مقدم تولید مرکز گسترش سینمای مستند‪ ،‬تجربی‬ ‫و پویانمایی به بخش مسابقه جشنواره مسکو راه پیدا کرد‪ .‬مستند بلند «خونه مامان شکوه» به کارگردانی‬ ‫مهدی بخشی مقدم‪ ،‬روایتی از زنانی است که روزهای پس از ترک اعتیاد را در فضایی مشترک می گذرانند‪.‬‬ ‫این فیلم به بخش مسابقه مستند چهل و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مسکو در کشور روسیه‬ ‫ت ‪ ۱۴۰۲‬برگزار‬ ‫راه یافته است‪ .‬جشنواره مسکو به دبیری نیکیتا میخالکوف از ‪ ۳۱‬فروردین تا ‪ ۷‬اردیبهش ‬ ‫می شود‪ .‬این جشنواره سال های گذشته میزبان چهره های معتبر سینمای جهان از جمله فدریکو فلینی‪،‬‬ ‫اکیرا کوروساوا‪ ،‬کریستوف کیشلوفسکی و‪ ...‬بوده است‪/.‬مهر‬ ‫هیوالی قاچاق فیلم را مهار کنید!‬ ‫هیوالی قاچاق در سینمای ایران‪ ،‬هم چنان مشغول قورت دادن فیلم های سینمایی است و در اتفاقی عجیب‪ ،‬فیلم‬ ‫تحسین شده «جنگ جهانی سوم» در کیفیت های مختلف‪ ،‬سر از فضای مجازی دراورده است‪.‬‬ ‫قاچاق جنگ جهانی سوم در شرایطی رخ داده که هنوز پرونده قاچاق فیلم های دیگر بسته نشده است‪ .‬البته در کنار‬ ‫تمام فرضیات موضوع قاچاق جنگ جهانی سوم‪ ،‬ابعاد مشــکوک زیادی دارد چرا که این فیلم تنها در چند جشنواره‬ ‫جهانی شرکت داشته که برای تمام ان جشنواره ها‪ ،‬زیرنویس انگلیسی به نسخه اصلی سنجاق شده بود و خبری از این‬ ‫نسخه ای که قاچاق شده‪ ،‬نیست‪ .‬فیلم هومن سیدی باتوجه به اینکه در هیچ جشنواره داخلی شرکت نداشته و در هیچ‬ ‫محفل خصوصی هم به نمایش گذاشته نشده‪ ،‬بنابراین با قطعیت می توان اعالم کرد که افراد غیرمجاز‪ ،‬هیچ دسترسی‬ ‫به نسخه این فیلم نداشته اند‪ .‬طی چند روز گذشته‪ ،‬خبرهایی مبنی بر نمایش فیلم در اکران عیدفطر رسانه ای شد‪ .‬این‬ ‫اخبار‪ ،‬یک روز پیش از جلسه شورای صنفی نمایش‪ ،‬با قطعیت بیشتری مطرح شد و حتی برخی از عوامل اصلی فیلم‪ ،‬با‬ ‫استقبال از این اتفاق‪ ،‬نسبت به اشتراک گذاری این خبر در صفحات مجازی خود همت کردند که این اشتراک گذاری ها‪،‬‬ ‫با استقبال خوب سایت ها و خبرگزاری ها همراه شد‪ .‬نکته قابل تامل ان که‪ ،‬نسخه باکیفیت فیلم‪ ،‬ساعت ‪ ۲:۳۰‬دقیقه‬ ‫بامداد یکشنبه ‪ ۲۰‬فروردین ماه‪ ،‬یعنی تنها چند ساعت مانده به برگزاری جلسه شورای صنفی نمایش‪ ،‬به بیرون درز پیدا‬ ‫کرده و فیلم عمال قاچاق می شود‪ .‬احتماال همین اتفاق هم سبب شد تا فیلمی که پروانه نمایش رسمی داشته و به عنوان‬ ‫نماینده سینمای ایران در اسکار ‪ ۲۰۲۳‬معرفی شده بود‪ ،‬از اکران عیدفطر خط خورده و با این وضع قاچاقی که رخ داده‪،‬‬ ‫احتماال شانسی برای نمایش عمومی نداشته باشد‪ .‬مدیریت سینمایی کشور اکنون باید با قدرت بیشتری وارد عمل شده‬ ‫و کاوش هایی را در این زمینه به انجام رسانده و نتیجه را به اطالع عموم برساند چرا که این عمل غیراخالقی و غیرانسانی‬ ‫باید با معرفی مسببان ان‪ ،‬مختومه شود‪ .‬هم اکنون ‪ ۴‬فیلم قطعی برای اکران عیدفطر مشخص شده و تصمیم گیری ها‬ ‫برای نمایش اخرین ســاخته کیومرث پوراحمد ادامه دارد‪ .‬باتوجه به این اتفاق‪ ،‬قطعا جایگزینی فیلم هومن سیدی‬ ‫می تواند کمی از بار این عمل غیراخالقی کاسته و خسارات تیم سازنده را به حداقل کاهش دهد‪/.‬ایرنا‬ ‫مایکل لرنر درگذشت‬ ‫مایکل لرنر بازیگر فیلم هایی مانند «وروجک»‪« ،‬گودزیال» و «مردان‬ ‫ایکس‪ :‬روزهای گذشته اینده» که برای بازی در کمدی روانشناختی‬ ‫«بارتون فینک» ســاخته جوئل و ایتن کوئن در سال ‪ ۱۹۹۱‬نامزدی‬ ‫اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را کسب کرده بود‪ ،‬در ‪ ۸۱‬سالگی از‬ ‫دنیا رفت‪ .‬این بازیگر که کارش را در اواخر دهه ‪ ۱۹۶۰‬در صحنه نمایش‬ ‫اغاز کرده بود بازیگر ده ها سریال هم بود که «کاراگاه راکفورد»‪« ،‬دکتر‬ ‫کیلدر»‪« ،‬وکالی جوان»‪« ،‬ایرونساید» و «مش» از جمله انها بود‪.‬‬ ‫وی که با نقش این مدیر با ابهت اســتودیویی اغلب به عنوان نقطه‬ ‫عطفی در میان شخصیت های برادران کوئن شــناخته می شود‪ ،‬در‬ ‫کمدی «یک مرد جدی» در ســال ‪ ۲۰۰۹‬بار دیگر بــا برادران کوئن‬ ‫همکاری کرد‪.‬‬ ‫«نامزد» ‪« ،‬پســتچی همیشــه دو بار زنگ می زند»‪« ،‬هشت مرد‬ ‫بیرونی» و «شــب های هارلم» از دیگر فیلم های بــه یادماندنی وی‬ ‫هستند‪/.‬مهر‬ ‫راه یابی دو فیلم ایرانی در جشنواره ترنتو ایتالیا‬ ‫هفتــاد و یکمین جشــنواره فیلم ترنتــو ایتالیا کــه یکی از‬ ‫قدیمی ترین جشنواره های سینمایی جهان است امسال میزبان‬ ‫نمایش دو فیلم کوتاه داستانی و مستند از سینمای ایران خواهد‬ ‫بود‪ .‬فیلم «گوزن» به کارگردانی هادی بابایی فر نماینده سینمای‬ ‫ایران در بخش رقابتی اثار کوتاه جشنواره فیلم ترنتو ایتالیا خواهد‬ ‫بود و مستند «رویای یک اســب» به کارگردانی مرجان خسروی‬ ‫بالدی هم در بخش «سرزمین های بلند» این رویداد سینمایی به‬ ‫روی پرده خواهد رفت‪ .‬مستند «رویای یک اسب» داستان دختر‬ ‫‪۱۵‬ساله عشایری را روایت می کند که به دور از فضای مدرن شهری‬ ‫در اندیشه ارزوهای بزرگی است‪ .‬فیلم کوتاه «گوزن» درباره احسان‬ ‫پسر نه ساله ای است که برادر کوچکتر او یک بیماری جدی دارد که‬ ‫توسط پزشکان قابل درمان نیست‪ .‬هفتادویکمین دوره این رویداد‬ ‫سینمایی امسال از ‪ ۸‬الی ‪ ۱۷‬اردیبهشت ماه ‪ ۱۴۰۲‬به میزبانی شهر‬ ‫ترنتو در کشور ایتالیا برگزار خواهد شد‪/.‬ایسنا‬ ‫ثبتبزرگترینافتتاحیهانیمیشنیاقتباسیدرجهان‬ ‫ثبت بزرگترین افتتاحیه انیمیشنی اقتباسی از بازی های ویدیویی‬ ‫توسط انیمیشن «برادران سوپر ماریو» صورت گرفت‪.‬‬ ‫انیمیشن «برادران سوپر ماریو» با فروش ‪ ۳۷۷‬میلیون دالری در‬ ‫بازار جهانی عنوان پرفروش ترین افتتاحیه جهانی سال را شکست و از‬ ‫«مرد مورچه ای و زنبور‪ :‬کوانتومانیا» که با ‪ ۲۲۵‬میلیون دالر کارش را‬ ‫شروع کرده بود‪ ،‬فراتر رفت‪.‬‬ ‫این فیلم انیمیشــن که محصول همکاری ایلومینیشن‪ ،‬نینتندو‬ ‫و یونیورسال اســت و از چهارشنبه اکرانش را شــروع کرده از سطح‬ ‫پیش بینی ها فراتر رفته و در بازار داخلی امریکا ‪ ۲۰۴‬میلیون دالر و در‬ ‫بازار بین المللی ‪ ۱۷۳‬میلیون دالر در ظرف ‪ ۵‬روز اکرانش فروش کرده‬ ‫است‪ .‬پیش بینی شده بود که این فیلم افتتاحیه داخلی ‪ ۱۲۵‬میلیون‬ ‫و افتتاحیه بین المللی ‪ ۱۰۰‬میلیون دالری را در ‪ ۷۰‬کشور خارجی به‬ ‫ثبت برساند‪ .‬فیلم زنده «برادران سوپر ماریو» پیش از این به کارگردانی‬ ‫رولند جافه و دین سملر در سال ‪ ۱۹۹۳‬منتشر شده بود‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫سه شنبه ‪ 22‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1397‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫راه یابی مستند کل فاطمه به جشنواره مجارستان‬ ‫مستند «کل فاطمه» به سی و سومین جشنواره فیلم «مدیا ویو» مجارستان و هفدهمین جشنواره‬ ‫فیلم هنر و رسانه زنان سیدنی راه یافت‪ .‬مستند «کل فاطمه» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری و تهیه‬ ‫کنندگی سمیه زراعت کار و مهدی زمانپور کیاسری به سی و سومین جشنواره فیلم «مدیا ویو» مجارستان‬ ‫و هفدهمین جشنواره فیلم هنر و رسانه زنان سیدنی استرالیا راه یافت‪ .‬جشنواره «مدیا ویو» از تاریخ ‪ ۶‬تا ‪۸‬‬ ‫اردیبهشت در مجارستان و جشنواره هنر و رسانه زنان سیدنی از تاریخ ‪ ١١‬تا ‪ ١٧‬از اردیبهشت در سیدنی‬ ‫استرالیا برگزار می شود‪« .‬کل فاطمه» زندگی امیدوارانه زن روستایی ناشنوایی را محور قرار می دهد که‬ ‫یک تنه به حمایت از فرزندانش می پردازد‪/.‬مهر‬ ‫‪3‬‬ ‫اقامحمدی‪ :‬پیشرفت روبه جلو را با سرعت ادامه دهیم‬ ‫علی اقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از پشت صحنه برنامه تلویزیونی «مردم دوست‬ ‫داشتنی» بازدید و با مدیران شبکه یک سیما‪ ،‬تهیه کننده برنامه و سایر عوامل گفتگو کرد‪ .‬اقامحمدی در‬ ‫این بازدید گفت‪ :‬به همه عوامل در این برنامه تبریک می گویم‪ ،‬امسال ویژه برنامه افطار شبکه یک سیما‬ ‫با نوع نگاه امیدافرینانه و معرفی نخبگان فعال‪ ،‬مردم دوست داشتنی را تصویر کردند که نوع نگاه شان به‬ ‫زندگی روبه جلو است‪ .‬وی اظهار داشت‪ :‬جوانی جمعیت ما ‪ 25‬سال است‪ ،‬یعنی ما ‪ 25‬سال فرصت داریم و‬ ‫این زمان کمی نیست به شرط اینکه ما پیشرفت روبه جلو را با سرعت ادامه دهیم و امیدواریم با برنامه ریزی‬ ‫مناسب و با همراهی مردم دوست داشتنی بتوانیم روند روبه جلو و پیشرفت را ادامه دهیم‪/.‬تسنیم‬ ‫جبلی‪ :‬مردم ما الیق بهترین ها هستند‬ ‫رییس صداوســیما با اشــاره به برنامه های نوروز و رمضان بیان‬ ‫کرد که نهایت تالش ها صورت گرفت تا بتوان رسانه ملی را در این‬ ‫موقعیت روســپید کرد‪ .‬پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما با‬ ‫برنامه سازان نوروز سال جاری در شهرک ســینمایی و تلویزیونی‬ ‫ایران (شهرک غزالی) دیدار کرد که در این نشست مدیران و عوامل‬ ‫برنامه ساز شبکه های مختلف ســیما حضور داشتند‪ .‬جبلی ضمن‬ ‫ارزوی قبولی طاعات و عبادات و یاداوری زحمات برنامه ســازان‬ ‫نوروز ‪ ۱۴۰۲‬برای خلق لحظاتی به یاد ماندنی و شیرین برای مردم‬ ‫در ساعات منتهی به تحویل سال گفت‪ :‬یکی از مهم ترین ازمون های‬ ‫رسانه ملی در طلیعه هر سال‪ ،‬طراحی و اجرای برنامه های نوروزی و‬ ‫لحظات سال تحویل است‪ .‬رقابت های سنگینی نیز که بین شبکه های‬ ‫مختلف شکل می گیرد‪ ،‬به نوعی مصداق فاستبقوا فی الخیرات است‪.‬‬ ‫رقابت های پر از خیر و برکتی که مصداق مســابقه در خیرات است‬ ‫و امسال نیز شــاهدش بودیم‪.‬‫رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به‬ ‫تقارن سال نو و ماه مبارک رمضان و مقایسه این اتفاق با مورد مشابه‬ ‫سی و سه سال پیش عنوان کرد‪ :‬زمانی می توانیم ادعا کنیم رسانه‬ ‫موفق و مردمی هستیم که با وجود همه سختی هایی که به ما محیط‬ ‫شده‪ ،‬بتوانیم کارمان را انجام بدهیم و زحمات امسال همکارانمان‬ ‫مصداق یک کار تمیز و خوب را فراهم اورد‪ .‬وی افزود‪ :‬سخت پسند‬ ‫شدن مخاطبین ما در مقایسه با سال های پیش و دهه های گذشته‪،‬‬ ‫امسال شرایط بسیار ویژه ای را بعد از سی وسه سال که از هم زمانی‬ ‫رمضان و نوروز می گذرد‪ ،‬برای رسانه ملی رقم زد و نهایت تالش ها‬ ‫صورت گرفت تا بتوان رسانه ملی را در این موقعیت روسپید کرد‬‪.‬‬ ‫‫جبلی گفت‪ :‬افق تحولی سازمان‪ ،‬توجه به قومیت ها‪ ،‬اقوام‪ ،‬تنوع‬ ‫رنگارنگ قومیت ها و خرده فرهنگ ها در کشــور عزیز ما همچنین‬ ‫پیکره تمدن بزرگ پارســی و ایران بزرگ که در اطراف ما شــکل‬ ‫گرفته‪ ،‬از افغانستان تا تاجیکستان و حتی ترکیه و قفقاز و اسیا میانه‬ ‫و نیز امتدادش تا هند و اطراف این تمدن بزرگ را در برنامه سازی ها‬ ‫مدنظر برنامه سازان قرار داد و تنوع رنگارنگی از سلیقه های مختلف‬ ‫که در تهیه برنامه ها در شــبکه های مختلف به کار گرفته شده بود‪،‬‬ ‫واقعاً جای تشکر و قدردانی دارد‪.‬‬ ‫جبلی با بیان این نکته مهم که مردم ما الیق بهترین ها هستند‪،‬‬ ‫ادامه این روند برنامه سازی را ضروری دانست و بیان کرد‪ :‬امیدوارم‬ ‫این تجربه ارزشمند و شیرین و قابل تقدیر و تحسین که امسال در‬ ‫برنامه های سال نو و ادامه ان در ماه مبارک رمضان شکل گرفت با‬ ‫همین شتاب و با همین اهنگ ادامه داشته باشد‪/.‬تسنیم‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪ 22‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1397‬‬ ‫پرونده‬ ‫تو گوی صبا با کارگردان و بازیگران نمایش مکبث زار‬ ‫گف ‬ ‫تلفیـق سـبک های نمایشـی کهـ‬ ‫فرهومند ناظریان نمایش «مکبث زار» به نویسندگی وکارگردانی مسعود پشت کوهی و تهیه کنندگی سعیده اسمعیل نیا‪ ،‬با بازی شهروز دل افکار‪ ،‬گاتا عابدی‪ ،‬محمد‬ ‫هادی عطایی‪ ،‬یاشار نادری‪ ،‬سعید برجعلی فهیمه موسوی نیارکی و ‪ ...‬از ‪ 27‬فروردین در سالن اصلی تئاتر شهر بر روی صحنه می رود‪ .‬در خالصه‬ ‫گفت و گو‬ ‫داستان این نمایش چنین امده‪ :‬مکبث در جزیره هرمز‪ ،‬برای رسیدن به پادشاهی اهل هوا «اجنیان» دانکن بابای بزرگ زار را به قتل می رساند‪.‬‬ ‫ث زار» تلفیقی از ایین های بومی ایرانی و شرقی است با “نمایشنامه مکبث” شکسپیر که البته با نگاه انتقادی روز مسعود پشت کوهی درباره وقایع‬ ‫نمایش «مکب ‬ ‫اخیر در هم امیخته و این به وضوح به تماشاگر اعالم و انتقال داده می شود‪ .‬مسعود پشت کوهی در این اثر با تکیه بر مراسم زار‪ ،‬ایین های بومی و فولکلور جنوب‬ ‫ایران را با تلفیق داستان “مکبث” اسکاتلندی به تصویر می کشد‪ .‬در اجرای این نمایش از اوازهای فولکلور جنوب ایران سازهای بومی ایرانی‪ ،‬ژاپنی‪ ،‬افریقایی‬ ‫و هندی استفاده شده است‪.‬و نگاهی به شیوه ها‪ ،‬نمادها‪ ،‬رنگ و فرم و حرکت رجوعی به هنر کابوکی”ژاپن” کاتاالکی “هند”‪ ،‬بوتو “ژاپن” و کمدیا دالرته “ایتالیا”‬ ‫می کند‪.‬این نمایش اثر برگزیده شب های مسکو‪ ،‬نمایش تقدیر شده در جشنواره مونیخ‪ ،‬شرکت در جشنواره اونییون فرانسه‪ ،‬و اجرا در انستیتو تئاتر گیتس‬ ‫مسکو‪ ،‬را به دست اورده و در کشورهای ارمنستان‪ ،‬اذربایجان و هند نیز اجرا شده است‪ .‬همچنین در شهرهای امل‪ ،‬شهرکرد‪ ،‬یزد و بندرعباس روی صحنه رفته‬ ‫است‪.‬این اثر نمایشی در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرد و با استقبال بی نظیری در دو روز اجرای خود روبرو شد‪ .‬این اثر در بخش ملل چهل‬ ‫و یکمین جشنواره تئاترفجر دیپلم افتخار بهترین نمایش‪ ،‬طراحی لباس و کاندیدای بهترین کارگردانی نمایش را از ان خود کرد‪ .‬در چند روز مانده به اجرای این‬ ‫نمایش خبرنگار صبا با بازیگران و کارگردان نمایش مکبث زار به گپ و گفتی نشست که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫شهروز دل افکار‪:‬‬ ‫هر ادمی شرایط مکبث شدن را دارد‬ ‫فارغ التحصیل دانشگاه هنر است و از ‪ 1382‬به طور حرفه ای‬ ‫سابقه اجرای تئاتر وهمچنین بازی جلوی دوربین را دارد‪ ،‬در کنار‬ ‫بازیگری و اجرا‪ ،‬سالها درحوزه بازیگری تدریس کرده از سابقه‬ ‫بازی های شــهروز دل افکار می توان به سریال چرخ و فلک و‬ ‫تئاترهای پر مخاطبی چون «زمستان»‪« ،‬باد شیشه را می لرزاند»‬ ‫و «رویای نیمه شب تابســتان» اشاره کرد و همچنین حضور در‬ ‫سریال قورباغه به کارگردانی هومن سیدی در نقش جواد که چهره‬ ‫او را برای مخاطب رسانه های تصویری اشناتر کرد‪.‬‬ ‫مسیر اشنایی تا پذیرش نقش مکبث برای تان چگونه اتفاق‬ ‫افتاد؟‬ ‫حدود ‪ 6‬ماه تمرین داشتم‪ ،‬در این نمایش مکبث عالوه بر ان‬ ‫خاصیت و خلق و خوهای شناخته شده جهانی‪ ،‬به واسطه بومی‬ ‫شدن در ائین و رسم زار جنوب ایران‪ ،‬خاصیت جادوئی و ترسناک‬ ‫تری را به خود گرفته است‪ ،‬البته در فن اجرایی این نمایش عالوه‬ ‫بر نمایش رقص زار و جن گیری‪ ،‬از دیگر مولفه های اجرایی چون‬ ‫نمایش کابوکی و کاتاالکی هم استفاده شده است‪ .‬به همین دلیل‬ ‫کار من اجرای ســاده از نقش مکبث نبود‪ ،‬در این نمایش بابازار‬ ‫شخصیتی برگرفته از رسوم کهن جنوبی ایرانی با دانکن (پادشاه)‬ ‫جابه جا شده است و حاال مکبث به جای دانکن‪ ،‬بابازار را به قتل‬ ‫می رساند‪ ،‬در رسوم جنوبی ایران شخصی به نام بابازار و مامان زار‬ ‫وجود داشته اند‪ ،‬که سمت خیلی باالیی را از لحاظ مقامی داشته‬ ‫اند‪ ،‬دراین ائین و طبق ذهنیت مردم ان زمان شایســته ترین و‬ ‫عادل ترین فرد‪ ،‬به این مرتبه روحانی می رسد‪ ،‬در این نمایش هم‬ ‫مالیخولیایی شدن مکبث پس از قتل شاه‪ ،‬مترادف سازی شده‬ ‫است با قتل بابازار و باد زاری که در انتها روح و تن مکبث را تسخیر‬ ‫کرده و او را به کام مرگ می رساند‪.‬‬ ‫ایا برای شخصیت مکبث یک مابه ازای بیرونی در جهان خود‬ ‫یافته بودید؟‬ ‫هر ادمی شرایط مکبث شــدن را دارد‪ ،‬مکبث از حسی جاه‬ ‫طلبانه پرده برمی دارد که هر انسانی برای رسیدن به اهدافش‬ ‫ممکن است‪ ،‬بدترین اشتباهات غیرقابل جبران را رقم بزند‪.‬‬ ‫هنرمندانی در تئاتر مشغول هستند در حال حاضر چه شرایطی‬ ‫را تجربه می کنند؟‬ ‫من واقعا و از صمیم دل برای کسانی که تازه به این حوزه وارد‬ ‫شده اند ناراحت هستم‪ ،‬من ‪ 20‬سال است که در تئاتر فعالیت دارم‬ ‫و به واسطه تجربه ای که داشتم‪ ،‬خیلی در این اتفاقات از کرونا تا‬ ‫تحریم هنرمندان اسیب ندیدم‪ ،‬اما واقعا شرایط برای کسانی که‬ ‫تازه می خواهند شروع کنند بسیار سخت است‪.‬‬ ‫ابراهیم پشت کوهی‪:‬‬ ‫نمایش تعطیل شدنی نیست‬ ‫چه شد که این ایده به ذهن تان رسید که نمایشنامه مکبث اثر‬ ‫شکسپیر را با ائین زار ایرانی تلفیق کنید؟‬ ‫به دنبال یک مفهوم تازه از یک مضمون اصیل و قدیمی بودم‪،‬‬ ‫به همین خاطر این نمایش را از زاویه دیگر که بومی است بازتولید‬ ‫کردم‪ ،‬به نظرم اقتباس های قبلی که از نمایش مکبث شده بود‪،‬‬ ‫پویایی جسورانه ای نداشتند و معموال خیلی شبیه به هم بودند‪.‬‬ ‫منابع تحقیقاتی و پژوهش هــای میدانی تان ائین زار ایرانی‬ ‫چطور اتفاق افتاد؟‬ ‫غالمحسین ساعدی تحقیق مکتوبی دارد به نام «اهل هوا»‬ ‫که در ان به تفســیر در این مورد صحبت شده است‪ ،‬جدا از ان‬ ‫من خودم جنوبی هستم و می توانم ادعا کنم که در همین محیط‬ ‫و ائین زندگی کرده ام و کامال بر این موضوع اشراف داشته ام‪ .‬در‬ ‫تحقیقات شخصی خود به لحاظ ریشه ای زار را مورد بررسی قرار‬ ‫دادم و از نتایج این تحقیق این بود که زار تنها افریقایی نیست و‬ ‫ریشه هایی ایرانی و زرتشتی هم دارد که در این نمایش از همان‬ ‫ها استفاده شده است‪ .‬ما بیش از ‪ 70‬نوع زار و یا بادزار داریم که‬ ‫اجنه یکی از انها به حساب می ایند‪ .‬و نتیجه این باد پیوند یک‬ ‫روح بیگانه با یک جسم دیگر است که بعد از ان‪ ،‬تن تسخیر شده‬ ‫می شود راکب و روح بیگانه مرکب می شود‪.‬‬ ‫چه شد که از ســایر مولفه های اجرای نمایشی مانند تئاتر‬ ‫کابوکی و ‪...‬در این نمایش بهره جسته اید؟‬ ‫عالقه ای که به سبک و شیوه اجرایی نمایش های شرقی داشتم‪،‬‬ ‫و در این موضوع تحقیقات زیادی داشتم‪ ،‬و احساس کردم حضور‬ ‫هنر کابوکی”ژاپن” کاتاالکی “هند”‪ ،‬بوتو “ژاپن” و کمدیا دالرته‬ ‫“ایتالیا” می تواند به غنای این نمایش کمک کند‪ ،‬و باعث فراخ‬ ‫مرزهای ان را در موضوعی جهان وطنی تر شود‪ .‬در واقع مکبث‬ ‫زار؛ ملغمه ای از سبک های نمایشی شرق اسیا و کهن جهان است‪.‬‬ ‫استقبال مخاطب از نمایش مکبث زاردر شرایط فعلی با وجود‬ ‫کارشکنی ها چگونه ارزیابی می کنید؟‬ ‫نمایش و اجرای نمایش مکبث زار که اغاز شود‪ ،‬حضور گسترده‬ ‫و استقبال مخاطبان حتما خودش جوابگوی این سوال خواهد بود‪.‬‬ ‫اما انچه که مسلم این است که؛ زندگی جریان دارد‪ ،‬تئاتر بطن‬ ‫واقعی تر از واقعی زندگیست و هنر نمایش تعطیل شدنی نیست‪.‬‬ ‫گاتا عابدی‪:‬‬ ‫لیدی را عاشق مکبث کردم‬ ‫گاتا عابدی در نمایش مکبث زار نقش لیدی مکبث را بازی می‬ ‫کند‪ ،‬او که متولد ‪ 1370‬و دانش اموخته رشته روان شناسی است‬ ‫و ‪ 5‬سال است که به صورت حرفه ای تر در حوزه نمایش فعالیت‬ ‫می کند‪.‬‬ ‫لیدی مکبث نقش بسیار جذاب و ویژه ای است‪ ،‬روش نزدیک‬ ‫شدن و پذیرش نقش در گاتا عابدی چگونه رخ داد؟‬ ‫از همان ابتدا که این نقش به من پیشنهاد شد‪ ،‬برایم جذاب‬ ‫و در عین حال متفاوت تر از همه نقش های گذشــته بود‪ .‬لیدی‬ ‫مکبث زنی باتدبیــر‪ ،‬مقتدر و پر از‬ ‫ظرافت های زنانه است‪ .‬دوست‬ ‫داشــتم یک لیــدی مکبث‬ ‫متفاوت و مختــص به خودم‬ ‫بسازم‪ .‬راســتش برای اینکه‬ ‫لیدی مکبث را در خودم زنده‬ ‫کنم‪ ،‬بســیار با خودم درگیر‬ ‫بودم تا اینکه یک‬ ‫روز با دیدن یک‬ ‫مستند از رازبقا‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ـن جهـان‬ ‫محو تماشای صالبت‪ ،‬قدرت و لطافت یوزپلنگی شدم‪ .‬در همان‬ ‫لحظه لیدی مکبث را درشمایلی از این حیوان مخوف و زیبا پیدا‬ ‫کردم‪ .‬از طرف دیگر لیدی مکبث را زنی دیدم که عاشق همسرش‬ ‫مکبث است‪ .‬و همین عشق را انگیزه ای بر اعمالش تلقی کردم‬ ‫زنی که انقدر عاشق همسرش است که می خواهد همواره او را در‬ ‫اوج قدرت و ثروت ببیند‪ .‬لیدی به واسطه اینکه بچه دار نمی شود‪،‬‬ ‫می خواهد ان ضعف درونی خود را در قدرت دادن به مکبث جبران‬ ‫کند‪ .‬با همین دید که لیدی عاشق مکبث است با کارگردان اثر در‬ ‫دیالوگ نویسی مشورت هایی داشتم که خوشبختانه ایشان هم‬ ‫پذیرفتند‪ ،‬مثال من در طول کار مکبث را مکبثم و یا مرد محبوب‬ ‫است از‬ ‫من صدا می زدم و این همان عاشقانه های‬ ‫لیدی که نمایش مکبث را متفاوت از‬ ‫گذشته می کرد‪.‬‬ ‫اجرای نقــش لیدی مکبث‪،‬‬ ‫با ان طراحــی لباس‪ ،‬خصوصا‬ ‫کفش هایــی با پاشــنه های‬ ‫نامتعارف برایتان سخت نبود؟‬ ‫کفش من در این اجرا به شکل‬ ‫سم طراحی شــده بود‪ ،‬که جای‬ ‫پاشنه های پشت فقط پاشنه‬ ‫های بلند جلویی را داشت‪.‬‬ ‫برای من کــه در زندگی‬ ‫عادی ام اصالکفش پاشنه دار نمی‪‎‬پوشم در ابتدا بسیار سخت بود‪.‬‬ ‫اما از جایی که دیگر لیدی را دراین هیئت و با این شکل پذیرفتم‪ ،‬و‬ ‫با تمرین های بدنی زیاد کامال بر ان مسلط شدم‪ ،‬و بعد از ان دیگر‬ ‫صادقانه لیدی مکبث را فقط با همان کفش ها احساس می کردم‪.‬‬ ‫طوری که اگر بدون ان کفش ها به صحنه بیایم دیگر لیدی را پیدا‬ ‫نمی کنم‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫تئاتر برای من یک الزام است برای زیستن‪ .‬برای دیگرانی که‬ ‫غیر از این فکر می کنند و اهمیت این جمله را در زندگی هنرمند‬ ‫درک نمی کنند‪ ،‬حرفی ندارم‪ .‬از ابراهیم پشت کوهی متشکرم‬ ‫از نظر من او کسی است که اگر در هر کجای این کره زمین‪ ،‬غیر‬ ‫ازایران بود بسیار جایگاه واالتری داشت‪ ،‬اما در ایران ان طور که‬ ‫باید و شاید قدر و منزلت هنرمندان دانسته نمی شود‪.‬‬ ‫فهیمه موسوی نیارکی‪:‬‬ ‫نمایش هنرمندانه ای از بدن‪ ،‬بیان و حس‬ ‫کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است و از‬ ‫سال ‪ 1375‬بازیگری در جلوی دوربین و‬ ‫صحنه را در پرونده حرفه ای اش دارد‪.‬‬ ‫از نمونه کارهای تصویری او؛ ارتفاع‬ ‫پست‪ ،‬دوران سرکشی‪ ،‬سریال ابله و‬ ‫سرزمین کهن و ‪ ...‬است‪ .‬و همچنین‬ ‫سه شنبه ‪ 22‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1397‬‬ ‫‪5‬‬ ‫درتئاتر طهرن محمود استاد محمدو قمر در عقرب مازیار لرستانی‬ ‫و ‪ ...‬به عنوان بازیگر حضور داشته است‪.‬‬ ‫از شخصیت هوا در نمایش لیدی مکبث بگوئید؟‬ ‫کاراکتر هوا به همراه همسرش دل کنک در قصر مکبث به عنوان‬ ‫نوکرانی خانه زاد زندگی می کنند‪ ،‬و تمام اتفاقاتی که در نمایش‬ ‫می افتد از طریق این دو نفر‪ ،‬روایت می شود‪ ،‬هوا یک زن دهاتی‬ ‫و جنوبی است‪ .‬اجرای این نقش به خاطر فعالیت های فیزیکی‬ ‫گسترده و نوع صداسازی خاص بسیار سخت بود‪ ،‬اما مشاوره های‬ ‫کارگردان نمایش‪ ،‬ابراهیم پشت کوهی که همواره با صبوری و‬ ‫دانش همراه بود‪ ،‬کار را برای همه ما راحت تر کرد‪ .‬هدایت های موثر‬ ‫ایشان در پیدا کردن ضرباهنگ های مهم شخصیت به اینکه در‬ ‫زمان زودتری نقش را پیدا کنیم عالی بود‪.‬‬ ‫بازخورد های مخاطبان از نمایش مکبث زار را چطور ارزیابی‬ ‫کرده اید؟‬ ‫همه کسانی که این نمایش را به تماشا نشسته اند‪ ،‬این نمایش‬ ‫را دوست داشتند و معتقد بودند که یک تئاتر دیده اند‪ ،‬تئاتری‬ ‫پرشــور با نمایش هنرمندانه ای از بدن‪ ،‬بیان و حس‪ .‬همچنین‬ ‫ریتم و مدل دیزالو شدن صحنه ها در یکدیگر‪ ،‬موسیقی تلفیقی و‬ ‫اعجاب انگیز نمایش‪ ،‬همه و همه از بازخوردهایی خوبی بود که من‬ ‫از نمایش مکبث زار گرفته ام‪.‬‬ ‫از نظر خودتان این نمایش چه برجستگی ویژه ای دارد؟‬ ‫در این نمایش همه بازیگران یکدست هستیم ‪ ،‬گویا همگی از‬ ‫اعضای یک پیکره ثابت در حرکتی هماهنگ هستیم‪ .‬هیچ چیزی‬ ‫در این نمایش بیرون زده و یا ناهماهنگ نیست‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫بــازی در این نمایش بــرای من‬ ‫تجربه گرانبهایی بود‪ .‬و در‬ ‫یک کالم تئاتر حال‬ ‫مرا خــوب می کند‪.‬‬ ‫طوری که اصال نبود‬ ‫بازگشت هزینه ها‬ ‫در ایــن کار بــه‬ ‫چشم ام نمی اید‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫سه شنبه ‪ 22‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1397‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫اپرای شیپور در چهارسو نواخته می شود‬ ‫نمایش «اپرای شیپور» به نویسندگی و کارگردانی‪ :‬فریدون والیی از ‪ ۲۷‬فروردین الی ‪ ۲۹‬اردیبشهت‬ ‫در سالن چارسو تئاتر شهر روی صحنه می رود‪ .‬در خالصه داستان نمایش «اپرای شیپور» امده است‪ « :‬در‬ ‫فضایی گروتسک روایتگر انسانهایی است که زیر دست قدرتمندان زر و زور به بازی خطرناکی به کار گرفته‬ ‫شده اند‪ .‬در این نمایش دو گروه انسان صلح طلب در جزیره ای به اسم میدل ایسلند روبروی هم قرار می گیرند‬ ‫اما روابط انسانی حاکم انها را کنار هم قرار می دهد تا اعتراض خود را به بازی دهندگان به نمایش بگذارند‪ ».‬در‬ ‫این نمایش خان اقا احمدی‪ ،‬مریم برومند‪ ،‬یاسمن حسینی‪ ،‬امید رهبر‪ ،‬سامان شکیبا‪ ،‬امیرحسین صفاپور‪،‬‬ ‫میترا طره‪ ،‬عماد محبی‪ ،‬سونیا معبودی و سعید مقبری به ایفای نقش می پردازند‪/.‬صباخبر‬ ‫تمدید نمایشگاه دوساالنه ملی نگارگری ایران‬ ‫مهلت بازدید از نمایشگاه یازدهمین دوساالنه ملی نگارگری ایران تا ‪ ۱۰‬اردیبهشت ‪ ۱۴۰۲‬تمدید شد‪.‬‬ ‫یازدهمین دوساالنه ملی نگارگری ایران با نمایش ‪ ۲۲۱‬اثر منتخب از ‪ ۱۵۲‬هنرمند در گرایش های‬ ‫تذهیب‪ ،‬نگارگری‪ ،‬گل و مرغ و طراحی نگارگری در حال برگزاری اســت‪ .‬مراسم اختتامیه این رخداد‬ ‫هنری روز پنجشنبه ‪ ۷‬اردیبهشت ‪ ۱۴۰۲‬برگزار می شود‪ .‬همچنین موعد تحویل اثار به هنرمندان نیز از‬ ‫‪ ۱۱‬تا ‪ ۱۴‬اردیبهشت سال جاری خواهد بود‪ .‬عالقه مندان جهت بازدید از اثار منتخب نگارگران حاضر در‬ ‫دوساالنه یازدهم می توانند تا تاریخ ‪ ۱۰‬اردیبهشت سال جاری‪ ،‬همه روزه به جز روزهای ‪ ۲۳‬فروردین و ‪۱‬‬ ‫تا ‪ ۳‬اردیبهشت از ساعت ‪ ۱۰‬الی ‪ ۱۸‬به موسسه صبا فرهنگستان هنر‪ ،‬مراجعه کنند‪/.‬مهر‬ ‫محمد نادری‪:‬‬ ‫پاسداری از میراث فکری اوینی‬ ‫حائزاهمیتاست‬ ‫ائین پاسداشت سی امین سالگرد شهادت سید مرتضی اوینی به همت بنیاد فرهنگی روایت‬ ‫فتح در النه جاسوسی برگزار شد‪ .‬این مراسم پس از اقامه نماز مغرب و عشاء و صرف افطار‪،‬‬ ‫با سخنرانی سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح اغاز شد‪ .‬نادری در سخنان‬ ‫خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم گفت‪ :‬پاسداشت ارزش های شهید‬ ‫اوینی مهم تر از برگزاری مراسم بزرگداشت برای اوست‪ .‬صیانت و پاسداری از میراث فکری‬ ‫و قلمی شهید اوینی حائز اهمیت بسیاری است و نباید اندیشه او دستمایه تفسیر به رای قرار‬ ‫گیرد‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬ما در پاسداشت شهید اوینی باید به دنبال تجدید عهد با ارمان های این‬ ‫شهید واالمقام باشیم‪ .‬شناخت صحیح شهید اوینی مانع از تفسیر به رای سلیقه ای افکار و‬ ‫اندیشه های او می شود‪ .‬در بخش دیگری از این مراسم‪ ،‬محسن رضایی عضو مجمع تشخیص‬ ‫مصلحت نظام در سخنانی به مراتب شخصیتی شهید اوینی اشاره و اظهار کرد‪ :‬شهید اوینی‬ ‫اهل شهود بود ‪ .‬قدم گذاشتن در دنیای شهود‪ ،‬جز از طریق بیرون امدن از خویشتن امکان پذیر‬ ‫نیست‪ .‬شهید اوینی توانســت از خودش بیرون بیاید و وارد دنیای شهود و حقیقت شود‪ .‬او‬ ‫با برون رفتگی از خود توانســت این کار را انجام دهد‪ .‬وی افزود‪ :‬برخی کوشیدند اوینی را به‬ ‫نحله های فلسفی بیرونی منتســب کنند‪ ،‬اما او متاثر از مکتب حضرت سیدالشهدا (ع) بود ‪.‬‬ ‫همان گونه که امام حسین(ع) با بیرون رفتن از خویشتن توانستند حماسه عاشورا را رقم بزنند؛‬ ‫چراکه ایشان اهل دنیای حقیقت و شهود بودند‪ .‬اوینی هم به تاسی از ایشان در این مسیر گام‬ ‫نهاد‪ .‬در دنیای شهود‪ ،‬میان زندگی‪ ،‬خانواده و شهادت فاصله ای نیست‪/.‬تسنیم‬ ‫سالن چهارسو میزبان مردمان خشمگین می شود‬ ‫نمایش «مردمان خشمگین» به کارگردانی ایرج افشاری اصل از روز‬ ‫یکشنبه بیست و هفتم فروردین ماه در تاالر چهارسو مجموعه تئاتر‬ ‫شهر اجرای خود را اغاز خواهد کرد‪« .‬مردمان خشمگین» عنوان یکی‬ ‫از تازه ترین اثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر به نویسندگی رجینالد ُرز و‬ ‫کارگردانی ایرج افشاری اصل در تاالر چهارسو مجموعه تئاتر شهر پیش‬ ‫روی مخاطبان قرار می گیرد‪ .‬در خالصه داستان نمایش امده است‪:‬‬ ‫نوجوانی محکوم به اعدام شده است‪ .‬هیات منصفه منتخب مردم پرونده‬ ‫را دوباره مورد بررسی قرار می دهند تا بلکه بتوانند نوجوان را از مرگ‬ ‫نجات دهند‪ .‬در نمایش «مردمان خشمگین» علیرضا جاللی تبار‪ ،‬ارزو‬ ‫افشار‪ ،‬بهرام سروری نژاد‪ ،‬محسن افشار‪ ،‬سیاوش جامع‪ ،‬زری کریمی‪،‬‬ ‫کاظم برزگر‪ ،‬و‪ ...‬به عنوان بازیگر حضور دارند‪.‬‬ ‫این نمایش تا بیست و نهم اردیبهشت ماه هر شب ساعت ‪۲۰:۳۰‬‬ ‫با مدت زمان ‪ ۹۰‬دقیقه و قیمت بلیــت ‪ ۱۰۰‬هزار تومان روی صحنه‬ ‫خواهد بود‪/.‬ایسنا‬ ‫نوشته ادوارد البی روی صحنه خانه هنرمندان‬ ‫«چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟» با طراحی میکائیل‬ ‫شهرستانی در خانه هنرمندان روی صحنه خواهد رفت‪ .‬نمایش‬ ‫«چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟» نوشــته ادوارد البی با‬ ‫کارگردانی شیرین فرخنده نژاد از ‪ 27‬فروردین تا ‪ 22‬اردیبهشت در‬ ‫تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می رود‪.‬‬ ‫میکاییل شهرستانی طراح و مشاور کارگردان این نمایش است و‬ ‫مرجان رزم ارا نیز متن ان را ترجمه و دراماتورژی کرده است‪ .‬در‬ ‫توضیح داستان «چه کســی از ویرجینیا وولف می ترسد؟» امده‬ ‫است‪« :‬در این نمایشنامه شاهد کنش و واکنش های غیرعادی از‬ ‫سوی دو شخصیت اصلی تر نمایشنامه هستیم که چه در خلوت و‬ ‫چه در جمع ادامه می یابد ‪ .‬مدام و بی وقفه به یکدیگر می تازند و به‬ ‫کمک هم قصه ها و بازی هایی را طراحی می کنند که تنها نتیجه اش‬ ‫تحمل زندگی زناشویی ان هاست‪ ».‬در این نمایش الهام رضایی‪،‬‬ ‫علی کشوری‪ ،‬دالرام زرگر و‪ ...‬به ایفای نقش پرداخته اند‪/.‬تسنیم‬ ‫رامسس دوم گردشگران اروپایی را جذب می کند؟‬ ‫مقام های مصر امیدوارند نمایشگاهی که از اثار تاریخی این کشور در‬ ‫پاریس برگزار شده بتواند عالق ه به مصر و شمار گردشگران فرانسوی که‬ ‫از این کشور بازدید می کنند را افزایش دهد‪.‬‬ ‫این روزهــا عالقه مندان بــه مــوزه در پاریــس می توانند برای‬ ‫نخستین بار در ‪ ۵۰‬سال اخیر تابوت دان حدودا سه هزار ساله «رامسس‬ ‫دوم»‪ ،‬فرعون مصر باستان را از نزدیک تماشا کنند‪.‬‬ ‫انتظار می رود روزانه حدود ‪ ۱۰‬هزار نفر از نمایشــگاه «رامسس‬ ‫و طــای فراعنــه» و ‪ ۱۸۱‬اثر تاریخــی ان بازدید کنند و شــمار‬ ‫فرانسوی هایی که از مصر بازدید می کنند تا ‪ ۲۰‬درصد افزایش پیدا‬ ‫کند‪.‬‬ ‫به گفته «محمد عثمان» مدیر کمیته بازاریابی گردشگری فرهنگی‬ ‫مصر‪ ،‬این نمایشگاه فرصت طالیی برای معرفی مصر به اروپایی هاست‪.‬‬ ‫به گفته این مقام مسوول‪ ،‬بیش از ‪ ۱۴۰‬هزار بلیت پیش از اغاز این‬ ‫نمایشگاه فروخته شده است‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫تابستانی با پروست‪ ،‬وارد بازار نشر شد‬ ‫کتاب «تابستانی با پروست» نوشته ماتیاس چوکه با ترجمه ناصر غیاثی راهی بازار کتاب شده است‪.‬‬ ‫درنوشتهپشتجلدکتابمی خوانیم‪:‬مواجههیکقرنویکفصل‪،‬نگاهیطنزامیزونبردیصدصفحه ای‬ ‫با جهانی پنج هزارصفحه ای در جست وجوی زمان از دست رفته‪ .‬یک سو غول ادبی ایستاده است با مدال های‬ ‫افتخار و هزاران ستایش نامه در طی یک قرن‪ ،‬و یک سو نویسنده ای معاصر با سالح و زرهی از طنز و جسارت‪.‬‬ ‫سرنوشت این نبرد چندان مهم نیست‪ .‬مهم شاید بی پروایی نویسنده‪ /‬خواننده ای باشد در نوشتن حرف هایی‬ ‫که یک قرن کمتر کسی به زبان اورده است‪ .‬کتاب «تابستانی با پروست» در ‪ ۱۰۰‬صفحه با شمارگان ‪۱۱۰۰‬‬ ‫نسخه و قیمت‪ ۶۰‬هزار تومان در فرهنگ نشر نو با همکاری نشر اسیم منتشر شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫سه شنبه ‪ 22‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1397‬‬ ‫افتتاح نمایشگاه عکس مبشران در خانه عکاسان‬ ‫‪7‬‬ ‫«مبشران» که نمایشگاهی از اثار به تصویر کشیده عکاس گیالنی سیدجواد میرحسینی است‪ ،‬در گالری‬ ‫شماره‪ ۱‬خانه عکاسان افتتاح شد‪ .‬نمایشگاه عکس «مبشران» که شامل‪ ۴۰‬عکس از سیدجواد میرحسینی‬ ‫با موضوع فعالیت های تبلیغی و مواسات در دوران کرونا است‪ ،‬روز گذشته ‪ ۲1‬فروردین ماه با حضور علی‬ ‫فروزانفر معاون هنری حوزه هنری‪ ،‬سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران‪ ،‬سیدمهدی ابطحی مدیر‬ ‫دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری‪ ،‬محمد زرویی نصراباد سرپرست مرکز هنر های تجسمی حوزه‬ ‫هنری و جمعی از عکاسان در گالری شماره‪ ۱‬خانه عکاسان افتتاح شد‪ .‬این نمایشگاه تا‪ ۲۰‬اردیبهشت‪۱۴۰۲‬‬ ‫در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران‪ ،‬میزبان بازدیدکنندگان است‪/.‬صباخبر‬ ‫نمایشگاهیباموضوعفلسطیندرونزوئال‬ ‫«مسعود شجاعی طباطبایی» گفت‪ :‬امسال در روز قدس‪ ،‬شاهد نمایشگاهی از اثار‬ ‫هنرمندان برجسته دنیا و هنرمندان داخلی با موضوع فلسطین خواهیم بود‪.‬‬ ‫این کاریکاتوریست اظهار داشت‪ :‬خوشبختانه ما امسال توانستیم چندین مجموعه‬ ‫اثار هنری را به کشورهای امریکای التین به مرکزیت ونزوئال ارسال کنیم‪ .‬ان شااهلل روز‬ ‫قدس‪ ،‬شاهد نمایشگاهی از اثار هنرمندان برجسته دنیا و هنرمندان داخلی خواهیم‬ ‫بود که در این راه موسسه نسیم رحمت کمک فراوانی در زمینه برگزاری این نمایشگاه‬ ‫داشتند‪ .‬او در ادامه به دغدغه های جهانی هنرمندان ایرانی با موضوع «قدس» اشاره‬ ‫کرد و گفت‪ :‬سه ماه قبل نمایشگاهی تحت عنوان «روز قدس» برپا کردیم که موضوع‬ ‫ان درباره «یوم النکبه» بود‪ .‬روزی که انگلیس رسما اعالم کرد که یهودیان بازمانده از‬ ‫جنگ جهانی دوم مستحق جایی برای زندگی هستند و فلسطین کشوری اعالم شد‬ ‫که یهودیان باید در ان ساکن می شدند‪ .‬سوال اینجاست که چرا فلسطین؟ فلسطین‬ ‫که اصال در جنگ شرکت نکرده و بی طرف هم بوده ‪ ...‬چرا المان را که مقصر این کشتار‬ ‫دسته جمعی است‪ ،‬موظف به جا دادن به یهودی ها نمی کنند؟ و این که چرا هیچ وقت‬ ‫درباره تاسیس رژیم اسرائیل از ملت عرب و فلسطینی ها نظر نخواستند؟ البته بعد‬ ‫از ماجرای یوم النکبه شاهد واکنش شدید مردم فلســطین و جنگی بودیم که بین‬ ‫اسرائیل و فلسطین رخ داد که متاسفانه با حمایت های امریکا و انگلیس به شکست‬ ‫انجامید‪ .‬مدیر سابق خانه کاریکاتور اظهار داشت‪ :‬روز قدس متعلق به تنها ایران نیست‬ ‫و ما توانسته ایم ان را گسترش دهیم‪ .‬در حال حاضر هنرمندان مطرح دنیا به شکل‬ ‫جدی حامی مردم مظلوم فلسطین هستند به طوری که حتی افراد برجسته در عرصه‬ ‫ورزش ‪ -‬مانند رونالدو‪ -‬هم حمایت خود را از فلسطین اعالم کرد‪ .‬این هنرمند اظهار‬ ‫داشت‪ :‬از انجا که به دلیل قرار گرفتن در ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلی نمایشگاه ها‪،‬‬ ‫نمایشگاه مکان مناسبی برای ارائه اثار نیست‪ ،‬ما امسال مردمی تر عمل کردیم و به‬ ‫عنوان مثال از بستر متروها برای ارائه اثار بهره بردیم و از فضاهای شهری برای ارائه‬ ‫پوسترهای ویژه این موضوع استفاده کردیم‪ .‬او ادامه داد‪ :‬در بین مخاطبان‪ ،‬نوجوانان‬ ‫استقبال خیلی خوبی از این اثار داشتند و حتی تمایل خود را به همکاری با ما در زمینه‬ ‫کاریکاتور و نقاشی بروز دادند‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫گفت وگوی صبا با احسان عباسی کارگردان فیلم کوتاه قوی گنگ‬ ‫فیلمی از گنگ بودن انسان در عصر مدرنیسم‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫«قوی ُگنگ» به‬ ‫ســمیه خاتون‪ -‬فیلم کوتاه داســتانی‬ ‫ِ‬ ‫کارگردانی احسان عباســی و تهیه کنندگی مشترک جواد‬ ‫راهزانی و احسان عباسی در ادامه حضورهای جهانی خود در‬ ‫جشنوارهبین المللیدرکشورانگلستانموفقبهکسبجایزه‬ ‫بهترین فیلم جشنواره‪ The Jazzies‬شد‪ .‬این فیلم همچنین‬ ‫موفق به حضور در سی و ششمین دوره جشنواره‪image and‬‬ ‫‪ nation‬کانادا و بیست و پنجمین دوره‪ Reelout Queer‬در‬ ‫همینکشوروهمچنینجشنوارهمعتبریدرالمانشدهاست‪.‬‬ ‫«قوی گنگ» داستان دختری است که در یکی از روستاهای‬ ‫دور افتاده زندگی می کند این دختر برای رسیدن به ارزوهای‬ ‫شخصیخودبهتناقضباهویتخودمی رسدومجبورمیشود‬ ‫برای رسیدن به اهدافش‪ ،‬هویت خود را فراموش کند‪ .‬ریحانه‬ ‫رضی‪ ،‬سپیده جعفری‪ ،‬شکیبا عسگری‪ ،‬سوگل سیدصدر‪،‬‬ ‫رقیه یانسری بازیگران این فیلم هستند‪ .‬دیگر عوامل این‬ ‫فیلم عبارتند از نویسنده‪ :‬کوروش شاهونه‪ ،‬مدیر فیلمبرداری‪:‬‬ ‫وحید بیوته‪ ،‬تدوین‪ :‬عماد خدابخش‪ ،‬اصالح رنگ‪ :‬فربد جاللی‪.‬‬ ‫خبرنگار صبا با احسان عباسی درباره این فیلم گپ و گفتی‬ ‫داشت که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫احسان عباسی کارگردان فیلم کوتاه قوی گنگ‪ ،‬مسیر هنری اش‬ ‫را در دنیای هنر و رسانه های تصویری با بازیگری و کارگردانی در تئاتر‬ ‫شروع کرده است و در ادامه حضور خود را با بازی در فیلم های «رقص‬ ‫روی شیشه»‪« ،‬خون سرد» و اخیرا در سریال «سرگیجه» که از شبکه‬ ‫نمایش خانگی پخش می شود ادامه داده اســت‪ .‬فیلم کوتاه «قوی‬ ‫گنگ» دومین تجربه او در فیلمســازی است‪ ،‬فیلم کوتاه «دو هفته‬ ‫بعد» اولین اثر کوتاه رسمی اوست که در جشنواره سانفرانسیکو موفق‬ ‫به کسب جایزه شده است‪.‬‬ ‫نام فیلم از همان ابتدا ابهامی را درباره موضوع داستانی‬ ‫فیلم برای مخاطب به وجود می اورد‪ ،‬قدری درباره موضوع و‬ ‫نام فیلم برای ما بگوئید؟‬ ‫فیلم قوی گنگ خصلت مهم و اساطیری از پرنده قو را به احتزار در‬ ‫می اورد‪ .‬پرنده ای که به وقت مرگ به مکانی که در ان عاشقی کرده‬ ‫پناه جسته و در ان جا اخرین اواز خود را سر می دهد‪ .‬کاراکتر اصلی‬ ‫این فیلم نیز با همین خصلت به پایان مسیر زندگی خود نزدیک می‬ ‫شود و در واقع‪ ،‬گنگی و سرگیجگی انسان مدرن را درشرایط امروزی‬ ‫به دوش می کشد‪.‬‬ ‫چه شد که موضوع این فیلم‪ ،‬برایتان دغدغه مندی شد؟‬ ‫قوی گنگ برخواسته از نیاز درونی خودم بود‪ ،‬نیازبه این موضوع که‬ ‫دنیا باید توجه بیشتری به صدای کمرنگ شده و زیرمتن همیشه پنهان‬ ‫و پشت پرده خود داشته باشد‪ .‬صدای از جامعه ی زنان که همواره به‬ ‫دالیلی درادوار مختلف تاریخی پس رانده شده اند‪ .‬اما نقش مبهم انان‬ ‫در همه جا حس می شــود‪ .‬به زعم من رسالت فیلمساز پرداخت به‬ ‫معضالتی از این دست است که به هر دلیلی در خفا و ابهام وجود دارند‪.‬‬ ‫تجربه زیسته من در طول این سال ها مدام به دنبال این بوده است که‬ ‫در فیلمسازی خود‪ ،‬نسبت به امور جامعه و اطراف خود بی تفاوت نباشم‬ ‫و این چالش ها را بر پرده تصویر حتی شده در یک قاب کوتاه و منسجم‬ ‫عینیت ببخشم‪.‬در کل دغدغه من در این فیلم حاکی از تبعیض هایی‬ ‫جنسیتی اســت که به زنان در کل دنیا روا داشته می شود‪ .‬موضوع‬ ‫داستان که عبور از هویت فردی برای رسیدن به اهداف و ارزوهاست‪،‬‬ ‫ممکن است برای همه افراد جامعه مسئله ای چالش برانگیز باشد‪ ،‬اما با‬ ‫توجه به محدودیت هایی که برای زنان درجهان است این مسئله عمیق‬ ‫تر و گل درشت تر در دنیای زنانه خود را نشان می داد‪.‬‬ ‫برجستگی مهمی که باعث موفقیت فیلم شده است را در‬ ‫چه می دانید؟‬ ‫از نظر خودم مضمون فیلم که پرداخت به هویت زدایی انسان مدرن‬ ‫در شرایط امروزی است‪ ،‬این مضمون از موضوعاتی است که می تواند‬ ‫برای هر کسی مسئله باشد‪.‬‬ ‫پخش و نمایش فیلم کوتاه قوی گنگ در ایران به چه صورت‬ ‫خواهد بود؟‬ ‫در حال حاضر فیلم در حال شرکت در جشــنواره های مختلف‬ ‫بین المللی است‪ ،‬اما احتماال پس از شرکت درجشنواره ها‪ ،‬در ایران‬ ‫اکران خصوصی داشته باشیم وچند پلتفرم که احتماال فیلم را روی‬ ‫سایت به نمایش می گذارند‪ .‬با پخش کننده های خارج از کشور در‬ ‫حال رایزنی برای پخش فیلم هستیم در حالی که پخش کننده های‬ ‫پلتفرم های پربازدید ایرانی هیچ نگاه و سویه ای به پخش فیلم کوتاه‬ ‫ندارند‪ .‬و متاسفانه هیچ بازار مالی برای پخش فیلم کوتاه در ایران در‬ ‫نظر گرفته نشده است‬ ‫چشم انداز ساخت فیلم کوتاه در ایران را چطور می بینید؟‬ ‫با اینکه اساسا فیلم کوتاه می تواند بخش مهمی از ساختار سینمایی‬ ‫هر کشور باشد متاسفانه در ایران به این هنر ارزش وبهاء داده نمی شود‪.‬‬ ‫فیلم های کوتاه به صورت عمده در ایران با بودجه های شخصی ساخته‬ ‫می شود و اگر انجمن سینمای جوان کمک هزینه ای را برای ساخت‬ ‫اثر کوتاه پرداخت کند‪ ،‬اصال پاسخگوی ساخت فیلم کوتاه حرفه ای‬ ‫نیست چرا که همه می دانند‪ ،‬ساخت اثر کوتاه حرفه ای در ایران حداقل‬ ‫با ‪ 400‬الی ‪ 500‬میلیون قابل انجام است‪ .‬در صورتی که کمک هزینه‬ ‫های پرداختی یک دهم این مبلغ است‪ .‬در حال حاضر بحث بازگشت‬ ‫سرمایه مادی اثر کوتاه تنها از طریق کسب جایزه در جشنواره های‬ ‫خارجی امکان پذیر است که ان موضوع هم متاسفانه به دلیل شرایط‬ ‫تحریمی ایران برای دریافت جایزه نقدی با مشــکالت خاص خود‬ ‫روبرو هستیم‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫پیش تولید فیلم قوی گنگ سه روز زمان برد ودر‪ 4‬روز فیلمبرداری‬ ‫شد‪ .‬لوکیشن ما یکی از روستاهای دورافتاده در ایران بود که به مدت‬ ‫‪ 7‬روز بچه های گروه را در روستا مستقر کردیم به غیر از تولید فیلم‬ ‫که شرایط و سختی های خاص خود را داشت‪ ،‬شرایط کارهای پس از‬ ‫تولید ائم از اطالع رسانی‪ ،‬ساخت تیزر پشت صحنه و ‪ ...‬سختی های‬ ‫بیشتری داشت و در هر مرحله هزینه هنگفتی را برای ما درپی داشت‪..‬‬ ‫قوی گنگ برای بنده بیشــتر یک فیلم گروهی است و خوشبختانه‬ ‫غالبا تفکرات گروه بر روند شــکل گیری اثر تاثیر داشته است‪ .‬من‬ ‫بیشتر موفقیت های این فیلم را مرهون زحمات کل گروه‪ ،‬فیلمبردار‪،‬‬ ‫نویسنده‪ ،‬تدوینگر و ‪ ...‬این اثر می دانم‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!