روزنامه صبا شماره 1396
روزنامه صبا شماره 1396
روزنامه صبا شماره 1396
دو شنبه| 21فروردین 10 |1402اوریل 19 |2023رمضان |1444
سال دهم| شماره 8 |1396صفحه| 5000ناموت|
مزار شهیداوینی
غبارروبی شد
پرویز پرستویی درمجلس یادبود
کیومرث پوراحمد عنوان کرد:
هنرمند همیشه
دغدغه مردم را دارد
گفت و گوی صبا با منتقدان درباره سریال پوست شیر
یـک بـازی مهیـج از جنـس بـزرگان
گلستان جعفریان:
هنر انقالب باید تفکر محور باشد
بی توجهی ،گردشگری نوروزی را
به چالش کشید
واکنش کیانیان به یک نقل قول کذب
از دو قطبی گری بیزارم صفحه 1
2
دو شنبه 21فروردین 1402شماره 1396
خرب سیمنا و تلویزیون
تکلیف اکران عید فطر مشخص شد
دومین جلسه شورای صنفی نمایش در روز یکشنبه ۲۰فروردین در خانه سینما تشکیل شد .دومین
جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۲۰فروردین در خانه سینما تشکیل و بعد از بررسی درخواست ها
۳۰فروردین اغاز کنند.
و موارد مطرح شده مقرر شد که چهار فیلم جدید اکران خود را از روز چهارشنبه
فیلم هایی که در عید فطر اکران می شوند به شرح زیر است :فیلم سینمایی «اهنگ دونفره» به کارگردانی
«ارزو ارزانش» با پخش «فیلمیران» ،فیلم سینمایی «دســته دختران» به کارگردانی «منیر قیدی» با
پخش «بهمن سبز» ،فیلم سینمایی «سه کام حبس» با پخش «خانه فیلم» ،فیلم سینمایی «باباسیبیلو»
به کارگردانی «ادوین خاچیکیان» با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی پردیس مگامال/.صباخبر
های پاور مجوز نمایش گرفت
خبر صدور پروانه نمایش فیلم «های پاور» در حالی از سوی سازمان سینمایی اعالم شده است که این
فیلم در تعطیالت نوروز از تلویزیون پخش شد« .های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه کنندگی
مهدی عظیمی و اباذر جوکار از جمله فیلم های دفاع مقدسی جشنواره فیلم فجر چهل و یکم بود که سال
گذشته رونمایی شد .این فیلم در تعطیالت نوروز و در شرایطی که هنوز اکران عمومی نشده ،در تلویزیون
به نمایش درامد که البته یکی از تهیه کننده ها از این اتفاق چندان رضایتی نداشت .حاال روز گذشته در
بیستمین روز فروردین ماه ،شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی با صدور پروانه نمایش برای فیلم
«های پاور» موافقت کرده است/.ایسنا
واکنش کیانیان به یک نقل قول کذب
از دو قطبی گری بیزارم
رضا کیانیان بازیگر سینما و تئاتر با انتشار پستی در صفحه مجازی اش تاکید کرده است که
«از دو قطبی گری بیزارم .همیشه سعی کردم ،خودم باشم ».
این هنرمند با گله از نقل قول نادرستی که در برخی صفحات مجازی درباره درگذشت کیومرث
پوراحمد از قول او منتشر شده است ،نوشت :نمی دانم ،ذهن های بیمار چرا حرف های خودشان
را به دیگران نسبت می دهند و منتشر می کنند.
او با انتشار عکس ان جمله که بر روی ان خط کشیده بود ،در ادامه نوشته است :این پست و
استوری من نیست .تازه دیروز یکی از دوستانم برایم فرستاد .قبل از ان به خاطرش کلی فحش
خورده بودم و کلی هم برایم هورا کشیدند.
صفح ه من مشخص است .ادرس دارد .گاهی بهتر است قبل از حکم دادن ،چه این طرفی و
چه ان طرفی ،چند دقیقه وقت بگذاریم و راست و دروغ هر مطلبی را بفهمیم .من هر چه بخواهم
بنویسم ،در صفحه خودم می نویسم .نه از فحاشان می ترسم و نه هوراکشان مغرورم می کنند.
سال هاست خودم را می شناسم و سعی کردم خودم باشم .ان قدر جسارت دارم حرف خودم
را بزنم.
به قول دوستم حبیب احمدزاده «بالهت داخلی و خباثت خارجی» هر دو می کوشند ،فضای
جامعه را دو قطبی کنند .من از هر دو ضربه خورده ام .لشگرهای سایبری داخل و خارج در حال
کارند .هر دو کارشان دروغ پردازی و شایعه پراکنی ست .از هر دو بیزارم از دروغ بیزارم و از تهمت
بیزارم .از پشت هم اندازی بیزارم .از دو قطبی گری بیزارم .همیشه سعی کردم خودم باشم .راه
خود را بروم .چه فحش و ناسزا نثارم شود ،چه تشویق و هورا.واسالم .نامه تمام».
رضا کیانیان این متن را با هشتگ «خودت باش» و «فضای دو قطبی» منتشر کرده است.
کیدمن با نتفلیکس بست
نیکول کیدمــن قرارداد تــازه بازیگری اش را با شــبکه جنجالی
نتفلیکس برای یک مجموعه تازه درام بست .این قرارداد جدیدترین
همکاری بازیگر با رسانه تلویزیون در چند سال اخیر است و منتقدان
هنری به این نکته اشاره می کنند که کیدمن در حال حاضر بیشتر در
کارهای تلویزیونی ظاهر می شود تا محصوالت سینمایی .مجموعه تازه
نتفلیکس به نام «زوج کامل» یک مینی سریال است که در شش اپیزود
وارد مرحله تولید می شود .لیف شــرایبر ،داکوتا فنینگ ،ایو هوسون
و ایزایل اجانی فرانســوی همبازی های کیدمن در این درام پرتنش
خانوادگی و تعلیقی هستند .به گفته نزدیکان بازیگر کلید فیلمبرداری
زوج کامل همین روزها زده می شود .سوزان بیر فیلمساز سرشناس
دانمارکی پشت دوربین فیلمبرداری این مجموعه است .او و کیدمن در
کنار کارگردانی و بازی در زوج کامل ،از تهیه کنندگانش هم هستند.
این مجموعه که با هزینه ای ۳۰میلیون دالری برای پخش اینترنتی در
فصل پائیز پیش رو اماده می شود/.صباخبر
شریدر بزودی فیلم جدیدش را می سازد
پل شــریدر در مصاحبه ای جدید خبر داده که ظرف یکی دو
ماه دیگر فیلم جدیدش را شروع می کند .ابتدا گفته شد این فیلم
اقتباســی از یکی از اخرین رمان های دوســت وی راسل بنکس
خواهد بود و تابستان امســال با بازی ریچارد گِر فیلمبرداری اش
شروع می شــود .بنکس که به تازگی درگذشــته تنها ۲رمان در
دهه اخیر نوشته بود که شــامل «از بین رفته» در سال ۲۰۲۱و
«پادشاهی جادویی» در سال ۲۰۲۳می شد.
اما سپس گفته شد فیلم بعدی شریدر اقتباسی از هیچ یک از این
۲کتاب نخواهد بود بلکه زندگی نویسنده ای رنج کشیده در استانه
مرگ را تصویر می کند.
شریدر چندی پیش در یک مصاحبه دیگر گفته بود در حال کار
روی پروژه ای است که پرســتاری شاغل در پورتوریکو را در مرکز
خود دارد .این پروژه قرار است فیلم اخر و تکمیل کنندده ۴گانه ای
باشد که در سال های اخیر ساخته است/.مهر
پخش فیلم شزم در فیلیمو
فیلیمو در ادامه پخش همزمان دوبله اختصاصی اثار مطرح سینمای
جهان این بار دوبله فیلم «شزم ،خشــم الهگان» را همزمان با پخش
جهانی این اثر منتشــر می کند .پخش دوبله اختصاصی همزمان با
پخش جهانی فیلم «شزم ،خشــم» الهگان از فیلیمو در ادامه سنت
جدید این پلتفرم برای پخش اثار مهم سینمای جهان برای مخاطبان
ادامه دارد .مدیر دوبالژ این فیلم ســینمایی علیرضا باشکندی است
که در دوبله این فیلــم هنرمندان دیگری چــون منوچهر زنده دل،
نرگس فوالدوند ،فریبا رمضان پور ،همــت مومیوند و ...حضور دارند.
فیلم «شزم ،خشــم الهگان» به کارگردانی دیوید اف .سندبرگ در
سال ۲۰۲۳ساخته شده و در ژانر اکشن و ماجراجویی قرار می گیرد.
«شزم» جدید ادامه داستان بیلی باستون نوجوان است که با گفتن
کلمه جادویی «شزم» ،تبدیل به یک ابرقهرمان بزرگسال به نام شزم
می شود .این فیلم سینمایی چهارشنبه ۲۳فروردین ۱۴۰۲با دوبله
اختصاصی در پلتفرم فیلیمو پخش می شود/.صباخبر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
جایزه بین المللی برای زنی که شاعر بود
فیلم کوتاه «زنی که شاعر بود» در دهمین حضور بین المللی خود برنده جایزه جشنواره بین المللی
موسیقی و فیلم های مستقل از واشنگتن امریکا شد .این فیلم به نویسندگی صحرا فتحی ،کارگردانی
سعید دشتی و صحرا فتحی و تهیه کنندگی امیر هوشنگ هاشمی برنده جایزه Best Persian film
از چهاردهمین دوره جشنواره World Music and Independant Film Festivalامریکا شده
است .این فیلم درباره زنی شاعر اســت که در زندگی خود با چالشی بزرگ روبرو می شود .زنی که شعر
می گوید اما بر خالف تصورات بقیه در زندگی شخصی خود دچار مشکالت بزرگی شده است .امیر جعفری،
صحرا فتحی ،لیندا کیانی و نیما شعبان نژاد بازیگران این فیلم کوتاه هستند/ .مهر
دو شنبه 21فروردین 1402شماره 1396
عیار کلید خورد
مهیار ّ
3
عیار» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی و تهیه کنندگی بهروز مفید تازه ترین اثر
سریال «مهیار ّ
عیار» عنوان تازه ترین تولید گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما است
شبکه ۲سیما کلید خورد« .مهیار ّ
که مقطع زمانی دوره صفویه را روایت می کند و بخشــی از تمدن این دوره را به تصویر می کشد .مهیار
(قهرمان داستان) راهزنی است که بر اساس یک اتفاق ،مســیر زندگیش تغییر می کند و هربار درگیر
داستانی می شود ...بازیگرانی که تاکنون حضورشان در این سریال ۳۰قسمتی قطعی شده است ،عبارتند
از :کامران تفتی ،بهنام تشکر ،الیکا عبدالرزاقی ،اشا محرابی ،صفا اقاجانی ،رامین ناصرنصیر ،جواد انصافی،
اتش تقی پور ،مهدی حاجیان ،بهروز بخت اور ،جواد کشانی و سهیل نوشادیان/.ایرنا
پرویز پرستویی درمجلس یادبود کیومرث پوراحمد عنوان کرد:
هنرمند همیشه دغدغه مردم را دارد
مجلس یادبود کیومرث پوراحمد با هشــدارها و انتقادهای پرویز پرستویی و با پخش
تصاویری از خالق «شب یلدا» و «قصه های مجید» و در میان بی قراری های همسرش صبح
روز گذشته ۲۰فروردین ماه در مسجد جامع شهرک غرب برگزارشد .پرستویی که البته قرار
نبود در این برنامه صحبت کند با تاکید بر این که سخنران نیست و با اشاره به طرح بعضی
از انتقادها در چند ماه اخیر یاداوری کرد :هفت ماه است که بعضی افراد مطالبی را مطرح
می کنند ،مبنی بر این که باید در کنار مردم بود ،در حالی که هنرمند همیشه دغدغه مردم
را دارد و هنرمندی مانند کیومرث پوراحمد از قبل از انقالب در کنار مردم بوده و تنها هم
بوده او هرگز موج سوار نبوده است .وی با اشاره به یکی از تجربه های ناکام خود با کیومرث
پوراحمد در ساخت فیلمی که هرگز به نتیجه نرسید اضافه کرد :اگر ان فیلم را می ساخت
اثری در حد استانداردهای جهانی بود اما او هرگز خود را الوده نکرد .اخیرا عده ای می گویند
چرا کنار مردم نیستید و من خطاب به انها می گویم شما هفت ماه است که این دیالوگ را
برقرار کرده اید .اما کسی مانند پوراحمد سال ها قبل در کنار مردم ایستاد و تاوان ان را هم
داد .ما بلد نیستیم هرکاری بکنیم و هر جایی برویم .این بازیگر یاداوری کرد :یادمان نرود
که بعد از ساخت اخرین فیلم های پوراحمد چه برخوردی با او کردیم اگر شرایط اجتماعی
سبب می شود یک هنرمند فیلم ضعیفی بسازد نباید به او بی احترامی کنیم .یادمان نرود
با بزرگانی همچون داریوش مهرجویی چه کردیم و بعد از نمایش فیلم های شــان چگونه
انان را هو کردیم .اما حاال داریم به هنرمندی مانند کیومرث پوراحمد احترام می گذاریم،
امروز کدام یک از ما از ناصر تقوایی خبر دارد؟ کی از او یاد کرده ایم؟ چه دولتمردانی که به
هنرمندان بی مهری می کنند و چه ما به عنوان جامعه هنری .پرستویی خطاب به وزیر ارشاد
اظهار کرد :از اقای اسماعیلی عذرخواهی می کنم که مدت کوتاهی بعد از حضور ایشان بر
مسند مسئولیت این سخنان را مطرح می کنم اما به ایشان هم گفته ام شما ۵۰۰۰سینماگر
را در کنار خود دارید و می توانید دوره درخشانی داشته باشید .شما چهار سال مستاجر
ما هستید ،اگر عملکرد خوبی داشته باشید این مدت را تمدید می کنیم اگر نه که ما مالک
هستیم .اما بگذارید این رفاقت وجود داشته باشد .این روزها ارام کردن فضا کار دشواری
شده است اما اجازه بدهید کنار هم این کار را انجام بدهیم .وی گفت :ما مردم را خندانده ایم
و گریانده ایم و از انها حمایت کرده ایم و حاال باید از خودمان حمایت کنیم/.ایسنا صفحه 3
4
دو شنبه 21فروردین 1402شماره 1396
بررسی مولفه های سبکی و ژانریک در فیلم پوست شیر
سریال پوست شیر یک تریلر معمایی و جنایی است که در اجرا با
سبک پردازی هایی از مولفه های خشونت از فیلم فارس تلفیق شده و
در بستری از درام خانوادگی و عاشقانه پرداخت شده است .این فیلم با
به تصویر کشیدن یک مرز بی حد و حصر از عالقه عمیق یک خانواده و
عاشقی سرگشته به ساحل او را طعمه یک پرونده جنایی می کند ،برای
افسری که اتفاقا خودش هم زخم خورده از دخترکشی است .به لحاظ
سبک پردازی کفه معمایی بودن فیلم به جریان عاشقانه و خانوادگی
ان سنگینی می کند ،و این سنگینی بار معمایی فیلم ،از جایی بیشتر
نمود پیدا می کند که ساحل برخواسته از مرگ ،برای دومین بار در فیلم
به قتل می رسد .در سبک پردازی تریلر های معمایی از نوع کاراگاهی
مخاطب انتظار این را دارد که از همان اغاز اطالعات یکدست و شفافی
از سابقه همه شخصیت های موجود در داستان داشته باشد تا بتواند
با رمزگشایی و حدس های پی در پی هم پای افسر پرونده به کشف و
رمز گشایی از اثر برسد ،این مولفه مهم از سبک فیلم کاراگاهی در این
سریال نه تنها خیلی جدی نگرفته شده است ،حتی نویسنده با دادن
اطالعات غلط ،سوخته و ادرس های بیهوده و اشتباهی هوش مخاطب
را به سخره گرفته است .از این رو از نظر ســبک پردازی در ژانر فیلم
معمایی این سریال پاسخ گویی این دست از مخاطبان و سریال بازان در
این سبک نیست .در ادامه تبادالت تعاملی و تقابل پنهان گروه شرارت
با گروه مصلحان در طول داستان چون یک خط اصلی به خوبی دنبال
و رعایت شده است؛ به این معنی که تبهکار همواره با دادن نشانه هایی
به پلیس او را به رمز گشایی و یک بازی مهیج از جنس بزرگان دعوت
می کند ،و افسر باهوش نیز هم پای او یک به یک موانع را چون رازی سر
به مهر و مخوف حل و بازگشایی می نماید.در مجموع سریال پوست شیر
با تخفیف یک تریلر نیمه معمایی و بیشتر جنایی از ژانر خشونت است
که در بستر فیلم فارسی کار شده است.
اما بهمن شیر محمد(منتقد فیلم) درباره سبک پردازی این فیلم
معتقد است :که فیلمساز یا توجه به مخاطب ومحتوای این فیلم کامال
معیارهای ســبک پردازی فیلمیک معمایی و جنایی را رعایت کرده
اســت.طوری که دیدن این فیلم مرا به یاد الگوهایــی موفق در این
سبک در ســینمای جهان می اندازد ،نزدیکترین نمونه الگویی این
فیلم ،فیلم سینمای «پیر پسر» محصول سینمایی کشور کره است.
در فیلم «پیرپسر» هم شخصیت اصلی داستان به واسطه خطایی که
در زندگی گذشته اش مرتکب شده ،با قربانی شدن خانواد هاش تاوان
این اشتباه را می پردازد .یکی دیگر از مولفه ها در فیلم های جنایی ،این
است که زاویه مخاطب همان زاویه دید کاراگاه است و میزان اطالعات
بیننده نیز به همان اندازه است که این الگو هم در این فیلم به خوبی
رعایت شده است .عالوه براین دنبال شدن عامالن جنایت توسط دو
گروه دارو دسته نعیم و افسر پلیس با دادن اطاالعاتی جدید و موازی از
دو زاویه دید به میزان تعلیق و غافلگیری اثر بسیار کمک کرده است.
روند داستانی این فیلم از نوع ایستگاهی است یعنی اول به نقطه الف
می رسد و با کشف نقطه الف ،به نقطه ب و به همین ترتیب گره گشایی
هر مرحله وابسته به عبور از ایستگاه و نقطه قبلی است.
محمد جواد فراهانی منتقد سینما نیز درباره الگوی سبک پردازی
در سریال پوســت شــیر افزود :اگر ما بخواهیم الگوی این فیلم را از
منظر ساختاری بررســی کنیم این فیلم یک تریلر کالسیک از نوع
جنایی است که در سه فصل به خوبی به ان پرداخته شده است ،فصل
اول این سریال ،بیشتر با موفقیت قاتل همراه است که با طرح ریزی
نقشه ای کامال در برهم زدن تعادل داستان و فروپاشی خانواده نعیم
موفق عمل می کند ،در فصل دوم تالش های پروتاگونیست(پلیس
پرونده) را شاهد هستیم که در پی انتاگونیست( تبهکارمفسد) است.
با این حساب فیلمساز با توجه به الگوی مسلط این ژانردر نمایش دو
شخصیت که با هم در تضاد منافع هستند به خوبی نشان داده است.
در پاسخ به این سوال که بیشــترین عنصر غافلگیری این سریال
بر مبنای اطالعاتی است که در فیلم درباره ان ها صحبت نشده و از
مخاطب پنهان مانده است را یک ضعف فیلم نامه ای و یا نوعی سندروم
در قصه پردازی نمی دانید؟ بهمن شیرمحمد گفت :بله ،اما این روش
کامال در سینمای امروز مرسوم است ،و فیلمساز مختار است اطالعات
فیلم را در هر کجای داستان که فکر می کند بیشترین هیجان را برای
مخاطب خواهد داشت در فیلم تزریق کند واین کار کامال در حیطه
و حوزه کاری فیلمنامه نویس است ،هرچند برخی پنهان کاری های
ممکن است از ناتوانی فیلمنامه نویس باشد ،مبنی بر اینکه وقتی عاجز
از بیان یک قصه پرکشش است با مخفی کاری سعی می کند،تعلیق
ایجاد کند ،اما از نظر من این مورد شامل فیلم پوست شیر نمی شود .در
ادامه محمد جواد فراهانی نیز درباره پنهان کردن اطالعات فیلم در این
سریال گفت :در ساختار فیلم جنایی از نوع هیچکاک برای مخاطب
بیشتر این مسئله مهم است که تبهکار قصه با چه روش به انجام عمل
پرونده
گفت و گوی صبا با منتقدان درباره سریال پوست شیر
یـک بـازی مهیـج
از جنـس بـزرگان
پوست شیر ســریال نمایش خانگی ایرانی در
سمیه خاتونی
ژانر درام جنایی به کارگردانی جمشید محمودی و
گفت و گو
نویسندگی رضا بهاروند و جمشید محمودی است
که در سال ۱۴۰۱از شبکه اینترنتی فیلم نت به نمایش درامد .در
خالصه این فیلم امده است که ،نعیم پس از ۱۵سال از زندان ازاد
می شود و به دیدار دخترش ساحل می رود .دختر او در جریان سفر
به شمال ربوده می شود و نعیم که از تالش پلیس خشنود نیست،
مجبور می شود که به همراه دوستانش عامالن ربوده شدن دخترش
را پیدا کند .هادی حجازی فر ،پانتــه ا بهرام ،مهرداد صدیقیان،
علیرضا کمالی ،پردیس احمدیه ،ژیال شاهی و شهاب حسینی از
بازیگران این مجموعه هستند.در این پرونده درباره مولفه های
سبک پردازی فیلم پوست شیر ،بازی بازیگران این فیلم در نقش
پردازی و اقبال مخاطبان از این فیلم با دو منتقد سینما بهمن شیر
محمد؛ عضو انجمن منتقدان و نویســندگان که در ماهنامه های
«فیلم»« ،دنیای تصویر»« ،فیلم نگار»« ،»۲۴« ،فیلم کاو»« ،سینما
اعتماد» و روزنامه های «شرق»« ،اعتماد»« ،ایران» قلم زده است
و همچنین محمد جواد فراهانی نویسنده ،منتقد و مترجم ،عضو
هیئت تحریریه ماهنامه «فیلم نگار»« ،فیلم کاو»« ،سینما فارس»
به گپ و گفت نشسته ایم که در ادامه می خوانید.
تبهکارانه خود مبادرت ورزیده است اما در این این مدل ساختاری که
هویت قاتل برای مخاطب مهم تر از نحوه ارتکاب جرم است ،پنهان
کردن اطالعات می تواند بخشی از ساختار فیلم محسوب شود .چرا
که این فیلم ها بیشترین کار خود را بر مبنای تعلیق و رمز گشایی از
قصه پنهان شده می گمارند .با توجه به اینکه نویسنده تا این قسمت
از داستان بر مبنای الگوی خود درست عمل کرده است در ادامه باید
دید که با دستگیری عامل اصلی تبهکاری و افشای اطالعات جدید،
شخصیت منفی با چه هدف و انگیزه ایی این حوادث را در داستان رقم
زده است .در مجموع نویسنده این سریال با بهره مندی از پیچش های
روایی موفق شده است در هر مرحله یک گام از مخاطب جلوتر باشد و
حدس های مخاطب در مورد اتفاقات فیلم عمدتا چون تیری به سنگ
خورده است.
در پاسخ به این سوال که؛ با توجه به اینکه استفاده از این الگوی در
سینمای امروز باالخص در ایران باب شده است به نظر شما ،این اتفاق
حتی از نوع موفق اش نوعی تردستی وشــعبده بازی کردن با دست
های خالی به حساب نمی اید؟
بهمن شیر محمد گفت :این سریال با توجه به مخاطب هدفی که
در نظر گرفته است ،نه می خواهد حرف تازه ای بزند و نه قراراست کار
خالقانه ای را در فیلم سازی باب کند ،پس بنا بر این اتفاقا کارگردان و
فیلمنامه نویس مهره های خود را یکی پس از دیگری درست چیده اند.
و یک قصه را به جذاب ترین شکل ممکن تعریف کرده اند.
نقش پردازی ها در فیلم پوست شیر
هادی حجازی فر در سریال پوست شــیر ،نقش نعیم را بازی می
کند که به فراخور داستان و قصه پردازی حوادث و تحوالت عمیقی
در طول سریال بر پیکره شخصیت وارد می شود ،از همین رو بازی در
این نقش می طلبد که ما به تناسب حوادث و اتفاقات نمایش چندین
وجه از یک شخصیت در هم فرو ریخته را مشاهده کنیم ،مردی که در
انتظار و حسرت دیدار فرزندش است ،مردی که بیشترین لذت ها را با
فرزندش تجربه می کند ،و در یک لحظه با کشته شدن فرزندش را به
بدترین شکل مواجه می شود ،مردی انتقامجو که دیوانه وار به دنبال
قاتل تنها دخترش است ،مردی که دختر مرده خود را زنده می یابد،
اما بالفاصله پس از در اغوش کشیدن دخترش ،شاهد به گلوله بسته
شدن دختر خود است ،و دوباره انتقامجو تر از گذشته به میدان می اید،
با این تحوالت و حوادث ذکر شده ،حداقل می بایست ،هشت ساحت
از شخصیت در داستان حلول پیدا می کرد که هادی حجازی فر تنها
یک شخصیت انتقامجو و عصبی با رفتارهای هیستریک و خشونت
وار را از ابتدا تا این قسمت از ســریال بازی کرده است .بازی در این
نقش با توجه به اوج و فرود و ســختی هایش برای هادی حجازی فر
می توانســت پرش عظیمی در بازیگری رقم بزند که متاسفانه با یک
بازی یکدست در طول داستان هیچ عمق قابل اکتشافی از شخصیت
را در بازی به نمایش نمی گذارد .البته شــاید به تناســب شخصیت
پردازی غیر واقعی و تیپ ســازی که محصول قصه پردازی سطحی
است ،حجازی فر نتوانسته است با این شکل و شمایل از پدر ارتباطی
دوســویه برقرار کند .همچنین در این شــهاب حسینی نقش افسر
پرونده را بازی می کند؛ رنجی که تا به حال فیلم های ایرانی از تصنعی
بودن پلیس های ایرانی می برد با بازی دقیق و درست شهاب حسینی
برطرف شده است و حسینی موفق می شــود ،پلیس ایرانی ایی را به
نمایش بگذارد که نبض مخاطب را با خود همراه و همدل می کند .و
مخاطب را به این باور می رساند که شهاب حسینی در این مرحله از
روند مسیر حرفه ای بازیگری خود به یک پختگی کامل رسیده است
طوری که قادر است در هر بخش به تناسب شخصیت نمایش ویژه
ای از بازی درونی و بیرونی را در سبدی خالقانه پیش روی مخاطب
ارائه دهد.به همین دلیل می توان نتیجه گرفت ،که بازی درست و به صفحه 4
پرونده
دو شنبه 21فروردین 1402شماره 1396
5
منجر به اسیب رسانی نمی شود .سریال پوست شیر هم با پیچش ها
و چینش های روایی مخاطب را گاهی اذیت کرده اســت و یا حتی با
دادن ادرس های گمراه کننده به نوعی او را سرکار گذاشته است .اما
اینکه مخاطبان برای دیدن قسمت های اتی بی صبرانه اذیت می شود
نشان دهنده این است که اتفاقا قصه گو به رسالت خود درست عمل
کرده است.
نگاهی به پرونده کارنامه فیلمسازی برادران محدودی
محمد جواد فراهانی :اولین فیلم و بهترین فیلم سینمایی برادران
محمودی فیلم «چند متر مکعب عشق» است .این فیلم از جمله فیلم
های دغدغه مندی بود که موفق شد مسائل متعددی را از جهان امروز
را در سیر خط داستانی خود جانمایی کند و در کنار این مسئله از نظر
مسائل فنی و حرفه ای ســینمایی نیز اثر قابل دفاعی در قاب سینما
محسوب می شــود .اما در ادامه برادران محمودی با فیلم های مثل
«هفت و نیم» و «مردن در اب مطهر» از قصه پردازی پرکشش دور
می مانند و فیلم هایشان بیشتر شبیه به خطاب بیانیه ای می ماند که
مظلومیت افغان ها در ایران نشان دهد .البته فیلم «شکستن بیست
استخوان به صورت همزمان» نســبتا فیلم خوبی است که البته در
جاهایی هم دچار ضعف هایی هم هســت .در چند سال گذشته هم
یک سریال به نام «سایه بان» ساخته ی برادران محمودی از تلویزیون
پخش شد که از نظر فنی و اصول حرفه ای در پرداخت ،سریال قابل
اعتنایی بود.اما به نظر من اخرین ســاخته برادران محمودی سریال
پوست شیر از متعالی ترین و مترقی ترین اثار در پرونده کاری و حرفه
ای ان هاست .سریال پوست شیر نشــان داد که که این کارگردان و
تهیه کننده اگر فیلمنامه خوبی در اختیار داشــته باشند می توانند
با کارگردانی دقیق و بازی سازی های درســت ،اثرقابل تحسینی را
ارائه دهند.
اندازه شهاب حسینی ،منجی این سریال در جذب مخاطب خاص و
عام است .و بسیاری از چاله ها و شکاف های دراماتیک این مجموعه در
بازی مقهورانه شهاب حسینی گم می شود .از دیگر بازیگران مهم این
مجموعه پانته ابهرام است که نقش لیال ،مادر ساحل را بازی می کند،
لیال شروع قدرتمندی در سریال ندارد ،اما در ادامه با سیر حوادثی که
ناگزیر بر سرش اوار می شود با نمایشی از مادری داغدیده و کامال فرو
ریخته موفق می شود تا حدودی مخاطب را با خود همراه کند .پانته
ابهرام در نمایش شــخصیت لیال به عنوان زنی قدرتمند در تقابل با
همسر دوم موفق تر عمل می کند .زنی که بعد از طرد شدن از طرف
همسرش قدرتمندانه نقشــی از یک زن مستقل را در ذهن مخاطب
تثبیت می کند .و در این خط داستانی که مربوط به زندگی شخصی
و تعامل او با همســر دومش است به نســبت مادر داغدیده ساحل،
ماندگار تر عمل می کند.
اما درباره نقش پردازی های این فیلم بهمن شــیر محمد معتقد
است که؛ از نظر من کلیت نقش پردازی ها در این فیلم در حد خوب
و اســتاندارد اســت ،و اتفاقا دربرخی نقش پردازی های این سریال
غافلگیری هــای خوبی رخ داده ،خصوصا بــازی مجتبی پیرزاده در
نقش منصور باجالن ،با توجه به نقش های که قبال از این بازیگر شاهد
بودیم قابل توجه بود و به نوعی ارائه این نقش قاتل مریض و روانی با
گریم متفاوت عنصر غافلگیری این سریال به حساب می اید .درباره
شهاب حسینی هم اگر اغراق نباشد معتقدم حسینی موفق شده است
بهترین پلیس ایرانی را به تصویر کشیده است .همچنین محمد جواد
فراهانی درباره نقش پردازی های بازیگران فیلم اضافه کرد؛ به صورت
کلی جمیع بازی ها در این فیلم خوب از کار درامده اســت ،بهترین
نقش پردازی در این فیلم را شهاب حسینی دارد ،بعد از ان پانته ابهرام
و هادی حجازی فر و مجتبی پیرزاده از جمله چهار بازیگر خوب این
سریال به شمار می ایند.نکته عجیب این است که برخالف دیگر فیلم
ها در کل من بازی بد در این فیلم ندیدم.
پوست شیر در نگاه مخاطب
مخاطبان عصبی و ناراحت داستان را دنبال می کنند ،و گاها برای
تخلیه مقداری از این عصبانیت ها از خط داستان و شکل گیری درام
با نگاهی منتقدانه و تحلیل گرانه در فضــای مجازی نظرات خود را
بیان می کنند ،و با اینکه بســیار به حوادث داســتان خصوصا مرگ
مجدد ســاحل خرده می گیرند اما بی صبرانه منتظر قســمت های
جدید این سریال هستند ،این سریال به طور قطع از پر بیننده ترین
و پر مخاطب ترین سریال ها در چند وقت اخیر بوده است و به همین
خاطر اکران سینمایی ان نیز با استقبال خوبی مواجه شده است .ان
چه که مشخص است ،بیننده سریال پوست شیر ،عالوه بر درگیر شدن
عواطف و احساســاتش در موقعیت های این سریال ،پابه پای پلیس
مصلح و نعیم به دنبال بانی این حوادث هســتند و در این راه با توجه
به داشته ها نداشته های خود مدام در حال بررسی و حدس و کشف
معمای داستان هستند ،از همین رو بنا بر این ضرب المثل قدیمی که
معما چو حل گشت اسان شود ،انتظار می رود این تب تند مخاطب و
غرق شدنش در داستان بالفاصله پس از پایان سریال به کلی فروکش
کند ،و شاید دیگر حتی حاضر نباشند قسمت کوتاهی از ان را مجددا
به تماشــا بنشــیند .به هر حال این از مهم ترین خاصیت های فیلم
هایی از این دست است که از ان ها می توان با عنوان فیلم های یک بار
مصرف هم نام برد!
بهمن شیر محمد درباره استقبال مخاطبان از سریال گفت؛ نظر
مخاطبان در این فیلم همواره با پارادوکس همراه بوده است ،همان
طور که «الرنس فون تریه» فیلم ساز مشهور دانمارکی معتقد است؛
“فیلم باید همچون ریگی درکفش عمل کند” به این معنی که فیلم
باید ما را ازار دهد اما در اندازه یک ریگ در کفش ،ازاری که هیچ گاه
مخلص کالم...
سریال پوست شــیر ،برای به تحرک در اوردن کارگردان ها برای
تلفیق و نمایشــی از ســبک پردازی شروع خوبی اســت .هم اینکه
نویسنده با چیدمانی بدیع از مهره های شــطرنج یک بازی غافلگیر
کننده برای مخاطب به راه انداخته ،قابل تحسین است ،عالوه بر ان
موفقیت کارگردان در فضا سازی ،صحنه پردازی ،نورپردازی و دکوپاژ
کامال مشهود است ،طوری که تمامی قاب های این سریال به دقت و
کیفیت یک اثر سینمایی قابل دفاع است .و همین بسیار در باال بردن
ذائقه مخاطب ایرانی کمک کننده اســت .دیگر تماشاگران ایرانی با
کوچکترین قیاس ظاهری فرق فیلم خوب از بد را متوجه می شوند،
شاید به همین دلیل اســت که دیگر عمده کارهای که از تلویزیون
پخش می شوند قادر به جذب مخاطب نیســتند چرا که به نوعی با
اب بستن به صحنه ها اعتبار خود را از دســت داده اند ،البته این در
مورد ،تمام سریال های تلویزیونی را شامل نمی شود ،اما در این میان
چند سریال با کیفیتی هم که از قاب تلویزیون پخش می شود حکم
چوب های تری را پیدا می کنند که گاهی هم پای چوب های خشک
محکوم به سوختن هستند .ســریال پوست شیر موفق شد موجی از
مخاطبان عالقه مند را با خود همراه کند ،گویا این سفارش از پیش به
کارگردان مجموعه شده بود که با هر ترفندی که شده ،بدون در نظر
گرفتن روال منطقی داستان و تاثیرات محتوایی ان تنها اثری را بساز
که مخاطب داشته باشد .چرا که این سریال با توجه به شرایط کنونی
جامعه هیچ دغدغه مهم و پرسشی از مخاطب امروز را پاسخ نمی دهد.
اما در قامت یک مجموعه سرگرمی ساز بسیار موفق عمل می کند.
بهمن شــیر محمد نیز در جمع بندی صحبت های خود از فیلم
پوست شــیر افزود :از نظر من در مجموع کمبود تریلرهای جنایی و
معمایی در سینمای ایران بسیار احساس می شد ،مثل اثاری چون
«سرنخ » از مرحوم کیومرث پور احمد که داغ او همچنان برای جامعه
هنر تازه است ،سرنخ هم عالوه بر داشتن داستانی معمایی و جنایی
بســیار در جلب نظر مخاطب موفق بود ،امیدوارم بعد از این شــاهد
ساخت سریال های بیشتری در این سبک باشیم .همچنین محمد
جواد فراهانی صحبت های خود درباره این فیلم را اینگونه پایان داد که
؛ با ساخت این سریال از این به بعد ما شاهد ساخت سریال های جنایی
و معمایی بیشــتری خواهیم بود ،این حجم از اقبال مخاطبان از این
سریال قطعا کارگردان ها را به ساخت فیلم هایی از این دست خواهد
کرد ،با توجه به اینکه طبق تجربه من کارگردان برای ساخت این اثار
به اقتباس روی خواهند اورد ،انچه که بهتر است در این مورد رعایت
شود ،این است که به منبع اقتباس وفادار بمانند ،چرا که پیکره بندی
این داستان ها چنانچه با ممیزی و سلیقه شخصی از مسیر خود خارج
شود ،قابل ترمیم و بازگشت نیست به همین دلیل از اغاز به دنبال ان
نروند بهتر است. صفحه 5
6
دو شنبه 21فروردین 1402شماره 1396
خرب فرهنگ و هرن
رونمایی از ۴۰نسخه خطی صحیفه سجادیه
مدیر بخش ترویج صحیفه سجادیه سی امین نمایشگاه بین المللی قران کریم از رونمایی ۴۰نسخه
خطی صحیفه سجادیه خبر داد .حجت االسالم مرتضی وافی گفت :این مجموعه نفیس که ۱۹فروردین
در نمایشگاه قران رونمایی شد ،شامل ۴۰نسخه از صحیفه سجادیه است که به همت گروهی از محققان،
از مجموعه های خطی کتابخانه های مختلف ایران و جهان گرداوری شده و در قالب عکس کتاب های
خطی صحافی شده است .وی این نسخه های صحیفه سجادیه را ظرفیت خوبی برای فعالیت های مختلف
در حوزه نسخه شناسی صحیفه سجادیه و بررسی اختالف نسخه برای محققان و عالقه مندان به نسخه های
خطی دانست/.ایرنا
چاووشی رهایم کن را خواند
محسن چاوشی خواننده موســیقی پاپ تازه ترین تک اهنگ خود را به مناسبت پخش قسمت نهم
سریال «رهایم کن» منتشر می کند .در استانه پخش قســمت نهم سریال «رهایم کن» به کارگردانی
شهرام شاه حسینی ،تک اهنگی به همین نام روز جمعه بیست و پنجم فروردین ماه با صدای محسن
چاوشی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد .در این قطعه امید روزبه ترانه سرا ،اشکان عرب تنظیم کننده
و محسن چاوشی به عنوان خواننده حضور دارند .طی قسمت های گذشته سریال «رهایم کن» ترانه ای
از مرحوم تورج شعبانخانی برای موســیقی تیتراژ این مجموعه استفاده شده است .اخرین تک اهنگ
منتشرشده از سوی محسن چاوشی مربوط به انتشار قطعه «به خدا» بود/.مهر
مزار شهیداوینی غبارروبی شد
ایین افتتاحیه نهمین هفته هنر انقالب اسالمی با حضور مسئوالن و مدیران حوزه
هنری ،هنرمندان و جمعی از مردم هنردوست در جوار مزار شهیدمرتضی اوینی برگزار
شد .نهمین هفته هنر انقالب اسالمی دیروز یکشــنبه ۲۰فروردین در جوار مزار شهید
مرتضی اوینی اغاز و در ابتدای این مراسم ،گروه موسیقی به نواختن اثاری پرداخت.
پس از غبارروبی مزار شهیداوینی هنرمندان باحضور در مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری
اسالمی ایران ،حضرت امام خمینی (ره) ضمن برپایی نماز جماعت با ارمان های معمار
انقالب اسالمی تجدید میثاق کردند.
هفته هنر انقالب اسالمی هر ساله ،همزمان با سالروز شهادت مرتضی اوینی (شخصیت
برجسته هنری و انقالبی) کشــور از ۲۰تا ۲۷فرودین برگزار و طی ان عالوه بر معرفی
چهره برتر هنر انقالب سال ،برنامه های مختلف فرهنگی ،هنری در سراسر کشور برگزار
می شود.
امسال نهمین سالی است که حوزه هنری ،هفته هنر انقالب اسالمی را گرامی می دارد،
افتتاح نمایشــگاه های هنرهای تجســمی از اثار هفته هنر انقالب اسالمی در گالری
ابوالفضل عالی و «مبشران» (عکس های ســیدجواد میرحسینی از مبلغان ،مواسات و
بیماری همه گیر کرونا) در گالری شماره یک خانه عکاسان از برنامه های نخستین روز
این هفته در تهران بود.
در هفته هنر انقالب اسالمی فروشگاه های سوره مهر در سراسر کشور با تخفیف ۲۵
درصد میزبان عالقه مندان هستند و همچنین مخاطبان می توانند در صورت خرید بلیت
از طریق سایت «گیشه هفت» ۲۶فروردین با تخفیف ۵۰درصدی از فیلم های در حال
اکران در سینماهای حوزه هنری بهره مند شوند/.ایرنا
اهنگساز بنام گیالنی درگذشت
استاد حســن تقی پور شــاعر و اهنگســاز گیالنی اهل الهیجان
درگذشت .استاد «حسن تقی پور» شاعر و اهنگساز اهل الهیجان که
اثار پرشماری از زنده یاد فریدون پوررضا و همچنین ناصر مسعودی را
در کارنامه داشت ،درگذشت.
وی نخستین سراینده شعر محلی شــرق گیالنی برای رادیو بود و
بیشتر شعرهایش در ان گویش و برخی نیز با لهجه رشتی سروده است.
اهنگ های بسیاری از استاد تقی پور با صدای خوانندگان گیالنی از
صدا و سیمای مرکز استان پخش شده است.
«به بیشیم تماشــا بوکون»« ،بیگذرانین اوی بیگذرانین»« ،چین
کونه ستاره»« ،شیرین تر از جانی»« ،ماه خانم»« ،گول انار»« ،بیقرارم
ای خدا»« ،یکته بزا مو گب نزام» از جمله اهنگ هایی است که استاد
با ساخت استاد تقی پور توسط استاد فریدون پور ضا اجرا شده است.
همچنین شعر و اهنگ «دومبالسکنی» نیز با صدای اقای هوشنگ
حقیقت طلب در رادیوی گیالن اجرا شد از اثار اوست/.مهر
بزرگترین پرتره پیکاسو رونمایی شد
هنرمند ایتالیایی بزرگترین پرتره «پابلو پیکاسو » را با استفاده از
تراکتور بر روی زمین خلق کرد« .داریو گمبرین » هنرمند ایتالیایی
است که با الهام از خودنگاره سال ۱۹۰۷میالدی «پابلو پیکاسو » ،پرتره
این نقاش مشهور را با استفاده از تراکتور بر روی زمینی در «ورونا » خلق
کرده است .این هنرمند ایتالیایی مدعی است که این پرتره بزرگترین
پرتره پیکاسو در جهان است« .داریو گمبرین» برای خلق پرتره های
عظیم افراد مشهور بر روی زمین های شمال ایتالیا شناخته می شود.
او در سال ۲۰۱۳به مناسبت پنجاهمین سالگرد درگذشت «جان اف
کندی » از پرتره رئیس جمهور سابق ایاالت متحده امریکا رونمایی
کرد .این هنرمند در همان سال با اســتفاده از تراکتور چهره «پاپ
فرانسیس » را روی زمین ۲۵,۰۰۰متر مربعی خلق کرد« .گمبرین»
در حالی پرتره «پیکاســو » را خلق کرده که موسسات و موزه های
نقاط مختلف جهان به مناسبت پنجاهمین سالگرد درگذشت «پابلو
پیکاسو » نمایشگاه هایی را ترتیب داده اند/.ایسنا
اغاز ثبت نام اصحاب رسانه برای نمایشگاه کتاب
ثبت نام اصحاب رسانه ،برای حضور در سی وچهارمین نمایشگاه
بین المللی کتاب تهران از روز گذشته بیستم فروردین اغاز شد و تا
سی ویکم فروردین ماه ادامه خواهد داشت.
رسانه های متقاضی نیز می توانند برای دریافت غرفه در نمایشگاه
درخواســت خود را ارســال کنند .این اقدام با هدف تعامل بهتر و
بیشتر ستاد برگزاری نمایشــگاه با اصحاب رسانه ،برنامه ریزی برای
اطالع رســانی دقیق ،به لحظه و گســترده درخصوص رویدادهای
نمایشگاه و همچنین ارائه خدمات الزم برای سهولت در انجام فعالیت
یگیرد .کمیته روابط عمومی نمایشگاه ،ثبت نام
اهالی رسانه صورت م
اصحاب رسانه برای حضور در نمایشگاه را از الزامات فعالیت خبری
رســانه ها اعالم و تالش دارد این امکان را بستری مناسب و درخور
برای فعالیت اصحاب رســانه قرار دهد .ســی وچهارمین نمایشگاه
بین المللی کتاب تهران از ۲۰تا ۳۰اردیبهشت ماه ۱۴۰۲در مصالی
امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد/.ایرنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
محوطه باستانی کلندی در معرض نابودی کامل است
کاوش اضطراری محوطه باستانی «کلندی» ،هسته اصلی بندر تاریخی تیس در چابهار ،که قدمت ان
تا سده های نخستین میالدی پیش بینی شده است ،با هدف اگاهی از اثار مدفون در بخش های دست
نخورده و مقدمات تهیه پرونده ثبتی ان اغاز شد .نوذر حیدری ـ سرپرست هیات باستان شناسی محوطه
کلندی ـ گفت :با وجود این که تاکنون به لحاظ پژوهش های باستان شناختی و به طور مشخص کاوش،
هیچ کار جدی در این محوطه صورت نگرفته ،پیشینۀ ان در منابع مکتوب به پیش از اسالم و سده های
نخستین میالدی بازمی گردد .او اظهارکرد :متاسفانه این محوطه در همه این سال ها با وجود شناخته
بودن به ثبت ملی نرسیده است و تقریبا در معرض نابودی کامل قرار دارد/.ایسنا
دو شنبه 21فروردین 1402شماره 1396
فروش صنایع دستی سمنان از مرز سه میلیارد گذشت
7
سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان گفت :سه
میلیارد و ۲۱۵میلیون تومان محصوالت صنایع دستی و سوغات محلی استان در قالب نمایشگاه های
نوروزی در سراسر استان به فروش رفت .سمانه سلطانی پور افزود :این میزان فروش از ۲۴اسفند ۱۴۰۱
تا ۱۵فروردین ۱۴۰۲در مدت برپایی بازارچه های نوروزی صنایع دستی و سوغات محلی حاصل شد.
وی ادامه داد :در این بازارچه ها ،انواع محصوالت صنایع دستی و سوغات محلی استان سمنان به نمایش
گذاشته شد و در معرض دید گردشگران و مسافران نوروزی قرار گرفت که سفال و سرامیک ،صنایع چوب
و چرم ،دست بافته ها ،بیشترین متقاضی را داشت/.ایرنا
هنر انقالب باید تفکر محور باشد
گلستان جعفریان یکی از برگزیدگان چهره سال هنر انقالب ،از خاطراتش و اینکه
چگونه وارد مسیر نویسندگی شده ،سخن گفت.
«گلستان جعفریان» یکی از نویسندگان شناخته شده در عرصه ادبیات پایداری
و انقالب اسالمی است که کتاب های متعددی در این زمینه به رشته تحریر دراورده
است .او که یکی از برگزیدگان چهره ســال هنر انقالب است از خاطراتش و اینکه
چگونه وارد مسیر نویسندگی شده است می گوید:
از سن ۱۸سالگی شروع به نوشتن کردم .اولین سفر کاری من با راهیان نور بود.
ان زمان با وجود سن کمی که داشتم روح حاکم در فضای جنگ را در این سفر با تمام
وجودم حس کردم .سال ۱۳۷۰بود و زمان زیادی از پایان جنگ نگذشته بود .بعد از
ان سفر با توجه به تاثیری که در من گذاشته بود ،تصمیم گرفتم وارد حوزه ادبیات
پایداری و ادبیات انقالب شوم و در این حوزه بنویسم .اکثر نویسندگان با چند کتابی
که می نوشتند ،معتقد بودند که شــهدای ما و اینکه چگونه شهید شدند ،داستان
و روایتشان یک شکل است و می گفتند ما به تکرار رســیدیم .اما من به این تکرار
نرسیدم .به نظر من هر کدام از این شهدا سبک و سیاق و مسیر متفاوت و یک سلوک
خاصی داشتند .انقالب ما یک تفکر است .به اعتقاد من هر انقالبی پایه و ساختارش
بر اساس مجموعه ای از اصول و تفکر است .انچه در ادبیات پایداری و ادبیات انقالبی
پیدا کردم ،یک نگاه معناگرایانه به زندگی بود .به بیان ساده تر یک فرد هدفش را روی
رشد خود می گذارد و این هدف را در زندگی جستجو می کند ،مسلما هر انچه که در
این مســیر پیش می اید ،با این نگاه و بینش به ان توجه می کند که هر سختی و هر
شرایط نامطلوب را می تواند درون خودش حل و فصل کند.
هنر انقالب باید تفکر محور باشد .ان تفکر جانبازی که سال ها پیش قطع نخاع
شده و همچنان بر تفکرات خود پایبند اســت باید معیار افراد و تفکرات باشد .من
یک هنرمند هستم .هنرمند یعنی اینکه نگاه ها و نظرات مختلف را ببینی .من هم
از این قاعده مستثنی نیستم و تفکرات منتقدانه را می بینم ،اما معیار من «حسین
صفایی» است ،ان جانباز قطع نخاع که سال ها در بستر بیماری است و با گذشت زمان
و چالش های گوناگون همچنان بر تفکرات خود پایبند است .معیار برای من در هنر
انقالب این انسان است/.صباخبر صفحه 7
بی توجهی ،گردشگری نوروزی را به چالش کشید
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
«محســن حاجی ســعید» ضمن طرح مشــکالتی که بــه رونق
گردشگری در نوروز امسال ضربه زد ،بیان کرد :بی توجهی مدیران کل
برخی از استان ها به توصیه وزیر گردشگری و عدم استفاده از ظرفیت
راهنمایان در ایام نوروز و اســتفاده از کارمندان جهت پرداخت اضافه
کاری ،تخلف بود و پیگیری می شود.
صنعت گردشگری پرنده ای است که با دو بال صنایع دستی و میراث
فرهنگی پرواز می کند و به اوج می رســد .این پرنده اعضای درونی نیز
دارد که به طور حتم هر کدام شان نقشی حیاتی دارند و نبودشان باعث
به زمین خوردن کل مجموعه می شود .راهنمایان گردشگری یکی از
اعضای بدنه صنعت گردشگری به حساب می ایند .ان ها تالش می کنند
که گردشگران را در زمان بازدید از میراث فرهنگی و بنا های تاریخی
همراهی کنند و به شکلی عامیانه و با دقت روایت گر تاریخ باشند .شاید
همین موضوع و اهمیت توجه به ان باعث شد که عزت اهلل ضرغامی وزیر
میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی به محض استقرار دستور
بدهد که در همــه ادارات زیر مجموعه وزارتخانــه اش در ایام نوروز از
راهنمایان گردشگری و اطالعات ان ها بهره برده و در واقع در ایام نوروز
افراد مذکور را در بنا های تاریخی مستقر کنند و بودجه ای را نیز به این
امر اختصاص بدهد.
«محسن حاجی ســعید» رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های
صنفی راهنمایان گردشگری در خصوص میزان رونق گردشگری در
کشور گفت :ما در ایام نوروز در حقیقت شاهد رونق گردشگری داخلی
در کشــور بودیم که این بارقه های امیدی را برای گردشــگری کشور
ایجاد کرد ،اما بســیار کوتاه بود یعنی در هفته اول در بسیاری از نقاط
کشور ما شــاهد حرکت مردم و اشــتیاق مردم برای سفر بودیم ،ولی
متاسفانه به استناد پرسشی که از مردم شده بود و دالیلی که بررسی
شد ،متوجه شدیم که افت شــدید گردشگری در هفته دوم تعطیالت
به دو دلیل در نقاط مختلف کشور رقم خورده بود .دلیل اصلی و اولیه
این اتفاق مصادف شدن عید نوروز با ماه مبارک رمضان بود .اما دلیل
دوم که منجر به تبدیل گردشگری به سفر های کوتاه به مناطق ییالقی،
درون استانی و باغ های شخصی شــد ،برخورد نامناسب برخی افراد
تحت عنوان امران به معروف و ناهیان از منکر بود .این موضوع به یک
چالش اساسی برای صنعت گردشگری تبدیل شد و هتل های ۲ستاره
و ۳ســتاره و بوم گردی های ما اســیب زیادی دیدند .برخی از فعاالن
عرصه گردشگری انگیزه خودشان برای ادامه فعالیت را از دست دادند.
این افراد که در عرصه کار چند سالی با بحران کرونا و سایر بحران های
اجتماعی و سیاسی مواجه شــده بودند ،امیدوار بودند که با اغاز سال
۱۴۰۲گردشگری کشور رونق بگیرد ،اما اخباری که از ابنیه تاریخی در
سایت های خبری و رسانه ها منتشر می شد ،بیشتر ترس از سفر را در
دل و ذهن مردم دامن می زد.
او افزود :این در حالی اســت که مشکالت قبلی صنعت گردشگری
ورودی مانند توصیه عدم سفر به ایران توسط بسیاری از کشور هایی که
گردشگر فِرست بودند ،در جای خود باقی مانده اند و برخی تندرو ها با
برخورد های غیراصولی و خالف قانون با گردشگران داخلی در حال بی
انگیزه کردن مردم کشور از ایران گردی هستند.
رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری
در خصوص استقرار راهنمایان گردشگری در ابنیه تاریخی در ایام نوروز
گفت :در برخی استان ها راهنمایان گردشگری حال چندان خوبی در
ایام نوروز نداشتند .البته در برخی دیگر از استان ها از جمله اصفهان،
یزد ،اذربایجان غربی ،کهکیلویه و بویراحمد ،مرکزی ،کردستان ،البرز
و چند اســتان دیگر به واســطه همراهی و درایت مدیران کل میراث
فرهنگی ان استان ها ،شاهد استقرار راهنمایان گردشگری در بنا های
تاریخی و موزه ها برای تفسیر میراث و تشریح ظرافت های معماری ان
منطقه بودیم .اما در برخی دیگر از استان ها ،از جمله مازندران ،گیالن و
خراسان که مورد استقبال گردشگران داخلی بودند ،شاهد بی توجهی
به توصیه وزیر و دســتورالعمل های ابالغی بودیم .این بی توجهی به
بهره گیری از ظرفیت راهنمایان برایمان جــای تعجب دارد .از برخی
استان ها اخباری را می شــنویم مبنی بر اینکه مدیران کل می گویند
قانون نبوده اســت که ما راهنمایان گردشــگری را در ایام عید به کار
بگیریم .من متوجه نمی شــوم! مگر باید حتما یک چیزی قانون ،الزام
و اجبار شود که شــما انجام دهید؟ اگر حرف از قانون می زنید ،شما به
چه حقی از کارمندان خودتان یا افرادی که کارت راهنمای تور زیر نظر
وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی نداشتند به عنوان
راهنمای گردشگری استفاده کردید؟ این تخلف اشکار اداری و تضعیف
صاحبان واقعی صنعت است.
حاجی سعید ادامه داد :فعال داریم گزارش های انجمن های استانی
را احصاء می کنیم تا عملکــرد مدیران کل اســتانی را از دید جامعه
انجمن های حرفه ای راهنمایان گردشگری به وزیر و معاون گردشگری
بدهیم .رئیس هیئت مدیــره کانون انجمن های صنفــی راهنمایان
گردشگری گفت :گزارش های عجیبی به دست ما رسیده است .برای
مثال اگرچه انجمن حرفه ای راهنمایان گردشگری در استان همدان
شکل گرفته و قرار بوده اســت که این انجمن بازوی اجرایی اداره کل
میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دستی باشد ،گویا اجرای طرح
استقرار راهنمایان گردشگری در ابنیه تاریخی را به مزایده گذاشته اند و
فردی که اصال در حوزه گردشگری فعال نبوده ،ان مزایده را برنده شده
است و برای اجرای کارش از راهنمایان گردشگری در بنا های مدنظر
استفاده نکرده است.
حاجی ســعید افزود :چنین اقداماتی توامان دو اتفاق ناخوشایند
را رقم می زنند .اولی خروج نیروی متخصــص از صنعت به دلیل عدم
حمایت اصولی است .راهنمایان گردشگری در مواجهه با بحران های
متعدد اجتماعی ،بهداشتی و سیاســی بیکار شده اند و حقوق بیکاری
هم ندارند ،اگر نتوانند در تعطیالت عیــد هم فعالیت کنند ،از صنعت
گردشگری خارج می شوند؛ لذا راهنمایی گردشگری را طرد کرده ایم.
تربیت کردن راهنمای گردشــگری چیزی نیست که در یک یا دو ماه
اتفاق بیفتد .حداقل ۵سال زمان الزم است تا یک راهنمای گردشگری
اشراف به بنا های تاریخی ،طبیعت و اداب رســوم کل کشور یا حوزه
خاص و مد نظرش پیدا بکند .جایگزینی ها به سرعت اتفاق نمیفتند و در
فاصله میان رفتن نیرو های متخصص و تربیت نیروی جدید ،صدمات
اساسی به صنعت گردشگری می خورد .او بیان کرد :اتفاق ناخوشایند
دوم که حاصل از بی تدبیری مدیران کل استانی در استقرار راهنمایان
توسط انجمن ها رقم می خورد ،این است که تشکیل تشکل های حرفه ای
سودی به حال شان نداشته است و این برای تداوم فعالیت انجمن های
حرفه ای راهنمایان گردشگری در سطح کشور خطرناک است.
حاجی سعید گفت :امیدواریم استان هایی که با محوریت انجمن های
حرفه ای و یا صنفی استانی از ظرفیت راهنمایان بهره مند نشدند ،در
اولین تعطیالت چند روزه پیش رو نسبت به این موضوع اقدامات الزم
را انجام دهند/.صباخبر صفحه 8