روزنامه صبا شماره 1396 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1396

روزنامه صبا شماره 1396

روزنامه صبا شماره 1396

‫دو شنبه| ‪ 21‬فروردین ‪ 10 |1402‬اوریل ‪ 19 |2023‬رمضان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1396‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫مزار شهیداوینی‬ ‫غبارروبی شد‬ ‫پرویز پرستویی درمجلس یادبود‬ ‫کیومرث پوراحمد عنوان کرد‪:‬‬ ‫هنرمند همیشه‬ ‫دغدغه مردم را دارد‬ ‫گفت و گوی صبا با منتقدان درباره سریال پوست شیر‬ ‫یـک بـازی مهیـج از جنـس بـزرگان‬ ‫گلستان جعفریان‪:‬‬ ‫هنر انقالب باید تفکر محور باشد‬ ‫بی توجهی‪ ،‬گردشگری نوروزی را‬ ‫به چالش کشید‬ ‫واکنش کیانیان به یک نقل قول کذب‬ ‫از دو قطبی گری بیزارم‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫دو شنبه ‪ 21‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1396‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫تکلیف اکران عید فطر مشخص شد‬ ‫دومین جلسه شورای صنفی نمایش در روز یکشنبه ‪ ۲۰‬فروردین در خانه سینما تشکیل شد‪ .‬دومین‬ ‫جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ‪ ۲۰‬فروردین در خانه سینما تشکیل و بعد از بررسی درخواست ها‬ ‫‪ ۳۰‬فروردین اغاز کنند‪.‬‬ ‫و موارد مطرح شده مقرر شد که چهار فیلم جدید اکران خود را از روز چهارشنبه ‬ ‫فیلم هایی که در عید فطر اکران می شوند به شرح زیر است‪ :‬فیلم سینمایی «اهنگ دونفره» به کارگردانی‬ ‫«ارزو ارزانش» با پخش «فیلمیران»‪ ،‬فیلم سینمایی «دســته دختران» به کارگردانی «منیر قیدی» با‬ ‫پخش «بهمن سبز»‪ ،‬فیلم سینمایی «سه کام حبس» با پخش «خانه فیلم»‪ ،‬فیلم سینمایی «باباسیبیلو»‬ ‫به کارگردانی «ادوین خاچیکیان» با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی پردیس مگامال‪/.‬صباخبر‬ ‫های پاور مجوز نمایش گرفت‬ ‫خبر صدور پروانه نمایش فیلم «های پاور» در حالی از سوی سازمان سینمایی اعالم شده است که این‬ ‫فیلم در تعطیالت نوروز از تلویزیون پخش شد‪« .‬های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه کنندگی‬ ‫مهدی عظیمی و اباذر جوکار از جمله فیلم های دفاع مقدسی جشنواره فیلم فجر چهل و یکم بود که سال‬ ‫گذشته رونمایی شد‪ .‬این فیلم در تعطیالت نوروز و در شرایطی که هنوز اکران عمومی نشده‪ ،‬در تلویزیون‬ ‫به نمایش درامد که البته یکی از تهیه کننده ها از این اتفاق چندان رضایتی نداشت‪ .‬حاال روز گذشته در‬ ‫بیستمین روز فروردین ماه‪ ،‬شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی با صدور پروانه نمایش برای فیلم ‬ ‫«های پاور» موافقت کرده است‪/.‬ایسنا‬ ‫واکنش کیانیان به یک نقل قول کذب‬ ‫از دو قطبی گری بیزارم‬ ‫رضا کیانیان بازیگر سینما و تئاتر با انتشار پستی در صفحه مجازی اش تاکید کرده است که‬ ‫«از دو قطبی گری بیزارم‪ .‬همیشه سعی کردم‪ ،‬خودم باشم ‪».‬‬ ‫این هنرمند با گله از نقل قول نادرستی که در برخی صفحات مجازی درباره درگذشت کیومرث‬ ‫پوراحمد از قول او منتشر شده است‪ ،‬نوشت‪ :‬نمی دانم‪ ،‬ذهن های بیمار چرا حرف های خودشان‬ ‫را به دیگران نسبت می دهند و منتشر می کنند‪.‬‬ ‫او با انتشار عکس ان جمله که بر روی ان خط کشیده بود‪ ،‬در ادامه نوشته است‪ :‬این پست و‬ ‫استوری من نیست‪ .‬تازه دیروز یکی از دوستانم برایم فرستاد‪ .‬قبل از ان به خاطرش کلی فحش‬ ‫خورده بودم و کلی هم برایم هورا کشیدند‪.‬‬ ‫صفح ه من مشخص است‪ .‬ادرس دارد‪ .‬گاهی بهتر است قبل از حکم دادن‪ ،‬چه این طرفی و‬ ‫چه ان طرفی‪ ،‬چند دقیقه وقت بگذاریم و راست و دروغ هر مطلبی را بفهمیم‪ .‬من هر چه بخواهم‬ ‫بنویسم‪ ،‬در صفحه خودم می نویسم‪ .‬نه از فحاشان می ترسم و نه هوراکشان مغرورم می کنند‪.‬‬ ‫سال هاست خودم را می شناسم و سعی کردم خودم باشم‪ .‬ان قدر جسارت دارم حرف خودم‬ ‫را بزنم‪.‬‬ ‫به قول دوستم حبیب احمدزاده «بالهت داخلی و خباثت خارجی» هر دو می کوشند‪ ،‬فضای‬ ‫جامعه را دو قطبی کنند‪ .‬من از هر دو ضربه خورده ام‪ .‬لشگرهای سایبری داخل و خارج در حال‬ ‫کارند‪ .‬هر دو کارشان دروغ پردازی و شایعه پراکنی ست‪ .‬از هر دو بیزارم از دروغ بیزارم و از تهمت‬ ‫بیزارم‪ .‬از پشت هم اندازی بیزارم‪ .‬از دو قطبی گری بیزارم‪ .‬همیشه سعی کردم خودم باشم‪ .‬راه‬ ‫خود را بروم‪ .‬چه فحش و ناسزا نثارم شود‪ ،‬چه تشویق و هورا‪.‬واسالم‪ .‬نامه تمام‪».‬‬ ‫رضا کیانیان این متن را با هشتگ «خودت باش» و «فضای دو قطبی» منتشر کرده است‪.‬‬ ‫کیدمن با نتفلیکس بست‬ ‫نیکول کیدمــن قرارداد تــازه بازیگری اش را با شــبکه جنجالی‬ ‫نتفلیکس برای یک مجموعه تازه درام بست‪ .‬این قرارداد جدیدترین‬ ‫همکاری بازیگر با رسانه تلویزیون در چند سال اخیر است و منتقدان‬ ‫هنری به این نکته اشاره می کنند که کیدمن در حال حاضر بیشتر در‬ ‫کارهای تلویزیونی ظاهر می شود تا محصوالت سینمایی‪ .‬مجموعه تازه‬ ‫نتفلیکس به نام «زوج کامل» یک مینی سریال است که در شش اپیزود‬ ‫وارد مرحله تولید می شود‪ .‬لیف شــرایبر‪ ،‬داکوتا فنینگ‪ ،‬ایو هوسون‬ ‫و ایزایل اجانی فرانســوی همبازی های کیدمن در این درام پرتنش‬ ‫خانوادگی و تعلیقی هستند‪ .‬به گفته نزدیکان بازیگر کلید فیلمبرداری‬ ‫زوج کامل همین روزها زده می شود‪ .‬سوزان بیر فیلمساز سرشناس‬ ‫دانمارکی پشت دوربین فیلمبرداری این مجموعه است‪ .‬او و کیدمن در‬ ‫کنار کارگردانی و بازی در زوج کامل‪ ،‬از تهیه کنندگانش هم هستند‪.‬‬ ‫این مجموعه که با هزینه ای ‪ ۳۰‬میلیون دالری برای پخش اینترنتی در‬ ‫فصل پائیز پیش رو اماده می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫شریدر بزودی فیلم جدیدش را می سازد‬ ‫پل شــریدر در مصاحبه ای جدید خبر داده که ظرف یکی دو‬ ‫ماه دیگر فیلم جدیدش را شروع می کند‪ .‬ابتدا گفته شد این فیلم‬ ‫اقتباســی از یکی از اخرین رمان های دوســت وی راسل بنکس‬ ‫خواهد بود و تابستان امســال با بازی ریچارد گِر فیلمبرداری اش‬ ‫شروع می شــود‪ .‬بنکس که به تازگی درگذشــته تنها ‪ ۲‬رمان در‬ ‫دهه اخیر نوشته بود که شــامل «از بین رفته» در سال ‪ ۲۰۲۱‬و‬ ‫«پادشاهی جادویی» در سال ‪ ۲۰۲۳‬می شد‪.‬‬ ‫اما سپس گفته شد فیلم بعدی شریدر اقتباسی از هیچ یک از این‬ ‫‪ ۲‬کتاب نخواهد بود بلکه زندگی نویسنده ای رنج کشیده در استانه‬ ‫مرگ را تصویر می کند‪.‬‬ ‫شریدر چندی پیش در یک مصاحبه دیگر گفته بود در حال کار‬ ‫روی پروژه ای است که پرســتاری شاغل در پورتوریکو را در مرکز‬ ‫خود دارد‪ .‬این پروژه قرار است فیلم اخر و تکمیل کنندده ‪ ۴‬گانه ای‬ ‫باشد که در سال های اخیر ساخته است‪/.‬مهر‬ ‫پخش فیلم شزم در فیلیمو‬ ‫فیلیمو در ادامه پخش همزمان دوبله اختصاصی اثار مطرح سینمای‬ ‫جهان این بار دوبله فیلم «شزم‪ ،‬خشــم الهگان» را همزمان با پخش‬ ‫جهانی این اثر منتشــر می کند‪ .‬پخش دوبله اختصاصی همزمان با‬ ‫پخش جهانی فیلم «شزم‪ ،‬خشــم» الهگان از فیلیمو در ادامه سنت‬ ‫جدید این پلتفرم برای پخش اثار مهم سینمای جهان برای مخاطبان‬ ‫ادامه دارد‪ .‬مدیر دوبالژ این فیلم ســینمایی علیرضا باشکندی است‬ ‫که در دوبله این فیلــم هنرمندان دیگری چــون منوچهر زنده دل‪،‬‬ ‫نرگس فوالدوند‪ ،‬فریبا رمضان پور‪ ،‬همــت مومیوند و‪ ...‬حضور دارند‪.‬‬ ‫فیلم «شزم‪ ،‬خشــم الهگان» به کارگردانی دیوید اف‪ .‬سندبرگ در‬ ‫سال ‪ ۲۰۲۳‬ساخته شده و در ژانر اکشن و ماجراجویی قرار می گیرد‪.‬‬ ‫«شزم» جدید ادامه داستان بیلی باستون نوجوان است که با گفتن‬ ‫کلمه جادویی «شزم»‪ ،‬تبدیل به یک ابرقهرمان بزرگسال به نام شزم‬ ‫می شود‪ .‬این فیلم سینمایی چهارشنبه ‪ ۲۳‬فروردین ‪ ۱۴۰۲‬با دوبله‬ ‫اختصاصی در پلتفرم فیلیمو پخش می شود‪/.‬صباخبر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫جایزه بین المللی برای زنی که شاعر بود‬ ‫فیلم کوتاه «زنی که شاعر بود» در دهمین حضور بین المللی خود برنده جایزه جشنواره بین المللی‬ ‫موسیقی و فیلم های مستقل از واشنگتن امریکا شد‪ .‬این فیلم به نویسندگی صحرا فتحی‪ ،‬کارگردانی‬ ‫سعید دشتی و صحرا فتحی و تهیه کنندگی امیر هوشنگ هاشمی برنده جایزه ‪Best Persian film‬‬ ‫از چهاردهمین دوره جشنواره ‪ World Music and Independant Film Festival‬امریکا شده‬ ‫است‪ .‬این فیلم درباره زنی شاعر اســت که در زندگی خود با چالشی بزرگ روبرو می شود‪ .‬زنی که شعر‬ ‫می گوید اما بر خالف تصورات بقیه در زندگی شخصی خود دچار مشکالت بزرگی شده است‪ .‬امیر جعفری‪،‬‬ ‫صحرا فتحی‪ ،‬لیندا کیانی و نیما شعبان نژاد بازیگران این فیلم کوتاه هستند‪/ .‬مهر‬ ‫دو شنبه ‪ 21‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1396‬‬ ‫عیار کلید خورد‬ ‫مهیار ّ‬ ‫‪3‬‬ ‫عیار» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی و تهیه کنندگی بهروز مفید تازه ترین اثر‬ ‫سریال «مهیار ّ‬ ‫عیار» عنوان تازه ترین تولید گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما است‬ ‫شبکه ‪ ۲‬سیما کلید خورد‪« .‬مهیار ّ‬ ‫که مقطع زمانی دوره صفویه را روایت می کند و بخشــی از تمدن این دوره را به تصویر می کشد‪ .‬مهیار‬ ‫(قهرمان داستان) راهزنی است که بر اساس یک اتفاق‪ ،‬مســیر زندگیش تغییر می کند و هربار درگیر‬ ‫داستانی می شود‪ ...‬بازیگرانی که تاکنون حضورشان در این سریال ‪ ۳۰‬قسمتی قطعی شده است‪ ،‬عبارتند‬ ‫از‪ :‬کامران تفتی‪ ،‬بهنام تشکر‪ ،‬الیکا عبدالرزاقی‪ ،‬اشا محرابی‪ ،‬صفا اقاجانی‪ ،‬رامین ناصرنصیر‪ ،‬جواد انصافی‪،‬‬ ‫اتش تقی پور‪ ،‬مهدی حاجیان‪ ،‬بهروز بخت اور‪ ،‬جواد کشانی و سهیل نوشادیان‪/.‬ایرنا‬ ‫پرویز پرستویی درمجلس یادبود کیومرث پوراحمد عنوان کرد‪:‬‬ ‫هنرمند همیشه دغدغه مردم را دارد‬ ‫مجلس یادبود کیومرث پوراحمد با هشــدارها و انتقادهای پرویز پرستویی و با پخش‬ ‫تصاویری از خالق «شب یلدا» و «قصه های مجید» و در میان بی قراری های همسرش صبح‬ ‫روز گذشته‪ ۲۰‬فروردین ماه در مسجد جامع شهرک غرب برگزارشد‪ .‬پرستویی که البته قرار‬ ‫نبود در این برنامه صحبت کند با تاکید بر این که سخنران نیست و با اشاره به طرح بعضی‬ ‫از انتقادها در چند ماه اخیر یاداوری کرد‪ :‬هفت ماه است که بعضی افراد مطالبی را مطرح‬ ‫می کنند‪ ،‬مبنی بر این که باید در کنار مردم بود‪ ،‬در حالی که هنرمند همیشه دغدغه مردم‬ ‫را دارد و هنرمندی مانند کیومرث پوراحمد از قبل از انقالب در کنار مردم بوده و تنها هم‬ ‫بوده او هرگز موج سوار نبوده است‪ .‬وی با اشاره به یکی از تجربه های ناکام خود با کیومرث‬ ‫پوراحمد در ساخت فیلمی که هرگز به نتیجه نرسید اضافه کرد‪ :‬اگر ان فیلم را می ساخت‬ ‫اثری در حد استانداردهای جهانی بود اما او هرگز خود را الوده نکرد‪ .‬اخیرا عده ای می گویند‬ ‫چرا کنار مردم نیستید و من خطاب به انها می گویم شما هفت ماه است که این دیالوگ را‬ ‫برقرار کرده اید‪ .‬اما کسی مانند پوراحمد سال ها قبل در کنار مردم ایستاد و تاوان ان را هم‬ ‫داد‪ .‬ما بلد نیستیم هرکاری بکنیم و هر جایی برویم‪ .‬این بازیگر یاداوری کرد‪ :‬یادمان نرود‬ ‫که بعد از ساخت اخرین فیلم های پوراحمد چه برخوردی با او کردیم اگر شرایط اجتماعی‬ ‫سبب می شود یک هنرمند فیلم ضعیفی بسازد نباید به او بی احترامی کنیم‪ .‬یادمان نرود‬ ‫با بزرگانی همچون داریوش مهرجویی چه کردیم و بعد از نمایش فیلم های شــان چگونه‬ ‫انان را هو کردیم‪ .‬اما حاال داریم به هنرمندی مانند کیومرث پوراحمد احترام می گذاریم‪،‬‬ ‫امروز کدام یک از ما از ناصر تقوایی خبر دارد؟ کی از او یاد کرده ایم؟ چه دولتمردانی که به‬ ‫هنرمندان بی مهری می کنند و چه ما به عنوان جامعه هنری‪ .‬پرستویی خطاب به وزیر ارشاد‬ ‫اظهار کرد‪ :‬از اقای اسماعیلی عذرخواهی می کنم که مدت کوتاهی بعد از حضور ایشان بر‬ ‫مسند مسئولیت این سخنان را مطرح می کنم اما به ایشان هم گفته ام شما ‪ ۵۰۰۰‬سینماگر‬ ‫را در کنار خود دارید و می توانید دوره درخشانی داشته باشید‪ .‬شما چهار سال مستاجر‬ ‫ما هستید‪ ،‬اگر عملکرد خوبی داشته باشید این مدت را تمدید می کنیم اگر نه که ما مالک‬ ‫هستیم‪ .‬اما بگذارید این رفاقت وجود داشته باشد‪ .‬این روزها ارام کردن فضا کار دشواری‬ ‫شده است اما اجازه بدهید کنار هم این کار را انجام بدهیم‪ .‬وی گفت‪ :‬ما مردم را خندانده ایم‬ ‫و گریانده ایم و از انها حمایت کرده ایم و حاال باید از خودمان حمایت کنیم‪/.‬ایسنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫دو شنبه ‪ 21‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1396‬‬ ‫بررسی مولفه های سبکی و ژانریک در فیلم پوست شیر‬ ‫سریال پوست شیر یک تریلر معمایی و جنایی است که در اجرا با‬ ‫سبک پردازی هایی از مولفه های خشونت از فیلم فارس تلفیق شده و‬ ‫در بستری از درام خانوادگی و عاشقانه پرداخت شده است‪ .‬این فیلم با‬ ‫به تصویر کشیدن یک مرز بی حد و حصر از عالقه عمیق یک خانواده و‬ ‫عاشقی سرگشته به ساحل او را طعمه یک پرونده جنایی می کند‪ ،‬برای‬ ‫افسری که اتفاقا خودش هم زخم خورده از دخترکشی است‪ .‬به لحاظ‬ ‫سبک پردازی کفه معمایی بودن فیلم به جریان عاشقانه و خانوادگی‬ ‫ان سنگینی می کند‪ ،‬و این سنگینی بار معمایی فیلم‪ ،‬از جایی بیشتر‬ ‫نمود پیدا می کند که ساحل برخواسته از مرگ‪ ،‬برای دومین بار در فیلم‬ ‫به قتل می رسد‪ .‬در سبک پردازی تریلر های معمایی از نوع کاراگاهی‬ ‫مخاطب انتظار این را دارد که از همان اغاز اطالعات یکدست و شفافی‬ ‫از سابقه همه شخصیت های موجود در داستان داشته باشد تا بتواند‬ ‫با رمزگشایی و حدس های پی در پی هم پای افسر پرونده به کشف و‬ ‫رمز گشایی از اثر برسد‪ ،‬این مولفه مهم از سبک فیلم کاراگاهی در این‬ ‫سریال نه تنها خیلی جدی نگرفته شده است‪ ،‬حتی نویسنده با دادن‬ ‫اطالعات غلط‪ ،‬سوخته و ادرس های بیهوده و اشتباهی هوش مخاطب‬ ‫را به سخره گرفته است‪ .‬از این رو از نظر ســبک پردازی در ژانر فیلم‬ ‫معمایی این سریال پاسخ گویی این دست از مخاطبان و سریال بازان در‬ ‫این سبک نیست‪ .‬در ادامه تبادالت تعاملی و تقابل پنهان گروه شرارت‬ ‫با گروه مصلحان در طول داستان چون یک خط اصلی به خوبی دنبال‬ ‫و رعایت شده است؛ به این معنی که تبهکار همواره با دادن نشانه هایی‬ ‫به پلیس او را به رمز گشایی و یک بازی مهیج از جنس بزرگان دعوت‬ ‫می کند‪ ،‬و افسر باهوش نیز هم پای او یک به یک موانع را چون رازی سر‬ ‫به مهر و مخوف حل و بازگشایی می نماید‪.‬در مجموع سریال پوست شیر‬ ‫با تخفیف یک تریلر نیمه معمایی و بیشتر جنایی از ژانر خشونت است‬ ‫که در بستر فیلم فارسی کار شده است‪.‬‬ ‫اما بهمن شیر محمد(منتقد فیلم) درباره سبک پردازی این فیلم‬ ‫معتقد است‪ :‬که فیلمساز یا توجه به مخاطب ومحتوای این فیلم کامال‬ ‫معیارهای ســبک پردازی فیلمیک معمایی و جنایی را رعایت کرده‬ ‫اســت‪.‬طوری که دیدن این فیلم مرا به یاد الگوهایــی موفق در این‬ ‫سبک در ســینمای جهان می اندازد‪ ،‬نزدیکترین نمونه الگویی این‬ ‫فیلم‪ ،‬فیلم سینمای «پیر پسر» محصول سینمایی کشور کره است‪.‬‬ ‫در فیلم «پیرپسر» هم شخصیت اصلی داستان به واسطه خطایی که‬ ‫در زندگی گذشته اش مرتکب شده‪ ،‬با قربانی شدن خانواد ه‪‎‬اش تاوان‬ ‫این اشتباه را می پردازد‪ .‬یکی دیگر از مولفه ها در فیلم های جنایی‪ ،‬این‬ ‫است که زاویه مخاطب همان زاویه دید کاراگاه است و میزان اطالعات‬ ‫بیننده نیز به همان اندازه است که این الگو هم در این فیلم به خوبی‬ ‫رعایت شده است‪ .‬عالوه براین دنبال شدن عامالن جنایت توسط دو‬ ‫گروه دارو دسته نعیم و افسر پلیس با دادن اطاالعاتی جدید و موازی از‬ ‫دو زاویه دید به میزان تعلیق و غافلگیری اثر بسیار کمک کرده است‪.‬‬ ‫روند داستانی این فیلم از نوع ایستگاهی است یعنی اول به نقطه الف‬ ‫می رسد و با کشف نقطه الف ‪ ،‬به نقطه ب و به همین ترتیب گره گشایی‬ ‫هر مرحله وابسته به عبور از ایستگاه و نقطه قبلی است‪.‬‬ ‫محمد جواد فراهانی منتقد سینما نیز درباره الگوی سبک پردازی‬ ‫در سریال پوســت شــیر افزود‪ :‬اگر ما بخواهیم الگوی این فیلم را از‬ ‫منظر ساختاری بررســی کنیم این فیلم یک تریلر کالسیک از نوع‬ ‫جنایی است که در سه فصل به خوبی به ان پرداخته شده است‪ ،‬فصل‬ ‫اول این سریال‪ ،‬بیشتر با موفقیت قاتل همراه است که با طرح ریزی‬ ‫نقشه ای کامال در برهم زدن تعادل داستان و فروپاشی خانواده نعیم‬ ‫موفق عمل می کند‪ ،‬در فصل دوم تالش های پروتاگونیست(پلیس‬ ‫پرونده) را شاهد هستیم که در پی انتاگونیست( تبهکارمفسد) است‪.‬‬ ‫با این حساب فیلمساز با توجه به الگوی مسلط این ژانردر نمایش دو‬ ‫شخصیت که با هم در تضاد منافع هستند به خوبی نشان داده است‪.‬‬ ‫در پاسخ به این سوال که بیشــترین عنصر غافلگیری این سریال‬ ‫بر مبنای اطالعاتی است که در فیلم درباره ان ها صحبت نشده و از‬ ‫مخاطب پنهان مانده است را یک ضعف فیلم نامه ای و یا نوعی سندروم‬ ‫در قصه پردازی نمی دانید؟ بهمن شیرمحمد گفت‪ :‬بله‪ ،‬اما این روش‬ ‫کامال در سینمای امروز مرسوم است‪ ،‬و فیلمساز مختار است اطالعات‬ ‫فیلم را در هر کجای داستان که فکر می کند بیشترین هیجان را برای‬ ‫مخاطب خواهد داشت در فیلم تزریق کند واین کار کامال در حیطه‬ ‫و حوزه کاری فیلمنامه نویس است‪ ،‬هرچند برخی پنهان کاری های‬ ‫ممکن است از ناتوانی فیلمنامه نویس باشد‪ ،‬مبنی بر اینکه وقتی عاجز‬ ‫از بیان یک قصه پرکشش است با مخفی کاری سعی می کند‪،‬تعلیق‬ ‫ایجاد کند‪ ،‬اما از نظر من این مورد شامل فیلم پوست شیر نمی شود‪ .‬در‬ ‫ادامه محمد جواد فراهانی نیز درباره پنهان کردن اطالعات فیلم در این‬ ‫سریال گفت‪ :‬در ساختار فیلم جنایی از نوع هیچکاک برای مخاطب‬ ‫بیشتر این مسئله مهم است که تبهکار قصه با چه روش به انجام عمل‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گوی صبا با منتقدان درباره سریال پوست شیر‬ ‫یـک بـازی مهیـج‬ ‫از جنـس بـزرگان‬ ‫پوست شیر ســریال نمایش خانگی ایرانی در‬ ‫سمیه خاتونی‬ ‫ژانر درام جنایی به کارگردانی جمشید محمودی و‬ ‫گفت و گو‬ ‫نویسندگی رضا بهاروند و جمشید محمودی است‬ ‫که در سال ‪ ۱۴۰۱‬از شبکه اینترنتی فیلم نت به نمایش درامد‪ .‬در‬ ‫خالصه این فیلم امده است که‪ ،‬نعیم پس از ‪ ۱۵‬سال از زندان ازاد‬ ‫می شود و به دیدار دخترش ساحل می رود‪ .‬دختر او در جریان سفر‬ ‫به شمال ربوده می شود و نعیم که از تالش پلیس خشنود نیست‪،‬‬ ‫مجبور می شود که به همراه دوستانش عامالن ربوده شدن دخترش‬ ‫را پیدا کند‪ .‬هادی حجازی فر‪ ،‬پانتــه ا بهرام‪ ،‬مهرداد صدیقیان‪،‬‬ ‫علیرضا کمالی‪ ،‬پردیس احمدیه‪ ،‬ژیال شاهی و شهاب حسینی از‬ ‫بازیگران این مجموعه هستند‪.‬در این پرونده درباره مولفه های‬ ‫سبک پردازی فیلم پوست شیر‪ ،‬بازی بازیگران این فیلم در نقش‬ ‫پردازی و اقبال مخاطبان از این فیلم با دو منتقد سینما بهمن شیر‬ ‫محمد؛ عضو انجمن منتقدان و نویســندگان که در ماهنامه های‬ ‫«فیلم»‪« ،‬دنیای تصویر»‪« ،‬فیلم نگار»‪« ،»۲۴« ،‬فیلم کاو»‪« ،‬سینما‬ ‫اعتماد» و روزنامه های «شرق»‪« ،‬اعتماد»‪« ،‬ایران» قلم زده است‬ ‫و همچنین محمد جواد فراهانی نویسنده‪ ،‬منتقد و مترجم‪ ،‬عضو‬ ‫هیئت تحریریه ماهنامه «فیلم نگار»‪« ،‬فیلم کاو»‪« ،‬سینما فارس»‬ ‫به گپ و گفت نشسته ایم که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫تبهکارانه خود مبادرت ورزیده است اما در این این مدل ساختاری که‬ ‫هویت قاتل برای مخاطب مهم تر از نحوه ارتکاب جرم است‪ ،‬پنهان‬ ‫کردن اطالعات می تواند بخشی از ساختار فیلم محسوب شود‪ .‬چرا‬ ‫که این فیلم ها بیشترین کار خود را بر مبنای تعلیق و رمز گشایی از‬ ‫قصه پنهان شده می گمارند‪ .‬با توجه به اینکه نویسنده تا این قسمت‬ ‫از داستان بر مبنای الگوی خود درست عمل کرده است در ادامه باید‬ ‫دید که با دستگیری عامل اصلی تبهکاری و افشای اطالعات جدید‪،‬‬ ‫شخصیت منفی با چه هدف و انگیزه ایی این حوادث را در داستان رقم‬ ‫زده است‪ .‬در مجموع نویسنده این سریال با بهره مندی از پیچش های‬ ‫روایی موفق شده است در هر مرحله یک گام از مخاطب جلوتر باشد و‬ ‫حدس های مخاطب در مورد اتفاقات فیلم عمدتا چون تیری به سنگ‬ ‫خورده است‪.‬‬ ‫در پاسخ به این سوال که؛ با توجه به اینکه استفاده از این الگوی در‬ ‫سینمای امروز باالخص در ایران باب شده است به نظر شما‪ ،‬این اتفاق‬ ‫حتی از نوع موفق اش نوعی تردستی وشــعبده بازی کردن با دست‬ ‫های خالی به حساب نمی اید؟‬ ‫بهمن شیر محمد گفت‪ :‬این سریال با توجه به مخاطب هدفی که‬ ‫در نظر گرفته است‪ ،‬نه می خواهد حرف تازه ای بزند و نه قراراست کار‬ ‫خالقانه ای را در فیلم سازی باب کند‪ ،‬پس بنا بر این اتفاقا کارگردان و‬ ‫فیلمنامه نویس مهره های خود را یکی پس از دیگری درست چیده اند‪.‬‬ ‫و یک قصه را به جذاب ترین شکل ممکن تعریف کرده اند‪.‬‬ ‫نقش پردازی ها در فیلم پوست شیر‬ ‫هادی حجازی فر در سریال پوست شــیر‪ ،‬نقش نعیم را بازی می‬ ‫کند که به فراخور داستان و قصه پردازی حوادث و تحوالت عمیقی‬ ‫در طول سریال بر پیکره شخصیت وارد می شود‪ ،‬از همین رو بازی در‬ ‫این نقش می طلبد که ما به تناسب حوادث و اتفاقات نمایش چندین‬ ‫وجه از یک شخصیت در هم فرو ریخته را مشاهده کنیم‪ ،‬مردی که در‬ ‫انتظار و حسرت دیدار فرزندش است‪ ،‬مردی که بیشترین لذت ها را با‬ ‫فرزندش تجربه می کند‪ ،‬و در یک لحظه با کشته شدن فرزندش را به‬ ‫بدترین شکل مواجه می شود‪ ،‬مردی انتقامجو که دیوانه وار به دنبال‬ ‫قاتل تنها دخترش است‪ ،‬مردی که دختر مرده خود را زنده می یابد‪،‬‬ ‫اما بالفاصله پس از در اغوش کشیدن دخترش‪ ،‬شاهد به گلوله بسته‬ ‫شدن دختر خود است‪ ،‬و دوباره انتقامجو تر از گذشته به میدان می اید‪،‬‬ ‫با این تحوالت و حوادث ذکر شده‪ ،‬حداقل می بایست‪ ،‬هشت ساحت‬ ‫از شخصیت در داستان حلول پیدا می کرد که هادی حجازی فر تنها‬ ‫یک شخصیت انتقامجو و عصبی با رفتارهای هیستریک و خشونت‬ ‫وار را از ابتدا تا این قسمت از ســریال بازی کرده است‪ .‬بازی در این‬ ‫نقش با توجه به اوج و فرود و ســختی هایش برای هادی حجازی فر‬ ‫می توانســت پرش عظیمی در بازیگری رقم بزند که متاسفانه با یک‬ ‫بازی یکدست در طول داستان هیچ عمق قابل اکتشافی از شخصیت‬ ‫را در بازی به نمایش نمی گذارد‪ .‬البته شــاید به تناســب شخصیت‬ ‫پردازی غیر واقعی و تیپ ســازی که محصول قصه پردازی سطحی‬ ‫است‪ ،‬حجازی فر نتوانسته است با این شکل و شمایل از پدر ارتباطی‬ ‫دوســویه برقرار کند‪ .‬همچنین در این شــهاب حسینی نقش افسر‬ ‫پرونده را بازی می کند؛ رنجی که تا به حال فیلم های ایرانی از تصنعی‬ ‫بودن پلیس های ایرانی می برد با بازی دقیق و درست شهاب حسینی‬ ‫برطرف شده است و حسینی موفق می شــود‪ ،‬پلیس ایرانی ایی را به‬ ‫نمایش بگذارد که نبض مخاطب را با خود همراه و همدل می کند‪ .‬و‬ ‫مخاطب را به این باور می رساند که شهاب حسینی در این مرحله از‬ ‫روند مسیر حرفه ای بازیگری خود به یک پختگی کامل رسیده است‬ ‫طوری که قادر است در هر بخش به تناسب شخصیت نمایش ویژه‬ ‫ای از بازی درونی و بیرونی را در سبدی خالقانه پیش روی مخاطب‬ ‫ارائه دهد‪.‬به همین دلیل می توان نتیجه گرفت‪ ،‬که بازی درست و به‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫دو شنبه ‪ 21‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1396‬‬ ‫‪5‬‬ ‫منجر به اسیب رسانی نمی شود‪ .‬سریال پوست شیر هم با پیچش ها‬ ‫و چینش های روایی مخاطب را گاهی اذیت کرده اســت و یا حتی با‬ ‫دادن ادرس های گمراه کننده به نوعی او را سرکار گذاشته است‪ .‬اما‬ ‫اینکه مخاطبان برای دیدن قسمت های اتی بی صبرانه اذیت می شود‬ ‫نشان دهنده این است که اتفاقا قصه گو به رسالت خود درست عمل‬ ‫کرده است‪.‬‬ ‫نگاهی به پرونده کارنامه فیلمسازی برادران محدودی‬ ‫محمد جواد فراهانی‪ :‬اولین فیلم و بهترین فیلم سینمایی برادران‬ ‫محمودی فیلم «چند متر مکعب عشق» است‪ .‬این فیلم از جمله فیلم‬ ‫های دغدغه مندی بود که موفق شد مسائل متعددی را از جهان امروز‬ ‫را در سیر خط داستانی خود جانمایی کند و در کنار این مسئله از نظر‬ ‫مسائل فنی و حرفه ای ســینمایی نیز اثر قابل دفاعی در قاب سینما‬ ‫محسوب می شــود‪ .‬اما در ادامه برادران محمودی با فیلم های مثل‬ ‫«هفت و نیم» و «مردن در اب مطهر» از قصه پردازی پرکشش دور‬ ‫می مانند و فیلم هایشان بیشتر شبیه به خطاب بیانیه ای می ماند که‬ ‫مظلومیت افغان ها در ایران نشان دهد‪ .‬البته فیلم «شکستن بیست‬ ‫استخوان به صورت همزمان» نســبتا فیلم خوبی است که البته در‬ ‫جاهایی هم دچار ضعف هایی هم هســت‪ .‬در چند سال گذشته هم‬ ‫یک سریال به نام «سایه بان» ساخته ی برادران محمودی از تلویزیون‬ ‫پخش شد که از نظر فنی و اصول حرفه ای در پرداخت‪ ،‬سریال قابل‬ ‫اعتنایی بود‪.‬اما به نظر من اخرین ســاخته برادران محمودی سریال‬ ‫پوست شیر از متعالی ترین و مترقی ترین اثار در پرونده کاری و حرفه‬ ‫ای ان هاست‪ .‬سریال پوست شیر نشــان داد که که این کارگردان و‬ ‫تهیه کننده اگر فیلمنامه خوبی در اختیار داشــته باشند می توانند‬ ‫با کارگردانی دقیق و بازی سازی های درســت‪ ،‬اثرقابل تحسینی را‬ ‫ارائه دهند‪.‬‬ ‫اندازه شهاب حسینی‪ ،‬منجی این سریال در جذب مخاطب خاص و‬ ‫عام است‪ .‬و بسیاری از چاله ها و شکاف های دراماتیک این مجموعه در‬ ‫بازی مقهورانه شهاب حسینی گم می شود‪ .‬از دیگر بازیگران مهم این‬ ‫مجموعه پانته ابهرام است که نقش لیال‪ ،‬مادر ساحل را بازی می کند‪،‬‬ ‫لیال شروع قدرتمندی در سریال ندارد‪ ،‬اما در ادامه با سیر حوادثی که‬ ‫ناگزیر بر سرش اوار می شود با نمایشی از مادری داغدیده و کامال فرو‬ ‫ریخته موفق می شود تا حدودی مخاطب را با خود همراه کند‪ .‬پانته‬ ‫ابهرام در نمایش شــخصیت لیال به عنوان زنی قدرتمند در تقابل با‬ ‫همسر دوم موفق تر عمل می کند‪ .‬زنی که بعد از طرد شدن از طرف‬ ‫همسرش قدرتمندانه نقشــی از یک زن مستقل را در ذهن مخاطب‬ ‫تثبیت می کند‪ .‬و در این خط داستانی که مربوط به زندگی شخصی‬ ‫و تعامل او با همســر دومش است به نســبت مادر داغدیده ساحل‪،‬‬ ‫ماندگار تر عمل می کند‪.‬‬ ‫اما درباره نقش پردازی های این فیلم بهمن شــیر محمد معتقد‬ ‫است که؛ از نظر من کلیت نقش پردازی ها در این فیلم در حد خوب‬ ‫و اســتاندارد اســت‪ ،‬و اتفاقا دربرخی نقش پردازی های این سریال‬ ‫غافلگیری هــای خوبی رخ داده‪ ،‬خصوصا بــازی مجتبی پیرزاده در‬ ‫نقش منصور باجالن‪ ،‬با توجه به نقش های که قبال از این بازیگر شاهد‬ ‫بودیم قابل توجه بود و به نوعی ارائه این نقش قاتل مریض و روانی با‬ ‫گریم متفاوت عنصر غافلگیری این سریال به حساب می اید‪ .‬درباره‬ ‫شهاب حسینی هم اگر اغراق نباشد معتقدم حسینی موفق شده است‬ ‫بهترین پلیس ایرانی را به تصویر کشیده است‪ .‬همچنین محمد جواد‬ ‫فراهانی درباره نقش پردازی های بازیگران فیلم اضافه کرد؛ به صورت‬ ‫کلی جمیع بازی ها در این فیلم خوب از کار درامده اســت‪ ،‬بهترین‬ ‫نقش پردازی در این فیلم را شهاب حسینی دارد‪ ،‬بعد از ان پانته ابهرام‬ ‫و هادی حجازی فر و مجتبی پیرزاده از جمله چهار بازیگر خوب این‬ ‫سریال به شمار می ایند‪.‬نکته عجیب این است که برخالف دیگر فیلم‬ ‫ها در کل من بازی بد در این فیلم ندیدم‪.‬‬ ‫پوست شیر در نگاه مخاطب‬ ‫مخاطبان عصبی و ناراحت داستان را دنبال می کنند‪ ،‬و گاها برای‬ ‫تخلیه مقداری از این عصبانیت ها از خط داستان و شکل گیری درام‬ ‫با نگاهی منتقدانه و تحلیل گرانه در فضــای مجازی نظرات خود را‬ ‫بیان می کنند‪ ،‬و با اینکه بســیار به حوادث داســتان خصوصا مرگ‬ ‫مجدد ســاحل خرده می گیرند اما بی صبرانه منتظر قســمت های‬ ‫جدید این سریال هستند‪ ،‬این سریال به طور قطع از پر بیننده ترین‬ ‫و پر مخاطب ترین سریال ها در چند وقت اخیر بوده است و به همین‬ ‫خاطر اکران سینمایی ان نیز با استقبال خوبی مواجه شده است‪ .‬ان‬ ‫چه که مشخص است‪ ،‬بیننده سریال پوست شیر‪ ،‬عالوه بر درگیر شدن‬ ‫عواطف و احساســاتش در موقعیت های این سریال‪ ،‬پابه پای پلیس‬ ‫مصلح و نعیم به دنبال بانی این حوادث هســتند و در این راه با توجه‬ ‫به داشته ها نداشته های خود مدام در حال بررسی و حدس و کشف‬ ‫معمای داستان هستند‪ ،‬از همین رو بنا بر این ضرب المثل قدیمی که‬ ‫معما چو حل گشت اسان شود‪ ،‬انتظار می رود این تب تند مخاطب و‬ ‫غرق شدنش در داستان بالفاصله پس از پایان سریال به کلی فروکش‬ ‫کند‪ ،‬و شاید دیگر حتی حاضر نباشند قسمت کوتاهی از ان را مجددا‬ ‫به تماشــا بنشــیند‪ .‬به هر حال این از مهم ترین خاصیت های فیلم‬ ‫هایی از این دست است که از ان ها می توان با عنوان فیلم های یک بار‬ ‫مصرف هم نام برد!‬ ‫بهمن شیر محمد درباره استقبال مخاطبان از سریال گفت؛ نظر‬ ‫مخاطبان در این فیلم همواره با پارادوکس همراه بوده است‪ ،‬همان‬ ‫طور که «الرنس فون تریه» فیلم ساز مشهور دانمارکی معتقد است؛‬ ‫“فیلم باید همچون ریگی درکفش عمل کند” به این معنی که فیلم‬ ‫باید ما را ازار دهد اما در اندازه یک ریگ در کفش‪ ،‬ازاری که هیچ گاه‬ ‫مخلص کالم‪...‬‬ ‫سریال پوست شــیر‪ ،‬برای به تحرک در اوردن کارگردان ها برای‬ ‫تلفیق و نمایشــی از ســبک پردازی شروع خوبی اســت‪ .‬هم اینکه‬ ‫نویسنده با چیدمانی بدیع از مهره های شــطرنج یک بازی غافلگیر‬ ‫کننده برای مخاطب به راه انداخته‪ ،‬قابل تحسین است‪ ،‬عالوه بر ان‬ ‫موفقیت کارگردان در فضا سازی‪ ،‬صحنه پردازی‪ ،‬نورپردازی و دکوپاژ‬ ‫کامال مشهود است‪ ،‬طوری که تمامی قاب های این سریال به دقت و‬ ‫کیفیت یک اثر سینمایی قابل دفاع است‪ .‬و همین بسیار در باال بردن‬ ‫ذائقه مخاطب ایرانی کمک کننده اســت‪ .‬دیگر تماشاگران ایرانی با‬ ‫کوچکترین قیاس ظاهری فرق فیلم خوب از بد را متوجه می شوند‪،‬‬ ‫شاید به همین دلیل اســت که دیگر عمده کارهای که از تلویزیون‬ ‫پخش می شوند قادر به جذب مخاطب نیســتند چرا که به نوعی با‬ ‫اب بستن به صحنه ها اعتبار خود را از دســت داده اند‪ ،‬البته این در‬ ‫مورد‪ ،‬تمام سریال های تلویزیونی را شامل نمی شود‪ ،‬اما در این میان‬ ‫چند سریال با کیفیتی هم که از قاب تلویزیون پخش می شود حکم‬ ‫چوب های تری را پیدا می کنند که گاهی هم پای چوب های خشک‬ ‫محکوم به سوختن هستند‪ .‬ســریال پوست شیر موفق شد موجی از‬ ‫مخاطبان عالقه مند را با خود همراه کند‪ ،‬گویا این سفارش از پیش به‬ ‫کارگردان مجموعه شده بود که با هر ترفندی که شده‪ ،‬بدون در نظر‬ ‫گرفتن روال منطقی داستان و تاثیرات محتوایی ان تنها اثری را بساز‬ ‫که مخاطب داشته باشد‪ .‬چرا که این سریال با توجه به شرایط کنونی‬ ‫جامعه هیچ دغدغه مهم و پرسشی از مخاطب امروز را پاسخ نمی دهد‪.‬‬ ‫اما در قامت یک مجموعه سرگرمی ساز بسیار موفق عمل می کند‪.‬‬ ‫بهمن شــیر محمد نیز در جمع بندی صحبت های خود از فیلم‬ ‫پوست شــیر افزود‪ :‬از نظر من در مجموع کمبود تریلرهای جنایی و‬ ‫معمایی در سینمای ایران بسیار احساس می شد‪ ،‬مثل اثاری چون‬ ‫«سرنخ » از مرحوم کیومرث پور احمد که داغ او همچنان برای جامعه‬ ‫هنر تازه است‪ ،‬سرنخ هم عالوه بر داشتن داستانی معمایی و جنایی‬ ‫بســیار در جلب نظر مخاطب موفق بود‪ ،‬امیدوارم بعد از این شــاهد‬ ‫ساخت سریال های بیشتری در این سبک باشیم‪ .‬همچنین محمد‬ ‫جواد فراهانی صحبت های خود درباره این فیلم را اینگونه پایان داد که‬ ‫؛ با ساخت این سریال از این به بعد ما شاهد ساخت سریال های جنایی‬ ‫و معمایی بیشــتری خواهیم بود‪ ،‬این حجم از اقبال مخاطبان از این‬ ‫سریال قطعا کارگردان ها را به ساخت فیلم هایی از این دست خواهد‬ ‫کرد‪ ،‬با توجه به اینکه طبق تجربه من کارگردان برای ساخت این اثار‬ ‫به اقتباس روی خواهند اورد‪ ،‬انچه که بهتر است در این مورد رعایت‬ ‫شود‪ ،‬این است که به منبع اقتباس وفادار بمانند‪ ،‬چرا که پیکره بندی‬ ‫این داستان ها چنانچه با ممیزی و سلیقه شخصی از مسیر خود خارج‬ ‫شود‪ ،‬قابل ترمیم و بازگشت نیست به همین دلیل از اغاز به دنبال ان‬ ‫نروند بهتر است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫دو شنبه ‪ 21‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1396‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫رونمایی از ‪ ۴۰‬نسخه خطی صحیفه سجادیه‬ ‫مدیر بخش ترویج صحیفه سجادیه سی امین نمایشگاه بین المللی قران کریم از رونمایی ‪ ۴۰‬نسخه‬ ‫خطی صحیفه سجادیه خبر داد‪ .‬حجت االسالم مرتضی وافی گفت‪ :‬این مجموعه نفیس که ‪ ۱۹‬فروردین‬ ‫در نمایشگاه قران رونمایی شد‪ ،‬شامل ‪ ۴۰‬نسخه از صحیفه سجادیه است که به همت گروهی از محققان‪،‬‬ ‫از مجموعه های خطی کتابخانه های مختلف ایران و جهان گرداوری شده و در قالب عکس کتاب های‬ ‫خطی صحافی شده است‪ .‬وی این نسخه های صحیفه سجادیه را ظرفیت خوبی برای فعالیت های مختلف‬ ‫در حوزه نسخه شناسی صحیفه سجادیه و بررسی اختالف نسخه برای محققان و عالقه مندان به نسخه های‬ ‫خطی دانست‪/.‬ایرنا‬ ‫چاووشی رهایم کن را خواند‬ ‫محسن چاوشی خواننده موســیقی پاپ تازه ترین تک اهنگ خود را به مناسبت پخش قسمت نهم‬ ‫سریال «رهایم کن» منتشر می کند‪ .‬در استانه پخش قســمت نهم سریال «رهایم کن» به کارگردانی‬ ‫شهرام شاه حسینی‪ ،‬تک اهنگی به همین نام روز جمعه بیست و پنجم فروردین ماه با صدای محسن‬ ‫چاوشی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد‪ .‬در این قطعه امید روزبه ترانه سرا‪ ،‬اشکان عرب تنظیم کننده‬ ‫و محسن چاوشی به عنوان خواننده حضور دارند‪ .‬طی قسمت های گذشته سریال «رهایم کن» ترانه ای‬ ‫از مرحوم تورج شعبانخانی برای موســیقی تیتراژ این مجموعه استفاده شده است‪ .‬اخرین تک اهنگ‬ ‫منتشرشده از سوی محسن چاوشی مربوط به انتشار قطعه «به خدا» بود‪/.‬مهر‬ ‫مزار شهیداوینی غبارروبی شد‬ ‫ایین افتتاحیه نهمین هفته هنر انقالب اسالمی با حضور مسئوالن و مدیران حوزه‬ ‫هنری‪ ،‬هنرمندان و جمعی از مردم هنردوست در جوار مزار شهیدمرتضی اوینی برگزار‬ ‫شد‪ .‬نهمین هفته هنر انقالب اسالمی دیروز یکشــنبه‪ ۲۰‬فروردین در جوار مزار شهید‬ ‫مرتضی اوینی اغاز و در ابتدای این مراسم‪ ،‬گروه موسیقی به نواختن اثاری پرداخت‪.‬‬ ‫پس از غبارروبی مزار شهیداوینی هنرمندان باحضور در مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری‬ ‫اسالمی ایران‪ ،‬حضرت امام خمینی (ره) ضمن برپایی نماز جماعت با ارمان های معمار‬ ‫انقالب اسالمی تجدید میثاق کردند‪.‬‬ ‫هفته هنر انقالب اسالمی هر ساله‪ ،‬همزمان با سالروز شهادت مرتضی اوینی (شخصیت‬ ‫برجسته هنری و انقالبی) کشــور از ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۷‬فرودین برگزار و طی ان عالوه بر معرفی‬ ‫چهره برتر هنر انقالب سال‪ ،‬برنامه های مختلف فرهنگی‪ ،‬هنری در سراسر کشور برگزار‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫امسال نهمین سالی است که حوزه هنری‪ ،‬هفته هنر انقالب اسالمی را گرامی می دارد‪،‬‬ ‫افتتاح نمایشــگاه های هنرهای تجســمی از اثار هفته هنر انقالب اسالمی در گالری‬ ‫ابوالفضل عالی و «مبشران» (عکس های ســیدجواد میرحسینی از مبلغان‪ ،‬مواسات و‬ ‫بیماری همه گیر کرونا) در گالری شماره یک خانه عکاسان از برنامه های نخستین روز‬ ‫این هفته در تهران بود‪.‬‬ ‫در هفته هنر انقالب اسالمی فروشگاه های سوره مهر در سراسر کشور با تخفیف ‪۲۵‬‬ ‫درصد میزبان عالقه مندان هستند و همچنین مخاطبان می توانند در صورت خرید بلیت‬ ‫از طریق سایت «گیشه هفت» ‪ ۲۶‬فروردین با تخفیف ‪ ۵۰‬درصدی از فیلم های در حال‬ ‫اکران در سینماهای حوزه هنری بهره مند شوند‪/.‬ایرنا‬ ‫اهنگساز بنام گیالنی درگذشت‬ ‫استاد حســن تقی پور شــاعر و اهنگســاز گیالنی اهل الهیجان‬ ‫درگذشت‪ .‬استاد «حسن تقی پور» شاعر و اهنگساز اهل الهیجان که‬ ‫اثار پرشماری از زنده یاد فریدون پوررضا و همچنین ناصر مسعودی را‬ ‫در کارنامه داشت‪ ،‬درگذشت‪.‬‬ ‫وی نخستین سراینده شعر محلی شــرق گیالنی برای رادیو بود و‬ ‫بیشتر شعرهایش در ان گویش و برخی نیز با لهجه رشتی سروده است‪.‬‬ ‫اهنگ های بسیاری از استاد تقی پور با صدای خوانندگان گیالنی از‬ ‫صدا و سیمای مرکز استان پخش شده است‪.‬‬ ‫«به بیشیم تماشــا بوکون»‪« ،‬بیگذرانین اوی بیگذرانین»‪« ،‬چین‬ ‫کونه ستاره»‪« ،‬شیرین تر از جانی»‪« ،‬ماه خانم»‪« ،‬گول انار»‪« ،‬بیقرارم‬ ‫ای خدا»‪« ،‬یکته بزا مو گب نزام» از جمله اهنگ هایی است که استاد‬ ‫با ساخت استاد تقی پور توسط استاد فریدون پور ضا اجرا شده است‪.‬‬ ‫همچنین شعر و اهنگ «دومبالسکنی» نیز با صدای اقای هوشنگ‬ ‫حقیقت طلب در رادیوی گیالن اجرا شد از اثار اوست‪/.‬مهر‬ ‫بزرگترین پرتره پیکاسو رونمایی شد‬ ‫هنرمند ایتالیایی بزرگترین پرتره «پابلو پیکاسو » را با استفاده از‬ ‫تراکتور بر روی زمین خلق کرد‪« .‬داریو گمبرین » هنرمند ایتالیایی‬ ‫است که با الهام از خودنگاره سال‪ ۱۹۰۷‬میالدی «پابلو پیکاسو » ‪ ،‬پرتره ‬ ‫این نقاش مشهور را با استفاده از تراکتور بر روی زمینی در «ورونا » خلق‬ ‫کرده است‪ .‬این هنرمند ایتالیایی مدعی است که این پرتره بزرگترین‬ ‫پرتره پیکاسو در جهان است‪« .‬داریو گمبرین» برای خلق پرتره های‬ ‫عظیم افراد مشهور بر روی زمین های شمال ایتالیا شناخته می شود‪.‬‬ ‫او در سال‪ ۲۰۱۳‬به مناسبت پنجاهمین سالگرد درگذشت «جان اف‬ ‫کندی » از پرتره رئیس جمهور سابق ایاالت متحده امریکا رونمایی‬ ‫کرد‪ .‬این هنرمند در همان سال با اســتفاده از تراکتور چهره «پاپ‬ ‫فرانسیس » را روی زمین ‪ ۲۵,۰۰۰‬متر مربعی خلق کرد‪« .‬گمبرین» ‬ ‫در حالی پرتره «پیکاســو » را خلق کرده که موسسات و موزه های‬ ‫نقاط مختلف جهان به مناسبت پنجاهمین سالگرد درگذشت «پابلو‬ ‫پیکاسو » نمایشگاه هایی را ترتیب داده اند‪/.‬ایسنا‬ ‫اغاز ثبت نام اصحاب رسانه برای نمایشگاه کتاب‬ ‫ثبت نام اصحاب رسانه‪ ،‬برای حضور در سی وچهارمین نمایشگاه‬ ‫بین المللی کتاب تهران از روز گذشته بیستم فروردین اغاز شد و تا‬ ‫سی ویکم فروردین ماه ادامه خواهد داشت‪.‬‬ ‫رسانه های متقاضی نیز می توانند برای دریافت غرفه در نمایشگاه‬ ‫درخواســت خود را ارســال کنند‪ .‬این اقدام با هدف تعامل بهتر و‬ ‫بیشتر ستاد برگزاری نمایشــگاه با اصحاب رسانه‪ ،‬برنامه ریزی برای‬ ‫اطالع رســانی دقیق‪ ،‬به لحظه و گســترده درخصوص رویدادهای‬ ‫نمایشگاه و همچنین ارائه خدمات الزم برای سهولت در انجام فعالیت‬ ‫ی‪‎‬گیرد‪ .‬کمیته روابط عمومی نمایشگاه‪ ،‬ثبت نام‬ ‫اهالی رسانه صورت م ‬ ‫اصحاب رسانه برای حضور در نمایشگاه را از الزامات فعالیت خبری‬ ‫رســانه ها اعالم و تالش دارد این امکان را بستری مناسب و درخور‬ ‫برای فعالیت اصحاب رســانه قرار دهد‪ .‬ســی وچهارمین نمایشگاه‬ ‫بین المللی کتاب تهران از ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۰‬اردیبهشت ماه ‪ ۱۴۰۲‬در مصالی‬ ‫امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫محوطه باستانی کلندی در معرض نابودی کامل است‬ ‫کاوش اضطراری محوطه باستانی «کلندی»‪ ،‬هسته اصلی بندر تاریخی تیس در چابهار‪ ،‬که قدمت ان‬ ‫تا سده های نخستین میالدی پیش بینی شده است‪ ،‬با هدف اگاهی از اثار مدفون در بخش های دست‬ ‫نخورده و مقدمات تهیه پرونده ثبتی ان اغاز شد‪ .‬نوذر حیدری ـ سرپرست هیات باستان شناسی محوطه‬ ‫کلندی ـ گفت‪ :‬با وجود این که تاکنون به لحاظ پژوهش های باستان شناختی و به طور مشخص کاوش‪،‬‬ ‫هیچ کار جدی در این محوطه صورت نگرفته‪ ،‬پیشینۀ ان در منابع مکتوب به پیش از اسالم و سده های‬ ‫نخستین میالدی بازمی گردد‪ .‬او اظهارکرد‪ :‬متاسفانه این محوطه در همه این سال ها با وجود شناخته‬ ‫بودن به ثبت ملی نرسیده است و تقریبا در معرض نابودی کامل قرار دارد‪/.‬ایسنا‬ ‫دو شنبه ‪ 21‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1396‬‬ ‫فروش صنایع دستی سمنان از مرز سه میلیارد گذشت‬ ‫‪7‬‬ ‫سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان گفت‪ :‬سه‬ ‫میلیارد و ‪ ۲۱۵‬میلیون تومان محصوالت صنایع دستی و سوغات محلی استان در قالب نمایشگاه های‬ ‫نوروزی در سراسر استان به فروش رفت‪ .‬سمانه سلطانی پور افزود‪ :‬این میزان فروش از ‪ ۲۴‬اسفند ‪۱۴۰۱‬‬ ‫تا ‪۱۵‬فروردین ‪ ۱۴۰۲‬در مدت برپایی بازارچه های نوروزی صنایع دستی و سوغات محلی حاصل شد‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬در این بازارچه ها‪ ،‬انواع محصوالت صنایع دستی و سوغات محلی استان سمنان به نمایش‬ ‫گذاشته شد و در معرض دید گردشگران و مسافران نوروزی قرار گرفت که سفال و سرامیک‪ ،‬صنایع چوب‬ ‫و چرم‪ ،‬دست بافته ها‪ ،‬بیشترین متقاضی را داشت‪/.‬ایرنا‬ ‫هنر انقالب باید تفکر محور باشد‬ ‫گلستان جعفریان یکی از برگزیدگان چهره سال هنر انقالب‪ ،‬از خاطراتش و اینکه‬ ‫چگونه وارد مسیر نویسندگی شده‪ ،‬سخن گفت‪.‬‬ ‫«گلستان جعفریان» یکی از نویسندگان شناخته شده در عرصه ادبیات پایداری‬ ‫و انقالب اسالمی است که کتاب های متعددی در این زمینه به رشته تحریر دراورده‬ ‫است‪ .‬او که یکی از برگزیدگان چهره ســال هنر انقالب است از خاطراتش و اینکه‬ ‫چگونه وارد مسیر نویسندگی شده است می گوید‪:‬‬ ‫از سن ‪ ۱۸‬سالگی شروع به نوشتن کردم‪ .‬اولین سفر کاری من با راهیان نور بود‪.‬‬ ‫ان زمان با وجود سن کمی که داشتم روح حاکم در فضای جنگ را در این سفر با تمام‬ ‫وجودم حس کردم‪ .‬سال ‪ ۱۳۷۰‬بود و زمان زیادی از پایان جنگ نگذشته بود‪ .‬بعد از‬ ‫ان سفر با توجه به تاثیری که در من گذاشته بود‪ ،‬تصمیم گرفتم وارد حوزه ادبیات‬ ‫پایداری و ادبیات انقالب شوم و در این حوزه بنویسم‪ .‬اکثر نویسندگان با چند کتابی‬ ‫که می نوشتند‪ ،‬معتقد بودند که شــهدای ما و اینکه چگونه شهید شدند‪ ،‬داستان‬ ‫و روایتشان یک شکل است و می گفتند ما به تکرار رســیدیم‪ .‬اما من به این تکرار‬ ‫نرسیدم‪ .‬به نظر من هر کدام از این شهدا سبک و سیاق و مسیر متفاوت و یک سلوک‬ ‫خاصی داشتند‪ .‬انقالب ما یک تفکر است‪ .‬به اعتقاد من هر انقالبی پایه و ساختارش‬ ‫بر اساس مجموعه ای از اصول و تفکر است‪ .‬انچه در ادبیات پایداری و ادبیات انقالبی‬ ‫پیدا کردم‪ ،‬یک نگاه معناگرایانه به زندگی بود‪ .‬به بیان ساده تر یک فرد هدفش را روی‬ ‫رشد خود می گذارد و این هدف را در زندگی جستجو می کند‪ ،‬مسلما هر انچه که در‬ ‫این مســیر پیش می اید‪ ،‬با این نگاه و بینش به ان توجه می کند که هر سختی و هر‬ ‫شرایط نامطلوب را می تواند درون خودش حل و فصل کند‪.‬‬ ‫هنر انقالب باید تفکر محور باشد‪ .‬ان تفکر جانبازی که سال ها پیش قطع نخاع‬ ‫شده و همچنان بر تفکرات خود پایبند اســت باید معیار افراد و تفکرات باشد‪ .‬من‬ ‫یک هنرمند هستم‪ .‬هنرمند یعنی اینکه نگاه ها و نظرات مختلف را ببینی‪ .‬من هم‬ ‫از این قاعده مستثنی نیستم و تفکرات منتقدانه را می بینم‪ ،‬اما معیار من «حسین‬ ‫صفایی» است‪ ،‬ان جانباز قطع نخاع که سال ها در بستر بیماری است و با گذشت زمان‬ ‫و چالش های گوناگون همچنان بر تفکرات خود پایبند است‪ .‬معیار برای من در هنر‬ ‫انقالب این انسان است‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫بی توجهی‪ ،‬گردشگری نوروزی را به چالش کشید‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫«محســن حاجی ســعید» ضمن طرح مشــکالتی که بــه رونق‬ ‫گردشگری در نوروز امسال ضربه زد‪ ،‬بیان کرد‪ :‬بی توجهی مدیران کل‬ ‫برخی از استان ها به توصیه وزیر گردشگری و عدم استفاده از ظرفیت‬ ‫راهنمایان در ایام نوروز و اســتفاده از کارمندان جهت پرداخت اضافه‬ ‫کاری‪ ،‬تخلف بود و پیگیری می شود‪.‬‬ ‫صنعت گردشگری پرنده ای است که با دو بال صنایع دستی و میراث‬ ‫فرهنگی پرواز می کند و به اوج می رســد‪ .‬این پرنده اعضای درونی نیز‬ ‫دارد که به طور حتم هر کدام شان نقشی حیاتی دارند و نبودشان باعث‬ ‫به زمین خوردن کل مجموعه می شود‪ .‬راهنمایان گردشگری یکی از‬ ‫اعضای بدنه صنعت گردشگری به حساب می ایند‪ .‬ان ها تالش می کنند‬ ‫که گردشگران را در زمان بازدید از میراث فرهنگی و بنا های تاریخی‬ ‫همراهی کنند و به شکلی عامیانه و با دقت روایت گر تاریخ باشند‪ .‬شاید‬ ‫همین موضوع و اهمیت توجه به ان باعث شد که عزت اهلل ضرغامی وزیر‬ ‫میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی به محض استقرار دستور‬ ‫بدهد که در همــه ادارات زیر مجموعه وزارتخانــه اش در ایام نوروز از‬ ‫راهنمایان گردشگری و اطالعات ان ها بهره برده و در واقع در ایام نوروز‬ ‫افراد مذکور را در بنا های تاریخی مستقر کنند و بودجه ای را نیز به این‬ ‫امر اختصاص بدهد‪.‬‬ ‫«محسن حاجی ســعید» رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های‬ ‫صنفی راهنمایان گردشگری در خصوص میزان رونق گردشگری در‬ ‫کشور گفت‪ :‬ما در ایام نوروز در حقیقت شاهد رونق گردشگری داخلی‬ ‫در کشــور بودیم که این بارقه های امیدی را برای گردشــگری کشور‬ ‫ایجاد کرد‪ ،‬اما بســیار کوتاه بود یعنی در هفته اول در بسیاری از نقاط‬ ‫کشور ما شــاهد حرکت مردم و اشــتیاق مردم برای سفر بودیم‪ ،‬ولی‬ ‫متاسفانه به استناد پرسشی که از مردم شده بود و دالیلی که بررسی‬ ‫شد‪ ،‬متوجه شدیم که افت شــدید گردشگری در هفته دوم تعطیالت‬ ‫به دو دلیل در نقاط مختلف کشور رقم خورده بود‪ .‬دلیل اصلی و اولیه‬ ‫این اتفاق مصادف شدن عید نوروز با ماه مبارک رمضان بود‪ .‬اما دلیل‬ ‫دوم که منجر به تبدیل گردشگری به سفر های کوتاه به مناطق ییالقی‪،‬‬ ‫درون استانی و باغ های شخصی شــد‪ ،‬برخورد نامناسب برخی افراد‬ ‫تحت عنوان امران به معروف و ناهیان از منکر بود‪ .‬این موضوع به یک‬ ‫چالش اساسی برای صنعت گردشگری تبدیل شد و هتل های ‪۲‬ستاره‬ ‫و ‪۳‬ســتاره و بوم گردی های ما اســیب زیادی دیدند‪ .‬برخی از فعاالن‬ ‫عرصه گردشگری انگیزه خودشان برای ادامه فعالیت را از دست دادند‪.‬‬ ‫این افراد که در عرصه کار چند سالی با بحران کرونا و سایر بحران های‬ ‫اجتماعی و سیاسی مواجه شــده بودند‪ ،‬امیدوار بودند که با اغاز سال‬ ‫‪ ۱۴۰۲‬گردشگری کشور رونق بگیرد‪ ،‬اما اخباری که از ابنیه تاریخی در‬ ‫سایت های خبری و رسانه ها منتشر می شد‪ ،‬بیشتر ترس از سفر را در‬ ‫دل و ذهن مردم دامن می زد‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬این در حالی اســت که مشکالت قبلی صنعت گردشگری‬ ‫ورودی مانند توصیه عدم سفر به ایران توسط بسیاری از کشور هایی که‬ ‫گردشگر فِرست بودند‪ ،‬در جای خود باقی مانده اند و برخی تندرو ها با‬ ‫برخورد های غیراصولی و خالف قانون با گردشگران داخلی در حال بی‬ ‫انگیزه کردن مردم کشور از ایران گردی هستند‪.‬‬ ‫رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری‬ ‫در خصوص استقرار راهنمایان گردشگری در ابنیه تاریخی در ایام نوروز‬ ‫گفت‪ :‬در برخی استان ها راهنمایان گردشگری حال چندان خوبی در‬ ‫ایام نوروز نداشتند‪ .‬البته در برخی دیگر از استان ها از جمله اصفهان‪،‬‬ ‫یزد‪ ،‬اذربایجان غربی‪ ،‬کهکیلویه و بویراحمد‪ ،‬مرکزی‪ ،‬کردستان‪ ،‬البرز‬ ‫و چند اســتان دیگر به واســطه همراهی و درایت مدیران کل میراث‬ ‫فرهنگی ان استان ها‪ ،‬شاهد استقرار راهنمایان گردشگری در بنا های‬ ‫تاریخی و موزه ها برای تفسیر میراث و تشریح ظرافت های معماری ان‬ ‫منطقه بودیم‪ .‬اما در برخی دیگر از استان ها‪ ،‬از جمله مازندران‪ ،‬گیالن و‬ ‫خراسان که مورد استقبال گردشگران داخلی بودند‪ ،‬شاهد بی توجهی‬ ‫به توصیه وزیر و دســتورالعمل های ابالغی بودیم‪ .‬این بی توجهی به‬ ‫بهره گیری از ظرفیت راهنمایان برایمان جــای تعجب دارد‪ .‬از برخی‬ ‫استان ها اخباری را می شــنویم مبنی بر اینکه مدیران کل می گویند‬ ‫قانون نبوده اســت که ما راهنمایان گردشــگری را در ایام عید به کار‬ ‫بگیریم‪ .‬من متوجه نمی شــوم! مگر باید حتما یک چیزی قانون‪ ،‬الزام‬ ‫و اجبار شود که شــما انجام دهید؟ اگر حرف از قانون می زنید‪ ،‬شما به‬ ‫چه حقی از کارمندان خودتان یا افرادی که کارت راهنمای تور زیر نظر‬ ‫وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی نداشتند به عنوان‬ ‫راهنمای گردشگری استفاده کردید؟ این تخلف اشکار اداری و تضعیف‬ ‫صاحبان واقعی صنعت است‪.‬‬ ‫حاجی سعید ادامه داد‪ :‬فعال داریم گزارش های انجمن های استانی‬ ‫را احصاء می کنیم تا عملکــرد مدیران کل اســتانی را از دید جامعه‬ ‫انجمن های حرفه ای راهنمایان گردشگری به وزیر و معاون گردشگری‬ ‫بدهیم‪ .‬رئیس هیئت مدیــره کانون انجمن های صنفــی راهنمایان‬ ‫گردشگری گفت‪ :‬گزارش های عجیبی به دست ما رسیده است‪ .‬برای‬ ‫مثال اگرچه انجمن حرفه ای راهنمایان گردشگری در استان همدان‬ ‫شکل گرفته و قرار بوده اســت که این انجمن بازوی اجرایی اداره کل‬ ‫میراث فرهنگی‪ ،‬گردشــگری و صنایع دستی باشد‪ ،‬گویا اجرای طرح‬ ‫استقرار راهنمایان گردشگری در ابنیه تاریخی را به مزایده گذاشته اند و‬ ‫فردی که اصال در حوزه گردشگری فعال نبوده‪ ،‬ان مزایده را برنده شده‬ ‫است و برای اجرای کارش از راهنمایان گردشگری در بنا های مدنظر‬ ‫استفاده نکرده است‪.‬‬ ‫حاجی ســعید افزود‪ :‬چنین اقداماتی توامان دو اتفاق ناخوشایند‬ ‫را رقم می زنند‪ .‬اولی خروج نیروی متخصــص از صنعت به دلیل عدم‬ ‫حمایت اصولی است‪ .‬راهنمایان گردشگری در مواجهه با بحران های‬ ‫متعدد اجتماعی‪ ،‬بهداشتی و سیاســی بیکار شده اند و حقوق بیکاری‬ ‫هم ندارند‪ ،‬اگر نتوانند در تعطیالت عیــد هم فعالیت کنند‪ ،‬از صنعت‬ ‫گردشگری خارج می شوند؛ لذا راهنمایی گردشگری را طرد کرده ایم‪.‬‬ ‫تربیت کردن راهنمای گردشــگری چیزی نیست که در یک یا دو ماه‬ ‫اتفاق بیفتد‪ .‬حداقل ‪ ۵‬سال زمان الزم است تا یک راهنمای گردشگری‬ ‫اشراف به بنا های تاریخی‪ ،‬طبیعت و اداب رســوم کل کشور یا حوزه‬ ‫خاص و مد نظرش پیدا بکند‪ .‬جایگزینی ها به سرعت اتفاق نمیفتند و در‬ ‫فاصله میان رفتن نیرو های متخصص و تربیت نیروی جدید‪ ،‬صدمات‬ ‫اساسی به صنعت گردشگری می خورد‪ .‬او بیان کرد‪ :‬اتفاق ناخوشایند‬ ‫دوم که حاصل از بی تدبیری مدیران کل استانی در استقرار راهنمایان‬ ‫توسط انجمن ها رقم می خورد‪ ،‬این است که تشکیل تشکل های حرفه ای‬ ‫سودی به حال شان نداشته است و این برای تداوم فعالیت انجمن های‬ ‫حرفه ای راهنمایان گردشگری در سطح کشور خطرناک است‪.‬‬ ‫حاجی سعید گفت‪ :‬امیدواریم استان هایی که با محوریت انجمن های‬ ‫حرفه ای و یا صنفی استانی از ظرفیت راهنمایان بهره مند نشدند‪ ،‬در‬ ‫اولین تعطیالت چند روزه پیش رو نسبت به این موضوع اقدامات الزم‬ ‫را انجام دهند‪/.‬صباخبر‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!