روزنامه صبا شماره 1395 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1395

روزنامه صبا شماره 1395

روزنامه صبا شماره 1395

‫ یک شنبه| ‪ 20‬فروردین ‪ 9 |1402‬اوریل ‪ 17 |2023‬رمضان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1395‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫بازدید پیمان جبلی از برنامه کلمه‬ ‫ی شاخص‬ ‫«کلمه» از برنامه ها ‬ ‫دوره تحول است‬ ‫هاشم میرزاخانی‪:‬‬ ‫به دنبال اکران فیلم های‬ ‫شاخص سینمای جهان هستیم‬ ‫سارق سنگ نگاره ساسانی‬ ‫شناسایی نشده است‬ ‫گفت و گوی صبا با بازیگران سریال «نون خ»‬ ‫زندگـی‬ ‫بـه سبـک‬ ‫«نـون خ»‬ ‫عکس‪ :‬میثم محمدی‬ ‫گفت و گوی خبرنگار صبا‬ ‫با کارگردان فیلم کوتاه تریپلکس‬ ‫پلتفرم ها برای مخاطب ایرانی‬ ‫تصمیم می گیرند‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫یک شنبه ‪ 20‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1395‬‬ ‫یک میلیون نفر فسیل را دیدند‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫فیلم سینمایی «فسیل»‪ ،‬روز گذشته با جابه جایی رکورد بیشترین فروش روزانه سینما‪ ،‬امار بیشترین‬ ‫فروش گیشه ای در یک روز را با چهار میلیارد و صد و چهل میلیون تومان دوباره از ان خود کرد‪« .‬فسیل»‬ ‫که» با حال و هوای نوستالژیک‪ ،‬یاداور تهران دهه ی پنجاه است رکورد جذب بیشترین تعداد مخاطب در‬ ‫یک روز دارد و طی بیست و پنج روزی که از اکران ان می گذرد‪ ،‬بیش از یک میلیون مخاطب داشته است‪.‬‬ ‫بهرام افشــاری‪ ،‬هادی کاظمی‪ ،‬الناز حبیبی‪ ،‬الهه حصاری‪ ،‬ایمان صفا‪ ،‬سید جواد هاشمی‪ ،‬غالمرضا‬ ‫نیکخواه‪ ،‬سمانه منیری‪ ،‬امید روحانی‪ ،‬علیرضا استادی‪ ،‬قاسم زارع‪ ،‬خشایار راد‪ ،‬مجید شهریاری و بابک‬ ‫کریمی در «فسیل» به ایفای نقش می پردازند‪/ .‬صباخبر‬ ‫کاله سیاه برای رویای کاغذی‬ ‫فیلم سینمایی «رویای کاغذی» ساخته علی عطشانی جایزه بهترین فیلم بلند جشنواره «کاله سیاه» در‬ ‫بوداپست مجارستان را از ان خود کرد‪ .‬این فیلم به کارگردانی علی عطشانی و سرمایه گذاری و تهیه کنندگی‬ ‫صدرا درودیان همایونی و کسری درودیان همایونی در چهل و سومین حضور بین المللی خود‪ ،‬برنده جایزه‬ ‫بهترین فیلم جشنواره فیلم «کاله سیاه» مجارستان شده است‪ .‬فیلمنامه «رویای کاغذی» را جابر قاسمعلی‬ ‫براساس ایده ای از علی عطشانی نوشته و کامران تفتی‪ ،‬مینا وحید‪ ،‬زینب (نگار) مالکی و امیرحسین رضازاده‬ ‫نقش های اصلی این فیلم را ایفا کرده اند‪ .‬جشنواره فیلم «کاله سیاه» مجارستان با هدف نمایش اثاری از‬ ‫استعدادهای تازه فیلمسازان بدون توجه به سن یا موضوع برگزار می شود‪ /.‬ایرنا‬ ‫بازدید پیمان جبلی از برنامه کلمه‬ ‫ی شاخص دوره تحول است‬ ‫«کلمه» از برنامه ها ‬ ‫شب گذشته‪ ،‬دکتر پیمان جبلی‪ ،‬رئیس سازمان صدا و سیما‪ ،‬به همراه‬ ‫میثم مرادی‪ ،‬مدیر شــبکه یک‪ ،‬مجید هاشــمی فرا‪ ،‬مدیرگروه معارف‬ ‫اسالمی و هیات همراه‪ ،‬ضمن حضور در پشت صحنه برنامه کلمه‪ ،‬به گفتگو‬ ‫با تیم تولید پرداخت‪ .‬ایشان ضمن تمجید از عوامل تولید‪ ،‬با دکتر وحید‬ ‫یامین پور ‪ -‬مجری ‪ ، -‬سید احمد موسوی صمدی ‪ -‬تهیه کننده ‪ -‬و استاد‬ ‫علی فروغی ‪ -‬مهمان برنامه ‪ -‬به گفتگو نشستند‪.‬‬ ‫در این بازدید‪ ،‬سید احمد موســوی صمدی‪ ،‬ضمن ارائه گزارشی از‬ ‫محتوای برنامه‪ ،‬بــه بازخوردهای مثبت مخاطبین نســبت به مباحث‬ ‫مطروحه و مهمان ها اشاره کرد‪ .‬رئیس رسانه ملی نیز با اشاره به مشاهده‬ ‫قســمت های مرتبط با ایت اهلل جاودان و ویژه برنامه نکوداشت ایت اهلل‬ ‫بهجت (ره)‪ ،‬به تقدیر از برنامه‪ ،‬به ویژه در حوزه پاسخ به شبهات دینی‬ ‫پرداخت و ادامه یافتن این برنامه‪ ،‬بعد از ماه مبارک رمضان را مطالبه کرد‪.‬‬ ‫وی همچنین‪ ،‬بخشی از قسمت چهاردهم برنامه کلمه را که با حضور استاد‬ ‫علی فروغی روی انتن رفت‪ ،‬از داخل استودیو ‪ ۱۲‬به نظاره نشست‪.‬‬ ‫گفتگوی شبانه «کلمه» به تهیه کنندگی سیداحمد موسوی صمدی‬ ‫با موضوعات اخالقی‪ ،‬معرفتی‪ ،‬اعتقادی و همچنین گفتگو با اســاتید و‬ ‫روحانیون ایام ماه مبارک رمضان از ‪ 5‬فروردین ماه هرشب ساعت ‪23‬‬ ‫از شبکه یک سیما با اجرای وحید یامین پور روی انتن می رود‪« .‬کلمه»‬ ‫تولید گروه معارف اسالمی شبکه یک سیماست‪/.‬صباخبر‬ ‫فیلمبردار ارواره ها درگذشت‬ ‫بیل باتلر که بــرای فیلمبرداری «پرواز بر فراز اشــیانه فاخته» یا‬ ‫«دیوانه از قفس پرید» نامزدی اسکار را کسب کرده بود و فیلمبرداری‬ ‫«ارواره ها» استیون اسپیلبرگ را انجام داده بود از دنیا رفت‪.‬‬ ‫اســپیلبرگ در بیانیه ای با گرامیداشــت یاد باتلر نوشته است‪ :‬در‬ ‫«ارواره ها» بیل باتلر پایه محکمی برای ان قایق بود‪ .‬او تنها ارامشی بود‬ ‫که در میان همه طوفان وجود داشت و من برای کمک های خالقانه اش‬ ‫برای شکل گرفتن «ارواره ها» بسیار مدیون او هستم‪.‬‬ ‫این فیلمبردار که در شهر کوچکی در ماونت پلیزنت بزرگ شد در‬ ‫دانشگاه ایووا در رشته الکترونیک تحصیل کرده بود‪ .‬وی کارش را به‬ ‫عنوان مهندس در ایستگاه رادیویی ایندیانا اغاز کرد‪.‬‬ ‫وی ســپس به فیلمبرداری اثار مســتند عالقه مند شــد و اولین‬ ‫فیلمبرداری برای فیلم داستانی را با «فرانک بی باک» فیلیپ کافمن‬ ‫تجربه کرد‪« .‬مردم باران» در سال ‪ ۱۹۶۹‬ساخته فرانسیس فورد کاپوال‬ ‫فیلم بعدی او بود‪/.‬مهر‬ ‫«موانا» زنده می شود‬ ‫دواین جانسن به نقل قول از مدیران کمپانی والت دیزنی خبر‬ ‫از تولید نسخه زنده انیمیشن «موانا» را داد‪ .‬جدید بودن انیمیشن‬ ‫«موانا» و تالش برای دوباره سازی زنده ان‪ ،‬با تعجب تحلیل گران‬ ‫سینمایی روبرو شده اســت‪ .‬در عین حال‪ ،‬اهل فن نسبت به این‬ ‫نکته که جانسن خبر فوق را توئیت کرده هم واکنش نشان داده اند‪.‬‬ ‫تاکنون رســم بر این بوده که خود مدیران کمپانی والت دیزنی به‬ ‫صورت رسمی خبر تولید اثار خود را اعالم می کنند‪.‬‬ ‫دواین جانسن که در بین طرفدارانش به راک معروف است‪ ،‬در‬ ‫انیمیشن کامپیوتری موانا صدایش را به کاراکتر مائویی قرض داد‪.‬‬ ‫به گفته راک‪« :‬باید با خوشحالی تمام اعالم کنم که والت دیزنی‬ ‫این داستان زیبای خود را به صورت زنده دوباره سازی خواهد کرد‪.‬‬ ‫این داســتان در ارتباط با فرهنگ من است و سلحشوری قوم مرا‬ ‫به نمایش می گذارد‪ .‬نه تنها پوســن من‪ ،‬که روحم نیز بیانگر این‬ ‫فرهنگ سنتی و بومی است‪/».‬صباخبر‬ ‫شکایت از کارگردان فیلم افتتاحیه جشنواره کن‬ ‫«مایون» بازیگر و کارگردان فرانسوی که جدیدترین فیلمش «ژان‬ ‫دو باری» با بازی جانی دپ قرار است جشنواره فیلم کن را افتتاح کند‪،‬‬ ‫با شکایت سردبیر یک مجله فرانسوی رو به رو شده است‪.‬‬ ‫«ادوی پلنل» سردبیر مجله مدیاپارت فرانسه با طرح یک شکایت‬ ‫در تاریخ ‪ ۷‬مارس‪،‬از «مایون» بازیگر و کارگردان فرانسوی شکایت کرد‬ ‫و مدعی شد که در اواخر فوریه هنگام صرف غذا در رستورانی در منطقه‬ ‫هفتم پاریس توسط «مایون» مورد حمله قرار گرفته است‪.‬‬ ‫گفته می شود که «مایون» به ســمت میز این روزنامه نگار رفته‪،‬‬ ‫موهایش را گرفته و بدون اینکه کلمه ای بگوید به صورتش تف کرده‬ ‫است ‪.‬‬ ‫در حالی که گزارش پلیس یک ماه پیش ارائه شده بود‪ ،‬اخیرا و تنها‬ ‫یک روز پس از اینکه جشنواره فیلم کن اعالم کرد که فیلم ساخته این‬ ‫کارگردان برای افتتاحیه هفتاد و ششــمین دوره خود انتخاب شده‬ ‫است‪ ،‬اخبار مربوط به ان منتشر شد‪/.‬ایسنا‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫غریبه کوچک به تدوین رسید‬ ‫فیلمبرداری فیلم کوتاه «غریبه کوچک» به تهیه کنندگی و کارگردانی شــکیال معزی‪ ،‬پس از چهار‬ ‫روز فیلمبرداری در ســنندج پایان و به مرحله تدوین رسید‪ .‬این فیلم کوتاه راوی داستان دختربچه ای‬ ‫است که در استانه سال تحویل به خانه مادربزرگش می رود و در انجا با مهمان ناخوانده ای روبرو می شود‪.‬‬ ‫«غریبه کوچک» نخستین ساخته شکیال معزی است و حورناز کریمی‪ ،‬موسی فیضی‪ ،‬فتانه احمدزاده در‬ ‫این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداختند‪ .‬دیگر عوامل فیلم کوتاه «غریبه کوچک» عبارتند از تهیه کننده‪،‬‬ ‫فیلمنامه نویس و کارگردان‪ :‬شکیال معزی‪ ،‬مجری طرح‪ :‬اکو زندکریمی‪ ،‬مدیر فیلمبرداری‪ :‬نوید زارع‪ ،‬مدیر‬ ‫صدابرداری‪ :‬زانیار کاکه خانی‪ ،‬تدوین‪ :‬وحید احمدی‪ ،‬مدیر تولید‪ :‬صباح گویلی و‪/...‬مهر‬ ‫یک شنبه ‪ 20‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1395‬‬ ‫تدوین «سرد روشن» شروع شد‬ ‫‪3‬‬ ‫تصویربرداری فیلم کوتاه «سرد روشن» پایان یافت و وارد مرحله پس تولید شد‪ .‬فیلم کوتاه سرد روشن‬ ‫به تهیه کنندگی حمیدرضا منتظری و کارگردانی علی دارایــی با پایان تصویربرداری‪ ،‬وارد مرحله پس‬ ‫تولید شد و روی میز تدوین قرار گرفت‪ .‬این فیلم که در شهر قم تولید شده به روایت داستانی پیرامون‬ ‫تقابل دنیای کودکان در مواجهه با برخی ناهنجاری های اجتماعی می پردازد و به دنبال اسیب شناسی‬ ‫مسئله تردید و انسانیت است‪ .‬نادر فالح و پیام احمدی نیا بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش‬ ‫پرداختند‪ .‬از دیگر عوامل این فیلم می توان به‪ :‬نویسندگان فیلمنامه‪ :‬بهاره حسینی و علی دارایی‪ ،‬تدوین‬ ‫و صداگذاری‪ :‬عماد خدابخش‪ ،‬مدیر صدابرداری‪ :‬مجید نجاتی اشاره کرد‪/.‬ایرنا‬ ‫هاشم میرزاخانی‪:‬‬ ‫بهدنبالاکرانفیلم هایشاخصسینمایجهانهستیم‬ ‫هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر با اشاره به مراجعه باال برای اکران عید فطر چشم اندار خوبی را برای‬ ‫سال جدید سینمای ایران پیش بینی کرد و خاطر نشان کرد‪ :‬امسال ما حدود ‪ ۵۰‬درصد رشد مخاطب و چیزی حدود ‪۹۸‬‬ ‫درصد رشد درامد سینما را داشته ایم‪.‬‬ ‫وی یکی از دالیل افزایش مخاطب را شروع به کار ‪ ۶۰‬سالن سینما در کالن شــهر ها خواند و افزود‪ :‬یکی از اهداف ما‬ ‫افزایش سالن های سینما است و در همین راستا در سالی که گذشت‪ ۱۸ ،‬سالن جدید ساخته شد و حدود ‪ ۱۳۲‬سالن در‬ ‫سراسر کشور بازسازی شده که از بین ان ها ‪ ۶۰‬سالن شروع به کار کرد‪ .‬ولی جدای از این مساله همیشه فیلم خوب به حضور‬ ‫مخاطب می انجامد‪ .‬چرا که طبق اماری که در دست است‪ ،‬میرزاخانی درباره حضور فیلم هایی‪ ،‬چون «بچه های طوفان»‬ ‫در چیدمان اکران نوروزی گفت‪ :‬همه متقاضیان درخواست اکران فیلم را به شورای صنفی می دهند‪ .‬برای ایام نوروز هم به‬ ‫دلیل حساسیت موضوع‪ ،‬سازمان سینمایی جمع بندی اکران را بر عهده داشت‪ .‬نکته دیگر این است که معموال در ایام عید‬ ‫چهار فیلم پرفروش را کنار هم قرار نمی دهند‪ .‬چرا که از اکران قبل عید همچنان «چپ و راست»‪« ،‬خط استوا» و «بخارست»‬ ‫را روی پرده داشتیم که با استقبال خوبی هم مواجه بود‪ .‬به همین دلیل سازمان سینمایی بر ان شد در‬ ‫کنار این تعداد فیلم پرفروش و کمدی فیلم های دیگری هم در اکران نوروزی قرار دهد که مخاطب‬ ‫خاص را هم در نظر گرفته باشد‪.‬‬ ‫او از وجود دیدگاه های مختلف درباره اختالف قابل توجه فروش فیلم «فسیل» و «غریب»‬ ‫یاد کرد و خاطر نشان کرد‪ :‬تجربه ثابت کرده است که ایام نوروز‪ ،‬فیلم های کمدی بیشتر‬ ‫مورد استقبال قرار می گیرد و این نشات گرفته از دغدغه مردم در این ایام است که بیشتر‬ ‫به دنبال تفریح هستند‪ .‬پس فروش باالی «فسیل» و تفاوت چشمگیرش با «غریب»‬ ‫خیلی اتفاق عجیبی نیست‪.‬‬ ‫میرزاخانی از تدوین ایین نامه اکران فیلم های خارجی خبر داد و خاطر نشان کرد‪:‬‬ ‫طبق این ایین نامه که مراحل نهایی را سپری می کند تصمیم داریم با توجه به موافقت‬ ‫سازمان سینمایی در سال جاری بخشی از اثار شاخص سینمای جهان را اکران کنیم‪.‬‬ ‫ضمن اینکه ما بیشتر به دنبال این هســتیم با کشور هایی که به لحاظ فرهنگی با‬ ‫کشورمان در تعامل هستند همکاری داشته باشیم و فیلم های شاخص را اکران‬ ‫کنیم؛ که هم در امدزایی خوبی برای فیلم های مهم خودمان باشد و هم تعامل‬ ‫دو طرفه ی مستمری باشد‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫یک شنبه ‪ 20‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1395‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گوی صبا با بازیگران سریال «نون خ»‬ ‫زندگـی‬ ‫بـه سبـک‬ ‫«نـون خ»‬ ‫«نون خ» مجموعه سریالی به کارگردانی سعید اقاخانی‪ ،‬نویسندگی امیر وفایی و‬ ‫فرهومند ناظریان‬ ‫تهیه کنندگی مهدی فرجی است که در این شب ها و تا پایان ماه مبارک رمضان از شبکه‬ ‫گفت و گو‬ ‫اول سیما پخش می شود‪ ،‬اولین مجموعه این سریال در نوروز‪ ۱۳۹۸‬از شبکه یک پخش‬ ‫شد از پربیننده ترین سریال نوروز بود‪« .‬نون خ» مخفف نام نقش اصلی این سریال‪ ،‬نورالدین خانزاده‬ ‫است‪ .‬این سریال در سه فصل در سال های ‪ ۱۳۹۹‬و ‪ ۱۴۰۰‬نیز با داستان های متفاوت از شبکه یک سیما‬ ‫و شبکه تماشا پخش شده است و فصل چهارم ان هم اکنون در نوروز و ماه رمضان ‪ ۱۴۰۲‬در حال پخش‬ ‫است‪ .‬همچنین این سریال چهارسال از پربیننده ترین سریال های نوروزی صدا و سیما بوده است‪.‬‬ ‫سیروس میمنت‪:‬‬ ‫کیوان؛ دن کیشوتی در کردستان!‬ ‫کیوان چه ویژگی برجسته ای داشته که به سرعت در میان‬ ‫مخاطبان محبوبیت پیدا کرده است؟‬ ‫این نقش در ابتدا توسط نویسنده ســاخته و نگاشته شد‪ ،‬بعدتر با‬ ‫مشاورت های تکمیلی کارگردان اثر سعید اقاخانی و بنده در چندین‬ ‫جلسه بازنگری و پرداخته شد‪ .‬شخصیت کیوان‪ ،‬برای من کاراکتری پر‬ ‫از پارادوکس است و همین باعث جذابیت ان برایم شد‪ .‬کیوان از طرفی‬ ‫مردی عاشق پیشه باروحی بسیار لطیف است‪ ،‬از طرفی به خاطر اینکه‬ ‫تاب و تحمل شنیدن حرف زور را ندارد ممکن است به خاطر کمترین‬ ‫احساس حرف زور شنیدن‪ ،‬فورا از کوره خارج شده و با تحکم به دیگران‬ ‫حرفش را به کرسی می نشاند‪ .‬رسیدن به این شخصیت کمی زمان بر‬ ‫بود‪ ،‬اما به هر حال به این شکل طراحی شد که کیوان شخصیتی است‬ ‫که واکنش اش به شرایط و اوضاع خیلی تند و صریح است و بدون انکه‬ ‫سیاست ورزی کند حرف دلش را می زند‪ .‬نمی دانم چرا! اما در ته ذهنم‬ ‫کاراکتر کیوان مرا به یاد دن کیشوت می اندازد‪ .‬البته یک دن کیشوت‬ ‫از نمونه کردی‪.‬‬ ‫با توجه به اینکه ‪ 4‬سری از مجموعه نون خ تا به حال پخش‬ ‫شده است‪ ،‬بیشترین استقبال و بازخورد مردمی را‪ ،‬در کدام‬ ‫سری از مجموعه احساس کرده اید؟‬ ‫راستش از همان پخش قسمت اول‪ ،‬مردم با تمام شخصیت ها و سیر‬ ‫حوادث فیلم ارتباط خوبی برقرار کرده بودند‪ .‬واقعیت این است که نون خ‬ ‫در هر ‪ 4‬مجموعه به یک اندازه مورد توجه مردم بوده است‪ .‬برای ما هم‬ ‫اینگونه بوده است‪ .‬من انقدر با گوشــه گوشه های ساخت این سریال‬ ‫خاطره دارم که انتخاب لحظه و یا قسمتی از ان برایم سخت است‪ .‬نون‬ ‫خ از همان ابتدا همه چیزش خوب بود‪.‬‬ ‫استارت درونی تان برای جدی تر شدن در بازیگری جلوی‬ ‫دوربین در کدام برهه از زندگی تان کلید خورد؟‬ ‫همان شــروع قوی و خاطره انگیزم که با بازی در نقش کوتاهی در‬ ‫فیلم «شاید وقتی دیگر» اثر اســتاد بیضایی اتفاق افتاد‪ .‬در بخشی از‬ ‫این فیلم‪ ،‬خانم سوسن تسلیمی دچار توهم می شوند و شبحی پیش‬ ‫رویش حاضر می شود‪ ،‬من نقش ان شبح را بازی کرده بودم‪ .‬متاسفانه در‬ ‫تصمیم گیری های بعدی این قسمت در مونتاژ حذف شد‪ .‬اما برای من‬ ‫حضور در فیلم استاد بیضایی و قرار گرفتن در ان گروه حرفه ای بسیار‬ ‫ارزشمند بود‪ ،‬در ان زمان‪ ،‬حضور درکنار بزرگانی چون مسعود کیمیایی‪،‬‬ ‫بهرام بیضایی‪ ،‬علی حاتمی و‪ ....‬ارزوی جوانان این حرفه بود‪ .‬طوری که‬ ‫حضور در جوار این بزرگان بیشتر به خیال و رویاپردازی شبیه بود که‬ ‫خوشبختانه در همان اغاز این رویایی شیرین برای من اتفاق افتاد‪ .‬من‬ ‫در جلسه اول که استاد را از نزدیک دیدم از شدت اشتیاق‪ ،‬کنترل تپش‬ ‫قلبم برایم سخت شده بود‪ .‬خود اقای بیضایی هم درباره این نقش گفته‬ ‫بودند که این نقش با اینکه خیلی کوتاه است اما باید ان را یک بازیگر‬ ‫حرفه ای تئاتری بازی کند که در نهایت من بــرای این نقش انتخاب‬ ‫شدم‪ .‬رفتار استاد بیضایی در هیئت یک کارگردان در مجموعه با همه‬ ‫یکسان و به یک اندازه بود‪ .‬انجام کارحرفه ای که بر ان مسلط بودند برای‬ ‫من بسیار قابل تحسین بود‪ ،‬تماشا کردن و شنیدن ایشان بسیار تجربه‬ ‫خوب لذت بخشی بود‪.‬‬ ‫از فعالیت های ابتدایی بازیگری تا حرفه ای شدن تان در این‬ ‫مسیر بگوئید؟‬ ‫من از قبل از انقالب ‪ 1357‬بازیگر تئاتر بودم و در نمایش های زیادی‬ ‫بازی کرده بودم‪ .‬بازی در نقش های همچــون فیلم «معجزه خنده»‬ ‫یداهلل صمدی و بازی در چندین اثر در کارهای ابتدایی اصغر فرهادی‬ ‫که از تلویزیون پخش می شد‪ .‬همه برایم تجربه هایی پربازدهی بودند‪،‬‬ ‫با پخش مجموعه های چون «داستان یک شهر»‪« ،‬درشهر»‪« ،‬پشت‬ ‫کنکوری‪‎‬ها» در جامعه به عنوان یک بازیگر شناخته شدم‪ .‬تا اینکه من به‬ ‫اتفاق سعید اقاخانی قصه ای را طراحی کردیم به نام «خانه به دوش» که‬ ‫در نهایت رضا عطاران کارگردانی ان را انجام داد‪ ،‬بازخوردهای مخاطب‬ ‫بعد از «خانه به دوش» نســبت به بنده با لطف بیشتری همراه شد‪ .‬و‬ ‫همچنین ســریال «متهم گریخت» که از سریال های محبوب شبکه‬ ‫‪ 3‬بود‪ .‬اما بازی در «نون خ» اعتبار دیگــری به من داد‪ ،‬اعتباری که به‬ ‫پشتوانه ان من از بازیگری که انتخاب نداشت به بازیگر گزیده کار بدل‬ ‫شــدم‪ .‬صادقانه از زمانی که در مجموعه های نون خ بازی کرده ام تا به‬ ‫االن حداقل ‪ 50‬پیشنهاد کاری را به دلیل اینکه متن را دوست نداشتم‬ ‫رد کردم و این اعتبار و حق انتخاب نقش‪ ،‬هدیه ای بود که سریال نون‬ ‫خ به من داد‪.‬‬ ‫شرکت دربرنامه جوکر از احسان علیخانی چطور! فکر می کنم‬ ‫حضور درجوکر هم بسیار روی کار شما تاثیر داشته است؟‬ ‫بسیار زیاد‪ ،‬انقدر که اصال قابل مقایسه با هیچ یک از نقش پردازی‬ ‫هایم در سریال ها نیست‪ .‬به جرات می توانم بگویم همه کارهای که در‬ ‫طول مدت زندگی ام انجام دادم یک طرف و تاثیری که حضور در برنامه‬ ‫جوکر برای من داشت در طرف دیگر‪ .‬طوری که در دوره زمانی پخش‬ ‫جوکر من مجبور شدم هم گوشی خود را خاموش کنم و هم به ضرورت‬ ‫از خانه بیرون بیایم‪ .‬اصال یادم هســت در ان دوره‪ ،‬برای مدتی سبک‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫یک شنبه ‪ 20‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1395‬‬ ‫‪5‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫ما هنرمندان زیاد دیگری را هم داریم که در شرایط هنرمند محبوب‬ ‫کیومرث پوراحمد هستند‪ .‬انها را تا دیر نشده دریابیم‬ ‫سیروس سپهری‪:‬‬ ‫متحد باشیم یا متفرق! انتخاب کنید‬ ‫در مورد نقش ادریس در سریال نون خ حرف بزنید؟‬ ‫با توجه به سیاست های صدا و سیما در تبلیغ و تشویق خانواده ها‬ ‫به فرزنداوری‪ ،‬در این ســری از مجموعه قصه بر روی ادریس متمرکز‬ ‫شد و چالش هایی که این کاراکتر با ‪ 14‬فرزند خود دارد را نمایش داد‪.‬‬ ‫به همین دلیل این نقش با اعتمادی که سعید اقاخانی به بنده داشتند‬ ‫توسط نویسنده نگاشته شد‪.‬‬ ‫بازیگری برای سیروس سپهری از چه زمانی استارت خورده‬ ‫است؟‬ ‫من از سن ‪ 14‬سالگی در سال ‪ 1357‬کار تئاتر را شروع کردم و تا حال‬ ‫حاضر حدود ‪ 40‬سال است در این فضا کار می کنم‪ ،‬البته فعالیت هایم‬ ‫محدود به بازیگری نبوده است‪ ،‬در کرمانشــاه‪ ،‬در حوزه مجری گری‪،‬‬ ‫کارگردانی و ‪ ...‬نیز فعالیت داشته ام‪ .‬تا اینکه از سال‪ 1382‬که به تهران‬ ‫امدم دوباره برایم همه چیز از نو اغاز شد و کارم را از تئاتر و تئاتر کودک‬ ‫و بزرگسال مجددا از صفر اغاز کردم‪ .‬تا اینکه پس از مدتی باگروه های‬ ‫حرفه ای تر در تهران شروع کردم‪ .‬این پروسه طی کردن مسیر برای من‬ ‫بسیار سخت گذشــت خصوصا اینکه یک بار در کرمانشاه و یک بار در‬ ‫تهران باید خود را نشان می دادم‪.‬‬ ‫بیشترین نقش در مسیر حرفه ای شدن شما کدام بوده است؟‬ ‫بیشترین سریالی که توانســت بهترین بازخوردها را برای من رقم‬ ‫بزند بازی در سریال نون خ بوده است‪ ،‬کما اینکه قبل از این سریال در‬ ‫مجموعه های زیاد و تله فیلم های متعددی بازی کرده بودم اما خیلی‬ ‫شناخته شده نبودم اما پس از نون خ شاهد بیشترین ارتباط گیری مردم‬ ‫با نقش خود (ادریس) بودم‪ .‬و حدودا ‪ 99‬درصد مردم کوچه بازار با این‬ ‫سریال و بازیگرانش اشنا هستند‪.‬‬ ‫این سریال چه ویژگی برجسته ای داشته که برای مخاطب‬ ‫جذاب است؟‬ ‫نون خ با دوربینی صمیمی به دل مردم یک روستا رفته است‪ ،‬تا از‬ ‫میان چالش هایی که این مردم با یکدیگر و با محیط خود دارند مفاهیم‬ ‫گسترده تری از رابطه انسان و محیط را به تصویر بکشد‪ .‬از ویژگی های‬ ‫برجسته این سریال نشان دادن مفاهیم عمیق انسانی در موقعیت های‬ ‫طنز است‪ .‬نون خ با پرســش هایی اینچنینی که مثال مردم در شرایط‬ ‫سخت چگونه باید د رکنار هم باشند؟ به سراغ مفاهیم بشری می رود‪.‬‬ ‫همین طور این سریال تقابل هایی از انسان در محیط را نشان می دهد‬ ‫که واکنش روستائیان در برابر زلزله‪ ،‬و یا پیدا کردن معدن گنج و حمله‬ ‫گرگ ها را به گله نمایش می دهد‪ .‬نون خ اموزشی از یک سبک زندگی‬ ‫است که در ان می شود هم متحد بود و هم متفرق! و این انتخاب ماست‬ ‫که باعث می شود مسیرهای دیگر برای ما فراخ باشد یا بسته‪.‬‬ ‫زندگی ام را تغییر دهم تا اینکــه تب جوکر مقداری در جامعه فروکش‬ ‫کرد و من به سبک زندگی گذشته ام ادامه دادم‪ .‬البته هنوز هم تاثیرات‬ ‫این برنامه را در زندگی ام احساس می کنم‪ .‬به هر حال جوکر کاری بود‬ ‫نو که مردم ان را بسیار دوست داشــتند من هم خیلی خوشحالم که‬ ‫درقاب جوکر با مردم در این حس خوب شریک شدم‪ .‬انچه که برای من‬ ‫در برنامه جوکر جالب بود این است که این مجموعه را همه می دیدند از‬ ‫فیلمسازان بزرگ ایران گرفته تا عامه مردم‪.‬‬ ‫شرایطی را که امروز بر جامعه هنری ما مسلط شده‪ ،‬خبرهای‬ ‫ناگواری که از نزدیک و دور به ما می رسد را چگونه می بینید؟‬ ‫با مرگ پوراحمد دل همه ما ســوخت‪ .‬من مرگ کیومرث را به این‬ ‫شکل که در جامعه انتشار پیدا کرده است باور نمی کنم‪ .‬با ذهنیتی که‬ ‫بنده از ایشــان دارم با ان همه لطافت و فکر زیبا که دنیا را کامال رنگی‬ ‫می دید اصال برایم قابل قبول نیست که این پایان را برای خودش رقم‬ ‫زده باشد‪ .‬حتما چیزی بوده که ما از دلیل و وقوع ان بی اطالع هستیم‪.‬‬ ‫برای من که خاطره هایی از ســریال قصه های مجید بخشی از وجودم‬ ‫شده است‪ .‬کیومرث فراموش شدنی نیست‪ .‬و امیدوارم این اتفاق تلنگری‬ ‫برای تصمیم گیرندگان هنری و فرهنگی کشور ما باشد‪ .‬در حال حاضر‬ ‫سینمایی ها برای انکه دور هم جمع شــوند و از حال هم با خبر شوند‬ ‫جایی ندارند‪ ،‬سابقا در «خانه سینما» دوستان سینمایی همدیگر را می‬ ‫دیدند و از حال هم با خبر می شدند‪ ،‬کمک حال روحی و روانی هم بودند‪.‬‬ ‫در ان دوران هنرمندها تنها نبودند همواره خود را در یک جمع دوستانه‬ ‫می یافتند که در ان درک می شــده و خالصه دلخوشی هم بودند‪ .‬اما‬ ‫متاسفانه در شرایط حاضر ما همکاران خود را نمی بینیم و خبری از حال‬ ‫انها نداریم‪ .‬دریک وضعیت پراکندگی و بی خبری از هم به سر می بریم‪.‬‬ ‫هر کدام از دوستان هنری خود را در جایی حبس کرده و به اضطرار دور‬ ‫هم جمع می شویم و همین تنهایی هاست که روزی ما را از پا در می اورد‬ ‫و نابود می کند‪ .‬باید فکری به حال هنرمندان تنها که گاها مدت های‬ ‫زیادی هم بیکارمی مانند‪ ،‬کرد‪.‬‬ ‫کاظم نوربخش‪:‬‬ ‫سلمان را زندگی کردم‬ ‫نقش سلمان بسیار ســریع جای خود را در دل مخاطب باز‬ ‫کرده است‪ ،‬قبول دارید؟‬ ‫سلمان در دل من هم جا خوش کرده است‪ .‬من این نقش را بازی نمی‬ ‫کنم من سلمان را زندگی می کنم‪.‬‬ ‫در سری چهارم نون خ برای سلمان چه اتفاقی افتاده است؟‬ ‫گرگ به گاو او حمله کرده و گاو خود را از دست داده است‪ ،‬همچنان‬ ‫طبق روال گذشته همچنان خواستگار شیرین است و اقا نوری او را به‬ ‫دامادی نمی پذیرد اما نپذیرفتن اقانوری تاثیری روی رفتار سلمان ندارد‬ ‫و او همچنان به خواستگاری اش می رود‪.‬‬ ‫همکاری با گروه نــون خ در مدت طوالنی که با ســاخت‬ ‫سری های جدید این مجموعه همراه شد برای تان چطور بود؟‬ ‫ما دیگر یک خانواده بزرگ و صمیمی شده ایم‪ ،‬نون خ متعلق به این‬ ‫خانواده است و جایی است که تک تک اعضای این گروه در ان بزرگ‬ ‫شده و قد کشیدند‪.‬‬ ‫بازی در این ســریال باعث چه تحولی در هنر حرفه ای و‬ ‫بازیگری شما شده است؟‬ ‫من از بازیگری هر چه که دارم از نون خ است‪ .‬از سال ‪ 1367‬مشغول‬ ‫فعالیت های هنری‪ ،‬بازیگری و ‪ ...‬بوده ام اما کسی مرا نمی شناخت و در‬ ‫حال حاضر اگر محبوبیت ملی نزد مردم کشورم دارم مرهون بازی در‬ ‫این سریال و خود نقش دوست داشتنی سلمان است‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫سعید اقاخانی کارگردان فوق العاده ای است‪ .‬از مهدی فرجی بسیار‬ ‫متشــکرم‪ .‬برای همه چیز من جمله انتخاب بنده برای نقش سلمان‪.‬‬ ‫قطعا همکاری بنده با این گروه حرف ه‪‎‬ای برایم تجربه ای به یادماندنی و‬ ‫ارزشمند است از همه برای بودن شان ممنونم و خوشحالم که عضوی‬ ‫از اعضای خانواده نون خ هستم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫یک شنبه ‪ 20‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1395‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫خوشه چین تاک همسایه منتشر شد‬ ‫کتاب جدید کیوان ساکت اهنگساز و نوازنده تار و سه تار با عنوان «خوشه چین تاک همسایه» که‬ ‫شامل ‪ ۲۳‬اهنگ غربی از دوره باروک تا دوره رمانتیک می شود توسط انتشارات واژیران منتشر شد‪.‬‬ ‫این نوازنده در ادامه بیان کرد‪ :‬این اثار ســاخته بزرگان موسیقی غرب مانند موتزارت‪ ،‬باخ‪ ،‬ویوالدی‪،‬‬ ‫شوپن‪ ،‬پاگانینی و‪ ...‬است‪ .‬این اثار در طول این سال ها با همراهی تار و ارکستر یا پیانو اجرا شده و به صورت‬ ‫البوم نیز ارائه شده است‪ .‬وی افزود‪ :‬مدتی پیش تصمیم گرفتم نت این اهنگ ها را در اختیار عالقه مندان‬ ‫قرار دهم و نت این اثار هم برای ساز پیانو و هم برای هنرجویان دوره عالی تار و سه تار است و نوازندگان‬ ‫عود هم می توانند از این کتاب استفاده کنند‪/.‬صباخبر‬ ‫تابلوهایی از بامبو و پارچه در سیحون‬ ‫مجموعه اثار حجم و نقاشی از منصور نصرت انتظامی در گالری سیحون به نمایش درمی اید‪ .‬منصور‬ ‫نصرت نظامی‪ ،‬نقاش و هنرمند معاصر و دانش اموخته ی اکادمی هنرهای زیبای شهر نورنبرگ المان‬ ‫است‪ .‬وی هنر را در عرصه های گوناگون از جمله نقاشی‪ ،‬حجم و طراحی پارچه و مد ازموده است‪ .‬در اثار او‬ ‫از بافت به خصوص بامبو و پارچه در تابلوها برای نشان دادن دیالوگ خاص مابین احساسات سرکوب شده‬ ‫انسان مدرن و اثر هنری استفاده شده است‪ .‬این نمایشگاه انفرادی که جمعه ‪ ۱۸‬فروردین ‪ ۱۴۰۲‬افتتاح‬ ‫شد‪ ،‬تا جمعه اول اردیبهشت ‪ ۱۴۰۲‬ادامه دارد‪ .‬عالقه مندان می توانند روزهای شنبه‪ ،‬دوشنبه‪ ،‬چهارشنبه‬ ‫و جمعه برای بازدید از این نمایشگاه به نشانی خیابان وزرا‪ ،‬کوچه چهارم‪ ،‬شماره ‪ ۱۱‬مراجعه کنند‪/.‬ایسنا‬ ‫سارقسنگ نگارهساسانیشناسایینشدهاست‬ ‫مکاتبات انجام شده برای استرداد سنگ نگاره ساسانی توقیف شده در انگلیس‪ ،‬خبر می دهد که‬ ‫این اثر باستانی ایران از امارات به لندن قاچاق شده است‪.‬‬ ‫این نقش برجسته در سال ‪ ۲۰۱۶‬در فرودگاه استانســتد لندن به شکلی تصادفی‪ ،‬از بار یک‬ ‫هواپیمای مسافربری کشف می شود؛ ماموران گشت مرزی بریتانیا ان طور که روزنامه گاردین‬ ‫گزارش کرده است‪ ،‬به بسته بندی شلخته این شیء که اندازه ای بیش از یک متر داشته‪ ،‬مشکوک‬ ‫می شوند و ان را ضبط می کنند و پس از بررســی های اولیه‪ ،‬این شیء را به موزه بریتانیا تحویل‬ ‫می دهند‪ .‬حاال پس از گذشــت حدود هفت ســال از مسکوت گذاشته شــدن ماجرا‪ ،‬همزمان‬ ‫با به نمایش گذاشــتن این نقش برجسته در موزه بریتانیا‪ ،‬جان سیمپســون ـ متصدی ارشد و‬ ‫باستان شــناس بخش خاورمیانه موزه بریتانیا ـ جزئیات کشف و ضبط نقش برجسته ساسانی‬ ‫قاچاق شده را برمال کرده است‪.‬‬ ‫طبق توضیحاتی هم که مرتضی ادیب زاده ـ مدیرکل موزه های کشور ـ به رسانه ها داده است‬ ‫مکاتبات غیررســمی درباره کشف و ضبط این سنگ نگاره‪ ،‬از ســوی موزه بریتانیا با مدیر موزه‬ ‫ملی ایران از اواسط سال ‪ ۲۰۱۶‬اغاز شــده و پس از ان بوده که پیگیری های حقوقی و مکاتبات‬ ‫رسمی انجام شده است‪ .‬به نظر می رسد سوای فرایند زمان بر پیگیری های حقوقی برای استرداد‪،‬‬ ‫مالحظات وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دســتی در پرونده های استرداد‪ ،‬مانع از‬ ‫اطالع رسانی به موقع شده است‪ .‬طبق اظهارات ادیب زاده مدیرکل موزه ها و مسووالن موزه بریتانیا‪،‬‬ ‫این پرونده توسط اینترپل و اژانس ملی جرم و جنایت بررسی شده‪ ،‬اما تاکنون شخصی در ارتباط‬ ‫با این موضوع دستگیر نشده است‪.‬‬ ‫متصدی ارشد و باستان شناس بخش خاورمیانه موزه بریتانیا این احتمال را مطرح کرده که «این‬ ‫نقش برجسته از یک صخره در شیراز کنده شده باشد‪/».‬ایسنا‬ ‫استقبال مردم از بخش کتاب نمایشگاه قران کریم‬ ‫رئیس بخش نشر مکتوب و دیجیتال سی امین نمایشگاه بین المللی‬ ‫قران کریم با اعالم اینکه در این دوره ‪ ۱۰۷‬ناشــر در نمایشگاه قران‬ ‫شرکت کرده اند‪ ،‬از استقبال چشمگیر مردم و ناشران از نمایشگاه امسال‬ ‫خبر داد‪ .‬محمدحسین ظریفیان گفت‪ :‬این دوره از نمایشگاه بین المللی‬ ‫قران مانند دوره های گذشته میزبان ناشران مکتوب و دیجیتال است‪.‬‬ ‫به دلیل ظرفیت باالی نمایشــگاه بین المللی قران و اطالع رسانی و‬ ‫فراخوان فراگیر و به موقع اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ ،‬شاهد استقبال بی نظیر ناشران در نمایشگاه‬ ‫امسال هســتیم و در این دوره ناشران بیشتری نســبت به دوره های‬ ‫پیشین در نمایشگاه شرکت کردند‪.‬‬ ‫ظریفیان ادامه داد‪ :‬همچنان تعدادی از ناشران تقاضای دریافت غرفه‬ ‫و حضور را دارند که تالش می شود در نمایشگاه قران جانمایی شوند‬ ‫و امیدواریم در دوره های بعد فضایی مناســب تر با ظرفیت و استقبال‬ ‫ناشران و مردم مهیا شود‪/.‬ایرنا‬ ‫موزه گنجینه بابل وقف حوزه علمیه است‬ ‫گنجینه بابل به عنوان یکی از موزه های مهم و شاخص مازندران‬ ‫با حکم تخلیه و پلمب روبه رو است و تصمیم گیری برای تعیین‬ ‫سرنوشــت ان برای اینکه در محل بماند یا اینکه مجبور به کوچ‬ ‫اجباری شود به پایان این هفته موکول شده است‪.‬‬ ‫البته بحث در خصوص موزه گنجینه بابل به زمان حاضر خالصه‬ ‫نمی شود به طوری که در سال‪ ۱۳۹۴‬نیز کشمش بر سر مالکیت این‬ ‫بنا باال گرفته بود به طوری که ان زمان در حالی که سازمان میراث‬ ‫فرهنگی و گردشگری بابل می گفت هیچ سندی مبنی بر وقفی‬ ‫بودن موزه گنجینه بابل وجود ندارد یا تاکنون ارائه نشده است‪ ،‬اداره‬ ‫اوقاف این شهر ادعا می کند این موزه وقف حوزه علمیه بابل است‪.‬‬ ‫زمان ساخت و احداث ساختمان موزه گنجینه به سال ‪۱۳۰۷‬‬ ‫برمی گردد‪.‬‬ ‫موزه گنجینه بابل در تاریخ هشتم مرداد ‪ ۱۳۵۴‬به شماره ‪۱۵۲۶‬‬ ‫در فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسیده است‪/ .‬ایرنا‬ ‫مکبث زار با اپرای شیپور به تئاتر شهر می ایند‬ ‫پیش فروش بلیت سه روز نخست نمایش «اپرای شیپور» در تاالر‬ ‫چهارسو تئاتر شهر و «مکبث زار» در سالن اصلی تئاترشهر اغاز شد‪.‬‬ ‫نمایش «اپرای شیپور» به نویسندگی و کارگردانی فریدون والیی از‬ ‫ساعت ‪ ۱۸:۳۰‬روز ‪ ۲۷‬فروردین اجراهای خود را در تاالر چهارسو تئاتر‬ ‫شهر شروع خواهد کرد‪ .‬نمایش «اپرای شیپور» در فضایی گروتسک‬ ‫روایت گر انسان هایی است که در دست قدرتمندان زر و زور به بازی‬ ‫خطرناکی به کار گرفته شده اند‪.‬‬ ‫«مکبث زار» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت کوهی نیز از‬ ‫ن در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه‬ ‫ساعت ‪ 19:30‬روز ‪ ۲۷‬فروردی ‬ ‫می رود‪ .‬هم زمان با رونمایی از پوستر‪ ،‬پیش فروش این نمایش در سایت‬ ‫تیوال اغاز شده است‪.‬‬ ‫نمایش «مکبث زار» اقتباسی ازاد و متفاوت از نمایشنامه مکبث‬ ‫شکسپیر است که این بار مکبث در جزیره هرمز بر سر تبدیل شدن به‬ ‫«بابای بزرگ زار» جدال می کند‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫رکورد گران ترین نقاش دانمارکی می شکند؟‬ ‫یکی از تابلوهای «ویلهلم هامرشوی» ‪ ،‬نقاش دانمارکی درحالی به زودی به حراج گذاشته می شود که‬ ‫ارزش براوردشده ان رکورد باالترین تخمین برای یک تابلو نقاشی دانمارکی را شکسته و می توان انتظار‬ ‫داشت رکورد جدیدی در فروش اثار این نقاش به ثبت برسد که به عنوان گران ترین هنرمند دانمارکی‬ ‫شناخته می شود‪« .‬هامرشوی» تابلوهایی خلق کرد که امروزه به دلیل فضای ارام و در عین حال مرموز‬ ‫شهرت دارند‪ .‬این تابلوهای نقاشی که اغلب یک اپارتمان را به تصویر می کشند ان را به گران ترین نقاش‬ ‫دانمارکی حراجی ها تبدیل کرده اند‪ ،‬چراکه سه مورد از تابلوهای نقاشی که از سال ‪ ۲۰۱۷‬تاکنون به فروش‬ ‫رسیده فراتر از پنج میلیون دالر ارزش داشتند‪/.‬ایسنا‬ ‫«چند مرد و چند زن» در نوفل لوشاتو می مانند‬ ‫اجرای نمایش «چند مرد و چند زن» به کارگردانی حنیف مظفری و تهیه کنندگی مسعود واال که دور‬ ‫دوم اجرای نمایش خود را از سوم فروردین در تماشاخانه نوفل لوشاتو اغاز کرده بود‪ ،‬تا هشتم اردیبهشت ماه‬ ‫تمدید شد‪ .‬در خالصه نمایش مینیمالیستی «چند مرد و چند زن» که تالش می شود هر چیز زائد و اضافه ای‬ ‫برای بهتر دیده شدن کار از میان برداشته شود امده است‪ :‬این نمایش روایت اعتراض و انتظار است از زبان‬ ‫جامعه کارگری و سرمایه داری ‪ .‬ادم هایی از طبقه پایین‪ ،‬متوسط و باالی جامعه که به حق و حقوق خود‬ ‫قانع نبوده و نداشته های خود را بی دلیل از دیگری طلب می کنند‪ .‬حنیف مظفری‪ ،‬احسان شیخی‪ ،‬فاطمه‬ ‫زمانی‪ ،‬نازنین بیوک‪ ،‬رسول احمدی‪ ،‬الله ذوالفقاری بازیگران این اثر نمایشی هستند‪/.‬مهر‬ ‫اقبال اقشار مختلف از مراکز فرهنگی در نوروز امسال‬ ‫مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران‬ ‫به بازدید ‪ ۵‬هزار و ‪ ۷۰۰‬نفر از شــهروندان در ایــام نوروز از خانه‬ ‫موزه ســیمین و جالل و خانه موزه اخوان ثالث اشاره کرد و گفت‪:‬‬ ‫شهروندان به مدت ‪ ۷‬روز از این مجموعه ها بازدید کردند‪.‬‬ ‫وحید رضا انارکی محمدی با اشاره به اینکه طی تعطیالت نوروز‬ ‫روزانه بیش از ‪ ۸۰۰‬نفر از این دو خانه موزه بازدید کردند‪ ،‬گفت‪ :‬از‬ ‫‪ ۵‬تا ‪ ۱۱‬فروردین ماه‪ ۵ ،‬هزار و ‪ ۷۰۰‬نفر از شهروندان‪ ،‬خانه موزه های‬ ‫سیمین و جالل و اخوان ثالث را به عنوان مقصد گردشگری خود‬ ‫انتخاب کردند که این امر نشانه اقبال اهالی فرهنگ و اقشار مختلف‬ ‫جامعه از مراکز فرهنگی است‪ .‬وی با بیان این مطلب که از این تعداد‬ ‫‪ ۸۰۰‬نفر به صورت رایگان از این مجموعه ها بازدید کردند‪ ،‬ادامه داد‪:‬‬ ‫نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ‪ ۴۲‬درصدی بازدیدکنندگان‬ ‫(هزار و ‪ ۷۰۰‬نفر) از مجموعه های خانه موزه سیمین و جالل و اخوان‬ ‫ثالث بودیم‪ .‬انارکی محمدی بیان داشت‪:‬حفظ و نگهداشت این اثار‬ ‫ملی‪ ،‬با برگزاری نشست‪‎‬ها و اتفاق های ادبی و فرهنگی می تواند‬ ‫درشعر و ادبیات معاصرتاثیر گذار بوده و به مکانی برای فعالیت ها‬ ‫و تولیدات خالق فرهنگی هنری تبدیل شود‪ .‬وی با اشاره به اینکه‬ ‫خانه موزه مشاهیر و نویسندگان‪ ،‬اصالت و هویت شهرها محسوب‬ ‫می شوند‪ ،‬گفت‪ :‬یکی از رویکردهای اصلی شرکت توسعه فضاهای‬ ‫فرهنگی در ســال ‪ ۱۴۰۲‬حفظ‪ ،‬احیا و بهره برداری هر چه بهتر از‬ ‫خانه مشاهیر اســت‪ .‬بنا براعالم روابط عمومی و امور بین الملل‬ ‫شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شــهرداری تهران‪ ،‬وی با اشاره‬ ‫به اینکه مرمت و بازسازی منزل جالل ال احمد و سیمین دانشور‬ ‫و اخوان ثالث با حفظ هویت این بناهای فرهنگی و مطابق با اصول‬ ‫علمی مرمت ابنیه تاریخی انجام شده است‪ ،‬گفت‪ :‬این مجموعه ها‬ ‫از قابلیت های الزم برای تبدیل شدن به پاتوق فرهنگی برای اهالی‬ ‫هنر و ادبیات برخودار است‪/.‬صباخبر‬ ‫یک شنبه ‪ 20‬فروردین‪ 1402‬شماره ‪1395‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سمیه خاتونی‪« -‬تریپلکس» اولین تجربه فیلم سازی علی‬ ‫کیان ارثی است که در جشنواره های متعدد کشورهای کرواسی‪،‬‬ ‫روســیه‪ ،‬بولیوی‪ ،‬یونان‪ ،‬چین و ایتالیا‪ ...‬حضور بین المللی‬ ‫داشته اســت‪ .‬این فیلم همچنین در جشنواره کالکت طالیی‬ ‫برزیل جایزه بهترین فیلم کوتاه ژانر وحشــت را از ان خود‬ ‫کرده‪ ،‬با فیلم های منتخب جشنواره ‪One earth Awards‬‬ ‫هندوستان رقابت کرده و در مرحله نیمه نهایی جشنواره فیلم‬ ‫ترس ‪ Fear Faire‬امریکا نیز مورد تحسین قرار گرفته است‪.‬‬ ‫پخش کننده جهانی این فیلم کوتاه‪ ،‬گروه فیلمسازی بحرفیلم‬ ‫به مدیریت مریم بحرالعلومی اســت و غزال نظر‪ ،‬سید احمد‬ ‫حسینی‪ ،‬یاسمن ترابی‪ ،‬مینو اذرمگین بازیگران ان هستند‪.‬‬ ‫داستان یک خطی تریپلکس چیست؟‬ ‫قصه فیلم درباره شخصی است که اتفاقاتی ناگهانی به یکباره بر او‬ ‫سرازیر می شود و شخص نمی داند که این حوادث عجیب و غریب از کجا‬ ‫و چرا برای او می شوند‪.‬‬ ‫چطور شد که به سراغ ساخت فیلم در ژانر وحشت رفتید؟‬ ‫به نظرم وحشتناک ترین مســئله در زندگی هر شخصی انعکاس‬ ‫عمل های او در زندگی خودش است که ناگزیر با ان به مثابه یک جهنم‬ ‫واقعی مواجه می شــود‪ .‬البته از نظر من درک این جهنم کار هر کسی‬ ‫نیست‪ .‬رویارویی با خود‪ ،‬مرتبه ای از عرفان است که هر کسی امادگی‬ ‫درک و هضم این مرتبه را ندارد‪.‬‬ ‫چه ویژگی در تریپلکس است که توانســته نظر داوران‬ ‫جشنواره های مختلف را به خود جلب کند؟‬ ‫تریپلکس فیلم کوتاهی است که ظرفیت یک فیلم بلند را دارد که ان‬ ‫را به یک اثر کوتاه به صورت موجز تقلیل داده ایم‪ .‬درواقع مخاطبان هم‬ ‫این نظر را داشتند که جهان داســتانی اثر‪ ،‬قابلیت پرداخت برای فیلم‬ ‫بلند را داشته است‪.‬‬ ‫در بازخورد هایی که از این فیلم گرفتید‪ ،‬ایا مخاطب دلهره و‬ ‫ترس را در حین تماشای فیلم تجربه کرده بود ؟‬ ‫بله در اکران خصوصی‪ ،‬کامال ترس و دلهره در طول تماشــای فیلم‬ ‫در مخاطبان مشهود بود‪ ،‬و برای من اینگونه استدالل شد که تریپلکس‬ ‫توانسته است با رعایت مولفه های ژانر وحشت‪ ،‬تاثیر گذاری خاصه این‬ ‫گفت و گوی صبا با کارگردان‬ ‫فیلم کوتاه تریپلکس‬ ‫پلتفرم ها برای مخاطب ایرانی تصمیم می گیرند‬ ‫سبک را بر تماشاگر داشته باشد‪.‬‬ ‫تریپلکس از چه مضمونی برای ایجاد ترس و دلهره استفاده‬ ‫کرده است؟‬ ‫از نظر من ترس در افراد مختلف متفاوت است‪ ،‬به این معنی که ممکن‬ ‫است من از چیزی بترسم که برای شما اتقاقا مسئله خنده داری باشد‪،‬‬ ‫اما ان چیز که به صورت مشترک همه را می ترساند‪ ،‬مسائل ناشناخته‬ ‫و پنهان هستند‪ ،‬مسائلی که شخص جوابی برای ان ندارد‪.‬در تریپلکس‬ ‫دقیقا همین مسئله نمود داده شده است‪ ،‬و مضمون فیلم از امر پنهان‬ ‫و ناشناخته ای پرده برمی دارد که جنبه ســایکو(روان نژندی) دارد‪ ،‬و‬ ‫در انتهای فیلم مرز واقعی و یا خیالی بودن حوادث داستان را بر عهده‬ ‫مخاطب گذاشته ایم‪.‬‬ ‫ایا این خط فکری که ســاخت فیلم کوتاه مقدمه ای برای‬ ‫ساخت فیلم بلند است را می پذیرید؟‬ ‫این تصور از نظر من باطل است‪ .‬فیلم کوتاه پله ای برای صعود‪ ،‬تجربه‬ ‫اندوزی و یا حتی پیش زمینه ای برای ساخت فیلم بلند نیست‪ .‬دنیای‬ ‫ساخت فیلم کوتاه‪ ،‬به لحاظ تخصصی و حرفه ای کامال جداگانه و با دنیای‬ ‫متفاوت است که به مراتب سخت تر از فیلم بلند است‪ .‬کسی که می تواند‬ ‫موضوعش را در ‪ 10‬دقیقه تبدیل به مسئله کند بسیار موفق تر از کسی‬ ‫است که همین کار را در ‪ 90‬دقیقه انجام می دهد‪.‬‬ ‫ساخت فیلم کوتاه می تواند به عنوان یک شغل برای هنرمند‬ ‫محسوب شود؟‬ ‫در شــرایط فعلی به هیچ عنوان واصال! در همه جای دنیا‪ ،‬خصوصا‬ ‫کشور ایران در ‪ 95‬درصد مواقع برگشت مادی برای اثر وجود ندارد‪ .‬هیج‬ ‫تریبونی حمایتی درست برای فیلم کوتاه در ایران وجود ندارد‪.‬‬ ‫همه می دانیم بازگشت سرمایه و سود دهی فیلم کوتاه تنها‬ ‫از راه عرضه و پخش درست اثر در رسانه های تصویری است‪،‬‬ ‫و این مسئله منوط به پخش اثر از رسانه های پر بازدید است‪ ،‬با‬ ‫این حساب ایا برای پخش اثرتان از رسانه های پربازدید اقدام‬ ‫کرده اید؟‬ ‫هیچ کدام یک از ا پلتفرم ها نماوا‪ ،‬نت فیلم و فیلیمو حتی حاضر نشده‬ ‫اند فیلم ‪ 15‬دقیقه ای من را ببینند! متاسفانه پلتفرم ها ترجیح شان بر‬ ‫این است که روی تولید همین سریال های خانوادگی اب دوغ خیاری‬ ‫متمرکز شوند و به شدت از پخش فیلم های کوتاه هنری امتناع می ورزند‪.‬‬ ‫و حتی در حد پخش هیچ حمایتی از کوتاه سازان دغدغه مند نمی کنند‪.‬‬ ‫سوال من این است که من پس از اینکه فیلم ام را با استانداردهای جهانی‬ ‫تولید کرده ام در کدام پلتفرم می توانم ان را نمایش دهم؟ چرا پلتفرم ها‬ ‫برای مخاطب باید تصمیم بگیرند که چه چیزهایی را ببینند؟ چرا خود‬ ‫مردم نباید تصمیم بگیرند و انها اجرا کنند؟ فیلم تریپلکس پروانه نمایش‬ ‫دارد اما هیچ بســتری برای نمایش ان راه اندازی نشده است‪ .‬انچه که‬ ‫مشخص است این است که در حال حاضر پخش به دست یک مافیا اداره‬ ‫می شود و ان ها هستند که برای مخاطب ایرانی تصمیم می گیرند چه‬ ‫چیز رابیبند و چه چیز را نبیند!‬ ‫ایا برای نمایش فیلم خود از رســانه تلویزیون هم اقدام‬ ‫کرده اید؟‬ ‫من عمری را در تلویزیون گذاشتم تلویزیون طی این سالها با ارائه اثار‬ ‫بی کیفیت سطح توقع مخاطب خود را پائین اورده است‪ .‬به همین دلیل‬ ‫مخاطبان فعلی تلویزیون ما امادگی پذیرش اثاری در سطح حرفه ای را‬ ‫ندارد‪ .‬من با تلویزیون مشکل ندارم به نظرم تلویزیون خودش با خودش‬ ‫مشکالتی دارد که ابتدا باید ان ها را حل کند‪.‬‬ ‫تریپلکس با پس انداز شخصی خودم و با مبلغ ‪ 450‬میلیون تومان‬ ‫تولید شده است‪ .‬من عنادی با رسانه ملی ندارم‪ ،‬و اتفاقا بیشترین سابقه‬ ‫کاری ام درحوزه صدابرداری با مجموعه های تلویزیونی بوده اســت‪.‬‬ ‫تلویزیون با پخش اثار بسیار نازل بی کیفیت اعتبار رسانه ای خود را زیر‬ ‫سوال برده است طوری که برای من به عنوان فیلم ساز عرضه اثرم را در‬ ‫این قاب هیج توجیه اقتصادی و کیفی ندارد‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫نگاه مخاطب ایرانی به فیلم کوتاه در چند سال اخیر بهتر شده است‬ ‫اما هنوز به ان استاندارد که مد نظر است نرسیده است‪ .‬امیدوارم پلتفرمی‬ ‫مجزا برای هنرمندانی که با جان و دل و دغدغه به میدان امده و تولید‬ ‫حرفه ای دارند‪ ،‬ایجاد شود از نظر من جای خالی ژانر در سینمای ایران‬ ‫کامال حس می شود چیزی که درسینمای فیلم کوتاه بسیار مفصل به ان‬ ‫پرداخته شده است اما دیده نمی شود‪ ،‬به فکر شرایطی باشیم که این فیلم‬ ‫ها به دست و نگاه مخاطب برسد‪.‬عالوه بر اینکه این فیلم‪‎‬ها می توانند‬ ‫الگوی خوبی برای ساخت فیلم بلند ژانریک باشند‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!