روزنامه صبا شماره 1395
روزنامه صبا شماره 1395
روزنامه صبا شماره 1395
یک شنبه| 20فروردین 9 |1402اوریل 17 |2023رمضان |1444
سال دهم| شماره 8 |1395صفحه| 5000ناموت|
بازدید پیمان جبلی از برنامه کلمه
ی شاخص
«کلمه» از برنامه ها
دوره تحول است
هاشم میرزاخانی:
به دنبال اکران فیلم های
شاخص سینمای جهان هستیم
سارق سنگ نگاره ساسانی
شناسایی نشده است
گفت و گوی صبا با بازیگران سریال «نون خ»
زندگـی
بـه سبـک
«نـون خ»
عکس :میثم محمدی
گفت و گوی خبرنگار صبا
با کارگردان فیلم کوتاه تریپلکس
پلتفرم ها برای مخاطب ایرانی
تصمیم می گیرند صفحه 1
2
یک شنبه 20فروردین 1402شماره 1395
یک میلیون نفر فسیل را دیدند
خرب سیمنا و تلویزیون
فیلم سینمایی «فسیل» ،روز گذشته با جابه جایی رکورد بیشترین فروش روزانه سینما ،امار بیشترین
فروش گیشه ای در یک روز را با چهار میلیارد و صد و چهل میلیون تومان دوباره از ان خود کرد« .فسیل»
که» با حال و هوای نوستالژیک ،یاداور تهران دهه ی پنجاه است رکورد جذب بیشترین تعداد مخاطب در
یک روز دارد و طی بیست و پنج روزی که از اکران ان می گذرد ،بیش از یک میلیون مخاطب داشته است.
بهرام افشــاری ،هادی کاظمی ،الناز حبیبی ،الهه حصاری ،ایمان صفا ،سید جواد هاشمی ،غالمرضا
نیکخواه ،سمانه منیری ،امید روحانی ،علیرضا استادی ،قاسم زارع ،خشایار راد ،مجید شهریاری و بابک
کریمی در «فسیل» به ایفای نقش می پردازند/ .صباخبر
کاله سیاه برای رویای کاغذی
فیلم سینمایی «رویای کاغذی» ساخته علی عطشانی جایزه بهترین فیلم بلند جشنواره «کاله سیاه» در
بوداپست مجارستان را از ان خود کرد .این فیلم به کارگردانی علی عطشانی و سرمایه گذاری و تهیه کنندگی
صدرا درودیان همایونی و کسری درودیان همایونی در چهل و سومین حضور بین المللی خود ،برنده جایزه
بهترین فیلم جشنواره فیلم «کاله سیاه» مجارستان شده است .فیلمنامه «رویای کاغذی» را جابر قاسمعلی
براساس ایده ای از علی عطشانی نوشته و کامران تفتی ،مینا وحید ،زینب (نگار) مالکی و امیرحسین رضازاده
نقش های اصلی این فیلم را ایفا کرده اند .جشنواره فیلم «کاله سیاه» مجارستان با هدف نمایش اثاری از
استعدادهای تازه فیلمسازان بدون توجه به سن یا موضوع برگزار می شود /.ایرنا
بازدید پیمان جبلی از برنامه کلمه
ی شاخص دوره تحول است
«کلمه» از برنامه ها
شب گذشته ،دکتر پیمان جبلی ،رئیس سازمان صدا و سیما ،به همراه
میثم مرادی ،مدیر شــبکه یک ،مجید هاشــمی فرا ،مدیرگروه معارف
اسالمی و هیات همراه ،ضمن حضور در پشت صحنه برنامه کلمه ،به گفتگو
با تیم تولید پرداخت .ایشان ضمن تمجید از عوامل تولید ،با دکتر وحید
یامین پور -مجری ، -سید احمد موسوی صمدی -تهیه کننده -و استاد
علی فروغی -مهمان برنامه -به گفتگو نشستند.
در این بازدید ،سید احمد موســوی صمدی ،ضمن ارائه گزارشی از
محتوای برنامه ،بــه بازخوردهای مثبت مخاطبین نســبت به مباحث
مطروحه و مهمان ها اشاره کرد .رئیس رسانه ملی نیز با اشاره به مشاهده
قســمت های مرتبط با ایت اهلل جاودان و ویژه برنامه نکوداشت ایت اهلل
بهجت (ره) ،به تقدیر از برنامه ،به ویژه در حوزه پاسخ به شبهات دینی
پرداخت و ادامه یافتن این برنامه ،بعد از ماه مبارک رمضان را مطالبه کرد.
وی همچنین ،بخشی از قسمت چهاردهم برنامه کلمه را که با حضور استاد
علی فروغی روی انتن رفت ،از داخل استودیو ۱۲به نظاره نشست.
گفتگوی شبانه «کلمه» به تهیه کنندگی سیداحمد موسوی صمدی
با موضوعات اخالقی ،معرفتی ،اعتقادی و همچنین گفتگو با اســاتید و
روحانیون ایام ماه مبارک رمضان از 5فروردین ماه هرشب ساعت 23
از شبکه یک سیما با اجرای وحید یامین پور روی انتن می رود« .کلمه»
تولید گروه معارف اسالمی شبکه یک سیماست/.صباخبر
فیلمبردار ارواره ها درگذشت
بیل باتلر که بــرای فیلمبرداری «پرواز بر فراز اشــیانه فاخته» یا
«دیوانه از قفس پرید» نامزدی اسکار را کسب کرده بود و فیلمبرداری
«ارواره ها» استیون اسپیلبرگ را انجام داده بود از دنیا رفت.
اســپیلبرگ در بیانیه ای با گرامیداشــت یاد باتلر نوشته است :در
«ارواره ها» بیل باتلر پایه محکمی برای ان قایق بود .او تنها ارامشی بود
که در میان همه طوفان وجود داشت و من برای کمک های خالقانه اش
برای شکل گرفتن «ارواره ها» بسیار مدیون او هستم.
این فیلمبردار که در شهر کوچکی در ماونت پلیزنت بزرگ شد در
دانشگاه ایووا در رشته الکترونیک تحصیل کرده بود .وی کارش را به
عنوان مهندس در ایستگاه رادیویی ایندیانا اغاز کرد.
وی ســپس به فیلمبرداری اثار مســتند عالقه مند شــد و اولین
فیلمبرداری برای فیلم داستانی را با «فرانک بی باک» فیلیپ کافمن
تجربه کرد« .مردم باران» در سال ۱۹۶۹ساخته فرانسیس فورد کاپوال
فیلم بعدی او بود/.مهر
«موانا» زنده می شود
دواین جانسن به نقل قول از مدیران کمپانی والت دیزنی خبر
از تولید نسخه زنده انیمیشن «موانا» را داد .جدید بودن انیمیشن
«موانا» و تالش برای دوباره سازی زنده ان ،با تعجب تحلیل گران
سینمایی روبرو شده اســت .در عین حال ،اهل فن نسبت به این
نکته که جانسن خبر فوق را توئیت کرده هم واکنش نشان داده اند.
تاکنون رســم بر این بوده که خود مدیران کمپانی والت دیزنی به
صورت رسمی خبر تولید اثار خود را اعالم می کنند.
دواین جانسن که در بین طرفدارانش به راک معروف است ،در
انیمیشن کامپیوتری موانا صدایش را به کاراکتر مائویی قرض داد.
به گفته راک« :باید با خوشحالی تمام اعالم کنم که والت دیزنی
این داستان زیبای خود را به صورت زنده دوباره سازی خواهد کرد.
این داســتان در ارتباط با فرهنگ من است و سلحشوری قوم مرا
به نمایش می گذارد .نه تنها پوســن من ،که روحم نیز بیانگر این
فرهنگ سنتی و بومی است/».صباخبر
شکایت از کارگردان فیلم افتتاحیه جشنواره کن
«مایون» بازیگر و کارگردان فرانسوی که جدیدترین فیلمش «ژان
دو باری» با بازی جانی دپ قرار است جشنواره فیلم کن را افتتاح کند،
با شکایت سردبیر یک مجله فرانسوی رو به رو شده است.
«ادوی پلنل» سردبیر مجله مدیاپارت فرانسه با طرح یک شکایت
در تاریخ ۷مارس،از «مایون» بازیگر و کارگردان فرانسوی شکایت کرد
و مدعی شد که در اواخر فوریه هنگام صرف غذا در رستورانی در منطقه
هفتم پاریس توسط «مایون» مورد حمله قرار گرفته است.
گفته می شود که «مایون» به ســمت میز این روزنامه نگار رفته،
موهایش را گرفته و بدون اینکه کلمه ای بگوید به صورتش تف کرده
است .
در حالی که گزارش پلیس یک ماه پیش ارائه شده بود ،اخیرا و تنها
یک روز پس از اینکه جشنواره فیلم کن اعالم کرد که فیلم ساخته این
کارگردان برای افتتاحیه هفتاد و ششــمین دوره خود انتخاب شده
است ،اخبار مربوط به ان منتشر شد/.ایسنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
غریبه کوچک به تدوین رسید
فیلمبرداری فیلم کوتاه «غریبه کوچک» به تهیه کنندگی و کارگردانی شــکیال معزی ،پس از چهار
روز فیلمبرداری در ســنندج پایان و به مرحله تدوین رسید .این فیلم کوتاه راوی داستان دختربچه ای
است که در استانه سال تحویل به خانه مادربزرگش می رود و در انجا با مهمان ناخوانده ای روبرو می شود.
«غریبه کوچک» نخستین ساخته شکیال معزی است و حورناز کریمی ،موسی فیضی ،فتانه احمدزاده در
این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداختند .دیگر عوامل فیلم کوتاه «غریبه کوچک» عبارتند از تهیه کننده،
فیلمنامه نویس و کارگردان :شکیال معزی ،مجری طرح :اکو زندکریمی ،مدیر فیلمبرداری :نوید زارع ،مدیر
صدابرداری :زانیار کاکه خانی ،تدوین :وحید احمدی ،مدیر تولید :صباح گویلی و/...مهر
یک شنبه 20فروردین 1402شماره 1395
تدوین «سرد روشن» شروع شد
3
تصویربرداری فیلم کوتاه «سرد روشن» پایان یافت و وارد مرحله پس تولید شد .فیلم کوتاه سرد روشن
به تهیه کنندگی حمیدرضا منتظری و کارگردانی علی دارایــی با پایان تصویربرداری ،وارد مرحله پس
تولید شد و روی میز تدوین قرار گرفت .این فیلم که در شهر قم تولید شده به روایت داستانی پیرامون
تقابل دنیای کودکان در مواجهه با برخی ناهنجاری های اجتماعی می پردازد و به دنبال اسیب شناسی
مسئله تردید و انسانیت است .نادر فالح و پیام احمدی نیا بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش
پرداختند .از دیگر عوامل این فیلم می توان به :نویسندگان فیلمنامه :بهاره حسینی و علی دارایی ،تدوین
و صداگذاری :عماد خدابخش ،مدیر صدابرداری :مجید نجاتی اشاره کرد/.ایرنا
هاشم میرزاخانی:
بهدنبالاکرانفیلم هایشاخصسینمایجهانهستیم
هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر با اشاره به مراجعه باال برای اکران عید فطر چشم اندار خوبی را برای
سال جدید سینمای ایران پیش بینی کرد و خاطر نشان کرد :امسال ما حدود ۵۰درصد رشد مخاطب و چیزی حدود ۹۸
درصد رشد درامد سینما را داشته ایم.
وی یکی از دالیل افزایش مخاطب را شروع به کار ۶۰سالن سینما در کالن شــهر ها خواند و افزود :یکی از اهداف ما
افزایش سالن های سینما است و در همین راستا در سالی که گذشت ۱۸ ،سالن جدید ساخته شد و حدود ۱۳۲سالن در
سراسر کشور بازسازی شده که از بین ان ها ۶۰سالن شروع به کار کرد .ولی جدای از این مساله همیشه فیلم خوب به حضور
مخاطب می انجامد .چرا که طبق اماری که در دست است ،میرزاخانی درباره حضور فیلم هایی ،چون «بچه های طوفان»
در چیدمان اکران نوروزی گفت :همه متقاضیان درخواست اکران فیلم را به شورای صنفی می دهند .برای ایام نوروز هم به
دلیل حساسیت موضوع ،سازمان سینمایی جمع بندی اکران را بر عهده داشت .نکته دیگر این است که معموال در ایام عید
چهار فیلم پرفروش را کنار هم قرار نمی دهند .چرا که از اکران قبل عید همچنان «چپ و راست»« ،خط استوا» و «بخارست»
را روی پرده داشتیم که با استقبال خوبی هم مواجه بود .به همین دلیل سازمان سینمایی بر ان شد در
کنار این تعداد فیلم پرفروش و کمدی فیلم های دیگری هم در اکران نوروزی قرار دهد که مخاطب
خاص را هم در نظر گرفته باشد.
او از وجود دیدگاه های مختلف درباره اختالف قابل توجه فروش فیلم «فسیل» و «غریب»
یاد کرد و خاطر نشان کرد :تجربه ثابت کرده است که ایام نوروز ،فیلم های کمدی بیشتر
مورد استقبال قرار می گیرد و این نشات گرفته از دغدغه مردم در این ایام است که بیشتر
به دنبال تفریح هستند .پس فروش باالی «فسیل» و تفاوت چشمگیرش با «غریب»
خیلی اتفاق عجیبی نیست.
میرزاخانی از تدوین ایین نامه اکران فیلم های خارجی خبر داد و خاطر نشان کرد:
طبق این ایین نامه که مراحل نهایی را سپری می کند تصمیم داریم با توجه به موافقت
سازمان سینمایی در سال جاری بخشی از اثار شاخص سینمای جهان را اکران کنیم.
ضمن اینکه ما بیشتر به دنبال این هســتیم با کشور هایی که به لحاظ فرهنگی با
کشورمان در تعامل هستند همکاری داشته باشیم و فیلم های شاخص را اکران
کنیم؛ که هم در امدزایی خوبی برای فیلم های مهم خودمان باشد و هم تعامل
دو طرفه ی مستمری باشد/.صباخبر صفحه 3
4
یک شنبه 20فروردین 1402شماره 1395
پرونده
گفت و گوی صبا با بازیگران سریال «نون خ»
زندگـی
بـه سبـک
«نـون خ»
«نون خ» مجموعه سریالی به کارگردانی سعید اقاخانی ،نویسندگی امیر وفایی و
فرهومند ناظریان
تهیه کنندگی مهدی فرجی است که در این شب ها و تا پایان ماه مبارک رمضان از شبکه
گفت و گو
اول سیما پخش می شود ،اولین مجموعه این سریال در نوروز ۱۳۹۸از شبکه یک پخش
شد از پربیننده ترین سریال نوروز بود« .نون خ» مخفف نام نقش اصلی این سریال ،نورالدین خانزاده
است .این سریال در سه فصل در سال های ۱۳۹۹و ۱۴۰۰نیز با داستان های متفاوت از شبکه یک سیما
و شبکه تماشا پخش شده است و فصل چهارم ان هم اکنون در نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۲در حال پخش
است .همچنین این سریال چهارسال از پربیننده ترین سریال های نوروزی صدا و سیما بوده است.
سیروس میمنت:
کیوان؛ دن کیشوتی در کردستان!
کیوان چه ویژگی برجسته ای داشته که به سرعت در میان
مخاطبان محبوبیت پیدا کرده است؟
این نقش در ابتدا توسط نویسنده ســاخته و نگاشته شد ،بعدتر با
مشاورت های تکمیلی کارگردان اثر سعید اقاخانی و بنده در چندین
جلسه بازنگری و پرداخته شد .شخصیت کیوان ،برای من کاراکتری پر
از پارادوکس است و همین باعث جذابیت ان برایم شد .کیوان از طرفی
مردی عاشق پیشه باروحی بسیار لطیف است ،از طرفی به خاطر اینکه
تاب و تحمل شنیدن حرف زور را ندارد ممکن است به خاطر کمترین
احساس حرف زور شنیدن ،فورا از کوره خارج شده و با تحکم به دیگران
حرفش را به کرسی می نشاند .رسیدن به این شخصیت کمی زمان بر
بود ،اما به هر حال به این شکل طراحی شد که کیوان شخصیتی است
که واکنش اش به شرایط و اوضاع خیلی تند و صریح است و بدون انکه
سیاست ورزی کند حرف دلش را می زند .نمی دانم چرا! اما در ته ذهنم
کاراکتر کیوان مرا به یاد دن کیشوت می اندازد .البته یک دن کیشوت
از نمونه کردی.
با توجه به اینکه 4سری از مجموعه نون خ تا به حال پخش
شده است ،بیشترین استقبال و بازخورد مردمی را ،در کدام
سری از مجموعه احساس کرده اید؟
راستش از همان پخش قسمت اول ،مردم با تمام شخصیت ها و سیر
حوادث فیلم ارتباط خوبی برقرار کرده بودند .واقعیت این است که نون خ
در هر 4مجموعه به یک اندازه مورد توجه مردم بوده است .برای ما هم
اینگونه بوده است .من انقدر با گوشــه گوشه های ساخت این سریال
خاطره دارم که انتخاب لحظه و یا قسمتی از ان برایم سخت است .نون
خ از همان ابتدا همه چیزش خوب بود.
استارت درونی تان برای جدی تر شدن در بازیگری جلوی
دوربین در کدام برهه از زندگی تان کلید خورد؟
همان شــروع قوی و خاطره انگیزم که با بازی در نقش کوتاهی در
فیلم «شاید وقتی دیگر» اثر اســتاد بیضایی اتفاق افتاد .در بخشی از
این فیلم ،خانم سوسن تسلیمی دچار توهم می شوند و شبحی پیش
رویش حاضر می شود ،من نقش ان شبح را بازی کرده بودم .متاسفانه در
تصمیم گیری های بعدی این قسمت در مونتاژ حذف شد .اما برای من
حضور در فیلم استاد بیضایی و قرار گرفتن در ان گروه حرفه ای بسیار
ارزشمند بود ،در ان زمان ،حضور درکنار بزرگانی چون مسعود کیمیایی،
بهرام بیضایی ،علی حاتمی و ....ارزوی جوانان این حرفه بود .طوری که
حضور در جوار این بزرگان بیشتر به خیال و رویاپردازی شبیه بود که
خوشبختانه در همان اغاز این رویایی شیرین برای من اتفاق افتاد .من
در جلسه اول که استاد را از نزدیک دیدم از شدت اشتیاق ،کنترل تپش
قلبم برایم سخت شده بود .خود اقای بیضایی هم درباره این نقش گفته
بودند که این نقش با اینکه خیلی کوتاه است اما باید ان را یک بازیگر
حرفه ای تئاتری بازی کند که در نهایت من بــرای این نقش انتخاب
شدم .رفتار استاد بیضایی در هیئت یک کارگردان در مجموعه با همه
یکسان و به یک اندازه بود .انجام کارحرفه ای که بر ان مسلط بودند برای
من بسیار قابل تحسین بود ،تماشا کردن و شنیدن ایشان بسیار تجربه
خوب لذت بخشی بود.
از فعالیت های ابتدایی بازیگری تا حرفه ای شدن تان در این
مسیر بگوئید؟
من از قبل از انقالب 1357بازیگر تئاتر بودم و در نمایش های زیادی
بازی کرده بودم .بازی در نقش های همچــون فیلم «معجزه خنده»
یداهلل صمدی و بازی در چندین اثر در کارهای ابتدایی اصغر فرهادی
که از تلویزیون پخش می شد .همه برایم تجربه هایی پربازدهی بودند،
با پخش مجموعه های چون «داستان یک شهر»« ،درشهر»« ،پشت
کنکوریها» در جامعه به عنوان یک بازیگر شناخته شدم .تا اینکه من به
اتفاق سعید اقاخانی قصه ای را طراحی کردیم به نام «خانه به دوش» که
در نهایت رضا عطاران کارگردانی ان را انجام داد ،بازخوردهای مخاطب
بعد از «خانه به دوش» نســبت به بنده با لطف بیشتری همراه شد .و
همچنین ســریال «متهم گریخت» که از سریال های محبوب شبکه
3بود .اما بازی در «نون خ» اعتبار دیگــری به من داد ،اعتباری که به
پشتوانه ان من از بازیگری که انتخاب نداشت به بازیگر گزیده کار بدل
شــدم .صادقانه از زمانی که در مجموعه های نون خ بازی کرده ام تا به
االن حداقل 50پیشنهاد کاری را به دلیل اینکه متن را دوست نداشتم
رد کردم و این اعتبار و حق انتخاب نقش ،هدیه ای بود که سریال نون
خ به من داد.
شرکت دربرنامه جوکر از احسان علیخانی چطور! فکر می کنم
حضور درجوکر هم بسیار روی کار شما تاثیر داشته است؟
بسیار زیاد ،انقدر که اصال قابل مقایسه با هیچ یک از نقش پردازی
هایم در سریال ها نیست .به جرات می توانم بگویم همه کارهای که در
طول مدت زندگی ام انجام دادم یک طرف و تاثیری که حضور در برنامه
جوکر برای من داشت در طرف دیگر .طوری که در دوره زمانی پخش
جوکر من مجبور شدم هم گوشی خود را خاموش کنم و هم به ضرورت
از خانه بیرون بیایم .اصال یادم هســت در ان دوره ،برای مدتی سبک صفحه 4
پرونده
یک شنبه 20فروردین 1402شماره 1395
5
صحبت پایانی:
ما هنرمندان زیاد دیگری را هم داریم که در شرایط هنرمند محبوب
کیومرث پوراحمد هستند .انها را تا دیر نشده دریابیم
سیروس سپهری:
متحد باشیم یا متفرق! انتخاب کنید
در مورد نقش ادریس در سریال نون خ حرف بزنید؟
با توجه به سیاست های صدا و سیما در تبلیغ و تشویق خانواده ها
به فرزنداوری ،در این ســری از مجموعه قصه بر روی ادریس متمرکز
شد و چالش هایی که این کاراکتر با 14فرزند خود دارد را نمایش داد.
به همین دلیل این نقش با اعتمادی که سعید اقاخانی به بنده داشتند
توسط نویسنده نگاشته شد.
بازیگری برای سیروس سپهری از چه زمانی استارت خورده
است؟
من از سن 14سالگی در سال 1357کار تئاتر را شروع کردم و تا حال
حاضر حدود 40سال است در این فضا کار می کنم ،البته فعالیت هایم
محدود به بازیگری نبوده است ،در کرمانشــاه ،در حوزه مجری گری،
کارگردانی و ...نیز فعالیت داشته ام .تا اینکه از سال 1382که به تهران
امدم دوباره برایم همه چیز از نو اغاز شد و کارم را از تئاتر و تئاتر کودک
و بزرگسال مجددا از صفر اغاز کردم .تا اینکه پس از مدتی باگروه های
حرفه ای تر در تهران شروع کردم .این پروسه طی کردن مسیر برای من
بسیار سخت گذشــت خصوصا اینکه یک بار در کرمانشاه و یک بار در
تهران باید خود را نشان می دادم.
بیشترین نقش در مسیر حرفه ای شدن شما کدام بوده است؟
بیشترین سریالی که توانســت بهترین بازخوردها را برای من رقم
بزند بازی در سریال نون خ بوده است ،کما اینکه قبل از این سریال در
مجموعه های زیاد و تله فیلم های متعددی بازی کرده بودم اما خیلی
شناخته شده نبودم اما پس از نون خ شاهد بیشترین ارتباط گیری مردم
با نقش خود (ادریس) بودم .و حدودا 99درصد مردم کوچه بازار با این
سریال و بازیگرانش اشنا هستند.
این سریال چه ویژگی برجسته ای داشته که برای مخاطب
جذاب است؟
نون خ با دوربینی صمیمی به دل مردم یک روستا رفته است ،تا از
میان چالش هایی که این مردم با یکدیگر و با محیط خود دارند مفاهیم
گسترده تری از رابطه انسان و محیط را به تصویر بکشد .از ویژگی های
برجسته این سریال نشان دادن مفاهیم عمیق انسانی در موقعیت های
طنز است .نون خ با پرســش هایی اینچنینی که مثال مردم در شرایط
سخت چگونه باید د رکنار هم باشند؟ به سراغ مفاهیم بشری می رود.
همین طور این سریال تقابل هایی از انسان در محیط را نشان می دهد
که واکنش روستائیان در برابر زلزله ،و یا پیدا کردن معدن گنج و حمله
گرگ ها را به گله نمایش می دهد .نون خ اموزشی از یک سبک زندگی
است که در ان می شود هم متحد بود و هم متفرق! و این انتخاب ماست
که باعث می شود مسیرهای دیگر برای ما فراخ باشد یا بسته.
زندگی ام را تغییر دهم تا اینکــه تب جوکر مقداری در جامعه فروکش
کرد و من به سبک زندگی گذشته ام ادامه دادم .البته هنوز هم تاثیرات
این برنامه را در زندگی ام احساس می کنم .به هر حال جوکر کاری بود
نو که مردم ان را بسیار دوست داشــتند من هم خیلی خوشحالم که
درقاب جوکر با مردم در این حس خوب شریک شدم .انچه که برای من
در برنامه جوکر جالب بود این است که این مجموعه را همه می دیدند از
فیلمسازان بزرگ ایران گرفته تا عامه مردم.
شرایطی را که امروز بر جامعه هنری ما مسلط شده ،خبرهای
ناگواری که از نزدیک و دور به ما می رسد را چگونه می بینید؟
با مرگ پوراحمد دل همه ما ســوخت .من مرگ کیومرث را به این
شکل که در جامعه انتشار پیدا کرده است باور نمی کنم .با ذهنیتی که
بنده از ایشــان دارم با ان همه لطافت و فکر زیبا که دنیا را کامال رنگی
می دید اصال برایم قابل قبول نیست که این پایان را برای خودش رقم
زده باشد .حتما چیزی بوده که ما از دلیل و وقوع ان بی اطالع هستیم.
برای من که خاطره هایی از ســریال قصه های مجید بخشی از وجودم
شده است .کیومرث فراموش شدنی نیست .و امیدوارم این اتفاق تلنگری
برای تصمیم گیرندگان هنری و فرهنگی کشور ما باشد .در حال حاضر
سینمایی ها برای انکه دور هم جمع شــوند و از حال هم با خبر شوند
جایی ندارند ،سابقا در «خانه سینما» دوستان سینمایی همدیگر را می
دیدند و از حال هم با خبر می شدند ،کمک حال روحی و روانی هم بودند.
در ان دوران هنرمندها تنها نبودند همواره خود را در یک جمع دوستانه
می یافتند که در ان درک می شــده و خالصه دلخوشی هم بودند .اما
متاسفانه در شرایط حاضر ما همکاران خود را نمی بینیم و خبری از حال
انها نداریم .دریک وضعیت پراکندگی و بی خبری از هم به سر می بریم.
هر کدام از دوستان هنری خود را در جایی حبس کرده و به اضطرار دور
هم جمع می شویم و همین تنهایی هاست که روزی ما را از پا در می اورد
و نابود می کند .باید فکری به حال هنرمندان تنها که گاها مدت های
زیادی هم بیکارمی مانند ،کرد.
کاظم نوربخش:
سلمان را زندگی کردم
نقش سلمان بسیار ســریع جای خود را در دل مخاطب باز
کرده است ،قبول دارید؟
سلمان در دل من هم جا خوش کرده است .من این نقش را بازی نمی
کنم من سلمان را زندگی می کنم.
در سری چهارم نون خ برای سلمان چه اتفاقی افتاده است؟
گرگ به گاو او حمله کرده و گاو خود را از دست داده است ،همچنان
طبق روال گذشته همچنان خواستگار شیرین است و اقا نوری او را به
دامادی نمی پذیرد اما نپذیرفتن اقانوری تاثیری روی رفتار سلمان ندارد
و او همچنان به خواستگاری اش می رود.
همکاری با گروه نــون خ در مدت طوالنی که با ســاخت
سری های جدید این مجموعه همراه شد برای تان چطور بود؟
ما دیگر یک خانواده بزرگ و صمیمی شده ایم ،نون خ متعلق به این
خانواده است و جایی است که تک تک اعضای این گروه در ان بزرگ
شده و قد کشیدند.
بازی در این ســریال باعث چه تحولی در هنر حرفه ای و
بازیگری شما شده است؟
من از بازیگری هر چه که دارم از نون خ است .از سال 1367مشغول
فعالیت های هنری ،بازیگری و ...بوده ام اما کسی مرا نمی شناخت و در
حال حاضر اگر محبوبیت ملی نزد مردم کشورم دارم مرهون بازی در
این سریال و خود نقش دوست داشتنی سلمان است.
صحبت پایانی:
سعید اقاخانی کارگردان فوق العاده ای است .از مهدی فرجی بسیار
متشــکرم .برای همه چیز من جمله انتخاب بنده برای نقش سلمان.
قطعا همکاری بنده با این گروه حرف های برایم تجربه ای به یادماندنی و
ارزشمند است از همه برای بودن شان ممنونم و خوشحالم که عضوی
از اعضای خانواده نون خ هستم. صفحه 5
6
یک شنبه 20فروردین 1402شماره 1395
خرب فرهنگ و هرن
خوشه چین تاک همسایه منتشر شد
کتاب جدید کیوان ساکت اهنگساز و نوازنده تار و سه تار با عنوان «خوشه چین تاک همسایه» که
شامل ۲۳اهنگ غربی از دوره باروک تا دوره رمانتیک می شود توسط انتشارات واژیران منتشر شد.
این نوازنده در ادامه بیان کرد :این اثار ســاخته بزرگان موسیقی غرب مانند موتزارت ،باخ ،ویوالدی،
شوپن ،پاگانینی و ...است .این اثار در طول این سال ها با همراهی تار و ارکستر یا پیانو اجرا شده و به صورت
البوم نیز ارائه شده است .وی افزود :مدتی پیش تصمیم گرفتم نت این اهنگ ها را در اختیار عالقه مندان
قرار دهم و نت این اثار هم برای ساز پیانو و هم برای هنرجویان دوره عالی تار و سه تار است و نوازندگان
عود هم می توانند از این کتاب استفاده کنند/.صباخبر
تابلوهایی از بامبو و پارچه در سیحون
مجموعه اثار حجم و نقاشی از منصور نصرت انتظامی در گالری سیحون به نمایش درمی اید .منصور
نصرت نظامی ،نقاش و هنرمند معاصر و دانش اموخته ی اکادمی هنرهای زیبای شهر نورنبرگ المان
است .وی هنر را در عرصه های گوناگون از جمله نقاشی ،حجم و طراحی پارچه و مد ازموده است .در اثار او
از بافت به خصوص بامبو و پارچه در تابلوها برای نشان دادن دیالوگ خاص مابین احساسات سرکوب شده
انسان مدرن و اثر هنری استفاده شده است .این نمایشگاه انفرادی که جمعه ۱۸فروردین ۱۴۰۲افتتاح
شد ،تا جمعه اول اردیبهشت ۱۴۰۲ادامه دارد .عالقه مندان می توانند روزهای شنبه ،دوشنبه ،چهارشنبه
و جمعه برای بازدید از این نمایشگاه به نشانی خیابان وزرا ،کوچه چهارم ،شماره ۱۱مراجعه کنند/.ایسنا
سارقسنگ نگارهساسانیشناسایینشدهاست
مکاتبات انجام شده برای استرداد سنگ نگاره ساسانی توقیف شده در انگلیس ،خبر می دهد که
این اثر باستانی ایران از امارات به لندن قاچاق شده است.
این نقش برجسته در سال ۲۰۱۶در فرودگاه استانســتد لندن به شکلی تصادفی ،از بار یک
هواپیمای مسافربری کشف می شود؛ ماموران گشت مرزی بریتانیا ان طور که روزنامه گاردین
گزارش کرده است ،به بسته بندی شلخته این شیء که اندازه ای بیش از یک متر داشته ،مشکوک
می شوند و ان را ضبط می کنند و پس از بررســی های اولیه ،این شیء را به موزه بریتانیا تحویل
می دهند .حاال پس از گذشــت حدود هفت ســال از مسکوت گذاشته شــدن ماجرا ،همزمان
با به نمایش گذاشــتن این نقش برجسته در موزه بریتانیا ،جان سیمپســون ـ متصدی ارشد و
باستان شــناس بخش خاورمیانه موزه بریتانیا ـ جزئیات کشف و ضبط نقش برجسته ساسانی
قاچاق شده را برمال کرده است.
طبق توضیحاتی هم که مرتضی ادیب زاده ـ مدیرکل موزه های کشور ـ به رسانه ها داده است
مکاتبات غیررســمی درباره کشف و ضبط این سنگ نگاره ،از ســوی موزه بریتانیا با مدیر موزه
ملی ایران از اواسط سال ۲۰۱۶اغاز شــده و پس از ان بوده که پیگیری های حقوقی و مکاتبات
رسمی انجام شده است .به نظر می رسد سوای فرایند زمان بر پیگیری های حقوقی برای استرداد،
مالحظات وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دســتی در پرونده های استرداد ،مانع از
اطالع رسانی به موقع شده است .طبق اظهارات ادیب زاده مدیرکل موزه ها و مسووالن موزه بریتانیا،
این پرونده توسط اینترپل و اژانس ملی جرم و جنایت بررسی شده ،اما تاکنون شخصی در ارتباط
با این موضوع دستگیر نشده است.
متصدی ارشد و باستان شناس بخش خاورمیانه موزه بریتانیا این احتمال را مطرح کرده که «این
نقش برجسته از یک صخره در شیراز کنده شده باشد/».ایسنا
استقبال مردم از بخش کتاب نمایشگاه قران کریم
رئیس بخش نشر مکتوب و دیجیتال سی امین نمایشگاه بین المللی
قران کریم با اعالم اینکه در این دوره ۱۰۷ناشــر در نمایشگاه قران
شرکت کرده اند ،از استقبال چشمگیر مردم و ناشران از نمایشگاه امسال
خبر داد .محمدحسین ظریفیان گفت :این دوره از نمایشگاه بین المللی
قران مانند دوره های گذشته میزبان ناشران مکتوب و دیجیتال است.
به دلیل ظرفیت باالی نمایشــگاه بین المللی قران و اطالع رسانی و
فراخوان فراگیر و به موقع اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی ،شاهد استقبال بی نظیر ناشران در نمایشگاه
امسال هســتیم و در این دوره ناشران بیشتری نســبت به دوره های
پیشین در نمایشگاه شرکت کردند.
ظریفیان ادامه داد :همچنان تعدادی از ناشران تقاضای دریافت غرفه
و حضور را دارند که تالش می شود در نمایشگاه قران جانمایی شوند
و امیدواریم در دوره های بعد فضایی مناســب تر با ظرفیت و استقبال
ناشران و مردم مهیا شود/.ایرنا
موزه گنجینه بابل وقف حوزه علمیه است
گنجینه بابل به عنوان یکی از موزه های مهم و شاخص مازندران
با حکم تخلیه و پلمب روبه رو است و تصمیم گیری برای تعیین
سرنوشــت ان برای اینکه در محل بماند یا اینکه مجبور به کوچ
اجباری شود به پایان این هفته موکول شده است.
البته بحث در خصوص موزه گنجینه بابل به زمان حاضر خالصه
نمی شود به طوری که در سال ۱۳۹۴نیز کشمش بر سر مالکیت این
بنا باال گرفته بود به طوری که ان زمان در حالی که سازمان میراث
فرهنگی و گردشگری بابل می گفت هیچ سندی مبنی بر وقفی
بودن موزه گنجینه بابل وجود ندارد یا تاکنون ارائه نشده است ،اداره
اوقاف این شهر ادعا می کند این موزه وقف حوزه علمیه بابل است.
زمان ساخت و احداث ساختمان موزه گنجینه به سال ۱۳۰۷
برمی گردد.
موزه گنجینه بابل در تاریخ هشتم مرداد ۱۳۵۴به شماره ۱۵۲۶
در فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسیده است/ .ایرنا
مکبث زار با اپرای شیپور به تئاتر شهر می ایند
پیش فروش بلیت سه روز نخست نمایش «اپرای شیپور» در تاالر
چهارسو تئاتر شهر و «مکبث زار» در سالن اصلی تئاترشهر اغاز شد.
نمایش «اپرای شیپور» به نویسندگی و کارگردانی فریدون والیی از
ساعت ۱۸:۳۰روز ۲۷فروردین اجراهای خود را در تاالر چهارسو تئاتر
شهر شروع خواهد کرد .نمایش «اپرای شیپور» در فضایی گروتسک
روایت گر انسان هایی است که در دست قدرتمندان زر و زور به بازی
خطرناکی به کار گرفته شده اند.
«مکبث زار» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت کوهی نیز از
ن در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه
ساعت 19:30روز ۲۷فروردی
می رود .هم زمان با رونمایی از پوستر ،پیش فروش این نمایش در سایت
تیوال اغاز شده است.
نمایش «مکبث زار» اقتباسی ازاد و متفاوت از نمایشنامه مکبث
شکسپیر است که این بار مکبث در جزیره هرمز بر سر تبدیل شدن به
«بابای بزرگ زار» جدال می کند/.ایرنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
رکورد گران ترین نقاش دانمارکی می شکند؟
یکی از تابلوهای «ویلهلم هامرشوی» ،نقاش دانمارکی درحالی به زودی به حراج گذاشته می شود که
ارزش براوردشده ان رکورد باالترین تخمین برای یک تابلو نقاشی دانمارکی را شکسته و می توان انتظار
داشت رکورد جدیدی در فروش اثار این نقاش به ثبت برسد که به عنوان گران ترین هنرمند دانمارکی
شناخته می شود« .هامرشوی» تابلوهایی خلق کرد که امروزه به دلیل فضای ارام و در عین حال مرموز
شهرت دارند .این تابلوهای نقاشی که اغلب یک اپارتمان را به تصویر می کشند ان را به گران ترین نقاش
دانمارکی حراجی ها تبدیل کرده اند ،چراکه سه مورد از تابلوهای نقاشی که از سال ۲۰۱۷تاکنون به فروش
رسیده فراتر از پنج میلیون دالر ارزش داشتند/.ایسنا
«چند مرد و چند زن» در نوفل لوشاتو می مانند
اجرای نمایش «چند مرد و چند زن» به کارگردانی حنیف مظفری و تهیه کنندگی مسعود واال که دور
دوم اجرای نمایش خود را از سوم فروردین در تماشاخانه نوفل لوشاتو اغاز کرده بود ،تا هشتم اردیبهشت ماه
تمدید شد .در خالصه نمایش مینیمالیستی «چند مرد و چند زن» که تالش می شود هر چیز زائد و اضافه ای
برای بهتر دیده شدن کار از میان برداشته شود امده است :این نمایش روایت اعتراض و انتظار است از زبان
جامعه کارگری و سرمایه داری .ادم هایی از طبقه پایین ،متوسط و باالی جامعه که به حق و حقوق خود
قانع نبوده و نداشته های خود را بی دلیل از دیگری طلب می کنند .حنیف مظفری ،احسان شیخی ،فاطمه
زمانی ،نازنین بیوک ،رسول احمدی ،الله ذوالفقاری بازیگران این اثر نمایشی هستند/.مهر
اقبال اقشار مختلف از مراکز فرهنگی در نوروز امسال
مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران
به بازدید ۵هزار و ۷۰۰نفر از شــهروندان در ایــام نوروز از خانه
موزه ســیمین و جالل و خانه موزه اخوان ثالث اشاره کرد و گفت:
شهروندان به مدت ۷روز از این مجموعه ها بازدید کردند.
وحید رضا انارکی محمدی با اشاره به اینکه طی تعطیالت نوروز
روزانه بیش از ۸۰۰نفر از این دو خانه موزه بازدید کردند ،گفت :از
۵تا ۱۱فروردین ماه ۵ ،هزار و ۷۰۰نفر از شهروندان ،خانه موزه های
سیمین و جالل و اخوان ثالث را به عنوان مقصد گردشگری خود
انتخاب کردند که این امر نشانه اقبال اهالی فرهنگ و اقشار مختلف
جامعه از مراکز فرهنگی است .وی با بیان این مطلب که از این تعداد
۸۰۰نفر به صورت رایگان از این مجموعه ها بازدید کردند ،ادامه داد:
نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۴۲درصدی بازدیدکنندگان
(هزار و ۷۰۰نفر) از مجموعه های خانه موزه سیمین و جالل و اخوان
ثالث بودیم .انارکی محمدی بیان داشت:حفظ و نگهداشت این اثار
ملی ،با برگزاری نشستها و اتفاق های ادبی و فرهنگی می تواند
درشعر و ادبیات معاصرتاثیر گذار بوده و به مکانی برای فعالیت ها
و تولیدات خالق فرهنگی هنری تبدیل شود .وی با اشاره به اینکه
خانه موزه مشاهیر و نویسندگان ،اصالت و هویت شهرها محسوب
می شوند ،گفت :یکی از رویکردهای اصلی شرکت توسعه فضاهای
فرهنگی در ســال ۱۴۰۲حفظ ،احیا و بهره برداری هر چه بهتر از
خانه مشاهیر اســت .بنا براعالم روابط عمومی و امور بین الملل
شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شــهرداری تهران ،وی با اشاره
به اینکه مرمت و بازسازی منزل جالل ال احمد و سیمین دانشور
و اخوان ثالث با حفظ هویت این بناهای فرهنگی و مطابق با اصول
علمی مرمت ابنیه تاریخی انجام شده است ،گفت :این مجموعه ها
از قابلیت های الزم برای تبدیل شدن به پاتوق فرهنگی برای اهالی
هنر و ادبیات برخودار است/.صباخبر
یک شنبه 20فروردین 1402شماره 1395
7 صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
سمیه خاتونی« -تریپلکس» اولین تجربه فیلم سازی علی
کیان ارثی است که در جشنواره های متعدد کشورهای کرواسی،
روســیه ،بولیوی ،یونان ،چین و ایتالیا ...حضور بین المللی
داشته اســت .این فیلم همچنین در جشنواره کالکت طالیی
برزیل جایزه بهترین فیلم کوتاه ژانر وحشــت را از ان خود
کرده ،با فیلم های منتخب جشنواره One earth Awards
هندوستان رقابت کرده و در مرحله نیمه نهایی جشنواره فیلم
ترس Fear Faireامریکا نیز مورد تحسین قرار گرفته است.
پخش کننده جهانی این فیلم کوتاه ،گروه فیلمسازی بحرفیلم
به مدیریت مریم بحرالعلومی اســت و غزال نظر ،سید احمد
حسینی ،یاسمن ترابی ،مینو اذرمگین بازیگران ان هستند.
داستان یک خطی تریپلکس چیست؟
قصه فیلم درباره شخصی است که اتفاقاتی ناگهانی به یکباره بر او
سرازیر می شود و شخص نمی داند که این حوادث عجیب و غریب از کجا
و چرا برای او می شوند.
چطور شد که به سراغ ساخت فیلم در ژانر وحشت رفتید؟
به نظرم وحشتناک ترین مســئله در زندگی هر شخصی انعکاس
عمل های او در زندگی خودش است که ناگزیر با ان به مثابه یک جهنم
واقعی مواجه می شــود .البته از نظر من درک این جهنم کار هر کسی
نیست .رویارویی با خود ،مرتبه ای از عرفان است که هر کسی امادگی
درک و هضم این مرتبه را ندارد.
چه ویژگی در تریپلکس است که توانســته نظر داوران
جشنواره های مختلف را به خود جلب کند؟
تریپلکس فیلم کوتاهی است که ظرفیت یک فیلم بلند را دارد که ان
را به یک اثر کوتاه به صورت موجز تقلیل داده ایم .درواقع مخاطبان هم
این نظر را داشتند که جهان داســتانی اثر ،قابلیت پرداخت برای فیلم
بلند را داشته است.
در بازخورد هایی که از این فیلم گرفتید ،ایا مخاطب دلهره و
ترس را در حین تماشای فیلم تجربه کرده بود ؟
بله در اکران خصوصی ،کامال ترس و دلهره در طول تماشــای فیلم
در مخاطبان مشهود بود ،و برای من اینگونه استدالل شد که تریپلکس
توانسته است با رعایت مولفه های ژانر وحشت ،تاثیر گذاری خاصه این
گفت و گوی صبا با کارگردان
فیلم کوتاه تریپلکس
پلتفرم ها برای مخاطب ایرانی تصمیم می گیرند
سبک را بر تماشاگر داشته باشد.
تریپلکس از چه مضمونی برای ایجاد ترس و دلهره استفاده
کرده است؟
از نظر من ترس در افراد مختلف متفاوت است ،به این معنی که ممکن
است من از چیزی بترسم که برای شما اتقاقا مسئله خنده داری باشد،
اما ان چیز که به صورت مشترک همه را می ترساند ،مسائل ناشناخته
و پنهان هستند ،مسائلی که شخص جوابی برای ان ندارد.در تریپلکس
دقیقا همین مسئله نمود داده شده است ،و مضمون فیلم از امر پنهان
و ناشناخته ای پرده برمی دارد که جنبه ســایکو(روان نژندی) دارد ،و
در انتهای فیلم مرز واقعی و یا خیالی بودن حوادث داستان را بر عهده
مخاطب گذاشته ایم.
ایا این خط فکری که ســاخت فیلم کوتاه مقدمه ای برای
ساخت فیلم بلند است را می پذیرید؟
این تصور از نظر من باطل است .فیلم کوتاه پله ای برای صعود ،تجربه
اندوزی و یا حتی پیش زمینه ای برای ساخت فیلم بلند نیست .دنیای
ساخت فیلم کوتاه ،به لحاظ تخصصی و حرفه ای کامال جداگانه و با دنیای
متفاوت است که به مراتب سخت تر از فیلم بلند است .کسی که می تواند
موضوعش را در 10دقیقه تبدیل به مسئله کند بسیار موفق تر از کسی
است که همین کار را در 90دقیقه انجام می دهد.
ساخت فیلم کوتاه می تواند به عنوان یک شغل برای هنرمند
محسوب شود؟
در شــرایط فعلی به هیچ عنوان واصال! در همه جای دنیا ،خصوصا
کشور ایران در 95درصد مواقع برگشت مادی برای اثر وجود ندارد .هیج
تریبونی حمایتی درست برای فیلم کوتاه در ایران وجود ندارد.
همه می دانیم بازگشت سرمایه و سود دهی فیلم کوتاه تنها
از راه عرضه و پخش درست اثر در رسانه های تصویری است،
و این مسئله منوط به پخش اثر از رسانه های پر بازدید است ،با
این حساب ایا برای پخش اثرتان از رسانه های پربازدید اقدام
کرده اید؟
هیچ کدام یک از ا پلتفرم ها نماوا ،نت فیلم و فیلیمو حتی حاضر نشده
اند فیلم 15دقیقه ای من را ببینند! متاسفانه پلتفرم ها ترجیح شان بر
این است که روی تولید همین سریال های خانوادگی اب دوغ خیاری
متمرکز شوند و به شدت از پخش فیلم های کوتاه هنری امتناع می ورزند.
و حتی در حد پخش هیچ حمایتی از کوتاه سازان دغدغه مند نمی کنند.
سوال من این است که من پس از اینکه فیلم ام را با استانداردهای جهانی
تولید کرده ام در کدام پلتفرم می توانم ان را نمایش دهم؟ چرا پلتفرم ها
برای مخاطب باید تصمیم بگیرند که چه چیزهایی را ببینند؟ چرا خود
مردم نباید تصمیم بگیرند و انها اجرا کنند؟ فیلم تریپلکس پروانه نمایش
دارد اما هیچ بســتری برای نمایش ان راه اندازی نشده است .انچه که
مشخص است این است که در حال حاضر پخش به دست یک مافیا اداره
می شود و ان ها هستند که برای مخاطب ایرانی تصمیم می گیرند چه
چیز رابیبند و چه چیز را نبیند!
ایا برای نمایش فیلم خود از رســانه تلویزیون هم اقدام
کرده اید؟
من عمری را در تلویزیون گذاشتم تلویزیون طی این سالها با ارائه اثار
بی کیفیت سطح توقع مخاطب خود را پائین اورده است .به همین دلیل
مخاطبان فعلی تلویزیون ما امادگی پذیرش اثاری در سطح حرفه ای را
ندارد .من با تلویزیون مشکل ندارم به نظرم تلویزیون خودش با خودش
مشکالتی دارد که ابتدا باید ان ها را حل کند.
تریپلکس با پس انداز شخصی خودم و با مبلغ 450میلیون تومان
تولید شده است .من عنادی با رسانه ملی ندارم ،و اتفاقا بیشترین سابقه
کاری ام درحوزه صدابرداری با مجموعه های تلویزیونی بوده اســت.
تلویزیون با پخش اثار بسیار نازل بی کیفیت اعتبار رسانه ای خود را زیر
سوال برده است طوری که برای من به عنوان فیلم ساز عرضه اثرم را در
این قاب هیج توجیه اقتصادی و کیفی ندارد.
صحبت پایانی:
نگاه مخاطب ایرانی به فیلم کوتاه در چند سال اخیر بهتر شده است
اما هنوز به ان استاندارد که مد نظر است نرسیده است .امیدوارم پلتفرمی
مجزا برای هنرمندانی که با جان و دل و دغدغه به میدان امده و تولید
حرفه ای دارند ،ایجاد شود از نظر من جای خالی ژانر در سینمای ایران
کامال حس می شود چیزی که درسینمای فیلم کوتاه بسیار مفصل به ان
پرداخته شده است اما دیده نمی شود ،به فکر شرایطی باشیم که این فیلم
ها به دست و نگاه مخاطب برسد.عالوه بر اینکه این فیلمها می توانند
الگوی خوبی برای ساخت فیلم بلند ژانریک باشند. صفحه 8