روزنامه صبا شماره 1394
روزنامه صبا شماره 1394
روزنامه صبا شماره 1394
شنبه| 19فروردین 8 |1402اوریل 16 |2023رمضان |1444
سال دهم| شماره 8 |1394صفحه| 5000ناموت|
پرونده عملکرد تلویزیون
در نوروز 1402
مخاطب را تحویل
شبکه های خارج نشین
ندهیم
رییس ستاد انتخابات
رسانه ملی منصوب شد
ارزوی درمبخش ،براورده می شود؟
از راوی «روایت فتح» تا راوی
«قصه های مجید»
شب بیادماندنی یاسین
در تاالر وحدت
در سوگ کیومرث
پرونده ای که همیشه ابز است صفحه 1
2
شنبه 19فروردین 1402شماره 1394
یادداشت روز
امیر افشارفتوحی
دبیر تحریریه
در سوگ کیومرث
پرونده ای که همیشه باز است
او از کارش لذت می برد پس ادم خوشبختی بود .کیومرث پور احمد
را می گویم ،فیلمسازی که ارزوی اش این بود در چهل سالگی فیلمساز
مطرحی در ایران شود و شد و به قول خودش اگر ارزو می کرد در سن
چهل سالگی فیلمساز مطرحی در جهان شود ،حتما می شد.
انهایی که می گویند او در سال های اخر عمرش افسرده بود ،به نظرم
خیلی بی انصاف هستند و برخی هم که از این فضا استفا ده های ابزاری
خود را می کنند شارالتان هایی فرهنگ ستیز هستند که نمی گذارند
سره از ناسره تشخیص داده شود .اتفاقا او کسی است که اگر بخواهیم
ش دقیق شویم.
ت او را بشناسیم باید در کاراکترهای داستانی ا
شخصی
او مثل مجید پاک و زالل و همچون منصور خسروی عاشق و دقیق در
کارش بود .او ناراحت بود از اینکه چرا در سینمای امروز ایران کارگردان
نمی تواند برای اثر خود تصمیم بگیرد و همچون منصور خسروی در
خواهران غریب انتظار داشــت اثرش با تایید او وارد جامعه شود نه با
تصمیم دیگرانی که هم پول و هم قدرت دارند.
مرحوم پوراحمد از کودکی به واســطه این لکنت زبان ،در مدرسه
بسیار اذیت و ازار شــد ،و خاطرات ان روزها همیشه برایش دردناک
بود .اما بر این لکنت زبان غلبه کرد و با ســختی و مشقت فراوان وارد
عرصه سینما شد و از طریق فیلمسازی ســال ها هر چه خواست را با
زبان شیوا گفت و گفت تا جایی که در دل فرهنگ این سرزمین برای
خود جایگاه ویژه ای پیدا کرد و اثاری چون خواهران غریب ،قصه های
مجید و حتی شب یلدایش که بر گرفته از زندگی خود اوست را نیز برای
مردم کشورش تبدیل به نوستالژی کرد .چند روز قبل از اغاز جشنواره
چهل و یکم فیلم فجر ،زمانی که هنوز اسامی فیلم های بخش رقابتی
اعالم نشده بودند با او درباره جشنواره و حضور فیلمش در بخش رقابتی
گپ و گفت کوتاهی داشتیم .او مخالف شرکت در جشنواره بود اما برای
تصمیم تهیه کننده فیلمش مبنی بر پر کردن فرم حضور در جشنواره
احترام قائل بود .حرف هایش بوی درد و دلی می داد که با غیظ و غضب
مطرح می کرد .او خیلی ناراحت و عصبانی بود .حدود نیم ساعت پس از
گپ و گفت صمیمانه خبرنگار صبا با وی ،تماس می گیرد و درخواست
می کند گفت و گویش منتشر نشود و حتی صدای ضبط شده اش پاک
شود .حرف هایی که بخشی از ان را در بیانیه ای حین برگزاری جشنواره
چهل ویکم فیلم فجر منتشر و بروز داد .کیومرث ادم سرزنده و در عین
حال مهربان ،جنگنده و شجاع بود .در جایی که درباره مافیای سینمای
ایران با او صحبت می شود با خنده ای معنا دار می گوید نام مافیا برای این
ادما خیلی گند ه است! و این رجز خوانی ،حکایت از روحیه ای دارد که
هر جا احساس کند الزم است حرفش را می زند و در جایی هم تصمیم
می گیرد عقب بکشد و ســکوت کند .این برقراری توازن در جنگیدن
بخاطر ارمان ها و عقب نشستن در مواقع حساس ،تدبیر و استراتژی
یک ادم سالم ،هوشیار و دغدغه مند است .حسین معرزی نیا منتقد و
پژوهشگر سینما در صفحه خود به درستی در سوگ پوراحمد می گوید:
اقای پوراحمد زندگی پرافتخاری دارد .کارهای حسابی کرده ،فیلم های
خوب ساخته و متن های درخشان نوشته .چند دقیقه بعد از شنیدن
خبر ،یاد جمله ی پیرمرد در داستان پیرمر دو دریای ارنست همینگوی
افتادم« :ادمیزاد برای شکســت خوردن ساخته نشــده .ادمیزاد رو
می شه نابود کرد ولی نمی شه شکستش داد ».جامعه سینمای ایران
از درگذشت استاد شــوکه هستند و کسی را یارای ســخن درباره او
نیست .نامه ای که در کنار جنازه وی و به دستخط خودش که به تایید
هم رسیده وجود دارد که شــاید خیلی از حقایق را درباره این استاد
مورد احترام همه ایرانیان روشن کند .اگر این نامه صرفا برای خانواده
محترم شان نوشته شده که قطعا به گونه ای دیگر به دستشان می رسید.
مانند همه فیلم های مطرح سینما وقتی نامه ای در کنار جسد انسان
مشهور و محبوبی پیدا می شود حتما برای تنویر افکار عمومی است
کیومرث پور احمد نیز برای اخرین برگه از زندگینامه خود پایان بندی
سینمایی رقم زد .چه بهتر تا شایعات بیشتر نشده و بهتر بگویم تا هدف
اصلی استاد با نظرات و شایعات مختلف مخدوش نشده ،محتویات این
نامه باید بیان و در موزه سینما برای ثبت در تاریخ حفظ شود .شاید
درگذشت استاد کیومرث پوراحمد بزرگترین ،دردناک ترین و حتما
تاثیرگذارترین بیانیه او درباره مرگ سینمای ایران باشد .شاید سینمای
ایران برای او از کما به مرگ قطعی رسیده بود .او عاشقانه وارد سینما شد
که دغدغه هایش را همچون شب یلدا بگوید .چرا که پوراحمد مرد شب
یلدا باز سینمای ایران بود که به شیوه گدار ،مرگ سینمای ایران را با
صدای بلند فریاد کرد و تا نامه هشت صفحه ای او رسانه ای نشود ،چه از
زاویه نگاه سینمایی و چه از نگاه ریزبین ژورنالیستی و همچنین از دید
افرادی که از اب گل الود ماهی می گیرند ،این پرونده همچنان باز است!
روحش شاد
خرب سیمنا و تلویزیون
قطع پخش نون خ ،تا بعد از شب های قدر
سریال «نون.خ» به کارگردانی
ســعید اقاخانــی و تهیه کنندگی
مهــدی فرجی یــک هفته پخش
نخواهد شد.
«نون خ» که پنجشنبه و جمعه
هفته قبل روی انتن نرفت ،این اخر
هفته هم پخش نشده و در ادامه نیز
به احترام شــب های قدر روی انتن نخواهد رفت .به این ترتیب
قسمت بعدی ان شنبه ۲۶فروردین در جدول پخش شبکه یک
قرار می گیرد.
تا چهارشنبه ۳۰فروردین ۱۹قسمت از «نون خ» روانه انتن
خواهد شد و دو قسمت پایانی نیز دوم و سوم اردیبهشت همزمان
با عید فطر پخش می شود.
«نون خ» که در این فصل از ســریال تاکنــون رکورد بیش از
۶میلیون و ۴۰۰هزار بازدید در تلوبیــون را از ان خود کرده به
موضوعاتی چون مشکالت پیری جمعیت ،ضرورت کارافرینی و
افزایش جمعیت در فضایی کمدی پرداخته است/.صباخبر
پخش «چل پله زیر زمین» از امروز
فصــل دوم ســریال پویانمایی
«چل پله زیر زمین» ،اولین خروجی
ســومین دوره رویداد «رویازی»،
بــه کارگردانــی و تهیه کنندگی
علیرضــا طاهــری و نویســندگی
نســیم خراشــادی زاده ،از امــروز
۱۹فروردین ماه روانه انتن شــبکه
کودک (کانال نهال) می شــود .بدین ترتیب این اثر 13قسمتی
که تازه ترین محصول مرکز انیمیشن سوره است ،هر روز ساعت
16:30روی انتن می رود .فصل نخست «چل پله زیر زمین» در
نوروز 1402از شبکه کودک پخش شد و تاکنون بیش از 76هزار
بازدید در سایت تلوبیون داشته است.
این سریال برخالف الگوی ثابت تلویزیون در ساخت انیمیشن،
با ارزش دادن به تخیل و فانتزی ،دربــاره اداب و مفاهیم زندگی
صحبت و فضایی را بــرای کودک پرســش گر و حتی بازیگوش
فراهم می کند تا با مفاهیمی از زیست شناســی و جانورشناسی
اشنا شود/.تسنیم
رییسستادانتخاباترسانهملیمنصوبشد
پیمان جبلی در حکمی علیرضا خدابخشــی ،معاون سیاســی
صداوسیما را به سمت رییس ســتاد انتخابات رسانه ملی منصوب
کرد.
با توجه به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شــورای
اسالمی و ششــمین دوره مجلس خبرگان در سال جاری ،پیمان
جبلی در حکمی علیرضا خدابخشــی را به ســمت رییس ســتاد
انتخابات صدا و سیما منصوب کرد.
در حکم جبلی به خدابخشی امده است :زمینه سازی هنرمندانه
رسانه ای برای برگزاری انتخاباتی پرشور و طراحی برنامه های متنوع
با هدف تبیین جایگاه انتخابات و رای مردم در جمهوری اسالمی،
پیگیری راهبردهای مشارکت ،رقابت ،سالمت و امنیت انتخابات،
تشریح نقش و اهمیت مجلس شورای اسالمی و مجلس خبرگان در
اداره کشور ،مطالبه اجرای دقیق قوانین مربوط به انتخابات ،تسهیل
انتخاب اصلح برای مردم ،افزایش مشارکت مردم ،نامزدها و گروه های
سیاسی با سرلوحه قرار دادن پرهیز از دخالت هرگونه گرایش حزبی،
گروهی و جناحی در برنامه ها و نیز اهتمام جدی به براوردن نیازهای
رسانه ای دستگاه های برگزارکننده انتخابات را از جمله مهمترین
وظایف ستاد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسالمی و
ششمین دوره مجلس خبرگان برشمرده است.
ایجاد هم افزایی همه حوزه های پیام در ســازمان در هماهنگی
با قرارگاه محتوایی ماموریت مهم خدا بخشــی در این مسئولیت
ژان دو باری ،در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳
«ژان دو باری» که در ان جانی دپ در نقش پادشاه لویی پانزدهم
بازی کرده برای افتتاحیه فیلم کن انتخاب شد.
ی وین اولین نمایش جهانی خود را ۱۶ماه
این فیلم به کارگردانی م
می در کاخ جشنواره تجربه می کند.
در این فیلم که زندگی ،ظهور و سقوط پادشــاه فرانسه را تصویر
می کند ،کارگردان هم به عنوان شــخصیت اصلی فیلم در کنار دپ
نقش افرینی کرده است .ژان وابرنیه زن جوانی از طبقه کارگر که تشنه
لذت است و از هوش و جذابیت خود برای باال رفتن از پله های نردبان
اجتماعی استفاده می کند و موفق می شود تا توجه پادشاه را به خود
جلب کند و...
این فیلم در عین حال از سوی عربستان سعودی تامین مالی شده و
اولین باری است که فیلمی از عربستان این جایگاه را به دست می اورد.
هفتاد و ششمین جشــنواره فیلم کن از ۲۶اردیبهشت تا ۶خرداد
۱۴۰۲برگزار می شود/.مهر
عنوان شده است.
جبلی تاکید کرده است :همه معاونت ها و مراکز سازمان موظف
به همکاری در این زمینه هستند/ .ایرنا
۲خان مشهور بالیوود در یک فیلم
فیلم «تایگر مقابل پاتان» به کارگردانی ســیذارت اناند و با بازی
شاهرخ خان و سلمان خان ساخته می شــود .سیذارت این ۲بازیگر
مشهور را برای اولین فیلم بلند خود پس از «کاران ارجون» در سال
۱۹۹۵در کنار هم اورده است؛ فیلمی که از ان به عنوان بزرگ ترین
فیلمی که هند تاکنون تولید کرده یاد می شود.
«پاتان» جدیدترین فیلم شاهرخ خان که چندی پیش اکران شد
با فروش ۱۳۰میلیون دالر بزرگ ترین موفقیت ســینمایی هند در
سال جدید بود .این فیلم در ادامه دنیای جاسوسی مجموعه «تایگر»
ساخته شد .در مجموعه «تایگر» سلمان خان در نقش مامور اژانس
اطالعاتی هند بازی کرده و در «پاتان» شاهرخ خان نقش یک مامور
تبعیدی را بازی کرده است .ود فیلم جدید قرار است این دو شخصیت
کنار هم قرار بگیرند.
این فیلم در اســتودیو یاش راج فیلمز ســاخته می شــود و کار
فیلمبرداری ان از ژانویه ۲۰۲۴اغاز می شود/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
شبکه دو از امروز عالمت پخش می کند
فصل دوم برنامه «عالمت» با حضور حجت االسالم محسن قنبریان از امروز نوزدهم فروردین روانه انتن
شبکه دو می شود .فصل دوم برنامه «عالمت» با شعار «کوفه؛ سر خط!» به بررسی وقایع تاریخی و اوضاع
فرهنگی اجتماعی کوفه در زمان حکومت امیرالمومنین علی(ع) می پردازد .در این برنامه سعی خواهد شد
به سیاست فکری و عملی حضرت امیرالمومنین علی(ع) در مواجهه با چالش ها و موانع ان دوران بر اساس
هفت محور اصلی پرداخته شود و نخبگان رشته های علوم سیاسی ،اجتماعی و ...نیز در این گفت وگو و
مناظره ،کارشناس برنامه را همراهی می کنند .فصل دوم برنامه «عالمت» به تهیه کنندگی سیدمجید
اکرمی به مدت یک هفته ساعت 22میهمان خانه مخاطبان خواهد بود/.تسنیم
شنبه 19فروردین 1402شماره 1394
حضور دیگری در جشنواره اروپایی
3
فیلم کوتاه «دیگری» به نویسندگی و کارگردانی نگاه سهرابی و تهیه کنندگی ابوفاضل امیر ،محصول
گروه هنری ساده در پنجاه و دومین دوره از قدیمی ترین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی اروپا ،در بخش
مسابقه جشنواره بین المللی فیلم دانشــجویی Sehsüchteحضور پیدا می کند Sehsüchte .که
پنجا هو دومین دوره خود را پشت سر می گذارد امســال در موزه فیلم پوتسدام برگزار می شود و میزبان
جمعی از برترین فیلم سازان بین المللی و دانشجویی است .این جشنواره قدیمی ترین جشنواره فیلم کوتاه
دانشجویی در اروپا است که پنجا ه و دومین دوره ان از ۱۹تا ۲۳اپریل ۲۰۲۳مصادف با ۳۰فروردین تا
۳اردیبهشت ۱۴۰۲برگزار می شود/ .صباخبر
از راوی «روایت فتح» تا راوی «قصه های مجید»
عجیب است انطباق تاریخی شهادت «اقاســیدمرتضی اوینی» و درگذشت هنرمند تایید شده او« ،کیومرث
پوراحمد».
سه دهه می گذرد .حاال اوینی نیست و پوراحمد هم .اما ما به یاد داریم اوینی و حلقه نویسندگان اطرافش -مثل
مسعود فراستی -چگونه و با چه حرارتی از پوراحمد و سینمای ایرانی اش دفاع می کردند.
و به یاد می اوریم که مستند غریب «مرتضی و ما» درباره شخصیت مرتصی اوینی را کسی نساخت جز کیومرث
پوراحمد .این روزها به روز هنر انقالب اسالمی نزدیک می شویم .روزی که به مناسبت درگذشت اوینی بزرگ در
۲۰فروردین ،۱۳۷۲به این عنوان نام گذاری شده و هر ساله ،حوزه هنری به این مناسبت به هنرمندان برتر انقالب
اسامی جایزه می دهد و انها را معرفی می کند.
و من مطمئنم اگر اوینی زنده بود ،چندین و چند بار کیومرث پوراحمد را در این جایگاه قرار می داد.
و مساله ام همین است ،اوینی و اوینی ها می دانســتند و می توانستند انقدر جاذبه داشته باشند که پوراحمد و
پوراحمدها را کشف کنند و بر صدر بنشانند.
همانطور که حبیب احمدزاده از بازماندگان همان نسل ،این هنر را داشت.
هنر انقالب اسالمی ،در جذب بود و نه در دفع.
این روزها ،برخی طیف های تندرو نشسته اند و می نویسند که از بین رفتن
کیومرث پوراحمد ،کار حلقه روشنفکران فالن مجله بود و انها پوراحمد را به
سمت خود جذب(!) کرده بودند و ...غافل از این که اساس خاستگاه پوراحمد
نقدنویسی در همان مجله بود و این جریان هنر خالص بعد از انقالب بود که
پوراحمد را به سمت خود جذب کرده بود.
در این دعوا ،باز جای خالی شهید اوینی ،گل درشت است!
به این دلســوزان به یکباره که حاال در روزنامه های خــود تیتر می زنند چرا
خودکشــی! باید گفت علت رقم خوردن این فضای مرزبندی شده ،اتفاقا خود
شما هستید.
فضایی که در ان ،انقدر دایره ها بسته شده که دیگر هیچ هنرمندی
نمی تواند رها شود و خالص .اگر امثال اوینی بودند ،اساسا جایی برای
عرض اندام شما نبود/.صباخبر صفحه 3
4
شنبه 19فروردین 1402شماره 1394
نوروز را می توان یکی از تعیین کننده ترین زمان ها
ندا روزبه
برای اجرای بسیاری از استراتژی های فرهنگی
پرونده
تلویزیون دانست .چرا که تجربه ثابت کرده است
در این ایام ،چه مخاطبان همیشگی تلویزیون و چه مخاطبان گاه به
گاهش از ان استفاده کرده اند .سال هاست که این مراوده تلویزیون
و مخاطبان ان در ایام نوروز و همچنین ایام ماه رمضان برقرار بوده
است.بر انشدیمتابدانیمامسالتلویزیون،ازتقارنایندوایامچه
بهره ایبردهاست؟بههمینمنظورخبرنگارصباباچندتهیه کننده،
کارگردانوکارشناسسینماوتلویزیونبهگفتگونشست هتانظرات
انان را درباره عملکرد تلویزیون در نوروز 1402جویا شود.
پرونده
پرونده عملکرد تلویزیون در نوروز 1402
مخاطب را تحویل شبکه ه
تلویزیون بدون مخاطب ،ارتش بدون سالح است
حامد حسینی تهیه کننده سینما و تلویزیون درباره عملکرد تلویزیون
در ایام نوروز گفت :معتقــدم تلویزیون در ایام نوروز با توجه به شــرایط
اقتصادی امسال و تقارن ایام نوروز و ماه رمضان با مجموعه برنامه هایی که
می توانست داشته باشد خیلی بهتر از این عمل و قطعا مخاطبان بیشتری را
جذب کند .اما متاسفانه رسانه ملی با توجه به پتانسیلی که دارد و امکاناتی
که االن وجود دارد و شرایط حال حاضر نتوانست مخاطبان خود را بیشتر
کند .او در ادامه گفت :امســال تعداد سفرها ،نسبت به سال های گذشته
کمتر بود .اگر مردم قبال ده روز به سفر می رفتند امسال روزهای کمتری را
در سفر بودند .البته این موضوع دالیل مختلفی دارد که ان را اقتصاددانان و
جامعه شناسان بهتر می دانند .به نظرم تلویزیون از این پتانسیل می توانست
خیلی استفاده بهتری کند .شرایط کامال اماده بود تا تلویزیون هم مانند
سینما یک تکانی بخورد .چرا که شرایط سینما در این ایام بهتر شد.
حسینی با اشاره به مشکالت پیش روی تلویزیون گفت :یکی از دالیل
عدم موفقیت در جذب مخاطب ،عدم رقابت است .هیچ رقابت جدی بین
نمایش خانگی و تلویزیون وجود ندارد که منجر به جذب مخاطب شود و
واضح و مبرهن است رسانه تلویزیون بدون مخاطب ،ارتش بدون سالح
است .او در پایان گفت :یکی دیگر از مشکالت بزرگ تلویزیون ما این است
که رویکردش به برنامه های شاد و طنز ،در این چند ساله خیلی کم شده
است .الزام به این نیســت که حتما همه برنامه هایی که می سازیم حاوی
پیام های عمیق باشد .ما نیاز داریم که از اصالت تلویزیون که سرگرمی است
به صورت جدی اســتفاده بکنیم .حال سازندگان این برنامه ها می توانند
ادم های باهوشی باشــند و البه الی ان کار طنز ،پیام های خود را بدهند
و انتقال فرهنگ کنند .ولی اگر قرار باشد که ما اصالت تلویزیون را نادیده
بگیریم و فقط بخواهیم مســائل معرفتی و جهان بینی و وایدئولوژی و ...
را مطرح کنیم تلویزیون اســیب می خورد .مثل اینکه به مسجد برویم و
بخواهیم که در انجا فقط برنامه های سرگرم کننده برگزار شود .در صورتی
که اصالت مسجد عبادت است و در کنارش می توانند برنامه های جذاب
و سرگرمی هم بگذارند .اصالت تلویزیون هم سرگرمی است و در کنارش
می توانند مسائل ایدئولوژی و جهان بینی را هم مطرح کنند.
ما سرمایه های رسانه ملی هستیم
امیرعباس کنی تهیه کننده ســریال « شــکوه یک زندگی » در این
خصوص اذعان داشــت :ضمن عرض خسته نباشــید به همه همکاران
در سیما که با تمامی مشــکالت در حوزه تولید ،همه تالش خود را بکار
گرفته اند .برای بررسی و یا ارزیابی عملکرد این رسانه باید کمی به عقب
تر و به زمان جابجایی مدیریت سازمان و مســئولیت اقای دکتر جبلی
برگردیم .چون سرگرم کردن مخاطب ارتباط مستقیم با میزان و کیفیت،
تعامل و ارتباط تنگاتنگ رسانه با مردم دارد .باید ببنیم اگر سرگرمی در
برنامه های تولیدی وجود دارد ،برای چه طیفــی و با چه امار جمعیتی
انعکاس
است؟ به خاطر دارم در ابتدای حضور دکتر جبلی در سازمان ،با
ِ
شفاف و بی پرده اخبار و گزارش های مرتبط با کم ابی و اعتراض کشاورزان
استان اصفهان و خشکی زاینده رود هم زمان بود که اتفاقا چنین رویکردی
برای احیاء مجدد اعتماد و همچنین نزدیکی و جذب مخاطبین از دست
رفته ،واکنش های مثبتی به همراه داشت و بســیار امیدوار کننده بود و
حتی برخی منتقدین هم چنین اغازی برای دوره ریاست ایشان را به فال
نیک گرفتند .گو اینکه همه می دانیم ســازمان ،خود را عالوه بر مردم ،به
برخی از ارگان های مرتبط و نظارتی در خارج از سازمان به حسب قانون،
پاسخگو می داند اما چنین رویکردی و ادامه ان می توانست از هر سوی،
سود اور باشد .به هر صورت ...در ابتدای این مسئولیت متاسفانه تیم رسانه
اجتماعی پیش امده در چندماه اخیر مواجه شد که
در سازمان ،با حواشی
ِ
طبعا بر تمرکز و دقت دوستان و همچنین مدیریت وضعیت ملتهب پیش
امده ،تاثیر گذاشت .در واقع ســازمان در بدو مدیریت جدید ،درگیر یک
جنگ تمام عیار رسانه ای شد که بخشــی از ان در داخل و عمده ان در
خارج و توسط شبکه های فارسی زبان بود .این مقدمه الزم است تا بتوان
با در نظرگرفتن چنین شرایطی ،محصول این روزهای سیما را روی انتن
ارزیابی کرد .او افزود :می توان به واکنش های هنرمندان و فیلم ســازان و
بازیگران (عمدتا بانو) و ایضا واکنش های برخی مجریان و برنامه ســازان
در این دوران و در فضای مجازی و ...اشاره کرد که در ادامه این التهاب به
وجود امد و قطعا بر شدت این درگیری و تنش افزود .حال تصور کنید تیم
جدید مسئولیت پذیرفته ،به همراه مشکالت قبلی که در سازمان به ارثیه
مانده و انبوه درخواست ها و فشارهای خارج از سازمان ،در زمان جابجایی
برخی از مدیران شبکه ها و انجام اصالحتی در ساختار و نیز ریل گذاری
احتمالی برای تولید محتوا از یک سو ... ،و از طرفی رویدادهای اجتماعی
که 24ساعته در شبکه های فارسی زبان و فضای مجازی داخل کشور به
سرعت انعکاس و انتشار می یافت ،کار را برای سازمان دو چندان دشوار کرد
و قطعا تمرکز و دقت الزم را هم تعدیل نمود .حاال با در نظر گرفتن نکات باال
می توان برنامه های روی انتن را مورد ارزشیابی قرار داد.
کنی تهیه کننده فیلم سینمایی -تلویزیونی «داستان ما ،قصه تو» و
طراح و سازنده چند سری از مجموعه اپیزودیک «یک لحظه دیرتر » ،در
ادامه پاسخ خود اذعان کرد :با استناد به صحبت های اخیر دکتر جبلی و
اعالم ایشان مبنی بر«کم شدن میزان مرجعیت سازمان برای مخاطب »
می توان شرایط فعلی را درک کرد و ادامه مسیر را حدس زد .اما اگر همان
مسیر روشن و شفافی که در ابتدا در مواجه با مخاطب اتخاذ شده بود پی
گرفته می شد و حتی توســعه می یافت یحتمل نتایج بهتری در این ایام
حاصل می شد .او در ادامه گفت :به نظرم سازمان دچار نوعی نگرانی شد.
نوعی انقباض و اسپاسم رسانه ای که می توانست به راحتی ان را بیهوده
بپندارد و از ان عبور کند و بیش از پیش به مردم نزدیک شود .تا مخاطب را
این چنین رها نکند و ناخواسته او را تحویل شبکه های خارج نشین ندهد.
شبکه هایی که اساسا به رغم شعارها و لفاظی های رسانه ای خود ،نه به فکر
مردم هستند و نه کشور و تنها به جیره و مواجب خود فکر می کنند که از
کارفرمایان در سایه دریافت می کنند .خب در این وضعیت با در نظر گرفتن
نکات یاد شده از دور هم می توان به افت کیفیت برنامه ها از حیث محتوا،
فرم ،ساختار ،نوع اوری ،جسارت و چاالکی و ...پی برد.
کنی که سابقه همکاری با کارگردانانی چون ایرج کریمی فقید ،حسن
برزیده ،امیدبنکدار ،کیوان علیمحمدی ،سعید ابراهمی فر ،رضا بهشتی،
راما قویدل و ...را در کارنامه خود دارد ،ادامه داد :بهتر است سازمان خود را
متعلق به تمام جریانات و سلیقه های فکری بداند .سهم همه را در نظر بگیرد
و همه تالش خود را معطوف به احیا ،بازســازی و مرمت اعتماد از دست
رفته از سوی مردم کند و در این راستا از نیروی انسانی مجرب و کاربلد بهره
بگیرد .مفید فایده نیست حلقه نیروی انسانی در سازمان بسته تر از این
شود .سازمان بهتر است خود را برای دوران یک اشتی با توده های مردم
و همچنین با نیروهایی را که خود طرد کرده اماده کند و استین باال بزند
.اگر انتقادی هم باشد که هست ،از سر دلسوزی است .ما همگی بچه های
سازمان و سرمایه های ان هستیم .تاکتیک چهره زدایی از انتن نوروزی
سازمان پسندیده بود اما در صورتی که نیروهای مجری انتخابی ،کارازموده
باشند و حساسیت های مخاطب و نقاط قوت و ضعف خود را هم بشناسند.
سپس می توانند جایگزین مجری های استخوان خردکرده قبلی شوند.
شئونات انتن و احترام میهمان برنامه و شعور مخاطب را دریابند که همین
نابلدی هم در مواقعی شاهد بودیم که برای سازمان حواشی ای که البته کم
هم نبود ،داشت .او در ادامه گفت :بی تردید مسیر اینده برای سیما ،مسیر
بسیار دشواری است اما شــخصا امیدوارم بدون نگرانی ،دستپاچگی و با
تمرکز می توان به مخاطب نزدیک شد و بدبینی ها و بی اعتمادی های ایجاد
شده را مرمت کرد .سریال های نوروزی هم که با ماه مبارک رمضان تقارن
پیدا کرده صادقانه مستثنی نبوده و نیست و چه بخواهیم و چه نخواهیم
تحت تاثیر این حواشی قرار گرفته است .به رغم انکه همکاران عزیز همه
تالش خود را بــه کار گرفته اند اما صادقانه هماننــد نمونه های خود در
سال های گذشته ،نتوانستند مردم را راضی نگهدارند .باید صادق و شفاف
بود .تا زمانی که سیاست های محتوایی در سازمان معطوف و متمرکز برای
جلب رضایت یک قشر خاص در میان مردم باشد ،اوضاع همین خواهد بود.
او در ادامه گفت :در روزگاری که مردم حتی در دوران فیلترینگ ،در
گوشی های خود به راحتی و به سرعت به جدیدترین اثار نمایشی داخلی
و خارجی دسترســی دارند ،حقیقتا تصور انحصاری بودن در تلویزیون،
تصور خامیا ست .نوجوانی که با خرید اکانت نت فلیکس حتی ،هم زمان
با مردم سراسر دنیا در حال تماشای اثار نمایشی فیلم ها و سریال هاست،
تصور حلقه تنگ ،اندیشه محدود و دایره مخاطب خاص ،سازمان را به هیچ
سودی نمی رساند چه در حوزه تولید برنامه های گفتگو محور ،ترکیبی،
ُجنگ ها و مسابقات و رئالتی و تاک شوها و چه حتی در خصوص تولید اثار صفحه 4
پرونده
های خارج نشین ندهیم
نمایشی که روزگاری پر مخاطب ترین بود .برای نمونه چند برنامه گفتگو
محور بسیار عریان و حتی خط شکن در شبکه چهار سیما پخش شد که
تکه های ان در فضای مجازی ترند و وایرال شده بود و همین اتفاق ،دقیقا
اتفاق خوب و پسندیده ایا ست و برای سازمان مفید فایده خواهد بود .چرا
چنین تکه ای از یک برنامه تلویزیونی در فضای مجازی وایرال می شود؟
خب با بررسی محتوای ان براحتی قابل بررسیا ست .و چرا همین مردم
که به برخی از حساسیت های انها اشاره کردم در خصوص یک ایتم کوتاه
در برنامه مهمونی اقای طهماســب در نمایش خانگی و با مشاهده یک
شوخی کوتاه ،اینچنین واکنش نشان دادند و ایشان را که اتفاقا بی حاشیه،
گوشه گیر ،دور از مصاحبه و فضای مجازی هستند و محبوب سالیان را مورد
عتاب و خطاب قرار دادند و از او به تنــدی انتقاد کردند؟ این اتفاق هم به
راحتی قابل بررسی و دالیل ان روشنا ست .امروزه و به طور کلی کار رسانه
ای بسیار پر مخاطره است .خصوصا در چنین شرایطی که به گوشه هایی از
ان اشاره شد .در پایان بنده خود را در اندازه نمره دادن به سازمان نمی دانم.
بهتر است مخاطبین فهیم و مردم با عزت کشورم نمره دهند.
کنی که تحقیقا همه قالب های برنامه سازی در سیما را از سال 78تجربه
کرده ،در اخر برای سازمان و مدیران ارشــد و تصمیم گیران ان ،اروزی
موفقیت کرد تا به زودی و با درایت و البته به لطف خدا ،بتوانند مخاطبان
فهیم و گرامی رسانه ملی را دوباره جذب کنند.
دست های تلویزیون خالی است
جبار اذین منتقد و مدرس ســینما و تلویزیــون در مورد برنامه های
نوروزی تلویزیون گفت :یکی از مناســبت های بزرگ ملی کشــور ،ایام
تعطیالت نوروزی و تحول فصل ها در سال است به همین جهت تمامی
دســتگاه های فرهنگی کشــور به خصوص صدا و ســیما برای این ایام
برنامه های ویژه ای را تدارک می بینند تا به این شــکل در کنار مردم به
پیشــواز تازه ها در تمامی عرصه های اجتماعی ،فرهنگــی ،اجتماعی،
اقتصادی و حتی سیاســی کشــور بروند .در واقع ارمغان هایــی را وارد
خانواده های ایرانی می کنند تا ضمن پاسداشــت از ایین ها و سنت های
بزرگ ایرانی و اســامی به نوعی در مسیر فرهنگ ســازی و پاسداری از
فرهنگ جامعه تلقی شود .متاسفانه این نوع نگاه و برداشت که جایگاهی
ویژه در عرصه فرهنگ سازی کشور ما دارد ،به درستی توسط دستگاه ها و
سازمان ها از جمله صدا و سیما اجرایی نمی شود .برای اجرایی شدن این
مهم نیاز به مدیریت فعال ،هدفمند و کارشناس است .همچنین باید در
کنار این ها از وجود هنرمندان ،کارشناسان و متخصصان و برنامه سازان
حرفه ای برای تولید اثار مناسب ایام نوروز بهره گرفته شود.
اذین در ادامه گفت :متاسفانه سال هاســت که ما در تلویزیون کمتر
شاهد اثار فاخر ،مانا و شایسته که با مختصات نوروزی همسو و هماهنگ
باشد ،هستیم .این ایین که جایگاه شاخص و دیرینه در فرهنگ ایرانی
دارد ،دارای مولفه ها و ویژگی هایی ست که می بایست ضمن ارج گذاری
بر ان ها ،به احترام مردم و همسو با سلیقه مردم ،برنامه هایی تولید و ارائه
شود که به شادمانی و امید مردم بیافزاید .در بخش های مختلف تلویزیون،
در ایام نوروزی امسال کمتر شاهد تازه ها و نواوری بودیم .در حوزه پخش
سریال ها در تلویزیون با انبوهی از مجموعه های قدیمی روبرو شدیم که
برای چنددهمین بار از شبکه های مختلف پخش شده اند .این بازپخش
ان هم به صورت مکرر باعث دلزدگی مخاطب و بی اعتمادی و بی اعتنایی
انها به تلویزیون شده و از طرفی نشان دهنده کم کاری و دست های خالی
تلویزیون در تولیدات تازه اســت .او با اشاره به سریال های نوروزی سال
جدید گفت :ما امســال در میان مجموعه های تلویزیونی ،با دو سریال
«اتش و باد» و «نون خ» روبرو شــدیم« .نون خ» که پیشتر در سه فصل
مردم را با ویژگی های خودش اشنا کرده و در فصل چهارم که در نوروز
امسال در حال پخش هست همان کاراکترها ،همان فضا و همان فرهنگ
با برخی شــوخی ها و موقعیت ها و دیالوگ های طنز بنــا دارد تا فضایی
مفرح و شاد ایجاد کند و در ضمن به نمایش بخشی از فرهنگ منطقه ای
از کشور که کردستان می باشــد ،بپردازد .در مجموع با توجه به پیشینه
ســعید اقاخانی و برخی از هنرمندانی که در ساخت این سریال سهیم
بودند ،می شود اینطور عنوان کرد که «نون خ» زیاد بیراه نرفته و توانسته
با توجه به بضاعت هنری که در اختیار داشته ،چند صباحی مخاطب را
شنبه 19فروردین 1402شماره 1394
5
سرگرم کند .اما این سرگرم کردن به معنای داشتن تنوع و نواوری در ان
نیست .چرا که سوژه ها و موضوعات کم و بیش تکراری است ،بازی ها چیز
جدیدی را به نمایش درنمی اورند و مناسبات و فضاسازی ها هم در همین
رده قرار دارند .گرچه «نون خ» نمره منفی نمی گیرد اما به عنوان یک اثر
فاخر نوروزی محسوب نمی شــود چون هیچ نوع ویژگی نوروزی در این
سریال وجود ندارد.
اذین با اشاره به ســریال «اتش و باد» ادامه داد :سریال «اتش و باد»
یک عاشقانه تاریخی است که در امتداد موضوعی ،مضمونی و محتوایی
سریال «گیلدخت» قرار گرفته است .به نوعی تمامی ماجراهای عاشقانه
و فضاهایی که به عنوان بستر رخدادهای عاشقانه سریال قرار گرفته اند
مربوط دوران قاجار است .یعنی هنرمندان ما انگار خیال ندارند دست از
سر دوران قاجار بردارند! هر عاشقانه ای هم که می خواهند بسازند چه در
شبکه خانگی چه در تلویزیون از امثال «شهرزاد» گرفته تا «شب دهم» و
...تا به االن می بینیم که هنوز در ان فضا هستند .یعنی واقعا در دوره های
تاریخی دیگر داستان های اجتماعی عاشقانه جذاب وجود نداشته است؟! یا
هم اکنون در جامعه ما عاشقانه های مناسب و جذاب و شیوا میان نسل های
جوان وجود ندارد که بتوانند انها را تبدیل به یــک اثر هنری کنند؟ در
هرحال «اتش و باد» جدا از این که به لحاظ نگارش فیلم نامه ،برخی بازی ها
و کارگردانی خوب ،امتیازهایی را به خــود اختصاص می دهد .اما این به
ی است که عمدتا فضایی
معنای تکرار یک سری وقایع و رخدادهای تاریخ
را فراهم کرده تا یک قصه تکراری عاشقانه ،روایت شود.
اذین ادامه داد :در کنار این سریال ها تلویزیون مبادرت به پخش صدها
فیلم خارجی کرده است .فیلم هایی که متاسفانه چون همیشه از کنار تیغ
سانســور عبور کرده اند و دوبله خیلی از انها را سعی کرده اند با خوراندن
برخی دیالوگ ها و ضرب المثل های ایرانــی ،قابل تحمل کنند .درحالی
که اگر قرار باشد عالقه مندان اثار خارجی ،بخواهند این نوع اثار را ببینند،
ترجیح می دهند نسخه اورجینال و اصلی ان ها را ببینند که هیچ سانسوری
در ان ها صورت نگرفته ،داســتان فیلم مشخص اســت و مثل فیلم های
خارجی که از تلویزیون پخش می شود ،نیســتند .گاها پیش می اید که
وسط فیلم اقا و خانم هایی را می بینیم که اصال رابطه شان مشخص نیست
و با دوبله این کاراکترها را به خواهر و برادر یا پســرعمو دخترعمو تبدیل
کرده اند! تا یک سری مسائل حل شود .این ها چیزهای خوشایندی نیست
و لطمه به فرهنگ جامعه می زند و در واقع اغوای تماشــاگر اســت .این
فیلم ها در کنار انبوه سریال های تکراری که از شبکه های مختلف پخش
می شود ،به جای ایجاد جاذبه ،برای مخاطب دافعه ایجاد می کند .برای
مثال پخش سریال «متهم گریخت» برای چنددهمین بار با وجود سه یا
چهار بار بازپخش ان ،در سالی که گذشت .این ها نشان دهنده این است که
تلویزیونی ها کم کار هستند .فعال نیستند .سال هاست که دیگر در عرصه
تولید اثار مناسب نوروزی و طنز از هنرمندان حرفه ای ،خبری نیست .تنها
طنز همین «نون خ» هست که ان هم بیشتر شبه طنز است تا طنز .چرا
دیگر از سروش صحت یا مهران مدیری خبری نیست؟ خیلی های دیگر
که در این زمینه کار می کردند االن کجا هستند؟ چرا دیگر با تلویزیون کار
نمی کنند؟ اینها پرسش هایی است که تلویزیونی ها باید جواب بدهند.
او با اشاره به این که دســت های تلویزیون خالی اســت ،درباره ویژه
برنامه های تلویزیونی گفت :در ایام پیش از شروع سال جدید و همچنین
در ادامه ان ،با یک سری ویژه برنامه های نوروزی در تلویزیون روبرو شدیم
که این برنامه ها هم بیش از هر چیز در دکورها و اکسسوار صحنه نواوری
داشتند .وگرنه همان ادم های تکراری ،همان صحبت های تکراری ،بدون
هیچ خالقیت ،نواوری و حرف های تازه برای گفتن که امیدافرین و شادی
بخش باشد .صرفا مهمان های برنامه می ایند و یک سری خاطرات تکراری
قدیمی که در چندین برنامه گفته اند را دوباره تکرار می کنند و می روند.
ن برنامه ها مخاطب را جذب نمی کند.
ای
جبار اذین در پایان گفت :مهمترین مســئله ای که می خواهم به ان
اشاره کنم ،این است که چون ایام نوروز امسال ،مصادف شده با ماه مبارک
رمضان ،هیچ کدام از تولیدات تلویزیون چه قدیمی و چه جدید اصال ربطی
به ماه مبارک رمضان ندارند .متاسفانه تلویزیون نه توانسته به نوروز به طور
شایسته بپردازد و نه توانسته به طور مناسب و محتواگرا به ماه رمضان توجه
کند .در نتیجه اگر قرار باشد به عملکرد تلویزیون در ایام نوروزی نمره ای
داده شود و این نمره را از پنج بگیریم ،تلویزیون دو هم نمی گیرد.
غلظت برنامه های شاد تلویزیون بسیار کم بوده است
حسن نجاریان تهیه کننده سریال «اتش و باد» در خصوص عملکرد
تلویزیون در ایام نوروز گفت :من در این ایام انقدر درگیر کارهای مربوط به
پخش سریال «اتش و باد» بودم که به صورت کامل نتوانستم برنامه های
نوروزی تلویزیون را دنبال کنم .اما در این مدت با شنیدن نظرات بسیاری
از دوستان بسیار نگران و شاکی بودم .چرا که اغلب دوستان معتقد بودند
نسبت به سال های گذشته غلظت برنامه های شــاد تلویزیون بسیار کم
بوده است همچنین برنامه های سرگرم کننده تلویزیون نیز نسبت به قبل
کاهش یافته و نتواسته ساعات سرگرمی برای مخاطبان ایجاد کند .دوست
داشتم که تلویزیون به عنوان یک رسانه مرجع بتواند این ماجرا را پوشش
بهتری بدهد. صفحه 5
6
شنبه 19فروردین 1402شماره 1394
«نسل بت شکن» برای نسل امروز
خرب فرهنگ و هرن
حســن روح االمین ،هنرمند نقاش و چهره هنر انقالب اســامی در صفحه شخصی خود در فضای
مجازی از تابلوی «نسل بُت شکن» به مناسبت سالروز والدت امام حسن مجتبی (ع) رونمایی کرد .حسن
روح االمین طی روزهای اخیر از اثر جدیدش با نام «نسل بت شکن» با موضوع امام حسن مجبتی (ع) در
جنگ جمل رونمایی کرد .روح االمین ضمن انتشــار این اثر درباره مناسبت رونمایی از ان نوشته است
«میالد پهلوان جنگ جمل ،کریم اهل بیت ،ســرور جوانان اهل بهشت ،زینت دوش رسول اهلل حضرت
امام حسن مجتبی علیه السالم را خدمت مادر ایشان حضرت خیرالنسا فاطمه زهرا سالم اهلل علیه تبریک
عرض می کنم/».ایسنا
زندگی امام سجاد(ع) روی صحنه می رود
مدیر بخش ترویج صحیفه سجادیه سی امین نمایشگاه بین المللی قران کریم گفت :بخش هایی از
زندگی امام سجاد (ع) با نگاهی به دعاهای صحیفه سجادیه در نمایشگاه قران به تصویر کشیده می شود.
حجت االسالم مرتضی وافی گفت :این نمایش های ایینی از روز گذشته ۱۷فروردین همزمان با سالروز
میالد امام حسن مجتبی (ع) در بخش ترویج صحیفه سجادیه نمایشگاه قران اغاز شد و تا فردا شب نیز
ادامه خواهد داشت .وافی ادامه داد :ارائه بخش هایی از مناجات و دعاهای اجتماعی در صحیفه سجادیه
و همچنین زندگی امام سجاد (ع) در قالب های مختلفی ایینی می تواند به معرفی بهتر ان حضرت به
جامعه ،موثر باشد/ .ایرنا
ارزوی درمبخش ،براورده می شود؟
کامبیز درمبخش در روزهای اغازین سال ۹۵برای هنرهای تجسمی یک ارزو کرده
بود؛ او در روزهایی که هنوز زنده بود درباره اختصاص بودجه برای خرید اثار هنری
چنین گفته بود« ،امیدوارم این طرح باالخره تصویب شود و دولت بتواند از این راه از
هنرمندان حمایت کند و اثارشان را بخرد.
حاال هفت سال از ارزوی کامبیز درمبخش هنرمند کاریکاتوریست و حدود دو سال
از درگذشت او می گذرد و فضای هنرهای تجسمی ایران بیش از هر زمان دیگری جای
او را خالی می بیند .با این همه قول وزیر ارشاد در انتهای سال ۱۴۰۱درباره تصویب بحث
خرید اثار تجسمی در کمیسیون فرهنگی دولت ما را بیش از گذشته در برداشتن گامی
موثر در جهت رونق بیشتر فضای تجسمی کشور امیدوار کرده است .قولی که باید دید
با گذشت زمان تا چه اندازه عملیاتی می شود.
این هنرمند کاریکاتوریست ،اولین هنرمند حوزه هنرهای تجسمی از ایران بود
که نشان شوالیه را از سفارت فرانسه دریافت کرد .او عالوه بر برگزاری نمایشگاه های
داخلی و خارجی متعدد ،جوایز معتبری را هم در این حوزه دریافت کرده بود .در سال
۱۳۹۷نیز در مراسم پایانی ششمین «جشنواره بین المللی هنر برای صلح» یکی از چهار
هنرمندی بود که نشان عالی «هنر برای صلح» را به خود اختصاص داد .اثار درمبخش
در موزه های ایران و جهان از جمله موزه های هنرهای معاصر تهران ،فرهنگســتان
هنر خانه صبا ،کتابخانه ملی ،مان هنر نو ،موزه سندیکای گرافیست های ایران ،موزه
اوینیون پاریس ،موزه کاریکاتور بازل سوئیس ،موزه کاریکاتور گابروو در بلغارستان،
موزه هیروشیما در ژاپن ،موزه ضد جنگ یوگســاوی ،موزه کاریکاتور استامبول
ترکیه ،موزه کاریکاتور ورشو در لهستان و مجموعه شهرداری شهر فرانکفورت المان
نگهداری می شود/.ایسنا
اغاز عملیات کاوش در محوطه باستانی خرم اباد
ث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دستی لرستان از
مدیرکل میرا
اغاز عملیات کاوش در محوطه باستانی مناره اجری خرم اباد خبر داد.
عطا حســن پور اظهار کرد :عملیات کاوش در محوطه باســتانی
مناره اجری خرم اباد به سرپرســتی احمد پرویز و پوریا خدیش اغاز
شده است.
وی گفت :ایــن عملیات به منظور یافتن بقایــای معماری کهن و
همچنین اثار تاریخی ،فرهنگی شهر خرم اباد انجام خواهد شد و برای
انجام کاووش محوطه باســتانی مناره اجری خرم ابــاد پنج میلیارد
اختصاص یافته است.
حسن پور بیان کرد :در این مرحله از کاووش تیم ۱۰نفره با ابزار و
تجهیزات خود حدود ۴۰۰متر مربع را مورد بررسی قرار خواهند داد و
نتیجه کاوش نیز به اطالع عموم خواهد رسید.
این عملیات تا نیمه اردیبهشــت ماه امسال ادامه دارد و در صورت
لزوم تمدید می شود/.ایسنا
مردم «شعار» نمایشگاه کتاب را انتخاب کنند
یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب و معاون فرهنگی وزارت
فرهنگی و ارشاد اسالمی برای انتخاب شعار نمایشگاه کتاب از مردم
دعوت کرده و خواسته پیشــنهادهای خود را اعالم کنند .وی این
درخواست را در حساب کاربری توئیتر خود منتشر کرده و نوشته:
« برای #نمایشگاه_کتاب شعار پیشنهاد بدهید ».پیش از این شعار
«خواندن ،گفت و گو با جهان» به عنوان شعار بیست و هشتمین دوره
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران« ،فردا برای خواندن دیر است»
به عنوان شعار بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران« ،یک کتاب
بیشتر بخوانیم» به عنوان شعار سی امین دوره نمایشگاه بین المللی
ن دوره
کتاب تهران« ،با کتاب سالمتیم» به عنوان شعار سی ویکمی
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران« ،خواندن توانستن است» به عنوان
ن دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و «کتاب
شعار سی ودومی
یعنی زندگی» به عنوان شعار سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی
کتاب تهران انتخاب شده بودند/.تسنیم
روایت زندگی هریس به چاپ بیست و نهم رسید
کتاب «بیست و هفت روز و یک لبخند» ،عنوان اثری است از فاطمه
رهبر که با نگاهی به خاطرات شهید بابک نوری هریس نوشته شده
است؛ کتابی که در ماه های اخیر با استقبال خوبی از سوی مخاطبان
همراه بوده و به تازگی چاپ بیست و نهم ان نیز روانه بازار نشر شده
است .روزهای اخر ابان 96خبر شــهادت یک جوان در رسانه های
خبری و شبکه های اجتماعی منتشر شد.
کسی از شــخصیت و زندگی اش اطالعی نداشــت ،ولی همین
عکس های کمی متفاوت ،او را خیلی زود در بین مردم مشهور کرد .این
اثر نخستین کتاب با موضوع روایت زندگی شهید مدافع حرم ،بابک
نوری هریس است؛ روایتی مستند براساس خاطرات خانواده ،دوستان
و همرزمان شهید.
فاطمه رهبر ،نویسنده ،در «بیســت و هفت روز و یک لبخند» ،با
انتخاب زاویه دید اول شخص راوی ،خواننده را هم سفر و همراه خود در
مسیر شناخت و کشف شخصیت شهید قرار داده است/.تسنیم صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
«خدا زاده» به کتابفروشی ها رسید
کتاب «خدا زاده» خاطرات نویســندگان و اندیشــمندان خارجی از محمد رضا شاه پهلوی ،توسط
حجت االسالم سیدمحمدحسین راجی تدوین و به همت نشر معارف چاپ و به بازار نشر رسید .مدتی
پیش جلد اول این کتاب با نام «خود خدا» در بازار عرضه شــد که موضوع ان خاطرات اندیشمندان و
نویسندگان داخلی و خارجی در مورد رضا پهلوی بود و اکنون خدا زاده تکمیل کننده تحقیقات مجموعه
سعدا است .این کتاب حاصل دوسال کار و پژوهش مستمر پژوهشگران اندیشکده راهبردی سعدا زیرنظر
حجت االسالم محمد حسین راجی است که در چند فاز پژوهشی ازبین صدها کتاب و هزاران خاطره،
بدون سوءگیری و با ترجمه ای دقیق این روایات را انتخاب کرده است/ .فارس
شب بیادماندنی یاسین در تاالر وحدت
دومین کنسرت احسان یاسین ،پنجشنبه ساعت ۲۲در تاالر وحدت تهران با استقبال مخاطبان
موسیقی ،پاپ ،عربی و البته کسانی که به دنبال محتوای عارفانه در ترانه و ملودی هستند ،برگزار شد.
تاالر وحدت تهران در طول سال ،حتی زمان هایی که شــب های شلوغ برگزاری تور کنسرت ها
در سطح کشور است ،کمتر شاهد حضور مخاطبان موسیقی روی صندلی های خود است و بیشتر
کنســرت های خاصی را میزبانی می کند؛ البته که این خاص بودن به معنای برتری است ،بلکه به
معنای نوع اجرا ،سبک و مخاطب های کنسرت ها است .به عنوان مثال بهترین شب های تاالر وحدت
شب هایی است که ارکستر سمفونی ملی ایران یا تهران روی صحنه تاالر شروع به نواختن می کند،
یا گروه های موسیقی بانوان ،فولکلور ،دستگاهی و حتی کنسرت -نمایش ها با مخاطبان خود همراه
می شوند .اما پنج شنبه شب گذشته ۱۷ ،فروردین ۱۴۰۲مصادف با شب ۱۶ماه رمضان ،۱۴۴۴برای
دومین شب متوالی یک کنسرت برای اولین بار روی صحنه می رود که به دلیل بافت محتوایی و فرمی
خود در اجرا و تجربه اول خواننده ان ،اتفاق ویژه ای برای موسیقی ایران بود.
احسان یاسین که در فصل سوم برنامه تلویزیونی «عصر جدید» که بهار ۱۴۰۱از شبکه سه سیما
پخش شد ،خواننده ای بود که شب گذشته به همراه گروه ارکستر «ایستگاه» به سرپرستی مهدی
نوروزی ،برای اجرای دومین شب از کنسرت های خود روی صحنه تاالر وحدت رفت.
«عصر جدید» خواننده های متفاوتی در طول سه فصل خود به جامعه معرفی کرده است ،مانند
عرفان طهماسبی ،شروین حاجی پور ،علی طوالبی ،پارسا خائف ،احسان یاسین و ...که عموما فعالیت
موسیقی خود را با انتشار البوم و قطعه در پیش دارند ،و حتی قطعه های رسمی و تیتراژهای تلویزیونی
هم در کارنامه خود ثبت کرده اند ،اما احســان یاسین بعد از کنسرت پارسا خائف که برای کمک به
مردم زلزله زده ی خوی در زمستان ۱۴۰۱برگزار شد ،اولین خواننده ای از نسل «عصر جدید» است
که به صورت رسمی و حرفه ای کنسرت موســیقی خود را اجرا کرده است ،ان هم در کمتر از یک
سال از شناخته شدن .کنسرت احسان یاســین ،همان طور که اجراهای متفاوتی در قاب تلویزیون
داشت ،برخالف کنسرت های رایج پاپ در سطح کشور ،بسیار متفاوت روی صحنه رفت و این تفاوت
را می توان در فرم ،ساختار و محتوای قطعه های یاسین که فضایی عارفانه دارند و عموما در مدح اهل
بیت و خداوند است ،پرفورمنس روی صحنه و خواننده و حتی بافت و تنوع قشرهای مخاطب این
کنسرت اشاره کرد/.صباخبر
شنبه 19فروردین 1402شماره 1394
یک افطاری در قدس
7
جدیدترین دیوارنگاره میدان جهاد با شعار «افطارمان در قدس» بامداد روز گذشته رونمایی شد .این
دیوارنگاره جدیدترین طرح خانه طراحان انقالب اسالمی به مناسبت ماه مبارک رمضان و در استانه روز قدس
و منقش به طرحی زیبا از برگزاری یک مراسم افطاری در قدس شریف است .علیرضا باقری طراح گرافیک،
امیرحسین ربانی طراح نوشتار و سیدعلیرضا جعفری طراح نشان نوشتار این دیوارنگاره است .در توضیح این
دیوارنگاره امده است« :برای مسجد االقصایمان قفسی ساخته اند به سستی تار عنکبوت ،قفسی که در همین
روزها ،تار و پود نداشته اش به هم می ریزد ».الزم به یاداوری است با تدبیر امام خمینی(ره) بنیان گذار کبیر
انقالب اسالمی اخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس نامگذاری شده است/.فارس صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
پیکر مرحوم کیومرث پوراحمد درمیان اندوه فراوان خانواده ،همکاران
و طرفدارانش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع و خاکسپاری
شد .دو روز پس از وداع شوکه کننده و تلخ کیومرث پوراحمد ،کارگردان
سرشناس سینما ،با زندگی این جهان ،روز گذشته ۱۸فروردین ماه اعضای
خانواده و همکارانش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا گردهم امدند تا عزیز
خود را به خاک بسپارند .جمعی از مردم عالقه مند به این هنرمند هم به
بهشت زهرا امده اند ،در حالی که دختران مرحوم پوراحمد که به تازگی به
ایران برگشته اند و نیز همسرش با بی تابی فراوان در مراسم حضور دارند.
«ســام ما به پروین دخت یزدانیان ،مادری مهربان که ما خیالمان
راحت است کیومرث پوراحمد را در اغوش خواهد گرفت».
کوروش سلیمانی در ادامه به مهرانه ربی همسر کیومرث پوراحمد و
دخترانش که در غربت این خبر تلخ را شنیدند تسلیت گفت و از مردم که
برای این مراسم به بهشت زهرا امده بودند قدردانی کرد.
مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما ،به عنوان نخستین سخنران این
مراسم گفت :حرف زدن خیلی سخت است و وقتی اخرین روزهای سال
تلخ گذشته قبول کردم همراه خانه سینما باشم می دانستم ،مسئولیت
پرچالشی دارم و فکر می کردم بهار شروعی خوب باشد ولی فکر نمی کردم
اینطور کمر من و خانه سینما بشکند .می دانم که همه در این دو روز و
در اینده درباره شخصیت هنری ،صداقتش ،شجاعش ،یک رو بودنش و...
خواهند نوشت اما مجموعه «قصه های مجید» او را نمی توانم کنار بگذارم،
او مستقیم به قلب داســتان زد در حالی که من به عنوان کسی که برای
بچه ها کار کرده ام به فانتزی پناه بردم .او خطاب به همکاران خود افزود :به
جای اینکه با این طریق خشک و عبوس و مطابق با زمانه پیش بروید ،در
همین دوره های انالین خود سراغ «بچه های مجید» بروید که پر از حرف
و امید است .برومند گفت :امیدوارم این اتفاق باعث شود همه به خودمان
بیاییم و اختالف های درونی ســینما را وسیله نابودی نکنیم بلکه برای
ساختن و امید کار کنیم و به نفع مردم ,امید بیافرینیم.
جهانبخش سلطانی که بازیگر نقش ناظم مجموع ه «قصه های مجید»
بود ،خاطره ای را از حضور خود در این سریال و ان قسمتی که مجید انشایی
درباره مرده شور نوشت و نیز با اشاره به پرویندخت یزدانیان تعریف کرد و
افزود« :مجید» با ان ویژگی های طنز به عنوان نسلی که اهل قلم و کشف
و معرفت است ،دیگر تکرار نشد .در ادامه محمدرضا عرب نماینده کانون
در مراسم وداع با کیومرث پور احمد مطرح شد:
اثار او با این پایان بندی ،هماهنگ نیست
کارگردانان خانه سینما با حضور در جایگاه گفت ۱۶ :فروردین ماه ،جان
از تن سینمای ایران رفت .می خواهم بیانیه کانون را بخوانم ولی امیدوارم
بتوانم این کار را انجام دهم چون بیست و چند سال قبل اقای پوراحمد
برای ساخت فیلم ،پروانه ساخت مرا داده بود.
وی با ابراز امیدواری براینکه سازمان ها و نهادها رفتار محترمانه ای با
هنرمندان داشته باشند در بخشی از بیانیه که ان را قرائت کرد با اشاره به
نحوه مرگ کیومرث پوراحمد گفت :او سینماگر مطالبه گر و معترضی بود.
او معترض بود ولی افسرده و ناامید نبود .او با کنش ها و در اخر با مرگش
اعتراض خود را نشــان داد .اعتراض او به شــرایط فعلی هم بود و اقای
پوراحمد خود را قربانی کرد تا به جوان ترها امید دهد.
کیانوش عیاری نیز در ادامه با اشاره به اینکه این شوک تلخ گفت :بسیار
ناباورانه بود رفتن کیومرث و خود من در اوج تعجبم چون از او خواسته بودم
که فیلم «کاناپه» مرا ببیند و او قبول کرد که دو سه روز دیگر که به تهران
امد فیلم را ببیند .همین دو روز قبل که به خانه اش رفتم ،خواستم کمی
حلوایی را که در خانه گذاشته بودند ،بخورم تا با این تالش ساده انگارانه
گ او را باور کنم.
شاید به این شکل مر
عیاری افزود :او از شرایط پیرامون همه بسیار ناراضی بود از زمین و زمان
گله می کرد ،با این حال از من پرسید که طرحی برای کار او دارم و با وجود
تفاوت نوع کارمان ،می خواستم چیزی بنویسم که از شیوه او تخطی نکند.
برای همین افسردگی او را نمی توانم باور کنم .او همیشه از همسرش به
عنوان مدیر زندگی اش یاد می کرد و میدانــم مهرانه عزیز همانطور که
می گوید زندگی اش ویران شده است و همینطور فرزندانش.
در ادامه حبیب احمدزاده که فعالیت ها و مراودت هایی درحوزه صلح
نیز با پوراحمد داشت ،بیان کرد :پوراحمد ادم دل بود و ادم دل،با سیاست
کاری ندارد .خنده ام می گیرد که کسی او را به جناحی ربط بدهد .او نه دل
من جبهه ای
به بالهت داخلی می داد و نه به خباثت خارجی .دلیل رفاقت ِ
با او نیز به این دلیل بود که پوراحمد یک ایرانی تمام عیار بود و می گویم که
باید یک ایرانی باشد تا بعد سر مدیریتش دعوا کنیم .احمدزاده ادامه داد:
او به هر بهانه ای این نوع پایان را انتخاب کرد ولی بالیی را که سر خانواده
تختی اوردیم سر خانواده پوراحمد نیاوریم .این خانواده باید زندگی کند.
من وصیتنامه او را خوانده ام و هیچ مسئله سیاسی ندارد.
این نویسنده در پایان ســخنانش گفت :اگر واقعا کیومرث را برای
کارهای خوبش دوســت دارید از فضای مجازی بــرای نابود کردن هم
استفاده نکنید .در بخشی دیگر منوچهر شاهسواری تهیه کننده سینما
بیان کرد :چیزی نمی شود گفت جز دعا برای همسر و خانواده و کیومرث
هر جای دیگری هم که بود ،همین کافی بود که چنین اثاری به جا گذاشته
است.او به یمن و برکت اثارش همیشه هست و خواهد بود.برای او هیچ
دریای بی ساحلی وجود نداشت و انچه انجام داد ،ساحلی برای او بود.
سپس از محمد مهدی عسگرپور دعوت شد که در جایگاه حاضر شود و
او با تسلیت از سوی خانه هنرمندان ایران و تمام صنوف هنری بیان کرد :ما
با یک مورد عجیب روبرو هستیم و در این سه روز سینمای ایران تلخ ترین و
عجیب ترین اتفاق خود را پشت سر گذاشت ،چون همین اثاری که نامشان
مرور شد با این پایان بندی ،هماهنگ نیست.
رییس هیات مدیره خانه ســینما و مدیرعامل خانــه هنرمندان به
حرف ها و شــایعاتی که درباره علت مرگ پوراحمــد در فضای مجازی
منتشر شده اشاره کرد و نیز با اشــاره به صحبت های حبیب احمدزاده
گفت :باید خویشتنداری بیشتری داشت و در عین حال باید از هنرمندان
بخصوص پیشکسوتان مراقبت کرد .البته تا می گوییم مراقبت ،برخی
سانسور را برداشت می کنند یا مراقبتهای مالی ولی نقش صنف در این
زمینه بسیار مهم است .در ادام ه مهرانه ربی همسر پوراحمد با صدایی
گرفته ،گفت:کیومرث مرا کشــت و پرونده مرا بست .ما همیشه با هم
بودیم .چیزی که برایم عجیب است ،این است که او اصال چنین شخصیتی
نداشت و من این اتفاق را باور نمی کنم .تازگی ها یاد گرفته بود دست مرا
می بوسید و می گفت باید شکرگزار باشم؛ نمی دانم چرا این کار را می کرد.
قرار بود یک هفته ای برود و برگردد ،من هم نمی توانستم بروم .او با اشاره
به اینکه پوراحمد عاشق مردم بود ،خطاب به همسرش گفت:کیومرث،
خانه من خراب شد .یکی از دختران کیومرث پوراحمد نیز به نمایندگی
از دیگر خواهرانش گفت :همیشه به پدرم می گفتم فکر نمی کنم هیچ
دختری پدری مثل ما داشته باشد چون او عاشقانه دخترانش و نیز ایران
را دوست داشت .مهرداد پوراحمد هم به نمایندگی از خانواده پوراحمد
گفت :کیومرث پوراحمد پرونده ای است که همیشه باز است و فارغ از تمام
حاشیه ها می خواهم که به ما کمک کنید تا این دوران را سپری کنیم.
در پایان پیکر کیومرث پوراحمد به سمت مزاری که اماده شده بود،
بدرقه شد/.ایسنا صفحه 8