روزنامه صبا شماره 1393 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1393

روزنامه صبا شماره 1393

روزنامه صبا شماره 1393

‫یک شنبه| ‪ 28‬اسفند ‪ 19 |1401‬مارس ‪ 26 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1393‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت و گو با محمد تقی فهیم‬ ‫منتقد سینما و فعال رسانه ای‬ ‫گذر سینما از زلزله ده ریشتری‬ ‫گفت و گوی صبا با امیر اسکندری کارگردان فیلم «داستان سیاوش»‬ ‫اقتباس در بزرگراه گمشده سیمنا‬ ‫جواد نوروزبیگی‪:‬‬ ‫اصالحات مدنظر را در فیلم‬ ‫اعمال کرده ایم‬ ‫واکنش اشتیانی پور‬ ‫به پخش تلویزیونی هوک‬ ‫محسن برمهانی‪:‬‬ ‫رسانه ملی را در سال پیش رو‬ ‫پررنگ تر خواهیم دید‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫یک شنبه ‪ 28‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1393‬‬ ‫واکنش اشتیانی پور به پخش تلویزیونی هوک‬ ‫علی اشتیانی پور تهیه کننده فیلم «هوک» به خبر پخش تلویزیونی فیلمش واکنش نشان داد‪ .‬علی‬ ‫اشتیانی پور تهیه کننده فیلم ســینمایی «هوک» گفت‪ :‬من هم تازه از این خبر مطلع شدم‪ .‬گویا بنیاد‬ ‫سینمایی فارابی تصمیم گرفته است که تعدادی از فیلم های سینمایی را از طریق تلویزیون پخش کند‪ .‬وی‬ ‫ادامه داد‪ :‬از نظر بنده این اتفاق ممکن است به صاحبان اصلی این فیلم ها اسیب جدی بزند‪ ،‬به همین دلیل‬ ‫در مورد این خبر و چگونگی انجام شدن ان پرس وجو خواهم کرد‪ .‬براساس شنیده ها فیلم های «شماره‬ ‫‪ »۱۰‬به کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد‪« ،‬هوک» به کارگردانی حسین ریگی و «های پاور» ساخته‬ ‫هادی محمدپور سه گزینه مدنظر صدا و سیما برای پخش در نوروز هستند‪/.‬صباخبر‬ ‫المینور ویزای بنگلور را گرفت‬ ‫فیلم ســینمایی «المینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی در چهارمیــن حضور جهانی اش در‬ ‫چهاردهمین فستیوال فیلم بنگلور به نمایش درمی اید‪ .‬چهاردهمین فستیوال فیلم بنگلور از ‪ ۳‬تا ‪۱۰‬‬ ‫فروردین در کشور هند برگزار می شود‪« .‬المینور» که پیش از این در فستیوال های گوا ‪ ،‬چنای و فستیوال‬ ‫موسن بلژیک به نمایش درامده است‪ ،‬بیست و هفتمین فیلم بلند سینمایی داریوش مهرجویی است‬ ‫که به تهیه کنندگی رضا ُدرمیشیان تولید شده است‪ .‬فیلم داستان عشق به موسیقی است و دختر جوانی‬ ‫که عاشق موسیقی است اما پدرش مخالف موسیقی و مدام دخترش را محدود و سرکوب می کند‪ .‬علی‬ ‫نصیریان‪،‬سیامک انصاری‪ ،‬پردیس احمدیه‪ ،‬فریماه فرجامی و‪ ...‬از بازیگران «المینور» هستند‪/.‬ایسنا‬ ‫جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم سینمایی «برادران لیال»‪:‬‬ ‫اصالحات مدنظر را در فیلم اعمال کرده ایم‬ ‫جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم سینمایی «برادران لیال» به کارگردانی سعید روستایی‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬ما به صورت دائم از سال گذشته تا امروز با دوستان سازمان سینمایی در تعامل و صحبت‬ ‫بوده ایم‪ .‬تا همین لحظه این مذاکرات ادامه داشته است‪ .‬بعد از حضور فیلم در جشنواره کن‬ ‫به دلیل جابه جایی در مدیران سازمان سینمایی‪ ،‬شاهد رویکرد جدیدی برای حضور فیلم ها‬ ‫در جشنواره های خارجی بودیم که مربوط به بعد از پذیرش فیلم ما در کن بود‪ .‬همان زمان‬ ‫از دوستان سازمان سینمایی هم نظر خواستیم و ان ها هم همکاری کردند و قرار بود بعد از‬ ‫جشنواره کن مجدد بازبینی صورت بگیرد تا فیلم بتواند وارد چرخه اکران عمومی شود‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬طبق صحبت های وزیر ارشاد‪ ،‬دوستان سازمان سینمایی تصمیم به تنبیه ما‬ ‫گرفتند و این تنبیه عالوه بر ما‪ ،‬شامل حال مخاطبان سینمای ایران هم شد‪ .‬نسخه ای که ما‬ ‫برای اعالم نظر به سازمان سینمایی ارائه کرده ایم نزدیک ‪ ۲۰‬دقیقه از نسخه ای که منتشرشده‬ ‫کوتاه تر است و همین مسئله نشان می دهد که ما اصالحات مدنظر دوستان را در فیلم اعمال‬ ‫کرده ایم‪ .‬حتی مجدد اعالم کردیم اگر ممیزی بیشتری مدنظر دارید به ما اعالم کنید تا اعمال‬ ‫شود‪ .‬قرار است پاسخ نهایی را در این زمینه به ما بدهند‪ .‬تهیه کننده «برادران لیال» درباره امکان‬ ‫عرضه این فیلم سینمایی در قالب مینی سریال در پلتفرم های خانگی هم گفت‪ :‬هنوز در این‬ ‫زمینه قراردادی امضا نشده اما مذاکراتی داشته ایم‪ .‬می خواستیم قبل از انتشار نسخه قاچاق‪،‬‬ ‫نسخه خودمان را عرضه کنیم‪ .‬علی رغم میل مان این مسیر را انتخاب کردیم اما هنوز اقدامی در‬ ‫این زمینه نداشتیم‪ .‬وی تاکید کرد‪ :‬امیدواریم دوستان سازمان سینمایی کوتاه بیایند تا فیلم‬ ‫بتواند اکران نصفه ونیمه را تجربه کند‪ .‬ان هم نه به خاطر ما‪ ،‬به خاطر مخاطبان و سرمایه گذار‬ ‫فیلم تا شاید بتوانیم ان ها را در این سینما حفظ کنیم‪/.‬مهر‬ ‫پاچینو و مان در مخمصه ‪2‬‬ ‫ال پاچینو در فیلم «مخمصه ‪ »۲‬بــه کارگردانی مایکل مان بازی‬ ‫خواهد کرد‪.‬‬ ‫وینسنت هانا کاراگاه زبده فیلم یکی از نقش های مهم در کارنامه‬ ‫طوالنی و درخشــان پاچینو اســت که به لطف این فیلم رقم خورد‪.‬‬ ‫پاچینوی ‪ ۸۲‬ســاله اخرین بار با فیلم «خانه گوچی» ساخته ریدلی‬ ‫اسکات در سال ‪ ۲۰۲۱‬روی پرده بزرگ دیده شد‪.‬‬ ‫این دنباله قرار است فلش بک هایی از سال های جوانی وینسنت و نیل‬ ‫(شخصیتی که رابرت دنیرو بازی کرد) داشته باشد‪ .‬کریس (شخصیت‬ ‫کیلمر) نیز تمرکز اصلی خواهد بود و احتمال می رود این شخصیت با‬ ‫حضور استین باتلر شکل بگیرد‪ .‬مان درباره فیلم «مخصمه» گفت‪ :‬این‬ ‫فیلم در فرهنگ جا گرفته‪ ،‬شناخته شده است‪ .‬نمی خواهم خودم را‬ ‫فریب بدهم و فکر کنم تمام دنیا با ان اشنا هستند اما وقتی بیش از ‪۲۰‬‬ ‫سال است در ویدیوی خانگی هنوز دارد دیده می شود‪ ،‬یعنی مردم هنوز‬ ‫ان را تماشا می کنند‪/.‬مهر‬ ‫پیوند واشینگتن و اسکات با گالدیاتور‬ ‫دنزل واشینگتن در حال مذاکره نهایی برای بازی در فیلم بعدی‬ ‫ریدلی اسکات دنباله «گالدیاتور» است‪.‬‬ ‫با تایید قطعی این حضور‪ ،‬دنزل واشــینگتن برای دومین بار با‬ ‫ریدلی اسکات همکاری خواهد کرد‪ .‬انها در «گانگستر امریکایی»‬ ‫در سال ‪ ۲۰۰۷‬با هم کار کرده بودند‪ .‬به این ترتیب او در کنار پل‬ ‫مسکال و بری کیوگان جلوی دوربین اسکات می رود‪ .‬خبر ملحق‬ ‫شــدن کیوگان به این پروژه دیروز منتشر شده بود‪ .‬اکنون دیوید‬ ‫اســکارپا در حال نگارش فیلمنامه فیلم جدید اســت که دنباله‬ ‫«گالدیاتور» فیلم پرفروش ســال ‪ ۲۰۰۰‬با ‪ ۱۲‬نامزدی اسکار و‬ ‫کسب ‪ ۵‬جایزه و فروش‪ ۴۶۰‬میلیون دالر در گیشه ها می باشد‪.‬‬ ‫واشینگتن پیش از این در چندین فیلم به کارگردانی برادر فقید‬ ‫ریدلی‪ ،‬تونی اسکات که سال ‪ ۲۰۱۲‬درگذشت بازی کرده بود که‬ ‫«جزر و مد ســرخ»‪« ،‬مردی در اتش»‪« ،‬دژاوو»‪« ،‬گرفتن پلهام‬ ‫‪ »۱۲۳‬و «غیرقابل توقف» از جمله انهاست‪/.‬مهر‬ ‫دو اسکاری در کنار هم‬ ‫کارگردان فیلم «کــودا» یک فیلــم علمی‪-‬تخیلــی بر مبنای‬ ‫فیلمنامه ای از سارا پولی می سازد‪.‬‬ ‫فیلم بعدی ســیان هدر کارگردان فیلم تحســین شده «کودا»‬ ‫بر مبنــای فیلمنامه ای ســاخته می شــود که به قلــم کارگردان و‬ ‫فیلمنامه نویس «زنان حرف می زنند» نوشته می شود‪.‬‬ ‫سارا پولی که به تازگی برنده اسکار برای بهترین فیلمنامه اقتباسی‬ ‫شده قرار است فیلمنامه «بعدازظهر دلگیری که تا ابد ادامه یافت» را‬ ‫برای هدر بنویسد‪ .‬وظیفه پولی در واقع نوشتن دوباره فیلمنامه ای است‬ ‫که از یک جنگ مناقصه ای در مــاه می ‪ ۲۰۲۰‬بیرون امد و پارامونت‬ ‫موفق شد تا امتیاز فیلمنامه ای علمی‪-‬تخیلی برمبنای داستان «دنیل‬ ‫اچ‪ .‬ویلسون» نویسنده «ربوپاکلیپس» را بخرد‪ .‬داستان کوتاه ویلسون‬ ‫درباره یک پدر مجرد و فیزیک دان ناساســت که سیاه چاله ای کشف‬ ‫می کند که تا چند روز اینده زمین را خواهد بلعید؛ اما هیچ کس حتی‬ ‫همکارانش در ناسا حرف او را باور نمی کنند‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫اکران ویژه روایتی از شهید شیرازی‬ ‫فیلم نیمه بلنــد «اب از اتش» به کارگردانی جمــال احمدی و تهیه کنندگی پیام تاجی و اشــرف‬ ‫شاه حسینی در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان و هم زمان با نزدیک شدن به سالگرد شهادت سپهبد‬ ‫صیاد شیرازی‪ ،‬در سینماهای منتخب اصفهان اکران می شود‪« .‬اب از اتش» برشی از زندگی سردار سپهبد‬ ‫شهید «علی صیاد شیرازی» در روزهای پر التهاب انقالب اسالمی در سال ‪ ۵۷‬است‪ .‬در خالصه داستان‬ ‫این فیلم امده‪« :‬بهمن ‪ ،۵٧‬علی صیاد شیرازی استاد دانشکده توپخانه ارتش در اصفهان است‪ .‬در این‬ ‫روزهای ملتهب‪ ،‬عده ای از نوجوانان ارتشی شــروع به تظاهرات می کنند و به دستور فرماندهی ضرب و‬ ‫شتم می شوندو‪ »...‬این فیلم ‪ ۵‬لغایت ‪ ۲۰‬فروردین ماه در سینماهای منتخب اصفهان اکران خواهد شد‪/.‬مهر‬ ‫یک شنبه ‪ 28‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1393‬‬ ‫‪3‬‬ ‫سالم فرمانده بهترین سرود سال شد‬ ‫سالم فرمانده به انتخاب ‪ ۲‬میلیون و ‪۲۰۰‬هزار نوجوان بهترین سرود سال ‪ ۱۴۰۱‬در نخستین جایزه‬ ‫مردمی سرود سال نونوا شد‪ .‬نخستین جایزه مردمی سرود ســال روز جمعه ‪ ۲۶‬اسفند ‪ ۱۴۰۱‬با اعالم‬ ‫برگزیدگان مردمی به کار خود پایان داد‪ .‬در این رویداد ملی که توســط شبکه امید سیما و با همکاری‬ ‫پیام رسان شاد برگزار شد‪ ،‬با اسقبال قابل توجه نوجوانان‪ ،‬بیش از ‪ ۲‬میلیون و ‪۲۰۰‬هزار رای به نامزدهای‬ ‫بهترین سرود سال در بخشهای مختلف در بستر پیام رسان شاد اعطا شد‪ .‬سرود سالم فرمانده در ‪ ۳‬بخش‬ ‫(بهترین سرود‪ ،‬بهترین تکخوان بزرگسال و به یاد ماندنی ترین گوشواره) و سرود جشن فرشته ها در ‪۳‬‬ ‫بخش حائز بیشترین جوایز در بین سرودهای سال گذشته به انتخاب نوجوانان شدند‪/.‬ایرنا‬ ‫رسانه ملی را در سال پیش رو پررنگ تر خواهیم دید‬ ‫محسن برمهانی معاون سیما در استانه اغاز سال ‪ ۱۴۰۲‬و شروع ماه مبارک رمضان در یادداشتی‬ ‫ابراز امیدواری کرد در ســال پیش رو‪ ،‬نتایج طراحی و تالش های رســانه ملی در سالی که گذشت‪،‬‬ ‫پررنگ تر دیده شود‪...‬‬ ‫بخشی از متن یادداشت نوروزی معاون سیما بدین شرح اســت‪ ۱۴۰۲:‬ان شااهلل سالی پر برکت‬ ‫برای رســانه ملی خواهد بود‪ .‬تقارن بهار طبیعت با بهار قران‪ ،‬این کتاب الهی که مایه روشنایی و راه‬ ‫نجات و سعادت بشر است به یقین برای همه ما مبارک است‪ .‬در سال پیش رو‪ ،‬نتایج زحمات طراحی‬ ‫و تالش های سالی که گذشت را پررنگ تر خواهیم دید‪ ۱۴۰۱ .‬برای معاونت سیمای رسانه ملی‪ ،‬سالی‬ ‫پر از چالش های پیچیده و گردنه های بزرگ و فرازهای مختلف بود‪ .‬هدف اصلی و اساسی ما در اولین‬ ‫سال از قرن جدید‪ ،‬حرکت در جهت شعار صداوسیما در دوره تازه بود‪ .‬شعار تحول بر دو محور هویت و‬ ‫عدالت‪ ،‬که سرلوحه عمل مدیریت کالن رسانه ملی است‪ ،‬محور فعالیت و تغییرات سیما در این دوره‬ ‫هم بوده است‪ .‬به ویژه اینکه معاونت ســیما بزرگترین بازوی اجرایی و عملیاتی تحقق سند راهبری‬ ‫تحول در سازمان صداوسیما است‪ .‬سیما در پاییز و زمستان ‪ ۱۴۰۱‬در مواجهه با چالش ناارامی ها و‬ ‫تنش های سیاسی و اجتماعی کشور‪ ،‬در راستای وظیفه اوردگاهی خود برای مقابله با امواج خصمانه ‬ ‫تحریف و تفتین‪ ،‬سعی در تقویت جهاد تبیین و بصیرت افزایی داشت‪ .‬به این ترتیب که اغلب برنامه ها به‬ ‫سمت روشنگری درباره مسائل و موضوعات مرتبط با این چالش منعطف شدند‪ .‬برنامه هایی هم به طور‬ ‫اختصاصی درحوادث و ناارامی های پاییز جهت روشنگری و نقد غرب و افشای ماهیت استکبار و نظام‬ ‫سلطه و وابستگان داخلی تولید و پخش شدند‪ .‬انعکاس دستاوردهای انقالب اسالمی و پیشرفت های‬ ‫جامعه ایرانی و توجه ویژه به نخبگان‪ ،‬فرهیختگان و دانش اموختگان نیز از دیگر محورهای تولید برنامه‬ ‫سیما در این سال بود‪ .‬در این معاونت همچنین برای ایفای نقش دانشگاهی برای ارتقاء سطح اگاهی و‬ ‫معرفت عمومی ترویج و توسعه فرهنگ متعالی‪ ،‬حوزه مقاومت و شهادت و سبک زندگی ایثارگرانه را‬ ‫در دستور کار داشت که موضوع مهم برنامه سازی سال ‪ ۱۴۰۱‬در سیما بود‪ .‬معاونت سیما همچنین در‬ ‫سال ‪ ۱۴۰۱‬چند اقدام اساسی را در حوزه مدیریتی‪-‬اجرایی رقم زد که از جمله مهم ترین ان ها می توان‬ ‫به تفکیک نظام طرح‪ ،‬تولید و پخش اشاره کرد‪ .‬این تفکیک باهدف جلوگیری از شتاب زدگی در تولید‬ ‫و پخش برنامه ها انجام گرفت‪ .‬در پایان ضمن ارزوی توفیق و سربلندی برای همه هم سنگران عزیزم‬ ‫در معاونت سیما و رسانه ملی‪ ،‬امیدوارم خداوند به همه کارهای خرد و کالن ما در عرصه جهاد تبیین‬ ‫برکت ببخشد‪ ،‬چه بسا کارهای بزرگی که بی برکت ره به بیراهه خواهند برد و چه بسیار کارهای خردی‬ ‫که در سایه عنایت و برکت الهی‪ ،‬تاثیری شگرف گذاشته و جاودانه خواهند شد‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫یک شنبه ‪ 28‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1393‬‬ ‫گفت و گوی صبا با امیر اسکندری کارگردان فیلم «داستان سیاوش»‬ ‫اقتبـاس در بزرگـراه گمشـده سـینم‬ ‫اقتباس‪ ،‬حلقه گمشده سینمای ایران‪ ...‬تا چه حد باید به این جمله باور داشت؟ ایا سینمای ایران‬ ‫یارس ساموات‬ ‫همواره از مقوله اقتباس روگردان بوده؟ دســت کم پاسخ این پرســش منفی است‪ .‬چه داریوش‬ ‫گفت و گو‬ ‫مهرجویی‪ ،‬رکورددار اقتباس در سینمای ایران‪ ،‬اثار متعددی را برگرفته از متون ادبیات داستانی‪ ،‬به‬ ‫ویژه داستان نویسی مدرن در کشور محسوب می شود‪ .‬هرچند گستره کار مهرجویی تنها به ادبیات ایرانی محدود‬ ‫نیست و برای نمونه او فیلم «پری» را براساس داستان کوتاه «یک روز خوش برای موزماهی» به قلم جی‪.‬دی‪ .‬سالینجر‪،‬‬ ‫نویسنده برجسته فقید ایاالت متحده‪ ،‬مقابل دوربین برد‪ .‬یا «سارا» دیگر ساخته مهرجویی به سال‪ 1371‬اثری برگرفته‬ ‫ک‪‎‬ها» به قلم هنریک ایبسن‪ ،‬نمایشنامه نویس صاحب سبک و پراوازه قرن نوزدهم نروژ‬ ‫از نمایشنامه «خانه عروس ‬ ‫محسوب می شد‪ .‬گذشته از اثار داریوش مهرجویی اما سینمای ایران کمتر به مقوله اقتباس وقعی می نهد‪ .‬این درحالی‬ ‫است که در بعد ادبیات باستانی و کالسیک‪ ،‬ایران فرهنگ روایی مکتوبی غنی دارد‪ .‬حتی افسانه های فولکلور که با‬ ‫روایت سینه به سینه گام به قرن بیستم گذاشتند نیز‪ ،‬درونمایه ای پرمغز و معنا دارند‪ .‬شاهنامه حکیم طوس‪ ،‬به یقین‬ ‫از برجسته ترین حماسه های تاریخ بشری محسوب می شود و حتی کشورهای همسایه از ان اقتباس هایی داشته اند‪.‬‬ ‫به همین ترتیب می توان به اثار سعدی‪ ،‬حافظ‪ ،‬عمر خیام‪ ،‬عبید زاکانی و ‪ ...‬اشاره کرد که جملگی امتیاز تبدیل به‬ ‫اثار سینمایی در هر زمینه ای (سینمای مستند‪ ،‬سینمای کوتاه‪ ،‬بلند و حتی پویانمایی) را دارند‪ .‬در این شماره اما با‬ ‫امیراسکندری‪ ،‬کارگردان فیلم «داستان سیاوش» که گفته می شود بر اساس داستان بلند «بوف کور» به قلم صادق‬ ‫م‪‎‬کالم شدیم‪ .‬صحبت درباب این اثر و اقتباس در سینمای ایران‪ ،‬چکیده اصلی مصاحبه ما بود‪.‬‬ ‫هدایت ساخته شده‪ ،‬ه ‬ ‫«بوف کور» نوشته صادق هدایت‪ ،‬به زعم برخی کارشناسان‪،‬‬ ‫تاریخ ادبیات داستانی معاصر ایران را به دو بخش کلی (قبل از‬ ‫انتشار بوف کور و بعد از ان) تقسیم کرد‪ .‬پس اینجا ما با رمان‬ ‫بسیار خاصی ســر و کار داریم‪ .‬دلیل انتخاب این داستان که‬ ‫در قالب کلی سورئال به رشــته تحریر درامده (و البته به نظر‬ ‫من نمونه بارز رئالیسم جادویی در اثار داستانی معاصر ایران‬ ‫است) چه بود؟‬ ‫به یقین اولین دلیل من برای انتخاب داستان «بوف کور» ارزش باالی‬ ‫این اثر ان هم از بعد بین المللی بود‪ .‬همانطور که مســتحضرید «بوف‬ ‫کور» یکی از بهترین اثار در قالب ســورئال در تاریخ ادبیات داستانی‬ ‫جهان محسوب می شود‪ .‬حتی گفته می شد دیوید لینچ فیلم «بزرگراه‬ ‫گمشده» را براساس این داستان ساخته است‪.‬‬ ‫شما خودتان این موضوع را که لینچ «بزرگراه گمشده» را از‬ ‫روی داستان هدایت نوشته‪ ،‬قبول دارید؟‬ ‫ببینید این موضوع را خود لینچ رده کرده است و هیچوقت قبول نکرد‬ ‫که فیلمش براساس یک داستان ساخته شده باشد و خود کارگردان در‬ ‫این زمینه بهترین نظر را می تواند‪ .‬بدهد‪.‬‬ ‫پس فقط به دلیل غنای فنی و محتوایی «بوف کور» این اثر را‬ ‫دست مایه ساخت فیلم «داستان سیاوش» قرار دادید؟‬ ‫خب تنها این موضوع نبود‪ .‬از انجا که مطالعه در حوزه روانشناسی‬ ‫یکی از کارهای موردعالقه من محسوب می شود ‪ ،‬عالقه بسیار زیادی‬ ‫به این گونه اثار دارم‪ ،‬همین عالقه هم مزید بر علت شد تا با نگاهی به‬ ‫داستان معروف صادق هدایت‪ ،‬این فیلم را تولید کنیم‪.‬‬ ‫با وجود این دالیل و حرف هایی که زدیم‪ ،‬به نظر فیلم «داستان‬ ‫سیاوش» تنها گوشه نگاهی به «بوف کور» داشته و اگر بخواهیم‬ ‫از منظر فرمیک و حتی محتوایی ان را نقد کنیم‪ ،‬نمی ‪‎‬توان به‬ ‫ضرس قاطع گفت فیلم شــما اقتباسی از اثر برجسته هدایت‬ ‫است‪ .‬این را قبول دارید؟‬ ‫دقیقا! همینطور اســت‪ .‬ببینید من هرگز نگفتم فیلم من اقتباسی‬ ‫است‪ .‬اقتباس چارچوب خاصی دارد و بنابر مولفه هایش می توان گفت‬ ‫ایا فیلمی براساس رمانی یا داستان یا نمایشنامه و شعری حماسه ساخته‬ ‫شده یا خیر‪ .‬حتی گاه ممکن است نام یک کتاب روی یک فیلم سینمایی‬ ‫باشد اما ان فیلم ارتباطی با کتاب ناشته باشد‪ .‬در فیلم «داستان سیاوش»‬ ‫نیز ما با نگاهی ازاد به «بوف کور» کار را اغاز کردیم و به پایان رساندیم‪.‬‬ ‫بگذارید همه چیز را در یک جمله ساده شده بگویم‪« .‬داستان سیاوش»‬ ‫در واقع ادای دینی به «بوف کور» صادق هدایت است‪ .‬کتابی که یکی از‬ ‫معروف ترین اثار ادبیات داستانی جهان است و از اثار مورد عالقه من‬ ‫نیز محسوب می شود‪.‬‬ ‫اقتباس از اثار برجسته ادبیات داســتانی‪ ،‬جایگاه بسیار‬ ‫ویژه ای در جهان دارد‪ .‬همانطور که دیدید «در جبهه غرب خبری‬ ‫نیست» نیز اثری اقتباسی بود اما امسال برگزیده بهترین فیلم‬ ‫بین المللی جایزه اکادمی اسکار شد‪ .‬پس اگر بیشتر به اقتباس‬ ‫بپردازیم‪ ،‬سینمای موفق تری خواهیم داشت‪.‬‬ ‫ببینید در همین فیلمی که مثال می زنید هم باز همه چیز منطبق‬ ‫بر رمان اریش ماریا رمارک نیست و این فیلم نیز با نگاهی به ان کتاب‬ ‫برجسته ساخته شده است‪ .‬پس اقتباس انواع گوناگون هم دارد که باید‬ ‫به ان ها توجه کنیم‪.‬‬ ‫گذشته از هدایت‪ ،‬به کدام اثر از نویسندگان ادبیات داستانی‬ ‫ایران و جهان عالقه دارید؟‬ ‫پیش تر گفتم به مطالعه اثار روانشناسی عالقه زیادی دارم‪ .‬از طرفی‬ ‫من دانش اموخته فلسفه و هنر هســتم و مدرک ارشد فلسفه و ارشد‬ ‫پژوهش هنر را هم دریافت کرده ام‪ .‬به این ترتیب حوزه مطالعات حرفه ای‬ ‫من ادبیات داستانی نبوده اما به علت تاثیرگذاری برخی داستان نویسان‬ ‫برجسته روی فلسفه مانند‪ ،‬به خواندن اثار ان ها ترغیب شدم‪ .‬همانطور‬ ‫که می دانید برای نمونه فرانتس کافکا تاثیر ملموسی روی فلسفه عصر‬ ‫خود گذاشت و من شیفته بسیاری از اثار این نویسنده برجسته از جمله‬ ‫داستان بلند معروفش‪« ،‬مسخ» هستم‪.‬‬ ‫اگر اجازه دهید برگردیم به موضوع فیلم‪ .‬خب من با ماجرای‬ ‫«داستان سیاوش» اشنا هستم اما اگر ممکن است‪ ،‬کمی درباره‬ ‫داستان فیلم توضیح بفرمایید‪ .‬البته طوری که داستان لو نرود!‬ ‫خب داستان مربوط به ماجرای دختری است که سال ها پیش پدرش‬ ‫به دلیل قتل مادرش دستگیر و اعدام شده است‪ .‬حاال سال ها از ان ماجرا‬ ‫گذشته اما سوال های متعددی در ذهن دختری که به بلوغ فکری رسیده‬ ‫است ایجاد می شود‪ ...‬در حالی که او با سواالت متعددی که برایش ایجاد‬ ‫شده دست و پنجه نرم می کند‪ ،‬عمه دختر برای اینکه به او کمک کند‪،‬‬ ‫اخرین داستانی را که پدرش نوشته (پدر دختر داستان نویس بود) به او‬ ‫می دهد و دختر با خواندن داستان و رمزگشایی از تطابق ان با واقعیت‪،‬‬ ‫راه تازه ای برای یافتن پاسخ سواالتش پیدا می کند‪.‬‬ ‫عجب! پس روایت فیلم خطی نیســت و درواقع ما با اثری‬ ‫که چند خط روایی دارد و اصطالح ًا داستان در داستان است‬ ‫مواجهیم‪ .‬درست است؟‬ ‫ببینید ماجرای فیلم حول محور سه داستان خالصه می شود‪ .‬بخش‬ ‫اول که همان نگاه ما به داستان بوف کور را دربرمی گیرد‪ .‬در بخش دوم‬ ‫با هسته مرکزی واصلی داستان مواجه می شــویم‪ .‬بخش دیگر هم به‬ ‫پیگیری ماجرای داستان پس از وارد شدن اخرین نوشته پدر نویسنده‬ ‫اختصاص دارد‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ما‬ ‫اگر بخواهیم نگاهی کلی به سینمای ایران بیاندازیم‪ ،‬به نظر‬ ‫مقوله اقتباس تا اینجا نتوانسته جایگاه خود را انطور که شایسته‬ ‫ادبیات داستانی و سینمای ایران است‪ ،‬در ساخته ‪‎‬های اغلب‬ ‫فیلم سازان ایرانی پیدا کند‪ .‬شــما این موضوع و این فقدان را‬ ‫چطور ارزیابی می کنید؟‬ ‫به یقین جای اقتباس در سینمای ایران بسیار خالی است‪ .‬ما از فیلم‬ ‫«بزرگراه گمشده» ساخته دیوید لینچ صحبت کردیم اما اجازه دهید‬ ‫راه دور نرویم و همانطور که فرمودید به ادبیات کهن و معاصر خودمان‬ ‫بپردازیم‪ .‬اینکه فیلم ســازی بخواهد ماجرا‪ ،‬حکایت‪ ،‬روایت‪ ،‬داستان‪،‬‬ ‫افسانه یا قالب های گوناگون روایی موجود در ادبیات غنی فارسی را به‬ ‫تصویر بکشد و در قالب فیلم روی پرده نقر ه‪‎‬ای به نمایش دراورد‪ ،‬با توجه‬ ‫به گنجینه های ادب پارسی‪ ،‬نه تنها کاری نشدنی نیست‪ ،‬بلکه ظرفیت‬ ‫بسیار باالیی نیز دارد و ما می توانیم از این معادن و ثروت های هنگفت‬ ‫بالقوه در ادبیات پارسی‪ ،‬در رونق اثار سینمایی برداشت های گوناگون‬ ‫انجام دهیم‪.‬‬ ‫کار شما مدتی اکران نشد و به نظر مراحل تولید و پیش تولید‬ ‫سختی را پشت سر گذاشتید‪ .‬درباره این مراحل هم توضیح‬ ‫می فرمایید؟‬ ‫البته اینکه «داستان سیاوش» مدت ها مغفول ماند ماجرای دیگری‬ ‫دارد اما درباره پروسه تولید‪ ،‬اتفاقاً حدود یک سال پس از مطالعه فیلم نامه‬ ‫مراحل تولید را ســپری کردیم و حدود ‪ 3‬تا ‪ 4‬ماه نیز پیش تولید طول‬ ‫کشید‪ .‬اگر بخواهم تقریبی به شما بگویم‪ ،‬باید اذعان کنم از ابان ‪1395‬‬ ‫تا خرداد ‪ 1396‬مراحل تولید و پیش تولید این فیلم زمان برد‪.‬‬ ‫گمان می کنم حامی مالی خاصی هم نداشتید! برای ساخت‬ ‫«داستان سیاوش» دردسرهای مالی ازارتان نداد؟‬ ‫همینطور است‪ .‬از انجا که خودم سرمایه گذاری این فیلم بودم و با‬ ‫هزینه شخصی این فیلم را ساختم‪ ،‬مطمئن بودم این کار بازگشت سرمایه‬ ‫ندارد! اما شخصاً عالقه بسیار زیادی به سینمای مستقل دارم‪ .‬دوست‬ ‫داشتم در این کار دغدغه ام مالی نباشد و فکرم سمت بازگشت سرمایه‬ ‫و درامدزایی نرود‪ .‬هدفم این بود کاری بسازم که برای عموم قابل لمس‬ ‫باشد و مخاطب بتواند با ان ارتباط برقرار کند‪ .‬اینجا نفس هنر برای من‬ ‫مهم بود‪ .‬از انجا که مجسمه ساز هم هستم‪ ،‬چند نمایشگاه در این حوزه‬ ‫یک شنبه ‪ 28‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1393‬‬ ‫‪5‬‬ ‫از هنر نیز دایر کردم و انجا هم دقیقا دغدغه من حس هنری ام بود و این‬ ‫خود هنر و ویژگی هایش است که برای من در مرتبه نخست اهمیت قرار‬ ‫دارد‪ .‬عمیقا دوست داشتم به ان ورطه از هنر گام بگذارم که ارتباطی با‬ ‫گیشه نداشته باشد و به نظرم این فرم متفاوتی از هنر محسوب می شود‪.‬‬ ‫در فیلم «داستان سیاوش» نیز همین نفس هنر بود که برای من معنا و‬ ‫مفهوم داشت و هدف اصلی بود‪.‬‬ ‫م «داستان سیاوش» ناامید‬ ‫انگار شــما خیلی از فروش فیل ‬ ‫هستید! به هرحال با وجود صحبت هایی که درباره ان شده و‬ ‫همین که به داستان بسیار معروف و ارزشمند و شناخته شده‬ ‫«بوف کور» صادق هدایت پهلو می زند‪ ،‬به نظر می رسد فیلم شما‬ ‫دست کم مخاطب اصلی خود را جذب می کند‪ .‬شاید در جمع‬ ‫فیلم های نخبه گرا اتفاقا کار موفقی هم باشد‪ .‬این را قبول دارید؟‬ ‫نه اصال بحث ناامیدی نیست‪ .‬باور کنید تا امروز اصال من در جریان‬ ‫فروش فیلــم نبودم اما زمانی کــه صحبت از هــدف و اولویت بندی و‬ ‫دغدغه های کارگردان به میان می اید‪ ،‬من دوست دارم مخاطبان عام‬ ‫سینما با فیلم های متفاوت ارتباط برقرار کنند‪ .‬برای نیل به این منظور هم‬ ‫باید فیل ‪‎‬م هایی با فرم و موضوع متفاوت حمایت شوند‪ .‬متاسفانه همانطور‬ ‫که می دانید فیلم های پرفروش سینمای ایران مدت هاست به ژانر کمدی‬ ‫محدود می شوند‪ .‬البته هر ژانری مصائب خود را دارد و همه ژانرها هم‬ ‫برای ما قابل احترامند اما عالقه من ســاخت فیلم هایی متفاوت بوده و‬ ‫همواره دوست داشتم به گونه ای دیگر از هنر بپردازم‪.‬‬ ‫فیلم جدیدی در دســت تولید دارید؟ یا فیلم نامه تازه ای‬ ‫هست که روی ان مطالعه کنید و به زودی کار روی ان را اغاز‬ ‫کنید؟‬ ‫متاسفانه در این چند سال که فیلم «داستان سیاوش» اکران نشد‪،‬‬ ‫نتوانســتم فکرم را روی کار دیگری متمرکز کنم و پروژه ســاخت اثر‬ ‫دیگری را اغاز کنم اما طی چند ماه گذشــته چند فیلم نامه را مطالعه‬ ‫کرده ام که به احتمال بسیار زیاد طی این روزها یا طی ماه های اینده کار‬ ‫روی یکی از ان ها را اغاز خواهم کرد‪.‬‬ ‫ماجرای اکران نشدن «داستان سیاوش» هم در نوع خودش‬ ‫جالب توجه بود! مگر این فیلم چه مشکلی داشت که باید سال ها‬ ‫از پرده سینماها دور می ماند و پس از چند سال (حدود ‪ 5‬سال‬ ‫بعد از پایان مراحل تولیدی «داســتان سیاوش») با اکران ان‬ ‫موافقت می شــد؟ البته که ما کمی در جریان چند و چون این‬ ‫ماجرا هستیم اما اگر ممکن اســت لطف ًا برای خوانندگان این‬ ‫شماره روزنامه صبا به تشریح اتفاقاتی که افتاد بپردازید‪.‬‬ ‫ببینید از بدو ســاخت فیلم و حتی پیش از تولید ان من دوســت‬ ‫داشتم این اثر برای گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شود‪ .‬متاسفانه‬ ‫پس از تولید «داستان سیاوش» این فیلم با بی مهری ها و کم لطفی های‬ ‫متعددی روبرو شد‪ .‬البته این موضوع مربوط به زمانی بود که کادر سابق‬ ‫این گروه سینمایی در هنر و تجربه به فعالیت می پرداختند‪ .‬ان ها پس از‬ ‫بازبینی فیلم روی برخی نکات دست گذاشتند و برای نمونه می گفتند‪،‬‬ ‫فالن جا نباید اینطور باشد و بهمان جا باید به این ترتیب می شد و ‪ ...‬پس‬ ‫از اینکه با چنین بی مهری هایی روبرو شدم‪ ،‬راستش را بخواهید اص ً‬ ‫ال قید‬ ‫نمایش کارم را در هنر و تجربه زدم و دیگر پیگیری هم نکردم‪.‬‬ ‫تا اینکه کادر فعال گروه هنر و تجربه تغییر کرد و ‪...‬‬ ‫بله دقیقا‪ .‬بعــد از تغییر و تحوالتی که در ایــن کادر صورت گرفت‪،‬‬ ‫خود عزیزان با من تماس گرفتند و به من گفتند اکران فیلم «داستان‬ ‫سیاوش» در دســتور کار هنر و تجربه قرار گرفته است و خوشبختانه‬ ‫حاال هم که مدتی است اکران این فیلم اغاز شده است‪ .‬امیدوارم به انچه‬ ‫مدنظرمان بود از تولید و اکران عمومی این فیلم دست پیدا کنیم‪.‬‬ ‫انگار دلتان از بی مهری هایی که در حق «داستان سیاوش»‬ ‫شــد خیلی پر است! به یقین هر ســینماگری وقتی فیلمش‬ ‫سال ها مغفول می ماند دلشکسته و غمگین خواهد شد‪ .‬اما به‬ ‫عنوان اخرین پرسش واقع ًا چرا فیلمی با چنین محتوایی باید با‬ ‫کم توجهی مواجه شود؟‬ ‫من به عنوان شخصی که به هنر می پردازد همیشه بر این باور بودم که‬ ‫گروه هنر و تجربه نباید جایگاه فیلم هایی باشد که ذائقه عموم مخاطبان‬ ‫در تولید ان ها دخیل بوده است‪ .‬ببینید سینماگر‪ ،‬تهیه کننده‪ ،‬اسپانسر‬ ‫و ‪ ...‬حق دارند نگران فروش فیلم باشند و در وهله اول بازگشت سرمایه‬ ‫را در نظر بگیرند‪ ،‬شکی در این نیست ولی جنس برخی فیلم ها به گونه‬ ‫دیگری است‪ .‬فیل م‪‎‬هایی هم وجود دارند که بازگشت سرمایه را سرلوحه‬ ‫کار تولید خود قرار ندادند و جایی مثل گروه هنــر و تجربه باید از این‬ ‫دست فیلم ها و از این نوع سینماگران حمایت بکند‪ .‬البته این حمایت ها‬ ‫با تغییر و تحوالتی که در گروه هنر و تجربه رخ داد اتفاق افتاده است و از‬ ‫این حیث می توان ابراز خشنودی کرد‪.‬‬ ‫و حرف اخر امیراسکندری در پســی روزهای سال ‪1401‬‬ ‫خورشیدی؟‬ ‫عرضی نیست‪ .‬امیدوارم ســال بســیار خوبی پیش روی سینما و‬ ‫سینماگران ایرانی قرار داشته باشد و برای همه مردم عزیز سرزمین مان‬ ‫ارزوی تندرستی می کنم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫یک شنبه ‪ 28‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1393‬‬ ‫برگزاری کنسرت تا نیمه رمضان مجاز است‬ ‫وزارت ارشــاد اعالم کرده است برنامه ها و رویدادهای هنری موســیقایی زیر نظر وزارتخانه همانند‬ ‫سال های گذشته صرفاً تا نیمۀ ماه رمضان و میالد امام حسن مجتبی (ع) در سراسر کشور برگزار می شود‪.‬‬ ‫مرکز روابط عمومی و اطالع رسانی وزارت ارشــاد اعالم کرد‪ :‬برنامه های موسیقایی و هنری همانند‬ ‫ســال های قبل صرفاً تا نیمۀ این ماه و در زمان فراغت از روزه داری مومنان و نمازگزاران برگزار خواهد‬ ‫شد‪ .‬بر همین اساس‪ ،‬دفتر موسیقی وزارت ارشــاد با توجه به تقارن نوروز ‪ ۱۴۰۲‬با ماه رمضان با صدور‬ ‫دستورالعمل های ویژه ای برای برگزاری رویدادهای موسیقایی برای رمضان پیش رو برنامه گزاران را موظف‬ ‫کرده تا با رعایت کامل موازین شرعی و قانونی به اجرای برنامه بپردازند‪/.‬ایسنا‬ ‫فرش شاه عباسی هزینه دارد‬ ‫جواد انصافی بازیگر و کارگردان با ســابقه نمایش های ایرانی درباره برنامه های اجرایی خود در سال‬ ‫جدید‪ ،‬گفت‪ :‬نمایش «فرش شاه عباسی» یک اثر طنز بسیار قوی است که به دوران شاه عباس و ماجرای‬ ‫فرش می پردازد‪ .‬این اثر با حضور هنرمندان حرفه ای تئاتر تولید و اجرا می شود اما به دلیل اینکه امکان‬ ‫استفاده از حامی مالی فراهم نشد‪ ،‬هنوز به مرحله تولید نرسیده است‪ .‬انصافی متذکر شد‪ :‬قب ً‬ ‫ال به گروه های‬ ‫تئاتری کمک هزینه پرداخت می شــد ولی حاال انقدر مبلغ کمک هزینه ها کم شــده است که گروه ها‬ ‫نمی توانند هزینه های خود را تامین کنند‪ .‬این هنرمند با سابقه تئاتر در پایان سخنان خود گفت‪ :‬منتظر‬ ‫این هستم که دور جدید جشنواره نمایش های ایینی و سنتی فراخوان خود را منتشر کند‪ /.‬مهر‬ ‫یک سین از هفت سین اجرا شد‬ ‫نمایش خیابانی «یک ســین از هفت ســین» پس از اجرا در یادمان های‬ ‫شهدای هویزه‪ ،‬دهالویه و شلمچه در یادمان نهرخین ابادان و با حضور راهیان‬ ‫نور به اجرا درامد‪.‬‬ ‫پنجمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور که از ‪ ۲۰‬اسفند در یادمان‬ ‫فتح المبین شروع به کار کرد با اجراهای هنرمندان برتر و منتخب در یادمان های‬ ‫خوزستان ادامه دارد‪.‬‬ ‫نمایش خیابانی «یک ســین از هفت سین» به نویســندگی و کارگردانی‬ ‫مهرالسادات زاهد کاری از هنرمندان استان لرستان پس از اجرای درخشان در‬ ‫یادمان های فتح المبین‪ ،‬اروند‪ ،‬شلمچه‪ ،‬هویزه‪ ،‬دهالویه فتح المبین به یادمان‬ ‫اروند ابادان رسید و با استقبال پرشور راهیان نور مواجه شد‪.‬‬ ‫در خالصه نمایش امده است‪« :‬داستان زندگی یک رزمنده از جنگ است‬ ‫که هر سال ایام عید و لحظه سال تحویل به جنوب کشور و راهیان نور می اید‪.‬‬ ‫همسرش او را از این کار ممانعت می کند و این بار با او به جنوب کشور می اید‪.‬‬ ‫بحث انها در بین تماشاگران باال می گیرد و مردم دورشان جمع می شوند‪ .‬مرد‬ ‫دالیل امدنش به جنوب را برای همســرش و مردمان حاضر بازگو می کند‪ .‬او‬ ‫دالیلی می اورد که همه را قانع خود می کند»‪ .‬اجرای هنرمندانه این نمایش‬ ‫در یادمان اروند که حکایت فراق و از جان گذشتگی رزمندگان ایثارگر است‪،‬‬ ‫بازتاب گسترده ای در میان مخاطبان داشت‪ .‬برگزاری پنجمین همایش ملی‬ ‫«تئاتر خیابانی راهیان نور» به عنوان رویداد هنری و محوری راهیان نور با دبیری‬ ‫مصطفی بوعذار تا دوم فروردین ‪ ۱۴۰۲‬ادامه دارد‪/.‬مهر‬ ‫تئاتر مرز نمی شناسد‬ ‫اســتاندار خراســان شــمالی گفت‪ :‬تئاتر پدیده ای است که مرز‬ ‫نمی شناسد و این هنر همواره اندیشه ساز در دل مردم ‪ ،‬بویژه جوانان‬ ‫است‪ .‬محمد رضا حســین نژاد در ایین اختتامیه هفتمین جشنواره‬ ‫اســتانی تئاتر کوتاه در شهرســتان جاجرم اظهار کــرد‪ :‬هنر تئاتر‬ ‫پیچیدگی های انسان را به چالش می کشد‪ ،‬روانکاو و جامعه شناسی‬ ‫خبره است که با فلسفه همنشین است و تفکر انسان را دگرگون خواهد‬ ‫کرد و در نهایت از دل ان فرهنگ جوانه می زند‪.‬‬ ‫نماینده عالی دولت در خراسان شــمالی با بیان اینکه برای رشد و‬ ‫تعالی یک فرد در جامعه زبان های مختلفی همچون فیلم ‪ ،‬کتاب وجود‬ ‫دارد ‪ ،‬افزود‪ :‬اثر بخشی زبان تئاتر بیشتر است چون هدفی را به صورت‬ ‫مستقیم به مخاطب انتقال می دهد‪.‬‬ ‫در پایان این مراســم با حضور استاندار خراســان شمالی و دیگر‬ ‫مسووالن استانی و شهرستانی از برگزیدگان جشنواره استانی تئاتر‬ ‫کوتاه تجلیل شد‪/.‬ایرنا‬ ‫اثار جدید تئاتری در راه صحنه‬ ‫‪ ۶‬اثر نمایشی مختلف از روزهای پایانی فروردین ماه سال ‪۱۴۰۲‬‬ ‫پیش روی مخاطبان قــرار می گیرد‪ .‬تاالرهای اصلی‪ ،‬چهارســو‪،‬‬ ‫قشقایی‪ ،‬سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر از روز بیست و‬ ‫هفتم فروردین ماه سال ‪ ۱۴۰۲‬میزبان تماشاگران با اجراهای جدید‬ ‫خواهند بود‪ .‬در تاالر اصلی نمایش «مکبث زار» به کارگردانی ابراهیم‬ ‫پشــتکوهی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد‪ .‬در تاالر چهارسو‬ ‫نمایش «اپرای شــیپور» به کارگردانی فریــدون والیی و نمایش‬ ‫«مردمان خشمگین» به کارگردانی ایرج افشــاری اصل میزبان‬ ‫عالقه مندان تئاتر خواهد بود‪ .‬نمایش «النگ شات» به کارگردانی‬ ‫محمدرضا مالکی هم عنوان نمایش جدیدی هســتند که در تاالر‬ ‫سایه میزبان عالقه مندان تئاتر می شود‪ .‬در تاالر قشقایی نیز نمایش‬ ‫«فراموشان» به کارگردانی امیر امیری اجرای خود را اغاز خواهد‬ ‫کرد‪« .‬دل لرزه» عنوان دیگر نمایش جدیدی است که به کارگردانی‬ ‫مجتبی الله زاری در کارگاه نمایش تئاتر شهر به صحنه می رود‪/.‬مهر‬ ‫وفای به عهد گروه ماکان بند‬ ‫امیر مقاره و رهام هادیــان خوانندگان گروه «مــاکان بند» روز‬ ‫گذشته‪ ۲۷‬اســفند با حضور در میان مردم زلزله زده خوی‪ ،‬لحظات‬ ‫شــادی را برای مردم این شــهر رقم زدند‪« .‬ماکان بند» ‪ ۲۳‬بهمن‬ ‫امسال که در سالن میالد نمایشگاه بین المللی اجرا داشتند گفتند ما‬ ‫و هواداران مان یک خانواده هستیم و در روزهای غم یا شادی در کنار‬ ‫همدیگر خواهیم ماند و وعده دادند که به زودی به شهر خوی خواهند‬ ‫رفت و به وعده خود عمل کردند و روز گذشته به خوی رفتند‪ .‬انان در‬ ‫این سفر در میان چادرهای مردم زلزله زده خوی حاضر و از نزدیک با‬ ‫انان دیدار کردند و چند قطعه از اثار مشهورشان را به صورت پلی بک‬ ‫با نوجوانان و جوانان شهر خوی اجرا کردند‪ .‬این سفر و دیدار حضوری‬ ‫در میان مردم خوی‪ ،‬باعث خوشحالی و شادی بسیاری در میان مردم‬ ‫زلزله زده خوی شد‪ .‬ماکان بند در روزهای پایانی سال‪ ،‬کنسرت های‬ ‫متعددی را در شهرهای مختلف دارد اما با این حال برنامه ریزی الزم‬ ‫را برای حضور در خوی انجام داد تا بتواند به وعد ه خود‪ ،‬عمل کند‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫کتابخانه ملی در نوروز باز است‬ ‫کتابخانه ملی فقط روز اول نوروز تعطیل است و در روزهای دوم‪ ،‬سوم و چهارم فروردین نیز ساعت کار‬ ‫کتابخانه از ساعت ‪ ۸‬لغایت ‪ ۱۷‬اعالم شده است‪ .‬ساعت فعالیت کتابخانه ملی در هفته اول سال جدید به‬ ‫شرح زیر خواهد بود‪ :‬روز اول فروردین ‪ ۱۴۰۲‬کتابخانه تعطیل است‪.‬‬ ‫روزهای دوم‪ ،‬سوم و چهارم فروردین ساعت کار کتابخانه از ساعت ‪ ۸‬لغایت ‪ ۱۷‬است‪ .‬در این سه روز‬ ‫نوبت شب هم از ساعت ‪ ۱۷‬لغایت ‪ ۲۲‬دایر خواهد بود‪ .‬بر اساس تقویم فعالیت کتابخانه ملی‪ ،‬این کتابخانه‬ ‫در تمام ایام سال به جز چهار روز تعطیل رسمی ( ‪ ۱‬فروردین‪ ۲۲ ،‬بهمن‪ ۲۱ ،‬ماه مبارک رمضان و عاشورای‬ ‫حسینی ) میزبان اعضاء محترم است‪/.‬ایسنا‬ ‫اقای تعلیق ایران‪ ،‬احیاگری بی ادعا‬ ‫یک شنبه ‪ 28‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1393‬‬ ‫برتری غرفه گردشگری ایران در مسکو‬ ‫‪7‬‬ ‫در مراســمی که روز گذشته ‪ ۲۷‬اســفند ماه با حضور نمایندگان و کنشــگران صنعت گردشگری‬ ‫کشورهای مختلف جهان در محل نمایشگاه ‪ MITT‬مسکو ‪ ۲۰۲۳‬برگزار شد‪ ،‬غرفه کشورمان موفق‬ ‫شد از میان ‪ ۶۰۰‬غرفه حاضر به عنوان برترین غرفه دست یافته و تندیس این نمایشگاه را دریافت کند‪.‬‬ ‫غرفه های برپا شده در این دوره از نمایشگاه از ‪ ۲۲‬کشور جهان به منظور معرفی جاذبه های گردشگری‪،‬‬ ‫اختصاص بخشی از بازار گردشگری روسیه به خود و جذب جهانگردان این کشور به مدت ‪ ۳‬روز در بیست‬ ‫و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری سفر و هتلداری روسیه شرکت کردند‪ MITT .‬یکی از‬ ‫پنج نمایشگاه گردشگری برتر در سراسر جهان و بسیار مورد توجه جامعه جهانی گردشگری است‪/.‬ایرنا‬ ‫ندَری» از نشر الیما و کتاب «نگار‬ ‫غفور اسکندری سخندری‪ ،‬صاحب کتاب نظم و نثر «رسال ه خط ُسخ ‬ ‫اندیش» از نشر کنکاش اصفهان است و به حق او را احیاگر خط تعلیق دانسته اند‪.‬‬ ‫تدریس در رشته های تعلیق‪ ،‬شکسته و نســتعلیق در انجمن خوش نویسان ایران‪ ،‬تجربه حضور در‬ ‫نمایشگاه های مختلف فردی و گروهی در تهران‪ ،‬اصفهان‪ ،‬خوزستان‪ ،‬شاهین شهر و بسیاری از شهرهای‬ ‫دیگر‪ ،‬همچنین رمزگشایی و خوانش کتیب ه سردر مسجد گناباد بعد از چند قرن توسط این استاد حاذق‪،‬‬ ‫تنها بخش کوچکی از فعالیت های غفور اسکندری در زمینه خوشنویسی و به ویژه خط تعلیق است‪ .‬او متولد‬ ‫سال ‪ ۱۳۵۳‬در شهرستان ایذه است و از سال ‪ ۹۶‬در استان اصفهان و شاهین شهر سکونت دارد‪.‬‬ ‫حسین فیض ابادی‪ ،‬مدرس خط شکسته و تعلیق انجمن خوشنویسان ایران و مولف کتاب های اموزشی‬ ‫خط شکسته‪ ،‬در یادداشت خود درباره «غفور اسکندری سخندری» و احیای خط تعلیق توسط او‪ ،‬چنین‬ ‫اورده است‪:‬‬ ‫پس از فراز و فرودهای بسیار و درخشش بزرگانی چون؛ خواجه ابوالعال‪ ،‬خواجه تاج سلمانی‪ ،‬خواجه‬ ‫عبدالحی منشی‪ ،‬خواجه اختیار منشــی گنابادی‪ ،‬اقا محمدکاظم واله اصفهان و‪ ...‬خط تعلیق‪ِ ،‬‬ ‫خط ویژه ‬ ‫ایرانیان در محاق خاموشی فرورفته و غبار فراموشــی‪ ،‬این خط پررمز و راز را فراگرفته بود‪ ،‬به گونه ای که‬ ‫زیبایی و کرشمه های سحرامیز ان از دید هنر دوســتان و هنرمندان پنهان مانده بود‪ .‬ولی خوشبختانه‬ ‫سرنوشت این خط کهن به گون ه دیگری رقم خورد و در گوشه ای از این سرزمین پاک و پرمهر‪ ،‬انسانی عاشق‬ ‫دل به تعلیق بسته و با تمام وجود‪ ،‬عاشقانه و بی ادعا‪ ،‬با تالشــی بی مانند و خستگی ناپذیر می کوشید تا‬ ‫افسونگری های تعلیق را به همه معرفی کند‪ .‬غفور اسکندری سخندری‪ ،‬استاد برجست ه خط تعلیق‪ ،‬شاعر و‬ ‫خوش نویس باذوق هم روزگار ما‪ ،‬مردی است از ایران اهورایی و ایل بزرگ بختیاری که عمر شریف خود را در‬ ‫راستای احیاء این میراث ارزشمند صرف نمود مشتاقانه کوشید تا غبار فراموشی از چهر ه ان بزداید‪ .‬او پس‬ ‫از سال ها تحقیق‪ ،‬نوشتن و پایمردی در راه رسیدن به هدف خود و تالشی ریاضت گونه‪ ،‬توانست به دنیای‬ ‫پر راز و رمز این خط پیچیده وارد اید و با درکی درست از قواعد و قوانین ان و خالقیت و طبع ظریف خویش‬ ‫اثار دل پذیر‪ ،‬فاخر و ارزشمندی را با قلم مانای خود خلق کند‪ .‬اشراف بی نظیر او در قلم رانی و انجام اتصاالت‬ ‫سخت و دشوار و ریتم سطور؛ چشم هر بیننده ای را خیره می سازد‪ .‬استاد غفور عالوه بر تسلط در اجرای دقیق‬ ‫کلمات‪ ،‬ایجاد فضاهای جدید و ارایش صفحه و خلق فرم های تازه‪ ،‬بدیع‪ ،‬چشم نواز و نیز استفاده از دانگ های‬ ‫مختلف قلم توانمندی خود را نشان داده و اثار بی مانند را خلق نموده است‪ .‬بی شک این دستاورد درخشان از‬ ‫همت بلند‪ ،‬صفای دل و درون پرمهر و بی االیش او سرچشمه گرفته است‪.‬‬ ‫نام استاد غفور اسکندری برای همیشه در اسمان هنر ایران چونان ستاره ای پرفروغ و درخشنده می ماند و‬ ‫اثارش زینت بخش هنر خوش نویسی خواهد بود‪« .‬او اقای تعلیق ایران است‪/».‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سمیه خاتون ‪ -‬سینمای ایران پس از پشت سرگذاشتن‬ ‫یک ســال عجیب وغریب‪ ،‬در انتظار اکران نوروزی و رونق‬ ‫احتمالی فروش فیلم در این ایام است‪ .‬در سال ‪ 1401‬هفت‬ ‫فیلمی که توانستند به نسبت فروش خوبی را تجربه کنند‪،‬‬ ‫عبارتند از ؛ فیلم بخارست به کارگردانی مسعوداطیابی در‬ ‫‪ 4‬ماه اکران حدود ‪ 40‬میلیــارد‪ ،‬فیلم مالقات خصوصی به‬ ‫کارگردانی امید شــمس در ‪3‬ماه اکران حدود ‪ 15‬میلیارد‪،‬‬ ‫فیلم چپ راســت به کارگردانی حامد محمدی در ‪ 2‬ماه‬ ‫اکران حدود ‪ 10‬میلیارد‪ ،‬و فیلم خط استوا که در ‪ 1‬ماه اکران‬ ‫روی پرده ‪ 1‬میلیارد و ‪ 700‬میلیون فروش داشته است‪ .‬در‬ ‫سینمای کودک و نوجوان اســت هم لوپتو در ‪ 5‬ماه اکران‬ ‫حدود ‪ 17‬میلیارد‪ ،‬جزیره فضایی در ‪ 3‬ماه اکران ‪ 3‬میلیارد‬ ‫و ‪800‬میلیون و همچنین پســر دلفینی در ‪ 6‬ماه اکران ‪22‬‬ ‫میلیارد و‪ 850‬میلیون فروش داشته است‪ .‬اگرچه فروش‬ ‫اغلب این فیلم ها بــرای تهیه کنندگان ان ها راضی کننده‬ ‫نبوده است‪ ،‬اما با توجه به روند صعودی مراجعه مخاطبان‬ ‫به سینما که از اولین ماه زمســتان امسال اغاز شد‪ ،‬رونق‬ ‫گرفتن گیشه ان هم در ماه های راکد سینمایی حس شد‪.‬‬ ‫حال باید منتظر ماند و دید که فیلم های اکران نوروز ‪۱۴۰۲‬‬ ‫تا چه اندازه در تکمیل ایــن ماموریت موفق عمل خواهند‬ ‫کرد‪ .‬خبرنگار صبا درباره اتفاقات اخیر یک ســال گذشته‬ ‫در سینما‪ ،‬با محمد تقی فهیم منتقدسینما هم کالم شد که‬ ‫درادامه می خوانید‪.‬‬ ‫عملکرد سینما درسالی که گذشت چگونه بود؟‬ ‫سینمای ایران در سال گذشته یک زلزله ده ریشتری را تجربه‬ ‫کرد‪ .‬و خوشبختانه همین که توانســت سالمت خود را پس از این‬ ‫بحران حفظ کند‪ ،‬خودش باعث تعجب و خوشــحالی است‪ .‬باید‬ ‫قبول کرد که ســینما به خصوص در ویترین سال سینمایی خود‬ ‫جشنواره فجر‪ ،‬سیبل حمالت دشــمن چه از داخل و چه از خارج‬ ‫گفت و گوی صبا با محمد تقی فهیم منتقد سینما و فعال رسانه ای‬ ‫گذر سینما از زلزله ده ریشتری‬ ‫بود و به وضعیتی دچار شد که انتظار نمی رفت قابل مدیریت کردن‬ ‫باشد‪ .‬خود من با حدود سی الی چهل سال سابقه حضور در سینما و‬ ‫جشنواره فجر تا به حال سینمایی ایران را تا این اندازه گیر افتاده در‬ ‫کوران حوادث بیش از پیش ندیده بودم‪ ،‬به همین دلیل اگر بخواهم‬ ‫نمره ای به عملکرد سینمای ایران در سالی که گذشت بدهم‪ ،‬کمی‬ ‫از مواضع کمال گرایانه خود فاصله می گیرم‪ .‬چون اگر بخواهم بدون‬ ‫در نظر گرفتن شرایط این نمره را بدهیم قطعا نمره قبولی نخواهد‬ ‫داشــت‪ .‬اما با در نظر گرفتن کارشکنی دشمنان داخلی و خارجی‪،‬‬ ‫چه در قالب کارشکنی های داخلی و حمالت هدفمند شده سایبری‬ ‫که بر سینما گذشت‪ ،‬هم اینکه این ســینما توانست از این مرحله‬ ‫بحرانی عبور کرده و جایگاه خود را حفظ کند خودش یک موفقیت‬ ‫است‪ .‬البته این را هم باید در نظر داشته باشیم با اینکه ناارامی های‬ ‫سیاسی اخیر‪ ،‬بیشترین ضربه اش را به سینمای ایران وارد کرد‪ ،‬اما‬ ‫تجربه ثابت کرده اســت که بحران همیشه ایجاد فرصت می کند‪،‬‬ ‫بحران سینمایی امسال هم باعث شد که فضا و فرصت برای عده ای‬ ‫عالقه مند که تا بحال مجال حضور در ســینما را نداشتند باز شود‪.‬‬ ‫خوشبختانه کار های قابل قبولی از کارگردان اولی های سینمایی‬ ‫ایران در جشنواره فجر شــاهد بودیم‪ .‬از نظر من باید به این گروه‬ ‫سینمایی تازه شکل گرفته که فارغ از مسائل سیاسی به دنبال خلق‬ ‫اثر هستند‪ ،‬فرصت داد وگرنه اگر بخواهیم بحث مقایسه ان ها با اثار‬ ‫‪ 40‬سال سینمای ایران پیش بکشیم‪ ،‬قطعا جای نقد و بررسی خواهد‬ ‫داشت‪ .‬باید در این شرایط به دنبال خبرهای خوب بود‪ ،‬خبر خوب‬ ‫این است که سینمای ایران از یک زلزله ده ریشتری عبورکرده است‬ ‫و با قوایی از نیروی تازه کار به راه خودش ادامه می دهد‪.‬‬ ‫با توجه به اینکه معتقد هستید‪ ،‬سینما بعد از عبور از یک‬ ‫بحران جدی در یک مســیر جدید با نیروهای تازه کار و با‬ ‫استعداد که تا بحال فرصت حضور نداشتند‪ ،‬کار خود را پیش‬ ‫ می برد‪ ،‬ایا این تغییر رویکرد در نگاه سینماگران و مسئولین‬ ‫تصمیم گیرنده نیز اتفاق افتاده است و یا همچنان با همان‬ ‫رویکرد سابق به کار خود ادامه می دهند؟‬ ‫حتما تغییراتی لحاظ شده است که از همه مهم تر این است که ما‬ ‫پس از این دیگر شاهد فیلم توقیفی نخواهیم بود‪ ،‬همچنان که تمام‬ ‫فیلم هایی هم که توقیف شده اند در روند بررسی ر د توقیف و اکران‬ ‫قرار خواهند گرفت‪ ،‬فیلم هایی مثل «قاتل و وحشی» حمید نعمت‬ ‫اهلل وهمین طور «برادران لیال» و‪ ...‬کارهایشان در حال انجام است و‬ ‫به امید خدا پس از این دیگر شاهد این نیستیم که فیلمی پس از اخذ‬ ‫پروانه در شورای پروانه ساخت و ساخته شدن با توقیف و ممنوعیت‬ ‫در پخش مواجه شود‪.‬‬ ‫پس احتماال در ســایه همین تصمیم گیری اســت که‬ ‫محمد حسین مهدویان برای گرفتن پروانه ساخت فیلم خود‬ ‫با شورای نظارت فیلم به مشکل برخورده است؟‬ ‫بله‪ ،‬به همین خاطر است‪.‬چرا که اگر قرار است فیلمی ساخته و‬ ‫سپس توقیف شود‪ ،‬چه بهتر اینکه از همان ابتدا یا نظارت دقیق تر‪،‬‬ ‫از ساخت چنین اثاری جلوگیری کنیم‪ .‬مهدویان چند سال است به‬ ‫ساخت به فیلم هایی علیه مردم گرایش پیدا کرده است و سینمایش‬ ‫تبدیل به تابلویی شده است که مردم را سیبل نقد خود قرار داده است‪.‬‬ ‫در این حوزه‪ ،‬شورای سیاستگذاری برای حفظ حقوق مردم وارد عمل‬ ‫شده و از ساخته شدن فیلم هایی با این مضمون جلوگیری می کند‪.‬‬ ‫قبول دارید اگر فیلم برداران لیال در ســال ‪ 1401‬اکران‬ ‫می شد‪ ،‬می توانست فروش بهتری را تجربه کند و همچنین‬ ‫کمی از عمق فاصله و شکافی را که بین هنر سینما و مردم‬ ‫افتاده بکاهد؟‬ ‫بله‪ ،‬حتما همین طور بود‪ .‬اما متاسفانه اتفاقاتی پشت سرهم افتاد‬ ‫و دست به دست هم داد که این فیلم فرصت اکران در سال ‪ 1401‬را‬ ‫از دست داد‪ ،‬هر چند برای فیلم خوب زمان اکران خیلی تاثیرگذار‬ ‫نیست و احتماال این فیلم درسال اینده اکران خواهد شد و چنان که‬ ‫رضایت مردم را جلب کند فروش خوبی خواهد داشت‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!