روزنامه صبا شماره 1392 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1392

روزنامه صبا شماره 1392

روزنامه صبا شماره 1392

‫شنبه| ‪ 27‬اسفند ‪ 18 |1401‬مارس ‪ 25 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1392‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫وزیر فرهنگ‪:‬‬ ‫نظام هنری کشور‬ ‫به استقرار رسیده است‬ ‫گفتگوی صبا با امیر قادری‬ ‫فعال رسانه و منتقد سینما‬ ‫محصول خوب سینما‬ ‫حق مردم است‬ ‫گفت وگوی صبا با اصغر نعیمی کارگردان فیلم «خط استوا»‬ ‫فـرار بـه سـوی موفقیـت در گیشـه‬ ‫تجلیل جبلی‬ ‫از شاه ابراهیمی‬ ‫مصلی تهران دوباره میزبان‬ ‫نمایشگاه کتاب‬ ‫بدنه سینما با سینمای کودک‬ ‫مخالف است!‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫شنبه ‪ 27‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1392‬‬ ‫«فسیل» در شروع اکران نوروزی در صدر قرار گرفت‬ ‫با اعالم اولین امار فروش فیلم های اکران‪« ،۱۴۰۲‬فسیل» با فروش‪ 522‬میلیون تومانی از سه فیلم دیگر‬ ‫ی تاریخ اکران همه ان ها در سامانه‬ ‫پیشی گرفت‪ .‬از اغاز اکران این فیلم ها تاکنون که روز چهارشنبه بود ول ‬ ‫سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران) ‪ ۲۵‬اسفند درج شده است‪ ،‬خرید بلیت فیلم «بچه های طوفان» در‬ ‫سامانه های فروش انالین و فیلم «فسیل» هم در روزهای اول اکران نوروزی پرفروش شده است‪« .‬فسیل»‬ ‫‪ ۵۲۲‬میلیون تومان‪« ،‬غریب» ‪ ۹۳‬میلیون تومان‪« ،‬عروس خیابان فرشته» ‪ ۲۵‬میلیون تومان و «بچه های‬ ‫طوفان» که فعال فقط پنج سالن را در اختیار دارد‪ ۴۰۰ ،‬هزار تومان فروش داشته اند‪ .‬با شروع اکران این چهار‬ ‫فیلم در سامانه سمفا صفحه فروش سینمای ایران در سال ‪ ۱۴۰۲‬باز شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫بهترین حال در شبکه نمایش‬ ‫در لحظه تحویل سال نو‪ ،‬نمایش تلفیقی رادیویی و انیمیشن «بهترین حال» به روی انتن رادیو نمایش‬ ‫می رود و همزمان نسخه تصویری ان از سایت رادیو نمایش و نرم افزار کاربردی ایران صدا قابل تماشا است‪.‬‬ ‫داریوش شهبازی کارگردان و تهیه کننده «بهترین حال» در این باره گفت‪ :‬در این اثر سعی بر این است‬ ‫نمایش رادیویی را به شیوه ای نوین به مخاطب ارائه دهیم تا حس یک نمایش رادیویی به مخاطب القا شود‪.‬‬ ‫شهبازی تاکید کرد‪ :‬این اثر طی تجربه ای تازه در ژانر نوپدید‪ ،‬میان رشته ای و صداپایه ای رادیو پالس‬ ‫و با محوریت رادیو تئاتر در دو قالب صوتی و تصویری در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش‬ ‫به تولید رسیده است‪/.‬مهر‬ ‫بدنه سینما با سینمای کودک مخالف است!‬ ‫کارگردان «بچه هــای طوفان» گفت‪« :‬بچه های طوفــان» یک فیلم کودک و‬ ‫نوجوان و قهرمانانه است‪ .‬بعضا فیلم های قهرمانانه ما می خواهد به سینمای هالیوود‬ ‫نزدیک باشند و به همین دلیل فیلم ان طور که باید از اب درنمی اید‪ .‬به همین دلیل‬ ‫من سعی کرده ام یک کار رئال در فضای شهرستان و با یک موضوع روزانجام بدهم‪.‬‬ ‫صادق دقیقی در ادامه گفت‪ :‬تقریبا تمام بخش های فیلم در فضای باران و سیل‬ ‫است‪ .‬شاید بتوان گفت بارانی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪« :‬بچه های طوفان» فضای قهرمانانه و عاشقانه و معماگونه دارد‪ .‬ما در‬ ‫بستر سیل و بحران قصه ای را پیش برده ایم تا این سوال ها را ایجاد کنیم که در زمانی‬ ‫که همه مردم گرفتار یک بحران شده اند؛ ایا در این گرفتاری‪ ،‬عشق می تواند شکل‬ ‫بگیرد؟ این کارگردان خطاب به مخاطبان سینما گفت‪ :‬می دانم درحال حاضر مردم‬ ‫در شرایط روحی و اقتصادی بدی هستند و بیشتر نیاز به تماشای فیلم های کمدی‬ ‫دارند‪ ،‬اما امیدوارم در کنار تماشــای فیلم های کمدی‪ ،‬این فیل م کودک قهرمانانه‬ ‫را هم ببینند تا کودکان فقط پشت سیستم کامپیوتر ننشینند‪ ،‬با تماشای فیلم در‬ ‫عمل قرار بگیرند و همذات پنداری کنند‪.‬‬ ‫صادق دقیقی با اشاره به جوایز «بچه های طوفان» گفت‪ :‬این فیلم در بسیاری‬ ‫از جشنواره های داخلی و خارجی نیز دیده شده و جایزه گرفته است‪ .‬حاال باید دید‬ ‫که ایا مردم این فیلم را دوست دارند یا نه‪ .‬متاسفانه جریان بدنه سینما معموال با‬ ‫سینمای کودک مخالف است‪ .‬این سبک از فیلم ها تقریبا از دهه ‪ ۹۰‬تقریبا مشکل‬ ‫داشته است‪ .‬البته عوامل زیادی موجب شده که سینمای کودک به اینجا رسیده اما‬ ‫خداروشکر هنوز یک کورسوی امیدی هست‪/.‬صباخبر‬ ‫همبازی دوباره‪ ۲‬رفیق «کاراگاه واقعی»‬ ‫اپل ســریالی کمدی با بازی متیو مک کانهی و وودی هارلســون‬ ‫می ســازد‪ ۲ .‬رفیق «کاراگاه واقعی» یک بار دیگر در کنار هم جلوی‬ ‫دوربین می روند و این بار در یک کمدی که خالق ان دیوید وست رید‬ ‫است‪ ،‬بازی می کنند‪.‬‬ ‫این سریال ‪ ۱۰‬قسمتی که هر اپیزود ان نیم ساعته است به نوعی‬ ‫این دو بازیگر را در نقش های خودشان جلوی دوربین می برد و داستان‬ ‫‪ ۲‬دوست اســت که همراه خانواده های شان ســعی دارند در مزرعه‬ ‫مک کانهی در تگزاس زندگی کنند و نزدیکی زیادی این دوستی را در‬ ‫معرض ازمایش قرار می دهد‪ .‬این خبر درست زمانی مطرح شد که اپل‬ ‫تی وی و اسکای دنس از یک پروژه جدید با نام «جایزه دروازه بزرگ»‬ ‫که توسط رید ساخته می شود خبر دادند‪.‬‬ ‫مک کانهی و هارلســون در سال ‪ ۲۰۱۴‬در ســریال تحسین شده‬ ‫«کاراگاه واقعی» در اچ بی او در کنار هم دیده شدند و هر ‪ ۲‬برای ایفای‬ ‫نقش های خود نامزدی امی در نقش اصلی درام را کسب کردند‪/.‬مهر‬ ‫ن جان گرفت‬ ‫«مکعب» در ژاپ ‬ ‫برداشت جدید از «مکعب» ساخته یاسوهیکو شیمیزو به زودی‬ ‫دیده می شود‪ .‬برداشت این کارگردان ژاپنی از فیلم اصلی کانادایی‬ ‫به کارگردانی وینچنزو ناتالی صورت گرفته که در ســال ‪۱۹۹۷‬‬ ‫اکران شد‪.‬‬ ‫تهیه کننده ژاپنی گفته نســخه جدید به نسخه اصلی احترام‬ ‫می گذارد‪ .‬داستان این فیلم درباره گروهی است که خود را در پیچ‬ ‫ و خم های سادیستی گرفتار می بینند و نمی توانند به خاطر بیاورند‬ ‫چگونه به انجا راه یافته اند‪ .‬انها در حالی که مواد مخدر دریافت کرده‬ ‫بودند‪ ،‬گیج و ســردرگم از خوابی که نمی دانند از کجا شروع شده‬ ‫بیدار شــده اند و خود را در اتاقی مرموز می یابند که روی دیوار ان‬ ‫رمزی نااشنا نوشته شده است و در حالی که سعی می کنند راهی‬ ‫برای فرار بیابند با تله های مرگباری روبه رو می شوند‪.‬‬ ‫این فیلم قرار اســت از ‪ ۱۱‬اوریل در شــبکه استریم ترسناک‬ ‫«کرایم باکس» در دسترس باشد‪/.‬مهر‬ ‫بری کیوگان به گالدیاتور‪ 2‬پیوست‬ ‫«گالدیاتور ‪ »۲‬از بازی بری کیوگان بازیگر برنده بفتای امســال‬ ‫بهره می گیرد‪ .‬بازیگر «اشباح اینیشرین» در حال مذاکره است تا به‬ ‫«گالدیاتور» جدید و بدون عنوان ریدلی اسکات بپیوندد‪.‬‬ ‫بری کیوگان که برای بازی در «اشباح اینیشرین» نامزدی اسکار‬ ‫‪ ۲۰۲۳‬و گلدن گلوب را کسب کرد و جایزه بفتا را برای بهترین بازیگر‬ ‫نقش مکمل برد‪ ،‬در این فیلم در کنار پل مسکال بازی خواهد کرد که‬ ‫دیگر بازیگر جوان امسال بود که او هم نامزدی اسکار ‪ ۲۰۲۳‬را کسب‬ ‫کرده است‪.‬‬ ‫«گالدیاتور» جدید در ادامه فیلم پرفروش اصلی که سال ‪۲۰۰۰‬‬ ‫اکران شد و ‪ ۱۲‬نامزدی اسکار کســب کرد و ‪ ۵‬جایزه از جمله جایزه‬ ‫بهترین فیلم را برد و ‪ ۴۶۰‬میلیون دالر در باکس افیس فروخت ساخته‬ ‫می شود‪ .‬ریدلی اسکات کارگردان و تهیه کننده این فیلم است‪.‬‬ ‫پارامونت تاریخ اکران این فیلم که دیوید اسکارپا در حال نوشتن‬ ‫فیلمنامه ان است را ‪ ۲۲‬نوامبر ‪ ۲۰۲۴‬اعالم کرده است‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫شنبه ‪ 27‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1392‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫حضور دو فیلم ایرانی در لیفت اف انگلستان‬ ‫‪ ۲‬فیلم ایرانی در سیزدهمین دوره جشنواره لیفت اف انگلســتان با دیگر اثار این جشنواره رقابت‬ ‫می کنند‪ .‬فیلم سینمایی پری سا و فیلم کوتاه اخرین رقص با یوزپلنگ ایرانی از ساخته های محمدرضا‬ ‫رحمانی با حضور خود در سیزدهمین دوره جشنواره لیفت اف در روز ‪ ۲۷‬مارس (‪ ۷‬فروردین) با فیلم های‬ ‫دیگر به رقابت می پردازد‪ .‬سیزدهمین دوره جشنواره لیفت اف که توسط پلتفرم جهانی لیفت اف به صورت‬ ‫انالین برگزار می شود‪ ،‬با هدف شناسایی فیلم های مستقل جهان و کشف استعدادهای ناب فیلم سازی‬ ‫امکان اکران انالین و ارتباط گســترده با مخاطبان را فراهم می اورد‪ ،‬اثار راه یافته به مرحله نهایی این‬ ‫جشنواره در استودیوی معتبر پاینوود منطقه ایور انگلستان مورد داوری قرار می گیرند‪/.‬ایرنا‬ ‫‪3‬‬ ‫اشنایی نسل جدید با بل و سباستین‬ ‫«بل و سباستین» یک انیمه ‪ ۵۲‬قسمتی ســاخت ژاپن بود که ماجراهای پسری به نام سباستین و‬ ‫سگی به نام بل را به تصویر می کشــید‪ .‬این انیمه در دهه ‪ ۱۳۶۰‬از تلویزیون پخش و به یکی از خاطرات‬ ‫جمعی کودکان ان سال ها تبدیل شد‪ .‬خبر خوب این است که یک فیلم فرانسوی در مورد این دو کاراکتر‬ ‫خاطره ساز توسط پلتفرم فیلم نت با دوبله اختصاصی در دسترس عالقه مندان قرار گرفته است‪.‬‬ ‫فیلم «بل و سباستین‪ :‬نسل جدید» محصول سال ‪ ۲۰۲۲‬در مورد پسری ده ساله به نام سباستین است‬ ‫که با بی میلی قبول می کند تابستان را در کوهستان با مادربزرگش سپری کند‪ .‬روزهای سباستین به ارامی‬ ‫و بدون هیجان می گذرد تا اینکه با سگی بزرگ به نام بل اشنا می شود‪/.‬ایرنا‬ ‫تجلیـل جبلـی از شـاه ابراهیمـی‬ ‫رئیس سازمان صداوســیما با حضور در پشت صحنه مجموعه‬ ‫تلویزیونی «سلمان فارسی» از محسن شاه ابراهیمی تجلیل کرد‪.‬‬ ‫پیمان جبلی هنگام بازدید از لوکیشن سریال سلمان فارسی در‬ ‫ابسرد دماوند با اهدای لوح و هدیه ای از محسن شاه ابراهیمی‪ ،‬مدیر‬ ‫هنری این سریال بابت یک عمر فعالیت هنری در سینما و تلویزیون‬ ‫قدردانی کرد‪ .‬رئیس رسانه ملی شاه ابراهیمی را از چهره های شاخص‬ ‫و ماندگار معرفی کرد و گفت‪ :‬قدردانی از شما می بایست زودتر از اینها‬ ‫انجام می شد‪ .‬به همت شما و ســایر هنرمندان متعهد‪ ،‬هنر نمایش‬ ‫ایران رو به روز در حال پیشرفت است‪.‬‬ ‫محسن شاه ابراهیمی‪ ،‬مدیر هنری و طراحی صحنه و لباس اثاری‬ ‫مثل سلمان فارسی‪ ،‬مختارنامه‪ ،‬محمد رسول اهلل‪ ،‬مسافرری‪ ،‬به رنگ‬ ‫ارغوان‪ ،‬یه حبه قند و‪ ...‬بوده است‪.‬‬ ‫دکتر جبلی در ادامه با اشــاره به چهارمین حضورش در پشت‬ ‫صحنه سریال سلمان فارسی‪ ،‬هدف از این کار را در اخرین روزهای‬ ‫سال‪ ،‬گفتن خسته نباشید و خدا قوت به عوامل سریال خواند و گفت‪:‬‬ ‫هر چه بیشتر کار ساخت این سریال جلو می رود و ایده های درخشان‬ ‫ان عملی می شود عظمت کار بیشــتر روشن می گردد‪ .‬وی سریال‬ ‫سلمان فارسی را انســجام توامان دو موضوع عظمت دین اسالم و‬ ‫عظمت تمدن ایرانی معرفی کرد که در مصداقی به نام سلمان فارسی‬ ‫تجلی یافته است‪.‬‬ ‫رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه با تصویری شدن فیلمنامه‬ ‫ما نیز همگام نگاه مولف می شویم‪ ،‬گفت‪ :‬با اینکه هنوز دو سوم کار‬ ‫باقی مانده ولی در همین یک ســومی که ساخته شده‪ ،‬عظمت کار‬ ‫مشخص است‪ .‬وی این کار را کاری ملی خواند و گفت‪ :‬این عظمت‬ ‫توانمندی تیم سلمان فارسی را نشان می دهد و تحسین جهانی در پی‬ ‫دارد‪ .‬دکتر جبلی این سریال را مصداق روشنی از ایران حقیقت یاب‬ ‫و پیوند ایرانی حقیقت جو و اسالم نجات بخش خواند‪.‬‬ ‫سریال سلمان فارسی به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری‬ ‫و تهیه کنندگی حسین طاهری در ‪ ۶۰‬قسمت به زندگی و زمانه یار‬ ‫ایرانی پیامبر اکرم (ص) در سه فصل ایران ساسانی‪ ،‬بیزانس و حجاز‬ ‫صدر اسالم می پردازد‪ .‬فیلمبرداری این سریال از اواخر اذر ‪ ۱۳۹۸‬اغاز‬ ‫شده و هم اکنون در ابسرد دماوند ادامه دارد و پیش بینی می شود از‬ ‫سال ‪ ۱۴۰۵‬پخش شود‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫شنبه ‪ 27‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1392‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت وگوی صبا با اصغر نعیمی کارگردان فیلم «خط استوا»‬ ‫فـرار بـه سـوی موفقیـت در گیشـه‬ ‫سینما و فوتبال‪ ...‬شاید تمام زندگی بسیاری از انســان های کره خاکی در همین دو کلمه خالصه بشود! دو مقوله بزرگ اجتماعی که‬ ‫یارس ساموات‬ ‫جامعه ‍شناسان اولی را هنر هفتم بشر در جهان هستی نامیده اند و اما دومی پدیده قرن نوزدهم شناخته شد! به یقین از تلفیق این دو پدیده‬ ‫گفت و گو‬ ‫ی‪‎‬بدیل «فرار به سوی پیروزی» اثر جان‬ ‫با یکدیگر‪ ،‬معجونی جادویی پدیدار می شود که مخاطب را مسخ و مسحور خود می سازد‪ .‬فیلم ب ‬ ‫هیوستون‪ ،‬مصداق بارز چنین اثاری است‪ .‬البته حضور بازیکنان برجسته جهان فوتبال مانند پله (برزیل) بابی مور (انگلستان) اسوالدو اردیلس (ارژانتین)‬ ‫از یک سو و بازی هنرپیشگان برجسته سینمای جهان مانند سیلوستر استالونه و مایکل کین‪ ،‬از «فرار به سوی پیروزی» فیلمی بی نظیر ساخت که با ذائقه‬ ‫بسیاری از عالقه مندان سینما و فوتبال هم جور درامد‪ .‬در سینمای ایران اما هنوز اثری برجسته با موضوع فوتبال که پیرو سبکی خاص‪ ،‬همه نگاه ها را به‬ ‫خود معطوف کند روی پرده نقره ای جان نگرفته است‪ .‬البته اواسط دهه ‪ 80‬فیلم «قلقلک» اثر مسعود نوابی با بازی بیژن امکانیان‪ ،‬سیامک انصاری و رضا‬ ‫شفیعی جم با نگاهی طنز به فوتبال پرداخت‪ .‬در این شماره با اصغر نعیمی‪ ،‬کارگردان فیلم «خط استوا» که دست برقضا فیلم او نیز نگاهی طنزواره به فوتبال‬ ‫و مسائل اجتماعی سیاسی دارد‪ ،‬هم صحبت شده ایم‪ .‬شنیدن حرف های نعیمی پیش از تماشای این فیلم خالی از لطف نیست‪.‬‬ ‫خط استوا فیلمی است که با دست گذاشتن روی سوژه‬ ‫فوتبال‪ ،‬با طرفداران بیشماری که در کشور دارد‪ ،‬مخاطب‬ ‫را برای تماشا وسوسه می کند‪ .‬به نظر فیلم در قالب پیرنگی‬ ‫هوشمندانه طراحی شده و با احترام به ذائقه مخاطب‪ ،‬ان‬ ‫را به حضور در سالن های ســینما و تماشای فیلم ترغیب‬ ‫می کند‪ .‬ایده نگارش فیلم نامه «خط اســتوا» از کجا بود و‬ ‫چطور شکل گرفت؟‬ ‫راستش ایده مختص احســان ظلی پور (تهیه کننده فیلم خط‬ ‫استوا) بود‪ .‬ایده فیلم زمســتان ‪ 1397‬مطرح شده بود و زمانی که‬ ‫اقای ظلی پور خواندن فیلم نامه ان را به من پیشنهاد داد و پس از‬ ‫مطالعه اش‪ ،‬در واقع خیلی ان را پســندیدم‪ .‬بــه این ترتیب کار را‬ ‫شروع کردیم‪ .‬هر وقت داستانی برایم جذاب بوده و احساس کردم‬ ‫می توان ان را کار کرد‪ ،‬تالشم را شروع کردم‪ .‬فیلم نامه «خط استوا»‬ ‫نیز مضمون و موقعیتی را روایت می کــرد که به نظر جذاب و قابل‬ ‫توجه می رسید‪ .‬به نظر می رســید این فیلم فضای متفاوتی دارد و‬ ‫می تواند با مخاطب خود به خوبی ارتباط برقرار کند‪ .‬از همین رو کار‬ ‫روی فیلم نامه «خط استوا» را اغاز کردیم‪ .‬اکران این فیلم از سوم‬ ‫اسفندماه اغاز شده و تا عید فطر نیز ادامه خواهد داشت‪.‬‬ ‫به این ترتیب یعنی بالفاصله بعد از خواندن فیلمنامه‪،‬‬ ‫کارهای مقدماتی برای تهیه و تولید ان را انجام دادید‪ .‬به‬ ‫نظر می رسد با ســرعت و البته دقت خاصی هم این کار را‬ ‫انجام دادید‪ .‬ابتدا بفرمایید پیش تولید فیلم شما چه مدت‬ ‫زمانی به طول انجامید؟‬ ‫بله پس از خواندن فیلمنامه‪ ،‬متوجه شدم زمینه خوبی برای تولید‬ ‫این فیلم وجود دارد‪ .‬درباره پیش تولید هم باید بگویم در واقع از همان‬ ‫زمستان ‪ 97‬و زمانی که با فیلم نامه این کار اشنا شدم‪ ،‬پروسه پیش‬ ‫تولید فیلم «خط استوا» کلید خورد‪ .‬پس از مرحله گزینش بازیگران‬ ‫و بستن کست فیلم‪( ،‬با حضور سیامک انصاری‪ ،‬فرهاد اصالنی و ازاد‬ ‫صمدی به عنوان بازیگران و شخصیت های اصلی و محوری فیلم)‬ ‫س‪‎‬های‬ ‫نوروز ‪ 1398‬به کشور اندونزی که قرار بود بسیاری از سکان ‬ ‫فیلم انجا مقابل دوربین قرار بگیرند‪ ،‬سفری داشتیم و پس از بازدید‬ ‫از لوکیشن ها و در بازگشت به ایران‪ ،‬با اعمال برخی تغییرات مختصر‬ ‫در فیل م‪‎‬نامه‪ ،‬که متناسب با لوکیشن ها بود‪ ،‬ان را بازنویسی کردیم تا‬ ‫اماده کار شود‪ .‬البته در سفری که به اندونزی داشتم با عوامل بومی‬ ‫که قرار بود انجا با ان ها همکاری داشته باشیم نیز مذاکره کردیم و به‬ ‫این ترتیب تیم تولید ما کامل شد‪.‬‬ ‫تولید فیلم «خط استوا» در ژانر کمدی بی تردید می تواند‬ ‫به موفقیت این اثر در گیشه کمک شایان توجهی بکند‪ .‬با‬ ‫ی شویم‪،‬‬ ‫نگاهی کلی به سیر سینمای طنز در ایران متوجه م ‪‎‬‬ ‫ژانر کمدی در سینمای داخلی نسبت به بسیاری از ژانرها‬ ‫جایگاه خوبی به دست اورده و با اقبال خوبی نیز مواجه شده‬ ‫است‪ .‬بارها این را از زبان برخی تهیه کننگان یا کارشناسان‬ ‫و مفسران سینما و تلویزیون ایران شنیده ام‪ .‬به نظر شما‬ ‫دلیل این توفق ژانر کمدی در ایران چیست؟‬ ‫ببینید درباه موفقیت سینمای طنز و جایگاهی که اثار کمدی‬ ‫در سینما دارند باید اذعان کنم این مقوله فقط خاص سینمای ایران‬ ‫نبوده و نیست و مقوله ای جهانی محسوب می شود‪ .‬در دنیای سینما‬ ‫و در طول تاریخ هنر هفتم‪ ،‬ژانر کمدی به دفعات عملکرد موفقی‬ ‫داشته و مخاطبان سینما در سراســر جهان به ان اقبال بیشتری‬ ‫نشــان می دهند‪ .‬البته نباید از موفقیت گونه های دیگر سینما در‬ ‫جهان نیز به سادگی گذشت‪ .‬در بحث ســینمای کمدی ایران اما‬ ‫باید گفت فیلمسازان ایرانی در تولید برخی ژانرها محدودیت دارند‬ ‫و با مشکالت عدیده ای برای فعالیت در ساخت بسیاری از گون ه‪‎‬های‬ ‫سینمایی مواجه می شوند‪ .‬بگذارید این را با مثال توضیح دهم‪ .‬برای‬ ‫نمونه ما در تولید فیلم های ژانر علمی و تخیلی با محدودیت ‪‎‬هایی‬ ‫مواجه می شویم‪ .‬همینطور در ژانر اکشن نیز از انجا که تولید فیلم‬ ‫در این گونه از سینما‪ ،‬نیاز به امکانات ویژه و هزینه های زیادی دارد‪،‬‬ ‫دست سینماگران ایرانی در تولید ان چندان باز نیست‪ .‬با توجه به‬ ‫جمیع این جهات می توانیم به این موضوع اذعان داشته باشیم که‬ ‫سینمای کمدی در ایران‪ ،‬ژانر موفقی بوده است اما معنای موفقیت‬ ‫این گونه از سینما‪ ،‬شکست گونه های دیگر نیست و نمی توان گفت‬ ‫به دلیل اقبال به ســینمای کمدی‪ ،‬ژانرهای دیگر با اقبال مواجه‬ ‫نشده اند‪.‬‬ ‫به این ترتیب که کار در ســینما به عنوان فیلمساز و‬ ‫تهیه کننده بسیار دشوار می شــود! گذشته از مصائب و‬ ‫مشکالتی که به ان ها اشاره کردید ایا موفقیت ژانر کمدی‬ ‫در ســینما و البته تلویزیون ایران‪ ،‬می تواند معلول بروز‬ ‫دالیل دیگری نیز باشــد؟ برای نمونه به نظر می رسد این‬ ‫موضوع در ذائقه مخاطبان ایرانی نیز ریشه دارد و تمایل و‬ ‫اقبال ان ها (حال به هر دلیل) به تماشای اثار طنز در سینما‪،‬‬ ‫باعث شــده فیلم های کمدی جایگاه ویژه ای در سینمای‬ ‫ما داشته باشــند و تهیه کنندگان نیز از این گونه فیلم ها‪،‬‬ ‫استقبال زیادی می کنند‪ .‬این را قبول دارید؟‬ ‫نظر به توضیحی که درباره ژانرهای سینمایی دادم‪ ،‬انچه برای‬ ‫مخاطب ایرانی باقی می ماند‪ ،‬تقریباً در دو ژانر ملودرام اجتماعی و‬ ‫کمدی خالصه می شود‪ .‬البته در چندسال اخیر نیز به دلیل فضایی‬ ‫که بر زندگی مردم کشورمان حاکم شده‪ ،‬مخاطبان سینما در ایران‬ ‫ترجیح می دهند فیلم هایی با حال و هوای مفرح تماشا کنند تا ان ها‬ ‫را از شرایط معمولی جامعه ولو حتی شده برای ساعتی دور کند‪ .‬این‬ ‫اتفاقات نیز بی گمان بر موفقیت سینمای طنز و اقبال به فیلم های‬ ‫کمدی ایرانی تاثیر گذار بوده است‪.‬‬ ‫بخش عمده فیلم ســینمایی «خط استوا» در اندونزی‬ ‫فیلمبرداری شده است‪ .‬البته ساخت فیلم در خارج از کشور‬ ‫بارها در سینمای ایران دیده شده است اما بسیاری از این‬ ‫فیلم ها در کشورهای همســایه تولید می شوند‪ .‬با وجود‬ ‫این موضوع شما اندونزی را که کشوری در جنوب شرقی‬ ‫اسیاست و در واقع از نظر اقلیمی و جغرافیایی فاصله زیادی‬ ‫هم با کشور ما دارد‪ ،‬برای فیلم برداری انتخاب کردید‪ .‬نظر‬ ‫به اوضاع حاکم بر سینمای ایران و به ویژه مقوله اقتصاد‬ ‫سینمای ایران‪ ،‬تولید فیلم در خارج از کشور به نظر شما‬ ‫برای فیلمساز ریسک محسوب نمی شود؟‬ ‫خب من پیش تر هم درباره ریسک در سینما و تولید فیلم ‪‎‬های‬ ‫سینمایی صحبت کرده ام‪ .‬اینجا باید دید هدف گذاری شما از تهیه و‬ ‫تولید فیلم چیست و این مقوله به هدف گذاری شما بستگی مستقیم‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫شنبه ‪ 27‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1392‬‬ ‫‪5‬‬ ‫ما اهداف خودمان را از تولید این فیلم در اندونزی دنبال می کردیم‪.‬‬ ‫اتفاقا بیشتر موقعیت بیگانه شرقی مدنظر ما بود و این نکته در واقع‬ ‫وجهی از فیلم است که نمود دارد‪.‬‬ ‫به هرحال مردم این دوکشور شباهت هایی هم با یکدیگر‬ ‫دارند‪ .‬چه از نظر مذهبی که مردم هر دو کشــور مسلمان‬ ‫محسوب می شوند‪ ،‬چه به لحاظ برخی باورهای فرهنگی و‬ ‫سنتی که به لحاظ پایبندی به اصول فرهنگی شرقی و ظهور‬ ‫مذاهب و مکاتب یکسان در این دو کشور حاصل شده است‪.‬‬ ‫این اشتراکات را قبول دارید؟‬ ‫خب بله‪ ،‬برای نمونه در اندونزی و بین مردم این کشور‪ ،‬روحیه ای‬ ‫اســان گیر وجود دارد و مردم بومی این کشــور چنــدان روحیه‬ ‫سخت گیری ندارند‪ .‬می توان گفت اهالی اندونزی از این منظر خیلی‬ ‫با مردم کشور ما وجه اشتراک دارند‪ .‬از طرف دیگر باید به این موضوع‬ ‫نیز توجه داشت که به هر حال نگاه بسیاری از مردم ایران نیز قضا‬ ‫و قدری است‪ .‬این ویژگی ها گاهی باعث همپوشانی نیز می شود‪.‬‬ ‫اینکه در کشوری با زبان و فرهنگ دیگری کار کنید و‬ ‫همه تیم شما هم بازیگران و عوامل وطنی نباشند‪ ،‬به نظر‬ ‫کار بسیار دشواری می اید‪ .‬اگر ممکن است کمی هم درباره‬ ‫این مشکالت صحبت بفرمایید‪.‬‬ ‫خب به یقین وقتی ما در کشور خودمان فیلم می سازیم از بابت‬ ‫برخی مســائل بله امتیازاتی نصیب ما می شود و می توانی از وجود‬ ‫ان ها بهره مند شــویم ‪ .‬دلیلش هم واضح است‪ ،‬چون در جایی کار‬ ‫می کنیم که ارتباطات و اشنایی بیشتری با ان داریم و می توانیم از‬ ‫امکانات موجود بهره ببریم و نسبت به خیلی از لوکیشن ها شناخت‬ ‫و اشراف داریم‪ .‬این ها همه امتیازات کار در داخل کشور محسوب‬ ‫می شوند اما وقتی وارد یک کشور دیگر برای کار می شوید‪ ،‬انتخاب‬ ‫ها محدود می شود و تولید فیلم به این موضوع ارتباط مستقیمی‬ ‫پیدا می کند که گروه تولید خارجی (کشوری که در ان فیلم برداری‬ ‫انجام می شود) چه موقعیت هایی از ان کشور را به شما بشناساند‪ .‬در‬ ‫واقع شانس ما این بود که پیش از شروع فیلمبرداری‪ ،‬دو هفته به انجا‬ ‫سفر کردیم و لوکیشن های متعددی را دیدیم و بعضی ها را انتخاب‬ ‫کردیم‪ .‬بنابراین‪ ،‬زمانی که بــرای فیلمبرداری رفتیم‪ ،‬همه چیز از‬ ‫پیش اماده شده بود و مشکل خاصی برای اغاز و ادامه کار نداشتیم‪.‬‬ ‫داستان فیلم «خط استوا» ماجرای طنز حضور رئیس‬ ‫فدراسیون فوتبال ایران و معاونش در اندونزی و پیش از‬ ‫برگزاری نشست ساالنه کنفدراسیون فوتبال اسیا ‪AFC‬‬ ‫و ماجرای جالب مذاکره با یک مربی برجسته و صاحب نام‬ ‫خارجی را روایت می کند‪ .‬نکته جالب درباره اکران این فیلم‬ ‫اما همزمانی ان با انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فوتبال‬ ‫کشورمان شد که دست برقضا ایرانی هم نیست! شما این‬ ‫روزها اخبار فوتبال را پیگیری می کنید؟‬ ‫بله مگر می شــود پیگیری نکنم؟ من هم به سهم خود فوتبالی‬ ‫هستم و اخبار فوتبال را پیگیری می‪‎‬کنم‪ .‬درباره انتخاب سرمربی‬ ‫جدید تیم ملی هم‪ ،‬بله خبر دارم که امیــر قلعه نویی دوباره برای‬ ‫نشست روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شده است‪.‬‬ ‫و بسیار زیادی دارد‪ .‬به نظر من ساخت فیلم در ایران یا خارج از ایران‬ ‫تفاوت چندانی ندارد و باید به این نکته اذعان داشت که ساخت فیلم‬ ‫در هر جایی به قول شما ریسک است‪ .‬اصوالً فیلمسازی حرفه ای پر‬ ‫از ریسک محسوب می شــود و این موضوع نیز فقط ویژه سینمای‬ ‫ایرانی نیست و در همه جای دنیا مصداق دارد‪ .‬با وجود این اگر دقت‬ ‫کنید که چه داستانی را برای فیلمنامه انتخاب می کنید‪ .‬اگر قصه‬ ‫پرمخاطبی را انتخاب کنید که بتواند پس از تولید و اکران بازگشت‬ ‫سرمایه را هم در پی داشته باشد‪ ،‬پس ریسک چندانی نکرده اید و‪.‬‬ ‫به نظر من مهم این است که چه کارهایی بتوانیم انجام دهیم و البته‬ ‫اینجا باید به میزان استقبال مخاطبان نیز توجه کافی داشته باشیم‪.‬‬ ‫اندونزی‪ ،‬کشوری در اسیای جنوب شرقی است که به‬ ‫نظر غیر از اشتراکات مذهبی مردمش با ما‪ ،‬درباب برخی‬ ‫دیگــر از مقوله های فرهنگی‪-‬اجتماعی این دو کشــور‬ ‫قرابت ‪‎‬هایی با هم دارند‪ .‬صرف نظر از فاصله نسبتا دور این‬ ‫کشور از مرزهای ایران که خب به یقین هزینه کار را بیشتر‬ ‫می کند‪ ،‬این نزدیکی فرهنگ ها به شــما در تولید «خط‬ ‫استوا» کمک کرد؟‬ ‫نه! ببینید ما خودمان را خیلی درگیر مسائل محوری که فیلم ان‬ ‫را طی کرد نکردیم‪ .‬فیلم «خط استوا» کا ِر چندانی با موقعیت و بستر‬ ‫فرهنگی کشوری که در ان فیلم برداری صورت می گرفت نداشت و‬ ‫شما در این فیلم از بازیگران برجسته و نام اشنایی مانند‬ ‫سیامک انصاری‪ ،‬فرهاد اصالنی و ازاده صمدی بهره بردید‪.‬‬ ‫اگر اشتباه نکنم‪ ،‬سیامک انصاری سال ‪‎‬ها پیش‪ ،‬در فیلمی‬ ‫مشابه با سوژه طنز داوری فوتبال حضور یافته بود (فیلم‬ ‫قلقلک محصول ‪ 1384‬به کارگردانی مسعود نوابی) اما اگر‬ ‫ممکن اســت کمی هم از دیگر عوامل تهیه و تولید فیلم‬ ‫صحبت کنید‪.‬‬ ‫خب همانطور که گفتم احسان ظلی پور به عنوان تهیه کننده در‬ ‫این فیلم ما را همراهی کرد و اقای سعید خانی نیز در مقوله پخش‬ ‫به ما یاری می رســانند‪ .‬البته باید به این موضوع هم اشاره کنم که‬ ‫«خط استوا» شاید تنها فیلم من باشد که از پخش و تبلیغاتی که‬ ‫برای پخش این فیلم شد‪ ،‬کامال راضی هستم‪.‬‬ ‫بسیار عالی جناب نعیمی‪ ،‬در اخر اینکه ایا فیلم جدیدی‬ ‫در دست تولید دارید؟‬ ‫فع ً‬ ‫ال دارم روی چنــد فیلم نامه مطالعه می کنــم و پس از انکه‬ ‫مطالعاتم به پایان رسید‪ ،‬کار روی یکی از ان ها را اغاز خواهیم کرد‪.‬‬ ‫که البته هنوز مشخص نشده کار بعدی ما کدام فیلم خواهد بود‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫شنبه ‪ 27‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1392‬‬ ‫احمد دامود درگذشت‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫احمد دامود نویسنده‪ ،‬پژوهشگر‪ ،‬مدرس‪ ،‬مترجم و بازیگر‪ ،‬ســینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون در ‪ ۸۴‬سالگی‬ ‫درگذشت‪ .‬دامود قبل از پیروزی انقالب اسالمی نیزسابقه فعالیت اجرایی داشت و پس از انقالب برای ادامه‬ ‫تحصیل به امریکا رفت و موفق به دریافت کارشناسی ارشد ارتباطات جمعی سینما و تلویزیون از دانشگاه‬ ‫کلمبیا امریکا و کارشناسی ارشد اموزش تئاتر از دانشگاه لویوال امریکا شد‪ .‬مرحوم دامود اوایل دهه ‪ 70‬به‬ ‫ایران بازگشت و در کنار تدریس مشغول کار بازیگری شد‪ .‬درباره کارگردانی‪ ،‬بازیگری و پرفرمنس ارت‪،‬‬ ‫بازیگری حرفه ای‪ ،‬اصول کارگردانی در تئاتر‪ ،‬بازیگری متد‪ ،‬تکنیک بازیگری‪ ،‬تنها بخشی از کتاب هایی‬ ‫هستند که توسط این استاد تئاتر به نگارش درامدند‪/ .‬تسنیم‬ ‫کنسرت صادقی سولد اوت شد‬ ‫ظرفیت کنسرت رضا صادقی در نیشابور‪ ،‬بدون تبلیغات تکمیل شد‪ .‬با باز شدن راه برگزاری کنسرت‬ ‫ت اشرف زاده هشت سانس کنسرت در نیشابور‬ ‫خوانندگان مختلف در خراسان رضوی و پس از اینکه حج ‬ ‫برگزار کرد و علی زندوکیلی هفته گذشته در دانشگاه فردوسی مشهد به اجرا پرداخت‪ ،‬حاال نوبت رضا‬ ‫ت که قرار است ‪ ۲۷‬و ‪ ۲۸‬اسفند به نیشابور سفر کند و چهار سانس کنسرت برگزار کند‪.‬‬ ‫صادقی اس ‬ ‫نکته جالب کنسرت صادقی نیز این است که علی رغم تبلیغات بسیار محدود و همچنین گرفتاری هایی‬ ‫که مردم در روزهای اخر سال دارند‪ ،‬بر اساس امار بلیت فروشی در یکی از سایت های فروش بلیت ظرفیت‬ ‫تمام چهار سانس کنسرت او تکمیل شده و شاید برای سومین شب نیز تمدید شود‪/.‬ایسنا‬ ‫وزیر فرهنگ‪:‬‬ ‫نظام هنری کشور به استقرار رسیده است‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با بیان اینکه این دولت‪ ،‬دولت صادق الوعد است‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫تالش ما اعتالی فرهنگ و هنر در همه بخش های کشور است‪ .‬محمدمهدی اسماعیلی‪۲۵ ،‬‬ ‫اسفندماهدرایینافتتاحیهسومینجشنوارهموسیقیمقامیخراسانشمالیکهدرشیروان‬ ‫برگزار شد‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬نظام اسالمی ما به فرهنگ و هنر نگاهی متعالی دارد و ان را پیشرانی‬ ‫در عرصه پیشرفت کشور می داند‪ .‬وی افزود‪ :‬نگاه نظام جمهوری اسالمی به هنر‪ ،‬نگاهی اصیل‬ ‫است و به هنرمند به عنوان فردی نخبه و خردمند می نگرد‪ .‬وی با بیان اینکه در مسیر ‪۴۴‬‬ ‫ساله انقالب‪ ،‬اهالی فرهنگ و هنر همواره همراه انقالب بوده اند‪ ،‬افزود‪ :‬اهالی فرهنگ و هنر‬ ‫پیشتاز همه تحوالت بوده و انقالب را همراهی کرده اند‪ .‬اسماعیلی با بیان اینکه هنرمندان‬ ‫عشق و عالقه مردم را به زبان هنر بیان می کنند‪ ،‬گفت‪ :‬در برنامه هایی که طی این جشنواره‬ ‫برگزار شد‪ ،‬شاهد بودیم که مضراب هنرمندان‪ ،‬عشق و محبت به خداوند‪ ،‬انسان های کامل‬ ‫همانند ائمه اطهار‪ ،‬ترویج عاطفه‪ ،‬محبت و مودت در موسیقی اصیل بود که مورد عالقه مردم‬ ‫است‪ .‬وی با بیان اینکه نظام هنری کشور به استقرار رسیده است‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬دلیل این امر‬ ‫نیز ان است که در حوزه فرهنگ و هنر هیچ شخصیتی داناتر و عالم تر از رهبر معظم انقالب‬ ‫نسبت به فضای هنری وجود ندارد و ایشان با تسلطی که به این حوزه دارند از این حوزه صیانت‬ ‫می کنند‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی تصریح کرد‪ :‬به تاسی از برنامه تحولی دولت‪ ،‬برای‬ ‫اعتالی فرهنگ و هنر در همه بخش های کشور متناسب با ظرفیت ان ها برنامه داریم‪ .‬وی‬ ‫تاکید کرد‪ :‬خراسان شمالی پایگاه بزرگ موسیقی نوایی و مقامی شناخته می شود و وظیفه‬ ‫ما نیز پاسداشت این هنر اصیل بوده و از برنامه های جدید در این حوزه استقبال می کنیم‪.‬‬ ‫اسماعیلی افزود‪ :‬علی رغم فشردگی های برنامه های این سفر نتوانستیم به همه برنامه ها از‬ ‫جمله دیدار با اهالی فرهنگ و هنر برسیم و شرمنده ان ها هستیم‪/.‬صباخبر‬ ‫کتاب تازه میشل اوباما وارد بازار نشر شد‬ ‫کتاب «نوری که در خود داریم» نوشته میشل اوباما با ترجمه هانیه‬ ‫علیایی منتشر شد‪.‬‬ ‫در نوشته پشــت جلد کتاب می خوانیم‪ :‬اگر نور خود را بشناسی‪،‬‬ ‫خودت را می شناسی‪ .‬هرکس داستان خود را به نیکی می داند‪ .‬در تجربه‬ ‫من‪ ،‬این نوع خودشناسی اعتماد به نفس می اورد و موجب ایجاد ارامش‬ ‫و ارتباط معنادار با دیگران می شود؛ این برای من مبنای همه چیز است‪.‬‬ ‫یک نور‪ ،‬نوری دیگر را تغذیه می کند‪ .‬یک خانواده قوی به افراد بیشتری‬ ‫نیرو می بخشد‪ .‬و یک جامعه فعال می تواند شهروندان خود را برانگیزد‪.‬‬ ‫میشــل اوباما در این کتاب‪ ،‬خِ رد عملی و استراتژی های قدرتمند‬ ‫خود را برای امیدوار ماندن و متعادل بودن در دنیای نامطمئن امروز با‬ ‫خوانندگانش به اشتراک گذاشته است‪.‬‬ ‫کتاب «نوری که در خود داریم» در ‪ ۲۷۲‬صفحه با شمارگان ‪۴۰۰‬‬ ‫نســخه و قیمت ‪ ۱۶۵‬هزار تومان در بنگاه ترجمه و نشر پارسه عرضه‬ ‫شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫تخریب گرافیتی بنکسی در انگلستان‬ ‫اثر هنری که «بنکسی » هنرمند مشــهور گرافیتی کار بر روی‬ ‫دیوار یک خانه روستایی قدیمی واقع در انگلستان خلق کرده بود‬ ‫به همراه این خانه تخریب شد‪ .‬خانه روستایی ‪ ۵۰۰‬ساله و متروکه ‬ ‫که اثر هنری «بنکسی» بر روی یکی از دیوارهای ان نقش بسته بود‬ ‫درحالی روز سه شنبه تخریب شد که «بنکسی » روز بعد از تخریب‪،‬‬ ‫ی که خلق کرده تایید کرد‪.‬‬ ‫این گرافیتی را به عنوان یکی از اثار هنر ‬ ‫این اثر هنری «صبح فرارسیده است » نام داشت و پسربچه ای را‬ ‫به همراه گربه ای نشان می داد که پرده های اهنین را کنار زده اند و‬ ‫از پنجره منظره بیرون را تماشا می کنند‪.‬‬ ‫روز چهارشنبه‪« ،‬بنکسی» با انتشار تصاویری از این گرافیتی‬ ‫در صفحه اینســتاگرامش اصالت ان را تایید کــرد و تصویری از‬ ‫ساختمان تخریب شده را نیز منتشر کرد‪.‬‬ ‫محوطه اطراف این خانه روستایی به یک شرکت توسعه امالک‬ ‫تعلق دارد که قصد دارد ‪ ۶۷‬خانه در ان بسازد‪/.‬ایسنا‬ ‫ساخت پارکینگ روی دو اثر تاریخی‬ ‫یک باستان شناس از تخریب کامل دو عمارت شاخص تاریخی در‬ ‫شهرستان نرماشیر کرمان به خاطر ساخت پارکینگ خبر داد‪.‬‬ ‫در حاشیه جنوبی جاده بم ـ زاهدان‪ ،‬در شمال روستای حسین ابا ِد‬ ‫پشترو ِد شهرستان نرماشیر(استان کرمان)‪ ،‬سه عمارت شاخص وجود‬ ‫داشت که در روزهای اخیر دو بنا از ان ها با بولدوزر به کلی تخریب شده‬ ‫است‪ .‬به گفته قادر شیروانی ـ باستان شناس ـ تخریب این اثار توسط‬ ‫دهیاری روستای حســین اباد و به منظور ایجاد پارکینگ در ورودی‬ ‫روستا انجام شده است‪.‬‬ ‫این بناها که به خاطر نقشه چلیپایی به «چهار در» معروف بودند‬ ‫در دهه ‪ ۱۳۴۰‬از سوی «مرکز باستانشناســی ایران» مورد بررسی‬ ‫قرار گرفته بودند‪ .‬شــیروانی همچنین گفت ‪ :‬پیش تر به تخریب های‬ ‫شهر کهن نرماشیر و دادخواهی میراث دوستان منطقه در این زمینه‬ ‫پرداخته بودم‪ ،‬ولی متاسفانه واکنش مناسبی از سوی میراث فرهنگی‬ ‫استان دیده نشد‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«خاطره قاتله» رضا یزدانی منتشر شد‬ ‫مجموعه داستان ترانه «خاطره قاتله» با اهنگسازی اناهید روزبه‪ ،‬وحید مهراد و خوانندگی رضا یزدانی‬ ‫منتشر شد‪ .‬مجموعه داستان ترانه «خاطره قاتله» شــامل ترانه های «انتظار» و «بغض» با خوانندگی و‬ ‫گویندگی رضا یزدانی خواننده سبک راک و پاپ راک اســت؛ «انتظار» با ترانه ای از کسری بختیاریان‪،‬‬ ‫اهنگسازی اناهید روزبه‪ ،‬تنظیم کاویان رجبی و «بغض» با قصه کوتاهی از شبنم مقدمی‪ ،‬موسیقی متن‬ ‫و تنظیم وحید مهراد توسط علی اوجی تهیه شده اســت‪ .‬ماندانا نعمتی طراحی کاور قطعه «انتظار» و‬ ‫موشن گرافی و شهاب جعفرنژاد طراحی کاور قطعه «بغض» این مجموعه را برعهده داشتند‪ .‬مجموعه‬ ‫«خاطره قاتله» برای نخستین بار در ایران به صورت داستان ترانه منتشر شده است‪/.‬ایرنا‬ ‫شنبه ‪ 27‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1392‬‬ ‫سرای عامری ها فک پلمپ شد‬ ‫مدیرکل میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از بازگشایی سرای عامری ها در‬ ‫استانه نوروز ‪ ۱۴۰۲‬خبر داد‪ .‬علیرضا ایزدی روز گذشته ‪ ۲۶‬اسفندماه ‪ ،‬با اعالم این مطلب گفت‪ :‬سرای‬ ‫عامری ها به عنوان یک مجموعه اقامتی به دلیل بروز برخی مشکالت چند روز پیش پلمب شده بود‪ .‬وی‬ ‫ادامه داد‪ :‬خوشبختانه با پیگیری های وزارت میراث فرهنگی و مساعدت دستگاه قضایی‪ ،‬این مجموعه‬ ‫اقامتی پس از اکوکمپ متین اباد فک پلمب شد‪ .‬ایزدی تصریح کرد‪ :‬وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری‬ ‫و صنایع دستی ضمن حمایت از اقتصاد گردشگری‪ ،‬همواره نسبت به سالمت اجتماعی و رعایت فرهنگ‬ ‫مقصد تاکید دارد‪/ .‬ایرنا‬ ‫مصلی تهران دوباره میزبان نمایشگاه کتاب‬ ‫معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی از انتخاب مصلی‬ ‫بزرگ امــام خمینی (ره) به عنوان محل برگزاری ســی و چهارمین‬ ‫دوره نمایشــگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد‪ .‬یاسر احمدوند در‬ ‫این خصوص گفت‪ :‬امسال بعد از نمایشــگاه سی وسوم در تیرماه با‬ ‫رئیس شورای اســامی شــهر تهران درباره نیازهای و شرایط الزم‬ ‫برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران‪ ،‬مکاتبه شد‪ ،‬چنانچه‬ ‫مجموعه نمایشگاهی شهر افتاب امکانات الزم برای میزبانی نمایشگاه‬ ‫بین المللی کتاب تهران را دارد‪ ،‬اعالم شود شهریورماه این نامه از سوی‬ ‫رئیس شورای شهر تهران پاسخ داده شد‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬به ضمیمه این‬ ‫نامه توضیحات مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر افتاب ارسال‬ ‫شده بود‪ .‬در این نامه به فراهم اوری امکانات الزم برای میزبانی این‬ ‫مکان ازجمله ایجاد فضای مســقف کافی‪ ،‬رفع مشکالت دسترسی‬ ‫و اصالح معابری منتهــی به مجموعه همچنیــن امکانات حمل و‬ ‫‪7‬‬ ‫نقل عمومی اشاره شده بود‪ .‬رئیس سی وچهارمین نمایشگاه کتاب‬ ‫تهران ادامه داد‪ :‬در پاییز نیز در چند نوبت از مجموعه نمایشــگاهی‬ ‫شــهر افتاب بازدید به عمل امد و همکاران معاونت امور فرهنگی‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی نیز به طور مرتب درباره این موضوع‪،‬‬ ‫گزارش ارائه می کردند‪ .‬با توجه به فعالیتی که بعد از چند سال وقفه‬ ‫در این مجموعه برای تکمیل ســازه ها و رفع نواقص‪ ،‬این امیدواری‬ ‫را ایجاد کرده بود که این مجموعه اماده میزبانی از ســی وچهارمین‬ ‫دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشــد‪ .‬احمدوند با توجه به‬ ‫ادامه مکاتبات و جلســات متعدد با مســئوالن مدیریت شهری در‬ ‫طول سال جاری‪ ،‬گفت‪ :‬در نهایت با تصویب شورای سیاست گذاری‬ ‫نمایشگاه و نظر دستگاه های همکار برای برگزاری نمایشگاه‪ ،‬تصمیم‬ ‫براین شد‪ ،‬سی وچهارمین دوره بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در‬ ‫«شهر افتاب» برپا شــود‪ .‬این تصمیم طی مکاتبه ای به شهرداری‬ ‫تهران اعالم شد مجموعه نمایشگاهی شهرافتاب‪ ،‬در بازه زمانی ‪۲۰‬‬ ‫تا ‪ ۳۰‬اریبهشت ماه سال ‪ ۱۴۰۲‬میزبان نمایشگاه صنعت نفت است‬ ‫و امکان میزبانی از نمایشگاه کتاب تهران در این تاریخ وجود ندارد؛‬ ‫بنابراین مدیریت شهری پیشنهاد کرد تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب‬ ‫به بعد از این تاریخ باشد قبل از این تاریخ نیز اعالم شده بود‪ ،‬مجموعه‬ ‫به دلیل انجام عملیات عمرانی امادگی برای میزبانی را ندارد‪ .‬معاون‬ ‫امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با اشاره به بررسی پیشنهاد‬ ‫مدیریت شهری ادامه داد‪ :‬این پیشــنهاد با حضور مدیران شهری‪،‬‬ ‫در جلسات متعدد بررسی شــد‪ .‬امکان برگزاری نمایشگاه کتاب در‬ ‫خردادماه به دلیل تالقی با ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره)‪ ،‬اغاز‬ ‫فصل امتحانات مدارس‪ ،‬همچنین برگزاری ادوار مختلف این رویداد در‬ ‫اریبهشت ماه و تعیین این ماه‪ ،‬در تقویم فرهنگی کشور و نمایشگاه های‬ ‫بین المللی و حضور مهمانان خارجی وجود ندارد‪/.‬ایرنا‬ صفحه 7 ‫گفتگوی صبا با امیر قادری فعال رسانه‬ ‫و منتقد سینما‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫محصول خوب سینما‬ ‫حق مردم است‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سمیه خاتون ‪ -‬ضایعه درگذشت سینما در جهان اعالم‬ ‫و مراسم اش برگزار شده اســت‪ .‬دیوید تامسون مراسم‬ ‫رای گیری رده بندی بهترین فیلم های مجله سایت اند ساند‪،‬‬ ‫را به مراسم عزاداری تشبیه و گفته است «حتی اگر فیلم و‬ ‫سینما هنوز کامل نمرده باشند بیش از همیشه درون دغدغه‬ ‫مرگ و احتضار فرو می روند‪ .‬ما مثل تمام عشاق سینما در هر‬ ‫جای دیگر می دانیم که سینما و فیلم مدت ها قبل مردنش‬ ‫را اغاز کرده است و سال به سال مراسم عزاداری سینما را‬ ‫به تماشا نشسته ایم» اما انچه که مشخص است و تامسون‬ ‫و دیگر نظریه پردازان سینمایی به ان اشاره می کنند این‬ ‫است که سینما و فیلم‪ ،‬با قالب و فرهنگ پیشین است که‬ ‫مرده و از کار افتاده است و اکنون شاهد رشد کارکرد دیگری‬ ‫از صنعت فیلم سازی در دنیا هستیم‪ .‬کارکردی که؛ در جهان‬ ‫اصل تماشای فیلم در سینما و روی پرده اکران را‪ ،‬به سنت‬ ‫بدل کرده است‪ .‬این در حالی است که در ایران هنوز از سینما‬ ‫انتظار معجزه‪ ،‬اگاهی بخشی و هدایت مردم را داریم! حالیا‬ ‫اگر سینما را با کارکرد واقعی خود در دنیای امروز بسنجیم‬ ‫خیلی بهتر می توانیم ان را درقالب یک سنت حفظ و به نسل‬ ‫های بعدی هدیه کنیم‪ .‬شاید الزم باشد از خود بپرسیم که‬ ‫چگونه سنت سفره هفت سین هزاره های بسیاری از چندین‬ ‫نسل را درنوردیده و هر سال در اصلی ترین جای خانه هر‬ ‫ایرانی نشسته است؟ ایا حمل این بار عجیب و غریب‪ ،‬و کوچ‬ ‫ان از ایران باستان تا امروز جز از مردم بر می امد؟ پس لطفا‬ ‫سینما را هم بدون هیچ نگرانی به مردم بسپارید و دیگر دران‬ ‫به دنبال هیچ چیز جز حفظ سنت سینما رفتن نباشید! در‬ ‫روزهای پایانی سال ‪ ،1401‬خبرنگار صبا با موضوع عملکرد‬ ‫سینمای ایران در سالی که گذشت با امیر قادری منتقدفیلم‬ ‫به گفتگویی دوستانه نشسته که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫سینمای ایران را در سالی که گذشت چگونه دیدید؟‬ ‫از نظر من‪ ،‬سینمای ایران قبل از این ناارامی های اخیر و شرایط‬ ‫بحرانی تحریم هنرمندان و‪ ...‬تمام شده بود‪ .‬این تمام شدن سینما‬ ‫در ایران ریشه ای عمیق تر دارد که به دوران قبل از کرونا می رسد‪.‬‬ ‫وقتی سخن از تمام شــدن سینماست منظور ســنت سینمایی‬ ‫ایران نیست بلکه ریل گذاری های مشــخصی است که از دهه ‪60‬‬ ‫در دوره های مختلف هر کدام با یک سیاست گذاری در پشت پرده‬ ‫اتخاذ و گمارده شده است که متاسفانه همگی شکست خورده اند‪.‬‬ ‫همان طور که در جشنواره فجر امسال دیگر شاهد رقابت هنرمندان‬ ‫و کارگردانان نبودیم و انچه که اتفاق افتاد رقابت چند نهاد و ارگان‬ ‫دولتی در جشنواره فجر بود‪ .‬رقابتی میان سازمان اوج‪ ،‬بنیادفارابی و‬ ‫حوزه هنری! البته در چنین شرایطی این اتفاق طبیعی بود چرا که‬ ‫ارگان های دولتی سینمایی این االرم هشدار دهنده را بیش از این‬ ‫احســاس کرده و با هر ضرب و زوری برای پر کردن جدول نمایش‬ ‫دست به کار شده بودند‪ .‬با این حال با اینکه معتقدم جشنواره امسال‪،‬‬ ‫یک جشنواره ارگانی و رقابتی بین چند نهاد بود اما باز شاهد ‪2‬الی ‪3‬‬ ‫فیلم خوب بودیم که همین باعث امیدواری به سینماست که حتی‬ ‫در این شرایط هم قادر است محصولی را وارد بازار کند که مورد قبول‬ ‫گروهی از مردم هم قرار بگیرد چرا که کارگردان دغدغه های فردی‬ ‫خود را حتی در قالب یک فیلم حمایتی و ارگانی گنجانده و فیلمی‬ ‫مورد قبول از دیدگاه مخاطب را ارائه داده بود‪.‬‬ ‫با این وصف‪ ،‬عبور از این تنگنا را در چه می دانید؟‬ ‫اینکه امســال صادقانه ارگان ها حمایت خــود را اعالم کردند‬ ‫نشانه خوبیست‪ .‬و این مسئله می تواند در اینده با یک ریل گذاری‬ ‫هوشمندانه و سالم تر تبدیل به یک فرصت برای سینمای ایران شود‪.‬‬ ‫مثال اگر هر کدام از این ارگان ها مانند یک کمپانی واقعی مردمی‪،‬‬ ‫وارد بورس شوند و کامال به شــکل مردمی در بازار بزرگ سینمای‬ ‫تجاری با هم به رقابت بپردازند حتما در رقابت شاهد اکران فیلم های‬ ‫مردم پسند تر و به مراتب گیشه های پر رونق تری خواهیم بود‪ .‬و دیگر‬ ‫شاهد ساخت فیلم های ارگانی با خط و مشی های مشخص و از پیش‬ ‫تعیین شده نخواهیم بود‪ .‬‬ ‫اکران فیلم خارجی دومین راهکار برای خروج از این بحران است‪.‬‬ ‫بحث اکران فیلم های خارجی سال هاست که موضوع صحبت های‬ ‫تصمیم گیرندگان در این حوزه است اما متاسفانه تا بحال به درستی‬ ‫عملی نشده است‪ .‬همه گروه های سینمایی در دوره های مختلف‬ ‫از هر سویه و نهضتی با یکدیگر در این نکته متحد شده اند که باید‬ ‫جلوی اکران فیلم خارجی گرفته شود! مصرف محصول خوب روی‬ ‫پرده سینما حق مردم ایران است‪ .‬چرا که اوال بسیاری از این فیلم ها‬ ‫با کمترین ممیزی در ایران قابل اکران اســت دوما خود کمپانی ها‬ ‫نسخه های ویژه هر کشوری را با توجه به شرایط خاص ان کشور تهیه‬ ‫کرده اند که می توان از همان نسخه های تغییر داده شده استفاده کرد‪.‬‬ ‫و دست اخر درجه بندی و اعمال رده سنی هم می تواند کار ممیزی‬ ‫را راحت تر کند‪ .‬قطعا منظور من اکــران‪ ،‬همزمان فیلم های روز با‬ ‫سراسر کشورها در جهان‪ ،‬با بهترین نسخه و کیفیت استاندارد است‪.‬‬ ‫اینکه مسئولین برای نجات ســینما با نگاهی حمایتی‪،‬‬ ‫اقداماتی را دردست کار دارند مانند یارانه دادن به کارمندان‬ ‫دولتی و بازنشستگان برای سینما رفتن را چگونه ارزیابی‬ ‫می کنید؟‬ ‫این راهکارهای حمایتی‪ ،‬سال هاســت که با تزریق بودجه های‬ ‫یارانه ای دولت به سینما تحت عناوین مختلف صورت می گیرد‪ .‬شاید‬ ‫این راهکارها مانند شوک برای کســی که به کما رفته است بتواند‬ ‫عمل کند‪ ،‬اما قطعا احیاگر نیستند و تنها به شکل شوک هایی ممتد‬ ‫است که به صورت مقطعی به بدن خســته و از کار افتاده سینمای‬ ‫ایران وارد می شود‪.‬‬ ‫در سالی که گذشت اکران فیلم های مثل برادران لیال و یا‬ ‫جنگ جهانی سوم می توانست باعث اشتی مردم با سینما و‬ ‫بازگشت رونق به گیشه شود؟‬ ‫قطعا اکران این فیلم ها در ســال‪ ، 1401‬اتفــاق بهتری را رقم‬ ‫می زد تا اکران همین فیلم ها در ســال اینده‪ .‬اما به هر حال از نظر‬ ‫من اکران هایی از این دست هم مانند شوک های مقطعی هستند که‬ ‫برای مدت کوتاهی می توانند رونق را به گیشه برگردانند و یا ضریب‬ ‫اشــغال صندلی را به طور موقت باال ببرند‪ ،‬اما اینکه با این اکران ها‬ ‫بتوان سینما را زنده کرد‪ ،‬خیر سینما را نمی توان با این درمان های‬ ‫مقطعی زنده کرد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!