روزنامه صبا شماره 1392
روزنامه صبا شماره 1392
روزنامه صبا شماره 1392
شنبه| 27اسفند 18 |1401مارس 25 |2023شعبان |1444
سال دهم| شماره 8 |1392صفحه| 5000ناموت|
وزیر فرهنگ:
نظام هنری کشور
به استقرار رسیده است
گفتگوی صبا با امیر قادری
فعال رسانه و منتقد سینما
محصول خوب سینما
حق مردم است
گفت وگوی صبا با اصغر نعیمی کارگردان فیلم «خط استوا»
فـرار بـه سـوی موفقیـت در گیشـه
تجلیل جبلی
از شاه ابراهیمی
مصلی تهران دوباره میزبان
نمایشگاه کتاب
بدنه سینما با سینمای کودک
مخالف است! صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه 27اسفند 1401شماره 1392
«فسیل» در شروع اکران نوروزی در صدر قرار گرفت
با اعالم اولین امار فروش فیلم های اکران« ،۱۴۰۲فسیل» با فروش 522میلیون تومانی از سه فیلم دیگر
ی تاریخ اکران همه ان ها در سامانه
پیشی گرفت .از اغاز اکران این فیلم ها تاکنون که روز چهارشنبه بود ول
سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران) ۲۵اسفند درج شده است ،خرید بلیت فیلم «بچه های طوفان» در
سامانه های فروش انالین و فیلم «فسیل» هم در روزهای اول اکران نوروزی پرفروش شده است« .فسیل»
۵۲۲میلیون تومان« ،غریب» ۹۳میلیون تومان« ،عروس خیابان فرشته» ۲۵میلیون تومان و «بچه های
طوفان» که فعال فقط پنج سالن را در اختیار دارد ۴۰۰ ،هزار تومان فروش داشته اند .با شروع اکران این چهار
فیلم در سامانه سمفا صفحه فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۲باز شده است/.ایسنا
بهترین حال در شبکه نمایش
در لحظه تحویل سال نو ،نمایش تلفیقی رادیویی و انیمیشن «بهترین حال» به روی انتن رادیو نمایش
می رود و همزمان نسخه تصویری ان از سایت رادیو نمایش و نرم افزار کاربردی ایران صدا قابل تماشا است.
داریوش شهبازی کارگردان و تهیه کننده «بهترین حال» در این باره گفت :در این اثر سعی بر این است
نمایش رادیویی را به شیوه ای نوین به مخاطب ارائه دهیم تا حس یک نمایش رادیویی به مخاطب القا شود.
شهبازی تاکید کرد :این اثر طی تجربه ای تازه در ژانر نوپدید ،میان رشته ای و صداپایه ای رادیو پالس
و با محوریت رادیو تئاتر در دو قالب صوتی و تصویری در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش
به تولید رسیده است/.مهر
بدنه سینما با سینمای کودک مخالف است!
کارگردان «بچه هــای طوفان» گفت« :بچه های طوفــان» یک فیلم کودک و
نوجوان و قهرمانانه است .بعضا فیلم های قهرمانانه ما می خواهد به سینمای هالیوود
نزدیک باشند و به همین دلیل فیلم ان طور که باید از اب درنمی اید .به همین دلیل
من سعی کرده ام یک کار رئال در فضای شهرستان و با یک موضوع روزانجام بدهم.
صادق دقیقی در ادامه گفت :تقریبا تمام بخش های فیلم در فضای باران و سیل
است .شاید بتوان گفت بارانی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است.
او ادامه داد« :بچه های طوفان» فضای قهرمانانه و عاشقانه و معماگونه دارد .ما در
بستر سیل و بحران قصه ای را پیش برده ایم تا این سوال ها را ایجاد کنیم که در زمانی
که همه مردم گرفتار یک بحران شده اند؛ ایا در این گرفتاری ،عشق می تواند شکل
بگیرد؟ این کارگردان خطاب به مخاطبان سینما گفت :می دانم درحال حاضر مردم
در شرایط روحی و اقتصادی بدی هستند و بیشتر نیاز به تماشای فیلم های کمدی
دارند ،اما امیدوارم در کنار تماشــای فیلم های کمدی ،این فیل م کودک قهرمانانه
را هم ببینند تا کودکان فقط پشت سیستم کامپیوتر ننشینند ،با تماشای فیلم در
عمل قرار بگیرند و همذات پنداری کنند.
صادق دقیقی با اشاره به جوایز «بچه های طوفان» گفت :این فیلم در بسیاری
از جشنواره های داخلی و خارجی نیز دیده شده و جایزه گرفته است .حاال باید دید
که ایا مردم این فیلم را دوست دارند یا نه .متاسفانه جریان بدنه سینما معموال با
سینمای کودک مخالف است .این سبک از فیلم ها تقریبا از دهه ۹۰تقریبا مشکل
داشته است .البته عوامل زیادی موجب شده که سینمای کودک به اینجا رسیده اما
خداروشکر هنوز یک کورسوی امیدی هست/.صباخبر
همبازی دوباره ۲رفیق «کاراگاه واقعی»
اپل ســریالی کمدی با بازی متیو مک کانهی و وودی هارلســون
می ســازد ۲ .رفیق «کاراگاه واقعی» یک بار دیگر در کنار هم جلوی
دوربین می روند و این بار در یک کمدی که خالق ان دیوید وست رید
است ،بازی می کنند.
این سریال ۱۰قسمتی که هر اپیزود ان نیم ساعته است به نوعی
این دو بازیگر را در نقش های خودشان جلوی دوربین می برد و داستان
۲دوست اســت که همراه خانواده های شان ســعی دارند در مزرعه
مک کانهی در تگزاس زندگی کنند و نزدیکی زیادی این دوستی را در
معرض ازمایش قرار می دهد .این خبر درست زمانی مطرح شد که اپل
تی وی و اسکای دنس از یک پروژه جدید با نام «جایزه دروازه بزرگ»
که توسط رید ساخته می شود خبر دادند.
مک کانهی و هارلســون در سال ۲۰۱۴در ســریال تحسین شده
«کاراگاه واقعی» در اچ بی او در کنار هم دیده شدند و هر ۲برای ایفای
نقش های خود نامزدی امی در نقش اصلی درام را کسب کردند/.مهر
ن جان گرفت
«مکعب» در ژاپ
برداشت جدید از «مکعب» ساخته یاسوهیکو شیمیزو به زودی
دیده می شود .برداشت این کارگردان ژاپنی از فیلم اصلی کانادایی
به کارگردانی وینچنزو ناتالی صورت گرفته که در ســال ۱۹۹۷
اکران شد.
تهیه کننده ژاپنی گفته نســخه جدید به نسخه اصلی احترام
می گذارد .داستان این فیلم درباره گروهی است که خود را در پیچ
و خم های سادیستی گرفتار می بینند و نمی توانند به خاطر بیاورند
چگونه به انجا راه یافته اند .انها در حالی که مواد مخدر دریافت کرده
بودند ،گیج و ســردرگم از خوابی که نمی دانند از کجا شروع شده
بیدار شــده اند و خود را در اتاقی مرموز می یابند که روی دیوار ان
رمزی نااشنا نوشته شده است و در حالی که سعی می کنند راهی
برای فرار بیابند با تله های مرگباری روبه رو می شوند.
این فیلم قرار اســت از ۱۱اوریل در شــبکه استریم ترسناک
«کرایم باکس» در دسترس باشد/.مهر
بری کیوگان به گالدیاتور 2پیوست
«گالدیاتور »۲از بازی بری کیوگان بازیگر برنده بفتای امســال
بهره می گیرد .بازیگر «اشباح اینیشرین» در حال مذاکره است تا به
«گالدیاتور» جدید و بدون عنوان ریدلی اسکات بپیوندد.
بری کیوگان که برای بازی در «اشباح اینیشرین» نامزدی اسکار
۲۰۲۳و گلدن گلوب را کسب کرد و جایزه بفتا را برای بهترین بازیگر
نقش مکمل برد ،در این فیلم در کنار پل مسکال بازی خواهد کرد که
دیگر بازیگر جوان امسال بود که او هم نامزدی اسکار ۲۰۲۳را کسب
کرده است.
«گالدیاتور» جدید در ادامه فیلم پرفروش اصلی که سال ۲۰۰۰
اکران شد و ۱۲نامزدی اسکار کســب کرد و ۵جایزه از جمله جایزه
بهترین فیلم را برد و ۴۶۰میلیون دالر در باکس افیس فروخت ساخته
می شود .ریدلی اسکات کارگردان و تهیه کننده این فیلم است.
پارامونت تاریخ اکران این فیلم که دیوید اسکارپا در حال نوشتن
فیلمنامه ان است را ۲۲نوامبر ۲۰۲۴اعالم کرده است/.مهر صفحه 2
شنبه 27اسفند 1401شماره 1392
خرب سیمنا و تلویزیون
حضور دو فیلم ایرانی در لیفت اف انگلستان
۲فیلم ایرانی در سیزدهمین دوره جشنواره لیفت اف انگلســتان با دیگر اثار این جشنواره رقابت
می کنند .فیلم سینمایی پری سا و فیلم کوتاه اخرین رقص با یوزپلنگ ایرانی از ساخته های محمدرضا
رحمانی با حضور خود در سیزدهمین دوره جشنواره لیفت اف در روز ۲۷مارس ( ۷فروردین) با فیلم های
دیگر به رقابت می پردازد .سیزدهمین دوره جشنواره لیفت اف که توسط پلتفرم جهانی لیفت اف به صورت
انالین برگزار می شود ،با هدف شناسایی فیلم های مستقل جهان و کشف استعدادهای ناب فیلم سازی
امکان اکران انالین و ارتباط گســترده با مخاطبان را فراهم می اورد ،اثار راه یافته به مرحله نهایی این
جشنواره در استودیوی معتبر پاینوود منطقه ایور انگلستان مورد داوری قرار می گیرند/.ایرنا
3
اشنایی نسل جدید با بل و سباستین
«بل و سباستین» یک انیمه ۵۲قسمتی ســاخت ژاپن بود که ماجراهای پسری به نام سباستین و
سگی به نام بل را به تصویر می کشــید .این انیمه در دهه ۱۳۶۰از تلویزیون پخش و به یکی از خاطرات
جمعی کودکان ان سال ها تبدیل شد .خبر خوب این است که یک فیلم فرانسوی در مورد این دو کاراکتر
خاطره ساز توسط پلتفرم فیلم نت با دوبله اختصاصی در دسترس عالقه مندان قرار گرفته است.
فیلم «بل و سباستین :نسل جدید» محصول سال ۲۰۲۲در مورد پسری ده ساله به نام سباستین است
که با بی میلی قبول می کند تابستان را در کوهستان با مادربزرگش سپری کند .روزهای سباستین به ارامی
و بدون هیجان می گذرد تا اینکه با سگی بزرگ به نام بل اشنا می شود/.ایرنا
تجلیـل جبلـی از شـاه ابراهیمـی
رئیس سازمان صداوســیما با حضور در پشت صحنه مجموعه
تلویزیونی «سلمان فارسی» از محسن شاه ابراهیمی تجلیل کرد.
پیمان جبلی هنگام بازدید از لوکیشن سریال سلمان فارسی در
ابسرد دماوند با اهدای لوح و هدیه ای از محسن شاه ابراهیمی ،مدیر
هنری این سریال بابت یک عمر فعالیت هنری در سینما و تلویزیون
قدردانی کرد .رئیس رسانه ملی شاه ابراهیمی را از چهره های شاخص
و ماندگار معرفی کرد و گفت :قدردانی از شما می بایست زودتر از اینها
انجام می شد .به همت شما و ســایر هنرمندان متعهد ،هنر نمایش
ایران رو به روز در حال پیشرفت است.
محسن شاه ابراهیمی ،مدیر هنری و طراحی صحنه و لباس اثاری
مثل سلمان فارسی ،مختارنامه ،محمد رسول اهلل ،مسافرری ،به رنگ
ارغوان ،یه حبه قند و ...بوده است.
دکتر جبلی در ادامه با اشــاره به چهارمین حضورش در پشت
صحنه سریال سلمان فارسی ،هدف از این کار را در اخرین روزهای
سال ،گفتن خسته نباشید و خدا قوت به عوامل سریال خواند و گفت:
هر چه بیشتر کار ساخت این سریال جلو می رود و ایده های درخشان
ان عملی می شود عظمت کار بیشــتر روشن می گردد .وی سریال
سلمان فارسی را انســجام توامان دو موضوع عظمت دین اسالم و
عظمت تمدن ایرانی معرفی کرد که در مصداقی به نام سلمان فارسی
تجلی یافته است.
رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه با تصویری شدن فیلمنامه
ما نیز همگام نگاه مولف می شویم ،گفت :با اینکه هنوز دو سوم کار
باقی مانده ولی در همین یک ســومی که ساخته شده ،عظمت کار
مشخص است .وی این کار را کاری ملی خواند و گفت :این عظمت
توانمندی تیم سلمان فارسی را نشان می دهد و تحسین جهانی در پی
دارد .دکتر جبلی این سریال را مصداق روشنی از ایران حقیقت یاب
و پیوند ایرانی حقیقت جو و اسالم نجات بخش خواند.
سریال سلمان فارسی به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری
و تهیه کنندگی حسین طاهری در ۶۰قسمت به زندگی و زمانه یار
ایرانی پیامبر اکرم (ص) در سه فصل ایران ساسانی ،بیزانس و حجاز
صدر اسالم می پردازد .فیلمبرداری این سریال از اواخر اذر ۱۳۹۸اغاز
شده و هم اکنون در ابسرد دماوند ادامه دارد و پیش بینی می شود از
سال ۱۴۰۵پخش شود/.صباخبر صفحه 3
4
شنبه 27اسفند 1401شماره 1392
پرونده
گفت وگوی صبا با اصغر نعیمی کارگردان فیلم «خط استوا»
فـرار بـه سـوی موفقیـت در گیشـه
سینما و فوتبال ...شاید تمام زندگی بسیاری از انســان های کره خاکی در همین دو کلمه خالصه بشود! دو مقوله بزرگ اجتماعی که
یارس ساموات
جامعه شناسان اولی را هنر هفتم بشر در جهان هستی نامیده اند و اما دومی پدیده قرن نوزدهم شناخته شد! به یقین از تلفیق این دو پدیده
گفت و گو
یبدیل «فرار به سوی پیروزی» اثر جان
با یکدیگر ،معجونی جادویی پدیدار می شود که مخاطب را مسخ و مسحور خود می سازد .فیلم ب
هیوستون ،مصداق بارز چنین اثاری است .البته حضور بازیکنان برجسته جهان فوتبال مانند پله (برزیل) بابی مور (انگلستان) اسوالدو اردیلس (ارژانتین)
از یک سو و بازی هنرپیشگان برجسته سینمای جهان مانند سیلوستر استالونه و مایکل کین ،از «فرار به سوی پیروزی» فیلمی بی نظیر ساخت که با ذائقه
بسیاری از عالقه مندان سینما و فوتبال هم جور درامد .در سینمای ایران اما هنوز اثری برجسته با موضوع فوتبال که پیرو سبکی خاص ،همه نگاه ها را به
خود معطوف کند روی پرده نقره ای جان نگرفته است .البته اواسط دهه 80فیلم «قلقلک» اثر مسعود نوابی با بازی بیژن امکانیان ،سیامک انصاری و رضا
شفیعی جم با نگاهی طنز به فوتبال پرداخت .در این شماره با اصغر نعیمی ،کارگردان فیلم «خط استوا» که دست برقضا فیلم او نیز نگاهی طنزواره به فوتبال
و مسائل اجتماعی سیاسی دارد ،هم صحبت شده ایم .شنیدن حرف های نعیمی پیش از تماشای این فیلم خالی از لطف نیست.
خط استوا فیلمی است که با دست گذاشتن روی سوژه
فوتبال ،با طرفداران بیشماری که در کشور دارد ،مخاطب
را برای تماشا وسوسه می کند .به نظر فیلم در قالب پیرنگی
هوشمندانه طراحی شده و با احترام به ذائقه مخاطب ،ان
را به حضور در سالن های ســینما و تماشای فیلم ترغیب
می کند .ایده نگارش فیلم نامه «خط اســتوا» از کجا بود و
چطور شکل گرفت؟
راستش ایده مختص احســان ظلی پور (تهیه کننده فیلم خط
استوا) بود .ایده فیلم زمســتان 1397مطرح شده بود و زمانی که
اقای ظلی پور خواندن فیلم نامه ان را به من پیشنهاد داد و پس از
مطالعه اش ،در واقع خیلی ان را پســندیدم .بــه این ترتیب کار را
شروع کردیم .هر وقت داستانی برایم جذاب بوده و احساس کردم
می توان ان را کار کرد ،تالشم را شروع کردم .فیلم نامه «خط استوا»
نیز مضمون و موقعیتی را روایت می کــرد که به نظر جذاب و قابل
توجه می رسید .به نظر می رســید این فیلم فضای متفاوتی دارد و
می تواند با مخاطب خود به خوبی ارتباط برقرار کند .از همین رو کار
روی فیلم نامه «خط استوا» را اغاز کردیم .اکران این فیلم از سوم
اسفندماه اغاز شده و تا عید فطر نیز ادامه خواهد داشت.
به این ترتیب یعنی بالفاصله بعد از خواندن فیلمنامه،
کارهای مقدماتی برای تهیه و تولید ان را انجام دادید .به
نظر می رسد با ســرعت و البته دقت خاصی هم این کار را
انجام دادید .ابتدا بفرمایید پیش تولید فیلم شما چه مدت
زمانی به طول انجامید؟
بله پس از خواندن فیلمنامه ،متوجه شدم زمینه خوبی برای تولید
این فیلم وجود دارد .درباره پیش تولید هم باید بگویم در واقع از همان
زمستان 97و زمانی که با فیلم نامه این کار اشنا شدم ،پروسه پیش
تولید فیلم «خط استوا» کلید خورد .پس از مرحله گزینش بازیگران
و بستن کست فیلم( ،با حضور سیامک انصاری ،فرهاد اصالنی و ازاد
صمدی به عنوان بازیگران و شخصیت های اصلی و محوری فیلم)
سهای
نوروز 1398به کشور اندونزی که قرار بود بسیاری از سکان
فیلم انجا مقابل دوربین قرار بگیرند ،سفری داشتیم و پس از بازدید
از لوکیشن ها و در بازگشت به ایران ،با اعمال برخی تغییرات مختصر
در فیل منامه ،که متناسب با لوکیشن ها بود ،ان را بازنویسی کردیم تا
اماده کار شود .البته در سفری که به اندونزی داشتم با عوامل بومی
که قرار بود انجا با ان ها همکاری داشته باشیم نیز مذاکره کردیم و به
این ترتیب تیم تولید ما کامل شد.
تولید فیلم «خط استوا» در ژانر کمدی بی تردید می تواند
به موفقیت این اثر در گیشه کمک شایان توجهی بکند .با
ی شویم،
نگاهی کلی به سیر سینمای طنز در ایران متوجه م
ژانر کمدی در سینمای داخلی نسبت به بسیاری از ژانرها
جایگاه خوبی به دست اورده و با اقبال خوبی نیز مواجه شده
است .بارها این را از زبان برخی تهیه کننگان یا کارشناسان
و مفسران سینما و تلویزیون ایران شنیده ام .به نظر شما
دلیل این توفق ژانر کمدی در ایران چیست؟
ببینید درباه موفقیت سینمای طنز و جایگاهی که اثار کمدی
در سینما دارند باید اذعان کنم این مقوله فقط خاص سینمای ایران
نبوده و نیست و مقوله ای جهانی محسوب می شود .در دنیای سینما
و در طول تاریخ هنر هفتم ،ژانر کمدی به دفعات عملکرد موفقی
داشته و مخاطبان سینما در سراســر جهان به ان اقبال بیشتری
نشــان می دهند .البته نباید از موفقیت گونه های دیگر سینما در
جهان نیز به سادگی گذشت .در بحث ســینمای کمدی ایران اما
باید گفت فیلمسازان ایرانی در تولید برخی ژانرها محدودیت دارند
و با مشکالت عدیده ای برای فعالیت در ساخت بسیاری از گون ههای
سینمایی مواجه می شوند .بگذارید این را با مثال توضیح دهم .برای
نمونه ما در تولید فیلم های ژانر علمی و تخیلی با محدودیت هایی
مواجه می شویم .همینطور در ژانر اکشن نیز از انجا که تولید فیلم
در این گونه از سینما ،نیاز به امکانات ویژه و هزینه های زیادی دارد،
دست سینماگران ایرانی در تولید ان چندان باز نیست .با توجه به
جمیع این جهات می توانیم به این موضوع اذعان داشته باشیم که
سینمای کمدی در ایران ،ژانر موفقی بوده است اما معنای موفقیت
این گونه از سینما ،شکست گونه های دیگر نیست و نمی توان گفت
به دلیل اقبال به ســینمای کمدی ،ژانرهای دیگر با اقبال مواجه
نشده اند.
به این ترتیب که کار در ســینما به عنوان فیلمساز و
تهیه کننده بسیار دشوار می شــود! گذشته از مصائب و
مشکالتی که به ان ها اشاره کردید ایا موفقیت ژانر کمدی
در ســینما و البته تلویزیون ایران ،می تواند معلول بروز
دالیل دیگری نیز باشــد؟ برای نمونه به نظر می رسد این
موضوع در ذائقه مخاطبان ایرانی نیز ریشه دارد و تمایل و
اقبال ان ها (حال به هر دلیل) به تماشای اثار طنز در سینما،
باعث شــده فیلم های کمدی جایگاه ویژه ای در سینمای
ما داشته باشــند و تهیه کنندگان نیز از این گونه فیلم ها،
استقبال زیادی می کنند .این را قبول دارید؟
نظر به توضیحی که درباره ژانرهای سینمایی دادم ،انچه برای
مخاطب ایرانی باقی می ماند ،تقریباً در دو ژانر ملودرام اجتماعی و
کمدی خالصه می شود .البته در چندسال اخیر نیز به دلیل فضایی
که بر زندگی مردم کشورمان حاکم شده ،مخاطبان سینما در ایران
ترجیح می دهند فیلم هایی با حال و هوای مفرح تماشا کنند تا ان ها
را از شرایط معمولی جامعه ولو حتی شده برای ساعتی دور کند .این
اتفاقات نیز بی گمان بر موفقیت سینمای طنز و اقبال به فیلم های
کمدی ایرانی تاثیر گذار بوده است.
بخش عمده فیلم ســینمایی «خط استوا» در اندونزی
فیلمبرداری شده است .البته ساخت فیلم در خارج از کشور
بارها در سینمای ایران دیده شده است اما بسیاری از این
فیلم ها در کشورهای همســایه تولید می شوند .با وجود
این موضوع شما اندونزی را که کشوری در جنوب شرقی
اسیاست و در واقع از نظر اقلیمی و جغرافیایی فاصله زیادی
هم با کشور ما دارد ،برای فیلم برداری انتخاب کردید .نظر
به اوضاع حاکم بر سینمای ایران و به ویژه مقوله اقتصاد
سینمای ایران ،تولید فیلم در خارج از کشور به نظر شما
برای فیلمساز ریسک محسوب نمی شود؟
خب من پیش تر هم درباره ریسک در سینما و تولید فیلم های
سینمایی صحبت کرده ام .اینجا باید دید هدف گذاری شما از تهیه و
تولید فیلم چیست و این مقوله به هدف گذاری شما بستگی مستقیم صفحه 4
پرونده
شنبه 27اسفند 1401شماره 1392
5
ما اهداف خودمان را از تولید این فیلم در اندونزی دنبال می کردیم.
اتفاقا بیشتر موقعیت بیگانه شرقی مدنظر ما بود و این نکته در واقع
وجهی از فیلم است که نمود دارد.
به هرحال مردم این دوکشور شباهت هایی هم با یکدیگر
دارند .چه از نظر مذهبی که مردم هر دو کشــور مسلمان
محسوب می شوند ،چه به لحاظ برخی باورهای فرهنگی و
سنتی که به لحاظ پایبندی به اصول فرهنگی شرقی و ظهور
مذاهب و مکاتب یکسان در این دو کشور حاصل شده است.
این اشتراکات را قبول دارید؟
خب بله ،برای نمونه در اندونزی و بین مردم این کشور ،روحیه ای
اســان گیر وجود دارد و مردم بومی این کشــور چنــدان روحیه
سخت گیری ندارند .می توان گفت اهالی اندونزی از این منظر خیلی
با مردم کشور ما وجه اشتراک دارند .از طرف دیگر باید به این موضوع
نیز توجه داشت که به هر حال نگاه بسیاری از مردم ایران نیز قضا
و قدری است .این ویژگی ها گاهی باعث همپوشانی نیز می شود.
اینکه در کشوری با زبان و فرهنگ دیگری کار کنید و
همه تیم شما هم بازیگران و عوامل وطنی نباشند ،به نظر
کار بسیار دشواری می اید .اگر ممکن است کمی هم درباره
این مشکالت صحبت بفرمایید.
خب به یقین وقتی ما در کشور خودمان فیلم می سازیم از بابت
برخی مســائل بله امتیازاتی نصیب ما می شود و می توانی از وجود
ان ها بهره مند شــویم .دلیلش هم واضح است ،چون در جایی کار
می کنیم که ارتباطات و اشنایی بیشتری با ان داریم و می توانیم از
امکانات موجود بهره ببریم و نسبت به خیلی از لوکیشن ها شناخت
و اشراف داریم .این ها همه امتیازات کار در داخل کشور محسوب
می شوند اما وقتی وارد یک کشور دیگر برای کار می شوید ،انتخاب
ها محدود می شود و تولید فیلم به این موضوع ارتباط مستقیمی
پیدا می کند که گروه تولید خارجی (کشوری که در ان فیلم برداری
انجام می شود) چه موقعیت هایی از ان کشور را به شما بشناساند .در
واقع شانس ما این بود که پیش از شروع فیلمبرداری ،دو هفته به انجا
سفر کردیم و لوکیشن های متعددی را دیدیم و بعضی ها را انتخاب
کردیم .بنابراین ،زمانی که بــرای فیلمبرداری رفتیم ،همه چیز از
پیش اماده شده بود و مشکل خاصی برای اغاز و ادامه کار نداشتیم.
داستان فیلم «خط استوا» ماجرای طنز حضور رئیس
فدراسیون فوتبال ایران و معاونش در اندونزی و پیش از
برگزاری نشست ساالنه کنفدراسیون فوتبال اسیا AFC
و ماجرای جالب مذاکره با یک مربی برجسته و صاحب نام
خارجی را روایت می کند .نکته جالب درباره اکران این فیلم
اما همزمانی ان با انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فوتبال
کشورمان شد که دست برقضا ایرانی هم نیست! شما این
روزها اخبار فوتبال را پیگیری می کنید؟
بله مگر می شــود پیگیری نکنم؟ من هم به سهم خود فوتبالی
هستم و اخبار فوتبال را پیگیری میکنم .درباره انتخاب سرمربی
جدید تیم ملی هم ،بله خبر دارم که امیــر قلعه نویی دوباره برای
نشست روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شده است.
و بسیار زیادی دارد .به نظر من ساخت فیلم در ایران یا خارج از ایران
تفاوت چندانی ندارد و باید به این نکته اذعان داشت که ساخت فیلم
در هر جایی به قول شما ریسک است .اصوالً فیلمسازی حرفه ای پر
از ریسک محسوب می شــود و این موضوع نیز فقط ویژه سینمای
ایرانی نیست و در همه جای دنیا مصداق دارد .با وجود این اگر دقت
کنید که چه داستانی را برای فیلمنامه انتخاب می کنید .اگر قصه
پرمخاطبی را انتخاب کنید که بتواند پس از تولید و اکران بازگشت
سرمایه را هم در پی داشته باشد ،پس ریسک چندانی نکرده اید و.
به نظر من مهم این است که چه کارهایی بتوانیم انجام دهیم و البته
اینجا باید به میزان استقبال مخاطبان نیز توجه کافی داشته باشیم.
اندونزی ،کشوری در اسیای جنوب شرقی است که به
نظر غیر از اشتراکات مذهبی مردمش با ما ،درباب برخی
دیگــر از مقوله های فرهنگی-اجتماعی این دو کشــور
قرابت هایی با هم دارند .صرف نظر از فاصله نسبتا دور این
کشور از مرزهای ایران که خب به یقین هزینه کار را بیشتر
می کند ،این نزدیکی فرهنگ ها به شــما در تولید «خط
استوا» کمک کرد؟
نه! ببینید ما خودمان را خیلی درگیر مسائل محوری که فیلم ان
را طی کرد نکردیم .فیلم «خط استوا» کا ِر چندانی با موقعیت و بستر
فرهنگی کشوری که در ان فیلم برداری صورت می گرفت نداشت و
شما در این فیلم از بازیگران برجسته و نام اشنایی مانند
سیامک انصاری ،فرهاد اصالنی و ازاده صمدی بهره بردید.
اگر اشتباه نکنم ،سیامک انصاری سال ها پیش ،در فیلمی
مشابه با سوژه طنز داوری فوتبال حضور یافته بود (فیلم
قلقلک محصول 1384به کارگردانی مسعود نوابی) اما اگر
ممکن اســت کمی هم از دیگر عوامل تهیه و تولید فیلم
صحبت کنید.
خب همانطور که گفتم احسان ظلی پور به عنوان تهیه کننده در
این فیلم ما را همراهی کرد و اقای سعید خانی نیز در مقوله پخش
به ما یاری می رســانند .البته باید به این موضوع هم اشاره کنم که
«خط استوا» شاید تنها فیلم من باشد که از پخش و تبلیغاتی که
برای پخش این فیلم شد ،کامال راضی هستم.
بسیار عالی جناب نعیمی ،در اخر اینکه ایا فیلم جدیدی
در دست تولید دارید؟
فع ً
ال دارم روی چنــد فیلم نامه مطالعه می کنــم و پس از انکه
مطالعاتم به پایان رسید ،کار روی یکی از ان ها را اغاز خواهیم کرد.
که البته هنوز مشخص نشده کار بعدی ما کدام فیلم خواهد بود. صفحه 5
6
شنبه 27اسفند 1401شماره 1392
احمد دامود درگذشت
خرب فرهنگ و هرن
احمد دامود نویسنده ،پژوهشگر ،مدرس ،مترجم و بازیگر ،ســینما ،تئاتر و تلویزیون در ۸۴سالگی
درگذشت .دامود قبل از پیروزی انقالب اسالمی نیزسابقه فعالیت اجرایی داشت و پس از انقالب برای ادامه
تحصیل به امریکا رفت و موفق به دریافت کارشناسی ارشد ارتباطات جمعی سینما و تلویزیون از دانشگاه
کلمبیا امریکا و کارشناسی ارشد اموزش تئاتر از دانشگاه لویوال امریکا شد .مرحوم دامود اوایل دهه 70به
ایران بازگشت و در کنار تدریس مشغول کار بازیگری شد .درباره کارگردانی ،بازیگری و پرفرمنس ارت،
بازیگری حرفه ای ،اصول کارگردانی در تئاتر ،بازیگری متد ،تکنیک بازیگری ،تنها بخشی از کتاب هایی
هستند که توسط این استاد تئاتر به نگارش درامدند/ .تسنیم
کنسرت صادقی سولد اوت شد
ظرفیت کنسرت رضا صادقی در نیشابور ،بدون تبلیغات تکمیل شد .با باز شدن راه برگزاری کنسرت
ت اشرف زاده هشت سانس کنسرت در نیشابور
خوانندگان مختلف در خراسان رضوی و پس از اینکه حج
برگزار کرد و علی زندوکیلی هفته گذشته در دانشگاه فردوسی مشهد به اجرا پرداخت ،حاال نوبت رضا
ت که قرار است ۲۷و ۲۸اسفند به نیشابور سفر کند و چهار سانس کنسرت برگزار کند.
صادقی اس
نکته جالب کنسرت صادقی نیز این است که علی رغم تبلیغات بسیار محدود و همچنین گرفتاری هایی
که مردم در روزهای اخر سال دارند ،بر اساس امار بلیت فروشی در یکی از سایت های فروش بلیت ظرفیت
تمام چهار سانس کنسرت او تکمیل شده و شاید برای سومین شب نیز تمدید شود/.ایسنا
وزیر فرهنگ:
نظام هنری کشور به استقرار رسیده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با بیان اینکه این دولت ،دولت صادق الوعد است ،گفت:
تالش ما اعتالی فرهنگ و هنر در همه بخش های کشور است .محمدمهدی اسماعیلی۲۵ ،
اسفندماهدرایینافتتاحیهسومینجشنوارهموسیقیمقامیخراسانشمالیکهدرشیروان
برگزار شد ،اظهار کرد :نظام اسالمی ما به فرهنگ و هنر نگاهی متعالی دارد و ان را پیشرانی
در عرصه پیشرفت کشور می داند .وی افزود :نگاه نظام جمهوری اسالمی به هنر ،نگاهی اصیل
است و به هنرمند به عنوان فردی نخبه و خردمند می نگرد .وی با بیان اینکه در مسیر ۴۴
ساله انقالب ،اهالی فرهنگ و هنر همواره همراه انقالب بوده اند ،افزود :اهالی فرهنگ و هنر
پیشتاز همه تحوالت بوده و انقالب را همراهی کرده اند .اسماعیلی با بیان اینکه هنرمندان
عشق و عالقه مردم را به زبان هنر بیان می کنند ،گفت :در برنامه هایی که طی این جشنواره
برگزار شد ،شاهد بودیم که مضراب هنرمندان ،عشق و محبت به خداوند ،انسان های کامل
همانند ائمه اطهار ،ترویج عاطفه ،محبت و مودت در موسیقی اصیل بود که مورد عالقه مردم
است .وی با بیان اینکه نظام هنری کشور به استقرار رسیده است ،اظهار کرد :دلیل این امر
نیز ان است که در حوزه فرهنگ و هنر هیچ شخصیتی داناتر و عالم تر از رهبر معظم انقالب
نسبت به فضای هنری وجود ندارد و ایشان با تسلطی که به این حوزه دارند از این حوزه صیانت
می کنند .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی تصریح کرد :به تاسی از برنامه تحولی دولت ،برای
اعتالی فرهنگ و هنر در همه بخش های کشور متناسب با ظرفیت ان ها برنامه داریم .وی
تاکید کرد :خراسان شمالی پایگاه بزرگ موسیقی نوایی و مقامی شناخته می شود و وظیفه
ما نیز پاسداشت این هنر اصیل بوده و از برنامه های جدید در این حوزه استقبال می کنیم.
اسماعیلی افزود :علی رغم فشردگی های برنامه های این سفر نتوانستیم به همه برنامه ها از
جمله دیدار با اهالی فرهنگ و هنر برسیم و شرمنده ان ها هستیم/.صباخبر
کتاب تازه میشل اوباما وارد بازار نشر شد
کتاب «نوری که در خود داریم» نوشته میشل اوباما با ترجمه هانیه
علیایی منتشر شد.
در نوشته پشــت جلد کتاب می خوانیم :اگر نور خود را بشناسی،
خودت را می شناسی .هرکس داستان خود را به نیکی می داند .در تجربه
من ،این نوع خودشناسی اعتماد به نفس می اورد و موجب ایجاد ارامش
و ارتباط معنادار با دیگران می شود؛ این برای من مبنای همه چیز است.
یک نور ،نوری دیگر را تغذیه می کند .یک خانواده قوی به افراد بیشتری
نیرو می بخشد .و یک جامعه فعال می تواند شهروندان خود را برانگیزد.
میشــل اوباما در این کتاب ،خِ رد عملی و استراتژی های قدرتمند
خود را برای امیدوار ماندن و متعادل بودن در دنیای نامطمئن امروز با
خوانندگانش به اشتراک گذاشته است.
کتاب «نوری که در خود داریم» در ۲۷۲صفحه با شمارگان ۴۰۰
نســخه و قیمت ۱۶۵هزار تومان در بنگاه ترجمه و نشر پارسه عرضه
شده است/.ایسنا
تخریب گرافیتی بنکسی در انگلستان
اثر هنری که «بنکسی » هنرمند مشــهور گرافیتی کار بر روی
دیوار یک خانه روستایی قدیمی واقع در انگلستان خلق کرده بود
به همراه این خانه تخریب شد .خانه روستایی ۵۰۰ساله و متروکه
که اثر هنری «بنکسی» بر روی یکی از دیوارهای ان نقش بسته بود
درحالی روز سه شنبه تخریب شد که «بنکسی » روز بعد از تخریب،
ی که خلق کرده تایید کرد.
این گرافیتی را به عنوان یکی از اثار هنر
این اثر هنری «صبح فرارسیده است » نام داشت و پسربچه ای را
به همراه گربه ای نشان می داد که پرده های اهنین را کنار زده اند و
از پنجره منظره بیرون را تماشا می کنند.
روز چهارشنبه« ،بنکسی» با انتشار تصاویری از این گرافیتی
در صفحه اینســتاگرامش اصالت ان را تایید کــرد و تصویری از
ساختمان تخریب شده را نیز منتشر کرد.
محوطه اطراف این خانه روستایی به یک شرکت توسعه امالک
تعلق دارد که قصد دارد ۶۷خانه در ان بسازد/.ایسنا
ساخت پارکینگ روی دو اثر تاریخی
یک باستان شناس از تخریب کامل دو عمارت شاخص تاریخی در
شهرستان نرماشیر کرمان به خاطر ساخت پارکینگ خبر داد.
در حاشیه جنوبی جاده بم ـ زاهدان ،در شمال روستای حسین ابا ِد
پشترو ِد شهرستان نرماشیر(استان کرمان) ،سه عمارت شاخص وجود
داشت که در روزهای اخیر دو بنا از ان ها با بولدوزر به کلی تخریب شده
است .به گفته قادر شیروانی ـ باستان شناس ـ تخریب این اثار توسط
دهیاری روستای حســین اباد و به منظور ایجاد پارکینگ در ورودی
روستا انجام شده است.
این بناها که به خاطر نقشه چلیپایی به «چهار در» معروف بودند
در دهه ۱۳۴۰از سوی «مرکز باستانشناســی ایران» مورد بررسی
قرار گرفته بودند .شــیروانی همچنین گفت :پیش تر به تخریب های
شهر کهن نرماشیر و دادخواهی میراث دوستان منطقه در این زمینه
پرداخته بودم ،ولی متاسفانه واکنش مناسبی از سوی میراث فرهنگی
استان دیده نشد/.ایسنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
«خاطره قاتله» رضا یزدانی منتشر شد
مجموعه داستان ترانه «خاطره قاتله» با اهنگسازی اناهید روزبه ،وحید مهراد و خوانندگی رضا یزدانی
منتشر شد .مجموعه داستان ترانه «خاطره قاتله» شــامل ترانه های «انتظار» و «بغض» با خوانندگی و
گویندگی رضا یزدانی خواننده سبک راک و پاپ راک اســت؛ «انتظار» با ترانه ای از کسری بختیاریان،
اهنگسازی اناهید روزبه ،تنظیم کاویان رجبی و «بغض» با قصه کوتاهی از شبنم مقدمی ،موسیقی متن
و تنظیم وحید مهراد توسط علی اوجی تهیه شده اســت .ماندانا نعمتی طراحی کاور قطعه «انتظار» و
موشن گرافی و شهاب جعفرنژاد طراحی کاور قطعه «بغض» این مجموعه را برعهده داشتند .مجموعه
«خاطره قاتله» برای نخستین بار در ایران به صورت داستان ترانه منتشر شده است/.ایرنا
شنبه 27اسفند 1401شماره 1392
سرای عامری ها فک پلمپ شد
مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از بازگشایی سرای عامری ها در
استانه نوروز ۱۴۰۲خبر داد .علیرضا ایزدی روز گذشته ۲۶اسفندماه ،با اعالم این مطلب گفت :سرای
عامری ها به عنوان یک مجموعه اقامتی به دلیل بروز برخی مشکالت چند روز پیش پلمب شده بود .وی
ادامه داد :خوشبختانه با پیگیری های وزارت میراث فرهنگی و مساعدت دستگاه قضایی ،این مجموعه
اقامتی پس از اکوکمپ متین اباد فک پلمب شد .ایزدی تصریح کرد :وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری
و صنایع دستی ضمن حمایت از اقتصاد گردشگری ،همواره نسبت به سالمت اجتماعی و رعایت فرهنگ
مقصد تاکید دارد/ .ایرنا
مصلی تهران دوباره میزبان نمایشگاه کتاب
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی از انتخاب مصلی
بزرگ امــام خمینی (ره) به عنوان محل برگزاری ســی و چهارمین
دوره نمایشــگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد .یاسر احمدوند در
این خصوص گفت :امسال بعد از نمایشــگاه سی وسوم در تیرماه با
رئیس شورای اســامی شــهر تهران درباره نیازهای و شرایط الزم
برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ،مکاتبه شد ،چنانچه
مجموعه نمایشگاهی شهر افتاب امکانات الزم برای میزبانی نمایشگاه
بین المللی کتاب تهران را دارد ،اعالم شود شهریورماه این نامه از سوی
رئیس شورای شهر تهران پاسخ داده شد .وی ادامه داد :به ضمیمه این
نامه توضیحات مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر افتاب ارسال
شده بود .در این نامه به فراهم اوری امکانات الزم برای میزبانی این
مکان ازجمله ایجاد فضای مســقف کافی ،رفع مشکالت دسترسی
و اصالح معابری منتهــی به مجموعه همچنیــن امکانات حمل و
7
نقل عمومی اشاره شده بود .رئیس سی وچهارمین نمایشگاه کتاب
تهران ادامه داد :در پاییز نیز در چند نوبت از مجموعه نمایشــگاهی
شــهر افتاب بازدید به عمل امد و همکاران معاونت امور فرهنگی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی نیز به طور مرتب درباره این موضوع،
گزارش ارائه می کردند .با توجه به فعالیتی که بعد از چند سال وقفه
در این مجموعه برای تکمیل ســازه ها و رفع نواقص ،این امیدواری
را ایجاد کرده بود که این مجموعه اماده میزبانی از ســی وچهارمین
دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشــد .احمدوند با توجه به
ادامه مکاتبات و جلســات متعدد با مســئوالن مدیریت شهری در
طول سال جاری ،گفت :در نهایت با تصویب شورای سیاست گذاری
نمایشگاه و نظر دستگاه های همکار برای برگزاری نمایشگاه ،تصمیم
براین شد ،سی وچهارمین دوره بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در
«شهر افتاب» برپا شــود .این تصمیم طی مکاتبه ای به شهرداری
تهران اعالم شد مجموعه نمایشگاهی شهرافتاب ،در بازه زمانی ۲۰
تا ۳۰اریبهشت ماه سال ۱۴۰۲میزبان نمایشگاه صنعت نفت است
و امکان میزبانی از نمایشگاه کتاب تهران در این تاریخ وجود ندارد؛
بنابراین مدیریت شهری پیشنهاد کرد تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب
به بعد از این تاریخ باشد قبل از این تاریخ نیز اعالم شده بود ،مجموعه
به دلیل انجام عملیات عمرانی امادگی برای میزبانی را ندارد .معاون
امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی با اشاره به بررسی پیشنهاد
مدیریت شهری ادامه داد :این پیشــنهاد با حضور مدیران شهری،
در جلسات متعدد بررسی شــد .امکان برگزاری نمایشگاه کتاب در
خردادماه به دلیل تالقی با ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره) ،اغاز
فصل امتحانات مدارس ،همچنین برگزاری ادوار مختلف این رویداد در
اریبهشت ماه و تعیین این ماه ،در تقویم فرهنگی کشور و نمایشگاه های
بین المللی و حضور مهمانان خارجی وجود ندارد/.ایرنا صفحه 7
گفتگوی صبا با امیر قادری فعال رسانه
و منتقد سینما
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
محصول خوب سینما
حق مردم است
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
سمیه خاتون -ضایعه درگذشت سینما در جهان اعالم
و مراسم اش برگزار شده اســت .دیوید تامسون مراسم
رای گیری رده بندی بهترین فیلم های مجله سایت اند ساند،
را به مراسم عزاداری تشبیه و گفته است «حتی اگر فیلم و
سینما هنوز کامل نمرده باشند بیش از همیشه درون دغدغه
مرگ و احتضار فرو می روند .ما مثل تمام عشاق سینما در هر
جای دیگر می دانیم که سینما و فیلم مدت ها قبل مردنش
را اغاز کرده است و سال به سال مراسم عزاداری سینما را
به تماشا نشسته ایم» اما انچه که مشخص است و تامسون
و دیگر نظریه پردازان سینمایی به ان اشاره می کنند این
است که سینما و فیلم ،با قالب و فرهنگ پیشین است که
مرده و از کار افتاده است و اکنون شاهد رشد کارکرد دیگری
از صنعت فیلم سازی در دنیا هستیم .کارکردی که؛ در جهان
اصل تماشای فیلم در سینما و روی پرده اکران را ،به سنت
بدل کرده است .این در حالی است که در ایران هنوز از سینما
انتظار معجزه ،اگاهی بخشی و هدایت مردم را داریم! حالیا
اگر سینما را با کارکرد واقعی خود در دنیای امروز بسنجیم
خیلی بهتر می توانیم ان را درقالب یک سنت حفظ و به نسل
های بعدی هدیه کنیم .شاید الزم باشد از خود بپرسیم که
چگونه سنت سفره هفت سین هزاره های بسیاری از چندین
نسل را درنوردیده و هر سال در اصلی ترین جای خانه هر
ایرانی نشسته است؟ ایا حمل این بار عجیب و غریب ،و کوچ
ان از ایران باستان تا امروز جز از مردم بر می امد؟ پس لطفا
سینما را هم بدون هیچ نگرانی به مردم بسپارید و دیگر دران
به دنبال هیچ چیز جز حفظ سنت سینما رفتن نباشید! در
روزهای پایانی سال ،1401خبرنگار صبا با موضوع عملکرد
سینمای ایران در سالی که گذشت با امیر قادری منتقدفیلم
به گفتگویی دوستانه نشسته که در ادامه می خوانید.
سینمای ایران را در سالی که گذشت چگونه دیدید؟
از نظر من ،سینمای ایران قبل از این ناارامی های اخیر و شرایط
بحرانی تحریم هنرمندان و ...تمام شده بود .این تمام شدن سینما
در ایران ریشه ای عمیق تر دارد که به دوران قبل از کرونا می رسد.
وقتی سخن از تمام شــدن سینماست منظور ســنت سینمایی
ایران نیست بلکه ریل گذاری های مشــخصی است که از دهه 60
در دوره های مختلف هر کدام با یک سیاست گذاری در پشت پرده
اتخاذ و گمارده شده است که متاسفانه همگی شکست خورده اند.
همان طور که در جشنواره فجر امسال دیگر شاهد رقابت هنرمندان
و کارگردانان نبودیم و انچه که اتفاق افتاد رقابت چند نهاد و ارگان
دولتی در جشنواره فجر بود .رقابتی میان سازمان اوج ،بنیادفارابی و
حوزه هنری! البته در چنین شرایطی این اتفاق طبیعی بود چرا که
ارگان های دولتی سینمایی این االرم هشدار دهنده را بیش از این
احســاس کرده و با هر ضرب و زوری برای پر کردن جدول نمایش
دست به کار شده بودند .با این حال با اینکه معتقدم جشنواره امسال،
یک جشنواره ارگانی و رقابتی بین چند نهاد بود اما باز شاهد 2الی 3
فیلم خوب بودیم که همین باعث امیدواری به سینماست که حتی
در این شرایط هم قادر است محصولی را وارد بازار کند که مورد قبول
گروهی از مردم هم قرار بگیرد چرا که کارگردان دغدغه های فردی
خود را حتی در قالب یک فیلم حمایتی و ارگانی گنجانده و فیلمی
مورد قبول از دیدگاه مخاطب را ارائه داده بود.
با این وصف ،عبور از این تنگنا را در چه می دانید؟
اینکه امســال صادقانه ارگان ها حمایت خــود را اعالم کردند
نشانه خوبیست .و این مسئله می تواند در اینده با یک ریل گذاری
هوشمندانه و سالم تر تبدیل به یک فرصت برای سینمای ایران شود.
مثال اگر هر کدام از این ارگان ها مانند یک کمپانی واقعی مردمی،
وارد بورس شوند و کامال به شــکل مردمی در بازار بزرگ سینمای
تجاری با هم به رقابت بپردازند حتما در رقابت شاهد اکران فیلم های
مردم پسند تر و به مراتب گیشه های پر رونق تری خواهیم بود .و دیگر
شاهد ساخت فیلم های ارگانی با خط و مشی های مشخص و از پیش
تعیین شده نخواهیم بود .
اکران فیلم خارجی دومین راهکار برای خروج از این بحران است.
بحث اکران فیلم های خارجی سال هاست که موضوع صحبت های
تصمیم گیرندگان در این حوزه است اما متاسفانه تا بحال به درستی
عملی نشده است .همه گروه های سینمایی در دوره های مختلف
از هر سویه و نهضتی با یکدیگر در این نکته متحد شده اند که باید
جلوی اکران فیلم خارجی گرفته شود! مصرف محصول خوب روی
پرده سینما حق مردم ایران است .چرا که اوال بسیاری از این فیلم ها
با کمترین ممیزی در ایران قابل اکران اســت دوما خود کمپانی ها
نسخه های ویژه هر کشوری را با توجه به شرایط خاص ان کشور تهیه
کرده اند که می توان از همان نسخه های تغییر داده شده استفاده کرد.
و دست اخر درجه بندی و اعمال رده سنی هم می تواند کار ممیزی
را راحت تر کند .قطعا منظور من اکــران ،همزمان فیلم های روز با
سراسر کشورها در جهان ،با بهترین نسخه و کیفیت استاندارد است.
اینکه مسئولین برای نجات ســینما با نگاهی حمایتی،
اقداماتی را دردست کار دارند مانند یارانه دادن به کارمندان
دولتی و بازنشستگان برای سینما رفتن را چگونه ارزیابی
می کنید؟
این راهکارهای حمایتی ،سال هاســت که با تزریق بودجه های
یارانه ای دولت به سینما تحت عناوین مختلف صورت می گیرد .شاید
این راهکارها مانند شوک برای کســی که به کما رفته است بتواند
عمل کند ،اما قطعا احیاگر نیستند و تنها به شکل شوک هایی ممتد
است که به صورت مقطعی به بدن خســته و از کار افتاده سینمای
ایران وارد می شود.
در سالی که گذشت اکران فیلم های مثل برادران لیال و یا
جنگ جهانی سوم می توانست باعث اشتی مردم با سینما و
بازگشت رونق به گیشه شود؟
قطعا اکران این فیلم ها در ســال ، 1401اتفــاق بهتری را رقم
می زد تا اکران همین فیلم ها در ســال اینده .اما به هر حال از نظر
من اکران هایی از این دست هم مانند شوک های مقطعی هستند که
برای مدت کوتاهی می توانند رونق را به گیشه برگردانند و یا ضریب
اشــغال صندلی را به طور موقت باال ببرند ،اما اینکه با این اکران ها
بتوان سینما را زنده کرد ،خیر سینما را نمی توان با این درمان های
مقطعی زنده کرد. صفحه 8