روزنامه صبا شماره 1391 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1391

روزنامه صبا شماره 1391

روزنامه صبا شماره 1391

‫چهار شنبه| ‪ 24‬اسفند ‪ 15 |1401‬مارس ‪ 22 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1391‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫رئیس جدید مرکز بسیج‬ ‫رسانه ملی منصوب شد‬ ‫لغو کنسرت ناصر زینعلی در شیراز‬ ‫مهمونی طهماسب امسال هم‬ ‫برگزار می شود‬ ‫گفت وگوی صبا با قدمعلی سرامی‬ ‫نویسنده و پژوهشگر‬ ‫حذف پنج روز از سال در ایران باستان‬ ‫به بهانه پخش نوروزی مسابقه «کهکشان»‬ ‫مهمانـی کهکشـاین ها در نـوروز‬ ‫عکس‪ِ :‬ف ِرد الماسی‬ ‫درنشست کتابخانه مرجع کانون پرورش مطرح شد‪:‬‬ ‫رضا بابک‪:‬‬ ‫نوروز تنها عید صلح است‬ ‫همیشه باید امید خود را زنده نگه داریم‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫چهار شنبه ‪ 24‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1391‬‬ ‫رئیس جدید مرکز بسیج رسانه ملی منصوب شد‬ ‫پیمان جبلی در حکمی‪ ،‬جواد رمضان نژاد را به عنوان رئیس مرکز بسیج سازمان صداوسیما منصوب کرد‪.‬‬ ‫انسجام بخشی نیروهای انقالبی و متخصص رسانه در بسیج؛ کشف و تربیت سرمایه های انسانی متعهد درون‬ ‫و برون سازمانی در راستای اهداف واالی رسانه انقالبی و تحول خواه؛ تولید اثار باکیفیت رسانه ای در گونه های‬ ‫مختلف و با موضوعات اولویت دار سندتحول به منظور پخش از شبکه های مختلف؛ توجه ویژه به تولید محتوا‬ ‫برای انتشار در فضای مجازی با در نظرگرفتن اقتضائات جدید در رقابت رسانه ای از جمله ماموریت های‬ ‫محول شده رئیس سازمان صداوسیما به رمضان نژاد است‪ .‬جواد رمضان نژاد که دکترای ارتباطات دارد پیش‬ ‫از این مدیریت شبکه های پنج و افق و ریاست مرکز سیمافیلم را برعهده داشته است‪/.‬صباخبر‬ ‫زندگی گولر‪ ،‬درامی سینمایی می شود‬ ‫زندگی معروفترین عکاس ترکیه ارا گولر تبدیل به یک درام سینمایی زندگی نامه ای تاریخی پرسروصدا‬ ‫به نام «گولر» می شود‪ .‬تیم دو نفره ارن پردسی و ایال المایاناک وظیفه کارگردانی این درام پرتنش زندگی‬ ‫نامه ای را به عهده دارند‪ .‬فیلم براساس فیلمنامه ای از خود ان ها وارد مرحله تولید می شود‪ .‬گولر در دوران‬ ‫فعالیت هنری خود همکاری بسیار نزدیکی با اورهان پاموک نویسنده مولف ترک و برنده جایزه ادبی نوبل‬ ‫داشت‪ .‬گولر دستی هم در فیلمسازی داشت و مستند «پایان قهرمان» او در سال‪ ۱۹۷۵‬با تحسین منتقدان‬ ‫سینمایی روبرو شد‪ .‬سازندگان فیلم هم اکنون در حال انتخاب بازیگری برای ایفای نقش شخصیت محوری‬ ‫داستان شان هستند و کلید فیلمبرداری ان را تا قبل از پائیز سال اینده می زنند‪/.‬صباخبر‬ ‫رضا بابک‪:‬‬ ‫همیشه باید امید خود را زنده نگه داریم‬ ‫رضا بابک چند روزی بعد از سالروز تولدش‪ ،‬از امید می گوید و از‬ ‫پروژه هایی که تصمیم دارد به انجام برساند و ارزو دارد که رنج همه‬ ‫مرد م در روزهای پیش رو کمتر شــود و سهم بیشتری از لبخند و‬ ‫ارامش داشته باشند‪ .‬این هنرمند پیشکسوت که ‪ ۲۰‬اسفند ماه وارد‬ ‫‪ ۷۷‬سالگی شد‪ ،‬تحول طبیعت را در فصل بهار الهام بخش می داند و‬ ‫تاکید دارد که همیشه باید امید خود را زنده نگه داریم‪.‬‬ ‫او که مانند بسیاری از دیگر هنرمندان همواره به طبیعت توجه‬ ‫خاصی داشته است‪ ،‬می گوید‪ :‬شما ببییند یک گل کوچک و ظریف‬ ‫کنار یک سنگ سخت چگونه رشــد می کند‪ ،‬به سختی از زمین‬ ‫سر در می اورد‪ .‬با ان همه لطافتش هیچ غم اینده را ندارد‪ .‬او فقط‬ ‫می روید و رشــد می کند و حضورش در جهان هستی این چنین‬ ‫تاثیرگذار و زیباســت‪ .‬ما ادمیان هم می توانیم از همین گل های‬ ‫کوچکی بیاموزیم که در کنار ســخت ترین ها‪ ،‬راه زیستن را پیدا‬ ‫می کنند و لحظه ای از زندگی بازنمی مانند‪ .‬بابک که همیشه طرح ها‬ ‫و برنامه های گوناگونی دارد‪ ،‬درباره تازه ترین ایده ها خود می گوید‪:‬‬ ‫دلم می خواهد نمایشگاه نقاشــی همراه با موسیقی و پرفورمنس‬ ‫برگزار کنم که چیزی فراتر از یک نمایشــگاه نقاشی باشد‪ ،‬بلکه‬ ‫به هنر اجرا تبدیل شــود‪ .‬امیدوارم با کمک یکی دو دوست جوان‬ ‫بتوانم این پروژه را اجرایی کنم‪ .‬او که همیشــه در کنار هنرهای‬ ‫دیزنی رولی کرامپ را هم از دست داد‬ ‫رولی کرامپ انیماتور دیزنی که به خلق بخشــی از جذابیت های‬ ‫اولیه دیزنی لند کمک کرده بود در ‪ ۹۳‬ســالگی درگذشت‪ .‬کرامپ به‬ ‫مدد نقاشی های اش از ‪ ۲۲‬سالگی به کمپانی دیزنی راه یافت و بیشتر‬ ‫به عنوان دستیار انیمیشن در انیمیشن هایی چون «پیترپن»‪« ،‬بانو‬ ‫و ولگرد»‪« ،‬زیبای خفته» و «‪ ۱۰۱‬ســگ خالدار» همکاری کرد‪ .‬اثار‬ ‫هنری وی توجه دیزنی را جلب و وی را از بخش انیمیشن برداشت و‬ ‫در بخش طراحی برای دیزنی لند به کار گماشت‪ .‬وی سال ‪ ۱۹۵۹‬به‬ ‫بخش نوپای تخیلی دیزنی پیوست و در خلق بخش هایی از دیزنی لند از‬ ‫جمله «دنیای فردا»‪« ،‬دنیای کوچک»‪« ،‬اتاق طلسم تیکی» و «عمارت‬ ‫خالی» کمک کرد‪ .‬کرامپ تا دهــه ‪ ۱۹۷۰‬برای دیزنی کار کرد و پس‬ ‫از ان به طراحی پارک های موضوعی دیگــر پرداخت ولی بار دیگر به‬ ‫دیزنی بازگشت تا طرح هایی برای مرکز اپکوت ایجاد کند و سال ‪۲۰۰۴‬‬ ‫به عنوان اسطوره دیزنی انتخاب شد‪ .‬زندگی نامه وی با عنوان «این هم‬ ‫یک جور داستان زیباست» سال ‪ ۲۰۱۲‬منتشر شد‪/.‬مهر‬ ‫نمایشی و تجسمی عالقه ویژه ای به ادبیات داشته‪ ،‬ادامه‬ ‫می دهد‪ :‬به جز اینها خیلی دوست دارم به شعرهایم‬ ‫سر و ســامانی بدهم و انها را برای انتشار به‬ ‫ناشری بســپارم اما برای انجام این کار‬ ‫هم به همراهی بعضی دوستان جوان‬ ‫نیاز دارم‪ .‬به هر حــال امیدوارم تا‬ ‫بهار اینده بتوانم هــر دو برنامه‬ ‫را اجرایی کنــم‪ .‬صحبت هایی‬ ‫هم برای بازی در یکی دو سریال‬ ‫شــبکه خانگی مطرح شده که اتفاقا‬ ‫یکی از انها سناریوی خوبی هم دارد و باید‬ ‫دید برنامه ریزی ها به چه صورتی در می اید‪ .‬رضا بابک‬ ‫هنرمند تئاتر‪ ،‬ســینما و تلویزیون است که از دوره‬ ‫نوجوانی فعالیت خود را در هنرهای نمایشی و با بازی‬ ‫در تئاترهای مدرسه اغاز کرده‪ .‬او جزو دانشجویان‬ ‫دوره طالیی دانشــکده هنرهای زیباســت‪ .‬در‬ ‫کارنامه هنری او عالوه بر بــازی و کارگردانی‬ ‫چندین پروژه‪ ،‬برگزاری نمایشــگاه نقاشی و‬ ‫سرایش شعر هم دیده می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫تماشاگران امسال اسکار بیشتر از سال گذشته‬ ‫امار تماشاگران اسکار امسال ‪ ۱۸.۷‬میلیون نفر بود که به معنی‬ ‫‪ ۱۲‬درصد باالتر از سال پیش است‪.‬‬ ‫این مراســم یک رقیب ســخت تلویزیونی داشت که پخش‬ ‫هم زمان «اخرین بازماندگان ما» در اچ بی او بود‪.‬‬ ‫در همین حال تصاویری از دنزل واشــینگتن و اسپایک لی که‬ ‫در همان زمان به تماشای مسابقه لس انجلس لیکرز در ورزشگاه‬ ‫کریپتو ارنا رفته بودند خبرساز شــد‪ .‬بزرگ ترین رکورد تماشای‬ ‫اسکار مربوط به سال ‪ ۱۹۹۸‬است که ‪ ۵۵.۳‬میلیون نفر به صورت‬ ‫مستقیم به تماشای ان نشستند‪ .‬در ان سال «تایتانیک» بهترین‬ ‫فیلم شد‪ .‬تا سال ‪ ۲۰۱۴‬اسکار مخاطبی ‪ ۴۳.۶‬میلیون نفری را حفظ‬ ‫کرده بود و ان سال «‪ ۱۲‬سال بردگی» به عنوان برنده انتخاب شد‪.‬‬ ‫اخرین باری که امار تماشاگران باالی ‪ ۲۰‬میلیون نفر بود هم‬ ‫قبل از شروع کووید و برنامه سال ‪ ۲۰۲۰‬بود که ‪ ۲۳.۶‬میلیون نفر‬ ‫ان را تماشا کردند و سال پیروزی «انگل» بود‪/.‬مهر‬ ‫مهمونی طهماسب امسال هم برگزار می شود‬ ‫دومین فصل از مجموعه «مهمونی» در دســت ســاخت است و‬ ‫همزمان با نــوروز ‪ ۱۴۰۲‬رونمایی می شــود‪ .‬مجموعه «مهمونی»‬ ‫جدیدترین برندی اســت که ایرج طهماســب از ابتدای امسال در‬ ‫شــبکه نمایش خانگی اجرا و کارگردانی اش را بــر عهده گرفت و به‬ ‫ســبک مجموعه های عروسکی خود شــخصیت های تازه ای را وارد‬ ‫قالب گفتگو با چهره ها کرد‪ .‬این مجموعه فروردین ماه سال ‪۱۴۰۱‬‬ ‫از طریق شبکه نمایش خانگی در دســترس مخاطب قرار گرفت که‬ ‫ترکیبی از شــخصیت های مختلف عروسکی و کاراکترهای نمایشی‬ ‫داشت‪ .‬در میان شخصیت های عروسکی «بچه» با صدای هوتن شکیبا‬ ‫و «پشه» با صدای کاظم سیاحی بیشتر مورد توجه واقع شد و حتی‬ ‫در مواردی مجموعه هم در نبود شخصیت ها وارد حاشیه شد‪ .‬فصل‬ ‫دوم «مهمونی» از نیمه دوم اسفندماه وارد تصویربرداری شده است‬ ‫و شخصیت های «پشه» و «بچه» در این فصل هم حضور دارند‪ .‬این‬ ‫مجموعه به تهیه کنندگی حسن خدادادی تولید می شود‪/.‬ایرنا‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫مدیری به بن بست رسید‬ ‫مهران مدیری هفت سال پس از اخرین فیلمش در مقام کارگردان‪ ،‬قصد دارد فیلم جدیدی را با نام‬ ‫«بن بست» جلوی دوربین ببرد‪ .‬او برای این فیلم به تهیه کنندگی علی اوجی به تازگی متقاضی دریافت‬ ‫پروانه ساخت شده است‪ .‬وی در سال های گذشته در فیلم های سینمایی «رحمان ‪ »۱۴۰۰‬منوچهر هادی‪،‬‬ ‫«ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی‪« ،‬درخت گردو» محمدحسین مهدویان و «خائن کشی» مسعود‬ ‫کیمیایی بازی کرده بود که از میان ان ها فیلم کیمیایی هنوز اکران نشده است‪ .‬مدیری در نشست خبری‬ ‫فیلم «خائن کشی» درباره تغییر مسیر کاری اش از طنز به اثار جدی گفته بود‪ :‬هدفی پشت این کار نیست‪.‬‬ ‫بیشتر لذت بردن‪ ،‬کار کردن با بزرگان و تجربه کردن است‪/.‬ایسنا‬ ‫چهار شنبه ‪ 24‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1391‬‬ ‫‪3‬‬ ‫چپ دست به یونان رفت‬ ‫فیلم کوتاه «چپ دست» به نویســندگی و کارگردانی نسرین محمدپور در ادامه حضورهای جهانی‬ ‫خود‪ ،‬منتخب جشنواره فیلم کوتاه یونانی شد‪ .‬جشنواره فیلم کوتاه ‪ positily Different‬با هدف ایجاد‬ ‫بستری برای نمایش اثار مرتبط با تفکرات قومیتی‪ ،‬نژادها‪ ،‬موضوعات جنسیتی و تفاوت های فرهنگی‬ ‫و اجتماعی‪ ،‬در این دوره میزبان ‪ ۳۷‬اثر از ‪ ۱۷‬کشور است‪ .‬این دوره جشنواره ‪ ۲۵‬تا ‪ ۲۸‬اسفندماه ‪۱۴۰۱‬‬ ‫برگزار و اثار منتخب به صورت همزمان در شهرهای برلین‪ ،‬بارسلونا‪ ،‬بولونیا‪ ،‬داکار‪ ،‬زاگرب و مالتا اکران‬ ‫خواهند شد‪ .‬در خالصه داستان فیلم کوتاه «چپ دست» ‪ ۱۵‬دقیقه ای امده است‪« :‬مریم تصمیمی بزرگ‬ ‫در سر دارد و قصد دارد کاری انجام دهد و خود را برای این کار اماده می کند اما‪»...‬‬ ‫سالم ترین تفریح سینماست‬ ‫رییس هیات مدیره انجمن سینماداران با اشاره به اینکه کسی‬ ‫حاضر نیست در بخش ساخت سالن سینما سرمایه گذاری کند‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬قبل از شیوع ویروس کرونا یک نهضتی در سینما اتفاق‬ ‫افتاد و بسیاری از ســرمایه گذاران تشویق شدند که در بخش‬ ‫سالن سازی ســرمایه گذاری کنند که در ادامه ان پردیس های‬ ‫چون کوروش و مگامال ساخته شــدند‪ .‬محمد قاصداشرفی‬ ‫اظهار داشت‪ :‬در ادامه نهضت سالن سازی سینماهای قدیمی‬ ‫تبدیل به پردیس های چند سالنه شــدند که این اتفاق باعث‬ ‫دلگرمی تهیه کنندگان و سالن داران شــد‪ .‬در صنعت سینما‬ ‫هرچه قدر تعداد سالن های سینما زیاد باشد هم برای مرزهایمان‬ ‫مفید است چراکه می تواند به فرهنگسازی و بسترسازی امور‬ ‫فرهنگی کمک کند‪ .‬رییس هیات مدیره انجمن سینماداران با‬ ‫بیان اینکه وقتی کرونا در سال ‪ ۹۹‬در کشور شیوع پیدا کرد و‬ ‫تمام دنیا را فراگرفت‪ ،‬صنعت سینما با افت و خیزهای بسیار و‬ ‫خسارت های جبران ناپذیری مواجه شد‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬نزدیک به‬ ‫‪ ۲‬سال سالن های سینما تعطیل شدند اما سالن های حوزه هنری‬ ‫با توجه به اینکه بخش خصوصی نبود‪ ،‬سالن های شان را باز نگه‬ ‫داشتند و به مخاطبان ســرویس ارایه دادند که جای تشکر از‬ ‫موسسه بهمن سبز دارد‪ .‬قاصداشرفی افزود‪ :‬در این دو سال بخش‬ ‫خصوصی نتوانست هزینه اش را تامین کند و مسلما بسیاری از‬ ‫سالن های ما تعطیل شدند و برخی همچنان تعطیل هستند‪ .‬در‬ ‫حال حاضر وضعیت ســینماها در حالی قرار دارد که مخاطب‬ ‫نداریم و صاحبان فیلم راضی به اکران اثارشان نمی شوند‪ .‬اینجا‬ ‫می طلبد دولت و مسئوالن به کمک سالن های سینما بیایند که‬ ‫متاسفانه این اتفاق نیفتاده و اگر کمک کردند بسیار جزئی بوده‬ ‫است‪ .‬وی با اشاره به اینکه مســئوالن کشور‪ ،‬تهیه کنندگان‪،‬‬ ‫پخش کنندگان و سینماداران چون در بخش فرهنگی فعالیت‬ ‫می کنند‪ ،‬وظایفی برعهده دارند تا بسترسازی در زمینه فرهنگ‬ ‫کنند‪ ،‬گفت‪ :‬اگر فرهنگ سازی صورت بگیرد‪ ،‬روابط اجتماعی مان‬ ‫صحیح و درست می شود‪ .‬متاسفانه در حال حاضر بسیاری از‬ ‫جوانان ما نگران اینده هســتند و این نشان می دهد در بخش‬ ‫فرهنگ کار نکرده ایم و باید از دانشگاهیان کمک بگیریم‪ .‬در‬ ‫حقیقت جامعه شناسان و روان شناسان باید با جوانان صحبت‬ ‫کنند و حرفشان را بشنوند تا متوجه خواسته شان شوند‪ .‬رییس‬ ‫هیات مدیره انجمن سینماداران ادامه داد‪ :‬بخشی از این اتفاق‬ ‫می تواند در سالن سینما تامین شود چراکه سالم ترین تفریح‪،‬‬ ‫سینماست‪ .‬در صنعت سینما باید تمام مسئوالن این تصمیم را‬ ‫داشته باشند که به سالن سازی کمک کنند‪ .‬همچنین سالن هایی‬ ‫که در حال حاضر موجود است‪ ،‬نباید تعطیل شوند‪ .‬متاسفانه‬ ‫من تصمیمی در ایــن مورد نمی بینم پس باید به مســئوالن‬ ‫گوشزد کنیم که در بخش فرهنگ فعالیت چند برابری داشته‬ ‫باشند‪ .‬نزدیک به ‪ ۵۰۰‬شهرستان ما فاقد سالن سینما هستند‬ ‫و فرمانداری ها و شــهرداری ها باید کمک کنند چراکه وزارت‬ ‫ارشاد به تنهایی نمی تواند تمام این مسئولیت را به دوش بکشند‪.‬‬ ‫قاصداشرفی با بیان اینکه مسلما سینما غیر از فیلم چیز دیگری‬ ‫عرضه نمی کند و اگر نباشد سالن خالی به درد نمی خورد‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫اگر در ‪ ۲‬سال کرونا فیلم های خوب اکران می کردند شاید امروز‬ ‫وضعیت مان اینگونه نبود‪/.‬ایرنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫چهار شنبه ‪ 24‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1391‬‬ ‫به بهانه پخش نوروزی مسابقه «کهکشان»‬ ‫مهمانـیکهکشـانی هادرنـوروز‬ ‫برخی کارشناسان معتقدند که تلویزیون برای بقا در عصر‬ ‫نیره رضایی مطلق‬ ‫جدید نیاز به طراحی و برگزاری مسابقات رقابتی و پرهیجان‬ ‫گفت و گو‬ ‫دارد‪ .‬در ضرورت وجود این نــوع برنامه ها در تلویزیون هیچ‬ ‫ن برنامه ها باعث فعال شدن ذهن افراد و ایجاد نشاط‬ ‫شکی نیست‪ ،‬چراکه ای ‬ ‫در فضای جمعی می شود‪ .‬اما در کنار جذابیت همیشگی مسابقات تلویزیونی‬ ‫استفاده از فناوری های نوین به تنوع و جذابیت این مسابقات افزوده است‪.‬‬ ‫در سال های اخیر با رشد و گسترش فناوری واقعیت افزوده (‪)AR‬و واقعیت‬ ‫مجازی (‪ )VR‬تولیدات تلویزیون نیز به استفاده از این فناوری رفته است ‪ .‬یک‬ ‫نمونه بارز و موفقی که این روزها می شود به ان استناد کرد مسابقه تلویزیونی‬ ‫«کهکشان» اســت که به کمک این فناوری بینندگان و شرکت کنندگان به‬ ‫صورت همزمان با چالش های تازه ای روبرومی شوند‪ .‬این مسابقه که با اجرای‬ ‫سپند امیر ســلیمانی در فصل دوم‪ ،‬روی انتن رفته است تالش کرده در این‬ ‫فصل به جای مجری محوری در طول بازی از بازیگرانی در هر بخش مسابقه‬ ‫استفاده کند که به روایتگری پرداخته و به شرکت کنندگان برای پیدا کردن‬ ‫گویی طالیی کمک می کنند‪ .‬در این فصل از مسابق ه «کهکشان» شاهد استفاده ‬ ‫درست از بازیگران هستیم‪ .‬عالوه بر سپند امیرسلیمانی که مجری این مسابقه‬ ‫است‪ ،‬بازیگران دیگری هم در مسابق ه «کهکشان» حضور دارند اما حضورشان‬ ‫در این مسابقه که از روایتی داستانی بهره می برد از جنس همان شغل خودشان‬ ‫یعنی بازیگری است‪.‬‬ ‫طراحی اولین مسابقه تعاملی تلویزیونی‬ ‫کمیل سوهانی‪ ،‬تهیه کننده مسابقه «کهکشان» با اشاره به ایده‬ ‫اصلی این مسابقه می گوید‪ :‬سرگروه طراحی این مسابقه محمدصادق‬ ‫باطنی اســت‪ .‬هدف مان این بود مســابقه ای بســازیم که با قالب‬ ‫مسابقه های تلویزیونی این روزها فرق داشته باشد‪ .‬مخاطب تلویزیون‬ ‫سال ها قالب اصلی مسابقات تلویزیونی را با یک استیج و یک سلبریتی‬ ‫تخته شاسی در دست روی ان استیج شناخته است که در فضایی به‬ ‫ظاهر رقابتی سواالتی را از تعدادی شرکت کننده می پرسد‪ .‬البته این‬ ‫سک نوع از ده ها نوع مسابقات تلویزیونی است که در یک قالب خاص‬ ‫محدود شده است‪.‬‬ ‫وی درباره فصل دوم این مسابقه توضیح می دهد‪ :‬در فصل دوم‬ ‫مجری مســابقه در یک اتاق فرمان حضــور دارد و از این اتاق بین‬ ‫شرکت کنندگان و بازیگران هر بخش ارتباط برقرار می کند‪ ،‬البته بر‬ ‫روی موضوع زمان و همچنین خطاهای شرکت کنندگان نظارت هم‬ ‫دارد و سعی می کند فضای هیجانی و رقابتی ای را در طول مسابقه‬ ‫ایجاد کند‪ .‬سوهانی می افزاید‪ :‬در هر قسمت این مسابقه یک گروه پنج‬ ‫نفره خانوادگی به همراه مجری وارد فضای مسابقه می شوند‪ .‬شرکت‬ ‫کنندگان در این مسابقه سفری را در دل تاریخ اغاز کرده و دوره های‬ ‫مختلف تاریخ ارتباطات از گذشته تا اینده را پشت سر می گذارند‪.‬‬ ‫برای هر دوره تاریخی‪ ،‬اتاق هایی در نظر گرفته شده که یکی از شرکت‬ ‫کنندگان با ورود به ان با چالش هایی دست و پنجه نرم خواهد کرد‪.‬‬ ‫برای غلبه بر این چالش ها‪ ،‬شرکت کنندگان نیازمند توانمندی هایی‬ ‫در زمینه همکاری گروهی‪ ،‬تمرکز‪ ،‬قدرت فیزیکی‪ ،‬خالقیت‪ ،‬حافظه‬ ‫و همچنین مهارت استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی هستند‪.‬‬ ‫تهیه کننده مسابقه «کهکشان» با اشاره به پخش این مسابقه در نوروز‬ ‫و ماه مبارک رمضان تاکید می کند‪ :‬برای فصل دوم روی اشکاالت و‬ ‫ضعف های فصل اول این برنامه کار کردیم و حتی با افراد زیادی هم‬ ‫مشورت شد تا فصل دوم متفاوت باشد و مخاطب خود را جذب کند‪.‬‬ ‫با این حال ســوهانی فصل اول را شروع یک تجربه متفاوت دانسته‬ ‫می گوید‪ :‬وقتی ژانر جدیدی تجربه می شــود باید به ان زمان داد تا‬ ‫جای خود را باز کند و مخاطبش را جذب کند‪.‬‬ ‫دکوری امیخته به واقعیت مجازی‬ ‫وی درباره جزئیات این دکور اضافه می کند‪ :‬در هر اتاق یک دوربین‬ ‫مداربسته و یک اسپیکر داریم و سپند امیرسلیمانی که در اتاق فرمان‬ ‫حضور دارد از این طریق با همه شــرکت کننده ها در ارتباط است و‬ ‫چنین اتفاقی هم تاکنون در تلویزیون رخ نداده است‪ ۱۳ .‬اتاق داریم‬ ‫و از لحاظ ژانر رئالیتی‪ ،‬تمام تالش ها صورت گرفته است که اتفاقات‬ ‫واقعی باشد‪ .‬سوهانی استفاده از فناوری واقعیت افزوده را مهمترین‬ ‫ویژگی این مسابقه دانسته ادامه می دهد‪ :‬داد‪ :‬واقعیت افزوده ‪ AR‬به‬ ‫معنای اضافه کردن چیزی است که در ان گرافیک‪ ،‬صدا و بازخورد‬ ‫لمسی به جهان طبیعی ما اضافه می شــود‪ .‬در این مورد بر خالف‬ ‫واقعیت مجازی که شما در یک محیط کامال مجازی ‪ VR‬هستید‪،‬‬ ‫واقعیت افزوده از محیط طبیعی شما اســتفاده کرده و به سادگی‬ ‫اطالعات مجازی را در باالی ان قرار می دهد‪ .‬تهیه کننده مسابقه‬ ‫«کهکشان» اظهار امیدواری کرد که این مسابقه در ایام نوروزو ماه‬ ‫مبارک رمضان مورد استقبال قرار بگیرد چرا که با تکنولوژی ترین‬ ‫مسابقه تلویزیونی و ترکیب یک نمایش و مسابقه در کنار هم تولید‬ ‫شده است‪ .‬وی در پاسخ به این پرسش که چرا سپند امیرسلیمانی در‬ ‫این فصل جای نیما فالح را گرفته است‪ ،‬توضیح می دهد‪ :‬تصمیم ما‬ ‫براین بود که در هر فصل یک فرد جدید به عنوان مجری و کسی که‬ ‫از دل تاریخ رمزگشایی می کند حضور داشته باشد‪ ،‬به همین منظور‬ ‫تغییر در مجری را داشتیم‪ ،‬در این راستا نیز گزینه های مختلفی مورد‬ ‫مذاکره بود که نهایتا با سپند امیرسلیمانی به تو افق رسیدیم‪.‬‬ ‫سوهانی با بیان اینکه در این ‪۲۶‬قسمت فصل دوم سعی کردیم‬ ‫از بازیگران و ورزشکاران به عنوان شرکت کنندگان استفاده کنیم‪،‬‬ ‫می افزاید‪ :‬در این پروژه برنامه ســازی گروه برای مدیریت بازی ها‬ ‫داشــتیم که فضای بازی جذابیت الزم را داشته باشد و در مجموع‬ ‫‪۲۵۰‬نفر برای ضبط این برنامه درگیر بودند‪.‬‬ ‫سفر به چهار کهکشان تاریخ ارتباطات‬ ‫تهیه کننده مســابقه «کهکشان» با اشــاره به محتوای مسابقه‬ ‫متذکر می شود‪ :‬ما می خواستیم در این مسابقه یک عقبه نظری هم‬ ‫داشته باشیم‪ .‬بنابراین برای فصل اول تصمیم مان این بود که فضا را‬ ‫به سمتی ببریم که مخاطب و شرکت کننده ها در این مسابقه با تاریخ‬ ‫ارتباطات اشنا شوند‪ .‬ما چهار کهکشــان داریم که هر کدام یکی از‬ ‫اعصار تاریخ ارتباطات است‪ .‬کهکشان اول زمانی است که ارتباطات‬ ‫بشــر بر اساس گوش و چشــم بوده‪ .‬کهکشــان دوم زمانی بود که‬ ‫ارتباطات بشر بیشتر سمت کتابت رفته و در کهکشان سوم ارتباطات‬ ‫بشر به سمت دیجیتال یعنی تلفن و تلویزیون و بازی های کامپیوتری‬ ‫رفته و در کهکشان اخر که اکنون و اینده را در بر می گیرد‪ ،‬ارتباطات‬ ‫بشر بیشتر بر مبنای فضای مجازی است‪.‬‬ ‫وی می افزاید‪ :‬داستانی که ما طراحی کردیم بر مبنای یک ماشین‬ ‫زمان است‪ .‬ماشــینی که در خانواده مجری ان را اختراع کردند که‬ ‫این ماشین زمان وسیله ای است که شرکت کننده های ما را به سفر‬ ‫در زمان می برد‪ .‬سفر به زمان ها و مکان های مختلفی که در هرکدام‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫چهار شنبه ‪ 24‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1391‬‬ ‫‪5‬‬ ‫در این فضا قرار می گیرند‪ ،‬لذت بخش است‪.‬‬ ‫سوهانی درباره هزینه برگزاری این مسابقه یاداور می شود‪ :‬دکور‬ ‫ما در مسابقه «کهکشان» نسبت به سایر دکورها قیمتش کمتر است‬ ‫اما باید در نظر بگیرید که به لحاظ کارگردانی و پشتیبانی فنی‪ ،‬این‬ ‫مسابقه از مجموعه برنامه های سرگرمی دیگر در صدا و سیما خیلی‬ ‫دشوارتر بوده است‪.‬‬ ‫فناورانه ترین مسابقه تلویزیونی‬ ‫فاطمه دالوری‪ ،‬سردبیر این مسابقه اســت‪ .‬وی درباره طراحی‬ ‫چالش های این مسابقه و وظیفه ای که در این برنامه دارد‪ ،‬می گوید‪:‬‬ ‫وظیفه سردبیر در هر برنام ه به طور کلی توجه به محتواست و تالش‬ ‫می کند محتوایی را که مدنظر گروه است‪ ،‬به خوبی در همه قسمت ها‬ ‫مراعات شود‪ .‬وی می افزاید‪ :‬در این مسابقه ما یک ایده اولیه پژوهشی‬ ‫داشتیم‪ .‬و یعد از ان ایده های محتوایی که باید در همه بخش ها از‬ ‫جمله دکور‪ ،‬موسیقی‪ ،‬بازی ها‪ ،‬متن ها و‪...‬رعایت می شد‪.‬‬ ‫وی درباره تحقیق و پژوهشی که برای این برنامه انجام شده هم‬ ‫ادامه می دهد‪ :‬ایده اصلی برنامه بر اساس چهار کهکشان ارتباطی مک‬ ‫لوهان است‪ .‬در نتیجه ما ابتدا یک پژوهش خیلی گسترده درباره این‬ ‫کهکشان های ارتباطی انجام دادیم که در هر دوره ای چه ابزارهای‬ ‫ارتباطی وجود داشته که هر کدام قصه های جذاب بسیاری هم دارد‬ ‫که پژوهش این کار با گروه ما بوده‪ .‬قدم بعدی این بود که این اتفاقات‬ ‫را بومی سازی و منطبق با فضای فرهنگی خودمان کنیم‪ .‬مثال معادل‬ ‫چه دوره ای از تاریخ ایران است و ما در ایران چه چیزهایی برای ارتباط‬ ‫داشتیم‪ .‬دالوری با اشــاره به دشواری های تهیه و ضبط این برنامه‬ ‫اذعان می کند‪ :‬در این مســابقه برای اولین بار مخاطبان تلویزیون‬ ‫می توانند چالش های درون مســابقه را از طریــق تکنولوژی های‬ ‫واقعیت افزوده ‪ AR‬و واقعیت مجازی ‪ VR‬همزمان با پخش مسابقه‬ ‫از تلویزیون در منــازل خود تجربه کنند‪ .‬این مســابقه تلویزیونی‪،‬‬ ‫تجربه ای نو برای تعامل مخاطبان بــا تلویزیون را رقم می زند که تا‬ ‫کنون در هیچ مسابقه ای تجربه نشده است‪.‬‬ ‫به گفته سردبیر مسابقه کهکشان این مسابقه فناورانه ترین مسابقه‬ ‫تلویزیونی در سیماســت و در کنار این ویژگی به روز و منحصر به‬ ‫فردش ترکیب یک نمایش و مسابقه در کنار هم نیز است‪.‬‬ ‫وی انتخاب دکور میزبان را متناسب با ا ن فضا دانسنه و می گوید‪:‬‬ ‫برای نمونه در بخش «ادبســتان» که روایتی از دوره قاجار است به‬ ‫شــخصیت «مریم امین» که یک روزنامه نگار در ان دوره تاریخی‬ ‫است که از قضا خیلی به این فرد تا به حال پرداخته نشده است رجوع‬ ‫کرده ایم و اتفاقات تاریخی ان زمان را از زبان وی بیان می کنیم‪.‬‬ ‫چالش های متفاوتی وجود دارد‪.‬‬ ‫سوهانی سخت بودن مراحل مسابقه در عین ساده به نظر رسیدن‬ ‫انها را از ویژگی های ان دانسته می گوید‪ :‬شاید بینندگان مسابقه در‬ ‫ابتدا تصور کنند که ایتم های این مسابقه با توجه به دکور و ظاهری‬ ‫که دارند بسیار اسان و پیش پا افتاده در نظر گرفته شده اند اما وقتی‬ ‫که مسابقه شــروع می شود تازه متوجه می شــوند که هر مرحله تا‬ ‫چه میزان می تواند سخت و نفسگیر باشد وهمین موضوع توانسته‬ ‫هیجان مسابقه را افزایش دهد‪.‬‬ ‫سرگرمی در کنار اگاهی بخشی‬ ‫این تهیه کننده هدف عمده مسابقات تلویزیونی را عالوه بر ایجاد‬ ‫سرگرمی‪ ،‬اگاهی بخشی عنوان کرده می افزاید‪ :‬در مسابقه کهکشان‬ ‫تالش کردیم تا این موارد رعایت شود‪ .‬هدف ما این بود که مسابقه‬ ‫«کهکشان» عالوه بر سویه سرگرم کنندگی اش هدف اگاهی بخشی‬ ‫را نیز محقق کند‪ .‬اگر از حیث مخاطب شناســی هم به این مسابقه‬ ‫نگاه کنیم رده های مختلف ســنی با جنسیت های متفاوت و اقشار‬ ‫گوناگون اجتماعی فرصت حضور در این مسابقه را دارند تا شانس‬ ‫خود را امتحــان کنند‪ .‬وی می افزاید‪ :‬تــاش کردیم عالوه بر نکته ‬ ‫پایانی که شــرکت کنندگان بعد از حل معمــای برنامه به ان نایل‬ ‫می ایند‪ ،‬هر ایتم خودش نکته ای اموزنــده دارد‪ .‬از طرف دیگر در‬ ‫مسایقاتی از جنس کهکشان که مخاطب با ان ارتباط برقرار می کند‪،‬‬ ‫می توان اقشار مختلف به ویژه نوجوان ها را به سادگی و هزینه کم با‬ ‫تلویزیون اشتی داد‪.‬‬ ‫سوهانی درباره نحوه حضور شرکت کنندگان می گوید‪ :‬ما پیش از‬ ‫مسابقه یک فراخوان عمومی دادیم که در ان به این موضوع اشاره‬ ‫کردیم گروه هــا در قالب پنج نفره و ترجیحا یک خانواده باشــند و‬ ‫هم چند طیف ســنی در این گروه ها وجود داشته باشد و هم طیف‬ ‫جنسی‪ .‬یعنی گروه ها هم شامل خانم ها و اقایان باشد و هم سنین‬ ‫مختلف‪ .‬ما حتی در برخی قســمت ها‪ ،‬هم شرکت کننده نوجوان و‬ ‫هم میانسال داریم‪ .‬به گفته این تهیه کننده در مرحله انتخاب پس‬ ‫از این که گروه ها داوطلب مسابقه شدند‪ ،‬با انها مصاحبه می شود و‬ ‫پرسشنامه ای را در اختیارشان قرار می گیرد و کارشناسان مسابقه‬ ‫از این طریق میزان هوش هیجانی شان را می ســنجند و اگر نمره‬ ‫قبولی اوردند برای مصاحبه حضوری دعوت می شــوند تا براساس‬ ‫قابلیت هایشان نقش شان در گروه مشخص شود‪.‬‬ ‫وی با اشــاره به دکور این مســابقه می گوید‪ :‬حدود ‪ ۲۰۰۰‬متر‬ ‫زیربنای دکور مسابقه «کهکشان» است‪ .‬برای چنین دکوری با سقف‬ ‫بلند‪ ،‬پیدا کردن لوکیشن کار راحتی نبود‪ .‬یکی از ویژگی های این‬ ‫دکور گنجاندن دوره های مختلف در این فضا بود‪ .‬ما از دوره ساسانیان‬ ‫تا زمان اینده را در این فضا دکور زدیم و همین تنوع برای کسانی که‬ ‫پیچیدگی و دشواری در برنامه های مسابقه محور‬ ‫مجید رســتگار کارگردان مسابقه «کهکشــان» با بیان اینکه‬ ‫کارگردانی برنامه های مسابقه ای چندان اسان نیست اظهار می کند‪:‬‬ ‫کارگردانی و اجرای کار مســابقه «کهکشــان» کار خیلی سخت‬ ‫اســت زیرا باید در یک زمان اطاق فرمان‪ ،‬محل مسابقه و همچنین‬ ‫بازیگردانی بازیگران را مدیریت کنیم و این هماهنگی خیلی موجب‬ ‫پیچیدگی در ضبط و اجرا می شود‪.‬‬ ‫وی درباره سختی کار ضبط برنامه های مســابقه محور ان هم‬ ‫با چندین مــکان متفاوت می گویــد‪ :‬کارگردانــی در برنامه های‬ ‫مسابقه محور متفاوت بوده و واقعا یک ساعت ضبط چنین برنامه هایی‬ ‫بسیار سخت است‪ .‬ضمن اینکه جدای از مسابقه ما بخش نمایشی‬ ‫را هم داریم که در بخش نمایشی ما بداهه گویی و هم فیلم نامه قبلی‬ ‫وجود دارد که این دو در جریان مسابقه باید کنترل شود و جایی کار‬ ‫سخت تر می شــود که کارگردانی و تمام پشتیبانی ها باید همزمان‬ ‫انجام شود تا برنامه از فرم رئالیتی خارج نشود‪.‬‬ ‫سفر به دوران قاجار‬ ‫کیمیا گیالنی بازیگر نقش نگین در بخش ادبســتان می گوید‪:‬‬ ‫نگین برداشت فانتزی از شخصیت مریم امین روزنامه نگاری در زمان‬ ‫قاجار است که سعی دارد مسائل اجتماع را نشان دهد‪ .‬این شخصیت‬ ‫یک کلیدواژه دارد که «مردم چشم شون به دست ما و ما نگاه مون‬ ‫به اگاهی مردم است» که البته در این بخش ادبستان مسائل طنز‬ ‫را هم در اجرا داریم که باعث عمق دهی مخاطب به برخی مســائل‬ ‫تاریخ در دوره قاجار می شود‪ .‬گیالنی می افزاید‪ :‬البته این شخصیت‬ ‫یک رابطه عاشقانه با مجری(سپند امیرسلیمانی) برقرار می کند که‬ ‫به واسطه فاصله تاریخی بین دو نسل جذاب است اما در کل نقش این‬ ‫شخصیت در اگاهی رسانی بیشتر از دوره تاریخی قاجار پررنگ است‪.‬‬ ‫درواقع این شخصیت یک نقش زن فعال ایرانی را در دوره تاریخی‬ ‫قاجار نشان می دهد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهار شنبه ‪ 24‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1391‬‬ ‫سراینده شعر دو کاج غزل خدافظی خواند‬ ‫«محمد جواد محبت» شاعر سرشناس کرمانشاهی و سراینده شعر معروف «دو کاج»‪ ،‬روز گذشته ‪۲۳‬‬ ‫اسفند در سن ‪ ۷۹‬سالگی‪ ،‬اخرین غزل زندگی اش را سرود و برای همیشه دار فانی را وداع گفت‪ .‬وی متولد‬ ‫سال ‪ ۱۳۲۲‬در کرمانشاه بود‪ .‬معلم باصفایی که در کنار معلمی یک عمر شاعرانه زندگی کرد و اشعارش‬ ‫ردی از خاطره در ذهن تک تک مردمان این سرزمین به جای گذاشته است‪ .‬قصه «دو کاج» را تقریبا همه‬ ‫مردم ایران زمین شنیده اند‪ ،‬دو کاجی که نماد مردی و نامردی در روزگار ما بودند و قصه شان را بسیاری از‬ ‫کودکان این سرزمین با شعر معروف «محبت» از برکرده اند‪ .‬اشعار محبت عجیب به دل می نشیند و همین‬ ‫باعث شد یکی از شاعران ایرانی باشد که جایزه شعر فروغ به او اختصاص پیدا کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫عیدی سیروان به مردم‬ ‫سیروان خسروی در فضای مجازی اعالم کرد که قصد دارد سال جدید را با دادن عیدی به مخاطب های‬ ‫موسیقی اغاز کند‪ .‬سیروان خسروی درباره عیدی خود به طرفدارانش نوشته‪« :‬دوست داشتم سال جدید‬ ‫رو با دادن یه عیدی کوچیک به مخاطب های موسیقی شروع کنم‪ .‬به همین منظور تصمیم گرفتم که در‬ ‫کنسرت هشت فروردین‪ ،‬قیمت دو سوم از کل بلیط های کنسرت رو بیش از ‪ ۵۰‬درصد کاهش بدیم‪».‬‬ ‫سیروان خسروی در جریان توقف کنسرت ها جزو نخستین خوانندگانی بود که به روی صحنه بازگشت‪.‬‬ ‫وی از سن ‪ ۱۱‬سالگی به مدت چهار سال نزد اوی جونیو به یادگیری موسیقی و کیبورد پرداخت و از‬ ‫همان دوران نوجوانی با دیدن انیمیشن شیر شاه به موسیقی التون جان عالقه مند شد‪/.‬ایسنا‬ ‫لغو کنسرت ناصر زینعلی در شیراز‬ ‫ناصر زینعلی خواننده موسیقی پاپ قرار بود ‪ ۲۱‬و ‪ ۲۲‬اسفند ماه در سالن حافظ شیراز به روی صحنه برود اما هر‬ ‫دو شب از کنسرت های او با وجود داشتن مجوز از ارشاد استان و فروش کلیه بلیط ها‪ ،‬لغو شد‪ .‬این در حالی است‬ ‫که این خواننده به تازگی در جریان جشنواره موسیقی فجر در سالن میالد نمایشگاه روی صحنه رفته بود و بلیط‬ ‫فروشی هایش برای اجرای کنسرت های اتی در شهرهای دیگر همچنان ادامه دارد‪.‬‬ ‫ماجرای لغو کنسرت ها در استان ها موضوع تازه ای نیست و با تمام مالحظات‪ ،‬پروسه برگزاری کنسرت در برخی‬ ‫استان ها حتی پس از دریافت مجوز‪ ،‬با اما و اگرهایی همراه است‪ .‬مسیر صدور مجوز برای برگزاری یک کنسرت‪،‬‬ ‫روندی خاص و در عین حال مشخص را طی و دستگاه های مختلف نظارتی و انتظامی را درگیر می کند و در نهایت‬ ‫ارشاد در مرحله پایانی‪ ،‬مجوز را صادر می کند اما باز هم وقتی همه مجوزها و تاییدیه ها گرفته شد‪ ،‬در مواردی‬ ‫شاهد لغو کنسرت ها در دقیقه نود هستیم؛ اتفاقی که مشکالت مختلفی به وجود می اورد‪ .‬در راستای لغو کنسرت‬ ‫های اخیر ناصر زینعلی‪ ،‬خواننده پاپ با تهیه کننده لو ‪ -‬اشکان اروجیان می گوید‪ :‬توضیحی به ما داده نشده است‬ ‫و خودمان هم مشکلی نداشتیم؛ نه ممنوع الفعالیت بودیم و نه اتفاقی رخ داده بود‪ .‬االن هم بلیط فروشی کنسرت‬ ‫یکی دیگر از شهرها را اغاز کرده ایم‪ .‬او ادامه می دهد‪ :‬اینکه چرا این اتفاق افتاد را نمی دانیم‪ .‬ماجرا از این قرار بود‬ ‫که وقتی به شیراز رسیدیم‪ ،‬با صدور نامه ای مدیر شرکتی که مجوز کنسرت را دریافت کرده بود خواستند و به او‬ ‫اطالع دادند که باید هر دو شب از کنسرت لغو کنیم‪ .‬اروجیان در پاسخ به اینکه چه نهادی خواستار لغو کنسرت شده‬ ‫بود‪ ،‬پاسخ می دهد‪ :‬ظاهرا شورای تامین شیراز دستور لغو این کنسرت را صادر کرده بود ولی به هر حال ما متوجه‬ ‫نشدیم که کار فرمانداری بود یا ارشاد؛ زیرا فرمانداری می گفت لغو کنسرت ها دستور ارشاد بوده و ارشاد می گفت‬ ‫دستور فرمانداری بوده است‪ .‬او درباره ضررکردی که در پی لغوی کنسرت ها برای انها پیش امده بیان می کند‪:‬‬ ‫هزینه بلیط ها را به مخاطبان بازگرداندیم ولی در نهایت متوجه ضرر مالی زیادی شدیم؛ زیرا هزینه های پرواز‪،‬‬ ‫سالن‪ ،‬هتل و پرداخت شده بود و باید دستمزد گروه های نور و صدا و بچه های اجرایی را هم پرداخت می کردیم‪.‬‬ ‫اروجیان در پایان تصریح می کند که گفته می شود ممکن است دلیل لغو این دو شب اجرا به خاطر رفتارهای برخی‬ ‫تماشاگران در کنسرت قبلی باشد ولی در نهایت ما علت اصلی را متوجه نشدیم‪/.‬ایسنا‬ ‫زنان تشنه قدرت به بازار نشر رسیدند‬ ‫کتاب «زنان تشنه قدرت» نوشته برنار کی رینی با ترجمه ابوالفضل‬ ‫اهلل دادی منتشر شد‪ .‬در نوشته پشت جلد کتاب می خوانیم‪« :‬حکومت‬ ‫ساقط شده است‪ ،‬مردان از راس قدرت به زیر کشیده شده اند و زنان‬ ‫حکومت را تماما در ید قدرت خود دارند‪ .‬سال هاست مرزهای کشور به‬ ‫روی بیگانگان بسته شده و جهان فقط با اطالعاتی از واقعیت امپراتوری‬ ‫«شبان»‬ ‫زنان خبر دارد که سران صالح می بینند منتشر شود‪ .‬ژودیت‪،‬‬ ‫ِ‬ ‫زنان‪ ،‬که پس از مرگ مادرش جانشین او شده ان سرزمین را با مشت‬ ‫اهنین اداره می کند؛ مضحکه ای سیاسی در دل رژیمی هذیان زده که‬ ‫تمام شعارهای پیش از انقالبش را کنار گذاشته و در کار خلق ارزش ها‬ ‫و شعارهای جدید است‪...‬‬ ‫این رمان کــه دربــاره دولت هــای تمامیت خــواه و بــه نوعی‬ ‫پادارمان شهری است‪ ،‬در ‪ ۳۷۵‬صفحه با شــمارگان ‪ ۱۱۰۰‬نسخه و‬ ‫قیمت ‪ ۱۹۰‬هزار تومان در انتشــارات فرهنگ نشر نو با همکاری نشر‬ ‫اسیم منتشر شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫برنده نوبل ادبیات درگذشت‬ ‫«کنزابورو اوئه» یکی از نویسندگان بزرگ ژاپنی و برنده جایزه‬ ‫نوبل ادبیات‪ ،‬در سن ‪۸۸‬سالگی از دنیا رفت‪« .‬کنزابورو اوئه» که در‬ ‫سال ‪ ۱۹۳۵‬میالدی در روستای دورافتاده ای واقع در «شیکوکو»‬ ‫متولد شد و پنجمین نفر از هفت فرزند خانواده بود‪ ،‬با داستان های‬ ‫محلی مادربزرگ و مادرش بزرگ شد‪.‬اثار او که شامل داستان ها و‬ ‫مقاالت می شد‪ ،‬به طیف گسترده ای از موضوعات از نظامی گری و‬ ‫خلع سالح هسته ای گرفته تا بی گناهی و اسیب روانی می پردازد‪.‬‬ ‫«اوئه» در قبال ان چه به عنوان شکست های کشورش می شمرد‪ ،‬به‬ ‫قهرمانی جسور برای افرادی تبدیل شد که شنیده نمی شوند‪« .‬اوئه»‬ ‫از سوی برخی از ژاپنی ها به عنوان یک نویسنده اشکارا غربی تلقی‬ ‫می شود‪« .‬اوئه » در سال ‪ ۱۹۹۴‬میالدی برنده جایزه نوبل ادبیات شد‬ ‫و تا دهه هفتم زندگی اش همچنان به نویسندگی ادامه داد‪ .‬او اخرین‬ ‫کتابش را در سال ‪ ۲۰۱۳‬روانه بازار کرد‪ .‬انتشارات «کودانشا » اعالم‬ ‫کرد که این نویسنده در سوم مارس بر اثر کهولت سن درگذشت‪/.‬ایسنا‬ ‫خالق مجسمه های ابعاد بزرگ‪ ،‬درگذشت‪.‬‬ ‫«فیلیدا بارلو» نویســنده بریتانیایی که برای خلق چیدمان ها و‬ ‫مجسمه های بزرگ از جنس پلی اســتایرن‪ ،‬کارتن و تخته سه الیی‬ ‫شناخته می شود در سن ‪ ۷۸‬سالگی درگذشت‪.‬‬ ‫وی در سال ‪ ۱۹۴۴‬در نیوکاســل به دنیا امد‪ .‬مادرش نویسنده و‬ ‫پدرش روانپزشک بود‪ .‬مجسمه «‪ »Shedmesh‬که در سال ‪۱۹۷۵‬‬ ‫برای یک نمایشــگاه گروهی در لندن اماده شد و اثر هنری«مملو»‬ ‫(‪ )۱۹۸۳‬از کارهای اولیه برجسته او هستند‪ .‬او در کالج هنر چلسی در‬ ‫لندن (‪ )۱۹۶۰-۶۳‬و مدرسه هنرهای زیبای اسلید (‪)۱۹۶۶-۱۹۶۳‬‬ ‫حضور یافت‪« .‬بارلو» در هر دو مدرســه تدریس کرد و تا سال ‪۲۰۰۹‬‬ ‫استاد هنرهای زیبا و مدیر مطالعات کارشناسی در این مدرسه بود‪.‬‬ ‫«بارلو» زمانی به عنوان مجسمه ســاز به شهرت جهانی رسید که در‬ ‫ســال ‪ ۲۰۰۹‬بعد از چهار دهه تدریس بازنشسته شــد‪ .‬او در جریان‬ ‫مجموعه ای از نمایشگاه های مهم به چهره بین المللی تبدیل و در سال‬ ‫‪ ۲۰۱۱‬نیز به عضویت اکادمی سلطنتی درامد‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫باغ البالوی شهرستانی فروردین ماه دیدنی است‬ ‫میکائیل شهرستانی قصد دارد نمایش «باغ البالو» نوشــته انتوان چخوف را اواخر فروردین ماه در‬ ‫تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بیاورد‪ .‬میکاییل شهرستانی‪ ،‬کارگردان و مدرس تئاتر که مدت هاست‬ ‫اثار نمایشی را با هنرجویان خود اجرا می کند‪ ،‬برای تازه ترین پروژه اجرایی خود نمایشنامه «باغ البالو» اثر‬ ‫مشهور چخوف را در نظر گرفته است‪ .‬داستان این نمایش نامه درباره یک زن اشراف زاده روس و خانواده اش‬ ‫است که به علت قرض‪ ،‬رو به ورشکستگی هستند و باغ البالوی خاطره انگیزشان در گرو بانک است و قرار‬ ‫است در موعد معینی باغ و ملک شان حراج شود‪ .‬گفته می شود این نمایشنامه اخرین اثر چخوف است‬ ‫در سال ‪ ۱۹۰۳‬نوشته شده و یک سال بعد با کارگردانی استانیسالوسکی روی صحنه رفته است‪/.‬ایسنا‬ ‫چهار شنبه ‪ 24‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1391‬‬ ‫‪7‬‬ ‫خداحافظی با مجموعه تئاترشهر‬ ‫سه نمایش به صحنه رفته در تاالرهای قشقایی‪ ،‬سایه و کارگاه نمایش تئاتر شهر شامگاه روز دوشنبه‬ ‫بیست و دوم اســفندماه به اجرای خود پایان دادند‪ .‬نمایش های «همه چیز می گذرد‪ ،‬تو نمی گذری» به‬ ‫کارگردانی غالمرضا عربی که از روز بیستم بهمن روی صحنه رفته بود‪ .‬نمایش « َمرد» به کارگردانی حسین‬ ‫احمدخانی که از بیست و یکم بهمن و همچنین نمایش عروسکی «هایکوی پاروزن یکدست» هم که از روز‬ ‫بیست و هفتم بهمن به نویسندگی و کارگردانی ماندانا عبقری روی صحنه رفته بود‪ ،‬شامگاه روز دوشنبه‬ ‫بیست و دوم اسفند ماه از تئاتر شهر خداحافظی کردند‪ .‬در ایین پایانی هر سه اثر نمایشی یاد شده ‪ ،‬لوح‬ ‫قدردانی از سوی سید محمدجوادطاهری رئیس مجموعه تئاتر شهر به کارگردانان این اثار تقدیم شد‪/.‬ایسنا‬ ‫درنشست کتابخانه مرجع کانون پرورش مطرح شد‪:‬‬ ‫نـوروز تنهـا عیـد صلـح اسـت‬ ‫با نزدیک شدن به نوروز نودودومین نشست کتابخانه مرجع کانون‬ ‫پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع «جشــن ها و ایین های‬ ‫نوروزی» برگزار شد‪ .‬روز ‪ ۲۱‬مارس مطابق با اول فروردین‪ ،‬روز جهانی‬ ‫عید نوروز نام گذاری شــده است‪ .‬یکی از برجســته ترین جشن ها و‬ ‫ایین های ایران باستان که بر جای مانده‪ ،‬جشن نوروز است‪ .‬بر همین‬ ‫اساس در نشستی که با موضوع «جشــن ها و ایین های نوروزی» در‬ ‫کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری برگزار شد احمد محیط طباطبایی‬ ‫پژوهشگر با اشاره به اختراع تقویم شمسی از سوی ایرانیان‪ ،‬جشن های‬ ‫بهار را ایینی عنوان کرد که از دوران قدیم وجود داشته و با گذشت زمان‬ ‫با نوروز یکی می شود‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬نوروزهای دیگری هم داریم که در زمان های دیگری‬ ‫از سال برگزار می شود‪ .‬برای نمونه نوروز صیادی در تابستان است و یا‬ ‫نوروز چوپانان که در منطقه البرز و سیاهکل در مرداد برگزار می شود‪.‬‬ ‫تعدادی از این ایین های نوروزی همچنان در تقویم های محلی وجود‬ ‫دارد‪ .‬این پژوهشگر تصریح کرد‪ :‬یکی از ویژگی های مهم ما موقعیت‬ ‫قرار گرفتن ایران است که بین شــرق و غرب قرار دارد و به نوعی یک‬ ‫مسیر تبادلی میان شرق و غرب محسوب می شود‪ .‬درواقع ایرانی ها در‬ ‫این مسیر هرچیزی را کامل می کنند‪ .‬محیط طباطبایی بیان کرد‪ :‬یک‬ ‫فرهنگ تاریخی چندهزار ساله که از حضور همه فرهنگ هایی که به این‬ ‫کشور ورود کردند به جا مانده است‪ .‬شاید ایران در دوره هایی استقالل‬ ‫سیاسی نداشته اما استقالل فرهنگی و هویت ملی ان مشخص بوده‬ ‫است‪ .‬وی با تاکید بر اینکه مهم ترین ویژگی نوروز تعلق ان به همه افراد‬ ‫است‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬نوروز متعلق به همه است و برای یک نژاد یا دین خاص‬ ‫نیست‪ .‬در اصل یک انقالب بهاری است با جایگاهی که به همه تعلق دارد‪.‬‬ ‫محیط طباطبایی گفت‪ :‬سفره هفت سین به مفهوم دور هم بودن است‪.‬‬ ‫در همه ایین های عزاداری و شادی ما سفره دیده می شود‪ .‬سفره نوروز‬ ‫به وسعت تمام ادم هاســت و همه در زمان معینی دور سفره کنار هم‬ ‫جمع می شوند‪ .‬وی بیان کرد‪ :‬نوروز جشن هم زیستی و تنها عید صلح‬ ‫است‪ .‬با نمادهای سفره هفت سین برای پدیده هایی که خداوند به ما داده‬ ‫است سپاسگزاری می کنیم‪ .‬وسایلی که در سفره قرار می گیرد براساس‬ ‫ویژگی های معیشتی هر شهری متفاوت است‪ .‬محیط طباطبایی تصریح‬ ‫کرد‪ :‬اغاز جشــن های بهار با چهارشنبه سوری اســت که از دو کلمه‬ ‫چهارشنبه و سور تشکیل شده است‪ .‬چهارشنبه متعلق به هفته است‬ ‫و سور متعلق به پایان زمستان و سالم به بهار که با از روی اتش پریدن‬ ‫و جشن گرفتن بهار همراه است‪ .‬وی در ادامه به ایین های چهارشنبه‬ ‫سوری مانند قاشق زنی‪ ،‬برخی سنت های عروسکی و‪ ...‬در فرهنگ ها و‬ ‫مناطق مختلف در شب چهارشنبه سوری اشاره داشت‪ .‬این پژوهشگر‬ ‫گفت‪ :‬ابتدا چهارشنبه سوری همزمان با چهارشنبه اخر ماه صفر بود که‬ ‫مختار هم در همین زمان با روشن کردن اتش به عنوان یک حربه قیام‬ ‫می کند اما به این دلیل که با رحلت پیامبر(ص) تداخل داشته است بعد‬ ‫از مدتی همزمان با تقویم شمسی برگزار می شود‪ .‬همچنین اتش بازی‬ ‫در چهارشنبه سوری با امدن مغول ها اتفاق افتاد و مغول ها این پدیده‬ ‫را اوردند‪ .‬محیط طباطبایی با بیان اینکه نو شدن یک امر کهن است به‬ ‫برخی روزهای نوروز و ایین هایی که دارد مانند حاجی فیروز اشاره کرد‬ ‫و گفت جشن های نوروز ‪ ۱۹‬فروردین تمام می شود‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫گفت وگوی صبا با قدمعلی سرامی‬ ‫نویسنده و پژوهشگر‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫حـذف پنـج روز از سـال‬ ‫در ایـران باسـتان‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سمیه خاتونی ‪ -‬در واپســین روزهای سال‪ ،‬سالی که با‬ ‫تمام سختی ها و شادی های نداشته ‪ ،‬اخرین برگه های دفتر‬ ‫زرین اش ورق می خورد به سراغ استادی رفتیم که شاگردی‬ ‫را درپیشگاه اش به جا نیاورده ایم‪ ،‬نمی دانم شاید به همین‬ ‫دلیل است که به تجربه روزهایی ناخوش نشسته ایم‪ ،‬حرف‬ ‫از یک تن یا دو تن نیست‪ ،‬حرف از یک اقبال عمومی است‬ ‫که در انتخاب دچار اشتباه شده است و گوش شنوای خود‬ ‫را به روی کسانی باز گذاشته که دانش سخن ندارند! من هم‬ ‫یکی از شما هستم در همین اشتباه های پر تکرار‪ ،‬که گاهی‬ ‫به تناسب شغل افتخار هم صحبتی با این استادان نصیبم‬ ‫می شــود‪ .‬در این گفتگو به بهانه نوروز در ایران باستان‪ ،‬با‬ ‫قدمعلی سرامی هم کالم شدم که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫قدمعلی َس ّرامی (زاده ی ‪ ۸‬بهمن ‪ ۱۳۲۲‬در رامهرمز)‪ ،‬نویسنده‪،‬‬ ‫شاعر و پژوهشگر ایرانی در حوزه ی زبان فارسی و عضو هیئت امنای‬ ‫بنیاد فردوسی است‪ .‬او یکی از پنج استاد برتر شاهنامه پژوه ایران به‬ ‫انتخاب نخســتین دوره ی جایزه ی پژوهش پروفسور اقابزرگ در‬ ‫سال ‪ ۱۳۹۰‬است‪.‬‬ ‫افرینش و زایش زمین در فرهنگ ایران باستان چقدر‬ ‫قدمت دارد؟‬ ‫فرهنگ ایران باســتان یکی از ‪ 5‬فرهنگ های ریشه دار و اصیل‬ ‫در جهان است‪ .‬بخش بزرگی از مسیحیت که باالی ‪ 4‬میلیارد پیرو‬ ‫ت های فرهنگی شان در میترائیسم ایرانی ریشه دارد‪.‬‬ ‫دارد زیر ساخ ‪‎‬‬ ‫فرهنگی که سرداران رومی از ایران به روم برده و از انجا به تمام اروپا‬ ‫اشاعه پیدا کرده است‪ .‬نمود ائین های ایرانی در غرب کامال مشخص‬ ‫است مثال در پایتخت انگلستان‪ ،‬شــهر لندن ائین معبد میتراو ‪...‬‬ ‫دیده می شود‪ .‬همین طور ائین های یهود و مسیحیت بسیار متاثر‬ ‫از ائین های کهن ایران باستان بودند و فرهنگ غنی ایرانی در زیر‬ ‫ساخت های ائینی انها دیده می شود‪ .‬همه ادیان بزرگ دنیا معتقدند‬ ‫که خدا دنیا را در ‪ 6‬روز افریده است همان طور که در قران هم امده‬ ‫الس َما َواتِ َو ْالَ ْر َ‬ ‫ض َو َما ب َ ْی َن ُه َما فِی سِ َّت ِه اَیَّا ٍم” (همانا‬ ‫است “ َولَق َْد خَ لَ ْق َنا َّ‬ ‫ما اسمان ها و زمین و انچه را میان انهاست در شش روز افریدیم)‬ ‫این ایه هم ریشه در ‪ 6‬گاهنبار ایرانی دارد (گاهنبار؛ ایین و جشنی‬ ‫است که از دیرباز در پهنه ایران فرهنگی‪ ،‬به پا داشته می شده است‪،‬‬ ‫جشــنی که نخســتین پایه و مایه ان گرد هم امدن‪ ،‬هم افزایی‪،‬‬ ‫همازوردی و شادی است‪ .‬این واژه به معنای بارعام یا زمان گرد امدن‬ ‫مردم در جایی‪ ،‬یا به معنای زمان نتیجه گرفتن است‪ ).‬این گاهنبارها‬ ‫که اشاره به افرینش جهان دارند‪ ،‬باورهایی ایرانی است که در همه‬ ‫ادیان نفوذ کرده است و در اسالم هم دیده می شود‪.‬‬ ‫اعیاد ‪ 6‬گانه گاهنبارها از چه ائینی منتشع شده بودند؟‬ ‫در فرهنگ ایرانی‪ ،‬زمان بســیار مقدس و از رکن های اصلی ان‬ ‫بوده اســت‪ ،‬ائین زمان قبل از بوجود امدن ائین زرتشت در ایران‬ ‫بوده است‪ .‬این ائین بیشترین قدمت را در ایران باستان دارد و نمادی‬ ‫از خدایی است که در زمانی که هیچ چیز وجود ندارد نیایش هایی‬ ‫به جای می اورد تا پسری با ویژگی های ارمانی اورمزد داشته باشد‬ ‫که جهان را بیافریند‪ .‬بعدها همین ائین را در فرهنگ ایرانی و عربی‬ ‫به ائین دهری و همین طور در فرهنگ غربی ها به نام زروانیســم‬ ‫نامگذاری شده است‪ .‬این تقدس زمان‪ ،‬به حدی بوده که ایرانیان هر‬ ‫روز از ‪ 30‬روز ماه را به نام یک ایزد نامگذاری می کردند و مثل حاال‬ ‫نبود که فقط ‪ 7‬نام برای ایام هفتگی وجود داشــته باشد‪ .‬در تداوم‬ ‫همین فرهنگ است که امروزه مهم ترین ثروت ادمیان زمان و عمر‬ ‫شمرده می شود‪ .‬خواجه حافظ شیرازی در قرن ‪ 8‬میالدی در اشعار‬ ‫خود به زمان و عمر پرداخته اســت‪ ،‬مانند این بیت که گفته است؛‬ ‫وقت را غنیمت دان ان قدر که بتوانی‪ /‬حاصل از حیات ای جان این‬ ‫دم اســت تا دانی‪.‬و یا در بیتی دیگر اورده است که؛ بلبل عاشق‪ ،‬تو‬ ‫عمر خواه که اخر ‪ /‬باغ شود سبز و شاخ گل به بر اید‪ .‬این اشعار به ما‬ ‫می گویند؛ انچه که ما برای سعادت خود باید بخواهیم پول‪ ،‬طال و‬ ‫دالر نیست‪ ،‬زمان است اگر ما زمان را داشته باشیم می توانیم همه‬ ‫چیز را داشته باشیم و اگر زمان نداشته باشیم‪ ،‬دیگر هیچ چیز هم‬ ‫نداریم‪.‬‬ ‫جشــن عید نوروز‪ ،‬چگونه وارد فرهنگ ایرانیان شده‬ ‫است؟‬ ‫در ایران باستان ‪ 6‬مراسم گاهنبار در طول سال برگزار می شده‬ ‫اســت که هر گاهنبار ‪ 5‬روز طول می کشــید‪ .‬نوروز یکی از همین‬ ‫گاهنبارها و مهمترین انها بوده است‪ .‬به همین دلیل است که تاکنون‬ ‫نیز ‪ 5‬روز اول نوروز را بیشتر جشن می گیریم که در قدیم به ان نوروز‬ ‫عامه می گفتند‪ .‬باورهای ایرانیان بر این بوده اســت که اهورا مزدا‬ ‫جهان را در ‪ 6‬گاهنبار افریده است در سه گاهنبا ر اول‪ ،‬اب‪،‬اسمان‪،‬‬ ‫زمین و سه گاهنبار دوم گیاه‪ ،‬حیوان و انسان را افریده است‪ .‬جشن‬ ‫نوروز در واقع به گاهنبار ششم‪ ،‬افرینش انسان اشاره دارد که اغاز‬ ‫حیات جهان با وجود انسان اســت‪ .‬چرا که قبل از افرینش انسان‬ ‫گاهنبارهای دیگر معنی دار نشده بودند‪ .‬در کلیت ایرانیان باستان با‬ ‫پاسداشت زمان و ائینی به همین نام باور داشتند که این زمان است‬ ‫که به همه چیز اعتبار می بخشد‪.‬‬ ‫در ایران باستان یک ســال با چه رویکردی بخش بندی‬ ‫شده است ؟‬ ‫بخش بندی سال در ایران باستان بر دو فصل بوده است‪ 6 .‬ماه اول‬ ‫سال تابستان خوانده می شد که از اغاز فروردین تا پایان شهریور بود‬ ‫و در بدو ورود به این ‪ 6‬ماه‪ ،‬جشن نوروز را برپا می کردند و شش ماه‬ ‫دوم سال هم زمستان نامیده می شد و با جشنی به نام مهرگان در‬ ‫ابتدای مهرماه به استقبال ان می رفتند‪.‬پنج روز اخر سال هم که به‬ ‫طور کل از ‪ 12‬ماه سالیانه جدا و حذف شده بود که از ان با نام خمسه‬ ‫مسترقه‪ ،‬یا پنجه دزدیده شده یاد می کردند که معتقد بودند انسان‬ ‫در همین ‪ 5‬روز افریده و پس از ان جهان با انسان شروع شده است‪.‬‬ ‫اعیاد باستانی چه نقشی در زندگی ایرانیان داشته اند؟‬ ‫مهم ترین نقشی که این اعیاد بازی می کردند این بود که در ابتدا‬ ‫بگویند عزیزترین چیزی که ما داریم زمان و عمر ماست‪ .‬دومین چیز‬ ‫گردهمایی و با همانی بود که ان را بسیار ارج نهاده و تکریم می کردند‪.‬‬ ‫ائین گردهمایی برگرفتــه از این مضمون بود کــه همه افرینش‬ ‫محصول ترکیب مولکول ها با یکدیگر است‪ .‬همان طور که در باور‬ ‫ایرانیان است که عشق اســمان و زمین باعث بوجود امدن گیاه‪،‬‬ ‫حیوان و انسان شده است‪ .‬صحبت خود را با این شعر موالنا به پایان‬ ‫می رسانم که؛ حکمت حق در قضا و در قدر ‪ /‬کرد ما را عاشقان یک‬ ‫دگر‪ /‬اسمان مرد و زمین زن در خرد‪ /‬انچه ان انداخت‪ ،‬این می پرورد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!