روزنامه صبا شماره 1390 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1390

روزنامه صبا شماره 1390

روزنامه صبا شماره 1390

‫سه شنبه| ‪ 23‬اسفند ‪ 14 |1401‬مارس ‪ 21 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1390‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫پیام رییس جمهور به دومین‬ ‫ایین بزرگداشت حکیم نظامی‬ ‫زبان فارسی عامل هویت بخشی‬ ‫و اتحاد ملت ایران‬ ‫همه چیز همه جا یک باره‬ ‫گفت وگو با نعمت اهلل سرگلزایی‬ ‫کارگردان ‪ 100‬ثانیه ای «مادر»‬ ‫دیروز می شوم که بیایی‪...‬‬ ‫اسکار را درو کرد‬ ‫احمد اولیایی‪:‬‬ ‫رویکرد سینمای ایران‬ ‫به جامعه سلبی است‬ ‫گفت و گوی صبا با عوامل فیلم دوار‪ ،‬کاری از گروه سینمایی هنر و تجربه‬ ‫بـه ایـن روایـت اعمتـاد نکنیـد!‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫سه شنبه ‪ 23‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1390‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫مانا روی میز تدوین‬ ‫فیلم کوتاه «مانا» به کارگردانی مشترک سهیل بابایی و فریما خلیلی با طی کردن مراحل تولید روی میز‬ ‫تدوین قرار گرفت‪ .‬فیلم کوتاه «مانا» به کارگردانی مشترک سهیل بابایی و فریما خلیلی و تهیه کنندگی‬ ‫مشترک مرتضی مظلومی و کمپانی بین المللی ‪ Raw‬با پایان یافتن تصویربرداری و مراحل تولید‪ ،‬روی‬ ‫میز تدوین قرار گرفت تا با طی کردن مراحل پس تولید اماده پخش در جشنواره های جهانی شود‪ .‬این‬ ‫فیلم بخشی از زندگی بازیگری با نام مانا را روایت می کند که به دلیل نبودن پدر‪ ،‬اجرای خود را روی صحنه‬ ‫نمایش متوقف کرده است‪ .‬روشا اکبرزادگان‪ ،‬هانیه مقدم‪ ،‬امیر افشار‪ ،‬صبا باقرپور بازیگرانی هستند که در‬ ‫این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند‪/.‬مهر‬ ‫فیلم نت میزبان بانک زده ها می شود‬ ‫در اخرین جمعه ســال ‪ ،۱۴۰۱‬پلتفرم فیلم نت اکران انالین خود را با فیلم «بانک زده ها» راه اندازی‬ ‫می کند‪ .‬فیلم سینمایی «بانک زده ها» به کارگردانی جواد اردکانی و علی بکائیان و تهیه کنندگی علی‬ ‫روئین تن از جمعه ‪ ۲۶‬اسفندماه در این پلتفرم اکران انالین می شود و در گام های بعد‪ ،‬دیگر فیلم های‬ ‫روز سینمای ایران عرضه می شود‪ .‬این فیلم کمدی که به مســائل روز جامعه می پردازد با فیلمنامه ای‬ ‫از جواد اردکانی و زهرا اردکانی ساخته شده اســت و در ان بازیگرانی چون نسرین مقانلو‪ ،‬قاسم زارع‪،‬‬ ‫میرطاهر مظلومی‪ ،‬زنده یاد علی انصاریان‪ ،‬بیژن بنفشه خواه‪ ،‬الناز عبدی‪ ،‬مسعود محمودی و سحر قریشی‬ ‫نقش افرینی کرده اند‪/ .‬ایسنا‬ ‫نقشمهمتبلیغاتدراستقبالازفیلم ها‬ ‫«عباس کریمی عباسی» نویسنده و کارشناس سینما عنوان کرد‪ :‬با توجه به اینکه تبلیغات‬ ‫در کشور ما هنوز به شیوه شفاهی و ناقالن انسانی است و تنها نوع ان از مکالمه رودررو به‬ ‫طریق فضای مجازی اعمال می شود این مردم و تماشاگران فیلم هستند که سر اخر مشخص‬ ‫می کنند کدام یک از فیلم های منتخب اکران نوروزی را پسندیده و کدام یک را پس زده اند‪.‬‬ ‫این فعال رسانه در مورد چینش اکران نوروز ‪ ۱۴۰۲‬گفت‪ :‬با توجه به اینکه چینش اکران‬ ‫نوروزی درست پس از جشنواره فیلم فجر است و از سویی هر سال به دلیل حضور به تقریب‬ ‫صد فیلم که در بین انها معموالً بیست فیلم قابل اعتنا وجود دارند‪ ،‬اثار منتخب به هر صورت‬ ‫با نقد برخی افراد که فیلم های مورد نظرشــان در این اکران وجود ندارد به چالش کشیده‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬امسال با تالقی ماه رمضان و تعطیالت نوروز این انتخاب دشواری دوچندانی پیدا‬ ‫کرده است و از فیلم های انتخاب شده می شود به این نتیجه رسید که سعی شده تنوع ژانری‬ ‫با توجه به حال و هوای شاد نوروز و لحظات عرفانی رمضان وجود داشته باشد‪.‬‬ ‫کریمی عباسی اظهار کرد‪ :‬انچه مهمتر از پرداختن به اسامی منتخبین اکران نوروزی‬ ‫است‪ ،‬مخاطبان سینما هستند که باید دید از اکران جدید چقدر استقبال می کنند‪ .‬با توجه‬ ‫به اینکه تبلیغات در کشور ما هنوز به شیوه شفاهی و ناقالن انسانی است و تنها نوع ان از‬ ‫مکالمه رودررو به طریق فضای مجازی اعمال می شود این مردم و تماشاگران فیلم هستند‬ ‫که سر اخر مشــخص می کنند کدام یک از فیلم های منتخب اکران نوروزی را پسندیده و‬ ‫کدام یک را پس زده اند‪.‬‬ ‫او متذکر شد‪ :‬البته به نظر می رسد هنوز فیلم های کمدی به دلیل شرایط سخت زندگی‬ ‫امروزی اقبال بیشتری در جذب مخاطب دارند و استقبال از یک فیلم دلیل رجحان کمی و‬ ‫کیفی ان بر فیلم دیگر نیست‪/.‬صباخبر‬ ‫همه چیز همه جا یک باره اسکار را درو کرد‬ ‫مراسم معرفی برگزیدگان نود و پنجمین دوره جایزه اسکار با اجرای‬ ‫جیمی کیمل در سالن «دالبی تئاتر» برگزار و فیلم سینمایی «همه چیز‬ ‫همه جا یک باره» به عنوان بهترین فیلم اسکار ‪ ۲۰۲۳‬انتخاب شد‪.‬‬ ‫برخی برندگان جوایز اسکار ‪ ۲۰۲۳‬به شرح ذیل هستند‪:‬‬ ‫بهترین فیلم‪« :‬همه چیز همه جا یک باره» ‪ -‬بهترین کارگردانی‪:‬‬ ‫دنیل کوان و دنیل شاینرت برای «همه چیز همه جا یک باره» ‪ -‬بهترین‬ ‫بازیگر مرد‪ :‬برندان فریزر برای «نهنگ» ‪ -‬بهترین بازیگر زن‪ :‬میشل‬ ‫یئو برای «همــه چیز همه جا یک باره» ‪ -‬بهتریــن بازیگر مرد نقش‬ ‫مکمل‪ :‬که هوی کوان برای «همه چیز همــه جا یک باره» ‪ -‬بهترین‬ ‫بازیگر زن نقش مکمل‪ :‬جیمی لــی کرتیس برای «همه چیز همه جا‬ ‫یکباره» ‪ -‬بهترین فیلمنامه اوریجینال‪« :‬همه چیز همه جا یک باره»‬ ‫ بهترین فیلمنامه اقتباســی‪« :‬زنان حرف می زنند» ‪ -‬بهترین فیلم‬‫بین المللی‪« :‬در جبهه غرب خبری نیست» ‪ -‬بهترین تدوین‪« :‬همه‬ ‫چیز همه جا یک باره»‪/.‬مهر‬ ‫ششمین موفقیت تطبیق در لهستان رقم خورد‬ ‫فیلم کوتاه تطبیق به کارگردانی مهرداد حسنی و تهیه کنندگی‬ ‫حسن محمدی برنده جایزه ویژه هیئت داوران بیست و ششمین‬ ‫دوره جشنواره ‪ Zoom-ZBLIZENIA‬در لهستان شد‪.‬‬ ‫‪ ‎‬جایزه جشنواره زوم برای فیلم کوتاه «تطبیق» پس از کسب‬ ‫جوایزی چون جایزه بزرگ جشنواره بوسان‪ ،‬جایزه ویژه جشنواره‬ ‫کودکان شیکاگو‪ ،‬جایزه جشنواره حقوق بشر بارسلونا‪ ،‬جایزه دوم‬ ‫کینوفیلم منچستر‪ ،‬جایزه جشنواره ریل اوت کانادا‪ ،‬ششمین جایزه‬ ‫معتبر این فیلم است‪.‬‬ ‫دنیل انتوسیک یکی از اعضای هیات داوران درباره فیلم کوتاه‬ ‫«تطبیق» گفت‪ :‬من این فیلم را فیلمی درمورد شجاعت دیدم‪ .‬در‬ ‫زندگی ام فیلم های زیادی با این موضوع دیدم ولی این فیلم برایم‬ ‫بســیارتکان دهنده بود‪ .‬همچنین مالگورزاتا لمیلسکا عضو دیگر‬ ‫هیات داوران نیز گفت‪ :‬پایان بندی بســیار احساسات ما را درگیر‬ ‫کرد‪ .‬من کاراکتر را احساس کردم و تبدیل به ان شدم‪/.‬صباخبر‬ ‫اتفاق داستان یک قتل از چهارشنبه‬ ‫ائین افتتاحیه اکران و نمایش ویژه فیلم ســینمایی «داســتان‬ ‫سیاوش» به نویسندگی و کارگردانی امیر اسکندری و تهیه کنندگی‬ ‫امیر سیدزاده یکشنبه ‪ ۲۱‬اســفند با حضور کارگردان و عوامل فیلم‬ ‫در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد‪ .‬امیر اسکندری گفت‪ :‬عالقه‬ ‫داشتم فیلم اقتباسی بسازم و داستان سیاوش را ساختم این اثر برداشتی‬ ‫ازاد از داســتان «بوف کور» است‪ .‬بازیگرانی همچون مجید مظفری‪،‬‬ ‫ترالن پروانه‪ ،‬اناهیتا درگاهی‪ ،‬ملیشیا مهدی نژاد‪ ،‬بیتا خردمند‪ ،‬صحرا‬ ‫اسدالهی‪ ،‬یاور احمدی فر‪ ،‬علی افشاری و محمدعلی ساربان در این اثر‬ ‫به ایفای نقش پرداختند‪ .‬در خالصه داستان این فیلم امده‪ :‬سیاوش‬ ‫یک نویسنده است که سال ها پیش به جرم قتل همسرش دستگیر و‬ ‫اعدام شده است‪ .‬پس از گذشت چند سال انیتا دخت ِر سیاوش در پی‬ ‫کشف سوال های خود از این اتفاق است‪ .‬فیلم «داستان سیاوش» از روز‬ ‫چهارشنبه ‪ ۲۴‬اســفند بصورت انالین توسط گروه سینمایی «هنر و‬ ‫تجربه» و از طریق سایت هاشور اکران می شود‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫سه شنبه ‪ 23‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1390‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫کودکان کار ضربه فنی را دیدند‬ ‫همزمان با روزهای پایانی سال ‪ ۵۰۰‬نفر از کودکان کار صبح روز یکشنبه ‪ ۲۱‬اسفند با حضور در سالن‬ ‫شهید بهنام محمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تماشای فیلم سینمایی «ضربه فنی» به‬ ‫کارگردانی غالمرضا رمضانی نشستند‪ .‬فیلم سینمایی «ضربه فنی» از تولیدات سال ‪ ۱۳۹۷‬کانون پرورش‬ ‫فکری کودکان و نوجوانان بوده که موفق به دریافت سه پروانه زرین‪ ،‬یک جایزه ویژه‪ ،‬یک تندیس و یک‬ ‫ی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان شده است‪.‬‬ ‫لوح قدردانی از س ‬ ‫کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش از این نیز برنامه های متنوعی برای کودکان کار داشته‬ ‫و از انها برای حضور در برنامه های فرهنگی دعوت کرده است‪/.‬مهر‬ ‫‪3‬‬ ‫پیش از بهشت جایزه کروک را گرفت‬ ‫انیمیشن کوتاه «پیش از بهشت» به کارگردانی احمد حیدریان و تهیه کنندگی محدثه پیرهادی از‬ ‫تولیدات باشگاه فیلم سوره‪ ،‬برنده جایزه بهترین انیمیشن جشنواره کرکوک عراق شد‪ .‬همچنین انیمیشن‬ ‫بلند «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و انیمیشــن کوتاه «بیا اشتی کنیم» به کارگردانی عبداهلل‬ ‫علیمراد از دیگر تولیدات سازمان سینمایی سوره نیز در این جشنواره به نمایش درامدند‪ .‬انیمیشن کوتاه‬ ‫«پیش از بهشت»‪ ،‬پیش از این جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره جهانی کن فرانسه و جایزه بهترین‬ ‫پویانمایی را در دو بخش نسل روایت و جهان بدون اسراییل دریافت کرده است‪ .‬پنجمین دوره جشنواره‬ ‫کرکوک عراق در روزهای چهارم و پنجم ماه مارس برابر با ‪ ۱۳‬و ‪ ۱۴‬اسفند در کشور عراق برگزار شد‪/.‬مهر‬ ‫احمد اولیایی‪ :‬رویکرد سینمای ایران به جامعه سلبی است‬ ‫چهارمین جشنواره فیلم دینی اشــراق که از ‪ ۲۰‬اسفند اغاز‬ ‫شده‪ ،‬عصر امروز ‪ ۲۳‬اسفند در سالن مرکز همایش های غدیر به‬ ‫پایان می رسد‪ .‬در بخش اصلی (اشراق) که ویژه عموم هنرمندان‬ ‫است‪ .‬اثار تولید شــده بعد از فروردین ‪ ۱۴۰۰‬پذیرفته شده و در‬ ‫بخش جنبی (رواق) که ویژه طالب سینماگر است اثار تولید شده‬ ‫بعد از فروردین ‪ ۹۸‬مورد توجه قرار گرفته است‪ .‬بخش ویژه این‬ ‫دوره جشنواره با موضوع صدمین سالگرد باز تاسیس حوزه علمیه‬ ‫قم تعریف شده است‪ .‬حجت االسالم احمد اولیایی داور جشنواره‬ ‫فیلم دینی اشراق در نشست تخصصی جشنواره درباره جایزه ویژه‬ ‫عدالت اجتماعی در جشنواره فیلم اشراق بیان داشت‪ :‬با توجه به‬ ‫اهمیت عدالت اجتماعی در جامعه که پرداختن به ان یک رسالت‬ ‫دینی هم می باشد‪ ،‬کارگروه عدالت اجتماعی دفتر تبلیغات اسالمی‬ ‫حوزه علمیه قم‪ ،‬جایزه ویــژه ای را برای اثار مربــوط به عدالت‬ ‫اجتماعی قرار داده است‪.‬‬ ‫وی عدالت اجتماعی را ناظر به ســاختارهای جامعه دانست و‬ ‫گفت‪ :‬عدالت اجتماعی ناظر به ســاختارهای جامعه است و ناظر‬ ‫به زمانی اســت که ما از عدالت فردی فاصلــه می گیریم و بحث‬ ‫هایی مانند توزیع خیرات اجتماعی و مواهب اجتماعی مد نظر ما‬ ‫قرار می گیرد‪ .‬یعنی ما از فرد عبور می کنیم‪ .‬اولیایی فیلم خروج‪،‬‬ ‫ســاخته ابراهیم حاتمی کیا را از فیلم های حوزه عدالت دانست‬ ‫و افزود‪ :‬فیلم هایی مانند فیلم خــروج اثر ابراهیم حاتمی کیا در‬ ‫حوزه عدالت طلبی است‪ .‬سنخیت این فیلم با عدالت اجتماعی‬ ‫بحث مطالبه گری عدالت اجتماعی است‪ .‬هر کدام از این حوزه ها‬ ‫یک برنامه و رســالتی را بر عهده دارد ‪ .‬این کارشناس حوزه دین‬ ‫و عدالت اجتماعی گفت نکته مهــم در چنین فیلم هایی رویکرد‬ ‫سلبی و ایجابی است و ادامه داد‪ :‬نکته مهم در چنین فیلم هایی‬ ‫بحث رویکرد ایجابی و رویکرد سلبی است‪ .‬یعنی ما از افرادی که‬ ‫می خواهند به موضوع عدالت اجتماعی در اثار هنری خودشان‬ ‫بپردازند می خواهیم که فقط با رویکرد ســلبی به این قضیه نگاه‬ ‫نکنند و رویکرد ایجابی هم در این اثار داشــته باشــند ‪ .‬رویکرد‬ ‫سلبی در حوزه عدالت اجتماعی مساوی است با تصویر کشیدن‬ ‫نابرابری ها و وقتی نابرابری های جامعه را در همه حوزه ها دائما به‬ ‫تصویر بکشید فقط از اینکه در جامعه عدالت وجود ندارد صحبت‬ ‫می کنید و این در ذهن مخاطب اثر بدی می گــذارد‪ .‬وی افزود‪:‬‬ ‫هالیوود‪ ،‬جامعه امریکا را یک جامعه عدالت خواه ‪ ،‬عدالت طلب‬ ‫و تالش کننده برای بسط عدالت در جهان در فیلم های خودش‬ ‫نشان می دهد در صورتی که در زیر پوست هالیوود و درون جامعه‬ ‫امریکا ما با عدالت روبرو نیســتیم ولی در سینمای انها بر خالف‬ ‫واقع و بر اســاس وفاداری که به سیســتم حکومتی دارد جامعه‬ ‫امریکا را اینطور نشــان می دهد‪ .‬در حالی کــه عمده فیلم های‬ ‫عدالت اجتماعی در ایران برعکس عمل می کند‪ .‬یعنی کامال سلبی‬ ‫و فقط نابرابری ها و ظلم ها را در نظر مخاطب بزرگنمایی می کند‪.‬‬ ‫داور بخش عدالت اجتماعی جشنواره فیلم اشراق ابراز داشت‪ :‬از‬ ‫صد و سی پنج اثر انتخاب شده در جشنواره ‪ ،‬بیست و پنج اثر در‬ ‫موضوع عدالت اجتماعی بود که مورد ارزیابی قرار گرفت و ما برای‬ ‫اینده سینما و اینده فیلم سازی خصوصا برای جوانانی که وارد این‬ ‫عرصه می شوند از موضوعات عدالت اجتماعی به شدت استقبال‬ ‫می کنیم‪ .‬حجت االسالم اولیایی در پایان افزود‪ :‬از افرادی که وارد‬ ‫عرصه فیلم ســازی با موضوع عدالت اجتماعی می شــوند تقاضا‬ ‫می کنیم که رویکردشان ایجابی باشد و فقط با رویکرد سلبی و‬ ‫نشان دادن نابرابری ها و کاستی ها و ظلم های اجتماعی نپردازند‪.‬‬ ‫وقتی که از مخاطب عام و سینما صحبت می کنیم نباید ادراک‬ ‫نابرابری در ذهن مردم ایجاد کنیم و تالش هایی که برای عدالت‬ ‫اجتماعی می شود را نادیده بگیریم‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪ 23‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1390‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گوی صبا با عوامل فیلم دوار‪ ،‬کاری از گروه سینمایی هنر و تجربه‬ ‫بـه ایـن روایـت اعتمـاد نکنیـد‬ ‫فیلم سینمایی دوار به کارگردانی میثم حسن زاده و تهیه کنندگی علیرضا علویان از ‪ ۱۷‬اسفند در سینما های منتخب گروه سینمایی هنر‬ ‫سمیه خاتون‬ ‫تجربه اکران خود را اغاز کرد‪ .‬در خالصه داستان این فیلم امده است؛ میالد موزیسینی است که فراموشی دارد‪ .‬او برای اینکه بیماری‬ ‫گفت و گو‬ ‫فراموشی برایش مشکل ساز نشود تمام برنامه های زندگی اش را بوسیله یاداوری های االرم گوشی اش تنظیم کرده است‪.‬قصه از جایی‬ ‫در خاطر میالد شکل می گیرد که مهسا نامزدش دیگر درکنارش نیست و او به دنبال کشف این ماجراست‪ .‬در این بین میالد مدام خود و سرنوشتش را‬ ‫با مری کوری خواننده معروف گروه کویین مقایسه می کند‪ .‬میالد خزاعی‪ ،‬مهسا اکبرپور‪ ،‬راحیل کافی‪ ،‬رضا سنایی و مصطفی امیری بازیگران «دوار»‬ ‫هستند‪ .‬به همین بهانه خبرنگار صبا با کارگردان (میثم حسن زاده) احسان شیبانی(تدوینگر) پیام ازادی (اهنگساز) میالدخزائی(بازیگر) ومهسا‬ ‫اکبرپور(بازیگر) این فیلم گپ و گفتی داشت که در ادامه می خوانید‪:‬‬ ‫میثم حسن زاده‪:‬‬ ‫به تناسب باهوشی مخاطب فیلم بسازید!‬ ‫در ابتدا مختصــرا به رزومه خود در حوزه فیلم ســازی‬ ‫اشاره ای بفرمائید‪.‬‬ ‫فارغ التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه هنر ومعماری هستم کار‬ ‫فیلم سازی خود را از انجمن سینمای جوان مشهد شروع کرده و بعد‬ ‫از ساخت چندین فیلم کوتاه و حضور درجشنواره های مختلف داخلی‬ ‫و خارجی به حوزه فیلمسازی مستند گرایش پیدا کردم‪ .‬دراین مسیر‬ ‫هم چند فیلم مستند تولید کردم دراین بین در دوره های فیلم سازی‬ ‫اصغرفرهادی و مانی حقیقی هم شرکت کرده و کسب تجربه کردم‪.‬‬ ‫فیلم دوار‪ ،‬اولین تجربه ساخت فیلم بلند من بود که این روزها توسط‬ ‫گروه هنر وتجربه به نمایش درامده است‪.‬‬ ‫از روند و ساخت فیلم دوار بگوئید؟‬ ‫رفاقت و اعتمادی که علیرضا علویان به بنده داشت در ساخت فیلم‬ ‫بسیار موثر بود‪ ،‬علویان هم یک صداگذار حرفه ای و هم تهیه کننده‬ ‫فیلم دوار هستند و درکل رویکردی حمایت گرانه به دوستانی مانند‬ ‫من که در حال کسب تجربه های جدید در حوزه فیلم سازی هستند‪،‬‬ ‫دارند‪ .‬در واقع همین رفاقــت و اعتمادی که علویان از کارهای قبلی‬ ‫کوتاه به دوربین من داشت‪ ،‬باعث شد تهیه کنندگی دوار را بپذیرند و‬ ‫در ادامه این فیلم به صورت مستقل با هزینه شخصی علویان و مقداری‬ ‫هم بنده به تولید و ساخت رسید‪.‬‬ ‫دغدغه میثم حسن زاده از ساخت این فیلم چه بوده است؟‬ ‫به دنبال فیلم مســتقل بودم‪ ،‬فیلمی که بدون دغدغه حضور در‬ ‫جشنواره و پذیرفته شدن و یا‪ ...‬معرف دنیای خود باشد‪ .‬یه این ترتیب‬ ‫مهم ترین هدفم ساخت فیلمی بود که انحصارا به دنبال فستیوال ونگاه‬ ‫دواری و قضاوت گرانه نباشد‪ .‬اپیدمی در جامعه فیلم سازی ما در حال‬ ‫جریان است که عمدتا به دنبال موضوعاتی هستیم که خوشایند نگاه‬ ‫مخاطب و یا جشنواره پسند باشد به همین دلیل پرداخت به موضوعات‬ ‫اجتماعی با رویکرهای گاها چالش برانگیز از معضالت اجتماعی بسیار‬ ‫زیاد به چشم می خورد‪ .‬با همین پیش زمینه مسئله برای من متفاوت‬ ‫بود و به دنبال ساخت فیلم در یک ژانر کمتر کارشده با روایت غیر خطی‬ ‫رفتم که به موضوع ذهن و نقش زمان در تجربه زیسته می پرداخت‪.‬‬ ‫همچنین دوار برای من تجربه ای از کشــف ناشناخته ها را به همراه‬ ‫داشت که برایم بسیار جذاب بود‪.‬‬ ‫روایت غیر خطی با توجه به نوع مولفه ها زیر شاخه های‬ ‫متفاوتی دارد‪ ،‬اما مهم ترین هدف غایی این ساختار روایی‬ ‫رسیدن به یک بی زمانی سودمند است‪ .‬ایا دوار به این هدف‬ ‫رسید؟‬ ‫نکته مهم برای رسیدن به این مسئله این بود که کارگردان از همان‬ ‫ابتدا با یک روایت کالسیک سه خطی مشخص و بسته شده به سراغ‬ ‫خلق اثر نرود و از اتفاق هر لحظه برای رسیدن به این مهم سود جوید‪.‬‬ ‫ماحصل این دست کارها ان چیزی می شود که روی پرده نمایش است‪.‬‬ ‫تا قبل از ان هر تغییری در اثر در جهت فرم ومحتوا لحاظ می شود‪ ،‬تا‬ ‫به بهترین شکل تاثیر خود را در انتقال معنا بر تماشاگر داشته باشد‪.‬‬ ‫کمااینکه درابتدا هدف من ساخت روایت غیر خطی بود اما به صورت‬ ‫عجیبی کار به سمت بی زمان شدن پیش رفت‪ .‬من معتقدم انچه در‬ ‫فیلم نامه اولیه نگاشته می شود‪ ،‬ایه قران نیست و قابلیت بازنویسی و‬ ‫بازنمایی در هر مرحله از ساخت فراهم است‪.‬‬ ‫جرقه اصلی این اثر که روایت شخصیتی گرفتار در ذهن‬ ‫خود است‪ ،‬چگونه برایتان روشن شد؟‬ ‫مقاله ای خواندم که برایم بســیار جذاب بود‪ .‬ایــن مقاله نوعی از‬ ‫روایتگری مدرن را به چالش کشیده بود که توسط یک راوی ناموثق‬ ‫بازگو می شــود‪ .‬این روای با توجه به شــرایط خاصی که دارد برای‬ ‫مخاطب قابل اعتماد نیست و ممکن است در قصه پردازی جریان هایی‬ ‫را به چالش بکشد که ریشه ای در واقعیت ندارند‪ .‬برای همین من به‬ ‫دنبال شــخصیتی رفتم که دچار بیماری دمانس و دچار فراموشی‬ ‫است‪.‬این ایده در کنار اینکه جذاب است بسیار هم ترسناک بود چرا که‬ ‫ممکن بود به دلیل همین بی اعتمادی‪ ،‬مخاطب را همراه خود نکند‪.‬‬ ‫به همین دلیل بعد از تولید فیلم‪ ،‬در مرحله تدوین با وسواس زیادی‬ ‫سعی مان بر این بود که اثری خوش ساخت و ریتمیک را اماده کنیم‪.‬‬ ‫اگر موضوع فیلمنامه ای شما به صورت روایت خطی بازگو‬ ‫می شد‪ ،‬در انتقال معنای اثر خللی بوجود می امد؟‬ ‫قطعا‪ ،‬وقتی مخاطب با یک روایت سه نقطه عطفی و خطی مواجه‬ ‫است تکلیفش با اثر مشخص است به همین ترتیب مواجه اش با اثر‬ ‫شیوه ذهنی خودش را دارد‪ .‬من دوست داشتم مخاطب با کاراکتر‪،‬‬ ‫در این سفر ذهنی پریشــان همراه و دنیا را از نگاه او ببیند‪ .‬به همین‬ ‫دلیل از ابتدایی ترین امکانات روایی موثر در سینما تا بزرگ ترین ان ها‬ ‫بر همین اساس چیده شدند‪.‬در واقع قاب بندی دوربین تا بازی بازیگر‬ ‫و پوســتر اثر و‪...‬همه و همه فرم هایی بودند که با محتوا در ارتباطی‬ ‫دوسویه بودند‪.‬‬ ‫ایا این اثر ما را به یاد فیلم یاداوری کریســتوفرنوالن‬ ‫نمی اندازد؟‬ ‫اتفاقا این سوال برای پخش کننده های خارجی این اثرهم پیش‬ ‫امده بود‪ .‬اما صادقانه باید گفت در سینمای جهان چه کسی است که‬ ‫می تواند ادعا کندفیلم های درخشان نوالن را ندیده و تحت تاثیر قرار‬ ‫نگرفته؟ بله من هم مانند بسیاری از مخاطبان سینمای جهان فیلم‬ ‫های این ســینماگر حرفه ای را دیده و دنبال می کنم‪ ،‬اما در جریان‬ ‫پرداخت و اجرا کامال مستقل عمل کردم‪ .‬همان طور که فیلم یاداوری‬ ‫درون مایه ای معمایی‪ ،‬با چالش های بیرونی است‪ ،‬ولی دوار فیلمی‬ ‫است که بیشتر فضای درونی دارد و حاالت روحی و روانی کاراکتر را‬ ‫در مواجه با مسئله فراموشی به چالش می کشد‪.‬‬ ‫ارجاع بینامتنی اثر به خواننده اصلی گروه راک کوئین‪،‬‬ ‫فردی مرکوری چه کمکی به این اثر کرد؟‬ ‫به غیر از انکه در فضاسازی ذهنی کاراکتر اصلی بسیار موثر بود‪ ،‬در‬ ‫حال حاضر بسیاری از پخش کنندگان خارجی از این ارجاع استقبال‬ ‫کرده و برای شان جالب است که بدانند چگونه از این شخصیت در‬ ‫فیلم استفاده شده است‪.‬‬ ‫تا همین جا که چندین روز از اکران فیلم گذشته‪ ،‬بازخوردها‬ ‫را چگونه ارزیابی کرده اید؟‬ ‫بازخورد بسیار خوبی هم در افتتاحیه تهران داشتیم و همچنین در‬ ‫اکران فیلم در مشهد‪ ،‬انچه که برای من جالب بود این است که با اینکه‬ ‫در این اثر من گاهی با صبر مخاطب بازی کرده ام اما تماشاگر تا انتها‬ ‫با فیلم همراه شده و ان رادنبال می کند‪ .‬و به این نتیجه رسیده ام که‬ ‫مخاطبان ایرانی بسیار باهوش هستند و زمان ان رسیده که فیلم ها هم‬ ‫به تناسب این باهوشی وارد ساختارهای جدیدی از فیلم سازی شود‪.‬‬ ‫متاسفانه در حال حاضر فیلم های ساخته می شود که ذهن مخاطب را‬ ‫تنبل میکند و الزم است گاهی مخاطب به تماشای اثری بنشیند که‬ ‫مانند شوک عمل کرده و باهوشی مخاطب را به یادش بیاورد‪ .‬در انتها‬ ‫امیدوارم مخاطبان روی بازیگر برای دیدن و یا ندیدن فیلم قضاوت‬ ‫نکرده و از کسانی که در سینما به دنبال تجربه های جدید هستند‬ ‫دعوت می کنم این فیلم را حتما ببینند‪ .‬تیم دوار از هرگونه نقد مثبت‬ ‫و منفی استقبال می کند‪.‬‬ ‫احسان شیبانی‪:‬‬ ‫لطفا از اتاق تدوین بفرمائید بیرون!‬ ‫مصطلح است که می گویند تدوینگر‪ ،‬روایتگر است‪ .‬در فیلم دوار‪،‬‬ ‫به خصوص اینکه دارای روایتی غیر خطی بوده اســت گویا بخش‬ ‫عمده ای از روایت روی میز تدوین ساخته و پرداخته شده است‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫سه شنبه ‪ 23‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1390‬‬ ‫‪5‬‬ ‫موفق عمل کرده اســت‪ ،‬با چه رویکردی به ســراغ دوار‬ ‫اهنگسازی دوار رفت ه‪‎‬اید؟‬ ‫اهنگ سازی این اثر چالش بسیار سختی بود‪ ،‬چرا که فیلم حول‬ ‫و حوش یک نوازنده می چرخد به همین خاطر ازهمان ابتدا ما نگران‬ ‫این بودیم که استفاده از موسیقی در این اثر به قدری نباشد که دل‬ ‫مخاطب را بزند‪.‬‬ ‫با توجه به اینکه این فیلم از سه ردیف موسیقی در سه الیه استفاده‬ ‫کرده است‪.‬که یکی موســیقی خود فیلم بود‪ ،‬دیگری موسیقی که‬ ‫کاراکتر اصلی می نواخت و سومین موسیقی که در اثر تحت عنوان‬ ‫صداهای محیطی شخصیت ســاخته و پرداخته می شد‪ .‬به همین‬ ‫منظور از همان ابتدا ما حد و فاصله بین سکوت ها و موسیقی را حفظ‬ ‫کردیم و بعد از ان عالقه کاراکتر را‪ ،‬درگوش کردن موســیقی های‬ ‫مختلف به سمت کلیت کار و اثر نظام بخشیدیم‪.‬‬ ‫با این وصف باید موسیقی اثر هم دارای مضمون وپیرنگ‬ ‫بوده باشد؟‬ ‫بله یک نوع موسیقی چرخشی برگرفته از حال وهوای خود اثر که‬ ‫دنیایی دوار را به تصویر کشیده است‪ .‬گویا شخصیت در یک دایره و‬ ‫لوپ تکرار شونده از نت ها ونواخت ها گیر افتاده است که از نواخت‬ ‫یک سری نت ها شــروع و بعد از اوج و فرودی دوباره در تله ابتدایی‬ ‫همان نت های اولیه گیر می کند‪ .‬در جهــت همین مضمون ما در‬ ‫جاهایی هم حتی موسیقی را به صورت برعکس پلی کرده ایم‪.‬‬ ‫برای خلق موسیقی این اثر از چه چیزی الهام گرفته اید؟‬ ‫شعری هست از مظاهر مصفا که می گوید‪ :‬پرگار سرنگونم و عمری‬ ‫به پای سر‪ /‬بر گرد خویش دور زده در مدا ِر هیچ‪.‬‬ ‫ازچه سازهایی در اجرا استفاده کرده اید؟‬ ‫از پیانو که ساز کاراکتر اصلی خود فیلم است‪ ،‬سازهای الکترونیک‬ ‫و در جاهایی هم سازهای زهی استفاده شده است‪.‬‬ ‫د!‬ ‫میالد خزائی‪:‬‬ ‫قرار بود بازی نکنم و خودم باشم‬ ‫تجربه شما از اجرای این نقش چه بوده است؟‬ ‫من به دوربین میثم اعتماد داشتم و شخصیت برگرفته ونمایشی از‬ ‫روحیات شخصی خودم بوده است‪ .‬تمرین هایی که قبل از شروع کار‬ ‫در پالتو داشتیم همه بر پایه بداهه سازی و شبیه سازی شخصیت به‬ ‫خود واقعی مان بود‪ .‬در واقع از همان ابتدا هم قرار کارگردان با من این‬ ‫بود که بازی نکنم وخودم باشم‪ .‬همان طور که خود بنده به صورت‬ ‫جدی کار موسیقی می کنم‪.‬‬ ‫ارجاع هوشمندانه خواننده قدیمی فردی مرکوری چقدر‬ ‫در شخصیت پردازی به شما کمک کرد ؟‬ ‫من از طرفداران و دنبال کننده های سرســخت فردی مرکوری‬ ‫هستم‪ .‬فضای موسیقیایی این خواننده بسیار در تجسم و تاثیر گذاری‬ ‫ایفای نقش من اهمیت داشت‪.‬‬ ‫این فیلم با توجه به ماهیت قصه می طلبید ما نوع روایت دیگری‬ ‫را برای ان برگزینیم‪ .‬به همین ترتیب بنده درخوانش اولیه روایت که‬ ‫کارگردان برای بنده فرستاد‪ ،‬شیوه روایت غیرخطی را برای این فیلم‬ ‫بسیار مناسب تر دیدم‪.‬‬ ‫فیلمنامه ای که از ابتدا برای تان ارسال کردند خطی بود‬ ‫یا غیرخطی؟‬ ‫خطی بود‪ ،‬اما در ادامه با مشــورت هایی که با کارگردان داشتیم‬ ‫به این تصمیم برای معماری اثر رســیدیم‪ .‬و در ادامه کارگردان از‬ ‫هر پیشنهاد دیگر در طول کار برای هر چه بهتر شدن کار استقبال‬ ‫می کردند‪.‬‬ ‫در یک مصاحب ه از فیلم خوانده بودم که به کارگردان اثر‪،‬‬ ‫میثم حسن زاده گفته اید لطفا از اتاق تدوین برو بیرون!‬ ‫(می خندد) بله همین طور اســت‪ .‬معموال کارگردان ها دلبسته‬ ‫به پالن ها هســتند و اجازه ازادی عمل درحذف انها را نمی دهند‬ ‫واقعیت این است که من احساس کردم اگر درتنهایی وارامش با اثر‬ ‫به تعامل بنشینم‪ ،‬نتیجه بهتری خواهم گرفت‪ .‬با توجه به اینکه کامال‬ ‫می دانستم کارگردان به دنبال خلق چه دنیایی است‪ .‬به همین خاطر‬ ‫من از ایشان خواهش کردم در اتاق تدوین نباشند تا کاری را فکر می‬ ‫کردم درست است انجام دهم و در انتها کار هر نکته ای که الزم باشد‬ ‫را راجع به ان با هم به گفتگو بنشینیم‪.‬‬ ‫ایا کارگردان حرف تان را گوش کردند؟‬ ‫بله‪ ،‬اتفاقا نتیجه خوبی از این تصمیــم گرفتیم‪ .‬و بازخوردهای‬ ‫خوبی را از تماشاگر و ‪ ...‬دریافت کردیم‪.‬‬ ‫هرچه می خواهد دل تنگ ات بگو‪:‬‬ ‫این فیلم بدون هیچ حامی به صورت مستقل ساخته شده است‪ .‬و‬ ‫تجربه هایی نواورانه ای را به سینمای ایران اضافه کرده است‪ .‬دوست‬ ‫دارم مردم فیلم را ببینند و با به تماشــا نشســتن ان‪ ،‬از این انرژی‬ ‫خودجوش وتجربه گرا در سینمای ایران حمایت کنند‪.‬‬ ‫پیام ازادی‪:‬‬ ‫موسیقی گرفتار در دام یک لوپ تکرار شونده‬ ‫شنیده ها حاکی است که این فیلم دربخش اهنگ سازی‬ ‫مهسا اکبرپور‪:‬‬ ‫وای دوباره میالد شدم‬ ‫از نقش خود در فیلم دوار بگوئید؟‬ ‫این فیلم طبق درخواست کارگردان بیشتر سعی در مستند سازی‬ ‫وقایع داشت به همین دلیل از اسم های خودمان در نقش استفاده‬ ‫شده بود‪ .‬کاراکتر برای من خیلی دوست داشتنی بود چرا که مهسا‬ ‫دختری هدفمند‪ ،‬متعهد و صبور بود و بســیار به خودم شــبیه ویا‬ ‫انچه که ارزو دارم باشم‪ ،‬بود‪ .‬دختری پر انرژی که برای رسیدن به‬ ‫هدف هایش دیوانه وار تالش و برای حفظ رابطه اش عاشــقانه تقال‬ ‫می کرد‪.‬‬ ‫این فیلم از نظر حرفه ای چه تجربه ای برای مهسا اکبرپور‬ ‫داشت؟‬ ‫این فیلم اولین تجربه بلند سینمایی من بود‪ ،‬کارگردان دست ما‬ ‫را در بداهه پردازی باز گذاشته بود‪ ،‬در این فیلم ما شخصیتی را بازی‬ ‫می کردیم که دیگر به خودمان تبدیل شده بود‪ .‬و عالوه بر ان حین‬ ‫تمرین‪ ،‬تکنیک هایی از روش نقش پردازی را تمرین می کردیم که‬ ‫در اجرا بسیار موثر بود‪ ،‬لحظه های سلفی بیشتر از همه برایم جذاب‬ ‫و پرچالش بود‪.‬‬ ‫چگونه این فیلم را برای دیدن به بقیه معرفی می کنید؟‬ ‫برای هر کسی واجب است این فیلم را ببیند‪ ،‬چرا که این فیلم پرده‬ ‫از راز تلخی برمی دارد که در زندگی همه ما نمود دارد‪ ،‬در این دنیای‬ ‫شلوغ پر زد و خورد همیشه لحظه هایی هست که نمی دانیم درکجا‬ ‫وچرا هستیم؟ زمان هایی که دچار پریشانی ذهنی می شویم‪ .‬راستش‬ ‫من گاهی که در زندگی شخصی ام دچار حواسپرتی می شوم با خود‬ ‫می گویم؛” وای دوباره میالد شدم”‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سه شنبه ‪ 23‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1390‬‬ ‫مسیر عاشقی در خوزستان روایت می شود‬ ‫پنجمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور که از ‪ ۲۰‬اسفندماه امسال در یادمان فتح المبین شروع‬ ‫به کار کرد با اجراهای مستمر در یادمان ها ادامه دارد و نمایش «مسیر عاشقی» در یادمان های فتح المبین‬ ‫و اروند اجرا شد‪ .‬نمایش خیابانی «مسیر عاشقی» به نویسنده و کارگردان سید حسام الدین شریعت مداری‬ ‫کاری از هنرمندان استان لرســتان در یادمان های فتح المبین و اروند روایتگر حماسه ها بودند‪« .‬مسیر‬ ‫عاشقی» حکایت نامه رسانی از زمان جنگ است که مردم را دور خود جمع می کند و در مورد شغل خود‬ ‫و محتویات داخل نامه ها با مردم صحبت می کند و در انتها نامه ای از شهدا را در میان مردم پخش می کند‬ ‫که حاوی وصایای شهداست‪ .‬این همایش تا دوم فروردین ‪ ۱۴۰۲‬ادامه خواهد داشت‪/.‬مهر‬ ‫حکم اجرایی راستی صادر شد‬ ‫رامین راستی مدیر اجرایی شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی شد‪ .‬با حکم کوروش زارعی دبیر‬ ‫جشنواره تئاتر رضوی‪ ،‬رامین راستی به عنوان مدیر اجرایی شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی‬ ‫منصوب شد‪ .‬رامین راستی متولد ‪ ۱۳۴۹‬و کارشناس ارشد روانشناسی و مدرس دانشگاه است و پیش از‬ ‫این‪ ،‬دبیر و مدیر اجرائی بیش از ‪ ۲۰‬جشنواره سراسری و استانی از جمله فجر استانی‪ ،‬رضوی‪ ،‬خیابانی‬ ‫ارس‪ ،‬جشنواره های استانی اذربایجان شرقی و ‪ ...‬را بر عهده داشته است‪ .‬عالوه بر این کارگردانی بیش از‬ ‫‪ ۳۰‬نمایش‪ ،‬نویسندگی سریال های تلویزیونی‪ ،‬رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اذربایجان شرقی‬ ‫به مدت ‪ ۱۰‬سال‪ ،‬مدیریت تئاتر شهر تبریز به مدت ‪ ۶‬سال و ‪ ...‬از دیگر فعالیت های وی است‪/.‬مهر‬ ‫پایانمرمتسنگمزارمیرفندرسکی‬ ‫مسئول عمران و خدمات شهری مجموعه تاریخی‪ ،‬فرهنگی و مذهبی تخت فوالد از پایان مرمت مقبره‬ ‫حکیم میرفندرسکی خبر داد‪ .‬سید محسن کاظمی طبا با تاکید بر اهمیت تاریخی سنگ و کتیبه منحصر‬ ‫به فرد ارامگاه میرفندرسکی‪ ،‬گفت‪ :‬تکیه حکیم میرفندرسکی در شمال غربی مجموعه تخت فوالد قرار‬ ‫دارد و از تکایای ممتاز و منحصربه فرد این قبرستان به شمار می رود‪ .‬شهرت این تکیه به واسطه وجود مزار‬ ‫حکیم میر ابوالقاسم فندرسکی‪ ،‬عارف و فیلسوف برجسته زمان شاه عباس اول صفوی است‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬اگرچه سنگ مزار بعضی از بزرگان و شاعران ایل بختیاری مانند بی بی مریم بختیاری‪ ،‬سردار‬ ‫اسعد بختیاری‪ ،‬نجفقلی صمصام السلطنه‪ ،‬داراب افسر بختیاری و همچنین عبدالحسین سپنتا کارگردان‬ ‫اولین فیلم ناطق ایرانی در این تکیه وجود دارد‪ ،‬اما سنگ مزار حکیم میرفندرسکی جزو شاخص ترین‬ ‫سنگ ها و کتیبه های مجموعه تاریخی‪ ،‬فرهنگی و مذهبی تخت فوالد است که به صورت سکویی بزرگ و‬ ‫مرمرین در فضای باز در قسمت غربی صحن تکیه میر قرار دارد‪ .‬این سنگ از نوع مرمر و بزرگ ترین سنگ‬ ‫قبر در تخت فوالد است و به دوره صفویان تعلق دارد‪ .‬مسئول عمران و خدمات شهری مجموعه تاریخی‪،‬‬ ‫فرهنگی و مذهبی تخت فوالد گفت‪ :‬با توجه به رطوبت نزولی و هوازدگی سنگ مزار حکیم میرفندرسکی‬ ‫ارامگاهی فاخر و همچنین ایمن سازی‬ ‫به خاطر قرار داشتن در محیط باز و لزوم مرمت و مراقبت این بنای‬ ‫ِ‬ ‫سنگ های بدنه ارامگاه‪ ،‬عملیات مرمت ان طی ‪ ۳‬ماه و با اعتباری بالغ بر ‪ ۲۰۰‬میلیون تومان انجام شد‪.‬‬ ‫او با بیان اینکه یکی از مهم ترین اهداف مجموعه تاریخــی‪ ،‬فرهنگی و مذهبی تخت فوالد‪ ،‬مراقبت‬ ‫مستمر و حفظ تکایا و بناهای ارامگاهی این عرصه تاریخی است‪ ،‬افزود‪ :‬با توجه به حساسیت های میراثی‬ ‫و تاریخی ارامگاه‪ ،‬کلیه عملیات مرمت سنگ مزار حکیم میرفندرسکی توسط سازمان نوسازی و بهسازی‬ ‫شهرداری اصفهان و با نظارت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی استان‬ ‫انجام شد‪.‬‬ ‫کاظمی طبا مقاوم سازی و زیرســازی‪ ،‬قرار دادن ناکش به منظور ایجاد جریان هوا و دفع رطوبت و‬ ‫بازسازی و مرمت سنگ مزار میرفندرسکی را ازجمله اقدامات مرمتی این پروژه برشمرد‪/.‬ایسنا‬ ‫انتشار فیلمنامه کوچک جنگلی پس از چهل سال‬ ‫بعد از گذشت چهل سال فیلمنامه مجموعه «کوچک جنگلی» به‬ ‫قلم ناصر تقوایی منتشر شد‪ .‬فیلمنامه سه جلدی «کوچک جنگلی» به‬ ‫قلم ناصر تقوایی نویسنده‪ ،‬فیلمساز و عکاس ایرانی توسط نشر «مس»‬ ‫منتشر شد‪ .‬این کتاب فیلمنامه ای است که در سال های ‪ ۵۹‬و ‪ ۶۰‬به‬ ‫جهت تولید یک مجموعه تلویزیونی پانزده قسمتی توسط ناصر تقوایی‬ ‫پژوهش و به نگارش درامده اســت‪ .‬مجوز کتاب سه جلدی «کوچک‬ ‫جنگلی» در تاریخ ‪ ۲۵‬بهمن ‪ ۱۴۰۰‬از اداره کتاب وزارت ارشاد صادر‬ ‫شده است و در اواخر شهریور ماه سال جاری منتشر و اماده پخش بوده‬ ‫است‪ .‬اماده سازی و نسخه خوانی کتاب بیش از چهار سال وقت برده‬ ‫و انتشار ان با مشکالت دوران کوید ‪ ١٩‬و کمبود کاغذ روبرو شد و در‬ ‫نهایت به کوشش نشر «مس» منتشر شد‪.‬‬ ‫این کتاب هم اکنون در کتابفروشی های سراسر ایران در دسترس‬ ‫است و همچنین امکان خرید انالین در سایت شخصی ناصر تقوایی از‬ ‫هفته اینده میسر خواهد شد‪/ .‬مهر‬ ‫رکورد شکنی نمایش پرده خانه با ‪24‬هزار تماشاگر‬ ‫نمایش «پرده خانه» نوشــته بهرام بیضایی و کار گالب ادینه‬ ‫امشب ‪ ۲۳‬اســفند ماه اجرا نمی شــود‪ .‬گروه اجرایی این نمایش‬ ‫تصمیم گرفته اند به دلیل شــرایط خاص چهارشنبه پایان سال‪،‬‬ ‫اجرای امشب را تعطیل کنند و روز جمعه‪ ۲۶ ،‬اسفند ماه اخرین‬ ‫اجرای خود را که صدمین شب اجراست‪ ،‬به صحنه ببرند که راس‬ ‫ساعت ‪ ۱۵‬روز جمعه انجام خواهد شد‪ .‬نمایش «پرده خانه» که از‬ ‫پاییز امسال روی صحنه است‪ ،‬با احتساب تماشاگرانی که بلیت چند‬ ‫اجرای پایانی ان را خریداری کرده اند‪ ،‬تا پایان اجراهای خود میزبان‬ ‫‪ ۲۴‬هزار تماشاگر می شود‪ .‬در توضیح داستان این اثر نمایشی امده‬ ‫است‪« :‬ماجراهای این نمایشنامه قصه گو در بازیخانه حرمسرای‬ ‫سلطانی پریشان حال می گذرد‪ .‬با ورود عروسی نوسال روزگار زنان‬ ‫بازیخانه دیگرگون می شود‪ » ...‬گالب ادینه‪ ،‬تمرین نمایش «پرده‬ ‫خانه» را با گروه تئاتر «مروارید» که خودش موسس ان است‪ ،‬از‬ ‫خردادماه ‪ ١٤٠١‬اغاز کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫دزدی علنی بریتانیا از یونان‬ ‫ریشی ســوناک نخســت وزیر بریتانیا که متعهد شــده است از‬ ‫«مرمرهای پارتنون» در برابر بازگرداندن به یونان محافظت کند‪ ،‬حاال‬ ‫با امتناع از بازگرداندن این اثر تاریخی به یونان‪ ،‬گفت‪ :‬این مرمرها یک‬ ‫«دارایی بزرگ» برای بریتانیا باقی می ماند‪ .‬با وجود کمپینی که برای‬ ‫بازگرداندن این مرمرها به یونان راه اندازی شده است و مذاکراتی که‬ ‫بین مقامات بریتانیا و یونان در این باره صورت گرفته است‪ ،‬نخست وزیر‬ ‫بریتانیا درحالی که به سمت یک اجالس بزرگ دفاعی و امنیتی در‬ ‫کالیفرنیا می رفت‪ ،‬برنامه برای بازگرداندن این اثار تاریخی را رد کرد‪.‬‬ ‫وی افزود ‪ :‬ما این گنجینه ها را با مردم جهان به اشتراک می گذاریم و‬ ‫مردم جهان به بریتانیا می ایند تا ان ها را تماشا کنند‪ .‬قانون از مجموعه‬ ‫موزه بریتانیا نگهداری می کند و ما هیچ برنامه ای برای تغییر ان نداریم‪.‬‬ ‫مرمرهای پارتنون از ســال ‪ ۱۸۳۲‬میالدی و پس از این که توسط‬ ‫«لرد الگین»‪ ،‬یک دیپلمات بریتانیایی از یونان خارج شد‪ ،‬در «موزه‬ ‫بریتانیا» به نمایش گذاشته شده اند‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫سه شنبه ‪ 23‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1390‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫مسابقه عکس در ائینه نوروز برگزار می شود‬ ‫کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم زمان با اغاز نوروز ‪ ۱۴۰۲‬نخستین مسابقه عکس «در ائینه‬ ‫نوروز» را برگزار می کند‪ .‬واحد عکس کانون پرورش کودکان و نوجوانان با انتشار فراخوان این مسابقه از‬ ‫عالقه مندان در سه گروه سنی کودکان (تا ‪ ۸‬سال)‪ ،‬نوجوانان (‪ ۹‬تا ‪ ۱۸‬سال) و بزرگساالن (‪ ۱۸‬سال به باال)‬ ‫دعوت کرده است در این رویداد هنری شرکت کنند‪ .‬بر این اساس قرار است مسابقه در در دو بخش اصلی‬ ‫شامل ائینه نوروز و بخش ویژه شامل بهار در بهار برگزار شود‪ .‬برگزارکنندگان این رویداد اخرین مهلت‬ ‫ارسال اثار را ‪ ۱۰‬اردیبهشت و زمان انتخاب و داوری را ‪ ۳۰‬اردیبهشت ‪ ۱۴۰۲‬اعالم کرده اند‪ .‬همچنین‬ ‫‪ ۲۰‬خرداد با اعالم عکس های پذیرفته شده برنامه گشایش نمایشگاه و اهدا جوایز برگزار می شود‪/.‬مهر‬ ‫دریافت جایزه رزاق زاده از مادر ایالن ماسک‬ ‫‪7‬‬ ‫ایدا رزاق زاده نقاش و بازیگر‪ ،‬به عنوان نمایند ه ایران در بیست وپنجمین کنفرانس بین المللی زنان برتر‬ ‫در دبی‪ ،‬جایز ه بخش «زن پیشرو در تعالی هنر» را دریافت کرد‪ .‬ایدا رزاق زاده نقاش و بازیگر تئاتر‪ ،‬سینما‬ ‫و تلویزیون که با فیلم سینمایی سال دوم دانشکده من رسول صدرعاملی در بازیگری دیده شد‪ ،‬برنده ‬ ‫جایز ه زن پیشرو در تعالی هنر از بیست پنجمین کنفرانس بین المللی زنان برتر در دبی شد که توسط مای‬ ‫ماسک‪ ،‬مادر ایالن ماسک مشهور این جایزه به وی اهدا شد‪ .‬این جایزه از زنان هنرمندی قدردانی می کند‬ ‫که تعهد خود را برای پرورش فرهنگ اکتشاف با محوریت گفت وگو در مورد هنر‪ ،‬فراتر از حوزه های جغرافیا‬ ‫و روایت های سنتی گسترش داده اند‪ .‬رزاق زاده با چهار تابلوی نقاشی در این کنفرانس حضور داشت‪/.‬ایرنا‬ ‫پیام رییس جمهور به دومین ایین بزرگداشت حکیم نظامی‬ ‫زبان فارسی عامل هویت بخشی و اتحاد ملت ایران‬ ‫پیام ایت اهلل سیدابراهیم رئیسی‪ ،‬رییس جمهور کشورمان به دومین ایین هفته بزرگداشت حکیم نظامی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫در مراسم روز بزرگداشت حکیم نظامی در تاالر وحدت قرائت شد‪ .‬متن پیام ایت اهلل سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور کشورمان به دومین ایین‬ ‫هفته بزرگداشت حکیم نظامی به شرح زیر امده است‪:‬‬ ‫به نام انکه هستی نام از او یافت زمین ارام از او یافت‬ ‫نامگذاری ‪ ۲۱‬اسفند به نام حکیم نظامی فرصتی است گرانبها برای تجدید عهد با زبان شیرین فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسالم‬ ‫و زبان حوزه تمدن ایران بزرگ است و فراتر از ان ادای احترام به سخنوری دانا که او را باید در زمره نام اوران ادب فارسی نامید‪ .‬در زمانه ای‬ ‫که دین دچار گسیختگی های اجتماعی و نیرنگ و خشونت در سطح جهانی هستیم به معرفی چهره های الهام بخش ملی و شخصیت های‬ ‫بصیرت افزایی همچون حکیم نظامی در سطح جهان نیاز بیشتری داریم‪ .‬شخصیت های بزرگی که با وسعت نظر‪ ،‬تجربه عاطفی و خالقیت‬ ‫خویش خدمت شایسته ای به ایران و ایرانی نموده اند و همواره موجب اتفاق و اتحاد گردیده است‪ .‬حکیم نظامی از جمله چشمه های زاینده‬ ‫ادب و حکمت ایرانی است که شعرش سرشار از مفاهیم قرانی‪ ،‬ایات الهی و تعبیرهای اخالقی است‪.‬‬ ‫او از سوی حکمت و خرد و بینش و منش ناب ایران و اسالمی را زنده می کند و از سویی دیگر به زبان‬ ‫فارسی پویندگی و مانایی می بخشد‪ .‬تردیدی نیست که تبیین ابعاد شخصیت حکیم نظامی و اثار‬ ‫ماندگار او بر انسان امروز و بازخوانی مولفه های ایرانی اسالمی در اثار او نخستین گام در راه ادای‬ ‫دین به ساحت این شاعر بزرگ است که فقط از عهده شیفتگان و دلبردگان تاریخ فرهنگ و حکمت‬ ‫ایرانی اسالمی برمی اید‪ .‬امروز وظیفه یکایک ماست تا از زبان فارسی به عنوان بزرگترین سرمایه‬ ‫فرهنگی و یکی از مهمترین عوامل هویت بخشــی و اتحاد ملت ایران پاسداری کرده و هر یک به‬ ‫فراخور همت خویش ظرفیت ها و توانایی های ذاتی این زبان را شناسایی کنیم‪ .‬کشوری که چنین‬ ‫پیشینه ادبی غنی دارد شایسته است که در مقابل الفاظ و اصطالحات بیگانه هویت غنی خود را از‬ ‫گزند دگرگونی و تاثیرپذیری حفظ نماید‪ .‬در این میان رسالت نخبگان و فرهیختگان جامعه خصوصا‬ ‫مجامع علمی و دانشگاهی برای پایندگی و زایش این زبان شیرین و شورانگیز در تعامل با نیازها‪،‬‬ ‫شرایط و مقتضیات نوین علمی اجتماعی و ارتباطی جامعه جهانی سنگین تر است‪ .‬و امید است که‬ ‫منشا دگرگونی های عظیمی در جامعه شود‪.‬‬ ‫فرصت را مغتنم می دانم تا در این حال از دست اندرکاران ستاد بزرگداشت حکیم نظامی تالش و‬ ‫همت خویش را مبذول داشتند‪ ،‬تشکر کنم و ارزوی بهروزی و سعادت نمایم‪ .‬در استانه بهار طبیعت‬ ‫و رمضان المبارک همزمانی مبارک نیمه شعبان با ائین بزرگداشت حکیم نظامی به فال نیک می گیرم‬ ‫و همدل و همزبانی همه فارسی گویان جهان را از خداوند بزرگ ارزومندم‪/.‬ایرنا‬ صفحه 7 ‫گفت وگوی صبا با نعمت اهلل سرگلزایی‬ ‫کارگردان ‪ 100‬ثانیه ای «مادر»‬ ‫دیروز می شوم که بیایی‪...‬‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫یاسر سماوات‪« -‬غمگینم‪ ...‬چونان پیرزنی که اخرین سرباز‬ ‫بازگشته از جنگ‪ ،‬پسرش نیست‪ »...‬والدمیر مایاکوفسکی‪،‬‬ ‫شاعر فوتوریست (فرازمان‪ ،‬اینده گرا) روسیه یک قرن پیش‬ ‫با این چند کلمه اوج اندوه بشری را به تصویر کشید‪ .‬این اتفاق‬ ‫اما وجه اشتراک گونه های متعدد هنر است‪ .‬گاه یک شاعر‪ ،‬یک‬ ‫نویسنده با یک مصرع‪ ،‬یک جمله ضربت کاری خود را می زند‬ ‫و مخاطب را به نقطه اوج داستان پرتاب می ‪‎‬کند‪ .‬فیلمساز نیز‬ ‫به یقین از این قاعده مستثنی نیست‪ .‬پس از شکست تاریخی‬ ‫ارتش امریکا در ویتنام ده ها فیلم بــا موضوع جنگ ایاالت‬ ‫متحده و این کشــور کوچک جنوب شرق اسیا ساخته شده‬ ‫است‪ .‬از «شکارچی گوزن» ساخته مایکل چیمینو و «اینک‬ ‫اخرالزمان» اثر فرانسیس فورد کاپوال گرفته تا «غالف تمام‬ ‫فلزی» به کارگردانی استنلی کوبریک‪ ...‬اما برای اولیور استون‬ ‫تنها یک صحنه‪ ،‬شاید ‪ 10‬ثانیه کافی بود تا با هنرمندی بی بدیل‬ ‫ویلم دفو به دنیا بگوید سر ارتش امریکا و تفنگ داران ایاالت‬ ‫متحده در نبرد با فدائیان هوشی مینه چه امد! همان صحنه‬ ‫معروف که «الیاس» با بازی بی بدیل ویلم دفو در حال گریز از‬ ‫چنگ سربازان بی شمار ویتنامی است اما به بالگرد همرزمانش‬ ‫نمی رسد و با دسیسه کثیف و سیاستمندارانه گروهبان رابرت‬ ‫بارنز‪ ،‬در محاصره ان ها گیر می افتد‪ .‬چنــد تیر به «الیاس»‬ ‫اصابت می کند و همینجاست که ویلم دفو (بازیگر نقش الیاس)‬ ‫که تصویری از ارتش ایاالت متحده اســت‪ ،‬به زانو درامده و‬ ‫دست هایش را نومیدانه به سمت بالگرد در اسمان می گیرد‪...‬‬ ‫پس گاهی می شود حتی با چند ثانیه تاریخی عظیم را به تصویر‬ ‫کشید‪ .‬در این شماره اما با نعمت اهلل سرگلزایی‪ ،‬کارگردان فیلم‬ ‫‪ 100‬ثانیه ای «مادر» هم کالم شدیم‪ .‬اگر مختصات این گونه زیبا از‬ ‫فیلم سازی شما را جذب کرده‪ ،‬گفت وگوی ما را از دست ندهید‪.‬‬ ‫تعریف فیلم «مادر» را زیاد شنیدم اما به نظرم شما با هزینه‬ ‫محدودی ان را ساختید و البته موفق هم بودید‪ .‬خب چه اتفاقی‬ ‫افتاد؟‬ ‫بگذارید راحت به شما بگویم‪« .‬مادر» ســاده ترین فیلم جشنواره‬ ‫امسال فیلم ‪ 100‬بود‪ .‬اثری که توانست حقیقت مهمی را اثبات کند و‬ ‫به ما بگوید صِ رف تامین بودجه های هنگفت و دل بستن به بودجه های‬ ‫کالن‪ ،‬ضرورت ساخت یک فیلم خوب و موفق نیست‪ .‬حاال در دورانی‬ ‫هســتیم که با توجه به توســعه روزافزون فن اوری بشــری‪ ،‬شما نیز‬ ‫می توانید با دوربین همراه تان‪ ،‬با حداقل امکانات فیلم کوتاه بســازید‪.‬‬ ‫شاید باورش سخت باشد اما یکی از منتقدان که از دوستان خوب من‬ ‫نیز محسوب می شود‪ ،‬پس از تماشای «مادر» گفت تا قبل از دیدن این‬ ‫فیلم فکرش را هم نمی کرده بتوان مستندی زیر ‪ 100‬ثانیه تولید کرد‪.‬‬ ‫جایی خواندم شما سال هاست مشغول ساخت فیلم هستید‪.‬‬ ‫دلیل گرایش شما به سینما چه بود؟‬ ‫خب من در دانشگاه فردوسی مشهد‪ ،‬حقوق و علوم قضایی می خواندم‬ ‫و بالطبع خانواده ‪ ،‬اشنایان و دوستانم انتظار داشتند من قاضی‪ ،‬وکیل‪،‬‬ ‫ق‪‎‬دان و ‪ ...‬شــوم اما هیچکس در طالع من کارگردانی ســینما را‬ ‫حقو ‬ ‫نمی دید‪ .‬من شیفته سینما بودم و حتی شب های امتحان هم دغدغه‬ ‫ساخت فیلم داشتم‪.‬‬ ‫فیلم «مادر» بدون شــک با درونمایه عشق مادر و فرزند‬ ‫شهیدش ساخته شده و با احترام به شما گمان می کنم‪« ،‬مادر»‬ ‫فیلمی تمام ایرانی است که در جشنواره های داخلی شانس‬ ‫زیادی دارد نه رویدادهای خارجی‪ .‬با من موافقید؟‬ ‫خیر من چنین نظری ندارم‪ .‬بله این فیلم بر پایه اِل ِمان عشــق مادر‬ ‫و فرزندی که در جنگ از دست داده بنیان دارد ولی شما به این مقوله‬ ‫دقت نمی فرمایید که همه جای دنیا چنین اتفاقاتی افتاده است‪ .‬یعنی‬ ‫در نقاطی که جنگ های ســخت درگرفته‪ ،‬مادرانی بودند که فرزندان‬ ‫خود را از دست دادند‪ .‬البته در دیگر کشورها از سربازانی که در راه میهن‬ ‫جان می بازند به «قهرمانان ملی» تعبیر می شود‪ .‬پس این مقوله خاص‬ ‫کشور ما نیست‪.‬‬ ‫بسیار خب‪ .‬شما در جشنواره های دیگری نیز حضور داشتید‪.‬‬ ‫ایا جشنواره فیلم ‪ 100‬نقاطی داشت که ان را نسبت به دیگر‬ ‫رویدادها ممتاز کند؟‬ ‫بله جشنواره امسال بسیار خوب و دقیق برنامه ریزی شده بود‪ .‬همه‬ ‫چیز سرجای خودش بود و شما به عنوان فیلمساز احساس می کردید ان‬ ‫احترامی که توقع دارید به عنوان کارگردان به شما گذاشته شود‪ ،‬محقق‬ ‫شده است‪ .‬از منظر اسکان و تغذیه و امکانات رفاهی‪ ،‬واقعاً جشنواره ‪100‬‬ ‫رویداد قابل احترامی بود‪ .‬نظم خاصی بر این جشنواره حاکم بود‪ .‬شما‬ ‫می ‍دانستید چه فیلمی چه زمانی‪ ،‬در چه سالنی اکران می شود و این‬ ‫اکران ها منظم انجام می شد‪.‬‬ ‫از منظر کیفیت اثار شرکت کننده چطور؟‬ ‫بله فیلم های بسیار با کیفیتی در جشنواره امسال حضور یافتند و نکته‬ ‫جالب توجه تاثیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی روی ذهنیت و‬ ‫قوه خالقه کارگردانان جوان بود‪ .‬خاطرم هست زمانی که ما تازه به تولید‬ ‫فیلم های کوتاه روی اورده بودیم‪ ،‬تمــام ارزوی مان این بود که کار ما‬ ‫دیده شود و حاال اثار سینماگران جوان به خوبی دیده می شود‪ .‬گمان‬ ‫می کنم با نسل نوینی از فیلم سازان خالق روبرو هستیم که بسیاری از‬ ‫ان ها در جشنواره ‪ 100‬حضور یافتند‪.‬‬ ‫شما در جشــنواره فیلم مقاومت هم حضور داشتید‪ .‬این‬ ‫رویداد را چگونه ارزیابی می کنید؟‬ ‫راستش درباره هفدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت باید بگویم‬ ‫که ما انتظار داشــتیم در منطقه ای بومی حضور یابیم و در هتل های‬ ‫خوب اســکان داده شــویم اما تصمیم بر این بود که ما در چند متری‬ ‫ساحل خلیج فارس در کمپی توریستی اسکان یابیم‪ .‬البته این جشنواره‬ ‫هم تجربیات خود را داشت و اختتامیه هم که با ابتکار برگزارکنندگان‬ ‫ن اتفاقات البته برای‬ ‫جشنواره‪ ،‬روی ناو «شهید رودکی» برگزار شد‪ .‬ای ‬ ‫فیلمسازها مثبت است‪ .‬اینکه ما چند بار روی خلیج فارس با کشتی و‬ ‫لنج شناور شدیم و پاالیشگاه پارس و دیگر تاسیسات منطقه را دیدیم‪،‬‬ ‫ی‪‎‬دهد‪.‬‬ ‫به ما انگیزه و ایده م ‬ ‫کمی هم درباره فیلم ‪ 100‬ثانیه ای «مادر» توضیح می دهید؟‬ ‫ماجرای فیلم مربوط به مادری اســت که ‪ 40‬سال پس از شهادت‬ ‫پسرش‪ ،‬دوربینی وارد خانه اش می شود و از او می خواهد درباره فرزندش‬ ‫صحبت کند‪ .‬مادر که ‪ 40‬سال با یاد و خاطره پسر زندگی کرده (شاید‬ ‫ارزو داشته جادو شود‪ ،‬زمان به عقب برگردد‪ ،‬شاید می خواسته خودش‬ ‫بخشی از زمان شود‪ ،‬خودی دیروز شود) اما یک باره خاموش می شود‬ ‫و چیزی به یادش نمی ایــد‪ ،‬یا نمی خواهد به یاد بیــاورد‪ .‬اهالی خانه‬ ‫می کوشند به او یاداوری کنند اما این تالش ثمری ندارد و‪ ...‬انچه یاد‬ ‫مادر می اید همان عشق مادر و فرزندی است‪.‬‬ ‫و برای این کار حامی مالی هم داشتید؟‬ ‫پس از پایان ساخت فیلم «مادر» حوزه هنری این فیلم را در واقع از ما‬ ‫خرید تا مقداری از هزین ه‪‎‬های ما بازگشت داشته باشد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!