روزنامه صبا شماره 1390
روزنامه صبا شماره 1390
روزنامه صبا شماره 1390
سه شنبه| 23اسفند 14 |1401مارس 21 |2023شعبان |1444
سال دهم| شماره 8 |1390صفحه| 5000ناموت|
پیام رییس جمهور به دومین
ایین بزرگداشت حکیم نظامی
زبان فارسی عامل هویت بخشی
و اتحاد ملت ایران
همه چیز همه جا یک باره
گفت وگو با نعمت اهلل سرگلزایی
کارگردان 100ثانیه ای «مادر»
دیروز می شوم که بیایی...
اسکار را درو کرد
احمد اولیایی:
رویکرد سینمای ایران
به جامعه سلبی است
گفت و گوی صبا با عوامل فیلم دوار ،کاری از گروه سینمایی هنر و تجربه
بـه ایـن روایـت اعمتـاد نکنیـد! صفحه 1
2
سه شنبه 23اسفند 1401شماره 1390
خرب سیمنا و تلویزیون
مانا روی میز تدوین
فیلم کوتاه «مانا» به کارگردانی مشترک سهیل بابایی و فریما خلیلی با طی کردن مراحل تولید روی میز
تدوین قرار گرفت .فیلم کوتاه «مانا» به کارگردانی مشترک سهیل بابایی و فریما خلیلی و تهیه کنندگی
مشترک مرتضی مظلومی و کمپانی بین المللی Rawبا پایان یافتن تصویربرداری و مراحل تولید ،روی
میز تدوین قرار گرفت تا با طی کردن مراحل پس تولید اماده پخش در جشنواره های جهانی شود .این
فیلم بخشی از زندگی بازیگری با نام مانا را روایت می کند که به دلیل نبودن پدر ،اجرای خود را روی صحنه
نمایش متوقف کرده است .روشا اکبرزادگان ،هانیه مقدم ،امیر افشار ،صبا باقرپور بازیگرانی هستند که در
این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند/.مهر
فیلم نت میزبان بانک زده ها می شود
در اخرین جمعه ســال ،۱۴۰۱پلتفرم فیلم نت اکران انالین خود را با فیلم «بانک زده ها» راه اندازی
می کند .فیلم سینمایی «بانک زده ها» به کارگردانی جواد اردکانی و علی بکائیان و تهیه کنندگی علی
روئین تن از جمعه ۲۶اسفندماه در این پلتفرم اکران انالین می شود و در گام های بعد ،دیگر فیلم های
روز سینمای ایران عرضه می شود .این فیلم کمدی که به مســائل روز جامعه می پردازد با فیلمنامه ای
از جواد اردکانی و زهرا اردکانی ساخته شده اســت و در ان بازیگرانی چون نسرین مقانلو ،قاسم زارع،
میرطاهر مظلومی ،زنده یاد علی انصاریان ،بیژن بنفشه خواه ،الناز عبدی ،مسعود محمودی و سحر قریشی
نقش افرینی کرده اند/ .ایسنا
نقشمهمتبلیغاتدراستقبالازفیلم ها
«عباس کریمی عباسی» نویسنده و کارشناس سینما عنوان کرد :با توجه به اینکه تبلیغات
در کشور ما هنوز به شیوه شفاهی و ناقالن انسانی است و تنها نوع ان از مکالمه رودررو به
طریق فضای مجازی اعمال می شود این مردم و تماشاگران فیلم هستند که سر اخر مشخص
می کنند کدام یک از فیلم های منتخب اکران نوروزی را پسندیده و کدام یک را پس زده اند.
این فعال رسانه در مورد چینش اکران نوروز ۱۴۰۲گفت :با توجه به اینکه چینش اکران
نوروزی درست پس از جشنواره فیلم فجر است و از سویی هر سال به دلیل حضور به تقریب
صد فیلم که در بین انها معموالً بیست فیلم قابل اعتنا وجود دارند ،اثار منتخب به هر صورت
با نقد برخی افراد که فیلم های مورد نظرشــان در این اکران وجود ندارد به چالش کشیده
می شود.
او افزود :امسال با تالقی ماه رمضان و تعطیالت نوروز این انتخاب دشواری دوچندانی پیدا
کرده است و از فیلم های انتخاب شده می شود به این نتیجه رسید که سعی شده تنوع ژانری
با توجه به حال و هوای شاد نوروز و لحظات عرفانی رمضان وجود داشته باشد.
کریمی عباسی اظهار کرد :انچه مهمتر از پرداختن به اسامی منتخبین اکران نوروزی
است ،مخاطبان سینما هستند که باید دید از اکران جدید چقدر استقبال می کنند .با توجه
به اینکه تبلیغات در کشور ما هنوز به شیوه شفاهی و ناقالن انسانی است و تنها نوع ان از
مکالمه رودررو به طریق فضای مجازی اعمال می شود این مردم و تماشاگران فیلم هستند
که سر اخر مشــخص می کنند کدام یک از فیلم های منتخب اکران نوروزی را پسندیده و
کدام یک را پس زده اند.
او متذکر شد :البته به نظر می رسد هنوز فیلم های کمدی به دلیل شرایط سخت زندگی
امروزی اقبال بیشتری در جذب مخاطب دارند و استقبال از یک فیلم دلیل رجحان کمی و
کیفی ان بر فیلم دیگر نیست/.صباخبر
همه چیز همه جا یک باره اسکار را درو کرد
مراسم معرفی برگزیدگان نود و پنجمین دوره جایزه اسکار با اجرای
جیمی کیمل در سالن «دالبی تئاتر» برگزار و فیلم سینمایی «همه چیز
همه جا یک باره» به عنوان بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۳انتخاب شد.
برخی برندگان جوایز اسکار ۲۰۲۳به شرح ذیل هستند:
بهترین فیلم« :همه چیز همه جا یک باره» -بهترین کارگردانی:
دنیل کوان و دنیل شاینرت برای «همه چیز همه جا یک باره» -بهترین
بازیگر مرد :برندان فریزر برای «نهنگ» -بهترین بازیگر زن :میشل
یئو برای «همــه چیز همه جا یک باره» -بهتریــن بازیگر مرد نقش
مکمل :که هوی کوان برای «همه چیز همــه جا یک باره» -بهترین
بازیگر زن نقش مکمل :جیمی لــی کرتیس برای «همه چیز همه جا
یکباره» -بهترین فیلمنامه اوریجینال« :همه چیز همه جا یک باره»
بهترین فیلمنامه اقتباســی« :زنان حرف می زنند» -بهترین فیلمبین المللی« :در جبهه غرب خبری نیست» -بهترین تدوین« :همه
چیز همه جا یک باره»/.مهر
ششمین موفقیت تطبیق در لهستان رقم خورد
فیلم کوتاه تطبیق به کارگردانی مهرداد حسنی و تهیه کنندگی
حسن محمدی برنده جایزه ویژه هیئت داوران بیست و ششمین
دوره جشنواره Zoom-ZBLIZENIAدر لهستان شد.
جایزه جشنواره زوم برای فیلم کوتاه «تطبیق» پس از کسب
جوایزی چون جایزه بزرگ جشنواره بوسان ،جایزه ویژه جشنواره
کودکان شیکاگو ،جایزه جشنواره حقوق بشر بارسلونا ،جایزه دوم
کینوفیلم منچستر ،جایزه جشنواره ریل اوت کانادا ،ششمین جایزه
معتبر این فیلم است.
دنیل انتوسیک یکی از اعضای هیات داوران درباره فیلم کوتاه
«تطبیق» گفت :من این فیلم را فیلمی درمورد شجاعت دیدم .در
زندگی ام فیلم های زیادی با این موضوع دیدم ولی این فیلم برایم
بســیارتکان دهنده بود .همچنین مالگورزاتا لمیلسکا عضو دیگر
هیات داوران نیز گفت :پایان بندی بســیار احساسات ما را درگیر
کرد .من کاراکتر را احساس کردم و تبدیل به ان شدم/.صباخبر
اتفاق داستان یک قتل از چهارشنبه
ائین افتتاحیه اکران و نمایش ویژه فیلم ســینمایی «داســتان
سیاوش» به نویسندگی و کارگردانی امیر اسکندری و تهیه کنندگی
امیر سیدزاده یکشنبه ۲۱اســفند با حضور کارگردان و عوامل فیلم
در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد .امیر اسکندری گفت :عالقه
داشتم فیلم اقتباسی بسازم و داستان سیاوش را ساختم این اثر برداشتی
ازاد از داســتان «بوف کور» است .بازیگرانی همچون مجید مظفری،
ترالن پروانه ،اناهیتا درگاهی ،ملیشیا مهدی نژاد ،بیتا خردمند ،صحرا
اسدالهی ،یاور احمدی فر ،علی افشاری و محمدعلی ساربان در این اثر
به ایفای نقش پرداختند .در خالصه داستان این فیلم امده :سیاوش
یک نویسنده است که سال ها پیش به جرم قتل همسرش دستگیر و
اعدام شده است .پس از گذشت چند سال انیتا دخت ِر سیاوش در پی
کشف سوال های خود از این اتفاق است .فیلم «داستان سیاوش» از روز
چهارشنبه ۲۴اســفند بصورت انالین توسط گروه سینمایی «هنر و
تجربه» و از طریق سایت هاشور اکران می شود/.مهر صفحه 2
سه شنبه 23اسفند 1401شماره 1390
خرب سیمنا و تلویزیون
کودکان کار ضربه فنی را دیدند
همزمان با روزهای پایانی سال ۵۰۰نفر از کودکان کار صبح روز یکشنبه ۲۱اسفند با حضور در سالن
شهید بهنام محمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تماشای فیلم سینمایی «ضربه فنی» به
کارگردانی غالمرضا رمضانی نشستند .فیلم سینمایی «ضربه فنی» از تولیدات سال ۱۳۹۷کانون پرورش
فکری کودکان و نوجوانان بوده که موفق به دریافت سه پروانه زرین ،یک جایزه ویژه ،یک تندیس و یک
ی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان شده است.
لوح قدردانی از س
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش از این نیز برنامه های متنوعی برای کودکان کار داشته
و از انها برای حضور در برنامه های فرهنگی دعوت کرده است/.مهر
3
پیش از بهشت جایزه کروک را گرفت
انیمیشن کوتاه «پیش از بهشت» به کارگردانی احمد حیدریان و تهیه کنندگی محدثه پیرهادی از
تولیدات باشگاه فیلم سوره ،برنده جایزه بهترین انیمیشن جشنواره کرکوک عراق شد .همچنین انیمیشن
بلند «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و انیمیشــن کوتاه «بیا اشتی کنیم» به کارگردانی عبداهلل
علیمراد از دیگر تولیدات سازمان سینمایی سوره نیز در این جشنواره به نمایش درامدند .انیمیشن کوتاه
«پیش از بهشت» ،پیش از این جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره جهانی کن فرانسه و جایزه بهترین
پویانمایی را در دو بخش نسل روایت و جهان بدون اسراییل دریافت کرده است .پنجمین دوره جشنواره
کرکوک عراق در روزهای چهارم و پنجم ماه مارس برابر با ۱۳و ۱۴اسفند در کشور عراق برگزار شد/.مهر
احمد اولیایی :رویکرد سینمای ایران به جامعه سلبی است
چهارمین جشنواره فیلم دینی اشــراق که از ۲۰اسفند اغاز
شده ،عصر امروز ۲۳اسفند در سالن مرکز همایش های غدیر به
پایان می رسد .در بخش اصلی (اشراق) که ویژه عموم هنرمندان
است .اثار تولید شــده بعد از فروردین ۱۴۰۰پذیرفته شده و در
بخش جنبی (رواق) که ویژه طالب سینماگر است اثار تولید شده
بعد از فروردین ۹۸مورد توجه قرار گرفته است .بخش ویژه این
دوره جشنواره با موضوع صدمین سالگرد باز تاسیس حوزه علمیه
قم تعریف شده است .حجت االسالم احمد اولیایی داور جشنواره
فیلم دینی اشراق در نشست تخصصی جشنواره درباره جایزه ویژه
عدالت اجتماعی در جشنواره فیلم اشراق بیان داشت :با توجه به
اهمیت عدالت اجتماعی در جامعه که پرداختن به ان یک رسالت
دینی هم می باشد ،کارگروه عدالت اجتماعی دفتر تبلیغات اسالمی
حوزه علمیه قم ،جایزه ویــژه ای را برای اثار مربــوط به عدالت
اجتماعی قرار داده است.
وی عدالت اجتماعی را ناظر به ســاختارهای جامعه دانست و
گفت :عدالت اجتماعی ناظر به ســاختارهای جامعه است و ناظر
به زمانی اســت که ما از عدالت فردی فاصلــه می گیریم و بحث
هایی مانند توزیع خیرات اجتماعی و مواهب اجتماعی مد نظر ما
قرار می گیرد .یعنی ما از فرد عبور می کنیم .اولیایی فیلم خروج،
ســاخته ابراهیم حاتمی کیا را از فیلم های حوزه عدالت دانست
و افزود :فیلم هایی مانند فیلم خــروج اثر ابراهیم حاتمی کیا در
حوزه عدالت طلبی است .سنخیت این فیلم با عدالت اجتماعی
بحث مطالبه گری عدالت اجتماعی است .هر کدام از این حوزه ها
یک برنامه و رســالتی را بر عهده دارد .این کارشناس حوزه دین
و عدالت اجتماعی گفت نکته مهــم در چنین فیلم هایی رویکرد
سلبی و ایجابی است و ادامه داد :نکته مهم در چنین فیلم هایی
بحث رویکرد ایجابی و رویکرد سلبی است .یعنی ما از افرادی که
می خواهند به موضوع عدالت اجتماعی در اثار هنری خودشان
بپردازند می خواهیم که فقط با رویکرد ســلبی به این قضیه نگاه
نکنند و رویکرد ایجابی هم در این اثار داشــته باشــند .رویکرد
سلبی در حوزه عدالت اجتماعی مساوی است با تصویر کشیدن
نابرابری ها و وقتی نابرابری های جامعه را در همه حوزه ها دائما به
تصویر بکشید فقط از اینکه در جامعه عدالت وجود ندارد صحبت
می کنید و این در ذهن مخاطب اثر بدی می گــذارد .وی افزود:
هالیوود ،جامعه امریکا را یک جامعه عدالت خواه ،عدالت طلب
و تالش کننده برای بسط عدالت در جهان در فیلم های خودش
نشان می دهد در صورتی که در زیر پوست هالیوود و درون جامعه
امریکا ما با عدالت روبرو نیســتیم ولی در سینمای انها بر خالف
واقع و بر اســاس وفاداری که به سیســتم حکومتی دارد جامعه
امریکا را اینطور نشــان می دهد .در حالی کــه عمده فیلم های
عدالت اجتماعی در ایران برعکس عمل می کند .یعنی کامال سلبی
و فقط نابرابری ها و ظلم ها را در نظر مخاطب بزرگنمایی می کند.
داور بخش عدالت اجتماعی جشنواره فیلم اشراق ابراز داشت :از
صد و سی پنج اثر انتخاب شده در جشنواره ،بیست و پنج اثر در
موضوع عدالت اجتماعی بود که مورد ارزیابی قرار گرفت و ما برای
اینده سینما و اینده فیلم سازی خصوصا برای جوانانی که وارد این
عرصه می شوند از موضوعات عدالت اجتماعی به شدت استقبال
می کنیم .حجت االسالم اولیایی در پایان افزود :از افرادی که وارد
عرصه فیلم ســازی با موضوع عدالت اجتماعی می شــوند تقاضا
می کنیم که رویکردشان ایجابی باشد و فقط با رویکرد سلبی و
نشان دادن نابرابری ها و کاستی ها و ظلم های اجتماعی نپردازند.
وقتی که از مخاطب عام و سینما صحبت می کنیم نباید ادراک
نابرابری در ذهن مردم ایجاد کنیم و تالش هایی که برای عدالت
اجتماعی می شود را نادیده بگیریم/.صباخبر صفحه 3
4
سه شنبه 23اسفند 1401شماره 1390
پرونده
گفت و گوی صبا با عوامل فیلم دوار ،کاری از گروه سینمایی هنر و تجربه
بـه ایـن روایـت اعتمـاد نکنیـد
فیلم سینمایی دوار به کارگردانی میثم حسن زاده و تهیه کنندگی علیرضا علویان از ۱۷اسفند در سینما های منتخب گروه سینمایی هنر
سمیه خاتون
تجربه اکران خود را اغاز کرد .در خالصه داستان این فیلم امده است؛ میالد موزیسینی است که فراموشی دارد .او برای اینکه بیماری
گفت و گو
فراموشی برایش مشکل ساز نشود تمام برنامه های زندگی اش را بوسیله یاداوری های االرم گوشی اش تنظیم کرده است.قصه از جایی
در خاطر میالد شکل می گیرد که مهسا نامزدش دیگر درکنارش نیست و او به دنبال کشف این ماجراست .در این بین میالد مدام خود و سرنوشتش را
با مری کوری خواننده معروف گروه کویین مقایسه می کند .میالد خزاعی ،مهسا اکبرپور ،راحیل کافی ،رضا سنایی و مصطفی امیری بازیگران «دوار»
هستند .به همین بهانه خبرنگار صبا با کارگردان (میثم حسن زاده) احسان شیبانی(تدوینگر) پیام ازادی (اهنگساز) میالدخزائی(بازیگر) ومهسا
اکبرپور(بازیگر) این فیلم گپ و گفتی داشت که در ادامه می خوانید:
میثم حسن زاده:
به تناسب باهوشی مخاطب فیلم بسازید!
در ابتدا مختصــرا به رزومه خود در حوزه فیلم ســازی
اشاره ای بفرمائید.
فارغ التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه هنر ومعماری هستم کار
فیلم سازی خود را از انجمن سینمای جوان مشهد شروع کرده و بعد
از ساخت چندین فیلم کوتاه و حضور درجشنواره های مختلف داخلی
و خارجی به حوزه فیلمسازی مستند گرایش پیدا کردم .دراین مسیر
هم چند فیلم مستند تولید کردم دراین بین در دوره های فیلم سازی
اصغرفرهادی و مانی حقیقی هم شرکت کرده و کسب تجربه کردم.
فیلم دوار ،اولین تجربه ساخت فیلم بلند من بود که این روزها توسط
گروه هنر وتجربه به نمایش درامده است.
از روند و ساخت فیلم دوار بگوئید؟
رفاقت و اعتمادی که علیرضا علویان به بنده داشت در ساخت فیلم
بسیار موثر بود ،علویان هم یک صداگذار حرفه ای و هم تهیه کننده
فیلم دوار هستند و درکل رویکردی حمایت گرانه به دوستانی مانند
من که در حال کسب تجربه های جدید در حوزه فیلم سازی هستند،
دارند .در واقع همین رفاقــت و اعتمادی که علویان از کارهای قبلی
کوتاه به دوربین من داشت ،باعث شد تهیه کنندگی دوار را بپذیرند و
در ادامه این فیلم به صورت مستقل با هزینه شخصی علویان و مقداری
هم بنده به تولید و ساخت رسید.
دغدغه میثم حسن زاده از ساخت این فیلم چه بوده است؟
به دنبال فیلم مســتقل بودم ،فیلمی که بدون دغدغه حضور در
جشنواره و پذیرفته شدن و یا ...معرف دنیای خود باشد .یه این ترتیب
مهم ترین هدفم ساخت فیلمی بود که انحصارا به دنبال فستیوال ونگاه
دواری و قضاوت گرانه نباشد .اپیدمی در جامعه فیلم سازی ما در حال
جریان است که عمدتا به دنبال موضوعاتی هستیم که خوشایند نگاه
مخاطب و یا جشنواره پسند باشد به همین دلیل پرداخت به موضوعات
اجتماعی با رویکرهای گاها چالش برانگیز از معضالت اجتماعی بسیار
زیاد به چشم می خورد .با همین پیش زمینه مسئله برای من متفاوت
بود و به دنبال ساخت فیلم در یک ژانر کمتر کارشده با روایت غیر خطی
رفتم که به موضوع ذهن و نقش زمان در تجربه زیسته می پرداخت.
همچنین دوار برای من تجربه ای از کشــف ناشناخته ها را به همراه
داشت که برایم بسیار جذاب بود.
روایت غیر خطی با توجه به نوع مولفه ها زیر شاخه های
متفاوتی دارد ،اما مهم ترین هدف غایی این ساختار روایی
رسیدن به یک بی زمانی سودمند است .ایا دوار به این هدف
رسید؟
نکته مهم برای رسیدن به این مسئله این بود که کارگردان از همان
ابتدا با یک روایت کالسیک سه خطی مشخص و بسته شده به سراغ
خلق اثر نرود و از اتفاق هر لحظه برای رسیدن به این مهم سود جوید.
ماحصل این دست کارها ان چیزی می شود که روی پرده نمایش است.
تا قبل از ان هر تغییری در اثر در جهت فرم ومحتوا لحاظ می شود ،تا
به بهترین شکل تاثیر خود را در انتقال معنا بر تماشاگر داشته باشد.
کمااینکه درابتدا هدف من ساخت روایت غیر خطی بود اما به صورت
عجیبی کار به سمت بی زمان شدن پیش رفت .من معتقدم انچه در
فیلم نامه اولیه نگاشته می شود ،ایه قران نیست و قابلیت بازنویسی و
بازنمایی در هر مرحله از ساخت فراهم است.
جرقه اصلی این اثر که روایت شخصیتی گرفتار در ذهن
خود است ،چگونه برایتان روشن شد؟
مقاله ای خواندم که برایم بســیار جذاب بود .ایــن مقاله نوعی از
روایتگری مدرن را به چالش کشیده بود که توسط یک راوی ناموثق
بازگو می شــود .این روای با توجه به شــرایط خاصی که دارد برای
مخاطب قابل اعتماد نیست و ممکن است در قصه پردازی جریان هایی
را به چالش بکشد که ریشه ای در واقعیت ندارند .برای همین من به
دنبال شــخصیتی رفتم که دچار بیماری دمانس و دچار فراموشی
است.این ایده در کنار اینکه جذاب است بسیار هم ترسناک بود چرا که
ممکن بود به دلیل همین بی اعتمادی ،مخاطب را همراه خود نکند.
به همین دلیل بعد از تولید فیلم ،در مرحله تدوین با وسواس زیادی
سعی مان بر این بود که اثری خوش ساخت و ریتمیک را اماده کنیم.
اگر موضوع فیلمنامه ای شما به صورت روایت خطی بازگو
می شد ،در انتقال معنای اثر خللی بوجود می امد؟
قطعا ،وقتی مخاطب با یک روایت سه نقطه عطفی و خطی مواجه
است تکلیفش با اثر مشخص است به همین ترتیب مواجه اش با اثر
شیوه ذهنی خودش را دارد .من دوست داشتم مخاطب با کاراکتر،
در این سفر ذهنی پریشــان همراه و دنیا را از نگاه او ببیند .به همین
دلیل از ابتدایی ترین امکانات روایی موثر در سینما تا بزرگ ترین ان ها
بر همین اساس چیده شدند.در واقع قاب بندی دوربین تا بازی بازیگر
و پوســتر اثر و...همه و همه فرم هایی بودند که با محتوا در ارتباطی
دوسویه بودند.
ایا این اثر ما را به یاد فیلم یاداوری کریســتوفرنوالن
نمی اندازد؟
اتفاقا این سوال برای پخش کننده های خارجی این اثرهم پیش
امده بود .اما صادقانه باید گفت در سینمای جهان چه کسی است که
می تواند ادعا کندفیلم های درخشان نوالن را ندیده و تحت تاثیر قرار
نگرفته؟ بله من هم مانند بسیاری از مخاطبان سینمای جهان فیلم
های این ســینماگر حرفه ای را دیده و دنبال می کنم ،اما در جریان
پرداخت و اجرا کامال مستقل عمل کردم .همان طور که فیلم یاداوری
درون مایه ای معمایی ،با چالش های بیرونی است ،ولی دوار فیلمی
است که بیشتر فضای درونی دارد و حاالت روحی و روانی کاراکتر را
در مواجه با مسئله فراموشی به چالش می کشد.
ارجاع بینامتنی اثر به خواننده اصلی گروه راک کوئین،
فردی مرکوری چه کمکی به این اثر کرد؟
به غیر از انکه در فضاسازی ذهنی کاراکتر اصلی بسیار موثر بود ،در
حال حاضر بسیاری از پخش کنندگان خارجی از این ارجاع استقبال
کرده و برای شان جالب است که بدانند چگونه از این شخصیت در
فیلم استفاده شده است.
تا همین جا که چندین روز از اکران فیلم گذشته ،بازخوردها
را چگونه ارزیابی کرده اید؟
بازخورد بسیار خوبی هم در افتتاحیه تهران داشتیم و همچنین در
اکران فیلم در مشهد ،انچه که برای من جالب بود این است که با اینکه
در این اثر من گاهی با صبر مخاطب بازی کرده ام اما تماشاگر تا انتها
با فیلم همراه شده و ان رادنبال می کند .و به این نتیجه رسیده ام که
مخاطبان ایرانی بسیار باهوش هستند و زمان ان رسیده که فیلم ها هم
به تناسب این باهوشی وارد ساختارهای جدیدی از فیلم سازی شود.
متاسفانه در حال حاضر فیلم های ساخته می شود که ذهن مخاطب را
تنبل میکند و الزم است گاهی مخاطب به تماشای اثری بنشیند که
مانند شوک عمل کرده و باهوشی مخاطب را به یادش بیاورد .در انتها
امیدوارم مخاطبان روی بازیگر برای دیدن و یا ندیدن فیلم قضاوت
نکرده و از کسانی که در سینما به دنبال تجربه های جدید هستند
دعوت می کنم این فیلم را حتما ببینند .تیم دوار از هرگونه نقد مثبت
و منفی استقبال می کند.
احسان شیبانی:
لطفا از اتاق تدوین بفرمائید بیرون!
مصطلح است که می گویند تدوینگر ،روایتگر است .در فیلم دوار،
به خصوص اینکه دارای روایتی غیر خطی بوده اســت گویا بخش
عمده ای از روایت روی میز تدوین ساخته و پرداخته شده است صفحه 4
پرونده
سه شنبه 23اسفند 1401شماره 1390
5
موفق عمل کرده اســت ،با چه رویکردی به ســراغ دوار
اهنگسازی دوار رفت هاید؟
اهنگ سازی این اثر چالش بسیار سختی بود ،چرا که فیلم حول
و حوش یک نوازنده می چرخد به همین خاطر ازهمان ابتدا ما نگران
این بودیم که استفاده از موسیقی در این اثر به قدری نباشد که دل
مخاطب را بزند.
با توجه به اینکه این فیلم از سه ردیف موسیقی در سه الیه استفاده
کرده است.که یکی موســیقی خود فیلم بود ،دیگری موسیقی که
کاراکتر اصلی می نواخت و سومین موسیقی که در اثر تحت عنوان
صداهای محیطی شخصیت ســاخته و پرداخته می شد .به همین
منظور از همان ابتدا ما حد و فاصله بین سکوت ها و موسیقی را حفظ
کردیم و بعد از ان عالقه کاراکتر را ،درگوش کردن موســیقی های
مختلف به سمت کلیت کار و اثر نظام بخشیدیم.
با این وصف باید موسیقی اثر هم دارای مضمون وپیرنگ
بوده باشد؟
بله یک نوع موسیقی چرخشی برگرفته از حال وهوای خود اثر که
دنیایی دوار را به تصویر کشیده است .گویا شخصیت در یک دایره و
لوپ تکرار شونده از نت ها ونواخت ها گیر افتاده است که از نواخت
یک سری نت ها شــروع و بعد از اوج و فرودی دوباره در تله ابتدایی
همان نت های اولیه گیر می کند .در جهــت همین مضمون ما در
جاهایی هم حتی موسیقی را به صورت برعکس پلی کرده ایم.
برای خلق موسیقی این اثر از چه چیزی الهام گرفته اید؟
شعری هست از مظاهر مصفا که می گوید :پرگار سرنگونم و عمری
به پای سر /بر گرد خویش دور زده در مدا ِر هیچ.
ازچه سازهایی در اجرا استفاده کرده اید؟
از پیانو که ساز کاراکتر اصلی خود فیلم است ،سازهای الکترونیک
و در جاهایی هم سازهای زهی استفاده شده است.
د!
میالد خزائی:
قرار بود بازی نکنم و خودم باشم
تجربه شما از اجرای این نقش چه بوده است؟
من به دوربین میثم اعتماد داشتم و شخصیت برگرفته ونمایشی از
روحیات شخصی خودم بوده است .تمرین هایی که قبل از شروع کار
در پالتو داشتیم همه بر پایه بداهه سازی و شبیه سازی شخصیت به
خود واقعی مان بود .در واقع از همان ابتدا هم قرار کارگردان با من این
بود که بازی نکنم وخودم باشم .همان طور که خود بنده به صورت
جدی کار موسیقی می کنم.
ارجاع هوشمندانه خواننده قدیمی فردی مرکوری چقدر
در شخصیت پردازی به شما کمک کرد ؟
من از طرفداران و دنبال کننده های سرســخت فردی مرکوری
هستم .فضای موسیقیایی این خواننده بسیار در تجسم و تاثیر گذاری
ایفای نقش من اهمیت داشت.
این فیلم با توجه به ماهیت قصه می طلبید ما نوع روایت دیگری
را برای ان برگزینیم .به همین ترتیب بنده درخوانش اولیه روایت که
کارگردان برای بنده فرستاد ،شیوه روایت غیرخطی را برای این فیلم
بسیار مناسب تر دیدم.
فیلمنامه ای که از ابتدا برای تان ارسال کردند خطی بود
یا غیرخطی؟
خطی بود ،اما در ادامه با مشــورت هایی که با کارگردان داشتیم
به این تصمیم برای معماری اثر رســیدیم .و در ادامه کارگردان از
هر پیشنهاد دیگر در طول کار برای هر چه بهتر شدن کار استقبال
می کردند.
در یک مصاحب ه از فیلم خوانده بودم که به کارگردان اثر،
میثم حسن زاده گفته اید لطفا از اتاق تدوین برو بیرون!
(می خندد) بله همین طور اســت .معموال کارگردان ها دلبسته
به پالن ها هســتند و اجازه ازادی عمل درحذف انها را نمی دهند
واقعیت این است که من احساس کردم اگر درتنهایی وارامش با اثر
به تعامل بنشینم ،نتیجه بهتری خواهم گرفت .با توجه به اینکه کامال
می دانستم کارگردان به دنبال خلق چه دنیایی است .به همین خاطر
من از ایشان خواهش کردم در اتاق تدوین نباشند تا کاری را فکر می
کردم درست است انجام دهم و در انتها کار هر نکته ای که الزم باشد
را راجع به ان با هم به گفتگو بنشینیم.
ایا کارگردان حرف تان را گوش کردند؟
بله ،اتفاقا نتیجه خوبی از این تصمیــم گرفتیم .و بازخوردهای
خوبی را از تماشاگر و ...دریافت کردیم.
هرچه می خواهد دل تنگ ات بگو:
این فیلم بدون هیچ حامی به صورت مستقل ساخته شده است .و
تجربه هایی نواورانه ای را به سینمای ایران اضافه کرده است .دوست
دارم مردم فیلم را ببینند و با به تماشــا نشســتن ان ،از این انرژی
خودجوش وتجربه گرا در سینمای ایران حمایت کنند.
پیام ازادی:
موسیقی گرفتار در دام یک لوپ تکرار شونده
شنیده ها حاکی است که این فیلم دربخش اهنگ سازی
مهسا اکبرپور:
وای دوباره میالد شدم
از نقش خود در فیلم دوار بگوئید؟
این فیلم طبق درخواست کارگردان بیشتر سعی در مستند سازی
وقایع داشت به همین دلیل از اسم های خودمان در نقش استفاده
شده بود .کاراکتر برای من خیلی دوست داشتنی بود چرا که مهسا
دختری هدفمند ،متعهد و صبور بود و بســیار به خودم شــبیه ویا
انچه که ارزو دارم باشم ،بود .دختری پر انرژی که برای رسیدن به
هدف هایش دیوانه وار تالش و برای حفظ رابطه اش عاشــقانه تقال
می کرد.
این فیلم از نظر حرفه ای چه تجربه ای برای مهسا اکبرپور
داشت؟
این فیلم اولین تجربه بلند سینمایی من بود ،کارگردان دست ما
را در بداهه پردازی باز گذاشته بود ،در این فیلم ما شخصیتی را بازی
می کردیم که دیگر به خودمان تبدیل شده بود .و عالوه بر ان حین
تمرین ،تکنیک هایی از روش نقش پردازی را تمرین می کردیم که
در اجرا بسیار موثر بود ،لحظه های سلفی بیشتر از همه برایم جذاب
و پرچالش بود.
چگونه این فیلم را برای دیدن به بقیه معرفی می کنید؟
برای هر کسی واجب است این فیلم را ببیند ،چرا که این فیلم پرده
از راز تلخی برمی دارد که در زندگی همه ما نمود دارد ،در این دنیای
شلوغ پر زد و خورد همیشه لحظه هایی هست که نمی دانیم درکجا
وچرا هستیم؟ زمان هایی که دچار پریشانی ذهنی می شویم .راستش
من گاهی که در زندگی شخصی ام دچار حواسپرتی می شوم با خود
می گویم؛” وای دوباره میالد شدم” صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه 23اسفند 1401شماره 1390
مسیر عاشقی در خوزستان روایت می شود
پنجمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور که از ۲۰اسفندماه امسال در یادمان فتح المبین شروع
به کار کرد با اجراهای مستمر در یادمان ها ادامه دارد و نمایش «مسیر عاشقی» در یادمان های فتح المبین
و اروند اجرا شد .نمایش خیابانی «مسیر عاشقی» به نویسنده و کارگردان سید حسام الدین شریعت مداری
کاری از هنرمندان استان لرســتان در یادمان های فتح المبین و اروند روایتگر حماسه ها بودند« .مسیر
عاشقی» حکایت نامه رسانی از زمان جنگ است که مردم را دور خود جمع می کند و در مورد شغل خود
و محتویات داخل نامه ها با مردم صحبت می کند و در انتها نامه ای از شهدا را در میان مردم پخش می کند
که حاوی وصایای شهداست .این همایش تا دوم فروردین ۱۴۰۲ادامه خواهد داشت/.مهر
حکم اجرایی راستی صادر شد
رامین راستی مدیر اجرایی شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی شد .با حکم کوروش زارعی دبیر
جشنواره تئاتر رضوی ،رامین راستی به عنوان مدیر اجرایی شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی
منصوب شد .رامین راستی متولد ۱۳۴۹و کارشناس ارشد روانشناسی و مدرس دانشگاه است و پیش از
این ،دبیر و مدیر اجرائی بیش از ۲۰جشنواره سراسری و استانی از جمله فجر استانی ،رضوی ،خیابانی
ارس ،جشنواره های استانی اذربایجان شرقی و ...را بر عهده داشته است .عالوه بر این کارگردانی بیش از
۳۰نمایش ،نویسندگی سریال های تلویزیونی ،رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اذربایجان شرقی
به مدت ۱۰سال ،مدیریت تئاتر شهر تبریز به مدت ۶سال و ...از دیگر فعالیت های وی است/.مهر
پایانمرمتسنگمزارمیرفندرسکی
مسئول عمران و خدمات شهری مجموعه تاریخی ،فرهنگی و مذهبی تخت فوالد از پایان مرمت مقبره
حکیم میرفندرسکی خبر داد .سید محسن کاظمی طبا با تاکید بر اهمیت تاریخی سنگ و کتیبه منحصر
به فرد ارامگاه میرفندرسکی ،گفت :تکیه حکیم میرفندرسکی در شمال غربی مجموعه تخت فوالد قرار
دارد و از تکایای ممتاز و منحصربه فرد این قبرستان به شمار می رود .شهرت این تکیه به واسطه وجود مزار
حکیم میر ابوالقاسم فندرسکی ،عارف و فیلسوف برجسته زمان شاه عباس اول صفوی است.
او افزود :اگرچه سنگ مزار بعضی از بزرگان و شاعران ایل بختیاری مانند بی بی مریم بختیاری ،سردار
اسعد بختیاری ،نجفقلی صمصام السلطنه ،داراب افسر بختیاری و همچنین عبدالحسین سپنتا کارگردان
اولین فیلم ناطق ایرانی در این تکیه وجود دارد ،اما سنگ مزار حکیم میرفندرسکی جزو شاخص ترین
سنگ ها و کتیبه های مجموعه تاریخی ،فرهنگی و مذهبی تخت فوالد است که به صورت سکویی بزرگ و
مرمرین در فضای باز در قسمت غربی صحن تکیه میر قرار دارد .این سنگ از نوع مرمر و بزرگ ترین سنگ
قبر در تخت فوالد است و به دوره صفویان تعلق دارد .مسئول عمران و خدمات شهری مجموعه تاریخی،
فرهنگی و مذهبی تخت فوالد گفت :با توجه به رطوبت نزولی و هوازدگی سنگ مزار حکیم میرفندرسکی
ارامگاهی فاخر و همچنین ایمن سازی
به خاطر قرار داشتن در محیط باز و لزوم مرمت و مراقبت این بنای
ِ
سنگ های بدنه ارامگاه ،عملیات مرمت ان طی ۳ماه و با اعتباری بالغ بر ۲۰۰میلیون تومان انجام شد.
او با بیان اینکه یکی از مهم ترین اهداف مجموعه تاریخــی ،فرهنگی و مذهبی تخت فوالد ،مراقبت
مستمر و حفظ تکایا و بناهای ارامگاهی این عرصه تاریخی است ،افزود :با توجه به حساسیت های میراثی
و تاریخی ارامگاه ،کلیه عملیات مرمت سنگ مزار حکیم میرفندرسکی توسط سازمان نوسازی و بهسازی
شهرداری اصفهان و با نظارت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان
انجام شد.
کاظمی طبا مقاوم سازی و زیرســازی ،قرار دادن ناکش به منظور ایجاد جریان هوا و دفع رطوبت و
بازسازی و مرمت سنگ مزار میرفندرسکی را ازجمله اقدامات مرمتی این پروژه برشمرد/.ایسنا
انتشار فیلمنامه کوچک جنگلی پس از چهل سال
بعد از گذشت چهل سال فیلمنامه مجموعه «کوچک جنگلی» به
قلم ناصر تقوایی منتشر شد .فیلمنامه سه جلدی «کوچک جنگلی» به
قلم ناصر تقوایی نویسنده ،فیلمساز و عکاس ایرانی توسط نشر «مس»
منتشر شد .این کتاب فیلمنامه ای است که در سال های ۵۹و ۶۰به
جهت تولید یک مجموعه تلویزیونی پانزده قسمتی توسط ناصر تقوایی
پژوهش و به نگارش درامده اســت .مجوز کتاب سه جلدی «کوچک
جنگلی» در تاریخ ۲۵بهمن ۱۴۰۰از اداره کتاب وزارت ارشاد صادر
شده است و در اواخر شهریور ماه سال جاری منتشر و اماده پخش بوده
است .اماده سازی و نسخه خوانی کتاب بیش از چهار سال وقت برده
و انتشار ان با مشکالت دوران کوید ١٩و کمبود کاغذ روبرو شد و در
نهایت به کوشش نشر «مس» منتشر شد.
این کتاب هم اکنون در کتابفروشی های سراسر ایران در دسترس
است و همچنین امکان خرید انالین در سایت شخصی ناصر تقوایی از
هفته اینده میسر خواهد شد/ .مهر
رکورد شکنی نمایش پرده خانه با 24هزار تماشاگر
نمایش «پرده خانه» نوشــته بهرام بیضایی و کار گالب ادینه
امشب ۲۳اســفند ماه اجرا نمی شــود .گروه اجرایی این نمایش
تصمیم گرفته اند به دلیل شــرایط خاص چهارشنبه پایان سال،
اجرای امشب را تعطیل کنند و روز جمعه ۲۶ ،اسفند ماه اخرین
اجرای خود را که صدمین شب اجراست ،به صحنه ببرند که راس
ساعت ۱۵روز جمعه انجام خواهد شد .نمایش «پرده خانه» که از
پاییز امسال روی صحنه است ،با احتساب تماشاگرانی که بلیت چند
اجرای پایانی ان را خریداری کرده اند ،تا پایان اجراهای خود میزبان
۲۴هزار تماشاگر می شود .در توضیح داستان این اثر نمایشی امده
است« :ماجراهای این نمایشنامه قصه گو در بازیخانه حرمسرای
سلطانی پریشان حال می گذرد .با ورود عروسی نوسال روزگار زنان
بازیخانه دیگرگون می شود » ...گالب ادینه ،تمرین نمایش «پرده
خانه» را با گروه تئاتر «مروارید» که خودش موسس ان است ،از
خردادماه ١٤٠١اغاز کرد/.صباخبر
دزدی علنی بریتانیا از یونان
ریشی ســوناک نخســت وزیر بریتانیا که متعهد شــده است از
«مرمرهای پارتنون» در برابر بازگرداندن به یونان محافظت کند ،حاال
با امتناع از بازگرداندن این اثر تاریخی به یونان ،گفت :این مرمرها یک
«دارایی بزرگ» برای بریتانیا باقی می ماند .با وجود کمپینی که برای
بازگرداندن این مرمرها به یونان راه اندازی شده است و مذاکراتی که
بین مقامات بریتانیا و یونان در این باره صورت گرفته است ،نخست وزیر
بریتانیا درحالی که به سمت یک اجالس بزرگ دفاعی و امنیتی در
کالیفرنیا می رفت ،برنامه برای بازگرداندن این اثار تاریخی را رد کرد.
وی افزود :ما این گنجینه ها را با مردم جهان به اشتراک می گذاریم و
مردم جهان به بریتانیا می ایند تا ان ها را تماشا کنند .قانون از مجموعه
موزه بریتانیا نگهداری می کند و ما هیچ برنامه ای برای تغییر ان نداریم.
مرمرهای پارتنون از ســال ۱۸۳۲میالدی و پس از این که توسط
«لرد الگین» ،یک دیپلمات بریتانیایی از یونان خارج شد ،در «موزه
بریتانیا» به نمایش گذاشته شده اند/.ایسنا صفحه 6
سه شنبه 23اسفند 1401شماره 1390
خرب فرهنگ و هرن
مسابقه عکس در ائینه نوروز برگزار می شود
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم زمان با اغاز نوروز ۱۴۰۲نخستین مسابقه عکس «در ائینه
نوروز» را برگزار می کند .واحد عکس کانون پرورش کودکان و نوجوانان با انتشار فراخوان این مسابقه از
عالقه مندان در سه گروه سنی کودکان (تا ۸سال) ،نوجوانان ( ۹تا ۱۸سال) و بزرگساالن ( ۱۸سال به باال)
دعوت کرده است در این رویداد هنری شرکت کنند .بر این اساس قرار است مسابقه در در دو بخش اصلی
شامل ائینه نوروز و بخش ویژه شامل بهار در بهار برگزار شود .برگزارکنندگان این رویداد اخرین مهلت
ارسال اثار را ۱۰اردیبهشت و زمان انتخاب و داوری را ۳۰اردیبهشت ۱۴۰۲اعالم کرده اند .همچنین
۲۰خرداد با اعالم عکس های پذیرفته شده برنامه گشایش نمایشگاه و اهدا جوایز برگزار می شود/.مهر
دریافت جایزه رزاق زاده از مادر ایالن ماسک
7
ایدا رزاق زاده نقاش و بازیگر ،به عنوان نمایند ه ایران در بیست وپنجمین کنفرانس بین المللی زنان برتر
در دبی ،جایز ه بخش «زن پیشرو در تعالی هنر» را دریافت کرد .ایدا رزاق زاده نقاش و بازیگر تئاتر ،سینما
و تلویزیون که با فیلم سینمایی سال دوم دانشکده من رسول صدرعاملی در بازیگری دیده شد ،برنده
جایز ه زن پیشرو در تعالی هنر از بیست پنجمین کنفرانس بین المللی زنان برتر در دبی شد که توسط مای
ماسک ،مادر ایالن ماسک مشهور این جایزه به وی اهدا شد .این جایزه از زنان هنرمندی قدردانی می کند
که تعهد خود را برای پرورش فرهنگ اکتشاف با محوریت گفت وگو در مورد هنر ،فراتر از حوزه های جغرافیا
و روایت های سنتی گسترش داده اند .رزاق زاده با چهار تابلوی نقاشی در این کنفرانس حضور داشت/.ایرنا
پیام رییس جمهور به دومین ایین بزرگداشت حکیم نظامی
زبان فارسی عامل هویت بخشی و اتحاد ملت ایران
پیام ایت اهلل سیدابراهیم رئیسی ،رییس جمهور کشورمان به دومین ایین هفته بزرگداشت حکیم نظامی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
در مراسم روز بزرگداشت حکیم نظامی در تاالر وحدت قرائت شد .متن پیام ایت اهلل سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور کشورمان به دومین ایین
هفته بزرگداشت حکیم نظامی به شرح زیر امده است:
به نام انکه هستی نام از او یافت زمین ارام از او یافت
نامگذاری ۲۱اسفند به نام حکیم نظامی فرصتی است گرانبها برای تجدید عهد با زبان شیرین فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسالم
و زبان حوزه تمدن ایران بزرگ است و فراتر از ان ادای احترام به سخنوری دانا که او را باید در زمره نام اوران ادب فارسی نامید .در زمانه ای
که دین دچار گسیختگی های اجتماعی و نیرنگ و خشونت در سطح جهانی هستیم به معرفی چهره های الهام بخش ملی و شخصیت های
بصیرت افزایی همچون حکیم نظامی در سطح جهان نیاز بیشتری داریم .شخصیت های بزرگی که با وسعت نظر ،تجربه عاطفی و خالقیت
خویش خدمت شایسته ای به ایران و ایرانی نموده اند و همواره موجب اتفاق و اتحاد گردیده است .حکیم نظامی از جمله چشمه های زاینده
ادب و حکمت ایرانی است که شعرش سرشار از مفاهیم قرانی ،ایات الهی و تعبیرهای اخالقی است.
او از سوی حکمت و خرد و بینش و منش ناب ایران و اسالمی را زنده می کند و از سویی دیگر به زبان
فارسی پویندگی و مانایی می بخشد .تردیدی نیست که تبیین ابعاد شخصیت حکیم نظامی و اثار
ماندگار او بر انسان امروز و بازخوانی مولفه های ایرانی اسالمی در اثار او نخستین گام در راه ادای
دین به ساحت این شاعر بزرگ است که فقط از عهده شیفتگان و دلبردگان تاریخ فرهنگ و حکمت
ایرانی اسالمی برمی اید .امروز وظیفه یکایک ماست تا از زبان فارسی به عنوان بزرگترین سرمایه
فرهنگی و یکی از مهمترین عوامل هویت بخشــی و اتحاد ملت ایران پاسداری کرده و هر یک به
فراخور همت خویش ظرفیت ها و توانایی های ذاتی این زبان را شناسایی کنیم .کشوری که چنین
پیشینه ادبی غنی دارد شایسته است که در مقابل الفاظ و اصطالحات بیگانه هویت غنی خود را از
گزند دگرگونی و تاثیرپذیری حفظ نماید .در این میان رسالت نخبگان و فرهیختگان جامعه خصوصا
مجامع علمی و دانشگاهی برای پایندگی و زایش این زبان شیرین و شورانگیز در تعامل با نیازها،
شرایط و مقتضیات نوین علمی اجتماعی و ارتباطی جامعه جهانی سنگین تر است .و امید است که
منشا دگرگونی های عظیمی در جامعه شود.
فرصت را مغتنم می دانم تا در این حال از دست اندرکاران ستاد بزرگداشت حکیم نظامی تالش و
همت خویش را مبذول داشتند ،تشکر کنم و ارزوی بهروزی و سعادت نمایم .در استانه بهار طبیعت
و رمضان المبارک همزمانی مبارک نیمه شعبان با ائین بزرگداشت حکیم نظامی به فال نیک می گیرم
و همدل و همزبانی همه فارسی گویان جهان را از خداوند بزرگ ارزومندم/.ایرنا صفحه 7
گفت وگوی صبا با نعمت اهلل سرگلزایی
کارگردان 100ثانیه ای «مادر»
دیروز می شوم که بیایی...
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
یاسر سماوات« -غمگینم ...چونان پیرزنی که اخرین سرباز
بازگشته از جنگ ،پسرش نیست »...والدمیر مایاکوفسکی،
شاعر فوتوریست (فرازمان ،اینده گرا) روسیه یک قرن پیش
با این چند کلمه اوج اندوه بشری را به تصویر کشید .این اتفاق
اما وجه اشتراک گونه های متعدد هنر است .گاه یک شاعر ،یک
نویسنده با یک مصرع ،یک جمله ضربت کاری خود را می زند
و مخاطب را به نقطه اوج داستان پرتاب می کند .فیلمساز نیز
به یقین از این قاعده مستثنی نیست .پس از شکست تاریخی
ارتش امریکا در ویتنام ده ها فیلم بــا موضوع جنگ ایاالت
متحده و این کشــور کوچک جنوب شرق اسیا ساخته شده
است .از «شکارچی گوزن» ساخته مایکل چیمینو و «اینک
اخرالزمان» اثر فرانسیس فورد کاپوال گرفته تا «غالف تمام
فلزی» به کارگردانی استنلی کوبریک ...اما برای اولیور استون
تنها یک صحنه ،شاید 10ثانیه کافی بود تا با هنرمندی بی بدیل
ویلم دفو به دنیا بگوید سر ارتش امریکا و تفنگ داران ایاالت
متحده در نبرد با فدائیان هوشی مینه چه امد! همان صحنه
معروف که «الیاس» با بازی بی بدیل ویلم دفو در حال گریز از
چنگ سربازان بی شمار ویتنامی است اما به بالگرد همرزمانش
نمی رسد و با دسیسه کثیف و سیاستمندارانه گروهبان رابرت
بارنز ،در محاصره ان ها گیر می افتد .چنــد تیر به «الیاس»
اصابت می کند و همینجاست که ویلم دفو (بازیگر نقش الیاس)
که تصویری از ارتش ایاالت متحده اســت ،به زانو درامده و
دست هایش را نومیدانه به سمت بالگرد در اسمان می گیرد...
پس گاهی می شود حتی با چند ثانیه تاریخی عظیم را به تصویر
کشید .در این شماره اما با نعمت اهلل سرگلزایی ،کارگردان فیلم
100ثانیه ای «مادر» هم کالم شدیم .اگر مختصات این گونه زیبا از
فیلم سازی شما را جذب کرده ،گفت وگوی ما را از دست ندهید.
تعریف فیلم «مادر» را زیاد شنیدم اما به نظرم شما با هزینه
محدودی ان را ساختید و البته موفق هم بودید .خب چه اتفاقی
افتاد؟
بگذارید راحت به شما بگویم« .مادر» ســاده ترین فیلم جشنواره
امسال فیلم 100بود .اثری که توانست حقیقت مهمی را اثبات کند و
به ما بگوید صِ رف تامین بودجه های هنگفت و دل بستن به بودجه های
کالن ،ضرورت ساخت یک فیلم خوب و موفق نیست .حاال در دورانی
هســتیم که با توجه به توســعه روزافزون فن اوری بشــری ،شما نیز
می توانید با دوربین همراه تان ،با حداقل امکانات فیلم کوتاه بســازید.
شاید باورش سخت باشد اما یکی از منتقدان که از دوستان خوب من
نیز محسوب می شود ،پس از تماشای «مادر» گفت تا قبل از دیدن این
فیلم فکرش را هم نمی کرده بتوان مستندی زیر 100ثانیه تولید کرد.
جایی خواندم شما سال هاست مشغول ساخت فیلم هستید.
دلیل گرایش شما به سینما چه بود؟
خب من در دانشگاه فردوسی مشهد ،حقوق و علوم قضایی می خواندم
و بالطبع خانواده ،اشنایان و دوستانم انتظار داشتند من قاضی ،وکیل،
قدان و ...شــوم اما هیچکس در طالع من کارگردانی ســینما را
حقو
نمی دید .من شیفته سینما بودم و حتی شب های امتحان هم دغدغه
ساخت فیلم داشتم.
فیلم «مادر» بدون شــک با درونمایه عشق مادر و فرزند
شهیدش ساخته شده و با احترام به شما گمان می کنم« ،مادر»
فیلمی تمام ایرانی است که در جشنواره های داخلی شانس
زیادی دارد نه رویدادهای خارجی .با من موافقید؟
خیر من چنین نظری ندارم .بله این فیلم بر پایه اِل ِمان عشــق مادر
و فرزندی که در جنگ از دست داده بنیان دارد ولی شما به این مقوله
دقت نمی فرمایید که همه جای دنیا چنین اتفاقاتی افتاده است .یعنی
در نقاطی که جنگ های ســخت درگرفته ،مادرانی بودند که فرزندان
خود را از دست دادند .البته در دیگر کشورها از سربازانی که در راه میهن
جان می بازند به «قهرمانان ملی» تعبیر می شود .پس این مقوله خاص
کشور ما نیست.
بسیار خب .شما در جشنواره های دیگری نیز حضور داشتید.
ایا جشنواره فیلم 100نقاطی داشت که ان را نسبت به دیگر
رویدادها ممتاز کند؟
بله جشنواره امسال بسیار خوب و دقیق برنامه ریزی شده بود .همه
چیز سرجای خودش بود و شما به عنوان فیلمساز احساس می کردید ان
احترامی که توقع دارید به عنوان کارگردان به شما گذاشته شود ،محقق
شده است .از منظر اسکان و تغذیه و امکانات رفاهی ،واقعاً جشنواره 100
رویداد قابل احترامی بود .نظم خاصی بر این جشنواره حاکم بود .شما
می دانستید چه فیلمی چه زمانی ،در چه سالنی اکران می شود و این
اکران ها منظم انجام می شد.
از منظر کیفیت اثار شرکت کننده چطور؟
بله فیلم های بسیار با کیفیتی در جشنواره امسال حضور یافتند و نکته
جالب توجه تاثیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی روی ذهنیت و
قوه خالقه کارگردانان جوان بود .خاطرم هست زمانی که ما تازه به تولید
فیلم های کوتاه روی اورده بودیم ،تمــام ارزوی مان این بود که کار ما
دیده شود و حاال اثار سینماگران جوان به خوبی دیده می شود .گمان
می کنم با نسل نوینی از فیلم سازان خالق روبرو هستیم که بسیاری از
ان ها در جشنواره 100حضور یافتند.
شما در جشــنواره فیلم مقاومت هم حضور داشتید .این
رویداد را چگونه ارزیابی می کنید؟
راستش درباره هفدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت باید بگویم
که ما انتظار داشــتیم در منطقه ای بومی حضور یابیم و در هتل های
خوب اســکان داده شــویم اما تصمیم بر این بود که ما در چند متری
ساحل خلیج فارس در کمپی توریستی اسکان یابیم .البته این جشنواره
هم تجربیات خود را داشت و اختتامیه هم که با ابتکار برگزارکنندگان
ن اتفاقات البته برای
جشنواره ،روی ناو «شهید رودکی» برگزار شد .ای
فیلمسازها مثبت است .اینکه ما چند بار روی خلیج فارس با کشتی و
لنج شناور شدیم و پاالیشگاه پارس و دیگر تاسیسات منطقه را دیدیم،
یدهد.
به ما انگیزه و ایده م
کمی هم درباره فیلم 100ثانیه ای «مادر» توضیح می دهید؟
ماجرای فیلم مربوط به مادری اســت که 40سال پس از شهادت
پسرش ،دوربینی وارد خانه اش می شود و از او می خواهد درباره فرزندش
صحبت کند .مادر که 40سال با یاد و خاطره پسر زندگی کرده (شاید
ارزو داشته جادو شود ،زمان به عقب برگردد ،شاید می خواسته خودش
بخشی از زمان شود ،خودی دیروز شود) اما یک باره خاموش می شود
و چیزی به یادش نمی ایــد ،یا نمی خواهد به یاد بیــاورد .اهالی خانه
می کوشند به او یاداوری کنند اما این تالش ثمری ندارد و ...انچه یاد
مادر می اید همان عشق مادر و فرزندی است.
و برای این کار حامی مالی هم داشتید؟
پس از پایان ساخت فیلم «مادر» حوزه هنری این فیلم را در واقع از ما
خرید تا مقداری از هزین ههای ما بازگشت داشته باشد. صفحه 8