روزنامه صبا شماره 1389 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1389

روزنامه صبا شماره 1389

روزنامه صبا شماره 1389

‫دو شنبه| ‪ 22‬اسفند ‪ 13 |1401‬مارس ‪ 20 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1389‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫جنگ جهانی سوم‬ ‫همچنان می تازد‬ ‫گفت وگو با امیرحسین راستی کارگردان‬ ‫فیلم ‪ 100‬ثانیه ای «درامپس»‬ ‫فیلمی که بازگشت سرمایه داشت!‬ ‫همراه با برنامه نوروزی «جورچین» از شبکه نسیم‬ ‫طزن ایمتی به شیوه دهه شصیت ها‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد‪:‬‬ ‫پیمان جبلی‪:‬‬ ‫مجید پوراحمدی‪:‬‬ ‫با وحدت و یکدلی‬ ‫صدای جنگ اقتصادی‬ ‫وظیفه صندوق اعتباری هنر‬ ‫مسائل را حل می کنیم‬ ‫در زندگی ها می پیچد‬ ‫حمایت است‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫دو شنبه ‪ 22‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1389‬‬ ‫انتصاب شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم کوتاه تهران‬ ‫با حکم محمد خزاعی‪ ،‬اعضای شورای سیاست گذاری چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران‬ ‫منصوب شدند‪ .‬بر اساس حکم رییس سازمان سینمایی‪ ،‬سیدمحمد هاشمی عضو هیات امنای انجمن‬ ‫سینمای جوانان ایران‪ ،‬محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهان گردی و اتومبیل رانی‪ ،‬حبیب ایل‬ ‫بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی‪ ،‬هادی مقدم دوست‪ ،‬نویسنده‪ ،‬کارگردان و عضو هیات‬ ‫امنای انجمن ســینمای جوانان ایران‪ ،‬غالمرضا منتظری نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس‬ ‫شورای اسالمی‪ ،‬مجید اکبرشاهی رییس مرکز ســیمرغ معاونت سیمای رسانه ملی و مهدی اذرپندار‬ ‫مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران را به عنوان اعضای این شورا معرفی کرد‪/ .‬مهر‬ ‫پوستر فیلم «غریب» رونمایی شد‬ ‫«غریب» به کارگردانی محمد حسین لطیفی محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که مقطعی‬ ‫از زندگی شــهید محمد بروجردی را روایت می کند‪.‬این فیلم که از چهارشنبه ‪ 24‬اسفند اکران خود را‬ ‫اغاز می کند‪« ،‬غریب» عالوه بر دریافت بیشترین تعداد جایزه در جشنواره فیلم فجر‪ ،‬به عنوان بهترین‬ ‫فیلم جشنواره مقاومت نیز شناخته شد‪.‬در خالصه داستان «غریب» امده است‪ :‬سال ‪ 1358‬با باال گرفتن‬ ‫اختالفات گروه های مسلح سیاسی از جمله کومله و دموکرات و‪ ...‬شهید محمد بروجردی به همراه اندکی‬ ‫از همرزمانش‪ ،‬برای سامان دادن به اوضاع و رسیدگی به شــرایط مردم راهی غرب کشور شدند‪ .‬اوضاع‬ ‫نابسامان و اوج گیری دسته بندی ها شرایط را برای فرمانده جوان منطقه غرب پیچیده تر کرد‪/ .‬تسنیم‬ ‫جنگ جهانی سوم همچنان می تازد‬ ‫سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم لوکزامبورگ با اعطای دو جایزه به‬ ‫فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی به کار خود پایان داد‪ .‬فیلم‬ ‫«جنگ جهانی سوم» به نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی در جدیدترین‬ ‫حضور بین المللی خود در جشنواره فیلم لوکزامبورگ به نمایش گذاشته شد‬ ‫و در نهایت جایزه فیپرشی (فدارسیون بین المللی منتقدان فیلم) و همچنین‬ ‫جایزه هیات داوران جوان جشنواره را به خود اختصاص داد‪.‬‬ ‫امسال اصغر فرهادی ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره‬ ‫فیلم لوکزامبورگ را بر عهده داشت که سیزدهمین دوره ان از تاریخ ‪ ۱۱‬تا ‪۲۱‬‬ ‫اسفند برگزار شد‪ .‬ساخته هومن ســیدی که نماینده رسمی سینمای ایران‬ ‫در شاخه بهترین فیلم بین المللی اســکار ‪ ۲۰۲۳‬بود‪ ،‬پس از حضور موفق در‬ ‫جشنواره ونیز و کسب دو جایزه بهترین فیلم و بازیگر بخش افق ها‪ ،‬در سی و‬ ‫پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم توکیو‪ ،‬هشتمین دوره جشنواره فیلم‬ ‫جهان اسیا در لس انجلس و جشنواره فیلم استکهلم سوئد نیز حضور موفقی‬ ‫داشت و در فهرست فیلمهای جشنواره پالم اسپرینگز ‪ ۲۰۲۳‬نیز قرار گرفت‬ ‫و اخیرا نیز ســه جایزه اصلی بهترین فیلم‪ ،‬کارگردانی و بازیگر مرد (محسن‬ ‫تنابنده) را از جشنواره فیلم بلگراد در کشور صربستان دریافت کرده است‪ .‬این‬ ‫فیلم با کسب دو جایزه از جشنواره فیلم لوکزامبورگ‪« ،‬جنگ جهانی سوم»‬ ‫شمار جوایز بین المللی خود را به عدد ‪ ۱۱‬رساند‪ .‬در فیلم «جنگ جهانی سوم»‬ ‫بازیگرانی چون محســن تنابنده‪ ،‬ندا جبرئیلی‪ ،‬مهسا حجازی‪ ،‬نوید نصرتی‪،‬‬ ‫لطف اهلل سیفی و حاتم مشمولی به ایفای نقش پرداخته اند‪/.‬ایسنا‬ ‫اوکراین به اکادمی اسکار تاخت‬ ‫«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین از تصمیم اکادمی اسکار‬ ‫برای رد درخواست رئیس جمهور «والدیمیر زلنسکی» برای سخنرانی‬ ‫در مراسم اسکار به شدت انتقاد کرد و گفت‪« :‬تصمیم به دعوت نکردن‬ ‫از زلنسکی برای سخنرانی در مراسم اسکار‪ ،‬جایی که یکی از نامزدهای‬ ‫اصلی بهترین فیلم بین المللی‪ ،‬فیلمی ضد جنگ است‪ ،‬بسیار ریاکارانه‬ ‫است‪ .‬اگر فیلم المانی «در جبهه غرب خبری نیست» اسکار بهترین‬ ‫فیلم بین المللی را دریافت کند‪ ،‬در حالی که زلنسکی که در بزرگترین‬ ‫جنگ اروپا از زمان جنگ جهانی دوم اوکراین را هدایت می کند‪ ،‬اجازه‬ ‫صحبت در مراســم اسکار را نداشته باشــد‪ ،‬نمونه بهتری از ریاکاری‬ ‫مدیران و تهیه کنندگان ارشد صنعت فیلم از ان نخواهید یافت‪ .‬سال‬ ‫گذشته نیز اکادمی اسکار به درخوست ها برای سخنرانی «زلنسکی»‬ ‫در مراسم اســکار اعتنایی نکرد و این موضوع با واکنش شدید «شان‬ ‫پن» دوست هالیوودی رئیس جمهور اوکراین همراه شد که تهدید کرد‬ ‫مجسمه اسکارش را ذوب خواهد کرد‪/.‬ایسنا‬ ‫مالقات با جادوگر منتفی شد‬ ‫سازمان ســینمایی در اخرین روز هفته گذشــته چهار فیلم‬ ‫«غریب»‪«،‬فسیل» «عروس خیابان فرشته» و «مالقات با جادوگر»‬ ‫را به عنوان چهار فیلم اکران نوروزی سینماها معرفی کرد‪ .‬حضور‬ ‫سه فیلم کمدی در ترکیب این چهار فیلم که با لحاظ کردن ادامه‬ ‫دو اکران فیلم هایی همچون «خط اســتوا» و «بخارست» تعداد‬ ‫فیلم های کمدی روی پرده در ایام نــوروز را فراتر از حد معمول‬ ‫می برد‪ ،‬ترکیب اعالم شــده با انتقادهایی مواجه شــد‪ .‬حاال خبر‬ ‫رسیده که «مالقات با جادوگر» از ترکیب اعالمی کنار گذاشته شده‬ ‫و روح اهلل سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان‬ ‫ســینمایی در این خصوص گفت‪ :‬پس از ارزیابی شرایط اکران و‬ ‫ایجاد توازن در ژانربندی اثار بر روی پرده مقرر شد فیلم سینمایی‬ ‫«بچه های طوفان» به کارگردانی صادق صادق دقیقی با مضمون‬ ‫کودک و نوجوان‪ ،‬جایگزین فیلم سینمایی «مالقات با جادوگر»‬ ‫شود تا توازن مضمونی اثار روی پرده حفظ شود‪/.‬مهر‬ ‫یک هشدار جدی برای سینما‬ ‫تعداد مخاطبان ســینما در ســال ‪ ۱۴۰۱‬با وجود افزایش حدود‬ ‫‪ ۱۰۰‬میلیارد تومانی فروش‪ ،‬از نظر تعداد مخاطب به هفت سال قبل‬ ‫برگشته است‪ .‬امیرحسین علم الهدی کارشناس فرهنگی و سینما با‬ ‫تاکید بر اینکه جدول اماری از این وضعیت به اندازه کافی گویا است‪،‬‬ ‫بیان می کند که میزان مخاطب در سال ‪ ۱۴۰۱‬بازگشت به سال ‪۱۳۹۴‬‬ ‫است و فروش سینما در ســال ‪ ۱۴۰۱‬به مدد افزایش ‪ ۲۰۰‬درصدی‬ ‫قیمت بلیت نسبت به سال ‪( ۱۳۹۸‬قبل کرونا) ‪ ۱۱۰‬میلیارد تومان‬ ‫افزایش داشته‪ ،‬هر چند افزایش قیمت بلیت طی این سال ها‪ ،‬نگاه از‬ ‫عارض ه جدی اقتصاد فرهنگ دارد که البته در کنارعارضه های بی شمار‬ ‫اقتصاد کالن جامعه هرسال شاهد افزایش سالن های سینما هستیم‪.‬‬ ‫علم الهدی با بیان اینکه «همچنان اثرات کرونا بر کاهش صندلی‬ ‫سینماها را شاهد هستیم» گفت‪ :‬بیم ان را دارم چنانچه بر همین اداب‬ ‫حکمرانی در سینما اصرار ورزیم در سال ‪ ۱۴۰۲‬به امار مخاطب سال‬ ‫‪ ۱۳۹۲‬برسیم‪/.‬ایسنا‬ صفحه 2 ‫دو شنبه ‪ 22‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1389‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫اغاز پیش تولید فیلم سینمایی امام حسین (ع)‬ ‫تهیه کننده مجموعه «مریم مقدس» گفت که ساخت فیلم سینمایی امام حسین(ع) از عید فطر وارد‬ ‫پیش تولید جدی می شود‪ .‬محسن علی اکبری اظهار داشت‪ :‬مدت هاست هیچ کاری شروع نکرده ام و تمام‬ ‫تمرکزم را روی ساخت فیلم سینمایی فاخر امام حسین (ع) که با موضوع تبیین فرهنگ عاشورایی و قیام‬ ‫اباعبداهلل الحسین(ع) ساخته می شود‪ ،‬گذاشته ام‪ .‬وی خاطرنشان کرد‪ :‬کار نگارش فیلمنامه به قلم داود‬ ‫میرباقری تمام شده است‪ .‬بخشی از لوکیشن ها را بازدید کرده ایم که امیدوارم با حل مشکل مالی اوایل‬ ‫سال ‪ ۱۴۰۲‬کار را شروع کنیم‪ .‬علی اکبری با اشاره به کارگردانی شهریار بحرانی برای این فیلم سینمایی‪،‬‬ ‫گفت که عبدالحمید قدیریان نیز مدیریت هنری پروژه را بر عهده خواهد داشت‪/.‬ایرنا‬ ‫‪3‬‬ ‫فراخوان همایش مطالعات فیلم کوتاه منتشر شد‬ ‫پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در ادامه فعالیت های پژوهشی انجمن سینمای جوانان ایران‬ ‫و با هدف تولید محتوای تخصصی برای فیلم سازان فعال در حوزه فیلم کوتاه‪ ،‬برگزار می شود‪ .‬تجارب چهار‬ ‫دوره گذشته نشان داد که در حوزه پژوهش فیلم کوتاه انچه بیش از همه می تواند مفید فایده باشد‪ ،‬امکان‬ ‫استخراج نتایجی است که بتواند چراغ راهی در پروسه ارتقای کیفی تولید (از ایده تا اجرا) باشد بنابراین‬ ‫همایش پنجم با هدف تولید محتوای تخصصی برای فیلم سازان فعال در حوزه فیلم کوتاه و البته توجه‬ ‫به «بومی گرایی در ژانر» که از طریق پیوند فیلم کوتاه با حوزه های دیگر پدید می اید‪ ،‬اجرا می شود‪.‬این‬ ‫همایش در سه بخش «مقاالت پژوهشی»‪« ،‬جستارهای ازاد» و «ترجمه» پذیرش مقاله خواهد داشت‪/.‬مهر‬ ‫جبلی‪ :‬صدای جنگ اقتصادی در زندگی ها می پیچد‬ ‫ایین اختتامیه نخســتین دوره جشنواره رســانه ای صبح‪ ،‬روز‬ ‫گذشته در مرکز همایش های بین المللی سازمان صداوسیما برگزار‬ ‫شد‪ .‬پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در این مراسم با اشاره به تداوم‬ ‫دشمنی دشــمنان انقالب و رفتار انها در فریب افکار عمومی دنیا‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬دشــمنان ما در یک انفجار ‪ ۷۰‬نفر را به قتل رساندند‪ ،‬رییس‬ ‫جمهور ان دوره را ترور کردند و ‪ ۱۷‬هزار نفر شــهروند را به خاک و‬ ‫خون کشاندند حال پز حقوق بشر به ما می دهند و رهنمود می کنند‬ ‫که چه کنیم و چه نکنیم‪ .‬ما با تالش هــای طرف مقابل برای از بین‬ ‫بردن حافظه تاریخی خود مواجهیم‪ ،‬ان ها جنگ اقتصادی را بر دولت‬ ‫تحمیل کردند و رسما گفتند شدیدترین تحریم ها را ادامه می دهیم‬ ‫تا کمرتان بشکند‪ ،‬بعد به ما می گویند کدام دشمن کدام تهاجم! ما در‬ ‫دهه چهارم با ترکیب جنگ سخت‪ ،‬جنگ نرم‪ ،‬جنگ فرهنگی و جنگ‬ ‫اقتصادی و در جدیدترین نسخه با جنگ شناختی رو به رو هستیم‬ ‫به این معنا که صدای جنگ اقتصادی در زندگی ها می پیچد و تیر و‬ ‫ترکش اقتصادی به بدن مردم و افکار ما می خورد‪ ،‬انها اگر در جنگ‬ ‫نظامی به نتیجه می رسیدند‪ ،‬ادامه می دادند‪...‬‬ ‫رئیس رسانه ملی اظهار داشت‪ :‬خوشبختانه شناسایی و تجمیع‬ ‫ظرفیت ها رمز موفقیت در جنگ های پیشــین بود‪ .‬اکنون ماهواره‪،‬‬ ‫شبکه های اجتماعی و حتی در استفاده از دامنه های ملی ما را دچار‬ ‫چالش کرده اند و رســانه های برون مرزی ما در مسیر تبیین و بیان‬ ‫واقعیت ها و ایجاد جبهه ها و فضاها‪ ،‬به دنبال شبکه سازی و استفاده‬ ‫از ظرفیت ها هستند‪ .‬امیدواریم در برابر دشمنان از تمام ظرفیت ها‬ ‫استفاده کنیم و این بســیج و این جشنواره بســیار به موقع و الزم‬ ‫و ضروری‪ ،‬روز به روز بالنده و تاثیرگذارتر پیش رود‪ .‬در بخشــی از‬ ‫این مراسم از «محمدرضا شفیعی» تهیه کننده مجموعه تلویزیونی‬ ‫«گیل دخت» که در مرکز فیلم و سریال معاونت برون مرزی سازمان‬ ‫صدا و سیما ساخته شده قدردانی شــد‪ .‬او در صحبت هایش گفت‪:‬‬ ‫بخشی از کار هنری به تکنیک و بخش دیگر ان به سلیقه وابسته است‪.‬‬ ‫در چنین کاری نیز قاعدتا سلیقه یک نفر غالب نیست و حدود ‪۲۰۰‬‬ ‫نفر هستند که به یکدیگر کمک می کنند‪ .‬این ها را گفتم تا از جناب‬ ‫مجتهدی تشکر کنم چرا که در عین سخت گیری اجازه داد تا کاری‬ ‫به این سنگینی و بزرگی توسط یک کارگردان جوان ساخته شود و‬ ‫سبب شد تا کارگردانی این کار بزرگ و نیز نقش های اصلی زن و مرد‬ ‫این مجموعه را به هنرمندان جوان بسپاریم و بازیگران «گیل دخت»‬ ‫را از بین کسانی انتخاب کنیم که نام اشنا نبودند‪ .‬متشکرم از دوستان‬ ‫و همکارانی که همراه مان بودند و مسیر را هموار ساختند‪ /.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫دو شنبه ‪ 22‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1389‬‬ ‫همراه با برنامه نوروزی «جورچین» از شبکه نسیم‬ ‫طنـز ایتمـی بـه شـیوه دهـه شـص‬ ‫نیره رضایی مطلق وقتی صحبت از مجموعه های کمدی تلویزیون می شود اغلب سریال های طنز به یادمان می اید‪ .‬این گونه نمایشی که کمدی داستانی نام دارد‬ ‫همواره مخاطبان خود را دارد چرا که یک خط روایی طنز ماجرا را پیش می برد اما در کنــار این گونه کمدی های ایتمی یا ُجنگ وار هم به دلیل‬ ‫گفت و گو‬ ‫قدمت و خاطره انگیز بودنش بسیار پرطرفدار است‪ .‬گرچه امروزه کمدی موقعیت و داستانی سهم بیشتری در مجموعه های تلویزیونی دارد‪ ،‬اما‬ ‫کمدی های تلویزیونی در ابتدای راه بیشتر بر مبنای کمدی ایتمی شکل گرفتند که از ان جمله باید به « تهران بیست»‪« ،‬نوروز ‪ « ،» 72‬پرواز ‪ »57‬و‪ ...‬اشاره کرد‬ ‫که باب این نوع طنز به تلویزیون باز شد و در طول دو سه دهه گذشته مسیر خودش را ادامه می دهد‪ .‬مجموعه «طنزستان» را باید جزو همین قالب ها دانست که‬ ‫در فصل جدید خود با تغییراتی روبه رو شد و با نام «جورچین» به شکل سریالی از طنز ایتمی و ترکیب چند قالب محتواسازی روی انتن شبکه نسیم می رود‪.‬‬ ‫طنز «جورچین» به تهیه کنندگی محمد تاجیک و کارگردانی یزدان فتوحی با یک قصه قدیمی روایت می شود تا هم برای دهه شصتی ها و هم نسل جدید جذاب‬ ‫باشد‪ .‬این برنامه ادامه «طنزستان» با رویکردی تازه و متفاوت است که با بهره مندی از طنزپردازان با سابقه تلویزیون و استعدادهای تازه این حوزه سه شنبه تا‬ ‫جمعه هر هفته ساعت ‪ ۲۰‬به روی انتن شبکه نسیم می رود‪ .‬خبرنگار صبا با عوامل این برنامه تلویزیونی به گقت وگو نشسته است که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫ایتم سازی با گذر از چهار دهه قبل‬ ‫محمد تاجیک‪ ،‬تهیه کننده «جورچین» که از ابتدای طراحی‬ ‫این برنامه حضور داشته با اشاره به جزئیات فصل جدید این برنامه‬ ‫ابتدا به تغییر نام برنامه اشاره کرده‪ ،‬می گوید‪ :‬به دلیل فضای برنامه‬ ‫و ارتباط بخش هــای مختلف با هم‪ ،‬تصمیم گرفتیــم نامش را از‬ ‫طنزستان به جورچین تغییر دهیم که به نوعی پازل را در ذهن تداعی‬ ‫می کند‪ .‬براساس همین نام قصه ای با حال وهوای دهه ‪ ۶۰‬در محله ای‬ ‫به نام جورچین شکل گرفته که شــامل جورچین باال و جورچین‬ ‫پایین است‪ .‬وی می افزاید‪ :‬فضای کلی قصه در دهه‪ ۶۰‬و با محوریت‬ ‫خانواده معماریان است که مثل همه خانواده ها در ان زمان صمیمی‬ ‫و گرم هســتند‪ .‬مردم ان زمان با ساده ترین چیزها دل شان خوش‬ ‫بود و در اوج بحران یا در زمان موشک باران هم وقتی وارد پناهگاه‬ ‫می شدند‪ ،‬دورهمی های شان را ادامه می دادند‪ .‬ما هم می خواستیم‬ ‫حس و حال ان زمان را به مخاطب امروز مخصوصا دهه هشتاد به‬ ‫بعدی ها که تصویری از ان زمان ندارد یاداوری کنیم‪.‬‬ ‫تاجیک می افزاید‪ :‬قصــه در خانه دهه شــصتی و با محوریت‬ ‫شخصیت دو نفر به نام های جهانگیر و صفدر اتفاق می افتد‪ .‬صفدر‬ ‫یک مجرد سن و سال دار اســت که عالقه به ازدواج دارد و قصه از‬ ‫سمتی شروع می شود که می خواهند برای صفدر زن بگیرند‪.‬‬ ‫نقد موضوعات روز به شیوه دهه ‪۶۰‬‬ ‫این تهیه کننده با بیان اینکه لوکیشن هایی که داریم نسبت به‬ ‫فصل گذشته متنوع تر و زیباتر شده است بیان می کند‪ :‬یک خانواده‬ ‫به عنوان کاراکترهای اصلی‪ ،‬در بخش ها و لوکیشــن های مختلف‬ ‫برنامه حضور دارند‪ .‬تنوع لوکیشن از موسسه چندمنظوره گرفته تا‬ ‫زندان‪ ،‬سنگر و جاهای دیگر متغیر است و برای این که دست عوامل‬ ‫برای طنز باز باشد و برای برنامه حاشیه درست نشود‪ ،‬سنگر جنگ‬ ‫را مرتبط با جنگ جهانی دوم نشان دادیم و شخصیت هیتلر را وارد‬ ‫ماجرا کردیم‪ .‬اتاق عمل را هم پزشکان متخصصان هندی قرار دادیم‬ ‫که در دهه‪ ۶۰‬بیشتر بودند‪.‬‬ ‫تاجیک استقبال از طنز ایتمی را زیاد می داند اما براین باور است‬ ‫که این نوع طنز در تلویزیون کم شده است‪ .‬وی ادامه می دهد‪ :‬به نظر‬ ‫می اید دیگر مثل گذشته طنز ایتمی در تلویزیون دیده نمی شود‪ .‬اما‬ ‫این دلیل بر دوست نداشتن مخاطب از این گونه نمایشی نیست‪ .‬ما‬ ‫تالش کردیم ایتم ها به نوعی هم مرتبط باشند تا جذابیت و کشش‬ ‫الزم را در مخاطب ایجاد کند‪ .‬در این فصل شخصیت ها با هم مرتبط‬ ‫هســتند و در نهایت زیر چتر یک خانه و خانواده جمع می شوند‪.‬‬ ‫شاید مخاطب ابتدا فکر کند این کار ایتمی است و متوجه ارتباطات‬ ‫نشــود اما به مرور ان را از روی دیالوگ یا لوکیشن درک می کند‬ ‫برای همین در ابتدای هر قسمت بخشی با عنوان «انچه گذشت»‬ ‫داریم که مخاطب متوجه خط داستانی برنامه شــود‪ .‬وی درباره‬ ‫پرداختن به مسائل روز و نقد مشکالت جامعه امروزی در یک قصه‬ ‫دهه شصتی بیان می کند‪ :‬مردم دوست دارند موضوعی را با کنایه‬ ‫متوجه شوند و از نقدهای مستقیم استقبال نمی کنند ما هم تالش‬ ‫کردیم برخی مســائل از مطالبات مردمی و مسائل روز کشور را به‬ ‫شکل غیر مستقیم و از زبانی دیگر وارد برنامه کنیم‪ .‬مثال یک کالس‬ ‫درس داریم که بچه ها در ان درباره اینده انشا می نویسد و هر کدام‬ ‫انشایش را در کالس می خواند‪ .‬این ایتم خیلی به ما کمک می کند‬ ‫تا در قالب پیشــگویی و اینده نگری به موضوعات امروز بپردازیم‪.‬‬ ‫موضوعاتی که شاید سی چهل ســال پیش خنده دار و عجیب به‬ ‫نظر می امد اما فرصتی برای ماست که به دغدغه های امروز مردم‬ ‫بپردازیم‪ .‬تهیه کننده «جورچین» می گوید‪ :‬می خواستیم با ورود به‬ ‫اتفاقات دهه ‪ 60‬هم برای انهایی که دهه‪ ۶۰‬را زیسته اند و از ان روزها‬ ‫نوستالژی دارند‪ ،‬خاطرات تداعی شود و در کنار ان برای نسل دهه‬ ‫هشتاد و نودی که این موضوعات برایشان عجیب و غریب است و‬ ‫ان ها را تجربه نکرده اند‪ ،‬هم فضای فخنده داری ترسیم کنیم‪.‬‬ ‫از دفاع مقدس تا نوروز در دهه ‪60‬‬ ‫تاجیک با اشاره به فضای برنامه می افزاید‪ :‬تالش کردیم مخاطب‬ ‫شادی و مهربانی و همیاری محله جورچین را در روزگار سخت حس‬ ‫کند‪ .‬ان زمان مردم با چیزهای ساده ای شوخی می کردند‪ .‬البته از‬ ‫قسمت چهل و پنجم سیر داستان به سمت جنگ و دفاع مقدس‬ ‫هم می رود‪ .‬گروه نویســندگان برنامه به سرپرستی نیما حسن نیا‬ ‫روایتی متمایز و شیرین از دوران جنگ را نیز در محله «جورچین»‬ ‫روایت می کنند که بسیار شنیدنی و دیدنی است‪ .‬به گفته این تهیه‬ ‫کننده برای ایام نوروز هم فکرهایی کردیم که چاشنی های نوروزی‬ ‫در قصه قرار بگیرد مثال در این ایام به رسم و رسوم دهه شصت نوروز‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫دو شنبه ‪ 22‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1389‬‬ ‫‪5‬‬ ‫صتی ها‬ ‫پرداخته ایم که مطمئن هستیم مردم خوششان خواهد امد‪.‬‬ ‫وی در ادامه از انتخاب بازیگران و تالش برای ورود استعدادهای‬ ‫جدید به برنامه می گویــد‪ :‬بازیگران اصلــی «جورچین» حدود‬ ‫‪ ۲۰‬نفر هستند‪ .‬یک ســری بازیگران مثل شهین تسلیمی‪ ،‬ارش‬ ‫نوذری و ابراهیم شفیعی‪ ،‬حمیدرضا نیک نبرد و ساالرکریم خانی‬ ‫بازیگران شناخته شده در فضای طنز هستند اما قصدمان این بود‬ ‫که چهره های جدیدی را که اکثرا تئاتری و با استعداد هستند را به‬ ‫تلویزیون معرفی کنیم‪ .‬در بین چهره های جدید محمد حاجی زاده‬ ‫حتما خواهد درخشید‪ .‬در کل اســتعدادهای خوبی در این میان‬ ‫کشف شده که امکان تبدیل شدن به چهره را هم دارند‪.‬‬ ‫تاجیک با اشاره به تغییراتی که در فصل جدید به دلیل همزمانی‬ ‫پخش با نوروز و ایام رمضان رخ داده تصریح می کند‪ :‬نگاه ما از ایتم به‬ ‫روایت تغییر کرده است‪ .‬شخصیت های قصه با هم در ارتباط هستند‬ ‫و این باعث می شود مخاطب با ان ارتباط برقرار کند‪ .‬هم شاهد طنز‬ ‫ایتم است و هم می تواند ان را دنبال کند‪ .‬قصه های در حاشیه این‬ ‫ماجرا در بخش های مختلف اتفــاق می افتد‪ .‬همه اینها به قصه ای‬ ‫نزدیک می شود که جهانگیر و صفدر روایت می کنند‪ .‬درواقع برنامه‬ ‫ترکیبی از سریال و برنامه ایتمی است‪.‬‬ ‫تهیه کننده «جورچین» با اشــاره به موضوعات برنامه تاکید‬ ‫می کند‪ :‬در قالب طنز و داســتان به موضوعاتــی چون همیاری‪،‬‬ ‫همکاری‪ ،‬مهربانی‪ ،‬سادگی‪ ،‬ساده زیستی‪ ،‬دورهمی‪ ،‬فرزنداوری‪،‬‬ ‫ازدواج اسان و امیدبخشی پرداخته ایم‪ .‬حتی به بهانه اختراع ماشین‬ ‫زمان توســط یکی از شــخصیت ها به اینده رفتیم و با شبکه های‬ ‫ماهواره ای شــوخی کردیم چون در این موضوعات بهتر می توان‬ ‫شوخی کرد‪.‬‬ ‫برای نسلی که دهه ‪ 60‬را نمی شناسد‬ ‫یزدان فتوحی را شاید بیشتر با بازی در برنامه های طنز «خنده‬ ‫بازار» و «شکرســتان» به خاطر بیاوریم اما او پیــش از اینکه وارد‬ ‫بازیگری شود در نویســندگی و کارگردانی طنز فعال بود و اکنون‬ ‫نیز کارگردانی «جورچین» را برعهــده دارد‪ .‬اولین جمله ای که او‬ ‫در توصیف برنامه «جورچین» به زبان می اورد این است که ما در‬ ‫جورچین به دنبال ان هستیم که حال بیننده را برای چند دقیقه‬ ‫خوب کنیم و باعث لبخند زدن او شویم‪ .‬فتوحی با بیان اینکه فصل‬ ‫اول «جورچین» در ‪ ۱۱۰‬قســمت ‪ ۳۸‬دقیقه ای پخش می شود‪،‬‬ ‫اظهار می کند‪ :‬رونمایی ســریال در شــب میالد حضرت علی(ع)‬ ‫انجام شــد و به همین بهانه تعداد قســمت های ان ‪ ۱۲۰‬قسمت‬ ‫است و بخش های نوروزی ان نیز در حال ضبط است که امیدواریم‬ ‫مخاطبان در ایام نوروز و ماه رمضان از ان خوش شان بیاید‪.‬‬ ‫این کارگردان با اشــاره به فصل اول این مجموعه که مربوط به‬ ‫خانواده معماریان در محله جورچین اســت می گوید‪ :‬این محله‬ ‫دهه شصتی از ادم هایی از اصناف مختلف تشکیل شده است‪ .‬نگاه‬ ‫ما براین است که جورچین یک طنز موقعیت است‪ .‬در ابتدای کار‪،‬‬ ‫خانواده معماریان را تا ده قسمت اول معرفی می کنیم و پس از ان در‬ ‫بین ایتم های طنز به داستانی سریالی می رسیم‪.‬‬ ‫وی درباره انتخاب فضای چهاردهه قبــل برای این برنامه بیان‬ ‫می کند‪ :‬نسل جدید جز چند تصویر گنگ و بیشتر خبری تصویری‬ ‫از زندگی در فضای دهه ‪ 60‬ندارد و اغلــب در مواجهه با این دهه‬ ‫تعجب می کند و می گوید‪ :‬مگر چنین ماجراهایی وجود داشته است؟‪.‬‬ ‫به نظرم باید با زبانی متفاوت از این دهه برای نسل امروز می گفتیم‬ ‫که این برنامه این کار را برعهده گرفت‪.‬‬ ‫فتوحی می افزاید‪ :‬نسل امروز بیشتر با طنز و کمدی های سخیف‬ ‫فضای مجازی همراه شده است‪ .‬طنز فضای مجازی بیشتر کالمی‬ ‫است و بازی ندارد و شاید هم هجو است اما در این کار ما به سمت‬ ‫کمدی موقعیت رفتیم و کمدی کالمی را هم در کنار ان گنجاندیم‪.‬‬ ‫به گفته این برنامه ساز در حالی که در یک مهمانی و یا دورهمی‬ ‫خانواده ها همه سرشان تو گوشی است شاید قصه ای که به دهه ‪۶۰‬‬ ‫نقب می زند باعث گفت وگو و تبادل نظر شود‪ .‬سبب شود که دهه‬ ‫پنجاه و شصتی ها یاد خاطرات شان بیافتند و با هم بخندند‪.‬‬ ‫ایتم سازی دشوار است‬ ‫کارگردان «جورچین» رفتن به ســمت قصه دهه ‪ ۶۰‬را کاری‬ ‫دشوار دانسته می گوید‪ :‬یکی از دغدغه های خانواده ها شکاف بین‬ ‫نسل ها است که تجدید خاطره می تواند به حل این موضوع کمک‬ ‫کند‪ .‬مثال وقتی صحبت از صف نان می شود یعنی نسل قدیم صبورتر‬ ‫از االن بودند و چون هرچیزی را به ســختی به دست اورده بودند‬ ‫قدرش را می دانستند اما نسل امروزی که فست فودی است برای‬ ‫رســیدن به هدفش صبر وحوصله ندارد و پخته شدن در مسیر را‬ ‫بیهوده می داند و می خواهد زود به مقصودش برسد‪ .‬حاال ما تالش‬ ‫کردیم در زیر الیه متن این موارد را به بیننده بگوییم‪ .‬این موارد شاید‬ ‫در چند دیالوگ یا یک اکت باشد که تاثیرگذارتر است‪ .‬به نظرم مردم‬ ‫با این مجموعه ارتباط برقرار می کنند‪ .‬بازیگر مجموعه «خنده بازار»‬ ‫با اشاره به دشــواری های برنامه های ایتمی طنز و مقایسه این اثر‬ ‫با دیگر کارهای طنز بیان می کند‪ :‬بدیهی است که این برنامه را با‬ ‫نمونه های مشابه و موفق گذشته از جمله «خنده بازار« و یا حتی‬ ‫«ساعت خوش» مقایسه کنند علت اصلی هم ذات ایتم است‪.‬‬ ‫وی ادامه می دهد‪ :‬تصور بعضی ها این اســت که ایتم سازی کار‬ ‫ساد ه یا سبک اســت‪ .‬اما به دلیل اهمیت جزئیات صحنه از جمله‬ ‫دکور‪ ،‬لباس و ‪ ...‬سخت ترین کار دنیا ایتم سازی است‪ .‬ضمن اینکه‬ ‫ما در این کار ســعی کردیم فیلمنامه کمدی را طوری بنویســیم‬ ‫که ایتم ها با یک نخ تســبیح به هم متصل شوند‪ .‬در «جورچین»‬ ‫یک سری سکانس است که نسبت به یک ماجرایی وصل و به یک‬ ‫قصه واحد تبدیل می شوند‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫دو شنبه ‪ 22‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1389‬‬ ‫جشنواره سحرخوانی ایرانیان برگزار می شود‬ ‫جشنواره «ماهور» نخستین مسابقه «سحرخوانی ایرانیان» با مشارکت انجمن موسیقی ایران برگزار‬ ‫می شود‪ .‬سیدمحسن حسینی دبیر جشنواره «ماهور» درباره این جشنواره توضیح داد‪ :‬در استانه فرارسیدن‬ ‫ماه مبارک رمضان‪ ،‬سازمان فرهنگی هنری شــهرداری تهران در نظر دارد جشنواره «ماهور» نخستین‬ ‫مسابقه «سحرخوانی ایرانیان» را با مشارکت انجمن موسیقی ایران برگزار کند‪ .‬او با اشاره به موسیقی رمضان‬ ‫به عنوان یکی از انواع شاخص و شناخته شده موسیقی مذهبی گفت‪ :‬جشنواره «ماهور» را با هدف اشنایی و‬ ‫تقویت بخش مناجات خوانی در موسیقی مذهبی و ایینی در سه حوزه سحرخوانی‪ ،‬مناجات خوانی و نیایش‬ ‫در ائینه اقوام‪ ،‬طراحی کرده ایم که هر شرکت کننده می تواند همزمان در هر سه حوزه شرکت کند‪/.‬ایسنا‬ ‫بفرمایید بلیت ‪۷۰۰‬هزارتومانی‬ ‫برخی از خوانندگان و هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان به ویژه در حوزه موسیقی پاپ طی روزهای‬ ‫باقی مانده از اسفندماه سال ‪ ۱۴۰۱‬کنسرت هایی را در تهران و سایر شهرهای کشورهای برگزار می کنند‪.‬‬ ‫این در حالی است که شنیده شــده برخی از این هنرمندان نظر به در پیش رو بودن تعطیالت نوروزی‬ ‫تصمیم دارند کنسرت هایی را نیز در سال ‪ ۱۴۰۲‬برگزار کنند‪ .‬این کنسرت ها در حالی برگزار می شود که‬ ‫افزایش نسبی قیمت بلیت کنسرت ها و فقدان نظارت الزم در این زمینه پس از مدت ها تعطیلی اجراهای‬ ‫زنده یکی از چالش های مهم فصل تازه کنسرت ها بعد از وقفه چهار ماه گذشته بوده است‪.‬‬ ‫میانگین قیمت بلیت های این کنسرت ها از‪ 150‬هزار تا ‪ 700‬هزار تومان اعالم شده است‪/.‬مهر‬ ‫وظیفهصندوقاعتباریهنرحمایتاست‬ ‫نشست ســید مجید پوراحمدی مدیرعامل‬ ‫صندوق اعتباری هنر با اهالی رســانه صبح روز‬ ‫گذشته ‪ ۲۱‬اسفند برگزار شد‪.‬‬ ‫مدیرعامل صندوق اعتبــاری هنر گفت‪ :‬این‬ ‫صندوق تمام فعاالن حــوزه فرهنگ و هنر را با‬ ‫داشتن شرایط الزم تحت پوشش قرار می دهد‪.‬‬ ‫وظیفه این صندوق‪ ،‬حمایت از نویســندگان‪،‬‬ ‫خبرنگاران‪ ،‬هنرمندان و قاریان قران است و هر‬ ‫هنرمندی خدمات صندوق را می خواهد باید عضو‬ ‫صندوق شود‪ .‬او ادامه داد‪ :‬در استان ها مشکالت‬ ‫عمده داشــتیم که با ایجاد کارگروه توانستیم‬ ‫این مشــکالت را حل کنیم‪ .‬برای رسیدن به این‬ ‫خواسته کارگروه هایی که در استان ها تشکیل شد‬ ‫کمک زیادی به ما کردند‪ .‬به واسطه این کارگروه ها‬ ‫بســیاری از موانع پیش روی هنرمندان از بین‬ ‫رفتند و انها بدون نیاز برای حضور در تهران به‬ ‫عضویت صندوق در امدند‪.‬‬ ‫پوراحمدی در این نشست گفت‪ :‬با اصالح روند‬ ‫عضویت و برطرف شدن نواقص‪ ،‬با اضافه شدن ‪۱۴‬‬ ‫هزار عضو از سال گذشته تاکنون‪ ،‬سبب شد تعداد‬ ‫اعضای عضو به ‪ ۹۷‬هزار نفر برسد‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬در زمینه خدمــات بیمه تامین‬ ‫اجتماعی تاکنون ‪ ۵۴‬هزار نفــر عضو خدمات‬ ‫دریافت کرده اند و ‪ ۲۴۰‬میلیارد تومان بابت بیمه‬ ‫از دولت گرفته و پرداخت شده است‪.‬‬ ‫مدیرعامل صندوق اعتبــاری هنر همچنین‬ ‫ادامه داد‪ ۴۲ :‬هزار نفــر در زمینه بیمه تکمیلی‬ ‫عضوگیری شده اند و تاکنون چه در بیمه تامین‬ ‫اجتماعی و چه تکمیلی‪ ،‬برای حدود ‪ ۳۰۰۰‬نفر در‬ ‫بیمه تکمیلی و ‪ ۱۰۰۰‬نفر در تامین اجتماعی‪ ،‬تمام‬ ‫هزینه ها را صنــدوق پرداخت می کند‪ .‬خدمات‬ ‫تامین اجتماعی ما توانســت در سال گذشته ‪۱۰‬‬ ‫هزار نفر افزایش داشته باشــد و رقم کل به ‪۵۴‬‬ ‫هزار نفر برسد‪ .‬همچنین در سال گذشته عده ای‬ ‫توسط صندوق به بازنشستگی رسیدند‪ .‬او ادامه‬ ‫داد‪ :‬در طرح جوانی و شــمیم ‪ ۱۵۵۱‬نفر در قالب‬ ‫ازدواج و فرزنداوری‪ ۵ ،‬میلیون تومان بالعوض و‬ ‫‪ ۳۰‬میلیون تسهیالت ارزان قیمت در اختیار اعضا‬ ‫گذاشته شده است‪ .‬وی همچنین اظهار داشت‪:‬‬ ‫امســال صندوق اعتباری هنر در جشنواره های‬ ‫تاتر‪ ،‬فیلم‪ ،‬موسیقی و تجسمی فجر حضور فعال‬ ‫داشت‪/.‬صباخبر‬ ‫اشعار طنز مخاطبان رادیو صبا کتاب می شود‬ ‫کتاب «خوش بیان» مجموعه اشعاری از مخاطبان شبکه رادیویی‬ ‫صبا منتشر می شود‪.‬‬ ‫حمید رضا افتخاری مدیر شبکه رادیویی صبا درباره کتاب «خوش‬ ‫بیان» که مجموعه اشعاری از مخاطبان این شبکه است گفت‪ :‬برنامه‬ ‫صباهنگ رادیو صبا اصالتاً یک برنامه موسیقی محور است که از سال‬ ‫گذشته شعر را به عنوان یکی از ارکان اصلی موسیقی با کالم به بخش‬ ‫اصلی برنامه تبدیل کرده اســت و در کنار نقد ترانه های روز بخشی را‬ ‫برای شاعرانه های شنوندگان خود طراحی کرده که اتفاقاً با استقبال‬ ‫هم روبروســت‪ .‬اتاق فکر این برنامه هر روز مصرعی اعالم می کند تا‬ ‫شنوندگان در طول ‪ ۹۰‬دقیقه برنامه ان را تکمیل کنند‪ .‬وی افزود‪ :‬پس‬ ‫از گذشت یک سال از اجرای این ایده تعاملی و مشاهده مشارکت باالیی‬ ‫شنوندگان این برنامه بر ان شدیم تا با پاالیش و انتخاب از میان هزاران‬ ‫بیت کامل شده‪ ،‬بخشی از این شاعرانگی طنازانه را به تفکیک روز با نام‬ ‫شاعر در قالب کتابی به نام «خوش بیان» به چاپ برسانیم‪/.‬مهر‬ ‫حکیم نظامی بر برج ازادی نقش بست‬ ‫برج نگاره بزرگداشــت حکیم نظامی‪ ،‬در استانه روز ‪ 21‬اسفند‬ ‫روز بزرگداشت حکیم نظامی و در هفته نکوداشت این شاعر بر برج‬ ‫ازادی نقش بست‪ .‬روز ‪ 21‬اسفندماه در تقویم رسمی کشورمان به‬ ‫عنوان روز بزرگداشت نظامی گنجوی نامگذاری شده است‪.‬حکیم‬ ‫نظامی‪ ،‬شاعر و داستان ســرای ایرانی پارسی گوی در سده ششم‬ ‫هجری (دوازدهم میالدی) اســت که ب ه عنوان صاحب ســبک و‬ ‫پیشوای داستان سرایی در ادبیات پارسی شناخته شد ه است‪ .‬ارامگاه‬ ‫نظامی گنجوی‪ ،‬در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد‪ .‬نظامی در زمره‬ ‫گویندگان توانای شعر پارسی است‪ ،‬که نه تنها دارای روش و سبکی‬ ‫شاعران پس از‬ ‫جداگانه است‪ ،‬بلکه تاثیر شیوه او بر شعر پارسی نیز در‬ ‫ِ‬ ‫او اشکارا پیداست‪.‬خمسه نظامی یا پنج گنج نظامی حدود ‪۲۸۹۰۰‬‬ ‫بیت دارد و شامل؛ مخزن االسرار‪ ،‬خسرو و شیرین‪ ،‬لیلی و مجنون‪،‬‬ ‫هفت پیکر‪ ،‬سروده و اسکندرنامه مشتمل بر دو قسمت به نام های‬ ‫شرفنامه و اقبال نامه است‪/.‬برنا‬ ‫دیپلماسی کودک و نوجوان جواب می دهد‬ ‫در نشست رایزن فرهنگی چین و معاون فرهنگی کانون پرورش‬ ‫فکری‪ ،‬هردو طرف بر لزوم افزایش همکاری میان ایران و چین در قالب‬ ‫دیپلماســی کودک و نوجوان و برگزاری برنامه های فرهنگی تاکید‬ ‫کردند‪ .‬فرهاد فالح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری گفت‪ :‬کانون‬ ‫پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اینکه در حوزه دیپلماســی‬ ‫فرهنگی‪ ،‬به بحث کودک و نوجــوان ورود پیدا کند قصد دارد در این‬ ‫زمینه اقدام هایی داشته باشــد و ما با وزارت خارجه در حال تعامل و‬ ‫گفتگو هستیم‪ .‬برای این کار الزم است زمینه یک همکاری گسترده‬ ‫و رسمی بین مقامات کشور چین و مقامات جمهوری اسالمی ایران‬ ‫برای امضای یک تفاهم نامه و شکل گیری دیپلماسی فرهنگی کودک‬ ‫و نوجوان شکل بگیرد‪ .‬ما با کشور روسیه هم درباره دیپلماسی کودک‬ ‫و نوجوان صحبت خواهیم کرد‪ .‬اگر این کار را انجام دهیم عمال در همه‬ ‫جشنواره ها تبادل اطالعات و تجربیات‪ ،‬فروش محصوالت‪ :‬سینمایی‪،‬‬ ‫کتاب و ‪ ...‬به راحتی شکل می گیرد‪/.‬میزان‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«مدرسه ژاندارک» را دریابید‬ ‫«مدرسه ژاندارک»‪ ،‬از مدرسه های قدیمی تهران است که در شــمال منطقه ‪ ۱۲‬تهران‪ ،‬در خیابان‬ ‫منوچهری‪ ،‬انتهای کوچه ژاندارک قرار دارد‪ .‬در برخی منابع امده که این مدرســه از نخستین مدارس‬ ‫دخترانه ایران بوده است که به مدرسه سورها (دختران تارک دنیا) نیز معروف است‪ .‬نیکال مار ُکف ـ معمار‬ ‫روس ـ در سال ‪ ۱۳۱۰‬خورشیدی بنای اصلی ان را ساخت زمین مدرسه متعلق به مشیرالدوله و کنار خانه‬ ‫اوست‪ .‬معماری مدرسه ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی محسوب می شود و سال ‪ ۱۳۷۸‬در فهرست‬ ‫اثار ملی ثبت شد‪ ،‬اما نکته قابل تامل درباره مدرسه دخترانه «ژاندارک» تبدیل ان به یک مدرسه پسرانه‬ ‫و رها شدن و بالاستفاده گذاشتن بخش هایی از این مدرسه است‪/.‬ایسنا‬ ‫دو شنبه ‪ 22‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1389‬‬ ‫گالب ادینه در صدر‬ ‫‪7‬‬ ‫پرفروش ترین نمایش های تاالرهای مختلف نمایشی در هفته سوم اسفند اعالم شد‪:‬‬ ‫نمایش «پرده خانه» نویسنده بهرام بیضایی‪،‬کارگردان گالب ادینه‪ ،‬کنسرت‪-‬نمایش «کافه عاشقی»‬ ‫نویسنده و کارگردان؛ ســید جالل الدین دری‪ ،‬نمایش «او کیست؟» نویســنده و کارگردان‪ :‬ارس راد‪،‬‬ ‫نمایش «شایعات»‪ ،‬نویسنده‪ :‬نیل سایمون‪ ،‬مترجم‪ :‬اهو خردمند‪،‬کارگردان‪ :‬مهسا عزیزپوری‪ ،‬نمایش‬ ‫«نماینده ملت» نویسنده‪ :‬برانیسالو نوشیچ‪،‬مترجم‪ :‬سروژ استپانیان‪،‬طراح‪ ،‬دراماتورژ و کارگردان‪ :‬نادر‬ ‫ نادرپور‪،‬نمایش «لیبرو » نویسنده‪ :‬احسان نگهبان‪ ،‬میالد ظهوریان‪ ،‬کارگردان‪ :‬احسان نگهبان‪ ،‬نمایش‬ ‫«قضات»نویسنده‪ ،‬طراح و کارگردان‪ :‬سجاد حسین پور‪/.‬برنا‬ ‫با وحدت و یکدلی مسائل را حل می کنیم‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی در خصوص این که دادستانی تهران نسبت به‬ ‫انتشار اخبار مسمویت دانش اموزان علیه سه رسانه کشــور و برخی از هنرمندان اعالم جرم کرده است‬ ‫و اینکه پی گیری وزارت ارشاد در این خصوص چه بوده است‪ ،‬گفت‪ :‬ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫حسب وظایف قانونی که داریم‪ ،‬عمل می کنیم و در این خصوص‪ ،‬دوستان هیات نظارت بر مطبوعات که یک‬ ‫هیات فراقوه ای است تذکراتی داشتند و احتماال برحسب تشخیصی که دستگاه قضایی داده در این مورد‬ ‫ورود پیدا کرده است‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬به هرحال توصیه همه ما این اســت که چهره های فرهنگی‪ ،‬هنری و رسانه های کشور نقش‬ ‫خودشان را پاس بدارند و در شرایط مهمی که در کشور پدید می اید و دشمنان می خواهند از ان سوء استفاده‬ ‫کنند‪ ،‬کاری نشود که به ضرر مردم کشورمان شود‪ .‬ان شا اهلل همه بتوانند در استانه سال جدید با اتحاد‪ ،‬وحدت‬ ‫و یکدلی مسائل مهم کشور را حل کنند‪ .‬اسماعیلی گفت‪ :‬هرکاری باید طبق قانون انجام شود و ما هم طبق‬ ‫قانون با این بحث ها برخورد می کنیم‪ .‬میزان ازادی بیان و فضایی که در کشور وجود دارد‪ ،‬قابل مقایسه‬ ‫با جاهای دیگر نیست‪ .‬ممکن است کسی هم خطایی کند و طبق قانون برخورد شود‪ .‬بنابراین ما در‬ ‫وزارت فرهنگ طرفدار جدی اجرای کامل قانون هستیم‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی گفت‪:‬‬ ‫توصیه همه ما این است که چهره های فرهنگی‪ ،‬هنری و رسانه های کشور نقش خودشان‬ ‫را پاس بدارند و در شــرایط مهمی که در کشور پدید می اید و دشمنان می خواهند از‬ ‫ان سوء استفاده کنند‪ ،‬کاری‬ ‫نشود که به ضرر مردم‬ ‫کشورمان شود‪ /.‬ایلنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫یاسرسماوات‪-‬نهضتکمینهگرایییاهمانمینی مالیسم‪،‬‬ ‫در سه دهه اخیر‪ ،‬به ویژه با گذار به قرن بیست و یکم‪ ،‬رونق‬ ‫بسیار گسترده تری نسبت به اواخر قرن بیستم گرفته است‪.‬‬ ‫این نهضت در گونه های متعدد هنر‪ ،‬به ویژه در ادبیات و سینما‬ ‫جلوه نمایان تری داشته است‪ .‬عبور داستان نویسی کوتاه از‬ ‫کالسیک کمینه نویسی به مینی مالیسم روایی‪ ،‬تبدیل ان به‬ ‫‪ Flash Fiction‬و در فاصله کوتاهی مدرنیزه تر شدن این‬ ‫قالب با پیدایش فرم نوشتاری ‪ Micro Fiction‬و گسترش‬ ‫ان‪،‬رفتهرفتهبهسینمایعصرجدیدنیزسرایتکرد‪.‬سینمای‬ ‫قرن بیست و یکم از این ره توشه اســتفاده ای بهینه برد و‬ ‫سینماگران نیز از گیر و بند های رایج فیلم کوتاه کالسیک‪،‬‬ ‫رهایییافتندوهمچونشاعریکهازغزلوقصیدهبهسرایش‬ ‫شعر سپید و ازاد می پردازد‪ ،‬در فرم فیلم کوتاه نیز دخل و‬ ‫تصرف کردند تا فیلم های چند دقیقه ای (گاه زیر یک دقیقه)‬ ‫نیز به سرعت جای خود را در هنر مدرن عصر حاضر باز کنند‪.‬‬ ‫موج نوی فیلم های کوتاه در ایران نیز‪ ،‬بیش از یک دهه پیش‬ ‫با باد موافق توام شد‪ .‬تاسیس «جشنواره فیلم ‪ »100‬که به اثار‬ ‫سینمایی زیر ‪ 100‬ثانیه اختصاص داشت‪ ،‬کاری بود که از دهه‬ ‫‪ 80‬در ایران باعث شناسایی استعدادهای نوظهور فیلم سازی‬ ‫سینمای ایران به ویژه در حوزه فیلم کوتاه شد‪ .‬خبرنگار صبا‬ ‫در این شماره با کارگردان فیلم ‪ 100‬ثانیه ای «درامپس» گپ و‬ ‫گفت کوتاهی داشته است‪.‬‬ ‫شما پیش تر هم در «جشنواره فیلم ‪ »100‬حضور داشتید‪.‬‬ ‫ایا این دوره نسبت به دوره های پیشین‪ ،‬ممتاز بود؟‬ ‫همینطور است‪ .‬این دومین بار است که من در «جشنواره فیلم‬ ‫‪ »100‬حضور می یابم‪ .‬راستش به شخصه برای من که تجربه بسیار‬ ‫خوبی محسوب می شد‪ .‬فیلم «درامپس» در واقع سومین ساخته‬ ‫من بود که با ان در ســیزدهمین دوره این جشنواره حضور یافتم‪.‬‬ ‫همانطور که از نام این جشنواره پیداست‪ ،‬همه شرکت کنندگان ان‬ ‫در حوزه فیلم ‪ 100‬ثانیه ای اثار خــود را تولید کرده اند و به عبارت‬ ‫دیگر همه دســتاوردهای حرفه ای خــود را در قالب فیلمی ‪100‬‬ ‫گفت وگوی صبا با امیرحسین راستی کارگردان فیلم ‪ 100‬ثانیه ای «درامپس»‬ ‫فیلمی که بازگشت سرمایه داشت!‬ ‫ثانیه ای جمع بندی کرده اند‪.‬‬ ‫ایده ساخت «درامپس» به نظر متعلق به خودتان است‪ .‬از‬ ‫ی‪‎‬گویید؟‬ ‫چگونگی پیدایش این طرح در ذهن تان م ‬ ‫بله دقیقا متعلق به خودم بــود‪ .‬من از قطراتی که از شــیر اب‬ ‫می ‪‎‬چکید به این ایده رســیدم‪ .‬البته ایده ســاخت «درامپس» از‬ ‫جشنواره دیگری با من بود و خوشبختانه در این جشنواره محقق شد‪.‬‬ ‫ممکن است کمی بیشتر توضیح دهید؟ یعنی فیلمی در‬ ‫جشنواره دیگری دیدید و کاری مشابه ان ساختید؟‬ ‫نه‪ ،‬راستش را بخواهید حدود دو سال و نیم پیش و درست پیش‬ ‫از اغاز شیوع ‪ COVID-19‬من فیلمی مشابه «درامپس» برای‬ ‫شرکت در یک جشنواره ساختم که فیلم خوبی از کار درنیامد و خب‬ ‫بالطبع موفقیتی را هم برای من در پیش نداشت‪ .‬ان جشنواره در‬ ‫اصل به مقوله اب اختصاص داشت‪ .‬پس از پایان جشنواره به خودم‬ ‫گفتم چرا روی این ایده کار نکنم و فیلم بهتری نسازم؟ از انجا که‬ ‫موسیقی هم خوانده بودم و سنتور هم می نوازم‪ ،‬این ایده را با موسیقی‬ ‫تلفیق کردم و حاصلش فیلم «درامپس» شد‪ .‬جشنواره فیلم ‪100‬‬ ‫این اعتماد به نفس را به من داد تا روی ایده ام کار کنم و موفق شوم‪.‬‬ ‫ساخت این فیلم ‪ 100‬ثانیه ای چقدر زمان برد؟‬ ‫ببینید اگر زمان مفید را در نظــر بگیریم‪« ،‬درامپس» یک روزه‬ ‫اماده می شد ولی برای نمونه ما نمی توانستیم در یک روز ‪ 5‬دقیقه‬ ‫از یک شیر اب با ان فرمتی که می خواستیم‪ ،‬تصویربرداری کنیم‪ .‬از‬ ‫سوی دیگر در شهرستان یزد‪ ،‬از انجا که اب اشامیدنی و مصروفی‬ ‫کیفیت اب بسیاری از شهرها را ندارد‪ ،‬اغلب با شیرهای فرسوده‪ ،‬جرم‬ ‫گرفته و زنگ زده روبرو می شدیم‪ .‬شاید باورتان نشود ولی مجبور‬ ‫بودیم گاهی برخی شیرها را تمیز کنیم تا اماده تصویربرداری شوند!‬ ‫در مجموع فیلم «درامپس» در ‪ 20‬روز ساخته شد‪.‬‬ ‫کمی درباره خط روایی فیلم هم صحبت می کنید؟‬ ‫فیلم با صحنه ای از شیرهای اب که چکه می کنند اغاز می شود و‬ ‫بعد از مدتی این چکه ها به ضرباهنگ تبدیل می شوند و نوایی شبیه‬ ‫درامپس تولید می کنند‪ .‬در انتهای فیلم نیز پسری را می بینید که‬ ‫در بیابان با ایده های خود‪ ،‬با جهان خود نشسته و ضرباهنگ نیز ریتم‬ ‫خود را دارد‪.‬‬ ‫فیلم ‪ 100‬ثانیه ای نیز‪ ،‬زیرشاخه ای از فیلم های کوتاه است‪.‬‬ ‫این حقیقت که فیلم ســازان برای دریافت امتیاز ساخت‬ ‫فیلم بلند‪ ،‬ناگزیر از ساخت فیلم کوتاه باشند و در این ورطه‬ ‫درواقع فیلمسازی بلند را مشق کنند‪ ،‬به نظر شما‪ ،‬ساخت‬ ‫ی‪‎‬دهد؟‬ ‫فیلم کوتاه را اماتورگونه نشان نم ‬ ‫متاسفانه در ایران این تفکر وجود دارد که فیلم سازان مقوله فیلم‬ ‫کوتاه را به عنوان پله ای برای رســیدن به فیلم بلند تلقی می کنند‬ ‫اما این تفکر واقعاً درست نیســت‪ .‬حتی فیلم سازان بزرگی مانند‬ ‫کریســتوفر نوالن‪ ،‬دیوید فینچر و دیوید لینچ همین حاال با وجود‬ ‫اوازه ای که دارند‪ ،‬به ساخت فیلم کوتاه می پردازند‪ .‬به یقین ان ‪‎‬ها‬ ‫این کار را برای مطرح شدن انجام نمی دهند‪ ،‬بلکه فیلم کوتاه را برای‬ ‫خود فیلم کوتاه می سازند‪ .‬شاید باورتان نشود اما همین حاال اعضای‬ ‫خانواده ام از من می پرسند پس کی قرار است فیلم بلند بسازم؟! فیلم‬ ‫کوتاه دنیای خاص خود را دارد‪.‬‬ ‫خب زمانی که ساخت فیلم کوتاه بازگشت سرمایه ندارد و‬ ‫تهیه کنندگان رغبتی برای سرمایه گذاری روی ان ندارند‪ ،‬به‬ ‫نظر شما نباید حق را به کسانی داد که دوست دارند در حوزه‬ ‫فیلم بلند فعالیت کنند؟‬ ‫ببینید همیشه اینطور نیست! همین فیلم «درامپس» برای من‬ ‫چند برابر هزینه ساختش‪ ،‬بازگشت سرمایه داشت! خوشبختانه حاال‬ ‫درگاه هایی وجود دارد که در ان ها عموم برای انکه فیلم کوتاه شما‬ ‫را ببینید‪ ،‬پول می پردازند‪ .‬فیلیمو و تیوال هم بخشی را به فیلم کوتاه‬ ‫اختصاص داده اند‪ .‬به تازگی موجی پدید امده که سینمای کوتاه را‬ ‫به سمت و سوی حرفه ای شدن رهمنون می کند‪.‬‬ ‫بسیار عالی‪ .‬فیلم کوتاه مورد عالقه شما چیست؟‬ ‫خب پیش از انکه در ســیزدهمین جشنواره فیلم ‪ 100‬شرکت‬ ‫کنم‪ ،‬فیلم کوتاه «حیوان» ســاخته بــراداران ارک (بهمن و بهرام‬ ‫ارک) اثر موردعالقه من بود اما در این جشنواره‪ ،‬زمانی که فیلم ‪100‬‬ ‫ثانیه ای «مادر» را دیدم و حدود یک و نیم دقیقه اشک ریختم‪ ،‬این‬ ‫فیلم را اثر مورد عالقه ام می دانم‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!