روزنامه صبا شماره 1389
روزنامه صبا شماره 1389
روزنامه صبا شماره 1389
دو شنبه| 22اسفند 13 |1401مارس 20 |2023شعبان |1444
سال دهم| شماره 8 |1389صفحه| 5000ناموت|
جنگ جهانی سوم
همچنان می تازد
گفت وگو با امیرحسین راستی کارگردان
فیلم 100ثانیه ای «درامپس»
فیلمی که بازگشت سرمایه داشت!
همراه با برنامه نوروزی «جورچین» از شبکه نسیم
طزن ایمتی به شیوه دهه شصیت ها
وزیر فرهنگ و ارشاد:
پیمان جبلی:
مجید پوراحمدی:
با وحدت و یکدلی
صدای جنگ اقتصادی
وظیفه صندوق اعتباری هنر
مسائل را حل می کنیم
در زندگی ها می پیچد
حمایت است صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دو شنبه 22اسفند 1401شماره 1389
انتصاب شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم کوتاه تهران
با حکم محمد خزاعی ،اعضای شورای سیاست گذاری چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
منصوب شدند .بر اساس حکم رییس سازمان سینمایی ،سیدمحمد هاشمی عضو هیات امنای انجمن
سینمای جوانان ایران ،محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهان گردی و اتومبیل رانی ،حبیب ایل
بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ،هادی مقدم دوست ،نویسنده ،کارگردان و عضو هیات
امنای انجمن ســینمای جوانان ایران ،غالمرضا منتظری نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس
شورای اسالمی ،مجید اکبرشاهی رییس مرکز ســیمرغ معاونت سیمای رسانه ملی و مهدی اذرپندار
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران را به عنوان اعضای این شورا معرفی کرد/ .مهر
پوستر فیلم «غریب» رونمایی شد
«غریب» به کارگردانی محمد حسین لطیفی محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که مقطعی
از زندگی شــهید محمد بروجردی را روایت می کند.این فیلم که از چهارشنبه 24اسفند اکران خود را
اغاز می کند« ،غریب» عالوه بر دریافت بیشترین تعداد جایزه در جشنواره فیلم فجر ،به عنوان بهترین
فیلم جشنواره مقاومت نیز شناخته شد.در خالصه داستان «غریب» امده است :سال 1358با باال گرفتن
اختالفات گروه های مسلح سیاسی از جمله کومله و دموکرات و ...شهید محمد بروجردی به همراه اندکی
از همرزمانش ،برای سامان دادن به اوضاع و رسیدگی به شــرایط مردم راهی غرب کشور شدند .اوضاع
نابسامان و اوج گیری دسته بندی ها شرایط را برای فرمانده جوان منطقه غرب پیچیده تر کرد/ .تسنیم
جنگ جهانی سوم همچنان می تازد
سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم لوکزامبورگ با اعطای دو جایزه به
فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی به کار خود پایان داد .فیلم
«جنگ جهانی سوم» به نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی در جدیدترین
حضور بین المللی خود در جشنواره فیلم لوکزامبورگ به نمایش گذاشته شد
و در نهایت جایزه فیپرشی (فدارسیون بین المللی منتقدان فیلم) و همچنین
جایزه هیات داوران جوان جشنواره را به خود اختصاص داد.
امسال اصغر فرهادی ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره
فیلم لوکزامبورگ را بر عهده داشت که سیزدهمین دوره ان از تاریخ ۱۱تا ۲۱
اسفند برگزار شد .ساخته هومن ســیدی که نماینده رسمی سینمای ایران
در شاخه بهترین فیلم بین المللی اســکار ۲۰۲۳بود ،پس از حضور موفق در
جشنواره ونیز و کسب دو جایزه بهترین فیلم و بازیگر بخش افق ها ،در سی و
پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم توکیو ،هشتمین دوره جشنواره فیلم
جهان اسیا در لس انجلس و جشنواره فیلم استکهلم سوئد نیز حضور موفقی
داشت و در فهرست فیلمهای جشنواره پالم اسپرینگز ۲۰۲۳نیز قرار گرفت
و اخیرا نیز ســه جایزه اصلی بهترین فیلم ،کارگردانی و بازیگر مرد (محسن
تنابنده) را از جشنواره فیلم بلگراد در کشور صربستان دریافت کرده است .این
فیلم با کسب دو جایزه از جشنواره فیلم لوکزامبورگ« ،جنگ جهانی سوم»
شمار جوایز بین المللی خود را به عدد ۱۱رساند .در فیلم «جنگ جهانی سوم»
بازیگرانی چون محســن تنابنده ،ندا جبرئیلی ،مهسا حجازی ،نوید نصرتی،
لطف اهلل سیفی و حاتم مشمولی به ایفای نقش پرداخته اند/.ایسنا
اوکراین به اکادمی اسکار تاخت
«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین از تصمیم اکادمی اسکار
برای رد درخواست رئیس جمهور «والدیمیر زلنسکی» برای سخنرانی
در مراسم اسکار به شدت انتقاد کرد و گفت« :تصمیم به دعوت نکردن
از زلنسکی برای سخنرانی در مراسم اسکار ،جایی که یکی از نامزدهای
اصلی بهترین فیلم بین المللی ،فیلمی ضد جنگ است ،بسیار ریاکارانه
است .اگر فیلم المانی «در جبهه غرب خبری نیست» اسکار بهترین
فیلم بین المللی را دریافت کند ،در حالی که زلنسکی که در بزرگترین
جنگ اروپا از زمان جنگ جهانی دوم اوکراین را هدایت می کند ،اجازه
صحبت در مراســم اسکار را نداشته باشــد ،نمونه بهتری از ریاکاری
مدیران و تهیه کنندگان ارشد صنعت فیلم از ان نخواهید یافت .سال
گذشته نیز اکادمی اسکار به درخوست ها برای سخنرانی «زلنسکی»
در مراسم اســکار اعتنایی نکرد و این موضوع با واکنش شدید «شان
پن» دوست هالیوودی رئیس جمهور اوکراین همراه شد که تهدید کرد
مجسمه اسکارش را ذوب خواهد کرد/.ایسنا
مالقات با جادوگر منتفی شد
سازمان ســینمایی در اخرین روز هفته گذشــته چهار فیلم
«غریب»«،فسیل» «عروس خیابان فرشته» و «مالقات با جادوگر»
را به عنوان چهار فیلم اکران نوروزی سینماها معرفی کرد .حضور
سه فیلم کمدی در ترکیب این چهار فیلم که با لحاظ کردن ادامه
دو اکران فیلم هایی همچون «خط اســتوا» و «بخارست» تعداد
فیلم های کمدی روی پرده در ایام نــوروز را فراتر از حد معمول
می برد ،ترکیب اعالم شــده با انتقادهایی مواجه شــد .حاال خبر
رسیده که «مالقات با جادوگر» از ترکیب اعالمی کنار گذاشته شده
و روح اهلل سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان
ســینمایی در این خصوص گفت :پس از ارزیابی شرایط اکران و
ایجاد توازن در ژانربندی اثار بر روی پرده مقرر شد فیلم سینمایی
«بچه های طوفان» به کارگردانی صادق صادق دقیقی با مضمون
کودک و نوجوان ،جایگزین فیلم سینمایی «مالقات با جادوگر»
شود تا توازن مضمونی اثار روی پرده حفظ شود/.مهر
یک هشدار جدی برای سینما
تعداد مخاطبان ســینما در ســال ۱۴۰۱با وجود افزایش حدود
۱۰۰میلیارد تومانی فروش ،از نظر تعداد مخاطب به هفت سال قبل
برگشته است .امیرحسین علم الهدی کارشناس فرهنگی و سینما با
تاکید بر اینکه جدول اماری از این وضعیت به اندازه کافی گویا است،
بیان می کند که میزان مخاطب در سال ۱۴۰۱بازگشت به سال ۱۳۹۴
است و فروش سینما در ســال ۱۴۰۱به مدد افزایش ۲۰۰درصدی
قیمت بلیت نسبت به سال ( ۱۳۹۸قبل کرونا) ۱۱۰میلیارد تومان
افزایش داشته ،هر چند افزایش قیمت بلیت طی این سال ها ،نگاه از
عارض ه جدی اقتصاد فرهنگ دارد که البته در کنارعارضه های بی شمار
اقتصاد کالن جامعه هرسال شاهد افزایش سالن های سینما هستیم.
علم الهدی با بیان اینکه «همچنان اثرات کرونا بر کاهش صندلی
سینماها را شاهد هستیم» گفت :بیم ان را دارم چنانچه بر همین اداب
حکمرانی در سینما اصرار ورزیم در سال ۱۴۰۲به امار مخاطب سال
۱۳۹۲برسیم/.ایسنا صفحه 2
دو شنبه 22اسفند 1401شماره 1389
خرب سیمنا و تلویزیون
اغاز پیش تولید فیلم سینمایی امام حسین (ع)
تهیه کننده مجموعه «مریم مقدس» گفت که ساخت فیلم سینمایی امام حسین(ع) از عید فطر وارد
پیش تولید جدی می شود .محسن علی اکبری اظهار داشت :مدت هاست هیچ کاری شروع نکرده ام و تمام
تمرکزم را روی ساخت فیلم سینمایی فاخر امام حسین (ع) که با موضوع تبیین فرهنگ عاشورایی و قیام
اباعبداهلل الحسین(ع) ساخته می شود ،گذاشته ام .وی خاطرنشان کرد :کار نگارش فیلمنامه به قلم داود
میرباقری تمام شده است .بخشی از لوکیشن ها را بازدید کرده ایم که امیدوارم با حل مشکل مالی اوایل
سال ۱۴۰۲کار را شروع کنیم .علی اکبری با اشاره به کارگردانی شهریار بحرانی برای این فیلم سینمایی،
گفت که عبدالحمید قدیریان نیز مدیریت هنری پروژه را بر عهده خواهد داشت/.ایرنا
3
فراخوان همایش مطالعات فیلم کوتاه منتشر شد
پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در ادامه فعالیت های پژوهشی انجمن سینمای جوانان ایران
و با هدف تولید محتوای تخصصی برای فیلم سازان فعال در حوزه فیلم کوتاه ،برگزار می شود .تجارب چهار
دوره گذشته نشان داد که در حوزه پژوهش فیلم کوتاه انچه بیش از همه می تواند مفید فایده باشد ،امکان
استخراج نتایجی است که بتواند چراغ راهی در پروسه ارتقای کیفی تولید (از ایده تا اجرا) باشد بنابراین
همایش پنجم با هدف تولید محتوای تخصصی برای فیلم سازان فعال در حوزه فیلم کوتاه و البته توجه
به «بومی گرایی در ژانر» که از طریق پیوند فیلم کوتاه با حوزه های دیگر پدید می اید ،اجرا می شود.این
همایش در سه بخش «مقاالت پژوهشی»« ،جستارهای ازاد» و «ترجمه» پذیرش مقاله خواهد داشت/.مهر
جبلی :صدای جنگ اقتصادی در زندگی ها می پیچد
ایین اختتامیه نخســتین دوره جشنواره رســانه ای صبح ،روز
گذشته در مرکز همایش های بین المللی سازمان صداوسیما برگزار
شد .پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در این مراسم با اشاره به تداوم
دشمنی دشــمنان انقالب و رفتار انها در فریب افکار عمومی دنیا،
گفت :دشــمنان ما در یک انفجار ۷۰نفر را به قتل رساندند ،رییس
جمهور ان دوره را ترور کردند و ۱۷هزار نفر شــهروند را به خاک و
خون کشاندند حال پز حقوق بشر به ما می دهند و رهنمود می کنند
که چه کنیم و چه نکنیم .ما با تالش هــای طرف مقابل برای از بین
بردن حافظه تاریخی خود مواجهیم ،ان ها جنگ اقتصادی را بر دولت
تحمیل کردند و رسما گفتند شدیدترین تحریم ها را ادامه می دهیم
تا کمرتان بشکند ،بعد به ما می گویند کدام دشمن کدام تهاجم! ما در
دهه چهارم با ترکیب جنگ سخت ،جنگ نرم ،جنگ فرهنگی و جنگ
اقتصادی و در جدیدترین نسخه با جنگ شناختی رو به رو هستیم
به این معنا که صدای جنگ اقتصادی در زندگی ها می پیچد و تیر و
ترکش اقتصادی به بدن مردم و افکار ما می خورد ،انها اگر در جنگ
نظامی به نتیجه می رسیدند ،ادامه می دادند...
رئیس رسانه ملی اظهار داشت :خوشبختانه شناسایی و تجمیع
ظرفیت ها رمز موفقیت در جنگ های پیشــین بود .اکنون ماهواره،
شبکه های اجتماعی و حتی در استفاده از دامنه های ملی ما را دچار
چالش کرده اند و رســانه های برون مرزی ما در مسیر تبیین و بیان
واقعیت ها و ایجاد جبهه ها و فضاها ،به دنبال شبکه سازی و استفاده
از ظرفیت ها هستند .امیدواریم در برابر دشمنان از تمام ظرفیت ها
استفاده کنیم و این بســیج و این جشنواره بســیار به موقع و الزم
و ضروری ،روز به روز بالنده و تاثیرگذارتر پیش رود .در بخشــی از
این مراسم از «محمدرضا شفیعی» تهیه کننده مجموعه تلویزیونی
«گیل دخت» که در مرکز فیلم و سریال معاونت برون مرزی سازمان
صدا و سیما ساخته شده قدردانی شــد .او در صحبت هایش گفت:
بخشی از کار هنری به تکنیک و بخش دیگر ان به سلیقه وابسته است.
در چنین کاری نیز قاعدتا سلیقه یک نفر غالب نیست و حدود ۲۰۰
نفر هستند که به یکدیگر کمک می کنند .این ها را گفتم تا از جناب
مجتهدی تشکر کنم چرا که در عین سخت گیری اجازه داد تا کاری
به این سنگینی و بزرگی توسط یک کارگردان جوان ساخته شود و
سبب شد تا کارگردانی این کار بزرگ و نیز نقش های اصلی زن و مرد
این مجموعه را به هنرمندان جوان بسپاریم و بازیگران «گیل دخت»
را از بین کسانی انتخاب کنیم که نام اشنا نبودند .متشکرم از دوستان
و همکارانی که همراه مان بودند و مسیر را هموار ساختند /.صباخبر صفحه 3
4
پرونده
دو شنبه 22اسفند 1401شماره 1389
همراه با برنامه نوروزی «جورچین» از شبکه نسیم
طنـز ایتمـی بـه شـیوه دهـه شـص
نیره رضایی مطلق وقتی صحبت از مجموعه های کمدی تلویزیون می شود اغلب سریال های طنز به یادمان می اید .این گونه نمایشی که کمدی داستانی نام دارد
همواره مخاطبان خود را دارد چرا که یک خط روایی طنز ماجرا را پیش می برد اما در کنــار این گونه کمدی های ایتمی یا ُجنگ وار هم به دلیل
گفت و گو
قدمت و خاطره انگیز بودنش بسیار پرطرفدار است .گرچه امروزه کمدی موقعیت و داستانی سهم بیشتری در مجموعه های تلویزیونی دارد ،اما
کمدی های تلویزیونی در ابتدای راه بیشتر بر مبنای کمدی ایتمی شکل گرفتند که از ان جمله باید به « تهران بیست»« ،نوروز « ،» 72پرواز »57و ...اشاره کرد
که باب این نوع طنز به تلویزیون باز شد و در طول دو سه دهه گذشته مسیر خودش را ادامه می دهد .مجموعه «طنزستان» را باید جزو همین قالب ها دانست که
در فصل جدید خود با تغییراتی روبه رو شد و با نام «جورچین» به شکل سریالی از طنز ایتمی و ترکیب چند قالب محتواسازی روی انتن شبکه نسیم می رود.
طنز «جورچین» به تهیه کنندگی محمد تاجیک و کارگردانی یزدان فتوحی با یک قصه قدیمی روایت می شود تا هم برای دهه شصتی ها و هم نسل جدید جذاب
باشد .این برنامه ادامه «طنزستان» با رویکردی تازه و متفاوت است که با بهره مندی از طنزپردازان با سابقه تلویزیون و استعدادهای تازه این حوزه سه شنبه تا
جمعه هر هفته ساعت ۲۰به روی انتن شبکه نسیم می رود .خبرنگار صبا با عوامل این برنامه تلویزیونی به گقت وگو نشسته است که در ادامه می خوانید.
ایتم سازی با گذر از چهار دهه قبل
محمد تاجیک ،تهیه کننده «جورچین» که از ابتدای طراحی
این برنامه حضور داشته با اشاره به جزئیات فصل جدید این برنامه
ابتدا به تغییر نام برنامه اشاره کرده ،می گوید :به دلیل فضای برنامه
و ارتباط بخش هــای مختلف با هم ،تصمیم گرفتیــم نامش را از
طنزستان به جورچین تغییر دهیم که به نوعی پازل را در ذهن تداعی
می کند .براساس همین نام قصه ای با حال وهوای دهه ۶۰در محله ای
به نام جورچین شکل گرفته که شــامل جورچین باال و جورچین
پایین است .وی می افزاید :فضای کلی قصه در دهه ۶۰و با محوریت
خانواده معماریان است که مثل همه خانواده ها در ان زمان صمیمی
و گرم هســتند .مردم ان زمان با ساده ترین چیزها دل شان خوش
بود و در اوج بحران یا در زمان موشک باران هم وقتی وارد پناهگاه
می شدند ،دورهمی های شان را ادامه می دادند .ما هم می خواستیم
حس و حال ان زمان را به مخاطب امروز مخصوصا دهه هشتاد به
بعدی ها که تصویری از ان زمان ندارد یاداوری کنیم.
تاجیک می افزاید :قصــه در خانه دهه شــصتی و با محوریت
شخصیت دو نفر به نام های جهانگیر و صفدر اتفاق می افتد .صفدر
یک مجرد سن و سال دار اســت که عالقه به ازدواج دارد و قصه از
سمتی شروع می شود که می خواهند برای صفدر زن بگیرند.
نقد موضوعات روز به شیوه دهه ۶۰
این تهیه کننده با بیان اینکه لوکیشن هایی که داریم نسبت به
فصل گذشته متنوع تر و زیباتر شده است بیان می کند :یک خانواده
به عنوان کاراکترهای اصلی ،در بخش ها و لوکیشــن های مختلف
برنامه حضور دارند .تنوع لوکیشن از موسسه چندمنظوره گرفته تا
زندان ،سنگر و جاهای دیگر متغیر است و برای این که دست عوامل
برای طنز باز باشد و برای برنامه حاشیه درست نشود ،سنگر جنگ
را مرتبط با جنگ جهانی دوم نشان دادیم و شخصیت هیتلر را وارد
ماجرا کردیم .اتاق عمل را هم پزشکان متخصصان هندی قرار دادیم
که در دهه ۶۰بیشتر بودند.
تاجیک استقبال از طنز ایتمی را زیاد می داند اما براین باور است
که این نوع طنز در تلویزیون کم شده است .وی ادامه می دهد :به نظر
می اید دیگر مثل گذشته طنز ایتمی در تلویزیون دیده نمی شود .اما
این دلیل بر دوست نداشتن مخاطب از این گونه نمایشی نیست .ما
تالش کردیم ایتم ها به نوعی هم مرتبط باشند تا جذابیت و کشش
الزم را در مخاطب ایجاد کند .در این فصل شخصیت ها با هم مرتبط
هســتند و در نهایت زیر چتر یک خانه و خانواده جمع می شوند.
شاید مخاطب ابتدا فکر کند این کار ایتمی است و متوجه ارتباطات
نشــود اما به مرور ان را از روی دیالوگ یا لوکیشن درک می کند
برای همین در ابتدای هر قسمت بخشی با عنوان «انچه گذشت»
داریم که مخاطب متوجه خط داستانی برنامه شــود .وی درباره
پرداختن به مسائل روز و نقد مشکالت جامعه امروزی در یک قصه
دهه شصتی بیان می کند :مردم دوست دارند موضوعی را با کنایه
متوجه شوند و از نقدهای مستقیم استقبال نمی کنند ما هم تالش
کردیم برخی مســائل از مطالبات مردمی و مسائل روز کشور را به
شکل غیر مستقیم و از زبانی دیگر وارد برنامه کنیم .مثال یک کالس
درس داریم که بچه ها در ان درباره اینده انشا می نویسد و هر کدام
انشایش را در کالس می خواند .این ایتم خیلی به ما کمک می کند
تا در قالب پیشــگویی و اینده نگری به موضوعات امروز بپردازیم.
موضوعاتی که شاید سی چهل ســال پیش خنده دار و عجیب به
نظر می امد اما فرصتی برای ماست که به دغدغه های امروز مردم
بپردازیم .تهیه کننده «جورچین» می گوید :می خواستیم با ورود به
اتفاقات دهه 60هم برای انهایی که دهه ۶۰را زیسته اند و از ان روزها
نوستالژی دارند ،خاطرات تداعی شود و در کنار ان برای نسل دهه
هشتاد و نودی که این موضوعات برایشان عجیب و غریب است و
ان ها را تجربه نکرده اند ،هم فضای فخنده داری ترسیم کنیم.
از دفاع مقدس تا نوروز در دهه 60
تاجیک با اشاره به فضای برنامه می افزاید :تالش کردیم مخاطب
شادی و مهربانی و همیاری محله جورچین را در روزگار سخت حس
کند .ان زمان مردم با چیزهای ساده ای شوخی می کردند .البته از
قسمت چهل و پنجم سیر داستان به سمت جنگ و دفاع مقدس
هم می رود .گروه نویســندگان برنامه به سرپرستی نیما حسن نیا
روایتی متمایز و شیرین از دوران جنگ را نیز در محله «جورچین»
روایت می کنند که بسیار شنیدنی و دیدنی است .به گفته این تهیه
کننده برای ایام نوروز هم فکرهایی کردیم که چاشنی های نوروزی
در قصه قرار بگیرد مثال در این ایام به رسم و رسوم دهه شصت نوروز صفحه 4
پرونده
دو شنبه 22اسفند 1401شماره 1389
5
صتی ها
پرداخته ایم که مطمئن هستیم مردم خوششان خواهد امد.
وی در ادامه از انتخاب بازیگران و تالش برای ورود استعدادهای
جدید به برنامه می گویــد :بازیگران اصلــی «جورچین» حدود
۲۰نفر هستند .یک ســری بازیگران مثل شهین تسلیمی ،ارش
نوذری و ابراهیم شفیعی ،حمیدرضا نیک نبرد و ساالرکریم خانی
بازیگران شناخته شده در فضای طنز هستند اما قصدمان این بود
که چهره های جدیدی را که اکثرا تئاتری و با استعداد هستند را به
تلویزیون معرفی کنیم .در بین چهره های جدید محمد حاجی زاده
حتما خواهد درخشید .در کل اســتعدادهای خوبی در این میان
کشف شده که امکان تبدیل شدن به چهره را هم دارند.
تاجیک با اشاره به تغییراتی که در فصل جدید به دلیل همزمانی
پخش با نوروز و ایام رمضان رخ داده تصریح می کند :نگاه ما از ایتم به
روایت تغییر کرده است .شخصیت های قصه با هم در ارتباط هستند
و این باعث می شود مخاطب با ان ارتباط برقرار کند .هم شاهد طنز
ایتم است و هم می تواند ان را دنبال کند .قصه های در حاشیه این
ماجرا در بخش های مختلف اتفــاق می افتد .همه اینها به قصه ای
نزدیک می شود که جهانگیر و صفدر روایت می کنند .درواقع برنامه
ترکیبی از سریال و برنامه ایتمی است.
تهیه کننده «جورچین» با اشــاره به موضوعات برنامه تاکید
می کند :در قالب طنز و داســتان به موضوعاتــی چون همیاری،
همکاری ،مهربانی ،سادگی ،ساده زیستی ،دورهمی ،فرزنداوری،
ازدواج اسان و امیدبخشی پرداخته ایم .حتی به بهانه اختراع ماشین
زمان توســط یکی از شــخصیت ها به اینده رفتیم و با شبکه های
ماهواره ای شــوخی کردیم چون در این موضوعات بهتر می توان
شوخی کرد.
برای نسلی که دهه 60را نمی شناسد
یزدان فتوحی را شاید بیشتر با بازی در برنامه های طنز «خنده
بازار» و «شکرســتان» به خاطر بیاوریم اما او پیــش از اینکه وارد
بازیگری شود در نویســندگی و کارگردانی طنز فعال بود و اکنون
نیز کارگردانی «جورچین» را برعهــده دارد .اولین جمله ای که او
در توصیف برنامه «جورچین» به زبان می اورد این است که ما در
جورچین به دنبال ان هستیم که حال بیننده را برای چند دقیقه
خوب کنیم و باعث لبخند زدن او شویم .فتوحی با بیان اینکه فصل
اول «جورچین» در ۱۱۰قســمت ۳۸دقیقه ای پخش می شود،
اظهار می کند :رونمایی ســریال در شــب میالد حضرت علی(ع)
انجام شــد و به همین بهانه تعداد قســمت های ان ۱۲۰قسمت
است و بخش های نوروزی ان نیز در حال ضبط است که امیدواریم
مخاطبان در ایام نوروز و ماه رمضان از ان خوش شان بیاید.
این کارگردان با اشــاره به فصل اول این مجموعه که مربوط به
خانواده معماریان در محله جورچین اســت می گوید :این محله
دهه شصتی از ادم هایی از اصناف مختلف تشکیل شده است .نگاه
ما براین است که جورچین یک طنز موقعیت است .در ابتدای کار،
خانواده معماریان را تا ده قسمت اول معرفی می کنیم و پس از ان در
بین ایتم های طنز به داستانی سریالی می رسیم.
وی درباره انتخاب فضای چهاردهه قبــل برای این برنامه بیان
می کند :نسل جدید جز چند تصویر گنگ و بیشتر خبری تصویری
از زندگی در فضای دهه 60ندارد و اغلــب در مواجهه با این دهه
تعجب می کند و می گوید :مگر چنین ماجراهایی وجود داشته است؟.
به نظرم باید با زبانی متفاوت از این دهه برای نسل امروز می گفتیم
که این برنامه این کار را برعهده گرفت.
فتوحی می افزاید :نسل امروز بیشتر با طنز و کمدی های سخیف
فضای مجازی همراه شده است .طنز فضای مجازی بیشتر کالمی
است و بازی ندارد و شاید هم هجو است اما در این کار ما به سمت
کمدی موقعیت رفتیم و کمدی کالمی را هم در کنار ان گنجاندیم.
به گفته این برنامه ساز در حالی که در یک مهمانی و یا دورهمی
خانواده ها همه سرشان تو گوشی است شاید قصه ای که به دهه ۶۰
نقب می زند باعث گفت وگو و تبادل نظر شود .سبب شود که دهه
پنجاه و شصتی ها یاد خاطرات شان بیافتند و با هم بخندند.
ایتم سازی دشوار است
کارگردان «جورچین» رفتن به ســمت قصه دهه ۶۰را کاری
دشوار دانسته می گوید :یکی از دغدغه های خانواده ها شکاف بین
نسل ها است که تجدید خاطره می تواند به حل این موضوع کمک
کند .مثال وقتی صحبت از صف نان می شود یعنی نسل قدیم صبورتر
از االن بودند و چون هرچیزی را به ســختی به دست اورده بودند
قدرش را می دانستند اما نسل امروزی که فست فودی است برای
رســیدن به هدفش صبر وحوصله ندارد و پخته شدن در مسیر را
بیهوده می داند و می خواهد زود به مقصودش برسد .حاال ما تالش
کردیم در زیر الیه متن این موارد را به بیننده بگوییم .این موارد شاید
در چند دیالوگ یا یک اکت باشد که تاثیرگذارتر است .به نظرم مردم
با این مجموعه ارتباط برقرار می کنند .بازیگر مجموعه «خنده بازار»
با اشاره به دشــواری های برنامه های ایتمی طنز و مقایسه این اثر
با دیگر کارهای طنز بیان می کند :بدیهی است که این برنامه را با
نمونه های مشابه و موفق گذشته از جمله «خنده بازار« و یا حتی
«ساعت خوش» مقایسه کنند علت اصلی هم ذات ایتم است.
وی ادامه می دهد :تصور بعضی ها این اســت که ایتم سازی کار
ساد ه یا سبک اســت .اما به دلیل اهمیت جزئیات صحنه از جمله
دکور ،لباس و ...سخت ترین کار دنیا ایتم سازی است .ضمن اینکه
ما در این کار ســعی کردیم فیلمنامه کمدی را طوری بنویســیم
که ایتم ها با یک نخ تســبیح به هم متصل شوند .در «جورچین»
یک سری سکانس است که نسبت به یک ماجرایی وصل و به یک
قصه واحد تبدیل می شوند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دو شنبه 22اسفند 1401شماره 1389
جشنواره سحرخوانی ایرانیان برگزار می شود
جشنواره «ماهور» نخستین مسابقه «سحرخوانی ایرانیان» با مشارکت انجمن موسیقی ایران برگزار
می شود .سیدمحسن حسینی دبیر جشنواره «ماهور» درباره این جشنواره توضیح داد :در استانه فرارسیدن
ماه مبارک رمضان ،سازمان فرهنگی هنری شــهرداری تهران در نظر دارد جشنواره «ماهور» نخستین
مسابقه «سحرخوانی ایرانیان» را با مشارکت انجمن موسیقی ایران برگزار کند .او با اشاره به موسیقی رمضان
به عنوان یکی از انواع شاخص و شناخته شده موسیقی مذهبی گفت :جشنواره «ماهور» را با هدف اشنایی و
تقویت بخش مناجات خوانی در موسیقی مذهبی و ایینی در سه حوزه سحرخوانی ،مناجات خوانی و نیایش
در ائینه اقوام ،طراحی کرده ایم که هر شرکت کننده می تواند همزمان در هر سه حوزه شرکت کند/.ایسنا
بفرمایید بلیت ۷۰۰هزارتومانی
برخی از خوانندگان و هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان به ویژه در حوزه موسیقی پاپ طی روزهای
باقی مانده از اسفندماه سال ۱۴۰۱کنسرت هایی را در تهران و سایر شهرهای کشورهای برگزار می کنند.
این در حالی است که شنیده شــده برخی از این هنرمندان نظر به در پیش رو بودن تعطیالت نوروزی
تصمیم دارند کنسرت هایی را نیز در سال ۱۴۰۲برگزار کنند .این کنسرت ها در حالی برگزار می شود که
افزایش نسبی قیمت بلیت کنسرت ها و فقدان نظارت الزم در این زمینه پس از مدت ها تعطیلی اجراهای
زنده یکی از چالش های مهم فصل تازه کنسرت ها بعد از وقفه چهار ماه گذشته بوده است.
میانگین قیمت بلیت های این کنسرت ها از 150هزار تا 700هزار تومان اعالم شده است/.مهر
وظیفهصندوقاعتباریهنرحمایتاست
نشست ســید مجید پوراحمدی مدیرعامل
صندوق اعتباری هنر با اهالی رســانه صبح روز
گذشته ۲۱اسفند برگزار شد.
مدیرعامل صندوق اعتبــاری هنر گفت :این
صندوق تمام فعاالن حــوزه فرهنگ و هنر را با
داشتن شرایط الزم تحت پوشش قرار می دهد.
وظیفه این صندوق ،حمایت از نویســندگان،
خبرنگاران ،هنرمندان و قاریان قران است و هر
هنرمندی خدمات صندوق را می خواهد باید عضو
صندوق شود .او ادامه داد :در استان ها مشکالت
عمده داشــتیم که با ایجاد کارگروه توانستیم
این مشــکالت را حل کنیم .برای رسیدن به این
خواسته کارگروه هایی که در استان ها تشکیل شد
کمک زیادی به ما کردند .به واسطه این کارگروه ها
بســیاری از موانع پیش روی هنرمندان از بین
رفتند و انها بدون نیاز برای حضور در تهران به
عضویت صندوق در امدند.
پوراحمدی در این نشست گفت :با اصالح روند
عضویت و برطرف شدن نواقص ،با اضافه شدن ۱۴
هزار عضو از سال گذشته تاکنون ،سبب شد تعداد
اعضای عضو به ۹۷هزار نفر برسد.
او ادامه داد :در زمینه خدمــات بیمه تامین
اجتماعی تاکنون ۵۴هزار نفــر عضو خدمات
دریافت کرده اند و ۲۴۰میلیارد تومان بابت بیمه
از دولت گرفته و پرداخت شده است.
مدیرعامل صندوق اعتبــاری هنر همچنین
ادامه داد ۴۲ :هزار نفــر در زمینه بیمه تکمیلی
عضوگیری شده اند و تاکنون چه در بیمه تامین
اجتماعی و چه تکمیلی ،برای حدود ۳۰۰۰نفر در
بیمه تکمیلی و ۱۰۰۰نفر در تامین اجتماعی ،تمام
هزینه ها را صنــدوق پرداخت می کند .خدمات
تامین اجتماعی ما توانســت در سال گذشته ۱۰
هزار نفر افزایش داشته باشــد و رقم کل به ۵۴
هزار نفر برسد .همچنین در سال گذشته عده ای
توسط صندوق به بازنشستگی رسیدند .او ادامه
داد :در طرح جوانی و شــمیم ۱۵۵۱نفر در قالب
ازدواج و فرزنداوری ۵ ،میلیون تومان بالعوض و
۳۰میلیون تسهیالت ارزان قیمت در اختیار اعضا
گذاشته شده است .وی همچنین اظهار داشت:
امســال صندوق اعتباری هنر در جشنواره های
تاتر ،فیلم ،موسیقی و تجسمی فجر حضور فعال
داشت/.صباخبر
اشعار طنز مخاطبان رادیو صبا کتاب می شود
کتاب «خوش بیان» مجموعه اشعاری از مخاطبان شبکه رادیویی
صبا منتشر می شود.
حمید رضا افتخاری مدیر شبکه رادیویی صبا درباره کتاب «خوش
بیان» که مجموعه اشعاری از مخاطبان این شبکه است گفت :برنامه
صباهنگ رادیو صبا اصالتاً یک برنامه موسیقی محور است که از سال
گذشته شعر را به عنوان یکی از ارکان اصلی موسیقی با کالم به بخش
اصلی برنامه تبدیل کرده اســت و در کنار نقد ترانه های روز بخشی را
برای شاعرانه های شنوندگان خود طراحی کرده که اتفاقاً با استقبال
هم روبروســت .اتاق فکر این برنامه هر روز مصرعی اعالم می کند تا
شنوندگان در طول ۹۰دقیقه برنامه ان را تکمیل کنند .وی افزود :پس
از گذشت یک سال از اجرای این ایده تعاملی و مشاهده مشارکت باالیی
شنوندگان این برنامه بر ان شدیم تا با پاالیش و انتخاب از میان هزاران
بیت کامل شده ،بخشی از این شاعرانگی طنازانه را به تفکیک روز با نام
شاعر در قالب کتابی به نام «خوش بیان» به چاپ برسانیم/.مهر
حکیم نظامی بر برج ازادی نقش بست
برج نگاره بزرگداشــت حکیم نظامی ،در استانه روز 21اسفند
روز بزرگداشت حکیم نظامی و در هفته نکوداشت این شاعر بر برج
ازادی نقش بست .روز 21اسفندماه در تقویم رسمی کشورمان به
عنوان روز بزرگداشت نظامی گنجوی نامگذاری شده است.حکیم
نظامی ،شاعر و داستان ســرای ایرانی پارسی گوی در سده ششم
هجری (دوازدهم میالدی) اســت که ب ه عنوان صاحب ســبک و
پیشوای داستان سرایی در ادبیات پارسی شناخته شد ه است .ارامگاه
نظامی گنجوی ،در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد .نظامی در زمره
گویندگان توانای شعر پارسی است ،که نه تنها دارای روش و سبکی
شاعران پس از
جداگانه است ،بلکه تاثیر شیوه او بر شعر پارسی نیز در
ِ
او اشکارا پیداست.خمسه نظامی یا پنج گنج نظامی حدود ۲۸۹۰۰
بیت دارد و شامل؛ مخزن االسرار ،خسرو و شیرین ،لیلی و مجنون،
هفت پیکر ،سروده و اسکندرنامه مشتمل بر دو قسمت به نام های
شرفنامه و اقبال نامه است/.برنا
دیپلماسی کودک و نوجوان جواب می دهد
در نشست رایزن فرهنگی چین و معاون فرهنگی کانون پرورش
فکری ،هردو طرف بر لزوم افزایش همکاری میان ایران و چین در قالب
دیپلماســی کودک و نوجوان و برگزاری برنامه های فرهنگی تاکید
کردند .فرهاد فالح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری گفت :کانون
پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اینکه در حوزه دیپلماســی
فرهنگی ،به بحث کودک و نوجــوان ورود پیدا کند قصد دارد در این
زمینه اقدام هایی داشته باشــد و ما با وزارت خارجه در حال تعامل و
گفتگو هستیم .برای این کار الزم است زمینه یک همکاری گسترده
و رسمی بین مقامات کشور چین و مقامات جمهوری اسالمی ایران
برای امضای یک تفاهم نامه و شکل گیری دیپلماسی فرهنگی کودک
و نوجوان شکل بگیرد .ما با کشور روسیه هم درباره دیپلماسی کودک
و نوجوان صحبت خواهیم کرد .اگر این کار را انجام دهیم عمال در همه
جشنواره ها تبادل اطالعات و تجربیات ،فروش محصوالت :سینمایی،
کتاب و ...به راحتی شکل می گیرد/.میزان صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
«مدرسه ژاندارک» را دریابید
«مدرسه ژاندارک» ،از مدرسه های قدیمی تهران است که در شــمال منطقه ۱۲تهران ،در خیابان
منوچهری ،انتهای کوچه ژاندارک قرار دارد .در برخی منابع امده که این مدرســه از نخستین مدارس
دخترانه ایران بوده است که به مدرسه سورها (دختران تارک دنیا) نیز معروف است .نیکال مار ُکف ـ معمار
روس ـ در سال ۱۳۱۰خورشیدی بنای اصلی ان را ساخت زمین مدرسه متعلق به مشیرالدوله و کنار خانه
اوست .معماری مدرسه ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی محسوب می شود و سال ۱۳۷۸در فهرست
اثار ملی ثبت شد ،اما نکته قابل تامل درباره مدرسه دخترانه «ژاندارک» تبدیل ان به یک مدرسه پسرانه
و رها شدن و بالاستفاده گذاشتن بخش هایی از این مدرسه است/.ایسنا
دو شنبه 22اسفند 1401شماره 1389
گالب ادینه در صدر
7
پرفروش ترین نمایش های تاالرهای مختلف نمایشی در هفته سوم اسفند اعالم شد:
نمایش «پرده خانه» نویسنده بهرام بیضایی،کارگردان گالب ادینه ،کنسرت-نمایش «کافه عاشقی»
نویسنده و کارگردان؛ ســید جالل الدین دری ،نمایش «او کیست؟» نویســنده و کارگردان :ارس راد،
نمایش «شایعات» ،نویسنده :نیل سایمون ،مترجم :اهو خردمند،کارگردان :مهسا عزیزپوری ،نمایش
«نماینده ملت» نویسنده :برانیسالو نوشیچ،مترجم :سروژ استپانیان،طراح ،دراماتورژ و کارگردان :نادر
نادرپور،نمایش «لیبرو » نویسنده :احسان نگهبان ،میالد ظهوریان ،کارگردان :احسان نگهبان ،نمایش
«قضات»نویسنده ،طراح و کارگردان :سجاد حسین پور/.برنا
با وحدت و یکدلی مسائل را حل می کنیم
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی در خصوص این که دادستانی تهران نسبت به
انتشار اخبار مسمویت دانش اموزان علیه سه رسانه کشــور و برخی از هنرمندان اعالم جرم کرده است
و اینکه پی گیری وزارت ارشاد در این خصوص چه بوده است ،گفت :ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی
حسب وظایف قانونی که داریم ،عمل می کنیم و در این خصوص ،دوستان هیات نظارت بر مطبوعات که یک
هیات فراقوه ای است تذکراتی داشتند و احتماال برحسب تشخیصی که دستگاه قضایی داده در این مورد
ورود پیدا کرده است.
وی افزود :به هرحال توصیه همه ما این اســت که چهره های فرهنگی ،هنری و رسانه های کشور نقش
خودشان را پاس بدارند و در شرایط مهمی که در کشور پدید می اید و دشمنان می خواهند از ان سوء استفاده
کنند ،کاری نشود که به ضرر مردم کشورمان شود .ان شا اهلل همه بتوانند در استانه سال جدید با اتحاد ،وحدت
و یکدلی مسائل مهم کشور را حل کنند .اسماعیلی گفت :هرکاری باید طبق قانون انجام شود و ما هم طبق
قانون با این بحث ها برخورد می کنیم .میزان ازادی بیان و فضایی که در کشور وجود دارد ،قابل مقایسه
با جاهای دیگر نیست .ممکن است کسی هم خطایی کند و طبق قانون برخورد شود .بنابراین ما در
وزارت فرهنگ طرفدار جدی اجرای کامل قانون هستیم .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی گفت:
توصیه همه ما این است که چهره های فرهنگی ،هنری و رسانه های کشور نقش خودشان
را پاس بدارند و در شــرایط مهمی که در کشور پدید می اید و دشمنان می خواهند از
ان سوء استفاده کنند ،کاری
نشود که به ضرر مردم
کشورمان شود /.ایلنا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
یاسرسماوات-نهضتکمینهگرایییاهمانمینی مالیسم،
در سه دهه اخیر ،به ویژه با گذار به قرن بیست و یکم ،رونق
بسیار گسترده تری نسبت به اواخر قرن بیستم گرفته است.
این نهضت در گونه های متعدد هنر ،به ویژه در ادبیات و سینما
جلوه نمایان تری داشته است .عبور داستان نویسی کوتاه از
کالسیک کمینه نویسی به مینی مالیسم روایی ،تبدیل ان به
Flash Fictionو در فاصله کوتاهی مدرنیزه تر شدن این
قالب با پیدایش فرم نوشتاری Micro Fictionو گسترش
ان،رفتهرفتهبهسینمایعصرجدیدنیزسرایتکرد.سینمای
قرن بیست و یکم از این ره توشه اســتفاده ای بهینه برد و
سینماگران نیز از گیر و بند های رایج فیلم کوتاه کالسیک،
رهایییافتندوهمچونشاعریکهازغزلوقصیدهبهسرایش
شعر سپید و ازاد می پردازد ،در فرم فیلم کوتاه نیز دخل و
تصرف کردند تا فیلم های چند دقیقه ای (گاه زیر یک دقیقه)
نیز به سرعت جای خود را در هنر مدرن عصر حاضر باز کنند.
موج نوی فیلم های کوتاه در ایران نیز ،بیش از یک دهه پیش
با باد موافق توام شد .تاسیس «جشنواره فیلم »100که به اثار
سینمایی زیر 100ثانیه اختصاص داشت ،کاری بود که از دهه
80در ایران باعث شناسایی استعدادهای نوظهور فیلم سازی
سینمای ایران به ویژه در حوزه فیلم کوتاه شد .خبرنگار صبا
در این شماره با کارگردان فیلم 100ثانیه ای «درامپس» گپ و
گفت کوتاهی داشته است.
شما پیش تر هم در «جشنواره فیلم »100حضور داشتید.
ایا این دوره نسبت به دوره های پیشین ،ممتاز بود؟
همینطور است .این دومین بار است که من در «جشنواره فیلم
»100حضور می یابم .راستش به شخصه برای من که تجربه بسیار
خوبی محسوب می شد .فیلم «درامپس» در واقع سومین ساخته
من بود که با ان در ســیزدهمین دوره این جشنواره حضور یافتم.
همانطور که از نام این جشنواره پیداست ،همه شرکت کنندگان ان
در حوزه فیلم 100ثانیه ای اثار خــود را تولید کرده اند و به عبارت
دیگر همه دســتاوردهای حرفه ای خــود را در قالب فیلمی 100
گفت وگوی صبا با امیرحسین راستی کارگردان فیلم 100ثانیه ای «درامپس»
فیلمی که بازگشت سرمایه داشت!
ثانیه ای جمع بندی کرده اند.
ایده ساخت «درامپس» به نظر متعلق به خودتان است .از
یگویید؟
چگونگی پیدایش این طرح در ذهن تان م
بله دقیقا متعلق به خودم بــود .من از قطراتی که از شــیر اب
می چکید به این ایده رســیدم .البته ایده ســاخت «درامپس» از
جشنواره دیگری با من بود و خوشبختانه در این جشنواره محقق شد.
ممکن است کمی بیشتر توضیح دهید؟ یعنی فیلمی در
جشنواره دیگری دیدید و کاری مشابه ان ساختید؟
نه ،راستش را بخواهید حدود دو سال و نیم پیش و درست پیش
از اغاز شیوع COVID-19من فیلمی مشابه «درامپس» برای
شرکت در یک جشنواره ساختم که فیلم خوبی از کار درنیامد و خب
بالطبع موفقیتی را هم برای من در پیش نداشت .ان جشنواره در
اصل به مقوله اب اختصاص داشت .پس از پایان جشنواره به خودم
گفتم چرا روی این ایده کار نکنم و فیلم بهتری نسازم؟ از انجا که
موسیقی هم خوانده بودم و سنتور هم می نوازم ،این ایده را با موسیقی
تلفیق کردم و حاصلش فیلم «درامپس» شد .جشنواره فیلم 100
این اعتماد به نفس را به من داد تا روی ایده ام کار کنم و موفق شوم.
ساخت این فیلم 100ثانیه ای چقدر زمان برد؟
ببینید اگر زمان مفید را در نظــر بگیریم« ،درامپس» یک روزه
اماده می شد ولی برای نمونه ما نمی توانستیم در یک روز 5دقیقه
از یک شیر اب با ان فرمتی که می خواستیم ،تصویربرداری کنیم .از
سوی دیگر در شهرستان یزد ،از انجا که اب اشامیدنی و مصروفی
کیفیت اب بسیاری از شهرها را ندارد ،اغلب با شیرهای فرسوده ،جرم
گرفته و زنگ زده روبرو می شدیم .شاید باورتان نشود ولی مجبور
بودیم گاهی برخی شیرها را تمیز کنیم تا اماده تصویربرداری شوند!
در مجموع فیلم «درامپس» در 20روز ساخته شد.
کمی درباره خط روایی فیلم هم صحبت می کنید؟
فیلم با صحنه ای از شیرهای اب که چکه می کنند اغاز می شود و
بعد از مدتی این چکه ها به ضرباهنگ تبدیل می شوند و نوایی شبیه
درامپس تولید می کنند .در انتهای فیلم نیز پسری را می بینید که
در بیابان با ایده های خود ،با جهان خود نشسته و ضرباهنگ نیز ریتم
خود را دارد.
فیلم 100ثانیه ای نیز ،زیرشاخه ای از فیلم های کوتاه است.
این حقیقت که فیلم ســازان برای دریافت امتیاز ساخت
فیلم بلند ،ناگزیر از ساخت فیلم کوتاه باشند و در این ورطه
درواقع فیلمسازی بلند را مشق کنند ،به نظر شما ،ساخت
یدهد؟
فیلم کوتاه را اماتورگونه نشان نم
متاسفانه در ایران این تفکر وجود دارد که فیلم سازان مقوله فیلم
کوتاه را به عنوان پله ای برای رســیدن به فیلم بلند تلقی می کنند
اما این تفکر واقعاً درست نیســت .حتی فیلم سازان بزرگی مانند
کریســتوفر نوالن ،دیوید فینچر و دیوید لینچ همین حاال با وجود
اوازه ای که دارند ،به ساخت فیلم کوتاه می پردازند .به یقین ان ها
این کار را برای مطرح شدن انجام نمی دهند ،بلکه فیلم کوتاه را برای
خود فیلم کوتاه می سازند .شاید باورتان نشود اما همین حاال اعضای
خانواده ام از من می پرسند پس کی قرار است فیلم بلند بسازم؟! فیلم
کوتاه دنیای خاص خود را دارد.
خب زمانی که ساخت فیلم کوتاه بازگشت سرمایه ندارد و
تهیه کنندگان رغبتی برای سرمایه گذاری روی ان ندارند ،به
نظر شما نباید حق را به کسانی داد که دوست دارند در حوزه
فیلم بلند فعالیت کنند؟
ببینید همیشه اینطور نیست! همین فیلم «درامپس» برای من
چند برابر هزینه ساختش ،بازگشت سرمایه داشت! خوشبختانه حاال
درگاه هایی وجود دارد که در ان ها عموم برای انکه فیلم کوتاه شما
را ببینید ،پول می پردازند .فیلیمو و تیوال هم بخشی را به فیلم کوتاه
اختصاص داده اند .به تازگی موجی پدید امده که سینمای کوتاه را
به سمت و سوی حرفه ای شدن رهمنون می کند.
بسیار عالی .فیلم کوتاه مورد عالقه شما چیست؟
خب پیش از انکه در ســیزدهمین جشنواره فیلم 100شرکت
کنم ،فیلم کوتاه «حیوان» ســاخته بــراداران ارک (بهمن و بهرام
ارک) اثر موردعالقه من بود اما در این جشنواره ،زمانی که فیلم 100
ثانیه ای «مادر» را دیدم و حدود یک و نیم دقیقه اشک ریختم ،این
فیلم را اثر مورد عالقه ام می دانم. صفحه 8