روزنامه صبا شماره 1388
روزنامه صبا شماره 1388
روزنامه صبا شماره 1388
یک شنبه| 21اسفند 12 |1401مارس 19 |2023شعبان |1444
سال دهم| شماره 8 |1388صفحه| 5000ناموت|
گفت و گوی صبا با عوامل کافه عاشقی،
نمایشی برگرفته از لیلی و مجنون
نظامـی گنجـوی
سفارشـی کار بـود!
عزت اهلل ضرغامی:
صنایع دستی نزدیکترین
هنر به فرهنگ و دین است
ظرفیت سینماهای مشهد
به ۳هزار صندلی رسید
ت وگوی صبا با مصطفی اعلمی
گف
کارگردان فیلم 100ثانیه ای ردپا
روایتی از فجایع حاصل از
نزاع ابرقدرت ها
قانـون حرکـت جـزء بـه کل
محمدرضا فرجی:
تغییر کاربری فزاینده
سینماها صحت ندارد صفحه 1
2
یک شنبه 21اسفند 1401شماره 1388
بلیت سینما در حد قد و قواره است
خرب سیمنا و تلویزیون
میز سینمای روز برنامه نقد سینما که از شبکه چهارسیما پخش می شود با حضور سجاد نوروزی و
هادی فیروزمندی درباره قیمت بلیت و وضعیت اکران در سینمای ایران برگزار شد .سجاد نوروزی مدیر
پردیس سینمایی ازادی با اشاره به صحبت ها درباره بلیت چندصدهزار تومانی گفت :اگر فیلمی با کیفیت
«اواتار» داشتیم ،می توانیم بلیت پانصدهزار تومانی بفروشیم .وی یاداور شد :وقتی از موضوعی به نام قیمت
بلیت صحبت می کنیم ،بر اساس کدام نقشه راه این کار را انجام می دهیم در حالی که تحلیل مشخصی از
تیپولوژی مخاطب سینمای ایران نداریم .اگر قرار باشد مخاطب به سینما برگردد ،راه حل ،کنار گذاشتن
شیوه های دهه هفتاد و هشتاد است .در سده جدید با شیوه های کالسیک نمی توان پیش رفت/.صباخبر
نیکی کریمی مجوز تا فردا را گرفت
مجوز نمایش فیلمی از نیکی کریمی با دو اثر سینمایی دیگر صادر شد .شورای پروانه نمایش فیلم های
سینمایی به تازگی با صدور پروانه نمایش ســه عنوان فیلم «تا فردا» به تهیه کنندگی نیکی کریمی و
کارگردانی علی عســگری« ،جان جانان» به تهیه کنندگی حبیب الهیاری و کارگردانی شــادی افرین
الهیاری« ،فسیل» به تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان و کارگردانی کریم محمدامینی موافقت کرده
است« .تا فردا» دومین فیلم علی عسگری محصول مشترک ایران ،فرانسه و قطر ،است« .جان جانان» نیز
نخستین تجربه فیلمسازی شادی افرین الهیاری است و فیلم «فسیل» به کارگردانی کریم امینی است که
به زودی به عنوان یکی از فیلم های نوروزی راهی اکران می شود/ .ایسنا
تغییرکاربریفزایندهسینماها
صحت ندارد
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری می گوید تغییر کاربری فزاینده
سینماها صحت ندارد و در سه ماه پایانی ســال تنها یک مورد درخواست تغییر کاربری
داشته ایم .درخواست های تغییر کاربری نیز به خاطر قدمت و فرسودگی سینما است نه
چیز دیگر .محمدرضا فرجی گفت :موضوع تغییر کاربری در فضای مجازی و رسانه ها قدری
با بزرگ نمایی و برجسته سازی دنبال شده است که بخشی از ان به خاطر تغییر کاربری
سینمای عصر جدید بود که در فضای رسانه ای در دو سال اخیر مرتب تکرار می شد.
او افزود :اما واقعیت این است که در همین سه ماه پایانی سال تنها یک مورد تقاضا برای
تغییر کاربری سینما داشتیم که ان هم سینما بهمن دزفول بود که در ایام جنگ تحمیلی
ال امکان ارائه خدمات را نداشت و حتی در حال ریزش هم
به شدت اسیب دیده بود و عم ً
بود .بنابراین با تغییر کاربری این سینما موافقت شد.
این مدیر سینمایی گفت که بیشــتر تغییر کاربری ســینماها که تعدادشان بسیار
انگشت شمار است ،به خاطر همین قدمت و عدم امکان ارائه سرویس است وگرنه ربط دادن
تغییر کاربری سینماها به مسائل اقتصادی و ...صحیح نیست .فرجی در پایان گفت :مردم
هنوز هم به سینما و فیلم دیدن در سالن های سینما عالقه دارند و این یکی از تفریحات
مهم انان است .افزایش قیمت بلیت سینما طبیعتاً می تواند تاحدی از مخاطبین سینما
را کم کند اما باز هم مردم به سینما می روند .در حال حاضر نیز سینماها در حال ساخت و
سازند اما عموماً در مال های تجاری به فکر ساخت سالن سینما هستند البته ما برای صدور
مجوز تک سالنه هیچ مانعی نداریم/..تسنیم
اغاز تغییرات سنت های اسکار با فرش قرمز
فرش قرمز مراسم اســکار برای اولین بار از سال ۱۹۶۰که اسکار
سی و سوم برگزار شد ،به رنگ قرمز نخواهد بود و رنگ بژ به جای ان
انتخاب شده است.
اکادمی علــوم و هنرهای تصاویر متحرک در یک رویداد ســنتی
میزبان رســانه ها ،گروه کارکنان و مجری برنامه جیمی کیمل بود تا
با حضور ان جمع فرش قرمز ســال را پهن کند ،اما فرش قرمز واقعاً
قرمز نبود.
سال ۱۹۶۱اولین سالی بود که فرش قرمز بیرون از ورودی سالن
اجتماعات ســانتامونیکا پهن شــد ولی رنگ ان کامــ ً
ا قرمز نبود و
تاحدودی به قرمز می خورد.
این اولین تجربه در تغییرات سنت هاســت و تغییرات دیگر هم به
مرور انجام می شود .امسال اکادمی به مطبوعات و رسانه های حاضر در
محل اعالم کرده که همه کت و شلوار یا لباس مشکی یا تیره با کراوات
سیاه بپوشند/.صباخبر
حمایت رابینز از هارلسون
تیم رابینز از ســخنان وودی هارلســون برای خاتمه دادن به
پروتکل های کرونا حمایت کرد و به صورت رســمی خواستار این
شد که پروتکل های کرونا سر صحنه فیلمبراری خاتمه پیدا کند.
رابینز با به اشتراک گذاشتن مطلب ورایتی درباره مصاحبه اخیر
هارلسون با نیویورک تایمز که در ان پروتکل های کووید را مزخرف
خوانده بود در توییتر نوشــت :وودی راست می گوید .زمان پایان
دادن به ان است .وی همچنین انجمن بازیگران را تگ کرد تا ان ها
هم این مطلب را ببینند.
هارلســون که اکنون در تــور مطبوعاتی بــرای معرفی فیلم
جدیدش «قهرمانان» است در مصاحبه ای نسبت به اینده فیلم های
مستقل با توجه به همه پروتکل های کووید ابراز نگرانی کرد و ادامه
این اقدامات را مهمل خواند .پروتکل های فعلی کووید در هالیوود
قرار بود ۳۱ژانویه به پایان برسد ولی فعال تا اغاز اوریل (تا حدود ۲1
روز دیگر) تمدید شده است/.مهر
تام هنکس تمشک طالیی گرفت
با انتخاب برندگان جوایز تمشــک طالیــی ،۲۰۲۳بدترین های
هالیوود در سالی که گذشت معرفی شدند.
در چهل و سومین دوره اهدای جوایز تمشک طالیی که به صورت
مجازی برگزار شد «الویس»« ،موربیوس» و «بلوند» هر یک با دریافت
۲جایزه طالیی برای بدترین ها ،شناخته شدند .در حالی که استین
باتلر در فهرست رقابتی اســکار جای دارد ،هم بازی وی تام هنکس
در فیلم «الویس» جایزه بدترین بازیگر مرد مکمل ســال را برد .وی
هم زمان برای بازی در نقش پدر ژپتو در «پینوکیو» هم نامزد بدترین
بازیگر مرد سال بود .فیلم «بلوند» ساخته اندرو دومینیک هم ۲جایزه
بدترین فیلم و بدترین فیلمنامه را برد .جرد لتو نیز برای بازی در فیلم
«موربیوس» به عنوان بدترین بازیگر مرد شناخته شد و ادریا ارجونا
بدترین بازیگر زن نقش مکمل برای همین فیلم شد.
بدتریــن کارگردان ســال هم کالســون بیکر و ماد ســان برای
«خاکسپاری خوب» بودند/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
تاثیر مشکالت اقتصادی در بی رغبتی صاحبان اثار
ابراهیم اصغری تهیه کننده فیلم سینمایی «شماره ده» ضمن اشاره به اولویت اکران این فیلم در عید
فطر ،احتمال تاثیر منفی گرانی بلیت سینماها بر استقبال از فیلم ها در ســال اینده را رد کرد .ابراهیم
اصغری با اشاره به این که ترجیح این اســت که فیلم را در عید فطر اکران کنیم درباره بی رغبتی برخی
صاحبان اثار به اکران فیلم خود گفت :این حس و حال به شــرایط سینمای ایران طی سه سال گذشته
به ویژه در ایام فراگیری ویروس کرونا بازمی گردد .در ماه های اخیر هم برخی مشکالت به ویژه مشکالت
اقتصادی به این بی رغبتی دامن زده است .وی افزود :این تاثیرات البته معموالً موقت است و این بار هم
امید داریم که شاهد گذر از این شرایط روحی باشیم/.مهر
یک شنبه 21اسفند 1401شماره 1388
باج به شبکه پنج داده شد
اولین قسمت از فصل سوم سریال اکشن و خارجی «باج» به کارگردانی ایلنرو لیندو شب گذشته ۲۰
اسفند ۱۴۰۱ساعت ۲۳از شبکه پنج سیما پخش شد .این سریال محصول ۲۰۱۹سینمای کانادا ،فرانسه،
المان و امریکا در ژانر جناحی و پلیسی است و هنرمندانی همچون سارا گرین ،لوک رابرتز ،براندون جی
مک الرن و سورن تامپسون بازیگران اصلی این ان به شمار می روند .این مجموعه درمورد اریک بومونت،
یک مذاکره کننده باتجربه با گروگان ها و تیمش است که موارد مربوط به ادم ربایی و از بین بردن مجرمان
خطرناک را در جهان حل می کند .فصل سوم ســریال «باج» هر شب ساعت ۲۳پخش و تکرار روز بعد
ساعت ۱۱و ۱۹خواهد بود/.صباخبر
ظرفیـت سـینماهای مشـهد
به ۳هـزار صندلـی رسـید
در ادامه طرح توسعه سینماهای حوزه هنری در واپسین روزهای
سال ،۱۴۰۱پردیس چند منظوره مهرکوهسنگی با حضور وزیر ارشاد،
مدیران سینمایی و هنرمندان در شهر مشهد افتتاح خواهد شد .در
ادامه افتتاح و بهره برداری از پروژه های طرح توسعه سینماهای حوزه
هنری در سراسر کشور با شعار «دوباره سینما» ،پردیس سینمایی
«مهر کوهسنگی مشهد» به عنوان نخســتین مجموعه فرهنگی
چندمنظوره با محوریت پیوند سینما ،کتاب و خانواده در قلب منطقه
گردشگری کوهسنگی مشهد ،پنجشــنبه ۲۵اسفندماه با حضور
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،مدیران سینمایی و هنرمندان افتتاح
خواهد شد .سازمان سینمایی سوره در این برنامه که به مناسبت اعیاد
3
شعبانیه برگزار می شود؛ با حضور هنرمندان و فعاالن سینمایی کشور،
به طور همزمان از ۱۲سالن این سینما همراه با فروشگاه بزرگ کتاب
سوره مهر رونمایی خواهد کرد تا در نوروز ۱۴۰۲میزبان عالقه مندان
سینما و مسافران نوروزی باشد .همچنین همزمان با افتتاحیه این
پردیس چندمنظوره ،نمایش ویژه فیلم سینمایی «عطرالود» محصول
سازمان سینمایی ســوره ،به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه
کنندگی یوسف منصوری که برگزیده بهترین کارگردانی و نویسندگی
از نگاه استان قدس در بخش تجلی اراده ملی چهل و یکمین جشنواره
بین المللی فیلم فجر است ،برای حاضران به نمایش گذاشته خواهد
شد .طرح توسعه سینماهای حوزه هنری که از نیمه دوم سال ۱۳۹۸
به همت موسسه بهمن سبز و با هدف احیای سینماهای ماندگار و
توسعه عادالنه زیرساخت فرهنگی در سراسر کشور اغاز شد ،امروز با
عبور از ۲۶شهر از ۱۵استان کشور و احداث بیش از ۱۰۰سالن جدید
توســط حوزه هنری ،به پایان فاز دوم خود رسیده است .مجموعه
فرهنگی «مهر کوهسنگی مشهد با بهره مندی از ۹سالن سرپوشیده،
۳سالن روباز ،فروشگاه بزرگ کتاب و محصوالت فرهنگی ،زمین بازی
و سالن نمایش کودک ،اتاق مادر و نوزاد ،پالتو ،گالری ،کافه رستوران،
ســالن ،VIPامکانات فنی روز و ،...دارای ۱۱۸۰صندلی است که
مجموع ظرفیت ناوگان سینمایی حوزه هنری در شهر مشهد را به
بیش از ۳هزار صندلی افزایش می دهد/.مهر صفحه 3
4
پرونده
یک شنبه 21اسفند 1401شماره 1388
گفت و گوی صبا با عوامل کافه عاشقی ،نمایشی برگرفته از لیلی و مجنون
نظامـی گنجـوی سفارشـی کار بـود!
نمایش کافه عاشــقی بــه کارگردانی
سمیه نجفی خاتونی
جالل الدین دری و اهنگســازی پیمان
گفت و گو
خازنی برای سومین دور در پردیس تئاتر
شهرزاد به روی صحنه می رود بیژن عبدالکریمی جامعه
شناس معاصر که به دیدن این نمایش رفته حال و هوای
ایناجرارااینگونهتوصیفمی کند:کاف هعاشقی،برداشتی
تازه از داستان لیلی و مجنون است که نظامی شاعر بزرگ
و پراوازۀ ما ،ان را در سومین مثنوی از مجموعه مثنوی
های خود ،مشهور به خمسه نظامی سروده است .مثنوی
«لیلی و مجنون» یکی از زیباترین ،شــورانگیزترین،
انسانی ترین و خدایی ترین داستان های عاشقانه جهان
است و منظومه لیلی و مجنون را مشهورترین داستان
عشقی کالسیک نه فقط در ادب و شعر فارسی بلکه در
سراسر ادبیات دورۀ اسالمی باید تلقی کرد .به هر تقدیر،
ان چه برایم شورانگیز است ،مقاومت و چالشی است که
سیدجالل الدین دری هم در برابر نیهیلیسم ،روزگار مرگ
عشق و جهان تهی از معنا و زیبایی و نسل های غرق در
این نیهیلیسم دارد و هم در برابر کسانی که به نام دین
حقیقت ،معنا ،عشق و زیبایی را قربانی می سازند .دری،
در مقام نویسنده و کارگردان ،جهان را ،به تبع خرد ایرانی،
تفکر مسیحی و تفکر شیعی ،محلی برای تجربه عشق با
ل های جدید« ،کافه ای برای عاشقی» دانسته و
تعابیر نس
«عشق» را غایی ترین امر در جهان و معنای زندگی انسان
ی کند« .کاف ه عاشقی» نمایشی
بر روی کرۀ خاک تلقی م
برای نسل های جدید و به زبان انان ،لیک ،نه همسو با انها،
بلکه دقیق ًا در نقد انان است .خبرنگار صبا به مناسبت روز
بزرگداشتحکیمنظامیگنجوی،باکارگردان(جاللالدین
دری) ،اهنگساز(پیمان خازنی) ،خواننده(میثم اکبری) و
خواننده بازیگر(علیرضا شفاهی) به گفتگویی صمیمانه
نشسته که درادامه می خوانید.
جالل الدین دری:
هنرمند پیشرو ،جلوی مردم حرکت می کند
نه پشت سر مردم!
انتخاب اثر مانــدگار لیلی مجنون از نظامــی گنجوی با چه
رویکردی شکل گرفت؟
قصه هایی در ادبیات کهن فارسی وجود دارد که از سرامدترین
انها لیلی مجنون ،خسرو و شیرین و قصه های شاهنامه است .این
اثار از نظر بافت ادبی و ساختار نمایشی کم از اشعار و داستان های
مطرح جهانی ندارد ،همان طور که اثر رومئوو ژولیت شکسپیر
در قصه پردازی در قسمت های چه از منظر جنبه های نمایشی و
ادبی شبیه به لیلی و مجنون نگاشته شده است .اما با این حساب
متاسفانه ان طور که درخور و شایسته این اثار فاخر است به ان
ها پرداخت نشده است .شیوه پرداخت من به این اثر در قالب اپرا
ایرانی بوده است .هر چند شاید با توجه به امکانات نتوانستم تمام
مولفه های اپرا را در این اثر پیاده کنم اما ساختار کلی کار به دلیل
تلفیق موسیقی زنده و استفاده از خواننده بازیگر و شعر در متن
نمایشی در قالب اپرا شناسانده می شود .نظامی یکی از داستان
ســراهای برتر ایران و به زعم بنده اسیا و جهان است ،اما پدید
امدن اثر لیلی مجنون هم داستان جالبی دارد ،از تفریحات اشراف
و پادشاهان و گاها عموم مردم ایران دران زمان این بوده است که
در حلقه های می نشسته و اثار ادبی همچون مثنوی های بلند
نظامی ،جامی و ...را به صورت سریالی می خواندند
در ان زمان پادشاه وقت به حکیم نظامی
سفارش نگارش مجموعه لیلی و مجنون
را می دهد که این مسئله به زبان امروزی
همان کار سفارشی محسوب می شود.
حکیم نظامی در ابتدا هیچ عالقه ای به خلق
این اثر نداشته است چرا که بیشتر به دنبال
نگارش منظومه خسرو شیرین بوده است تا
اینکه پادشاه پســر نظامی را فراخوانده و از او
می خواهد وساطتی کند تا پدرش حکیم نظامی
گنجوی این منظومه را بنویسد .پس از وساطت پسر،
حکیم در 4الی 6ماه منظومه لیلی و مجنون را در4000
بیت به رشته تحریر در می اورد و این اثر حاال یکی از بزرگترین
اثار ادبی منظوم ادبیات کهن ایران به شمار می رود ،جامی هم
نسخه ای منظوم از داستان لیلی مجنون دارد که درپایان بندی
متفاوت است .در نمایش کافه عاشــقی از اشعار جامی هم در
قسمت هایی استفاده شده است .و به طور کلی منظومه نظامی از صفحه 4
پرونده
نظر عناصر سبکی و هنر قصه پردازی منسجم تر و استخوان دار
تر از اثر جامی است.
از مراحل اماده شدن اثر نمایشی کافه عاشقی بگوئید؟
این نمایش را در ســال 1397با نام لیلی و مجنون در سالن
شهرزاد با یک گروه دیگر به مدت 8شب اجرا کرده بودم .تا اینکه
بعد از چند سال کنگره ادبی حکیم نظامی گنجوی از اجرای مجدد
این اثر استقبال و در اخبار رسانه ای از اجرای مجدد نمایش لیلی
مجنون اطالع رسانی کرد .در واقع من این اثر را برای کنگره اماده
اجرا کردم ،اما بعد از مدتی که اجرا اماده شده بود این کنگره حتی
تماس های ما را هم جواب نداد .وقتی دیدم گروه بسیار مشتاقانه
در انتظار اجرا هســتند ،تصمیم گرفتم به صورت مستقل لیلی
مجنون را با نام کافه عاشقی و تغییرات کیفی باال در سالن شهرزاد
اجرا ببریم .خوشبختانه با نظر به استقبال مخاطب بعد از نمایش
پرده خانه ،نمایش کافه عاشقی از پرفروش ترین اجراهای تئاتر
امسال بوده اســت .البته تعداد اجراهای پرده خانه بیش از کافه
عاشقی بوده است .این نمایش موزیکال سه داستان را به صورت
موازی با سه سبک متفاوت از اجرا تلفیق کرده است.
نظرتان را راجع به این مسئله که در زمانه امروز چراغ تئاتر به
دست خود تئاتری ها در حال خاموش شدن است را با ما درمیان
بگذارید.
هنرمند با مردم ارتباط مستقیمی دارد به همین دلیل بعضی
هنرمندان فکر می کنند باید کاری کنند که مورد تائید و رضایت
مردم باشــد .در حالی که هنرمند باید پیشرو و در جلوی مردم
حرکت کند نه پشت سر مردم! درست است که هنرمند برای دیده
شدن اثرش متکی به مردم است ،اما نیاز به دیده شدن و محبوب
بودنباعثبوجودامدنهنرمندانیشدهاستکهبیشترمردمی نما
هستند تا مردمی .این هنرمندان بدون توجه به اینکه کارشان
درست است یا نه؟ فقط منتظرند ببینند مردم از انها چه انتظاری
دارند! تا همان کار را بکند .برخی دیگر از این دوستان هم اثری برای
ارائه ندارند و مدت بیکاری خود را به حساب اعتصاب می گذارند.
بخش دیگر این موضوع هم این اســت که برای عموم مردم کار
هنری و تماشای اثر هنری یک تفریح به حساب می اید و با همین
دیدگاه تولید ان را در این زمان ممنوع اعالم می کنند ،این در حالی
است که تولید اثر هنری برای هنرمند یک شغل است نه تفریحی
برای گذراندن اوقات فراغت! هنرمند برای گذران زندگی اش هیچ
تخصص و منبع درامد دیگری ندارد .البته برای من و بسیاری دیگر
از دوستان در این حوزه تئاتر منبع درامد نیست.
میثم اکبری:
نور همیشه روزنه را می یابد
چه شد که حضور در کنسرت نمایش کافه عاشقی را پذیرفتید؟
داســتان لیلی و مجنون جزء مشــهورترین و قدیمی ترین
داستان های عاشــقانه جهان محسوب می شــود که حکیم
نظامی گنجوی در پنج گنج به زیبایی هرچه بیشــتر ســروده
است که از غنی ترین اشــعار ادبیات کالسیک ایران است و در
کنسرت نمایش کافه عاشقی ،از این اشعار و اشعار سایر شعرا از
جمله جامی ،توسط نویسنده این نمایش نامه جناب جالل الدین
دری گرامی استفاده درســت و بجایی شده و در قالب داستانی
همراه با موسیقی رائه شــده که زحمت اهنگ سازی ان نیز به
دوش پیمان خازنی عزیز بوده است .در این قالب این اشعار تاثیر
بهتر و عمیق تری بر مخاطب می گــذارد و مخاطبان عزیز را با
فرهنگ و هنر غنی ایران در قالب کنسرت نمایش یا اپرت ایرانی
بیش از گذشته اشنا می نماید.گفتنی است که محوریت اصلی
و پررنگ این اپرت ایرانی بر دوش موســیقی و اواز بنا شده که
مسئولیت خوانندگان و همچنین اهنگساز را دو چندان می کند
چرا که خوانندگان عالوه بر اوازخوانی و صحنه گردانی ،بازیگری و
دیالوگ هم دارند که صد البته بخش بازیگری کار برای خوانندگان
بسیار دشوار بود و سینک کردن بخش بازیگری با خوانندگی کار
سختی بود که از این طریق از صبوری و رهنمون های کارگردان
جالل الدین دری عزیز سپاس گزاری می کنم.
بنظر همکاری شما و پیمان خازنی مسیری هدف دار است که از
اثر هنری پروژه زمستان اغاز و به کافه عاشقی رسید .ایا جامعه
باز هم شاهد همکاری این دو هنرمند خواهد بود؟
اثاری که در این ســال ها با پیمان خازنی تولید کرده ایم ،به
نسبت سابقه دوستی و همکاری شاید کم به نظر برسد زیرا کمیت
مالک کار ما نبوده و دغدغه هر دوی ما ،ماندگاری و تاثیر گذاری
اثار براساس نیاز و حال و هوای جامعه بوده است .به همین منظور
این اثار با وسواس باالیی تولید شده است .به نظر بنده دوستی
سالم و همکاری درست تاریخ انقضاء ندارد.
حضور شما در کافه عاشقی و دست به دست شدن چشم جادو
سیلی از عالقمندان به موسیقی ایرانی را به سمت شما سوق داد
موافقید؟
خدا را شاکرم که کنسرت نمایش کافه عاشقی مخصوص ًا قطعه
چشم جادو مورد استقبال مخاطبان عزیز واقع شده است .برای
اینکه یک اثر موسیقایی مورد توجه مخاطب قرار بگیرد و ماندگار
شود می بایست سه ضلع تشکیل دهنده ان که شامل شعر ،ملودی
و اواز است به طور دقیق و مناسب کنار هم قرار بگیرند و هر بخش
کار خود را به درستی انجام دهد .همانطور که مستحضرید شعر
این اثر از کارگردان و نویســنده کافه عاشقی اقای جالل الدین
دری است به همراهی ملودی زیبا توسط پیمان خازنی که بازخورد
خوبی را در بین مردم عزیز و مخاطبان تجربه کرده است .چشم
جادو ،با شــعری همه فهم و انتخاب ملودی به جا و شیرین در
دستگاه ابوعطا توسط پیمان خازنی رقم خورد که در ادامه ساخت
ملودی به صورت هوشمندانه ای این اجازه و ابتکار عمل و ازادی
به من داده شد تا روند ملودی را در این اثر بر اساس حاالت درونی
خودم نســبت به این ملودی زیبا ،طراحی کنم تا باتوجه به نوع
اهنگ و حال و هوای ان از متریال مختص این کار و حاالت منحصر
به فرد این اثر بتوانم بهره ببرم .از اینکه مورد قبول مخاطبان فهیم
موسیقی ایرانی واقع شده خدا را شا کرم.
چه شد که کافه عاشقی ،پر فروش و پر مخاطب شد؟
اگر بخواهم جواب این سوال شــما را مختصر و مفید بدهم
داستان همیشــه محبوب لیلی و مجنون ،ملودی پردازی روان
و زیبا ،اجرای عزیــزان خواننده و بازیگران،
همدلی و انســجام بین تک تک اعضاء و
همچنین خوانندگی بانوان عزیز و هنرمند
در این اجرا به صورت تک خوان که از نظر
کمیت و کیفیت در نوع خود کم نظیر است ،باعث
موفقیت کافه عاشقی شده است.
در انتخاب هایتــان دقت باال و عالقمنــدی به حضور در
موسیقی سنتی دستگاهی کام ً
ال مشهود است .ممکن است
بنا به شرایط روزی شاهد خروج تان از موسیقی سنتی باشیم؟
موسیقی کالسیک ایرانی چه در بخش اوازی و چه در بخش
تصنیف ،همیشه گیشه دارد و خواهد داشــت ،اواز خوانی
حرفه ای و به دور از کلیشه همچنان شــنونده خود را دارد و
خواهد داشت و مخاطب فهیم موسیقی ایران همیشه هنرمندان
خوب خود را شناخته و به موقع حمایت کرده اند .نور همیشه
روزنه را می یابد.
بسیاری از خوانندگان سنتی به سمت موسیقی الکترونیک
و پاپ سنتی رفته اند دورنمای شما چگونه است؟
به عقیده بنده موســیقی ایرانی علی رغم
اینکه می گویند کم مخاطب است ،مخاطب
بســیاری دارد .اما باید پذیرفت که به دلیل
تغییرات عمده ای که در تمام ابعاد و سبک زندگی مردم
صورت پذیرفته است ذائقه احساسی و موسیقایی شان را نیز
تغییر داده است.
یک شنبه 21اسفند 1401شماره 1388
5
پیمان خازنی:
موسیقی ایرانی هنوز هم گیشه دارد
چه شد که کار کافه عاشقی به اجرای سوم رسید؟
استقبال مخاطبان پیشین و درخواست هایی که داشتیم ما را
بران داشت که برای سومین بار به فکر اجرای این اثر بیفتیم .گروه
اجرایی کافه عاشقی هر بار با تغییرات تازه روی صحنه می رود که
بتواند عالوه بر جذابیت هایی که برای مخاطب ایجاد می شود ،برای
اعضای گروه هم تازگی هایی داشته باشد .این بار دوم است که در
پردیس تاتر شهرزاد روی صحنه می رویم و حجم قابل توجهی از
بلیت ها نیز به فروش رفته است .جالل لدین دری کارگردانی است
که تاریخ و ادبیات را می شناسد و هنگامی که به سراغ متنی مثل
لیلی و مجنون نظامی مــی رود ،تازگی هایی بر ان می افزاید که
بیننده های متفاوتی با ان همراه می شوند.
اهنگسازی بر روی این مثنوی از حکیم نظامی چطور انجام شد؟
موسیقیدرکافهعاشقینقشبسیارمهمیایفامی کند.قسمت
اعظم ان چه روی صحنه اتفاق می افتد با موسیقی همراه است .من
تالش کرده ام با ابزار و ادوات موســیقی ایرانی و ملودی پردازی
دستگاهی ،نقشی کوچک در ادامه حیات این موسیقی نجیب
و اصیل داشته باشــم .ضمن این که این کار نشان می دهد که
هنوز موسیقی ایرانی گیشه دارد و می توان با خلق ملودی های
دلنشین مثل قطعۀ چشم جادو اکثریت قابل مالحظه ای از مردم را
با موسیقی ایرانی همراه کرد .من به این که می گویند عمر موسیقی
ردیف دستگاهی سرامده است ،چندان اعتقادی ندارم.
علیرضا شفاهی:
نظامی در بازی با لغات مرزهای ادبیات را رد می کند
این دوره از زندگی تجربی و هنری تان در پیوند با حکیم نظامی
گنجوی چگونه گذشت
با این سوال صحبت بزرگی را به یاد اوردم که گفته بود؛ بعد از
خواندن اثار نظامی گنجوی دریافتم که شاعر هر کاری را که اراده
کند ،می تواند انجام دهد چرا که نظامی هر کاری را که خواسته
بدون هیچ محدودیتی با همین دایره لغات به زیبایی هر چه تمامتر
انجام داده است .پس اگر شــاعر مدعی شود که محدودیتی در
ساختار شعر و یا واژگانی ادبیات کهن فارسی است از بی سوادی
و کم مهارتی اوست .همچنین روزی که استاد کاکائی مهمان ویژه
نمایش ما بودند در انتهای نمایش با ایشان گپ و گفتی داشتیم که
ایشان هم تائید کردن حکیم نظامی بدون هیچ محدودیتی هر
کاری را که دوست داشتند با لغات و جمالت در شاعری کرده است.
طوری که گویا نظامی در بازی با لغات مرزهای ادبیات را رد کرده
و از جائی قصه سرائی می کند که هرکسی را به ان جا راه نست.
در مورد نقش خودتان در کافه عاشقی بگوئید.
در این نمایش من نقش ابن السالم را بازی میکنم .این نقش
در تاریخ ادبیاتی ایران همواره به عنــوان یک نقش منفور یاد
می شــود اما با این حال برای بنده و کارگردان مجموعه نکات
ناگفته جالبی در این نقش بود که سعی کردیم با ارائه ان کمی از
ان زهر منفوریت این نقش بگیریم و او را هم به تناسب شرایط
یک مجنون از نوع عشــق یک طرفه و شکست خورده قلمداد
کنیم .ابن السالم در داستان لیلی مجنون مردی عرب و چند زنه
است که به خواستگاری لیلی می اید ،خانواده لیلی از این وصلت
استقبال می کنند اما لیلی هیچ وقت روی خوشی به او نشان نداد
و درخواست ازدواجش از ســوی لیلی با طرد می شود .تا اینکه
ابن السالم از عشق لیلی سر به بیابان گذاشته و بدون بارقه ای از
گرمی و امید از مهر معشوق جان می سپارد.
چه جالب با این حساب ما با دو مجنون سر و کار داریم؟
بله اتفاقا خیلی جالب تر اینکــه در منظومه نظامی گنجوی،
ابن السالم از عشق و فراق لیلی می میرد اما مجنون زنده میماند.
دربازخوردهای مخاطبان هم لحظه ای از نمایش که ابن السالم با
خواندن اشعاری حزن انگیز صحنه را ترک می کند بسیار تاثیر
گذار گفته شده است.
شعر ترک صحنه ابن السالم را بخوانید.
دانم که زمن فــراق داری /روی دگری چراغ داری /اینک که
زمهر تو چنین ام /ان به که تو را ز دور بینم
صحبت پایانی:
می دانم مردم از نظر اقتصادی در شرایطی سختی به سر می
برند اما با این حال امیدوارم از ادبیات و موســیقی غنی فارسی
پاسداری کنند .چرا که متولی خاصی برای حفظ این میراث کهن
وجود ندارد .به همین خاطر خواهش ام از مردم است که؛ متولی
حفظ و نگهداری و اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی باشند و از موسیقی
و ادبیات و نمایش ایرانی حمایت کنند. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یک شنبه 21اسفند 1401شماره 1388
سوی اسمان عیدی پرواز همای به مردم
پرواز همای موزیک ویدئو و تک اهنگ «سوی اسمان» را با اهنگسازی پاشا هنجنی و شعری از شفیعی
کدکنی به عنوان هدیه نوروزی منتشر کرد .همای درباره جدیدترین اثر خود گفته است« :قطعه «سوی
اسمان» اثری با رنگ و بویی متفاوت است که ویدئوی ان در چهارفصل گیالن به تصویر کشیده شده و
رنگ و بویی نوروزی به خود گرفته است ».وی گفت« :تالش زیادی برای موزیک ویدئوی «سوی اسمان»
شده که انعکاسی از انرژی طبیعت گیالن به مخاطبان موسیقی منتقل شود و این انرژی قطعا از سوی
مخاطبان این اثر باز می گردد ».این خواننده خاطرنشان کرد« :برنامه ریزی ها کامال انجام شده و به زودی
تور کنسرت های گروه «همای» و برخی برنامه های جدید و متفاوت را روی صحنه خواهیم برد/.ایسنا
اجرای عمومی تئاتر کودک از ۶فروردین
سعید زین العابدینی معاون تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره برنامه های کانون در
زمینه تئاتر برای نوروز ،۱۴۰۲گفت :در حال برنامه ریزی هستیم تا در هفته اول و دوم تعطیالت نوروز
۱۴۰۲اکران انالین فیلم تئاترهای کانون را به صورت رایگان برای مخاطبان در سراســر کشور داشته
باشــیم .وی درباره زمان اغاز اجراهای عمومی تئاترهای کودک و نوجوان در سال ،۱۴۰۲تاکید کرد:
برنامه ریزی و تالش مان بر این است که از ۶فروردین اجرای عمومی اثار اغاز و میزبان خانواده ها باشیم.
وی در پایان سخنان خود درباره برنامه ریزی برای انجام فعالیت هایی مرتبط با ماه مبارک رمضان برای
داشت/.مهر
کودکان و نوجوانان گفت :برنامه های متنوعی نظیر پرده خوانی خواهیم
باران بی تو در این برهوت بی شکوفگی بارید
البوم موسیقی «باران بی تو» به اهنگسازی و خوانندگی امیرحسین
سمیعی و تنظیم ارمان مهربان به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر
شد .در مراسم رونمایی از البوم موســیقی «باران بی تو» که با حضور
چهره های موسیقایی برگزار شد ،امیرحسین سمیعی با بیان اینکه اثرش
با انچه امروزه موسیقی پاپ تلقی می شود فاصله دارد ،گفت :این فاصله
گیری به صورت عمدی بوده و تالشمان کمک به فرهنگ سازی در جامعه
کنونی و ایجاد یک استاندارد با در نظر گرفتن شیرینی های موسیقایی
است .در بخش دیگری از این برنامه ارمان مهربان تنظیم کننده این البوم
نیز گفت :هدف من در این اثرگام برداشتن به سمت موسیقی سالم تری بوده
که امیدوارم در این راه بتوانیم موفق شویم.
وی ادامه داد :متاسفانه موسیقی پاپ فاخر هیچ وقت بخت و اقبال این را
نداشته که تهیه کنندگان موسیقی جذب ان شوند و این مسئله مهمترین
عامل در انتشار یک اثر است.
امیر عباس ستایشگر نوازنده و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز
در این مراسم گفت :این البوم صدایی جدید به جامعه موسیقی ما معرفی
کرد و سمیعی یک صدای نو برای جامعه موسیقی است .انقدر از صدا های
همشکل و صدا های تکراری خسته شده بودیم که این خودش اگر تنها نکته
برنده این مجموعه باشد جای تقدیر و تشکر دارد.
ستایشگر خاطر نشان کرد :به میالد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی
حوزه هنری تبریک می گویم که در این برهوت بی شکوفگی حوزه موسیقی
هنوز به کاشت ،داشت و برداشت موسیقی های خوب نظر دارند/.صباخبر
روایتی از فجایع حاصل از نزاع ابرقدرت ها
نمایش «مضحکه در حضور باد» روایتــی از فجایع حاصل از نزاع
ابرقدرت ها اســت که با الیه های از طنز به این موضوع پرداخته و در
پردیس هنر اصفهان روی صحنه است .ایمان جالل ،کارگردان نمایش
اظهار کرد :نمایشنامه تئاتر «مضحکه در حضور باد» در سال ۱۳۴۷
توسط بهرام بیضایی نوشته شده است ،بااین وجود به دلیل پرداختن به
موضوعات مهم و جهان شمولی که بشر هنوز با ان درگیر است ،قابلیت
پرداخت و اجرا دارد.
او ادامه داد :نمایش زمانی را روایــت می کند که همه مردم در پی
فاجعه ای از دنیا رفته اند و ۲نفر که نمادی از ابرقدرت ها هستند همراه
با یک میانجی باقی مانده اند .ان ها در پی شناخت علت وقوع فاجعه و
مرگ مردم هستند و درنهایت به این نتیجه می رسند که تفنگ مقصر
یکنند.
بوده و ان را محاکمه م
این نمایش تا ۲۲اسفندماه در پردیس هنر اصفهان ،روی صحنه
خواهد بود/.ایسنا
گشایش خانه ای از دوران قاجاربه
مدیر عامل سازمان زیباسازی شــهرتهران در ایین گشایش
«موزه محله منیره» احیاء و حفظ هویت فضاهای شهری پایتخت
را رویکرد واقعی سازمان و مدیریت شهری دانست.
رضا صیادی در ایین گشایش «موزه محله منیره» افزود :خانه
«موزه محله منیره» یکی از خانه های تاریخی دوران قاجار در این
محله است که پس از بازسازی و مرمت توسط سازمان زیباسازی
و میراث فرهنگی در اختیار شهروندان قرار گرفته است .به گفته
صیادی ،در این خانه موزه ،مخاطبین به زبان راوی با مشاهیر محله
و رویدادهای تاریخی و داستانهای خیابان ولی عصر(عج) بیشتر
اشنا می شوند .خانه «موزه محله منیره» واقع در خیابان ولی عصر
(عج) سقاخانه کربالیی عباس علی اســت که بازدیدکنندگان با
پیشینه و کارکرد فرهنگ سقایی و روزگاری که در تهران لوله کشی
اب اشامیدنی وجود نداشته و سقاهای محلی اب اشامیدنی را به
منازل شهروندان می رساندند ،اشنا می کند/.ایسنا
تهران ۵۷به روایت عکس های زنده یاد قربان خلیلی
بیش از ۲۰۰نفر از دانشجویان شرکت کننده در نخستین جشنواره
جذب دانشجویان بین المللی دانشگاه های ایران از کشورهای عراق،
افغانستان ،ترکیه ،هند ،ازبکستان ،تاجیکستان و کشورهای افریقایی
و عربی ،از نمایشگاه «اینه در اینه ،»۲تهران ۵۷را به روایت عکس های
زنده یاد قربان خلیلی در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کردند.
قرار است در این نمایشگاه که تا ۲۰فروردین ماه ۱۴۰۲همه روزه
به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۰تا ۱۸در موزه هنرهای معاصر تهران
دایر خواهد بود امروز یکشنبه ۲۱اسفند ســاعت ۱۵فیلم مستند
«تازه نفس ها» به کارگردانی کیانوش عیاری به مدت ۴۵دقیقه ،به
نمایش در اید.
«تازه نفس ها» در تابستان ســال ۱۳۵۸در حال و هوای پس از
انقالب اسالمی و با دیدی واقع گرایانه وضعیت روزهای پس از انقالب
و شور و اشتیاق مردم انقالبی را بدون هیچ روایت و توضیحی نمایش
می دهد/.ایرنا صفحه 6
یک شنبه 21اسفند 1401شماره 1388
خرب فرهنگ و هرن
تخفیف نوروزی برای عالقه مندان کتاب
انتشارات مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسالمی در استانه بهار طبیعت و اغاز سال نو ،کتاب های خود را
با ٢۵درصد تخفیف عرضه می کند .این فروش ویژه که از روز گذشته بیستم اسفندماه اغاز شده است تا
دوشنبه ،بیست ودوم اسفند ادامه خواهد داشت و شامل تمام منشورات مرکز خواهد بود و این بازه زمانی
تمدید نخواهد شد .عالقه مندان برای تهیه کتاب ها می توانند هم با مراجعه حضوری به فروشگاه انتشارات
مرکز و هم مراجعه به فروشگاه اینترنتی انتشــارات مرکز ،کتاب های موردنظرشان را تهیه کنند .مرکز
دائره المعارف بزرگ اسالمی موسسه ای علمی ـ پژوهشی است که در اسفند ماه 1362به منظور تدوین و
انتشار دانشنامه های عمومی و تخصصی و کتب مرجع در ابعاد مختلف معارف بشری بنیاد نهاده شد/.ایسنا
7
از سماع تا حضور وارد بازار موسیقی شد
«از ســماع تا حضور» عنوان یکی از تازه ترین اثار منتشر شــده در بازار موسیقی است که در حوزه
موسیقی ردیف دستگاهی ایران توسط نشر ماهور در دسترس شنوندگان قرار گرفته است« .حرمان -
پیش درامد» « -خموشی» و «سرور ِ -رنگ» به اهنگسازی فرزین کشاورز در دستگاه سه گاه« ،باد»
و «گلچهره -چهار مضراب» به اهنگسازی حسین خواس در اواز ابوعطا« ،معبر» و «چرخه مضمر» به
اهنگسازی امیر موالیی در دستگاه چهارگاه« ،فغان» و «خروش» به اهنگسازی مهرنوش ذوالفقاری در
دستگاه شور« ،سراب -روایتی اوازی در راست پنجگاه» و «سماع سرور -چهار مضراب» به اهنگسازی
میالد محمدی اثاری هستند که در این البوم منتشر شده اند/ .مهر
صنایع دستی نزدیکترین هنر
به فرهنگ و دین است
نشست هم اندیشی بازرگانان و صادرکنندگان صنایع دستی روز
گذشته با حضور عزت اهلل ضرغامی وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری
و صنایع دستی در سالن فجر وزارتخانه میراث برگزار شد .سید امیر
برهانی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در این هم اندیشی گفت:
صندوق ضمانت صادرات امادگی دارد که به صادرکنندگان صنایع
دســتی خدمات ارائه بدهد .این صندوق که یک ارگان صد در صد
دولتی است ،خسارت بیمه شــدگان را پرداخت می کند .وی افزود:
صندوق ضمانت صادرات محصوالت مختلــف بیمه ای دارد .صنایع
دستی و گردشــگری برند ایرانی هســتند و ارزش افزوده اعتباری
جمهوری اسالمی به حســاب می ایند .مریم جاللی معاون صنایع
دستی وزارتخانه میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گفت :ما
می خواهیم با برگزاری نشست هایی ،چون نشست هم اندیشی بازرگانان
و صادرکنندگان صنایع دستی وضعیت صنایع دستی را یکپارچه کنیم
و مشکالت موجود بر سر راه فعاالن عرصه صنایع دستی را راحت تر
از میان برداریم .عزت اهلل ضرغامی وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری
و صنایع دستی در این نشست گفت :این جلسه تشریفاتی و تزئینی
نیست و صد در صد کاری است .جلسه مذکور باید تا حصول نهایی
اهداف تعیین شده برای نشست هم اندیشی بازرگانان و صادرکنندگان
صنایع دستی تداوم داشته باشد .وی افزود :من خیلی با هنر سر و کار
داشتم و مسئولیت های هنری زیادی داشتم اما معتقدم که هنر صنایع
دستی نزدیکترین هنر به فرهنگ ،تمدن و دین کشورمان است .هنر
صنایع دستی یک هنر واقعی و پاک به حساب می اید .ضرغامی بیان
کرد :هم اکنون چینی ها بازار خوبی برای عرصه های گردشــگری و
صنایع دستی ما هستند .عرصه صنایع دســتی مشکالت و مسائل
متعددی دارد اما حوزه صادرات شاه کلید حل مسائل عرصه مذکور
به حساب می اید زیرا اگر مشکل صادرات حل شود ،مشکالت تولید
و توزیع نیز حل می شوند .وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع
دستی گفت :برخی از دوستان گفتند گاهی هزینه بسته بندی بیشتر
از هزینه تولید می شود .من می گویم این مسئله مشکلی ندارد زیرا
گاهی بســته بندی زیبا به رونق قابل توجه فروش و صادرات کمک
می کند .ضرغامی تاکید کرد :ما اینجا از اصل هنر دیده بانی می کنیم.
من معتقدم که ما باید مراقب باشیم که جنس بنجل به عنوان صنایع
دستی ایران به کشــورهای دیگر صادر نشــود .صادرکنندگان بازار
را می بینند و می توانند به ما بگویند کــدام یک از بخش های صنایع
دستی کشورمان بازار بیشتری دارند .صادرکنندگان ما باید بازارشان
را خوب بشناسند .وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی
گفت :مجلس شورای اسالمی در زمینه برون سپاری ارزی و اختصاص
جایگاهی در شهرکت های صنعتی به صنایع دستی به ما کمک کرده اند
و مصوبه هایی داشته اند/.صباخبر صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
سمیه خاتونی -روستایی در معرض سیلی قریب الوقوع
است و ارتش برای تخلیه روستا و کمک به اهالی به ورودی
روستا رسیده تا اهالی را به محل امنی برساند .مردم روستا
سراسیمه در حال سوار شدن به کامیون ارتشی هستند،
پیرزنی با قد و قامتی کوتاه روبروی کامیون ایســتاده و به
دلیل ارتفاع کامیون قادر به ســوار شدن نیست ،سربازی
از داخل کامیون با دراز کردن دستش به سمت پیرزن می
خواهد برای باال امدن به او کمک کنــد ،پیرزن به خاطر
تعصبات دینی و حجب و حیایی که دارد دستش را به سرباز
نمی دهد ،سرباز به سرعت پائین می اید و به دنبال شیئ ای
واسطه برای کمک به پیرزن می گردد ،بعد از اینکه شیئی را
می یابد به سمت کامیون می اید اما متوجه می شود که همه
رفته اند و اثری از کامیون و پیرزن و اهالی روســتا نیست.
کمی دورتر سرهنگ ارتش را می بیند که روی موتور نشسته
و منتظر اوست .از افسر می پرسد که همه رفته اند ،سرهنگ
پاســخ می دهد که بله همه رفته اند ،سرباز می پرسد که
پیرزن چطور سوار کامیون شد ،سرهنگ به او می گوید تو
چیکارداری سریع بپر بریم تا سیل نیامده ،سرباز پشت موتور
می نشیند زمانی که سرهنگ درحال هندل زدن موتور است
سرباز متوجه ردپای گلی پیرزن روی کت سرهنگ می شود
یعنی پیرزن برای سوار شدن به کامیون پایش را روی کمر
سرهنگ گذاشته است.
خالصه فیلمی با نام ردپا به نویسندگی ،کارگردانی و تهیه
کنندگی مصطفی اعلمی که درسیزدهمین دوره از جشنواره
فیلم 100ثانیه عنوان تندیس بهترین فیلم داستانی ملی را
از ان خود کرد را در باال خواندید .ردپا اثری به حمایت حوزه
هنری خراسان است که فیلمبرداری این اثر را امین خوردی
و تدوین ان را هادی احمدی بر عهده داشته است خبرنگار
صبا درباره این فیلم با مصطفی اعلمی هم داستان شده است
که در ادامه می خوانید.
ایثار در شرایط دشوار ،مضمونی است که به زیبایی در اثر
ت وگوی صبا با مصطفی اعلمی کارگردان فیلم 100ثانیه ای ردپا
گف
قانـون حرکـت جـزء بـه کل
ردپا نشان داده شده است ایا حس می کنید این ارزش های
اخالقی و انسانی خصوصا در مسئولین رده باال در حال حاضر
بازنمود واقعی دارد؟
این مضمون پیشتر به عنوان یک نیاز ضروری در اجتماع مردمی
به چالش کشــیده شــده اســت .اینکه تا چه حد واقعی است و یا
بازنمودش را در شرایط فعلی حس می کنیم یا نه؟ مسئله من نبوده
است .کما اینکه همیشه شرایط دشوار بستر برون ریزی اصیل ترین
خلقیات انسانی است ،چه بد چه خوب! به تناسب در اوضاع فعلی
فرهنگ ایثار حلقه مفقوده ای در مقابل خودخواهی است .ما یادمان
رفته است که یک جاهایی باید از خودمان بگذریم و خودگذشتگی به
اینکه طرف دیوانه و ساده است بدل شده است .اینها همه بحث های
انسانی و جهان شمول است و تنها به ایران محدود نمی شود.
هزینه تولید فیلم چقدر بود؟
حوزه هنری خراسان ،یک باشگاه فیلم سازی به نام رویش دارد.
رویش فراخوانــی داد و طی ان از عالقه مندان به فیلم ســازی در
خراسان با ارسال اثار خود دعوت به عمل اورد .من فیلم نامه ردپا را
فرستادم پس از زمان کوتاهی با بنده تماس گرفتند و گفتگوهای
ابتدایی برای پیش تولید فیلم رقم خورد.
برای عالقه مندان به فیلم سازی از هزینه های واقعی تولید
فیلم کوتاه بگوئید؟
من ســال پیش فیلم کوتاهی ســاختم بدون هیــچ حمایت و
هزینه ای! از نظر من مهم فقط این است که شروع کنیم ،سختی کار
همین اســت که بدون فکر کردن به هزینه های احتمالی و ترس از
نشدن کار گام اول را برای شروع بردارند .بقیه مسائل در پروسه تولید
موانعی است که قابل حل است.
شرایط فیلم سازی در ایران در هر دوره دستخوش یک
اتفاق است و رویکردهای متفاوتی را چه از نظر مخاطب و چه
از نظر مسئولین تصمیم گیرنده تجربه می کند .این برایند
چه تاثیری در روند فیلم سازی تان خواهد داشت؟
مســیر خود را از شــرایط جدا کرده ام و خیلی خــود را درگیر
حاشیه هایی غیرقابل کنترل نمی کنم .من نگاهم از جز به کل است
و خود را در یک روندی قرار داده ام که اثری را بعد از اثر دیگر بسازم
و قطعا در این روند از خودم انتظار دارم اثر بعدی ام از اثر قبلی جلوتر
باشد و چه بسا تجربه حضور در جشــنواره های جدی تر در دستور
کارم باشد .یک خبرگزاری از من پرسید بعد از این به چه چیز فکر
می کنید من هم صادقانه گفتم جشنواره فجر! هر دو خندیدیم اما
همه می دانند که بودن در مســیر جزء به کل و برداشتن گام های
پشت سر هم تا رسیدن به هدف یا هدف های بعدی شدنی است.
فیلم 100ثانیه ای چه مزه ای دارد؟
هیجان انگیز و دوست داشتنی است .این محدودیت زمانی سبب
تلفیق دو حس هنر و هوشمندی است .من قبل از ساخت ردپا خیلی
از این گونه فیلم ها را به تماشا می نشستم و روایتگری در 100ثانیه
برایم خیلی کار عجیب و جالبی بود.
جشنواره چه ماحصلی برای ردپا داشت؟
انچه که مشخص و حاضر است اینکه اعضای گروه با موفقیت فیلم
نتیجه تالش شان را دیدند و موفقیت در هر اندازه ای اعتماد به نفس
شخص را برای پروژه های بیشتر و سخت تر باال می برد.
واگر این فیلم در جشنواره جایزه ای کسب نمی کرد چه؟
یکرد .همین عدم
اگر فیلم ردپا موفقیتی در جشنواره کسب نم
موفقیت فیلم ،انگیزه ساخت فیلم بهتر را برایم ایجاد می کرد.
با این حســاب از نظر مصطفی اعلمی جشنواره برای
شرکت کنندگان ایجاد انگیزه و برای برگزیدگان اعتماد به
نفس را به همراه دارد؟
بله ،همین طور است.
در انتها زبان مردم روستای گراخک در رسانه صبا باشید
روستای گراخک در 30کیلومتری مشــهد است این روستا با
طبیعت بکر وبدیع و نیروی انســانی سالم و جوان ،پتانسیل خیلی
باالیی در جذب سرمایه گذاری اقتصادی در هر حوزه ای است .طوری
که می تواند قطب گردشگری و صنعتی شود .جدا از طبیعت و فضای
زیبا ،مردم بسیار مهربان و خوب این روســتا ادم را پاگیر می کند
طوری که اگر شــرایط کاری به من اجازه می داد دوست داشتم در
روستای گراخک زندگی کنم. صفحه 8