روزنامه صبا شماره 1388 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1388

روزنامه صبا شماره 1388

روزنامه صبا شماره 1388

‫یک شنبه| ‪ 21‬اسفند ‪ 12 |1401‬مارس ‪ 19 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1388‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت و گوی صبا با عوامل کافه عاشقی‪،‬‬ ‫نمایشی برگرفته از لیلی و مجنون‬ ‫نظامـی گنجـوی‬ ‫سفارشـی کار بـود!‬ ‫عزت اهلل ضرغامی‪:‬‬ ‫صنایع دستی نزدیکترین‬ ‫هنر به فرهنگ و دین است‬ ‫ظرفیت سینماهای مشهد‬ ‫به ‪ ۳‬هزار صندلی رسید‬ ‫ت وگوی صبا با مصطفی اعلمی‬ ‫گف ‬ ‫کارگردان فیلم ‪ 100‬ثانیه ای ردپا‬ ‫روایتی از فجایع حاصل از‬ ‫نزاع ابرقدرت ها‬ ‫قانـون حرکـت جـزء بـه کل‬ ‫محمدرضا فرجی‪:‬‬ ‫تغییر کاربری فزاینده‬ ‫سینماها صحت ندارد‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫یک شنبه ‪ 21‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1388‬‬ ‫بلیت سینما در حد قد و قواره است‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫میز سینمای روز برنامه نقد سینما که از شبکه چهارسیما پخش می شود با حضور سجاد نوروزی و‬ ‫هادی فیروزمندی درباره قیمت بلیت و وضعیت اکران در سینمای ایران برگزار شد‪ .‬سجاد نوروزی مدیر‬ ‫پردیس سینمایی ازادی با اشاره به صحبت ها درباره بلیت چندصدهزار تومانی گفت‪ :‬اگر فیلمی با کیفیت‬ ‫«اواتار» داشتیم‪ ،‬می توانیم بلیت پانصدهزار تومانی بفروشیم‪ .‬وی یاداور شد‪ :‬وقتی از موضوعی به نام قیمت‬ ‫بلیت صحبت می کنیم‪ ،‬بر اساس کدام نقشه راه این کار را انجام می دهیم در حالی که تحلیل مشخصی از‬ ‫تیپولوژی مخاطب سینمای ایران نداریم‪ .‬اگر قرار باشد مخاطب به سینما برگردد‪ ،‬راه حل‪ ،‬کنار گذاشتن‬ ‫شیوه های دهه هفتاد و هشتاد است‪ .‬در سده جدید با شیوه های کالسیک نمی توان پیش رفت‪/.‬صباخبر‬ ‫نیکی کریمی مجوز تا فردا را گرفت‬ ‫مجوز نمایش فیلمی از نیکی کریمی با دو اثر سینمایی دیگر صادر شد‪ .‬شورای پروانه نمایش فیلم های‬ ‫سینمایی به تازگی با صدور پروانه نمایش ســه عنوان فیلم «تا فردا» به تهیه کنندگی نیکی کریمی و‬ ‫کارگردانی علی عســگری‪« ،‬جان جانان» به تهیه کنندگی حبیب الهیاری و کارگردانی شــادی افرین‬ ‫الهیاری‪« ،‬فسیل» به تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان و کارگردانی کریم محمدامینی موافقت کرده‬ ‫است‪« .‬تا فردا» دومین فیلم علی عسگری محصول مشترک ایران‪ ،‬فرانسه و قطر‪ ،‬است‪« .‬جان جانان» نیز‬ ‫نخستین تجربه فیلمسازی شادی افرین الهیاری است و فیلم «فسیل» به کارگردانی کریم امینی است که‬ ‫به زودی به عنوان یکی از فیلم های نوروزی راهی اکران می شود‪/ .‬ایسنا‬ ‫تغییرکاربریفزایندهسینماها‬ ‫صحت ندارد‬ ‫مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری می گوید تغییر کاربری فزاینده‬ ‫سینماها صحت ندارد و در سه ماه پایانی ســال تنها یک مورد درخواست تغییر کاربری‬ ‫داشته ایم‪ .‬درخواست های تغییر کاربری نیز به خاطر قدمت و فرسودگی سینما است نه‬ ‫چیز دیگر‪ .‬محمدرضا فرجی گفت‪ :‬موضوع تغییر کاربری در فضای مجازی و رسانه ها قدری‬ ‫با بزرگ نمایی و برجسته سازی دنبال شده است که بخشی از ان به خاطر تغییر کاربری‬ ‫سینمای عصر جدید بود که در فضای رسانه ای در دو سال اخیر مرتب تکرار می شد‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬اما واقعیت این است که در همین سه ماه پایانی سال تنها یک مورد تقاضا برای‬ ‫تغییر کاربری سینما داشتیم که ان هم سینما بهمن دزفول بود که در ایام جنگ تحمیلی‬ ‫ال امکان ارائه خدمات را نداشت و حتی در حال ریزش هم‬ ‫به شدت اسیب دیده بود و عم ً ‬ ‫بود‪ .‬بنابراین با تغییر کاربری این سینما موافقت شد‪.‬‬ ‫این مدیر سینمایی گفت که بیشــتر تغییر کاربری ســینماها که تعدادشان بسیار‬ ‫انگشت شمار است‪ ،‬به خاطر همین قدمت و عدم امکان ارائه سرویس است وگرنه ربط دادن‬ ‫تغییر کاربری سینماها به مسائل اقتصادی و‪ ...‬صحیح نیست‪ .‬فرجی در پایان گفت‪ :‬مردم‬ ‫هنوز هم به سینما و فیلم دیدن در سالن های سینما عالقه دارند و این یکی از تفریحات‬ ‫مهم انان است‪ .‬افزایش قیمت بلیت سینما طبیعتاً می تواند تاحدی از مخاطبین سینما‬ ‫را کم کند اما باز هم مردم به سینما می روند‪ .‬در حال حاضر نیز سینماها در حال ساخت و‬ ‫سازند اما عموماً در مال های تجاری به فکر ساخت سالن سینما هستند البته ما برای صدور‬ ‫مجوز تک سالنه هیچ مانعی نداریم‪/..‬تسنیم‬ ‫اغاز تغییرات سنت های اسکار با فرش قرمز‬ ‫فرش قرمز مراسم اســکار برای اولین بار از سال ‪ ۱۹۶۰‬که اسکار‬ ‫سی و سوم برگزار شد‪ ،‬به رنگ قرمز نخواهد بود و رنگ بژ به جای ان‬ ‫انتخاب شده است‪.‬‬ ‫اکادمی علــوم و هنرهای تصاویر متحرک در یک رویداد ســنتی‬ ‫میزبان رســانه ها‪ ،‬گروه کارکنان و مجری برنامه جیمی کیمل بود تا‬ ‫با حضور ان جمع فرش قرمز ســال را پهن کند‪ ،‬اما فرش قرمز واقعاً‬ ‫قرمز نبود‪.‬‬ ‫سال ‪ ۱۹۶۱‬اولین سالی بود که فرش قرمز بیرون از ورودی سالن‬ ‫اجتماعات ســانتامونیکا پهن شــد ولی رنگ ان کامــ ً‬ ‫ا قرمز نبود و‬ ‫تاحدودی به قرمز می خورد‪.‬‬ ‫این اولین تجربه در تغییرات سنت هاســت و تغییرات دیگر هم به‬ ‫مرور انجام می شود‪ .‬امسال اکادمی به مطبوعات و رسانه های حاضر در‬ ‫محل اعالم کرده که همه کت و شلوار یا لباس مشکی یا تیره با کراوات‬ ‫سیاه بپوشند‪/.‬صباخبر‬ ‫حمایت رابینز از هارلسون‬ ‫تیم رابینز از ســخنان وودی هارلســون برای خاتمه دادن به‬ ‫پروتکل های کرونا حمایت کرد و به صورت رســمی خواستار این‬ ‫شد که پروتکل های کرونا سر صحنه فیلمبراری خاتمه پیدا کند‪.‬‬ ‫رابینز با به اشتراک گذاشتن مطلب ورایتی درباره مصاحبه اخیر‬ ‫هارلسون با نیویورک تایمز که در ان پروتکل های کووید را مزخرف‬ ‫خوانده بود در توییتر نوشــت‪ :‬وودی راست می گوید‪ .‬زمان پایان‬ ‫دادن به ان است‪ .‬وی همچنین انجمن بازیگران را تگ کرد تا ان ها‬ ‫هم این مطلب را ببینند‪.‬‬ ‫هارلســون که اکنون در تــور مطبوعاتی بــرای معرفی فیلم‬ ‫جدیدش «قهرمانان» است در مصاحبه ای نسبت به اینده فیلم های‬ ‫مستقل با توجه به همه پروتکل های کووید ابراز نگرانی کرد و ادامه‬ ‫این اقدامات را مهمل خواند‪ .‬پروتکل های فعلی کووید در هالیوود‬ ‫قرار بود ‪ ۳۱‬ژانویه به پایان برسد ولی فعال تا اغاز اوریل (تا حدود ‪۲1‬‬ ‫روز دیگر) تمدید شده است‪/.‬مهر‬ ‫تام هنکس تمشک طالیی گرفت‬ ‫با انتخاب برندگان جوایز تمشــک طالیــی ‪ ،۲۰۲۳‬بدترین های‬ ‫هالیوود در سالی که گذشت معرفی شدند‪.‬‬ ‫در چهل و سومین دوره اهدای جوایز تمشک طالیی که به صورت‬ ‫مجازی برگزار شد «الویس»‪« ،‬موربیوس» و «بلوند» هر یک با دریافت‬ ‫‪ ۲‬جایزه طالیی برای بدترین ها‪ ،‬شناخته شدند‪ .‬در حالی که استین‬ ‫باتلر در فهرست رقابتی اســکار جای دارد‪ ،‬هم بازی وی تام هنکس‬ ‫در فیلم «الویس» جایزه بدترین بازیگر مرد مکمل ســال را برد‪ .‬وی‬ ‫هم زمان برای بازی در نقش پدر ژپتو در «پینوکیو» هم نامزد بدترین‬ ‫بازیگر مرد سال بود‪ .‬فیلم «بلوند» ساخته اندرو دومینیک هم ‪ ۲‬جایزه‬ ‫بدترین فیلم و بدترین فیلمنامه را برد‪ .‬جرد لتو نیز برای بازی در فیلم‬ ‫«موربیوس» به عنوان بدترین بازیگر مرد شناخته شد و ادریا ارجونا‬ ‫بدترین بازیگر زن نقش مکمل برای همین فیلم شد‪.‬‬ ‫بدتریــن کارگردان ســال هم کالســون بیکر و ماد ســان برای‬ ‫«خاکسپاری خوب» بودند‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫تاثیر مشکالت اقتصادی در بی رغبتی صاحبان اثار‬ ‫ابراهیم اصغری تهیه کننده فیلم سینمایی «شماره ده» ضمن اشاره به اولویت اکران این فیلم در عید‬ ‫فطر‪ ،‬احتمال تاثیر منفی گرانی بلیت سینماها بر استقبال از فیلم ها در ســال اینده را رد کرد‪ .‬ابراهیم‬ ‫اصغری با اشاره به این که ترجیح این اســت که فیلم را در عید فطر اکران کنیم درباره بی رغبتی برخی‬ ‫صاحبان اثار به اکران فیلم خود گفت‪ :‬این حس و حال به شــرایط سینمای ایران طی سه سال گذشته‬ ‫به ویژه در ایام فراگیری ویروس کرونا بازمی گردد‪ .‬در ماه های اخیر هم برخی مشکالت به ویژه مشکالت‬ ‫اقتصادی به این بی رغبتی دامن زده است‪ .‬وی افزود‪ :‬این تاثیرات البته معموالً موقت است و این بار هم‬ ‫امید داریم که شاهد گذر از این شرایط روحی باشیم‪/.‬مهر‬ ‫یک شنبه ‪ 21‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1388‬‬ ‫باج به شبکه پنج داده شد‬ ‫اولین قسمت از فصل سوم سریال اکشن و خارجی «باج» به کارگردانی ایلنرو لیندو شب گذشته ‪۲۰‬‬ ‫اسفند ‪ ۱۴۰۱‬ساعت ‪ ۲۳‬از شبکه پنج سیما پخش شد‪ .‬این سریال محصول ‪ ۲۰۱۹‬سینمای کانادا‪ ،‬فرانسه‪،‬‬ ‫المان و امریکا در ژانر جناحی و پلیسی است و هنرمندانی همچون سارا گرین‪ ،‬لوک رابرتز‪ ،‬براندون جی‬ ‫مک الرن و سورن تامپسون بازیگران اصلی این ان به شمار می روند‪ .‬این مجموعه درمورد اریک بومونت‪،‬‬ ‫یک مذاکره کننده باتجربه با گروگان ها و تیمش است که موارد مربوط به ادم ربایی و از بین بردن مجرمان‬ ‫خطرناک را در جهان حل می کند‪ .‬فصل سوم ســریال «باج» هر شب ساعت ‪ ۲۳‬پخش و تکرار روز بعد‬ ‫ساعت ‪ ۱۱‬و ‪ ۱۹‬خواهد بود‪/.‬صباخبر‬ ‫ظرفیـت سـینماهای مشـهد‬ ‫به ‪ ۳‬هـزار صندلـی رسـید‬ ‫در ادامه طرح توسعه سینماهای حوزه هنری در واپسین روزهای‬ ‫سال‪ ،۱۴۰۱‬پردیس چند منظوره مهرکوهسنگی با حضور وزیر ارشاد‪،‬‬ ‫مدیران سینمایی و هنرمندان در شهر مشهد افتتاح خواهد شد‪ .‬در‬ ‫ادامه افتتاح و بهره برداری از پروژه های طرح توسعه سینماهای حوزه‬ ‫هنری در سراسر کشور با شعار «دوباره سینما»‪ ،‬پردیس سینمایی‬ ‫«مهر کوهسنگی مشهد» به عنوان نخســتین مجموعه فرهنگی‬ ‫چندمنظوره با محوریت پیوند سینما‪ ،‬کتاب و خانواده در قلب منطقه‬ ‫گردشگری کوهسنگی مشهد‪ ،‬پنجشــنبه ‪ ۲۵‬اسفندماه با حضور‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ ،‬مدیران سینمایی و هنرمندان افتتاح‬ ‫خواهد شد‪ .‬سازمان سینمایی سوره در این برنامه که به مناسبت اعیاد‬ ‫‪3‬‬ ‫شعبانیه برگزار می شود؛ با حضور هنرمندان و فعاالن سینمایی کشور‪،‬‬ ‫به طور همزمان از ‪ ۱۲‬سالن این سینما همراه با فروشگاه بزرگ کتاب‬ ‫سوره مهر رونمایی خواهد کرد تا در نوروز ‪ ۱۴۰۲‬میزبان عالقه مندان‬ ‫سینما و مسافران نوروزی باشد‪ .‬همچنین همزمان با افتتاحیه این‬ ‫پردیس چندمنظوره‪ ،‬نمایش ویژه فیلم سینمایی «عطرالود» محصول‬ ‫سازمان سینمایی ســوره‪ ،‬به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه‬ ‫کنندگی یوسف منصوری که برگزیده بهترین کارگردانی و نویسندگی‬ ‫از نگاه استان قدس در بخش تجلی اراده ملی چهل و یکمین جشنواره‬ ‫بین المللی فیلم فجر است‪ ،‬برای حاضران به نمایش گذاشته خواهد‬ ‫شد‪ .‬طرح توسعه سینماهای حوزه هنری که از نیمه دوم سال ‪۱۳۹۸‬‬ ‫به همت موسسه بهمن سبز و با هدف احیای سینماهای ماندگار و‬ ‫توسعه عادالنه زیرساخت فرهنگی در سراسر کشور اغاز شد‪ ،‬امروز با‬ ‫عبور از ‪ ۲۶‬شهر از ‪ ۱۵‬استان کشور و احداث بیش از ‪ ۱۰۰‬سالن جدید‬ ‫توســط حوزه هنری‪ ،‬به پایان فاز دوم خود رسیده است‪ .‬مجموعه‬ ‫فرهنگی «مهر کوهسنگی مشهد با بهره مندی از ‪ ۹‬سالن سرپوشیده‪،‬‬ ‫‪ ۳‬سالن روباز‪ ،‬فروشگاه بزرگ کتاب و محصوالت فرهنگی‪ ،‬زمین بازی‬ ‫و سالن نمایش کودک‪ ،‬اتاق مادر و نوزاد‪ ،‬پالتو‪ ،‬گالری‪ ،‬کافه رستوران‪،‬‬ ‫ســالن ‪ ،VIP‬امکانات فنی روز و‪ ،...‬دارای ‪ ۱۱۸۰‬صندلی است که‬ ‫مجموع ظرفیت ناوگان سینمایی حوزه هنری در شهر مشهد را به‬ ‫بیش از ‪ ۳‬هزار صندلی افزایش می دهد‪/.‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫یک شنبه ‪ 21‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1388‬‬ ‫گفت و گوی صبا با عوامل کافه عاشقی‪ ،‬نمایشی برگرفته از لیلی و مجنون‬ ‫نظامـی گنجـوی سفارشـی کار بـود!‬ ‫نمایش کافه عاشــقی بــه کارگردانی‬ ‫سمیه نجفی خاتونی‬ ‫جالل الدین دری و اهنگســازی پیمان‬ ‫گفت و گو‬ ‫خازنی برای سومین دور در پردیس تئاتر‬ ‫شهرزاد به روی صحنه می رود بیژن عبدالکریمی جامعه‬ ‫شناس معاصر که به دیدن این نمایش رفته حال و هوای‬ ‫ایناجرارااینگونهتوصیفمی کند‪:‬کاف هعاشقی‪،‬برداشتی‬ ‫تازه از داستان لیلی و مجنون است که نظامی شاعر بزرگ‬ ‫و پراوازۀ ما‪ ،‬ان را در سومین مثنوی از مجموعه مثنوی ‬ ‫های خود‪ ،‬مشهور به خمسه نظامی سروده است‪ .‬مثنوی‬ ‫«لیلی و مجنون» یکی از زیباترین‪ ،‬شــورانگیزترین‪،‬‬ ‫انسانی ترین و خدایی ترین داستان های عاشقانه جهان‬ ‫است و منظومه لیلی و مجنون را مشهورترین داستان‬ ‫عشقی کالسیک نه فقط در ادب و شعر فارسی بلکه در‬ ‫سراسر ادبیات دورۀ اسالمی باید تلقی کرد‪ .‬به هر تقدیر‪،‬‬ ‫ان چه برایم شورانگیز است‪ ،‬مقاومت و چالشی است که‬ ‫سیدجالل الدین دری هم در برابر نیهیلیسم‪ ،‬روزگار مرگ‬ ‫عشق و جهان تهی از معنا و زیبایی و نسل های غرق در‬ ‫این نیهیلیسم دارد و هم در برابر کسانی که به نام دین‬ ‫حقیقت‪ ،‬معنا‪ ،‬عشق و زیبایی را قربانی می سازند‪ .‬دری‪،‬‬ ‫در مقام نویسنده و کارگردان‪ ،‬جهان را‪ ،‬به تبع خرد ایرانی‪،‬‬ ‫تفکر مسیحی و تفکر شیعی‪ ،‬محلی برای تجربه عشق با‬ ‫ل های جدید‪« ،‬کافه ای برای عاشقی» دانسته و‬ ‫تعابیر نس ‬ ‫«عشق» را غایی ترین امر در جهان و معنای زندگی انسان‬ ‫ی کند‪« .‬کاف ه عاشقی» نمایشی‬ ‫بر روی کرۀ خاک تلقی م ‬ ‫برای نسل های جدید و به زبان انان‪ ،‬لیک‪ ،‬نه همسو با انها‪،‬‬ ‫بلکه دقیق ًا در نقد انان است‪ .‬خبرنگار صبا به مناسبت روز‬ ‫بزرگداشتحکیمنظامیگنجوی‪،‬باکارگردان(جاللالدین‬ ‫دری)‪ ،‬اهنگساز(پیمان خازنی)‪ ،‬خواننده(میثم اکبری) و‬ ‫خواننده بازیگر(علیرضا شفاهی) به گفتگویی صمیمانه‬ ‫نشسته که درادامه می خوانید‪.‬‬ ‫جالل الدین دری‪:‬‬ ‫هنرمند پیشرو‪ ،‬جلوی مردم حرکت می کند‬ ‫نه پشت سر مردم!‬ ‫انتخاب اثر مانــدگار لیلی مجنون از نظامــی گنجوی با چه‬ ‫رویکردی شکل گرفت؟‬ ‫قصه هایی در ادبیات کهن فارسی وجود دارد که از سرامدترین‬ ‫انها لیلی مجنون‪ ،‬خسرو و شیرین و قصه های شاهنامه است‪ .‬این‬ ‫اثار از نظر بافت ادبی و ساختار نمایشی کم از اشعار و داستان های‬ ‫مطرح جهانی ندارد‪ ،‬همان طور که اثر رومئوو ژولیت شکسپیر‬ ‫در قصه پردازی در قسمت های چه از منظر جنبه های نمایشی و‬ ‫ادبی شبیه به لیلی و مجنون نگاشته شده است‪ .‬اما با این حساب‬ ‫متاسفانه ان طور که درخور و شایسته این اثار فاخر است به ان‬ ‫ها پرداخت نشده است‪ .‬شیوه پرداخت من به این اثر در قالب اپرا‬ ‫ایرانی بوده است‪ .‬هر چند شاید با توجه به امکانات نتوانستم تمام‬ ‫مولفه های اپرا را در این اثر پیاده کنم اما ساختار کلی کار به دلیل‬ ‫تلفیق موسیقی زنده و استفاده از خواننده بازیگر و شعر در متن‬ ‫نمایشی در قالب اپرا شناسانده می شود‪ .‬نظامی یکی از داستان‬ ‫ســراهای برتر ایران و به زعم بنده اسیا و جهان است‪ ،‬اما پدید‬ ‫امدن اثر لیلی مجنون هم داستان جالبی دارد‪ ،‬از تفریحات اشراف‬ ‫و پادشاهان و گاها عموم مردم ایران دران زمان این بوده است که‬ ‫در حلقه های می نشسته و اثار ادبی همچون مثنوی های بلند‬ ‫نظامی‪ ،‬جامی و ‪ ...‬را به صورت سریالی می خواندند‬ ‫در ان زمان پادشاه وقت به حکیم نظامی‬ ‫سفارش نگارش مجموعه لیلی و مجنون‬ ‫را می دهد که این مسئله به زبان امروزی‬ ‫همان کار سفارشی محسوب می شود‪.‬‬ ‫حکیم نظامی در ابتدا هیچ عالقه ای به خلق‬ ‫این اثر نداشته است چرا که بیشتر به دنبال‬ ‫نگارش منظومه خسرو شیرین بوده است تا‬ ‫اینکه پادشاه پســر نظامی را فراخوانده و از او‬ ‫می خواهد وساطتی کند تا پدرش حکیم نظامی‬ ‫گنجوی این منظومه را بنویسد‪ .‬پس از وساطت پسر‪،‬‬ ‫حکیم در‪ 4‬الی‪ 6‬ماه منظومه لیلی و مجنون را در‪4000‬‬ ‫بیت به رشته تحریر در می اورد و این اثر حاال یکی از بزرگترین‬ ‫اثار ادبی منظوم ادبیات کهن ایران به شمار می رود‪ ،‬جامی هم‬ ‫نسخه ای منظوم از داستان لیلی مجنون دارد که درپایان بندی‬ ‫متفاوت است‪ .‬در نمایش کافه عاشــقی از اشعار جامی هم در‬ ‫قسمت هایی استفاده شده است‪ .‬و به طور کلی منظومه نظامی از‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫نظر عناصر سبکی و هنر قصه پردازی منسجم تر و استخوان دار‬ ‫تر از اثر جامی است‪.‬‬ ‫از مراحل اماده شدن اثر نمایشی کافه عاشقی بگوئید؟‬ ‫این نمایش را در ســال ‪ 1397‬با نام لیلی و مجنون در سالن‬ ‫شهرزاد با یک گروه دیگر به مدت ‪ 8‬شب اجرا کرده بودم‪ .‬تا اینکه‬ ‫بعد از چند سال کنگره ادبی حکیم نظامی گنجوی از اجرای مجدد‬ ‫این اثر استقبال و در اخبار رسانه ای از اجرای مجدد نمایش لیلی‬ ‫مجنون اطالع رسانی کرد‪ .‬در واقع من این اثر را برای کنگره اماده‬ ‫اجرا کردم‪ ،‬اما بعد از مدتی که اجرا اماده شده بود این کنگره حتی‬ ‫تماس های ما را هم جواب نداد‪ .‬وقتی دیدم گروه بسیار مشتاقانه‬ ‫در انتظار اجرا هســتند‪ ،‬تصمیم گرفتم به صورت مستقل لیلی‬ ‫مجنون را با نام کافه عاشقی و تغییرات کیفی باال در سالن شهرزاد‬ ‫اجرا ببریم‪ .‬خوشبختانه با نظر به استقبال مخاطب بعد از نمایش‬ ‫پرده خانه‪ ،‬نمایش کافه عاشقی از پرفروش ترین اجراهای تئاتر‬ ‫امسال بوده اســت‪ .‬البته تعداد اجراهای پرده خانه بیش از کافه‬ ‫عاشقی بوده است‪ .‬این نمایش موزیکال سه داستان را به صورت‬ ‫موازی با سه سبک متفاوت از اجرا تلفیق کرده است‪.‬‬ ‫نظرتان را راجع به این مسئله که در زمانه امروز چراغ تئاتر به‬ ‫دست خود تئاتری ها در حال خاموش شدن است را با ما درمیان‬ ‫بگذارید‪.‬‬ ‫هنرمند با مردم ارتباط مستقیمی دارد به همین دلیل بعضی‬ ‫هنرمندان فکر می کنند باید کاری کنند که مورد تائید و رضایت‬ ‫مردم باشــد‪ .‬در حالی که هنرمند باید پیشرو و در جلوی مردم‬ ‫حرکت کند نه پشت سر مردم! درست است که هنرمند برای دیده‬ ‫شدن اثرش متکی به مردم است‪ ،‬اما نیاز به دیده شدن و محبوب‬ ‫بودنباعثبوجودامدنهنرمندانیشدهاستکهبیشترمردمی نما‬ ‫هستند تا مردمی‪ .‬این هنرمندان بدون توجه به اینکه کارشان‬ ‫درست است یا نه؟ فقط منتظرند ببینند مردم از انها چه انتظاری‬ ‫دارند! تا همان کار را بکند‪ .‬برخی دیگر از این دوستان هم اثری برای‬ ‫ارائه ندارند و مدت بیکاری خود را به حساب اعتصاب می گذارند‪.‬‬ ‫بخش دیگر این موضوع هم این اســت که برای عموم مردم کار‬ ‫هنری و تماشای اثر هنری یک تفریح به حساب می اید و با همین‬ ‫دیدگاه تولید ان را در این زمان ممنوع اعالم می کنند‪ ،‬این در حالی‬ ‫است که تولید اثر هنری برای هنرمند یک شغل است نه تفریحی‬ ‫برای گذراندن اوقات فراغت! هنرمند برای گذران زندگی اش هیچ‬ ‫تخصص و منبع درامد دیگری ندارد‪ .‬البته برای من و بسیاری دیگر‬ ‫از دوستان در این حوزه تئاتر منبع درامد نیست‪.‬‬ ‫میثم اکبری‪:‬‬ ‫نور همیشه روزنه را می یابد‬ ‫چه شد که حضور در کنسرت نمایش کافه عاشقی را پذیرفتید؟‬ ‫داســتان لیلی و مجنون جزء مشــهورترین و قدیمی ترین‬ ‫داستان های عاشــقانه جهان محسوب می شــود که حکیم‬ ‫نظامی گنجوی در پنج گنج به زیبایی هرچه بیشــتر ســروده‬ ‫است که از غنی ترین اشــعار ادبیات کالسیک ایران است و در‬ ‫کنسرت نمایش کافه عاشقی‪ ،‬از این اشعار و اشعار سایر شعرا از‬ ‫جمله جامی‪ ،‬توسط نویسنده این نمایش نامه جناب جالل الدین‬ ‫دری گرامی استفاده درســت و بجایی شده و در قالب داستانی‬ ‫همراه با موسیقی رائه شــده که زحمت اهنگ سازی ان نیز به‬ ‫دوش پیمان خازنی عزیز بوده است‪ .‬در این قالب این اشعار تاثیر‬ ‫بهتر و عمیق تری بر مخاطب می گــذارد و مخاطبان عزیز را با‬ ‫فرهنگ و هنر غنی ایران در قالب کنسرت نمایش یا اپرت ایرانی‬ ‫بیش از گذشته اشنا می نماید‪.‬گفتنی است که محوریت اصلی‬ ‫و پررنگ این اپرت ایرانی بر دوش موســیقی و اواز بنا شده که‬ ‫مسئولیت خوانندگان و همچنین اهنگساز را دو چندان می کند‬ ‫چرا که خوانندگان عالوه بر اوازخوانی و صحنه گردانی‪ ،‬بازیگری و‬ ‫دیالوگ هم دارند که صد البته بخش بازیگری کار برای خوانندگان‬ ‫بسیار دشوار بود و سینک کردن بخش بازیگری با خوانندگی کار‬ ‫سختی بود که از این طریق از صبوری و رهنمون های کارگردان‬ ‫جالل الدین دری عزیز سپاس گزاری می کنم‪.‬‬ ‫بنظر همکاری شما و پیمان خازنی مسیری هدف دار است که از‬ ‫اثر هنری پروژه زمستان اغاز و به کافه عاشقی رسید‪ .‬ایا جامعه‬ ‫باز هم شاهد همکاری این دو هنرمند خواهد بود؟‬ ‫اثاری که در این ســال ها با پیمان خازنی تولید کرده ایم‪ ،‬به‬ ‫نسبت سابقه دوستی و همکاری شاید کم به نظر برسد زیرا کمیت‬ ‫مالک کار ما نبوده و دغدغه هر دوی ما‪ ،‬ماندگاری و تاثیر گذاری‬ ‫اثار براساس نیاز و حال و هوای جامعه بوده است‪ .‬به همین منظور‬ ‫این اثار با وسواس باالیی تولید شده است‪ .‬به نظر بنده دوستی‬ ‫سالم و همکاری درست تاریخ انقضاء ندارد‪.‬‬ ‫حضور شما در کافه عاشقی و دست به دست شدن چشم جادو‬ ‫سیلی از عالقمندان به موسیقی ایرانی را به سمت شما سوق داد‬ ‫موافقید؟‬ ‫خدا را شاکرم که کنسرت نمایش کافه عاشقی مخصوص ًا قطعه‬ ‫چشم جادو مورد استقبال مخاطبان عزیز واقع شده است ‪.‬برای‬ ‫اینکه یک اثر موسیقایی مورد توجه مخاطب قرار بگیرد و ماندگار‬ ‫شود می بایست سه ضلع تشکیل دهنده ان که شامل شعر‪ ،‬ملودی‬ ‫و اواز است به طور دقیق و مناسب کنار هم قرار بگیرند و هر بخش‬ ‫کار خود را به درستی انجام دهد‪ .‬همانطور که مستحضرید شعر‬ ‫این اثر از کارگردان و نویســنده کافه عاشقی اقای جالل الدین‬ ‫دری است به همراهی ملودی زیبا توسط پیمان خازنی که بازخورد‬ ‫خوبی را در بین مردم عزیز و مخاطبان تجربه کرده است‪ .‬چشم‬ ‫جادو‪ ،‬با شــعری همه فهم و انتخاب ملودی به جا و شیرین در‬ ‫دستگاه ابوعطا توسط پیمان خازنی رقم خورد که در ادامه ساخت‬ ‫ملودی به صورت هوشمندانه ای این اجازه و ابتکار عمل و ازادی‬ ‫به من داده شد تا روند ملودی را در این اثر بر اساس حاالت درونی‬ ‫خودم نســبت به این ملودی زیبا‪ ،‬طراحی کنم تا باتوجه به نوع‬ ‫اهنگ و حال و هوای ان از متریال مختص این کار و حاالت منحصر‬ ‫به فرد این اثر بتوانم بهره ببرم‪ .‬از اینکه مورد قبول مخاطبان فهیم‬ ‫موسیقی ایرانی واقع شده خدا را شا کرم‪.‬‬ ‫چه شد که کافه عاشقی‪ ،‬پر فروش و پر مخاطب شد؟‬ ‫اگر بخواهم جواب این سوال شــما را مختصر و مفید بدهم‬ ‫داستان همیشــه محبوب لیلی و مجنون‪ ،‬ملودی پردازی روان‬ ‫و زیبا‪ ،‬اجرای عزیــزان خواننده و بازیگران‪،‬‬ ‫همدلی و انســجام بین تک تک اعضاء و‬ ‫همچنین خوانندگی بانوان عزیز و هنرمند‬ ‫در این اجرا به صورت تک خوان که از نظر‬ ‫کمیت و کیفیت در نوع خود کم نظیر است‪ ،‬باعث‬ ‫موفقیت کافه عاشقی شده است‪.‬‬ ‫در انتخاب هایتــان دقت باال و عالقمنــدی به حضور در‬ ‫موسیقی سنتی دستگاهی کام ً‬ ‫ال مشهود است‪ .‬ممکن است‬ ‫بنا به شرایط روزی شاهد خروج تان از موسیقی سنتی باشیم؟‬ ‫موسیقی کالسیک ایرانی چه در بخش اوازی و چه در بخش‬ ‫تصنیف‪ ،‬همیشه گیشه دارد و خواهد داشــت‪ ،‬اواز خوانی‬ ‫حرفه ای و به دور از کلیشه همچنان شــنونده خود را دارد و‬ ‫خواهد داشت و مخاطب فهیم موسیقی ایران همیشه هنرمندان‬ ‫خوب خود را شناخته و به موقع حمایت کرده اند‪ .‬نور همیشه‬ ‫روزنه را می یابد‪.‬‬ ‫بسیاری از خوانندگان سنتی به سمت موسیقی الکترونیک‬ ‫و پاپ سنتی رفته اند دورنمای شما چگونه است؟‬ ‫به عقیده بنده موســیقی ایرانی علی رغم‬ ‫اینکه می گویند کم مخاطب است‪ ،‬مخاطب‬ ‫بســیاری دارد‪ .‬اما باید پذیرفت که به دلیل‬ ‫تغییرات عمده ای که در تمام ابعاد و سبک زندگی مردم‬ ‫صورت پذیرفته است ذائقه احساسی و موسیقایی شان را نیز‬ ‫تغییر داده است‪.‬‬ ‫یک شنبه ‪ 21‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1388‬‬ ‫‪5‬‬ ‫پیمان خازنی‪:‬‬ ‫موسیقی ایرانی هنوز هم گیشه دارد‬ ‫چه شد که کار کافه عاشقی به اجرای سوم رسید؟‬ ‫استقبال مخاطبان پیشین و درخواست هایی که داشتیم ما را‬ ‫بران داشت که برای سومین بار به فکر اجرای این اثر بیفتیم‪ .‬گروه‬ ‫اجرایی کافه عاشقی هر بار با تغییرات تازه روی صحنه می رود که‬ ‫بتواند عالوه بر جذابیت هایی که برای مخاطب ایجاد می شود‪ ،‬برای‬ ‫اعضای گروه هم تازگی هایی داشته باشد‪ .‬این بار دوم است که در‬ ‫پردیس تاتر شهرزاد روی صحنه می رویم و حجم قابل توجهی از‬ ‫بلیت ها نیز به فروش رفته است‪ .‬جالل لدین دری کارگردانی است‬ ‫که تاریخ و ادبیات را می شناسد و هنگامی که به سراغ متنی مثل‬ ‫لیلی و مجنون نظامی مــی رود‪ ،‬تازگی هایی بر ان می افزاید که‬ ‫بیننده های متفاوتی با ان همراه می شوند‪.‬‬ ‫اهنگسازی بر روی این مثنوی از حکیم نظامی چطور انجام شد؟‬ ‫موسیقیدرکافهعاشقینقشبسیارمهمیایفامی کند‪.‬قسمت‬ ‫اعظم ان چه روی صحنه اتفاق می افتد با موسیقی همراه است‪ .‬من‬ ‫تالش کرده ام با ابزار و ادوات موســیقی ایرانی و ملودی پردازی‬ ‫دستگاهی‪ ،‬نقشی کوچک در ادامه حیات این موسیقی نجیب‬ ‫و اصیل داشته باشــم‪ .‬ضمن این که این کار نشان می دهد که‬ ‫هنوز موسیقی ایرانی گیشه دارد و می توان با خلق ملودی های‬ ‫دلنشین مثل قطعۀ چشم جادو اکثریت قابل مالحظه ای از مردم را‬ ‫با موسیقی ایرانی همراه کرد‪ .‬من به این که می گویند عمر موسیقی‬ ‫ردیف دستگاهی سرامده است‪ ،‬چندان اعتقادی ندارم‪.‬‬ ‫علیرضا شفاهی‪:‬‬ ‫نظامی در بازی با لغات مرزهای ادبیات را رد می کند‬ ‫این دوره از زندگی تجربی و هنری تان در پیوند با حکیم نظامی‬ ‫گنجوی چگونه گذشت‬ ‫با این سوال صحبت بزرگی را به یاد اوردم که گفته بود؛ بعد از‬ ‫خواندن اثار نظامی گنجوی دریافتم که شاعر هر کاری را که اراده‬ ‫کند‪ ،‬می تواند انجام دهد چرا که نظامی هر کاری را که خواسته‬ ‫بدون هیچ محدودیتی با همین دایره لغات به زیبایی هر چه تمام‪‎‬تر‬ ‫انجام داده است‪ .‬پس اگر شــاعر مدعی شود که محدودیتی در‬ ‫ساختار شعر و یا واژگانی ادبیات کهن فارسی است از بی سوادی‬ ‫و کم مهارتی اوست‪ .‬همچنین روزی که استاد کاکائی مهمان ویژه‬ ‫نمایش ما بودند در انتهای نمایش با ایشان گپ و گفتی داشتیم که‬ ‫ایشان هم تائید کردن حکیم نظامی بدون هیچ محدودیتی هر‬ ‫کاری را که دوست داشتند با لغات و جمالت در شاعری کرده است‪.‬‬ ‫طوری که گویا نظامی در بازی با لغات مرزهای ادبیات را رد کرده‬ ‫و از جائی قصه سرائی می کند که هرکسی را به ان جا راه نست‪.‬‬ ‫در مورد نقش خودتان در کافه عاشقی بگوئید‪.‬‬ ‫در این نمایش من نقش ابن السالم را بازی می‪‎‬کنم‪ .‬این نقش‬ ‫در تاریخ ادبیاتی ایران همواره به عنــوان یک نقش منفور یاد‬ ‫می شــود اما با این حال برای بنده و کارگردان مجموعه نکات‬ ‫ناگفته جالبی در این نقش بود که سعی کردیم با ارائه ان کمی از‬ ‫ان زهر منفوریت این نقش بگیریم و او را هم به تناسب شرایط‬ ‫یک مجنون از نوع عشــق یک طرفه و شکست خورده قلمداد‬ ‫کنیم‪ .‬ابن السالم در داستان لیلی مجنون مردی عرب و چند زنه‬ ‫است که به خواستگاری لیلی می اید‪ ،‬خانواده لیلی از این وصلت‬ ‫استقبال می کنند اما لیلی هیچ وقت روی خوشی به او نشان نداد‬ ‫و درخواست ازدواجش از ســوی لیلی با طرد می شود‪ .‬تا اینکه‬ ‫ابن السالم از عشق لیلی سر به بیابان گذاشته و بدون بارقه ای از‬ ‫گرمی و امید از مهر معشوق جان می سپارد‪.‬‬ ‫چه جالب با این حساب ما با دو مجنون سر و کار داریم؟‬ ‫بله اتفاقا خیلی جالب تر اینکــه در منظومه نظامی گنجوی‪،‬‬ ‫ابن السالم از عشق و فراق لیلی می میرد اما مجنون زنده می‪‎‬ماند‪.‬‬ ‫دربازخوردهای مخاطبان هم لحظه ای از نمایش که ابن السالم با‬ ‫خواندن اشعاری حزن انگیز صحنه را ترک می کند بسیار تاثیر‬ ‫گذار گفته شده است‪.‬‬ ‫شعر ترک صحنه ابن السالم را بخوانید‪.‬‬ ‫دانم که زمن فــراق داری‪ /‬روی دگری چراغ داری‪ /‬اینک که‬ ‫زمهر تو چنین ام‪ /‬ان به که تو را ز دور بینم‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫می دانم مردم از نظر اقتصادی در شرایطی سختی به سر می‬ ‫برند اما با این حال امیدوارم از ادبیات و موســیقی غنی فارسی‬ ‫پاسداری کنند‪ .‬چرا که متولی خاصی برای حفظ این میراث کهن‬ ‫وجود ندارد‪ .‬به همین خاطر خواهش ام از مردم است که؛ متولی‬ ‫حفظ و نگهداری و اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی باشند و از موسیقی‬ ‫و ادبیات و نمایش ایرانی حمایت کنند‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫یک شنبه ‪ 21‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1388‬‬ ‫سوی اسمان عیدی پرواز همای به مردم‬ ‫پرواز همای موزیک ویدئو و تک اهنگ «سوی اسمان» را با اهنگسازی پاشا هنجنی و شعری از شفیعی‬ ‫کدکنی به عنوان هدیه نوروزی منتشر کرد‪ .‬همای درباره جدیدترین اثر خود گفته است‪« :‬قطعه «سوی‬ ‫اسمان» اثری با رنگ و بویی متفاوت است که ویدئوی ان در چهارفصل گیالن به تصویر کشیده شده و‬ ‫رنگ و بویی نوروزی به خود گرفته است‪ ».‬وی گفت‪« :‬تالش زیادی برای موزیک ویدئوی «سوی اسمان»‬ ‫شده که انعکاسی از انرژی طبیعت گیالن به مخاطبان موسیقی منتقل شود و این انرژی قطعا از سوی‬ ‫مخاطبان این اثر باز می گردد‪ ».‬این خواننده خاطرنشان کرد‪« :‬برنامه ریزی ها کامال انجام شده و به زودی‬ ‫تور کنسرت های گروه «همای» و برخی برنامه های جدید و متفاوت را روی صحنه خواهیم برد‪/.‬ایسنا‬ ‫اجرای عمومی تئاتر کودک از ‪ ۶‬فروردین‬ ‫سعید زین العابدینی معاون تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره برنامه های کانون در‬ ‫زمینه تئاتر برای نوروز ‪ ،۱۴۰۲‬گفت‪ :‬در حال برنامه ریزی هستیم تا در هفته اول و دوم تعطیالت نوروز‬ ‫‪ ۱۴۰۲‬اکران انالین فیلم تئاترهای کانون را به صورت رایگان برای مخاطبان در سراســر کشور داشته‬ ‫باشــیم‪ .‬وی درباره زمان اغاز اجراهای عمومی تئاترهای کودک و نوجوان در سال ‪ ،۱۴۰۲‬تاکید کرد‪:‬‬ ‫برنامه ریزی و تالش مان بر این است که از ‪ ۶‬فروردین اجرای عمومی اثار اغاز و میزبان خانواده ها باشیم‪.‬‬ ‫وی در پایان سخنان خود درباره برنامه ریزی برای انجام فعالیت هایی مرتبط با ماه مبارک رمضان برای‬ ‫داشت‪/.‬مهر‬ ‫ ‬ ‫کودکان و نوجوانان گفت‪ :‬برنامه های متنوعی نظیر پرده خوانی خواهیم‬ ‫باران بی تو در این برهوت بی شکوفگی بارید‬ ‫البوم موسیقی «باران بی تو» به اهنگسازی و خوانندگی امیرحسین‬ ‫سمیعی و تنظیم ارمان مهربان به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر‬ ‫شد‪ .‬در مراسم رونمایی از البوم موســیقی «باران بی تو» که با حضور‬ ‫چهره های موسیقایی برگزار شد‪ ،‬امیرحسین سمیعی با بیان اینکه اثرش‬ ‫با انچه امروزه موسیقی پاپ تلقی می شود فاصله دارد‪ ،‬گفت‪ :‬این فاصله‬ ‫گیری به صورت عمدی بوده و تالشمان کمک به فرهنگ سازی در جامعه‬ ‫کنونی و ایجاد یک استاندارد با در نظر گرفتن شیرینی های موسیقایی‬ ‫است‪ .‬در بخش دیگری از این برنامه ارمان مهربان تنظیم کننده این البوم‬ ‫نیز گفت‪ :‬هدف من در این اثرگام برداشتن به سمت موسیقی سالم تری بوده‬ ‫که امیدوارم در این راه بتوانیم موفق شویم‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬متاسفانه موسیقی پاپ فاخر هیچ وقت بخت و اقبال این را‬ ‫نداشته که تهیه کنندگان موسیقی جذب ان شوند و این مسئله مهمترین‬ ‫عامل در انتشار یک اثر است‪.‬‬ ‫امیر عباس ستایشگر نوازنده و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز‬ ‫در این مراسم گفت‪ :‬این البوم صدایی جدید به جامعه موسیقی ما معرفی‬ ‫کرد و سمیعی یک صدای نو برای جامعه موسیقی است‪ .‬انقدر از صدا های‬ ‫همشکل و صدا های تکراری خسته شده بودیم که این خودش اگر تنها نکته‬ ‫برنده این مجموعه باشد جای تقدیر و تشکر دارد‪.‬‬ ‫ستایشگر خاطر نشان کرد‪ :‬به میالد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی‬ ‫حوزه هنری تبریک می گویم که در این برهوت بی شکوفگی حوزه موسیقی‬ ‫هنوز به کاشت‪ ،‬داشت و برداشت موسیقی های خوب نظر دارند‪/.‬صباخبر‬ ‫روایتی از فجایع حاصل از نزاع ابرقدرت ها‬ ‫نمایش «مضحکه در حضور باد» روایتــی از فجایع حاصل از نزاع‬ ‫ابرقدرت ها اســت که با الیه های از طنز به این موضوع پرداخته و در‬ ‫پردیس هنر اصفهان روی صحنه است‪ .‬ایمان جالل‪ ،‬کارگردان نمایش‬ ‫اظهار کرد‪ :‬نمایشنامه تئاتر «مضحکه در حضور باد» در سال ‪۱۳۴۷‬‬ ‫توسط بهرام بیضایی نوشته شده است‪ ،‬بااین وجود به دلیل پرداختن به‬ ‫موضوعات مهم و جهان شمولی که بشر هنوز با ان درگیر است‪ ،‬قابلیت‬ ‫پرداخت و اجرا دارد‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬نمایش زمانی را روایــت می کند که همه مردم در پی‬ ‫فاجعه ای از دنیا رفته اند و ‪ ۲‬نفر که نمادی از ابرقدرت ها هستند همراه‬ ‫با یک میانجی باقی مانده اند‪ .‬ان ها در پی شناخت علت وقوع فاجعه و‬ ‫مرگ مردم هستند و درنهایت به این نتیجه می رسند که تفنگ مقصر‬ ‫ی‪‎‬کنند‪.‬‬ ‫بوده و ان را محاکمه م ‬ ‫این نمایش تا ‪ ۲۲‬اسفندماه در پردیس هنر اصفهان‪ ،‬روی صحنه‬ ‫خواهد بود‪/.‬ایسنا‬ ‫گشایش خانه ای از دوران قاجاربه‬ ‫مدیر عامل سازمان زیباسازی شــهرتهران در ایین گشایش‬ ‫«موزه محله منیره» احیاء و حفظ هویت فضاهای شهری پایتخت‬ ‫را رویکرد واقعی سازمان و مدیریت شهری دانست‪.‬‬ ‫رضا صیادی در ایین گشایش «موزه محله منیره» افزود‪ :‬خانه‬ ‫«موزه محله منیره» یکی از خانه های تاریخی دوران قاجار در این‬ ‫محله است که پس از بازسازی و مرمت توسط سازمان زیباسازی‬ ‫و میراث فرهنگی در اختیار شهروندان قرار گرفته است‪ .‬به گفته‬ ‫صیادی‪ ،‬در این خانه موزه‪ ،‬مخاطبین به زبان راوی با مشاهیر محله‬ ‫و رویدادهای تاریخی و داستانهای خیابان ولی عصر(عج) بیشتر‬ ‫اشنا می شوند‪ .‬خانه «موزه محله منیره» واقع در خیابان ولی عصر‬ ‫(عج) سقاخانه کربالیی عباس علی اســت که بازدیدکنندگان با‬ ‫پیشینه و کارکرد فرهنگ سقایی و روزگاری که در تهران لوله کشی‬ ‫اب اشامیدنی وجود نداشته و سقاهای محلی اب اشامیدنی را به‬ ‫منازل شهروندان می رساندند‪ ،‬اشنا می کند‪/.‬ایسنا‬ ‫تهران‪ ۵۷‬به روایت عکس های زنده یاد قربان خلیلی‬ ‫بیش از ‪ ۲۰۰‬نفر از دانشجویان شرکت کننده در نخستین جشنواره‬ ‫جذب دانشجویان بین المللی دانشگاه های ایران از کشورهای عراق‪،‬‬ ‫افغانستان‪ ،‬ترکیه‪ ،‬هند‪ ،‬ازبکستان‪ ،‬تاجیکستان و کشورهای افریقایی‬ ‫و عربی‪ ،‬از نمایشگاه «اینه در اینه ‪ ،»۲‬تهران ‪ ۵۷‬را به روایت عکس های‬ ‫زنده یاد قربان خلیلی در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کردند‪.‬‬ ‫قرار است در این نمایشگاه که تا ‪ ۲۰‬فروردین ماه ‪ ۱۴۰۲‬همه روزه‬ ‫به جز دوشنبه ها از ساعت ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۸‬در موزه هنرهای معاصر تهران‬ ‫دایر خواهد بود امروز یکشنبه ‪ ۲۱‬اسفند ســاعت ‪ ۱۵‬فیلم مستند‬ ‫«تازه نفس ها» به کارگردانی کیانوش عیاری به مدت ‪ ۴۵‬دقیقه‪ ،‬به‬ ‫نمایش در اید‪.‬‬ ‫«تازه نفس ها» در تابستان ســال ‪ ۱۳۵۸‬در حال و هوای پس از‬ ‫انقالب اسالمی و با دیدی واقع گرایانه وضعیت روزهای پس از انقالب‬ ‫و شور و اشتیاق مردم انقالبی را بدون هیچ روایت و توضیحی نمایش‬ ‫می دهد‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫یک شنبه ‪ 21‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1388‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫تخفیف نوروزی برای عالقه مندان کتاب‬ ‫انتشارات مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسالمی در استانه بهار طبیعت و اغاز سال نو‪ ،‬کتاب های خود را‬ ‫با ‪ ٢۵‬درصد تخفیف عرضه می کند‪ .‬این فروش ویژه که از روز گذشته بیستم اسفندماه اغاز شده است تا‬ ‫دوشنبه‪ ،‬بیست ودوم اسفند ادامه خواهد داشت و شامل تمام منشورات مرکز خواهد بود و این بازه زمانی‬ ‫تمدید نخواهد شد‪ .‬عالقه مندان برای تهیه کتاب ها می توانند هم با مراجعه حضوری به فروشگاه انتشارات‬ ‫مرکز و هم مراجعه به فروشگاه اینترنتی انتشــارات مرکز‪ ،‬کتاب های موردنظرشان را تهیه کنند‪ .‬مرکز‬ ‫دائره المعارف بزرگ اسالمی موسسه ای علمی ـ پژوهشی است که در اسفند ماه ‪ 1362‬به منظور تدوین و‬ ‫انتشار دانشنامه های عمومی و تخصصی و کتب مرجع در ابعاد مختلف معارف بشری بنیاد نهاده شد‪/.‬ایسنا‬ ‫‪7‬‬ ‫از سماع تا حضور وارد بازار موسیقی شد‬ ‫«از ســماع تا حضور» عنوان یکی از تازه ترین اثار منتشر شــده در بازار موسیقی است که در حوزه‬ ‫موسیقی ردیف دستگاهی ایران توسط نشر ماهور در دسترس شنوندگان قرار گرفته است‪« .‬حرمان ‪-‬‬ ‫پیش درامد» ‪« -‬خموشی» و «سرور ‪ِ -‬رنگ» به اهنگسازی فرزین کشاورز در دستگاه سه گاه‪« ،‬باد»‬ ‫و «گلچهره ‪ -‬چهار مضراب» به اهنگسازی حسین خواس در اواز ابوعطا‪« ،‬معبر» و «چرخه مضمر» به‬ ‫اهنگسازی امیر موالیی در دستگاه چهارگاه‪« ،‬فغان» و «خروش» به اهنگسازی مهرنوش ذوالفقاری در‬ ‫دستگاه شور‪« ،‬سراب‪ -‬روایتی اوازی در راست پنجگاه» و «سماع سرور ‪ -‬چهار مضراب» به اهنگسازی‬ ‫میالد محمدی اثاری هستند که در این البوم منتشر شده اند‪/ .‬مهر‬ ‫صنایع دستی نزدیکترین هنر‬ ‫به فرهنگ و دین است‬ ‫نشست هم اندیشی بازرگانان و صادرکنندگان صنایع دستی روز‬ ‫گذشته با حضور عزت اهلل ضرغامی وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری‬ ‫و صنایع دستی در سالن فجر وزارتخانه میراث برگزار شد‪ .‬سید امیر‬ ‫برهانی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در این هم اندیشی گفت‪:‬‬ ‫صندوق ضمانت صادرات امادگی دارد که به صادرکنندگان صنایع‬ ‫دســتی خدمات ارائه بدهد‪ .‬این صندوق که یک ارگان صد در صد‬ ‫دولتی است‪ ،‬خسارت بیمه شــدگان را پرداخت می کند‪ .‬وی افزود‪:‬‬ ‫صندوق ضمانت صادرات محصوالت مختلــف بیمه ای دارد‪ .‬صنایع‬ ‫دستی و گردشــگری برند ایرانی هســتند و ارزش افزوده اعتباری‬ ‫جمهوری اسالمی به حســاب می ایند‪ .‬مریم جاللی معاون صنایع‬ ‫دستی وزارتخانه میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی گفت‪ :‬ما‬ ‫می خواهیم با برگزاری نشست هایی‪ ،‬چون نشست هم اندیشی بازرگانان‬ ‫و صادرکنندگان صنایع دستی وضعیت صنایع دستی را یکپارچه کنیم‬ ‫و مشکالت موجود بر سر راه فعاالن عرصه صنایع دستی را راحت تر‬ ‫از میان برداریم‪ .‬عزت اهلل ضرغامی وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری‬ ‫و صنایع دستی در این نشست گفت‪ :‬این جلسه تشریفاتی و تزئینی‬ ‫نیست و صد در صد کاری است‪ .‬جلسه مذکور باید تا حصول نهایی‬ ‫اهداف تعیین شده برای نشست هم اندیشی بازرگانان و صادرکنندگان‬ ‫صنایع دستی تداوم داشته باشد‪ .‬وی افزود‪ :‬من خیلی با هنر سر و کار‬ ‫داشتم و مسئولیت های هنری زیادی داشتم اما معتقدم که هنر صنایع‬ ‫دستی نزدیکترین هنر به فرهنگ‪ ،‬تمدن و دین کشورمان است‪ .‬هنر‬ ‫صنایع دستی یک هنر واقعی و پاک به حساب می اید‪ .‬ضرغامی بیان‬ ‫کرد‪ :‬هم اکنون چینی ها بازار خوبی برای عرصه های گردشــگری و‬ ‫صنایع دستی ما هستند‪ .‬عرصه صنایع دســتی مشکالت و مسائل‬ ‫متعددی دارد اما حوزه صادرات شاه کلید حل مسائل عرصه مذکور‬ ‫به حساب می اید زیرا اگر مشکل صادرات حل شود‪ ،‬مشکالت تولید‬ ‫و توزیع نیز حل می شوند‪ .‬وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع‬ ‫دستی گفت‪ :‬برخی از دوستان گفتند گاهی هزینه بسته بندی بیشتر‬ ‫از هزینه تولید می شود‪ .‬من می گویم این مسئله مشکلی ندارد زیرا‬ ‫گاهی بســته بندی زیبا به رونق قابل توجه فروش و صادرات کمک‬ ‫می کند‪ .‬ضرغامی تاکید کرد‪ :‬ما اینجا از اصل هنر دیده بانی می کنیم‪.‬‬ ‫من معتقدم که ما باید مراقب باشیم که جنس بنجل به عنوان صنایع‬ ‫دستی ایران به کشــورهای دیگر صادر نشــود‪ .‬صادرکنندگان بازار‬ ‫را می بینند و می توانند به ما بگویند کــدام یک از بخش های صنایع‬ ‫دستی کشورمان بازار بیشتری دارند‪ .‬صادرکنندگان ما باید بازارشان‬ ‫را خوب بشناسند‪ .‬وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی‬ ‫گفت‪ :‬مجلس شورای اسالمی در زمینه برون سپاری ارزی و اختصاص‬ ‫جایگاهی در شهرکت های صنعتی به صنایع دستی به ما کمک کرده اند‬ ‫و مصوبه هایی داشته اند‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سمیه خاتونی ‪ -‬روستایی در معرض سیلی قریب الوقوع‬ ‫است و ارتش برای تخلیه روستا و کمک به اهالی به ورودی‬ ‫روستا رسیده تا اهالی را به محل امنی برساند‪ .‬مردم روستا‬ ‫سراسیمه در حال سوار شدن به کامیون ارتشی هستند‪،‬‬ ‫پیرزنی با قد و قامتی کوتاه روبروی کامیون ایســتاده و به‬ ‫دلیل ارتفاع کامیون قادر به ســوار شدن نیست‪ ،‬سربازی‬ ‫از داخل کامیون با دراز کردن دستش به سمت پیرزن می‬ ‫خواهد برای باال امدن به او کمک کنــد‪ ،‬پیرزن به خاطر‬ ‫تعصبات دینی و حجب و حیایی که دارد دستش را به سرباز‬ ‫نمی دهد‪ ،‬سرباز به سرعت پائین می اید و به دنبال شیئ ای‬ ‫واسطه برای کمک به پیرزن می گردد‪ ،‬بعد از اینکه شیئی را‬ ‫می یابد به سمت کامیون می اید اما متوجه می شود که همه‬ ‫رفته اند و اثری از کامیون و پیرزن و اهالی روســتا نیست‪.‬‬ ‫کمی دورتر سرهنگ ارتش را می بیند که روی موتور نشسته‬ ‫و منتظر اوست‪ .‬از افسر می پرسد که همه رفته اند‪ ،‬سرهنگ‬ ‫پاســخ می دهد که بله همه رفته اند ‪ ،‬سرباز می پرسد که‬ ‫پیرزن چطور سوار کامیون شد‪ ،‬سرهنگ به او می گوید تو‬ ‫چیکارداری سریع بپر بریم تا سیل نیامده‪ ،‬سرباز پشت موتور‬ ‫می نشیند زمانی که سرهنگ درحال هندل زدن موتور است‬ ‫سرباز متوجه ردپای گلی پیرزن روی کت سرهنگ می شود‬ ‫یعنی پیرزن برای سوار شدن به کامیون پایش را روی کمر‬ ‫سرهنگ گذاشته است‪.‬‬ ‫خالصه فیلمی با نام ردپا به نویسندگی‪ ،‬کارگردانی و تهیه‬ ‫کنندگی مصطفی اعلمی که درسیزدهمین دوره از جشنواره‬ ‫فیلم ‪ 100‬ثانیه عنوان تندیس بهترین فیلم داستانی ملی را‬ ‫از ان خود کرد را در باال خواندید‪ .‬ردپا اثری به حمایت حوزه‬ ‫هنری خراسان است که فیلمبرداری این اثر را امین خوردی‬ ‫و تدوین ان را هادی احمدی بر عهده داشته است خبرنگار‬ ‫صبا درباره این فیلم با مصطفی اعلمی هم داستان شده است‬ ‫که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫ایثار در شرایط دشوار‪ ،‬مضمونی است که به زیبایی در اثر‬ ‫ت وگوی صبا با مصطفی اعلمی کارگردان فیلم ‪ 100‬ثانیه ای ردپا‬ ‫گف ‬ ‫قانـون حرکـت جـزء بـه کل‬ ‫ردپا نشان داده شده است ایا حس می کنید این ارزش های‬ ‫اخالقی و انسانی خصوصا در مسئولین رده باال در حال حاضر‬ ‫بازنمود واقعی دارد؟‬ ‫این مضمون پیشتر به عنوان یک نیاز ضروری در اجتماع مردمی‬ ‫به چالش کشــیده شــده اســت‪ .‬اینکه تا چه حد واقعی است و یا‬ ‫بازنمودش را در شرایط فعلی حس می کنیم یا نه؟ مسئله من نبوده‬ ‫است‪ .‬کما اینکه همیشه شرایط دشوار بستر برون ریزی اصیل ترین‬ ‫خلقیات انسانی است‪ ،‬چه بد چه خوب! به تناسب در اوضاع فعلی‬ ‫فرهنگ ایثار حلقه مفقوده ای در مقابل خودخواهی است‪ .‬ما یادمان‬ ‫رفته است که یک جاهایی باید از خودمان بگذریم و خودگذشتگی به‬ ‫اینکه طرف دیوانه و ساده است بدل شده است‪ .‬اینها همه بحث های‬ ‫انسانی و جهان شمول است و تنها به ایران محدود نمی شود‪.‬‬ ‫هزینه تولید فیلم چقدر بود؟‬ ‫حوزه هنری خراسان‪ ،‬یک باشگاه فیلم سازی به نام رویش دارد‪.‬‬ ‫رویش فراخوانــی داد و طی ان از عالقه مندان به فیلم ســازی در‬ ‫خراسان با ارسال اثار خود دعوت به عمل اورد‪ .‬من فیلم نامه ردپا را‬ ‫فرستادم پس از زمان کوتاهی با بنده تماس گرفتند و گفتگوهای‬ ‫ابتدایی برای پیش تولید فیلم رقم خورد‪.‬‬ ‫برای عالقه مندان به فیلم سازی از هزینه های واقعی تولید‬ ‫فیلم کوتاه بگوئید؟‬ ‫من ســال پیش فیلم کوتاهی ســاختم بدون هیــچ حمایت و‬ ‫هزینه ای! از نظر من مهم فقط این است که شروع کنیم‪ ،‬سختی کار‬ ‫همین اســت که بدون فکر کردن به هزینه های احتمالی و ترس از‬ ‫نشدن کار گام اول را برای شروع بردارند‪ .‬بقیه مسائل در پروسه تولید‬ ‫موانعی است که قابل حل است‪.‬‬ ‫شرایط فیلم سازی در ایران در هر دوره دستخوش یک‬ ‫اتفاق است و رویکردهای متفاوتی را چه از نظر مخاطب و چه‬ ‫از نظر مسئولین تصمیم گیرنده تجربه می کند‪ .‬این برایند‬ ‫چه تاثیری در روند فیلم سازی تان خواهد داشت؟‬ ‫مســیر خود را از شــرایط جدا کرده ام و خیلی خــود را درگیر‬ ‫حاشیه هایی غیرقابل کنترل نمی کنم‪ .‬من نگاهم از جز به کل است‬ ‫و خود را در یک روندی قرار داده ام که اثری را بعد از اثر دیگر بسازم‬ ‫و قطعا در این روند از خودم انتظار دارم اثر بعدی ام از اثر قبلی جلوتر‬ ‫باشد و چه بسا تجربه حضور در جشــنواره های جدی تر در دستور‬ ‫کارم باشد‪ .‬یک خبرگزاری از من پرسید بعد از این به چه چیز فکر‬ ‫می کنید من هم صادقانه گفتم جشنواره فجر! هر دو خندیدیم اما‬ ‫همه می دانند که بودن در مســیر جزء به کل و برداشتن گام های‬ ‫پشت سر هم تا رسیدن به هدف یا هدف های بعدی شدنی است‪.‬‬ ‫فیلم ‪ 100‬ثانیه ای چه مزه ای دارد؟‬ ‫هیجان انگیز و دوست داشتنی است‪ .‬این محدودیت زمانی سبب‬ ‫تلفیق دو حس هنر و هوشمندی است‪ .‬من قبل از ساخت ردپا خیلی‬ ‫از این گونه فیلم ها را به تماشا می نشستم و روایتگری در ‪ 100‬ثانیه‬ ‫برایم خیلی کار عجیب و جالبی بود‪.‬‬ ‫جشنواره چه ماحصلی برای ردپا داشت؟‬ ‫انچه که مشخص و حاضر است اینکه اعضای گروه با موفقیت فیلم‬ ‫نتیجه تالش شان را دیدند و موفقیت در هر اندازه ای اعتماد به نفس‬ ‫شخص را برای پروژه های بیشتر و سخت تر باال می برد‪.‬‬ ‫واگر این فیلم در جشنواره جایزه ای کسب نمی کرد چه؟‬ ‫ی‪‎‬کرد‪ .‬همین عدم‬ ‫اگر فیلم ردپا موفقیتی در جشنواره کسب نم ‬ ‫موفقیت فیلم‪ ،‬انگیزه ساخت فیلم بهتر را برایم ایجاد می کرد‪.‬‬ ‫با این حســاب از نظر مصطفی اعلمی جشنواره برای‬ ‫شرکت کنندگان ایجاد انگیزه و برای برگزیدگان اعتماد به‬ ‫نفس را به همراه دارد؟‬ ‫بله‪ ،‬همین طور است‪.‬‬ ‫در انتها زبان مردم روستای گراخک در رسانه صبا باشید‬ ‫روستای گراخک در ‪ 30‬کیلومتری مشــهد است این روستا با‬ ‫طبیعت بکر وبدیع و نیروی انســانی سالم و جوان‪ ،‬پتانسیل خیلی‬ ‫باالیی در جذب سرمایه گذاری اقتصادی در هر حوزه ای است‪ .‬طوری‬ ‫که می تواند قطب گردشگری و صنعتی شود‪ .‬جدا از طبیعت و فضای‬ ‫زیبا‪ ،‬مردم بسیار مهربان و خوب این روســتا ادم را پاگیر می کند‬ ‫طوری که اگر شــرایط کاری به من اجازه می داد دوست داشتم در‬ ‫روستای گراخک زندگی کنم‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!