روزنامه صبا شماره 1387 - مگ لند

روزنامه صبا شماره 1387

روزنامه صبا شماره 1387

روزنامه صبا شماره 1387

‫شنبه| ‪ 20‬اسفند ‪ 11 |1401‬مارس ‪ 18 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1387‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫نقدی بر حمله مجازی به مجری کودک شو‬ ‫بــزرگ شــو!‬ ‫واکنش اسماعیلی به ادعای‬ ‫گفت و گو با حسینعلی جعفری‬ ‫برخی خواننده های پاپ‬ ‫پیام ویژه جشنواره مقاومت‬ ‫به همسایگان عربی‬ ‫شایسته تقدیر جایزه ادبی جالل‬ ‫چیزی که در مدرسه‬ ‫به ما یاد نداده اند!‬ ‫غریب از اوج به اوج‬ ‫رسید‬ ‫برگزاری نمایشگاه کتاب‪،‬‬ ‫تهران را قفل کند‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫شنبه ‪ 20‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1387‬‬ ‫معرفی فیلم های اکران نوروزی‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫روح اهلل سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در خصوص اکران نوروزی‬ ‫گفت‪ :‬فیلم های «غریب»‪« ،‬مالقات با جادوگر»‪« ،‬فسیل» و «عروس خیابان فرشته» به عنوان فیلم های‬ ‫اکران نوروز در شورای صنفی نمایش به ثبت رسید و نمایش سراسری ان ها از ‪ ۲۴‬اسفندماه اغاز خواهد‬ ‫شد‪ .‬وی افزود‪ :‬با توجه به تقارن نوروز ‪ ۱۴۰۲‬با عید فطر شرایط اکران نوروزی متفاوت تر از سال های قبل‬ ‫بود که با همکاری تهیه کنندگان و پخش کنندگان فیلم ها و شورای صنفی‪ ،‬چینش اثار برای اکران نوروز‬ ‫به شکلی مناسب انجام شد‪ .‬سهرابی ادامه داد‪ :‬انتظار می رود با ترکیب فیلم ها در ژانرهای مختلف همچون‬ ‫دفاع مقدس‪ ،‬اجتماعی و کمدی در ایام نوروز و البته ایام ماه مبارک شاهد رونق بیشتر سینماها باشیم‪/.‬مهر‬ ‫پاییز دریا در انتظار تولید‬ ‫فرود عوض پور کارگردان سینمای کوتاه و داستانی اولین اثر سینمایی خود به نام پاییز دریا را با موضوع‬ ‫کودک جلوی دوربین می برد‪ .‬فرود عوض پور با اشاره به اینکه در تالش است تا اولین فیلم بلند سینمایی‬ ‫خود را جلوی دوربین ببرد‪ ،‬گفت‪ :‬مدت ها است که در تالش هســتم تا فیلمنامه بلند سینمایی که در‬ ‫دست دارم را کلید بزنم اما شرایط به گونه ای است که در حال حاضر نمی شود دست به تولید زد‪ .‬عوض پور‬ ‫توضیح داد‪ :‬می توان گفت اولین پروژه سینمایی که برای تولید در نظر گرفته ام‪ ،‬نزدیک به فیلم های کوتاه‬ ‫و داستانی است که تا امروز جلوی دوربین برده ام‪ .‬وی تاکید کرد‪ :‬این داستان جاده ای از خرم اباد شروع‬ ‫شده و به جنوب ایران ختم می شود و امیدوارم هرچه سریع تر شرایط تولید ان فراهم شود‪/.‬مهر‬ ‫پیام ویژه جشنواره مقاومت به همسایگان عربی‬ ‫محسن علی اکبری تهیه کننده سینما‪ ،‬با بیان اینکه هنر هفتم مجددا به سمت سینمای‬ ‫مقاومت و دفاع مقدس متمایل شده اســت‪ ،‬گفت‪ :‬حضور ‪ ۹‬فیلم از ‪ ۲۲‬فیلم حاضر در‬ ‫جشنواره فیلم فجر نشان می دهد که سینما به ساخت فیلم های دفاع مقدسی روی اورده‬ ‫است‪ .‬این اتفاق بسیار خجسته است که باید با دیده احترام و ستایش به ان نگاه کرد‪.‬‬ ‫جشنواره فیلم مقاومت نیز در این میان با فرمتی جدید کار خود را انجام داد‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬جشنواره دوره هفدهم را یکی از موفق ترین ادوار جشنواره مقاومت در تمامی‬ ‫دوره ها می دانم‪ .‬حداقل باید بگویم از ابتدای دهه هفتاد تا به حال چنین جشنواره خوبی‬ ‫برگزار نشده بود‪.‬‬ ‫تهیه کننده فیلم های سینمایی «پرواز در شب» و «پاداش سکوت» بیان کرد‪ :‬موفقیت‬ ‫جشنواره مقاومت در این دوره نوید این را می دهد که دوره بعدی اتفاقی به مراتب بهتر‬ ‫را شاهد باشیم‪.‬‬ ‫علی اکبری درباره برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در خلیج فارس اینگونه توضیح‬ ‫داد‪ :‬برگزاری جشنواره به صورت تکراری و در پایتخت نه تنها جذابیتی ندارد بلکه موجب‬ ‫دافعه نیز خواهد شد اما برگزاری روی اب های خلیج فارس جذابیت بسیاری به همراه دارد‪.‬‬ ‫این مسئله را حتی در حضور حاضران در این جشنواره می شد مشاهده کرد‪ .‬همچنین‬ ‫تاثیرگذاری و جریان سازی برگزاری یک جشنواره سینمایی روی اب های خلیج فارس‬ ‫مطمئن ًا تاثیرات بین المللی بسیاری به همراه خواهد داشت‪.‬‬ ‫این تهیه کننده در خاتمه تاکید کرد‪ :‬برگزاری جشنواره در خلیج فارس یک پیام برای‬ ‫ی برند؛‬ ‫برخی از همسایه هایی داشت که هر از گاهی از نامی جعلی برای خلیج فارس به کار م ‬ ‫ان هم اینکه این خلیج تا ابد فارس خواهد ماند‪/.‬صباخبر‬ ‫رابرت بلیک از دنیا رفت‬ ‫رابرت بلیک بازیگــر تلویزیون که برای احتمال قتل همســرش‬ ‫دادگاهی هم شــده بود از دنیا رفت‪ .‬رابرت بلیک بازیگر برنده امی که‬ ‫همواره تحسین شده بود اما در ماجرای قتل همسرش با بدنامی روبه رو‬ ‫شد‪ ،‬در ‪ ۸۹‬سالگی از دنیا رفت‪ .‬در بیانیه ای گفته شده وی بر اثر بیماری‬ ‫قلبی و در کنار خانواده اش از دنیا رفت‪.‬‬ ‫بلیک بازیگر تحسین شده سریال تلویزیونی دهه ‪« ۱۹۷۰‬بارتا» بود‬ ‫اما پس از ماجرای تیراندازی به همسرش در خیابان در سال ‪ ۲۰۰۱‬که‬ ‫یک تراژدی هالیوودی بود‪ ،‬هرگز از ان رهایی نیافت‪.‬‬ ‫وی به عنوان یکی از بازیگران مطرح نســل خود شناخته می شد و‬ ‫انچه از وی به یاد مانده نه بازیگری خشن با موهای سیاه در نقش بارتا‪،‬‬ ‫که یک متهم به قتل با موهای سفید است‪.‬‬ ‫دوران حرفه ای بلیک مدت ها پیش از ماجرای قتل همســرش به‬ ‫سر امده بود و اخرین پروژه او «بزرگراه گمشده» دیوید لینچ در سال‬ ‫‪ ۱۹۹۷‬بود‪/.‬مهر‬ ‫چراغ قرمز دوباره اسکار به زلنسکی‬ ‫اکادمی اسکار برای دومین بار درخواست حضور زلنسکی در‬ ‫مراسم اهدای جوایز را رد کرد‪ .‬ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری‬ ‫اوکراین در حالی که امیــدوار بود پس از حضــور در برنامه های‬ ‫فرهنگی قبلی‪ ،‬امسال در مراسم اسکار حاضر باشد‪ ،‬برای دومین‬ ‫سال متوالی از حضور در مراسم اســکار محروم شده است‪ .‬سال‬ ‫پیش این کمدین پیشین که به رییس جمهوری اوکراین بدل شد‬ ‫از طریق ماهواره در جوایز گرمی و گلدن گلوب و نیز جشنواره های‬ ‫کن و به تازگی برلیناله حضور یافته بود‪ .‬سال پیش گفته شد ویل‬ ‫پکر تهیه کننده اجرایی اسکار به حضور زلنسکی ابراز نگرانی کرده‬ ‫بود و استدالل وی این بود که ماجرا مربوط به سفیدپوست ها است‪.‬‬ ‫در حالی که اسکار نسبت به تراژدی های پیشین که همه مربوط به‬ ‫رنگین پوستان بودند واکنشی نشان نداده بود‪ .‬همچنین گفته شده‬ ‫نظرسنجی های جدید نشان می دهند مردم امریکا در حمایت از‬ ‫اوکراین امسال کمتر از قبل مشتاق هستند‪/.‬مهر‬ ‫زندگی کلی‪ ،‬در قاب تصویر‬ ‫یک ســریال تلویزیونی درباره محمدعلی کلی‪ ،‬اســطوره بوکس‬ ‫جهان به تهیه کنندگی مورگان فریمن در دست ساخت است‪ .‬پیکاک‪،‬‬ ‫بر مبنای زندگی و مبارزات محمد علی کلی اســطوره بوکس جهان‬ ‫مجموعه تلویزیونی ‪ ۸‬قســمتی با حضور رگی‪-‬جین پیج‪ ،‬مورگان‬ ‫فریمن و کوین ویلموت می سازد‪.‬‬ ‫عنوان این ســریال «عالی‪ ۸ :‬مبارزه» و درامی نوشــته ویلموت‬ ‫نویسنده برنده اسکار است که با اقتباس از بیوگرافی محمدعلی کلی‬ ‫با عنوان «علی‪ :‬یک زندگی» نوشــته جاناتان ایگ که ســال ‪۲۰۱۷‬‬ ‫منتشر شد‪ ،‬نوشته می شــود‪ .‬در توضیح رسمی سریال گفته شده ‪۸‬‬ ‫مقطع متمایز و تعیین کننده زندگی محمدعلی در ان تصویر می شود‬ ‫در حالی که مبــارزه واقعی خارج از رینگ و در قلــب و ذهن یکی از‬ ‫ماندگارترین چهره های قرن بیســتم در جریان است‪ .‬این سریال در‬ ‫پنجا ه و دومین سالگرد نبرد به یادماندنی محمد علی و جو فریزر که از‬ ‫ان به عنوان نبرد قرن یاد می شود‪ ،‬ساخته می شود‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ممیزی های ساترا از روی غرض ورزی یا افراط نیست‬ ‫رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) درباره جزئیات بخش های‬ ‫ممیزیشدهمجموعه هایشبکهنمایشخانگیتوضیحاتیارائهکرد‪.‬سعیدمقیسهدربارهبخش هایممیزی‬ ‫شده اثار شبکه خانگی که به صورت خصوصی در نمایشگاه «رصتا» برای مسئولین کشور به نمایش درامد‬ ‫بیان کرد‪ :‬ما بخشی را اماده کردیم از محتواهایی که ساترا ممیزی کرده بود‪ .‬اینها را به صورت محرمانه برای‬ ‫مسئوالن و حتی برخی عوامل تولید نمایش دادیم که ببینند واقعاً موضوع غرض ورزی یا افراط یا زیاده روی‬ ‫و جلوگیری از فعالیت نیست‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬اینها محتوایی بود که واقعاً غیرقابل پخش بود و با ارزش های‬ ‫ایرانی اسالمی با منافع ملی و با حقوق مردم منافات داشت‪ ،‬خانواده ها نمی پسندند و نباید منتشر شود‪/.‬صباخبر‬ ‫شنبه ‪ 20‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1387‬‬ ‫‪3‬‬ ‫ایساتیس فاتح اوشن سیتی امریکا‬ ‫فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان در هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم‬ ‫اوشن سیتی امریکا در بخش بلند (فیچر فیلم) توانست جایزه بهترین فیلم را از ان خود کند‪« .‬ایساتیس»‬ ‫مستندی شاعرانه از بخشی از فرهنگ ایران به روایت چهار عناصر طبیعت است‪ .‬در خالصه این فیلم امده‬ ‫است‪« :‬داستان دستهای مردمانی که از خاک کیمیا ساختند و از نیستی به هستی رسیدند‪ .‬داستانی کهن‬ ‫از منزلت حقیقی اب؛ از اندیشه های نو در رانش اب‪ .‬داستان پر فراز و نشیب شهری که قرن هاست چون‬ ‫عقیق بر دل خاک خشک و خالی کویر می درخشد‪ .‬داستان گفتگوی مهربان ادیان و عطر ایمان ‪ ». ...‬در‬ ‫این دوره جشنواره‪ ،‬جان واکر فیلمساز برجسته هالیوود به عنوان مهمان جشنواره حضور داشته است‪/.‬مهر‬ ‫غریـب از اوج بـه اوج رسـید‬ ‫فیلم «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی محصول سازمان‬ ‫اوج به تهیه کنندگی حامد عنقا‪ ،‬عنوان مهم بهترین فیلم در‬ ‫بخش اصلی و جایزه بهترین کارگردانی را در بخش دفاع مقدس‬ ‫جشنواره فیلم مقاومت را از ان خود کرد‪.‬‬ ‫اگرچه در هفدهمین جشــنواره فیلم مقاومت‪ ،‬موسسه‬ ‫فرهنگی هنری وصــف صبا با ‪ ۱۲‬نامزدی در بخش مســابقه‬ ‫اصلی و مسابقه دفاع مقدس و کسب دو جایزه با «ضد» ساخته‬ ‫امیرعباس ربیعی‪ ،‬به عنوان یک موسسه بخش خصوصی امار‬ ‫جالب توجهی ثبت کرد و اگرچه فیلم «موقعیت مهدی» ساخته‬ ‫ب والی زاده با سیما فیلم‬ ‫هادی حجازی فر محصول مشترک حبی ‬ ‫و موسسه روایت فتح‪ ،‬در رقابتی نزدیک با غریب‪ ،‬سه جایزه و‬ ‫یک تقدیر از بخش اصلی و یک جایزه فیلمنامه از بخش دفاع‬ ‫مقدس را به دست اورد‪ ،‬اما در مجموع فیلم «غریب» ساخته‬ ‫محمدحسینلطیفیمحصولسازماناوجبهتهیه کنندگیحامد‬ ‫عنقا‪ ،‬عنوان مهم بهترین فیلم در بخش اصلی و جایزه بهترین‬ ‫کارگردانی را در بخش دفاع مقدس از ان خود کرد‪ .‬اوج همچنین‬ ‫با «سرهنگ ثریا» ساخته لیلی عاج نیز دو جایزه را به دست اورد‬ ‫تا در این دوره جشنواره حضوری موفق داشته باشد‪ ،‬ضمن ان‬ ‫که این موسسه با مستتد ‪۷۲‬ســاعت به کارگردانی مصطفی‬ ‫شوقی در این دوره جشنواره مقاومت موفق ظاهر شد‪ .‬همچنین‬ ‫از اثار سازمان سینمایی سوره‪ ،‬در بخش اصلی مهدی نصرتی‬ ‫برای فیلم «ضد» [تولید وصف صبا و محصول ســوره] برنده‬ ‫جایزه بهترین بازیگر مرد شد‪ .‬همچنین این فیلم جایزه بهترین‬ ‫فیلمنامه را دریافت کرد‪ .‬فیلم «دسته دختران» [مشترک با بنیاد‬ ‫سینمایی فارابی] برنده بهترین جلوه های ویژه شد و انیمیشن‬ ‫پرافتخار «پیش از بهشت» جایزه بهترین پویانمایی را در دو‬ ‫بخش نسل روایت و جهان بدون اسرائیل بطور همزمان دریافت‬ ‫کرد‪ ،‬همچنین در بخش دفاع مقدس جایزه بهترین فیلم کوتاه‬ ‫به «خون گرم» رســید‪ .‬از دو فیلم کوتاه «محافظ» و «نوشابه‬ ‫مشکی» نیز تقدیر شد‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫شنبه ‪ 20‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1387‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گوی صبا با حسینعلی جعفری شایسته تقدیر جایزه ادبی جالل‬ ‫چیزی که در مدرسه‬ ‫به ما یاد نداده اند!‬ ‫فرهومند ناظریان ‪ -‬دیگر هیچ وقت به البوم و عکس های‬ ‫خاطره انگیز کودکی ام نگاه نمی کنم‪ .‬در گذشــته یک توری‬ ‫سفید با نقشی از یک قو با سری خمیده‪ ،‬روی جای جای خانه‬ ‫پهن بود حاال ان توری ســپید به سنگ های سرد و انتیکی‬ ‫بدل شده که هر رختی را از تنش سر می دهد‪ ،‬در گذشته یک‬ ‫جعبه کوچک جادویی با قوزی درشت در پشت اش‪ ،‬مهجورانه‬ ‫گوشه خانه نشسته بود که هر از چندگاهی اجازه روشن شدن‬ ‫و هنرنمایی داشــت ولی حاال یک صفحه ال سی دی طویلی‬ ‫است که یک دیوار از خانه را به خود اختصاص داده‪ ،‬صفحه ای‬ ‫دائما روشن که با قدرت نمایی اجازه فکر کردن به هیچ کس‬ ‫را نمی دهد‪ ،‬در گذشته دســت هر یک از ما یک کتاب بود با‬ ‫عالمتگری کاغذی در میان اوراق که به ما گوشزد می کرد تا کجا‬ ‫را خوانده و چقدر مانده است‪ ،‬حاال! یک گوشی موبایل است که‬ ‫ورق خوردن صفحه های بی محتوایش تا ابد ادامه دارد‪ ...‬دیگر‬ ‫هیچ وقت به البوم و عکس های کودکی ام نگاه نمی کنم‪ .‬تا به یاد‬ ‫نیاورم ساعت های طوالنی ایی را که به لذت خواندن یک رمان‬ ‫می گذشت‪ .‬در این روزها طعم و لذت خواندن رمان ان هم با‬ ‫تورق یک کتاب برای بیشتر ما تبدیل به یک حس نوستالوژیک‬ ‫شده اســت‪ .‬چرا دیگر با خرید یک رمان در گوشه ای پناه‬ ‫نمی گیریم‪ .‬در پرونده این شماره از صبا با حسینعلی جعفری‬ ‫رمان نویس معاصر با موضوع رمان نویسی و کتابخوانی گفت‬ ‫و گو کرده ایم که به تازگی رمان صور اثر این نویســنده در‬ ‫جشنواره جالل ال احمد شایسته تقدیر شده است‪.‬‬ ‫لطفا خالصه ای از کلیت رمان صور را توضیح دهید و اینکه‬ ‫ازچه زمانی نگارش این رمان را شروع کرده اید؟‬ ‫درتابستان سال‪ 1398‬بود که طرح و ایده رمان صور به ذهنم خطور‬ ‫کرد و پس از حدود ‪ 15‬ماه تحقیق و نگارش‪ ،‬رمان به رشــته تحریر‬ ‫درامد‪ .‬در این ‪ 15‬ماه برای شکل گرفتن انسجام فضایی کار‪ ،‬به عراق‬ ‫سفر و در راهپیمایی اربعین شرکت کردم‪ .‬این رمان در رابطه با سفر یک‬ ‫پیرمرد ‪ 80‬ساله فلسطینی از قدس به عراق است و سیر اتفاقاتی که او‬ ‫را به مسیر راهپیمایی اربعین می کشاند‪ .‬رمان صور یک پیوند تاریخی از‬ ‫دغدغه های شخصی از فلسطین تا کربال را روایت می کند‪ .‬که در خالل‬ ‫روایت گذشته ای از تاریخ ‪ 70‬ساله فلسطین را ورق می زند‪.‬‬ ‫رمان نویسی هنری اســت که نیاز به شــرح جزئیات و‬ ‫فضاســازی بدیع دارد‪ ،‬با این وصف چگونه توانستید فضای‬ ‫کشور فلسطین را دریک تاریخ ‪ 70‬ساله تصویر و روایت کنید؟‬ ‫سوال خوبی پرسیدید‪ ،‬در ابتدا تجســم جزئیات تا حدودی برایم‬ ‫سخت بود اما با کمک تحقیق و مشاهده های گسترده از منابع اینترنتی‬ ‫و ‪ ...‬این فضا را به صورت ذهنی و عینی مجسم کردم‪ .‬عالوه بر این با چند‬ ‫فلسطینی ارتباط غیرمستقیم داشتم که با خاطراتی از زندگی شان در‬ ‫تکمیل داده هایم موثر بودند‪.‬‬ ‫بسیار عالی‪ ،‬چطور شــد مصائب زندگی یک فلسطینی و‬ ‫پیوندش با کربال دغدغه شما برای نگارش این رمان شد؟‬ ‫ریشه های اعتقادی من در ملیت گرایی و مسلمانی به موازات هم‬ ‫رشد کرده اند‪ ،‬برای هر ایرانی معتقد و مسلمان‪ ،‬فلسطین و نقش مهم‬ ‫ان در منطقه دغدغه مهمی است‪ .‬سال های زیادی است که فلسطین‬ ‫و چالش هایش برایم کانون توجه بوده و درباره ان بسیار می خواندم‪.‬‬ ‫همواره اخبارش را پیگیری می کردم به اضافه اینکه رشته تحصیلی ام‬ ‫در دانشگاه علوم سیاسی بوده که باعث شده همواره چالش های سیاسی‬ ‫غرب اسیا‪ ،‬خصوصا خاور میانه برایم قابل توجه باشد‪ .‬به همین ترتیب‬ ‫این افکار در ذهن من ایجاد یک پرســش و پیشنهاد را همواره در پی‬ ‫داشت که چقدر خوب می شد اگر این راهپیمایی عظیم اربعین که از‬ ‫نجف تا کربال اغاز شده است ادامه پیدا می کرد و به قدس می رسید‪.‬‬ ‫این طرح پرسش باعث شد که پیوند فلسطین و کربال بیش از پیش مرا‬ ‫درگیر کند و درنهایت در قالب یک رمان ان را به رشته تحریر دراوردم‪.‬‬ ‫در خوانش رمان صور مخاطب با چه سبک ادبی نگارشی‬ ‫روبرو است؟‬ ‫این رمان در حدود ‪ 300‬صفحه بر پایه و اصول رمان نویسی رئال‬ ‫است‪.‬‬ ‫تازه کارهای عالقه مند به رمان نویســی برای فراگیری و‬ ‫تسلط در این حوزه به چه ابزارهای نیازمندند؟‬ ‫س به هنرجویان خود همیشه گفته ام که بحث داستان‬ ‫من در کال ‬ ‫نویســی نیاز به ‪ 10‬درصد اســتعداد‪10 ،‬درصد اموزش و ‪ 80‬درصد‬ ‫باقیمانده عالقه‪ ،‬پشتکار و تکرار اســت‪ .‬یکی از مهم ترین تکنیک ها‪،‬‬ ‫خواندن رمان های متعدد اســت‪ .‬در زمان ما کارگاههای اموزشی در‬ ‫حوزه داستان نویسی و ‪ ...‬نبود به همین دلیل شاید زمان بیشتری را‬ ‫برای تسلط و فراگیری اصول داستان نویسی صرف کرده ایم‪ ،‬اما در حال‬ ‫حاضر وجود کالس های مختلف برای نویسندگان می تواند در سرعت‬ ‫رسیدن شان به هدف نهایی موثر باشد‪ .‬معموال در کالس ها اساتید با‬ ‫معرفی رمان های شاخص‪ ،‬ســیر مطالعاتی هنرجوها را از همان ابتدا‬ ‫طراحی و برنامه ریزی می کنند‪ .‬در نهایت اینکه رمان نویســی قابل‬ ‫اموزش است و منوط بر عالقه و پشــتکار هنرجویان‪ ،‬قابل یادگیری‬ ‫برای خلق دنیاهای شخصی نویسندگان است‪.‬‬ ‫ایا حضور در جشنواره جالل ال احمد‪ ،‬به معرفی رمان صور‬ ‫در اقبال عموم کمک کرده است؟‬ ‫جشنواره جالل ال احمد‪ ،‬هر سال مهم ترین جایزه ادبی سال ایران‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫شنبه ‪ 20‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1387‬‬ ‫‪5‬‬ ‫این هستند که با پایش رویدادهای فرهنگی و هنری برگزیده های هر‬ ‫دوره را مطالعه کنند‪ .‬مخصوصا جشنواره جالل که حساسیت ان به‬ ‫سبب کثرت اثار ارسالی و ‪ ...‬دنبال کننده های بیشتری دارد و ممکن‬ ‫است برای مخاطب جالب باشــد که بداند چه اثری با چه شاخصه ای‬ ‫شایستگی برگزیده شدن را داشته است‪.‬‬ ‫ایا برای انتشــار اثار خود به صورت کتاب صوتی در قالب‬ ‫پلتفرم های رایج اقدام کرده اید؟‬ ‫این اقدام از وظایف من به عنوان نویسنده نیست‪ ،‬اما در جریان هستم‬ ‫که چند اثر قبلی ام در قالب کتاب صوتی نشر داده شده است‪ .‬که من در‬ ‫جریان مسائل مادی ان نبوده ام‪ ،‬چرا که حقوق مادی ان را به ناشر واگذار‬ ‫کرده بودم‪ .‬مثال یکی از رمان هایم در قالب نمایش رادیویی انتشار پیدا‬ ‫کرده است اما از طرف ناشر مسئول هیچ اطالعی به من داده نشده است‪.‬‬ ‫با این وجود هر اثری بعد از پایان نگارش و نشر پرونده اش برایم بسته می‬ ‫شود چرا که وارد فضای داستان و رمان بعدی ام می شوم به همین دلیل‬ ‫زمان پیگیری و دنبال کردن اثار قبلی ام را ندارم‪ ،‬همان طور که پس از‬ ‫پایان نگارش رمان صور مشغول نگارش رمان بعدی ام تیگراه (نام باستانی‬ ‫و ساسانی اروند رود) شــدم‪ .‬البته سرنوشت اثار برایم مهم هستند‪ ،‬اما‬ ‫می دانم اگر خود را درگیر حاشیه های نشر کنم از نوشتن فاصله خواهم‬ ‫گرفت به همین دلیل سعی می کنم بر اثر بعدی خود متمرکز شوم‪.‬‬ ‫چند ساعت در روز را به نوشتن اختصاص می دهید؟‬ ‫زمان مشخصی ندارد‪ ،‬شاید روزی یک ساعت و روزی دیگر چندین‬ ‫ساعت را به نوشتن مشغول باشم‪ .‬این مسئله بی زمانی طبیعی است‪،‬‬ ‫چرا که گاهی واژه ها و فضای داستان پشت سرهم در ذهنم سرازیر می‬ ‫شوند و گاهی هم هیچ چیز در ذهنم جوشش نمی کند‪.‬‬ ‫از ان دست نویسندگانی هســتید که برای نوشتن نیاز به‬ ‫خلوت و سکوت دارند؟‬ ‫قطعا نوشتن در خلوت و سکوت بهتر است‪ ،‬اما این اتفاق هم افتاده‬ ‫اســت که همزمان در حال صحبت و یا انجام کاری‪ ،‬در ذهن و یا در‬ ‫اوراق چیزهایی را یادداشت می کنم و بعدتر همان را تبدیل به یکی از‬ ‫فصل های رمان خود کنم‪.‬‬ ‫را به برگزیده اهدا می کنند‪ .‬در این دوره رمان صور شایسته تقدیر شد و‬ ‫داوران عنوان کردند که این دوره از جشنواره جالل برگزیده ندارد‪ .‬این‬ ‫مسئله که داوران هیچ اثری را در یک سال هنری و ادبی ایران برگزیده‬ ‫ندیده اند‪ ،‬از نظر من نیاز به اسیب شناسی در دو بخش دارد‪ ،‬اول اینکه‬ ‫ایا روند داوری در این چند سال مشکل داشته است؟ و یا رمانی در حد‬ ‫برگزیده شدن نوشته نشده است! و اگر هیچ رمانی در این سطح کیفی‬ ‫نیســت‪ ،‬چرا؟ این مسئله بسیار مهم اســت چرا که این داوری با این‬ ‫جمع بندی به پیکره داستان نویسی و رمان نویسی ایران ضربه می زند‪.‬‬ ‫البته تاکید می کنم‪ ،‬منظورم به داور نیســت نقد من به کلیت داوری‬ ‫است چرا که وقتی صحبت از داوری می شود مشخص است مولفه هایی‬ ‫در اختیار داوران قرار داده شده که براساس ان معیارها اثار سنجیده‬ ‫شده است‪ .‬در اینجا انچه که باید مورد بحث باشد معیارها هستند که‬ ‫ماحصل اش این تصمیم گیری و جمع بندی ها است که نتیجه اش می‬ ‫شود؛ طرد رمان ایرانی و سوق دادن مخاطب به سوی رمان های ترجمه‬ ‫با پیامی به این مضمون که رمان های ایرانی به درد نخورده و حتی موفق‬ ‫به کسب جایزه داخلی هم نمی شوند‪ .‬این روند در بلند مدت به رمان و‬ ‫داستان ایرانی ضربه زده و خواهد زد‪ ،‬همان طور که شاهدیم بازار رمان‬ ‫خارجی همیشه داغ تر بوده است‪.‬‬ ‫با این حساب نظر کارشناسی شــما درباره رمان ایرانی‬ ‫چیست؟‬ ‫من به عنوان کسی که هم رمان ترجمه و هم رمان داخلی می خوانم‬ ‫معتقدم که در ایران رمان های خوبی داریم همچنین نویســندگان‬ ‫بسیار خوبی که در حال حاضر نمی توانم از تک تک ان ها اسم ببرم‪ .‬ولی‬ ‫در طول این سال ها برایم واضح است که رمان های بسیار خوب و قابل‬ ‫دفاعی هر ساله در ایران روانه بازار نشر می شوند‪ .‬رمان هایی که کامال‬ ‫منطبق بر فضا و اداب رسوم ایرانی است و برایم تعجب اور است که چرا‬ ‫دیده و خوانده نمی شوند‪.‬‬ ‫ایا گسترش فضای مجازی و تحوالت سبک زندگی عامه‬ ‫مردم بر این مسئله تاثیرگذار نیست؟‬ ‫حتما تاثیرداشــته و طبیعی است‪ ،‬مشخص اســت که هر رسانه‬ ‫جدید‪ ،‬با ورودش بخشی از زندگی افراد را اشغال می کند‪ .‬مخصوصا‬ ‫فضای مجازی که از دسترسی بسیار سهل الوصولی برخوردار است و‬ ‫هر شخصی که یک دســتگاه موبایل داشته باشد با مبلغ ناچیز خرید‬ ‫اینترنت وارد فضای مجازی می شود از سوی دیگر فضای مجازی را با‬ ‫خرید کتاب مقایسه کنید؛ صرف مبلغ بیشتر‪ ،‬دسترسی سخت تر و ‪...‬‬ ‫بنابراین کتاب برای رقابت با فضای مجازی کارش بسیار سخت است‪.‬‬ ‫تاریخ بیانگر این است که مردم ایران بیشتر به دنبال ادبیات شفاهی‬ ‫بوده اند تا ادبیات کتبی‪ ،‬وزارت اموزش و پرورش‪ ،‬کودکان و نوجوانان‬ ‫ما را کتاب خوان بار نیاورده است دغدغه دانش اموزان در طول دوران‬ ‫تحصیل این است که مطلبی را حفظ کند تا نمره ای بگیرند و تمام‪ .‬در‬ ‫واقع از ابتدا طوری بارامده ایم که بیشتر به دنبال حفظی جات بوده ایم‬ ‫تا خوانش کتاب! تمام این مسائل دست به دست هم داده اند که سنت‬ ‫امروز کتاب و کتابخوانی در ایران هر روز ضعیف و ضعیف تر شده است‬ ‫به اضافه اینکه ما کتاب های بسیار خوبی در ایران داریم که معرفی و‬ ‫ترویج نشده و به دست خواننده نرسیده است‪ .‬کمااینکه در همین زمان‬ ‫برخی کتاب ها هستند که با ترویج و تبلیغ درست چاپ های مجدد و‬ ‫متعدد را تجربه کرده اند چرا که خوب نگارش و خوب معرفی شده اند‪.‬‬ ‫بنابراین کتاب خوب اگر خوب معرفی شود مردم ان را می خوانند‪.‬‬ ‫جشــنواره ها و همایش های مختلف ادبی چطور! در این‬ ‫معرفی و ترویج تاثیر گذار هستند؟‬ ‫بی تاثیر نیستند‪ ،‬چرا که بخشــی از مخاطبان کتابخوان به دنبال‬ ‫بعد از نگارش هر اثر‪ ،‬ســختی بازنویســی را هم به جان‬ ‫می خرید؟‬ ‫حتما‪ ،‬اصطالحی داریم که می گوییم داستان نویسی دو مرحله دارد؛‬ ‫جوششی و کوششی‪ .‬جوششــی همان مرحله اول کار است که متن‬ ‫پشت سر هم بر نویسنده سرازیر می شود و کوششی مرحله دوم و اصلی‬ ‫کار که همان بازنویسی است‪ ،‬در مرحله کوششی باید با سخت گیری هر‬ ‫چه بیشتر اثر را از هرچه که احساس می کنید‪ ،‬اضافه گویی یا پرگویی‬ ‫است خالی کنید‪ .‬مثال به یاد دارم که یک بار در همین مرحله‪ ،‬دو فصل‬ ‫از رمان خود را حذف کردم‪.‬‬ ‫قبل از چاپ رمان‪ ،‬اثر خود را به نظر سنجی اطرافیان می‬ ‫گذارید؟‬ ‫بله‪ ،‬البته هر ناشر قبل از چاپ هر کتاب‪ ،‬دو کارشناس دارد که با دقت‬ ‫و حوصله‪ ،‬اثر را بررسی می کنند‪ .‬رمان صور‪ ،‬را قبل از اینکه به ناشر ارائه‬ ‫بدهم‪ ،‬برای خوانش اولیه نزد چند تن از دوستان متخصص ام در حوزه‬ ‫رمان و داستان بردم و از مشورت شان استفاده کردم‪.‬‬ ‫گمانی در جامعه شکل گرفته مبنی بر اینکه در رویدادهای‬ ‫فرهنگی و هنری به اثاری در ایران بها داده می شــود که با‬ ‫مضمون های دینی و ملی خلق شده اند‪ ،‬تعبیر شما از این گمانه‬ ‫چیست؟‬ ‫اگر سیر جایزه جشنواره جالل را بررسی کنیم صادقانه باید بگویم‬ ‫که خیر اینگونه نبوده است‪ ،‬اما شــاید در دوره ای این گمانه پررنگ‪،‬‬ ‫کمرنگ و یا به کلی اصال نبوده باشد‪ .‬اما بهرحال وجود این مولفه ها قابل‬ ‫انکار نیست چرا که هر رویدادی از همان ابتدا با سیاست گذاری خاصی‬ ‫بنا می شود و داوری هم از این امر مســتثنی نیست‪ ،‬اما این سیاست‬ ‫گذاری ها بنا به هر سال و هر دوره سیاســی‪ ،‬اجتماعی دچار تغییر و‬ ‫تحول می شوند‪ ،‬به همین دلیل باید بگویم در کلیت و سیر جایزه ادبی‬ ‫جالل شاهد برگزیده شــدن اثاری بودم که بن مایه مضمونی ملی و‬ ‫دینی نداشته وحتی شاید در تضاد با سیاست گذاری های فرهنگی هم‬ ‫بوده اند‪ ،‬ولی حداقلی هایی از ضوابط نگارش را رعایت کرده بودند‪ .‬در‬ ‫کل نمی توانم درباره این دوره نظر بدهم چرا که تنها موفق به خوانش‪4‬‬ ‫اثر از برگزیده ها و شایسته تقدیرها شده ام و با این اطالعات نمی توانم‬ ‫رویکرد این دوره را بسنجم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫شنبه ‪ 20‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1387‬‬ ‫معضل حقوق های نجومی در فیش اباد‬ ‫نمایش «فیش اباد» به کارگردانی اشکان درویشی که در ان مساله حقوق های نجومی برخی مدیران را‬ ‫به چالش می کشد این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است‪ .‬نمایش «فیش اباد» که این روزها‬ ‫در سالن شماره ‪ ۲‬پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است پیش از این در سال ‪ ۹۶‬توسط سیروس همتی‬ ‫نویسنده اثر در تماشاخانه سرو و نمایشنامه خوانی در پالتوی اجرای مجموعه تئاترشهر به صحنه رفته است‪.‬‬ ‫این اثر نمایشی به معضل اختالس و حقوق های نجومی می پردازد که هنوز بعد از گذشت سال ها به موضوعی‬ ‫کهنه تبدیل نشده و قصه ان درباره یک راننده کامیون است که به اشتباه حقوق نجومی یک مدیرعامل بانک‬ ‫به حسابش واریز می شود‪« ...‬فیش اباد» تا جمعه ‪ ۲۶‬اسفند ماه ساعت ‪ ۱۹:۳۰‬روی صحنه خواهد بود‪/.‬مهر‬ ‫با اجرای نمایش «مکبث زار» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی‪ ،‬تاالر اصلی مجموعه تئاتر شهر بعد‬ ‫از چند ماه میزبان ‪ ،‬یک نمایش می شود‪ .‬ابراهیم پشت کوهی‪ ،‬نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی که‬ ‫اصالتا اهل بندرعباس است‪ ،‬می گوید‪ :‬قرار است نمایش «مکبث زار» از اواخر فروردین سال ‪ ۱۴۰۲‬در‬ ‫تاالر اصلی این مجموعه روی صحنه برود‪ .‬او افزود‪« :‬مکبث» ما خیلی شرقی و ایرانی است و در اجرای ان‬ ‫نه تنها از ایین زار جنوب بلکه از دیگر شیوه های نمایش شرقی همچون کابوکی و کاتاکالی بهره برده ایم و‬ ‫حتی در جاهایی هم از کمدیادالرته ایتالیا استفاده کرده ایم‪ .‬گفتنی است که اجرای نمایش «مکبث زار»‬ ‫در جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر نیز با استقبال تماشاگران رو به رو شد‪/.‬ایسنا‬ ‫واکنش اسماعیلی‬ ‫به ادعای برخی‬ ‫خواننده های پاپ‬ ‫عبداهلل انوار از دنیا رفت‬ ‫عبداهلل انوار اندیشمند و پژوهشــگر فرهنگ ایرانی ‪ -‬اسالمی روز‬ ‫پنجشنبه ‪ ۱۸‬اســفند پس از یک دوره بیماری ســنگین و درمان در‬ ‫بیمارستان به منزل خود بازگشته بود که بر اثر کهولت سن درگذشت‪.‬‬ ‫عبداهلل انوار به سال ‪ ۱۳۰۳‬در تهران متولد شده بود‪ .‬پدرش سید‬ ‫یعقوب انوار شیرازی از روحانیون متجدد و از بزرگان انقالب مشروطه‬ ‫ایران بود‪ .‬نسخه ای از خاطرات یعقوب انوار پدر وی نیز موجود است که‬ ‫هنوز منتشر نشده اما از سرنوشت این نسخه خبری در دست نیست‪.‬‬ ‫انوار از خادمان فرهنگ ایران زمین بــود که در زمینه های متعدد‬ ‫حکمی تبحری خاص داشت‪ .‬بســیاری از نسخ مهم حکمت و فلسفه‬ ‫اسالمی به دست او احیا و شرح شدند که این میان شرح اثار فارابی و‬ ‫ابن سینا از اهمیت خاصی برخوردارند‪ .‬تعلیقات او بر اساس االقتباس‬ ‫خواجه نصیرالدین طوسی نیز مشهور اســت‪ .‬او در زمینه ترجمه نیز‬ ‫دست داشت و اثار مهمی را از فلسفه های شرق و غرب ترجمه کرد‪ .‬وی‬ ‫همچنین فهرست نویس بود‪/.‬صباخبر‬ ‫مکبث زار فرودین ماه می اید‬ ‫امادگی کرمان برای مسافران نوروزی‬ ‫تعدادی از خوانندگان پاپ با پایان جشنواره موسیقی فجر وارد‬ ‫لیست سیاه دفتر موسیقی وزارت ارشاد شده اند و مجوز فعالیت و‬ ‫کنسرت های شان فعال صادر نمی شود‪.‬‬ ‫در شرایطی که دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره این موضوع‬ ‫سکوت اختیار کرده‪ ،‬وزیر ارشاد شخصا درباره این موضوع اظهار‬ ‫نظر کرد‪.‬‬ ‫محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در این باره‬ ‫تاکید کرد‪ :‬اگر خواننده ای ممنوع الکار بود در جشنواره فجر شرکت‬ ‫نمی کرد‪ ،‬دلیل این که شرکت کرده اند این است که ممنوع الکار‬ ‫نبوده اند‪.‬‬ ‫وی تاکید کرد‪ :‬ما تالش می کنیم بــه همه فضا دهیم‪ ،‬بله ما به‬ ‫کســانی که با مردم همراه بوده اند حتما باید نگاه دیگری داشته‬ ‫باشیم‪ ،‬حتما باید نگاه حمایتی داشته باشیم‪ .‬ما به عنوان وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی موظف هستیم همه هنرمندان و اهالی‬ ‫فرهنگ و هنر را در حیطه کاری خودمان پوشش دهیم‪.‬‬ ‫گفتنی است مجوز کنسرت های سهراب پاکزاد‪ ،‬امید حاجیلی‪،‬‬ ‫ارش و مسیح و‪ ...‬به گفته نزدیکان این هنرمندان به دالیل نامعلوم‬ ‫در هفته های گذشته از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد صادر‬ ‫نشده است‪.‬‬ ‫این در شرایطی است که پس از تاکید وزیر ارشاد به برگزاری‬ ‫کنسرت ها و همکاری مراجع ذی صالح‪ ،‬بیش از دویست سانس‬ ‫کنسرت در ایران تا اخر سال قرار است روی صحنه برود‪/.‬ایلنا‬ ‫مدیرکل میراث فرهنگی‪ ،‬گردشــگری و صنایع دستی کرمان‬ ‫گفت‪ :‬برای نوروز‪ ۱۴۰۲‬اجرای برنامه نوروزگاه در اماکن و سایت های‬ ‫تاریخی استان تدارک دیده شده است‪ .‬فریدون فعالی افزود‪ :‬اغلب‬ ‫نقاط و اماکن تاریخی و گردشگری مانند باغ شاهزاده ماهان‪ ،‬ارگ‬ ‫تاریخی بم‪ ،‬مجموعه گنجعلیخان و غیره میزبان نوروزگاه در ایام‬ ‫نوروز هستند‪ .‬وی با بیان اینکه ایین ها و برنامه های متنوع فرهنگی‬ ‫در نوروزگاه اجرا می شود تصریح کرد‪ :‬برپایی نمایشگاه های صنایع‬ ‫دستی و غرفه های عرضه غذاهای محلی برای گردشگران نوروزی‬ ‫که به استان کرمان سفر می کنند نیز پیش بینی شده است‪ .‬فعالی‬ ‫اظهار داشت‪ :‬برای معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی استان در ایام‬ ‫نوروز‪ ،‬تعداد‪ ۱۵۰‬هزار نسخه اقالم تبلیغاتی در بین مسافران نوروزی‬ ‫توزیع می شود و همچنین سومین جشــنواره نوروزی زیباترین‬ ‫هفت سین نیز در شهرستان کوهبنان(شمال استان) اجرا می شود‬ ‫که فراخوان ان منتشر شده است‪/.‬ایرنا‬ ‫پیشکسوت موسیقی نواحی بلوچستان درگذشت‬ ‫خلیفه شاهمیر بلوچ مالداری یکی از چهره های سرشناس فرهنگ و‬ ‫هنر بلوچ در مکران و اطراف چابهار دار فانی را وداع گفت‪ .‬علی مغازه ای‬ ‫پژوهشگر موسیقی نواحی که طی ســال های گذشته در چند پروژه‬ ‫موسیقایی با مرحوم شــاهمیر در ارتباط بوده با انتشار متنی ضمن‬ ‫اعالم خبر درگذشت این استاد موسیقی اقوام بلوچستان نوشته است‪:‬‬ ‫«خلیفه شاهمیر بلوچ مالداری‪ ،‬کســی که ده ها سال در کسوت‬ ‫خلیفه گواتی به روش ایینی و ســنتی مردم سرزمین پهناور مکران‬ ‫در جنوب بلوچســتان بزرگ به مداوا و تیمار بیماران خسته جان از‬ ‫اسیب های روانی و تالمات روحی می پرداخت‪ ،‬خود به ارواح رفتگان‬ ‫پیوست‪ ».‬بنابر گفته ها و شنیده ها در پی نبود امکان مداوای جسمی در‬ ‫بیمارستان چابهار و انتقال این خلیفه درمانگر روحی به منزل خود در‬ ‫روستای تیس کوپان‪ ،‬وی نیمه شب سه شنبه ‪ ۱۶‬اسفند برای همیشه‬ ‫خاموش شد و صبح چهارشنبه در مزار «تیس کوپان شیردل» به خاک‬ ‫سپرده شد‪/.‬مهر‬ صفحه 6 ‫شنبه ‪ 20‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1387‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫افزایش ساعت بازدید از موزه ملی ایران‬ ‫موزه ملی ایران اعالم کرد‪ :‬براساس دستورالعمل صادر شده از سوی معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه‬ ‫میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی‪ ،‬بازدید از این موزه از شنبه ‪ ۲۰‬اسفند تا پایان روز یکشنبه‬ ‫‪ ۲۸‬اسفندماه سال ‪ ۱۴۰۱‬از ســاعت ‪ ۹‬تا ‪ ۱۹‬امکان پذیر شده اســت‪ .‬همچنین تاکید شده که گیشه‬ ‫بلیت فروشی موزه ملی ایران ‪ ۴۵‬دقیقه قبل از پایان ساعت بازدید بسته خواهد شد‪ .‬موزه ملی ایران‪ ،‬یکی‬ ‫از بزرگ ترین‪ ،‬مهم ترین و قدیم ترین موزه های کشور است‪ ،‬که بیشترین یافته های باستان شناسی حاصل‬ ‫از کاوش های علمی از دوران پارینه سنگی تا اسالمی در قالب دو موزه «ایران باستان» و «باستان شناسی‬ ‫و هنر اسالمی ایران» در ان به نمایش درامده است‪/.‬ایسنا‬ ‫نقش موالنا بر تنه درخت چنار‬ ‫سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه یک تهران گفت‪ :‬با دستان یک هنرمند‪،‬‬ ‫مجسمه چوبی موالنا بر تنه خشــک بر جای مانده از یک درخت چنار در باغ فردوس نقش بست‪ .‬حمید‬ ‫مهری با اعالم این خبر گفت‪ :‬این تنه های خشک‪ ،‬به گفته اهالی چنار‪ ۳۵۰‬ساله است که با قطر‪ ۳‬متر پس از‬ ‫گذراندن دوران سرسبزی و شادابی خشک و تا یک ارتفاعی باقی مانده و حذف نشده که توسط هنرمند چوب‬ ‫تراش به نام استاد عالی‪ ،‬در همانجا بدون جابه جایی به شکل موالنا طراحی و تراشیده شده است تا به صورت‬ ‫جلوه ای بصری برای شهر دراید‪ .‬مهری تصریح کرد‪ :‬این اقدام ناخوداگاه بنوعی خودجوش ترین کارگاه هنر‬ ‫شهری است که در ان ارتباط عمیقی بین هنر‪،‬هنرمند و مردم شکل گرفته است‪/.‬ایسنا‬ ‫سروری‪ :‬برگزاری نمایشگاه کتاب‪ ،‬تهران را قفل می کند‬ ‫پرویز ســروری در مورد اخرین رایزنی ها برای برگزاری‬ ‫نمایشگاه کتاب در شهرافتاب گفت‪ :‬برداشت ما این است که در‬ ‫حال حاضر همه امکانات برای برگزاری مطلوب نمایشگاه کتاب‬ ‫در شهرافتاب فراهم است‪.‬‬ ‫وی اظهار کرد‪ :‬من با رویکردهای مثبتی که در وزارت ارشاد‬ ‫می بینم و در جشــنواره فیلم فجر نیز متبلور شد‪ ،‬احساس‬ ‫می کنم بتوانیم وزارت ارشاد و همه دست اندرکاران برگزاری‬ ‫نمایشگاه کتاب را مجاب کنیم تا نمایشگاه کتاب در شهرافتاب‬ ‫برگزار شود‪.‬‬ ‫‪7‬‬ ‫نایب رئیس شــورای شــهر تهران افزود‪ :‬واقعا برگزاری‬ ‫نمایشــگاه بزرگی همچون کتاب انهم در مرکز شهر سبب‬ ‫قفل شدن معابر کل شــهر تهران می شود و در زمان برگزاری‬ ‫شهروندان دچار مشکالتی می شوند‪ .‬سروری ادامه داد‪ :‬شلوغی‬ ‫معابر و نبود پارکینگ کافی قطعا مشکالتی را برای شهروندان‬ ‫ایجاد می کند؛ این در حالی اســت که در مجموعه نمایشگاه‬ ‫شــهرافتاب امکانات ‪ ،‬پارکینگ و دسترسی خوبی داریم و تا‬ ‫زمان برگزاری نمایشگاه این امکانات قطعا توسعه خواهد داشت‪.‬‬ ‫وی با بیان اینکه از دولت و مســئوالن برگزاری نمایشگاه‬ ‫کتاب می خواهیم که با نگاه مثبت به برگزاری این نمایشگاه در‬ ‫شهرافتاب توجه کنند‪ ،‬افزود‪ :‬تاکنون جلسات مختلفی در این‬ ‫خصوص تشکیل شده و حتما مجددا نیز پیگیری خواهد شد و‬ ‫ما معتقدیم باید این نکته را متولیان برگزاری نمایشگاه در نظر‬ ‫داشته باشند که هرسال برگزاری نمایشگاه کتاب مشکالت‬ ‫بسیاری برای مردم ایجاد می کند‪ .‬سروری افزود‪ :‬دولت مردمی‬ ‫از انجایی که به فکر مردم است؛ ان شاءاهلل کمک می کنند که‬ ‫نمایشگاه کتاب در شهرافتاب برگزار شود تا مشکالت کمتری‬ ‫را شاهد باشیم‪/.‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫رویا فخارمنش‪ -‬فحش و فضیحت‪ ،‬دشنام و ناسزا‪ ،‬الفاظ‬ ‫رکیک و شنیع‪ ،‬ســب و اهانت‪ ،‬هتاکی و پرده دری‪ ...‬شاید‬ ‫باورش بس دشوار باشد که حاال در حدود ربع قرنی که از هزاره‬ ‫سوم گذراندیم‪ ،‬این ادبیات (اگر بتوان نام ادبیات بر ان نهاد!)‬ ‫مایه مباهات بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی فضای‬ ‫مجازی است! ارتش فحاشی که مسلح به الفاظ چارواداری‬ ‫و خالی از لحظه ای تفکر به هر شخصیتی با هر رویکردی و‬ ‫باوری یورش می برد‪ .‬در اسیب شناسی برای یافتن چرایی‬ ‫ماهیت این پدیده‪ ،‬به یقین عواملی فرهنگی‪ ،‬نگرش خانواده‪،‬‬ ‫کانال های مختلف اجتماعی شدن‪ ،‬حتی اوضاع اقتصادی و‬ ‫گاهی (فقط گاهی) میزان تحصیالت نیز دخیل است‪ .‬به یقین‬ ‫از نظرگاه جامعه شناسی فردی‪ ،‬از انجا که انسان منزوی قرن‬ ‫بیست و یکم در عصر بحران روابط بینافردی زیست می کند‪،‬‬ ‫اســتانه تحریک پذیری حداقلی را به خود اختصاص داده‬ ‫است‪ .‬شوربختانه ضدفرهنگ هتاکی با سرعتی سرسام اور‬ ‫طی دهه گذشته و با گسترش شبکه های اجتماعی فیسبوک‪،‬‬ ‫توئیتر‪ ،‬تلگرام‪ ،‬واتساپ و اینستاگرام به گفتمان غالب این‬ ‫پلتفرم ها بدل شــد‪ .‬با ظهور کالب هاوس و به دلیل ماهیت‬ ‫شنیداری‪-‬گفتاری این پلتفرم به نظر می رسید می توان از‬ ‫ظرفیت ان در ایجاد فضای نسبت ًا سالم و عاری از الودگی های‬ ‫نوشتاری خاص شبکه های اجتماعی بهره برد‪ .‬این اتفاق اما نه‬ ‫تنها رخ نداد‪ ،‬بلکه اندکی پس از بسط کالب هاوس‪ ،‬اتاق های‬ ‫گفتمان با محوریت موارد غیراخالقی و اجتماعی‪ ،‬یکی پس‬ ‫از دیگری سر براوردند‪ .‬اتاق هایی که گاه از حضور کاربرانی‬ ‫موجه و متعارف نیز بی بهره نبود (که البته اغلب به ضدیت‬ ‫با محور اصلی و ماهوی این اتاق ها می پرداختند)‪ .‬حتی در‬ ‫اتفاقات ماه های اخیر نیــز زمانی که برخی اتاق ها با حضور‬ ‫توامان چند سلبریتی ان ور ابی برپا می شد‪ ،‬این نوع گفتار به‬ ‫دستورزبان غالب بیشتر ان محافل تبدیل می شد‪.‬‬ ‫شبکه های اجتماعی و انقالب دیجیتال‬ ‫با وجود توســعه روزافزون شــبکه های اجتماعی‪ ،‬اینستاگرام‬ ‫نقدی بر حمله مجازی به مجری کودک شو‬ ‫بـزرگ شـو!‬ ‫همچنان بیشــترین توجهات کاربران را به خود معطوف می کند‪.‬‬ ‫پلتفرمی که اعضای بی شمارش‪ ،‬گاه بدون توجه به گذشت زمان‪،‬‬ ‫ساعت ها در ان وقت می گذرانند‪ .‬این شبکه همچنین‪ ،‬خود را به‬ ‫عنوان گســترده ترین منبع تولید و عرضه خبر و شبه خبر که گاه‬ ‫صورت رسمی و در بســیاری موارد نیز حالتی غیررسمی دارند‪،‬‬ ‫مطرح ساخته است‪ .‬حاال حتی خبرنگاران نسل جدید نیز گریزی‬ ‫از این شبکه ندارند و برای افزودن بر شعاع ضریب موفقیت خود‪،‬‬ ‫از امکانات اینستاگرام‪ ،‬نظیر پست و کپشن و استوری بهره شایان‬ ‫توجهی می برند‪ .‬اینستاگرامی که حدود ‪ 40‬سال پس از اغاز انقالب‬ ‫دیجیتال‪ ،‬جایگاهی برای مارکتینگ کارتل ‪ ‎‬تراســت های بزرگ‬ ‫تجاری نیز بدل شده اســت‪ .‬حاال هم نهادهای دولتی می کوشند‬ ‫از این پدیده به نحو احســن بهربرداری کننــد‪ ،‬هم جمعیت های‬ ‫غیردولتی در قالب ارگان های مردم نهاد یا ‪ NGO‬طیف عمده ای‬ ‫از توجه خود را به ان معطوف می ســازند‪ .‬اینســتاگرام خواسته‬ ‫ناخواسته اتفاقی بزرگ در زندگی روزمره انسان است‪ .‬وسیله ای که‬ ‫مثال چاقو و استفاده بهینه یا ناصواب از ان هرچند کلیشه وار است‬ ‫اما بهترین توصیف در باب تشریح ان محسوب می شود‪.‬‬ ‫یورش ارتش فحاش به اقای مجری‬ ‫با این مقدمه نسبتاً طوالنی‪ ،‬زمانی که در مقام تحلیل و بررسی‬ ‫یورش ارتش فحاش با نیروهای گاه مجهول الهویه قرار می گیریم‪،‬‬ ‫حقیقتی تلخ بیش از پیش خود را عیان می سازد‪ .‬اینکه نیروهای این‬ ‫ارتش مجازی‪ ،‬ابایی از توهین به شخصیت های حقوقی و حقیقی‬ ‫ندارند‪ .‬ماجرا زمانی بعدی غم انگیزتر به خود می گیرد که دست کم‬ ‫با تفحصی اجمالی در صفحه پروفایل برخی از این افراد‪ ،‬مشخص‬ ‫می شود ان ها بازه ای از سنین نوجوانی تا میانسالی و گاه افراد مسن‬ ‫را تشکیل می دهند‪ .‬شــوربختانه مدرک گرایی صرف که طی سه‬ ‫دهه اخیر در کشــور رواج یافته نیز خود مزید برعلت شده است تا‬ ‫اشخاص با تحصیالت عالیه نیز در این گروه همگن دیده شوند! نظر‬ ‫به این تحقیق واره‪ ،‬زمانی که ســری جدید برنامه «کودک شو» با‬ ‫اجرای پژمان بازغی‪ ،‬بازیگر و مجری سرشناس سینما و تلویزیون‬ ‫ایران هفته گذشته از سر گرفته شد‪ ،‬ارتش فحاش مجازی‪ ،‬ماموریت‬ ‫جدیدی پیدا کرد‪ .‬هجوم به پژمان بازغی در شبکه های اجتماعی‪،‬‬ ‫اتفاقی تلخ و تامل برانگیز بود که زاویه دیگری از پهنه صورت کریه‬ ‫لمپنیزم مجازی را نمایان ساخت‪ .‬بازغی که در دهه سوم حضور خود‬ ‫در سینما و سیمای ایران به سر می برد‪ ،‬حاال پس از نقش افرینی در‬ ‫ده ها فیلم سینمایی‪ ،‬مجموعه تلویزیونی و تله فیلم چند سالی است‬ ‫که نام خود را به عنوان مجری توانایی نیز مطرح ساخته است‪ .‬این‬ ‫بازیگر خوش اخالق سینمای ایران‪ ،‬در جشنواره فیلم فجر امسال نیز‬ ‫با دو فیلم «کاپیتان» و «پرونده باز است» حضور داشت‪ .‬تصویری که‬ ‫مخاطب طی این سال ها از بازغی در ذهن خود ترسیم کرده‪ ،‬اغلب‬ ‫بازیگری خوب و خوش اخالق بوده است‪ .‬حتی زمانی که بازغی در‬ ‫اختتامیه بیست و دومین جشنواره فیلم فجر در عین شایستگی‬ ‫(برای نقش افرینی بی بدیلش در فیلم دوئل) سیمرغ بلورین را در‬ ‫دستان بهرام رادان دید‪ ،‬دم نزد! و چند هفته پیش بود که پس از ‪19‬‬ ‫سال اتفاقاً در گفت وگو با روزنامه صبا پرده از دلخوری خود برداشت‬ ‫و گفت‪«:‬ناراحت شدم که سیمرغ نگرفتم‪ »...‬اما او طی این سال ها‬ ‫سرش گرم حرفه اش بوده و کم تر به حواشی پرداخته است‪.‬‬ ‫مفاهیم‬ ‫ازادی بیان‪ ،‬دموکراســی‪ ،‬جامعه مدنی‪ ،‬مردم ساالری دینی‪،‬‬ ‫حاکمیت قانون‪ ،‬گفتمان جامعه‪ ،‬برابری های فردی و اجتماعی و‪...‬‬ ‫حق مطلب درباره این مفاهیم تنها زمانی ادا می شود که مدعیان‬ ‫ان ها‪ ،‬خود به معنای لغوی و کاربردی این اصطالحات قائل باشند‪.‬‬ ‫مگر می شــود دم از دموکراســی زد اما به دیگران بابت ســاختار‬ ‫ایدئولوژی ذهن شــان خرده گرفت؟ ایا ممکن است کسی خود را‬ ‫فعال اجتماعی در راه تحقق ازادی بیان بدانــد و در عین حال به‬ ‫دیگران مجال اظهار نظر ندهد و فاجعه تر این که به ان ها توهین هم‬ ‫روا دارد؟! شوربختانه سطح فکری که به این شکل فقط در صدد به‬ ‫کرسی نشاندن حرف خود اســت‪ ،‬به منش بسیاری از افراد مدعی‬ ‫ازادی بیان و اندیشه و برابری حقوق اجتماعی تبدیل شده است‪.‬‬ ‫در واکنش به برخورد نابخردانه و به عبارت بهتر کودکان ه ان دسته‬ ‫از افرادی که به مجری «کودک شــو» یورش بردند‪ ،‬شاید بهترین‬ ‫توصیه این باشد که دوست عزیز‪ ،‬لطفا بزرگ شو!‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
روزنامه صبا 1617

روزنامه صبا 1617

شماره : 1617
تاریخ : 1402/12/23
روزنامه صبا 1616

روزنامه صبا 1616

شماره : 1616
تاریخ : 1402/12/22
روزنامه صبا 1615

روزنامه صبا 1615

شماره : 1615
تاریخ : 1402/12/21
روزنامه صبا 1614

روزنامه صبا 1614

شماره : 1614
تاریخ : 1402/12/20
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!