روزنامه صبا شماره 1387
روزنامه صبا شماره 1387
روزنامه صبا شماره 1387
شنبه| 20اسفند 11 |1401مارس 18 |2023شعبان |1444
سال دهم| شماره 8 |1387صفحه| 5000ناموت|
نقدی بر حمله مجازی به مجری کودک شو
بــزرگ شــو!
واکنش اسماعیلی به ادعای
گفت و گو با حسینعلی جعفری
برخی خواننده های پاپ
پیام ویژه جشنواره مقاومت
به همسایگان عربی
شایسته تقدیر جایزه ادبی جالل
چیزی که در مدرسه
به ما یاد نداده اند!
غریب از اوج به اوج
رسید
برگزاری نمایشگاه کتاب،
تهران را قفل کند صفحه 1
2
شنبه 20اسفند 1401شماره 1387
معرفی فیلم های اکران نوروزی
خرب سیمنا و تلویزیون
روح اهلل سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در خصوص اکران نوروزی
گفت :فیلم های «غریب»« ،مالقات با جادوگر»« ،فسیل» و «عروس خیابان فرشته» به عنوان فیلم های
اکران نوروز در شورای صنفی نمایش به ثبت رسید و نمایش سراسری ان ها از ۲۴اسفندماه اغاز خواهد
شد .وی افزود :با توجه به تقارن نوروز ۱۴۰۲با عید فطر شرایط اکران نوروزی متفاوت تر از سال های قبل
بود که با همکاری تهیه کنندگان و پخش کنندگان فیلم ها و شورای صنفی ،چینش اثار برای اکران نوروز
به شکلی مناسب انجام شد .سهرابی ادامه داد :انتظار می رود با ترکیب فیلم ها در ژانرهای مختلف همچون
دفاع مقدس ،اجتماعی و کمدی در ایام نوروز و البته ایام ماه مبارک شاهد رونق بیشتر سینماها باشیم/.مهر
پاییز دریا در انتظار تولید
فرود عوض پور کارگردان سینمای کوتاه و داستانی اولین اثر سینمایی خود به نام پاییز دریا را با موضوع
کودک جلوی دوربین می برد .فرود عوض پور با اشاره به اینکه در تالش است تا اولین فیلم بلند سینمایی
خود را جلوی دوربین ببرد ،گفت :مدت ها است که در تالش هســتم تا فیلمنامه بلند سینمایی که در
دست دارم را کلید بزنم اما شرایط به گونه ای است که در حال حاضر نمی شود دست به تولید زد .عوض پور
توضیح داد :می توان گفت اولین پروژه سینمایی که برای تولید در نظر گرفته ام ،نزدیک به فیلم های کوتاه
و داستانی است که تا امروز جلوی دوربین برده ام .وی تاکید کرد :این داستان جاده ای از خرم اباد شروع
شده و به جنوب ایران ختم می شود و امیدوارم هرچه سریع تر شرایط تولید ان فراهم شود/.مهر
پیام ویژه جشنواره مقاومت به همسایگان عربی
محسن علی اکبری تهیه کننده سینما ،با بیان اینکه هنر هفتم مجددا به سمت سینمای
مقاومت و دفاع مقدس متمایل شده اســت ،گفت :حضور ۹فیلم از ۲۲فیلم حاضر در
جشنواره فیلم فجر نشان می دهد که سینما به ساخت فیلم های دفاع مقدسی روی اورده
است .این اتفاق بسیار خجسته است که باید با دیده احترام و ستایش به ان نگاه کرد.
جشنواره فیلم مقاومت نیز در این میان با فرمتی جدید کار خود را انجام داد.
او افزود :جشنواره دوره هفدهم را یکی از موفق ترین ادوار جشنواره مقاومت در تمامی
دوره ها می دانم .حداقل باید بگویم از ابتدای دهه هفتاد تا به حال چنین جشنواره خوبی
برگزار نشده بود.
تهیه کننده فیلم های سینمایی «پرواز در شب» و «پاداش سکوت» بیان کرد :موفقیت
جشنواره مقاومت در این دوره نوید این را می دهد که دوره بعدی اتفاقی به مراتب بهتر
را شاهد باشیم.
علی اکبری درباره برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در خلیج فارس اینگونه توضیح
داد :برگزاری جشنواره به صورت تکراری و در پایتخت نه تنها جذابیتی ندارد بلکه موجب
دافعه نیز خواهد شد اما برگزاری روی اب های خلیج فارس جذابیت بسیاری به همراه دارد.
این مسئله را حتی در حضور حاضران در این جشنواره می شد مشاهده کرد .همچنین
تاثیرگذاری و جریان سازی برگزاری یک جشنواره سینمایی روی اب های خلیج فارس
مطمئن ًا تاثیرات بین المللی بسیاری به همراه خواهد داشت.
این تهیه کننده در خاتمه تاکید کرد :برگزاری جشنواره در خلیج فارس یک پیام برای
ی برند؛
برخی از همسایه هایی داشت که هر از گاهی از نامی جعلی برای خلیج فارس به کار م
ان هم اینکه این خلیج تا ابد فارس خواهد ماند/.صباخبر
رابرت بلیک از دنیا رفت
رابرت بلیک بازیگــر تلویزیون که برای احتمال قتل همســرش
دادگاهی هم شــده بود از دنیا رفت .رابرت بلیک بازیگر برنده امی که
همواره تحسین شده بود اما در ماجرای قتل همسرش با بدنامی روبه رو
شد ،در ۸۹سالگی از دنیا رفت .در بیانیه ای گفته شده وی بر اثر بیماری
قلبی و در کنار خانواده اش از دنیا رفت.
بلیک بازیگر تحسین شده سریال تلویزیونی دهه « ۱۹۷۰بارتا» بود
اما پس از ماجرای تیراندازی به همسرش در خیابان در سال ۲۰۰۱که
یک تراژدی هالیوودی بود ،هرگز از ان رهایی نیافت.
وی به عنوان یکی از بازیگران مطرح نســل خود شناخته می شد و
انچه از وی به یاد مانده نه بازیگری خشن با موهای سیاه در نقش بارتا،
که یک متهم به قتل با موهای سفید است.
دوران حرفه ای بلیک مدت ها پیش از ماجرای قتل همســرش به
سر امده بود و اخرین پروژه او «بزرگراه گمشده» دیوید لینچ در سال
۱۹۹۷بود/.مهر
چراغ قرمز دوباره اسکار به زلنسکی
اکادمی اسکار برای دومین بار درخواست حضور زلنسکی در
مراسم اهدای جوایز را رد کرد .ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری
اوکراین در حالی که امیــدوار بود پس از حضــور در برنامه های
فرهنگی قبلی ،امسال در مراسم اسکار حاضر باشد ،برای دومین
سال متوالی از حضور در مراسم اســکار محروم شده است .سال
پیش این کمدین پیشین که به رییس جمهوری اوکراین بدل شد
از طریق ماهواره در جوایز گرمی و گلدن گلوب و نیز جشنواره های
کن و به تازگی برلیناله حضور یافته بود .سال پیش گفته شد ویل
پکر تهیه کننده اجرایی اسکار به حضور زلنسکی ابراز نگرانی کرده
بود و استدالل وی این بود که ماجرا مربوط به سفیدپوست ها است.
در حالی که اسکار نسبت به تراژدی های پیشین که همه مربوط به
رنگین پوستان بودند واکنشی نشان نداده بود .همچنین گفته شده
نظرسنجی های جدید نشان می دهند مردم امریکا در حمایت از
اوکراین امسال کمتر از قبل مشتاق هستند/.مهر
زندگی کلی ،در قاب تصویر
یک ســریال تلویزیونی درباره محمدعلی کلی ،اســطوره بوکس
جهان به تهیه کنندگی مورگان فریمن در دست ساخت است .پیکاک،
بر مبنای زندگی و مبارزات محمد علی کلی اســطوره بوکس جهان
مجموعه تلویزیونی ۸قســمتی با حضور رگی-جین پیج ،مورگان
فریمن و کوین ویلموت می سازد.
عنوان این ســریال «عالی ۸ :مبارزه» و درامی نوشــته ویلموت
نویسنده برنده اسکار است که با اقتباس از بیوگرافی محمدعلی کلی
با عنوان «علی :یک زندگی» نوشــته جاناتان ایگ که ســال ۲۰۱۷
منتشر شد ،نوشته می شــود .در توضیح رسمی سریال گفته شده ۸
مقطع متمایز و تعیین کننده زندگی محمدعلی در ان تصویر می شود
در حالی که مبــارزه واقعی خارج از رینگ و در قلــب و ذهن یکی از
ماندگارترین چهره های قرن بیســتم در جریان است .این سریال در
پنجا ه و دومین سالگرد نبرد به یادماندنی محمد علی و جو فریزر که از
ان به عنوان نبرد قرن یاد می شود ،ساخته می شود/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
ممیزی های ساترا از روی غرض ورزی یا افراط نیست
رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) درباره جزئیات بخش های
ممیزیشدهمجموعه هایشبکهنمایشخانگیتوضیحاتیارائهکرد.سعیدمقیسهدربارهبخش هایممیزی
شده اثار شبکه خانگی که به صورت خصوصی در نمایشگاه «رصتا» برای مسئولین کشور به نمایش درامد
بیان کرد :ما بخشی را اماده کردیم از محتواهایی که ساترا ممیزی کرده بود .اینها را به صورت محرمانه برای
مسئوالن و حتی برخی عوامل تولید نمایش دادیم که ببینند واقعاً موضوع غرض ورزی یا افراط یا زیاده روی
و جلوگیری از فعالیت نیست .وی ادامه داد :اینها محتوایی بود که واقعاً غیرقابل پخش بود و با ارزش های
ایرانی اسالمی با منافع ملی و با حقوق مردم منافات داشت ،خانواده ها نمی پسندند و نباید منتشر شود/.صباخبر
شنبه 20اسفند 1401شماره 1387
3
ایساتیس فاتح اوشن سیتی امریکا
فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان در هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم
اوشن سیتی امریکا در بخش بلند (فیچر فیلم) توانست جایزه بهترین فیلم را از ان خود کند« .ایساتیس»
مستندی شاعرانه از بخشی از فرهنگ ایران به روایت چهار عناصر طبیعت است .در خالصه این فیلم امده
است« :داستان دستهای مردمانی که از خاک کیمیا ساختند و از نیستی به هستی رسیدند .داستانی کهن
از منزلت حقیقی اب؛ از اندیشه های نو در رانش اب .داستان پر فراز و نشیب شهری که قرن هاست چون
عقیق بر دل خاک خشک و خالی کویر می درخشد .داستان گفتگوی مهربان ادیان و عطر ایمان ». ...در
این دوره جشنواره ،جان واکر فیلمساز برجسته هالیوود به عنوان مهمان جشنواره حضور داشته است/.مهر
غریـب از اوج بـه اوج رسـید
فیلم «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی محصول سازمان
اوج به تهیه کنندگی حامد عنقا ،عنوان مهم بهترین فیلم در
بخش اصلی و جایزه بهترین کارگردانی را در بخش دفاع مقدس
جشنواره فیلم مقاومت را از ان خود کرد.
اگرچه در هفدهمین جشــنواره فیلم مقاومت ،موسسه
فرهنگی هنری وصــف صبا با ۱۲نامزدی در بخش مســابقه
اصلی و مسابقه دفاع مقدس و کسب دو جایزه با «ضد» ساخته
امیرعباس ربیعی ،به عنوان یک موسسه بخش خصوصی امار
جالب توجهی ثبت کرد و اگرچه فیلم «موقعیت مهدی» ساخته
ب والی زاده با سیما فیلم
هادی حجازی فر محصول مشترک حبی
و موسسه روایت فتح ،در رقابتی نزدیک با غریب ،سه جایزه و
یک تقدیر از بخش اصلی و یک جایزه فیلمنامه از بخش دفاع
مقدس را به دست اورد ،اما در مجموع فیلم «غریب» ساخته
محمدحسینلطیفیمحصولسازماناوجبهتهیه کنندگیحامد
عنقا ،عنوان مهم بهترین فیلم در بخش اصلی و جایزه بهترین
کارگردانی را در بخش دفاع مقدس از ان خود کرد .اوج همچنین
با «سرهنگ ثریا» ساخته لیلی عاج نیز دو جایزه را به دست اورد
تا در این دوره جشنواره حضوری موفق داشته باشد ،ضمن ان
که این موسسه با مستتد ۷۲ســاعت به کارگردانی مصطفی
شوقی در این دوره جشنواره مقاومت موفق ظاهر شد .همچنین
از اثار سازمان سینمایی سوره ،در بخش اصلی مهدی نصرتی
برای فیلم «ضد» [تولید وصف صبا و محصول ســوره] برنده
جایزه بهترین بازیگر مرد شد .همچنین این فیلم جایزه بهترین
فیلمنامه را دریافت کرد .فیلم «دسته دختران» [مشترک با بنیاد
سینمایی فارابی] برنده بهترین جلوه های ویژه شد و انیمیشن
پرافتخار «پیش از بهشت» جایزه بهترین پویانمایی را در دو
بخش نسل روایت و جهان بدون اسرائیل بطور همزمان دریافت
کرد ،همچنین در بخش دفاع مقدس جایزه بهترین فیلم کوتاه
به «خون گرم» رســید .از دو فیلم کوتاه «محافظ» و «نوشابه
مشکی» نیز تقدیر شد/.صباخبر صفحه 3
4
شنبه 20اسفند 1401شماره 1387
پرونده
گفت و گوی صبا با حسینعلی جعفری شایسته تقدیر جایزه ادبی جالل
چیزی که در مدرسه
به ما یاد نداده اند!
فرهومند ناظریان -دیگر هیچ وقت به البوم و عکس های
خاطره انگیز کودکی ام نگاه نمی کنم .در گذشــته یک توری
سفید با نقشی از یک قو با سری خمیده ،روی جای جای خانه
پهن بود حاال ان توری ســپید به سنگ های سرد و انتیکی
بدل شده که هر رختی را از تنش سر می دهد ،در گذشته یک
جعبه کوچک جادویی با قوزی درشت در پشت اش ،مهجورانه
گوشه خانه نشسته بود که هر از چندگاهی اجازه روشن شدن
و هنرنمایی داشــت ولی حاال یک صفحه ال سی دی طویلی
است که یک دیوار از خانه را به خود اختصاص داده ،صفحه ای
دائما روشن که با قدرت نمایی اجازه فکر کردن به هیچ کس
را نمی دهد ،در گذشته دســت هر یک از ما یک کتاب بود با
عالمتگری کاغذی در میان اوراق که به ما گوشزد می کرد تا کجا
را خوانده و چقدر مانده است ،حاال! یک گوشی موبایل است که
ورق خوردن صفحه های بی محتوایش تا ابد ادامه دارد ...دیگر
هیچ وقت به البوم و عکس های کودکی ام نگاه نمی کنم .تا به یاد
نیاورم ساعت های طوالنی ایی را که به لذت خواندن یک رمان
می گذشت .در این روزها طعم و لذت خواندن رمان ان هم با
تورق یک کتاب برای بیشتر ما تبدیل به یک حس نوستالوژیک
شده اســت .چرا دیگر با خرید یک رمان در گوشه ای پناه
نمی گیریم .در پرونده این شماره از صبا با حسینعلی جعفری
رمان نویس معاصر با موضوع رمان نویسی و کتابخوانی گفت
و گو کرده ایم که به تازگی رمان صور اثر این نویســنده در
جشنواره جالل ال احمد شایسته تقدیر شده است.
لطفا خالصه ای از کلیت رمان صور را توضیح دهید و اینکه
ازچه زمانی نگارش این رمان را شروع کرده اید؟
درتابستان سال 1398بود که طرح و ایده رمان صور به ذهنم خطور
کرد و پس از حدود 15ماه تحقیق و نگارش ،رمان به رشــته تحریر
درامد .در این 15ماه برای شکل گرفتن انسجام فضایی کار ،به عراق
سفر و در راهپیمایی اربعین شرکت کردم .این رمان در رابطه با سفر یک
پیرمرد 80ساله فلسطینی از قدس به عراق است و سیر اتفاقاتی که او
را به مسیر راهپیمایی اربعین می کشاند .رمان صور یک پیوند تاریخی از
دغدغه های شخصی از فلسطین تا کربال را روایت می کند .که در خالل
روایت گذشته ای از تاریخ 70ساله فلسطین را ورق می زند.
رمان نویسی هنری اســت که نیاز به شــرح جزئیات و
فضاســازی بدیع دارد ،با این وصف چگونه توانستید فضای
کشور فلسطین را دریک تاریخ 70ساله تصویر و روایت کنید؟
سوال خوبی پرسیدید ،در ابتدا تجســم جزئیات تا حدودی برایم
سخت بود اما با کمک تحقیق و مشاهده های گسترده از منابع اینترنتی
و ...این فضا را به صورت ذهنی و عینی مجسم کردم .عالوه بر این با چند
فلسطینی ارتباط غیرمستقیم داشتم که با خاطراتی از زندگی شان در
تکمیل داده هایم موثر بودند.
بسیار عالی ،چطور شــد مصائب زندگی یک فلسطینی و
پیوندش با کربال دغدغه شما برای نگارش این رمان شد؟
ریشه های اعتقادی من در ملیت گرایی و مسلمانی به موازات هم
رشد کرده اند ،برای هر ایرانی معتقد و مسلمان ،فلسطین و نقش مهم
ان در منطقه دغدغه مهمی است .سال های زیادی است که فلسطین
و چالش هایش برایم کانون توجه بوده و درباره ان بسیار می خواندم.
همواره اخبارش را پیگیری می کردم به اضافه اینکه رشته تحصیلی ام
در دانشگاه علوم سیاسی بوده که باعث شده همواره چالش های سیاسی
غرب اسیا ،خصوصا خاور میانه برایم قابل توجه باشد .به همین ترتیب
این افکار در ذهن من ایجاد یک پرســش و پیشنهاد را همواره در پی
داشت که چقدر خوب می شد اگر این راهپیمایی عظیم اربعین که از
نجف تا کربال اغاز شده است ادامه پیدا می کرد و به قدس می رسید.
این طرح پرسش باعث شد که پیوند فلسطین و کربال بیش از پیش مرا
درگیر کند و درنهایت در قالب یک رمان ان را به رشته تحریر دراوردم.
در خوانش رمان صور مخاطب با چه سبک ادبی نگارشی
روبرو است؟
این رمان در حدود 300صفحه بر پایه و اصول رمان نویسی رئال
است.
تازه کارهای عالقه مند به رمان نویســی برای فراگیری و
تسلط در این حوزه به چه ابزارهای نیازمندند؟
س به هنرجویان خود همیشه گفته ام که بحث داستان
من در کال
نویســی نیاز به 10درصد اســتعداد10 ،درصد اموزش و 80درصد
باقیمانده عالقه ،پشتکار و تکرار اســت .یکی از مهم ترین تکنیک ها،
خواندن رمان های متعدد اســت .در زمان ما کارگاههای اموزشی در
حوزه داستان نویسی و ...نبود به همین دلیل شاید زمان بیشتری را
برای تسلط و فراگیری اصول داستان نویسی صرف کرده ایم ،اما در حال
حاضر وجود کالس های مختلف برای نویسندگان می تواند در سرعت
رسیدن شان به هدف نهایی موثر باشد .معموال در کالس ها اساتید با
معرفی رمان های شاخص ،ســیر مطالعاتی هنرجوها را از همان ابتدا
طراحی و برنامه ریزی می کنند .در نهایت اینکه رمان نویســی قابل
اموزش است و منوط بر عالقه و پشــتکار هنرجویان ،قابل یادگیری
برای خلق دنیاهای شخصی نویسندگان است.
ایا حضور در جشنواره جالل ال احمد ،به معرفی رمان صور
در اقبال عموم کمک کرده است؟
جشنواره جالل ال احمد ،هر سال مهم ترین جایزه ادبی سال ایران صفحه 4
پرونده
شنبه 20اسفند 1401شماره 1387
5
این هستند که با پایش رویدادهای فرهنگی و هنری برگزیده های هر
دوره را مطالعه کنند .مخصوصا جشنواره جالل که حساسیت ان به
سبب کثرت اثار ارسالی و ...دنبال کننده های بیشتری دارد و ممکن
است برای مخاطب جالب باشــد که بداند چه اثری با چه شاخصه ای
شایستگی برگزیده شدن را داشته است.
ایا برای انتشــار اثار خود به صورت کتاب صوتی در قالب
پلتفرم های رایج اقدام کرده اید؟
این اقدام از وظایف من به عنوان نویسنده نیست ،اما در جریان هستم
که چند اثر قبلی ام در قالب کتاب صوتی نشر داده شده است .که من در
جریان مسائل مادی ان نبوده ام ،چرا که حقوق مادی ان را به ناشر واگذار
کرده بودم .مثال یکی از رمان هایم در قالب نمایش رادیویی انتشار پیدا
کرده است اما از طرف ناشر مسئول هیچ اطالعی به من داده نشده است.
با این وجود هر اثری بعد از پایان نگارش و نشر پرونده اش برایم بسته می
شود چرا که وارد فضای داستان و رمان بعدی ام می شوم به همین دلیل
زمان پیگیری و دنبال کردن اثار قبلی ام را ندارم ،همان طور که پس از
پایان نگارش رمان صور مشغول نگارش رمان بعدی ام تیگراه (نام باستانی
و ساسانی اروند رود) شــدم .البته سرنوشت اثار برایم مهم هستند ،اما
می دانم اگر خود را درگیر حاشیه های نشر کنم از نوشتن فاصله خواهم
گرفت به همین دلیل سعی می کنم بر اثر بعدی خود متمرکز شوم.
چند ساعت در روز را به نوشتن اختصاص می دهید؟
زمان مشخصی ندارد ،شاید روزی یک ساعت و روزی دیگر چندین
ساعت را به نوشتن مشغول باشم .این مسئله بی زمانی طبیعی است،
چرا که گاهی واژه ها و فضای داستان پشت سرهم در ذهنم سرازیر می
شوند و گاهی هم هیچ چیز در ذهنم جوشش نمی کند.
از ان دست نویسندگانی هســتید که برای نوشتن نیاز به
خلوت و سکوت دارند؟
قطعا نوشتن در خلوت و سکوت بهتر است ،اما این اتفاق هم افتاده
اســت که همزمان در حال صحبت و یا انجام کاری ،در ذهن و یا در
اوراق چیزهایی را یادداشت می کنم و بعدتر همان را تبدیل به یکی از
فصل های رمان خود کنم.
را به برگزیده اهدا می کنند .در این دوره رمان صور شایسته تقدیر شد و
داوران عنوان کردند که این دوره از جشنواره جالل برگزیده ندارد .این
مسئله که داوران هیچ اثری را در یک سال هنری و ادبی ایران برگزیده
ندیده اند ،از نظر من نیاز به اسیب شناسی در دو بخش دارد ،اول اینکه
ایا روند داوری در این چند سال مشکل داشته است؟ و یا رمانی در حد
برگزیده شدن نوشته نشده است! و اگر هیچ رمانی در این سطح کیفی
نیســت ،چرا؟ این مسئله بسیار مهم اســت چرا که این داوری با این
جمع بندی به پیکره داستان نویسی و رمان نویسی ایران ضربه می زند.
البته تاکید می کنم ،منظورم به داور نیســت نقد من به کلیت داوری
است چرا که وقتی صحبت از داوری می شود مشخص است مولفه هایی
در اختیار داوران قرار داده شده که براساس ان معیارها اثار سنجیده
شده است .در اینجا انچه که باید مورد بحث باشد معیارها هستند که
ماحصل اش این تصمیم گیری و جمع بندی ها است که نتیجه اش می
شود؛ طرد رمان ایرانی و سوق دادن مخاطب به سوی رمان های ترجمه
با پیامی به این مضمون که رمان های ایرانی به درد نخورده و حتی موفق
به کسب جایزه داخلی هم نمی شوند .این روند در بلند مدت به رمان و
داستان ایرانی ضربه زده و خواهد زد ،همان طور که شاهدیم بازار رمان
خارجی همیشه داغ تر بوده است.
با این حساب نظر کارشناسی شــما درباره رمان ایرانی
چیست؟
من به عنوان کسی که هم رمان ترجمه و هم رمان داخلی می خوانم
معتقدم که در ایران رمان های خوبی داریم همچنین نویســندگان
بسیار خوبی که در حال حاضر نمی توانم از تک تک ان ها اسم ببرم .ولی
در طول این سال ها برایم واضح است که رمان های بسیار خوب و قابل
دفاعی هر ساله در ایران روانه بازار نشر می شوند .رمان هایی که کامال
منطبق بر فضا و اداب رسوم ایرانی است و برایم تعجب اور است که چرا
دیده و خوانده نمی شوند.
ایا گسترش فضای مجازی و تحوالت سبک زندگی عامه
مردم بر این مسئله تاثیرگذار نیست؟
حتما تاثیرداشــته و طبیعی است ،مشخص اســت که هر رسانه
جدید ،با ورودش بخشی از زندگی افراد را اشغال می کند .مخصوصا
فضای مجازی که از دسترسی بسیار سهل الوصولی برخوردار است و
هر شخصی که یک دســتگاه موبایل داشته باشد با مبلغ ناچیز خرید
اینترنت وارد فضای مجازی می شود از سوی دیگر فضای مجازی را با
خرید کتاب مقایسه کنید؛ صرف مبلغ بیشتر ،دسترسی سخت تر و ...
بنابراین کتاب برای رقابت با فضای مجازی کارش بسیار سخت است.
تاریخ بیانگر این است که مردم ایران بیشتر به دنبال ادبیات شفاهی
بوده اند تا ادبیات کتبی ،وزارت اموزش و پرورش ،کودکان و نوجوانان
ما را کتاب خوان بار نیاورده است دغدغه دانش اموزان در طول دوران
تحصیل این است که مطلبی را حفظ کند تا نمره ای بگیرند و تمام .در
واقع از ابتدا طوری بارامده ایم که بیشتر به دنبال حفظی جات بوده ایم
تا خوانش کتاب! تمام این مسائل دست به دست هم داده اند که سنت
امروز کتاب و کتابخوانی در ایران هر روز ضعیف و ضعیف تر شده است
به اضافه اینکه ما کتاب های بسیار خوبی در ایران داریم که معرفی و
ترویج نشده و به دست خواننده نرسیده است .کمااینکه در همین زمان
برخی کتاب ها هستند که با ترویج و تبلیغ درست چاپ های مجدد و
متعدد را تجربه کرده اند چرا که خوب نگارش و خوب معرفی شده اند.
بنابراین کتاب خوب اگر خوب معرفی شود مردم ان را می خوانند.
جشــنواره ها و همایش های مختلف ادبی چطور! در این
معرفی و ترویج تاثیر گذار هستند؟
بی تاثیر نیستند ،چرا که بخشــی از مخاطبان کتابخوان به دنبال
بعد از نگارش هر اثر ،ســختی بازنویســی را هم به جان
می خرید؟
حتما ،اصطالحی داریم که می گوییم داستان نویسی دو مرحله دارد؛
جوششی و کوششی .جوششــی همان مرحله اول کار است که متن
پشت سر هم بر نویسنده سرازیر می شود و کوششی مرحله دوم و اصلی
کار که همان بازنویسی است ،در مرحله کوششی باید با سخت گیری هر
چه بیشتر اثر را از هرچه که احساس می کنید ،اضافه گویی یا پرگویی
است خالی کنید .مثال به یاد دارم که یک بار در همین مرحله ،دو فصل
از رمان خود را حذف کردم.
قبل از چاپ رمان ،اثر خود را به نظر سنجی اطرافیان می
گذارید؟
بله ،البته هر ناشر قبل از چاپ هر کتاب ،دو کارشناس دارد که با دقت
و حوصله ،اثر را بررسی می کنند .رمان صور ،را قبل از اینکه به ناشر ارائه
بدهم ،برای خوانش اولیه نزد چند تن از دوستان متخصص ام در حوزه
رمان و داستان بردم و از مشورت شان استفاده کردم.
گمانی در جامعه شکل گرفته مبنی بر اینکه در رویدادهای
فرهنگی و هنری به اثاری در ایران بها داده می شــود که با
مضمون های دینی و ملی خلق شده اند ،تعبیر شما از این گمانه
چیست؟
اگر سیر جایزه جشنواره جالل را بررسی کنیم صادقانه باید بگویم
که خیر اینگونه نبوده است ،اما شــاید در دوره ای این گمانه پررنگ،
کمرنگ و یا به کلی اصال نبوده باشد .اما بهرحال وجود این مولفه ها قابل
انکار نیست چرا که هر رویدادی از همان ابتدا با سیاست گذاری خاصی
بنا می شود و داوری هم از این امر مســتثنی نیست ،اما این سیاست
گذاری ها بنا به هر سال و هر دوره سیاســی ،اجتماعی دچار تغییر و
تحول می شوند ،به همین دلیل باید بگویم در کلیت و سیر جایزه ادبی
جالل شاهد برگزیده شــدن اثاری بودم که بن مایه مضمونی ملی و
دینی نداشته وحتی شاید در تضاد با سیاست گذاری های فرهنگی هم
بوده اند ،ولی حداقلی هایی از ضوابط نگارش را رعایت کرده بودند .در
کل نمی توانم درباره این دوره نظر بدهم چرا که تنها موفق به خوانش4
اثر از برگزیده ها و شایسته تقدیرها شده ام و با این اطالعات نمی توانم
رویکرد این دوره را بسنجم. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
شنبه 20اسفند 1401شماره 1387
معضل حقوق های نجومی در فیش اباد
نمایش «فیش اباد» به کارگردانی اشکان درویشی که در ان مساله حقوق های نجومی برخی مدیران را
به چالش می کشد این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است .نمایش «فیش اباد» که این روزها
در سالن شماره ۲پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است پیش از این در سال ۹۶توسط سیروس همتی
نویسنده اثر در تماشاخانه سرو و نمایشنامه خوانی در پالتوی اجرای مجموعه تئاترشهر به صحنه رفته است.
این اثر نمایشی به معضل اختالس و حقوق های نجومی می پردازد که هنوز بعد از گذشت سال ها به موضوعی
کهنه تبدیل نشده و قصه ان درباره یک راننده کامیون است که به اشتباه حقوق نجومی یک مدیرعامل بانک
به حسابش واریز می شود« ...فیش اباد» تا جمعه ۲۶اسفند ماه ساعت ۱۹:۳۰روی صحنه خواهد بود/.مهر
با اجرای نمایش «مکبث زار» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی ،تاالر اصلی مجموعه تئاتر شهر بعد
از چند ماه میزبان ،یک نمایش می شود .ابراهیم پشت کوهی ،نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی که
اصالتا اهل بندرعباس است ،می گوید :قرار است نمایش «مکبث زار» از اواخر فروردین سال ۱۴۰۲در
تاالر اصلی این مجموعه روی صحنه برود .او افزود« :مکبث» ما خیلی شرقی و ایرانی است و در اجرای ان
نه تنها از ایین زار جنوب بلکه از دیگر شیوه های نمایش شرقی همچون کابوکی و کاتاکالی بهره برده ایم و
حتی در جاهایی هم از کمدیادالرته ایتالیا استفاده کرده ایم .گفتنی است که اجرای نمایش «مکبث زار»
در جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر نیز با استقبال تماشاگران رو به رو شد/.ایسنا
واکنش اسماعیلی
به ادعای برخی
خواننده های پاپ
عبداهلل انوار از دنیا رفت
عبداهلل انوار اندیشمند و پژوهشــگر فرهنگ ایرانی -اسالمی روز
پنجشنبه ۱۸اســفند پس از یک دوره بیماری ســنگین و درمان در
بیمارستان به منزل خود بازگشته بود که بر اثر کهولت سن درگذشت.
عبداهلل انوار به سال ۱۳۰۳در تهران متولد شده بود .پدرش سید
یعقوب انوار شیرازی از روحانیون متجدد و از بزرگان انقالب مشروطه
ایران بود .نسخه ای از خاطرات یعقوب انوار پدر وی نیز موجود است که
هنوز منتشر نشده اما از سرنوشت این نسخه خبری در دست نیست.
انوار از خادمان فرهنگ ایران زمین بــود که در زمینه های متعدد
حکمی تبحری خاص داشت .بســیاری از نسخ مهم حکمت و فلسفه
اسالمی به دست او احیا و شرح شدند که این میان شرح اثار فارابی و
ابن سینا از اهمیت خاصی برخوردارند .تعلیقات او بر اساس االقتباس
خواجه نصیرالدین طوسی نیز مشهور اســت .او در زمینه ترجمه نیز
دست داشت و اثار مهمی را از فلسفه های شرق و غرب ترجمه کرد .وی
همچنین فهرست نویس بود/.صباخبر
مکبث زار فرودین ماه می اید
امادگی کرمان برای مسافران نوروزی
تعدادی از خوانندگان پاپ با پایان جشنواره موسیقی فجر وارد
لیست سیاه دفتر موسیقی وزارت ارشاد شده اند و مجوز فعالیت و
کنسرت های شان فعال صادر نمی شود.
در شرایطی که دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره این موضوع
سکوت اختیار کرده ،وزیر ارشاد شخصا درباره این موضوع اظهار
نظر کرد.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در این باره
تاکید کرد :اگر خواننده ای ممنوع الکار بود در جشنواره فجر شرکت
نمی کرد ،دلیل این که شرکت کرده اند این است که ممنوع الکار
نبوده اند.
وی تاکید کرد :ما تالش می کنیم بــه همه فضا دهیم ،بله ما به
کســانی که با مردم همراه بوده اند حتما باید نگاه دیگری داشته
باشیم ،حتما باید نگاه حمایتی داشته باشیم .ما به عنوان وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی موظف هستیم همه هنرمندان و اهالی
فرهنگ و هنر را در حیطه کاری خودمان پوشش دهیم.
گفتنی است مجوز کنسرت های سهراب پاکزاد ،امید حاجیلی،
ارش و مسیح و ...به گفته نزدیکان این هنرمندان به دالیل نامعلوم
در هفته های گذشته از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد صادر
نشده است.
این در شرایطی است که پس از تاکید وزیر ارشاد به برگزاری
کنسرت ها و همکاری مراجع ذی صالح ،بیش از دویست سانس
کنسرت در ایران تا اخر سال قرار است روی صحنه برود/.ایلنا
مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشــگری و صنایع دستی کرمان
گفت :برای نوروز ۱۴۰۲اجرای برنامه نوروزگاه در اماکن و سایت های
تاریخی استان تدارک دیده شده است .فریدون فعالی افزود :اغلب
نقاط و اماکن تاریخی و گردشگری مانند باغ شاهزاده ماهان ،ارگ
تاریخی بم ،مجموعه گنجعلیخان و غیره میزبان نوروزگاه در ایام
نوروز هستند .وی با بیان اینکه ایین ها و برنامه های متنوع فرهنگی
در نوروزگاه اجرا می شود تصریح کرد :برپایی نمایشگاه های صنایع
دستی و غرفه های عرضه غذاهای محلی برای گردشگران نوروزی
که به استان کرمان سفر می کنند نیز پیش بینی شده است .فعالی
اظهار داشت :برای معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی استان در ایام
نوروز ،تعداد ۱۵۰هزار نسخه اقالم تبلیغاتی در بین مسافران نوروزی
توزیع می شود و همچنین سومین جشــنواره نوروزی زیباترین
هفت سین نیز در شهرستان کوهبنان(شمال استان) اجرا می شود
که فراخوان ان منتشر شده است/.ایرنا
پیشکسوت موسیقی نواحی بلوچستان درگذشت
خلیفه شاهمیر بلوچ مالداری یکی از چهره های سرشناس فرهنگ و
هنر بلوچ در مکران و اطراف چابهار دار فانی را وداع گفت .علی مغازه ای
پژوهشگر موسیقی نواحی که طی ســال های گذشته در چند پروژه
موسیقایی با مرحوم شــاهمیر در ارتباط بوده با انتشار متنی ضمن
اعالم خبر درگذشت این استاد موسیقی اقوام بلوچستان نوشته است:
«خلیفه شاهمیر بلوچ مالداری ،کســی که ده ها سال در کسوت
خلیفه گواتی به روش ایینی و ســنتی مردم سرزمین پهناور مکران
در جنوب بلوچســتان بزرگ به مداوا و تیمار بیماران خسته جان از
اسیب های روانی و تالمات روحی می پرداخت ،خود به ارواح رفتگان
پیوست ».بنابر گفته ها و شنیده ها در پی نبود امکان مداوای جسمی در
بیمارستان چابهار و انتقال این خلیفه درمانگر روحی به منزل خود در
روستای تیس کوپان ،وی نیمه شب سه شنبه ۱۶اسفند برای همیشه
خاموش شد و صبح چهارشنبه در مزار «تیس کوپان شیردل» به خاک
سپرده شد/.مهر صفحه 6
شنبه 20اسفند 1401شماره 1387
خرب فرهنگ و هرن
افزایش ساعت بازدید از موزه ملی ایران
موزه ملی ایران اعالم کرد :براساس دستورالعمل صادر شده از سوی معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه
میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ،بازدید از این موزه از شنبه ۲۰اسفند تا پایان روز یکشنبه
۲۸اسفندماه سال ۱۴۰۱از ســاعت ۹تا ۱۹امکان پذیر شده اســت .همچنین تاکید شده که گیشه
بلیت فروشی موزه ملی ایران ۴۵دقیقه قبل از پایان ساعت بازدید بسته خواهد شد .موزه ملی ایران ،یکی
از بزرگ ترین ،مهم ترین و قدیم ترین موزه های کشور است ،که بیشترین یافته های باستان شناسی حاصل
از کاوش های علمی از دوران پارینه سنگی تا اسالمی در قالب دو موزه «ایران باستان» و «باستان شناسی
و هنر اسالمی ایران» در ان به نمایش درامده است/.ایسنا
نقش موالنا بر تنه درخت چنار
سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه یک تهران گفت :با دستان یک هنرمند،
مجسمه چوبی موالنا بر تنه خشــک بر جای مانده از یک درخت چنار در باغ فردوس نقش بست .حمید
مهری با اعالم این خبر گفت :این تنه های خشک ،به گفته اهالی چنار ۳۵۰ساله است که با قطر ۳متر پس از
گذراندن دوران سرسبزی و شادابی خشک و تا یک ارتفاعی باقی مانده و حذف نشده که توسط هنرمند چوب
تراش به نام استاد عالی ،در همانجا بدون جابه جایی به شکل موالنا طراحی و تراشیده شده است تا به صورت
جلوه ای بصری برای شهر دراید .مهری تصریح کرد :این اقدام ناخوداگاه بنوعی خودجوش ترین کارگاه هنر
شهری است که در ان ارتباط عمیقی بین هنر،هنرمند و مردم شکل گرفته است/.ایسنا
سروری :برگزاری نمایشگاه کتاب ،تهران را قفل می کند
پرویز ســروری در مورد اخرین رایزنی ها برای برگزاری
نمایشگاه کتاب در شهرافتاب گفت :برداشت ما این است که در
حال حاضر همه امکانات برای برگزاری مطلوب نمایشگاه کتاب
در شهرافتاب فراهم است.
وی اظهار کرد :من با رویکردهای مثبتی که در وزارت ارشاد
می بینم و در جشــنواره فیلم فجر نیز متبلور شد ،احساس
می کنم بتوانیم وزارت ارشاد و همه دست اندرکاران برگزاری
نمایشگاه کتاب را مجاب کنیم تا نمایشگاه کتاب در شهرافتاب
برگزار شود.
7
نایب رئیس شــورای شــهر تهران افزود :واقعا برگزاری
نمایشــگاه بزرگی همچون کتاب انهم در مرکز شهر سبب
قفل شدن معابر کل شــهر تهران می شود و در زمان برگزاری
شهروندان دچار مشکالتی می شوند .سروری ادامه داد :شلوغی
معابر و نبود پارکینگ کافی قطعا مشکالتی را برای شهروندان
ایجاد می کند؛ این در حالی اســت که در مجموعه نمایشگاه
شــهرافتاب امکانات ،پارکینگ و دسترسی خوبی داریم و تا
زمان برگزاری نمایشگاه این امکانات قطعا توسعه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه از دولت و مســئوالن برگزاری نمایشگاه
کتاب می خواهیم که با نگاه مثبت به برگزاری این نمایشگاه در
شهرافتاب توجه کنند ،افزود :تاکنون جلسات مختلفی در این
خصوص تشکیل شده و حتما مجددا نیز پیگیری خواهد شد و
ما معتقدیم باید این نکته را متولیان برگزاری نمایشگاه در نظر
داشته باشند که هرسال برگزاری نمایشگاه کتاب مشکالت
بسیاری برای مردم ایجاد می کند .سروری افزود :دولت مردمی
از انجایی که به فکر مردم است؛ ان شاءاهلل کمک می کنند که
نمایشگاه کتاب در شهرافتاب برگزار شود تا مشکالت کمتری
را شاهد باشیم/.ایسنا صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
رویا فخارمنش -فحش و فضیحت ،دشنام و ناسزا ،الفاظ
رکیک و شنیع ،ســب و اهانت ،هتاکی و پرده دری ...شاید
باورش بس دشوار باشد که حاال در حدود ربع قرنی که از هزاره
سوم گذراندیم ،این ادبیات (اگر بتوان نام ادبیات بر ان نهاد!)
مایه مباهات بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی فضای
مجازی است! ارتش فحاشی که مسلح به الفاظ چارواداری
و خالی از لحظه ای تفکر به هر شخصیتی با هر رویکردی و
باوری یورش می برد .در اسیب شناسی برای یافتن چرایی
ماهیت این پدیده ،به یقین عواملی فرهنگی ،نگرش خانواده،
کانال های مختلف اجتماعی شدن ،حتی اوضاع اقتصادی و
گاهی (فقط گاهی) میزان تحصیالت نیز دخیل است .به یقین
از نظرگاه جامعه شناسی فردی ،از انجا که انسان منزوی قرن
بیست و یکم در عصر بحران روابط بینافردی زیست می کند،
اســتانه تحریک پذیری حداقلی را به خود اختصاص داده
است .شوربختانه ضدفرهنگ هتاکی با سرعتی سرسام اور
طی دهه گذشته و با گسترش شبکه های اجتماعی فیسبوک،
توئیتر ،تلگرام ،واتساپ و اینستاگرام به گفتمان غالب این
پلتفرم ها بدل شــد .با ظهور کالب هاوس و به دلیل ماهیت
شنیداری-گفتاری این پلتفرم به نظر می رسید می توان از
ظرفیت ان در ایجاد فضای نسبت ًا سالم و عاری از الودگی های
نوشتاری خاص شبکه های اجتماعی بهره برد .این اتفاق اما نه
تنها رخ نداد ،بلکه اندکی پس از بسط کالب هاوس ،اتاق های
گفتمان با محوریت موارد غیراخالقی و اجتماعی ،یکی پس
از دیگری سر براوردند .اتاق هایی که گاه از حضور کاربرانی
موجه و متعارف نیز بی بهره نبود (که البته اغلب به ضدیت
با محور اصلی و ماهوی این اتاق ها می پرداختند) .حتی در
اتفاقات ماه های اخیر نیــز زمانی که برخی اتاق ها با حضور
توامان چند سلبریتی ان ور ابی برپا می شد ،این نوع گفتار به
دستورزبان غالب بیشتر ان محافل تبدیل می شد.
شبکه های اجتماعی و انقالب دیجیتال
با وجود توســعه روزافزون شــبکه های اجتماعی ،اینستاگرام
نقدی بر حمله مجازی به مجری کودک شو
بـزرگ شـو!
همچنان بیشــترین توجهات کاربران را به خود معطوف می کند.
پلتفرمی که اعضای بی شمارش ،گاه بدون توجه به گذشت زمان،
ساعت ها در ان وقت می گذرانند .این شبکه همچنین ،خود را به
عنوان گســترده ترین منبع تولید و عرضه خبر و شبه خبر که گاه
صورت رسمی و در بســیاری موارد نیز حالتی غیررسمی دارند،
مطرح ساخته است .حاال حتی خبرنگاران نسل جدید نیز گریزی
از این شبکه ندارند و برای افزودن بر شعاع ضریب موفقیت خود،
از امکانات اینستاگرام ،نظیر پست و کپشن و استوری بهره شایان
توجهی می برند .اینستاگرامی که حدود 40سال پس از اغاز انقالب
دیجیتال ،جایگاهی برای مارکتینگ کارتل تراســت های بزرگ
تجاری نیز بدل شده اســت .حاال هم نهادهای دولتی می کوشند
از این پدیده به نحو احســن بهربرداری کننــد ،هم جمعیت های
غیردولتی در قالب ارگان های مردم نهاد یا NGOطیف عمده ای
از توجه خود را به ان معطوف می ســازند .اینســتاگرام خواسته
ناخواسته اتفاقی بزرگ در زندگی روزمره انسان است .وسیله ای که
مثال چاقو و استفاده بهینه یا ناصواب از ان هرچند کلیشه وار است
اما بهترین توصیف در باب تشریح ان محسوب می شود.
یورش ارتش فحاش به اقای مجری
با این مقدمه نسبتاً طوالنی ،زمانی که در مقام تحلیل و بررسی
یورش ارتش فحاش با نیروهای گاه مجهول الهویه قرار می گیریم،
حقیقتی تلخ بیش از پیش خود را عیان می سازد .اینکه نیروهای این
ارتش مجازی ،ابایی از توهین به شخصیت های حقوقی و حقیقی
ندارند .ماجرا زمانی بعدی غم انگیزتر به خود می گیرد که دست کم
با تفحصی اجمالی در صفحه پروفایل برخی از این افراد ،مشخص
می شود ان ها بازه ای از سنین نوجوانی تا میانسالی و گاه افراد مسن
را تشکیل می دهند .شــوربختانه مدرک گرایی صرف که طی سه
دهه اخیر در کشــور رواج یافته نیز خود مزید برعلت شده است تا
اشخاص با تحصیالت عالیه نیز در این گروه همگن دیده شوند! نظر
به این تحقیق واره ،زمانی که ســری جدید برنامه «کودک شو» با
اجرای پژمان بازغی ،بازیگر و مجری سرشناس سینما و تلویزیون
ایران هفته گذشته از سر گرفته شد ،ارتش فحاش مجازی ،ماموریت
جدیدی پیدا کرد .هجوم به پژمان بازغی در شبکه های اجتماعی،
اتفاقی تلخ و تامل برانگیز بود که زاویه دیگری از پهنه صورت کریه
لمپنیزم مجازی را نمایان ساخت .بازغی که در دهه سوم حضور خود
در سینما و سیمای ایران به سر می برد ،حاال پس از نقش افرینی در
ده ها فیلم سینمایی ،مجموعه تلویزیونی و تله فیلم چند سالی است
که نام خود را به عنوان مجری توانایی نیز مطرح ساخته است .این
بازیگر خوش اخالق سینمای ایران ،در جشنواره فیلم فجر امسال نیز
با دو فیلم «کاپیتان» و «پرونده باز است» حضور داشت .تصویری که
مخاطب طی این سال ها از بازغی در ذهن خود ترسیم کرده ،اغلب
بازیگری خوب و خوش اخالق بوده است .حتی زمانی که بازغی در
اختتامیه بیست و دومین جشنواره فیلم فجر در عین شایستگی
(برای نقش افرینی بی بدیلش در فیلم دوئل) سیمرغ بلورین را در
دستان بهرام رادان دید ،دم نزد! و چند هفته پیش بود که پس از 19
سال اتفاقاً در گفت وگو با روزنامه صبا پرده از دلخوری خود برداشت
و گفت«:ناراحت شدم که سیمرغ نگرفتم »...اما او طی این سال ها
سرش گرم حرفه اش بوده و کم تر به حواشی پرداخته است.
مفاهیم
ازادی بیان ،دموکراســی ،جامعه مدنی ،مردم ساالری دینی،
حاکمیت قانون ،گفتمان جامعه ،برابری های فردی و اجتماعی و...
حق مطلب درباره این مفاهیم تنها زمانی ادا می شود که مدعیان
ان ها ،خود به معنای لغوی و کاربردی این اصطالحات قائل باشند.
مگر می شــود دم از دموکراســی زد اما به دیگران بابت ســاختار
ایدئولوژی ذهن شــان خرده گرفت؟ ایا ممکن است کسی خود را
فعال اجتماعی در راه تحقق ازادی بیان بدانــد و در عین حال به
دیگران مجال اظهار نظر ندهد و فاجعه تر این که به ان ها توهین هم
روا دارد؟! شوربختانه سطح فکری که به این شکل فقط در صدد به
کرسی نشاندن حرف خود اســت ،به منش بسیاری از افراد مدعی
ازادی بیان و اندیشه و برابری حقوق اجتماعی تبدیل شده است.
در واکنش به برخورد نابخردانه و به عبارت بهتر کودکان ه ان دسته
از افرادی که به مجری «کودک شــو» یورش بردند ،شاید بهترین
توصیه این باشد که دوست عزیز ،لطفا بزرگ شو! صفحه 8