روزنامه صبا شماره 1386 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1386

روزنامه صبا شماره 1386

روزنامه صبا شماره 1386

‫سه شنبه| ‪ 16‬اسفند ‪ 7 |1401‬مارس ‪ 14 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1386‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت و گو با اکبرخانی‪ ،‬نویسنده‬ ‫نسخه کاغذی کتاب‬ ‫هنوز پیشرو است‬ ‫اعضای شورای‬ ‫سیاست گذاری جشنواره‬ ‫ایینی معرفی شدند‬ ‫گزارش صبا از پشت صحنه برنامه یک ماه مانده‪ ،‬به مناسبت نیمه شعبان‬ ‫و ایـن اپیـان عشـق نیسـت‪...‬‬ ‫برگزاری کارگاه های تخصصی‬ ‫در جشنواره فیلم مقاومت‬ ‫وحید جلیلی‪:‬‬ ‫شقایق فتحی‪:‬‬ ‫صدا و سیما باید به شکل‬ ‫برای دریافت بودجه‬ ‫قرارگاهی اداره شود‬ ‫باید التماس کنیم‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه ‪ 16‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1386‬‬ ‫کیارستمی در فهرست ‪ 35‬کارگردان برتر دنیا‬ ‫مجله سینمایی «سایت اند ساوند» که از سوی موسسه فیلم بریتانیا منتشر می شود و هر ‪ ۱۰‬سال اقدام‬ ‫به معرفی برترین فیلم های و بزرگترین کارگردانان تاریخ سینما بر اساس نظرسنجی از منتقدان سینمایی‬ ‫می کند‪ ،‬در جدیدترین فهرست خود عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای ایران در عرصه‬ ‫بین المللی را در رتبه بیست و پنجم بزرگترین کارگردانان تمام ادوار سینمایی قرار داد‪ .‬در این فهرست که‬ ‫شامل ‪ ۳۵‬کارگردان است‪« ،‬الفرد هیچکاک» با ‪ ۴۳۷‬رای همچنان در صدر قرار دارد در حالی که «شانتال‬ ‫اکرمن» با ‪ ۳۱۴‬رای رتبه دوم را به خود اختصاص داده و عباس کیارستمی سینماگر درگذشته ایرانی هم‬ ‫باالتر از سینماگران بزرگی چون «چارلی چاپلین»‪« ،‬فریتز النگ» و‪ ...‬قرار گرفت‪/.‬صباخبر‬ ‫درخت یادبود رسول مالقلی پور کاشته شد‬ ‫محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی همزمان با سالروز درگذشــت زنده یاد «رسول مالقلی پور»‬ ‫درخت یادبودی را به نام این هنرمند متعهد سینمای انقالب اسالمی در محوطه بنیاد سینمایی فارابی‬ ‫کاشت‪ .‬کاشت درخت به یاد هنرمندان فقید سینمای ایران در بنیاد سینمایی فارابی رسمی معمول است‬ ‫که هرساله همزمان با روز درختکاری صورت می‪‎‬گیرد و امسال نیز همزمان با سالروز درگذشت زنده یاد‬ ‫«رسول مالقلی پور» و مقارن با روز درختکاری نهالی به یاد این هنرمند فقید توسط رئیس سازمان سینمایی‬ ‫کاشته شد‪ .‬فرشته طائرپور‪ ،‬پرویز پورحسینی‪ ،‬خسرو سینایی‪ ،‬اکبر عالمی و‪ ...‬از جمله هنرمندان فقیدی‬ ‫هستند که در سال های اخیر درخت یادبود انها در محوطه بنیاد سینمایی فارابی کاشت شده است‪/.‬صباخبر‬ ‫برگزاری کارگاه های تخصصی در جشنواره فیلم مقاومت‬ ‫جشنواره مقاومت این روزها در دهکده گردشگری پازارگاد میزبان فیلمسازانی است‬ ‫که در این رویداد دور هم جمع شــده اند تا اینده سینمای مقاومت را بسازند چرا که این‬ ‫جشنواره صرفا به منظور پخش فیلم و اهدای جوایز برگزیدگان برپا نشده است و چشم انداز‬ ‫دراز مدتی را دنبال می کند‪ .‬اهالی جشنواره هفدهم حال و هوای دیگری داشته و دارند‪ ،‬از‬ ‫همان لحظات نخستین اشنایی در فرودگاه برای سفر به خلیج فارس جرقه فعالیت های‬ ‫مشترک هنرمندان این عرصه کلید خورد و این روزها دهکده گردشگری پازارگاد را به‬ ‫دهکده جهانی سینماگران مقاومت تبدیل کرده اند‪ .‬انچه در این رویداد مهم فرهنگی و‬ ‫هنری بیش از هر چیز خودنمایی می کند اشنایی و گسترش روابط میان سینماگران نوپا با‬ ‫پیشکسوتان سینما ان هم در حوزه مقاومت است‪ .‬جشنواره مقاومت هم زمان با اکران اثار‬ ‫این رویداد در سینماهای سراسر کشور‪ ،‬کارگاه های اموزشی خود را در بخش های مختلف‬ ‫با حضور سینماگران پیشکســوت حوزه مقاومت اغاز کرد‪ .‬در این کارگاه ها چهره های‬ ‫نام اشنای بسیاری حضور پیدا کرده و می کنند که بخش مهمی از تاریخ سینمای مقاومت‬ ‫و دفاع مقدس کشور را می سازند‪ .‬از محسن یوسفی کارگردان و فیلم نامه نویس گرفته تا‬ ‫چهره هایی مثل انسیه شاه حسینی که اولین زن رزمنده ایرانی است که با موضوع جنگ‬ ‫ایران و عراق فیلم ساخته است و محمدرضا اســاملو در این دهکده اموزشی سینمای‬ ‫مقاومت دور هم جمع شده اند تا فیلمسازن جشــنواره را از دانش و تجربه های خود اگاه‬ ‫ســازند‪ .‬کارگاه های «فلســفه و معنای مقاومت» با حضور دکتر ســید مهدی ناظمی‪،‬‬ ‫«تفاوت های تهیه کنندگی در سینما و ســریال» با حضور محمدرضا شفیعی و کارگاه‬ ‫«مبانی بصری گرافیک» با حضور علیرضا پورشکوری از دیگر کارگاه هایی است که تا کنون‬ ‫در جشنواره هفدهم مقاومت برگزار شده است‪/.‬صباخبر‬ ‫والت دیزینی قدیمی ترین یار خود را از دست داد‬ ‫برنی متینسون‪ ،‬کارگردان‪ ،‬تهیه کننده و انیماتور دیزنی در پی یک‬ ‫بیماری در ‪ ۸۷‬سالگی از دنیا رفت‪.‬‬ ‫متینســون وقتی ‪ ۶‬ساله بود با تماشــای «پینوکیو» به انیمیشن‬ ‫عالقه مند شد و زمانی که دبیرستان را به پایان رساند به شرکت والت‬ ‫دیزنی پیوست و فقط ظرف ‪ ۶‬ماه از اتاق دریافت نامه ها‪ ،‬به کادر سازنده‬ ‫انیمیشن «بانو و ولگرد» پیوست‪ .‬متینسون پس از اولین همکاری خود‪،‬‬ ‫با مارک دیویس در «زیبای خفته» و «صد و یک دالماسی» همکاری‬ ‫کرد و پس از ان با اریک الرسون در مجموعه تلویزیونی «دنیای رنگی‬ ‫شگفت انگیز والت دیزنی» و‪ ...‬کار کرد‪.‬‬ ‫متینسون ســپس انیماتور «رابین هود» و انیماتور اصلی «وینی‬ ‫پو و ببر» شد و سال ‪« ۱۹۸۳‬سرود کریسمس میکی» و سال ‪۱۹۸۶‬‬ ‫«کاراگاه بزرگ موش» را کارگردانی کرد‪.‬‬ ‫این انیماتور قرار بود در تابستان پیش رو‪ ،‬اولین جایزه خدمت ‪۷۰‬‬ ‫ساله را از دیزنی بگیرد‪/.‬مهر‬ ‫معرفی بهترین فیلمنامه های سال امریکا‬ ‫جوایز انجمن فیلمنامه نویسان (‪ )WGA‬به عنوان اخرین جوایز‬ ‫انجمن های سینمایی امریکا پیش از اسکار‪ ،‬برندگان خود را شناخت‬ ‫و جوایز اصلی خود را به «جداسازی»‪« ،‬همه چیز همه جا یک باره» و‬ ‫«زنان حرف می زنند» اهدا کرد‪ .‬اما مراسم سال‪ ۲۰۲۳‬پیام بزرگ تری‬ ‫هم داشت و ان این بود که قبیله نویسندگان صنعت سرگرمی درگیر‬ ‫اماده شدن برای حمایت از صنف خود در مذاکرات پیش روی برای‬ ‫افزایش حقوق ها هستند‪ .‬حتی مجری برنامه ژانل جیمز که بازیگر‬ ‫سریال «ابتدایی ابوت» هم اســت در اغاز مراسم گفت‪ :‬به جوایز‬ ‫انجمن نویسندگان و رای مجوز برای اعتصاب خوش امدید‪ .‬در این‬ ‫مراسم سارا پولی برای فیلمنامه «زنان حرف می زنند» جایزه بهترین‬ ‫فیلمنامه اقتباسی را برد‪ .‬دنیل شاینرت و دنیل کوان برای «همه چیز‬ ‫همه جا یک باره» جایزه بهترین فیلمنامه اوریجینال سینمایی را‬ ‫بردند‪« .‬جداسازی» نیز در بخش بهترین سریال درام جایزه فیلمنامه‬ ‫را برد و «خرس» به عنوان بهترین سریال کمدی انتخاب شد‪/.‬مهر‬ ‫فرصت تاریخی برای فیلمبردار زن در اسکار‬ ‫مراسم سی و هفتمین دوره جوایز ســاالنه انجمن فیلمبرداران‬ ‫امریکا برگزار شد و «مندی واکر» برای فیلم «الویس» جایزه بهترین‬ ‫فیلمبرداری فیلم بلند را به خود اختصاص داد تا نخستین زن برنده این‬ ‫جایزه نام بگیرد‪ .‬واکر در رقابت با چهره های سرشناسی چون «راجر‬ ‫دیکینز» (امپراتوری نور)‪« ،‬گریگ فریزر» (بتمن)‪« ،‬کلودیا میراندا»‬ ‫(تاپ گان‪ :‬ماوریک) و داریوش خنجی (باردو) موفق به کسب جایزه‬ ‫اصلی انجمن فیلمبرداران امریکا شد‪ .‬او سومین زنی است که تا به حال‬ ‫در جوایز انجمن فیلمبردارن امریکا نامزد شد و همچنین سومین زنی‬ ‫است که تاکنون نامزد جایزه اسکار شده است‪.‬‬ ‫وی این فرصت را دارد در مراسم اسکار ‪ ۲۰۲۳‬که هفته اینده برگزار‬ ‫می شود‪ ،‬نام خود را به عنوان نخستین زن برنده اسکار فیلمبرداری‬ ‫در تاریخ جوایز اکادمی ثبت کند و در این راه باید با داریوش خنجی‬ ‫(باردو)‪« ،‬جیمــز فرند» (در جبهه غرب خبری نیســت) و «فلورین‬ ‫هافمیستر» (تار) رقابت کند‪/.‬ایسنا‬ صفحه 2 ‫سه شنبه ‪ 16‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1386‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫قیمت بلیت های سینماها شناور شد‬ ‫روح اهلل سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی گفت‪ :‬پس از بررسی‬ ‫پیشنهاد شورای صنفی نمایش در خصوص افزایش قیمت بلیت سینما‪ ،‬سازمان سینمایی با هدف حمایت‬ ‫همزمان از رونق سینما و تقویت استقبال مخاطب‪ ،‬با شناور شدن دائمی و هدفمند قیمت بلیت سینما‬ ‫در سال ‪ ۱۴۰۲‬موافقت کرد‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬بدین ترتیب قیمت بلیت سینما در سال جدید بر اساس درجه‬ ‫کیفی‪ ،‬موقعیت جغرافیایی قرارگیری سالن سینما و سانس های مختلف تعیین و در اختیار متقاضی قرار‬ ‫خواهد گرفت‪ .‬به گفته وی؛ در این مصوبه سقف مبلغ بلیت ‪ ۶۰‬هزار تومان ان هم برای سینماهای مدرن‬ ‫در نظر گرفته شده است‪/ .‬صباخبر‬ ‫‪3‬‬ ‫اشناب‪ :‬سریال جدیدی برای نوروز نداریم‬ ‫مدیر شبکه پنج سیما با اشاره به اجرای مصطفی امامی برای ویژه برنامه تحویل سال در این شبکه‪ ،‬درباره‬ ‫دیگر برنامه های ویژه این شبکه برای ایام نوروز و رمضان توضیحاتی داد‪ .‬سعید اشناب مدیر شبکه پنج سیما‬ ‫درباره اجرای تحویل سال این شبکه گفت‪ :‬اگر خدا بخواهد امسال مصطفی امامی مجری برنامه تحویل سال‬ ‫است و برنامه را هم به تنهایی اجرا می کند‪ ،‬مهمانان متنوعی هم دارد‪ .‬وی بیان کرد‪ :‬امسال بخش خبری‬ ‫همزمان با افطار است و ویژه برنامه افطار به معنای کالسیک و مرسوم نداریم‪ ،‬اما برای سحر ویژه برنامه ای‬ ‫داریم که تالش می کنیم از کربال ان را به انتن برسانیم‪ .‬اشناب درباره پخش سریال عنوان کرد‪ :‬ما امسال‬ ‫سریال جدید برای نوروز و رمضان پخش نمی کنیم‪ ،‬اما یک سریال تامینی جاسوسی روی انتن می رود‪/.‬صباخبر‬ ‫صدا و سیما باید به شکل قرارگاهی اداره شود‬ ‫نخستین نشست تخصصی معاونین سیمای مراکز استان ها‬ ‫روز های سه شنبه‪ ،‬چهارشنبه و پنج شنبه ‪ ۱۰ ،۹‬و ‪ ۱۱‬اسفندماه‬ ‫جاری به میزبانی صداوسیمای مرکز اصفهان برگزار شد‪.‬‬ ‫وحید جلیلی‪ ،‬قائم مقام رئیس رسانه ملی در امور فرهنگی‬ ‫در این نشست گفت‪ :‬وجود و ماهیت دفاع مقدس بدون بسیج‬ ‫نیرو ها و حضور گسترده‪ ،‬وسیع و دائمی مردم قابل تصور نبود‬ ‫و در جنگ فرهنگی نیز باید بتوانیم ساز و کار هایی برای حضور‬ ‫گســترده مردمی طراحی و اجرا کنیم‪ .‬در حوزه سیاســی ما‬ ‫توانستیم نظامی را پایه ریزی کنیم که با همه نظام های موجود در‬ ‫دنیا فرق می کرد؛ مردم ساالری دینی در جمهوری اسالمی یک‬ ‫مدل جدید را به جهان ارائه کرد و نهاد های مختلف مردم ساالری‬ ‫شــکل گرفت‪ .‬قائم مقام فرهنگی صداوسیما تاکید کرد‪ :‬باید‬ ‫فضایی در رسانه ملی ایجاد کنیم که همیشه در عمق میدان و در‬ ‫میان مردم باشیم‪ ،‬در هر زمانی که اراده کنیم متناسب با امکانات‬ ‫و توان موجود تالش کنیم و هر محله‪ ،‬مدرسه‪ ،‬مسجد و خانه یک‬ ‫مرکز تولید محتوا و اعزام به جبهه های جنگ نرم شود‪ .‬تحول در‬ ‫رسانه ملی یعنی اینکه صدا و سیما باید به شکل قرارگاهی اداره‬ ‫شود‪ .‬نباید اجازه دهیم در اثر غفلت ما استعداد ها حذف شوند‪.‬‬ ‫جلیلی با ابراز تاسف از اینکه در سال های گذشته رسانه ملی‪،‬‬ ‫نخبگان و دانشمندان را حذف کرد و سلبریتی ها را برجسته‬ ‫کرد گفت‪ :‬در کشور ما یکی از بزرگترین دستاورد های انقالب‪،‬‬ ‫تشویق و فراهم کردن زیرســاخت های رشد و پیشرفت برای‬ ‫بانوان در جامعه بوده است‪.‬‬ ‫از ابتدای انقالب اســامی تاکنون‪ ،‬بانوان جامعه رشــد‬ ‫چشمگیری داشته و به مدارج عالی رسیده اند‪ ،‬اما متاسفانه با‬ ‫نپرداختن درست رسانه به این ویژگی ها‪ ،‬دشمنان این نقاط قوت‬ ‫را به عنوان نقاط ضعف نشان می دهند‪ .‬وی در ادامه گفت‪ :‬فعاالن‬ ‫رسانه ای به ویژه مدیران صداوسیما باید در مقابله با جنگ نرم‬ ‫فرهنگی دشمن‪ ،‬ظرفیت ها و نقاط قوت جامعه را به شکل خالق‬ ‫و هنرمندانه در رسانه ملی منعکس کنند‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪ 16‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1386‬‬ ‫پرونده‬ ‫گزارش صبا از پشت صحنه برنامه یک ماه مانده‪ ،‬به مناسبت نیمه شعبان‬ ‫و ایـن پایـان عشـق نیسـت‬ ‫ظهر جمع ه است؛ با همه دلگیری ها و دلتنگی های اش‪ .‬اما اینجا جمعه ها رنگ و بوی دیگری دارد؛ چشم به راهی های ما اینجا حکم‬ ‫نیره رضایی مطلق‬ ‫درد مشترکی دارد که کمتر روح را ازرده می کند‪ .‬عده ای جمع شده اند تا انتظار را در کنار هم تجربه کنند و از شناخت موعود مرهمی‬ ‫گزارش‬ ‫برای این درد بسازند‪ .‬درختان سر به اسمان کشیده اند‪ ،‬زمین در انتظار زایش و وزش نسیم روزهای اخر اسفند ماه یاداور بهشت‬ ‫است‪ .‬اما همه اینها وقتی زیبا به نظر می رسد که بهانه به دست می دهد برای همراه شدن و همدلی کردن‪ .‬عده ای دور هم جمع شده اند تا درباره‬ ‫انتظار و از دلتنگی های شان درباره موعود بگویند‪ .‬برنامه «یک ماه مانده» که در گروه فرهنگ و معارف شبکه سه سیما تهیه شده‪ ،‬اکنون به فصل‬ ‫هفتم رسید ه است‪ .‬عوامل تنها برنامه اما م زمانی ای که این روزها روی انتن تلویزیون می رود گرد هم امده اند برای ابراز ارادت به منجی بشریت و‬ ‫شناخت او تا به این بهانه عطر حضرت حجت (عج) را در خانه های مردم شهر بپیچانند و اما خبرنگار صبا نیز به جمع عوامل این برنامه پیوسته تا‬ ‫گوشه ای از تالش و اهداف این گروه برنامه ساز را با گزارش خود در اذهان متبلور کند‪.‬‬ ‫هفت فصل عاشقی‬ ‫مثل هر جمعه سیدامیرحسین میرحسینی و همکارانش با‬ ‫پخش شبکه سه سیما هماهنگ شده اند تا با یک برنامه مهدوی‪،‬‬ ‫ظهرهای جمعه به مدت یک ســاعت به صورت تولیدی پخش‬ ‫می شود و تکرار ان هم همان شب مهمان خانه های مردم باشند‪.‬‬ ‫بیش از چهارسال است که سیدامیرحســین میرحسینی به‬ ‫عنوان نویسنده‪ ،‬کارگردان و تهیه کننده‪ ،‬همراه گروه برنامه ساز‬ ‫«یک ماه مانده» هر جمعه به امام زمان (عج) سالم می دهند و از‬ ‫دلدادگی مردم با منجی و موعود سخن می گویند‪.‬‬ ‫ثانیه ها به سرعت می گذرند‪ .‬روزهای نزدیک به نیمه شعبان‬ ‫است‪ .‬امسال جشن نیمه شعبان در استانه بهار است و قرار است‬ ‫این جمعه که در استانه جشن میالد است برنامه با ویژگی های‬ ‫خاص و ممتازی روی انتن برود‪ .‬این هفته انها درباره انتظار بزرگ‬ ‫سخن خواهند گفت و از شور و شعف منتظرانی که مطمئن هستند‬ ‫با امدن منجی عدالت را به چشم خواهند دید و اشعاری را خواهند‬ ‫خواند‪ .‬مثل همیشه سیدامیرحسین میرحسینی در مقام مجری‪،‬‬ ‫برنامه را اغاز می کند و مثل همیشــه مابقی حرف ها و‬ ‫گفتنی ها را با مخاطبان و مشتاقان ظهور می گوید‪.‬‬ ‫چهار سال پیاپی‪ ،‬ظهر هر جمعه برنامه‬ ‫«یک ماه مانده» از شبکه سه سیما به‬ ‫نمایش درامده و در این هشت سال‬ ‫مهمانان زیادی در این برنامه حضور داشته اند؛ کسانی چون حجت‬ ‫االسالم قرائتی و حجت االسالم رفیعی‪.‬‬ ‫‪ 45‬دقیقه عاشقی‬ ‫«یک ماه مانده» را سیدامیرحسین میرحسینی سال ‪ 1397‬به‬ ‫شبکه سه سیما پیشنهاد کرده و خودش هم تهیه ان را برعهده‬ ‫گرفته است‪ .‬این برنامه در اغاز با ‪ 30‬دقیقه زمان قبل از اذان ظهر‬ ‫روز جمعه فرصت داشته تا احساس انتظار را برای مخاطبان به‬ ‫اشتراک بگذارد‪ .‬اما ارام ارام مخاطبان زیادی با این برنامه همراه‬ ‫شدند و همین بهانه ای شد برای انکه زمان بیشتری در اختیار‬ ‫«یک ماه مانده» قرار بگیرد‪ .‬این برنامــه در اغاز تنها فرصتی‬ ‫بود برای ابراز همدلی و ارادت به منجی بشریت حضرت مهدی‬ ‫(عج) اما کم کم دست اندرکاران این برنامه فرصت بیشتری در‬ ‫اختیارشــان قرار گرفت تا بتوانند درباره ویژگی های ظهور و‬ ‫خصال منجی بگویند‪ .‬حاال این برنامه با سپری کردن هفت فصل‪،‬‬ ‫حدود چهل و پنج دقیقه فرصت دارد تا همراه مردم باشد و تصویر‬ ‫عاشقان و دلباختگانی را روی انتن بفرســتد که دل گویه ها و‬ ‫واگویه هایشان را درباره منجی و ظهور اقا امام زمان (عج) بیان‬ ‫می کنند‪.‬‬ ‫میرحسینی می گوید سعی همه عوامل بر این است که هر جمعه‬ ‫فرصتی برای ارتباط و همراهی با مردم فراهم کنند تا امید و نشاط‬ ‫جای خود را به یاس و اندوه بدهد‪ .‬از قضا استقبال مردم هم در این‬ ‫سال ها قابل توجه بوده است‪ .‬انها با ارسال پیامک به برنامه و توجه‬ ‫به ان مدیران شبکه سه را بران داشتند که زمان برنامه افزایش‬ ‫پیدا کند و در عین حال «یک ماه مانده» به تنها برنامه معارفی‬ ‫مهدوی بدل شود‪.‬‬ ‫«یک ماه مانده» از اردیبهشت سال ‪ 1397‬تا امروز‪ ،‬از مسیری‬ ‫طوالنی عبور کرده اســت اما انچه امروز این برنامه را به یکی از‬ ‫جذاب ترین و دیدنی ترین برنامه های تلویزیون بدل کرده‪ ،‬ان‬ ‫است که به دور از نگاه گفت وگو محوری این برنامه بر ایتم های‬ ‫متنوع‪ ،‬کوتاه و جذاب استوار است‪ .‬در کنار همه اینها مهم ترین‬ ‫مسئله ای که باعث شده مخاطبان از همراهی با این برنامه دست بر‬ ‫ندارند ان است که در برنامه «یک ماه مانده» به جز ارائه اطالعات‬ ‫درباره منجی‪ ،‬اخرالزمان و اعتقادات مذهبی ما درباره حضرت‬ ‫ولی عصر (عج)‪ ،‬فضایی معنوی برای همدلی و همراهی در عصر‬ ‫انتظار ایجاد شده است‪.‬‬ ‫کوتاه‪ ،‬جذاب و گویا‬ ‫وی ادامه می دهد‪ :‬کارشناسان این دوره از برنامه حجت االسالم‬ ‫قرائتی‪ ،‬حجت االسالم کفیل‪ ،‬حجت االسالم حسینی قمی‪ ،‬حجت‬ ‫االسالم عالی‪ ،‬حجت االســام رفیعی و حجت االسالم فرحزاد‬ ‫کارشناسان این برنامه هستند‪« .‬یک ماه مانده» برنامه معارفی با‬ ‫ساختاری نو و تجربه نشده در حوزه معارفی و مهدویت است که‬ ‫از ویژگی های ان می توان به این نکته اشاره کرد که برنامه ایتم‬ ‫محور است و تمامی ایتم های برنامه کمتر از ‪ 3‬دقیقه زمان دارند‪.‬‬ ‫همین ویژگی کوتاهی ایتم ها باعث شــده مخاطب کم حوصله‬ ‫امروز ارتباط خوبی با برنامه بگیرد و همچنین همین قسمت های‬ ‫کوتاه بالفاصله پس از پخش از سوی مخاطبان در فضای مجازی‬ ‫تکثیر می شود‪.‬‬ ‫میرحســینی درباره ویژگی های این برنامه می گوید‪ :‬شاید‬ ‫این طور به نظر برسد که برنامه ای درباره مهدویت باید مخاطب‬ ‫خاص داشته باشد اما ما مخاطب عام را در نظر گرفته ایم؛ چراکه‬ ‫این برنامه قصد ندارد مسئله مهدویت را به صورت تخصصی‬ ‫مورد تحلیل و بررسی قرار بدهد‪ .‬تالش ما همواره‬ ‫این بوده که روز جمعه فضایی معنوی برای منتظران‬ ‫امام عصر (عج) فراهم کنیــم در عین حال‬ ‫می دانیم که بیننده های زیادی دوست دارند‬ ‫در روز جمعه خلوتشان را با برنامه ای معنوی‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ت‪...‬‬ ‫پر کنند‪.‬‬ ‫جذابیت در «یک ماه مانده»‬ ‫نویسنده و کارگردان «یک ماه مانده» درباره بخش های مختلف‬ ‫این برنامه می گوید‪ :‬ایجاد یــک فضای عاطفی و معنوی برای ما‬ ‫در درجه اول اهمیت قرار دارد‪« .‬یک مــاه مانده» با ایتم های‬ ‫متنوع شکل گرفته اســت‪ .‬در ایتم «فصل وصل» جمالت مقام‬ ‫معظم رهبری را درباره مهدویت و انتظار بیان می کنیم که بسیار‬ ‫مورد اســتقبال قرار گرفته و به محض پخش در فضای مجازی‬ ‫منتشر می شود‪ .‬در ایتم انقالب مهدوی با تازه شیعه شدگان در‬ ‫کشورهای مختلف مصاحبه می کنیم و از اینکه امام زمان(عج) چه‬ ‫جایی در زندگی شان دارد می پرسیم‪.‬‬ ‫وی می افزاید‪ :‬متوجه شدیم شبکه های عربی این جمالت را با‬ ‫ترجمه روی سایتشان می گذارند و با توجه به این استقبال در این‬ ‫فصل این ایتم به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر می شود‪.‬‬ ‫در ایتم «هشتک پاسخ» کارشناسانی که در حوزه مهدویت کار‬ ‫کرده اند از جمله استاد ناصر رفیعی به سواالت و شبهات مخاطبان‬ ‫پاسخ می دهند‪ .‬میرحسینی در این باره می گوید‪ :‬چون اساس‬ ‫برنامه روی ایتم های کوتاه است سعی کردیم در ‪ 3‬تا ‪ 5‬دقیقه به‬ ‫این پرسش ها پاسخ دهیم‪ .‬در ایتم «برای تو» نیز از نوای مداحان‬ ‫و یا صدای خوانندگانی که درباره امام زمان (عج) خوانده اند یاد‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫تهیه کننده «یک ماه مانده» با اشــاره بــه تهیه دعای فرج‬ ‫در دوران کرونا متذکر می شــود‪ :‬در دوران کرونا این دو دعا را‬ ‫در نســخه های مختلف گرافیکی تهیه کردیم و به قدری مورد‬ ‫استقبال قرار گرفت که همه شــبکه ها این ایتم از برنامه را در‬ ‫البالی برنامه هایشان پخش کردند‪.‬‬ ‫به خودت قول بده‬ ‫وی ایتــم «اخرین بــار» را یکی از‬ ‫مردمی ترین ایتم های برنامه دانست که‬ ‫نشان از ارتباط پنهانی مردم با امام عصر‬ ‫خود دارد و مورد تمجید حجت االسالم‬ ‫قرائتی هم قرار گرفته است‪ .‬می گوید‪ :‬در‬ ‫این ایتم بدون مقدمه از مردم می پرسیم‬ ‫اخرین بار که یاد امام زمان (عج) افتادید‬ ‫کی بود‪ .‬پاسخ ها گاهی غافلگیرکننده‬ ‫و جالب است‪ .‬یک نفر می گوید یک ماه‬ ‫پیش یا یک سال پیش و گاهی از شخصی‬ ‫که از نظر ظاهری هم متفاوت به نظر می اید می گوید یک ساعت‬ ‫پیش یا امروز صبح‪...‬‬ ‫معرفی علما و عرفای قدیم به عنوان سربازان امام زمان(عج)‪،‬‬ ‫در ایتم «ســربازم» نیز که با گرافیک جذابی تهیه شــد ه یک‬ ‫ایتم کاربردی برای مخاطب تعریف شــده است‪ .‬در این ایتم از‬ ‫هنرمندانی مانند استاد محمود فرشــچیان و اساتیدی که در‬ ‫حوزه های مختلف هنری برای امام زمــان اثر تولید کرده اند به‬ ‫عنوان سرباز امام زمان یاد می شود‪.‬‬ ‫به گفته این کارگردان در ایتــم «جمعه خوانی» با همکاری‬ ‫دفتر جمکران‪ ،‬انتشارات سروش و بنیاد فرهنگی امام زمان(عج)‬ ‫کتب مهدوی را معرفی می کنیم و در ایتم «دو خط دلتنگی» که‬ ‫اجرایش به عهده خودم است سه محقق و ‪ 5‬نویسنده با برنامه‬ ‫همکاری می کنند‪ .‬در ایتم «نذری برای تو» نیز با معرفی خیریه ها‬ ‫و نذری ها برای امام زمان(عج) همدلــی و همراهی مردم را به‬ ‫نمایش می گذاریم‪.‬‬ ‫میرحسینی براین باور است که این نگاه متعادل باعث شده‬ ‫این برنامه به دور از همه جنجال ها و حاشیه ها کار خودش را در‬ ‫پیش بگیرد‪ .‬شاید به نظر بیاید که چنین برنامه هایی که خیلی‬ ‫گفت وگو محور نیستند ممکن است به دور تکرار بیافتند اما این‬ ‫برنامه متعلق به رابطه مردم با امام زمان(عج) است و در ‪ 40‬دقیقه‬ ‫فقط شاهد دلدادگی مخاطب با اقایش هستیم و همین دلیل که‬ ‫بعد از اختصاص چند برنامه به موضوع ظهور‪ ،‬سعی داریم گرافیک‬ ‫و تدوین برنامه را با نگاه تخصصی و معرفتی خود حفظ کنیم و به‬ ‫بحث و بررسی مسائل حاشیه ای نپردازد‪.‬‬ ‫وی تصریح می کند‪ :‬ما می دانیم که در حوزه مهدویت باید با‬ ‫احتیاط کامل و با کمک کارشناسانی که در باره مهدویت تحقیق‬ ‫کرده اند‪ ،‬برنامه بسازیم تا درگیر حواشی مربوط به این مبحث‬ ‫نشویم به همین دلیل قصد نداشــتیم در این برنامه به موضوع‬ ‫مهدویت بپردازیم‪ .‬برنامه «یک ماه مانده» برنامه ای است برای‬ ‫شناختن امام عصر و ایجاد نوعی همراهی معنوی و دلی با او و قصد‬ ‫ما این است که با عاشقان امام زمان (عج) ارتباط برقرار کنیم و انها‬ ‫را با خود همراه کنیم‪.‬‬ ‫برکات «یک ماه مانده»‬ ‫صدای وزش نسیم‪ ،‬جوانه زدن درختان‪ ،‬عبور گیج پرنده ها از‬ ‫این سو به ان سو‪ ،‬صدای اواز طبیعت و خیلی چیزهای دیگر به‬ ‫واسطه اجرای برنامه «یک ماه مانده» باعث شده این برنامه حال ‬ ‫و هوای جذابی داشته باشد؛ اما فقط این نیست که باعث می شود‬ ‫یک برنامه تقریب ًا تخصصی‪ ،‬ان هم درباره‬ ‫مقوله ای مانند انتظــار این چنین مورد‬ ‫توجه مخاطبان شبکه سه قرار بگیرد‪.‬‬ ‫«یک ماه مانــده» از همه چیز برای‬ ‫همراهی مخاطــب و ایجاد حظ بصری‬ ‫و شــنوایی برای او بهره می گیرد‪ .‬در‬ ‫این برنامه نه از ســخنرانی های‬ ‫یک سویه خبری هست و نه‬ ‫از گفت وگوهای طوالنی‪.‬‬ ‫«یک ماه مانده» چهار‬ ‫ســال بــدون مهمان‬ ‫و کارشــناس اجــرا‬ ‫سه شنبه ‪ 16‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1386‬‬ ‫‪5‬‬ ‫می شود و فضایی برای موانست و دوســتی با امام زمان(عج)‬ ‫است‪ .‬میرحسینی می گوید‪ :‬تولید ‪ 24‬ایتم در این برنامه چندان‬ ‫اسان نیست هر تغییری که در این برنامه رخ داده با این نگاه بود‬ ‫که بیننده با این برنامه همراه و همسو شود و با مباحث این برنامه‬ ‫ارتباط برقرار کند‪.‬‬ ‫مسیر تولید برنامه های تلویزیونی با بودجه محدود چندان‬ ‫هموار نیست و برنامه «یک ماه مانده» هم با بودجه محدودی تهیه‬ ‫می شود‪ .‬بنابراین ممکن است گاهی به دلیل کمبود بودجه این‬ ‫امکان برای تهیه کننده برنامه فراهم نباشد که دست به نواوری‬ ‫و خالقیت بزند و کارهایی تازه در این برنامه انجام دهد‪ .‬اما ظاهرا ً‬ ‫«یک ماه مانده» برای سید امیرحسین میرحسینی صرف ًا یک‬ ‫برنامه تلویزیونی نیست‪ .‬او در این باره می گوید‪ :‬من هر کاری که به‬ ‫ذهنم برسد برای بهترشدن این برنامه انجام می دهم و دوستانی‬ ‫عالقه مند با من کار می کنند که بیشتر به دلیل تعلق خاطرشان‬ ‫مو کاستی های احتمالی را می پذیرند‪ .‬همکاری ما‬ ‫به اقا هر نوع ک ‬ ‫با بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) و موسسه ال البیت الحیاء‬ ‫التراث فرصت خوبی برای تولید محتوا فراهم کرده است که بخشی‬ ‫از اتاق فکر برنامه را با همراهی این دو شکل می دهیم‪.‬‬ ‫میرحسینی همچنین تاکید می کند‪ :‬از دیگر ویژگی های برنامه‬ ‫«یک ماه مانده» این است که در فصل جدید‪ ،‬قسمت هایی از برنامه‬ ‫برای عزیزان ناشنوا و کسانی که توانایی صحبت ندارند‪ ،‬به صورت‬ ‫هم زمان ترجمه می شود و خوشبختانه با استقبال بسیاری هم از‬ ‫سوی مخاطبان همراه شده است‪.‬‬ ‫وی می افزاید‪ :‬همه ما به برکات این برنامه می اندیشیم؛ به همین‬ ‫دلیل همیشه همراه برنامه بوده ایم و از تکراری شدن ان پرهیز‬ ‫کرده ایم شاید در تمام این سال ها فقط پنج یا شش برنامه را به‬ ‫موقع نرسانده ایم‪.‬‬ ‫همه دست اندرکاران یک ماه مانده‬ ‫حجت االسالم مصطفی مشهدی مدیر اتاق فکر برنامه «یک ماه‬ ‫مانده» است میرحسینی درباره کارشناسان این برنامه می گوید‪:‬‬ ‫ما از کســانی که درباره مهدویت تحقیق کرده اند و اطالعات‬ ‫ارزشمند در این باره ارائه کرده اند‪ ،‬دعوت می کنیم تا در برنامه‬ ‫حضور داشته باشند‪ .‬همچنین مسعود دستان جانشین تهیه و‬ ‫مدیر محتوایی برنامه را برعهده دارد‪ .‬میرحسینی که خود اجرای‬ ‫بخش «دوخط دلتنگی» را برعهده دارد تالش کرده در کنار سید‬ ‫محمد صادق موسوی کارگردان تلویزیونی‪ ،‬حال و هوای جذابی به‬ ‫برنامه بدهد و یک برنامه دلی و احساسی‪ ،‬ان هم درباره مقوله ای‬ ‫مانند انتظار و دلدادگی با امام زمان(عج) روی انتن شبکه سه‬ ‫بفرستد‪ .‬البته بار عمده جذابیت این برنامه بردوش سید حمید رضا‬ ‫موسوی است که مدیریت گرافیک‪ ،‬انیمیت و کاراکترهای برنامه‬ ‫را برعهده گرفته‪ ،‬بخشی از جذابیت برنامه را به خود اختصاص‬ ‫داد ه و توانســته از همه چیز برای همراهی مخاطب و ایجاد حظ‬ ‫بصری و شنوایی برای او بهره بگیرد‪ .‬برای همه دست اندرکاران‬ ‫«یک ماه مانده» که در شــکل گیری ان‬ ‫سهم دارند‪ ،‬این برنامه فقط یک کار‬ ‫حرفه ای نیست‪ .‬وقتی برنامه‬ ‫تمام می شــود هنوز عوامل‬ ‫ان بــا هم گــپ می زنند‬ ‫و احتماال بــه جمعه های‬ ‫بعــدی و برنامه های بعدی‬ ‫می اندیشند چرا که مانند‬ ‫تیتراژ پایانی برنامه «و این‬ ‫پایان عشق نیست‪»...‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سه شنبه ‪ 16‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1386‬‬ ‫غالمحسین میرزاصالح درگذشت‬ ‫مدیر نشر معین و ناشر کتاب های غالمحسین میرزاصالح گفت‪ :‬صالح رامسری‪ ،‬در ‪ ۷۷‬سالگی از دنیا‬ ‫رفت‪ .‬غالمحسین میرزاصالح‪ ،‬پژوهشگر و مترجم و نوه میرزاصالح شیرازی (از نخستین دانش اموختگان‬ ‫ایرانی در اروپا و ناشر روزنامه کاغذ اخبار‪ ،‬نخستین روزنامه ایران)‪ ،‬متولد ‪ ۱۳۲۴‬در تهران بود‪ .‬تحصیالت‬ ‫ابتدایی و متوسطه را در تهران به انجام رساند‪ ،‬و در رشته علوم سیاسی از دانشگاه ملی لیسانس گرفت‪.‬‬ ‫سپس به انگلستان رفت و از دانشگاه اکسفورد دانشنامه دکتری علوم سیاسی گرفت‪ ،‬همچنین به اخذ‬ ‫درجه دکتری در رشته ادبیات از دانشگاه لوزان سوئیس نائل امد‪ .‬او پس از بازگشت به ایران استاد علوم‬ ‫سیاسی در دانشگاه ملی شد و از ‪ ۱۳۶۰‬یک سره به کار تالیف و ترجمه پرداخت‪/.‬ایسنا‬ ‫خانه ای زیر سایه پالسکو‬ ‫خانه معروف به «حسن خان اکبر» یا خانه «سردار معتمد» واقع در خیابان جمهوری تهران‪ ،‬یکی از‬ ‫نخستین بناهایی است که نیکوال مار ُکف ـ معمار روس تبار ـ ان را ساخته است‪ .‬این خانه در حال حاضر‬ ‫ن هم توسط یک برند پوشاک خریداری و‬ ‫به متروکه ای شبیه است که انبار مغازه ها شده و قسمتی از ا ‬ ‫داخل ان کامال بازسازی و تغییر شکل داده شده است‪ .‬اگرچه این خانه اعیانی قاجاری در فهرست اثار‬ ‫ملی کشور به ثبت رسیده است‪ ،‬اما ثبت هم کمکی به حفظ و نگهداری ان نکرده است و وضعیت امروز‬ ‫خانه تعریف چندانی ندارد‪ .‬اطالعات کاسب های این محله از این خانه خیلی محدود و اندک است و کم تر‬ ‫کسی خبر دارد که این خانه زمانی به چه کسی تعلق داشته و یا ثبت ملی شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫اعضای شورای‬ ‫سیاست گذاری‬ ‫جشنوارهایینی‬ ‫معرفیشدند‬ ‫با حکم محمود ساالری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و‬ ‫ت و یکمین‬ ‫ارشاد اسالمی اعضای شورای سیاست گذاری بیس ‬ ‫جشنواره بین المللی نمایش های ایینی و سنتی معرفی شدند‪.‬‬ ‫محمود ســاالری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد‬ ‫اسالمی و رییس شورای سیاســت گذاری بیست ویکمین‬ ‫جشــنواره بین المللی نمایش های ایینی و سنتی یکشنبه‬ ‫چهاردهم اســفند طی احکام جداگانه ای اعضای شورای‬ ‫سیاست گذاری این رویداد هنری را معرفی و منصوب کرد‪ .‬در‬ ‫این مراسم که با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی‬ ‫و رییس جشــنواره بین المللی نمایش های ایینی و سنتی و‬ ‫چین اخرین قطعه پازل بهبود گردشگری‬ ‫سازمان جهانی گردشگری (‪ )UNWTO‬بازگشایی مرزهای چین‬ ‫را به عنوان اخرین قطعه در پازل بهبود گردشگری پس از بزرگترین‬ ‫بحران در تاریخ این صنعت‪ ،‬معرفی کرد‪« .‬زوراب پولولیکاشویلی» ـ دبیر‬ ‫کل سازمان جهانی گردشگری ـ در راس یک هیات بلندپایه به شهر‬ ‫هانگژو سفر کرد و به گرمی از لغو محدودیت های سفر در چین به عنوان‬ ‫یک تقویت بزرگ برای رشد اقتصادی و فرصت های اجتماعی در اسیا و‬ ‫اقیانوسیه استقبال کرد‪ .‬بر اساس داده های سازمان جهانی گردشگری‪،‬‬ ‫این بیماری همه گیر برای مقاصد جهان‪ ،‬تنها در ســال های ‪ ۲۰۲۰‬و‬ ‫‪ ۲۰۲۱‬به سبب سفر نکردن گردشگران چین‪ ،‬در مجموع ‪ ۲۷۰‬میلیارد‬ ‫زیان به همراه داشت و «پولولیکاشویلی» بازگشایی مرزهای چین را‬ ‫لحظه ای توصیف کرد که جهان منتظر ان بوده است‪ .‬طبق امارهای‬ ‫سازمان جهانی گردشگری‪ ،‬چین قبل از همه گیری بزرگترین بازار منبع‬ ‫گردشگری در جهان بود‪ .‬در سال ‪ ،۲۰۱۹‬گردشگران چینی جمعاً ‪۲۵۵‬‬ ‫میلیارد دالر برای سفرهای بین المللی هزینه کردند‪/.‬ایسنا‬ ‫ت و یکمین دوره این جشنواره برگزار‬ ‫احمد جوالیی دبیر بیس ‬ ‫شد‪ ،‬علی نصیریان‪ ،‬داوود فتحعلی بیگی‪ ،‬غالمرضا منتظری‪،‬‬ ‫حسن قنادیان‪ ،‬محمدباقر قهرمانی و هوشنگ جاوید ب ه عنوان‬ ‫اعضای شورای سیاســت گذاری بیست و یکمین جشنواره‬ ‫بین المللی معرفی شدند‪.‬‬ ‫متن حکم به شرح زیر است‪:‬‬ ‫«نمایش ایرانی در گرانقدر گنجینه هنر ایرانی است‪ .‬گنجینه‬ ‫ارزشمندی که قرن هاست زیباترین و ناب ترین افریده های‬ ‫هنرمندان بزرگ و نیک نام این سرزمین را در خود دارد‪ .‬بر‬ ‫ماست که این سرمایه گران سنگ را قدر دانسته و در پویایی‬ ‫اصفهان پیشتاز برگزاری کنسرت‬ ‫برگزاری کنسرت موســیقی در اصفهان پس از وقفه ای هفت‬ ‫ماهه از روز گذشته از سر گرفته شد و تاالر رودکی این شهر میزبان‬ ‫یکی از خوانندگان پاپ کشور بود‪.‬‬ ‫در هفته نخست مرداد امسال و پیش از اغاز ماه محرم‪ ،‬اخرین‬ ‫کنسرت تابســتانه در اصفهان برگزار شــد و عصر روز دوشنبه‬ ‫پانزدهم اسفند پس از هفت ماه‪ ،‬کنســرت «مهدی احمدوند»‬ ‫از خوانندگان پاپ کشور در تاالر رودکی(در َملِک شهر اصفهان)‬ ‫برگزار شد‪.‬‬ ‫این برنامه در ‪ ۲‬نوبت با قیمت های بلیــت ‪ ۱۸۵‬تا ‪ ۳۷۵‬هزار‬ ‫تومان در اصفهان برگزار و بر اســاس اطالعات ُمندرج در سایت‬ ‫فروش اینترنتی‪ ،‬همه بلیت های ان نیز به فروش رفته است‪.‬‬ ‫بر اساس اعالم دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‪۲ ،‬‬ ‫هزار و ‪ ۶۸‬کنسرت موسیقی در ‪ ۶‬ماه نخست سال ‪ ۱۴۰۱‬در کشور‬ ‫برگزار شده که استان اصفهان با ‪ ۲۱۸‬اجرا‪ ،‬پیشتاز بوده است‪/.‬ایرنا‬ ‫و پایایی ان به قدر توان و شاید بیش از ان بکوشیم‪ .‬موجب‬ ‫خرسندی و سپاس است که با حضور و همراهی ارزشمندتان به‬ ‫عنوان عضو شورای سیاست گذاری بیست و یکمین جشنواره‬ ‫نمایش های ایینی و سنتی‪ ،‬یاریگر ما در این رویداد فاخر ملی‬ ‫هستید‪ .‬امید که با حضور و همراهی شما و ارائه پیشنهادات‬ ‫سازنده و اثرگذار شاهد برگزاری هرچه شایسته تر این رویداد‬ ‫هنری ارزشمند باشیم‪ .‬از پروردگار مهربان برای شما پیروزی‬ ‫و سربلندی ارزو دارم‪».‬‬ ‫بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های ایینی و‬ ‫سنتی سال اینده در تهران برگزار خواهد شد‪/.‬مهر‬ ‫برگزاری همایش نظامی گنجوی در تبریز‬ ‫همایش نظامی گنجوی به مناســبت هفته بزرگداشت این شاعر‬ ‫پراوازه با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‪ ،‬شاعران و پژوهشگران حوزه‬ ‫ادبیات در دانشگاه تبریز برگزار شد‪.‬‬ ‫حکیم جمال الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید‪،‬‬ ‫متخلص به «نظامی»‪ ،‬شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری است؛ او‬ ‫در شعر‪ ،‬به ویژه در داستان سرایی در قالب مثنوی‪ ،‬صاحب سبک و در‬ ‫این حوزه از سردمداران ادب فارسی است‪.‬‬ ‫ارامگاه وی که از علوم ادبی و اسالمی‪ ،‬نجوم و فلسفه اگاهی کافی‬ ‫داشته و این اگاهی ها در شعر او به روشنی پیداست در حاشیه غربی‬ ‫شهر گنجه قرار دارد‪.‬‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی به مناسبت ‪ ۲۱‬اسفند زاد روز حکیم‬ ‫نظامی‪ ،‬چهره نامدار زبان و ادبیات فارسی برنامه ای را تدوین کرده است‬ ‫که در سراسر کشور به شیوه های گوناگون و با هدف پاسداشت مشاهیر‬ ‫فرهنگ و ادب و عرفان ایران انجام می شود‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫اغاز کتابخانه گردی در کردستان از روز گذشته‬ ‫به مناسبت نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور‪ ،‬طرح «کتابخانه گردی» از روز‬ ‫گذشته به مدت ‪ ۲‬روز در ‪ ۱۶‬کتابخانه عمومی استان کردستان اغاز شد‪ .‬مدیرکل کتابخانه های عمومی‬ ‫کردستان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در سنندج با اشاره به اینکه سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های‬ ‫عمومی مطابق تقویم کشوری ‪ ۱۷‬اســفند هر سال است‪ ،‬افزود‪ :‬امســال به دلیل اینکه روز ‪ ۱۷‬اسفند‬ ‫مصادف با نیمه شعبان و تعطیل رسمی است برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی به ‪ ۲‬روز زودتر موکول‬ ‫شد‪ .‬وی اضافه کرد‪ :‬مطابق دستورالعمل نهاد کتابخانه های عمومی کشور‪ ،‬طرح کتابخانه گردی شامل‬ ‫کتابخانه های مرکزی‪ ،‬اصلی‪ ،‬تازه تاسیس و بازگشایی شده در هر شهرستان است‪/.‬ایرنا‬ ‫برای دریافت بودجه باید التماس کنیم‬ ‫کارگردان نمایش «ســیاه و غزال» که در‬ ‫تماشاخانه سنگلج روی صحنه است تصریح‬ ‫کرد شرایط به گونه ای است که گویی باید برای‬ ‫دریافت کمک هزینه التماس کنیم‪.‬‬ ‫شــقایق فتحی کارگردان نمایش «سیاه‬ ‫و غــزال» به نویســندگی ابوالفضل حاجی‬ ‫علی خانی که این روزها در تماشاخانه سنگلج‬ ‫روی صحنه است‪ ،‬درباره روند تولید این اثر‬ ‫نمایشی گفت‪ :‬از مرداد ســال جاری کارگاه‬ ‫امــوزش بازیگری تکمیلــی از مقدماتی تا‬ ‫پیشــرفته را با حضور ‪ ۱۱‬نفر برگزار کردم که‬ ‫در این کارگاه تمام موضوعات بازیگری اعم از‬ ‫بداهه پردازی‪ ،‬پرفورمنس‪ ،‬بدن‪ ،‬بیان و دیگر‬ ‫موضوعات را به هنرجوهای حاضر در کارگاه‬ ‫اموزش دادم‪ .‬بعد از ‪ ۳‬مــاه گذراندن دوره‬ ‫مقدماتی و با اغاز دوره پیشــرفته‪ ،‬متن های‬ ‫زیادی را خواندیم که در نهایت نمایشــنامه‬ ‫«سیاه و غزال» برای تمرین و اجرا انتخاب شد‪.‬‬ ‫وی با اشــاره به حضور ‪ ۶‬بازیگر از میان‬ ‫هنرجوهای حاضر در کارگاه اموزشی مدنظر‬ ‫در نمایش «سیاه و غزال»‪ ،‬یاداور شد‪ :‬نمایش‬ ‫را با ســرمایه گذاری خودم تولید کردم که‬ ‫به شدت برایم ســنگین بود‪ .‬معلوم نیست‬ ‫تماشاخانه سنگلج کمک هزینه ای را برای ما در‬ ‫نظر بگیرد و امیدوارم بتوانیم از گیشه هزینه ها‬ ‫را تامین کنیم‪ .‬فتحی در ادامه سخنان خود‬ ‫اظهار کرد‪ :‬داشتن تهیه کننده در این شرایط‬ ‫خیلی سخت است زیرا تهیه کننده به مواردی‬ ‫همچون حضور چهره در نمایش توجه می کند‪.‬‬ ‫کارگردان نمایش «ســیاه و غزال» تاکید‬ ‫کرد‪ :‬شرایط اص ً‬ ‫ال خوب نیست‪ .‬در ماه اسفند‬ ‫نیز جذب مخاطب سخت تر از ماه های دیگر‬ ‫است‪ .‬به دلیل اینکه مجوز اجرای نمایش هم‬ ‫تنها یکی ‪ ۲‬روز مانده به اجرا اماده شد فرصت‬ ‫کافی برای تبلیغات هم نداشتیم‪ .‬تالش مان‬ ‫را می کنیم و امیدواریم دوستان تئاتری نیز‬ ‫حمایت کنند زیرا مایی که کارمان تئاتر است‬ ‫باید به هم کمک کنیــم‪ .‬فتحی تصریح کرد‪:‬‬ ‫شرایط به گونه ای اســت که گویی باید برای‬ ‫دریافت کمک هزینه و بودجه التماس کنیم‪.‬‬ ‫فکر می کنم این روند یعنی ارزش قائل نبودن به‬ ‫هنر هنرمند‪ .‬امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫و اداره کل هنرهای نمایشی شرایط تئاتری ها را‬ ‫در نظر بگیرند و اینگونه نباشد برای کارهایی‬ ‫که در حال حاضر و این شرایط اجرا می شوند‬ ‫کمک هزینه در نظر گرفته نشود‪ .‬نمایش «سیاه‬ ‫و غزال» با بازی اشــکان صیاد محلی‪ ،‬امیر‬ ‫حسین رضاپور‪ ،‬یاسر ساغری‪ ،‬روژان ساعدی‪،‬‬ ‫ایسان یعقوبی‪ ،‬ایشین دولتدار‪ ،‬نمایشنامه ای‬ ‫کمدی عرفانی است که سیر و سلوک سیاه در‬ ‫هفت شهر عشق را روایتگری می کند‪ .‬سیاه در‬ ‫مسیر هر شهر و طی طریق و رسیدن به تعالی‬ ‫و کمال با کاراکترهای زیادی مواجه می شود که‬ ‫در روند تکاملش بی تاثیر نیستند‪ .‬این نمایش‬ ‫هر روز ساعت ‪ ۱۹‬در تماشاخانه سنگلج اجرا‬ ‫می شود‪ /.‬مهر‬ ‫سه شنبه ‪ 16‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1386‬‬ ‫اغاز ششمین همایش ملی زبان ها و گویش های ایران‬ ‫‪7‬‬ ‫ششمین همایش ملی زبان ها و گویش های ایران صبح دوشنبه در مرکز دایره المعارف بزرگ اسالمی اغاز‬ ‫به کار کرد‪ .‬سیدمحمد کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسالمی‪ ،‬با ارسال پیامی در‬ ‫مراسم افتتاحیه‪ ،‬ابراز امیدواری کرد که حاصل علمی این همایش برای شناخت هرچه بیشتر ایران و مردم‬ ‫ایران‪ ،‬سودمند باشد‪ .‬وی با تاکید بر اینکه زبان فارسی‪ ،‬زبان قومی خاص نبوده و نیست‪ ،‬یاداور شد‪ :‬همه‬ ‫ایرانیان و حتی دلبستگان به این زبان در ورای مرزهای جغرافیایی و سیاسی‪ ،‬در غنای ان نقش داشته اند و‬ ‫به همین سبب‪ ،‬این زبان‪ ،‬یکی از رمزهای وحدت ملی ما است‪ .‬موسوی بجنوردی همچنین اظهار داشت‪:‬‬ ‫پژوهش های علمی درباره زبان های ایرانی‪ ،‬می تواند راه را بر نظرات غیرعلمی و گاه مغرضانه ببندد‪/.‬ایرنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سمیه نجفی خاتونی ‪ -‬دنبال بهانه ای بودم برای اینکه بنویسم‪،‬‬ ‫قلم روی کاغذ می رقصید اما جوهر نــم پس نمی داد‪ ،‬فکر کردن یا‬ ‫نکردن! ایا می توانســتم با تمرکز روی موضوعی‪ ،‬بهانه ای به دست‬ ‫قلم بدهم تا اعترافی از او بگیرم‪ .‬فرقی نمی کرد از چه بنویسم‪ ،‬تنها به‬ ‫نوشتن فکر می کردم و نوشتن بود که از من می گریخت‪ .‬انگار دچار‬ ‫بیماری موروثی اجدادی ام خشکی قلم شده ام‪ .‬بیماری رایجی که برای‬ ‫اکثر نویسندگان اتفاق می افتد‪ ،‬جایی که نویسنده دیگر نمی تواند‬ ‫چیزی بنویسد و به اصطالح قلمش خشک می شود‪ .‬خشک شدنی که‬ ‫مربوط به ذهن نویسنده است‪ .‬در این شرایط چه باید بکنیم؟ جواب‬ ‫ساده اســت خواندن‪ ،‬خواندن و خواندن‪ .‬محصول نویسنده کلمات‬ ‫و خوراک او نیز کلمات است‪ .‬بســیاری از نویسندگان باور دارند که‬ ‫چندین برابر انچه که می نویســند‪ ،‬می خوانند و بعد از ان نوشتن‪،‬‬ ‫نوشتن و نوشتن ولو هرچیز! مهم نیست چه چیزی؟ فقط بنویسید‪.‬‬ ‫یادتان باشد این نیست که بگوئید زمانی را می گذارم که فکر کنم و‬ ‫حتما یک ایده خوب پیدا خواهم کرد‪ .‬چرا که ایده های ناب همیشه در‬ ‫حالی دست می دهد که شما عمیقا مشغول فعالیتی هستید‪ .‬خبرنگار‬ ‫صبا در باره همین موضوع با نیما اکبرخانی نویسنده معاصر ایرانی که‬ ‫چهار رمان اثریا‪ ،‬عزرائیل (دوجلد) و زلزله ده ریشتری را وارد بازار نشر‬ ‫کرده است هم داستان شده است که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫ایا تا به حال در نویسندگی به بن بستی رسیده اید که فریاد‬ ‫بزنید‪ ،‬دیگر نمی توانم؟‬ ‫بیشتر نویســندگانی که متنی را با پایان باز و نامحدود به رشته‬ ‫تحریر در می اورند با این مسئله مواجه می شوند‪ .‬برای بنده پروسه‬ ‫نوشتن رمان یک بازده زمانی ‪ 6‬ماهه الی ‪1‬ساله است که بیشتر این‬ ‫زمان را صرف مطالعه می کنم‪ .‬هر کسی که نویسندگی را به عنوان‬ ‫شــغل در زندگی خود می پذیرد باید حداقل روزی ‪ 6‬ســاعت را به‬ ‫ل نویسندگی‬ ‫مطالعه اختصاص دهد‪ ،‬کتاب خواندن جنبه ای از شغ ‬ ‫است‪ .‬این زمان برای من از زمان نوشتن هم مهم تر است‪ .‬معموال قبل‬ ‫از شروع به نگارش روی تخته وایت برد کلیات نقشه راه داستان را با‬ ‫جزئیات می کشم و کامال بر فصل بندی و مسیر اتفاقاتی که قرار است‬ ‫بیفتد مسلط هستم‪ .‬به همین دلیل بیشتر زمانم صرف طراحی خط‬ ‫گفت و گوی صبا با نیما اکبرخانی نویسنده‬ ‫نسخه کاغذی کتاب هنوز پیشرو است‬ ‫داستانی و مطالعه کتاب و تحقیق می شود‪ .‬مثال اگر پروسه نوشتن را‬ ‫یک دوره ‪ 8‬ماهه فرض کنید‪ 6 ،‬ماه از این زمان صرف همین طراحی‬ ‫خط داستانی با جزئیات می شود‪ .‬عالوه بر ان تمرین های نویسندگی ‬ ‫من از کودکی با روز نگاری و خاطره نویسی اغاز شده است‪.‬‬ ‫چند سال است که دیگر نویسندگی برای شما جنبه شغلی‬ ‫پیدا کرده است؟‬ ‫من متولد ‪ 1365‬هستم و از سال ‪ 1396‬با نوشتن رمان اثریا کار‬ ‫حرفه ای خود را شــروع کردم این رمان در ســال ‪ 1399‬چاپ شد‪.‬‬ ‫اثریا رمانی در ژانر جنگی است که به اتفاقات جنگ سوریه با داعش‬ ‫می پردازد‪ .‬رمان دوم من عزارائیل‪ ،‬در دو جلد است که در سال ‪1400‬‬ ‫منتشر شد که جلد اول(کهنه ســرباز) در جشنواره جالل شایسته‬ ‫تقدیر شد‪ ،‬کهنه سرباز یک رمان تاریخی‪ ،‬سیاسی و امنیتی است که‬ ‫سیر تاریخی ایران را از انقالب ‪ 1357‬تا اکنون در حوزه امنیتی روایت‬ ‫می کند‪ .‬زلزله ده ریشتری نیز عنوان چهارمین رمان است که بر پایه‬ ‫تخیل نوشته شده و بیشتر سیاسی است‪.‬‬ ‫چطور شــد که به نگارش رمان در این ژانرها عالقه مند‬ ‫شدید؟‬ ‫همیشه دوست داشتم اطالعات تاریخی و سیاسی را در قالب یک‬ ‫اثر مخاطب پسند خصوصا برای جوانان بازگو کنم‪ .‬ژانر جنگی برای‬ ‫مخاطب به لحاظ هیجان و تعلیقی که دارد جذاب است‪.‬‬ ‫صرف مخاطب گرایی باعث این تصمیم شــده است یا‬ ‫خودتان هم به این موضوعات عالقه داشتید؟‬ ‫نمونه های خارجی نویسندگی در این ژانر همیشه برایم جذاب بوده‬ ‫است و از طرفداران پروپاقرص فردریک فورسایت نویسنده انگلیسی‬ ‫تبار استاد بالمنازع نویسندگی در این ژانر بودم‪.‬‬ ‫کاراکترها چطور در داستان شما زاده می شوند‪ ،‬عمدتا انها‬ ‫را می بینید‪ ،‬یا می سازید؟‬ ‫رمان نویسی برای من مثل یک پازل است‪ ،‬شخصیت ها را نمی بینم‬ ‫همه را می سازم و در اثر جانمایی می کنم‪ ،‬شاید خیلی از نویسنده ها‬ ‫می گویند که کاراکترها را می بینند‪ ،‬با انها زندگی می کنند‪ ،‬از شادی‬ ‫و غم هایشان ناراحت و یا خوشحال می شوند اما برای من اصال به این‬ ‫صورت نبوده و نیست‪.‬‬ ‫هنرمندان در خلق اثر معموال یک هدف زیر متنی را دنبال‬ ‫می کنند‪ ،‬برخی برای سرگرمی‪ ،‬عده ای برای اگاهی دادن و‬ ‫تفهیم یک پیام و عده ای دیگر هم به دنبال این هستند که با‬ ‫خلق یک اثر چالشی در ذهن مخاطب بوجود بیاورند‪ ،‬شما در‬ ‫رمان نویسی به دنبال چه هستید؟‬ ‫هدف اصلی من این است که امار کتاب خواندن رادر جامعه باال‬ ‫ببرم و کسانی را که دیگر کتاب نمی خوانند را کتابخوان کنم‪ ،‬دوست‬ ‫دارم خواننده کتابی را بخواند و لذت سرگرم شدن با کتاب را تجربه‬ ‫کند در همین حال اطالعاتی را هم از این مسیر به خواننده بدهم‪ .‬به‬ ‫همین خاطر تمام وقایعی که در رمان های من بازگو می شوند همه و‬ ‫همه بر مبنای اتفاقات مستند و واقعی هستند‪.‬‬ ‫نویسندگی را به عنوان یک شغل چگونه دیده اید؟‬ ‫سال هاست که در این حوزه کار می کنم و تنها محل ارتزاق و منبع‬ ‫درامد من از همین شغل است‪.‬‬ ‫انتشار دیجیتال کتاب های تان در پلتفرم ها موفق تر بوده‬ ‫است یا نسخه کاغذی؟‬ ‫نسخه کاغذی هنوز پیشرو است‪ ،‬رمان عزرائیل به چاپ سوم یعنی‬ ‫باالی ‪ 3‬هزار تا رسید در حالی که امار فروش طاقچه خیلی پائین تر‬ ‫است‪ .‬با اینکه مبلغ نسخه کاغذی خیلی بیشتر است‪ .‬به نظرم جمعیت‬ ‫کتابخوان و کتاب دوست ما خیلی اهل وب گردی نیستند و شیوه های‬ ‫سنتی برای جذب این اقشار بیشتر جواب می دهد یعنی همین که‬ ‫مستقیما به کتابفروشی رفته و با گشت و گذار و تورق کتاب ها یا گاهی‬ ‫با مشورت و توصیه دوستان کتابی را انتخاب کرده و می خرند‪.‬‬ ‫ایا جشنواره جالل در بهتر دیده شدن کتاب کمک کرده‬ ‫است؟‬ ‫این جشنواره برای من دو فایده داشت اولین ان همان جایزه نقدی‬ ‫‪ 50‬میلیون تومانی بود و دوم اینکه بعد از اتمام جشنواره‪ ،‬در روزهای‬ ‫اول و دوم با رسانه های مختلف برای پوشش خبری مصاحبه کرده ام‪.‬‬ ‫اینکه حمایت خبرگزاری ها در فروش کتاب تاثیر داشته است یا نه؟‬ ‫اطالعی ندارم و باید در این مورد ناشر نظر بدهد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!