روزنامه صبا شماره 1385 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1385

روزنامه صبا شماره 1385

روزنامه صبا شماره 1385

‫دو شنبه| ‪ 15‬اسفند ‪ 6 |1401‬مارس ‪ 13 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1385‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت وگو با مشاور مدیرعامل‬ ‫و مدیر کانون دانش اموختگان سینمای جوانان‬ ‫گذار از تئوری به پراگماتیسم‬ ‫در گردهمایی مدیران هنرستان های‬ ‫هنر های زیبا عنوان شد‪:‬‬ ‫منشور هنر در جمهوری اسالمی‬ ‫پیام امام (ره) است‬ ‫گفت وگوی صبا با عوامل سریال شهباز‬ ‫نجـوا بـه پلیـس خیانـت یم کنـد؟‬ ‫علی سرتیبی‪:‬‬ ‫هیچ قهری در میان نیست‬ ‫گزارش یک ساله گیشه سینمای ایران‬ ‫عروسک ها نباید در صندوق بمانند!‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫ د وشنبه ‪ 15‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1385‬‬ ‫اتقی در ‪ ۷۲‬سالگی درگذشت‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫محمدجواد نظری گلپایگانی بامداد یکشنبه‪ ۱۴ ،‬اسفندماه در ‪ ۷۲‬سالگی بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت‪.‬‬ ‫طبق گفته بستگان او‪ ،‬مراسم خاکسپاری نظری گلپایگانی امروز دوشنبه‪ ۱۵ ،‬اسفندماه‪ ،‬ساعت‪۱۰‬‬ ‫صبح در بهشت زهرا برگزار می شود‪ .‬جواد گلپایگانی متولد ‪ ۲۶‬اسفند ‪ ۱۳۲۹‬در گلپایگان‪ ،‬بازیگر سینما و‬ ‫تلویزیون با بازی در نقش اتقی در سریال اینه عبرت به شهرت رسید‪ .‬او در فیلم های سینمایی اقای شانس‪،‬‬ ‫مزدوران‪ ،‬نقطه ضعف‪ ،‬عصیانگران‪ ،‬شجاعان ایستاده می میرند‪ ،‬باغ بلور‪ ،‬زرخرید و سریال های تلویزیونی‬ ‫اتیه‪ ،‬برگ ریزان و اینه عبرت بازی کرده کرده است‪ .‬گلپایگانی همچنین تهیه کنندگی فیلم های مزدوران‪،‬‬ ‫شیالت‪ ،‬نقطه ضعف‪ ،‬عصیانگران و شجاعان ایستاده می میرند را برعهده داشته است‪/.‬صباخبر‬ ‫ادامه اکران لوپتو در نوروز امسال‬ ‫همزمان با ‪ ۲۰‬میلیاردی شدن انیمیشن «لوپتو»‪ ،‬تیزر جدید این انیمیشن سینمایی منتشر شد و‬ ‫همچنین اکران این اثر در نوروز سال ‪ ۱۴۰۲‬در سینماهای سراسر کشور ادامه خواهد داشت‪« .‬لوپتو»‬ ‫تاکنون در گیشه سینماها با جذب ‪ ۷۸۵‬هزار مخاطب توانسته به فروش ‪ ۱۸‬و نیم میلیارد تومانی دست‬ ‫یابد‪ .‬همچنین این فیلم در اکران سیار با جذب ‪ ۱۶۰‬هزار مخاطب در ‪ ۱۳۸۳‬اکران به فروش یک میلیارد و‬ ‫هفتصد میلیون تومانی دست یافته است‪ .‬انیمیشن سینمایی «لوپتو» که اکران ان در سینماهای سراسر‬ ‫ب توانسته‬ ‫کشور از ‪ ۱۱‬ابان ماه اغاز شده است در مجموع اکران سینمایی و سیار با جذب ‪ ۹۴۵‬هزار مخاط ‬ ‫تاکنون عنوان پرمخاطب ترین فیلم کودک سال ‪ ۱۴۰۱‬را به خود اختصاص دهد‪/.‬ایسنا‬ ‫علی سرتیبی‪:‬‬ ‫هیچ قهری در میان نیست‬ ‫در حالی که برخی رســانه ها از غیبت پلتفرم های شناخته شــده ای مانند «نماوا»‪« ،‬فیلم نت» و‬ ‫«فیلیمو» در نمایشگاه امسال خبر داده و عده ای ان را به تحریم این سازمان نظارتی نسبت می دهند‪،‬‬ ‫مدیر فیلم نت با حضور در نمایشگاه رصتا‪ ،‬علت شرکت نکردن این پلتفرم را توضیح داده است‪.‬‬ ‫پیشتر محسن قائمی نسب‪ ،‬قائم مقام ساترا درباره غیبت نمایندگان شبکه های نمایش خانگی (نماوا‪،‬‬ ‫فیلیمو و فیلم نت) در نمایشگاه «رصتا» گفته بود‪ :‬ما در این نمایشگاه هیچ ممنوعیتی نداریم‪ .‬تمام‬ ‫کسانی که مجوز داشته اند می توانستند بیایند‪ .‬هر کسی که در این نمایشگاه حضور ندارد‪ ،‬از فرصتی که‬ ‫از طریق رسانه ملی برایش فراهم شده خودش را محروم کرده است‪.‬‬ ‫اما در شرایطی که فیلم نت یکی از رسانه هایی است که امسال در نمایشگاه ساترا حضور ندارد‪ ،‬ستاد‬ ‫خبری نمایشگاه از حضور علی سرتیپی ـ مدیر این پلتفرم ـ در اخرین روز نمایشگاه خبر داده است‪.‬‬ ‫او در گفت وگویی اعالم کرده است‪ ،‬هیچ قهری در میان نیست و فقط دلیل نیامدن فیلم نت‪ ،‬امادگی‬ ‫نداشتن برای حضور پرقدرت بوده و دلیل دیگری نداشته است‪.‬‬ ‫ســرتیپی با بازدید از نمایشــگاه رصتا با مدیران برخی غرفه های حاضر در نمایشگاه دیدار کرد و‬ ‫توافقاتی را برای همکاری بیشتر با پلتفرم های حاضر در نمایشــگاه انجام داد‪ .‬او درباره برگزاری این‬ ‫دست نمایشگاه ها‪ ،‬گفت‪ :‬ما از هرگونه تعامل و ارتباط استقبال می کنیم؛ وقتی پلتفرم ها دور هم جمع‬ ‫می شوند و فضای اشتغال و کار فراهم باشد‪ ،‬اتفاقات خوبی می افتد‪ .‬ما تالش مان این است که بازار کار‬ ‫در حوزه پلتفرم ها رونق پیدا کند‪ .‬سرتیپی همچنین به تعامل با ساترا اشاره کرد و افزود‪ :‬ما (فیلم نت)‬ ‫مثل بقیه پلتفرم ها با ساترا کار می کنیم؛ مشکالت همه جا هست اما خوشبختانه با تعامل و ارتباط با‬ ‫همدیگر پیش می رویم‪ .‬عالوه بر فیلم نت‪ ،‬پلتفرم هایی همچون فیلیمو و نماوا هم در نمایشگاه امسال‬ ‫ساترا حضور نداشتند‪/.‬ایسنا‬ ‫رونق سینمای فرانسه در ماهی که گذشت‬ ‫گیشه سینماهای فرانسه با اکران فیلم های دنباله در ماه اخیر با رونق‬ ‫روبه رو شد اما هنوز با دوران پیش از کرونا فاصله دارد‪.‬‬ ‫در حالی که سینماهای فرانســه در ماه فوریه ‪ ۲۰۲۳‬جهشی ‪۴۰‬‬ ‫درصدی را در مقایسه با همین ماه سال پیش تجربه کردند‪ ،‬اما هنوز به‬ ‫میانگین همین ماه در روزهای پیش از کرونا نرسیده اند‪.‬‬ ‫با وجود این که «اواتار‪ :‬راه اب» ساخته جیمز کامرون رکوردها را‬ ‫شکست و فیلم های داخلی هم تاثیرگذار ظاهر شدند‪ ،‬فروش بلیت در‬ ‫فوریه امسال ‪ ۱۸.۲‬میلیون قطعه بود که به معنی عقب ماندن ‪۲۱.۳‬‬ ‫درصدی در مقایسه با میانگین سال های ‪ ۲۰۱۷‬تا ‪ ۲۰۱۹‬است‪.‬‬ ‫در مجموع در ماه فوریه ‪ ۵۹‬فیلم اکران شــدند که کمی بیشتر از‬ ‫‪ ۵۴‬فیلم فوریه سال ‪ ۲۰۲۲‬است و با اکران ‪ ۳۲‬فیلم فرانسوی در برابر‬ ‫‪ ۶‬عنوان فیلم امریکایی‪ ،‬نشان دهنده اقبال فیلم های داخلی است‪.‬‬ ‫در فوریه ‪ ۲۰۱۹‬شمار تماشــاگران ‪ ۲۲‬میلیون و در فوریه ‪۲۰۱۷‬‬ ‫بیش از ‪ ۲۴.۸‬میلیون نفر بود‪/.‬مهر‬ ‫همه چیز همه جا بالفاصله جایزه گرفت‬ ‫فیلم «همه جا همه چیز یک باره» با ‪ ۷‬جایزه از جوایز اسپریت‬ ‫‪ ۲۰۲۳‬به خانه رفت‪.‬‬ ‫«همه جا همه چیز یک باره» در حالی که با کســب ‪ ۸‬نامزدی‬ ‫از جوایز اسپریت پیشتاز این جوایز بود موفق شد تا ‪ ۷‬جایزه را از‬ ‫ان خود کند که کسب جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی و‬ ‫فیلمنامه برای دانیل کوان و دانیل شاینرت از جمله انهاست‪ .‬این‬ ‫فیلم همچنین برای بازی میشــل یئو جایزه بهترین بازیگر نقش‬ ‫اصلی‪ ،‬برای بازی هی هوی کوان جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل‪،‬‬ ‫برای بازی استفانی هسو جایزه بهترین عملکرد و نیز جایزه بهترین‬ ‫تدوین را برد‪ .‬این فیلم که ساخته ‪ ۲‬دانیل است «تار» تاد فیلد با‬ ‫‪ ۷‬نامزدی را پشت سر گذاشــت و «تار» در نهایت جایزه بهترین‬ ‫فیلمبرداری را برد‪.‬‬ ‫جایزه ایندیپندنت اسپیریت در سال ‪ ۱۹۸۴‬با هدف جایزه دادن‬ ‫به فیلم سازان مستقل پایه گذاری شد‪/.‬صباخبر‬ ‫همایون اسعدیان تکذیب کرد‬ ‫همایون اسعدیان با اشاره به ادامه روند بررسی فیلم های متقاضی‬ ‫اکران در نوروز ‪ ۱۴۰۲‬تاکید کرد خبر منتشرشده به نقل از او درباره دو‬ ‫برابر شدن قیمت بلیت سینماها در سال اینده صحت ندارد‪.‬‬ ‫اسعدیان درباره خبر منتشرشده به نقل از خود درباره قطعی بودن‬ ‫افزایش دوبرابری قیمت بلیت سینماها در سال اینده تاکید کرد‪ :‬من‬ ‫این موضوع را به این صورت اعالم نکرده بودم و ان رسانه برداشت خود‬ ‫را تبدیل به خبر کرده است‪.‬‬ ‫اگر متن ان مصاحبه را هم ببینید متوجه می شوید که بنده تنها‬ ‫درباره قطعی بودن افزایش قیمــت بلیت صحبت کرده ام و نمی دانم‬ ‫چگونه از ان اظهارات این تلقی پیش امده است که منظورم افزایش‬ ‫دو برابری قیمت ها و مشخصاً قیمت ‪ ۹۰‬هزار تومان بوده است! در متن‬ ‫مصاحبه این اظهارات وجود ندارد‪.‬وی ادامه داد‪ :‬انچه در حال حاضر‬ ‫قطعی اســت حتماً افزایش قیمت بلیت خواهیم داشت اما قطعاً ان‬ ‫افزایش دوبرابری هم درست نیست‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫کن پامنار وارد هنروتجربه می شود‬ ‫فیلم سینمایی «کن پامنار» به کارگردانی و تهیه کنندگی اشکان درویشی از چهارشنبه ‪ ۲۴‬اسفندماه‬ ‫در سینماهای منتخب گروه «هنر و تجربه» روی پرده می رود‪« .‬کن پامنار» که بر اساس طرحی از اشکان‬ ‫درویشی و با فیلمنامه ای نوشته سیروس همتی ساخته شده‪ ،‬روایتی از زندگی کودکان کار در محله های‬ ‫فقیرنشین مناطق پایین شهر تهران و حمایت از دختران مظلوم افغانستان است و تیتراژ پایانی ان نیز‬ ‫قطعه «شرح روزگار» با صدای ساالر عقیلی است‪ .‬ســیامک صفری‪ ،‬بابک نوری‪ ،‬علیرضا استادی‪ ،‬ندا‬ ‫حسینی‪ ،‬سیروس همتی‪ ،‬مهدی تارخ و فریبا کوثری در این فیلم نقش افرینی کرده اند‪ .‬فیلم های گروه‬ ‫«هنروتجربه» در دو سانس ‪ ۱۶‬و ‪ ۱۸‬سالن های منتخب این گروه در تهران اکران می شود‪/.‬مهر‬ ‫ د وشنبه ‪ 15‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1385‬‬ ‫‪3‬‬ ‫هناس در امریکا دیده شد‬ ‫دیپلم افتخار جشنواره بین المللی فیلم «‪ »Accolade‬امریکا به فیلم سینمایی «هناس» ساخته‬ ‫حسین دارابی رسید‪ .‬فیلمنامه «هِناس» که در ژانر ملودرام عاشقانه توسط احسان ثقفی و مهدیه عین اللهی‬ ‫به نگارش درامده؛ نخستین روایت دراماتیک و سینمایی دلهره اور از ترور یکی از دانشمندان هسته ای ایران‬ ‫شهید داریوش رضایی نژاد است که در زمان اکران سینمایی به فروش ‪ ۴‬میلیارد تومان در سینماها رسید و‬ ‫هم اکنون اکران انالین خود را در پلتفرم فیلیمو اغاز کرده است و پخش بین الملل این فیلم برعهده مرکز‬ ‫بین الملل سوره است‪ .‬این جشنواره بین المللی در سال ‪ ۲۰۰۳‬تاسیس شده و هرساله در شهر کالیفرنیای‬ ‫کشور امریکا برگزار می شود‪ ،‬به نمایش اثار تیم های خالق و با استعداد فیلمسازی می پردازد‪/.‬ایسنا‬ ‫گزارش یک ساله گیشه سینمای ایران‬ ‫نشست خبری هاشم میرزاخانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل‬ ‫موسسه سینماشهر صبح روز یکشنبه ‪ ۱۴‬اسفند ماه به منظور ارائه‬ ‫گزارش عملکرد یک ساله این موسسه در ســاختمان مرکزی ان‬ ‫برگزار شد‪ .‬مدیرعامل موسسه سینما شهر با اعالم فروش سینماهای‬ ‫سراسر کشور و اعالم تعداد سالن های فعال گزارش خود را اغاز کرد‪.‬‬ ‫فروش سینماهای کشور از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه سال جاری‬ ‫‪ ۳.۹۸۸.۷۷۵.۹۷۵.۹۳۸‬ریال و با تعداد ‪ ۱۲.۹۸۴.۴۰۳‬نفر بوده است‪.‬‬ ‫در مجموع ‪ ۲۵۲‬سینمای فعال در ســال ‪ ۱۴۰۱‬با ‪ ۶۳۵‬سالن و‬ ‫‪ ۱۲۲.۳۳۹‬صندلی وجود داشت و همچنین ‪ ۷۵‬سینمای غیرفعال‬ ‫با ‪ ۱۰۰‬ســالن و ‪ ۲۸.۳۳۱‬صندلــی از دایره اکران خــارج بوده اند‪.‬‬ ‫سینماهای در حال بازســازی ‪ ۱۸‬سینما با ‪ ۱۱۳‬ســالن و ‪۹.۴۲۶‬‬ ‫صندلی به ناوگان نمایش در حال اضافه شــدن اســت که در حال‬ ‫حاضر ‪ ۷۸‬سالن به بهره برداری رسیده است و در بهار سال ‪۱۴۰۲‬‬ ‫کل سالن های مذکور به بهره برداری خواهند رسید‪ .‬در ادامه نشست‪،‬‬ ‫میرزاخانی گفت‪ :‬تا پایان بهمن ماه سال جاری از لحاظ مخاطب و‬ ‫فروش‪ ،‬تهران در صدر بوده خراسان رضوی رتبه دوم‪ ،‬استان اصفهان‬ ‫در رتبه سوم ‪ ،‬استان فارس و استان البرز ربه های بعدی را به نام خود‬ ‫ثبت کرده اند‪ .‬پنج استان دوم نیز اســتانهای مازندران‪ ،‬اذربایجان‬ ‫شرقی‪ ،‬خوزستان‪ ،‬قم و گلستان می باشند و در کل میانگین ضریب‬ ‫اشغال ‪ ۱۱‬ماهه کشور در سال ‪ ۱۴۰۱‬عدد ‪ ۶.۳۲‬درصد بوده است‪.‬‬ ‫میرزاخانی در ادامه به فروش کل سینمای ایران در سال ‪۱۴۰۱‬‬ ‫به تفکیک ماه های سال اشاره کرد و اعالم نمود‪ :‬شهریور ماه باالترین‬ ‫فروش سینمای ایران در سال به مبلغ ان ‪ ۵۳۴.۳۹۰.۹۰۲.۵۰۰‬ریال‬ ‫بوده است‪ .‬وی بیان کرد‪ :‬کم ترین فروش سینمای ایران با ‪۶۳۰.۳۷۵‬‬ ‫مخاطب در ابان ماه ثبت شــد و شــهریور ماه با ‪ ۱.۸۰۶.۶۷۴‬نفر‬ ‫باالترین مخاطب را نشان می دهد‪ .‬بخش بعدی گزارش مدیرعامل‬ ‫موسسه مقایسه فروش سالن های سینما در سال ‪ ۱۴۰۰‬و ‪ ۱۴۰۱‬بود‬ ‫که طبق امار استخراج شده از سامانه سمفا کل فروش در سال ‪۱۴۰۰‬‬ ‫بالغ بر ‪ ۱.۷۴۵.۵۵۶.۳۹۱.۳۶۸‬ریــال با ‪ ۷.۵۸۱.۹۳۹‬مخاطب و در‬ ‫سال ‪ ۳.۹۸۸.۷۷۵.۹۷۵.۹۳۸ ، ۱۴۰۱‬ریال با ‪ ۱۲.۹۸۴.۴۰۳‬مخاطب‬ ‫تا پایان بهمن ماه بوده است‪ .‬میرزاخانی به ساخت و توسعه ‪ ۳۱‬سینما‬ ‫در سال ‪ ۱۴۰۱‬اشاره کرد و گفت‪ :‬به منظور رعایت عدالت در حمایت‬ ‫و توزیع امکانات در بخشهای دولتی و خصوصی در داخل و خارج از‬ ‫مرکز و تشــویق مراکز مختلف به افزایش و تقویت زیرساخت های‬ ‫سینمایی کشور ‪ ۳۱‬ســینما مورد ارزیابی و حمایت قرار گرفت که‬ ‫در این بین ‪ ۱۱۳‬سالن به ســالن های نمایش اضافه شد و ‪ ۱۸‬سالن‬ ‫جدید در مناطق کم برخوردار ساخته و ‪ ۱۳‬سینما نیز توسعه یافت‪.‬‬ ‫لذا در این دوره شاهد اضافه شدن ‪ ۹۴۲۶‬صندلی به ناوگان نمایش‬ ‫بوده ایم‪/.‬ایسنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫ د وشنبه ‪ 15‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1385‬‬ ‫گفت وگوی صبا با عوامل سریال شهباز‬ ‫نجـوا بـه پلیـس خیانـت می کنـد؟‬ ‫فرهومند ناظریان مجموعه تلویزیونی شهباز به کارگردانی‬ ‫حمیدرضا لوافی‪ ،‬تهیه کنندگی امیرحسین‬ ‫گفت و گو‬ ‫اشــتیانی پور و مهــدی علی نقی پور‪،‬‬ ‫نویسندگی مینا خدیوی در ژانر پلیسی معمایی با موضوع‬ ‫فضای مجازی و پلیس سایبری در ‪ ۳۰‬قسمت ‪ ۴۲‬دقیقه ای‬ ‫تهیه و تولید شده اســت و از شــبکه یک سیماو شبکه‬ ‫پنج سیما پخش می شود‪.‬ســریال شهباز روایت زندگی‬ ‫دختری به نام نجوا دانشجوی نخبه در حوزه برنامه نویسی‬ ‫رایانه است‪ .‬او به دلیل کنجکاوی و دانش فوق العاده خود‬ ‫ارتباطات گسترده ای در فضای وب پیدا کرده و معتقد است‬ ‫مرگ دوست صمیمی اش که به تازگی در یک سانحه از دنیا‬ ‫رفته‪ ،‬تصادف نبوده و ارتباط مستقیمی با یک شبکه مخفی‬ ‫خرابکارانه اینترنتی‪ ،‬به نام ارغوان دارد‪ .‬نجوا به دنبال پیدا‬ ‫کردن مدارکی علیه شــبکه ارغوان در فضای دارک وب‬ ‫شــروع به برقراری ارتباط می کند و ‪ ...‬هم اکنون سریال‬ ‫شــهباز در مرتبه دوم از صدر پربیننده ترین سریال های‬ ‫تلویزیونی قرار گرفته است به همین بهانه خبرنگار صبا‬ ‫با تهیه کنندگان این مجموعه و همچنین نویســنده و‬ ‫کارگردان ویکی از بازیگران این سریال گفتگویی داشته‬ ‫است که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫مهدی علی نقی پور‪:‬‬ ‫پخش اثار بی کیفیت باعث ریزش مخاطبان شده است‬ ‫تهیه و تولید سریال شهباز چگونه گذشت؟‬ ‫تولید سریال شهباز کار ســاده ای نبود هم از باب رسیدن به یک‬ ‫فیلمنامه استاندارد و هم از لحاظ هماهنگی های تولیدی‪ ،‬با توجه به‬ ‫تعدد لوکیشن هایی که در شهرهای مختلف ایران و بخشی درخارج‬ ‫کشور را در بر می گرفت‪ .‬یک سال و نیم نگارش فیلمنامه و در ادامه ‪3‬‬ ‫ماه پیش تولید و ‪ 8‬ماه هم صرف فیلمبرداری شده است‪.‬‬ ‫ایا نقد هایی هم به سریال وارد شده است؟‬ ‫هیچ کاری نمی تواند ادعا کند که بدون ایراد است حتما نقد های هم‬ ‫هست منتها به این دلیل که هنوز درگیر ادیت نهایی دو قسمت نهایی‬ ‫سریال هستم زمان این را نداشــتم که بازخوردها را به صورت کامل‬ ‫رصد کنم و چنانچه نقد هایی باشد من خیلی خوشحال می شوم که‬ ‫ان ها را بخوانم تا درتولیدات بعدی‪ ،‬رفع این ایرادات را مدنظر داشته‬ ‫باشم‪ .‬جدا از این همکاران و دوستان بیننده از این اثر استقبال کرده‬ ‫ودر ادامه این مســیر به ما دلگرمی داده اند‪ .‬الگوی ژانری این اثر یک‬ ‫تریلر معمایی بود که در فواصل نما به نما و زمان بندی پرش از حادثه‬ ‫به حادثه دیگر کامال رعایت شــده بود طوری که در کل ســریال از‬ ‫سکانس های باالتر از ‪ 2‬دقیقه استفاده نشده است‪.‬‬ ‫کار با رسانه صدا وســیما را در این شرایط از نظر پخش و‬ ‫استقبال مردمی چگونه ارزیابی کرده اید؟‬ ‫بنده و اقای اشــتیانی پور حدود ‪ 15‬سال است که در مرکز تولید‬ ‫فیلم و سریال صدا و سیما مشــغول به کار هســتیم‪ ،‬در این مدت‬ ‫شاهدهستیم که این قبیل فراز و فرودها همیشه وجود داشته است‬ ‫درهر دوره به دلیلی‪ ،‬اما نکته مهم این اســت که همچنان رســانه‬ ‫تلویزیون‪ ،‬مخاطب دائمی خود را دارد و چنانچه اثر خوبی را ارائه کند‬ ‫حتما از ان اقبال خواهد شد‪ .‬این مســئله را از بازخوردهای سریال‬ ‫شهباز داشته ایم که علیرغم اینکه نتوانستیم هیچ تبلیغ خاصی برای‬ ‫این سریال داشته باشیم اما شهباز توسط مخاطب دنبال شده است‪.‬‬ ‫کارخوب مخاطب خود را خواهد داشــت‪ .‬با احترامی که برای همه‬ ‫همکاران خود قائل هستم اما بخشــی از این عدم استقبال عمومی‬ ‫مردم از رسانه تلویزیون به این دلیل است که باید قبول کرد ارائه اثار‬ ‫بی کیفیت و پخش ان ها از شــبکه های مختلف به مرور باعث ریزش‬ ‫مخاطب تلویزیون شده است‪.‬‬ ‫امیر حسین اشتیانی پور‪:‬‬ ‫صبا تمامی وجوه رسانه ای را رعایت می کند‬ ‫سریال شــهباز از موضوع چالش برانگیزی از عصر امروز‬ ‫یعنی امنیت در فضای سایبری گره گشایی می کند‪ ،‬با توجه‬ ‫به حساســیت موضوع‪ ،‬ایا برای پرداخت به این موضوع با‬ ‫محدودیت هایی نیز مواجه بودید؟‬ ‫برای پرداخت به این موضوع مــا تمامی منابع ارجاعی مطالعاتی‪،‬‬ ‫فیلمی و داستانی را مورد بررسی قرار دادیم‪ .‬عالوه بر این در مرحله‬ ‫نگارش از طرف گروه فیلم وسریال شخصی را به ما معرفی کردند که‬ ‫در طول کار مشورت های الزم را در این زمینه به گروه می داد‪ .‬سریال‬ ‫شهباز هم به دلیل اینکه سویه سیاسی نداشته و داستانی با محوریت‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫تولید فیلم و سریال فعالیت می کنم‪ .‬اما با توجه به سابقه حضورم در‬ ‫سازمان اشراف دارم که خیلی نمی شود در سمت وسوهای شوراهای‬ ‫سیاستگذاری دخالت کرد و یا تاثیر گذاشت چه در زمانی که مدیریت‬ ‫بخشی را درسازمان عهده دار بودم و چه حاال که تهیه کننده هستم‪.‬‬ ‫اما معتقدم که چنانچه هرکس در هر جایگاهی کارش را درست انجام‬ ‫دهد‪ ،‬اوضاع هم درست خواهد شد‪.‬‬ ‫همان طور که از نظر من به عنوان مخاطب‪ ،‬مجموعه رسانه ای صبا‬ ‫در طول این ســال ها با تمامی اوج و فرودها کارش را درست و اصولی‬ ‫پیش برده است و تمامی وجوه رســانه ای را رعایت کرده است‪ .‬این ها‬ ‫قواعدی ساده است که اگر کســی با تخصص و دانش کافی مشغول‬ ‫به کاری شــود حتما دران موفق خواهد شــد و جامعه از ان ناحیه‬ ‫دچاراسیب زدگی نخواهد شد‪.‬‬ ‫مینا خدیوی‪:‬‬ ‫دستم برای نوشتن باز بود‬ ‫مینا خدیوی نویسنده سریال شهباز ‪ 15‬سال است که در حوزه‬ ‫نویسندگی فعالیت دارد‪ .‬نویسندگی سریال مینو‪ ،‬نامه اخر‪ ،‬به رنگ‬ ‫خاک از نمونه کارهای او است‪.‬‬ ‫از نظر تجربی نویسندگی به صورت تیمی ماحصل بهتری‬ ‫دارد یا تک نویسی ؟‬ ‫فکر می کنم در دوره کنونی که سریال ســازی به صنعتی در سبد‬ ‫خانوار در جهان بدل شده است‪ .‬نویســندگی گروهی بهتر می تواند‬ ‫پاسخگوی نیاز در این حوزه باشد‪.‬از طرفی نیاز به مجموعه ای از افکار‬ ‫برای تنوع کار حس می شود‪.‬‬ ‫طرح و ایده سریال شهباز چگونه شکل گرفت؟‬ ‫مدیر فیلم و سریال شبکه ‪ 5‬طرحی را با مضمون فضای سایبری به‬ ‫بنده پیشــنهاد داد و بعد از موافقت اولیه و هماهنگی با تهیه کننده و‬ ‫تحقیقات گسترده و پژوهش و جامعی که با کارشناسان فضای سایبری‬ ‫و خطرات فضای مجازی داشتیم شروع نگارش اثر اغاز شد‪ .‬به صورت‬ ‫تقریبی گذشتن همه این مراحل ‪ 2‬سال طول کشید‪.‬‬ ‫مخاطب امروزی رســانه ملی صدا و سیما با دیدن سریال‬ ‫شهباز چه اگاهی های را کسب کرده است؟‬ ‫اموزش خطرات و اسیب هایی که در فضای مجازی است و زندگی‬ ‫شهروندان را تهدید می کند‪ ،‬از کلیدی ترین مسائل شهروندی در دنیا‬ ‫امنیت اطالعات و حساب های شهروندی است در شهباز سعی شده که‬ ‫در ذیل یک خط داستانی و تریلر معمایی‪ ،‬این فضا و اسیب های جدی‬ ‫ان را به مخاطب بشناسانیم‪.‬‬ ‫ایا در نویسندگی این ســریال با محدودیت های صنفی و‬ ‫ممیزی های سازمانی هم روبرو بوده اید؟‬ ‫خیر‪ ،‬کامال دستم برای نوشتن باز بود و هیچ محدویتی در نگارش‬ ‫نداشتم‪ .‬در ادامه در پرداخت نهایی متن هم مسلما انچه که در ذهن من‬ ‫پرورش یافته بود به تصویر بدل نشد‪ .‬در کل ذهنیت بنده و کارگردان‬ ‫صد در صد مطابق هم نبود اما خیلی هم از هم دور نبود‪.‬‬ ‫ایا در طول تولید اثر هم با گروه همراه بوده اید؟‬ ‫بله در طول کار حضور داشتم‪ ،‬کارگردان مجموعه هم بسیار برای‬ ‫متن اعتبار قائل بودند و در یــک هماهنگی کامل تمام تغییرات الزم‬ ‫را با بنده چک می کردند‪.‬از نظر من این مجموعه می تواند اســتارت و‬ ‫شروع مجموعه های بیشتری باشد که در حوزه افزایش اگاهی و دانش‬ ‫شهروندان پیرامون مسائل زندگی شان تهیه و تولید شود‪.‬‬ ‫مخاطبان کدام قسمت از سریال را مصرانه دنبال می کردند؟‬ ‫اینکه‪ ،‬ایا نجوا به پلیس خیانت می کند یانه؟‬ ‫همان دزد و پلیس است با مشــکل ممیزی و محدودیت روبرو نشد‪.‬‬ ‫شهباز هشداری برای عموم مردم است که در استفاده روزمره خود از‬ ‫فضای مجازی دچار مشکالت غیر قابل جبران نشوند‪.‬‬ ‫استقبال و اعتماد مردم به رسانه تلویزیون را در این روزها‬ ‫چگونه دیده اید؟‬ ‫اعتماد مردم به دلیل اشتباهات مدیریتی و کم کاری مسئوالن به‬ ‫تلویزیون کم شده اســت‪ .‬در این بین صنف تهیه کنندگان همچنان‬ ‫معتقد است که صاحب اختیار این رسانه ملی مردم هستند و به همین‬ ‫دلیل در مجموعه شهباز تالش کردیم اثری درخور شایستگی مخاطب‬ ‫ایرانی تولید کنیم و در این راه از نظر فنی و کیفی مخاطب را دست کم‬ ‫نگرفته و به تماشاگر توهین نکردیم‪ .‬به همین دلیل این سریال درصد‬ ‫خوبی در امار بیننده های تلویزیونی کسب کرده است‪ .‬بنده ‪ 18‬سال‬ ‫متوالی در حوزه های مختلف نمایشی و تصویری در شبکه های مختلف‬ ‫مدیر بوده ام‪ .‬در حال حاضر هم ‪ 5‬ســالی است که از سمت های سابق‬ ‫خود فاصله گرفته ام و با توجه به تحصیالتم به صورت تخصصی درحوزه‬ ‫حمید رضا لوافی‪:‬‬ ‫مخاطب امروز پیچش های داستانی را درک می کند‬ ‫ایا پیش از شــهباز ســابقه کارگردانی در ژانر پلیسی و‬ ‫معمایی داشته اید؟‬ ‫قبال هم فیلمی را در همین ژانر برای مرکز فیلم و سریال کرمانشاه‬ ‫کارگردانی کرده بودم اما این کار در حوزه سایبری و فضای مجازی بود‬ ‫که به همین نسبت تفاوت هایی در پرداخت و نزدیک شدن به موضوع‬ ‫را داشت که از این نظر برای بنده تجربه ای نو و جذاب بود‪.‬‬ ‫با توجه به اینکه نویسنده این اثر مینا خدیوی است و شما‬ ‫به عنوان کارگردان در مرحله بعد از نگارش به مجموعه اضافه‬ ‫شده اید‪ ،‬چطور توانستید با اثر ارتباط برقرار کنید؟‬ ‫همان ابتدا که سیناپس کار به بنده داده شد‪ ،‬متوجه شدم که این‬ ‫سناریو بر اساس تحقیقات و پژوهش های بسیار مستندی به نگارش‬ ‫در امده است ضمن اینکه لحظات دراماتیک و تعلیق های اوج و فرود‬ ‫داستان هم به خوبی پرداخت شده است و اثر از ضرب و ریتم خوبی‬ ‫برخوردار بود‪ .‬به همین خاطر نه تنها من بلکه هر کس دیگری هم که‬ ‫این فیلمنامه را می خواند می توانست به سرعت جذب فضای داستان‬ ‫ د وشنبه ‪ 15‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1385‬‬ ‫‪5‬‬ ‫شده و با ان ارتباط برقرار کند‪.‬‬ ‫انتخاب بازیگران این فیلم دست چینی از بازیگران مختلف‬ ‫از نظر سابقه کاری است‪ .‬پایه ریزی این انتخاب ها بر چه مبنایی‬ ‫صورت گرفت؟‬ ‫بازیگران اصلی از میان اشــخاصی بودند که قبال هم سابقه بازی‬ ‫در فیلم وسریال ها داشتند و چهره های اشنا برای مردم بودند‪ .‬تنها‬ ‫نقش نجوا که مهدخت موالیی ان را بازی می کرد ممکن است کمتر‬ ‫شناخته شده باشد که اتفاقا تجربه بازی قبلی او در فیلم بوتاکس رقم‬ ‫خورده بود‪ .‬عالوه بر این نقش های دیگر را هم به بازیگرانی سپردم که‬ ‫با وجود سابقه درخشان در تئاتر و‪ ...‬هنوز چهره اشان رسانه ای نشده‬ ‫اســت اما کامال بر بازیگری و بیان صحنه ای مسلط بودند که در این‬ ‫سریال فرصت حضور و کسب تجربه را یافتند‪.‬‬ ‫در بازخوردهایی که از تماشاگران داشته اید‪ ،‬کدام قسمت‬ ‫از سریال شهباز برایشان جذاب تر بوده است؟‬ ‫مردم از پیچیدگی ســریال و احترام این اثر به شعور مخاطب در‬ ‫درک و فهم پیچیدگی لذت می بردند‪ .‬اتفاقاتی که در این اثر روایت‬ ‫شده برگرفته از چند داستان موازی و در هم پیچیده بود که در ابتدا‬ ‫این شــائبه را ایجاد می کرد که شــاید مخاطب نتواند با این حجم‬ ‫از پیچیدگی در ســاختار ســریال تلویزیونی ارتباط برقرار کند که‬ ‫خوشــبختانه بالعکس این پیچیدگی درام را برای مخاطب جذاب تر‬ ‫هم کرده بود‪.‬‬ ‫نسرین مسلمی نیا‪:‬‬ ‫معامله اتومبیل به اعتماد شهباز‬ ‫نقش کوتاهی درسریال شهباز داشته اید‪ ،‬اما تسلط شما در‬ ‫نقش پردازی برای بینندگان جالب بود‪ ،‬لطفا از سابقه خود در‬ ‫بازیگری برای مخاطبان روزنامه صبا بگوئید‬ ‫حدود ‪ 20‬سالی اســت که در این حوزه فعالیت می کنم‪ ،‬پیش تر‬ ‫فعالیت ام را روی تئاتر متمرکز کرده بودم و در حال حاضر چند سالی‬ ‫است که در دنیای تصویر کسب تجربه می کنم‪ .‬از کارهای اخیرم می‬ ‫توانم به فیلم داستانی حساب بی حساب و سریال حکایت های کمال‬ ‫اشاره کنم‪.‬‬ ‫فراگیری هنر نقش پردازی برای شما از چه مسیری اتفاق‬ ‫افتاد؟‬ ‫عالوه بر شــرکت در دوره های بازیگری و موسسات در دانشگاه تا‬ ‫مقطع کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی خوانده ام‪.‬‬ ‫همکاری با مجموعه شــهباز در تجربه بازیگری تان موثر‬ ‫بوده است؟‬ ‫بســیار زیاد‪ ،‬ضمن اینکه عوامل این مجموعه اقای لوافی و بهنام‬ ‫جعفر پور در بازی رســانی و توضییح فضای کلــی کار برای تک تک‬ ‫بازیگران زمان کافی را می گذاشــتند‪ .‬صادقانه با اینکه انتظارش را‬ ‫نداشتم‪ ،‬فید بک های خوبی را از سریال شهباز در اطراف خود دیدم‪.‬‬ ‫من در این سریال نقش یک پلیس زن بسیار جدی به نام خانم اشنا‬ ‫را بازی کرده ام‪.‬‬ ‫ایا پروسه ورود شــما به فعالیت حرفه ای بسیار زمان بر و‬ ‫طوالنی نشده است؟‬ ‫قسمتی از این مسئله به این خاطر است که من بازیگری را از تئاتر‬ ‫شروع کردم و هیچ وقت نخواستم یک شبه ره صدساله را بروم معتقدم‬ ‫هر چیزی باید در زمان خــودش اتفاق بیفتد‪ .‬قســمتی هم به این‬ ‫خاطر است که اگر چه در گذشته مافیای بازیگری به صورت پنهانی‬ ‫و دست های پشت پرده عمل می کرد اما متاسفانه در حال حاضر به‬ ‫صورت علنی نقش های مهم و اصلی فیلم های سینمایی و‪ ...‬به فروش‬ ‫گذاشته می شود‪ ،‬کم هستند مجموعه های مانند شهباز و‪ ...‬که با توجه‬ ‫به تیپیکال شخصیت نقش و تسلط بر بازیگری به سراغ هنرمندان در‬ ‫این شاخه می روند‪.‬‬ ‫یک خاطره از بازخوردهایی که بازی در سریال شهباز برای‬ ‫شما داشته‪ ،‬بگویید؟‬ ‫در سفری که همسرم به اطراف اصفهان داشت در جریان معامله‬ ‫اتومبیل با یــک پیرمرد محلی‪ ،‬این پیرمرد نازنین مثالی از ســریال‬ ‫شهباز را برای همسرم اورده بودند خب به نسبت همسر بنده از اینکه‬ ‫یک پیرمرد محلی در دور ترین نقاط ایران بیننده این سریال است‪،‬‬ ‫تعجب کرده بود و به او اشاره کرده بود که بنده یعنی همسرش در این‬ ‫فیلم بازی می کنم‪ ،‬خالصه اینکه پیرمرد پیگیر شده بود که در کدام‬ ‫نقش؟ همســرم به او گفته بود که از بازیگران اصلی نیست و حتما او‬ ‫را به یاد نمی اوری اما در ادامه همین که گفته بود یکی از پلیس های‬ ‫خانم مجموعه شهباز‪ ،‬بالفاصله پیرمرد نام شخصیت و نقش من را به‬ ‫همسرم گفته بود که برای خود بنده و همسرم بسیار باعث تعجب بود‬ ‫و در انتها اینکه این اشنایی گرم موجب اعتماد هر دو طرف برای این‬ ‫معامله پرسود شده بود‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ د وشنبه ‪ 15‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1385‬‬ ‫امرایی بستری شد‬ ‫اسداهلل امرایی به دلیل جراحی دریچه های قلبش در بیمارستان بستری است‪ .‬امیلی امرایی‪ ،‬فرزند‬ ‫این مترجم گفت‪ :‬پدرم روز شنبه‪ ۱۳ ،‬اسفندماه عمل تعویض دریچه قلب داشت و االن نیز منتظر هستیم‬ ‫به هوش بیاید‪ .‬این مترجم پیش از جراحی و در پی درگذشت یارعلی پورمقدم در صفحه شخصی خود‬ ‫نوشته بود‪« :‬فقط مانده بود تو بروی‪ .‬تو که به من می گفتی برو با خیال راحت قلبت را عمل کن و برگرد‬ ‫یک قهوه دبش مهمان من‪ .‬باشه بی وفا‪ .‬من فردا صبح عمل دارم و دلم به درد امد‪ ».‬اسداهلل امرایی زاده اول‬ ‫اردیبهشت ‪ ۱۳۳۹‬در شهرری است‪ .‬او کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی است و از سال ‪ ۱۳۶۰‬با مطبوعات‬ ‫همکاری دارد‪ .‬او پیش تر در سال ‪ ۹۸‬هم به دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری شده بود‪/.‬ایسنا‬ ‫معرفی فینالسیت های بوکر عربی ‪۲۰۲۳‬‬ ‫جایزه بین المللی داستان عربی ‪ ۲۰۲۳‬نامزدهای این دوره خود را انتخاب و معرفی کرد‪« .‬باالترین‬ ‫قسمت افق» نوشته فاطمه عبدالحمید از عربستان‪« ،‬خشکسالی» نوشته الصدیق حاج احمد از الجزایر‪،‬‬ ‫«تبعید پیشگوی اب» نوشته زهران القاسمی از عمان‪« ،‬کنسرتو قرانی ادواردو» نوشته نجوا بینشاتوان‬ ‫از لیبی‪« ،‬سنگ خوشبختی» نوشته ازهر جرجیس از عراق و «روزهای خورشید درخشان» نوشته میرال‬ ‫الطحاوی از مصر به عنوان اثار برگزیده شانزدهمین جایزه بین المللی ادبیات داستانی عربی (‪)IPAF‬‬ ‫معرفی شدند‪ .‬برنده شانزدهمین دوره جایزه بین المللی داستان عربی یکشــبه ‪ ۲۱‬ماه می ‪ ۲۰۲۳‬در‬ ‫مراسمی در ابوظبی معرفی می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫عروسک ها نباید در صندوق بمانند!‬ ‫گردهمایی انجمن نمایشگران عروسکی عصر روز شنبه‪ ۱۳‬اسفند ماه در خانه تئاتر برگزار‬ ‫شد‪ .‬جمعی از نمایشگران عروسکی در روزهای پایانی سال گردهم امدند و یاد هنرمندان‬ ‫درگذشته را گرامی داشــته و کارت عضویت افتخاری انجمن نمایشگران عروسکی را به‬ ‫مرضیه برومند و مجید قناد اهدا کردند‪.‬‬ ‫از انجاکه حکم مرضیه برومند به عنوان مدیر عامل خانه سینما اعالم شد‪ ،‬این هنرمند به‬ ‫دلیل مشغله های روز گذشته خود نتوانست در این برنامه حضور پیدا کند‪.‬‬ ‫در این مراسم هما جدیکار‪ ،‬رییس هیات مدیره انجمن نمایشگران عروسکی با اشاره به‬ ‫دالیل برگزاری این برنامه گفت‪« :‬دورهم جمع شدیم تا دل های مان شاد شود‪ .‬سال سختی‬ ‫را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم که این سال ســخت برود و دیگر برنگردد و ما بتوانیم‬ ‫ی با تئاتر زنده است‪ .‬امیدواریم‬ ‫فعالیت های عروسکی را دوباره شروع کنیم ‪ ،‬چراکه تئاتر ‬ ‫شرایط را مهیا کنیم تا بتوانیم روی صحنه برویم‪ .‬در هر شرایطی یک هنرمند می تواند کار‬ ‫خود را انجام دهد‪ .‬می توانیم به یاد مادران داغدار روی صحنه باشیم تا عروسک ها در صندوق‬ ‫نمانند‪ .‬انها چشم به راهند تا دل ها را شاد کنند‪».‬‬ ‫زهرا مریدی‪ ،‬مجری مراسم نیز با اشاره به فعالیت هایی که پس از زلزله خوی انجام گرفته‪،‬‬ ‫گفت‪« :‬زهرا طباطبایی به خوی رفته‪ .‬هادی حجازی فر همان روزهای ابتدای کاال و وسایل‬ ‫زیادی را برای کمک به بازماندگان به این شهر فرســتاد‪ .‬کانون پرورش فکری کودکان و‬ ‫نوجوانان از همان روزهای اول پس از زلزله تریلی سیار خود را به این شهر فرستاده است‬ ‫که هریک از اعضا که توانایی سفر و اجرای نمایش در این شهر داشته باشند‪ ،‬می توانند برای‬ ‫این کار اعالم امادگی کنند‪».‬‬ ‫در ادامه مراسم از درگذشتگان و پیشکسوتان نمایش عروسکی یاد شد و فریبا جدیکار از‬ ‫اهدای عضویت افتخاری این انجمن به مرضیه برومند و مجید قناد خبر داد‪/.‬ایسنا‬ ‫افشاریان‪ :‬به روز های پیش رو امیدوارتر هستم‬ ‫سجاد افشاریان بازیگر سینما و تئاتر در حاشیه اکران مردمی فیلم‬ ‫تئاتر «هرکسی یا روز می میرد یا شب من شبانه روز» که شامگاه ‪۱۳‬‬ ‫اسفندماه در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد‪ ،‬در جمع خبرنگاران‬ ‫اظهار کرد‪ :‬به این دلیل که اجرای تئاتر «بک تو بلک» در مشــهد به‬ ‫تاخیر افتاد‪ ،‬تصمیم گرفتیم مشــهد نخستین شهری باشد که اکران‬ ‫فیلم تئاتر «هرکسی یا روز می میرد یا شــب من شبانه روز» را در ان‬ ‫برگزار کنیم که ‪ ۱۰۰‬درصد عواید ان را به هموطنان زلزله زده خوی‬ ‫اختصاص خواهیم داد‪.‬‬ ‫این بازیگر و کارگــردان تئاتر با بیان اینکه بعــد از گذر از روز های‬ ‫سختی که همه پشت سر گذاشتند‪ ،‬تئاتر شرایط خوبی ندارد‪ ،‬عنوان‬ ‫کرد‪ :‬ما هر کدام باید به سهم خود برای توسعه‪ ،‬ابادی و ایجاد فکر در‬ ‫جامعه تالش کنیم که تئاتر بسیار اگاه کننده است‪.‬‬ ‫من همیشه امید داشتم و این روز ها به روز های پیش رو امیدوارتر‬ ‫هستم‪/.‬صباخبر‬ ‫ورود مندیش به بازار موسیقی‬ ‫البوم موسیقی «مندیش» به اهنگسازی و تنظیم شاهرخ سرلک‬ ‫و خوانندگی مهدی خســروانی در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی‬ ‫ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفــت‪« .‬دونه انار»‪« ،‬دی بالل»‪،‬‬ ‫«بویراحمدی»‪« ،‬شیرعلی مردون»‪« ،‬شیرینه سوزه»‪« ،‬مرجنگه»‪،‬‬ ‫«نوبهار» قطعاتی هستند که د راین البوم پیش روی مخاطبان قرار‬ ‫گرفته اند‪ .‬احمدســرلک درباره این البوم نوشته است‪« :‬موسیقی‬ ‫نواحی ســرزمین ما ایران سرشار از ناگفته هاســت‪ .‬در این البوم‬ ‫به معرفی اهنگ ها و ترانه های ماندگار و دلنشــین ایل بختیاری‬ ‫پرداخته شده است‪ .‬امید اســت مورد توجه دوستداران موسیقی‬ ‫نواحی قرار گیرد‪ ».‬احمد سرلک از جمله نوازندگان حوزه موسیقی‬ ‫ایرانی در حوزه سنتورنوازی و تمبک نوازی است ‪ .‬و مهدی خسروانی‬ ‫نیز از جمله هنرمندانی است که عالوه بر خوانندگی در حوزه های‬ ‫نوازندگی‪ ،‬سنتورنوازی و نواوری در ساخت و تولید سازهای مختلف‬ ‫به فعالیت مشغول است‪/.‬مهر‬ ‫انتشار اولین البوم برگزیده عصرجدید‬ ‫احسان یاســین که یکی از فینالیســت های فصل سوم مسابقه‬ ‫اســتعدادیابی «عصر جدید» با اجرای احســان علیخانی بود اولین‬ ‫البومش را روانه بازار خواهد کرد‪ .‬این البوم با نام «ماه من» طی روز های‬ ‫اینده در ایران و پلتفرم های معتبر موسیقی جهان منتشر می شود و‬ ‫شامل هشت قطعه است که در مراحل تولید ان چهره های مطرح و‬ ‫چند هنرمند جوان عرصه شعر و موسیقی حضور داشته اند‪ .‬احسان‬ ‫یاسین سال گذشته با شرکت در مسابقه «عصر جدید» و اجرای اثار‬ ‫معنوی و عرفانی که اغلب از ساخته های خودش هم بود توانست نظر‬ ‫مثبت داوران و بینندگان ان رقابت را جلب کند‪ .‬وی اکنون با همان‬ ‫سبک اثار و تجربه بیشتر اولین البومش را با ترانه هایی به زبان های‬ ‫فارسی و انگلیسی و عربی ارائه خواهد کرد‪ .‬البوم «ماه من» با صدای‬ ‫احسان یاسین از سوی کمپانی «نورانیک میوزیک» تولید شده و قرار‬ ‫است عالوه بر پخش فیزیکی و دیجیتالی در ایران‪ ،‬توزیع گسترده ای‬ ‫در پلتفرم های معتبر موسیقی جهان داشته باشد‪/.‬صباخبر‬ صفحه 6 ‫ د وشنبه ‪ 15‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1385‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ن «واکی تاکی» درگذشت‬ ‫معمار برج گرا ‬ ‫«رافائل وینیولی»‪ ،‬معمار برجسته اوروگوئه ای که برخی از مشهورترین ساختمان های نقاط مختلف‬ ‫جهان را طراحی کرد‪ ،‬در سن‪۷۸‬سالگی درگذشت‪« .‬وینیولی » بیش از‪ ۶۰۰‬بنا در قالب دفتر ‪ ،‬ساختمان های‬ ‫مسکونی ‪ ،‬هتل ‪ ،‬سالن کنسرت ‪ ،‬استادیوم و فرودگاه را در سراسر جهان طراحی کرده بود‪ .‬او شرکت «معماران‬ ‫رافائل وینولی» را در سال ‪ ۱۹۸۳‬تاسیس کرد‪ ،‬دفتر مرکزی این شرکت در شهر نیویورک مستقر است و‬ ‫دفاتر و پروژه هایی در سرتاسر جهان را اداره می کند‪ .‬یکی از مشهورترین بناهای این معمار ساختمان «واکی‬ ‫تاکی» در بریتانیاست‪ .‬در پی درگذشت رافائل وینیولی‪ ،‬اکادمی فوتبال شهر منچستر که «وینیولی » زمین‬ ‫تمرین باشگاه فوتبال ان را طراحی کرده بود با انتشار پیامی به این معمار ادای احترام کرد‪/.‬ایسنا‬ ‫‪7‬‬ ‫کشف سکه های تاریخی در لهستان‬ ‫مجموعه بزرگی از سکه های تاریخی درون یک ظرف ســرامیکی در لهستان کشف شد‪ .‬فردی در‬ ‫لهستان که با استفاده از دستگاه فلزیاب در جســت وجوی تجهیزات کشاورزی گمشده در زمین های‬ ‫کشاورزی بود‪ ،‬مجموعه ای از یک گنجینه تاریخی را در ظرف سرامیکی کشف کرد که در نزدیکی یک‬ ‫روستا دفن شده بود‪ .‬این فرد پس از کشف ظرف بر اساس قانون محافظت از اشیاء تاریخی به مقامات شهر‬ ‫لوبلین اطالع داد‪ .‬بررسی باستان شناسان درباره گنجین ه سکه هایی که اخیرا در نزدیکی یکی از روستاهای‬ ‫لهستان کشف شده نشان می دهد که سکه ها عمدا درون یک ظرف سرامیکی در خاک دفن شده بودند‪.‬‬ ‫در مجموع هزار سکه متعلق به قرن هفدهم میالدی در این ظرف کشف شد‪/.‬ایسنا‬ ‫در گردهمایی مدیران هنرستان های هنر های زیبا عنوان شد‪:‬‬ ‫منشور هنر در جمهوری اسالمی پیام امام (ره) است‬ ‫تفاهم نامه همکاری مشترک بین وزارتخانه های فرهنگ و اموزش‬ ‫و پرورش در زمینه اموزش های رسمی بخش فرهنگی و هنری در‬ ‫هنرستان ها و اموزشگاه های مهارتی کشور به امضای محمدمهدی‬ ‫اسماعیلی وزیر فرهنگ و یوسف نوری وزیر اموزش و پرورش رسید‪.‬‬ ‫محمدمهدی اســماعیلی‪ ،‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی شامگاه‬ ‫شنبه ســیزدهم اســفند ماه در گردهمایی مدیران هنرستان های‬ ‫هنر های زیبا که با حضور وزیر اموزش و پرورش در مجتمع فرهنگی‬ ‫باغ زیبای تهران برگزار شد‪ ،‬پس از شــنیدن نقطه نظرات مدیران‬ ‫هنرستان های سراسر کشــور به امضای تفاهم نامه همکاری میان‬ ‫وزراتخانه های فرهنگ و اموزش و پــرورش در زمینه اموزش های‬ ‫رســمی بخش فرهنگی و هنری در هنرســتان ها و اموزشگاه های‬ ‫مهارتی کشور اشــاره کرد و افزود‪ :‬خوشبختانه شخص وزیر محترم‬ ‫اموزش و پرورش از اهتمام باالیی نســبت به ارتقای سطح کیفی و‬ ‫کمی حوزه اموزش برخوردار است و امیدواریم با امضای این تفاهم‬ ‫نامه هنرستان های هنر های زیبا سراسر کشور مورد حمایت و عنایت‬ ‫بیشتر وزارت اموزش و پرورش قرار گیرد‪.‬‬ ‫وی با بیان اینکه ‪ ۱۲‬هنرســتان در یک ســال اخیــر به تعداد‬ ‫هنرستان های سراسری اضافه شده اســت‪ ،‬گفت‪ :‬از انجا که تعداد‬ ‫متقاضیان حضور در هنرســتان های هنر های زیبای سراسر کشور‬ ‫افزایش چشمگیری داشته است می بایست حداقل در هر استان یک‬ ‫هنرستان دخترانه و پسرانه فعال باشد‪ .‬وزیر فرهنگ‪ ،‬منشور هنر در‬ ‫جمهوری اسالمی را پیام امام راحل دانست و تصریح کرد‪ :‬هنرجویان‬ ‫هنرستان های زیبا باید مبلغان ارمان های امام و انقالب باشند و اصول‬ ‫تربیتی و پرورشی حاکم در این هنرستان ها باید در کنار ارتقای سطح‬ ‫علمی هنرجویان شرایطی فراهم کند تا افراد با نفس سالم به عنوان‬ ‫سرمشق جامعه تربیت شوند‪.‬‬ ‫عضو شورای عالی انقالب فرهنگی در ادامه به اهمیت‏هنرستان ها‬ ‫در دولت مردمی اشاره کرد و گفت‪ :‬حضور وزرای فرهنگ و اموزش‬ ‫و پرورش در این مراسم نشــان از اهتمام ویژه دولت مردمی نسبت‬ ‫به امر توسعه کمی و کیفی هنراموزی در هنرستان هاست و بدون‬ ‫تردید تعلیم‪ ،‬تربیت و اموزش فرزندان ایران عزیز در هنرستان ها در‬ ‫دولت مردمی از اهمیت خاصی برخوردار است و امیدواریم با همت‬ ‫مدیران هنرستان های هنر های زیبا شاهد شکل گیری نسل جدیدی‬ ‫از هنرمندان فرهیخته در ایران عزیز باشــیم‪ .‬اســماعیلی در پایان‬ ‫خاطرنشان کرد‪ :‬همانطور که گفته شــد‪ ،‬تالش داریم در هر مرکز‬ ‫استان کشور حداقل یک هنرســتان دخترانه و پسرانه وجود داشته‬ ‫باشد‪ ،‬زیرا اگر زمینه رشد و بروز برای استعدا های جوانان ایرانی فراهم‬ ‫شود در اینده شــاهد حضور هنرمندان بزرگی در عرصه هنر کشور‬ ‫خواهیم بود‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫گفت وگوی صبا با سعید نجاتی مشاور مدیرعامل‬ ‫و مدیر کانون دانش اموختگان سینمای جوانان‬ ‫گذار از تئوری به پراگماتیسم‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫محمد کفیلی ‪ -‬مشاور مدیرعامل و مدیر کانون دانش اموختگان‬ ‫انجمن ســینمای جوانان ایــران درباره ظرفیت هــا و امتیازهای‬ ‫اردوهای فیلم سازی «ایده تا تولید» و همچنین برنامه های کانون‬ ‫دانش اموختگان انجمن توضیح داد‪ .‬سعید نجاتی که به تازگی به‬ ‫عنوان استاد سومین اردوی فیلم سازی «ایده تا تولید» در اردبیل با‬ ‫هنرجویان و فیلم سازهای انجمن سینمای جوانان ایران همراه بوده‪،‬‬ ‫در گفتگو با خبرنگار صبا درباره ساختار اردوهای فیلم سازی «ایده‬ ‫تا تولید» و فعالیت های کانون دانش اموختگان انجمن ســینمای‬ ‫جوانان ایران و‪ ...‬توضیح داد‪.‬‬ ‫در ابتدا مدیر کانون دانش اموختگان انجمن ســینمای جوانان‬ ‫ایران در حاشیه جشنواره منطقه ای سینمای جوان یزد‪ -‬ایساتیس‪،‬‬ ‫با اشــاره به فعالیت کانون‪ ،‬اهداف ان و همچنین برگزاری جلسه‬ ‫با مدیران دفاتر ‪ 10‬اســتان (سمنان‪ ،‬خراســان رضوی‪ ،‬خراسان‬ ‫جنوبی‪ ،‬سیستان و بلوچستان‪ ،‬قم‪ ،‬اصفهان‪ ،‬هرمزگان‪ ،‬چهارمحال‬ ‫و بختیاری‪ ،‬کرمان و یزد( توضیح داد‪ :‬اخرین نشست کانون دانش‬ ‫اموختگان انجمن ســینمای جوانان ایران‪ ،‬در حاشــیه برگزاری‬ ‫شصت وپنجمین جشنواره سینمای جوان یزد‪ -‬ایساتیس باحضور‬ ‫مهدی اذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران‪ ،‬میکائیل‬ ‫دیانی معاون ارتباطات و بازرگانی‪ ،‬سیدهادی اقاجانی معاون تولید و‬ ‫پشتیبانی‪ ،‬طیبه فلکیان معاون امور استان ها و جشنواره ها و مدیران‬ ‫دفاتر انجمن از ‪ 10‬استان کشور برگزار شد و درباره اهمیت کانون‬ ‫دانش اموختگان و برنامه هایی که برای ان برنامه ریزی شده است‪،‬‬ ‫گفتگو شد‪.‬‬ ‫شناسایی هنرجویان دهه ‪ 60‬و ‪70‬‬ ‫مشــاور مدیرعامل انجمن ســینمای جوانان ایران با اشاره به‬ ‫اهمیت کانون دانش اموختگان و مســائل مطرح شده در اخرین‬ ‫نشست‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬کانون دانش اموختگان انجمن سینمای جوانان‬ ‫ایران وظیفه دارد با کمک تمام مدیــران دفاتر انجمن‪ ،‬روی دانش‬ ‫اموختگان خود نظارت داشته باشد و از ظرفیت های ان ها استفاده‬ ‫کند‪.‬برای نمونه اگر سال ها از تولید اخرین فیلم کوتاه و یا فعالیت‬ ‫سینمایی ان ها گذشته اســت‪ ،‬خبری از ان ها بگیرد و در صورت‬ ‫ت ان‪‎‬ها مهیا کند و اگر در حال حاضر در‬ ‫امکان‪ ،‬شرایط را برای فعالی ‬ ‫حال تولید و فعالیت هستند‪ ،‬ظرفیت های انجمن را برای کمک و‬ ‫حمایت از دانش اموختگان خود فعال کند‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬از دهه ‪ 60‬تاکنون بالغ بر ‪ 250‬هزار نفر‪ ،‬هنرجوی انجمن‬ ‫سینمای جوانان ایران بودند و بررســی‪ ،‬حمایت و شناسایی ان ها‬ ‫اتفاق فرخنده ای است که هم اکنون درحال انجام است و توجه ویژه‬ ‫ما در کانون‪ ،‬در وهله اول روی هنرجویان دهه ‪ 60‬و ‪ 70‬انجمن است‪.‬‬ ‫نجاتی بــا تاکید براینکــه دانش اموختگان انجمن ســینمای‬ ‫جوانان ایران می توانند برای شناسایی بهتر در پورتال کانون دانش‬ ‫اموختگان سایت انجمن به نشنانی ‪ iycs.ir‬ثبت نام کنند‪ ،‬توضیح‬ ‫داد‪ :‬پس از شناسایی قصد داریم کارت دانش اموختگان انجمن را‬ ‫برای هنرجویان صادر کنیم و یک سری برنامه ریزی ها برای حمایت از‬ ‫ان ها در نظر گرفته ایم که در اینده به صورت دقیق تر و تکمیلی اعالم‬ ‫خواهیم کرد‪ ،‬البته تمام این موارد منوط به تایید و احراز صالحیت‬ ‫توسط کارشناسان انجمن است‪.‬‬ ‫مدیر کانــون دانش اموختگان انجمن ســینمای جوانان ایران‬ ‫همچنین گفت‪ :‬اولویت این است که ویژه برنامه های انجمن سینمای‬ ‫جوانان ایران مانند‪ ،‬جشــنوار ه فیلم کوتاه تهران‪ ،‬جشــنواره های‬ ‫منطقه ای‪ ،‬هفته های فیلم و عکس‪ ،‬همچنین پاتوق های فیلم کوتاه‬ ‫با حضور تعدادی از اعضای کانون دانش اموختگان برگزار شــود تا‬ ‫ارتباط بین ان ها و بدنه انجمن ســینمای جوانان ایران همچنان‬ ‫حفظ شود‪.‬‬ ‫از تئوری به پراگماتیسم‬ ‫نجاتی به ساختار و ظرفیت های اردوی فیلم سازی «ایده تا تولید»‬ ‫اشاره کرد و گفت‪ :‬به عنوان مدرس با نوع عملکرد و ساختار «ایده تا‬ ‫تولید» اشنایی داشتم و در گذشته با هنرجویان فیلم سازی انجمن‬ ‫این شکل از تولید را بارها تجربه کرده ایم؛ معتقدم که ُحسن سینمای‬ ‫جوان‪ ،‬سرعت عمل ان در روند اموزش است‪ .‬انجمن سینمای جوان‪،‬‬ ‫هنرجویان خود را از ســطح یک تئورسین به سمت یک هنرجوی‬ ‫عمل گرا (پراگماتیک) سوق می دهد‪.‬‬ ‫کارگردان فیلم کوتاه «صراحی» افزود‪ :‬فیلم ســازها عموما در‬ ‫ابتدای زمان فیلم سازی خود‪ ،‬از صحنه و پشت دوربین قرار گرفتن‬ ‫ترس دارند‪ ،‬یا تجربه کافی برای مدیریت صحنه را ندارند‪ ،‬به همین‬ ‫دلیل خروجی هنرجویان انجمن به ویژه هنرجویانی که در اردوهای‬ ‫فیلم سازی «ایده تا تولید» شرکت کرده اند‪ ،‬پرورش یک هنرجوی‬ ‫باسواد و البته باتجربه است‪ .‬نجاتی اضافه کرد‪ :‬گزینش ‪ 60‬هنرجویی‬ ‫که در چهار اردوی فیلم سازی «ایده تا تولید» شرکت کرده اند‪ ،‬اتفاقی‬ ‫نیست؛ این هنرجویان بورسیه انجمن سینمای جوانان ایران شده اند‬ ‫و این فرصت را می یابند کنار فیلم سازهای بزرگ و با تجربه سینمای‬ ‫کوتاه و بلند ایران‪ ،‬روند تولید یک فیلم کوتاه را همراه با کار گروهی‬ ‫تجربه کنند‪.‬‬ ‫ریسک ازمون وخطا سرصحنه‬ ‫او همچنین گفت‪« :‬ایده تا تولید» تجربه چندین فیلم برداری سر‬ ‫صحنه را برای هنرجویان فراهم می کند و به نوعی یک شبه مسیر‬ ‫چندساله فیلم سازها را هموار می کند‪ ،‬به شرط این که از این ظرفیت‬ ‫و فرصت به خوبی استفاده کنند‪ .‬دفاتری که اردوی «ایده تا تولید»‬ ‫را برگزار می کنند یا سهمیه معرفی فیلم ساز دارند‪ ،‬باید با دقت نظر‬ ‫بیشتر و شناخت عمومی تری هنرجویان خود را برای اردو معرفی‬ ‫کنند و مدیرانی که مسئولیت برگزاری اردوها را دارند‪ ،‬توجه کنند‬ ‫که شرایط ارتباط‪ ،‬اشنایی و تبادل نظر بین استاد و هنرجویان هر‬ ‫ژانر باید فراهم شود‪ .‬او با اشــاره به تجربه حضور در سومین اردوی‬ ‫فیلم ســازی «ایده تا تولید» اردبیل افزود‪ :‬از انجا که شــناختی از‬ ‫لوکیشن ها و فضاهای محیطی شهر مورد نظر وجود ندارد‪ ،‬ساختار‬ ‫و بستر فیلم ها را براساس فضای محیطی شهر مورد نظر ارائه شود‪.‬‬ ‫نجاتی در پایان با اشاره به ظرفیتی که «ایده تا تولید» و تولیدات‬ ‫ان دارد‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬فیلم های کوتاهی که در اردوهای فیلم سازی‬ ‫«ایده تا تولید» ساخته می شــوند‪ ،‬صرفا نباید فیلم های حرفه ای‬ ‫و حتی نیمه حرفه ای باشــند‪ ،‬که البته هستند؛ نکته این است که‬ ‫هدف‪ ،‬اموزش روند و پروسه تولید در یک شرایط نیمه حرفه ای و‬ ‫اینکه فیلم سازها با کارگروهی و چالش هایی که در اینده سر صحنه‬ ‫برای ان ها هزینه ساز خواهد شد‪ ،‬همچنین نحوه تعامل با عوامل و‬ ‫بازیگران‪ ،‬اجرای دکوپاژ و مدیریت صحنه اشنا شوند‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!