روزنامه صبا شماره 1385
روزنامه صبا شماره 1385
روزنامه صبا شماره 1385
دو شنبه| 15اسفند 6 |1401مارس 13 |2023شعبان |1444
سال دهم| شماره 8 |1385صفحه| 5000ناموت|
گفت وگو با مشاور مدیرعامل
و مدیر کانون دانش اموختگان سینمای جوانان
گذار از تئوری به پراگماتیسم
در گردهمایی مدیران هنرستان های
هنر های زیبا عنوان شد:
منشور هنر در جمهوری اسالمی
پیام امام (ره) است
گفت وگوی صبا با عوامل سریال شهباز
نجـوا بـه پلیـس خیانـت یم کنـد؟
علی سرتیبی:
هیچ قهری در میان نیست
گزارش یک ساله گیشه سینمای ایران
عروسک ها نباید در صندوق بمانند! صفحه 1
2
د وشنبه 15اسفند 1401شماره 1385
اتقی در ۷۲سالگی درگذشت
خرب سیمنا و تلویزیون
محمدجواد نظری گلپایگانی بامداد یکشنبه ۱۴ ،اسفندماه در ۷۲سالگی بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت.
طبق گفته بستگان او ،مراسم خاکسپاری نظری گلپایگانی امروز دوشنبه ۱۵ ،اسفندماه ،ساعت۱۰
صبح در بهشت زهرا برگزار می شود .جواد گلپایگانی متولد ۲۶اسفند ۱۳۲۹در گلپایگان ،بازیگر سینما و
تلویزیون با بازی در نقش اتقی در سریال اینه عبرت به شهرت رسید .او در فیلم های سینمایی اقای شانس،
مزدوران ،نقطه ضعف ،عصیانگران ،شجاعان ایستاده می میرند ،باغ بلور ،زرخرید و سریال های تلویزیونی
اتیه ،برگ ریزان و اینه عبرت بازی کرده کرده است .گلپایگانی همچنین تهیه کنندگی فیلم های مزدوران،
شیالت ،نقطه ضعف ،عصیانگران و شجاعان ایستاده می میرند را برعهده داشته است/.صباخبر
ادامه اکران لوپتو در نوروز امسال
همزمان با ۲۰میلیاردی شدن انیمیشن «لوپتو» ،تیزر جدید این انیمیشن سینمایی منتشر شد و
همچنین اکران این اثر در نوروز سال ۱۴۰۲در سینماهای سراسر کشور ادامه خواهد داشت« .لوپتو»
تاکنون در گیشه سینماها با جذب ۷۸۵هزار مخاطب توانسته به فروش ۱۸و نیم میلیارد تومانی دست
یابد .همچنین این فیلم در اکران سیار با جذب ۱۶۰هزار مخاطب در ۱۳۸۳اکران به فروش یک میلیارد و
هفتصد میلیون تومانی دست یافته است .انیمیشن سینمایی «لوپتو» که اکران ان در سینماهای سراسر
ب توانسته
کشور از ۱۱ابان ماه اغاز شده است در مجموع اکران سینمایی و سیار با جذب ۹۴۵هزار مخاط
تاکنون عنوان پرمخاطب ترین فیلم کودک سال ۱۴۰۱را به خود اختصاص دهد/.ایسنا
علی سرتیبی:
هیچ قهری در میان نیست
در حالی که برخی رســانه ها از غیبت پلتفرم های شناخته شــده ای مانند «نماوا»« ،فیلم نت» و
«فیلیمو» در نمایشگاه امسال خبر داده و عده ای ان را به تحریم این سازمان نظارتی نسبت می دهند،
مدیر فیلم نت با حضور در نمایشگاه رصتا ،علت شرکت نکردن این پلتفرم را توضیح داده است.
پیشتر محسن قائمی نسب ،قائم مقام ساترا درباره غیبت نمایندگان شبکه های نمایش خانگی (نماوا،
فیلیمو و فیلم نت) در نمایشگاه «رصتا» گفته بود :ما در این نمایشگاه هیچ ممنوعیتی نداریم .تمام
کسانی که مجوز داشته اند می توانستند بیایند .هر کسی که در این نمایشگاه حضور ندارد ،از فرصتی که
از طریق رسانه ملی برایش فراهم شده خودش را محروم کرده است.
اما در شرایطی که فیلم نت یکی از رسانه هایی است که امسال در نمایشگاه ساترا حضور ندارد ،ستاد
خبری نمایشگاه از حضور علی سرتیپی ـ مدیر این پلتفرم ـ در اخرین روز نمایشگاه خبر داده است.
او در گفت وگویی اعالم کرده است ،هیچ قهری در میان نیست و فقط دلیل نیامدن فیلم نت ،امادگی
نداشتن برای حضور پرقدرت بوده و دلیل دیگری نداشته است.
ســرتیپی با بازدید از نمایشــگاه رصتا با مدیران برخی غرفه های حاضر در نمایشگاه دیدار کرد و
توافقاتی را برای همکاری بیشتر با پلتفرم های حاضر در نمایشــگاه انجام داد .او درباره برگزاری این
دست نمایشگاه ها ،گفت :ما از هرگونه تعامل و ارتباط استقبال می کنیم؛ وقتی پلتفرم ها دور هم جمع
می شوند و فضای اشتغال و کار فراهم باشد ،اتفاقات خوبی می افتد .ما تالش مان این است که بازار کار
در حوزه پلتفرم ها رونق پیدا کند .سرتیپی همچنین به تعامل با ساترا اشاره کرد و افزود :ما (فیلم نت)
مثل بقیه پلتفرم ها با ساترا کار می کنیم؛ مشکالت همه جا هست اما خوشبختانه با تعامل و ارتباط با
همدیگر پیش می رویم .عالوه بر فیلم نت ،پلتفرم هایی همچون فیلیمو و نماوا هم در نمایشگاه امسال
ساترا حضور نداشتند/.ایسنا
رونق سینمای فرانسه در ماهی که گذشت
گیشه سینماهای فرانسه با اکران فیلم های دنباله در ماه اخیر با رونق
روبه رو شد اما هنوز با دوران پیش از کرونا فاصله دارد.
در حالی که سینماهای فرانســه در ماه فوریه ۲۰۲۳جهشی ۴۰
درصدی را در مقایسه با همین ماه سال پیش تجربه کردند ،اما هنوز به
میانگین همین ماه در روزهای پیش از کرونا نرسیده اند.
با وجود این که «اواتار :راه اب» ساخته جیمز کامرون رکوردها را
شکست و فیلم های داخلی هم تاثیرگذار ظاهر شدند ،فروش بلیت در
فوریه امسال ۱۸.۲میلیون قطعه بود که به معنی عقب ماندن ۲۱.۳
درصدی در مقایسه با میانگین سال های ۲۰۱۷تا ۲۰۱۹است.
در مجموع در ماه فوریه ۵۹فیلم اکران شــدند که کمی بیشتر از
۵۴فیلم فوریه سال ۲۰۲۲است و با اکران ۳۲فیلم فرانسوی در برابر
۶عنوان فیلم امریکایی ،نشان دهنده اقبال فیلم های داخلی است.
در فوریه ۲۰۱۹شمار تماشــاگران ۲۲میلیون و در فوریه ۲۰۱۷
بیش از ۲۴.۸میلیون نفر بود/.مهر
همه چیز همه جا بالفاصله جایزه گرفت
فیلم «همه جا همه چیز یک باره» با ۷جایزه از جوایز اسپریت
۲۰۲۳به خانه رفت.
«همه جا همه چیز یک باره» در حالی که با کســب ۸نامزدی
از جوایز اسپریت پیشتاز این جوایز بود موفق شد تا ۷جایزه را از
ان خود کند که کسب جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی و
فیلمنامه برای دانیل کوان و دانیل شاینرت از جمله انهاست .این
فیلم همچنین برای بازی میشــل یئو جایزه بهترین بازیگر نقش
اصلی ،برای بازی هی هوی کوان جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل،
برای بازی استفانی هسو جایزه بهترین عملکرد و نیز جایزه بهترین
تدوین را برد .این فیلم که ساخته ۲دانیل است «تار» تاد فیلد با
۷نامزدی را پشت سر گذاشــت و «تار» در نهایت جایزه بهترین
فیلمبرداری را برد.
جایزه ایندیپندنت اسپیریت در سال ۱۹۸۴با هدف جایزه دادن
به فیلم سازان مستقل پایه گذاری شد/.صباخبر
همایون اسعدیان تکذیب کرد
همایون اسعدیان با اشاره به ادامه روند بررسی فیلم های متقاضی
اکران در نوروز ۱۴۰۲تاکید کرد خبر منتشرشده به نقل از او درباره دو
برابر شدن قیمت بلیت سینماها در سال اینده صحت ندارد.
اسعدیان درباره خبر منتشرشده به نقل از خود درباره قطعی بودن
افزایش دوبرابری قیمت بلیت سینماها در سال اینده تاکید کرد :من
این موضوع را به این صورت اعالم نکرده بودم و ان رسانه برداشت خود
را تبدیل به خبر کرده است.
اگر متن ان مصاحبه را هم ببینید متوجه می شوید که بنده تنها
درباره قطعی بودن افزایش قیمــت بلیت صحبت کرده ام و نمی دانم
چگونه از ان اظهارات این تلقی پیش امده است که منظورم افزایش
دو برابری قیمت ها و مشخصاً قیمت ۹۰هزار تومان بوده است! در متن
مصاحبه این اظهارات وجود ندارد.وی ادامه داد :انچه در حال حاضر
قطعی اســت حتماً افزایش قیمت بلیت خواهیم داشت اما قطعاً ان
افزایش دوبرابری هم درست نیست/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
کن پامنار وارد هنروتجربه می شود
فیلم سینمایی «کن پامنار» به کارگردانی و تهیه کنندگی اشکان درویشی از چهارشنبه ۲۴اسفندماه
در سینماهای منتخب گروه «هنر و تجربه» روی پرده می رود« .کن پامنار» که بر اساس طرحی از اشکان
درویشی و با فیلمنامه ای نوشته سیروس همتی ساخته شده ،روایتی از زندگی کودکان کار در محله های
فقیرنشین مناطق پایین شهر تهران و حمایت از دختران مظلوم افغانستان است و تیتراژ پایانی ان نیز
قطعه «شرح روزگار» با صدای ساالر عقیلی است .ســیامک صفری ،بابک نوری ،علیرضا استادی ،ندا
حسینی ،سیروس همتی ،مهدی تارخ و فریبا کوثری در این فیلم نقش افرینی کرده اند .فیلم های گروه
«هنروتجربه» در دو سانس ۱۶و ۱۸سالن های منتخب این گروه در تهران اکران می شود/.مهر
د وشنبه 15اسفند 1401شماره 1385
3
هناس در امریکا دیده شد
دیپلم افتخار جشنواره بین المللی فیلم « »Accoladeامریکا به فیلم سینمایی «هناس» ساخته
حسین دارابی رسید .فیلمنامه «هِناس» که در ژانر ملودرام عاشقانه توسط احسان ثقفی و مهدیه عین اللهی
به نگارش درامده؛ نخستین روایت دراماتیک و سینمایی دلهره اور از ترور یکی از دانشمندان هسته ای ایران
شهید داریوش رضایی نژاد است که در زمان اکران سینمایی به فروش ۴میلیارد تومان در سینماها رسید و
هم اکنون اکران انالین خود را در پلتفرم فیلیمو اغاز کرده است و پخش بین الملل این فیلم برعهده مرکز
بین الملل سوره است .این جشنواره بین المللی در سال ۲۰۰۳تاسیس شده و هرساله در شهر کالیفرنیای
کشور امریکا برگزار می شود ،به نمایش اثار تیم های خالق و با استعداد فیلمسازی می پردازد/.ایسنا
گزارش یک ساله گیشه سینمای ایران
نشست خبری هاشم میرزاخانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل
موسسه سینماشهر صبح روز یکشنبه ۱۴اسفند ماه به منظور ارائه
گزارش عملکرد یک ساله این موسسه در ســاختمان مرکزی ان
برگزار شد .مدیرعامل موسسه سینما شهر با اعالم فروش سینماهای
سراسر کشور و اعالم تعداد سالن های فعال گزارش خود را اغاز کرد.
فروش سینماهای کشور از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه سال جاری
۳.۹۸۸.۷۷۵.۹۷۵.۹۳۸ریال و با تعداد ۱۲.۹۸۴.۴۰۳نفر بوده است.
در مجموع ۲۵۲سینمای فعال در ســال ۱۴۰۱با ۶۳۵سالن و
۱۲۲.۳۳۹صندلی وجود داشت و همچنین ۷۵سینمای غیرفعال
با ۱۰۰ســالن و ۲۸.۳۳۱صندلــی از دایره اکران خــارج بوده اند.
سینماهای در حال بازســازی ۱۸سینما با ۱۱۳ســالن و ۹.۴۲۶
صندلی به ناوگان نمایش در حال اضافه شــدن اســت که در حال
حاضر ۷۸سالن به بهره برداری رسیده است و در بهار سال ۱۴۰۲
کل سالن های مذکور به بهره برداری خواهند رسید .در ادامه نشست،
میرزاخانی گفت :تا پایان بهمن ماه سال جاری از لحاظ مخاطب و
فروش ،تهران در صدر بوده خراسان رضوی رتبه دوم ،استان اصفهان
در رتبه سوم ،استان فارس و استان البرز ربه های بعدی را به نام خود
ثبت کرده اند .پنج استان دوم نیز اســتانهای مازندران ،اذربایجان
شرقی ،خوزستان ،قم و گلستان می باشند و در کل میانگین ضریب
اشغال ۱۱ماهه کشور در سال ۱۴۰۱عدد ۶.۳۲درصد بوده است.
میرزاخانی در ادامه به فروش کل سینمای ایران در سال ۱۴۰۱
به تفکیک ماه های سال اشاره کرد و اعالم نمود :شهریور ماه باالترین
فروش سینمای ایران در سال به مبلغ ان ۵۳۴.۳۹۰.۹۰۲.۵۰۰ریال
بوده است .وی بیان کرد :کم ترین فروش سینمای ایران با ۶۳۰.۳۷۵
مخاطب در ابان ماه ثبت شــد و شــهریور ماه با ۱.۸۰۶.۶۷۴نفر
باالترین مخاطب را نشان می دهد .بخش بعدی گزارش مدیرعامل
موسسه مقایسه فروش سالن های سینما در سال ۱۴۰۰و ۱۴۰۱بود
که طبق امار استخراج شده از سامانه سمفا کل فروش در سال ۱۴۰۰
بالغ بر ۱.۷۴۵.۵۵۶.۳۹۱.۳۶۸ریــال با ۷.۵۸۱.۹۳۹مخاطب و در
سال ۳.۹۸۸.۷۷۵.۹۷۵.۹۳۸ ، ۱۴۰۱ریال با ۱۲.۹۸۴.۴۰۳مخاطب
تا پایان بهمن ماه بوده است .میرزاخانی به ساخت و توسعه ۳۱سینما
در سال ۱۴۰۱اشاره کرد و گفت :به منظور رعایت عدالت در حمایت
و توزیع امکانات در بخشهای دولتی و خصوصی در داخل و خارج از
مرکز و تشــویق مراکز مختلف به افزایش و تقویت زیرساخت های
سینمایی کشور ۳۱ســینما مورد ارزیابی و حمایت قرار گرفت که
در این بین ۱۱۳سالن به ســالن های نمایش اضافه شد و ۱۸سالن
جدید در مناطق کم برخوردار ساخته و ۱۳سینما نیز توسعه یافت.
لذا در این دوره شاهد اضافه شدن ۹۴۲۶صندلی به ناوگان نمایش
بوده ایم/.ایسنا صفحه 3
4
پرونده
د وشنبه 15اسفند 1401شماره 1385
گفت وگوی صبا با عوامل سریال شهباز
نجـوا بـه پلیـس خیانـت می کنـد؟
فرهومند ناظریان مجموعه تلویزیونی شهباز به کارگردانی
حمیدرضا لوافی ،تهیه کنندگی امیرحسین
گفت و گو
اشــتیانی پور و مهــدی علی نقی پور،
نویسندگی مینا خدیوی در ژانر پلیسی معمایی با موضوع
فضای مجازی و پلیس سایبری در ۳۰قسمت ۴۲دقیقه ای
تهیه و تولید شده اســت و از شــبکه یک سیماو شبکه
پنج سیما پخش می شود.ســریال شهباز روایت زندگی
دختری به نام نجوا دانشجوی نخبه در حوزه برنامه نویسی
رایانه است .او به دلیل کنجکاوی و دانش فوق العاده خود
ارتباطات گسترده ای در فضای وب پیدا کرده و معتقد است
مرگ دوست صمیمی اش که به تازگی در یک سانحه از دنیا
رفته ،تصادف نبوده و ارتباط مستقیمی با یک شبکه مخفی
خرابکارانه اینترنتی ،به نام ارغوان دارد .نجوا به دنبال پیدا
کردن مدارکی علیه شــبکه ارغوان در فضای دارک وب
شــروع به برقراری ارتباط می کند و ...هم اکنون سریال
شــهباز در مرتبه دوم از صدر پربیننده ترین سریال های
تلویزیونی قرار گرفته است به همین بهانه خبرنگار صبا
با تهیه کنندگان این مجموعه و همچنین نویســنده و
کارگردان ویکی از بازیگران این سریال گفتگویی داشته
است که در ادامه می خوانید.
مهدی علی نقی پور:
پخش اثار بی کیفیت باعث ریزش مخاطبان شده است
تهیه و تولید سریال شهباز چگونه گذشت؟
تولید سریال شهباز کار ســاده ای نبود هم از باب رسیدن به یک
فیلمنامه استاندارد و هم از لحاظ هماهنگی های تولیدی ،با توجه به
تعدد لوکیشن هایی که در شهرهای مختلف ایران و بخشی درخارج
کشور را در بر می گرفت .یک سال و نیم نگارش فیلمنامه و در ادامه 3
ماه پیش تولید و 8ماه هم صرف فیلمبرداری شده است.
ایا نقد هایی هم به سریال وارد شده است؟
هیچ کاری نمی تواند ادعا کند که بدون ایراد است حتما نقد های هم
هست منتها به این دلیل که هنوز درگیر ادیت نهایی دو قسمت نهایی
سریال هستم زمان این را نداشــتم که بازخوردها را به صورت کامل
رصد کنم و چنانچه نقد هایی باشد من خیلی خوشحال می شوم که
ان ها را بخوانم تا درتولیدات بعدی ،رفع این ایرادات را مدنظر داشته
باشم .جدا از این همکاران و دوستان بیننده از این اثر استقبال کرده
ودر ادامه این مســیر به ما دلگرمی داده اند .الگوی ژانری این اثر یک
تریلر معمایی بود که در فواصل نما به نما و زمان بندی پرش از حادثه
به حادثه دیگر کامال رعایت شــده بود طوری که در کل ســریال از
سکانس های باالتر از 2دقیقه استفاده نشده است.
کار با رسانه صدا وســیما را در این شرایط از نظر پخش و
استقبال مردمی چگونه ارزیابی کرده اید؟
بنده و اقای اشــتیانی پور حدود 15سال است که در مرکز تولید
فیلم و سریال صدا و سیما مشــغول به کار هســتیم ،در این مدت
شاهدهستیم که این قبیل فراز و فرودها همیشه وجود داشته است
درهر دوره به دلیلی ،اما نکته مهم این اســت که همچنان رســانه
تلویزیون ،مخاطب دائمی خود را دارد و چنانچه اثر خوبی را ارائه کند
حتما از ان اقبال خواهد شد .این مســئله را از بازخوردهای سریال
شهباز داشته ایم که علیرغم اینکه نتوانستیم هیچ تبلیغ خاصی برای
این سریال داشته باشیم اما شهباز توسط مخاطب دنبال شده است.
کارخوب مخاطب خود را خواهد داشــت .با احترامی که برای همه
همکاران خود قائل هستم اما بخشــی از این عدم استقبال عمومی
مردم از رسانه تلویزیون به این دلیل است که باید قبول کرد ارائه اثار
بی کیفیت و پخش ان ها از شــبکه های مختلف به مرور باعث ریزش
مخاطب تلویزیون شده است.
امیر حسین اشتیانی پور:
صبا تمامی وجوه رسانه ای را رعایت می کند
سریال شــهباز از موضوع چالش برانگیزی از عصر امروز
یعنی امنیت در فضای سایبری گره گشایی می کند ،با توجه
به حساســیت موضوع ،ایا برای پرداخت به این موضوع با
محدودیت هایی نیز مواجه بودید؟
برای پرداخت به این موضوع مــا تمامی منابع ارجاعی مطالعاتی،
فیلمی و داستانی را مورد بررسی قرار دادیم .عالوه بر این در مرحله
نگارش از طرف گروه فیلم وسریال شخصی را به ما معرفی کردند که
در طول کار مشورت های الزم را در این زمینه به گروه می داد .سریال
شهباز هم به دلیل اینکه سویه سیاسی نداشته و داستانی با محوریت صفحه 4
پرونده
تولید فیلم و سریال فعالیت می کنم .اما با توجه به سابقه حضورم در
سازمان اشراف دارم که خیلی نمی شود در سمت وسوهای شوراهای
سیاستگذاری دخالت کرد و یا تاثیر گذاشت چه در زمانی که مدیریت
بخشی را درسازمان عهده دار بودم و چه حاال که تهیه کننده هستم.
اما معتقدم که چنانچه هرکس در هر جایگاهی کارش را درست انجام
دهد ،اوضاع هم درست خواهد شد.
همان طور که از نظر من به عنوان مخاطب ،مجموعه رسانه ای صبا
در طول این ســال ها با تمامی اوج و فرودها کارش را درست و اصولی
پیش برده است و تمامی وجوه رســانه ای را رعایت کرده است .این ها
قواعدی ساده است که اگر کســی با تخصص و دانش کافی مشغول
به کاری شــود حتما دران موفق خواهد شــد و جامعه از ان ناحیه
دچاراسیب زدگی نخواهد شد.
مینا خدیوی:
دستم برای نوشتن باز بود
مینا خدیوی نویسنده سریال شهباز 15سال است که در حوزه
نویسندگی فعالیت دارد .نویسندگی سریال مینو ،نامه اخر ،به رنگ
خاک از نمونه کارهای او است.
از نظر تجربی نویسندگی به صورت تیمی ماحصل بهتری
دارد یا تک نویسی ؟
فکر می کنم در دوره کنونی که سریال ســازی به صنعتی در سبد
خانوار در جهان بدل شده است .نویســندگی گروهی بهتر می تواند
پاسخگوی نیاز در این حوزه باشد.از طرفی نیاز به مجموعه ای از افکار
برای تنوع کار حس می شود.
طرح و ایده سریال شهباز چگونه شکل گرفت؟
مدیر فیلم و سریال شبکه 5طرحی را با مضمون فضای سایبری به
بنده پیشــنهاد داد و بعد از موافقت اولیه و هماهنگی با تهیه کننده و
تحقیقات گسترده و پژوهش و جامعی که با کارشناسان فضای سایبری
و خطرات فضای مجازی داشتیم شروع نگارش اثر اغاز شد .به صورت
تقریبی گذشتن همه این مراحل 2سال طول کشید.
مخاطب امروزی رســانه ملی صدا و سیما با دیدن سریال
شهباز چه اگاهی های را کسب کرده است؟
اموزش خطرات و اسیب هایی که در فضای مجازی است و زندگی
شهروندان را تهدید می کند ،از کلیدی ترین مسائل شهروندی در دنیا
امنیت اطالعات و حساب های شهروندی است در شهباز سعی شده که
در ذیل یک خط داستانی و تریلر معمایی ،این فضا و اسیب های جدی
ان را به مخاطب بشناسانیم.
ایا در نویسندگی این ســریال با محدودیت های صنفی و
ممیزی های سازمانی هم روبرو بوده اید؟
خیر ،کامال دستم برای نوشتن باز بود و هیچ محدویتی در نگارش
نداشتم .در ادامه در پرداخت نهایی متن هم مسلما انچه که در ذهن من
پرورش یافته بود به تصویر بدل نشد .در کل ذهنیت بنده و کارگردان
صد در صد مطابق هم نبود اما خیلی هم از هم دور نبود.
ایا در طول تولید اثر هم با گروه همراه بوده اید؟
بله در طول کار حضور داشتم ،کارگردان مجموعه هم بسیار برای
متن اعتبار قائل بودند و در یــک هماهنگی کامل تمام تغییرات الزم
را با بنده چک می کردند.از نظر من این مجموعه می تواند اســتارت و
شروع مجموعه های بیشتری باشد که در حوزه افزایش اگاهی و دانش
شهروندان پیرامون مسائل زندگی شان تهیه و تولید شود.
مخاطبان کدام قسمت از سریال را مصرانه دنبال می کردند؟
اینکه ،ایا نجوا به پلیس خیانت می کند یانه؟
همان دزد و پلیس است با مشــکل ممیزی و محدودیت روبرو نشد.
شهباز هشداری برای عموم مردم است که در استفاده روزمره خود از
فضای مجازی دچار مشکالت غیر قابل جبران نشوند.
استقبال و اعتماد مردم به رسانه تلویزیون را در این روزها
چگونه دیده اید؟
اعتماد مردم به دلیل اشتباهات مدیریتی و کم کاری مسئوالن به
تلویزیون کم شده اســت .در این بین صنف تهیه کنندگان همچنان
معتقد است که صاحب اختیار این رسانه ملی مردم هستند و به همین
دلیل در مجموعه شهباز تالش کردیم اثری درخور شایستگی مخاطب
ایرانی تولید کنیم و در این راه از نظر فنی و کیفی مخاطب را دست کم
نگرفته و به تماشاگر توهین نکردیم .به همین دلیل این سریال درصد
خوبی در امار بیننده های تلویزیونی کسب کرده است .بنده 18سال
متوالی در حوزه های مختلف نمایشی و تصویری در شبکه های مختلف
مدیر بوده ام .در حال حاضر هم 5ســالی است که از سمت های سابق
خود فاصله گرفته ام و با توجه به تحصیالتم به صورت تخصصی درحوزه
حمید رضا لوافی:
مخاطب امروز پیچش های داستانی را درک می کند
ایا پیش از شــهباز ســابقه کارگردانی در ژانر پلیسی و
معمایی داشته اید؟
قبال هم فیلمی را در همین ژانر برای مرکز فیلم و سریال کرمانشاه
کارگردانی کرده بودم اما این کار در حوزه سایبری و فضای مجازی بود
که به همین نسبت تفاوت هایی در پرداخت و نزدیک شدن به موضوع
را داشت که از این نظر برای بنده تجربه ای نو و جذاب بود.
با توجه به اینکه نویسنده این اثر مینا خدیوی است و شما
به عنوان کارگردان در مرحله بعد از نگارش به مجموعه اضافه
شده اید ،چطور توانستید با اثر ارتباط برقرار کنید؟
همان ابتدا که سیناپس کار به بنده داده شد ،متوجه شدم که این
سناریو بر اساس تحقیقات و پژوهش های بسیار مستندی به نگارش
در امده است ضمن اینکه لحظات دراماتیک و تعلیق های اوج و فرود
داستان هم به خوبی پرداخت شده است و اثر از ضرب و ریتم خوبی
برخوردار بود .به همین خاطر نه تنها من بلکه هر کس دیگری هم که
این فیلمنامه را می خواند می توانست به سرعت جذب فضای داستان
د وشنبه 15اسفند 1401شماره 1385
5
شده و با ان ارتباط برقرار کند.
انتخاب بازیگران این فیلم دست چینی از بازیگران مختلف
از نظر سابقه کاری است .پایه ریزی این انتخاب ها بر چه مبنایی
صورت گرفت؟
بازیگران اصلی از میان اشــخاصی بودند که قبال هم سابقه بازی
در فیلم وسریال ها داشتند و چهره های اشنا برای مردم بودند .تنها
نقش نجوا که مهدخت موالیی ان را بازی می کرد ممکن است کمتر
شناخته شده باشد که اتفاقا تجربه بازی قبلی او در فیلم بوتاکس رقم
خورده بود .عالوه بر این نقش های دیگر را هم به بازیگرانی سپردم که
با وجود سابقه درخشان در تئاتر و ...هنوز چهره اشان رسانه ای نشده
اســت اما کامال بر بازیگری و بیان صحنه ای مسلط بودند که در این
سریال فرصت حضور و کسب تجربه را یافتند.
در بازخوردهایی که از تماشاگران داشته اید ،کدام قسمت
از سریال شهباز برایشان جذاب تر بوده است؟
مردم از پیچیدگی ســریال و احترام این اثر به شعور مخاطب در
درک و فهم پیچیدگی لذت می بردند .اتفاقاتی که در این اثر روایت
شده برگرفته از چند داستان موازی و در هم پیچیده بود که در ابتدا
این شــائبه را ایجاد می کرد که شــاید مخاطب نتواند با این حجم
از پیچیدگی در ســاختار ســریال تلویزیونی ارتباط برقرار کند که
خوشــبختانه بالعکس این پیچیدگی درام را برای مخاطب جذاب تر
هم کرده بود.
نسرین مسلمی نیا:
معامله اتومبیل به اعتماد شهباز
نقش کوتاهی درسریال شهباز داشته اید ،اما تسلط شما در
نقش پردازی برای بینندگان جالب بود ،لطفا از سابقه خود در
بازیگری برای مخاطبان روزنامه صبا بگوئید
حدود 20سالی اســت که در این حوزه فعالیت می کنم ،پیش تر
فعالیت ام را روی تئاتر متمرکز کرده بودم و در حال حاضر چند سالی
است که در دنیای تصویر کسب تجربه می کنم .از کارهای اخیرم می
توانم به فیلم داستانی حساب بی حساب و سریال حکایت های کمال
اشاره کنم.
فراگیری هنر نقش پردازی برای شما از چه مسیری اتفاق
افتاد؟
عالوه بر شــرکت در دوره های بازیگری و موسسات در دانشگاه تا
مقطع کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی خوانده ام.
همکاری با مجموعه شــهباز در تجربه بازیگری تان موثر
بوده است؟
بســیار زیاد ،ضمن اینکه عوامل این مجموعه اقای لوافی و بهنام
جعفر پور در بازی رســانی و توضییح فضای کلــی کار برای تک تک
بازیگران زمان کافی را می گذاشــتند .صادقانه با اینکه انتظارش را
نداشتم ،فید بک های خوبی را از سریال شهباز در اطراف خود دیدم.
من در این سریال نقش یک پلیس زن بسیار جدی به نام خانم اشنا
را بازی کرده ام.
ایا پروسه ورود شــما به فعالیت حرفه ای بسیار زمان بر و
طوالنی نشده است؟
قسمتی از این مسئله به این خاطر است که من بازیگری را از تئاتر
شروع کردم و هیچ وقت نخواستم یک شبه ره صدساله را بروم معتقدم
هر چیزی باید در زمان خــودش اتفاق بیفتد .قســمتی هم به این
خاطر است که اگر چه در گذشته مافیای بازیگری به صورت پنهانی
و دست های پشت پرده عمل می کرد اما متاسفانه در حال حاضر به
صورت علنی نقش های مهم و اصلی فیلم های سینمایی و ...به فروش
گذاشته می شود ،کم هستند مجموعه های مانند شهباز و ...که با توجه
به تیپیکال شخصیت نقش و تسلط بر بازیگری به سراغ هنرمندان در
این شاخه می روند.
یک خاطره از بازخوردهایی که بازی در سریال شهباز برای
شما داشته ،بگویید؟
در سفری که همسرم به اطراف اصفهان داشت در جریان معامله
اتومبیل با یــک پیرمرد محلی ،این پیرمرد نازنین مثالی از ســریال
شهباز را برای همسرم اورده بودند خب به نسبت همسر بنده از اینکه
یک پیرمرد محلی در دور ترین نقاط ایران بیننده این سریال است،
تعجب کرده بود و به او اشاره کرده بود که بنده یعنی همسرش در این
فیلم بازی می کنم ،خالصه اینکه پیرمرد پیگیر شده بود که در کدام
نقش؟ همســرم به او گفته بود که از بازیگران اصلی نیست و حتما او
را به یاد نمی اوری اما در ادامه همین که گفته بود یکی از پلیس های
خانم مجموعه شهباز ،بالفاصله پیرمرد نام شخصیت و نقش من را به
همسرم گفته بود که برای خود بنده و همسرم بسیار باعث تعجب بود
و در انتها اینکه این اشنایی گرم موجب اعتماد هر دو طرف برای این
معامله پرسود شده بود. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
د وشنبه 15اسفند 1401شماره 1385
امرایی بستری شد
اسداهلل امرایی به دلیل جراحی دریچه های قلبش در بیمارستان بستری است .امیلی امرایی ،فرزند
این مترجم گفت :پدرم روز شنبه ۱۳ ،اسفندماه عمل تعویض دریچه قلب داشت و االن نیز منتظر هستیم
به هوش بیاید .این مترجم پیش از جراحی و در پی درگذشت یارعلی پورمقدم در صفحه شخصی خود
نوشته بود« :فقط مانده بود تو بروی .تو که به من می گفتی برو با خیال راحت قلبت را عمل کن و برگرد
یک قهوه دبش مهمان من .باشه بی وفا .من فردا صبح عمل دارم و دلم به درد امد ».اسداهلل امرایی زاده اول
اردیبهشت ۱۳۳۹در شهرری است .او کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی است و از سال ۱۳۶۰با مطبوعات
همکاری دارد .او پیش تر در سال ۹۸هم به دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری شده بود/.ایسنا
معرفی فینالسیت های بوکر عربی ۲۰۲۳
جایزه بین المللی داستان عربی ۲۰۲۳نامزدهای این دوره خود را انتخاب و معرفی کرد« .باالترین
قسمت افق» نوشته فاطمه عبدالحمید از عربستان« ،خشکسالی» نوشته الصدیق حاج احمد از الجزایر،
«تبعید پیشگوی اب» نوشته زهران القاسمی از عمان« ،کنسرتو قرانی ادواردو» نوشته نجوا بینشاتوان
از لیبی« ،سنگ خوشبختی» نوشته ازهر جرجیس از عراق و «روزهای خورشید درخشان» نوشته میرال
الطحاوی از مصر به عنوان اثار برگزیده شانزدهمین جایزه بین المللی ادبیات داستانی عربی ()IPAF
معرفی شدند .برنده شانزدهمین دوره جایزه بین المللی داستان عربی یکشــبه ۲۱ماه می ۲۰۲۳در
مراسمی در ابوظبی معرفی می شود/.صباخبر
عروسک ها نباید در صندوق بمانند!
گردهمایی انجمن نمایشگران عروسکی عصر روز شنبه ۱۳اسفند ماه در خانه تئاتر برگزار
شد .جمعی از نمایشگران عروسکی در روزهای پایانی سال گردهم امدند و یاد هنرمندان
درگذشته را گرامی داشــته و کارت عضویت افتخاری انجمن نمایشگران عروسکی را به
مرضیه برومند و مجید قناد اهدا کردند.
از انجاکه حکم مرضیه برومند به عنوان مدیر عامل خانه سینما اعالم شد ،این هنرمند به
دلیل مشغله های روز گذشته خود نتوانست در این برنامه حضور پیدا کند.
در این مراسم هما جدیکار ،رییس هیات مدیره انجمن نمایشگران عروسکی با اشاره به
دالیل برگزاری این برنامه گفت« :دورهم جمع شدیم تا دل های مان شاد شود .سال سختی
را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم که این سال ســخت برود و دیگر برنگردد و ما بتوانیم
ی با تئاتر زنده است .امیدواریم
فعالیت های عروسکی را دوباره شروع کنیم ،چراکه تئاتر
شرایط را مهیا کنیم تا بتوانیم روی صحنه برویم .در هر شرایطی یک هنرمند می تواند کار
خود را انجام دهد .می توانیم به یاد مادران داغدار روی صحنه باشیم تا عروسک ها در صندوق
نمانند .انها چشم به راهند تا دل ها را شاد کنند».
زهرا مریدی ،مجری مراسم نیز با اشاره به فعالیت هایی که پس از زلزله خوی انجام گرفته،
گفت« :زهرا طباطبایی به خوی رفته .هادی حجازی فر همان روزهای ابتدای کاال و وسایل
زیادی را برای کمک به بازماندگان به این شهر فرســتاد .کانون پرورش فکری کودکان و
نوجوانان از همان روزهای اول پس از زلزله تریلی سیار خود را به این شهر فرستاده است
که هریک از اعضا که توانایی سفر و اجرای نمایش در این شهر داشته باشند ،می توانند برای
این کار اعالم امادگی کنند».
در ادامه مراسم از درگذشتگان و پیشکسوتان نمایش عروسکی یاد شد و فریبا جدیکار از
اهدای عضویت افتخاری این انجمن به مرضیه برومند و مجید قناد خبر داد/.ایسنا
افشاریان :به روز های پیش رو امیدوارتر هستم
سجاد افشاریان بازیگر سینما و تئاتر در حاشیه اکران مردمی فیلم
تئاتر «هرکسی یا روز می میرد یا شب من شبانه روز» که شامگاه ۱۳
اسفندماه در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد ،در جمع خبرنگاران
اظهار کرد :به این دلیل که اجرای تئاتر «بک تو بلک» در مشــهد به
تاخیر افتاد ،تصمیم گرفتیم مشــهد نخستین شهری باشد که اکران
فیلم تئاتر «هرکسی یا روز می میرد یا شــب من شبانه روز» را در ان
برگزار کنیم که ۱۰۰درصد عواید ان را به هموطنان زلزله زده خوی
اختصاص خواهیم داد.
این بازیگر و کارگــردان تئاتر با بیان اینکه بعــد از گذر از روز های
سختی که همه پشت سر گذاشتند ،تئاتر شرایط خوبی ندارد ،عنوان
کرد :ما هر کدام باید به سهم خود برای توسعه ،ابادی و ایجاد فکر در
جامعه تالش کنیم که تئاتر بسیار اگاه کننده است.
من همیشه امید داشتم و این روز ها به روز های پیش رو امیدوارتر
هستم/.صباخبر
ورود مندیش به بازار موسیقی
البوم موسیقی «مندیش» به اهنگسازی و تنظیم شاهرخ سرلک
و خوانندگی مهدی خســروانی در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی
ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفــت« .دونه انار»« ،دی بالل»،
«بویراحمدی»« ،شیرعلی مردون»« ،شیرینه سوزه»« ،مرجنگه»،
«نوبهار» قطعاتی هستند که د راین البوم پیش روی مخاطبان قرار
گرفته اند .احمدســرلک درباره این البوم نوشته است« :موسیقی
نواحی ســرزمین ما ایران سرشار از ناگفته هاســت .در این البوم
به معرفی اهنگ ها و ترانه های ماندگار و دلنشــین ایل بختیاری
پرداخته شده است .امید اســت مورد توجه دوستداران موسیقی
نواحی قرار گیرد ».احمد سرلک از جمله نوازندگان حوزه موسیقی
ایرانی در حوزه سنتورنوازی و تمبک نوازی است .و مهدی خسروانی
نیز از جمله هنرمندانی است که عالوه بر خوانندگی در حوزه های
نوازندگی ،سنتورنوازی و نواوری در ساخت و تولید سازهای مختلف
به فعالیت مشغول است/.مهر
انتشار اولین البوم برگزیده عصرجدید
احسان یاســین که یکی از فینالیســت های فصل سوم مسابقه
اســتعدادیابی «عصر جدید» با اجرای احســان علیخانی بود اولین
البومش را روانه بازار خواهد کرد .این البوم با نام «ماه من» طی روز های
اینده در ایران و پلتفرم های معتبر موسیقی جهان منتشر می شود و
شامل هشت قطعه است که در مراحل تولید ان چهره های مطرح و
چند هنرمند جوان عرصه شعر و موسیقی حضور داشته اند .احسان
یاسین سال گذشته با شرکت در مسابقه «عصر جدید» و اجرای اثار
معنوی و عرفانی که اغلب از ساخته های خودش هم بود توانست نظر
مثبت داوران و بینندگان ان رقابت را جلب کند .وی اکنون با همان
سبک اثار و تجربه بیشتر اولین البومش را با ترانه هایی به زبان های
فارسی و انگلیسی و عربی ارائه خواهد کرد .البوم «ماه من» با صدای
احسان یاسین از سوی کمپانی «نورانیک میوزیک» تولید شده و قرار
است عالوه بر پخش فیزیکی و دیجیتالی در ایران ،توزیع گسترده ای
در پلتفرم های معتبر موسیقی جهان داشته باشد/.صباخبر صفحه 6
د وشنبه 15اسفند 1401شماره 1385
خرب فرهنگ و هرن
ن «واکی تاکی» درگذشت
معمار برج گرا
«رافائل وینیولی» ،معمار برجسته اوروگوئه ای که برخی از مشهورترین ساختمان های نقاط مختلف
جهان را طراحی کرد ،در سن۷۸سالگی درگذشت« .وینیولی » بیش از ۶۰۰بنا در قالب دفتر ،ساختمان های
مسکونی ،هتل ،سالن کنسرت ،استادیوم و فرودگاه را در سراسر جهان طراحی کرده بود .او شرکت «معماران
رافائل وینولی» را در سال ۱۹۸۳تاسیس کرد ،دفتر مرکزی این شرکت در شهر نیویورک مستقر است و
دفاتر و پروژه هایی در سرتاسر جهان را اداره می کند .یکی از مشهورترین بناهای این معمار ساختمان «واکی
تاکی» در بریتانیاست .در پی درگذشت رافائل وینیولی ،اکادمی فوتبال شهر منچستر که «وینیولی » زمین
تمرین باشگاه فوتبال ان را طراحی کرده بود با انتشار پیامی به این معمار ادای احترام کرد/.ایسنا
7
کشف سکه های تاریخی در لهستان
مجموعه بزرگی از سکه های تاریخی درون یک ظرف ســرامیکی در لهستان کشف شد .فردی در
لهستان که با استفاده از دستگاه فلزیاب در جســت وجوی تجهیزات کشاورزی گمشده در زمین های
کشاورزی بود ،مجموعه ای از یک گنجینه تاریخی را در ظرف سرامیکی کشف کرد که در نزدیکی یک
روستا دفن شده بود .این فرد پس از کشف ظرف بر اساس قانون محافظت از اشیاء تاریخی به مقامات شهر
لوبلین اطالع داد .بررسی باستان شناسان درباره گنجین ه سکه هایی که اخیرا در نزدیکی یکی از روستاهای
لهستان کشف شده نشان می دهد که سکه ها عمدا درون یک ظرف سرامیکی در خاک دفن شده بودند.
در مجموع هزار سکه متعلق به قرن هفدهم میالدی در این ظرف کشف شد/.ایسنا
در گردهمایی مدیران هنرستان های هنر های زیبا عنوان شد:
منشور هنر در جمهوری اسالمی پیام امام (ره) است
تفاهم نامه همکاری مشترک بین وزارتخانه های فرهنگ و اموزش
و پرورش در زمینه اموزش های رسمی بخش فرهنگی و هنری در
هنرستان ها و اموزشگاه های مهارتی کشور به امضای محمدمهدی
اسماعیلی وزیر فرهنگ و یوسف نوری وزیر اموزش و پرورش رسید.
محمدمهدی اســماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی شامگاه
شنبه ســیزدهم اســفند ماه در گردهمایی مدیران هنرستان های
هنر های زیبا که با حضور وزیر اموزش و پرورش در مجتمع فرهنگی
باغ زیبای تهران برگزار شد ،پس از شــنیدن نقطه نظرات مدیران
هنرستان های سراسر کشــور به امضای تفاهم نامه همکاری میان
وزراتخانه های فرهنگ و اموزش و پــرورش در زمینه اموزش های
رســمی بخش فرهنگی و هنری در هنرســتان ها و اموزشگاه های
مهارتی کشور اشــاره کرد و افزود :خوشبختانه شخص وزیر محترم
اموزش و پرورش از اهتمام باالیی نســبت به ارتقای سطح کیفی و
کمی حوزه اموزش برخوردار است و امیدواریم با امضای این تفاهم
نامه هنرستان های هنر های زیبا سراسر کشور مورد حمایت و عنایت
بیشتر وزارت اموزش و پرورش قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ۱۲هنرســتان در یک ســال اخیــر به تعداد
هنرستان های سراسری اضافه شده اســت ،گفت :از انجا که تعداد
متقاضیان حضور در هنرســتان های هنر های زیبای سراسر کشور
افزایش چشمگیری داشته است می بایست حداقل در هر استان یک
هنرستان دخترانه و پسرانه فعال باشد .وزیر فرهنگ ،منشور هنر در
جمهوری اسالمی را پیام امام راحل دانست و تصریح کرد :هنرجویان
هنرستان های زیبا باید مبلغان ارمان های امام و انقالب باشند و اصول
تربیتی و پرورشی حاکم در این هنرستان ها باید در کنار ارتقای سطح
علمی هنرجویان شرایطی فراهم کند تا افراد با نفس سالم به عنوان
سرمشق جامعه تربیت شوند.
عضو شورای عالی انقالب فرهنگی در ادامه به اهمیتهنرستان ها
در دولت مردمی اشاره کرد و گفت :حضور وزرای فرهنگ و اموزش
و پرورش در این مراسم نشــان از اهتمام ویژه دولت مردمی نسبت
به امر توسعه کمی و کیفی هنراموزی در هنرستان هاست و بدون
تردید تعلیم ،تربیت و اموزش فرزندان ایران عزیز در هنرستان ها در
دولت مردمی از اهمیت خاصی برخوردار است و امیدواریم با همت
مدیران هنرستان های هنر های زیبا شاهد شکل گیری نسل جدیدی
از هنرمندان فرهیخته در ایران عزیز باشــیم .اســماعیلی در پایان
خاطرنشان کرد :همانطور که گفته شــد ،تالش داریم در هر مرکز
استان کشور حداقل یک هنرســتان دخترانه و پسرانه وجود داشته
باشد ،زیرا اگر زمینه رشد و بروز برای استعدا های جوانان ایرانی فراهم
شود در اینده شــاهد حضور هنرمندان بزرگی در عرصه هنر کشور
خواهیم بود/.صباخبر صفحه 7
گفت وگوی صبا با سعید نجاتی مشاور مدیرعامل
و مدیر کانون دانش اموختگان سینمای جوانان
گذار از تئوری به پراگماتیسم
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
محمد کفیلی -مشاور مدیرعامل و مدیر کانون دانش اموختگان
انجمن ســینمای جوانان ایــران درباره ظرفیت هــا و امتیازهای
اردوهای فیلم سازی «ایده تا تولید» و همچنین برنامه های کانون
دانش اموختگان انجمن توضیح داد .سعید نجاتی که به تازگی به
عنوان استاد سومین اردوی فیلم سازی «ایده تا تولید» در اردبیل با
هنرجویان و فیلم سازهای انجمن سینمای جوانان ایران همراه بوده،
در گفتگو با خبرنگار صبا درباره ساختار اردوهای فیلم سازی «ایده
تا تولید» و فعالیت های کانون دانش اموختگان انجمن ســینمای
جوانان ایران و ...توضیح داد.
در ابتدا مدیر کانون دانش اموختگان انجمن ســینمای جوانان
ایران در حاشیه جشنواره منطقه ای سینمای جوان یزد -ایساتیس،
با اشــاره به فعالیت کانون ،اهداف ان و همچنین برگزاری جلسه
با مدیران دفاتر 10اســتان (سمنان ،خراســان رضوی ،خراسان
جنوبی ،سیستان و بلوچستان ،قم ،اصفهان ،هرمزگان ،چهارمحال
و بختیاری ،کرمان و یزد( توضیح داد :اخرین نشست کانون دانش
اموختگان انجمن ســینمای جوانان ایران ،در حاشــیه برگزاری
شصت وپنجمین جشنواره سینمای جوان یزد -ایساتیس باحضور
مهدی اذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران ،میکائیل
دیانی معاون ارتباطات و بازرگانی ،سیدهادی اقاجانی معاون تولید و
پشتیبانی ،طیبه فلکیان معاون امور استان ها و جشنواره ها و مدیران
دفاتر انجمن از 10استان کشور برگزار شد و درباره اهمیت کانون
دانش اموختگان و برنامه هایی که برای ان برنامه ریزی شده است،
گفتگو شد.
شناسایی هنرجویان دهه 60و 70
مشــاور مدیرعامل انجمن ســینمای جوانان ایران با اشاره به
اهمیت کانون دانش اموختگان و مســائل مطرح شده در اخرین
نشست ،اظهار کرد :کانون دانش اموختگان انجمن سینمای جوانان
ایران وظیفه دارد با کمک تمام مدیــران دفاتر انجمن ،روی دانش
اموختگان خود نظارت داشته باشد و از ظرفیت های ان ها استفاده
کند.برای نمونه اگر سال ها از تولید اخرین فیلم کوتاه و یا فعالیت
سینمایی ان ها گذشته اســت ،خبری از ان ها بگیرد و در صورت
ت انها مهیا کند و اگر در حال حاضر در
امکان ،شرایط را برای فعالی
حال تولید و فعالیت هستند ،ظرفیت های انجمن را برای کمک و
حمایت از دانش اموختگان خود فعال کند.
او افزود :از دهه 60تاکنون بالغ بر 250هزار نفر ،هنرجوی انجمن
سینمای جوانان ایران بودند و بررســی ،حمایت و شناسایی ان ها
اتفاق فرخنده ای است که هم اکنون درحال انجام است و توجه ویژه
ما در کانون ،در وهله اول روی هنرجویان دهه 60و 70انجمن است.
نجاتی بــا تاکید براینکــه دانش اموختگان انجمن ســینمای
جوانان ایران می توانند برای شناسایی بهتر در پورتال کانون دانش
اموختگان سایت انجمن به نشنانی iycs.irثبت نام کنند ،توضیح
داد :پس از شناسایی قصد داریم کارت دانش اموختگان انجمن را
برای هنرجویان صادر کنیم و یک سری برنامه ریزی ها برای حمایت از
ان ها در نظر گرفته ایم که در اینده به صورت دقیق تر و تکمیلی اعالم
خواهیم کرد ،البته تمام این موارد منوط به تایید و احراز صالحیت
توسط کارشناسان انجمن است.
مدیر کانــون دانش اموختگان انجمن ســینمای جوانان ایران
همچنین گفت :اولویت این است که ویژه برنامه های انجمن سینمای
جوانان ایران مانند ،جشــنوار ه فیلم کوتاه تهران ،جشــنواره های
منطقه ای ،هفته های فیلم و عکس ،همچنین پاتوق های فیلم کوتاه
با حضور تعدادی از اعضای کانون دانش اموختگان برگزار شــود تا
ارتباط بین ان ها و بدنه انجمن ســینمای جوانان ایران همچنان
حفظ شود.
از تئوری به پراگماتیسم
نجاتی به ساختار و ظرفیت های اردوی فیلم سازی «ایده تا تولید»
اشاره کرد و گفت :به عنوان مدرس با نوع عملکرد و ساختار «ایده تا
تولید» اشنایی داشتم و در گذشته با هنرجویان فیلم سازی انجمن
این شکل از تولید را بارها تجربه کرده ایم؛ معتقدم که ُحسن سینمای
جوان ،سرعت عمل ان در روند اموزش است .انجمن سینمای جوان،
هنرجویان خود را از ســطح یک تئورسین به سمت یک هنرجوی
عمل گرا (پراگماتیک) سوق می دهد.
کارگردان فیلم کوتاه «صراحی» افزود :فیلم ســازها عموما در
ابتدای زمان فیلم سازی خود ،از صحنه و پشت دوربین قرار گرفتن
ترس دارند ،یا تجربه کافی برای مدیریت صحنه را ندارند ،به همین
دلیل خروجی هنرجویان انجمن به ویژه هنرجویانی که در اردوهای
فیلم سازی «ایده تا تولید» شرکت کرده اند ،پرورش یک هنرجوی
باسواد و البته باتجربه است .نجاتی اضافه کرد :گزینش 60هنرجویی
که در چهار اردوی فیلم سازی «ایده تا تولید» شرکت کرده اند ،اتفاقی
نیست؛ این هنرجویان بورسیه انجمن سینمای جوانان ایران شده اند
و این فرصت را می یابند کنار فیلم سازهای بزرگ و با تجربه سینمای
کوتاه و بلند ایران ،روند تولید یک فیلم کوتاه را همراه با کار گروهی
تجربه کنند.
ریسک ازمون وخطا سرصحنه
او همچنین گفت« :ایده تا تولید» تجربه چندین فیلم برداری سر
صحنه را برای هنرجویان فراهم می کند و به نوعی یک شبه مسیر
چندساله فیلم سازها را هموار می کند ،به شرط این که از این ظرفیت
و فرصت به خوبی استفاده کنند .دفاتری که اردوی «ایده تا تولید»
را برگزار می کنند یا سهمیه معرفی فیلم ساز دارند ،باید با دقت نظر
بیشتر و شناخت عمومی تری هنرجویان خود را برای اردو معرفی
کنند و مدیرانی که مسئولیت برگزاری اردوها را دارند ،توجه کنند
که شرایط ارتباط ،اشنایی و تبادل نظر بین استاد و هنرجویان هر
ژانر باید فراهم شود .او با اشــاره به تجربه حضور در سومین اردوی
فیلم ســازی «ایده تا تولید» اردبیل افزود :از انجا که شــناختی از
لوکیشن ها و فضاهای محیطی شهر مورد نظر وجود ندارد ،ساختار
و بستر فیلم ها را براساس فضای محیطی شهر مورد نظر ارائه شود.
نجاتی در پایان با اشاره به ظرفیتی که «ایده تا تولید» و تولیدات
ان دارد ،تصریح کرد :فیلم های کوتاهی که در اردوهای فیلم سازی
«ایده تا تولید» ساخته می شــوند ،صرفا نباید فیلم های حرفه ای
و حتی نیمه حرفه ای باشــند ،که البته هستند؛ نکته این است که
هدف ،اموزش روند و پروسه تولید در یک شرایط نیمه حرفه ای و
اینکه فیلم سازها با کارگروهی و چالش هایی که در اینده سر صحنه
برای ان ها هزینه ساز خواهد شد ،همچنین نحوه تعامل با عوامل و
بازیگران ،اجرای دکوپاژ و مدیریت صحنه اشنا شوند. صفحه 8