روزنامه صبا شماره 1384 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1384

روزنامه صبا شماره 1384

روزنامه صبا شماره 1384

‫یک شنبه| ‪ 14‬اسفند ‪ 5 |1401‬مارس ‪ 12 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1384‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت وگو با علی توکلی‬ ‫کارگردان فیلم کوتاه «کبود»‬ ‫کارت ویزیـت کارگـردان!‬ ‫ورود اولین مدیرعامل خانم‬ ‫به خانه سینما‬ ‫نگاه هایی که بر تکنیک ‬ ‫ارجحیت دارد‬ ‫در گفت و گوهایی با عوامل سریال مطرح شد‪:‬‬ ‫گیل دخت سلحشورانمه ای عاشقانه‬ ‫حرکت عجیب دختری‬ ‫بر صحنه تاالر وحدت‬ ‫افتتاح یازدهمین دوساالنه‬ ‫ملی نگارگری ایران‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ یک شنبه ‪ 14‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1384‬‬ ‫افتتاحمیکامالدرجزیرهکیش‬ ‫پردیس سینمایی میکامال جزیره کیش پس از موافقت کمیسیون رسیدگی ماده ‪ ۸‬در اسفند ‪۱۴۰۱‬‬ ‫افتتاح می شود‪ .‬در راستای سیاست تسریع فعالسازی و بهره برداری از سینماها و پردیس های سینمایی‬ ‫کشور‪ ،‬کمیسیون رسیدگی ماده ‪ ۸‬با بهره برداری از اولین پردیس سینمایی جزیزه کیش در میکامال‬ ‫موافقت کرد‪ .‬این پردیس سینمایی با ظرفیت ‪ ۳۴۵‬صندلی در ‪ ۳‬سالن نمایش و با بهره گیری از اخرین‬ ‫تکنولوژی های روز و مدرن جهان‪ ،‬بزودی پذیرای عالقه مندان به سینما در جزیزه کیش می شود‪ .‬پیرو‬ ‫بازدید روز چهارشنبه مورخ ‪ ۱۰‬اسفندماه از مجتمع فرهنگی‪ ،‬تجاری میکامال کیش‪ ،‬با صدور مجوز بهره‬ ‫برداری برای سینما با درجه کیفی مدرن موافقت شد‪ /.‬صباخبر‬ ‫‪ ۲‬دعوت فیلم ایرانی به جشنواره سوئدی‬ ‫فیلم بلند «میان صخره ها» به کارگردانی مختار عبدالهی و فیلم کوتاه «تک شاخ» از محمد کمال علوی‬ ‫در جشنواره بین المللی فیلم باف در کشور سوئد به نمایش گذاشته می شوند‪« .‬میان صخره ها» پیشتر در‬ ‫جشنواره بین المللی کودک و نوجوان اصفهان موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران برای کارگردانی‬ ‫و پروانه زرین بهترین بازیگر کودک شده و در جشنواره داکا به نمایش در امده بود و جشنواره باف سوئد‬ ‫دومین حضور بین المللی این فیلم است‪ .‬همچنین فیلم کوتاه «تک شاخ» به کارگردانی محمد کمال‬ ‫علوی هم در بخش پانورامای فیلم های کوتاه جشنواره باف سوئد به نمایش گذاشته خواهدشد‪ .‬این فیلم‬ ‫پیش از این به جشنوراه سالنتو در کشور ایتالیا نیز دعوت شده بود‪/.‬ایسنا‬ ‫ورود اولین مدیرعامل خانم به خانه سینما‬ ‫بر اســاس تصمیم هیات مدیره خانه ســینما‪« ،‬مرضیه برومند»‬ ‫سیزدهمین مدیرعامل خانه سینما شد‪ .‬مرضیه برومند با بیش از ‪۴۰‬‬ ‫سال سابقه فعالیت در تئاتر‪ ،‬تلویزیون و سینمای ایران یکی از مهم ترین‬ ‫زنان سینمای ایران است‪ .‬گروهی از هنرمندان سینما ضمن برشمردن‬ ‫ویژگی های «مرضیه برومند» از انتخاب به عنوان مدیرعامل جدید خانه‬ ‫سینما استقبال کردند‪ .‬راما قویدل فیلمنامه نویس و کارگردان سینما‬ ‫در این خصوص گفت‪ :‬انتخاب خانم «مرضیه برومند»‪ ،‬قطعا اتفاق خوبی‬ ‫است‪ .‬انشااهلل که با مدیریت ایشان اتفاقات بهتری نسبت به گذشته برای‬ ‫سینما رخ دهد‪ .‬تورج منصوری فیلمبردار‪ ،‬کارگردان و تهیه کننده سینما‬ ‫و مدیرعامل اسبق خانه سینما نیز گفت‪ :‬حتما کسانی که خانم مرضیه‬ ‫برومند را برای مدیریت خانه سینما انتخاب کرده اند‪ ،‬فکر کرده اند و‬ ‫تدبیری برای این انتخاب داشــته اند‪ .‬امیدوارم که اتفاق خوبی برای‬ ‫سینمای ایران باشد‪.‬‬ ‫علی اکبر ثقفی نویســنده‪ ،‬کارگردان و تهیه کننده سینما دراین‬ ‫خصوص گفت‪ :‬مرضیه برومند‪ ،‬بسیار هنرمند و اخالق مدار است‪ .‬روابط‬ ‫عمومی قوی و البته تجربه صنفی نیز دارد‪ .‬البته به نظر بنده باید اشکالت‬ ‫موجود در صنوف سینمایی بررسی شود و فقط با انتخاب یک نفر این‬ ‫اشکاالت رفع نمی شود‪...‬‬ ‫ثقفی گفت‪ :‬من سالهاست که مرضیه برومند را می شناسم و معتقدم‬ ‫که او از جمله هنرمندانی است که بسیار اهل تعامل است‪ .‬انشاهلل که با‬ ‫مدیریت خانم برومند ساختار کلی مدیریتی خانه سینما بازسازی شود‬ ‫پایان زندگی یک بازیگر سرسخت‬ ‫بازیگر نقش افراد سرسخت فیلم های هالیوودی روز جمعه در ‪۶۱‬‬ ‫سالگی درگذشت‪ .‬تام سایزمور که بیشتر در نقش افراد نظامی بازی‬ ‫می کرد و نقش شــخصیت مایک هوروات را در فیلم «نجات ســرباز‬ ‫رایان» به کارگردانی اسپیلبرگ ایفا کرده بود ‪ 2‬هفته پیش در خانه اش‬ ‫در لس انجلس دچار سکته مغزی و انوریسم مغزی شده و با توجه به‬ ‫اینکه پزشــکان اعالم کردند دیگر امیدی برای بازگشــت وی وجود‬ ‫ندارد در نهایت اعضای خانواده تصمیم گرفتند تا با پایان زندگی وی‬ ‫موافقت کنند‪.‬‬ ‫این بازیگر متولد دیترویت‪ ،‬در فیلم «قاتالن بالفطره» الیور استون‬ ‫در سال ‪ ۱۹۹۴‬در نقش پلیسی در جســتجوی یک قاتل سریالی‪ ،‬در‬ ‫نقش یکی از اعضای باند رابرت دنیرو در فیلم کالســیک «مخمصه»‬ ‫مایکل مان در سال ‪ ،۱۹۹۵‬در نقش پلیس شیکاگو در فیلم «جسد»‬ ‫یا «عتیقه» ساخته پیتر هایمز در سال ‪ ۱۹۹۷‬و در نقش بازپرس در‬ ‫«روزهای عجیب» کاترین بیگلو در سال ‪ ۱۹۹۵‬بازی کرده بود‪/.‬مهر‬ ‫واتفاقات خوبی رقم بخورد‪ .‬علیرضا نجف زاده نایب رئیس و رئیس‬ ‫کمیته رفاهی سابق خانه سینما در این زمینه گفت‪ :‬مرضیه برومند‬ ‫اولین زن مدیرعامل خانه سینماست و انشااهلل که بتواند راه گشا‬ ‫و کمک احوال اعضای صنوف بدنه خانه سینما باشد‪ .‬بیشترین‬ ‫دغدغه بچه های سینما بهبود وضع بیمه پایه تامین اجتماعی‪،‬‬ ‫مسائل مالی و معیشتی و امنیت شغلی است که عمدتا هم فراگیر‬ ‫است‪ .‬امیدوارم که با توانمندی و جدیتی که خانم برومند دارد‪،‬‬ ‫بتواند با ســازمان های مربوطه تعامل و مشکالت رابه حداقل‬ ‫برساند‪ .‬وی گفت‪ :‬به نظر من در این شرایط سخت پذیرش‬ ‫مسئولیت مدیرعاملی یک شهامت و مردانگی می خواهد‬ ‫و ایشان حتما این شهامت را داشته اند که پذیرفته اند‪.‬‬ ‫امیدوارم دراین راه موفق باشند و از بچه های سینما‬ ‫هم می خواهم که یاریشــان کنند تا به کمک هم‬ ‫بتوانند تمام مشکالت این مســیر را پشت سر‬ ‫بگذارند‪ .‬حامد حسینی تهیه کننده سینما در این‬ ‫زمینهگفت‪:‬ازاینکهیکخانمهنرمندمدیرعامل‬ ‫خانه سینما شده است‪ ،‬بسیار خوشحالم‪ .‬خانه‬ ‫سینمادرسطحارشدخودشبهیکزناعتماد‬ ‫کرده و این بسیار امیدوارکننده است و قطعا‬ ‫در پی این انتخاب اتفاق خوبی رقم خواهد‬ ‫خورد‪/.‬صباخبر‬ ‫جنگ تمام عیار با بیگانه‪9‬‬ ‫قسمت تازه ای از مجموعه فیلم علمی تخیلی و ترسناک «بیگانه»‬ ‫در دستور کار تولید تهیه کنندگانش قرار گرفته و شرکت فیلمسازی‬ ‫‪ ۲۰‬سنچری استودیو اعالم کرد کلید فیلمبرداری این فیلم ماه مارس‬ ‫زده می شود‪ .‬با کلید خوردن این درام دلهره اور‪ ،‬دوست داران ژانر علمی‬ ‫تخیلی شاهد تولید نهمین قسمت این فرنچایز پرفروش خواهند بود‬ ‫و فده الوارز التینی تبار که برای کارگردانی فیلم انتخاب شده‪ ،‬انرا‬ ‫براساس فیلمنامه ای از خودش جلوی دوربین می برد‪ .‬سایلی اسپینی‬ ‫به عنوان بازیگر اصلی قسمت نهم این بالک باستر پرسروصدای دنیای‬ ‫سینما‪ ،‬جلوی دوربین ظاهر می شود‪ .‬سازندگان فیلم هنوز نام کاملی‬ ‫برای قسمت تازه انتخاب نکرده اند و می گویند همزمان با شروع کار‬ ‫فیلمبرداری‪ ،‬نام کامل را در اختیار رسانه های گروهی قرار می دهند‪.‬‬ ‫داستان فیلم درباره گروهی از جوانان در یک دنیای بسیار دور است‬ ‫که به شکلی ناگهانی با بزرگترین و بدترین تهدید بشریت روبرو شده و‬ ‫ناگزیر با نبردی تمام عیار با ان می شوند‪/.‬صباخبر‬ ‫عشق ‪ 2‬متخصص بر پرده نقره ای‬ ‫عشق ‪ ۲‬متخصص به اتشفشان ها که در نهایت به مرگشان انجامید‬ ‫در قالب یک فیلم سینمایی ساخته می شود‪ .‬استودیو سرچ الیت امتیاز‬ ‫ساخت اثری داستانی را با اقتباس از مســتند «اتش عشق» خرید تا‬ ‫فیلمی درباره زندگی کاتیا و موریس کرافت بســازد‪ .‬مستند تحسین‬ ‫شده «اتش عشق» ساخته سارا دوسا درباره تحقیقات علمی و عاشقانه‬ ‫دو متخصص اتشفشــان فرانسوی و فیلمســاز یعنی کاتیا و موریس‬ ‫کرافت ابتدا در جشنواره ساندنس ‪ ۲۰۲۲‬دیده شد و بعد توسط نشنال‬ ‫جیوگرافیک خریده شد‪ .‬برای ساخته شدن این فیلم داستانی‪ ،‬سارا دوسا‬ ‫کارگردان و تهیه کننده فیلم مستند نیز همکاری می کند‪ .‬این مستند‬ ‫فیلم های دیدنی و جذابی از این زوج دانشمند ارایه می کند که همواره به‬ ‫بررسی اتشفشان ها می پرداخته اند و در معرض خطر انفجار و گدازه های‬ ‫فوران بوده اند‪ ،‬نامزدی اسکار را کسب کرده است‪ .‬این زوج در فوران یک‬ ‫اتشفشان در سال‪ ۱۹۹۱‬باهم از دنیا رفتند‪ .‬دوسا و تیمش این مستند را‬ ‫با استفاده از هزاران عکس و صدها ساعت فیلم ساخته اند‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫حضور پرتره احمد در بنگالدش‬ ‫مستند «احمد» با موضوع پرتره جوانی که معلولیت مانع تحقق ارزوهایش نشده است‪ ،‬به بخش مسابقه‬ ‫یازدهمین جشنواره مستند «‪ »Liberation Docfest Bangladesh‬راه یافت‪« .‬احمد» پرتره ای‬ ‫از احمد ارجمندی هنرمند جوانی است که بعد از تولد دچار اسیب مغزی می شود و قدرت های حرکتی و‬ ‫تکلمی خود را تا حدود زیادی از دست می دهد‪ .‬اما این معلولیت هیچ وقت باعث نشده که او به ارزوهایش‬ ‫نرسد‪« .‬احمد» به تهیه کنندگی یوسف ترابی نژاد و کارگردانی اعظم مرادی یک مستند بومی و یا منحصر‬ ‫به یک جغرافیا یا فرهنگ خاص نیست‪ ،‬تصویری از توانایی های شخصیتی یک فرد است که می تواند الگوی‬ ‫مناسبی برای همه ادم ها‪ ،‬چه سالم و چه دارای معلولیت باشد‪/.‬ایسنا‬ ‫ک ارجحیت دارد‬ ‫نگاه هایی که بر تکنی ‬ ‫محمدحسین لطیفی عنوان کرد‪ :‬از تکنیک نمی شود به نگاه رسید‪ .‬تنها زمانی این اتفاق‬ ‫می افتد که شما تجربه ای مضاعف در عرصه سینما داشته باشید‪ .‬از این رو برای فیلم سازان‬ ‫جوان‪ ،‬اول برخورداری از جهان و نگاه سینمایی مهم است‪.‬‬ ‫«محمدحسین لطیفی» عضو هیئت داوران جشــنواره بین المللی فیلم ‪ ۱۰۰‬با اشاره‬ ‫به اهمیت های نگاه و نگرش سینمایی در ســاخت یک اثر‪ ،‬درباره تکنسین صرف بودن و‬ ‫برخورداری یک فیلمساز از جهان و نگاه سینمایی‪ ،‬گفت‪ :‬از تکنیک نمی شود به نگاه رسید‪.‬‬ ‫تنها زمانی این اتفاق می افتد که شما تجربه ای مضاعف در عرصه سینما داشته باشید‪ .‬از این‬ ‫رو برای فیلم سازان جوان اول نگاه سینمایی مهم است‪.‬‬ ‫کارگردان اثاری چون «روز سوم»‪« ،‬خوابگاه دختران» و «غریب» افزود‪ :‬برای رسیدن‬ ‫به تکنیک های الزم و ساخت یک فرم بصری ابتدا باید نگاه فیلم ساز جوان حفظ شود‪ .‬ان‬ ‫نگاه و نگرش هیچ گاه نباید از دســت برود‪ .‬چرا که نگرش هر شخص با شخص دیگر فرق‬ ‫می کند‪ .‬به عنوان مثال نگاه من با اقای کمال تبریزی پیرامون یک فیلمنامه متفاوت است‪.‬‬ ‫پس ابتدا نگاه مهم است‪ .‬در ادامه می توان ان نگاه را با کشف و شهود و دیدن از روی دست‬ ‫دیگران پرورش داد‪.‬‬ ‫لطیفی ادامه گفت‪ :‬در واقع مشاهده اثار دیگران به رشــد و پرورش نگاه یک فیلم ساز‬ ‫کمک می کند‪ .‬شــاید در ابتدا این کار به عنوان تقلید از دیگران قلمداد شود‪ ،‬اما در ادامه‬ ‫مسیر زمانی که نگاه فیلم ساز شکل گرفته است دیگر نیازی به تقلید از دیگران نیست‪ .‬دیدن‬ ‫اثار دیگران همچون دو چرخ‪ ،‬کمکی برای حرکت دوچرخه است‪ .‬از طریق ان می توان یاد‬ ‫گرفت‪ ،‬حرکت کرد‪ ،‬مسیری را طی کرد و به نقطه ای امن رسید‪ .‬نقطه ای که دیگر در ان نیاز‬ ‫به چرخ های کمکی نیست‪ .‬این کارگردان تصریح کرد‪ :‬امسال من فیلم سازان جوانی را دیدم‬ ‫ت و تکنیک های سینمایی نیز‬ ‫که نگاه شان بر تکنیک شان ارجحیت دارد‪ .‬ناگفته نماند مهار ‬ ‫در کارشان دیده می شد‪.‬‬ ‫لطیفی در ادامه افزود‪ :‬در نتیجه اگر اثر فیلم سازی سرشار از نماهای زیبایی شناسانه و‬ ‫عکاسانه باشد ولی نشانی از نگاه سینمایی در ان پیدا نباشد‪ ،‬ان فیلم ساز به جایی نمی رسد‪.‬‬ ‫به همین دلیل اســت که در حال حاضر گاه با فیلم ســازان مطرحی رو به رو هستیم که‬ ‫کارهای شان حرف چندانی برای گفتن ندارند‪/.‬صباخبر‬ ‫ یک شنبه ‪ 14‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1384‬‬ ‫بچه زرنگ مجوز گرفت‬ ‫‪3‬‬ ‫شورایپروانهنمایشفیلم هایسینماییدرجلسهاخیرباصدورپروانهنمایشبرایانیمیشن«بچهزرنگ»‬ ‫به تهیه کنندگی حامد جعفری و کارگردانی بهنود نکوئی موافقت کرد‪ .‬انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ»‬ ‫محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجموعه گروه هنر پویاست که در چهل و یکمین‬ ‫جشنواره بین المللی فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن را دریافت کرد‪ .‬در خالصه قصه این اثر امده‬ ‫است‪« :‬محسن پسر بچه ای است که عاشق ابر قهرمان های فیلم هاست و همیشه تالش می کند تا با وسایل‬ ‫ابرقهرمانی اش به هرکس و هر چیزی کمک کند‪ .‬اما در یک اتفاق نادر‪ ،‬محسن با حیوانی مواجه می شود که از‬ ‫گونه حیوانات منقرض شده ایران است و تصمیم می گیرد تا به ان حیوان هم کمک کند‪/».‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫ یک شنبه ‪ 14‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1384‬‬ ‫در گفت و گوهایی با عوامل سریال مطرح شد‪:‬‬ ‫گیلدخـت سلحشـورنامـه ای‬ ‫سمیه نجفی خاتونی سریال گیل دخت‪ ،‬حکم اتش بس رسانه ای را‬ ‫در شرایطی پر التهاب سیاسی و اجتماعی بازی‬ ‫گفت و گو‬ ‫کرد این ســریال در همان مدت کوتاه اغاز به‬ ‫کارش‪ ،‬بینندگان ثابت و غیر ثابت تلویزیون را دلگرم به قصه ای‬ ‫ایرانی کرد‪ .‬مخاطبان خســته از هجمه های رسانه ای که حاال با‬ ‫روشن کردن تلویزیون در پنج شنبه و جمعه می توانستند ساعتی‬ ‫را در کنار هم به تماشای یک قصه جذاب ایرانی از دوران خبر ساز‬ ‫قجری داشته باشند‪ ،‬اما این فیلم بر خالف دیگر سریال های که این‬ ‫برهه تاریخی را به تصویر می کشیدند‪ ،‬به دنبال مباحث سیاسی‬ ‫حکمرانان و روابط دیپلماتیک سیاستگذاران ان دوران نبوده است‬ ‫و دوربین خود را از عمق تاریخ به دل زندگی می برد و قصه خود را‬ ‫در جریانی دنبال می کند که در طول تمامی ادوار زنده به حیات‬ ‫خود ادامه می دهد‪ ،‬جریانی به نام زندگی با طعمی از عشق و دوست‬ ‫داشتن‪ .‬مجموعه تلویزیونی «گیل دخت» با استناد به امار برخط‬ ‫تلوبیون در صدر پربیننده ترین مجموعه های تلویزیونی ایستاده‬ ‫که از میان بینندگان خالص سریال گیل دخت نیز ‪ 86.3‬درصد‬ ‫در حد زیاد از ان رضایت داشته اند‪ .‬این سریال به تهیه کنندگی‬ ‫محمدرضا شفیعی‪ ،‬کارگردانی مجید اسماعیلی و نویسندگی‬ ‫مجید اسودگان در ‪ ۶۰‬قسمت توسط مرکز فیلم و سریال معاونت‬ ‫برون مرزی سازمان صدا و سیما تولید شده و از ‪ ۱۹‬ابان ماه ‪۱۴۰۱‬‬ ‫پنج شنبه ها و جمعه ها از شبکه یک سیما و شبکه ای فیلم پخش‬ ‫می شود‪ .‬خبرنگار صبا با نویسنده‪ ،‬کارگردان و بازیگر این مجموعه‬ ‫گفت وگویی داشته است که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫مجید اسودگان‪:‬‬ ‫حرمت فیلمنامه در ایران رعایت نمی شود‬ ‫در عنوان بندی سریال نام مجید اسودگان‬ ‫با عنوان طراح و نویسنده ذکر شده است‪ ،‬لطفا‬ ‫درباره واژه طراح کمی توضیح دهید؟‬ ‫عنوان طراح قدری کار نویســنده را به لحاظ معنوی و حقوقی با اثر‬ ‫سخت تر می کند‪ .‬در روند سریال سازی جهان شخصی که جهان داستان‬ ‫را خلق می کند‪ ،‬با نام خالق ‪ /creator‬نامگذاری می شود‪ ،‬اما در ایران به‬ ‫سبب اینکه واژه خلقت را مختص پروردگار جهانیان می دانند با همین‬ ‫بار معنایی واژه طراح را به کار گرفته می شود‪ .‬طراح شخصی است که از‬ ‫همان ابتدای شکل گیری ایده در پروژه حضور و کارش با ارائه اثر متنی به‬ ‫تیم تولید تمام نشده و در واقع از شکل گیری ایده تا فرایند رسیدن ان به‬ ‫اثر کامل‪ ،‬با تیم همکاری می کند‪ .‬البته در ایران این اتفاق کامال به صورت‬ ‫درست و اصولی اجرایی نمی شود‪ ،‬اما از نمون ه موفق مدل طراح‪/‬نویسنده‬ ‫می توانم به نقش کاربردی محسن طنابنده در سریال پایتخت اشاره کنم‪.‬‬ ‫به این صورت شما از ابتدای اثر تا انتها در کنار گروه حضور‬ ‫فعال داشته اید؟‬ ‫بله‪ ،‬از همان ابتدا مثلت تهیه کننده‪ ،‬کارگردان و طراح‪/‬نویســنده‬ ‫برای ساخت این اثر تشکیل شد و همکاری همه جانبه ای با یک حرکت‬ ‫منظم تیمی اتفاق افتاد‪.‬‬ ‫از مراحل شکل گیری تا تنظیم و تکوین سناریو گیل دخت‬ ‫بگوئید‪.‬‬ ‫سال ‪ 1393‬الی ‪ 1395‬یک سناریو به نام اشپزنامه در ‪ 50‬قسمت طی‬ ‫سفارش برون مرزی توسط یک گروه نویسندگی نگاشته شد که در این‬ ‫گروه بنده سرپرست نویسندگان بودم‪ .‬در این مسیر دوستان متخصص‬ ‫زیادی در امر پژوهش و گــرداوری کمک کرده اند تا اینکه شــهریور‬ ‫ســال ‪ 1395‬فیلم نامه نهایی اشپرنامه به ســازمان ارائه شد‪ .‬در سال‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ی عاشـقانه‬ ‫‪1397‬ساخت این اثر به موسسه وصف صبا منتقل شد‪ ،‬در همین راستا‬ ‫با مشورت های تخصصی در جلساتی که با اقای شفیعی(تهیه کننده)‬ ‫داشتیم این سناریو بازافرینی و بازنویسی شد‪ .‬در دوره بازافرینی کار من‬ ‫با فیلمنامه به صورت تک نفره انجام شد و حدود ‪ 50‬درصد از متن تغییر‬ ‫کرد و در بازه زمانی‪ 4‬ساله کامل شد‪ .‬اسامی تمام همکارانی که در نسخه‬ ‫اولیه این سریال تحت عنوان اشپزنامه حضور داشتند در تیم نویسندگی‬ ‫به رسم امانت داری و حفظ حقوق مولف اورده شده است‪ .‬داستان اول‬ ‫بیشتر با محوریت مطبخ به قصه زندگی افراد مختلفی می پرداخت که به‬ ‫مطبخ رفت و امد می کردند‪.‬‬ ‫گیل دخت یک درام عاشقانه است یا تاریخی؟‬ ‫کلیت این پروژه حاصل تخیل بنده و همکارانم بوده اســت و هیچ‬ ‫کدام از ریشــه ای در واقعیت تاریخی ندارند‪ .‬در این سریال از تحوالت‬ ‫تاریخی و اجتماعی ایران در برهه ای از تاریخ به عنوان بستر شکل گیری‬ ‫داستان های کامال ذهنی و زائیده تخیل اســتفاده شده است‪ .‬بک راند‬ ‫تاریخی این اثر به سال اخر حکومت مظفرالدین شاه قاجار بر می گردد‪.‬‬ ‫یعنی سال ‪ 1084‬هجری شمســی‪ ،‬که چند ماه به وقایع مشروطه در‬ ‫تهران مانده است‪.‬‬ ‫سریال گیل دخت‪ ،‬بیشتر وام گرفته از چه ژانر فیلم سازی‬ ‫است؟‬ ‫در حال حاضر دنیا به سمت فیلم سازی با تلفیق ژانرهای مختلف رفته‬ ‫است‪ .‬گیل دخت هم تلفیقی از ژانرهای متفاوتی است که در بستری از‬ ‫تاریخ‪ ،‬به کنکاش عناصر زندگی محور در داستان های عامیانه‪ ،‬و محلی‬ ‫ی عاشقانه‬ ‫ایرانیان می پردازد که از لحاظ کارکرد مانند سلحشورنامه ها ‬ ‫میخائیل باختین عمل می کند‪ .‬نظریه باختین انواع گفتمان از سطوح‬ ‫مختلف جامعه را در بستری ائینی مانند کارناوالیسم عنوان می کند‪ .‬در‬ ‫این اثار همه شخصیت ها اجازه می یابند قصه خود را روی صحنه مطرح‬ ‫کنند و معنا از دل مجموعه های هم صدا امــا جدا از هم در دیالکتیک‬ ‫بیرون می اید‪ .‬گیل دخت گامی بود بــرای اینکه پرده ای از قصه گویی‬ ‫شفاهی عامیانه ایران را به تصویر بکشد‪.‬‬ ‫مهمترین الگوی قصه گویی ایرانی برگرفته ازداستان هزار و‬ ‫یک شب است که به صورت قصه در قصه و تو در تو از دل داستانی‬ ‫به دل داســتان دیگر می رود‪ ،‬گیل دخت از همین ســاختار‬ ‫قصه گویی بهره جسته است؟‬ ‫ب و الگوی قصه گویی ایرانی‬ ‫بله تقریبا وام دار از الگوی هزارو یک ش ‬ ‫است که شرح مفصلی در ســاختار این نوع ادبی در کتاب ادبیات عامه‬ ‫ایران به نویسندگی محمد جعفر محجوب در دو جلد اورده شده است‪.‬‬ ‫همان طور که استاد بیضایی نیز در پژوهشی خاستگاه هزارو یک شب‬ ‫را بررسی و ادعای اعراب که عنوان کرده اند خاستگاه داستان هزا رو یک‬ ‫شب در فرهنگ کشورهای عربی ریشــه دارد را طبق این پژوهش رد‬ ‫کرده است‪.‬‬ ‫از دغدغه شکل گیری درام گیل دخت بگوئید‪.‬‬ ‫در گیل دخــت تالش ما براین بــود که در خالل روایــت یک درام‬ ‫سلحشوری و عاشقانه‪ ،‬سنت ها‪ ،‬اداب و رسوم و مراسم ائینی از زندگی‬ ‫ایرانیان را به تصویر بکشــیم که در اجرا متاســفانه بــه همه انچه که‬ ‫مدنظرمان بود نرسیدیم و بخشی از این پرده ها اجرایی نشد و در نهایت‬ ‫این سریال گام کوچکی برای نشان دادن فرهنگ و ادبیات عامیانه ایران‬ ‫زمین است که حاصل ده ها سال تحقیق و تورق بنده و دیگر دوستان در‬ ‫این حوزه بوده است‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫با توجه بــه تجربه های مختلفی که با مجموعه فیلم ســازان ایرانی‬ ‫داشته ام متاســفانه در ایران خیلی حرمت متن اولیه رعایت نمی شود‬ ‫و معموال به متن اولیه وفادار نیستند‪ .‬همین باعث می شود که ماحصل‬ ‫کار با انچه که در ابتدا از اثر در ذهن داشته ایم هم خوانی نداشته و دنیای‬ ‫قصه‪ ،‬شکل منســجمی از وقایع را نمایش نداده باشــد و با اثری روبرو‬ ‫هستیم که اجزاء ان به صورت یکپارچه با هم در تعامل‪ ،‬تبادل و وحدت‬ ‫نیستند‪ .‬حرمتی که در همه جای دنیا برای متن قائل هستند در ایران به‬ ‫راحتی شکسته شده و از ان می گذرند‪.‬‬ ‫مجید اسماعیلی‪:‬‬ ‫گیل دخت مصادف شد با چهل سالگی من!‬ ‫از ســابقه کاری خود در زمینه کارگردانی‬ ‫بگویید‪.‬‬ ‫اولین فیلم بلند خود رادر ســال ‪ 1388‬ساخته ام‬ ‫و پس از ان حدود ‪ 10‬فیلم بلند داستانی دیگر نیز ساخته ام‪ ،‬از این میان‬ ‫فیلمسینماییگمیجیوهمچنینسینماییکمی دورتربسیارمورداقبال‬ ‫مخاطب قرار گرفت‪.‬‬ ‫شباهت مولفه های ســبکی و بصری سریال گیل دخت به‬ ‫سریال های مشــابه دیگر همچون جیران و خاتون را چطور‬ ‫ارزیابی کرده اید؟‬ ‫بهرحال وقتی داستانی در برهه ای از یک تاریخ مشترک که به دوران‬ ‫قاجار و پهلوی اول می پردازد بازگو می شــود ناگزیر در تصویر ســازی‬ ‫مشابهت های مشترکی از تاریخ و زندگی ایرانیان در این اثار به چشم‬ ‫می خورد‪ ،‬اما معتقدم در روایت و داستان پردازی به کلی متفاوت است‬ ‫چرا که همواره بــه این فکر کرده ام‪ ،‬فیلم خودم را بســازم و با توجه به‬ ‫اینکه زمان دنبال کردن سریال های مد نظر شما را نداشته ام‪ ،‬نمی توانم‬ ‫قضاوتی در این مورد داشته باشم‪.‬‬ ‫پیش تولید این اثر چقدر طول کشیده است؟‬ ‫از ابتدای دی ماه ‪ 1398‬کار شروع شد‪ 8 ،‬ماه درگیر پیش تولید بودیم‬ ‫و حدود ‪ 14‬ماه دیگر به تولید و فیلمبرداری سریال گذشت‪ ،‬مجموعا ‪22‬‬ ‫ماه ساخت اثر طول کشیده است‪.‬‬ ‫بیشترین سختی که زمان ســاخت اثر گیل دخت متحمل‬ ‫شدید چه بوده است؟‬ ‫بهرحال وقتی زمان فیلمبرداری یک اثر طوالنی می شود‪ ،‬مخصوصا‬ ‫زمانی که در حال تولید اثری تاریخی هستیم با احشام و لوکیشن های‬ ‫خاص ســرو کار داریم‪ ،‬همچنین شــرایط اب و هوایی مختلفی که به‬ ‫تناسب طوالنی شدن زمان فیلمبرداری درگیر ان شده بودیم‪ .‬اما در کل‬ ‫به خاطر دست چین های انتخابی در کست گروه بازیگران و عوامل فنی‬ ‫حرفه ای سختی کار بسیار کم شد‪ .‬چرا که همه در طول کار مسئوالنه‬ ‫و ثابت قدم پای کار ایســتاده و قوت قلب هم بودند‪ ،‬طوری که در این‬ ‫تایم طوالنی دیگر به یک خانواده بزرگ و همراه تبدیل شــده بودیم‪.‬‬ ‫در گیل دخت گروه با صمیمیت و انسجام کارش را مانند یک خانواده‬ ‫پیش برد‪.‬‬ ‫انتخاب ثریا قاسمی‪ ،‬و قبول ایشان برای بازی در این پروژه‬ ‫چطور بود؟‬ ‫ثریا قاسمی برای بنده حکم مادر و اســتاد را دارند‪ .‬ایشان را باتوجه‬ ‫به همکاری موفق قبلــی که در فیلم «کمی دورتر» با هم داشــتیم به‬ ‫پروژه دعوت کردم و خوشبختانه از بازی در این سریال استقبال کرده و‬ ‫باحضوری هنرمندانه خود کار ما را امضا کردند‪ .‬در مدت همکاری با نظم‬ ‫و انضباطی دقیق با دیالوگ های حفظ شده و امادگی کامل در صحنه‬ ‫حضور داشتند‪ .‬البته دیگر هنرمندان پرسابقه این مجموعه هم با همین‬ ‫امادگی سر صحنه حاضر می شــدند‪ .‬من در این کار از استاد محمود‬ ‫پاک نیت درس اخالق گرفتم‪ .‬مجالی نیست که از تک تک دوستان چه‬ ‫بازیگران چهره و چه بازیگران تازه کار نام ببرم ولی تمامی دوستان من‬ ‫در این مجموعه دلسوزانه و همدالنه کار را پیش بردند‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫گیل دخت مصادف شد با چهل سالگی من! در یک جمله می توانم‬ ‫بگویم بلوغ چهل ســالگی من در گیل دخت اتفاق افتاد‪ ،‬گیل دخت در‬ ‫زندگی هنری و کاری من یک نقطه عطف اســت که طی ان توانستم‬ ‫تمام تجربیات ‪ 20‬سال حضورم در سینما را در این پروژه خالصه کنم‬ ‫و بعد از ان خود گیل دخت‪ ،‬برای من تجربه ای ارزشمند و ماندگار شد‪.‬‬ ‫بسیار بسیار این پروژه را دوست دارم و برایم حکم یک زندگی و دانشگاه‬ ‫را داشت‪ .‬میراث واقعی من از این تجربه همکارانی بودند که دلسوزانه‬ ‫برای گیل دخت زحمت کشیدند‪ .‬از تهیه کننده محترم‪ ،‬تا بازیگران و‬ ‫عوامل پشت صحنه که قدر دان همه ان ها هستم‪ .‬در پایان من همیشه‬ ‫ارزو داشتم که مهر گیل دخت به دل مخاطب بنشیند‪ .‬خدا را شاکرم که‬ ‫استقبال خوبی از این اثر شده است و همین برای من کافیست‪.‬‬ ‫ یک شنبه ‪ 14‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1384‬‬ ‫‪5‬‬ ‫میترا رفیع‪:‬‬ ‫دختری در یک ملودرام عهد قجری‬ ‫بازیگری در زندگی تان چگونه اغاز شد؟‬ ‫فعالیتم را از دوران کودکــی و از کانون پرورش‬ ‫فکری کودکان و نوجوانان اغاز کردم‪ .‬عالوه بر ان در‬ ‫مدرسه هم نمایش کار کرده و همچنین در جشنواره های دانش اموزی‬ ‫خارج از سیستم مدرسه هم درگیر تمرین و اجرای تئاتر بودم‪ .‬کمی بعد‬ ‫در جشنواره های رسمی تر و بعد در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کردم‪.‬‬ ‫در زمان کنکور و دانشگاه مانند دوران هنرستان در انتخاب رشته تصمیم‬ ‫گرفتم وارد دانشگاه سراسری هنر تهران شوم و به کمک خدا هر دو مقطع‬ ‫کارشناسی و کارشناسی ارشد را به اموختن فنون بازیگری پرداختم‪ .‬از‬ ‫ان دوران تا اکنون همچنان خود را یــک هنرجو می دانم که همواره با‬ ‫مشــاهده و مطالعه در حال اموزش و یادگیری هستم و از تمام اساتید‬ ‫کارگردان ها و مربیانی که در این راه یاری مرا هدایت کردند سپاسگزارم‬ ‫ایا در بازیگری و نقش پردازی ســقفی هست که اگر به ان‬ ‫رسیدید حس کنید به ارزوی خود در این حرفه رسیده اید؟‬ ‫اگر سقفی وجود داشته باشد پس حتما باید کفی هم وجود داشته‬ ‫باشد‪ .‬از نظر من این طرز فکر خطرناک و اسیب رسان به حرفه هنرمند‬ ‫در هر شاخه است‪ ،‬چرا که اگر همواره در ارزوی ارتفاع گرفتن و رسیدن‬ ‫به یک سقف مشخص باشیم از برکت لحظه اکنون لذت کافی را نبرده‬ ‫و مدام در تالطم اینده هستیم از طرفی اگر به کف بسنده کنیم به مرور‬ ‫یک جانشینی و بدون هدفی را تجربه خواهیم کرد‪ .‬همین حاال‪ ،‬همین‬ ‫لحظه‪ ،‬خودش می تواند هدف و ارزو باشد‪ .‬از نظر من‪ ،‬درک مختصات‬ ‫لحظه حال‪ ،‬مهم ترین هدفی است که می توانیم ارزویش را داشته باشیم‬ ‫تا به برکت همین لحظه بهترین کنش و حضور را تجربه کنیم‪.‬‬ ‫از ابتدا قصد داشتید بازیگر شوید‪ ،‬یا مسیر زندگی شما را به‬ ‫این سمت هدایت کرد؟‬ ‫پرسش تان را دوست دارم‪ .‬این سوالی است که همواره ذهن خودم را‬ ‫نیز درگیر کرده است‪ .‬راستش پیش از ان که وارد کانون و مشغول کار‬ ‫تئاتر شوم کودکی بودم که هر گونه نمایش یا شبه نمایش را غیر منطقی‪،‬‬ ‫دور ا ز واقعیت و اتالف وقت می دانستم تا اینکه یک روز با دیدن نمایشی‬ ‫در پارک الله به مادرم گفتم کمکم کند تا وارد رشته هنرهای نمایشی‬ ‫شوم‪ .‬ان روز بدون اینکه به اینده ای دور یا هیچ شغلی فکر کرده باشم از‬ ‫مادرم چنین درخواستی داشتم بعد از ان روز‪ ،‬مادر عزیزم با من در این‬ ‫مسیر همراه شد و این راه مسیراصلی زندگی من شد‪ .‬در واقع من‪ ،‬پیش‬ ‫از بلوغ فکری و پیش از بلوغ روحی مسیری را اغاز کرده بودم که تمام‬ ‫ابعاد زندگی اینده ام بر اساس همان مسیر شکل گرفت‪.‬‬ ‫از لحاظ روانی و حســی چگونه به نقش های پیشنهادی‬ ‫نزدیک می شوید؟‬ ‫هر کاراکتری که به عهده من به عنوان بازیگر گذاشته می شود روش‬ ‫برخورد خاص خودش را می طلبد‪ .‬اساس سیستم شاید یکی باشد اما‬ ‫برای خرده کاری و البیرنت های ظریف هر شخصیت‪ ،‬مسیری جداگانه‬ ‫را طی می کنم در این روند هرگز از مطالعه‪ ،‬مقایسه‪ ،‬مشاهده عکس و‬ ‫نقاشی‪ ،‬خواندن داستان هایی که در حال و هوای شخصیت هست غافل‬ ‫نمی شــوم‪ .‬برای یک کاراکتر ممکن است بیشتر در گنجینه تجربیات‬ ‫زیسته ام گشت و گذار کنم و برای دیگری با الهام از ما به ازای بیرونی که‬ ‫اجتماع در اختیارم قرار می دهد‪.‬‬ ‫چگونه به پروژه گیل دخت وارد شدید؟‬ ‫دوست نویسنده ای به من پیام داد که ایا تمایل به بازی کردن در فیلم‬ ‫تاریخی دارم یا نه؟ گفتم اگر از درجه کیفی مطمئن و نقش ان را دوست‬ ‫داشته باشم چرا که نه! او ادرسی به من داد و من برای تست به دفتراقای‬ ‫شفیعی رفتم‪ ،‬انجا مثل روز نام نویسی مدارس شلوغ بود و هر کس در‬ ‫حال حفظ کردن یک متن بود‪ .‬متوجه شدم که روزهای زیادی است که‬ ‫اینجا محل تست نقش گلنار است و صدها نفر می ایند و می روند‪ .‬گلنار‬ ‫نقش دختری بود در یک ملودرام عهــد قجری‪ ،‬مونولوگی را که به من‬ ‫ســپرده بودند‪ ،‬حفظ کرده و جلوی دوربین تست دادم و بعد از روزها و‬ ‫روزها مجددا ً برای تست های بعدی و بعدی صدایم زدند و در نهایت با‬ ‫نظر و لطف کارگردان و تهیه کننده ایفای نقش گلنار به من سپرده شد‪.‬‬ ‫از هردو این بزگواران به خاطر اعتمادی که به بنده داشتند سپاسگزارم‪،‬‬ ‫چرا که شجاعت بزرگی است سپردن نقش اینچنینی به بازیگری که در‬ ‫اغاز راه است‪.‬‬ ‫گیل دخت از نظر حرفه ای و تجربی چه ماحصلی برای تان‬ ‫داشته است؟‬ ‫دو سال جلوی دوربین بودن به خاطر نقشی واحد‪ ،‬زندگی کردن در‬ ‫زمانی دیگر از تاریخ‪ ،‬جادویی است از تجربه شیرین و پر خطری را برای‬ ‫من داشت‪ .‬در کنار تمام سختی ها لذت بردم و در خالل تمام تلخی ها‬ ‫کامم شیرین بود‪ .‬از تمام کســانی که صادقانه در این مسیر همراهی ام‬ ‫کردند قدردانم‪ .‬همچنین از اقای اسماعیلی به خاطر هدایت من در روند‬ ‫پذیرش و اجرای نقش‪ ،‬اقای اسودگان به خاطر زحماتی که برای نوشتن‬ ‫اثر کشیده اند و اقای شفیعی به خاطر اعتماد و همراهی ایشان در طول‬ ‫پروژه‪ ،‬سپاسگزارم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫ یک شنبه ‪ 14‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1384‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫یارعلی پور مقدم درگذشت‬ ‫یارعلی پور مقدم نویسنده و نمایشنامه نویس بامداد جمعه‪ ۱۲،‬اسفند در سن‪ ۷۱‬سالگی درگذشت‪ .‬مرگ‬ ‫وی بر اثر سکته قلبی در خواب عنوان شده است‪ .‬این نویسنده سال‪ ۱۳۳۰‬در مسجدسلیمان متولد و ب ه عنوان‬ ‫نمایشنامه نویس و داستان نویس شناخته می شد‪ .‬او فارغ التحصیل رشته اقتصاد بود و نمایشنامه نویسی را با‬ ‫«اه اسفندیار مغموم» اغاز کرد‪« .‬ده سوخته»‪« ،‬یادداشت های یک الابالی»‪« ،‬گنه گنه های زرد»‪« ،‬ای داغم‬ ‫سی رویین تن»‪« ،‬یادداشت های یک قهوه چی»‪« ،‬مجهول الهویه»‪« ،‬پاگرد سوم» و‪ ...‬ازجمله اثار منتشرشده‬ ‫از او هستند‪ .‬پورمقدم در سال‪ ۱۳۵۶‬به خاطر نوشتن «اه اسفندیار مغموم» برنده جایزه جشن هنر طوس شد‪.‬‬ ‫یارعلی پورمقدم در سال های اخیر صاحب کافه شوکا در مرکز خیابان گاندی بود‪/.‬مهر‬ ‫نقاشی بهارانه در فرهنگسرای معرفت‬ ‫نمایشگاه «نقاشی بهارانه» در نگارخانه فرهنگسرای معرفت برگزار می شود‪ .‬در این نمایشگاه که به مناسبت‬ ‫روز درختکاری و استقبال از بهار برپا خواهد شد اثار سه هنرمند جوان شراره زمانی‪ ،‬نازافرین نادری و مژگان‬ ‫نادری با موضوع طبیعت به نمایش گذاشته می شود‪ .‬نازافرین نادری‪ ،‬دارای مدارک مهارت طراحی و نقاشی‬ ‫چهره و طراحی عمومی؛ عضو موسسه هنرهای تجسمی معاصر ایران و شراره زمانی دارای مدرک طراحی از‬ ‫اموزشگاه امجد‪ ،‬عضو موسسه هنرهای تجسمی معاصر ایران‪ ،‬دارای مدرک پایان دوره سیاه قلم هایپررئال‬ ‫(تاپ انگلستان) از اموزشگاه ماهرنگ است‪ .‬نمایشگاه«نقاشی بهارانه» از امروز‪ ۱۴‬اسفند گشایش یافته و تا‪۲۳‬‬ ‫اسفند همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ‪ ۹‬تا ‪ ۱۸‬در نگارخانه معرفت دایر خواهد بود‪/.‬ایسنا‬ ‫ارزوی خواننده ای که محقق می شود‬ ‫یکی از خوانندگان شناخته شده کشورمان روزهای پایانی اســفند برای اولین بار در زادگاه خود‬ ‫نیشابور مجموعه کنسرت هایی را برگزار خواهد کرد‪.‬‬ ‫حجت اشرف زاده از خوانندگان شناخته شده موسیقی کشورمان که طی سال های اخیر فعالیت های‬ ‫متعددی را در حوزه های موسیقی ایرانی و موسیقی پاپ داشته روز پنجشنبه بیستم اسفند ماه برای‬ ‫اولین بار در زادگاه خود نیشابور کنسرتی را برگزار خواهدکرد‪ .‬این کنسرت که احتمال تمدید ان‬ ‫هم وجود دارد روز پنجشنبه بیستم اسفند ساعت ‪ ۱۸‬و ‪ ۲۰‬در سالن فرهنگسرای سیمرغ شهر‬ ‫نیشابور میزبان مخاطبان موسیقی است‪.‬‬ ‫اشرف زاده که طی سال های گذشته موفق به برگزاری کنسرت در زادگاه خود نشده و‬ ‫همواره در اجراهای زنده اش از عالقه مندی برای کنسرت در نیشابور سخن می گفت‪،‬‬ ‫با انتشار متنی توضیح داده است‪ :‬این ارزوی سالیان سال من بوده که در شهر خودم‬ ‫نیشابور اجرا داشته باشم‪ .‬برایتان از عشق بخوانم تا زمان کوتاهی با عاشقانه ها کنار هم‬ ‫باشیم‪ .‬دوستانم تالش کرده اند تا این امر اتفاق بیفتد و من به ارزویم برسم‪ .‬خواندن‬ ‫از عشق برای شما‪.‬‬ ‫وی از جمله خوانندگانی است که طی سال های گذشته موسیقی را با اشنایی‬ ‫لحن ها و اوازهای موسیقی ایرانی ابتدا نزد پدرش و پس از ان در کنار رضا‬ ‫شاکری و حمیدرضا نوربخش به فراگیری خوانندگی پرداخت‪ .‬البوم های‬ ‫«شرح پریشــانی»‪« ،‬ماه و ماهی»‪« ،‬بیابان جنون» و «خاتون» از جمله‬ ‫اثاری است که در کنار تولید تک اهنگ ها متعدد و برگزاری کنسرت ها از‬ ‫اشرف زاده پیش روی مخاطبان قرار گرفته است‪/.‬مهر‬ ‫خانه ای که حتی صاحبش هم ممنوع الورود است!‬ ‫خواهرزاده جالل ال احمد می گوید‪ :‬مســووالن از برگزاری مراسم‬ ‫سالروز درگذشت بانو سیمین دانشــور در محل خانه‪ -‬موزه سیمین‬ ‫و جالل خودداری کرده اند‪ .‬محمدحســین دانایی‪ ،‬خواهرزاده زنده‬ ‫یاد جالل ال احمد در یادداشتی نوشته اســت‪ ۱۸ « :‬اسفند سالروز‬ ‫درگذشت بانو دکتر سیمین دانشور هنرمند ادبیات معاصر که با نوشتن‬ ‫رمان «سووشون» به عنوان «بانوی ادبیات داستانی ایران» شناخته شد‪،‬‬ ‫است‪ .‬به همین مناسبت جمعی از اعضای خانواده و دوستداران سیمین‬ ‫و جالل از مسووالن شرکت توسعه فضاهای فرهنگی درخواست کردند‬ ‫که با هزینه خودشان مراسمی را برای بزرگداشت این بانوی گرانقدر در‬ ‫منزلش برگزار کنند‪ ،‬ولی متاسفانه پس از چند روز سکوت و بی اعتنایی‪،‬‬ ‫سرانجام اطالع حاصل شد برگزاری این مراسم را مجاز ندانسته اند‪ .‬او در‬ ‫پایان اظهاراتش گفته است‪« :‬این درد را به کجا باید برد؟ و به چه کسی‬ ‫باید گفت که برخی از مسووالن بدسلیقه‪ ،‬حتی صاحبخانه را هم به خانه‬ ‫خودش راه نمی دهند!»‪/‬ایسنا‬ ‫افتتاح یازدهمین دوساالنه ملی نگارگری ایران‬ ‫ایین گشایش یازدهمین دوســاالنه ملّی نگارگری ایران‪ ،‬روز‬ ‫گذشته ‪ 13‬اسفند ماه با حضور جمعی از مدیران حوزه فرهنگ و‬ ‫هنر از جمله عبدالرضا سهرابی ـ مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت‬ ‫ارشاد از ساعت ‪ ۱۷‬در فرهنگستان هنر‪ ،‬موسسه فرهنگی هنری‬ ‫صبا برگزار شــد‪ .‬در این دوره‪ ۲۲۱ ،‬اثر از ‪ ۱۵۲‬هنرمند به نمایش‬ ‫گذاشته شده است که بر این اساس‪ ،‬در گرایش تذهیب‪ ۷۷ ،‬اثر از‬ ‫‪ ۵۵‬هنرمند‪ ،‬در گرایش طراحــی نگارگری ‪ ۲۳‬اثر از ‪ ۱۲‬هنرمند‪،‬‬ ‫در گرایش گل و مرغ ‪ ۶۳‬اثر از ‪ ۴۳‬هنرمند و در گرایش نگارگری‪،‬‬ ‫‪ ۵۸‬اثر از ‪ ۴۰‬هنرمند روی دیوار رفته است‪ .‬همچنین ‪ ۳۱‬اثر نیز از‬ ‫هنرمندان مدعو به نمایش گذاشته شده است‪.‬‬ ‫یازدهمین دوساالنه ملّی نگارگری ایران به همت مرکز هنرهای‬ ‫تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی با همکاری موسسه توسعه‬ ‫هنرهای تجسمی معاصر‪ ،‬دانشگاه ها و جامعه هنری برگزار می شود‬ ‫و تا ‪ ۲۰‬فروردین ‪ ۱۴۰۲‬دایر خواهد بود‪/.‬ایسنا‬ ‫ادای احترام به مردم زلزله زده‬ ‫گروه نمایش «لیبرو» شامگاه جمعه ‪ ۱۲‬اســفند اجرای خود را به‬ ‫مردم زلزله زده خوی‪ ،‬ترکیه و ســوریه تقدیم کردند‪ .‬نمایش «لیبرو»‬ ‫به نویسندگی احسان نگهبان و میالد ظهوریان با کارگردانی احسان‬ ‫نگهبان و تهیه کنندگی کاظم دانشی جمعه ‪ ۱۲‬اسفند ‪ ۱۴۰۱‬با یادی از‬ ‫درگذشتگان و ادای احترام به مردم زلزله زده خوی‪ ،‬ترکیه و سوریه روی‬ ‫صحنه رفت‪ .‬داستان نمایش «لیبرو» درباره جوانانی در کشور است که‬ ‫دچار مشکالتی شده اند و به دنبال راه حلی برای رفع ان ها هستند‪ .‬فاطمه‬ ‫مسعودی فر‪ ،‬امیر گل محمدی‪ ،‬نسترن حسینی‪ ،‬امیر میرزائی‪ ،‬ایلین‬ ‫موسیوند‪ ،‬محمدجواد کهن‪ ،‬مهدی عبدی و علی ارضی بازیگران جوانی‬ ‫هستند که در این نمایش ایفای نقش می کنند‪ .‬رضا رضایی مجری طرح‪،‬‬ ‫رضا دانشی جانشین تهیه کننده‪ ،‬زهرا خسروشاهی مشاور کارگردان‪،‬‬ ‫محمد ذولفقاری مدیر اجرایی و ‪ ...‬دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند‬ ‫که احسان نگهبان را همراهی می کنند‪ .‬نمایش «لیبرو» هرشب ساعت‬ ‫‪ ۱۹:۱۹‬در سالن شماره یک عمارت ارغوان روی صحنه می رود‪/.‬مهر‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫شیرهای کابل در بازار نشر‬ ‫کتاب «شیرهای کابل» جلد دوم رمان «مجیدو بارسا و تیم ملی داراباد» نوشته مجتبا شول افشارزاده‬ ‫به تازگی با تصویرگری سیدمحمد مهدی فاطمی نسب با شمارگان هزار نسخه و‪ ۲۲۲‬صفحه توسط نشر هوپا‬ ‫منتشر و راهی بازار نشر شده است‪ .‬ماجراهای مجیدو بارسا و تیم ملی داراباد ‪ ۲‬نیز همچنان در حال و هوایی‬ ‫فوتبالی اما این بار در شهر هرات و کابل افغانستان می گذرد‪« .‬شیرهای کابل» ماجرای سفر چند نوجوان‬ ‫عاشق فوتبال و یک پیرزن فوتبالیست از روستایی کویری به افغانستان است‪ .‬در جلد اول این رمان (گربه های‬ ‫تهران) سفر ماجراجویانه شخصیت های کتاب از روستای کویری به تهران می پرداخت روایت می شد‪ .‬اخرین‬ ‫جلد از این رمان سه گانه‪« ،‬یوزپلنگ های نیویورک» نام دارد که در نوبت انتشار قرار گرفته است‪/.‬مهر‬ ‫حرکتعجیب دختری بر صحنه تاالر وحدت‬ ‫«نی انبان» را همیشه در دست مردان دیده ایم و حرکتی عجیب محسوب می شود اگر زنی را‬ ‫ببینیم که این ساز بادی را می نوازند‪ ،‬اما محسن شریفیان نواختن این ساز سنتی بومیان جنوب‬ ‫را که بین زنان رایج نبوده‪ ،‬به دختر خود اموزش داده و همیشه در گوش او خوانده که اینده از‬ ‫ان زنان است؛ تا جایی که در کنسرت های اخر هفته گذشته اش‪« ،‬لیانا» شگفتانه صحنه شد‪.‬‬ ‫اگر کلیدواژه «موسیقی جنوب» را در گوگل جست و جو کنید‪ ،‬عمده تصاویر یا ویدیوها‬ ‫مربوط است به مردانی که با سازهای مخصوص به این خطه از ایران‪ ،‬در حال اجرای موسیقی‬ ‫پرشور نواحی هستند‪ .‬تماشای تصویری از زنان نوازنده در موسیقی جنوب‪ ،‬هنوز هم نادر و‬ ‫عجیب است اما «لیانا شریفیان» که پدرش سال هاست سرپرستی گروه «لیان» را عهده دار‬ ‫است‪ ،‬به مدد همراهی پدر‪ ،‬یکی از این استثناها را رقم زده است‪.‬‬ ‫گفته می شود نواختن نی انبان تا همین ‪ ۱۰‬سال پیش چندان در بین زنان رایج نبوده است؛‬ ‫حتی اگر خم و چم نواختن ان را از بر بوده باشند‪.‬‬ ‫«لیانا شریفیان»‪ ،‬فرزند محسن شریفیان ـ اهنگساز‪ ،‬نوازنده و سرپرست گروه «لیان» ـ‬ ‫نوازنده ‪ ۲۴‬ساله ای است که خارج از کشور در رشته موسیقی تحصیل کرده و همچون پدر‪،‬‬ ‫نی انبان می نوازند‪ .‬وی از جمله ان زنانی است که با محدودیت هایی که وجود داشته‪ ،‬وجود‬ ‫انکه پدرش از شناخته شدگان موسیقی است‪ ،‬از ‪ ۱۶‬سالگی نواختن ساز را اغاز کرده است؛‬ ‫زیرا تا پیش از ان رایج نبوده است که بانوان این ساز را بنوازند‪.‬‬ ‫اکنون این نوازنده جوان که میراث دار پدر شده و همچون او نی انبان می نوازد‪ ،‬در اجراهای‬ ‫اخیر گروه به عنوان نوازنده و همخوان به روی صحنه رفته و جا پای پدر گذاشته است‪.‬‬ ‫اگر تا به حال به کنسرت های گروه «لیان» رفته باشید‪ ،‬دیده اید که این شریفیان پدر است که‬ ‫با نی انبان خود به روی صحنه می اید و با نواختن این ساز‪ ،‬حال و هوای جنوب‪ ،‬دریا و وزش مالیم‬ ‫باد این منطقه را یاداور می شود‪ ،‬اما در دو اجرای اخیر گروه‪ ،‬فرزند شریفیان به روی صحنه امد‬ ‫و سازی را که عمدتا به دست مردان دیده ایم‪ ،‬نواخت و به نوعی با این کار خود‪ ،‬تصورها را از‬ ‫موسیقی جنوب و مردان نوازنده ان تغییر داد‪.‬‬ ‫«لیانا شریفیان» می گوید وقتی در ‪ ۱۷‬سالگی در یکی از کنسرت های پدرش برای اولین بار‬ ‫در تاالر وحدت به روی صحنه رفت و با شور و اشتیاق تماشاگران رو به رو شد‪ ،‬متوجه شد که‬ ‫زنان در این موسیقی چه جایگاه ویژه ای می توانند داشته باشند‪/.‬ایسنا‬ ‫ یک شنبه ‪ 14‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1384‬‬ ‫عیادت رویا تیموریان از رضا اشفته‬ ‫‪7‬‬ ‫رویا تیموریان بازیگر به عنوان مدیر «سفیر مهربانی خانه تئاتر» به عیادت رضا اشفته (منتقد تئاتر)‬ ‫رفت‪ .‬رضا اشفته در این دیدار درباره شرایط درمان اش توضیح داده است که در حال حاضر تمرکز درمان‬ ‫روی زخم پا هست که ممکن بود به حادث ه تلخی منجر بشود و یک درمان یک هفته ای جدید پیش رو‬ ‫هست که اگر پاسخ بدهد‪ ،‬خطر گذشته و تا االن هم نسبتا خوب بوده است‪ .‬این منتقد خاطرنشان کرده‬ ‫است‪ :‬از وقتی از بیمارستان «فیروزگر» منتقل شده است‪ ،‬همه چیز خیلی بهتر است‪ .‬به هرحال بعد از‬ ‫رفع مشکل پا‪ ،‬تازه درمان کلیه ها ‪ ،‬چشم ها و دیابت شروع خواهد شد‪ .‬رضا اشفته منتقد تئاتر طی چند‬ ‫روز گذشته به دلیل عوارض بیماری دیابت در بیمارستان بستری شده است‪/.‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫یاسر سماوات‪ -‬شــک! پدیده ای که در خویشتن خویش‬ ‫انسان که گاه او را از مهلکه نجات می دهد و گاه برعکس او را‬ ‫به قهقرا و نابودی می کشاند‪ .‬شکی که گاه موسی (ع) را به ذات‬ ‫باریتعالی نزدیک تر می سازد و شکی که گاه یاگو به جان اتللو‬ ‫می اندازد تا جهان او را به نیستی سوق دهد‪ .‬نقطه اوج فیلم‬ ‫کوتاه «کبود» که به گفته سازنده اش اثری بسیار ایرانی و ویژه‬ ‫خانواده های ایرانی است‪ ،‬همین مقوله است‪ .‬فیلم با صحنه دفن‬ ‫فردی در یک گورستان اغاز می شود و صحنه بعدی ما را وارد‬ ‫خانه ای روستایی می کند‪ .‬انجاست که درمی یابیم مادر خانواده‬ ‫فوت کرده است و اعضای خانواده که همگی از شهر امده اند‪ ،‬در‬ ‫انتظار «مرتضی» پسر بزرگ خانواده اند تا مادر را دفن کنند‪.‬‬ ‫نقطه اوج در پس این صحنه است‪ ،‬زمانی که مرتضی خودش‬ ‫را به روستا می رساند با دیدن اثار کبودی روی بدن مادرش‪،‬‬ ‫به مرگ او ظنین می شود‪ .‬پسر تصمیم می گیرد پیکر بی جان‬ ‫مادرش را به پزشک قانونی ببرد تا راز مرگ مادر برمال شود‬ ‫اما دایی خانواده با این تصمیم مخالف است‪ .‬سرانجام مرتضی‬ ‫به اتفاق برادرش شــبانه مادر را دفن می کنند تا کش امدن‬ ‫ماجرای کبودی های پیکر مادر‪ ،‬زندگی خواهرشــان «زهرا»‬ ‫را تحت تاثیر خود قرار ندهد‪ ....‬در این شماره با علی توکلی‬ ‫ســازنده فیلم کوتاه «کبود» گپ و گفت کوتاهی داشتیم ‪ .‬او‬ ‫ساخت فیلم کوتاه و بازی در ان را به کارت ویزیت کارگردان و‬ ‫بازیگران تشبیه کرد‪.‬‬ ‫فیلم کوتاه «کبود» به نظر کاری بسیار اگرسیو می اید‪ .‬تولید‬ ‫این فیلم را چه زمانی اغاز کردید و فیلم برداری و تدوین چه‬ ‫مدت طول کشید؟‬ ‫ببینید اگر بخواهم به زمان اغاز کار اشــاره کنم‪ ،‬خب ما مشکالت‬ ‫متعددی در ان برهه داشتیم اما با وجود ان ها فیلم برداری را در اسفند‬ ‫‪ 1399‬اغاز کردیم و کار فیلم برداری نیز حدود ‪ 10‬روز زمان برد‪ .‬البته‬ ‫مراحل پساتولید نیز زمان بر بود و به همین دلیل این فیلم به جشنواره‬ ‫سال ‪ 1400‬رسید‪.‬‬ ‫جایی خواندم فیلم «کبود» اثری اقتباسی است اما مشخص‬ ‫گفت وگوی صبا با علی توکلی کارگردان فیلم کوتاه «کبود»‬ ‫کارت ویزیت کارگردان!‬ ‫نبود از چه اثر مکتوبی اقتباس شده‪ ،‬شما این را قبول دارید؟‬ ‫راســتش را بخواهید فیلم «کبود» هم اقتباسی هست هم نیست!‬ ‫این فیلم تشابهی تاریخی دارد و بحث اقتباس در فیلم «کبود» از انجا‬ ‫درمی گیرد که برخی بین داستان فیلم و یک اتفاق تاریخی‪ ،‬تشابهاتی‬ ‫می دیدند‪ .‬همانطور که می دانید ماجرای فیلم‪ ،‬روایت درگذشت مادری‬ ‫در یک روستاست که فرزندانش از شــهر می ایند و با مشاهده جسد‬ ‫مادرشان به طبیعی بودن مرگ او ظنین می شوند اما چلنج ان ها با اهالی‬ ‫روستا که فامیل شان هم محسوب می شوند نافرجام است‪.‬‬ ‫لوکیشن شما کجا بود؟ به نظر جایی در حومه تهران‪...‬‬ ‫خیر‪ ،‬لوکیشن فیلم «کبود» در روســتای چنار (واقع در دهستان‬ ‫حمزه لو) از توابع شهرستان خمین استان مرکزی بود که طبیعتی به‬ ‫فراخور کار ما داشت‪.‬‬ ‫ابراهیم عزیزی‪ ،‬مژده دایی‪ ،‬محمد اشکان فر و ‪ ...‬به نظر کست‬ ‫پر و پیمانی هم داشتید‪ .‬برای انتخاب این بازیگران وقت زیادی‬ ‫گذاشتید؟‬ ‫همینطور است‪ .‬یک ماه و نیم طول کشید تا بازیگران فیلم را انتخاب‬ ‫کردم‪ .‬لوکیشــن هم که خارج از تهران بود‪ .‬از طرف دیگر اغاز کار ما با‬ ‫شیوع کووید ‪ 19‬توام شد‪ .‬اگر خاطرتان باشد ان زمان هنوز واکسنی هم‬ ‫برای بیماری کرونا ساخته نشده بود‪ .‬همه این ها یک طرف و وسواس‬ ‫من در انتخاب تیم بازیگری یک طرف! ســرانجام کســت بازیگری با‬ ‫حضور هنرپیشگانی که مثال زدید بسته و اماده کار شد‪ .‬تیمی ‪ 30‬نفره‬ ‫را بستیم و از تهران بیرون زدیم!‬ ‫عجب! با این اوصاف تولید فیلم باید خیلی روی دست‪ ‎‬تان‬ ‫خرج گذاشته باشد‪ .‬شما برای این کار سرمایه گذار هم داشتید؟‬ ‫اگر منظورتان اسپانسر است که باید بگویم یکی از دوستان من لطف‬ ‫داشت و در این کار سرمایه گذاری کرد‪ .‬البته پس از تولید «کبود» ان را‬ ‫به انجمن سینمای جوانان ایران فروختیم تا بخشی از سرمایه را جبران‬ ‫کرده باشیم‪ .‬البته اگر بخواهیم االن فیلم «کبود» را بسازیم باید مبلغی‬ ‫معادل ‪ 5‬برابر انچه دو سال پیش هزینه کردیم‪ ،‬در نظر بگیریم!‬ ‫سوالی که همیشــه ذهن من را مشغول کرده این است که‬ ‫با وجود فقدان بازگشت سرمایه‪ ،‬چرا کارگردانان متعددی به‬ ‫ساخت فیلم کوتاه می پردازند؟‬ ‫فیلم کوتــاه االن خیلی اهمیت دارد‪ .‬نه از نظر مســائل مالی که به‬ ‫یقین بازگشت سرمایه ای در کار نیست‪ .‬فیلم کوتاه اما مه م‪‎‬ترین کارت‬ ‫ویزیتی است که برخی افراد برای خود می سازند‪ .‬فیلم کوتاه برای برخی‬ ‫کارگردانان‪ ،‬بازیگران اصلی و حتــی مدیر فیلم برداری می تواند کارت‬ ‫ویزیت خوبی باشد‪.‬‬ ‫یعنی فقط برای یک کارت ویزیت‪....‬‬ ‫نه! ببینید االن ساخت فیلم کوتاه خیلی هم سخت شده و رقابت در‬ ‫ل‪‎‬های اخیر به‬ ‫ان نیز تشدید شده است‪ .‬همانطور که می دانید طی سا ‬ ‫استثنای جشنواره فجر امسال‪ ،‬همواره بهترین فیلم سازان کارگردانانی‬ ‫بودند که به ساخت فیلم کوتاه می پرداختند و در سینمای بلند خود را‬ ‫با عنوان فیلم اولی مطرح کردند‪.‬‬ ‫«کبود» در جشنواره های خارجی به میزبانی هند و کانادا‬ ‫شرکت کرد اما توفیقی در کسب جایزه نداشت‪ .‬چرا؟‬ ‫راستش «کبود» فیلمی بسیار ایرانی است‪ .‬اگر همین حاال تلویزیون‬ ‫ان را پخش کند‪ ،‬بسیاری از خانواده ‪‎‬ها ان را تماشا می کنند از طرفی‬ ‫این فیلم خالی از مقوله های مرسوم ســینمای کوتاه است که فضایی‬ ‫روشــنفکرانه دارند یا کارگردانان ان ها در پی روایت های مینی مالند‪.‬‬ ‫تا دلتان بخواهد در این فیلم دیالوگ داریم و حتی برای زیرنویس در‬ ‫جشنواره های خارجی‪ ،‬دیالوگ ها را خالصه می کردیم‪ .‬با وجود این که‬ ‫کبود فیلم بسیار جالبی است و حتی در اصفهان من را با نام کارگردان‬ ‫ان می شناسند‪ ،‬جایزه ای نگرفت!‬ ‫اینکه فیلم کوتاه پیش درامد اعطای مجوز ساخت فیلم بلند‬ ‫است‪ ،‬تولید فیلم کوتاه را اماتورگونه جلوه نمی دهد؟‬ ‫نه اتفاقاً برعکس اســت! حاال هفت هشت ســال است که ساخت‬ ‫فیلم های کوتاه بسیار متحول شده است‪ .‬می بینید که در این فیلم ها‬ ‫ســتاره های ســینمای ما حضور می یابند‪ .‬همین کــه می فرمایید‬ ‫پیش درامد ساخت فیلم بلند است‪ ،‬باعث شده سرمایه گذاری در این‬ ‫حوزه بیشتر شود‪.‬‬ ‫و ایا فیلم کوتاه جدیدی هم در دست تولید دارید؟‬ ‫امسال تولید دو فیلم کوتاه را با عناوین «مامور خرید» و «بازسازی»‬ ‫را به پایان رسانده ایم و «مامور خرید» به تازگی مراحل پساتولیدش را‬ ‫پشت سرگذاشته است‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!