روزنامه صبا شماره 1383 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1383

روزنامه صبا شماره 1383

روزنامه صبا شماره 1383

‫شنبه| ‪ 13‬اسفند ‪ 4 |1401‬مارس ‪ 11 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1383‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی ‪:‬‬ ‫جایزه گوهرشاد ؛ نماد‬ ‫توجه ویژه به بانوان‬ ‫تحلیل روزنامه صبا‬ ‫عرصه فرهنگ‬ ‫از هشتمین نشست «بازیابی»‬ ‫مشـق دموکراسـی در هنـر‬ ‫مرثیه درگذشت سیدجواد طباطبایی‬ ‫اقای مورخی که به اتریخ پیوست‬ ‫پیمان جبلی‪:‬‬ ‫با شبکه نمایش خانگی‬ ‫رقابت نمی کنیم‬ ‫محسن برمهانی‪:‬‬ ‫محمد خزاعی‪:‬‬ ‫مینی سریال شاهچراغ‬ ‫پوست اندازی سینمای‬ ‫در دستور کار سیما فیلم‬ ‫ایران ادامه می یابد‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ شنبه ‪ 13‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1383‬‬ ‫اثار راه یافته به جشنواه مقاومت اعالم شد‬ ‫اثار را ه یافته به بخش های داستانی بلند‪ ،‬سینمایی و سریال جشنواره بین المللی فیلم مقاومت اعالم شد‪.‬‬ ‫اتاقک گلی (محمدعلی عسگری) ‪ ،‬غریب (محمدحسین لطیفی)‪ ،‬سرهنگ ثریا (لیال عاج)‪ ،‬دسته دختران‬ ‫(منیر قیدی)‪ ،‬هناس (حسین دارابی)‪ ،‬های پاور (هادی محمدپور)‪ ،‬ضد (امیرعباس ربیعی)‪ ،‬موقعیت مهدی‬ ‫(هادی حجازی فر)‪ ،‬شماره ده (حمید زرگرنژاد)‪ ،‬گل های باوارده (مهرداد خوشبخت)‪ ،‬سرباز (هادی مقدم‬ ‫دوست)‪ ،‬زیرخاکی (جلیل سامان)‪ ،‬گاندو (جواد افشار)‪ ،‬شاهرگ (سید جالل اشکذری) ‪ ،‬تک تیرانداز (علی‬ ‫غفاری)‪ ،‬منصور (سیاوش سرمدی) ‪ .‬جشنواره بین المللی فیلم مقاومت؛ از روز گذشته اغاز و تا ‪ 17‬اسفند‬ ‫ماه جاری در خلیج فارس برگزار می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫مینی سریال شاهچراغ در دستور کار سیما فیلم‬ ‫معاون سیما در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شهر شیراز عنوان کرد که مینی‬ ‫سریال «شاهچراغ» در سالگرد این حادثه تروریستی به انتن می رسد‪ .‬محسن برمهانی معاون سیما در این‬ ‫دیدار گفت‪ :‬بازنمایی بهتر شهرستان ها و روستاها در شبکه های ملی با همراهی صداوسیمای مراکز استانی‬ ‫کشور اتفاق ویژه ای است که در این سفرها ان را دنبال می کنیم‪ .‬برمهانی در پایان عنوان کرد‪ :‬امیدواریم‬ ‫این اثر در سالگرد حادثه تروریستی شاهچراغ به انتن برسد تا ادای دینی به شهدای مظلوم شاهچراغ و این‬ ‫مضجع شریف باشد و ان شاءاهلل جزو اثار فاخر و ماندگار سیما شود‪ .‬گفتنی است‪ ،‬فیلمنامه این سریال در‬ ‫مرحله تحقیق و پژوهش بوده و مصاحبه از خانواده های شهدا در حال انجام است‪/.‬مهر‬ ‫پیمان جبلی‪:‬‬ ‫باشبکهنمایش خانگیرقابتنمی کنیم‬ ‫پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما در افتتاحیه نمایشــگاه «رصتا» در جمع خبرنگاران‬ ‫حاضر شد و عنوان کرد‪ :‬در این نمایشگاه حوزه های مختلف و بخش خصوصی که در این رویداد مهم‬ ‫فرهنگی شرکت کرده اند‪ ،‬با یک عزم دسته جمعی برای ارتقای فرهنگ با نظارت بر نیازهای جامعه و‬ ‫مخاطبان تالش می کنند‪ .‬رییس سازمان صداوسیما تصریح کرد‪ :‬ما تولید محتوا در بخش خصوصی‬ ‫را ظرفیت مکملی برای حکمرانی فرهنگی و رفع نیازهای جامعه می دانیم‪ .‬سازمان صداوسیما در‬ ‫جایگاه قانونی تنظیم گری رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی رسالت خود را حمایت‬ ‫از فعاالن بخش خصوصی در حوزه تولید و محتوا اعم از برنامه سازی و شبکه نمایش خانگی در قالب ها‬ ‫و گونه های مختلف می داند و در عین حال قانون نیز وظیفه نظارت بر تولید محتوا و انتشار را بر عهده‬ ‫این نهاد تنظیم گر گذاشته است‪ .‬او افرود‪ :‬ما به عنوان سازمان صداوسیما امادگی حمایت های بیشتر‬ ‫از تولیدکنندگان محتوا که در مسیر ســامت جامعه قدم برمی دارند‪ ،‬داریم و نمایشگاه «رصتا»‬ ‫بهترین مصداق هم افزایی تلویزیون و ساترا با فعاالن و شرکت ها و مجموعه رسانه هایی که برای تولید‬ ‫محتوا در فضای مجازی فعالیت می کنند‪ ،‬است‪.‬‬ ‫جبلی اظهار کرد‪ :‬به ما می گویند در رقابت با شــبکه نمایش خانگی هستید‪ ،‬اینطور نیست در‬ ‫واقع فعالیت حوزه های خصوصی به نیابت از سازمان صداوسیما است که برای فعالیت‪ ،‬رشد و تنوع‬ ‫تولیدات‪ ،‬بخشی از حقش را به شبکه نمایش خانگی و رســانه های صوت و تصویر فضای مجازی‬ ‫تفویض می کند‪ .‬او در پایان درباره برنامه های نوروزی رسانه ملی گفت‪ :‬همکاران ما در بخش ها و‬ ‫شبکه های مختلف سازمان صداوسیما‪ ،‬اعم از سیما‪ ،‬صدا‪ ،‬استان ها‪ ،‬سیما فیلم و مرکز سیمرغ در‬ ‫حال اماده سازی برنامه های نوروز ‪ ۱۴۰۲‬و ماه رمضان هستند و امیدواریم بتوانیم به خوبی به نیاز‬ ‫جامعه و مخاطبان پاسخ دهیم‪/.‬صباخبر‬ ‫اعطای نشان دولتی روسیه به سیگال‬ ‫والدیمیر پوتین از استیون سیگال هنرپیشه هالیوودی با اعطای یک‬ ‫جایزه دولتی تجلیل کرد‪ .‬رئیس جمهوری روسیه برای فعالیت های‬ ‫بشردوستانه و فرهنگی بین المللی استیون سیگال بازیگر هالیوودی‬ ‫با اعطای نشان دولتی روســیه از وی تجلیل کرد‪ .‬در این فرمان امده‬ ‫است که این بازیگر ‪ ۷۰‬ساله فیلم های اکشن نشان دوستی روسیه را‬ ‫دریافت می کند و به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه روســیه برای‬ ‫روابط بشردوستانه با امریکا و ژاپن منصوب می شود‪ .‬استیون فردریک‬ ‫سیگال‪ ،‬رزمی کار‪ ،‬ورزشــکار ‪ ،‬تهیه کننده فیلم‪ ،‬گیتاریست و بازیگر‬ ‫حرفه ای امریکایی و دارای دان ‪ ۷‬هنر رزمی ایکیدو و دان ‪ ۷‬افتخاری‬ ‫کیوکوشــین کاراته اســت‪ .‬وی که در دهه نود و با بازی در فیلم های‬ ‫«سخت کش» و «تحت محاصره» به شهرت رســید در سال ‪۲۰۱۶‬‬ ‫پاسپورت روسی دریافت کرده و همواره تحسین کننده پوتین بوده و‬ ‫همچنین از الحاق کریمه به روسیه در سال ‪ ۲۰۱۴‬به عنوان حرکتی‬ ‫معقول دفاع کرده است‪/.‬مهر‬ ‫رابرت دنیرو رییس جمهور می شود‬ ‫نتفلیکس سفارش ساخت ســریال مهیج «روز صفر» با بازی‬ ‫رابرت دنیرو را به کارگردان داد‪ .‬سریال کوتاه «روز صفر» با بازی‬ ‫رابرت دنیرو در اولین تجربه سریالی وی‪ ،‬به زودی کار تولیدش را‬ ‫شروع می کند و لزلی لینکا گالتر کارگردان و تهیه کننده اجرایی‬ ‫این ســریال ‪ ۶‬اپیزودی خواهد بود‪ .‬در معرفی رسمی این سریال‬ ‫امده است‪ :‬چگونه می توانیم حقیقت را در دنیای پر از بحران کشف‬ ‫کنیم؛ ان هم در حالی که ظاهرا همه چیز توســط نیروهایی که‬ ‫خارج از کنترل ما هستند‪ ،‬در حال متالشی شدن است؟ در عصری‬ ‫پر از تئوری توطئه و دردسر چه میزان از این نیروها حاصل کار خود‬ ‫ما هستند؟ اریک نیومن و نوا اوپنهایم این مجموعه را با همکاری‬ ‫مایکل اس‪.‬اشــمیت روزنامه نگار برنده پولیتزر نوشته اند و تهیه‬ ‫کننده اجرایی ان هم هستند‪.‬‬ ‫رابرت دنیرو عالوه بر بازیگر نقش اصلی در نقش رئیس جمهوری‪،‬‬ ‫تهیه کننده اجرایی ان هم هست‪/.‬مهر‬ ‫بازگشت اسمیت به فصل جوایز سینمایی‬ ‫ویل اسمیت برای نخســتین بار پس از سیلی اســکار ‪ ۲۰۲۲‬به‬ ‫جشن های فصل جوایز سینمایی بازگشت و جایزه «بیکِن» را از انجمن‬ ‫منتقدان فیلم افریقایی امریکایی دریافت کرد‪ .‬وی در این مراسم برای‬ ‫نخستین بار پس از سیلی به کریس راک‪ ،‬روی صحنه رفت و جایزه ‬ ‫گرفت و برای بازی در فیلم «رهایی» این جایزه را دریافت کرد‪ .‬اسمیت‬ ‫در سخنرانی اش از «رهایی» به عنوان سخت ترین فیلم دوران کاری اش‬ ‫یاد کرد و از کارگردان و نیز کمپانی اپل سازنده فیلم که برای تامین‬ ‫بودجه به میزان الزم تالش زیادی کرد تشــکر کرد‪ .‬وی گفت‪ :‬اولین‬ ‫باری بود که از یک استودیو می شنیدم داستان مهم تر از هزینه انجام‬ ‫ان است و انها هستند که می توانند چنین کاری انجام دهند‪ .‬انجمن‬ ‫منتقدان فیلم افریقایی امریکایی(‪ )AAFCA‬امســال بیستمین‬ ‫دوره خود را برگزار کرد و در کنار «رهایی» از فیلم های دیگر با مرکزیت‬ ‫سیاهپوستان مانند «پادشاه زن»‪« ،‬نانی»‪« ،‬بازرسی» و «پلنگ سیاه‪:‬‬ ‫واکاندا برای همیشه» تجلیل کرد‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫اشتراک مرزهای انسانی در جشنواره فیلم ‪100‬‬ ‫پوران درخشنده‪ ،‬یکی از اعضای هیات داوران بخش بین الملل جشنواره بین المللی فیلم «‪ »۱۰۰‬درباره‬ ‫ارزیابی خود از این رویدادگفت‪ :‬استقبال از این جشنواره و اینکه ما توانستیم از کشورهای بسیاری در این‬ ‫رویداد فیلم داشته باشیم‪ ،‬تجربه جالبی بود‪ .‬در میان اثار نیز مضامینی که فیلمسازان به ان ها پرداخته‬ ‫بودند برایم قابل توجه بود‪ .‬مسائل انسانی خیلی در این اثار جایگاه داشت و حرف اول را می زد‪ .‬این نکته‬ ‫برایم جالب بود که فیلمسازان سراغ مضامینی رفته اند که مسئله امروز ماست‪ .‬وی افزود‪ :‬در مجموع به نظر‬ ‫می رسد در این زمینه مرزهای انسانی در میان همه ادم های جهان مشترک است و ما باید تمام تالش مان‬ ‫بر این باشد که به یک نگاه مشترک انسانی برای داشتن جهانی عاری از جنگ و خون ریزی برسیم‪/.‬ایسنا‬ ‫پوست اندازی سینمای ایران ادامه می یابد‬ ‫مراسم اعطای گواهینامه فیلمسازان مورد تایید شورای تایید صالحیت فیلم اولی ها پنجشنبه ‪ ۱۱‬اسفند‬ ‫‪ ۱۴۰۱‬در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد‪ .‬رییس سازمان سینمایی در مراسم اعطای پروانه کارگردانان فیلم‬ ‫اولی با ابراز خوشحالی از حضور در چنین مراسمی گفت‪ :‬از بدو ورود به سازمان سینمایی موضوع سازوکار و‬ ‫نحوه ورود کارگردانان جدید به سینما برای مان مطرح و مهم بود‪ .‬در جلساتی با دکتر جوادی به فرایندی‬ ‫رسیدیم تا تخصصی تر به سینما نگاه کنیم و جریان ورود به سینما که پیش از این سال ها متکی بر جریان‬ ‫داشتن سرمایه بود و برای فیلمسازی نیاز چندانی به هنرمند به معنای واقعی بودن حس نمی شد‪،‬‬ ‫تغییر کند‪ .‬شاید پیش از این می شد با پیدا کردن سرمایه ای پروانه ساخت گرفت اما اینکه خروجی‬ ‫فیلم چه بود و چه تعداد فیلم سازان می توانستند در فضای سینما بقای فعالیت کنند‪ ،‬مطرح نبود اما‬ ‫شورای تایید صالحیت فیلم اولی ها طی ماه های گذشته به طور شبانه روزی به بررسی اثار و تایید‬ ‫صالحیت ها پرداخت‪ .‬شورای تایید صالحیت فیلم اولی ها باید حاکمیت سرمایه را به حاکمیت‬ ‫استعداد‪ ،‬تعهد‪ ،‬اخالق و کارامدی تبدیل کند‪ .‬محمد خزاعی‪ ،‬با تشکر از سیدمهدی جوادی‪ ،‬امیر‬ ‫بوالی‪ ،‬رسول صدرعاملی‪ ،‬محمدرضا عرب و مهدی اذرپندار اعضای این شورا بیان کرد‪ :‬زمانی‬ ‫می توان از سینمای هویت ساز صحبت کرد که فیلم سازان جوان‪ ،‬تازه کار‪ ،‬بدون رانت و سرمایه‬ ‫در هر نقطه از کشور عزیز ما بتوانند از فرصت فیلمسازی استفاده کنند‪ .‬فیلمسازان همچون‬ ‫پزشکان در فیلمسازی به دوستان و همنوعان خود متعهد می شوند‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬البته‬ ‫انتظار نمی رود سال اینده ‪ ۸۷‬فیلم اولی داشته باشیم و شرایط فیلمسازی شما عزیزان‬ ‫باید به مرور چه با حمایت سازمان سینمایی‪ ،‬بنیاد سینمایی فارابی و سایر نهادهای دولتی‬ ‫و چه با حمایت بخش خصوصی که فعالیت ان در سینما حائز اهمیت است‪ ،‬فراهم شود‪.‬‬ ‫اقای صدرعاملی گفتند من از مواجهه با این تعداد فیلمساز درخشان به شعف امدم که‬ ‫همگیاستعدادهاییجدیدرسینمایایرانهستند‪.‬رئیسسازمانسینماییدرخاتمه‬ ‫اظهار داشت‪ :‬به این جمع تبریک می گویم و خوشحالم شعار عدالت محوری که با سفر به‬ ‫استان های مختلف از بدو ورود در سازمان سینمایی مدنظر داشتیم‪ ،‬محقق شده است‪.‬‬ ‫در حالی که پیش از این کمتر شرایطی فراهم می شد سینماگران حاضر در شهرستان ها‬ ‫در همان محل زندگی خود فعالیت سینمایی خود را دنبال کنند‪ .‬این شرایط ادامه خواهد‬ ‫یافت تا جریان پوست اندازی سینمای ایران که شروع شده است‪ ،‬با احترام به پیشکسوتان و‬ ‫با پشتوانه تجارب ان ها ادامه یابد‪ .‬در پایان این مراسم کلیپ مرامنامه فیلم اولی ها پخش شد و‬ ‫‪۸۷‬کارگردان فیلم اولی تائید صالحیت شده توسط شورای تائید صالحیت فیلم اولی ها هریک یا‬ ‫نمایندگانشان روی سن حاضر شدند و گواهینامه های خود را دریافت کردند‪/.‬صباخبر‬ ‫ شنبه ‪ 13‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1383‬‬ ‫اغاز استقبال نسیم از بهار‬ ‫‪3‬‬ ‫همزمان با جشن بزرگ نیمه شعبان شبکه نسیم به استقبال بهار می رود‪ .‬جدول پخش شبکه نسیم در‬ ‫هفته جاری همزمان با جشن های میالد منجی عالم بشریت‪ ،‬دستخوش تغییر شده و برنامه های جدیدی‬ ‫مثل سری جدید «کودک شو» و «کافی شات» به ان افزوده شده و «نسیم اوا»‪« ،‬جورچین» و ‪ ...‬به صورت‬ ‫ویژه پخش می شوند‪ .‬سری پنجم و جدید «کودک شو» با اجرای پژمان بازغی به مناسبت جشن نیمه‬ ‫شعبان سه شنبه ‪ ۱۶‬اسفند ماه ساعت ‪ ۲۱:۳۰‬پخش خود را اغاز می کند‪ .‬همچنین پخش «شهروند و‬ ‫مافیا» دیگر برنامه شبکه نسیم از هفته پیش رو به روزهای شنبه تا دوشنبه ساعت ‪ ۲۱:۳۰‬تغییر یافت که‬ ‫پس از ان از هفته بعد‪ ،‬چهار روز در هفته و از شنبه تا سه شنبه پخش می شود‪/.‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫ شنبه ‪ 13‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1383‬‬ ‫تحلیل روزنامه صبا از هشتمین نشست «بازیابی»‬ ‫مشـقدموکراسـیدرهنـر‬ ‫یارس ساموات هشتمین نشست از سلسله نشست های‬ ‫«بازیابی» با عنــوان «مداخله نهادهای‬ ‫گفت و گو‬ ‫هنری در صورت بندی امروز و فردا» هفته‬ ‫گذشته با حضور ایرج راد رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر‪،‬‬ ‫حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موســیقی ایران‪،‬‬ ‫اســیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران و‬ ‫محمدمهدی عسگرپور رئیس هیئت مدیره خانه سینما‬ ‫در خانه هنرمندان برگزار شد‪ .‬روزنامه صبا در این شماره‬ ‫این نشست را تحلیل و بررسی کرده است‪.‬‬ ‫عبور از اپیدمی خودسانسوری‬ ‫در ابتدای نشست‪ ،‬اسیه مزینانی به اختصار به تشریح نقش سه‬ ‫نهاد مهم عرصه هنر (سینما‪ ،‬تئاتر و موســیقی) در پیامد اتفاقات‬ ‫ماه های اخیر پرداخت و از تشکیل کمیته «کمیته پیگیری و حمایت‬ ‫قضایی از هنرمندان» برای دفاع از حقوق صنف هنری کشور تمجید‬ ‫کرد‪ .‬نکته جالب توجه صحبت های مزینانی امیدواری او به گفتمان‬ ‫با افراد این سه عرصه با صراحت بیان بود‪ .‬بی گمان عبور هنرمندن از‬ ‫اپیدمی خودسانسوری‪ ،‬گامی بزرگ در راه تحقق ازادی بیان مطابق‬ ‫اصول قانون اساسی است‪ .‬چه با استناد به نصر صریح ماده ‪ 26‬منشور‬ ‫حقوق شهروندی (همه شهروندان از حق ازادی بیان برخوردارند‪.‬‬ ‫انها می توانند در محدوده قانون‪ ،‬نظرات و عقاید خود را راجع به هر‬ ‫موضوعی منتشر و یا دریافت کنند‪ .‬دولت باید به شکل ویژه ای این‬ ‫اصل را در همه زمینه های ارتباطاتی ‪ ،‬رسانه ای و فضای مجازی مورد‬ ‫حمایت خود قرار دهد‪ ).‬به یقین اگر جامعه هنری ایران این قطعه از‬ ‫قانون اساسی را بیش از این و بدون واهمه در دستگاه های موسیقی‬ ‫خود به نواختن دراورند یا در فیلم های ســینمایی و تئاتر ان را به‬ ‫تصویر بکشند‪ ،‬بدل به بیان جامعه ایرانی خواهند شد‪.‬‬ ‫خانه ای روی اب!‬ ‫در ادامه محمدمهدی عسگرپور از اهمیت مقوله هویت نهادهای‬ ‫صنفی به ویژه هنگام بحران های اجتماعی صحبت کرد‪ .‬او از تفاوت‬ ‫عملکرد این سه نهاد فرهنگی (سینما‪ ،‬تئاتر و موسیقی) حرف زد و‬ ‫از اینکه نهادهای فرهنگی به مثابه یک خانه عمل نمی کنند‪ ،‬انتقاد‬ ‫کرد‪ .‬در عین حــال از عملکرد ‪ 32‬صنف خانه ســینما که در عین‬ ‫برخی تضادها در منافع کنار یکدیگر عمل می کنند سخن راند‪ .‬به‬ ‫نظر عسگرپور به درستی از مقوله همراهی در عین تفاوت یاد کرده‬ ‫است‪ .‬این موضوع بحثی همه گیر در جامعه اســت اما جامعه هنر‬ ‫می تواند پیشاهنگ توسعه ان در اقصی نقاط کشور باشد‪ .‬به یقین‬ ‫زمانی که همه اعضای یک پیکره با وجود تفاوت برای هدفی واحد‬ ‫تالشــی قانونمند دارند‪ ،‬می توان به تحقق مفاهیمی چون جامعه‬ ‫مدنی‪ ،‬مردم ساالری و حاکمیت بدون قید و شرط قانون امید بست‪.‬‬ ‫در ادامه عسگرپور در پرســش که ایا نهادهای صنفی می توانند به‬ ‫شکل طبیعی فعالیت کنند یا نه؟ تصریح کرد حاکمیت عالقه ای به‬ ‫فعالیت طبیعی این صنوف ندارد‪ .‬حال این که چقدر نظر عسگرپور‬ ‫به واقعیت نزدیک است‪ ،‬خود حدیثی مفصل است‪ .‬البته او به ثبت‬ ‫نشدن نهادی مثل خانه سینما در یک مرجع نیز اشاره کرد‪ .‬عسگرپور‬ ‫که از سال ‪ 1388‬مدیرعامل خانه سینما بوده تاکید می کند نهادهای‬ ‫حاکمیتی‪ ،‬عالقه ای به قوام صنــوف فرهنگی و هنری ندارند‪ .‬البته‬ ‫عسگرپور مخالفت جدی با تشکیل سندیکاها در حوزه فرهنگ و هنر‬ ‫را به عنوان یک نظریه مطرح کرد و این یعنی در این مقال جای بحث‬ ‫و تشکیک است‪ .‬درباره بالتکلیفی نهادهای صنفی اما می توان حق‬ ‫را به عسگرپور داد‪ .‬نکته عجیب صحبت های این بخش مدیرعامل‬ ‫خانه سینما فقدان باالنس در دادن مجوز فعالیت به افراد در حوزه‬ ‫سینماســت که دلیلــش موضع گیری علیه برخی صنوف اســت‪.‬‬ ‫عسگرپور برای نمونه به جمعیت ‪ 600‬نفری تهیه کنندگان سینما‪،‬‬ ‫مقابل جمعیت ‪ 400‬نفری دستیاران کارگردان ها اشاره می کند! این‬ ‫اشارات و توصیفات مدیرعامل خانه سینما‪ ،‬بی گمان محل مطالعه‬ ‫است‪ .‬اینکه به ازای هر بازیگر یک تهیه کننده در این حوزه فعالیت‬ ‫می کند‪ ،‬پدیده ای غریب محسوب می شود! همینطور اشاره به تعداد‬ ‫فیلم اولی ها طی چند سال گذشته که دو مبحث را مطرح می کند‪.‬‬ ‫نخست ناکارامد یک صنف و دوم وجود انگیزه ای برای از کار انداختن‬ ‫ان صنف‪ .‬در ژرفای این مطلب می توان مصائبــی را که یک مدیر‬ ‫فرهنگی هنری‪ ،‬بیش از یک دهه با ان دست به گریبان بود لمس کرد‬ ‫اما زمانی که او از وجود انگیزه هایی برای از کار انداختن صنوف هنری‬ ‫صحبت می کند‪ ،‬این واقعیت که جامعه هنر ایران از حقوق خود اطالع‬ ‫زیادی ندارند‪ ،‬بیش از گذشته نمایان می شود‪ .‬به یقین مراجع باالتری‬ ‫در کشور برای پیگیری حقوق صنفی هنرمندان یا هر قشر دیگری‬ ‫وجود دارد که از این پس می توان با اتکا به ان ها به کامیابی حقوقی‬ ‫این قشر مظلوم جامعه ایران نزدیک تر شد‪.‬‬ ‫این کارگردان درباره روند شــرکت در جلسات با مسئوالن برای‬ ‫پیگیری مطالبات صنفی خانه سینما بیان کرد‪« :‬یک موقع با اگهی‬ ‫رسمی روزنامه به عنوان خانه سینما برای مطالبات می رویم و خُ ب‪،‬‬ ‫معلوم است که چه اتفاقی می افتد بنابراین اینجا باید نشان دهیم که‬ ‫عِده و ُعده ما چیست و باید کیفیت حضور را مشخص کنیم‪ .‬کاری‬ ‫که ما در ان جلسات می کردیم این بود که با ‪ ۲۰‬نفر از سینماگران‬ ‫سرشناس شرکت می کردیم و فقط با یک اگهی رسمی نمی رفتیم‬ ‫چون اگر ان اگهی رســمی و موارد قانونی کارساز بود‪ ،‬باید در همه‬ ‫حوزه ها اینگونه می بود در صورتی که اساسا اینگونه نیست‪ .‬ما این را‬ ‫به اقایان گفتیم و به انها برخورد‪ .‬اگر اصناف به شکل طبیعی وجود‬ ‫داشت‪ ،‬الزم نبود به این شکل برای پیگیری مطالبات برویم‪».‬‬ ‫لبوفروش و کودتای ‪ 28‬مرداد!‬ ‫در ادامه نشست‪ ،‬ایرج راد‪ ،‬بازیگر سینما‪ ،‬تلویزیون و تئاتر مقوله‬ ‫فعالیت های صنفی حوزه ســینما و تئاتر را مربوط به ســالیان دور‬ ‫دانست (زمانی که گونه هایی از هنر در کشور وجود داشت اما کسی‬ ‫به صورت پیشه به ان ها نمی پرداخت) نکته جالب سخنان راد‪ ،‬بحث ‬ ‫او درباره تعریف صنوف در ان سال ها بود بود و اینکه لبوفروش تعریف‬ ‫حرفه ای داشــت اما هنرمند نه! راد که بازیگری با مطالعه محسوب‬ ‫می شــود (راد فارغ التحصیل تئاتر در مقطع کارشناســی ارشد از‬ ‫دانشگاه کاردیف ولز است) از فعالیت بخش خصوصی تئاتر پیش از‬ ‫کودتای ‪ 28‬مرداد ‪ 1332‬صحبت کرد و تاثیر این کودتا بر فعالیت‬ ‫صنفی در حوزه سینما سخن راند‪ .‬اشاره او به بخش های ‪ 17‬گانه خانه‬ ‫تئاتر و ایرادات شرعی که بعدها به فعالیت ان ها گرفته شد‪ .‬همچنین‬ ‫اشاره او به تاریخ معاصر تئاتر پس از انقالب شکوهمند اسالمی و دو‬ ‫سه سال پس از ان که مردم برای تماشای نمایش ‪‎‬ها در تئاتر شهر‪،‬‬ ‫ضمن اشاره او به روی کار امدن دولت اصالحات و طرح شکل گیری‬ ‫تشکل های صنفی در ان مقطع و شکایتی که به دیوان عدالت اداری‬ ‫رسید و باعث بازگشت تئاتر به خانه اول شــد‪ ،‬قابل بررسی است‪.‬‬ ‫درباره این مباحث ایرج راد‪ ،‬بــه یقین باید کارگروهی برای مطالعه‬ ‫اسیب شناســی تئاتر ایران در دوران معاصر شکل گیرد‪ .‬چه تنها از‬ ‫این طریق می توان از گذشته و انچه بر تئاتر ایران طی دوران پرفراز‬ ‫و نشــیب پیش از انقالب‪ ،‬پس از ان و دوران جنگ و دو دهه اخیر‬ ‫درس گرفت‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ شنبه ‪ 13‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1383‬‬ ‫‪5‬‬ ‫جایگاه صنف را توضیح بدهم ولی چون انها دغدغه معیشتی مثل‬ ‫باقی هنرمندان موسیقی ندارند و یک ساختار حمایتی بین خودشان‬ ‫دارند‪ ،‬نیازی به این انجمن نمی بینند‪ .‬از بیش از ‪ ۱۷‬هزار عضو خانه‬ ‫موسیقی‪ ،‬بیش از نیمی در تهران زندگی نمی کنند زیرا در موسیقی‬ ‫نواحی در اقصی نقاط کشور فعالیت دارند و مسئله انها صنفی است؛‬ ‫انها در انتخابات شرکت نمی کنند چون نیازی به ان نمی بینند‪ .‬همه‬ ‫کسانی که در هیئت مدیره های خانه موسیقی بودند‪ ،‬چون در حوزه‬ ‫موسیقی سنتی فعالیت می کردند بنابراین نگران نوع رابطه با دولت‬ ‫نبودند و تمام توان شان را برای دغدغه های معیشتی اعضا گذاشتند‪.‬‬ ‫در طول یکسال گذشته‪ ،‬چند کنسرت موسیقی سنتی برگزار شده‬ ‫اســت؟ فقط چند خواننده شاخص هســتند و گروه های شاخصی‬ ‫نیز وجود ندارد‪ .‬تئاتر هم عمدتا تجاری و پول ساز نیست‪ .‬در تئاتر‪،‬‬ ‫موسیقی و حتی سینما بخشی هستند که می ایند فداکاری می کنند‬ ‫و از منافع شان می گذرند تا صنف جایگاه پیدا کند‪ .‬کاری که اقای‬ ‫راد کردند را کسی نمی کند‪ .‬همه گله دارند که چرا همیشه بیشتر‬ ‫اعضای هیئت مدیره نفرات یکسانی هستند؟ دلیلش این است که‬ ‫چون داوطلبی نیست و کسی حاضر نیســت برای کاری پول خرج‬ ‫کند و وقت بگذارد که درامدی از ان عایدش نمی شود‪ .‬واقعا نگاه ها‬ ‫این است‪ ».‬او از پراکندگی جغرافیایی اعضای خانه موسیقی ایران‬ ‫در اقصی نقاط کشور صحبت می کند و نکته جالب دیگر این بخش از‬ ‫حرف های نوربخش فقدان دغدغه رابطه با دولت نزد افرادی بود که‬ ‫در زمینه موسیقی سنتی فعالیت می کردند‪ .‬او هوشمندانه به تجاری‬ ‫و پول ساز نبودن تئاتر نیز نقبی زد و تصریح کرد در تئاتر‪ ،‬موسیقی‬ ‫و حتی سینما بخشی فداکاری می کند‪ .‬در نقد این نظرات نیز باید‬ ‫مقوله تعهد سازمانی را که مقابل تعهد هیجانی قرار دارد مطرح کرد‪.‬‬ ‫حقوق تخصصی صنوف هنری‬ ‫محمدمهدی عســگرپور در بخشی دیگر از ســخنانش درباره‬ ‫شکایت طرح شــده درباره صنوف هنری‪ ،‬به ایجاد صنوف مطابق با‬ ‫قوانین وزارت کار و امور اجتماعی اشاره کرد که به تاسیس ُکرسی در‬ ‫ایران و خارج از کشور ختم می شود و بدل به مساله ای شد که از لحاظ‬ ‫شرعی خود را با برخی ایرادات روبرو دید‪ .‬چون حاکمیت کرسی های‬ ‫بین المللی را حق خود می دانست‪ .‬به نظر اگر حقوقدانان و وکالیی‬ ‫تخصصی به این مقوله بپردازند‪ ،‬صنوف هنری راه های متعددی برای‬ ‫برون رفت از این اوضاع خواهند یافت‪.‬‬ ‫عنایات مقام معظم رهبری‬ ‫حمیدرضا نوربخش اما به مقوله تعریف مشخص از هویت موسیقی‬ ‫در حاکمیت پرداخت‪ .‬او نیز با اشاره به تاریخچه موسیقی از حرمت‬ ‫یک دهه ای که با تاییدیه مقام معظم رهبری حتی در موسیقی دفاع‬ ‫مقدس نیز تولد دوباره ای داشت‪ ،‬صحبت کرد‪ .‬به یقین عنایات مقام‬ ‫معظم رهبری‪ ،‬حضرت ایت اهلل خامنــه ای مهم ترین اتفاقات را در‬ ‫این حوزه رقم زد‪ .‬از انجا که معظم له همواره توجه ویژه ای به مقوله‬ ‫هنر دارند‪ ،‬افق روشنی مقابل این حوزه در کشور پدیدار شده است‪.‬‬ ‫ت‪‎‬های نوربخش اما درباره تالش هنرمندان دربند و تبدیل خانه‬ ‫صحب ‬ ‫موسیقی ایران به صلیب سرخ نیز جای مباحثه دارد‪ .‬اینکه ایا خانه‬ ‫موســیقی تا این حد برای هنرمدان دربند فعالیت کرده‪ ،‬مقوله ای‬ ‫است که باید خود هنرمدان درباره ان نظر دهند!‬ ‫داستان طوالنی یک پرونده!‬ ‫عسگرپور در بخش دوم سخنانش به تعطیلی مقعطی خانه سینما‬ ‫در سال ‪ 1388‬اشاره و از دادن مجوز فعالیت به افرادی که فعالیت‬ ‫ان ها ضدصنفی بود انتقاد کرد‪ .‬او به تصرف عدوانی خانه سینما در‬ ‫ان دوران و شکایتی که برای این موضوع تدارک دیده شد پرداخت و‬ ‫تاکید کرد شکوائیه ای که می شد ‪ 10‬روزه به ان رسیدگی کرد مغفول‬ ‫ماند و از انجا که از وزیر وقت ارشــاد شکایت شــده بود این پرونده‬ ‫همچنان باز است! در تشریح این صحبت ها نیز باید گفت متاسفانه‬ ‫روند رسیدگی به شــکایات در دستگاه قضائی کشــور با نقدهای‬ ‫متعددی روبروست‪ .‬این را که رســیدگی به یک شکایت‪ ،‬مقوله ای‬ ‫زمانبر است‪ ،‬می توان درک کرد اما نه زمانی بیش از یک دهه!‬ ‫صدقه بگیر نیستیم!‬ ‫ایرج راد نیز به تشکیل کارگروه هایی برای حمایت از هنرمندان‬ ‫بازداشتی اشاره کرد و حضور وکیالن و هنرمندانی که شرافت مندانه‬ ‫از هنرمندان دفاع کردند‪ .‬در تایید ســخنان راد باید گفت موضوع‬ ‫هنرمندان دربند واقعاً مقوله ای جدی اســت که بایــد در اولویت‬ ‫فعالیت صنوف هنری قرار گیرد‪ .‬او همچنین ارزو کرد به ‪ 20‬ســال‬ ‫پیش و اداره کل هنرهای نمایشــی وقت بازگــردد‪ .‬جایی که همه‬ ‫وسایل موردنیاز صحنه را تامین می کرد اما در ادامه سالن های دولتی‬ ‫از هنرمندان درصد گرفتند ولی با این وجود بازیگران شرافتمندانه‬ ‫ایســتادند و حتی از جیب خود برای این هنر گذشتند! در نقد این‬ ‫نگاه ایرج راد باید تصریح کرد به یقین شرافت و صداقت هنرمندان‬ ‫ستودنی است اما زمانی که هنری به چنین عقوبتی دچار می شود‬ ‫باید از نظر ارگانیک به ان پرداخت‪ .‬به قولی باید به هنر تعدی اداری‬ ‫داشــت نه هیجانی! البته که راد با ادای این جمالت « هنرمند گدا‬ ‫نیست و شــان و شــخصیت دارد و افتخار مملکت است‪ .‬هنرمند‬ ‫صدقه بگیر نیست که بسته های حمایتی را به رخ می کشید» به خوبی‬ ‫اوضاع هنرمندان ایران را به تصویر کشید!‬ ‫هنرمندان فداکار‬ ‫حمیدرضا نوربخش در بخشــی دیگر از ســخنانش به دغدغه‬ ‫معیشــتی هنرمندان خانه پرداخــت و عنوان کــرد‪« :‬حمیدرضا‬ ‫نوربخش درباره دغدغه معیشــتی هنرمندان خانه موسیقی گفت‪:‬‬ ‫در موسیقی کال فضا متفاوت است چون بخش اقتصادی و تجاری‬ ‫در خانه موسیقی حضور جدی ندارد و بیشــتر کسانی که در خانه‬ ‫موسیقی در حال رفت و امد هستند‪ ،‬دنبال مسائل صنفی هستند‪.‬‬ ‫چند سال است دنبالش هستم که انجمن خوانندگان موسیقی پاپ‬ ‫را ایجاد کنم و چندین جلسه با انها جلســه توجیهی گذاشتم که‬ ‫دکتر انتونی کوئین!‬ ‫ایرج راد نیز در بخش دیگر سخنانش راجع به معیشت اهالی تئاتر‬ ‫توضیح داد که زمانی در کشور تنها دو دانشکده وجود داشت که یکی‬ ‫از ان ها دانشکده هنرهای زیبای دانشــکده تهران با ‪ 16‬خروجی و‬ ‫دیگری دانشــکده هنرهای دراماتیک با ‪ 14‬خروجی (سرجمع ‪30‬‬ ‫خروجی) بودند و هنرمندان نام اوری در این دانشــکده ها تحصیل‬ ‫کردند اما حاال ساالنه ‪ 17‬هزار فارغ التحصیل هنرهای نمایش داریم!‬ ‫او در توضیف ‪ 700‬فارغ التحصیل دکترای هنرهای نمایشی به مزاح‬ ‫گفت‪ «:‬مگر ما دکتر انتونی کوئین داشــتیم؟! مگر ما دکتر انتونی‬ ‫کویین داشتیم؟! این تعداد ادم که با عشــق و عالقه می ایند و در‬ ‫نهایت‪ ،‬فارغ التحصیل می شوند بدون اینکه بتوانند سر کار مناسب‬ ‫بروند‪ ،‬سر خورده می شوند‪ .‬ایا امکانات کافی برای این تعداد نفراتی‬ ‫که هر ساله فارغ التحصیل می شوند‪ ،‬وجود دارد؟ سالهاست ما داریم‬ ‫خواهش می کنیم که در صداوسیما‪ ،‬تله تئاتر را دوباره راه بیاندازند‬ ‫تا بخشــی از این فارغ التحصیالن بتوانند مشغول به فعالیت باشند‪.‬‬ ‫از ســوی دیگر‪ ،‬تئاتر دولتی و خصوصی در ایران تعریف درســتی‬ ‫ندارد‪ .‬بودجه تئاتر را اصال نگاه کنید‪ ،‬خنده دار اســت! چه حمایتی‬ ‫صورت می گیرد؟ اینها باید جایگاهش مشخص و برنامه ریزی شود‪.‬‬ ‫گروه های نمایشی و سپس کمپانی ها باید تشکیل شوند‪ .‬باید وضعیت‬ ‫معیشــت خانواده تئاتر و جایگاه حرفه ای و فرهنگی انها مشخص‬ ‫شــود‪ ».‬راد انجا که بودجه تئاتر را خنده دار بیان کرد؛ دست روی‬ ‫دل اغلب جامعه هنر گذاشت‪ .‬به نظر می رسد در بخش نقد دکترای‬ ‫هنرهای نمایشی باید شعر «دکتر بازی» اسماعیل امینی را زمزمه‬ ‫کرد! و درباره معیشت هنرمندان نیز این موضوع باید با توجه ویژه‬ ‫ارگان های دولتی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی مرتفع شود‪.‬‬ ‫اعتراف یک مدیر‬ ‫ایرج راد در ســخنان پایانی اش عنوان کرد‪« :‬فعال کردن اعضا‬ ‫در روند انجمن ها خیلی می تواند در صنف تاثیرگذار باشد یعنی ما‬ ‫ســعی کردیم این کار را انجام دهیم و با نمایندگان صنوف همیشه‬ ‫در ارتباطیم و مسائل را بازگو می کنیم ولی هنوز امکان اینکه همه‬ ‫اینها را فعال کنیم و خودشان فعال شــوند‪ ،‬به وجود نیامده و واقعا‬ ‫نتوانستیم‪ ».‬در تشریح صحبت های پایانی راد نیز باید اذعان داشت‬ ‫تشکیل هر انجمنی مصائب خود را دارد اما فعال کردن اعضا و تالش‬ ‫برای ادامه حیات ان انجمن خود حدیث مفصل دیگری می طلبد‪.‬‬ ‫اعتراف به ناتوانی در فعال کردن صنوف هنری‪ ،‬اتفاق خوبی است که‬ ‫ایرج راد ان را رقم زد‪ .‬امید است مدیران هنری همواره چنین رفتاری‬ ‫داشته باشند‪ .‬چه ان ها در برخی موارد کاستی ها و ناکارامدی هایی‬ ‫دارند که بــه یقین با طرح ان‪ ،‬پایه گذار همفکری و کمک رســانی‬ ‫ایدئولوژیک در هنر کشور خواهند شد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ شنبه ‪ 13‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1383‬‬ ‫«هفت پیکر» در ارمنستان به صحنه رفت‬ ‫نمایش «هفت پیکر» محصول مشترک کشورهای ایران و ارمنســتان است که با حمایت اداره کل‬ ‫هنرهای نمایشــی و با حضور بازیگرانی از این ‪ ۲‬کشور ‪ ۷‬اســفند برابر با ‪ ۲۶‬فوریه ساعت ‪ ۱۹‬در سالن‬ ‫هامازگاین شهر ایروان اجرا شد‪ .‬حامد شیخی کارگردان اثر گفت‪ :‬اجرای این نمایش در مجموعه تئاترشهر‬ ‫با استقبال مواجه شد و خوشبختانه در ایروان نیز با بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبان روبرو شدیم و‬ ‫حضور مخاطبان در سالن فراتر از انتظار ما بود‪ .‬جذاب ترین نکته برای مخاطبان این نمایش‪ ،‬وصلت شاه‬ ‫ایران با شاهزادگان سرزمین های مختلف جهان بود که نمادی درخشان بر صلح پذیری سرزمین ایران‬ ‫بوده است‪ .‬این نکته ای بود که حتی کودکان ایرانی مقیم ارمنستان نیز به ان اشاره کردند‪/ .‬مهر‬ ‫اجرا «فیش اباد» هر شب با حضور کودکان کار‬ ‫نمایش «فیش اباد» به کارگردانی و تهیه کنندگی اشکان درویشی و نویسندگی سیروس همتی از‬ ‫چهارشنبه ‪ ۳‬اسفند در سالن شماره ‪ ۲‬پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته و تا جمعه ‪ ۲۶‬اسفندماه با‬ ‫حضور کودکان کار اجرا خواهد شد‪ .‬این نمایش که به موضوع حقوق های نجومی پرداخته و انتقادهای‬ ‫مدیریتی را مطرح می کند‪ ،‬هر شــب با حضور یک یا چند کودک کار اجرا و در پایان نیز به انها تقدیم‬ ‫می شود‪ .‬همچنین بخش قابل توجهی از بلیت فروشی این اثر نیز به کودکان کار مهمان اجرا تعلق می گیرد‪.‬‬ ‫خسرو احمدی‪ ،‬سیروس همتی‪ ،‬محمود موسوی‪ ،‬سولماز حصاری‪ ،‬پوریا محمدزاده‪ ،‬ریحانه پهلوان و‬ ‫عاطفه سمرقندی بازیگران نمایش «فیش اباد» هستند‪/ .‬مهر‬ ‫جایزهگوهرشاد‬ ‫نماد توجه ویژه به بانوان عرصه فرهنگ‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی اهدای جایزه ویژه گوهرشاد در جشنواره های فجر را نمونه ای از توجه ویژه وزارت فرهنگ به بانوان‬ ‫کشور دانست و گفت‪ :‬به عنوان عضوی از دولت هرجا نیاز باشد با افتخار از حقوق بانوان فرهیخته حمایت می کنم‪.‬‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی روز پنجشنبه یازدهم اســفندماه در ضیافت بانوان عرصه فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه با تقدیر از حضور بانوان‬ ‫فرهیخته نقاط مختلف کشور در این مراسم گفت‪ :‬دولت مردمی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی هدف خود را تحقق شعار‬ ‫عدالت فرهنگی به معنای کامل ان در سراسر کشور قرار داده است‪ ،‬به این معنا که همه اقشار جامعه بدون توجه به‬ ‫تفاوت های منطقه ای‪ ،‬محلی‪ ،‬زبانی‪ ،‬جنسیتی و‪ ...‬بتوانند استعدادها و ظرفیت های بالقوه خود را به فعلیت برسانند‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬به برکت انقالب اســامی‪ ،‬وضعیت بانوان بسیار پیش رونده و استثنایی اســت و بانوان از فضای‬ ‫کنشگری فراوانی بهره مند شده اند؛ البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم‪.‬‬ ‫اسماعیلی با اشاره به تالش های دولت مردمی و وزارت فرهنگ برای رفع موانع حضور بانوان در جایگاه‬ ‫های مدیریتی گفت‪ :‬معتقدیم تاکنون در مدیریت اجرایی کشــور به اندازه مورد انتظار از زنان استفاده‬ ‫نشده اما تالش می کنیم با اماده کردن زمینه ها امکان بهره مندی از حضور بانوان براساس شایستگی‬ ‫و کارامدی را فراهم کنیم‪.‬‬ ‫گفتنی است در این مراسم تعدادی از بانوان در حضور وزیر فرهنگ دغدغه های خود را مطرح‬ ‫کردند و با حضور وزیر فرهنگ از بانوان عرصه فرهنگ و هنر شــامل زهره فیض الهی میناکار‪،‬‬ ‫انسیه شاه حسینی کارگردان سینما‪ ،‬ایران حدادگر طراح نقوش سنتی و فرش‪ ،‬اعظم بروجردی‬ ‫نمایشــنامه نویس و کارگردان تئاتر‪ ،‬مریم پوریامین دبیر انجمن قلم‪ ،‬حوا صابر املی منتقد و‬ ‫مدرس دانشگاه و راضیه تجار عضو انجمن قلم و نویسنده تجلیل و وزیر فرهنگ در پایان‬ ‫از اثار هنرمندان زن در تاالر وحدت بازدید به عمل اورد‪/ .‬صبا‬ ‫تحوالت کهگیلویه و بختیاری در جنگ جهانی اول‬ ‫کتاب «سفرنامه بَهمِئی و لشکرکشی به طیبی؛ گزارشی از تحوالت‬ ‫کهگیلویه و بختیاری در جنگ اول جهانی ‪ »۱۹۱۸-۱۹۱۶‬نوشــته‬ ‫ادوارد ویلیام چارلز نوئل و ای‪.‬جی‪ .‬بی‪ .‬پیل با ترجمه کاوه بیات منتشر‬ ‫شد‪ .‬در مقدمه مترجم از این کتاب می خوانیم‪ :‬سفرنامه بَهمِئی گزارش‬ ‫سفری اســت به یکی از حوزه های کمتر شناخته شده کهگیلویه به‬ ‫قلم یکی از افسران سیاسی بریتانیا‪ ،‬کپتین نوئل کـه به رغم شهرت‬ ‫و اوازه ای تاریخی‪ ،‬هنوز در مورد اثار و نوشته های برجای مانده از وی‬ ‫تحقیقات درخور توجهی صورت نگرفته است‪ .‬در توضیح بیشتر این‬ ‫اسناد و گزارش ها‪ ،‬عالوه بر اشاره ای مختصر به زندگانی سیاسی کپتین‬ ‫نوئل‪ ،‬سعی شده با استناد به دیگر گزارش های برجای مانده از مقامات‬ ‫سیاسی بریتانیا از تحوالت کلی حوزه خوزستان در این دوره سال های‬ ‫میانی جنگ اول جهانی نیز تصویری ارائه شود‪.‬‬ ‫این کتاب در ‪ ۱۸۴‬صفحه با شمارگان ‪ ۳۳۰‬نسخه و با قیمت ‪ ۷۵‬هزر‬ ‫تومان در نشر نامک منتشر شده است‪ / .‬ایسنا‬ ‫مرمت و احیای کاروانسرای تاریخی دالکی‬ ‫سید عزت اهلل ضرغامی که در قالب دور دوم سفر استانی رئیس‬ ‫جمهور و اعضای هیات دولت به استان بوشهر به دشتستان سفر‬ ‫کرده است؛ گفت‪ :‬پایداری بنای کاروانسرای دالکی خوب است و‬ ‫باید مورد مرمت قرار گیرد‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬این کاروانسرای تاریخی اوقافی است و برای مرمت‬ ‫و بهره برداری از ان باید با ســازمان اوقاف تفاهم الزم انجام و این‬ ‫فرایند اجرایی شود‪.‬‬ ‫وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی اعالم کرد‪ :‬این‬ ‫بنای تاریخی می تواند پس از مرمت به عنوان بازارچه صنایع دستی‬ ‫مورد بهره برداری قرار گیرد‪ .‬این اثر باید شرایط الزم را برای بازدید‬ ‫عمومی پیدا کند‪.‬‬ ‫کاروانسرای دالکی در ‪ ۲۳‬کیلومتری شمال شهر برازجان و در‬ ‫کنار راه قدیمی شیراز به بوشهر و در وسط شهر دالکی واقع شده و‬ ‫از اثار به جای مانده از دوره قاجار است‪/ .‬ایرنا‬ ‫ثبت جهانی عبابافی دشتی استان بوشهر‬ ‫ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی یونسکو‪ ،‬برای بررسی پرونده‬ ‫ثبت عبابافی دشتی استان بوشهر عصر پنجشنبه وارد این شهرستان‬ ‫شدند‪ .‬مریم جاللی معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬در این‬ ‫سفر کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی را برای بررسی پرونده‬ ‫ثبت جهانی پارچه عبای دشــتی همراهی کرد‪ .‬ارزیابان یونسکو در‬ ‫جریان این بازدید میدانی‪ ،‬با حضور در مراتع روســتاهای کردوان و‬ ‫بحیری شهرستان دشتی مراحل قیچی کردن پشم شتر‪ ،‬نخ ریسی‪،‬‬ ‫چله گذاری و بافت پارچه را از نزدیک مشاهده و بررسی کردند‪ .‬جاللی‪،‬‬ ‫در جریان این بازدید‪ ،‬شهرستان دشتی را در زمینه بافت پارچه عبا‬ ‫مستعد دانست و اظهار کرد‪ :‬ارزیابان یونسکو از نزدیک تمامی فرایندها‬ ‫را در زمینه عبابافی مشاهده کردند و برایشان جذاب بود‪ .‬چوقه یا عبا‪،‬‬ ‫یکی از صنایع دستی استان بوشهر است که در شهرستان دشتی دارای‬ ‫قدمتی دیرینه است و روستای بوحیری این شهرستان در سال ‪ ۹۸‬به‬ ‫عنوان روستای عبابافی کشور ثبت ملی شده است‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫کشف یک داالن مخفی در هرم بزرگ مصر‬ ‫مقام های حوزه باستان شناسی مصر در روز پنجشنبه کشف یک داالن مخفی‪ ۹‬متری در نزدیکی ورودی‬ ‫اصلی هرم بزرگ ‪ ۴,۵۰۰‬ساله خبر دادند‪ .‬کشف درون هرم بزرگ جیزه‪ ،‬اخرین عجایب هفتگانه جهان‬ ‫باستان که هنوز پابرجاست‪ ،‬در قالب بخشی از پروژه «‪ »Scan Pyramids‬انجام شد که از سال ‪ ۲۰۱۵‬از‬ ‫فناوری غیرتهاجمی شامل ترموگرافی مادون قرمز‪ ،‬شبیه سازی های سه بعدی و تصویربرداری پرتو کیهانی‬ ‫برای مشاهده درون ان استفاده کرده است‪ .‬رئیس شورای عالی اثار باستانی مصر‪ ،‬گفت‪ :‬ما به اسکن کردن‬ ‫ادامه می دهیم تا بفهمیم چه چیزی می توانیم در زیر ان یا تا انتهای این راهرو پیدا کنیم‪ .‬این کشف می تواند‬ ‫به دانش درباره ساخت هرم و هدف از بنا کردن ساختار اهکی شیروانی مقابل راهرو کمک کند‪/ .‬ایسنا‬ ‫اتشکده ساسانی پارکینگ خودرو شد!‬ ‫اتشکده ساسانی کازرون که گفته شده در سال ‪ ۱۳۱۸‬در فهرست میراث‬ ‫ملی ایران ثبت شــده‪ ،‬به پارکینگی برای خودروهای سنگین کشاورزی و‬ ‫سواری تبدیل شده است‪.‬‬ ‫ســیاوش اریا‪ ،‬پژوهشــگر و فعال میراث فرهنگی با انتشار عکس های‬ ‫جدیدی از وضعیت نابه سامان این اتشکده ساسانی که در بی توجهی تمام‬ ‫رها شده است‪ ،‬نسبت به شیوه نگهداری و تعرض هایی که از سوی کشاورزان‬ ‫به عرصه و حریم ان شده است‪ ،‬هشدار داد‪ .‬اریا نصب تیرهای برق در عرصه‬ ‫و حریم اتشکده ساسانی کازرون را معضل دیگری دانست و اظهار کرد ‪ :‬اگر‬ ‫عرصه و حریم این اثر تاریخی تا کنون تعیین شده بود‪ ،‬این چنین فضا برای‬ ‫دست اندازی و دست درازی بیشتر به این اثر تاریخی باز نبود‪ .‬در اطراف این‬ ‫اتشکده حتی یک تابلوی معرفی وجود ندارد تا مردم به ویژه بومی ها به اهمیت‬ ‫این اثر تاریخی پی ببرند‪ .‬اتشکدۀ کازرون در ‪ ۱۰‬کیلومتری جنوب شرقی‬ ‫شهر کازرون در استان فارس واقع شده و به باور برخی از پژوهشگران از سوی‬ ‫«مهرنرسی یا مهرنرسه»‪ ،‬وزیر نامدار بهرام پنجم ساسانی ساخته شده است‪.‬‬ ‫این پژوهشــگر میراث فرهنگی در ادامه گفت‪ :‬این اتشکده طبق برخی‬ ‫اسناد‪ ،‬در سال ‪ ۱۳۱۶‬خورشیدی از سوی «ماکسیم سیرو» کشف شد‪ .‬این‬ ‫چهارتاقی روی چهار پایۀ سنگی استوار شده و گنبدی منحنی شکل داشته‬ ‫است‪ .‬مصالح اصلی به کار رفته در سازه‪ ،‬سنگ و مالت گچ است‪ .‬بلندای هر‬ ‫یک از ضلع ها ‪ ۵‬متر و نیم است‪ .‬ضخامت پایه های سنگی اتشکده یک متر و‬ ‫پهنای دهانۀ هر یک از تاق ها دو مترونیم است‪ .‬بلندای پایه ها تا پهنۀ زمین نیز‪،‬‬ ‫دو متر و چهل سانتی متر است‪ .‬دیوارهای اتشکده اندازه ای نزدیک به ‪۲۰/۲‬‬ ‫در ‪ ۱‬متر دارند‪ ،‬اما هم اینک تنها دو پایه از چهارپایۀ چهارتاقی موجود است‬ ‫و از سقف گنبدی ان هم دیگر اثری برجای نمانده است‪ .‬این دو پایۀ برجای‬ ‫مانده نیز تا نیمه در گذشته بازســازی و مرمت شده است‪ .‬بنا بر نوشته های‬ ‫تاریخی‪ ،‬اتشکدۀ کازرون تا سدۀ سوم َمهی (قمری) کامل سالم بوده است‪.‬‬ ‫اتشکدۀ کازرون با همین نام با شمارۀ ‪ ۳۳۱‬در بهمن ماه ‪ ۱۳۱۸‬خورشیدی‬ ‫به ثبت ملی رسیده است‪/ .‬ایسنا‬ ‫ شنبه ‪ 13‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1383‬‬ ‫«جشن نفرت» منتشر شد‬ ‫‪7‬‬ ‫کتاب «جشن نفرت» شامل برگزیده ای از بهترین داستان های کوتاه علمی و تخیلی و فانتزی با ترجمه‬ ‫حسین یعقوبی توسط نشر مروارید منتشر و راهی بازار نشر شد‪ .‬کتاب حاضر مجموعه ای است از بهترین‬ ‫داستان های کوتاه نویسندگان علمی تخیلی و فانتزی در قرن بیستم؛ کسانی مانند ارتور سی کالرک‪،‬‬ ‫ری برادبری‪ ،‬ایزاک اسیموف‪ ،‬استانیسالو ل ِم و چند تن دیگر‪ .‬این نویسندگان عالوه بر این که در اثارشان‬ ‫واقعیت عصر مدرن را اشکار می کردند‪ ،‬از خود می پرسیدند که‪ :‬در این جهان چه چیزی ممکن است‪،‬‬ ‫چه کارهایی باید انجام شود‪ ،‬و از چه کارهایی باید دوری کنیم؟ در عصر ما به تصویر کشیدن اینده‪ ،‬دیگر‬ ‫بخشی حاشیه ای از ادبیات نیست بلکه خود به جریانی غالب تبدیل شده است‪/.‬مهر‬ صفحه 7 ‫مرثیه درگذشت سیدجواد طباطبایی‬ ‫اقای مورخی که به تاریخ پیوست‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫رویا فخارمنش‪ -‬ماکسیم گورکی را بعضی از ما می شناسیم‪،‬‬ ‫همان نویسنده برجسته قرون نوزدهم و بیستم روسیه‪ ،‬مردی که‬ ‫خالق رمان بی همتای «مادر» بود‪ .‬انتوان چخوف اما در ایران بسیار‬ ‫شناخته شده تر از گورکی است‪.‬‬ ‫اتفاق فرخنده برای ادبیات روسیه اما همزمانی زندگی این دو‬ ‫نویسنده برجســته در اواخر قرن نوزدهم بود‪ .‬به هر ترتیب اما در‬ ‫حاشیه ادبیات روسیه اما ماگسیم گورکی خاطره ای بس شنیدنی‬ ‫از چخوف دارد‪ .‬گورکی می گوید چخوف در روســتای «کوتچوک‬ ‫کوی» ویالی کوچکی داشــت و من گاهی بــه دیدنش می رفت‪.‬‬ ‫روزی سه خانم از مســکو به دیدار چخوف امدند‪ .‬انتوان ان ها را‬ ‫پذیرفت و به پیشخدمتش گفت ان ســه خانم را به اتاق نشیمن‬ ‫که انجا بودیم دعوت کند‪ .‬دقیقه ای بعد ان سه زن که لباس های‬ ‫گران بهایی برتن داشتند وارد نشیمن شدند‪ .‬سکوت اتاق در صدای‬ ‫خش خش لباس های ابریشــمی ان ها محو شــد‪ .‬هر سه مودب‬ ‫روبروی ما نشســتند و چهره ای به خود گرفتند که انگار عاشــق‬ ‫مباحث سیاسی اند (بدون شک نبودند و فقط می خواستند اینطور‬ ‫مقابل انتوان تظاهر کنند) ان ها پیاپی سوال های متعدد سیاسی‬ ‫اجتماعی می پرســیدند «انتوان پاولویچ (نام اصلی چخوف) فکر‬ ‫می کنید جنگ بین یونانی ها و ترک ها چطور خاتمه می یابد» انتوان‬ ‫کمی سکوت کرد و پس از ســرفه ای مالیم با صدایی گرم و جدی‬ ‫پاسخ داد‪«:‬به یقین صلح می شود» اما خانم ها دست بردار نبودند!‬ ‫«انتوان پاولویچ! درست است اما کدام شان برنده می شود؟» چخوف‬ ‫درنگ کرد و گفت‪«:‬خب هرکسی که قوی تر باشد!» یکی دیگر از‬ ‫خانم ها پرسید‪«:‬به نظر شــما کدامیک قوی ترند؟» پاسخش این‬ ‫بود‪«:‬ان ها که بهتر خورده اند و بهتر تربیت شده اند» یکی از خانم ها‬ ‫فریاد زد‪«:‬چه باهوش!» و دیگری پرسید‪«:‬شما کدام شان را بیشتر‬ ‫دوست دارید؟» انتوان هم که مثل من دریافته بود ان ها برای تظاهر‬ ‫سواالتی را که عالقه ای هم به ان ها ندارند می پرسند‪ ،‬به گرمی به‬ ‫او نگریست و با تبسمی فروتنانه گفت‪«:‬من اب نبات های میوه ای‬ ‫را دوست دارم! شما چطور؟» ان خانم از خوشحالی فریاد زد‪«:‬اوه!‬ ‫من هم همینطور!» خانم دیگری هم با تایید گفت‪ «:‬بله مخصوصاً‬ ‫اب نبات‪‎‬های مغازه ابرکوزوف را!» و سومی چشمانش را نیمه بسته‬ ‫کرد‪ ،‬دهانش اب افتاد و اضافه کرد‪«:‬خیلی خوشبوست!» و هر سه با‬ ‫شعف و نشاط ساعتی درباره اب نبات های میوه ای صحبت کردند و‬ ‫ذوق و اطالعات ظریف شان را در این زمینه نشان دادند‪.‬‬ ‫واضح بود که هر ســه از خوشــحالند که مجبور نیستند ذهن‬ ‫خود را خســته کنند و وانمود کنند به قضیه یونان و ترکیه خیلی‬ ‫عالقه مندند؛ قضیه ای که تا کنون هیچکدام کوچکترین اندیشه ای‬ ‫درباره اش نکرده بودند‪.‬‬ ‫وقتی خواســتند بروند به انتوان چخوف قول دادند‪«:‬برایتان‬ ‫اب نبات میوه ای خواهیم فرســتاد!» وقتی کــه رفتند به چخوف‬ ‫گفتم‪«:‬خیلی خوب موضوع بحث را عوض کردید‪ ».‬انتوان به ارامی‬ ‫خندید و پاسخ داد‪«:‬هرکســی باید به زبان خودش حرف بزند‪».‬‬ ‫چخوف همینطور بود! همین بود‪ .‬چون خودش بی اندازه ساده بود‪،‬‬ ‫همه چیز را ساده دوست داشت‪ .‬واقعیت و صمیمیت را می پسندید‬ ‫و روش خاصی به کار می برد تــا مردم دیگر در برابرش ســاده و‬ ‫صمیمی باشند‪ .‬چخوف واقعاً همین بود‪.‬‬ ‫همه این ها را از چخوف و گورکی نقل کردم که بگویم‪ ،‬ســید‬ ‫جواد طباطبایی هم شــخصیتی اینچنین داشــت‪ .‬صاف و ساده‬ ‫ی‪‎‬خواند‪ .‬در‬ ‫بود و صمیمی و انسان را به ســادگی و صمیمیت فرام ‬ ‫برخوردهای کوتاهــی که با هم داشــتیم‪ ،‬هیچوقت حس نکردم‬ ‫استاد نگاه باال به پایین داشته باشد‪ .‬از مسائل روزمره می پرسید و‬ ‫می خندید‪ ،‬انگار که سال ها جوان تر است‪ .‬انگار هم سن و سال خود‬ ‫ما بود‪ .‬او روحی بزرگ و قلبی مهربان داشت‪.‬‬ ‫مردی که صریح زندگی می کرد‬ ‫سید صادق سجادی‪ ،‬تاریخ دان‪ ،‬نویسنده و پژوهشگر تاریخی‬ ‫نیز می گوید‪ :‬ســیدجواد طباطبایی برخالف بسیار از ما ایرانی ها‪،‬‬ ‫صریح زندگی می کرد‪ ،‬صریح می نوشت و حاضر نبود سر عقایدش با‬ ‫کسی مصالحه کند‪ .‬این نویسنده و استاد دانشگاه‪ ،‬درپی درگذشت‬ ‫ســیدجواد طباطبایی به گفت‪ :‬شــخصیت اقای طباطبایی بارز‬ ‫بود‪ .‬طباطبایی ان طور که می اندیشــید‪ ،‬زندگــی می کرد‪ .‬همه‬ ‫می دانســتند و به همه می گفت و می نوشــت‪ .‬نظریاتش را طرح‬ ‫می کرد و چیز پنهانی نداشت‪.‬‬ ‫او با بیان اینکه شخصیت طباطبایی روشن و واضح بود‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫اقای طباطبایی برخالف بسیاری از ما ایرانی ها خیلی صریح زندگی‬ ‫می کرد‪ ،‬صریح می نوشــت و حاضر نبود با کســی سر عقایدش و‬ ‫تحقیقاتی که می کرد‪ ،‬مصالحه کند‪.‬‬ ‫سجادی درباره جایگاه علمی طباطبایی نیز اظهار کرد‪ :‬می توان‬ ‫گفت‪ ،‬اقای طباطبایی در تاریخ نگــری و تاریخ نگاری ایران فصل‬ ‫جدیدی گشوده؛ به ویژه تاریخ مشــروطه‪ .‬او در تببین و تحقیق‬ ‫تاریخ مشروطه به شکل تازه ای پرداخته که نگاه مورخان را به این‬ ‫دوره بسیار مهم از ایران را می تواند دگرگون کند و تا اندازه ای هم‬ ‫دگرگون کرده است‪.‬‬ ‫او خاطرنشــان کرد‪ :‬طباطبایی درباره تاریخ ایــران به عنوان‬ ‫جریان به هم پیوســته‪ ،‬نظریات خاصی داشــت که معروف ترین‬ ‫ان ها «ایران شهری» است که بسیاری از محققان جوان این نظریه‬ ‫را فهمیده اند و درباره اش می نویســند‪ ،‬تحقیق می کنند و ســعی‬ ‫می کنند تاریخ ایران را با این نگاه مورد تحلیل و تبیین قرار دهند‪.‬‬ ‫سجادی با اشاره به دوستی ‪ ۳۰‬ساله اش با این پژوهشگر فقید‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬عالوه برهمکار بــودن‪ ،‬با هم مانوس بودیــم‪ .‬غیر از این که‬ ‫همکار بودیم رفاقت بسیار نزدیکی داشتیم‪ ،‬بنابر این خاطره های‬ ‫بســیاری درباره کارهای علمی و کارهــای اداری داریم‪ .‬اما انچه‬ ‫مهم تر است‪ ،‬پاکی طباطبایی در امر تحقیق و دوستی بود‪ .‬در کار‬ ‫پژوهش در حوزه سیاست‪ ،‬حقوق و تاریخ معاصر ایران از پیش از‬ ‫مشروطه و از دوره فتحعلی شاه‪ ،‬بی نظیر بود‪ .‬تحلیل ها و نگاه هایی‬ ‫که می کر‪ ،‬متفاوت بود زمینه های واقعی بروز نهضت مشروطه در‬ ‫ایران را دنبال می کرد و تاحد بسیار زیادی در تبیین این دوره موفق‬ ‫بود‪ .‬طباطبایی در صراحت‪ ،‬روشن بینی و وفای به عهد اگر نگوییم‬ ‫بی نظر‪ ،‬کم نظیر بود‪.‬‬ ‫ســید صادق ســجادی همچنین درباره بحــث انتقال پیکر‬ ‫سیدجواد طباطبایی به ایران از امریکا نیز گفت‪ :‬پیشاپیش حس‬ ‫کرده بودم و از خود او شنیده بودم که مایل است در ایران باشد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!