روزنامه صبا شماره 1382 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1382

روزنامه صبا شماره 1382

روزنامه صبا شماره 1382

‫چهار شنبه| ‪ 10‬اسفند ‪ 29 |1401‬فوریه ‪ 8 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1382‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫اغاز به کار جشنواره فیلم ‪۱۰۰‬‬ ‫روبن اوستلوند رییس‬ ‫داوران کن ‪ ۲۰۲۳‬شد‬ ‫گفت وگوی صبا با سجاد ایمانی‪ ،‬کارگردان فیلم های کوتاه‬ ‫بـا گوز ن هـا می خنـدد‬ ‫واکنش شمسایی به سیلی‬ ‫خوردن یک خبرنگار‬ ‫تجسمی فجر احیاگر‬ ‫کارکردهای نگارگری‬ ‫استقبال از اثار کمدی بدون کیفیت ساختاری و معنایی‬ ‫سـیمنا‪ ،‬رصفـا بـرای خنـده!‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫چهار شنبه ‪ 10‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1382‬‬ ‫نسخه ویژه نابینایان سریال «اکتور» منتشر می شود‬ ‫سوینا (ســینمای نابینایان) نسخه ویژه نابینایان ســریال «اکتور» به کارگردانی نیما جاویدی را با‬ ‫صدای محسن بهرامی منتشر می کند‪ .‬با همکاری گروه سوینا و پلتفرم پخش کننده سریال «اکتور»‪،‬‬ ‫اولین قسمت نسخه ویژه نابینایان این سریال روز پنجشنبه یازدهم اسفند ماه‪ ،‬در دسترس مخاطبان و‬ ‫عالقه مندان قرار می گیرد‪ .‬تهیه کنندگی «اکتور» به عهده مجید مطلبی است و چهره هایی چون نوید‬ ‫محمدزاده‪ ،‬احمد مهرانفر‪ ،‬هستی مهدوی‪ ،‬هومن برق نورد‪ ،‬گالره عباسی‪ ،‬هانیه توسلی‪ ،‬مهراوه شریفی نیا‪،‬‬ ‫سها نیاستی و ‪ ...‬در این ســریال ایفای نقش کرده اند‪ .‬پژمان تیمورتاش متن روایت نسخه نابینایان این‬ ‫سریال را نوشته و بر ضبط ان نیز نظارت کرده است‪/ .‬ایسنا‬ ‫پوستر جدید «کتونی زرنگی» منتشر شد‬ ‫پوستر جدید سریال «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی مالقلی پور که از تولیدات باشگاه فیلم سوره است‬ ‫ن روانه پخش از شبکه ‪ ۳‬سیما شده است‪ ،‬منتشر شد‪ .‬سریال «کتونی زرنگی» که از‬ ‫و از دوشنبه ‪ ۱۷‬بهم ‬ ‫شنبه تا چهارشنبه ساعت ‪ ۲۰:۴۵‬از شبکه سه سیما پخش می شود به نیم ه پخش رسیده است و به همین‬ ‫بهانه از پوستر جدید این سریال رونمایی شد‪ .‬هدایت هاشمی‪ ،‬افسانه چهره ازاد‪ ،‬ملیکا شریفی نیا‪ ،‬زنده یاد‬ ‫علی سلیمانی‪ ،‬امیرحسین صدیق‪ ،‬جواد پورزند‪ ،‬محمود جعفری‪ ،‬شاپور کلهر و علیرضا جعفری مصطفی‬ ‫ساسانی از بازیگران اصلی این سریال هستند و نویسندگی این سریال بر عهده محسن ملکی است‪ .‬این سریال‬ ‫از تولیدات باشگاه فیلم سوره در سال ‪ ۱۳۹۸‬بوده که پس از سه سال شرایط پخش ان فراهم شده است‪/.‬مهر‬ ‫انتقال تجربه سینمایی با فیلمسازان مطرح‬ ‫یوسف بچاری تهیه کننده «نقد سینما» درباره این برنامه که به شکل روتین‬ ‫و هفتگی روی انتن شبکه چهار ســیما می رود و تمایزهای ان با ویژه برنامه‬ ‫جشنواره فجر بیان کرد‪ :‬بخش هایی به برنامه اضافه شده است؛ بخش اموزش‬ ‫یکی از این ایتم ها است که تصمیم داریم یکی از چهره های شناخته شده در‬ ‫عرصه فیلمسازی در هر قسمت تکنیک های سینمایی را شرح دهد و یا به نوعی‬ ‫انتقال تجربه باشد‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬در قسمتی از برنامه معرفی کتاب داریم و احتماالً نویسنده های‬ ‫این اثار هم در بخش کوتاهی درباره کتاب هایشان صحبت می کنند‪.‬‬ ‫این تهیه کننده درباره تمرکز این دوره از «نقد سینما» درباره سینمای جهان‬ ‫عنوان کرد‪ :‬در قسمت های پیش رو سینمای بین الملل را داریم و در بخش ثابتی‬ ‫هم به سینما و هم سریال های خارجی می پردازیم و هر اثری که در مقطعی بیشتر‬ ‫مورد توجه قرار می گیرد نقد می شود که ارش خوشخو و محمدرضا مقدسیان‬ ‫منتقدین ثابت این بخش هستند‪.‬‬ ‫بچاری با اشاره به میز ثابت گفتگو عنوان کرد‪ :‬از دیگر تفاوت های برنامه نسبت‬ ‫به ویژه برنامه جشنواره فجر «میز گفتگو» است که بحث های نظری سینما به طور‬ ‫عام در ان مطرح می شود که از صاحب نظران تا نویسندگان و استادان دانشگاه‬ ‫در ان حضور دارند‪.‬‬ ‫بچاری در پایان بیان کرد‪ :‬ما قرار است نمایی از جدیت و اهمیت سینما را به‬ ‫مخاطب حرفه ای نشان دهیم و این عرصه را برایشان به عنوان یک هنر صنعت‬ ‫معرفی کنیم‪.‬‬ ‫برنامه «نقد سینما» با مشارکت سازمان سینمایی سوره تولید می شود و جمعه‬ ‫شب ها ساعت ‪ ۲۲:۳۰‬روی انتن شبکه چهار سیما می رود‪/.‬مهر‬ ‫روبن اوستلوند رییس داوران کن ‪ ۲۰۲۳‬شد‬ ‫روبن اوستلوند ســازنده «مثلث غم» و برنده ‪ ۲‬نخل طال‪ ،‬امسال‬ ‫ریاست هیات داوران جشنواره فیلم کن را برعهده خواهد داشت‪ .‬وی‬ ‫پس از اینگرید برگمن که سال ‪ ۱۹۷۳‬این مسئولیت را برعهده داشت‪،‬‬ ‫اولین سوئدی است که این جایگاه را کســب می کند‪ .‬به این ترتیب‬ ‫اوستلوند روی ابرهاست‪ .‬وی با «مثلث غم» طنزی درباره سرمایه داری‬ ‫که در ان وودی هارلسون‪ ،‬هریس دیکنسون‪ ،‬دالی دی لئون و چارلبی‬ ‫دین فقید بازی کرده اند سال پیش جایزه نخل طالی بهترین فیلم کن‬ ‫را برد و پس از «مربع» فیلمی در هجو دنیای هنر در سال ‪ ۲۰۱۷‬این‬ ‫موفقیت را برای بار دوم تجربه کرد‪ .‬اوستلوند پس از اینگرید برگمن‬ ‫که سال ‪ ۱۹۷۳‬عنوان اولین رییس سوئدی داوران کن را کسب کرد‪ ،‬به‬ ‫این سمت انتخاب شده است‪ .‬وی پس از فرانسیس فورد کاپوال و امیر‬ ‫کوستوریکا‪ ،‬سومین برنده نخل طالیی است که ریاست هیات داوران‬ ‫را برعهده دارد‪ .‬کن فهرست حاضران در رقابت ‪ ۲۰۲۳‬را اواسط اوریل‬ ‫اعالم خواهد کرد‪/ .‬مهر‬ ‫«مدیر شب» برمی گردد‬ ‫در حالی که ‪ ۶‬سال از ساخته شدن سریال کوتاه و موفق «مدیر‬ ‫شــب» می گذرد فصل دوم ان با بازی تام هیدلســتون ساخته‬ ‫می شود‪ .‬این سریال محبوب که با اقتباس از رمان جاسوسی جان‬ ‫لوکاره در سال ‪ ۱۹۹۳‬ساخته شد‪ ،‬بار دیگر با همکاری پرایم ویدئو‬ ‫و بی بی سی ساخته می شود و هیدلســتون در نقش جاناتان پاین‬ ‫برمی گردد‪ .‬فصل دوم اواخر سال ‪ ۲۰۲۳‬در لندن و امریکای جنوبی‬ ‫فیلمبرداری خواهد شد گرچه بی بی سی و امازون به صورت رسمی‬ ‫سفارش ساخت ان را هنوز نداده اند‪ ،‬اما به نقل از یک منبع داخلی‬ ‫ساخت ‪ ۲‬فصل دیگر از ان مدنظر است‪.‬‬ ‫گفته شده دیوید فار که فصل اول را نوشته بود برای فیلمنامه‬ ‫فصل دوم انتخاب شده است‪ .‬این سریال موفق به کسب ‪ ۲‬جایزه‬ ‫امی و ‪ ۳‬گلدن گلوب شــده بود‪ .‬اوایل همین ماه اقتباس هندی از‬ ‫این سریال با بازی ادیتیا روی کاپور در نقش پاین در دیزنی‪ +‬پخش‬ ‫شد‪/.‬مهر‬ ‫پایان مراحل فیلم برداری فصل دوم سریال «ریچر»‬ ‫الن ریچسون در اینســتاگرام از پایان مراحل فیلم برداری فصل‬ ‫دوم سریال «ریچر» شبکه امازون پرایم ویدیو خبر داده است‪ .‬نظر به‬ ‫اینکه فیلم برداری فصل ‪ ۲‬در اوایل سال ‪ ۲۰۲۳‬به اتمام رسید‪ ،‬احتماال‬ ‫طرفدارها باید در پایان ســال منتظر پخش ان باشند‪ .‬با اینکه هنوز‬ ‫چیزی مشخص نیست‪ ،‬اما اگر همه ی موارد طبق برنامه پیش برود‪،‬‬ ‫انتظار می رود که فصل اتی در ماه نوامبر یا دسامبر به نمایش دراید‪.‬‬ ‫سریال «ریچر» با همکاری مشترک شرکت امازون‪ ،‬بخش تلویزیونی‬ ‫شرکت اســکای دنس و بخش تلویزیونی شــرکت پارامونت ساخته‬ ‫می شود‪ .‬فصل اول سریال به وقایع نخستین رمان مجموعه ی ‪Jack‬‬ ‫‪ Reacher‬با نام «قتلگاه» می پردازد‪ .‬دیوید الیسون‪ ،‬دانا گلدبرگ و‬ ‫مارسی راس از شرکت اسکای دنس درکنار لی چایلد‪ ،‬دان گرینجر‪،‬‬ ‫اسکات سالیوان و کریستوفر مک کواری وظیفه ی تهیه کنندگی اجرایی‬ ‫سریال ریچر را برعهده دارند‪ .‬مجموعه کتاب های جک ریچر نوشت ه لی‬ ‫چایلد تاکنون بیش از ‪ ۱۰۰‬میلیون نسخه فروش داشته است‪/.‬زومجی‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫«شتر و اسیابان» به فرانسه رفت‬ ‫«شتر و اسیابان» عنوان مجموعه ای از سه فیلم کوتاه عروسکی پویانمایی شامل «جایگزین»‪« ،‬کشاورز و‬ ‫ربات» و «سپید باالن» به کارگردانی عبداهلل علیمراد است که به ترتیب در سال های ‪ ۲۰۱۱ ،۲۰۰۳‬و ‪۲۰۲۲‬‬ ‫در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شیوه استاپ موشن تولید شده است‪ .‬مجموعه «شتر و اسیابان»‬ ‫با مخاطب قراردادن کودکان و بزرگساالن جلوه خاصی از ارتباط میان فناوری‪ ،‬پیشرفت و الودگی کره زمین‬ ‫را زیر سوال می برد‪ .‬به گفته توزیع کننده فرانسوی اکران عمومی این مجموعه از ‪ ۳۰‬اذر ‪ ۲۱( ۱۴۰۱‬دسامبر‬ ‫‪ )۲۰۲۲‬در فرانسه اغاز شد‪ .‬بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم سینمای اسیایی «وزوول» از ‪ ۹‬تا ‪۱۶‬‬ ‫اسفند ‪ ۲۸( ۱۴۰۱‬فوریه تا ‪ ۷‬مارس ‪ )۲۰۲۳‬در شهر وزوول کشور فرانسه در حال برگزاری است‪/.‬مهر‬ ‫چهار شنبه ‪ 10‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1382‬‬ ‫‪3‬‬ ‫اغاز به کار جشنواره فیلم ‪۱۰۰‬‬ ‫سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ‪ ۱۰۰‬از امروز و با اکران ویژه فیلم های بخش مخاطب کودک‬ ‫و نوجوان اغاز می شود‪ .‬سیزدهمین دوره این جشنواره از ساعت ‪ ۱۴‬امروز ‪ ۱۰‬اسفندماه با نمایش ویژه‬ ‫فیلم های کودک و نوجوان و نیز رویداد پرتاب ‪ ۱۰۰*۱۰0‬در پردیس سینمایی ملت شروع به کار می کند‪.‬‬ ‫جشنواره فیلم ‪ ۱۰۰‬امسال با استقبال فیلمسازان و با ثبت بیش از ‪ ۴۶۰۰‬اثر همراه بود و در مجموع ‪۲۹۰‬‬ ‫اثر به بخش های رقابتی و غیررقابتی ان راه یافتند‪ .‬بیش از نیمی از اثار ارسال شده از سوی هنرمندان‬ ‫داخلی از شهرهای فراتهران و اثار ثبت شده از سوی فیلمسازان بین المللی از ‪ ۱۲۷‬کشور بود‪ .‬سیزدهمین‬ ‫جشنواره فیلم ‪ ۱۰۰‬به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره برگزار خواهد شد‪/.‬ایرنا‬ ‫«هناس» اکران انالین می شود‬ ‫محمدرضا شفاه‪ ،‬تهیه کننده فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی‬ ‫حسین دارابی درباره برنامه ریزی برای عرضه این فیلم در شبکه نمایش‬ ‫خانگی گفت‪ :‬مدتی از اکران عمومی این فیلم در ســینماها می گذرد و‬ ‫مخاطبان بسیاری هم پیگیری می کنند و منتظر عرضه فیلم در شکل های‬ ‫جدید اکران هستند‪ .‬به خصوص ان ها که فرصت تماشای فیلم در اکران‬ ‫عمومی را از دست داده اند در این زمینه پیگیری می کنند‪ .‬مذاکراتی با‬ ‫یکی از پلتفرم ها صورت گرفته تا بتوانیم این فیلم را اکران انالین کنیم و‬ ‫امید داریم به زودی و در استانه نوروز ‪ ۱۴۰۲‬به عنوان یک اتفاق خوب شاهد‬ ‫عرضه انالین «هناس» باشیم‪ .‬وی در پاسخ به این سوال که ایا شاهد پخش‬ ‫تلویزیونی این فیلم سینمایی در تعطیالت نوروزی از رسانه ملی خواهیم‬ ‫بود‪ ،‬گفت‪ :‬هر فیلم سینمایی یک چرخه حیات در سیستم اکران دارد‪ .‬فیلم‬ ‫«هناس» اکران سینمایی را پشت سر گذاشته و باید اکران انالین را هم‬ ‫پشت سر بگذارد تا به عرضه در وی اودی ها برسد‪ .‬بعد از ان است که درباره‬ ‫پخش تلویزیونی فیلم تصمیم گیری می کنیم‪ .‬با توجه به اکران انالین فیلم‬ ‫در روزهای اینده بعید است به زودی شاهد پخش تلویزیونی ان باشیم و‬ ‫بعد از عرضه اینترنتی مانند هر فیلم دیگری به تلویزیون هم ارائه می شود‪.‬‬ ‫شفاه که در مقام تهیه کننده‪ ،‬فیلم «مصلحت» به کارگردانی حسین‬ ‫دارابی را هم در انتظار اکران عمومی دارد‪ ،‬درباره اخرین وضعیت این فیلم‬ ‫نیز توضیح داد‪ :‬درباره این فیلم ما توافق هایی را با وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫داشتیم‪ .‬دوستان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد با توجه به مالحظات‬ ‫قوه قضاییه درباره این فیلم از ما خواسته بودند‪ ،‬با این نهاد به توافق برسیم‬ ‫و موافقت نهایی خود با اکران فیلم را منوط به توافق ما با قوه قضاییه کرده‬ ‫بودند‪ .‬خداروشکر این توافق در حال حاضر شکل گرفته است‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬قوه قضاییه در قالب یک نامه مکتوب به سازمان سینمایی‬ ‫وزارت ارشاد اعالم کرده پخش فیلم «مصلحت» از نظر ان ها بالمانع است‪.‬‬ ‫درواقع بعد از مذاکراتی که ما با مســئوالن قوه قضاییه داشتیم و تعامل‬ ‫درباره اعمال نکاتی که این دوستان داشتند‪ ،‬وضعیت نمایش بالمانع فیلم‬ ‫به صورت مکتوب به سازمان سینمایی اعالم شده است‪ .‬براساس همین‬ ‫وضعیت هم درخواست صدور پروانه نمایش فیلم را به سازمان سینمایی‬ ‫داده ایم‪ .‬با توجه به اینکه نکات و مالحظات قوه قضاییه برطرف شده است‪،‬‬ ‫امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر پروانه نمایش فیلم را دریافت کنیم‪/.‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫چهار شنبه ‪ 10‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1382‬‬ ‫استقبال از اثار کمدی بدون کیفیت ساختاری و معنایی‬ ‫سـینما‪،‬صرفـابـرایخنـده!‬ ‫مصطفی کزازی ‪ -‬گرایش به فیلم های کمــدی را می توان در‬ ‫رفتارشناســی ایرانیان ردیابی کرد‪ .‬طنز‪ ،‬مزاح‪ ،‬هجو و هزل در هنر‬ ‫نمایشی سنتی ایران و ادبیات فارسی ســابقه طوالنی دارند‪ .‬حضور‬ ‫مقلدان و بذله گویان در تاریخ هنر ایران‪ ،‬موجبات خنده و سرگرمی‬ ‫مردم را فراهم می اورده است‪ .‬دلقک ها‪ ،‬مقلدان و سیاه بازان نیز در اوج‬ ‫هنرنمائی‪ ،‬بذله گوئی و ایجاد خنده با طعنه و کنایه‪ ،‬نکاتی را یاداور‬ ‫می شدند که دیگران جسارت بیان ان را نداشتند‪ .‬ادبیات رفتاری و‬ ‫محاوره ای ایرانی‪ ،‬سرشار از طنازی و شوخی است‪ .‬کافی است سری‬ ‫به کامنت های مطالــب پربازدید بزنیم؛ ما ایرانی هــا از دیرباز تبحر‬ ‫داشته ایم که از بدبختی خودمان هم ماجرای طنز بسازیم؛ با بدترین‬ ‫فجایع جهانی و داخلی جوک هایی می سازیم که در کسری از دقیقه‬ ‫به بیرون درز پیدا می کند‪ .‬از یک سو‪ ،‬این رفتار ناشی از یک فرهنگ‬ ‫اختصاصی ایرانی به نام تعارف است که از شوخی و طنازی برای دور‬ ‫زدن این فرهنگ اســتفاده می شود؛ از ســوی دیگر‪ ،‬این طنازی به‬ ‫محدودیت های سیاسی و اجتماعی ای باز می گردد که اجازه نمی دهد‬ ‫افراد به راحتی حرف های قلبی خــود را بازگو کنند و با تزئین و کادو‬ ‫پیچ کردن نظرات خود در قالب طنز‪ ،‬ان ها را بیان می کنند‪ .‬روزنامه‬ ‫صبا در این پرونده سعی کرده است تا به این پرسش که چرا فیلم های‬ ‫کمدی بدون کیفیت مناسب ساختاری و معنایی مورد استقبال مردم‬ ‫قرار می گیرند؟ پاسخ بدهد‪.‬‬ ‫برای پاســخ به این ســئوال باید گرایش مخاطبان سینما به ژانر‬ ‫کمدی را به عنوان یک رفتار و کنــش اجتماعی تعریف کنیم‪ .‬بدون‬ ‫شک عوامل فرامتنی سینما ازجمله فرهنگ‪ ،‬نظام اجتماعی‪ ،‬طبقه‪،‬‬ ‫نژاد‪ ،‬جنسیت و بسیاری از عوامل اجتماعی دیگر در شکل گیری رفتار‬ ‫مخاطبان و انتخاب های ان ها در تماشای فیلم موثر است‪ .‬اینکه چرا در‬ ‫یکی دو دهه اخیر باوجود بحران مخاطب در سینمای ایران‪ ،‬فیلم های‬ ‫کمدی از گیشــه نســبتاً پررونقی برخوردار بوده‪ ،‬صرفاً به ساختار‬ ‫سینمایی و کیفی این فیلم ها برنمی گردد و نقش عوامل فرهنگی‪-‬‬ ‫اجتماعی را نیز باید در تحلیل این گرایش لحاظ کرد‪.‬‬ ‫سینما این هنرـ صنعت ـ رسانه‪ ،‬بیش از دیگر گونه های هنری با‬ ‫توده مردم ارتباط برقرار کرده و الیه های گســترده تری از مخاطبان‬ ‫را جذب خود می کند‪ .‬همین پررنــگ بودن وجوه عامه و توده گرایی‬ ‫سینما‪ ،‬گاهی فیلم و متن هنری را تحت تاثیر زمینه و حاشیه متن‬ ‫قرار می دهد‪ .‬درواقع تاریخ سینما‪ ،‬فقط تاریخ فیلم ها و فیلم سازان‬ ‫محسوب نمی شود‪ ،‬بلکه تاریخ معناهایی است که بینندگان طی‬ ‫زمان های مختلف به فیلم نسبت داده اند‪ .‬نحوه مواجهه مخاطبان‬ ‫با یک فیلم و حاشیه های قدرتمند فرامتنی و پس زمینه های‬ ‫اجتماعی ‪-‬سیاسی و هرچه در جامعه شناسی سینما به عنوان‬ ‫عوامل موثر اجتماعی در طرح و پذیرش و پردازش یک فیلم‬ ‫شــناخته می شــود به درک ما از فیلم و هر ابژه هنری ان‬ ‫کمک می کند؛ اما سوال اینجاست که چرا درحالی که مث ً‬ ‫ال‬ ‫در سینمای عامه پســند امریکا‪ ،‬فیلم های علمی‪ -‬تخیلی‬ ‫موردتوجه است‪ .‬این میان و از بین ژانرهای مختلف‬ ‫فیلم های کمدی بیشــتر مورد اقبال مردم قرار‬ ‫می گیرد ؟‬ ‫عوامــل فرامتنی مثل شــرایط اقتصادی‬ ‫و اجتماعــی‪ ،‬برخی از کارکردهای ســینما‬ ‫را نســبت به کارکردهای دیگر ان برجســته‬ ‫می کند‪ .‬بر این اســاس در شرایط نابسامان‬ ‫اقتصادی‪ ،‬سویه ســرگرمی و تفرح گونه‬ ‫سینما برجسته تر می شود و مخاطب‪،‬‬ ‫ســینما را مفــری بــرای رهایی از‬ ‫مناسبات زندگی می داند نه محفلی‬ ‫برای فهم و کشف رمز و رازهای ان‪.‬‬ ‫در واقع سینما هم برای به یاداوردن‬ ‫اســت هم فراموش کــردن و اینکه‬ ‫کدام یک از این دو ویژگی تحقق و جلوه‬ ‫عمومی بیابد به شرایط اجتماعی جامعه برمی گردد‪.‬‬ ‫در جامعه ای که زندگی تجربه دشواری است‪ ،‬سینما به ابزاری برای‬ ‫فراموش کردن این دشواری ها بدل می شود و بالطبع فیلم های کمدی‬ ‫بهترین ژانر ممکــن برای این هدف هســتند‪ .‬بنابراین باید این طور‬ ‫اســتنتاج کرد که ســینمای کمدی و حتی تئاترهای کمدی مورد‬ ‫اســتقبال قرار می گیرند زیرا مردم را برای ســاعاتی از سختی های‬ ‫روزگار و دغدغه هــای اجتماعی و اقتصــادی دور می کنند‪ .‬اما این‬ ‫گفته ها مجوز ان نیست که این وجه سرگرمی سازی هنر باید جلوی‬ ‫اندیشه را بگیرد‪ ،‬بلکه هنر به طورکلی زاییده درد و تفکر است‪ .‬کمدی‬ ‫کارکرد تســکین دردها را دارد و برای فراموشی و فرار از خستگی و‬ ‫پیچیدگی هایی که در روز ادم ها بــا ان مواجهند اتفاق می افتد‪ ،‬اما‬ ‫با دید انتقادی و معنایی درخــور‪ .‬برای مثال برخی فیلم های چارلی‬ ‫چاپلین در دوران ســخت جنگ جهانی بروز و ظهــور یافت و مورد‬ ‫اســتقبال قرار گرفت چون مردم به واسطه تلخی ها و رنج های ناشی‬ ‫از تجربه رنج در پی ســینمایی بودند که بتواند از رنج ان ها بکاهد و‬ ‫امکان فراموشــی موقت را برای ان ها فراهم کند اما استقبال مردم‬ ‫دلیل ان نشد که چاپلین معنا و دید انتقادی اثر را رها کند‪ .‬سینما‪ ،‬هم‬ ‫به مثابه هنر‪ ،‬و هم به عنوان یک رسانه تابعی در متغیرهای اجتماعی‬ ‫است و سرشت او با سرنوشت بیرونی جامعه نسبت و پیوندی عمیق‬ ‫و معنادار دارد‪.‬‬ ‫سینمای کمدی که در اغاز برای خنده و نوعی تاثیرگذاری عاطفی‬ ‫و تفکر لحظه ای شکل گرفت‪ ،‬به مرور نوعی بی قیدی و ابتذال در گفتار‬ ‫و رفتار را پدید اورد و چنین پدیده ای این روزها در کشور ما به اوج‬ ‫بی سامانی خود رسیده است‪ ،‬به طوری که در سال های اخیر عده ای‬ ‫پای خود را از دایره عرف‬ ‫اخالق چند هزار ساله‬ ‫ایرانی‪-‬اســامی‬ ‫فراتر گذاشــته و‬ ‫در این بازار مکاره‬ ‫پای معامله امده‬ ‫و همــه ابــروی‬ ‫فرهنگی کشــور‬ ‫را حراج گذاشــته‬ ‫و برای جیب‬ ‫خود از جیب مردم کیسه دوخته و در پی فتح گیشه برامدند‪.‬‬ ‫ان ها برای رسیدن به سود بیشتر از یک سو هنر مستقل را ضعیف‬ ‫می کنند و از سوی دیگر فرهنگ بومی را به قهقرا می برند‪ .‬این سینما‪،‬‬ ‫از توده های مخاطب خود انفعال‪ ،‬تســلیم‪ ،‬امادگی برای پذیرش هر‬ ‫چیز و نوعی احساس رضایت از دستاوردهای بالفعل و بالقوه فردی را‬ ‫خواستار است و همسانی و همگونی با هنجارها و ارزش های غالب در‬ ‫ان به زور جا انداخته می شــود و از همه مهم تر به سرکوب عقالنیت‪،‬‬ ‫حساسیت و خودانگیختگی از طریق فعالیت کاذب می پردازد‪.‬‬ ‫مشکل عمده و جدی ما در فیلم های حوز ه طنز‪ ،‬سطحی بودن بیش‬ ‫از اندازه ان است‪ .‬فیلم ها محصول تفکر نیستند‪ .‬مشکلی که امروز در‬ ‫سینما داریم عبور فیلم ها و سناریوها از اندیشه و رسیدن ان به سطح‬ ‫ابتذال است‪ .‬با انکه ممکن است فضای شاد فیلم های کمدی کمک‬ ‫کند تا بیننده مث ً‬ ‫ال برای لحظاتی از دغدغه ها و مشــکالت خود فارغ‬ ‫شود‪ ،‬اما این نگاهی ساده انگارانه است‪ ،‬چرا که این فیلم ها در کلیت‬ ‫زاییده «صنعت فرهنگ» هســتند و اولین قربانی ای که می گیرند‬ ‫تفکــر و اندیشه مخاطب است‪ .‬سینمایی که بر پایه کلیشه های‬ ‫جنسی استوار است و موضوعی‬ ‫را پیدا کرده تا با پر و بال‬ ‫دادن بیش از حد به‬ ‫ان مخاطب را با خود‬ ‫همراه سازد‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫بررســی تاریخ ســینمای ایران در دهه شصت نشــان می دهد‬ ‫استقبال مخاطبان از کمدی های فرهیخته تر و بامعناتر‪ ،‬به مراتب از‬ ‫اثار مبتذل و سخیف خیلی بیشتر بوده؛ اما از دهه هشتاد به بعد‪ ،‬هر‬ ‫چه به سال های اخیر نزدیک تر شدیم‪ ،‬کیفیت کمدی های سینمای‬ ‫ایران افت کرد‪.‬‬ ‫فیلم های کمدی ما بیشتر طنز گفتاری هستند تا طنز موقعیت؛ ما‬ ‫فیلم های کمدی مان بیشتر گفتار محور هستند و انگار تعدادی جوک‬ ‫را کنار هم چیده ایم و با یاداوری همان ها‪ ،‬خنده مان می گیرد‪.‬‬ ‫فیلم ســازان به دلیل اینکه این توانایی را ندارند تا طنز موقعیت‬ ‫ایجاد کنند‪ ،‬ســعی می کنند گفتارها را غلیظ تر کنند و این غلظت‬ ‫در شوخی ها‪ ،‬فیلم را به ســمت هزل می برد و ان را از ژانر خانوادگی‬ ‫خارج کرده و در نهایت سطح سلیقه مخاطب را تنزل می بخشد‪ .‬وقتی‬ ‫مخاطبان به دیدن این سطح عادت می کنند تقاضای شان هم به همین‬ ‫گونه تنظیم می شــود و در نهایت تولیدکننــدگان نیز فقط همین‬ ‫تقاضاها را پاسخ می دهند‪.‬‬ ‫البته وجود این مسائل به سازوکارهای سیاست گذاری سینمایی‬ ‫هم مرتبط است‪ .‬حمایت از فیلم های پرفروش یا اقبال سینماداران‬ ‫به این نوع فیلم ها که به کســب وکار ان ها رونق می بخشــد ازجمله‬ ‫دالیلی است که به رشــد فیلم های کمدی فارغ‬ ‫از ســطح معنا و دغدغه مندی ان دامن می زند‪ .‬سینماداران بیش از‬ ‫این که دغدغه فرهنگی داشته باشند دغدغه های اقتصادی دارند و از‬ ‫فیلم هایی که به هر دلیل باعث رونق گیشه و شلوغی سالن های سینما‬ ‫می شود اســتقبال می کنند‪ .‬بر همین مبنا فیلم هایی ازاین دست از‬ ‫شــرایط بهتر و بیشــتری در اکران برخوردار شــده و انگیزه مالی‬ ‫فیلم سازان و بازیگر ان هم به این مسئله دامن زده و حجم تولیدات‬ ‫اثاری ازاین دست بیشتر می شود‪.‬‬ ‫از طــرف دیگر ســینماگرانی که معیشت شــان دچــار موانع و‬ ‫بحران هایی جدی اســت‪ ،‬ترجیح می دهند به هر قیمتی فیلم های‬ ‫پرفروش بسازند‪ .‬این نکته را هم نباید فراموش کرد که گاهی ممیزی‬ ‫ســلیقه ای به کار لطمه می زند‪ .‬اگر دایره سانســور بدون دلیل قابل‬ ‫استناد‪ ،‬تنگ باشد‪ ،‬میدان سطحی شدن وســیع می شود‪ .‬شکل یا‬ ‫شیوه ممیزی در دوره هایی کمی دســتخوش تغییرات شده است و‬ ‫باعث شــده برخی فیلم ها مجور بگیرند که ممکن است اکنون دیگر‬ ‫نتوانند بگیرند یا برخی فیلم ها مجوز نگرفته اند و ممکن اســت حاال‬ ‫به راحتی مجوز بگیرند‪.‬‬ ‫مث ً‬ ‫ال در شــرایط کنونی احتماالً فیلم هایی مثــل «مارمولک» یا‬ ‫«اجاره نشین ها» دیگر محال اســت که ساخته شوند‪ .‬یکی از دالیل‬ ‫ان تغییرات مدیریتی سریع در حوزه سینما است‪ .‬مدیران تازه وارد‬ ‫یا کمتر اشنا به سینما‪ ،‬حساسیت های بیشتری نسبت به مضامین‬ ‫فیلم های کمدی پیدا می کنند و خط قرمزها را پررنگ تر می کنند؛‬ ‫همین باعث می شود که برخی فیلم سازان چون نمی توانند با مضامین‬ ‫مختلف شوخی کنند فقط به دنبال موضوعات مبتذل بیهوده و بساز‬ ‫بفروشی در سینما بروند‪ .‬این امر باعث می شود که متاسفانه برخی‬ ‫از این اثار تنها با لودگی و اتکا به لحظــات نامتعارف و دیالوگ های‬ ‫فیلم های پیش از انقالب اسالمی سعی می کند مخاطب را به سینما‬ ‫کشانده و بخنداند‪.‬‬ ‫وودی الن می گویــد‪ :‬فیلم کمدی به‬ ‫معنای دلقک بازی نیســت و بازیگران‬ ‫این گونه فیلم ها‪ ،‬مجاز به اســتفاده‬ ‫از لودگی برای خنداندن تماشــاگر‬ ‫نیستند‪ .‬در حالی که امروزه مخاطبان‬ ‫تلویزیون و سینما از دیدن ُجنگ ها و‬ ‫برنامه های شاد بی بهره اند‪ ،‬سازندگان‬ ‫فیلم های کمدی با اســتفاده از اصول‬ ‫خندانــدن تماشــاگر در جنگ های‬ ‫شــادی و حتی ســیرک‪ ،‬سعی در‬ ‫خندانــدن تماشــاگری که از‬ ‫پرده سینما فیلم را تماشا‬ ‫چهار شنبه ‪ 10‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1382‬‬ ‫‪5‬‬ ‫می کند‪ ،‬دارند‪.‬‬ ‫کمدی‪ ،‬نگاه انتقادی تیز و برنده نویســنده و کارگردان به جامعه‬ ‫اســت‪ .‬کمدی زبان یک ملت با روایت کمیک است‪ .‬در کدام یک از‬ ‫این اثار پرفروش می توان چنین حس و حالی را تجربه کرد؟ معموالً‬ ‫در این اثار به محض اینکه مخاطب از ســالن خارج می شود فیلم را‬ ‫به طورکلی فراموش می کند؛ حتی اگر در همان لحظه ی خروج از او‬ ‫سوال شود نمی داند داستان اصلی فیلم چه بود‪ .‬ابتذال حتی انقضای‬ ‫چند ساعته هم ندارد‪ .‬درحال حاضر بیشتر از اینکه ژانر کمدی وجود‬ ‫داشته باشد شبه کمدی هایی در ژانر بساز و بفروشی ساخته می شود‪.‬‬ ‫در کل‪ ،‬سینمای ایران شلخته و بی چارچوب است به این معنا که‬ ‫بر خالف سینمای دیگر کشورها‪ ،‬خالی از معنای ژانر است‪ .‬در تعاریف‬ ‫کلی جهانی‪ ،‬ژانرهای مختلفی بازتعریف شــده اند و در این تعاریف‬ ‫ویژگی هایی برای هر ژانر امده که فیلم های ایرانی را به سختی می توان‬ ‫در این چارچوب ها گنجاند و هر فیلمی را به ژانری نسبت داد‪ .‬سینمای‬ ‫ایران عاری از فیلم های تخیلی و فانتزی و اکشــن و حتی انیمیشن‬ ‫درست و حسابی(به جز چند مورد) است؛ به یقین اگر سینمای اکشن‬ ‫و فانتزی درخور توجهی داشتیم‪ ،‬فروش فیلم ها محدود به اثار کمدی ‬ ‫نمی شد‪ ،‬اما خب درحال حاضر تنها ژانری که نیاز به جلو ه ویژ ه خاصی‬ ‫ندارد‪ ،‬همین شکل کمدی ای است که خوب هم می فروشد؛ پس چرا‬ ‫به سری که درد نمی کند دستمال ببندیم؟‬ ‫اگر اراده تهیه کننده ها و کارگردانــان این قدر معطوف به فروش‬ ‫بیشتر نباشد و اثار شــلخته و بی چارچوب بازتولید نکنند و کمی به‬ ‫ماهیت هنر بیاندیشند و رسالتی فرهنگی برای خود در نظر بگیرند‪،‬‬ ‫کم کم دریچه های تازه باز خواهند شد‪ .‬این به معنای رفتن به سمت‬ ‫سینمای صرفاً هنری و اونگارد نیســت بلکه پیشنهادی است برای‬ ‫حفظ حداقل ها در زمانه ای که هنر در ان روز به روز رو به فراموشی‬ ‫است‪.‬‬ ‫اگر همین روند که کمدی های سطحی و سخیف‪ ،‬سینمای ایران‬ ‫را به خودشان وابسته کرده اند ادامه یابد‪ ،‬باید منتظر سقوط صنعت‬ ‫فیلم سازی در ایران بود و امارسازی و حفظ ظاهر نمی تواند راه نجات‬ ‫باشد‪ .‬کسانی که این نوع فیلم ها را می سازند‪ ،‬جز سود مادی به چیز‬ ‫دیگری فکر نمی کنند و برایشــان اهمیتی ندارد که ادامه این روند‬ ‫ممکن است کلیت صنعت ســینمای ایران را نابود کند‪ .‬این دست‬ ‫فیلم سازان ترجیح می دهند که سطح فیلم سازی کل کشور را پایین‬ ‫نگه دارند تا سقف استانداردها در دسترس شان باشد‪.‬‬ ‫برای برهم زدن قاعده ایــن وضع‪ ،‬تنها راه ممکن این اســت که‬ ‫نهادهای باالدستی و سازمان هایی که «اولویت فرهنگی» در دستور‬ ‫کارشان قرار دارد‪ ،‬وارد میدان شوند‪ .‬سال هاست که چنین نهادهایی‬ ‫فعالیت های شــان را در ســاخت اثاری خاص و با موضوعات ارزشی‬ ‫منحصر کرده و در پی تولید سرگرمی های ســینمایی نرفته اند‪ .‬این‬ ‫موضوع اوالً باعث شده که فیلم های ارزشی انگ سفارشی بودن بخورند‬ ‫و ثانیاً سرگرمی ســازی در سینمای ایران یکســره به دست افرادی‬ ‫بی افتد که بخش قابل توجهی از ان ها از استانداردهای الزم برای کار‬ ‫فرهنگی برخوردار نیستند‪ .‬موسسات و سازمان هایی مثل اوج‪ ،‬حوزه‬ ‫هنری و بنیاد سینمایی فارابی در چند سال اخیر تقریباً میدان کمدی‬ ‫را تماماً به دیگران واگذار کرده اند و درنتیجه سینمای ایران به «من‬ ‫سالوادور نیستم»‪« ،‬وای امپول» و « ُدم سرخ ها» رسیده است‪.‬‬ ‫ورود این نوع نهادها به عرصه سرگرمی ســازی سینمایی‪،‬‬ ‫حتی می توانســت تنوع ژانر را هم برای‬ ‫سینمای ایران ایجاد کند و مخاطبان‬ ‫بیشتری را پای گیشه ها بکشاند‪.‬‬ ‫ژانرهایی مثل اکشن‪ ،‬معمایی‪،‬‬ ‫وحشت و حتی ملودرام که به طور‬ ‫مشــخص بخش های پول ساز و‬ ‫تجاری سینما در همه جای دنیا‬ ‫هســتند‪ ،‬امروز در سینمای ایران‬ ‫کام ً‬ ‫ال مهجور مانده انــد و فرمول‬ ‫چند صحنه رقص به اضافه شلوارک‬ ‫پوشــیدن تعدادی هنرپیشه مرد‬ ‫و مقــداری متلک های بــودار و‬ ‫بی ادبانه‪ ،‬نهایت استعدادی است که‬ ‫سینمای ایران برای تولید فیلم های‬ ‫بفروش به خرج می دهد و این را استقالل‬ ‫از بخش دولتی و ایستادن سینما روی‬ ‫پای خودش نام می نهــد؛ درحالی که‬ ‫همین هم نیست و بررســی ها نشان‬ ‫می دهنــد همچنــان‪ ،‬دخل و خــرج‬ ‫سینمای ایران با هم جور در نمی اید‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهار شنبه ‪ 10‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1382‬‬ ‫تمدید مهلت ثبت نام جشنواره موسیقی امیر جاهد‬ ‫مهدی مساح بیدگلی‪ ،‬دبیر جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد‪ ،‬از تمدید این رویداد تا ‪ ۲۵‬اسفند‬ ‫در بخش های دونوازی‪ ،‬گروه نوازی و پژوهش خبر داد‪ .‬مهدی مساح بیدگلی با اعالم تمدید ثبت نام ده‬ ‫روزه این رویداد گفت‪ :‬پنجمین دوره جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد در شرایطی شروع می شود‬ ‫که متاسفانه اجراهای دوره چهارم به دالیلی برگزار نشد‪ .‬به هر ترتیب و بنا به درخواست شرکت کنندگان‪،‬‬ ‫تمامی اجراهای دوره چهارم به سال اینده یعنی سال ‪ ۱۴۰۲‬موکول شــده و قرار است اجراهای دوره‬ ‫چهارم و پنجم به صورت همزمان در تابستان سال ‪ ۱۴۰۲‬برگزار شود‪ .‬وی افزود‪ :‬در دوره پنجم این رویداد‬ ‫محدودیتی برای اجرای سازهای مختلف نیست‪/.‬مهر‬ ‫خسروی و صادقی باز هم روی صحنه‬ ‫سیروان خسروی و رضا صادقی از برگزاری کنسرت در روزهای باقیمانده تا نوروز خبر دادند‪ .‬رضا صادقی‬ ‫قرار است‪ ۱۵‬اسفند ماه و سیروان خسروی‪ ۱۷‬اسفند ماه هر دو در سالن رویال هال اسپیناس پاالس به روی‬ ‫صحنه بروند‪ .‬عالقه مندان می توانند با پیگیری سامانه های فروش بلیط در سالن این اجراها حاضر شوند‪.‬‬ ‫پیشتر این دو خواننده در شرایط سکون تقریبی برگزاری کنسرت ها به روی صحنه رفته بودند؛ سیروان‬ ‫خسروی‪ ۲۳‬بهمن ماه امسال در مرکز همایش های برج میالد تهران اجرا داشت و رضا صادقی ‪ ۲۵‬بهمن ماه‬ ‫در سالن میالد نمایشگاه بین المللی پیش از اغاز جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفته بود‪ .‬حاال با گذر از‬ ‫شرایط سکون تقریبی فضای این دو کنسرت نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود‪/.‬ایسنا‬ ‫واکنششمساییبهسیلیخوردنیکخبرنگار‬ ‫مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی نسبت به رفتار اخیر عضو شورای‬ ‫شهر تبریز در قبال یک خبرنگار واکنش نشان داد‪.‬‬ ‫ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی‪ ،‬از پیگیری حمله‬ ‫عضو شورای شهر تبریز به یک خبرنگار خبر داده و تاکید کرده است‪« :‬سیلی زدن‬ ‫و تهدید کردن قطع ًا محکوم است حتی اگر شهروند معمولی باشد؛ چه برسد به‬ ‫نماینده افکار عمومی که مجوز رسمی از این نظام برای کار خبری دارد‪».‬‬ ‫هشتم اسفندماه فیلمی از ضرب و شــتم یک خبرنگار توسط یکی از اعضای‬ ‫شورای شهر تبریز در فضای مجازی پخش شد که در پی این اتفاق‪ ،‬ایمان شمسایی‪،‬‬ ‫مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی در واکنش به ضرب و شتم این خبرنگار‬ ‫در صفحه شخصی خود نوشت‪« :‬اقایان مســئول! ماجرای فرماندار و خبرنگار‬ ‫رفسنجانی که پیش امد‪ ،‬گفتید خبرنگار هم مقصر بوده‪ .‬اص ً‬ ‫ال کاری ندارم این ادعا‬ ‫درست است یا غلط‪ .‬اما سیلی زدن و تهدید کردن قطع ًا محکوم است‪ .‬حتی اگر‬ ‫شهروند معمولی باشد چه رسد به نماینده افکار عمومی که مجوز رسمی از این‬ ‫نظام برای کار خبری دارد‪.‬‬ ‫عضو شورای شهر تبریز به صورت خبرنگار سیلی زده است‪ .‬البته خواسته از‬ ‫او فیلم نگیرد و قصدش انداختن گوشی بوده که در کالن ماجرا فرقی نمی کند‪ .‬با‬ ‫مدیر ارشاد استان صحبت کردم در راه استانداری بود و قرار شد پیگیری کند‪ .‬با‬ ‫خبرنگار و مسئول خانه مطبوعات استان هم‪».‬‬ ‫واکنش اخیر ایمان شمســایی به رفتار عضو شورای شهر تبریز در قبال یک‬ ‫خبرنگار بوده است‪ .‬ســال گذشــته هم رفتار توهین امیز و درگیری فرماندار‬ ‫رفسنجان با یک خبرنگار منجر به عزل وی شده بود‪/.‬ایسنا‬ ‫صدور پروانه کتابفروشی ها توسط وزارت ارشاد‬ ‫محمدحسین ظریفیان ‪ ،‬مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی‬ ‫وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ ،‬از صدور پروانه کتابفروشی ها در اینده‬ ‫نزدیک خبر داد و گفت‪ :‬ارائه مجموعه ای از تسهیالت و خدمات دولتی به‬ ‫کتابفروشی ها نیازمند ثبت مشخصات انهاست و الزمه ان صدور پروانه‬ ‫فعالیت کتابفروشان توسط وزارت ارشاد است‪ .‬وی ادامه داد ‪ :‬ایین نامه‬ ‫صدور پروانه فعالیت به کتابفروشــی ها در حال تصویب است و پس از‬ ‫تصویب و ابالغ‪ ،‬پروانه فعالیت تمامی کتابفروشی ها در دفتر توسعه کتاب‬ ‫و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی صادر خواهد شد‪ .‬ظریفیان ‬ ‫تصریح کرد‪ :‬مشخصات کتابفروشان نیز ب ه مانند ناشران‪ ،‬برای بهره مندی‬ ‫ف حامل های انرژی ‪ ،‬تعرفه های پستی و ‪ ...‬باید‬ ‫از تسهیالتی چون تخفی ‬ ‫در سامانه اداره کل توســعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد‬ ‫اسالمی به ثبت برسند‪ .‬روز گذشته معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی نیز گفته است ‪ :‬پیرو درخواست مکرر کتاب فروشان در‬ ‫تهران زمینه استقالل اتحادیه کتابفروشان فراهم شده است‪/.‬تسنیم‬ ‫انتشارتعبیر یک رویا‬ ‫انتشــارات خط مقدم چاپ دوم از کتاب «تعبیر یک رویا» را با‬ ‫نگاهی به خاطرات یکی از شهدای مدافع حرم منتشر کرد‪ .‬این اثر‬ ‫که به قلم معصومه عبداهلل زاده ارپناهی نوشته شده‪ ،‬سرگذشت‬ ‫زندگی شهید جابر حسین پور‪ ،‬از روحانیون شهدای مدافع حرم‪،‬‬ ‫را از زبان همســر روایت می کند‪ .‬تعبیر یک رویــا درواقع روایتی‬ ‫است از این سفر جابر که همۀ مســیر را خواننده با همسر ایشان‬ ‫طی می کند؛ البته که همچنان به سنت دیگر روایت های مجموعه‬ ‫همسران خط مقدم‪ ،‬نویسنده با هدف معرفی شخصیت و پرداخت‬ ‫جامع‪ ،‬ســعی کرده از افراد دیگری مثل دوست‪ ،‬اشنا و هم رزم در‬ ‫کنار خاطره گویی همسر او استفاده و همچنان زاویۀ دید منتخبش‬ ‫را حفظ کند‪ .‬معصومه عبداهلل زاده ارپناهی کار نوشتن این کتاب‬ ‫را ‪ 24‬دی ‪ 1397‬شروع کرده و انتشارات خط مقدم ان را در ‪192‬‬ ‫صفحه و به قیمت ‪ 57‬هزار تومان در دسترس عالقه مندان قرار داده‬ ‫است‪ /.‬تسنیم‬ ‫برپایی ‪ ۳‬نمایشگاه نقاشی در فرهنگسرای بهمن‬ ‫اثار نقاشی سه هنرمند جوان در قالب یک نمایشگاه با عنوان «رویا‬ ‫و خیال» تا پایان سال جاری در فرهنگسرای بهمن به نمایش گذاشته‬ ‫می شود‪ .‬در این نمایشــگاه تعداد ‪ ۸۰‬تابلو اثر نقاشی با تکنیک های‬ ‫رنگ روغن (اکریلیک)‪ ،‬سیاه قلم و اکولینو دیجیتال ارت‪ ،‬به تصویر‬ ‫کشیده است‪ .‬زهرا شکری‪ ،‬سارا اخرتی و الهام چلنگر هنرمندان جوانی‬ ‫هستند که اثارشان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است‪.‬‬ ‫نمایشگاه نقاشی «رویا و خیال» همزمان با مراسم افتتاحیه از ساعت‬ ‫‪ ۱۴‬روز سه شنبه نهم اسفند ماه درگالری فرهنگسرای بهمن اغاز و تا‬ ‫‪ ۲۵‬اسفند ماه ادامه خواهد داشت و قرار است در روزهای سه شنبه ‪۱۶‬‬ ‫و چهارشنبه ‪ ۲۴‬اسفند ماه با حضور هنرمندان صاحب اثر دوکارگاه‬ ‫هنری درکنار هنرجویان و مشتاقان هنر نقاشی‪ ،‬در محل برپایی این‬ ‫نمایشگاه برگزار کند‪.‬‬ ‫عالقه مندان برای بازدید از اثار ارائه شده در این نـمایشگاه می توانند‬ ‫همه روزه به فرهنگسرای بهمن مراجعه کنند‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ثبت ملی ‪ ۵‬اثر میراث منقول استان مرکزی‬ ‫ث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از تهیه و ارسال پرونده ‪ ۵‬اثر‬ ‫معاون اداره کل میرا ‬ ‫منقول برای ثبت در فهرست اثار ملی در سال ‪ ۱۴۰۱‬خبر داد‪ .‬حسین محمودی با اعالم این خبر گفت‪ :‬این‬ ‫‪ ۵‬اثر تاریخی‪ -‬فرهنگی شامل «صندوق چوبی بقعه عزیر پیامبر تفرش‪ ،‬صندوق های چوبی بقعه امامزاده‬ ‫عبداله فارسیجان اراک‪ ،‬صندوق چوبی بقعه امامزاده احمد کوهین تفرش‪ ،‬صندوق چوبی بقعه امامزاده طیب‬ ‫روستای شاهسواران اراک و علم سید موسی میرشکرایی تفرش» هستند که پرونده انها‪ ،‬تهیه و برای ثبت در‬ ‫فهرست اثار ملی کشور ارسال شد ه است‪ .‬محمودی گفت‪ :‬هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر‬ ‫به تخریب یا تغییر هویت این اثار شود برابر مواد ‪ ۵۵۸‬قانون مجازات اسالمی‪ ،‬جرم محسوب می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫تجسـمی فجـر احیاگـر‬ ‫کارکردهـای نگارگـری‬ ‫چهار شنبه ‪ 10‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1382‬‬ ‫‪7‬‬ ‫رونمایی ‪ ۵‬نگاره الهام گرفته از اشعار نظامی‬ ‫سید عبدالمجید شریف زاده رئیس پژوهشکده ایرانشناسی اظهار داشت‪ :‬در روز بزرگداشت نظامی‬ ‫گنجوی ضمن معرفی جایگاه مجدد حکمت و شعر این شــاعر به هنر او هم می پردازیم که چگونه در‬ ‫اشعارش‪ ،‬خیال پردازی و تصویرپردازی و طبیعت را توصیف می کند که به همین دلیل هنرمندان ما به‬ ‫خوبی می توانند از این اشعار الهام بگیرند و انها را در نگاره های خود به تجسم تبدیل کنند‪ .‬وی خاطرنشان‬ ‫کرد‪ :‬در روز بزرگداشــت نظامی گنجوی ‪ ۵‬اثر هنرمند جوان مهدی فرخی که برگرفته از اشعار نظامی‬ ‫گنجوی است معرفی می شود‪ .‬همچنین در این روز محمدعلی رجبی در موضوع نگارگری و خمسه نظامی‬ ‫مباحثی را مطرح خواهد کرد‪/ .‬ایرنا‬ ‫مینا صدری عضو شورای سیاســتگذاری و دبیر رشته نگارگری پانزدهمین جشنواره‬ ‫هنرهای تجســمی فجر درباره لزوم برگزاری جشنواره تجســمی فجر گفت‪ :‬جشنواره‬ ‫«تجسمی فجر» تالش ارزنده و گرانقدری برای دیدن تفکرات و مهارت های هنرمندان در‬ ‫زمینه های گوناگون هنری است و جای ان دارد بستری برای رشد و توسعه هنرهای ایرانی‬ ‫با نگاه ایرانی اسالمی شود‪ .‬بی شک اگر این نگاه اصالت پیدا کند و اثر گذار باشد‪ ،‬می تواند‬ ‫به یک نگاه جهانی تبدیل شود‪ .‬وی تصریح کرد‪ :‬برای رواج و گسترش نگاه ایرانی و اینکه‬ ‫جشنواره عامل رشد شود‪ ،‬نیاز به برنامه ریزی درازمدت و منسجم تری است‪ .‬جشنواره فجر‬ ‫محفلی برای محک خوردن اثار هنرمندان و ارزیابی و نقد ان ها است و فرصتی برای جوانان‬ ‫تا در این رویداد هنری اثار خود را در معرض داوری قرار دهند‪ .‬صدری پیشنهاد داد‪ :‬برای‬ ‫دست یابی بهتر به این هدف یعنی ایجاد این فرصت‪ ،‬ضروری است بعد از هر اختتامیه به‬ ‫صورت منسجم برنامه ریزی برای سال اینده شروع شود‪ .‬وی در توضیح رشته نگارگری و‬ ‫حضور ان در «تجسمی فجر» توضیح داد‪ :‬قابلیت های زیادی در حوزه نگارگری وجود دارد‬ ‫که دیده نشده یا از ان بهره کافی گرفته نشده است‪ .‬تاثیر هنر نگارگری در رشته های دیگر‬ ‫هنری مانند نقاشی‪ ،‬ارتباط تصویری و حجم ســازی قابل توجه است‪ .‬با تمام این اوصاف‪،‬‬ ‫هنوز بخش عمده ای از قابلیت های نگارگری به کارگرفته نشده است‪ ،‬به عنوان مثال ما به‬ ‫صورت جدی توجه فعاالن نقاشی متحرک (انیمیشن)‪ ،‬برای استفاده از ساختار نگارگری را‬ ‫نمی بینیم‪ .‬نکته دیگر در مورد نگارگری این است که این هنر و هنرمند ان‪ ،‬همواره در عرصه‬ ‫تمدن سازی یا گسترش فرهنگ ایرانی اسالمی به کشورهای دیگر‪ ،‬فعال و کارساز بوده‬ ‫است‪ .‬چنان که هم اکنون نسخه های مصور متعددی در گنجینه های هنری کشورهای جهان‬ ‫به عنوان نقاشی ایرانی نگهداری می شود‪ .‬دبیر رشته نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای‬ ‫تجسمی فجر در ادامه سخنانش تاکید کرد‪ :‬جشنواره «تجسمی فجر» یکی از رخدادهای‬ ‫مهمی است که می تواند فضایی ایجاد کند تا کارکردهای نگارگری احیا و حجم بیشتری از‬ ‫امکانات و قابلیت های ان به نمایش دراید‪ .‬وی با بیان اینکه «تجسمی فجر» عاملی انگیزشی‬ ‫برای جوانان نگارگر بوده‪ ،‬گفت‪ :‬در این سال ها جشنواره «تجسمی فجر»‪ ،‬یکی از عوامل‬ ‫مهم انگیزشی برای هنرمندان جوان نگارگر بوده تا به خلق اثر بپردازند و به همین دلیل این‬ ‫هنرمندان همیشه در جشنواره حضور فعالی داشته اند‪ .‬در جشنواره پانزدهم‪ ،‬علی رغم‪ ،‬عدم‬ ‫حضور برخی از هنرمندان‪ ،‬مشارکت قابل توجهی همچون سال های پیشین وجود داشته‬ ‫و فضای تعامل در بخش نگارگری پر تحرک بود‪ .‬نکته قابل ذکر برای هنرمندان جوان اینکه‬ ‫تالش های زیادی از طرف استادان و متولیان‪ ،‬صورت می گیرد تا فضای مناسب و حمایتی‬ ‫برای حضور هنرمندان جوان و فعالیت انها به وجود بیاید اما با عدم حضور در جشنواره‪ ،‬یکی‬ ‫از امکانات مهم برای حمایت و دیده شدن برای جوانان هنرمند از دست می رود‪/.‬مهر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫یاسر سماوات ‪ -‬بشر از دیرباز تا امروز‪ ،‬تا زمانی که انسان‬ ‫مدرن لقب گرفت‪ ،‬همواره فلسفه تدوام زندگی پس از مرگ‬ ‫را به صور گوناگون‪ ،‬دغدغه خود می داند‪ .‬پدیده ای ناشناخته‬ ‫که ناگزیر بود در ذهن کالبد فانی خود از ان تصویری بسازد‪.‬‬ ‫متون مذهبی نیز همواره بر ماهیــت جنت و دوزخ تاکید‬ ‫خاصی داشته اند‪.‬‬ ‫البته توصیفی که در متون مقدس ادیان الهی از جهان‬ ‫پس از مرگ شده‪ ،‬در بعد مکانی و زمانی نمی گنجد و به بیان‬ ‫بهتر مشابه دنیا نیست‪ .‬چه واژه «دنیا» خود بر دون بودن‬ ‫(پایین بودن) زندگی این جهانی تاکید دارد‪ .‬بر خالف برخی‬ ‫مکاتب‪ ،‬ادیان ابراهیمی به مقوله دنیای دیگر نمی پردازند‪ .‬در‬ ‫این ادیان‪ ،‬ممات در حقیقت ادامه حیات است و اصوالً واژه‬ ‫«دنیای دیگر» از پایه نادرست است و «اخرت» به معنای‬ ‫پایان یا همان اخر این دنیا تعریف می شود‪.‬‬ ‫پرودگار یکتــا در یگانــه کتاب اســمانی جهانیان‬ ‫ون» ایه ‪ 15‬سوره‬ ‫می فرماید‪َ «:‬مث َُل ال ْ َج َنّهِ ال َّتِی ُوع َ‬ ‫ِد ال ْ ُم َّت ُق َ‬ ‫مبارکه محمد (ص) به بشر می گوید بهشت برین‪ ،‬مقوله ای‬ ‫تمثیل وار برای پرواپیشگان است‪ .‬پس تصور بشر از زندگی‬ ‫پس از مرگ‪ ،‬نگاهی انتزاعی به تداوم حیات در جهان دیگر‬ ‫است‪ .‬به هر ترتیب این مقوله در سینما و ادبیات بستر خلق‬ ‫اثاری گوناگون شده اســت‪« .‬لبخند بی دلیل گوزن ها»‬ ‫فیلمی کوتاه ساخته سجاد ایمانی در فضای فانتزی با همین‬ ‫دستمایه است‪ .‬با او در این شماره هم کالم شدیم‪ .‬شنیدن‬ ‫صحبت های ایمانی زوایای بیشتری از درونمایه این اثر را‬ ‫نمایان می سازد‪.‬‬ ‫نقدهایی که درباره فیلم «خنده بی دلیل گوزن ها» منتشر‬ ‫شده‪ ،‬این فیلم را در ژانر فانتزی تعریف می کند اما از انجا‬ ‫که برداشت بیننده از فیلم به زندگی پس از مرگ می رسد‪،‬‬ ‫یعنی چیزی که در باور ما وجود دارد‪ ،‬به نظر من باید فیلم‬ ‫شما را از منظر رئالیسم جادویی (ژانری که به وهمی برگرفته‬ ‫گفت وگوی صبا با سجاد ایمانی‪،‬‬ ‫کارگردان فیلم های کوتاه‬ ‫با گوزن ها می خندد‬ ‫از واقعیت می پردازد و رئال و جادو را که اساســ ًا تعاریفی‬ ‫متضاد دارند‪ ،‬درهم می امیزد) توصیف کرد‪ .‬قبول دارید؟‬ ‫ببینید رئالیسم جادویی و طنز سیاه و ‪...‬خودشان زیرمجموعه‬ ‫ژانتر فانتزی اند‪.‬‬ ‫البته این فرمایش شماست و نظر من چیز دیگری است‪.‬‬ ‫بله اما به هر ترتیب ژانر فانتزی گونه ای برجسته از سینماست و‬ ‫من هم دوست داشتم فضای جدیدی را تجربه کنم‪ .‬به همین دلیل‬ ‫ترجیح دادم «لبخند بی دلیل گوزن ها» را در ژانر فانتزی بسازم‪.‬‬ ‫فیلم کوتاه شما اسم بسیار جالبی دارد‪« .‬خنده بی دلیل‬ ‫گوزن ها» برگرفته از چیست؟ درباره وجه تسمیه این اثر‬ ‫توضیح می دهید؟‬ ‫این اســم از ابتدا روی فیلمنامه گذاشته شــده بود و ما هم به‬ ‫احترام نویسنده ان را تغییر ندادیم‪ .‬ببینید نام هر فیلم‪ ،‬بخش بسیار‬ ‫مهمی در ان اثر است‪ .‬اسمی که شما هم ان را جالب می دانید‪ ،‬به‬ ‫یقین می تواند مخاطب را به سالن بیاورد‪ .‬اسم یک فیلم باید حس‬ ‫کنجکاوی مخاطب را تحریک کند‪.‬‬ ‫اگر دقت کرده باشید اسم فیلم ما خودش به فانتزی پهلو می زند‬ ‫و به نوعی زمینه چینی می کند تا مخاطب بــرای ورود به جهانی‬ ‫فراواقعیت و وهم انگیز اماده شود‪ .‬دلیل دیگری که این اسم روی‬ ‫فیلم ماند‪ ،‬صورت گوزن هاست‪ .‬شما هروقت به صورت یک گوزن‬ ‫نگاه کنید‪ ،‬به نظرتان می رسد انگار دارد می خندد! در هرحالی که‬ ‫باشــد‪ ،‬گویی لبخندی روی صورتش وجود دارد! یک راوی حاکم‬ ‫کل فیلم است و از فانتزی و فضایی غیرواقعی که انگار همه چیز در‬ ‫ان یک وهم است‪ ،‬روایت می کند‪.‬‬ ‫گمان نمی کنم برای «لبخند بی دلیل گوزن ها» تا امروز‬ ‫اتفاقی خارجی افتاده باشــد‪ .‬برنامــه ای برای حضور در‬ ‫جشنواره های خارجی دارید؟‬ ‫خب فیلم ما تازه اکران شده است و البته همانطور که گفتید تا‬ ‫کنون در جشــنواره های خارجی حضور نیافته اما در جشن خانه‬ ‫سینمای ایران در چند حوزه نامزد دریافت جایزه شد‪.‬‬ ‫ساختن فیلم کوتاه که به یقین بازگشت سرمایه ندارد‪.‬‬ ‫چه چیزی شما را برای باقی ماندن در این فضا ترغیب کرده‬ ‫است؟‬ ‫من سال ها پیش دانشجوی رشته ســینما بودم و عالقه بسیار‬ ‫زیادی هم به داستان نویسی داشتم‪ .‬البته من ساخت مستند بلند‬ ‫را هم در کارنامه ام دارم‪ .‬چون ســاخت فیلم مستند با تجهیزات‬ ‫کمتر و عوامل محدودتر نیز میسر است‪ .‬از سوی دیگر‪ ،‬همانطور که‬ ‫می دانید یک فیلمساز برای این که مجوز ساخت اثار بلند را بگیرد‬ ‫حتما باید در حوزه فیلم کوتاه نیز فیلم ســاخته باشد‪ .‬اینجاست‬ ‫که کارگردان تجربه ویژه ای به دســت می اورد و در بازی گرفتن‬ ‫از بازیگران و قصه گویی تبحر پیدا می کند‪ .‬دلیل دیگر نیز عشقی‬ ‫است که در وجود ما به سینما وجود دارد‪ .‬انسان عصر مدرن‪ ،‬اهسته‬ ‫اهسته با فضای مجازی خو گرفته و در این فضا ویدئوهای کوتاهی‬ ‫به اشتراک گذاشته می شود‪ .‬به دلیل نداشتن وقت کافی و مشغله‬ ‫زیاد افراد و رو اوردن ان ها به تماشای اثار کوتاه‪ ،‬به نظرم فیلم کوتاه‬ ‫می تواند گونه موفقی نام بگیرد‪ .‬ضمن اینکه احاطه رســانه ها بر‬ ‫مخاطب نیز می تواند او را به فضایی دعوت کند که خیلی زود پایان‬ ‫یک کار را ببیند‪ .‬به همین دالیل اســت که با وجود اینکه سرمایه‬ ‫در فیلم کوتاه بازگشــتی ندارد‪ ،‬ما همچنان در این حوزه فعالیت‬ ‫ی کنیم‪.‬‬ ‫م‪‎‬‬ ‫فکــر نمی کنید همین که ســاخت فیلــم کوتاه باید‬ ‫پیش درامد مجوز دریافت فیلم بلند باشد به نوعی فعالیت‬ ‫در حوزه فیلم کوتاه را اماتورگونه نشان دهد؟‬ ‫نه من اینطور فکر نمی کنم‪ .‬باالخره تجربه است و شما باید این‬ ‫تجربه را کسب کنید‪ .‬فیلم های کوتاه متعددی را می توانم نام ببرم‬ ‫که چیزی از اثار بلند کم ندارند‪ .‬باید توجه کنید که در حوزه ساخت‬ ‫فیلم کوتاه‪ ،‬زمان مطرح نیست‪ ،‬بلکه کیفیت‪ ،‬مهارت قصه گویی و‬ ‫توانایی کارگردان حرف اول را می زند‪.‬‬ ‫شما فیلم بلندی در دست تولید دارید؟‬ ‫خوشبختانه مجوز ساخت فیلم بلند را از بنیاد سینمایی فارابی‬ ‫دریافت کرده ام‪ .‬اگر حمایت هایی کــه قولش را گرفته ایم محقق‬ ‫شود‪ ،‬طرح ساخت یک فیلم بلند را با برخی همکارانم ریخته ایم‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!