روزنامه صبا شماره 1381
روزنامه صبا شماره 1381
روزنامه صبا شماره 1381
سه شنبه| 9اسفند 28 |1401فوریه 7 |2023شعبان |1444
سال دهم| شماره 8 |1381صفحه| 5000ناموت|
گفت و گوی صبا با مجید شهریاری بازیگر سریال چشم بندی
چمش بندی
به دیده شدمن کمک کرد
قاضی زاده هاشمی:
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
در رسانه ها با نگاهی فراملی
پیمان جبلی:
گلزار اجرای برنامه سال
تحویل تلویزیون را تکذیب کرد
گزارش ایل بیگی از یک سالی که گذشت
موزه سینما فروختنی نیست
شهدای رسانه
در دو جبهه جنگیدند
گفت وگو با خواننده
ارکستر سفونیک رسانه ملی
غفلت 25ساله از ارکستر
سمفونیک صدا و سیما صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 9اسفند 1401شماره 1381
گلزار اجرای برنامه سال تحویل تلویزیون را تکذیب کرد
در پی انتشار برخی شایعات در صفحات مجازی مبنی بر اجرای برنامه سال تحویل شبکه سه توسط
محمدرضا گلزار ،وی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام این خبر را تکذیب کرد .وی در این مورد نوشت:
«خبری پخش شده مبنی بر حضور من در تلویزیون برای برنامه سال تحویل که رسما تکذیب می کنم».
اخرین همکاری محمدرضا گلزار با صداوسیما مربوط به برنامه «برنده باش» بود که پخش ان در سال
۹۸متوقف شد .پس از ان محمدرضا گلزار با برنامه های مشابه در پلتفرم های خانگی حاضر شد و توانست
موفقیت خوبی کسب کند ،اما هبچوفت پس از مسابقه برنده باش شاهد حضور گلزار در صداوسیمای ملی
نبودیم .مسابقه هفت خان در پلتفرم نماوا یکی از موفق ترین برنامه های این شبکه نمایشی بود /.صباخبر
رستگاری به رمضان نمی رسد
سریال ماورایی مسعود ده نمکی با نام «رستگاری» که از سوی برخی رسانه ها به عنوان گزینه پخش
در رمضان ۱۴۰۲یاد می شد ،این روزها در مرحله پیش تولید است و قطعا پخش ان به این مناسبت که
با نوروز پیش رو مصادف است ،نمی رسد .هر چند به گفته سازندگان «رستگاری» ،از ابتدا هم بنا نبوده
این مجموعه به پخش در ماه رمضان ۱۴۰۲برسد و بر این اساس ،می تواند در بین گزینه های پخش برای
رمضان ۱۴۰۳به حساب اید .متن سریال ۳۰قسمتی «رستگاری» که در گونه ماورایی و به تهیه کنندگی
و کارگردانی مسعود ده نمکی در حال پیش تولید است ،توسط حسن وارسته نوشته شده است .نام وارسته
در نگارش سریال هایی چون «پایتخت» و «دودکش» نیز به چشم می خورد/.ایسنا
گزارش ایل بیگی از یک سالی که گذشت
حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ضمن ارائه گزارش عملکرد یکساله شورای پروانه
ساخت سینمایی گفت :همزمان با شروع به کار این شورا در اذرماه سال 1400تا 12بهمن ،1401پروانه ساخت
117فیلم سینمایی صادر شده است که از این تعداد 15فیلم کمدی 16 ،فیلم در حوزه دفاع مقدس 9 ،فیلم در
حوزه پلیسی -معمایی 16 ،فیلم در حوزه خانوادگی 6 ،فیلم در حوزه تاریخی 6 ،فیلم در حوزه ورزشی 7 ،فیلم در
حوزه کودک و نوجوان 6 ،فیلم در حوزه اخالقی و تربیتی 4 ،فیلم در حوزه روانشناسی 3 ،فیلم در حوزه فلسفی،
25فیلم در حوزه اجتماعی 3 ،فیلم با موضوع گروهک منافقین و 1فیلم نیز در حوزه انقالب اسالمی بوده است.
وی با اشاره به توجه شورا به تنوع مضامین فیلمنامه ها در صدور پروانه ساخت و برگزاری جلسات متعدد با
سازندگان این اثار افزود :اغلب اثار راه یافته به چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ،در این دوره پروانه
ساخت گرفته اند .اگرچه بخشی از فیلم های دارای مجوز ،به جشنواره نرسیدند ،با این وجود در اکران اثار ،تنوع
مضامین را بیشتر خواهیم دید .همچنین در این دوره تالش شده از تلخی ،سیاهی و فیلم های ناامید کننده پرهیز
شود .معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با توضیح اینکه توجه به سلیقه و نیازهای مخاطب ،بخشی از
دغدغه شورای پروانه ساخت فیلم است ،ادامه داد :فیلم های کمدی در بین مخاطبان ،همیشه با استقبال زیادی
روبرو بوده است بر این اساس شورای پروانه ساخت به منظور تامین جدول اکران 12پروانه ساخت فیل م کمدی را
صادر کرده است .فیلم کمدی «بخارست» از جمله فیلم هایی است که پروانه ساخت انها در همین دوره صادر شده
و تاکنون اکران موفقی داشته است .معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با توضیح اینکه در صدور پروانه
ساخت ها توجه ویژه ای به سازندگان اثار انیمیشن شده است ،افزود :تالش شده است محدودیت هایی که برای
صدور پروانه ساخت وجود دارد ،برای سازندگان اثار انیمیشن کمتر باشد .این درحالی است که اگر تهیه کننده
یک اثر باید مورد تایید صنف تهیه کنندگان قرار گیرد یا کارگردان هایی که باید از مسیر کارگردان اولی ها عبور
کند ،برای ساخت انیمیشن این محدودیت ها وجود ندارد گرچه اثار قبلی فیلمساز و تهیه کننده انیمیشن توسط
شورا بررسی می شود تا امکان صدور پروانه ساخت فراهم شود/ .تسنیم
صادرات فیلم های کره ای به باالترین حد رسید
صادرات فیلم کره جنوبی در سال ۲۰۲۲در مجموع به رقم ۷۱.۵
میلیون دالر رسید که نسبت به مدت مشابه در سال قبل۴۷ ،درصد
افزایش داشت.
این رقم پس از سال ۲۰۰۵که با فروش ۷۶میلیون دالر رکورددار
بوده ،دومین رقم باالی فروش ثبت شــده اســت .در این بازه زمانی
فیلم هایی که به دلیل شیوع کرونا اکران شان به تعویق افتاده بود اکران
شدند و با موفق بودن فیلم ها در جشنواره های جهانی ،نتایج بهتری در
بازارهای فیزیکی رقم خورد .در این میان «تصمیم به ترک» ساخته
پارک چان ووک و «دالل» اولین فیلم کره ای هیروکازو کورئیدا هر ۲
در جشنواره کن به نمایش درامدند و به ترتیب پیش فروش تضمین
شده ای در ۱۹۲و ۱۷۱کشور به دست اوردند.
از دیگر فیلم هایی که به جشنواره ها راه پیدا کردند می توان از تریلر
جاسوسی لی جونگ جائه با عنوان «شکار» که برای اولین بار در کن
نمایش داده شد ،یاد کرد/.مهر
رایان رینولدز در فیلم کمدی جدید پارامونت
رایان رینولدز ،بازیگر نقش ددپــول در دنیای مارول به عنوان
بازیگر و تهیه کننده با پارامونت پیکچرز برای حضور در یک فیلم
کمدی جدید به نام Boy Bandقرارداد همکاری امضا کرده است.
در حال حاضر اطالعاتی از داستان و اتفاقات این فیلم کمدی در
دسترس نیست ،اما رینولدز به همراه جسی اندروز ،نویسنده فیلم
،Me and Earl and the Dying Girlفیلم Every Dayو
انیمیشن Lucaوظیفه نوشتن فیلمنامه فیلم Boy Bandرا نیز
بر عهده خواهد داشت ، .شان لوی با استودیو فیلمسازی 21Laps
Entertainmentبه عنوان تهیه کننده در این فیلم کمدی حضور
دارد و حتی احتمال دارد که لــوی روی صندلی کارگردانی فیلم
Boy Bandنیز بنشــیند ،اما در حال حاضر این موضوع قطعی
و مشخص نیســت .لوی هم اکنون در همکاری دوباره با رینولدز
قرار است فیلم 3 Deadpoolرا کارگردانی کند که هم اکنون در
مراحل پیش از تولید قرار دارد/.زومجی
موفقیت گیشه «انت من» ادامه یافت
«انت من و زنبور :کوانتومی» توانست برای دومین هفته پی در پی،
صدرنشین جدول گیشــه نمایش امریکای شمالی شود .این اکشن
ابرقهرمانانه در سه روز اخر هفته توانســت ۳۲میلیون دالر فروش
کند .فروش ده روز نخست محصول تازه کمپانی والت دیزنی و شرکت
مارول ،هم اکنون به رقم ۱۶۷میلیون دالر در امریکای شمالی رسیده
است .این اکشن کمیک استریپی توانسته در بقیه کشورهای دنیا هم
۱۹۶میلیون دالر فروش کند تا رقم فــروش جهانی خود را به ۳۶۴
میلیون دالر برساند .پل رود در نقش مرد مورچه ای در قسمت جدید
این اکشن ،باید با موجودی پرقدرت مبارزه کند که قصد نابودی کره
خاکی را دارد.
دو فیلم ردیف دوم و سوم جدول ،کارهایی جدید هستند که حال و
هوایی درام و اجتماعی دارند« .خرس کوکائینی» و «انقالب مسیح»
با افتتاحیه هایــی ۲۳و ۱۵/۵میلیون دالری در ایــن ردیف ها قرار
گرفتند /.صباخبر صفحه 2
سه شنبه 9اسفند 1401شماره 1381
خرب سیمنا و تلویزیون
موزه سینما فروختنی نیست
اصغر فارسی معاون توسعه مدیریتو منابع سازمان سینمایی بابیان اینکه فروش ملک موزهسینمابههیچ
وجهصحتنداردتصریحکرد:سندمالکیتتمامیمساحتاینملکدردوبخش«موزهسینما»و«فیلمخانه
ملی ایران» به نام سازمان سینمایی و امور سمعی بصری است .وی گفت :در پی مصوبه مولدسازی دارایی های
دولت فهرستی به منظور مولدسازی از اموال و دارایی های وزارت اموزش و پرورش شهر تهران منتشر شده
که ذکر نام «باغ فردوس» در ان ،شائبه و نگرانی هایی را برای اهالی سینما ،ایجاد کرده است .فارسی ادامه داد:
بر اساس تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و رئیس سازمان سینمایی کشور ،پیگیری امور و لزوم حفظ و
تکمیل این گنجینه ها از جمله ماموریت های جدی سازمان سینمایی است /.ایسنا
3
سرمایه گذاری سوره بر ۲طرح انیمیشن
انیمیشن «باداباد» و «خواب دزد» ۲طرح نهایی چهارمین دوره پرتاب انیمیشن «رویازی» توسط
سازمان سینمایی سوره برای سرمایه گذاری انتخاب شدند .روایت «باداباد» داستان شخصیت نوجوانی
به نام «بادبد» از شهری ساخته شده از باد است که ارزو دارد ناخدای شهرشان« ،باداباد» شود .سازمان
سینمایی سوره سرمایه گذاری مشارکتی ۵۰درصدی در این طرح خواهد داشت« .خواب دزد» درباره
دختربچه ای است که در مقابله با یک غریبه که خواب و رویای مردم شهر را می خرد و به انها طال می دهد،
وارد ماجراها و داستان های مختلفی می شود .سازمان سینمایی ســوره سرمایه گذاری مشارکتی ۷۰
درصدی در این طرح خواهد داشت/ .مهر
پیمان جبلی:
شهدایرسانهدردوجبههجنگیدند
نخستین یادواره شهدای رسانه محور مقاومت با عنوان «راویان مقاومت» روز گذشته هشتم اسفند در مرکز
همایش های بین المللی صداوسیما با حضور خانواده شهدای رسانه از ایران ،عراق ،یمن ،سوریه ،افغانستان،
فلسطین و لبنان برگزار شد .در نخستین یادوار ه شهدای رسانه محور مقاومت ،مجموعا ۲۳۰نفر از خانواده های
شهدا به همراه مسووالن رسانه ای و مدیران بنیاد شهید و برخی از وزرای رسانه ای از کشور های خارجی حضور
داشتند .این یادواره همچنین با حضور شخصیت های فرهنگی رسانه ای کشورهای محور مقاومت که رژیم
اشغالگر قدس را به رسمیت نمی شناسند برگزار شد.
پیمان جبلی ،رییس رسانه ملی در این مراسم با بیان خاطره ای از سردار شهید قاسم سلیمانی گفت :چند
ماه قبل از شهادت سردار سلیمانی به وی پیشنهاد برگزاری یک یادواره تکریم از شهدای برون مرزی را دادم که
با استقبال وی قرار شد با حضور سردار برگزار شود ،مراسم تکریم را مهیا کردیم و به علت ماموریت ،وی امکان
حضور در مراسم را پیدا نکرد و چند ماه بعد خودش مهمان شهدا در بهشت شد.
وی با اشاره به شهدای رسانه ملی بیان کرد :رسانه ملی از اغاز پیروزی انقالب اسالمی تا به امروز نام خود را در
میان شهدای دفاع مقدس ،شهدای حرم ،شهدای حادثه سقوط هواپیمای سی ،۱۳۰ .ثبت و ۱۶۰شهید تقدیم
انقالب اسالمی کرده است که در راس این شهدا ،یاد و خاطره شهید اهل قلم مرتضی اوینی و زنده یاد نادر طالب
زاده در میان محور مقاومت نامی اشناست که شان انها را گرامی می داریم.
جبلی در خصوص میزبانی رسانه ملی از خانواده شهدای اصحاب رسانه مقاومت افزود :در جنگ سرد ،دشمن
به دنبال از بین بردن امکانات ،تجهیزات ،نابود کردن خطوط مقدم و وادار کردن ما از یک موضع به یک موضع
عقب تر بود اما در جنگ نرم دشمن از سالح گرم و بمباران استفاده نمی کند و به دنبال عقب راندن فیزیکی ما
نیست بلکه به دنبال تغییر دادن هدف ما ،مواضع ما و گمراه کردن ما است.
وی خاطرنشان کرد :شهدای رســانه مقاومت در دو جبهه نرم و سخت جنگیدند و اجرشان برای مقابله با
توطئه های نرم و سخت دو برابر است.
رییس رسانه ملی با تاکید بر اینکه در راس دشمنان ما ،رژیم صهیونیستی کودک کش قرار دارد اظهار داشت:
در جنگ نرم ،دشمن به دنبال گمراه کردن از مسیری که روزانه از خدا می خواهیم هدایت کند است؛ ما روزانه
از خدا می خواهیم اهدنا الصراط مستقیم یعنی نزدیکترین راه به تو را برای ما قرار بدهد و ما را از جمله ضالین
و غضب شده ها قرار ندهد.
وی ادامه داد :میان ضالین و مغضوبین باید تفاوت قائل شد .مغضوبین مورد غضب هستند اما ضالین گمراه
شدگان اند که همان قربانیان جنگ نرم هستند که وظیفه ما رسانه ها مقابله در دو جبهه است/.صباخبر صفحه 3
4
سه شنبه 9اسفند 1401شماره 1381
پرونده
گفت و گوی صبا با مجید شهریاری بازیگر سریال چشم بندی
چشـمبنـدیبـهدیـدهشـدنمکمـککـ
مجید شهریاری ،دانش اموخته ادبیات فارسی است ،او به دلیل عالقه اش به بازیگری فعالیت هنری اش را قبل از انقالب با خوانندگی ،بازی در تئاتر و
مریم ضیغمی محمدی
اثار سینمایی و تلویزیونی شروع کرد .اگر چه به گفته خودش صدای خشن و جدی دارد اما حین مصاحبه مهربان و خودمانی پاسخ گوی سواالت شد.
گفت و گو
بینندگان اغلب او را با بازی در اثار کمدی می شناسند .شهریاری ،با مجموعه تلویزیونی طنز شبانه چشم بندی ،در نقش «پسندیده» رئیس اداره بیمه،
ی این شماره روزنامه صبا با او شد .شهریاری معتقد است بازی در نقش های منفی ،با شخصیت های عصبانی را دوست ندارد.
مهمان شبکه سوم سیماست که بهانه گفت و گو
شما با مجموعه تلویزیونی شــبانه «چشم بندی» مهمان
خانه ها هستید؛ از بازخوردهای این مجموعه با توجه به زمان
پخش ان می گویید؟
بازخوردها که تا اینجا خیلی خوب بوده است .مردم من را در خیابان
اقای پسندیده صدا می کنند و این یعنی ســریال را دیده اند .البته باید
توجه داشت پخش شبکه سه ســیما زمان مناسبی برای چشم بندی
در کنداکتور خود در نظر نگرفت و بهتر بود برای بیشــتردیده شــدن
این سریال ،زمان ثابت پخش سریال های شــبانگاهی شبکه سه را به
«چشــم بندی» اختصاص می داد اما به هرحال مــردم از این مجموعه
تلویزیونی اســتقبال کرده اند چرا که مجموعه طنز «چشم بندی» این
شب ها لبخندی بر لب ان ها می نشاند .این روزها بسیاری معتقدند که
مردم دیگر تلویزیون نمی بینند اما واقعیت چیز دیگری است طبق امار
و نظر سنجی های سازمان صدا و سیما ،اکنون ۴۰درصد مردم بیننده
سریال «چشم بندی» هســتند .بعد از کار ما سریال دیگری پخش می
شود که گویا اقبال خوبی از ان نشده اما خوشبختانه مجموعه تلویزیونی
«چشم بندی» خوب دیده شــده و هم مسئوالن ســازمان ،هم مردم
عزیزمان از پخش این سریال راضی اند.
اشنایی تان با شــاهد احمد لو به بازی در سریال های «سه
دونگ ســه دونگ» و «اقا و خانم سنگی» بر می گردد .به نظر
می رسد همین اشنایی سبب شــد که برای بازی در «چشم
بندی» از شما دعوت به کار شود .این را قبول دارید؟
بله همین طور است .من پیش از این در فیلم «مورچه خوار» نیز مقابل
دوربین شــاهد قرار گرفته بودم .احمدلو نسبت به سنش در برابر دیگر
کارگردان های کمدی ساز با تجربه و کاربلد است ،او ُکنسه های خوبی به
بازیگرانش می دهد و دست بازیگر را در کار باز می گذارد و پیشنهاد های
ان ها را می پذیرد و توانایی بازیگران را می شناســد .سر تمرین از بداهه
گویی ها استقبال می کند .بعد از کارگردانی شــاهد احمدلو ،معتقدم
موفقیت سریال مدیون حضور «سلیم ثنائی» تهیه کننده خوب ،قوی و
پی گیر این مجموعه تلویزونی است .ثنائی دائم سر پروژه بود و مشکالت
را حل می کرد و بحث پرداخت های مالی پروژه هم به موقع انجام می شد.
در مجموع ترکیب فیلمنامه خــوب ،کارگردانی و تهیه کنندگی باعث
موفقیت سریال شده است طوری که باعث شد که شبکه برای ساخت
«چشم بندی »۲با عوامل این مجموعه قرارداد ببندد.
هنــگام مطالعه فیلم نامــه چه ویژگی های شــخصیت
«پسندیده» شما را جذب کرد؟
به خاطر فیزیک و تن صدا و خشــن بودن میمیک چهره ام اغلب از
من به اشتباه بازی می گرفتند اما من عصبی و عبوس نیستم .به هر حال
در «چشم بندی» سر جای خود و در جایگاه درستی قرار دارم .چندی
پیش خانمی به من گفت شما با وجود اینکه همیشه نقش های منفی
بازی می کردید اما مردم به سبک بازیگری شما عالقه دارند .در «چشم
بندی» نقش «پسندیده» شخصیتی مثبت و کمیک است که طنازی
خاصی دارد .من حدود 247سریال بازی کرده ام و اگر ۱۰اثرم از این اثار
را بخواهم به عنوان کارهای مورد عالقه ام عنوان کنم ،بدون شک «چشم
بندی» یکی از ان هاست.
با توجه به اینکه گفتید شاهد احمدلو پیشنهادها را برای
ارائه بهتر نقش می پذیرد و دســت بازیگر را باز می گذارد،
بفرمایید خودتان چه ویژگی هایی به نقش اضافه کردید؟
بعد از مطالعه فیلمنامه نقش را برایم توضیح داد و گفت «پسندیده»
رئیس اداره بیمه با این خصوصیات است ،وقتی فیلمبرداری شروع شد
اغلب بازیگران جلو دوربین رفته بودند و شاهد روز شروع بازی گفت که صفحه 4
پرونده
ـرد
همه بازیگران نقش شان را درست در اورده اند و امیدوارم که تو هم عالی
بازی کنی و هم ردیف ان ها شوی که خدا را شکر این اتفاق افتاد.
شانس این را داشتید که دو پارتنرتان حمید لوالیی و سروش
جمشیدی ،بازیگرانی بسیار حرفه ای و کاربلد بودند...
همین طور است و ما سه نفر بده بستان های خوبی داشتیم .قبل از
فیلمبرداری تمرین می کردیم و در تمرین به یکدیگر کنسه می دادیم
که چطور بازی کنیم .معتقدم پارتنر خوب در ایفای نقش دیگر بازیگران
خیلی اهمیت دارد.
شما از دهه پنجاه تا کنون همان گونه که اشاره کردید نقش
های متعددی را در فیلم ها و ســریال ها بازی کرده اید .با این
توضیح هنگام پیشنهاد بازی در یک اثر ،کیفیت نقش برایتان
اهمیت دارد یا دیده شدن؟
االن دیگر دیده شدن برایم اهمیت ندارد ،یک مقطعی برای دیده شدن
تالش می کردم البته نه اینکه اهمیت نداشته باشد .بگذارید اینطور بگویم
که این بار برای بهتر دیده شدن تالش می کنم .من از سال ۶۸به مدت
۳۳سال با نمایش های کمدی شبانه روی صحنه رفتم و همیشه نقشم
کمدی محور بود و همواره نقش های کمــدی درجه یک بازی کرده ام.
زمانی که مردم خوب بخندند و خوب دست بزنند ،به این معناست که در
اخر کار نتیجه زحماتم را گرفته ام .سال ۷۷اگر اشتباه نکنم در سریالی
به کارگردانی اقای پوراحمد بازی کردم و سپس در سریال پریسا بخت
اور با نام «من یک مستاجرم» به ایفای نقش پرداختم تا اینکه به پست
رضا عطاران خوردم و در سریال های «خانه به دوش» «متهم گریخت»
«ترش و شیرین» «سه در چهار» و دیگر سریال هایی که با کارگردانی
عطاران ساخته می شد ،بازی کردم.
نگاهی به کارنامه بازیگری تان نشان می دهد برای متن و
کارگردان یک کار ارزش زیادی قائلید .درست است؟
بله همین طور است؛ اگر من با رضا عطاران کار کنم خیلی بهتر است
تا اینکه برای اقای فالنی یا خانم بهمانی که نه می شناسمشان و نه کار
سه شنبه 9اسفند 1401شماره 1381
5
بلدند ،بازی کنم .البته گاهی اوقات بخاطر مشکالت مالی کار کرده ام.
می گویم می روم بازی می کنم و می دان م کارش پخش نمی شود و فقط
پولش را می گیرم .وقتی پیشنهاد کار می شود ابتدا می پرسم کارگردان
اثر کیست؟ و بعد از اینکه متوجه شدم با چه کسی کار می کنم ،در وهله
بعد کیفیت نقش برایم اهمیت دارد.
اشاره به شرایط اقتصادی کردید با توضیحات تان ایا تا کنون
اتفاق افتاده که نقشی را بازی کنید که دوستش نداشتید و به
دلیل شرایط مالی مطلوب ان را پذیرفته باشید؟
بله چنین نقش هایی را هم بازی کرده ام .همین االن حدود ۵۰تله
فیلم بازی کرده ام که پخش نشــده و در اصل پولــش را گرفتم .چون
می دانستم فیلم بی کیفیتی ساخته و به او مجوز پخش نمی دهند .البته
من کوشیده ام کارم را همواره به نحو احســن انجام دهم و نقشی بازی
نکرده ام که بعدش پشیمان شده باشم .
با توجه به شــرایط اقتصادی جامعه ،حرفــه بازیگری با
نقش های خاصی که به شــما می دهند در امد مکفی برایتان
دارد؟ یعنی طوری که فقط به این حرفه بپردازید؟
من فقط از طریق بازیگری امرار معاش می کنم و خوشبختانه سرم هم
حسابی شلوغ است اما نه به شکلی که مشکالت مالی نداشته باشم .همین
االن همزمان دو سریال بازی می کنم؛ یکی در مشهد و دیگری در کرج.
خدا را صد هزار مرتبه شکر همیشه سر کار هستم .البته این را هم به شما
بگویم که هیچکدام پرداختی های خوبی ندارند .فقط کار می کنم تا جلو
چشم باشم و حضورم احساس شود .در حرفه بازیگری این مهم است که
دیگران بدانند شما سرکار هستید .هنگام بستن قرار داد هم سر دستمزد
سعی می کنم با تهیه کننده به توافق برسیم .البته گاهی هم پیش امده
که به دلیل پایین بودن دستمزد نقشی را نپذیرم.
دغدغه این روزهای تان چیست؟
دغدغه ام فقط مالی است .من مجبورم کار کنم .مثال شما با من تماس
می گیرید و می گویید یک نقش است که چند جلسه کار داریم و فالن قدر
هم دستمزد می دهیم .گاهی هم پیش می اید تهیه کننده ای بازیگر را
حسابی اذیت کند و سر اخر هم نصف مبلغی را که توافق کرده اند به او
بدهد .وقتی برای یک فیلم که دو جلسه کار دارند پیشنهاد می دهند و
می گویند فالن قیمت دستمزد می دهیم ،به خودم می گویم جای صبر
کنم مدتی بعد کاری پیشنهاد شود و مثال ۱۰میلیون تومان بگیرم ،این
کار را قبول کنم ،کمتر دریافت کنم اما ســر کار باشم .پذیرفتن همین
یپولی به پرستیژ حرفه ای ما لطمه می زند .چکار باید
پیشنهادها برای ب
کرد؟! اگر کار نکنم پولی نمی گیرم و اگر این بازی در این نقش ها را قبول
کنم ،مبلغ کمی دستم را می گیرد .واقعا نمی دانم چکار کنم! اما بازی در
سریال «چشم بندی» اتفاق خوبی برایم بود و توانستم دوباره جایگاه قابل
اعتنایی در بازیگری به من داد تا بیشتر دیده شوم .
از میان نقش هایی که تا به حال بازی کرده اید کدام را بیشتر
دوست دارید؟
راستش نقش افرینی هایم در سریال های «متهم گریخت» و «سه در
چهار» را خیلی دوست دارم.
چرا کارگردان های مطرح و موفق کمدی سازی چون رضا
عطاران ،مجید صالحی و ســروش صحت که برای تلویزیون
سریال های خاطره ساز و با کیفیتی می ساختند دیگر حضور
پررنگی در این حوزه ندارند؟
دلیلش و اضح است .تلویزیون ان مقطع برای ساخت این اثار هزینه
می کرد .برای نمونه رضا عطاران مبلغی می گرفت تا برای تلویزیون اثری را
کارگردانی کند اما االن سالی دو تا فیلم بازی می کند ۶-۵میلیارد تومان
می رود مگر دور از جان دیوانه
می گیرد .خب وقتی اوضاع اینطور پیش
شده بیاید چند ماه خودش را درگیر تلویزیون کند؟ اما خبر دارم که او
قرار است به زودی سریالی طنز برای شبکه نمایش خانگی بسازد .واقعا
بعد از کارهای رضا عطاران اثر طنزی که در خاطره ها بماند ساخته نشده
است .البته سعید اقاخانی هم «نون خ» را ساخت اما خب مث ً
ال به شیرینی
«متهم گریخت» عطاران نبوده .برزو نیک نژاد و مهران مدیری هم کار
طنز می سازند اما هیچ کدام از اثارشان جای کارهای عطاران را نمی گیرد.
رضا طنز را خوب می شناسد و همه چیزش به قول معروف کف خیابانی
و از جنس مردم است.
و حرف پایانی تان درباره سریال «چشم بندی» با خوانندگان
روزنامه صبا
قرار است در «چشــم بندی »۲یک سری بازیگر جدید وارد داستان
شوند .نمی توانم خط داســتان را لو دهم ولی می توانم بگویم که نقش
«پسندیده» را که من بازی می کنم ارتقای شغلی دارد .این شخصیت
در سری جدید ،مدیر کل بیمه می شود و سروش جمشیدی جای من را
می گیرد و داستان تغییرات خوبی دارد .امیدوارم سازمان صدا و سیما
هماهنگی الزم را برای تولید سری جدید سریال انجام دهد چون مردم
و خود ما از تماشای سریال لذت می بریم .اکنون فیلمنامه در ۵۰-۴۰
قسمت در حال نگارش است و قرار داد با عوامل را بسته اند و فصل دوم
سریال ۵فروردین قرار است کلید بخورد. صفحه 5
6
سه شنبه 9اسفند 1401شماره 1381
منتقد باسابقه تئاتر بستری شد
خرب فرهنگ و هرن
رضا اشــفته نویســنده ،منتقد ،مترجم و از همکاران روزنامه صبا که این روزها به دلیل بیماری در
بیمارستان بستری شده است درباره روند درمانش گفت :من از چهارشنبه هفته گذشته به دلیل پایین
امدن هموگلوبین خونم که به دنبال خود تنگی نفس و کم شــدن اکسیژن خون را به همراه داشت در
بیمارستان لوالگر بستری شده ام .وی ادامه داد :متاسفانه طی جشنواره تئاتر فجر ناخواسته با اب جوش
پایم سوخت و از انجا که مبتال به دیابت هســتم با وجودی که در طول این مدت انتی بیوتیک مصرف
می کردم اما این زخم مزمن شد و اکسیژن خونم پایین امده است .در حال حاضر مراحل درمانم در حال
انجام است و دارو دریافت می کنم .روزنامه صبا برای این فعال رسانه ای ارزوی سالمتی دارد/ .صباخبر
«ققنوس» خیابان بهار متولد شد
حسن روح االمین هنرمند رشته نقاشی پس از شهادت قریب رضا دارابی اتش نشان ایثارگر ،اثری با
عنوان «ققنوس» را خلق و به روح این شهید تقدیم کرد .این اثر روز گذشته به صورت رسمی رونمایی
شد و ادای احترام این هنرمند نقاش به شــهید رضا دارابی بود .مراسم تشییع پیکر اتش نشان شهید
قریب رضا دارابی که در حادثه اتش سوزی ساختمان اداری در خیابان بهار به مقام پر فیض شهادت نائل
امد ،صبح روز گذشته با انجام تشریفات از اداره مرکزی سازمان اتش نشانی تهران واقع در خیابان ازادی
برگزار شد .مراسم تشییع و خاکسپاری این شهید بزرگوار نیز در امام زاده علی اکبر محله چیذر برگزار
می شود .اثر جدید روح االمین در خیابان بهار و در محل شهادت شهید دارابی نصب خواهد شد/.تسنیم
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
در رسانه ها با نگاهی فراملی
قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در اولین
یادوارۀ بین المللی شــهدای رسانۀ مقاومت که در ســالن اجالس بین المللی صدا و سیما
برگزار شد ،با اشاره به اینکه نقش فرهنگ انفالب اسالمی در نجات دنیای کنونی ،فرهنگ
مادی گرایی و پوچ گرایی در میان بشریت غیر قابل انکار است ،گفت :در چارچوب ایدئولوژی
اسالمی ،به یقین زندگی ای که مبتنی بر ارزش های الهی ،اخالق و معنویت باشد ،پاسخگوی
نیازهای انسانی امروز خواهد بود .وی افزود :در این میان ،فرهنگ ایثار و شهادت ارتباطی
تنگانگ با اموزه های دینی و به دنبال ان ،انقالب اسالمی ایران و سایر حرکت های ظلم ستیز
منطقه دارد .این فرهنگ مترقی به عنوان موتوری پیشران که تجلی بلوغ معنویت و اوج
عبودیت حضرت احدیت اســت ،با جان و دل مردم مسلمان در کشورهای اسالمی عجین
شده و راهگشای ملت های ستمدیده و اســتعمارزده در سراسر منطقه و حتی جای جای
جهان است .اگر بپذیریم فرهنگ ان چیزی است که زندگی و ارزش های انسانی را به وجود
می اورد ،با لحاظ کردن دیدگاه مکتبی و اعتمادی مان ،ان را مجموعه ای از نظام ارزشی اسالم
در تمام جوانب فردی و جمعی بدانیم ،انگاه بهتر می توانیم به اهمیت و ارزش شــهادت به
عنوان فرهنگی ارزشی اثرگذار و اصیل و نقشی که در اصالح امور جامعه دارد ،پی برد .وی
افزود :امروز تمام رسانه ها الزم است بر گسترش محتوای غنی فرهنگ ایثار و شهادت تاکید
ویژه ای داشته باشند و با استفاده از کارشناسان و با برنامه ریزی جامع همراه با پشتیبانی سایر
دستگاه ها به ویژه دستگاه های مرتبط با نشر ایثار و فرهنگ و شهادت ،با نگاهی فراملی اقدام
کنند ،چرا که نسل کنونی و فردای جوامع نیازمند اشنایی با شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت
جهت الگوگیری در عرصه های فردی و اجتماعی هستند /.تسنیم
انتصاب شورای سیاستگذاری جشنواره ایثار
فرهاد مختاری مدیر کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران
و دبیر جشنواره بین المللی «ایثار» ،محسن برمهانی معاون کنونی
ســیمای جمهوری اســامی ایران و مدیر فرهنگی ،محمد حسین
نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و مدیر
فرهنگی ،حبیب والی نژاد از تهیه کنندگان با سابقه سینما و تلویزیون،
انسیه شاه حسینی نویسنده و کارگردان ســینمای ایران در عرصه
سینمای مقاومت و دفاع مقدس ،محمدرضا دزفولی مدیر اسبق امور
استان های انجمن ســینمای جوانان ایران ،فیلمساز و مستند ساز و
ناصر باکیده مدیر عامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران ،فیلمساز
و مدیر فرهنگی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره بین
المللی «ایثار» (فیلم و فیلمنامه) معرفی و منصوب شدند.
اخرین مهلت ارســال اثار برای بخش فیلم تا بیست ونهم اسفند
۱۴۰۱و برای بخش فیلم نامه تا پانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۲خواهد
بود/.مهر
حذف قیمت از پشت جلد کتاب ها
کاغذ تحریر روز گذشته در بازار به مرز یک میلیون و 500هزار
تومان رسیده است ،به گفته کارشناســان در یک هفته گذشته
کاغذ بالغ بر 70درصد به ویژه در قطع 60در 90که عمده مصرف
ان توسط ناشران است ،افزایش قیمت داشته است .این افزایش
قیمت ان هم کمتر از دو ماه مانده به برگزاری نمایشــگاه کتاب
ســی و چهارم این نگرانی را ایجاد کرده که قیمت کتاب افزایش
قابل توجهی پیدا کند .انتقادات و اعتراضاتی از سوی ناشران در
هفته های گذشته نسبت به افزایش قیمت کاغذ در روزهای پایانی
سال رسانه ای شده اســت ،در این راستا برخی از ناشران اقدام به
انتشار کتاب های خود بدون قیمت پشــت جلد کرده اند ،برخی
ناشران درگذشــته در برخی موارد این چنین کتاب های خود را
منتشر کرده و بعد برچسب قیمت می گذاشتند ،اما با گرانی های
اخیر بازار کاغذ ،این امر فراگیرتر شده و ناشران مختلفی نسبت به
ان اقدام کرده اند/.تسنیم
طنز شاه کلید کارگشای رنج هاست
کاظم نظری مدیــرکل هنرهای نمایشــی ،در پیامی از همت و
تالش ارزشمند مدیریت شهری اصفهان در برگزاری پنجمین دوره
جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان قدردانی کرد .در متن این پیام
امده است« :هنر تئاتر از عجین ترین هنرها با انسان و جامعه است و
چنان ایینه ای که برابر طبیعت بگذارند بازتاب صادق زندگی را نمایان
می سازد .این هنر دیرین در ذات خود واجد قابلیت های بزرگی برای
تحول و تغییر ،برای نشتر زدن به زخم ها و رفع کدورت ها ،برای زدودن
زنگارهاست .در این راه «طنز» شاه کلید کارگشایی است برای کاهش
بسیاری رنج ها ،برای دور کردن ابرهای تیره از اسمان دل انسان های
جامعه و روشن تر کردن روزگار .از همت و تالش ارزشمند مدیریت
شهری اصفهان در برگزاری پنجمین جشنواره تئاتر طنز خندستان
قدردانی می کنــم ».پنجمین دوره جشــنواره ملــی تئاتر کمدی
خندستان ،با ۱۱۸اثر در بخش صحنه ای ۷۵ ،اثر در بخش محیطی یا
ازاد و ۳۱اثر در بخش زاینده رود در حال برگزاری است/.ایسنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
تله تئاتر «پوست مار» اماده نمایش شد
تله تئاتر «پوست مار» که شهریور ضبط شده است پس از گذراندن مراحل فنی اماده نمایش شد .المیرا
دهقانی ،ایوب اقاخانی ،جوانه دلشاد ،هدی ناصح و رویا فالحی در «پوست مار» به ایفای نقش می پردازند.
این تله تئاتر دربار ه افسر ارتش شاهنشاهی به نام ارش رحمانی است که در کشاکش حوادث پیش از انقالب
۵۷درگیر نجات خانواده خود از این اتفاقات می شود .این تله تئاتر به نویسندگی ایوب اقاخانی ،پنجمین تله
تئاتری است که محمد قنبری بعد از «سهم زن»« ،یک اشنایی ساده»« ،میس جولی» و «شام یکشنبه»
کارگردانی می کند .از این کارگردان «سهم زن» و «یک اشنایی ساده» در سامانه تیوال در حال نمایش
است و رایزنی ها برای پخش سه اثر دیگر در بستر پلتفرم ،در حال انجام است/.مهر
سه شنبه 9اسفند 1401شماره 1381
7
صدور کارت تورلیدری در میراث فرهنگی خوزستان
ث فرهنگی خوزستان از این پس فرایند صدور کارت تورلیدری در خوزستان
بنابر اعالم ادار ه کل میرا
امکانپذیر است .با تفویض اختیارات از وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی به مدیران کل
استانی امکان صدور کارت تورلیدری پس از خرید دستگاه چاپگر کارت و با صرف اعتبار الزم محقق شد .با
خرید این دستگاه هم اکنون فرایند صدور و تمدید کارت تورلیدری استان با به روزرسانی سامانه «سادرا»
صورت می گیرد .گفتنی اســت؛ با این اقدام نظارت بر تورلیدرها و ارتباط مستحکم تر این راهنمایان با
ادار ه کل میراث فرهنگی بیشتر می شود .هم اکنون ۱۰۶تورلیدر کارت دار داخلی و بین المللی در استان
خوزستان فعالیت می کنند/ .ایسنا
عبدالمعطیابوزید
نقاشدلاگاهفلسطینیدرگذشت
عبدالمعطی ابوزید رئیس اتحادیه هنرهای تجسمی فلسطین در سوریه ـ که چندی قبل به ایران
سفر کرده بود ،در بازگشت از کشورمان دچار سکته شد و درگذشت.
عبدالمعطی ابوزید ـ نقاش و رئیس اتحادیه هنرهای تجسمی فلسطین در سوریه ـ در طول بیش
از نیم قرن فعالیت خویش ،اثاری ماندگار و شاگردانی توانمند را برای جبهۀ مقاومت تربیت کرد.
محمد مهدی دادمان ،رئیس حوزه هنری انقالب اسالمی در پیامی درگذشت ابوزید را اعالم کرده
و چنین اورده است:
ون
اِن َّا ِ َّل َواِن َّا اِل َ ْی ِه َراجِ ُع َ
دست توانمند هنرمندان متعهد و درداشنا ،زبان گویای ملت خویش و نقش های انان ،ندای رسای
درد مردم زمانۀ ایشان است؛ درد مردمی که به قول پرستوی شاعر ،قیصر عزیز« ،چین پوستینشان،
مردمی که رنگ روی استینشان ،مردمی که نام هایشان ،جلد کهنۀ شناسنامه هایشان درد می کند».
نقاش فقید ،مرحوم عبدالمعطی ابوزید ،هنرمند دل اگاهی بود از سرزمین عزیز فلسطین که در طول
بیش از نیم قرن فعالیت خویش ،اثاری ماندگار و مهم تر و موثرتر از ان ،جوانان هنرمند و شاگردان
زندگی در تبعید ،لحظه ای
توانمند بسیاری را به جبهۀ مقاومت تقدیم داشت و به رغم همۀ سختی های
ِ
از کار و تالش و مجاهدت هنری نایستاد .او به نیکی و بسیار زود دریافت که پایداری در برابر دشمن
غاصب ،به همان اندازه که نیازمند غیورمردانی رزمنده و سالح دردست است ،به همان میزان هم به
هنرمندان دردمند و خالقی احتیاج دارد که با احضار گذشته و بیان مسائل امروز ،تصویر روشنی از فردا
بیافرینند و زندگی را برای مردم خویش معنادار و غنی تر سازند .او با همین نگرش عمیق و با هدف زنده
نگاه داشتن یاد میهن و خاطرۀ خانه ،در طی این نیم قرن اقدام به بازیابی هویت ملی مردم خویش در
قالب عناصر بصری و نشانه های تصویری کرد و با نشر مدام ان ها در اثار هنری خود و شاگردانش کوشید
در برابر دیو نسیان بایستد و مانع فراموشی تصویر میهن در ذهن و جان هم وطنان اوار ۀ خود شود.
افتخار میزبانی از ایشان در روزهای اخیر ،خاطره ای ارزشمند برای خانواده حوزه هنری خواهد
بود تا نقش اثرگذار هنرمند غیور مسلمان در مسیر نورانی مقاومت بیش از پیش رخ بنماید .درگذشت
این هنرمند خالق ،مبارز ،صبور و متواضع را تسلیت عرض می کنم و و از خداوند متعال برای روح
بلندپروازش ،مراتب عالی اسمانی و برای خانواده و نزدیکان محترم ایشان نیز صبر بر این مصیبت
را مسالت می کنم/.ایسنا صفحه 7
گفت وگوی صبا با خواننده ارکستر سفونیک رسانه ملی
غفلت 25ساله از ارکستر سمفونیک صدا و سیما
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
سمیه نجفی خاتونی -گزارشــی از یک جشن؛ پرونده
کارناوال موسیقی ایران در سی و هشتمین ایستگاه خود در
تاالر وحدت بسته شد .ما ماندیم در حسرت دست هایی که
نزده و اشک واه هایی که سرازیر نکردیم ،ما ماندیم در شگفت
از رازی که قصد افشای اســرار خود را ندارد .به قول سهراب
زندگی عادتی نبود که لب طاقچه از یاد برود ،اما رفت .به راحتی
لمس های پرتکرار کلمه دانلود در فضای مجازی ،موسیقی
فاخر و اصیل را لب طاقچه گذاشتیم که برای خود و تنهایی اش
مهجورانهبنوازدوبهسالنهایکنسرتخوانندههایپاپحمله
کردیم .نمی دانم و نمی خواهم بدانم که چه بالیی سرمان امده
است فقط همین را بگویم از روزی که گوش هایمان بد عادت
شدند روح مان هم بدقلقی می کند و هر شب دست چینی از
رنج ها و مرارت ها را برایمان ردیف می کنند .فاجعه هجرت
موسیقیعلمیاززندگیایرانیاندرزمانیبیشترخودرانشان
داد که در جشنواره موسیقی صندلی های خالی و بلیط های
سرگردان ارکسترهای سمفونیک و شب های موسیقی ایرانی
درمیانهنردوستاندست به دستمیشدنددرحالیکهحتی
یکبلیطوصندلیخالیدرسالن 1000نفرهمیالدکهاختصاصی
سالن هایاجراییموسیقیپاپبودیافتنمی شد.اندکیتفکر!
حالکهچندصباحیازخاتمهجشنوارهموسیقیفجرگذشته
استبهبهانهاینرویدادبزرگفرهنگیوهنریایرانخبرنگار
صباباجاویدعسگریخوانندهارکسترسمفونیکصداوسیما
بهگپوگفتنشستهکهدرادامهمی خوانید.
ارکستر سمفونیک صدا و سیما را به مخاطبان هنر دوست
روزنامه صبا معرفی بفرمایید؟
ارکستر سمفونیک صداو سیما 60نفر نوازنده دارد که این نوازنده ها
شامل ارکستر زهی ،ارکستر بادی چوبی ،بادی برنجی و سازهای کوبه
ای می شوند عالوه بر ان 20نفر هم را در گروه کر داریم که این 20نفر
شامل صدای سوپرانو ،التو ،تنور و باس می شود که تلفیقی از صدای
خانم ها و اقایان در این مجموعه است.
در جشنواره چه اثری را ارائه کردید؟
از مهم ترین ان ها اجرای سوئیت سمفونی حضور از ساخته های
علی اکبر قربانی و شهرام توکلی ،با شعری از دکترمحمد عبدالحسینی
بود که برای اجرای این برنامه حدود 2ماه به مدت 8الی 10جلســه
تمرین گروهی داشتیم.
از سوئیت سمفونی ایی که بیشترین استقبال و خوشایند
مخاطب را به همراه داشته است نام می برید؟
سمفونی حضور که در جشــنواره موســیقی فجر هم اجرا شد،
بیشترین اســتقبال را در پی داشته اســت و البته قطعه نیایش از
مرحوم حشمت سنجری نیز از نمونه کارهای موفق این گروه بود که
موزیسین ها نیز به این قطعه اردات خاصی داشتند .اما عموما قطعات
تولیدی که با خط و مشی های سازمان تولید و تبیین می شود ،ممکن
است خیلی موسیقی مردم پسندی نداشته باشند.
متاسفانه عموم مردم شناختی از ماهیت و کارکرد ارکستر
سمفونی ندارند و مخاطب این هنر نیستند.
بله ،در این زمینه هیچ فرهنگ ســازی ای انجام نشده است .یکی
از ارگان هایی که مستقیما می تواند در فرهنگ سازی و ایجاد بستر
تاثیرگذار باشد سازمان صدا و سیما اســت که تا به حال هیچ اقدام
عملی ای برای این منظور انجام نداده است که برای ما هم بسیار تعجب
اور است.
ایابهاینخاطرنیستکهطبقضوابطسازماناجازهنمایش
سازهای موسیقی را در قاب تلویزیون ندارند؟
بله این هم می تواند موثر باشــد ،اما حتما برای این مشــکل هم
راهکاری هست .ما در وضعیتی به سر می بریم که حتی خود کارمندان
سازمان هم از وجود گروه ارکستر سمفونیک صداو سیما بی اطالعند.
حال موسیقی ایران چطور است؟
حال موسیقی خوب نیست ،شرایط سخت اقتصادی مردم را منزجر
کرده است .موسیقی روح جامعه است و در این شرایط نمی تواند کارکرد
اصیل و ارامش بخش خود را حفظ کند ،چرا که مردم زمان فارغ البالی
را برای اختصاص دادن به هنر فاخر و علمی ندارند.
باتوجه به اینکه جوانان عالقه من زیادی تازه به این حوزه
وارد شده اند چشم انداز اینده موســیقی ایران را چگونه
می بینید؟
خیلی بد ،بنده در حال حاضر در اموزشگاه های سطح تهران هم
تدریس می کنم .هیچ فرهنگ سازی و بســتر سازی برای پذیرش
شو پرورش و صداو سیما به شدت
موسیقی حرفه ای نشده است .اموز
در این حوزه غافل بوده اند و نتیجــه اش این عالقه مندی نوجوانان و
جوانان به موسیقی هایی ناردیف و ناکوک است که ثمره ای جز عادت
های بد شنوایی ندارد .بخش بزرگی از این مسئله به این دلیل است که
نگاه ما با نگاه مدیران فرهنگی فرق می کند ،ما به دنبال اشاعه موسیقی
فاخر ،علمی وخوب کردن حال مردم هستیم اما این بزرگوارن حال
خوب مردم را در موسیقی سخیف می دانند.
برای اینکه عموم مردم باب اشنایی و غرابت شان با گروه
های موسیقی اصیل بیشتر شود ،چه پیشنهادی دارید؟
باید به موسیقی بها داده و در این زمینه فرهنگ سازی شود ،مدیران
کامال به راهکارهای این امور مسلط هستند و نیازی به پیشنهاد من
ندارند ،کمااینکه تا به حال روی هر چه که خواسته و متمرکز شده اند،
از پس ان برامده اند .اما نمی دانم چرا این مسئله در دستور کارشان
نیست و سال هاست از ان غفلت کرده اند.
ایا رویکرد سازمان صد او ســیما در دوره جدید با گروه
ارکستر سمفونیک تغییر کرده است؟
تنها نارضایتی من این است که سازمانی که خود پایه گذار این نهاد
و گروه در سازمان است ،چرا در شبکه 4سیما که به امور فرهنگی و
هنری اختصاص دارد یک برنامه تلویزیونی را به این اجراها تخصیص
نداده است؟ حتی در حد هفته ای یک بار در قالب یک برنامه دو ساعته!
تنها انتقاد من همین است و درکل سپاسگزار مدیران سازمان هستم
که در طول این 25سال حضور مستمر این نهاد را حمایت کرده و پای
ان نشسته اند .بخشی از این انتقاد من از روی دلسوزی است چرا که
استودیوهای بسیار بزرگی در اختیار ماست که نظیر ان در خاورمیانه
وجود ندارد .اما هیچ وقت نفهمیدم که چرا این ارزش ها مبسوط تنها در
میان حلقه های خاص و هنری شناخته شده است .گاهی فکر می کنم
برخی از مدیران فرهنگی در تصمیم گیری از هر چه که باعث ترویج
هنر فاخر و علمی شود هراسان هستند. صفحه 8