روزنامه صبا شماره 1381 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1381

روزنامه صبا شماره 1381

روزنامه صبا شماره 1381

‫سه شنبه| ‪ 9‬اسفند ‪ 28 |1401‬فوریه ‪ 7 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1381‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت و گوی صبا با مجید شهریاری بازیگر سریال چشم بندی‬ ‫چمش بندی‬ ‫به دیده شدمن کمک کرد‬ ‫قاضی زاده هاشمی‪:‬‬ ‫ترویج فرهنگ ایثار و شهادت‬ ‫در رسانه ها با نگاهی فراملی‬ ‫پیمان جبلی‪:‬‬ ‫گلزار اجرای برنامه سال‬ ‫تحویل تلویزیون را تکذیب کرد‬ ‫گزارش ایل بیگی از یک سالی که گذشت‬ ‫موزه سینما فروختنی نیست‬ ‫شهدای رسانه‬ ‫در دو جبهه جنگیدند‬ ‫گفت وگو با خواننده‬ ‫ارکستر سفونیک رسانه ملی‬ ‫غفلت ‪ 25‬ساله از ارکستر‬ ‫سمفونیک صدا و سیما‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه ‪ 9‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1381‬‬ ‫گلزار اجرای برنامه سال تحویل تلویزیون را تکذیب کرد‬ ‫در پی انتشار برخی شایعات در صفحات مجازی مبنی بر اجرای برنامه سال تحویل شبکه سه توسط‬ ‫محمدرضا گلزار‪ ،‬وی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام این خبر را تکذیب کرد‪ .‬وی در این مورد نوشت‪:‬‬ ‫«خبری پخش شده مبنی بر حضور من در تلویزیون برای برنامه سال تحویل که رسما تکذیب می کنم»‪.‬‬ ‫اخرین همکاری محمدرضا گلزار با صداوسیما مربوط به برنامه «برنده باش» بود که پخش ان در سال‬ ‫‪ ۹۸‬متوقف شد‪ .‬پس از ان محمدرضا گلزار با برنامه های مشابه در پلتفرم های خانگی حاضر شد و توانست‬ ‫موفقیت خوبی کسب کند‪ ،‬اما هبچوفت پس از مسابقه برنده باش شاهد حضور گلزار در صداوسیمای ملی‬ ‫نبودیم‪ .‬مسابقه هفت خان در پلتفرم نماوا یکی از موفق ترین برنامه های این شبکه نمایشی بود‪ /.‬صباخبر‬ ‫رستگاری به رمضان نمی رسد‬ ‫سریال ماورایی مسعود ده نمکی با نام «رستگاری» که از سوی برخی رسانه ها به عنوان گزینه پخش‬ ‫در رمضان ‪ ۱۴۰۲‬یاد می شد‪ ،‬این روزها در مرحله پیش تولید است و قطعا پخش ان به این مناسبت که‬ ‫با نوروز پیش رو مصادف است‪ ،‬نمی رسد‪ .‬هر چند به گفته سازندگان «رستگاری»‪ ،‬از ابتدا هم بنا نبوده‬ ‫این مجموعه به پخش در ماه رمضان ‪ ۱۴۰۲‬برسد و بر این اساس‪ ،‬می تواند در بین گزینه های پخش برای‬ ‫رمضان ‪ ۱۴۰۳‬به حساب اید‪ .‬متن سریال ‪ ۳۰‬قسمتی «رستگاری» که در گونه ماورایی و به تهیه کنندگی‬ ‫و کارگردانی مسعود ده نمکی در حال پیش تولید است‪ ،‬توسط حسن وارسته نوشته شده است‪ .‬نام وارسته‬ ‫در نگارش سریال هایی چون «پایتخت» و «دودکش» نیز به چشم می خورد‪/.‬ایسنا‬ ‫گزارش ایل بیگی از یک سالی که گذشت‬ ‫حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ضمن ارائه گزارش عملکرد یکساله شورای پروانه‬ ‫ساخت سینمایی گفت‪ :‬همزمان با شروع به کار این شورا در اذرماه سال ‪ 1400‬تا ‪ 12‬بهمن ‪ ،1401‬پروانه ساخت‬ ‫‪ 117‬فیلم سینمایی صادر شده است که از این تعداد ‪ 15‬فیلم کمدی‪ 16 ،‬فیلم در حوزه دفاع مقدس‪ 9 ،‬فیلم در‬ ‫حوزه پلیسی ‪ -‬معمایی‪ 16 ،‬فیلم در حوزه خانوادگی‪ 6 ،‬فیلم در حوزه تاریخی‪ 6 ،‬فیلم در حوزه ورزشی‪ 7 ،‬فیلم در‬ ‫حوزه کودک و نوجوان‪ 6 ،‬فیلم در حوزه اخالقی و تربیتی‪ 4 ،‬فیلم در حوزه روانشناسی‪ 3 ،‬فیلم در حوزه فلسفی‪،‬‬ ‫‪ 25‬فیلم در حوزه اجتماعی‪ 3 ،‬فیلم با موضوع گروهک منافقین و ‪ 1‬فیلم نیز در حوزه انقالب اسالمی بوده است‪.‬‬ ‫وی با اشاره به توجه شورا به تنوع مضامین فیلمنامه ها در صدور پروانه ساخت و برگزاری جلسات متعدد با‬ ‫سازندگان این اثار افزود‪ :‬اغلب اثار راه یافته به چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر‪ ،‬در این دوره پروانه‬ ‫ساخت گرفته اند‪ .‬اگرچه بخشی از فیلم های دارای مجوز‪ ،‬به جشنواره نرسیدند‪ ،‬با این وجود در اکران اثار‪ ،‬تنوع‬ ‫مضامین را بیشتر خواهیم دید‪ .‬همچنین در این دوره تالش شده از تلخی‪ ،‬سیاهی و فیلم های ناامید کننده پرهیز‬ ‫شود‪ .‬معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با توضیح اینکه توجه به سلیقه و نیازهای مخاطب‪ ،‬بخشی از‬ ‫دغدغه شورای پروانه ساخت فیلم است‪ ،‬ادامه داد‪ :‬فیلم های کمدی در بین مخاطبان‪ ،‬همیشه با استقبال زیادی‬ ‫روبرو بوده است بر این اساس شورای پروانه ساخت به منظور تامین جدول اکران ‪ 12‬پروانه ساخت فیل م کمدی را‬ ‫صادر کرده است‪ .‬فیلم کمدی «بخارست» از جمله فیلم هایی است که پروانه ساخت انها در همین دوره صادر شده‬ ‫و تاکنون اکران موفقی داشته است‪ .‬معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با توضیح اینکه در صدور پروانه‬ ‫ساخت ها توجه ویژه ای به سازندگان اثار انیمیشن شده است‪ ،‬افزود‪ :‬تالش شده است محدودیت هایی که برای‬ ‫صدور پروانه ساخت وجود دارد‪ ،‬برای سازندگان اثار انیمیشن کمتر باشد‪ .‬این درحالی است که اگر تهیه کننده‬ ‫یک اثر باید مورد تایید صنف تهیه کنندگان قرار گیرد یا کارگردان هایی که باید از مسیر کارگردان اولی ها عبور‬ ‫کند‪ ،‬برای ساخت انیمیشن این محدودیت ها وجود ندارد گرچه اثار قبلی فیلمساز و تهیه کننده انیمیشن توسط‬ ‫شورا بررسی می شود تا امکان صدور پروانه ساخت فراهم شود‪/ .‬تسنیم‬ ‫صادرات فیلم های کره ای به باالترین حد رسید‬ ‫صادرات فیلم کره جنوبی در سال ‪ ۲۰۲۲‬در مجموع به رقم ‪۷۱.۵‬‬ ‫میلیون دالر رسید که نسبت به مدت مشابه در سال قبل‪۴۷ ،‬درصد‬ ‫افزایش داشت‪.‬‬ ‫این رقم پس از سال ‪ ۲۰۰۵‬که با فروش ‪ ۷۶‬میلیون دالر رکورددار‬ ‫بوده‪ ،‬دومین رقم باالی فروش ثبت شــده اســت‪ .‬در این بازه زمانی‬ ‫فیلم هایی که به دلیل شیوع کرونا اکران شان به تعویق افتاده بود اکران‬ ‫شدند و با موفق بودن فیلم ها در جشنواره های جهانی‪ ،‬نتایج بهتری در‬ ‫بازارهای فیزیکی رقم خورد‪ .‬در این میان «تصمیم به ترک» ساخته‬ ‫پارک چان ووک و «دالل» اولین فیلم کره ای هیروکازو کورئیدا هر ‪۲‬‬ ‫در جشنواره کن به نمایش درامدند و به ترتیب پیش فروش تضمین‬ ‫شده ای در ‪ ۱۹۲‬و ‪ ۱۷۱‬کشور به دست اوردند‪.‬‬ ‫از دیگر فیلم هایی که به جشنواره ها راه پیدا کردند می توان از تریلر‬ ‫جاسوسی لی جونگ جائه با عنوان «شکار» که برای اولین بار در کن‬ ‫نمایش داده شد‪ ،‬یاد کرد‪/.‬مهر‬ ‫رایان رینولدز در فیلم کمدی جدید پارامونت‬ ‫رایان رینولدز‪ ،‬بازیگر نقش ددپــول در دنیای مارول به عنوان‬ ‫بازیگر و تهیه کننده با پارامونت پیکچرز برای حضور در یک فیلم‬ ‫کمدی جدید به نام ‪ Boy Band‬قرارداد همکاری امضا کرده است‪.‬‬ ‫در حال حاضر اطالعاتی از داستان و اتفاقات این فیلم کمدی در‬ ‫دسترس نیست‪ ،‬اما رینولدز به همراه جسی اندروز‪ ،‬نویسنده فیلم‬ ‫‪ ،Me and Earl and the Dying Girl‬فیلم ‪ Every Day‬و‬ ‫انیمیشن ‪ Luca‬وظیفه نوشتن فیلمنامه فیلم ‪ Boy Band‬را نیز‬ ‫بر عهده خواهد داشت‪ ، .‬شان لوی با استودیو فیلمسازی ‪21Laps‬‬ ‫‪ Entertainment‬به عنوان تهیه کننده در این فیلم کمدی حضور‬ ‫دارد و حتی احتمال دارد که لــوی روی صندلی کارگردانی فیلم‬ ‫‪ Boy Band‬نیز بنشــیند‪ ،‬اما در حال حاضر این موضوع قطعی‬ ‫و مشخص نیســت‪ .‬لوی هم اکنون در همکاری دوباره با رینولدز‬ ‫قرار است فیلم ‪ 3 Deadpool‬را کارگردانی کند که هم اکنون در‬ ‫مراحل پیش از تولید قرار دارد‪/.‬زومجی‬ ‫موفقیت گیشه «انت من» ادامه یافت‬ ‫«انت من و زنبور‪ :‬کوانتومی» توانست برای دومین هفته پی در پی‪،‬‬ ‫صدرنشین جدول گیشــه نمایش امریکای شمالی شود‪ .‬این اکشن‬ ‫ابرقهرمانانه در سه روز اخر هفته توانســت ‪ ۳۲‬میلیون دالر فروش‬ ‫کند‪ .‬فروش ده روز نخست محصول تازه کمپانی والت دیزنی و شرکت‬ ‫مارول‪ ،‬هم اکنون به رقم ‪ ۱۶۷‬میلیون دالر در امریکای شمالی رسیده‬ ‫است‪ .‬این اکشن کمیک استریپی توانسته در بقیه کشورهای دنیا هم‬ ‫‪ ۱۹۶‬میلیون دالر فروش کند تا رقم فــروش جهانی خود را به ‪۳۶۴‬‬ ‫میلیون دالر برساند‪ .‬پل رود در نقش مرد مورچه ای در قسمت جدید‬ ‫این اکشن‪ ،‬باید با موجودی پرقدرت مبارزه کند که قصد نابودی کره‬ ‫خاکی را دارد‪.‬‬ ‫دو فیلم ردیف دوم و سوم جدول‪ ،‬کارهایی جدید هستند که حال و‬ ‫هوایی درام و اجتماعی دارند‪« .‬خرس کوکائینی» و «انقالب مسیح»‬ ‫با افتتاحیه هایــی ‪ ۲۳‬و ‪ ۱۵/۵‬میلیون دالری در ایــن ردیف ها قرار‬ ‫گرفتند‪ /.‬صباخبر‬ صفحه 2 ‫سه شنبه ‪ 9‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1381‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫موزه سینما فروختنی نیست‬ ‫اصغر فارسی معاون توسعه مدیریتو منابع سازمان سینمایی بابیان اینکه فروش ملک موزهسینمابههیچ‬ ‫وجهصحتنداردتصریحکرد‪:‬سندمالکیتتمامیمساحتاینملکدردوبخش«موزهسینما»و«فیلمخانه‬ ‫ملی ایران» به نام سازمان سینمایی و امور سمعی بصری است‪ .‬وی گفت‪ :‬در پی مصوبه مولدسازی دارایی های‬ ‫دولت فهرستی به منظور مولدسازی از اموال و دارایی های وزارت اموزش و پرورش شهر تهران منتشر شده‬ ‫که ذکر نام «باغ فردوس» در ان‪ ،‬شائبه و نگرانی هایی را برای اهالی سینما‪ ،‬ایجاد کرده است‪ .‬فارسی ادامه داد‪:‬‬ ‫بر اساس تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و رئیس سازمان سینمایی کشور ‪ ،‬پیگیری امور و لزوم حفظ و‬ ‫تکمیل این گنجینه ها از جمله ماموریت های جدی سازمان سینمایی است‪ /.‬ایسنا‬ ‫‪3‬‬ ‫سرمایه گذاری سوره بر ‪ ۲‬طرح انیمیشن‬ ‫انیمیشن «باداباد» و «خواب دزد» ‪ ۲‬طرح نهایی چهارمین دوره پرتاب انیمیشن «رویازی» توسط‬ ‫سازمان سینمایی سوره برای سرمایه گذاری انتخاب شدند‪ .‬روایت «باداباد» داستان شخصیت نوجوانی‬ ‫به نام «بادبد» از شهری ساخته شده از باد است که ارزو دارد ناخدای شهرشان‪« ،‬باداباد» شود‪ .‬سازمان‬ ‫سینمایی سوره سرمایه گذاری مشارکتی ‪ ۵۰‬درصدی در این طرح خواهد داشت‪« .‬خواب دزد» درباره‬ ‫دختربچه ای است که در مقابله با یک غریبه که خواب و رویای مردم شهر را می خرد و به انها طال می دهد‪،‬‬ ‫وارد ماجراها و داستان های مختلفی می شود‪ .‬سازمان سینمایی ســوره سرمایه گذاری مشارکتی ‪۷۰‬‬ ‫درصدی در این طرح خواهد داشت‪/ .‬مهر‬ ‫پیمان جبلی‪:‬‬ ‫شهدایرسانهدردوجبههجنگیدند‬ ‫نخستین یادواره شهدای رسانه محور مقاومت با عنوان «راویان مقاومت» روز گذشته هشتم اسفند در مرکز‬ ‫همایش های بین المللی صداوسیما با حضور خانواده شهدای رسانه از ایران‪ ،‬عراق‪ ،‬یمن‪ ،‬سوریه‪ ،‬افغانستان‪،‬‬ ‫فلسطین و لبنان برگزار شد‪ .‬در نخستین یادوار ه شهدای رسانه محور مقاومت‪ ،‬مجموعا ‪ ۲۳۰‬نفر از خانواده های‬ ‫شهدا به همراه مسووالن رسانه ای و مدیران بنیاد شهید و برخی از وزرای رسانه ای از کشور های خارجی حضور‬ ‫داشتند‪ .‬این یادواره همچنین با حضور شخصیت های فرهنگی رسانه ای کشورهای محور مقاومت که رژیم‬ ‫اشغالگر قدس را به رسمیت نمی شناسند برگزار شد‪.‬‬ ‫پیمان جبلی‪ ،‬رییس رسانه ملی در این مراسم با بیان خاطره ای از سردار شهید قاسم سلیمانی گفت‪ :‬چند‬ ‫ماه قبل از شهادت سردار سلیمانی به وی پیشنهاد برگزاری یک یادواره تکریم از شهدای برون مرزی را دادم که‬ ‫با استقبال وی قرار شد با حضور سردار برگزار شود‪ ،‬مراسم تکریم را مهیا کردیم و به علت ماموریت‪ ،‬وی امکان‬ ‫حضور در مراسم را پیدا نکرد و چند ماه بعد خودش مهمان شهدا در بهشت شد‪.‬‬ ‫وی با اشاره به شهدای رسانه ملی بیان کرد‪ :‬رسانه ملی از اغاز پیروزی انقالب اسالمی تا به امروز نام خود را در‬ ‫میان شهدای دفاع مقدس‪ ،‬شهدای حرم‪ ،‬شهدای حادثه سقوط هواپیمای سی‪ ،۱۳۰ .‬ثبت و ‪ ۱۶۰‬شهید تقدیم‬ ‫انقالب اسالمی کرده است که در راس این شهدا‪ ،‬یاد و خاطره شهید اهل قلم مرتضی اوینی و زنده یاد نادر طالب‬ ‫زاده در میان محور مقاومت نامی اشناست که شان انها را گرامی می داریم‪.‬‬ ‫جبلی در خصوص میزبانی رسانه ملی از خانواده شهدای اصحاب رسانه مقاومت افزود‪ :‬در جنگ سرد‪ ،‬دشمن‬ ‫به دنبال از بین بردن امکانات‪ ،‬تجهیزات‪ ،‬نابود کردن خطوط مقدم و وادار کردن ما از یک موضع به یک موضع‬ ‫عقب تر بود اما در جنگ نرم دشمن از سالح گرم و بمباران استفاده نمی کند و به دنبال عقب راندن فیزیکی ما‬ ‫نیست بلکه به دنبال تغییر دادن هدف ما‪ ،‬مواضع ما و گمراه کردن ما است‪.‬‬ ‫وی خاطرنشان کرد‪ :‬شهدای رســانه مقاومت در دو جبهه نرم و سخت جنگیدند و اجرشان برای مقابله با‬ ‫توطئه های نرم و سخت دو برابر است‪.‬‬ ‫رییس رسانه ملی با تاکید بر اینکه در راس دشمنان ما‪ ،‬رژیم صهیونیستی کودک کش قرار دارد اظهار داشت‪:‬‬ ‫در جنگ نرم‪ ،‬دشمن به دنبال گمراه کردن از مسیری که روزانه از خدا می خواهیم هدایت کند است؛ ما روزانه‬ ‫از خدا می خواهیم اهدنا الصراط مستقیم یعنی نزدیکترین راه به تو را برای ما قرار بدهد و ما را از جمله ضالین‬ ‫و غضب شده ها قرار ندهد‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬میان ضالین و مغضوبین باید تفاوت قائل شد‪ .‬مغضوبین مورد غضب هستند اما ضالین گمراه‬ ‫شدگان اند که همان قربانیان جنگ نرم هستند که وظیفه ما رسانه ها مقابله در دو جبهه است‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪ 9‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1381‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گوی صبا با مجید شهریاری بازیگر سریال چشم بندی‬ ‫چشـمبنـدیبـهدیـدهشـدنمکمـککـ‬ ‫مجید شهریاری‪ ،‬دانش اموخته ادبیات فارسی است‪ ،‬او به دلیل عالقه اش به بازیگری فعالیت هنری اش را قبل از انقالب با خوانندگی‪ ،‬بازی در تئاتر و‬ ‫مریم ضیغمی محمدی‬ ‫اثار سینمایی و تلویزیونی شروع کرد‪ .‬اگر چه به گفته خودش صدای خشن و جدی دارد اما حین مصاحبه مهربان و خودمانی پاسخ گوی سواالت شد‪.‬‬ ‫گفت و گو‬ ‫بینندگان اغلب او را با بازی در اثار کمدی می شناسند‪ .‬شهریاری‪ ،‬با مجموعه تلویزیونی طنز شبانه چشم بندی‪ ،‬در نقش «پسندیده» رئیس اداره بیمه‪،‬‬ ‫ی این شماره روزنامه صبا با او شد‪ .‬شهریاری معتقد است بازی در نقش های منفی‪ ،‬با شخصیت های عصبانی را دوست ندارد‪.‬‬ ‫مهمان شبکه سوم سیماست که بهانه گفت و گو ‬ ‫شما با مجموعه تلویزیونی شــبانه «چشم بندی» مهمان‬ ‫خانه ها هستید؛ از بازخوردهای این مجموعه با توجه به زمان‬ ‫پخش ان می گویید؟‬ ‫بازخوردها که تا اینجا خیلی خوب بوده است‪ .‬مردم من را در خیابان‬ ‫اقای پسندیده صدا می کنند و این یعنی ســریال را دیده اند‪ .‬البته باید‬ ‫توجه داشت پخش شبکه سه ســیما زمان مناسبی برای چشم بندی‬ ‫در کنداکتور خود در نظر نگرفت و بهتر بود برای بیشــتردیده شــدن‬ ‫این سریال‪ ،‬زمان ثابت پخش سریال های شــبانگاهی شبکه سه را به‬ ‫«چشــم بندی» اختصاص می داد اما به هرحال مــردم از این مجموعه‬ ‫تلویزیونی اســتقبال کرده اند چرا که مجموعه طنز «چشم بندی» این‬ ‫شب ها لبخندی بر لب ان ها می نشاند‪ .‬این روزها بسیاری معتقدند که‬ ‫مردم دیگر تلویزیون نمی بینند اما واقعیت چیز دیگری است طبق امار‬ ‫و نظر سنجی های سازمان صدا و سیما‪ ،‬اکنون ‪ ۴۰‬درصد مردم بیننده‬ ‫سریال «چشم بندی» هســتند‪ .‬بعد از کار ما سریال دیگری پخش می‬ ‫شود که گویا اقبال خوبی از ان نشده اما خوشبختانه مجموعه تلویزیونی‬ ‫«چشم بندی» خوب دیده شــده و هم مسئوالن ســازمان‪ ،‬هم مردم‬ ‫عزیزمان از پخش این سریال راضی اند‪.‬‬ ‫اشنایی تان با شــاهد احمد لو به بازی در سریال های «سه‬ ‫دونگ ســه دونگ» و «اقا و خانم سنگی» بر می گردد‪ .‬به نظر‬ ‫می رسد همین اشنایی سبب شــد که برای بازی در «چشم‬ ‫بندی» از شما دعوت به کار شود‪ .‬این را قبول دارید؟‬ ‫بله همین طور است‪ .‬من پیش از این در فیلم «مورچه خوار» نیز مقابل‬ ‫دوربین شــاهد قرار گرفته بودم‪ .‬احمدلو نسبت به سنش در برابر دیگر‬ ‫کارگردان های کمدی ساز با تجربه و کاربلد است‪ ،‬او ُکنسه های خوبی به‬ ‫بازیگرانش می دهد و دست بازیگر را در کار باز می گذارد و پیشنهاد های‬ ‫ان ها را می پذیرد و توانایی بازیگران را می شناســد‪ .‬سر تمرین از بداهه‬ ‫گویی ها استقبال می کند‪ .‬بعد از کارگردانی شــاهد احمدلو‪ ،‬معتقدم‬ ‫موفقیت سریال مدیون حضور «سلیم ثنائی» تهیه کننده خوب‪ ،‬قوی و‬ ‫پی گیر این مجموعه تلویزونی است‪ .‬ثنائی دائم سر پروژه بود و مشکالت‬ ‫را حل می کرد و بحث پرداخت های مالی پروژه هم به موقع انجام می شد‪.‬‬ ‫در مجموع ترکیب فیلمنامه خــوب‪ ،‬کارگردانی و تهیه کنندگی باعث‬ ‫موفقیت سریال شده است طوری که باعث شد که شبکه برای ساخت‬ ‫«چشم بندی‪ »۲‬با عوامل این مجموعه قرارداد ببندد‪.‬‬ ‫هنــگام مطالعه فیلم نامــه چه ویژگی های شــخصیت‬ ‫«پسندیده» شما را جذب کرد؟‬ ‫به خاطر فیزیک و تن صدا و خشــن بودن میمیک چهره ام اغلب از‬ ‫من به اشتباه بازی می گرفتند اما من عصبی و عبوس نیستم‪ .‬به هر حال‬ ‫در «چشم بندی» سر جای خود و در جایگاه درستی قرار دارم‪ .‬چندی‬ ‫پیش خانمی به من گفت شما با وجود اینکه همیشه نقش های منفی‬ ‫بازی می کردید اما مردم به سبک بازیگری شما عالقه دارند‪ .‬در «چشم‬ ‫بندی» نقش «پسندیده» شخصیتی مثبت و کمیک است که طنازی‬ ‫خاصی دارد‪ .‬من حدود ‪ 247‬سریال بازی کرده ام و اگر ‪ ۱۰‬اثرم از این اثار‬ ‫را بخواهم به عنوان کارهای مورد عالقه ام عنوان کنم‪ ،‬بدون شک «چشم‬ ‫بندی» یکی از ان هاست‪.‬‬ ‫با توجه به اینکه گفتید شاهد احمدلو پیشنهادها را برای‬ ‫ارائه بهتر نقش می پذیرد و دســت بازیگر را باز می گذارد‪،‬‬ ‫بفرمایید خودتان چه ویژگی هایی به نقش اضافه کردید؟‬ ‫بعد از مطالعه فیلمنامه نقش را برایم توضیح داد و گفت «پسندیده»‬ ‫رئیس اداره بیمه با این خصوصیات است‪ ،‬وقتی فیلمبرداری شروع شد‬ ‫اغلب بازیگران جلو دوربین رفته بودند و شاهد روز شروع بازی گفت که‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ـرد‬ ‫همه بازیگران نقش شان را درست در اورده اند و امیدوارم که تو هم عالی‬ ‫بازی کنی و هم ردیف ان ها شوی که خدا را شکر این اتفاق افتاد‪.‬‬ ‫شانس این را داشتید که دو پارتنرتان حمید لوالیی و سروش‬ ‫جمشیدی‪ ،‬بازیگرانی بسیار حرفه ای و کاربلد بودند‪...‬‬ ‫همین طور است و ما سه نفر بده بستان های خوبی داشتیم‪ .‬قبل از‬ ‫فیلمبرداری تمرین می کردیم و در تمرین به یکدیگر کنسه می دادیم‬ ‫که چطور بازی کنیم‪ .‬معتقدم پارتنر خوب در ایفای نقش دیگر بازیگران‬ ‫خیلی اهمیت دارد‪.‬‬ ‫شما از دهه پنجاه تا کنون همان گونه که اشاره کردید نقش‬ ‫های متعددی را در فیلم ها و ســریال ها بازی کرده اید‪ .‬با این‬ ‫توضیح هنگام پیشنهاد بازی در یک اثر‪ ،‬کیفیت نقش برایتان‬ ‫اهمیت دارد یا دیده شدن؟‬ ‫االن دیگر دیده شدن برایم اهمیت ندارد‪ ،‬یک مقطعی برای دیده شدن‬ ‫تالش می کردم البته نه اینکه اهمیت نداشته باشد‪ .‬بگذارید اینطور بگویم‬ ‫که این بار برای بهتر دیده شدن تالش می کنم‪ .‬من از سال ‪ ۶۸‬به مدت‬ ‫‪ ۳۳‬سال با نمایش های کمدی شبانه روی صحنه رفتم و همیشه نقشم‬ ‫کمدی محور بود و همواره نقش های کمــدی درجه یک بازی کرده ام‪.‬‬ ‫زمانی که مردم خوب بخندند و خوب دست بزنند‪ ،‬به این معناست که در‬ ‫اخر کار نتیجه زحماتم را گرفته ام‪ .‬سال ‪ ۷۷‬اگر اشتباه نکنم در سریالی‬ ‫به کارگردانی اقای پوراحمد بازی کردم و سپس در سریال پریسا بخت‬ ‫اور با نام «من یک مستاجرم» به ایفای نقش پرداختم تا اینکه به پست‬ ‫رضا عطاران خوردم و در سریال های «خانه به دوش» «متهم گریخت»‬ ‫«ترش و شیرین» «سه در چهار» و دیگر سریال هایی که با کارگردانی‬ ‫عطاران ساخته می شد‪ ،‬بازی کردم‪.‬‬ ‫نگاهی به کارنامه بازیگری تان نشان می دهد برای متن و‬ ‫کارگردان یک کار ارزش زیادی قائلید‪ .‬درست است؟‬ ‫بله همین طور است؛ اگر من با رضا عطاران کار کنم خیلی بهتر است‬ ‫تا اینکه برای اقای فالنی یا خانم بهمانی که نه می شناسمشان و نه کار‬ ‫سه شنبه ‪ 9‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1381‬‬ ‫‪5‬‬ ‫بلدند‪ ،‬بازی کنم ‪ .‬البته گاهی اوقات بخاطر مشکالت مالی کار کرده ام‪.‬‬ ‫می گویم می روم بازی می کنم و می دان م کارش پخش نمی شود و فقط‬ ‫پولش را می گیرم‪ .‬وقتی پیشنهاد کار می شود ابتدا می پرسم کارگردان‬ ‫اثر کیست؟ و بعد از اینکه متوجه شدم با چه کسی کار می کنم‪ ،‬در وهله‬ ‫بعد کیفیت نقش برایم اهمیت دارد‪.‬‬ ‫اشاره به شرایط اقتصادی کردید با توضیحات تان ایا تا کنون‬ ‫اتفاق افتاده که نقشی را بازی کنید که دوستش نداشتید و به‬ ‫دلیل شرایط مالی مطلوب ان را پذیرفته باشید؟‬ ‫بله چنین نقش هایی را هم بازی کرده ام‪ .‬همین االن حدود ‪ ۵۰‬تله‬ ‫فیلم بازی کرده ام که پخش نشــده و در اصل پولــش را گرفتم‪ .‬چون‬ ‫می دانستم فیلم بی کیفیتی ساخته و به او مجوز پخش نمی دهند‪ .‬البته‬ ‫من کوشیده ام کارم را همواره به نحو احســن انجام دهم و نقشی بازی‬ ‫نکرده ام که بعدش پشیمان شده باشم ‪.‬‬ ‫با توجه به شــرایط اقتصادی جامعه‪ ،‬حرفــه بازیگری با‬ ‫نقش های خاصی که به شــما می دهند در امد مکفی برایتان‬ ‫دارد؟ یعنی طوری که فقط به این حرفه بپردازید؟‬ ‫من فقط از طریق بازیگری امرار معاش می کنم و خوشبختانه سرم هم‬ ‫حسابی شلوغ است اما نه به شکلی که مشکالت مالی نداشته باشم‪ .‬همین‬ ‫االن همزمان دو سریال بازی می کنم؛ یکی در مشهد و دیگری در کرج‪.‬‬ ‫خدا را صد هزار مرتبه شکر همیشه سر کار هستم‪ .‬البته این را هم به شما‬ ‫بگویم که هیچکدام پرداختی های خوبی ندارند‪ .‬فقط کار می کنم تا جلو‬ ‫چشم باشم و حضورم احساس شود‪ .‬در حرفه بازیگری این مهم است که‬ ‫دیگران بدانند شما سرکار هستید‪ .‬هنگام بستن قرار داد هم سر دستمزد‬ ‫سعی می کنم با تهیه کننده به توافق برسیم‪ .‬البته گاهی هم پیش امده‬ ‫که به دلیل پایین بودن دستمزد نقشی را نپذیرم‪.‬‬ ‫دغدغه این روزهای تان چیست؟‬ ‫دغدغه ام فقط مالی است‪ .‬من مجبورم کار کنم‪ .‬مثال شما با من تماس‬ ‫می گیرید و می گویید یک نقش است که چند جلسه کار داریم و فالن قدر‬ ‫هم دستمزد می دهیم ‪ .‬گاهی هم پیش می اید تهیه کننده ای بازیگر را‬ ‫حسابی اذیت کند و سر اخر هم نصف مبلغی را که توافق کرده اند به او‬ ‫بدهد‪ .‬وقتی برای یک فیلم که دو جلسه کار دارند پیشنهاد می دهند و‬ ‫می گویند فالن قیمت دستمزد می دهیم‪ ،‬به خودم می گویم جای صبر‬ ‫کنم مدتی بعد کاری پیشنهاد شود و مثال ‪ ۱۰‬میلیون تومان بگیرم‪ ،‬این‬ ‫کار را قبول کنم‪ ،‬کمتر دریافت کنم اما ســر کار باشم‪ .‬پذیرفتن همین‬ ‫ی‪‎‬پولی به پرستیژ حرفه ای ما لطمه می زند‪ .‬چکار باید‬ ‫پیشنهادها برای ب ‬ ‫کرد؟! اگر کار نکنم پولی نمی گیرم و اگر این بازی در این نقش ها را قبول‬ ‫کنم‪ ،‬مبلغ کمی دستم را می گیرد‪ .‬واقعا نمی دانم چکار کنم! اما بازی در‬ ‫سریال «چشم بندی» اتفاق خوبی برایم بود و توانستم دوباره جایگاه قابل‬ ‫اعتنایی در بازیگری به من داد تا بیشتر دیده شوم ‪.‬‬ ‫از میان نقش هایی که تا به حال بازی کرده اید کدام را بیشتر‬ ‫دوست دارید؟‬ ‫راستش نقش افرینی هایم در سریال های «متهم گریخت» و «سه در‬ ‫چهار» را خیلی دوست دارم‪.‬‬ ‫چرا کارگردان های مطرح و موفق کمدی سازی چون رضا‬ ‫عطاران‪ ،‬مجید صالحی و ســروش صحت که برای تلویزیون‬ ‫سریال های خاطره ساز و با کیفیتی می ساختند دیگر حضور‬ ‫پررنگی در این حوزه ندارند؟‬ ‫دلیلش و اضح است‪ .‬تلویزیون ان مقطع برای ساخت این اثار هزینه‬ ‫می کرد ‪ .‬برای نمونه رضا عطاران مبلغی می گرفت تا برای تلویزیون اثری را‬ ‫کارگردانی کند اما االن سالی دو تا فیلم بازی می کند ‪ ۶-۵‬میلیارد تومان‬ ‫می رود مگر دور از جان دیوانه‬ ‫می گیرد‪ .‬خب وقتی اوضاع اینطور پیش ‪‎ ‎‬‬ ‫شده بیاید چند ماه خودش را درگیر تلویزیون کند؟ اما خبر دارم که او‬ ‫قرار است به زودی سریالی طنز برای شبکه نمایش خانگی بسازد‪ .‬واقعا‬ ‫بعد از کارهای رضا عطاران اثر طنزی که در خاطره ها بماند ساخته نشده‬ ‫است‪ .‬البته سعید اقاخانی هم «نون خ» را ساخت اما خب مث ً‬ ‫ال به شیرینی‬ ‫«متهم گریخت» عطاران نبوده‪ .‬برزو نیک نژاد و مهران مدیری هم کار‬ ‫طنز می سازند اما هیچ کدام از اثارشان جای کارهای عطاران را نمی گیرد‪.‬‬ ‫رضا طنز را خوب می شناسد و همه چیزش به قول معروف کف خیابانی‬ ‫و از جنس مردم است‪.‬‬ ‫و حرف پایانی تان درباره سریال «چشم بندی» با خوانندگان‬ ‫روزنامه صبا‬ ‫قرار است در «چشــم بندی‪ »۲‬یک سری بازیگر جدید وارد داستان‬ ‫شوند ‪ .‬نمی توانم خط داســتان را لو دهم ولی می توانم بگویم که نقش‬ ‫«پسندیده» را که من بازی می کنم ارتقای شغلی دارد‪ .‬این شخصیت‬ ‫در سری جدید‪ ،‬مدیر کل بیمه می شود و سروش جمشیدی جای من را‬ ‫می گیرد و داستان تغییرات خوبی دارد‪ .‬امیدوارم سازمان صدا و سیما‬ ‫هماهنگی الزم را برای تولید سری جدید سریال انجام دهد چون مردم‬ ‫و خود ما از تماشای سریال لذت می بریم ‪ .‬اکنون فیلمنامه در ‪۵۰-۴۰‬‬ ‫قسمت در حال نگارش است و قرار داد با عوامل را بسته اند و فصل دوم‬ ‫سریال ‪ ۵‬فروردین قرار است کلید بخورد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫سه شنبه ‪ 9‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1381‬‬ ‫منتقد باسابقه تئاتر بستری شد‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫رضا اشــفته نویســنده‪ ،‬منتقد‪ ،‬مترجم و از همکاران روزنامه صبا که این روزها به دلیل بیماری در‬ ‫بیمارستان بستری شده است درباره روند درمانش گفت‪ :‬من از چهارشنبه هفته گذشته به دلیل پایین‬ ‫امدن هموگلوبین خونم که به دنبال خود تنگی نفس و کم شــدن اکسیژن خون را به همراه داشت در‬ ‫بیمارستان لوالگر بستری شده ام‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬متاسفانه طی جشنواره تئاتر فجر ناخواسته با اب جوش‬ ‫پایم سوخت و از انجا که مبتال به دیابت هســتم با وجودی که در طول این مدت انتی بیوتیک مصرف‬ ‫می کردم اما این زخم مزمن شد و اکسیژن خونم پایین امده است‪ .‬در حال حاضر مراحل درمانم در حال‬ ‫انجام است و دارو دریافت می کنم‪ .‬روزنامه صبا برای این فعال رسانه ای ارزوی سالمتی دارد‪/ .‬صباخبر‬ ‫«ققنوس» خیابان بهار متولد شد‬ ‫حسن روح االمین هنرمند رشته نقاشی پس از شهادت قریب رضا دارابی اتش نشان ایثارگر‪ ،‬اثری با‬ ‫عنوان «ققنوس» را خلق و به روح این شهید تقدیم کرد‪ .‬این اثر روز گذشته به صورت رسمی رونمایی‬ ‫شد و ادای احترام این هنرمند نقاش به شــهید رضا دارابی بود‪ .‬مراسم تشییع پیکر اتش نشان شهید‬ ‫قریب رضا دارابی که در حادثه اتش سوزی ساختمان اداری در خیابان بهار به مقام پر فیض شهادت نائل‬ ‫امد‪ ،‬صبح روز گذشته با انجام تشریفات از اداره مرکزی سازمان اتش نشانی تهران واقع در خیابان ازادی‬ ‫برگزار شد‪ .‬مراسم تشییع و خاکسپاری این شهید بزرگوار نیز در امام زاده علی اکبر محله چیذر برگزار‬ ‫می شود‪ .‬اثر جدید روح االمین در خیابان بهار و در محل شهادت شهید دارابی نصب خواهد شد‪/.‬تسنیم‬ ‫ترویج فرهنگ ایثار و شهادت‬ ‫در رسانه ها با نگاهی فراملی‬ ‫قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در اولین‬ ‫یادوارۀ بین المللی شــهدای رسانۀ مقاومت که در ســالن اجالس بین المللی صدا و سیما‬ ‫برگزار شد‪ ،‬با اشاره به اینکه نقش فرهنگ انفالب اسالمی در نجات دنیای کنونی‪ ،‬فرهنگ‬ ‫مادی گرایی و پوچ گرایی در میان بشریت غیر قابل انکار است‪ ،‬گفت‪ :‬در چارچوب ایدئولوژی‬ ‫اسالمی‪ ،‬به یقین زندگی ای که مبتنی بر ارزش های الهی‪ ،‬اخالق و معنویت باشد‪ ،‬پاسخگوی‬ ‫نیازهای انسانی امروز خواهد بود‪ .‬وی افزود‪ :‬در این میان‪ ،‬فرهنگ ایثار و شهادت ارتباطی‬ ‫تنگانگ با اموزه های دینی و به دنبال ان‪ ،‬انقالب اسالمی ایران و سایر حرکت های ظلم ستیز‬ ‫منطقه دارد‪ .‬این فرهنگ مترقی به عنوان موتوری پیشران که تجلی بلوغ معنویت و اوج‬ ‫عبودیت حضرت احدیت اســت‪ ،‬با جان و دل مردم مسلمان در کشورهای اسالمی عجین‬ ‫شده و راهگشای ملت های ستمدیده و اســتعمارزده در سراسر منطقه و حتی جای جای‬ ‫جهان است‪ .‬اگر بپذیریم فرهنگ ان چیزی است که زندگی و ارزش های انسانی را به وجود‬ ‫می اورد‪ ،‬با لحاظ کردن دیدگاه مکتبی و اعتمادی مان‪ ،‬ان را مجموعه ای از نظام ارزشی اسالم‬ ‫در تمام جوانب فردی و جمعی بدانیم‪ ،‬انگاه بهتر می توانیم به اهمیت و ارزش شــهادت به‬ ‫عنوان فرهنگی ارزشی اثرگذار و اصیل و نقشی که در اصالح امور جامعه دارد‪ ،‬پی برد‪ .‬وی‬ ‫افزود‪ :‬امروز تمام رسانه ها الزم است بر گسترش محتوای غنی فرهنگ ایثار و شهادت تاکید‬ ‫ویژه ای داشته باشند و با استفاده از کارشناسان و با برنامه ریزی جامع همراه با پشتیبانی سایر‬ ‫دستگاه ها به ویژه دستگاه های مرتبط با نشر ایثار و فرهنگ و شهادت‪ ،‬با نگاهی فراملی اقدام‬ ‫کنند‪ ،‬چرا که نسل کنونی و فردای جوامع نیازمند اشنایی با شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت‬ ‫جهت الگوگیری در عرصه های فردی و اجتماعی هستند‪ /.‬تسنیم‬ ‫انتصاب شورای سیاستگذاری جشنواره ایثار‬ ‫فرهاد مختاری مدیر کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران‬ ‫و دبیر جشنواره بین المللی «ایثار»‪ ،‬محسن برمهانی معاون کنونی‬ ‫ســیمای جمهوری اســامی ایران و مدیر فرهنگی‪ ،‬محمد حسین‬ ‫نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و مدیر‬ ‫فرهنگی‪ ،‬حبیب والی نژاد از تهیه کنندگان با سابقه سینما و تلویزیون‪،‬‬ ‫انسیه شاه حسینی نویسنده و کارگردان ســینمای ایران در عرصه‬ ‫سینمای مقاومت و دفاع مقدس‪ ،‬محمدرضا دزفولی مدیر اسبق امور‬ ‫استان های انجمن ســینمای جوانان ایران‪ ،‬فیلمساز و مستند ساز و‬ ‫ناصر باکیده مدیر عامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران‪ ،‬فیلمساز‬ ‫و مدیر فرهنگی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره بین‬ ‫المللی «ایثار» (فیلم و فیلمنامه) معرفی و منصوب شدند‪.‬‬ ‫اخرین مهلت ارســال اثار برای بخش فیلم تا بیست ونهم اسفند‬ ‫‪ ۱۴۰۱‬و برای بخش فیلم نامه تا پانزدهم فروردین ماه ‪ ۱۴۰۲‬خواهد‬ ‫بود‪/.‬مهر‬ ‫حذف قیمت از پشت جلد کتاب ها‬ ‫کاغذ تحریر روز گذشته در بازار به مرز یک میلیون و ‪ 500‬هزار‬ ‫تومان رسیده است‪ ،‬به گفته کارشناســان در یک هفته گذشته‬ ‫کاغذ بالغ بر ‪ 70‬درصد به ویژه در قطع ‪ 60‬در ‪ 90‬که عمده مصرف‬ ‫ان توسط ناشران است‪ ،‬افزایش قیمت داشته است‪ .‬این افزایش‬ ‫قیمت ان هم کمتر از دو ماه مانده به برگزاری نمایشــگاه کتاب‬ ‫ســی و چهارم این نگرانی را ایجاد کرده که قیمت کتاب افزایش‬ ‫قابل توجهی پیدا کند‪ .‬انتقادات و اعتراضاتی از سوی ناشران در‬ ‫هفته های گذشته نسبت به افزایش قیمت کاغذ در روزهای پایانی‬ ‫سال رسانه ای شده اســت ‪ ،‬در این راستا برخی از ناشران اقدام به‬ ‫انتشار کتاب های خود بدون قیمت پشــت جلد کرده اند ‪ ،‬برخی‬ ‫ناشران درگذشــته در برخی موارد این چنین کتاب های خود را‬ ‫منتشر کرده و بعد برچسب قیمت می گذاشتند‪ ،‬اما با گرانی های‬ ‫اخیر بازار کاغذ ‪ ،‬این امر فراگیرتر شده و ناشران مختلفی نسبت به‬ ‫ان اقدام کرده اند‪/.‬تسنیم‬ ‫طنز شاه کلید کارگشای رنج هاست‬ ‫کاظم نظری مدیــرکل هنرهای نمایشــی‪ ،‬در پیامی از همت و‬ ‫تالش ارزشمند مدیریت شهری اصفهان در برگزاری پنجمین دوره‬ ‫جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان قدردانی کرد‪ .‬در متن این پیام‬ ‫امده است‪« :‬هنر تئاتر از عجین ترین هنرها با انسان و جامعه است و‬ ‫چنان ایینه ای که برابر طبیعت بگذارند بازتاب صادق زندگی را نمایان‬ ‫می سازد‪ .‬این هنر دیرین در ذات خود واجد قابلیت های بزرگی برای‬ ‫تحول و تغییر‪ ،‬برای نشتر زدن به زخم ها و رفع کدورت ها‪ ،‬برای زدودن‬ ‫زنگارهاست‪ .‬در این راه «طنز» شاه کلید کارگشایی است برای کاهش‬ ‫بسیاری رنج ها‪ ،‬برای دور کردن ابرهای تیره از اسمان دل انسان های‬ ‫جامعه و روشن تر کردن روزگار‪ .‬از همت و تالش ارزشمند مدیریت‬ ‫شهری اصفهان در برگزاری پنجمین جشنواره تئاتر طنز خندستان‬ ‫قدردانی می کنــم‪ ».‬پنجمین دوره جشــنواره ملــی تئاتر کمدی‬ ‫خندستان‪ ،‬با ‪ ۱۱۸‬اثر در بخش صحنه ای‪ ۷۵ ،‬اثر در بخش محیطی یا‬ ‫ازاد و ‪ ۳۱‬اثر در بخش زاینده رود در حال برگزاری است‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫تله تئاتر «پوست مار» اماده نمایش شد‬ ‫تله تئاتر «پوست مار» که شهریور ضبط شده است پس از گذراندن مراحل فنی اماده نمایش شد‪ .‬المیرا‬ ‫دهقانی‪ ،‬ایوب اقاخانی‪ ،‬جوانه دلشاد‪ ،‬هدی ناصح و رویا فالحی در «پوست مار» به ایفای نقش می پردازند‪.‬‬ ‫این تله تئاتر دربار ه افسر ارتش شاهنشاهی به نام ارش رحمانی است که در کشاکش حوادث پیش از انقالب‬ ‫‪ ۵۷‬درگیر نجات خانواده خود از این اتفاقات می شود‪ .‬این تله تئاتر به نویسندگی ایوب اقاخانی‪ ،‬پنجمین تله‬ ‫تئاتری است که محمد قنبری بعد از «سهم زن»‪« ،‬یک اشنایی ساده»‪« ،‬میس جولی» و «شام یکشنبه»‬ ‫کارگردانی می کند‪ .‬از این کارگردان «سهم زن» و «یک اشنایی ساده» در سامانه تیوال در حال نمایش‬ ‫است و رایزنی ها برای پخش سه اثر دیگر در بستر پلتفرم‪ ،‬در حال انجام است‪/.‬مهر‬ ‫سه شنبه ‪ 9‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1381‬‬ ‫‪7‬‬ ‫صدور کارت تورلیدری در میراث فرهنگی خوزستان‬ ‫ث فرهنگی خوزستان از این پس فرایند صدور کارت تورلیدری در خوزستان‬ ‫بنابر اعالم ادار ه کل میرا ‬ ‫امکانپذیر است‪ .‬با تفویض اختیارات از وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی به مدیران کل‬ ‫استانی امکان صدور کارت تورلیدری پس از خرید دستگاه چاپگر کارت و با صرف اعتبار الزم محقق شد‪ .‬با‬ ‫خرید این دستگاه هم اکنون فرایند صدور و تمدید کارت تورلیدری استان با به روزرسانی سامانه «سادرا»‬ ‫صورت می گیرد‪ .‬گفتنی اســت؛ با این اقدام نظارت بر تورلیدرها و ارتباط مستحکم تر این راهنمایان با‬ ‫ادار ه کل میراث فرهنگی بیشتر می شود‪ .‬هم اکنون ‪ ۱۰۶‬تورلیدر کارت دار داخلی و بین المللی در استان‬ ‫خوزستان فعالیت می کنند‪/ .‬ایسنا‬ ‫عبدالمعطیابوزید‬ ‫نقاشدلاگاهفلسطینیدرگذشت‬ ‫عبدالمعطی ابوزید رئیس اتحادیه هنرهای تجسمی فلسطین در سوریه ـ که چندی قبل به ایران‬ ‫سفر کرده بود‪ ،‬در بازگشت از کشورمان دچار سکته شد و درگذشت‪.‬‬ ‫عبدالمعطی ابوزید ـ نقاش و رئیس اتحادیه هنرهای تجسمی فلسطین در سوریه ـ در طول بیش‬ ‫از نیم قرن فعالیت خویش‪ ،‬اثاری ماندگار و شاگردانی توانمند را برای جبهۀ مقاومت تربیت کرد‪.‬‬ ‫محمد مهدی دادمان‪ ،‬رئیس حوزه هنری انقالب اسالمی در پیامی درگذشت ابوزید را اعالم کرده‬ ‫و چنین اورده است‪:‬‬ ‫ون‬ ‫اِن َّا ِ َّل َواِن َّا اِل َ ْی ِه َراجِ ُع َ‬ ‫دست توانمند هنرمندان متعهد و درداشنا‪ ،‬زبان گویای ملت خویش و نقش های انان‪ ،‬ندای رسای‬ ‫درد مردم زمانۀ ایشان است؛ درد مردمی که به قول پرستوی شاعر‪ ،‬قیصر عزیز‪« ،‬چین پوستینشان‪،‬‬ ‫مردمی که رنگ روی استینشان‪ ،‬مردمی که نام هایشان‪ ،‬جلد کهنۀ شناسنامه هایشان درد می کند»‪.‬‬ ‫نقاش فقید‪ ،‬مرحوم عبدالمعطی ابوزید‪ ،‬هنرمند دل اگاهی بود از سرزمین عزیز فلسطین که در طول‬ ‫بیش از نیم قرن فعالیت خویش‪ ،‬اثاری ماندگار و مهم تر و موثرتر از ان‪ ،‬جوانان هنرمند و شاگردان‬ ‫زندگی در تبعید‪ ،‬لحظه ای‬ ‫توانمند بسیاری را به جبهۀ مقاومت تقدیم داشت و به رغم همۀ سختی های‬ ‫ِ‬ ‫از کار و تالش و مجاهدت هنری نایستاد‪ .‬او به نیکی و بسیار زود دریافت که پایداری در برابر دشمن‬ ‫غاصب‪ ،‬به همان اندازه که نیازمند غیورمردانی رزمنده و سالح دردست است‪ ،‬به همان میزان هم به‬ ‫هنرمندان دردمند و خالقی احتیاج دارد که با احضار گذشته و بیان مسائل امروز‪ ،‬تصویر روشنی از فردا‬ ‫بیافرینند و زندگی را برای مردم خویش معنادار و غنی تر سازند‪ .‬او با همین نگرش عمیق و با هدف زنده‬ ‫نگاه داشتن یاد میهن و خاطرۀ خانه‪ ،‬در طی این نیم قرن اقدام به بازیابی هویت ملی مردم خویش در‬ ‫قالب عناصر بصری و نشانه های تصویری کرد و با نشر مدام ان ها در اثار هنری خود و شاگردانش کوشید‬ ‫در برابر دیو نسیان بایستد و مانع فراموشی تصویر میهن در ذهن و جان هم وطنان اوار ۀ خود شود‪.‬‬ ‫افتخار میزبانی از ایشان در روزهای اخیر‪ ،‬خاطره ای ارزشمند برای خانواده حوزه هنری خواهد‬ ‫بود تا نقش اثرگذار هنرمند غیور مسلمان در مسیر نورانی مقاومت بیش از پیش رخ بنماید‪ .‬درگذشت‬ ‫این هنرمند خالق‪ ،‬مبارز‪ ،‬صبور و متواضع را تسلیت عرض می کنم و و از خداوند متعال برای روح‬ ‫بلندپروازش‪ ،‬مراتب عالی اسمانی و برای خانواده و نزدیکان محترم ایشان نیز صبر بر این مصیبت‬ ‫را مسالت می کنم‪/.‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫گفت وگوی صبا با خواننده ارکستر سفونیک رسانه ملی‬ ‫غفلت ‪ 25‬ساله از ارکستر سمفونیک صدا و سیما‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سمیه نجفی خاتونی‪ -‬گزارشــی از یک جشن؛ پرونده‬ ‫کارناوال موسیقی ایران در سی و هشتمین ایستگاه خود در‬ ‫تاالر وحدت بسته شد‪ .‬ما ماندیم در حسرت دست هایی که‬ ‫نزده و اشک واه هایی که سرازیر نکردیم‪ ،‬ما ماندیم در شگفت‬ ‫از رازی که قصد افشای اســرار خود را ندارد‪ .‬به قول سهراب‬ ‫زندگی عادتی نبود که لب طاقچه از یاد برود‪ ،‬اما رفت‪ .‬به راحتی‬ ‫لمس های پرتکرار کلمه دانلود در فضای مجازی‪ ،‬موسیقی‬ ‫فاخر و اصیل را لب طاقچه گذاشتیم که برای خود و تنهایی اش‬ ‫مهجورانهبنوازدوبهسالنهایکنسرتخوانندههایپاپحمله‬ ‫کردیم‪ .‬نمی دانم و نمی خواهم بدانم که چه بالیی سرمان امده‬ ‫است فقط همین را بگویم از روزی که گوش هایمان بد عادت‬ ‫شدند روح مان هم بدقلقی می کند و هر شب دست چینی از‬ ‫رنج ها و مرارت ها را برایمان ردیف می کنند‪ .‬فاجعه هجرت‬ ‫موسیقیعلمیاززندگیایرانیاندرزمانیبیشترخودرانشان‬ ‫داد که در جشنواره موسیقی صندلی های خالی و بلیط های‬ ‫سرگردان ارکسترهای سمفونیک و شب های موسیقی ایرانی‬ ‫درمیانهنردوستاندست به دستمیشدنددرحالیکهحتی‬ ‫یکبلیطوصندلیخالیدرسالن‪ 1000‬نفرهمیالدکهاختصاصی‬ ‫سالن هایاجراییموسیقیپاپبودیافتنمی شد‪.‬اندکیتفکر!‬ ‫حالکهچندصباحیازخاتمهجشنوارهموسیقیفجرگذشته‬ ‫استبهبهانهاینرویدادبزرگفرهنگیوهنریایرانخبرنگار‬ ‫صباباجاویدعسگریخوانندهارکسترسمفونیکصداوسیما‬ ‫بهگپوگفتنشستهکهدرادامهمی خوانید‪.‬‬ ‫ارکستر سمفونیک صدا و سیما را به مخاطبان هنر دوست‬ ‫روزنامه صبا معرفی بفرمایید؟‬ ‫ارکستر سمفونیک صداو سیما‪ 60‬نفر نوازنده دارد که این نوازنده ها‬ ‫شامل ارکستر زهی‪ ،‬ارکستر بادی چوبی‪ ،‬بادی برنجی و سازهای کوبه‬ ‫ای می شوند عالوه بر ان ‪ 20‬نفر هم را در گروه کر داریم که این ‪ 20‬نفر‬ ‫شامل صدای سوپرانو‪ ،‬التو‪ ،‬تنور و باس می شود که تلفیقی از صدای‬ ‫خانم ها و اقایان در این مجموعه است‪.‬‬ ‫در جشنواره چه اثری را ارائه کردید؟‬ ‫از مهم ترین ان ها اجرای سوئیت سمفونی حضور از ساخته های‬ ‫علی اکبر قربانی و شهرام توکلی‪ ،‬با شعری از دکترمحمد عبدالحسینی‬ ‫بود که برای اجرای این برنامه حدود ‪ 2‬ماه به مدت ‪ 8‬الی ‪ 10‬جلســه‬ ‫تمرین گروهی داشتیم‪.‬‬ ‫از سوئیت سمفونی ایی که بیشترین استقبال و خوشایند‬ ‫مخاطب را به همراه داشته است نام می برید؟‬ ‫سمفونی حضور که در جشــنواره موســیقی فجر هم اجرا شد‪،‬‬ ‫بیشترین اســتقبال را در پی داشته اســت و البته قطعه نیایش از‬ ‫مرحوم حشمت سنجری نیز از نمونه کارهای موفق این گروه بود که‬ ‫موزیسین ها نیز به این قطعه اردات خاصی داشتند‪ .‬اما عموما قطعات‬ ‫تولیدی که با خط و مشی های سازمان تولید و تبیین می شود‪ ،‬ممکن‬ ‫است خیلی موسیقی مردم پسندی نداشته باشند‪.‬‬ ‫متاسفانه عموم مردم شناختی از ماهیت و کارکرد ارکستر‬ ‫سمفونی ندارند و مخاطب این هنر نیستند‪.‬‬ ‫بله‪ ،‬در این زمینه هیچ فرهنگ ســازی ای انجام نشده است‪ .‬یکی‬ ‫از ارگان هایی که مستقیما می تواند در فرهنگ سازی و ایجاد بستر‬ ‫تاثیرگذار باشد سازمان صدا و سیما اســت که تا به حال هیچ اقدام‬ ‫عملی ای برای این منظور انجام نداده است که برای ما هم بسیار تعجب‬ ‫اور است‪.‬‬ ‫ایابهاینخاطرنیستکهطبقضوابطسازماناجازهنمایش‬ ‫سازهای موسیقی را در قاب تلویزیون ندارند؟‬ ‫بله این هم می تواند موثر باشــد‪ ،‬اما حتما برای این مشــکل هم‬ ‫راهکاری هست‪ .‬ما در وضعیتی به سر می بریم که حتی خود کارمندان‬ ‫سازمان هم از وجود گروه ارکستر سمفونیک صداو سیما بی اطالعند‪.‬‬ ‫حال موسیقی ایران چطور است؟‬ ‫حال موسیقی خوب نیست‪ ،‬شرایط سخت اقتصادی مردم را منزجر‬ ‫کرده است‪ .‬موسیقی روح جامعه است و در این شرایط نمی تواند کارکرد‬ ‫اصیل و ارامش بخش خود را حفظ کند‪ ،‬چرا که مردم زمان فارغ البالی‬ ‫را برای اختصاص دادن به هنر فاخر و علمی ندارند‪.‬‬ ‫باتوجه به اینکه جوانان عالقه من زیادی تازه به این حوزه‬ ‫وارد شده اند چشم انداز اینده موســیقی ایران را چگونه‬ ‫می بینید؟‬ ‫خیلی بد‪ ،‬بنده در حال حاضر در اموزشگاه های سطح تهران هم‬ ‫تدریس می کنم‪ .‬هیچ فرهنگ سازی و بســتر سازی برای پذیرش‬ ‫شو پرورش و صداو سیما به شدت‬ ‫موسیقی حرفه ای نشده است‪ .‬اموز ‬ ‫در این حوزه غافل بوده اند و نتیجــه اش این عالقه مندی نوجوانان و‬ ‫جوانان به موسیقی هایی ناردیف و ناکوک است که ثمره ای جز عادت‬ ‫های بد شنوایی ندارد‪ .‬بخش بزرگی از این مسئله به این دلیل است که‬ ‫نگاه ما با نگاه مدیران فرهنگی فرق می کند‪ ،‬ما به دنبال اشاعه موسیقی‬ ‫فاخر‪ ،‬علمی وخوب کردن حال مردم هستیم اما این بزرگوارن حال‬ ‫خوب مردم را در موسیقی سخیف می دانند‪.‬‬ ‫برای اینکه عموم مردم باب اشنایی و غرابت شان با گروه‬ ‫های موسیقی اصیل بیشتر شود‪ ،‬چه پیشنهادی دارید؟‬ ‫باید به موسیقی بها داده و در این زمینه فرهنگ سازی شود‪ ،‬مدیران‬ ‫کامال به راهکارهای این امور مسلط هستند و نیازی به پیشنهاد من‬ ‫ندارند‪ ،‬کمااینکه تا به حال روی هر چه که خواسته و متمرکز شده اند‪،‬‬ ‫از پس ان برامده اند‪ .‬اما نمی دانم چرا این مسئله در دستور کارشان‬ ‫نیست و سال هاست از ان غفلت کرده اند‪.‬‬ ‫ایا رویکرد سازمان صد او ســیما در دوره جدید با گروه‬ ‫ارکستر سمفونیک تغییر کرده است؟‬ ‫تنها نارضایتی من این است که سازمانی که خود پایه گذار این نهاد‬ ‫و گروه در سازمان است‪ ،‬چرا در شبکه ‪ 4‬سیما که به امور فرهنگی و‬ ‫هنری اختصاص دارد یک برنامه تلویزیونی را به این اجراها تخصیص‬ ‫نداده است؟ حتی در حد هفته ای یک بار در قالب یک برنامه دو ساعته!‬ ‫تنها انتقاد من همین است و درکل سپاسگزار مدیران سازمان هستم‬ ‫که در طول این ‪ 25‬سال حضور مستمر این نهاد را حمایت کرده و پای‬ ‫ان نشسته اند‪ .‬بخشی از این انتقاد من از روی دلسوزی است چرا که‬ ‫استودیوهای بسیار بزرگی در اختیار ماست که نظیر ان در خاورمیانه‬ ‫وجود ندارد‪ .‬اما هیچ وقت نفهمیدم که چرا این ارزش ها مبسوط تنها در‬ ‫میان حلقه های خاص و هنری شناخته شده است‪ .‬گاهی فکر می کنم‬ ‫برخی از مدیران فرهنگی در تصمیم گیری از هر چه که باعث ترویج‬ ‫هنر فاخر و علمی شود هراسان هستند‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!