روزنامه صبا شماره 1380
روزنامه صبا شماره 1380
روزنامه صبا شماره 1380
دو شنبه| 8اسفند 27 |1401فوریه 6 |2023شعبان |1444
سال دهم| شماره 8 |1380صفحه| 5000ناموت|
گفتگوی صبا با کارگردان و بازیگر نمایش در و گبر و یک قرص نان
کااترسـیس
تجربـه بـا هـم دیـدن
محمدمهدی اسماعیلی:
حمایت از حوزه مد و لباس
ازحالت نمایشی خارج شود
عزت اهلل ضرغامی :
غرب ادرس عوضی می دهد
هنرمند متعهد و انقالبی
قبله و جبهه دارد
توگو با سهیال پورمحمدی
گف
کارگردان فیلم «جان داد»
زمانی برای مرگ
و زمانی برای زندگی
افزایش قیمت بلیت سینماها
قطعی است
امار و ارقام اثار راه یافته
به جشنواره فیلم ۱۰۰
جوامع الییک و سکوالر تحت
تاثیر منابع دینی صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دو شنبه 8اسفند 1401شماره 1380
خرس طالیی برلیناله ۲۰۲۳به یک مستند رسید
هفتاد و سومین دوره جشــنواره فیلم برلین به ریاست کریستین استوارت جایزه خرس طالیی را به
مستند «در ادمان» به کارگردانی نیکال فلیپر اهدا کرد .برندگان جشنواره برلین عبارت هستند از :برنده
خرس طالیی« :در ادمان» ساخته نیکال فلیپر /برنده خرس نقره ای جایزه بزرگ هیات داوران« :اتش»
ساخته کریستین پتزولد /برنده خرس نقره ای هیات داوران« :زندگی بد» ساخته ژوائو کانیژو /برنده خرس
نقره ای بهترین کارگردان :فیلیپ گارل برای «ارابه بزرگ» /برنده خرس نقره ای بهترین بازیگر نقش اول:
سوفیا اوترو برای « ۲۰هزار گونه زنبور» /برنده خرس نقره ای بهترین بازیگر نقش مکمل :تیا ایره برای «تا
پایان شب» /برنده بهترین فیلمنامه :انجال شانلک برای «موسیقی» /مهر
«پوست شیر» جدید ۳روز دیگر منتشر می شود
فصل سو م و پایانی سریال «پوست شیر» که این روزها از شــبکه نمایش خانگی پخش می شود ،از
چهارشنبه (دهم اسفندماه) منتشر خواهد شد .طبق اعالم پلتفرم پخش کننده ،قسمت جدید از فصل سوم
سریال «پوست شیر» دو روز دیگر منتشر خواهد شد « .پوست شیر» عنوان سریال نمایش خانگی ایرانی
در ژانر درام جنایی به کارگردانی جمشید محمودی و نویسندگی رضا بهاروند و جمشید محمودی است
که در سال ۱۴۰۱از شبکه اینترنتی فیلم نت به نمایش درامد .هادی حجازی فر ،شهاب حسینی ،پانته ا
بهرام ،مهرداد صدیقیان ،علیرضا کمالی ،پردیس احمدیه و ژیال شاهی از بازیگران این مجموعه هستند.
فصل سوم ،فصل پایانی سریال خواهد بود /.ایسنا
افزایش قیمت بلیت سینماها قطعی است
دبیر شورای صنفی نمایش با بیان اینکه سه فیلم از فیلم های روی
پرده سینما به اکران نوروز راه پیدا می کنند ۱۴ ،اسفندماه را اخرین
مهلت متقاضیان اکران نوروزی اعالم کرد.
همایون اسعدیان درباره جزئیات جلسه یکشنبه هفتم اسفند ماه
شورای صنفی نمایش با اشــاره به اینکه این جلسه در دفتر معاون
نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی حبیب ایل بیگی برگزار شد بیان
کرد :انچه به طور قطعی مشخص شده این است که فیلم های «چپ
راست»« ،بخارست» و «مالقات خصوصی» قطعاً در اکران نوروزی
باقی می مانند و فیلم «خط استوا» هم که قرارداد سه هفته ای دارد در
«همه چیز همه جا یک باره» به اسکار نزدیک تر شد
جوایز انجمن تهیه کنندگان امریکا ( )PGAصبح امروز برندگان
خود را انتخاب کرد و «همه چیز همه جا یک باره» را به عنوان بهترین
فیلم سال برگزید .از ســال ،۲۰۰۹تنها ســه فیلم در PGAبرنده
شــده اند و موفق به دریافت جایزه اســکار بهترین فیلم نشده اند که
شامل «کمبود بزرگ» (« ،)۲۰۱۵الال لند» ( )۲۰۱۶و فیلم «»۱۹۱۷
( )۲۰۱۹می شود .حتی فیلم هایی مانند «کتاب سبز» ( )۲۰۱۸و فیلم
شوکه کنند ه «کودا» در سال ۲۰۲۱که لحظه اخر وارد مسیر پیروزی
شد و به شدت از ان انتقاد می کنند هم قبل از دریافت تندیس اسکار،
موفقیت خود را با دریافت جایزه این گروه تثبیت کردند.
این فیلم در رقابت با «اواتار :راه اب»« ،اشباح اینیشرین»« ،الویس»،
«فابلمن ها»« ،تــار» و «تاپ گان :مارویک»و «پیاز شیشــه ای» این
موفقیت را کسب کرد .در این مراسم تام کروز ،جایزه دستاورد دیوید
او.سلزنیک را که برای تجلیل از تهیه کننده ای برای مجموعه کارهای
خارق العاده اهدا می شود ،دریافت کرد/.مهر
صورت حفظ کف فروش ،می تواند به اکران خود ادامه دهد.
وی افزود :برای اکران نوروزی ۴تا ۵فیلم دیگر اضافه خواهند شد
و فع ً
ال چهار فیلم متقاضی شده اند .برای بقیه متقاضیان هم تا یکشنبه
هفته اینده فرصت باقی اســت .به گفته او در حال حاضر هنوز هیچ
فیلمی از جشنواره فجر امسال متقاضی اکران نوروز نشده ولی ممکن
است تا هفته اینده فیلمی اضافه شود.
اسعدیان ادامه داد :اکران نوروز از ۲۴اسفند ماه شروع می شود و
اگر هر کدام از فیلم های انتخاب شده ،اماده باشند قبل از این تاریخ
هم می توانند اکران خود را اغاز کنند.
برای دریافت این جایزه جنگیدم
در مراسم ساالنه جوایز «انی» که به بهترین های انیمیشن سال
تعلق می گیرد« ،پینوکیوی گیلرمو دل تورو» برنده اصلی شد .این
درام خانوادگی فانتزی موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشن
سال شد .همچنین پینوکیو توانست چهار جایزه دیگر نیز از دست
داوران مراسم دریافت کند .دل تورو و مارک گوستافسون کارگردان
مشترک این فیلم ،جایزه بهترین کارگردان سال را هم از ان خود
کردند .سه جایزه دیگر پینوکیو شامل جوایز جنبی چون بهترین
موسیقی ،طراحی صحنه و طراحی کاراکترها می شود .گیلرمو دل
تورو که در مراسم جوایز انی ،غافلگیر و هیجان زده شده است در
سخنرانی خود گفت« :چه می توانم بگویم؟ من به شدت برای این
جایزه جنگیدم .به اعتقاد من ،جایزه انی بهترین و زیباترین جایزه
سینمایی جهان است ».وی به این نکته هم اشاره کرد که مراسم
انی تنها مراسم و جایی است که در ان ،مجبور نیست تاکید کند
انیمیشن یک مدیوم است و یک ژانر سینمایی نیست/.صباخبر
دبیر شورای صنفی نمایش همچنین درباره قیمت بلیت ها برای
ســال اینده گفت :به طور قطع افزایش قیمت بلیت خواهیم داشت
چون بسیاری از سالن های سینمایی در مجتمع های تجاری هستند
که با افزایش شارژ مواجه شــده و در کنار افزایش حقوق کارمندان
و هزینه های دیگــر ،اگر قیمت بلیت افزایش پیــدا نکند با تعطیلی
سالن های سینمایی روبرو خواهیم شد .با این حال در صدد هستیم
شیوه ای طراحی شود که احتماالً در یک نشست مطبوعاتی جزئیات
ان تشریح خواهد شد تا برای همه اقشار امکان نمایش فیلم ها وجود
داشته باشد/.ایسنا
برندگان سزار ۲۰۲۳معرفی شدند
«شب دوازدهم» ساخته دومینیک مول بهترین فیلم اسکار فرانسه
شــد .در چهل و هشــتمین دوره اهدای این جوایز همچنین جایزه
افتخاری سزار به دیوید فینچر کارگردان امریکایی اهدا شد و برد پیت
این جایزه را به وی اهدا کرد.
«شــب دوازدهم» که در ۱۰بخش نامزدی ســزار را کسب کرده
بود موفق شد تا این جایزه را برای بهترین فیلم ،بهترین کارگردانی،
بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای بازی بونی النرز ،بهترین بازیگر
تازه وارد برای بازی باستین بویون ،بهترین فیلمنامه اقتباسی و صدا
از ان خود کند.
در این درام جنایی بویون و النرز در نقش ۲پلیس بازی کرده اند که
سعی دارند تا پرونده قتل یک زن جوان را حل کنند .این فیلم که در
رقابت با «همیشه جوان»« ،خیزش»« ،معصوم» و «تسکین» موفق
به کسب این جایزه شد ،اولین بار در بخش پرمیرز جشنواره کن دیده
شده بود/.مهر صفحه 2
دو شنبه 8اسفند 1401شماره 1380
خرب سیمنا و تلویزیون
تماشای این فیلم به افراد زیر ۱۵سال توصیه نمی شود
فیلم سینمایی «دوار» به کارگردانی میثم حســن زاده و تهیه کنندگی علیرضا علویان از ۱۷اسفند
در گروه سینمایی هنر تجربه با رده بندی سنی اکران می شود .در خالصه داستان این فیلم امده است؛
میالد موزیسینی است که فراموشی دارد .او برای اینکه بیماری فراموشی برای اش مشکل ساز نشود تمام
برنامه های زندگی اش را بوسیله یاداوری های االرم گوشی اش تنظیم کرده است .قصه از جایی در خاطر
میالد شکل می گیرد که مهسا نامزدش رفته؛ او به دنبال کشف ماجراست .در این بین میالد مدام خود و
سرنوشتش را با مِری کوری خواننده معروف گروه کویین مقایسه می کند .این فیلم دارای رده بندی سنی
است و برای افراد زیر ۱۵سال توصیه نمی شود/.ایسنا
هنرمند متعهد و انقالبی ،قبله و جبهه دارد
نشست خبری هفدهمین جشــنواره فیلم مقاومت با شعار
«گفتمان مقاوت ،نهضت جهانی مســتضعفین و ازادی قدس
شریف» به همت انجمن روایت فتح با حضور جالل غفاری قدیر
دبیر جشنواره ،سیدمحمد حسینی مدیر عامل انجمن سینمای
دفاع مقدس ،محمدعلی مومنی مســئول کمیته بین المللی
جشنواره ،محسن جوادی مسئول کمیته استان ها و اکران های
سراسر کشور و محسن رفیعی دبیر اجرایی جشنواره صبح روز
گذشته ۷ ،اسفند ماه ۱۴۰۱در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.
در ابتدای این نشســت خبری ،جالل غفــاری قدیر دبیر
هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت گزارشــی را از این رویداد
ارایه داد و گفت :هفدهمین دوره از این رویداد در اذر ماه ۱۴۰۱
فراخوان خود را اعالم کرده است .با اینکه زمان کمی و حدودا
کمتر از دو ماه برای دریافت اثار در مضامین ۱۷گانه اعالن شد با
استقبال فوق العاده ای در عرصه اثار داستانی ،مستند و پویانمایی
روبه رو شد .سیدمحمد حســینی مدیر عامل انجمن سینمای
انقالب دفاع مقدس و روایت فتح گفت :این دوره مسیر مناسبی
را طی می کند و شاید مهمترین جشنواره کشور باشد ،انچه که
3
امار و ارقام اثار راه یافته به جشنواره فیلم ۱۰۰
با اعالم پایان مهلت ارسال اثار به سیزدهمین جشنواره فیلم ،100در مجموع 4622اثر در سه بخش
ملی ،بین المللی و مخاطب کودک و نوجوان در دبیرخانه جشنواره ثبت شد .در بخش ملی از میان 2195
اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره 173 ،اثر در بخش ملی به جشنواره راه یافت که از این میان 97اثر در
بخش مسابقه و 76اثر در بخش غیر رقابتی به نمایش در می ایند .در بخش بین الملل از میان 2427اثر
رسیده 88 ،اثر به سیزدهمین جشنواره فیلم 100راه یافته اند که از این میان 39اثر در بخش مسابقه و 49
اثر در بخش خارج از مسابقه به نمایش درخواهند امد .همچنین 69اثر در بخش مخاطب کودک توسط
هیات انتخاب به جشنواره فیلم 100راه یافته اند/.تسنیم
در جریان جشنواره ها اهمیت دارد ،مدیریت پذیری سینمای
جشنواره هاست برای اینکه رویکرد تولید اثار به یک ایدئولوژی
و فکر به سمت خاصی کشیده شود.
او افزود :یکی از مهمترین دستاوردهای ما بالشک سینماست
و سینما یکی از دستاوردهای جهان است که طعم متفاوتی دارد.
اینجا با پول کافه های هالیوود فیلم ساخته می شود و ژانرهای
متفاوت و متداول دنیا با اصابت به فرهنگ های دنیا تغییر ماهیت
می دهند .تنها گونه ای که در مواجه با فرهنگ غنی ایرانی تغییر
حالتنمی دهدقطعاسینمایدفاعمقدسوسینمایجنگاست.
این جشنواره موقعیت ایدئولوژیک خود را با صراحت بیان می کند
و دو وجه ممیزی دارد ،یک انکه هنرمند متعهد و انقالبی ،قبله
دارد و نکته دوم این است که این هنرمند جبهه دارد و جایگاه
و حرفش مشخص است و بسیاری از هنرمندان که در اتمسفر
فضای انقالبی کار کرده اند ،در این دوره نیز حضور خواهند داشت.
محسن رفیعی دبیر اجرایی جشنواره در ادامه این نشست
اظهار کرد :دوره هفدهم جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در
روز ۱۲اسفندماه ۱۴۰۱ســاعت ۱۵افتتاح می شود و افتتاحیه
ان همزمان با افتتاح این جشنواره در ۳۲استان کشور صورت
می پذیرد .مراسم پایانی جشنواره در ۱۷اسفند ماه ۱۴۰۱ساعت
۲۰تا ۲۳روی عرشه کشتی ایرانی در سواحل نیلگون خلیج فارس
برگزار خواهد شد و برنامه های متعدد و متنوعی برای مدعوین و
حضار در نظر گرفته شده اســت و بیشترین وجه ان اموزشی،
نقد فیلم و نمایش اثار منتخب جشنواره و ارتقای سطح نگرش
فیلمسازان به مفهوم مقاومت است .ما در تهران شاهد حضور۴۵
درصدی اثار نسبت به شهرهای دیگر کشور هستیم و استان قم
و اصفهان بعد از تهران صدرنشین هستند.
همچنین ســیدمهدی ناظمی دبیر بخش داوری جشنواره
مقاومت در پایان گفت :بهروز افخمــی رییس کمیته داوران
است که ۴داور خارجی و ۲داوری ایرانی او را همراهی خواهند
کرد .همچنین در بخش دفاع مقدس شــهریار بحرانی رئیس
داوران خواهد بود و محسن برمهانی در بخش فلسطین و شهاب
اسفندیاری در بخش نثر روایت رئیس داوران خواهند بود .در
داوری بخش فیلمنامه نیز بهمن حبشی حضوری پررنگ خواهد
داشت/.صباخبر صفحه 3
4
دو شنبه 8اسفند 1401شماره 1380
پرونده
گفتگوی صبا با داوود فتحعلی بیگی کارگردان و امیر ازاد روستا بازیگر نمایش در و گبر و یک قرص نان
کاتارسـیس ،تجربـه بـا هـم دیـد
سمیه نجفی خاتونی نمایش «در و گبر و یک قرص نان» به نویســندگی و کارگردانی داود فتحعلی بیگی از یکشنبه
30بهمن به مدت 20شب اجرای خود را در تاالر چهارسو مجموعه تئاتر شهر اغاز کرد .در این اثر
گفت و گو
نمایشی که یکی از نمایش های اجرا شده در چارچوب چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
بود حمیدرضا معدنکن ،امیرازاد روستا ،فاطمه رضاخانی ،محمد رمضانی ،کیانوش حاتمی ،ساغر نوروزی ،محمد
حاج محمدی ،مصطفی خدابنده لو ،علی صابر ،ارش اعظمی ،ثنا ازادروستا ،امیر علی بهاری به عنوان بازیگر حضور
دارند .خبرنگار صبا درباره این نمایش با داوود فتحعلی بیگی نویسنده وکارگردان این نمایش وهمچنین امیر ازاد
روستا بازیگر و دستیار هنری نمایش به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید.
داوود فتحعلی بیگی:
در سگ کشی بهرام بیضایی غفلت کردم
تئاتر در و گبر و یک قرص نان اثر نمایشی است به قلم خودتان،
در مورد نام نمایش توضیح دهید.
این نمایش از سه قصه تشکیل شده است ،اولی قصه یک در،
دومی یک زرتشتی (گبر) که به دنبال درمان بیماری خود است
و سومی قصه دزدیده شــدن یک قرص نان است .در ادامه این
سه قصه در هم تنیده شده به صورت موازی روایت می شوند تا
در نهایت در نقطه گره گشایی به هم می رسند .دراین میان نان
به نسبت اینکه از مهم ترین دغدغه های نیاز عموم مردم است
بار دراماتیک پیدا کرده و این سه روایت را به هم پیوند می دهد.
این اثر نمایشی را چه زمانی نوشته بودید؟
20سال پیش این نمایشــنامه را برای جشنواره تئاتر رضوی
نوشته بودم که در همان سال هم در جشنواره شرکت دادم .برای
اجرای عموم ان اقدام نکرده بودم که امســال ضمن حضور این
لو یکمین تئاتر فجر ،اجرای عموم ان هم میسر شد.
نمایش در چه
این قصه زمانش به گذشته برمی گردد اما مفاهیمی را در برمی گیرد
که ما به ازای امروزی اش را در عصر حاضر شاهد هستیم .در نگارش
اثار تاریخی نویسنده باید توجه داشته باشد که داستانش مربوط
به هر دوره ای که هست باید یک مابه ازای امروزی داشته باشد .با
این رویکرد اگر در همان دقایق اولیه ،تعلیق و گره داستان افکنده
شود انتظار در مخاطب برای دنبال کردن ماجرا ایجاد می شود.
چه مدت زمانی صرف تمرین و اماده سازی این اجرا شد؟
حدود 2ماه در 40جلسه تمرین کردیم .این نمایش به سفارش
ستاد فجر کار شد که ترجیح دادیم بعد از جشنواره نمایش را به
اجرای عموم بگذاریم که پرونده کار بسته شود.
ایا ستاد جشنواره ،به شما نمایشی با درون مایه مذهبی و دینی
سفارش داده بودند؟
خیر ،کوروش زارعی در ابتدا از من نمایشنامه ای ازخودم را به
نام پوستین وارونه سفارش داده بود که موضوع ان درباره حوادث
جنگ جمل و امام علی بود ،منتها این نمایشنامه بسیار پرهزینه
و پر بازیگر بود و امکان اماده شــدن ان در مدت زمان مانده به
جشنواره میسر نبود ،این نمایشنامه حداقل سه ماه تمرین مستمر
با روزی حداقل 5ساعت زمان را می طلبید که شرایط برای این
کار فراهم نبود.
البته با همین رویکرد موضوعی نمایشی با عنوان ایرانیان اثر
رضا صابری در جشــنواره تئاتر فجر اجرا شد ،که اصال رضایت
بخش نبود؟
بنده موفق به دیدن این نمایش نشدم ،البته نظرات دوستانی
که این نمایش را دیدند به شما نزدیک بود و برای من بسیار تعجب
اور است ،چرا که رضا صابری در کارگردانی تئاتر مسلط و دارای
سابقه درخشانی است.
چهل ویکمین دوره تئاتر فجر را با توجه به عموم نمایش هایی
که در این دوره اجرا شد ،چطور دیده اید؟
موفق به دیدن تمامی اجراها نشدم ،یکی از اجراها به نام مامور
خیابان 92که اتفاقا نویسنده نمایشنامه اش خودم بودم به قدری
ضعیف و زیر خط اماتوری کارگردانی شده بود که من خودم به
عنوان نویسنده این متن اصال این کار را نپسندیدم ،طوری که
حتی یک جمله از ان را متوجه نشدم و برایم عجیب بود که اصوال
این تئاتر با این کیفیت بسیار نازل با چه معیار و سنجشی به بخش
ویژه جشنواره راه پیدا کرده است؟ نمایشی دیگری هم از استان
البرز دیدم .این نمایش هم با اینکه نتیجه یک کار گروهی حرفه ای
بود اما متاسفانه قصه بسیار سستی داشت .نمایشی دیگر هم
که با کارگردانی هادی کیانی از اصفهان بود به همین ترتیب یک
قصه ناپخته داشت که کارگردان سعی کرده بود با بزک کردن های
اضافی ضعف های نمایشی اثر را بپوشاند و در کل بیشتر اثاری که
من دیدم هیچ امتیاز ویژه دراماتیکی برای حضور در جشنواره
نداشتند .البته چند کارخوب هم بوده که از نظر من بهتر بود این
جشنواره با اثار کمتر اما ابرومندانه تر برگزار می شد .مثال به جای
50نمایش 20 ،اثر باکیفیت تر انتخاب می شد.
با توجه به اینکه این جشنواره ماحصل یک سال کوشش تئاتر
ایران است ،ایا عدم حضور پیشکسوتان و بزرگان نمایشی ایران
در عرصه تئاتر در چندین سال اخیر ،نمی تواند باعث این مسئله
باشد که با جشنواره این چنینی روبرو هستیم؟
بله اما باید توجه داشت که امروزه امکاناتی در اختیار هنرمندان
است که در گذشــته نبود .کارگاه های اموزشی ،کتاب و فیلم
همه و همه منابعی هســتند که برای هنرمند می توانند در این
زمان تاثیر گذار باشند ،اما با این وصف کار تئاتر یک امر مستمر
اســت اگر هنرمند درمدت زمانی به هر دلیلی ازصحنه نمایش
فاصله بگیرد متاسفانه در بازگشــت مجدد کارایی گذشته را
نخواهد داشت .این مسئله گریبانگیر حرفه ای های این هنر هم
هست .یک بخش دیگر این مسئله
به دانشــگا ه ها و اموزشگا ه ها
برمی گــردد کــه اموزش ها
بیشتر به صورت تئوری برگزار
می شود در حالی که تئاتر
ماهیت و رسالت خود را در
کار عملــی و پالتویی به
دست می اورد .متاسفانه دانشجو ها انچه را که به صورت تئوری
می خوانند به تجربه عملی و نمایشی نمی رسانند .من یادم هست
زنده یاد دکتر محمد کوثر که استاد ما در دانشگاه هنرهای زیبا
بودند ،از همان ابتدای سال نمایشنامه ای را انتخاب می کردند و در
حین اموزش ،یک نمایش را به صورت عملی به اجرا می رساندند و
همین باعث می شد که دانشجویان در جریان پرورش و تولید یک
نمایش به صورت حرفه ای و اکادمیک قرار می گرفتند .در همین
دوره ها بود که بزرگان تئاتری چون زنده یاد امین تارخ و سعید
پورصمیمی پرورش و تعلیم دیدند .یکی از مهمترین کمبودها در
حال حاضر همین است که در دانشگاه ها و دانشکده های هنری
ما فرصت و شرایط اجرا برای اساتید ما وجود ندارد .بخش دیگر
اسیب شناسی تئاتر ایران را باید در این مسئله جستجو کرد که
متاسفانه ما از دیدن غافل هستیم و به تماشای نمایش های اجرایی
نمی نشینیم .اقای کرم رضایی یک جمله خیلی خوب در این زمینه
داشت که معتقد بود اثر نمایشی بد را هم باید دید چرا که با دیدن
یک نمایش بد یاد می گیریم که به این شکل نمایش را اجرا نبریم!
متاسفانه بیشتر هنرمندان ما خیلی اهل مشاهده اثار دیگران
نیستند و اغلب نمایش های که اجرا می شوند را نمی ببینند .در
حالی که یکی از راه های تجربه کردن دیدن است .مخصوصا فارغ
التحصیالن این رشته که باید مخاطبین اصلی اجراها باشند چرا
که یکی از راه های بازسازی خود ،تجربه تماشا کردن اثار نمایشی
است .دانشــجویان و عالقه مندان حتی اگر شرایط اجرای یک
نمایش ندارند باید جلسات دورهمی خود را به نمایشنامه خوانی و
تحلیل بگذارند .اینها مسائل ریشه ای هستند که هنرمندان تئاتر
از ان غافل هستند و متاسفانه بدون این استمرار امکان افرینش
و خلق دست نمی دهد .فارغ التحصیالن با اتمام درس خود در
دانشگاه فکر می کنند که دیگر برای ورود به این عرصه امادگی
کامل را دارند در حالی که تازه در اغاز مســیری دور و دراز قرار
دارندکه باید با ممارست ان را طی کنند .البته شرایط
ســخت اقتصادی هم بسیار اسیب رسان
است .صادقانه برای اجرای در و گبر و یک
قرص نان اگر حمایت نمی شــدم شرایط
اجرای ان را نداشتم .در حال حاضر یک
بازیگر فقط برای حضورش در صحنه،
حداقل روزانه 100هــزار تومان باید
کرایه بپردازد و همین طور تا اجرا که
همه مراحل ان هزینه بردار است. صفحه 4
پرونده
دن
از تجربه حضورتان با بهرام بیضایی در فیلم «سگ کشــی»
بگویید؟
همان موقع هم متاسفانه من غافل بودم ،من در این فیلم نقش
خودم را بازی کردم اما حاال پشیمانم که چرا به غیر از صحنه هایی
که در ان حضور داشتم ،در حین کار در کنار استاد بیضایی ،ایشان
را به تماشا ننشسته و از تجربه افرینش بی بهره بودم! من این نبود
خود را در ان زمان غفلت می دانم .متاسفانه این مسائل را زمانی
متوجه می شویم که دیگر فرصت از دست رفته و بودن در محضر
استاد قابل بازگشت نیست ،ضمن اینکه من معتقدم که اصوال
یادگیری تمامی ندارد .با این حال معتقدم عدم حضور بزرگان به
هر دلیلی؛ مهاجرت ،شرایط بد اقتصادی و ...باعث لطمه خوردن
به تئاتر ایران می شود چرا که یک اجرای پر رونق فقط یک اجرا
نیست و بازخوردهای مثبت زیادی دارد ،همان طور که اجرای
«پرده خانه»گالب ادینه از همان ابتدا که قدرت بازیگران اصلی
را پرورش می دهد فرصتی فراخ برای هنرجویان مبتدی ایشان
فراهم کرده است که ضمن تجربه ماندگاری که رقم
می زنند تعلیم هم می بینند .برای تماشاگران
هم تجربه دیدن یک اثر جذاب را به هراه دارد.
اینکه عده ای در کنار هم جمع می شــوند
تا یک موضوع اجتماعــی را به چالش
بکشــند این تجربه با هم دیدن باعث
فرهنگ سازی و کاتارسیس اجتماعی
می شود که ماحصل ان شبیه به یک امر
شبه ائینی وحدت افرین عمل می کند که در
تسهیل امر گفتار و بده بستان های اجتماعی
مردمی بسیار موثر است .در تصمیم گیری های
کالن شهری الزم اســت که در تمامی مناطق
شهری و استانی در ایران تماشاخانه های حرفه ای
داشته باشیم تا در زیر سایه هنر درمانگر و انسان ساز
تئاتر شاهد فرهنگ سازی جمعی با ریشه ای
کامال ائینی و علمی باشیم.
در حال حاضــر داوود فتحعلی بیگی را
بیشــتر با پدرنمایش های ایرانی
می شناسیم ،برای حفظ و ماندگاری
شیوه های نمایشی ایرانی در حال
حاضر چه اقداماتی در حال انجام
است؟
شیو ه های نمایش ایرانی
هم از مباحث مغفول مانده است .سال هاست که در حال پافشاری
و اصرار هســتیم که برای این میراث ماندگار هنری ایران در
دانشگاه ها رشته ای تخصصی تبیین و راه اندازی شود .حتی برای
این رشته شرح درسی تعریف کرده و ارائه داده ایم اما متاسفانه
هنوز وزارت علوم به این نتیجه نرســید ه که با وجود این حجم
از مقاالت علمی و پژوهشــی در این حوزه رشته ای تخصصی
راه اندازی کند .در حالی که برای ســاختن و افرینش یک حال
پربار ،ما دائما باید به گذشته رجوع و ان را در زمان امروز معنی
کنیم .اگر ما گذشته را به خوبی نشناخته و درک نکرده باشیم
چطور باید به ان بپردازیم؟ بنابراین تا زمانی که اموزش نباشد،
افرینش هم دچار مشکل می شود .متاسفانه در حال حاضر ما
یک مکان اختصاصی و کاربردی به تناسب نمایش ایرانی برای
اجرای این سبک نمایشی نداریم .منظورم تماشاخانه ای است
که برحسب ســنت اجرایی نمایش ایرانی ساخته شده باشد
وهنرمندان در حلقه میانی تماشاگران ،به ایفای نقش بپردازند.
چنانچه اگر همین نکته صحنه ای از نمایش ایرانی رعایت شود،
هنرمندان هم ناچار هستند که برای ایفای نقش در این سبک،
اصول و مبانی نمایش ایرانی از جمله سیاه بازی و تخت روحوضی
و ...را فــرا بگیرند .به همین ترتیب مخاطبــان هم اگر بدانند
مکانی است که نمایش ایرانی را به مفهوم درست کلمه به اجرا
می برد ،حتما تماشای این سبک از نمایش را در برنامه های خود
می گنجانند.
امیرازاد روستا:
بازیگری تئاتر یک عشق است و جنون مقدس
در ابتدا برای اشنایی مخاطب بفرمایید ازچه زمانی
است که در حوزه نمایش فعالیت می کنید؟
از سال 1377فعالیت ام در نمایش با بازیگری،
نویسندگی و کارگردانی اغاز شده است .اجرایی
که در طول این سال ها از ان راضی بوده ام ،نمایش
عمو هاشم به کارگردانی استاد فتحعلی بیگی
بوده است .امسال هم در نمایش در و گبر و
یک قرص نان ،افتخار دستیاری هنری و
بازیگری در این نمایش را داشته ام.
نقش پردازی خوب شما در این
نمایش حاکی از تسلط بیانی
و بدنی شما در بازیگری تئاتر
است ،لطفا بفرمائید اموزش ها
و تجربه های الزم در این حرفه را چگونه
کسب کرده اید؟
اجرای نمایش هــای ایرانی به ویژه
نقالی و تعزیه مــرا در این کار ابدیده
کرده است .نمایش های ایرانی خاصیتی
دارد که برای اجرای ان باید تسلط
بیانی خوبی بر واژه واژه های که ادا
می کنید داشته باشید .من از 6تا
15سالگی به عنوان بازیگر در مراسم
تعزیه خوانی حضور داشتم .دروازه
ورود من به هنرهای نمایشی تعزیه
بوده است.
با توجه به تجربــه حضورتان در هنر
تعزیه خوانی تاثیر این هنر مغفول مانده در
ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
تعزیه در برگیرنده چندین زیر شاخه هنری
است به همین دلیل اگر خانواده ای به تماشای
این هنر ائینی ایرانی بنشیند کم کم اعضای
خانواده هنر دوســت می شوند و با زبان
شعر ،هنرهای نمایشی ،ادبیات و رنگ
شناسی اشنایی پیدا می کنند .در واقع
تعزیه یک رسانه است که هفت هنر
را در بر می گیرد و در ورای یک اجرا،
مفاهیم عمیق انسانی و اسالمی را
به تصویر می کشد.
ارتباط مخاطب امروزی با این
رسانه را چگونه دیده اید؟
ذائقه مخاطــب امروزی
دســتخوش تغییراتی شده
است اما چاره این تغییر را
با تجددخواهــی غیر فنی
تعزیــه گردانــی نمی توان
دو شنبه 8اسفند 1401شماره 1380
5
جبران کرد .خیلی از تازه کاران با دستکاری هنرهای سنتی به
دنبال تجددگرایی بوده اند که متاسفانه این برخورد و شیوه غیر
فنی بیشتر به این هنر ها اسیب رسانده است .کما اینکه مخاطب
امروز اگاه است و زمانی که با اثر دستکاری شده روبرو می شود
ان را بر نمی تابد .به همین خاطر شاهد هستیم که تعزیه هایی
که درحال حاضر با همان سبک و شیوه سابق در روستاها اجرا
می روند ،مخاطبان همیشگی خود را دارند.
همکاری با داوود فتحعلی بیگی چطور است؟
داوود فتحعلی بیگی برای ما مثل یک پیرمراد و مرشد است.
بیش از یک دهه از اشنایی بنده با ایشان می گذرد باب اشنایی
بنده با اســتاد از تعزیه خوانی در جشنواره سوگواری وفا شکل
گرفت .همکاری با اســتاد عالوه بر یادگیری نکات اموزشــی
هنری یک کالس اخالقی و حرفه ای است .گروه ایشان بیش از
همه چیز به اخالق وفادار هستند و به همین خاطر بازیگرانی که
در گروه نمایشی اســتاد حضور دارند بازیگرانی مومن هستند
یعنی بازیگرانی که به کار خــود ایمان دارند .در تجربه اجرایی
نمایش عمو هاشم ،ما در طول هر 20شــب در انتهای کار گریه
می کردیم و همین باعث می شــد به یک تخلیه روحی و روانی
کاملی در حین اجرا و تعامل با تماشاگر برسیم .این هنری است که
استاد در ارتباط گیری با بازیگران و گروه هنری خود با اراستگی
و پیراستگی اخالقی که دارند شــکل و پرورش داده می شود.
فتحعلی بیگی به انچه که در اجرا می اورد ایمان دارد .ایشان در
این سن و سال برای دیدن نمایش های تعزیه به دور افتاده ترین
روستاهای ایران سفر می کنند وعالقه مندانه با هزینه شخصی
هنر نمایشــی ایران را با تمام توان دنبال و دلسوز ان هستند.
یاد دارم علی نصیریان نیز در یک سخنرانی اشاره کرده بودند
که؛ «همه ما به دنبال کار خود رفته ایم و تنها کسی که از زندگی
خود و همه چیز خود گذشته اســت داوود فتحعلی بیگی است
که در حوزه نمایش های ایرانی مستمر فعالیت های پژوهشی و
نوشتاری خود را ادامه داده است ،چرا که او عاشق ایران و نمایش
های ایرانی است».
سوالی که بنده از اکثر بازیگران حرفه ای تئاتر دارم این است
که ایا منبع درامد و ارتزاق شما از همین راه می گذرد یا خیر؟
خیر من یک فروشــگاه فرهنگی و کتاب فروشی دارم که
زندگی ام را از همان مســیر اداره می کنم ،اصال تئاتر نمی تواند
پاسخگوی نیازهای مالی هنرمند این رشته باشد و تنها یک عشق
و جنون مقدس است.
ایا در بازیگری به دنبال کار تصویری هم هستید؟
همین حاال هم در حوزه گویندگی رادیو و نریشــن فعالیت
می کنم ،اگر تجربه کار تصویر هم دست دهد استقبال می کنم،
بازیگری تئاتر یک کار دلی اســت که عاشقانه دوستش دارم و
لذتی که صحنه تئاتر در ارتباط مستقیم با مخاطب برایم دارد،
قابل توصیف نیست.
صحبت پایانی:
امروز تئاتر ما حال خوبی ندارد متاســفانه با یک سری بی
مباالتی ها که در مدیریت های غیر تخصصی تئاترریشه دارد،
مواجه هستیم .همین حاال که چندین شب از اجرای نمایش در و
گبر یک قرص نان ،درتاالر چهارسو می گذرد هنوز هیچ مسئولی
از مرکز هنرهای نمایشی برای دیدن این اجرا حضور پیدا نکرده
است .کمااینکه در اجرای عمو هاشــم ،در سال گذشته شاهد
توجه ویژه تری ازمسئوالن مرکز بودیم .در این دروه از مدیریت
گویا از ان حمایت توانمند ساز در بخش نمایش خبری نیست .هر
چند کوروش زارعی تنها کسی بود که به این نمایش لطف داشت.
داوود فتحعلی بیگی امسال با وجود بسیاری از هجمه ها و فشارها
در تئاتر فجر امسال حضور پیدا کرده و دین خود را به تئاتر ایران
ادا کردند که همین باعث شد شبکه های معاندی چون بی بی سی
و اینترنشنال بر علیه ایشان هجمه های رسانه ای ایجاد کرده و
او را تنها چهره شناخته شده این دوره از جشنواره فجر معرفی
کردند .همین امر باعث تحرکات توهین امیزی بر علیه ایشان در
فضای مجازی شد .اما ایشان ثابت قدم حضور خود را حفظ کرده
و اذعان داشتند که تنها راه موجود برای حفظ نمایش ایرانی این
است که کار کنیم و نقدهای خود را در قالب هنر خود بیان کنیم.
به همین خاطر من از مســئوالن خواهش مــی کنم که قدر
داشته های خود را بدانند .حرفم را در یک بیت خالصه می کنم
که قدر اینه بدانیم نه در ان روز که افتاد و شکســت .یکی از
دغدغه های بزرگ داوود فتحعلی بیگی این است که استاد مرشد
ترابی از دنیا رفتند و ما نتوانســتیم یک فیلم کامل از شاهنامه
خوانی ایشان داشته باشــیم .همچنین در خبر فوت هنرمند
بازیگر شهرام عبدلی که بسیاری را متاثر کرد بیانگر این است که
از هنرمند تنها میراثی که باقی می ماند نقش افرینی های ویژه ای
است که باید قدرشناس ان باشیم. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دو شنبه 8اسفند 1401شماره 1380
جوامع الییک و سکوالر تحت تاثیر منابع دینی
حجت االسالم سید سعیدرضا عاملی رنانی در ایین گرامیداشت عشق و مهر ایرانی با حضور نمایندگان
ادیان ،اقوام و مذاهب ایرانی که در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد اظهار داشت :سرمایه تمدنی ایران ،شامل
ایران قبل از ورود اسالم دوره پارسیان و پارتیان ،بعد از ورود اسالم و دوره ظهور انقالب اسالمی بیش از
هشت هزار سال قدمت دارد که هر سه یک پیوستار مشترکی دارد و ان روحیه ایرانیان در طول تاریخ بوده
است .وی تصریح کرد :یکی از منابع مهم فرهنگ که به اجتماعی شدن ما کمک می کند دین است ،دین
و ارزش های دینی در حوزه فرهنگ بسیار پررنگ است حتی جوامع الییک و سکوالر تحت تاثیر منابع
دینی در حوزه فرهنگ هستند/.ایرنا
دست پر مازندران در نمایشگاه های صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت :براساس
تصمیم و هماهنگی های صورت گرفته از ســوی ستاد اجرایی خدمات ســفرهای نوروزی مازندران،
بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی از ۲۷اسفند ماه در نقاط مختلف استان برپا می شود .حسین
ایزدی افزود :براســاس تصمیم گیری اتخاذ شــده در تمامی شهرســتان های مازندران که شامل ۲۲
شهرستان است این نمایشگاهها و بازارچه ها فعال خواهد شد .وی ادامه داد :عالوه بر ان طبق هماهنگی
های صورت گرفته با اداره کل امور روستایی استانداری مازندران نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی در
برخی روستاهای هدف گردشگری و پرتردد استان هم دایر می شود/ .ایرنا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی:
حمایت از حوزه مد و لباس ازحالت نمایشی خارج شود
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی می گوید که با توجه به تنوع پوشش در مناطق مختلف ایران
باید تنوع پوشش اقلیمی اقوام را به رسمیت بشناسیم و فضای الزم را برای گسترش فرهنگ پوشش اقوام فراهم کنیم.
وزیز فرهنگ در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر که با حضور اعضای
شورای سیاستگذاری و سیدمجید امامی دبیر شــورای فرهنگ عمومی در محل وزارتخانه برگزار شد ،گفت :طی یک
سال و نیم اخیر رویکردهای خوبی در ارتقای کیفی مساله پوشش داشته ایم اما در حوزه اقدامات باید بیش از گذشته
تالش کرد و در این راستا می بایست مجموعه ای از دستگاه ها با همیاری یکدیگر اتفاق مهمی را در حوزه
مد و لباس رقم بزنند.
او با بیان اینکه انقالب اسالمی داعیه تمدن سازی دارد ،گفت :یکی از وجوه بارز تمدن سازی انقالب
اسالمی این حوزه است و تاریخ غنی ایران عزیز و تنوع پوششی در مناطق کشور ،کمک اصلی در پیشبرد
سیاست های حوزه مد و لباس است .ضرورت دارد تنوع پوشش اقلیمی اقوام را به رسمیت بشناسیم
و فضای الزم برای گسترش فرهنگ پوشش اقوام را فراهم کنیم.
اســماعیلی در ادامه گفت :وزارت فرهنگ در دوره جدید از ایده های خالقانه حوزه مد و
لباس که به تقویت تنوع پوششی اقوام منجر شود ،حمایت های کافی را انجام خواهد داد و
تشکیل کارگروهی برای تعیین جزییات بسته ای حمایتی این حوزه می تواند راهگشا باشد.
وی ادامه داد :حمایت از حوزه مد و لباس می بایست از حالت نمایشی و گلخانه ای خارج
شود تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشــد و در این مسیر به پشتوانه حمایت های رئیس
جمهور محترم و همراهی ســایر نهادها و وزارتخانه می توان از ظرفیت مســئولیت های
اجتماعی دستگاه ها نهایت بهره را برد/.ایسنا
گرافیتی «بنکسی» روی تمبر نقش بست
ی را با تصویر یکی از گرافیتی هایی تولید کرد
اوکراین تمبرهای پست
که «بنکسی » ناشناس و مشهور بر روی ویرانه های جنگ زده این کشور
خلق کرده است .اوکراین به مناسبت نخستین سالگرد حمله روسیه به
این کشور ،روند تولید تمبرهای پستی را اغاز کرده که در ان پیروزی
پسربچه ای بر مردی بالغ در مبارزه جودو به تصویر کشیده شده است.
«بنکسی » هنرمند بریتانیایی مشهور ،این گرافیتی را بر روی دیوار
تخریب شده شهر «بورودیانکا» واقع در شمال غربی «کی یف» خلق
کرده است و گفته می شود این گرافیتی با الهام از «والدیمیر پوتین» ،
رئیس جمهور روسیه خلق شده که دارنده کمربند سیاه جودو است.
اخیرا نیز اعالم شد بر روی چهار مورد از گرافیتی هایی که «بنکسی»
چندی پیش بر دیوار ساختمان های جنگ زده اوکراین خلق کرده بود،
شیشه های ضدضربه نصب شده است.
ســاکنان پایتخت اوکراین روز جمعه به دفتر اصلی کی یف هجوم
بردند تا تمبرهای جدید را خریداری کنند/.ایسنا
نمایشگاه هنرهای تجسمی نور افتتاح شد
نمایشگاه هنرهای تجسمی نور ،روز گذشته در موزه ملی قران
افتتاح شد .در این نمایشگاه اثار؛ خوشنویسی ،نقاشی خط ،نقاشی
و تایپوگرافی به نمایش درامده اســت .در اغاز مراســم افتتاحیه
این نمایشــگاه ،علیرضا کالنتر مهرجردی ،معاون فرهنگی جهاد
دانشگاهی گفت ۱۰۰ :اثر به دبیرخانه این نمایشگاه رسیده است.
با حمایت هایی که از چنین نمایشگاه هایی می شود ،این تعداد باید
بسیار بیشتر شود .یکی از اقدامات جهاد دانشگاهی ،تاسیس سازمان
قرانی دانشگاهیان کشور است که با عملکردش ،قدم های مهم و
تاثیرگذاری در اشاعه معانی قرانی برداشته است .حجت االسالم و
المسلمین حمید محمدی ،دبیر شورای توسعه فرهنگ قرانی نیز در
ادامه مراسم افتتاحیه اذعان کرد :قران کریم با معارف خود عقل ها را
تسخیر کرده است و با هنرش قلب ها را به دست می اورد .وقتی در
قران دقیق می شویم ،از همه سطوح معارف در ان مشاهده می کنیم؛
این ویژگی بارز قران است/.صباخبر
تصویب تمدید دوساله معافیت های گردشگری
علی اصغر شالبافیان ،معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی،
گردشگری و صنایع دســتی با بیان اینکه حوزه گردشگری بیش از
پیش نیازمند حمایت اســت ،گفت :بدون در نظر گرفتن امتیازات و
تسهیالت مورد نیاز فعاالن و سایر کسب وکارهای عرصه گردشگری
نمی توان رشد و رونق این حوزه را انتظار داشت .وی افرود :برای مواجه
شدن با چالش های ناشی از اتفاقات اخیر و به منظور حمایت از فعاالن
حوزه گردشــگری و رعایت حقوق گردشگران ،بسته پیشنهاداتی را
اماده کردیم که یکی از این پیشنهادات تمدید دوساله معافیت های
حوزه گردشگری بود که خوشبختانه در ســتاد اقتصادی دولت هم
تصویب شد .شالبافیان «لغو روادید یک طرفه با برخی از کشورها» را از
دیگر پیشنهادهای این بسته عنوان کرد و ادامه داد :با همکاری وزارت
خارجه فهرستی از کشورهایی که امکان لغو روادید یک طرفه با انها
وجود دارد و به نوعی به حوزه گردشگری نیز کمک می کند تهیه شده
و در حال بررسی است/.مهر صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
انتشار دو کتاب غم انگیز از «ولف دیتریش شنوره»
انتشارات ققنوس دو کتاب از «ولف دیتریش شــنوره» با نامهای«وقتی که پدر سبیلش را تراشید»
و «ان وقت ها مه هنوز ریش پدر قرمز بود» را با ترجمه کتایون ســلطانی منتشر و روانه بازار نشر کرد.
« ُولف دیتریش شنوره» ،از نویسندگان برجسته المانی پس از جنگ است .او که خود به اجبار در جنگ
جهانی دوم خدمت کرده ،پس از پایان جنگ ،سرخوردگی های خود را به کشور و داستان هایش اورد.
شنوره زبانی ساده و طنزی شیرین دارد .به همین خاطر با وجودی که برخی از داستان های کتاب به غایت
غم انگیزند،مخاطب به هنگام خواندنشان با یک چشم می گرید و با یک چشم می خندد .انتشارات ققنوس
این کتاب را در 254صفحه به قیمت 125هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است/.تسنیم
غرب ادرس عوضی می دهد
عزت اهلل ضرغامی در جمع باستان شناسان از هشدارهایی که به او درباره استفاده از نام «کوروش»
و «داریوش» پس از تحویل پست وزارت میراث فرهنگی داده شده بود و واکنش هایی که پس از
شــرح وضعیت معماری پس از انقالب دریافت کرده بود ،سخن گفت و درباره استفاده از غربی ها
در مطالعات باستان شناسی ،داستانی از «جن گیر» را در این باره تفسیر کرد .وزیر میراث فرهنگی،
گردشگری و صنایع دستی در بیستمین همایش ساالنه باستان شناسی که یکشنبه هفتم اسفندماه
با حضور جمعی از باستان شناسان کشور در موزه ملی برگزار شد ،اظهار کرد :باستان شناسی علم،
دانش و فرهنگ و هنر است .ترکیبی از مهمترین موضوعات و توانمندی بشری است .باستان شناسی
علم چندحوزه ای است .وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی در ادامه با اشاره به سفر
یک روزه ای که به بغداد برای حضور در اجالس کشــورهای صاحب تمدن داشت اشاره کرد .او
از برگزاری این نشست در سال اینده در ایران خبر داد و درباره اســتفاده از دانش خارجی ها در
باستان شناسی ،اظهار کرد :استفاده از دانش خارجی ها و بین المللی خیلی خوب است .البته یکی از
بزرگان شما معتقد بود خارجی ها توانمندی و صداقت الزم را ندارند .البته این صحبت من نیست،
منظور ایشان هم این نبود که کل حوزه را ببندیم اما این اسیب را باید در نظر گرفت .غرب با توجه
به نگاه برتری جویی که دارد ،ان را در سیاست خود اعمال می کند و چیزهایی را نادیده می گیرد،
یا ادرس عوضی می دهد ،یا ان طور که شایسته است مطرح نمی کند ،این را در خیلی از حوزه ها
دیده ام .او سپس به سفر نیوریوک و بازید از موزه متروپولیتن اشاره کرد و افزود :بخش بزرگی از این
موزه درباره ایران است ،یک راوی با سوادی هم داشت که دو ساعتی انجا بودم .در یک بخش موزه
نقشه های بزرگ از ایران طبیعت و جغرافیای ایران را نشان می داد .در این نقشه ها خلیج فارس را
بزرگ نوشته بود .اوج بحث کشورهای حاشیه خلیج فارس بود .کسی که روایت می کرد جلوی کلمه
« »Persianایستاده بود و مانع از فیلمبرداری شد و خواستم توضیح دهد و من یادداشت کنم اما از
این کار سر باز زد .خیلی پیچیده است ،ان ها تاریخ را به نمایش گذاشته اند ،اما ان را بازگو نمی کنند.
در برخی از فیلم های هالیوود هم با حساب و کتاب عمل کرده اند که تمدن و تاریخ ما را منحط اعالم
کرده اند .ضرغامی در راســتای این بحث ،فیلم «جن گیر» را تعریف کرد و افزود :جن گیر یکی از
مشهورترین فیلم ها در ژانر ترسناک و مهیج است و داستان ان درباره یک روح شیطانی است که
وارد بدن یک دختربچه می شود .اخیرا به یک دلیلی فیلم های شبکه خانگی «فیلیمو» را جست وجو
می کردم ،جن گیر را هم دیدم ،یک ربع ابتدای فیلم تصاویر باستان شناســی را نشان می دهد که
تصویربرداری فوق العاده ای هم دارد و داستان هم در عراق می گذرد/.ایسنا
دو شنبه 8اسفند 1401شماره 1380
«کاخ» به کتابفروشی ها رسید
7
کتاب «کاخ» به قلم «علی حمیدی» روایت یک عملیات سری در خاک عراق به روایت سردار «علی
سرلک» از بنیان گذاران تیپ ۶۶ویژه هوابرد به همت انتشارات کتاب جمکران و با همکاری کنگره ملی
شهدای استان قم منتشر شد .با تدبیر فرماندهان عالی جنگ و به خاطر کم کردن فشار از جبهه جنوب،
تیپ ۶۶ویژه هوابرد ،تاسیس می شود و دست به عملیات های چریکی می زند .از جمله این عملیات ها
می توان به عملیات کرکوک و فتح های یک تا هشت اشــاره کرد؛ به همین دلیل صدام مجبور می شود
چند لشکر را برای جلوگیری از این فعالیت های چریکی در غرب مستقر کند .کتاب «کاخ» به قیمت ۱۰۵
هزارتومان در ۲۴۷صفحه توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است/.فارس صفحه 7
توگوی صبا با سهیال پورمحمدی کارگردان فیلم کوتاه «جان داد»
گف
زمانی برای مرگ
و زمانی برای زندگی
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
یاسر سماوات« -دوتا ادم بودن ،دوست هم بودن ،دشمن
هم بودن ...یه شب یکی شون خنجر تنهایی رو فرو می کنه
تو پهلوی دیگری ...اون یکی اما دوباره در خاکستر تنهایی
متولد می شــه و با خودش عهد می بنده که انتقام بگیره»...
مرگ و زندگی ،دو دشمن همیشگی ،دیرین ترین دشمنانی
که میلیون ها سال پیش از افرینش انسان هر روز ،هر ساعت،
هر ثانیه باهم دست به گریبان بودند .ان ها هرگز از درافتادن
با یکدیگر ابایی ندارند .هر ثانیه می میرد و هرگز دوباره زنده
نمی شود .می گویند «وقت طالست» اما ...تو هرگز نمی توانی با
تمام طالهای دنیا ثانیه ای را زنده کنی .ثانیه ها ترانه می خوانند
ومی میرندوبهخاطراتپیوندمی خورند.پیوندیکههرگزپس
زده نمی شود .هر نفسی از زمانی که متولد می شود شبح مرگ
را همیشه کنار خود می بیند .نزدیک تر از رگ گردن! خود تو
نیز چند باری با «او» دست و پنجه نرم کرده ای ...و برای همین
مرگ را «او» صدا می زنی! خوب می دانی روزی اما اوست که
پیروز می شود و برای همیشه تو را به کام خود می کشد .مرگی
کههمیشهباتوست.تواوراخوبمی شناسی.مرگ،گاهیمثل
دختری در چشم هایت خیره می شود .مقوله مرگ و زندگی
همواره دست مایه افرینش اثار هنری بوده است .این موضوع
اما در فیلم کوتاه ،به شکل خاص خود مطرح می شود .فیلم
«جان داد» نیز موتیفی با همین موضوع دارد .در این شماره با
سهیال پورمحمدی ،کارگردان «جان داد» هم صحبت شده ایم.
مصاحبه ای که خواندنش خالی از لطف نیست.
شــما جایی گفته بودید ماهی کپور بین هفت تا هشت
ساعت جان می دهد! واقع ًا چنین چیزی صحت دارد؟
همینطور اســت .زمان جان دادن ماهی کپور درست بین هفت
تا هشت ساعت اســت و من تجربه دیدن این صحنه را دارم .چون
سال هاست در رشــت زندگی می کنم با این صحنه برخورد داشتم
.صیادان گمان می برند ماهی هایی که جان می دهند ،به مشتری حس
تازه بودن را القا می کنند.
برای فیلم «جان داد» چند اتفاق خارجی نیز افتاد و در
جشنواره های خارج از کشور هم به نمایش درامد .درباره این
یفرمایید؟
رویدادها توضیح م
بله این اثر در چهل و چارمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو،
چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم دوربان (در افریقای جنوبی)
حضور داشت .همچنین «جان داد» در پنجمین جشنواره زنان ترکیه
نیز حضوری موفق داشت .در رویدادهای داخلی نیز «جان داد» جایزه
ویژه هیات داوران سی و هشتمین دوره فیلم کوتاه تهران را به خود
اختصاص داد.
بسیار هم عالی .گذشته از مبحث فیلم شما ،عموم ًا فیلم
کوتاه در ایران به عنوان پیش درامد ســاخت فیلم بلند
محسوب می شــود .یعنی اگر فیلم سازی بخواهد وارد این
حرفه شود ،ابتدا باید چند فیلم کوتاه بسازد تا مجوز ساخت
فیلم بلند به او اعطا شود .شما این مقوله را چطور ارزیابی
یکنید؟
م
به نظر من این مقوله کامال مردود است .این نظر را به دلیل اینکه
فیلم کوتاه می سازم نمی گویم .شاید کارگردانی تا ابد بخواهد فیلم
کوتاه بسازد .شــاید کارگردان دیگری پس از تهیه چند فیلم کوتاه
وارد دنیای فیلم بلند شود .کارگردانانی از این دست نیز وجود دارند
(کارگردانانی که فیلم کوتاه می سازند و بعد به ساخت فیلم کوتاه رو
می اورند) که دوباره به عالم فیلم کوتاه بازمی گردند .درباره پرسش
شما اما باید تاکید کنم فیلم کوتاه جهان خود را دارد و مخاطب خود
را پیدا می کند .می خواهم بگویم فیلم کوتاه مستقل از فیلم بلند عمل
می کند و جهان خود را دارد .پس شما با دو مقوله متفاوت سروکار
دارید .با اســتناد به این ،اعطای مجوز فیلم بلند مشروط بر ساخت
فیلم کوتاه قاعده ای نادرست است.
شما گفتید فقط فیلم کوتاه می سازید؟ از چه زمانی ساخت
فیلم کوتاه را اغاز کردید؟
ببینید من از 18سالگی که نخستین کارم را با عنان «بغض خاک»
ساختم تا کنون فیلم های کوتاه را کارگردانی کرده ام .ضمن این که در
حوزه فیلم مستند ،تجربه ساخت اثار بلند را هم در کارنامه حرفه ای ام
دارم .در حوزه فیل م کوتاه نیز اگر بخواهم به ترتیب زمان ساخت اثارم
را نام ببریم باید بگویم فیلم های «چتر ســیاه» «الگانس» «جمعه
خیس» «سکانس اخر» «بالشت مامان» «ورما» و در نهایت «جان
داد» دیگر اثار کوتاهم را تشکیل می دهند.
گفتید «ورما»؟ این اصطالحی محلی است؟
بله ،اینجا (گیالن) به مادر بره ها ورما گفته می شود و نام ان فیلم
من نیز همین است.
درباره «جان داد» و داستان فیلم هم مختصری توضیح
می فرمایید؟
داستان فیلم درباره دختری است که شاهد مرگ مادرش است.
دختری که پدرش هم صیاد ماهی است و پس از درگذشت مادرش،
از انجا که صحنه جان دادن ماهی ها ،لحظه درگذشــت مادرش را
برایش تداعی می کند ،با پدر صیادش وارد مبارزه می شــود .دختر
ماهی هایی را که در حال جان دادن هستند دوباره به اب می اندازد
و نجاتشان می دهد.
و در اخر اینکه ســاخت فیلم کوتاه به یقین بازگشت
سرمایه ندارد و از این رو تهی ه کنندگان به ندرت به ان اقبال
نشان می دهند .این موضوع به یقین روی کار شما تاثیرگذار
است .درست نمی گویم؟
همینطور است .ساخت فیلم کوتاه بازگشت سرمایه ای ندارد و
همین موضوع اتفاقاً برای ساخت فیلم جدیدم مشکل ساز شده است.
دنیا به ســمتی می رود که افراد می خواهند از طریق مدیا دریافتی
داشته باشــند .فیلم کوتاه نیز دغدغه برخی افراد به شمار می اید.
برخی هم هســتند که این دغدغه را دارند اما زمانی برای تماشای
م کوتاه در
فیلم کوتاه ندارند .به هر ترتیب امیدوارم از ســاخت فیل
ایران حمایت شود. صفحه 8