روزنامه صبا شماره 1379 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1379

روزنامه صبا شماره 1379

روزنامه صبا شماره 1379

‫یک شنبه| ‪ 7‬اسفند ‪ 26 |1401‬فوریه ‪ 5 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1379‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت وگو با هم قطاران داغ دار شهرام عبدلی‬ ‫اسـوده بـاش هشرام‬ ‫فیلم سیاه نما در جشنواره‬ ‫فیلم ‪ ۱۰۰‬جایی ندارد‬ ‫شاعر و طنزپرداز شیرازی‬ ‫درگذشت‬ ‫امریکا از سود سینمای روسیه‬ ‫نمی گذرد‬ ‫منتقدان واقعی فیلمم را‬ ‫ندیده اند‬ ‫گرامیداشت یاد و خاطره‬ ‫پدر معنوی جهادگران‬ ‫اغاز به کار نمایشگاه‬ ‫بین المللی کتاب کربال‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫یک شنبه‪ 7‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1379‬‬ ‫روایت پنج بمب گذاری هولناک دهه ‪۶۰‬‬ ‫مجموعه مستند «سال های سرخ» به تهیه کنندگی ازیتا رصافی و کارگردانی میالد محمدی تولید‬ ‫جدید شبکه مستند با نگاهی به سال های پر اشوب ابتدای دهه شصت تولید شده و از روز گذشته ‪ ۶‬اسفند‬ ‫ماه ساعت ‪ ۲۰‬پخش ان اغاز شده است‪ .‬میالد محمدی گفت‪« :‬سال های سرخ» در ‪ ۵‬قسمت ‪ ۴۵‬دقیقه ای‬ ‫به بررسی ‪ ۵‬واقعه تروریستی در معابر عمومی و با تلفات باالی مردم عادی انجام شده می پردازد و به ترتیب‬ ‫توالی زمانی و قسمت های مستند بمب گذاری میدان عشرت اباد تهران در اسفندماه سال ‪ ،۶۰‬بمب گذاری‬ ‫خیابان خیام در شهریور سال ‪ ،۶۱‬بمب گذاری میدان توپخانه در مهرماه سال ‪ ،۶۱‬بمب گذاری میدان راه‬ ‫اهن در شهریور سال ‪ ۶۳‬و بمب گذاری خیابان ناصرخسرو در اردیبهشت سال ‪ ۶۴‬را شامل می شود‪/.‬مهر‬ ‫حمید لوالیی با «زندگی شگفت انگیز است»‬ ‫سریال زندگی شگفت انگیز است به تهیه کنندگی عبدالرضا فیروزان و با بازی حمید لوالیی از شنبه ششم‬ ‫اسفند در پنج قسمت ‪ ۵۰‬دقیقه ای ساعت های ‪١١-٥-٢٣‬و‪ ١٧‬از شبکه تماشا بازپخش می شود‪ .‬رضا داوود‬ ‫نژاد‪ ،‬سحر ولد بیگی‪ ،‬حمید لوالیی‪ ،‬نگین معتضدی‪ ،‬مهران رجبی‪ ،‬خشایار راد‪ ،‬ساناز سماواتی در این سریال‬ ‫ت انگیز است» یک کمدی اجتماعی است که نگاهی طنز به مشکالت‬ ‫بازی داشته اند‪ .‬سریال «زندگی شگف ‬ ‫خانواده دارد‪ .‬در این مجموعه قصه زندگی زوج جوانی به نام های روزبه و سیمین روایت می شود‪ .‬این مجموعه‬ ‫به کارگردانی مجتبی چراغعلی و محصول «سیما فیلم» است و تابستان سال‪ ۹۷‬در یک سرای محله در غرب‬ ‫تهران تصویربرداری شد‪ .‬این سریال پیش از این روی انتن شبکه دو سیما رفته بود‪/.‬ایرنا‬ ‫فیلم سیاه نما در جشنواره فیلم‪ ۱۰۰‬جایی ندارد‬ ‫یوسف منصوری دبیر سیزدهمین دوره جشــنواره بین المللی فیلم ‪ ۱۰۰‬در پی‬ ‫اظهاراتش در نشست رسانه ای روز گذشته این جشــنواره با این مضمون که «در‬ ‫جشنواره ‪ ۱۰۰‬سینمای نئورئالیستی ایتالیایی جایی ندارد گفت‪ :‬نمی خواهم نام‬ ‫این فیلم ها را سیاه نما بگذارم‪ .‬به نظرم این ها نام شان همان سینمای نئورئالیستی‬ ‫ایتالیایی است»‪ ،‬این سبک از سینما جایگاه ویژه خودش را دارد و کسی ان را نقد‬ ‫نمی کند‪ .‬اساتید بزرگی در تاریخ سینمای ایران هســتند که نمود نظریات اندره‬ ‫بازن در اثار ان ها قابل رویت است‪ .‬به طور مثال ردپای این سبک در اثاری از عباس‬ ‫کیارستمی مشهود است‪ .‬به همین خاطر است که نام و هنر ایشان در جهان شناخته‬ ‫شده است‪ .‬منتها چنین نگاهی در ایران به سمت نقد اجتماعی رفت‪ ،‬رویکردی که‬ ‫در ایتالیا نیز وجود داشت‪.‬‬ ‫منصوری ادامه داد‪ :‬نقد اجتماعی نیز می تواند بسیار کاربردی و موثر واقع شود اما‬ ‫انچه در طی سال های اخیر پیرامون چنین نگاهی رخ داده است‪ ،‬در توجه به ضعف ها‬ ‫و خرابی ها خالصه می شود‪ .‬این اثار می توانند در جایگاه خودشان خوب و موثر باشند‬ ‫اما همانطور که پیش از این گفته شد‪ ،‬شعار جشنواره فیلم ‪« 100‬ایران عزیز» است‪.‬‬ ‫او اظهار داشت‪ :‬کشور ایران اگر هزار بدی داشته باشد‪ ،‬هزار و یک خوبی هم دارد‪ .‬‬ ‫از این رو همان طور که در نشست رسانه ای تاکید شد‪« ،‬بخش ملی» جشنواره فیلم‬ ‫‪ ۱۰۰‬برای اهدای جوایز به فیلم هایی توجه می کند که رویکردی امیدوارانه داشته‬ ‫باشند و از فیلم هایی که به اصطالح سیاه نمایی می کنند‪ ،‬استقبال نخواهد کرد‪.‬‬ ‫دبیر جشنواره فیلم ‪ ۱۰۰‬تصریح کرد‪ :‬در «بخش بین الملل» شرایط متفاوت است‪.‬‬ ‫فیلم سازان می توانند در هر سبک و گونه ای از رئالیسم و نئورئالیسم تا نوار و غیره‪،‬‬ ‫فیلم داشته باشند‪/.‬صباخبر‬ ‫مریل استریپ در درام زیست محیطی‬ ‫مریل اســتریپ در کنار تعدادی از چهره های سرشناس سینما‪ ،‬با‬ ‫درام اجتماعی «برون یابی ها» به دیدار تماشاگران تلویزیونی می اید‪.‬‬ ‫این مجموعه درام زیســت محیطی در رابطه با تغییرات اقلیمی و‬ ‫جوی سال های اخیر جهان است و خط اصلی داستان مجموعه قصد‬ ‫دارد به این پرسش مهم پاسخ دهد که در شرایط بغرنج کنونی هر دو‬ ‫گروه مردم عادی و دولت ها چه مسئولیتی در قبال حفظ محیط زیست‬ ‫دارند‪ .‬براین اساس‪ ،‬داستان مجموعه تعدادی ادم معمولی و مشهور را‬ ‫در موقعیت های مختلف و متفاوتی قرار می دهد تا به مکاشفه ای جدی‬ ‫درباره جنبه های این بحران جهانی بپردازد‪ .‬داســتان کاراکترهای‬ ‫مختلف مجموعه‪ ،‬به صورت مستقل در اپیزودهایی جداگانه تعریف می‬ ‫شود و خیلی زود این داستانها درهم ادغام می شوند تا تصویری کلی از‬ ‫ماجرا را ترسیم کنند‪ .‬درام زیست محیطی برون یابی ها که اسکات زد‬ ‫برنز برنامه ساز مطرح قاب کوچک کارگردان ان است برای ‪ ۲۶‬اسفند به‬ ‫دیدار تماشاگران عالقه مند در شبکه اپل می اید‪/.‬صبا خبر‬ ‫تصاحب اسکار فرانسه توسط «شب دوازدهم»‬ ‫در چهل و هشــتمین دوره جوایز اکادمی فرانسه که شامگاه‬ ‫جمعه در پاریس برگزار شــد‪ ،‬فیلم «شــب دوازدهم» ســاخته‬ ‫«دومنیک مول» که در ‪ ۱۰‬رشته نامزد دریافت جایزه بود در کنار‬ ‫جوایز بهترین فیلم و کارگردانی‪ ،‬جوایز بهترین بازیگر نوظهور مرد‬ ‫برای «باستین بویون»‪ ،‬بازیگر نقش مکمل مرد برای «بولی النرز»‬ ‫و همچنین جوایز بخش بهترین صدا و فیلمنامه اقتباسی را به خود‬ ‫اختصاص داد‪ .‬این فیلم در ماه می سال گذشته در بخش غیر رقابتی‬ ‫جشنواره کن رونمایی شد و داستان ان درباره کاراگاه جنایی است‬ ‫که درگیر پرونده پیچیده یک زن قربانی قتل در شــهر کوچکی‬ ‫نزدیک به شهر گرنوبل در دامنه های الپ فرانسه می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫اما کمدی «بی گناه» ساخته «لویی گارل» که با ‪ ۱۱‬نامزدی‪،‬‬ ‫پیشــتاز این جوایز بود در نهایت جوایز بهترین فیلمنامه اصلی و‬ ‫همچنین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای «نومی مرالنت»‬ ‫به ارمغان اورد‪/.‬ایسنا‬ ‫رقابت پنهان کن و ونیز بر سر «قاتالن»‬ ‫فیلم «قاتالن ماه کامل» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» با‬ ‫بازی «لئوناردو دی کاپریو» و «رابرت دنیرو» چشم به اکران جهانی‬ ‫در جشنواره فیلم کن دارد و به احتمال قوی یکی از جذاب ترین فرش‬ ‫قرمزهای کن را در تاریخ این رویداد سینمایی رقم خواهد زد‪.‬‬ ‫جشــنواره های «ونیز» و «کن» به دنبال ایــن فیلم که محصول‬ ‫کمپانی اپل است‪ ،‬هستند اما شواهد حاکی از ان است که در نهایت این‬ ‫درام وسترن در جنوب فرانسه رونمایی شود‪ .‬البته‪ ،‬هنوز ممکن است تا‬ ‫زمان رونمایی تغییراتی در اخرین لحظه وجود داشته باشد‪ ،‬اما منابع‬ ‫اگاه اعالم کرده اند که اسکورســیزی سوئیتی را در یکی از هتل های‬ ‫شیک در کن رزرو کرده است‪.‬‬ ‫با این حال‪ ،‬اعالم شده هیچ پیشنهاد رسمی از کن ارائه نشده است‬ ‫و تصمیم نهایی در مورد اینکه ایا اسکورسیزی و نمایندگان کمپانی‬ ‫سازنده در ماه می سفری تبلیغاتی به فرانسه خواهند داشت یا خیر‪،‬‬ ‫اتخاذ نشده است‪/.‬ایسنا‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سینماهای کشور هفته گذشته ‪ ۱۰‬میلیارد تومان بلیت فروختند‬ ‫در هفته گذشته سینماهای کشور برای اکران فیلم های ایرانی بدون هنر و تجربه و خارجی‪ 10 ،‬میلیارد‬ ‫و ‪ 152‬میلیون تومان فروش کرد‪ .‬تعداد مخاطبینی که در هفت روز گذشته به سینما رفتند نیز ‪ 328‬هزار‬ ‫و ‪ 114‬نفر است و این میزان از فروشی که سینماها در دو هفته قبل تجرب ه کرده اند که در ان ‪ 300‬هزار نفر‬ ‫به سینما رفتند نیز بیشتر است و سینماها رکورد هفته قبل خود را در ‪ 7‬روز گذشته شکستند‪.‬‬ ‫این امار در ‪ 6‬ماه گذشته رکورد محسوب می شود‪ .‬البته سینماهای کشور در ‪ 6‬ماه نخست سال و در‬ ‫اوج فروش خود یعنی در شهریورماه فروش ‪ 11‬میلیارد و ‪ 700‬میلیون تومانی را نیز تجربه کرده اند که به‬ ‫‪ 19‬تا ‪ 28‬شهریور برمی گردد‪/.‬تسنیم‬ ‫امریکا از سود سینمای روسیه نمی گذرد‬ ‫هالیوود شاید در ظاهر با دولت پوتین مساله داشته باشــد اما به روسیه فیلم می فروشد و وضع‬ ‫گیشه های این کشور در حال شکوفایی است‪ .‬با وجود اینکه در جشنواره فیلم برلین‪ ،‬این اوکراین بود‬ ‫که در کانون توجه قرار گرفت و در مراسم افتتاحیه ان در پنج شنبه گذشته والدمیر زلنسکی رئیس‬ ‫جمهوری این کشور از طریق ماهواره برای تماشاگران سخنرانی کرد تا در برابر جنگ روسیه سکوت‬ ‫نکنند و شان پن برای اولین بار مستندی از وی را با نام «ابرقدرت» به نمایش گذاشت و به انتقاد از‬ ‫پوتین پرداخت‪ ،‬اما بسیاری از شرکت های امریکایی و خارجی بی سروصدا به تجارت با دولت پوتین‬ ‫ادامه می دهند‪ ،‬یا معامله خود را که پس از شروع جنگ متوقف مانده بود‪ ،‬از سر گرفته اند‪ .‬بر مبنای‬ ‫داده های صندوق سینمای روسیه که دستورکارش ارائه امار فروش بلیت ها در سینماهای این کشور‬ ‫است‪ ،‬گرچه پس از حمله به اوکراین‪ ،‬ستون های اصلی هالیوود از سینماهای روسیه بیرون رفتند‪ ،‬اما‬ ‫در سال گذشته و پس از اغاز جنگ‪ ،‬بیش از ‪ ۱۴۰‬فیلم امریکایی در روسیه اکران شده است‪ .‬کمدی‬ ‫اکشن جاسوسی گای ریچی با عنوان «عملیات فورچون» با بازی جیسون استاتهام و فیلم اکشن‬ ‫هیجانی امریکایی «هواپیما» ساخته ژان فرانسوا ریشه با بازی جرالد باتلر در حال حاضر در‬ ‫میان ‪ ۱۰‬فیلم پرفروش سال ‪ ۲۰۲۳‬روسیه جای دارند‪ .‬بیش از ‪ ۱۳۰‬عنوان فیلم بین المللی‬ ‫هم تا اینجا برای اکران امسال در برنامه سینماها جای گرفته اند‪ .‬اما جدای از احترام به‬ ‫قراردادهای قبلی‪ ،‬شرکت هایی هستند که قراردادهایی جدید از زمان شروع جنگ امضا‬ ‫کرده اند و یکی از شرکت های بزرگ فروش اذعان کرد فیلم هایی که به توزیع کنندگان‬ ‫ثالث فروخته می شوند‪ ،‬ممکن است در نهایت به روسیه راه یابند‪ .‬با وجود مجموعه ای از تحریم ها‬ ‫که توسط امریکا و اروپا علیه روسیه وضع شده‪ ،‬هیچ قانونی شرکت های امریکایی را از تجارت با‬ ‫نهادهای روسی که در لیست تحریم نیستند منع نمی کند‪ .‬حتی جشنواره فیلم برلین و بازار فیلم اروپا‬ ‫از جشنواره های کن‪ ،‬ونیز و دیگر جشنواره ها پیروی کردند و به فیلمسازان مستقل روسیه و نمایندگان‬ ‫صنعت سینما اجازه دادند در جشنواره ها حضور داشته باشند و تنها افراد وابسته یا حامی رژیم پوتین‬ ‫از حضور در جشنواره بازماندند‪ .‬در همین حال‪ ،‬فروشندگان فرانسوی برای ادامه معامله با روسیه ماه‬ ‫پیش میزبان گروهی از شرکت های توزیع فیلم روسیه شدند و حتی هزینه های هتل انها در پاریس را‬ ‫هم پوشش دادند‪ .‬روسیه با فروش‪ ۲.۶‬میلیون بلیت‪ ،‬سومین بازار بزرگ بین المللی در اکران فیلم های‬ ‫فرانسوی در سال‪ ۲۰۲۲‬بود‪« .‬سه تفنگدار» یکی از عناوین مطرح فرانسوی است که قرار است به زودی‬ ‫در روسیه اکران شود‪ .‬در واقع باید گفت روسیه هیچ مشکلی در یافتن شرکای مشتاق برای تجارت با‬ ‫بازاری که ششمین بازار بزرگ سینمای جهان در سال ‪ ۲۰۲۱‬بود‪ ،‬ندارد‪/.‬مهر‬ ‫یک شنبه‪ 7‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1379‬‬ ‫فیلمنامه های «نرگس ابیار» به موزه سینما پیوستند‬ ‫‪3‬‬ ‫همزمان با زادروز نرگس ابیار به درخواست موزه سینما‪ ،‬سه فیلمنام ه «شبی که ماه کامل شد»‪«،‬نفس»‬ ‫و«ابلق» به این مجموعه فرهنگی‪ -‬تاریخی اهداء شد‪ .‬نسخه های اهدایی‪ ،‬نسخه شخصی کارگردان در‬ ‫زمان تولید بوده و شامل متن کامل فیلمنامه همراه با صحنه های حذف شده و یادداشت نرگس ابیار در‬ ‫مقام کارگردان است که به عنوان بخشی از تاریخ سینمای ایران نکات قابل مالحظه ای را در خصوص این‬ ‫اثار و فیلمســازی وی بیان می کند‪ .‬نرگس ابیار در کارنامه خود فیلم های «ابلق»‪« ،‬شبی که ماه کامل‬ ‫شد»‪« ،‬نفس»‪« ،‬شیار ‪ »۱۴۳‬و «اشیاء از انچه در ایینه می بینید به شما نزدیکترند» را دارد‪ .‬او در دو سال‬ ‫اخیر مشغول ساخت سریالی بر اساس رمان شناخته شده سیمین دانشور به نام «سووشون» است‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫یک شنبه‪ 7‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1379‬‬ ‫گفت وگو با هم قطاران داغ دار شهرام عبدلی‬ ‫اسوده باش شهرام‬ ‫سخت است گفتن و نوشتن از مردی که خودش بارها در قالب‬ ‫یارس ساموات‬ ‫نقش های متعدد‪ ،‬از پهنای پرده نقره ای یا ســوار امواج جعبه‬ ‫گفت و گو‬ ‫جادویی بارها با ما حرف زده بود‪ .‬ســخت است اسارت در بند‬ ‫خاطرات جوانی و یاداوری مجموعه خط قرمز کــه اوان دهه ‪ 1380‬با وجود‬ ‫تمام نقدهایی که متوجهش بود‪ ،‬یکی از پل های گذار سریال سازان ایرانی به‬ ‫عصری نوین شد و نسل جوان ان روزها‪ ،‬با پشت سر گذاشتن سال های جنگ‬ ‫دهه ‪ 1360‬و فعل و انفعالت اجتماعی‪ -‬سیاسی پس از ان در دهه بعدی‪ ،‬اغلب‬ ‫جذب سریالی شدند که شفقی روشــن برای درخشش ستاره ای در اسمان‬ ‫سینما و تلویزیون ایران بود‪ .‬هرچند پیش تر در مجموعه تلویزیونی «همسفر»‬ ‫به کارگردانی قاسم جعفری در ‪ 1378‬به عنوان هنرپیشه مهمان جلوی دوربین‬ ‫نقش افرینی کرده بود اما همه اهالی سیما و سینمای ایران‪ ،‬شهرام عبدلی‪،‬‬ ‫هنرمند فقید و دوست داشتنی را با ســریال «خط قرمز» به خاطر می اورند‪.‬‬ ‫سخت است گفتن از مردی که در ورای چهره ای که کارگردانان را همواره برای‬ ‫سپردن نقش های منفی و ضدقهرمان به او وسوسه می کرد‪ ،‬قلبی به وسعت‬ ‫بی کران اسمان ها داشــت و روحی به زاللی نیلگون دریاها داشت‪« .‬شهرام‬ ‫عبدلی» در یک جمله همانطور زندگی کرد که بود! مردی که فقط و تنها فقط‬ ‫مقابل دوربین نقش بازی می کرد‪ .‬در سینمایی که باید بیرون از حرفه ‍ ات هم‬ ‫نقش بازی کنی‪ ،‬او همیشــه خو ِد خودش بود‪ ...‬سخت است نوشتن از مردی‬ ‫که همین چند هفته پیش با ما هم کالم شــده بود‪ .‬همین دشواری است که‬ ‫باعث شد در این شماره با پوراندخت مهیمن‪ ،‬فاطمه گودرزی‪ ،‬مریم کاویانی‪،‬‬ ‫کاظم هژیرازاد‪ ،‬پرویز فالحی پور و مجید شهریاری‪ ،‬هم قطاران سال های دور‬ ‫و نزدیک شهرام عبدلی هم کالم شویم‪ .‬گفت وگوهایی کوتاه و حزن انگیز در‬ ‫رثای شهرام عبدلی‪ ،‬مرد دوست داشتنی و فقید سینما و تلویزیون ایران‪ .‬لطفا‬ ‫با ما هم راه شوید‪.‬‬ ‫پوراندخت مهیمن‪:‬‬ ‫نام شهرام عبدلی خودش خاطره است‬ ‫پوراندخت مهیمــن‪ ،‬بازیگر نا م اشــنا و‬ ‫کهنه کار سینما و تلویزیون ایران‪ ،‬متولد ‪1331‬‬ ‫و از بازیگران پیشکسوت سینما و سیمای ایران‬ ‫محسوب می شود‪ .‬مهیمن که پس از انقالب با سریال خاطره انگیز‬ ‫«اینه» نام خود را در تلویزیون ایران مطرح کرد‪ ،‬دســت برقضا‬ ‫در اخرین کار زنده نام شــهرام عبدلی با عنوان «اسوده باش»‬ ‫به کارگردانی حسن حج گذار و تهیه کنندگی امیر رحیم زاده و‬ ‫مرتضی اسکافی‪ ،‬با این هنرمند فقید هم بازی بود‪ .‬مهیمن درباره‬ ‫مرگ شهرام عبدلی گفت‪ :‬جامعه هنری ایران مردی بسیار نازنین‪،‬‬ ‫دوست داشتنی‪ ،‬شریف‪ ،‬خوش اخالق و مهربان را از دست داد‪.‬‬ ‫این ضایعه ناگوار واقع ًا متاثرکننده است و از صبح که خبر ناگهانی‬ ‫درگذشت شهرام عبدلی عزیز را شــنیدم‪ ،‬هنوز نتوانسته ام با‬ ‫این موضوع کنار بیایم‪ .‬بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون‬ ‫کشورمان درباره خاطره اش از زنده نام عبدلی نیز اظهار کرد‪ :‬نام‬ ‫شهرام عبدلی‪ ،‬خودش خاطره ای فراموش نشدنی است‪ .‬با شهرام‬ ‫خیلی کار کرده بودم‪ .‬سال ها پیش در مجموعه تلویزیونی «صدایم‬ ‫کن» (محصول ســال ‪ 1379‬به کارگردانی احمد حسنی مقدم و‬ ‫مسعود نوابی) و در قسمت «ضریح» این مجموعه کنار هم حضور‬ ‫داشتیم و در تمام این سال ها چیزی جز خوبی و محبت از این مرد‬ ‫دوست داشتنی ندیدم‪.‬‬ ‫مهیمن همچنین درباره حضورش در اخرین سریال مشترکش‬ ‫با مرحوم عبدلی‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬متاسفانه هنوز نوبت سکانس هایی که‬ ‫من در ان ها برای مجموعه «اسوده باش» قرار بود مقابل دوربین‬ ‫بروم نرسیده بود که این خبر دردناک به من رسید اما گویا شهرام‬ ‫عزیز اکثر سکانس هایش را در این مجموعه تلویزیونی بازی کرده‬ ‫بود‪ .‬او درباره تاثیر درگذشت شهرام عبدلی بر جامعه بازیگری‬ ‫ایران توضیح داد‪ :‬واقعا نمی ‪‎‬دانم چطور باید درباره این موضوع‬ ‫صحبت کنم‪ .‬امیدوارم پروردگار بــزرگ به خانواد ه و به ویژه دو‬ ‫فرزند دوست داشــتنی اش صبر بدهد‪ .‬من هنوز با پیام علوی‬ ‫ارجمند که برنامه ریز ما محسوب می شود‪ ،‬صحبت نکردم که بدانم‬ ‫چه مراسمی برای بزرگداشت شهرام عزیز گرفته شده اما از صمیم‬ ‫قلب به جامعه هنر و مردم ایران تسلیت می گویم‪.‬‬ ‫پرویز فالحی پور‪:‬‬ ‫شهرام انسانی درست و باسواد بود‬ ‫نام پرویز فالحی پور‪ ،‬دیگر بازیگر کهنه کار‬ ‫سینما و تلویزیون ایران که زاده ‪ 1336‬در تهران‬ ‫است نیز در کست بازیگران مجموعه تلویزیونی‬ ‫«اسوده باش» کنار اسم زنده نام شهرام عبدلی قرار گرفته بود‪.‬‬ ‫فالحی پور‪ ،‬بازیگری که با هنرنمایی در مجموعه خاطره انگیز «شب‬ ‫دهم» بین مخاطبان سیمای ایران به چهره ای شناخته شده بدل‬ ‫شد‪ ،‬در چند فیلم و سریال با مرحوم عبدلی هم بازی بود‪.‬‬ ‫بازیگر نقش «نصرت» در سریال پرمخاطب «شهرزاد» نیز با‬ ‫بیان این که از شنیدن خبر درگذشت زنده نام شهرام عبدلی شوکه‬ ‫شده‪ ،‬گفت‪ :‬شهرام انسانی ارام و خونگرم بود و یکی از ویژگی های‬ ‫برجسته شخصیت اش احترام ویژه ای بود که برای بزرگترها قائل‬ ‫می شد‪ .‬شهرام همیشه کارش را به خوبی و درستی انجام می داد و‬ ‫با اخالق بسیار خوبی که داشت‪ ،‬اغلب همه را جذب خود می کرد‪.‬‬ ‫فالحی پور ادامه داد‪ :‬شهرام در خیلی از کارهای نیک پیش قدم‬ ‫می شــد و اکثر بازیگران و همکارانی که با او کار کردند این را‬ ‫می دانند‪ .‬باید او را انسانی درست توصیف کرد و با وجود این که‬ ‫ســال ها از من جوانتر بودم اما از دوستان صمیمی من محسوب‬ ‫ی‪‎‬شدید‪.‬‬ ‫می شد‪ .‬هیچوقت شما متوجه فاصه سنی نم ‬ ‫بازیگر نقش «یاور» در مجموعه تلویزیونی «شب دهم» درباره‬ ‫کارهای مشترکش با زنده نام عبدلی نیز توضیح داد‪ :‬ما قبال چند‬ ‫کار با هم انجام داده بودیم‪ .‬این اواخر نیز سریال «اسوده باش»‬ ‫در مشــهد جلوی دوربین رفت که یکی از کارهای مشترک ما‬ ‫محسوب می شد‪.‬‬ ‫فالحی پور در پاسخ به این پرسش که ایا خاطره ای قابل ذکر‬ ‫از کار کنار مرحوم شــهرام عبدلی دارید؟ تاکید کرد‪ :‬بله بدون‬ ‫شــک خاطرات متعددی با هم داریم اما ان چیزی که بیشتر در‬ ‫ذهنم مانده مربوط به مجموعه تلویزیونی « اخرین دعوت» به‬ ‫کارگردانی حسین سهیلی زاده است که من و شهرام در ان کار‬ ‫با بازیگران برجسته ای مانند فرامرز قریبیان‪ ،‬سیاوش طهمورث‬ ‫و حامد بهداد را تجربه کردیم‪ .‬خب من در ان ســریال نقشم را‬ ‫برگزیده بودم و قرار بود یک بازیگر هم نقش معاون من را در ان‬ ‫مجموعه بازی کند‪ .‬بازیگر مقابل من در ان کار انتخاب شده بود‬ ‫اما روز اولی که برای فیلمبرداری به لوکیشن رفته بودیم‪ ،‬دیدم‬ ‫شهرام امده انجا و متاقضی نقش معاون است! رفتم جلو و بعد از‬ ‫خوش و بش به شهرام گفتم‪«:‬اصال توقع نداشتم تورا اینجا ببینم!»‬ ‫اما نتوانستم بگویم که نقش را قرار است هنرپیشه دیگری بازی‬ ‫کند‪ .‬به هر ترتیب ان نقش به شهرام رسید و این اتفاق باعث شد‬ ‫من او را بیشتر بشناسم‪ .‬شهرام انسان با سواد و با مطالعه ای بود و‬ ‫اطالعات بسیار خوبی داشت‪ .‬رفاقت ما انجا محکم تر شد و یادم‬ ‫هست که روزی هنگام فیلمبرداری «اخرین دعوت» گفت اوقاتی‬ ‫که من نیستم خیلی به او سخت می گذرد‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫یک شنبه‪ 7‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1379‬‬ ‫‪5‬‬ ‫انجام دهیم‪ .‬هژیرازاد در پاسخ به این پرسش که ایا خاطره ای‬ ‫از زنده نام شهرام عبدلی دارید؟ توضیح داد‪ 10 :‬سال پیش بود‬ ‫که در نمایش «رستم و سهراب» به کارگردانی رسول نجفیان که‬ ‫به شیوه شمایل گردانی اجرا می شد با شهرام هم بازی شدم‪ .‬من‬ ‫نقش رستم را بازی می کردم و شهرام نیز در نقش سهراب حاضر‬ ‫می شد‪ .‬شیوه شمایل گردانی رسول نجفیان هم خیلی خاص بود‪.‬‬ ‫برای نمونه من باید رخش را که با مقوا ســاخته شده بود همراه‬ ‫خودم در صحنه به این طرف و انطرف می بردم‪ .‬قرار بود ما بخش‬ ‫نبرد رستم و سهراب را بازی کنیم و برای این کار نیاز به تمرین‬ ‫زیادی داشتیم‪ .‬به همین دلیل ساعت ها با شهرام تمرین کشتی‬ ‫ش‪‎‬ترین‬ ‫می کردیم‪ .‬او جوان تر از من بود اما حس می کنم او بی االی ‬ ‫و مظلوم ترین «سهراب» تاریخ است!‬ ‫این بازیگر کهنه کار ایران درباره اوضاع خانواده عبدلی پس‬ ‫از درگذشت نابهنگامش نیز گفت‪ :‬متاسفانه مقوله هنر در ایران‬ ‫جایگاه شایســته خود را ندارد و توجهی به ان نمی شود وگرنه‬ ‫بودجه ان تا این حد نازل نبود‪ .‬با این بودجه نمی توان به معیشت‬ ‫هنرمندان و خانواده های ان ها کمک کرد‪.‬‬ ‫مریم کاویانی‪:‬‬ ‫هنرمندان را هنگام زندگی دریابید!‬ ‫مریم کاویانی‪ ،‬دیگر بازیگر نا م‪‎‬اشنای سینما‬ ‫و تلویزیون ایران که متولد ‪ 1349‬در اهواز است‪،‬‬ ‫در چند فیلم و سریال‪ ،‬کار کنار مرحوم شهرام‬ ‫عبدلی را تجربه کرد‪ .‬کاویانی که دانش اموخته رشته پرستاری‬ ‫اســت و اصوالً در این حرفه فعالیت می کرد‪ ،‬به گونه ای اتفاقی‬ ‫وارد دنیای پرده نقره ای و جعبه جادویی شد‪ .‬کاویانی اما برخالف‬ ‫دیگر هنرپیشگانی که هم بازی شهرام عبدلی بودند‪ ،‬از اینکه به‬ ‫هنرمدان هنگام حیات شان توجهی نمی شود اظهار دلخوری کرد‪.‬‬ ‫مریم کاویانی درباره درگذشت زنده نام شهرام عبدلی اظهار کرد‪:‬‬ ‫متاسفانه نمی دانم چرا تا زمانی که هنرمندان زنده هستند‪ ،‬کسی‬ ‫سراغی از ان ها نمی ‍ گیرد اما به محض این که یک هنرمند فوت‬ ‫ی‪‎‬افتند!‬ ‫می کند همه یاد او م ‬ ‫کاویانی تصریح کرد‪ :‬به یقین جامعه هنری تا زمانی که زنده‬ ‫و سالمت اســت نیاز به توجه و حمایت دارد‪ .‬االن از چند رسانه‬ ‫دیگر نیز با من تماس گرفتند‪ .‬نمی دانم این رفتار چرا در جامعه ما‬ ‫نهادینه شده؟ چرا فقط وقتی بازیگران به مصیبتی دچار می شوند‬ ‫باید یاد ان ها بیفتیم؟‬ ‫بازیگر نقش «مرضیه کریمی» در سریال تلویزیونی «فاصله ها»‬ ‫(که در این مجموعه نیز با زنده نام شهرام عبدلی هم بازی بود) در‬ ‫پایان صحبت هایش تاکید کرد‪ :‬لطف ًا فقط از قول من همین ها را‬ ‫بنویسید! ما باید بیاموزیم تا زمانی که هنرمندان زنده اند به ان ها‬ ‫توجه کنیم‪.‬‬ ‫فاطمه گودرزی‪:‬‬ ‫«اسوده باش» یادگاری عبدلی باقی می ماند‬ ‫فاطمه گودرزی بازیگر نام اشنای سینمای‬ ‫ایران‪ ،‬از اواخر دهه ‪ 1360‬نام خود را در جامعه‬ ‫هنری ایران مطرح کرد‪ .‬او سال ‪ 1373‬با فیلم‬ ‫«می خواهم زنده بمانم» به کارگردانــی زنده نام ایرج قادری به‬ ‫شهرت و محبوبیت خاصی در سینمای ایران دست یافت‪ .‬گودرزی‬ ‫نیز از دیگر بازیگرانی اســت که در اخرین مجموعه تلویزیونی‬ ‫شهرام عبدلی با این بازیگر فقید هم بازی بود‪ .‬این بازیگر برجسته‬ ‫ســینما و تلویزیون ایران در صفحه شخصی اینستاگرام خود‪،‬‬ ‫پیش از درگذشت شهرام عبدلی به بستری شدن او واکنش نشان‬ ‫داده بود‪ .‬فاطمه گودرزی درباره مرگ نابهنگام شادروان شهرام‬ ‫عبدلی می گوید‪ :‬باید به جامعه هنری به مردم ایران و به خانواده‬ ‫و بازماندگان شهرام عبدلی عزیز تسلیت بگوییم‪ .‬شهرام مردی‬ ‫بود که به معنای واقعی کلمه شریف زندگی کرد و برای خانواده اش‬ ‫زحمات بسیاری کشید‪ .‬برنده ســیمرغ بلورین بهترین بازیگر‬ ‫نقش اول زن چهاردهمین جشنواره فیلم فجر درباره خاطراتش‬ ‫از مرحوم عبدلی توضیح داد‪ :‬در همین اخرین سریالی که با او‬ ‫هم بازی بودم (مجموعه تلویزیونی اسوده باش)‪ ،‬خاطرم هست که‬ ‫شهرام عبدلی روز دوم فیلمبرداری به مشهد امد و ان روز‪ ،‬وقت‬ ‫استراحت هردوی ما و چند نفر دیگر از همکاران همزمان شده‬ ‫بود‪ .‬به همین دلیل برای قدم زدن با هم از محل فیلمبرداری خارج‬ ‫شدیم‪ .‬ان روز از هر دری سخن گفتیم‪ ،‬غافل از اینکه روزگار چه‬ ‫اتفاقاتی را رقم خواهد زد‪ .‬او درباره حضور شهرام عبدلی و بازی‬ ‫نیمه کاره اش در سریال «اسوده باش» نیز اظهار کرد‪ :‬گمان می کنم‬ ‫بیشتر سکانس ‪‎‬هایی که قرار بود مرحوم عبدلی در ان ها مقابل‬ ‫دوربین برود‪ ،‬ضبط شده و قرار نیست کسی جایگزین او در این‬ ‫مجموعه شود‪ .‬سریال «اسوده باش» تا همیشه به عنوان یادگاری‬ ‫ی‪‎‬ماند‪.‬‬ ‫شهرام عبدلی باقی م ‬ ‫کاظم هژیر ازاد‪:‬‬ ‫شهرام بی االیش ترین «سهراب» بود!‬ ‫کاظم هژیرازاد‪ ،‬بازیگر کهنه کار تئاتر‪ ،‬سینما‬ ‫و تلویزیون ایران‪ ،‬زاده ‪ 1329‬در تهران اســت‪.‬‬ ‫او از ‪ 1350‬در تلویزیون ایــران فعالیت هنری‬ ‫خود را اغاز کرد اما پس از انقالب‪ ،‬با مجموعه تلویزیونی «سایه‬ ‫همسایه» به سال‪ 1364‬نام خود را در جمع هنرپیشگان ان روزگار‬ ‫ایران مطرح ساخت‪ .‬هژیرازاد هم اکنون عضوهیئت مدیره انجمن‬ ‫بازیگران خانه تئاتر و همچنیــن عضو هیئت مدیر ه خانه تئاتر‬ ‫ایران است‪ .‬او که با گذشت یک سال از درگذشت فرزندش‪ ،‬ارمان‬ ‫هژیرازاد (به دلیل ابتال به بیماری کرونا) همچنان در ماتم از دست‬ ‫دادن عزیز از دست رفته اش است‪ ،‬درگذشت شهرام عبدلی را‬ ‫ضربتی بر پیکر سینما و تلویزیون ایران می داند‪.‬‬ ‫کاظم هژیرازاد با تاکید بر اینکه او نیز از شنیدن خبر درگذشت‬ ‫ناگهانی زنده نام شهرام عبدلی شوکه شــده‪ ،‬گفت‪ :‬از انجا که‬ ‫شهرام شاگرد خانم مهین اســکوئی بود و من نیز از شاگردان‬ ‫مصطفی اسکوئ محسوب می شوم‪ ،‬از نظر تکنیک و فن بازیگری‬ ‫شباهت هایی به هم داشتیم‪ .‬برای همین همواره شهرام را دوست‬ ‫داشــتم‪ .‬می دانید‪ ،‬انســان های پیر با خاطرات خود از جمع ما‬ ‫می روند اما جوانترها با رویاها و ارزوهایشان! شهرام هم رفت با‬ ‫تمام خاطراتی که می توانست برای ما بسازد‪ ،‬با تمام لحظاتی که‬ ‫می شد کنار هم باشیم‪ ،‬با تمام کارهایی که می توانستیم کنار هم‬ ‫مجید شهریاری‪:‬‬ ‫کسی نمی تواند خاطرات شهرام را تکرار کند‬ ‫مجید شهریاری متولد نهم شهریور ‪1339‬‬ ‫دانش اموخته ادبیات فارسی است‪ .‬او فعالیت‬ ‫هنری خود را پیش از انقالب اغاز کرد اما سال‬ ‫‪ 1368‬بود که نام خود را در تلویزیون ایران مطرح کرد‪ .‬او نیز در‬ ‫مجموعه تلویزیونی «اسوده باش» هم بازی شهرام عبدلی‪ ،‬بازیگر‬ ‫فقید کشورمان بود‪ .‬شهریاری نیز با ذکر یادواره هایی از شهرام‬ ‫عبدلی‪ ،‬تاکید کرد کسی نمی ‪‎‬تواند جای او را بگیرد و خاطرات‬ ‫شهرام عبدلی را تکرار کند‪ .‬مجید شهریاری درگذشت شهرام‬ ‫عبدلی را شوک بزرگی عنوان کرد و افزود‪ :‬اصال نمی دانم چه بگویم‬ ‫و چگونه درباره این اتفاق صحبت کنم‪ .‬حال مساعدی ندارم‪ .‬او‬ ‫درباره همکاری اش با عبدلی در سریال «اسوده باش» نیز توضیح‬ ‫داد‪ :‬متاسفانه سکانس های من نیز در این سریال اغاز نشده اما‬ ‫این مجموعه نیز همواره ما را یاد زنده نام شهرام عبدلی می اندازد‪.‬‬ ‫شهریاری همچنین در پاسخ به این پرسش که ایا خاطره قابل‬ ‫ذکری از مرحوم شهرام عبدلی دارید؟ توضیح داد‪ :‬نمی دانم به چه‬ ‫خاطره ای اشاره کنم‪ .‬واقع ًا تمام لحظاتی که کنار این مرد بودیم‬ ‫خاطره اســت اما از لحظات خاطره انگیزی که با شهرام عبدلی‬ ‫داشــتم می توانم به حضورمان در برنامه تلویزیونی «شوتبال»‬ ‫که از شبکه نسیم روی انتن سیما می رفت اشاره کنم‪ .‬در یکی از‬ ‫این برنامه ها که اجرایش هم بر عهده حامد اهنگی بود به اتفاق‬ ‫شهرام عبدلی نازنین حضور داشتم‪ .‬در ان برنامه ارش نوروزی و‬ ‫داریوش سلیمی نیز ما را همراهی می کردند‪ .‬شهریاری با تسلیت‬ ‫این ضایعه به جامعه هنری ایران در پایان افزود‪ :‬من با شهرام چند‬ ‫کار مشترک داشتم که یکی از ان ها مجموعه تلویزیونی«غیرقابل‬ ‫قبول» بود که هیچوقت ان را فراموش نخواهم کرد‪ .‬امیدوارم یاد‬ ‫و خاطره شهرام عبدلی تا همیشه زنده بماند‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫یک شنبه‪ 7‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1379‬‬ ‫اغاز به کار نمایشگاه بین المللی کتاب کربال‬ ‫شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کربالی معلی‪ ،‬جمعه‪ 5 ،‬اسفند‪ 1401‬همزمان با سالروز والدت‬ ‫امام حسین(ع) با حضور عبدالمهدی کربالیی‪ ،‬نماینده ایت اهلل سیستانی و امین عتبه حسینی افتتاح شد‪.‬‬ ‫این نمایشگاه در دو بخش با حدود ‪ 95‬غرفه در صحن عقیله بنی هاشم(س) و بین الحرمین دایر شده‬ ‫است‪ .‬ناشران و مراکز مرتبط با کتاب از کشورهایی چون ایران‪ ،‬مصر‪ ،‬لبنان‪ ،‬عربستان سعودی‪ ،‬اردن‪ ،‬هلند‪،‬‬ ‫انگلستان و همچنین عتبات علویه‪ ،‬حسینی‪ ،‬حضرت عباس(ع)‪ ،‬کاظمین‪ ،‬سامرا‪ ،‬مسجد سهله و مسجد‬ ‫کوفه در این نمایشگاه حضور دارند‪ .‬خانه کتاب و ادبیات ایران برای نخستین بار در یک غرفه ‪ 15‬متری با‬ ‫عرضه کتاب های شاخص در نمایشگاه کتاب کربال حضور دارد‪/ .‬تسنیم‬ ‫با تخفیف ‪ 25‬درصدی کتاب بخرید‬ ‫عالقه مندان می توانند تا دهم اســفندماه ‪ 1401‬با مراجعه به کتابفروشی های عضو «سامانه خرید از‬ ‫کتابفروشــی» به صورت حضوری با یارانه ‪25‬درصدی کتاب خریداری کنند‪ .‬افرادی که پیش از این در‬ ‫«سامانه خرید از کتابفروشی» ثبت نام نکرده اند به منظور تســریع در خرید حضوری قبل از حضور در‬ ‫کتابفروشی نسبت به ثبت نام در این سامانه به نشانی ‪ c.ketab.ir‬اقدام کنند‪ .‬همچنین خریدارانی که‬ ‫در این سامانه ثبت نام کرده اند‪ ،‬می توانند با مراجعه مستقیم به کتابفروشی های عضو‪ ،‬کتاب های موردنظر‬ ‫خود را بخرند‪ .‬به هر ُکدملی که سیم کارت تلفن همراه به نام ان ثبت شده باشد‪ ،‬مبلغ یک میلیون ریال یارانه‬ ‫خرید کتاب تعلق می گیرد‪ .‬این ‪ 25‬درصد تخفیف خرید تا سقف ‪ 400‬هزار تومان است‪/.‬تسنیم‬ ‫سرقت اجرهای کتیبه دار چغازنبیل تکذیب شد‬ ‫مدیرپایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت‪ :‬خبر‬ ‫منتشر شده درخصوص سرقت اجرهای کتیبه دار میراث جهانی‬ ‫چغازنبیل خالف واقع است و یک تعرض نافرجام با هدف تخریب‪،‬‬ ‫به بخشی از دیواره این پایگاه صورت گرفته است‪.‬‬ ‫عاطفه رشنویی در جریان بازدید و پایش میدانی محمدحسین‬ ‫ارســطوزاده‪ ،‬مدیرکل میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع‬ ‫دستی خوزســتان از محوطه میراث جهانی چغازنبیل‬ ‫گفت‪ :‬در هفته های گذشته یک تعرض نافرجام‬ ‫به بخشی از دیواره ضلع جنوب غربی‬ ‫وارد شد که با هوشمندی یگان‬ ‫حفاظت مستقر در محوطه‬ ‫از تخریب جدی مجموعه‬ ‫جلوگیری بعمل امد‪.‬‬ ‫«خواب و بیداری» در کتاب فروشی ها‬ ‫کتاب «خواب و بیداری» با تحقیق در دو ساحت کتابخانه ای و میدانی‬ ‫انجام شده است‪ .‬در بخش کتابخانه ای‪ ،‬منابع مختلف دینی‪ ،‬پزشکی‪،‬‬ ‫روانپزشکی و روانشناسی‪ ،‬مطالعه و در بخش میدانی‪ ،‬فرضیه و موضوعات‬ ‫مرتبط ان در جوامع مختلف‪ ،‬ازجمله خانواده ها‪ ،‬دانشجویان‪ ،‬کارمندان‬ ‫ادارات بررسی شده است‪ .‬دین مبین اســام برای همه زندگی انسان‬ ‫برنامه ریزی دارد‪ .‬ازاین رو محسن عبداهلل زاده در کتاب پژوهشی «خواب و‬ ‫بیداری‪ ،‬شب و روز از منظر ایات و روایات» درباره این نیازهای مهم انسان‬ ‫و اداب درست هر کدام از ان ها ســخن گفته است‪ .‬تحقیقات میدانی‬ ‫طرح این کتاب از سال ‪ ۱۳۹۱‬اغاز شد‪ .‬این تحقیقات شامل مشاهده و‬ ‫ارزیابی رفتاری‪ ،‬مصاحبه‪ ،‬برگزاری کارگاه اموزشی و طرح های پژوهشی‬ ‫روی رفتار و عملکرد اصناف و گروه های مختلف مردمی‪ ،‬شامل کسبه‪،‬‬ ‫اجتماعات و مهمانی های خانوادگی‪ ،‬دانشــجویان‪ ،‬مددجویان اعتیاد‪،‬‬ ‫طالب و ‪ ...‬است‪ .‬کتاب خواب و بیداری‪ ،‬نوشته محسن عبداهلل زاده در‬ ‫شمارگان هزار نسخه‪ ،‬توسط انتشارات جمکران منتشر شد‪/.‬ایرنا‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬متعرضان که با نیت قبلی و به قصد ضربه زدن به‬ ‫این بنای تاریخی وارد محوطه شده بودند‪ ،‬پس از اسیب رساندن‬ ‫به بخشــی از دیواره‪ ،‬با ورود نگهبان به سرعت محوطه را ترک‬ ‫کرده و متواری شــدند‪ .‬به دنبال این اتفاق بالفاصله موضوع به‬ ‫مراکز انتظامی گزارش و پرونده قضایی در همین رابطه تشکیل‬ ‫و هم اکنون نیز در حال پیگیری حقوقی اســت‪ .‬مدیر پایگاه‬ ‫گرامیداشت یاد و خاطره پدر معنوی جهادگران‬ ‫همزمان با اعیاد شعبانیه‪ ،‬گروه جهادی شهید محسن حججی‬ ‫با مشارکت فرهنگسرای رسانه مراسم پاسداشت یاد و خاطره حاج‬ ‫عبداهلل والی جهادگر منطقه بشاگرد و از چهره های ماندگار این عرصه‬ ‫را برگزار می کند‪ .‬حاج عبداهلل والی چهره جهادی در منطقه محروم‬ ‫بشاگرد بود که در اردیبهشت سال ‪ ۱۳۸۴‬به دیار باقی شتافت‪ .‬او به‬ ‫عنوان موسس اردوهای جهادی شناخته شده و بسیاری از گروه های‬ ‫جهادی او را به عنوان پدر معنوی خود می شناسند‪ .‬ایمان‪ ،‬پاکدستی‪،‬‬ ‫صداقت‪ ،‬ارتباط عمیق با محرومین‪ ،‬حساسیت به حفظ بیت المال‪،‬‬ ‫پشتکار و اســتمرار در خدمت او را تبدیل به یکی از محبوب ترین‬ ‫شخصیت ها در منطقه محروم بشــاگرد کرد‪ .‬مراسم گرامیداشت‬ ‫یاد و خاطره جهادگر فقید حاج عبداهلل والی‪ ،‬روز دوشنبه (هشتم‬ ‫اسفند) از ســاعت ‪ ۱۹‬تا ‪ ۲۱‬با حضور اهالی فرهنگ‪ ،‬هنر و رسانه‪،‬‬ ‫خانواده حاج عبداهلل والی و جمعی از گروه های جهادی در سالن یونس‬ ‫شکرخواه فرهنگسرای رسانه برگزار می شود‪/.‬ایرنا‬ ‫میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه ضمن اشاره به بررسی های‬ ‫صورت گرفته به دنبال وقوع این تعرض تصریح کرد‪ :‬در بازدید‬ ‫کارشناسی اولیه احتمال سرقت نیز مورد بررسی قرار گرفت که‬ ‫در ادامه بررسی مستندات فتوگرامتری و وضع موجود بنا مشخص‬ ‫شد این اقدام بیشتر جنبه تخریبی داشته و هیچ گونه سرقتی‬ ‫صورت نگرفته و خبر منتشرشده تحت عنوان سرقت اجرهای‬ ‫کتیبه دار چغازنبیل خالف واقع اســت‪ .‬در پی این تعرض‬ ‫نافرجام‪ ،‬ضریب امنیتی و تعداد نیروهای یگان حفاظت‬ ‫محوطه چغازنبیل و فضای پیرامونی ان ارتقاء‬ ‫داده شــد و بر همین اساس گشت های‬ ‫شبانه و نامحسوس به شکل قابل‬ ‫مالحظه ای افزایش یافته‬ ‫است‪/.‬ایسنا‬ ‫راه اندازی دو سامانه جدید گردشگری‬ ‫معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشــگری کشور از راه اندازی دو‬ ‫سامانه جامع «گردشگری سالمت» و «ثبت رویدادهای گردشگری»‬ ‫خبر داد‪ .‬اسماعیل برات درباره این سامانه ها که در نمایشگاه گردشگری‬ ‫رونمایی شدند‪ ،‬گفت‪ :‬سامانه جامع مدیریت گردشگری سالمت با توجه‬ ‫به ضرورت فرایندهای مرتبط با ورود گردشــگران سالمت‪ ،‬به منظور‬ ‫یکپارچه کردن و شفافیت خدمات ذی نفعان این کسب وکار در بستر‬ ‫نرم افزارهای هوشمند طراحی شده و بر اساس تصمیم شورای راهبری‬ ‫گردشگری سالمت‪ ،‬ابتدا به صورت پایلوت و به شکل ازمایشی در استان‬ ‫خراسان رضوی اجرا شده و قرار است در سطح کشور راه اندازی شود‪ .‬برات‬ ‫اظهار کرد‪ :‬ارائه امار و اطالعات متنوع مدیریتی به ذی نفعان برای کنترل‬ ‫هزینه و بهره وری‪ ،‬ارائه دسترسی اسان و سریع به عناصر کلیدی سامانه‬ ‫برای ایفای نقش‪ ،‬نظارت و پایش دقیق عناصر سامانه و عکس العمل‬ ‫هوشمند نسبت به مشکالت و تخلفات احتمالی از جمله موارد مهمی‬ ‫است که با راه اندازی این سامانه فراهم می شود‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫یک شنبه‪ 7‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1379‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ثبت ‪ ۵۲‬قلم اشیای تاریخی و فرهنگی مازندران‬ ‫مدیرکل میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی مازندران‪ ،‬گفت‪ ۵۲ :‬قلم اشیای تاریخی و فرهنگی‬ ‫مربوط به کشفیات علمی و توقیفات یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران شناسایی و در سامانه جام‬ ‫به ثبت رسید‪ .‬صادق برزگر با اشاره به اینکه اشیای تاریخی و فرهنگی مربوط به کشفیات یگان حفاظت‬ ‫میراث فرهنگی مازندران شناسایی و در سامانه جام به ثبت رسید‪ ،‬گفت‪ :‬از تعداد اشیای کشف شده ‪۳۰‬‬ ‫قلم ان مرمت شده و گزارش ان در سامانه بارگذاری شده است‪ .‬وی با اشاره به این مطلب که مابقی اشیاء‬ ‫نیز در حال مرمت و ثبت است‪ ،‬افزود‪ :‬در میان این اشیاء انگشتر مهر‪ ،‬دستبند‪ ،‬سرپیکان‪ ،‬بشقاب‪ ،‬سنجاق‬ ‫سر قرار دارد که حاصل کاوش علمی و توقیف های یگان حفاظت میراث فرهنگی است‪/.‬ایسنا‬ ‫‪7‬‬ ‫شاعر و طنزپرداز شیرازی درگذشت‬ ‫کمال اجتماعی جندقی‪ ،‬شاعر و طنزپرداز‪ ،‬در ‪ ۹۳‬ســالگی به علت کهولت سن از دنیا رفت‪ .‬کمال‬ ‫اجتماعی جندقی عالوه بر سرودن شعر‪ ،‬سر ویراستار بوده و اثار شاعرانی چون محمدرضا شفیعی کدکنی‬ ‫را ویراستاری کرده بود‪ .‬اجتماعی جندقی روز جمعه (پنجم اسفندماه) به علت کهولت سن از دنیا رفت‪.‬‬ ‫ی او روز سه شنبه (نهم‬ ‫با توجه به اینکه فرزند وی خارج از کشور است‪ ،‬احتماال مراسم تشییع و خاکسپار ‬ ‫اسفندماه) در قطعه نام اوران بهشت زهرا تهران برگزار می شود‪ .‬کمال اجتماعی جندقی‪ ،‬متولد سال ‪۱۳۰۸‬‬ ‫در شیراز‪ ،‬شاعر و طنزپرداز بود‪ .‬او در غیاب حبیب یغمایی‪ ،‬مدیر مجله یغما بود و با نام های مستعار کمالو‪،‬‬ ‫نیمسوز و کماج با نشریات طنز توفیق‪ ،‬چلنگر و اهنگر همکاری داشت‪/.‬ایبنا‬ ‫‪ 20‬رکورد جالب از جشنواره موسیقی فجر امسال‬ ‫بخش پاپ‪ ،‬همواره ویترین جشنواره موسیقی فجر بوده و همیشه‬ ‫هم با استقبال قابل توجه تری به نسبت بخش های دیگر همراه بوده‬ ‫است‪ .‬برای امسال‪ ،‬این بخش با حرارت باالیی مواجه شد و توانست‬ ‫مشتاقان بسیاری را به سالن های اجرا بکشاند‪.‬‬ ‫از جمله رکوردهایی که در جشنواره موسیقی فجر امسال شکسته‬ ‫شد می توان به موارد زیر اشاره کرد‪:‬‬ ‫‪ .۱‬وقتی اســامی خوانندگان پاپ حاضر در جشنواره به صورت‬ ‫رسمی منتشر شد‪ ،‬بسیاری متعجب شــدند‪ .‬حداقل طی سالیان‬ ‫اخیر‪ ،‬سابقه نداشت که ‪ ۱۲‬خواننده در طول ‪ ۶‬روز‪ ،‬به اجرای برنامه‬ ‫بپردازند‪.‬‬ ‫‪ .2‬بهنام بانی‪ ،‬بیشترین میزان تقاضا از هوادارانش برای کف زدن‪،‬‬ ‫سوت و جیغ کشیدن و روشن کردن نور فلش گوشی را داشت‪.‬‬ ‫‪ .3‬بهنام بانی‪ ،‬شادترین کنسرت را اجرا کرد‪ .‬سینا شعبانخانی هم‬ ‫در رتبه دوم این فهرست قرار می گیرد‪.‬‬ ‫‪ .4‬غمگین ترین کنسرت‪ ،‬متعلق به رضا بهرام بود که البته خود‬ ‫وی در اغازین دقایق اجرا اعالم کــرد که با غمگین ترین رضا بهرام‬ ‫طرف هستید‪.‬‬ ‫‪ .5‬ناصر زینعلی تنها خواننده جشنواره بود که از ابتدا گفت هر چه‬ ‫شما بگوئید‪ ،‬من همان را می خوانم و همین کار را هم کرد‪.‬‬ ‫‪ .6‬رکورد اجرای بیشترین تعداد اهنگ معروف که در جامعه صدا‬ ‫کرده بود‪ ،‬به مسعود صادقلو اختصاص داشت‪.‬‬ ‫‪ .7‬رکود کمترین مدت زمان کنســرت با ‪ ۵۵‬دقیقه به مســعود‬ ‫صادقلو تعلق می گیرد‪.‬‬ ‫‪ .8‬طوالنی ترین کنســرت را هم راغب با ‪ ۹۰‬دقیقه اجرا‪ ،‬به خود‬ ‫اختصاص داد‪.‬‬ ‫‪ .9‬رکورد بیشــترین تعداد ترانه اجراشده با ‪ ۱۷‬اهنگ به مجید‬ ‫رضوی اختصاص داشت‪.‬‬ ‫‪ .10‬علی یاسینی‪ ،‬تقریبا تنها خواننده ای بود که حتی یک بار نیز‬ ‫از هوادارانش نخواست که کف بزنند یا جیغ بکشند‪.‬‬ ‫‪ .11‬رکورد باحال ترین کنسرت‪ ،‬با اختالف‪ ،‬به معین زندی تعلق‬ ‫دارد‪ .‬این خواننده با تیپ‪ ،‬نوع ادبیــات و کارهایی مثل حرف زدن‬ ‫خودمانی با ارکستر‪ ،‬بدون توجه به اینکه صدا دارد برای مخاطبان‬ ‫پخش می شود‪ ،‬لحظات بسیار مفرحی را برای مخاطبان فراهم کرد‪.‬‬ ‫‪ .12‬تنها خواننده ای که از مخاطبان خود نپرسید کدام اهنگ را‬ ‫دوباره اجرا کنم‪ ،‬مسعود صادقلو بود‪.‬‬ ‫‪ .13‬تنها‪ ،‬کنسرت راغب بود که نوازنده خانم داشت‪.‬‬ ‫‪ .14‬رکورد پربغض ترین خواننده جشنواره به گرشا رضایی رسید‪.‬‬ ‫او قبل از اجرای کنسرت متوجه شــد که پدرش زیر دیالیز‪ ،‬سکته‬ ‫مغزی کرده اما با این حال‪ ،‬با یک بغض فروخورده‪ ،‬از هیچ تالشــی‬ ‫برای شاد کردن مخاطبانش فروگذار نکرد‪.‬‬ ‫‪ .15‬کم تاخیرترین اجرای جشنواره متعلق به اجرای ارون افشار‬ ‫با ‪ ۵‬دقیقه و بیشــترین تاخیر باحدود ‪ ۲۵‬دقیقه نیز به اجرای ناصر‬ ‫زینعلی اختصاص داشت‪.‬‬ ‫‪ .16‬مجید رضوی تنها خواننده ای بود که در اثنای کنســرت و‬ ‫زمانی که گروهش مشغول تک نوازی بود‪ ،‬دقایقی از سن خارج شد‬ ‫و به پشت صحنه رفت‪.‬‬ ‫‪ .17‬بیشترین میزان گرفتن میکروفن به سمت مخاطب‪ ،‬متعلق‬ ‫به اجرای میثم ابراهیمی است که گاها بیش از نیمی از یک اهنگ‬ ‫را دربرمی گرفت‪.‬‬ ‫‪ .18‬تنها خواننده ای که در جشنواره‪ ،‬برای دقایقی با عینک دودی‬ ‫به اجرای برنامه پرداخت‪ ،‬مجید رضوی بود‪.‬‬ ‫‪ .19‬تنها خواننده ای که اهنگ شاد را غمگین خواند‪ ،‬رضا بهرام بود‪.‬‬ ‫‪ .20‬رکورد جوان ترین مخاطبان جشــنواره نیز به کنسرت علی‬ ‫یاسینی اختصاص دارد‪ /.‬ایرنا‬ صفحه 7 ‫محمدرضا رحمانی‪ :‬منتقدان واقعی فیلمم را ندیده اند‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫تهیه کننده و کارگردان فیلم «ان ها مرا دوســت نداشــتند»‬ ‫درباره شــائبه به وجود امده درباره مطالبه پول از سوی بازیگران‬ ‫این فیلم برای حضور در نشســت های جشــنواره فجــر به ارائه‬ ‫توضیحاتی پرداخت‪ .‬محمدرضا رحمانی تهیه کننده و کارگردان‬ ‫فیلم سینمایی «ان ها مرا دوست داشــتند» از اثار رونمایی شده‬ ‫در چهل ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر درباره وضعیت‬ ‫اکران عمومی این فیلم سینمایی گفت‪ :‬هنوز برخی کارهای فنی‬ ‫فیلم نهایی نشده اســت و پخش کننده ای هم برای فیلم انتخاب‬ ‫نکرده ایم به همین دلیل نمی توانیم درباره شرایط اکران فیلم نظر‬ ‫قطعی بدهیم‪ .‬تصمیم گیری در این زمینه برعهده پخش کننده و‬ ‫سرمایه گذار فیلم است‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬امروز شرایط سینما به گونه ای است که نمی توان‬ ‫درباره اکران فیلم ها صحبت کرد‪ .‬همه چیز موکول شده است به‬ ‫سال اینده تا ببینیم در اوایل ســال چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و‬ ‫واکنش مردم نسبت به سینما چگونه می شود‪ .‬با توجه به همزمان‬ ‫ماه رمضان و ایام نوروز هم اکران سال اینده تقریباً با یک ماه تاخیر‬ ‫اغاز می شود چرا که همه صاحبان اثار ترجیح می دهند در مقطع‬ ‫اکران عید فطر فیلم شان را روانه پرده سینماها کنند‪.‬‬ ‫دغدغه امروز مردم چیزهای دیگری‬ ‫غیر از سینماست‬ ‫این کارگردان گفت‪ :‬باید شرایط اقتصادی و تاثیر تحریم ها را هم‬ ‫در نظر داشته باشیم‪ .‬همه این شرایط بر روی سینما رفتن مردم‬ ‫تاثیر گذاشته و فشــار اقتصادی به گونه ای است که ارام ارام سبد‬ ‫مصرف فرهنگی مردم در حال تغییر اســت‪ .‬ممکن است در سال‬ ‫اینده اساساً دیگر سینما در اولویت مردم نباشد‪ .‬مردم همین امروز‬ ‫هم تمایل چندانی به سینما رفتن ندارند‪ .‬همه چیز دست به دست‬ ‫هم داده تا دغدغه مردم به ویژه براثر فشارهای اقتصادی‪ ،‬چیزهای‬ ‫دیگری غیر از سینما باشد‪.‬‬ ‫وی تاکید کرد‪ :‬سینما همواره برای ســرگرمی مخاطب بوده‬ ‫است و بهره گیری از فرصت سرگرمی هم نیاز به فراغت بال دارد‬ ‫که الزمه ان شرایط اقتصادی مناسب است‪ .‬امروز شرایط به گونه ای‬ ‫اســت که حتی مردم برای دیدن فیلم های کمدی هم به سینما‬ ‫نمی روند‪ .‬یکی از شاخص های بررسی وضعیت اکران هم همواره‬ ‫وضعیت فروش فیلم های کمدی اســت‪ .‬در این وضعیت تکلیف‬ ‫فیلم های اجتماعی با سوژه های تلخ مشخص است‪.‬‬ ‫متاسفانه اینگونه نشــد‪ .‬فیلم هایی داشتیم که ‪ ۲۱‬بهمن تحویل‬ ‫دبیرخانه شدند! طبیعتاً ما هم می توانستیم تدوین‪ ،‬صدا‪ ،‬موسیقی‬ ‫و تیتراژ فیلم خود را در این فرصت تکمیل کنیم‪.‬‬ ‫وی درباره امکان اصالح نسخه اکران شده از فیلم در جشنواره‬ ‫برای اکران عمومی هم گفت‪ :‬طبیعتاً احتمالش وجود دارد‪ .‬هنوز‬ ‫درباره این مسئله بررسی صورت نگرفته و باید با تدوین گر درباره‬ ‫این موضوع صحبت کنیم‪.‬‬ ‫ان ها که فیلمم را دوست نداشتند‬ ‫منتقدنما بودند!‬ ‫رحمانی درباره بازخوردهایی که از رونمایی فیلمش در جشنواره‬ ‫فجر شاهد بوده است هم گفت‪ :‬فکر می کنم هنوز منتقدان واقعی‬ ‫فیلمم را ندیده اند‪ .‬مردم اســتقبال خوبــی از فیلم در اکران های‬ ‫جشنواره ای داشتند و فیلم برای شــان راضی کننده بود‪ .‬منتظر‬ ‫واکنش منتقــدان واقعی هم هســتم‪ .‬معتقــدم ان هایی که در‬ ‫جشنواره فیلمم را دوست نداشتند‪ ،‬بیشتر منتقدنما بودند! ان ها‬ ‫به دالیل دیگری فیلم را دوست نداشته اند‪ .‬گروهی از رسانه ها هم‬ ‫بدون انکه فیلم را دیده باشند‪ ،‬براساس شنیده ها ان را نقد کردند‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬در سانس هایی که فیلم را در کنار مردم دیدم و‬ ‫حتی در سانس سینمای رسانه‪ ،‬اکثریت فیلم را دوست داشتند‪.‬‬ ‫باالخره در میان هر جمعی‪ ،‬عده ای هم پیدا می شوند که شیطنت‬ ‫کنند‪ .‬همه چیز در مسیری قرار گرفت که مشخص بود عده ای با‬ ‫پیش فرض های قبلی فیلم را دیده بودند‪.‬‬ ‫این کارگردان درباره نهایی نبودن نســخه اکران شده از فیلم‬ ‫«ان ها مرا دوست داشتند» در جشــنواره فجر هم گفت‪ :‬یکی از‬ ‫گله های ما این است که قرار بر این بود همه فیلم ها تا تاریخ ‪ ۴‬بهمن‬ ‫همه فیلم ها به دبیرخانه تحویل داده شود و اولین فیلمی هم که‬ ‫تحویل داده شد‪ ،‬همین فیلم ما بود‪ .‬حتی چهار فیلم رزروی هم‬ ‫اعالم شد تا فیلم هایی که در تاریخ مقرر نرسیدند حذف شوند اما‬ ‫نگفتیم بازیگران فیلم برای حضور در نشست فجر‬ ‫پول خواسته اند‬ ‫رحمانی درباره اظهارات مطرح شده در نشست رسانه ای فیلم‬ ‫«ان ها مرا دوست داشــتند» درباره بازیگرانی که برای حضور در‬ ‫نشست های جشــنواره فجر تقاضای پول کرده بودند و ایجاد این‬ ‫شــائبه که بازیگران این فیلم چنین درخواســتی داشته اند هم‬ ‫توضیح داد‪ :‬مخاطب ان صحبت ها‪ ،‬بازیگــران فیلم ما نبودند و‬ ‫اسمی هم مطرح نشد‪ .‬این یک برداشت اشتباه از این صحبت ها‬ ‫بود‪ .‬شاید عده قلیلی در حد یک یا دو نفر در میان بازیگران باشند‬ ‫که چنین نگاهی داشته باشند ولی جامعه بازیگران همگی شریف‬ ‫و قابل احترام هستند‪.‬‬ ‫وی با اشاره به اینکه این موضوع از سوی مجری طرح فیلم در‬ ‫نشست مطرح شده است گفت‪ :‬من این اظهارات را اصالح کردم و‬ ‫گفتم که منظور همه بازیگران نیستند‪ .‬فرد مورد نظر مجری طرح‬ ‫ما هم بازیگری بود که االن از ایران رفته است و پول های زیادی هم‬ ‫از تهیه کنندگان مختلف دریافت کرده بود‪.‬‬ ‫درد و دل هــای مجری طــرح فیلم ما بیشــتر متوجه چنین‬ ‫بازیگرانی بود و موضوع مطرح شده درباره مطالبه پول برای حضور‬ ‫در نشست جشــنواره هم قطعاً مربوط به بازیگران فیلم ما نبوده‬ ‫اســت‪ .‬بازیگران فیلم ما درگیر پروژه های دیگر بودند که امکان‬ ‫حضور در نشست را پیدا نکردند‪/.‬مهر‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!