روزنامه صبا شماره 1378 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1378

روزنامه صبا شماره 1378

روزنامه صبا شماره 1378

‫شنبه| ‪ 6‬اسفند ‪ 25 |1401‬فوریه ‪ 4 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1378‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫قدردانی فجر‪ ۳٨‬از گروه هنر صبا‬ ‫گفت وگو با نازنین چیت ساز کارگردان‬ ‫«پرتاب ناگهانی یک فیل»‬ ‫بازگشـت ناپذیـر!‬ ‫وزیر فرهنگ‪ :‬جشنواره‬ ‫موسیقی فجر امسال‬ ‫خاطره انگیز شد‬ ‫کاپیتان پاییز ‪ 1402‬می اید‬ ‫حمایت ساترا از بازیگران نوپا‬ ‫گفت وگوی صبا با مهدی علی میرزایی کارگردان فیلم سینمایی پالتوشتری‪:‬‬ ‫سطح سلیقه مخاطب را‬ ‫سیاستتعیینیم کند‬ ‫اثر جدید سازنده پینوکیو‬ ‫برای نتفلیکس‬ ‫تئاتر کودک و نوجوان‬ ‫حمایت نمی شود‬ ‫پخش کتونی زرنگی نوید خوبی‬ ‫را به جامعه هنری داد‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫شنبه‪ 6‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1378‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫حمایت ساترا از بازیگران نوپا‬ ‫نخستین نمایشگاه رسانه های صوت و تصویر فراگیر ایران‪ ،‬از ‪ 11‬اسفندماه به مدت ‪ 4‬روز فعالیتش را‬ ‫اغاز خواهد کرد که یکی از بخش های متفاوت این نمایشگاه ‪ ،‬سالن مربوط به مرکز رشد اومیک خواهد بود‪.‬‬ ‫محمدحسن خلعتبری‪ ،‬معاون تنظیم بازار و توسعه کسب وکار ساترا به عنوان متولی این بخش گفت‪:‬‬ ‫ن فعالین صنعت رسانه‬ ‫بر اساس فراخوانی که ساترا منتشر کرده‪ ،‬قرار است در نمایشگاه رصتا‪ ،‬رقابتی میا ‬ ‫اتفاق بیفتد تا کسب و کارهای نوپای صنعت صوت و تصویر فراگیر از حمایت های مرکز رشد «اومیک»‬ ‫بهره مند شوند‪ .‬فراخوان استفاده از تسهیالت مرکز خدمات رشد و توسعه زیست بوم رسانه های صوت و‬ ‫تصور فراگیر در فضای مجازی (اومیک) تا روز یکشنبه هفتم اسفند ماه تمدید شد‪/.‬ایسنا‬ ‫احمدزاده «معجزه بُناسان» را به «هنروتجربه» سپرد‬ ‫پوستر فیلم سینمایی «معجزه بناسان» همزمان با اکران فیلم در گروه سینمایی «هنروتجربه» منتشر شد‪.‬‬ ‫فیلم سینمایی «معجزه بناسان» به کارگردانی و تهیه کنندگی حبیب احمدزاده از سوم اسفند در سینماهای‬ ‫منتخبهنروتجربهاکرانشدهاست ‪«.‬معجزهبناسان»فیلمیبهنویسندگیحبیبوزینباحمدزادهمحصول‬ ‫مشترک ایران و ژاپن است‪ .‬این فیلم در چهار کشــور ایران‪ ،‬ژاپن‪ ،‬اتریش و عراق فیلمبرداری شده است و‬ ‫بازیگرانی چون شیزوکو تسویا‪ ،‬گرهارد فرایلینگر‪ ،‬نوریوکی اساکورا و محمود بنکدارنیا‪ ،‬سارا اسماعیل طالی‬ ‫و پرویز پرستویی در ان ایفای نقش کرده اند‪ .‬حبیب احمدزاده‪ ،‬این فیلم را برای قدردانی از شیزوکو تسویا زنی‬ ‫ژاپنی ساخته که به درمان سربازان ایرانی شیمیایی شده در جنگ ایران و عراق‪ ،‬کمک کرده است‪/.‬صباخبر‬ ‫پخش کتونی زرنگی نوید خوبی را به جامعه هنری داد‬ ‫چندی پیش درباره برخی از سریال های بالتکلیف صحبت هایی مطرح شد که مشکل انها درحال‬ ‫برطرف شدن است؛ یکی از انها «کتونی زرنگی» بود که طلسم ان بعد از سه سال شکسته شد و از ‪17‬‬ ‫بهمن ماه روی انتن شبکه سه سیما امد‪ .‬در حالی چند قسمت از «کتونی زرنگی» روی انتن رفته که این‬ ‫سریال قرار بود بهمن ماه سال ‪ 98‬روی انتن برود اما شبکه سه سیما در ان زمان به دلیل انچه «خطای‬ ‫فاحش کارگردان» عنوان کرد‪ ،‬پخش «کتونی زرنگی» را پیــش از اغاز متوقف و با وجود توضیحات‬ ‫کارگردان و تهیه کننده‪ ،‬به پخش این سریال رضایت نداد‪ .‬به نظر می رسد قرار است مشکالت سریال هایی‬ ‫که برای انها هزینه شــده و به دلیل اصالح محتوایی و هرگونه مشکل دیگر نتوانسته اند رنگ انتن را‬ ‫ببینند‪ ،‬مشکالت انها برطرف و به انتن خواهند امد‪ .‬علی مالقلی پور کارگردان سریال «کتونی زرنگی»‬ ‫درباره این رویه جدید در صداوسیما گفت‪ :‬پخش نشدن سریال هایی که در جریان پخش دچار گیر و‬ ‫گرفتاری هایی شده اند‪ ،‬نوید خوبی به جامعه هنری می دهد‪ .‬رویکردهای جدیدی که در صدا و سیما‬ ‫اتفاق افتاده و به سمت برداشتن موانع پخش سریال هایی می رود که اصطالحاً برچسب توقیف روی انها‬ ‫خورده است و به تبع ان ارا م ارام این اتفاق به یک روند تبدیل شود جامعه هم واکنش مثبت می دهد‪.‬‬ ‫امیدوارم این روند برای دیگر کارهایی باشــد که سال هاست برای ان تالش شده از سریال «سرزمین‬ ‫کهن» تا «‪ 78‬متر» کیانوش عیاری؛ این روند با «کتونی زرنگی» اغاز شد‪.‬‬ ‫وی درباره حضور علی سلیمانی به خاطره ای اشاره کرد و افزود‪ :‬تمام کسانی که با علی سلیمانی کار‬ ‫کرده اند می دانند که او چقدر عزیز بود و با دوستانش صمیمی؛ واقعاً این معرفت و رفتا ر مشتی گونه او را‬ ‫همگان در «کتونی زرنگی» به نظاره نشستند‪ .‬یکی از نکات جالب که واقعاً خاطر ه قابل تاملی در ذهن‬ ‫من ایجاد کرد به حضور دو بچه کوچک سریال برمی گردد‪ .‬این دو در زمانی که بازی نداشتند باالخره‬ ‫حوصله شان سرمی رفت‪ .‬در عین حال نباید انرژی شان می افتاد‪ .‬من دیدم علی سلیمانی لحظاتی که‬ ‫بازی ندارد می رود و با این دو بازی می کند‪ .‬تئاتر با این ها درست می کرد و به گونه ای سرگرم شان می کرد‪.‬‬ ‫نوعی مهربانی عجیب و غریبی از او می دیدیم‪/.‬تسنیم‬ ‫اثر جدید سازنده پینوکیو برای نتفلیکس‬ ‫فیلمساز مکزیکی قصد ندارد از دنیای انیمیشن فاصله بگیرد و این‬ ‫بار رمانی از ایشی گورو نویسنده برنده نوبل را مد نظر قرار داده است‪.‬‬ ‫گی یرمو دل تورو پس از اقتباســی انیمیشنی که از پینوکیو انجام‬ ‫داده حاال می خواهد یک اســتاپ موشن دیگر برای نتفلیکس بسازد‪.‬‬ ‫انیمیشــن بعدی دل تورو با اقتباس از «غول مدفون» نوشــته کازئو‬ ‫ایشی گورو ساخته می شــود که رمانی فانتزی درباره یک زوج مسن‬ ‫بریتانیایی در دوره ای خیالی است که کسی نمی تواند خاطرات را برای‬ ‫مدتی طوالنی حفظ کند‪.‬‬ ‫دل تورو عالوه بر کارگردانی و تهیه کنندگی این انیمیشن فیلمنامه‬ ‫ان را با دنیس کلی می نویسد و دوباره با همکاری «استودیو ماشین» که‬ ‫«پینوکیو» را ساخته بود‪ ،‬ان را می سازد‪.‬‬ ‫«پینوکیوی گی یرمو دل تورو» تاکنون جوایز متعددی برده که جایزه‬ ‫بفتا برای بهترین انیمیشن از جمله انهاست و از مدعیان کسب اسکار‬ ‫هم هست‪/.‬مهر‬ ‫فیلم های جدید «ارباب حلقه ها» در راه است‬ ‫مدیرعامل برادران وارنر اعالم کرد مدیران جدید این استودیو‬ ‫قراردادی برای ساخت چندین فیلم جدید با اقتباس از کتاب های‬ ‫تالکین امضا کرده اند‪ .‬اولین سه گانه «ارباب حلقه ها» به کارگردانی‬ ‫پیتر جکسون نزدیک به ‪ ۳‬میلیارد دالر در سراسر جهان فروخت و‬ ‫سه گانه بعدی وی با اقتباس از «هابیت» تالکین نیز همین مسیر‬ ‫را دنبال کرد‪ .‬مایک دی لوکا و پم عبدی مدیران جدیدی که قصد‬ ‫انجام این کار را دارند گفته اند با وجود ساخته شدن دو ‪ ۳‬گانه‪ ،‬هنوز‬ ‫جهان وسیع و خیره کننده ای که تالکین خلق کرده‪ ،‬تا حد زیادی‬ ‫ناشناخته باقی مانده است‪ .‬هنوز از فیلمسازی که باید این پروژه ها‬ ‫را شکل بدهد خبری نیســت و درباره زمان بندی ساخت یا اکران‬ ‫فیلم های جدید هم صحبتی نشده است؛ اما جکسون و همراهانش‬ ‫گفته اند توسط استودیو در جریان مسیری که دارد طی می شود‪،‬‬ ‫هستند‪ .‬انها گفته اند صحبت ها با استودیو ادامه دارد تا روشن شود‬ ‫برای فیلم های بیشتر چه دیدگاهی دارند‪/.‬مهر‬ ‫ورنر هرتسوگ سوژه یک فیلم شد‬ ‫فیلم ساز مشهور المانی سوژه مستندی شــد که زندگی و اثارش را‬ ‫دربرمی گیرد‪ .‬مستندی با عنوان «ورنر هرتسوگ‪ :‬رویاپرداز رادیکال» با‬ ‫دسترسی انحصاری به پشت صحنه زندگی روزمره هرتسوگ‪ ،‬با استفاده از‬ ‫مطالب بایگانی کمیاب و مصاحبه های عمیق با خود این چهره و همکاران‬ ‫مشهور وی در قالب این مستند شکل گرفته است‪ .‬این مستند که برای‬ ‫اولین بار پرتره ای جامع از یک هنرمند نمادین زمــان ما ارائه می دهد‬ ‫توسط توماس فون اشتاینکر مستندساز و روزنامه نگار المانی ساخته شده‬ ‫است‪ .‬در این مستند چهره های مشهور از جمله کریستین بیل‪ ،‬نیکول‬ ‫کیدمن درباره فرایند کار و زندگی شخصی او صحبت کرده اند‪ .‬همچنین‬ ‫خود هرتسوگ حکایت های فوق العاده ای درباره لوکیش ها و صحنه های‬ ‫فیلم های اش بیان می کند و اینکه در جستجویی ابدی برای کشف زیبایی‬ ‫است‪ .‬هر یک از این مصاحبه ها به دقت با تصاویر ارشیوی هرتسوگ که‬ ‫پیشتر دیده نشده اند و گزیده هایی نمادین از فیلم های بلند و مستند و‬ ‫فیلم های کوتاه وی درهم امیخته شده است‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سازمان به براورد برنامه سازان توجه بیشتری کند‬ ‫محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران درباره افزایش براوردها گفت‪ :‬رادیو باالخره مانند هرجای دیگر‬ ‫یک سطح بودجه دارد و سقفی دارد‪ .‬در رادیو ایران انچه که برای سازمان مقدور است‪ ،‬پرداخت می شود‬ ‫که البته نسبت به زحمات دوستان ناچیز اســت اما باالخره رادیو همین است و عرصه عشق‪ ،‬دلدادگی‪،‬‬ ‫خدمت به مردم و همراه با مردم بودن است و مسائل مالی در اولویت های دوم و سوم اهمیت برای بازیگران‬ ‫و برنامه سازان و هنرمندان قرار دارد‪ .‬محمدزاده اظهار کرد‪ :‬نه اینکه مدیر هستم این را می گویم‪ ،‬خود‬ ‫دوستان هم می دانند که در جلسات‪ ،‬بحث سوم و چهارم ما بحث مالی است البته که ما در تالشیم تا براورد‬ ‫همکاران مان به حد معقولی برسد‪ .‬ناگفته نماند هم اکنون مبالغ از سالیان اخیر بهتر شده است‪/.‬صباخبر‬ ‫کاپیتان پاییز‪ 1402‬می اید‬ ‫سیدصابر امامی تهیه کننده فیلم سینمایی «کاپیتان»‬ ‫به کارگردانی محمد حمزه ای از اثار رونمایی شــده در‬ ‫چهل ویکمین جشــنواره بین المللی فیلم فجر درباره‬ ‫برنامه ریزی بــرای اکران عمومی این فیلم ســینمایی‬ ‫توضیح داد‪ :‬فیلم «کاپیتان» در جشنواره فجر امسال با‬ ‫استقبال خوبی مواجه شد و به سانس های فوق العاده هم‬ ‫رسید‪ .‬به همین دلیل تصورمان این است که مخاطبان‬ ‫در اکران عمومی هم استقبال خوبی از فیلم ما خواهند‬ ‫داشت‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬براساس برنامه ریزی ای که تا امروز‬ ‫داشــته ایم برنامه ای برای اکران فیلــم در مقطع نوروز‬ ‫امسال نداریم‪ .‬معتقدیم فرصت هایی وجود دارد که فیلم‬ ‫در جشنواره های خارجی هم دیده شود و مسیر جهانی‬ ‫خود را طی کند تا بعد از ان بتوان برای مقطعی مانند پس‬ ‫از برگزاری جشنواره فیلم های کودکان سال اینده‪ ،‬برای‬ ‫اکران عمومی ان اقدام کنیم‪.‬‬ ‫امامی گفت‪ :‬از انجایی که فیلم ما هم داستانی مرتبط‬ ‫با کودکان دارد و هم فضای ان به فضای خانواده نزدیک‬ ‫است‪ ،‬بهترین زمان اکران ان می تواند همزمان با فعالیت‬ ‫مدارس باشد‪ .‬به همین دلیل تابستان را زمان مناسبی‬ ‫برای اکران فیلم نمی دانیم و احتماالً «کاپیتان» را پاییز‬ ‫سال اینده اکران کنیم‪.‬‬ ‫تهیه کننده «کاپیتان» درباره مذاکــره با نهادهای‬ ‫متولی حمایت از کودکان سرطانی برای حمایت از اکران‬ ‫فیلم هم گفت‪ :‬در این زمینه مذاکراتی داشته ایم‪ .‬برنامه‬ ‫ویژه ای برای اکران فیلم داریم و مذاکرات اولیه را هم برای‬ ‫ان انجام داده ایم‪ .‬هم دانش اموزان می توانند مخاطبان‬ ‫اکران فیلم ما باشــند و هم گروه های خاصی که نیاز به‬ ‫شنبه‪ 6‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1378‬‬ ‫نامزدی «ارام گاه در جشنواره ‪ OIFF‬امریکا‬ ‫‪3‬‬ ‫فیلم کوتاه «ارام گاه» به کارگردانی علی دارایی که در ادامه حضورهای جهانی خود‪ ،‬به دوازدهمین‬ ‫جشنواره ‪ OIFF‬امریکا راه یافته بود‪ ،‬در دو بخش بهترین «فیلم کوتاه» و بهترین «فیلمبرداری» نامزد‬ ‫دریافت جایزه شده است‪ .‬مراسم پایانی و اعالم برگزیدگان نهایی این جشنواره امریکایی شنبه ‪ ۶‬اسفندماه‬ ‫برگزار می شود‪ .‬در خالصه داستان این فیلم کوتاه امده است‪« :‬ریحانه باعث مرگ نوزادش شده است‪.‬‬ ‫اکنون در غیاب همسر فراری اش در جستجوی راهی برای خاکســپاری نوزاد است و با مصائبی روبه رو‬ ‫می شود ولی‪ .»...‬کار نویسندگی «ارام گاه» بر عهده مجید حلوایی بوده و وحید بیوته مدیر فیلمبرداری این‬ ‫کار است‪ .‬فاطمه صفت زاده و بهادر محمد نژاد نیز از جمله بازیگران «ارام گاه» هستند‪.‬‬ ‫امید به زندگی دارند و طبیعتاً تماشــای فیلم می تواند‬ ‫برای شان جذاب باشد‪.‬‬ ‫وی درباره احتمال تغییر نســخه اکران شده از فیلم‬ ‫در جشــنواره برای اکران عمومی هم بیان کرد‪ :‬با توجه‬ ‫به بازخوردهایی که از اکران فیلم در جشنواره از سوی‬ ‫منتقدان و مردم داشــتیم‪ ،‬نظر کارگردان این است که‬ ‫فیلم نیاز به تغییرات اندکی دارد‪ .‬براساس این اصالحات‬ ‫امکان دارد نسخه اکران عمومی در حد یک یا دو دقیقه‬ ‫کوتاه یا بلندتر شود‪.‬‬ ‫امامی درباره ارزیابــی اش از حضور فیلم «کاپیتان»‬ ‫در جشنواره فجر هم گفت‪ :‬معتقدم اگر امسال جشنواره‬ ‫سیمرغ مردمی داشــت و قرار بود به فیلمی اهدا شود‪،‬‬ ‫حتماً فیلم ما به صورت خاص مورد توجه مخاطبان قرار‬ ‫می گرفت‪ .‬به خصوص که بازخوردهای ما از اکران های‬ ‫مردمی فیلم بسیار مثبت بود و هر کس از سالن بیرون‬ ‫می امد‪ ،‬از تماشای فیلم راضی بود‪.‬‬ ‫وی در پایان اظهار کرد‪ :‬در ایام جشنواره شاهد نظرات‬ ‫مثبت منتقدان درباره فیلم بودیم و بر همین اساس هم‬ ‫فکر می کنیم فیلم «کاپیتان» شانس ان را دارد که در‬ ‫دیگر جشنواره های سینمایی بیشتر و بهتر دیده شود‬ ‫و جوایزی را هم کســب کند‪ .‬داوران در هر جشنواره ای‬ ‫افراد مستقلی هستند و نمی توان درباره نظر نهایی ان ها‬ ‫قضاوت کرد‪ .‬صنعت سینما هم صنعتی است که امیخته‬ ‫به هنر اســت و به همین دلیل هر گروه داوران می تواند‬ ‫نظر خودش را داشته باشد و ما هم به نظر داوران احترام‬ ‫می گذاریم‪ .‬امیدواریم فیلم «کاپیتــان» هم بتواند در‬ ‫اکران های مردمی به خوبی دیده شود‪/.‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫شنبه‪ 6‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1378‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت وگوی صبا با مهدی علی میرزایی کارگردان فیلم سینمایی پالتوشتری‪:‬‬ ‫سطحسلیقهمخاطبراسیاستتعیینمی‬ ‫فاطمه حمیره مهدی علی میرزایی دانش اموخته کارگردانی سینما وهمچنین فلسفه اسالمی است که در کارنامه هنری‬ ‫او فیلمنامه نویسی فیلم های سینمایی «گشت ارشــاد»‪« ،‬هفت معکوس»‪« ،‬در مدت معلوم»‪« ،‬پارادایس»‪،‬‬ ‫گفت و گو‬ ‫«کاتیوشا» و «اولین تولد» دیده می شود‪ .‬او نخســتین فیلم سینمایی خود را با عنوان «پالتوشتری» در ژانر‬ ‫کمدی جلوی دوربین برد که هم اکنون در سینماهای کشور روی پرده است‪ .‬این فیلم با حضور سام درخشانی‪ ،‬بانیپال شومون‪،‬‬ ‫بهاره کیان افشار‪ ،‬لیندا کیانی‪ ،‬شاهرخ فروتنیان‪ ،‬افسانه چهره ازاد و پریوش نظریه‪ ،‬روایت زندگی پسری جوان است که در‬ ‫رشته فلسفه درس می خواند و یک پالتوی شتری رنگ از پدرش به ارث برده که هر وقت ان را می پوشد‪ ،‬برایش دردسرساز‬ ‫می شود و افکار وسوسه امیزی به سرش می زند‪ .‬گفت و گوی صبا را با نویسنده و کارگردان این فیلم در ادامه می خوانید‪:‬‬ ‫شما در اولین تجربه سینمایی خودتان به سراغ مفاهیم‬ ‫فلسفی و روانشناختی در یک ژانر کمدی رفتید که به نظر‬ ‫می رسد در سینمای ایران کمتر تجربه شده و این برای یک‬ ‫فیلم اولی از نظر گیشه پر ریسک به نظر می رسد این طور‬ ‫نیست؟‬ ‫بله ریسکش زیاد بود‪ .‬در مجموع یکی از مشغولیت های ذهنی‬ ‫من در فیلمسازی این است که اثر هنری جامعیتی داشته باشد که‬ ‫هم با مخاطب عام و هم مخاطب خاص ارتباط برقرار کند به نحوی‬ ‫که تماشاگران به فراخور سلیقه‪ ،‬تجربه زیســتی و ادراکی شان‬ ‫ی که در سینمای‬ ‫بتوانند با ان ارتباط برقرار کنند‪ .‬اکثر اثار کمد ‬ ‫ایران داریم فقط بخشی از تماشاگران را مخاطب قرار می دهند که‬ ‫به شخصیت ها و موقعیت های ســطحی و تکراری واکنش نشان‬ ‫می دهند‪ .‬این گونه داســتان ها و موقعیت ها البته به نظر بی خطر‬ ‫می ایند و ریسک کمتری دارند اگرچه همان ها هم تضمینی در‬ ‫موفقیت گیشــه ندارند‪ .‬این که چه فیلمی و تحت چه شرایطی‬ ‫در گیشه موفق می شــود‪ ،‬بحث مفصلی می طلبد چرا که عوامل‬ ‫بسیاری در توفیق تجاری یک فیلم دخیل هستند که لزوماً به متن‬ ‫یا اجرا بر نمی گردد‪ .‬در ارزیابی فعالیت های سینمایی فیلمسازان‬ ‫باید این دو بحث‪ ،‬یعنی خود فیلم و گیشــه ان را جدا از یکدیگر‬ ‫بررسی کرد‪ .‬فقط به عنوان اشــاره به چند فیلم کمدی که در دو‬ ‫سال گذشته گیشه موفقی داشته اند اشاره می کنم‪ .‬کسی انها را‬ ‫فیلم خوب یا مهمی ارزیابی نمی کند و خودشان هم چنین ادعایی‬ ‫ندارند‪ .‬در حد همین هستند که یک گردش مالی نسبتاً بزرگ برای‬ ‫تولیدکنندگان و ســینمادارها باید به وجود بیاید که خودش فی‬ ‫نفسه برای روشن نگهداشتن چراغ سالن های سینما امری مطلوب‬ ‫و ضروری است‪ .‬برای ساخت چنین فیلم هایی یک ارایش فکری و‬ ‫استراتژی خاص و یک هزینه نسبتاً باال که به ویژه از عهده بازیگران‬ ‫پولساز براید‪ ،‬باید در نظر گرفته شود تا فیلم در نهایت در گیشه‬ ‫موفق شــود‪ .‬البته ماجرای پخش و زمان پخش هم جزو همین‬ ‫ارایش ها و استراتژی ها هستند‪ .‬به غیر این مدل‪ ،‬گیشه ها غیر قابل‬ ‫پیش بینی هستند و به اصطالح امد نیامد دارند‪.‬‬ ‫برخی فیلم کمدی را تنها یک فیلم سرگرم کننده و مفرح‬ ‫می پندارند که مخاطب را برای لحظاتی بخنداند و برخی‬ ‫دیگر اقتضای هر فیلمی را فرهنگســازی‪ ،‬ارتقای سطح‬ ‫فرهنگی و سلیقه مخاطب و همچنین واداشتن او به تفکر‬ ‫می دانند‪ ،‬شما چه تعریفی از فیلم کمدی دارید؟‬ ‫وضعیت ایده ال جمع کردن هر دو وجه است یعنی فیلمی که‬ ‫هم بخنداند و هم ارتقای فرهنگی بدهد‪ .‬فیلم کمدی در تعاریف‬ ‫کالسیک خود‪ ،‬ما را به عنوان تماشاگر در موقعیتی قرار می دهد که‬ ‫در فضایی مصون از قضاوت و سرزنش‪ ،‬از باال به اعمال احمقانه ای‬ ‫که از انسانها یعنی خودمان سر می زند‪ ،‬نگاه کنیم و به ان بخندیم‪ .‬با‬ ‫این حس و حال که وقت و فرصت اصالح و تغییر همه چیز را داریم‪.‬‬ ‫به خاطر همین جای امور قطعی و غیرقابل بازگشتی چون مرگ در‬ ‫کمدی های معمول نیست‪ ،‬چون مرگ سرنوشت محتوم و غیرقابل‬ ‫تغییر اســت و ما در کمدی معتقدیم دنیا قابل اصالح و امور قابل‬ ‫جبران است‪ .‬اگر ما به عنوان تماشاگر کمدی‪ ،‬خودمان دچار همان‬ ‫نقص های مضحک باشیم با تماشا کردن کمدی خوب به مشکالت‬ ‫خودمان اگاه می شویم و اگر ان مشکل در دیگری باشد با استفاده‬ ‫از مکانیزم خنده در کمدی به نوعی عقده گشایی کرده و از اعتبار ان‬ ‫به دیگری می کاهیم‪ .‬اگرچه نقص ها‪ ،‬ایرادها‪ ،‬اشتباهات و فریب های‬ ‫ذهنی انسان از زاویه ای دیگر می تواند بسیار وحشتناک و ترسناک‬ ‫باشد‪ ،‬اما از منظر کمدی ما پرسپکتیوی را برگزیده ایم که با خنده‬ ‫سرو کار دارد و در پی بی اعتبار کردن اموری است که انقدرها که‬ ‫به نظر می ایند محکم و منطقی و بی خلل نیستند‪ .‬کمدی در واقع‬ ‫اگاه کردن تماشاگر به نقیصه های وجودی خودش و یا جامعه اش‬ ‫است اما با زبانی سرخوش و طنز نه جدی و تراژیک‪ .‬گویی زبان حال‬ ‫کمدی این است که مشــاهده کن که کاری که تو یا جامعه ات به‬ ‫ان گرفتار هستید چقدر احمقانه و خنده دار است‪ ،‬پس بیا تا زمان‬ ‫هست و با هم خوشیم و شادیم و حال مان حال خنده و سرخوشی‬ ‫است و فرصت برای تغییر داریم‪ ،‬به کج و مژی رفتاری مان بخندیم‬ ‫و در عین حال دســت از ان برداریم‪ .‬اگر امر مذموم با کمدی حل‬ ‫نشود همین نقیصه ما را به ورطه تراژدی می اندازد و بحث سرنوشت‬ ‫محتوم جلو می اید که دیگر نمی توان انها را تغییر داد‪.‬‬ ‫فیلم های کمدی معموال در دسته فیلم های پرفروش قرار‬ ‫می گیرند اما همیشه با این انتقاد مواجه بوده اند که سطح‬ ‫ســلیقه مخاطب را پایین نگه داشته است‪ .‬فکر می کنید‬ ‫فیلم شما از ان دسته فیلم های کمدی است که در ارتقای‬ ‫سطح سلیقه مخاطب می تواند تاثیرگذار باشد؟ ‬ ‫نمی دانم ‪ .‬باید صبر کنیم زمان بگذرد اما در کل ارتقای سطح‬ ‫سلیقه یک امر کوتاه مدت نیست و با یک فیلم و دو فیلم هم حل‬ ‫نمی شود چرا که یک سیاست فرهنگی است‪ .‬سطح سلیقه مخاطب‬ ‫را سیاست تعیین می کند‪ .‬برای این که به کسی بر نخورد از کشور‬ ‫همسایه مثال می اورم؛ فرض کنید یک سیاست گذار فرهنگی ترک‬ ‫که باالخره قدرتی در مملکت خود دارد‪ ،‬ضمن اینکه می داند انواع‬ ‫کمدی وجود دارد و برای هر سلیقه ای باید خوراک مناسب خودش‬ ‫را درست کرد‪ ،‬از ‪ 2500‬سالن ســینما‪ 2400 ،‬تا را به فیلم رجب‬ ‫اودیک بدهد و ‪ 100‬تا سالن را هم به فیلمی بدهد که مثال کمی‬ ‫اندیشه محورتر است و احیاناً به تعبیر شما ممکن است در ارتقای‬ ‫سطح سلیقه کمک کند‪ .‬حاال ارتقای ســلیقه کجای این جریان‬ ‫قرار می گیرد؟ من انکار نمی کنم برخی مردم کمدی های سبک‬ ‫و راحت را می پسندند و برخی دیگر از اینکه به چیزهای معمولی‬ ‫و دم دستی بخندند عذاب وجدان می گیرند‪ .‬برخی دوست دارند‬ ‫مسائل پیچیده و مهم در کمدی مورد بررسی قرار گیرد و برخی از‬ ‫اینکه فیلم سراغ مسائل مهم برود‪ ،‬گریزانند و دوست دارند که مث ً‬ ‫ال‬ ‫هنرپیشه محبوبشان باز دوباره همان لفاظی ها و جوک هایی که‬ ‫در فضای مجازی شایع شده را به خوردشان بدهد‪ .‬من هم موافقم‬ ‫برای هر سلیقه ای باید فیلم وجود داشته باشد اما تعادل و تنظیم‬ ‫سلیقه و ذائقه به دست سیاست است و هنرمند زور چندانی ندارد‪.‬‬ ‫این یک امر بدیهی است‪.‬‬ ‫برخی از منتقدان بر این باور هستند که این فیلم بین‬ ‫کمدی روشنفکرانه و کمدی عامه پسند گرفتار امده است‬ ‫و تکلیف مشخصی ندارد‪ .‬شما چه فکر می کنید؟‬ ‫گرفتار نشده بلکه حال و هوای کلی اش سیر در هر دو فضا است‬ ‫و هر دو فضا را پوشــش می دهد‪ .‬بالتکلیف نیست بلکه تکلیفش‬ ‫ســیال بودن در همین دنیاهای متناقض اســت‪ .‬برای خود من‬ ‫کام ً‬ ‫ال واضح بود که پالتوشتری مثل تجریه عینی خودم در زندگی‬ ‫شخصی در چند فضای متمایز و متضاد در حال رفت وامد است‪.‬‬ ‫من به طور عامدانه داســتان فیلم را از این فضاها عبور می دهم‪.‬‬ ‫فضاهایی که بسیار متناقض و به لحاظ معرفتی کام ً‬ ‫ال دور از هم‬ ‫هستند‪ .‬بعید می دانم تماشــاگران این تناقضات را درک نکنند‬ ‫چون انها هم مثل من در همین دنیاهای متکثر و متضاد زندگی‬ ‫می کنند‪ .‬فضای فیلم دقیقاً مثل فضای اجتماعی است که ما در‬ ‫ان زندگی می کنیم‪ .‬وقتی صبح از خانه بیرون می روید تا به محل‬ ‫کار برسید تا عصر و شــب که دوباره به خانه بازمی گردید از میان‬ ‫تعداد بسیار زیادی از فضاها‪ ،‬دنیاها و ادم های متفاوت و متناقض‬ ‫عبور می کنید که ممکن است شامل فضاهای مبتذل‪ ،‬خاله زنک‪،‬‬ ‫فضاهای فرهیخته و علمی‪ ،‬دنیاهای مومنانه یا مشرکانه‪ ،‬فضاهای‬ ‫جوان پسند و فضاهای عصبی و از این دست باشد‪ .‬من این تجربه‬ ‫را دوست داشتم‪ .‬اگر یادتان باشد‪ ،‬در فیلم «در مدت معلوم» هم‬ ‫شــخصیت میثم با بازی جواد عزتی از یک ســو با دانشگاهیان و‬ ‫اصحاب چاپ و نشر سروکار دارد از یک طرف با پیرزنی که در کنار‬ ‫لیف و صابون خودفروشی هم می کند‪ .‬از یک سمت با اطالعاتی ها‬ ‫و امنیتی ها کل کل دارد از یک طرف بــرای بچه های کالس اش‬ ‫تئوری می بافد‪ .‬از یک سو خود را جامعه شناس می داند از یک سو‬ ‫هالک دو سه دختر مجردی است که طبقه پایین را اجاره کرده اند‪.‬‬ ‫در پالتوشتری هم قصه همین است‪ .‬فرید در دفتر پژوهشی رفت‬ ‫وامد دارد که در حد یک کافه است و از یک طرف به یک دختر خاله‬ ‫زنک درس کنکور می دهد و خودش هم می تواند با سرهم کردن‬ ‫چیزهایی‪ ،‬مقاله ای در مجله فلسفی چاپ کند اما دیپلم هم ندارد‪ .‬از‬ ‫یک طرف سمج‪ ،‬ماجراجو و احساسی است و از طرف دیگر به شدت‬ ‫اهل تحلیل و انالیز‪ .‬بنابراین کام ً‬ ‫ال کنار هم قرار دادن این دنیاهای‬ ‫دور از هم جزئی از دنیای فیلم اســت‪ .‬شرط خوب در امدنش هم‬ ‫این است که میان این فضاهای مختلف انسجام الزم وجود داشته‬ ‫باشد که به نظرم در فیلم اتفاق افتاده است‪ .‬نشانه اش هم این است‬ ‫که کنش شخصیت ها درک می شود‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫شنبه‪ 6‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1378‬‬ ‫‪5‬‬ ‫تبلیغات‪ ،‬تناسبی میان پالتوشــتری و فیلم های دیگر نیست و‬ ‫شــرایط نابرابری میان فیلم های اکران شــده از این لحاظ وجود‬ ‫دارد‪ .‬یعنی چند فیلمی که پخش کننده مشخصی دارد سینماها و‬ ‫سانس های متعدد را قبضه کرده اند و این ادعایی است که به لحاظ‬ ‫اماری و رجوع به سایت سینما تیکت مقابل چشم همه است‪ .‬این‬ ‫مسئله از این بابت حائز اهمیت است که مهمترین عامل اصلی در‬ ‫دیده شدن یک فیلم‪ ،‬تعداد سانس های موثر و سینماهای ان است‪.‬‬ ‫اما خوشبختانه با همه این حرف ها امار تماشاگران سیر صعودی‬ ‫دارد و نشان می دهد فیلم دراثر تبلیغات شفاهی و توصیه مردم به‬ ‫هم در حال شناخته شدن و استقبال بیشتر است‪.‬‬ ‫ی کند‬ ‫بازخوردها تا امروز چگونه بوده اســت ایا طبق انتظار‬ ‫شما بود؟‬ ‫مخاطبانی که با فیلم درگیر شــده و ارتباط برقرار کرده اند به‬ ‫تفاوت این فیلم با فیلم های دیگر پی برده اند و این نشان می دهد که‬ ‫فیلم جایگاه خودش را یافته است‪ .‬با این حال هنوز برای قضاوت‬ ‫کردن زود اســت و باید زمان بیشــتری بگذرد تا بتوان ارزیابی‬ ‫درست تری داشــت چرا که «پالتوشتری» از ان دسته فیلم هایی‬ ‫اســت که ارام ارام جای خود را در میان مخاطبــان باز می کند‪.‬‬ ‫نکته جالب ان‪ ،‬استقبال از این فیلم در سینماهای پایین شهر و‬ ‫شهرستان ها بوده است‪.‬‬ ‫با چه مسائل و مشکالتی در جریان فیلمبرداری و ساخت‬ ‫این فیلم که تجربه اول شما در سینما هم بود مواجه شدید؟‬ ‫تقریباً به غیر از کم بودن بودجه فیلم که دست و پای مرا برای‬ ‫رسیدن به میزانسن های مورد عالقه ام تا حدودی بسته بود‪ ،‬هیچ‬ ‫مشکل دیگری نداشتیم‪ .‬همه تیم به واسطه احترام و اعتمادی که‬ ‫به تهیه کننده فیلم (مجید شیخ انصاری) داشتند‪ ،‬از انسجام خوبی‬ ‫برخوردار بودند و کارها طبق برنامه ریزی تولید در جوی صمیمی و‬ ‫دوستانه جلو رفت و به ثمر رسید‪.‬‬ ‫کار با بازیگرها چگونه بود؟‬ ‫تیم بازیگری پالتوشتری فوق العاده باهوش و کاربلد بودند‪ .‬از‬ ‫سام درخشانی و بانیپال شومون گرفته تا بهاره کیان افشار‪ ،‬لیندا‬ ‫کیانی‪ ،‬شــاهرخ فروتنیان و افســانه چهره ازاد و حتی نقش های‬ ‫فرعی تر که در همان سکانس های کوتاه خود خوب درخشیدند‪.‬‬ ‫چیزی که من متوجه شدم این بود که اغلب بازیگران ما به واسطه‬ ‫تجربه زیاد و هوش سرشار از توانایی باالیی برخوردارند فقط باید‬ ‫به خوبی نقش را برای انها تحلیل کرد‪ .‬اگر تحلیل نقش با دقت و‬ ‫روشنی صورت بگیرد ان ها به خوبی جزییات ظریفی از کاراکتر‬ ‫را زنده می کنند‪ .‬چند روز پیش که بعد از سال ها دوباره فیلم را با‬ ‫تماشاگرها دیدم از جزییات ریزی که همه بازیگرها با بیان و بدن‬ ‫خود بروز داده اند شگفت زده شدم‪.‬‬ ‫برای فیلم پالتوشتری چه اندازه دست بازیگران را باز‬ ‫گذاشتید و به عبارت دیگر چقدر از پیشنهادهای بازیگران‬ ‫برای ارائه نقش های شان استقبال کردید؟‬ ‫ما از تحلیل نقش شروع می کردیم و بعد بازیگرها وقتی در نقش‪،‬‬ ‫خود را تجسم می کردند چیزهایی جدید از زوایای کاراکتر کشف‬ ‫می کردند‪ .‬مانند لباسی که وقتی ان را می پوشی جزییات خاصی‬ ‫کشف می شود‪ .‬انها یافته ها یا پیشنهادهای خود را به من منتقل‬ ‫می کردند و بعد در حرکتی تعاملی به نقطه مشترک می رسیدیم‪.‬‬ ‫فیلم های ســینمایی و به ویژه فیلم های کمدی بسیار‬ ‫دچار سانسور می شوند‪ .‬چه بخشی از این فیلم کمدی دچار‬ ‫سانسور شد و به نظر شما چقدر به فیلم اسیب وارد کرد؟‬ ‫فیلم «پالتوشتری» هیچ گونه سانســوری نداشت‪ .‬البته اصل‬ ‫داستان به ویژه رفتارهای خصومت امیز دو شخصیت‪ ،‬ظرفیت هایی‬ ‫دارد که سر به صحنه های غیرقابل نمایش می گذارد اما اسم این را‬ ‫نمی توان سانسور گذاشت‪ .‬هنر جایی در مرز کنایه و تصریح شکل‬ ‫می گیرد‪ .‬نه ان قدر رازالود که کسی نفهمد و نه انقدر صریح که‬ ‫لذتی برای کشف نگذارد‪.‬‬ ‫این فیلم به دالیل مختلف حدود چهار ســال از اکران‬ ‫بازماند‪ .‬در حال حاضر ایا شرایط اکران این اثر بعد از حدود‬ ‫‪ 4‬سال راضی کننده است؟‬ ‫خود فیلم که هنوز زنده است‪ .‬چون موضوع ان جهان شمول و‬ ‫روان شناختی است‪ .‬توهم چیزی است که تا بشر بوده گرفتارش‬ ‫بوده است و به خاطر همین این فیلم با اینکه دو سه سالی تاخیر‬ ‫دارد‪ ،‬هنوز با تماشــاگران ارتباط فعال برقرار می کند‪ .‬اما شرایط‬ ‫اکران فیلم پالتوشتری برای من عجیب است به خاطر این که به‬ ‫لحاظ تعداد سانس ها و تعداد سینماهای اختصاص یافته و حجم‬ ‫با توجه به اولیــن تجربه ای که با فیلم پالتوشــتری‬ ‫داشــته اید برای فیلم های بعدی باز هم به سراغ چنین‬ ‫سوژه هایی که متفاوت از دیگر اثار سینماست خواهید‬ ‫رفت و دست به یک تجربه جدیدتر خواهید زد؟‬ ‫هر پروژه فیلم ســازی مختصات خود را دارد‪ .‬باید ببینیم چه‬ ‫پیش می اید‪.‬‬ ‫و سوال اخر؛ دنیای فیلمنامه نویسی و نوشتن در خلوت‬ ‫برای شما لذت بخش تر است یا دنیای کارگردانی و ساخت‬ ‫فیلم؟‬ ‫هر دو حرفه ویژگی های خوب خود را دارند‪ .‬بعد از مدتی نوشتن‬ ‫سعی می کنم یک کار تولیدی انجام دهم تا کمی از فضای ذهنی‬ ‫صرف بیرون امده و میدانی عمل کنم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫شنبه‪ 6‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1378‬‬ ‫قدردانی فجر‪ ۳٨‬از گروه هنر صبا‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫گروه هنر مجموع ه رسانه ای صبا‪ ،‬در اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر مورد قدردانی‬ ‫قرار گرفت‪ .‬در بخشی از مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر‪ ،‬در قسمت قدردانی از رسانه ها‪ ،‬از عملکرد‬ ‫«گروه هنر صبا» به خاطر پیشبرد امور رسانه ای و اطالع رسانی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر‬ ‫قدردانی صورت گرفت و جایزه این بخش به «پگاه زارعی» اهدا شد‪ .‬گفتنی است در این مراسم‪ ،‬رسانه های‬ ‫پرتالش در حوزه اطالع رسانی جشنواره موسیقی فجر پس از ارزیابی و بررسی مورد قدردانی قرار گرفتند‬ ‫و از بین ‪ ۸۷‬رسانه‪ ،‬گروهی از رسانه ها به عنوان رسانه های برتر سی وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در‬ ‫حوزه اطالع رسانی معرفی شدند که مجموعه رسانه ای صبا نیز در بین انها جای داشت‪/.‬صباخبر‬ ‫ی فجر‬ ‫پایان جشنواره هنرهای تجسم ‬ ‫پانزدهمینجشنوارههنرهایتجسمیفجر‪،‬روزجمعهـ‪ ۵‬اسفندماهـبابرگزاریمراسماختتامیهومعرفی‬ ‫برگزیدگان بخش های مختلف رسما به کار خود پایان داد‪ .‬یک روز پس از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره‬ ‫موسیقی فجر در تاالر وحدت این بار این سالن قدیمی کشور میزبان هنرمندانی از حوزه ای دیگر شد‪ .‬ایین‬ ‫اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر‪ ،‬روزگذشته پنجم اسفند ماه با حضور محمدمهدی‬ ‫اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ـ و جمعی از مدیران فرهنگی و هنرمندان هنرهای تجسمی از‬ ‫ساعت‪ ۱۸‬و‪ ۳۰‬دقیقه در تاالر وحدت برگزار شد‪ .‬در اختتامیه این دوره از جشنواره برای نخستین بار «جایزه‬ ‫ویژه جهاد تبیین» از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی به هنرمندان برگزیده اهدا شد‪/.‬ایسنا‬ ‫جشنوارهموسیقیفجرامسالخاطره انگیزشد‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی شــامگاه پنجشنبه چهارم اسفند ماه در‬ ‫مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر که با تجلیل از برگزیدگان بخش های مختلف‬ ‫جشنواره همراه بود‪ ،‬برپایی دوره سی و هشتم جشنواره موسیقی فجر را اتفاق مهمی در حوزه فرهنگ‬ ‫و هنر کشور دانست و گفت‪ :‬این دوره از جشنواره با حضور پرشور هنرمندان بخش های مختلف حوزه‬ ‫موســیقی به دوره ای خاطره انگیز و به یادماندنی ادوار مختلف جشنواره بدل شد‪ .‬وی در ادامه با‬ ‫قدردانی از هنرمندانی که با حضور پرشور خود‪ ،‬نقشی مانا در تاریخ فرهنگ و هنر ایفا کردند‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫خوشبختانه این دوره از جشنواره به موج بلندی برای پاسداشت هنر متعالی موسیقی اصیل ایران‬ ‫عزیز تبدیل شد‪ .‬اسماعیلی ادامه داد‪ :‬نقاط مختلف ایران عزیز دارای شان و رتبه ای اختصاصی‬ ‫در حوزه موسیقی است و هنرمندان موسیقی در سراسر کشور با نجابت کامل و حداقل توقعات‬ ‫می درخشند‪ .‬وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ در دوره جدید به دنبال ایجاد زمینه‬ ‫های ارتقای موسیقی اصیل ایرانی است‪ ،‬خاطرنشــان کرد‪ :‬طی یک سال و نیم اخیر تاالرهای‬ ‫فرهنگ و هنر کم نظیری در شهرهای مختلف در اختیار اهالی هنر قرار گرفته است و در اینده نیز‬ ‫سالن های مجهز با پیشرفته ترین امکانات در شهرهای دیگر به بهره برداری خواهد رسید و در‬ ‫مجموع امیدواریم این اتفاق بزرگ به گسترش موسیقی اصیل ایرانی کمک کند‪ .‬عضو شورای‬ ‫عالی انقالب فرهنگی در پایان گفت‪ :‬درخشش جوانان اینده دار در کنار حضور دلگرم کننده‬ ‫پیشکسوتان و بزرگان موسیقی‪ ،‬موضوع امیدبخش جشنواره امسال بود‪ ،‬همچنین بخش‬ ‫موسیقی نواحی جشنواره نیز از سال اینده همانند جشنواره تئاتر فجر در مناطق مختلف‬ ‫کشور برگزار خواهد شد‪ .‬این دوره از جشنواره از ‪ ۲۸‬بهمن تا سوم اسفند به دبیری بهزاد‬ ‫عبدی در بخش هایی از جمله رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی‪ ،‬جایزه های ترانه ‪ ،‬موسیقی‬ ‫و رسانه‪ ،‬سرود و نشست های پژوهشی برگزار شد‪/.‬صباخبر‬ ‫«شنبه ارام؟» به چاپ سوم رسید‬ ‫کتاب «شنبه ارام؟» جزو معدود اثاری است که به معرفی شهید‬ ‫محسن فخری زاده‪ ،‬دانشمند هسته ای‪ ،‬می پردازد‪ .‬این اثر که به قلم‬ ‫محمدمهدی بهداروند نوشته شده‪ ،‬روایتی از زندگی این شهید عزیز از‬ ‫زبان همسر گرامی شان است‪.‬‬ ‫«شنبه ارام؟» تالش دارد با نزدیک شدن به زندگی شخصی شهید‬ ‫فخری زاده‪ ،‬روایتی دسته اول و ناگفته از روحیات و ویژگی های اخالقی‬ ‫او در زندگی شخصی و حرفه ای ارائه دهد‪ .‬نویسنده که خود از فعاالن‬ ‫حوزه خاطره نویسی اســت‪ ،‬به خوبی توانسته از این دریچه به زندگی‬ ‫یکی از شهدای هسته ای ایران بپردازد‪.‬‬ ‫کتاب بهداروند در اذرماه سال جاری از سوی انتشارات حماسه یاران‬ ‫منتشر و رونمایی شد‪ .‬توجه به جزئیات‪ ،‬شخصیت پردازی و در کنار ان‪،‬‬ ‫ایجاد فضا و استفاده از نثری شیرین و روایتی ساده سبب شده تا کتاب‬ ‫حاضر طی سه ماه گذشته با اقبال مخاطبان همراه شود و چاپ سوم ان‬ ‫به تازگی در دسترس عالقه مندان قرار گرفته است‪/.‬تسنیم‬ ‫لزوم حفظ ونگهداری مراکز برجسته هنری‬ ‫مهدی چمران با حضور در فرهنگســتان هنر‪ ،‬پس از بازدید از‬ ‫نمایشگاه پانزدهمین جشــنواره هنرهای تجسمی فجر‪ ،‬از موزه‬ ‫هنرهای معاصر فلســطین و کتابخانه و مرکز اسناد فرهنگستان‬ ‫هنر بازدید کرد‪ .‬چمران با حضور در موزه هنرهای معاصر فلسطین‬ ‫از نمایشگاه بخش «تجســم هنر» پانزدهمین جشنواره هنرهای‬ ‫تجسمی فجر موسوم به «ایران عزیز ما» بازدید کرد‪.‬‬ ‫در این نمایشگاه اثار منتخب هنرمندان شناخته شده نسل های‬ ‫مختلف در رشته های پوستر‪ ،‬تصویرگری و کارتون و کاریکاتور به‬ ‫نمایش درامده که حول مضامینی چون ایران‪ ،‬انقالب اســامی‪،‬‬ ‫رشد و پیشرفت خلق شــده اســت‪ .‬در ادامه رئیس شورای شهر‬ ‫تهران و رئیس فرهنگستان هنر در یک نشست صمیمی بر استمرار‬ ‫همکاری ها و تعامالت میان شــهرداری تهران‪ ،‬شــورای شهر و‬ ‫فرهنگستان هنر در حوزه های زیباسازی‪ ،‬معماری و احیای هویت‬ ‫محالت شهری گفت وگو و تبادل نظر کردند‪/.‬فارس‬ ‫حمایت از حقوق زنان و کودکان کتاب شد‬ ‫زنان و کودکان به عنوان بخشی از جامعه که به بیشترین حمایت‬ ‫در برابر خشونت و ازار جنسی و ســوءتغذیه و شرکت در مخاصمات‬ ‫مســلحانه نیاز دارند‪ ،‬معمــوال در دوران تنش و نزاع مســلحانه به‬ ‫فراموشی سپرده می شوند و در این فضای بی کیفری به فراخور مورد‬ ‫سوء استفاده نیروهای نظامی قرار می گیرند‪ .‬در کتاب حمایت از حقوق‬ ‫زنان و کودکان سعی شده اســت با بازخوانی دقیق قوانین در حوزه‬ ‫حقوق بین الملل بشردوستانه‪ ،‬به تحلیل موضوع با زبانی ساده و روان‬ ‫پرداخته شود‪ .‬مولفان با تحلیل متون حقوق بین الملل و واقعیات‪ ،‬در‬ ‫محیط بین الملل در پی ان بودند که اثار حقوق بشردوستانه نسبت به‬ ‫زنان و کودکان را در مخاصمات بین الملل معرفی کند‪.‬‬ ‫کتاب حمایت از حقوق زنان و کودکان از منظر حقوق بین الملل‬ ‫بشردوستانه نوشته ابراهیم مشــهدی و محمدمهدی سیدناصری با‬ ‫شمارگان ‪ ۵۰۰‬نسخه توســط کتاب های متمم واحد حقوق و روابط‬ ‫بین الملل انتشارات ذکر منتشر شده است‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫شنبه‪ 6‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1378‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫نمایش اثار نقاشی بانوان هنرمند در فرهنگسرای اندیشه‬ ‫نمایشگاه نقاشــی گروهی «از کتاب پلی به دنیای هنر» ویژه برنامه جدید مدیریت فرهنگی هنری‬ ‫منطقه ‪ 7‬است که در نگارخانه اندیشه برگزار می شود‪ .‬در این نمایشگاه‪ 48 ،‬اثر نقاشی از لیال شاهنجرینی‬ ‫به نمایش درامده است‪ .‬اثار هنری نمایش درامده در این نمایشگاه در رشته های الیه چینی برجسته‪،‬‬ ‫نقاشی خط و تصویر سازی است‪ .‬همچنین ورکشاپ حضوری زیر نظر این بانوی هنرمند در طول برگزاری‬ ‫نمایشگاه برقرار است‪ .‬نگارخانه اندیشه همزمان با برگزاری نمایشگاه لیال شاهنجرینی‪ ،‬کارگاه نقاشی‬ ‫ابرنگ «در ارزوی بهار» را برگزار می کند‪ .‬در این نمایشگاه ‪ 3‬بانوی هنرمند نقاشی های خود را در معرض‬ ‫دید عموم عالقه مندان قرار داده اند‪ / .‬تسنیم‬ ‫‪7‬‬ ‫یادواره شهدای رسانه مقاومت برگزار می شود‬ ‫نخستین یادواره شهدای رسانه مقاومت با عنوان «راویان مقاومت» با حضور وزرا و روسای بنیاد شهید‬ ‫کشورهای محور مقاومت‪ ،‬روز هشتم اســفند ماه در تهران برگزار می شود‪ .‬در همایش راویان مقاومت‬ ‫عالوه بر وزرا و روسا بنیاد شهید کشورهای محور مقاومت‪ ،‬تعدادی از مقام های سیاسی و مدیران رسانه ای‬ ‫جمهوری اسالمی ایران‪ ،‬عراق‪ ،‬لبنان‪ ،‬سوریه‪ ،‬یمن‪ ،‬فلسطین و افغانستان نیز حضور خواهند داشت‪ .‬این‬ ‫همایش با حضور ‪ ۱۴۰‬خانواده شهید رسانه های کشــورهای محورهای مقاومت و ‪ ۲۰۰‬خانواده شهید‬ ‫رسانه های ایران اسالمی با هدف بزرگداشت مقام شهدای رسانه در مرکز همایش های بین المللی صدا و‬ ‫سیما برگزار خواهد شد‪/ .‬ایرنا‬ ‫تئاتر کودک و نوجوان حمایت نمی شود‬ ‫حسین مزینانی نویسنده و کارگردان نمایش «اکادمی پرندگان»‬ ‫که این روزها در تاالر هنر روی صحنه است‪ ،‬درباره این اثر نمایشی‬ ‫گفت‪ :‬نمایش «اکادمی پرندگان» را با شیوه بیومکانیک که وسولد‬ ‫مایرهولد پایه گذار ان و خاســتگاهش کشور روســیه است تولید‬ ‫کرده ایم‪ .‬بازیگران بزرگی چون چارلی چاپلین از این شیوه استفاده‬ ‫کرده اند و شیوه ای برای بزرگسال است اما ما برای اولین بار در ایران‬ ‫از شیوه بیومکانیک برای تئاتر کودک و نوجوان استفاده کرده ایم‪.‬‬ ‫وی درباره روند تولید «اکادمی پرندگان» یاداور شــد‪ :‬ما حدود‬ ‫‪ ۷‬ماه زمان برای تولید و تمرین نمایش «اکادمی پرندگان» صرف‬ ‫کردیم‪ .‬در واقع این اثر به صورت کارگاهی شکل گرفت و از انجایی‬ ‫که تا کنون از بیومکانیک برای تئاتر کودک و نوجوان استفاده نشده‬ ‫و بازیگران اشنایی زیادی با این شیوه ندارند‪ ،‬با ازمون و خطا پیش‬ ‫رفتیم تا نمایش به سرانجام رســید‪« .‬اکادمی پرندگان» بی کالم و‬ ‫مفهومی است که همراه با موزیک به عنوان یک اثر موزیکال شکل‬ ‫گرفته است‪.‬‬ ‫کارگردان «اکادمی پرندگان» درباره شرایط سخت تولید تئاتر در‬ ‫وضعیت اقتصادی موجود‪ ،‬متذکر شد‪ :‬ما تئاتری ها از بدو ورود به این‬ ‫عرصه با سختی مواجه هستیم و به نوعی به سختی ها عادت کرده ایم‬ ‫و برای مان تازگی ندارد‪ .‬هنوز تئاتر در کشور ما به عنوان شغل و حرفه‬ ‫شناخته نشده است و این امر باعث وجود سختی های زیادی برای‬ ‫تئاتری ها شده اســت‪ .‬بازیگران «اکادمی پرندگان» از هنرمندان‬ ‫حرفه ای تئاتر کودک و تئاتر خیابانی هستند و در شرایطی سخت ‪۸‬‬ ‫ماه را صرف تمرین و تولید این اثر نمایشی کردند‪ .‬این هنرمند عرصه‬ ‫تئاتر کودک و نوجوان‪ ،‬تاکید کرد‪ :‬زمانی که ما کار را شروع کردیم‬ ‫دالر ‪ ۲۸‬هزار تومان بود و حاال چقدر شده است؟ تا کنون ‪ ۸۰‬میلیون‬ ‫هزینه تولید نمایش شده و هنوز دستمزد طراح ها و بازیگران نمایش‬ ‫پرداخت نشــده و به طور حتم بدون دستمزدها‪ ،‬هزینه های مان به‬ ‫‪ ۱۰۰‬میلیون تومان هم خواهد رسید‪ .‬مگر قرار است چقدر فروش‬ ‫داشته باشیم که این هزینه ها را تامین کنیم؟ این روند کفاف هیچ‬ ‫چیزی را نمی دهد‪ .‬ایا بازیگرانی که ‪ ۸‬ماه زمان صرف تمرین و تولید‬ ‫«اکادمی پرندگان» کردند خانواده‪ ،‬هزینه هــای جاری و خورد و‬ ‫خوراک نداشتند؟ ما باید ‪ ۳۰‬شب اجرا داشته باشیم و بعد از ان پرونده‬ ‫اجرا بسته می شود‪ ،‬ایا این تعداد اجراها پاسخگوی هزینه های گروه‬ ‫می شود؟ این هنرمند تئاتر در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه‬ ‫تئاتر کودک اثر فرهنگی بسیار باالیی دارد‪ ،‬متذکر شد؟ چرا مدیران و‬ ‫مسئوالن به همراه خانواده های خود در سالن های تئاتر کودک حضور‬ ‫پیدا نمی کنند؟ حقیقت این است که از تئاتر کودک و نوجوان و البته‬ ‫کلیت تئاتر حمایت نمی شود‪ .‬به همین خاطر بسیاری از نویسندگان و‬ ‫کارگردان های حرفه ای تئاتر کودک و نوجوان از فعالیت در این عرصه‬ ‫عقب نشینی کرده اند‪ .‬در نمایش «اکادمی پرندگان» که ساعت ‪۱۹‬‬ ‫در تاالر هنر اجرا می شــود‪ ،‬ابوذر کریمی‪ ،‬ایلیا مهرابی و مانی کالته‬ ‫گروه کارگردانی را تشکیل می دهند و مسعود مهرابی‪ ،‬لیال وعیدی‪،‬‬ ‫حمیدرضا حسینعلی‪ ،‬عرشیا جعفری زاده‪ ،‬حسین مزینانی‪ ،‬حامد‬ ‫نظام یاصل‪ ،‬سامان فرشیدنیا‪ ،‬ابوذر کریمی (به ترتیب ورود به صحنه)‬ ‫بازیگران نمایش هستند‪/.‬تسنیم‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫یاسرسماوات‪ -‬پرسش کوتاه و گزیده است‪ .‬ایا می توانی فیلم کوتاه را‬ ‫منشعب از نهضت کمینه گرایی (مینیمالیسم) در ادبیات داستانی بدانی؟‬ ‫اما پاسخش؟!‪ ...‬شاید برای اولین بار به انطرفی ها روزنامه نگاران ینگه دنیا‬ ‫غبطه بخوری! چه گستره پردازش همکارانت در ان سوی گیتی‪ ،‬به ویژه‬ ‫ان ها که در ریخت شناسی ادبیات کهن غور نکرده اند‪ ،‬به دو یا در نهایت سه‬ ‫قرن محدود شود اما برای تو که در گاهواره تغزل ادبیات کهن و کالسیک‬ ‫زیست کرده ای‪ ...‬نه نه! اص ً‬ ‫ال داســتان به این سادگی ها نیست‪ .‬از سوی‬ ‫ی‪‎‬توان راسخ و استوار گفت فیلم های کوتاه‪ ،‬حتی عمری بیش از‬ ‫دیگر م ‬ ‫فیلم های بلند دارد‪ .‬چه نخستین تولیدات سینمایی‪ ،‬اثاری کوتاه بودند‪.‬‬ ‫عطف به فیلم کوتاه «کارگران در حال خروج از کارخانه» ساخته براداران‬ ‫لومیر‪ ،‬که بسیاری ان را نخستین فیلم تاریخ می دانند‪ .‬به همین بهانه در‬ ‫این شماره با کارگردان خوش اتیه فیلم کوتاه «پرتاب ناگهانی یک فیلم»‬ ‫گپ و گفت نسبتاً کوتاهی داشتم که خواندنش خالی از لطف نیست‪ .‬پس‬ ‫با نازنین چیت ساز و من هم داستان شوید‪.‬‬ ‫خانم چیت ساز‪ ،‬به نظر شما نویسندگی را توامان با فیلم سازی‬ ‫و بسیار جدی دنبال می کنید‪.‬‬ ‫خب راستش را بخواهید غیر از کارهای کوتاهی که کارگردانی کردم و‬ ‫به اتفاق اقای حبیب زاده نویسندگی را هم برعهده داشتیم‪ ،‬در مجموعه ای‬ ‫تلویزیونی که از شبکه سوم سیما روی انتن رفت نیز نویسنده بودم‪.‬‬ ‫ســاختن فیلم کوتاه را از چه زمانی اغاز کردید و نخستین‬ ‫کارتان چه نام داشت؟‬ ‫ســال ‪ 1395‬بود که فیلم کوتاه «کامنت» را کارگردانی کردم‪ .‬این‬ ‫فیلم در واقع نخســتین ســاخته من بود که حدود دو دقیقه هم زمان‬ ‫داشت‪« .‬پرتاب ناگهانی یک فیلم» نیز که دومین ساخته من است و تاریخ‬ ‫تولیدش به سال گذشته بازمی گردد‪ .‬پس از این کار البته دو فیلم کوتاه‬ ‫دیگر نیز ساختم اما «پرتاب ناگهانی یک فیل» جدی ترین ساخته من‬ ‫محسوب می شود‪.‬‬ ‫«پرتاب ناگهانی یک فیل» اسم جالبی است‪ .‬گمان می کنم‬ ‫بارها درباره وجه تسمیه اثرتان از شما پرسیده اند و ایرادی ندارد‬ ‫برای خوانندگان روزنامه صبا نیز درباره اسم فیلم تان توضیح‬ ‫مختصری بدهید؟‬ ‫حتما‪ ،‬البته اگر بخواهم به گونه ای توضیح دهم که داستان فیلم برای‬ ‫گفت وگوی صبا با نازنین چیت ساز‬ ‫کارگردان «پرتاب ناگهانی یک فیل»‬ ‫بازگشـت ناپذیـر!‬ ‫مخاطبانی که ان را ندیده اند لو نرود‪ ،‬باید اینطور بگویم که در انتهای فیلم‬ ‫با یک مکث مواجه می شویم که حاصل از پرتاب یک توپ از دنیایی شاید‬ ‫خیالی به دنیای پسربچه داخل فیلم است‪.‬‬ ‫پس فیلش کجاست؟!‬ ‫خب پسربچه تمثیلی از شازده کوچولوی اگزوپری است‪ .‬یا کسی چه‬ ‫می داند اصال شاید خود شازده کوچولست و در ذهنش نقاشی مار بوایی‬ ‫که یک فیلم را بلعیده نقش بسته و ‪...‬‬ ‫که اینطور! اما من فکر می کردم فیلم درباره دو نویسنده است!‬ ‫خب همینطور است‪ .‬در فیلم دو نویســنده حضور دارند‪ .‬یکی مرد و‬ ‫دیگری زن که هر دو در اســتانه یک خلقت قرار گرفتند‪ .‬مرد در درگاه‬ ‫افرینش شــاهکار ادبی اش قرار دارد‪ .‬زن اما از این مرحله عبور کرده و‪...‬‬ ‫اجازه دهید داستان را خیلی لو ندهیم‪.‬‬ ‫مقوله اقتباس را چطور ارزیابی می کنید؟‬ ‫درست است‪ ،‬اقتباس در سینمای کوتاه جایگاه و اعتبار دارد‪ .‬خاطرم‬ ‫هست تا چند سال پیش جشنواره فیلم کوتاه تهران هم بخشی ویژه با نام‬ ‫کتاب و سینما داشت که در این بخش فقط فیلم هایی که از اثار مکتوب‬ ‫اقتباس شــده بودند به نمایش در می امدند‪ .‬دربــاره «پرتاب ناگهانی‬ ‫یک فیل» هم بله این اثر‪ ،‬کاری اقتباسی اســت‪ .‬ری برد بری‪ ،‬نویسنده‬ ‫امریکایی فقید اثار فانتزی‪ ،‬داستان کوتاهی با نام «تقسیم طوالنی» دارد‬ ‫و فیلم من نیز برگرفته از همین داستان است‪.‬‬ ‫عجب! غیر از ری بردبری‪ ،‬به اثار داستان نویسان دیگر نیز‬ ‫عالقه دارید؟ به ویژه داستان های کوتاه یا همان فلش فیکشن‬ ‫در اصطالح مدرن نویسندگی‪.‬‬ ‫بله به عنوان فیلمساز من حتما به اثار ادبیات داستانی توجه دارم‪ .‬غیر‬ ‫از بردبری‪ ،‬ریموند کارور نیز از ان دست نویسندگانی است که به خواندن‬ ‫اثارش عالقه دارم‪.‬‬ ‫تصویری که از فیلم کوتاه در سینمای ایران در ذهن ترسیم‬ ‫می شود‪ ،‬کاری پیش درامد ســاخت فیلم های بلند است‪ .‬این‬ ‫موضوع اماتور جلوه دادن سینمای کوتاه نیست؟‬ ‫ببینید این که فیلم کوتاه‪ ،‬مسیری برای ورود به ساخت فیلم های بلند‬ ‫محسوب می شود‪ ،‬به خودی خود نکته ای منفی نیست‪ .‬البته باید این را هم‬ ‫توضیح بدهم که من هنوز تجربه ساخت فیلم بلند را ندارم‪ ،‬پس قیاس این‬ ‫دو نوع تولید سینمایی برای من قیاسی داشوار است ولی انچه مسلم است‬ ‫اینکه در ساخت یک فیلم کوتاه در زمانی کوتاه باید پیرنگی کوتاه جان‬ ‫بگیرد و فیلمساز ناچار است با توجه به محدودیت زمانی‪ ،‬ایجاز را رعایت‬ ‫کند و در عین حال داستان فیلم را روایت کند‪ .‬خب در ساخت فیلم کوتاه‬ ‫برای نمونه بسیاری اوقات شما نمی توانید پیشینه شخصیت را بازگو کنید‬ ‫و در کوتاه ترین زمان ممکن باید کار را به فرجام برسانید‪.‬‬ ‫پس به این ترتیب حاصل کار‪ ،‬چکیده ای از روایت یک فیلم‬ ‫بلند از اب درمی اید‪...‬‬ ‫فیلم کوتاه به هیچ عنوان خالصه یک فیلم بلند نیست‪ .‬این دو مقوله با‬ ‫هم توفیر دارند‪ .‬البته شاید ‪ 90‬درصد سینماگران‪ ،‬فیلم کوتاه را مسیری‬ ‫برای موفقیت در جهان فیلم بلند می بینند ولی فیلم سازانی که جسارت‬ ‫می کنند و به جهان فیلم کوتاه بازمی گردند‪ ،‬کارگردانان نادری هستند که‬ ‫این کارشان نیز قابل تحسین است‪.‬‬ ‫بسیار خب تسلیم! (می خندم) بازگردیم سر «پرتاب ناگهانی‬ ‫یک فیل»‪ .‬شما با این کار قصد ندارید در جشنواره های خارجی‬ ‫شرکت کنید؟‬ ‫برای «پرتاب ناگهانی یک فیل» هنوز اتفاق خارجی نیفتاده اما داخل‬ ‫کشور‪ ،‬این فیلم در جشنواره های متعددی حضور یافته است‪.‬‬ ‫موفقیت هایی هم داشتید؟‬ ‫بله‪ ،‬در جایزه فیلم کوتاه اکادمی ایران ‪ ISFA‬نامزد بهترین فیلمنامه‬ ‫اقتباسی شد‪ .‬همچنین در هشتمین جشنواره فیلم شهر‪ ،‬اثر برگزیده با‬ ‫محوریت تهران شناسی شد‪ .‬ضمن اینکه در پنجاه و دومین دوره جشنواره‬ ‫فیلم رشد نیز در جمع فیلم های برگزیده قرار گرفت‪.‬‬ ‫اثار موردعالقه سینمایی تان چیست؟‬ ‫خبر در هر ژانری برخی فیلم های بسیار زیبا هستند‪ .‬مجموعه سه گانه‬ ‫‪ THE BEFORE‬یکی از اثار مورد عالقه من است‪ .‬همینطور به اثار‬ ‫کوئنتین تارانتینو هم عالقه خاصی دارم‪.‬‬ ‫فیلم بلندی که مثل «قهوه و ســیگار» بر مبنای فیلم کوتاه‬ ‫ساخته شده باشد دیده اید‪.‬‬ ‫بله‪ ،‬اگر شما فیلم شالق ‪ whiplash‬را که سال ‪ 2014‬تولید شد دیده‬ ‫باشید‪ ،‬این فیلم نیز دقیقا برگرفته از اثر کوتاهی است و اتفاقا مشابه این را‬ ‫نیز در سینمای خودمان هم داریم‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!