روزنامه صبا شماره 1377 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1377

روزنامه صبا شماره 1377

روزنامه صبا شماره 1377

‫چهار شنبه| ‪ 3‬اسفند ‪ 22 |1401‬فوریه ‪ 1 |2023‬شعبان ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1377‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫حضور چهل کشور‬ ‫در جشنواره فیلم مقاومت‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫گفت و گوی صبا با ماریو دوبراگا خواننده و پیانیست گروه فادو‬ ‫زابن هرن تهنا راه رسیدن‬ ‫ت هاست‬ ‫به همدیل مل ‬ ‫زمان برگزاری اختتامیه جشنواره‬ ‫موسیقی فجر تغییر کرد‬ ‫صفحه ‪6‬‬ ‫گفت وگو با محمد اهنگر کارگردان فیلم‬ ‫کوتاه «امروز جمعه است»‬ ‫مرموزتر از قصه ادم کوچولوها!‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫چهار شنبه‪ 3‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1377‬‬ ‫حضور چهل کشور در جشنواره فیلم مقاومت‬ ‫مدیر کمیته بین الملل هفدهمین جشــنواره بین المللی فیلم مقاومت از حضور چهل کشور و بیش‬ ‫از سیصد سینماگر خارجی در این جشنواره خبر داد‪ .‬دکتر محمدعلی مومنی ها‪ ،‬گفت‪ :‬با توجه به مهم‬ ‫ی گسترده ای را با فیلمسازان و هنرمندان سینماگر‬ ‫بودن ابعاد جهانی و بین المللی گفتمان مقاومت‪ ،‬رایزن ‬ ‫بین المللی اغاز کردیم؛ که خوشبختانه با استقبال مناسبی مواجه شدیم و از لحاظ وسعت جغرافیایی‬ ‫و تعدد کشــور‪ ،‬اثار خوبی با محوریت مقاومت به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که جزئیات ان و‬ ‫کشورهای شرکت کننده در این جشنواره را در اینده ای نزدیک در نشست رسانه ای و خبری اعالم خواهیم‬ ‫کرد‪ .‬این جشنواره‪ ،‬اسفندماه سال جاری در خلیج فارس برگزار خواهد شد‪/.‬صباخبر‬ ‫مست عشق‪ ،‬نوروز دیدنی می شود‬ ‫مست عشق‪ ،‬اثر پرحاشیه حسن فتحی که پیشتر قرار بود به صورت فیلم در سینماهای ایران اکران‬ ‫شود در نوروز ‪ ۱۴۰۲‬در قالب سریال هشت قسمتی از یکی از پلتفرم های نمایشی در ایران پخش می شود‪.‬‬ ‫این روزها عوامل سازنده مست عشق‪ ،‬به کارگردانی حسن فتحی و تهیه کنندگی مهران برومند به صورت‬ ‫فشرده در حال دوبله این اثر هستند و طبق شــنیده های سپیده عبدالوهاب تدوینگر و حسین علیزاده‬ ‫سازنده موسیقی این مجموعه می باشند‪ .‬قصه «مست عشق» درباره مالقات موالنا و شمس تبریزی در‬ ‫ترکیه است که فیلمبرداری ان در قونیه انجام شده و بازیگرانی چون شهاب حسینی‪ ،‬پارسا پیروزفر‪ ،‬بنسو‬ ‫سورال‪ ،‬هانده ارچل و ابراهیم چلیک کول در ان بازی کرده اند‪ /.‬اعتمادانالین‬ ‫«ایمو» درباره صداقت و تنهایی ادم هاست‬ ‫هاشم مرادی گفت‪ :‬قصه فیلم در اصل داستان تنهایی ادم ها است‪.‬‬ ‫ادم هایی که در شهر زندگی می کنند عموما تنهاتر هستند‪ .‬این فیلم‬ ‫تنهایی و بازگشت به ادم ها را به نمایش گذاشته است‪.‬‬ ‫هاشم مرادی کارگردان‪ ،‬تهیه کننده و نویسنده «ایمو» گفت‪ :‬قصه‬ ‫فیلم در اصل داستان تنهایی ادم ها است‪ .‬ادم هایی که در شهر زندگی‬ ‫می کنند عموما تنهاتر هستند‪ .‬این فیلم تنهایی و بازگشت به ادم ها را‬ ‫به نمایش گذاشته است‪.‬‬ ‫مرادی ادامه داد‪ :‬به واسطه حرفه اصلی ام فیلمبرداری‪ ،‬به شهرها و‬ ‫روستای مختلفی سفر کردم‪ .‬همیشه سادگی و سالمت اخالقی انها‬ ‫رونمایی از تصاویر بازیگران اسوده باش‬ ‫سریال «اســوده باش» با انتخاب کامل بازیگران و عوامل به تازگی‬ ‫در مشــهد مقابل دوربین رفته اســت‪ .‬تصویربرداری سریال «اسوده‬ ‫باش» به کارگردانی حسن حج گذار و تهیه کنندگی امیر رحیم زاده و‬ ‫مرتضی اسکافی از اوایل هفته گذشته در شهر مشهد اغاز و بخش عمده‬ ‫تصویربرداری این سریال در مشهد و شهرهای اطراف ان و در سه کشور‬ ‫ترکیه‪ ،‬ارمنستان و المان انجام خواهد شد‪ .‬فاطمه گودرزی‪ ،‬میرطاهر‬ ‫مظلومی‪ ،‬پرویز فالحی پور‪ ،‬نفیسه روشن‪ ،‬ارام جعفری‪ ،‬شهرام عبدلی‪،‬‬ ‫امیر غفارمنش‪ ،‬حسن اسدی‪ ،‬شهنام شــهابی‪ ،‬مجید شهریاری‪ ،‬رضا‬ ‫توکلی‪ ،‬اصغر سمسارزاده‪ ،‬پوراندخت مهیمن‪ ،‬سعیده عرب و‪ ...‬از جمله‬ ‫بازیگران این سریال هستند‪ .‬به گفته امیر رحیم زاده تهیه کننده پروژه‪،‬‬ ‫ضمن ارزوی سالمتی برای شــهرام عبدلی‪ ،‬برخالف اخبار چند روز‬ ‫گذشته پیرامون بستری شدن این بازیگر در بیمارستان‪ ،‬وی به هیچ وجه‬ ‫به هنگام بازی در صحنه تصویربرداری این سریال دچار عارضه مغزی‬ ‫نشده و در ان لحظه در هتل در حال استراحت بوده است‪/.‬صباخبر‬ ‫برایم دوست داشتنی بود به همین دلیل به فکر ساخت فیلمی با این‬ ‫موضوع افتادم‪ .‬می خواستم سالمت اخالقی و انسانی مردم روستا را‬ ‫به تصویر بکشم‪.‬‬ ‫مرادی بــا تاکید بر اینکه داســتان «ایمو» یک خطی اســت و با‬ ‫شخصیت پیش می رود افزود‪ :‬کارگردان باید مخاطب را تا پایان فیلم‬ ‫حفظ کند به همین دلیل در این راستا باید مخاطب را حفظ کنم‪ .‬در‬ ‫یک جامعه افسارگسیخته تنهایی ادم ها برایم مهم بود مساله ای که‬ ‫همه شاهد ان هستیم‪ .‬همین باعث شــد فیلم را پیرامون شخصیت‬ ‫پیش ببرم‪.‬‬ ‫هیروشیما به روایت جیمز کامرون‬ ‫در حالی که «اوتار‪ :‬مســیراب» به نمایش موفقیت امیز خود‬ ‫ادامه می دهد‪ ،‬جیمــز کامرون در فکر عملی کــردن یک رویای‬ ‫قدیمی است و این کارگردان این روزها صحبت از تولید درامی تلخ‬ ‫و واقعی در رابطه با فاجعه تاریخی هیروشیما می کند‪ .‬این فیلم قرار‬ ‫است با نام «اخرین قطار از هیروشیما‪ :‬بازماندگان برمی گردند»‬ ‫جلوی دوربین برود و فیلمنامه اش برگرفته از داســتان یک نول‬ ‫پرخواننده استاز سال ‪ ۲۰۱۰‬که کامرون امتیاز برگردان سینمایی‬ ‫ان را خریداری کرد‪ ،‬این فیلم در دستور کار تولید قرار داشته است‪.‬‬ ‫کامرون خبر از این می دهد که از سال ‪ ۲۰۲۴‬و اسودگی خیال بابت‬ ‫اینده و سرنوشت تمام قسمتهای اواتار‪ ،‬فرصت ان را پیدا می کند‬ ‫که با خیالی راحت به سراغ تولید داستان تلخ تاریخی خود برود‪.‬‬ ‫کامرون در حالی که مشغول کارگردانی و تدوین قسمت های بعدی‬ ‫این اکشن علمی تخیلی است‪ ،‬قسمت سوم ان را برای ‪ ۲۰‬دسامبر‬ ‫‪ ۲۰۲۴‬روانه پرده سینماهای جهان خواهد کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫وی با اشاره به انتخاب حمید پروین برای نقش اول فیلم ادامه داد‪:‬‬ ‫حمید پروین بازیگر اصلی فیلم‪ ،‬پسر باهوشی است و شخصیت اصلی‬ ‫فیلم به شخصیت حمید بسیار نزدیک اســت‪ .‬شبیه بودن حمید به‬ ‫نقشش شاید گاهی به کارگردان نقد وارد کند اما انتخابم درست بود و‬ ‫همین باعث باورپذیری فیلم شد‪.‬‬ ‫کارگردان با تاکید بر اینکه قصه «ایمو» ساده نیست افزود‪ :‬ظاهر‬ ‫قصه ساده است اما پشت این داستان ساده‪ ،‬منشا اخالقی و مذهبی و‬ ‫اصاللت محور نهفته است‪ .‬این فیلم با زبان ساده و همه فهم توانست با‬ ‫مخاطب ارتباط برقرار کند‪/.‬صباخبر‬ ‫بازیگر «نظم و قانون» درگذشت‬ ‫ریچارد بلزر بازیگر نقش های کمیک و سریال های پلیسی در ‪۷۸‬‬ ‫سالگی در خانه اش در جنوب غربی فرانسه از دنیا رفت‪.‬‬ ‫وی که در ســریال «نظم و قانون‪ :‬واحد قربانیان ویژه» و در نقش‬ ‫کاراگاه بدبیــن جان مانک ظاهر شــده بود در ‪ ۸‬ســریال دیگر هم‬ ‫نقش افرینی کرده بود‪.‬‬ ‫این بازیگر یکی از به یادماندنی ترین پلیس های تاریخ سریال های‬ ‫تلویزیونی بود که بر مبنای شخصیت یک کاراگاه واقعی از بالتیمور‬ ‫شکل گرفته بود و بازپرسی بســیار باهوش و جدی بود که با باور به‬ ‫تئوری های توطئه همیشــه به سیســتم بی اعتماد و در جستجوی‬ ‫عدالت بود‪.‬‬ ‫وی که از کودکی به کمدی عالقه داشت و پس از مرگ مادر و پدرش‬ ‫به صورت جدی به کمدی روی اورد‪ .‬بلزر در هفت فصل سریال «قتل»‬ ‫ان بی سی جلوی دوربین رفت و وقتی ان سریال در سال ‪ ۱۹۹۹‬به پایان‬ ‫رسید به «نظم و قانون» پیوست‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ایما روی میز تدوین‬ ‫فیلم کوتاه «ایما» به کارگردانی بهادر زمانی و تهیه کنندگی مشــترک فریما خلیلی و بهادر زمانی و‬ ‫نویســندگی بابک پورعابدینی‪ ،‬با اتمام کار بازیگران و پایان تصویربرداری‪ ،‬روی میز تدوین قرار گرفت‪.‬‬ ‫بهادر زمانی پیش از این به عنوان بازیگر در سینمای ایران معرفی شده و بیشتر او را با بازی در نقش حضرت‬ ‫عباس (ع) در فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش می شناسند‪ .‬او دانش اموخته کارگردانی سینما زیر‬ ‫نظر استادانی چون کامبوزیا پرتوی و محمد علی سجادی است که به تازگی اولین فیلم بلند خود با عنوان‬ ‫«برکه خاموش» را ساخته است‪ .‬فیلم کوتاه «ایما» تازه ترین اثر اوست که با پرداختن به ائین و رسوم کهن‬ ‫اقوام‪ ،‬تالش دارد تا مضمونی انسانی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد‪/.‬مهر‬ ‫چهار شنبه‪ 3‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1377‬‬ ‫‪3‬‬ ‫خوابم می اد در شبکه نمایش خانگی‬ ‫«خوابم میاد» اولین فیلم سینمایی رضا عطاران در مقام کارگردان در شبکه نمایش خانگی عرضه شد‪.‬‬ ‫«خوابم میاد» محصول سال ‪ ۱۳۹۰‬است و داستان معلمی به نام رضا را روایت می کند که به میانسالی‬ ‫رسیده و هنوز نمی تواند با زنان ارتباط برقرار کند‪ .‬او با دختری پاستیل فروش اشنا و به انجام کارهایی‬ ‫ترغیب می شود که باب میلش نیست‪ .‬عالوه بر خود عطاران‪ ،‬بازیگران مطرح دیگری چون اکبر عبدی‪،‬‬ ‫مریال زارعی‪ ،‬ویشکا اسایش‪ ،‬سروش صحت‪ ،‬ناصر گیتی جاه‪ ،‬اصغر سمسارزاده‪ ،‬حسین محب اهری و‬ ‫فاطمه هاشمی در «خوابم میاد» نقش افرینی کرده اند‪ .‬محمدرضا تخت کشیان هم این فیلم را تهیه کرده‬ ‫است‪« .‬خوابم میاد» از خرداد ‪ ۱۳۹۱‬به نمایش درامد‪/.‬مهر‬ ‫غایبان «فجر» تنور اکران‪ ۱۴۰۲‬را گرم می کنند؟‬ ‫سعید خانی تهیه کننده و پخش کننده سینما می گوید فیلم های راه یافته به جشنواره فیلم‬ ‫فجر اثار مخاطب پسند نیستند و امیدها برای اکران به فیلم هایی است که در این دوره از جشنواره‬ ‫شرکت نکرده اند‪.‬‬ ‫سعید خانی تهیه کننده و پخش کننده سینما با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت های پخش‬ ‫سینمایی دچار معضل نبود فیلم مناسب برای عرضه مواجه هستند‪ ،‬گفت‪ :‬هر چند قرار است در‬ ‫این هفته فیلم سینمایی «خط استوا» را در سینماها اکران کنیم اما فیلم های دیگری نیز هست‬ ‫که همچنان فرصت اکران برای انها فراهم نشده است‪.‬‬ ‫وی با اشاره به اینکه شــرکت های پخش به محتوا برای ادامه فعالیت نیاز دارند‪ ،‬تاکید کرد‪:‬‬ ‫پخش کنندگان سینمایی در حال حاضر نگران محتوا هستند و باید محتوای خوب تولید شود تا‬ ‫در مرحله پخش قرار گیرند‪ .‬در حال حاضر می توان به فیلم هایی که خارج از جشنواره فیلم فجر‬ ‫بودند برای اکران فکر کرد تا شاید بتوانند در حوزه جذب مخاطب موفق باشند‪ ،‬در واقع همه امید‬ ‫ما به فیلم های خارج از جشنواره است تا تنور سینما را گرم کنند‪.‬‬ ‫خانی بیان کرد‪ :‬در حال حاضر بسیاری از تهیه کنندگان بخش خصوصی نگران شرایط فعلی‬ ‫اکران در سینماها هستند و تمایلی به اکران فیلم های خود ندارند‪.‬‬ ‫وی درباره اینکه پیش از برگزاری جشنواره فیلم فجر اعالم شده بود که اولویت اکران با فیلم های‬ ‫حاضر در این دوره است و در چنین شــرایطی اکران فیلم های مدنظر پخش کنندگان به تعویق‬ ‫می افتد‪ ،‬گفت‪ :‬فکر می کنم در حال حاضر شرایط اکران‪ ،‬شرایط سختی است و صاحبان فیلم ها‬ ‫هم تمایلی به اکران ندارند‪ .‬اما فکر می کنم ان زمان یک حرفی زده شده اما مساله اصلی در اکران‬ ‫عرضه و تقاضا است و در چنین شرایطی اگر مخاطب عالقه مند به اکران فیلم های خارج از جشنواره‬ ‫است باید ان فیلم ها اکران شود‪.‬‬ ‫وی تاکید کرد‪ :‬متاسفانه دولت حتی در حوزه اکران فیلم ها نیز دخالت می کند‪ ،‬این در حالی‬ ‫است که وقتی مجوز اکران صادر می شود زمان و چگونگی اکران فیلم به کارگردان و صاحب اثر‬ ‫مربوط می شود‪.‬‬ ‫وی بیان کرد‪ :‬نکته اینجاست که اقایان فراموش کرده اند که شرایط تولید به گونه ای سخت‬ ‫شده است که اکران نشدن یک فیلم می تواند یک تهیه کننده بخش خصوصی را نابود کرده و به‬ ‫خاک سیاه بنشاند‪ .‬بخش دولتی که دغدغه اکران و بازگشت سرمایه ندارد به همین دلیل اص ً‬ ‫ال به‬ ‫این مساله فکر نمی کند‪/.‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫چهار شنبه‪ 3‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1377‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گوی صبا با ماریو دوبراگا‪ ،‬خواننده و پیانیست گروه فادو‬ ‫زبـانهنـرتنهـاراهرسـیدنبـه‬ ‫سمیه نجفی خاتونی گروهموسیقی«فادو»ازکشورپرتغالدرچهارمینشبازسیوهشتمینجشنوارهموسیقیفجر‪،‬دربخشموسیقی‬ ‫بین الملل در تاالر وحدت به روی صحنه رفت‪ .‬اجرایی که بسیار مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت‪ .‬فادو هم‬ ‫گفت و گو‬ ‫ردیف موسیقی فولکلور و محلی ایرانی است و موضوعات ان بیشتر درباره دریا و زندگی تهی دستان است‪ .‬واژه فادو‬ ‫به معنی سرنوشت (نهایت) و با واژه ‪ fate‬انگلیسی هم ریشه است‪ .‬نخستین فادوخوان سرشناس ماریا سِ ورا نام داشت که در نیمه‬ ‫نخست سده‪ ۱۹‬میالدی می زیست‪ .‬نوع فادوی او امروزه به «فادوی لیسابون» معروف است‪ .‬فادو موسیقی اصیل پرتغالی هاست که‬ ‫با دو گیتاریست ویک خوانده در قهوه خانه ها و رستوران ها اجرا می شود به گفته مردم پرتغال روح موسیقی اکنون پرتغال به شمار‬ ‫می اید‪ .‬خبرنگار صبا با ماریو دوبراگا‪ ،‬خواننده و پیانیست گروه فادو به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید‪:‬‬ ‫در شب چهارم جشــنواره‪ ،‬تاالر وحدت با اجرایی مفرح و‬ ‫لذت بخش از کشور پرتقال‪ ،‬میزبان مهمانان سی و هشتمین‬ ‫جشنواره موســیقی فجر بود‪ ،‬قطعاتی شاد و مفرح که گاهی‬ ‫صدای کف تماشاگران و پایکوبی تماشاگران را با خود همراه‬ ‫می کرد و بیش از پیش نشان می داد که موسیقی یک زبان فرا‬ ‫ملیتی و جهانی است که در ساعتی لذت بخش بستر تعامالتی‬ ‫از جنس زیبا شناســی را از ملت های مختلف فراهم می کند‪.‬‬ ‫لحظاتی که تماشاگران ایرانی را ازادانه وا می داشت با خواننده‬ ‫گروه ماریانو در هم اوایی ردیف هایی از قطعات همراه شوند‪ .‬و‬ ‫تقریبا مخاطبان تا قطعه پایانی با تشویق های پی در پی‪ ،‬گروه‬ ‫موسیقی را همراهی کردند و در یک یا دو قطعه همخوانی هایی‬ ‫هم با خواننده داشتند‪ .‬فادو با یک ریتم ساده موسیقیایی ساده‬ ‫در ردیف های اوازی کودکانه ما راه همراه خود به دنیایی تخیلی‬ ‫فرا خواند که گویا در ان به راحتی مــی توان به همه رنج ها و‬ ‫مرارت های جهانی در شکل یک کمدی تکرار شونده خندید‪.‬‬ ‫گروه موسیقی فادو پرتغال نخستین بار بود که در جشنواره‬ ‫موســیقی فجر به اجرای برنامه پرداختند و جالب انکه ماریو‬ ‫مویتا که نام هنری او ماریو دوبراگا اســت‪ ،‬خواننده‪ ،‬نوازنده‬ ‫پیانو و سرپرســت گروه پیش از اجرای هر قطعه توضیحاتی‬ ‫درباره اثار ارائه می کرد تا مخاطبان موسیقی کالسیک غربی‪،‬‬ ‫شاهد یک اجرای دیدنی و پژوهشی باشند و با موسیقی فادو‬ ‫از کشور پرتغال که به نوعی موسیقی فولک این منطقه است‬ ‫اشنا شوند‪.‬اعضای این گروه سه نفره متشکل بودند از یورگ‬ ‫داسیلوا نوازنده گیتار و اوربانو اولیویرا نوازنده درامز و ماریو‬ ‫دوبراگا نوازنده پیانو که در ابتدا یک قطعه بی کالم اجرا کردند‬ ‫و پس از ان ماریو‪ ،‬خواننده گروه در سخنانی رو به حاضران در‬ ‫سالن گفت‪ :‬بسیار خوشحالم در این سالن حضور دارم و برای‬ ‫شما اجرا می کنم‪ .‬اولین قطعه را با یک اکاپال اغاز کردیم و قطعه‬ ‫بعدی یک کار فیوژن است‪ .‬قطعه سوم هم نغماتی تماتیک از‬ ‫موسیقی شبه جزیره ایبری بود در گام ماژور محسوب می شود‪.‬‬ ‫در ادامه پس از قطعه چهارم که در گام مینور اجرا شد‪ ،‬سرپرست‬ ‫گروه به معرفی موسیقی فادو پرداخت و افزود‪ :‬گروه فادو در‬ ‫سراسر جهان اجرا داشته اســت‪ .‬اگر به شهر ما لیسبون سفر‬ ‫کرده باشــید‪ ،‬خواهید دید در انجا بسیاری از موسیقیدانان‬ ‫کارهایی که اجرا می کنند و به گوش می رســاندند‪ ،‬تم هایی‬ ‫رمانتیک و عاشقانه دارد و معموال شاد هستند؛ موسیقی که‬ ‫به دوران کهن این ســرزمین باز می گردد‪.‬این خواننده پس از‬ ‫اجرای قطعه پنجم گفت که این قطعه را سال ها قبل و در شرایط‬ ‫و روحیه خاصی ساخته است که تقدیم به مخاطبان شد‪.‬ماریو‬ ‫با اشاره به نوازنده گیتار اظهارداشت‪ :‬اوربانو سازنده ساز است‬ ‫و این گیتار را خودش ساخته است‪ .‬این گیتار از سازهای اصلی‬ ‫موسیقی ما است و یک گیتار خاص پرتغالی است که سال ‪۱۸۷۰‬‬ ‫میالدی در کنار ساز پیانو بیشتر به مردم معرفی شد‪ .‬شهر من‬ ‫در جنوب کشور پرتغال اســت و موسیقی فادو در انجا بسیار‬ ‫شناخته شده و پیانونوازی این منطقه هم خاص خودش است‬ ‫و خیلی خوشــحالم که به نمایندگی از موزیسین های فادو‪،‬‬ ‫اشعار و ملودی های کهن این منطقه را برای شما ارائه می کنم‪.‬‬ ‫قطعه بعدی اثری بود ساخته ماریو نوازنده پیانو در سه پارت‬ ‫عاشقانه و در ادامه قطعه «اسرار خانه» را به اجرا دراورد‪ .‬بعد‬ ‫از ان یک موسیقی فادو دیگر به اجرا درامد که به گفته ماریو‪،‬‬ ‫این اثر در همراهی سولونوازی گیتار است و ان را در ‪ ۳۷‬سالگی‬ ‫و در دانشگاه موسیقی ساخته ام‪ ،‬به بهانه فارغ التحصیلی ام از‬ صفحه 4 ‫چهار شنبه‪ 3‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1377‬‬ ‫پرونده‬ ‫‪5‬‬ ‫تهاسـت‬ ‫ههمدلـی مل ‬ ‫دانشگاه‪ ،‬این قطعه را به والدینم تقدیم کردم‪.‬وی بیان کرد‪ :‬ما‬ ‫این موسیقی را در بیش از ‪ ۴۰‬کشــور اجرا کرده ایم و تقریبا با‬ ‫ان ارتباط برقرار کردند‪ .‬ایا شما هم با ان ارتباط می گیرید؟ و‬ ‫در ادامه حاضران در سالن با تشویق های پی در پی این اثر را با‬ ‫خواننده همراهی کردند و در ادامه یک موسیقی بی کالم در سه‬ ‫بخش بر پایه و بیس پیانو اجرا شد و این هنرمند ابراز امیدواری‬ ‫داشــت تا مخاطبان از این کار لذت برده باشند‪ .‬ماریو پس از‬ ‫اجرای قطعه بعدی اظهارداشت‪ :‬مادربزرگم اصالتا اسپانیایی‬ ‫است و این سبک موسیقی در دهه های ‪ ۶۰ -۵۰‬میالدی در انجا‬ ‫رونق گرفت و در پایان قطعه «دختری با چشم های سبز» به اجرا‬ ‫درامد‪.‬این خواننده و نوازنده گفت‪ :‬بسیار خوشحالم توانستم‬ ‫پرانرژی برای شما اجرایی داشته باشم‪ .‬سپاس از اینکه ما را به‬ ‫این جشنواره موسیقی دعوت کردید‪ .‬نخستین باری است که به‬ ‫ایران می ایم و عالقه مندم موسیقی ام را در سراسر جهان و برای‬ ‫ایجاد وحدت و همدلی در بین مردم اجرا کنم تا مردم کشورهای‬ ‫مختلف به یکدیگر نزدیک تر شوند‪.‬در پایان خواننده اشاره می‬ ‫کند که برای نخستین بار است که به ایران می اید و خوشحال‬ ‫است که با زبان موسیقی که در جهان مرزی برایش نمی توان‬ ‫قائل شــد با ایرانیان حرف می زند چرا که زبان موسیقی یک‬ ‫زبان بین المللی برای رد شدن از همه مرزها و خط کشی هاست‪.‬‬ ‫در ابتدا لطفا خود را معرفی بفرمایید؟‬ ‫ماریو دوبراگا هستم خواننده وپیانیست گروه فادو از کشور‬ ‫پرتقال‪ ،‬انچه که امشب اجرا شــد در واقع موسیقی فادو و یا‬ ‫موسیقی سنتی کشور پرتقال بود که از قرن ‪ 17‬و ‪ 18‬که بر روی‬ ‫پیانو اجرا می شود‪ .‬این برنامه در ‪ 40‬کشور دیگر جهان نیز اجرا‬ ‫شده است و خوشحالم که برای نخســتین بار به کشور ایران‬ ‫امده ام و با این موسیقی میزبان مهربانی هنردوستان ایرانی‬ ‫بوده ام‪.‬‬ ‫با توجه به اینکه گفتید برای اولین بار است که به ایران امده‬ ‫اید‪ ،‬ایا در سفر به ایران و شرکت در سی و هشتمین جشنواره‬ ‫موسیقی فجر‪ ،‬به تماشای اجرای اثار موسیقیایی ایرانی هم‬ ‫نشسته اید؟‬ ‫خیر متاسفانه به دلیل اینکه اقامت ام در ایران بسیار کوتاه‬ ‫بوده است نتوانســتم به دیدن این اجراها بنشینم‪ ،‬من امروز‬ ‫صبح به ایران امده ام و فردا بلیط برگشت دارم و در این فرصت‬ ‫مجالی برای شنیدن این اثار نداشتم‪ .‬اما در همین فرصت کوتاه‬ ‫از فرهنگ قدیمی و کهن ایران بسیار لذت برده ام و قصد دارم‬ ‫در همین زمان باقی مانده بازدیدی از اماکن مختلف فرهنگی و‬ ‫هنری ایران داشته باشم‪.‬‬ ‫در مورد موسیقی فادو‪ ،‬و جایگاه ان در تاریخچه موسیقی‬ ‫پرتقال بفرمایید؟‬ ‫موسیقی فادو‪ ،‬موسیقی کهن و سنتی پرتقالی است‪ ،‬که برای‬ ‫مردم کشورمان جنبه نوستالوژیک دارد این موسیقی از قرون‬ ‫گذشته وجود داشته است و دارای فرم های متنوعی است وما‬ ‫امروز در اینجا موسیقی هایی که با ریتم های شادتری بوده اند‬ ‫را اجرا کردیم‪.‬کلمه فادو به معنای نهایت است‪.‬‬ ‫در مطالعاتی که درباره این موســیقی داشــته ام‪ ،‬متوجه‬ ‫شده ام که از دیرباز دریانوردان پرتقالی به این موسیقی گرایش‬ ‫داشته اند و به نوعی این موسیقی روح موسیقایی کشور پرتقال‬ ‫است‪.‬‬ ‫بله همین طور است این موسیقی خاستگاه بلندی در اعماق‬ ‫کشور پرتقال و دریانوردان کهن ان دارد‪ ،‬فادو یک موسیقی‬ ‫شهری و بومی است که از دل دریانوردان این کشور اغاز شده‬ ‫است و اجراهای ابتدایی ان برای مردم عادی وفقیر این کشور‬ ‫بوده است که بعدتر ها به تاریخ موسیقی پرتقال تبدیل شده‬ ‫وتوسعه یافته است‪.‬‬ ‫در میانه کنسرت اشاره فرمودید‪ ،‬که در اجرای این موسیقی‬ ‫از گیتار منحصر به فردی از کشور پرتقال استفاده می کنید که در‬ ‫صحنه هم شاهد خاص بودن شکل و شمایل ان شده ایم‪ ،‬سوالم‬ ‫این است که ایا این گیتار پرتقالی در نوع نواخت و صداسازی با‬ ‫سایر گیتارهای جهان متفاوت است؟‬ ‫چقدر خوب که برایتان قابل توجه بوده اســت‪ ،‬من دلم می‬ ‫خواست در این مورد صحبت های تخصصی اوربانو اولیویرا را‬ ‫که نوازنده گیتار پرتقالی بود را بشنویم‪ ،‬چرا که اوربانو سازنده‬ ‫ساز است و از مهارت های او ساخت گیتار پرتقالی است‪.‬گیتار‬ ‫پرتقالی یک ســاز منحصر به فرد است که کوک مخصوص به‬ ‫خودش را دارد‪ ،‬این گیتار ‪ 12‬ســیم دارد که به صورت دوتایی‬ ‫بر روی ساز بسته می شود‪ .‬از انجایی که سازهای موسیقی در‬ ‫قرن ‪ 18‬بسیار گران بوده است و مردم عادی قدرت خرید ان را‬ ‫نداشته اند در واقع این ساز که توسط مردم فقیر ساخته شد از‬ ‫همان زمان توسعه پیدا کرد و از حوزه سلطنتی و کاخ ها به کف‬ ‫خیابان انتقال پیدا کرد و به سرعت همه گیر شد‪.‬‬ ‫قطعاتی که امشــب روی صحنه تاالر وحدت ایران به اجرا‬ ‫گذاشتید‪ ،‬بسیار زیبا و گوش نواز بودند‪ ،‬ایا این اجرا دست چینی‬ ‫از بهترین قطعات موسیقی فادوی پرتقالی بود؟‬ ‫بله‪ ،‬قطعه هایی که اجرا شدند گلچینی از موسیقی محلی‬ ‫مناطق مختلفی از کشور پرتقال بود و خوشبختانه ‪ 3‬الی ‪ 4‬فرم‬ ‫مختلف از نواهای فادویی کشور پرتقال را پوشش دادیم که از‬ ‫بخش های مختلف انتخاب شده بودند‪.‬‬ ‫به این ترتیب احســاس من بر این است که موسیقی فادو‬ ‫بیشتر یک ملودی شاد با ریتمی ساده و کودکانه است که در‬ ‫همین سادگی و بی پیراستگی اش می تواند نظر تمامی مخاطبان‬ ‫موسیقی جهان را به خود جلب کند‪.‬‬ ‫موسیقی فادو اصوال از پورتو شروع شــده است و بعدها‬ ‫توسعه بیشتری پیدا کرد‪ ،‬این موسیقی در ابتدا بسیار موسیقی‬ ‫غمگینی بود ولی در بستر زمان در طی دو قرن گذشته‪ ،‬وقتی‬ ‫در میان مردم راه پیدا کرد در کف خیابان ها هم اجرا شد‪ ،‬کم کم‬ ‫ریتم شادی توامان با حسی از زندگی و حرکت را به خود گرفت‪.‬‬ ‫البته میان موسیقی فادو و سنتی پرتقال تفاوت هایی است‪ ،‬به‬ ‫همین دلیل برخی مجذوب موسیقی فادو و برخی عالقه مند به‬ ‫موسیقی فادو هستند‪.‬‬ ‫ایا دوست دارید که با هنرمندان موسیقی ایران یک اجرای‬ ‫تلفیقی از موسیقی محلی ایران و فادوی پرتقالی داشته باشید؟‬ ‫بله‪ ،‬بسیار هم عالقه مندم‪ .‬اتفاقا این ما این کار را در چندین‬ ‫کشور جهان‪ ،‬من جمله برزیل و ژاپن و کشورهای مختلف دیگر‬ ‫دنیا هم انجام داده ایم و تجربه بسیار خالقانه و لذت بخشی را‬ ‫رقم زدیم‪ .‬به همین ترتیب در ایران هم امکان این اتفاق حتما‬ ‫هست و من از ان استقبال می کنم‪ .‬چرا که موسیقی زبانی ملی‬ ‫است که قادر است در همه جای دنیا بدون نیاز به کمک کسی‬ ‫خودش را معرفی می کند‪.‬‬ ‫چطور شد که در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردید؟‬ ‫حدود ‪ 15‬سال است که با مترجم ایرانی االصل خود در دنیا‬ ‫سفر می کنم و در جشنواره های مختلف موسیقیایی دنیا شرکت‬ ‫می کنیم در اخرین نمایشــگاه جهانی موسیقی در لیسبون‬ ‫پرتقال که در ابان ماه برگزار شده بود‪ ،‬مترجم ایرانی از بنده‬ ‫خواستند که در جشــنواره بین المللی موسیقی فجر ایران‬ ‫شرکت کنم و من هم با کمال میل پذیرفتم‪.‬‬ ‫جشنواره موسیقی فجر ایران را در سطح بین المللی چگونه‬ ‫ارزیابی کرده اید؟‬ ‫همه چیز درایران برای من بســیار جذاب بوده است‪ ،‬چه‬ ‫از کیفیت صدای خوب و حرفه ای ســالن‪ ،‬و سازهای بسیار‬ ‫تخصصی و حرفه ای و‪ ...‬اما بیشتر از همه خوشحالم از اینکه‬ ‫به ایران سفر داشته و از ارتباط با مردم این کشور با این تمدن‬ ‫کهن لذت برده ام‪.‬‬ ‫از نظر شما‪ ،‬زبان موســیقی تا چه اندازه در تعامل ملت ها و‬ ‫دیپلماسی کشورهای جهان با یکدیگر تاثیر دارد؟‬ ‫از نظر من دنیا بسیار کوچک است و حاال همین دنیای کوچک‬ ‫بهزبان هاوفرهنگ هایمختلفومتنوعتقسیمشدهاست‪.‬بعداز‬ ‫اتفاقی که با ویروس کرونا و همه گیر شدن بیماری کوید در جهان‬ ‫افتاد من به این فکر کردم که تنها چیزی که می تواند منجی این‬ ‫تنهای ودورافتادگی انسان ها از هم باشد‪ ،‬فقط زبان هنر است‪.‬‬ ‫چرا که این زبان نیاز به درک غیر مستقیم ندارد و همه مردم دنیا‬ ‫از هر نژاد و تبعیتی می توانند بدون واسطه‪ ،‬هنر را درک کنند‪ .‬از‬ ‫نظر من این افق چشم اندازی روشن به اینده جهان است و تنها‬ ‫چیزی که دنیا را به اتحاد می رساند هنر است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫چهار شنبه‪ 3‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1377‬‬ ‫زمان برگزاری اختتامیه جشنواره موسیقی فجر تغییر کرد‬ ‫ایین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر ‪ ،‬پنجشنبه (‪۴‬اسفندماه) از ساعت ‪ ۱۸:۳۰‬در‬ ‫تاالر وحدت و با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ ،‬مسئوالن فرهنگی و هنری‪،‬‬ ‫هنرمندان‪ ،‬اصحاب رسانه و عالقمندان برگزار خواهد شد‪ .‬پیش از این قرار بود مراسم روز چهارشنبه (سوم‬ ‫اسفندماه) برگزار شود که باتوجه به همزمانی با اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قران کریم‬ ‫با حضور رئیس جمهور و همراهی وزیر فرهنگ در این مراسم‪ ،‬بنا شد ایین اختتامیه این دوره از جشنواره‬ ‫پنجشنبه (‪ ۴‬اسفندماه) برگزار شود‪ .‬سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از‪ ۲۸‬بهمن ماه تا سوم اسفندماه‬ ‫‪ ۱۴۰۱‬به دبیری بهزاد عبدی در بخش های رقابتی (جایزه باربد) و غیر رقابتی درحال برگزاری است‪/.‬صباخبر‬ ‫نمایش «فیش اباد» به کارگردانی و تهیه کنندگی اشــکان درویشی و نویسندگی سیروس همتی‬ ‫از امروز چهارشنبه ‪ ۳‬اسفند در ســالن شماره ‪ ۲‬پردیس تئاتر شــهرزاد روی صحنه می رود و تا جمعه‬ ‫‪ ۲۶‬اسفندماه اجرا خواهد داشت‪ .‬این نمایش که به موضوع حقوق های نجومی می پردازد‪ ،‬سال ‪ ۹۶‬به‬ ‫کارگردانی سیروس همتی در تئاتر شهر نمایشنامه خوانی شده و در دی ماه ‪ ۹۶‬نیز روی صحنه رفته است‪.‬‬ ‫محمود موسوی‪ ،‬سولماز حصاری‪ ،‬پوریا محمدزاده‪ ،‬ریحانه پهلوان‪ ،‬عاطفه سمرقندی با حضور خسرو‬ ‫احمدی و سیروس همتی بازیگران این نمایش هستند‪ .‬سایر عوامل این نمایش عبارتند از مجری طرح‪:‬‬ ‫موسسه خیریه فرشته های بهشتی‪ ،‬مهشید خسروی‪ ،‬منشی صحنه‪ :‬علیرضا ذوالفقاری و ‪/...‬مهر‬ ‫جشنواره موسیقی فجر ما را به ایران می شناساند‬ ‫حمید ساعد‪ ،‬درباره برگزاری جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد‪:‬‬ ‫جشنواره موسیقی فجر یگانه امید هنرمندان است‪ .‬جشنواره ها باعث‬ ‫می شود تا ما دیده شویم‪ ،‬مردم ایران و سایر کشورها‪ ،‬ما را بشناسند و‬ ‫نتیجه مثبتی دارد‪ .‬سرپرست گروه «سالم» افغانستان درباره برگزاری‬ ‫جشنواره عنوان کرد‪ :‬برگزاری جشنواره های موسیقی باعث تبادالت‬ ‫گسترده فرهنگی بین هنرمندان کشــورها با یکدیگر می شود‪ .‬ما در‬ ‫جریان همین رویدادهای هنری به اشتراکات فرهنگی زیادی دست‬ ‫پیدا کردیم و تاکنون با هنرمندان ایرانی نیز به صورت تلفیقی به تولید‬ ‫اثار موسیقایی پرداخته ایم و موسیقی مرزهای بین ما را حذف کرده‬ ‫توضیح کتابخانه م ّلی درباره ویدئوی حاشیه ساز‬ ‫به دنبال انتشار ویدئوی اجرای موســیقی در مرکز همایش های‬ ‫سازمان اسناد و کتابخانه ملّی‪ ،‬روابط عمومی این سازمان توضیحاتی‬ ‫را منتشر کرد‪ .‬در متن ارسالی به رسانه ها درباره این اجرا امده است‪:‬‬ ‫سالن قلم مرکز همایش های سازمان در تاریخ ‪ ۱۴۰۱/ ۱۱/ ۲۶‬توسط‬ ‫موسسه فرهنگی هنری «عصر گفتگوی قلم» بر اساس قرارداد شماره‬ ‫‪/۰۳۹‬ق‪ ۴۰۱/‬مــورخ ‪ ،۱۴۰۱/ ۱۱/ ۲۳‬جهت اجــرای رویدادی با نام‬ ‫«اولین کنگره مدیران کارافرین» اجاره شــد‪ .‬بر اساس متن قرارداد‪،‬‬ ‫موسسه مکلف و موظف به رعایت شئونات اسالمی و قوانین کشور بود‬ ‫و مسئولیت برنامه های رویداد را پذیرفته است‪ .‬در این برنامه یکی از‬ ‫خوانندگان دارای مجوز کشور‪ ،‬قطعه ای از خواننده ای خارج نشین را‬ ‫بازخوانی کرده است‪ .‬موسسه مجری در این زمینه هیچگونه هماهنگی‬ ‫و اطالعی به رئیس مرکز همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی‬ ‫نداده و ســازمان پیگیری قانونی و حقوقی را دربــار ه این نقض تعهد‬ ‫موسسه مجری برنامه‪ ،‬را در دستور کار خود دارد‪/.‬ایسنا‬ ‫معضل حقوق های نجومی‬ ‫است‪ .‬وی درباره اجرای کنسرت «قوالی» گفت‪« :‬موسیقی کشورهای‬ ‫افغانستان‪ ،‬هندوستان‪ ،‬بنگالدش و تاجیکستان یک فرهنگ امیخته‬ ‫با یکدیگر دارد و قوالی نیز شاخه ای از موسیقی افغانستان است که در‬ ‫دیگر کشورها نیز رواج پیدا کرده است‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪« :‬موسیقی «قوالی» شامل اشعار عارفانه و صوفیانه است‬ ‫و این سبک موسیقی در مرز بین موسیقی فولکلور و اماتوری در جریان‬ ‫است‪ .‬اشعار این موسیقی شاد و معانی واالیی دارد‪ .‬تمام موسیقیدانان‬ ‫افغانســتان در هر دوره و مرحله ای از کار هنری شان قرار دارند باید با‬ ‫این سبک اشنایی داشته باشند به گونه ای که در بین اهنگ هایی که‬ ‫بزرگداشت یاحقی در دانشگاه فردوسی‬ ‫مراسم بزرگداشــت محمدجعفر یاحقی‪ ،‬استاد زبان و ادبیات‬ ‫فارسی و عضو پیوسته شورای فرهنگســتان زبان و ادب فارسی‬ ‫برگزار می شود‪ .‬ششــصدوپنجاه وپنجمین شب از شب های بخارا‬ ‫به محمدجعفر یاحقی اختصاص یافته که روز پنجشنبه‪ ،‬چهارم‬ ‫اسفندماه از ساعت ‪ ۱۷‬در دانشــگاه فردوسی برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫عبدالغفور ارزو‪ ،‬شــمس الحق اریانفر‪ ،‬خدیجــه بوذرجمهری‪،‬‬ ‫محمدحسین پاپلی یزدی‪ ،‬سیدمهدی زرقانی‪ ،‬علی اشرف صادقی‪،‬‬ ‫قطب الدین صادقی‪ ،‬نعمت اهلل فاضلی و علی دهباشی از سخنرانان‬ ‫مراسم هســتند‪ .‬همچنین گفتارهایی از احمد کریمی حکاک‪،‬‬ ‫مهدی امین رضوی‪ ،‬محمود امیدســاالر‪ ،‬نسرین عسکری‪ ،‬تورج‬ ‫دریایی‪ ،‬انا کراسنوولسکا‪ ،‬عبدالغفور ارزو‪ ،‬شاه منصور شاه میرزا‪،‬‬ ‫عبداقیوم قویم‪ ،‬گلرخسار صفی اوا‪ ،‬خاویر هرناندز و‪ ...‬پخش خواهد‬ ‫شد‪ .‬این مراسم توســط مجله بخارا با همکاری دانشکده ادبیات‬ ‫دانشگاه فردوسی مشهد‪ ،‬برگزار می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫می نوازند حداقل یکی از انها باید به «قوالی» بپردازد‪.‬‬ ‫این هنرمند با اشاره به تاســیس گروه «سالم» مطرح کرد‪« :‬گروه‬ ‫موســیقی ما حدود ‪ ۳۰‬نفر عضــو دارد که از ســال ‪ ۱۳۶۶‬با عنوان‬ ‫پیشکسوتان مهاجرین افغانستان بنیاد این گروه را بنا کردیم‪.‬‬ ‫گروه موســیقی «سالم» به سرپرستی حمید ســاعد‪ ،‬عبدالستار‬ ‫رسولی (اوازخوان و هارمونی نواز)‪ ،‬محمد حبیبی (اوازخوان و هارمونی‬ ‫نواز)‪ ،‬میراحمد علیزاده (رباب نواز)‪ ،‬عابدین محمدی (دوتار نواز) در‬ ‫دومین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای‬ ‫نیاوران به روی صحنه رفتند‪/.‬ایسنا‬ ‫ونیز به گل نشست!‬ ‫کانال های ابی شــهر ونیز در ایتالیا همزمان با کاهش سطح اب و‬ ‫بارش ها در حال خشک شدن است‪.‬‬ ‫ونیز که در چند سال اخیر اغلب با مشکل سیل و باالامدن سطح‬ ‫اب روبه رو بوده است حاال به دلیل هفته ها هوای خشک زمستانی و‬ ‫کاهش ‪ ۵۰‬درصدی بارش ها با پدیده خشکســالی مواجه شده است‬ ‫و بنابر اعالم دانشمندان و گروه های زیست محیطی‪ ،‬این پدیده کل‬ ‫ایتالیا را در معرض خطر قرار داده است‪.‬‬ ‫گردشگران هنگام جزر و مد شدید در ونیز از روی یک کانال که به‬ ‫طور قابل توجهی خالی است‪ ،‬عبور می کنند‪.‬‬ ‫شهر توریستی ونیز ساالنه میزبان بیش از ‪ ۲۰‬میلیون گردشگر از‬ ‫سراسر جهان است و طبق اعالم پیشین برای جلوگیری از ورود بیش از‬ ‫حد گردشگران به این منطقه قرار است از تابستان امسال گردشگران‬ ‫با پرداخت هزینه ورودی و رزرو اقامتگاه‪ ،‬وارد این منطقه توریستی‬ ‫شوند‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫چهار شنبه‪ 3‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1377‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫مجله «کتاب تئاتر» منتشر شد‬ ‫نخستین شــماره از مجله تخصصی پژوهشی «کتاب تئاتر» منتشر شــد‪ .‬نخستین شماره از مجله‬ ‫ل محمدی و سردبیری بهزاد خاکی نژاد منتشر‬ ‫تخصصی پژوهشی «کتاب تئاتر» با مدیریت حسن پورگ ‬ ‫شد‪ .‬این مجل ه پژوهشی با حمایت هیات مدیره صنف مدرسان تئاتر و با مقاله هایی از سیمین امیریان‪،‬‬ ‫ابوالقاسم دادور‪ ،‬شــاهد پیوند‪ ،‬ابوالفضل دژاکام‪ ،‬مهدی صدیقی‪ ،‬رضا عباسی‪ ،‬شه ناز روستایی‪ ،‬عسل‬ ‫عصری ملکی‪ ،‬مهتاب مبینی و سیده اسیه میرحسینی منتشر شده است‪ .‬کتاب تئاتر در بهار ‪ ۱۴۰۰‬مجوز‬ ‫گرفت اما به دلیل تشکیل انجمن مدرسان تئاتر در تابستان ‪ ،۱۴۰۱‬انتشار ان تا پایان سال جاری به طول‬ ‫انجامید و در نهایت مجله در تاریخ ‪ ۳۰‬بهمن ماه وارد بازار نشر شد‪/.‬مهر‬ ‫‪7‬‬ ‫معمار فرودگاه «امام خمینی» درگذشت‬ ‫ایرج کالنتری معمار ایرانی در سن ‪ ۸۵‬سالگی درگذشت‪ .‬ایرج کالنتری در سال ‪ ۱۳۱۶‬در تهران چشم به‬ ‫جهان گشود‪ .‬او تحصیالت خود را در رشته معماری ادامه داد و مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشکده‬ ‫هنرهای زیبا دانشگاه تهران را در سال‪ ۱۳۴۱‬اخذ کرد‪ .‬کالنتری پیش از شروع فعالیت های اجرایی‪ ،‬در زمینه‬ ‫مشاوره در وزارت کشور به کار تخصصی مشغول بود و به عنوان نمایند ه این وزارتخانه در کمیته فنی شورای‬ ‫عالی شهرسازی و کمیته بررسی و تجدید نظر در قانون نوسازی و عمران شهری فعالیت داشت‪ .‬از جمله اثار‬ ‫این هنرمند می توان به بنای سفارت ایران در گرجستان‪ ،‬مدیریت و طراحی پروژه فرودگاه بین المللی امام‬ ‫خمینی(ره)‪ ،‬مدیریت و طراحی دانشگاه بین المللی قزوین امام خمینی (ره) و ‪ ...‬اشاره کرد‪/.‬ایسنا‬ ‫علیرضا قزوه‪ :‬وظیفه مان حمایت است‬ ‫ارکستر سمفونیک سازمان صداوســیما به رهبری ارش‬ ‫امینی در چهارمین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره‬ ‫موسیقی فجر روی صحنه رفت‪.‬‬ ‫ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما از مجموعه های فعال‬ ‫موسیقی کشورمان در حوزه ارکسترال که طی سال های اخیر‬ ‫حضور پررنگی در جشنواره موسیقی فجر داشته‪ ،‬طی تازه ترین‬ ‫کنسرت خود روز دوشنبه اول اسفند ماه و در سومین روز از‬ ‫برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به رهبری‬ ‫ارش امینی در تاالر وحدت روی صحنه رفت‪.‬‬ ‫در این کنســرت که علیرضا قزوه مدیر دفتر موســیقی‪،‬‬ ‫شعر و سرود سازمان صدا و ســیما و محمد الهیاری مدیرکل‬ ‫دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی مهمانان ویژه‬ ‫ان را تشــکیل می دادند‪ ،‬عالوه بر اجرای تعدادی از قطعات‬ ‫ملی‪ -‬میهنی چند اثر در حوزه موسیقی کالسیک هم در میان‬ ‫استقبال خوب مخاطبان اجرا شد‪.‬‬ ‫علیرضا قزوه مدیر دفتر موسیقی‪ ،‬شعر و سرود سازمان صدا‬ ‫و سیما پس از پایان اجرای این برنامه ضمن اشاره به برنامه های‬ ‫پیش روی ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما بیان کرد‪:‬‬ ‫تمرینات ارکستر سمفونیک صدا و سیما به طور مرتب برقرار‬ ‫بود و هر ماه اجراهایی برگزار کردند و اقای ارش امینی با جدیت‬ ‫در این ارکستر حضور و فعالیت دارند‪ .‬این ارکستر متشکل از‬ ‫نوازندگان با تجربه و خوبی است و تالش داریم در سال اینده‬ ‫هم این اجراها هر ماه برگزار شــود‪ .‬وظیفه ما حمایت از این‬ ‫ارکستر است و حامی ارکستر سمفونیک صدا و سیما هستیم‪.‬‬ ‫روشنک نوشی (فلوت)‪ ،‬الهه سادات موسوی (فلوت)‪ ،‬حسام‬ ‫صدفی نژاد (ابوا)‪ ،‬شمیم کیانی (ابوا)‪ ،‬اکرم سلطانی فیروز (ابوا)‪،‬‬ ‫محمد ملک لی (کالرینت)‪ ،‬پگاه ولی خانی سامانی (کالرینت)‪،‬‬ ‫انیتا یعقوبی (کالرینت)‪ ،‬امیرحســین محمدیان (فاگوت)‪،‬‬ ‫امیر ملکی زاده (فاگوت)‪ ،‬نیما ســرایی (هورن)‪ ،‬هومان باقی‬ ‫(هورن)‪ ،‬ریحانه رفیعی (هورن)‪ ،‬حســن فراهانی (ترومپت)‪،‬‬ ‫فرید شــیخی (ترومپت)‪ ،‬کیمیا خانزادی (ترومپت)‪ ،‬مریم‬ ‫حسین پور (ترومپت)‪ ،‬حسین شریفی (ترومبون)‪ ،‬امیرعلی‬ ‫حصارکی (ترومبون)‪ ،‬علیرضــا ترابی(ترومبون)‪ ،‬کیومرث‬ ‫ناصری (توبا)‪ ،‬محمود منتظم صدیقی (تیمپانی تعدادی از گروه‬ ‫نوازندگان ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما را تشکیل‬ ‫می دادند‪/.‬مهر‬ صفحه 7 ‫گفت وگوی صبا با محمد اهنگر کارگردان فیلم کوتاه «امروز جمعه است»‬ ‫مرموزتـر از قصـه ادم کوچولوهـا!‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫و بشر را در نور‪ ...‬و بشر را در ظلمت دیدم‪ .‬انسان موجودی ناشناخته‬ ‫است‪ .‬اشرف مخلوقات از زمانی که روی کره خاکی ماوی یافت‪ ،‬همواره‬ ‫در نبرد با طبیعت بود‪ .‬موجودی که ژرفای دریاها و اقیانوس ها‪ ،‬بی کران‬ ‫اســمان ابی و حتی پهنه کرات دیگر را مسخر خود ساخت‪ .‬با تمام این‬ ‫اتفاقات‪ ،‬انسان موجودی به غایت اجتماعی است‪ .‬چه از بدو تولد تا زمانی‬ ‫که دم بازپسین را از ســینه بیرون می دهد‪ ،‬به دیگران نیاز مبرمی دارد‪.‬‬ ‫داســتان خلقت انســان‪ ،‬بارها در متون مذهبی به ویژه در یگانه کتاب‬ ‫اسمانی جهانیان‪ ،‬قران کریم بازگو شده است‪ .‬با هبوط این مخلوق به کره‬ ‫خاکی اما هزاران سال طول کشید تا سرانجام‪ ،‬در پسین سال های قرن‬ ‫نوزدهم میالدی با اختراع ســینما‪ ،‬داستان هایی که طی قرون متمادی‬ ‫سینه به سینه روایت می شد‪ ،‬روی پرده نقره ای جان گرفت‪ .‬شاید سینما‪،‬‬ ‫چه در بخش بلند‪ ،‬چه در سینمای کوتاه‪ ،‬همواره در پی تاکید این جمله‬ ‫فلسفی‪ ،‬عرفانی و اجتماعی است که «زندگی چیزی نیست‪ ،‬جز رابطه‬ ‫انسان ها با یکدیگر» روابطی که گاه در مطلع تغزل انسانیت‪ ،‬حس و حالی‬ ‫روحانی به بشــر می دهد و گاه تا چنان درجه ای نزول می کند که ادمی‬ ‫از بازگوی ان‪ ،‬شرمگین می شــود‪«...‬دنیا تردید یه فهمه‪ ،‬بین موندن و‬ ‫نموندن‪ /‬یه روزی فرشته بودیم‪ ...‬مارو تا کجا کشوندن» در این شماره با‬ ‫محمد اهنگر‪ ،‬فیلمساز جوانی که با ساخت «امروز جمعه است» نگاه های‬ ‫بســیاری را به خود معطوف کرد هم داستان شــدیم‪ .‬فیلمی با موتیف‬ ‫اومانیسم که کامال هم موفق بود‪.‬‬ ‫اقای اهنگر‪ ،‬باید برای ســاخت فیلم «امروز جمعه است» و‬ ‫موفقیت هایی که این اثر کسب کرد به شما تبریک بگوییم‪ .‬فیلم‬ ‫شما در جشنواره استانبول سر و صدای زیادی کرد‪ .‬درست است؟‬ ‫سپاسگزارم از عنایت شما‪ .‬البته این فیلم تنها در ترکیه موفق نبود‪ .‬ما‬ ‫در جشنواره های متعددی شرکت کردیم و همانطور که فرمودید سال‬ ‫‪ 2021‬در استانبول این فیلم برگزیده جشنواره شد‪ .‬البته در ‪ 2022‬نیز‬ ‫«امروز جمعه است» در جشــنواره فیلم کوتاه لندن موفقیت مشابهی‬ ‫کسب کرد و برگزیده ان جشنواره شد‪.‬‬ ‫از کست بازیگران گرفته تا مدیر فیلم برداری‪ ،‬صدابردار‪ ،‬طراح‬ ‫لباس‪ ،‬عکاس و منشی صحنه و ‪ ...‬عوامل پر و پیمانی داشتید‪ .‬برای‬ ‫ساخت این فیلم ایا حامیان مالی هم با شما همکاری کردند؟‬ ‫اگر بگویم خیر باورتان می شــود؟! نه هیچکس به ما در ساخت این‬ ‫فیلم یاری نرساند و «امروز جمعه اســت» کامال با هزینه شخصی خود‬ ‫من ساخته شده است‪ .‬شما از کست بازیگری و دیگر عوامل محترم فیلم‬ ‫صحبت کردید‪ .‬این را هم باید بگویم که برخی کارها مانند تدوینگری را‬ ‫نیز خودم انجام دادم‪.‬‬ ‫پس حسابی به خرج افتادید!‬ ‫خب من تمام پولی را که بابت دســتیاری و همکاری در پروژه های‬ ‫سینمایی پس انداز کرده بودم‪ ،‬پای این کار گذاشتم‪ .‬بله فیلم ما به زمان‬ ‫خودش کاری پرهزینه بود‪.‬‬ ‫اما فکر می کنم این فیلم جواب داد و بازخورد بسیار خوبی هم‬ ‫از اکران های گرفتید‪ .‬درست است؟‬ ‫بله‪ ،‬خوشبختانه این اثر طی دو سال گذشته موفقیت های خوبی داشت‪.‬‬ ‫بسیاری ان را دیدند و حسابی بُلد شد‪ .‬خدا را شکر‪ ،‬بازخوردهای بسیار‬ ‫خوبی از اکران های «امروز جمعه است» گرفتم‪.‬‬ ‫و بسیاری هم فیلم را ندیده اند! می توانید برای این دسته از‬ ‫مخاطبان‪ ،‬به شکلی که محتوای داستان لو نرود‪ ،‬کمی درباره خط‬ ‫داستانی فیلم بگویید؟‬ ‫فیلم «امروز جمعه است» درباره دختری است که در جاده ای حضور‬ ‫دارد و از مردم و عابرانی که می بیند‪ ،‬درخواست کمک می کند و این میان‬ ‫داستان فیلم شکل خود را پیدا می کند‪.‬‬ ‫اگر اشتباه نکنم خانم سیفی بازیگر نقش اصلی بود‪...‬‬ ‫بله سرکارخانم ازاده سیفی نقش اول را بازی می کرد و کاوه اهنگر‪،‬‬ ‫فرید قبادی و پدرام جامه بــزرگ نیز دیگر بازیگران فیلم را تشــکیل‬ ‫می دادند‪.‬‬ ‫کاوه اهنگر با شما نسبتی دارد؟‬ ‫(می خندد) خیر! نسبتی با هم نداریم و این فقط یک تشابه اسمی است‪.‬‬ ‫بسیار هم عالی‪ ،‬حاال با ساخت این فیلم کوتاه موفق‪ ،‬به صرافت‬ ‫نیفتاده اید که فیلم بلندی هم بسازید؟‬ ‫نه فیلم بلندی در دست تولید نداریم اما پیش تولید فیلم کوتاه بعدی‬ ‫را اغاز کرده ایم‪.‬‬ ‫متوجه نمی شوم! مگر به شما اعتبارنامه ساخت فیلم های بلند‬ ‫اعطا نشده است؟‬ ‫راستش را بخواهید‪ ،‬خیر! البته امسال اعطای اعتبار به گونه دیگری‬ ‫است و تنها به سه نفر اعتبارنامه داده شد‪ .‬این موضوع را که می گویم سوای‬ ‫اعتبارنام ه انجمن سینمای جوان است و مقوله اعطای اعتبار برای ساخت‬ ‫فیلم بلند‪ ،‬امسال با گذشته کمی توفیر دارد‪.‬‬ ‫به نظر می رسد ساخت فیلم کوتاه برای تهیه کنندگان بازگشت‬ ‫مالی ندارد‪ .‬با وجود این موضوع‪ ،‬کار فیلمسازان این حوزه سخت‬ ‫نمی شود؟‬ ‫فیلم کوتاه که به هیچ عنوان بازگشت مالی ندارد ولی برخی نهادها مثل‬ ‫انجمن سینمای جوان‪ ،‬باشگاه سوره و به تازگی سازمان هنری و رسانه ای‬ ‫اوج از ســینماگران و فیلمســازان حوزه فیلم کوتاه‪ ،‬حمایت می کنند‪.‬‬ ‫بله متاسفانه این موضوع باعث می شــود تهیه کنندگان برای حضور در‬ ‫پروژه های ساخت فیلم کوتاه‪ ،‬رغبتی نشان ندهند‪ .‬واقعا تهیه کنندگان‬ ‫پای فیلم کوتاه نمی ایند‪ .‬البته باید این راهم در نظر گرفت که در شرایط‬ ‫فعلی ساخت فیلم کوتاه بســیار پرهزینه تر از گذشته شده است‪ .‬شاید‬ ‫پیش از این می شد با ‪ 40‬میلیون تومان کار خوب و قابل قبولی ساخت‬ ‫اما حاال اگر بخواهید فیلمی کوتاه بسازید‪ ،‬باید روی ‪ 200‬میلیون تومان‬ ‫حساب کنید‪ .‬ان هم اگر فیلمی که می سازید اصطالحا شهری باشد‪ .‬از‬ ‫بهای دوربین گرفته تا حضور دستیاران و دیگر عوامل تهیه فیلم‪ ،‬هزینه‬ ‫بسیار زیادی متوجه سازنده فیلم کوتاه می شود‪ .‬به هر ترتیب من تا کنون‬ ‫هرگز نخواسته ام برای ساخت فیلم هایم بودجه دولتی بگیرم‪.‬‬ ‫به نظر شما حضور فیلم های کوتاه در تلویزیون و حتی برخی‬ ‫پلتفر م ها می تواند به توسعه و جا افتادن این گونه از سینما در‬ ‫ایران کمک کند؟‬ ‫حتما همینطور است‪ .‬البته باید توجه داشت پلتفرم هایی هستند که‬ ‫فیلم کوتاه نمایش می دهند‪ .‬برای نمونه پلفترم «فیلیمو» بخشی را به‬ ‫فیلم های کوتاه اختصاص داده است‪ .‬با وجود این تا زمانی که شبکه های‬ ‫تلویزیونی نگاهی جدی به فیلم کوتاه نداشته باشند‪ ،‬ان اتفاقی که گفتید‬ ‫نخواهد افتاد‪ .‬شاید گاهی بلیت های ‪ 15‬هزار تومانی برای اکران انالین‬ ‫فیلم فروخته شود اما این کافی نیست و دردی را دوا نمی کند‪.‬‬ ‫و حرف اخر محمد اهنگر؟‬ ‫سینمای کوتاه یا متعلق به فیلمسازانی با عشق کامل است یا افرادی‬ ‫در ان حضور دارند که ساخت فیلم کوتاه را به مثابه سکوی پرتاب خود‬ ‫می انگارند‪..‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!