روزنامه صبا شماره 1376 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1376

روزنامه صبا شماره 1376

روزنامه صبا شماره 1376

‫سه شنبه| ‪ 2‬اسفند ‪ 21 |1401‬فوریه ‪ 30 |2023‬رجب ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1376‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت وگو با کارگردان کپسول‬ ‫حال فیلم کوتاه با «کپسول»‬ ‫موقتا خوب می شود؟‬ ‫گفت و گوی صبا با سید عباس میر هاشمی‬ ‫دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی‬ ‫جامعه نیاز به نقد و نقادی‬ ‫علمی و هرنی دارد‬ ‫ما با تخلفات اشکار‬ ‫سروکار داریم‬ ‫‪ 170‬فیلم جدید‬ ‫در کنداکتور نوروز سیما‬ ‫جایزه ویژه جهاد تبیین‬ ‫در جشنواره هنرهای تجسمی‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه‪ 2‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1376‬‬ ‫جهان بینی یک کودک مثل کاغذ سفیدی است‬ ‫سارا عالالدینی کارگردان فیلم کوتاه «قایم موشک » در رابطه با مسیر تولید و پخش اثر خود گفت‪ :‬این‬ ‫فیلم قصه دخترک‪ ۸‬ساله ای است که با دیدن صحنه قتل‪ ،‬تبدیل به یک قاتل می شود ‪ .‬این کارگردان توضیح‬ ‫داد‪ :‬برای من همیشه دوران کودکی که در ان اتفاقات و اشخاص‪ ،‬تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم زیادی در‬ ‫شکل گیری شخصیت کودکان دارند‪ ،‬دغدغه بزرگی بوده است‪ .‬به نظرم جهان بینی یک کودک مثل کاغذ‬ ‫سفیدی است که تبدیل به چرک نویس می شود و انچه که در نهایت پاک نویس می شود تبدیل به جهان بینی‬ ‫ان شخص در دوران بلوغ می شود‪ .‬او درباره پخش جهانی «قای م موشک» گفت‪ :‬با شرکت فیلمچی برای‬ ‫پخش قرار داد بستم و به مدت یک سال وظیفه پخش فیلم برای جشنواره های خارجی را به عهده دارد‪/.‬صباخبر‬ ‫هنر و تجربه میزبان ژنریک می شود‬ ‫بسته فیلم کوتاه «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران در گروه‬ ‫سینمایی هنروتجربه اکران می شود‪ .‬تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران را در قالب بسته فیلم کوتاه‬ ‫از روز چهارشنبه سوم اسفندماه‪ ،‬اکران می کند‪ .‬در این بســته فیلم های «پرتاب ناگهانی یک فیل» به‬ ‫کارگردانی نازنین چیت ساز‪« ،‬جان داد» به کارگردانی سهیال پورمحمدی‪« ،‬خنده بی دلیل گوزنها» به‬ ‫کارگردانی ســجاد ایمانی‪« ،‬کبود» به کارگردانی علی توکلی‪« ،‬کپسول» به کارگردانی امیر پذیرفته و‬ ‫«امروز جمعه است» به کارگردانی محمد اهنگر به نمایش در می ایند‪ .‬همچنین مراسم رونمایی این‬ ‫فیلم ها امروز سه شنبه ساعت ‪ ۱۷:۳۰‬در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫ما با تخلفات اشکار سروکار داریم‬ ‫نشست خبری نخستین نمایشگاه رسانه های صوت و تصویر فراگیر‬ ‫ایران(رصتا) صبح روز دوشنبه ‪ ۱‬اسفند ماه جاری برگزار شد‪.‬‬ ‫در این نشست سعید مقیســه رییس ســازمان تنظیم مقررات‬ ‫رســانه های صوت و تصویر فراگیر و فضای مجازی ساترا عنوان کرد‪:‬‬ ‫نمایشگاه رصتا از ‪ ۱۱‬تا ‪ ۱۴‬اســفندماه ‪ ۱۴۰۱‬برگزار می شود و برای‬ ‫اولین بار قرار است نمایشــگاه رصتا (که مخفف رسانه های صوت و‬ ‫تصویر فراگیر و فضای مجازی) است برگزار شود و مکان برگزاری ان‬ ‫در نمایشگاه بین المللی تهران است‪ .‬او افزود‪ :‬شرکت کنندگان در این‬ ‫نمایشگاه خود اهالی ساترا هستند و بخش های مختلف سازمان تنظیم‬ ‫اواتار‪ 2‬سومین فیلم پر فروش تاریخ شد‬ ‫فیلم حماســی پرفروش جیمز کامرون با عبور از «تایتانیک» به‬ ‫سومین فیلم پرفروش تاریخ بدل شد‪ .‬دنباله علمی ‪ -‬تخیلی «اواتار»‬ ‫در سطح جهانی فروشش را به ‪ ۲.۲۴۳۳‬میلیارد دالر رساند تا با پیشی‬ ‫گرفتن از «تایتانیک» با فروش ‪ ۲.۲۴۲۸‬میلیارد دالر بتواند نام خود را‬ ‫به عنوان سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما ثبت کند‪.‬‬ ‫اکنون «اواتار» اصلی با فروش ‪ ۲.۹۲‬میلیارد دالر و «انتقام جویان‪:‬‬ ‫پایان بازی» با فروش ‪ ۲.۷‬میلیارد دالر تنها فیلم هایی هستند که بیش‬ ‫از «اواتار ‪ »۲‬فروش کرده اند‪ .‬در این میان کامرون تنها فیلمساز تاریخ‬ ‫است که ‪ ۳‬فیلمی را کارگردانی کرده که فروش شان بیش از ‪ ۲‬میلیارد‬ ‫دالر بوده است‪ .‬وی سازنده اولین‪ ،‬سومین و چهارمین فیلم پرفروش‬ ‫تاریخ سینماســت‪ .‬تحلیل گران می گویندکامرون بلد است چگونه‬ ‫مخاطب مدرن را جذب کند‪« .‬اواتار‪ :‬راه اب» حدود ‪ ۲‬هفته پیش در‬ ‫بازار بین المللی سومین فیلم پرفروش شد و حاال با ادامه فروش در بازار‬ ‫جهانی این عنوان را کسب کرده است‪/.‬مهر‬ ‫مقررات و سکوهای دارای مجوز ســاترا و تعدادی از رسانه های خارج‬ ‫تهران دعوت شده و در این نمایشگاه حضور خواهند داشت‪.‬‬ ‫رییس ساترا درباره ممیزی ها و بررسی اثار بیشتر توضیح داد‪ :‬اینکه‬ ‫یک عده ای ارزش های ملی و اخالقی را ندانند وجود ندارد و کســی‬ ‫که فیلم و اثری را می سازد با همه این اصول اشنایی دارد اما برخی به‬ ‫صورت تعمدی در هنجارشکنی و پول دراوردن از شکاندن ارزش های‬ ‫اسالمی و ملی تعمد دارند‪ .‬ما با تخلفات اشکار سروکار داریم‪.‬‬ ‫مقیسه درباره حاشــیه های اخیر فیلیمو و نامه ای از سوی یکی از‬ ‫نمایندگان مجلس اذعان داشت‪ :‬نمایندگان مجلس می توانند سوال‬ ‫عیادت پوراحمدی ازابوالفضل پورعرب‬ ‫سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در دیدار‬ ‫با ابوالفضل پورعرب بازیگر سینما ضمن ابراز خرسندی از بهبودی و‬ ‫رفع کسالت این هنرمند محبوب کشور‪ ،‬برای وی از خداوند سالمتی‬ ‫و طول عمر باعزت مسئلت کرد‪ .‬در این دیدار پورعرب ضمن ابراز‬ ‫خرسندی از مجموعه اقدامات و فعالیت های انجام گرفته از سوی‬ ‫این صندوق برای هنرمندان کشور‪ ،‬بابت حضور و عیادت مدیرعامل‬ ‫صندوق اعتباری هنر از او در بیمارستان و برخورداری وی از خدمات‬ ‫بیمه ای صندوق اعتباری هنر قدردانی کرد‪ .‬این بازیگر مطرح کرد‪:‬‬ ‫زمانی که اقای پوراحمدی برای عیادت و دلجویی در اذر سال جاری‬ ‫به بیمارستان محل بستری ام امد‪ ،‬بالفاصله دستورات الزم برای‬ ‫برقراری بیمه بنده را داد و شاهد بودم که دوستان چگونه به صورت‬ ‫مستمر جویای حال من شدند و این مهم برایم بسیار ارزشمند بود‪.‬‬ ‫وی توضیح داد‪ :‬بیشتر از خودم مادرم برای بیمه شدنم خوشحال شد‬ ‫و برای مسببان این امر دعای خیر کرد‪/.‬مهر‬ ‫کنند و سوال حقشان است و اسمش شبهه قانونی نیست‪ .‬ما قوه مقننه‬ ‫داریم که او ضوابط را ایجاد می کند و کشــف تخلف اعالم و پیگیری‬ ‫وظیفه ماست و باید جلوگیری کنیم از کسانی که حق مردم و منافع‬ ‫ملی را ضایع می کنند‪.‬‬ ‫او اظهار داشت‪ :‬ماجرای سریال «سقوط» به حمید فرخ نژاد ربطی‬ ‫ندارد و مشــکل معنایی ندارد اما همانطور که گفتم یک تخلف‪ ،‬ابعاد‬ ‫مختلفی دارد‪ .‬شــما باید تخلفات فرا متنی هم در نظر بگیرید‪ ،‬ابعاد‬ ‫تنظیم گری منحصر در محتوا و عوامل تولید و طی کردن فرایند های‬ ‫مربوطه نیست‪/.‬صباخبر‬ ‫انتخاب نیکی کریمی در برلیناله‬ ‫نیکی کریمی در هفتاد و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫«برلیناله» درباره «عباس کیارستمی» گفت‪ :‬برای کیارستمی بیشتر‬ ‫از سینما؛ انسانیت و معرفت اهمیت داشت‪ ،‬شاید به همین دلیل است‬ ‫که فیلم های اش سال هاست بر جان مخاطب می نشیند‪.‬‬ ‫این بازیگر‪ ،‬کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران شامگاه ‪ ۳۰‬بهمن‬ ‫ماه در مراسم اکران ویژه فیلم خانه دوست کجاست؟ اثر زنده نام عباس‬ ‫کیارستمی در سالن «کوبیس ‪ »۶‬در شهر برلین با بیان این مطلب ادامه‬ ‫داد‪ :‬فیلم هایی کوچک‪ ،‬با بودجه هایی اندک اما برامده از دل که بدون‬ ‫هیچ تالشی همه‪ ،‬انها را دیدند و پسندیدند‪.‬‬ ‫بخش مرور اثار امسال جشنواره برلین با عنوان «جوان در قلب ‪-‬‬ ‫بزرگ شدن در سینما» شامل نمایش مجموعه ای از اثار انتخاب شده‬ ‫توسط سینماگران بین المللی است و نیکی کریمی نیز برای انتخاب‬ ‫فیلم در این بخش انتخاب شده و او فیلم خانه دوست کجاست؟ را برای‬ ‫نمایش در این بخش برگزید‪/.‬ایسنا‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫فاز ‪ 2‬دوباره سینما به مرحله پایانی رسید‬ ‫پردیس سینمایی ‪ ۲۹‬بهمن تبریز با برخورداری از ده سالن نمایش افتتاح می شود‪ .‬در ادامه افتتاح و‬ ‫بهره برداری از پروژه های طرح توسعه سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور با شعار «دوباره سینما»‬ ‫که از سال ‪ ۱۳۹۸‬و طی ‪ ۳‬فاز در سراسر کشور اغاز شد هم اکنون فاز دوم ان در قالب ساخت و احیای ‪۹۶‬‬ ‫پرده سینما در سراسر کشور به مرحله پایانی رسید و پردیس سینمایی ‪ ۲۹‬بهمن تبریز به عنوان بزرگترین‬ ‫پردیس سینمایی شمال غرب کشور با‪ ۱۰‬سالن نمایش‪ ۴،‬اسفندماه با حضور مدیران و مسئوالن سینمایی‬ ‫در شهر تبریز افتتاح خواهد شد‪ .‬همچنین در راستای همدردی با مردم زلزله زده شهر خوی‪ ،‬عواید فروش‬ ‫هفته اول این پردیس سینمایی‪ ،‬برای کمک به اسیب دیدگان این منطقه اهدا خواهد شد‪/.‬ایسنا‬ ‫‪ 170‬فیلم جدید در کنداکتور نوروز سیما‬ ‫محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی روز گذشته یکم اسفندماه ‪ ۱۴۰۱‬در ساختمان دوبالژ‬ ‫صداوسیما حاضر و از واحدهای دوبالژ بازدید کرد‪ .‬در ادامه بازدید‪ ،‬معاون سیما در جمع خبرنگاران‬ ‫حاضر شد و درباره حذف برخی برندها توسط سازمان صداوسیما و پخش فیلم های سینمایی تکراری‬ ‫در تلویزیون عنوان کرد‪ :‬کسی در سازمان صداو ســیما نمی خواهد برندش را از دست بدهد‪ .‬این که‬ ‫می گویید فیلم ها تکراری است‪ ،‬درست نیست‪ .‬من پیش از اینکه معاون سیمای رسانه شوم‪ ،‬مدیرکل‬ ‫تامین برنامه سیما بوده ام‪ .‬سازمان صداوسیما االن برای تامین و اماده سازی اثار دوبله شده خارجی‬ ‫هیچ معذوریتی ندارد‪ .‬برمهانی تصریح کرد‪ :‬ما مساله ای با عنوان اثار تکراری در دو سال اخیر نداریم‪،‬‬ ‫در چند سال گذشته سازمان روالی داشته و اکنون نمودار فیلم های سینمایی جدید در بازه ‪ ۱۳‬روز‬ ‫نوروز صعودی است‪ .‬ما سال گذشته ‪ ۱۴۵‬فیلم جدید داشتیم و اکنون ‪ ۱۷۰‬فیلم را برای نوروز تدارک‬ ‫دیده ایم‪ .‬معاون ســیما در ادامه اظهار کرد‪ :‬نوروز ‪ ۱۷۰ ،۱۴۰۲‬فیلم سینمایی جدید که غالبا سال‬ ‫تولیدشان ‪ ۲۰۲۲‬است و در ‪ ۳۰‬کشور دنیا تولید شده اند از تلویزیون پخش می شود و اتفاقی که امسال‬ ‫افتاده است‪ ،‬این است که اثاری از کشورها و فرهنگ هایی که در قاب رسانه ملی کمتر دیده شده اند‬ ‫مانند کشورهای افریقایی و شــرق اسیا‪ ،‬تازه دوبله می شــوند و روی انتن می روند‪ .‬او درباره تعامل‬ ‫صداوسیما با جشنواره فیلم فجر گفت‪ :‬امسال بازار فیلم جشنواره فیلم فجر از لحاظ درامدزایی برای‬ ‫سازمان صداوسیما طی پنج سال اخیر‪ ،‬رشدی بی نظیر داشته است و در ژانرهای مختلف مانند تاریخی‪،‬‬ ‫درام و‪ ...‬اثاری داشته ایم که به کشورهای مختلف فروخته شــده است‪ .‬معاون سیما درباره وضعیت‬ ‫معیشت صداپیشگان اظهار کرد‪ :‬درباره حوزه معیشت دوستان‪ ،‬باید بگویم که یک هنرمند باید حداقل‬ ‫یک زندگی خیلی معمولی داشته باشد که بتواند در شهر تهران یک خانه اجاره کند و هزینه رفت و‬ ‫امدش را دربیاورد و هزینه زندگی اش را بدهد‪ .‬این وظیفه ماســت و همکارانم هم در دو ماه گذشته‬ ‫مکاتباتی با بنده کرده اند و مجوزهایی گرفته اند و این نشان دهنده این است که حواس شان است و‬ ‫حتما مکاتبات را اجرایی خواهند کرد‪ .‬برمهانی تاکید کرد‪ :‬ورود به واحد دوبالژ سازمان صداوسیما‬ ‫استانداردهای باالتری را می خواهد‪ .‬برای همین اســت کیفیت دوبله در صداوسیما باالتر از مابقی‬ ‫بخش هاست‪ .‬بهترین دوبله دنیا در زمان نوجوانی ما دوبله زبان فارسی بود که با دوبله ایتالیایی قیاس‬ ‫می شد‪ .‬این صداها باید امتداد داشته باشد و نیروی جوان باید استعداد داشته باشد و استعداد بر کارنامه‬ ‫او مهر تایید بزند‪ .‬او در پایان درباره حاشیه های تولید دو سریال تاریخی سازمان صدا و سیما گفت‪ :‬هر‬ ‫دو سریال «سلمان» و «موسی کلیم اهلل» پیش می رود‪ .‬از تصویربرداری دوره بیزانس‪ ،‬ایران و حجاز‬ ‫در سریال سلمان‪ ،‬اکنون نزدیک به پایان تولید دوره بیزانس سریال سلمان نزدیک می شویم‪/.‬صباخبر‬ ‫سه شنبه‪ 2‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1376‬‬ ‫برلیناله به ترکیه هم توجه نکرد‬ ‫‪3‬‬ ‫روسای مشترک جشنواره فیلم پرتقال طالیی ترکیه که در انتالیا برگزار می شود معتقدند زلزله ‪۷.۸‬‬ ‫ریشتری که اخیرا ً مرز ترکیه و سوریه را لرزاند و به مرگبارترین فاجعه در تاریخ مدرن منطقه بدل شد‪،‬‬ ‫در جشنواره فیلم برلین بازتاب قابل توجهی نداشته است‪ .‬احمت بویاجی اوغلو رییس جشنواره انتالیا‬ ‫می گوید مراسم افتتاحیه برلیناله با اوکراین شروع شد و با اوکراین به پایان رسید و ایران را هم مورد توجه‬ ‫قرار داد‪ ،‬اما هرگز به ترکیه و این فاجعه انسانی توجهی نکرد‪ .‬بویاجی اوغلو گفت‪ :‬صادقانه بگویم اروپا در‬ ‫حال حاضر عالقه چندانی به ترکیه ندارد‪ .‬در برلیناله تنها یک فیلم از ترکیه وجود دارد به نام «اشــکال‬ ‫فراموشی» ساخته کارگردان تجربی بوراک ِچویک که نامش هم انگار در این شرایط کنایه امیز است‪/.‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫سه شنبه‪ 2‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1376‬‬ ‫گفت و گوی صبا با سید عباس میر هاشمی‬ ‫دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی‬ ‫جامعه نیاز به نقد‬ ‫و نقادی علمی‬ ‫و هنری دارد‬ ‫پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با رویکرد‬ ‫فرهومند ناظریان‬ ‫هنر خالق‪ ،‬وحدت بخش‪ ،‬امیدافرین‪ ،‬هویت مند در قالب‬ ‫گفت و گو‬ ‫«هنر متعالی برای مردم» منتشــر شد‪ ،‬این جشنواره‬ ‫با نمایش اثار منتخب در بخش طوبــای زرین (رقابتی)‪ ،‬بخش ویژه با‬ ‫موضوع قله ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژ ه استان ها (غیررقابتی‪ -‬با‬ ‫مشارکت کیوریتورها و گالری داران)‪ ،‬بهمن ماه امسال در تهران و سایر‬ ‫استان های کشور برگزار شد‪ .‬اثار منتخب پانزدهمین جشنواره هنرهای‬ ‫تجسمی فجر از هفتم بهمن در نگارخانه های ممیز‪ ،‬خیال‪ ،‬خیال شرقی‪،‬‬ ‫ایینه و نگارخانه ملی موسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته‬ ‫شــد‪.‬ایین اختتامیه پانزدهمین جشــنواره هنرهای تجسمی فجر‬ ‫نیز ‪ 5‬اسفند ‪ 1401‬برگزار خواهد شــد‪ .‬دبیری این دوره از جشنواره را‬ ‫سیدعباس میرهاشمی به عهده داشته است‪ .‬در ادامه گفتگوی خبرنگار‬ ‫صبا را با دبیرکل پانزدهمین جشنواره فجر می خوانید‪.‬‬ ‫ســیدعباس میرهاشــمی‪ ،‬عضــو شــورای‬ ‫سیاستگذاری اولین تا ششمین جشنواره بین المللی‬ ‫هنرهای تجسمی فجر و همچنین دبیر کل ‪ 4‬دوره‬ ‫از جشــنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر نیز‬ ‫بوده است‪ .‬همچنین تجربه حضور در هیات موسس‬ ‫«انجمن فارغ التحصیالن عکاسی» و «انجمن عکاسان انقالب و دفاع‬ ‫مقدس» را داشته اســت‪ .‬او این روزها عالوه بر مشاور مدیر کل دفتر‬ ‫امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در واحد پژوهش انجمن عکاسان‬ ‫انقالب و دفاع مقدس دغدغه های خود را دنبال می کند‪.‬‬ ‫انتخابی در نمایشگاه‪ ،‬تفاوتی با سال های گذشته نداشت‪ ،‬و استقبال‬ ‫خوبی را از سوی هنرمندان تجربه کرد در مجموع ‪ 8600‬اثر از ‪4000‬‬ ‫هنرمند از تمام استان های ایران به دبیرخانه جشــنواره‪ ،‬اثر ارسال‬ ‫کردند که از این میان ‪ 400‬اثر در نمایشــگاه در بخش رقابتی حضور‬ ‫داشــتند‪ ،‬و ‪ 300‬اثر هم در بخش غیر رقابتی در نمایشگاه به معرض‬ ‫دید عموم قرار گرفتند‪.‬در مجموع ‪ 700‬اثر در هر دو بخش در موسسه‬ ‫فرهنگی و هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر به نمایش گذاشته‬ ‫شدند‪ .‬که در مجموع میانگین اثار ارسالی وانتخابی سال گذشته در‬ ‫همین تعداد بود‪.‬‬ ‫پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی ایران امسال با چه‬ ‫رویکرد و هدف گذاری فرهنگی کار خود را اغاز کرده است؟‬ ‫«هنر متعالی برای مردم» که ریشــه در مفهوم «هنر برای مردم»‬ ‫دارد را عنوان رویکرد این دوره از جشنواره برگزیدیم‪ ،‬چرا که در حال‬ ‫حاضر هنر باید برای مخاطب به عنوان یک شــکل قابل درک و قابل‬ ‫هضم دربیاید که مردم ائینه ای تمام نما از وجوه خود را در ان ببینند با‬ ‫همین پیوند جشنواره بر اساس سیاست گذاری هایی شورای جشنواره‬ ‫کار خود را در جشنواره پانزدهم با رویکرد هنر متعالی برای مردم شروع‬ ‫کرد اثار ارسالی به دبیرخانه این دوره از جشــنواره هم به تناسب با‬ ‫موضوعات ازاد از میان تمامی مضامین و مفاهیم ملی ‪ ،‬اخالقی‪ ،‬محیط‬ ‫زیستی‪ ،‬قومیتی و ‪...‬بود که با توجه به این رویکرد باز و روشن‪ ،‬مسلما هر‬ ‫هنرمندی برگرفته از دغدغه های ذهنی و مفهومی به خلق اثر پرداخته‬ ‫و ان را در اثر خود در شمایلی بدیع خلق و انعکاس داده بود‪ .‬این دوره از‬ ‫جشنواره در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار شده بود و هنرمندان‬ ‫در هر دو بخش اثار خود را برای حضور در جشنواره ارسال کرده بودند‪.‬‬ ‫با توجه به ســابقه درخشــان تان در دبیری و برگزاری‬ ‫جشنواره هنرهای تجسمی و تسلطی که در این حوزه از هنر‬ ‫دارید‪ ،‬پیشرفت های هنری این رشته را در ایران نسبت به اثار‬ ‫شاخص جهانی در چه سطحی می دانید؟‬ ‫هر چند که همواره بحث اموزش در هنرهای تجسمی با مشکالت و‬ ‫خدشه های زیادی همراه بوده‪ ،‬اما خوشبختانه این اموزش ها توانسته‬ ‫رشد دهنده و تاثیر گذار در این رشــته باشد‪ .‬البته بخشی از این رشد‬ ‫چشمگیر وابسته به استعداد عالقه مندان این شاخه هنری است اما‬ ‫در مقایسه این اثار در جهان باید اذعان داشت که خالقیت های این‬ ‫مرزوبوم ازنظر ماهوی در تفاوت با هنر جهان است چرا که هنرمندان‬ ‫ما ریشه های محکمی در شاخه های هنری امیخته با فرهنگ ایرانی‬ ‫مانند نگارگری وخوشنویسی دارند که در جهان تقریبا بدون رقیب‬ ‫است‪ .‬اما پویایی این شاخه ها در طول این سالیان نسبت به سال های‬ ‫گذشته همواره احساس شده است‪.‬‬ ‫میزان استقبال هنرمندان هنرهای تجسمی از جشنواره‬ ‫امسال نسبت سال های گذشته را چطور ارزیابی کرده اید؟‬ ‫جشنواره امسال‪ ،‬مشابه سال های گذشته در بخش اثار ارسالی و‬ ‫چرا جشنواره هنرهای تجسمی با این حجم از اثار پربار بین‬ ‫المللی برگزار نمی شود؟‬ ‫جشنواره هنرهای تجسمی در دوره های سوم تا هفتم به صورت بین‬ ‫المللی برگزار شده است‪ ،‬که اتفاقا در همین دوره ها شاهد پیشرفت های‬ ‫بســیار تاثیرگذار و مثبتی در این حوزه بوده ایم‪ ،‬امــا بنا به دالیلی از‬ ‫جشنواره هفتم تا پانزدهم دوستانی که دست اندرکار این جشنواره‬ ‫بوده اند ترجیح داده اند که این رویداد به صورت ملی برگزار شود‪ ،‬اما‬ ‫در دوســال اخیر با مطالعاتی که در این حوزه انجام شده است به این‬ ‫جمع بندی رسیده ایم که این جشنواره می تواند زین پس به صورت‬ ‫بین المللی هم در سطح جهانی حضور داشته باشد و فکر می کنم باید‬ ‫زمینه های الزم برای این مهم فراهم شود تا مجددا جشنواره هنرهای‬ ‫تجسمی را به صورت بین المللی برگزار کنیم‪.‬‬ ‫یعنی احتمال این ممکن می رود که در ســال اینده این‬ ‫جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود؟‬ ‫پیشنهاد بنده بر این قواســت که این امر شدنی شود‪ ،‬اما متولیان‬ ‫فرهنگی و برگزارکنندگان هستند که باید تصمیم نهایی خود را دراین‬ ‫زمینه اتخاذ کنند که جشــنواره در گســتره ملی برگزار شود یا بین‬ ‫المللی؟ چرا که برگزاری جشنواره بین المللی ساز و کار متفاوت تری‬ ‫نسبت به ملی دارد واز طرفی اعتبارات موردنیاز ان نیز متفاوت است‪.‬‬ ‫اما به هر حال تصمیم گیرندگان با توجه به دو دوره نهایی برگزار شده‬ ‫این جشــنواره و افقی که در ان به وضوح دیده شده است‪ ،‬می توانند‬ ‫تصمیم مناسب تری را در این حوزه بگیرند‪،‬با توجه به اینکه برگزاری‬ ‫جشنواره در سطح بین المللی می تواند اورده های بسیار خوبی را برای‬ ‫هنرمندان و هنرهای تجسمی کشور داشته باشد‪.‬‬ ‫در چند رشته و شاخه به این جشنواره اثر ارسال شده است ؟‬ ‫بخش اصلی این جشنواره طوبای زرین بوده است که پذیرای اثار‬ ‫هنرمندان در ‪ 8‬رشته شامل ؛ رشته های تصویرسازی‪ ،‬حجم(مجسمه‪،‬‬ ‫سرامیک و چیدمان)‪ ،‬خوشنویسی‪ ،‬طراحی گرافیک‪ ،‬عکاسی‪ ،‬کارتون‬ ‫و کاریکاتور‪ ،‬نقاشی‪ ،‬نگارگری بوده است که پس از بررسی و رای گروه‬ ‫های تخصصی داوری به نمایشگاه راه یافته و از میان اثار منتخب‪ ،‬اثار‬ ‫برگزیده در اختتامیه مشخص و معرفی می شوند‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫بخش ویژ ه دیگر هم به نام قله ها بود این بخش به قله های افتخار ایران‬ ‫و ایرانی می پردازد به این معنی که در این بخش هنرمندی که برای خود‬ ‫قله ای را فرض کرده و می توانست در ان رابطه اثری را خلق کند‪ ،‬می‬ ‫توانست اثر خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کند‪ ،‬دو رشته نمایشگاه‬ ‫گردانی در شاخه گرافیک وکاریکاتور هم در این دوره از جشنواره هم‬ ‫اضافه شده بود عالوه بر این ها بخش ویژه دیگری هم بود با نام تجسم هنر‬ ‫بود به این ترتیب که دنباله جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان ها‬ ‫بود‪ .‬در این بخش ما در ‪ 32‬استان نمایشگاههای را با اثاری از هنرمندان‬ ‫مقیم استان ها در بخش غیر رقابتی به معرض نمایش گذاشته بودیم‪.‬‬ ‫در کلیت اثار ارســالی که از سوی هنرمندان به دبیرخانه‬ ‫ارسال شده بودند‪ ،‬ایا می توانســتید احساس کنید معنا یا‬ ‫مفهومی خاص به صورت نمادین تر در بیشــتر اثار حضور‬ ‫پررنگ تری داشته است؟‬ ‫خیر‪ ،‬نگاه هنرمندان بسیار متنوع بوده است‪ ،‬در این جشنواره بنا بر‬ ‫اینکه هنرمندان می توانند با موضوع ازاد در این عرصه خلق اثر کنند‪،‬‬ ‫هر کدام با توجه به حال و هوای شخصی و جغرافیایی زیسته خود در‬ ‫شکل افرینی اثر همت گماشتند و به طور کلی از همه موضوعاتی که‬ ‫پیرامون هنرمندان است اثر ارسالی داشــته ایم که هر کدام از اثار با‬ ‫موضوعی کامال برامده از ذهن هنرمند خلق شده بود‪.‬‬ ‫بســیار عالی این امر نشانگر این اســت که خوشبختانه‬ ‫هنرمندان این رشته در بازنمایی صادقانه جهان زیسته خود‬ ‫موفق عمل کرده اند و مانند سایر رشته های هنری کمتر درگیر‬ ‫اثار سفارشی و یا تقلیدی هســتند‪ ،‬با این حساب در سبک‬ ‫پردازی چطور؟ ایا هنرمندان این حوزه در سبک پردازی خلق‬ ‫اثر رویکردی متمایل گرا به یک سبک هنری خاص داشته اند؟‬ ‫عمدتا میل به تمام سبک های هنری در اثار دیده می شد‪ ،‬که با توجه‬ ‫به مفهوم ارائه شده سبک هنری مشخصی را برای خود برگزیده بودند‬ ‫و خوشبختانه در این مورد هم با تنوعی از سبک پردازی های مدرن و‬ ‫کالسیک روبرو بودیم‪.‬‬ ‫میزان پایبندی هنرهای تجســمی را در احیای ریشه ای‬ ‫مولفه های ایرانی در خلق اثار چگونه دیده اید؟‬ ‫با توجه به اینکه اثار عمدتا با دغدغه های مشترک ملی و میهنی خلق‬ ‫می شود‪ ،‬طبیعتا اثار حال و هوای ایرانیزه ای دارد‪ ،‬مثال در بخش عکاسی‬ ‫که کامال مستند کار شده است و یا کاریکاتور که برگرفته از حال و هوای‬ ‫جامعه با نگاهی طنازانه است و همین طور سایر رشته های دیگر این‬ ‫حوزه که با توجه به کاربردی بودنشان در تقابل با جامعه ارائه شده بود‪.‬‬ ‫فارغ ازجشنواره چشم انداز شغلی و حرفه ای هنرمندان این‬ ‫عرصه را در ایران در این مقطع زمانی چگونه براورد کرده اید؟‬ ‫یکی از مشکالت بزرگ در هنر معیوب بودن چرخه اقتصادی ان‬ ‫اســت‪ ،‬متاســفانه این معیوبی هنر در چرخه اقتصادی بیش از بقیه‬ ‫گریبانگیر هنرمندان می شود‪،‬این بحث هم وابسته به امروز و دیروز‬ ‫نیست‪ ،‬مدتهاست که متلسفانه شــاهد این روند نا امن در هنر ایران‬ ‫هستیم‪ .‬بنابراین متولیان فرهنگ وهنر باید یک بار برای همیشه یک‬ ‫فکر جدی و تصمیمی قاطع برای پایان دادن و رفع این این مســئله‬ ‫بگیرند‪ .‬و این در صورتی اســت که تصمیم گیرنــدگان در این حوزه‬ ‫دغدغه معیشیت این اقشار را به خوبی درک کنند با توجه به اینکه در‬ ‫ایران استعدادهای بالقوه و پتانسیل های بسیار قابل رشد و ارتقای در‬ ‫میان هنرمندان احساس می شود چنانچه نواقص این چرخه معیوب‬ ‫اقتصادی رفع شود‪ ،‬هنرهای تجسمی قابلیت این را دارد که در عرصه‬ ‫های ملی و بین المللی تولید ثروت کنــد در مقابل وقتی هنرمندان‬ ‫دائما در یک تنگنای دائمی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اجتماعی‬ ‫و فرهنگی قرار بگیرند‪ ،‬قدرت خالقانه اشان در ارائه اثر هنری کاهش‬ ‫خواهد یافت‪ .‬امیدوارم این مسئله از مباحث اصلی متولیان فرهنگی‬ ‫و هنری ما باشد تا هنرمندان با دغدغه های اقتصادی و ‪ ...‬کمتری به‬ ‫سه شنبه‪ 2‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1376‬‬ ‫‪5‬‬ ‫فعالیت در رشته خود بپردازند‪.‬‬ ‫بیشترین مشکل در علل شکل گیری این چرخه معیوب‬ ‫اقتصادی چیست؟‬ ‫این مسئله نیاز به یک بحث کارشناسی و عمیق دارد که زمان ان از‬ ‫مقال این مصاحبه خارج است‪ .‬این وضعیت برای خروج از این حالت‬ ‫نیاز به بررسی بسیار عمیق و با پیگیری پویا دارد‪.‬‬ ‫ایا پس لرزه های اتفاقات اخیر که در جامعه رخ داد و بیش‬ ‫از پیش هنرمندان سینما‪ ،‬تئاتر و ‪ ..‬را تحت الشعاع قرار داد‪،‬‬ ‫در هنرهای تجسمی‪ ،‬خصوصا دربرگزاری پانزدهمین دوره از‬ ‫جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز احساس شد؟‬ ‫بله‪ ،‬مطمئنا‪ .‬چرا که هنر و هنرمند دو قطب تعاملی هســتند که‬ ‫برگرفته از جامعه هنر خود را به تصویر می کشند‪ .‬پس حتما تاثیر این‬ ‫اتفاقات هم در اثار و هم در روحیه هنرمندان قابل لمس بود البته باید‬ ‫اذعان داشت که این حوادث ممکن است راه خلق اثر را برای برخی تند‪،‬‬ ‫برای برخی کند و یا مسدود کند و در نتیجه برای بعضی از نظر حرفه‬ ‫ای پیامدهایی مثبت و یا منفی را به دنبال داشته باشد‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‪:‬‬ ‫امیدوارم در این شرایط برای داشتن یک جامعه ارمانی و فرهنگی‬ ‫غنی که مستلزم پرورش هنرمند است همه دست به دست هم بدهند‪.‬‬ ‫هنر برای رویش نیاز به یک جامعه نقد و نقــادی دارد‪ ،‬به این منظور‬ ‫باید همه مردم زبان هنری را بشناســند در این میان اصحاب رسانه‬ ‫می توانند بیشتر کمک رسانی را در این زمینه داشته باشند و با اطالع‬ ‫رسانی دقیق و شبکه ای در همه زمینه های هنری میل به شناخت و‬ ‫توجه به هنر را در مردم بیدار کنند‪ .‬و با ایجاد بحث های داغ علمی نقد‬ ‫و نقادی علمی و هنری پویایی جامعه را به سمت مسیری صحیح پیش‬ ‫ببرند که مطمئنا این موارد بسیار در تولید اثر هنرمند و نوع زندگی‬ ‫هنرمندان تاثیر مستقیم خواهد داشت‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫سه شنبه‪ 2‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1376‬‬ ‫اتاق شماره ‪ ۶‬شروع شد‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫نمایش «اتاق شماره ‪ »۶‬به نویسندگی‪ :‬انتوان چخوف‪ ،‬مترجمی و دراماتورژی‪ :‬طالیه زهره وندی‪،‬‬ ‫کارگردانی‪ :‬فرزاد سهرابی و تهیه کنندگی‪ :‬منوچهر هادی اجراهای خودرا در پردیس تئاتر شهرزاد اغاز‬ ‫کرد‪ .‬در این اثر نمایشــی (به ترتیب ورود به صحنه) محمدهادی فالح‪ ،‬مهدی جعفری‪ ،‬حسام قانونی‪،‬‬ ‫گندم ابراهیمی‪ ،‬نوش افرین شریف احمدی‪ ،‬ســحر دانش‪ ،‬محسن اصغری‪ ،‬مصطفی فرهادمهر‪ ،‬فرزاد‬ ‫سهرابی‪ ،‬هدا قریشی‪ ،‬ایالر امیری روی صحنه می روند‪ .‬در خالصه داستان این نمایش امده است‪ :‬همه ی‬ ‫ما بیماریم! فقط بعضی از ما کمتر از دیگران بیماریم‪« ...‬اتاق شماره ‪ »۶‬تا ‪ ۲۶‬اسفندماه‪ ،‬هرشب ساعت‬ ‫‪ ۲۲:۳۰‬در پردیس تئاتر شهرزاد‪-‬سالن ‪ ۳‬روی صحنه می رود‪/.‬ایرنا‬ ‫دوساالن ه نقد زرین نامزدهای خود را شناخت‬ ‫هیات مدیره انجمن نقد ادبی ایران‪ ۶ ،‬پژوهشگر را به عنوان نامزدهای دریافت دومین دوره جایز ه ملی‬ ‫دوساالن ه نقد زرین‪ ،‬یادنام دکتر عبدالحسین زرین کوب معرفی کرد‪ .‬هیات مدیره انجمن پس از بررسی‬ ‫و داوری های مقاالت راه یافته به دور سوم جایزه‪ ۶ ،‬پژوهشگر زهرا صابری نیا‪ ،‬مصطفی صدیقی‪ ،‬قدرت‬ ‫قاسمی پور‪ ،‬سجاد ممبینی‪ ،‬فواد مولودی و رویا یدالهی را به عنوان نامزدهای دریافت این جایزه معرفی‬ ‫کرد‪ .‬از بین ‪ ۶‬نامزد یادشده سه پژوهشگر‪ ،‬جوایز اول تا سوم شامل تندیس‪ ،‬سپاسنامه و جایزه نقدی را‬ ‫در مراسم اختتامیه جایزه که در روز چهارشنبه ‪ ۱۰‬اسفند ‪ ۱۴۰۱‬و در محل موسسه خانه کتاب برگزار‬ ‫خواهد شد‪ ،‬دریافت خواهند کرد‪/ .‬ایرنا‬ ‫اجرای عمومی در و گبر و یک قرص نان اغاز شد‬ ‫اجرای نمایش «در و گبر و یک قرص نان» به نویسندگی و کارگردانی داود فتحعلی‬ ‫بیگی از ‪ 30‬بهمن در تاالر چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اغاز شد‪.‬‬ ‫داود فتحعلی بیگی درباره محتوای این نمایش گفته است‪« :‬متن این نمایشنامه را‬ ‫سال ها پیش‪ ،‬تحت تاثیر چند روایت از حرم رضوی و کرامات امام رضا (ع) نوشته بودم‪ .‬روایت‬ ‫اول که مربوط به دوران صفوی است‪ ،‬مربوط به طراحی صحن و سرای امام رضا (ع) است‬ ‫که توسط شیخ بهایی طراحی و انجام شده بود‪.‬‬ ‫بخش دیگر نمایش درباره شفا یافتن فرستاده سلجوقیان به دربار خوارزمشاهیان‬ ‫اســت‪ .‬این مرد که بیماری برص داشته اســت‪ ،‬از ان نگران بود که توسط دربار‬ ‫خوارزمشاهیان پذیرفته نشــود؛ ولی او به دربار می اید‪ ،‬شفا می یابد‪ .‬بخش‬ ‫سوم داستان نمایش که کامال توسط خودم نگاشته شده درباره زنی است که‬ ‫برای سیر کردن فرزندان گرســنه اش‪ ،‬قرصی نان می دزدد‪ .‬ماموران دولت‪،‬‬ ‫او را دستگیر می کنند و برای مجازات‪ ،‬قصد دارند که دست او را قطع کنند‪.‬‬ ‫فرستاده سلجوقیان با دیدن صحنه اجرای مجازات‪ ،‬ان زن را ضمانت می کند و او‬ ‫را نجات می دهد‪.‬‬ ‫در این اثر نمایشی که یکی از نمایش های به صحنه رفته در چارچوب چهل و‬ ‫یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود حمیدرضا معدنکن‪ ،‬امیرازاد روستا‪،‬‬ ‫فاطمه رضاخانی‪ ،‬محمد رمضانی‪ ،‬کیانوش حاتمی‪ ،‬ســاغر نوروزی‪ ،‬محمد حاج‬ ‫محمدی‪ ،‬مصطفی خدابنده لو‪ ،‬علی صابر‪ ،‬ارش اعظمی‪ ،‬ثنا ازادروستا‪ ،‬امیر علی‬ ‫بهاری به عنوان بازیگر حضور دارند‪.‬‬ ‫نمایش «در و گبر و یک قرص نان» هر شب ساعت ‪ ۱۹‬با مدت زمان ‪ ۷۰‬دقیقه در‬ ‫تاالر چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود‪/.‬مهر‬ ‫پایان کار هیات انتخاب جشنواره گیلدخت‬ ‫یاسر محجوب دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر خیابانی‬ ‫«گیلدخت» با اشاره به برگزاری نخستین جشــنواره تئاتر خیابانی‬ ‫«گیلدخت» در گیالن اظهار کرد‪ :‬بازبینی اثار این جشنواره با حضور‬ ‫داوران و کارشناس مطرح در رشت برگزار شد‪ .‬وی با اشاره به هیئت‬ ‫انتخاب این جشنواره افزود‪« :‬فرهاد رحمان زاده» بازیگر وکارگردان‬ ‫‪« ،‬اکبر صمدی نیا» کارشــناس تئاتر ‪ ،‬کارگردان و نویسنده‪« ،‬هومن‬ ‫میرمعنوی» دبیر فنی جشنواره‪ ،‬نویسنده‪ ،‬کارگردان و بازیگر‪ ،‬بازبینی‬ ‫این جشنواره را بر عهده داشته اند‪.‬‬ ‫محجوب از انتخاب و راهیابی ‪ ۹‬اثر در این جشنواره خبر داد و اضافه‬ ‫کرد‪ :‬فراخوان این جشنواره از شهریورماه اغاز و تا پایان ‪ ۲۵‬بهمن ماه‬ ‫‪ ۲۲‬اثر به دبیرخانه ارسال شد‪ .‬زن و دفاع مقدس‪ ،‬زنان و انقالب اسالمی‪،‬‬ ‫زنان و بنیان خانواده‪ ،‬زنان و اســیب های اجتماعی‪ ،‬زنان و حجاب و‬ ‫عفاف‪ ،‬زنان و خانواده از مهم ترین موضوعات و محورهای جشــنواره‬ ‫تئاتر گیلدخت بوده است‪/.‬مهر‬ ‫نقاشی و مجسمه «کهن الگو» تیتکانلو‬ ‫نمایشگاه نقاشی و مجسمه با عنوان کهن الگو یونگ در مرکز‬ ‫هنری نقش جهان وابسته به فرهنگســتان هنر برپا شده است‪.‬‬ ‫محمد محمدزاده تیتکانلــو که تجربیات متعــددی در زمینه‪،‬‬ ‫عکاسی‪ ،‬نقاشی‪ ،‬نویسندگی و فیلمســازی دارد و نمایشگاه های‬ ‫متعددی را تاکنون برپا کرده اســت‪ ،‬این بار در این نمایشــگاه‪،‬‬ ‫مجموعه ای از نقاشــی ها و مجســمه هایش که مبتنی بر نظریه‬ ‫کهن الگو گوستاو یونگ است را در گالری نقش جهان به نمایش‬ ‫گذاشته اســت‪ .‬او در این نمایشــگاه ‪ ۲۵‬تابلو نقاشی در سبک‬ ‫اکسپرسیونیســم و پنج مجســمه را در معرض دید مخاطبان‬ ‫گذاشته است‪.‬‬ ‫نمایشگاه نقاشی و مجسمه «کهن الگو» به همت مرکز اقتصاد‬ ‫هنر فاطر در مرکز هنری نقش جهان وابسته به فرهنگستان هنر‬ ‫برپا شده و تا پنجشنبه(چهارم اسفند) هر روز از ساعت ‪ ۱۵‬تا ‪۱۸‬‬ ‫در این مرکز میزبان عالقه مندان است‪/.‬ایرنا‬ ‫زانکو دوباره روی صحنه می رود‬ ‫«زانکو»‪ ،‬خواننده جوانی که با اهنگ «مثال» در بین هوادارانش‬ ‫شناخته می شود‪ ،‬یک ماه قبل ـ ششم بهمن ماه ـ اغازگر نخستین‬ ‫کنسرت های رسمی پس از مدتی تعطیلی بود و بدین ترتیب اجرای‬ ‫او قفل برگزاری کنسرت ها را شکست‪ .‬هرچند انتشار ویدیوی هایی‬ ‫از اجرای این خواننده جوان در فضای مجازی‪ ،‬انتقادهایی را متوجه‬ ‫سطح کیفی اجرای او کرد‪.‬‬ ‫این خواننده قرار اســت همزمان با برگزاری جشنواره موسیقی‬ ‫فجر‪ ،‬در کیش‪ ،‬با بلیت هایی تا سقف قیمت ‪ ۸۰۰‬هزار تومان‪ ،‬کنسرت‬ ‫برگزار کند‪« .‬زانکو» اعالم کرده است که قرار است امروز دوم اسفند‬ ‫در کیش در سالن پانوراما و هفتم اســفند در سالن میالد نمایشگاه‬ ‫بین المللی تهران به روی صحنه برود‪ .‬دیگر کنســرت هایی که قرار‬ ‫است خارج از جشنواره موســیقی فجر به روی صحنه بروند‪ ،‬اجرای‬ ‫کنسرت نمایش «کافه عاشقی» تا ‪ ۱۰‬اسفند در پردیس تئاتر شهرزاد‬ ‫و اجرای گروه لیان در دهم اسفند ماه در تاالر وحدت است‪.‬‬ صفحه 6 ‫سه شنبه‪ 2‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1376‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫نشست اقتباس هنر برگزار می شود‬ ‫معاونت پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر همایش «اقتباس و هنر» را امروز سه شنبه ‪ ۲‬اسفند برگزار‬ ‫می کند‪ .‬ائین افتتاحیه این همایش با سخنرانی بهمن نامورمطلق‪ ،‬رئیس فرهنگستان هنر‪ ،‬همراه خواهد بود‬ ‫و پس از ان‪ ،‬پژوهشگران در دو نشست به ارائه مقاالت خود خواهند پرداخت‪ .‬نشست نخست با عنوان «اقتباس‬ ‫در هنر و ادبیات کودکان و نوجوانان» به مدیریت مهدی علی اکبرزاده و نشست دوم‪ ،‬با عنوان «نظریه ها و‬ ‫سازوکار اقتباس در هنر» به مدیریت مریم جاللی برگزار می شود‪ .‬این همایش از ساعت ‪ ۱۰‬صبح امروز در‬ ‫سالن گلستان هن ِر فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد‪ .‬عالقه مندان برای شرکت در این همایش می توانند به‬ ‫نشانی خیابان ولیعصر‪ ،‬پایین تر از چهارراه طالقانی‪ ،‬شماره‪ ،۱۵۵۲‬مراجعه کنند‪/.‬مهر‬ ‫جایزه ویژه جهاد تبیین در جشنواره هنرهای تجسمی‬ ‫‪7‬‬ ‫مدیرکل هنرهای تجســمی از اهدای جایزه ویژه «جهاد تبیین» در ائیــن اختتامیه پانزدهمین‬ ‫جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبر داد‪ .‬عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای‬ ‫سیاستگذاری پانزدهمین جشــنواره هنرهای تجســمی فجر ضمن اعالم این خبر گفت‪ :‬با توجه به‬ ‫تاکیدات پیوسته رهبر معظم انقالب اسالمی در باب لزوم و اهمیت جهاد تبیین‪ ،‬امسال برای نخستین‬ ‫بار در جریان برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر‪ ،‬جایزه ویژه «جهاد تبیین» از سوی وزیر محترم‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی به هنرمندان منتخب اعطا می شود‪ .‬او ادامه داد‪ :‬زبان هنر‪ ،‬رساترین شیوه ممکن‬ ‫برای بیان حقایق و عنصری راهگشا در امر جهاد تبیین است‪/ .‬ایسنا‬ ‫فراخوان دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی‬ ‫مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان با اشاره به انتشار فراخوان دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬این جشنواره از سری برنامه های بیستمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به همت نهاد کتابخانه های‬ ‫عمومی کشور برگزار می شود‪ .‬محمد مخدومی اظهار کرد‪ :‬این جشنواره در سال جاری دارای بخش های بسیار متنوع و‬ ‫دارای ‪ ۲‬بخش فردی و خانوادگی است و فراخوان دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در هفته پایانی بهمن منتشر‬ ‫شده است و تا یکم تیر ‪ ۱۴۰۲‬ادامه دارد‪ .‬مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان اضافه کرد‪ :‬اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف‬ ‫ائمه معصومین(ع) و اموزه های ان به ویژه فرهنگ من ّور رضوی‪ ،‬شناسایی و معرفی کتاب های فاخر مرتبط با فرهنگ‬ ‫و سیره اهل بیت (ع) از طریق انتشار گســترده این اثار و اعتالی فرهنگ ایرانی متکی به فرهنگ دینی از اهداف‬ ‫دوازدهمین دوره این جشنواره است‪.‬‬ ‫وی یاداور شد‪ :‬دوازدهمین دوره جشــنواره کتابخوانی رضوی ضمن تمرکز بر منابع مرتبط با سیره حضرت امام‬ ‫رضا(ع)‪ ،‬دارای بخشی ویژه با محوریت حضرت امام حسن عســگری(ع) خواهد بود‪ .‬مخدومی با بیان اینکه این‬ ‫جشــنواره در بخش های فردی یا گروهی و خانوادگی‪ ،‬به ‪ ۲‬شــیوه مکتوب و الکترونیک برگزار می شود‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫عالقه مندان به شرکت در بخش انفرادی می توانند متناسب با گروه ســنی خود ضمن مطالعه کتاب ها‪ ،‬در هر یک از رشته های‬ ‫جشنواره شرکت کنند‪ .‬مخدومی با بیان اینکه منابع دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به چهارگروه سنی خردسال‪،‬‬ ‫کودک‪ ،‬نوجوان‪ ،‬جوان و بزرگسال تفکیک شده و دسترسی به کتاب ها که اسامی انها در فراخوان امده است از سه طریق خرید‬ ‫کتاب با تخفیف‪ ،‬دریافت امانی کتاب با مراجعه به کتابخانه های عمومی سراسر کشور و همچنین دسترسی به نسخه‬ ‫الکترونیک در سامانه مسابقات امکان پذیر است‪ .‬مخدومی بخش هنرهای تجسمی دوزادهمین جشنواره کتابخوانی‬ ‫رضوی را شامل نقاشی‪ ،‬طراحی‪ ،‬کالژ‪ ،‬خطاطی و خوشنویسی برشمرد و گفت‪ :‬در جشنواره امسال بخش‬ ‫دست سازه (کاغذ برش خورده‪ ،‬کتاب سازی‪ ،‬روزنامه دیواری) هم وجود دارد و شرکت کنندگان در چهار‬ ‫گروه سنی باید عکس و فیلم با کیفیت در حداکثر پنج دقیقه و با حجم‪ ۱۰۰‬مگابایت از اثار خود تهیه و ارسال‬ ‫کنند‪ .‬مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان اضافه کرد‪ :‬بخش داستان و شعر مبتنی بر نوشتن داستانک‬ ‫و سرودن شعر است و شرکت کنندگان (گروه های سنی نوجوان و بزرگسال) می توانند متناسب با موضوع و‬ ‫مفاهیم احادیث منتخب در کتاب و در نسخه های ‪ Word‬و ‪ PDF‬اثری تولید و ارسال کنند‪.‬‬ ‫وی در پایا گفــت‪ :‬بخش هنرهای دیجیتال شــامل تولید قالب های دیجیتال مانند پادکســت‪ ،‬کلیپ‪،‬‬ ‫استاپ موشن‪ ،‬پویانمایی‪ ،‬موشن گرافیک‪ ،‬نقاشی دیجیتال است‪/.‬ایرنا‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫یاسر سماوات‪ -‬کوتاه‪ ،‬بلند‪ ،‬متوسط‪ ...‬بارها و بارها در زندگی به این‬ ‫تعاریف برخوردیم‪ .‬در مقوله هنر‪ ،‬به ویژه هنر هفتم‪ ،‬سینمای کوتاه (فیلم‬ ‫کوتاه) مقوله ای است که عمری دقیقا همزمان با پیدایش این پدیده بزرگ‬ ‫جهان دارد‪ .‬به یقین بسیاری از ما فیلم های کوتاه برادران لومیر‪ ،‬مخصوصاً‬ ‫ان فیلم معروف از سردر ورودی کارخانه ای قدیمی را (با عنوان کارگران‬ ‫در حال خروج از کارخانه) که هنوز هم پابرجاست دیده ایم‪ .‬گفته می شود‬ ‫این اثر نخستین فیلم کوتاه تاریخ سینما بود‪ .‬به هر ترتیب‪ ،‬فیلم کوتاه‪ ،‬در‬ ‫ذات خود بستر پیدایش سینما‪ ،‬این هنر انسان مغرور از تسخیر دانش و‬ ‫فناوری در اواخر قرن ‪ 19‬میالدی شد‪ .‬هرچند بعدها‪ ،‬ساختار‪ ،‬تکنیک ها‪،‬‬ ‫میزانسن ها و ‪ ...‬در استاندارد ساخت فیلم کوتاه‪ ،‬تکامل چشمگیری پیدا کرد‬ ‫و سینمای کوتاه رفته رفته به بخش قابل توجه و صدالبته قابل احترامی در‬ ‫جشنواره ها و دیگر رویدادهای مربوط به هنر هفتم و پرده نقره ای تبدیل‬ ‫شد‪ .‬گونه ای از فیلم که از منظر ریخت شناسی‪ ،‬هنری واال برای بیان موتیف‬ ‫و انتقال معانی به مخاطب در گستر ه محدود زمانی می طلبد‪ .‬اکران بسته‬ ‫فیلم کوتاه «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» از تولیدات انجمن سینمای‬ ‫جوانان ایران در گروه سینمایی هنروتجربه‪ ،‬بهانه ای شد تا با سازندگان این‬ ‫فیلم ها همکالم شد‪ .‬لطفاً در این شماره با گپ و گفت من و امیر پذیرفته‬ ‫کارگردان فیلم «کپسول» همراه شوید‪.‬‬ ‫اقای پذیرفته‪ ،‬فامیلی جالبی دارید! شــما با سجاد پذیرفته‬ ‫بازیکن تبریزی تیم ملی بسکتبال ایران که نسبتی ندارید؟‬ ‫(با خنده) نه راســتش من رفسنجانی هستم و دســت برقضا گمان‬ ‫می کردم فامیلی بسیار تکی داریم! با این تعریف شما انگار اینطور نیست!‬ ‫البته حاال که دوباره با روزنامه صبا هم کالم شــدم اجازه دارم مواردی را‬ ‫تصحیح کنم؟‬ ‫بله حتما! بفرمایید لطفا‪.‬‬ ‫ببینید من در مصاحبه قبلی ام با روزنامه صبا که در ایام برگزاری چهل‬ ‫و یکمین جشنواره فیلم فجر بود‪ ،‬به همکار شــما گفتم سه فیلم کوتاه‬ ‫ساخته ام اما به اشتباه در ان شماره از قول من درج شده که پنج فیلم کوتاه را‬ ‫کارگردانی کرده ام! از این گذشته من هرگز نگفتم ساخت فیلم کوتاه محلی‬ ‫برای ازمون و خطای فیلمساز است! این درست نبود‪ .‬من همواره از حاشیه‬ ‫گریزانم و دوست داشتم این موارد را اصالح کنم‪.‬‬ ‫بله سپاس از شما‪ .‬از فیلم های کوتاهی که ساختید می گویید‪.‬‬ ‫گفت وگوی صبا با امیرپذیرفته کارگردان کپسول‬ ‫حال فیلم کوتاه با «کپسول»‬ ‫موقتا خوب می شود؟‬ ‫ِلندروا» بود‪.‬‬ ‫گمان می کنم نخستین ساخته شما‪ ،‬فیلم کوتاه «د َ‬ ‫کمی درباره موضوع ان فیلم توضیح می دهید؟‬ ‫همینطور است‪« .‬دلندروا» فیلمی درباره مادر یکی از شهیدان جنگ‬ ‫تحمیلی است که با گذشت ‪ 20‬سال از شهادت فرزندش‪ ،‬هنوز این اتفاق‬ ‫را باور نداشت‪ .‬حتی لقب مادر شهید را که بنیاد شــهید به او اعطا کرد‪،‬‬ ‫نپذیرفت و همواره بر این باور بود که فرزندش جایی زنده است‪.‬‬ ‫اسم فیلم شما هم کمی در دایره لغات من مهجور است‪ .‬درباره‬ ‫نام فیلم تان هم توضیح می فرمایید؟‬ ‫بله «دلندروا» به بیان امروزی ها یعنی ته نگرانی و دلواپسی! مثال من‬ ‫و شما با هم دوستیم و شما امروز از من خداحافظی می کنید و می گویید‬ ‫غروب که شــد خانه اید‪ .‬وقتی من غروب زنگ می زنم و تلفنم بی پاسخ‬ ‫می ماند و فردا و پس فردا هم تماس می گیرم و بازهم از شــما پاســخی‬ ‫نمی گیرم‪ ،‬ان حس دلنگرانی و دلواپسی که به من دست می دهد می شود‬ ‫دلندروا! به بیان ساده تر یعنی دل افکار‪ ،‬دل اشوب و دل نگران‪.‬‬ ‫گمان می کنم این اثر در چند جشــنواره هم دیده شــد و‬ ‫موفقیت هایی هم داشت؟‬ ‫همینطور است‪ ،‬این فیلم چند جایزه برد و در جشنواره سینما حقیقت‬ ‫هم بین اثار منتخب جای گرفت‪.‬‬ ‫گویا عالقه وافری به سینمای جنگ و دفاع مقدس دارید‪ .‬زمان‬ ‫فیلم هایی که با این موضوع می سازید‪ ،‬بعد از جنگ است؟‬ ‫بله من حدود ‪ 30‬سال دارم و جنگ را ندیدم اما در اثارم به اثرات پس‬ ‫از جنگ می پردازم‪.‬‬ ‫به نظر شما ســینمای دفاع مقدس در حوزه فیلم کوتاه‪ ،‬حق‬ ‫مطلب را ادا کرده است؟‬ ‫من فیلم هایی در این زمینه دیدم که به نظرم اثار بدی نیامدند اما درباره‬ ‫سوال شما‪ ،‬باید این توضیح را مطرح کرد که ساخت فیلم کوتاه جنگی هم‬ ‫کاری پرهزینه است‪ .‬برای نمونه شما می خواهید فیلم کوتاهی با موضوع‬ ‫جنگ بسازید و در ان فیلم جایی انفجار رخ دهد‪ .‬خب این روی دست شما‬ ‫ی‪‎‬گذارد‪ .‬گذشته از این موضوعات من خودم را وام دار این رویداد‬ ‫هزینه م ‬ ‫(دفاع مقدس) می دانم و در تئاتر هم چند کار با این مضمون داشتم‪ .‬اگر‬ ‫خاطرتان باشد نمایشی به نام «گاومیش» را روی سن بردیم که ان اثرهم‬ ‫جوایز متعددی را به خود اختصاص داد‪.‬‬ ‫م‪‎‬های سینمای دفاع مقدس را بیشتر می پسندید؟‬ ‫کدام فیل ‬ ‫از اثار اقای حاتمی کیا فیل م «مهاجر» را خیلی دوست دارم و البته که‬ ‫نمی توان از فیلم بسیار زیبای «اژانس شیشه ای» به سادگی گذشت‪ .‬ان‬ ‫فیلم فوق العاده دوست داشتنی است‪.‬‬ ‫و می رسیم به بحث شیرین فیلم «کپسول»‪ ،‬فیلمی که برگزیده‬ ‫سینمای ایران برای حضور در جایزه اسکار ‪ 2022‬شد‪.‬‬ ‫این فیلم امروز اکران می شود و اگر اجازه دهید درباره اش چیزی نگویم‪.‬‬ ‫اما درباره زمان ساخت ان‪ ،‬زمانی که کست بازیگران و عوامل را بستیم و‬ ‫امدیم کار را اغاز کنیم‪ ،‬کرونا شیوع عجیبی پیدا کرد‪ .‬به ما گفتند دست نگه‬ ‫دارید تا یک هفته بعد کرونا می رود اما می دانید که این اتفاق نیفتاد‪ .‬گفتند‬ ‫ماه بعد و ماه بعدش و ‪ ...‬اما کرونا نرفت که نرفت‪ .‬خالصه یک سال و نیم بعد‬ ‫از بستن کست‪ ،‬با وجود انکه شهر رفسنجان در رنگ بندی کرونا از مناطق‬ ‫قرمز بود‪ ،‬کار را اغاز کردیم‪ .‬ساخت فیلم ‪ 8‬روز طول کشید‪.‬‬ ‫برای این کار حامی مالی هم داشتید؟‬ ‫ن دینی‪ ،‬مدیرعامل محترم وقت‬ ‫بله پیش از اغاز فیلم خدمت مجید زی ‬ ‫باشگاه مس رفسنجان رسیدیم و ایشان هم با اغوشی باز از کار ما حمایت‬ ‫کردند‪ .‬جا دارد از جناب زین دینی تشکر ویژه ای داشته باشیم‪.‬‬ ‫ایا فیلم بلندی هم در دست ساخت دارید؟‬ ‫بله خوشبختانه اعتبارنامه تولید فیلم بلند را هم از سازمان سینمایی‬ ‫کشوری دریافت کرده ام‪ .‬نخســتین فیلم بلندم را در دست تولید دارم‪.‬‬ ‫قرارر بود فروردین سال اینده پیش تولید این کار را اغاز کنیم اما به دلیل‬ ‫درگیری ها و مشــغله هایی که داشــتیم‪ ،‬پیش تولید با کمی تاخیر اغاز‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫در فیلم بلندتان چهره شاخصی هم دارید یا از بازیگران بومی‬ ‫بهره می برید؟‬ ‫ببینید استان کرمان بازیگران شاخصی دارد‪ .‬البته در این فیلم هم از‬ ‫بازیگران بومی بهره خواهیم گرفت‪ ،‬هم اگر خدا بخواهد به قول شــما از‬ ‫بازیگرانی که چهره اند‪ .‬البته باید با تهیه کننده به جمع بندی نهایی برسیم‪.‬‬ ‫پسازساختفیلمبلند‪،‬بازهمبهساختفیلمکوتاهمی پردازید؟‬ ‫چرا نپردازم؟ قطعاً این کار را می کنم‪ .‬اتفاقاً برخی این موضوع را که بعد‬ ‫از ساخت فیلم بلند دوباره سراغ ساخت فیلم کوتاه بروید‪ ،‬ناشی از ضعف‬ ‫فیلمساز می دانند اما برای من اینطور نیست‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!