روزنامه صبا شماره 1375 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1375

روزنامه صبا شماره 1375

روزنامه صبا شماره 1375

‫دو شنبه| ‪ 1‬اسفند ‪ 20 |1401‬فوریه ‪ 29 |2023‬رجب ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1375‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫پریسا زهتابیان‪ ،‬مدیر هنرستان موسیقی دختران تهران‬ ‫برگزاری جشنواره موسییق‬ ‫یک رضورت اجمتاعی است‬ ‫گفتگو با مریم جاللی معاونت هنرهای سنتی‬ ‫وزارت میراث فرهنگی و گردشگری‬ ‫کم توجهی به صنایع دستی معلول‬ ‫نجابت هنرمندان!‬ ‫ خط استوا اولین فیلم اکران نوروزی‬ ‫رکورد فروش گیشه سینماها‬ ‫در هفته ای که گذشت‬ ‫نباید موسیقی را از مخاطب دریغ کنیم‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫دو شنبه‪ 1‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1375‬‬ ‫یک روز متفاوت از زندگی زنان‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫فیلم کوتاه «یک روز» به کارگردانی نفیسه زهری و تهیه کنندگی امیر توکلی و مهدی محموداقدم‬ ‫در حال حاضر با پایان مراحل فنی اماده نمایش در جشــنواره های بین المللی شده است‪ .‬این فیلم که‬ ‫تصویربرداری ان پاییز امسال در ارامستان دارالسالم اسالمشهر انجام شده‪ ،‬روایتی متفاوت از مشکالت‬ ‫زندگی غسال های زن دارد‪ .‬گلشید بحرایی‪ ،‬تیما تقی زاده‪ ،‬مائده عبدلی‪ ،‬پریا یعقوبی و طاهره شریفی‪،‬‬ ‫بازیگرانی هستند که در «یک روز» به ایفای نقش پرداخته اند‪ .‬دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از مجری‬ ‫طرح‪ :‬موسسه نقش افرینان فرهنگ و توسعه‪ ،‬مدیر تصویربرداری‪ :‬مجید یادگاری‪ ،‬طراح صحنه و لباس‪:‬‬ ‫شهاب شریفی و‪ ...‬پخش بین المللی این فیلم بر عهده سولماز اعتماد است‪/.‬مهر‬ ‫سطح هوشیاری شهرام عبدلی رضایت بخش است‬ ‫احسان ناجی که در تئاتر «پنچری» با شهرام عبدلی همکاری داشته است‪ ،‬درباره تازه ترین وضعیت این‬ ‫بازیگر گفت‪ :‬عبدلی به هنگام بازی در یک سریال دچار این عارضه شده و در تماسی که با دوستان این پروژه‬ ‫داشتم‪ ،‬گفتند عمل جراحی اول انجام شده و باید جراحی دوم هم صورت بگیرد‪ .‬او ادامه داد‪ :‬خوشبختانه به‬ ‫گفته این دوستان‪ ،‬یک تیم جراحی خوب در بیمارستان قائم مشهد ایشان را درمان می کنند و خوشبختانه‬ ‫سطح هوشیاری او باال رفته و به زودی عمل جراحی دوم هم انجام می شود‪ .‬بر اساس اخبار منتشر شده در‬ ‫برخی رسانه ها‪ ،‬شهرام عبدلی مشغول بازی در سریال «اسوده باش» به کارگردانی حسن حج گذار بوده‬ ‫ن قائم مشهد منتقل شد‪/ .‬ایسنا‬ ‫است که ‪ ۲۸‬بهمن ماه دچار خون ریزی مغزی و به بیمارستا ‬ ‫ خط استوا اولین فیلم اکران نوروزی‬ ‫پخش کننده فیلم «خط استوا» با انتشار پوستر خط استوا‪ ،‬از اغاز اکران این فیلم کمدی به عنوان اولین‬ ‫فیلم اکران نوروزی ‪ ۱۴۰۲‬خبر داد‪ .‬سعید خانی‪ ،‬مدیر دفتر پخش خانه فیلم‪ ،‬درباره اکران فیلم کمدی «خط‬ ‫استوا» که از سوم اسفندماه به ســینما می اید‪ ،‬بیان کرد‪ :‬از انجا که مدت ها بود فیلمی روی پرده نیامده و‬ ‫مخاطب‪ ،‬بیشتر به دنبال فیلم جدید است و ما هم «خط استوا» را جزو گزینه های نوروزی «خانه فیلم»‬ ‫مدنظر داشتیم‪ ،‬تصمیم گرفتیم ان را اکران کنیم منتها سه هفته زودتر این کار را انجام دادیم چون با توجه به‬ ‫فضای کمدی و مفرح فیلم تصور کردیم که «خط استوا» می تواند در این شرایط‪ ،‬مخاطب را به سینما بکشاند‬ ‫و امیدوارم با استقبال خوب تماشاگران هم مواجه شود‪ .‬او در پاسخ به اینکه به نظر می رسد مثل سال های‬ ‫گذشته تاریخ مشخصی یا برنامه ریزی ویژه ای برای شروع اکران نوروزی وجود ندارد‪ ،‬گفت‪ :‬اساساً شرایط‬ ‫اکران با توجه به اتفاقات اخیر نسبت به گذشته تغییر کرده است‪ .‬ما با میزان قابل توجهی فیلم مواجه هستیم‬ ‫که دولتی هستند و احساس می شود مخاطب زیادی ندارند به همین دلیل متقاضی اکران برای نوروز امسال‬ ‫با گذشته فرق دارد‪ .‬وی که مدیر پردیس سینمایی صبامال نیز است‪ ،‬با اشاره به اینکه باید ادامه اکران سه‬ ‫فیلمی را که پیش از جشنواره فجر و در شرایط سخت اکران شدند‪ ،‬در عید هم در نظر داشت افزود‪ :‬در نهایت‬ ‫ممکن است چهار تا پنج فیلم دیگر برای نوروز به اکران برسد ولی با توجه به همزمانی نوروز امسال با ماه‬ ‫مبارک رمضان شرایط به سمتی پیش رفته که بیشتر فیلم ها اولویت اکران خود را برای عید فطر گذاشته اند‬ ‫و با توجه به تمام این شرایط ما تشخیص داده ایم که در همین مقطع فیلم را اکران کنیم و نمایش ان در عید‬ ‫هم ادامه خواهد داشت‪ .‬خانی بیان کرد ‪ :‬قطعاً مثل سال های گذشته ارشاد برای اکران نوروز تصمیم گیری‬ ‫می کند ولی به نظر می رسد متقاضی اکران عید کم باشد و یا دست کم انطور نیست که سر ان دعوا باشد‪ .‬او در‬ ‫پاسخ به اینکه ایا از میان فیلم های جشنواره فجر امسال قراردادی را برای اکران بسته است گفت‪ :‬به نظرم بجز‬ ‫دو تا سه فیلم‪ ،‬بقیه فیلم های جشنواره فجر پرمخاطب نیستند و ان چند فیلم را هم در حال مذاکره هستیم‪.‬‬ ‫البته از سال های گذشته فیلم های «سه کام حبس»‪« ،‬عامه پسند» و «ابر بارانش گرفته» را در همین دفتر‬ ‫پخش در نوبت نمایش داریم و اولویت ما این است که ابتدا ان ها را به اکران برسانیم‪/.‬ایسنا‬ ‫‪ DGA‬بهترین کارگردان ‪ 2023‬را معرفی کرد‬ ‫مراسم انتخاب بهترین کارگردان های امریکا (‪ )DGA‬به مجری‬ ‫گری جاد اپاتو برگزار و جایزه اصلی بــرای بهترین کارگردانی فیلم‬ ‫سینمایی سال به دنیل کوان و دنیل شــاینرت برای کمدی علمی‪-‬‬ ‫تخیلی «همه چیز همه جا یک باره» رسید‪ .‬این ‪ ۲‬کارگردان موفق شدند‬ ‫تا تاد فیلد برای «تار»‪ ،‬جوزف کوشیسنکی برای «تاپ گان‪ :‬ماوریک»‪،‬‬ ‫مارتین مک دونا برای «اشباح اینیشرین» و استیون اسپیلبرگ برای‬ ‫«فیبلمن ها» را کنار بزنند‪ .‬مجری مراسم در مونولوگ افتتاح مراسم‬ ‫با شوخی با اینکه جای تعجب دارد که ایالن ماسک هنوز این مراسم‬ ‫را نخریده و اینکه هیچ فیلمساز زنی امسال در ردیف کارگردان های‬ ‫نامزد سال جای نداشت‪ ،‬مراسم را اغاز کرده بود‪ .‬در ماه ژانویه نامزدهای‬ ‫این جوایز معرفی شده بودند وهمان زمان هم به حضور نداشتن هیچ‬ ‫فیلمساز زنی در فهرســت نامزدها انتفاد شده بود‪ .‬سارا پولی با «زنان‬ ‫حرف می زنند» و جینا پرینس ‪ -‬بایتوود با «پادشاه زن» از چهره های‬ ‫مطرح زن امسال در زمینه کارگردانی بودند‪/.‬مهر‬ ‫خالق مرد رودخانه برفی درگذشت‬ ‫جورج ترامبول میلر کارگردان سینمایی و تلویزیونی ‪ ۷۹‬ساله‬ ‫استرالیایی بر اثر حمله قلبی در بیمارستانی در ملبورن درگذشت‪.‬‬ ‫جورج ترامبول میلر سال ‪ ۱۹۴۷‬در اسکاتلند به دنیا امده بود‬ ‫و وقتی ‪ ۴‬ساله بود با خانواده اش راهی استرالیا شد‪ .‬اولین کارش‬ ‫را به عنوان فیلمبردار در ‪ ۲۱‬ســالگی به دست اورد و به زودی در‬ ‫فیلم های مختلفی چون «بخش ‪« ،»۴‬پلیس متالک»‪« ،‬جعبه» و‬ ‫«سالیوان ها» کار کرد‪.‬‬ ‫وی سال ‪ ۱۹۸۲‬با کارگردانی وسترن «مرد رودخانه برفی» با‬ ‫بازی کرک داگالس به شهرت رسید‪ .‬این فیلم در استرالیا ‪۱۷.۲‬‬ ‫میلیون دالر فروخت و فروشــش در دنیا بیش از ‪ ۲۰‬میلیون دالر‬ ‫بود و با گذشت بیش از ‪ ۴۰‬سال همچنان یکی از ‪ ۲۰‬فیلم پرفروش‬ ‫داخلی استرالیا در گیش ه سینماهاست‪ .‬اخرین فیلم او «شکار» در‬ ‫سال ‪ ۲۰۰۹‬بود که به دنبال اختالف با تهیه کننده خواست تا نامش‬ ‫در فهرست سازندگان فیلم درج نشود‪/.‬مهر‬ ‫کارول اوتس علیه اسپیلبرگ‬ ‫جویس کارول اوتس نویسنده سرشناس امریکایی این روزها به نقد‬ ‫فیلم عالقه مند شده است‪ .‬نویسنده ای که در ‪ ۸۴‬سالگی هنوز تقریباً‬ ‫سالی یک کتاب منتشر می کند‪ ،‬این روزها به منتقد حرفه ای فیلم در‬ ‫توییتر بدل شده است‪.‬‬ ‫وی به تازگی در نقدهایش هیچکاک را به عنوان کارگردانی معرفی‬ ‫کرده که بیش از حد به اثارش بها داده شــده زیرا فیلم هایش زیادی‬ ‫مصنوعی هستند و «همه چیز همه جا یک باره» را خسته کننده ترین‬ ‫و پرمدعاترین فیلمی که تا به حال دیده خواند‪ .‬وی انتخاب تام کروز‬ ‫و نیکول کیدمن برای فیلم «چشــم های کام ً‬ ‫ال بســته» کوبریک را‬ ‫انتخاب های نادرستی خوانده‪« ،‬کیل بیل» تارانتینو را بسیار احمقانه‬ ‫نامیده و پایان «راننده تاکسی» را هم درب و داغان ارزیابی کرده است‪.‬‬ ‫اما اوتس از کریســمس تاکنون حداقل ده ها بار درباره تنفرش از‬ ‫«فیبلمن ها» استیون اسپیلبرگ توییت کرده است که این حجم از‬ ‫نفرت برای یک فیلم غیرعادی به نظر می رسد‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫دو شنبه‪ 1‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1375‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫شب داخلی دیوار درحقوق بشر ژنو‬ ‫بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم حقوق بشر ژنو از تاریخ ‪ ۱۹‬تا ‪ ۲۸‬اسفند در کشور سوئیس‬ ‫برگزار می شود و فیلم سینمایی شب داخلی دیوار‪ ،‬به کارگردانی وحید جلیلوند در بخش مسابقه فیلم های‬ ‫داستانی این رویداد به روی پرده خواهد رفت‪ .‬شب داخلی دیوار‪ ،‬نخستین نمایش جهانی خود را در هفتاد‬ ‫و نهمین دوره جشنواره ونیز در بخش مسابقه تجربه کرد و در ادامه نیز به چندین جشنواره از جمله تورنتو‬ ‫کانادا‪ ،‬هامبورگ در المان‪ ،‬جشنواره بوسان کره جنوبی و جشنواره بین المللی چنای در کشور هند حضور‬ ‫ش افرینی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم‬ ‫داشته و نوید محمدزاده برای نق ‬ ‫اوراسیا در کشور قزاقستان شد و به تازگی به جشنواره فیلم بلگراد نیز دعوت شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫‪3‬‬ ‫رویای من اماده شد‬ ‫فیلم مستند رویای من‪ ،‬پس از گذراندن مراحل پس از تولید و صداگذاری و موسیقی و اصالح رنگ‬ ‫اماده نمایش شد‪ .‬این مستند به نویسندگی و کارگردانی مهدی خطیبی به موضوع بازیگری و کالس های‬ ‫بازیگری و حواشی ان و ارزوها و رویای جوانان می پردازد‪ .‬فیلمبرداری این فیلم بهمن ماه سال گذشته طی‬ ‫چند جلسه در لوکیشن بسته و داخلی انجام شد و پس از انجام مراحل تدوین و اصالح رنگ پروانه ساخت‬ ‫دریافت کرد‪ .‬علی پویان‪ ،‬نسرین نکیسا‪ ،‬امین میری‪ ،‬ســحر خزائلی‪ ،‬یداهلل شادمانی‪ ،‬مهرداد اوغازیان‪،‬‬ ‫امین محمد رضایی‪ ،‬مهدی اقا زاده‪ ،‬سوگند فتحی‪ ،‬پرنیا خلیل زاده و سها عباسی از جمله بازیگران این‬ ‫مستند هستند‪/ .‬ایرنا‬ ‫رکورد فروش گیشهسینماها در هفته ای که گذشت‬ ‫سینماهای سراسر کشــور‪ ،‬طی روزهای پنجشنبه‪ ،‬جمعه و‬ ‫شنبه گذشته فروشی معادل ‪ ۵‬میلیارد و ‪ ۹۰۰‬میلیون داشتند که‬ ‫بهترین میزان فروش سینماها در ایام تعطیل‪ ،‬طی ‪ ۶‬ماهه دوم‬ ‫امسال محسوب می شود‪ .‬طی این ‪ ۳‬روز‪ ۱۵۸ ،‬هزار و ‪ ۳۰۰‬مخاطب‬ ‫به سینما رفتند که برای این تعداد مخاطب‪ ۶۰۲۴ ،‬سانس تعریف‬ ‫شد‪ .‬سینماها برای روز پنجشنبه‪ ۱ ،‬میلیارد و ‪ ۴۰۰‬میلیون‪ ،‬برای‬ ‫روز جمعه‪ ۲‬میلیارد و‪ ۶۵۰‬میلیون و برای شنبه نیز‪ ۱‬میلیارد و‪۸۵۰‬‬ ‫میلیون تومان فروش داشتند‪ .‬طی این ‪ ۳‬روز‪ ،‬کمدی بخارست‬ ‫با ‪ ۶۰‬هزار مخاطب و ‪ ۲‬میلیــارد و ‪ ۲۳۰‬میلیون تومان فروش‪،‬‬ ‫پرفروغ ترین فیلم سینمای ایران بود‪ .‬مالقات خصوصی با‪ ۳۶‬هزار‬ ‫‪ ۶۰۰‬مخاطب و گیشه‪ ۱‬میلیارد و‪ ۴۶۰‬میلیونی در رتبه دوم و کمدی‬ ‫سیاسی چپ‪ ،‬راست نیز با ‪ ۲۸‬هزار و ‪ ۲۰۰‬مخاطب و ‪ ۱‬میلیارد و ‪۱۰۰‬‬ ‫میلیون تومان فروش‪ ،‬در رتبه سوم جدول فیلم های پرتماشاگر‬ ‫قرار گرفت‪ .‬همچنین فیلم های لوپتو‪ ،‬پالتو شتری‪ ،‬جزیره فضایی‪،‬‬ ‫پسر دلفینی‪ ،‬بام باال و ابلق نیز در رتبه های دیگر این جدول قرار‬ ‫گرفتند‪ .‬اهمیت این فروش تقریبــا ‪ ۶‬میلیاردی از ‪ ۲‬منظر قابل‬ ‫بررسی است‪ :‬نخست ان که‪ ،‬ســینماها برای روز پنجشنبه به‬ ‫دلیل مصادف شدن با سال روز شــهادت امام موسی کاظم (ع)‪،‬‬ ‫از ساعت ‪ ۱۷‬اغاز به کار کردند که ‪ ۶‬ساعت دیرتر از اغاز معمول‬ ‫سینماهای کشور محسوب شده و تاثیر منفی مستقیمی بر روی‬ ‫گیشه داشته است‪ .‬نکته دوم به این مورد بازمی گردد که سینماها‪،‬‬ ‫در تعطیالت شنبه ‪ ۱۵‬مرداد به مناسبت والدت امام علی (ع)‪ ،‬در‬ ‫بازه ‪ ۳‬روز منتهی به این مناسبت‪ ۵ ،‬میلیارد و ‪ ۷۵۰‬میلیون تومان‬ ‫فروخته اند‪ .‬یک هفته بعد که کشور‪ ،‬به دلیل ‪ ۲۲‬بهمن تعطیل بود‬ ‫نیز سینماها در ‪ ۳‬روز منتهی به این روز‪ ۵ ،‬میلیارد و ‪ ۵۰‬میلیون‬ ‫تومان فروختند اما در سومین حالت مشابه با ان‪ ۲‬وضعیت‪ ،‬موفق‬ ‫شدند عملکرد بهتری نشان داده و با وجودی که سینماها از ساعت‬ ‫‪ ۱۷‬پنجشنبه اغاز به کار کردند‪ ،‬گیشه‪ ۵‬میلیارد و‪ ۹۰۰‬میلیونی را‬ ‫به ثبت رساندند‪ .‬این اتفاق اما از منظری دیگر نیز جای تحلیل دارد‪.‬‬ ‫در‪ ۲‬شنبه تعطیل ابتدایی‪ ،‬برخی از ظرفیت های سینماهای کشور‬ ‫به فیلم های جشنواره اختصاص داشت اما در چند روز گذشته که‬ ‫سینماها از جشنواره خالصی یافته بودند‪ ،‬باز هم امار مخاطبان‬ ‫سینما و گیشه ســینمایی با افزایش همراه بود‪ .‬این امر نشان‬ ‫می دهد که موج استقبال از فیلم های جدید اکران که از دی ماه‬ ‫اغاز شده بود‪ ،‬همچنان با قدرت ادامه دارد و قطعا برای روزهای‬ ‫اینده‪ ،‬به رکوردهای خوبی در گیشه نیم سال دوم ‪ ۱۴۰۱‬خواهد‬ ‫رسید‪ .‬رکوردهایی که قطعا با اکران چند فیلم جدید در ابتدای‬ ‫اسفندماه‪ ،‬شتاب بیشتری به خود گرفته و گیشه سینماها را در‬ ‫این سال دشوار‪ ،‬از مرز ‪ ۴۰۰‬میلیارد تومان عبور خواهد داد‪/.‬ایرنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫دو شنبه‪ 1‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1375‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفتگوی صبا با مریم جاللی معاونت هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری‬ ‫کم توجهـی بـه صنایـع دسـتی معلـول‬ ‫سمیه نجفی خاتونی هفتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر «سرو سیمین‪ »٧‬از‬ ‫چهارشــنبه ‪ ٢۶‬بهمن ‪ ١۴٠١‬در موزه ملی ایران در تهران اغاز به کار کرد ‪.‬در این دوره از‬ ‫گفت و گو‬ ‫جشنواره بیش از ‪ ٧٠‬اثر خارجی از ‪ ١٢‬کشور جهان و بیش از ‪ ٣٠٠‬اثر فاخر از صنایع دستی‬ ‫و هنرهای سنتی کشورمان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که در موزه ملی ایران تا سوم اسفند‬ ‫‪ ١۴٠١‬به نمایش گذاشته می شود‪ .‬یک اصله نهال سرو به نماد جشنواره هفتم (سرو سیمین ‪ )٧‬توسط مریم‬ ‫جاللی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و احمد الفارسی مشاور توسعه کسب و کار صنایع‬ ‫دستی از عمان‪ ،‬علی طلوعی معاون توسعه و مدیریت مسئوالن شورای جهانی صنایع دستی (‪)WCC‬‬ ‫در محوطه بیرونی موزه ملی کاشته شد‪ .‬در حاشیه این جشنواره خبرنگار صبا با مریم جاللی به گفت وگو‬ ‫نشسته است که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫مریم جاللی دانش اموخته ارشــد زبان شناسی‬ ‫تاریخــی از دانشــگاه تهــران و دکتــرای مدیریت‬ ‫برنامه ریزی امور فرهنگی اســت‪ .‬مدیریت مجموعه‬ ‫فرهنگی تاریخی نیاوران‪ ،‬مدیریت پردیس سینمایی‬ ‫ملت‪ ،‬مدیریت گروه اجتماعی و فرهنگی شبکه تهران‬ ‫سیما‪ ،‬مدیریت گروه خانواده شبکه دو سیما و تهیه و تولید صدها ساعت‬ ‫برنامه تلویزیونی و رادیویی در حوزه فرهنگی بخشی از سوابق اوست‪.‬‬ ‫امسال اتفاق شایان توجهی در هفتمین دوره جشنواره صنایع‬ ‫دستی رخ داده است و این جشنواره برای نخستین بار در سطح‬ ‫بین المللی برگزار می شود‪ .‬دلیل این اتفاق چه بود؟ ضمن اینکه‬ ‫بین المللی شــدن این رویداد را دراین مقطع زمانی‪ ،‬چگونه‬ ‫ارزیابی کرده اید؟‬ ‫شش دوره قبلی از این رویداد با رویکرد و کارکرد تقدیر از هنرمندان‬ ‫صنایع دستی در سطح اثار فاخر ملی برگزار و در جدول رویدادها ثبت‬ ‫شده است و هفتمین دوره از جشنواره فجر صنایع دستی ایران در حال‬ ‫برگزاری است‪ ،‬اتفاقی که امسال در این حوزه رقم خورده است این است‬ ‫که با توجه به اینکه ایران حرف اول را در تعدد و تنوع صنایع دستی در‬ ‫منطقه و جهان می زند‪ ،‬ســازمان صنایع دستی ایران از رئیس شورای‬ ‫عالی صنایع دستی جهان برای ارزیابی و ثبت ‪ 4‬شهر ایران در فهرست‬ ‫بین المللی دعوت کرده اســت‪ .‬همین امر بهانه ای شد تا برای رشد و‬ ‫فراگیر شدن این هنر در جهان‪ ،‬برای نخستین بار جشنواره فجر صنایع‬ ‫دستی را به صورت بین المللی برگزار کنیم‪ ،‬تا همگرایی هایی بیشتری‬ ‫از این صنعت را با جهان را ایجاد کنیم‪.‬‬ ‫ع دستی و هنرهای‬ ‫برای هفتمین جشنواره بین المللی صنای ‬ ‫سنتی فجر «سرو سیمین‪ »٧‬چه شــعاری در نظر گرفته اید‪.‬‬ ‫همچنین می توانید بگویید بین المللی شدن این جشنواره با‬ ‫چه رویکردی است؟‬ ‫این دوره از جشنواره صنایع دستی با شعار رویکرد اقتصاد دانش بنیان‬ ‫است به همین دلیل شورای سیاست گذاری جشنواره پیش از اغاز این‬ ‫رویداد فرهنگی تشکیل شد و با بهره گیری از خرد جمعی پیشکسوتان‬ ‫این حوزه و دانشگاهیان و هنرمندان به این توافق رسید که این رویداد‬ ‫بســتری برای ایجاد یک گفتگوی ملی بین هنر‪ ،‬صنعت و بازار است‪.‬‬ ‫برگزاری جشنواره ان هم به صورت بین المللی‪ ،‬بی گمان فرصتی طالیی‬ ‫برای این حوزه بود تا در پرتو این حضور بتواند در یک توافق همگرایانه‬ ‫صنایع دستی ایران را به بازارهای جهانی عرضه و معرفی کند‪ .‬چرا که‬ ‫مشتری بالفعل صنایع دستی ایران ان سوی مرزهاست و این صنعت‬ ‫ارز اوری فوق العاده ای برای ایرانیان داشته و دارد‪ .‬به همین دلیل چند نفر‬ ‫از داوران اصلی این دوره‪ ،‬از متخصصان بین المللی صنایع دستی جهان‬ ‫انتخاب شده اند‪ .‬ضمن اینکه رئیس شورای عالی صنایع دستی جهان‪،‬‬ ‫اقای صدرمقدونی هم در این رویداد حضور دارند‪.‬‬ ‫گفتید قرار است چهار شهر در فهرست جهانی و بین المللی‬ ‫تولید صنایع دســتی قرار بگیرند‪ .‬امکان دارد بفرمایید چه‬ ‫شهر هایی هستند و به چه دلیل و شاخصه ای نام این شهرها برای‬ ‫ثبت در فهرست بین المللی صنایع دستی‪ ،‬برگزیده شده است؟‬ ‫بله‪ ،‬کاشان به عنوان شهر جهانی منسوجات سنتی‪ ،‬بوهیریِ بوشهر‬ ‫به عنوان روستای جهانی عبا بافی‪ ،‬دزفول شهر جهانی کتوبافی و رشت‬ ‫به عنوان شهر جهانی صنایع دستی‪ ،‬چهار شــهری را که قرار است در‬ ‫فهرست جهانی و بین المللی تولید صنایع دستی قرار بگیرند‪ ،‬تشکیل‬ ‫می دهند‪ .‬پروند ه این شهر ها تجمیع و به شورای جهانی معرفی شده اند‪.‬‬ ‫همچنین قرار است بعد از جشنواره فجر صنایع دستی‪ ،‬هر چهار شهر‬ ‫مورد بازیدید ارزیابان شورای جهانی و رئیس شورای عالی صنایع دستی‬ ‫قرار بگیرند‪ .‬به این ترتیب و پس از این بازدیدها‪ ،‬مقدمات ثبت جهانی‬ ‫شان فراهم خواهد شد‪.‬‬ ‫در میانه صحبت تان فرمودید که از داوران بین المللی برای‬ ‫این رویداد دعوت به عمل اورده اید‪ ،‬با توجه به خاستگاه هنر‬ ‫صنایع دستی در ایران‪ ،‬ایا ارزیابی این اثار توسط داوران بین‬ ‫المللی و خارجی امکان پذیر است؟ به عبارت دیگر ایا ان دسته‬ ‫از داوران بین المللی که قرار است در این رویداد‪ ،‬درباره صنایع‬ ‫دستی تولید شده در کشورمان قضاوت کنند‪ ،‬با هنر ناب ایرانی‬ ‫اشنایی دارند؟‬ ‫ببینید‪ ،‬هیئت داوران متشکل از ‪ 3‬داور خارجی و ‪ 5‬داور ایرانی است‪،‬‬ ‫شک نکنید گفت وگو و تبادل اطالعاتی که در این هیئت متخصص شکل‬ ‫خواهد گرفت‪ ،‬اتفاقات مثبتی را رقم خواهد زد و به طورکل از مهم ترین‬ ‫راهکارهای عرضه محصوالت صنایع دستی ایران به جهان در گام اول‬ ‫شناســاندن ارزش های هنری این اثار به جهان اســت که در پرتو این‬ ‫گفتگوهای تخصصی میان داوران‪ ،‬اطالعات ارزشمندی به صورت دو‬ ‫طرفه مبادله خواهد شد‪ .‬مضاف بر اینکه یکی از داوران دعوت شده‪ ،‬اقای‬ ‫جوزف لو ی از شخصیت های برجسته در حوزه صنایع دستی جهان است‬ ‫که یکی از حوزه های مهم مطالعاتی شان کار روی صنایع دستی ایران‬ ‫بوده است و بی گمان کامال بر این حوزه مسلط هستند‪ .‬اما در هر صورت‬ ‫به علت تعدد و تنوع اثار صنایع دستی ایرانی‪ ،‬ما از کارشناسان متخصص‬ ‫در هر رشته نیز دعوت کرده ایم‪ ،‬تا در حوزه داوری نظرات کارشناسی‬ ‫شده و تخصصی خود را به تیم داوری ارائه دهند‪ .‬همانطور که می دانید در‬ ‫ایران ما هنرهای صنایع دستی متنوعی داریم که به نسبت وابستگی شان‬ ‫به متریال ساخت طبقه بندی می شوند هنرهای دستی که وابسته به فلز‪،‬‬ ‫چوب‪ ،‬چرم‪ ،‬شیشه‪ ،‬پارچه و‪ ...‬هستند و این محصوالت هنری انقدر در‬ ‫طبقه بندی های زیر شاخه ای خود دارای تنوع و تعدد هستند که تسلط‬ ‫به تمامی انها حتی برای داوران ایرانی هم مترتب است‪ .‬به همین خاطر‬ ‫ما تجمیعی از کارشناسان و ارزیابان را در این جشنواره برای ارزیابی اثار‬ ‫گرد هم اورده ایم و حضور داوران خارجی برای قضاوت در اثار جشنواره‬ ‫هنرهای تجسمی‪ ،‬اتفاق مثبتی است‪.‬‬ ‫ع دستی و هنرهای سنتی فجر از‬ ‫جشنواره بین المللی صنای ‬ ‫انجا که هفتمین دوره برگزاری اش را تجربه می کند‪ ،‬به نظر مانند‬ ‫جشنواره های مشابه داخلی و خارجی دارای بخش های اصلی‬ ‫و فرعی است‪ .‬شما چه بخش های جنبی ویژه ای برای برگزاری‬ ‫این جشنواره تدارک دیده اید؟‬ ‫جشنواره در موزه ملی افتتاح شــده و تا ‪ 4‬اسفند پذیرای مدعوین‬ ‫به صورت ازاد اســت‪ .‬در این ایام ما هر روز را به یک استاد افتخاری از‬ ‫هنرهای سنتی ایران اختصاص داده ایم‪ ،‬مثال یک روز استاد ائینه کاری‬ ‫رئیس افتخاری است و روزی دیگر استاد پته دوزی و دوخت های سنتی‬ ‫رئیس افتخاری جشنواره است‪ .‬دلیل چرخشی بودن انتخاب روسای‬ ‫افتخاری هم این بود که جشنواره سرو ســیمین ‪ 7‬شرایط همگرایی‬ ‫تخصص ها در شاخه های مختلف هنری را فراهم کند‪ .‬عالوه بر این در‬ ‫ایام برگزاری جشنواره‪ ،‬برنامه های متنوعی از صبح تا ساعت ‪ 16‬در محل‬ ‫موزه ملی ایران اجرا می شود‪ ،‬اجرای زنده صنایع دستی در حال تولید‬ ‫به دست صنعتگران و هنرمندان این رشته ها‪ ،‬همراه اواهای اصیل ایران‬ ‫زمین که برخاسته از موسیقی کار و گلچینی از نواهایی است که با کار و‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫دو شنبه‪ 1‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1375‬‬ ‫‪5‬‬ ‫ل نجابـت هنرمنـدان!‬ ‫تالش و تولید هم ردیف است‪ .‬اقوام ایرانی هر روز در این مرکز اجرای زنده‬ ‫موسیقی دارند و همین طور پنل های اموزشی و ورکشاپ های تخصصی‬ ‫بین المللی که در کنار برگزاری این رویداد تشکیل می شود نیز می تواند‬ ‫از نکات و بخش های قابل توجه جشنواره هفتم باشد‪.‬‬ ‫استقبال شرکت کنندگان در هفتمین جشنواره بین المللی‬ ‫هنرهای دستی و تجسمی به چه شــکل بود؟ ایا حضور ذهن‬ ‫دارید که به ما بگویید درچه شاخه ها و رشته هایی اثر ارسال‬ ‫شده است؟‬ ‫بله‪ ،‬ما در صنایع دســتی ‪18‬گروه داریم و در واقع هر گروه نیز زیر‬ ‫شــاخه های خاص خود را دارد‪ .‬از تمام این ‪ ۱۸‬گــروه در این دوره از‬ ‫جشنواره اثاری ارسال شــده و به دبیرخانه جشنواره رسیده است‪ .‬اگر‬ ‫بخواهیم به چند نمونه از اثاری که به دست مان رسیده اشاره کنیم باید‬ ‫اذعان کنیم گروه نساجی سنتی با زیرشاخه های خود‪ ،‬گروه بافته های‬ ‫داری و غیر داری با زیر شاخه های خود‪ ،‬به همین ترتیب گروه پوشاک‬ ‫سنتی با زیر شاخه ها و کاشی سنتی سفال و سرامیک با زیر شاخه های‬ ‫خودشان‪ ،‬هنرهای سنتی وابسته به معماری با زیر شاخه های مخصوص‬ ‫این هنرها‪ ،‬صنایع دستی فلزی‪ ،‬صنایع دستی چوبی و حصیری‪ ،‬رودوزی‬ ‫های سنتی‪ ،‬صنایع دستی دریایی‪ ،‬صنایع دستی سنگی‪ ،‬صنایع دستی‬ ‫استخوان‪ ،‬صنایع دستی ابگینه‪ ،‬صنایع دستی کاغذی‪ ،‬طراحی و نقاشی‬ ‫سنتی‪ ،‬سازهای ســنتی‪ ،‬میناکاری از جمله گروه های صنایع دستی‬ ‫هستند که با زیر شاخه های خود در این دوره از جشنواره حضور دارد‪.‬‬ ‫پراکندگی حضور در جشــنواره امسال به چه ترتیب بود و‬ ‫چه روستاها‪ ،‬بخش ها‪ ،‬استان ها و شهرستان هایی با ارسال اثار‬ ‫صنایع دستی خود در این جشنواره شرکت کرده اند؟ و در بخش‬ ‫بین المللی چند اثر در جشنواره امسال حضور یافتند؟‬ ‫خوشــبختانه با توجه به فراخوان عمومی و به موقعی که منتشــر‬ ‫شد‪ ،‬تقریباً همه استان های کشــور اثار خود را به این جشنواره ارسال‬ ‫کرده اند‪ ،‬که در نهایت نزدیک به ‪ ۳۵۰‬اثر از سراســر کشور وارد مرحله‬ ‫رقابت شدند و حدود ‪ ۶۰‬اثر هم از ‪ ۸‬کشور خارجی وارد شده و در بخش‬ ‫رقابتی حضور دارند‪.‬‬ ‫خانم جاللی‪ ،‬شــما به عنوان معاونت هنرهای سنتی ایران‬ ‫فارغ از برگزاری این جشنواره‪ ،‬چشم انداز حرفه ای و اقتصادی‬ ‫هنرمندان صنعتگر ســنتی ایرانی را در حال حاضر چگونه‬ ‫ارزیابی می کنید؟‬ ‫همان طور که کشور ایران با مشکالت اقتصادی فراوانی در عرصه های‬ ‫مختلف خصوصا فرهنگ و هنر مواجه بوده به مراتب مشکالت اقتصادی‬ ‫دامن گیر حوزه صنایع دســتی هم شــده اســت ضمن اینکه نجابت‬ ‫هنرمندان همواره باعث کم توجهی سازمان ها به این قشر شده است‪.‬‬ ‫به همین دلیل تالش ما این است که در عین حمایت از این اقشار‪ ،‬باز‬ ‫تعریفی کلی از حمایت داشته باشیم تا این پشتیبانی از جنس ٌمسکن‬ ‫و مقطعی نباشد‪ .‬حمایت ما باید حمایتی توانمندساز برای عرضه گری‬ ‫در بازارهای جهانی باشد که در حال حاضر کلید گشایش کلیه رشته‬ ‫های صنایع دستی در ایران است‪ .‬برای این اتفاق باید موانع صادرات و‬ ‫فروش بین المللی را رفع کنیم و با یک معرفی برنامه ریزی شده در یک‬ ‫بسته بندی شایسته که در تطبیق با شاخصه های بین المللی است این‬ ‫محصوالت را به جهان عرضه کنیم تا تفکری بین المللی بر بازار صنایع‬ ‫دستی حاکم شود و در نهایت به یک ارز اوری فوق العاده ای برسیم که در‬ ‫رقابت با بازارهای نفتی و پتروشیمی باشد‪ .‬کما اینکه در روزگاری صنایع‬ ‫دستی حرف اول ارز اوری کشــور را می زد‪ ،‬تمام تالش ما برای حصول‬ ‫این نتیجه است‪ .‬در این مسیر ماده واحده رفع پیمان سپاری ارزی برای‬ ‫صنایع دستی در همین راستا رقم خورده است‪ ،‬ما پیمان سپاری ارزی‬ ‫برای صنایع دستی را حذف کردیم‪ .‬همانطور که می دانید این موضوع در‬ ‫هیئت دولت هم تصویب شد‪ .‬همچنین ما شرایط بیمه هنرمندان این‬ ‫حوزه را تسهیل داده ایم‪ .‬اما همه اینها در این راستاست که هنرمندان‬ ‫شاغل در صنایع دستی بتوانند با توانمندکردن خود و هدایت کارگاه به‬ ‫عنوان یک قطب اقتصادی نقش افرینی کنند و نه تنها دیگر نیازی به‬ ‫دستگیری و حمایت دولتی نداشته باشند‪ ،‬بلکه اتفاقا به دولت کمک‬ ‫هم بکنند‪ .‬اعتماد به بخش خصوصی‪ ،‬تشــکیل زنجیره های پشتیبان‬ ‫و شرکت های پشــتیبانی برای ارتقا وضعیت صنایع دستی در دستور‬ ‫کار قرار گرفته است و انشااهلل در ماه های اینده انجمن ها‪ ،‬اتحادیه ها و‬ ‫صادرکننده ها خبر های خوبی از این سازمان خواهند شنید‪ .‬مسیری‬ ‫که از پیمان سپاری ارزی شروع شــده و این تشکل ها به سمت ایجاد‬ ‫هولدینگ های صنایع دستی منتج خواهد شد‪.‬‬ ‫اولویت های سازمان صنایع دستی چیست‪ .‬چه برنامه های‬ ‫بلند یا کوتاه مدتی دارید و شما برای این صنایع چه دورنمایی‬ ‫را در اینده متصورید؟‬ ‫بدون شک سازمان صنایع دستی همت خود را بر این گمارده تا در‬ ‫زنجیره ارزش‪ ،‬از اولین حلقه که خلق و شناســایی صنایع دستی است‬ ‫گرفته تا تولید و بســته بندی‪ ،‬همچنین تا عرضه وفروش و متعاقب ان‬ ‫تا تحریک و تشویق تقاضای بازارهای جهانی کل زنجیره ارزش را مورد‬ ‫تحقیق قرار دهد‪ .‬متاسفانه یک غفلت تاریخی برای صنایع دستی در ایران‬ ‫اتفاق افتاده است که ما بر حســب جبران این غفلت‪ ،‬استراتژی تقویت‬ ‫توجه برای سیاست گذاران و تصدی گران و تسهیل گران و تنظیم گران را‬ ‫در راس کار گذاشته ایم تا مجددا نگاه ها را به این حوزه برگردانیم‪ .‬چرا که‬ ‫وقتی ما صحبت از صنایع خالق می کنیم باید حواس مان باشد به اینکه‪،‬‬ ‫خالق ترین و دانش بنیان ترین صنعت‪ ،‬صنایع دستی است‪.‬‬ ‫همان طور که شاهد هستید‪ ،‬جذب بازارهای مالی درجهان‬ ‫با حوزه ای تی پیوندی غیرقابل تفکیک خورده است‪ ،‬به همین‬ ‫ســبب ایا برای عرضه اثار هنرمندان صنایع دستی ایرانی به‬ ‫صورت دیجیتال مارکتینگ در ســطح جهانی اقدامی انجام‬ ‫شده است؟‬ ‫در مطالعه زنجیره ای که در این حوزه انجام شد‪ ،‬مشکل ارسال مانعی‬ ‫بســیار جدی در عرضه بوده اســت‪ .‬در حال حاضر جوانانی که دل در‬ ‫گرو این هنر دارند در حوزه های بین المللی مختلف فعالیت می کنند‪،‬‬ ‫مانند فعالیت در کانون اتومبیلرانــی و جهانگردی در حوزه متاورس و‬ ‫تجربه های نو در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی شبکه ای که در‬ ‫حال انجام است اما باید توجه داشــت که تمام این موارد به ارتقا سطح‬ ‫دانش رسانه ای هنرمندان صنعتگر ما نیاز مبرمی دارد و این مهم بسیار‬ ‫می تواند در سرعت بخشی این گشایش موثر باشد‪ .‬البته تولید کننده‬ ‫نمی تواند تمام این زنجیره شبکه ای عرضه گری را به تنهایی سیر کند‪،‬‬ ‫از همین رو نیاز به شرکت ها و موسسات پشتیبان و همگرایی هایی ملی‬ ‫دارند‪ .‬چرا که صنایع دســتی از ضعف یکپارچگــی حکمرانی رنج می‬ ‫برد و هر بخش از این زنجیره اموزش‪ ،‬تولید تا عرضه در سازمانی جدا‬ ‫برنامه ریزی شده است‪ .‬هدف ما در ابتدا یکپارچه کردن این صنعت در‬ ‫ایران است و در وهله بعد بی تردید نیروی اصلی را در بروز و ظهور این‬ ‫هنر خواهیم گذاشت‪.‬‬ ‫اگر بخواهیم نگاهی اسیب شناسانه به مقوله تولیدات صنایع‬ ‫دستی در اقصی نقاط کشور بیاندازیم‪ ،‬شما فکر می کنید مهم‬ ‫ترین عوامل تهدید برای صنایع دستی در ایران چه چیزهایی‬ ‫می توانند باشند و به گمان شما افت این تولیدات در کشورمان‬ ‫چیست؟‬ ‫بله‪ ،‬به یقین می توانیم از نگاه تک ساحتی و عملکرد تک متغیری و‬ ‫ایســتایی در یک وضعیت‪ ،‬به عنوان بزرگترین اسیب و افت این حوزه‬ ‫یاد کنیم‪...‬‬ ‫بسیارعالی‪ ،‬با توجه به اهمیت عوامل تهدید‪ ،‬اگر امکان دارد‬ ‫برای درک بیشتر و بهتر این موضوع لطف کنید و کمی توضیح‬ ‫بیشتری بدهید‪.‬‬ ‫ببینید عملکرد تک متغیری و ایستا ماندن در یک وضع‪ ،‬یعنی اینکه‬ ‫در برهه ای فقط در حوزه تسهیالت متمرکز شویم! یا فقط در حوزه تولید‬ ‫و یا فروش تمرکزمان را معطوف کنیم‪ .‬درحالی که برای تشکیل کامل‬ ‫این زنجیره ما به ایجاد یک پیوســتار نیاز داریم‪ .‬دقیقاً به همین دلیل‬ ‫اگر بخواهیم در این حوزه نگاه موزاییکی یا اتمیزه داشته باشیم و تک‬ ‫ساحتی به مقوله صنایع دستی فکر کنیم به شکل یک ُمسکن و کامال‬ ‫مقطعی عمل خواهیم کرد و به سمت درمان کامل حرکت نمی کنیم! در‬ ‫حالی که این حوزه برای رشد‪ ،‬یک مدیریت فرهنگی و نگاه اجتماعی و‬ ‫یک ارزیابی اقتصادی به صورت همزمان و همگرا می طلبد‪ .‬هرکدام از‬ ‫این ها که نام بردیم ضروریات توسعه صنایع دستی محسوب می شوند و‬ ‫در واقع تمام فرایند بازار صنایع دستی با یک نگاه همه جانبه و کلی باید‬ ‫مورد بررسی دقیق قرار بگیرد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫دو شنبه‪ 1‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1375‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫قلعه تاریخی دمشق در حمله رژیم صهیونیستی اسیب دید‬ ‫سوریه از اسیب دیدن بخش هایی از قلعه تاریخی دمشــق در حمله شب گذشته رژیم صهیونیستی‬ ‫خبر داد‪ .‬مدیریت کل اثار باستانی و موزه های سوریه در بیانیه ای اعالم کرد که بخش هایی از قلعه تاریخی‬ ‫دمشق در حمله شامگاه شنبه رژیم صهیونیستی اسیب دید‪ .‬در ادامه این بیانیه امده است‪ ،‬دشمن اسرائیلی‬ ‫بامداد امروز برخی نقاط را در دمشق و اطراف ان هدف قرار داد که موجب خسارات بزرگی در موسسه فنی‬ ‫هنرهای کاربردی قلعه دمشق و مرکز فرهنگی کفرسوسه شد‪ .‬طبق بیانیه یاد شده‪ ،‬خسارات وارده شامل‬ ‫حال دفاتر اداری قلعه دمشق بود و عالوه بر ان خسارات گسترده ای به موسسه هنرهای کاربردی و موسسه‬ ‫اثار باستانی وارد شد و گروه های هنری وابسته به این مدیریت در حال ارزیابی اولیه خسارات هستند‪/.‬ایسنا‬ ‫پل قدیمی دزفول در استانه فروریختن‬ ‫یک دوستدار میراث فرهنگی با اشــاره به اینکه در گذر زمان به دلیل عدم مرمت اصولی‪ ،‬پل قدیم‬ ‫شهرستان دزفول در مسیر تخریب قرار گرفته تصریح کرد‪ :‬پل قدیم دزفول به قدری وضعیت نابسامانی‬ ‫دارد که هر لحظه بیم فروریختن قسمت هایی از ان وجود دارد‪ .‬روح اهلل بهشتی فرد با تاکید بر اینکه پل‬ ‫قدیم دزفول به شدت نیازمند مرمت فوری است گفت‪ :‬پل قدیم دزفول از بناهای شاخص بافت تاریخی‬ ‫دزفول است و بیشترین مرمت انجام شده و حفاظت از این اثر تا به امروز توسط مشارکت مردمی و خیرین‬ ‫این شهرستان صورت گرفته است ‪ .‬وی گفت‪ :‬مشارکت باید جهت دار باشد و سازمان میراث فرهنگی با‬ ‫تخصیص بودجه ملی الزم است که با توجه خاصی ورود کند‪/.‬ایسنا‬ ‫نباید موسیقی را از مخاطب دریغ کنیم‬ ‫گروه موسیقی «لیان» بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان‬ ‫بعد از مدت هــا دوری از اجراهای زنده‪ ،‬روز دهم اســفندماه‬ ‫کنسرتی در تاالر وحدت تهران برگزار می کند‪.‬‬ ‫اجرای زنده گروه بوشهری «لیان» در شرایطی دهم اسفند در‬ ‫تاالر وحدت روی صحنه می رود که این بار قرار است گونه های‬ ‫دیگری از موسیقی بوشهر اجرا شوند‪.‬‬ ‫محسن شــریفیان درباره جدیدترین اجرای زنده خود و‬ ‫گروهش به خوانندگی اکا صفوی توضیح داد‪ :‬موضوعی که برای‬ ‫ما در گروه لیان در این شرایط اهمیت باالیی دارد این است که‬ ‫بتوانیم رابطه خود و مخاطبان مان را حفظ کنیم‪ .‬چون معتقدیم‬ ‫اگر برای یک مدت طوالنی از مخاطبان مان دور باشیم و هنرمان‬ ‫را با فاصله زیاد عرضه کنیم‪ ،‬متضرر خواهیم شد‪ .‬موسیقی و هنر‬ ‫و البته احساسی که ما داریم‪ ،‬کاال‪ ،‬ملک یا دالر نیست که به مرور‬ ‫به ارزش ان افزوده شود و قیمت ان افزایش پیدا کند‪ .‬طوالنی تر‬ ‫شدن فاصله ما با مخاطبان مان باعث از بین رفتن روح هنری ما‬ ‫می شود و این نه برای ما خوب است و نه برای مخاطبینی که با این‬ ‫سبک از موسیقی بوشهری حال شان خوب می شود‪.‬‬ ‫شریفیان گفت‪ :‬انسان ها در هر شرایط و اوضاعی از تولد تا‬ ‫مرگ‪ ،‬از بزم تا رزم‪ ،‬هر شیرزن یا دلیرمردی‪،‬از شادی تا غم به‬ ‫موسیقی احتیاج دارند؛ بنابراین موسیقی همیشه کارکرد خود‬ ‫را دارد و نباید به هر دلیلی موسیقی را از مخاطب دریغ کنیم‪.‬‬ ‫قائم مقام جشنواره تئاتر رضوی منصوب شد‬ ‫با حکم کوروش زارعی‪ ،‬دبیر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر‬ ‫رضوی‪ ،‬امیر نصیر بیگی به عنوان قائم مقام شــانزدهمین جشــنواره‬ ‫سراسری تئاتر رضوی منصوب و معرفی شد‪.‬‬ ‫در متن این حکم امده است‪« :‬جناب اقای امیر نصیر بیگی‬ ‫به موجب این حکم نظر به تجارب‪ ،‬تعهد و سوابق اجرایی‪ ،‬جنابعالی‬ ‫را به عنوان قائم مقام شانزدهمین جشــنواره سراسری تئاتر رضوی‬ ‫منصوب می نمایم‪ .‬شــناخت ظرفیت های معنوی و اشــاعه فرهنگ‬ ‫رضوی‪ ،‬ارائه سازوکارها‪ ،‬سیاســت ها و برنامه های راهبردی با هدف‬ ‫تحقق توسعه و شکوفایی تئاتر کشور از جمله مواردی است که انتظار‬ ‫دارد در راستای مشی و رویکرد جشنواره تئاتر رضوی و با یاری پروردگار‬ ‫متعال نســبت به تحقق ان تالش و کوشش شود‪ .‬توفیقات شما را در‬ ‫انجام این مسئولیت از درگاه خداوند متعال ارزومندم‪».‬‬ ‫شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی در خردادماه ‪۱۴۰۲‬به‬ ‫میزبانی اذربایجان شرقی برگزار خواهد شد‪/.‬صباخبر‬ ‫ما برای نگه داشتن موسیقی در این خاک و برای بقا و گسترش‬ ‫جغرافیای موسیقی با چنگ و دندان جنگیده ایم‪..‬‬ ‫این نوازنده ساز «نی انبان» افزود‪ :‬ممنوعیت های زیادی را‬ ‫تجربه کرده ایم تا بتوانیم در کنار مخاطبان مان باشیم و بمانیم‪.‬‬ ‫جنگیده ایم تا موسیقی باشد و بماند‪ .‬بخاطر همین برای ما مهم‬ ‫است که این فاصله بین ما و مخاطب به شکلی نشود که به از بین‬ ‫رفتن موسیقی و اهداف ما ختم شود‪.‬‬ ‫سرپرســت گروه لیان درباره ماهیت اثاری که قرار است‬ ‫در این کنسرت اجرا شــوند نیز می گوید‪ :‬تمرکز ما در این‬ ‫کنسرت ارائه گونه های دیگری از موسیقی بوشهر خواهد‬ ‫بود که تا روز برنامه تمرکز مــا تمرین روی اجرایی با‬ ‫کیفیت باال است که بتوانیم شــبی ویژه را برای‬ ‫مخاطبان مان بسازیم‪ .‬مرتضی پالیزدان‪ ،‬محمود‬ ‫بردک نیا‪ ،‬حمید اکبری‪ ،‬حمزه مقدم‪ ،‬محمدرضا‬ ‫مقدم‪ ،‬محسن قدرتی‪ ،‬حسین کاوه خو‪ ،‬فرزاد‬ ‫خسروی و لیانا شریفیان اعضای گروه لیان‬ ‫در این کنسرت به سرپرستی محسن‬ ‫شریفیان و خوانندگی اکا صفوی‬ ‫هستند که به تهیه کنندگی علی‬ ‫حق شناس پیش روی مخاطبان‬ ‫قرار می گیرد‪/.‬مهر‬ ‫عالءالدین قاسمی درگذشت‬ ‫عالءالدین قاسمی‪ ،‬هنرمند باسابقه تعزیه روز ‪ ۲۹‬بهمن ماه به‬ ‫دنبال یک دوره بیماری طوالنی مدت درگذشت‪.‬‬ ‫داود فتحعلی بیگی‪ ،‬هنرمند باسابقه نمایش های ایرانی با ابراز‬ ‫تاسف فراوان از درگذشت این هنرمند از خاکسپاری او در قطعه‬ ‫هنرمندان بهشت زهرا خبر داد‪.‬‬ ‫وی از قاسمی به عنوان یکی از بهترین هنرمندان تعزیه خوان‬ ‫ایران یاد کرد و افزود‪ :‬ایشان در بسیاری از شهرهای ایران و در خارج‬ ‫از کشور به اجرای تعزیه پرداخته بود و صدای بسیار تاثیرگذاری‬ ‫داشت‪ .‬واقعا حیف شد که او را از دست دادیم‪ ،‬او جزو هنرمندانی‬ ‫است که به سختی می توان برایش جایگزینی پیدا کرد‪.‬‬ ‫عالالدین قاسمی‪ ،‬که در جشنواره اوینیون هم به اجرای تعزیه‬ ‫پرداخته بود و در معرفی این هنر به دیگر کشــورها نقش بسزایی‬ ‫داشت‪ ،‬امروز دوشنبه یکم اسفند ماه در قطعه هنرمندان بهشت‬ ‫زهرا(س) به خاک سپرده می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫هشتمین جشنواره سمنو در شهر درق‬ ‫رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان گرمه از برگزاری هشتمین‬ ‫جشنواره سمنو در شهر درق خبر داد‪.‬‬ ‫وحید محمودی با اشاره به اینکه شهر درق یکی از مهمترین مناطق‬ ‫ایران در تولید سمنو است‪ ،‬گفت‪ :‬این جشنواره در تاریخ ‪ ۴‬اسفند ماه‬ ‫در این شهر برگزار می شود و قرار بر این است تا طی این روز ‪ ۱۶‬دیگ‬ ‫سمنو بارگذاری شود و در کنار برگزاری این جشنواره‪ ،‬مراسم فرهنگی‬ ‫و هنری نیز برگزار خواهد شد که برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و‬ ‫جشنواره غذاهای سنتی از جمله این برنامه ها خواهد بود‪ .‬عالوه بر ان‬ ‫طی این روز بازی های بومی و محلی نیز برگزار می شود و رقص ائینی‬ ‫نیز برای پرشور کردن جشنواره اجرایی خواهد شد‪.‬‬ ‫گفتنی اســت شــهر درق قطب تولید ســمنو در کشور است و‬ ‫سمنوی این شهر به دلیل به کار بردن شیوه های خاص در پخت و پز‬ ‫و برگزاری مراسم شادی هنگام پخت این غذای سنتی‪ ،‬زبانزد خاص‬ ‫و عام است‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫موزه هنرهای معاصر فلسطین میزبان ایران عزیز ما‬ ‫ائین افتتاح نمایشگاه «ایران عزیز ما» روز سه شنبه دوم اسفند ماه از ساعت ‪ ۱۶‬در موزه هنرهای معاصر‬ ‫فلسطین برگزار می شود‪ .‬در نمایشگاه «ایران عزیز ما» که به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ‬ ‫و ارشاد اسالمی‪ ،‬موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران‪ ،‬حوزه‬ ‫هنری انقالب اسالمی و موزه هنرهای معاصر فلسطین برپا خواهد شد‪ ،‬اثار منتخب هنرمندان سرشناس‬ ‫رشته های پوستر‪ ،‬تصویرگری و کارتون و کاریکاتور که حول مضامینی چون ایران‪ ،‬انقالب اسالمی‪ ،‬رشد‬ ‫و پیشرفت خلق شده ‪ ،‬به نمایش درمی اید‪ .‬عالقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه هنری می توانند از‬ ‫سوم الی دهم اسفند ماه‪ ،‬از ساعت ‪ ۱۰‬الی ‪ ۱۸‬به موزه هنرهای معاصر فلسطین‪ ،‬مراجعه کنند‪/.‬مهر‬ ‫اجرای چند مرد و چند زن تمدید شد‬ ‫نمایش «چند مرد و چند زن» به نویسندگی رسول بانگین‪ ،‬کارگردانی حنیف مظفری و تهیه کنندگی‬ ‫مسعود واال که در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است تا پنجم اسفند تمدید شد‪ .‬در‬ ‫خالصه داستان نمایش امده است‪ :‬نمایش «چند مرد و چند زن» داستان درد است و انتظار و اعتراض‬ ‫که از زبان سه زوج که از طبقات پایین‪ ،‬وسط و باالی جامعه اقتصادی هستند‪ ،‬روایت می شود‪ .‬عوامل این‬ ‫نمایش عبارتند از بازیگران‪ :‬حنیف مظفری‪ ،‬احسان شیخی‪ ،‬فاطمه زمانی‪ ،‬نازنین بیوک‪ ،‬رسول احمدی‪،‬‬ ‫الله ذوالفقاری‪ ،‬دستیار کارگردان‪ :‬احسان مقدم‪ ،‬منشی صحنه‪ :‬سوفیا امانی‪ ،‬موسیقی‪ :‬علی حنیفی‪ ،‬لباس‬ ‫و گریم‪ :‬یاسمن کیوانمهر‪ ،‬مدیر اجرایی‪ :‬ارزو مجیدی‪ ،‬رسانه‪ :‬ناصر ارباب و‪ ...‬نام برد‪/.‬مهر‬ ‫همه چیز می گذرد‪ ،‬تو نمی گذری تا ‪ 20‬اسفند‬ ‫غالمرضــا عربی کارگــردان نمایــش «همه چیز‬ ‫می گذرد‪ ،‬تو نمی گذری» از تجربه کار با بازیگران نابینا‬ ‫و کم بینا گفت‪ .‬غالمرضا عربی کارگردان نمایش «همه‬ ‫چیز می گذرد‪ ،‬تو نمی گذری» که این روزها با حضور ‪۱۱‬‬ ‫بازیگر نابینا و کم بینا در تاالر سایه مجموعه تئاتر شهر‬ ‫روی صحنه می رود درباره کار با این هنرمندان گفت‪:‬‬ ‫کار کردن با بچه های نابینا و کم بینا از لذت بخش ترین‬ ‫فعالیت های تئاتری بوده که تا به حــال انجام داده ام‪.‬‬ ‫ممکن است از دور به نظر برسد که کار کردن با این افراد‬ ‫سخت است که البته سخت هم هست اما انقدر لذت‬ ‫بخش است که به عنوان کارگردان در زمان اجرا تمام‬ ‫سختی هایی را که از سر گذرانده اید‪ ،‬فراموش می کنید‬ ‫و من هم از این قاعده مســتثنی نیستم‪ .‬وی ادامه داد‪:‬‬ ‫این روزها از اجرای کام ً‬ ‫ال حرفه ای که این بچه ها انجام‬ ‫می دهند‪ ،‬حظ تمام می برم‪ .‬این نمایش چهارمین اثری‬ ‫است که با این بچه ها به صحنه برده ام که همگی این اثار‬ ‫برایم پر از حس های خوب بوده و لذت ان چندین برابر‬ ‫بیشــتر از نمایش های معمولی است که اجرا می کنم‪.‬‬ ‫عربی درباره انتخاب این نمایشنامه از محمد چرمشیر‬ ‫برای اجرا توضیح داد‪ :‬شــخصیت قهرمان نمایشنامه‬ ‫«همه چیز می گذرد‪ ،‬تو نمی گــذری» یک فرد نابینا‬ ‫است از این رو ان را برای اجرا انتخاب کردم‪ .‬در واقع این‬ ‫نمایشنامه یک مونولوگ تک نفره است که ما ان را با ‪۱۱‬‬ ‫بازیگر به صحنه برده ایم‪ .‬وی با اشاره از استقبال خوبی‬ ‫که از نمایش شده است‪ ،‬یاداور شد‪ :‬این اجرای نمایشی‬ ‫نسبت به دیگر اثاری که روی صحنه هستند از استقبال‬ ‫خوبی برخوردار بوده و بازخوردهای مثبتی نیز از جانب‬ ‫دو شنبه‪ 1‬اسفند‪ 1401‬شماره ‪1375‬‬ ‫‪7‬‬ ‫مخاطبان دریافت کرده اســت که جای خرســندی‬ ‫دارد‪ .‬من از سال ‪ ۹۳‬در فرهنگســرای بهمن کارم را با‬ ‫هنرجویان نابینا شروع کردم و ابتدا نمایش «فصل بهار‬ ‫نارنج» را بعد از ‪ ۲‬سال تمرین به صحنه بردیم و سال ‪۹۵‬‬ ‫این نمایش را هم در جشنواره تئاتر شهر و هم جشنواره‬ ‫تئاتر فجر به صحنه بردیم که جوایزی را هم از ان خود‬ ‫کرد و در اداره تئاتر نیز اجرای عمومی داشتیم‪ .‬در ادامه‬ ‫نمایش های «شاباش خان» و «کبوتری ناگهان» را هم‬ ‫با همین بچه ها به صحنه بردم و «همه چیز می گذرد‪ ،‬تو‬ ‫نمی گذری» اخرین کارم و سومین نمایشنامه ای است‬ ‫که از محمد چرمشیر اجرا می کنم‪ .‬این کارگردان تئاتر‬ ‫در پایان درباره تصویرسازی که بازیگران نابینا از فضای‬ ‫نمایش و انچه که روی صحنه اجــرا می کنند‪ ،‬دارند‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬افرادی که مشــکل بینایی ندارند درباره تصویر‬ ‫ذهنی شان از هر چیز با یکدیگر حرف می زنند اما اگر‬ ‫می خواهید با دنیای بزرگ تصویر ذهنی اشــنا شوید‬ ‫باید با بچه های نابینا صحبت کنید‪ .‬ما اگر برای چیزی‪،‬‬ ‫یک تصویر در ذهنمان متصور شویم انها به تعداد بسیار‬ ‫زیاد در ذهنشان تصویرسازی می کنند‪ .‬تصویر ذهنی از‬ ‫اسمش مشخص است و ارتباطی به بینایی ندارد از این‬ ‫رو انها تصاویر ذهنی بیشتری برای هر چیز می سازند‬ ‫برعکس ما که تصاویر بصری مان بیشتر است تا ذهنی‪.‬‬ ‫در خالصه داستان نمایش امده است‪ :‬قهرمان به همراه‬ ‫اسبش تاریخ را در می نوردد عاشــق می شود و در این‬ ‫عاشقی اسبش را قربانی می کند‪ .‬معشوقه اش را هم از‬ ‫دست می دهد و در انتها در اوج تنهایی مسیری می یابد‪.‬‬ ‫این راه روزنه ای است برای اینده ای روشن‪/ ...‬مهر‬ صفحه 7 ‫برگزاری جشنواره موسیقی یک ضرورت اجتماعی است‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با میزبانی‬ ‫هنرستان موسیقی دختران کشور و شب مکتب موسیقی اصفهان در‬ ‫تاالر رودکی برگزار شد‪ .‬اجرای هنرستان موسیقی دختران از ساعت‬ ‫‪ ۱۸:۳۰‬اغاز شد‪ ،‬در بخش اول هنرجویان هنرستان موسیقی دختران‬ ‫قزوین قطعات خود را به صورت گروه نوازی اجرا کردند‪.‬‬ ‫نگار نیری‪ ،‬کیمیا محسنی‪ ،‬عارفه فدایی ‪ ،‬سارا ثقفی‪ ،‬فاطمه ذکری‬ ‫فالح‪ ،‬الوین میراشه‪ ،‬ســروناز فالح‪ ،‬ریحانه حسن بیگی و مهشید‬ ‫گودرزی اعضای گروه هنرستان موسیقی دختران قزوین بودند که در‬ ‫تاالر رودکی به صحنه رفتند‪ .‬نرگس وفایی (مدیر هنرستان موسیقی‬ ‫دختران قزوین) با تاکید بر این که برگزاری جشنواره موسیقی فجر‬ ‫باعث شور و نشاط اجتماعی و باعث افزایش روحیه همدلی در جامعه‬ ‫می شود‪ ،‬درباره این گروه و اجرای انها توضیح داد‪ :‬این اولین اجرای‬ ‫هنرجویان ما در جشنواره موســیقی فجر بود‪ ،‬اجرای صحنه ای در‬ ‫رویدادی مثل فجر و در تاالر رودکی تجربه بسیار ارزشمندی برای‬ ‫هنرجویان موسیقی است و امکان دیده شدن انها را فراهم می اورد‪.‬‬ ‫در بخش دوم اجرای هنرســتان های دختران کشور‪ ،‬هنرجویان‬ ‫هنرستان موســیقی دختران تهران به صحنه امدند و قطعات خود‬ ‫را اجرا کردند‪.‬‬ ‫تارا قهرمانی‪ ،‬فاطمه مزارعی‪ ،‬الما نگهبان‪ ،‬مدیا احمدیان اعضای‬ ‫گروه موسیقی هنرجویان هنرستان موسیقی دختران تهران بودند‬ ‫که در تاالر رودکی به اجرای صحنه ای پرداختند‪.‬‬ ‫پریسا زهتابیان‪ ،‬مدیر هنرستان موسیقی دختران تهران با اشاره‬ ‫به این که در شرایط فعلی برگزاری جشنواره موسیقی یک ضرورت‬ ‫اجتماعی بود؛ درباره این گروه و اجرای انها در ســی و هشــتمین‬ ‫جشنواره موسیقی فجر توضیح داد‪ :‬هنرجویان هنرستان موسیقی‬ ‫دختران تهران پنج سال است که در جشنواره موسیقی فجر در بخش‬ ‫غیر رقابتی شــرکت دارند؛ حضور و اجرا در جشــنواره فجر انگیزه‬ ‫خوبی برای کار کردن و تالش بیشتر هنرجویان می شود؛ ما هر سال‬ ‫گروه های بیشتری برای اجرا در جشــنواره داشتیم اما متاسفانه در‬ ‫سه ســال اخیر به دلیل پاندمی کرونا امکان گروه نوازی هنرجویان‬ ‫در جشــنواره نبود چون تعدادی از انها نمی توانستند به اجرا بروند؛‬ ‫هنرجویان ما در واقع پس از سه سال برای گروه نوازی به صحنه فجر‬ ‫امده اند‪« .‬پیش درامد اصفهان»‪« ،‬درامد»‪« ،‬دونوازی سنتور و تار»‪،‬‬ ‫«بهار دلنشین»‪ ،‬ســولو کمانچه و رنگ اصفهان قطعاتی بودند که‬ ‫هنرجویان هنرستان موسیقی کشور اجرا کردند‪.‬‬ ‫موسیقی اصیل اصفهان پایه و مبنای ردیف موسیقی‬ ‫شب مکتب موســیقی اصفهان در سی و هشــتمین جشنواره‬ ‫موسیقی فجرعالوه بر رونمایی البوم موســیقی «کرشمه» شاهد‬ ‫هنرنمایی هنرمندان پیشکســوت اصفهانی بود که گوشه هایی از‬ ‫موســیقی اصفهان را در ســانس دوم رودکی به اجــرا دراوردند؛‬ ‫اجراهایی با ساز و اواز از موسیقی ردیف دستگاهی اصفهان که حال و‬ ‫هوای خاصی به فجر سی و هشتم داد‪.‬‬ ‫در ابتدای شب مکتب موسیقی اصفهان اسماعیل اذر به عنوان‬ ‫مجری این شــب با اشــاره به ویژگی های مکتب موسیقی اصفهان‬ ‫گفت‪ :‬ما چند مکتب موسیقی همانند سبک شعری در کشور داریم؛‬ ‫یکی از برجسته ترین مکاتب‪ ،‬مکتب اصفهان است‪ .‬اگر از شیراز شعر‬ ‫برخاسته از اصفهان هم موسیقی برخاسته است‪ .‬مهم ترین ویژگی‬ ‫مکتب اصفهان درست خواندن شعر است؛ در این مکتب هیچ وقت‬ ‫خواننده ای هنر خودش را به گونه ای ارائه نکرده اســت که شعر از‬ ‫بین برود ؛ خوانندگان اصفهان شــعر را درست ادا می کنند‪ .‬تفاوت‬ ‫خوانندگان اصفهان با دیگــر خوانندگان این بــود که خوانندگان‬ ‫اصفهان مفهوم شعر را می فهمیدند و می خواندند‪.‬‬ ‫اسماعیل اذر در ادامه از «استاد قناعت» دعوت کرد که به صحنه‬ ‫بیاید و قطعه خود را اجرا کند‪ .‬این نوازنده پیشکسوت به صحنه امد‬ ‫و با تکنوازی «قره نی» حال و هوای خاصی را به سالن رودکی داد و‬ ‫مخاطبان را به وجد اورد‪ .‬مجری این شــب سپس از سعید مزدک‬ ‫(پیشکسوت موسیقی اصفهان و از شاگردان استاد جلیل شهناز ) و‬ ‫اقا رضاخان طباطبایی (خواننده ‪ ۸۰‬ساله اصفهانی) دعوت کرد تا‬ ‫به صحنه بیایند‪ .‬این دو پیشکسوت موسیقی قطعات را با ساز و اواز‬ ‫اجرا کردند‪.‬‬ ‫در ادامه این شب هنرمندان اصفهانی منصور اعظمی کیا و پریسا‬ ‫ابوالقاســمی به صحنه امدند و با دو نوازی نی و دف موسیقی ناب‬ ‫مکتب اصفهان را به ســمع و نظر مخاطبان رساندند و سپس البوم‬ ‫موســیقی ردیف اوازی اصفهان با نام «کرشمه» به تدوین منصور‬ ‫اعظمی کیا رونمایی شد‪.‬‬ ‫منصور اعظمی کیا (تدوین کننده البوم موســیقی ردیف اوازی‬ ‫اصفهان با نام کرشــمه) به نکاتی پیرامون موســیقی ردیف اوازی‬ ‫اصفهان در این البوم اشــاره کرد و گفت‪ :‬این البــوم نتیجه چهل‬ ‫سال فعالیت من است؛ موســیقی ردیفی را هم مانند پازل کنار هم‬ ‫می چینند‪ .‬همانطور کــه می دانید در جای جای کشــورمان و در‬ ‫جغرافیای ایران هر منطقه موســیقی خاص خــود را دارد‪ .‬بزرگان‬ ‫موسیقی ما این ها را با منطق علمی‪ ،‬فیزیکی و موسیقیایی کنار هم‬ ‫چیده اند که در نهایت ردیف را شکل داده اند‪ .‬در این البوم ردیفی ان‬ ‫چه که در زنجیره ردیف ایجاد کرده ام‪ ،‬یک پکیج از ‪ ۱۰‬ردیف گلچین‬ ‫است که به درد اواز ایران می خورد‪.‬‬ ‫علی عطریان (سرپرست گروه موسیقی مکتب اصفهان ) درباره‬ ‫حضور موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر‬ ‫و قابلیت های مکتب موسیقی اصفهان توضیح داد‪ :‬موسیقی اصیل‬ ‫در اصفهان دارای تاریخی کهن و هزاران ساله در ایران مرکزی است‬ ‫و می توان پایه و مبنای ردیف موســیقی ایران مرکزی را ریشه های‬ ‫موسیقی امروز دانســت که در اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی‬ ‫ایران نهفته است‪/.‬صباخبر‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!