روزنامه صبا شماره 1375
روزنامه صبا شماره 1375
روزنامه صبا شماره 1375
دو شنبه| 1اسفند 20 |1401فوریه 29 |2023رجب |1444
سال دهم| شماره 8 |1375صفحه| 5000ناموت|
پریسا زهتابیان ،مدیر هنرستان موسیقی دختران تهران
برگزاری جشنواره موسییق
یک رضورت اجمتاعی است
گفتگو با مریم جاللی معاونت هنرهای سنتی
وزارت میراث فرهنگی و گردشگری
کم توجهی به صنایع دستی معلول
نجابت هنرمندان!
خط استوا اولین فیلم اکران نوروزی
رکورد فروش گیشه سینماها
در هفته ای که گذشت
نباید موسیقی را از مخاطب دریغ کنیم صفحه 1
2
دو شنبه 1اسفند 1401شماره 1375
یک روز متفاوت از زندگی زنان
خرب سیمنا و تلویزیون
فیلم کوتاه «یک روز» به کارگردانی نفیسه زهری و تهیه کنندگی امیر توکلی و مهدی محموداقدم
در حال حاضر با پایان مراحل فنی اماده نمایش در جشــنواره های بین المللی شده است .این فیلم که
تصویربرداری ان پاییز امسال در ارامستان دارالسالم اسالمشهر انجام شده ،روایتی متفاوت از مشکالت
زندگی غسال های زن دارد .گلشید بحرایی ،تیما تقی زاده ،مائده عبدلی ،پریا یعقوبی و طاهره شریفی،
بازیگرانی هستند که در «یک روز» به ایفای نقش پرداخته اند .دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از مجری
طرح :موسسه نقش افرینان فرهنگ و توسعه ،مدیر تصویربرداری :مجید یادگاری ،طراح صحنه و لباس:
شهاب شریفی و ...پخش بین المللی این فیلم بر عهده سولماز اعتماد است/.مهر
سطح هوشیاری شهرام عبدلی رضایت بخش است
احسان ناجی که در تئاتر «پنچری» با شهرام عبدلی همکاری داشته است ،درباره تازه ترین وضعیت این
بازیگر گفت :عبدلی به هنگام بازی در یک سریال دچار این عارضه شده و در تماسی که با دوستان این پروژه
داشتم ،گفتند عمل جراحی اول انجام شده و باید جراحی دوم هم صورت بگیرد .او ادامه داد :خوشبختانه به
گفته این دوستان ،یک تیم جراحی خوب در بیمارستان قائم مشهد ایشان را درمان می کنند و خوشبختانه
سطح هوشیاری او باال رفته و به زودی عمل جراحی دوم هم انجام می شود .بر اساس اخبار منتشر شده در
برخی رسانه ها ،شهرام عبدلی مشغول بازی در سریال «اسوده باش» به کارگردانی حسن حج گذار بوده
ن قائم مشهد منتقل شد/ .ایسنا
است که ۲۸بهمن ماه دچار خون ریزی مغزی و به بیمارستا
خط استوا اولین فیلم اکران نوروزی
پخش کننده فیلم «خط استوا» با انتشار پوستر خط استوا ،از اغاز اکران این فیلم کمدی به عنوان اولین
فیلم اکران نوروزی ۱۴۰۲خبر داد .سعید خانی ،مدیر دفتر پخش خانه فیلم ،درباره اکران فیلم کمدی «خط
استوا» که از سوم اسفندماه به ســینما می اید ،بیان کرد :از انجا که مدت ها بود فیلمی روی پرده نیامده و
مخاطب ،بیشتر به دنبال فیلم جدید است و ما هم «خط استوا» را جزو گزینه های نوروزی «خانه فیلم»
مدنظر داشتیم ،تصمیم گرفتیم ان را اکران کنیم منتها سه هفته زودتر این کار را انجام دادیم چون با توجه به
فضای کمدی و مفرح فیلم تصور کردیم که «خط استوا» می تواند در این شرایط ،مخاطب را به سینما بکشاند
و امیدوارم با استقبال خوب تماشاگران هم مواجه شود .او در پاسخ به اینکه به نظر می رسد مثل سال های
گذشته تاریخ مشخصی یا برنامه ریزی ویژه ای برای شروع اکران نوروزی وجود ندارد ،گفت :اساساً شرایط
اکران با توجه به اتفاقات اخیر نسبت به گذشته تغییر کرده است .ما با میزان قابل توجهی فیلم مواجه هستیم
که دولتی هستند و احساس می شود مخاطب زیادی ندارند به همین دلیل متقاضی اکران برای نوروز امسال
با گذشته فرق دارد .وی که مدیر پردیس سینمایی صبامال نیز است ،با اشاره به اینکه باید ادامه اکران سه
فیلمی را که پیش از جشنواره فجر و در شرایط سخت اکران شدند ،در عید هم در نظر داشت افزود :در نهایت
ممکن است چهار تا پنج فیلم دیگر برای نوروز به اکران برسد ولی با توجه به همزمانی نوروز امسال با ماه
مبارک رمضان شرایط به سمتی پیش رفته که بیشتر فیلم ها اولویت اکران خود را برای عید فطر گذاشته اند
و با توجه به تمام این شرایط ما تشخیص داده ایم که در همین مقطع فیلم را اکران کنیم و نمایش ان در عید
هم ادامه خواهد داشت .خانی بیان کرد :قطعاً مثل سال های گذشته ارشاد برای اکران نوروز تصمیم گیری
می کند ولی به نظر می رسد متقاضی اکران عید کم باشد و یا دست کم انطور نیست که سر ان دعوا باشد .او در
پاسخ به اینکه ایا از میان فیلم های جشنواره فجر امسال قراردادی را برای اکران بسته است گفت :به نظرم بجز
دو تا سه فیلم ،بقیه فیلم های جشنواره فجر پرمخاطب نیستند و ان چند فیلم را هم در حال مذاکره هستیم.
البته از سال های گذشته فیلم های «سه کام حبس»« ،عامه پسند» و «ابر بارانش گرفته» را در همین دفتر
پخش در نوبت نمایش داریم و اولویت ما این است که ابتدا ان ها را به اکران برسانیم/.ایسنا
DGAبهترین کارگردان 2023را معرفی کرد
مراسم انتخاب بهترین کارگردان های امریکا ( )DGAبه مجری
گری جاد اپاتو برگزار و جایزه اصلی بــرای بهترین کارگردانی فیلم
سینمایی سال به دنیل کوان و دنیل شــاینرت برای کمدی علمی-
تخیلی «همه چیز همه جا یک باره» رسید .این ۲کارگردان موفق شدند
تا تاد فیلد برای «تار» ،جوزف کوشیسنکی برای «تاپ گان :ماوریک»،
مارتین مک دونا برای «اشباح اینیشرین» و استیون اسپیلبرگ برای
«فیبلمن ها» را کنار بزنند .مجری مراسم در مونولوگ افتتاح مراسم
با شوخی با اینکه جای تعجب دارد که ایالن ماسک هنوز این مراسم
را نخریده و اینکه هیچ فیلمساز زنی امسال در ردیف کارگردان های
نامزد سال جای نداشت ،مراسم را اغاز کرده بود .در ماه ژانویه نامزدهای
این جوایز معرفی شده بودند وهمان زمان هم به حضور نداشتن هیچ
فیلمساز زنی در فهرســت نامزدها انتفاد شده بود .سارا پولی با «زنان
حرف می زنند» و جینا پرینس -بایتوود با «پادشاه زن» از چهره های
مطرح زن امسال در زمینه کارگردانی بودند/.مهر
خالق مرد رودخانه برفی درگذشت
جورج ترامبول میلر کارگردان سینمایی و تلویزیونی ۷۹ساله
استرالیایی بر اثر حمله قلبی در بیمارستانی در ملبورن درگذشت.
جورج ترامبول میلر سال ۱۹۴۷در اسکاتلند به دنیا امده بود
و وقتی ۴ساله بود با خانواده اش راهی استرالیا شد .اولین کارش
را به عنوان فیلمبردار در ۲۱ســالگی به دست اورد و به زودی در
فیلم های مختلفی چون «بخش « ،»۴پلیس متالک»« ،جعبه» و
«سالیوان ها» کار کرد.
وی سال ۱۹۸۲با کارگردانی وسترن «مرد رودخانه برفی» با
بازی کرک داگالس به شهرت رسید .این فیلم در استرالیا ۱۷.۲
میلیون دالر فروخت و فروشــش در دنیا بیش از ۲۰میلیون دالر
بود و با گذشت بیش از ۴۰سال همچنان یکی از ۲۰فیلم پرفروش
داخلی استرالیا در گیش ه سینماهاست .اخرین فیلم او «شکار» در
سال ۲۰۰۹بود که به دنبال اختالف با تهیه کننده خواست تا نامش
در فهرست سازندگان فیلم درج نشود/.مهر
کارول اوتس علیه اسپیلبرگ
جویس کارول اوتس نویسنده سرشناس امریکایی این روزها به نقد
فیلم عالقه مند شده است .نویسنده ای که در ۸۴سالگی هنوز تقریباً
سالی یک کتاب منتشر می کند ،این روزها به منتقد حرفه ای فیلم در
توییتر بدل شده است.
وی به تازگی در نقدهایش هیچکاک را به عنوان کارگردانی معرفی
کرده که بیش از حد به اثارش بها داده شــده زیرا فیلم هایش زیادی
مصنوعی هستند و «همه چیز همه جا یک باره» را خسته کننده ترین
و پرمدعاترین فیلمی که تا به حال دیده خواند .وی انتخاب تام کروز
و نیکول کیدمن برای فیلم «چشــم های کام ً
ال بســته» کوبریک را
انتخاب های نادرستی خوانده« ،کیل بیل» تارانتینو را بسیار احمقانه
نامیده و پایان «راننده تاکسی» را هم درب و داغان ارزیابی کرده است.
اما اوتس از کریســمس تاکنون حداقل ده ها بار درباره تنفرش از
«فیبلمن ها» استیون اسپیلبرگ توییت کرده است که این حجم از
نفرت برای یک فیلم غیرعادی به نظر می رسد/.مهر صفحه 2
دو شنبه 1اسفند 1401شماره 1375
خرب سیمنا و تلویزیون
شب داخلی دیوار درحقوق بشر ژنو
بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم حقوق بشر ژنو از تاریخ ۱۹تا ۲۸اسفند در کشور سوئیس
برگزار می شود و فیلم سینمایی شب داخلی دیوار ،به کارگردانی وحید جلیلوند در بخش مسابقه فیلم های
داستانی این رویداد به روی پرده خواهد رفت .شب داخلی دیوار ،نخستین نمایش جهانی خود را در هفتاد
و نهمین دوره جشنواره ونیز در بخش مسابقه تجربه کرد و در ادامه نیز به چندین جشنواره از جمله تورنتو
کانادا ،هامبورگ در المان ،جشنواره بوسان کره جنوبی و جشنواره بین المللی چنای در کشور هند حضور
ش افرینی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم
داشته و نوید محمدزاده برای نق
اوراسیا در کشور قزاقستان شد و به تازگی به جشنواره فیلم بلگراد نیز دعوت شده است/.ایسنا
3
رویای من اماده شد
فیلم مستند رویای من ،پس از گذراندن مراحل پس از تولید و صداگذاری و موسیقی و اصالح رنگ
اماده نمایش شد .این مستند به نویسندگی و کارگردانی مهدی خطیبی به موضوع بازیگری و کالس های
بازیگری و حواشی ان و ارزوها و رویای جوانان می پردازد .فیلمبرداری این فیلم بهمن ماه سال گذشته طی
چند جلسه در لوکیشن بسته و داخلی انجام شد و پس از انجام مراحل تدوین و اصالح رنگ پروانه ساخت
دریافت کرد .علی پویان ،نسرین نکیسا ،امین میری ،ســحر خزائلی ،یداهلل شادمانی ،مهرداد اوغازیان،
امین محمد رضایی ،مهدی اقا زاده ،سوگند فتحی ،پرنیا خلیل زاده و سها عباسی از جمله بازیگران این
مستند هستند/ .ایرنا
رکورد فروش گیشهسینماها در هفته ای که گذشت
سینماهای سراسر کشــور ،طی روزهای پنجشنبه ،جمعه و
شنبه گذشته فروشی معادل ۵میلیارد و ۹۰۰میلیون داشتند که
بهترین میزان فروش سینماها در ایام تعطیل ،طی ۶ماهه دوم
امسال محسوب می شود .طی این ۳روز ۱۵۸ ،هزار و ۳۰۰مخاطب
به سینما رفتند که برای این تعداد مخاطب ۶۰۲۴ ،سانس تعریف
شد .سینماها برای روز پنجشنبه ۱ ،میلیارد و ۴۰۰میلیون ،برای
روز جمعه ۲میلیارد و ۶۵۰میلیون و برای شنبه نیز ۱میلیارد و۸۵۰
میلیون تومان فروش داشتند .طی این ۳روز ،کمدی بخارست
با ۶۰هزار مخاطب و ۲میلیــارد و ۲۳۰میلیون تومان فروش،
پرفروغ ترین فیلم سینمای ایران بود .مالقات خصوصی با ۳۶هزار
۶۰۰مخاطب و گیشه ۱میلیارد و ۴۶۰میلیونی در رتبه دوم و کمدی
سیاسی چپ ،راست نیز با ۲۸هزار و ۲۰۰مخاطب و ۱میلیارد و ۱۰۰
میلیون تومان فروش ،در رتبه سوم جدول فیلم های پرتماشاگر
قرار گرفت .همچنین فیلم های لوپتو ،پالتو شتری ،جزیره فضایی،
پسر دلفینی ،بام باال و ابلق نیز در رتبه های دیگر این جدول قرار
گرفتند .اهمیت این فروش تقریبــا ۶میلیاردی از ۲منظر قابل
بررسی است :نخست ان که ،ســینماها برای روز پنجشنبه به
دلیل مصادف شدن با سال روز شــهادت امام موسی کاظم (ع)،
از ساعت ۱۷اغاز به کار کردند که ۶ساعت دیرتر از اغاز معمول
سینماهای کشور محسوب شده و تاثیر منفی مستقیمی بر روی
گیشه داشته است .نکته دوم به این مورد بازمی گردد که سینماها،
در تعطیالت شنبه ۱۵مرداد به مناسبت والدت امام علی (ع) ،در
بازه ۳روز منتهی به این مناسبت ۵ ،میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان
فروخته اند .یک هفته بعد که کشور ،به دلیل ۲۲بهمن تعطیل بود
نیز سینماها در ۳روز منتهی به این روز ۵ ،میلیارد و ۵۰میلیون
تومان فروختند اما در سومین حالت مشابه با ان ۲وضعیت ،موفق
شدند عملکرد بهتری نشان داده و با وجودی که سینماها از ساعت
۱۷پنجشنبه اغاز به کار کردند ،گیشه ۵میلیارد و ۹۰۰میلیونی را
به ثبت رساندند .این اتفاق اما از منظری دیگر نیز جای تحلیل دارد.
در ۲شنبه تعطیل ابتدایی ،برخی از ظرفیت های سینماهای کشور
به فیلم های جشنواره اختصاص داشت اما در چند روز گذشته که
سینماها از جشنواره خالصی یافته بودند ،باز هم امار مخاطبان
سینما و گیشه ســینمایی با افزایش همراه بود .این امر نشان
می دهد که موج استقبال از فیلم های جدید اکران که از دی ماه
اغاز شده بود ،همچنان با قدرت ادامه دارد و قطعا برای روزهای
اینده ،به رکوردهای خوبی در گیشه نیم سال دوم ۱۴۰۱خواهد
رسید .رکوردهایی که قطعا با اکران چند فیلم جدید در ابتدای
اسفندماه ،شتاب بیشتری به خود گرفته و گیشه سینماها را در
این سال دشوار ،از مرز ۴۰۰میلیارد تومان عبور خواهد داد/.ایرنا صفحه 3
4
دو شنبه 1اسفند 1401شماره 1375
پرونده
گفتگوی صبا با مریم جاللی معاونت هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری
کم توجهـی بـه صنایـع دسـتی معلـول
سمیه نجفی خاتونی هفتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر «سرو سیمین »٧از
چهارشــنبه ٢۶بهمن ١۴٠١در موزه ملی ایران در تهران اغاز به کار کرد .در این دوره از
گفت و گو
جشنواره بیش از ٧٠اثر خارجی از ١٢کشور جهان و بیش از ٣٠٠اثر فاخر از صنایع دستی
و هنرهای سنتی کشورمان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که در موزه ملی ایران تا سوم اسفند
١۴٠١به نمایش گذاشته می شود .یک اصله نهال سرو به نماد جشنواره هفتم (سرو سیمین )٧توسط مریم
جاللی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و احمد الفارسی مشاور توسعه کسب و کار صنایع
دستی از عمان ،علی طلوعی معاون توسعه و مدیریت مسئوالن شورای جهانی صنایع دستی ()WCC
در محوطه بیرونی موزه ملی کاشته شد .در حاشیه این جشنواره خبرنگار صبا با مریم جاللی به گفت وگو
نشسته است که در ادامه می خوانید.
مریم جاللی دانش اموخته ارشــد زبان شناسی
تاریخــی از دانشــگاه تهــران و دکتــرای مدیریت
برنامه ریزی امور فرهنگی اســت .مدیریت مجموعه
فرهنگی تاریخی نیاوران ،مدیریت پردیس سینمایی
ملت ،مدیریت گروه اجتماعی و فرهنگی شبکه تهران
سیما ،مدیریت گروه خانواده شبکه دو سیما و تهیه و تولید صدها ساعت
برنامه تلویزیونی و رادیویی در حوزه فرهنگی بخشی از سوابق اوست.
امسال اتفاق شایان توجهی در هفتمین دوره جشنواره صنایع
دستی رخ داده است و این جشنواره برای نخستین بار در سطح
بین المللی برگزار می شود .دلیل این اتفاق چه بود؟ ضمن اینکه
بین المللی شــدن این رویداد را دراین مقطع زمانی ،چگونه
ارزیابی کرده اید؟
شش دوره قبلی از این رویداد با رویکرد و کارکرد تقدیر از هنرمندان
صنایع دستی در سطح اثار فاخر ملی برگزار و در جدول رویدادها ثبت
شده است و هفتمین دوره از جشنواره فجر صنایع دستی ایران در حال
برگزاری است ،اتفاقی که امسال در این حوزه رقم خورده است این است
که با توجه به اینکه ایران حرف اول را در تعدد و تنوع صنایع دستی در
منطقه و جهان می زند ،ســازمان صنایع دستی ایران از رئیس شورای
عالی صنایع دستی جهان برای ارزیابی و ثبت 4شهر ایران در فهرست
بین المللی دعوت کرده اســت .همین امر بهانه ای شد تا برای رشد و
فراگیر شدن این هنر در جهان ،برای نخستین بار جشنواره فجر صنایع
دستی را به صورت بین المللی برگزار کنیم ،تا همگرایی هایی بیشتری
از این صنعت را با جهان را ایجاد کنیم.
ع دستی و هنرهای
برای هفتمین جشنواره بین المللی صنای
سنتی فجر «سرو سیمین »٧چه شــعاری در نظر گرفته اید.
همچنین می توانید بگویید بین المللی شدن این جشنواره با
چه رویکردی است؟
این دوره از جشنواره صنایع دستی با شعار رویکرد اقتصاد دانش بنیان
است به همین دلیل شورای سیاست گذاری جشنواره پیش از اغاز این
رویداد فرهنگی تشکیل شد و با بهره گیری از خرد جمعی پیشکسوتان
این حوزه و دانشگاهیان و هنرمندان به این توافق رسید که این رویداد
بســتری برای ایجاد یک گفتگوی ملی بین هنر ،صنعت و بازار است.
برگزاری جشنواره ان هم به صورت بین المللی ،بی گمان فرصتی طالیی
برای این حوزه بود تا در پرتو این حضور بتواند در یک توافق همگرایانه
صنایع دستی ایران را به بازارهای جهانی عرضه و معرفی کند .چرا که
مشتری بالفعل صنایع دستی ایران ان سوی مرزهاست و این صنعت
ارز اوری فوق العاده ای برای ایرانیان داشته و دارد .به همین دلیل چند نفر
از داوران اصلی این دوره ،از متخصصان بین المللی صنایع دستی جهان
انتخاب شده اند .ضمن اینکه رئیس شورای عالی صنایع دستی جهان،
اقای صدرمقدونی هم در این رویداد حضور دارند.
گفتید قرار است چهار شهر در فهرست جهانی و بین المللی
تولید صنایع دســتی قرار بگیرند .امکان دارد بفرمایید چه
شهر هایی هستند و به چه دلیل و شاخصه ای نام این شهرها برای
ثبت در فهرست بین المللی صنایع دستی ،برگزیده شده است؟
بله ،کاشان به عنوان شهر جهانی منسوجات سنتی ،بوهیریِ بوشهر
به عنوان روستای جهانی عبا بافی ،دزفول شهر جهانی کتوبافی و رشت
به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ،چهار شــهری را که قرار است در
فهرست جهانی و بین المللی تولید صنایع دستی قرار بگیرند ،تشکیل
می دهند .پروند ه این شهر ها تجمیع و به شورای جهانی معرفی شده اند.
همچنین قرار است بعد از جشنواره فجر صنایع دستی ،هر چهار شهر
مورد بازیدید ارزیابان شورای جهانی و رئیس شورای عالی صنایع دستی
قرار بگیرند .به این ترتیب و پس از این بازدیدها ،مقدمات ثبت جهانی
شان فراهم خواهد شد.
در میانه صحبت تان فرمودید که از داوران بین المللی برای
این رویداد دعوت به عمل اورده اید ،با توجه به خاستگاه هنر
صنایع دستی در ایران ،ایا ارزیابی این اثار توسط داوران بین
المللی و خارجی امکان پذیر است؟ به عبارت دیگر ایا ان دسته
از داوران بین المللی که قرار است در این رویداد ،درباره صنایع
دستی تولید شده در کشورمان قضاوت کنند ،با هنر ناب ایرانی
اشنایی دارند؟
ببینید ،هیئت داوران متشکل از 3داور خارجی و 5داور ایرانی است،
شک نکنید گفت وگو و تبادل اطالعاتی که در این هیئت متخصص شکل
خواهد گرفت ،اتفاقات مثبتی را رقم خواهد زد و به طورکل از مهم ترین
راهکارهای عرضه محصوالت صنایع دستی ایران به جهان در گام اول
شناســاندن ارزش های هنری این اثار به جهان اســت که در پرتو این
گفتگوهای تخصصی میان داوران ،اطالعات ارزشمندی به صورت دو
طرفه مبادله خواهد شد .مضاف بر اینکه یکی از داوران دعوت شده ،اقای
جوزف لو ی از شخصیت های برجسته در حوزه صنایع دستی جهان است
که یکی از حوزه های مهم مطالعاتی شان کار روی صنایع دستی ایران
بوده است و بی گمان کامال بر این حوزه مسلط هستند .اما در هر صورت
به علت تعدد و تنوع اثار صنایع دستی ایرانی ،ما از کارشناسان متخصص
در هر رشته نیز دعوت کرده ایم ،تا در حوزه داوری نظرات کارشناسی
شده و تخصصی خود را به تیم داوری ارائه دهند .همانطور که می دانید در
ایران ما هنرهای صنایع دستی متنوعی داریم که به نسبت وابستگی شان
به متریال ساخت طبقه بندی می شوند هنرهای دستی که وابسته به فلز،
چوب ،چرم ،شیشه ،پارچه و ...هستند و این محصوالت هنری انقدر در
طبقه بندی های زیر شاخه ای خود دارای تنوع و تعدد هستند که تسلط
به تمامی انها حتی برای داوران ایرانی هم مترتب است .به همین خاطر
ما تجمیعی از کارشناسان و ارزیابان را در این جشنواره برای ارزیابی اثار
گرد هم اورده ایم و حضور داوران خارجی برای قضاوت در اثار جشنواره
هنرهای تجسمی ،اتفاق مثبتی است.
ع دستی و هنرهای سنتی فجر از
جشنواره بین المللی صنای
انجا که هفتمین دوره برگزاری اش را تجربه می کند ،به نظر مانند
جشنواره های مشابه داخلی و خارجی دارای بخش های اصلی
و فرعی است .شما چه بخش های جنبی ویژه ای برای برگزاری
این جشنواره تدارک دیده اید؟
جشنواره در موزه ملی افتتاح شــده و تا 4اسفند پذیرای مدعوین
به صورت ازاد اســت .در این ایام ما هر روز را به یک استاد افتخاری از
هنرهای سنتی ایران اختصاص داده ایم ،مثال یک روز استاد ائینه کاری
رئیس افتخاری است و روزی دیگر استاد پته دوزی و دوخت های سنتی
رئیس افتخاری جشنواره است .دلیل چرخشی بودن انتخاب روسای
افتخاری هم این بود که جشنواره سرو ســیمین 7شرایط همگرایی
تخصص ها در شاخه های مختلف هنری را فراهم کند .عالوه بر این در
ایام برگزاری جشنواره ،برنامه های متنوعی از صبح تا ساعت 16در محل
موزه ملی ایران اجرا می شود ،اجرای زنده صنایع دستی در حال تولید
به دست صنعتگران و هنرمندان این رشته ها ،همراه اواهای اصیل ایران
زمین که برخاسته از موسیقی کار و گلچینی از نواهایی است که با کار و صفحه 4
پرونده
دو شنبه 1اسفند 1401شماره 1375
5
ل نجابـت هنرمنـدان!
تالش و تولید هم ردیف است .اقوام ایرانی هر روز در این مرکز اجرای زنده
موسیقی دارند و همین طور پنل های اموزشی و ورکشاپ های تخصصی
بین المللی که در کنار برگزاری این رویداد تشکیل می شود نیز می تواند
از نکات و بخش های قابل توجه جشنواره هفتم باشد.
استقبال شرکت کنندگان در هفتمین جشنواره بین المللی
هنرهای دستی و تجسمی به چه شــکل بود؟ ایا حضور ذهن
دارید که به ما بگویید درچه شاخه ها و رشته هایی اثر ارسال
شده است؟
بله ،ما در صنایع دســتی 18گروه داریم و در واقع هر گروه نیز زیر
شــاخه های خاص خود را دارد .از تمام این ۱۸گــروه در این دوره از
جشنواره اثاری ارسال شــده و به دبیرخانه جشنواره رسیده است .اگر
بخواهیم به چند نمونه از اثاری که به دست مان رسیده اشاره کنیم باید
اذعان کنیم گروه نساجی سنتی با زیرشاخه های خود ،گروه بافته های
داری و غیر داری با زیر شاخه های خود ،به همین ترتیب گروه پوشاک
سنتی با زیر شاخه ها و کاشی سنتی سفال و سرامیک با زیر شاخه های
خودشان ،هنرهای سنتی وابسته به معماری با زیر شاخه های مخصوص
این هنرها ،صنایع دستی فلزی ،صنایع دستی چوبی و حصیری ،رودوزی
های سنتی ،صنایع دستی دریایی ،صنایع دستی سنگی ،صنایع دستی
استخوان ،صنایع دستی ابگینه ،صنایع دستی کاغذی ،طراحی و نقاشی
سنتی ،سازهای ســنتی ،میناکاری از جمله گروه های صنایع دستی
هستند که با زیر شاخه های خود در این دوره از جشنواره حضور دارد.
پراکندگی حضور در جشــنواره امسال به چه ترتیب بود و
چه روستاها ،بخش ها ،استان ها و شهرستان هایی با ارسال اثار
صنایع دستی خود در این جشنواره شرکت کرده اند؟ و در بخش
بین المللی چند اثر در جشنواره امسال حضور یافتند؟
خوشــبختانه با توجه به فراخوان عمومی و به موقعی که منتشــر
شد ،تقریباً همه استان های کشــور اثار خود را به این جشنواره ارسال
کرده اند ،که در نهایت نزدیک به ۳۵۰اثر از سراســر کشور وارد مرحله
رقابت شدند و حدود ۶۰اثر هم از ۸کشور خارجی وارد شده و در بخش
رقابتی حضور دارند.
خانم جاللی ،شــما به عنوان معاونت هنرهای سنتی ایران
فارغ از برگزاری این جشنواره ،چشم انداز حرفه ای و اقتصادی
هنرمندان صنعتگر ســنتی ایرانی را در حال حاضر چگونه
ارزیابی می کنید؟
همان طور که کشور ایران با مشکالت اقتصادی فراوانی در عرصه های
مختلف خصوصا فرهنگ و هنر مواجه بوده به مراتب مشکالت اقتصادی
دامن گیر حوزه صنایع دســتی هم شــده اســت ضمن اینکه نجابت
هنرمندان همواره باعث کم توجهی سازمان ها به این قشر شده است.
به همین دلیل تالش ما این است که در عین حمایت از این اقشار ،باز
تعریفی کلی از حمایت داشته باشیم تا این پشتیبانی از جنس ٌمسکن
و مقطعی نباشد .حمایت ما باید حمایتی توانمندساز برای عرضه گری
در بازارهای جهانی باشد که در حال حاضر کلید گشایش کلیه رشته
های صنایع دستی در ایران است .برای این اتفاق باید موانع صادرات و
فروش بین المللی را رفع کنیم و با یک معرفی برنامه ریزی شده در یک
بسته بندی شایسته که در تطبیق با شاخصه های بین المللی است این
محصوالت را به جهان عرضه کنیم تا تفکری بین المللی بر بازار صنایع
دستی حاکم شود و در نهایت به یک ارز اوری فوق العاده ای برسیم که در
رقابت با بازارهای نفتی و پتروشیمی باشد .کما اینکه در روزگاری صنایع
دستی حرف اول ارز اوری کشــور را می زد ،تمام تالش ما برای حصول
این نتیجه است .در این مسیر ماده واحده رفع پیمان سپاری ارزی برای
صنایع دستی در همین راستا رقم خورده است ،ما پیمان سپاری ارزی
برای صنایع دستی را حذف کردیم .همانطور که می دانید این موضوع در
هیئت دولت هم تصویب شد .همچنین ما شرایط بیمه هنرمندان این
حوزه را تسهیل داده ایم .اما همه اینها در این راستاست که هنرمندان
شاغل در صنایع دستی بتوانند با توانمندکردن خود و هدایت کارگاه به
عنوان یک قطب اقتصادی نقش افرینی کنند و نه تنها دیگر نیازی به
دستگیری و حمایت دولتی نداشته باشند ،بلکه اتفاقا به دولت کمک
هم بکنند .اعتماد به بخش خصوصی ،تشــکیل زنجیره های پشتیبان
و شرکت های پشــتیبانی برای ارتقا وضعیت صنایع دستی در دستور
کار قرار گرفته است و انشااهلل در ماه های اینده انجمن ها ،اتحادیه ها و
صادرکننده ها خبر های خوبی از این سازمان خواهند شنید .مسیری
که از پیمان سپاری ارزی شروع شــده و این تشکل ها به سمت ایجاد
هولدینگ های صنایع دستی منتج خواهد شد.
اولویت های سازمان صنایع دستی چیست .چه برنامه های
بلند یا کوتاه مدتی دارید و شما برای این صنایع چه دورنمایی
را در اینده متصورید؟
بدون شک سازمان صنایع دستی همت خود را بر این گمارده تا در
زنجیره ارزش ،از اولین حلقه که خلق و شناســایی صنایع دستی است
گرفته تا تولید و بســته بندی ،همچنین تا عرضه وفروش و متعاقب ان
تا تحریک و تشویق تقاضای بازارهای جهانی کل زنجیره ارزش را مورد
تحقیق قرار دهد .متاسفانه یک غفلت تاریخی برای صنایع دستی در ایران
اتفاق افتاده است که ما بر حســب جبران این غفلت ،استراتژی تقویت
توجه برای سیاست گذاران و تصدی گران و تسهیل گران و تنظیم گران را
در راس کار گذاشته ایم تا مجددا نگاه ها را به این حوزه برگردانیم .چرا که
وقتی ما صحبت از صنایع خالق می کنیم باید حواس مان باشد به اینکه،
خالق ترین و دانش بنیان ترین صنعت ،صنایع دستی است.
همان طور که شاهد هستید ،جذب بازارهای مالی درجهان
با حوزه ای تی پیوندی غیرقابل تفکیک خورده است ،به همین
ســبب ایا برای عرضه اثار هنرمندان صنایع دستی ایرانی به
صورت دیجیتال مارکتینگ در ســطح جهانی اقدامی انجام
شده است؟
در مطالعه زنجیره ای که در این حوزه انجام شد ،مشکل ارسال مانعی
بســیار جدی در عرضه بوده اســت .در حال حاضر جوانانی که دل در
گرو این هنر دارند در حوزه های بین المللی مختلف فعالیت می کنند،
مانند فعالیت در کانون اتومبیلرانــی و جهانگردی در حوزه متاورس و
تجربه های نو در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی شبکه ای که در
حال انجام است اما باید توجه داشــت که تمام این موارد به ارتقا سطح
دانش رسانه ای هنرمندان صنعتگر ما نیاز مبرمی دارد و این مهم بسیار
می تواند در سرعت بخشی این گشایش موثر باشد .البته تولید کننده
نمی تواند تمام این زنجیره شبکه ای عرضه گری را به تنهایی سیر کند،
از همین رو نیاز به شرکت ها و موسسات پشتیبان و همگرایی هایی ملی
دارند .چرا که صنایع دســتی از ضعف یکپارچگــی حکمرانی رنج می
برد و هر بخش از این زنجیره اموزش ،تولید تا عرضه در سازمانی جدا
برنامه ریزی شده است .هدف ما در ابتدا یکپارچه کردن این صنعت در
ایران است و در وهله بعد بی تردید نیروی اصلی را در بروز و ظهور این
هنر خواهیم گذاشت.
اگر بخواهیم نگاهی اسیب شناسانه به مقوله تولیدات صنایع
دستی در اقصی نقاط کشور بیاندازیم ،شما فکر می کنید مهم
ترین عوامل تهدید برای صنایع دستی در ایران چه چیزهایی
می توانند باشند و به گمان شما افت این تولیدات در کشورمان
چیست؟
بله ،به یقین می توانیم از نگاه تک ساحتی و عملکرد تک متغیری و
ایســتایی در یک وضعیت ،به عنوان بزرگترین اسیب و افت این حوزه
یاد کنیم...
بسیارعالی ،با توجه به اهمیت عوامل تهدید ،اگر امکان دارد
برای درک بیشتر و بهتر این موضوع لطف کنید و کمی توضیح
بیشتری بدهید.
ببینید عملکرد تک متغیری و ایستا ماندن در یک وضع ،یعنی اینکه
در برهه ای فقط در حوزه تسهیالت متمرکز شویم! یا فقط در حوزه تولید
و یا فروش تمرکزمان را معطوف کنیم .درحالی که برای تشکیل کامل
این زنجیره ما به ایجاد یک پیوســتار نیاز داریم .دقیقاً به همین دلیل
اگر بخواهیم در این حوزه نگاه موزاییکی یا اتمیزه داشته باشیم و تک
ساحتی به مقوله صنایع دستی فکر کنیم به شکل یک ُمسکن و کامال
مقطعی عمل خواهیم کرد و به سمت درمان کامل حرکت نمی کنیم! در
حالی که این حوزه برای رشد ،یک مدیریت فرهنگی و نگاه اجتماعی و
یک ارزیابی اقتصادی به صورت همزمان و همگرا می طلبد .هرکدام از
این ها که نام بردیم ضروریات توسعه صنایع دستی محسوب می شوند و
در واقع تمام فرایند بازار صنایع دستی با یک نگاه همه جانبه و کلی باید
مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. صفحه 5
6
دو شنبه 1اسفند 1401شماره 1375
خرب فرهنگ و هرن
قلعه تاریخی دمشق در حمله رژیم صهیونیستی اسیب دید
سوریه از اسیب دیدن بخش هایی از قلعه تاریخی دمشــق در حمله شب گذشته رژیم صهیونیستی
خبر داد .مدیریت کل اثار باستانی و موزه های سوریه در بیانیه ای اعالم کرد که بخش هایی از قلعه تاریخی
دمشق در حمله شامگاه شنبه رژیم صهیونیستی اسیب دید .در ادامه این بیانیه امده است ،دشمن اسرائیلی
بامداد امروز برخی نقاط را در دمشق و اطراف ان هدف قرار داد که موجب خسارات بزرگی در موسسه فنی
هنرهای کاربردی قلعه دمشق و مرکز فرهنگی کفرسوسه شد .طبق بیانیه یاد شده ،خسارات وارده شامل
حال دفاتر اداری قلعه دمشق بود و عالوه بر ان خسارات گسترده ای به موسسه هنرهای کاربردی و موسسه
اثار باستانی وارد شد و گروه های هنری وابسته به این مدیریت در حال ارزیابی اولیه خسارات هستند/.ایسنا
پل قدیمی دزفول در استانه فروریختن
یک دوستدار میراث فرهنگی با اشــاره به اینکه در گذر زمان به دلیل عدم مرمت اصولی ،پل قدیم
شهرستان دزفول در مسیر تخریب قرار گرفته تصریح کرد :پل قدیم دزفول به قدری وضعیت نابسامانی
دارد که هر لحظه بیم فروریختن قسمت هایی از ان وجود دارد .روح اهلل بهشتی فرد با تاکید بر اینکه پل
قدیم دزفول به شدت نیازمند مرمت فوری است گفت :پل قدیم دزفول از بناهای شاخص بافت تاریخی
دزفول است و بیشترین مرمت انجام شده و حفاظت از این اثر تا به امروز توسط مشارکت مردمی و خیرین
این شهرستان صورت گرفته است .وی گفت :مشارکت باید جهت دار باشد و سازمان میراث فرهنگی با
تخصیص بودجه ملی الزم است که با توجه خاصی ورود کند/.ایسنا
نباید موسیقی را از مخاطب دریغ کنیم
گروه موسیقی «لیان» بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان
بعد از مدت هــا دوری از اجراهای زنده ،روز دهم اســفندماه
کنسرتی در تاالر وحدت تهران برگزار می کند.
اجرای زنده گروه بوشهری «لیان» در شرایطی دهم اسفند در
تاالر وحدت روی صحنه می رود که این بار قرار است گونه های
دیگری از موسیقی بوشهر اجرا شوند.
محسن شــریفیان درباره جدیدترین اجرای زنده خود و
گروهش به خوانندگی اکا صفوی توضیح داد :موضوعی که برای
ما در گروه لیان در این شرایط اهمیت باالیی دارد این است که
بتوانیم رابطه خود و مخاطبان مان را حفظ کنیم .چون معتقدیم
اگر برای یک مدت طوالنی از مخاطبان مان دور باشیم و هنرمان
را با فاصله زیاد عرضه کنیم ،متضرر خواهیم شد .موسیقی و هنر
و البته احساسی که ما داریم ،کاال ،ملک یا دالر نیست که به مرور
به ارزش ان افزوده شود و قیمت ان افزایش پیدا کند .طوالنی تر
شدن فاصله ما با مخاطبان مان باعث از بین رفتن روح هنری ما
می شود و این نه برای ما خوب است و نه برای مخاطبینی که با این
سبک از موسیقی بوشهری حال شان خوب می شود.
شریفیان گفت :انسان ها در هر شرایط و اوضاعی از تولد تا
مرگ ،از بزم تا رزم ،هر شیرزن یا دلیرمردی،از شادی تا غم به
موسیقی احتیاج دارند؛ بنابراین موسیقی همیشه کارکرد خود
را دارد و نباید به هر دلیلی موسیقی را از مخاطب دریغ کنیم.
قائم مقام جشنواره تئاتر رضوی منصوب شد
با حکم کوروش زارعی ،دبیر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر
رضوی ،امیر نصیر بیگی به عنوان قائم مقام شــانزدهمین جشــنواره
سراسری تئاتر رضوی منصوب و معرفی شد.
در متن این حکم امده است« :جناب اقای امیر نصیر بیگی
به موجب این حکم نظر به تجارب ،تعهد و سوابق اجرایی ،جنابعالی
را به عنوان قائم مقام شانزدهمین جشــنواره سراسری تئاتر رضوی
منصوب می نمایم .شــناخت ظرفیت های معنوی و اشــاعه فرهنگ
رضوی ،ارائه سازوکارها ،سیاســت ها و برنامه های راهبردی با هدف
تحقق توسعه و شکوفایی تئاتر کشور از جمله مواردی است که انتظار
دارد در راستای مشی و رویکرد جشنواره تئاتر رضوی و با یاری پروردگار
متعال نســبت به تحقق ان تالش و کوشش شود .توفیقات شما را در
انجام این مسئولیت از درگاه خداوند متعال ارزومندم».
شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی در خردادماه ۱۴۰۲به
میزبانی اذربایجان شرقی برگزار خواهد شد/.صباخبر
ما برای نگه داشتن موسیقی در این خاک و برای بقا و گسترش
جغرافیای موسیقی با چنگ و دندان جنگیده ایم..
این نوازنده ساز «نی انبان» افزود :ممنوعیت های زیادی را
تجربه کرده ایم تا بتوانیم در کنار مخاطبان مان باشیم و بمانیم.
جنگیده ایم تا موسیقی باشد و بماند .بخاطر همین برای ما مهم
است که این فاصله بین ما و مخاطب به شکلی نشود که به از بین
رفتن موسیقی و اهداف ما ختم شود.
سرپرســت گروه لیان درباره ماهیت اثاری که قرار است
در این کنسرت اجرا شــوند نیز می گوید :تمرکز ما در این
کنسرت ارائه گونه های دیگری از موسیقی بوشهر خواهد
بود که تا روز برنامه تمرکز مــا تمرین روی اجرایی با
کیفیت باال است که بتوانیم شــبی ویژه را برای
مخاطبان مان بسازیم .مرتضی پالیزدان ،محمود
بردک نیا ،حمید اکبری ،حمزه مقدم ،محمدرضا
مقدم ،محسن قدرتی ،حسین کاوه خو ،فرزاد
خسروی و لیانا شریفیان اعضای گروه لیان
در این کنسرت به سرپرستی محسن
شریفیان و خوانندگی اکا صفوی
هستند که به تهیه کنندگی علی
حق شناس پیش روی مخاطبان
قرار می گیرد/.مهر
عالءالدین قاسمی درگذشت
عالءالدین قاسمی ،هنرمند باسابقه تعزیه روز ۲۹بهمن ماه به
دنبال یک دوره بیماری طوالنی مدت درگذشت.
داود فتحعلی بیگی ،هنرمند باسابقه نمایش های ایرانی با ابراز
تاسف فراوان از درگذشت این هنرمند از خاکسپاری او در قطعه
هنرمندان بهشت زهرا خبر داد.
وی از قاسمی به عنوان یکی از بهترین هنرمندان تعزیه خوان
ایران یاد کرد و افزود :ایشان در بسیاری از شهرهای ایران و در خارج
از کشور به اجرای تعزیه پرداخته بود و صدای بسیار تاثیرگذاری
داشت .واقعا حیف شد که او را از دست دادیم ،او جزو هنرمندانی
است که به سختی می توان برایش جایگزینی پیدا کرد.
عالالدین قاسمی ،که در جشنواره اوینیون هم به اجرای تعزیه
پرداخته بود و در معرفی این هنر به دیگر کشــورها نقش بسزایی
داشت ،امروز دوشنبه یکم اسفند ماه در قطعه هنرمندان بهشت
زهرا(س) به خاک سپرده می شود/.ایسنا
هشتمین جشنواره سمنو در شهر درق
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان گرمه از برگزاری هشتمین
جشنواره سمنو در شهر درق خبر داد.
وحید محمودی با اشاره به اینکه شهر درق یکی از مهمترین مناطق
ایران در تولید سمنو است ،گفت :این جشنواره در تاریخ ۴اسفند ماه
در این شهر برگزار می شود و قرار بر این است تا طی این روز ۱۶دیگ
سمنو بارگذاری شود و در کنار برگزاری این جشنواره ،مراسم فرهنگی
و هنری نیز برگزار خواهد شد که برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و
جشنواره غذاهای سنتی از جمله این برنامه ها خواهد بود .عالوه بر ان
طی این روز بازی های بومی و محلی نیز برگزار می شود و رقص ائینی
نیز برای پرشور کردن جشنواره اجرایی خواهد شد.
گفتنی اســت شــهر درق قطب تولید ســمنو در کشور است و
سمنوی این شهر به دلیل به کار بردن شیوه های خاص در پخت و پز
و برگزاری مراسم شادی هنگام پخت این غذای سنتی ،زبانزد خاص
و عام است/.ایسنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
موزه هنرهای معاصر فلسطین میزبان ایران عزیز ما
ائین افتتاح نمایشگاه «ایران عزیز ما» روز سه شنبه دوم اسفند ماه از ساعت ۱۶در موزه هنرهای معاصر
فلسطین برگزار می شود .در نمایشگاه «ایران عزیز ما» که به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ
و ارشاد اسالمی ،موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران ،حوزه
هنری انقالب اسالمی و موزه هنرهای معاصر فلسطین برپا خواهد شد ،اثار منتخب هنرمندان سرشناس
رشته های پوستر ،تصویرگری و کارتون و کاریکاتور که حول مضامینی چون ایران ،انقالب اسالمی ،رشد
و پیشرفت خلق شده ،به نمایش درمی اید .عالقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه هنری می توانند از
سوم الی دهم اسفند ماه ،از ساعت ۱۰الی ۱۸به موزه هنرهای معاصر فلسطین ،مراجعه کنند/.مهر
اجرای چند مرد و چند زن تمدید شد
نمایش «چند مرد و چند زن» به نویسندگی رسول بانگین ،کارگردانی حنیف مظفری و تهیه کنندگی
مسعود واال که در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است تا پنجم اسفند تمدید شد .در
خالصه داستان نمایش امده است :نمایش «چند مرد و چند زن» داستان درد است و انتظار و اعتراض
که از زبان سه زوج که از طبقات پایین ،وسط و باالی جامعه اقتصادی هستند ،روایت می شود .عوامل این
نمایش عبارتند از بازیگران :حنیف مظفری ،احسان شیخی ،فاطمه زمانی ،نازنین بیوک ،رسول احمدی،
الله ذوالفقاری ،دستیار کارگردان :احسان مقدم ،منشی صحنه :سوفیا امانی ،موسیقی :علی حنیفی ،لباس
و گریم :یاسمن کیوانمهر ،مدیر اجرایی :ارزو مجیدی ،رسانه :ناصر ارباب و ...نام برد/.مهر
همه چیز می گذرد ،تو نمی گذری تا 20اسفند
غالمرضــا عربی کارگــردان نمایــش «همه چیز
می گذرد ،تو نمی گذری» از تجربه کار با بازیگران نابینا
و کم بینا گفت .غالمرضا عربی کارگردان نمایش «همه
چیز می گذرد ،تو نمی گذری» که این روزها با حضور ۱۱
بازیگر نابینا و کم بینا در تاالر سایه مجموعه تئاتر شهر
روی صحنه می رود درباره کار با این هنرمندان گفت:
کار کردن با بچه های نابینا و کم بینا از لذت بخش ترین
فعالیت های تئاتری بوده که تا به حــال انجام داده ام.
ممکن است از دور به نظر برسد که کار کردن با این افراد
سخت است که البته سخت هم هست اما انقدر لذت
بخش است که به عنوان کارگردان در زمان اجرا تمام
سختی هایی را که از سر گذرانده اید ،فراموش می کنید
و من هم از این قاعده مســتثنی نیستم .وی ادامه داد:
این روزها از اجرای کام ً
ال حرفه ای که این بچه ها انجام
می دهند ،حظ تمام می برم .این نمایش چهارمین اثری
است که با این بچه ها به صحنه برده ام که همگی این اثار
برایم پر از حس های خوب بوده و لذت ان چندین برابر
بیشــتر از نمایش های معمولی است که اجرا می کنم.
عربی درباره انتخاب این نمایشنامه از محمد چرمشیر
برای اجرا توضیح داد :شــخصیت قهرمان نمایشنامه
«همه چیز می گذرد ،تو نمی گــذری» یک فرد نابینا
است از این رو ان را برای اجرا انتخاب کردم .در واقع این
نمایشنامه یک مونولوگ تک نفره است که ما ان را با ۱۱
بازیگر به صحنه برده ایم .وی با اشاره از استقبال خوبی
که از نمایش شده است ،یاداور شد :این اجرای نمایشی
نسبت به دیگر اثاری که روی صحنه هستند از استقبال
خوبی برخوردار بوده و بازخوردهای مثبتی نیز از جانب
دو شنبه 1اسفند 1401شماره 1375
7
مخاطبان دریافت کرده اســت که جای خرســندی
دارد .من از سال ۹۳در فرهنگســرای بهمن کارم را با
هنرجویان نابینا شروع کردم و ابتدا نمایش «فصل بهار
نارنج» را بعد از ۲سال تمرین به صحنه بردیم و سال ۹۵
این نمایش را هم در جشنواره تئاتر شهر و هم جشنواره
تئاتر فجر به صحنه بردیم که جوایزی را هم از ان خود
کرد و در اداره تئاتر نیز اجرای عمومی داشتیم .در ادامه
نمایش های «شاباش خان» و «کبوتری ناگهان» را هم
با همین بچه ها به صحنه بردم و «همه چیز می گذرد ،تو
نمی گذری» اخرین کارم و سومین نمایشنامه ای است
که از محمد چرمشیر اجرا می کنم .این کارگردان تئاتر
در پایان درباره تصویرسازی که بازیگران نابینا از فضای
نمایش و انچه که روی صحنه اجــرا می کنند ،دارند،
گفت :افرادی که مشــکل بینایی ندارند درباره تصویر
ذهنی شان از هر چیز با یکدیگر حرف می زنند اما اگر
می خواهید با دنیای بزرگ تصویر ذهنی اشــنا شوید
باید با بچه های نابینا صحبت کنید .ما اگر برای چیزی،
یک تصویر در ذهنمان متصور شویم انها به تعداد بسیار
زیاد در ذهنشان تصویرسازی می کنند .تصویر ذهنی از
اسمش مشخص است و ارتباطی به بینایی ندارد از این
رو انها تصاویر ذهنی بیشتری برای هر چیز می سازند
برعکس ما که تصاویر بصری مان بیشتر است تا ذهنی.
در خالصه داستان نمایش امده است :قهرمان به همراه
اسبش تاریخ را در می نوردد عاشــق می شود و در این
عاشقی اسبش را قربانی می کند .معشوقه اش را هم از
دست می دهد و در انتها در اوج تنهایی مسیری می یابد.
این راه روزنه ای است برای اینده ای روشن/ ...مهر صفحه 7
برگزاری جشنواره موسیقی یک ضرورت اجتماعی است
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با میزبانی
هنرستان موسیقی دختران کشور و شب مکتب موسیقی اصفهان در
تاالر رودکی برگزار شد .اجرای هنرستان موسیقی دختران از ساعت
۱۸:۳۰اغاز شد ،در بخش اول هنرجویان هنرستان موسیقی دختران
قزوین قطعات خود را به صورت گروه نوازی اجرا کردند.
نگار نیری ،کیمیا محسنی ،عارفه فدایی ،سارا ثقفی ،فاطمه ذکری
فالح ،الوین میراشه ،ســروناز فالح ،ریحانه حسن بیگی و مهشید
گودرزی اعضای گروه هنرستان موسیقی دختران قزوین بودند که در
تاالر رودکی به صحنه رفتند .نرگس وفایی (مدیر هنرستان موسیقی
دختران قزوین) با تاکید بر این که برگزاری جشنواره موسیقی فجر
باعث شور و نشاط اجتماعی و باعث افزایش روحیه همدلی در جامعه
می شود ،درباره این گروه و اجرای انها توضیح داد :این اولین اجرای
هنرجویان ما در جشنواره موســیقی فجر بود ،اجرای صحنه ای در
رویدادی مثل فجر و در تاالر رودکی تجربه بسیار ارزشمندی برای
هنرجویان موسیقی است و امکان دیده شدن انها را فراهم می اورد.
در بخش دوم اجرای هنرســتان های دختران کشور ،هنرجویان
هنرستان موســیقی دختران تهران به صحنه امدند و قطعات خود
را اجرا کردند.
تارا قهرمانی ،فاطمه مزارعی ،الما نگهبان ،مدیا احمدیان اعضای
گروه موسیقی هنرجویان هنرستان موسیقی دختران تهران بودند
که در تاالر رودکی به اجرای صحنه ای پرداختند.
پریسا زهتابیان ،مدیر هنرستان موسیقی دختران تهران با اشاره
به این که در شرایط فعلی برگزاری جشنواره موسیقی یک ضرورت
اجتماعی بود؛ درباره این گروه و اجرای انها در ســی و هشــتمین
جشنواره موسیقی فجر توضیح داد :هنرجویان هنرستان موسیقی
دختران تهران پنج سال است که در جشنواره موسیقی فجر در بخش
غیر رقابتی شــرکت دارند؛ حضور و اجرا در جشــنواره فجر انگیزه
خوبی برای کار کردن و تالش بیشتر هنرجویان می شود؛ ما هر سال
گروه های بیشتری برای اجرا در جشــنواره داشتیم اما متاسفانه در
سه ســال اخیر به دلیل پاندمی کرونا امکان گروه نوازی هنرجویان
در جشــنواره نبود چون تعدادی از انها نمی توانستند به اجرا بروند؛
هنرجویان ما در واقع پس از سه سال برای گروه نوازی به صحنه فجر
امده اند« .پیش درامد اصفهان»« ،درامد»« ،دونوازی سنتور و تار»،
«بهار دلنشین» ،ســولو کمانچه و رنگ اصفهان قطعاتی بودند که
هنرجویان هنرستان موسیقی کشور اجرا کردند.
موسیقی اصیل اصفهان پایه و مبنای ردیف موسیقی
شب مکتب موســیقی اصفهان در سی و هشــتمین جشنواره
موسیقی فجرعالوه بر رونمایی البوم موســیقی «کرشمه» شاهد
هنرنمایی هنرمندان پیشکســوت اصفهانی بود که گوشه هایی از
موســیقی اصفهان را در ســانس دوم رودکی به اجــرا دراوردند؛
اجراهایی با ساز و اواز از موسیقی ردیف دستگاهی اصفهان که حال و
هوای خاصی به فجر سی و هشتم داد.
در ابتدای شب مکتب موسیقی اصفهان اسماعیل اذر به عنوان
مجری این شــب با اشــاره به ویژگی های مکتب موسیقی اصفهان
گفت :ما چند مکتب موسیقی همانند سبک شعری در کشور داریم؛
یکی از برجسته ترین مکاتب ،مکتب اصفهان است .اگر از شیراز شعر
برخاسته از اصفهان هم موسیقی برخاسته است .مهم ترین ویژگی
مکتب اصفهان درست خواندن شعر است؛ در این مکتب هیچ وقت
خواننده ای هنر خودش را به گونه ای ارائه نکرده اســت که شعر از
بین برود ؛ خوانندگان اصفهان شــعر را درست ادا می کنند .تفاوت
خوانندگان اصفهان با دیگــر خوانندگان این بــود که خوانندگان
اصفهان مفهوم شعر را می فهمیدند و می خواندند.
اسماعیل اذر در ادامه از «استاد قناعت» دعوت کرد که به صحنه
بیاید و قطعه خود را اجرا کند .این نوازنده پیشکسوت به صحنه امد
و با تکنوازی «قره نی» حال و هوای خاصی را به سالن رودکی داد و
مخاطبان را به وجد اورد .مجری این شــب سپس از سعید مزدک
(پیشکسوت موسیقی اصفهان و از شاگردان استاد جلیل شهناز ) و
اقا رضاخان طباطبایی (خواننده ۸۰ساله اصفهانی) دعوت کرد تا
به صحنه بیایند .این دو پیشکسوت موسیقی قطعات را با ساز و اواز
اجرا کردند.
در ادامه این شب هنرمندان اصفهانی منصور اعظمی کیا و پریسا
ابوالقاســمی به صحنه امدند و با دو نوازی نی و دف موسیقی ناب
مکتب اصفهان را به ســمع و نظر مخاطبان رساندند و سپس البوم
موســیقی ردیف اوازی اصفهان با نام «کرشمه» به تدوین منصور
اعظمی کیا رونمایی شد.
منصور اعظمی کیا (تدوین کننده البوم موســیقی ردیف اوازی
اصفهان با نام کرشــمه) به نکاتی پیرامون موســیقی ردیف اوازی
اصفهان در این البوم اشــاره کرد و گفت :این البــوم نتیجه چهل
سال فعالیت من است؛ موســیقی ردیفی را هم مانند پازل کنار هم
می چینند .همانطور کــه می دانید در جای جای کشــورمان و در
جغرافیای ایران هر منطقه موســیقی خاص خــود را دارد .بزرگان
موسیقی ما این ها را با منطق علمی ،فیزیکی و موسیقیایی کنار هم
چیده اند که در نهایت ردیف را شکل داده اند .در این البوم ردیفی ان
چه که در زنجیره ردیف ایجاد کرده ام ،یک پکیج از ۱۰ردیف گلچین
است که به درد اواز ایران می خورد.
علی عطریان (سرپرست گروه موسیقی مکتب اصفهان ) درباره
حضور موسیقی اصفهان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر
و قابلیت های مکتب موسیقی اصفهان توضیح داد :موسیقی اصیل
در اصفهان دارای تاریخی کهن و هزاران ساله در ایران مرکزی است
و می توان پایه و مبنای ردیف موســیقی ایران مرکزی را ریشه های
موسیقی امروز دانســت که در اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی
ایران نهفته است/.صباخبر صفحه 8