روزنامه صبا شماره 1374 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1374

روزنامه صبا شماره 1374

روزنامه صبا شماره 1374

‫یک شنبه| ‪ 30‬بهمن ‪ 19 |1401‬فوریه ‪ 28 |2023‬رجب ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1374‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت وگوی صبا با علی چراغی خواننده ارکستر سمفونیک ملی‬ ‫ادای دین به انهید‬ ‫در جشنواره موسییق‬ ‫قصد خروج از کشور نداشته ام‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫نقش مقاومت و ایستادگی‬ ‫در اثار تجسمی‬ ‫صفحه ‪6‬‬ ‫امادگی وزارت خارجه‬ ‫برای عرضه اثار موسیقی به جهانیان‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫رقابت سرو سیمین در موزه ملی ایران‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫یک شنبه‪ 30‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1374‬‬ ‫شوالیه سیاه‪ ،‬مغایرتی با ارزش های دینی ندارد‬ ‫روح اهلل سهرابی در خصوص توضیح مباحث مطرح شده در برخی از رسانه ها در خصوص فیلم سینمایی‬ ‫«شوالیه سیاه» گفت‪ :‬پس از بررسی خبر منتشرشده در راســتای تنویر اذهان مخاطبان دغدغه مند و‬ ‫عالقه مندان به سینما به اطالع می رساند فیلم ویدیویی «شوالیه سیاه» به کارگردانی اقای ال ابراهیم‬ ‫دهکردی در خرداد ‪ ۱۴۰۰‬پروانه ســاخت گرفته و پس از تولید در شهریور ‪ ۱۴۰۱‬موفق به اخذ پروانه‬ ‫نمایش ویدیویی از شورای فیلم های ویدیویی شده است‪ .‬وی افزود‪ :‬این اثر پیش از این به تایید اعضای‬ ‫شورا رسیده و هیچ گونه مغایرتی با اصول و ارزش های دینی ندارد و انچه در اخبار مطرح شده‪ ،‬صرفاً یک‬ ‫اشتباه بوده و تکرار مداوم ان ناشی از شیطنت رسانه ای است‪/.‬مهر‬ ‫سالح ایرانی‪ ،‬روایتی متفاوت در شبکه مستند‬ ‫پخش مجموعه «ســاح ایرانی» به تهیه کنندگی داود مرادیان تولید جدید شبکه مستند روایتی‬ ‫متفاوت از ساخت سالح و تجهیزات نظامی در داخل کشور از شنبه ‪ ۲۹‬بهمن اغاز شد‪ .‬مرادیان در باره این‬ ‫مستندگفت‪« :‬سالح ایرانی» یک مجموعه مستند ‪ ۱۵‬قسمتی است که هم اکنون‪ ۵ ،‬قسمت ان بعد از ‪۲‬‬ ‫سال اماده شده است‪ .‬وی افزود‪ :‬در این مستند اطالعات را به تنهایی به مخاطب نمی دهیم و این مجموعه‪،‬‬ ‫مستندی داستان گو است‪ .‬بدین معنی که برای معرفی هرکدام از تجهیزات نظامی‪ ،‬مجموعه داستان هایی‬ ‫را تعریف می کنیم که خودباوری در انها موضوعیت دارد‪ .‬مستند «سالح ایرانی» هر شب ساعت ‪ ۲۰‬از‬ ‫شبکه مستند روی انتن می رود و تکرارش روز بعد ساعت ‪ ۱۰‬خواهد بود‪/.‬مهر‬ ‫علیخانی‪ :‬قصد خروج از کشور نداشته ام‬ ‫احسان علیخانی با اشاره به سفر ‪ ۱۲‬روزه اش به خوی و حضور در کنار مردم زلزله زده از این رویداد گفت و‬ ‫ضمن ان خبر مهاجرتش را تکذیب کرد‪.‬‬ ‫احسان علیخانی مدتی است در خوی به سر می برد و هر از گاهی هم در صفحه شخصی خود مواردی را نسبت‬ ‫به تجهیزات الزم برای مردم زلزله زده خوی اطالع رسانی کرده است‪.‬‬ ‫او در تازه ترین متن مرتبط با سفر اخیر خود اورده است‪:‬‬ ‫«‪ ۱۲‬روز است که با تعدادی از دوستان‪ ،‬خوی هستیم‪ .‬دمشان گرم همه کسایی که امدند تا مرهمی باشن‬ ‫در این شرایط عجیب و سرمای هوا‪...‬‬ ‫سعی می کنم در قالب استوری‪ ،‬مشکالت‪ ،‬کمبودها‪ ،‬کمک های مردمی و ســختی های این عزیزان را به‬ ‫اشتراک بگذارم‪ .‬تعدادی خانه ویران شــده و انبوهی خانه ت ََرک خورده است‪ .‬زندگی در چادر‪ ،‬سرمای شدید‬ ‫ترس مخصوصاً بچه ها از زلزله و چندین پس لرزه‪ ،‬شــرایط را سخت و پیچیده‬ ‫و دمای زیر صفر‪ ،‬بارش برف و ِ‬ ‫کرده است‪ .‬با دوستان به این نتیجه رسیده ایم جز کارهایی که با زحمت همه داره انجام می شود‪ ،‬تمرکزمان‬ ‫را روی خانواده هایی که با فرد دارای معلولیت در چادر هستند یا سرپرست خانواده شان از دنیا رفته‪ ،‬مستاجر‬ ‫بوده اند و خانه شان اسیب دیده و شرایط بازگشت ندارند بگذاریم‪ .‬امیدوارم تا شب عید بتوانیم هر تعدادی که‬ ‫توانستیم و در توان ما هست برای شان خانه ای امن رهن کنیم و وسایل خانه را برای شان نو کنیم‪ .‬انقدر اوضاع‬ ‫اقتصادی خراب است که واقعاً خجالت کشیدم از مردم کمک بگیرم و فقط از دوستان‪ ،‬رفقا و همکاران خواسته ام‬ ‫کمک کنند و ازانها ممنونم که همراه شدند‪ .‬البته که می دانم مردم برای خوی کم نگذاشته اند‪ .‬باید کنار اهالی‬ ‫خوی بود تا به زندگی عادی برگردند‪ ».‬علیخانی در ادامه اورده اســت‪« :‬من از مرداد تا االن جز سفر به خوی‪،‬‬ ‫هیچ سفر دیگه ای نداشته ام‪ ،‬قصد خروج از کشور را هم نداشته ام‪ .‬ضمن اینکه از اغاز مهرماه به بنده اعالم شد‬ ‫ممنوع الخروج هستم و این ممنوعیت تا همین لحظه ادامه دارد و مشکالتی دیگر که در برابر ان همه درد و داغی‬ ‫که بر دلمان ماند هیچ اهمیتی ندارد‪ .‬به امید روزهای خوب برای ایران و ایرانی‪/».‬مهر‬ ‫بالرینا‪ ،‬اسپین افی بر مجموعه جان ویک‬ ‫در حالی که کیانو ریوز از حضور افتخــاری اش در «بالرینا» راضی‬ ‫است‪ ،‬مشخص نیست این اکشن تبدیل به فیلم سینمایی یا مجموعه‬ ‫تلویزیونی می شود؟‬ ‫ریوز می گوید‪ :‬حضورم در بالرینا‪ ،‬درســت است و تحمیلی به نظر‬ ‫نمی رسد‪ .‬کاراکترم در جای درست خود قرار دارد و در زمان درستی‬ ‫وارد صحنه می شود‪ .‬از داخل شرکت فیلمسازی الینزگیت شنیده می‬ ‫شود که فعال دو تدوین سینمایی و تلویزیونی از بالرینا‪ ،‬در حال اماده‬ ‫شدن است و تصمیم نهایی بزودی در این رابطه گرفته خواهد شد‪.‬‬ ‫بالرینا‪ ،‬اسپین افی بر مجموعه پرفروش جان ویک و درباره دختر‬ ‫جوان تروریستی به نام رونی با بازی انا د ارماس است که برای گرفتن‬ ‫انتقام خون والدینش‪ ،‬وارد دنیایی از اکشن و شخصیت های جنایتکار‬ ‫می شود‪ .‬بحث های مطرح شده در رابطه با بالرینا‪ ،‬در شرایطی است‬ ‫که جان ویک‪ :‬بخش ‪ ،۴‬برای ‪ ۲۳‬مارس پیش رو به روی پرده سینماها‬ ‫می رود‪/.‬صباخبر‬ ‫دوچشم بی سوی دنچ‬ ‫بازیگر سرشــناس بریتانیایی می گوید به دلیل از دست دادن‬ ‫بینایی‪ ،‬بازیگری برایش ناممکن شــده است‪ .‬جودی دنچ‪ ،‬بازیگر‬ ‫سرشناس بریتانیایی در طول چندین ســال اخیر بارها در مورد‬ ‫وضعیت خراب دید چشم هایش صحبت کرده است‪ .‬این بازیگر ‪۸۸‬‬ ‫ساله در گفتن واقعیت و سخت بودن خواندن خطوط دیالوگ هایش‬ ‫با طرفدارانش کامال راســتگو بوده اســت‪ .‬دنچ به تازگی در یک‬ ‫مصاحبه جدید گفته است به دلیل از دســت دادن بینایی‪ ،‬دیگر‬ ‫خواندن خطوط دیالوگ هایش ناممکن شده است‪ .‬این در حالی‬ ‫است که او پیشتر به خاطر داشــتن حافظه ای که از ان به عنوان‬ ‫عکاسی از فیلمنامه یاد می شد‪ ،‬شهرت داشت‪ .‬این بازیگر کهنه کار‬ ‫گفت‪ :‬حاال باید ماشینی پیدا کنم که هم خط های دیالوگ هایم را‬ ‫به من بگوید وهم بگوید حاال نوبت کدام دیالوگ است‪ .‬در حالی که‬ ‫حافظه ای دارم که عادت به عکاسی از فیلمنامه دارد و همین حاال‬ ‫می توانم تمامی «شب دوازدهم» را بازی کنم‪/.‬مهر‬ ‫زوال عقل بروس ویلیس‪ ،‬رسانه ای شد‬ ‫بازیگر سرشــناس فیلم های اکشــن که مدتی به دلیل بیماری‬ ‫بازنشسته شده بود‪ ،‬حاال روشن شده است که به زوال عقل مبتال است‪.‬‬ ‫همسر وی نیز با تشکر از محبت و حمایت هواداران این بازیگر تاکید‬ ‫کرده بروس همیشه بر این باور بود که باید از جایگاهش برای کمک‬ ‫به دیگران استفاده کند و برای اگاهی بخشــی در مورد مسایل مهم‬ ‫به شــکل عمومی و خصوصی تالش کند و اگر می توانست امروز هم‬ ‫می گفت چگونه این بیماری افراد زیادی را درگیر می کند و بر خانواده‬ ‫ان ها تاثیر می گذارد‪.‬‬ ‫بروس ویلیس‪ ،‬بازیگری را در اوایل دهه ‪ ۱۹۸۰‬با بازی در فیلم هایی‬ ‫مانند «حکم»‪« ،‬قرار کور» و «غروب» شــروع کرد‪ .‬وی در طول ‪۴۰‬‬ ‫سال بازیگری‪ ،‬بیش از ‪ ۵‬میلیارد دالر با فیلم هایش فروش داشته و ‪۵‬‬ ‫بار نامزد گلدن گلوب شد که یک بار ان را برای «مهتاب» دریافت کرد‬ ‫و ‪ ۳‬بار نامزدی امی را کسب کرده که یک بار ان را نیز برای «مهتاب»‬ ‫برده است‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫یک شنبه‪ 30‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1374‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫حذف دو فیلم تقوایی از شبکه نمایش خانگی‬ ‫انتشار خبرهایی در شبکه های اجتماعی مبنی بر حذف دو فیلم «ای ایران» و «ناخدا خورشید» دو‬ ‫اثر تاریخ ســینمای ایران از پلتفرم ها با واکنش کاربران و برخی چهره های سینمایی مواجه شده است‪.‬‬ ‫پیگیری ها از مسووالن مربوطه نشان می دهد تغییر مالکیت این دو فیلم‪ ،‬علت اصلی تعلیق موقت پخش‬ ‫این دو اثر سینمایی است‪ .‬درباره فیلم «ناخدا خورشید» که تاکنون بنیاد فارابی‪ ،‬مالکیت را در اختیار داشته‬ ‫است‪ ،‬ظاهرا شبهه ای ایجاد شده و درخواست تعلیق پخش تا شفاف شدن موضوع مالکیت‪ ،‬به پلتفرم ها‬ ‫داده شده است‪ .‬از سویی قرارداد فیلم «ای ایران» با پلتفرم ها به نام موسسه رسانه های تصویری بوده که‬ ‫چون این موسسه منحل شده‪ ،‬پخش ان متوقف شده تا تکلیف مالکیت این فیلم نیز مشخص شود‪/.‬ایسنا‬ ‫‪3‬‬ ‫رقابت پایان سال اطیابی با خودش‬ ‫گیشه سینمای ایران در حالی به استقبال اخرین ماه سال و تدارک اکران نوروزی می رود که فروش‬ ‫امسالش به ‪ ۳۸۲‬میلیارد تومان رســیده و احتماال یک کارگردان با دو فیلم به صدر جدول پرفروش ها‬ ‫می رسد‪ .‬در این روزها چند فیلم که در ماه های گذشته به چرخه اکران اضافه شدند‪ ،‬همچنان روی پرده‬ ‫هستند و برخی از ان ها طبق وعده ای که پیش تر گرفته اند قرار است در نوروز هم میزبان مخاطبان خود در‬ ‫سینما باشند‪ .‬این فیلم ها در حالی به اکران خود ادامه خواهند داد که یکی از ان ها سومین فیلم پرفروش‬ ‫سال است و ممکن است رقابت پایان سال برای پرفروش ترین فیلم ‪ ،۱۴۰۱‬بین دو فیلم از یک کارگردان‬ ‫باشد؛ یعنی «انفرادی» و «بخارست» که هر دو به کارگردانی مسعود اطیابی ساخته شده اند‪/.‬ایسنا‬ ‫ارجاعات سینمایی لذت بخش هستند‬ ‫علیرضا شریفی کارگردان تحسین شده اثاری چون «رولت‬ ‫روسی» و «استفراغ روی زخم باز» به تجربه های خود در مواجهه‬ ‫با مهارت کارگردانی پرداخت و گفت‪ :‬فیلم کوتاه «رولت روسی»‬ ‫اولین تجربه جدی من به عنوان کارگــردان بود‪ .‬هدف اولیه و‬ ‫اساسی من در زمان ساخت به اتمام رساندن فیلم به ان شکلی‬ ‫بود که در ذهنم وجود داشت و اثبات این مسئله برای خودم که ایا‬ ‫من مناسب این حرفه هستم یا خیر؟ پس از پایان فیلم و تدوین‬ ‫نهایی خوشبختانه جواب مثبتی در ذهنم ایجاد و اعتماد به نفسی‬ ‫را در خودم حس کردم تا فیلم را به تعدادی جشنواره بفرستم‪.‬‬ ‫وی تصریح کرد‪ :‬حدود یک سال از شــروع پخش بین المللی‬ ‫فیلم گذشته اما هنوز موفق به حضور در جشنواره های سطح‬ ‫اول نشد ه است‪ .‬امیدوارم به زودی با تغییر روندی که در پخش‬ ‫فیلم ایجاد کرده ام این توفیق حاصل شود‪ .‬شریفی در رابطه با‬ ‫حضور فضایی کالژگونه و انگیزه های ارجاعی در «رولت روسی»‬ ‫گفت‪ :‬لذت بخش ترین قسمت فیلمسازی و سینما برای من چه به‬ ‫عنوان کارگردان و چه به عنوان مخاطب‪ ،‬ایجاد ارجاعاتی به اثار‬ ‫سینمایی دیگر است‪ .‬همواره کشف ارجاعات برای من در فیلم ها‬ ‫کار جذابی است و قرار دادن انها در فیلم های خودم نیز به معنای‬ ‫دادن عمقی به اثر اســت‪ .‬البته باید توجه داشته باشیم که این‬ ‫ارجاعات در ارتباطی مستقیم و یا دیالکتیک با اثر باشد وگرنه به‬ ‫جای انکه جذاب به نظر برسد بیشتر مخاطب را پس می زند‪ .‬در‬ ‫زمانی که من درگیر فیلمنامه و پیش تولید رولت روسی بودم‪ ،‬تمام‬ ‫تالشم را می کردم تا هر جایی که می شود ارجاعی به فیلم های‬ ‫خاص مورد عالقه ام داشته باشم‪ .‬احساس می کردم که این فیلم‬ ‫انگار کالژی از فیلم های مختلف است و از بدو شکل گیری ایده‬ ‫ارجاع به سینما برایم مطرح بود‪ .‬این ارجاعات به سه شکل در‬ ‫این فیلم دیده می شود‪ .‬یکی حاصل از ارجاعی محتوایی است که‬ ‫در داستان فیلم دیده می شود مانند ارجاع به فیلم ملک الموت‬ ‫بونوئل‪ .‬دیگری صرف ًا ارجاعی تصویری است که در چند موقعیت‬ ‫تالش کرده ام قابی شبیه فیلم های خاص مورد نظرم داشته باشم‪،‬‬ ‫مانند ارجاع به نمایی از فیلم مالنا‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬در اخر هم در‬ ‫بعضی از پالن ها نشانه ها و المان هایی دیده می شود که مربوط‬ ‫به فیلم خاصی اســت اما ترکیب بندی قاب متفاوت از ان فیلم‬ ‫است مانند ساعت بدون عقربه‪ ،‬که ما را یاد فیلم توت فرنگی های‬ ‫وحشی برگمان می اندازد‪ .‬اما قابی که من در فیلم از ساعت بدون‬ ‫عقربه دارم‪ ،‬شباهتی به قاب فیلم برگمان ندارد‪ .‬شریفی پیرامون‬ ‫ادامه فعالیت های اش گفت‪ :‬پس از فیلم رولت روســی‪ ،‬درگیر‬ ‫ساخت فیلم دیگری با نام «استفراغ روی زخم باز» شدم که در‬ ‫جشنواره نهال موفق به گرفتن تندیس تدوین شد‪/ .‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫یک شنبه‪ 30‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1374‬‬ ‫گفت وگوی صبا با علی چراغی خواننده ارکستر سمفونیک ملی‬ ‫ادای دین به ناهید‬ ‫درجشنوارهموسیقی‬ ‫این فشار جمعیت در واگن فرتوت مترو نیست که تورا می رنجاند‪ .‬گیر می افتی در‬ ‫یارس ساموات‬ ‫کمند خاطرات! در و دیوار این ایستگاه ها برایت خاطره است‪ .‬پرتاب می شوی به‬ ‫گفت و گو‬ ‫روزگاران جوانی‪ ...‬چه کار کردی مرد؟‍! با خودت‪ ،‬با رویاهات‪ ،‬با روزهای سرخوش‬ ‫شباب‪ ،‬چه کار کردی که حاال مثل نفوس مرده دست از سرت برنمی دارند؟ همه بعدازظهرهای‬ ‫جوانی ات‪ ،‬همان ها که بی شفقت قتل عامشان کردی‪ ،‬جمع شده اند در کالبد مردی ژنده پوش‬ ‫و کریه که سایه وار پشت سرت راه می اید‪ .‬همه جا با توست‪ .‬در مترو‪ ،‬در خیابان‪ ،‬در تحریریه‪،‬‬ ‫در اپارتمانت‪ ...‬بلند و سیاه‪ ،‬به سان دوال پا دنبالت می اید‪ .‬روی پله برقی ایستگاه تئاتر شهر‬ ‫‪ ،‬گوشی ات را بیرون می کشــی و خبر کوتاه را می خوانی‪« ...‬حسن ناهید‪ ،‬استاد برجسته نی‬ ‫درگذشت‪ »...‬سرت سنگین می شود‪ .‬چشم هایت دو دو می زند‪ ،‬دست می اندازی نرده باالبر پله‬ ‫برقی را می گیری‪ .‬جوانی بیست و چند ساله بازویت را می گیرد‪« ،‬اقا‪ ...‬حالتون خوبه؟» سری به‬ ‫باال و پایین تکان می دهی که یعنی اره خوبم‪ .‬از ایستگاه می زنی دیر شده! پاتند می کنی‪ ،‬سایه‬ ‫هم با تو هروله می کند‪ .‬دست از ســرم بردار‪ .‬بس کن! برو‪ ...‬سایه می خندد و نفیری متفعن از‬ ‫دهان چرکینش به صورتت می زند‪ .‬چه می دانی! شاید مرگ هم سایه وار حسن ناهید را تعقیب‬ ‫کرده‪ ،‬شاید این همان سایه است‪ ...‬طبقه دوم تاالر وحدت نشسته ای و به قطعه ای که به ناهید‬ ‫تقدیم شده گوش می دهی‪ .‬دست خودت نیســت‪ ،‬چشم هایت خیس خیس شده‪ ...‬اجراها که‬ ‫تمام می شوند‪ ،‬یک راست می روی سراغ علی چراغی‪ ،‬تا برای روزنامه با او گفت وگو کنی‪ .‬درنگ‬ ‫می کنی تا لحظه ای در خلوت راهروی تاالر وحدت با او هم کالم شوی‪ .‬نتیجه این گفت وگو را در‬ ‫ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫اقای چراغی‪ ،‬شب اول جشــنواره قرعه فال به نام شما‬ ‫اصابت کرد اما ایا بازهم شما را در جشنواره سی و هشتم روی‬ ‫سن و در حال اجرا خواهیم دید؟‬ ‫سپاسگزارم اما تعهدی که من داشتم‪ ،‬تنها برای اجرا در شب نخست‬ ‫جشنواره سی و هشتم موسیقی فجر بود و همین امشب در خدمت‬ ‫حضار بودم‪ .‬امسال و در سی و هشتمین دوره جشنواره موسیقی فجر‬ ‫این افتخار نصیب من شد که به ارکستر ملی ایران دعوت شوم و پس‬ ‫از این دعوت‪ ،‬از صمیم قلب و جان امدم اینجا تا انچه که از عشــق و‬ ‫موســیقی دورنم وجود دارد به حضار تاالر وحدت و صد البته مردم‬ ‫عزیز ایران ارائه کنم‪.‬‬ ‫ما شاهد امشب شاهد هنرمندی شما بودیم و قطعات هم‬ ‫معرفی شد اما ایا ممکن است برای خوانندگان روزنامه صبا‬ ‫یک بار دیگر نام قطعاتی را که امشــب و در اغازین قسمت‬ ‫افتتاح سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردید‬ ‫عنوان کنید؟‬ ‫بله حتما‪ .‬قطعاتی که امشب و در سی و هشتمین جشنواره موسیقی‬ ‫فجر روی صحنه تاالر وحدت همراه ارکستر ملی ایران اجرا کردیم‪،‬‬ ‫قطعه «خاک مهر ایین» بود‪ .‬کاری که پیش از این با ارکستر خوانده‬ ‫شده بود‪ .‬همچنین همانطور که مالحظه فرمودید قطعه «ایران» را‬ ‫اجرا کردم‪ .‬همانطور که می دانید این قطعه هم ســاخته هادی ارزم‬ ‫بود‪ .‬در پایان برنامه امشب هم که قطعه «ای ایران ای مرز پر گهر» را با‬ ‫همراهی و هم خوانی حضار در تاالر وحدت خواندیم‪.‬‬ ‫جان مایــه اجراهــای امشــب تان مقوله وطــن بود و‬ ‫میهن پرستی‪ .‬به یقین چنین اثاری با توجه به وجهه ملی و‬ ‫میهن پرستی که در خود دارند‪ ،‬همواره مورد توجه بسیاری از‬ ‫عالقمندان موسیقی یا حتی کسانی که موسیقی را حرفه ای‬ ‫و تخصصی دنبال نمی کنند هم قــرار می گیرد‪ .‬با این وجود‪،‬‬ ‫ب‪‎‬تان را بیشــتر از بقیه اجراها‬ ‫خودتان کدام اجرای امشــ ‬ ‫پسندیدید؟‬ ‫خب من همه کارهایی را که با مضمون وطن‪ ،‬برای کشــور عزیزم‬ ‫سروده شده دوست دارم‪ .‬همواره از خواندن اثاری با این مضامین به‬ ‫وجد امدم و مثل همیشه کوشیدم با روح و قلب و جانم این قطعات‬ ‫را بخوانم‪ .‬امشب قطعاتی با این موضوع را اجرا کردیم و در پایان هم‬ ‫دیدید که قطعه «ای ایران‪ ،‬ای مرز پر گهر» که گفتم همه ما ان را بارها‬ ‫خوانده ایم و ابیاتش را حفظیم‪ ،‬بــا هم خوانی و همراهی حاضران در‬ ‫تاالر وحدت اجرا شد‪ .‬به واقع همه این اشعار و اجراها را از صمیم قلبم‬ ‫دوست دارم‪ .‬از خواندن اثاری با این درونمایه ها همواره به وجد امده ام‬ ‫و دوست دارم همیشه این دست تصنیف ها را برای مخاطبان اجرا کنم‪.‬‬ ‫گمان می کنم این تصنیف های شــورانگیز‪ ،‬طرفداران متعددی هم‬ ‫در بین اهالی موسیقی و عالقمندان این هنر ارزشمند و کهن کشور‬ ‫عزیزمان داشته باشد‪.‬‬ ‫مدتی که اثار شما را دنبال می کردم و تصنیف هایی را که‬ ‫اجرا کردید گوش می دادم‪ ،‬اینطور به نظرم رسید که شما از‬ ‫ان دست خواننده هایی به شمار می ایید که دنباله رو سبک‬ ‫خاصی نیستند و البته این توان را دارید که هر سبکی را اجرا‬ ‫کنید‪ .‬یعنی نمی توان گفت علی چراغی خواننده پاپ است‪ .‬به‬ ‫همین ترتیب هم نمی توانیم بگوییم شما خواننده پاپ نیستید!‬ ‫یا نمی توانیم اذعان کنیم شما به سبک خاصی از موسیقی‬ ‫وفادارید‪ .‬فکر می ‪‎‬کنم شما با هر سبک موسیقیایی خودتان‬ ‫را تطبیق می دهید‪ .‬ایا این را قبول دارید؟ و اگر با من موافقید‬ ‫چطور این کار را انجام می دهید؟‬ ‫کامال حق با شماست‪ .‬دقیقا همینطور بوده که هیچوقت سبک های‬ ‫موسیقی برای من دســت کم تفاوت عمده ای نداشتند و همیشه به‬ ‫عنوان یک خواننده ســعی کردم در هر ســبکی که ان را همراهمی‬ ‫می کنم‪ ،‬بهترین تالشم را ارائه دهم ولی ان چه می کوشم اجرا کنم‬ ‫و بیشتر به ان بپردازم‪ ،‬در حقیقت سبک و سیاقی است که با صدای‬ ‫من همخوانی بیشتری داشته باشد‪ .‬این خیلی طبیعی است که شما‬ ‫بیشتر سبکی را که به صدایتان نزدیک است همراهی کنید و دوست‬ ‫داشته باشید در ان سبک و سیاق اجراهای بیشتری داشته باشید‪ .‬به‬ ‫بیان ساده تر و برای نمونه اگر بخواهم خیلی ساده توضیح دهم‪ ،‬طوری‬ ‫که مخاطبان ارجمند شما متوجه منظورم شوند‪ ،‬باید بگویم سبک‬ ‫تلفیقی پاپ گیالنی را بیشتر از همه می پسندم‪ .‬چون به نظرم این سب‬ ‫با صدای من تناسب و همخوانی قابل توجهی دارد و امیدوارم توانسته‬ ‫باشم در این سبک اجراهای موفقی داشته باشم‪ .‬از این گذشته البته‬ ‫باز هم تاکید می کنم وسواس خاصی در انتخاب سبک و سیاق های‬ ‫خوانندگی در موســیقی ندارم و اصطالحاً هر ژانری را که به صدایم‬ ‫بیاید می پسندم و با ان اجرا می کنم‪ .‬گاهی این سبک موسیقی است‬ ‫که با صدا متناسب می شود و شما را به خواندن قطعه ترغیب می کند‪.‬‬ ‫درباره اجراهای خودم هم این مصداق دارد اما خواننده ان سبکی را‬ ‫می پسندد و بیشتر با ان همراه می شود که به صدایش بیاید و من هم‬ ‫از این قاعده مستثنی نیستم‪ .‬مهم این است که یک خواننده با عشق‬ ‫تمام اشعار و جمله را بیان کند‪ .‬عشــقی که در وجودش دارد باید در‬ ‫خواندن اشعار کامال تجلی بیابد‪.‬‬ ‫جناب چراغی‪ ،‬امشب ارکســتر ملی ایران با ترکیبی از‬ ‫نوازندگان گروه سازهای زهی‪ ،‬نوازندگان گروه سازهای بادی‪،‬‬ ‫سازهای بادی برنجی‪ ،‬نوازندگان سازهای کوبه ای و گروه ُکر‬ ‫روی صحنه امدند‪ .‬این اجرا در دو بخش برگزار شد که بخش‬ ‫نخست به ترانه ها و تصنیف های ملی میهنی اختصاص داشت‪.‬‬ ‫با این توصیف در شب نخست ســی و هشتمین جشنواره‬ ‫موسقی فجر ارزیابی شــما از برگزاری این رویداد فرهنگی‬ ‫هنری در کشورمان چیست؟‬ ‫خب همانطور که گفتید امشب که اغازین شــب این رویداد بود‬ ‫اما به شخصه از صمیم قلب امیدوارم شــرایط به گونه ای بهتر شود‬ ‫که ما جمعیت خیلی خیلی بیشتری از مردم عزیزمان را ببینیم که‬ ‫بتوانند از موسیقی زیبا و ارزنده کشــورمان استفاده بهینه کنند‪ .‬نام‬ ‫این رویداد «ارکستر ملی» است و امیدوارم این ارکستر‪ ،‬بیشتر مردم‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫یک شنبه‪ 30‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1374‬‬ ‫‪5‬‬ ‫بیگلری پور اهنگسازی بود که نخستین ســرود ملی ایران را پس از‬ ‫انقالب ‪ 1357‬خلق کرد و با سازهای ویولون‪ ،‬ویوال‪ ،‬ترومپت و فرنچ‬ ‫هورن کار می کرد) در ان گروه مشغول بودم‪.‬‬ ‫شما گفتید فقط امشب اجرا داشــتید اما به نظرم شما را‬ ‫بازهم در جشنواره خواهیم دید؟ منظورم این است ایا شما‬ ‫اجراهای جشنواره سی وهشتم را دنبال می کنید و در دیگر‬ ‫اجراها هم به تاالر وحدت‪ ،‬تاالر رودکی‪ ،‬فرهنگسرای نیاوران‪،‬‬ ‫فرهنگسرای ارسباران‪ ،‬کوشک هنر یا نمایشگاه می روید تا از‬ ‫نزدیک شاهد برگزای جشنواره سی وهشتم باشید ؟‬ ‫البته که دنبال خواهم کرد‪ .‬چرا که نه؟! اتفاقا خیلی دوســت دارم‬ ‫بدانم در این جشنواره چه اتفاقاتی خواهد افتاد‪ .‬دوست دارم اجراها را‬ ‫ببینم و به قول شما خبرنگاران ان ها را بررسی و ارزیابی کنم‪ .‬برنامه‬ ‫امشب را شما دیدید و امیدوارم در ادامه هم شاهد اجراها و برنامه های‬ ‫بســیار خوب و با کیفیت‪ ،‬همچنین متنوعی در ســی و هشتمین‬ ‫جشنواره موسیقی فجر باشیم‪.‬‬ ‫در بخش دوم ارکستر امشب که دربرگیرنده اجرای شش‬ ‫قطعه بود‪ ،‬نخست اهنگ «سیمین بری» از ساخته های علی‬ ‫رحیمیان با خوانندگی امیرحســین سمیعی روی سن تاالر‬ ‫وحدت اجرا شد‪ .‬این قطعه شور و حال خاصی در فضای سالن‬ ‫ایجاد کرد و در ادامه شما «خاک مهرایین» را خواندید‪ .‬درباره‬ ‫این تصنیف توضیح می دهید؟‬ ‫بله همانطور که مســتحضرید تصنیف «خاک مهرایین» یکی از‬ ‫ساخته های بی نظیر علی اکبر قربانی است که البته در این خوانش با‬ ‫شعری از اسماعیل فرزانه اجرا شد و افتخار این که خواننده تصنیف‬ ‫هم علی چراغی باشد نصیب من شد‪.‬‬ ‫عزیزمان را به خود جذب کند و با حضور در این رویداد از موســیقی‬ ‫غنی سرزمین مان بیش از گذشته بهره مند شوند‪ .‬با روی دادن چنین‬ ‫اتفاقی‪ ،‬مطمئنم ماهم انگیزه بســیار بیشتری برای حضور در سی و‬ ‫هشتمین جشنواره موسیقی فجر پیدا می کنیم‪.‬‬ ‫به نظر می رسد استقبال بســیار خوبی هم از نخستین‬ ‫اجراهای جشنواره شد‪ .‬امشــب که اینجا ما صندلی خالی‬ ‫ندیدیم‪ .‬البته پیش از اغاز اجراها زمانی که بیرون ســالن‬ ‫بودیم‪ ،‬چهره هایی مانند حســین امیرعبدالهیان وزیر امور‬ ‫خارجه‪ ،‬محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‪،‬‬ ‫محمود ساالری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد‪ ،‬همینطور‬ ‫محمد الهیاری مدیرکل دفتر موســیقی وزارت فرهنگ و‬ ‫ارشاد و بهزاد عبدی دبیر جشنواره به اتفاق سیدنظام الدین‬ ‫موسوی ســخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسالمی و‬ ‫جمعی از مسئوالن‪ ،‬هنرمندان را هم دیدم‪ .‬البته که شما روی‬ ‫سن بودید‪ ،‬ایا از انجا صندلی ای که خالی مانده باشد دیدید؟‬ ‫بله دقیقا به نکته خوبی اشاره کردید‪ .‬امشب استقبال بسیار خوب‬ ‫و شایان توجهی از جشنواره موسیقی فجر شد‪ .‬از این بابت پروردگار‬ ‫متعال را شکر می کنم‪ .‬شاید باورتان نشود اما با حضور این جمعیت در‬ ‫تاالر وحدت‪ ،‬انرژی بسیار مضاعفی گرفتم و این روی کار ما تاثیر خود‬ ‫را گذاشت‪ .‬امیدوارم استقبال از این دوره از جشنواره موسیقی فجر‬ ‫ادامه داشته باشد و در ادامه جمعیت بیشتری از این رویداد استقبال‬ ‫کنند تا از شنیدن نوای موسیقی ایرانی‪ ،‬استفاده ای بهینه کنند‪.‬‬ ‫شــما به نظر فرم خاصی در اجرا دارید‪ .‬شور و حال بسیار‬ ‫خاصی دارید و انگار خودتان هم با جمعیت به وجد می ایید‪.‬‬ ‫کمی درباره نوع اجرای خودتــان صحبت می کنید؟ اقای‬ ‫چراغی! واقعا این همه وجد از کجا می اید؟‬ ‫(پس از مکثی کوتاه) فکر می کنم متوجه منظور شــما شدم‪ .‬بله‪،‬‬ ‫مشخصاً این حس و حال برخاسته از عشق است‪ .‬به نظر من اگر در وجود‬ ‫یک خواننده عشق نباشد‪ ،‬هرگز نمی تواند انطور که باید و شاید و به‬ ‫گونه ای که شایسته است‪ ،‬کلمات و به بیان بهتر اشعار را به درستی ادا‬ ‫کند‪ .‬بی گمان باید عشقی در وجودش نهفته باشد تا توان این را در خود‬ ‫بیابد که اشعار را در اجرای خود به خوبی بیان کند‪ .‬من به شما به یقین‬ ‫می گویم این فقط عشق است و دیگر هیچ‪...‬عشق است که خواننده را‬ ‫به وجد و شور می اورد و ان وجدی که شما دیدید از عشق می امد‪.‬‬ ‫جایی خواندم شما خوانندگی را بســیار زود و از دوران‬ ‫کودکــی اغاز کردید‪ .‬پس به نظر می رســد از ان دســت‬ ‫خوانند هایی هستید که با عشق موسیقی بزرگ می شوند‪.‬‬ ‫این را تایید می کنید؟‬ ‫(با خنده) همینطور است‪ .‬البته کودکی که‪ ...‬نه بهتر است بگویم از‬ ‫خردسالی این اتفاق افتاد و از پنج سالگی خواندن را اغاز کردم‪ .‬دلیلش‬ ‫هم نوع صدایی بود که داشتم و برای خوانندگی تشویق و ترغیب هم‬ ‫می شدم بزرگتر که شدم‪ ،‬کار را جدی تر دنبال کردم تا خواننده شوم‪.‬‬ ‫بسیاری از خوانندگان از کودکی این حرفه و بهتر بگوییم هنر را اغاز‬ ‫می کنند و در ادامه به صورت حرفه ای ان را دنبال می کنند‪ .‬این اتفاق‬ ‫برای من از خردسالی افتاد و خوشحالم که حاال به عنوان یک خواننده‬ ‫در جامعه شناخته می شوم‪.‬‬ ‫و بعدها وارد ارکستر سمفونیک شدید که نوع خاصی از‬ ‫خواندن را می طلبد چه زمانی خواندن در ارکستر سمفونیک‬ ‫را اغاز کردید؟‬ ‫خب من پیش تر پاسخ این پرســش را دادم اما باید اظهار کنم از‬ ‫سال ‪ ۱۳۹۰‬بود که ارکستر سمفونیک صداوســیما را می خواندم‪.‬‬ ‫فکر می کنم حدود پنج ســال در ان ارکستر حضور داشتم و فعالیت‬ ‫می کردم و تا بعد از درگذشــت زنده نام مرحــوم محمد بیگلری پور‬ ‫(اهنگساز‪ ،‬موسیقی دان و رهبر ارکســتر فقید و افسانه ای موسیقی‬ ‫ایران که گفته می شــد تنها نوازنده موسیقی کالسیک ایران بود که‬ ‫می توانســت با ‪ ۴‬ســاز مختلف «زهی» و «بادی» تک نوازی کند! و‬ ‫در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر‪ ،‬ترانه سراها‪،‬‬ ‫خوانندگان‪ ،‬نوازندگان و گروه های کری از کشورهای دیگر‪،‬‬ ‫به ویژه از مجارســتان هم حضور دارند‪ .‬شرکت ان ها را در‬ ‫جشنواره موسیقی چطور ارزیابی می کنید؟‬ ‫همانطور که گفتم بسیار دوست دارم جشنواره را دنبال کنم و البته‬ ‫اجراهای متفاوت را ببینم و موســیقی ها و اجراهای متنوعی بشنوم‪.‬‬ ‫حاال اغاز جشنواره است و بدون شک با این جشنواره همراه خواهیم‬ ‫شد و اجراها را رصد و بررسی می کنم‪ .‬امیدوارم جشنواره سی و هشتم‪،‬‬ ‫رویداد قابل توجه و موفقی باشــد‪ .‬باید دید در ادامه این جشــنواره‬ ‫چگونه پیش می رود و شاهد چه رویدادهایی خواهد بود‪.‬‬ ‫و متاسفانه امشب خبر ناراحت کننده ای‪ ،‬اجراهای اغازین‬ ‫جشنواره موســیقی فجر را تحت تاثیر خود قرار داد‪ .‬خبر‬ ‫اسمانی شدن استاد حســن ناهید ( نوازنده و موسیقی دان‬ ‫برجسته ای که برای شناساندن موســیقی سنتی و اصیل‬ ‫ایران‪ ،‬مســافرت هایی همراه با خوانندگانی چون حسین‬ ‫قوامی‪ ،‬محمدرضا شــجریان‪ ،‬محمود محمودی خوانساری‬ ‫و عبدالوهاب شــهیدی به کشــورهای ترکیه‪ ،‬بلغارستان‪،‬‬ ‫یوگسالوی‪ ،‬ایتالیا‪ ،‬فرانسه‪ ،‬بلژیک‪ ،‬هلند‪ ،‬المان‪ ،‬اتریش انجام‬ ‫داده و در برنامه هایی تحت عنوان کنسرت سازهای ملی ایران‬ ‫حضور داشت) فکر می کنم همه را شوکه کرد‪ .‬می توانید یک‬ ‫جمله در وصف استاد فقید حسن ناهید می فرمایید؟‬ ‫اه! بله ممنونم که به این موضوع اشــاره کردید‪ .‬یاداوری بســیار‬ ‫خوبی بود و باید اعتراف کنم بی گمان تلخ ترین اتفاق و خبر امشب‪،‬‬ ‫درگذشت استاد حسن ناهید بود‪ .‬همانطور که دیدید‪ ،‬قطعه ای هم‬ ‫به احترام ایشان نواخته شــد‪ .‬این اتفاق ناگوار خیلی روی من تاثیر‬ ‫گذاشت‪ .‬شنیدن خبر درگذشت استاد حســن ناهید باعث شد من‬ ‫عشق مضاعفی در خواندنم اعمال کنم و امیدوار باشم تا قسمتی از این‬ ‫عشق به روح مرحوم استاد فقید‪ ،‬حسن ناهید برسد‪ .‬امیدوارم یاد و‬ ‫خاطره این استاد بزرگ و فراموش نشدنی موسیقی ایران تا همیشه‬ ‫جاویدان باشد‪.‬‬ ‫وصحبت پایانی علی چراغی؟‬ ‫امیدوارم اوضاع و شــرایط بهتر شــوند و مردم عزیز کشورمان از‬ ‫رویدادهایی مثل جشنواره موسیقی فجر برای اشنایی و استفاده از‬ ‫موسیقی غنی سرزمین مان همواره استقبال کنند‪ .‬این اتفاق به یقین‬ ‫روی ما تاثیرات بسیار خوبی می گذارد‪ .‬همچننی امیدوارم اجراهای‬ ‫قطعات و تصنیف های جشنواره به بهترین شکل ممکن انجام شود تا‬ ‫حق مطلب برای مخاطبان عزیز ادا شود‪ .‬برای همه اروزی موفقیت‬ ‫و سربلندی دارم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫یک شنبه‪ 30‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1374‬‬ ‫حسن ناهید امروز در خانه ابدی اش ارام می گیرد‬ ‫مراسم خاکسپاری پیکر حسن ناهید‪ ،‬نوازنده سرشناس ساز نی که ‪ ۲۷‬بهمن ماه در سن ‪ ۷۹‬سالگی‬ ‫درگذشت‪ ،‬امروز برگزار می شود‪ .‬احمد ناهید‪ ،‬فرزند وی اعالم کرد که پیکر پدر فقیدش امروز دوشنبه‪،‬‬ ‫ساعت ‪ ۹:۳۰‬دقیقه از مقابل تاالر وحدت به سمت بهشت زهرا (س) بدرقه می شود‪ .‬حسن ناهید‪ ،‬متولد‬ ‫‪ ۱۳۲۲‬بود و از ‪ ۱۰‬سالگی به موسیقی روی اورد‪ .‬او از ‪ ۱۸‬سالگی نزد حسین تهرانی اموزش دید و از شاگردان‬ ‫زنده یاد حسن کسائی‪ ،‬نوازنده مطرح نی بود‪ .‬حسن ناهید درباره شیوه کار خود می گوید‪« :‬من هیچ وقت‬ ‫از زنده یاد کســایی تقلید نکردم و دنبال کار خودم رفته ام‪ ».‬وی در سال ‪ ۱۳۹۲‬مدرک درجه یک هنری‬ ‫دریافت کرد‪ .‬این نوازنده سابقه همکاری با ارکسترهای ایرانی و خارجی را در کارنامه کاری خود داشت‪/.‬ایسنا‬ ‫کشف سکه های دوره صفویه در ورامین‬ ‫رئیس اداره میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین گفت‪ :‬تعدادی سکه تاریخی‬ ‫اصلی و جعلی با قدمت صفویه در شهر ورامین کشف و ضبط شد‪ .‬محمدرضا تاجیک‪ ،‬رئیس اداره میراث‬ ‫فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین خاطر نشان کرد‪ :‬تعدادی سکه تاریخی اصلی و‬ ‫جعلی با قدمت صفویه در بازرسی از خانه ای در شهر ورامین و توسط عوامل یکی از نهادهای امنیتی کشف‬ ‫ط شد‪ .‬وی ادامه داد‪ :‬با کارشناسی صورت گرفته مشخص شد که تعدادی از این سکه ها اصلی و مربوط‬ ‫و ضب ‬ ‫ط شده ارزش ریالی زیادی‬ ‫به دوره صفویه و تعدادی دیگر نیز جعلی است و اگر چه برخی اشیای کشف و ضب ‬ ‫دارد‪ ،‬اما برای اموال فرهنگی تاریخی که هویت یک ملت و منطقه است نمی توان قیمت تعیین کرد‪/.‬ایسنا‬ ‫نقش مقاومت و ایستادگی در اثار تجسمی‬ ‫سردار ایرج مسجدی مشاور فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران‬ ‫انقالب اسالمی با حضور در فرهنگستان هنر از نمایشگاه اثار منتخب‬ ‫هنرمندان حاضر در جشنواره پانزدهم بازدید کرد‪.‬‬ ‫در جریان این بازدید‪ ،‬مسجدی اثار نمایش یافته در بستر جشنواره‬ ‫هنرهای تجسمی فجر را فاخر‪ ،‬ارزشمند و اثرگذار توصیف و عنوان‬ ‫کرد‪ :‬انچه در بستر پانزدهمین جشــنواره هنرهای تجسمی فجر به‬ ‫نمایش درامده‪ ،‬نشان دهنده چشــمه ای از ظرفیت های ارزنده هنر‬ ‫اسالمی‪-‬ایرانی اســت‪ .‬او ادامه داد‪ :‬هنر امروز در ابعاد و شاخه های‬ ‫موسیقی شغل ماست‬ ‫فرهنگسرای نیاوران در نخستین روز برگزاری جشنواره موسیقی‬ ‫فجر میزبان اجرای دو گروه موسیقی ویژه بانوان بود‪.‬‬ ‫کرباس فروش سرپرست گروه ماهور گفت‪ :‬ما با سختی های فراوانی‬ ‫برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر حاضر شدیم‪ .‬متاسفانه به دلیل‬ ‫زلزله اخیر در خوی شرایط نامساعدی داشــتیم و ‪ ۲۰‬روز اخر را در‬ ‫استرس و در چادر به تمرین پرداختیم‪.‬‬ ‫این هنرمند با اشاره به فضای حاکم بر جامعه هنری تصریح کرد‪:‬‬ ‫موسیقی غذای روح است و تعطیل شدنی نیست‪ .‬جدا از این موضوع‪،‬‬ ‫تمامی مشاغل در این دوران به فعالیت خود مشغول بوده و هستند‪.‬‬ ‫نوش افرین کشوری سرپرســت گروه «هنا» از لرستان نیزگفت‪.:‬‬ ‫اجرای ما به دو بخش و در دستگاه های ماهور و اصفهان تقسیم می شود‪.‬‬ ‫این هنرمند لرســتانی با اشاره به اینکه موســیقی شغل ماست و‬ ‫نمی توانیم ان را تعطیل کنیم‪ ،‬گفت‪ :‬تمام مردم در شغل های مختلف‬ ‫در حال ادامه فعالیت شان هستند‪/.‬صباخبر‬ ‫گوناگون خود می تواند با مخاطبان حرف بزند و حقایق بســیاری را‬ ‫بشناساند‪ .‬یک تصویر زیبا‪ ،‬یک اثر خوشنویســی دلنشین و اقسام‬ ‫گوناگون اثار خلق شده در حوزه هنرهای تجسمی که در این نمایشگاه‬ ‫به نمایش درامده اند‪ ،‬می توانند به اندازه کتاب ها و فیلم های بسیاری‬ ‫برای مخاطبان حرف داشته و حقایق بسیاری را مطرح کنند‪ .‬مشاور‬ ‫فرماندهی نیروی قدس ســپاه پاســداران انقالب اسالمی در بخش‬ ‫دیگری از اظهارات خود به مضامین موجود در اثار هنرمندان اشاره و‬ ‫بیان کرد‪ :‬چهره مقاومت‪ ،‬ایستادگی و استقالل ملت بزرگ ایران در‬ ‫«درس گرفتن از المانی ها» در بوته نقد‬ ‫نشست هفتگی شهر کتاب سه شــنبه‪ ،‬دوم اسفندماه از ساعت‬ ‫‪ ۱۵‬به نقد و بررســی کتاب یاد شــده اختصاص دارد که با حضور‬ ‫امیر صائمی و محمدمصطفی بیات برگزار می شود‪ .‬درس گرفتن‬ ‫چ و خمی را تعریف‬ ‫از المانی ها داســـتان مسیر طـــوالنی و پرپی ‬ ‫می کند که المانی ها در مواجهه با جنایات دوران نازی ها پیموده اند‬ ‫و درعین حال نشان می دهد که امریکایی ها در دوران معاصر برای‬ ‫مواجهه با تاریخ خشونت بارشان چه کرده اند‪ .‬سوزان نیمن‪ ،‬از یک‬ ‫سو زنی اســت که در دور ه جنبش حقوق مدنی در جنوب امریکا‬ ‫بزرگ شده و از ســوی دیگر زنی یهودی اســت که بیشتر دوران‬ ‫بزرگ سالی اش را در برلین گذرانده است‪ .‬این تجرب ه زیسته به او در‬ ‫نوشتن این کتاب بسیار کمک کرده است‪ .‬نیمن عالوه بر تجربیات‬ ‫شخصی و تامالت فلسفی‪ ،‬پای حرف افراد بســیاری نشسته و با‬ ‫امریکایی ها و المانی هایی مصاحبه کرده که با شرارت رخ داده در‬ ‫تاریخ کشورشان دست و پنجه نرم می کنند‪/.‬ایسنا‬ ‫کنار شهدا و خانواده های عزیزشان در گوشه گوشه این نمایشگاه به‬ ‫چشم می خورد‪.‬‬ ‫مسجدی در پایان خاطرنشان کرد‪ :‬اکنون هنرهای تجسمی یکی‬ ‫از فاخرترین هنرهایی اســت که اثار مربوط به ان توسط هنرمندان‬ ‫عزیزمان تولید می شــود و در قالب جشــنواره به نمایش درمی اید‪.‬‬ ‫امیدوارم احاد جامعــه به ویژه جوانان‪ ،‬دانشــجویان و دانش اموزان‬ ‫از چنین ظرفیتی بهر ه ببرند و باحضور در این نمایشــگاه هنری‪ ،‬به‬ ‫تماشای اثار فاخر هنرمندان رشته های گوناگون بنشینند‪/.‬صباخبر‬ ‫مسابقه موسیقی ایران‪ ،‬بدون توضیح!‬ ‫شنبه بیست و نهم بهمن ماه و در دومین روز از برگزاری جشنواره‬ ‫موسیقی فجر‪ ،‬بیش از‪ ۱۲‬گروه موسیقایی در قالب های مختلف اثار خود‬ ‫را پیش روی مخاطبان قرار دادند‪ .‬این در حالی است که بخش «مسابقه‬ ‫موسیقی ایران»‪ ،‬در اقدامی بدون توضیح با اعالم از سوی ستاد برگزاری‬ ‫جشنواره بدون حضور تماشاگر و اصحاب رسانه در حال برگزاری است‬ ‫و هنوز اطالع چندانی از جزییات ان در دست نیست‪.‬بر اساس خبرهای‬ ‫ستاد خبری جشنواره موسیقی فجر‪ ،‬این دوره از جشنواره شامل بخش‬ ‫«اســتان ها»‪« ،‬پژوهش»‪« ،‬رقابتی»‪« ،‬جایزه باربــد»‪« ،‬غیر رقابتی‬ ‫(ارکسترال‪ ،‬کالسیک‪ ،‬پاپ‪ ،‬ردیف دستگاهی‪ ،‬نواحی‪ ،‬هنرستان های‬ ‫موسیقی)»‪« ،‬جشنواره جشنواره ها»‪« ،‬جایزه ترانه»‪« ،‬جایزه موسیقی‬ ‫و رسانه»‪« ،‬بخش سرود» و «بخش بین الملل» خواهد بود‪ .‬شرایطی که‬ ‫مشخص نیست بخش «مسابقه موسیقی ایران» ایا در حوزه «جایزه‬ ‫باربد» تعریف شده یا این بخش از جشنواره‪ ،‬مشتمل بر بخش دیگری از‬ ‫رویداد سی و هشتم جشنواره موسیقی فجر است‪/.‬مهر‬ صفحه 6 ‫یک شنبه‪ 30‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1374‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫نقش ‪ ۳‬برادر در سرقت هنری‬ ‫پلیس اسپانیا موفق شد دو طراحی از «سالوادور دالی» نقاش مشهور که سال گذشته در بارسلونا به‬ ‫سرقت رفته بودند را کشف کند‪ .‬پلیس سارقان که ســه برادر ‪ ۵۳ ،۵۰‬و ‪ ۵۵‬ساله بودند را بازداشت و دو‬ ‫نقاشی ای که توسط دالی در سال ‪ ۱۹۲۲‬برای تصویرسازی یک کتاب به درخواست نویسنده ان خلق‬ ‫شده بود را توقیف کردند‪ .‬پلیس همچنین اثار هنری دیگری از جمله اثار گرافیکی «خوان میرو» دیگر‬ ‫هنرمند اسپانیایی مشهور به همراه ساعت های لوکس و سکه های ارزشمند را نیز کشف و ضبط کرد‪ .‬این‬ ‫اثار هنری‪ ،‬دو منظره تیره روستایی هستند که روی کاغذ قهوه ای کشیده شده اند و اصالت ان ها توسط‬ ‫بنیاد «گاال‪-‬سالوادور دالی» تایید شده است که حقوق اثار این نقاش فقید را در اختیار دارد‪/.‬ایسنا‬ ‫‪7‬‬ ‫نجات دختران‪ ،‬روح االمین رو نمایی شد‬ ‫جدیدترین نقاشی حسن روح االمین با عنوان «نجات دختران» به مناسبت مبعث رسول اکرم (ص)‬ ‫رونمایی شد‪ .‬روح االمین با انتشار تصویر تابلو «نجاتِ دختران» در ابعاد ‪ ۸۰‬در ‪ ۱۲۰‬سانتی متر‪ ،‬نوشته‬ ‫ال ُم َح َّم ٍد َو َع ّ ِج ْل َف َر َج ُه ْم‪ .‬به نام خالق انکه ناجی دختران شد پیش از اینکه‬ ‫است‪« :‬الّل ُه َّم َص ّ ِل َعلَی ُم َح َّم ٍد َو ِ‬ ‫مبعوث شود به نجات انسان‪ ،‬به نام خالق انکه پد ِر ام ابیها بود و خداوند دختری به او عطا کرد که او را ام‬ ‫ابیها نامید‪ .‬سالم بر مبعث‪ ،‬عید بزرگ نجات از حیرت و سرگردانی‪ ،‬عید ختم ناامیدی! عید همه عاشقان‬ ‫رسول اهلل در سراسر جهان مبارک‪ ».‬اثار روح االمین رئالیستی و از فضای فیگوراتیوهای کالسیک و باروک‬ ‫و نورپردازی های دوره های گذشته استفاده کرده است‪/.‬ایسنا‬ ‫امادگی وزارت خارجه برای عرضه اثار موسیقی به جهانیان‬ ‫تاالر وحدت در روز نخست سی و هشتمین جشنواره‬ ‫موسیقی فجر میزبان ارکسترملی ایران و دوئت جز ویولن‬ ‫و پیانو گروه مجارستانی همراه با مخاطبان عام و خاص بود‪.‬‬ ‫ارکسترملی ایران‪ ،‬که به رهبری همایون رحیمیان در‬ ‫روز نخست سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر روی‬ ‫صحنه رفت‪ ،‬قطعاتی خاطره انگیز و حماسی چون قطعه‬ ‫بوی بهار را به اهنگسازی حســن ریاحی و خوانندگی‬ ‫امیرحسین سمیعی‪ ،‬قطعه شکایت دل‪ ،‬قطعه ایرانم ایران‬ ‫به اهنگسازی هادی ارزم و خوانندگی علی چراغی‪ ،‬قطعه‬ ‫راپسودی نی واکستر به اهنگســازی علینقی وزیری و‬ ‫خوانندگی امیرحسین ســمیعی‪ ،‬قطعه سیمین بری به‬ ‫اهنگســازی علی رحیمیان و خوانندگی امیرحســین‬ ‫سمیعیان‪ ،‬قطعه خاک مهر ایین به اهنگسازی علی اکبر‬ ‫قربانی و خوانندگی علی چراغــی قطعه روزی روزگاری‬ ‫با اهنگسازی فرهاد فخرالدینی و قطعه ایریلیق و قطعه‬ ‫خوش امدی به اهنگسازی علی اکبر قربانی و خوانندگی‬ ‫امیرحسین سمیعی و در پایان نیز قطع ه ایران به خوانندگی‬ ‫امیرحسین سمیعی و علی چراغی را اجرا کرد‪ .‬امیرحسین‬ ‫سمیعی خواننده و نوازنده این ارکستر پیش از اغاز قطعه‬ ‫راپسودی نی واکســتر به اهنگسازی علینقی وزیری‪ ،‬از‬ ‫درگذشت حسن ناهید یکی از نوازندگان شاخص موسیقی‬ ‫ردیف دستگاهی ایران و پیشکســوت عرصه نی نوازی‬ ‫خبر داد و به پاس قدردانی از او این قطعه را به استاد ناهید‬ ‫تقدیم کرد‪ .‬این خواننده پیش از اجرای قطعه خوش امدی‬ ‫ارکستر ملی ایران اعالم کرد‪ :‬عیدتان مبارک باشد‪ .‬اجرای‬ ‫ارکستر ملی ایران تقدیم به مردم خوی و مردم کشورهای‬ ‫همسایه‪ ،‬ترکیه و سوریه می شود‪ .‬همچنین در روز نخست‬ ‫تاالر وحدت حســین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه‬ ‫و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫به تماشای اجرای ارکسترملی ایران نشستند و در جمع‬ ‫خبرنگاران نیز حاضر شدند‪ .‬محمدمهدی اسماعیلی وزیر‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی پس از پایان اجرای ارکستر ملی‬ ‫ایران در جمع خبرنگاران حاضر و عنوان کرد‪ :‬حلقه اخر‬ ‫جشنواره های مان‪ ،‬جشنواره موسیقی فجر است که بیش از‬ ‫توقع خودم و همکارانم با استقبال جامعه هنری موسیقیایی‬ ‫کشور مواجه و در روز اول همزمان در ‪ ۷‬سالن اجرا داشتیم‬ ‫که با استقبال پرشکوه مردم نیز رو به رو شد‪.‬‬ ‫او در ادامه بر ایجاد همکاری حداکثری با هنرمندان برای‬ ‫اجرای کنسرت تاکید و اظهار داشت‪ :‬در دوره جدید هدف‬ ‫ما در وزارتخانه‪ ،‬حل مشکالت است نه پاک کردن موضوع‪.‬‬ ‫چرخه اجراهای زنده موســیقی پیش از جشنواره شروع‬ ‫به حرکت کرده و تالش می کنیم تعطیلی های چند ماهه‬ ‫گذشته را در ماه های اینده جبران کنیم‪.‬‬ ‫حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز عید مبعث‬ ‫و دهه فجر را تبریک گفت و عنوان کرد‪ :‬از اجرای ارکستر‬ ‫ملی لذت بردم و کاری بسیار فاخر و ارزشمند و تاثیرگذار‬ ‫بود و برای یکایک هنرمندان و عزیزانی که سهم و نقشی‬ ‫در اجرای اثر خوب هنری دارند‪ ،‬بهترین ها را ارزو می کنم‪.‬‬ ‫وزیر امور خارجه تصریح کرد‪ :‬در وزارت خارجه منتظر و‬ ‫اماده ایم هرکدام از گروه هایی که به تشخیص مسئولین‬ ‫ذی ربط‪ ،‬انتخاب شوند‪ ،‬با تمام توان این اثار هنری را به همه‬ ‫جهانیان عرضه کنیم تا از ان استفاده کنند و لذت ببرند‪ .‬او‬ ‫در پایان اظهار کرد که پیش از این هم به جشنواره موسیقی‬ ‫فجر امده و کم و بیش این جشنواره را دنبال می کند‪ .‬سی‬ ‫و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری بهزاد عبدی‬ ‫از ‪ ۲۸‬بهمن اغاز و تا ‪ ۳‬اسفند ماه ‪ ۱۴۰۱‬ادامه دارد‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫رقابت سرو سیمین در موزه ملی ایران‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫ســمیه نجفی خاتونی‪ -‬هفتمین‬ ‫جشــنواره بین المللی صنایع دستی‬ ‫و هنرهای ســنتی فجر از ‪ ۲۶‬بهمن تا‬ ‫‪ ۴‬اســفند در موزه ملی ایران برگزار‬ ‫می شود‪ .‬مراسم افتتاحیه روز ‪ ۲۶‬بهمن‬ ‫ماه در موزه ملی و اختتامیه نیز در روز ‪۴‬‬ ‫اسفند در مرکز همایش های بین المللی‬ ‫برج میالد برگزار خواهد شد‪ .‬خبرنگار‬ ‫صبا با سید مرتضی عمادی دبیر اجرایی‬ ‫این جشنواره به گفت و گو نشسته است‬ ‫که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫کلیاتی از برگزاری هفتمین جشنواره فجر صنایع دستی و‬ ‫هنرهایسنتیبفرمایید‪.‬‬ ‫هفتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر در‬ ‫‪ ۲۶‬بهمن ماه ‪ ۱۴۰۱‬در موزه ملی ایران افتتاح شد این دوره برای اولین بار‬ ‫است که به شکل بین المللی برگزار می شود‪ 12 .‬کشور برای شرکت در این‬ ‫رویداد اعالم حضور کردند که از این میان ‪ 8‬کشــور اثارشان وارد مرحله‬ ‫رقابتی شد‪ .‬این جشنواره نمادی را با عنوان سرو سیمین انتخاب کرده که‬ ‫در واقع تندیس جشنواره محسوب شده و امسال تندیس سرو سیمین‪7‬‬ ‫به ‪ 7‬نفر از برگزیدگان این جشنواره در روز اختتامیه به برگزیدگان اهدا‬ ‫خواهد شد‪ .‬این جشنواره ‪ ۱۵‬بخش جانبی دارد همه این بخش ها در ایام‬ ‫جشنواره در محل موزه ملی ایران به اجر ا و به نمایش در می ایند‪ ،‬از جمله‬ ‫این بخش ها‪ ،‬بخش اثار راه یافته به جشنواره است بخش دیگر سپهر هنر‬ ‫اســت که در واقع اثار فاخری از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه صنایع‬ ‫دستی را در معرض دید عموم قرار می دهد‪ ،‬بخش بعدی شاهنامه خوانی‬ ‫است که هر روز به یک یا دو اجرای فاخر ازشاهنام ه می پردازد‪ .‬بخش دیگر‪،‬‬ ‫اواهای ایران زمین است که از قومیت های مختلف اواها و نواهای محلی را‬ ‫به اجرا در می اورند‪ .‬سینما سرو سیمین هم هر روز دو فیلم در حوزه صنایع‬ ‫دستی و هنرهای ســنتی اکران خواهد کرد در این بخش سینماگران و‬ ‫مستندسازانیکهباموضوعصنایعدستیفیل مساخته انداثارشاندرسینما‬ ‫سرو سیمین اکران می شود سه اثر از این فیلم ها برای اولین بار است که روی‬ ‫پرده می روند‪ .‬بخش نمایشگاه عکس شامل عکس هایی از صنایع دستی‬ ‫فاخر است عالوه بر این کارگاه ها و ورکشاپ هایی تدارک دیده شده که به‬ ‫اموزش تخصصی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی می پردازند که‬ ‫در این حوزه اساتیدی از داخل کشور و خارج کشور دعوت شده اند و هر روز‬ ‫‪ 3‬الی‪ 4‬کارگاه تخصصی در موزه ملی برگزار می شود‪ .‬مهمان ویژه هفتمین‬ ‫جشنواره ماهم اقای «سعد القدومی» رئیس شورای جهانی صنایع دستی‬ ‫هستند که به عنوان مهمان ویژه در جشنواره حضور خواهند داشت‪ .‬در‬ ‫اخرین روز از جشنواره بخشی از این مراســم اختصاص پیدا می کند به‬ ‫گالری سرو ســیمین که ‪ ۱۸‬هنرمند حوزه صنایع دستی به اجرای زنده‬ ‫صنایع دستی مختلف در سالن برج میالد می پردازند که همزمان‪ ۱۸‬نقاش‬ ‫هم کار زنده این عزیزان را نقاشــی می کنند‪ .‬همچنین در روز اختتامیه‬ ‫جشــنواره عالوه بر بخش اصلی برگزیدگان‪ ،‬بخش ویژه ای تدارک دیده‬ ‫شده است که به‪ 3‬قسمت تفکیک شده است قسمت اول میراث ناملموس‬ ‫است که در این بخش ‪ ۲‬تندیس ویژه به ‪ 2‬میراث ناملموس بربط و سوزن‬ ‫دوزی اهدا می شود‪ .‬قسمت دوم بخش اهدا ترنج سیمین است که به یک‬ ‫بانوی فعال در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی تقدیم می شود‪ .‬همان‬ ‫طور که می دانید بیش از یک میلیون و‪ ۲۰۰‬هزار نفر در حوزه صنایع دستی‬ ‫و هنرهای سنتی در کشور مشغول به کار هستند که بیش از ‪ ۹۰‬درصد‬ ‫از این جمعیت را زنان ایرانی تشکیل می دهند‪ .‬قسمت سوم بخش رویش‬ ‫دوباره سرو است که این نشان به یک فرد یا یک خانواده تقدیم خواهد شد‬ ‫که صنایع دستی و هنرهای سنتی پیشینیان خودشان را زنده نگه داشته‬ ‫و همچنان برای انعکاس و معرفی هنر پیشینیان خود ثابت قدم مانده اند‪.‬‬ ‫مهم ترین دستاورد این جشنواره چیست ؟‬ ‫تقویت توجه به حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی و پیوند هرچه‬ ‫بیشتر میان جامعه و صنایع دستی و هنرهای سنتی از مهم ترین اهداف‬ ‫این جشنواره است به همین خاطر عالوه بر بخش های مختلف هنری‪ ،‬در‬ ‫این جشنواره بخش علمی و تخصصی هم اضافه شده است‪ ،‬تا در پیوستار‬ ‫پیوند علم و هنر به همگرایی هنری دانش بنیان در مسیر تجارتی پویا در‬ ‫سطح جهان برسیم‪.‬‬ ‫ابعاد جشنواره در زندگی کسانی که در حوزه صنایع دستی‬ ‫فعالیتمیکنندچیست؟‬ ‫وقتی جشنواره صنایع دستی و هنرهای ســنتی با یک زبان ملی و با‬ ‫تکیه بر ریشه ای قوی در ایران اجرایی شود‪ ،‬منعکس کننده خوبی برای‬ ‫فعالیت های این حوزه خواهد بود که در بازتاب خود جامعه را تحت تاثیر‬ ‫قرار داده و مورد توجه حوزه های سرمایه گذاری اقتصادی خواهد شد‪ .‬در‬ ‫واقع جشنواره بهانه ای برای معرفی و شناساندن پتانسیل ها و ظرفیت های‬ ‫حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور است‪.‬‬ ‫در این جشنواره چه استراتژی راهبردی موثری برای توسعه‬ ‫صادرات صنایع دستی و سنتی ایرانی اتخاذ شده است؟‬ ‫این جشنواره رویکردهای متنوع و مختلفی دارد از جمله تقویت توجه به‬ ‫صنایع خالق در جهت تحریک تقاضا‪ ،‬مدل سازی و بسترسازی پیوند بین‬ ‫صنایع دستی و جامعه‪ ،‬تقویت و توجه به تشکل های فعال و برندسازی در‬ ‫صنایع دستی و هنرهای سنتی‪ ،‬و همچنین تمرکز و تقویت توجه به میراث‬ ‫های ناملموس این رشته‪ ،‬همچنین اشنایی بیشتر جامعه با فعالیت های‬ ‫وزارتخانه ای این حوزه و حمایت های دولتی که در این حوزه انجام می شود‪.‬‬ ‫یکی دیگر از این رویکردها افزایش نواوری در طراحی و فنون تولید صنایع‬ ‫دستی و هنرهای سنتی اســت که در پیوند دانش و تکنولوژی با صنایع‬ ‫دستی است‪ .‬اهداف دیگری که این جشنواره به بهانه برگزاری خود دنبال‬ ‫می کند افزایش جایگاه و حیثیت به صنایع دستی و هنرهای سنتی در‬ ‫داخل و خارج کشــور با به نمایش گذاشتن ظرفیت باالی تولید خالقانه‬ ‫و نواورانه در زمینه صنایع دســتی و هنرهای سنتی ایران است‪ .‬تقویت‬ ‫زیرساخت های اشتغال بر اساس تولید اثار صنایع دستی فاخر با محوریت‬ ‫کاربردی سازی خالقانه از محور های دیگر است که برای رسیدن به این‬ ‫هدف نیاز به تحقق اقتصاد هویت بنیان است که در دست کار است که با‬ ‫توجه به پتانســیل ها و ظرفیت های باالی زنان در حوزه صنایع دستی و‬ ‫هنرهای سنتی فرهنگی امکانپذیر است‪ .‬همین طور تالش برای استقرار‬ ‫عدالت فرهنگی و توجه به عناصر هویتی استان های سراسر کشورمان و‬ ‫تسهیل فعالیت های تجاری و اقتصادی بین المللی برای فعاالن صنایع‬ ‫دستی و هنرهای سنتی از چشــم اندازهای مهم و طالیی این برگزاری‬ ‫هست‪.‬‬ ‫صحبتپایانی‬ ‫زمینه سازی‪ ،‬گفتمان کارامد و گسترده و ارائه پاسخ به نظام مسائل‬ ‫صنایع دستی و هنرهای سنتی حول ‪ 3‬محور هنرمندان‪ ،‬رسانه ها و مردم‬ ‫انجام می گیرد‪ ،‬در عصر جدید رسانه ها مروج بسیار خوبی می توانند در این‬ ‫حوزه باشند تا اینکه این حوزه را هر چه بیشتر به مردم از نظر و کاربردی‬ ‫بودن معرفی کنند نگاه به صنایع دستی به دو شکل است‪ ،‬اولی یک نگاه‬ ‫تزئینی و دومی کاربردی‪ ،‬که نگاه تزئینی به ان فراگیر تر اســت‪ ،‬برای ما‬ ‫مهم است که مردم به صنایع دســتی نگاه کاربردی هم داشته باشندو‬ ‫ابزاراالت زندگی و کار خود را از میان محصوالت صنایع دســتی ساخت‬ ‫کشور خودشــان انتخاب کنند‪ .‬با تقویت درپراوازه شدن جشنواره فجر‬ ‫صنایع دستی و هنرهای سنتی امیدوار هستیم که با این جشنواره در همین‬ ‫اولین دوره که به شکل بین المللی برگزار می شود بتواند به این اهداف با‬ ‫رویکردهایی که ترسیم شده برسد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!