روزنامه صبا شماره 1374
روزنامه صبا شماره 1374
روزنامه صبا شماره 1374
یک شنبه| 30بهمن 19 |1401فوریه 28 |2023رجب |1444
سال دهم| شماره 8 |1374صفحه| 5000ناموت|
گفت وگوی صبا با علی چراغی خواننده ارکستر سمفونیک ملی
ادای دین به انهید
در جشنواره موسییق
قصد خروج از کشور نداشته ام
صفحه 2
نقش مقاومت و ایستادگی
در اثار تجسمی
صفحه 6
امادگی وزارت خارجه
برای عرضه اثار موسیقی به جهانیان
صفحه 7
رقابت سرو سیمین در موزه ملی ایران
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
یک شنبه 30بهمن 1401شماره 1374
شوالیه سیاه ،مغایرتی با ارزش های دینی ندارد
روح اهلل سهرابی در خصوص توضیح مباحث مطرح شده در برخی از رسانه ها در خصوص فیلم سینمایی
«شوالیه سیاه» گفت :پس از بررسی خبر منتشرشده در راســتای تنویر اذهان مخاطبان دغدغه مند و
عالقه مندان به سینما به اطالع می رساند فیلم ویدیویی «شوالیه سیاه» به کارگردانی اقای ال ابراهیم
دهکردی در خرداد ۱۴۰۰پروانه ســاخت گرفته و پس از تولید در شهریور ۱۴۰۱موفق به اخذ پروانه
نمایش ویدیویی از شورای فیلم های ویدیویی شده است .وی افزود :این اثر پیش از این به تایید اعضای
شورا رسیده و هیچ گونه مغایرتی با اصول و ارزش های دینی ندارد و انچه در اخبار مطرح شده ،صرفاً یک
اشتباه بوده و تکرار مداوم ان ناشی از شیطنت رسانه ای است/.مهر
سالح ایرانی ،روایتی متفاوت در شبکه مستند
پخش مجموعه «ســاح ایرانی» به تهیه کنندگی داود مرادیان تولید جدید شبکه مستند روایتی
متفاوت از ساخت سالح و تجهیزات نظامی در داخل کشور از شنبه ۲۹بهمن اغاز شد .مرادیان در باره این
مستندگفت« :سالح ایرانی» یک مجموعه مستند ۱۵قسمتی است که هم اکنون ۵ ،قسمت ان بعد از ۲
سال اماده شده است .وی افزود :در این مستند اطالعات را به تنهایی به مخاطب نمی دهیم و این مجموعه،
مستندی داستان گو است .بدین معنی که برای معرفی هرکدام از تجهیزات نظامی ،مجموعه داستان هایی
را تعریف می کنیم که خودباوری در انها موضوعیت دارد .مستند «سالح ایرانی» هر شب ساعت ۲۰از
شبکه مستند روی انتن می رود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۰خواهد بود/.مهر
علیخانی :قصد خروج از کشور نداشته ام
احسان علیخانی با اشاره به سفر ۱۲روزه اش به خوی و حضور در کنار مردم زلزله زده از این رویداد گفت و
ضمن ان خبر مهاجرتش را تکذیب کرد.
احسان علیخانی مدتی است در خوی به سر می برد و هر از گاهی هم در صفحه شخصی خود مواردی را نسبت
به تجهیزات الزم برای مردم زلزله زده خوی اطالع رسانی کرده است.
او در تازه ترین متن مرتبط با سفر اخیر خود اورده است:
« ۱۲روز است که با تعدادی از دوستان ،خوی هستیم .دمشان گرم همه کسایی که امدند تا مرهمی باشن
در این شرایط عجیب و سرمای هوا...
سعی می کنم در قالب استوری ،مشکالت ،کمبودها ،کمک های مردمی و ســختی های این عزیزان را به
اشتراک بگذارم .تعدادی خانه ویران شــده و انبوهی خانه ت ََرک خورده است .زندگی در چادر ،سرمای شدید
ترس مخصوصاً بچه ها از زلزله و چندین پس لرزه ،شــرایط را سخت و پیچیده
و دمای زیر صفر ،بارش برف و ِ
کرده است .با دوستان به این نتیجه رسیده ایم جز کارهایی که با زحمت همه داره انجام می شود ،تمرکزمان
را روی خانواده هایی که با فرد دارای معلولیت در چادر هستند یا سرپرست خانواده شان از دنیا رفته ،مستاجر
بوده اند و خانه شان اسیب دیده و شرایط بازگشت ندارند بگذاریم .امیدوارم تا شب عید بتوانیم هر تعدادی که
توانستیم و در توان ما هست برای شان خانه ای امن رهن کنیم و وسایل خانه را برای شان نو کنیم .انقدر اوضاع
اقتصادی خراب است که واقعاً خجالت کشیدم از مردم کمک بگیرم و فقط از دوستان ،رفقا و همکاران خواسته ام
کمک کنند و ازانها ممنونم که همراه شدند .البته که می دانم مردم برای خوی کم نگذاشته اند .باید کنار اهالی
خوی بود تا به زندگی عادی برگردند ».علیخانی در ادامه اورده اســت« :من از مرداد تا االن جز سفر به خوی،
هیچ سفر دیگه ای نداشته ام ،قصد خروج از کشور را هم نداشته ام .ضمن اینکه از اغاز مهرماه به بنده اعالم شد
ممنوع الخروج هستم و این ممنوعیت تا همین لحظه ادامه دارد و مشکالتی دیگر که در برابر ان همه درد و داغی
که بر دلمان ماند هیچ اهمیتی ندارد .به امید روزهای خوب برای ایران و ایرانی/».مهر
بالرینا ،اسپین افی بر مجموعه جان ویک
در حالی که کیانو ریوز از حضور افتخــاری اش در «بالرینا» راضی
است ،مشخص نیست این اکشن تبدیل به فیلم سینمایی یا مجموعه
تلویزیونی می شود؟
ریوز می گوید :حضورم در بالرینا ،درســت است و تحمیلی به نظر
نمی رسد .کاراکترم در جای درست خود قرار دارد و در زمان درستی
وارد صحنه می شود .از داخل شرکت فیلمسازی الینزگیت شنیده می
شود که فعال دو تدوین سینمایی و تلویزیونی از بالرینا ،در حال اماده
شدن است و تصمیم نهایی بزودی در این رابطه گرفته خواهد شد.
بالرینا ،اسپین افی بر مجموعه پرفروش جان ویک و درباره دختر
جوان تروریستی به نام رونی با بازی انا د ارماس است که برای گرفتن
انتقام خون والدینش ،وارد دنیایی از اکشن و شخصیت های جنایتکار
می شود .بحث های مطرح شده در رابطه با بالرینا ،در شرایطی است
که جان ویک :بخش ،۴برای ۲۳مارس پیش رو به روی پرده سینماها
می رود/.صباخبر
دوچشم بی سوی دنچ
بازیگر سرشــناس بریتانیایی می گوید به دلیل از دست دادن
بینایی ،بازیگری برایش ناممکن شــده است .جودی دنچ ،بازیگر
سرشناس بریتانیایی در طول چندین ســال اخیر بارها در مورد
وضعیت خراب دید چشم هایش صحبت کرده است .این بازیگر ۸۸
ساله در گفتن واقعیت و سخت بودن خواندن خطوط دیالوگ هایش
با طرفدارانش کامال راســتگو بوده اســت .دنچ به تازگی در یک
مصاحبه جدید گفته است به دلیل از دســت دادن بینایی ،دیگر
خواندن خطوط دیالوگ هایش ناممکن شده است .این در حالی
است که او پیشتر به خاطر داشــتن حافظه ای که از ان به عنوان
عکاسی از فیلمنامه یاد می شد ،شهرت داشت .این بازیگر کهنه کار
گفت :حاال باید ماشینی پیدا کنم که هم خط های دیالوگ هایم را
به من بگوید وهم بگوید حاال نوبت کدام دیالوگ است .در حالی که
حافظه ای دارم که عادت به عکاسی از فیلمنامه دارد و همین حاال
می توانم تمامی «شب دوازدهم» را بازی کنم/.مهر
زوال عقل بروس ویلیس ،رسانه ای شد
بازیگر سرشــناس فیلم های اکشــن که مدتی به دلیل بیماری
بازنشسته شده بود ،حاال روشن شده است که به زوال عقل مبتال است.
همسر وی نیز با تشکر از محبت و حمایت هواداران این بازیگر تاکید
کرده بروس همیشه بر این باور بود که باید از جایگاهش برای کمک
به دیگران استفاده کند و برای اگاهی بخشــی در مورد مسایل مهم
به شــکل عمومی و خصوصی تالش کند و اگر می توانست امروز هم
می گفت چگونه این بیماری افراد زیادی را درگیر می کند و بر خانواده
ان ها تاثیر می گذارد.
بروس ویلیس ،بازیگری را در اوایل دهه ۱۹۸۰با بازی در فیلم هایی
مانند «حکم»« ،قرار کور» و «غروب» شــروع کرد .وی در طول ۴۰
سال بازیگری ،بیش از ۵میلیارد دالر با فیلم هایش فروش داشته و ۵
بار نامزد گلدن گلوب شد که یک بار ان را برای «مهتاب» دریافت کرد
و ۳بار نامزدی امی را کسب کرده که یک بار ان را نیز برای «مهتاب»
برده است/.مهر صفحه 2
یک شنبه 30بهمن 1401شماره 1374
خرب سیمنا و تلویزیون
حذف دو فیلم تقوایی از شبکه نمایش خانگی
انتشار خبرهایی در شبکه های اجتماعی مبنی بر حذف دو فیلم «ای ایران» و «ناخدا خورشید» دو
اثر تاریخ ســینمای ایران از پلتفرم ها با واکنش کاربران و برخی چهره های سینمایی مواجه شده است.
پیگیری ها از مسووالن مربوطه نشان می دهد تغییر مالکیت این دو فیلم ،علت اصلی تعلیق موقت پخش
این دو اثر سینمایی است .درباره فیلم «ناخدا خورشید» که تاکنون بنیاد فارابی ،مالکیت را در اختیار داشته
است ،ظاهرا شبهه ای ایجاد شده و درخواست تعلیق پخش تا شفاف شدن موضوع مالکیت ،به پلتفرم ها
داده شده است .از سویی قرارداد فیلم «ای ایران» با پلتفرم ها به نام موسسه رسانه های تصویری بوده که
چون این موسسه منحل شده ،پخش ان متوقف شده تا تکلیف مالکیت این فیلم نیز مشخص شود/.ایسنا
3
رقابت پایان سال اطیابی با خودش
گیشه سینمای ایران در حالی به استقبال اخرین ماه سال و تدارک اکران نوروزی می رود که فروش
امسالش به ۳۸۲میلیارد تومان رســیده و احتماال یک کارگردان با دو فیلم به صدر جدول پرفروش ها
می رسد .در این روزها چند فیلم که در ماه های گذشته به چرخه اکران اضافه شدند ،همچنان روی پرده
هستند و برخی از ان ها طبق وعده ای که پیش تر گرفته اند قرار است در نوروز هم میزبان مخاطبان خود در
سینما باشند .این فیلم ها در حالی به اکران خود ادامه خواهند داد که یکی از ان ها سومین فیلم پرفروش
سال است و ممکن است رقابت پایان سال برای پرفروش ترین فیلم ،۱۴۰۱بین دو فیلم از یک کارگردان
باشد؛ یعنی «انفرادی» و «بخارست» که هر دو به کارگردانی مسعود اطیابی ساخته شده اند/.ایسنا
ارجاعات سینمایی لذت بخش هستند
علیرضا شریفی کارگردان تحسین شده اثاری چون «رولت
روسی» و «استفراغ روی زخم باز» به تجربه های خود در مواجهه
با مهارت کارگردانی پرداخت و گفت :فیلم کوتاه «رولت روسی»
اولین تجربه جدی من به عنوان کارگــردان بود .هدف اولیه و
اساسی من در زمان ساخت به اتمام رساندن فیلم به ان شکلی
بود که در ذهنم وجود داشت و اثبات این مسئله برای خودم که ایا
من مناسب این حرفه هستم یا خیر؟ پس از پایان فیلم و تدوین
نهایی خوشبختانه جواب مثبتی در ذهنم ایجاد و اعتماد به نفسی
را در خودم حس کردم تا فیلم را به تعدادی جشنواره بفرستم.
وی تصریح کرد :حدود یک سال از شــروع پخش بین المللی
فیلم گذشته اما هنوز موفق به حضور در جشنواره های سطح
اول نشد ه است .امیدوارم به زودی با تغییر روندی که در پخش
فیلم ایجاد کرده ام این توفیق حاصل شود .شریفی در رابطه با
حضور فضایی کالژگونه و انگیزه های ارجاعی در «رولت روسی»
گفت :لذت بخش ترین قسمت فیلمسازی و سینما برای من چه به
عنوان کارگردان و چه به عنوان مخاطب ،ایجاد ارجاعاتی به اثار
سینمایی دیگر است .همواره کشف ارجاعات برای من در فیلم ها
کار جذابی است و قرار دادن انها در فیلم های خودم نیز به معنای
دادن عمقی به اثر اســت .البته باید توجه داشته باشیم که این
ارجاعات در ارتباطی مستقیم و یا دیالکتیک با اثر باشد وگرنه به
جای انکه جذاب به نظر برسد بیشتر مخاطب را پس می زند .در
زمانی که من درگیر فیلمنامه و پیش تولید رولت روسی بودم ،تمام
تالشم را می کردم تا هر جایی که می شود ارجاعی به فیلم های
خاص مورد عالقه ام داشته باشم .احساس می کردم که این فیلم
انگار کالژی از فیلم های مختلف است و از بدو شکل گیری ایده
ارجاع به سینما برایم مطرح بود .این ارجاعات به سه شکل در
این فیلم دیده می شود .یکی حاصل از ارجاعی محتوایی است که
در داستان فیلم دیده می شود مانند ارجاع به فیلم ملک الموت
بونوئل .دیگری صرف ًا ارجاعی تصویری است که در چند موقعیت
تالش کرده ام قابی شبیه فیلم های خاص مورد نظرم داشته باشم،
مانند ارجاع به نمایی از فیلم مالنا .وی ادامه داد :در اخر هم در
بعضی از پالن ها نشانه ها و المان هایی دیده می شود که مربوط
به فیلم خاصی اســت اما ترکیب بندی قاب متفاوت از ان فیلم
است مانند ساعت بدون عقربه ،که ما را یاد فیلم توت فرنگی های
وحشی برگمان می اندازد .اما قابی که من در فیلم از ساعت بدون
عقربه دارم ،شباهتی به قاب فیلم برگمان ندارد .شریفی پیرامون
ادامه فعالیت های اش گفت :پس از فیلم رولت روســی ،درگیر
ساخت فیلم دیگری با نام «استفراغ روی زخم باز» شدم که در
جشنواره نهال موفق به گرفتن تندیس تدوین شد/ .صباخبر صفحه 3
4
پرونده
یک شنبه 30بهمن 1401شماره 1374
گفت وگوی صبا با علی چراغی خواننده ارکستر سمفونیک ملی
ادای دین به ناهید
درجشنوارهموسیقی
این فشار جمعیت در واگن فرتوت مترو نیست که تورا می رنجاند .گیر می افتی در
یارس ساموات
کمند خاطرات! در و دیوار این ایستگاه ها برایت خاطره است .پرتاب می شوی به
گفت و گو
روزگاران جوانی ...چه کار کردی مرد؟! با خودت ،با رویاهات ،با روزهای سرخوش
شباب ،چه کار کردی که حاال مثل نفوس مرده دست از سرت برنمی دارند؟ همه بعدازظهرهای
جوانی ات ،همان ها که بی شفقت قتل عامشان کردی ،جمع شده اند در کالبد مردی ژنده پوش
و کریه که سایه وار پشت سرت راه می اید .همه جا با توست .در مترو ،در خیابان ،در تحریریه،
در اپارتمانت ...بلند و سیاه ،به سان دوال پا دنبالت می اید .روی پله برقی ایستگاه تئاتر شهر
،گوشی ات را بیرون می کشــی و خبر کوتاه را می خوانی« ...حسن ناهید ،استاد برجسته نی
درگذشت »...سرت سنگین می شود .چشم هایت دو دو می زند ،دست می اندازی نرده باالبر پله
برقی را می گیری .جوانی بیست و چند ساله بازویت را می گیرد« ،اقا ...حالتون خوبه؟» سری به
باال و پایین تکان می دهی که یعنی اره خوبم .از ایستگاه می زنی دیر شده! پاتند می کنی ،سایه
هم با تو هروله می کند .دست از ســرم بردار .بس کن! برو ...سایه می خندد و نفیری متفعن از
دهان چرکینش به صورتت می زند .چه می دانی! شاید مرگ هم سایه وار حسن ناهید را تعقیب
کرده ،شاید این همان سایه است ...طبقه دوم تاالر وحدت نشسته ای و به قطعه ای که به ناهید
تقدیم شده گوش می دهی .دست خودت نیســت ،چشم هایت خیس خیس شده ...اجراها که
تمام می شوند ،یک راست می روی سراغ علی چراغی ،تا برای روزنامه با او گفت وگو کنی .درنگ
می کنی تا لحظه ای در خلوت راهروی تاالر وحدت با او هم کالم شوی .نتیجه این گفت وگو را در
ادامه می خوانید.
اقای چراغی ،شب اول جشــنواره قرعه فال به نام شما
اصابت کرد اما ایا بازهم شما را در جشنواره سی و هشتم روی
سن و در حال اجرا خواهیم دید؟
سپاسگزارم اما تعهدی که من داشتم ،تنها برای اجرا در شب نخست
جشنواره سی و هشتم موسیقی فجر بود و همین امشب در خدمت
حضار بودم .امسال و در سی و هشتمین دوره جشنواره موسیقی فجر
این افتخار نصیب من شد که به ارکستر ملی ایران دعوت شوم و پس
از این دعوت ،از صمیم قلب و جان امدم اینجا تا انچه که از عشــق و
موســیقی دورنم وجود دارد به حضار تاالر وحدت و صد البته مردم
عزیز ایران ارائه کنم.
ما شاهد امشب شاهد هنرمندی شما بودیم و قطعات هم
معرفی شد اما ایا ممکن است برای خوانندگان روزنامه صبا
یک بار دیگر نام قطعاتی را که امشــب و در اغازین قسمت
افتتاح سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردید
عنوان کنید؟
بله حتما .قطعاتی که امشب و در سی و هشتمین جشنواره موسیقی
فجر روی صحنه تاالر وحدت همراه ارکستر ملی ایران اجرا کردیم،
قطعه «خاک مهر ایین» بود .کاری که پیش از این با ارکستر خوانده
شده بود .همچنین همانطور که مالحظه فرمودید قطعه «ایران» را
اجرا کردم .همانطور که می دانید این قطعه هم ســاخته هادی ارزم
بود .در پایان برنامه امشب هم که قطعه «ای ایران ای مرز پر گهر» را با
همراهی و هم خوانی حضار در تاالر وحدت خواندیم.
جان مایــه اجراهــای امشــب تان مقوله وطــن بود و
میهن پرستی .به یقین چنین اثاری با توجه به وجهه ملی و
میهن پرستی که در خود دارند ،همواره مورد توجه بسیاری از
عالقمندان موسیقی یا حتی کسانی که موسیقی را حرفه ای
و تخصصی دنبال نمی کنند هم قــرار می گیرد .با این وجود،
بتان را بیشــتر از بقیه اجراها
خودتان کدام اجرای امشــ
پسندیدید؟
خب من همه کارهایی را که با مضمون وطن ،برای کشــور عزیزم
سروده شده دوست دارم .همواره از خواندن اثاری با این مضامین به
وجد امدم و مثل همیشه کوشیدم با روح و قلب و جانم این قطعات
را بخوانم .امشب قطعاتی با این موضوع را اجرا کردیم و در پایان هم
دیدید که قطعه «ای ایران ،ای مرز پر گهر» که گفتم همه ما ان را بارها
خوانده ایم و ابیاتش را حفظیم ،بــا هم خوانی و همراهی حاضران در
تاالر وحدت اجرا شد .به واقع همه این اشعار و اجراها را از صمیم قلبم
دوست دارم .از خواندن اثاری با این درونمایه ها همواره به وجد امده ام
و دوست دارم همیشه این دست تصنیف ها را برای مخاطبان اجرا کنم.
گمان می کنم این تصنیف های شــورانگیز ،طرفداران متعددی هم
در بین اهالی موسیقی و عالقمندان این هنر ارزشمند و کهن کشور
عزیزمان داشته باشد.
مدتی که اثار شما را دنبال می کردم و تصنیف هایی را که
اجرا کردید گوش می دادم ،اینطور به نظرم رسید که شما از
ان دست خواننده هایی به شمار می ایید که دنباله رو سبک
خاصی نیستند و البته این توان را دارید که هر سبکی را اجرا
کنید .یعنی نمی توان گفت علی چراغی خواننده پاپ است .به
همین ترتیب هم نمی توانیم بگوییم شما خواننده پاپ نیستید!
یا نمی توانیم اذعان کنیم شما به سبک خاصی از موسیقی
وفادارید .فکر می کنم شما با هر سبک موسیقیایی خودتان
را تطبیق می دهید .ایا این را قبول دارید؟ و اگر با من موافقید
چطور این کار را انجام می دهید؟
کامال حق با شماست .دقیقا همینطور بوده که هیچوقت سبک های
موسیقی برای من دســت کم تفاوت عمده ای نداشتند و همیشه به
عنوان یک خواننده ســعی کردم در هر ســبکی که ان را همراهمی
می کنم ،بهترین تالشم را ارائه دهم ولی ان چه می کوشم اجرا کنم
و بیشتر به ان بپردازم ،در حقیقت سبک و سیاقی است که با صدای
من همخوانی بیشتری داشته باشد .این خیلی طبیعی است که شما
بیشتر سبکی را که به صدایتان نزدیک است همراهی کنید و دوست
داشته باشید در ان سبک و سیاق اجراهای بیشتری داشته باشید .به
بیان ساده تر و برای نمونه اگر بخواهم خیلی ساده توضیح دهم ،طوری
که مخاطبان ارجمند شما متوجه منظورم شوند ،باید بگویم سبک
تلفیقی پاپ گیالنی را بیشتر از همه می پسندم .چون به نظرم این سب
با صدای من تناسب و همخوانی قابل توجهی دارد و امیدوارم توانسته
باشم در این سبک اجراهای موفقی داشته باشم .از این گذشته البته
باز هم تاکید می کنم وسواس خاصی در انتخاب سبک و سیاق های
خوانندگی در موســیقی ندارم و اصطالحاً هر ژانری را که به صدایم
بیاید می پسندم و با ان اجرا می کنم .گاهی این سبک موسیقی است
که با صدا متناسب می شود و شما را به خواندن قطعه ترغیب می کند.
درباره اجراهای خودم هم این مصداق دارد اما خواننده ان سبکی را
می پسندد و بیشتر با ان همراه می شود که به صدایش بیاید و من هم
از این قاعده مستثنی نیستم .مهم این است که یک خواننده با عشق
تمام اشعار و جمله را بیان کند .عشــقی که در وجودش دارد باید در
خواندن اشعار کامال تجلی بیابد.
جناب چراغی ،امشب ارکســتر ملی ایران با ترکیبی از
نوازندگان گروه سازهای زهی ،نوازندگان گروه سازهای بادی،
سازهای بادی برنجی ،نوازندگان سازهای کوبه ای و گروه ُکر
روی صحنه امدند .این اجرا در دو بخش برگزار شد که بخش
نخست به ترانه ها و تصنیف های ملی میهنی اختصاص داشت.
با این توصیف در شب نخست ســی و هشتمین جشنواره
موسقی فجر ارزیابی شــما از برگزاری این رویداد فرهنگی
هنری در کشورمان چیست؟
خب همانطور که گفتید امشب که اغازین شــب این رویداد بود
اما به شخصه از صمیم قلب امیدوارم شــرایط به گونه ای بهتر شود
که ما جمعیت خیلی خیلی بیشتری از مردم عزیزمان را ببینیم که
بتوانند از موسیقی زیبا و ارزنده کشــورمان استفاده بهینه کنند .نام
این رویداد «ارکستر ملی» است و امیدوارم این ارکستر ،بیشتر مردم صفحه 4
پرونده
یک شنبه 30بهمن 1401شماره 1374
5
بیگلری پور اهنگسازی بود که نخستین ســرود ملی ایران را پس از
انقالب 1357خلق کرد و با سازهای ویولون ،ویوال ،ترومپت و فرنچ
هورن کار می کرد) در ان گروه مشغول بودم.
شما گفتید فقط امشب اجرا داشــتید اما به نظرم شما را
بازهم در جشنواره خواهیم دید؟ منظورم این است ایا شما
اجراهای جشنواره سی وهشتم را دنبال می کنید و در دیگر
اجراها هم به تاالر وحدت ،تاالر رودکی ،فرهنگسرای نیاوران،
فرهنگسرای ارسباران ،کوشک هنر یا نمایشگاه می روید تا از
نزدیک شاهد برگزای جشنواره سی وهشتم باشید ؟
البته که دنبال خواهم کرد .چرا که نه؟! اتفاقا خیلی دوســت دارم
بدانم در این جشنواره چه اتفاقاتی خواهد افتاد .دوست دارم اجراها را
ببینم و به قول شما خبرنگاران ان ها را بررسی و ارزیابی کنم .برنامه
امشب را شما دیدید و امیدوارم در ادامه هم شاهد اجراها و برنامه های
بســیار خوب و با کیفیت ،همچنین متنوعی در ســی و هشتمین
جشنواره موسیقی فجر باشیم.
در بخش دوم ارکستر امشب که دربرگیرنده اجرای شش
قطعه بود ،نخست اهنگ «سیمین بری» از ساخته های علی
رحیمیان با خوانندگی امیرحســین سمیعی روی سن تاالر
وحدت اجرا شد .این قطعه شور و حال خاصی در فضای سالن
ایجاد کرد و در ادامه شما «خاک مهرایین» را خواندید .درباره
این تصنیف توضیح می دهید؟
بله همانطور که مســتحضرید تصنیف «خاک مهرایین» یکی از
ساخته های بی نظیر علی اکبر قربانی است که البته در این خوانش با
شعری از اسماعیل فرزانه اجرا شد و افتخار این که خواننده تصنیف
هم علی چراغی باشد نصیب من شد.
عزیزمان را به خود جذب کند و با حضور در این رویداد از موســیقی
غنی سرزمین مان بیش از گذشته بهره مند شوند .با روی دادن چنین
اتفاقی ،مطمئنم ماهم انگیزه بســیار بیشتری برای حضور در سی و
هشتمین جشنواره موسیقی فجر پیدا می کنیم.
به نظر می رسد استقبال بســیار خوبی هم از نخستین
اجراهای جشنواره شد .امشــب که اینجا ما صندلی خالی
ندیدیم .البته پیش از اغاز اجراها زمانی که بیرون ســالن
بودیم ،چهره هایی مانند حســین امیرعبدالهیان وزیر امور
خارجه ،محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی،
محمود ساالری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد ،همینطور
محمد الهیاری مدیرکل دفتر موســیقی وزارت فرهنگ و
ارشاد و بهزاد عبدی دبیر جشنواره به اتفاق سیدنظام الدین
موسوی ســخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسالمی و
جمعی از مسئوالن ،هنرمندان را هم دیدم .البته که شما روی
سن بودید ،ایا از انجا صندلی ای که خالی مانده باشد دیدید؟
بله دقیقا به نکته خوبی اشاره کردید .امشب استقبال بسیار خوب
و شایان توجهی از جشنواره موسیقی فجر شد .از این بابت پروردگار
متعال را شکر می کنم .شاید باورتان نشود اما با حضور این جمعیت در
تاالر وحدت ،انرژی بسیار مضاعفی گرفتم و این روی کار ما تاثیر خود
را گذاشت .امیدوارم استقبال از این دوره از جشنواره موسیقی فجر
ادامه داشته باشد و در ادامه جمعیت بیشتری از این رویداد استقبال
کنند تا از شنیدن نوای موسیقی ایرانی ،استفاده ای بهینه کنند.
شــما به نظر فرم خاصی در اجرا دارید .شور و حال بسیار
خاصی دارید و انگار خودتان هم با جمعیت به وجد می ایید.
کمی درباره نوع اجرای خودتــان صحبت می کنید؟ اقای
چراغی! واقعا این همه وجد از کجا می اید؟
(پس از مکثی کوتاه) فکر می کنم متوجه منظور شــما شدم .بله،
مشخصاً این حس و حال برخاسته از عشق است .به نظر من اگر در وجود
یک خواننده عشق نباشد ،هرگز نمی تواند انطور که باید و شاید و به
گونه ای که شایسته است ،کلمات و به بیان بهتر اشعار را به درستی ادا
کند .بی گمان باید عشقی در وجودش نهفته باشد تا توان این را در خود
بیابد که اشعار را در اجرای خود به خوبی بیان کند .من به شما به یقین
می گویم این فقط عشق است و دیگر هیچ...عشق است که خواننده را
به وجد و شور می اورد و ان وجدی که شما دیدید از عشق می امد.
جایی خواندم شما خوانندگی را بســیار زود و از دوران
کودکــی اغاز کردید .پس به نظر می رســد از ان دســت
خوانند هایی هستید که با عشق موسیقی بزرگ می شوند.
این را تایید می کنید؟
(با خنده) همینطور است .البته کودکی که ...نه بهتر است بگویم از
خردسالی این اتفاق افتاد و از پنج سالگی خواندن را اغاز کردم .دلیلش
هم نوع صدایی بود که داشتم و برای خوانندگی تشویق و ترغیب هم
می شدم بزرگتر که شدم ،کار را جدی تر دنبال کردم تا خواننده شوم.
بسیاری از خوانندگان از کودکی این حرفه و بهتر بگوییم هنر را اغاز
می کنند و در ادامه به صورت حرفه ای ان را دنبال می کنند .این اتفاق
برای من از خردسالی افتاد و خوشحالم که حاال به عنوان یک خواننده
در جامعه شناخته می شوم.
و بعدها وارد ارکستر سمفونیک شدید که نوع خاصی از
خواندن را می طلبد چه زمانی خواندن در ارکستر سمفونیک
را اغاز کردید؟
خب من پیش تر پاسخ این پرســش را دادم اما باید اظهار کنم از
سال ۱۳۹۰بود که ارکستر سمفونیک صداوســیما را می خواندم.
فکر می کنم حدود پنج ســال در ان ارکستر حضور داشتم و فعالیت
می کردم و تا بعد از درگذشــت زنده نام مرحــوم محمد بیگلری پور
(اهنگساز ،موسیقی دان و رهبر ارکســتر فقید و افسانه ای موسیقی
ایران که گفته می شــد تنها نوازنده موسیقی کالسیک ایران بود که
می توانســت با ۴ســاز مختلف «زهی» و «بادی» تک نوازی کند! و
در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر ،ترانه سراها،
خوانندگان ،نوازندگان و گروه های کری از کشورهای دیگر،
به ویژه از مجارســتان هم حضور دارند .شرکت ان ها را در
جشنواره موسیقی چطور ارزیابی می کنید؟
همانطور که گفتم بسیار دوست دارم جشنواره را دنبال کنم و البته
اجراهای متفاوت را ببینم و موســیقی ها و اجراهای متنوعی بشنوم.
حاال اغاز جشنواره است و بدون شک با این جشنواره همراه خواهیم
شد و اجراها را رصد و بررسی می کنم .امیدوارم جشنواره سی و هشتم،
رویداد قابل توجه و موفقی باشــد .باید دید در ادامه این جشــنواره
چگونه پیش می رود و شاهد چه رویدادهایی خواهد بود.
و متاسفانه امشب خبر ناراحت کننده ای ،اجراهای اغازین
جشنواره موســیقی فجر را تحت تاثیر خود قرار داد .خبر
اسمانی شدن استاد حســن ناهید ( نوازنده و موسیقی دان
برجسته ای که برای شناساندن موســیقی سنتی و اصیل
ایران ،مســافرت هایی همراه با خوانندگانی چون حسین
قوامی ،محمدرضا شــجریان ،محمود محمودی خوانساری
و عبدالوهاب شــهیدی به کشــورهای ترکیه ،بلغارستان،
یوگسالوی ،ایتالیا ،فرانسه ،بلژیک ،هلند ،المان ،اتریش انجام
داده و در برنامه هایی تحت عنوان کنسرت سازهای ملی ایران
حضور داشت) فکر می کنم همه را شوکه کرد .می توانید یک
جمله در وصف استاد فقید حسن ناهید می فرمایید؟
اه! بله ممنونم که به این موضوع اشــاره کردید .یاداوری بســیار
خوبی بود و باید اعتراف کنم بی گمان تلخ ترین اتفاق و خبر امشب،
درگذشت استاد حسن ناهید بود .همانطور که دیدید ،قطعه ای هم
به احترام ایشان نواخته شــد .این اتفاق ناگوار خیلی روی من تاثیر
گذاشت .شنیدن خبر درگذشت استاد حســن ناهید باعث شد من
عشق مضاعفی در خواندنم اعمال کنم و امیدوار باشم تا قسمتی از این
عشق به روح مرحوم استاد فقید ،حسن ناهید برسد .امیدوارم یاد و
خاطره این استاد بزرگ و فراموش نشدنی موسیقی ایران تا همیشه
جاویدان باشد.
وصحبت پایانی علی چراغی؟
امیدوارم اوضاع و شــرایط بهتر شــوند و مردم عزیز کشورمان از
رویدادهایی مثل جشنواره موسیقی فجر برای اشنایی و استفاده از
موسیقی غنی سرزمین مان همواره استقبال کنند .این اتفاق به یقین
روی ما تاثیرات بسیار خوبی می گذارد .همچننی امیدوارم اجراهای
قطعات و تصنیف های جشنواره به بهترین شکل ممکن انجام شود تا
حق مطلب برای مخاطبان عزیز ادا شود .برای همه اروزی موفقیت
و سربلندی دارم. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
یک شنبه 30بهمن 1401شماره 1374
حسن ناهید امروز در خانه ابدی اش ارام می گیرد
مراسم خاکسپاری پیکر حسن ناهید ،نوازنده سرشناس ساز نی که ۲۷بهمن ماه در سن ۷۹سالگی
درگذشت ،امروز برگزار می شود .احمد ناهید ،فرزند وی اعالم کرد که پیکر پدر فقیدش امروز دوشنبه،
ساعت ۹:۳۰دقیقه از مقابل تاالر وحدت به سمت بهشت زهرا (س) بدرقه می شود .حسن ناهید ،متولد
۱۳۲۲بود و از ۱۰سالگی به موسیقی روی اورد .او از ۱۸سالگی نزد حسین تهرانی اموزش دید و از شاگردان
زنده یاد حسن کسائی ،نوازنده مطرح نی بود .حسن ناهید درباره شیوه کار خود می گوید« :من هیچ وقت
از زنده یاد کســایی تقلید نکردم و دنبال کار خودم رفته ام ».وی در سال ۱۳۹۲مدرک درجه یک هنری
دریافت کرد .این نوازنده سابقه همکاری با ارکسترهای ایرانی و خارجی را در کارنامه کاری خود داشت/.ایسنا
کشف سکه های دوره صفویه در ورامین
رئیس اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین گفت :تعدادی سکه تاریخی
اصلی و جعلی با قدمت صفویه در شهر ورامین کشف و ضبط شد .محمدرضا تاجیک ،رئیس اداره میراث
فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین خاطر نشان کرد :تعدادی سکه تاریخی اصلی و
جعلی با قدمت صفویه در بازرسی از خانه ای در شهر ورامین و توسط عوامل یکی از نهادهای امنیتی کشف
ط شد .وی ادامه داد :با کارشناسی صورت گرفته مشخص شد که تعدادی از این سکه ها اصلی و مربوط
و ضب
ط شده ارزش ریالی زیادی
به دوره صفویه و تعدادی دیگر نیز جعلی است و اگر چه برخی اشیای کشف و ضب
دارد ،اما برای اموال فرهنگی تاریخی که هویت یک ملت و منطقه است نمی توان قیمت تعیین کرد/.ایسنا
نقش مقاومت و ایستادگی در اثار تجسمی
سردار ایرج مسجدی مشاور فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران
انقالب اسالمی با حضور در فرهنگستان هنر از نمایشگاه اثار منتخب
هنرمندان حاضر در جشنواره پانزدهم بازدید کرد.
در جریان این بازدید ،مسجدی اثار نمایش یافته در بستر جشنواره
هنرهای تجسمی فجر را فاخر ،ارزشمند و اثرگذار توصیف و عنوان
کرد :انچه در بستر پانزدهمین جشــنواره هنرهای تجسمی فجر به
نمایش درامده ،نشان دهنده چشــمه ای از ظرفیت های ارزنده هنر
اسالمی-ایرانی اســت .او ادامه داد :هنر امروز در ابعاد و شاخه های
موسیقی شغل ماست
فرهنگسرای نیاوران در نخستین روز برگزاری جشنواره موسیقی
فجر میزبان اجرای دو گروه موسیقی ویژه بانوان بود.
کرباس فروش سرپرست گروه ماهور گفت :ما با سختی های فراوانی
برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر حاضر شدیم .متاسفانه به دلیل
زلزله اخیر در خوی شرایط نامساعدی داشــتیم و ۲۰روز اخر را در
استرس و در چادر به تمرین پرداختیم.
این هنرمند با اشاره به فضای حاکم بر جامعه هنری تصریح کرد:
موسیقی غذای روح است و تعطیل شدنی نیست .جدا از این موضوع،
تمامی مشاغل در این دوران به فعالیت خود مشغول بوده و هستند.
نوش افرین کشوری سرپرســت گروه «هنا» از لرستان نیزگفت.:
اجرای ما به دو بخش و در دستگاه های ماهور و اصفهان تقسیم می شود.
این هنرمند لرســتانی با اشاره به اینکه موســیقی شغل ماست و
نمی توانیم ان را تعطیل کنیم ،گفت :تمام مردم در شغل های مختلف
در حال ادامه فعالیت شان هستند/.صباخبر
گوناگون خود می تواند با مخاطبان حرف بزند و حقایق بســیاری را
بشناساند .یک تصویر زیبا ،یک اثر خوشنویســی دلنشین و اقسام
گوناگون اثار خلق شده در حوزه هنرهای تجسمی که در این نمایشگاه
به نمایش درامده اند ،می توانند به اندازه کتاب ها و فیلم های بسیاری
برای مخاطبان حرف داشته و حقایق بسیاری را مطرح کنند .مشاور
فرماندهی نیروی قدس ســپاه پاســداران انقالب اسالمی در بخش
دیگری از اظهارات خود به مضامین موجود در اثار هنرمندان اشاره و
بیان کرد :چهره مقاومت ،ایستادگی و استقالل ملت بزرگ ایران در
«درس گرفتن از المانی ها» در بوته نقد
نشست هفتگی شهر کتاب سه شــنبه ،دوم اسفندماه از ساعت
۱۵به نقد و بررســی کتاب یاد شــده اختصاص دارد که با حضور
امیر صائمی و محمدمصطفی بیات برگزار می شود .درس گرفتن
چ و خمی را تعریف
از المانی ها داســـتان مسیر طـــوالنی و پرپی
می کند که المانی ها در مواجهه با جنایات دوران نازی ها پیموده اند
و درعین حال نشان می دهد که امریکایی ها در دوران معاصر برای
مواجهه با تاریخ خشونت بارشان چه کرده اند .سوزان نیمن ،از یک
سو زنی اســت که در دور ه جنبش حقوق مدنی در جنوب امریکا
بزرگ شده و از ســوی دیگر زنی یهودی اســت که بیشتر دوران
بزرگ سالی اش را در برلین گذرانده است .این تجرب ه زیسته به او در
نوشتن این کتاب بسیار کمک کرده است .نیمن عالوه بر تجربیات
شخصی و تامالت فلسفی ،پای حرف افراد بســیاری نشسته و با
امریکایی ها و المانی هایی مصاحبه کرده که با شرارت رخ داده در
تاریخ کشورشان دست و پنجه نرم می کنند/.ایسنا
کنار شهدا و خانواده های عزیزشان در گوشه گوشه این نمایشگاه به
چشم می خورد.
مسجدی در پایان خاطرنشان کرد :اکنون هنرهای تجسمی یکی
از فاخرترین هنرهایی اســت که اثار مربوط به ان توسط هنرمندان
عزیزمان تولید می شــود و در قالب جشــنواره به نمایش درمی اید.
امیدوارم احاد جامعــه به ویژه جوانان ،دانشــجویان و دانش اموزان
از چنین ظرفیتی بهر ه ببرند و باحضور در این نمایشــگاه هنری ،به
تماشای اثار فاخر هنرمندان رشته های گوناگون بنشینند/.صباخبر
مسابقه موسیقی ایران ،بدون توضیح!
شنبه بیست و نهم بهمن ماه و در دومین روز از برگزاری جشنواره
موسیقی فجر ،بیش از ۱۲گروه موسیقایی در قالب های مختلف اثار خود
را پیش روی مخاطبان قرار دادند .این در حالی است که بخش «مسابقه
موسیقی ایران» ،در اقدامی بدون توضیح با اعالم از سوی ستاد برگزاری
جشنواره بدون حضور تماشاگر و اصحاب رسانه در حال برگزاری است
و هنوز اطالع چندانی از جزییات ان در دست نیست.بر اساس خبرهای
ستاد خبری جشنواره موسیقی فجر ،این دوره از جشنواره شامل بخش
«اســتان ها»« ،پژوهش»« ،رقابتی»« ،جایزه باربــد»« ،غیر رقابتی
(ارکسترال ،کالسیک ،پاپ ،ردیف دستگاهی ،نواحی ،هنرستان های
موسیقی)»« ،جشنواره جشنواره ها»« ،جایزه ترانه»« ،جایزه موسیقی
و رسانه»« ،بخش سرود» و «بخش بین الملل» خواهد بود .شرایطی که
مشخص نیست بخش «مسابقه موسیقی ایران» ایا در حوزه «جایزه
باربد» تعریف شده یا این بخش از جشنواره ،مشتمل بر بخش دیگری از
رویداد سی و هشتم جشنواره موسیقی فجر است/.مهر صفحه 6
یک شنبه 30بهمن 1401شماره 1374
خرب فرهنگ و هرن
نقش ۳برادر در سرقت هنری
پلیس اسپانیا موفق شد دو طراحی از «سالوادور دالی» نقاش مشهور که سال گذشته در بارسلونا به
سرقت رفته بودند را کشف کند .پلیس سارقان که ســه برادر ۵۳ ،۵۰و ۵۵ساله بودند را بازداشت و دو
نقاشی ای که توسط دالی در سال ۱۹۲۲برای تصویرسازی یک کتاب به درخواست نویسنده ان خلق
شده بود را توقیف کردند .پلیس همچنین اثار هنری دیگری از جمله اثار گرافیکی «خوان میرو» دیگر
هنرمند اسپانیایی مشهور به همراه ساعت های لوکس و سکه های ارزشمند را نیز کشف و ضبط کرد .این
اثار هنری ،دو منظره تیره روستایی هستند که روی کاغذ قهوه ای کشیده شده اند و اصالت ان ها توسط
بنیاد «گاال-سالوادور دالی» تایید شده است که حقوق اثار این نقاش فقید را در اختیار دارد/.ایسنا
7
نجات دختران ،روح االمین رو نمایی شد
جدیدترین نقاشی حسن روح االمین با عنوان «نجات دختران» به مناسبت مبعث رسول اکرم (ص)
رونمایی شد .روح االمین با انتشار تصویر تابلو «نجاتِ دختران» در ابعاد ۸۰در ۱۲۰سانتی متر ،نوشته
ال ُم َح َّم ٍد َو َع ّ ِج ْل َف َر َج ُه ْم .به نام خالق انکه ناجی دختران شد پیش از اینکه
است« :الّل ُه َّم َص ّ ِل َعلَی ُم َح َّم ٍد َو ِ
مبعوث شود به نجات انسان ،به نام خالق انکه پد ِر ام ابیها بود و خداوند دختری به او عطا کرد که او را ام
ابیها نامید .سالم بر مبعث ،عید بزرگ نجات از حیرت و سرگردانی ،عید ختم ناامیدی! عید همه عاشقان
رسول اهلل در سراسر جهان مبارک ».اثار روح االمین رئالیستی و از فضای فیگوراتیوهای کالسیک و باروک
و نورپردازی های دوره های گذشته استفاده کرده است/.ایسنا
امادگی وزارت خارجه برای عرضه اثار موسیقی به جهانیان
تاالر وحدت در روز نخست سی و هشتمین جشنواره
موسیقی فجر میزبان ارکسترملی ایران و دوئت جز ویولن
و پیانو گروه مجارستانی همراه با مخاطبان عام و خاص بود.
ارکسترملی ایران ،که به رهبری همایون رحیمیان در
روز نخست سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر روی
صحنه رفت ،قطعاتی خاطره انگیز و حماسی چون قطعه
بوی بهار را به اهنگسازی حســن ریاحی و خوانندگی
امیرحسین سمیعی ،قطعه شکایت دل ،قطعه ایرانم ایران
به اهنگسازی هادی ارزم و خوانندگی علی چراغی ،قطعه
راپسودی نی واکستر به اهنگســازی علینقی وزیری و
خوانندگی امیرحسین ســمیعی ،قطعه سیمین بری به
اهنگســازی علی رحیمیان و خوانندگی امیرحســین
سمیعیان ،قطعه خاک مهر ایین به اهنگسازی علی اکبر
قربانی و خوانندگی علی چراغــی قطعه روزی روزگاری
با اهنگسازی فرهاد فخرالدینی و قطعه ایریلیق و قطعه
خوش امدی به اهنگسازی علی اکبر قربانی و خوانندگی
امیرحسین سمیعی و در پایان نیز قطع ه ایران به خوانندگی
امیرحسین سمیعی و علی چراغی را اجرا کرد .امیرحسین
سمیعی خواننده و نوازنده این ارکستر پیش از اغاز قطعه
راپسودی نی واکســتر به اهنگسازی علینقی وزیری ،از
درگذشت حسن ناهید یکی از نوازندگان شاخص موسیقی
ردیف دستگاهی ایران و پیشکســوت عرصه نی نوازی
خبر داد و به پاس قدردانی از او این قطعه را به استاد ناهید
تقدیم کرد .این خواننده پیش از اجرای قطعه خوش امدی
ارکستر ملی ایران اعالم کرد :عیدتان مبارک باشد .اجرای
ارکستر ملی ایران تقدیم به مردم خوی و مردم کشورهای
همسایه ،ترکیه و سوریه می شود .همچنین در روز نخست
تاالر وحدت حســین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه
و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی
به تماشای اجرای ارکسترملی ایران نشستند و در جمع
خبرنگاران نیز حاضر شدند .محمدمهدی اسماعیلی وزیر
فرهنگ و ارشاد اسالمی پس از پایان اجرای ارکستر ملی
ایران در جمع خبرنگاران حاضر و عنوان کرد :حلقه اخر
جشنواره های مان ،جشنواره موسیقی فجر است که بیش از
توقع خودم و همکارانم با استقبال جامعه هنری موسیقیایی
کشور مواجه و در روز اول همزمان در ۷سالن اجرا داشتیم
که با استقبال پرشکوه مردم نیز رو به رو شد.
او در ادامه بر ایجاد همکاری حداکثری با هنرمندان برای
اجرای کنسرت تاکید و اظهار داشت :در دوره جدید هدف
ما در وزارتخانه ،حل مشکالت است نه پاک کردن موضوع.
چرخه اجراهای زنده موســیقی پیش از جشنواره شروع
به حرکت کرده و تالش می کنیم تعطیلی های چند ماهه
گذشته را در ماه های اینده جبران کنیم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز عید مبعث
و دهه فجر را تبریک گفت و عنوان کرد :از اجرای ارکستر
ملی لذت بردم و کاری بسیار فاخر و ارزشمند و تاثیرگذار
بود و برای یکایک هنرمندان و عزیزانی که سهم و نقشی
در اجرای اثر خوب هنری دارند ،بهترین ها را ارزو می کنم.
وزیر امور خارجه تصریح کرد :در وزارت خارجه منتظر و
اماده ایم هرکدام از گروه هایی که به تشخیص مسئولین
ذی ربط ،انتخاب شوند ،با تمام توان این اثار هنری را به همه
جهانیان عرضه کنیم تا از ان استفاده کنند و لذت ببرند .او
در پایان اظهار کرد که پیش از این هم به جشنواره موسیقی
فجر امده و کم و بیش این جشنواره را دنبال می کند .سی
و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری بهزاد عبدی
از ۲۸بهمن اغاز و تا ۳اسفند ماه ۱۴۰۱ادامه دارد/.صباخبر صفحه 7
رقابت سرو سیمین در موزه ملی ایران
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
ســمیه نجفی خاتونی -هفتمین
جشــنواره بین المللی صنایع دستی
و هنرهای ســنتی فجر از ۲۶بهمن تا
۴اســفند در موزه ملی ایران برگزار
می شود .مراسم افتتاحیه روز ۲۶بهمن
ماه در موزه ملی و اختتامیه نیز در روز ۴
اسفند در مرکز همایش های بین المللی
برج میالد برگزار خواهد شد .خبرنگار
صبا با سید مرتضی عمادی دبیر اجرایی
این جشنواره به گفت و گو نشسته است
که در ادامه می خوانید.
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
کلیاتی از برگزاری هفتمین جشنواره فجر صنایع دستی و
هنرهایسنتیبفرمایید.
هفتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر در
۲۶بهمن ماه ۱۴۰۱در موزه ملی ایران افتتاح شد این دوره برای اولین بار
است که به شکل بین المللی برگزار می شود 12 .کشور برای شرکت در این
رویداد اعالم حضور کردند که از این میان 8کشــور اثارشان وارد مرحله
رقابتی شد .این جشنواره نمادی را با عنوان سرو سیمین انتخاب کرده که
در واقع تندیس جشنواره محسوب شده و امسال تندیس سرو سیمین7
به 7نفر از برگزیدگان این جشنواره در روز اختتامیه به برگزیدگان اهدا
خواهد شد .این جشنواره ۱۵بخش جانبی دارد همه این بخش ها در ایام
جشنواره در محل موزه ملی ایران به اجر ا و به نمایش در می ایند ،از جمله
این بخش ها ،بخش اثار راه یافته به جشنواره است بخش دیگر سپهر هنر
اســت که در واقع اثار فاخری از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه صنایع
دستی را در معرض دید عموم قرار می دهد ،بخش بعدی شاهنامه خوانی
است که هر روز به یک یا دو اجرای فاخر ازشاهنام ه می پردازد .بخش دیگر،
اواهای ایران زمین است که از قومیت های مختلف اواها و نواهای محلی را
به اجرا در می اورند .سینما سرو سیمین هم هر روز دو فیلم در حوزه صنایع
دستی و هنرهای ســنتی اکران خواهد کرد در این بخش سینماگران و
مستندسازانیکهباموضوعصنایعدستیفیل مساخته انداثارشاندرسینما
سرو سیمین اکران می شود سه اثر از این فیلم ها برای اولین بار است که روی
پرده می روند .بخش نمایشگاه عکس شامل عکس هایی از صنایع دستی
فاخر است عالوه بر این کارگاه ها و ورکشاپ هایی تدارک دیده شده که به
اموزش تخصصی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی می پردازند که
در این حوزه اساتیدی از داخل کشور و خارج کشور دعوت شده اند و هر روز
3الی 4کارگاه تخصصی در موزه ملی برگزار می شود .مهمان ویژه هفتمین
جشنواره ماهم اقای «سعد القدومی» رئیس شورای جهانی صنایع دستی
هستند که به عنوان مهمان ویژه در جشنواره حضور خواهند داشت .در
اخرین روز از جشنواره بخشی از این مراســم اختصاص پیدا می کند به
گالری سرو ســیمین که ۱۸هنرمند حوزه صنایع دستی به اجرای زنده
صنایع دستی مختلف در سالن برج میالد می پردازند که همزمان ۱۸نقاش
هم کار زنده این عزیزان را نقاشــی می کنند .همچنین در روز اختتامیه
جشــنواره عالوه بر بخش اصلی برگزیدگان ،بخش ویژه ای تدارک دیده
شده است که به 3قسمت تفکیک شده است قسمت اول میراث ناملموس
است که در این بخش ۲تندیس ویژه به 2میراث ناملموس بربط و سوزن
دوزی اهدا می شود .قسمت دوم بخش اهدا ترنج سیمین است که به یک
بانوی فعال در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی تقدیم می شود .همان
طور که می دانید بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر در حوزه صنایع دستی
و هنرهای سنتی در کشور مشغول به کار هستند که بیش از ۹۰درصد
از این جمعیت را زنان ایرانی تشکیل می دهند .قسمت سوم بخش رویش
دوباره سرو است که این نشان به یک فرد یا یک خانواده تقدیم خواهد شد
که صنایع دستی و هنرهای سنتی پیشینیان خودشان را زنده نگه داشته
و همچنان برای انعکاس و معرفی هنر پیشینیان خود ثابت قدم مانده اند.
مهم ترین دستاورد این جشنواره چیست ؟
تقویت توجه به حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی و پیوند هرچه
بیشتر میان جامعه و صنایع دستی و هنرهای سنتی از مهم ترین اهداف
این جشنواره است به همین خاطر عالوه بر بخش های مختلف هنری ،در
این جشنواره بخش علمی و تخصصی هم اضافه شده است ،تا در پیوستار
پیوند علم و هنر به همگرایی هنری دانش بنیان در مسیر تجارتی پویا در
سطح جهان برسیم.
ابعاد جشنواره در زندگی کسانی که در حوزه صنایع دستی
فعالیتمیکنندچیست؟
وقتی جشنواره صنایع دستی و هنرهای ســنتی با یک زبان ملی و با
تکیه بر ریشه ای قوی در ایران اجرایی شود ،منعکس کننده خوبی برای
فعالیت های این حوزه خواهد بود که در بازتاب خود جامعه را تحت تاثیر
قرار داده و مورد توجه حوزه های سرمایه گذاری اقتصادی خواهد شد .در
واقع جشنواره بهانه ای برای معرفی و شناساندن پتانسیل ها و ظرفیت های
حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور است.
در این جشنواره چه استراتژی راهبردی موثری برای توسعه
صادرات صنایع دستی و سنتی ایرانی اتخاذ شده است؟
این جشنواره رویکردهای متنوع و مختلفی دارد از جمله تقویت توجه به
صنایع خالق در جهت تحریک تقاضا ،مدل سازی و بسترسازی پیوند بین
صنایع دستی و جامعه ،تقویت و توجه به تشکل های فعال و برندسازی در
صنایع دستی و هنرهای سنتی ،و همچنین تمرکز و تقویت توجه به میراث
های ناملموس این رشته ،همچنین اشنایی بیشتر جامعه با فعالیت های
وزارتخانه ای این حوزه و حمایت های دولتی که در این حوزه انجام می شود.
یکی دیگر از این رویکردها افزایش نواوری در طراحی و فنون تولید صنایع
دستی و هنرهای سنتی اســت که در پیوند دانش و تکنولوژی با صنایع
دستی است .اهداف دیگری که این جشنواره به بهانه برگزاری خود دنبال
می کند افزایش جایگاه و حیثیت به صنایع دستی و هنرهای سنتی در
داخل و خارج کشــور با به نمایش گذاشتن ظرفیت باالی تولید خالقانه
و نواورانه در زمینه صنایع دســتی و هنرهای سنتی ایران است .تقویت
زیرساخت های اشتغال بر اساس تولید اثار صنایع دستی فاخر با محوریت
کاربردی سازی خالقانه از محور های دیگر است که برای رسیدن به این
هدف نیاز به تحقق اقتصاد هویت بنیان است که در دست کار است که با
توجه به پتانســیل ها و ظرفیت های باالی زنان در حوزه صنایع دستی و
هنرهای سنتی فرهنگی امکانپذیر است .همین طور تالش برای استقرار
عدالت فرهنگی و توجه به عناصر هویتی استان های سراسر کشورمان و
تسهیل فعالیت های تجاری و اقتصادی بین المللی برای فعاالن صنایع
دستی و هنرهای سنتی از چشــم اندازهای مهم و طالیی این برگزاری
هست.
صحبتپایانی
زمینه سازی ،گفتمان کارامد و گسترده و ارائه پاسخ به نظام مسائل
صنایع دستی و هنرهای سنتی حول 3محور هنرمندان ،رسانه ها و مردم
انجام می گیرد ،در عصر جدید رسانه ها مروج بسیار خوبی می توانند در این
حوزه باشند تا اینکه این حوزه را هر چه بیشتر به مردم از نظر و کاربردی
بودن معرفی کنند نگاه به صنایع دستی به دو شکل است ،اولی یک نگاه
تزئینی و دومی کاربردی ،که نگاه تزئینی به ان فراگیر تر اســت ،برای ما
مهم است که مردم به صنایع دســتی نگاه کاربردی هم داشته باشندو
ابزاراالت زندگی و کار خود را از میان محصوالت صنایع دســتی ساخت
کشور خودشــان انتخاب کنند .با تقویت درپراوازه شدن جشنواره فجر
صنایع دستی و هنرهای سنتی امیدوار هستیم که با این جشنواره در همین
اولین دوره که به شکل بین المللی برگزار می شود بتواند به این اهداف با
رویکردهایی که ترسیم شده برسد. صفحه 8