روزنامه صبا شماره 1371 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1371

روزنامه صبا شماره 1371

روزنامه صبا شماره 1371

‫چهار شنبه| ‪ 19‬بهمن ‪ 8 |1401‬فوریه ‪ 17 |2023‬رجب ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1371‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت وگو با محمدمهدی اسماعیلی‬ ‫نقدی بر فیلم هفت بهار نارنج‬ ‫یـک بهـار عاشـقانه‬ ‫نقدی بر فیلم روایت ناتمام سیما‬ ‫یک موقعیت زنانه‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫تشکر رئیس جمهوری‬ ‫از جشنواره فیلم فجر‬ ‫گفت وگو با کارگردان مستند‬ ‫«دنیای وحشی زاگرس»‬ ‫دیالکتیک جذاب‬ ‫حیات وحش‬ ‫گفت وگوی صبا با عوامل فیلم سینمایی هایپاور‬ ‫دوست داریم‬ ‫متام جایزه ها را بگیریم!‬ ‫گفت وگو با کارگردان‬ ‫فیلم سینمایی «اتاقک گلی»‬ ‫بزرگترین قاضی‬ ‫مردم هستند‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫چهار شنبه ‪19‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1371‬‬ ‫سرمقاله‬ ‫سید محمد سلیمانی‬ ‫معرفی استعداد های جوان‬ ‫بدون ادرس غلط‬ ‫یکی از ویژگی های مهم جشنواره فیلم فجر به ویژه در دهه اخیر ‪ ،‬اختصاص‬ ‫جایگاهی ویژه به فیلم اولی ها و تالش برای کشف استعدادهای جوان بوده و‬ ‫هست ‪.‬اگر چه در سال هایی برگزارکنندگان جشنواره برای یافتن ساز و کاری‬ ‫مناسب برای ایجاد فضای رقابتی بین کسانی که فیلم اولشان را ساخته بودند‬ ‫و فیلمسازان باتجربه ‪ ،‬ازمون و خطاهایی را پشت سرگذاشتند و خیلی طول‬ ‫کشید تا سرانجام جایزه ای مستقل برای فیلم اول فیلم سازان جوان در نظر‬ ‫گرفته شد ‪ ،‬ولی این جایزه خیلی زود اعتبار ویژه ای برای برنده ان ایجاد کرد تا‬ ‫با تکیه بر ان قدرت چانه زنی بیشتری در جریان یافتن تهیه کننده و ساختن‬ ‫فیلم های بعدی اش داشته باشد ‪.‬پس اینکه جشنواره فیلم فجر به فیلم اولی ها‬ ‫اهمیت می دهد ‪ ،‬حرف و کشف تازه ای نیست ‪ .‬ولی اینکه در دوره یا دوره هایی‬ ‫تعداد کسانی که فیلم های اول یا دومشان را ساخته و به جشنواره راه یافته‬ ‫اند بیشتر از سال های دیگر بوده ‪ ،‬موضوع دیگری است که هرسال دلیل خاص‬ ‫خودش را داشته است‪ .‬در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر به دالیلی که امکان‬ ‫پرداختن به ان ها در این مجال میسر نیست ‪ ،‬حضور فیلمسازان با تجربه بسیار‬ ‫کمرنگ بوده و در عوض تعداد زیادی از فیلم های پذیرفته شده در جشنواره‬ ‫از بین اثار فیلمسازانی که فیلم اول یا حداکثر دوم خود را ساخته اند انتخاب‬ ‫شده و به بخش سودای سیمرغ راه یافته اند و اتفاقاً تعدادی از بهترین فیلم‬ ‫های جشنواره تا میانه برگزاری ان ‪ ،‬ساخته اول پدید اورندگانشان بوده اند‪.‬‬ ‫تا امروز که هفتمین روز جشــنواره را پشــت ســر می گذاریم ‪ ،‬به زعم‬ ‫نگارنده هنوز هم «جنگل پرتقال »ساخته ارمان خوانساریان بهترین فیلم‬ ‫جشنواره است و به نظر می رسد باز هم فرصت مغتنم دیگری برای حمایت‬ ‫از استعدادهای جوان فراهم شده و سینمای ایران با نقطه عطف دیگری در‬ ‫مسیر جذب فیلمسازان مستعد مواجه است ‪ .‬نمایش چندین اثر امیدبخش‬ ‫در جشنواره فیلم کوتاه و مستند امســال و همینطور نمایش چندین فیلم‬ ‫اول جذاب و قابل دفاع در جشــنواره چهل و یکم فجــر نوید بخش حضور‬ ‫استعدادهای جوان اتیه دار در سینمای ایران اســت ‪ .‬ولی ایا صرفا راهیابی‬ ‫اثار فیلم اولی ها به جشنواره فیلم فجر می تواند امید بخش باشد یا نیازمند‬ ‫تمهیداتی مکمل این حضور چشمگیر هستیم؟ بدیهی است که نقد و تحلیل‬ ‫درست اثار ارائه شده و تشخیص استعداد های واقعی و به ویژه اهدای جایزه به‬ ‫اثار شایسته بر اساس قابلیت های زیبایی شناختی شان نه صرفاً برپایه سالیق‬ ‫شخصی هیات داوری ‪ ،‬باعث می شود که مسیر رشد فیلمسازان جوان بدون‬ ‫انکه ادرس غلطی دریافت کنند ‪ ،‬هموار شود‪.‬‬ ‫یادمان باشــد که در کنار ارگان های حامی فیلم اولی ها ‪ ،‬تهیه کنندگان‬ ‫مستقل بخش خصوصی هم نقش مهمی در ایجاد فضا ی مناسب برای فعالیت‬ ‫فیلمسازان جوان مستعد دارند و این بخش مهم از بدنه سینمای ایران باید‬ ‫بتواند با دریافت نشانه هایی در اثار تولید شده ‪ ،‬روی استعدادهایی سرمایه ‬ ‫گذاری کند که توانایی ساختن فیلم جذاب پر مخاطب را هم داشته باشند‪.‬‬ ‫به تعبیر بهتر‪ ،‬در کنار سینمای تجربی وهنری که فیلمسازان جوان سینمای‬ ‫ایران معموال اقبال بیشتری نسبت به ان نشان می دهند ‪ ،‬حمایت از فیلمسازان‬ ‫جوانی که با فیلم های کوتاه و حاال اولین فیلم بلندشان نشان داده اند که می‬ ‫توانند نیروهای کارامدی برای ایجاد تحول در ساختار حرفه ای سینمای ایران‬ ‫باشند ‪ ،‬می تواند به کمک حضور در عرصه رقابتی جشنواره فیلم فجر میسر‬ ‫شود‪ .‬به بیان بهتر ‪ ،‬جشنواره فیلم فجر می تواند عالوه بر خاصیت ویترینی خود‬ ‫‪ ،‬در این زمینه جریان ساز هم باشد‪ .‬ارتقای فنی و تکنیکی سینمای ایران در‬ ‫سال های اخیر ‪ ،‬با حضور فیلمســازان جوان و با استعدادی که سینمای روز‬ ‫جهان را هم به خوبی می شناسند تکمیل می شود و می تواند تحولی اساسی و‬ ‫چشمگیر در سینمای نوین ایران ایجاد کند‪.‬‬ ‫ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر‬ ‫گفت وگوی صبا با محمدمهدی اسماعیلی‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‬ ‫تشکر رئیس جمهوری‬ ‫از جشنواره فیلم فجر‬ ‫یاسر سماوات‪ -‬هفتمین روز چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم‬ ‫فجر در پردیس ملت‪ ،‬مهمان ویژه ای داشت‪ .‬محمدمهدی اسماعیلی‪،‬‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در بازدید خود از محل اکران فیلم های‬ ‫جشنواره برای اهالی رسانه و پس از حضور در استودیو سیار تعبیه‬ ‫شده برای شبکه خبر دقایقی هم مهمان تحریریه روزنامه صبا در‬ ‫پردیس ملت بود‪ .‬محمدمهدی اسماعیلی در این نشست با اشاره به‬ ‫اینکه در جلسه هیات دولت درباره فیلم فجر صحبت شده‪ ،‬تاکید کرد‬ ‫رئیس جمهوری از دست اندرکاران و برگزارکنندگان چهل و یکمین‬ ‫جشنواره فیلم فجر تشکر کرد‪ .‬او درباره مختصات جشنواره امسال‬ ‫هم با اشاره به خانواده محور بودند این رویداد‪ ،‬تاکید کرد جشنواره‬ ‫چهل و یکم توانست بخشی از تاریخ مقاومت مردم ایران را به تصویر‬ ‫بکشــد‪ .‬گفت وگوی روزنامه صبا با محمدمهدی اسماعیلی‪ ،‬وزیر‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی را در ادامه مطالعه بفرمایید‪.‬‬ ‫جناب وزیر‪ ،‬وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی از ساخت‬ ‫فیلم در صنعت سینمای ایران حمایت ویژه ای داشت‪ .‬ایا این‬ ‫روند ادامه دار خواهد بود؟ و چقدر این سرمایه گذاری ها در‬ ‫اینده زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی خواهد بود؟‬ ‫بنیاد فارابی که سی و هشتمین سال فعالیتش را می گذراند‪ ،‬اساساً‬ ‫نهادی بوده که به عنوان واسط بین دولت و سینماگران قرار داشته و‬ ‫در این حیطه عمل می کرده است‪ .‬این نهاد باید به بخش اصلی خود‬ ‫بازمی گشت که همانا حمایت از جریان هنری کشور است‪ .‬ما کاری‬ ‫را که سال ها به حاشیه و انزوا رفته بود‪ ،‬دوباره فعال کردیم و به نظرم‬ ‫االن سازمان سینمایی از طریق بنیاد فارابی و مجموع کارهایی که‬ ‫انجا اتفاق می افتد‪ ،‬توانسته نقش اصلی خود را ایفا کند‪.‬‬ ‫در یکی از برنامه ها دیدیم که ابوالقاسم طالبی درباره‬ ‫خانم ها صحبت کرد و پس از صحبت های او متاسفانه تنشی‬ ‫را که با جشنواره توام شده بود‪ ،‬تشدید شد! نظر شما درباره‬ ‫این موضوع چیست و به نظرتان یک اصولگرا برای ارامش‬ ‫بخشیدن به اوضاع چکار باید بکند؟‬ ‫من از همه دوستان مان و همه فعاالن سینما می خواهم تالش‬ ‫کنند و به وحدت در سینمای ایران کمک کنند‪ .‬همه با هر گرایش‬ ‫سیاسی که دارند‪ ،‬تالش شان بر این استوار باشد که نقار و اختالف‬ ‫در خانه سینما به حداقل برسد‪.‬‬ ‫جشنواره امسال چطور بود؟ نظرتان درباره فیلم های‬ ‫اکران شده چیست و چه برنامه ای برای حمایت از این اثار‬ ‫دارید؟‬ ‫الحمدهلل خیلی خوب بوده اســت‪ .‬البته من همه فیلم هایی را‬ ‫که به جشــنواره رســیده اند ندیدم ولی ان تعدادی که من دیدم‬ ‫رضایت بخش بود و برخی فیلم ها که دیگران دیدند‪ ،‬عمدتاً از ان ها‬ ‫راضی بودند‪ .‬احساس می شود تحول خوبی در صنعت سینما ایران‬ ‫رخ داده است‪.‬‬ ‫در جلسه هیات دولت هم صحبتی درباره جشنواره فیلم‬ ‫فجر شد؟‬ ‫بله‪ ،‬گزارشی درباره جشنواره ها دادم‪(.‬همه جشنواره های برگزار‬ ‫شده به مناســبت دهه فرخنده فجر که زیر نظر وزارت فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی برگزار شــد) اقای رئیس جمهور و اعضای محترم‬ ‫هیات دولت هم ابراز لطف کردند و از فعالیت های همکاران ما تشکر‬ ‫کردند‪ .‬من هم از پشتیبانی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در‬ ‫برپایی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر تشکر می کنم‪.‬‬ ‫و اینکه برنامه شــما برای حمایت از فیلم های خوب با‬ ‫فیلمنامه های قابل و دارای مفهوم که داستان پردازی های‬ ‫خوبی برای سینمای اینده داشته باشد‪ ،‬چیست؟‬ ‫من به دوستانمان در بنیاد سینمایی فارابی گفته ام که چتر خود‬ ‫را برای حمایت از سینما به ویژه برای حمایت از سینمای کودک‬ ‫و نوجوان بازکنند‪ .‬این سینما نیازمند نگاه خاص و حمایت جدی‬ ‫است‪ .‬ضمن این که از دوســتان خوبمان می خواهم تالش وافری‬ ‫داشته باشند تا همه فیلمنامه های خوب را هم در راستای حمایت و‬ ‫توجه ویژه خود قرار دهند‪.‬‬ ‫می توانید به ویژگی های خوب جشنواره چهل و یکم فیلم‬ ‫فجر اشاره کنید؟‬ ‫جشنواره امسال امیدبخش بود‪ ،‬در حوزه اخالق تعریف می شد‪.‬‬ ‫ضمن اینکه خانواده محور بود و توانست بخشی از تاریخ مقاومت‬ ‫مردم ایران را به تصویر بکشد‪.‬‬ ‫در پایان وزیر فرهنگ و ارشاد اســامی گفت‪ :‬به طور ویژه به‬ ‫مجموعه رسانه ای صبا امده ام تا از محمدرضا شفیعی و همکاران‬ ‫ایشان‪ ،‬بابت پوشش جشنواره فیلم فجر قدردانی نمایم‪.‬‬ صفحه 2 ‫چهار شنبه ‪19‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1371‬‬ ‫ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر‬ ‫‪3‬‬ ‫نقدی بر فیلم هفت بهار نارنج‬ ‫رضا اشفته فیلم هفت بهار نارنــج به بیانی‬ ‫ســاده به یک رابطه عاشــقانه و‬ ‫نقد فیلم‬ ‫خانوادگی می پــردازد و در این‬ ‫فضا یک مردی به دنبال ان اســت که نزدیک به‬ ‫هفت سال از همسر به کما رفته اش نگه داری کند‬ ‫و به یاد او هر سال یک نهال نارنج را در زمین بکارد‬ ‫و به ان رسیدگی کند‪ .‬فیلم انگار نمی خواهد در یک‬ ‫چهارچوب داستانی کالسیک تعریف و روایت شود‬ ‫بنابراین به گونه ای به ظاهر بی سر و سامان است و به‬ ‫همین دلیل در بستر رویا و فالش بک های متعدد‬ ‫سیر می کند و نتیجه ان که حالت فیلم بین واقعیت‬ ‫و فرا واقعیت سرگردان است و درواقع عین و ذهن‬ ‫اقای شــمس با بازی علی نصیریان را بر ما هویدا‬ ‫می سازد‪ .‬در این داستان رابطه یک زن و شوهر که‬ ‫روزگاری استاد و شاگرد بودند‪ ،‬رخ نمایی می کند و‬ ‫حاال طلعتی‪ ،‬همسر جوان تر اقای شمس دچار کما‬ ‫شده و در بستر به سر می برد و اقای شمس اجازه‬ ‫نمی دهد که دستگاه ها از بدن او جدا شده و مرگ‬ ‫برای ان زن اتفاق بیافتد‪.‬‬ ‫شــاید تا نیمه اول مقاومت اقای شمس برای‬ ‫نگهداری از همســرش قابل پذیرش باشــد اما از‬ ‫نیمه دوم باید چالش ها بیشــتر از انچه باشد که‬ ‫اقای دکتر‪ ،‬پرستار‪ ،‬همســایه ها و‪ ...‬دارند انجام‬ ‫می دهنــد و در پایان نیز به جای نشســتن اقای‬ ‫شــمس پای درخت نارنج باید اتفاقی شایسته تر‬ ‫برای برانگیختگی تماشاگر به دنبال داشته باشد‬ ‫زیرا که اتفاقات فعلی چندان بارز نیست و همه چیز‬ ‫به شکل یک نواخت پیش می اید‪ .‬در عین حال‬ ‫یـک بهـار عاشـقانه‬ ‫شاعرانگی فضا و جاذبه های شعری و موسیقایی و‬ ‫خود عاشقانه جاذبه هایی ســاده برای دیده شدن‬ ‫هفت بهار نارنج است؛ اما چاشنی چالش یا ایجاد‬ ‫طرح و توطئه و همچنین یــک پایان تلخ و ناگوار‬ ‫می توانســت اعتبار و جایگاه این را بیشتر از حد‬ ‫معمول باال ببرد و ما نسبت به داستان و موقعیت‪ ،‬به‬ ‫پیامی درخور تعامل تر می رسیدیم‪ .‬فیلم هفت بهار‬ ‫نارنج تاکید اولیه اش در القای فضا یک عاشقانه است‬ ‫و در این مورد با نگهداری اقای شمس از یک زن به‬ ‫کما رفته برای نزدیک به هفت سال دارد اتفاق می‬ ‫افتد اما موارد دیگری که در تکمیل این واقعیت تلخ‬ ‫می تواند چالش برانگیر باشد‪ ،‬دنیای بیرون از مدار‬ ‫زندگی اقای شمس است که به گونه ای دخالت‪،‬‬ ‫فضولی با زبان مردم در ان می تواند موثر باشد که‬ ‫شور بختانه از ان غفلت شده و کمتر به ان اشاره یا‬ ‫پرداخته می شود‪ .‬درحالی که فیلم در همین سیاق‬ ‫می توانست کامل تر شود و به یک واقعیت تلخ دامن‬ ‫بزند که فیلم نیز تاثیر مطلوب تری را به جای گذارد‪.‬‬ ‫بازیگــران همگی در یک موقیــت واقعی و بنا‬ ‫بر احساسات پیرامونی نســبت به یکدیگر دارند‬ ‫گفتگو می کنند و با یک دیگــر ارتباط می گیرند‬ ‫و حتی بخش هایی که رویاگونه اســت از چنین‬ ‫واقعیت پیروی می کنــد بنابراین بازیگران نیازی‬ ‫نبوده که دچار اغراق شود‪ .‬علی نصیریان در هفت‬ ‫بهار نارنج در ارائه نقش اقای شــمس نزدیک به‬ ‫شــخصیت خود حرکت می کند با این تفاوت که‬ ‫بجای یک بازیگر دارد نقش یک استاد بازنشسته‬ ‫را بازی می کند اما رسیدگی به همسر بیمار شاید‬ ‫اتفاقی باشــد که در زندگی نصیریان برای همسر‬ ‫مرحومشان اتفاق افتاده باشــد و این همان نکته‬ ‫ظریف است که بازی اش را واقعی تر و ملموس تر‬ ‫نشان می دهد شاید بخش تلخ بازی او همانا اشاره‬ ‫به بیماری فراموشی اقای شمس باشد که در گیر و‬ ‫دار ارتباطات مارا نسبت به شخصیت اقای شمس‬ ‫نزدیک تر می کند و ما با او هم زات پنداری میکنیم‪.‬‬ ‫در نتیجه بازی نصیریان در مرکز ثقل اســت‬ ‫و دیگر بازیگران کمابیــش در تکمیل این بازی‬ ‫کوشیده اند و هر یک به نوعی تالش می کنند که‬ ‫کم مایه نباشند اما فیلمنامه در مدار سادگی مانع از‬ ‫بروز اتفاقات برانگیخته خواهد شد و این بازی انها‬ ‫را در یک سطح معمولی نگه می دارد بنابراین فقط‬ ‫تالش نصیریان که به زیبایی تمام دیده می شود‪.‬‬ ‫شــاید رقص نصیریان می توانســت در برابر‬ ‫بستر بیماری همسرش زیباتر اجرا شده و به‬ ‫سماعی ماندگار تبدیل شود‪.‬‬ ‫نقدی بر فیلم روایت ناتمام سیما‬ ‫یک موقعیت زنانه‬ ‫فیلم روایت ناتمام سیما درباره نامردی یک استاد دانشگاه‬ ‫است که امروز عقوبت ازدواج اولش در زندگی دومش باعث‬ ‫از هم پاشیدگی ان خواهد شد‪ .‬فیلم روایت ناتمام سیما با‬ ‫صحنه های موفقیت همان استاد دانشگاه اغاز می شود و رفته‬ ‫رفته در می یابیم که او همسرش دکتر متخصص زنان است و‬ ‫یک کودک مهدکودکی نیز دارد و در دانشگاه از استادان بنام‬ ‫است اما خبر برهم ریختن زندگی سیما در فضای مجازی‬ ‫علیه شرایط معمول زندگی اســتاد خواهد بود‪ .‬سیما‬ ‫زنی است که با تاکسی مجازی زندگی اش می گذرد‬ ‫و او تنها برادر بیمارش را نگهداری می کند؛ درحالی‬ ‫که پدر و خانواده اش را ازدســت داده و شاید سکته‬ ‫پدرش نیز در هنگام رانندگی به دلیل برهم ریختن‬ ‫زندگی سیما در روز عروسی شان باشد بی انکه ان‬ ‫مرد توضیحی بدهد و یا پوزشی بخواهد‪ .‬فیلمنامه‬ ‫دارد یک جار و جنجال ده ســاله را بررســی‬ ‫می کند اما در پرداختن به زندگی سیما که‬ ‫باید بنابر عنوان فیلم شــخصیت اصلی و‬ ‫قربانی شده ی فیلم باشــد‪ ،‬پیش برود‬ ‫که در این مورد کم می گذرد و بیشتر‬ ‫به زندگی استاد ارش یا همان مرد اول‬ ‫زندگی سیما می پردازد‪ .‬شاید روایت‬ ‫سیما و یا نزدیک شدن به زندگی تحت‬ ‫فشار یک زن می توانســت جلو ه های‬ ‫حقیقی تری را در فضای کلی یک فیلم‬ ‫نمایان سازد و از ســوی دیگر انچه ارش‬ ‫با ان درگیر شده و پول بسیاری را در ازای‬ ‫ان به دســت اورده نمی تواند در روال فیلم‬ ‫تاثیرگذار باشد و یا باعث تداوم ان گردد‪ .‬شاید‬ ‫نامردی و نامردمــی ارش مانع از مبــارزه ی او با‬ ‫سرمایه داران کثیفی باشد که دارند با تبلیغ مردم را گول می زنند و پول‬ ‫انها را چپاول می کنند‪ .‬درحالی که این داستان نیز می توانست خود به‬ ‫شکل مستقلی با فراز و نشیب های نگاری همراه شود‪ .‬بنابراین فیلمنامه‬ ‫با همه جاذبه های اتفاق افتاده نمی تواند به شــکل کاملی مخاطب را‬ ‫درگیر با موقعیتی کند که در ان اتفاقات قابل لمس تری برای تماشاگر‬ ‫به وقوع بپیوندد‪.‬‬ ‫کارگردان تالش می کند با همین فیلمنامه میزانســن های شلوغ‬ ‫و پرهیجانــی را مقابل دوربین تــدارک ببیند بلکه تماشــاگر در این‬ ‫زدوخورد ها و با یک بار هیجانی به یک ضرباهنگ قابل قبول دست پیدا‬ ‫کند و با حوصله پای فیلم بنشــیند و به اصطالح از ان دل نکند‪ .‬شاید‬ ‫این کامیابی عامل دیده شدن فیلم باشد اما در همین شلوغی ها بازهم‬ ‫می توانست اتفاقات بارزتری پیش روی مخاطب قرار گیرد و بار معنایی‬ ‫فیلم دوچندان شود‪ .‬همین غفلت ها ارزش فیلم را در حد یکبار دیدن‬ ‫نگه می دارد و نمی تواند این روایت ناتمام را به اثری ارزشمند و ماندگار‬ ‫تبدیل کند‪.‬‬ ‫بازیگران نیز در تالش اند بر این بار هیجانی بیفزایند اما مدل بازی‬ ‫ازاده صمدی و غزل شاکری با هیجان قابل پذیرش تری مواجه می شود‬ ‫زیرا ازاده صمدی باید نقش زنی را بازی کند که زندگی اش بنابر دروغ ها‬ ‫و پنهان کاری های همسرش دارد از هم پاشیده می شود و غزل شاکری‬ ‫نیز نقش یک زن قربانی را بازی می کند که بنابر خواست دیگران باید در‬ ‫پی انتقام جویی از ان نامرد پیگیری شود و این جنبش دو سویه تبدیل‬ ‫به بازی های قابل تعمق تری خواهد شــد و هــردو بازیگر نیز با تالش‬ ‫معطوف به برانگیختگی احساسات‪ ،‬تماشگران را متوجه موقعیت زن‬ ‫جامعه در همه ی حالت های برهم ریخته خواهند کرد‪.‬‬ ‫درکل فیلم روایت ناتمام سیما را می توان یکبار دید و نسبت به ان‬ ‫مسئله مند شــد و اما نقد و نظر در فیلمنامه و چندوچون کارگردانی و‬ ‫دیگر عوامل فنی جای خودش باقی است و این یعنی انکه رضایت خاطر‬ ‫در حد کمال نیست و فیلم نمی تواند در برهه های زمانی دیگر همچنان‬ ‫با اب و تاب درباره اش اظهار نظر شود‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫چهار شنبه ‪19‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1371‬‬ ‫ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر‬ ‫گفت وگوی صبا با عوامل فیلم سینمایی هایپاور‬ ‫دوست داریم تمام جایزه ها را بگ‬ ‫مصطفی کزازی فیلم ســینمایی«هایپاور» امروز‬ ‫در پردیس ســینمایی ملت اکران‬ ‫گفت و گو‬ ‫جشــنوار ه ای خودش را پشت سر‬ ‫می گذارد‪ .‬داســتان این فیلم به نقش و افتخارات‬ ‫پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر هشت و طرح‬ ‫ابتکاری شهید منصور ستاری که باعث سرنگونی ‪۷۸‬‬ ‫جنگنده بعثی شد‪ ،‬می پردازد‪ .‬اتابک نادری‪ ،‬فرزاد‬ ‫حسنی‪ ،‬علیرام نورایی‪ ،‬سپیده خداوردی‪ ،‬مهرداد‬ ‫ضیایی‪ ،‬مجید پتکی‪ ،‬الناز اســماعیلی‪ ،‬رضوان‬ ‫خدامی‪ ،‬ارمان جــوکار و هادی محمدپور‬ ‫بازیگران این فیلم هستند‪.‬‬ ‫مهدی عظیمی‪ ،‬تهیه کننده‪:‬‬ ‫شرایط اکران شرایط ناپایداری است‬ ‫باتوجه به حضور اقای اباذر جوکار به عنوان تهیه کننده‪ ،‬چه‬ ‫شد که شما هم در کنار ایشان قرار گرفتید؟‬ ‫تولید فیلم به اندازه ای جلو رفته بود که اقای جوکار پیشــنهاد‬ ‫همراهی و همکاری دادند و من هم این طور هستم که هرکس کمکی‬ ‫بخواهد حتماً تا اندازه ای که بتوانم به او کمک خواهم کرد‪ ،‬درنتیجه‬ ‫برای همراهی کنار پروژه قرار گرفتم‪.‬‬ ‫ویژگی شاخص در تولید این اثر چه بوده است؟‬ ‫یکی از ویژگی های این فیلم این بود که متکی به سیستم نظامی‬ ‫که پشت کار قرار داشت‪ ،‬یعنی نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری‬ ‫اســامی ایران بود‪ .‬یکی از مهم ترین ویژگی های ارتشــی ها نظم و‬ ‫انظباط است و طبیعی بود که کار طبق برنامه ریزی های انجام شده‬ ‫پیش برود و همین طور هم شد‪.‬‬ ‫بودجه اثر چقدر بود و از چه منابعی تامین شده است؟‬ ‫بودجه محرمانه است و کسی نمی گوید‪ .‬من هم نمی گویم‪ .‬اما منبع‬ ‫اصلی‪ ،‬خود ســازمان پدافند هوایی ارتش جمهوری اسالمی ایران‪،‬‬ ‫هم به صورت منابع مالی و هم در اختیار قرار دادن امکانات‪ ،‬ادوات و‬ ‫فضاهایی برای فیلمبرادری‪ ،‬بود‪.‬‬ ‫از حمایت سازمان ها و نهادهای دیگری بهره برده اید؟‬ ‫تا به اینجا خیر‪ .‬اما فارابی قول هایی داده اســت که امیدواریم به‬ ‫نتیجه برسد‪.‬‬ ‫فکر می کنید «هایپاور» در جشنواره امسال شانسی دارد؟‬ ‫مــا دوســت داریــم تمــام جایزه هــا را بگیریــم ولــی خب‬ ‫نمی دهند(خنــده)‪ .‬برای بخش جلوه های ویــژه بصری و بازیگری‬ ‫شانس هایی را برای فیلم قائل هستم‪.‬‬ ‫اســتقبال مخاطب را در اکران عمومــی چطور ارزیابی‬ ‫می کنید؟‬ ‫گمان می کنم اثر ما از جمله فیلم هایی اســت که مخاطب با ان‬ ‫ارتباط برقرار می کند‪ .‬اما شــرایط اکران شــرایط ناپایداری است و‬ ‫نمی شود نظر دقیقی در این باره داد‪ .‬باید ببینیم شرایط به چه شکل‬ ‫رقم خواهد خورد‪.‬‬ ‫در این فیلم نگاه بین المللی هم مدنظر بوده است؟‬ ‫به نظر من‪ ،‬از نگاه نیروهای نظامی دنیا به یکسری ابتکاراتی که در‬ ‫این اثر نشان داده می شود و مبتنی بر واقعیت است‪ ،‬توجه خواهد شد‪.‬‬ ‫اباذر جوکار‪ ،‬تهیه کننده‪:‬‬ ‫رقابت تنگاتنگی با دیگر فیلم ها خواهیم داشت‬ ‫زمینه همکاری شما و کارگردان اثر چگونه شکل گرفت؟‬ ‫من در حوزه دفاع مقدس و اقای محمدپور‪ ،‬هم در حوزه سینما و‬ ‫هم در حوزه دفاع مقدس پژوهشگر هستند؛ بعد از اینکه ایشان این‬ ‫کار را پشنهاد دادند و فیلمنامه مورد بررسی قرار گرفت‪ ،‬همکاری را‬ ‫شروع کردیم‪.‬‬ ‫جلســات فیلمبرداری طبق برنامه ریزی صورت گرفته‬ ‫انجام شد؟‬ ‫باتوجه به اینکه سر و کار ما با یک نهاد نظامی به نام پدافند هوایی‬ ‫ارتش بود و نظم و انظباط ارتشی ها زبان زد عام و خاص است‪ ،‬طبق‬ ‫برنامه ریزی پیش رفتن پروژه چیز عجیبی نبوده و نیست‪.‬‬ ‫بودجه اثر چقدر بوده و از چه منابعی تامین شده است؟‬ ‫صفر تا صد بودجه را خود نیروی پدافند هوایی ارتش تامین کرده‬ ‫است‪ .‬از پرداختی های مستقیم مالی بگیرید‪ ،‬تا در اختیار قرار دادن‬ ‫تجهیزات‪ ،‬لوکیشن‪ ،‬امکانات و غیره‪ .‬حدودی بودجه را هم طبق براورد‬ ‫خودمان بخواهم بگویم‪ ،‬حدود شش میلیارد تومان بوده است‪.‬‬ ‫از حمایت سازمان ها و نهادهایی مانند فارابی یا اوج بهره‬ ‫برده اید؟‬ ‫تا تمام شدن کار که هیچ کس جز خود پدافند هوایی ارتش پشت‬ ‫کار نبوده است‪ .‬اما االن فارابی قول هایی برای حمایت داده است که‬ ‫امیدواریم ترتیب اثر داده شود‪.‬‬ ‫کار به سفارش نیروی پدافند هوایی ساخته شده و یا بعد از‬ ‫فیلمنامه حمایت خودشان را اعالم کرده اند؟‬ ‫اقای محمدپور برای نگارش فیلمنامه درگیر تحقیق و پژوهش‬ ‫بودند و برای این امر با ما ارتباط داشــتند‪ .‬در نهایت ما فیلمنامه را‬ ‫منطبق با هدف گذاری حوزه کاری مــان دیدم و به همین دلیل بعد‬ ‫از ارائه فیلمنامه توسط ایشان‪ ،‬همکاری و حمایت از اثر را در دستور‬ ‫کار قرار دادیم‪.‬‬ ‫فکر می کنید اثر شــما چه اندازه و چه شانس هایی در‬ ‫جشنواره چهل و یکم خواهد داشت؟‬ ‫ن و دیگر‬ ‫باتوجه به شناختی که از ســوژه ها‪ ،‬فیلمنامه ها‪ ،‬بازیگرا ‬ ‫نکات مربوط به بیست و چهار فیلم دیگر داریم‪ ،‬نظر من این است که‬ ‫ما می توانیم در حوزه فیلمبرداری‪ ،‬جلوه های ویژه بصری‪ ،‬فیلمنامه و‬ ‫کارگردانی رقابت تنگاتنگی با دوستان داشته باشیم‪.‬‬ ‫چشم انداز شما برای اکران عمومی چیست؟ زمان خاصی‬ ‫را برای شروع اکران مدنظر دارید؟‬ ‫به طور کلی فکــر می کنیم که اقبال عمومــی از این فیلم خیلی‬ صفحه 4 ‫ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر‬ ‫گیریم‬ ‫خوب خواهد بود‪ .‬بعد از جشنواره بالفاصله برای اکران نوروزی اقدام‬ ‫خواهیم کرد‪.‬‬ ‫اثر شما بازار بین المللی هم خواهد اشت؟‬ ‫بله‪ .‬به این جهت که این ابتکار و عملیاتی را که ما در این اثر به تصویر‬ ‫کشیده و ارائه کرده ایم‪ ،‬برای دنیا و به خصوص حوزه نظامی دنیا سوال‬ ‫بوده که چطور ایران توانسته بعد از حدود شش سال جنگ و با امکانات‬ ‫کم در ان عملیات هشتاد و هفت فروند هواپیمای پیشرفته عراق را‬ ‫مندهم کند‪ .‬نشان دادن این جنگ هوایی و چگونگی ان قابلیت دیده‬ ‫شدن جهانی را دارد‪.‬‬ ‫در انتها اگر نکته یا صحبت خاصی دارید‪ ،‬بفرمایید؟‬ ‫این فیلم در حوزه دفاع مقدس است و یک نبرد هوایی را به تصویر‬ ‫می کشد و یکی از اولین فیلم هایی است که در بخش نیروهای مسلح‬ ‫و در ارتش جمهوری اسالمی ایران‪ ،‬صفر تا صد توسط خود مجوعه‬ ‫ارتش سرمایه گذاری و پشتیبانی شــده است‪ .‬دلیلش هم این است‬ ‫که دوستان و مجموعه ها کمتر از این سناریو و موضوعات استقبال‬ ‫می کنند‪ .‬اما باید بگویم که مجموعه ارتش و خصوصاً پدافند هوایی‪،‬‬ ‫حوزه های جذاب‪ ،‬دیدنی و لذت بخشی دارد که عزیزان سرمایه گذار‬ ‫و تهیه کننده می توانند بیایند و در این حوزه با خیال راحت کار کنند‬ ‫و مطمئن باشند که اثارشان مورد اقبال عمومی قرار خواهد گرفت‪.‬‬ ‫هادی محمدپور‪ ،‬کارگردان‪:‬‬ ‫در دنیا سابقه نداشته در بیست روز‬ ‫هفتاد و هشت هواپیما منهدم شود‬ ‫چه مدت زمانی صرف نگارش فیلمنامه شد و چندبار مورد‬ ‫بازنویسی قرار گرفته است؟‬ ‫چهار شنبه ‪19‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1371‬‬ ‫‪5‬‬ ‫سی پانصد‪ .‬من بیشتر روی دست کار کردم؛ نه تراولینگ داشتم و‬ ‫نه چیزهای دیگر؛ چون باید حالت مستندی کار من حفظ می شد‪ .‬از‬ ‫طرف دیگری چون روایت ما در سال شصت و چهار هست‪ ،‬یک مقدار‬ ‫در اصالح رنگ مان به سمت نگاتیو رفتیم‪ ،‬چون باالخره باید رنگ و‬ ‫حس و حال ان دهه را نشان می دادیم‪.‬‬ ‫در بازیگران و عوامل پشت صحنه تغییری داشته اید؟‬ ‫ما فقط جلوه های ویژه بصری را عوض کردیم چون کارشان خوب‬ ‫نبود و بعد شخصی را اوردیم که قطعاً کاندید سیمرغ می شود و از نظر‬ ‫بنده سیمرغ حق ایشان هست‪.‬‬ ‫در اثر شما پدیده نو ظهور بازیگری هست؟‬ ‫بله ما بازیگری به نام اقای ارمان جوکار داریم که نقش رئیس دفتر‬ ‫شهید ستاری را بازی می کند‪.‬‬ ‫نحوه انتخاب ایشان به چه صورت بود؟‬ ‫در یکی از کارهای تئاتر دعوت شــده بودم که نام کارگردان کار‬ ‫خاطرم نیست‪ ،‬ایشان را دیدم و کارشان خوب بود و در خاطرم ماند‪.‬‬ ‫بعدا ً دوستان برای این کار پیشنهاد کردند‪ ،‬بررسی کردم و برای کار‬ ‫دعوت شان کردم‪.‬‬ ‫اثر شما در چه ژانری قرار می گیرد؟‬ ‫دفاع مقدس‬ ‫برای های پاور در جشــنواره چهل و یکم چه اندازه و چه‬ ‫شانس هایی قائل هستید؟‬ ‫هدف اصلی من اشنایی و به اثبات رساندن عملیات والفجر هشت‬ ‫بود‪ .‬طبق تحقیقاتی که انجام دادم در تاریخ جنگ های دنیا ســابقه‬ ‫نداشته در بیست روز‪ ،‬هفتاد و هشت هواپیما منهدم شود‪ ،‬در حد هفت‬ ‫یا هشت تا بوده است‪ .‬باور این موضوع حتی برای بازیگران و عوامل هم‬ ‫سخت بود‪ ،‬تا اینکه اسناد و مدارک و ارشیو ها را دیدند‪ .‬اما از نظر من‪،‬‬ ‫جلوه های ویژه بصری‪ ،‬فیلمبرداری‪ ،‬صحنه و لباس‪ ،‬خانم خداوردی و‬ ‫اقای نادری می توانند شانس سیمرغ را داشته باشند‪.‬‬ ‫من حدود سه ماه خدمت ســرتیپ براتعلی غالمی رفتم‪ .‬ایشان‬ ‫باتوجه به خاطراتی که داشتند شروع به صحبت می کردند‪ .‬از زمان‬ ‫بدر و خیبر که تلفات ما زیاد بود و برای نیروی هوایی و نیروهای مسلح‬ ‫درگیر در دفاع مقدس دغدغه شده بود گرفته‪ ،‬تا خصوصیات شهید‬ ‫ستاری و شهید بابایی و شهید اردستانی می گفتند‪ .‬این پازل ها را کنار‬ ‫هم گذاشتیم و خط اصلی داستان مان مشخص شد‪ .‬سپس براساس‬ ‫شنیده ها و تحقیقاتی که داشتیم و خصوصیات اخالقی و رفتاری که‬ ‫این بزرگواران داشتند‪ ،‬پیرنگ های فرعی مان را چیدیم‪ .‬نزدیک به‬ ‫یک سال و خورده ای درگیر نگارش کار بودیم‪ .‬حدودا سه الی چهار‬ ‫بار بازنویسی اساسی کردیم‪ .‬روتوش می کردیم‪ .‬دو سکانس حذف‬ ‫می کردیم‪ ،‬دو سکانس اضافه می کردیم‪ .‬از خاطراتی که برای ما تعریف‬ ‫می کردند‪ ،‬توی کار استفاده می کردیم‪.‬‬ ‫دکوپاژ اثر را قبل از فیلمبــرداری انجام داده بودید یا به‬ ‫صورت دکوپاژ سرصحنه عمل کردید؟‬ ‫با مشخص شدن لوکیشن یک سری دکوپاژها را از قبل اماده کردم؛‬ ‫اما بعضی ها با توجه به شــرایط جوی و سکانس به سکانس که جلو‬ ‫می رفتیم براساس صحنه مان دکوپاژ می کردیم‪ .‬تقریباً پنجاه پنجاه‬ ‫بود‪ .‬خیلی ها را از قبل نوشته بودم و ترسیم کرده بودم و خیلی ها هم‬ ‫سر صحنه ایده جدید به ذهنم می رسید و تغییر می دادم‪.‬‬ ‫لوکیشن خاص و بکر در کار داشته اید؟‬ ‫سایت هایی که انجا فیلمبرداری کردیم باتوجه به بافت خاکی که‬ ‫دارد یک محیط بکری است که فکر نکنم شما تا االن و به خصوص در‬ ‫فیلم های دفاع مقدسی دیده باشید‪.‬‬ ‫برای فیلمبرداری از چه نوع دوربینی استفاده کردید و‬ ‫دلیل انتخابتان چه بود؟‬ ‫اتابک نادری‪ ،‬بازیگر‪:‬‬ ‫می خواستم روایت شهید ستاری را‬ ‫درست و صمیمی ارائه بدهم‬ ‫چه چیز از فیلمنامه اثر برای شــما جذاب بود که نقش را‬ ‫پذیرفتید؟‬ ‫من دوست دار این هستم که نوابغ ما زندگی و عملکردشان ثبت‬ ‫شده و از ان ها کار ساخته شود‪ .‬از این نوع کارها در سینمای جهان‬ ‫زیاد است و متاسفانه در سینمای ما خیلی کم است‪ .‬یک خاطره برای‬ ‫شما بگویم‪ .‬قبل از کرونا در سالن تئاتر بودم‪ .‬پسر بچه ای نه ساله امد و‬ ‫پرسید‪ :‬اقا شما در سریال شوق پرواز‪ ،‬شهید اردستانی بودید؟ گفتم‪:‬‬ ‫بله‪ .‬گفت‪ :‬من خیلی سریال را دوست داشــتم و وقتی بزرگ شدم‪،‬‬ ‫می خواهم خلبان بشوم‪ .‬این همان چیزی است که باید به دنبال ان‬ ‫باشــیم و برایش تالش کنیم‪ .‬الگو کردن قهرمان های واقعی کشور‬ ‫برای نسل های جوان تر‪ .‬از سوال شما دور نشویم‪ .‬این کار شخصیت‬ ‫محور بود و شهید ستاری را روایت می کرد‪ ،‬اما ان وجه از شهید را که‬ ‫به نبوغ و عملکرد خاص او مربوط بود‪ .‬درواقع وجه قهرمانانه شهید را‬ ‫به واسطه تخصص به تصویر می کشد‪ .‬این ها دالیل من برای پذیرش‬ ‫این نقش بودند‪.‬‬ ‫زمینه همکاری شما با کارگردان اثر چطور شکل گرفت؟‬ ‫اقای محمدپور در حوزه تئاتر فعالیت داشتند و چهار‪ ،‬پنج سال‬ ‫پیش در اجراهای تئاتری باهم اشنا شدیم‪ .‬سال پیش برای یک کار‬ ‫کوتاه داستانی به سفارش نیروی پدافند ارتش از من دعوت کردند که‬ ‫ان زمان صحبت این پروژه هم شده بود و امسال بعد از عید کلید زدند‬ ‫و همکاری در این پروژه شروع شد‪.‬‬ ‫کاراکتر‪ ،‬چه اندازه نسبت به زیست شخصی شما دور یا‬ ‫نزدیک بوده است؟‬ ‫شخصیت شهید اساساً شخصیت فاصله داری از همه ما است‪ .‬اما‬ ‫شخصیت شهید ستاری هم از من بسیار فاصله دار بود‪.‬‬ ‫برای رسیدن به نقش چه اندازه تحقیقات میدانی یا مطالعه‬ ‫داشته اید؟‬ ‫در مورد شخصیت شهید ستاری همه ما چیزهایی شنیده ایم‪ .‬اما‬ ‫من بسنده نکردم و درباره ایشان هم مطالعاتی داشتم و هم تحقیقات‬ ‫میدانی انجام دادم‪ .‬قبل از اینکه فیلمبرداری شروع شود با چند تن از‬ ‫همکاران ایشان که بازنشسته شده بودند ترتیب مالقات حضوری دادم‬ ‫و با ان ها به گفت وگو نشستم‪ .‬و نه تنها به نزدیک شدن من به حال و‬ ‫هوای شخصیت کمک کرد‪ ،‬بلکه حتی چند اکت استفاده شده در کار‬ ‫هم از نکاتی است که ان دوستان برای من تعریف کرده اند‪ .‬مدنظرم‬ ‫این نبوده که ادای شهید ستاری را دربیاورم‪ ،‬می خواستم روایت شهید‬ ‫ستاری را درست و صمیمی ارائه بدهم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫چهار شنبه ‪19‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1371‬‬ ‫ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر‬ ‫گفت وگوی صبا با کارگردان مستند «دنیای وحشی زاگرس»‬ ‫پنجمین اثر مستند فرشاد‬ ‫مصطفی کزازی‬ ‫افشین پور بعد از «زندگی‬ ‫گفت و گو‬ ‫در قلب دنا ‪« ،»1390‬سفر‬ ‫به امادای ‪« ،»1393‬امپراطوری سنجاب ها‬ ‫‪ »1395‬و «پرندگان در ســرزمین افتاب‬ ‫‪ ،»1399‬مستندی است با نام «دنیای وحشی‬ ‫زاگرس»کهدرچهلویکمینجشنوارهفیلم‬ ‫فجر حضور دارد‪ .‬فیلم با تصاویری چشم نواز‪،‬‬ ‫به دل طبیعت بکر و کمتر دیده شده زاگرس‬ ‫رفته و در این میان به زیست پیدا و پنهان‬ ‫جانداران مختلف این منطقه پرداخته است‪.‬‬ ‫تماشای تصاویر جذاب پرندگان و جانوران‬ ‫که پیش تر و در این ابعاد در مســتندهای‬ ‫حیات وحش خارجی دیده شــده بود‪ ،‬در‬ ‫مستندی ایرانی‪ ،‬عالوه بر جذابیت بصری‬ ‫القاگر نوعــی حس افتخــار‪ ،‬اطمینان و‬ ‫پیشرفت اســت که در تمام لحظات این‬ ‫مستند تماشایی به تماشاگر هدیه می شود‪.‬‬ ‫دیالکتیـک جـذاب حیـات وحـش‬ ‫دغدغه شما برای ساخت این اثر چه بوده است؟‬ ‫از زمانی که به فیلمســازی عالقه مند شدم همواره دوست داشتم‬ ‫کاری در مورد زاگرس انجــام بدهم‪ .‬در مناطــق مختلفی از جمله‬ ‫کهگیلویه و بویراحمد‪ ،‬لرستان و همدان کارهایی انجام داده بودم و‬ ‫باتوجه به این تجربه ها تصمیم گرفتم فیلمــی کامل و جامع درباره‬ ‫زاگرس بســازم‪ .‬ضمن اینکه باتوجه به همان تجارب متوجه شدم با‬ ‫توجه به این همه استعداد و پتانسیلی که در نقاط مختلف زاگرس وجود‬ ‫دارد‪ ،‬هیچ اثر جدی ای در این زمینه و درباره این منطقه به خصوص کار‬ ‫نشده است‪ .‬حیات وحش زاگرس پر از مسائل و موضوعات بکر است‬ ‫و واقعاً حیف بود و هست که درباره این موضوعات اثری ساخته نشود‪.‬‬ ‫چه مدت زمانی صرف تحقیقات و پژوهش این کار شــده‬ ‫است؟ ساخت اثر چه مدت زمانی طول کشیده است؟‬ ‫همان طور که عــرض کردم‪ ،‬از همــان روز اولی کــه تصمیم به‬ ‫فیلمسازی گرفتم‪ ،‬دغدغه ســاخت چنین اثری را داشتم‪ .‬درنتیجه‬ ‫در طول تمام این ده سالی که مشغول ساخت اثار دیگری بودم‪ ،‬روند‬ ‫تحقیقات و حتی گاه تصویر گرفتن و کنار گذاشتن تصاویر برای این اثر‬ ‫ادامه داشت و انجام می شد‪ .‬به همین دلیل می توان گفت حدود یازده‬ ‫سال ساخت این اثر طول کشیده است‪.‬‬ ‫«دنیای وحشــی زاگــرس» در چه شــهرها و مناطقی‬ ‫فیلمبرداری شده است؟‬ ‫همان طور که می دانید‪ ،‬زاگرس یک کوهستان بین المللی است‪.‬‬ ‫حدود هــزار و هفتصد کیلومتر امتداد این رشــته کوه اســت که از‬ ‫کشــورهای ایران‪ ،‬عراق و ترکیه عبور می کند‪ .‬در ایران هم از هشت‬ ‫استان عبور می کند‪ .‬در حد توان سعی کردیم به تمام نقاط سفر کنیم‬ ‫و بیشــترین اطالعات و تصاویر را جمع اوری کنیم‪ .‬هرچند به دلیل‬ ‫شــرایط و محدودیت های زمانی‪ ،‬کمی دست مان بســته بود‪ ،‬اما به‬ ‫هرحال توانستیم قسمت قابل توجهی را پوشش دهیم‪.‬‬ ‫اگر بخواهید روایت فیلم خودتان را تعریف کنید‪ ،‬چطور ان‬ ‫را شرح می دهید؟‬ ‫معرفی ســیمای طبیعی کوهســتان زاگراس و تنوع زیستی در‬ ‫این کوهستان‪ ،‬فرایند کلی ای اســت که از این فیلم می توان داشت‪.‬‬ ‫بخواهم مثالی از فیلم هم بیاورم این است که‪ ،‬در فیلم می بینیم یک‬ ‫نوع دارکوب در منطقه ای از چهارمحال و بختیاری برای بزرگ کردن‬ ‫جوجه هایش به مشکل برمی خورد‪ ،‬اما یک دارکوب دیگر هم از همین‬ ‫جنس و همین نوع‪ ،‬در لرســتان زندگی می کند و راه حلی برای گذر‬ ‫از این مشــکل دارد و برای بزرگ کــردن جوجه هایش از یک روش‬ ‫خاص استفاده می کند‪ .‬درواقع نشان می دهیم که حیوانات مشابه در‬ ‫اقلیم های متفاوت‪ ،‬رفتار و رویکرد متفاوتی دارند‪.‬‬ ‫نسخه ای که در جشنواره فجر اکران می شود‪ ،‬همان نسخه ای‬ ‫است که در جشنواره حقیقت نمایش داده شده است؟‬ ‫نسخه ای که در جشنواره فجر اکران می شود با ان نسخه کمی فرق‬ ‫می کند‪ .‬حدود نه دقیقه به زمان فیلم اضافه شده است‪ .‬ضمن اینکه‬ ‫باتوجه به بازخوردهایی که در جشــنواره حقیقت گرفتیم‪ ،‬مقداری‬ ‫پالن ها و تدوین فیلم را تصحیح کرده ایم‪ .‬این نسخه نسخه کاملی است‬ ‫که احتماالً در نوروز سال جدید از تلویزیون هم پخش خواهد شد‪.‬‬ ‫«دنیای وحشی زاگرس» در کدام نوع مستند دسته بندی‬ ‫می شود؟‬ ‫مستند محض حیات وحش است‪ .‬این فیلم تماماً به استعدادها و‬ ‫قابلیت های کوهستان و زیســت جانوران مختلف در این کوهستان‬ ‫پرداخته است‪.‬‬ ‫چه جانوران خاصی در این مستند دیده می شوند؟ گونه‬ ‫ویژه و منحصر به فردی که فقط در ایران زیست می کند‪ ،‬در‬ ‫این اثر نشان داده می شود؟‬ ‫در این فیلم پلنگ ایرانی را که بزرگ ترین پلنگ دنیا است می بینید‪.‬‬ ‫گربه کاراکال گون ه مهم و زیبایی است که به وفور در کوهستان زاگرس‬ ‫دیده می شود‪ .‬گونه هایی هم هستند که فقط در ایران زیست می کنند‪،‬‬ ‫مانند ماهی کور که مختص به کوهستان زاگرس است و در هیچ جای‬ ‫دنیا نمونه ان دیده نشده است؛ سمندر لرستانی هم یک گونه دیگر‬ ‫است؛ افعی دم عنکبوتی هم گونه ای اســت که تکامل یافته ترین و‬ ‫باهوش ترین مار دنیا است‪.‬‬ ‫بودجه اثر چقدر بوده اســت و از چه منابعی تامین شده‬ ‫است؟‬ ‫فیلم متعلق به سیمای استان های ســازمان صدا و سیما است و‬ ‫بودجه هم از همین منبع تامین شده است‪ .‬مبلغ بودجه اثر هم پانصد‬ ‫میلیون تومان بوده است‪.‬‬ ‫فکر می کنید «دنیای وحشی زاگرس» در جشنواره فیلم‬ ‫فجر چه شانس هایی می تواند داشته باشد؟‬ ‫پیش از این سه بار در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده ام و بار قبل‬ ‫سیمرغ بهترین دســتاورد فنی هنری را برای فیلمبرداری دریافت‬ ‫کردم‪ .‬اولین شــخصی بودم که فرمت اچ دی را با ساخت اولین فیلم‬ ‫خود‪ ،‬وارد ایران کردم‪ .‬همان زمان می توانســتم جایزه بهترین فیلم‬ ‫مســتند را دریافت کنم‪ ،‬اما جمع بندی داوران این نبود و این اتفاق‬ ‫نیفتاد‪ .‬امسال هم باتوجه به اینکه اثر جزو محدود ساخته هایی است که‬ ‫در بخش حیات وحش تولید می شوند‪ ،‬امیدوار هستیم و باید منتظر‬ ‫نظر داوران بمانیم‪.‬‬ صفحه 6 ‫چهار شنبه ‪19‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1371‬‬ ‫ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر‬ ‫‪7‬‬ ‫گفت وگوی صبا با کارگردان فیلم سینمایی «اتاقک گلی»‬ ‫بزرگتریـن قاضـی مـردم هسـتند‬ ‫سمیه نجفی خاتونی ‪« -‬اتاقک گلی»به کارگردانی محمد‬ ‫عسگری‪ ،‬تهیه کنندگی داود صبوری و نویسندگی پدرام‬ ‫کریمی اســت‪ .‬این فیلم روایتی زنانه از عملیات مرصاد و‬ ‫درباره نجات یک دختر کرد از دست منافقان توسط بچه های‬ ‫لشکر ‪ ۲۷‬محمد رسول اهلل(ص) است که داستان زنانی را که‬ ‫در یک اتاقک گلی گرفتار می شوند را بازگو می کند‪ .‬تورج‬ ‫الوند‪ ،‬اناهیتا افشار‪ ،‬تینو صالحی‪ ،‬فریدون حامدی‪ ،‬هادی‬ ‫شیخ االسالمی‪ ،‬سعید دشتی و سعید زارعی و‪ ...‬در «اتاقک‬ ‫گلی» به ایفای نقش می پردازند‪ .‬دیگر عوامل فیلم عبارتند‬ ‫از؛مدیر فیلمبرداری‪ :‬فرشاد محمدی‪ ،‬چهره پرداز‪ :‬شهرم‬ ‫خلج‪ ،‬طراح صحنه‪ :‬محسن خدابخشی‪ ،‬طراح لباس‪ :‬فاطمه‬ ‫صفری‪ ،‬تدوین‪ :‬میثم فــاح‪ ،‬صدابردار‪ :‬بهمن اردالن‪،‬‬ ‫مهدی فیض مندیان‪ ،‬اهنگساز‪ :‬حبیب‬ ‫خزاعی فر‪ ،‬جلو ه های بصری‪ :‬حسن‬ ‫نجفی‪.‬این فیلم محصول مشترک‬ ‫بنیاد شــهید و امور ایثارگران‪،‬‬ ‫بنیاد فرهنگــی روایت فتح ‪،‬‬ ‫موزه ملی انقالب اســامی و‬ ‫دفاع مقدس است که در بخش‬ ‫سودای سیمرغ چهل و یکمین‬ ‫جشنواره بین المللی فیلم فجر‬ ‫روز چهارشــنبه(‪ ۱۹‬بهمن) برای‬ ‫اصحاب رسانه و منتقدان اکران شد‪.‬‬ ‫محمد علی عســگری که کارگردانی اول سینمایی بلند‬ ‫خود را در جشــنواره چهل و یکم تجربــه می کند‪ ،‬پیش از‬ ‫این در فیلم هایی چــون تنگه ابوغریب از بهــرام توکلی‪،‬‬ ‫محمدرسول اهلل و خورشید از مجید مجیدی‪ ،‬قصر شیرین‬ ‫و نگهبان شب از سید رضا میرکریمی‪ ،‬سریال سرزمین کهن‬ ‫از کمال تبریــزی و‪ ...‬به عنوان دســتیار کارگردان حضور‬ ‫داشته است‪.‬‬ ‫فعالیت هنری محمدعلی عسگری چطور اغاز شد‬ ‫تا به کارگردانی و فجر رسید؟‬ ‫ریشــه هنری من از تئاتر شــروع شــده اســت بعد از‬ ‫کارگردانی و نویســندگی ‪ 40‬اثر نمایشی به سینما امدم و‬ ‫در پیشگاه هنرمندان زیادی دستیار کارگردان و برنامه ریز‬ ‫بوده ام‪ .‬هنوز هم تئاتر برایم هنری قابل ستایش و تحسین‬ ‫است و به تماشای ان می نشــینم‪.‬اما مدیوم فعالیت ام را به‬ ‫خاطر کثرت مخاطب سینما انتخاب کرده ام‪.‬‬ ‫ژانر و سبک کاری کارگردانی تان چیست؟‬ ‫پیشتر ها عالقه مند به فضای سینمایی تاریخی و جنگی‬ ‫بوده ام همان طور که بیشــتر تجربه هــای کاری من در‬ ‫همین ژانر اســت‪ .‬به این معتقدم که در هر فضا و سبکی‬ ‫که کار می کنم نگاهم به موضوع از لحاظ فرم و زاویه دید‪،‬‬ ‫جدید باشد‪.‬‬ ‫در واقع معتقــدم کارگردان در هر ژانــری که فعالیت‬ ‫می کند مهم ان اســت که تجربه نو و جدیدی را برای خود‬ ‫و مخاطب رقــم بزند‪ .‬فیلم اتاقک گلــی تلفیقی از ملودرام‬ ‫عاشقانه و سینمای جنگ است‪ .‬عاشــقانه ای که در پیش‬ ‫زمینه عملیات مرصاد ساخته و پرداخته شده است‪.‬‬ ‫البته تمام این حرف ها و نظرها پاورقی هایی‬ ‫است که به فیلم الحاق و پیوست می شود‪،‬‬ ‫درحقیقت این فیلم است که در نمایش‬ ‫باید حرف های خود را بزند تا جایگاه‬ ‫خــود را نزد مخاطب عــام و خاص‬ ‫پیدا کند‪.‬‬ ‫فکر می کنید در اتاقک‬ ‫گلی انچه که رویای شما از‬ ‫کارگردانی بوده براورده‬ ‫شده است؟‬ ‫حتمــا بــه انچه کــه دلم‬ ‫می خواست نرســیدم‪ .‬اگر‬ ‫مدعی باشــم رسیده ام‬ ‫دیگــر باید بــا هنر‬ ‫خداحافظــی کنم‪،‬‬ ‫هنر محدویت ندارد‬ ‫و هنرمنــد باید خود‬ ‫را همــواره در مســیر‬ ‫احســاس کند چــرا که‬ ‫قله ای برای هنــر نمی توان‬ ‫متصور شــد‪.‬همان طور که اگاهی‪،‬‬ ‫دانش و تجربه محدود نیست به همین دلیل‬ ‫هیچ هنرمندی نمی تواند ادعا کند به انچه‬ ‫که می خواسته رســیده است‪ .‬یک سینماگر‬ ‫حرفه ای با رشد پیشرفت های فنی سینما در‬ ‫هر مرحله افق های تازه و دست نیافته جدیدی‬ ‫را پیش روی خود می بیند‪ .‬هنر سینما هنری‬ ‫است که پیوسته در حال تکامل و شکل گرفتن‬ ‫است‪.‬‬ ‫فیلمنامه اتاقک گلی به شما پیشنهاد‬ ‫شده است؟‬ ‫بله‪ ،‬یک سال و نیم پیش طی یک طرح‬ ‫چندین صفحه ای به من پیشنهاد شد وقتی‬ ‫این طرح را هم ســو با موضوعات زمینه ای‬ ‫خود دیدم‪ ،‬با عوامــل دیگر‪ ،‬تهیه کننده و‬ ‫نویسنده به گفتگو نشستم‪.‬‬ ‫ایا در حین نگارش فیلمنامه نظرات و پیشنهادها‬ ‫نیز در اثر منظور شد؟‬ ‫مثلث ســه نفره کارگردان‪ ،‬نویســنده و تهیه کننده در‬ ‫نگارش دخیل بودند و بخاطر اینکه هر ســه در ایدئولوژی‬ ‫و روند داستان به یک اتفاق نظر واحد رسیده بودیم مابقی‬ ‫کار به پیشنهادها و اصالحات در پرداخت گذشت نه اینکه‬ ‫مخالفتی نبود‪ ،‬چرا بود‪ ،‬اما مخالفت ها همه راهگشا و کارساز‬ ‫بودند‪ .‬از نظرم اگر قرار بود که هر سه نفر مان هم نظر بودیم‬ ‫اصال نیازی به جلسه گذاشتن و صحبت کردن نبود‪.‬‬ ‫بیشتر به کار تیمی عقیده دارید یا تک نفره؟‬ ‫با اینکه معتقدم در ســینمایی ایران نویسندگانی وجود‬ ‫دارند که کار یک تیم شش نفره فیلمنامه نویسی در هالیوود‬ ‫را به تنهایی انجام می دهند‪ ،‬اما به هرحال برای پرداخت همه‬ ‫جانبه به یک موضوع‪ ،‬بهتر است موضوع از منظرهای متفاوت‬ ‫پایش شود‪.‬از طرفی یک فیلمنامه نویس برای نگارش یک‬ ‫اثر الزم اســت تمام امکانات و رفاه در معیشــت اش فراهم‬ ‫باشد‪ ،‬تا کامال خود را در اختیار دنیای داستان قرار دهد وبا‬ ‫ازادی کامل قلم فرسایی کند‪ .‬با دغدغه اجاره خانه و ‪ ...‬نمی‬ ‫شود فیلم نامه خوب نوشت‪ .‬فیلمنامه از ارکان اصلی فیلم‬ ‫است اگر مشکل نویسندگان حل نشود حال سینما خوب‬ ‫نمی شود‪ .‬پس برای داشتن سینمای خوب‪ ،‬باید مشکالت‬ ‫این هنرمندان را کامال مرتفع کرد‪.‬‬ ‫اثر بعدی محمدعلی عسگری‪ ،‬در چه ژانر و سبکی‬ ‫است؟‬ ‫یک فیلم قصه گو با حال و هوای اصیل ایرانی ‪ ،‬راستش‬ ‫خیلی اهل کله معلق زدن نیستم‪ .‬اثری که همه مخاطبان را‬ ‫باخود همراه کند و دلچسب باشد‪.‬‬ ‫تا این جای جشنواره‪ ،‬عمده اثاری که از کارگردان‬ ‫اولی ها در جشنواره فجر اکران شده است‪ ،‬تقلیدی‬ ‫از فرم های تکراری کارگردان های قبلی بوده است‬ ‫که گاهی هم تلفیق شــده است مانند تلفیق سبک‬ ‫سینمایی فرهادی با محمد کارت و یا دست نویسی از‬ ‫محمد حسین مهدویان و ‪ ،...‬اثر شما می تواند مدعی‬ ‫باشد که مولفه های خاص به خود را دارد؟‬ ‫به نظرم اتاقک گلی ممکن اســت این تصور را به اذهان‬ ‫متبادر کند که تلفیقی از سبک مجید مجیدی را با سیدرضا‬ ‫میر کریمی خواهند دید‪ ،‬اما این گونه نیســت‪ ،‬چرا که این‬ ‫سبک و نوع نگاه من به سینماست که در بخش هایی ممکن‬ ‫است وام دار از این کارگردانان بزرگ هنری باشد‪ .‬اما مشخصا‬ ‫تفاوت های عمیقی هم هست که امیدوارم از نگاه مخاطب‬ ‫پنهان نماند‪ .‬اتاقک گلی یک فیلم به شدت پر از تکاپوست‪.‬‬ ‫در نهایت اول‪ ،‬وسط و اخر هر اثری نظر تماشاگر مهم است‪.‬‬ ‫صاحبان اثر اگر کاربلد باشند در خالل تولید و پخش اثر باید‬ ‫همه حرف های خود را در فیلم بزنند بعد از این و یا قبل از‬ ‫ان هیچ اهمیتی ندارد‪ .‬مردم بزرگترین و درست ترین قاضی‬ ‫برای قضاوت درباره اثر هستند‪.‬‬ ‫در ســاخت اثاری در ژانر تاریخی و جنگی چه‬ ‫اسیب هایی ممکن است دامن گیر صاحب اثر شود؟‬ ‫سوژه جدید یا قدیم خیلی تفاوت ندارد‪ ،‬مهم این است‬ ‫که سوژه از یک زاویه جدید و در فرمی جدید شکل بگیرد‪.‬‬ ‫نه تکرار حرف هایی که گفته شده و یا نماهایی که دیده شده‬ ‫است‪ .‬در واقع باید طوری کار کرد که اگر مدتی کار نکردید‬ ‫جای خالی تان در سینما حس شود‪.‬‬ ‫شــرایط اخیر تحریم هنرمنــدان و انتقادات به‬ ‫شــرکت در جشــنواره در کارتان اختاللی بوجود‬ ‫نیاورده است؟‬ ‫برایم مهم نیست‪ ،‬ترجیح می دهم درباره این موضوعات‬ ‫مشخص حرف نزنم‪ .‬این جشنواره نه دوره اولش است و نه‬ ‫اخرش‪ .‬در شرایط ســخت و بد اقتصادی هستیم اما مسیر‬ ‫رفع مشکالت اقتصادی و ‪ ...‬تعطیلی جشنواره نیست‪ .‬مردم‬ ‫ولی نعمت هر حکومتی هستند‪ ،‬چرا که حکومت هر چه که‬ ‫دارد از مردم است‪.‬‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫شیرینقلم‬ ‫افساید وزیر‬ ‫پله های برقی را یکی دوتا می کنم‪ .‬در راه پله به چند نفری تنه‬ ‫می زنم‪«...‬هووووی! چه خبرته؟!» شــنیده نشنیده‪ ،‬پاتند می کنم‬ ‫سمت فودکورت‪ .‬مگر می شود تماشای بازی فوتبال را از دست داد؟!‬ ‫بعد از خستگی و کوفتگی این چند روز جشنواره فیلم فجر‪ ،‬مجالی‬ ‫دست داد بروم و چند دقیقه ای با تماشای فوتبال از این حال و هوا‬ ‫بیرون بزنم‪ .‬روی یکی از صندلی های فودکورت یله می دهم و بازی‬ ‫را تماشا می کنم‪« .‬ها برو برو‪ ...‬پاس بده‪...‬کجاش افساید بود؟!» رقتم‬ ‫ی‪‎‬شاپ فودکورت‪ ،‬ریموت کنترل را برداشتم تا‬ ‫از روی پیشخان کاف ‬ ‫کمی صدا ال‪.‬سی ‪.‬دی را زیاد کنم‪ .‬اصال فوتبال بدون گزارش که فایده‬ ‫ندارد‪ .‬صدای جوانکی پشت بار کافی شاپ بلند می شود‪«:‬اقاجون!‬ ‫چیکار می کنی» نگاهم سر خورد سمتش‪«:‬می خوام صداشو زیاد‬ ‫کنم خب!» جوانک جلدی امد و ریمــوت را از کفم قاپید و صدا را‬ ‫ک ً‬ ‫ال قطع کرد‪« .‬چرا قطعش کردی؟» جوانــک با حالتی از ترس و‬ ‫عصبانیت براق شد‪ «:‬اخه مگه نمی بینی کارخونه شیرسماورسازی‬ ‫هنوز ورشکســت نشــده؟؟!» من که نفهمیدم چه می گوید‪ .‬گرم‬ ‫تماشــای بازی بودم که یک باره چند ادم درشت اندام که یک مرد‬ ‫میانسال را دوره کرده بودند‪ ،‬همراه او جلوی ال سی دی فودکورت‬ ‫ایســتادند‪ .‬نچ و نوچی کردم که ‪«:‬اقایون برین کنــار داریم نگاه‬ ‫می کنیما!» در گوش مردان تنومند سمعک هایی خودنمایی می کرد‪.‬‬ ‫اها! نکند این ها تیم ورزشی ناشنوایان هستند؟ ان مرد هم مربی شان‬ ‫است‪ .‬بلند شدم رفتم جلویشان با ادا و اشاره و شکلک گفتم بروند‬ ‫کنار‪ .‬مردی که بین ان ها ایستاده بود گفت‪«:‬اقا حال شما خوبه؟»‬ ‫عجب! پس مربی شان ناشنوا نیست! لبخند زدم و گفتم‪«:‬اق مربی!‬ ‫تیم تو بردار و ببر! داریم تماشا می کنیما‪ ،‬توی افساید وایسادی‪»...‬‬ ‫چشم های مرد پشــت عینکش از تعجب گرد شــده بود‪ .‬یکی از‬ ‫مردهای تنومند گفت‪«:‬نه جناب وزیر! مثل اینکه دیوانه اس» چی؟‬ ‫وزیر؟!‪ ...‬دوستم نفس نفس زنان خودش را به ما رساند و با همان حال‬ ‫گفت‪«:‬ا‪..‬اقای وزیر‪...‬اقای وزیر توروخدا ببخشید! منظوری نداشت‪...‬‬ ‫لطفاً تشریف بیارین تحریریه روزنامه ما برای مصاحبه‪ »...‬اقای وزیر و‬ ‫هیات مردان تنومند همراهش سمت در خروجی پردیس می رفتند‬ ‫و البه های دوستم هم فایده نداشت‪ .‬دوستم با صورتی برافروخته‬ ‫برگشت سمتم‪ .‬فکر می‪‎‬کنم تا اخر لیگ بتوانم همه بازی ها را بروم‬ ‫استادیوم تماشا کنم‪ .‬فقط باید با اسنپ پول بلیتم را دربیاورم‪.‬‬ ‫گزارش تصویری جشنواره بین المللی فیلم فجر‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!