روزنامه صبا شماره 1368
روزنامه صبا شماره 1368
روزنامه صبا شماره 1368
یک شنبه| 16بهمن 5 |1401فوریه 14 |2023رجب |1444
سال دهم| شماره 8 |1368صفحه| 5000ناموت|
گفت وگو با محمد خزایی
رئیس سازمانی سینمایی
نباید از نسل جدید بترسیم
صفحه 2
جشنواره فجر و انقالبی
در سینمای ایران!
صفحه 2
گفت وگو با مانا پا ک سرشت
کارگردان فیلم کوتاه «وقفه»
خوشحالم که «وقفه»
به جشنواره راه پیدا کرد
گفتگوی صبا با عوامل فیلم سینمایی «کت چرمی»
سیمنا ،هویت یک کشور است
صفحه 6
گفت وگو با محمود بابایی
تهیه کننده «بعد از رفتن»
«بعد از رفتن» مدعی
سیمر غ های جشنواره است
صفحه 7 صفحه 1
2
یک شنبه 16بهمن 1401شماره 1368
سرمقاله
حسین
سلطان محمدی
جشنواره فجر و انقالبی
در سینمای ایران!
اغاز دهه پنجم جشــنواره فیلم فجر اســت و این
دوره جشــنواره با ویژگی جدیدی همراه شده است.
روال جشنواره در پذیرش فیلم ها و اغاز به کار نمایش
فیلم های ایرانی ،همانند گذشته برقرار است .ثبت نام
تهیه کنندگان برای رساندن فیلم شان به دبیرخانه،
انجام شده و در نهایت پس از طی روال مرسوم ،اثاری
به بخش سودای سیمرغ رســیده است .در میان اثار
موجود ،هم از نسل های گذشته سینمای ایران ،نسل
های میانی و همچنین نسل جدید ،اثاری در جدول
نمایش دیده می شود.
مطابق هر ســال ،اهالی رســانه متمرکز بر سالن
خاص خود و دیدن اثار و تهیه خبر و گزارش و عکس
و فیلم هستند .اما متاثر از وقایع اواخر شهریور و پاییز
،1401گروهی از دســت اندرکاران سینما ،از حضور
در جمع اهالی رسانه ،پرهیز کرده اند .بعضی با بیانیه
دادن و بعضی در ســکوت ،حضور ندارند و به افرادی
هم که حاضر شــدند ،تهاجمات مجازی انجام شده
است .از دو بعد صنعتی و هنری سینما ،بعد هنری تا
اندازه ای خود را پنهان کرده اما بعد صنعتی و اقتصاد
سینما و حرف نخست تهیه کنندگان فیلم ها ،همه،
حاضر و جدی در سینما هســتند .ما با به رخ کشیده
شدن صنعت سینما مواجهیم و از بعد هنری هم ،گویا
پاالیشی قرار است رخ دهد.
سینما عضوی از صنعت سرگرمی در جهان است.
این صنعت ،نیازمند دیده شدن و تبلیغ است .در این
صنعت که یک اصل بنیانی جهانی همانند سخن ایرانی
«از دل برود هر انکه از دیده برفت» ،بر ان حاکم است،
باید دیده شــوی وگرنه از صحنه خارج خواهی شد.
گویا جمعی از اهالی ســینما و بخصــوص بازیگران و
کارگردانان ،خودخواســته از این چرخه خارج شده
اند و بعید اســت با روال فعلی ،بسادگی به این سینما
بازگردانده شوند حتی اگر سیســتم حاکمیتی برای
تحبیب قلوب ،در نیمه نخست جشنواره ،جعفر پناهی
را ازاد کند! اما بعد صنعتی ســینما ،با اتــکا به توان
اقتصادی تهیه کننــدگان دولتی و خصوصی ،حضور
دارد و این احتمال را به وجود اورده اند که در اینده ای
نزدیک ،به نیروهای جدیدی متوجه شوند که فارغ از
چرخه بسته پیشین ،خود را در این صحنه حاضر کرده
اند .بازیگران جدید یا کارگردانــان جدید .ما در حال
عبور از چهار دهه برپایی جشنواره با حضور چهره های
اشنا هستیم و می رویم که ســینمای مان را با توانی
جدیدتر به عرصه نمایش بفرستیم .برای مقابله با انچه
در جشنواره حادث شــده ،ما شاهد طعنه ها و توهین
هایی در فضای مجازی رسانه ها هستیم .یا با سکوت
بعضی رســانه های جدی ،رویاروییم .اما چه توهین
رسمی بشــود و به گونه ای حرص خود را از شکست
فشــارهای مجازی خود برای مختل کــردن و حتی
تعطیلی جشنواره ،نشان بدهند و چه سعی کنند نادیده
بگیرند ،در ادامه مجبور خواهند شد حتی در اکران ،به
اثار جدید متوجه شوند و انجاست که شکست ملموس
تری را خواهند خورد .سینما از عرصه سرگرمی بیشتر
مورد توجه است تا عرصه فکر ،با اینکه هر دو بخش را
در این مدیوم ،داریم .در همین نیمه جشــنواره ،41
بتدریج حضور مردمی در سالن های نمایش عمومی،
پربارتر شده و خواهد شد .شهرستان ها هم به عرصه
کمی ظرفیت رسمی
نمایش خواهند پیوست .درصد ّ
اختصاص یافته به نمایش اثار جشــنواره ،قابل توجه
اســت و به اینها باید ســالن های ناگفته ای را برای
صنوف ،دســت اندرکاران دولتی و سیاســی و اقشار
خاص افزود .جشسنواره در سطح عمومی ،بی تاخیر
و بی تحریم ادامه دارد .انقالب ساختاری احتمالی را
باید در نظر داشــت .خون جدیدی در حال تزریق به
سینمای ایران است.
ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر
گفت وگوی صبا با محمد خزایی رئیس سازمانی سینمایی
نبایـد از نسـل جدیـد بترسـیم
در چهارمین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر،
مصطفی کزازی
محمد خزاعی معاون ســینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد
گفت و گو
اسالمی و رئیس سازمان ســینمایی مهمان تحریریه
روزنامه صبا در پردیس ســینمایی ملت محل ســینمای رسانه های
جشنواره فجر شد .گفت وگوی خبرنگار صبا با او را در ادامه می خوانید.
چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر تا امروز چطور بوده و چه تفاوتی با
دوره های قبلی داشته است؟
خود شما واقعیات و فراز و نشیب های جشــنواره امسال را رصد می کنید .من
هم خبرها را هم به صورت حضور میدانی در سالن ها و هم از خبرگزاری پیگیری
می کنم .در مجموع باید خدمتتــان عرض کنم که علی رغــم فضایی که قبل از
جشنواره شکل گرفته بود و تقریباً چهار ماه اکثر رسانه های خارجی روی این پروژه
کار می کردند که ما شاهد هیچ حرکت فرهنگی ای در ایام دهه فجر نخواهیم بود،
تمام اتفاقات روز به روز باشکوه تر برگزار می شد .تئاتر را دنبال می کردم و می دیدم
که چقدر استقبال خوبی شده و مردم حضور داشتند و امدند و شاید امسال حضور
جمعیت نسبت به سال های گذشــته بیشــتر بود و ما را غافل گیر کرد .در حوزه
تجسمی هم همین روال جریان داشت .در حوزه سینما هم شاهد همین
حضور پر رنگ هستیم .در سالن های اکران مردمی ،در بعضی سالن ها
صد درصد سالن و در بعضی دیگر هشتاد و هفتاد درصد سالن پر
می شود .حتی پیش امده که سانس فوق العاده هم داشته ایم.
در بعضی از پردیس های سینمایی مردم اعتراضاتی
داشتند مبنی بر اینکه نتوانستند بلیط تهیه کنند ،در
این زمینه اطالعی دارید؟
ما دو شیوه بلیط فروشی داشتیم .یک شیوه ای که پیش
فروش اعالم می شود و مردم قبل ان مراجعه کرده و بلیط
خودشــان را تهیه می کنند؛ شــیوه دیگر هم شیوه روز
فروش است .مقدار کمی هم به این بخش اختصاص داده
می شود تا مردم بتوانند در روز به گیشه مراجه کرده و
از انجا بلیط تهیه کنند .خب بله ،ظرفیت روز فروش
ده درصد بیشتر نیســت و به همین دلیل ممکن
است خیلی ها مراجعه کنند و بلیط نباشد و مجبور
باشند برگردند.
در بخش بین الملل چند فیلم و از چند
کشور به دبیرخانه جشــنواره ارسال
شدند و در نهایت چند فیلم برای حضور
در جشنواره انتخاب شدند؟
بیش از پانصد اثر به دبیرخانه جشــنواره
ارسال شده بود .برای بخش های مختلف ،جام
جهان نما ،سینمای ســعادت و سینمای اسیا
فیلم انتخاب شد و از یک ماه قبل هم فیلم های
انتخاب شده مشخص شدند .ما به دلیل فضایی
که در رســانه های بین المللی موجــود بود نام
فیلم های راه یافته را اعالم نکردیم .این مســئله
شوخی نیســت که چهل سال اســت کشورهای
مختلف درصدد تحریم ایران هستند ،حاال معموالً
به شــکل تحریم اقتصادی بوده ،اما امسال تحریم
فرهنگی جدی تر از قبل به ان اضافه شده است .این ها
تا ایران در حوزه سینما و یا ک ً
ال در هر بخشی از حوزه
فرهنگ و هنر به موفقیتی دست پیدا می کند ،شروع
به تخریب می کنند ،اگر ما اسامی را اعالم می کردیم طبیعتاً
فشــارهایی را به فیلم ســازها وارد می کردند و ما شاهد ریزش
می بودیم .این فیلم هایی که انصــراف دادند ،پذیرفته بودند که
در جشنواره حضور پیدا کنند ،اما فشاری که به ان ها اورده شد
باعث شد کنار بکشند .براســاس وجود این ماجراها سیاستی
در سازمان سینمایی شــکل گرفت و تبیین شدف که ما در هر
مرحله ای که نیاز هست اطالعات را به صورت قطره چکانی در
اختیار اصحاب رسانه و مردم گذاشته شود .امسال احتماالً این
شکل اطالعات دهی باعث سوءتفاهماتی شده است ،اما ما هدف صفحه 2
ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر
متعالی تری را دنبال می کنیم و ان این است که جشنواره باشکوه،
درست و با سالمت برگزار بشود .امار فیلم ها هم به این ترتیب است
که ،در بخش ســینمای ســعادت یازده فیلم ،در بخش سینمای
اســیا یازده فیلم و بخش جام جهان نما هم اعالم شده است .االن
میهمان های خارجی ما بعضی های شــان امده اند و در هتل اقامت
دارند .بعضی از داوری ها هم اغاز شــده است .در روزهای اینده هم
بازار فیلم شروع به کار می کند و میهمانان رسماً معرفی خواهند شد.
در انتها اسیبی به جشنواره وارد کند؟
این تجربه در سال های دیگری هم اتفاق افتاده است .غیر از سال
گذشته حدود پنج یا شش سال همین پردیس ملت میزبان اصحاب
رسانه بوده اســت و این جداســازی خیلی از ائقات خواسته خود
اهالی رسانه بوده است .در جلساتی که با نمایندگان اصحاب رسانه
می گذاشتیم و کارشناسی می کردیم ،عزیزان متفق القول بودند که
به فضای مستقلی اختصاص دهید که سینمای خودمان را داشته
باشیم .ما هم موافق بودیم تا شرایطی جدی تر و حرفه ای تری برای
اهالی رسانه در خدمات دهی فراهم شود.
با تمام این تفاسیر این ماجرا دیر دارد اتفاق می افتد و چند
روز از جشنواره گذشته و ما هنوز در میالد ،اکران یا معرفی ای
از فیلم های بین الملل نداشته ایم؟
هرسالی که جشنواره تلفیق شده ،ماجرا همین گونه بوده است.
ما چند روز بیشــتر میهمانان خارجی را نداشته ایم و شش روز اول
جشــنواره میهمان ها به بازار می امدند و بعد به جشــنواره برلین
می رفتند .باتوجه به اینکه امسال جشنواره برلین عقب افتاده است،
ما تصمیم گرفتیم در شش روز پایانی جشنواره در خدمت میهمانان
خارجی باشیم و برای اولین بار هر دو اختتامیه را باهم برگزار کنیم.
سبد فیلم های مختلف که االن در جشنواره حضور دارند،
در اینده چه اندازه به سینمای ایران کمک خواهد کرد؟
شما هرســال یک ســری اثار در جشنواره و یک ســری اثار در
اکران می بینید .خیلی از فیلم هایی که در جشــنواره حضور دارند
در ســال هایی در اکران موفق نبودند ،نمایش و حضور فیلم ها در
جشنواره فجر دلیل این نیست که استقبال مردمی در اکران عمومی
از ان فیلم زیاد باشد .طبیعتاً امسال هم همین خواهد بود.
در بخش سینمای سعادت که فرمودید یازده فیلم حضور
خواهد داشت ،شنیده ها حاکی از این است که فیلم سازان
فیلم خودشان را از جشنواره خارج کره اند و حدود پنج یا
شش فیلم باقی مانده اســت .این ماجرا چه اندازه حقیقت
دارد؟
وقتی فیلم ها اعالم نشده است ،چطور می تواند این خبر درست
باشد؟! قوانین پذیرش و حضور اثر در جشنواره کام ً
ال مشخص است.
در دنیا یا تهیه کننده و یا پخش کننده فرم حضور در جشــنواره را
اگر فیلم هایی از اقلیم های متفاوت در ســینمای ایران
داشته باشیم ،چقدر ما را به سمت سینمای ملی سوق خواهد
داد؟ ایا سازمان سینمایی زمینه این مسئله را ایجاد خواهد
کرد؟
همین امسال شاهد چنین چیزی هستیم .بعد از سال ها فیلم ها
اپارتمانی نیستند .اثار در نقاط مختلف کشــور تولید شده است.
سینما از تهران بیرون رفته است و فضای جدیدی را برای خودش
تعریف کرده است .شما حدود شش فیلم با پروداکشن زیاد می بینید
پر می کند .وقتی اثر به جشنواره ای ارسال می شود یعنی حضور در
جشنواره را پذیرفته اســت .حاال به دلیل فشار و یا هر چیز دیگری
انصراف داده شود بحث دیگری است.
که اثار قابل اعتنایی هم هســتند .در سال های گذشته کمتر پیش
امده که چنین اماری داشته باشیم .امسال از سیستان و بلوچستان
فیلم می بینید؛ از منطقه شمال می بینید؛ از خوزستان می بینید؛ از
کردستان می بینید؛ از اقلیم های مختلف ایران فیلم می بینید .این
یکی از نکات بارز جشنواره امسال است .شعاری که ما در بدو ورود
به سازمان سینمایی مطرح کردیم که ایران فقط تهران نیست و اثار
باید در تمام ایران ساخته شــوند و سینما به تمام نقاط کشور برود،
خروجی اش را امسال مشاهده می کنید .امیدواریم که در سال های
بعد این موضوع گسترش بیشتری داشته باشد.
پس شــما می گویید از فیلم هایی که فــرم حضور در
جشنواره را پر کرده اند ،هیچ کدام انصراف نداده اند؟
حق انصراف دادن ندارند .بحث حق انصراف مطلب دیگری است.
شما وقتی حضور در جشنواره ای را می پذیرید ،نمی توانید انصراف
دهید .در همه جای دنیا تهیه کننده مالک اثر است و بقیه عوامل از
حیث قانونی فضایی برای اظهار نظر درباره حضور یا عدم حضور اثر در
جشنواره ندارند .تهیه کننده هم تا زمانی می تواند بگوید من حاضر
به حضور در جشنواره نیستم که فرم حضور در جشنواره را پر نکرده
باشد .این قوانین تمام جشنواره های دنیا است.
امسال کاخ جشــنواره را برای اصحاب رسانه از بخش
بین الملل جدا کردید .مسئله عدم حضور خبرنگارها در جایی
که قرار است اثار بین الملل حضور داشته باشند ،ممکن است
سازمان سینمایی چه اندازه از سرمایه گذاران خصوصی
حمایت می کند تا بتوانند برای ساخت اثار ورود کنند؟
بیش از نود درخواست برای پروانه ســاخت داریم .اشتیاق برای
ورود وجود دارد وگرنه درخواست پروانه ساختی وجود نداشت .ما
برای کار کردن این عزیزان محدودیتی نداریم ،یک سری چهارچوب
وجود دارد که باید رعایت شوند؛ که امســال رعایت شد است و ما
به یک زبان مشــترک رسیده ایم .به نقل از شــورای پروانه نمایش
یک شنبه 16بهمن 1401شماره 1368
3
به شــما می گویم که امســال اثار کم ترین ممیزی را داشته اند و
بسیاری از اثار اص ً
ال ممیزی نداشته اند .می خواهم بگویم چهارچوبی
که ما اعــام می کنیم چهارچوب عجیب و خــارج از مدل و فرایند
نیست .ان سیاست گذاری ای که وجود دارد به نفع شخص نیست،
سیاست گذاری کالنی اســت که به نفع جامعه ،مردم و خانواده ها
است .ان چیزی که وجود دارد به معنای محدودیت نیست و هنرمند
ازادی دارد و می تواند ان چیزی که می خواهد را تولید کند.
امسال در جشنواره ده فیلم اولی حضور دارد .چه اندازه
این ها را حمایت کرده اید و فکر می کنید فیلم سازان جوان
چه اندازه می توانند اینده سینمای ایران را پربارتر کنند؟
معتقدم نباید از نسل جدید بترسیم .بعضی از همکاران قدیمی
من نقد می کنند که چرا این قدر به نســل جدید توجه می کنید و
نمی گذارید ما حضور و بروز داشــته باشیم؟! البته حضور داشته اند
و همگی اساتید و بزرگان من هستند و باید بیایند و کمک جوان ها
باشــند .این ها هســتند که می توانند دســت جوانان را بگیرند و
هدایت شــان کنند و تکمیل کننده اثار ان ها باشند .ما از سال بعد
حتماً از این ظرفیت استفاده بیشتر و بهتری خواهیم کرد .در اینده
شاهد اتفاقات بهتری در سینمای ایران خواهیم بود و این مربوط به
کارگردان نیست ،مربوط به سیاست گذاری های جدیدی خواهد بود
که در عرصه های مختلف سینمای ایران در سال بعد اعالم و اعمال
خواهد شد.
امسال برخی از بازیگران جشنواره را تحریم کردند .شما
به عنوان مسئول سازمان ســینمایی در این باره چه نظر و
موضعی دارید؟
نظر من این است که امدند .ســینماگران همگی حضور دارند.
همین االن روی پرده سینما شاهد حضور بازیگران متفاوتی هستید.
شاید ان ها را در سالن کنفرانس ندیده باشید ،اما روی پرده سینما
می بینید .یعنی درواقع این ها پذیرفته اند که در جشــنواره باشند.
هیچ کدام از بازیگران ما با سینمای ملی مشکلی ندارند ،اگر داشتند
حاضر به همکاری در اثار نمی شــدند .جشــنواره و سینما را از هم
تفکیک کنید .در سینما حضور دارند ،اما حضور یا عدم حضور ان ها
در جشــنواره انتخاب و سلیقه شخصی شان اســت .اما یک چیز را
فراموش نکنیم ،فرصت ها از دست می روند و ناگهان می بینیم کسانی
دیگری در فرایندی که درحال اتفاق اســت جای ما را گرفته اند .ما
باید به یاد بیاوریم که معرفی تمام بزرگان سینما از طریق و به واسطه
همین جشنواره اتفاق افتاده اســت .جشنواره یک میراث فرهنگی
اســت که همه بزرگان ســینمای ایران در ان تنفس کرده و دیده
شده اند .نمی توانیم با بی انصافی از کنار این حرکت ملی که درختی
تنومند شده اســت و هیچ کس نمی تواند ریشــه ان را قطع کند،
بگذریم .تحریمی ها خودشان را از حضور در چنین رویداد بزرگ و
بین المللی تحریم و محروم کرده اند. صفحه 3
4
یک شنبه 16بهمن 1401شماره 1368
ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر
سینمایی
تهیهفیلم
عوامل
گفتگویگو با
گفت و
سرد»فیلم سینمایی «کت چرمی»
«اهبازیگر
کارگردان و
کننده،
صبا با
ایاست
کشور
هویت یک
سینما،
در بـرف و کـو
جـاده
فیلـم
حســین میرزامحمدی یکی دیگر از فیلم اولی های
جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است که کت چرمی را
ساخته است .این فیلم به تهیه کنندگی کامران حجازی
یکی دیگر از فیلم هایی است که بنیاد سینمایی فارابی
تولید ان را بر عهده داشته است.مسعود هاشمی نژاد
نگارش فیلمنامه اش را بر عهده داشــته ،در این فیلم
بازیگرانی چون جواد عزتی ،صابر ابر ،گالره عباســی،
پانته ا پناهی ها ،سارا حاتمی و ...ایفای نقش کرده اند.
سمیه نجفی خاتونی
کامران حجازی:
تنها راهکارم سکوت بود
درفیلم قبلی(مردبازنده) هم به سراغ
ژانر نوار رفته بودید ،ایا این ژانر مورد عالقه
و سبک کاری کامران حجازی در سینمای
ایران است؟
قاعدتا در این حوزه ســینمایی دغدغه داشــتم،این ژانر بازگو
کننده بیشترین مصائب اجتماعی است .قصه هایی که قهرمان محور
هستند و در ذیل سفر قهرمان بازتابی از جامعه را نمود می دهد.
ایا در سینمای شما ،ژانر نوار ایرانیزه شده است؟
هدف ما از کار ،ایرانیزه کردن و یا ســبک پردازی نبوده است.
داستانی داشتیم برگرفته از دغدغه های روز اجتماعی با محوریت
زنان ،در جامعه ای که بحران زده از فضای اقتصادی مریض است.
به همین ترتیب تصمیم گرفتیم به این معضل اجتماعی بپردازیم.
حسین میرزا محمدی کارگردان فیلم کت چرمی با یک
فیلمنامه کامل به سراغ تان امدند؟
حدود یک سال و نیم پیش با فیلمنامه ای کامل به بنده مراجعه
کردند ،حدود 6ماه بازنویسی و اخذ پروانه ساخت اثر طول کشید و
بعد مشغول پس تولید و ساخت اثر شدیم.
انتخاب بازیگرتان از جــواد عزتی تا رویا تیموریان و ...
چطور انجام شد؟
انتخاب بازیگران و عوامل از بهترین ها در هر رشــته اتفاق افتاد
و یکی از پرچهره ترین سینمایی های اکران شده در فجر هستیم.
ما حتی برای نقش های فرعی از بازیگران کاربلد و حرفه ای دعوت
کردیم .با پیگیری و زحمت زیاد این تیم را جلوی دوربین بردیم با
این هدف که مردم فیلم را دوست داشته باشند.
این فیلم از ان جنس تریلرهایی است که حال مخاطب را
خوب می کند و به تفکر وا می دارد؟
فکر می کنم هر دو را دارد .بازخوردی که دراکران مردمی فیلم
داشتم خوشبختانه رضایت بخش بود ،چرا که تماشاگر با حال خوب
از سالن خارج می شد و در عین حال انچه که از فیلم دستمایه تفکر
تماشاگر هم شود در فیلم وجود دارد.
از اکران فیلم در سینمایی مردمی نتایج خوبی گرفتید؟
بله ،فیلم از پرمخاطب ترین فیلم های جشنواره تا االن بوده ،به
همین دلیل یک سانس ویژه و فوق العاده هم برای ان درنظر گرفته
شده است و تا جایی که اطالع دارم تمام صندلی های بلیط اکران
مردمی به فروش رسیده است.
با این وصف از اینکه به یک کارگردان فیلم اولی اعتماد
کــرده و تهیه کنندگی کار را به عهــده گرفته اید راضی
هستید؟
بله ،برای کارگردان هایی که فیلم اول خود را می سازند شناخت
و قضاوت تهیه کننده بر مبنای فیلم های کوتاه و فیلمنامه انها است
و با همین متریال ها تخمین می زنیم که ایا از پس یک کار بلند بر
می ایند یا نه! بنده در ابتدا قصه فیلمنامه را پسندیدم و با دیدن فیلم
های کوتاه به جمع بندی نهایی برای همکاری رسیدم.
ایا حسین میرزامحمدی مولفه های نو و نگاه تازه ای در
سینما ایجاد کرده است که مدعی باشد جنس فیلم خود را
دارد و تقلیدی از کارگردان های پیشین مهدویان ،روستایی
و ...نیست؟
نمی خواهم قبل از ارزیابــی مردمی و رســانه ای نظر خود را صفحه 4
ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر
والک
برای همکاری با ایشان نداشته است.
تولید فیلــم از چه حمایت های نهادی و یا ســازمانی
برخوردار شده است؟
این فیلم با حمایت ســازمان فارابی و بخش خصوصی ساخته
شده است.
نشست خبری اکثر فیلم ها بدون بازیگران چهره و مطرح
فیلم در حال برگزاری است ،چرا؟
مشکل اصلی حمله ها و حجمه هایی است که در فضای مجازی
هنرمندان ما را تحت فشار قرار داده است و به نظرم فارغ از مسائل
دیگر این اتفاق بدی برای هنر سینمای کشور است .حفظ سینما
برای همه ما باید مهم باشد چرا که همین کورسویی هم که از سینما
مانده است با این کارشکنی ها ممکن است از بین برود .اهالی این
خانواده ضربه مهلکــی را در دوران کرونا تجربه کرده بودند و حاال
با این شرایط چند ماهه اخیر بیشــترین ضربه متوجه هنرمندان
شده است.
به عنوان یک تهیه کننده که در جشنواره فجر حضور
دارید با این حجمه ها روبرو شده اید؟ اگر شده اید چگونه
این فضا را مدیریت کرده اید؟
بله ،با انتقادات و هجمه های حمله ای زیادی روبرو شدم و تنها
راهکارم برای مدیریت شرایط ،سکوت بود 20 .سال است که در بدنه
سینما فعالیت می کنم ،نه تنها بلکه عوامل زیادی شغل و هنرشان
در گرو ماندگاری این هنر و صنف است .همان طور که شاهد هستید
هیچ صنفی به اعتراض شغل و خانه اصلی کسب و کارش را رها نکرده
است .ما برای حفظ شغل خود تالش کرده ایم و از نظر من هیچ کسی
بسته به هر شرایطی وظیفه ای که در قالب شغل برایش مقرر شده
را تعطیل و تحریم نمی کند .سینما هویت یک کشور است مگر می
شود یک کشور بی هویت باشد.
حسین میرزا محمدی:
سینما یکی بود یکی نبود است.
«کــت چرمــی» اولیــن تجربــه
کارگردانی تان در ســینمایی بلند است،
این اتفاق مبارک در این شــرایط سخت
بگویم چرا که ممکن اســت نوعی خط دهــی و ذهنیت دادن به
اثر باشــد ،ترجیج می دهم ،خارج از تحمیل نظریه های شخصی
دست اندرکاران خود فیلم هر چیز را که الزم است انتقال داده و در
واکنش هایی صادقانه سنجیده شود .اما در هر صورت فیلم سازهای
اولی را باکارگردان های کارکشته و تجربه دیده خیلی قیاس نکنیم
و در قضاوت خود به فیلم اولی بودن کارگردان هم توجه کنیم .اما
دیگر عوامل از دســت اندرکاران فنی تا بازیگران همه حرفه ای و
تجربه دیده بودند.
موسیقی فیلم را چه کســی برعهده داشته است ،گویا
اطالعات غلطی در فضای مجازی و رسانه ای درباره عوامل
فیلم وجود دارد؟
بله ،دیده ام در برخی رسانه ها نام بامداد افشار به عنوان موسیقی
فیلم عنوان شده که غلط است ،موسیقی این فیلم را مسعود سخاوت
دوست به عهده داشته اســت .و همچنین نام اناهیتا درگاهی به
عنوان بازیگر در ماهنامه فیلم درج شده درحالی که گروه افتخاری
چگونه بود؟
من 3الی 4سال درحوزه فیلم کوتاه فعالیت می کردم ،از حدود
2سال پیش که بحث ساخت این فیلمنامه بلند مطرح شد مشخصا
به عنوان تجربه اول انجام این کار خیلی سخت بود ،مخصوصا با قصه
ای که نگرشی نو به موضوعی عمیق و اجتماعی دارد ،که خوشبختانه
کامران حجازی فیلمنامه را دوست داشتند و اعتماد کردند .در طول
کار هم حمایت های خوبی از گروه داشتند که الزم می دانم از همین
جا از ایشان تشکر کنم .اینکه مســئله ای را که دو سال است با ان
زندگی کرده و ان را دیده ای به تصویر بکشی ،تجربه بسیار جذابی
است که حس ان قابل توصیف نیست.
ارزیابی تان از اکران عمومی چیست؟
این فیلم قصه گو است .من در قاب سینما به دنبال همان یکی
بود یکی نبود هســتم و فضای مفرح و قابل هضم را برای مخاطب
درساعتی خالصه کنم .قصه ای که جذابیت اش خواب را از چشم
مخاطب بگیرد و همه اینها مدیون درامی کشــش دار اســت که
مخاطب را از ابتدا تا انتها درگیر یک قصه پــر اوج و فرود می کند.
الگوی قصه ســفر قهرمان که از مبدا به راه می افتد و با چالش ها و
موانع زیادی روبرو می شود تا اینکه به یک حقیقت دست نیافتنی
می رسد با مخاطب ارتباط مستقیمی دارد کمااینکه ما تالش کردیم
در این سفر تمام عواطف انسانی را نیز درگیر کنیم.
فیلمنامه را بر اساس الگوی ووگلر تنظیم کرده اید ؟
اینکه بخواهیم تمام مراحل را پله به پله در الگو بگنجانیم خیر ،ما
داستانی داشتیم که بیشترین قرابت را با این الگو از ابتدا داشت.و در
طول اثر سعی کردیم به الگویی روایی وفادار باشیم ،البته تا جایی که
اقتضاعات داستان عرصه را برای روایت پردازی باز می کرد.
تحرکات جدید که بر علیه هنرمندان در جامعه شکل
گرفته است ،در کارگردانی حســین میرزامحمدی تاثیر
خواهد گذاشت؟
من فیلمسازم و ســعی می کنم کار خودم را انجام دهم .برایم
مهم ترین چیز این است که تماشاگر سینما از دیدن فیلم لذت ببرد و
در جایی زندگی می کنم که ویترین فیلمسازی و اکران اش جشنواره
فجر است .این ارتباطی با مخالفت یا موافقت ندارد ،امری است که
در ابتدای انتخاب این حرفه باید پذیرفت .پس من برای انتشــار
گسترده تر اثرم از این مسیر عبور خواهم کرد.
یک شنبه 16بهمن 1401شماره 1368
5
ساراحاتمی :
می دانم از پس اش برمی ایی !
اولین تجربه بازیگری تان در فیلم «زخم
کاری» رقم خورد و حاال در دومین تجربه
در«کت چرمی» حضور دارید .تعامل تان با
گروه ها چطور بود؟
عوامل گروه کت چرمی که نقش پردازی من را در زخم کاری دیده
بودند تماس گرفتند و برای ایفای این نقش از بنده دعوت کردند .به
تبع اینکه عوامل هر دو فیلم حرفه ای بودند برایم تجربه ای شگفت
اور و بسیار سخت و پیچیده بود ،مخصوصا در کت چرمی که نقش
بیشتر و پررنگ تری را بازی کرده ام.
درباره نقش خود توضیح دهید.
من در این فیلم نقش دختر فریب خورده ای را بازی می کنم که
به تناسب شرایط وارد ماجرایی می شود که برایش تبعات سنگینی
از جمله اعتیاد را به همراه دارد.
چند سال است که در حوزه بازیگری فعالیت می کنید و ایا
اموزش دیده این حرفه هستید؟
سال ها پیش در کالس های مختلف بازیگری شرکت کرده ام،
8ســال بود که عالقه مند به بازیگری بودم تــا اینکه اولین تجربه
بازیگری ام در زخم کاری اتفاق افتاد.
چگونه به نقش یک دختر معتاد نزدیک شدید؟
از همان ابتدا که متوجه شــدم نقش معتــاد را در این اثر دارم
تحقیقات خود را بر نوع و اثر انواع مواد بر مصرف کننده ها اغاز کردم،
با کسانی که درگیر اعتیاد بودند ارتباط گرفتم تا کامال سبک زندگی
و علل رفتارهای محیطی و اجتماعی شان را درک کنم .در این مدت
برای اینکه کامال نقش را در خود نهادینه کنم ،ســبک زندگی ام را
تغییر دادم .ارتباطم را با دوستانم قطع کردم و 10کیلو وزن کم کردم.
کال زندگی جدیدی را از سر گرفتم.
گرفتار اعتیاد که نشدید؟
نه،نه ( ...با خنده) کار من باور کردن نقش بود ،برای این کار سعی
کردم در باورهای زندگی ام نسبت به اعتیاد تجدید نظر کنم.
از زمانی که موضوع اعتیاد برای ساراحاتمی مسئله شد
چه نگرشی جدید و تازه تری نسبت به اشخاص گرفتار پیدا
کرد؟
من انها را مثل خودمان دیدم ،هر کس در زندگی هدف و نیازهایی
دارد که برای رسیدن به ان تالش می کند ،دست برقضا سبک زندگی
این افراد به این شکل رقم خورده است که در تمام طول روز به دنبال
نیازشان برای تهیه مواد باشند ،درست مثل ما که به دنبال اب و غذا
هستیم .من به این نتیجه رسیدم که فرقی میان افراد عادی و معتاد
نیست ،تنها سبک زندگی و نیازهای شان فرق می کند و اینکه فرد
معتاد مانند بیمار ممکن است شــرایط اش در ادامه بغرنج تر شود.
اعتیاد ربطی به شــخصیت افراد ندارد ،انها همان اشخاص سابق
هستند با یک سبک زندگی متفاوت که اشتباه است ،مانند خیلی
سبک های زندگی دیگر که ممکن است اشتباه باشد.
به مضمون و معنای تازه ای رسیده اید؟ حس می کنید
موفق شده اید این معنا را با ایفای نقش تان انتقال دهید؟
بله ،حس ام این است که این شخصیت با قرار گیری در چالش های
مختلف از همان ابتدا حس همزاد پنداری مخاطب را با خود همراه
می کند و در ادامه تجربه سختی های روبروی او جزئی از تجربیات
مخاطب می شود .تضادهای شخصیتی و مشکالت روانی این نقش
در مراحل مختلف به تصویر کشیده می شود و امیدوارم از پس ارائه
درست ان برامده باشم.
اینطور که مشخص است نقش سختی را بازی کرده ای و
امکان دارد یکی از امید های نامزدی در جشنواره فجر امسال
باشید ،ارزیابی تان در شرایط فعلی و حضور در فجر چیست؟
در این مدت بیشــتر روی نقش متمرکز شده بودم .در این برهه
زمانی اولویت ام ارائه نقش ام بود .در ادامه بعد از ایفای این نقش من
دیگر سارا با مشخصات سابق نیستم ،سبک زندگی ام تغییر کرده
اســت .به همین دلیل در این نگاه فعلی ادم ها را با تفاوت هایی که
درسبک زندگی و نظرات شان دارند ،می پذیرم و خیلی خود را درگیر
مسائل شخصی و دیدگاه های دیگران نمی کنم .البته در این مسیر
کمک های بی دریغ همه گروه در پــرورش نقش خیلی خوب بود،
جواد عزتی در حس گیری تمام سکانس ها کنارم بود.
متولد چه سالی هستید؟
متولد 1384
یک جمله برای دهه هشتادی ها:
می دانم سخت است اما تو از پس اش برمی ایی! صفحه 5
6
یک شنبه 16بهمن 1401شماره 1368
ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر
گفت وگوی صبا با مانا پا ک سرشت ،کارگردان فیلم کوتاه «وقفه»
خوشحالم که «وقفه» به جشنواره راه پیدا کرد
محمد کفیلی -مانا پاک سرشت نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «وقفه» که با این فیلم در بخش فیلم
کوتاه چهل ویکمین جشــنواره فیلم فجر حضور دارد و قبل تر هم در سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم
کوتاه تهران حضور پررنگی داشته و توانسته است جایزه ویژه دبیر جشنواره را کسب کند ،حاال برای رقابت
با 10فیلم کوتاهی که به فجر راه یافته اند اماده شده و امیدوار است موفقیتی که در گذشته با 6فیلم کوتاه
قبلی خود تجربه کرده است ،بار دیگر تجربه کند .در ادامه گفتگوی این کارگردان جوان سینمای کوتاه را که
از هنرجویان انجمن سینمای جوانان ایران است ،مطالعه می کنید.
درباره حضور جشــنواره ای فیلم کوتاه وقفه و برنامه های خود بــرای حضور این فیلم در
جشنواره های بین المللی توضیح دهید؟
فیلم کوتاه «وقفه» اولین حضور جشنواره ای خود را سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
تجربه کرد و در حال حاضر هم به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است؛ البته توقع نداشتم که بخش فیلم
کوتاه در این دوره از جشنواره فیلم فجر فعالیت داشته باشد و سیمرغی اعطا شود و دیر اعالم کردن اسامی
فیلم های راه یافته هم بر این مهم مهر تایید زده بود ،که خوشبختانه باالخره اسامی هیات انتخاب و داوران
به همراه فیلم ها اعالم شد .قرار است طبق برنامه ریزی های انجام شده در انتهای بهمن 1401برای حضور
بین المللی «وقفه» اقدام شــود که این اتفاق با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران که به همراه همسرم
تهیه کننده این فیلم است ،صورت می گیرد.
«وقفه» در جشنواره فیلم کوتاه چه بازخوردی داشت و چه موفقیت هایی را کسب کرده است؟
«وقفه» در جشنواره فیلم کوتاه تهران توانســت جایزه ویژه دبیر جشنواره را به دلیل نگاه ویژه به مسائل
زنان دریافت کند و در بخش بهترین بازیگری هم توانست نامزد شود که نقش اول این فیلم را هم خودم بازی
کرده ام.
از فیلم های کوتاهی که تاکنون ساخته اید بگویید و اینکه فیلمنامه ای برای تولید یک فیلم
کوتاه دیگر در دست دارید؟
من تاکنون 6فیلم کوتاه تولید کرده ام و در جشنواره های بین المللی متفاوتی مانند برلین حضور داشته ام،
که «وقفه» هفتمین فیلم کوتاه من بود و در حال حاضر هم یک فیلمنامه اماده برای تولید دارم که در ژانر
کودک و نوجوان نگارش شده است و به امید خدا در ابتدای سال اینده برای تولید ان اقدام خواهم کرد و در
حال حاضر درگیر مراحل پیش تولید این فیلم و حضور بین المللی «وقفه» هستم.
حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران به دلیل حضور بیشــتر فیلم های کوتاه که در سطح
جهانی تولید می شود و تعداد شرکت کننده ها در این جشنواره ،تجربه متفاوت تری است .انتظار
و پیش بینی شما برای «وقفه» در جشنواره فیلم فجر و جشنواره های بین المللی چگونه است؟
حضور «وقفه» در جشنواره فیلم فجر اتفاق بســیار ویژه ای برای من است و از این بابت بسیار خوشحال
هستم؛ اما فیلم سازان فیلم کوتاه سال هاست که تصور می کنند مسئوالن و دبیران جشنواره فیلم فجر توجه
ویژه ای به فیلم های کوتاه ندارند و اکران و بررسی فیلم های بلند بیشتر اولویت ان ها است .همه ساله فیلم های
کوتاه ،بخش جنبی جشنواره فجر بوده است و از زمانی که ســیمرغ بهترین فیلم کوتاه هم به سیمرغ های
جشنواره فیلم فجر اضافه شده بازهم توجه چندانی به فیلم های کوتاه نمی شــود ،این درحالی است که از
جشنواره فیلم فجر که جزو مهم ترین جشنواره های سینمایی ایران است ،توقع توجه ویژه تری به حوزه های
مختلف سینمایی می رود و نیاز اســت که نگاه تخصصی به فیلم های کوتاه ،مستند ،پویانمایی و تجربی در
دستور کار مسئوالن جشنواره و سازمان سینمایی قرار بگیرد .الزم است که تاکید کنم پیش بینی خاص و
انتظار قابل توجهی از حضور جشنواره ای فیلم هایی که تولید می کنم ندارم ،زیرا معتقدم که فیلم خوب راه
خود را برای دیده شدن پیدا می کند و خوشبختانه فیلم های من بیشتر از انتظارم موفق ظاهر شده اند.
ده فیلم کوتاه دیگر که به همراه «وقفه» به جشنواره فیلم فجر راه یافته اند ،در جشنواره فیلم
کوتاه هم حضور داشته اند و احتماال با ان فیلم ها هم اشنا هستید .از انتخاب هیات داوران بگویید
و به این نکته اشاره کنید که فیلم های خوب جشنواره فیلم کوتاه تهران در فجر حضور دارند؟
بی اغراق باید اشاره کنم که فیلم های مورد عالقه من مانند فیلم کوتاه «مریضخانه مرکزی» ساخته نوید و
وحید نامی در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارند و به نظر من هیات انتخاب ،منصفانه و کارشناسی شده
فیلم های کوتاه این دوره از جشنواره فجر را انتخاب کرده اند. صفحه 6
ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر
یک شنبه 16بهمن 1401شماره 1368
7
گفت وگوی صبا با محمود بابایی تهیه کننده «بعد از رفتن»
«بعد از رفتن» مدعی سیمرغ های جشنواره است
یاســر ســماوات-روزنامه صبا -جشــنواره چهــل و یکم در
چشم برهم زدنی به کمرکش خود رســید .روز پنجم جشنواره،
محفل اکران چند فیلــم دیگر در پردیس ســینمایی ملت برای
رسانه چی هاســت« .بعد از رفتن» نخســتین ســاخته بلند رضا
نجاتی هم امروز روی برای اهالی رســانه روی پرده نقره ای جان
می گیرد .فیلمی با موتیف اجتماعی که بــه زعم تهیه کننده اش
تمی از بازگشت به خانه را در دل خود دارد« .بعد از رفتن» در ادامه
سریال رساندن شتابزده فیلم ها به جشنواره فجر ،ششم اذر کلید
خورد! زمانی بســیار محدود برای تولید یک فیلم ،حتی با وجود
حرفه ای ترین تیم بازیگری .ماجرای اشــنایی بابایی ،تهیه کننده
و نجاتی ،کارگردان «بعد از رفتن» هم در نوع خود خالی از لطف
نیست .اگر دوست دارید در جریان این اشنایی و داستان هایی از
تولید فیلم بشــنوید ،گفت وگوی روزنامه صبا با محمود بابایی را
مطالعه فرمایید.
«بعد از رفتن» فیلم اولی حساب می شود .از ان دسته
اثاری که کمتر تهیه کننده ای به ان روی خوش نشــان
می دهد .چه شد که با رضا نجاتی اشنا شدید و این فیلم را
با او ساختید؟
ماجرای اشــنایی من با رضا (نجاتی) بــه اختتامیه چهلمین
جشنواره فیلم فجر برمی گردد .در ان مراسم ،ابتدا قرار بود ،جوایز
بخش فیلم کوتاه اهدا شــود و انجا بود که نجاتی برای فیلم کوتاه
«ارفاق» برنده سیمرغ بلورین شــد و زمانی که روی سن رفت تا
جایزه اش را دریافت کند ،با شــور و هیجان خاصی صحبت کرد،
طوری که من ان پایین به بچه های خودمان (فیلم بدون قرار قبلی،
ساخته بهروز شعیبی) گفتم ببینید چقدر با صالبت حرف زد! مدتی
از ان مراســم گذشــته بود که هم خودم دنبال کار با کارگردانان
سازنده فیلم کوتاه بودم ،هم به دوستانم سپرده بودم اگر شخص
واجد شرایطی را دیدند به من معرفی کنند .به این ترتیب بود که
اقای مهدی اذرپندار ،رضا را به مــن معرفی کرد .زمانی که برای
نخستین بار با هم صحبت کردیم ،متوجه شدم چقدر دغدغه هایم
شبیه هم است .من او را با همان شــور و هیجان گذشته دیدم و
می توانم او را کوه انگیزه توصیف کنم.
می توانید به یکی از دغدغه های مشــترک تان اشاره
کنید؟
بله ،شــما حتما فیلم «بدون قرار قبلــی» را دیده اید .یکی از
دغدغه های من به عنــوان تهیه کننده-مولف در ان فیلم موضوع
بازگشت به خانه بود .شما این تم را البته با نوع و پرداختی دیگر در
فیلم «بعد از رفتن» هم می توانید ببینید .من هر فیلمی نمی سازم،
بلکه فیلمی می ســازم که به عنوان تهیه کننــده مولف ،حاوی
دغدغه هایم باشد.
به نظر طبق روال هر سال ،شــما هم زمان اندکی برای
تولید فیلم داشتید.
به یقین و تحقیقاً ما اخریــن گروهی بودیم که
پیش از جشنواره چهل ویکم و برای این جشنواره
تولیدمان را اغاز کردیم .شاید باورتان نشود ولی ما
تازه ششــم اذر کار را کلید زدیم! اما خوشبختانه
گروه خیلی خوبی داشتیم .انقدر این گروه همدل
بودند و دلسوزانه همراهی می کردند که ما بدون
دردسر و کوچکترین حاشیه موفق به تولید فیلم
شدیم.
پس با این زمان محدود به نظر می رســد
قسمت هایی از فیلمنامه را هم خواسته ناخواسته
حذف کردید .درست است؟
ببینید پیش تولید ما یک ماه و نیم طول کشید .طی این
مدت ،دست کم 4مرتبه متن فیلمنامه را بازنویسی کردیم .البته
جزئیات کار برای ما اهمیت فوق العاده ای داشت و برای همین پای
جزئیات کار ایستادیم .به یقین اگر زمان بیشتری برای پیش تولید
داشتیم ،زمان بیشتری را هم به بازنویسی اختصاص می دادیم.
و حامی شما هم بنیاد سینمایی فارابی بود؟
بله ،چه خوب که به این نکته اشــاره کردید .بنیاد فارابی لطف
بسیاری به ما داشت .جناب اقایان دکتر جوادی ،احمدیان و دکتر
سجادی پای متن ما ایستادند .جلسات متعددی با فارابی داشتیم که
البته همه اش کیفی بود و بحث سر این نبود که مث ً
ال فالن بخش یا
بهمان سکانس حذف شود .چیزی به اسم ممیزی در این نشست ها
مطرح نشد.
چقدر به موفقیت «بعد از رفتن» در جشنواره خوشبینید؟
خب شــما به عنوان متولیان رسانه کشــور و همینطور مردم
عزیزمان که صاحبان هنر هفتم اند باید درباره عملکرد ما نظر بدهند
و هیات محترم داوران هم اثار ما را قضاوت کند .اینجا الزم است به
یک نکته مهم اشاره کنم .فیلم های ژانر اجتماعی نباید زیر سایه اثار
ارزشمند سینمای انقالب و دفاع مقدس محو شوند .به یقین این اثار
باید کنار هم در یک سبد دیده شوند.
امیدوارم هیات محترم داوران جشنواره این موضوع را هم مدنظر
قرار دهد .درباره موفقیت فیلم درجشــنواره امــا طبیعتاً به عنوان
تهیه کننده نباید انتظارات را از فیلم باال ببــرم ولی می توانم این را
بگویم که با کاری که ما کردیم ،در اغلب بخش ها می توانیم مدعی
کسب جوایز جشنواره باشیم.
راستی زمان اکران عمومی فیلم شما مشخص شده است؟
این مقوله به بعد از پایان اختتامیه جشنواره برمی گردد و ما بعد از
ایین پایانی جشنواره فجر می توانیم درباره اش صحبت کنیم« .بعد از
رفتن» اما فیلمی است که برای مخاطب عام ساخته شده است .گاه
فیلمی تولید می کنید که در گروه هنر و تجربه قرار می گیرد و بالطبع
مخاطبان خاصی دارد ولی در فیلم ما مولفه های فروش در گیشه و
جذب تماشاگر لحاظ شده است .بسیاری از تهیه کنندگان دوست
دارند فیلم شان اکران نوروزی داشته باشد .البته امسال اکران نوروزی
و عید فطر تقریبا با هم همزمان شده اند .مستحضرید که ماه مبارک
رمضان از چهارم فروردین ماه سال اینده اغاز می شود و امیدوارم
این تالقی باعث اقبال بیشتر مردم به سینما شود.
در کست بازیگران «بعد از رفتن» چند هنرپیشه مشترک
با فیلم «کت چرمی» دیده می شود .این کار شما را در رقابت
برای کسب جوایز سخت نمی کند .یعنی برای نمونه شاید
صابر ابر با توجه به استقبال کم نظیر از «کت چرمی» برای
ان فیلم نامزد دریافت جایزه شود.
ببینید در کل ما دو بازیگر مشــترک با فیلــم «کت چرمی»
داشتیم .صابر ابر و سرکار خانم پانته ا بهرامی ها .البته باید به این
نکته توجه بفرمایید که صابــر در فیلم «کت چرمی» نقش فرعی
دارد اما در فیلم ما او نقش اصلی گرفته و به این ترتیب اگر بخواهیم
روی مثال شما بحث کنیم که شانس ما بیشتر است.
حاال که صحبت مان به صابر ابر رســید .از او هم برای
مراحل فیلمسازی و سرصحنه مشورت می گرفتید؟
درباره صابر باید این را بگویم که پیش از این با او کار کرده بودم
و صابر درواقع دوست من است .هنگام کســتینگ (انتخاب تیم
بازیگری) شما باید مســائل متعددی را در نظر بگیرید .مهم ترین
مقوله ما عنصر زمان بود و از انجا که باید در زمان محدود کار را به
فرجام می رساندیم ،چاره ای جز انتخاب تیمی حرفه ای و برجسته
نداشتیم .صابر اصوالً بازیگری نیست که فقط بیاید و نقشش را بازی
کند و برود .او به واقع کمک شایانی به ما کرد .پذیرفتن نقش ارش
هم ماجرای جالبی دارد .من با شناختی که از صابر داشتم ،نقش
«ارش» را برای او برگزیده بــودم اما زمانی که فیلمنامه را برای او
فرستادم این را به صابر نگفتم .پس از خواندن فیلمنامه انگار که تازه
یادش افتاده باشد به من زنگ زد و گفت که خب شما نگفتید نقش
من چیست؟ پاسخ من این بود که خودت فکر می کنی برای کدام
نقش مناسبی و صابر بی درنگ گفت«:ارش» صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
شیرینقلم
امان از بیسوادی!
رود ه بزرگ به جان روده کوچک نگون بخــت افتاده بود و از
انطرف هم بوی مرغ سوخاری و پیتزا و سوسیس بندری و کوکتل
و ....توی فود کورت پردیس ســینمایی ملــت پیچید بود .دلم
پرمی کشید برای به دندان کشــیدن یک ران مرغ سوخاری اما
افسوس که شپش توی جیبم چارقاب می زد .جمعیت عریض و
طویلی مقابل غرفه مرغ سوخاری فروشی صف کشیده بودند .پسر
جوانی اول صف بود اما متصدی غرفه اغذیه فروشی یکباره دست
ت جشنواره را که جوانک مثل من بر گردن داشت،
انداخت کار
گرفت! نکند حرفشان شده؟ پا تند کردم سمت شان ....بند کارت
پسر جوان را از دست مرد بیرون کشــیدم و عتاب کردم«:اقای
محترم! از شما بعیده! ...ولش کن اقا» مرد با چشمان گرد شده
میشــی رنگش خیره خیره نگاهم می کرد و جوانم هم وضعش
درست مثل او بود .صدایی از توی صف بلند شد «:هه هه! عمو رو
نیگا کن! فکر کرده دعوا شده ...هه هه ....نه عموجون اون کارت
روزی 150تومن شارژ می شه» نگاه های بهت زده جای خود را به
نگاه عاقل اندر سفیه داده بود .سرم را پایین انداختم اما از منظره ای
که دیدم داشتم بال درمی اوردم .من هم که کارت دارم! یعنی...
یعنــی روزی 150تومن! وای خدای من .خوشــحال و خُ رامان
برگشتم ته صف .یک ربع بعد نوبتم شد .متصدی هنوز اعصابش
از دستم خرد بود .مهم نبود .شــروع کردم به سفارش دادن «اقا
چهارتا سه تیکه ،سه تا دوتیکه ،یه ســاالد اندونزی ،یه نوشابه
مشکی بزرگ و »....متصدی با اخم گفت می شه 600تومن .کارت
را همان طور که به گردن انداخته بودم ،باال اوردم و مثل عالمت
مامور مخصوص حاکم بزرگ جلویش گرفتم .متصدی لبش را با
حرص گزید و گفت«:این 150تومنه فقط» جا خوردم«:نه اقا!
روزی 150امروزم روز پنجمه ،منــم که هیچی نگرفتم تا حاال!
می شه 750مگه شما سواد مواد نداری؟ »..صورت متصدی اول
قرمز شد بعد ارغوانی و بعد دوباره قرمز و ....یکهو دست انداخت بند
کارتم را کشید و فریاد زد«:منو مسخره می کنی؟ منو ...»...فردا با
زیرچشم کبود شده رفتم دفتر روزنامه و وقتی همکاران پرسیدند
چی شده؟ فقط جواب دادم«:امان از بی سوادی!»
گزارش تصویری روز چهارم جشنواره صفحه 8