روزنامه صبا شماره 1368 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1368

روزنامه صبا شماره 1368

روزنامه صبا شماره 1368

‫یک شنبه| ‪ 16‬بهمن ‪ 5 |1401‬فوریه ‪ 14 |2023‬رجب ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1368‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت وگو با محمد خزایی‬ ‫رئیس سازمانی سینمایی‬ ‫نباید از نسل جدید بترسیم‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫جشنواره فجر و انقالبی‬ ‫در سینمای ایران!‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫گفت وگو با مانا پا ک سرشت‬ ‫کارگردان فیلم کوتاه «وقفه»‬ ‫خوشحالم که «وقفه»‬ ‫به جشنواره راه پیدا کرد‬ ‫گفتگوی صبا با عوامل فیلم سینمایی «کت چرمی»‬ ‫سیمنا‪ ،‬هویت یک کشور است‬ ‫صفحه ‪6‬‬ ‫گفت وگو با محمود بابایی‬ ‫تهیه کننده «بعد از رفتن»‬ ‫«بعد از رفتن» مدعی‬ ‫سیمر غ های جشنواره است‬ ‫صفحه ‪7‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫یک شنبه ‪ 16‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1368‬‬ ‫سرمقاله‬ ‫حسین‬ ‫سلطان محمدی‬ ‫جشنواره فجر و انقالبی‬ ‫در سینمای ایران!‬ ‫اغاز دهه پنجم جشــنواره فیلم فجر اســت و این‬ ‫دوره جشــنواره با ویژگی جدیدی همراه شده است‪.‬‬ ‫روال جشنواره در پذیرش فیلم ها و اغاز به کار نمایش‬ ‫فیلم های ایرانی‪ ،‬همانند گذشته برقرار است‪ .‬ثبت نام‬ ‫تهیه کنندگان برای رساندن فیلم شان به دبیرخانه‪،‬‬ ‫انجام شده و در نهایت پس از طی روال مرسوم‪ ،‬اثاری‬ ‫به بخش سودای سیمرغ رســیده است‪ .‬در میان اثار‬ ‫موجود‪ ،‬هم از نسل های گذشته سینمای ایران‪ ،‬نسل‬ ‫های میانی و همچنین نسل جدید‪ ،‬اثاری در جدول‬ ‫نمایش دیده می شود‪.‬‬ ‫مطابق هر ســال‪ ،‬اهالی رســانه متمرکز بر سالن‬ ‫خاص خود و دیدن اثار و تهیه خبر و گزارش و عکس‬ ‫و فیلم هستند‪ .‬اما متاثر از وقایع اواخر شهریور و پاییز‬ ‫‪ ،1401‬گروهی از دســت اندرکاران سینما‪ ،‬از حضور‬ ‫در جمع اهالی رسانه‪ ،‬پرهیز کرده اند‪ .‬بعضی با بیانیه‬ ‫دادن و بعضی در ســکوت‪ ،‬حضور ندارند و به افرادی‬ ‫هم که حاضر شــدند‪ ،‬تهاجمات مجازی انجام شده‬ ‫است‪ .‬از دو بعد صنعتی و هنری سینما‪ ،‬بعد هنری تا‬ ‫اندازه ای خود را پنهان کرده اما بعد صنعتی و اقتصاد‬ ‫سینما و حرف نخست تهیه کنندگان فیلم ها‪ ،‬همه‪،‬‬ ‫حاضر و جدی در سینما هســتند‪ .‬ما با به رخ کشیده‬ ‫شدن صنعت سینما مواجهیم و از بعد هنری هم‪ ،‬گویا‬ ‫پاالیشی قرار است رخ دهد‪.‬‬ ‫سینما عضوی از صنعت سرگرمی در جهان است‪.‬‬ ‫این صنعت‪ ،‬نیازمند دیده شدن و تبلیغ است‪ .‬در این‬ ‫صنعت که یک اصل بنیانی جهانی همانند سخن ایرانی‬ ‫«از دل برود هر انکه از دیده برفت»‪ ،‬بر ان حاکم است‪،‬‬ ‫باید دیده شــوی وگرنه از صحنه خارج خواهی شد‪.‬‬ ‫گویا جمعی از اهالی ســینما و بخصــوص بازیگران و‬ ‫کارگردانان‪ ،‬خودخواســته از این چرخه خارج شده‬ ‫اند و بعید اســت با روال فعلی‪ ،‬بسادگی به این سینما‬ ‫بازگردانده شوند حتی اگر سیســتم حاکمیتی برای‬ ‫تحبیب قلوب‪ ،‬در نیمه نخست جشنواره‪ ،‬جعفر پناهی‬ ‫را ازاد کند! اما بعد صنعتی ســینما‪ ،‬با اتــکا به توان‬ ‫اقتصادی تهیه کننــدگان دولتی و خصوصی‪ ،‬حضور‬ ‫دارد و این احتمال را به وجود اورده اند که در اینده ای‬ ‫نزدیک‪ ،‬به نیروهای جدیدی متوجه شوند که فارغ از‬ ‫چرخه بسته پیشین‪ ،‬خود را در این صحنه حاضر کرده‬ ‫اند‪ .‬بازیگران جدید یا کارگردانــان جدید‪ .‬ما در حال‬ ‫عبور از چهار دهه برپایی جشنواره با حضور چهره های‬ ‫اشنا هستیم و می رویم که ســینمای مان را با توانی‬ ‫جدیدتر به عرصه نمایش بفرستیم‪ .‬برای مقابله با انچه‬ ‫در جشنواره حادث شــده‪ ،‬ما شاهد طعنه ها و توهین‬ ‫هایی در فضای مجازی رسانه ها هستیم‪ .‬یا با سکوت‬ ‫بعضی رســانه های جدی‪ ،‬رویاروییم‪ .‬اما چه توهین‬ ‫رسمی بشــود و به گونه ای حرص خود را از شکست‬ ‫فشــارهای مجازی خود برای مختل کــردن و حتی‬ ‫تعطیلی جشنواره‪ ،‬نشان بدهند و چه سعی کنند نادیده‬ ‫بگیرند‪ ،‬در ادامه مجبور خواهند شد حتی در اکران‪ ،‬به‬ ‫اثار جدید متوجه شوند و انجاست که شکست ملموس‬ ‫تری را خواهند خورد‪ .‬سینما از عرصه سرگرمی بیشتر‬ ‫مورد توجه است تا عرصه فکر‪ ،‬با اینکه هر دو بخش را‬ ‫در این مدیوم‪ ،‬داریم‪ .‬در همین نیمه جشــنواره ‪،41‬‬ ‫بتدریج حضور مردمی در سالن های نمایش عمومی‪،‬‬ ‫پربارتر شده و خواهد شد‪ .‬شهرستان ها هم به عرصه‬ ‫کمی ظرفیت رسمی‬ ‫نمایش خواهند پیوست‪ .‬درصد ّ‬ ‫اختصاص یافته به نمایش اثار جشــنواره‪ ،‬قابل توجه‬ ‫اســت و به اینها باید ســالن های ناگفته ای را برای‬ ‫صنوف‪ ،‬دســت اندرکاران دولتی و سیاســی و اقشار‬ ‫خاص افزود‪ .‬جشسنواره در سطح عمومی‪ ،‬بی تاخیر‬ ‫و بی تحریم ادامه دارد‪ .‬انقالب ساختاری احتمالی را‬ ‫باید در نظر داشــت‪ .‬خون جدیدی در حال تزریق به‬ ‫سینمای ایران است‪.‬‬ ‫ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر‬ ‫گفت وگوی صبا با محمد خزایی رئیس سازمانی سینمایی‬ ‫نبایـد از نسـل جدیـد بترسـیم‬ ‫در چهارمین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر‪،‬‬ ‫مصطفی کزازی‬ ‫محمد خزاعی معاون ســینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد‬ ‫گفت و گو‬ ‫اسالمی و رئیس سازمان ســینمایی مهمان تحریریه‬ ‫روزنامه صبا در پردیس ســینمایی ملت محل ســینمای رسانه های‬ ‫جشنواره فجر شد‪ .‬گفت وگوی خبرنگار صبا با او را در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر تا امروز چطور بوده و چه تفاوتی با‬ ‫دوره های قبلی داشته است؟‬ ‫خود شما واقعیات و فراز و نشیب های جشــنواره امسال را رصد می کنید‪ .‬من‬ ‫هم خبرها را هم به صورت حضور میدانی در سالن ها و هم از خبرگزاری پیگیری‬ ‫می کنم‪ .‬در مجموع باید خدمتتــان عرض کنم که علی رغــم فضایی که قبل از‬ ‫جشنواره شکل گرفته بود و تقریباً چهار ماه اکثر رسانه های خارجی روی این پروژه‬ ‫کار می کردند که ما شاهد هیچ حرکت فرهنگی ای در ایام دهه فجر نخواهیم بود‪،‬‬ ‫تمام اتفاقات روز به روز باشکوه تر برگزار می شد‪ .‬تئاتر را دنبال می کردم و می دیدم‬ ‫که چقدر استقبال خوبی شده و مردم حضور داشتند و امدند و شاید امسال حضور‬ ‫جمعیت نسبت به سال های گذشــته بیشــتر بود و ما را غافل گیر کرد‪ .‬در حوزه‬ ‫تجسمی هم همین روال جریان داشت‪ .‬در حوزه سینما هم شاهد همین‬ ‫حضور پر رنگ هستیم‪ .‬در سالن های اکران مردمی‪ ،‬در بعضی سالن ها‬ ‫صد درصد سالن و در بعضی دیگر هشتاد و هفتاد درصد سالن پر‬ ‫می شود‪ .‬حتی پیش امده که سانس فوق العاده هم داشته ایم‪.‬‬ ‫در بعضی از پردیس های سینمایی مردم اعتراضاتی‬ ‫داشتند مبنی بر اینکه نتوانستند بلیط تهیه کنند‪ ،‬در‬ ‫این زمینه اطالعی دارید؟‬ ‫ما دو شیوه بلیط فروشی داشتیم‪ .‬یک شیوه ای که پیش‬ ‫فروش اعالم می شود و مردم قبل ان مراجعه کرده و بلیط‬ ‫خودشــان را تهیه می کنند؛ شــیوه دیگر هم شیوه روز‬ ‫فروش است‪ .‬مقدار کمی هم به این بخش اختصاص داده‬ ‫می شود تا مردم بتوانند در روز به گیشه مراجه کرده و‬ ‫از انجا بلیط تهیه کنند‪ .‬خب بله‪ ،‬ظرفیت روز فروش‬ ‫ده درصد بیشتر نیســت و به همین دلیل ممکن‬ ‫است خیلی ها مراجعه کنند و بلیط نباشد و مجبور‬ ‫باشند برگردند‪.‬‬ ‫در بخش بین الملل چند فیلم و از چند‬ ‫کشور به دبیرخانه جشــنواره ارسال‬ ‫شدند و در نهایت چند فیلم برای حضور‬ ‫در جشنواره انتخاب شدند؟‬ ‫بیش از پانصد اثر به دبیرخانه جشــنواره‬ ‫ارسال شده بود‪ .‬برای بخش های مختلف‪ ،‬جام‬ ‫جهان نما‪ ،‬سینمای ســعادت و سینمای اسیا‬ ‫فیلم انتخاب شد و از یک ماه قبل هم فیلم های‬ ‫انتخاب شده مشخص شدند‪ .‬ما به دلیل فضایی‬ ‫که در رســانه های بین المللی موجــود بود نام‬ ‫فیلم های راه یافته را اعالم نکردیم‪ .‬این مســئله‬ ‫شوخی نیســت که چهل سال اســت کشورهای‬ ‫مختلف درصدد تحریم ایران هستند‪ ،‬حاال معموالً‬ ‫به شــکل تحریم اقتصادی بوده‪ ،‬اما امسال تحریم‬ ‫فرهنگی جدی تر از قبل به ان اضافه شده است‪ .‬این ها‬ ‫تا ایران در حوزه سینما و یا ک ً‬ ‫ال در هر بخشی از حوزه‬ ‫فرهنگ و هنر به موفقیتی دست پیدا می کند‪ ،‬شروع‬ ‫به تخریب می کنند‪ ،‬اگر ما اسامی را اعالم می کردیم طبیعتاً‬ ‫فشــارهایی را به فیلم ســازها وارد می کردند و ما شاهد ریزش‬ ‫می بودیم‪ .‬این فیلم هایی که انصــراف دادند‪ ،‬پذیرفته بودند که‬ ‫در جشنواره حضور پیدا کنند‪ ،‬اما فشاری که به ان ها اورده شد‬ ‫باعث شد کنار بکشند‪ .‬براســاس وجود این ماجراها سیاستی‬ ‫در سازمان سینمایی شــکل گرفت و تبیین شدف که ما در هر‬ ‫مرحله ای که نیاز هست اطالعات را به صورت قطره چکانی در‬ ‫اختیار اصحاب رسانه و مردم گذاشته شود‪ .‬امسال احتماالً این‬ ‫شکل اطالعات دهی باعث سوءتفاهماتی شده است‪ ،‬اما ما هدف‬ صفحه 2 ‫ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر‬ ‫متعالی تری را دنبال می کنیم و ان این است که جشنواره باشکوه‪،‬‬ ‫درست و با سالمت برگزار بشود‪ .‬امار فیلم ها هم به این ترتیب است‬ ‫که‪ ،‬در بخش ســینمای ســعادت یازده فیلم‪ ،‬در بخش سینمای‬ ‫اســیا یازده فیلم و بخش جام جهان نما هم اعالم شده است‪ .‬االن‬ ‫میهمان های خارجی ما بعضی های شــان امده اند و در هتل اقامت‬ ‫دارند‪ .‬بعضی از داوری ها هم اغاز شــده است‪ .‬در روزهای اینده هم‬ ‫بازار فیلم شروع به کار می کند و میهمانان رسماً معرفی خواهند شد‪.‬‬ ‫در انتها اسیبی به جشنواره وارد کند؟‬ ‫این تجربه در سال های دیگری هم اتفاق افتاده است‪ .‬غیر از سال‬ ‫گذشته حدود پنج یا شش سال همین پردیس ملت میزبان اصحاب‬ ‫رسانه بوده اســت و این جداســازی خیلی از ائقات خواسته خود‬ ‫اهالی رسانه بوده است‪ .‬در جلساتی که با نمایندگان اصحاب رسانه‬ ‫می گذاشتیم و کارشناسی می کردیم‪ ،‬عزیزان متفق القول بودند که‬ ‫به فضای مستقلی اختصاص دهید که سینمای خودمان را داشته‬ ‫باشیم‪ .‬ما هم موافق بودیم تا شرایطی جدی تر و حرفه ای تری برای‬ ‫اهالی رسانه در خدمات دهی فراهم شود‪.‬‬ ‫با تمام این تفاسیر این ماجرا دیر دارد اتفاق می افتد و چند‬ ‫روز از جشنواره گذشته و ما هنوز در میالد‪ ،‬اکران یا معرفی ای‬ ‫از فیلم های بین الملل نداشته ایم؟‬ ‫هرسالی که جشنواره تلفیق شده‪ ،‬ماجرا همین گونه بوده است‪.‬‬ ‫ما چند روز بیشــتر میهمانان خارجی را نداشته ایم و شش روز اول‬ ‫جشــنواره میهمان ها به بازار می امدند و بعد به جشــنواره برلین‬ ‫می رفتند‪ .‬باتوجه به اینکه امسال جشنواره برلین عقب افتاده است‪،‬‬ ‫ما تصمیم گرفتیم در شش روز پایانی جشنواره در خدمت میهمانان‬ ‫خارجی باشیم و برای اولین بار هر دو اختتامیه را باهم برگزار کنیم‪.‬‬ ‫سبد فیلم های مختلف که االن در جشنواره حضور دارند‪،‬‬ ‫در اینده چه اندازه به سینمای ایران کمک خواهد کرد؟‬ ‫شما هرســال یک ســری اثار در جشنواره و یک ســری اثار در‬ ‫اکران می بینید‪ .‬خیلی از فیلم هایی که در جشــنواره حضور دارند‬ ‫در ســال هایی در اکران موفق نبودند‪ ،‬نمایش و حضور فیلم ها در‬ ‫جشنواره فجر دلیل این نیست که استقبال مردمی در اکران عمومی‬ ‫از ان فیلم زیاد باشد‪ .‬طبیعتاً امسال هم همین خواهد بود‪.‬‬ ‫در بخش سینمای سعادت که فرمودید یازده فیلم حضور‬ ‫خواهد داشت‪ ،‬شنیده ها حاکی از این است که فیلم سازان‬ ‫فیلم خودشان را از جشنواره خارج کره اند و حدود پنج یا‬ ‫شش فیلم باقی مانده اســت‪ .‬این ماجرا چه اندازه حقیقت‬ ‫دارد؟‬ ‫وقتی فیلم ها اعالم نشده است‪ ،‬چطور می تواند این خبر درست‬ ‫باشد؟! قوانین پذیرش و حضور اثر در جشنواره کام ً‬ ‫ال مشخص است‪.‬‬ ‫در دنیا یا تهیه کننده و یا پخش کننده فرم حضور در جشــنواره را‬ ‫اگر فیلم هایی از اقلیم های متفاوت در ســینمای ایران‬ ‫داشته باشیم‪ ،‬چقدر ما را به سمت سینمای ملی سوق خواهد‬ ‫داد؟ ایا سازمان سینمایی زمینه این مسئله را ایجاد خواهد‬ ‫کرد؟‬ ‫همین امسال شاهد چنین چیزی هستیم‪ .‬بعد از سال ها فیلم ها‬ ‫اپارتمانی نیستند‪ .‬اثار در نقاط مختلف کشــور تولید شده است‪.‬‬ ‫سینما از تهران بیرون رفته است و فضای جدیدی را برای خودش‬ ‫تعریف کرده است‪ .‬شما حدود شش فیلم با پروداکشن زیاد می بینید‬ ‫پر می کند‪ .‬وقتی اثر به جشنواره ای ارسال می شود یعنی حضور در‬ ‫جشنواره را پذیرفته اســت‪ .‬حاال به دلیل فشار و یا هر چیز دیگری‬ ‫انصراف داده شود بحث دیگری است‪.‬‬ ‫که اثار قابل اعتنایی هم هســتند‪ .‬در سال های گذشته کمتر پیش‬ ‫امده که چنین اماری داشته باشیم‪ .‬امسال از سیستان و بلوچستان‬ ‫فیلم می بینید؛ از منطقه شمال می بینید؛ از خوزستان می بینید؛ از‬ ‫کردستان می بینید؛ از اقلیم های مختلف ایران فیلم می بینید‪ .‬این‬ ‫یکی از نکات بارز جشنواره امسال است‪ .‬شعاری که ما در بدو ورود‬ ‫به سازمان سینمایی مطرح کردیم که ایران فقط تهران نیست و اثار‬ ‫باید در تمام ایران ساخته شــوند و سینما به تمام نقاط کشور برود‪،‬‬ ‫خروجی اش را امسال مشاهده می کنید‪ .‬امیدواریم که در سال های‬ ‫بعد این موضوع گسترش بیشتری داشته باشد‪.‬‬ ‫پس شــما می گویید از فیلم هایی که فــرم حضور در‬ ‫جشنواره را پر کرده اند‪ ،‬هیچ کدام انصراف نداده اند؟‬ ‫حق انصراف دادن ندارند‪ .‬بحث حق انصراف مطلب دیگری است‪.‬‬ ‫شما وقتی حضور در جشنواره ای را می پذیرید‪ ،‬نمی توانید انصراف‬ ‫دهید‪ .‬در همه جای دنیا تهیه کننده مالک اثر است و بقیه عوامل از‬ ‫حیث قانونی فضایی برای اظهار نظر درباره حضور یا عدم حضور اثر در‬ ‫جشنواره ندارند‪ .‬تهیه کننده هم تا زمانی می تواند بگوید من حاضر‬ ‫به حضور در جشنواره نیستم که فرم حضور در جشنواره را پر نکرده‬ ‫باشد‪ .‬این قوانین تمام جشنواره های دنیا است‪.‬‬ ‫امسال کاخ جشــنواره را برای اصحاب رسانه از بخش‬ ‫بین الملل جدا کردید‪ .‬مسئله عدم حضور خبرنگارها در جایی‬ ‫که قرار است اثار بین الملل حضور داشته باشند‪ ،‬ممکن است‬ ‫سازمان سینمایی چه اندازه از سرمایه گذاران خصوصی‬ ‫حمایت می کند تا بتوانند برای ساخت اثار ورود کنند؟‬ ‫بیش از نود درخواست برای پروانه ســاخت داریم‪ .‬اشتیاق برای‬ ‫ورود وجود دارد وگرنه درخواست پروانه ساختی وجود نداشت‪ .‬ما‬ ‫برای کار کردن این عزیزان محدودیتی نداریم‪ ،‬یک سری چهارچوب‬ ‫وجود دارد که باید رعایت شوند؛ که امســال رعایت شد است و ما‬ ‫به یک زبان مشــترک رسیده ایم‪ .‬به نقل از شــورای پروانه نمایش‬ ‫یک شنبه ‪ 16‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1368‬‬ ‫‪3‬‬ ‫به شــما می گویم که امســال اثار کم ترین ممیزی را داشته اند و‬ ‫بسیاری از اثار اص ً‬ ‫ال ممیزی نداشته اند‪ .‬می خواهم بگویم چهارچوبی‬ ‫که ما اعــام می کنیم چهارچوب عجیب و خــارج از مدل و فرایند‬ ‫نیست‪ .‬ان سیاست گذاری ای که وجود دارد به نفع شخص نیست‪،‬‬ ‫سیاست گذاری کالنی اســت که به نفع جامعه‪ ،‬مردم و خانواده ها‬ ‫است‪ .‬ان چیزی که وجود دارد به معنای محدودیت نیست و هنرمند‬ ‫ازادی دارد و می تواند ان چیزی که می خواهد را تولید کند‪.‬‬ ‫امسال در جشنواره ده فیلم اولی حضور دارد‪ .‬چه اندازه‬ ‫این ها را حمایت کرده اید و فکر می کنید فیلم سازان جوان‬ ‫چه اندازه می توانند اینده سینمای ایران را پربارتر کنند؟‬ ‫معتقدم نباید از نسل جدید بترسیم‪ .‬بعضی از همکاران قدیمی‬ ‫من نقد می کنند که چرا این قدر به نســل جدید توجه می کنید و‬ ‫نمی گذارید ما حضور و بروز داشــته باشیم؟! البته حضور داشته اند‬ ‫و همگی اساتید و بزرگان من هستند و باید بیایند و کمک جوان ها‬ ‫باشــند‪ .‬این ها هســتند که می توانند دســت جوانان را بگیرند و‬ ‫هدایت شــان کنند و تکمیل کننده اثار ان ها باشند‪ .‬ما از سال بعد‬ ‫حتماً از این ظرفیت استفاده بیشتر و بهتری خواهیم کرد‪ .‬در اینده‬ ‫شاهد اتفاقات بهتری در سینمای ایران خواهیم بود و این مربوط به‬ ‫کارگردان نیست‪ ،‬مربوط به سیاست گذاری های جدیدی خواهد بود‬ ‫که در عرصه های مختلف سینمای ایران در سال بعد اعالم و اعمال‬ ‫خواهد شد‪.‬‬ ‫امسال برخی از بازیگران جشنواره را تحریم کردند‪ .‬شما‬ ‫به عنوان مسئول سازمان ســینمایی در این باره چه نظر و‬ ‫موضعی دارید؟‬ ‫نظر من این است که امدند‪ .‬ســینماگران همگی حضور دارند‪.‬‬ ‫همین االن روی پرده سینما شاهد حضور بازیگران متفاوتی هستید‪.‬‬ ‫شاید ان ها را در سالن کنفرانس ندیده باشید‪ ،‬اما روی پرده سینما‬ ‫می بینید‪ .‬یعنی درواقع این ها پذیرفته اند که در جشــنواره باشند‪.‬‬ ‫هیچ کدام از بازیگران ما با سینمای ملی مشکلی ندارند‪ ،‬اگر داشتند‬ ‫حاضر به همکاری در اثار نمی شــدند‪ .‬جشــنواره و سینما را از هم‬ ‫تفکیک کنید‪ .‬در سینما حضور دارند‪ ،‬اما حضور یا عدم حضور ان ها‬ ‫در جشــنواره انتخاب و سلیقه شخصی شان اســت‪ .‬اما یک چیز را‬ ‫فراموش نکنیم‪ ،‬فرصت ها از دست می روند و ناگهان می بینیم کسانی‬ ‫دیگری در فرایندی که درحال اتفاق اســت جای ما را گرفته اند‪ .‬ما‬ ‫باید به یاد بیاوریم که معرفی تمام بزرگان سینما از طریق و به واسطه‬ ‫همین جشنواره اتفاق افتاده اســت‪ .‬جشنواره یک میراث فرهنگی‬ ‫اســت که همه بزرگان ســینمای ایران در ان تنفس کرده و دیده‬ ‫شده اند‪ .‬نمی توانیم با بی انصافی از کنار این حرکت ملی که درختی‬ ‫تنومند شده اســت و هیچ کس نمی تواند ریشــه ان را قطع کند‪،‬‬ ‫بگذریم‪ .‬تحریمی ها خودشان را از حضور در چنین رویداد بزرگ و‬ ‫بین المللی تحریم و محروم کرده اند‪.‬‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫یک شنبه ‪ 16‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1368‬‬ ‫ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر‬ ‫سینمایی‬ ‫تهیهفیلم‬ ‫عوامل‬ ‫گفتگویگو با‬ ‫گفت و‬ ‫سرد»فیلم سینمایی «کت چرمی»‬ ‫«اهبازیگر‬ ‫کارگردان و‬ ‫کننده‪،‬‬ ‫صبا با‬ ‫ایاست‬ ‫کشور‬ ‫هویت یک‬ ‫سینما‪،‬‬ ‫در بـرف و کـو‬ ‫جـاده‬ ‫فیلـم‬ ‫حســین میرزامحمدی یکی دیگر از فیلم اولی های‬ ‫جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است که کت چرمی را‬ ‫ساخته است‪ .‬این فیلم به تهیه کنندگی کامران حجازی‬ ‫یکی دیگر از فیلم هایی است که بنیاد سینمایی فارابی‬ ‫تولید ان را بر عهده داشته است‪.‬مسعود هاشمی نژاد‬ ‫نگارش فیلمنامه اش را بر عهده داشــته‪ ،‬در این فیلم‬ ‫بازیگرانی چون جواد عزتی‪ ،‬صابر ابر‪ ،‬گالره عباســی‪،‬‬ ‫پانته ا پناهی ها‪ ،‬سارا حاتمی و ‪ ...‬ایفای نقش کرده اند‪.‬‬ ‫سمیه نجفی خاتونی‬ ‫کامران حجازی‪:‬‬ ‫تنها راهکارم سکوت بود‬ ‫درفیلم قبلی(مردبازنده) هم به سراغ‬ ‫ژانر نوار رفته بودید‪ ،‬ایا این ژانر مورد عالقه‬ ‫و سبک کاری کامران حجازی در سینمای‬ ‫ایران است؟‬ ‫قاعدتا در این حوزه ســینمایی دغدغه داشــتم‪،‬این ژانر بازگو‬ ‫کننده بیشترین مصائب اجتماعی است‪ .‬قصه هایی که قهرمان محور‬ ‫هستند و در ذیل سفر قهرمان بازتابی از جامعه را نمود می دهد‪.‬‬ ‫ایا در سینمای شما‪ ،‬ژانر نوار ایرانیزه شده است؟‬ ‫هدف ما از کار‪ ،‬ایرانیزه کردن و یا ســبک پردازی نبوده است‪.‬‬ ‫داستانی داشتیم برگرفته از دغدغه های روز اجتماعی با محوریت‬ ‫زنان‪ ،‬در جامعه ای که بحران زده از فضای اقتصادی مریض است‪.‬‬ ‫به همین ترتیب تصمیم گرفتیم به این معضل اجتماعی بپردازیم‪.‬‬ ‫حسین میرزا محمدی کارگردان فیلم کت چرمی با یک‬ ‫فیلمنامه کامل به سراغ تان امدند؟‬ ‫حدود یک سال و نیم پیش با فیلمنامه ای کامل به بنده مراجعه‬ ‫کردند‪ ،‬حدود ‪ 6‬ماه بازنویسی و اخذ پروانه ساخت اثر طول کشید و‬ ‫بعد مشغول پس تولید و ساخت اثر شدیم‪.‬‬ ‫انتخاب بازیگرتان از جــواد عزتی تا رویا تیموریان و ‪...‬‬ ‫چطور انجام شد؟‬ ‫انتخاب بازیگران و عوامل از بهترین ها در هر رشــته اتفاق افتاد‬ ‫و یکی از پرچهره ترین سینمایی های اکران شده در فجر هستیم‪.‬‬ ‫ما حتی برای نقش های فرعی از بازیگران کاربلد و حرفه ای دعوت‬ ‫کردیم‪ .‬با پیگیری و زحمت زیاد این تیم را جلوی دوربین بردیم با‬ ‫این هدف که مردم فیلم را دوست داشته باشند‪.‬‬ ‫این فیلم از ان جنس تریلرهایی است که حال مخاطب را‬ ‫خوب می کند و به تفکر وا می دارد؟‬ ‫فکر می کنم هر دو را دارد‪ .‬بازخوردی که دراکران مردمی فیلم‬ ‫داشتم خوشبختانه رضایت بخش بود‪ ،‬چرا که تماشاگر با حال خوب‬ ‫از سالن خارج می شد و در عین حال انچه که از فیلم دستمایه تفکر‬ ‫تماشاگر هم شود در فیلم وجود دارد‪.‬‬ ‫از اکران فیلم در سینمایی مردمی نتایج خوبی گرفتید؟‬ ‫بله‪ ،‬فیلم از پرمخاطب ترین فیلم های جشنواره تا االن بوده‪ ،‬به‬ ‫همین دلیل یک سانس ویژه و فوق العاده هم برای ان درنظر گرفته‬ ‫شده است و تا جایی که اطالع دارم تمام صندلی های بلیط اکران‬ ‫مردمی به فروش رسیده است‪.‬‬ ‫با این وصف از اینکه به یک کارگردان فیلم اولی اعتماد‬ ‫کــرده و تهیه کنندگی کار را به عهــده گرفته اید راضی‬ ‫هستید؟‬ ‫بله‪ ،‬برای کارگردان هایی که فیلم اول خود را می سازند شناخت‬ ‫و قضاوت تهیه کننده بر مبنای فیلم های کوتاه و فیلمنامه انها است‬ ‫و با همین متریال ها تخمین می زنیم که ایا از پس یک کار بلند بر‬ ‫می ایند یا نه! بنده در ابتدا قصه فیلمنامه را پسندیدم و با دیدن فیلم‬ ‫های کوتاه به جمع بندی نهایی برای همکاری رسیدم‪.‬‬ ‫ایا حسین میرزامحمدی مولفه های نو و نگاه تازه ای در‬ ‫سینما ایجاد کرده است که مدعی باشد جنس فیلم خود را‬ ‫دارد و تقلیدی از کارگردان های پیشین مهدویان ‪ ،‬روستایی‬ ‫و ‪ ...‬نیست؟‬ ‫نمی خواهم قبل از ارزیابــی مردمی و رســانه ای نظر خود را‬ صفحه 4 ‫ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر‬ ‫والک‬ ‫برای همکاری با ایشان نداشته است‪.‬‬ ‫تولید فیلــم از چه حمایت های نهادی و یا ســازمانی‬ ‫برخوردار شده است؟‬ ‫این فیلم با حمایت ســازمان فارابی و بخش خصوصی ساخته‬ ‫شده است‪.‬‬ ‫نشست خبری اکثر فیلم ها بدون بازیگران چهره و مطرح‬ ‫فیلم در حال برگزاری است‪ ،‬چرا؟‬ ‫مشکل اصلی حمله ها و حجمه هایی است که در فضای مجازی‬ ‫هنرمندان ما را تحت فشار قرار داده است و به نظرم فارغ از مسائل‬ ‫دیگر این اتفاق بدی برای هنر سینمای کشور است‪ .‬حفظ سینما‬ ‫برای همه ما باید مهم باشد چرا که همین کورسویی هم که از سینما‬ ‫مانده است با این کارشکنی ها ممکن است از بین برود‪ .‬اهالی این‬ ‫خانواده ضربه مهلکــی را در دوران کرونا تجربه کرده بودند و حاال‬ ‫با این شرایط چند ماهه اخیر بیشــترین ضربه متوجه هنرمندان‬ ‫شده است‪.‬‬ ‫به عنوان یک تهیه کننده که در جشنواره فجر حضور‬ ‫دارید با این حجمه ها روبرو شده اید؟ اگر شده اید چگونه‬ ‫این فضا را مدیریت کرده اید؟‬ ‫بله‪ ،‬با انتقادات و هجمه های حمله ای زیادی روبرو شدم و تنها‬ ‫راهکارم برای مدیریت شرایط‪ ،‬سکوت بود‪ 20 .‬سال است که در بدنه‬ ‫سینما فعالیت می کنم‪ ،‬نه تنها بلکه عوامل زیادی شغل و هنرشان‬ ‫در گرو ماندگاری این هنر و صنف است‪ .‬همان طور که شاهد هستید‬ ‫هیچ صنفی به اعتراض شغل و خانه اصلی کسب و کارش را رها نکرده‬ ‫است‪ .‬ما برای حفظ شغل خود تالش کرده ایم و از نظر من هیچ کسی‬ ‫بسته به هر شرایطی وظیفه ای که در قالب شغل برایش مقرر شده‬ ‫را تعطیل و تحریم نمی کند‪ .‬سینما هویت یک کشور است مگر می‬ ‫شود یک کشور بی هویت باشد‪.‬‬ ‫حسین میرزا محمدی‪:‬‬ ‫سینما یکی بود یکی نبود است‪.‬‬ ‫«کــت چرمــی» اولیــن تجربــه‬ ‫کارگردانی تان در ســینمایی بلند است‪،‬‬ ‫این اتفاق مبارک در این شــرایط سخت‬ ‫بگویم چرا که ممکن اســت نوعی خط دهــی و ذهنیت دادن به‬ ‫اثر باشــد‪ ،‬ترجیج می دهم‪ ،‬خارج از تحمیل نظریه های شخصی‬ ‫دست اندرکاران خود فیلم هر چیز را که الزم است انتقال داده و در‬ ‫واکنش هایی صادقانه سنجیده شود‪ .‬اما در هر صورت فیلم سازهای‬ ‫اولی را باکارگردان های کارکشته و تجربه دیده خیلی قیاس نکنیم‬ ‫و در قضاوت خود به فیلم اولی بودن کارگردان هم توجه کنیم‪ .‬اما‬ ‫دیگر عوامل از دســت اندرکاران فنی تا بازیگران همه حرفه ای و‬ ‫تجربه دیده بودند‪.‬‬ ‫موسیقی فیلم را چه کســی برعهده داشته است‪ ،‬گویا‬ ‫اطالعات غلطی در فضای مجازی و رسانه ای درباره عوامل‬ ‫فیلم وجود دارد؟‬ ‫بله‪ ،‬دیده ام در برخی رسانه ها نام بامداد افشار به عنوان موسیقی‬ ‫فیلم عنوان شده که غلط است‪ ،‬موسیقی این فیلم را مسعود سخاوت‬ ‫دوست به عهده داشته اســت‪ .‬و همچنین نام اناهیتا درگاهی به‬ ‫عنوان بازیگر در ماهنامه فیلم درج شده درحالی که گروه افتخاری‬ ‫چگونه بود؟‬ ‫من ‪ 3‬الی ‪ 4‬سال درحوزه فیلم کوتاه فعالیت می کردم‪ ،‬از حدود‬ ‫‪ 2‬سال پیش که بحث ساخت این فیلمنامه بلند مطرح شد مشخصا‬ ‫به عنوان تجربه اول انجام این کار خیلی سخت بود‪ ،‬مخصوصا با قصه‬ ‫ای که نگرشی نو به موضوعی عمیق و اجتماعی دارد‪ ،‬که خوشبختانه‬ ‫کامران حجازی فیلمنامه را دوست داشتند و اعتماد کردند‪ .‬در طول‬ ‫کار هم حمایت های خوبی از گروه داشتند که الزم می دانم از همین‬ ‫جا از ایشان تشکر کنم‪ .‬اینکه مســئله ای را که دو سال است با ان‬ ‫زندگی کرده و ان را دیده ای به تصویر بکشی‪ ،‬تجربه بسیار جذابی‬ ‫است که حس ان قابل توصیف نیست‪.‬‬ ‫ارزیابی تان از اکران عمومی چیست؟‬ ‫این فیلم قصه گو است‪ .‬من در قاب سینما به دنبال همان یکی‬ ‫بود یکی نبود هســتم و فضای مفرح و قابل هضم را برای مخاطب‬ ‫درساعتی خالصه کنم‪ .‬قصه ای که جذابیت اش خواب را از چشم‬ ‫مخاطب بگیرد و همه اینها مدیون درامی کشــش دار اســت که‬ ‫مخاطب را از ابتدا تا انتها درگیر یک قصه پــر اوج و فرود می کند‪.‬‬ ‫الگوی قصه ســفر قهرمان که از مبدا به راه می افتد و با چالش ها و‬ ‫موانع زیادی روبرو می شود تا اینکه به یک حقیقت دست نیافتنی‬ ‫می رسد با مخاطب ارتباط مستقیمی دارد کمااینکه ما تالش کردیم‬ ‫در این سفر تمام عواطف انسانی را نیز درگیر کنیم‪.‬‬ ‫فیلمنامه را بر اساس الگوی ووگلر تنظیم کرده اید ؟‬ ‫اینکه بخواهیم تمام مراحل را پله به پله در الگو بگنجانیم خیر‪ ،‬ما‬ ‫داستانی داشتیم که بیشترین قرابت را با این الگو از ابتدا داشت‪.‬و در‬ ‫طول اثر سعی کردیم به الگویی روایی وفادار باشیم‪ ،‬البته تا جایی که‬ ‫اقتضاعات داستان عرصه را برای روایت پردازی باز می کرد‪.‬‬ ‫تحرکات جدید که بر علیه هنرمندان در جامعه شکل‬ ‫گرفته است‪ ،‬در کارگردانی حســین میرزامحمدی تاثیر‬ ‫خواهد گذاشت؟‬ ‫من فیلمسازم و ســعی می کنم کار خودم را انجام دهم‪ .‬برایم‬ ‫مهم ترین چیز این است که تماشاگر سینما از دیدن فیلم لذت ببرد و‬ ‫در جایی زندگی می کنم که ویترین فیلمسازی و اکران اش جشنواره‬ ‫فجر است‪ .‬این ارتباطی با مخالفت یا موافقت ندارد‪ ،‬امری است که‬ ‫در ابتدای انتخاب این حرفه باید پذیرفت‪ .‬پس من برای انتشــار‬ ‫گسترده تر اثرم از این مسیر عبور خواهم کرد‪.‬‬ ‫یک شنبه ‪ 16‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1368‬‬ ‫‪5‬‬ ‫ساراحاتمی ‪:‬‬ ‫می دانم از پس اش برمی ایی !‬ ‫اولین تجربه بازیگری تان در فیلم «زخم‬ ‫کاری» رقم خورد و حاال در دومین تجربه‬ ‫در«کت چرمی» حضور دارید‪ .‬تعامل تان با‬ ‫گروه ها چطور بود؟‬ ‫عوامل گروه کت چرمی که نقش پردازی من را در زخم کاری دیده‬ ‫بودند تماس گرفتند و برای ایفای این نقش از بنده دعوت کردند‪ .‬به‬ ‫تبع اینکه عوامل هر دو فیلم حرفه ای بودند برایم تجربه ای شگفت‬ ‫اور و بسیار سخت و پیچیده بود‪ ،‬مخصوصا در کت چرمی که نقش‬ ‫بیشتر و پررنگ تری را بازی کرده ام‪.‬‬ ‫درباره نقش خود توضیح دهید‪.‬‬ ‫من در این فیلم نقش دختر فریب خورده ای را بازی می کنم که‬ ‫به تناسب شرایط وارد ماجرایی می شود که برایش تبعات سنگینی‬ ‫از جمله اعتیاد را به همراه دارد‪.‬‬ ‫چند سال است که در حوزه بازیگری فعالیت می کنید و ایا‬ ‫اموزش دیده این حرفه هستید؟‬ ‫سال ها پیش در کالس های مختلف بازیگری شرکت کرده ام‪،‬‬ ‫‪ 8‬ســال بود که عالقه مند به بازیگری بودم تــا اینکه اولین تجربه‬ ‫بازیگری ام در زخم کاری اتفاق افتاد‪.‬‬ ‫چگونه به نقش یک دختر معتاد نزدیک شدید؟‬ ‫از همان ابتدا که متوجه شــدم نقش معتــاد را در این اثر دارم‬ ‫تحقیقات خود را بر نوع و اثر انواع مواد بر مصرف کننده ها اغاز کردم‪،‬‬ ‫با کسانی که درگیر اعتیاد بودند ارتباط گرفتم تا کامال سبک زندگی‬ ‫و علل رفتارهای محیطی و اجتماعی شان را درک کنم‪ .‬در این مدت‬ ‫برای اینکه کامال نقش را در خود نهادینه کنم‪ ،‬ســبک زندگی ام را‬ ‫تغییر دادم‪ .‬ارتباطم را با دوستانم قطع کردم و ‪ 10‬کیلو وزن کم کردم‪.‬‬ ‫کال زندگی جدیدی را از سر گرفتم‪.‬‬ ‫گرفتار اعتیاد که نشدید؟‬ ‫نه‪،‬نه‪ ( ...‬با خنده) کار من باور کردن نقش بود‪ ،‬برای این کار سعی‬ ‫کردم در باورهای زندگی ام نسبت به اعتیاد تجدید نظر کنم‪.‬‬ ‫از زمانی که موضوع اعتیاد برای ساراحاتمی مسئله شد‬ ‫چه نگرشی جدید و تازه تری نسبت به اشخاص گرفتار پیدا‬ ‫کرد؟‬ ‫من انها را مثل خودمان دیدم‪ ،‬هر کس در زندگی هدف و نیازهایی‬ ‫دارد که برای رسیدن به ان تالش می کند‪ ،‬دست برقضا سبک زندگی‬ ‫این افراد به این شکل رقم خورده است که در تمام طول روز به دنبال‬ ‫نیازشان برای تهیه مواد باشند‪ ،‬درست مثل ما که به دنبال اب و غذا‬ ‫هستیم‪ .‬من به این نتیجه رسیدم که فرقی میان افراد عادی و معتاد‬ ‫نیست‪ ،‬تنها سبک زندگی و نیازهای شان فرق می کند و اینکه فرد‬ ‫معتاد مانند بیمار ممکن است شــرایط اش در ادامه بغرنج تر شود‪.‬‬ ‫اعتیاد ربطی به شــخصیت افراد ندارد‪ ،‬انها همان اشخاص سابق‬ ‫هستند با یک سبک زندگی متفاوت که اشتباه است‪ ،‬مانند خیلی‬ ‫سبک های زندگی دیگر که ممکن است اشتباه باشد‪.‬‬ ‫به مضمون و معنای تازه ای رسیده اید؟ حس می کنید‬ ‫موفق شده اید این معنا را با ایفای نقش تان انتقال دهید؟‬ ‫بله ‪ ،‬حس ام این است که این شخصیت با قرار گیری در چالش های‬ ‫مختلف از همان ابتدا حس همزاد پنداری مخاطب را با خود همراه‬ ‫می کند و در ادامه تجربه سختی های روبروی او جزئی از تجربیات‬ ‫مخاطب می شود‪ .‬تضادهای شخصیتی و مشکالت روانی این نقش‬ ‫در مراحل مختلف به تصویر کشیده می شود و امیدوارم از پس ارائه‬ ‫درست ان برامده باشم‪.‬‬ ‫اینطور که مشخص است نقش سختی را بازی کرده ای و‬ ‫امکان دارد یکی از امید های نامزدی در جشنواره فجر امسال‬ ‫باشید‪ ،‬ارزیابی تان در شرایط فعلی و حضور در فجر چیست؟‬ ‫در این مدت بیشــتر روی نقش متمرکز شده بودم‪ .‬در این برهه‬ ‫زمانی اولویت ام ارائه نقش ام بود‪ .‬در ادامه بعد از ایفای این نقش من‬ ‫دیگر سارا با مشخصات سابق نیستم‪ ،‬سبک زندگی ام تغییر کرده‬ ‫اســت‪ .‬به همین دلیل در این نگاه فعلی ادم ها را با تفاوت هایی که‬ ‫درسبک زندگی و نظرات شان دارند‪ ،‬می پذیرم و خیلی خود را درگیر‬ ‫مسائل شخصی و دیدگاه های دیگران نمی کنم‪ .‬البته در این مسیر‬ ‫کمک های بی دریغ همه گروه در پــرورش نقش خیلی خوب بود‪،‬‬ ‫جواد عزتی در حس گیری تمام سکانس ها کنارم بود‪.‬‬ ‫متولد چه سالی هستید؟‬ ‫متولد ‪1384‬‬ ‫یک جمله برای دهه هشتادی ها‪:‬‬ ‫می دانم سخت است اما تو از پس اش برمی ایی!‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫یک شنبه ‪ 16‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1368‬‬ ‫ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر‬ ‫گفت وگوی صبا با مانا پا ک سرشت‪ ،‬کارگردان فیلم کوتاه «وقفه»‬ ‫خوشحالم که «وقفه» به جشنواره راه پیدا کرد‬ ‫محمد کفیلی‪ -‬مانا پاک سرشت نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «وقفه» که با این فیلم در بخش فیلم‬ ‫کوتاه چهل ویکمین جشــنواره فیلم فجر حضور دارد و قبل تر هم در سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫کوتاه تهران حضور پررنگی داشته و توانسته است جایزه ویژه دبیر جشنواره را کسب کند‪ ،‬حاال برای رقابت‬ ‫با ‪ 10‬فیلم کوتاهی که به فجر راه یافته اند اماده شده و امیدوار است موفقیتی که در گذشته با ‪ 6‬فیلم کوتاه‬ ‫قبلی خود تجربه کرده است‪ ،‬بار دیگر تجربه کند‪ .‬در ادامه گفتگوی این کارگردان جوان سینمای کوتاه را که‬ ‫از هنرجویان انجمن سینمای جوانان ایران است‪ ،‬مطالعه می کنید‪.‬‬ ‫درباره حضور جشــنواره ای فیلم کوتاه وقفه و برنامه های خود بــرای حضور این فیلم در‬ ‫جشنواره های بین المللی توضیح دهید؟‬ ‫فیلم کوتاه «وقفه» اولین حضور جشنواره ای خود را سی ونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران‬ ‫تجربه کرد و در حال حاضر هم به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است؛ البته توقع نداشتم که بخش فیلم‬ ‫کوتاه در این دوره از جشنواره فیلم فجر فعالیت داشته باشد و سیمرغی اعطا شود و دیر اعالم کردن اسامی‬ ‫فیلم های راه یافته هم بر این مهم مهر تایید زده بود‪ ،‬که خوشبختانه باالخره اسامی هیات انتخاب و داوران‬ ‫به همراه فیلم ها اعالم شد‪ .‬قرار است طبق برنامه ریزی های انجام شده در انتهای بهمن ‪ 1401‬برای حضور‬ ‫بین المللی «وقفه» اقدام شــود که این اتفاق با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران که به همراه همسرم‬ ‫تهیه کننده این فیلم است‪ ،‬صورت می گیرد‪.‬‬ ‫«وقفه» در جشنواره فیلم کوتاه چه بازخوردی داشت و چه موفقیت هایی را کسب کرده است؟‬ ‫«وقفه» در جشنواره فیلم کوتاه تهران توانســت جایزه ویژه دبیر جشنواره را به دلیل نگاه ویژه به مسائل‬ ‫زنان دریافت کند و در بخش بهترین بازیگری هم توانست نامزد شود که نقش اول این فیلم را هم خودم بازی‬ ‫کرده ام‪.‬‬ ‫از فیلم های کوتاهی که تاکنون ساخته اید بگویید و اینکه فیلمنامه ای برای تولید یک فیلم‬ ‫کوتاه دیگر در دست دارید؟‬ ‫من تاکنون ‪ 6‬فیلم کوتاه تولید کرده ام و در جشنواره های بین المللی متفاوتی مانند برلین حضور داشته ام‪،‬‬ ‫که «وقفه» هفتمین فیلم کوتاه من بود و در حال حاضر هم یک فیلمنامه اماده برای تولید دارم که در ژانر‬ ‫کودک و نوجوان نگارش شده است و به امید خدا در ابتدای سال اینده برای تولید ان اقدام خواهم کرد و در‬ ‫حال حاضر درگیر مراحل پیش تولید این فیلم و حضور بین المللی «وقفه» هستم‪.‬‬ ‫حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران به دلیل حضور بیشــتر فیلم های کوتاه که در سطح‬ ‫جهانی تولید می شود و تعداد شرکت کننده ها در این جشنواره‪ ،‬تجربه متفاوت تری است‪ .‬انتظار‬ ‫و پیش بینی شما برای «وقفه» در جشنواره فیلم فجر و جشنواره های بین المللی چگونه است؟‬ ‫حضور «وقفه» در جشنواره فیلم فجر اتفاق بســیار ویژه ای برای من است و از این بابت بسیار خوشحال‬ ‫هستم؛ اما فیلم سازان فیلم کوتاه سال هاست که تصور می کنند مسئوالن و دبیران جشنواره فیلم فجر توجه‬ ‫ویژه ای به فیلم های کوتاه ندارند و اکران و بررسی فیلم های بلند بیشتر اولویت ان ها است‪ .‬همه ساله فیلم های‬ ‫کوتاه‪ ،‬بخش جنبی جشنواره فجر بوده است و از زمانی که ســیمرغ بهترین فیلم کوتاه هم به سیمرغ های‬ ‫جشنواره فیلم فجر اضافه شده بازهم توجه چندانی به فیلم های کوتاه نمی شــود‪ ،‬این درحالی است که از‬ ‫جشنواره فیلم فجر که جزو مهم ترین جشنواره های سینمایی ایران است‪ ،‬توقع توجه ویژه تری به حوزه های‬ ‫مختلف سینمایی می رود و نیاز اســت که نگاه تخصصی به فیلم های کوتاه‪ ،‬مستند‪ ،‬پویانمایی و تجربی در‬ ‫دستور کار مسئوالن جشنواره و سازمان سینمایی قرار بگیرد‪ .‬الزم است که تاکید کنم پیش بینی خاص و‬ ‫انتظار قابل توجهی از حضور جشنواره ای فیلم هایی که تولید می کنم ندارم‪ ،‬زیرا معتقدم که فیلم خوب راه‬ ‫خود را برای دیده شدن پیدا می کند و خوشبختانه فیلم های من بیشتر از انتظارم موفق ظاهر شده اند‪.‬‬ ‫ده فیلم کوتاه دیگر که به همراه «وقفه» به جشنواره فیلم فجر راه یافته اند‪ ،‬در جشنواره فیلم‬ ‫کوتاه هم حضور داشته اند و احتماال با ان فیلم ها هم اشنا هستید‪ .‬از انتخاب هیات داوران بگویید‬ ‫و به این نکته اشاره کنید که فیلم های خوب جشنواره فیلم کوتاه تهران در فجر حضور دارند؟‬ ‫بی اغراق باید اشاره کنم که فیلم های مورد عالقه من مانند فیلم کوتاه «مریضخانه مرکزی» ساخته نوید و‬ ‫وحید نامی در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارند و به نظر من هیات انتخاب‪ ،‬منصفانه و کارشناسی شده‬ ‫فیلم های کوتاه این دوره از جشنواره فجر را انتخاب کرده اند‪.‬‬ صفحه 6 ‫ویژه چهل و یکمین جشنواره بین امللیل فیلم فجر‬ ‫یک شنبه ‪ 16‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1368‬‬ ‫‪7‬‬ ‫گفت وگوی صبا با محمود بابایی تهیه کننده «بعد از رفتن»‬ ‫«بعد از رفتن» مدعی سیمرغ های جشنواره است‬ ‫یاســر ســماوات‪-‬روزنامه صبا‪ -‬جشــنواره چهــل و یکم در‬ ‫چشم برهم زدنی به کمرکش خود رســید‪ .‬روز پنجم جشنواره‪،‬‬ ‫محفل اکران چند فیلــم دیگر در پردیس ســینمایی ملت برای‬ ‫رسانه چی هاســت‪« .‬بعد از رفتن» نخســتین ســاخته بلند رضا‬ ‫نجاتی هم امروز روی برای اهالی رســانه روی پرده نقره ای جان‬ ‫می گیرد‪ .‬فیلمی با موتیف اجتماعی که بــه زعم تهیه کننده اش‬ ‫تمی از بازگشت به خانه را در دل خود دارد‪« .‬بعد از رفتن» در ادامه‬ ‫سریال رساندن شتابزده فیلم ها به جشنواره فجر‪ ،‬ششم اذر کلید‬ ‫خورد! زمانی بســیار محدود برای تولید یک فیلم‪ ،‬حتی با وجود‬ ‫حرفه ای ترین تیم بازیگری‪ .‬ماجرای اشــنایی بابایی‪ ،‬تهیه کننده‬ ‫و نجاتی‪ ،‬کارگردان «بعد از رفتن» هم در نوع خود خالی از لطف‬ ‫نیست‪ .‬اگر دوست دارید در جریان این اشنایی و داستان هایی از‬ ‫تولید فیلم بشــنوید‪ ،‬گفت وگوی روزنامه صبا با محمود بابایی را‬ ‫مطالعه فرمایید‪.‬‬ ‫«بعد از رفتن» فیلم اولی حساب می شود‪ .‬از ان دسته‬ ‫اثاری که کمتر تهیه کننده ای به ان روی خوش نشــان‬ ‫می دهد‪ .‬چه شد که با رضا نجاتی اشنا شدید و این فیلم را‬ ‫با او ساختید؟‬ ‫ماجرای اشــنایی من با رضا (نجاتی) بــه اختتامیه چهلمین‬ ‫جشنواره فیلم فجر برمی گردد‪ .‬در ان مراسم‪ ،‬ابتدا قرار بود‪ ،‬جوایز‬ ‫بخش فیلم کوتاه اهدا شــود و انجا بود که نجاتی برای فیلم کوتاه‬ ‫«ارفاق» برنده سیمرغ بلورین شــد و زمانی که روی سن رفت تا‬ ‫جایزه اش را دریافت کند‪ ،‬با شــور و هیجان خاصی صحبت کرد‪،‬‬ ‫طوری که من ان پایین به بچه های خودمان (فیلم بدون قرار قبلی‪،‬‬ ‫ساخته بهروز شعیبی) گفتم ببینید چقدر با صالبت حرف زد! مدتی‬ ‫از ان مراســم گذشــته بود که هم خودم دنبال کار با کارگردانان‬ ‫سازنده فیلم کوتاه بودم‪ ،‬هم به دوستانم سپرده بودم اگر شخص‬ ‫واجد شرایطی را دیدند به من معرفی کنند‪ .‬به این ترتیب بود که‬ ‫اقای مهدی اذرپندار‪ ،‬رضا را به مــن معرفی کرد‪ .‬زمانی که برای‬ ‫نخستین بار با هم صحبت کردیم‪ ،‬متوجه شدم چقدر دغدغه هایم‬ ‫شبیه هم است‪ .‬من او را با همان شــور و هیجان گذشته دیدم و‬ ‫می توانم او را کوه انگیزه توصیف کنم‪.‬‬ ‫می توانید به یکی از دغدغه های مشــترک تان اشاره‬ ‫کنید؟‬ ‫بله‪ ،‬شــما حتما فیلم «بدون قرار قبلــی» را دیده اید‪ .‬یکی از‬ ‫دغدغه های من به عنــوان تهیه کننده‪-‬مولف در ان فیلم موضوع‬ ‫بازگشت به خانه بود‪ .‬شما این تم را البته با نوع و پرداختی دیگر در‬ ‫فیلم «بعد از رفتن» هم می توانید ببینید‪ .‬من هر فیلمی نمی سازم‪،‬‬ ‫بلکه فیلمی می ســازم که به عنوان تهیه کننــده مولف‪ ،‬حاوی‬ ‫دغدغه هایم باشد‪.‬‬ ‫به نظر طبق روال هر سال‪ ،‬شــما هم زمان اندکی برای‬ ‫تولید فیلم داشتید‪.‬‬ ‫به یقین و تحقیقاً ما اخریــن گروهی بودیم که‬ ‫پیش از جشنواره چهل ویکم و برای این جشنواره‬ ‫تولیدمان را اغاز کردیم‪ .‬شاید باورتان نشود ولی ما‬ ‫تازه ششــم اذر کار را کلید زدیم! اما خوشبختانه‬ ‫گروه خیلی خوبی داشتیم‪ .‬انقدر این گروه همدل‬ ‫بودند و دلسوزانه همراهی می کردند که ما بدون‬ ‫دردسر و کوچکترین حاشیه موفق به تولید فیلم‬ ‫شدیم‪.‬‬ ‫پس با این زمان محدود به نظر می رســد‬ ‫قسمت هایی از فیلمنامه را هم خواسته ناخواسته‬ ‫حذف کردید‪ .‬درست است؟‬ ‫ببینید پیش تولید ما یک ماه و نیم طول کشید‪ .‬طی این‬ ‫مدت‪ ،‬دست کم ‪ 4‬مرتبه متن فیلمنامه را بازنویسی کردیم‪ .‬البته‬ ‫جزئیات کار برای ما اهمیت فوق العاده ای داشت و برای همین پای‬ ‫جزئیات کار ایستادیم‪ .‬به یقین اگر زمان بیشتری برای پیش تولید‬ ‫داشتیم‪ ،‬زمان بیشتری را هم به بازنویسی اختصاص می دادیم‪.‬‬ ‫و حامی شما هم بنیاد سینمایی فارابی بود؟‬ ‫بله‪ ،‬چه خوب که به این نکته اشــاره کردید‪ .‬بنیاد فارابی لطف‬ ‫بسیاری به ما داشت‪ .‬جناب اقایان دکتر جوادی‪ ،‬احمدیان و دکتر‬ ‫سجادی پای متن ما ایستادند‪ .‬جلسات متعددی با فارابی داشتیم که‬ ‫البته همه اش کیفی بود و بحث سر این نبود که مث ً‬ ‫ال فالن بخش یا‬ ‫بهمان سکانس حذف شود‪ .‬چیزی به اسم ممیزی در این نشست ها‬ ‫مطرح نشد‪.‬‬ ‫چقدر به موفقیت «بعد از رفتن» در جشنواره خوشبینید؟‬ ‫خب شــما به عنوان متولیان رسانه کشــور و همینطور مردم‬ ‫عزیزمان که صاحبان هنر هفتم اند باید درباره عملکرد ما نظر بدهند‬ ‫و هیات محترم داوران هم اثار ما را قضاوت کند‪ .‬اینجا الزم است به‬ ‫یک نکته مهم اشاره کنم‪ .‬فیلم های ژانر اجتماعی نباید زیر سایه اثار‬ ‫ارزشمند سینمای انقالب و دفاع مقدس محو شوند‪ .‬به یقین این اثار‬ ‫باید کنار هم در یک سبد دیده شوند‪.‬‬ ‫امیدوارم هیات محترم داوران جشنواره این موضوع را هم مدنظر‬ ‫قرار دهد‪ .‬درباره موفقیت فیلم درجشــنواره امــا طبیعتاً به عنوان‬ ‫تهیه کننده نباید انتظارات را از فیلم باال ببــرم ولی می توانم این را‬ ‫بگویم که با کاری که ما کردیم‪ ،‬در اغلب بخش ها می توانیم مدعی‬ ‫کسب جوایز جشنواره باشیم‪.‬‬ ‫راستی زمان اکران عمومی فیلم شما مشخص شده است؟‬ ‫این مقوله به بعد از پایان اختتامیه جشنواره برمی گردد و ما بعد از‬ ‫ایین پایانی جشنواره فجر می توانیم درباره اش صحبت کنیم‪« .‬بعد از‬ ‫رفتن» اما فیلمی است که برای مخاطب عام ساخته شده است‪ .‬گاه‬ ‫فیلمی تولید می کنید که در گروه هنر و تجربه قرار می گیرد و بالطبع‬ ‫مخاطبان خاصی دارد ولی در فیلم ما مولفه های فروش در گیشه و‬ ‫جذب تماشاگر لحاظ شده است‪ .‬بسیاری از تهیه کنندگان دوست‬ ‫دارند فیلم شان اکران نوروزی داشته باشد‪ .‬البته امسال اکران نوروزی‬ ‫و عید فطر تقریبا با هم همزمان شده اند‪ .‬مستحضرید که ماه مبارک‬ ‫رمضان از چهارم فروردین ماه سال اینده اغاز می شود و امیدوارم‬ ‫این تالقی باعث اقبال بیشتر مردم به سینما شود‪.‬‬ ‫در کست بازیگران «بعد از رفتن» چند هنرپیشه مشترک‬ ‫با فیلم «کت چرمی» دیده می شود‪ .‬این کار شما را در رقابت‬ ‫برای کسب جوایز سخت نمی کند‪ .‬یعنی برای نمونه شاید‬ ‫صابر ابر با توجه به استقبال کم نظیر از «کت چرمی» برای‬ ‫ان فیلم نامزد دریافت جایزه شود‪.‬‬ ‫ببینید در کل ما دو بازیگر مشــترک با فیلــم «کت چرمی»‬ ‫داشتیم‪ .‬صابر ابر و سرکار خانم پانته ا بهرامی ها‪ .‬البته باید به این‬ ‫نکته توجه بفرمایید که صابــر در فیلم «کت چرمی» نقش فرعی‬ ‫دارد اما در فیلم ما او نقش اصلی گرفته و به این ترتیب اگر بخواهیم‬ ‫روی مثال شما بحث کنیم که شانس ما بیشتر است‪.‬‬ ‫حاال که صحبت مان به صابر ابر رســید‪ .‬از او هم برای‬ ‫مراحل فیلمسازی و سرصحنه مشورت می گرفتید؟‬ ‫درباره صابر باید این را بگویم که پیش از این با او کار کرده بودم‬ ‫و صابر درواقع دوست من است‪ .‬هنگام کســتینگ (انتخاب تیم‬ ‫بازیگری) شما باید مســائل متعددی را در نظر بگیرید‪ .‬مهم ترین‬ ‫مقوله ما عنصر زمان بود و از انجا که باید در زمان محدود کار را به‬ ‫فرجام می رساندیم‪ ،‬چاره ای جز انتخاب تیمی حرفه ای و برجسته‬ ‫نداشتیم‪ .‬صابر اصوالً بازیگری نیست که فقط بیاید و نقشش را بازی‬ ‫کند و برود‪ .‬او به واقع کمک شایانی به ما کرد‪ .‬پذیرفتن نقش ارش‬ ‫هم ماجرای جالبی دارد‪ .‬من با شناختی که از صابر داشتم‪ ،‬نقش‬ ‫«ارش» را برای او برگزیده بــودم اما زمانی که فیلمنامه را برای او‬ ‫فرستادم این را به صابر نگفتم‪ .‬پس از خواندن فیلمنامه انگار که تازه‬ ‫یادش افتاده باشد به من زنگ زد و گفت که خب شما نگفتید نقش‬ ‫من چیست؟ پاسخ من این بود که خودت فکر می کنی برای کدام‬ ‫نقش مناسبی و صابر بی درنگ گفت‪«:‬ارش»‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫شیرینقلم‬ ‫امان از بیسوادی!‬ ‫رود ه بزرگ به جان روده کوچک نگون بخــت افتاده بود و از‬ ‫انطرف هم بوی مرغ سوخاری و پیتزا و سوسیس بندری و کوکتل‬ ‫و ‪ ....‬توی فود کورت پردیس ســینمایی ملــت پیچید بود‪ .‬دلم‬ ‫پرمی کشید برای به دندان کشــیدن یک ران مرغ سوخاری اما‬ ‫افسوس که شپش توی جیبم چارقاب می زد‪ .‬جمعیت عریض و‬ ‫طویلی مقابل غرفه مرغ سوخاری فروشی صف کشیده بودند‪ .‬پسر‬ ‫جوانی اول صف بود اما متصدی غرفه اغذیه فروشی یکباره دست‬ ‫ت جشنواره را که جوانک مثل من بر گردن داشت‪،‬‬ ‫انداخت کار ‬ ‫گرفت! نکند حرفشان شده؟ پا تند کردم سمت شان‪ ....‬بند کارت‬ ‫پسر جوان را از دست مرد بیرون کشــیدم و عتاب کردم‪«:‬اقای‬ ‫محترم! از شما بعیده!‪ ...‬ولش کن اقا» مرد با چشمان گرد شده‬ ‫میشــی رنگش خیره خیره نگاهم می کرد و جوانم هم وضعش‬ ‫درست مثل او بود‪ .‬صدایی از توی صف بلند شد‪ «:‬هه هه! عمو رو‬ ‫نیگا کن! فکر کرده دعوا شده‪ ...‬هه هه‪ ....‬نه عموجون اون کارت‬ ‫روزی ‪ 150‬تومن شارژ می شه» نگاه های بهت زده جای خود را به‬ ‫نگاه عاقل اندر سفیه داده بود‪ .‬سرم را پایین انداختم اما از منظره ای‬ ‫که دیدم داشتم بال درمی اوردم‪ .‬من هم که کارت دارم! یعنی‪...‬‬ ‫یعنــی روزی ‪150‬تومن! وای خدای من‪ .‬خوشــحال و خُ رامان‬ ‫برگشتم ته صف‪ .‬یک ربع بعد نوبتم شد‪ .‬متصدی هنوز اعصابش‬ ‫از دستم خرد بود‪ .‬مهم نبود‪ .‬شــروع کردم به سفارش دادن «اقا‬ ‫چهارتا سه تیکه‪ ،‬سه تا دوتیکه‪ ،‬یه ســاالد اندونزی‪ ،‬یه نوشابه‬ ‫مشکی بزرگ و‪ »....‬متصدی با اخم گفت می شه ‪ 600‬تومن‪ .‬کارت‬ ‫را همان طور که به گردن انداخته بودم‪ ،‬باال اوردم و مثل عالمت‬ ‫مامور مخصوص حاکم بزرگ جلویش گرفتم‪ .‬متصدی لبش را با‬ ‫حرص گزید و گفت‪«:‬این ‪ 150‬تومنه فقط» جا خوردم‪«:‬نه اقا!‬ ‫روزی ‪ 150‬امروزم روز پنجمه‪ ،‬منــم که هیچی نگرفتم تا حاال!‬ ‫می شه ‪ 750‬مگه شما سواد مواد نداری؟‪ »..‬صورت متصدی اول‬ ‫قرمز شد بعد ارغوانی و بعد دوباره قرمز و‪ ....‬یکهو دست انداخت بند‬ ‫کارتم را کشید و فریاد زد‪«:‬منو مسخره می کنی؟ منو‪ ...»...‬فردا با‬ ‫زیرچشم کبود شده رفتم دفتر روزنامه و وقتی همکاران پرسیدند‬ ‫چی شده؟ فقط جواب دادم‪«:‬امان از بی سوادی!»‬ ‫گزارش تصویری روز چهارم جشنواره‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!