روزنامه صبا شماره 1362
روزنامه صبا شماره 1362
روزنامه صبا شماره 1362
شنبه| 8بهمن 28 |1401ژانویه 6 |2023رجب |1444
سال دهم| شماره 8 |1362صفحه| 5000ناموت|
گفت و گوی صبا با کارگردانان نمایش «لومیر»
و «بیست و سومین جلسه جن گیری انه میشل»
ایراین هـا
راحـت یم خندنـد
ساترا :در برابر قانون شکنی
یایستیم
فیلیمو م
صفحه 2
تالش تازه ای برای شناسایی
استعدادهای برجسته
صفحه 3
دوست دارم
با «حاتمی کیا» کار کنم
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه 8بهمن 1401شماره 1362
پانته ا پناهی ها در قاب «کاپیتان»
نخستین عکس فیلم سینمایی «کاپیتان» از تازه ترین تولیدات بنیاد سینمایی فارابی که برای حضور
در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر برگزیده شده است ،منتشر شد .در اولین تصویر از فیلم
سینمایی «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه ای و تهیه کنندگی سیدصابر امامی که در میان اثار بخش
سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد ،پانته ا پناهی ها را می بینیم که
ثبت این تصویر و لحظات دیگر «کاپیتان» را مهدی دلخواسته برعهده داشته است .فیلمنامه «کاپیتان» را
امیرمحمد عبدی به نگارش دراورده و در خالصه داستان ان امده است« :به من می گن عیسی ،هر کاری
بخوام می کنم/ ».مهر
دومین برنامه «مستندات یکشنبه» فردا یکشنبه ۹بهمن ماه ۱۴۰۱از ساعت ۱۷در سالن شهناز خانه
هنرمندان برگزار می شود .دومین برنامه «مستندات یکشنبه» که ذیل مجموعه سینماتک خان ه هنرمندان
ایران به پخش فیلم های مستند می پردازد ،به نمایش فیلم مستند «سرزمین خیالی من» به کارگردانی
پاتریسیو گوسمان اختصاص دارد .پس از نمایش فیلم ،نشست نقد و بررسی ان با حضور امید عبدالهی
فیلمساز برگزار می شود .فیلم مستند «سرزمین خیالی من» روایتی از اعتراضات گسترده سال ۲۰۱۹در
کشور شیلی است؛ اعتراضاتی که به خاطر گرانی بلیت مترو در شهر سانتیاگو اغاز شد و به تدریج سراسر
کشور را فرا گرفت .پاتریسیو گوسمان کارگردان و مستندساز اهل شیلی است/.مهر
یایستیم
ساترا:دربرابرقانون شکنیفیلیموم
ساترا با صدور اطالعیه ای درباره تخلفات فیلیمو تاکید
کرد :در برابر قانون شکنی می ایستیم.
به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر درخواست رئیس
رسانه ملی از رئیس جمهور درباره توقف فعالیت پلتفرم
فیلیمو ،ساترا اطالعیه ای صادر کرد.
در این اطالعیه امده است؛ طبق قانون کلیه
پلتفرم های ارایه دهنــده خدمات صوت و
تصویر فراگیر ،موظفند قبل از تولید و انتشار
مجموعه های نمایش خانگی اقدام به اخذ
مجوز از ســاترا به عنوان نهاد قانونی تنظیم
گر صدا و تصویــر در فضای مجــازی نمایند.
پلتفرم فیلیمو بدون اخذ مجوز قانونی تولید
سریال«سقوط» اقدام به تولید این مجموعه
و همچنین بدون اخذ مجوز انتشــار،اقدام
به انتشــار ان نموده اســت .این اقدام غیر
قانونی علیرغم تذکــرات و مکاتبات پیاپی
ساترا و یاداوری فرایند قانونی اخذ مجوز و
بی توجهی مکرر این پلتفرم صورت گرفته است .با توجه
به تکرار تخلفات این پلتفرم در گذشــته ،گزارش تخلف
جدید فیلیمو به نهادهــای نظارتی و قضایی گزارش و در
این خصوص اطالع رسانی شــد .فارغ از محتوای سریال
چرا گریه نمی کنی؟ مشکلی ندارد
سقوط ،بی توجهی اشکار و عمدی پلتفرم فیلیمو به قانون
و زیر پا گذاشتن مقررات علت پیگیری ساترا در راستای
وظایف قانونی ان می باشد و در این خصوص برای تحقق
اجرای قانون همه نهادهای مربوطه از جمله شورای عالی
فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی تابع
این شــورا نیز در جریان تخلف مذکور
قرار گرفتند .مکاتبه رییس رســانه
ملی بــا رییس جمهــور در جایگاه
ایشان به عنوان رییس شورای عالی
فضای مجازی صورت گرفته و در ان
ضمن ارایه گزارش تخلفات این پلتفرم
درخواســت اقدام قانونی شده است.
سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر
فراگیر در فضای مجازی تاکید می کند
در کنار فعاالن تولید محتوا در فضای
مجازی و در راســتای حمایت از انان
همچنان به وظایف خود عمل می کند
و در مقابل ،در برابر هر گونه قانون شکنی و بی توجهی به
حقوق مخاطبان و ســایر فعاالن ،اقدامات قانونی الزم را
انجام خواهد داد و در این راستا در مقابل تخطی و تخلف و
سرکشی در برابر قانون کوتاه نخواهد امد/.صباخبر
مدیر دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم فجر اعالم کرد مشکلی
برای حضور فیلم «چرا گریه نمی کنی؟» در این دوره جشنواره نیست.
سیمون سیمونیان ،در پی پرســش هایی از سوی برخی اهالی رسانه
درباره پذیرفته شــدن فیلم «چرا گریه نمی کنی؟» ساخته علیرضا
معتمدی با وجود رونمایی شدن در یک جشنواره اروپایی ،گفت :در
روزهای اول ،ارزیابی اثار متقاضی حضور در جشنواره ،مساله این فیلم
در شورای سیاستگذاری جشنواره مطرح و مقرر شد که فیلم در صورت
انتخاب ،در بخش مسابقه حضور داشته باشد .او یاداور شد :پیش تر نیز
فیلم های مختلفی با شرایط مشابه در بخش سودای سیمرغ جشنواره
پذیرفته شد ه بودند که از ان جمله می توان به فیلم های مطرحی چون
«خون بازی» (در دوره بیست و پنجم)« ،تی تی» و «خط فرضی» (در
دوره سی و نهم) اشاره کرد که با شرایط مشابه ،قبل از جشنواره فیلم
فجر در جشنواره های داخلی یا خارجی شرکت کرده بودند اما حضور ان
فیلم ها در جشنواره فیلم فجر بالمانع اعالم شده بود/.صباخبر
سرزمین خیالی من؛ در خانه هنرمندان
شهباز امشب در شبکه یک سیما
نسیم با فیلم ،100به تفاهم رسیدند
نشست امضای تفاهم نامه میان سیزدهمین جشنواره بین المللی «فیلم »100و
شبکه نسیم با حضور حمیدرضا جعفریان رئیس شورای سیاست گذاری این جشنواره
و رئیس سازمان ســینمایی سوره ،محمدرضا خوشــرو مدیر شبکه نسیم و یوسف
منصوری دبیر جشنواره «فیلم »100روز چهارشــنبه پنجم بهمن ماه در سازمان
سینمایی سوره برگزار شد .یوسف منصوری دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم 100در
ابتدای این مراسم ضمن بیان این نکته که شبکه نسیم در حوزه حمایت از هنرمندان
جوان و کارهای طنز صاحب اعتبار و مرجع است گفت :طبق تفاهم نامه ای که امضا
می شود ،شبکه نسیم در اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم 100یک اعتبارنامه
ساخت اثر طنز تا سقف 500میلیون ریال به یک اثر منتخب شبکه نسیم از میان اثار
راه یافته به جشنواره فیلم 100اهدا خواهد کرد .منصوری در ادامه گفت :همچنین این
شبکه سه اعتبارنامه تا سقف 500میلیون ریال در رویداد پرتاب (پیچینگ) جشنواره
فیلم 100به سه ایده منتخب طنز اهدا خواهد کرد.
در ادامه این نشست محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم با تاکید بر این نکته که
فیلم های کوتاه همیشه مورد استقبال مردم و پخش کننده ها بوده و می تواند رنگ
بستر پخش را متنوع کند گفت :به عنوان یک شبکه که کارکرد و ماموریتش تفریح و
سرگرمی است و اساسا جنس کنداکتور ان به گونه ای است که برنامه های بلند خیلی
در ان جایی ندارد ،از ساخت فیلم های کوتاه استقبال می کنیم و همین االن هم پخش
تعدادی از برگزیده های دوره های قبل جشنواره فیلم 100در بین برنامه های شبکه
نسیم در کنداکتور ما قرار گرفته است.
سیزدهمین جشنواره فیلم 100به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان
سینمایی سوره نهم تا دوازدهم اسفند برگزار خواهد شد.
مجموعه تلویزیونی «شهباز» از امشب 8بهمن ماه ساعت22:15
از شبکه یک پخش می شود .این سریال که در گروه فیلم و سریال
شبکه پنج سیما تولید شده است هر شب ساعت 23نیز روی انتن
این شبکه خواهد رفت« .شــهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی،
تهیه کنندگی امیرحسین اشتیانی پور و مهدی علی نقی پور در ژانر
پلیســی معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری در 30
قسمت 42دقیقه ای تهیه و تولید شده است« .شهباز» روایت زندگی
دختری به نام نجوا دانشجوی نخبه درحوزه برنامه نویسی رایانه است.
او به دلیل کنجکاوی و دانش فوق العاده خود ارتباطات گسترده ای در
فضای وب پیدا کرده و معتقد است مرگ دوست صمیمی اش تصادف
نبوده و پای شبکه مخفی خرابکارانه اینترنتی ،به نام ارغوان در میان
است .تصویربرداری سریال «شهباز» از بهمن سال گذشته شروع و
اوایل اذرماه به اتمام رسید .این سریال به دلیل محتوای سابیری از
جلوه های ویژه رایانه ای زیادی برخوردار است/ .فارس
اواتار ،2به دنبال پیشی گرفتن از رقبا
«اواتار :راه اب» با ادامه فروش جهانی خود توانست جایگاه پنجمین
فیلم پرفروش تاریخ سینما را از ان خود کند .دومین فیلم «اواتار» در
ادامه فروش جهانی اش با رسیدن به رقم فروش ۲.۰۵۴۷میلیارد دالر
توانست فیلم «انتقام جویان :جنگ ابدیت» را هم پشت سر بگذارد و به
پنجمین فیلم پرفروش تاریخ بدل شود .فیلم دیزنی /قرن بیستم روز
چهارشنبه با فروش ۸.۸میلیون دالر توانســت از رقم فروش ۲.۰۵۲
میلیارد دالر «انتقام جویان :جنــگ ابدیت» مارول جلو بزند .این فیلم
اکنون در ســطح بین المللی ۱.۴۵۱میلیارد دالر فروخته و چهارمین
فیلم پرفروش تاریخ در خارج از امریکاست و با فروش ۶۰۳.۴میلیون دالر
در داخل امریکا در رتبه ۱۳پرفروش ترین فیلم های امریکا جای دارد.
چین با پرداخت ۲۳۲.۸میلیون دالر برای تماشای این فیلم بیشترین
استقبال را از «اواتار :راه اب» در سطح بین المللی کرده است.اگر «اواتار
»۲بتواند همچنان فروش خودش را افزایش دهد فیلم بعدی که از سر
راهش برمی دارد «جنگ ستارگان :نیرو برمی خیزد» است/.مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
اخرین امار فروش سینماها قبل از جشنواره فجر
در استانه برگزاری جشنواره فیلم فجر سه فیلم تازه اکران شــده در سینماها به فروش ۱۰میلیارد
تومانی نزدیک شدند .امار ثبت شده در ســامانه مدیریت فروش و اکران سینما تا ظهر هفتم بهمن ماه
فروش این سه فیلم جدید روی پرده به شرح زیر است « :چپ ،راست» ۱۰۶ :هزار و ۳۳۰نفر تماشاگر و
سه میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان« ،مالقات خصوصی» ۱۸۹ :هزار نفر تماشاگر و ۶میلیارد و ۳۵۰میلیون
تومان« ،پالتو شتری» ۴ :هراز و ۴۱۰نفر تماشاگر و ۱۴۶میلیون تومان
در حال حاضر میزان فروش کل سینمای ایران در ســال ۱۴۰۱به رقم ۳۵۶میلیارد تومان رسیده و
۱۱میلیون و ۵۸۴هزار نفر هم از ابتدای سال به تماشای فیلم های اکران شده در سینماها رفته اند/.ایسنا
یادگار جنوب اماده شد
با پایان مراحل فنی ،فیلم سینمایی «یادگار جنوب» به تهیه کنندگی مجتبی رشوند اماده نمایش در
ل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد .فیلم سینمایی «یادگار جنوب» دومین ساخته حسین
چه
دوماری و پدرام پورامیری که کام ً
ال در بخش خصوصی ساخته شــده ،فیلمی عاشقانه است که اوایل
تابستان امسال در تهران ،گرمسار و قشم فیلمبرداری شده است .حسین دوماری و پدرام پورامیری نگارش
۲اثر «شنای پروانه» و سریال «یاغی» را در کارنامه خود دارند .همچنین فیلم قبلی این ۲کارگردان جوان
ی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ
با عنوان «جاندار» که در سال ۹۷ساخته شد ،در س
بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو شد/.مهر
تالش تازه ای برای شناسایی استعدادهای برجسته
رئیس سازمان امور سینمایی در پیامی به جشنواره ایساتیس تاکید
کرد جشنواره های منطقه ای فرصت و بزنگاه خوب و مغتنمی برای به
اشتراک گذاشتن تجربیات هنری و سینمایی در ظرف فیلم کوتاه است.
محمد خراعی رئیس سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی به جشنواره منطقه ای فیلم عکس سینمای جوان یزد پیام داد.
متن این پیام به شرح ذیل است:
«یزد شهری که من می شناســم در درازنای تاریخ مهد بزرگان و
اندیشمندان با فضیلتی بوده اســت که پویایی و بالندگی فرهنگی و
علمی کشــور مرهون زحمات و خدمات علمی انان است .شیرینی
و حالوت یزد و یزدی ها عالوه بر شــیرینی های سنتی این شهر ،در
انبوهی از کتاب ها و مواریث فرهنگی ایران زمیــن و نیز کالم و قلم
هنرمندان ،دانشمندان و فرهیختگان ان چشیدنی و قابل درک است.
دارالعباده و دارالمومنین یزد این زیستگاه زیبا و غنوده در کنار کویری
سحرانگیز ،مهد پرورش مردان و زنان شاخصی از گذشته تا حال بوده
است که در ادامه به برکت درخشــش هنرمندان جلوه و نمود بارزی
یافته است .حاال در کنار بافت و خانه های تاریخی و بادگیرهای یزد،
جریانی شــورانگیز برای افرینش انواع محصوالت فرهنگی و هنری
دیده می شود تا یزد محصور و محدود در نمادها و نشانه های تاریخی
نماند .مروری بر کارنامه سینمایی سینماگران یزدی نشان می دهد
که یزد می تواندکانونی برای نمایش جذابیت های معنوی و نمایش
تحسین برانگیز نبض زندگی در پرتو ایمان به خدای متعال و فرهنگ
ناب اسالمی در قاب تصویر باشد.
به صدا در امدن زنگ جشــنواره های منطقه ای سینمای جوان
بعد از سال ها وقفه ،اعتنای دوباره به ظرفیت های استانی و منطقه ای
و تالش تازه ای برای شناســایی اســتعدادهای برجسته و کمک به
دیده شــدن حاصل خالقیت و کوشــش فیلمســازان کوتاه است.
اجتماع بزرگ فیلمسازان چند استان کشور که چون حلقه ای نگین
شنبه 8بهمن 1401شماره 1362
3
درخشــان یزد را در برگرفته اند ،گویای این پیام و نکته است که در
نبود فرصت های کافی برای دیده شــدن فیلم کوتاه اعم از مستند و
یا داستانی ،جشنواره های منطقه ای فرصت و بزنگاه خوب و مغتنمی
برای به اشتراک گذاشتن تجربیات هنری و سینمایی در ظرف زیبای
فیلم کوتاه است .در گذشته جشنواره های منطقه ای گذرگاهی برای
شناسایی و معرفی فیلم های برتر به جشنواره ملی و بین المللی فیلم
کوتاه بود و از این پس نیز برای اعتبار بخشــیدن به جشــنواره های
منطقه ای و تقویت انگیزه حضور فیلمسازان و شرکت هنرجویان دفاتر
انجمن سینمای جوان ایران در این جشــنواره ها باید نظام تشویقی
مناسبی را طراحی نمود و به اجرا گذاشت .انتشار ایین نامه و فراخوان
جشنواره ای منطقه ای یزد در ماه های گذشــته نشان از نیازسنجی
و مطالعه برای انجام این اقدام دارد و بــه همین خاطر ارزومندم که
جشنواره به هدف های پیش بینی شده نائل شده و تجربه برگزاری ان
دستمایه ای غنی برای برگزاری جشنواره های مشابه در دیگر مناطق
کشور باشد .چتر جشنواره های منطقه ای ســینمای جوان در ادامه
سنت گذشته به جز فیلم خوشبختانه عکس را در نیز در برمی گیرد تا
بار دیگر نقش بی بدیل هنر عکاسی در کنار سینما مورد توجه قرار گیرد
و بده بستان این دو هنر با یکدیگر در اموزش ها و نخستین تجربیات
عکاسی و فیلمسازی مورد تاکید و توجه قرار گیرد .عکاسی به عنوان
رشــته و هنری مســتقل ،یکی از پیش نیازهای اموزش فیلمسازی
است و کارگردانان و فیلمبردارانی که شــناخت قاب با همه اجزای
زیبایی شناسانه ان را شگرد دارند ،غالباً عکاسان قابلی بوده اند و یا در
فن و هنر عکاسی به قدر کافی تامل و وقوف داشته اند .در پایان برای
همه عکاسان و فیلمسازان جوان و نواندیش در مسیر تجربه اندوزی
ارزوی موفقیــت می کنم و امیددارم ردپای تک تک شــما را در اثار
برجسته فیلم و عکس کشور که گویای فرهنگ زرخیز ایران اسالمی
باشد ،در مجامع معتبر داخلی و خارجی در اینده شاهد باشم/».مهر صفحه 3
4
پرونده
شنبه 8بهمن 1401شماره 1362
گفت و گوی صبا با کارگردانان نمایش «لومیر» و «بیست و سومین جلسه جن گیری انه میشل»
ایرانی هـا راحـت می خن
چهل و یکمین جشــنواره بین المللی تئاتر
فرهومند ناظریان
فجرکشــور با حضور 68گروه نمایشی در سه
گفت و گو
بخش جایزه بــزرگ صحنــه ای ،بین الملل و
مهمان ویژه از اول بهمن ماه 1401کار خود را اغاز کرد ،تعداد
اثار شرکت کننده در بخش نمایش بین الملل 21اثر از کشورهای
عراق ،اسپانیا ،تونس،اردن ،ارمنستان،روسیه،برزیل و 13اثر
نمایشی از ایران بود که در این رویداد با هم به رقابت می پردازند،
خبرنگار صبا با تکســما مونوز هنرمند اسپانیایی کارگردان
نمایش «لومیر» ،و مسعود احمدی کارگردان نمایش «بیست و
سومین جلسه جن گیری انه میشل» از ایران گفتگویی داشته
است که در ادامه می خوانید.
مسعود احمدی:
هنرمند مستقل در یک فضای برزخی
نمایش «بیست و سومین جلسه جن گیری انه میشل» به
نویسندگی و کارگردانی مسعود احمدی از شیراز در دومین
روز جشنواره ،در دو نوبت 17و 19با مدت زمان 85دقیقه در
تاالر سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت .این نمایش بر
پایه داستانی واقعی از یک جن گیری در دهه هفتاد میالدی در
المان است ،دختری به نام انه لیز میشل به تشخیص پزشکان
دچار نوعی جنون و پارانویا می شود که البته کشیش منطقه
اعتقاد به تسخیرشدگی دارد و برخالف نظر پزشکان ،اجازه
جن گیری از طرف کلیسای مرکزی برای او صادر می شود.
همان طور که از نــام نمایش پیداســت ،این نمایش در
ژانر وحشت است ،چه شــد که به این سبک از نمایش روی
اورده اید؟
از سال 1396به سراغ این سبک رفته ام .اول به این خاطر
که حس کردم نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا به این سبک
خیلی کم پرداخت شده ،در حالی که حس ترس هم مانند
احساس های دیگر ادمی ،نیاز به برون ریزی و تخلیه شدن
دارد .دوم اینکه ما در شیراز به شدت با کمبود مخاطب تئاتر
مواجه بودیم وبرای جذب مخاطب نیاز به نمایشی تاثیرگذار
داشتیم .بنابراین ،از انجایی که نمی خواستم به سراغ طنز های
سخیف سالن پر کن بروم ،برای پیدا کردن نبض مخاطب به
سراغ ژانر وحشت رفتم .که البته با مخالفت هایی از دوستان
متخصص مواجه شدم که معتقد بودند ژانر وحشت تنها در
قاب سینمایی و فیلم به نتیجه می رسد چرا که انتقال حس
ترس نیاز به ملزوماتی دارد که از مســیر تکنیک های فنی
سینمایی می گذرد .اما بعد از چند ماه تمرین در همین ژانر
خوشبختانهنتایجعکسیگرفتیممبنیبراینتجربهکهحتی
نمایش می تواند تاثیر گذار تر از سینما در این ژانر فعالیت کند.
در ادامه استقبال خوب مخاطب را شاهد بودیم به همین دلیل
دو نمایش دیگر هم در همین ژانر کارگردانی و به اجرا بردم
«شیاطین را فرا بخوان» و «جن زده زیر لیل» بود که هر دو با
اقبال تماشاگر مواجه شد.
چرا برای القای حس وحشت به سراغ مولفه های ایرانی و
وطنی از این ژانر نرفتید؟
اتفاقا رویداد نمایشی «جن زده زیر لیل» در جنوب ایران
می گذرد و داســتان جن و ارواحی را روایت می کند که زیر
درخت لیل خانه دارند .البته این نمایش براساس یک قصه
ایرانی است و پایه ای در واقعیت نداشت.
نمایش های شــما با این موضوعات و مضامین چه معنا و
ی را به مخاطب متبادر می کنند؟
اگاه
قصد اولیه ما در این نمایش ســرگرم کنندگی مخاطب
عام اســت .اما در این میان برون ریزی احساس های نهفته
مخاطب حین اجرای نمایش ،در کنار تماشــای جمعی به
خودی می تواند جنبه ای ائینی را به همراه داشــته باشد .و
همچنین درگیر کردن احساس ترس و هیجان تماشاگر که
کارگردان های دیگر به سراغ ان نرفته بودند .کما اینکه بعد از
اجرای اول نمایش انه میشل مخاطبان تئاتر در شیراز پیگیر
هستند که تئاتر ترسناک دیگری در دست اجرا دارم یا خیر .و
منتظر اجراهای بعدی من در این ژانر بودند .از نظر فلسفی هم
نمایشانهمیشلحولمحورموضوعتسخیر شدگیاست،که
می تواند در زیر متن حامل این پیام باشد که تسخیر شدگی
انسان توسط نیروها و انرژی های شر ،سرنوشت محتومی را
درپی دارد .اینکه انسان در این دنیای روزمره و گرفتاری ها
گاهی ممکن است چنان خدا را از یاد برده باشد که به یکباره
با موجودی از خود روبرو می شود که دیگر خودش نیست و
کنترلی بر او ندارد.
ایا در پایان این نمایش ممکن نیســت ،خدا به عنوان
موجودی ترسناک در ذهن مخاطب مجسم شود؟
ما در طول کار سعی کردیم این اتفاق رخ ندهد ،وجود خدا
نقطه اثبات اهریمنی چون شیطان است .به این معنی که اگر به
خدا اعتقاد داریم وجود شیطان را هم باید بپذیریم.
دراین نمایش ساختار و قواعد درام کالسیک رعایت شده
بود ،و از همه مهم تر اینکه قصه گو بود و روایت خود را در یک
بازه زمانی کوتاه که متناسب با قاب صحنه ای تئاتر است ،بیان صفحه 4
پرونده
ندنـد
سال به سال ضعیف تر شده اســت ،شاید یکی از دالیل این
اتفاق سیاستگذاری های تئاتر استان ها در انتخاب نمایش
اســت ،مثال انجمن های تصمیم گیرنده ممکن است گاهی
سلیقه ای عمل کرده وهمین امر مانع از راه یابی تئاترهایی
با موضوع ازاد به مراحل بعد شود .خود جشنواه نیز در یک
حرکت چند ساله با انتخاب بیشــتر کارهای موضوعی با
مفاهیم جنگی ،تاریخی ودینی باعث شده است که شکل
جشنواره ازاد تئاتر فجر به سمت جشنوار ه موضوعی سوق
داده شود ،چرا که مخاطبان وهنرمندان تازه کار الگوی خود
را از جشنواره های ســال قبل و کارهایی راه پیدا کرده به
مرحله مسابقه صحنه ای می گیرند ،در صورتی که جشنواره
ایثار ،مقاومت و صاحبدالن خودشان برای تکریم این نوع
نمایش های موضوعی تشکیل شده اند .در واقع کارگردان های
تازه کار وقتی می بینند با این شکل از نمایش ها می توانند در
فجر حضور پیدا کنند ،به سراغ این موضوعات می روند .که در
نهایت باعث می شود که تماشاگر فجر دلزده و خسته از تکرار
موضوعات مشترک در نمایش ها شود.
با این حساب نمایش انه میشل با موضوع ازاد در ژانری
کامال متفاوت ،چطور به جشنواره راه پیدا کرده است؟
نمایش من در بخش مسابقه بین الملل است ،ضمنا زمان
بازبینی من با سه بازیگر مطرح ایوب اقا خانی در نقش دکتر،
رامین راستاد در نقش کشیش و بهاره رهنما را درنقش اجرا
رفتم ،که در تصمیم گیری داوران تاثیر گذار بود .البته امسال
به خاطر بی مهری برخی هنرمندان نسبت به تئاتر از استان
فارس در مجموع 4نمایش برای بازبینی جشنواره فجر ارسال
شد ،در صورتی که در سال های گذشته اینگونه نبود و با توجه
به وسعت و جمعیت این استان اثار بیشتر و با کیفیت تری به
جشنواره ارسال می شد که البته با برخوردهای سلیقه ای
شاهد این بودیم که کارهای بهتر راه پیدا نمی کردند و خط
می خوردند .شاید الزم اســت دولت برای هنرمندان بستر
بهتری برای مشارکت حرفه ای و پویاتر فراهم کند.
از نظر شما دولت چه بستری را باید برای هنرمندان فراهم
کند؟
امنیت ،هنرمند در ایران امنیت ندارد ،امنیت اقتصادی
و پذیرفته شــدن ،تا هنرمند بدون حواشی و سانسور روی
خلق اثر هنری متمرکز شود .هنرمند باید برای اینکه بتواند
گام های بلند بردارد نیاز بــه یک امنیت همه جانبه در تمام
وجوه کاری اش دارد.متاسفانه هنرمندان امروز در نا امن ترین
حالت ممکن به سر می برند.
در حال حاضر ،این نا امنی که متوجه هنرمندان اســت،
چگونه شکل گرفته است؟
در واقع هنرمند مستقل که در یک فضای ناامن از طرف
مسئولین بود حاال در فضای نا امن تری از طرف مردم قرار
گرفته است .در حال حاضر هنرمند مستقل در یک فضای
برزخی به شدت غم انگیز گیر افتاده است.
می کرد ،اما بارمعنایــی و مفهمومی تازه ای را برای مخاطب
نداشت ،با این حساب ممکن است در اینده اثاری را در این
ژانر کارگردانی کنید ،که مفاهیم تازه تری برای مخاطب داشته
باشد؟
بله ،حتما در صورتی که نزدیک شدنم به معناگرایی من را از
مسیر اصلی ام که درگیر کردن حس ترس مخاطب و سرگرم
کنندگی اوست ،دور نکند.
ارزیابی شما در حضورهای قبلی و حضور امسال تان در
رویداد فجر از نظر استقبال مخاطب و کیفیت اثار شرکت
کننده چیست؟
من عالوه بر امسال ،دو سال دیگر در فستیوال فجر شرکت
کرد هودوباردربخشنمایشنامه نویسیجشنوارهفجرکاندید
شده ام .از نظر من کیفیت نمایش های ارائه شده در تئاتر فجر
بااینحسابشمابهعنوانیکهنرمندمستقلچگونهاین
فضا را مدیریت می کنید؟
قرار بود نمایش جن گیری را در تهران اجرا ببرم ،شرایط
جدید ،تحریم و ...باعث شد حدود 200میلیون ضرر کنم و برای
جبران ان پس اندازم را از دست دادم .در نهایت اگر عاشق و
شیفته تئاتر نبودم ،خیلی وقت پیش باید ان را برای همیشه
کنار می گذاشتم .در حال حاضر باید بجنگیم و ببینیم تا کجا
می توانیم در این فضا ادامه بدهیم.
ایا نمایش جن گیری را در تهران اجرا خواهید برد؟
خیر ،برای انجام این کار به مشکالت متعددی برخوردم
اول اینکه سالن شــهرزاد هزینه ای را برای اجاره سالن در
نظر گرفت که حتی اگر بلیت های نمایش فروش برود باز هم
احتماال به سالن بدهکار خواهم شد .سالن های دیگر هم در
کمال تعجب شرایط شان به گونه ای است که در هر روز 4نوبت
اجرا دارند با این حساب من باید هر روز در 30دقیقه ،دکورم را
جمع و دوباره نصب می کردم که شدنی نبود .این همان نا امنی
برای هنرمند بود که پیشتر درباره ان گفته بودم .اینکه سالن
شنبه 8بهمن 1401شماره 1362
5
های دولتی در اختیار افراد خاصی است و سالن های خصوصی
هم به صورت نا منصفانه ای با ایجاد شرایط سخت در این بازار
جوالن می دهند.
تکسما مونوز:
حرکات تئاتر در همه جای جهان ،مشترک است
نمایش «لومیر» به معنای سبک ،به کارگردانی و بازیگری
تکسما مونوز هنرمند اسپانیایی ،شامگاه پنج شنبه ( ۶بهمن)
در تاالر چهارسو مجموعه تئاتر شهر در دو سانس با استقبال
مخاطبان روی صحنه رفت .این نمایش به شکل تک بازیگر
و به صورت تعاملی با مخاطب اجرا شد و داستان ان درباره
پسری است که ارزومند رســیدن به قطاری است که هیچ
وقت نمی رسد .در همین انتظار تخیالتش را برای تماشاگر
در قالب حرکات و بدون کالم روایت کرده و در این مسیر او با
اسباب های ساده ای مانند یک المپ ،یک ژاکت و کوله پشتی
ما را به مکانهای جادویی ،دوست داشتنی و دنیاهای طنازانه
خود می برد.
ایا پیش از این نیز سابقه حضور در فستیوال های تئاتری
ایران را داشته اید؟
خیر این اولین بار حضورم در فســتیوال ایرانی است و
امیدوارم این تجربه مقدمه ای برای تبادل هنرنمایش بین
ایران واسپانیا باشد ،و مفتخر به میزبانی تئاتر های ایرانی در
اسپانیا باشیم.
ایده شکل گیری این نمایش که تلفیقی از هنر پانتومیم ،
تردستی و اجرای کمدی است چگونه در شما زنده شد ؟
بچه بودم که والدینم در خانه جشنی برای بچه ها تدارک
دیدند در این جشن از یک شعبده باز برای هنرنمایی دعوت
کرده بودند .در پایان جشن ،شعبده باز وقتی متوجه عالقه من
به هنرش شد ،نشانی فروشگاه شعبده بازی در بارسلون را به
من هدیه داد .سریع رفتم پیش پدرم و گفتم :خواهش می کنم
لطف ًا مرا به این فروشگاه ببرید! پدرم مرا به ان فروشگاه برد
و برایم یک وسیله تردستی اسان و یک تاس خرید .در 15
ســالگی اخر هفته ها برای کار کردن به فروشگاه می رفتم
مغازه را جارو و تمیز کردم وانبار را طبقه بندی می کردم .دور
از چشم رئیس ام کتاب های اموزشی جادو را قبل از اینکه به
فروش برســند می خواندم ،بعد از سال ها شروع به ساخت
برنامه های کوچک کردم ،اما پــدر و مادرم اجازه کار در این
حوزه را به من نمی دادند ،بعد از اتمام دانشگاه و تحصیالت ام
تمام انرژی خود را برای خلق دنیای خود متمرکز کردم .من
شیفته بازی باحرکات برای رسیدن به مفاهیم کمدی ،بدون
استفاده از کالم هستم.
تحصیالت شما در چه شاخه ای بوده است؟
تحصیالتم در کنســرواتوار ،میم و پانتومیم و حرکات
نمایشی و تردستی بود.
عکس العملتماشاگران ایرانی راباتوجه به اینکهمی گویند
ایرانی ها دیر می خندند چگونه بود؟
در ابتدا این فکر را می کردم ،اما در اجرا خودتان دیدید که
چگونهباحرکاتبدنیصدایخندهسریعتماشاگرشنیدهمی
شد معتقدم که ایرانی ها راحت می خندند البته عکس العمل
کشــورها در برخورد با اثر هنری با توجه به فرهنگ شان
متفاوت است ،ممکن است در ایران با تکه ای از نمایش من
بیشتر ارتباط برقرار کرده و خنده بیشتری را شاهد باشم،
اما در کل حس رد و بدل شده در همه جا یکسان است.چرا
که تئاتر در همه جای جهان ،دارای حرکات مشترک است،
شاید کشورهای مختلف جهان در سیاست دارای دیدگاه های
مختلفی باشند ولی همگی در احساسات ،مشترک و یکسان
هستند و می توان همه احساسات را روی صحنه با هم یکی
کرد.
ایران را چطور دیدید؟
در همین دو روز اول اقامتم در ایران ،اشــنایی بیشتری
با هنر ایران پیدا کرده ام و امیدوارم برای سال بعد بتوانم با
نمایش های بیشتری در جشنواره های تئاتر ایران شرکت کنم. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
شنبه 8بهمن 1401شماره 1362
«والدیمر پوتین کیست» منتشر شد
«والدیمیر پوتین کیســت» نوشــته ناتالیا گیورکیان ،ناتالیا تیماکووا و اندری کالسنیکوف از سوی
انتشارات ققنوس منتشر شد .این کتاب تالش دارد به این سئوال پاسخ دهد که پوتین که بود و به چه کسی
تبدیل شد؟ عمده کتاب هایی که این روزها درباره پوتین منتشر می شوند ،می کوشند به پرسش دوم پاسخ
دهند ،یعنی پاسخ به کیستی پوتین .غرض این کتاب اما به کلی متفاوت است .نویسنده کوشیده است
پوتین را از تولد تا استانه تبدیل شدن به پوتینی که اینک دیگر می شناسیم بررسی کند و خواننده در سطر به
سطر این کتاب درگیر یک ارزیابی است .ارزیابی اینکه او چه در سر داشته است ،یا با چه دعاوی ای به قدرت
رسیده است .این کتاب با ترجمه مژگان صمدی حاصل گفت وگوی 6ساعته مولفان با پوتین است/.تسنیم
راز کشتی تاریخی کشف شد
ویرانه های کشتی که در انگلستان کشف شده است به عنوان بقایای یک کشتی قرن هفدهمی هلندی
شناسایی شد .بقایای بسیار سالم از کشتی که پیش تر با عنوان «ویرانه های کشتی ناشناخته ایست بورن»
شناخته می شد ،در نهایت به عنوان کشتی جنگی هلندی متعلق به قرن هفدهم شناسایی شد .این کشتی
گ دوم انگلستان و هلند نقش داشت .بقایای این
«کلین هلندیا» نام داشت و در تمامی نبردهای بزرگ جن
کشتی نخستین بار در سال ۲۰۱۹درحالی کشف شد که از سال ۱۶۷۲میالدی در عمق ۳۲متری دریا قرار
داشت .با توجه به شواهد و اطالعاتی که از درخت گاه شماری نمونه های چوب کشتی ،به دست امده ،می توان
نتیجه گرفت که کشتی جنگی فوق در سال ۱۶۵۶ساخته شده و متعلق به دریاساالری روتردام است/.ایسنا
در زمینه تهاجم فرهنگی کم کار کرده ایم
دومین جلسه شورای ســاماندهی اثار هنری
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در موزه
هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
مهرداد باقری پبدنی رئیس ســازمان فرهنگی
هنری شهرداری تهران در این جلسه ،ساماندهی
اثار هنری شــهر تهران و مصرف هنری جامعه را
از ماموریت های اصلی سازمان دانست و افزود :ما
اکنون میراث دار اثار و محصــوالت فرهنگی و به
صورت خاص ،اثار تجسمی هســتیم که در ادوار
مختلف و به طرق مختلف به سازمان فرهنگی هنری
منتقل شده است و عموماً متولی مشخص و دارای
ماموریت نداشته است.
وی گفت :بر همین اســاس ،وضعیت موجود و
اثاری که اکنون در اختیار ســازمان است ،نیاز به
ســاماندهی جدی دارد و با توجه بــه اهمیت این
موضوع ،یکی از اصلی ترین ماموریت های ما بحث
ساماندهی اثار و تشکیل این شورا است.
باقری ضمن قدردانی از حمایت رئیس شورای
اسالمی شهر تهران از این طرح گفت :امیدواریم در
این مسیر کار خیری برای فضای هنری مردم شهر
تهران رقم بخورد.
در فضای جنگ فرهنگی هستیم
عبدالحمید قدیریان ،هنرمنــد نقاش و طراح
در این نشست گفت :ما در فضای جنگ فرهنگی
هســتیم و این جنگ در نهادی چون شــهرداری
جدی تر است چرا که با مردم به صورت مستقیم در
ارتباط است .لذا نگاه شهرداری باید در این زمینه
یک نگاه استراتژیک باشــد و از هنر به عنوان ابزار
مناسب تاثیرگذاری استفاده کند.
وی افزود :ما در بحث فرهنگی عقب هســتیم.
تحول باید در نگاه فرهنگی اتفاق بیفتد و توســط
نهادهایی مثل شهرداری که در تعامل مستقیم با
مردم هستند به جامعه تزریق شود.
بازار ،تشنه محصوالت فاخر است
محمد زرویی نصراباد ،عضو دیگر این شورا در
ادامه این نشســت عنوان کرد :نگاه کالن فرهنگی
باید ناظر بر دو موضوع باشد .هم به مخاطب توجه
کند و هم به هنرمند .این موضوع مهمی است که ما
هنرمند را تشویق به خلق اثر کنیم .چراکه این اثار
تبدیل به سند تاریخ هنری ما می شود .بازار نیز تشنه
تولید محصوالت فاخر و با کیفیت اســت .لذا باید
جایگاهی ایجاد کنیم که موضوع خلق اثار هنری
تفاوت میان شایعات و اخبار جعلی
معاون اموزش انجمن سواد رســانه ای ایران گفت :برای تشخیص
اخبار جعلی از واقعی ،تکنیک های متعددی وجود دارد .اولین روش
این است که در نظر بگیریم که رسانه ها هیچگاه بی طرف نیستند و لذا
ما خودمان باید موثق بودن منابع ان را بررسی کنیم .منبع بسیاری از
اخبار در فضای مجازی مشخص نیست.
لیال وصالی ،معاون اموزش انجمن سواد رسانه ای ایران با حضور در
برنامه سالم تهران در خصوص یادگیری سواد رسانه ای و اخبار جعلی
سخن گفت .او در این برنامه با توضیح تفاوت های میان شایعات و اخبار
جعلی گفت :ما با اعمال مهندسی معکوس در فضای مجازی می توانیم
پیامی که تحت تاثیر ان قرار می گیریم را تشخیص دهیم.
تفاوت میان شایعات و اخبار جعلی وجود دارد .شایعات بر اثر کمبود
اطالعات صحیح به وجــود می اید اما در اخبار جعلــی لزوما چنین
نیســت و افرادی وجود دارند که با هدف خاصی به تولید اخبار کذب
می پردازند/.فارس
ارزشمند را نیز در برگیرد.
موزه ها باید اثار متنوع داشته باشند
مهدی چمران ،رئیس شورای اسالمی شهر تهران
در این نشست ضمن قدردانی از تشکیل این شورا
گفت :خوشــحالیم که این دغدغه بین هنرمندان
ما وجود دارد .دغدغه ای کــه باید در میان تمامی
جامعه ،گسترش پیدا کند.
وی افزود :ما نباید در مورد اثار هنری جداسازی
کنیم .موزه باید متنوع باشد و از نظر پراکندگی نیز
در نقاط مختلف شهر وجود داشــته باشد .به این
کشف قدیمی ترین مومیایی در مصر
باستان شناسان مصری از کشف مقبره ای باستانی در نزدیکی قاهره
خبر دادند که مومیایی داخل ان احتماال قدیمی ترین و کامل ترین
مومیایی است که تاکنون در این کشور کشف شده است .این مومیایی
۴,۳۰۰ساله درحالی کشف شد که در بخش انتهایی یک داالن ۱۵
متری قرار داشت« .زاهی حواس» سرپرست گروه باستان شناسان
به خبرنگاران اعالم کرد که این داالن بخشی از مجموعه مقبره های
باستانی است که قدمت ان ها به دودمان پنجم تا ششم «پادشاهی
کهن» مصر می رســد و اخیرا در نزدیکی هرم پلکانی سقاره کشف
شدند .این مومیایی مردی به نام «هکاشپس»است که با ورقه ای از
طال پوشانده شده و در تابوت دان ســنگ اهکی قرار داشت« .زاهی
حواس» بیان کرد« :سرم را به تابوت دان نزدیک کردم تا درون ان را
ببینم؛مومیاییزیبایمردیکهکامالباالیه هایطالپوشاندهشدهبود
در ان قرار داشت .ممکن است این مومیایی قدیمی ترین و کامل ترین
مومیایی باشد که تاکنون در مصر کشف شده است/».ایسنا
صورت ،مخاطب در هر جای شهر به اثار متنوعی
دسترســی دارد و این یک مزیت است .چمران بر
لزوم فعالیت در حــوزه فرهنگی تاکید کرد و ادامه
داد :ما در زمینه تهاجم فرهنگی کم کار کرده ایم.
نقطه ای که بسیار مهم است و همواره مورد بحث
بوده است .در همین راستا ما باید تا جای ممکن هنر
انقالبی را تعمیم دهیم .حتی در فضای مجازی نیز
که امروزه بستر بسیار مهمی برای جذب فرهنگی
جوانان است ،باید ورود کنیم و یک پایگاه قوی هم
در فضای مجازی برای نمایش اثار ایجاد کنیم/.مهر
اعتراضات کار خودشونه
نمایشگاهیبانام«کارخودشونه»نمایشپوسترهاییبانقداعتراضات
اخیر ،از هفته دوم بهمن میزبان عالقه مندان به هنرهای تجسمی خواهد
بود .نمایشگاه پوستر «کار خودشــونه» با نمایش اثار محمدحسین
نیرومند با موضوع نقد اعتراضات و اغتشاشات ۷۰روزه ،دوشنبه (دهم
بهمن) ســاعت ۱۱در گالری ابوالفضل عالی افتتاح می شــود و تا ۲۶
بهمن شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹تا ۱۸میزبان عالقه مندان است.
محمدحسین نیرومند ،کاریکاتوریست و طراح گرافیک مطرح کشور
است که طی سال ها فعالیت هنری در زمینه کاریکاتور موفق به دریافت
گواهینامه درجه یک هنری -معادل دکترا -از وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی و نشان عالی تجسمی از جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی
فجر شده است .تدریس و اموزش در دانشکده هنرهای زیبای سازمان
صدا و سیما ،مشــاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی ،مدیرعامل
انجمن سینمای انقالب و دفاع مقدس و ...بخشی از فعالیت های نیرومند
در عرصه علمی -هنری و فرهنگی کشور تا به امروز بوده است/.ایرنا صفحه 6
شنبه 8بهمن 1401شماره 1362
خرب فرهنگ و هرن
«هراس عقرب از مرگ» در کتابفروشی ها
رمان «هراس عقرب از مرگ» نوشته هادی خورشاهیان منتشر شد .در نوشته پشت جلد کتاب می خوانیم:
اکبر در حالی که به گردن علی رضا ُزل زده بود ،ارام به او نزدیک شد .علی رضا از جایش تکان نمی خورد و حتی
سعی می کرد نفس هم نکشد ،ولی به خوبی متوجه سرعت ضربان قلبش می شد .ضربان قلبش به حدی سریع
و محکم بود که فکر می کرد دارد تکان تکان می خورد و همین طور هم بود ،چون به شدت نفس نفس می زد.
عرق از شقیقه هایش روی صورتش به راه افتاده بود .رمان «هراس عقرب از مرگ» نوشته هادی خورشاهیان
در ۲۲۲صفحه با شمارگان ۱۰۰۰نسخه و با قیمت ۱۱۰هزار تومان در نشر پرنده منتشر شده است .هادی
خورشاهیان در پانزدهم شهریور سال ۱۳۵۲در گنبدکاووس ،بزرگ شده نیشابور و ساکن تهران است/ .ایسنا
بزرگترین دیوارنگاره کشور رونمایی شد
بزرگترین دیوارنگاره کشور با طرحی از اســکناس هزار تومانی و با شعار «اعتبارش به اراده هاست»
رونمایی شد .بزرگترین دیوارنگاره کشــور با طرحی از اســکناس هزار تومانی و با شعار «اعتبارش به
اراده هاست» صبح پنجشــنبه ۶دی ماه رونمایی و نصب شد .با توجه به التهابات اقتصادی کشور ،گویا
این دیوارنگاره قصد دارد توجه مردم و مسئوالن را به توان داخلی برای حفظ ارزش پول ملی جلب کند.
دیوارنگاره میدان انقالب را سازمان زیباسازی تهران با مشارکت سازمان تبلیغات اسالمی در سومین
سالگرد شهادت شهید سلیمانی رونمایی کرد که اولین دیوارنگاره روز ۱۲دی ماه ،همزمان با سومین
سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی با طرحی از حاج قاسم و یارانش نصب شده بود/.مهر
بودجه هایفرهنگیصحیحتقسیمشوند
مهدی صالحیار گفت :نمایش هایی با موضوعات دفاع از خاک ،دفاع
از میهن و دفاع از هویت و فرهنگ هر کشور جزو نمایش های جذاب
و مخاطب پسند است.
مهدی صالحیار کارگردان و نویسنده نمایش «مام» در مورد قصه
و درون مایه نمایشنامه گفت« :این نمایش از یک قصه بومی و محلی
بسیار قدیمی برداشته شده است که داستانی مربوط به اتحاد مردم
در منطقه اذربایجان اســت؛ زمانی که دشمنان می خواهند خاک و
ن مناطق را غصب کنند .این نمایش به صورت فرم اجرا
مزارع اهالی ا
می شود و کاری موزیکال و شاد است که مخاطب پسند خواهد بود».
او توضیح داد« :در این گروه نمایشــی پتانســیل های با ارزش
فیزیکال وجود دارد .برای چندمین بار است که این گونه نمایش ها
را اجرا می کنم و تا پیش ازاین کار ۷تا ۸نمایــش به این نحو دارم و
به دنبال موضوعاتی هستم که بتواند با این زبان ،ژانر ،سبک و سیاق
اجرا کنم».
صالحیار گفت« :متن تئاتر محیطی از نظر شکل ،شمایل و خاستگاه
شبیه نمایشنامه صحنه ای است اما چند تفاوت دارد؛ نمایش خیابانی
خیلی گزیده گوست و سریعاً سر اصل مطلب می رود و زمان زیادی
مثل نمایش صحنه ای ندارد و بنابراین سریعاً به سراغ اصل داستان
می رود ،درعین حال که خالصه گویی الزم است یک جذابیتی نسبت
به نمایش صحنه ای داشته باشد تا یک مخاطب گذرا را سریعاً جذب
خود کند و موضوع مطروحه در نمایش قابل درک و ساده برای عموم
مردم باشد».
او افزود« :در اجرای نمایش خیابانی نمی توانیم کاری برای افراد
حرفه ای تئاتر در نظر بگیریم ،قطعاً تعدادی مخاطب عمومی داریم که
باید همین که با او ارتباط برقرار کردید سریع مطالب ما را درک کنند
و به اصل موضوع نمایش پی ببرند».
صالحیار ادامه داد« :ما در تولید نمایشنامه این را در نظر می گیریم
7
که در فضای باز قابلیت اجرا داشته باشــد اما کارگردان با توجه به
موقعیت اجرای نمایش خــود می تواند دخــل و تغییراتی در متن
انجام دهد.
این نویسنده گفت« :بازیگری که در صحنه
اســت از برخی امکانات بهره می برد ولی در
خیابان و اجراهای باز امکاناتی وجود ندارد و
همین مسئله کار بازیگر را سخت تر می کند
و او باید از توانایی های باالیی در بیان ،حس،
گفتار و تمرکز برخوردار باشد».
ایــن هنرمند افــزود« :متاســفانه یکی از
مشکالتی که سال های سال اســت وجود دارد
این اســت که توزیع بســته های حمایتی در
شهرستان ها خیلی کم اتفاق می افتد
و چون تئاتــر خیابانی فروش
بلیت ندارد و متکی به اسپانسر
خصوصی یــا حمایت های
دولتی است وقتی اسپانسر
و حمایت نباشــد طبیعتاً
اجراها یا انجام نمی شود
یا با تعداد کم خواهد بود.
او همچنیــن گفت:
«برای اجراهای خیابانی
مردم را عادت به دیدن
تئاتــر خیابانی نداده ایم
چون تئاترهایی که در
خیابان اجرا می شــود
نیاز دارد که مخاطبش
به تئاتر عادت کرده باشد و ان شرایط و چارچوب تماشا را بلد باشد».
کارگردان نمایش خیابانی «مام» ادامه داد« :یکی دیگر از تفاوت های
ث مجوز گرفتن اجراهاست ،وقتی
اجرا در شهرســتان ها و تهران بح
کاری می خواهد در فضای باز اجرا شود به دلیل این که کارشناسان
ادارات ارشــادی که باید مجوز بدهند ،نســبت به شرایط واقف
نیستند یا قانون شان تعریف نشده است و با نامه نگاری هایی که با
اماکن انجام می شود ،در نهایت می گویند این امکان وجود ندارد.
این شرایط در شهرستان ها سبب شده است کیفیت اجراها و
تعدد در اجراها تحت تاثیر این رویکرد و شــرایط قرار بگیرد؛
تقریباً ۹۰درصد شهرستان ها این مشکالت را دارند ».نویسنده
و کارگردان حاضر در جشنواره بین المللی تئاتر فجر
ادامه داد« :برای تماشاگران در تهران و
محوطه های فرهنگی ان که عادت به
اجراهای خیابانی دارند ان فضاهای
اجرای خیابانی عجیب نیست لذا
کیفیت کار و تعدد اثار در تهران
بهتر و بیشــتر خواهــد بود».
صالحیار گفت« :سال ها است
که خواهش و تمنــا داریم که
دستورالعملی ،قانون و شرایطی
ت وجود داشته باشد تا
در ادارا
فعالیت های میدانی و فضای
باز و تئاترهای این حوزه بیشتر
مورد حمایــت قــرار بگیرد و
بودجه های فرهنگی تعریف شده
در ادارات و شهرداری ها به شکل
صحیح تقسیم شوند/».صباخبر صفحه 7
دوست دارم با «ابراهیم حاتمی کیا» کار کنم
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
مریم ضیغمی محمدی « -اســویتالنا ســوپیلنیاک» بازیگر
اوکراینی سریال «تمام رخ» گفت :دوستانم خیلی عالقه مند بودند تا
بازی من را در سریال «تمام رخ» ،ببینند .برای چند سکانس زیرنویس
اوکراینی درست کرده بودم و برای شان فرســتادم .در اوکراین همه
می گفتند که ای کاش ما می توانستیم به طور کامل سریال را ببینیم
چون خیلی جالب است و از من تقاضا داشتند که قصه هر قسمت کار
را برای شان توضیح دهم.
چهره شــناخته شــده ای بین بینندگان ایرانی است؛ «اسویتالنا
سوپیلنیاک» بازیگر اوکراینی ســریال شبانه «تمام رخ» را می گویم
که بازی اش در نقش برژیت یک جاســوس حرفه ای با وجوه مختلف
شــخصیتی مورد توجه بینندگان قرار گرفته است .او که دانشجوی
دکترای ادبیات فارسی اســت برای اولین بار با بازی مقابل دوربین
«ماهور» پا به عرصه بازیگری گذاشت .با بازی در نقش فلورای سریال
«سرجوخه» با قاب تلویزیون اشنا شــد .بازی خوب و قابل تحسین
«اسویتالنا سوپیلنیاک» در «تمام رخ» سبب شد که با وی درباره بازی
در سریال شبانه شبکه سوم سیما همکالم شویم.
چه شد که از سینما و تلویزیون ایران سر دراوردید؟
از وقتی که یادگیری زبان فارسی را شروع کردم با ایرانی ها زیاد در
ارتباط بودم .در ضمن در دانشگاه کالس هنر و تاریخ سینما ایران هم
داشتیم و بعضی تولیدات ایرانی نگاه کردیم .وقتی که دانشجوی سال
۵بودم به طور اتفاقی با یک ایرانی بازیگردان در دانشگاه اشنا شدم و
برای تست بازیگری فیلم «ماهور» به کارگردانی مجید نیامراد از من
دعوت کرد.
شما زبان فارسی را خیلی خوب صحبت می کنید .از کجا
اموختید؟
من فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی و انگلیسی دارم و در حال
حاضر دکترا هم می خوانم.
با این حال خواندن فیلمنامه و حفظ کردن دیالوگ به زبان
فارسی برای شما سخت نیست؟
با این که زبان فارسی را خوب بلدم ولی در هر صورت زبان مادریم
نیست .برای خواندن فیلمنامه هیچ مشکلی ندارم و فقط کمی زمان
می برد .حفظ دیالوگ حافظه خوبی می خواهد که خدا را شکر برای من
مسئله ای نیست ولی چند بار سر صحنه سکانس تغییر می کرد و متن
جدید را به من می دادند که همان لحظه باید حفظش می کردم و کمی
برام سخت بود.
وقتی پیشنهاد بازی در سریال «تمام رخ» به شما شد ،کدام
ویژگی ان برایتان اهمیت داشت؟
وقتی پیشنهاد بازی در این سریال به من شد ،می دانستم که قرار
است دوباره نقش یک جاســوس را بازی کنم .برای من این مهم بود
که نقشم تکراری نباشد و کاراکترم مثل فلورای سریال «سرجوخه»
نباشد .وقتی فیلمنامه را خواندم فهمیدم که برژیت کامال کاراکتری
متفاوت و بر عکس فلورا خیلی احساساتی است.
تعریف شما از نقش هنگام مطالعه فیلمنامه چه بود؟
هنگام خواندن فیلمنامه ،درد برژیت به من منتقل شد و ان موقع
توانستم تصویری در ذهنم درباره این کاراکتر بسازم .برژیت شخصیت
مبهمی است .از یک طرف شخصیت منفی ولی در عین حال به خاطر
ارمان های بلند مثل عشــق ،کثیف کاری می کند .درست است که
برژیت یک جاسوس و قاتل حرفه ای است ولی به نظرم هر فردی حاضر
نمی شد به خاطر عشقش با تمام دنیا بجنگد.
بر اساس ان چه شــما از نقش درک کردید و ان چه بازی
کردید ،االن که سریال را می بینید ،این نقش در امده و از ایفای
ان راضی هستید؟
بله خدا را شکر با نصیحت و راهنمایی محمود معظمی کارگردان
ســریال و هم مهران مرادی بازیگردان ،ان طور که دوســت داشتم
توانستم نگرانی ها و تضادهای درونی برژیت را ابراز کنم.
همکاری با تیم «تمام رخ» چگونه تجربه ای برای شما بود؟
همکاری با این تیم خصوصا با محمود معظمی تجربه خوبی بود و
من از تک تک عوامل پروژه بابت کار سخت شان سپاسگزارم.
یک خاطره از بازی در این سریال برای مان تعریف کنید؟
یه روز برای فیلمبرداری یکی از ســکانس ها رفته بودیم منطقه
کوهستانی .شب شده بود و من سر صحنه بودم .ناگهان از باالی کوه یک
گرگ امد و زوزه کشید .خیلی ترسناک و تکان دهنده بود ،چون من تا
به حال هیچ وقت گرگ در شرایط طبیعی ندیده بودم.
واکنش ها نسبت به این سریال را چگونه دیدید؟
اکثر فیدبک ها خیلی مثبت بودند و چند روز پیش در اخبار خواندم
که «تمام رخ» پربیننده ترین سریال تلویزیون شده و بابت این خیلی
قضیه خوشحالم ،چون نزدیک به ۵۰نفر و شاید هم بیشتر ،در طول ۲
سال برای ساخت این کار زحمت کشیدند.
معموال سریال های تلویزیونی در شبکه های ماهواره ای هم
پخش می شود .خانواده شما هم توانسته اند سریال های شما
را ببینند؟ نظرشان چیست؟
بله هر شب با خانواده ام پخش زنده شبکه ۳را می بینیم و من برای
انها ترجمه می کنم چون کســی در خانواده ام جز خودم فارسی بلد
نیست .دوستانم خیلی دوست داشتند بازی من را در این سریال ببینند
و برای چند تا سکانس زیرنویس اوکراینی درست کرده بودم و براشان
فرستادم .در اوکراین همه می گفتند که ای کاش ما می توانستیم به
طور کامل ســریال را ببینیم چون خیلی جالب است و از من تقاضا
داشتند که قصه هر قسمت کار را برایشان توضیح دهم.
در بین بازیگران ایرانی دوست و رفیقی دارید؟
بله چند بازیگر ایرانی از دوستان صمیمی من هستند.
کار با کدام بازیگر و کارگردان ایرانی را دوست دارید؟
خیلی ها مورد عالقه ام هستند .ابراهیم حاتمی کیا یکی از ان هاست.
در بین بازیگران ،کار نیکی کریمــی و حمیدرضا محمدی را خیلی
دوست دارم.
اگر باز هم به شما در ایران بازی در سریال پیشنهاد شود،
بازی می کنید؟
همان طور که می دانید اوکراین االن درگیر جنگ با روسیه است.
امیدوارم روابط فرهنگی ایران و اوکراین گسترش یابد و بتوانم فعالیت
هنری ام را در ایران ادامه بدهم .در حال حاضر مشغول کار و نوشتن
پایان نامه ام هستم.
سخن پایانی
از همه کسانی که سریال «تمام رخ» را هر شب دنبال کرده اند و در
شبکه های مجازی کامنت گذاشته اند ،تشکر می کنم / .صباخبر صفحه 8