روزنامه صبا شماره 1360 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1360

روزنامه صبا شماره 1360

روزنامه صبا شماره 1360

‫سه شنبه| ‪ 4‬بهمن ‪ 24 |1401‬ژانویه ‪ 2 |2023‬رجب ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1360‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫تئاتـرخیاابنـی‬ ‫یعنـی منایـش اعتـراض‬ ‫گفت و گوی صبا با نویسنده و کارگردان نمایش های خیابانی‬ ‫راه بی پایان‪ ،‬شوشی و انگشتر و مترس ها‬ ‫بررسی کیفیت سالن های‬ ‫فیلم فجر در استان ها‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫جشنواره‪ ،‬فرصتی برای شناساندن‬ ‫ظرفیت های جدید است‬ ‫صفحه ‪6‬‬ ‫پیش درامد جشنواره ای متفاوت‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه ‪ 4‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1360‬‬ ‫تنوع اقلیمی در جشنواره فیلم فجر نمود دارد‬ ‫یکی از شعارهای مهم دولت در عرصه فرهنگ و هنر‪ ،‬عدالت فرهنگی بوده است‪ .‬عدالت فرهنگی در یک‬ ‫کالمیعنی تمام شهرها و شهرستان های کشور مانند پایتخت از امکاناتبرابربرخوردار باشند وبتوانند ظرفیت‬ ‫خود را در این ساحت با صورت کامل شکوفا کنند‪ .‬چیزی که می توان گفت در شهرهای بزرگ از جمله پایتخت‬ ‫در سال های اخیر دیگر محقق شده است‪ .‬به گفته نیرومند عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر‪ ،‬امسال‬ ‫تنوع اقلیمی خوبی در فیلم های جشنواره وجود دارد به طوریکه می توان از شمال غربی کشور تا جنوب شرقی‬ ‫فیلم های مختلفی را در جشنواره دید‪ .‬از ویژگی های مهم جشنواره امسال‪ ،‬این است که «عدالت فرهنگی» تا‬ ‫حدودی در تولیدات قابل مشاهده است و تنوع اقلیمی نیز در جشنواره نمود دارد‪/.‬تسنیم‬ ‫بررسی کیفیت سالن های فیلم فجر در استان ها‬ ‫در حالیکه کمتر از ‪ ۱۰‬روز به اغاز جشنواره فیلم فجر باقی است‪ ،‬مدیر امور استان های این رویداد اعالم‬ ‫کرد که تمامی استان ها سالن های نمایش جشنواره خود را تعیین کرده اند‪ ،‬بنابراین کیفیت سالن های‬ ‫معرفی شده بخش استانی در حال بررسی است و نتیجه نهایی به زودی اعالم خواهد شد‪ .‬روابط عمومی‬ ‫جشــنواره فیلم فجر گزارش داد که وبینار توجیهی بخش استانی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با‬ ‫حضور دبیر و مدیران جشنواره فیلم فجر و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان ها در محل وزارت‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسالمی به صورت مجازی برگزار شــد‪ .‬چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر‬ ‫همزمان با تهران در ‪ ۳۱‬استان کشور برگزار می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫«برادران لیال» و خطر قاچاق فیلم‬ ‫جواد نوروز بیگی تهیه کننده فیلم «برادران لیال» با اشاره به اینکه در ارتباط‬ ‫ت توصیف‬ ‫با ساخت این فیلم پرونده قضایی برایش تشکیل شده است و با سخ ‬ ‫کردن این تنبیه برای سازندگان یک فیلم می گوید‪ :‬درخواست می کنم با توجه‬ ‫به نمایش نسخه ای تاز ه از فیلم در فرانسه تا یک ماه اینده‪ ،‬شورای پروانه نمایش‬ ‫تکلیف فیلم را برای اکران قانونی داخل کشور مشخص کند‪ .‬این فیلم در دوره‬ ‫گذشته جشــنواره فیلم کن حضور حساسیت زایی داشــت و جایزه فیپرشی‬ ‫جشنواره را از ان خود کرد و حاال قرار است به زودی نسخ ه بلو ِری ان در فرانسه‬ ‫نمایش داده شود‪ .‬این اتفاق امکان دانلود و پخش کپی غیرقانونی فیلم را به وجود‬ ‫خواهد اورد‪ ،‬او ادامه داد‪ :‬پس از پایان جشنواره کن‪ ،‬در چند مرحله طی جلسات‬ ‫حضوری متعدد و نیز به صورت کتبی درخواست دادم که فیلم «برادران لیال»‬ ‫در شورای پروانه نمایش بررسی و شــرایط برای اکران مهیا شود اما واکنش ها‬ ‫نشــان می داد که انگار چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ در حالی که فیلم پروانه‬ ‫ساخت داشت و قاعدتاً باید طبق قانون‪ ،‬در شورای پروانه نمایش بررسی می شد‪.‬‬ ‫تهیه کننده «برادران لیال» در پایان با بیان اینکه «در بخش جنبی جشنواره کن‬ ‫فیلم دیگری با نام «تصور» به کارگردانی علی بهراد داشتم که با هزینه بخش‬ ‫خصوصی ساخته شده و مراحل اصالح ممیزی های ان اعالم شده و امیدوارم‬ ‫به زودی برای اکران اماده شود» اظهار کرد‪ :‬در پایان از تمام افراد و به خصوص‬ ‫وزیر محترم ارشاد که می توانند شرایطی را به وجود اورند تا فیلم «برادران لیال»‬ ‫اکران شود‪ ،‬خواهش می کنم دریغ نفرمایند و بگذارند با نمایش اینگونه فیلم ها‬ ‫رونق به گیشه سینما برگردد‪/.‬ایسنا‬ ‫اواتار ‪ ،۲‬همچنان می تازد‬ ‫«اواتار‪ :‬مسیر اب» در ششــمین هفته اکران عمومی در امریکای‬ ‫شــمالی‪ ،‬هم چنان صدرنشــین جــدول هفتگی گیشــه نمایش‬ ‫سینماهاســت‪ .‬درام علمی تخیلی تازه جیمز کامرون در سه روز اخر‬ ‫هفته با فروشــی ‪ ۲۰‬میلیون دالری این مقام را برای خود حفظ کرد‪.‬‬ ‫فروش کلی فیلم طی این مدت در امریکای شمالی به رقم کالن ‪۵۹۸‬‬ ‫میلیون دالر رسیده اســت‪ .‬بعد از «تاپ گان‪ :‬ماوریک»‪ ،‬قسمت دوم‬ ‫اواتار دومین بالک باستر سینمایی یک سال اخیر است که به فروشی‬ ‫‪ ۶۰۰‬میلیون دالری دست پیدا می کند‪.‬‬ ‫فروش کلی جهانی (امریکا و بقیه کشورهای دنیا) این درام زیست‬ ‫محیطی در حالی به رقم یک میلیارد و ‪ ۹۷۰‬میلیون دالر رسیده که‬ ‫تهیه کنندگان ان مبلغی حدود ‪ ۴۵۰‬میلیــون دالر صرف تولیدش‬ ‫کرده اند‪ .‬قبل از اکران عمومی اواتار ‪ ۲‬تحلیل گران اقتصادی سینما‬ ‫گفته بودند باید حداقل ‪ ۵۵۰‬میلیون دالر در امریکای شمالی فروش‬ ‫کند‪ ،‬تا لقب اثری پرفروش را بگیرد‪/.‬صباخبر‬ ‫بی مادر؛ بهترین فیلم داکا‬ ‫«بی مادر» ساخته ســیدمرتضی فاطمی جایزه بهترین فیلم‬ ‫بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم داکا را از ان خود کرد‪.‬‬ ‫بی مــادر بــه نویســندگی و کارگردانی مرتضــی فاطمی و‬ ‫تهیه کنندگی محمدرضا مصباح و علی اوجی درباره زندگی ارام یک‬ ‫زوج است که با پا فشاری یکی از ان ها روی تصمیم اش‪ ،‬ناخواسته‬ ‫وارد ازمایش ها و دو راهی ها و مخاطرات اخالقی می شود‪ .‬همچنین‬ ‫علی قوی تن برای فیلم «زندگی و زندگی» جایزه بهترین کارگردان‬ ‫بخش سینمای ُاسیا را به دست اورد‪ .‬گفتنی است امسال در بخش‬ ‫رقابت فیلم های اسیایی این رویداد سینمایی «برف اخر»‪« ،‬بدون‬ ‫قرار قبلی»‪« ،‬بی مادر»‪« ،‬روز سیب»‪« ،‬زندگی و زندگی» و «زنانگی‬ ‫ممنوعه» به نمایش گذاشته شد‪ .‬امسال پوران درخشنده فیلمساز‬ ‫ایرانی یکی از داوران بخش رقابت فیلم های اسیایی در این رویداد‬ ‫سینمایی بود‪ .‬بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم داکا از ‪۲۴‬‬ ‫دی تا ‪ ۲‬بهمن ماه در کشور بنگالدش برگزار شد‪/.‬صباخبر‬ ‫دو مدیر تازه نفس در دفتر موسیقی‬ ‫در جلسه شورای مدیران دفتر شعر و موسیقی و سرود صدا و سیما‪،‬‬ ‫مهیار مهراذر به عنوان مدیر ارکسترها و عبدالرضا صفایی به عنوان‬ ‫مدیر هماهنگی موسیقی و سرود صدای رسانه ملی معرفی شدند‪.‬‬ ‫در این جلسه علیرضا قزوه‪ ،‬رییس دفتر شعر و موسیقی و سرود ابراز‬ ‫امیدواری کرد حضور صفایی که دارای تجربیات زیادی در بخش های‬ ‫مختلف رادیو است بتواند منجر به اتفافات مثبتی در این حوزه شود‪.‬‬ ‫تعامل و ارتباط سازنده با تهیه کنندگان و عوامل پخش‪ ،‬تسریع در‬ ‫فرایند بررسی اثار‪ ،‬گسترش هماهنگی بین دفتر شعر و موسیقی و‬ ‫سرود با معاونت صدا و شبکه های رادیویی از مطالبات قزوه بود که در‬ ‫این جلسه مطرح شد‪ .‬وی همچنین با اشاره به قدمت و جایگاه ویژه‬ ‫ارکستر سمفونیک صداوسیما‪ ،‬تالش در جهت تقویت این ارکستر‪،‬‬ ‫توجه ویژه به مطالبات عوامل و نوازندگان‪ ،‬نوســازی سازها و حضور‬ ‫قدرتمندانه تر در جشــنواره ها و رویدادهای فرهنگــی و هنری را از‬ ‫مهمترین انتظارات خود از مدیریت جدید دانست‪/.‬ایسنا‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫انتشار تیزر یک فیلم کمدی همزمان با اکران‬ ‫همزمان با اغاز نمایش فیلم سینمایی «پالتوشتری» به کارگردانی مهدی علی میرزایی از امروز ‪ ۳‬بهمن‬ ‫ماه در سینماها‪ ،‬تیزر این اثر منتشر شد‪ .‬فیلم سینمایی «پالتوشتری» به نویسندگی و کارگردانی مهدی‬ ‫علی میرزایی و تهیه کنندگی مجید شیخ انصاری‪ ،‬از امروز ‪ ۳‬بهمن ماه اکران خود را به سرگروهی پردیس‬ ‫سینمایی مگامال در سراسر کشور اغاز می کند‪.‬همزمان با شروع نمایش این اثر که موقعیت های رفاقت و‬ ‫رقابت را با زبان طنز به تصویر می کشد؛ از تیزر رسمی این فیلم که ساخت ان برعهده امید میرزایی است‪،‬‬ ‫رونمایی شد‪ .‬سام درخشانی‪ ،‬بانیپال شومون‪ ،‬بهاره کیان افشار‪ ،‬لیندا کیانی‪ ،‬شاهرخ فروتنیان‪ ،‬پریوش نظریه‪،‬‬ ‫علیرضا مهران‪ ،‬افسانه چهره ازاد و‪ ...‬نقش افرینان این اثر هستند‪/ .‬ایسنا‬ ‫اشنایی مخاطب با سینمای متفکر در هنر و تجربه‬ ‫محمد طیب درباره برنامه های پیش رو‪ ،‬شیوه اکران‪،‬‬ ‫تعدد سالن ها و رویدادهای طراحی شــده گروه هنر و‬ ‫تجربه در ســال ‪ ۱۴۰۲‬صحبت کرد‪ .‬سرپرســت گروه‬ ‫ســینمایی «هنر و تجربه» با اشــاره به افزایش تعداد‬ ‫سالن های سینما در این گروه گفت‪ :‬تعداد سینماهای هنر‬ ‫و تجربه از اغاز دور جدید اکران ها در شهریورماه‪۱۴۰۱‬‬ ‫از ‪ ۱۴‬سالن به ‪ ۲۱‬سالن افزایش یافته و در حال حاضر‬ ‫گستردگی بیشــتری برای نمایش فیلم های این گروه‬ ‫ایجاد شده است‪ .‬طیب‪ ،‬با اشاره به ثبت نام بیش از ‪۱۴۰‬‬ ‫اثر برای اکران در گروه هنر و تجربه بیان کرد‪ :‬از زمانی‬ ‫که فراخوان ثبت درخواست اکران فیلم ها در این گروه را‬ ‫منتشر کردیم‪ ،‬تعداد قابل توجهی اثر ثبت نام کرده اند‬ ‫و در حال حاضر نیز ثبت درخواســت اکــران از طرف‬ ‫صاحبان اثار ادامه دارد‪ .‬وی گفــت‪ :‬اثار در نوبت اکران‬ ‫تا پایان سال مشخص است‪ .‬با توجه به فیلم هایی که در‬ ‫اختیار داریم نمایش وجود دارد‪ .‬این مدیر سینمایی در‬ ‫ادامه افزود‪ :‬از اغاز سری جدید نمایش های هنر و تجربه‪،‬‬ ‫اکران فیلم های سینمایی در اولویت قرار گرفت و سپس‬ ‫فیلم های مستند هم به لیست اکران ها اضافه شدند‪ .‬در‬ ‫نظر داریم در ماه های اینده عالوه بر فرصت نمایش به‬ ‫اثار سینمایی و مستند‪ ،‬فیلم های کوتاه و پویانمایی را در‬ ‫جدول اکران قرار دهیم که به زودی اسامی بسته های فیلم‬ ‫کوتاه اطالع رسانی می شود‪ .‬همچنین اکران فیلم های‬ ‫کوتاه انیمیشن که سال ها درخواست هنرمندان و فعاالن‬ ‫این حوزه بوده نیز برنامه ریزی شده و دو بسته ویژه اماده‬ ‫اکران است‪ .‬او ادامه داد‪ :‬هر فیلمی که وارد چرخه اکران‬ ‫هنر و تجربه می شود بعد از اینکه اکران سینمایی را در‬ ‫سه شنبه ‪ 4‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1360‬‬ ‫«گوزن» به جشنواره دوبلین دعوت شد‬ ‫‪3‬‬ ‫فیلم کوتاه «گوزن» ســاخته هادی بابایی فر در جشنواره بین المللی فیلم دوبلین در کشور ایرلند به‬ ‫نمایش گذاشته می شود‪ .‬فیلم کوتاه «گوزن» پیش از این به جشنواره برلین راه یافته بود و جایزه ویژه‬ ‫بهترین فیلم بخش نسل این رویداد سینمایی را به خود اختصاص داده بود‪.‬‬ ‫این فیلم درباره احسان پسر نه ساله ای است که با خانواده اش در روستایی دور در شمال ایران زندگی‬ ‫می کند‪ .‬برادر کوچکتر او یک بیماری جدی دارد که توسط پزشکان قابل درمان نیست‪ .‬احسان تحت تاثیر‬ ‫از یک داستان قدیمی در یک شب وقتی یک اهو را پشت پنجره می بیند‪ ،‬تصمیم می گیرد برای نگهبانی‬ ‫از خانه‪ ،‬زیر برف بیرون برود تا نگذارد اهو جان برادرش را بگیرد‪/.‬ایسنا‬ ‫بازه زمانی معین ان طی می کند‪ ،‬در صورتی که شرایط‬ ‫الزم را داشته باشد به صورت انالین نیز اکران خواهد شد‪.‬‬ ‫سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه اظهار داشت‪:‬‬ ‫قصد داریم در صورت مهیا شدن شرایط در سال ‪،۱۴۰۲‬‬ ‫فیلم های موفق در اکران را مجددا در قالب هفته فیلم در‬ ‫شهرهای مختلف و عمدتا شهرهایی که سینمای هنر و‬ ‫تجربه به صورت ثابت ندارنــد نمایش دهیم و دعوت از‬ ‫فیلمسازان و عوامل فیلم و برگزاری جلسات نشست نقد‬ ‫و بررسی با همراهی هنرمندان و انجمن سینمای جوانان‬ ‫هر شــهر اتفاق خواهد افتاد‪ .‬طیب‪ ،‬افزود‪ :‬هنر و تجربه‬ ‫قصد دارد با حفظ مخاطبان ثابت و شناسایی مخاطبان‬ ‫جدید انها را ترغیب به تماشا و حمایت از سینمای پیش‬ ‫رو و متفکر کند‪ .‬بدیهی است که در وهله اول تمایل ما به‬ ‫تماشای فیلم ها توسط مخاطبان‪ ،‬در سینما است‪ .‬اما سایر‬ ‫ظرفیت ها و فرصت ها نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد‪.‬‬ ‫او با اشاره به اینکه فیلم های گروه هنر و تجربه عالوه بر‬ ‫فرصت نمایش در سینماها‪ ،‬بخش زیادی از مخاطبانشان‬ ‫را باید در خارج از سینما پیدا کنند افزود‪ :‬این فیلم ها با‬ ‫اکران در دانشگاه ها‪ ،‬فرهنگسراها‪ ،‬مراکز فرهنگی‪ ،‬اکران‬ ‫انالین در مناطقی که سالن سینما وجود ندارد و سایر‬ ‫ظرفیت ها باید به استقبال مخاطب برود‪.‬‬ ‫طیب تصریح کرد‪ :‬باید توجه داشت که این فیلم ها‬ ‫تجاری نیســتند که با حضور چند چهره شــاخص و‬ ‫هزینه های ســنگین تبلیغات مخاطب را جذب کنند‪.‬‬ ‫زمانی که مخاطب با فیلم های این گروه سینمایی اشنا‬ ‫می شود در اصل با ذائقه جدیدی در سینما اشنا شده و به‬ ‫تدریج به این اثار گرایش می یابد‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪ 4‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1360‬‬ ‫پرونده‬ ‫مصطفی کزازی مصطفی کزازی ‪ -‬در چهل و یکمین جشنواره ی‬ ‫تئاتر فجر‪ ،‬ســی و یک اثر برای اجرا انتخاب‬ ‫گفت و گو‬ ‫شده اند‪ .‬گروه های نمایشی که اجراهای خود‬ ‫را از روز شــنبه اول بهمن ماه مقابل تــاالر وحدت در پهنه‬ ‫رودکی اغاز کرده اند و نمایش ها را برای عموم مردم و با حضور‬ ‫خبرنگاران و عکاسان اجرا می کنند‪ .‬به این بهانه خبرنگار صبا‬ ‫با حشمت اهلل زارعی کارگردان نمایش خیابانی «راه بی پایان»‬ ‫از اراک‪ ،‬احمد جوالیی نویســنده و حسن سبحانی مینابی‬ ‫کارگردان نمایش خیابانی «شوشی و انگشتر» از میناب‪ ،‬سامان‬ ‫شکیبا نویســنده و کارگردان و علیرضا شمسی‪ ،‬کارگردان‬ ‫نمایش خیابانی «مترس ها» از شــهر فالورجان‪ ،‬که در سه‬ ‫دسته بندی متفاوت قرار می گیرند‪ ،‬به گفت وگو نشسته است‬ ‫که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫حشمت اهلل زارعی‪:‬‬ ‫باید نمایش خیابانی را قوی تر کنیم‬ ‫اید ه اولی ه نمایشنامه از کجا امد و چرا برای شما جالب بود؟‬ ‫کتابی دربار ه سردار سلیمانی خواندم که در ان متوجه شدم ایشان‬ ‫در جوانی ورزش باســتانی هم کار می کردنــد‪ .‬از طرف دیگر دغدغه‬ ‫داشــتم دربار ه رانندگان لودر زمان جنگ هم اثری بسازم؛ چون باور‬ ‫دارم این سنگرسازان بی سنگر مانند دیگر رزمندگان از جان و دل مایه‬ ‫گذاشته اند‪ ،‬اما کمتر به ان ها پرداخته شده است‪ .‬از تلفیق این دغدغه و‬ ‫ان نکته دربار ه حاج قاسم‪ ،‬اید ه اولی ه نمایش بیرون امد‪.‬‬ ‫چه شد که تصمیم گرفتید اثر را به جشنواره ارائه کنید؟‬ ‫به هرحال هرکسی‪ ،‬دوست دارد اثرش در یک چشم انداز بزرگ تر‬ ‫دیده شــود و همگی دغدغه داریم که اثرمان را در چنین اوردگاهی‬ ‫ارائه بدهیم‪.‬‬ ‫وجود بخش نمایش خیابانی در جشنواره‪ ،‬برای اهالی این‬ ‫سبک نمایشی مفید است؟‬ ‫صددرصد‪ .‬من خودم کســی بودم که کار صحنه ای می کردم‪ ،‬اما‬ ‫بعد از اشــنایی با نمایش خیابانی‪ ،‬حدود ‪ 18‬سال است که کارهای‬ ‫خیابانی ام بیشتر از کارهای صحنه ای شده است‪ .‬کار خیابانی را خیلی‬ ‫بیشتر دوست دارم‪ ،‬مخاطب کنار شماست و انرژی ای که از او می گیرید‬ ‫به خود شما هم منتقل می شود و این خیلی لذت بخش است‪.‬‬ ‫چه شد که تصمیم گرفتید این کار صحنه ای نباشد و خیابانی‬ ‫اجرا شود؟‬ ‫در نگاه اولیه این کار را صحنه ای دیده بودم‪ .‬یک کار تک پرسوناژ‬ ‫نوشــته بودم‪ .‬طوری که جانباز ک ً‬ ‫ال روی یک تخت دراز کشیده بود و‬ ‫نمی توانست حرکت کند و همه چیز در ذهنش می گذشت‪.‬اما بعد از‬ ‫صحبت با دوستان‪ ،‬به این جمع بندی رسیدم که فضای خیابانی خیلی‬ ‫بهتر است‪ .‬ویلچری که می شود او را در خیابان حرکت داد و با مخاطب‬ ‫مستقیم و رودررو مواجه شد‪.‬‬ ‫دلیل انتخاب استفاده از موسیقی زنده در اثرتان چه بود؟‬ ‫نشان دادن زندگی دو برادر با دو خط فکری متفاوت درکنار یکدیگر‪.‬‬ ‫برادر کوچک تر فضای ذهنی و عقایدش کمی با برادر بزرگ تر که جانباز‬ ‫است متفاوت است‪ ،‬اما برادر بزرگ تر او را انکار یا رد نمی کند و بر این‬ ‫باور است که او هم می تواند خودش مسیر و راه خودش را پیدا کند‪.‬‬ ‫بازیگر مقابل شما چند کارکتر را بازی می کرد‪ ،‬برای این دلیل‬ ‫خاصی داشتید یا صرف ًا محدودیت نمایش خیابانی باعث این‬ ‫انتخاب شد؟‬ ‫خیر‪ .‬دلیل داشتیم‪ .‬ان شخصیت وارد بازی می شود و درواقع برای‬ ‫برادر کوچک تر و جاهایی خود جانباز بازی می کند تا بتواند جانباز را از‬ ‫ان شرایط روحی نامناسبی که دارد خارج کند‪.‬‬ ‫وضعیت معیشــتی فعاالن هنر نمایش خیابانی را چطور‬ ‫می بینید؟‬ ‫چه بگویم‪ .‬از دید من بچه های تئاتر خیابانی می توانند پرچم دار تئاتر‬ ‫صحنه ای هم باشند‪ .‬اما متاســفانه برای این سبک از تئاتر اص ً‬ ‫ال هیچ‬ ‫جایی تعریف نشده است‪ .‬این کار هیچ درامدی ندارد‪ ،‬هیچ درامدی‪.‬‬ ‫من فکر می کنم اگر قرار اســت که تئاتر ما پیشــرفت کند و خودش‬ ‫درامدزا باشد‪ ،‬باید نمایش خیابانی را قوی تر کنیم‪.‬‬ ‫احمد جوالیی‪:‬‬ ‫این نمایش روایتی از شنیده ها و دیده ها است‬ ‫این اثر در چه دسته بندی ای قرار دارد؟‬ ‫ما در نمایش های ایرانی دسته بندی های مختلفی داریم‪ ،‬مثل تشفا‪،‬‬ ‫حیوان ابزاری‪ ،‬فلکلور‪ ،‬نمایش روایت و ‪. ...‬‬ ‫این اثر یک اثر نمایش روایت است‪ .‬در این کار ماجرا این است که یک‬ ‫پیرمرد و پیرزن در مزرعه شان هستند و شوشی ها که افرادی پلشت‬ ‫تئاتـر خیابانـی‬ ‫یعنـی نمایـش اعتـراض‬ ‫و نادرست هستند در فرصتی که اتفاق می افتد از این پیرمرد و پیرزن‬ ‫یک انگشتر و یک شمشیر و یک کتاب می دزدند‪ .‬نو ه خانواده متوجه‬ ‫مسئله می شــود و می رود درب هم خانه ها گلک می زند؛ گلک یک‬ ‫ماده ای است که ضد چشم زخم است‪ .‬وقتی پسر این کار را می کند‪،‬‬ ‫اهالی از او می پرسند چه می خواهی و او توضیح می دهد که برای پس‬ ‫گرفتن وسایل پدربزرگ و مادربزرگش به کمک نیاز دارد‪ .‬اهالی قبول‬ ‫می کنند و به کمک او می روند‪ .‬با اتحاد اهالی شوشی ها گرفتار شده و‬ ‫وسایل پس گرفته می شوند‪ .‬در اخر فرشته می اید و «شمشیر» مظهری‬ ‫از ایمان‪ ،‬قدرت‪ ،‬پایداری‪« ،‬کتاب» مظهــری از دانایی و باور مردم‪ ،‬و‬ ‫«انگشتر» مظهری از زاد و ولد را به مادربزرگ برمی گرداند و همگی‬ ‫دوباره خوشحال می شوند‪.‬‬ ‫نمایشنامه اقتباسی است؟‬ ‫خیر‪ .‬ما چون از اهالی جنوب هستیم این قصه ها از بچگی در گوش‬ ‫ما بوده و هست‪ .‬قص ه از پری ها بگیرید تا همین شوشی ها که االن هم‬ ‫تقریباً در تمام عروسی های ما حضور دارند و به عنوان مظهری از بدی ها‬ ‫نمایش داده می شوند‪ .‬این نمایش روایت من از شنیده ها و دیده های‬ ‫خودم است‪.‬‬ ‫حضور در جشنواره فجر را چطور ارزیابی می کنید؟‬ ‫جشنواره تئاتر فجر ویترین یک سال فعالیت هنرمندانی است که‬ ‫زحمت کشیده اند‪ .‬به هرحال بزرگترین و مهم ترین جشنواره کشور‬ ‫است و حضور در ان دغدغ ه خیلی ها است‪.‬‬ ‫حسن سبحانی‪:‬‬ ‫شهرستان میناب سالن نمایش ندارد‬ ‫نمایش شوشی و انگشتر در دسته بندی ائینی سنتی قرار‬ ‫می گیرد؟‬ ‫بله‪ .‬نمایش شوشی و انگشتر یک نمایش ائینی سنتی است که بحث‬ ‫پایداری و مقاومت را هم درخود جای داده است‪.‬‬ ‫کمی درباره شکل کارگردانی و انتخاب میزانسن های تان‬ ‫بگویید؟‬ ‫در شیوه کارگردانی سعی شده برای خلق یک میزانسن ائینی‪ ،‬از‬ ‫ائین های منطقه جنوب استفاده شود؛ ائین های شوشی‪ ،‬رحمانی و‬ ‫سورنا که هر سه برای هرمزگان و شهرهای قشم و میناب هستند‪ .‬البته‬ ‫لباس ها و طراحی لباس هم از این قاعده مستثنا نبوده است‪.‬‬ ‫وجود بخش نمایش خیابانی در جشنواره‪ ،‬برای اهالی این‬ ‫سبک نمایشی مفید است؟‬ ‫جشــنواره‪ ،‬خصوصاً برای شهرســتان هایی مثل میناب که هنوز‬ ‫سالن نمایش ندارد هم از لحاظ اموزشی و هم از بابت تبادل فرهنگ‬ ‫و همچنین نشــان دادن توانایــی بچه های هرمــزگان و البته همه ‬ ‫شهرستان ها خیلی مفید است‪.‬‬ ‫اوضاع نمایش خیابانی را به صورت کلی چطور می دانید؟‬ ‫من فکر می کنم رو به پیشرفت اســت‪ .‬قدیم مردم نمی دانستند‬ ‫نمایش خیابانی چیست‪ ،‬اما االن رشد کرده و کمی جا افتاده است و‬ ‫به اندازه ای مخاطب هم دارد‪ .‬خیلی کم اما فکر می کنم که پیشرفت‬ ‫حاصل شده است‪ .‬نمایش خیابانی اساســاً یک نمایش اعتراضی و یا‬ ‫اگاهی بخش است‪ .‬اگر کار در این عرصه را بیشتر کنیم و جدی بگیریم‬ ‫برای جامعه بسیار مفید خواهد بود‪.‬‬ ‫وضعیت معیشــتی فعاالن هنر نمایش خیابانی را چطور‬ ‫می دانید؟‬ ‫افتضاح است‪ .‬کرونا و بعد االن هم که انگار اختالف نظر هست که‬ ‫ک ً‬ ‫ال تئاتر باشد یا نباشد‪.‬‬ ‫سامان شکیبا‪:‬‬ ‫نمایشی که اعتراض ندارد در خیابان چه می کند؟!‬ ‫ایده ی اولیه نمایشنامه از کجا امد و چرا برای شما جالب‬ ‫بود؟‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫سه شنبه ‪ 4‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1360‬‬ ‫‪5‬‬ ‫چقدر است‪ .‬اما متاسفانه کارهایی که تا اینجا دیده ام ناراحتم کرده و‬ ‫سطح اثار تا به اینجا خیلی خوب نبوده است‪ .‬امیدوارم اجراهای بعد‬ ‫کمی امیدوارمان کند‪.‬‬ ‫اثار جشنواره باید در حد جشنواره باشند و با کیفیت ارائه شوند‪ .‬باید‬ ‫اثاری راه یابند که از پس عرق ریزی و تالش بسیار خارج شده باشند‬ ‫امیدوارم این حرف مرا بنویسید؛ این جشنوار ه فجر برای شما نیست؛‬ ‫مال شخص نیست؛ این جشنواره برای تمام زحمت کشان و دل سوزان‬ ‫واقعی عرص ه تئاتر در سراسر کشور است و نه فقط برای شما‪ .‬باور کنید‬ ‫این مسائل برای جشنواره خوب نیست و درواقع به خود جشنواره و‬ ‫اعتبار ان ضربه زده و خدشه وارد می کند‪.‬‬ ‫ض‬ ‫ایده اولیه این کار به نوعی از نمایشنامه چهارصندوق استاد بهرام‬ ‫بیضایی برداشت شده است‪.‬‬ ‫مترس ها همان طور که از اسمش پیدا است‪ ،‬تعدادی مترسک اند که‬ ‫نگهبان یک مزرعه هستند و وظیف ه نگهبانی از مزرعه را دارند‪ .‬هجوم‬ ‫کالغ ها به مزرعه زیاد و زیادتر می شود‪ .‬برای اینکه بتوانند مزرعه را‬ ‫در مقابل این دشمن حفظ و حراست کنند‪ ،‬با تمام وجود رو در روی‬ ‫ان ها می ایستند‪ ،‬اما همه جای شان زخمی شده و توان مقابله را ندارند‪.‬‬ ‫می نشینند و جمعی فکر می کنند تا راهکاری بیابند‪ .‬در جمع بندی‬ ‫تصمیم می گیرند که یک مترسک بسازند تا تمام ضعف های خودشان‬ ‫را پوشش بدهد و به نوعی کامل باشد‪ .‬مترســکی که دارای اندیشه‬ ‫باشد‪ ،‬باهوش باشد‪ ،‬قدرتمند باشد و ‪ . ...‬مترسک ساخته شده شروع به‬ ‫کمک کردن به ان ها می کند و درنهایت کالغ ها را شکست می دهند‪،‬‬ ‫اما متوجه می شوند دشــمن کالغ های در اسمان نبودند و ملخ های‬ ‫روی زمین بودند‪.‬‬ ‫اثر شما سویه های قوی ای از نقد اجتماعی را با خود به همراه‬ ‫دارد‪ ،‬در نمایشنامه مباحث و نقاط مهمی که برای شما مهم‬ ‫بودند تا به ان ها اشاره شود‪ ،‬کدام ها هستند؟‬ ‫اینکه اگر ما همگی مان فکرهای مان را روی هم بریزیم این اتفاقات‬ ‫و مسائل به وجود نمی اید‪ .‬ما همگی می توانیم کنار یکدیگر باشیم و‬ ‫مسائل مملکت خودمان را خودمان حل کنیم و کس دیگری از جای‬ ‫دیگری نیاید برای ما دیکته کند که راه و چاه شما این است یا نیست‪.‬‬ ‫وقتی همه ی اقشار جامعه دست به دست هم بدهند و وارد گود شوند‬ ‫می توانیم خیلی از مسائل را حل کرده و ریشه کن کنیم‪ .‬فقط به شرط‬ ‫اینکه هرکس راه خودش را نرود‪ .‬همان طور که در نمایش هم دیدید‪،‬‬ ‫قبل از اینکه به این فکر برسند که جمع شوند و با تصمیم جمعی به‬ ‫یک راه حل برسند‪ ،‬هرکدام داشتند ساز خودشان را می زدند و درواقع‬ ‫بی خودی زور می زدند‪ .‬یکی مغرب می رفت و یکی مشرق‪ ،‬تا درنهایت‬ ‫جمع شدند و یک مرکز را تشکیل دادند‪.‬‬ ‫دلیل اینکه کار را کارگردانی مشترک کردید و به تنهایی کار‬ ‫را جلو نبردید چه بود؟‬ ‫در درجه اول رفاقت چند ســاله اســت‪ .‬بعد از ان دغدغه فکری‬ ‫مشترک‪ .‬من در این ســال هایی که کار می کنم ســعی کرده ام که‬ ‫هرکس هم فکر و هم دغدغه خودم پیــدا می کنم با او کار کنم و کنار‬ ‫خودم داشته باشم و اســتفاده کنم‪ .‬چون این طور راحت تر هستم و‬ ‫کارها هم بهتر و قوی تر جلو خواهد رفت‪ .‬ک ً‬ ‫ال تک روی را نمی پسندم‪.‬‬ ‫وجود بخش نمایش خیابانی در جشنواره‪ ،‬برای اهالی این‬ ‫سبک نمایشی مفید است؟‬ ‫نمایش خیابانی یعنی نمایش اعتراضــی‪ .‬نمایش خیابانی ای که‬ ‫در ان اعتراض نباشد بی مفهوم است‪ .‬اساســاً می گویم اگر نمایشی‬ ‫خالی از این شکل پرداخت اســت‪ ،‬اص ً‬ ‫ال در خیابان چه می کند؟ ما‬ ‫ادم هایی نیســتیم که برویم جاهای دیگر حرف بزنیم‪ .‬ما هنرمندیم‬ ‫و باید نقد و اعتراض مان را به واسطه و در هنرمان انجام دهیم‪ .‬اتفاقاً‬ ‫من فکر می کردم امسال و با توجه به شرایط حاکم بر جامعه اثر ما رد‬ ‫شده و وارد جشنواره نشود‪ .‬اما برایم عجیب بود نه تنها راه پیدا کرد‪،‬‬ ‫بلکه از باب ممیزی هم متفاوت تر از سال های پیش بود و کار ما هیچ‬ ‫ممیزی ای هم نخورد‪ .‬این درحالی است که من خودم با تجربه ای که‬ ‫از حضور چندین ساله در جشنواره داشــتم‪ ،‬فکر می کردم که فالن‬ ‫قســمت را گیر می دهند و یا برمی دارند‪ .‬اما چنین نشد‪ .‬و این یعنی‬ ‫هنرمند عزیز راه باز است‪ .‬راه برای نقد و اعتراض باز است و می توانید‬ ‫بیایید با هنرتان حرف تان را بزنید‪ .‬اص ً‬ ‫ال کار ما همین است‪ .‬ما باید با‬ ‫هنر نقد و اعتراض کنیم و مشکالت را بلد کرده و نشان دهیم‪ .‬بعد از‬ ‫ان دیگر حل کردن و اصالح به دست مدیران و مسئولین است و ان ها‬ ‫باید پیگیر باشند‪.‬‬ ‫نظر شما درباره این دوره از جشنواره چیست؟‬ ‫اینجا قله تئاتر ایران اســت‪ .‬ویترینی است که هرکسی می اید تا‬ ‫ببیند تئاتر خیابانی به چه معنا است و سطح و لول این سبک در ایران‬ ‫علیرضا شمسی‪:‬‬ ‫زندگی ما با تئاتر و هنر نمی گذرد‬ ‫همکاری شما و اقای شکیبا از کجا شکل گرفت؟‬ ‫در کنار اقای شکیبا کارگردانی اثر را برعهده دارم‪ .‬سال ‪ 99‬با اقای‬ ‫شکیبا اشنا شدم‪ .‬ان سال یک کار داشتیم که با ان در جشنواره های‬ ‫مقاومت و فجر هم شــرکت کردیم و کاندید چند بخش شــدیم و‬ ‫درنهایت اقای شکیبا هم جایزه گرفتند‪ .‬همان سال متوجه شدیم که‬ ‫ایده های ذهنی مان خیلی به هم نزدیک است‪.‬‬ ‫برای به اجرا دراوردن این کار چند ماه زمان گذاشته شده‬ ‫است؟‬ ‫حدود ‪ 8‬ماه‪ .‬شــاید باور نکنید اما این حقیقت است‪ .‬برای همین‬ ‫است که اقای شکیبا کمی گله مندند‪.‬‬ ‫ما برای این کار زمان و انرژی گذاشــته ایم‪ .‬هزینه های مختلفی‬ ‫کردیم‪ .‬طراحی لباس مان سه بار تغییر کرد‪ .‬طراحی فضای ما چهار بار‬ ‫تغییر کرد‪ .‬ان قدر تالش و زمان گذاشتیم تا به اینجایی که می بینید‬ ‫رسیدیم‪.‬‬ ‫طراحی های حرکت را چه کسی انجام داد؟‬ ‫همه کسانی که با اقای شــکیبا کار می کنند‪ ،‬می دانند که ایشان‬ ‫طراحی حرکت را خودشان کار می کنند‪.‬‬ ‫ً‬ ‫طراحی لباس ها هم با اقای شکیبا بود و یا مشترکا به این‬ ‫طراحی رسیدید؟‬ ‫طراحی لباس کام ً‬ ‫ال یــک نظر مشــترک بود و بعــد از چندبار‬ ‫چکش زدن به این نتیجه رسیدیم‪ .‬اما من الزم می دانم یک مسئله را‬ ‫اشاره کنم‪ .‬در طراحی نهایی یعنی انچه که شما االن دیدید‪ ،‬در رنگ‬ ‫لباس هایی که در اخر همگی به تن اقای مرکز(نام کارکتر نمایش)‬ ‫می روند هدف ما رنگین کمان بود؛ توضیح ایــن طراحی این بود که‬ ‫وقتی در مزرعه باران می اید‪ ،‬رنگین کمان شکل می گیرد و شادی و‬ ‫طراوت جاری می شــود و جوانه ها بیرون می زنند و ‪ . ...‬که درواقع در‬ ‫نمایش وقتی همه لباس ها به اقای مرکز می رسد این طراحی و معنای‬ ‫رنگین کمان شکل می گیرد‪ .‬اما متاسفانه طراحی که قرار بود این کار‬ ‫را انجام بدهد خیلی غیر حرفه ای عمل کرد و در اخر هم دو شب پیش‬ ‫لباس ها را به ما رساند و ما زمانی برای تغییر نداشتیم‪.‬‬ ‫اشعاری که بازیگران می خواندند از ابتدا همین ها بود و یا در‬ ‫طول تمرین ها تغییر کرده است؟‬ ‫ن بوده و بعضی هم‬ ‫متن ها همین ها بود‪ .‬اما موزیک ها بعضی ها همی ‬ ‫تغییر کرده است‪ .‬مث ً‬ ‫ال جاهایی بود که موزیک داشت اما االن این طور‬ ‫نیست؛ چون به نتیجه رسیدیم که از اواهای خود بازیگران استفاده‬ ‫کنیم‪.‬‬ ‫بودن جشنواره ها را برای نمایش خیابانی مفید می دانید‬ ‫یا خیر؟‬ ‫من به شــخصه ان قدری که در جشنواره ها ضرر می بینم‪ ،‬منفعت‬ ‫نمی بینم‪ .‬برای این حرف دلیل هم دارم‪ .‬یک اینکه جشنواره ای مثل‬ ‫فجر ویترین تئاتر کشور است و باید کارهای قوی و استاندارد در ان به‬ ‫نمایش دراید‪ ،‬درصورتی که در چند سال اخیر اکثر کارها ضعیف بوده‬ ‫و به واسط ه رابطه ها وارد جشنواره شده اند و این مسئله‪ ،‬هم به ما و هم‬ ‫به جشنواره ضربه می زند و بعد هزینه ای که گروه ها می کنند با انچه‬ ‫جشنواره به ان ها می پردازد فاصله دارد‪ .‬مث ً‬ ‫ال شما از جشواره فالن قدر‬ ‫می گیرید درحالی که دو برابر ان را خرج کرده اید‪.‬‬ ‫ضمن اینکه الاقل اگر این طور بود که جشنواره ها تمهیدی داشتند‬ ‫تا بعد از پایان جشنواره از اثار شرکت کننده حمایت می شد که اجرای‬ ‫عموم بروند‪ ،‬باز کور سوی امیدی بود‪ .‬اما خب این هم نیست‪.‬‬ ‫وضعیت معیشــتی فعاالن هنر نمایش خیابانی را چطور‬ ‫می دانید؟‬ ‫خود من به عنــوان کارگردان تئاتر برای امرار معاش اســنپ کار‬ ‫می کنم‪ ،‬و تا دو روز قبل از امدن به جشــنواره درحال کار در اسنپ‬ ‫بودم‪ .‬هزین ه زندگی ما با تئاتر و هنر نمی گذرد و این واقعاً جای تاسف‬ ‫دارد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سه شنبه ‪ 4‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1360‬‬ ‫انتشارکتاب«تئاتر تجربی» برای پانزدهمین بار‬ ‫کتاب «تئاتر تجربی‪ ،‬از استانیسالوسکی تا پیتر بروک» نوشته جیمز روز ا ِ َونز با ترجمه مصطفی اسالمیه‬ ‫توسط انتشارات سروش به چاپ پانزدهم رسید‪ .‬هر یک از چهره های مهم این کتاب‪ ،‬امکانات تئاتر را به عنوان‬ ‫هنر گسترش داده اند و برای هریک از انان تجربه معنایی متفاوت داشته است‪ .‬در این اثر‪ ،‬روز ا ِ َونز تجارب بیش‬ ‫از بیست کارگردان تئاتر را تحلیل و نکات ارزشمند اموزشی ان ها را عرضه کرده است‪ .‬جیمز روز اونز‪ ،‬متولد‬ ‫‪ ۱۱‬نوامبر ‪ ،۱۹۲۷‬کارگردان تئاتر‪ ،‬کشیش و نویسندۀ انگلیسی در زمینۀ تئاتر تجربی‪ ،‬تشریفات و مراقبه‬ ‫است و بیشتر به خاطر کارگردانی نمایش ‪ West Charing Cross Road 84‬شناخته شده است‪ .‬چاپ‬ ‫پانزدهم این کتاب با ‪ ۳۰۰‬صفحه مصور‪ ،‬شمارگان ‪ ۵۰۰‬نسخه و قیمت ‪ ۹۰‬هزار تومان عرضه شده است‪/.‬مهر‬ ‫تقدیر از انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان‬ ‫انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان‪ ،‬شایسته تقدیر شناخته شد‪ .‬نفیسه باقری‪ ،‬مدیر انتشارات‬ ‫واحد اصفهان ضمن اعالم این خبرگفت‪ :‬روز یکشــنبه در هشتمین گردهمایی مدیران شعب سازمان‬ ‫انتشارات جهاد دانشگاهی‪ ،‬مباحث مختلفی در خصوص نشر و کتاب در جهاد دانشگاهی از جمله تبادل‬ ‫نظر در خصوص تولید محتوا و اقتصاد در حوزه کتاب و کتاب خوانی‪ ،‬مطرح شــد‪ .‬باقری افزود‪ :‬یکی از‬ ‫مالک های اصلی انتخاب انتشارات واحد اصفهان‪ ،‬پیشرفت قابل توجه ان در یک سال اخیر بوده است؛‬ ‫چراکه بر اساس مالک های ارزیابی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی‪ ،‬این موضوع که یک شعبه نسبت‬ ‫به گذشت ه خود روند روبه رشدی داشته باشد‪ ،‬اهمیت بسیاری دارد‪/.‬ایسنا‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی‪:‬‬ ‫جشنواره‪ ،‬فرصتی برایشناساندن ظرفیت های جدید است‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی درباره حضور هنرمندان پیشکسوت در چهل و یکمین جشنواره‬ ‫بین المللی تئاتر فجر‪ ،‬تاکید کرد‪ :‬ما فضا را فراهم کردیم و حتی دوســتان تالش کردند که از‬ ‫بزرگان هم استفاده کنند‪ .‬تالش ما این است همه به اندازه الزم حضور داشته باشند‪ .‬محمدمهدی‬ ‫اسماعیلی در حاشیه بازدید چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در جمع خبرنگاران‬ ‫در مورد حضور هنرمندان از نقاط مختلف کشور گفت‪ :‬بررسی ها نشان می دهد در بین ادوار‬ ‫برگزاری جشنواره امسال پر رونق ترین دوره جشنواره تئاتر را داشتیم به ویژه کاری که در مناطق‬ ‫چهارگانه و استان ها انجام شد‪ .‬گزارش هایی که ما دیدیم با یک اشتیاق بسیار باالیی هنرمندان‬ ‫شهرستانی شرکت کرده بودند‪ .‬الحمداهلل یک دوره کم نظیر را برای جشنواره داریم‪ .‬وی درباره‬ ‫حضور هنرمندان پیشکسوت در چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر‪ ،‬تاکید کرد‪ :‬به‬ ‫هر حال ما فضا را فراهم کرده ایم و حتی دوستان تالش کردند که از بزرگان هم استفاده کنند‪.‬‬ ‫تالش ما این است همه به اندازه الزم حضور داشته باشند‪ .‬به هر حال جشنواره بیشتر فرصتی‬ ‫است برای شناساندن ظرفیت های جدید‪ .‬اسماعیلی درباره وضعیت بودجه جشنواره چهل و‬ ‫یکم‪ ،‬گفت‪ :‬تالش کردیم چیزی را که دبیران محترم جشنواره ها به ما گفته اند تا حد زیادی تحقق‬ ‫پیدا کند‪ .‬معاون هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی اقدامات الزم بریا پرداخت بودجه را انجام می‬ ‫دهند‪ .‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی درباره سرانجام وضعیت حریم مجموعه تئاتر شهر و زمان‬ ‫اجرایی شدن طرح‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬در روزهای اینده قرار است با شهردار کار را رسم ًا شروع کنیم‪.‬‬ ‫فقط هماهنگی های اجرایی مانده است‪ ،‬توافق نامه انجام شده و به زودی حریم تئاتر شهر برقرار‬ ‫می شود‪ .‬امیدواریم شهرداری زودتر این کار را انجام دهد‪ .‬چهل و یکمین جشنواره بین المللی‬ ‫تئاتر فجر که از‪ ۲۵‬دی ماه در شهرستان های مختلف اغاز شده از شنبه یکم دیماه تا‪ ۱۱‬بهمن ماه‬ ‫اجراهای صحنه ای و خیابانی خود را در تهران دنبال می کند‪/.‬ایرنا‬ ‫مختاباد‪ ،‬رفت‬ ‫ابوالحسن مختاباد یکشنبه شب بر اثر سکته قلبی درگذشت‪ .‬سید‬ ‫ابوالحســن مختاباد‪ ،‬متولد ‪ ۲۲‬دی ‪ ۱۳۴۸‬در امره‪ ،‬منتقد‪ ،‬پژوهشگر‬ ‫موسیقی و از روزنامه نگاران پیشکسوت و سرشناس حوزه موسیقی بود‪.‬‬ ‫او دبیری سمینار بررسی سه دهه موسیقی ایران را در ‪ ۷‬میزگرد در‬ ‫جشنواره موسیقی فجر سال ‪۱۳۸۷‬بر عهده داشت که به درخواست‬ ‫کامبیز روشن روان به عنوان دبیر جشنواره این میزگردها را برگزار کرد‪.‬‬ ‫مختاباد‪ ،‬موسیقی را با یادگیری اواز در سال های اولیه دهه هفتاد نزد‬ ‫کریم صالح عظیمی اغاز و مدتی نزد سید نورالدین رضوی سروستانی‬ ‫ردیف اموخت و شیوه اوازی طاهرزاده به روایت نورعلی خان برومند‬ ‫را نیز نزد حمیدرضا نوربخش فرا گرفت‪ .‬مدتی نزد کمال الدین عباسی‬ ‫به اموختن ردیف اوازی پرداخت و اموزه های اوازی و صداســازی را‬ ‫با برادرش استمرار داد و سلفژ و تئوری موســیقی را نیز نزد محسن‬ ‫الهامیان و نواختن سه تار را هم نزد اساتیدی چون حمید سکوتی‪ ،‬رضا‬ ‫موسوی زاده‪ ،‬پیمان سلطانی و بهداد بابایی اموخت‪/.‬فارس‬ ‫«شاهزاده خانم بدترکیب» در پردیس تئاتر تهران‬ ‫نمایش «شــاهزاده خانم بدترکیب» و «غول بزرگ مهربان»‬ ‫به کارگردانی مریم کاظمی از ‪ ۶‬بهمن ماه اجرای خود را در سالن‬ ‫اصلی پردیس تئاتر تهران اغاز می کنند‪.‬‬ ‫رپرتوار نمایش های گذشــته گروه تئاتر مستقل که در برنامه‬ ‫سال ‪ ۱۴۰۱‬این گروه قرار داشت با اجرای ‪ ۲‬نمایش ویژه مخاطبان‬ ‫کودک و نوجوان و با یاد و خاطره حســین محب اهری که بازیگر‬ ‫نقش های شاه و غول بزرگ بود در پردیس تئاتر تهران کلید خورد‪.‬‬ ‫نمایش «شاهزاده خانم بدترکیب» نوشته اوراند هریس با ترجمه‬ ‫حسین فدایی و طراحی و کارگردانی مریم کاظمی داستان شاهزاده‬ ‫خانمی اخمو و بداخالق به نام اسمرالدا و ماجراهای او را به نمایش‬ ‫در اورده است‪ .‬اجرای «شاهزاده خانم بدترکیب» از ‪ ۶‬بهمن ماه‬ ‫اغاز می شود و نمایش «غول بزرگ مهربان» نیز به زودی در همین‬ ‫سالن روی صحنه می رود که جزئیات این نمایش به زودی اعالم‬ ‫می شود‪/.‬مهر‬ ‫حضور خراسان رضوی با پنج اثر درتئاترفجر‬ ‫پنج نمایش از خراســان رضــوی در چهل و یکمین جشــنواره‬ ‫بین المللی تئاتر فجر امسال روی صحنه می روند‪ .‬نمایش «الهه سنگ»‬ ‫به نویسندگی فرشید تمری و کارگردانی عبدالحکیم مشورتی از خواف‪،‬‬ ‫که روز شنبه‪ ،‬یکم بهمن ماه در تاالردکتر ناظرزاده تماشاخانه ایران شهر‬ ‫تهران به روی صحنه رفت‪« .‬علی رضا» به نویسندگی مهدی سیم ریز‬ ‫و کارگردانی محمد جهانپا‪« .‬اهوان» به نویسندگی مهدی سیم ریز و‬ ‫کارگردانی محمد جهانپا که روز یکشنبه ‪ ۲‬بهمن ماه در دو سانس ‪۱۶‬‬ ‫و ‪ ۱۹‬به مدت ‪ ۵۰‬دقیقه در ســالن تئاتر مولوی به روی صحنه رفت‪.‬‬ ‫«یک اسمان‪ ،‬دو خورشید» به نویسندگی ازاده ازادنیا و کارگردانی‬ ‫علی ازادنیا که جمعه ‪ ۷‬بهمن ماه‪ ،‬ساعت ‪۱۸‬و ‪ ۲۰:۳۰‬در دو سانس در‬ ‫سالن حافظ به روی صحنه خواهد رفت‪ .‬و «ایرانیان» به نویسندگی و‬ ‫کارگردانی رضا صابری که سه شنبه و چهارشنبه‪ ۱۴ ،‬و ‪ ۱۵‬بهمن ماه از‬ ‫ساعت ‪ ۲۰‬به مدت ‪ ۹۰‬دقیقه در تاالر وحدت روی صحنه ی جشنواره‬ ‫چهل و یکم خواهند رفت‪/.‬مهر‬ صفحه 6 ‫سه شنبه ‪ 4‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1360‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫نکوداشت «حمید حسام» برگزار می شود‬ ‫مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسالمی اســتان همدان از برگزاری ایین نکوداشت «حمید حسام»‪ ،‬چهره‬ ‫ماندگار هنر انقالب اسالمی خبر داد‪ .‬مسعود ویژه‪ ،‬با اعالم این خبر افزود‪ :‬سخنران این ایین محمدمهدی‬ ‫اسماعیلی‪ ،‬وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی است و محسن مومنی شریف‪ ،‬رئیس سابق حوزه هنری هم در این‬ ‫برنامه حضور خواهد داشت‪ .‬وی اظهار کرد‪ :‬نکوداشت چهره های شاخص ادبیات دفاع مقدس و بزرگانی‬ ‫مانند استاد «حمید حسام» سبب می شود اندیشه ها‪ ،‬ارمان ها و اثار ماندگار انها به نسل جوان منتقل شده و‬ ‫به عنوان الگو به این نسل معرفی شوند و هدف اصلی از برگزاری این برنامه هم معرفی شخصیت استاد حسام‬ ‫و اثار ایشان است‪ .‬این برنامه ‪ ۷‬بهمن ماه در مجتمع فرهنگی‪ ،‬هنری بوعلی سینا برگزار خواهد شد‪/.‬ایسنا‬ ‫یک فعال میراث فرهنگی‪ ،‬از حفاری غیرمجاز‬ ‫به انگیزه گنج یابی در دل یک اتشکده ساسانی در‬ ‫بخش «سیمکان» استان فارس خبر داد‪.‬‬ ‫چهارتاقی یا اتشکده «ســیمکان» در مسیر‬ ‫جهرم ـ میمند در اســتان فارس واقع شده است‪.‬‬ ‫قدمت این اتشکده به ساسانیان نسبت داده شده‬ ‫که ‪ ۱۰‬دی ماه سال ‪ ۱۳۸۱‬با شماره ‪ ۶۷۸۶‬به ثبت‬ ‫ملی رسیده است‪.‬‬ ‫سیاوش اریا ـ پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی‬ ‫ـ به تازگی با ثبــت تصاویری از ان‪ ،‬نــه تنها به‬ ‫وضعیت نابسامان این سازه ساسانی اشاره کرده که‬ ‫از حفاری ها و کندوکاوهای ناکام گنج یاب ها خبر‬ ‫داده است‪ .‬در سال های گذشته نیز درباره گستره‬ ‫حفاری های غیرمجاز در این مکان هشــدارهایی‬ ‫داده شده بود‪ .‬بعدها برخی فعاالن میراث فرهنگی‬ ‫گفته بودند در برخی از ان گودال های جویندگان‬ ‫گنج‪ ،‬گیاه روییده است‪ .‬این فعال میراث فرهنگی‬ ‫نیز دربــاره حفاری هــای جدیــد قاچاقچیان و‬ ‫مشــاهداتش از وضعیت این اتشــکده ساسانی‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬چپاولگران یادمان هــای تاریخی و میراث‬ ‫فرهنگــی در کف این چهارتاقی گــودال بزرگی‬ ‫کنده اند که بر اثر این کند و کاوها‪ ،‬اســیب های‬ ‫برگشت ناپذیری به این ســازه ساسانی وارد شده‬ ‫است‪ .‬او اضافه کرد‪ :‬هرچند حفاری های غیرمجاز‬ ‫در درون اتشــکدۀ «ســیمکان» از گذشته و در‬ ‫سال های ‪ ۱۳۹۴‬و ‪ ۹۵‬که از این یادمان بازدید کرده‬ ‫بودم‪ ،‬وجود داشت‪ ،‬ولی به نظر می رسد چپاولگران‬ ‫فرش قرمز مصری ها برای چینی ها‬ ‫همزمان با تعطیالت سال نوی چینی‪ ،‬گردشگران این کشور بزرگ اسیایی برای نخستین بار از اغاز‬ ‫همه گیری کرونا‪ ،‬وارد مصر شدند‪« .‬غاده شلبی» معاون وزیر گردشگری و اثار باستانی مصر در مراسم‬ ‫استقبال از گروه توریستی چینی در فرودگاه بین المللی قاهره‪ ،‬با خوشامدگویی به گردشگران چینی‪ ،‬ابراز‬ ‫امیدواری کرد که گروه های گردشگری چینی بیشتری به این کشور وارد شوند‪« .‬شلبی»گفت که تمام‬ ‫کارگران در تمامی هتل ها و تاسیسات توریستی مصر واکسینه شده و بر اساس باالترین استانداردهای‬ ‫بهداشتی و ایمنی اموزش دیده اند‪ .‬او همچنین افزود‪ :‬گردشگران چینی‪ ،‬بسیاری از محصوالت چینی را‬ ‫در مصر پیدا خواهند کرد که باعث می شود احساس کنند در خانه خود هستند‪/.‬ایسنا‬ ‫چپاول اتشکده ساسانی در فارس‬ ‫میراث فرهنگی با خیال اسوده و در نبود نظارت‬ ‫مسووالن میراث فرهنگی و یگان حفاظت میراث‬ ‫فرهنگی‪ ،‬گودال های کوچک پیشین را شکافته و‬ ‫عمیق تر کرده اند و به الیه های باستان شناسانی‬ ‫این بنای ساسانیان اسیب های برگشت ناپذیری‬ ‫وارد کرده اند‪.‬‬ ‫این دوســتدار میراث فرهنگــی ادامه داد‪ :‬در‬ ‫بخش شمالی و در کنار این اتشکدۀ ساسانی‪ ،‬به‬ ‫تازگی نیز اثاری از حفاری هــای غیرمجاز دیده‬ ‫می شود؛ گودالی با عمق بیش از ‪ ۲‬متر کنده اند که‬ ‫اگر وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع‬ ‫‪7‬‬ ‫دستی برای اثاری که در میان باغ ها و زمین های‬ ‫کشــاورزی مردم منطقه وجود دارد زودتر َعرصه‬ ‫و حریم تعیین کرده بود‪ ،‬بی گمان اکنون شــاهد‬ ‫دستبرد قاچاقچیان‬ ‫روزگار اشفته و نابســامان و‬ ‫ُ‬ ‫اَموال تاریخی و فرهنگی نبودیم‪ .‬او گفت‪ :‬اتشکدۀ‬ ‫ساسانی «سیمکان» روی تپه ای و در میان باغی‬ ‫که مالک خصوصی دارد‪ ،‬واقع شده است و روشن‬ ‫نیســت چگونه افرادی ناشــناس و قاچاقچیان‬ ‫توانســته اند به ســادگی به ان تعرض کنند‪ .‬این‬ ‫موضوع زمانی پرسش برانگیزتر می شود که بدانیم‬ ‫همواره‪ ،‬مالک باغ و دیگر بــاغ داران پیرامون این‬ ‫چهارتاقی حضور دارند و سازه ای هم در حریم ان‬ ‫برپا کرده اند که البته این اقدام هم به نوعی تخلف‬ ‫به شمار می اید‪.‬‬ ‫این فعال میراث فرهنگی به ساخت وسازهای‬ ‫غیرقانونی در حریم و پیرامون این اتشکده ساسانی‬ ‫از سوی باغداران که چشم انداز و حریم بصری این‬ ‫بنای ساسانی را مخدوش کرده است‪ ،‬اشاره کرد و‬ ‫افزود‪ :‬وجود اَنبــوه درختچه های بزرگ و کوچک‬ ‫بادام کوهی و پوشش گیاهی محوطۀ پیرامونی ان‬ ‫و کِشــت جو و عدس و اَنگور از سوی کشاورزان و‬ ‫باغ داران منطقه‪ ،‬ایندۀ تاریکی را برای چهارتاقی‬ ‫ارزشمند «ســیمکان» جهرم رقم زده است‪ .‬این‬ ‫پژوهشگر میراث فرهنگی در استان فارس همچنین‬ ‫به سست و بی دوام شــدن پایه های چهارتاقی و‬ ‫بخش های دیگری از این بنا اشــاره کرد که ان را‬ ‫در حال فرو ریختن قرار داده است و در ادامه اظهار‬ ‫کرد‪ :‬اتشکده سیمکان از مصالحی چون الشه سنگ‬ ‫و مالت گچ ساخته شده است‪ .‬داالن های طواف و‬ ‫پیرامون چهارتاقی سراسر ویران شده و هم اینک‬ ‫تنها پی ان برجــای مانده اســت‪ .‬راه ورودی بنا‬ ‫درگوشۀ شــمالی جای دارد که بازمانده های ان‬ ‫نمایان اســت‪ .‬این چهارتاقی بــزرگ‪ ،‬میدانی به‬ ‫اندازه ‪ ۲۲‬در ‪ ۲۲‬متر را در برمی گیرد‪ .‬دیوار جانبی‬ ‫گوشۀ شــرقی و غربی بنا‪ ،‬سالم اســت‪ ،‬اما چهار‬ ‫ستون اتشکده اسیب دیده است‪ .‬نقشۀ این سازه‬ ‫مربع شکل است که با بهره گیری از گوشواره‪ ،‬پالن‬ ‫مربع تبدیل به دایره شده است‪/.‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫پیش درامد جشنواره ای متفاوت‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫سمفونی سایه ها‬ ‫یاسر سماوات‪ -‬نفســم باال نمی اید‪ ،‬دهانم تلخ و بدمزه‬ ‫شده و سردردی نصفه نیمه سراغم امده‪ ...‬در مترو به دشواری‬ ‫ی‪‎‬خواهد من‬ ‫از البالی مسافران راه می گیرم و از دری که انگار م ‬ ‫را محبوس دائمی واگن زهوار دررفته کند بیرون می زنم‪ .‬بیرون‬ ‫ایستگاه سوز سرما تا مغز استخوانم نفوذ کرده‪ ،‬راه می گیرم‬ ‫سمت تاالر وحدت‪ .‬دیر شــده! از کنار تئاتر شهر می گذرم‪ .‬از‬ ‫جایی که روزهای جوانی ام را سینه دیوارش گذاشتم و اتش‬ ‫کردم‪ ...‬اتش!‪ ..‬کالبدم در سرمای بهمن ماه ‪ 1401‬روحم در‬ ‫کمند خاطرات دست و پا می زند‪ .‬از هیبت مردی میانسال با‬ ‫موهای جوگندمی و صورتی تکیده خارج می شود و در کالبد‬ ‫پسرکی ترکه ای و شوخ و شنگ حلول می کند‪ ...‬پسرک هم‬ ‫سمت تاالر می رود‪ ...‬برای چه؟! کسی چه می داند‪ ،‬شاید برای‬ ‫حضور در مراسم نخستین دوره جایزه جالل‪ ...‬یا شاید می رود تا‬ ‫با دلبرک غمگینش‪ ،‬نمایش «راپورت های شبانه دکتر مصدق»‬ ‫را تماشا کند‪ .‬با سبکســری جوانی‪ .‬دور از اینده ای موهوم و‬ ‫ی‪‎‬کنم سمت پسر‪ ...‬صدایش می زنم‪ ،‬نامی‬ ‫حزن انگیز‪ .‬پا تند م ‬ ‫را فریاد می زنم که در همه زندگی با شنیدنش‪ ،‬سرچرخاندم اما‬ ‫صدایم در هوا یخ می بندد‪....‬سوز سرما کشید ه می زند به صورت‬ ‫نتراشیده ام‪ .‬خودم را میان عابرانی می یابم که پرسش وار نگاهم‬ ‫می کنند‪ .‬راه می گیرم سمت تاالر وحدت‪ ...‬سالن کنفرانس پر‬ ‫است از چهره های ناشناس‪ .‬دبیر جشنواره هنرهای تجسمی‪،‬‬ ‫به روال همه نشســت های خبــری الینقطع امــاری برای‬ ‫خبرنگاران ردیف می کند‪ .‬جای نشســتن نیست‪ ...‬عکاس ها‬ ‫عکس می گیرند و عکس و عکس می گیرند‪ ...‬پســر را میان‬ ‫خبرنگاران می بینم! که تند و تند می نویسد‪ .‬برای لحظه ای‬ ‫درنگ می کند‪ ،‬سرباال می گیرد‪ ،‬با چشم های ارزقی اش خیره‬ ‫نگاهم می کند‪ ...‬مثل همیشــه! ما بارها همدیگر را دیده ایم!‬ ‫در خیابان‪ ،‬در مترو‪ ،‬در تحریریه‪ ...‬در خواب‪ ،‬در بیداری‪ ...‬در‬ ‫پرهیبی کابوس وار‪ .‬پس‪ ...‬پس یکی از ما خیالی است! یکی از‬ ‫ما وجود ندارد‪ ...‬یا من یا او‪...‬‬ ‫نشســت خبری پانزدهمین جشــنواره هنرهای تجسمی فجر‬ ‫درحالی برگزار شد که سیدمصطفی زراوندیان (مدیر بخش تجسم‬ ‫هنر جشنواره) با مزاح انتســاب خود را برای اذیت کردن خبرنگاران‬ ‫توصیف کرد‪ .‬در این نشســت ســید عباس میرهاشــمی (دبیرکل‬ ‫جشنواره) از مشارکت هر ‪ ۳۲‬استان کشور صحبت کرد و عبدالرضا‬ ‫ت‪‎‬گذاری)‬ ‫سهرابی (مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاس ‬ ‫از افزایش ‪ ۳۰‬میلیارد ریالی بودجه این جشنواره خبر داد‪.‬‬ ‫این برنامه با ســخنرانی عبدالرضا ســهرابی با یادی از حبیب اهلل‬ ‫صادقی و عبدالرحیم ســیاه کارزاده دو هنرمند فقید عرصه هنرهای‬ ‫تجسمی اغازشد‪ .‬سهرابی اظهار کرد‪ :‬وقوع انقالب اسالمی سال ‪۱۳۵۷‬‬ ‫ایران به زعم همه اندیشمندان و نخبگان سیاسی دنیا‪ ،‬انقالبی با تمام‬ ‫وجوه بود‪ .‬همواره دیده ایم که انقالب ها بعد از به ســرانجام رسیدن‬ ‫ن می شوند و از ارمان های خود خارج می شوند اما انقالب ما‬ ‫دچار زیا ‬ ‫همچنان پس از چهار دهه با قدرت ادامه می دهد‪ .‬این انقالب قبل از‬ ‫اینکه سیاسی باشد موجب ورود اندیشــه و سلوک به اجتماع ایران‬ ‫شد که تاثیرگذار بود‪.‬‬ ‫این اندیشــه بر هنر نقش مستقیم داشــته و هنر هم توانست با‬ ‫زبانی گویا و رســا موثر در بازگو کردن حقایق و اهداف انقالب باشد‪.‬‬ ‫جشنواره های فجر برامده از همین تفکر و اندیشه است؛ لذا توانسته اند‬ ‫در این فضا جایگاه درخشان خود را نشان دهند‪ .‬جشنواره های فجر‬ ‫برامده از همین باورهایی اســت که پس از انقالب ایجاد شده اشت‪.‬‬ ‫جشنواره های فجر اوردگاه هنرمندانی است که در ان می توانند هنر‬ ‫خود را در عالی ترین سطح ارائه کنند‪.‬‬ ‫در ادامه ســیدعباس میرهاشمی‪ ،‬دبیر تجســمی از پانزدهمین‬ ‫جشنواره تجسمی فجر گفت‪ :‬جشنواره تجسمی فجر پانزدهمین گام‬ ‫خود را برمی دارد و بالطبع طی دوران برگزاری بازخوردهایی داشته‬ ‫که سعی شده از انها بهره ببرد و خود را به گام های باالتر برساند‪ .‬در‬ ‫جشنواره سال گذشــته ایده و گام هایی را تدوین کردیم و امیدوارم‬ ‫مسیری برای رشد باشد‪ .‬در جشــنواره امسال اما کوشیدیم سطوح‬ ‫مختلف جامعه را در نظر بگیرم و بر اساس همین امر‪ ،‬موضوع ازاد را‬ ‫انتخاب کردیم‪ .‬فراخوان جشنواره ‪ ۱۴‬ابان منتشر شد و هنرمندان تا‬ ‫بیست و نهم اذر فرصت داشتند اثار خود را ارسال کنند‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬اگر نگاهی به ‪ ۱۵‬دوره پیشین برگزاری جشنواره هنرهای‬ ‫تجسمی بیاندازیم‪ ،‬متوجه می شویم استان ها در اغلب جشنواره ها‬ ‫حضوری پراکنده داشتند اما از دوره دهم به استان ها فضایی اختصاص‬ ‫داده شد تا هنرمندان بتوانند اثار خود را ارائه کنند‪ .‬در دوره گذشته‬ ‫به این بخش به صورت منسجم تر پرداختیم و این نوید را می دهیم که‬ ‫امسال هر ‪ ۳۲‬استان کشور درجشنواره حضور داشتند‪.‬‬ ‫پاسکاری دبیری جشنواره و اذیت کردن خبرنگاران!‬ ‫در ادامه نوبت به پرسش های خبرنگاران رسید و یکی از خبرنگاران‬ ‫با انتقاد از نوبتی بودن دبیری جشنواره بین زراوندیان و محمدعلی‬ ‫رجبی‪ ،‬تاکید کرد افراد انتخاب شده در هیات داوران‪ ،‬بن مایه کافی را‬ ‫ندارند‪ .‬زراوندیان با رد این انتقاد و با لحنی مزاح گونه توضیح داد‪ :‬قبول‬ ‫ندارم دبیری جشنواره بین من و رجبی پاسکاری شده! من دوره پنجم‬ ‫دبیر شــدم و پس از ان اقایان حقیقی و صندوق ابادی عهده دار این‬ ‫سمت بودند و حاال هم دوباره بنده منصوب شدم تا شما را اذیت کنم!‬ ‫دبیر بخش تجسم هنر جشنواره همچنین در پاسخ به پرسش یکی‬ ‫از خبرنگاران درباره ترکیب اعضای هیــات داوری تاکید کرد‪ :‬غالب‬ ‫چهره های حاضر در ترکیب داوران‪ ،‬اعضای هیات علمی دانشگاه ها‬ ‫هستند اما برخی خرده گرفتند که چرا از جوانان استفاده نکردیم‪ .‬در‬ ‫پاسخ باید بگویم که در این دوره و دوره های قبل‪ ،‬از ظرفیت جوانانی‬ ‫که جزو بهترین ها هســتند بهره گرفتیم‪ .‬هر کدام از داوران در واقع‬ ‫کتابی جامع هستند که ان ها را نخوانده ایم‪ .‬ما چهره های هنرمندان را‬ ‫شناسانده ایم و شاید دچار این ذهنیت شده ایم که ان ها کارایی ندارند‪.‬‬ ‫به شخصه از افرادی که از ان ها غفلت شده‪ ،‬عذرخواهی می کنم‪.‬‬ ‫افزایش ‪ ۳‬میلیاردی بودجه‬ ‫در پایان نشست نیز عبدالرضا سهرابی (مدیرکل هنرهای تجسمی‬ ‫و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره) در پاسخ به پرسشی درباره‬ ‫بودجه جشــنواره پانزدهم گفت‪ :‬مبلغ بودجه ابتدا رقمی بیش از ‪۸‬‬ ‫میلیارد در نظر گرفته شــد اما با توجه به موضوعاتی که در جلسات‬ ‫شورای سیاســتگذاری مطرح شــد‪ ،‬این مبلغ به ‪ ۱۱‬میلیارد تومان‬ ‫افزایش پیدا کرد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!