روزنامه صبا شماره 1360
روزنامه صبا شماره 1360
روزنامه صبا شماره 1360
سه شنبه| 4بهمن 24 |1401ژانویه 2 |2023رجب |1444
سال دهم| شماره 8 |1360صفحه| 5000ناموت|
تئاتـرخیاابنـی
یعنـی منایـش اعتـراض
گفت و گوی صبا با نویسنده و کارگردان نمایش های خیابانی
راه بی پایان ،شوشی و انگشتر و مترس ها
بررسی کیفیت سالن های
فیلم فجر در استان ها
صفحه 2
جشنواره ،فرصتی برای شناساندن
ظرفیت های جدید است
صفحه 6
پیش درامد جشنواره ای متفاوت
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
سه شنبه 4بهمن 1401شماره 1360
تنوع اقلیمی در جشنواره فیلم فجر نمود دارد
یکی از شعارهای مهم دولت در عرصه فرهنگ و هنر ،عدالت فرهنگی بوده است .عدالت فرهنگی در یک
کالمیعنی تمام شهرها و شهرستان های کشور مانند پایتخت از امکاناتبرابربرخوردار باشند وبتوانند ظرفیت
خود را در این ساحت با صورت کامل شکوفا کنند .چیزی که می توان گفت در شهرهای بزرگ از جمله پایتخت
در سال های اخیر دیگر محقق شده است .به گفته نیرومند عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر ،امسال
تنوع اقلیمی خوبی در فیلم های جشنواره وجود دارد به طوریکه می توان از شمال غربی کشور تا جنوب شرقی
فیلم های مختلفی را در جشنواره دید .از ویژگی های مهم جشنواره امسال ،این است که «عدالت فرهنگی» تا
حدودی در تولیدات قابل مشاهده است و تنوع اقلیمی نیز در جشنواره نمود دارد/.تسنیم
بررسی کیفیت سالن های فیلم فجر در استان ها
در حالیکه کمتر از ۱۰روز به اغاز جشنواره فیلم فجر باقی است ،مدیر امور استان های این رویداد اعالم
کرد که تمامی استان ها سالن های نمایش جشنواره خود را تعیین کرده اند ،بنابراین کیفیت سالن های
معرفی شده بخش استانی در حال بررسی است و نتیجه نهایی به زودی اعالم خواهد شد .روابط عمومی
جشــنواره فیلم فجر گزارش داد که وبینار توجیهی بخش استانی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با
حضور دبیر و مدیران جشنواره فیلم فجر و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسالمی استان ها در محل وزارت
فرهنگ و ارشاد اسالمی به صورت مجازی برگزار شــد .چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر
همزمان با تهران در ۳۱استان کشور برگزار می شود/.ایسنا
«برادران لیال» و خطر قاچاق فیلم
جواد نوروز بیگی تهیه کننده فیلم «برادران لیال» با اشاره به اینکه در ارتباط
ت توصیف
با ساخت این فیلم پرونده قضایی برایش تشکیل شده است و با سخ
کردن این تنبیه برای سازندگان یک فیلم می گوید :درخواست می کنم با توجه
به نمایش نسخه ای تاز ه از فیلم در فرانسه تا یک ماه اینده ،شورای پروانه نمایش
تکلیف فیلم را برای اکران قانونی داخل کشور مشخص کند .این فیلم در دوره
گذشته جشــنواره فیلم کن حضور حساسیت زایی داشــت و جایزه فیپرشی
جشنواره را از ان خود کرد و حاال قرار است به زودی نسخ ه بلو ِری ان در فرانسه
نمایش داده شود .این اتفاق امکان دانلود و پخش کپی غیرقانونی فیلم را به وجود
خواهد اورد ،او ادامه داد :پس از پایان جشنواره کن ،در چند مرحله طی جلسات
حضوری متعدد و نیز به صورت کتبی درخواست دادم که فیلم «برادران لیال»
در شورای پروانه نمایش بررسی و شــرایط برای اکران مهیا شود اما واکنش ها
نشــان می داد که انگار چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ در حالی که فیلم پروانه
ساخت داشت و قاعدتاً باید طبق قانون ،در شورای پروانه نمایش بررسی می شد.
تهیه کننده «برادران لیال» در پایان با بیان اینکه «در بخش جنبی جشنواره کن
فیلم دیگری با نام «تصور» به کارگردانی علی بهراد داشتم که با هزینه بخش
خصوصی ساخته شده و مراحل اصالح ممیزی های ان اعالم شده و امیدوارم
به زودی برای اکران اماده شود» اظهار کرد :در پایان از تمام افراد و به خصوص
وزیر محترم ارشاد که می توانند شرایطی را به وجود اورند تا فیلم «برادران لیال»
اکران شود ،خواهش می کنم دریغ نفرمایند و بگذارند با نمایش اینگونه فیلم ها
رونق به گیشه سینما برگردد/.ایسنا
اواتار ،۲همچنان می تازد
«اواتار :مسیر اب» در ششــمین هفته اکران عمومی در امریکای
شــمالی ،هم چنان صدرنشــین جــدول هفتگی گیشــه نمایش
سینماهاســت .درام علمی تخیلی تازه جیمز کامرون در سه روز اخر
هفته با فروشــی ۲۰میلیون دالری این مقام را برای خود حفظ کرد.
فروش کلی فیلم طی این مدت در امریکای شمالی به رقم کالن ۵۹۸
میلیون دالر رسیده اســت .بعد از «تاپ گان :ماوریک» ،قسمت دوم
اواتار دومین بالک باستر سینمایی یک سال اخیر است که به فروشی
۶۰۰میلیون دالری دست پیدا می کند.
فروش کلی جهانی (امریکا و بقیه کشورهای دنیا) این درام زیست
محیطی در حالی به رقم یک میلیارد و ۹۷۰میلیون دالر رسیده که
تهیه کنندگان ان مبلغی حدود ۴۵۰میلیــون دالر صرف تولیدش
کرده اند .قبل از اکران عمومی اواتار ۲تحلیل گران اقتصادی سینما
گفته بودند باید حداقل ۵۵۰میلیون دالر در امریکای شمالی فروش
کند ،تا لقب اثری پرفروش را بگیرد/.صباخبر
بی مادر؛ بهترین فیلم داکا
«بی مادر» ساخته ســیدمرتضی فاطمی جایزه بهترین فیلم
بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم داکا را از ان خود کرد.
بی مــادر بــه نویســندگی و کارگردانی مرتضــی فاطمی و
تهیه کنندگی محمدرضا مصباح و علی اوجی درباره زندگی ارام یک
زوج است که با پا فشاری یکی از ان ها روی تصمیم اش ،ناخواسته
وارد ازمایش ها و دو راهی ها و مخاطرات اخالقی می شود .همچنین
علی قوی تن برای فیلم «زندگی و زندگی» جایزه بهترین کارگردان
بخش سینمای ُاسیا را به دست اورد .گفتنی است امسال در بخش
رقابت فیلم های اسیایی این رویداد سینمایی «برف اخر»« ،بدون
قرار قبلی»« ،بی مادر»« ،روز سیب»« ،زندگی و زندگی» و «زنانگی
ممنوعه» به نمایش گذاشته شد .امسال پوران درخشنده فیلمساز
ایرانی یکی از داوران بخش رقابت فیلم های اسیایی در این رویداد
سینمایی بود .بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم داکا از ۲۴
دی تا ۲بهمن ماه در کشور بنگالدش برگزار شد/.صباخبر
دو مدیر تازه نفس در دفتر موسیقی
در جلسه شورای مدیران دفتر شعر و موسیقی و سرود صدا و سیما،
مهیار مهراذر به عنوان مدیر ارکسترها و عبدالرضا صفایی به عنوان
مدیر هماهنگی موسیقی و سرود صدای رسانه ملی معرفی شدند.
در این جلسه علیرضا قزوه ،رییس دفتر شعر و موسیقی و سرود ابراز
امیدواری کرد حضور صفایی که دارای تجربیات زیادی در بخش های
مختلف رادیو است بتواند منجر به اتفافات مثبتی در این حوزه شود.
تعامل و ارتباط سازنده با تهیه کنندگان و عوامل پخش ،تسریع در
فرایند بررسی اثار ،گسترش هماهنگی بین دفتر شعر و موسیقی و
سرود با معاونت صدا و شبکه های رادیویی از مطالبات قزوه بود که در
این جلسه مطرح شد .وی همچنین با اشاره به قدمت و جایگاه ویژه
ارکستر سمفونیک صداوسیما ،تالش در جهت تقویت این ارکستر،
توجه ویژه به مطالبات عوامل و نوازندگان ،نوســازی سازها و حضور
قدرتمندانه تر در جشــنواره ها و رویدادهای فرهنگــی و هنری را از
مهمترین انتظارات خود از مدیریت جدید دانست/.ایسنا صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
انتشار تیزر یک فیلم کمدی همزمان با اکران
همزمان با اغاز نمایش فیلم سینمایی «پالتوشتری» به کارگردانی مهدی علی میرزایی از امروز ۳بهمن
ماه در سینماها ،تیزر این اثر منتشر شد .فیلم سینمایی «پالتوشتری» به نویسندگی و کارگردانی مهدی
علی میرزایی و تهیه کنندگی مجید شیخ انصاری ،از امروز ۳بهمن ماه اکران خود را به سرگروهی پردیس
سینمایی مگامال در سراسر کشور اغاز می کند.همزمان با شروع نمایش این اثر که موقعیت های رفاقت و
رقابت را با زبان طنز به تصویر می کشد؛ از تیزر رسمی این فیلم که ساخت ان برعهده امید میرزایی است،
رونمایی شد .سام درخشانی ،بانیپال شومون ،بهاره کیان افشار ،لیندا کیانی ،شاهرخ فروتنیان ،پریوش نظریه،
علیرضا مهران ،افسانه چهره ازاد و ...نقش افرینان این اثر هستند/ .ایسنا
اشنایی مخاطب با سینمای متفکر در هنر و تجربه
محمد طیب درباره برنامه های پیش رو ،شیوه اکران،
تعدد سالن ها و رویدادهای طراحی شــده گروه هنر و
تجربه در ســال ۱۴۰۲صحبت کرد .سرپرســت گروه
ســینمایی «هنر و تجربه» با اشــاره به افزایش تعداد
سالن های سینما در این گروه گفت :تعداد سینماهای هنر
و تجربه از اغاز دور جدید اکران ها در شهریورماه۱۴۰۱
از ۱۴سالن به ۲۱سالن افزایش یافته و در حال حاضر
گستردگی بیشــتری برای نمایش فیلم های این گروه
ایجاد شده است .طیب ،با اشاره به ثبت نام بیش از ۱۴۰
اثر برای اکران در گروه هنر و تجربه بیان کرد :از زمانی
که فراخوان ثبت درخواست اکران فیلم ها در این گروه را
منتشر کردیم ،تعداد قابل توجهی اثر ثبت نام کرده اند
و در حال حاضر نیز ثبت درخواســت اکــران از طرف
صاحبان اثار ادامه دارد .وی گفــت :اثار در نوبت اکران
تا پایان سال مشخص است .با توجه به فیلم هایی که در
اختیار داریم نمایش وجود دارد .این مدیر سینمایی در
ادامه افزود :از اغاز سری جدید نمایش های هنر و تجربه،
اکران فیلم های سینمایی در اولویت قرار گرفت و سپس
فیلم های مستند هم به لیست اکران ها اضافه شدند .در
نظر داریم در ماه های اینده عالوه بر فرصت نمایش به
اثار سینمایی و مستند ،فیلم های کوتاه و پویانمایی را در
جدول اکران قرار دهیم که به زودی اسامی بسته های فیلم
کوتاه اطالع رسانی می شود .همچنین اکران فیلم های
کوتاه انیمیشن که سال ها درخواست هنرمندان و فعاالن
این حوزه بوده نیز برنامه ریزی شده و دو بسته ویژه اماده
اکران است .او ادامه داد :هر فیلمی که وارد چرخه اکران
هنر و تجربه می شود بعد از اینکه اکران سینمایی را در
سه شنبه 4بهمن 1401شماره 1360
«گوزن» به جشنواره دوبلین دعوت شد
3
فیلم کوتاه «گوزن» ســاخته هادی بابایی فر در جشنواره بین المللی فیلم دوبلین در کشور ایرلند به
نمایش گذاشته می شود .فیلم کوتاه «گوزن» پیش از این به جشنواره برلین راه یافته بود و جایزه ویژه
بهترین فیلم بخش نسل این رویداد سینمایی را به خود اختصاص داده بود.
این فیلم درباره احسان پسر نه ساله ای است که با خانواده اش در روستایی دور در شمال ایران زندگی
می کند .برادر کوچکتر او یک بیماری جدی دارد که توسط پزشکان قابل درمان نیست .احسان تحت تاثیر
از یک داستان قدیمی در یک شب وقتی یک اهو را پشت پنجره می بیند ،تصمیم می گیرد برای نگهبانی
از خانه ،زیر برف بیرون برود تا نگذارد اهو جان برادرش را بگیرد/.ایسنا
بازه زمانی معین ان طی می کند ،در صورتی که شرایط
الزم را داشته باشد به صورت انالین نیز اکران خواهد شد.
سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه اظهار داشت:
قصد داریم در صورت مهیا شدن شرایط در سال ،۱۴۰۲
فیلم های موفق در اکران را مجددا در قالب هفته فیلم در
شهرهای مختلف و عمدتا شهرهایی که سینمای هنر و
تجربه به صورت ثابت ندارنــد نمایش دهیم و دعوت از
فیلمسازان و عوامل فیلم و برگزاری جلسات نشست نقد
و بررسی با همراهی هنرمندان و انجمن سینمای جوانان
هر شــهر اتفاق خواهد افتاد .طیب ،افزود :هنر و تجربه
قصد دارد با حفظ مخاطبان ثابت و شناسایی مخاطبان
جدید انها را ترغیب به تماشا و حمایت از سینمای پیش
رو و متفکر کند .بدیهی است که در وهله اول تمایل ما به
تماشای فیلم ها توسط مخاطبان ،در سینما است .اما سایر
ظرفیت ها و فرصت ها نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد.
او با اشاره به اینکه فیلم های گروه هنر و تجربه عالوه بر
فرصت نمایش در سینماها ،بخش زیادی از مخاطبانشان
را باید در خارج از سینما پیدا کنند افزود :این فیلم ها با
اکران در دانشگاه ها ،فرهنگسراها ،مراکز فرهنگی ،اکران
انالین در مناطقی که سالن سینما وجود ندارد و سایر
ظرفیت ها باید به استقبال مخاطب برود.
طیب تصریح کرد :باید توجه داشت که این فیلم ها
تجاری نیســتند که با حضور چند چهره شــاخص و
هزینه های ســنگین تبلیغات مخاطب را جذب کنند.
زمانی که مخاطب با فیلم های این گروه سینمایی اشنا
می شود در اصل با ذائقه جدیدی در سینما اشنا شده و به
تدریج به این اثار گرایش می یابد/.صباخبر صفحه 3
4
سه شنبه 4بهمن 1401شماره 1360
پرونده
مصطفی کزازی مصطفی کزازی -در چهل و یکمین جشنواره ی
تئاتر فجر ،ســی و یک اثر برای اجرا انتخاب
گفت و گو
شده اند .گروه های نمایشی که اجراهای خود
را از روز شــنبه اول بهمن ماه مقابل تــاالر وحدت در پهنه
رودکی اغاز کرده اند و نمایش ها را برای عموم مردم و با حضور
خبرنگاران و عکاسان اجرا می کنند .به این بهانه خبرنگار صبا
با حشمت اهلل زارعی کارگردان نمایش خیابانی «راه بی پایان»
از اراک ،احمد جوالیی نویســنده و حسن سبحانی مینابی
کارگردان نمایش خیابانی «شوشی و انگشتر» از میناب ،سامان
شکیبا نویســنده و کارگردان و علیرضا شمسی ،کارگردان
نمایش خیابانی «مترس ها» از شــهر فالورجان ،که در سه
دسته بندی متفاوت قرار می گیرند ،به گفت وگو نشسته است
که در ادامه می خوانید.
حشمت اهلل زارعی:
باید نمایش خیابانی را قوی تر کنیم
اید ه اولی ه نمایشنامه از کجا امد و چرا برای شما جالب بود؟
کتابی دربار ه سردار سلیمانی خواندم که در ان متوجه شدم ایشان
در جوانی ورزش باســتانی هم کار می کردنــد .از طرف دیگر دغدغه
داشــتم دربار ه رانندگان لودر زمان جنگ هم اثری بسازم؛ چون باور
دارم این سنگرسازان بی سنگر مانند دیگر رزمندگان از جان و دل مایه
گذاشته اند ،اما کمتر به ان ها پرداخته شده است .از تلفیق این دغدغه و
ان نکته دربار ه حاج قاسم ،اید ه اولی ه نمایش بیرون امد.
چه شد که تصمیم گرفتید اثر را به جشنواره ارائه کنید؟
به هرحال هرکسی ،دوست دارد اثرش در یک چشم انداز بزرگ تر
دیده شــود و همگی دغدغه داریم که اثرمان را در چنین اوردگاهی
ارائه بدهیم.
وجود بخش نمایش خیابانی در جشنواره ،برای اهالی این
سبک نمایشی مفید است؟
صددرصد .من خودم کســی بودم که کار صحنه ای می کردم ،اما
بعد از اشــنایی با نمایش خیابانی ،حدود 18سال است که کارهای
خیابانی ام بیشتر از کارهای صحنه ای شده است .کار خیابانی را خیلی
بیشتر دوست دارم ،مخاطب کنار شماست و انرژی ای که از او می گیرید
به خود شما هم منتقل می شود و این خیلی لذت بخش است.
چه شد که تصمیم گرفتید این کار صحنه ای نباشد و خیابانی
اجرا شود؟
در نگاه اولیه این کار را صحنه ای دیده بودم .یک کار تک پرسوناژ
نوشــته بودم .طوری که جانباز ک ً
ال روی یک تخت دراز کشیده بود و
نمی توانست حرکت کند و همه چیز در ذهنش می گذشت.اما بعد از
صحبت با دوستان ،به این جمع بندی رسیدم که فضای خیابانی خیلی
بهتر است .ویلچری که می شود او را در خیابان حرکت داد و با مخاطب
مستقیم و رودررو مواجه شد.
دلیل انتخاب استفاده از موسیقی زنده در اثرتان چه بود؟
نشان دادن زندگی دو برادر با دو خط فکری متفاوت درکنار یکدیگر.
برادر کوچک تر فضای ذهنی و عقایدش کمی با برادر بزرگ تر که جانباز
است متفاوت است ،اما برادر بزرگ تر او را انکار یا رد نمی کند و بر این
باور است که او هم می تواند خودش مسیر و راه خودش را پیدا کند.
بازیگر مقابل شما چند کارکتر را بازی می کرد ،برای این دلیل
خاصی داشتید یا صرف ًا محدودیت نمایش خیابانی باعث این
انتخاب شد؟
خیر .دلیل داشتیم .ان شخصیت وارد بازی می شود و درواقع برای
برادر کوچک تر و جاهایی خود جانباز بازی می کند تا بتواند جانباز را از
ان شرایط روحی نامناسبی که دارد خارج کند.
وضعیت معیشــتی فعاالن هنر نمایش خیابانی را چطور
می بینید؟
چه بگویم .از دید من بچه های تئاتر خیابانی می توانند پرچم دار تئاتر
صحنه ای هم باشند .اما متاســفانه برای این سبک از تئاتر اص ً
ال هیچ
جایی تعریف نشده است .این کار هیچ درامدی ندارد ،هیچ درامدی.
من فکر می کنم اگر قرار اســت که تئاتر ما پیشــرفت کند و خودش
درامدزا باشد ،باید نمایش خیابانی را قوی تر کنیم.
احمد جوالیی:
این نمایش روایتی از شنیده ها و دیده ها است
این اثر در چه دسته بندی ای قرار دارد؟
ما در نمایش های ایرانی دسته بندی های مختلفی داریم ،مثل تشفا،
حیوان ابزاری ،فلکلور ،نمایش روایت و . ...
این اثر یک اثر نمایش روایت است .در این کار ماجرا این است که یک
پیرمرد و پیرزن در مزرعه شان هستند و شوشی ها که افرادی پلشت
تئاتـر خیابانـی
یعنـی نمایـش اعتـراض
و نادرست هستند در فرصتی که اتفاق می افتد از این پیرمرد و پیرزن
یک انگشتر و یک شمشیر و یک کتاب می دزدند .نو ه خانواده متوجه
مسئله می شــود و می رود درب هم خانه ها گلک می زند؛ گلک یک
ماده ای است که ضد چشم زخم است .وقتی پسر این کار را می کند،
اهالی از او می پرسند چه می خواهی و او توضیح می دهد که برای پس
گرفتن وسایل پدربزرگ و مادربزرگش به کمک نیاز دارد .اهالی قبول
می کنند و به کمک او می روند .با اتحاد اهالی شوشی ها گرفتار شده و
وسایل پس گرفته می شوند .در اخر فرشته می اید و «شمشیر» مظهری
از ایمان ،قدرت ،پایداری« ،کتاب» مظهــری از دانایی و باور مردم ،و
«انگشتر» مظهری از زاد و ولد را به مادربزرگ برمی گرداند و همگی
دوباره خوشحال می شوند.
نمایشنامه اقتباسی است؟
خیر .ما چون از اهالی جنوب هستیم این قصه ها از بچگی در گوش
ما بوده و هست .قص ه از پری ها بگیرید تا همین شوشی ها که االن هم
تقریباً در تمام عروسی های ما حضور دارند و به عنوان مظهری از بدی ها
نمایش داده می شوند .این نمایش روایت من از شنیده ها و دیده های
خودم است.
حضور در جشنواره فجر را چطور ارزیابی می کنید؟
جشنواره تئاتر فجر ویترین یک سال فعالیت هنرمندانی است که
زحمت کشیده اند .به هرحال بزرگترین و مهم ترین جشنواره کشور
است و حضور در ان دغدغ ه خیلی ها است.
حسن سبحانی:
شهرستان میناب سالن نمایش ندارد
نمایش شوشی و انگشتر در دسته بندی ائینی سنتی قرار
می گیرد؟
بله .نمایش شوشی و انگشتر یک نمایش ائینی سنتی است که بحث
پایداری و مقاومت را هم درخود جای داده است.
کمی درباره شکل کارگردانی و انتخاب میزانسن های تان
بگویید؟
در شیوه کارگردانی سعی شده برای خلق یک میزانسن ائینی ،از
ائین های منطقه جنوب استفاده شود؛ ائین های شوشی ،رحمانی و
سورنا که هر سه برای هرمزگان و شهرهای قشم و میناب هستند .البته
لباس ها و طراحی لباس هم از این قاعده مستثنا نبوده است.
وجود بخش نمایش خیابانی در جشنواره ،برای اهالی این
سبک نمایشی مفید است؟
جشــنواره ،خصوصاً برای شهرســتان هایی مثل میناب که هنوز
سالن نمایش ندارد هم از لحاظ اموزشی و هم از بابت تبادل فرهنگ
و همچنین نشــان دادن توانایــی بچه های هرمــزگان و البته همه
شهرستان ها خیلی مفید است.
اوضاع نمایش خیابانی را به صورت کلی چطور می دانید؟
من فکر می کنم رو به پیشرفت اســت .قدیم مردم نمی دانستند
نمایش خیابانی چیست ،اما االن رشد کرده و کمی جا افتاده است و
به اندازه ای مخاطب هم دارد .خیلی کم اما فکر می کنم که پیشرفت
حاصل شده است .نمایش خیابانی اساســاً یک نمایش اعتراضی و یا
اگاهی بخش است .اگر کار در این عرصه را بیشتر کنیم و جدی بگیریم
برای جامعه بسیار مفید خواهد بود.
وضعیت معیشــتی فعاالن هنر نمایش خیابانی را چطور
می دانید؟
افتضاح است .کرونا و بعد االن هم که انگار اختالف نظر هست که
ک ً
ال تئاتر باشد یا نباشد.
سامان شکیبا:
نمایشی که اعتراض ندارد در خیابان چه می کند؟!
ایده ی اولیه نمایشنامه از کجا امد و چرا برای شما جالب
بود؟ صفحه 4
پرونده
سه شنبه 4بهمن 1401شماره 1360
5
چقدر است .اما متاسفانه کارهایی که تا اینجا دیده ام ناراحتم کرده و
سطح اثار تا به اینجا خیلی خوب نبوده است .امیدوارم اجراهای بعد
کمی امیدوارمان کند.
اثار جشنواره باید در حد جشنواره باشند و با کیفیت ارائه شوند .باید
اثاری راه یابند که از پس عرق ریزی و تالش بسیار خارج شده باشند
امیدوارم این حرف مرا بنویسید؛ این جشنوار ه فجر برای شما نیست؛
مال شخص نیست؛ این جشنواره برای تمام زحمت کشان و دل سوزان
واقعی عرص ه تئاتر در سراسر کشور است و نه فقط برای شما .باور کنید
این مسائل برای جشنواره خوب نیست و درواقع به خود جشنواره و
اعتبار ان ضربه زده و خدشه وارد می کند.
ض
ایده اولیه این کار به نوعی از نمایشنامه چهارصندوق استاد بهرام
بیضایی برداشت شده است.
مترس ها همان طور که از اسمش پیدا است ،تعدادی مترسک اند که
نگهبان یک مزرعه هستند و وظیف ه نگهبانی از مزرعه را دارند .هجوم
کالغ ها به مزرعه زیاد و زیادتر می شود .برای اینکه بتوانند مزرعه را
در مقابل این دشمن حفظ و حراست کنند ،با تمام وجود رو در روی
ان ها می ایستند ،اما همه جای شان زخمی شده و توان مقابله را ندارند.
می نشینند و جمعی فکر می کنند تا راهکاری بیابند .در جمع بندی
تصمیم می گیرند که یک مترسک بسازند تا تمام ضعف های خودشان
را پوشش بدهد و به نوعی کامل باشد .مترســکی که دارای اندیشه
باشد ،باهوش باشد ،قدرتمند باشد و . ...مترسک ساخته شده شروع به
کمک کردن به ان ها می کند و درنهایت کالغ ها را شکست می دهند،
اما متوجه می شوند دشــمن کالغ های در اسمان نبودند و ملخ های
روی زمین بودند.
اثر شما سویه های قوی ای از نقد اجتماعی را با خود به همراه
دارد ،در نمایشنامه مباحث و نقاط مهمی که برای شما مهم
بودند تا به ان ها اشاره شود ،کدام ها هستند؟
اینکه اگر ما همگی مان فکرهای مان را روی هم بریزیم این اتفاقات
و مسائل به وجود نمی اید .ما همگی می توانیم کنار یکدیگر باشیم و
مسائل مملکت خودمان را خودمان حل کنیم و کس دیگری از جای
دیگری نیاید برای ما دیکته کند که راه و چاه شما این است یا نیست.
وقتی همه ی اقشار جامعه دست به دست هم بدهند و وارد گود شوند
می توانیم خیلی از مسائل را حل کرده و ریشه کن کنیم .فقط به شرط
اینکه هرکس راه خودش را نرود .همان طور که در نمایش هم دیدید،
قبل از اینکه به این فکر برسند که جمع شوند و با تصمیم جمعی به
یک راه حل برسند ،هرکدام داشتند ساز خودشان را می زدند و درواقع
بی خودی زور می زدند .یکی مغرب می رفت و یکی مشرق ،تا درنهایت
جمع شدند و یک مرکز را تشکیل دادند.
دلیل اینکه کار را کارگردانی مشترک کردید و به تنهایی کار
را جلو نبردید چه بود؟
در درجه اول رفاقت چند ســاله اســت .بعد از ان دغدغه فکری
مشترک .من در این ســال هایی که کار می کنم ســعی کرده ام که
هرکس هم فکر و هم دغدغه خودم پیــدا می کنم با او کار کنم و کنار
خودم داشته باشم و اســتفاده کنم .چون این طور راحت تر هستم و
کارها هم بهتر و قوی تر جلو خواهد رفت .ک ً
ال تک روی را نمی پسندم.
وجود بخش نمایش خیابانی در جشنواره ،برای اهالی این
سبک نمایشی مفید است؟
نمایش خیابانی یعنی نمایش اعتراضــی .نمایش خیابانی ای که
در ان اعتراض نباشد بی مفهوم است .اساســاً می گویم اگر نمایشی
خالی از این شکل پرداخت اســت ،اص ً
ال در خیابان چه می کند؟ ما
ادم هایی نیســتیم که برویم جاهای دیگر حرف بزنیم .ما هنرمندیم
و باید نقد و اعتراض مان را به واسطه و در هنرمان انجام دهیم .اتفاقاً
من فکر می کردم امسال و با توجه به شرایط حاکم بر جامعه اثر ما رد
شده و وارد جشنواره نشود .اما برایم عجیب بود نه تنها راه پیدا کرد،
بلکه از باب ممیزی هم متفاوت تر از سال های پیش بود و کار ما هیچ
ممیزی ای هم نخورد .این درحالی است که من خودم با تجربه ای که
از حضور چندین ساله در جشنواره داشــتم ،فکر می کردم که فالن
قســمت را گیر می دهند و یا برمی دارند .اما چنین نشد .و این یعنی
هنرمند عزیز راه باز است .راه برای نقد و اعتراض باز است و می توانید
بیایید با هنرتان حرف تان را بزنید .اص ً
ال کار ما همین است .ما باید با
هنر نقد و اعتراض کنیم و مشکالت را بلد کرده و نشان دهیم .بعد از
ان دیگر حل کردن و اصالح به دست مدیران و مسئولین است و ان ها
باید پیگیر باشند.
نظر شما درباره این دوره از جشنواره چیست؟
اینجا قله تئاتر ایران اســت .ویترینی است که هرکسی می اید تا
ببیند تئاتر خیابانی به چه معنا است و سطح و لول این سبک در ایران
علیرضا شمسی:
زندگی ما با تئاتر و هنر نمی گذرد
همکاری شما و اقای شکیبا از کجا شکل گرفت؟
در کنار اقای شکیبا کارگردانی اثر را برعهده دارم .سال 99با اقای
شکیبا اشنا شدم .ان سال یک کار داشتیم که با ان در جشنواره های
مقاومت و فجر هم شــرکت کردیم و کاندید چند بخش شــدیم و
درنهایت اقای شکیبا هم جایزه گرفتند .همان سال متوجه شدیم که
ایده های ذهنی مان خیلی به هم نزدیک است.
برای به اجرا دراوردن این کار چند ماه زمان گذاشته شده
است؟
حدود 8ماه .شــاید باور نکنید اما این حقیقت است .برای همین
است که اقای شکیبا کمی گله مندند.
ما برای این کار زمان و انرژی گذاشــته ایم .هزینه های مختلفی
کردیم .طراحی لباس مان سه بار تغییر کرد .طراحی فضای ما چهار بار
تغییر کرد .ان قدر تالش و زمان گذاشتیم تا به اینجایی که می بینید
رسیدیم.
طراحی های حرکت را چه کسی انجام داد؟
همه کسانی که با اقای شــکیبا کار می کنند ،می دانند که ایشان
طراحی حرکت را خودشان کار می کنند.
ً
طراحی لباس ها هم با اقای شکیبا بود و یا مشترکا به این
طراحی رسیدید؟
طراحی لباس کام ً
ال یــک نظر مشــترک بود و بعــد از چندبار
چکش زدن به این نتیجه رسیدیم .اما من الزم می دانم یک مسئله را
اشاره کنم .در طراحی نهایی یعنی انچه که شما االن دیدید ،در رنگ
لباس هایی که در اخر همگی به تن اقای مرکز(نام کارکتر نمایش)
می روند هدف ما رنگین کمان بود؛ توضیح ایــن طراحی این بود که
وقتی در مزرعه باران می اید ،رنگین کمان شکل می گیرد و شادی و
طراوت جاری می شــود و جوانه ها بیرون می زنند و . ...که درواقع در
نمایش وقتی همه لباس ها به اقای مرکز می رسد این طراحی و معنای
رنگین کمان شکل می گیرد .اما متاسفانه طراحی که قرار بود این کار
را انجام بدهد خیلی غیر حرفه ای عمل کرد و در اخر هم دو شب پیش
لباس ها را به ما رساند و ما زمانی برای تغییر نداشتیم.
اشعاری که بازیگران می خواندند از ابتدا همین ها بود و یا در
طول تمرین ها تغییر کرده است؟
ن بوده و بعضی هم
متن ها همین ها بود .اما موزیک ها بعضی ها همی
تغییر کرده است .مث ً
ال جاهایی بود که موزیک داشت اما االن این طور
نیست؛ چون به نتیجه رسیدیم که از اواهای خود بازیگران استفاده
کنیم.
بودن جشنواره ها را برای نمایش خیابانی مفید می دانید
یا خیر؟
من به شــخصه ان قدری که در جشنواره ها ضرر می بینم ،منفعت
نمی بینم .برای این حرف دلیل هم دارم .یک اینکه جشنواره ای مثل
فجر ویترین تئاتر کشور است و باید کارهای قوی و استاندارد در ان به
نمایش دراید ،درصورتی که در چند سال اخیر اکثر کارها ضعیف بوده
و به واسط ه رابطه ها وارد جشنواره شده اند و این مسئله ،هم به ما و هم
به جشنواره ضربه می زند و بعد هزینه ای که گروه ها می کنند با انچه
جشنواره به ان ها می پردازد فاصله دارد .مث ً
ال شما از جشواره فالن قدر
می گیرید درحالی که دو برابر ان را خرج کرده اید.
ضمن اینکه الاقل اگر این طور بود که جشنواره ها تمهیدی داشتند
تا بعد از پایان جشنواره از اثار شرکت کننده حمایت می شد که اجرای
عموم بروند ،باز کور سوی امیدی بود .اما خب این هم نیست.
وضعیت معیشــتی فعاالن هنر نمایش خیابانی را چطور
می دانید؟
خود من به عنــوان کارگردان تئاتر برای امرار معاش اســنپ کار
می کنم ،و تا دو روز قبل از امدن به جشــنواره درحال کار در اسنپ
بودم .هزین ه زندگی ما با تئاتر و هنر نمی گذرد و این واقعاً جای تاسف
دارد. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه 4بهمن 1401شماره 1360
انتشارکتاب«تئاتر تجربی» برای پانزدهمین بار
کتاب «تئاتر تجربی ،از استانیسالوسکی تا پیتر بروک» نوشته جیمز روز ا ِ َونز با ترجمه مصطفی اسالمیه
توسط انتشارات سروش به چاپ پانزدهم رسید .هر یک از چهره های مهم این کتاب ،امکانات تئاتر را به عنوان
هنر گسترش داده اند و برای هریک از انان تجربه معنایی متفاوت داشته است .در این اثر ،روز ا ِ َونز تجارب بیش
از بیست کارگردان تئاتر را تحلیل و نکات ارزشمند اموزشی ان ها را عرضه کرده است .جیمز روز اونز ،متولد
۱۱نوامبر ،۱۹۲۷کارگردان تئاتر ،کشیش و نویسندۀ انگلیسی در زمینۀ تئاتر تجربی ،تشریفات و مراقبه
است و بیشتر به خاطر کارگردانی نمایش West Charing Cross Road 84شناخته شده است .چاپ
پانزدهم این کتاب با ۳۰۰صفحه مصور ،شمارگان ۵۰۰نسخه و قیمت ۹۰هزار تومان عرضه شده است/.مهر
تقدیر از انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان
انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان ،شایسته تقدیر شناخته شد .نفیسه باقری ،مدیر انتشارات
واحد اصفهان ضمن اعالم این خبرگفت :روز یکشــنبه در هشتمین گردهمایی مدیران شعب سازمان
انتشارات جهاد دانشگاهی ،مباحث مختلفی در خصوص نشر و کتاب در جهاد دانشگاهی از جمله تبادل
نظر در خصوص تولید محتوا و اقتصاد در حوزه کتاب و کتاب خوانی ،مطرح شــد .باقری افزود :یکی از
مالک های اصلی انتخاب انتشارات واحد اصفهان ،پیشرفت قابل توجه ان در یک سال اخیر بوده است؛
چراکه بر اساس مالک های ارزیابی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ،این موضوع که یک شعبه نسبت
به گذشت ه خود روند روبه رشدی داشته باشد ،اهمیت بسیاری دارد/.ایسنا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی:
جشنواره ،فرصتی برایشناساندن ظرفیت های جدید است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی درباره حضور هنرمندان پیشکسوت در چهل و یکمین جشنواره
بین المللی تئاتر فجر ،تاکید کرد :ما فضا را فراهم کردیم و حتی دوســتان تالش کردند که از
بزرگان هم استفاده کنند .تالش ما این است همه به اندازه الزم حضور داشته باشند .محمدمهدی
اسماعیلی در حاشیه بازدید چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در جمع خبرنگاران
در مورد حضور هنرمندان از نقاط مختلف کشور گفت :بررسی ها نشان می دهد در بین ادوار
برگزاری جشنواره امسال پر رونق ترین دوره جشنواره تئاتر را داشتیم به ویژه کاری که در مناطق
چهارگانه و استان ها انجام شد .گزارش هایی که ما دیدیم با یک اشتیاق بسیار باالیی هنرمندان
شهرستانی شرکت کرده بودند .الحمداهلل یک دوره کم نظیر را برای جشنواره داریم .وی درباره
حضور هنرمندان پیشکسوت در چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ،تاکید کرد :به
هر حال ما فضا را فراهم کرده ایم و حتی دوستان تالش کردند که از بزرگان هم استفاده کنند.
تالش ما این است همه به اندازه الزم حضور داشته باشند .به هر حال جشنواره بیشتر فرصتی
است برای شناساندن ظرفیت های جدید .اسماعیلی درباره وضعیت بودجه جشنواره چهل و
یکم ،گفت :تالش کردیم چیزی را که دبیران محترم جشنواره ها به ما گفته اند تا حد زیادی تحقق
پیدا کند .معاون هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی اقدامات الزم بریا پرداخت بودجه را انجام می
دهند .وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی درباره سرانجام وضعیت حریم مجموعه تئاتر شهر و زمان
اجرایی شدن طرح ،تصریح کرد :در روزهای اینده قرار است با شهردار کار را رسم ًا شروع کنیم.
فقط هماهنگی های اجرایی مانده است ،توافق نامه انجام شده و به زودی حریم تئاتر شهر برقرار
می شود .امیدواریم شهرداری زودتر این کار را انجام دهد .چهل و یکمین جشنواره بین المللی
تئاتر فجر که از ۲۵دی ماه در شهرستان های مختلف اغاز شده از شنبه یکم دیماه تا ۱۱بهمن ماه
اجراهای صحنه ای و خیابانی خود را در تهران دنبال می کند/.ایرنا
مختاباد ،رفت
ابوالحسن مختاباد یکشنبه شب بر اثر سکته قلبی درگذشت .سید
ابوالحســن مختاباد ،متولد ۲۲دی ۱۳۴۸در امره ،منتقد ،پژوهشگر
موسیقی و از روزنامه نگاران پیشکسوت و سرشناس حوزه موسیقی بود.
او دبیری سمینار بررسی سه دهه موسیقی ایران را در ۷میزگرد در
جشنواره موسیقی فجر سال ۱۳۸۷بر عهده داشت که به درخواست
کامبیز روشن روان به عنوان دبیر جشنواره این میزگردها را برگزار کرد.
مختاباد ،موسیقی را با یادگیری اواز در سال های اولیه دهه هفتاد نزد
کریم صالح عظیمی اغاز و مدتی نزد سید نورالدین رضوی سروستانی
ردیف اموخت و شیوه اوازی طاهرزاده به روایت نورعلی خان برومند
را نیز نزد حمیدرضا نوربخش فرا گرفت .مدتی نزد کمال الدین عباسی
به اموختن ردیف اوازی پرداخت و اموزه های اوازی و صداســازی را
با برادرش استمرار داد و سلفژ و تئوری موســیقی را نیز نزد محسن
الهامیان و نواختن سه تار را هم نزد اساتیدی چون حمید سکوتی ،رضا
موسوی زاده ،پیمان سلطانی و بهداد بابایی اموخت/.فارس
«شاهزاده خانم بدترکیب» در پردیس تئاتر تهران
نمایش «شــاهزاده خانم بدترکیب» و «غول بزرگ مهربان»
به کارگردانی مریم کاظمی از ۶بهمن ماه اجرای خود را در سالن
اصلی پردیس تئاتر تهران اغاز می کنند.
رپرتوار نمایش های گذشــته گروه تئاتر مستقل که در برنامه
سال ۱۴۰۱این گروه قرار داشت با اجرای ۲نمایش ویژه مخاطبان
کودک و نوجوان و با یاد و خاطره حســین محب اهری که بازیگر
نقش های شاه و غول بزرگ بود در پردیس تئاتر تهران کلید خورد.
نمایش «شاهزاده خانم بدترکیب» نوشته اوراند هریس با ترجمه
حسین فدایی و طراحی و کارگردانی مریم کاظمی داستان شاهزاده
خانمی اخمو و بداخالق به نام اسمرالدا و ماجراهای او را به نمایش
در اورده است .اجرای «شاهزاده خانم بدترکیب» از ۶بهمن ماه
اغاز می شود و نمایش «غول بزرگ مهربان» نیز به زودی در همین
سالن روی صحنه می رود که جزئیات این نمایش به زودی اعالم
می شود/.مهر
حضور خراسان رضوی با پنج اثر درتئاترفجر
پنج نمایش از خراســان رضــوی در چهل و یکمین جشــنواره
بین المللی تئاتر فجر امسال روی صحنه می روند .نمایش «الهه سنگ»
به نویسندگی فرشید تمری و کارگردانی عبدالحکیم مشورتی از خواف،
که روز شنبه ،یکم بهمن ماه در تاالردکتر ناظرزاده تماشاخانه ایران شهر
تهران به روی صحنه رفت« .علی رضا» به نویسندگی مهدی سیم ریز
و کارگردانی محمد جهانپا« .اهوان» به نویسندگی مهدی سیم ریز و
کارگردانی محمد جهانپا که روز یکشنبه ۲بهمن ماه در دو سانس ۱۶
و ۱۹به مدت ۵۰دقیقه در ســالن تئاتر مولوی به روی صحنه رفت.
«یک اسمان ،دو خورشید» به نویسندگی ازاده ازادنیا و کارگردانی
علی ازادنیا که جمعه ۷بهمن ماه ،ساعت ۱۸و ۲۰:۳۰در دو سانس در
سالن حافظ به روی صحنه خواهد رفت .و «ایرانیان» به نویسندگی و
کارگردانی رضا صابری که سه شنبه و چهارشنبه ۱۴ ،و ۱۵بهمن ماه از
ساعت ۲۰به مدت ۹۰دقیقه در تاالر وحدت روی صحنه ی جشنواره
چهل و یکم خواهند رفت/.مهر صفحه 6
سه شنبه 4بهمن 1401شماره 1360
خرب فرهنگ و هرن
نکوداشت «حمید حسام» برگزار می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسالمی اســتان همدان از برگزاری ایین نکوداشت «حمید حسام» ،چهره
ماندگار هنر انقالب اسالمی خبر داد .مسعود ویژه ،با اعالم این خبر افزود :سخنران این ایین محمدمهدی
اسماعیلی ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی است و محسن مومنی شریف ،رئیس سابق حوزه هنری هم در این
برنامه حضور خواهد داشت .وی اظهار کرد :نکوداشت چهره های شاخص ادبیات دفاع مقدس و بزرگانی
مانند استاد «حمید حسام» سبب می شود اندیشه ها ،ارمان ها و اثار ماندگار انها به نسل جوان منتقل شده و
به عنوان الگو به این نسل معرفی شوند و هدف اصلی از برگزاری این برنامه هم معرفی شخصیت استاد حسام
و اثار ایشان است .این برنامه ۷بهمن ماه در مجتمع فرهنگی ،هنری بوعلی سینا برگزار خواهد شد/.ایسنا
یک فعال میراث فرهنگی ،از حفاری غیرمجاز
به انگیزه گنج یابی در دل یک اتشکده ساسانی در
بخش «سیمکان» استان فارس خبر داد.
چهارتاقی یا اتشکده «ســیمکان» در مسیر
جهرم ـ میمند در اســتان فارس واقع شده است.
قدمت این اتشکده به ساسانیان نسبت داده شده
که ۱۰دی ماه سال ۱۳۸۱با شماره ۶۷۸۶به ثبت
ملی رسیده است.
سیاوش اریا ـ پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی
ـ به تازگی با ثبــت تصاویری از ان ،نــه تنها به
وضعیت نابسامان این سازه ساسانی اشاره کرده که
از حفاری ها و کندوکاوهای ناکام گنج یاب ها خبر
داده است .در سال های گذشته نیز درباره گستره
حفاری های غیرمجاز در این مکان هشــدارهایی
داده شده بود .بعدها برخی فعاالن میراث فرهنگی
گفته بودند در برخی از ان گودال های جویندگان
گنج ،گیاه روییده است .این فعال میراث فرهنگی
نیز دربــاره حفاری هــای جدیــد قاچاقچیان و
مشــاهداتش از وضعیت این اتشــکده ساسانی،
گفت :چپاولگران یادمان هــای تاریخی و میراث
فرهنگــی در کف این چهارتاقی گــودال بزرگی
کنده اند که بر اثر این کند و کاوها ،اســیب های
برگشت ناپذیری به این ســازه ساسانی وارد شده
است .او اضافه کرد :هرچند حفاری های غیرمجاز
در درون اتشــکدۀ «ســیمکان» از گذشته و در
سال های ۱۳۹۴و ۹۵که از این یادمان بازدید کرده
بودم ،وجود داشت ،ولی به نظر می رسد چپاولگران
فرش قرمز مصری ها برای چینی ها
همزمان با تعطیالت سال نوی چینی ،گردشگران این کشور بزرگ اسیایی برای نخستین بار از اغاز
همه گیری کرونا ،وارد مصر شدند« .غاده شلبی» معاون وزیر گردشگری و اثار باستانی مصر در مراسم
استقبال از گروه توریستی چینی در فرودگاه بین المللی قاهره ،با خوشامدگویی به گردشگران چینی ،ابراز
امیدواری کرد که گروه های گردشگری چینی بیشتری به این کشور وارد شوند« .شلبی»گفت که تمام
کارگران در تمامی هتل ها و تاسیسات توریستی مصر واکسینه شده و بر اساس باالترین استانداردهای
بهداشتی و ایمنی اموزش دیده اند .او همچنین افزود :گردشگران چینی ،بسیاری از محصوالت چینی را
در مصر پیدا خواهند کرد که باعث می شود احساس کنند در خانه خود هستند/.ایسنا
چپاول اتشکده ساسانی در فارس
میراث فرهنگی با خیال اسوده و در نبود نظارت
مسووالن میراث فرهنگی و یگان حفاظت میراث
فرهنگی ،گودال های کوچک پیشین را شکافته و
عمیق تر کرده اند و به الیه های باستان شناسانی
این بنای ساسانیان اسیب های برگشت ناپذیری
وارد کرده اند.
این دوســتدار میراث فرهنگــی ادامه داد :در
بخش شمالی و در کنار این اتشکدۀ ساسانی ،به
تازگی نیز اثاری از حفاری هــای غیرمجاز دیده
می شود؛ گودالی با عمق بیش از ۲متر کنده اند که
اگر وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع
7
دستی برای اثاری که در میان باغ ها و زمین های
کشــاورزی مردم منطقه وجود دارد زودتر َعرصه
و حریم تعیین کرده بود ،بی گمان اکنون شــاهد
دستبرد قاچاقچیان
روزگار اشفته و نابســامان و
ُ
اَموال تاریخی و فرهنگی نبودیم .او گفت :اتشکدۀ
ساسانی «سیمکان» روی تپه ای و در میان باغی
که مالک خصوصی دارد ،واقع شده است و روشن
نیســت چگونه افرادی ناشــناس و قاچاقچیان
توانســته اند به ســادگی به ان تعرض کنند .این
موضوع زمانی پرسش برانگیزتر می شود که بدانیم
همواره ،مالک باغ و دیگر بــاغ داران پیرامون این
چهارتاقی حضور دارند و سازه ای هم در حریم ان
برپا کرده اند که البته این اقدام هم به نوعی تخلف
به شمار می اید.
این فعال میراث فرهنگی به ساخت وسازهای
غیرقانونی در حریم و پیرامون این اتشکده ساسانی
از سوی باغداران که چشم انداز و حریم بصری این
بنای ساسانی را مخدوش کرده است ،اشاره کرد و
افزود :وجود اَنبــوه درختچه های بزرگ و کوچک
بادام کوهی و پوشش گیاهی محوطۀ پیرامونی ان
و کِشــت جو و عدس و اَنگور از سوی کشاورزان و
باغ داران منطقه ،ایندۀ تاریکی را برای چهارتاقی
ارزشمند «ســیمکان» جهرم رقم زده است .این
پژوهشگر میراث فرهنگی در استان فارس همچنین
به سست و بی دوام شــدن پایه های چهارتاقی و
بخش های دیگری از این بنا اشــاره کرد که ان را
در حال فرو ریختن قرار داده است و در ادامه اظهار
کرد :اتشکده سیمکان از مصالحی چون الشه سنگ
و مالت گچ ساخته شده است .داالن های طواف و
پیرامون چهارتاقی سراسر ویران شده و هم اینک
تنها پی ان برجــای مانده اســت .راه ورودی بنا
درگوشۀ شــمالی جای دارد که بازمانده های ان
نمایان اســت .این چهارتاقی بــزرگ ،میدانی به
اندازه ۲۲در ۲۲متر را در برمی گیرد .دیوار جانبی
گوشۀ شــرقی و غربی بنا ،سالم اســت ،اما چهار
ستون اتشکده اسیب دیده است .نقشۀ این سازه
مربع شکل است که با بهره گیری از گوشواره ،پالن
مربع تبدیل به دایره شده است/.ایسنا صفحه 7
پیش درامد جشنواره ای متفاوت
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
سمفونی سایه ها
یاسر سماوات -نفســم باال نمی اید ،دهانم تلخ و بدمزه
شده و سردردی نصفه نیمه سراغم امده ...در مترو به دشواری
یخواهد من
از البالی مسافران راه می گیرم و از دری که انگار م
را محبوس دائمی واگن زهوار دررفته کند بیرون می زنم .بیرون
ایستگاه سوز سرما تا مغز استخوانم نفوذ کرده ،راه می گیرم
سمت تاالر وحدت .دیر شــده! از کنار تئاتر شهر می گذرم .از
جایی که روزهای جوانی ام را سینه دیوارش گذاشتم و اتش
کردم ...اتش! ..کالبدم در سرمای بهمن ماه 1401روحم در
کمند خاطرات دست و پا می زند .از هیبت مردی میانسال با
موهای جوگندمی و صورتی تکیده خارج می شود و در کالبد
پسرکی ترکه ای و شوخ و شنگ حلول می کند ...پسرک هم
سمت تاالر می رود ...برای چه؟! کسی چه می داند ،شاید برای
حضور در مراسم نخستین دوره جایزه جالل ...یا شاید می رود تا
با دلبرک غمگینش ،نمایش «راپورت های شبانه دکتر مصدق»
را تماشا کند .با سبکســری جوانی .دور از اینده ای موهوم و
یکنم سمت پسر ...صدایش می زنم ،نامی
حزن انگیز .پا تند م
را فریاد می زنم که در همه زندگی با شنیدنش ،سرچرخاندم اما
صدایم در هوا یخ می بندد....سوز سرما کشید ه می زند به صورت
نتراشیده ام .خودم را میان عابرانی می یابم که پرسش وار نگاهم
می کنند .راه می گیرم سمت تاالر وحدت ...سالن کنفرانس پر
است از چهره های ناشناس .دبیر جشنواره هنرهای تجسمی،
به روال همه نشســت های خبــری الینقطع امــاری برای
خبرنگاران ردیف می کند .جای نشســتن نیست ...عکاس ها
عکس می گیرند و عکس و عکس می گیرند ...پســر را میان
خبرنگاران می بینم! که تند و تند می نویسد .برای لحظه ای
درنگ می کند ،سرباال می گیرد ،با چشم های ارزقی اش خیره
نگاهم می کند ...مثل همیشــه! ما بارها همدیگر را دیده ایم!
در خیابان ،در مترو ،در تحریریه ...در خواب ،در بیداری ...در
پرهیبی کابوس وار .پس ...پس یکی از ما خیالی است! یکی از
ما وجود ندارد ...یا من یا او...
نشســت خبری پانزدهمین جشــنواره هنرهای تجسمی فجر
درحالی برگزار شد که سیدمصطفی زراوندیان (مدیر بخش تجسم
هنر جشنواره) با مزاح انتســاب خود را برای اذیت کردن خبرنگاران
توصیف کرد .در این نشســت ســید عباس میرهاشــمی (دبیرکل
جشنواره) از مشارکت هر ۳۲استان کشور صحبت کرد و عبدالرضا
تگذاری)
سهرابی (مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاس
از افزایش ۳۰میلیارد ریالی بودجه این جشنواره خبر داد.
این برنامه با ســخنرانی عبدالرضا ســهرابی با یادی از حبیب اهلل
صادقی و عبدالرحیم ســیاه کارزاده دو هنرمند فقید عرصه هنرهای
تجسمی اغازشد .سهرابی اظهار کرد :وقوع انقالب اسالمی سال ۱۳۵۷
ایران به زعم همه اندیشمندان و نخبگان سیاسی دنیا ،انقالبی با تمام
وجوه بود .همواره دیده ایم که انقالب ها بعد از به ســرانجام رسیدن
ن می شوند و از ارمان های خود خارج می شوند اما انقالب ما
دچار زیا
همچنان پس از چهار دهه با قدرت ادامه می دهد .این انقالب قبل از
اینکه سیاسی باشد موجب ورود اندیشــه و سلوک به اجتماع ایران
شد که تاثیرگذار بود.
این اندیشــه بر هنر نقش مستقیم داشــته و هنر هم توانست با
زبانی گویا و رســا موثر در بازگو کردن حقایق و اهداف انقالب باشد.
جشنواره های فجر برامده از همین تفکر و اندیشه است؛ لذا توانسته اند
در این فضا جایگاه درخشان خود را نشان دهند .جشنواره های فجر
برامده از همین باورهایی اســت که پس از انقالب ایجاد شده اشت.
جشنواره های فجر اوردگاه هنرمندانی است که در ان می توانند هنر
خود را در عالی ترین سطح ارائه کنند.
در ادامه ســیدعباس میرهاشمی ،دبیر تجســمی از پانزدهمین
جشنواره تجسمی فجر گفت :جشنواره تجسمی فجر پانزدهمین گام
خود را برمی دارد و بالطبع طی دوران برگزاری بازخوردهایی داشته
که سعی شده از انها بهره ببرد و خود را به گام های باالتر برساند .در
جشنواره سال گذشــته ایده و گام هایی را تدوین کردیم و امیدوارم
مسیری برای رشد باشد .در جشــنواره امسال اما کوشیدیم سطوح
مختلف جامعه را در نظر بگیرم و بر اساس همین امر ،موضوع ازاد را
انتخاب کردیم .فراخوان جشنواره ۱۴ابان منتشر شد و هنرمندان تا
بیست و نهم اذر فرصت داشتند اثار خود را ارسال کنند.
او افزود :اگر نگاهی به ۱۵دوره پیشین برگزاری جشنواره هنرهای
تجسمی بیاندازیم ،متوجه می شویم استان ها در اغلب جشنواره ها
حضوری پراکنده داشتند اما از دوره دهم به استان ها فضایی اختصاص
داده شد تا هنرمندان بتوانند اثار خود را ارائه کنند .در دوره گذشته
به این بخش به صورت منسجم تر پرداختیم و این نوید را می دهیم که
امسال هر ۳۲استان کشور درجشنواره حضور داشتند.
پاسکاری دبیری جشنواره و اذیت کردن خبرنگاران!
در ادامه نوبت به پرسش های خبرنگاران رسید و یکی از خبرنگاران
با انتقاد از نوبتی بودن دبیری جشنواره بین زراوندیان و محمدعلی
رجبی ،تاکید کرد افراد انتخاب شده در هیات داوران ،بن مایه کافی را
ندارند .زراوندیان با رد این انتقاد و با لحنی مزاح گونه توضیح داد :قبول
ندارم دبیری جشنواره بین من و رجبی پاسکاری شده! من دوره پنجم
دبیر شــدم و پس از ان اقایان حقیقی و صندوق ابادی عهده دار این
سمت بودند و حاال هم دوباره بنده منصوب شدم تا شما را اذیت کنم!
دبیر بخش تجسم هنر جشنواره همچنین در پاسخ به پرسش یکی
از خبرنگاران درباره ترکیب اعضای هیــات داوری تاکید کرد :غالب
چهره های حاضر در ترکیب داوران ،اعضای هیات علمی دانشگاه ها
هستند اما برخی خرده گرفتند که چرا از جوانان استفاده نکردیم .در
پاسخ باید بگویم که در این دوره و دوره های قبل ،از ظرفیت جوانانی
که جزو بهترین ها هســتند بهره گرفتیم .هر کدام از داوران در واقع
کتابی جامع هستند که ان ها را نخوانده ایم .ما چهره های هنرمندان را
شناسانده ایم و شاید دچار این ذهنیت شده ایم که ان ها کارایی ندارند.
به شخصه از افرادی که از ان ها غفلت شده ،عذرخواهی می کنم.
افزایش ۳میلیاردی بودجه
در پایان نشست نیز عبدالرضا سهرابی (مدیرکل هنرهای تجسمی
و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره) در پاسخ به پرسشی درباره
بودجه جشــنواره پانزدهم گفت :مبلغ بودجه ابتدا رقمی بیش از ۸
میلیارد در نظر گرفته شــد اما با توجه به موضوعاتی که در جلسات
شورای سیاســتگذاری مطرح شــد ،این مبلغ به ۱۱میلیارد تومان
افزایش پیدا کرد. صفحه 8