روزنامه صبا شماره 1359
روزنامه صبا شماره 1359
روزنامه صبا شماره 1359
دو شنبه| 3بهمن 23 |1401ژانویه 30 |2023جمادی الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1359صفحه| 5000ناموت|
گفت و گو با نفرات برگزیده و تقدیر شده بازیگری
بخش رادیوتئاتر ،جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر
کم اقبال نشان دادن
جشنواره ،شیطنت
رسانه ای است
محمد خزاعی :تفاوت ها را
خواهید دید
صفحه 3
واکنش علی دارابی
به بودجه 1402میراث فرهنگی
صفحه 7
نظریه ای برای موفقیت
سینمای ایران!
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
دو شنبه 3بهمن 1401شماره 1359
سه قطره خون ،دهقانپور اماده شد
فیلم سینمایی «سه قطره خون» به کارگردانی کاوه دهقانپور و تهیه کنندگی یاسر هشترخانی برای
حضور در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی اماده نمایش شد« .سه قطره خون» فیلمی اجتماعی
است و رابطه یک خانواده با جامعه را به تصویر می کشــد که منجر به اتفاقاتی عجیب بین فرزند و مادر
می شود و در نهایت با پیدا شــدن فردی جدید ،ماجراهای تازه ای رخ می دهد .عوامل و بازیگران فیلم
سینمایی «ســه قطره خون» عبارتند از :نویسنده :فاطیما اباحمزه ،جانشــین تهیه :فاطمه جنیدی ،
مدیرفیلمبرداری :احسان رفیعی جم ،مدیرصدابرداری :منصورشهبازی ،طراح گریم :امیدگلزاده ،تدوین:
احسان واثقی ،طراح صحنه ولباس :کاوه دهقانپور ،برنامه ریز :محمدحسین فیاض و/. ...صباخبر
رخدادی دیگر در راه است
فراخوان فصل دوم مسابقه سیاسی تاریخی «رخداد» که قرار است به زودی از شبکه افق سیما روانه انتن
شود ،منتشر شد .شبکه افق سیما و مسابقه تاریخی سیاسی «رخداد» در سری دوم از تولید خود طی فراخوانی
امادگی خود را برای ثبت نام از داوطلبان شرکت در این مسابقه اعالم کرد .این مسابقه تلویزیونی مربوط به
تاریخ معاصر ایران است که شرکت کنندگان در ان ذیل دو گروه دو نفره با هم به رقابت می پردازند و حضور در
ان نیازمند داشتن اطالعات مناسب در زمینه تاریخ معاصر است .عوامل و مجری این مسابقه تلویزیونی در فصل
دوم تغییر کرده و تهیه کنندگی سری جدید را محمد کلهر برعهده دارد و هنوز مجری این فصل انتخاب نشده
است .عالقه مندان می توانند تحصیالت ،شماره تلفن و سن خود را به شماره ۱۰۰۰۳۷ارسال نمایند/.صباخبر
استقبالاهالیرسانهازجشنوارهفیلمفجر
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی چهل و یکمین جشــنواره فیلم فجر با حضور در برنامه
«صبحانه ایرانی» در شبکه دو با بیان اینکه در این دوره پردیس ملت میزبان اهالی رسانه است،
افزود :اهالی رسانه امسال استقبال خوبی داشتند و ۱۵۱۲نفر شامل نمایندگان خبرگزاریها
و پایگاه های خبری ،رسانه های مکتوب ،برنامه های رادیویی ،تلویزیونی و برخط و رسانه های
خارجی برای حضور در جشنواره ثبت نام کرد ها ند .بررسی ها هم طبق ائین نام ه این بخش انجام
شد و صدور کارت ها برای افراد حائز شرایط به پایان رســیده و از دوشنبه همین هفته توزیع
کارت ها اغاز خواهد شد.
او افزود :عالوه بر فیلم های بخش اصلی جشــنواره که در چهار سالن به صورت همزمان به
نمایش گذاشته خواهد شد ،فیلم های بخش بین الملل ،کوتاه و مستند هم در سالن های دیگر
به نمایش درخواهد امد .سالنی را هم به تکرار فیلم های ســودای سیمرغ اختصاص داده ایم.
همچنین نشست های پرسش و پاسخ هم در پردیس ســینمایی ملت برگزار می شود .ضمن
اینکه امکان حضور خبرنگاران در برج میالد برای گفت و گو و تهیه گزارش از بخش بین الملل
جشنواره فراهم است.
نجفی با بیان اینکه امسال برنامه ریزی وسیعی برای نمایش فیلم ها در استان ها شده است،
گفت :از ۱۷تا ۲۳بهمن ماه فیلم های جشنواره فجر در ۳۱استان کشور به نمایش درخواهد امد
و فروش بلیت ها به صورت انالین خواهد بود .مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در پاسخ به
وحید رونقی مجری برنامه که اعالم کرد اطالع رسانی های جشنواره بیشتر از سوی وزیر فرهنگ
و ارشاد اسالمی صورت گرفته است توضیح داد :وقتی شخص اول فرهنگ و هنر کشور درباره
مهمترین رویداد فرهنگی و هنری کشور مورد سئوال قرار می گیرد و ایشان هم پاسخگو هستند،
نشان از اهمیت و اعتبار این جشنواره دارد/.صباخبر
سیاه ترین دوره تاریخ مراکش در قاب سینما
مریم بنم بارک ،فیلمساز جوان و مستقل مراکشی در فیلم جدید
خود به سراغ دورانی از تاریخ کشورش می رود که در حال مبارزه علیه
استعمار فرانسه بود .این درام پرتنش تاریخی با نام «ان سوی درختان
نخل» جلوی دوربین خواهد رفت .بنم بارک ،در دومین ساخته بلند
سینمایی خود ،در دل داستانی عاشقانه ســختی های زندگی مردم
کشورش در سیاه ترین دوره تاریخ خود را به تصویر می کشد.
کلید فیلمبرداری ان سوی درختان نخل ،تا چند روز دیگر در یکی
از محالت قدیمی مراکش زده می شود .علت انتخاب این مکان قدیمی،
شباهت ان با کشور مراکش در نیم قرن قبل است.
برای تولید این درام پرتنش تاریخی ،در کنار تهیه کنندگانی از داخل
مراکش ،چند سرمایه گذار فرانسوی هم مشارکت دارند.
مریم بنم بارک ،فیلمساز ۳۹ساله مراکشی/فرانسوی است که فیلم
«سوفیا»ی او در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درامد و در
محافل سینمایی مورد توجه واقع شد/.صباخبر
اعالم نامزدهای اسکار تا فردا
نامزدهای نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار به زودی
اعالم می شوند که برخی بخت مسلم حضور در میان نامزدها هستند
و برای برخی دیگر از جایگاه و شاخه ها ،رقابت سختی در جریان
است .رای گیری برای انتخاب نامزدهای نهایی نود و پنجمین دوره
جوایز سینمایی اسکار ( ۱۸ژانویه ۲۷ ،دی ماه) ,پس از شش روز
به پایان رسید و حاال اهالی ســینما خود را اماده اعالم نامزدهای
نهایی این رویداد می کنند که قرار است فردا سه شنبه 4بهمن ماه
انجام شود« .اسکات فینبرگ» از نشریه هالیوود ریپورتر در اخرین
پیش بینی خود بر این باور اســت که در نهایــت فیلم «الویس»
و «همه چیز همه جا به یکباره» با نامزدی در ۹شــاخه پیشــتاز
خواهند شد .نکته جالب در این پیش بینی عدم حضور فیلم های
«بنشی های اینیشرین» ساخته «مارتین مک دونا» و «تار» از «تاد
فیلد» در میان پیشتازان اعالم نامزدهاست ،دو فیلمی که تاکنون در
فصل جوایز سینمایی عملکرد درخشانی داشته اند/.ایسنا
تغییر اساسنامه خانه سینما پس از ده سال
اساسنامه پیشنهادی خانه ســینما با حضور روسای صنوف مورد
بررسی قرار می گیرد .شهریور ماه امسال ،شانزدهمین هیات مدیره
خانه سینما به ریاست محمدمهدی عسگرپور معرفی شد و بعد از ۴ماه
همچنان مدیرعامل جدیدی برای ان معرفی نشده است .البته طبق
اساسنامه ،رئیس هیات مدیره می تواند تا زمانی که مدیرعامل خانه
سینما معرفی شود عهده دار وظایف وی باشد .نکته ای که مدتی است
در خانه سینما موردتوجه قرار گرفته ،تغییر اساسنامه این نهاد صنفی
است که در تاریخ ۱۵مهرماه سال ۱۳۹۲در پنجاه و هفت ماده و ۲۹
تبصره به تصویب مجمع عمومی فوق العاده خانه سینما رسید و حاال
بعد از گذشت تقریباً ۱۰ســال از تصویب این اساسنامه ،قرار است تا
دوباره اساسنامه جدیدی برای ادامه کار به تصویب برسد.
برهمین اساس ،قرار است امروز دوشنبه سوم بهمن ماه ساعت ۱۷
جلسه ای با حضور روسای صنوف خانه سینما برگزار شود تا اساسنامه
پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد/.مهر صفحه 2
دو شنبه 3بهمن 1401شماره 1359
خرب سیمنا و تلویزیون
خوزستان اماده برگزاری جشنواره فیلم فجر
معاون هنری و ســینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی خوزســتان از امادگی این استان برای
برگزاری جشنواره فیلم فجر خبر داد .سیدامین ســپهریان درخصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر در
استان خوزستان گفت :همزمان با جشن های چهل و چهارمین سال پیروزی شکوهمند انقالب اسالمی،
چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر همزمان با تهران در سه سینمای اهواز به همراه برنامه
های جانبی از قبیل تجلیل از سینماگران پیشکسوت استان ،کارگاه های اموزشی ،مسابقه نقدنویسی،
مروری بر اثار سینماگران استان برگزار خواهد شد .وی در ادامه افزود :جشنواره فیلم فجر یکی از مطالبات
جدی مخاطبان سینما در استان خوزستان می باشد/.ایسنا
3
نوجوانان المپیاد فیلم سازی در راه مسیر حرفه ای
راه یافتگان به المپیاد فیلم سازی نوجوانان ایران ،مسیر حرفه ای خود را در سینما دنبال خواهند کرد.
نوجوانان صاحب ایده و فیلم ساز که به ششمین المپیاد فیلم سازی راه پیدا کرد ه بودند ،از جمعه ۳۰دی ماه
ن به پایان می رسد ۳۵.نوجوان راه یافته به ششمین المپیاد
رقابت خود را اغاز کردند که این رقابت امروز ۳بهم
فیلم سازی نوجوانان ایران که بعد از ۲سال برگزاری جلسات غیرحضوری در این دوره از المپیاد حضور دارند،
در چهار دسته کارگردانی اثار «داستانی»« ،مستند» و «پویانمایی» و «ایده» تقسیم بندی شده اند .در پی
برگزاری این دوره از المپیاد ،بنیاد فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران در توافقنامه ای ،حمایت مستمر در
امر فیلم سازی برای نوجوانان راه یافته به این المپیاد را در دستور کار خود قرار دادند/.مهر
محمد خزاعی:
تفاوت ها را خواهید دید
محمد خزاعی رییس سازمان ســینمایی مطرح کرد که به شخصه
فیلم های بخش مسابقه ملی و بین الملل جشنواره را دیده ام و شاخص ها
و تمایزات بسیار زیادی در مقایسه با دوره های گذشته در این اثار مشهود
است .در فاصله چند روز مانده به شــروع چهل و یکمین جشنواره بین
المللی فیلم فجر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به همراه علیرضا
اسماعیلی مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی از دبیرخانه چهل و
یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بازدید کرد و از نزدیک در جریان
روند کاری این دوره جشنواره قرار گرفت.
وی در جمع مدیران جشنواره ضمن قدردانی از تالش های شبانه روزی
ستاد برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت :جشنواره فیلم فجر
به مثابه میراث فرهنگی و هنری کشور ،تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر
گذاشته تا به اینجا رسیده است بنابراین وظیفه همه ما اعم از سینماگران،
هنرمندان ،اصحاب رســانه ،منتقدان و متولیان است که در حفظ این
میراث کوشا باشیم .رشد و بالندگی این درخت ریشه دار و پرثمر ،به نفع
سینمای این مرز و بوم و تاریخ و فرهنگ ماست.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به روند مطلوب و قابل توجه فعالیت ها
و برنامه های این دوره جشنواره عنوان کرد :در این دوره جشنواره شاهد
خالقیت ها و شــاخص های بســیار متمایزی خواهیم بود .به شخصه
فیلم های بخش مسابقه ملی و بین الملل جشنواره را دیده ام و شاخص ها
و تمایزات بسیار زیادی در مقایسه با دوره های گذشته در این اثار مشهود
است که پس از نمایش ان ها در جشنواره ،جامعه سینمایی و منتقدان به
این تمایزات و تفاوت ها پی خواهند برد.
وی با بیان اینکه جشنواره امسال بستری برای گفتمان جدی در حوزه
سینمای ملی اســت ،افزود :قطع به یقین ،این رویداد فرهنگی در پرتو
همدلی و همگرایی همه هنرمندان و سینماگران کشور فارغ از سالیق
و گرایشات سیاســی و جناحی همانند دوره های قبل با شکوه و پرشور
برگزار خواهد شد.
خزاعی ادامه داد :امسال به دلیل شــرایط پیش امده ،اعضای ستاد
برگزاری ،همکاران ســازمان ســینمایی و موسســات ،فیلمسازان و
تهیه کنندگان ســختی های خاصــی را تحمل کرده اند تا اثارشــان را
به جشــنواره فجر برســانند .در پرتو زحمات و تالش های شبانه روزی
فیلمسازان ،هنرمندان ،و ستاد برگزاری امســال در جشنواره ،منتظر
رویدادهای متفاوتی از حیث اجرا و کیفیت اثار خواهیم بود.
خزاعی در پایان مطرح کرد :شایسته می دانم از زحمات همه عزیزان از
جمله دبیر جشنواره اقای مجتبی امینی ،همه دست اندرکاران جشنواره و
خانواده سینما و صنوف سینمایی و اصحاب رسانه تشکر کنم و اطمینان
دارم مخاطبان مردمی و عالقه مندان ســینما نیز ،در پایان جشــنواره
قدردان این تالش ها خواهند بود.
مجتبی امینی دبیر چهل یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز
ضمن قدردانی از حضور رییس سازمان سینمایی در دبیرخانه جشنواره
گفت :از ابتدای امسال فعالیت دبیرخانه به طور منسجم اغاز شد و تیم
خیلی خوبی دور هم جمع شــده اند .امسال با توجه به ادغام بخش ملی
و بین الملــل برنامه ریزی های جدیدی صورت گرفــت و امیدواریم که
جشنواره خیلی خوبی داشته باشیم .تیم ها با روحیه خیلی باالیی در حال
انجام کار هستند و یک صمیمیت و مودت در بین اعضای ستاد جشنواره
وجود دارد .در حوزه بین الملل حضور ۷۲کشور برای خود ما هم اتفاق
خیلی خوبی بود.
وی ضمن قدردانی از همراهی و حمایت رئیس ســازمان سینمایی
اضافه کرد :براساس برنامه ریزی ها ،جشنواره فجر در تمام استان ها برگزار
خواهد شد .شــخص اقای خزاعی همراهی ویژه ای با جشنواره داشته
است .امیدواریم با همراهی تمام دستگاه ها جشنواره باشکوهی را پیش
رو داشته باشیم/.مهر صفحه 3
4
دو شنبه 3بهمن 1401شماره 1359
پرونده
گفت و گو با نفرات برگزیده و تقدیر شده بازیگری بخش رادیوتئاتر ،جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر
کم اقبال نشان دادن جشنواره ،شیطنت رسانه
اختتامیه بخش رادیو تئاتر چهل و
سمیه نجفی خاتونی
یکمین جشنواره بین المللی تئاتر
گفت و گو
فجر عصر یکم بهمن ماه ۱۴۰۱در
تاالر وحدت همزمان با مراسم افتتاحیه بخش های
صحنه ای تئاتر فجر برگــزار گردید .خبرنگار صبا
طی این رویداد به سراغ دو اثر برگزیده از این بخش
رفت و با کارگردان و بازیگران ایــن نمایش ها به
گفتگو نشســت .نمایش رادیویی «پرواز پرندگان
مهاجر در صبح روز اخر» کاری مشــترک از صدا
و سیمای خوزســتان و حوزه هنری خوزستان که
در دو بخش بازیگری و کارگردانی تندیس ،دیپلم
افتخار و لوح تقدیر را دریافت کرد ،هر دو بازیگر مرد
این نمایش محمد طاهری و امجد جاللی به صورت
مشترک موفق به کســب رتبه نخست این بخش
شدند .همچنین امجد جاللی در بخش کارگردانی
نیز لوح تقدیرکارگردانی را نیز دریافت کرد و نمایش
رادیویی جیغ به کارگردانــی و تهیه کنندگی رضا
داداشــی از تولیدات معاونت صدای صدا و سیمای
مرکز قزوین نیز در بخش تهیه کنندگی و بازیگری
زن ،سحر حاجی اقاســی و مرد مرتضی نجفی و
صدابرداری حسن نوری لوح تقدیر دریافت کردند.
در ادامه گفتگو خبرنگار صبا با امجد جاللی و سحر
حاجی اقاسی را می خوانید.
امجد جاللی :
در تونس ،شغل دوم مردم تئاتر است!
نمایش رادیویی پرواز پرندگان ...درباره چیست؟
موضوع نمایش درباره دو شخص است که به دنبال مخاطب برای
تماشــای فیلم دفاع مقدسی خود هســتند ،و چنانچه کسی را برای
تماشای فیلم پیدا نکنند ،ســینمای دفاع مقدس به ورطه نابودی و
افول می افتد .دست اخر این دو کاراکتر به این نتیجه می رسند که از
خودشان شروع کنند و عالوه بر بازی در فیلم تنها تماشاگران فیلم خود
باشند .این نمایش با سه کاراکتر تهیه و تولید شده است.
از سابقه خود در حوزه تئاتر و نمایش بگوئید؟
20سال است در حوزه نمایش استان خوزستان فعالیت می کنم .از
15سالگی تا حال حاضر که 36سال دارم درطول این سال ها در اکثر
جشنواره های استانی و منطقه ای و کشــوری موفق به کسب جایزه
بازیگری صحنه ای و ..شده ام .اما در جشــنواره فجر با وجود اینکه 7
سال است در این جشنواره شــرکت کرده و کاندید شده ام ،این اولین
جایزه من پس از 7سال شرکت و حضور در این رویداد بین المللی است.
سال گذشته در جشنواره فجر دربخش بین الملی صحنه ای جشنواره
تئاترفجر کاری مشترک با کشور عراق داشتم که در ان نمایش بازیگر
و دستیار کارگردان بودم که کاندید هم شدم.
با توجه به حضور چندین و چند ساله تان در جشنواره تئاتر
فجر ارزیابی خود را از تغییراتی که دستخوش این رویداد بین
المللی شده است را بفرمائید؟
برای نظر دادن در بخش صحنه ای که هنوز خیلی زود است ،اما در
بخش رادیو تئاتر تمامی اثار منتشر شده را دنبال کردم ،اثار خوبی که
داری تنوع در ژانریک بودند ،پدیده ای بود که کمتر درسال های پیش
دیده می شد ،به طور مثال در بخش رادیو تئاتر امسال شاهد اثری مانند
جیغ از ژانر وحشت بودم که اتفاقا موفق به کسب جایزه و قدردانی هم
شد.
ایا قبال هم در زمینه نمایش رادیویی به صورت حرفه ای
تجربه ای داشتید؟
بله من در رادیو مرکز خوزستان و اهواز سال هاست شاغل و در این
حوزه به عنوان تهیه کننده و بازیگر و کارگردان فعالیت می کنم .و اثار
زیادی را دراین رسانه ارائه داده ام.
استقبال جامعه هنری تئاتر و عموم مردم را از جشنواره
تئاتر فجر امسال چگونه دیده اید؟
من با همان نیــم نگاهی که به جدول نمایش هــا از همان ابتدای
جشنواره انداخته ام ،با افراد صاحب نامی برخوردم که اتفاقا در ژانرهای
مختلفی هم اثر ارائه داده بودند .بعضی هم عنوان کردند که سالن های
نمایش خالی است و یا افتتاحیه با اقبال مواجه نشده است ،در صورتی
که من در حضور خود در این چند روز با این مسئله مواجه نشدم .اما
متوجه زیرکی و شــیطنت رســانه ای برخی عکاس ها شدم که قصد
داشتند مسئله را به شکلی نشان دهند که جشنواره امسال با کم اقبالی
مواجه است.
بدون توجه به حواشــی که این روزها برای هنر بخصوص
تئاتر و سینمای کشور به پا شده است ،مسئله قابل تامل تغییر
سبک زندگی است که با ترویج شــبکه های مجازی ،اتفاق
افتاده است .مسلما در این سبک زندگی جدید نیاز به بازنگری
در ساختارهای هم سو با زندگی مردم احساس می شود ،به
طور مثال در بخش نمایش رادیویی ،مصرف روزمره مردم به
سمت پادکست ها و کتاب های صوتی است .ایا با توجه به این
مصادیق برای هر چه بهتر شنیده شدن اثار نمایشی صوتی تان
به راهکاری اندیشیده اید؟
بله ،اتفاقا برای این کار اقدام هم کرده ام اما موانعی هســت که این
امکان را به هنرمند برای نشر اثرش در این پلتفرم ها را نمی دهد ،موانعی
مانند همیشه از جنس اقتصادی ! مثال وقتی من برای انتشار نمایش
رادیویی از پلتفرم های مجازی اقدام کردم ،از همان ابتدا برای بارگزاری
اثر تقاضای 20میلیون پول و عنوان کردند که پس از بارگزاری اثر در
این شبکه ها پس از 1000بار دیده شدن وجهی را برای بنده درنظر
می گیرند ،که من در همان حســاب و کتاب اولیه متوجه شدم با این
حساب متضرر خواهم شد و به همین خاطر دیگر دنبال ان را نگرفتم.
مرکز هنرهای نمایشــی تهران چطور ،ایا برای نشر اثار
منتخب و برگزیده اقدامی کرده است؟
مرکز هنرهای نمایشی از سال قبل سایتی را با عنوان «تلویزیون تئاتر
ایران» راه اندازی کرده است که اکثر نمایش های برگزیده صحنه ای
بین الملل را همراه با بخش انالین رادیو تئاتــر را در ان جا داده بود.
احتماال امسال هم نمایش های رادیویی را در این پلتفرم قرار دهند تا
مخاطبان عالقه مند از این طریق بتوانند اثار برگزیده را دنبال کنند.
از اینکه اثرتان در پلتفرم های پربازدیدتری مانند طاقچه و
فیدیبو هم بارگزاری شود ،استقبال می کنید؟
بله حتما ،اما فکر می کنم برای این همکاری دوســویه نیاز هست
مسئولین اداره هنرهای نمایشی با صاحبان این رسانه ها تفاهم نامه ای
را منعقد کنند تا اثار برگزیده این کارگروه از پلتفرم های معتبر منتشر
شود ،که به این واسطه حتما شــرایط بهتری برای هنرمندان ایجاد
خواهد شــد .این روش صحیح حمایت همه جانبه از هنرمند است تا
اثرش در سطح کشوری در رسانه های مختلف منتشر شود .عالوه بر این
من در سفرهای جشنواره ای که به تونس و کشور عراق داشتم شاهد
این بودم که هنرمندان تئاتر این دو کشور برای ارائه متداوم نمایش از
طرف دولت حقوق ثابت دریافت می کنند .و همچنین در تونس ،شغل
دوم مردم تئاتر است و این در نتیجه حمایت های کامل دولت از این
هنر است.
حمایت های دولت ایران از هنرمندان تئاتر در حال حاضر
چگونه است؟
خوشبختانه دست اندرکاران در این حوزه در تالش هستند که با صفحه 4
پرونده
دو شنبه 3بهمن 1401شماره 1359
5
ه ای است
گرفتن امتیاز های بیشــتر بتوانند دامنه حمایت های خود را افزایش
دهند ،اعم از حمایت های مالی به گروههای نمایشی در اجرا و بیمه،
همچنین صندوق ها شرایط اخذ وام های کم بهره را برای هنرمندان را
اسان تر کرده اند ،من در استان خوزستان با پیگیری کوتاهی توانستم
وام مربوطه را اخذ کنم.
سحرحاجی اقاسی:
منتظر تولد دوباره هنر هستیم
لطفا در ابتدا از سابقه خود درزمینه تئاتر و نمایش بفرمائید؟
من از سال 1386وارد این حوزه شدم و تا به امروز 36اجرای صحنه
ای تئاتر دارم .از سال 1388فعالیت جدی ام در حوزه نمایش رادیویی در
قزوین و تهران اغاز شد ،در سال 1391در بخش رادیو تئاتر فجر جایزه
بازیگری زن را برای نمایش رادیویی «یک دروغ زیبا» کسب کردم.
موضوع نمایش رادیویی جیغ چیست ؟ از کاراکتر خودتان
در این اثر بگوئید؟
نمایش جیغ به کارگردانی و تهیه کنندگی رضا دادشــی است که
موفق شــد در بخش صدابرداری ،تهیه کنندگی و بازیگری مرد اول
مرد و زن جایزه بگیرد .این نمایشــنامه یک اثر خارجی نوشته کوین
ویلیامسون است که برگردانی ان به نمایشنامه رادیویی توسط ایوب
اقاخانی انجام شده است .این نمایش در ژانر وحشت است و تهیه و تولید
ان بسیار پیچیده و سخت بود ،چرا که در فضاسازی شنیداری باید تمام
المان های وحشت و فضای رعب انگیز را انعکاس می دادیم .که بحمداهلل
در پایان مخاطب کامال با این اثر ارتباط حســی منسجم برقرار کرد و
موفق شدیم که ترس و وحشت را کامال با تصویرسازی صدایی ایجاد
کنیم ،این نمایشنامه در لوکیشن های مختلفی می گذشت و باید این
تغییر فضا برای شنودگان نمایش رادیویی تعریف می شد .بیشترین بار
هیجانی و تعلیق کار بر صحنه های تعقیب گریز قاتل زنجیره ای در پی
قربانی بود که عمدتا با صدایی از محیط چرخ های گاری و قاطر همراه
می شد تا رسیدن به ضرباهنگ نهایی لحظات انجام قتل ،همه و همه از
سختی های کار بود .که همکاری کامل و تخصص باقی دوستان در سایر
زمینه ها باعث شد ،نمایشی منسجم و ژانریک از وحشت را ارائه بدهیم.
داستان نمایش درباره چیست؟
داستان درباره چند دوست دانشجو اســت که در یک دورهمی با
ترغیب دو تن از دوستان دست به شوخی های وحشتناک زده و کم کم
این شوخی ها به جنایت و قتل منتهی می شــود تا جایی که به طرز
وحشیانه ای به سالخی یکدیگر روی می اورند .تااینکه در پایان مشخص
می شود این اتفاقات با نقشه قبلی و در توطئه ای از قبل شکل گرفته و
برنامه ریزی شده است .این متن نمایشی نیم نگاهی به فیلم جیغ دارد
و از ان اثر اقتباس گرفته است.
شنیدن این نمایش رادیویی برای مخاطبان چگونه میسر
است؟
معموال اثار منتخب رادیویی از سایت رادیو نمایش ایران ،بارگزاری
خواهد شد.
امسال چندمین حضورتان را در جشنواره تئاتر فجر تجربه
کرده اید؟
دومین حضورم است،که بواسطه اثر پذیرفته شده به بخش مسابقه
در جشنواره حضور دارم ،تجربه قبلی ام مربوط به سال 1391بود که
دران سال هم موفق به جایزه بازیگری زن در بخش رادیویی شدم.
قیاس تان به جشنواره امسال نسبت به سال های گذشته
چطور است؟
استقبال کمتر شــده اســت ،من در تجربه های قبلی از سال های
گذشته در خاطر دارم که ظرفیت سالن ها به قدری مملو از جمعیت
بود که بعضا امکان ورود برای مهمانان ویژه هم میسر نبود و همچنین
برای گرفتن بلیط تماشای اجراها مخاطبان به مشکل برمی خوردند.
اما امسال با وجود اینکه اجرا برای عموم ازاد تعریف شده بود ،باز هم
سالن ها با ظرفیت پر به اجرا نمی رسیدند.
دلیل این اقبال کم را در چه می دانید؟
اوضاع نابه سامان است و فشار روی مردم به قدری زیاد شده است که
مردم زمانی برای تخصیص دادن به هنر پیدا نمی کنند .در این شرایط
بیش از بقیه ،هنرمندان کارشان تحت الشعاع قرار گرفته است ،بیشتر
دوستانی که دراین شغل به صورت حرفه ای فعالیت می کردند به شغل
های کاذب دیگر روی اورده اند .من در گذشته انقدر سرم شلوغ بود که
فرصت پذیرفتن کار جدید را پیدا نمی کردم اما از روزهای سخت کرونا
تا به حال برهوتی شــکل گرفته که قابل قیاس با گذشته نیست .گویا
هنرمندان در این برهه زمانی به کلی فراموش و یا رها شدند و به قدری
درگیر مشکالت و ضررهای اقتصادی در ان دوره شدند که هنوز نتوانسته
اند ضررهای سال های از دست رفته را جبران کنندو به تئاتر بازگردند.
تحریم هنرمندان تئاتر از ســوی برخی مخاطبان و گاها
بعضی هنرمندان را چقدر در این اتفاق سهیم می دانید؟
غمی که در جامعه شکل گرفته عمومی است .مخصوصا غم از دست
دادن عزیزان که فاجعه است .من فرزند شهید هستم عالوه بر پدرم ،عمو
و دایی خود را در جنگ از دست داده ام ،به همین خاطر برایم کامال قابل
درک است که خانواده های داغدار در هر دوره و شرایطی چه عذابی را
در هر لحظه متحمل می شوند .برای گذشته نمی توان کاری کرد تنها
با طلب صبر برای همه ایرانیان می توان دعا کرد که به ارامش گذشته
برگردند و شرایط طوری رقم بخورد که دیگر کسی اسیب نبیند .اما به
طور اعم ،مردم رفاه می خواهند و دیگر تحمل فشار را ندارند.
صحبت پایانی
ما دوســت داریم هنر ماندگار شــود چرا که تنها رسانه ایست که
می تواند بیشــترین تاثیر را در جامعه ایجاد کند و بهترین ابزار برای
ارتباط گیری با مردم است .از نظر من فعال هنرمرده است و ما منتظر
تولد دوباره ان در شکلی شگرف تر از گذشته هستیم. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
دو شنبه 3بهمن 1401شماره 1359
انفوالنزای نیویورکی به بازار امد
ن انفوالنزای نیویورکی منتشر شد .انفوالنزای نیویورکی
جدیدترین رمان نشر کتابستان معرفت با عنوا
اولین رمان ژانر معصوم ه برهانی نیا است که وقایع داستان ان در شهر تهران می گذرد.
رمان امنیتی انفوالنزای نیویورکی داستان یک دانشــجوی کارشناسی ارشد رشته سینما است که
با زندگی و شغل استاد ســختگیرش گره می خورد .االء همتی در کنار تحصیل به شغل خبرنگاری هم
می پردازد .اما زندگی او زمانی دســتخوش تغییر می شــود که بعد از به هوش امدن خودش را در خانه
استاد سهند پایدار می بیند! رمان انفوالنزای نیویورکی در ۳۸۲صفحه و با قیمت ۱۷۰هزار تومان روانه
کتاب فروشی ها شده است/.صباخبر
انتشار امار مالی تسهیالت اعطایی به هنرمندان
صندوق اعتباری هنر بیش از ۱۳۶میلیارد تومان تسهیالت قرض الحسنه به اعضای خود اعطا کرده است.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از ارائه تخصیص بیش از ۱۳۶میلیارد تومان ارائه تسهیالت از مهرماه سال
۱۴۰۰تاکنون به اعضای تحت پوشش این صندوق خبر داد و افزود :از ابتدای مهرماه سال گذشته شاهد
رشد بهره مندی اعضا از انواع تسهیالت در قالب طرح های مختلف شامل ضروری ،بالعوض ،کارافرینی و
شمیم و جوانه بوده ایم .پوراحمدی با اشاره به جزییات ارائه این تسهیالت ،گفت :افزایش کمی تسهیالت
پرداختی به اعضا ،تسریع و سهولت در روند ارائه خدمات مالی ،حذف موانع دست و پاگیر و حمایت از کسب و
کارهای فرهنگی و هنری از مهم ترین برنامه های این صندوق از ابتدای دولت مردمی تاکنون بوده است/.ایسنا
غلط ننویسیم؛ زیر موشک باران تهران
تعصب عمیق «ابوالحسن نجفی» به زبان فارسی به تدوین «غلط
ننویسیم» منجر شد؛ کتابی که در اوج جنگ ۱۰هزار نسخه فروش را
تجربه کرد و در مطبوعات زمان خود محل بحث و جدل شد.
ابوالحسن نجفی به سال ۱۳۰۸زاده شد و دوم بهمن ماه ۱۳۹۴در
سن ۸۶سالگی در بیمارستان مهر از دنیا رفت .وی از بزرگان عرصه
ترجمه ،زبان شناســی ،فرهنگ نویسی ،وزن شــعر فارسی ،ادبیات
تطبیقی و زبان و ادبیات فارسی در روزگار ما و یکی از تاثیرگذارترین
افراد نسل خود در شناسایی و تربیت نویسندگان و پژوهشگران بود
که کارنامه پربرگ و باری دارد .مهم ترین بخش فعالیت های ادبی و
علمی او در حوزه ترجمه متون ادبی ،ویرایش ،زبان شناسی و وزن شعر
فارسی بود .او یکی از دقیق ترین دایره ها برای طبقه بندی وزن شعر
فارسی را تدوین کرده که به دایره نجفی معروف است.
اثار تالیفی او« ،مبانی زبان شناسی و کاربرد ان در زبان فارسی»،
«وظیفه ادبیات»« ،غلط ننویســیم (فرهنگ دشــواری های زبان
فارسی)» و «فرهنگ فارسی عامیانه» است .کتاب «غلط ننویسیم»
یکی از مهم ترین کتاب ها در حوزه غلط ننوشتن است که به بررسی
غلط های مختلف در زبان فارسی و شکل صحیح ان ها می پردازد ،نجفی
این کتاب را با عنوان فرعی فرهنگ دشــواری های زبان ،در زمستان
۱۳۶۶در زمان موشــک باران تهران در ۱۰هزار نسخه منتشر کرد،
این کتاب در عرض دو هفته تمام نسخه هایش فروش رفت! این تصور
توضیحات میراث درباره خانه «عارف قزوینی»
به دنبال انتشار خبری از اخرین وضعیت خانه منسوب به «عارف
قزوینی» ـ شاعر ملی ـ که مخروبه ای از ان به جا مانده است ،مدیرکل
میراث فرهنگی استان قزوین درباره چالش های این خانه توضیحاتی
ارائه داد .علیرضا خزائلی گفت :این خانه در مالکیت خصوصی قرار دارد
که مالکان کنونی خواهان خروج این خانه از ثبت میراث ملی شده اند.
شکایتی علیه میراث فرهنگی ثبت کرده اند و از طریق مراجع قضایی،
مسیر خروج از ثبت خانه را پیگیری می کنند.
او اضافه کرد :مسوول قضایی این پرونده مطابق با قوانین ،پیگیر این
قضیه است .درباره روند قضایی پرونده هم باید بگویم در حال حاضر
در مرحله طرح شکایت در دادگاه تجدید نظر در دیوان عدالت کشور
است و ما هم منتظر هستیم که فرایند قانونی ان طی شود.
وی افزود :همه افراد در وزارتخانه تــاش می کنند که خانه های
ثبت شده حفظ شوند و ما هم مخالف خروج خانه «عارف» از فهرست
میراث ملی هستیم..
وجود دارد که نقدها باعث معروف شدن و فروش کتاب غلط ننویسیم
شده در حالی که این تصور اشتباه است و نقدهای دکتر باطنی در سه
شمار ه پیاپی مجل ه ادینه در بهار و تابستان سال ۱۳۶۷منتشر شده اند.
در واقع نقدها باعث فروش غلط ننویسیم نشد ،بلکه فروش عجیب این
کتاب و استقبال بسیار مردم از ان باعث نوشته شدن نقدهای سه گانه
دکتر باطنی شد و نقدهای دکتر باطنی نیز سیل نقدهای دیگر را به
دنبال اورد .محمدعلی موحد ،مولوی شناس ،نجفی را از پاسداران وادی
واژگان معرفی می کند که کارش حفظ حرمت واژگان است .کتاب
«غلط ننویسیم» یکی از مهم ترین کتاب ها در حوزه غلط ننوشتن است
که به بررسی غلط های مختلف در زبان فارسی و شکل صحیح ان ها
می پردازد ،نجفی این کتاب را با عنوان فرعی فرهنگ دشواری های
زبان ،در زمستان ۱۳۶۶در زمان موشک باران تهران در ۱۰هزار نسخه
منتشر کرد ،این کتاب در عرض دو هفته تمام نسخه هایش فروش
رفت! این تصور وجود دارد که نقدها باعث معروف شــدن و فروش
کتاب غلط ننویسیم شده در حالی که این تصور اشتباه است و نقدهای
دکتر باطنی در سه شمار ه پیاپی مجل ه ادینه در بهار و تابستان سال
۱۳۶۷منتشر شده اند .در واقع نقدها باعث فروش غلط ننویسیم نشد،
بلکه فروش عجیب این کتاب و استقبال بسیار مردم از ان باعث نوشته
شدن نقدهای سه گان ه دکتر باطنی شد و نقدهای دکتر باطنی نیز سیل
نقدهای دیگر را به دنبال اورد/.ایسنا
خانه اتحادیه میزبان «کاتبان روایت انقالب»
مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به فرارسیدن
چهل و چهارمین بهار انقالب از بر پایــی رویداد هنری «کاتبان
روایت انقالب» در خانه اتحادیه خبر داد.
رضا صیــادی از اماده ســازی پایتخت بــرای برپایی هر چه
باشکوه تر در ایام دهه فجر خبر داد و گفت :همزمان با فرارسیدن
چهل و چهارمین بهار انقالب اســامی ،رویداد هنری «کاتبان
روایت انقالب» (خوشنویســی مضامین انقالبــی بر روی پارچه
به مناسبت گرامی داشــت دهه مبارک فجر) در پایتخت برگزار
می شود .بر اساس گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان
زیباســازی شــهرتهران ،وی با بیان اینکه خانه اتحادیه میزبان
هنرمندان جهت برگزاری این رویداد خواهد بود ،ادامه داد :این
رویداد هنری به مدت ۵روز و از از تاریخ سه شــنبه ۴بهمن ماه
لغایت شــنبه ۸بهمن ماه ،با حضور تعداد ۲۰هنرمند برگزار می
شود/.ایسنا
اهمیت ارنست بودن ،تمدید شد
نمایش «اهمیت ارنست بودن به کارگردانی مهسا چیذری تا ششم
بهمن در تماشاخانه ارغوان روی صحنه می رود.
نمایش «اهمیت ارنســت بودن» کاری از مهسا چیذری نوشته
اســکار وایلد به ترجمه ایــوب اقاخانی روایتگر زندگی ۲دوســت
صمیمی در انگلستان اســت که هر ۲برای خوشگذرانی خود دروغ
هایی به خانواده می گویند اما در این بین ماجراهای عاشــقانه ای
برایشان پیش می اید که همه چیز را تغییر می دهد ...
نمایشنامه «اهمیت ارنست بودن» یک کمدی انگلیسی و دارای
گفتگو های ظریــف و بذله گویی های مفرح اســت و برپایه کمدی
موقعیت جلو مــی رود .محمد وثوقی ،دیانا جاوید موســوی ،احمد
بیستونی ،زهرا مدبر ،سمیرا لطفی ،فاطمه طاهری ،ژالیا شاکری ،میثم
عزیزی و مهســا چیذری در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.
اجرای «اهمیت ارنســت بودن» به مدت ۷۰دقیقه در تماشــاخانه
ارغوان تا ۶بهمن به کار خود پایان می دهد/.مهر صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
بی وقتی منتشر شد
داستان بلند «بی وقتی» نوشته علی ادریساوی منتشر شــد .در معرفی ناشر عنوان شده است :این
مجموعه ،تلفیقی از سمبولیسم و مدرنیسم است که در سه بخش «چرا هستم؟»« ،رقص گرگ ها» و
«برزخ» با نگرشی عبرت امیز به زندگی بشر امروز نگاشته شده است .داستان این گونه اغاز می شود :با
خود گفتم :ای خدا ،چرا این بی پدر و مادر اروم نمی گیره؟ دیگه خستم کرده( .صدای بازی و جست و خیز
بچه ،انقدر مخم را می خراشید که دوست داشتم سر به بیابان بگذارم .اما تنم ان قدر لَش و خسته بود که
گویی دیگر نمی توانست از روی کاناپه برخیزد تا بلکه با هجمه ای ولو الکی زهر چشمی از این وروجک
بگیرد« )...بی وقتی» در ۱۰۰صفحه با قیمت ۶۳هزارتومان در نشر نگیما منتشر شده است/.ایسنا
دو شنبه 3بهمن 1401شماره 1359
7
«پاسدار اقتدار ایرانیم» در جهاد نقش بست
دیوارنگاره «پاســدار اقتدار ایرانیم» صبح دوم بهمن در دیوارنگاره میدان جهاد نقش بست .بامداد
روزگذشته یکشنبه دوم بهمن در پاسخ به اقدام بزدالنه اتحادیه اروپا و تروریست خواندن سپاه پاسداران
انقالب اسالمی ،از جدیدترین دیوارنگاره میدان جهاد رونمایی شد .در توضیح این دیوارنگاره امده است:
«همانگونه که سردار دل ها را به جرم مبارزه با تروریسم به شــهادت رساندند ،سپاه را به جرم مبارزه با
زورگویی استعمار ،سازمان تروریستی نام نهادند اما نمی دانند سپاه نیست که مقابل انان ایستاده است،
این غیرت ایرانی یک ملت است که تاب و توان از زورگویان عالم گرفته است ».دیوارنگاره «پاسدار اقتدار
ایرانیم» محصول خانه طراحان انقالب اسالمی است/.مهر
واکنش علی دارابی
به بودجه 1402میراث فرهنگی
علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی در صفحه مجازی خود در گالیه به بودجه ۱۴۰۲
این وزارتخانه نوشت :الیحه بودجه ۵۲۶۱هزار میلیارد تومانی دولت که نسبت به سال گذشته
حدود ۴۰درصد افزایش دارد ،تقدیم مجلس شورای اسالمی شــده است و سهم دستگاه های
فرهنگی ،رسانه ای ،ارتباطی چون ارشاد ،تربیت بدنی ،میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی
۳۱هزار و ۲۹۱میلیارد تومان براورد شده است که سرجمع ۱۳درصد رشد را نشان می دهد.
وزارت میراث فرهنگی اگر مورد توجه ویژه قرار گیرد می تواند هزینه اداره کشور را به جای نفت
بر عهده گیرد به شرط انکه یک بار همه امکانات ،ظرفیت ها ،زیرساخت ها و اعتبارات و بودجه الزم
را به ان اختصاص دهند.
در برنامه توسعه هفتم در سیاســت های کلی نظام ،بند ۱۷ان از توسعه صنعت گردشگری
و ترویج صنایع دســتی ،ســخن به میان امده اســت .دولت و مجلس چگونه می خواهند این
سیاســت های باال دســتی را عملی کنند؟ جایگاه ان در نظام برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات
کجاست؟
معاونت میراث فرهنگی که همه وظایف و ماموریت های ان «حاکمیتی» است .در حال حاضر
۸هزار میلیارد تومان برای تملک بناها ۱,۰۰۰ ،میلیارد تومان برای بافت های تاریخی یزد جهت
مرمت و اسیب های سیل ۵ ،هزار میلیارد تومان بابت مرمت اثار تاریخی که ۲هزار میلیارد تومان
ان بدهی معوقه است.
بالغ بر ۱,۰۰۰میلیارد تومان تعهدات سفر هیات محترم دولت و مطالبات نمایندگان محترم
مجلس و مقامات و مسئوالن استانی در حوزه میراث فرهنگی را پیش روی خود دارد .این سیاهه
خودش ۱۵هزار میلیارد تومان می شود!
واقعاً با بودجه ای که برای وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته اند،
در صورت تخصیص ۱۰۰درصد ان -که سال ۱۴۰۱فقط ۳۵درصد تخصیص داده شده است -از
عهده معاونت میراث چه کاری ساخته است؟
از دولت و مجلس محترم شورای اسالمی انتظار تخصیص بودجه و اعتبارات ویژه برای میراث
فرهنگی داریم .ما امانت دار و حافظ میراث فرهنگی ایران بزرگ هســتیم .این اعتبارات بیانگر
مهجوریت میراث فرهنگی است و این در شان ،جایگاه و تاریخ و تمدن کهن ایران نیست/.صباخبر صفحه 7
نظریه ای برای موفقیت سینمای ایران!
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
بازیگر مولف
به نظر کمتر کسی مخالف اعطای لقب «بازیگر مولف» به
پریوش نظریه است .بازیگری که سالیان در سطح اول بازیگری
و برخی هنرهای دیگر فعالیت می کند و اثار درجه یکی خلق
کرده است .ساخت فیلم کوتاه ،برگزاری نمایشگاه های عروسکی
،کارگردانی چند تئاتر عروسکی و عضویت در هیات های متعدد
و مختلف داوری ،به اتفاق انتخاب جشنواره های مهم از جمله
فعالیت های هنری نظریه محسوب می شوند .بازیگری که به
دلیل همکاری با کارگردان های به نامی مانند بهمن فرمان ارا
،احمد رضا درویش ،مجید مجیــدی و ایرج کریمی کارنامه
پرباری را برای خودش رقم زده اســت .نظریه سیمرغ بلورین
بهترین بازیگر نقش دوم زن در چهاردهمین جشــنواره فیلم
فجر را برای فیلم «پدر» به دست اورده است .نظریه با بازی در
نقش زنی میانسال به عنوان شخصیت محوری سریال «مدینه»
بازی قابل تحسینی از خود ارائه می کند .با وجود بازی در اثار
متعدد ،این بازیگر اعتقاد جالبی دارد .او همواره از شــهر بیزار
بود و درباره این موضوع گفتــه «:امیدوارم که این اتفاق نیفتد
که معروف شوم .به همین خاطر هم هست که تصمیم گرفتم
مصاحبه نکنم و زیاد دیده نشوم .خوشبختانه شانس بزرگی که
من در این سال ها داشتم این بوده که مدت ها کار کردم و هنوز
هم کسی در خیابان ،کوچه و بازار مرا نمی شناسد و از این نظر
با اینکه همه اینها را محبت مردم می دانم برایم هیچ مشکلی
پیش نیامده است و تا به حال هم اذیت نشدم و امیدوارم از این
به بعد هم طبق همین روال پیش روم .برای مثال دیروز برای
خرید به یکی از فروشگاه های بزرگ شهر رفتم و خوشبختانه
کسی مرا نشــناخت ».او اشکارا از شــهرت گریزان است و در
ادامه حرف هایش تاکید کرده «:شهرت ،ارامش هر انسانی را از
او می گیرد .بحث گریزان بودن نیست و به این خاطر که شهرت،
ارامش زندگی ام را از من می گیرد ،دوستش ندارم .معتقدم کار
می کنم تا بتوانم زندگی کنم ،زندگی نمی کنم تا بتوانم کار کنم
و بر همین اساس ترجیح می دهم تا راحت زندگی کنم ».به هر
ترتیب به قول خود نظریه خوشبختانه کسی او را نمی شناسد...
که البته این برای فرهنگ ایران ،اتفاق جالبی نیست.
یاسر سماوات -امروز ســوم بهمن ماه همزمان با زادروز اوست.
روزی مقارن با 23ژانویه 1950که شوربختانه بیت المقدس به عنوان
پایتخت رژیم اشغالگر قدس برگزیده شــد .روزی تلخی همزمان با
23ژانویه 1857که قوای متجاوز انگلســتان پس از 45روز مقاومت
قهرمانانه مردم بوشــهر را درهم شکســت و این بندر را اشغال کرد.
همچنین این تاریخ به سال 1950همزمان با تاسیس نخستین بانک
دولتی ایران به نام «بانک بازرگانی» است .پرویش نظریه عکاس و بازیگر
نام اشنای ســینمای ایران نیز در چنین روزی ،سوم بهمن 1348در
گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد دیده به جهان گشود .دختری
کم حرف و گوشه گیر که معلم کالس اول دبستانش تا مدت ها گمان
می کرد او قدرت تکلم ندارد! نظریه تحصیالت عالیه خود را در دانشگاه
هنر اسالمی در رشته تئاتر به پایان رساند و سال 1369و هنگامی که
21ساله بود ،برای نخستین بار با فیلم «عروس
حلبچه» به کارگردانی حســن کاربخش مقابل
دوربین قرار گرفت .نحوه انتخاب شــدنش برای
فیلم عروس حلبچه به ایــن ترتیب بود که گروه
سازنده از بین دانشجویان دانشگاه هنر ،بازیگران
این فیلم را انتخاب کردند که پریوش نظریه هم
از این طریق برای بازی در این فیلم برگزیده شد.
نظریه در عروس حلبچه ،رل «کالی» دختری که
شب عروسی اش در حلبچه چشم انتظار پدر بود را
بازی کرد .کار خوب او در این فیلم ،مجید مجیدی
را مجاب کرد تا از نظریه برای بازی در نقش «مادر
مهراهلل» در فیلم «پدر» ،را در نظر بگیرد .پریوش
نظریه پذیرفت و حضور او در این فیلم نخستین
افتخار بزرگ را نصیب این بازیگر جوان ان روزگار کرد .هیات داوران
چهاردهمین جشنواره فیلم فجر ،سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش
مکمل زن را در حالی به پریوش نظریه اهدا کرد که او رقیب سرسختی
مانند گوهر خیراندیش را در این جشنواره روبروی خود می دید .این
اتفاق نوید حضور ستاره ای درخشــان را در سینمای ایران می داد اما
پریوش نظریه ،بازیگر بسیار سخت گیری بود .این اخالق باعث شد او
گزیده کار شود .نظریه طی دهه هفتاد و هشتاد پشنهادهای متعددی
را رد کرد .او پس از فیلم پدر؛ تنهــا در چهار فیلم دیگر در دهه 1370
حضور یافت« .سجده بر اب» فیلمی در ژانر سینمای مقاومت بود که
حمید خیرالدین با کمک صادق کرمیار ،نویسنده رمان معروف «نامیرا»
سال 1375ان را جلوی دوربین برد .نظریه در این فیلم ،با هنرمندی
در نقش «ستاره» نامزد «امیر» (با بازی علی دهکردی) ظاهر شد .این
درخشش باعث شد یک سال بعد او تندیس بهترین بازیگر نقش اول
زن را از جشــنواره فیلم دفاع مقدس به خانه ببرد .سال 1378بهمن
فرمان ارا ،کارگردان برجسته سینمای ایران از نظریه در فیلم پرسر و
صدا و پرافتخار «بوی کافور ،عطر یاس» و در نقش «فرزانه» بازی گرفت.
«بوی کافور ،عطر یاس» سیمرغ های بلورین هجدهمین جشنواره فیلم
فجر را یکی پس از دیگری درو کرد 8 .سیمرغ روی شانه های فرمان ارا
نشستند و هرچند این میان ،سیمرغ یا دیپلم افتخاری نصیب پرویش
نظریه نشد اما حضور در چنین پروژه ای ،تجربه و افتخار بزرگی برای
او محسوب می شد« .صنوبر» «کتیبه» و «کالی» عنوان سه مجموعه
تلویزیونی در دهه 70بودند که نظریه در ان ها به ایفای نقش پرداخت.
با وجود بازی های قابل قبولش در این سه گانه ،پریوش نظریه بیش از
یک دهه از سیمای ایران دور بود تا سرانجام با سریال «یاداوری» و با
بازی در نقش «ژیال» به سال 1392به جعبه جادویی بازگشت .یک
سال بعد با مجموعه تلویزیونی «مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم
حضور درخشان دیگری را تجربه کرد .مجموعه ای که این بار نظریه در
نقش اول ان (مدینه کاشانی) ظاهر می شد« .مدینه» در واقع همسر
سابق شهرام ،همسر دوم جهان ،مادرخوانده بهمن و عمه هانیه محسوب
می شد و نقش اولی که کامال محوری بود نصیب این بازیگر خوب سینما
و سیمای ایران شده بود .کار خوب نظریه در این مجموعه شهرت او را
چند برابر کرد تا در 44سالگی به بازیگری سرشناس محبوب بدل شود.
نظریه در گفت وگویی ،زمانی که با سوالی درباره اینده سینما و جوانان
روبرو می شود ،پاسخ می دهد «:ببینید تردید نکنید که کار خوب جای
خود را پیدا می کند .خوشبختانه همینطور که نسل جدید روی کار می
ایند در بین ان ها بچه های مستعدی هم هستند .هر چند در مقابل هم
عده ای هستند که بدون مطالعه وارد سینما شدند به خودشان اجازه
می دهند هر انچه را ســاخته اند برای جشنواره
ها ارســال کنند که گاهی از شدت ضعیف بودن
باعث تعجب می شوند .فکر می کنند سینما یک
دوربین و اشک و اه جلوی ان است .یا اینکه سینما
فقط صحنه یا گریم است .سینما اجماع همه این
هاست .بنابراین کسانی که با مطالعه و دست پر
وارد می شوند ،ارام ارام شــاهد پیشرفت ان ها
هستیم و ماندگار می شــوند .به عنوان مثال من
از سال ها پیش کارهای خانم ایدا پناهنده را در
جشنواره های مختلف دنبال کردم و شاهد رشد
مداوم فیلمســازی او بودم .همچنین خانم رقیه
توکلی که از اولین ســاخته هایش در جشنواره،
کارهایش را دیدم و این رشــد در کارها مشخص
است .این رشد و پیشــرفت به علت عالقه مندی ،پشتکار و اعتباری
است که برای کارشان قائل هستند .وقتی در مورد کار مطالعه کنیم و
عشق داشته باشیم ،مسلما پیشرفت می کنیم و جایی برای حضور این
کارها نیز پیدا می شود ».او در فیلم معروف کمال تبریزی« ،گاهی به
اسمان نگاه کن» نیز نقشی فرعی داشت اما عجیب اینکه در بسیاری
مطالب فضای مجازی ،نامی از نظریــه در جمع عوامل این فیلم دیده
نمی شــود .او در کارنامه خود ،بازی در فیلم های تاریخی-مذهبی را
نیز با بازی در فیلم «اینجا شــهری دیگر اســت» کاری از احمدرضا
گرشاسبی که داستانی پس از ضربت خوردن حضرت علی (ع) را روایت
می کند ،گنجانده است .از دیگر اثار برجسته ای که نظریه در ان ها به
نقش افرینی پرداخته می توان به «بادیگارد» سال 1394به کارگردانی
ابراهیم حاتمی کیا اشاره کرد که او در این فیلم نقش مادر میثم زرین
(با بازی بابک حمیدیــان) را بازی کرد .نظریه همان ســال در فیلم
«النتوری» ساخته رضا درمیشیان نیز در نقش وکیل ظاهر شد .او در
دهه 90بازیگر پرکاری محسوب می شد و بازی در نقش «مادر احمد»
در «غالمرضا تختی» از دیگر اثار اوست .سریال «گیلدخت» به سال
1400یکی از تازه ترین کارهای اوست .پریوش نظریه در این مجموعه
تلویزونی تاریخی نقش «طاووس الملک» خواهر مظفرالدین شــاه را
بازی می کند .او در کنار بازیگری هرگز از کارگردانی فیلم های مستند
خود ،همچنین پرداختن به عکاسی غافل نشد .مستند « کولی ها» فیلم
داستانی «من و عروسکم» مستند «هورامان» «سوتماگ» «نزدیک تر
از نفس» و «ویدئــو ارت نگاه» اثــاری بودند که نظریــه کارگردان
ان ها محسوب می شــد .نظریه همچنین با اثار عکاسی خود بارها در
نمایشــگاه های «تصویر ســال» Persia photo expoو «چشم
درون» حضور یافت. صفحه 8