روزنامه صبا شماره 1359 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1359

روزنامه صبا شماره 1359

روزنامه صبا شماره 1359

‫دو شنبه| ‪ 3‬بهمن ‪ 23 |1401‬ژانویه ‪ 30 |2023‬جمادی الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1359‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت و گو با نفرات برگزیده و تقدیر شده بازیگری‬ ‫بخش رادیوتئاتر‪ ،‬جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر‬ ‫کم اقبال نشان دادن‬ ‫جشنواره‪ ،‬شیطنت‬ ‫رسانه ای است‬ ‫محمد خزاعی‪ :‬تفاوت ها را‬ ‫خواهید دید‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫واکنش علی دارابی‬ ‫به بودجه ‪ 1402‬میراث فرهنگی‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫نظریه ای برای موفقیت‬ ‫سینمای ایران! ‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫دو شنبه ‪ 3‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1359‬‬ ‫سه قطره خون‪ ،‬دهقانپور اماده شد‬ ‫فیلم سینمایی «سه قطره خون» به کارگردانی کاوه دهقانپور و تهیه کنندگی یاسر هشترخانی برای‬ ‫حضور در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی اماده نمایش شد‪« .‬سه قطره خون» فیلمی اجتماعی‬ ‫است و رابطه یک خانواده با جامعه را به تصویر می کشــد که منجر به اتفاقاتی عجیب بین فرزند و مادر‬ ‫می شود و در نهایت با پیدا شــدن فردی جدید‪ ،‬ماجراهای تازه ای رخ می دهد‪ .‬عوامل و بازیگران فیلم‬ ‫سینمایی «ســه قطره خون» عبارتند از ‪ :‬نویسنده‪ :‬فاطیما اباحمزه‪ ،‬جانشــین تهیه ‪ :‬فاطمه جنیدی ‪،‬‬ ‫مدیرفیلمبرداری‪ :‬احسان رفیعی جم‪ ،‬مدیرصدابرداری‪ :‬منصورشهبازی‪ ،‬طراح گریم‪ :‬امیدگلزاده‪ ،‬تدوین‪:‬‬ ‫احسان واثقی‪ ،‬طراح صحنه ولباس‪ :‬کاوه دهقانپور‪ ،‬برنامه ریز‪ :‬محمدحسین فیاض و‪/. ...‬صباخبر‬ ‫رخدادی دیگر در راه است‬ ‫فراخوان فصل دوم مسابقه سیاسی تاریخی «رخداد» که قرار است به زودی از شبکه افق سیما روانه انتن‬ ‫شود‪ ،‬منتشر شد‪ .‬شبکه افق سیما و مسابقه تاریخی سیاسی «رخداد» در سری دوم از تولید خود طی فراخوانی‬ ‫امادگی خود را برای ثبت نام از داوطلبان شرکت در این مسابقه اعالم کرد‪ .‬این مسابقه تلویزیونی مربوط به‬ ‫تاریخ معاصر ایران است که شرکت کنندگان در ان ذیل دو گروه دو نفره با هم به رقابت می پردازند و حضور در‬ ‫ان نیازمند داشتن اطالعات مناسب در زمینه تاریخ معاصر است‪ .‬عوامل و مجری این مسابقه تلویزیونی در فصل‬ ‫دوم تغییر کرده و تهیه کنندگی سری جدید را محمد کلهر برعهده دارد و هنوز مجری این فصل انتخاب نشده‬ ‫است‪ .‬عالقه مندان می توانند تحصیالت‪ ،‬شماره تلفن و سن خود را به شماره ‪ ۱۰۰۰۳۷‬ارسال نمایند‪/.‬صباخبر‬ ‫استقبالاهالیرسانهازجشنوارهفیلمفجر‬ ‫مسعود نجفی مدیر روابط عمومی چهل و یکمین جشــنواره فیلم فجر با حضور در برنامه‬ ‫«صبحانه ایرانی» در شبکه دو با بیان اینکه در این دوره پردیس ملت میزبان اهالی رسانه است‪،‬‬ ‫افزود‪ :‬اهالی رسانه امسال استقبال خوبی داشتند و ‪ ۱۵۱۲‬نفر شامل نمایندگان خبرگزاری‪‎‬ها‬ ‫و پایگاه های خبری‪ ،‬رسانه های مکتوب‪ ،‬برنامه های رادیویی‪ ،‬تلویزیونی و برخط و رسانه های‬ ‫خارجی برای حضور در جشنواره ثبت نام کرد ها ند‪ .‬بررسی ها هم طبق ائین نام ه این بخش انجام‬ ‫شد و صدور کارت ها برای افراد حائز شرایط به پایان رســیده و از دوشنبه همین هفته توزیع‬ ‫کارت ها اغاز خواهد شد‪.‬‬ ‫او افزود‪ :‬عالوه بر فیلم های بخش اصلی جشــنواره که در چهار سالن به صورت همزمان به‬ ‫نمایش گذاشته خواهد شد‪ ،‬فیلم های بخش بین الملل‪ ،‬کوتاه و مستند هم در سالن های دیگر‬ ‫به نمایش درخواهد امد‪ .‬سالنی را هم به تکرار فیلم های ســودای سیمرغ اختصاص داده ایم‪.‬‬ ‫همچنین نشست های پرسش و پاسخ هم در پردیس ســینمایی ملت برگزار می شود‪ .‬ضمن‬ ‫اینکه امکان حضور خبرنگاران در برج میالد برای گفت و گو و تهیه گزارش از بخش بین الملل‬ ‫جشنواره فراهم است‪.‬‬ ‫نجفی با بیان اینکه امسال برنامه ریزی وسیعی برای نمایش فیلم ها در استان ها شده است‪،‬‬ ‫گفت‪ :‬از ‪ ۱۷‬تا ‪ ۲۳‬بهمن ماه فیلم های جشنواره فجر در ‪ ۳۱‬استان کشور به نمایش درخواهد امد‬ ‫و فروش بلیت ها به صورت انالین خواهد بود‪ .‬مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در پاسخ به‬ ‫وحید رونقی مجری برنامه که اعالم کرد اطالع رسانی های جشنواره بیشتر از سوی وزیر فرهنگ‬ ‫و ارشاد اسالمی صورت گرفته است توضیح داد‪ :‬وقتی شخص اول فرهنگ و هنر کشور درباره‬ ‫مهمترین رویداد فرهنگی و هنری کشور مورد سئوال قرار می گیرد و ایشان هم پاسخگو هستند‪،‬‬ ‫نشان از اهمیت و اعتبار این جشنواره دارد‪/.‬صباخبر‬ ‫سیاه ترین دوره تاریخ مراکش در قاب سینما‬ ‫مریم بنم بارک‪ ،‬فیلمساز جوان و مستقل مراکشی در فیلم جدید‬ ‫خود به سراغ دورانی از تاریخ کشورش می رود که در حال مبارزه علیه‬ ‫استعمار فرانسه بود‪ .‬این درام پرتنش تاریخی با نام «ان سوی درختان‬ ‫نخل» جلوی دوربین خواهد رفت‪ .‬بنم بارک‪ ،‬در دومین ساخته بلند‬ ‫سینمایی خود‪ ،‬در دل داستانی عاشقانه ســختی های زندگی مردم‬ ‫کشورش در سیاه ترین دوره تاریخ خود را به تصویر می کشد‪.‬‬ ‫کلید فیلمبرداری ان سوی درختان نخل‪ ،‬تا چند روز دیگر در یکی‬ ‫از محالت قدیمی مراکش زده می شود‪ .‬علت انتخاب این مکان قدیمی‪،‬‬ ‫شباهت ان با کشور مراکش در نیم قرن قبل است‪.‬‬ ‫برای تولید این درام پرتنش تاریخی‪ ،‬در کنار تهیه کنندگانی از داخل‬ ‫مراکش‪ ،‬چند سرمایه گذار فرانسوی هم مشارکت دارند‪.‬‬ ‫مریم بنم بارک‪ ،‬فیلمساز ‪ ۳۹‬ساله مراکشی‪/‬فرانسوی است که فیلم‬ ‫«سوفیا»ی او در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درامد و در‬ ‫محافل سینمایی مورد توجه واقع شد‪/.‬صباخبر‬ ‫اعالم نامزدهای اسکار تا فردا‬ ‫نامزدهای نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار به زودی‬ ‫اعالم می شوند که برخی بخت مسلم حضور در میان نامزدها هستند‬ ‫و برای برخی دیگر از جایگاه و شاخه ها‪ ،‬رقابت سختی در جریان‬ ‫است‪ .‬رای گیری برای انتخاب نامزدهای نهایی نود و پنجمین دوره‬ ‫جوایز سینمایی اسکار (‪ ۱۸‬ژانویه‪ ۲۷ ،‬دی ماه) ‪ ,‬پس از شش روز‬ ‫به پایان رسید و حاال اهالی ســینما خود را اماده اعالم نامزدهای‬ ‫نهایی این رویداد می کنند که قرار است فردا سه شنبه ‪ 4‬بهمن ماه‬ ‫انجام شود‪« .‬اسکات فینبرگ» از نشریه هالیوود ریپورتر در اخرین‬ ‫پیش بینی خود بر این باور اســت که در نهایــت فیلم «الویس»‬ ‫و «همه چیز همه جا به یکباره» با نامزدی در ‪ ۹‬شــاخه پیشــتاز‬ ‫خواهند شد‪ .‬نکته جالب در این پیش بینی عدم حضور فیلم های‬ ‫«بنشی های اینیشرین» ساخته «مارتین مک دونا» و «تار» از «تاد‬ ‫فیلد» در میان پیشتازان اعالم نامزدهاست‪ ،‬دو فیلمی که تاکنون در‬ ‫فصل جوایز سینمایی عملکرد درخشانی داشته اند‪/.‬ایسنا‬ ‫تغییر اساسنامه خانه سینما پس از ده سال‬ ‫اساسنامه پیشنهادی خانه ســینما با حضور روسای صنوف مورد‬ ‫بررسی قرار می گیرد‪ .‬شهریور ماه امسال‪ ،‬شانزدهمین هیات مدیره‬ ‫خانه سینما به ریاست محمدمهدی عسگرپور معرفی شد و بعد از‪ ۴‬ماه‬ ‫همچنان مدیرعامل جدیدی برای ان معرفی نشده است‪ .‬البته طبق‬ ‫اساسنامه‪ ،‬رئیس هیات مدیره می تواند تا زمانی که مدیرعامل خانه‬ ‫سینما معرفی شود عهده دار وظایف وی باشد‪ .‬نکته ای که مدتی است‬ ‫در خانه سینما موردتوجه قرار گرفته‪ ،‬تغییر اساسنامه این نهاد صنفی‬ ‫است که در تاریخ ‪ ۱۵‬مهرماه سال ‪ ۱۳۹۲‬در پنجاه و هفت ماده و ‪۲۹‬‬ ‫تبصره به تصویب مجمع عمومی فوق العاده خانه سینما رسید و حاال‬ ‫بعد از گذشت تقریباً ‪ ۱۰‬ســال از تصویب این اساسنامه‪ ،‬قرار است تا‬ ‫دوباره اساسنامه جدیدی برای ادامه کار به تصویب برسد‪.‬‬ ‫برهمین اساس‪ ،‬قرار است امروز دوشنبه سوم بهمن ماه ساعت ‪۱۷‬‬ ‫جلسه ای با حضور روسای صنوف خانه سینما برگزار شود تا اساسنامه‬ ‫پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫دو شنبه ‪ 3‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1359‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫خوزستان اماده برگزاری جشنواره فیلم فجر‬ ‫معاون هنری و ســینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسالمی خوزســتان از امادگی این استان برای‬ ‫برگزاری جشنواره فیلم فجر خبر داد‪ .‬سیدامین ســپهریان درخصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر در‬ ‫استان خوزستان گفت‪ :‬همزمان با جشن های چهل و چهارمین سال پیروزی شکوهمند انقالب اسالمی‪،‬‬ ‫چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر همزمان با تهران در سه سینمای اهواز به همراه برنامه‬ ‫های جانبی از قبیل تجلیل از سینماگران پیشکسوت استان‪ ،‬کارگاه های اموزشی‪ ،‬مسابقه نقدنویسی‪،‬‬ ‫مروری بر اثار سینماگران استان برگزار خواهد شد‪ .‬وی در ادامه افزود‪ :‬جشنواره فیلم فجر یکی از مطالبات‬ ‫جدی مخاطبان سینما در استان خوزستان می باشد‪/.‬ایسنا‬ ‫‪3‬‬ ‫نوجوانان المپیاد فیلم سازی در راه مسیر حرفه ای‬ ‫راه یافتگان به المپیاد فیلم سازی نوجوانان ایران‪ ،‬مسیر حرفه ای خود را در سینما دنبال خواهند کرد‪.‬‬ ‫نوجوانان صاحب ایده و فیلم ساز که به ششمین المپیاد فیلم سازی راه پیدا کرد ه بودند‪ ،‬از جمعه‪ ۳۰‬دی ماه‬ ‫ن به پایان می رسد‪ ۳۵.‬نوجوان راه یافته به ششمین المپیاد‬ ‫رقابت خود را اغاز کردند که این رقابت امروز‪ ۳‬بهم ‬ ‫فیلم سازی نوجوانان ایران که بعد از‪ ۲‬سال برگزاری جلسات غیرحضوری در این دوره از المپیاد حضور دارند‪،‬‬ ‫در چهار دسته کارگردانی اثار «داستانی»‪« ،‬مستند» و «پویانمایی» و «ایده» تقسیم بندی شده اند‪ .‬در پی‬ ‫برگزاری این دوره از المپیاد‪ ،‬بنیاد فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران در توافقنامه ای‪ ،‬حمایت مستمر در‬ ‫امر فیلم سازی برای نوجوانان راه یافته به این المپیاد را در دستور کار خود قرار دادند‪/.‬مهر‬ ‫محمد خزاعی‪:‬‬ ‫تفاوت ها را خواهید دید‬ ‫محمد خزاعی رییس سازمان ســینمایی مطرح کرد که به شخصه‬ ‫فیلم های بخش مسابقه ملی و بین الملل جشنواره را دیده ام و شاخص ها‬ ‫و تمایزات بسیار زیادی در مقایسه با دوره های گذشته در این اثار مشهود‬ ‫است‪ .‬در فاصله چند روز مانده به شــروع چهل و یکمین جشنواره بین‬ ‫المللی فیلم فجر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به همراه علیرضا‬ ‫اسماعیلی مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی از دبیرخانه چهل و‬ ‫یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بازدید کرد و از نزدیک در جریان‬ ‫روند کاری این دوره جشنواره قرار گرفت‪.‬‬ ‫وی در جمع مدیران جشنواره ضمن قدردانی از تالش های شبانه روزی‬ ‫ستاد برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت‪ :‬جشنواره فیلم فجر‬ ‫به مثابه میراث فرهنگی و هنری کشور‪ ،‬تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر‬ ‫گذاشته تا به اینجا رسیده است بنابراین وظیفه همه ما اعم از سینماگران‪،‬‬ ‫هنرمندان‪ ،‬اصحاب رســانه‪ ،‬منتقدان و متولیان است که در حفظ این‬ ‫میراث کوشا باشیم‪ .‬رشد و بالندگی این درخت ریشه دار و پرثمر‪ ،‬به نفع‬ ‫سینمای این مرز و بوم و تاریخ و فرهنگ ماست‪.‬‬ ‫رئیس سازمان سینمایی با اشاره به روند مطلوب و قابل توجه فعالیت ها‬ ‫و برنامه های این دوره جشنواره عنوان کرد‪ :‬در این دوره جشنواره شاهد‬ ‫خالقیت ها و شــاخص های بســیار متمایزی خواهیم بود‪ .‬به شخصه‬ ‫فیلم های بخش مسابقه ملی و بین الملل جشنواره را دیده ام و شاخص ها‬ ‫و تمایزات بسیار زیادی در مقایسه با دوره های گذشته در این اثار مشهود‬ ‫است که پس از نمایش ان ها در جشنواره‪ ،‬جامعه سینمایی و منتقدان به‬ ‫این تمایزات و تفاوت ها پی خواهند برد‪.‬‬ ‫وی با بیان اینکه جشنواره امسال بستری برای گفتمان جدی در حوزه‬ ‫سینمای ملی اســت‪ ،‬افزود‪ :‬قطع به یقین‪ ،‬این رویداد فرهنگی در پرتو‬ ‫همدلی و همگرایی همه هنرمندان و سینماگران کشور فارغ از سالیق‬ ‫و گرایشات سیاســی و جناحی همانند دوره های قبل با شکوه و پرشور‬ ‫برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫خزاعی ادامه داد‪ :‬امسال به دلیل شــرایط پیش امده‪ ،‬اعضای ستاد‬ ‫برگزاری‪ ،‬همکاران ســازمان ســینمایی و موسســات‪ ،‬فیلمسازان و‬ ‫تهیه کنندگان ســختی های خاصــی را تحمل کرده اند تا اثارشــان را‬ ‫به جشــنواره فجر برســانند‪ .‬در پرتو زحمات و تالش های شبانه روزی‬ ‫فیلمسازان‪ ،‬هنرمندان‪ ،‬و ستاد برگزاری امســال در جشنواره‪ ،‬منتظر‬ ‫رویدادهای متفاوتی از حیث اجرا و کیفیت اثار خواهیم بود‪.‬‬ ‫خزاعی در پایان مطرح کرد‪ :‬شایسته می دانم از زحمات همه عزیزان از‬ ‫جمله دبیر جشنواره اقای مجتبی امینی‪ ،‬همه دست اندرکاران جشنواره و‬ ‫خانواده سینما و صنوف سینمایی و اصحاب رسانه تشکر کنم و اطمینان‬ ‫دارم مخاطبان مردمی و عالقه مندان ســینما نیز‪ ،‬در پایان جشــنواره‬ ‫قدردان این تالش ها خواهند بود‪.‬‬ ‫مجتبی امینی دبیر چهل یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز‬ ‫ضمن قدردانی از حضور رییس سازمان سینمایی در دبیرخانه جشنواره‬ ‫گفت‪ :‬از ابتدای امسال فعالیت دبیرخانه به طور منسجم اغاز شد و تیم‬ ‫خیلی خوبی دور هم جمع شــده اند‪ .‬امسال با توجه به ادغام بخش ملی‬ ‫و بین الملــل برنامه ریزی های جدیدی صورت گرفــت و امیدواریم که‬ ‫جشنواره خیلی خوبی داشته باشیم‪ .‬تیم ها با روحیه خیلی باالیی در حال‬ ‫انجام کار هستند و یک صمیمیت و مودت در بین اعضای ستاد جشنواره‬ ‫وجود دارد‪ .‬در حوزه بین الملل حضور ‪ ۷۲‬کشور برای خود ما هم اتفاق‬ ‫خیلی خوبی بود‪.‬‬ ‫وی ضمن قدردانی از همراهی و حمایت رئیس ســازمان سینمایی‬ ‫اضافه کرد‪ :‬براساس برنامه ریزی ها‪ ،‬جشنواره فجر در تمام استان ها برگزار‬ ‫خواهد شد‪ .‬شــخص اقای خزاعی همراهی ویژه ای با جشنواره داشته‬ ‫است‪ .‬امیدواریم با همراهی تمام دستگاه ها جشنواره باشکوهی را پیش‬ ‫رو داشته باشیم‪/.‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫دو شنبه ‪ 3‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1359‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گو با نفرات برگزیده و تقدیر شده بازیگری بخش رادیوتئاتر‪ ،‬جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر‬ ‫کم اقبال نشان دادن جشنواره‪ ،‬شیطنت رسانه‬ ‫اختتامیه بخش رادیو تئاتر چهل و‬ ‫سمیه نجفی خاتونی‬ ‫یکمین جشنواره بین المللی تئاتر‬ ‫گفت و گو‬ ‫فجر عصر یکم بهمن ماه ‪ ۱۴۰۱‬در‬ ‫تاالر وحدت همزمان با مراسم افتتاحیه بخش های‬ ‫صحنه ای تئاتر فجر برگــزار گردید‪ .‬خبرنگار صبا‬ ‫طی این رویداد به سراغ دو اثر برگزیده از این بخش‬ ‫رفت و با کارگردان و بازیگران ایــن نمایش ها به‬ ‫گفتگو نشســت‪ .‬نمایش رادیویی «پرواز پرندگان‬ ‫مهاجر در صبح روز اخر» کاری مشــترک از صدا‬ ‫و سیمای خوزســتان و حوزه هنری خوزستان که‬ ‫در دو بخش بازیگری و کارگردانی تندیس‪ ،‬دیپلم‬ ‫افتخار و لوح تقدیر را دریافت کرد‪ ،‬هر دو بازیگر مرد‬ ‫این نمایش محمد طاهری و امجد جاللی به صورت‬ ‫مشترک موفق به کســب رتبه نخست این بخش‬ ‫شدند‪ .‬همچنین امجد جاللی در بخش کارگردانی‬ ‫نیز لوح تقدیرکارگردانی را نیز دریافت کرد و نمایش‬ ‫رادیویی جیغ به کارگردانــی و تهیه کنندگی رضا‬ ‫داداشــی از تولیدات معاونت صدای صدا و سیمای‬ ‫مرکز قزوین نیز در بخش تهیه کنندگی و بازیگری‬ ‫زن‪ ،‬سحر حاجی اقاســی و مرد مرتضی نجفی و‬ ‫صدابرداری حسن نوری لوح تقدیر دریافت کردند‪.‬‬ ‫در ادامه گفتگو خبرنگار صبا با امجد جاللی و سحر‬ ‫حاجی اقاسی را می خوانید‪.‬‬ ‫امجد جاللی ‪:‬‬ ‫در تونس‪ ،‬شغل دوم مردم تئاتر است!‬ ‫نمایش رادیویی پرواز پرندگان‪ ...‬درباره چیست؟‬ ‫موضوع نمایش درباره دو شخص است که به دنبال مخاطب برای‬ ‫تماشــای فیلم دفاع مقدسی خود هســتند‪ ،‬و چنانچه کسی را برای‬ ‫تماشای فیلم پیدا نکنند‪ ،‬ســینمای دفاع مقدس به ورطه نابودی و‬ ‫افول می افتد‪ .‬دست اخر این دو کاراکتر به این نتیجه می رسند که از‬ ‫خودشان شروع کنند و عالوه بر بازی در فیلم تنها تماشاگران فیلم خود‬ ‫باشند‪ .‬این نمایش با سه کاراکتر تهیه و تولید شده است‪.‬‬ ‫از سابقه خود در حوزه تئاتر و نمایش بگوئید؟‬ ‫‪ 20‬سال است در حوزه نمایش استان خوزستان فعالیت می کنم‪ .‬از‬ ‫‪ 15‬سالگی تا حال حاضر که ‪ 36‬سال دارم درطول این سال ها در اکثر‬ ‫جشنواره های استانی و منطقه ای و کشــوری موفق به کسب جایزه‬ ‫بازیگری صحنه ای و ‪ ..‬شده ام‪ .‬اما در جشــنواره فجر با وجود اینکه ‪7‬‬ ‫سال است در این جشنواره شــرکت کرده و کاندید شده ام‪ ،‬این اولین‬ ‫جایزه من پس از ‪ 7‬سال شرکت و حضور در این رویداد بین المللی است‪.‬‬ ‫سال گذشته در جشنواره فجر دربخش بین الملی صحنه ای جشنواره‬ ‫تئاترفجر کاری مشترک با کشور عراق داشتم که در ان نمایش بازیگر‬ ‫و دستیار کارگردان بودم که کاندید هم شدم‪.‬‬ ‫با توجه به حضور چندین و چند ساله تان در جشنواره تئاتر‬ ‫فجر ارزیابی خود را از تغییراتی که دستخوش این رویداد بین‬ ‫المللی شده است را بفرمائید؟‬ ‫برای نظر دادن در بخش صحنه ای که هنوز خیلی زود است‪ ،‬اما در‬ ‫بخش رادیو تئاتر تمامی اثار منتشر شده را دنبال کردم‪ ،‬اثار خوبی که‬ ‫داری تنوع در ژانریک بودند‪ ،‬پدیده ای بود که کمتر درسال های پیش‬ ‫دیده می شد‪ ،‬به طور مثال در بخش رادیو تئاتر امسال شاهد اثری مانند‬ ‫جیغ از ژانر وحشت بودم که اتفاقا موفق به کسب جایزه و قدردانی هم‬ ‫شد‪.‬‬ ‫ایا قبال هم در زمینه نمایش رادیویی به صورت حرفه ای‬ ‫تجربه ای داشتید؟‬ ‫بله من در رادیو مرکز خوزستان و اهواز سال هاست شاغل و در این‬ ‫حوزه به عنوان تهیه کننده و بازیگر و کارگردان فعالیت می کنم‪ .‬و اثار‬ ‫زیادی را دراین رسانه ارائه داده ام‪.‬‬ ‫استقبال جامعه هنری تئاتر و عموم مردم را از جشنواره‬ ‫تئاتر فجر امسال چگونه دیده اید؟‬ ‫من با همان نیــم نگاهی که به جدول نمایش هــا از همان ابتدای‬ ‫جشنواره انداخته ام‪ ،‬با افراد صاحب نامی برخوردم که اتفاقا در ژانرهای‬ ‫مختلفی هم اثر ارائه داده بودند‪ .‬بعضی هم عنوان کردند که سالن های‬ ‫نمایش خالی است و یا افتتاحیه با اقبال مواجه نشده است‪ ،‬در صورتی‬ ‫که من در حضور خود در این چند روز با این مسئله مواجه نشدم‪ .‬اما‬ ‫متوجه زیرکی و شــیطنت رســانه ای برخی عکاس ها شدم که قصد‬ ‫داشتند مسئله را به شکلی نشان دهند که جشنواره امسال با کم اقبالی‬ ‫مواجه است‪.‬‬ ‫بدون توجه به حواشــی که این روزها برای هنر بخصوص‬ ‫تئاتر و سینمای کشور به پا شده است‪ ،‬مسئله قابل تامل تغییر‬ ‫سبک زندگی است که با ترویج شــبکه های مجازی‪ ،‬اتفاق‬ ‫افتاده است‪ .‬مسلما در این سبک زندگی جدید نیاز به بازنگری‬ ‫در ساختارهای هم سو با زندگی مردم احساس می شود‪ ،‬به‬ ‫طور مثال در بخش نمایش رادیویی‪ ،‬مصرف روزمره مردم به‬ ‫سمت پادکست ها و کتاب های صوتی است‪ .‬ایا با توجه به این‬ ‫مصادیق برای هر چه بهتر شنیده شدن اثار نمایشی صوتی تان‬ ‫به راهکاری اندیشیده اید؟‬ ‫بله‪ ،‬اتفاقا برای این کار اقدام هم کرده ام اما موانعی هســت که این‬ ‫امکان را به هنرمند برای نشر اثرش در این پلتفرم ها را نمی دهد‪ ،‬موانعی‬ ‫مانند همیشه از جنس اقتصادی ! مثال وقتی من برای انتشار نمایش‬ ‫رادیویی از پلتفرم های مجازی اقدام کردم‪ ،‬از همان ابتدا برای بارگزاری‬ ‫اثر تقاضای‪ 20‬میلیون پول و عنوان کردند که پس از بارگزاری اثر در‬ ‫این شبکه ها پس از ‪ 1000‬بار دیده شدن وجهی را برای بنده درنظر‬ ‫می گیرند‪ ،‬که من در همان حســاب و کتاب اولیه متوجه شدم با این‬ ‫حساب متضرر خواهم شد و به همین خاطر دیگر دنبال ان را نگرفتم‪.‬‬ ‫مرکز هنرهای نمایشــی تهران چطور‪ ،‬ایا برای نشر اثار‬ ‫منتخب و برگزیده اقدامی کرده است؟‬ ‫مرکز هنرهای نمایشی از سال قبل سایتی را با عنوان «تلویزیون تئاتر‬ ‫ایران» راه اندازی کرده است که اکثر نمایش های برگزیده صحنه ای‬ ‫بین الملل را همراه با بخش انالین رادیو تئاتــر را در ان جا داده بود‪.‬‬ ‫احتماال امسال هم نمایش های رادیویی را در این پلتفرم قرار دهند تا‬ ‫مخاطبان عالقه مند از این طریق بتوانند اثار برگزیده را دنبال کنند‪.‬‬ ‫از اینکه اثرتان در پلتفرم های پربازدیدتری مانند طاقچه و‬ ‫فیدیبو هم بارگزاری شود‪ ،‬استقبال می کنید؟‬ ‫بله حتما‪ ،‬اما فکر می کنم برای این همکاری دوســویه نیاز هست‬ ‫مسئولین اداره هنرهای نمایشی با صاحبان این رسانه ها تفاهم نامه ای‬ ‫را منعقد کنند تا اثار برگزیده این کارگروه از پلتفرم های معتبر منتشر‬ ‫شود‪ ،‬که به این واسطه حتما شــرایط بهتری برای هنرمندان ایجاد‬ ‫خواهد شــد‪ .‬این روش صحیح حمایت همه جانبه از هنرمند است تا‬ ‫اثرش در سطح کشوری در رسانه های مختلف منتشر شود‪ .‬عالوه بر این‬ ‫من در سفرهای جشنواره ای که به تونس و کشور عراق داشتم شاهد‬ ‫این بودم که هنرمندان تئاتر این دو کشور برای ارائه متداوم نمایش از‬ ‫طرف دولت حقوق ثابت دریافت می کنند‪ .‬و همچنین در تونس‪ ،‬شغل‬ ‫دوم مردم تئاتر است و این در نتیجه حمایت های کامل دولت از این‬ ‫هنر است‪.‬‬ ‫حمایت های دولت ایران از هنرمندان تئاتر در حال حاضر‬ ‫چگونه است؟‬ ‫خوشبختانه دست اندرکاران در این حوزه در تالش هستند که با‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫دو شنبه ‪ 3‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1359‬‬ ‫‪5‬‬ ‫ه ای است‬ ‫گرفتن امتیاز های بیشــتر بتوانند دامنه حمایت های خود را افزایش‬ ‫دهند‪ ،‬اعم از حمایت های مالی به گروههای نمایشی در اجرا و بیمه‪،‬‬ ‫همچنین صندوق ها شرایط اخذ وام های کم بهره را برای هنرمندان را‬ ‫اسان تر کرده اند‪ ،‬من در استان خوزستان با پیگیری کوتاهی توانستم‬ ‫وام مربوطه را اخذ کنم‪.‬‬ ‫سحرحاجی اقاسی‪:‬‬ ‫منتظر تولد دوباره هنر هستیم‬ ‫لطفا در ابتدا از سابقه خود درزمینه تئاتر و نمایش بفرمائید؟‬ ‫من از سال ‪ 1386‬وارد این حوزه شدم و تا به امروز ‪ 36‬اجرای صحنه‬ ‫ای تئاتر دارم ‪ .‬از سال ‪ 1388‬فعالیت جدی ام در حوزه نمایش رادیویی در‬ ‫قزوین و تهران اغاز شد‪ ،‬در سال ‪ 1391‬در بخش رادیو تئاتر فجر جایزه‬ ‫بازیگری زن را برای نمایش رادیویی «یک دروغ زیبا» کسب کردم‪.‬‬ ‫موضوع نمایش رادیویی جیغ چیست ؟ از کاراکتر خودتان‬ ‫در این اثر بگوئید؟‬ ‫نمایش جیغ به کارگردانی و تهیه کنندگی رضا دادشــی است که‬ ‫موفق شــد در بخش صدابرداری‪ ،‬تهیه کنندگی و بازیگری مرد اول‬ ‫مرد و زن جایزه بگیرد‪ .‬این نمایشــنامه یک اثر خارجی نوشته کوین‬ ‫ویلیامسون است که برگردانی ان به نمایشنامه رادیویی توسط ایوب‬ ‫اقاخانی انجام شده است‪ .‬این نمایش در ژانر وحشت است و تهیه و تولید‬ ‫ان بسیار پیچیده و سخت بود‪ ،‬چرا که در فضاسازی شنیداری باید تمام‬ ‫المان های وحشت و فضای رعب انگیز را انعکاس می دادیم‪ .‬که بحمداهلل‬ ‫در پایان مخاطب کامال با این اثر ارتباط حســی منسجم برقرار کرد و‬ ‫موفق شدیم که ترس و وحشت را کامال با تصویرسازی صدایی ایجاد‬ ‫کنیم‪ ،‬این نمایشنامه در لوکیشن های مختلفی می گذشت و باید این‬ ‫تغییر فضا برای شنودگان نمایش رادیویی تعریف می شد‪ .‬بیشترین بار‬ ‫هیجانی و تعلیق کار بر صحنه های تعقیب گریز قاتل زنجیره ای در پی‬ ‫قربانی بود که عمدتا با صدایی از محیط چرخ های گاری و قاطر همراه‬ ‫می شد تا رسیدن به ضرباهنگ نهایی لحظات انجام قتل‪ ،‬همه و همه از‬ ‫سختی های کار بود‪ .‬که همکاری کامل و تخصص باقی دوستان در سایر‬ ‫زمینه ها باعث شد‪ ،‬نمایشی منسجم و ژانریک از وحشت را ارائه بدهیم‪.‬‬ ‫داستان نمایش درباره چیست؟‬ ‫داستان درباره چند دوست دانشجو اســت که در یک دورهمی با‬ ‫ترغیب دو تن از دوستان دست به شوخی های وحشتناک زده و کم کم‬ ‫این شوخی ها به جنایت و قتل منتهی می شــود تا جایی که به طرز‬ ‫وحشیانه ای به سالخی یکدیگر روی می اورند‪ .‬تااینکه در پایان مشخص‬ ‫می شود این اتفاقات با نقشه قبلی و در توطئه ای از قبل شکل گرفته و‬ ‫برنامه ریزی شده است‪ .‬این متن نمایشی نیم نگاهی به فیلم جیغ دارد‬ ‫و از ان اثر اقتباس گرفته است‪.‬‬ ‫شنیدن این نمایش رادیویی برای مخاطبان چگونه میسر‬ ‫است؟‬ ‫معموال اثار منتخب رادیویی از سایت رادیو نمایش ایران‪ ،‬بارگزاری‬ ‫خواهد شد‪.‬‬ ‫امسال چندمین حضورتان را در جشنواره تئاتر فجر تجربه‬ ‫کرده اید؟‬ ‫دومین حضورم است‪،‬که بواسطه اثر پذیرفته شده به بخش مسابقه‬ ‫در جشنواره حضور دارم‪ ،‬تجربه قبلی ام مربوط به سال ‪ 1391‬بود که‬ ‫دران سال هم موفق به جایزه بازیگری زن در بخش رادیویی شدم‪.‬‬ ‫قیاس تان به جشنواره امسال نسبت به سال های گذشته‬ ‫چطور است؟‬ ‫استقبال کمتر شــده اســت‪ ،‬من در تجربه های قبلی از سال های‬ ‫گذشته در خاطر دارم که ظرفیت سالن ها به قدری مملو از جمعیت‬ ‫بود که بعضا امکان ورود برای مهمانان ویژه هم میسر نبود و همچنین‬ ‫برای گرفتن بلیط تماشای اجراها مخاطبان به مشکل برمی خوردند‪.‬‬ ‫اما امسال با وجود اینکه اجرا برای عموم ازاد تعریف شده بود‪ ،‬باز هم‬ ‫سالن ها با ظرفیت پر به اجرا نمی رسیدند‪.‬‬ ‫دلیل این اقبال کم را در چه می دانید؟‬ ‫اوضاع نابه سامان است و فشار روی مردم به قدری زیاد شده است که‬ ‫مردم زمانی برای تخصیص دادن به هنر پیدا نمی کنند‪ .‬در این شرایط‬ ‫بیش از بقیه‪ ،‬هنرمندان کارشان تحت الشعاع قرار گرفته است‪ ،‬بیشتر‬ ‫دوستانی که دراین شغل به صورت حرفه ای فعالیت می کردند به شغل‬ ‫های کاذب دیگر روی اورده اند‪ .‬من در گذشته انقدر سرم شلوغ بود که‬ ‫فرصت پذیرفتن کار جدید را پیدا نمی کردم اما از روزهای سخت کرونا‬ ‫تا به حال برهوتی شــکل گرفته که قابل قیاس با گذشته نیست‪ .‬گویا‬ ‫هنرمندان در این برهه زمانی به کلی فراموش و یا رها شدند و به قدری‬ ‫درگیر مشکالت و ضررهای اقتصادی در ان دوره شدند که هنوز نتوانسته‬ ‫اند ضررهای سال های از دست رفته را جبران کنندو به تئاتر بازگردند‪.‬‬ ‫تحریم هنرمندان تئاتر از ســوی برخی مخاطبان و گاها‬ ‫بعضی هنرمندان را چقدر در این اتفاق سهیم می دانید؟‬ ‫غمی که در جامعه شکل گرفته عمومی است‪ .‬مخصوصا غم از دست‬ ‫دادن عزیزان که فاجعه است‪ .‬من فرزند شهید هستم عالوه بر پدرم‪ ،‬عمو‬ ‫و دایی خود را در جنگ از دست داده ام‪ ،‬به همین خاطر برایم کامال قابل‬ ‫درک است که خانواده های داغدار در هر دوره و شرایطی چه عذابی را‬ ‫در هر لحظه متحمل می شوند‪ .‬برای گذشته نمی توان کاری کرد تنها‬ ‫با طلب صبر برای همه ایرانیان می توان دعا کرد که به ارامش گذشته‬ ‫برگردند و شرایط طوری رقم بخورد که دیگر کسی اسیب نبیند‪ .‬اما به‬ ‫طور اعم‪ ،‬مردم رفاه می خواهند و دیگر تحمل فشار را ندارند‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‬ ‫ما دوســت داریم هنر ماندگار شــود چرا که تنها رسانه ایست که‬ ‫می تواند بیشــترین تاثیر را در جامعه ایجاد کند و بهترین ابزار برای‬ ‫ارتباط گیری با مردم است‪ .‬از نظر من فعال هنرمرده است و ما منتظر‬ ‫تولد دوباره ان در شکلی شگرف تر از گذشته هستیم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫دو شنبه ‪ 3‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1359‬‬ ‫انفوالنزای نیویورکی به بازار امد‬ ‫ن انفوالنزای نیویورکی منتشر شد‪ .‬انفوالنزای نیویورکی‬ ‫جدیدترین رمان نشر کتابستان معرفت با عنوا ‬ ‫اولین رمان ژانر معصوم ه برهانی نیا است که وقایع داستان ان در شهر تهران می گذرد‪.‬‬ ‫رمان امنیتی انفوالنزای نیویورکی داستان یک دانشــجوی کارشناسی ارشد رشته سینما است که‬ ‫با زندگی و شغل استاد ســختگیرش گره می خورد‪ .‬االء همتی در کنار تحصیل به شغل خبرنگاری هم‬ ‫می پردازد‪ .‬اما زندگی او زمانی دســتخوش تغییر می شــود که بعد از به هوش امدن خودش را در خانه‬ ‫استاد سهند پایدار می بیند! رمان انفوالنزای نیویورکی در ‪ ۳۸۲‬صفحه و با قیمت ‪ ۱۷۰‬هزار تومان روانه‬ ‫کتاب فروشی ها شده است‪/.‬صباخبر‬ ‫انتشار امار مالی تسهیالت اعطایی به هنرمندان‬ ‫صندوق اعتباری هنر بیش از‪ ۱۳۶‬میلیارد تومان تسهیالت قرض الحسنه به اعضای خود اعطا کرده است‪.‬‬ ‫مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از ارائه تخصیص بیش از ‪ ۱۳۶‬میلیارد تومان ارائه تسهیالت از مهرماه سال‬ ‫‪ ۱۴۰۰‬تاکنون به اعضای تحت پوشش این صندوق خبر داد و افزود‪ :‬از ابتدای مهرماه سال گذشته شاهد‬ ‫رشد بهره مندی اعضا از انواع تسهیالت در قالب طرح های مختلف شامل ضروری‪ ،‬بالعوض‪ ،‬کارافرینی و‬ ‫شمیم و جوانه بوده ایم‪ .‬پوراحمدی با اشاره به جزییات ارائه این تسهیالت‪ ،‬گفت‪ :‬افزایش کمی تسهیالت‬ ‫پرداختی به اعضا‪ ،‬تسریع و سهولت در روند ارائه خدمات مالی‪ ،‬حذف موانع دست و پاگیر و حمایت از کسب و‬ ‫کارهای فرهنگی و هنری از مهم ترین برنامه های این صندوق از ابتدای دولت مردمی تاکنون بوده است‪/.‬ایسنا‬ ‫غلط ننویسیم؛ زیر موشک باران تهران‬ ‫تعصب عمیق «ابوالحسن نجفی» به زبان فارسی به تدوین «غلط‬ ‫ننویسیم» منجر شد؛ کتابی که در اوج جنگ ‪ ۱۰‬هزار نسخه فروش را‬ ‫تجربه کرد و در مطبوعات زمان خود محل بحث و جدل شد‪.‬‬ ‫ابوالحسن نجفی به سال ‪ ۱۳۰۸‬زاده شد و دوم بهمن ماه ‪ ۱۳۹۴‬در‬ ‫سن ‪ ۸۶‬سالگی در بیمارستان مهر از دنیا رفت‪ .‬وی از بزرگان عرصه ‬ ‫ترجمه‪ ،‬زبان شناســی‪ ،‬فرهنگ نویسی‪ ،‬وزن شــعر فارسی‪ ،‬ادبیات‬ ‫تطبیقی و زبان و ادبیات فارسی در روزگار ما و یکی از تاثیرگذارترین‬ ‫افراد نسل خود در شناسایی و تربیت نویسندگان و پژوهشگران بود‬ ‫که کارنامه پربرگ و باری دارد‪ .‬مهم ترین بخش فعالیت های ادبی و‬ ‫علمی او در حوزه ترجمه متون ادبی‪ ،‬ویرایش‪ ،‬زبان شناسی و وزن شعر‬ ‫فارسی بود‪ .‬او یکی از دقیق ترین دایره ها برای طبقه بندی وزن شعر‬ ‫فارسی را تدوین کرده که به دایره نجفی معروف است‪.‬‬ ‫اثار تالیفی او‪« ،‬مبانی زبان شناسی و کاربرد ان در زبان فارسی»‪،‬‬ ‫«وظیفه ادبیات»‪« ،‬غلط ننویســیم (فرهنگ دشــواری های زبان‬ ‫فارسی)» و «فرهنگ فارسی عامیانه» است‪ .‬کتاب «غلط ننویسیم»‬ ‫یکی از مهم ترین کتاب ها در حوزه غلط ننوشتن است که به بررسی‬ ‫غلط های مختلف در زبان فارسی و شکل صحیح ان ها می پردازد‪ ،‬نجفی‬ ‫این کتاب را با عنوان فرعی فرهنگ دشــواری های زبان‪ ،‬در زمستان‬ ‫‪ ۱۳۶۶‬در زمان موشــک باران تهران در ‪ ۱۰‬هزار نسخه منتشر کرد‪،‬‬ ‫این کتاب در عرض دو هفته تمام نسخه هایش فروش رفت! این تصور‬ ‫توضیحات میراث درباره خانه «عارف قزوینی»‬ ‫به دنبال انتشار خبری از اخرین وضعیت خانه منسوب به «عارف‬ ‫قزوینی» ـ شاعر ملی ـ که مخروبه ای از ان به جا مانده است‪ ،‬مدیرکل‬ ‫میراث فرهنگی استان قزوین درباره چالش های این خانه توضیحاتی‬ ‫ارائه داد‪ .‬علیرضا خزائلی گفت‪ :‬این خانه در مالکیت خصوصی قرار دارد‬ ‫که مالکان کنونی خواهان خروج این خانه از ثبت میراث ملی شده اند‪.‬‬ ‫شکایتی علیه میراث فرهنگی ثبت کرده اند و از طریق مراجع قضایی‪،‬‬ ‫مسیر خروج از ثبت خانه را پیگیری می کنند‪.‬‬ ‫او اضافه کرد‪ :‬مسوول قضایی این پرونده مطابق با قوانین‪ ،‬پیگیر این‬ ‫قضیه است‪ .‬درباره روند قضایی پرونده هم باید بگویم در حال حاضر‬ ‫در مرحله طرح شکایت در دادگاه تجدید نظر در دیوان عدالت کشور‬ ‫است و ما هم منتظر هستیم که فرایند قانونی ان طی شود‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬همه افراد در وزارتخانه تــاش می کنند که خانه های‬ ‫ثبت شده حفظ شوند و ما هم مخالف خروج خانه «عارف» از فهرست‬ ‫میراث ملی هستیم‪..‬‬ ‫وجود دارد که نقدها باعث معروف شدن و فروش کتاب غلط ننویسیم‬ ‫شده در حالی که این تصور اشتباه است و نقدهای دکتر باطنی در سه‬ ‫شمار ه پیاپی مجل ه ادینه در بهار و تابستان سال‪ ۱۳۶۷‬منتشر شده اند‪.‬‬ ‫در واقع نقدها باعث فروش غلط ننویسیم نشد‪ ،‬بلکه فروش عجیب این‬ ‫کتاب و استقبال بسیار مردم از ان باعث نوشته شدن نقدهای سه گانه ‬ ‫دکتر باطنی شد و نقدهای دکتر باطنی نیز سیل نقدهای دیگر را به‬ ‫دنبال اورد‪ .‬محمدعلی موحد‪ ،‬مولوی شناس‪ ،‬نجفی را از پاسداران وادی‬ ‫واژگان معرفی می کند که کارش حفظ حرمت واژگان است‪ .‬کتاب‬ ‫«غلط ننویسیم» یکی از مهم ترین کتاب ها در حوزه غلط ننوشتن است‬ ‫که به بررسی غلط های مختلف در زبان فارسی و شکل صحیح ان ها‬ ‫می پردازد‪ ،‬نجفی این کتاب را با عنوان فرعی فرهنگ دشواری های‬ ‫زبان‪ ،‬در زمستان ‪ ۱۳۶۶‬در زمان موشک باران تهران در ‪ ۱۰‬هزار نسخه‬ ‫منتشر کرد‪ ،‬این کتاب در عرض دو هفته تمام نسخه هایش فروش‬ ‫رفت! این تصور وجود دارد که نقدها باعث معروف شــدن و فروش‬ ‫کتاب غلط ننویسیم شده در حالی که این تصور اشتباه است و نقدهای‬ ‫دکتر باطنی در سه شمار ه پیاپی مجل ه ادینه در بهار و تابستان سال‬ ‫‪ ۱۳۶۷‬منتشر شده اند‪ .‬در واقع نقدها باعث فروش غلط ننویسیم نشد‪،‬‬ ‫بلکه فروش عجیب این کتاب و استقبال بسیار مردم از ان باعث نوشته‬ ‫شدن نقدهای سه گان ه دکتر باطنی شد و نقدهای دکتر باطنی نیز سیل‬ ‫نقدهای دیگر را به دنبال اورد‪/.‬ایسنا‬ ‫خانه اتحادیه میزبان «کاتبان روایت انقالب»‬ ‫مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به فرارسیدن‬ ‫چهل و چهارمین بهار انقالب از بر پایــی رویداد هنری «کاتبان‬ ‫روایت انقالب» در خانه اتحادیه خبر داد‪.‬‬ ‫رضا صیــادی از اماده ســازی پایتخت بــرای برپایی هر چه‬ ‫باشکوه تر در ایام دهه فجر خبر داد و گفت‪ :‬همزمان با فرارسیدن‬ ‫چهل و چهارمین بهار انقالب اســامی‪ ،‬رویداد هنری «کاتبان‬ ‫روایت انقالب» (خوشنویســی مضامین انقالبــی بر روی پارچه‬ ‫به مناسبت گرامی داشــت دهه مبارک فجر) در پایتخت برگزار‬ ‫می شود‪ .‬بر اساس گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان‬ ‫زیباســازی شــهرتهران‪ ،‬وی با بیان اینکه خانه اتحادیه میزبان‬ ‫هنرمندان جهت برگزاری این رویداد خواهد بود‪ ،‬ادامه داد‪ :‬این‬ ‫رویداد هنری به مدت ‪ ۵‬روز و از از تاریخ سه شــنبه ‪ ۴‬بهمن ماه‬ ‫لغایت شــنبه ‪ ۸‬بهمن ماه‪ ،‬با حضور تعداد ‪ ۲۰‬هنرمند برگزار می‬ ‫شود‪/.‬ایسنا‬ ‫اهمیت ارنست بودن‪ ،‬تمدید شد‬ ‫نمایش «اهمیت ارنست بودن به کارگردانی مهسا چیذری تا ششم‬ ‫بهمن در تماشاخانه ارغوان روی صحنه می رود‪.‬‬ ‫نمایش «اهمیت ارنســت بودن» کاری از مهسا چیذری نوشته‬ ‫اســکار وایلد به ترجمه ایــوب اقاخانی روایتگر زندگی ‪ ۲‬دوســت‬ ‫صمیمی در انگلستان اســت که هر ‪ ۲‬برای خوشگذرانی خود دروغ‬ ‫هایی به خانواده می گویند اما در این بین ماجراهای عاشــقانه ای‬ ‫برایشان پیش می اید که همه چیز را تغییر می دهد ‪...‬‬ ‫نمایشنامه «اهمیت ارنست بودن» یک کمدی انگلیسی و دارای‬ ‫گفتگو های ظریــف و بذله گویی های مفرح اســت و برپایه کمدی‬ ‫موقعیت جلو مــی رود‪ .‬محمد وثوقی‪ ،‬دیانا جاوید موســوی‪ ،‬احمد‬ ‫بیستونی‪ ،‬زهرا مدبر‪ ،‬سمیرا لطفی‪ ،‬فاطمه طاهری‪ ،‬ژالیا شاکری‪ ،‬میثم‬ ‫عزیزی و مهســا چیذری در این نمایش به ایفای نقش می پردازند‪.‬‬ ‫اجرای «اهمیت ارنســت بودن» به مدت ‪ ۷۰‬دقیقه در تماشــاخانه‬ ‫ارغوان تا ‪ ۶‬بهمن به کار خود پایان می دهد‪/.‬مهر‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫بی وقتی منتشر شد‬ ‫داستان بلند «بی وقتی» نوشته علی ادریساوی منتشر شــد‪ .‬در معرفی ناشر عنوان شده است‪ :‬این‬ ‫مجموعه‪ ،‬تلفیقی از سمبولیسم و مدرنیسم است که در سه بخش «چرا هستم؟»‪« ،‬رقص گرگ ها» و‬ ‫«برزخ» با نگرشی عبرت امیز به زندگی بشر امروز نگاشته شده است‪ .‬داستان این گونه اغاز می شود‪ :‬با‬ ‫خود گفتم‪ :‬ای خدا‪ ،‬چرا این بی پدر و مادر اروم نمی گیره؟ دیگه خستم کرده‪( .‬صدای بازی و جست و خیز‬ ‫بچه‪ ،‬انقدر مخم را می خراشید که دوست داشتم سر به بیابان بگذارم‪ .‬اما تنم ان قدر لَش و خسته بود که‬ ‫گویی دیگر نمی توانست از روی کاناپه برخیزد تا بلکه با هجمه ای ولو الکی زهر چشمی از این وروجک‬ ‫بگیرد‪« )...‬بی وقتی» در ‪ ۱۰۰‬صفحه با قیمت ‪ ۶۳‬هزارتومان در نشر نگیما منتشر شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫دو شنبه ‪ 3‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1359‬‬ ‫‪7‬‬ ‫«پاسدار اقتدار ایرانیم» در جهاد نقش بست‬ ‫دیوارنگاره «پاســدار اقتدار ایرانیم» صبح دوم بهمن در دیوارنگاره میدان جهاد نقش بست‪ .‬بامداد‬ ‫روزگذشته یکشنبه دوم بهمن در پاسخ به اقدام بزدالنه اتحادیه اروپا و تروریست خواندن سپاه پاسداران‬ ‫انقالب اسالمی‪ ،‬از جدیدترین دیوارنگاره میدان جهاد رونمایی شد‪ .‬در توضیح این دیوارنگاره امده است‪:‬‬ ‫«همانگونه که سردار دل ها را به جرم مبارزه با تروریسم به شــهادت رساندند‪ ،‬سپاه را به جرم مبارزه با‬ ‫زورگویی استعمار‪ ،‬سازمان تروریستی نام نهادند اما نمی دانند سپاه نیست که مقابل انان ایستاده است‪،‬‬ ‫این غیرت ایرانی یک ملت است که تاب و توان از زورگویان عالم گرفته است‪ ».‬دیوارنگاره «پاسدار اقتدار‬ ‫ایرانیم» محصول خانه طراحان انقالب اسالمی است‪/.‬مهر‬ ‫واکنش علی دارابی‬ ‫به بودجه‪ 1402‬میراث فرهنگی‬ ‫علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی در صفحه مجازی خود در گالیه به بودجه ‪۱۴۰۲‬‬ ‫این وزارتخانه نوشت‪ :‬الیحه بودجه ‪ ۵۲۶۱‬هزار میلیارد تومانی دولت که نسبت به سال گذشته‬ ‫حدود ‪ ۴۰‬درصد افزایش دارد‪ ،‬تقدیم مجلس شورای اسالمی شــده است و سهم دستگاه های‬ ‫فرهنگی‪ ،‬رسانه ای‪ ،‬ارتباطی چون ارشاد‪ ،‬تربیت بدنی‪ ،‬میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی‬ ‫‪ ۳۱‬هزار و ‪ ۲۹۱‬میلیارد تومان براورد شده است که سرجمع ‪ ۱۳‬درصد رشد را نشان می دهد‪.‬‬ ‫وزارت میراث فرهنگی اگر مورد توجه ویژه قرار گیرد می تواند هزینه اداره کشور را به جای نفت‬ ‫بر عهده گیرد به شرط انکه یک بار همه امکانات‪ ،‬ظرفیت ها‪ ،‬زیرساخت ها و اعتبارات و بودجه الزم‬ ‫را به ان اختصاص دهند‪.‬‬ ‫در برنامه توسعه هفتم در سیاســت های کلی نظام‪ ،‬بند ‪ ۱۷‬ان از توسعه صنعت گردشگری‬ ‫و ترویج صنایع دســتی‪ ،‬ســخن به میان امده اســت‪ .‬دولت و مجلس چگونه می خواهند این‬ ‫سیاســت های باال دســتی را عملی کنند؟ جایگاه ان در نظام برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات‬ ‫کجاست؟‬ ‫معاونت میراث فرهنگی که همه وظایف و ماموریت های ان «حاکمیتی» است‪ .‬در حال حاضر‬ ‫‪ ۸‬هزار میلیارد تومان برای تملک بناها‪ ۱,۰۰۰ ،‬میلیارد تومان برای بافت های تاریخی یزد جهت‬ ‫مرمت و اسیب های سیل‪ ۵ ،‬هزار میلیارد تومان بابت مرمت اثار تاریخی که ‪ ۲‬هزار میلیارد تومان‬ ‫ان بدهی معوقه است‪.‬‬ ‫بالغ بر ‪ ۱,۰۰۰‬میلیارد تومان تعهدات سفر هیات محترم دولت و مطالبات نمایندگان محترم‬ ‫مجلس و مقامات و مسئوالن استانی در حوزه میراث فرهنگی را پیش روی خود دارد‪ .‬این سیاهه‬ ‫خودش ‪ ۱۵‬هزار میلیارد تومان می شود!‬ ‫واقعاً با بودجه ای که برای وزارت میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته اند‪،‬‬ ‫در صورت تخصیص ‪ ۱۰۰‬درصد ان ‪-‬که سال ‪ ۱۴۰۱‬فقط ‪ ۳۵‬درصد تخصیص داده شده است‪ -‬از‬ ‫عهده معاونت میراث چه کاری ساخته است؟‬ ‫از دولت و مجلس محترم شورای اسالمی انتظار تخصیص بودجه و اعتبارات ویژه برای میراث‬ ‫فرهنگی داریم‪ .‬ما امانت دار و حافظ میراث فرهنگی ایران بزرگ هســتیم‪ .‬این اعتبارات بیانگر‬ ‫مهجوریت میراث فرهنگی است و این در شان‪ ،‬جایگاه و تاریخ و تمدن کهن ایران نیست‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫نظریه ای برای موفقیت سینمای ایران! ‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫بازیگر مولف‬ ‫به نظر کمتر کسی مخالف اعطای لقب «بازیگر مولف» به‬ ‫پریوش نظریه است‪ .‬بازیگری که سالیان در سطح اول بازیگری‬ ‫و برخی هنرهای دیگر فعالیت می کند و اثار درجه یکی خلق‬ ‫کرده است ‪.‬ساخت فیلم کوتاه ‪ ،‬برگزاری نمایشگاه های عروسکی‬ ‫‪ ،‬کارگردانی چند تئاتر عروسکی و عضویت در هیات های متعدد‬ ‫و مختلف داوری‪ ،‬به اتفاق انتخاب جشنواره های مهم از جمله‬ ‫فعالیت های هنری نظریه محسوب می شوند ‪ .‬بازیگری که به‬ ‫دلیل همکاری با کارگردان های به نامی مانند بهمن فرمان ارا‬ ‫‪ ،‬احمد رضا درویش ‪ ،‬مجید مجیــدی و ایرج کریمی کارنامه‬ ‫پرباری را برای خودش رقم زده اســت ‪ .‬نظریه سیمرغ بلورین‬ ‫بهترین بازیگر نقش دوم زن در چهاردهمین جشــنواره فیلم‬ ‫فجر را برای فیلم «پدر» به دست اورده است ‪.‬نظریه با بازی در‬ ‫نقش زنی میانسال به عنوان شخصیت محوری سریال «مدینه»‬ ‫بازی قابل تحسینی از خود ارائه می کند‪ .‬با وجود بازی در اثار‬ ‫متعدد‪ ،‬این بازیگر اعتقاد جالبی دارد‪ .‬او همواره از شــهر بیزار‬ ‫بود و درباره این موضوع گفتــه‪ «:‬امیدوارم که این اتفاق نیفتد‬ ‫که معروف شوم‪ .‬به همین خاطر هم هست که تصمیم گرفتم‬ ‫مصاحبه نکنم و زیاد دیده نشوم‪ .‬خوشبختانه شانس بزرگی که‬ ‫من در این سال ها داشتم این بوده که مدت ها کار کردم و هنوز‬ ‫هم کسی در خیابان‪ ،‬کوچه و بازار مرا نمی شناسد و از این نظر‬ ‫با اینکه همه اینها را محبت مردم می دانم برایم هیچ مشکلی‬ ‫پیش نیامده است و تا به حال هم اذیت نشدم و امیدوارم از این‬ ‫به بعد هم طبق همین روال پیش روم‪ .‬برای مثال دیروز برای‬ ‫خرید به یکی از فروشگاه های بزرگ شهر رفتم و خوشبختانه‬ ‫کسی مرا نشــناخت‪ ».‬او اشکارا از شــهرت گریزان است و در‬ ‫ادامه حرف هایش تاکید کرده‪ «:‬شهرت‪ ،‬ارامش هر انسانی را از‬ ‫او می گیرد‪ .‬بحث گریزان بودن نیست و به این خاطر که شهرت‪،‬‬ ‫ارامش زندگی ام را از من می گیرد‪ ،‬دوستش ندارم‪ .‬معتقدم کار‬ ‫می کنم تا بتوانم زندگی کنم‪ ،‬زندگی نمی کنم تا بتوانم کار کنم‬ ‫و بر همین اساس ترجیح می دهم تا راحت زندگی کنم‪ ».‬به هر‬ ‫ترتیب به قول خود نظریه خوشبختانه کسی او را نمی شناسد‪...‬‬ ‫که البته این برای فرهنگ ایران‪ ،‬اتفاق جالبی نیست‪.‬‬ ‫یاسر سماوات ‪ -‬امروز ســوم بهمن ماه همزمان با زادروز اوست‪.‬‬ ‫روزی مقارن با ‪ 23‬ژانویه ‪ 1950‬که شوربختانه بیت المقدس به عنوان‬ ‫پایتخت رژیم اشغالگر قدس برگزیده شــد‪ .‬روزی تلخی همزمان با‬ ‫‪ 23‬ژانویه ‪ 1857‬که قوای متجاوز انگلســتان پس از ‪ 45‬روز مقاومت‬ ‫قهرمانانه مردم بوشــهر را درهم شکســت و این بندر را اشغال کرد‪.‬‬ ‫همچنین این تاریخ به سال ‪ 1950‬همزمان با تاسیس نخستین بانک‬ ‫دولتی ایران به نام «بانک بازرگانی» است‪ .‬پرویش نظریه عکاس و بازیگر‬ ‫نام اشنای ســینمای ایران نیز در چنین روزی‪ ،‬سوم بهمن ‪ 1348‬در‬ ‫گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد دیده به جهان گشود‪ .‬دختری‬ ‫کم حرف و گوشه گیر که معلم کالس اول دبستانش تا مدت ها گمان‬ ‫می کرد او قدرت تکلم ندارد! نظریه تحصیالت عالیه خود را در دانشگاه‬ ‫هنر اسالمی در رشته تئاتر به پایان رساند و سال ‪ 1369‬و هنگامی که‬ ‫‪ 21‬ساله بود‪ ،‬برای نخستین بار با فیلم «عروس‬ ‫حلبچه» به کارگردانی حســن کاربخش مقابل‬ ‫دوربین قرار گرفت‪ .‬نحوه انتخاب شــدنش برای‬ ‫فیلم عروس حلبچه به ایــن ترتیب بود که گروه‬ ‫سازنده از بین دانشجویان دانشگاه هنر‪ ،‬بازیگران‬ ‫این فیلم را انتخاب کردند که پریوش نظریه هم‬ ‫از این طریق برای بازی در این فیلم برگزیده شد‪.‬‬ ‫نظریه در عروس حلبچه‪ ،‬رل «کالی» دختری که‬ ‫شب عروسی اش در حلبچه چشم انتظار پدر بود را‬ ‫بازی کرد‪ .‬کار خوب او در این فیلم‪ ،‬مجید مجیدی‬ ‫را مجاب کرد تا از نظریه برای بازی در نقش «مادر‬ ‫مهراهلل» در فیلم «پدر»‪ ،‬را در نظر بگیرد‪ .‬پریوش‬ ‫نظریه پذیرفت و حضور او در این فیلم نخستین‬ ‫افتخار بزرگ را نصیب این بازیگر جوان ان روزگار کرد‪ .‬هیات داوران‬ ‫چهاردهمین جشنواره فیلم فجر‪ ،‬سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش‬ ‫مکمل زن را در حالی به پریوش نظریه اهدا کرد که او رقیب سرسختی‬ ‫مانند گوهر خیراندیش را در این جشنواره روبروی خود می دید‪ .‬این‬ ‫اتفاق نوید حضور ستاره ای درخشــان را در سینمای ایران می داد اما‬ ‫پریوش نظریه‪ ،‬بازیگر بسیار سخت گیری بود‪ .‬این اخالق باعث شد او‬ ‫گزیده کار شود‪ .‬نظریه طی دهه هفتاد و هشتاد پشنهادهای متعددی‬ ‫را رد کرد‪ .‬او پس از فیلم پدر؛ تنهــا در چهار فیلم دیگر در دهه ‪1370‬‬ ‫حضور یافت‪« .‬سجده بر اب» فیلمی در ژانر سینمای مقاومت بود که‬ ‫حمید خیرالدین با کمک صادق کرمیار‪ ،‬نویسنده رمان معروف «نامیرا»‬ ‫سال ‪ 1375‬ان را جلوی دوربین برد‪ .‬نظریه در این فیلم‪ ،‬با هنرمندی‬ ‫در نقش «ستاره» نامزد «امیر» (با بازی علی دهکردی) ظاهر شد‪ .‬این‬ ‫درخشش باعث شد یک سال بعد او تندیس بهترین بازیگر نقش اول‬ ‫زن را از جشــنواره فیلم دفاع مقدس به خانه ببرد‪ .‬سال ‪ 1378‬بهمن‬ ‫فرمان ارا‪ ،‬کارگردان برجسته سینمای ایران از نظریه در فیلم پرسر و‬ ‫صدا و پرافتخار «بوی کافور‪ ،‬عطر یاس» و در نقش «فرزانه» بازی گرفت‪.‬‬ ‫«بوی کافور‪ ،‬عطر یاس» سیمرغ های بلورین هجدهمین جشنواره فیلم‬ ‫فجر را یکی پس از دیگری درو کرد‪ 8 .‬سیمرغ روی شانه های فرمان ارا‬ ‫نشستند و هرچند این میان‪ ،‬سیمرغ یا دیپلم افتخاری نصیب پرویش‬ ‫نظریه نشد اما حضور در چنین پروژه ای‪ ،‬تجربه و افتخار بزرگی برای‬ ‫او محسوب می شد‪« .‬صنوبر» «کتیبه» و «کالی» عنوان سه مجموعه‬ ‫تلویزیونی در دهه ‪ 70‬بودند که نظریه در ان ها به ایفای نقش پرداخت‪.‬‬ ‫با وجود بازی های قابل قبولش در این سه گانه‪ ،‬پریوش نظریه بیش از‬ ‫یک دهه از سیمای ایران دور بود تا سرانجام با سریال «یاداوری» و با‬ ‫بازی در نقش «ژیال» به سال ‪ 1392‬به جعبه جادویی بازگشت‪ .‬یک‬ ‫سال بعد با مجموعه تلویزیونی «مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم‬ ‫حضور درخشان دیگری را تجربه کرد‪ .‬مجموعه ای که این بار نظریه در‬ ‫نقش اول ان (مدینه کاشانی) ظاهر می شد‪« .‬مدینه» در واقع همسر‬ ‫سابق شهرام‪ ،‬همسر دوم جهان‪ ،‬مادرخوانده بهمن و عمه هانیه محسوب‬ ‫می شد و نقش اولی که کامال محوری بود نصیب این بازیگر خوب سینما‬ ‫و سیمای ایران شده بود‪ .‬کار خوب نظریه در این مجموعه شهرت او را‬ ‫چند برابر کرد تا در ‪ 44‬سالگی به بازیگری سرشناس محبوب بدل شود‪.‬‬ ‫نظریه در گفت وگویی‪ ،‬زمانی که با سوالی درباره اینده سینما و جوانان‬ ‫روبرو می شود‪ ،‬پاسخ می دهد‪ «:‬ببینید تردید نکنید که کار خوب جای‬ ‫خود را پیدا می کند‪ .‬خوشبختانه همینطور که نسل جدید روی کار می‬ ‫ایند در بین ان ها بچه های مستعدی هم هستند‪ .‬هر چند در مقابل هم‬ ‫عده ای هستند که بدون مطالعه وارد سینما شدند به خودشان اجازه‬ ‫می دهند هر انچه را ســاخته اند برای جشنواره‬ ‫ها ارســال کنند که گاهی از شدت ضعیف بودن‬ ‫باعث تعجب می شوند‪ .‬فکر می کنند سینما یک‬ ‫دوربین و اشک و اه جلوی ان است‪ .‬یا اینکه سینما‬ ‫فقط صحنه یا گریم است‪ .‬سینما اجماع همه این‬ ‫هاست‪ .‬بنابراین کسانی که با مطالعه و دست پر‬ ‫وارد می شوند‪ ،‬ارام ارام شــاهد پیشرفت ان ها‬ ‫هستیم و ماندگار می شــوند‪ .‬به عنوان مثال من‬ ‫از سال ها پیش کارهای خانم ایدا پناهنده را در‬ ‫جشنواره های مختلف دنبال کردم و شاهد رشد‬ ‫مداوم فیلمســازی او بودم‪ .‬همچنین خانم رقیه‬ ‫توکلی که از اولین ســاخته هایش در جشنواره‪،‬‬ ‫کارهایش را دیدم و این رشــد در کارها مشخص‬ ‫است‪ .‬این رشد و پیشــرفت به علت عالقه مندی‪ ،‬پشتکار و اعتباری‬ ‫است که برای کارشان قائل هستند‪ .‬وقتی در مورد کار مطالعه کنیم و‬ ‫عشق داشته باشیم‪ ،‬مسلما پیشرفت می کنیم و جایی برای حضور این‬ ‫کارها نیز پیدا می شود‪ ».‬او در فیلم معروف کمال تبریزی‪« ،‬گاهی به‬ ‫اسمان نگاه کن» نیز نقشی فرعی داشت اما عجیب اینکه در بسیاری‬ ‫مطالب فضای مجازی‪ ،‬نامی از نظریــه در جمع عوامل این فیلم دیده‬ ‫نمی شــود‪ .‬او در کارنامه خود‪ ،‬بازی در فیلم های تاریخی‪-‬مذهبی را‬ ‫نیز با بازی در فیلم «اینجا شــهری دیگر اســت» کاری از احمدرضا‬ ‫گرشاسبی که داستانی پس از ضربت خوردن حضرت علی (ع) را روایت‬ ‫می کند‪ ،‬گنجانده است‪ .‬از دیگر اثار برجسته ای که نظریه در ان ها به‬ ‫نقش افرینی پرداخته می توان به «بادیگارد» سال ‪ 1394‬به کارگردانی‬ ‫ابراهیم حاتمی کیا اشاره کرد که او در این فیلم نقش مادر میثم زرین‬ ‫(با بازی بابک حمیدیــان) را بازی کرد‪ .‬نظریه همان ســال در فیلم‬ ‫«النتوری» ساخته رضا درمیشیان نیز در نقش وکیل ظاهر شد‪ .‬او در‬ ‫دهه ‪ 90‬بازیگر پرکاری محسوب می شد و بازی در نقش «مادر احمد»‬ ‫در «غالمرضا تختی» از دیگر اثار اوست‪ .‬سریال «گیلدخت» به سال‬ ‫‪ 1400‬یکی از تازه ترین کارهای اوست‪ .‬پریوش نظریه در این مجموعه‬ ‫تلویزونی تاریخی نقش «طاووس الملک» خواهر مظفرالدین شــاه را‬ ‫بازی می کند‪ .‬او در کنار بازیگری هرگز از کارگردانی فیلم های مستند‬ ‫خود‪ ،‬همچنین پرداختن به عکاسی غافل نشد‪ .‬مستند « کولی ها» فیلم‬ ‫داستانی «من و عروسکم» مستند «هورامان» «سوتماگ» «نزدیک تر‬ ‫از نفس» و «ویدئــو ارت نگاه» اثــاری بودند که نظریــه کارگردان‬ ‫ان ها محسوب می شــد‪ .‬نظریه همچنین با اثار عکاسی خود بارها در‬ ‫نمایشــگاه های «تصویر ســال» ‪ Persia photo expo‬و «چشم‬ ‫درون» حضور یافت‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!