روزنامه صبا شماره 1358 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1358

روزنامه صبا شماره 1358

روزنامه صبا شماره 1358

‫یک شنبه| ‪ 2‬بهمن ‪ 22 |1401‬ژانویه ‪ 29 |2023‬جمادی الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1358‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫افتتاح سه پردیس سینمایی‬ ‫در جشنواره فیلم فجر‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫گفت و گو با مهران نعمت اللهی ‪ ،‬کارگردان مستند سینمایی «مشق امشب»‬ ‫مشق امشب کودکان امروز‬ ‫پیام وزیر فرهنگ به چهل و یکمین‬ ‫جشنواره تئاتر فجر‬ ‫صفحه ‪6‬‬ ‫ساالری‪ :‬هنرمندان صحنه های‬ ‫تئاتر را خالی نکنند‬ ‫صفحه ‪7‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫یک شنبه ‪ 2‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1358‬‬ ‫نمره مثبت به عملکرد سازمان سینمایی‬ ‫در موفقیت نسبی فیلم های اکران شده در هفته های اخیر و رکوردشکنی در جذب مخاطب پس از ماه ها را‬ ‫می توان به عنوان دستاورد مهم سازمان سینمایی‪ ،‬ثبت کرد‪ .‬دی ماه امسال‪ ۹۵۰ ،‬هزار نفر به سینما رفته اند‬ ‫که افزایش‪ ۲۳‬هزار نفری مخاطبان سینما نسبت به اذرماه را نشان می دهد‪ .‬گیشه دی ماه سینماهای کشور‪،‬‬ ‫حدود ‪ ۲۹‬میلیارد و ‪ ۴۰۰‬میلیون تومان است که نسبت به گیشه اذرماه‪ ،‬حدود ‪ ۳‬میلیارد و ‪ ۴۰۰‬میلیون‬ ‫تومان رشد را نشان می دهد‪ .‬این افزایش راندمان سینما در تمامی شاخص ها به دلیل تمام شدن مناقشات‬ ‫اجتماعی و البته اکران‪ ۲‬فیلم پرمخاطب طی این ماه بوده است‪ .‬رویکردی که انتظار می رود با افزایش تبلیغات‬ ‫و البته تداوم اکران فیلم های جدید‪ ،‬مخاطبان بهمن ماه را به بیش از یک میلیون نفر برساند‪/.‬صباخبر‬ ‫پوستر پالتوشتری؛ رونمایی شد‬ ‫پوستر فیلم سینمایی «پالتوشتری» که از هفته جاری اکران خود را در سینماهای سراسر کشور اغاز‬ ‫می کند‪ ،‬رونمایی شد‪ .‬در استانه اکران فیلم سینمایی «پالتوشتری» به نویسندگی و کارگردانی مهدی علی‬ ‫میرزایی و تهیه کنندگی مجید شیخ انصاری در سینماهای سراسر کشور‪ ،‬از پوستر این فیلم سینمایی با‬ ‫طرحی از محمد روح االمین رونمایی شد‪« .‬پالتوشتری»‪ ،‬روایتگر داستانی اجتماعی با زبان کمدی است‪ .‬و‬ ‫ی است که خودشان را از بقیه بهتر و برتر می دانند‬ ‫به نوعی راهنمای عملی برای سرجای خود نشاندن ادم های ‬ ‫و براساس همین توهم‪ ،‬مشغول اسیب زدن به دیگران هستند‪ .‬سام درخشانی‪ ،‬بانیپال شومون‪ ،‬بهاره کیان‬ ‫افشار‪ ،‬لیندا کیانی و‪ ...‬بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی نقش افرینی می کنند‪/.‬صباخبر‬ ‫حتمادرجبههغربخبریهست!‬ ‫با معرفی نامزدهای نهایی جوایز بفتا ‪ ۲۰۲۳‬روشن شد فیلم «در جبهه غرب‬ ‫خبری نیست» همچنان پیشتاز کسب جایزه اســت‪ .‬اکادمی فیلم و تلویزیون‬ ‫بریتانیا نامزدهای نهایی خود را معرفی کرد و همچنان فیلم خارجی زبان و المانی‬ ‫«در جبهه غرب خبری نیست» را با نامزد کردن در ‪ ۱۴‬رشته‪ ،‬پیشتاز نامزدهای‬ ‫جوایزش ساخت‪.‬‬ ‫این فیلم از نتفلیکس که به کارگردان ادوارد برگر ساخته شده و در فهرست‬ ‫اولیه ‪ ۱۵‬نامزدی کســب کرده بود‪ ،‬در همه رشته ها به جز سه رشته نامزد کسب‬ ‫جایزه شده است‪ .‬نامزدی در بخش بهترین فیلم‪ ،‬کارگردانی‪ ،‬بازیگر نقش مکمل‬ ‫مرد برای البرشت شوخ‪ ،‬فیلمنامه اقتباسی‪ ،‬فیلم غیرانگلیسی زبان‪ ،‬انتخاب گروه‬ ‫بازیگران و تمامی‪ ۸‬بخش فنی‪ ،‬از نامزدی هایی است که این فیلم کسب کرده است‪.‬‬ ‫«در جبهه غرب خبری نیست» پس از فیلم «سخنرانی پادشاه» که سال ‪۲۰۱۱‬‬ ‫موفق به کسب ‪ ۱۴‬نامزدی شده بود‪ ،‬این موفقیت را کسب می کند و البته تنها فیلم‬ ‫خارجی است که پس از فیلم «ببر خیزان‪ ،‬اژدهای پنهان» انگ لی در سال ‪۲۰۰۱‬‬ ‫این جایگاه را به دست می اورد‪ .‬فیلم انگ لی در نهایت ‪ ۴‬جایزه را از ان خود کرد‪.‬‬ ‫نتفلیکس برای موفقیتی که با «در جبهه غرب خبری نیست» کسب کرده و نیز‬ ‫«بلوند»‪« ،‬پینوکیو»‪« ،‬پرستار خوب»‪« ،‬شناگران» و «شگفتی» با کسب ‪ ۲۱‬نامزدی‬ ‫موفق ترین کمپانی بوده است‪ .‬سرچ الیت و دیزنی با ‪ ۱۹‬نامزدی در مجموع‪ ،‬در دره‬ ‫دوم قرار گرفتند‪ .‬امسال در مجموع ‪ ۴۵‬فیلم در فهرست بفتا جای گرفته اند که‬ ‫کمتر از ‪ ۴۸‬فیلم سال ‪ ۲۰۲۲‬است‪ ۸ .‬فیلم کوتاه نیز در این فهرست جای دارند‪.‬‬ ‫مراســم اهدای جوایز بفتا ‪ ۱۹‬فوریه در لندن برگزار می شود و برای اولین بار‬ ‫ریچارد ای‪.‬گرانت اجرای ان را برعهده دارد‪ .‬دور نهایی رای گیری برای انتخاب‬ ‫برندگان از روز گذشته شروع شده است‪/.‬مهر‬ ‫افتتاح سه پردیس سینمایی در جشنواره فیلم فجر‬ ‫همزمان با چهل و یکمین جشــنواره بین المللی فیلم فجر ســه‬ ‫پردیس جدید ســینمایی در اســتان تهران افتتاح می شود‪ .‬امسال‬ ‫همزمان با برپایی این دوره از جشــنواره برای اولین بار در شهرهای‬ ‫پرند و قرچک جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد و همزمان با این‬ ‫رویداد پردیس های سینمایی این شهرها افتتاح خواهند شد‪ .‬همچنین‬ ‫برای اولین بار پردیس سینمایی اطلس در منطقه یک تهران میزبان‬ ‫فیلم های جشــنواره خواهد بود‪ .‬بنابر اعالم مدیر امور ســینماهای‬ ‫جشنواره‪ ،‬سینماهای این دوره که در مناطق مختلف تهران جانمایی‬ ‫شده اند تا ‪ ۴‬بهمن ماه اعالم می شوند‪ .‬الگوهای قرار گرفتن پردیس های‬ ‫سینمایی در کنار مجتمع های تجاری در همه جای دنیا در سال های‬ ‫اخیرمرسوم شده و در حال حاضر تقریبا این موضوع جا افتاده است که‬ ‫مجتمع های بزرگ تجاری باید سینما داشته باشند‪ .‬مهم ترین مزیت‬ ‫ی انها است‪ .‬این رونق باعث می شود‬ ‫سینما برای مال ها رونق اقتصاد ‬ ‫بخش خصوصی نیازی به دولت نداشته باشد‪/.‬صباخبر‬ ‫قاتلدیویدفینچرپاییزسالایندهمی اید‬ ‫دیوید فینچر کارگردان سرشناس سینما پاییز سال اینده با فیلم‬ ‫«قاتل» به چرخه اکران سینماهای جهان برمی گردد‪ .‬فیلم «قاتل»‬ ‫به کارگردانی دیوید فینچر برای نتفلیکس تریلری نوار است که با‬ ‫بازی مایکل فاسبندر و تیلدا ســوینتون ساخته شده و قرار است‬ ‫نوامبر ‪ ۲۰۲۳‬به نمایش دراید‪.‬‬ ‫فینچر در «قاتل» با اندرو کوین واکر نویسنده «هفت» دوباره‬ ‫همکاری کرده و فیلمنامــه ان اقتباس از یــک مجموعه رمان‬ ‫گرافیکی فرانسوی به قلم الکسیس نولنت و با تصویرپردازی لوک‬ ‫جاکامون است و داستان قاتل بی نامی را روایت می کند که پس‬ ‫از سال ها بهترین بودن در کارش‪ ،‬دیگر نمی خواهد قاتل باشد اما‬ ‫باید جواب مشتری هایش را بدهد‪ .‬این مجموعه از سال ‪ ۱۹۹۸‬تا‬ ‫‪ ۲۰۱۷‬منتشر می شد‪.‬‬ ‫فینچر قرار است پیش درامد «محله چینی ها» فیلم مشهور سال‬ ‫‪ ۱۹۷۴‬را هم برای نتفلیکس بسازد‪/.‬مهر‬ ‫«همه مردان رئیس جمهور» در خانه هنرمندان‬ ‫پانصدوبیست وششمین برنامه سینماتک خان ه هنرمندان ایران فردا‬ ‫دوشنبه ‪ ۳‬بهمن از ساعت ‪ ۱۷‬برگزار می شود‪ .‬پانصدوبیست وششمین‬ ‫برنامه ســینماتک خانه هنرمندان ایران که در سالن استاد ناصری‬ ‫برگزار می شود‪ ،‬به نمایش فیلم سینمایی «همه مردان رئیس جمهور»‬ ‫ساخته الن جی پاکوال محصول ‪ ۱۹۷۶‬اختصاص دارد‪ .‬پس از نمایش‬ ‫فیلم‪ ،‬نشست نقد و بررسی با حضور سعید ارکان زاده یزدی روزنامه نگار‬ ‫و دکترای فرهنگ و ارتباطات با موضوع «نسبت رسانه با قدرت» برگزار‬ ‫می شود‪« .‬همه مردان رئیس جمهور» درباره تقلب انتخاباتی در زمان‬ ‫ریچارد نیکسون است که به رسوایی واترگیت مشهور شد و استعفای‬ ‫نیکسون را از ریاســت جمهوری امریکا در پی داشت‪ .‬این فیلم نامزد‬ ‫هشت جایزه اسکار بود که چهار جایزه را دریافت کرد‪ .‬داستان این فیلم‬ ‫بر اساس ماجرای واقعی نوشته شده است و رابرت ردفورد در نقش یک‬ ‫گزارشگر تازه کار واشینگتن پست و داستین هافمن در نقش گزارشگر‬ ‫پرانرژی و پی گیر روزنامه در این فیلم ایفای نقش کرده اند‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫باستر کیتون زنده می شود‬ ‫مت ریوز قصد دارد سریال کوتاهی درباره باستر کیتون بسازد که رامی مالک بازیگر ان خواهد بود‪ .‬رامی‬ ‫مالک‪ ،‬برنده جایزه امی بازیگر مرد نقش اصلی سریال «مستر روبات» اکنون دوباره به صفحه تلویزیون باز‬ ‫می گردد تا در یک سریال کوتاه در نقش ستاره افسانه ای فیلم صامت یعنی باستر کیتون بازی کند‪ .‬این سریال‬ ‫برای برادران وارنر ساخته می شود تا در پلتفرم انالین این کمپانی ارایه شود‪ .‬باستر کیتون از تاثیرگذارترین‬ ‫و محبوب ترین ستاره های سینمای دوران خود بود که در فیلم هایی چون «خانه برقی»‪« ،‬شرلوک جوان» و‬ ‫انچه بسیاری از منتقدان و مورخان شاهکار او می دانند یعنی «ژنرال» بازی کرده بود‪ .‬کارگردان های بزرگ‬ ‫و متفاوتی مانند اورسن ولز‪ ،‬مارتین اسکورسیزی و مل بروکس از او به عنوان الهام بخش یاد می کنند‪/.‬مهر‬ ‫یک شنبه ‪ 2‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1358‬‬ ‫‪3‬‬ ‫هیات انتخاب یک دست نیست‬ ‫یکی از اعضای هیات انتخاب چهل ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با اشاره به تنوع دیدگاه ها و‬ ‫سالیق حاضر در این هیات تاکید کرد در جشنواره امسال فیلم سیاه نما نداریم‪ .‬محمدرضا شرف الدین‪ ،‬درباره‬ ‫برخی انتقادها نسبت به یک دست بودن ترکیب هیات انتخاب‪،‬گفت‪ :‬اگر منظور نگاه فرهنگی و سیاسی‬ ‫اعضای هیات است‪ ،‬باید این نکته را مدنظر داشته باشید که باالخره ادم ها در طول زمان تغییر می کنند‪ .‬از این‬ ‫منظر اصال اینگونه نیست که اعضای این هیات همه یک دست باشند‪ .‬وی تاکید کرد‪ :‬واقعا فضای مذاکرات‬ ‫ما در هیات اینگونه نبود و اتفاقا اختالف سلیقه و نظرات متفاوتی درباره فیلم ها بود و البته که وظیفه هیات‬ ‫انتخاب ممیزی نیست و هر کس بخواهد فیلمش را به جشنواره ارائه کند‪ ،‬اثرش به هیات انتخاب می اید‪/.‬مهر‬ ‫برلیناله‪ ،‬سیاست زده ترین جشنواره اروپایی‬ ‫پنجشنبه ‪ 29‬دی ماه سایت اینترنتی نشریه ورایتی خبر داد جشنواره فیلم برلین در دوره پیش رو‪ ،‬فیلم‬ ‫های ایرانی را که دولت ایران به هر نحو در تولید ان نقش داشته است‪ ،‬نخواهد پذیرفت‪ .‬اقدام عجیبی که‬ ‫مشخص است تنها بعد سیاسی ان مد نظر برنامه ریزان این رویداد سینمایی بوده و کارشناسی دقیقی روی‬ ‫ان صورت نگرفته است‪ .‬سال گذشته جشنواره های فیلم کن و ونیز اقدام مشابهی را در خصوص کشور روسیه‬ ‫انجام داده بودند‪ .‬به نظر می رسد مدیران تصمیم گیرنده در این جشنواره‪ ،‬بدون انکه از ساز و کار ساخت‬ ‫فیلم در ایران اگاهی داشته باشند‪ ،‬چنین فرمان عجیبی را صادر کرده اند‪ .‬از انجا که بسیاری از فیلمسازان‬ ‫جوان و خالق ایرانی نخستین اثارشان را با حمایت بنیاد سینمایی فارابی جلوی دوربین می برند‪ ،‬از این پس‬ ‫نمی توانند متقاضی حضور در این رویداد باشند‪ .‬بدین ترتیب می توان گفت که این جشنواره با اتخاذ چنین‬ ‫رویکردی‪ ،‬بر وجود رویه سیاسی در متن برگزاری اش به عنوان یک قانون نانوشته‪ ،‬صحه گذاشته است‪ .‬بعالوه‬ ‫این جشنواره اعالم کرده است روزنامه نگاران و خبرنگاران ایرانی که با رسانه های دولتی در ارتباط هستند‪،‬‬ ‫اجازه حضور در این رویداد را نخواهند داشت‪ .‬جلوگیری از پوشش خبری اتفاقی فرهنگی و ایجاد محدودیت‬ ‫در این زمینه‪ ،‬می تواند به نوعی با شعار ازادی رسانه ای که اروپاییان از مدعیان ان هستند‪ ،‬در تضاد باشد‪.‬‬ ‫برلیناله در ادواری که تاکنون برگزار شده اســت‪ ،‬پذیرای فیلم های ایرانی بسیاری بوده که در تهیه تعداد‬ ‫زیادی از ان ها نهادهای دولتی مانند بنیاد سینمایی فارابی نقش داشته است‪ .‬همچنین بسیاری از فیلمسازان‬ ‫ایرانی که در این رویداد برنده جوایز اصلی شده اند‪ ،‬در ابتدای مسیر حرفه ای خود‪ ،‬با حمایت نهادهای دولتی‬ ‫توانسته اند استعداد و توان فیلمسازی خود را نشــان دهند‪ .‬برخی از هنرمندانی که در دوره های پیشین‬ ‫جوایزی کسب کرده اند‪ ،‬اثار ابتدایی خود را برای تلویزیون ایران ساخته بودند‪ .‬یا حتی در دوره های اخیر‪،‬‬ ‫فیلم های کوتاه موفقی با مشارکت نهادهایی چون انجمن سیمای جوانان ایران تولید شده و در بخش های‬ ‫مختلف این جشنواره حاضر بوده اند‪...‬‬ ‫گرچه هنوز خبر رسمی در این زمینه مخابره نشده و پنجشنبه گذشــته از سوی متولیان بین المللی‬ ‫سینمای ایران ارسال داده های رسمی در این زمینه تایید نشد‪ ،‬اما مانور رسانه های غربی فارسی زبان در این‬ ‫زمینه را می شود نوعی فضاسازی برای جاانداختن این خبر غیررسمی قلمداد کرد و در صورت تحقق این‬ ‫ماجرا‪ ،‬می توان این اقدام جشنواره فیلم برلین را علیه تمام اثاری دانست که در داخل کشور و با دریافت پروانه‬ ‫ساخت سینمایی ساخته می شوند‪ ،‬حتی اگر این فیلم ها با حمایت بخش خصوصی تولید شده باشند‪ ،‬احتماال‬ ‫فرصت حضور در این جشنواره را نخواهند داشت‪ .‬البته به نظر می رسد مانند همیشه استثنا این جشنواره‬ ‫در خصوص فیلم هایی که روند تولید خود را در ایران طی کرده اند‪ ،‬پذیرفتن فیلم هایی خواهد بود که بدون‬ ‫مجوز و در مطابقت کامل با سیاست های این جشنواره ساخته شده باشند‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫یک شنبه ‪ 2‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1358‬‬ ‫مهران نعمت اللهی که نویســندگی و کارگردانــی تئاتر و اجرای‬ ‫چندین اثر روی صحنه نمایش را در پیشــینه هنــری خود دارد‪ ،‬در‬ ‫اغاز ورودش در دنیای ســینما و فیلم کوتاه با اشکان نجاتی اشنا شد‬ ‫که او را همراه و همفکر خود یافت و با همراهی هم‪ ،‬دست به کار برای‬ ‫ساخت مستندی بر اساس فیلم مستند «مشق شب» ساخته عباس‬ ‫کیارستمی شدند و در همان راســتا به بررسی مسائل نظام اموزش و‬ ‫پرورش کشور پرداختند‪.‬‬ ‫چرا «مشق شب» عباس کیارستمی را انتخاب کردید؟‬ ‫دو دلیل داشت‪ .‬یکی شخصیت و اثار ویژه عباس کیارستمی است‬ ‫که به نظرم یکی از بزرگترین کارگردان هایی است که تاریخ هنر ایران‬ ‫و دنیا به خود دیده است چرا که یک فیلمساز مولف و از زمانه خودش‬ ‫جلوتر بود که اثاری بسیار ساده و در عین حال بسیار پرمفهوم ساخت‬ ‫و به همین دلیل اثارش جاودانه است و در اینده نیز درباره او و اثارش‬ ‫بیشتر صحبت خواهد شد‪.‬‬ ‫نه تنها «مشق شــب» بلکه همه اثار او قابل تعمیم به زمانه امروز‬ ‫است‪ .‬وقتی به همراه اشکان نجاتی داشــتیم کارهای کیارستمی را‬ ‫بررسی می کردیم‪ ،‬به مستند «مشق شب» رسیدیم و چندین سئوال‬ ‫درباره ان برای ما مطرح شد‪ .‬از جمله این که این فیلم مستند با موضوع‬ ‫«مشق شب» به زیرالیه هایی از وضعیت و شرایط اجتماعی خانواده ها‪،‬‬ ‫نظام اموزشی و شرایطی که بر تحصیل دانش اموزان اواخر دهه ‪60‬‬ ‫اثرگذار است‪ ،‬اشاره می کند ولی ایا این مستند که به مثابه یک پژوهش‬ ‫مصور است‪ ،‬مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دیده شد؟ ایا مسئوالن‬ ‫نظام اموزشی متوجه این مسائل در برنامه ریزی های اموزشی و عملکرد‬ ‫نظام اموزشی کشور شدند؟‬ ‫این ها سواالتی بود که فکر کردیم حاال که عباس کیارستمی نیست‬ ‫ما به عنوان طرفداران او این موضوع بسیار مهم و رسالت ایشان را در‬ ‫این زمینه دنبال کنیم‪.‬‬ ‫از اواخر دهه شــصت که اقای کیارستمی مستند «مشق‬ ‫شب» را ساخت تا امروز که شما «مشق امشب» را در همان‬ ‫راستا ساختید‪ ،‬در تغییر یک نســل چه تفاوتی را در نظام‬ ‫اموزشی کشور احساس کردید؟‬ ‫در فیلم «مشــق امشــب» از همان بچه هایی که در مستند اقای‬ ‫کیارستمی حضور داشتند‪ ،‬استفاده کردیم و به این ترتیب با رفتن به‬ ‫گذشته و اوردن ان ادم ها‪ ،‬به پژوهش مصور خودمان یک عمق سی‬ ‫ساله دادیم‪ .‬اطالعات را کنار هم گذاشتیم تا اگر کسی دلسوز و پیگیر‬ ‫وضعیت نظام اموزشی کشورمان بود‪ ،‬بتواند از سی سال پیش تا امروز را‬ ‫مقایسه کند‪ .‬حتی اگر مستند اقای کیارستمی را هم کسی ندیده باشد‪،‬‬ ‫می تواند متوجه شود که فیلم ایشان درباره چه بوده است و عالقه مند‬ ‫دیدن مستند اقای کیارستمی شود‪.‬‬ ‫ما با سوال «مشق امشب» که عنوان ان هم در راستای عنوان فیلم‬ ‫اقای کیارستمی است‪ ،‬وارد این ماجرا شدیم و بعد مشاهده کردیم که‬ ‫امروز دیگر مشق شب دغدغه بچه های امروز نیست بلکه مهم‪ ،‬ایجاد‬ ‫یک فضای دو قطبی بسیار شدید و اسیب رسان در میان مدارس دولتی‬ ‫و غیردولتی است‪.‬‬ ‫مدارس غیردولتی با اختصاص امکانات فراوان سعی دارند مشتری‬ ‫بیشــتری را از میان دانش اموزان جمع کند و به نوعی به یک فضای‬ ‫فضای کسب و کار بدل شده است و بسیاری از معلمان خوب مدارس‬ ‫دولتی نیز به مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی کوچ می کنند‪.‬‬ ‫ما به عنوان سازندگان این مستند همراه با این فیلم رشد کردیم و‬ ‫به فهم دیگری از مسائل نظام اموزشی کشور رسیدیم‪ .‬نکته مهمی که‬ ‫در ساخت این مستند به ان دست یافتیم‪ ،‬مسئله انگیزه دانش اموزان‬ ‫بود که هرکدام به دالیل مختلف در زمینه تحصیلی بی انگیزه شده اند‪.‬‬ ‫دانش اموز طبقه مرفه به دلیل برخورداری از شرایط مطلوب انگیزه ای‬ ‫برای تحصیل ندارد و دانش اموز طبقه فرودست جامعه هم انقدر درگیر‬ ‫رفع مسائل و مشکالت متعدد زندگی خود است که مدرسه رفتنش‪،‬‬ ‫زمانی برای اســتراحت کردن اســت و هیچ انگیزه ی دیگری ندارد‪.‬‬ ‫کودکان کار از این دسته هستند‪.‬‬ ‫مکان فیلمبرداری این مستند کجای تهران بود و بچه ها از‬ ‫کدام مدارس انتخاب شدند؟‬ ‫در مستند «مشق شب» اقای کیارستمی مدرسه ای را در منطقه‬ ‫قیطریه تهران انتخاب کرده بودند به این دلیل کــه در ان زمان این‬ ‫شــکاف عمیق طبقاتی در جامعه ما وجود نداشت و بچه هایی که در‬ ‫مدارس قیطریه تحصیل می کردند تفاوت چندانی با بچه های مدارس‬ ‫نازی اباد نداشــتند و تفاوت اندک انها چندان به چشم نمی امد‪ .‬اما‬ ‫امروز با گذشت سی سال این تفاوت بسیار فاحش است به طوری که‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گو با مهران نعمت اللهی ‪ ،‬کارگردان مستند سینمایی «مشق‬ ‫مشـقامشـبکـودک‬ ‫فاطمه حمیره فیلم مستند «مشق امشب» ساخته‬ ‫مشــترک اشــکان نجاتی و مهران‬ ‫گفت و گو‬ ‫نعمت اللهــی کــه از ‪ 21‬دی ماه در‬ ‫سینماهای هنروتجربه روی پرده رفته است‪ ،‬با نگاهی‬ ‫به فیلم مستند «مشق شــب» ساخته زنده یاد عباس‬ ‫کیارســتمی و به نوعی در ادامه ان ساخته شده است‬ ‫که حاال پس از سی ســال بار دیگر زوایای پنهانی از‬ ‫مسائل نظام اموزشی کشــور را پیش روی چشمان‬ ‫مخاطبانش بازمی گشــاید‪ .‬این فیلم پیش از این در‬ ‫جشنواره بینالمللی فیلم مستند «ایدفا»‪ ،‬جشنواره‬ ‫فیلم «زلین» جمهوری چک‪ ،‬جشنواره فیلم مستند‬ ‫اسلوونی و جشنواره فیلم استانبول ترکیه به نمایش‬ ‫درامده و عنوان برترین مستند بخش فیلم های مستند‬ ‫در هشتمین جشــنواره بین المللی فیلم های ایرانی‬ ‫در زوریخ ســوییس را دریافت کرده و با تصمیم دبیر‬ ‫جشنواره‪ ،‬منشور طالیی کوروش نیز به ان اختصاص‬ ‫یافته است‪ .‬همچنین در معتبرترین نشریات سینمایی‬ ‫جهان مطالبی درباره این فیلم نوشته و کار شده است‪.‬‬ ‫به بهانه اکران این مستند در سینماهای هنروتجربه‪،‬‬ ‫خبرنگار سینمایی صبا با مهران نعمت اللهی یکی از دو‬ ‫فیلمساز این اثر به گفت و گو نشسته است‪.‬‬ ‫شهریه برخی مدارس غیرانتفاعی در مناطق باالی تهران از صدمیلیون‬ ‫تومان هم تجاوز می کند و در مناطق فرودســت برخی مدارس حتی‬ ‫توانایی تامین هزینه اب و برق خود را هم ندارند‪ .‬این شــرایط امروز‪،‬‬ ‫ما را واداشت تا از سه منطقه باالدست‪ ،‬متوسط و فرودست در تهران‬ ‫فیلمبرداری کنیم‪.‬‬ ‫ضرورت پرداختن به مسئله اموزشی چه بود؟‬ ‫چندی پیش رسانه ها به نقل از رئیس کمیسیون اموزش مجلس‬ ‫نوشتند که میانگین معدل دانش اموزان کشور یازده و نیم است و این‬ ‫یعنی فاجعه‪.‬‬ ‫این نسل اینده کشور ماست که بر ما حاکم خواهد شد و گرداننده‬ ‫امور کشور خواهد بود‪ .‬مهمترین کاری که این نسل باید امروز انجام‬ ‫دهد‪ ،‬تحصیل درست و کاربردی است و این مسئله بزرگترین دغدغه‬ ‫ماست که در این مستند هم هویداست که نظام اموزشی ما همگام با‬ ‫استعدادها و تیزبینی های بچه های امروز نیست‪.‬‬ ‫ایا این دغدغه ها و این پژوهش مصور شما که جوایز بسیاری‬ ‫را هم در ســطح دنیا به خود اختصاص داده است‪ ،‬از سوی‬ ‫مسئوالن نظام اموزشی کشور مورد توجه قرار گرفت؟‬ ‫من امیدوار بودم که این فیلم با توجه بــه حضورش در مهمترین‬ ‫جشنواره های سینمایی جهان و جوایز متعددی که دریافت کرد و مورد‬ ‫توجه منتقدانی در نشریات معتبر جهان قرار گرفت‪ ،‬از سوی مسئوالن‬ ‫نظام اموزشی کشورمان هم مورد توجه قرار می گرفت‪.‬‬ ‫ما تمام توان خودمان را برای معرفی فیلم گذاشتیم و این مستند بعد‬ ‫از اکران‪ ،‬ارشیو می شود اما انگار مسئوالن ما دوست ندارند درباره این‬ ‫مسائل بحث و بررسی صورت بگیرد‪.‬‬ ‫مســئوالن معموالً به دنبال یافتن نقــاط ضعف عملکرد‬ ‫خودشان نیستند ولی شما چه تالشی کردید که این مستند و‬ ‫ضرورت توجه به ان را به مسئوالن متذکر شوید؟‬ ‫این مستند برد خبری خوبی داشت و با توجه به موفقیت ها و جوایز‬ ‫متعددی که در دنیا گرفت بعید اســت که مســئوالن این خبرها به‬ ‫گوششان نرسیده باشد‪ .‬از سوی دیگر محدودیت هایی هم برای ارتباط‬ ‫با مسئوالن وجود دارد ولی موضوع این است که کار مستندساز ساخت‬ ‫یک اثر مستند است و این مسئوالن هســتند که باید این مسائل را‬ ‫پیگیری کنند و اگر در پژوهشی به مسائل مرتبط با حوزه انها پرداخته‬ ‫شد‪ ،‬ان را دنبال کنند و به دنبال رفع نقاط ضعف و نقص ها باشند‪.‬‬ ‫بچه هایی که در این فیلم حضور دارند چطور انتخاب شدند‬ ‫و واکنش انها در برابر دوربین چگونه بود؟‬ ‫برخی معتقد بودند که بچه های حاضر در این مستند بسیار شیرین‬ ‫و با اعتماد به نفس درباره مسائلشان صحبت می کنند و احتماال از میان‬ ‫بچه های بسیار زیادی این تعداد انتخاب شده اند‪ ،‬اما در واقع شاید تعداد‬ ‫اولیه پنجاه درصد باالتر از اینها بود‪ .‬بچه های امروز بسیار باهوش و تیزبین‬ ‫و نسبت به بسیاری از مسائل سیاسی‪ ،‬اجتماعی و اقتصادی جامعه خود‬ ‫اگاهی دارند‪ .‬برای همین ما در انتخاب این بچه ها خیلی کار ســختی‬ ‫نداشتیم‪ .‬در فیلم «مشق شب» اقای کیارستمی در موضع یک معلم‬ ‫وارد می شود و گاهی هم به انها تشر می زند و شرایطی را ایجاد می کند‬ ‫که بچه ها مجبور شــوند حرف بزنند اما در مستند «مشق امشب» ما‬ ‫مجبور به این کارها نبودیم و در همان پالن اول ارتباط به خوبی شکل‬ ‫می گرفت و خیلی راحت صحبت می کردند‪ .‬شاید گاهی به دلیل هوش‬ ‫باال‪ ،‬جواب سوال ما را طور دیگری می دادند که شیرین بود‪ .‬در مجموع‬ ‫بچه های امروز را بسیار توانمند دیدیم و برایشان بیشتر غصه خوردیم‪.‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫یک شنبه ‪ 2‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1358‬‬ ‫‪5‬‬ ‫حرکت می دهند و با رسانه قدرتمند سینما و تصویر مسائل و مشکالت‬ ‫جامعه را بازتاب می دهند‪.‬‬ ‫در دیگر کشورها مخاطب را برای دیدن مستند به سینما می اورند‬ ‫و مخاطب گزینی می کنند تا مســتندها دیده شوند ولی در کشور ما‬ ‫این کار انجام نمی شود و مخاطب چندانی ندارد و اثار مستند حمایت‬ ‫نمی شود‪ .‬اگر چه در گروه هنروتجربه فرصت اکران به این مستندها‬ ‫داده می شود اما این حمایت ها ضعیف است و اگر پانصد میلیون تومان‬ ‫برای تبلیغات دیگر فیلم ها هزینه می شود برای هنروتجربه پنج میلیون‬ ‫تومان هم هزینه نمی شــود درحالی که فیلم مستند به لحاظ ارزشی‬ ‫کمتر از دیگر فیلم ها نیست و چون مخاطبش متفاوت است الزم است‬ ‫که برای ان هزینه شود‪.‬‬ ‫ق امشب»‬ ‫کانامـروز‬ ‫«مشق امشــب» با وجود همه مســائلی که به ان اشاره‬ ‫کردید در شرایط اجتماعی خاصی در کشور اکران شده است‪.‬‬ ‫پیش بینی شما در زمینه احتمال استقبال مخاطبان چیست؟‬ ‫فیلم «مشق امشب» هم نقد مشــکالت امروز جامعه است و اگر‬ ‫اکنون این مستند اکران شده است‪ ،‬به این دلیل است که باید به نقد‬ ‫جامعه گوش داد و به ان رسیدگی کرد‪.‬‬ ‫جامعه ما پذیرش مشــکالت بیش از این را ندارد و این مشکالت‬ ‫کنونی را اگر بتوانیم مرتفع کنیم می تواند مسیر پیشرفت را طی کند‪.‬‬ ‫شرایط اکران برای فیلم ما مساعد نیست و شاید این فیلم مخاطب‬ ‫چندانی هم نداشته باشد اما خواستم حرفم را بزنم و بگویم که مشکالت‬ ‫ما در کشور متعدد است و باید قدم پیش گذاشت و هر کسی گوشه ای‬ ‫از کار را بگیرد که مسائل رفته رفته حل شود‪ .‬به هر حال این مستند‬ ‫چند سال پیش ساخته شده و برای رفع مسائلی که در فیلم به ان اشاره‬ ‫شده حتی یک روز را هم نباید از دست داد و باید هر چه زودتر جلوی‬ ‫این روند نادرست اموزشی در کشور گرفته شود‪.‬‬ ‫رسالت ما نشان دادن این مسائل در نظام اموزش و پرورش نسل‬ ‫اینده کشور ماست و چیزی نیســت که ان را درگیر سیاست و جناح‬ ‫خاصی کنیم‪ .‬این ها بچه های همه ما هستند و این موضوعی نیست که‬ ‫برای ان صبر کنیم و باید از همین امروز به فکر رفع موانع ان باشیم‪.‬‬ ‫چقدر از فیلم مستند اقای کیارستمی وام گرفتید؟‬ ‫عنوان مستند ما برگرفته از عنوان مستند اقای کیارستمی است‬ ‫و به نوعی «مشق امشب» تکلیف امروز ما برای بچه های اینده است‪.‬‬ ‫از المان های مســتند اقای کیارســتمی هم اســتفاده کردیم و‬ ‫خواستیم به اثر خودمان یک عمق سی ساله بدهیم و در ضمن مستند‬ ‫مشق شب اقای کیارستمی را هم یاداور شویم که سی سال پیش این‬ ‫مسائل مطرح شد‪ ،‬هیچ مسئولی اعتنا نکرد‪ ،‬سی سال بعد هم دوباره این‬ ‫مسائل مطرح شد و اگر باز هم هیچ اعتنایی به ان نشود‪ ،‬ممکن است‬ ‫سی سال بعد منجر به یک فاجعه غیر قابل جبران شود‪.‬‬ ‫ما سعی کردیم در مستند «مشق امشب» مستند اقای کیارستمی‬ ‫را زنده کنیم و مخاطب را تهییج کنیم که اگر ان را ندیده حتما ببیند‬ ‫و از کنار هم گذاشتن هر دو مستند به یک نتایجی دست پیدا کند و او‬ ‫را به فکر وادار کند که این اتفاق مطلوب ماست و فکر می کنم وظیفه‬ ‫یک فیلمساز تجربی و متفکر همین است که مخاطب را به فکر کردن‬ ‫و درست دیدن شرایط جامعه وادار کند‪.‬‬ ‫فکر می کنید اســم اقای کیارستمی و اشاره به مستند او‬ ‫و تشابه اسمی هر دو مســتند چقدر به دیدن شدن «مشق‬ ‫امشب» در سطح جهانی کمک کرده است؟‬ ‫«مشق امشب» درست است که به فیلم مستند اقای کیارستمی‬ ‫اشاره دارد اما فیلم ما کامال مســتقل است و بچه های امروز را بررسی‬ ‫می کند‪ .‬یعنی اگر صحنه های مربوط به اقای کیارستمی را برداریم‪،‬‬ ‫هیچ لطمه ای به فیلم ما نمی خورد‪.‬‬ ‫همچنین مستند ما هیچ گونه موضع گیری سیاسی ندارد و موضعی‬ ‫کام ً‬ ‫ال اجتماعی دارد‪ .‬اگر منتقدان و مقاله نویسان نشریات خارجی به‬ ‫مستند «مشق امشب» پرداختند و موفقیت هایی را در جشنواره های‬ ‫جهانی داشته است‪ ،‬به دلیل اهمیت‪ ،‬تمرکز و حساسیت انها روی بحث‬ ‫کودکان و مسائل اموزشی انها به عنوان نسل اینده است‪.‬‬ ‫استقبال از این مستند در جشنواره های جهانی چگونه بود و‬ ‫واکنش مخاطبان خارجی به این فیلم مستند چه بود؟‬ ‫در زمان اکران این مستند در امســتردام هلند‪ ،‬متولیان اموزشی‬ ‫این کشور به همراه کودکان به ســینماهای باالی هزار نفر جمعیت‬ ‫می امدند‪ .‬چون بچه هایشان برایشان مهم هستند‪ .‬مسئوالن اموزشی‬ ‫هلند که فیلم را دیدند به این فکر کردند که شــاید بچه های ما هم به‬ ‫دلیل استفاده از تکنولوژی‪ ،‬نسبت به تحصیل بی انگیزه شوند و به دنبال‬ ‫راهکاری برای پیشگیری از این مســئله بودند اما در کشور خودمان‬ ‫هیچ مسئولی سراغی از ما نگرفت‪ .‬نمایش این مستند برخی دیگر از‬ ‫مخاطبان خارجی را به این فکر انداخت که شاید مشکالت بچه های‬ ‫شما در زمینه طالق پدر و مادر‪ ،‬شرایط مالی و یا شاغل بودن پدر و مادر‬ ‫برای بچه های ما هم اتفاق بیفتد و انها را دچار بی انگیزگی کند و از این‬ ‫منظر با این مستند ارتباط برقرار کردند‪.‬‬ ‫با چه مسائل و چالش هایی در جریان ساخت این مستند‬ ‫روبرو شدید؟‬ ‫بزرگترین مسئله مستندسازان‪ ،‬سرمایه گذار است‪ .‬فیلم مستند‬ ‫چون فیلم گیشه نیست بنابراین حتی اگر ســوژه جذابی هم داشته‬ ‫باشد‪ ،‬هیچ تهیه کننده و سرمایه گذاری پیدا نمی کند و مستندسازان‬ ‫معموالً خودشان هزینه می کنند و با فروش ماشین و خانه فیلم هایشان‬ ‫را می سازند و برخی هم ناچار می شوند وارد فیلمسازی داستانی شوند‬ ‫که امور زندگی شان بچرخد و به این ترتیب ما مستندسازان بسیار خوبی‬ ‫را از دست می دهیم‪ .‬مستندسازانی که با اثارشان جامعه را رو به جلو‬ ‫بازخوردها تاکنون چطور بوده است؟‬ ‫هر کســی که به دیدن این فیلم امده‪ ،‬ناراضی برنگشته و تا پایان‬ ‫با فیلم همراهی کرده اســت چون جامعه مخاطبان را چهل میلیونی‬ ‫دیده ایم و بنابراین هر کسی که کودکی در خانه دارد می تواند مخاطب‬ ‫این فیلم باشد‪.‬‬ ‫واکنش یکی ازمخاطبان این مستند در یک جشنواره خارجی هم‬ ‫جالب بود‪ ،‬یکی از بچه های این مستند به اسم عمادرضا درباره ثروت‬ ‫پدر و مادرش و شــرایط تحصیلش خیلی غلوامیز صحبت می کند‬ ‫و این مخاطب بعد از دیدن فیلم به مــن گفت فکر می کنم عمادرضا‬ ‫راســت نمی گوید که من هم تایید کردم و بعد گفت بــه نظر من او‬ ‫دروغ نمی گوید بلکه درباره ارزوهایش حرف می زند که دوست دارد‬ ‫پدرومادرش باسواد باشند‪ ،‬او را تنبیه نکنند و سراغ کار کردن نفرستند‬ ‫و من به عنوان سازنده این مستند احساس کردم که این بچه ها چقدر‬ ‫ابعاد مختلفی دارند‪.‬‬ ‫حرف اخر؟‬ ‫من با این بچه ها زندگی کردم و هنوز هــم زندگی می کنم وقتی‬ ‫بچه های کار را بیرون می بینم‪ .‬این فیلم همچنان ادامه دارد تا زمانی که‬ ‫کودکان کار هستند‪ .‬دوستی درباره این مستند می گفت که کودکان‬ ‫ما به ویژه کودکان کار کودکی نمی کنند‪ .‬در کودکی جوان می شوند و‬ ‫در جوانی پیر می شوند‪ .‬وقتی شرایط بچه ها در پایتخت کشور به این‬ ‫شکل است‪ ،‬پس وای به حال بچه های مرزنشین‪.‬‬ ‫نباید بگذاریم ارزوهای ان ها دفن بشــود و این ارزوها در شکاف‬ ‫عمیق طبقاتی جامعه گیر کند‪.‬‬ ‫برخی بچه ها در این فیلم مستند‪ ،‬نمی دانستند بهترین ارزوهایشان‬ ‫چیست و بهترین غذایی که می توانند بخورند چیست‪.‬‬ ‫با توجه به این شرایط و اهمیت ان الزم است که همه ما و هر کسی‬ ‫که در مسیر فرهنگ و فرهنگسازی قدم برمی دارد باید سهم خود را در‬ ‫راستای رفع این مشکالت بردارد تا به این جریان نادرست اموزشی در‬ ‫کشور و مسائل متعدد کودکان کار پایان بدهیم‪ .‬ما هم سهم خودمان‬ ‫را برداشتیم و این مستند را ساختیم و سعی کردیم تا نیکوکاران کشور‬ ‫را به جامعه هدف نزدیک کنیم و رســالت معنوی خودمان را حتی با‬ ‫برداشتن یک قدم انجام بدهیم‪.‬‬ ‫مسائل و معضالت کودکان کار بسیار متعدد و ناگوار است ولی ما‬ ‫فقط روی تحصیل ان ها در این مستند تمرکز کردیم و الزم است که‬ ‫مسائل دیگر انها هم مورد بررسی قرار بگیرد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫یک شنبه ‪ 2‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1358‬‬ ‫رد پای معماری ایرانی در یکی از عجایب هفتگانه‬ ‫گیوین هامبلی‪ ،‬نویسنده کتاب «شهرهای هندوســتان گورکانی»‪ ،‬می نویسد که ریشه های ایرانی‬ ‫تاج محل‪ ،‬نخستین و پایدارترین برداشتی خواهد بود که یک دانش پژوه رشته معماری اسالمی با دیدن‬ ‫این بنای یادبود حاصل می کند‪ .‬به نظر او‪ ،‬تاج محل نمونه ای از معماری صفوی است و در واقع‪ ،‬نمایانگر حد‬ ‫اعالی نبوغ ایرانی در هنر معماری در خاک هند است‪ .‬تاج محل بر اصول طراحی معماری گورکانی اولیه‬ ‫و معماری ایرانی بنا شد ه است‪ .‬انگیزه ایجاد این اثر‪ ،‬از موفقیت ساختمان های دودمان تیمور و گورکانی‪،‬‬ ‫ریشه گرفته بود‪ .‬تاج محل یکی از مقاصد مهم گردشــگری و همچنین دارای پرشکوه ترین و زیباترین‬ ‫معماری اسالمی است‪ .‬این بنا در ‪ ۲۰۰‬کیلومتری جنوب دهلی‪ ،‬پایتخت هندوستان واقع شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫ثبت نام رسانه ها برای جشنواره موسیقی فجر اغاز شد‬ ‫فراخوان ثبت نام اصحاب رسانه برای حضور و پوشش خبری ســی و هشتمین جشنواره موسیقی‬ ‫فجر اعالم شد‪ .‬فراخوان ثبت نام رسانه های دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی شامل‬ ‫(خبرگزاری ها‪ ،‬سایت های تخصصی موسیقی‪ ،‬روزنامه ها‪ ،‬مجالت تخصصی موسیقی‪ ،‬رسانه های خارجی‬ ‫فعال در ایران‪ ،‬برنامه های اینترنتی) و شبکه های صداوسیما برای حضور و پوشش خبری سی و هشتمین‬ ‫جشنواره موسیقی فجر منتشر شده و فعاالن این حوزه از یک بهمن ماه تا هفتم بهمن ماه فرصت دارند‬ ‫جهت ثبت نام با مراجعه به سایت جشــنواره اقدام کنند‪ .‬سی وهشتمین جشنواره موسیقی فجر از ‪۲۸‬‬ ‫بهمن ماه تا سوم اسفندماه ‪ ۱۴۰۱‬در بخش های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫پیاموزیرفرهنگبهچهلویکمینجشنوارهتئاترفجر‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی به چهل و یکمین جشنواره‬ ‫تئاتر فجر پیام داد‪.‬‬ ‫در پیام اسماعیلی امده است‪:‬‬ ‫«راز زنــده ماندن و پویایی هنر تئاتــر در بازنمایی‬ ‫«زندگی» اســت‪ .‬در دایره نگاه اســام ناب محمدی‬ ‫(ص)‪ ،‬هنر عبارت اســت از تکمیــل و تکامل و تعالی‬ ‫هرانچه قابلیت تجلی دارد و نزدیک ساختن انسان ها‬ ‫به تقوا و خداونــد متعال‪ .‬خدایی که «زیبا» اســت و‬ ‫«زیبایی» را دوســت دارد‪ .‬هنر در ایــن گیتی‪ ،‬دنیا را‬ ‫صاف و روشــن می کند و «جان» را یاری می دهد تا از‬ ‫کثرت و اشفتگی ها قطع عالقه کند و به سوی وحدت‬ ‫نامتناهی روی اورد‪.‬‬ ‫تئاتر مجموعه بی کرانه تصویرها در توازی با حرکت‬ ‫پایــدار ماده‪ ،‬در جهــان همواره دســتخوش تغییر و‬ ‫تحول است‪ ،‬چون هستی ایستا و ثابت نیست‪ .‬ماهیت‬ ‫هســتی تئاتر همواره پویاســت‪ .‬جهان تئاتر دنیای‬ ‫تصاویر منجمد و فن و تکنیــک منفعل و معامله گری‬ ‫و خودنمایی نیســت‪ ،‬بلکه دنیای تصاویــر و تفکر و‬ ‫پرسشــگری در حال صیرورت و «شــدن» است‪ .‬این‬ ‫«شــدن»‪ ،‬ســوار بر موج های کاذب اهریمن ساخته‪،‬‬ ‫برای بهتر دیده شدن نیست‪ ،‬بلکه «قربانی» شدن در‬ ‫مسلخ عشق است‪ .‬فنا شــدن در فضای اهورایی است‪.‬‬ ‫خودکاوی و خودیابی و خداجویی است‪.‬‬ ‫جشنواره بین المللی تئاتر فجر‪ ،‬مانند ذات همیشگی‬ ‫تئاتر‪ ،‬فرصتی طالیی برای تعامل با جهان است‪ .‬گیتی‬ ‫تئاتر بر بنیان «دیالوگ» و «اندیشــه» بنا نهاده شده‬ ‫است‪.‬‬ ‫حضور چشــمگیر هنرمندان باورمند به ذات تئاتر‬ ‫در این جشنواره از کشــورهای مختلف مغتنم است‪.‬‬ ‫به سهم خود از خانواده بزرگ تئاتر که در این شرایط‬ ‫گرد نور خداوندی جمع شده اند و صحنه سیمین تئاتر‬ ‫را رونق بخشیدند قدردانی می کنم و ایمان دارم که این‬ ‫«حضور» در حافظه تاریخ‪ ،‬ماندگار خواهد شــد و اجر‬ ‫همه دست اندرکاران این رویداد‬ ‫بزرگ با حضرت احدیت اســت که کریم و رحیم و‬ ‫بخشنده و بخشایشگر مهربان و دوست دار زیبایی است‪.‬‬ ‫پایدار بمانید تا همیشه‪» .‬‬ ‫گفتنی اســت‪ ،‬چهل ویکمین جشنواره بین المللی‬ ‫تئاتر فجر از ‪ ۲۵‬دی ما تا ‪ ۱۱‬بهمن به دبیری کوروش‬ ‫زارعی در تهران درحال برگزاری است‪/.‬صباخبر‬ ‫هیچ ناشری حاضر به انتشارکتاب من نبود‬ ‫شایسته تقدیر بخش مستندنگاری پانزدهمین دوره جایزه ادبی‬ ‫جالل با بیان اینکه بازار نشر بســیار گرفتار تجارت شده است و این‬ ‫نگاه اشتباه باید اصالح شود‪ ،‬گفت‪ :‬بیش از دو سال برای انتشار کتاب‬ ‫«عقیله» تالش کردم و هیچ ناشری حاضر به انتشار ان نبود‪.‬‬ ‫الهام امین با بیان اینکه برای نخســتین بار در جشــنواره ای ملی‬ ‫صاحب مقام شده است‪ ،‬گفت‪ :‬سال های قبل هم پیگیر جایزه جالل‬ ‫بودم و نتایج این جایزه ادبی برایم مهم بود‪.‬‬ ‫وی انتخاب نویســندگان جوان در داوری پانزدهمین دوره جایزه‬ ‫جالل را نکته مثبت این دوره اعالم کرد و ادامه داد‪ :‬افرادی که صاحب‬ ‫رتبه شدند‪ ،‬اغلب از نسل جوان بودند‪.‬‬ ‫این بسیار خوب اســت که اثار نســل جوان در کنار نویسندگان‬ ‫پخته تر دیده می شود‪ .‬در واقع افق روشنی را برای ان ها فراهم می کند‬ ‫تا بتوانند کار خود را عرضه کنند و امید داشته باشند که جایی دیده‬ ‫می شوند‪/.‬ایرنا‬ ‫همسر رئیس جمهور صربستان در کتابخانه ملی‬ ‫تامارا ووچیچ ‪-‬همسر رئیس جمهور صربستان‪ -‬و هیات همراهش‬ ‫که برای شرکت در اختتامیه اولین کنگره بین المللی بانوان تاثیرگذار‬ ‫مهمان جمهوری اسالمی ایران بودند‪ ،‬روز گذشته شنبه‪ ،‬یکم بهمن‬ ‫ماه با حضور در محل کتابخانه ملّی ایران و دیدار و گفت وگو با رئیس‬ ‫سازمان اســناد و کتابخانه ملی ایران‪ ،‬از گنجینه و منابع کتابی و‬ ‫غیرکتابی موجود در مخــازن کتابخانه ملی ایــران بازدید کرد‪ .‬او‬ ‫ضمن اهدای ‪ ۳۲‬جلد کتاب نفیس درباره تاریخ فرهنگی و اجتماعی‬ ‫صربستان‪ ،‬پنجرهفرهنگیجمهوریصربستاندرکتابخانهملیایران‬ ‫را با حضور علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی‬ ‫ایران افتتاح کرد‪ .‬همسر رئیس جمهور صربستان با ابراز خرسندی از‬ ‫حضور در کتابخانه ملّی ایران گفت‪ :‬بر اساس اموزه های دین اسالم‪،‬‬ ‫خداوند پیام های خود را از طریق کتاب به مردم منتقل کرده است‬ ‫و من بسیار خوشحالم که از نزدیک تنها قران هشت ضلعی در ابعاد‬ ‫بسیار کوچک را در کتابخانه ملی ایران دیدم‪/.‬ایسنا‬ ‫تجلیل از پژوهشگران حوزه پروین اعتصامی‬ ‫همزمان با برگزاری همایش بین المللی پروین اعتصامی‪ ،‬پایان نامه ها‬ ‫و رساله های برتر حوزه پروین اعتصامی معرفی می شوند‪ .‬جواد وندنوروز‬ ‫رئیس شورای سیاست گذاری اولین همایش بین المللی پروین اعتصامی‬ ‫گفت‪ :‬همزمان با برگزاری اولین همایش بین المللی پروین اعتصامی‬ ‫که ســال اینده در دانشگاه تهران برگزار خواهد شــد‪ ،‬پایان نامه ها و‬ ‫رساله های برتر حوزه پروین اعتصامی معرفی می شوند‪ .‬او ادامه داد‪ :‬این‬ ‫امر با هدف تشویق و ترغیب نویسندگان پایان نامه ها و رساله های حوزه‬ ‫پروین اعتصامی و اشنایی با اخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی‬ ‫دانشگاهی انجام شده در حوزه پروین اعتصامی‪ ،‬و همچنین فراهم سازی‬ ‫بستر مناسب برای معرفی این دستاوردهای علمی و زمینه سازی برای‬ ‫جلب توجه جامعه علمی به ضرورت تولید و اشاعه پژوهش در حوزه‬ ‫پروین اعتصامی انجام می شود‪ .‬عالقه مندان به شرکت در این همایش‬ ‫می توانند فایل پایان نامه یا رساله خود را به دبیرخانه اولین همایش بین‬ ‫المللی پروین اعتصامی ارسال کنند‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫یک شنبه ‪ 2‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1358‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫گردهمایی باستان شناسان ایران در اسفند ماه‬ ‫«بیستمین گردهمایی ساالنه باستان شناسی ایران» اسفند ماه ‪ ۱۴۰۱‬در تهران برگزار می شود‪ .‬لیال‬ ‫خسروی‪ ،‬دبیر علمی بیستمین گردهمایی ساالنه باستان شناسی ایران گفت ‪ :‬با تالش پژوهشگاه میراث‬ ‫فرهنگی‪ ،‬امسال بیستمین گردهمایی ساالنه باستان شناسی ایران با حضور جامعه باستان شناسی‪ ،‬اعم از‬ ‫اعضای هیات علمی‪ ،‬کارشناسان‪ ،‬همکاران استانی‪ ،‬اعضای هیات علمی دانشگاه های داخلی و خارجی‪،‬‬ ‫دانشجویان‪ ،‬عالقه مندان و پژوهشگران به تاریخ و فرهنگ ایرانی از تاریخ هفتم تا نهم اسفند ‪ ،۱۴۰۱‬در‬ ‫تاالر همایش های موزه ملی ایران برگزار می شود‪ .‬خسروی اظهارکرد‪ :‬عالو ه بر این‪ ،‬نمایشگاهی از گزیده‬ ‫یافته های منقول پژوهش های میدانی سال ‪ ۱۴۰۰‬را در محل موزه دوران اسالمی برگزار می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫‪7‬‬ ‫علی رهبری با «هزار و یک شب» در روسیه‬ ‫علی رهبری اهنگساز و رهبر بین المللی ارکستر‪ ،‬با کنسرت موسیقی «هزار و یک شب» در شهر سنت‬ ‫پترزبورگ روسیه به روی صحنه رفت‪.‬علی رهبری‪ ،‬جمعه ‪ ۳۰‬دی ماه ساعت ‪ ۱۹‬به وقت سنت پترزبورگ با‬ ‫ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی روسیه روی صحنه رفت‪ .‬این کنسرت شامل ‪ ۲‬بخش بود که در بخش‬ ‫اول؛ کنسرتو ویولن با عنوان «هزار و یک شب در حرمسرا» اثر فاضل سای اهنگساز مشهور کشور ترکیه و‬ ‫در بخش دوم؛ سمفونی شماره چهار پیوتر ایلیچ چایکوفسکی اجرا شدند‪ .‬این هفتمین برنامه پیشنهادی‬ ‫موسیقی شرق و غرب علی رهبری به اپرای مارینسکی روسیه بود که این بار هم مانند گذشته برای تلویزیون‬ ‫ملی این کشور ضبط شد‪ .‬کنسرت دوم علی رهبری روز شنبه هشتم بهمن ماه جاری برگزار شود‪/.‬ایسنا‬ ‫محمود ساالری در مراسم افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر‪:‬‬ ‫هنرمندانصحنه هایتئاترراخالینکنند‬ ‫مراسم افتتاحیه چهل و یکمین جشــنواره بین المللی تئاتر فجر‬ ‫عصر روز شنبه اول بهمن ‪ ۱۴۰۱‬در تاالر وحدت تهران برگزار شد‪.‬‬ ‫در این مراسم که با اجرای رسالت بوذری وبا حضور مهمانان داخلی‬ ‫و خارجی و مدیران و هنرمندان برگزار شد‪ ،‬با اهدای جوایز برگزیدگان‬ ‫بخش های پژوهش و رادیو نمایش‪ ،‬نمایشنامه نویسی و نکوداشت های‬ ‫این دوره جشنواره (زنده یاد سعید تشکری و زنده یاد علی سلیمانی)‬ ‫همراه بود‪.‬‬ ‫در ادامه بخش مســابقه پژوهش تئاتر‪ ،‬برگزیــدگان خود را به‬ ‫این شرح معرفی کرد‪ -۱.‬ســازوکار و تمایز«نماد»(در تفکر ایرانی‪-‬‬ ‫اســامی) با نمــاد (در تفکر ســکوالر) و نشــانه «تعزیه»‪،‬تراکم و‬ ‫انباشت«نمادها»‪،‬نمایش نیســت! به نویسندگی دکتر علی عباسی‬ ‫و علی سینا عباسی از تهران‬ ‫‪ -۲‬توسعه حافظه فعال یادگیرندگان در بستر محیط نمایش خالق‬ ‫مبتنی بر رویکرد شناخت گرایی به نویسندگی دکتر حسین مرادی‬ ‫مخلص از تهران‬ ‫‪ -۳‬تاثیر نئولیبرالیســم بر جامعۀ ایرانی و بازتــاب ان در ادبیات‬ ‫نمایشی به نویسندگی دکتر مجید سرسنگی و علی حالجی از تهران‬ ‫‪ -۴‬قدرت‪ ،‬جامعه و خشــونت کالمــی در ادبیات نمایشــی به‬ ‫نویسندگی دکتر فاطمه عظیمی فرد از تهران‬ ‫‪ -۵‬ظهور نقد جامعه شناختی تعزیه در ایران به نویسندگی دکتر‬ ‫غالمحسین دولت ابادی از تهران‬ ‫‪ -۶‬بررسی مســئولیت پذیری اجتماعی در تئاتر دانشگاهی به‬ ‫نویسندگی امیرحسین حریری کاشانی از تهران‬ ‫‪ -۷‬خاطره و خودنگاری به مثابه عناصر نمایشی در دو نمایشنامه از‬ ‫علیرضا نادری و ساناز بیان به نویسندگی هدی طاهری و دکتر رامتین‬ ‫شهبازی از تهران‬ ‫‪ -۸‬نمایش خالق بستری مناسب جهت توسعه مهارت های حل‬ ‫مســئله کودکان با نیازهای ویژه به نویســندگی اذین زبده و دکتر‬ ‫حسین مرادی مخلص از همدان‬ ‫‪ -۹‬اقتباس دراماتیک از لطایف مالنصرالدین به نویسندگی هادی‬ ‫کیانی از اصفهان‬ ‫در ادامه نکوداشت زنده یاد سعید تشکری‪ ،‬با حضور محمود ساالری‬ ‫معاون هنری وزیر ارشاد‪ ،‬مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره‬ ‫تئاتر فجر برگزار شد‪ .‬ساالری درسخنانی کوتاه گفت‪ :‬اصحاب تئاتر‬ ‫خورشیدوار دنیا را به واقعیت خود نزدیک کنند و در دنیایی که جای‬ ‫ظالم و مظلوم را تغییر می دهند و خرمهره را جای ُدر قالب می کنند‪ .‬او‬ ‫از هنرمندان خواست صحنه های تئاتر را خالی نکنند‪.‬‬ ‫در بخش دیگر اهــدای جوایز این افتتاحیــه‪ ،‬برگزیدگان بخش‬ ‫رادیوتئاتر به شرح زیر معرفی شدند‪:‬‬ ‫افکت ‪:‬سعید نعمتیان برای «همه دختران من» از ساری‬ ‫صدابرداری‪ :‬مجید ایینه برای «همه دختران من» از ساری‬ ‫تهیه کنندگی‪ :‬مهدی قاسم زاده برای «همه دختران من» از ساری‬ ‫نمایشنامه نویسی‪ :‬وفا مصطفی پور کیاسری برای «همه دختران‬ ‫من» از ساری‬ ‫کارگردانی‪ :‬رحمان قدمی برای «همه دختران من» از ساری‬ ‫بازیگری مرد‪ :‬امجد جاللی و محمد طاهری برای «پرواز پرندگان‬ ‫مهاجر در صبح روز اخر» از اهواز‬ ‫بازیگری زن‪ :‬نیلوفر هوشمند برای «زیبا» از تهران‬ ‫در بخش نمایشنامه نویسی جایزه نخست به نمایشنامه « سونات‬ ‫ناتمام یک زندگی مشترک» به نویسندگی نیما حسن بیگی از قزوین‬ ‫اهدا شد‪.‬‬ ‫در ادامه این مراسم نوبت به نکوداشت زنده یاد علی سلیمانی رسید‬ ‫و پس از پخش یک فیلم‪ ،‬با حضور معاون هنری وزیر ارشاد‪ ،‬مدیرکل‬ ‫هنرهای نمایشــی و تاجبخش فناییان از خانواده زنده یاد سلیمانی‬ ‫تجلیل به عمل امد‪.‬‬ ‫در این مراسم داوران مسابقه بزرگ صحنه ای‪ ،‬خیابانی و بین الملل‬ ‫چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شدند‪.‬‬ ‫بخش مسابقه بزرگ تئاتر صحنه ای این دوره از جشنواره تئاتر فجر‬ ‫را ادنا زینلیان‪ ،‬نصراهلل قادری‪ ،‬فرهاد قائمیان‪ ،‬ایوب اقاخانی و حکمت‬ ‫داوود ( عراق) داوری خواهند کرد‪.‬‬ ‫داوری بخش مسابقه بین الملل را تاجبخش فناییان‪ ،‬مهدی حامد‬ ‫سقایان از ایران و جیونگ ووسون از کره جنوبی‪ ،‬ایوانا ووجیچ کومیناج‬ ‫از صربستان‪ ،‬احمدحسن موسی ازعراق به عهده خواهند داشت‪.‬‬ ‫همچنین مسلم قاسمی‪ ،‬بهمن صادق حسنی‪ ،‬ابوالفضل همراه‪،‬‬ ‫حمید ابراهیمی و پژمان شاهوردی نیز داوری بخش مسابقه نمایش‬ ‫های خیابانی جشنواره تئاتر فجر را انجام می دهند‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫به دنبال راه های تازه در روایت هستم‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫احسان شادمانی کارگردان سینما‪ ،‬در خصوص دستاوردهای‬ ‫اخرین اثر خود یعنی «رامخانه» گفــت‪« :‬رامخانه» یازدهمین‬ ‫فیلم کوتاه یا مستندی ست که بعد از فیلم های «لطفاً غروب نکن»‬ ‫«ن َنو» «عده ای کنار هم» «پانچ» «دورو دورتر» «دارالســام»‬ ‫«خاکسترنشین» «بالین» و‪ ...‬ساخته ام‪ .‬رامخانه پیش از این در‬ ‫سی وهشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران نامزد‬ ‫بهترین فیلم تجربی شد‪.‬‬ ‫در دهمین جشــنواره بین المللی فیلم دانشجویان ایران هم‬ ‫با شــش نامزدی در بخش های مختلف موفق به کسب تندیس‬ ‫بهترین فیلم تجربی‪ ،‬بهترین تدوین و دیپلم افتخار بازیگری شد‪.‬‬ ‫همچنین منتخب بخش ملی و بین الملل پنجمین دوره جشنواره‬ ‫فیلم پرواز‪ ،‬منتخب فیلم های داستانی در جشنواره فیلم کرمان‪،‬‬ ‫دریافت جایزه بهترین فیلم تجربی از ‪ otb film awards‬امریکا‬ ‫در سال ‪ ۲۰۲۲‬همچنین جزو سی فیلم کوتاه برتر سال ‪ ۱۴۰۰‬به‬ ‫انتخاب سایت تخصصی فیلم کوتاه فیدان بود‪ .‬این فیلم تجربی‬ ‫که به تهیه کنندگی مشــترک لیالدوکوهکی و انجمن سینمای‬ ‫جوانان در سال ‪ ۱۴۰۰‬تولید شده قرار است در ماه های اینده در‬ ‫پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان در تهران نقد و بررسی‬ ‫شود و در پلتفرم های انالین به نمایش عمومی در بیاید‪.‬‬ ‫وی رابطه مخاطب و رامخانه را چنیــن قلمداد کرد‪ :‬در فیلم‬ ‫ساختن همیشه به دنبال راه های تازه در روایت هستم‪ .‬بنابراین‬ ‫این احتمال را همیشــه در نظر می گیرم که تماشاگر بگوید ک ً‬ ‫ال‬ ‫چیزی نفهمیدم‪ .‬در این اثــر با بیانی فرم گرا بــه دنبال مفهوم‬ ‫روانشناختی انســان مطرود مبتنی بر نظریات میشل فوکو در‬ ‫درام بودم‪ .‬قطب نمای اولم این بود‪ .‬انســان دورانداخته شده‪ .‬اما‬ ‫خب بعدا ً موقع اکران تاویل و تفســیرهای متفاوتی از ان شد‪ .‬به‬ ‫خصوص در جشنواره فیلم کوتاه تهران سال ‪ ۱۴۰۰‬که دوستان‬ ‫زیادی فیلم را به صورت انالین و حضوری مشاهده کردند‪ .‬برای‬ ‫برخی کارشناســان اســتاتیک فیلم و این چهره ها و قاب های‬ ‫فریزشده به عنوان فرمی زیباشناختی مهم بود و البته برای برخی‬ ‫انزوای شخصیت پسر داستان که تمام ماجرای خانواده در تصورات‬ ‫او تجســم می یافت‪ .‬فیلمبرداری این اثر در شــهرک سینمایی‬ ‫غزالی تهران انجام گرفت‪ .‬همان زمان هم برای همکاران شهرک‬ ‫بسیار عجیب بود که چرا شخصیت های فیلم جلو دوربین هیچ‬ ‫حرکتی نمی کنند و ساعت ها هنگام فیلمبرداری مثل یک عکس‬ ‫ایستاده اند؟‬ ‫شادمانی ادامه داد‪ :‬ســینمای ایران ریلی است‪ .‬یعنی از قبل‬ ‫ریل گذاری شده و این ریل ها با مقصدهای مشخص حتی به عادت‬ ‫تماشاگر حرفه ای هم منجر شده‪ .‬عمدتا تو باید فیلم های دیگر‬ ‫و موفقیت های دیگران را تکرار کنــی و به همین دلیل بنیادین‬ ‫هم هست که سینمای ایران از تنوع بسیار کمی برخوردار است‪.‬‬ ‫توجه به ژانر و مختصات ژنریک درام را ه حلیا ســت که مدیران‬ ‫سینمای امروز به ان رسیده اند اما این توجه به زعم بنده باید به‬ ‫معنای توجه به همۀ گستره سینما باشد نه مطرود کردن سینمای‬ ‫تجربی معاصر با فشار فیلم های اری الکسا نشان و پر زرق و برق‬ ‫اما تهی از سینمای ناب‪.‬‬ ‫او تاکید کرد‪ :‬در سینمای ریل گذاری شده کشور ما اگر خارج‬ ‫از ریل حرکت کنی حتی اگر بســیار خالقانه فیلم بسازید باید‬ ‫با بودجه های شخصی فیلم بســازید‪ .‬با همین خوانش می توان‬ ‫سراغ فیلمسازان بسیاری را گرفت که این محدودیت ها را تجربه‬ ‫کرده اند و در سینمای ایران در زمان خود‪ ،‬ان توجه ای که باید به‬ ‫فیلم های شان نشد‪ .‬برای سینماگرانی که خارج از ریل به حرکت‬ ‫ادامه می دهند مسیر‪ ،‬بسیار سخت اســت‪ .‬اساساً به اعتقاد بنده‬ ‫لزوما پیروی کردن فیلمســاز از قراردادهای درام خوش ساخت‬ ‫منجر به ساخت فیلم خوب و ماندگار نمی شود‪ .‬اگر این طور بود در‬ ‫سینمای امروز جهان فیلمنامه نویس برجسته ای همچون چارلی‬ ‫کافمن پدید نمی امد‪ .‬شما نگاه کنید به فیلم اخر این نویسندۀ‬ ‫اوانــگارد و توانمند؛ «به فکر پایان دادن چیزهام» که در ســال‬ ‫‪ ۲۰۲۰‬ساخته شده است‪.‬‬ ‫احسان شادمانی در پاسخ به اینکه رامخانه ریشه در چه سینما‬ ‫و یا فیلم سازی دارد‪ ،‬گفت‪ :‬فیلم اســکله‪ ،‬ساخته کریس مارکر‬ ‫محصول ‪ ۱۹۶۲‬فرانســه تنها فیلمی بود که در زمان نگارش و‬ ‫تولید «رامخانه» در ذهنم صحنه هــای اش را مرور می کردم‪ .‬به‬ ‫نظر بنده این فیلم یکی از ارزان ترین و در عین حال خالقانه ترین‬ ‫فیلم های کوتاه اوانگارد ســاخته شده در تاریخ سینما است‪ .‬که‬ ‫اتفاقاً تمام لحظات ان با عکس روایت می شــود‪ .‬از ان گذشــته‬ ‫شیوه فیلمبرداری سیاه و سفید‪ ،‬تصاویر کشیده مبتنی بر ابژهای‬ ‫ذهنی شخصیت مرکزی‪ ،‬تدوین افسارگسیخته‪ ،‬بریده و مقطع و‬ ‫ناپیوسته همگی تصمیم هایی فرمالی بود که برای این فیلم پیش‬ ‫از تولید و در زمان طراحی و نگارش گرفته بودیم‪ .‬در ســاز و کار‬ ‫روایی هم این معادله در رامخانه وجود داشت‪ .‬مدام به چگالی و‬ ‫اتمسفر حاکم میان ادم ها فکر می کردم‪.‬‬ ‫شــادمانی تصریح کرد‪ :‬معمــوالً وقتی عکس هــای قدیمی‬ ‫به خصوص از نــوع خانوادگی اش را مرور می کنیــم حتما این‬ ‫پراکســیس ادم ها برای مان تداعی و بازسازی می شود‪ .‬من هم‬ ‫به فکر تصمیم پدری خیره در عکس بــودم که دیگران از ان بی‬ ‫خبر هستند‪.‬‬ ‫وی در اخر افزود‪ :‬در حال حاضر مشغول ساخت فیلمی هستم‬ ‫به نام «تیشتر» که نام فرشته باران در اساطیر ایرانی است و این‬ ‫فیلم به شــکلی فرمال و صرفاً تصویری به باورهای ســرزمینی‬ ‫این فرشــته و درگیری های اش با دیو خشکســالی یعنی اپوش‬ ‫می پردازد‪.‬‬ ‫از ان گذشته در چند ماه اخیر هم دو نمایشنامه به نام های «به‬ ‫یاد اوردن» و «پوست انداختن»را به پایان رسانده ام که به نوعی‬ ‫به لحاظ شیوۀ نگارش و زیرمتن خواهر یکدیگر هستند‪.‬‬ ‫امید دارم در صورت مهیا شدن شرایط یکی را به روی صحنه‬ ‫ببرم‪/.‬صباخبر‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!