روزنامه صبا شماره 1357 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1357

روزنامه صبا شماره 1357

روزنامه صبا شماره 1357

‫ شنبه| ‪ 1‬بهمن ‪ 21 |1401‬ژانویه ‪ 28 |2023‬جمادی الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1357‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫عدالت در تئاتر‬ ‫دست نخورده‬ ‫و اپک مانده است‬ ‫گفت و گو با کارگردانان نمایش های‬ ‫«مردمان مرد»‪« ،‬پیله های خیس» و «تکم» در جشنواره تئاتر فجر‬ ‫سقوط‪ ،‬همچنان بدون مجوز‬ ‫ازاد است‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫صحن ه تئاتر یک سنگر جدی‬ ‫برای مبارزه است‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫دهقان زاده ای از روستای فراهان‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫ شنبه ‪ 1‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1357‬‬ ‫صدای نوستالژی دهه شصت ها درگذشت‬ ‫شهروز ُملک ارایی ـ دوبلور باسابقه کشورمان ـ پنج شنبه ‪ 29‬دی ماه در بیمارستان بهمن از دنیا رفت‪.‬‬ ‫شهراد بانکی‪ ،‬دوبلور خبر درگذشت شهروز ملک ارایی‪ ،‬دوبلور پیشکسوت را تایید کرد و گفت‪ :‬متاسفانه‬ ‫اقای ملک ارایی به دلیل عارضه ریوی در بیمارستان از دنیا رفتند‪ .‬شهروز ُملک ارایی متولد ‪ ۱۳۲۰‬در مالیر‬ ‫بود و از نقش گویی های برجسته و محبوب وی می توان از شخصیت کاپیتان لینچ در کارتون ماجراهای گالیور‪،‬‬ ‫جان کوچولو در رابین هود و اقای ووپی در کارتون تنسی تاکسیدو نام برد‪ .‬بازی در سریال های تلویزیونی «‬ ‫امام علی (ع)» (قیس بن سعد)‪ ،‬داستان راستان‪ ،‬سردار جنگل و بگذار افتاب براید از دیگر کارهای او است‪.‬‬ ‫جزییات مراسم تشییع پیکر شهروز ملک ارایی متعاقبا اطالع رسانی خواهد شد‪/.‬صباخبر‬ ‫رویای کاغذی عطشانی در امریکا‬ ‫جایزه بهترین فیلم بلند داستانی دهمین دوره جشنواره بورگو اسپرینگ امریکا‪ ،‬به فیلم سینمایی‬ ‫«رویای کاغذی» به کارگردانی علی عطشانی تعلق گرفت‪ .‬فیلمنامه «رویای کاغذی» را جابر قاسمعلی‬ ‫بر اساس ایده ای از علی عطشانی نوشــته و کامران تفتی‪ ،‬مینا وحید‪ ،‬زینب (نگار) مالکی و امیرحسین‬ ‫رضازاده نقش های اصلی این فیلم را ایفا کرده اند‪ .‬مجید مهین دوست و نازیال باباپور از دیگر بازیگران این‬ ‫فیلم هستند‪ .‬جشنواره بورگو اسپرینگ امریکا یک رویداد سرگرم کننده و سنتی است که برای فیلم هایی‬ ‫که معتقدند با نگرش ها و احساسات مخاطبان بورگو اسپرینگز همخوانی دارند‪ ،‬گواهی های برنده ارائه‬ ‫می کنند‪ .‬این جشنواره هر سال در ماه ژانویه برگزار می شود‪/.‬مهر‬ ‫سقوط‪ ،‬همچنان بدون مجوز ازاد است‬ ‫ساترا‪ ،‬در بیانیه ای اعالم کرد ضابط قضایی نیست و برای جلوگیری از تخلفات صورت‬ ‫گرفته در فضای نمایش خانگی‪ ،‬گزارش ان ها را به دستگاه قضایی اعالم می کند‪.‬‬ ‫در بیانیه ساترا امده است‪ :‬در پی ادامه انتشار غیرقانونی و بدون مجوز مجموعه نمایشی‬ ‫«سقوط» به اطالع عموم می رساند سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای‬ ‫مجازی (ساترا) بر اساس وظیفه قانونی خود‪ ،‬همزمان با انتشار خبر تولید این سریال از‬ ‫سکوی فیلیمو درخواست کرد برای دریافت مجوز تولید و انتشار این مجموعه نمایشی‬ ‫اقدام کند‪ .‬تذکرات مکتوب پیاپی ساترا به فیلیمو و هشدار نسبت به عواقب بی توجهی به‬ ‫قانون نیز توسط سکوی مذکور نادیده گرفته شده است‪ .‬با استمرار بی توجهی این سکو‬ ‫به مکاتبات و تذکرات مکرر ساترا‪ ،‬این سازمان بر اساس وظیفه قانونی اقدام به مکاتبه با‬ ‫نهادهای ذی ربط به ویژه دادستانی کرده و خواستار برخورد قانونی برای توقف انتشار این‬ ‫سریال به دلیل بی توجهی سکوی فیلیمو به تذکرات پیاپی این سازمان و انتشار بدون مجوز‬ ‫تولید و پخش سریال سقوط شد‪ .‬جهت استحضار افکار عمومی تاکید می نماید سازمان‬ ‫تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی که نهاد قانونی صدور مجوز تولید‬ ‫و انتشار سریال های نمایش خانگی و سایر محتواهای صوتی و تصویری فراگیر در فضای‬ ‫مجازی است فارغ از محتوا و سایر عناصر این سریال‪ ،‬درخواست توقف انتشار ان را در این‬ ‫مرحله صرفاً به دلیل بی اعتنایی سکوی فیلیمو به قانون به دادستانی ارائه داده و منتظر‬ ‫اقدام قانونی دستگاه قضائی است‪ .‬یاداور می شود از انجا که ساترا به عنوان نهاد تنظیم گر‬ ‫خود ضابط قضائی نیست‪ ،‬برای انجام ماموریت محوله و جلوگیری از تخلفاتی که منجر به‬ ‫اخالل در حقوق مردم و دیگر فعاالن و رقبای کسب و کار مربوطه می شود‪ ،‬گزارش تخلفات‬ ‫ثبت شده را باید به دســتگاه قضائی گزارش کند‪ .‬بدیهی است اقدامات بعدی در حیطه‬ ‫وظایف دستگاه قضائی است‪/.‬مهر‬ ‫تاتوم؛ «روح» جری زوکر را احیا می کند‬ ‫پرسشی که در چند روز اخیر در سطح وسیعی مطرح شده این است‬ ‫که ایا تماشاگران سینما باید منتظر تولید نسخه تازه فیلم «روح» با‬ ‫بازی چانینگ تاتوم باشند؟ چانینگ تاتوم در مصاحبه تازه اش گفته‬ ‫است که شرکت فیلمسازی او فری اسوسیشن‪ ،‬امتیاز ساخت نسخه‬ ‫تازه ای از این کمدی اکشن درام را خریداری کرده است‪.‬‬ ‫تاتوم‪ ،‬این روزها مشغول گسترش کار روی نسخه جدیدی از این‬ ‫فانتزی رمانتیک کالسیک است و می گوید‪ :‬همین که ما اجازه تولید‬ ‫نسخه تازه را داریم‪ ،‬بسیار خوب است‪ .‬هدف من ساخت نسخه ای شبیه‬ ‫نسخه اصلی نیست‪ .‬می خواهم مقداری تفاوت در داستان و ماجراهای‬ ‫ان ایجاد کنم‪ .‬روح اولین فیلمی نیست که تاتوم قصد دوباره سازی و‬ ‫احیای انرا دارد‪ .‬این فیلم فعال در مراحل پیش تولید قرار دارد و زمان‬ ‫شروع کار فیلمبرداری ان مشخص نیست‪ .‬از این بازیگر «اخرین رقص‬ ‫مجیک مایک» اماده نمایش عمومی اســت که برای تاریخ ‪ ۱۰‬فوریه‬ ‫راهی پرده سینماها می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫سندز؛ ناپدید شد‬ ‫جولیان سندز‪ ،‬بازیگر بریتانیایی که برای پیاده روی به کوهستان‬ ‫رفته بود ناپدید شــده است‪ .‬جولیان َسندز ‪ ۶۵‬ســاله که بازیگر‬ ‫فیلم هایی چون «اتاقی با یک چشم انداز» و «وارلوک» بود‪ ،‬جمعه‬ ‫در کوه های سن گابریل کالیفرنیا ناپدید شد و این در حالی است که‬ ‫وضعیت هوا در هفته های اخیر در این منطقه بسیار بد بود‪.‬‬ ‫به گفته کالنتری محلی‪ ،‬چند تیم از روز شنبه به دنبال او راهی‬ ‫منطقه شده اند اما به دلیل احتمال سقوط بهمن و نامناسب بودن‬ ‫مسیر‪ ،‬محل را ترک کرده اند‪ .‬در بیانیه ای که پلیس منتشر کرده‬ ‫گفته شــده به محض این که اب و هوا اجازه دهــد با هلیکوپتر و‬ ‫هواپیمای بدون سرنشین به جســتجوی وی می پردازند‪ .‬از روز‬ ‫دوشنبه با توجه به سیگنال های گوشی همراه وی‪ ،‬روشن شد او‬ ‫باید در این منطقه باشــد‪ ،‬اما احتماال با تمام شدن شارژ گوشی‪،‬‬ ‫امکان دنبال کردن وی با این سیگنال غیرممکن شد‪ .‬گفته شده‬ ‫کوهنوردی همواره از ورزش های محبوب سندز بود‪/ .‬مهر‬ ‫هیچ کس باالتر از قانون نیست‬ ‫بازیگر و کارگــردان امریکایی بــه دلیل تیراندازی ســر صحنه‬ ‫فیلمبرداری به فیلمبردار فیلم‪ ،‬به اتهام قتل غیرعمد محاکمه می شود‪.‬‬ ‫الک بالدوین که سر صحنه فیلم «زنگار» به هالینا هاچینز فیلمبردار‬ ‫فیلم تیراندازی کرد و موجب مرگ وی شد‪ ،‬به قتل غیر عمد متهم شد‪.‬‬ ‫در این سانحه که سر صحنه فیلمبرداری فیلم «زنگار» در نیومکزیکو‬ ‫و در اکتبر ‪ ۲۰۲۱‬رخ داد؛ جوئل سوزا کارگردان فیلم نیز مجروح شده‬ ‫بود و در کنار بالدوین که اسلحه به دســت گرفت و شلیک کرد‪ ،‬هانا‬ ‫گوتیرز‪-‬رید مسئول کنترل اســلحه نیز به قتل غیرعمد متهم شده‬ ‫است‪ .‬دادستان منطقه سانتافه گفته است بالدوین و گوتیرز‪-‬رید هر‬ ‫یک به ‪ ۲‬مورد قتل غیرعمد متهم هســتند‪ .‬وی افزود پس از بررسی‬ ‫شواهد به این نتیجه رسیده که دالیل کافی برای این امر وجود دارد‪.‬‬ ‫او تاکید کرد هیچ کس باالتر از قانون نیست و همه مستحق عدالت‬ ‫هســتند‪ .‬در نیومکزیکو قتل غیرعمد تا ‪ ۱۸‬ماه حبس و ‪ ۵‬هزار دالر‬ ‫جریمه دارد‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫ شنبه ‪ 1‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1357‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫یک عاشقانه ساده در صبا‬ ‫برنامه فرهنگی «به توان هفت» با محوریت روایت داستان های عامیانه همراه با سکانس هایی از فیلم های‬ ‫جذاب از شبکه رادیویی صبا پخش می شود‪ .‬این برنامه روز شنبه اول بهمن با موضوع «یک عاشقانه ساده»‬ ‫بخش های یک رمان عاشقانه «عطر بهار نارنج» به نویسندگی تکین حمزه لو را تقدیم مخاطبان می کند‪.‬‬ ‫نویسنده در کتاب خود با بیان داستانی از یک زندگی ســعی دارد تا به یکی از مسائلی که کم کم در حال‬ ‫فراگیری جامعه ماست و الگویی غربی دارد بپردازد و مشکالت پنهان در دل ان را برجسته سازد‪ .‬این برنامه‬ ‫با پخش سکانس هایی عاشقانه فیلم «باد در علفزار می پیچد» کامل می شود‪« .‬به توان هفت» از شنبه تا‬ ‫چهارشنبه ساعت‪ ۱۲:۳۰‬به تهیه کنندگی مژگان فرزین و اجرا امیرحسین مدرس پخش می شود‪/‬مهر‬ ‫یکی از اعضای هیات انتخاب بخش ســودای‬ ‫سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫فجر معتقد اســت‪ :‬فیلم های رسیده به جشنواره‬ ‫«چهل و یکم» همانند جشــنواره های پیشین‪،‬‬ ‫طیفی از فیلم های ضعیف و بسیار خوب را تشکیل‬ ‫می دهد‪ .‬دکتر رضا پورحسین در یادداشتی که در‬ ‫اختیار روابط عمومی جشنواره فیلم فجر قرار داده‬ ‫در ارزیابی کلی اثار سینمایی این دوره جشنواره‬ ‫نوشــت‪ « :‬ارزیابی فیلم ها باید متناسب با شرایط‬ ‫کرونایی و پســاکرونایی انجام شــود‪ .‬در شرایط‬ ‫کرونایی و پس از ان لطماتی به سینما و مجموعه‬ ‫فعالیت های هنری وارد شــده که هنوز هم ادامه‬ ‫دارد‪ .‬با این حال شاهد فیلم های خوبی در جشنواره‬ ‫چهل و یکم هستیم‪ .‬به لحاظ مضمونی اشکالی در‬ ‫جریان فیلم سازی وجود دارد که نویسندگان و یا‬ ‫کارگردان ها از قواعد و مضامین «روان شناختی»‪،‬‬ ‫«جامعه شناختی» و «فلســفی» کمتر استفاده‬ ‫می کنند‪ .‬توجه کنیم که تبیین پدیده های زندگی‬ ‫فردی و اجتماعی نمی تواند فارغ از قوانین علمی‬ ‫باشد‪ .‬کار فیلمسازی بیان هنری و چند الیه هنری‬ ‫و فلسفی پدیده های زندگی در ساحت های فردی‬ ‫و اجتماعی و گاهی جهانی است‪ .‬در این موضوع‪،‬‬ ‫سینمای ما دارای ضعف «اندیشــه» است‪ .‬البته‬ ‫در همه جشنواره ها شــاهد چند فیلم مبتنی بر‬ ‫اندیشه بوده ایم‪ .‬در جشنواره امسال نیز چند فیلم‬ ‫این چنینی یعنی عمیق ارایه شــده است‪ .‬نکته‬ ‫دیگر درباره جشــنواره چهل و یکم‪ ،‬کاهش «تلخ‬ ‫استان کردستان میزبان جشنواره فیلم فجر‬ ‫مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسالمی کردستان از تشکیل شورای سیاستگذاری اکران همزمان فیلم های‬ ‫جشنواره فیلم فجر در استان کردستان خبر داد‪ .‬علی اصغر دریایی‪ ،‬گفت‪ :‬سازمان سینمایی‪ ،‬امسال نیز‬ ‫چون سال های قبل‪ ،‬امکان اکران همه فیلم های راه یافته به بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر در استان‬ ‫کردستان را فراهم کرده است‪ .‬وی عنوان کرد‪ :‬فیلم های این دوره از جشنواره در دو سالن شماره یک و‬ ‫شماره دو پردیس سینمایی بهمن سنندج اکران خواهد شد‪ .‬دریایی‪ ،‬خاطرنشان کرد‪ :‬تالش خواهیم کرد‬ ‫در صورت موافقت سازمان سینمایی عالوه بر سنندج در یک یا دو شهر دیگر استان نیز اکران همزمان اثار‬ ‫جشنواره را داشته باشید چرا که در سال های قبل با استقبال بی نظیری مواجه بوده است‪/ .‬ایسنا‬ ‫القایجامعه ایچرکوسیاه‪،‬منصفانهنیست‬ ‫گرایی» درباره مسایل رایج اجتماعی است‪ .‬ببینید‬ ‫وظیفه فیلمساز انعکاس مسایل جامعه خویش و‬ ‫حتی جامعه جهانی است‪ .‬این انعکاس اگر «واقع‬ ‫گرایانه» باشد‪ ،‬ماموریت به خوبی انجام می شود؛‬ ‫اما دوری از واقع گرایی و القای جامعه ای چرک و‬ ‫سیاه‪ ،‬منصفانه نیست‪ .‬این همان «قضاوتی» است‬ ‫که به دور از انصاف است و موجب یاس در مخاطبان‬ ‫خواهد شد‪« .‬گشــتالت» و برایند سینما «امید و‬ ‫پیشرفت» به سوی «افق »هاست‪ ،‬فیلمساز می تواند‬ ‫واقع گرا باشد‪ ،‬مسایل منفی اجتماعی را به خوبی‬ ‫مطرح کند‪ ،‬اســیب های اجتماعی را بیان نماید؛‬ ‫اما حق ندارد هیجانات شخصی خود را به گونه ای‬ ‫بروز دهد که گردی از افسردگی و ناامیدی را بر سر‬ ‫‪3‬‬ ‫جامعه بیفشاند‪ .‬نکته دیگر کمبود فیلم هایی است‬ ‫که موید گفتمان های رایج کشور است‪ .‬مالحظه‬ ‫کنید‪« ،‬گفتمان علمی» عامل اصلی پیشــرفت و‬ ‫اقتدار امروز ایران اسالمی است‪.‬‬ ‫پیشرفت های ما درحالی است که در چندین‬ ‫باشگاه علمی «های تک» وارد شــده ایم‪ .‬دراین‬ ‫موضوع‪ ،‬جهان به دیده تحسین به پیشرفت های‬ ‫«علمی و فناورانه» ما نگاه می کند‪ ،‬اما متاســفانه‬ ‫خودمان ان را منعکس نمی کنیم و با هزاران تاسف‬ ‫گاهی شاهد «خود تحقیری» و «خود تخریبی»‬ ‫نیز هستیم‪ .‬چرا سینمای ما از ایجاد «روحیه علم‬ ‫گرایی» غفلت می کند؟ مایه علمی ان کم است‪،‬‬ ‫یا دغدغه ان کمینه است؟ فراموش نکنیم بخش‬ ‫مهمی از ســینمای امروز دنیا‪ ،‬گشودن پنجره ای‬ ‫برای ایجاد روحیه علم گرایی در جامعه را در دستور‬ ‫کار خود دارد‪ .‬این موضوع در سینمای ایران دارای‬ ‫نقص فراوانی است‪ .‬البته گسترش گفتمان علمی‬ ‫بیشتر در ســینمای «علمی تخیلی» و سینمای‬ ‫«کودک و نوجوان» جلوه دارد‪ ،‬اما در ســینمای‬ ‫رئال نیز هزاران ســوژه جذاب برای فیلمســازی‬ ‫وجود دارد که در سینمای ایران مشاهده نمی شود‪.‬‬ ‫شــاید بهتر اســت بگویم مخاطبان و مردم ما به‬ ‫دلیل کم کاری ســینما‪ ،‬از موضوعات دراماتیک‬ ‫در حوزه علم و دانش‪ ،‬محروم هستند‪ .‬نکته دیگر‬ ‫نبود «فیلم های طنز» در جشنواره است‪ .‬البته رگه‬ ‫هایی از طنز در برخی فیلم های جشــنواره دیده‬ ‫می شود که عمدتا کالمی اســت و البته گاهی با‬ ‫شــوخی های زشت کوشــش می کنند مقدمات‬ ‫خنده و نشاط را فراهم کنند‪ ،‬اما به نظر من موفق‬ ‫نیستند‪ .‬فیلم طنز دارای قواعدی است که بیشتر از‬ ‫«موقعیت» بهره می برد تا کالم‪ .‬شاید در شرایط‬ ‫امروز اجتماعی و اقتصادی‪ ،‬ساخت فیلم های نشاط‬ ‫اور نجیب‪ ،‬ضرورت بیشــتری داشته باشد‪ .‬در هر‬ ‫صورت در جشنواره چهل و یکم‪ ،‬شاهد فیلم های‬ ‫خوبی هستیم‪ ،‬و کارگردان ها و تهیه کنندگان و نیز‬ ‫عوامل فنی و هنری‪ ،‬زحمات تحســین برانگیزی‬ ‫داشته اند که در برخی فیلم ها هنوز هم ادامه دارد‪.‬‬ ‫باید قدردان انان باشیم که در شرایط امروز‪ ،‬خود‬ ‫را به اب و اتش می زنند تا به طبع بزرگ مخاطبان‬ ‫سینمای ایران‪ ،‬پاسخ بدهند‪/».‬ایسنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫ شنبه ‪ 1‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1357‬‬ ‫عدالت در تئاتر‬ ‫دست نخورده‬ ‫و پاک مانده است‬ ‫فرهومند ناظریان یکی از رویدادهای هنری با قدمت فجر‪ ،‬جشنواره تئاتر‬ ‫است که حاال پس از ‪۴۰‬ســال سابقه امروز چهل ویکمین‬ ‫گفت و گو‬ ‫دوره خود را اغاز کرده اســت‪ .‬چهل و یکمین جشنواره‬ ‫ی با بخش رادیو تئاتر گام اول خود را برداشت‬ ‫بین المللی تئاتر فجر از ‪ ۲۵‬د ‬ ‫و از امروز شنبه اول بهمن این رویداد بین المللی به شکل رسمی بخش های‬ ‫صحنه ای‪ ،‬بین الملل و خیابانی خود را اغاز کرد‪ .‬در این دوره از جشنواره‬ ‫‪ ۶۲‬اثر شامل ‪ ۳۷‬نمایش در بخش مسابقه تئاتر ایران‪ ۲۳ ،‬نمایش در بخش‬ ‫بین الملل و دو اثر ویژه در بخش مسابقه تئاتر ایران و بخش بین الملل به‬ ‫روی صحنه می روند‪ .‬همچنین ‪۳۱‬نمایش خیابانی‪۱۳ ،‬رادیو تئاتر و هفت‬ ‫نمایش از برگزیدگان بخش تئاتر صاحبد الن در جمیع ‪ ۱۰۴‬اثری هستند که‬ ‫لو یکمین جشنواره تئاتر فجر میزبان عالقه مندان به تئاتر خواهند‬ ‫در چه ‬ ‫بود‪ .‬نگاهی به اثار این دوره از جشــنواره تئاتر فجر‪ ،‬گویای این موضوع‬ ‫است که سهم نمایش های استانی بسیار بیشتر از تهران است و عدالت‬ ‫فرهنگی که یکی از شعارهای اصلی جشنواره های هنری فجر است در‬ ‫چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر کامال لحاظ شده است‪ .‬به همین خاطر‬ ‫خبرنگار صبا به سراغ چند تن از هنرمندان صاحب اثر از استان ها در این‬ ‫دوره از جشنواره رفته است که در ادامه می خوانید‪:‬‬ ‫ارسالن محبی‪:‬‬ ‫چراغ تئاتر در سیستان روشن است‬ ‫از سابقه خود در زمینه نمایش بگوئید؟‬ ‫‪ 12‬سال است در زاهدان در زمینه تئاتر و نمایش فعالیت می کنم‪،‬‬ ‫شروع فعالیت ام از حوزه هنری این استان بوده و اکنون هم مسئول‬ ‫نمایش حوزه هنری زاهدان هستم‪ .‬در جشنواره های مختلفی شرکت‬ ‫داشته ام‪ ،‬اما این اولین حضورم در جشنواره فجر است‪.‬‬ ‫از نمایش مردمان مرد؛ بگوئید؟‬ ‫نویسندگی و کارگردانی این نمایش به عهده خودم بود که اتفاقا‬ ‫در ان ایفای نقش هم دارم‪ ،‬این نمایش روایتی را از بستری تاریخی به‬ ‫اجرا می برد و در این میان به دو حادثه مهم تاریخی نیز گریز می زند‪.‬‬ ‫موضوع و مضمون اصلی این نمایشــنامه قیام اســت‪ .‬در تاریخ‬ ‫امده است که مردم سیستان اولین کسانی اند در تاریخ اسالم که به‬ ‫خون خواهی امام حسین پس از قیام عاشورا برخواستند‪ .‬در کنار این‬ ‫روایت اصلی دو روایت تاریخی دیگر نیز در دل اثر گنجانده شده است‪،‬‬ ‫یکی طریقه به اســام در امدن مردم سیســتان و دیگری عدم لعن‬ ‫امیرالمومنین از سوی مردم سیستان است‪ .‬به همین ترتیب نمایش‬ ‫مردمان مرد دوره درخشانی از تاریخ سیستان را روایت می کند‪.‬‬ ‫نمایش از نظر تاریخی روایت گر کدام دوره است؟‬ ‫دوره ای که اسالم وارد ایران می شود و اکثر نقاط ایران به حکم جبر‬ ‫و زور اسالم را می پذیرند اما سیستان تنها شهری است که مردمان ان‬ ‫با عالقه قلبی پذیرای این دین الهی شده اند و این مسئله به واسطه این‬ ‫است که لشگرسیستان‪ ،‬سپاه اســام را شکست می دهد و به همین‬ ‫خاطر در موضع قدرت و اختیار قرار می گیرد‪ .‬این مردم بعد از شنیدن‬ ‫سخنان سپاه هم برای گرویدن به اسالم قانع نمی شوند‪ ،‬تا اینکه دست‬ ‫نوشته مکتوبی از امام علی(ع) را دریافت می کنند‪ ،‬بعد از ان با اختیار و‬ ‫میل قلبی پذیرای دین اسالم می شوند‪ .‬و از همان دوره ارادتی محکم‬ ‫نسبت به اهل بیت و اسالم پیدا می کنند‪ .‬طوری که در برهه ای از تاریخ‬ ‫که تمام جهان اســام حضرت امیرالمومنین را لعن می فرستادند‪،‬‬ ‫سیستان تنها شهری بود که از این کار امتناع کرده و انجامش را نیز از‬ ‫سوی دیگران شماتت می کردند‪ ،‬چرا که اعتقاد راسخ و محکم ان ها به‬ ‫اسالم با نامه ای از امام علی (ع) صورت گرفته بود و با شنیدن ندای یا‬ ‫حق او به اسالم گرویده بودند‪ .‬سیستانی ها همواره از ایشان به عنوان‬ ‫امامی بزرگوار و عادل یاد می کردند و هیــچ گاه به این خفت تن در‬ ‫ندادند که در جرگه لعن کنندگان امام قــرار بگیرند‪ .‬انتهای نمایش‬ ‫هم گره می خورد به وضعیت امروز سیستان و بلوچستان که گرفتار‬ ‫خشکسالی بی امان در بی ابی به ســر می برند‪ .‬من برای همدردی با‬ ‫مردم عزیز زجر کشیده ام به موضوع خشکسالی سیستان نگاه عرفانی‬ ‫داشتم قرین به این بیت شعر که “هرکه در این بزم مقرب تر است جام‬ ‫بال بیشــترش می دهند” به این نحو که این مردم از انجا که بیش از‬ ‫بقیه مورد محبت مقربان حق هســتند‪ ،‬بالها و زجری های بیشتری‬ ‫را متحمل می شوند‪ .‬این خشکسالی و بی ابی قرابت خاصی با حادثه‬ ‫کربال و تشنه ماندن امام حســین و یارانش دارد‪ .‬خوشبختانه تاریخ‬ ‫نشان داده که مردم سیستان همواره سربلند از ازمون های سخت الهی‬ ‫بیرون امده و همچنان عشق به امام حسین و اهل بیت در انها پابرجا‬ ‫و ستودنی است‪ .‬نمایش مردمان مرد با این مضمون در ‪ 50‬دقیقه اماده‬ ‫شد و درحال حاضر در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد‪.‬‬ ‫از چه منابع تاریخی در نگارش این نمایشــنامه استفاده‬ ‫کرده اید؟‬ ‫نمایشنامه مردمان مرد‪ ،‬بر اساس یک سری منابع موثق تاریخی‬ ‫از تاریخ سیستان به نگارش در امده اســت‪ .‬منابعی همچون کتاب‬ ‫«مردان مرد» نوشــته علی دوانی‪« ،‬تشــیع در سیســتان» نوشته‬ ‫محمد باقــر حیدری نصب‪« ،‬احیاء الملوک» نوشــته شاه حســین‬ ‫قیاس الدین محمد‪« ،‬تاریخ العمم والملوک» محمدابن جلیل طبری‪،‬‬ ‫«فتوح البلدان» احمدبن یحیی بــازری و همچنین کتاب «تاریخ‬ ‫سیســتان» که در دوره های مختلف توسط نویسندگان متفاوت به‬ ‫رشته تحریر درامده است‪.‬‬ ‫از نحوه راه یابی و حضور این اثر در چهل و یکمین جشنواره‬ ‫تئاتر فجر بگوئید؟‬ ‫مسیر رســیدن این اثر تا به این مرحله ســختی هایی داشت که‬ ‫با تالش گروه و مدیریت مرکز هنرهای نمایشــی تهــران به انجام‬ ‫رسید‪ .‬در بخش استانی نمایش مردمان مرد‪ ،‬به دالیلی بدون داوری‬ ‫کنارگذاشته شد که با شکایت شخص بنده به مرکزهنرهای نمایشی‬ ‫تهران این مسئله با درایت مسئوالن و بازبینی عادالنه مجدد نمایش‪،‬‬ ‫این اثر توانســت به دور بعد یعنی جشــنواره مناطق راه پیدا کند و‬ ‫خوشــبختانه در مرحله منطقه ای تنها اثر پذیرفته شده از سیستان‬ ‫نمایش مردمان مرد بود‪ .‬این مسئله برای من و دوستانم در تهیه این‬ ‫نمایش بیشتر نشان دهنده این نکته بود که در این نمایش از مفاهیمی‬ ‫صحبت شــده که التفات هایی خارج از اراده و قوانین بشری شامل‬ ‫حالش شده است‪.‬‬ ‫ایا از کمــک هزینه و حمایت های مــادی هم برخوردار‬ ‫شده اید؟‬ ‫بله خوشبختانه مســاعدت های مالی در چند مرحله انجام شده‬ ‫است‪ ،‬البته شاید کفاف کل هزینه تولید کار را نداده باشد‪ ،‬اما در کل‬ ‫من به خاطر این امر از مسئولین جشنواره بسیار سپاسگزارم‪ .‬ضمن‬ ‫اینکه در شــرف ورود به رویداد جشــنواره فجر هم جهت اسکان و‬ ‫جزئیات طراحی صحنه و دکور با بنده تماس گرفته و پیگیر بودند‪ .‬در‬ ‫مجموع به همت دوستان برنامه ریز همه چیز به طور منظم تا روز اجرا‬ ‫در حال انجام است‪.‬‬ ‫با وجود اینکه تئاتر در حال حاضر برای هنرمند درامد زا‬ ‫نیست‪ ،‬اســتمرار حضور خود را در این شاخه با چه دالیل‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ شنبه ‪ 1‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1357‬‬ ‫‪5‬‬ ‫نظر گرفته شد من نتوانستم دستیارهای اجرایی دکور را همراه خودم‬ ‫بیاورم‪ .‬این دست مشکالت با اینکه در نهایت قابل حل هستند اما این‬ ‫استرس و فشــارها روی روحیه گروه تاثیر می گذارد و ممکن است‬ ‫کیفیت اجرا را پایین بیاورد‪.‬‬ ‫چه مدت زمانی را برای اماده شــدن این نمایش صرف‬ ‫کرده اید؟‬ ‫حدود ‪ 2‬الی ‪ 3‬مــاه به طور متناوب تمرین داشــتیم تا اینکه این‬ ‫نمایش در ‪ 45‬دقیقه اماده اجرا شد‪.‬‬ ‫دلیل تان برای حضور و فعالیت در شاخه تئاتر چیست؟‬ ‫از نظر من تئاتر بخش مهم و عظیمی از فرهنگ ماست‪ .‬و قابلیت‬ ‫این را دارد که فرهنگ را تعالی داده و غنی کند‪ .‬اگر روزی برسد که‬ ‫تئاتر برای هر خانواده مانند نان واجب شــود‪ ،‬بسیاری از مشکالت‬ ‫فرهنگی و تربیتی حل خواهد شد‪ .‬از نظر من هنر تئاتر درتمام وجوه‬ ‫خود انسان ساز است‪.‬‬ ‫صحبت پایانی ‪:‬‬ ‫در یک جمله از مسئولین خواهشمندم که “به هنرمندان راحت تر‬ ‫بگیرید”‬ ‫معین جعفری ‪:‬‬ ‫کار من تئاتر است چرا نباید سرکار خود باشم!؟‬ ‫از تکم و حضور ان در بخش مســابقات نمایش خیابانی‬ ‫بگوئید؟‬ ‫تکم نوید بخش و مژده رسان فرا رســیدن عید نوروز است‪ ،‬یک‬ ‫نمایش خیابانی شادی اور‪ ،‬که معرف اداب و سنن اذربایجان است‪.‬‬ ‫در این نمایش گروه اجرایی موزیکال به صورت محوری ائین سنتی‬ ‫تکم گردانی را نمایش می دهند‪ ،‬در گذشته هر سال گروه تکم گردان ها‬ ‫با فرارسیدن سال نو در سطح شهر بوسیله اسباب های نمادین تکم را‬ ‫بین مردم شهر و اهالی بازار می گرداندند‪ .‬این ائین سنتی نمایشی با‬ ‫موسیقی و شعر و اوازهای خاص به خود اجرا می شود‪ .‬گروه ما در خالل‬ ‫تکم گردانی‪ ،‬ائین های سنتی دیگر اذربایجان را هم نشان می دهند‪.‬‬ ‫این نمایش خیابانی درمدت زمان ‪ 20‬دقیقه اجرا می شود‪ .‬نمایشی‬ ‫بسیار شاد و سرگرم کننده و برگرفته از مفاهیم سنتی غنی اذربایجان‪.‬‬ ‫دیگری قرین کرده اید؟‬ ‫خوشبختانه همشهریان من در سیستان همچنان عالقه مند و با‬ ‫جدیت بیشتر از قبل در حوزه تئاتر عمل می کنند‪ .‬درتجربه های که‬ ‫من در اجراهای عموم در شهرم داشتم خوشبختانه همیشه با اقبال‬ ‫مخاطب مواجه شده است‪ .‬کار تئاتر در سیستان اگرچه به سوداوری‬ ‫نمی رســد‪ ،‬اما هنرمند را نیز متوجه ضررهای مادی نمی کند‪ .‬یک‬ ‫مسیر هنری دوســویه میان مردم و هنرمند ایجاد شده است برای‬ ‫اعتالی اگاهی مردم و پاالیش روحــی صاحبان اثار‪ ،‬به همین دلیل‬ ‫است که بدون چشم داشت مالی این چراغ در دل من و باقی دوستان‬ ‫خوشبختانه روشن مانده اســت‪ .‬امیدوارم روزی برســد که با رفع‬ ‫ایراد های مدیریتی در حوزه تئاتر سیستان‪ ،‬تماشای نمایش جزو سبد‬ ‫اصلی خانوارها شود‪.‬‬ ‫صحبت پایانی‬ ‫زمانی که شــکایت من بابت بازبینی اثرم بــه دفترکل هنرهای‬ ‫نمایشی تهران ارسال شــد‪ ،‬با عدالت و دقتی که در همکاران مرکز‬ ‫دیدم متوجه شدم عدالت در تئاتر دست نخورده و پاک مانده است‪.‬‬ ‫جشنواره تئاتر یک اردوی علمی بسیار خوب برای من و امثال من از‬ ‫سایر شهرهای ایران است‪ ،‬که زیر چتر ان فرصت این را پیدا می کنیم‬ ‫تا با دیدن کارهای دیگر هنرمندان بــا نتایج و تجربیات پربارتری به‬ ‫شهر خود برای ادامه دادن به مسیر برگردیم‪.‬‬ ‫فائزه نوابادی‪:‬‬ ‫به هنرمندان راحت تر بگیرید‪...‬‬ ‫مختصرا از سابقه خود در زمینه تئاتر و نمایش بفرمائید؟‬ ‫از ‪ 14‬سالگی تئاتر را در شهر گرگان شروع کردم‪ ،‬در‪ 6‬سال اخیر‬ ‫دامنه فعالیت هایم در حوزه نمایش بیشــتر شده است‪ .‬این سومین‬ ‫حضورم در جشنواره تئاترفجر اســت که با نمایش پیله های خیس‬ ‫رقم خورده است‪ .‬در دو سال گذشته نیز با دو اثر به نام اپیدمی و برخا‬ ‫شرکت کرده بودم‪.‬‬ ‫متن نمایش پیله های خیس نوشته کیست؟ و مضمون ان بر‬ ‫چه محوری استوار است؟‬ ‫نویســنده این اثر مجید انوری اســت که حدود ‪ 9‬سال پیش این‬ ‫نمایشنامه را نوشته اند‪ .‬این نمایشنامه سه کاراکتر دارد که بنده عالوه‬ ‫بر کارگردانی در این اثر بازی هم می کنم‪ .‬پیله های خیس روایتی از‬ ‫یک زندگی است و زنی اســت که با مصائب همسر از جنگ برگشته‬ ‫خود درگیر است داستان اصلی از جایی شروع می شود که زن تصمیم‬ ‫می گیرد که به خاطر مشکالت جســمی همسر برایش یک پرستار‬ ‫بگیرد‪ .‬در یک روز بارانی یک پرســتار داوطلب وارد منزل این زوج‬ ‫می شــود تعامالت و اتفاقات عجیبی بین این سه تن رخ می دهد که‬ ‫داستان اصلی نمایش را شکل می دهد‪.‬‬ ‫نمایش پیله های خیس وام دار از چه سبک نمایشی است؟‬ ‫ابتدای کار رئال است‪ ،‬در ادامه و شروع ماجراهای عجیب رگه هایی‬ ‫از سبک اکسپرســیون را با خود دارد‪ .‬محتوای ان تلفیقی از طنز و‬ ‫جدی است و با مضمون ضد جنگ پرداخته شده است‪.‬‬ ‫از عملکــرد برگزارکنندگان رویــداد تئاتر فجر راضی‬ ‫بوده اید؟‬ ‫گروه های تئاتری که از شــهرهای مختلف ایــران در این رویداد‬ ‫شــرکت می کنند نیاز به همراهی و درک بیشتری دارند‪ .‬بطور مثال‬ ‫در تاریخ ‪ 28‬دی ماه به بنده اطالع داده اند که روز ‪ 1‬بهمن اجرا داریم‪.‬‬ ‫این زمان بندی سریع هم بنده و گروه ام را به خاطر مشکالت جانبی‬ ‫دچار اضطراب کرده اســت‪ .‬چند مورد اصالحی هم در کار مشخص‬ ‫کرده اند که برطرف کردن ان ها در این مدت زمانی کوتاه تا رسیدن به‬ ‫اجرا ناشدنی است‪ .‬عالوه بران نمایش پیله های خیس دکور سنگین‬ ‫و متحرک دارد وقتی با حضور کل گروه برای اقامت موافقت نشد و از‬ ‫‪15‬نفر عوامل اجرایی نمایش پیله های خیس تنها برای ‪ 9‬نفر اقامت در‬ ‫کار نمایشی شــما چگونه به بخش مسابقه تئاتر فجر راه‬ ‫پیدا کرد؟‬ ‫ما این نمایش را مســتقیم برای حضور در جشــنواره تئاتر فجر‬ ‫فرستاده بودیم بنابراین نیازی به شرکت در بخش استانی و مناطق‬ ‫نداشتیم‪ .‬در نوروز امســال هم در برنامه خندوانه شرکت کرده و این‬ ‫نمایش را در استودیو برنامه اجرا کردیم‪.‬‬ ‫نظرتان درباره اجرای نمایش در این برهه زمانی که بسیاری‬ ‫به تحریم کردن ان روی اورده اند چیست ؟‬ ‫ذات هنر یعنی زایش و تولید‪ ،‬چطور می شــود به چشمه ای گفت‬ ‫نجوش! مشکالت همیشه هستند اما می بینیم که بازاری مشغول به‬ ‫کسب و کارش است‪ ،‬فوتبالیست‪ ،‬فوتبالش را بازی می کند‪ ،‬همه به‬ ‫همین شکل در کار و پیشه خود مشغول هستند‪ ،‬کار ما هم تئاتر است‬ ‫چرا نباید سرکار خود باشیم؟‬ ‫از تئاتر درامد دارید؟ و خرج زندگــی را از این راه تامین‬ ‫می کنید؟‬ ‫خیر‪ ،‬راســتش گاهی از جیب هم برای نمایش هزینه می کنم‪ .‬به‬ ‫طور عموم از شغل های دیگر کســب درامد می کنیم در تئاتر هزینه‬ ‫می کنم‪ .‬بعضی چیزها را تنها در قالب نمایش وتئاتر می توان نشر داد‪،‬‬ ‫مثال حفظ ائین های کهن ایرانی که در حال از یاد رفتن و نابودی است‬ ‫را نمی توان به صورت مقاله یا کتاب نشر داد‪ ،‬این ها تا به اجرا در نیایند‬ ‫فهمیده نمی شوند‪ .‬به نظرم هنر تنها شاخه ای است که نمی توان ان‬ ‫را با تکنولوژی جدید امروزی جایگزین کرد‪ ،‬هنر یک امر ذاتی و زنده‬ ‫است و تنها قابی است که هر انسانی می تواند به واسطه ان حرف هایش‬ ‫را در گوش تاریخ به همه جای جهان برســاند‪ .‬هنر پایبند به زمان و‬ ‫مکان نیست و قادر اســت مرزها را طی کند و در زمان های مختلف‬ ‫اموزه هایی ماندگار را باحسی از زیباشناسی به مخاطبان برساند‪.‬‬ ‫برای نمایش خیابانی تکم چند اجرا اختصاص داده اند؟‬ ‫پنج اجرا‪ ،‬که از ‪ 1‬بهمن تا ‪ 5‬ام در خدمت عزیزان هستیم‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫ شنبه ‪ 1‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1357‬‬ ‫ناکامی حمله سایبری به مجموعه رسانه ای صبا‬ ‫حمله سایبری بامداد پنجشنبه به مجموع ه رسانه ای صبا در فضای مجازی با تالش گروه فنی و همکاری‬ ‫پلیس فتا خنثی شد‪ .‬به گزارش روابط عمومی موسسه وصف صبا‪ ،‬سایت های خبری مجموعه رسانه ای صبا‬ ‫ت خبرگزاری صبا و باشگاه فیلم و عکس‬ ‫بامداد پنج شنبه‪ ۲۹‬دی‪ ۱۴۰۱‬مورد حمله سایبری قرار گرفت و سای ‬ ‫صبا برای ساعاتی از دسترس خارج شد‪ .‬در این راستا و با واکنش سریع و تالش بخش فنی این مجموعه و‬ ‫همکاری پلیس فتای تهران‪ ،‬علیه این اقدام تخریبی مقابله و سایت های صبا‪ ،‬بازیابی شد‪ .‬بر این اساس در حال‬ ‫حاضر تمام سایت های مجموعه در دسترس مخاطبان قرار دارد و مسئوالن مجموعه رسانه ای صبا در حال‬ ‫بررسی ابعاد فنی چگونگی این حمله و ایجاد تمهیدات الزم برای جلوگیری از وقوع مجدد ان هستند‪/.‬صباخبر‬ ‫برگزاری گردهمایی مدیران انتشارات جهاد دانشگاهی‬ ‫هشتمین گردهمایی مدیران شعب انتشــارات جهاد دانشگاهی سراسر کشور‪ ،‬یکشنبه‪ ۲‬بهمن ماه‬ ‫برگزار می شود‪ .‬در این گردهمایی که با حضور دکتر کالنتر مهرجردی‪ ،‬سرپرست معاونت فرهنگی جهاد‬ ‫دانشگاهی برگزار می شود‪ ،‬مسائل مختلفی در خصوص فعالیت های حوزه نشر و کتاب در جهاد دانشگاهی‬ ‫مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت‪ .‬برگزاری دو کارگاه اموزشی‪ ،‬بحث و تبادل نظر در خصوص تولید‬ ‫محتوا‪ ،‬فعالیت های اقتصادی نشر‪ ،‬فعالیت های ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی و تقدیر از مدیران‬ ‫شعب برگزیده انتشارات جهاد دانشگاهی سراسر کشــور از برنامه های این گردهمایی خواهد بود‪ .‬این‬ ‫گردهمایی یکشنبه ‪ ۲‬بهمن ماه در سالن معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزا می شود‪/.‬ایسنا‬ ‫هنرمندی که بیماری هم او را متوقف نکرد‬ ‫سعید تشکری دلبسته نوشتن بود‪ .‬باید می دید حرفش در چه‬ ‫قالبی بهتر می گنجد‪ .‬او هم نمایشــنامه می نوشت و هم داستان و‬ ‫فیلمنامه‪ .‬گاهی هم دست به کار اجرا می شد و به نمایشنامه هایی‬ ‫که نوشته بود‪ ،‬روی صحنه جان می بخشید‪.‬‬ ‫حاال نزدیک به یک سال اســت که قلم او روی زمین مانده اما‬ ‫اثارش همچنان یاداور تالش این نویسنده هستند‪ .‬سعید تشکری‪،‬‬ ‫داستان نویس‪ ،‬فیلمنامه نویس و نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر‬ ‫حدود یک ســال پیش از دنیا رفت و حاال قرار است نکوداشتی در‬ ‫افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر برای او برگزار شود‪.‬‬ ‫عمرش چندان طوالنی نبود‪ .‬وقتی که بهمن سال گذشته چشم‬ ‫از جهان فروبســت‪ ۵۸ ،‬بهار را پشت سر گذاشــته بود‪ .‬با این همه‬ ‫نوشته های بسیاری از او بر جای مانده است‪.‬‬ ‫پیش از اینکه کرونا و خونریزی معده او را به سمت فرشته مرگ‬ ‫سوق دهد‪ ،‬سال ها درگیر بیماری ام اس بود ولی همچنان دست از‬ ‫کار برنمی داشت چراکه خوب می دانست عمر ادمی به هر طریقی‬ ‫به سرمی اید و تنها چیزی که از او به یادگار می ماند‪ ،‬اثار ارزشمندی‬ ‫است که بر جای می گذارد و او کتاب ها‪ ،‬نمایشنامه ها و فیلمنامه های‬ ‫بسیاری به یادگار گذاشت‪.‬‬ ‫سعید تشکری که زاده سال ‪ ۱۳۴۲‬در شهرستان قوچان در استان‬ ‫خراســان رضوی‪ ،‬بود‪ ،‬برای تحصیل خود رشته ادبیات نمایشی را‬ ‫ورود سازمان زیبا سازی به تبلیغات جشنواره تئاتر‬ ‫مدیر روابط عمومی چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر‬ ‫اعالم کرد تبلیغات شهری و محیطی این دوره از جشنواره با همکاری‬ ‫شهرداری تهران در دست انجام است‪ .‬مهدی یوسفی کیا مدیر روابط‬ ‫عمومی چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره وضعیت‬ ‫تبلیغات شهری و محیطی این دوره از جشنوار‪ ،‬گفت‪ :‬سازمان زیباسازی‬ ‫شهرداری تهران کار نصب پوستر و بنرهای جشــنواره را در مناطق‬ ‫مختلف شهر تهران اغاز کرده و قرار است نقاط مختلفی را تحت پوشش‬ ‫قرار دهد‪ .‬همچنین پوستر و بنر جشنواره در ایستگاه های مترو نیز در‬ ‫حال نصب است‪ .‬وی اعالم کرد پوســتر جشنواره در فضای پیرامونی‬ ‫سفارتخانه های کشورهایی که اثارشان در جشنواره چهل و یکم حضور‬ ‫پیدا کرده نیز نصب شده است و سازمان زیباسازی قول نصب پوستر‬ ‫جشنواره بر عرشه پل ها را نیز به ما داده است‪ .‬یوسفی کیا‪ ،‬در پایان گفت‪:‬‬ ‫کار تبلیغات محیطی مجموعه تئاترشهر تمام شده و تبلیغات محیطی‬ ‫دیگر سالن های میزبان جشنواره نیز انجام می شود‪/.‬مهر‬ ‫انتخاب کرد‪ .‬او عالوه بر نوشتن‪ ،‬در کار تدریس هم بود و شاگردان‬ ‫زیادی پرورش داد‪.‬‬ ‫از تشکری‪ ،‬بیش از ‪ ۴۰‬عنوان کتاب به یادگار مانده که از جمله‬ ‫اثار او می توان به کتاب های «شاه بهار»‪« ،‬من هستم گیلگمش»‪،‬‬ ‫«سیمیا»‪« ،‬پاریس‪ ،‬پاریس»‪« ،‬هندوی شیدا»‪« ،‬غریب‪ ،‬قریب»‪،‬‬ ‫«بار باران» و «ارتیست» اشاره کرد‪.‬‬ ‫«وقت خــوب مصائــب»‪« ،‬وصــل هــزار مجنــون»‪« ،‬اینه‬ ‫چشمان»‪«،‬دســت هــزار غریب»‪«،‬وقــت افتــاب»‪«،‬اواز پــر‬ ‫جبرییل»‪«،‬اهل اقاقیا» و ‪ ...‬تنها بخش کوچکی از نمایشنامه های‬ ‫پرشماری است که او نوشته است‪.‬‬ ‫وی سال ها در رادیو و تلویزیون مشغول فعالیت بود و سریال هایی‬ ‫ماننــد «زمانه»‪« ،‬واقعــه» و «یوســف می اید» از اثار او اســت‪.‬‬ ‫رمان نویسی‪ ،‬مقاله نویسی مطبوعاتی در حوزه ادبیات و نمایش از‬ ‫دیگر فعالیت های سعید تشکری در سال های فعالیت های ادبی و‬ ‫هنری این هنرمند خراسانی بود‪.‬‬ ‫سعید تشکری چند روز پیش از درگذشتش به علت مشکالت‬ ‫دستگاه گوارش در بیمارستان رضوی مشهد بستری بود و به دنبال‬ ‫یک عمل جراحی‪ ،‬دچار خونریزی معده و کم خونی شد‪ .‬او روز ‪۱۹‬‬ ‫بهمن ســال ‪ ۱۴۰۰‬در پی خونریزی معده در سن ‪ ۵۸‬سالگی در‬ ‫مشهد درگذشت‪/.‬ایسنا‬ ‫انهدام؛ جلوه های زیبایی از یک ویرانی‬ ‫نمایش گروهی «انهدام» با ‪ ۱۲‬نقاشــی از ‪ ۹‬هنرمند در گالری‬ ‫ارتیبیشن به نمایش درمی اید‪ .‬هدف از برگزاری نمایشگاه «انهدام»‬ ‫توجه به مفهوم زیبایی شناسی ویرانی و تضاد معناها در دنیای کنونی‬ ‫است‪ .‬این نمایشگاه گروهی با اثاری از هنرمندانی از جمله طاهر‬ ‫پورحیدری‪ ،‬علیرضا چلیپا‪ ،‬جواد مدرسی‪ ،‬نجمه کزازی‪ ،‬حسین‬ ‫تمجید‪ ،‬رامتین زاد‪ ،‬پگاه رجامند‪ ،‬مرتضی یزدانی و پونه اوشیدری‬ ‫پنج شنبه ‪ ۲۹‬دی ماه برپا و تا یکشــنبه ‪ ۹‬بهمن ماه ادامه دارد‪ .‬در‬ ‫بخشی از استیتمنت این نمایشگاه امده‪« :‬انهدام خانه‪ ،‬ارتباط‪ ،‬وطن‬ ‫و هر انچه که ما فکر می کنیم به قطعیت و ثبات رسیده و این مقوله‬ ‫متضاد ساختن و رویش است‪ ،‬در نتیجه می توان مقوله ی تخریب را‬ ‫به زیبایی نگریست و به استقبال ویرانی رفت‪ ،‬ان هنگام که دیوارهای‬ ‫کهنه ما را به اسمان افتابی بعد از خود فرامی خوانند‪ ...‬عالقه مندان‬ ‫برای دیدن این نمایشگاه همه روزه از ســاعت ‪ ۱۶‬تا ‪ ۲۰‬به گالری‬ ‫ارتیبیشن واقع در خیابان شریعتی‪ ،‬مراجعه کنند‪/.‬ایسنا‬ ‫بنای یادبودی که در حال تخریب است‬ ‫‪ ۲۸‬ابان سال ‪ ۱۳۱۱‬شمســی‪ ۶۰ ،‬کارگر مازنی و ترک در تونل‬ ‫شماره ‪ ۶‬سوادکوه‪ ،‬در اثر ریزش تونل جان خود را از دست دادند‪ ،‬مدتی‬ ‫بعد سازه ای برای یادمان این کارگران در منطقه دواب راستوپی جاده‬ ‫سوادکوه‪ ،‬ساخته شد‪.‬‬ ‫این سازه یادبود در طول چند ماه گذشته‪ ،‬بیش از پیش دستخوش‬ ‫تغییر و تحوالت و برخی اســیب ها شده اســت‪ .‬نه تنها قسمتی از‬ ‫محوطۀ ارامگاه به دلیل احداث جاده ای که در فاصله کمتر از دومتری‬ ‫ان ساخته شــد‪ ،‬کامال از بین رفت‪ ،‬بلکه بخش های دیگر محوطه و‬ ‫دیوارها نیز به مــرور زمان و بر اثر عوامل طبیعی و انســانی در حال‬ ‫تخریب هستند‪.‬‬ ‫عبور انشــعاب گاز از محوطۀ این بنای یادبود و ارامگاه‪ ،‬در فاصله‬ ‫حدود یک متری بنا و تبدیل سازه های سنگی این یادبود به تابلویی‬ ‫تبلیغاتی در کنار جاده نیز از اسیب هایی است که این بنای تاریخی را‬ ‫در معرض تخریب بیشتر قرار داده است‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫تخفیف به دانشجویان در جشنواره تئاتر فجر‬ ‫ی بلیت‬ ‫سامانه فروش بلیت اثار صحنه ای و ملل جشنواره بین المللی تئاتر فجر از روز گذشته ‪ ۳۰‬د ‬ ‫فروشــی خود را اغاز کرد‪ .‬اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اســامی‪ ،‬به منظور ارائه‬ ‫تسهیالت ویژه به دانشجویان رشته های هنری و با رویکرد حمایت از جامعه دانشجویی‪ ،‬تخفیف بلیت ‪۵۰‬‬ ‫درصدی در نظر گرفته اند‪ .‬دانشجویان برای دریافت بلیت با تخفیف می توانند با مراجعه به سامانه فروش‬ ‫«گیشه‪ »۷‬کد تخفیف دانشجویی ‪ STUFAJR1401‬را وارد و با تخفیف در بهای بلیت‪ ،‬نمایش های‬ ‫مورد نظر خود را ببینند‪ .‬قیمت بلیت های در نظر گرفته برای نمایش های ایرانی ‪ ۸۰‬هزارتومان و برای‬ ‫بخش ملل ‪ ۱۲۰‬هزارتومان تعیین شده است‪/ .‬مهر‬ ‫صحن هتئاتر یک سنگر جدی برای مبارزه است‬ ‫در استانه برگزاری جشنواره تئاتر فجر‪ ،‬معاون هنری‬ ‫وزارت ارشاد به این رویداد پیام داد که در بخشی از ان امده‬ ‫است‪« :‬امروز عرصه فرهنگ و به خصوص صحنه مقدس‬ ‫تئاتر‪ ،‬خود یک سنگر جدی برای مبارزه است‪ .‬صحنه ای‬ ‫اســت از یک جنگ تمام عیار فرهنگی که سربازان جان‬ ‫برکفش که خانواده ی سختکوش‪ ،‬فهیم وکم توقع تئاترند‬ ‫دشمن تا دندان‬ ‫با دستان خالی مقابل شمشیرهای اخته ‬ ‫ِ‬ ‫مسلح که از همه چیز در این جبهه به مثابه ی سالح استفاده‬ ‫می کند‪ ،‬ایستاده اند و خیال تسلیم شدن ندارند‪».‬‬ ‫محمود ســاالری‪ ،‬معاون امور هنری وزارت فرهنگ و‬ ‫ارشاد اسالمی به چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر‬ ‫فجر پیام فرستاد‪.‬‬ ‫متن پیام به این شرح است‪:‬‬ ‫بسم اهلل الرحمن الرحیم‬ ‫الدنیا بزینه الکواکب»‬ ‫«انا زینا السماء ُ‬ ‫«ما اســمان دنیا را زیبا نمودیم و با ســتاره ها تزئین‬ ‫کردیم‪(».‬سوره صافات‪ ،‬ای ه ‪)6‬‬ ‫بار دیگر به روزگاری رســیدیم که در یک ضیافت بی‬ ‫بدیل فرهنگی به استقبال تکرار یکی از صفات خداوند بی‬ ‫همتا و الیزال برویم‪« :‬خلق زیبایی» که همواره مورد توجه‬ ‫و لطف حضرت حق بوده و رکن هستی بر زیبایی دوستی‬ ‫او بنا شده است‪.‬‬ ‫«زنده باد» و «جاوید همتتان» می طلبد شکوه و جاللی‬ ‫که با تالشی کم نظیر و درکی شاینده در این دوران توسط‬ ‫هنرمندان تئاتر سربلند کشور‪ ،‬عزتمندمان ایران به صحنه‬ ‫رسیده و در جهادی کم رقیب‪ ،‬حرکت و سرعت قطارش‬ ‫تضمین شده و حتی چند ایستگاه هم تا مقصد به ان اضافه‬ ‫ شنبه ‪ 1‬بهمن‪ 1401‬شماره ‪1357‬‬ ‫قانقاریا‪ ،‬خطاکار را مجازات می کند‬ ‫‪7‬‬ ‫رمان «قانقاریا» جدیدترین کتاب نشر صاد نوشته صفورا مردانی منتشر شد‪ .‬این کتاب در قالب رمان در‬ ‫جست وجویپاسخبه موضوعگناهو مجازات است‪.‬هر انسانیکه مرتکبگناهی می شود‪ ،‬منتظر مجازات شدن‬ ‫است؛ اما کدام یک از خطاکاران امادگی دارد بالفاصله پس از ارتکاب خطا عقوبت شود؟ چه می شد اگر مجازات‬ ‫گناه بالفاصله گریبان گیر فرد گنهکار می شد؟ جهان عجیبی می شد! جهانی که رمان «قانقاریا» ان را به تصویر‬ ‫کشیده است! کتاب قانقاریا که در‪ 10‬فصل نوشته شده‪ ،‬از روبه روی در «انجمن قلب های متعفن» اغاز می شود‪.‬‬ ‫جایی که «سهیال» خودش را انجا به اتش کشید‪ .‬نشر صاد‪ ،‬در راستای حمایت از نوقلم ها کتاب «قانقاریا»‬ ‫نوشته صفورا مردانی را در ‪ 158‬صفحه با قیمت ‪ 64‬هزار تومان را منتشر کرده است‪/.‬تسنیم‬ ‫شده است‪ .‬امروز عرص ه فرهنگ و به خصوص صحن ه مقدس‬ ‫تئاتر خود یک ســنگر جدی برای مبارزه است‪ .‬صحنه ای‬ ‫اســت از یک جنگ تمام عیار فرهنگی که سربازان جان‬ ‫برکفش که خانواده ی سختکوش‪ ،‬فهیم وکم توقع تئاترند‬ ‫با دستان خالی مقابل شمشیرهای اخته دشمن تا دندان‬ ‫مسلح که از همه چیز در این جبهه به مثابه ی سالح استفاده‬ ‫می کند‪ ،‬ایستاده اند و خیال تسلیم شدن ندارند‪.‬‬ ‫امروز مردم فهیم کشور باید به حوزه های فرهنگی برای‬ ‫رشــد‪ ،‬برای مقاومت‪ ،‬برای پیروزی و برای اثبات حقانیت‬ ‫خود به جهان جدی تر نگاه کنند و مسئولین مرتبط با این‬ ‫عرصه ها باید فضا را برای این نگاه جدی تر و این شکل توسعه‬ ‫یافته از مشارکت عمومی در فرایند توسع ه فرهنگی کشور‬ ‫اماده تر کنند‪ .‬بر ذم ه ماست که دستان سربازان جبه ه تئاتر‬ ‫را پرتر کنیم و اجازه ندهیم که بی سالح بجنگند‪.‬‬ ‫بی شک این یک مطالبه بر حق از طرف تئاتر می تواند‬ ‫باشد که تجلی حقانیت ان حضور چشــمگیر‪ ،‬عاشقانه‪،‬‬ ‫سنجیده و مدبران ه هنرمندان تئاتر کشور در چهل و یکمین‬ ‫دوره از جشنوار ه تئاتر فجر در جلوه ای داخلی و بین المللی‬ ‫است؛ در دوره ای که به نظر می رسد می تواند نخستین گام‬ ‫از فراز تازه زیست این جشــنواره و نو شدن اهداف اینده‬ ‫سازش باشد‪.‬‬ ‫خداوند زیباست‪ ،‬زیبایی افریده و زیبایی را دوست دارد‪.‬‬ ‫خوشا به سعادتتان که در این جشن پر شکوه فرهنگی تا‬ ‫این حد زیبا ظاهر و حاضر شده اید و نگاه باریتعالی را به خود‬ ‫جذب کرده اید‪.‬‬ ‫سایه تان مستدام‬ ‫اجرتان مشکور» ‪/‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫دهقان زاده ای از روستای فراهان‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫دو مرد در یک قاب‬ ‫سمیه خاتونی ‪ -‬از بهــزاد فراهانی هنرمند پیشکسوت‬ ‫ســینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون هر قاب ماندگاری را که قرار است‬ ‫خاطره ســازی کنیم بی امان نقش و رنگی از مهدی فتحی‬ ‫نیز دران قاب دیده می شــود‪ ،‬به حقیقت این دو هنرمند در‬ ‫بازی های مشترک شان برای مخاطب همیشه زیباترین و به‬ ‫یادماندترین هماوردی ها را از دو نقش برجا گذاشتند‪ ،‬جنس‬ ‫بازی شــان در هم گره می خورد و ملغمه ای از سلحشوری دو‬ ‫مرد در دو جبهه را به تصویر می کشیدند‪ ،‬همان گونه که فارغ‬ ‫از دنیای هنر انها دو دوست صمیمی و هم زبان نیز بودند‪ .‬از‬ ‫بازی های به یادماندنی و مشترک این دو هنرمند سریال امام‬ ‫علی بود که بهزاد فراهانی در نقش معاویه(ابایزید) و مهدی‬ ‫فتحی نقش عمروعاص را بازی می کرد‪ ،‬سکانس های پر مغز‬ ‫و نغر از لفاظی های این دو شخصیت تاریخی که در هنر این‬ ‫زوج هنری خوش به بار می نشست‪ .‬نمایشی از دو دشمن امام‬ ‫علی در اتحاد‪ ،‬که در نهایت حقانیت و شجاعت امام علی را در‬ ‫ذهن مخاطب به یادگار می گذاشت‪ .‬در سریال خانه پدری هم‬ ‫با وجود انکه این دو سکانس های مشترک زیادی نداشتند‪،‬‬ ‫اما بواسطه ســنگینی و وزنه این دو بازیگر‪ ،‬دشمنی دو مرد‬ ‫قدرتمند در دو جبهه مقابل در امده بود‪ .‬و دســت اخر تئاتر‬ ‫بینوایان به کارگردانی بهروز غریب پور که در ان‪ ،‬مهدی فتحی‬ ‫نقش ژان والژان را به زیبایی هرچه تمام تر در صحنه اجرا برد‬ ‫بی شک مدیون بازی مجدد در زوجیت با بهزاد فراهانی بود که‬ ‫اتفاقا در این تئاتر نقش سرباز ژاور دشمن دیرینه و کینه ای‬ ‫ژان والژان را بازی می کرد‪.‬‬ ‫بزرگی گفته است هنرمندان حیات خود را که عزیزترین‬ ‫چیز ادمی است‪ ،‬در نقش ها می دمند و انها را ماندگار می کنند‪،‬‬ ‫به همین دلیل هنرمندان از طبقه ای خاص هســتند که از‬ ‫عمرشان به خاطر چیز دیگری می گذرند‪ .‬بعد از فوت مهدی‬ ‫فتحی‪ ،‬گویا بهزاد فراهانی دوقلوی هنری خود را از دست داد و‬ ‫بسیار در مرگ او به سوگ نشست‪.‬‬ ‫فراهان یکی از شهرستان های استان مرکزی و پاره ای از سرزمین‬ ‫تاریخی فراهان بزرگ است که منطقه وسیعی از شمال شهر اراک تا‬ ‫مناطقی از شهرستان های کمیجان اشتیان و تفرش را در بر می گیرد‪،‬‬ ‫بیش از دویست روستای کوچک و بزرگ در فراهان بزرگ وجود دارد‬ ‫که در دشت فراهان و کوه های اطراف پراکنده اند‪.‬‬ ‫این روستا که از قدمت ســه الی چهار هزار ساله هنری برخوردار‬ ‫است‪ ،‬مشــاهیر و مفاخر بزرگی را تاکنون به ایران بزرگ هدیه کرده‬ ‫است‪ ،‬کتاب «کهن دیار فراهان» در سه جلد نوشت ه مصطفی زمانی نیا‬ ‫شــرح مفصلی درباره فراهان و نخبگان و بزرگان و مردمان این شهر‬ ‫است‪ .‬در فهرست مشاهیر فراهان نام افراد سرشناسی در طول تاریخ‬ ‫و زمان معاصر اورده شده است‪ ،‬کسانی مانند میرزا تقی خان فراهانی‬ ‫(امیرکبیر) صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجارو موسس‬ ‫دارالفُنون‪ ،‬میرزا محمدحسین وفای فراهانی شاعر عصر زندیه‪،‬‬ ‫مدرسه ُ‬ ‫متخلص به وفا‪ ،‬میرزا محمدحسین گلبن فراهانی شاعر و نویسنده‬ ‫عصر قاجار‪ ،‬متخلص به گلبن‪ .‬حسینعلی خان نکیسا خواننده بزرگ‬ ‫موسیقی ایرانی در دوره قاجار و پهلوی‪ ،‬فروغ فرخ زاد شاعره نامدار زن‬ ‫ایرانی که پدرشان اصالتا تفرشی بود و پروین اعتصامی که پدرش از‬ ‫اهالی اشتیان بود‪ .‬درکنار این نام اشنایان بزرگ از تاریخ کهن ایران‬ ‫زمین نام هنرمندان معاصری چون مجید واشــقانی فراهانی بازیگر‬ ‫سینما و تلویزیون‪ ،‬و بهزاد فراهانی بازیگر نامی سینما و تئاتر نیز به‬ ‫چشم می خورد‪.‬‬ ‫بهزاد فراهانی در سال ‪ 1323‬روز اول بهمن ماه در روستای فراهان‬ ‫در خانواده ای هنرمند و هنرپرور زاده شد‪ .‬مادرش شاعر بود و پدرش‬ ‫ش سالگی بچه خوان تعزیه ها‬ ‫دهقان و تعزیه خوان ‪ ،‬خودش نیز در ش ‬ ‫بوده است‪ .‬پدرش به روایت او‪ ،‬قد بلندی داشت و عرض سینه اش یک‬ ‫متر می شــده و زمانی که در نقش حضرت عباس و‪ ...‬ظاهر می شده‪،‬‬ ‫هیبت و شکوه دیگری پیدا می کرد‪ .‬بهزاد در مکتب خانه درس خواندو‬ ‫ج سالگی خواندن و نوشتن را یاد گرفت‪ .‬در هشت ‬ ‫به همین علت در پن ‬ ‫ســالگی به تهران امد و ارزو داشت که در رادیوی مملکت جایگاهی‬ ‫داشته باشد‪ .‬تا این که به مدرسه ای رفت که مدیرش تفرشی ازاد بود‬ ‫شخصی بسیار اهل ذوق و هنر‪ ،‬در این مدرسه هنرمندانی چون بهمن‬ ‫مفید‪ ،‬بهرام وطن پرست‪ ،‬مرتضی عقیلی و‪ ...‬با او همکالس و همدرس‬ ‫بودند‪ .‬پانزده ســالگی او به کارگری های کارهای ســخت در تهران‬ ‫گذشت اخر هفته که می شد‪ ،‬با دستمزدی که از کار کارگری سنگین‬ ‫می گرفت‪ ،‬به میدان توپخانه می رفت تا به تماشــای نمایشنامه های‬ ‫محمدعلی جعفری بنشیند و کیفور به خانه بازمی گشت‪ .‬از سوی دیگر‬ ‫شب ها هم درس می خواند‪ .‬او نوجوانی بود با دغدغه های فرهنگی و‬ ‫هنری که در تهران روزگار سخت و خوشی را با هم تجربه می کرد‪ .‬و به‬ ‫همین اتکا موفق شد در ایران و فرانسه در رشته تئاتر تحصیالت عالیه‬ ‫خود را با سخت کوشی و عشق به اتمام برساند‪ .‬عشق و عالقه ای که‬ ‫در بیشتر هنرمندان ان دوره ظهور کرد و برای ان مرزی وجود داشت‪.‬‬ ‫و ان ها برای انکه شــاگردی بزرگانی چون سمندریان‪ ،‬اسکویی و ‪...‬‬ ‫باید گنجایش فرهنگی و سواد علمی خود را باال می بردند‪ ،‬هنرمندانی‬ ‫برامده از قلب توده های مردمی که عموما شــیفته سبک رئالیسم‬ ‫اجتماعی بودند‪.‬‬ ‫بهزاد در خاطرات خود از دوران مجــردی از روزهای یاد می کند‬ ‫که در اتاقی باالی یک تنور نانوایی در خیابان شهناز سکنی داشت‪،‬‬ ‫در ان زمان هنرمندانی اعم از شاعر و نویسنده و موزیسین که جایی‬ ‫نداشتند به خانه اش می امده و در خانه اش بیتوته می کردند در خانه‬ ‫ن گروه سرگردان هنری همیشه باز بود‪ ،‬فراهانی ان ها را‬ ‫بهزاد برای ا ‬ ‫فداییان هنر می دانست‪ .‬بهزاد فراهانی به واسطه تسلط بر بازیگری و‬ ‫شیوه بیانی رسای خود در طول چندین دهه با ارائه نقش های ماندگار‬ ‫در حال حاضر از پیشکسوتان بی بدیل هنر تصویر وتئاتر ایران است‪،‬‬ ‫نقش افرینی های او در «سگ کشــی» بهرام بیضایی و «طوطیا» و‬ ‫«شیدا» و نیز سریال های «امام علی ع»‪« ،‬قائم مقام فراهانی»‪« ،‬پس از‬ ‫باران»‪« ،‬مدینه» و‪ ...‬برای مخاطب عمومی ماندگار شده است؛ هرچند‬ ‫تئاترها و اثار نمایشی رادیویی و فیلم ها و کتاب های بسیاری از او نیز‬ ‫به جا مانده است‪ .‬او عالوه بر بازیگری به عنوان نویسنده و کارگردان نیز‬ ‫در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است‪ .‬مهم ترین اثار بهزاد فراهانی‬ ‫در نویسندگی‪ ،‬سریال حماسه ارد‪ ،‬سفر سنگ‪ ،‬گرگ بیزار‪ ،‬تجاوز و‬ ‫میعادگاه خشم است‪ .‬و مهم ترین اثرش در عنوان کارگردانی سریال‬ ‫حماسه ارد است‪ .‬زادروزش فرخنده و هنرش ماندگار‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1623

روزنامه صبا 1623

شماره : 1623
تاریخ : 1403/01/20
روزنامه صبا 1622

روزنامه صبا 1622

شماره : 1622
تاریخ : 1403/01/19
روزنامه صبا 1621

روزنامه صبا 1621

شماره : 1621
تاریخ : 1403/01/18
روزنامه صبا 1620

روزنامه صبا 1620

شماره : 1620
تاریخ : 1402/12/28
روزنامه صبا 1619

روزنامه صبا 1619

شماره : 1619
تاریخ : 1402/12/27
روزنامه صبا 1618

روزنامه صبا 1618

شماره : 1618
تاریخ : 1402/12/26
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!