روزنامه صبا شماره 1356 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1356

روزنامه صبا شماره 1356

روزنامه صبا شماره 1356

‫چهار شنبه| ‪ 28‬دی ‪ 18 |1401‬ژانویه ‪ 25 |2023‬جمادی الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1356‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت و گوی صبا با کارگردان و بازیگر نمایش عقاب‬ ‫ مفاهیمـی را بیـان کنیـد‬ ‫کـه بـه ان اعتقـاد داریـد‬ ‫پیش فروش بلیت های‬ ‫جشنواره فیلم فجر بدون نام فیلم‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫در عرصه فرهنگ و هنر هم‬ ‫جاسوس داریم‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫گرامیداشت بزرگان‬ ‫گرامیداشت خویشتن است‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫شنبه ‪25‬تیر‪ 1401‬شماره ‪1240‬‬ ‫راوی «دایی جان ناپلئون» درگذشت‬ ‫هوشنگ لطیف پور دوبلور پیشکسوت دوشنبه شــب در کانادا درگذشت‪ .‬شهراد بانکی مدیر روابط‬ ‫عمومی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم از درگذشت هوشنگ لطیف پور دوبلور پیشکسوت‬ ‫خبر داد و بیان کرد‪ :‬خانواده هوشنگ لطیف پور گفته اند‪ ،‬وی دوشنبه شب ‪ ۲۶‬دی ماه در ونکوور کانادا‬ ‫درگذشته است‪ .‬لطیف پور از نخســتین مدیران دوبالژ در ایران بود و نقش مهمی در انتخاب و معرفی‬ ‫برخی از صداهای ماندگار دوبله داشــت که دعوت از پرویز بهرام و منوچهر نوذری از این جمله هستند‪.‬‬ ‫وی گویندگی فیلم «اتللو»‪ ،‬راوی سریال «دایی جان ناپلئون» و همچنین گوینده متن سریال دلیران‬ ‫تنگستان بوده است‪/ .‬مهر‬ ‫مدیر رادیو انقالب منصوب شد‬ ‫رضا کوچک زاده تهمتن برای چهارمین سال به عنوان مدیر رادیو انقالب منصوب شد‪ .‬علی بخشی زاده‬ ‫معاون صدای رسانه ملی طی حکمی رضا کوچک زاده تهمتن را به عنوان مدیر این شبکه رادیویی معرفی‬ ‫کرد‪ .‬تبیین ارمان ها‪ ،‬اصول‪ ،‬ارزش ها و تقویت گفتمان های این انقالب در چهل و چهارمین سالگشت‬ ‫پیروزی انقالب اسالمی‪ ،‬مهمترین ماموریت های مدیر رادیو انقالب در دوره تحولی جدید رسانه ملی در‬ ‫رادیو انقالب است‪.‬‬ ‫رادیو انقالب از شنبه ‪ ۱‬بهمن تا ‪ ۳۰‬بهمن ماه روی موج ‪ FM‬ردیف ‪ ۹۵.۵‬مگاهرتز و همچنین برنامه‬ ‫کاربردی ایرانصدا قابل دریافت است‪/.‬مهر‬ ‫حضور جوان ها امیدوار کننده است‬ ‫محسن دارسنج با بیان اینکه ورود و ماندن جوان ها به عرصه سینما بیش از کار‬ ‫حرفه ای نیازمند اخالق حرفه ای است‪ ،‬توضیحاتی ارائه کرد‪.‬‬ ‫محسن دارسنج چهره پرداز سینما و تلویزیون با اشاره به سهولت ورود به دنیای‬ ‫سینما گفت‪ :‬بازار ورود به سینما در هر رشته ای بسیار راحت است ولی ماندگاری‬ ‫در ان نیازمند مشخصه هایی است که از نظر من بیشتر این مشخصه ها به اخالق‬ ‫کاری و حرفه ای مربوط است و مابقی ان به کار خوب برمی گردد‪.‬‬ ‫دارسنج در ادامه تاکید کرد‪ :‬کسانی که در ســینما ورود پیدا می کنند‪ ،‬اگر‬ ‫خواستار ماندگاری در این حرفه هستند باید اخالق حرفه ای را که مربوط به این‬ ‫حوزه است‪ ،‬قطعا رعایت کند‪.‬‬ ‫این طراح چهره پردازی سینما و تلویزیون که تجربه طراحی چهره پردازی در‬ ‫فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را هم در‬ ‫کارنامه خود دارد‪ ،‬ادامه داد‪ :‬اینده حرفه ای جوان هایی را که در این عرصه فعالیت‬ ‫می کنند‪ ،‬روشن می بینیم‪ .‬این حضور امیدوار کننده است و قطعا همه چیز خوب‬ ‫خواهد شد‪.‬‬ ‫دارسنج درباره فعالیت های اخیر خود گفت‪ :‬این روزها دومین همکاری خود بعد‬ ‫از «استیگمات» را با مجیدرضا مصطفوی در فیلم سینمایی «بی سر و صدا» پشت‬ ‫سر می گذارم‪ .‬همچنین قرار است در جدیدترین اثر سهیل موفق که کاری در‬ ‫ژانر کودک است همکاری داشته باشم‪ ،‬ضمن ان که با حضور در سریال «میان بر»‬ ‫تهمیه میالنی که اکنون مراحل پیش تولید را سپری می کنند‪ ،‬سومین حضور در‬ ‫شبکه خانگی را تجربه خواهم کرد‪/.‬صباخبر‬ ‫قصه ای متفاوت از مصائب مردم فلسطین‬ ‫راکان مایاسی فیلمساز جوان فلسطینی بعد از چند فیلم تحسین‬ ‫شده کوتاه‪« ،‬پاســپورت» اولین ساخته بلند ســینمایی اش را ارائه‬ ‫می دهد‪ .‬مایاســی فیلمنامه این درام پرتنش اجتماعی را براســاس‬ ‫خاطرات شــخصی خود و تجربه های تلخ زندگی در ســرزمین های‬ ‫اشغالی نوشــته که روایت یکی از مسافران غزه اســت که در سفر به‬ ‫کانادا در هواپیما می میرد‪ .‬مرگ این مرد فلسطینی در داخل هواپیما‬ ‫مشــکالت زیادی به وجود می اورد و مســئوالن خطوط هواپیمایی‬ ‫تصمیم می گیرند تا جسد او را به غزه برگردانند‪ .‬هنوز زمانی برای شروع‬ ‫کار فیلمبرداری این درام ضد صهیونیستی اعالم نشده و مایاسی هم‬ ‫اکنون مشغول انتخاب بازیگران اصلی فیلم از بین هنرمندان بومی در‬ ‫نوار غزه است‪ .‬چند تهیه کننده مستقل اروپایی به عنوان تهیه کننده‬ ‫با پاسپورت همکاری دارند‪ .‬پنج فیلم کوتاه این هنرمند فلسطینی طی‬ ‫شش سال گذشته با اســتقبال محافل هنری و سیاسی فلسطینی و‬ ‫غیرفلسطینی روبرو شده است‪/.‬صباخبر‬ ‫تاوان بددهنی و نفرت پراکنی در امازون‬ ‫امازون پــس از نمایش اخریــن برنامه هایی کــه به جرمی‬ ‫کالرکسون سفارش داده بود‪ ،‬با وی قطع همکاری می کند‪ .‬جرمی‬ ‫کالرکســون به دلیل توهین به مگان مارکل با وجود عذرخواهی‬ ‫پس از توهین‪ ،‬نتوانست قراردادش با امازون را حفظ کند و امازون‬ ‫ظاهرا به همکاری با کالرکسون ادامه نمی دهد‪ .‬امازون نشان داد از‬ ‫رفتار کالرکسون خشمگین است و قصد دارد راه خود را از این چهره‬ ‫جنجالی جدا کند‪ .‬کالرکسون ماه پیش به دنبال پخش مستندی‬ ‫با عنوان «هری و مگان» در یادداشتش در ستون روزنامه «سان»‬ ‫گفته بود مگان را «در سطح یک سلول» می بیند و دلش می خواهد‬ ‫مردم در خیابان به او بی احترامی کنند‪ ...‬گفته شده امازون به جز‬ ‫فصل های بعدی «تور بزرگ» و «مزرعه کالرکســون» در پروژه‬ ‫دیگری با کالرکسون همکاری نخواهد کرد‪ .‬به این ترتیب مجری‬ ‫برنامه «تاپ گر» که قبال از این برنامه بی بی ســی هم اخراج شده‬ ‫بود‪ ،‬پس از سال ‪ ۲۰۲۴‬در هیچ برنامه امازون دیده نخواهد شد‪/.‬مهر‬ ‫مرد اهنی و ایده سبز کردن خودروهای کالسیک‬ ‫رابرت داونــی جونیور مجموعه مســتند جدیدی بــا تمرکز بر‬ ‫اتومبیل های کالسیک و الودگی محیط زیست ساخته است‪.‬‬ ‫در این مجموعه مستند که با عنوان «اتومبیل های رویایی داونی»‬ ‫و با حضور این بازیگر مشهور ساخته شــده‪ ۶ ،‬اتومبیل کالسیک از‬ ‫کلکسیون اتومبیل هایش را انتخاب کرده تا با استفاده از فناوری مدرن‬ ‫انها را سازگار با محیط زیست کند و این فرایند را در قالب یک سریال‬ ‫مستند ارایه کند‪ .‬این مجموعه که از دیسکاوری پالس بخش جدید و‬ ‫انالین غول رسانه ای برادران وارنر پخش می شود‪ ،‬بازیگر نقش «مرد‬ ‫اهنی» مارول با گروهی از متخصصان اتومبیل مسیری را که باید برای‬ ‫تغییر این ‪ ۶‬اتومبیل طی کنند‪ ،‬تصویر کرده اند‪ .‬داونی گفته هدفش‬ ‫این است که نشان دهد می توان یکپارچگی خودروهای کالسیک را‬ ‫حفظ کرد و در عین حال با استفاده از فناوری جدید انها را دوستدار‬ ‫محیط زیست ساخت‪ .‬داونی جونیور این مستند را در کمپانی تولید‬ ‫خودش ساخته است‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫شنبه ‪25‬تیر‪ 1401‬شماره ‪1240‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫پیش فروش بلیت های جشنواره فیلم فجر بدون نام فیلم‬ ‫پیش فروش بلیت های چهل ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی از پایان هفته اول بهمن ماه‬ ‫اغاز می شود که بلیت ها بدون درج نام فیلم ها به فروش خواهد رسید‪ .‬با اغاز پیش فروش بلیت های سینماهای‬ ‫مردمی جشنواره فیلم فجر از هشتم بهمن ماه مخاطبان می توانند براساس جدول بندی های صورت گرفته‬ ‫اقدام به تهیه بسته های مورد نظر خود کنند و به احتمال زیاد بلیت هایی که پیش فروش می شود فاقد نام‬ ‫فیلم ها خواهد بود‪ .‬از نکات دیگر اینکه در این دوره از جشنواره جدول اکران فیلم های بخش های اصلی در‬ ‫سالن اصحاب رسانه هم بدون برگزاری ایین قرعه کشی نهایی می شود و برهمین مبنا ترکیب و زمان بندی‬ ‫اکران فیلم ها در سینماهای مردمی هم تا زمان پیش فروش بلیت ها معین نخواهد بود‪/.‬مهر‬ ‫امسال دو مناسبت ملی و دینی یعنی تعطیالت‬ ‫نوروز و ماه مبارک رمضان با هم همزمان شده اند‪.‬‬ ‫در سومین روز ســال نو‪ ،‬هموطنان مان همگام با‬ ‫مسلمانان جهان به اســتقبال ماه مناجات و روزه‬ ‫داری می روند و خودشان را برای یک ماه عبادت و‬ ‫بندگی خالصانه اماده می کنند‪ .‬امسال با توجه به‬ ‫همزمانی نوروز و ماه رمضان ماموریت تلویزیون‬ ‫سبک تر شده است‪ .‬هر ســال انتن هر شبکه در‬ ‫نوروز و ماه رمضان به دو ســریال نیاز داشت اما‬ ‫امسال با یک سریال ماموریت سیما انجام می شود‪.‬‬ ‫نسخه سریالی فیلم «موقعیت مهدی» در‬ ‫شب های قدر‬ ‫شبکه یک برای نوروز و ماه رمضان سال ‪۱۴۰۲‬‬ ‫دو ســریال را برای پخش در نظر گرفته اســت‪.‬‬ ‫سریال اصلی این شبکه فصل چهارم سریال نون‬ ‫خ به کارگردانی سعید اقاخانی است که همزمان‬ ‫با شروع سال نو روی انتن می رود و پخش ان در‬ ‫ایام ماه رمضان نیز ادامه پیدا می کند‪ .‬پخش این‬ ‫سریال کمدی در شب های قدر به مدت پنج شب‬ ‫متوقف می شود‪ .‬شــبکه یک در این ایام احتماال‬ ‫مینی ســریال عاشــورا را روانه انتن می کند که‬ ‫نسخه سریالی فیلم موقعیت مهدی به کارگردانی‬ ‫هادی حجازی فر است‪.‬‬ ‫سریال«عاشورا» از محصوالت سیما فیلم است‬ ‫که در زمان تولیــد تهیه کنندگی ان را ابوالفضل‬ ‫صفری برعهده داشت‪ ،‬اما در ادامه تهیه کنندگی‬ ‫پروژه به حبیب اهلل والی نژاد واگذار شــد‪ .‬در این‬ ‫سهم مناطق کم برخوردار در المپیاد فیلمسازی‬ ‫مصطفی نظری زاده فیلمساز و دبیر علمی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور به ارائه توضیحاتی‬ ‫درباره این رویداد پرداخت‪ .‬نظری زاده گفت‪ :‬ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در حال حاضر در‬ ‫مرحله انتخاب اولیه اثار قرار دارد و در این دوره اثار متنوعــی در دو بخش «ایده» و «فیلم» از جای جای‬ ‫کشور به دبیرخانه رسیده و سهم مناطق کم برخوردار از اثار نیز بسیار زیاد است‪ .‬وی با اشاره به مشخصه های‬ ‫المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور توضیح داد‪ :‬یک ویژگی مهم المپیاد فیلمسازی نوجوانان سروکار داشتن‬ ‫با نوجوانانی است که می توانند در اینده ای دور یا نزدیک فیلمسازان و نویسندگان خوب سینما باشند‪ .‬این‬ ‫المپیاد به همت بنیاد سینمایی فارابی از ‪ ۳۰‬دی تا سوم بهمن ‪ ۱۴۰۱‬در تهران برگزار می شود‪/.‬مهر‬ ‫سریال های انتن نوروز و ماه رمضان تلویزیون‬ ‫سریال موقعیت گردان عاشورا در جنگ تحمیلی‬ ‫به فرماندهی شهید مهدی باکری روایت می شود و‬ ‫هادی حجازی فر عالوه بر کارگردانی نقش شهید‬ ‫مهدی باکری را هم در ان بازی می کند‪.‬‬ ‫فصل چهارم «نون خ» پس از‬ ‫یک سال غیبت‬ ‫پیش تولید فصل چهارم مجموعه نون خ اواخر‬ ‫خرداد امســال به کارگردانی ســعید اقاخانی و‬ ‫تهیه کنندگــی مهدی فرجی اغاز شــد‪ .‬تاکنون‬ ‫سه فصل از مجموعه نون خ به کارگردانی سعید‬ ‫اقاخانی برای شبکه اول ساخته شده است‪ .‬سعید‬ ‫اقاخانی مانند فصول گذشته عالوه بر کارگردانی‬ ‫ایفاگر نقش نورالدین خانزاده است‪ .‬در کنار او هدیه‬ ‫بازوند‪ ،‬یداهلل شادمانی‪ ،‬صهبا شرافتی‪ ،‬سید علی‬ ‫صالحی و‪ ...‬بازی دارند‪ .‬فصل چهارم سریال «نون‬ ‫‪3‬‬ ‫خ» ابان ماه در منطقــه خجیر تهران وارد مرحله‬ ‫تصویر برداری شد‪.‬‬ ‫«اقای قاضی» به فصل دوم می رسد‬ ‫سریال «اقای قاضی» داســتان قضاوت های‬ ‫یک قاضی در دادگاه را روایــت می کند که تمام‬ ‫موضوعات مطرح شــده در ان بر اساس واقعیت‬ ‫اســت‪ .‬این ســریال با هنرمندی بهــزاد خلج‪،‬‬ ‫کارگردانی سجاد مهرگان و تهیه کنندگی احمد‬ ‫شفیعی روی انتن شبکه دو سیما رفته است‪.‬‬ ‫سجاد مهرگان کارگردان سریال اقای قاضی به‬ ‫تشریح سری جدید این مجموعه پرداخته و گفت‪:‬‬ ‫ما در سری اول مشکالت بودجه ای داشتیم اما با‬ ‫این حال این سریال به خاطر قصه گویی توانست‬ ‫مخاطب زیادی را جلب کند و امیدواریم در سری‬ ‫جدید بتوانیم مخاطب بیشتری داشته باشیم‪.‬‬ ‫وضعیت شاید زرد شود‬ ‫فصل ســوم وضعیت زرد هم ممکن است در‬ ‫جدول پخش نوروزی شــبکه دو قرار بگیرد‪ .‬در‬ ‫فصل اول وضعیت زرد شاهد داستانی بودیم که‬ ‫محوریت ان اخراج یک مهندس طراح سانتریفیوژ‬ ‫از سازمان انرژی اتمی بود و داستانک های دیگر‬ ‫حول محور این قصه می گشت‪ .‬بیان موضوعاتی‬ ‫با درون مایــه اجتماعی‪ ،‬اقتصــادی و مجازی با‬ ‫زبان طنز نیز در بطن داستان های این سریال قرار‬ ‫داشت‪ .‬مهران رجبی‪ ،‬مریم سعادت‪ ،‬زین العابدین‬ ‫تقی پور‪ ،‬بهار داورزنی‪ ،‬حســام خلیل نژاد‪ ،‬ارش‬ ‫ماهان کیا و مهدی رضایــی بازیگران اصلی فصل‬ ‫دوم این سریال بودند‪.‬‬ ‫«رستگاری» ده نمکی در شبکه سه‬ ‫سریال ‪ ۳۰‬قسمتی رســتگاری در گونه (ژانر)‬ ‫ماورایی به تهیه کنندگی و کارگردانی مســعود‬ ‫ده نمکی احتماال ایام نوروز از شــبکه سه پخش‬ ‫شود‪ .‬متن این سریال توسط حسن وارسته نوشته‬ ‫شده است‪ .‬نام وارســته در نگارش سریال هایی‬ ‫چون پایتخــت‪ ،‬دودکش‪ ،‬علی البــدل‪ ،‬دیوار به‬ ‫دیوار و بچه مهندس به چشــم می خورد و حاال‬ ‫طراحی و سرپرستی فیلمنامه‪ ،‬در سریال ماورایی‬ ‫«رستگاری» به کارگردانی مســعود ده نمکی را‬ ‫عهده دار شده است‪.‬‬ ‫رســتگاری در گونه ماورایی و معناگرا ساخته‬ ‫می شود و می تواند خاطره اثاری چون اغما و روز‬ ‫حسرت سیروس مقدم را زنده کند‪/.‬ایرنا‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫شنبه ‪25‬تیر‪ 1401‬شماره ‪1240‬‬ ‫پرونده‬ ‫ مفاهیمـی را بیـان کنیـد کـه بـه ان اعت‬ ‫عقاب نمایشی تلفیقی از سبک عروسکی است که با قطعاتی از شعر استاد خانلری و طراحی صحنه ساده و موسیقی زنده این روزها‬ ‫فرهومند ناظریان‬ ‫درسالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه‪ ،‬اجرا می رود‪ .‬کارگردان و نویسنده این اثر ناصر اویژه است و تهیه کنندگی ان‬ ‫گفت و گو‬ ‫را علی یعقوب زاده برعهده دارد‪ .‬امیرحسین انصافی‪ ،‬شاهین گلکار و ناصراویژه بازیگران این اثر نمایشی را تشکیل می دهند‪ .‬این‬ ‫نمایش که از نهم دی ماه هر شب روی صحنه می رود‪ ،‬روایت استاد صمیمی کارگردان مطرح تئاتر است که به بیماری سختی دچار شده و تصمیم دارد‬ ‫اخرین اثر هنری گروه خود را در فضای یک پارک برای تماشاگران اجرا کند‪ .‬او اجرایش را براساس شعر عقاب سروده استاد پرویز ناتل خانلری اماده‬ ‫کرده است؛ اما در طول اجرا اتفاقاتی پیش می اید که مسیر نمایش را تغییر می دهد‪ .‬خبرنگار صبا گفتگویی با ناصراویژه کارگردان و امیرحسین‬ ‫انصافی بازیگر نمایش عقاب داشته است که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫ناصر اویژه‪:‬‬ ‫ازادگی درس بزرگ عاشورا در قیام امام حسین(ع) است‬ ‫از سابقه کار خود در تئاتر بگوئید؟‬ ‫سال های اولیه ورودم به تئاتر از ‪ 8‬سالگی با بازیگری تئاتر اغاز‬ ‫شد‪ ،‬در طول سه دهه است که فعالیت های مختلف و متنوعی را حوزه‬ ‫تصویر و نمایش دارم‪ .‬تهیه مجموعه های تلویزیونی در حوزه کودک‪،‬‬ ‫بازیگری تئاتر‪ ،‬و تئاترهای زیــادی از جمله نمایش عموی عجیب‬ ‫بزرگ من‪ ،‬شاپرک ها در خیابان‪ ،‬مش مش قلی خان و شب طوالنی‬ ‫یلدا و‪ ...‬را کارگردانی کرده ام‪ .‬البته چندین سال است که در فضای‬ ‫بزرگسال هم فعالیت می کنم‪ ،‬نمایش نازخاتون و اخرین کار نمایش‬ ‫عقاب که نویسندگی‪ ،‬کارگردانی و بازیگری در ان را به عهده داشتم‪.‬‬ ‫مشاوره هنری نمایش عقاب‪ ،‬همسرم بودند که تشکر ویژه از ایشان‬ ‫را برای این همراهی دارم‪.‬‬ ‫نمایش عقاب را با چه ایده و مضمونی برای صحنه تئاتر‬ ‫پرورش و اماده کرده اید؟‬ ‫نمایش عقاب‪ ،‬ادای دین من به شعر عقاب از پرویز خانلری است‪.‬‬ ‫این شعر بیش از ‪ 50‬سال عمردارد‪ ،‬و با مضمون ازادگی و شرافت‬ ‫انسانی در نگاهی سمبلیک و نمادین است که از تقابل زندگی کوتاه‬ ‫و با شرافت عقاب‪ ،‬با زندگی طوالنی و بارذالت کالغ سخن می گوید‪.‬‬ ‫نمایش در انتها این مفهوم را در چشم خواننده تصویر می کند که‬ ‫بدون قضاوت کدام روش از زندگی را انتخاب خواهند کرد‪ .‬سال ها‬ ‫بود که نمایشی کردن این شعر در ذهنم بود و در زمانی که فراخوان‬ ‫تئاتر عروسکی منتشر شــد‪ ،‬این نمایش را اماده کردم که منتخب‬ ‫بخش ویژه این فستیوال شــد‪ .‬برای اجرای عموم تغییراتی را در‬ ‫ساختار اجرایی لحاظ کردم‪ .‬در واقع مفهوم و عمق این شعر مرا وادار‬ ‫به تولید این اثر کرد‪ .‬نمایش عقاب نگاهی امروزی به این شعر کهن‬ ‫است که در دو روایت موازی پرداخت شده است روایت اول زندگی‬ ‫یک استاد در مواجه با پیشنهاد ساخت اثر سفارشی و انتخاب نهایی‬ ‫اوست‪ ،‬و روایت بعدی پردازش اشــعار پرویز خانلری با عروسک و‬ ‫اوازی است‪.‬‬ ‫از چه المان های نوگرایانه ای در اجرای این نمایش استفاده‬ ‫کرده اید؟‬ ‫این کار در سبک زنده و عروسکی اماده شده است‪ .‬تغییر دکور‬ ‫صحنه به صورت خالقانه جلوی چشم تماشاگر اتفاق می افتد که‬ ‫یکی از امتیازات نوگرایانه در این اثر محســوب می شود‪ .‬تغییرات‬ ‫دکوری واضح‪ ،‬و استفاده از ابزارهای ساده که در هماهنگی با شکل‬ ‫نمایش اســت و همچنین به کارگیری موسیقی زنده با استفاده از‬ ‫بازیگر نوازنده ها که از برجستگی های دیگر نوگرایانه در این نمایش‬ ‫بوده است‪ .‬در صحنه هایی از این نمایش که بازیگران ساز می زنند و‬ ‫می خوانند بسیارمورد اقبال تماشاگر بوده است‪ .‬کل ‪ 81‬بیت شعر‬ ‫عقاب در این نمایش به صــورت اوازی روی صحنه اجرا می رود به‬ ‫این شکل اثر شعری عقاب را به طور کامل بدون هیچ دخل و تصرفی‬ ‫اجرا کرده ایم‪ .‬چرا که شنیدن این اشعار کهن به همان شکل زبان‬ ‫فاخر پارسی برای تماشاگری تازه است‪ .‬وظیفه ما خوانش درست و‬ ‫تصویر سازی از این شــعر برای فهم معنای بیشتر ان بود که اتفاق‬ ‫افتاد‪ .‬سبک پردازی دیالوگی این نمایش هم در دونوع متفاوت نظم‬ ‫و نثر پرداخته شد‪.‬‬ ‫نمایش عقاب در چه مدت زمانی تولید و اماده اجرا شد؟‬ ‫از تابستان ‪ 1401‬شروع کردم‪ ،‬نگارش متن یک ماه طول کشید‬ ‫و در طول چند ماه با تغییرات‪ ،‬مقطعی برای شــرکت در جشنواره‬ ‫عروسکی اماده شد‪.‬‬ ‫رســالت تئاتر و هنرمندان درحوزه تئاتر را در این بازه‬ ‫زمانی چه می دانید؟‬ ‫در این بازه زمانی الزم اســت هنرمندان مفاهیمی را بیان کنند‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫تقـاد داریـد‬ ‫که به ان اعتقاد کامل دارند‪ .‬درنمایش عقاب همزمانی این مفاهیم‬ ‫با شرایط حاضر برایم مهم بود به همین خاطر ان را در اجرای عموم‬ ‫با مردم به اشتراک گذاشــتم‪ .‬در این نمایش من از شرایط سخت‬ ‫گرانی‪ ،‬و بدون مسکن بودن اساتید هنری و بیکاری هنرمند گفته و‬ ‫درپایان همه این ها را به شرافت و ازادگی انسانی پیوند می زنم‪ .‬به این‬ ‫منظور که حرف دل مخاطب را روی صحنه با بلندترین صدای رسای‬ ‫هنری فریاد بزنم‪ .‬مضمون نمایش عقاب فریاد فروخورده ای بود که‬ ‫نیاز داشتم ان را به گوش مردم برسانم‪ ،‬چنانچه من هم مانند بعضی‬ ‫هنرمندان در شرایط حاضر حرفی برای گفتن نداشتم سکوت اختیار‬ ‫کرده و نظاره گر شرایط بودم‪.‬‬ ‫ارتباط مخاطبان با نمایش عقاب چگونه بود؟‬ ‫بدون اغراق می گویم که تماشاگرانی داشتم که بعد از تماشای‬ ‫این نمایش به من گفتند که با دیدن این نمایش حال شــان خوب‬ ‫شده است؛ و این برای من بسیار جذاب بود‪ .‬چرا که ما در هر شرایطی‬ ‫که باشیم شرافت و ازادگی انسانی را نباید پایمال کنیم‪ .‬ازادگی و‬ ‫ازادمردی درس بزرگ عاشورا در قیام امام حسین(ع) است‪ .‬و این‬ ‫مفاهیم تاریخ مصرف ندارند و در هر دوره ای به تناســب باید این‬ ‫اموزه های اخالقی را در جامعه به هر وسیله ای نشر دهیم‪.‬‬ ‫ایا در بازبینی اثر و مراحل اخذ مجوز برای اجرا به مشکل‬ ‫برخوردید؟‬ ‫خیر‪ ،‬خوشبختانه در بازبینی هیچ مشکلی نداشتیم‪ ،‬حتی کلمه‬ ‫یا صحنه ای از این نمایش را حذف و یا اضافه نکردند‪ .‬اتفاقاً عزیزی که‬ ‫معمم هم بودند در هیئت شورای نظارت خیلی از کار استقبال کردند‬ ‫و خوشحال بودندکه این مضامین روی صحنه تئاتر گفته می شود‪.‬‬ ‫توصیه تان برای کسانی که از فعالیت در حوزه نمایش نا‬ ‫امید شده اند چیست؟‬ ‫من توصیه ای برای هیچ کس جز خودم ندارم‪ .‬حتی به همسر و‬ ‫دخترم هم نمی توانم توصیه کنم که در جبهه ای که اینده اش معلوم‬ ‫نیست بجنگند‪ .‬هرکس بسته به شرایط خود باید این تصمیم مهم‬ ‫را بگیرد‪ .‬به جای توصیه می توانم ارزو کنم که حال مردم مان خوب‬ ‫شود و روزگار بهی داشته باشند‪ .‬و ملتمسانه از خداوند انچه را که‬ ‫خوب است برای مردم سرزمینم‪ ،‬طلب کنم‪.‬‬ ‫نمایش عقاب را به چه کسی تقدیم می کنید؟‬ ‫به کســانی که در راه ازادگی و شــرافت انســانی تالش یا گام‬ ‫برمی دارند‪ ،‬تقدیم می کنم‪.‬‬ ‫امیر حسین انصافی‪:‬‬ ‫به جای تحریم! باید تئاتری ها را تحسین کرد‬ ‫از سابقه هنری خود در تئاتر بگوئید؟‬ ‫دو دهه است که به کار هنری مشغول هستم‪ .‬از ابتدا با فعالیت های‬ ‫تئاتری‪ ،‬در ادامه به رادیو رفتم و درحال حاضر در تلویزیون شبکه‬ ‫پویا و تهران در بخش کودک برنامه اجرا می کنم‪ .‬اما بهرحال شروع‬ ‫فعالیت و خاستگاه هنری فعالیت هایم در تئاتر است و از کودکی در‬ ‫صحنه تئاتر نفس کشــیده ام‪ .‬تا االن ‪ 32‬اثر هنری در صحنه تئاتر‬ ‫اجرا برده ام و در چندین جشنواره و رویداد هنری حضور داشتم که‬ ‫ماحصل ان جوایز متعددی از جشنواره فجر‪ ،‬جشنواره تئاتر مریوان‪،‬‬ ‫جشنواره کودک و نوجوان همدان و جشنواره ماه است‪ .‬تحصیالتم‬ ‫در شاخه ادبیات بوده است به همین خاطر با نویسندگی هم بیگانه‬ ‫نیستم‪ .‬کار بازیگر را به صورت تجربی در محضر اساتیدی همچون‬ ‫پدرم جواد انصافی‪ ،‬فروغ مقدم‪ ،‬ناصر یکــه‪ ،‬عبدالرضا اکبری و ‪...‬‬ ‫اموزش دیده ام‪.‬‬ ‫پس در حال حاضر به صورت هم زمان هم کار تصویر انجام‬ ‫می دهید و هم صحنه؟ با این حال تداخلی میان فعالیت در‬ ‫این دو رسانه برای تان بوجود نیامده است؟‬ ‫معموالً پروژه های تصویر تایم های باالتری دارد‪ .‬مث ً‬ ‫ال شاید ‪ 6‬الی‬ ‫‪ 8‬ماه درگیر یک کار تصویری شوم اما چون دغدغه اولم کار نمایش‬ ‫و تئاتر اســت‪ ،‬از همان ابتدا با تهیه کننده توافق می کنم که اگر به‬ ‫اجرای تئاترم خدشه ای وارد نشود در گروه حضور خواهم داشت و‬ ‫خوشبختانه می پذیرند‪.‬‬ ‫با توجه به شرایط این چند ساله که کارکردن در حوزه‬ ‫نمایش بسیار سخت و ناشــدنی بوده است‪ ،‬چه شد که بر‬ ‫استمرار حضورتان در صحنه تئاتر ثابت قدم بوده اید؟‬ ‫غریب به ‪ 4‬سال است که تئاتر در شرایط بحرانی است این دوره به‬ ‫قبل از دوران کرونا برمی گردد که تا حال حاضر هم ادامه دارد‪ .‬در این‬ ‫چند سال ما ریزش شدید تماشاگر داشتیم و شرایط بد اقتصادی‪،‬‬ ‫با وجود مساعدت های انجمن نمایشی که سعی به کمک دارد هم‪،‬‬ ‫کارگشا نبوده است‪ ،‬به دلیل انکه‪ ،‬اجرا بردن یک تئاتر مخارج جانبی‬ ‫زیادی دارد که در تورم همه چند برابر شــده است؛ در صورتی که‬ ‫کمک هزینه های حمایتی هیچ افزایشی نداشته اند‪ .‬در نتیجه تولید‬ ‫یک کار خوب عمال ناشدنی است و بیشتر اجراها با کمترین هزینه ها‬ ‫در حالت بلک باکسی و با پرسوناژهای کمتر اجرا می رود‪ .‬در اصل‬ ‫تئاتر رو به زوال است و تنها شکل و شمایل اش را حفظ کرده است‪.‬‬ ‫از نظر من این خواسته خود کارگزاران تصمیم گیرنده در این حوزه‬ ‫ن ببرند‪.‬‬ ‫هم هست که تئاتر را از بی ‬ ‫مردم چه؟ ان ها هم در زوال این هنر نقش دارند؟‬ ‫مردمی که در خرید روزمره زندگی خود درمانده اند‪ ،‬بسته خرید‬ ‫فرهنگی تئاتر باید اولویت چندم شان باشد؟! هزینه خرید یک بلیط‬ ‫نمایش از ‪ 80‬هزارتومان به باال تخمین زده شده است‪ .‬خود من هم‬ ‫که از همین خانواده هستم برای دیدن اجرای همکاران هنرمندم‬ ‫یک خط درمیان حضور پیدا می کنم‪.‬‬ ‫عدم استقبال مردم با توجه به شرایط اقتصادی قابل قبول‬ ‫است اما تحریم تئاتر و تحقیر کار هنرمند از سوی برخی‬ ‫افراد را چگونه ارزیابی می کنید؟‬ ‫به جای تحریم‪ ،‬باید تئاتری ها را تحسین کرد‪ .‬فعالین عزیز این‬ ‫حوزه کسانی هستند که در جبهه فرهنگی‪ ،‬در خط مقدم درحال‬ ‫ایستادگی و مقاومت هستند‪ .‬اما چه فایده‪ .‬با این شرایط بد اقتصادی‬ ‫شنبه ‪25‬تیر‪ 1401‬شماره ‪1240‬‬ ‫‪5‬‬ ‫چند درصد از مردم اولویت شان دیدن تئاتر است؟ بنابراین من به‬ ‫عموم مردم حق می دهم و به همین دلیل اســت که تئاتر هنری‬ ‫بورژوایی شده و محدود به یک سری مخاطب خاص و قشر هنرمند‬ ‫دوست شده است‪ .‬شاید مردم با توجه به فشارها عکس العمل های‬ ‫مناسبی نســبت به هنرمندان در این دوره نداشته باشند‪ ،‬ولی ما‬ ‫که همیشه خود را تریبون واگویه کردن مشکالت مردم در صحنه‬ ‫می دانیم‪ ،‬در این مسیر ثابت قدم ایم و بیشترین دغدغه ما همدردی‬ ‫و همدلی با مردم است‪.‬‬ ‫در طول سال هایی که به فعالیت تئاتر مشغول هستید‪،‬‬ ‫کدام اجرا برای خودتان راضی کننده تر بوده است؟‬ ‫بیشتر نمایش های که در عرصه نمایش سنتی و ائینی با پدرم‬ ‫کار کرده ام بسیار ارزشــمند و لذت بخش بوده است‪ .‬عالوه بر ان‬ ‫اخیرا تئاتری در فضای کودک به صورت تک پرسوناژ داشتم با نام‬ ‫«حیات خانه ما» که برگزیده جشنواره بین المللی کودک و نوجوان‬ ‫شد‪ ،‬این نمایش به لحاظ سبک اجرایی و پرداخت بسیار پیچیده بود‪.‬‬ ‫در مدت ‪50‬دقیقه اجرا می بایست خودم به تنهایی با انجام تردستی‪،‬‬ ‫اجرای موسیقی‪ ،‬عروسک گردانی و بازیگری نمایش را پیش می بردم‬ ‫که در نهایت برای این نمایش هم جایزه موسیقی و هم جایزه اول‬ ‫نقش مرد را گرفتم‪ ،‬از نظرم این نمایش بسیار پخته و خوب از کار‬ ‫درامد که در مقاطع مختلف زمانی اجراهای متعددی از ان را بر روی‬ ‫صحنه بردم این کار محصول سال ‪ 1398‬است که از ان سال تا االن‬ ‫بی وقفه درحال اجرای ان هستیم‪.‬‬ ‫بزرگترین مصائبی که فعالین تئاتر با ان دست به گریبان‬ ‫هستند درحال حاضر چیست؟‬ ‫مشخصا مشکالت اقتصادی اســت‪ .‬که مساعدت های حمایتی‬ ‫دولت چه در بیمه کردن و صندوق هنرمندان‪ ،‬تا به حال نتوانسته‬ ‫پاسخگویی نیازهای اولیه این عزیزان باشد‪ .‬دوستان فعال در این‬ ‫حوزه همچنان در امرار معاش روزمره خود با مشــکالت عدیده ای‬ ‫مواجه هستند‪ .‬در صورتی که در کشورهای پس رفته در همسایگی‬ ‫ایران مانند تاجیکستان برای بازیگر تئاتر و فعاالن فرهنگی حقوق‬ ‫ثابت تعریف کرده اند‪ .‬در صورتی که تئاتری های فعال در ایران برای‬ ‫امرار معاش به شــغل هایی مانند رانندگی اسنپ‪ ،‬پیک موتوری و‬ ‫شاطر شدن در نانوایی روی اورده اند‪ .‬همین باعث شده است که ‪50‬‬ ‫درصد از دوستان تئاتری از کار صحنه ای گریزان باشند‪.‬‬ ‫علت ماندن بقیه دوستان در این حوزه چیست؟‬ ‫ایجاز صحنه‪ ،‬اینکــه ما یک کاراکتــر را ارام ارام در درون خود‬ ‫پرورش داده و خلق می کنیم و چندین ماه یا چند سال با ان زندگی‬ ‫می کنیم‪ ،‬و روی صحنه ان را به نمایش می گذاریم و انرژی مضاعفی‬ ‫که در اوج غم و ناراحتی و سختی از مردم می گیریم‪ ،‬صحنه تئاتر‬ ‫معجزه ای اســت که بازیگر درحین اجرا تمام مشکالت جسمی و‬ ‫روحی خود را برای چند ســاعت در ان کامال فراموش می کند تا‬ ‫هنرش را در بهترین شکل در برابر دیدگان مخاطب به اجرا بگذارد‪.‬‬ ‫صحنه هایی که قطعــا در حافظه ذهنی و عاطفــی مخاطب هم‬ ‫تاثیرگذار و مانا است‪ .‬اما از نظر من این مصادیق زیبا تضمین مانایی‬ ‫هنر تئاتر در ایران نیست‪.‬‬ ‫چه راهکاری را برای حفظ هنر نمایش در ایران پیشنهاد‬ ‫می کنید؟‬ ‫راهکاری وجود ندارد‪ ،‬چرا که تصمیم گیری درباره از بین رفتن‬ ‫تئاتر اخذ شده است و بیشتر نمایش ها به صورت سفارشی و شمایلی‬ ‫درحال فعالیت هستند‪ .‬کما اینکه راه اندازی سالن های خصوصی در‬ ‫سطح شهر به این امید بود که تئاتر مردمی و نه دولتی با حمایت خود‬ ‫مردم اداره شــود که درحال حاضر همه ان سالن ها به جز شهرزاد‬ ‫بسته شده اند‪ .‬درصورتی که تاثیر هنر در هر دوره برای فعالیت های‬ ‫اگاهی بخش غیرقابل انکار است‪ .‬اسیب تئاتر امروز هم اماده شدن‬ ‫نمایش های است که با چند چهره مطرح و بلیت های گران قیمت‬ ‫همان مخاطبان بورژوایی خود را دارند‪.‬‬ ‫از عناصر معنا بخشی که بازی در نمایش عقاب برای تان‬ ‫داشته بگوئید؟‬ ‫تئاترعقاب داستان استادی است که با مرگ هنری خود در شرایط‬ ‫امروزی مواجه است‪ .‬او ابتدا تصمیم می گیرد که با ادامه دادن مسیر‬ ‫خود هرچند کالغ وار‪ ،‬در ارتفاع کم و طوالنی مدت کارش را ادامه‬ ‫دهد‪ .‬اما در ادامه با جنگ درونی با خودش‪ ،‬رویه خود را کمافی السابق‬ ‫حفظ می کند‪ ،‬یعنی عقابی که در مدت کوتــاه زندگی اش در اوج‬ ‫پرواز می کند‪ .‬این نمایش تلنگری است برای همه ما که در انتخاب‬ ‫مسیرهای پیش رو‪ ،‬با تعمق بیشتری گام برداریم‪ .‬این نمایش دو‬ ‫داســتان موازی را هم زمان پیش می برد در روایت اول نقش کالغ‬ ‫را دارم و در روایت بعدی نقش شــاگرد خامی را دارم که تمایل به‬ ‫زندگی کالغ وار دارد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫شنبه ‪25‬تیر‪ 1401‬شماره ‪1240‬‬ ‫داوران جشنواره تئاتر ایثار معرفی شدند‬ ‫هفتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار که در استان یزد برگزار می شود‪ ،‬هیات داوران بخش صحنه ای و‬ ‫خیابانی خود را معرفی کرد‪ .‬هفتمین جشــنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری فرهاد مختاری مدیرکل امور‬ ‫هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران که از ‪ ۲۶‬تا ‪ ۲۹‬دی در استان یزد برگزار می شود دارای ‪ ۲‬بخش تئاتر‬ ‫صحنه ای و تئاتر خیابانی است‪ .‬در بخش تئاتر صحنه ای این جشنواره‪ ،‬ناصر اقایی‪ ،‬شهرام زرگر و فرهاد‬ ‫قائمیان به عنوان اعضای هیات داوران این بخش به ارزیابی ‪ ۱۳‬اثر حاضر در بخش صحنه ای می پردازند‪.‬‬ ‫همچنین در بخش تئاتر خیابانی جشنواره نیز‪ ۱۸ ،‬اثر حاضر در این بخش توسط حمید کاکاسلطانی‪،‬‬ ‫امیرحسین شفیعی و سعید نجفیان مورد ارزیابی قرار می گیرند‪/.‬صباخبر‬ ‫طلسم کنسرت ها شکست!‬ ‫امید جهان از خوانندگان موسیقی پاپ ایران شامگاه روز دوشنبه بیست و ششم دی ماه بعد از مدت ها‬ ‫سکوت در اجراهای زنده موسیقی به مناسبت هفته بزرگداشــت مقام زن و روز مادر روی صحنه رفت‪.‬‬ ‫برگزاری این کنسرت موسیقی در حالی صورت گرفته که طی ماه های گذشته غیر از چند اجرای ارگانی‬ ‫و سازمانی و مرتبط با رویدادهای ملی موسیقایی‪ ،‬کنسرت دیگری برای مخاطبان اجرا نشده بود‪ .‬امید‬ ‫جهان در این کنسرت قطعاتی از موسیقی محلی و اقوام را اجرا کرد که بیشترین قطعات ان از موسیقی‬ ‫جنوب کشور بود‪ .‬باید دید ایا طی روزهای اینده طلسم برگزار نشدن کنسرت ها که از چهار ماه گذشته‬ ‫رنگ باخته بود با برگزاری این کنسرت در تاالر وحدت شکسته خواهد شد یا خیر؟‪/‬مهر‬ ‫معرفینمایش هایبخشبین الملل‪،‬‬ ‫جشنوارهتئاترفجر‬ ‫چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با حضور نمایش هایی از کشورهای اسپانیا‪ ،‬اردن‪،‬‬ ‫عمان‪ ،‬روسیه‪ ،‬برزیل‪ ،‬عراق و ‪ ...‬برگزار می شود‪.‬‬ ‫بر اساس جدولی که در نشست خبری روز گذشته ‪ 27‬دی ماه در اختیار رسانه ها قرار‬ ‫گرفت‪ ،‬اسامی نمایش های بخش بین الملل این دوره از جشنواره به شرح زیر است‪:‬‬ ‫«کمدی الهی» به نویســندگی و کارگردانی حافظ خلیله از کشور تونس که در تاالر‬ ‫وحدت روی صحنه می رود و «لیزای بیچاره» به نویسندگی و کارگردانی مارک روزوسکی‬ ‫از کشور روسیه نیز در همین تاالر اجرا دارد‪.‬‬ ‫«طلقه الرحمه» به نویسندگی و کارگردانی محمد موید از عراق در تاالر اصلی مجموعه‬ ‫تئاتر شهر به صحنه خواهد رفت‪ .‬عراق در این دوره از جشنواره نمایش دیگری با نام «امل»‬ ‫نوشته و کار جواد اسدی دارد‪« .‬هملت» به کارگردانی ارا یرناجاکیان از کشور ارمنستان در‬ ‫تاالر اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود‪« .‬بی وطن» به کارگردانی لنرسون پولونینی‬ ‫از کشور برزیل نیز در همین تاالر روی صحنه می رود‪.‬‬ ‫«شنل» نوشته نیکالی گوگول و کار یوسف رایشل گاوز از کشور روسیه در تاالر اصلی‬ ‫تئاتر شهر اجرا خواهد شد‪« .‬لومیر» به نویســندگی و کارگردانی تکسما مونوز از کشور‬ ‫اسپانیا دیگر نمایش بخش بین الملل است که در این تاالر روی صحنه می رود‪.‬‬ ‫«قطار ناقوره» به نویسندگی و کارگردانی ایاد الریمونی از اردن نیز یکی دیگر از اجراهای‬ ‫بخش بین الملل است‪« .‬مدق الحناء » نوشته و کار یوسف البلوشی از عمان‪ ،‬دیگر نمایش‬ ‫خارجی جشنواره است که در تاالر اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود‪/.‬ایسنا‬ ‫«لبخند اشک» روانه بازار نشر شد‬ ‫مجموعه دوجلدی «لبخند اشک» به قلم فهیمه سادات موسوی‬ ‫توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و روانه بازار نشر شد‪ .‬مجموعه‬ ‫دوجلدی «لبخند اشک» نوشته فهیمه سادات موسوی شامل خاطرات‬ ‫خواهران چهل نفر از شــهدای معاصر و شــاخص جهان اســام؛ از‬ ‫کشورهای ایران‪ ،‬لبنان‪ ،‬ســوریه‪ ،‬عراق و افغانستان‪ ،‬به تازگی توسط‬ ‫انتشارات شهید کاظمی منتشر و روانه بازار نشــر شده است‪ .‬دراین‬ ‫مجموعه دو جلدی که در هشــت بخش‪ :‬تحت عنوان شهدای دفاع‬ ‫مقدس‪ ،‬شهدای انقالب‪ ،‬شهدای ترور‪ ،‬شهدای مدافع حرم‪ ،‬شهدای‬ ‫سالمت‪ ،‬شهدای امنیت‪ ،‬شهدای مقاومت و شهدای منا تنظیم گردیده‬ ‫است؛ خاطرات از تولد شــهدا تا ماجراهای بعد از شهادت به صورت‬ ‫داستان های جذاب نوشته شده است‪ .‬دراین کتاب خاطرات خواهران‬ ‫شهدایی چون ابراهیم هادی‪ ،‬حاج ابراهیم همت‪ ،‬شهیدان زین الدین‪،‬‬ ‫شهیدان جهان ارا‪ ،‬شهید شیرودی و‪ ...‬به چشم می خورد‪ .‬این کتاب در‬ ‫قطع رقعی و ‪ ۱۰۴۰‬صفحه عرضه شده است‪/.‬صباخبر‬ ‫«یاد حبیب» در حوزه هنری‬ ‫نمایشگاه نقاشی و پوستر «یاد حبیب» که رویدادی هنری در‬ ‫گرامیداشت یاد حبیب اهلل صادقی اســت با رونمایی از اخرین اثر‬ ‫وی با عنوان «نازنین بانوی دوعالم» در گالری ابوالفضل عالی حوزه‬ ‫هنری افتتاح شد‪ .‬ایین افتتاح این نمایشگاه با رونمایی سردیس‬ ‫زنده یاد حبیب اهلل صادقی که توسط نادر قشقایی ساخته شده‪ ،‬اغاز‬ ‫و با حضور گرم و صمیمی اهالی هنر و مسئوالن هنری کشور ادامه‬ ‫پیدا کرد‪ .‬در این نمایشــگاه اثر ناتمام حبیب اهلل صادقی با عنوان‬ ‫«نازنین بانوی دو عالم» برای نخستین بار در کنار ‪ ۳۲‬اثر از دیگر‬ ‫هنرمندان‪ ،‬در معرض دید عالقه منــدان و بازدیدکنندگان قرار‬ ‫گرفت‪ .‬در این مراسم مستند پرتره «هنرمند واحد ‪ »۵‬به کارگردانی‬ ‫محمدصالح حجت االسالمی اکران شد که روایتی از زندگی هنری‬ ‫و حرفــه ای زنده یاد حبیــب اهلل صادقی‪ ،‬نقــاش‪ ،‬منتقد هنری‪،‬‬ ‫کاریکاتوریست مطرح کشور اســت و در مرداد امسال دار فانی را‬ ‫وداع گفت‪ .‬این نمایشگاه تا ‪ ۵‬بهمن ماه ادامه خواهد داشت‪/.‬صباخبر‬ ‫کشف مقبره های دو هزارساله در چین‬ ‫باستان شناســان با کاوش در چین ‪ ۲۱‬مقبره باســتانی متعلق‬ ‫به دودمان «هان» را کشــف کردند‪ .‬باستان شناسانی که در حوالی‬ ‫کوهپایه ای واقع در چین مشــغول کاوش بودند ‪ ،‬بقایای ‪ ۲۱‬مقبره با‬ ‫قدمت دو هزار سال را کشف کردند‪ .‬با توجه به وجود اثار باستانی نفیس‬ ‫در این مکان‪ ،‬گمان می رود که این مقبره ها سلطنتی باشند‪.‬‬ ‫این مجموعه مقبره های دو هزار ساله در محوطه باستان شناسی‬ ‫به نام «چانگشا» واقع در هزار کیلومتری جنوب غربی «شانگهای»‬ ‫کشف شده اند‪ .‬کشف شده اند‪ .‬پادشاهی باستانی «چانگشا » در سال‬ ‫‪ ۲۰۳‬یا ‪ ۲۰۲‬پیش از میالد تاسیس شده بود و بزرگترین و قدیمی ترین‬ ‫پادشاهی در امپراتوری «هان » چین محســوب می شود‪ .‬در جریان‬ ‫کشف این ‪ ۲۱‬مقبره بیش از ‪ ۲۰۰‬اثر تاریخی و در یکی از این گورها‬ ‫مجموعه ظروف سفالین به قدمت دو هزار سال نیز کشف شده است‪.‬‬ ‫محققان با بررسی دقیق این ‪ ۲۱‬گور دریافتند که یک خانواده سلطنتی‬ ‫در کنار هم در این گورستان باستانی دفن شده اند‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫شنبه ‪25‬تیر‪ 1401‬شماره ‪1240‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫نماینده ملت‪ ،‬روی صحنه تئاتر‬ ‫نمایش «نماینده ملت» به نویســندگی برانیسالو نوشیچ‪ ،‬ترجمه سروژ اســتپانیان؛ کارگردانی و‬ ‫دراماتورژی نادر نادرپور از روز ‪ ۲۹‬دی ماه در سالن شماره دو پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود‪.‬‬ ‫حسین کرمی‪ ،‬نادر نادرپور‪ ،‬علیرضا (نیما) قربان زاده‪ ،‬مهیار ذوالنوری‪ ،‬سرور ابراهیمی‪ ،‬مهشید گودرزی‪،‬‬ ‫مینو منوچهری نیا‪ ،‬محمدرضا ابراهیمی‪ ،‬ازاده جاوید‪ ،‬میالد زارعی‪ ،‬الهام الهی مهر‪ ،‬مسعود محمودی‪،‬‬ ‫رضا فراهانی‪ ،‬یاشار اینانلو‪ ،‬مهشید دالوری و مهسا اسماعیلی در این اثر هنری به ایفای نقش می پردازند‪.‬‬ ‫عالقه مندان می توانند برای دیدن این نمایش از یکشنبه تا چهارشنبه ساعت ‪ ۱۷:۴۵‬و پنجشنبه و جمعه‬ ‫ساعت‪ ۱۹:۳۰‬به پردیس تئاتر شهرزاد مراجعه کنند‪/.‬ایسنا‬ ‫‪7‬‬ ‫س اقوام ایرانی در تونس‬ ‫برگزاری نمایشگاه لبا ‬ ‫نمایشگاه لباس های اقوام ایرانی از امروز‪ ۲۸‬دی تا یکم بهمن ماه ‪ ۱۴۰۱‬در تونس برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد و رایزنی فرهنگی جمهوری اسالمی ایران در تونس از تاریخ‬ ‫ی تا یکم بهمن ماه ‪ ۱۴۰۱‬به صورت همزمان در دو شهر کشور تونس‪ ،‬دو نمایشگاه برگزار می کند‪ .‬با‬ ‫‪ ۲۸‬د ‬ ‫توجه به استقبال و درخواست کشور تونس این دو نمایشگاه به میزبانی سرشهردار پایتخت تونس صورت‬ ‫می پذیرد‪ .‬در این رویداد فرهنگی‪ ،‬نمایشگاهی به میزبانی سرشهردار پایتخت تونس و همچنین شهرداری‬ ‫شهر گردشگری و ساحلی سوسه‪ ،‬از لباس های اقوام ایرانی و همچنین نمایشگاه معرفی انواع شیرینی ها از‬ ‫شهرهای مختلف ایران در معرض دید اصناف و بازرگانان و دیگر عالقه مندان قرار می گیرد‪/.‬ایسنا‬ ‫در عرصه فرهنگ و هنر هم‬ ‫جاسوس داریم‬ ‫نشست رسانه ای چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر‬ ‫صبح روز گذشته ‪ ۲۷‬دی در تاالر رودکی برگزار شد‪.‬‬ ‫نشست رسانه ای چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر‪ ،‬با‬ ‫حضور کوروش زارعی دبیر جشنواره و کاظم نظری مدیرکل هنرهای‬ ‫نمایشی و همچنین مدیران و دبیران بخش های مختلف جشنواره در‬ ‫تاالر رودکی برگزار شد‪ .‬در ابتدای این مراسم هوشنگ توکلی هنرمند‬ ‫با سابقه تئاتر گفت‪ :‬گزارشی را قبل از کرونا خدمت مقام معظم رهبری‬ ‫ارائه داده ایم و اعالم کردیم ساالنه یک میلیون فارغ التحصیل در عرصه‬ ‫تئاتر داریم که شگفت انگیز است‪ .‬این گزارش پنهان مانده و علیرغم‬ ‫تاکید رهبری در این باره صحبت نشده است‪.‬‬ ‫وی اظهار کرد‪ :‬در انتخاب اقای رئیسی به ریاست جمهوری شاهد‬ ‫حضور و فعالیت جوانان در این عرصه بودیم‪ .‬وقتی هم کوروش زارعی‬ ‫دبیر جشنواره شد خیلی خوشحال شدیم امسال جشنواره خیلی پر‬ ‫بار خواهد بود‪.‬‬ ‫توکلی در ادامه با اشــاره به اعدام علیرضا اکبــری به عنوان یک‬ ‫جاسوس گفت‪ :‬این اقدام گشایشی در حوزه دیدگاه های نظام ایجاد‬ ‫کرد‪ .‬تا دلتان بخواهد از این جاسوس ها در ‪ ۴۰‬سال گذشته داشته ایم‪.‬‬ ‫در عرصه فرهنگ و هنر هم از این جاســوس ها داریم که مورد رصد‬ ‫نیروهای امنیتی هســتند‪ .‬اتفاقات اخیر الفت و همراهی مردم را به‬ ‫خطر انداخته است‪ .‬وی یاداور شد‪ :‬در دوران انقالب کارهای زیادی‬ ‫در حوزه هنر و تئاتر انجام شده است‪ .‬هنرمندان باید وظایف خود را‬ ‫انجام دهند و مخاطب تصمیم می گیرد که به تماشای اثار بنشینند‪.‬‬ ‫این تحریم های بچه گانه و احمقانــه و اهانت هایی که به هنرمندان‬ ‫می شود رفتارهای انارشیستی است‪.‬‬ ‫هوشنگ توکلی در پایان صحبت خود گفت‪ :‬خیلی خوشحالم که‬ ‫شاهد برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر هستم‬ ‫و امیدوارم جوانان اهل تئاتر ما در این جشنواره شرکت کنند و این‬ ‫چراغ را روشن نگه دارند‪ .‬همچنین او تاکید کرد که هنرمندان ما مثل‬ ‫بقیه مردم در فقر زندگی می کنند و باید به ان ها توجه کنیم تا به بی‬ ‫راهه کشیده نشوند‪.‬‬ ‫تئاتر نیاز به حمایت دارد‬ ‫در ادامه کاظم نظــری مدیرکل هنرهای نمایشــی از کوروش‬ ‫زارعی دبیر جشنواره و تمام کسانی که در این چند وقت همراه با این‬ ‫جشنواره بوده اند تشکر کرد که در این شرایط سخت ایستاده اند تا‬ ‫جشنواره باشکوه برگزار شود‪.‬‬ ‫وی در ادامه بر لزوم حمایت از تئاتر تاکید کــرد و گفت‪ :‬نیاز به‬ ‫حمایت از تئاتر هست و اگر این حمایت نشود اتفاقی رخ نخواهد داد‪.‬‬ ‫در ادامه این مراسم کاظم نظری‪ ،‬کوروش زارعی‪ ،‬هوشنگ توکلی‪،‬‬ ‫حسین پرستار‪ ،‬دکتر احمد جوالیی و محمد فیلی برای رونمایی از‬ ‫پوستر بر روی صحنه رفتند و دو پوستر طراحی شده که یکی از انان‬ ‫توسط محمد اسفندیاری و دیگری توسط حسن موسی زاده طراحی‬ ‫شده بود را رونمایی کردند‪/.‬صباخبر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫گرامیداشت بزرگان‪ ،‬گرامیداشت خویشتن است‬ ‫سمیه نجفی خاتونی ‪ -‬سخت اســت در این مقال کوتاه استاد‬ ‫ادیب ایرانی معاصری را خالصه کنم که پیوندگاه هســتی انســان‬ ‫امروز با فرهنگ غنی پارسی کهن اســت‪ .‬اما زادروز او در ‪ 28‬دی ماه‬ ‫که به سان امروز اســت‪ ،‬بهانه ایست که چنگ این حقیر در نوشتار‬ ‫بر پیکر بی مثال او در جرگه ادب و هنر راستین فرود اید‪.‬‬ ‫چه نیک اتفاقی اســت که در دنیای امروز با لمس نام‬ ‫این اســتاد در فضاگاه های مجازی مفتخر به اشنایی‬ ‫از او می شــویم‪ .‬جملگی در همین ابتدا معترف ام که‬ ‫امکان شناســایی او در این مقــال نخواهد گنجید و‬ ‫به خواننده عزیز این نوشتار عارضم که پس از پایان‬ ‫مطلب برای دســتیابی به رموز هستی و افرینش‬ ‫دوباره از معنای انسان‪ ،‬جســتجوگرانه نام استاد‬ ‫میرجالل الدین کزازی را بکاونــد و از اموزه های‬ ‫ماندگار این اموزگار کهن در زندگی سراسر‬ ‫اشــفته خود چون اکثیری معناساز بهره‬ ‫بجویند‪ .‬او که نوشتن از او سخت است‪،‬‬ ‫چرا که در سخن گفتن در واژه واژه های‬ ‫گزینش شده اش پایبند به سخن گفتن‬ ‫به شیوه اصیل پارسی است‪ .‬از همین رو‬ ‫در این مقال تالش اســت از او چون خود‬ ‫او بگوئیم‪ .‬از کارساز ترین راهبردهای او‪،‬‬ ‫دلباختگی‪ ،‬شیفتگی‪ ،‬خردورزی‪ ،‬شناخت‬ ‫دلی جهان است‪ ،‬نیرویی که او انسان امروز‬ ‫را برای رهایی از منجالب به ان اذین کرده و‬ ‫برای ما در این ره ‪ ،‬توشه ای از جنس مستی‬ ‫و شوریدگی می پاالید‪.‬از نظرگاه او هنرمند‪،‬‬ ‫به سان انسانی است که بندها را برنمی تابد‪،‬‬ ‫هنجارها را در هم ریخته و شگفتی می افریند‬ ‫و از همین رو است که دیگران هنرمند را دیوانه و روان نژند می خوانند‪.‬‬ ‫دکتر میر جــال الدین کزازی به ســال ‪ ۱۳۲۷‬خورشــیدی از‬ ‫خانواده ای فرهیخته به شهر کرمانشاه زاده شد‪.‬‬ ‫دکتر کزازی از اغــاز نوجوانی دل در گرو دنیــای دل انگیز ادب‬ ‫پارسی داشــته و همواره در کار افرینش اثار منظوم و منثور‬ ‫بوده که این عالقه به فرهنگ گران سنگ ایران را از پدر به‬ ‫یادگار ستانده است‪ .‬در سال ‪ ۱۳۴۶‬در دانشگاه تهران‪.‬‬ ‫کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته زبان و ادب‬ ‫پارسی سپری نمود و در سال ‪ ۱۳۶۹‬در ازمون دکتری‬ ‫ادبیات پارســی شرکت جســت و با رتبه ای باال در‬ ‫دانشگاه تهران پذیرفته شد‪ .‬در سال ‪۱۳۷۱‬توانست‬ ‫از پایان نامه خود به نام «رویا ‪ -‬حماســه‪ -‬اسطوره»‬ ‫دفاع کند‪ .‬پای بندی وی به واژگان کهن اما دل نشین‬ ‫پارسی دری پر اوازه و ستودنی است‪ .‬وی از سال‬ ‫‪۱۳۵۴‬تا کنون در شمار دبیران فرهنگ و ادب‬ ‫در این مرز و بوم بوده و هم اینک استاد و عضو‬ ‫هیات علمی دانشــکده ادبیات و زبان های‬ ‫خارجه دانشگاه عالمه طباطبایی تهران‬ ‫است‪ .‬دکتر شــعر نیز می ســراید و نام‬ ‫هنری شعری اش «زروان» می باشد‪ .‬او‬ ‫که با چند زبان اروپایی و از همه بیشتر‬ ‫با فرانسه اشناست و برای گسترش‬ ‫فرهنگ ایران زمین سفرهایی چند‬ ‫به کشورهای مختلف داشته که در‬ ‫دراز مدت ترین ان ها دردانشــگاه‬ ‫بارسلون اســپانیا به تدریس ادب‬ ‫پارسی و ایران شناســی پرداخته‬ ‫است‪ .‬کثرت جوایز و افتخارات بین‬ ‫المللی این ادیب شهیر در کوتاهی این نوشتار نمی گنجد‪ .‬به یادبود و‬ ‫گرامیداشت میرجالل الدین کزاری فرهنگسرایی در شهر کرمانشاه‬ ‫در سال ‪1398‬به نام او نامگذاری شده است که در پی واکنش به این‬ ‫گرامیداشت کزازی گفت‪ :‬اگر مردم شهری نازش خیزان بزرگان شهری‬ ‫را گرامی بدارند‪ ،‬براستی که خویشتن را گرامی می دارند‪ .‬همچنین‬ ‫از ایشان اثار پر شماری در قالب نوشتار(تالیف)‪ -‬برگردان (ترجمه) ‪-‬‬ ‫تحقیق و تصحیح به چاپ رسیده است‪.‬‬ ‫یکی از کتب ایشــان در زمینه خویشتن شناسی‪ ،‬کتابی است که‬ ‫اســتاد ان را گویا ترین جواب به رازاموزی خلقت می داند‪ .‬نام کتاب‬ ‫«دمی بی خویشتن با خویشتن» است که رهنمون این معناست که ما‬ ‫اگر می خواهیم با خود باشیم به ناچار باید خودی خویش را پیش از ان‬ ‫فرو نهاده باشیم تا زمانی که من در چنبره و چیرگی من و تن است خود‬ ‫را نیافته و نشناخته و امکان خودیابی ندارد‪ .‬ما هنگامی خود را می یابیم‬ ‫که از چنبره تن رها شده باشیم در ان مجال است که من خرد پاره و‬ ‫جزئی در ان من فراگیر و شگرف که همه هستی است ادغام می شود‪.‬‬ ‫پس بزرگ ترن بت و شگرف ترین ازمون شکستن من است‪.‬‬ ‫بی شک وجود استادی چون او به هر ایرانی اعتماد به نفس می دهد‪.‬‬ ‫او سوغاتی است که فاصله میان نسل ها را عاشقانه در وحدتی سراسری‬ ‫می پوشاند‪ .‬شــخصیتی به فراخور نمادین و الگویی که فرهنگ ساز‬ ‫اســت‪ .‬او سراســر زندگی خود را به اموزه هایی جاودانه از نمادهای‬ ‫ایرانی و انســانی گمارده و چه خوش خبری است که بزرگانی چون‬ ‫استاد جالل الدین کزازی در میانه ما در همین دوران می زیند‪ .‬کسانی‬ ‫که همواره غرور ملی ایرانی بودن را در تمثیلی از انســان بودن به ما‬ ‫گوشزد می کنند‪ .‬ارمان برگزیده استاد در این روزها این است که بتواند‬ ‫داد انچه را که هست به شایستگی بدهد و به گونه ای باشد که بشاید‬ ‫نامش را انسان نهاد‪ .‬چرا که از نظر جالل الدین کزازی هرکس بر دوپای‬ ‫ایستاده راه می رود انسان نیست‪ ،‬انسانیت به خوی و خیم‪ ،‬به منش و‬ ‫کنش بازمی گردد‪ .‬کامیاری و بخت یاری اش ایدون باد‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!