روزنامه صبا شماره 1356
روزنامه صبا شماره 1356
روزنامه صبا شماره 1356
چهار شنبه| 28دی 18 |1401ژانویه 25 |2023جمادی الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1356صفحه| 5000ناموت|
گفت و گوی صبا با کارگردان و بازیگر نمایش عقاب
مفاهیمـی را بیـان کنیـد
کـه بـه ان اعتقـاد داریـد
پیش فروش بلیت های
جشنواره فیلم فجر بدون نام فیلم
صفحه 3
در عرصه فرهنگ و هنر هم
جاسوس داریم
صفحه 7
گرامیداشت بزرگان
گرامیداشت خویشتن است
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه 25تیر 1401شماره 1240
راوی «دایی جان ناپلئون» درگذشت
هوشنگ لطیف پور دوبلور پیشکسوت دوشنبه شــب در کانادا درگذشت .شهراد بانکی مدیر روابط
عمومی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم از درگذشت هوشنگ لطیف پور دوبلور پیشکسوت
خبر داد و بیان کرد :خانواده هوشنگ لطیف پور گفته اند ،وی دوشنبه شب ۲۶دی ماه در ونکوور کانادا
درگذشته است .لطیف پور از نخســتین مدیران دوبالژ در ایران بود و نقش مهمی در انتخاب و معرفی
برخی از صداهای ماندگار دوبله داشــت که دعوت از پرویز بهرام و منوچهر نوذری از این جمله هستند.
وی گویندگی فیلم «اتللو» ،راوی سریال «دایی جان ناپلئون» و همچنین گوینده متن سریال دلیران
تنگستان بوده است/ .مهر
مدیر رادیو انقالب منصوب شد
رضا کوچک زاده تهمتن برای چهارمین سال به عنوان مدیر رادیو انقالب منصوب شد .علی بخشی زاده
معاون صدای رسانه ملی طی حکمی رضا کوچک زاده تهمتن را به عنوان مدیر این شبکه رادیویی معرفی
کرد .تبیین ارمان ها ،اصول ،ارزش ها و تقویت گفتمان های این انقالب در چهل و چهارمین سالگشت
پیروزی انقالب اسالمی ،مهمترین ماموریت های مدیر رادیو انقالب در دوره تحولی جدید رسانه ملی در
رادیو انقالب است.
رادیو انقالب از شنبه ۱بهمن تا ۳۰بهمن ماه روی موج FMردیف ۹۵.۵مگاهرتز و همچنین برنامه
کاربردی ایرانصدا قابل دریافت است/.مهر
حضور جوان ها امیدوار کننده است
محسن دارسنج با بیان اینکه ورود و ماندن جوان ها به عرصه سینما بیش از کار
حرفه ای نیازمند اخالق حرفه ای است ،توضیحاتی ارائه کرد.
محسن دارسنج چهره پرداز سینما و تلویزیون با اشاره به سهولت ورود به دنیای
سینما گفت :بازار ورود به سینما در هر رشته ای بسیار راحت است ولی ماندگاری
در ان نیازمند مشخصه هایی است که از نظر من بیشتر این مشخصه ها به اخالق
کاری و حرفه ای مربوط است و مابقی ان به کار خوب برمی گردد.
دارسنج در ادامه تاکید کرد :کسانی که در ســینما ورود پیدا می کنند ،اگر
خواستار ماندگاری در این حرفه هستند باید اخالق حرفه ای را که مربوط به این
حوزه است ،قطعا رعایت کند.
این طراح چهره پردازی سینما و تلویزیون که تجربه طراحی چهره پردازی در
فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را هم در
کارنامه خود دارد ،ادامه داد :اینده حرفه ای جوان هایی را که در این عرصه فعالیت
می کنند ،روشن می بینیم .این حضور امیدوار کننده است و قطعا همه چیز خوب
خواهد شد.
دارسنج درباره فعالیت های اخیر خود گفت :این روزها دومین همکاری خود بعد
از «استیگمات» را با مجیدرضا مصطفوی در فیلم سینمایی «بی سر و صدا» پشت
سر می گذارم .همچنین قرار است در جدیدترین اثر سهیل موفق که کاری در
ژانر کودک است همکاری داشته باشم ،ضمن ان که با حضور در سریال «میان بر»
تهمیه میالنی که اکنون مراحل پیش تولید را سپری می کنند ،سومین حضور در
شبکه خانگی را تجربه خواهم کرد/.صباخبر
قصه ای متفاوت از مصائب مردم فلسطین
راکان مایاسی فیلمساز جوان فلسطینی بعد از چند فیلم تحسین
شده کوتاه« ،پاســپورت» اولین ساخته بلند ســینمایی اش را ارائه
می دهد .مایاســی فیلمنامه این درام پرتنش اجتماعی را براســاس
خاطرات شــخصی خود و تجربه های تلخ زندگی در ســرزمین های
اشغالی نوشــته که روایت یکی از مسافران غزه اســت که در سفر به
کانادا در هواپیما می میرد .مرگ این مرد فلسطینی در داخل هواپیما
مشــکالت زیادی به وجود می اورد و مســئوالن خطوط هواپیمایی
تصمیم می گیرند تا جسد او را به غزه برگردانند .هنوز زمانی برای شروع
کار فیلمبرداری این درام ضد صهیونیستی اعالم نشده و مایاسی هم
اکنون مشغول انتخاب بازیگران اصلی فیلم از بین هنرمندان بومی در
نوار غزه است .چند تهیه کننده مستقل اروپایی به عنوان تهیه کننده
با پاسپورت همکاری دارند .پنج فیلم کوتاه این هنرمند فلسطینی طی
شش سال گذشته با اســتقبال محافل هنری و سیاسی فلسطینی و
غیرفلسطینی روبرو شده است/.صباخبر
تاوان بددهنی و نفرت پراکنی در امازون
امازون پــس از نمایش اخریــن برنامه هایی کــه به جرمی
کالرکسون سفارش داده بود ،با وی قطع همکاری می کند .جرمی
کالرکســون به دلیل توهین به مگان مارکل با وجود عذرخواهی
پس از توهین ،نتوانست قراردادش با امازون را حفظ کند و امازون
ظاهرا به همکاری با کالرکسون ادامه نمی دهد .امازون نشان داد از
رفتار کالرکسون خشمگین است و قصد دارد راه خود را از این چهره
جنجالی جدا کند .کالرکسون ماه پیش به دنبال پخش مستندی
با عنوان «هری و مگان» در یادداشتش در ستون روزنامه «سان»
گفته بود مگان را «در سطح یک سلول» می بیند و دلش می خواهد
مردم در خیابان به او بی احترامی کنند ...گفته شده امازون به جز
فصل های بعدی «تور بزرگ» و «مزرعه کالرکســون» در پروژه
دیگری با کالرکسون همکاری نخواهد کرد .به این ترتیب مجری
برنامه «تاپ گر» که قبال از این برنامه بی بی ســی هم اخراج شده
بود ،پس از سال ۲۰۲۴در هیچ برنامه امازون دیده نخواهد شد/.مهر
مرد اهنی و ایده سبز کردن خودروهای کالسیک
رابرت داونــی جونیور مجموعه مســتند جدیدی بــا تمرکز بر
اتومبیل های کالسیک و الودگی محیط زیست ساخته است.
در این مجموعه مستند که با عنوان «اتومبیل های رویایی داونی»
و با حضور این بازیگر مشهور ساخته شــده ۶ ،اتومبیل کالسیک از
کلکسیون اتومبیل هایش را انتخاب کرده تا با استفاده از فناوری مدرن
انها را سازگار با محیط زیست کند و این فرایند را در قالب یک سریال
مستند ارایه کند .این مجموعه که از دیسکاوری پالس بخش جدید و
انالین غول رسانه ای برادران وارنر پخش می شود ،بازیگر نقش «مرد
اهنی» مارول با گروهی از متخصصان اتومبیل مسیری را که باید برای
تغییر این ۶اتومبیل طی کنند ،تصویر کرده اند .داونی گفته هدفش
این است که نشان دهد می توان یکپارچگی خودروهای کالسیک را
حفظ کرد و در عین حال با استفاده از فناوری جدید انها را دوستدار
محیط زیست ساخت .داونی جونیور این مستند را در کمپانی تولید
خودش ساخته است/.مهر صفحه 2
شنبه 25تیر 1401شماره 1240
خرب سیمنا و تلویزیون
پیش فروش بلیت های جشنواره فیلم فجر بدون نام فیلم
پیش فروش بلیت های چهل ویکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی از پایان هفته اول بهمن ماه
اغاز می شود که بلیت ها بدون درج نام فیلم ها به فروش خواهد رسید .با اغاز پیش فروش بلیت های سینماهای
مردمی جشنواره فیلم فجر از هشتم بهمن ماه مخاطبان می توانند براساس جدول بندی های صورت گرفته
اقدام به تهیه بسته های مورد نظر خود کنند و به احتمال زیاد بلیت هایی که پیش فروش می شود فاقد نام
فیلم ها خواهد بود .از نکات دیگر اینکه در این دوره از جشنواره جدول اکران فیلم های بخش های اصلی در
سالن اصحاب رسانه هم بدون برگزاری ایین قرعه کشی نهایی می شود و برهمین مبنا ترکیب و زمان بندی
اکران فیلم ها در سینماهای مردمی هم تا زمان پیش فروش بلیت ها معین نخواهد بود/.مهر
امسال دو مناسبت ملی و دینی یعنی تعطیالت
نوروز و ماه مبارک رمضان با هم همزمان شده اند.
در سومین روز ســال نو ،هموطنان مان همگام با
مسلمانان جهان به اســتقبال ماه مناجات و روزه
داری می روند و خودشان را برای یک ماه عبادت و
بندگی خالصانه اماده می کنند .امسال با توجه به
همزمانی نوروز و ماه رمضان ماموریت تلویزیون
سبک تر شده است .هر ســال انتن هر شبکه در
نوروز و ماه رمضان به دو ســریال نیاز داشت اما
امسال با یک سریال ماموریت سیما انجام می شود.
نسخه سریالی فیلم «موقعیت مهدی» در
شب های قدر
شبکه یک برای نوروز و ماه رمضان سال ۱۴۰۲
دو ســریال را برای پخش در نظر گرفته اســت.
سریال اصلی این شبکه فصل چهارم سریال نون
خ به کارگردانی سعید اقاخانی است که همزمان
با شروع سال نو روی انتن می رود و پخش ان در
ایام ماه رمضان نیز ادامه پیدا می کند .پخش این
سریال کمدی در شب های قدر به مدت پنج شب
متوقف می شود .شــبکه یک در این ایام احتماال
مینی ســریال عاشــورا را روانه انتن می کند که
نسخه سریالی فیلم موقعیت مهدی به کارگردانی
هادی حجازی فر است.
سریال«عاشورا» از محصوالت سیما فیلم است
که در زمان تولیــد تهیه کنندگی ان را ابوالفضل
صفری برعهده داشت ،اما در ادامه تهیه کنندگی
پروژه به حبیب اهلل والی نژاد واگذار شــد .در این
سهم مناطق کم برخوردار در المپیاد فیلمسازی
مصطفی نظری زاده فیلمساز و دبیر علمی ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور به ارائه توضیحاتی
درباره این رویداد پرداخت .نظری زاده گفت :ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در حال حاضر در
مرحله انتخاب اولیه اثار قرار دارد و در این دوره اثار متنوعــی در دو بخش «ایده» و «فیلم» از جای جای
کشور به دبیرخانه رسیده و سهم مناطق کم برخوردار از اثار نیز بسیار زیاد است .وی با اشاره به مشخصه های
المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور توضیح داد :یک ویژگی مهم المپیاد فیلمسازی نوجوانان سروکار داشتن
با نوجوانانی است که می توانند در اینده ای دور یا نزدیک فیلمسازان و نویسندگان خوب سینما باشند .این
المپیاد به همت بنیاد سینمایی فارابی از ۳۰دی تا سوم بهمن ۱۴۰۱در تهران برگزار می شود/.مهر
سریال های انتن نوروز و ماه رمضان تلویزیون
سریال موقعیت گردان عاشورا در جنگ تحمیلی
به فرماندهی شهید مهدی باکری روایت می شود و
هادی حجازی فر عالوه بر کارگردانی نقش شهید
مهدی باکری را هم در ان بازی می کند.
فصل چهارم «نون خ» پس از
یک سال غیبت
پیش تولید فصل چهارم مجموعه نون خ اواخر
خرداد امســال به کارگردانی ســعید اقاخانی و
تهیه کنندگــی مهدی فرجی اغاز شــد .تاکنون
سه فصل از مجموعه نون خ به کارگردانی سعید
اقاخانی برای شبکه اول ساخته شده است .سعید
اقاخانی مانند فصول گذشته عالوه بر کارگردانی
ایفاگر نقش نورالدین خانزاده است .در کنار او هدیه
بازوند ،یداهلل شادمانی ،صهبا شرافتی ،سید علی
صالحی و ...بازی دارند .فصل چهارم سریال «نون
3
خ» ابان ماه در منطقــه خجیر تهران وارد مرحله
تصویر برداری شد.
«اقای قاضی» به فصل دوم می رسد
سریال «اقای قاضی» داســتان قضاوت های
یک قاضی در دادگاه را روایــت می کند که تمام
موضوعات مطرح شــده در ان بر اساس واقعیت
اســت .این ســریال با هنرمندی بهــزاد خلج،
کارگردانی سجاد مهرگان و تهیه کنندگی احمد
شفیعی روی انتن شبکه دو سیما رفته است.
سجاد مهرگان کارگردان سریال اقای قاضی به
تشریح سری جدید این مجموعه پرداخته و گفت:
ما در سری اول مشکالت بودجه ای داشتیم اما با
این حال این سریال به خاطر قصه گویی توانست
مخاطب زیادی را جلب کند و امیدواریم در سری
جدید بتوانیم مخاطب بیشتری داشته باشیم.
وضعیت شاید زرد شود
فصل ســوم وضعیت زرد هم ممکن است در
جدول پخش نوروزی شــبکه دو قرار بگیرد .در
فصل اول وضعیت زرد شاهد داستانی بودیم که
محوریت ان اخراج یک مهندس طراح سانتریفیوژ
از سازمان انرژی اتمی بود و داستانک های دیگر
حول محور این قصه می گشت .بیان موضوعاتی
با درون مایــه اجتماعی ،اقتصــادی و مجازی با
زبان طنز نیز در بطن داستان های این سریال قرار
داشت .مهران رجبی ،مریم سعادت ،زین العابدین
تقی پور ،بهار داورزنی ،حســام خلیل نژاد ،ارش
ماهان کیا و مهدی رضایــی بازیگران اصلی فصل
دوم این سریال بودند.
«رستگاری» ده نمکی در شبکه سه
سریال ۳۰قسمتی رســتگاری در گونه (ژانر)
ماورایی به تهیه کنندگی و کارگردانی مســعود
ده نمکی احتماال ایام نوروز از شــبکه سه پخش
شود .متن این سریال توسط حسن وارسته نوشته
شده است .نام وارســته در نگارش سریال هایی
چون پایتخــت ،دودکش ،علی البــدل ،دیوار به
دیوار و بچه مهندس به چشــم می خورد و حاال
طراحی و سرپرستی فیلمنامه ،در سریال ماورایی
«رستگاری» به کارگردانی مســعود ده نمکی را
عهده دار شده است.
رســتگاری در گونه ماورایی و معناگرا ساخته
می شود و می تواند خاطره اثاری چون اغما و روز
حسرت سیروس مقدم را زنده کند/.ایرنا صفحه 3
4
شنبه 25تیر 1401شماره 1240
پرونده
مفاهیمـی را بیـان کنیـد کـه بـه ان اعت
عقاب نمایشی تلفیقی از سبک عروسکی است که با قطعاتی از شعر استاد خانلری و طراحی صحنه ساده و موسیقی زنده این روزها
فرهومند ناظریان
درسالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه ،اجرا می رود .کارگردان و نویسنده این اثر ناصر اویژه است و تهیه کنندگی ان
گفت و گو
را علی یعقوب زاده برعهده دارد .امیرحسین انصافی ،شاهین گلکار و ناصراویژه بازیگران این اثر نمایشی را تشکیل می دهند .این
نمایش که از نهم دی ماه هر شب روی صحنه می رود ،روایت استاد صمیمی کارگردان مطرح تئاتر است که به بیماری سختی دچار شده و تصمیم دارد
اخرین اثر هنری گروه خود را در فضای یک پارک برای تماشاگران اجرا کند .او اجرایش را براساس شعر عقاب سروده استاد پرویز ناتل خانلری اماده
کرده است؛ اما در طول اجرا اتفاقاتی پیش می اید که مسیر نمایش را تغییر می دهد .خبرنگار صبا گفتگویی با ناصراویژه کارگردان و امیرحسین
انصافی بازیگر نمایش عقاب داشته است که در ادامه می خوانید.
ناصر اویژه:
ازادگی درس بزرگ عاشورا در قیام امام حسین(ع) است
از سابقه کار خود در تئاتر بگوئید؟
سال های اولیه ورودم به تئاتر از 8سالگی با بازیگری تئاتر اغاز
شد ،در طول سه دهه است که فعالیت های مختلف و متنوعی را حوزه
تصویر و نمایش دارم .تهیه مجموعه های تلویزیونی در حوزه کودک،
بازیگری تئاتر ،و تئاترهای زیــادی از جمله نمایش عموی عجیب
بزرگ من ،شاپرک ها در خیابان ،مش مش قلی خان و شب طوالنی
یلدا و ...را کارگردانی کرده ام .البته چندین سال است که در فضای
بزرگسال هم فعالیت می کنم ،نمایش نازخاتون و اخرین کار نمایش
عقاب که نویسندگی ،کارگردانی و بازیگری در ان را به عهده داشتم.
مشاوره هنری نمایش عقاب ،همسرم بودند که تشکر ویژه از ایشان
را برای این همراهی دارم.
نمایش عقاب را با چه ایده و مضمونی برای صحنه تئاتر
پرورش و اماده کرده اید؟
نمایش عقاب ،ادای دین من به شعر عقاب از پرویز خانلری است.
این شعر بیش از 50سال عمردارد ،و با مضمون ازادگی و شرافت
انسانی در نگاهی سمبلیک و نمادین است که از تقابل زندگی کوتاه
و با شرافت عقاب ،با زندگی طوالنی و بارذالت کالغ سخن می گوید.
نمایش در انتها این مفهوم را در چشم خواننده تصویر می کند که
بدون قضاوت کدام روش از زندگی را انتخاب خواهند کرد .سال ها
بود که نمایشی کردن این شعر در ذهنم بود و در زمانی که فراخوان
تئاتر عروسکی منتشر شــد ،این نمایش را اماده کردم که منتخب
بخش ویژه این فستیوال شــد .برای اجرای عموم تغییراتی را در
ساختار اجرایی لحاظ کردم .در واقع مفهوم و عمق این شعر مرا وادار
به تولید این اثر کرد .نمایش عقاب نگاهی امروزی به این شعر کهن
است که در دو روایت موازی پرداخت شده است روایت اول زندگی
یک استاد در مواجه با پیشنهاد ساخت اثر سفارشی و انتخاب نهایی
اوست ،و روایت بعدی پردازش اشــعار پرویز خانلری با عروسک و
اوازی است.
از چه المان های نوگرایانه ای در اجرای این نمایش استفاده
کرده اید؟
این کار در سبک زنده و عروسکی اماده شده است .تغییر دکور
صحنه به صورت خالقانه جلوی چشم تماشاگر اتفاق می افتد که
یکی از امتیازات نوگرایانه در این اثر محســوب می شود .تغییرات
دکوری واضح ،و استفاده از ابزارهای ساده که در هماهنگی با شکل
نمایش اســت و همچنین به کارگیری موسیقی زنده با استفاده از
بازیگر نوازنده ها که از برجستگی های دیگر نوگرایانه در این نمایش
بوده است .در صحنه هایی از این نمایش که بازیگران ساز می زنند و
می خوانند بسیارمورد اقبال تماشاگر بوده است .کل 81بیت شعر
عقاب در این نمایش به صــورت اوازی روی صحنه اجرا می رود به
این شکل اثر شعری عقاب را به طور کامل بدون هیچ دخل و تصرفی
اجرا کرده ایم .چرا که شنیدن این اشعار کهن به همان شکل زبان
فاخر پارسی برای تماشاگری تازه است .وظیفه ما خوانش درست و
تصویر سازی از این شــعر برای فهم معنای بیشتر ان بود که اتفاق
افتاد .سبک پردازی دیالوگی این نمایش هم در دونوع متفاوت نظم
و نثر پرداخته شد.
نمایش عقاب در چه مدت زمانی تولید و اماده اجرا شد؟
از تابستان 1401شروع کردم ،نگارش متن یک ماه طول کشید
و در طول چند ماه با تغییرات ،مقطعی برای شــرکت در جشنواره
عروسکی اماده شد.
رســالت تئاتر و هنرمندان درحوزه تئاتر را در این بازه
زمانی چه می دانید؟
در این بازه زمانی الزم اســت هنرمندان مفاهیمی را بیان کنند صفحه 4
پرونده
تقـاد داریـد
که به ان اعتقاد کامل دارند .درنمایش عقاب همزمانی این مفاهیم
با شرایط حاضر برایم مهم بود به همین خاطر ان را در اجرای عموم
با مردم به اشتراک گذاشــتم .در این نمایش من از شرایط سخت
گرانی ،و بدون مسکن بودن اساتید هنری و بیکاری هنرمند گفته و
درپایان همه این ها را به شرافت و ازادگی انسانی پیوند می زنم .به این
منظور که حرف دل مخاطب را روی صحنه با بلندترین صدای رسای
هنری فریاد بزنم .مضمون نمایش عقاب فریاد فروخورده ای بود که
نیاز داشتم ان را به گوش مردم برسانم ،چنانچه من هم مانند بعضی
هنرمندان در شرایط حاضر حرفی برای گفتن نداشتم سکوت اختیار
کرده و نظاره گر شرایط بودم.
ارتباط مخاطبان با نمایش عقاب چگونه بود؟
بدون اغراق می گویم که تماشاگرانی داشتم که بعد از تماشای
این نمایش به من گفتند که با دیدن این نمایش حال شــان خوب
شده است؛ و این برای من بسیار جذاب بود .چرا که ما در هر شرایطی
که باشیم شرافت و ازادگی انسانی را نباید پایمال کنیم .ازادگی و
ازادمردی درس بزرگ عاشورا در قیام امام حسین(ع) است .و این
مفاهیم تاریخ مصرف ندارند و در هر دوره ای به تناســب باید این
اموزه های اخالقی را در جامعه به هر وسیله ای نشر دهیم.
ایا در بازبینی اثر و مراحل اخذ مجوز برای اجرا به مشکل
برخوردید؟
خیر ،خوشبختانه در بازبینی هیچ مشکلی نداشتیم ،حتی کلمه
یا صحنه ای از این نمایش را حذف و یا اضافه نکردند .اتفاقاً عزیزی که
معمم هم بودند در هیئت شورای نظارت خیلی از کار استقبال کردند
و خوشحال بودندکه این مضامین روی صحنه تئاتر گفته می شود.
توصیه تان برای کسانی که از فعالیت در حوزه نمایش نا
امید شده اند چیست؟
من توصیه ای برای هیچ کس جز خودم ندارم .حتی به همسر و
دخترم هم نمی توانم توصیه کنم که در جبهه ای که اینده اش معلوم
نیست بجنگند .هرکس بسته به شرایط خود باید این تصمیم مهم
را بگیرد .به جای توصیه می توانم ارزو کنم که حال مردم مان خوب
شود و روزگار بهی داشته باشند .و ملتمسانه از خداوند انچه را که
خوب است برای مردم سرزمینم ،طلب کنم.
نمایش عقاب را به چه کسی تقدیم می کنید؟
به کســانی که در راه ازادگی و شــرافت انســانی تالش یا گام
برمی دارند ،تقدیم می کنم.
امیر حسین انصافی:
به جای تحریم! باید تئاتری ها را تحسین کرد
از سابقه هنری خود در تئاتر بگوئید؟
دو دهه است که به کار هنری مشغول هستم .از ابتدا با فعالیت های
تئاتری ،در ادامه به رادیو رفتم و درحال حاضر در تلویزیون شبکه
پویا و تهران در بخش کودک برنامه اجرا می کنم .اما بهرحال شروع
فعالیت و خاستگاه هنری فعالیت هایم در تئاتر است و از کودکی در
صحنه تئاتر نفس کشــیده ام .تا االن 32اثر هنری در صحنه تئاتر
اجرا برده ام و در چندین جشنواره و رویداد هنری حضور داشتم که
ماحصل ان جوایز متعددی از جشنواره فجر ،جشنواره تئاتر مریوان،
جشنواره کودک و نوجوان همدان و جشنواره ماه است .تحصیالتم
در شاخه ادبیات بوده است به همین خاطر با نویسندگی هم بیگانه
نیستم .کار بازیگر را به صورت تجربی در محضر اساتیدی همچون
پدرم جواد انصافی ،فروغ مقدم ،ناصر یکــه ،عبدالرضا اکبری و ...
اموزش دیده ام.
پس در حال حاضر به صورت هم زمان هم کار تصویر انجام
می دهید و هم صحنه؟ با این حال تداخلی میان فعالیت در
این دو رسانه برای تان بوجود نیامده است؟
معموالً پروژه های تصویر تایم های باالتری دارد .مث ً
ال شاید 6الی
8ماه درگیر یک کار تصویری شوم اما چون دغدغه اولم کار نمایش
و تئاتر اســت ،از همان ابتدا با تهیه کننده توافق می کنم که اگر به
اجرای تئاترم خدشه ای وارد نشود در گروه حضور خواهم داشت و
خوشبختانه می پذیرند.
با توجه به شرایط این چند ساله که کارکردن در حوزه
نمایش بسیار سخت و ناشــدنی بوده است ،چه شد که بر
استمرار حضورتان در صحنه تئاتر ثابت قدم بوده اید؟
غریب به 4سال است که تئاتر در شرایط بحرانی است این دوره به
قبل از دوران کرونا برمی گردد که تا حال حاضر هم ادامه دارد .در این
چند سال ما ریزش شدید تماشاگر داشتیم و شرایط بد اقتصادی،
با وجود مساعدت های انجمن نمایشی که سعی به کمک دارد هم،
کارگشا نبوده است ،به دلیل انکه ،اجرا بردن یک تئاتر مخارج جانبی
زیادی دارد که در تورم همه چند برابر شــده است؛ در صورتی که
کمک هزینه های حمایتی هیچ افزایشی نداشته اند .در نتیجه تولید
یک کار خوب عمال ناشدنی است و بیشتر اجراها با کمترین هزینه ها
در حالت بلک باکسی و با پرسوناژهای کمتر اجرا می رود .در اصل
تئاتر رو به زوال است و تنها شکل و شمایل اش را حفظ کرده است.
از نظر من این خواسته خود کارگزاران تصمیم گیرنده در این حوزه
ن ببرند.
هم هست که تئاتر را از بی
مردم چه؟ ان ها هم در زوال این هنر نقش دارند؟
مردمی که در خرید روزمره زندگی خود درمانده اند ،بسته خرید
فرهنگی تئاتر باید اولویت چندم شان باشد؟! هزینه خرید یک بلیط
نمایش از 80هزارتومان به باال تخمین زده شده است .خود من هم
که از همین خانواده هستم برای دیدن اجرای همکاران هنرمندم
یک خط درمیان حضور پیدا می کنم.
عدم استقبال مردم با توجه به شرایط اقتصادی قابل قبول
است اما تحریم تئاتر و تحقیر کار هنرمند از سوی برخی
افراد را چگونه ارزیابی می کنید؟
به جای تحریم ،باید تئاتری ها را تحسین کرد .فعالین عزیز این
حوزه کسانی هستند که در جبهه فرهنگی ،در خط مقدم درحال
ایستادگی و مقاومت هستند .اما چه فایده .با این شرایط بد اقتصادی
شنبه 25تیر 1401شماره 1240
5
چند درصد از مردم اولویت شان دیدن تئاتر است؟ بنابراین من به
عموم مردم حق می دهم و به همین دلیل اســت که تئاتر هنری
بورژوایی شده و محدود به یک سری مخاطب خاص و قشر هنرمند
دوست شده است .شاید مردم با توجه به فشارها عکس العمل های
مناسبی نســبت به هنرمندان در این دوره نداشته باشند ،ولی ما
که همیشه خود را تریبون واگویه کردن مشکالت مردم در صحنه
می دانیم ،در این مسیر ثابت قدم ایم و بیشترین دغدغه ما همدردی
و همدلی با مردم است.
در طول سال هایی که به فعالیت تئاتر مشغول هستید،
کدام اجرا برای خودتان راضی کننده تر بوده است؟
بیشتر نمایش های که در عرصه نمایش سنتی و ائینی با پدرم
کار کرده ام بسیار ارزشــمند و لذت بخش بوده است .عالوه بر ان
اخیرا تئاتری در فضای کودک به صورت تک پرسوناژ داشتم با نام
«حیات خانه ما» که برگزیده جشنواره بین المللی کودک و نوجوان
شد ،این نمایش به لحاظ سبک اجرایی و پرداخت بسیار پیچیده بود.
در مدت 50دقیقه اجرا می بایست خودم به تنهایی با انجام تردستی،
اجرای موسیقی ،عروسک گردانی و بازیگری نمایش را پیش می بردم
که در نهایت برای این نمایش هم جایزه موسیقی و هم جایزه اول
نقش مرد را گرفتم ،از نظرم این نمایش بسیار پخته و خوب از کار
درامد که در مقاطع مختلف زمانی اجراهای متعددی از ان را بر روی
صحنه بردم این کار محصول سال 1398است که از ان سال تا االن
بی وقفه درحال اجرای ان هستیم.
بزرگترین مصائبی که فعالین تئاتر با ان دست به گریبان
هستند درحال حاضر چیست؟
مشخصا مشکالت اقتصادی اســت .که مساعدت های حمایتی
دولت چه در بیمه کردن و صندوق هنرمندان ،تا به حال نتوانسته
پاسخگویی نیازهای اولیه این عزیزان باشد .دوستان فعال در این
حوزه همچنان در امرار معاش روزمره خود با مشــکالت عدیده ای
مواجه هستند .در صورتی که در کشورهای پس رفته در همسایگی
ایران مانند تاجیکستان برای بازیگر تئاتر و فعاالن فرهنگی حقوق
ثابت تعریف کرده اند .در صورتی که تئاتری های فعال در ایران برای
امرار معاش به شــغل هایی مانند رانندگی اسنپ ،پیک موتوری و
شاطر شدن در نانوایی روی اورده اند .همین باعث شده است که 50
درصد از دوستان تئاتری از کار صحنه ای گریزان باشند.
علت ماندن بقیه دوستان در این حوزه چیست؟
ایجاز صحنه ،اینکــه ما یک کاراکتــر را ارام ارام در درون خود
پرورش داده و خلق می کنیم و چندین ماه یا چند سال با ان زندگی
می کنیم ،و روی صحنه ان را به نمایش می گذاریم و انرژی مضاعفی
که در اوج غم و ناراحتی و سختی از مردم می گیریم ،صحنه تئاتر
معجزه ای اســت که بازیگر درحین اجرا تمام مشکالت جسمی و
روحی خود را برای چند ســاعت در ان کامال فراموش می کند تا
هنرش را در بهترین شکل در برابر دیدگان مخاطب به اجرا بگذارد.
صحنه هایی که قطعــا در حافظه ذهنی و عاطفــی مخاطب هم
تاثیرگذار و مانا است .اما از نظر من این مصادیق زیبا تضمین مانایی
هنر تئاتر در ایران نیست.
چه راهکاری را برای حفظ هنر نمایش در ایران پیشنهاد
می کنید؟
راهکاری وجود ندارد ،چرا که تصمیم گیری درباره از بین رفتن
تئاتر اخذ شده است و بیشتر نمایش ها به صورت سفارشی و شمایلی
درحال فعالیت هستند .کما اینکه راه اندازی سالن های خصوصی در
سطح شهر به این امید بود که تئاتر مردمی و نه دولتی با حمایت خود
مردم اداره شــود که درحال حاضر همه ان سالن ها به جز شهرزاد
بسته شده اند .درصورتی که تاثیر هنر در هر دوره برای فعالیت های
اگاهی بخش غیرقابل انکار است .اسیب تئاتر امروز هم اماده شدن
نمایش های است که با چند چهره مطرح و بلیت های گران قیمت
همان مخاطبان بورژوایی خود را دارند.
از عناصر معنا بخشی که بازی در نمایش عقاب برای تان
داشته بگوئید؟
تئاترعقاب داستان استادی است که با مرگ هنری خود در شرایط
امروزی مواجه است .او ابتدا تصمیم می گیرد که با ادامه دادن مسیر
خود هرچند کالغ وار ،در ارتفاع کم و طوالنی مدت کارش را ادامه
دهد .اما در ادامه با جنگ درونی با خودش ،رویه خود را کمافی السابق
حفظ می کند ،یعنی عقابی که در مدت کوتــاه زندگی اش در اوج
پرواز می کند .این نمایش تلنگری است برای همه ما که در انتخاب
مسیرهای پیش رو ،با تعمق بیشتری گام برداریم .این نمایش دو
داســتان موازی را هم زمان پیش می برد در روایت اول نقش کالغ
را دارم و در روایت بعدی نقش شــاگرد خامی را دارم که تمایل به
زندگی کالغ وار دارد. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
شنبه 25تیر 1401شماره 1240
داوران جشنواره تئاتر ایثار معرفی شدند
هفتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار که در استان یزد برگزار می شود ،هیات داوران بخش صحنه ای و
خیابانی خود را معرفی کرد .هفتمین جشــنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری فرهاد مختاری مدیرکل امور
هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران که از ۲۶تا ۲۹دی در استان یزد برگزار می شود دارای ۲بخش تئاتر
صحنه ای و تئاتر خیابانی است .در بخش تئاتر صحنه ای این جشنواره ،ناصر اقایی ،شهرام زرگر و فرهاد
قائمیان به عنوان اعضای هیات داوران این بخش به ارزیابی ۱۳اثر حاضر در بخش صحنه ای می پردازند.
همچنین در بخش تئاتر خیابانی جشنواره نیز ۱۸ ،اثر حاضر در این بخش توسط حمید کاکاسلطانی،
امیرحسین شفیعی و سعید نجفیان مورد ارزیابی قرار می گیرند/.صباخبر
طلسم کنسرت ها شکست!
امید جهان از خوانندگان موسیقی پاپ ایران شامگاه روز دوشنبه بیست و ششم دی ماه بعد از مدت ها
سکوت در اجراهای زنده موسیقی به مناسبت هفته بزرگداشــت مقام زن و روز مادر روی صحنه رفت.
برگزاری این کنسرت موسیقی در حالی صورت گرفته که طی ماه های گذشته غیر از چند اجرای ارگانی
و سازمانی و مرتبط با رویدادهای ملی موسیقایی ،کنسرت دیگری برای مخاطبان اجرا نشده بود .امید
جهان در این کنسرت قطعاتی از موسیقی محلی و اقوام را اجرا کرد که بیشترین قطعات ان از موسیقی
جنوب کشور بود .باید دید ایا طی روزهای اینده طلسم برگزار نشدن کنسرت ها که از چهار ماه گذشته
رنگ باخته بود با برگزاری این کنسرت در تاالر وحدت شکسته خواهد شد یا خیر؟/مهر
معرفینمایش هایبخشبین الملل،
جشنوارهتئاترفجر
چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با حضور نمایش هایی از کشورهای اسپانیا ،اردن،
عمان ،روسیه ،برزیل ،عراق و ...برگزار می شود.
بر اساس جدولی که در نشست خبری روز گذشته 27دی ماه در اختیار رسانه ها قرار
گرفت ،اسامی نمایش های بخش بین الملل این دوره از جشنواره به شرح زیر است:
«کمدی الهی» به نویســندگی و کارگردانی حافظ خلیله از کشور تونس که در تاالر
وحدت روی صحنه می رود و «لیزای بیچاره» به نویسندگی و کارگردانی مارک روزوسکی
از کشور روسیه نیز در همین تاالر اجرا دارد.
«طلقه الرحمه» به نویسندگی و کارگردانی محمد موید از عراق در تاالر اصلی مجموعه
تئاتر شهر به صحنه خواهد رفت .عراق در این دوره از جشنواره نمایش دیگری با نام «امل»
نوشته و کار جواد اسدی دارد« .هملت» به کارگردانی ارا یرناجاکیان از کشور ارمنستان در
تاالر اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود« .بی وطن» به کارگردانی لنرسون پولونینی
از کشور برزیل نیز در همین تاالر روی صحنه می رود.
«شنل» نوشته نیکالی گوگول و کار یوسف رایشل گاوز از کشور روسیه در تاالر اصلی
تئاتر شهر اجرا خواهد شد« .لومیر» به نویســندگی و کارگردانی تکسما مونوز از کشور
اسپانیا دیگر نمایش بخش بین الملل است که در این تاالر روی صحنه می رود.
«قطار ناقوره» به نویسندگی و کارگردانی ایاد الریمونی از اردن نیز یکی دیگر از اجراهای
بخش بین الملل است« .مدق الحناء » نوشته و کار یوسف البلوشی از عمان ،دیگر نمایش
خارجی جشنواره است که در تاالر اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود/.ایسنا
«لبخند اشک» روانه بازار نشر شد
مجموعه دوجلدی «لبخند اشک» به قلم فهیمه سادات موسوی
توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و روانه بازار نشر شد .مجموعه
دوجلدی «لبخند اشک» نوشته فهیمه سادات موسوی شامل خاطرات
خواهران چهل نفر از شــهدای معاصر و شــاخص جهان اســام؛ از
کشورهای ایران ،لبنان ،ســوریه ،عراق و افغانستان ،به تازگی توسط
انتشارات شهید کاظمی منتشر و روانه بازار نشــر شده است .دراین
مجموعه دو جلدی که در هشــت بخش :تحت عنوان شهدای دفاع
مقدس ،شهدای انقالب ،شهدای ترور ،شهدای مدافع حرم ،شهدای
سالمت ،شهدای امنیت ،شهدای مقاومت و شهدای منا تنظیم گردیده
است؛ خاطرات از تولد شــهدا تا ماجراهای بعد از شهادت به صورت
داستان های جذاب نوشته شده است .دراین کتاب خاطرات خواهران
شهدایی چون ابراهیم هادی ،حاج ابراهیم همت ،شهیدان زین الدین،
شهیدان جهان ارا ،شهید شیرودی و ...به چشم می خورد .این کتاب در
قطع رقعی و ۱۰۴۰صفحه عرضه شده است/.صباخبر
«یاد حبیب» در حوزه هنری
نمایشگاه نقاشی و پوستر «یاد حبیب» که رویدادی هنری در
گرامیداشت یاد حبیب اهلل صادقی اســت با رونمایی از اخرین اثر
وی با عنوان «نازنین بانوی دوعالم» در گالری ابوالفضل عالی حوزه
هنری افتتاح شد .ایین افتتاح این نمایشگاه با رونمایی سردیس
زنده یاد حبیب اهلل صادقی که توسط نادر قشقایی ساخته شده ،اغاز
و با حضور گرم و صمیمی اهالی هنر و مسئوالن هنری کشور ادامه
پیدا کرد .در این نمایشــگاه اثر ناتمام حبیب اهلل صادقی با عنوان
«نازنین بانوی دو عالم» برای نخستین بار در کنار ۳۲اثر از دیگر
هنرمندان ،در معرض دید عالقه منــدان و بازدیدکنندگان قرار
گرفت .در این مراسم مستند پرتره «هنرمند واحد »۵به کارگردانی
محمدصالح حجت االسالمی اکران شد که روایتی از زندگی هنری
و حرفــه ای زنده یاد حبیــب اهلل صادقی ،نقــاش ،منتقد هنری،
کاریکاتوریست مطرح کشور اســت و در مرداد امسال دار فانی را
وداع گفت .این نمایشگاه تا ۵بهمن ماه ادامه خواهد داشت/.صباخبر
کشف مقبره های دو هزارساله در چین
باستان شناســان با کاوش در چین ۲۱مقبره باســتانی متعلق
به دودمان «هان» را کشــف کردند .باستان شناسانی که در حوالی
کوهپایه ای واقع در چین مشــغول کاوش بودند ،بقایای ۲۱مقبره با
قدمت دو هزار سال را کشف کردند .با توجه به وجود اثار باستانی نفیس
در این مکان ،گمان می رود که این مقبره ها سلطنتی باشند.
این مجموعه مقبره های دو هزار ساله در محوطه باستان شناسی
به نام «چانگشا» واقع در هزار کیلومتری جنوب غربی «شانگهای»
کشف شده اند .کشف شده اند .پادشاهی باستانی «چانگشا » در سال
۲۰۳یا ۲۰۲پیش از میالد تاسیس شده بود و بزرگترین و قدیمی ترین
پادشاهی در امپراتوری «هان » چین محســوب می شود .در جریان
کشف این ۲۱مقبره بیش از ۲۰۰اثر تاریخی و در یکی از این گورها
مجموعه ظروف سفالین به قدمت دو هزار سال نیز کشف شده است.
محققان با بررسی دقیق این ۲۱گور دریافتند که یک خانواده سلطنتی
در کنار هم در این گورستان باستانی دفن شده اند/.ایسنا صفحه 6
شنبه 25تیر 1401شماره 1240
خرب فرهنگ و هرن
نماینده ملت ،روی صحنه تئاتر
نمایش «نماینده ملت» به نویســندگی برانیسالو نوشیچ ،ترجمه سروژ اســتپانیان؛ کارگردانی و
دراماتورژی نادر نادرپور از روز ۲۹دی ماه در سالن شماره دو پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.
حسین کرمی ،نادر نادرپور ،علیرضا (نیما) قربان زاده ،مهیار ذوالنوری ،سرور ابراهیمی ،مهشید گودرزی،
مینو منوچهری نیا ،محمدرضا ابراهیمی ،ازاده جاوید ،میالد زارعی ،الهام الهی مهر ،مسعود محمودی،
رضا فراهانی ،یاشار اینانلو ،مهشید دالوری و مهسا اسماعیلی در این اثر هنری به ایفای نقش می پردازند.
عالقه مندان می توانند برای دیدن این نمایش از یکشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷:۴۵و پنجشنبه و جمعه
ساعت ۱۹:۳۰به پردیس تئاتر شهرزاد مراجعه کنند/.ایسنا
7
س اقوام ایرانی در تونس
برگزاری نمایشگاه لبا
نمایشگاه لباس های اقوام ایرانی از امروز ۲۸دی تا یکم بهمن ماه ۱۴۰۱در تونس برگزار خواهد شد.
کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد و رایزنی فرهنگی جمهوری اسالمی ایران در تونس از تاریخ
ی تا یکم بهمن ماه ۱۴۰۱به صورت همزمان در دو شهر کشور تونس ،دو نمایشگاه برگزار می کند .با
۲۸د
توجه به استقبال و درخواست کشور تونس این دو نمایشگاه به میزبانی سرشهردار پایتخت تونس صورت
می پذیرد .در این رویداد فرهنگی ،نمایشگاهی به میزبانی سرشهردار پایتخت تونس و همچنین شهرداری
شهر گردشگری و ساحلی سوسه ،از لباس های اقوام ایرانی و همچنین نمایشگاه معرفی انواع شیرینی ها از
شهرهای مختلف ایران در معرض دید اصناف و بازرگانان و دیگر عالقه مندان قرار می گیرد/.ایسنا
در عرصه فرهنگ و هنر هم
جاسوس داریم
نشست رسانه ای چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
صبح روز گذشته ۲۷دی در تاالر رودکی برگزار شد.
نشست رسانه ای چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ،با
حضور کوروش زارعی دبیر جشنواره و کاظم نظری مدیرکل هنرهای
نمایشی و همچنین مدیران و دبیران بخش های مختلف جشنواره در
تاالر رودکی برگزار شد .در ابتدای این مراسم هوشنگ توکلی هنرمند
با سابقه تئاتر گفت :گزارشی را قبل از کرونا خدمت مقام معظم رهبری
ارائه داده ایم و اعالم کردیم ساالنه یک میلیون فارغ التحصیل در عرصه
تئاتر داریم که شگفت انگیز است .این گزارش پنهان مانده و علیرغم
تاکید رهبری در این باره صحبت نشده است.
وی اظهار کرد :در انتخاب اقای رئیسی به ریاست جمهوری شاهد
حضور و فعالیت جوانان در این عرصه بودیم .وقتی هم کوروش زارعی
دبیر جشنواره شد خیلی خوشحال شدیم امسال جشنواره خیلی پر
بار خواهد بود.
توکلی در ادامه با اشــاره به اعدام علیرضا اکبــری به عنوان یک
جاسوس گفت :این اقدام گشایشی در حوزه دیدگاه های نظام ایجاد
کرد .تا دلتان بخواهد از این جاسوس ها در ۴۰سال گذشته داشته ایم.
در عرصه فرهنگ و هنر هم از این جاســوس ها داریم که مورد رصد
نیروهای امنیتی هســتند .اتفاقات اخیر الفت و همراهی مردم را به
خطر انداخته است .وی یاداور شد :در دوران انقالب کارهای زیادی
در حوزه هنر و تئاتر انجام شده است .هنرمندان باید وظایف خود را
انجام دهند و مخاطب تصمیم می گیرد که به تماشای اثار بنشینند.
این تحریم های بچه گانه و احمقانــه و اهانت هایی که به هنرمندان
می شود رفتارهای انارشیستی است.
هوشنگ توکلی در پایان صحبت خود گفت :خیلی خوشحالم که
شاهد برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر هستم
و امیدوارم جوانان اهل تئاتر ما در این جشنواره شرکت کنند و این
چراغ را روشن نگه دارند .همچنین او تاکید کرد که هنرمندان ما مثل
بقیه مردم در فقر زندگی می کنند و باید به ان ها توجه کنیم تا به بی
راهه کشیده نشوند.
تئاتر نیاز به حمایت دارد
در ادامه کاظم نظــری مدیرکل هنرهای نمایشــی از کوروش
زارعی دبیر جشنواره و تمام کسانی که در این چند وقت همراه با این
جشنواره بوده اند تشکر کرد که در این شرایط سخت ایستاده اند تا
جشنواره باشکوه برگزار شود.
وی در ادامه بر لزوم حمایت از تئاتر تاکید کــرد و گفت :نیاز به
حمایت از تئاتر هست و اگر این حمایت نشود اتفاقی رخ نخواهد داد.
در ادامه این مراسم کاظم نظری ،کوروش زارعی ،هوشنگ توکلی،
حسین پرستار ،دکتر احمد جوالیی و محمد فیلی برای رونمایی از
پوستر بر روی صحنه رفتند و دو پوستر طراحی شده که یکی از انان
توسط محمد اسفندیاری و دیگری توسط حسن موسی زاده طراحی
شده بود را رونمایی کردند/.صباخبر صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
گرامیداشت بزرگان ،گرامیداشت خویشتن است
سمیه نجفی خاتونی -سخت اســت در این مقال کوتاه استاد
ادیب ایرانی معاصری را خالصه کنم که پیوندگاه هســتی انســان
امروز با فرهنگ غنی پارسی کهن اســت .اما زادروز او در 28دی ماه
که به سان امروز اســت ،بهانه ایست که چنگ این حقیر در نوشتار
بر پیکر بی مثال او در جرگه ادب و هنر راستین فرود اید.
چه نیک اتفاقی اســت که در دنیای امروز با لمس نام
این اســتاد در فضاگاه های مجازی مفتخر به اشنایی
از او می شــویم .جملگی در همین ابتدا معترف ام که
امکان شناســایی او در این مقــال نخواهد گنجید و
به خواننده عزیز این نوشتار عارضم که پس از پایان
مطلب برای دســتیابی به رموز هستی و افرینش
دوباره از معنای انسان ،جســتجوگرانه نام استاد
میرجالل الدین کزازی را بکاونــد و از اموزه های
ماندگار این اموزگار کهن در زندگی سراسر
اشــفته خود چون اکثیری معناساز بهره
بجویند .او که نوشتن از او سخت است،
چرا که در سخن گفتن در واژه واژه های
گزینش شده اش پایبند به سخن گفتن
به شیوه اصیل پارسی است .از همین رو
در این مقال تالش اســت از او چون خود
او بگوئیم .از کارساز ترین راهبردهای او،
دلباختگی ،شیفتگی ،خردورزی ،شناخت
دلی جهان است ،نیرویی که او انسان امروز
را برای رهایی از منجالب به ان اذین کرده و
برای ما در این ره ،توشه ای از جنس مستی
و شوریدگی می پاالید.از نظرگاه او هنرمند،
به سان انسانی است که بندها را برنمی تابد،
هنجارها را در هم ریخته و شگفتی می افریند
و از همین رو است که دیگران هنرمند را دیوانه و روان نژند می خوانند.
دکتر میر جــال الدین کزازی به ســال ۱۳۲۷خورشــیدی از
خانواده ای فرهیخته به شهر کرمانشاه زاده شد.
دکتر کزازی از اغــاز نوجوانی دل در گرو دنیــای دل انگیز ادب
پارسی داشــته و همواره در کار افرینش اثار منظوم و منثور
بوده که این عالقه به فرهنگ گران سنگ ایران را از پدر به
یادگار ستانده است .در سال ۱۳۴۶در دانشگاه تهران.
کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته زبان و ادب
پارسی سپری نمود و در سال ۱۳۶۹در ازمون دکتری
ادبیات پارســی شرکت جســت و با رتبه ای باال در
دانشگاه تهران پذیرفته شد .در سال ۱۳۷۱توانست
از پایان نامه خود به نام «رویا -حماســه -اسطوره»
دفاع کند .پای بندی وی به واژگان کهن اما دل نشین
پارسی دری پر اوازه و ستودنی است .وی از سال
۱۳۵۴تا کنون در شمار دبیران فرهنگ و ادب
در این مرز و بوم بوده و هم اینک استاد و عضو
هیات علمی دانشــکده ادبیات و زبان های
خارجه دانشگاه عالمه طباطبایی تهران
است .دکتر شــعر نیز می ســراید و نام
هنری شعری اش «زروان» می باشد .او
که با چند زبان اروپایی و از همه بیشتر
با فرانسه اشناست و برای گسترش
فرهنگ ایران زمین سفرهایی چند
به کشورهای مختلف داشته که در
دراز مدت ترین ان ها دردانشــگاه
بارسلون اســپانیا به تدریس ادب
پارسی و ایران شناســی پرداخته
است .کثرت جوایز و افتخارات بین
المللی این ادیب شهیر در کوتاهی این نوشتار نمی گنجد .به یادبود و
گرامیداشت میرجالل الدین کزاری فرهنگسرایی در شهر کرمانشاه
در سال 1398به نام او نامگذاری شده است که در پی واکنش به این
گرامیداشت کزازی گفت :اگر مردم شهری نازش خیزان بزرگان شهری
را گرامی بدارند ،براستی که خویشتن را گرامی می دارند .همچنین
از ایشان اثار پر شماری در قالب نوشتار(تالیف) -برگردان (ترجمه) -
تحقیق و تصحیح به چاپ رسیده است.
یکی از کتب ایشــان در زمینه خویشتن شناسی ،کتابی است که
اســتاد ان را گویا ترین جواب به رازاموزی خلقت می داند .نام کتاب
«دمی بی خویشتن با خویشتن» است که رهنمون این معناست که ما
اگر می خواهیم با خود باشیم به ناچار باید خودی خویش را پیش از ان
فرو نهاده باشیم تا زمانی که من در چنبره و چیرگی من و تن است خود
را نیافته و نشناخته و امکان خودیابی ندارد .ما هنگامی خود را می یابیم
که از چنبره تن رها شده باشیم در ان مجال است که من خرد پاره و
جزئی در ان من فراگیر و شگرف که همه هستی است ادغام می شود.
پس بزرگ ترن بت و شگرف ترین ازمون شکستن من است.
بی شک وجود استادی چون او به هر ایرانی اعتماد به نفس می دهد.
او سوغاتی است که فاصله میان نسل ها را عاشقانه در وحدتی سراسری
می پوشاند .شــخصیتی به فراخور نمادین و الگویی که فرهنگ ساز
اســت .او سراســر زندگی خود را به اموزه هایی جاودانه از نمادهای
ایرانی و انســانی گمارده و چه خوش خبری است که بزرگانی چون
استاد جالل الدین کزازی در میانه ما در همین دوران می زیند .کسانی
که همواره غرور ملی ایرانی بودن را در تمثیلی از انســان بودن به ما
گوشزد می کنند .ارمان برگزیده استاد در این روزها این است که بتواند
داد انچه را که هست به شایستگی بدهد و به گونه ای باشد که بشاید
نامش را انسان نهاد .چرا که از نظر جالل الدین کزازی هرکس بر دوپای
ایستاده راه می رود انسان نیست ،انسانیت به خوی و خیم ،به منش و
کنش بازمی گردد .کامیاری و بخت یاری اش ایدون باد. صفحه 8