روزنامه صبا شماره 1355 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1355

روزنامه صبا شماره 1355

روزنامه صبا شماره 1355

‫سه شنبه| ‪ 27‬دی ‪ 17 |1401‬ژانویه ‪ 24 |2023‬جمادی الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1355‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫گفت و گو با کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «ایمو»‬ ‫به کیس که صداقت دارد‬ ‫طور دیگری نگاه یم شود‬ ‫واکنش رضوی‪ ،‬به شایعه‬ ‫بودجه ‪ ۱۰‬هزار میلیاردی‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫نمایشگاه کتاب‬ ‫باید باشکوه برگزار شود‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫موسیقی امروز‬ ‫در دست تازه کارها است‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫سه شنبه ‪ 27‬دی‪ 1401‬شماره ‪1355‬‬ ‫گیشه سینما تحت تاثیر سرما است؟!‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫فیلم های روی پرده‪ ،‬با توجه به ناارامی های چند ماه گذشته‪ ،‬فروش ایده ال خود را ندارند و طبق اذعان‬ ‫دست اندرکاران‪ ،‬مشکالتی همچون نبود شرایط مناســب برای پخش تیزرهای تبلیغاتی بخصوص از‬ ‫ی روزهای‬ ‫تلویزیون و نیز شدت گرفتن سرمای هوا وضعیت را برای ان ها سخت تر کرده است‪ .‬البته تعطیل ‬ ‫گذشته در شهرهایی مثل تهران فروش گیشه را در روزهای ابتدایی هفته تا حدی با افزایش مواجه کرد‪.‬‬ ‫محمد قنبری ‪-‬مدیر پردیس سینمایی مگامال ‪ -‬درباره تاثیر سرمای هوا بر وضعیت گیشه سینماها و‬ ‫حضور مردم گفت‪ :‬در چند روز اخیر‪ ،‬سرمای هوا تاثیر بسیار زیادی در کاهش مخاطب داشت و با این سرما‬ ‫مردم اکثرا ترجیح می دهند در خانه بمانند‪/ .‬ایسنا‬ ‫«تابستانی که برف امد» اماده نمایش شد‬ ‫فیلم «تابســتانی که برف امد» با مضمونی اجتماعی در چالش با قانون‪ ،‬به کارگردانی نســیم فروغ‬ ‫و تهیه کنندگی مریم بحرالعلومی که تابستان ســال جاری مقابل دوربین رفته بود‪ ،‬بدون لحاظ کردن‬ ‫هیچگونه حذف یا ممیزی پروانه نمایش گرفت و برای پخش اماده شد‪ .‬این فیلم اولین تجربه بلند نسیم‬ ‫فروغ است‪ .‬مریم بحرالعلومی در سمت تهیه کننده و مشاور کارگردان با فیلمنامه ای از فاطیما اباحمزه‪ ،‬او را‬ ‫همراهی کرده است‪ .‬دیگر عوامل سازنده این فیلم عبارتند از‪ :‬مدیر فیلمبرداری‪ :‬مسعود امینی تیرانی‪ ،‬مدیر‬ ‫ب صدا‪ :‬محمود موسوی نژاد‪ ،‬اهنگساز‪:‬‬ ‫صدابرداری‪ :‬علی کیان ارثی‪ ،‬تدوینگر‪ :‬سینا گنجوی‪ ،‬طراحی و ترکی ‬ ‫روزبه نعمت الهی‪ ،‬طراح چهره پردازی‪ :‬امید گل زاده‪ ،‬طراحان صحنه ولباس‪ :‬فرحناز نادری و‪/ ...‬ایسنا‬ ‫دوبل ه کارتون ها با فرهنگ مان همخوانی داشته باشند‬ ‫چهارمین برنامه «صمیمانه» با حضور مدیران ساترا‪ ،‬معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در‬ ‫فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‪ ،‬مدیر ایران صدا‪ ،‬دبیر شوراهای تخصصی انتشارات سروش‬ ‫و مدیر عامل رسانه کارتونا در سالن نشست های ساترا برگزار شد‪.‬‬ ‫در این گردهمایی‪ ،‬مهدی خبره‪ ،‬مدیرعامل کارتونا گفت‪ :‬ما در رسانه خود‪ ،‬امکاناتی همچون رده بندی‬ ‫سنی را لحاظ کرده ایم و بر این اساس افراد زیر چهار سال و باالی این سن محتوای مناسب و مختص به خود‬ ‫را استفاده می کنند‪ .‬خبره ادامه داد‪ :‬پلتفرم در واقع به نوعی سکوی پرتاب است؛ بنابراین لزوما نباید سکوی‬ ‫کارتونا محتوا را تامین کند بلکه ما با هرکسی که در زمینه کودک به تولید محتوا می پردازد‪ ،‬عالقه مند به‬ ‫همکاری هستیم و از این اتفاق استقبال می کنیم‪ .‬وی تاکید کرد‪ :‬روانشناسان ما در رسانه کارتونا محتواهای‬ ‫موجود در رسانه را از نظر روحی و روانی مورد بررســی قرار می دهند تا تاثیرات منفی روی کاربر کودک‬ ‫نداشته باشد‪ .‬در ادامه این برنامه مهدی شــاملو‪ ،‬مدیر ایران صدا با اشاره به اینکه محتوای کارتونا صرفا‬ ‫محتوای دوبله کارتون های خارجی است‪ ،‬گفت‪ :‬پایگاه کودک ایران صدا بزرگترین مرجع محتوای تولیدی‬ ‫تخصصی در حوزه کودکان است که می تواند این ظرفیت را در اختیار سکوهای دارای مجوز از ساترا قرار‬ ‫دهد و از این طریق به گســترش محتوای بومی حوزه کودک کمک کند‪ .‬محمدصادق افراسیابی‪ ،‬معاون‬ ‫کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا نیز با بیان اینکه یکی از دغدغه های ساترا در حوزه تنظیم گری با توجه‬ ‫به تفاهم مشترک بین وزارت ارتباطات و ساترا برای اجرایی سازی سند معماری کالن شبکه ملی اطالعات‪،‬‬ ‫تقویت تولیدات حوزه کودک در پلتفرم ها است‪ ،‬گفت‪ :‬یک راه برای تقویت تولیدات حوزه کودک‪ ،‬استفاده‬ ‫از ظرفیت تولیدات کتاب های صوتی و سایر تولیدات حوزه کودک در ایران صدا و سایر سکوهای مرتبط با‬ ‫صداوسیما است و راه دیگر هم این است که حتما دوبله کارتون های خارجی در سکوهایی مانند کارتونا به‬ ‫شکلی انجام شود که با فرهنگ اسالمی ایرانی همخوانی داشته باشد و هر دو راه می تواند به شکل توامان‬ ‫توسط سکوهای دارای مجوز دنبال شود‪/.‬ایسنا‬ ‫«سرگیجه»توفیقی‪،‬منتشرشد‬ ‫سریال «سرگیجه» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی‬ ‫مهدی بدرلو از روز گذشته در شبکه نمایش خانگی منتشر شد‪.‬‬ ‫در خالصه ی داستان سریال «ســرگیجه» امده است‪ :‬پیمان بعد‬ ‫از یک سوءتفاهم خانوادگی با کامران درگیر می شود‪ .‬گمان ها به این‬ ‫سمت می رود که پیمان کامران را کشته است‪ .‬ماجرایی که شاید به‬ ‫قیمت زندگی پیمان تمام شود ‪...‬‬ ‫در این سریال که توســط محمد منعم و همایون حجازی نوشته‬ ‫شده و ســید علیرضا مرعشــی و هومن هاتفی پور‪ ،‬مجریان طرح و‬ ‫سرمایه گذاران ان هستند‪ ،‬بازیگرانی چون حامد بهداد‪ ،‬رعنا ازادی ور‪،‬‬ ‫هومن سیدی‪ ،‬هادی حجازی فر‪ ،‬علی عمرانی‪ ،‬مهراوه شریفی نیا و پیام‬ ‫دهکردی ایفای نقش کرده اند‪ .‬بهرنگ توفیقی پیشتر سریال «اقازاده»‬ ‫را در سال ‪ ۹۹‬در شبکه نمایش خانگی ســاخته بود‪ .‬این کارگردان‬ ‫همچنین سریال های «بی همگان»‪« ،‬افرا»‪« ،‬پدر» و ‪ ...‬را در سال های‬ ‫اخیر در تلویزیون ساخته است‪/.‬ایسنا‬ ‫سینماها از فجر چهل و یکم استقبال کردند‬ ‫مدیر امور سینماهای چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫فجر اخرین وضعیت سینماهای این دوره از جشنواره را تشریح کرد‪.‬‬ ‫محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره بین المللی فیلم‬ ‫فجر اعالم کرد‪ :‬پس از ارسال شیوه نامه مصوب ستاد برگزاری چهل و‬ ‫یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر توسط انجمن سینماداران به‬ ‫سینماها‪ ،‬ثبت نام سینماهای متقاضی اغاز و مراحل بررسی توسط‬ ‫کمیته نمایش در حال انجام است‪ .‬وی افزود‪ :‬کیفیت مطلوب صدا‬ ‫و تصویر‪ ،‬شرایط سالن نمایش فیلم و دیگر امکانات رفاهی سینما‬ ‫از جمله معیارهایی هستند که در انتخاب سالن ها مورد توجه قرار‬ ‫می گیرد و اسامی سینماهای مردمی حداکثر تا ‪ ۴‬بهمن ماه اعالم‬ ‫خواهد شد‪ .‬فرجی اظهار کرد‪ :‬خوشبختانه حضور در چهل و یکمین‬ ‫جشنواره بین المللی فیلم فجر مورد توجه و استقبال سینمادارها قرار‬ ‫گرفته است‪ .‬چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر‪ ۱۲‬تا‪۲۲‬‬ ‫بهمن ماه ‪ ۱۴۰۱‬به دبیری مجتبی امینی برگزار می شود‪/.‬صباخبر‬ ‫واکنش رضوی‪ ،‬به شایعه بودجه ‪ ۱۰‬هزار میلیاردی‬ ‫بودجه سریال «موســی(ع)» که این روزها به کارگردانی ابراهیم‬ ‫حاتمی کیا و تهیه کنندگی سید محمود رضوی دومین سریال الف و‬ ‫پروژه مهم تلویزیون بعد از «سلمان فارسی» به شما می رود‪ ،‬با ابهاماتی‬ ‫مواجه شده اســت‪ .‬این رقم انقدر بحث برانگیز شد که به عنوان رقم‬ ‫اصلی بودجه الزمه سریال در فضای مجازی مطرح و حتی بسیاری ان‬ ‫را با بودجه سریال های بیگ پروداکشنی مثل «بازی تاج و تخت» در‬ ‫مختصات بین المللی مقایسه کرده اند که این بودجه حتی می توانست‬ ‫از فصل اخر ان هم بیشتر باشد!‬ ‫محمود رضوی تهیه کننده سریال به این شایعه ها واکنش نشان‬ ‫داده و به صورت تلویحی این رقم را از اساس تکذیب کرد‪.‬‬ ‫رضوی در توییتی نوشت‪« :‬‏حاکمی مردی را به هزار ضربه شالق‬ ‫محکوم کرد‪ .‬مرد گفت‪ :‬ای حاکم‪ ،‬یا شالق نخورده ای یا هزار نمیدانی‬ ‫چقدر است! حاال داستان همین است یا سریال نساخته اید یا ‪۱۰‬هزار‬ ‫میلیارد نمی دانید چقدر است! ‪/‬مهر‬ صفحه 2 ‫سه شنبه ‪ 27‬دی‪ 1401‬شماره ‪1355‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫فیلم «فرزند صبح» در هفته فرهنگی خمین رونمایی‬ ‫معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر اثار امام خمینی با اشاره به رونمایی و اکران فیلم «فرزند صبح»‬ ‫گفت‪ :‬به دنبال تبیین سیره و شخصیت امام راحل هستیم‪.‬‬ ‫امین عارف نیا‪ ،‬در ائین اکران و رونمایی از فیلم فرزند صبح که در هفته فرهنگی بر اســتان افتاب‬ ‫در خمین در حال برگزاری اســت‪ ،‬با اشاره به ســاخت بیش از ‪ ۲۰۰‬اثر درباره حضرت مسیح‪ ۱۰۰ ،‬اثر‬ ‫درباره حضرت موسی و اثار متعدد درباره گاندی و ماندال و دیگر شخصیت های مطرح‪ ،‬نقش بی بدیلی‬ ‫در تصویرسازی از این بزرگان برای مخاطبان ایفا کرده است‪ ،‬گفت‪ :‬امام راحل نیز هنر را به دامان دین‬ ‫برگرداند و بدین جهت به گردن ما و اهل هنر حق دارد‪/ .‬مهر‬ ‫مدیر رادیو تهران با اشــاره به نقش مستندهای رادیویی بیان کرد‬ ‫که اگر این مستندها باکیفیت باشند هم مخاطب جذب می کنند هم‬ ‫جریان ساز هستند‪ .‬حمیدرضا صحراگرد مدیر شبکه رادیویی تهران با‬ ‫اشاره به اهمیت رادیو که همچنان نقش اعتمادسازی برای مخاطب‬ ‫را به عهده دارد بیان کرد‪ :‬رادیو به عنوان قدیمی ترین رســانه‪ ،‬ارتباط‬ ‫صمیمی و خاصی با مخاطبانش دارد‪ .‬با وجود ورود رسانه های تصویری‬ ‫به زندگی مردم و توسعه رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی در‬ ‫یک دهه اخیر‪ ،‬اما رادیو همچنــان ارتباط گرم خودش را با مخاطبان‬ ‫حفظ کرده است‪ .‬وی اضافه کرد‪ :‬رادیو به عنوان رسانه ای فراگیر و قابل‬ ‫اعتماد نقش افرینی می کند‪ .‬از همین رو رادیو می تواند با تقویت تعامل‬ ‫دوسویه با مخاطبان و انجام ماموریت هایش در حوزه اطالع رسانی به‬ ‫لحظه و دقیق‪ ،‬اگاهی بخشی درست و پیگیری مطالبات مردم در ارتقاء‬ ‫سرمایه اجتماعی موثر باشد‪ .‬صحراگرد با اشاره به ساختار مستند افزود‪:‬‬ ‫‪3‬‬ ‫مداخل ه هنرمند سینما در صورت بندی امروز و فردا‬ ‫سومین نشست از سلسله نشست های بازیابی با عنوان «مداخل ه هنرمند سینما در صورت بندی امروز‬ ‫و فردا» در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود‪ .‬در این نشست که روز چهارشنبه ‪ ۲۸‬دی ‪ ۱۴۰۱‬ساعت‬ ‫‪ ۱۷:۳۰‬در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می شــود‪ ،‬امیر اثباتی (طراح صحنه و فعال‬ ‫صنفی)‪ ،‬وحید جلیلوند (کارگردان سینما) و سعید عقیقی (فیلمنامه نویس و پژوهشگر) سخنرانی خواهند‬ ‫کرد‪ .‬در این نشست ها‪ ،‬منظور از «بازیابی» نه بازگشت به روال گذشته که تالشی برای احضار ملموس‬ ‫قدرت رهایی بخش هنر و هنرمندان است‪ .‬از پس تجرب ه سه ماه گذشته حاال باید در پی ایجاد تغییرات‬ ‫مورد مطالب ه هنرمندان در نهادهای هنری باشیم‪/ .‬ایسنا‬ ‫مستند رادیویی جریان ساز است‬ ‫مستند یکی از ساختارهای تاثیرگذار در برنامه سازی محسوب می شود‬ ‫که اگر از کیفیت الزم در تولید برخوردار باشد می تواند عالوه بر جذب‬ ‫مخاطب‪ ،‬جریان ساز هم باشــد‪ .‬بنابراین تولید مستندهای رادیویی‬ ‫با توجه به بهره مند نبودن از عنصر تصویر‪ ،‬بسیار پیچیده تر و سخت‬ ‫است و در واقع مستندساز رادیویی عالوه بر شناخت الزم از ویژگی های‬ ‫ساختار مستند باید درک باالیی از تولید محتوا در رسانه های صدا نیز‬ ‫داشته باشد‪ .‬وی افزود‪ :‬به همین دلیل برای تقویت جریان مستندسازی‬ ‫در رادیو اولین و مهم ترین راهکار تربیت مستندســاز رادیویی با ارائه‬ ‫اموزش های اکادمیک و تجربی اســت‪ .‬انتخاب سوژه های مناسب‪،‬‬ ‫برگزاری جشــنواره های موضوع محور ایجاد انگیزه در مستندسازان‬ ‫و همچنین حمایت مالی از طرح های مستند رادیویی از جمله دیگر‬ ‫راه کارهای تقویت مستند سازی در رادیو است‪ .‬مدیر رادیو تهران در‬ ‫خصوص نقش جشنواره ها در هم افزایی های رادیویی افزود‪ :‬به طور قطع‬ ‫جشنواره ها میدان مهمی برای رقابت سالم و تخصصی برنامه سازان و‬ ‫هنرمندان عرصه رسانه است‪ .‬برگزاری جشنواره ها عالوه بر کمک به‬ ‫معرفی اثار فاخر تولید شده‪ ،‬می تواند برای مستندسازان انگیزه ایجاد‬ ‫نماید و انگیزه تولید اثر منحصر به ارتقاء کمی و کیفی برنامه ســازی‬ ‫خواهد شــد‪ .‬وی در پایان عنوان کرد‪ :‬البته در برگزاری جشنواره ها‬ ‫و داوری اثار باید از اســیب هایی که می توانــد منجر به بی انگیزگی‬ ‫برنامه ســازان شــود پیگیری کرد‪ .‬همچنین ماهیت اصلی و یکی از‬ ‫مهمترین اهداف برگزاری جشنواره ها درکنار رقابت برنامه ای‪ ،‬فراهم‬ ‫کردن فرصت تعامل مدیران و برنامه سازان و هنرمندان واشتراک گذاری‬ ‫دیدگاه ها و نقطه نظرات کارشناسی ایشان است که می تواند موجب هم‬ ‫افزایی شبکه های رادیویی و هم گرایی برنامه سازان و مخاطبان شود‪.‬‬ ‫دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی‬ ‫استعدادهای حوزه مستند‪ ،‬اردیبهشت ‪ ۱۴۰۲‬برگزار می شود‪/ .‬مهر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪ 27‬دی‪ 1401‬شماره ‪1355‬‬ ‫پرونده‬ ‫گفت و گو با کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «ایمو»‬ ‫به کسی که صداقت دارد‪ ،‬طور دیگری نگاه‬ ‫فیلمسینمایی«ایمو»ازچهارشنبه‬ ‫ندا روزبه‬ ‫‪ ۱۴‬دی ماه در سینماهای منتخب‬ ‫گفت و گو‬ ‫گروه «هنر و تجربه» اکران می شود‪.‬‬ ‫این فیلم به نویسندگی‪ ،‬تهیه کنندگی و همچنین‬ ‫کارگردانی هاشم مرادی تهیه و تولید شده است‪،‬‬ ‫حمید پروین جدا‪ ،‬میالد مــرادی‪ ،‬مژده دهقانی‪،‬‬ ‫فرناز زوفا‪ ،‬رضا شرافتی‪ ،‬علی حافظ پور از جمله‬ ‫بازیگران فیلم «ایمو» هســتند‪«.‬ایمو» داستان‬ ‫جوانی روستایی (حمید) است که به پایتخت امده‪،‬‬ ‫بهاینامیدکهپسازمدتیکارکردن‪،‬بتواندهمان جا‬ ‫خانه و ســکنی گزیند و بعد‪ ،‬دست زنش را بگیرد‬ ‫و از روســتا بیرون اورد تا زندگی دو نفره شان را‬ ‫در پایتخت شــروع کنند‪ .‬او به محض رسیدن به‬ ‫تهران‪ ،‬یک راست به کافه یکی از قوم و خویش های‬ ‫همسرش (مریم) رفته و در ان مشغول می شود‪.‬‬ ‫درنهایتبهلطفمحیطکافهوباگذشتزمانیکوتاه‪،‬‬ ‫تصمیمی درست و منطقی گرفته و از همان راهی که‬ ‫امده‪ ،‬برمی گردد‪ .‬خبرنگار روزنامه صبا‪ ،‬با کارگردان‬ ‫و بازیگر فیلم«ایمو» به گفتگو نشسته است که در‬ ‫ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫مرادی‪:‬‬ ‫ما غل و غش را وارد زندگی مان کرده ایم‬ ‫هاشم مرادی‪ ،‬کارگردان «ایمو»‪ ،‬متولد سال ‪ ،1349‬اهل شهرستان‬ ‫نمین‪ ،‬از شهرستان های استان اردبیل اســت‪ .‬مرادی‪ ،‬کار حرفه ای‬ ‫سینما را از سال ‪ ،1386‬در سن ‪37‬ســالگی اغاز کرده است‪ .‬وی در‬ ‫این ســال ها به عنوان مدیرفیلمبرداری شناخته شده و«ایمو» اولین‬ ‫ساخته اش می باشد‪.‬‬ ‫شد‪ .‬سعی شــده از اغلب فضاها‪ ،‬من جمله فضای شــادی‪ ،‬کمدی‪،‬‬ ‫رمانتیک و ‪ ...‬در فیلم گنجانده شود‪ .‬از زمان شروع ساخت این فیلم‪،‬‬ ‫بیشــترین تالش ام به ساده ترین شــکل حرفم را بزنم‪ .‬از این جهت‪،‬‬ ‫«ایمو» یک فیلم رئالیستی خیلی ساده اســت‪ .‬این فیلم یک تجربه‬ ‫است؛ من ادعای فیلم سازی ندارم و همیشــه خود را در حال تجربه‬ ‫ی دانم‪ ،‬به همین دلیل دوست داشتم این فیلم در گروه هنر و‬ ‫کردن م ‬ ‫تجربه اکران شود‪.‬‬ ‫استقبال مخاطبان از فیلم را چگونه بوده است؟‬ ‫به دلیل اشاره در مسائل فرامتنی فیلم‪ ،‬گمان می کردم که مخاطب‬ ‫عام نتواند بــا ان ارتباط برقــرار کند‪ .‬اما خوشــبختانه فیلم ایمو در‬ ‫مواجهه با مخاطب عام برخالف انچه که انتظار داشــتم‪ ،‬موفق بوده‬ ‫است‪ .‬مخاطبان کام ً‬ ‫ال فیلم را فهمیده و بسیار موشکافانه و دقیق اثر‬ ‫را دنبال کرده اند‪ .‬این پاسخ ها باعث خرســندی من است به هرحال‬ ‫هر فیلم سازی دوست دارد فیلمی که می سازد‪ ،‬مورد قبول مخاطب‬ ‫واقع شود‪.‬‬ ‫ایا «وجود یا عدم ســاده زیســتی در زندگی افراد» از‬ ‫دغدغه های شخصی و اصلی شماست؟ یا صرفا به ساخت فیلم‬ ‫با این مضمون‪ ،‬عالقه داشتید؟‬ ‫باید بگویم که هر جفت اش با هم است‪ .‬به نظرم هیچ کسی بدون‬ ‫دغدغه‪ ،‬چنین مضمونی را کار نمی کند‪ .‬فیلم ایمو‪ ،‬با توجه به شخصیت‬ ‫قصه و خود قصه و حتی به لحاظ تکنیک‪ ،‬متفاوت است‪ .‬البته نگاه من‬ ‫به این موضوع یک عقبه فکری داشته که سوژه اش به دوران کودکی ام‬ ‫برمی گردد‪« .‬ایمو» تجربه ای را در زندگی یک فرد به تصویر می کشد‬ ‫که شاید بســیاری از افراد‪ ،‬یک جایی با ان مواجه شده باشند‪ .‬وقتی‬ ‫کسی از یک شهرستان به تهران مهاجرت می کند‪ ،‬امکان مواجهه با‬ ‫چالش های درونی و ارتباطی متعددی خواهد داشت‪ ،‬که قصد من به‬ ‫تصویر کشیدن این چالش ها بوده است‪ .‬تجربه ای که خودم به شخصه‪،‬‬ ‫کامال لمس اش کرده ام‪.‬‬ ‫از ساختار روایی «ایمو» تا شکل گیری اثر بگوئید؟‬ ‫«ایمو» داستان جوانی شهرستانی به نام حمید است که برای کار‬ ‫به تهران می اید و در کافه ای مشغول به کار می شود‪ .‬اما به مرور زمان با‬ ‫اختالف فرهنگی مواجه می شود‪ .‬فیلم شامل داستانک هایی است که‬ ‫یک نخ تسبیح ان ها را به هم پیوند می دهد‪ .‬در واقع شخصی در یک‬ ‫کافه داستانک هایی را مشــاهده می کند و فیلم بر این اساس ساخته‬ ‫شده است‪.‬‬ ‫این فیلم با هزینه شخصی و عدم دریافت هیچ نوع حمایتی‪ ،‬ساخته‬ ‫از تجربیات خود در این زمینه بگوئید؟‬ ‫چندی پیش به یک سفر خارج از کشــور رفتم‪ .‬ان سفر در زمینه‬ ‫تجربه مهاجرت نتایج زیادی برایم داشــت‪ .‬شــما زمانی که به خارج‬ ‫از کشور می روید‪ ،‬ســعی می کنید به اندازه مطمئنی پول همراهتان‬ ‫باشد‪ .‬چراکه پول به شما این اطمینان را می دهد که اگر در ان کشور‬ ‫با مشکلی مواجه شدید می توانید به پشتوانه ان حل اش کنید‪ ،‬اما بعد‬ ‫از گذشــت زمان کوتاهی‪ ،‬یک باره متوجه می شوید که با چالش های‬ ‫زیادی روبرو هستید و حتی شاید افراد ان کشور به شما نگاهی متفرعانه‬ ‫داشته باشــند‪ .‬زمانی که خودم این موقعیت را به طور کامل لمس و‬ ‫تجربه کردم‪ ،‬این ایده در ذهنم شکل گرفت که چنین فیلمی بسازم‪.‬‬ ‫درحالی که به کار نکردن در حرفه سینما فکر می کردم به این نتیجه‬ ‫رسیدم که می توانم این فیلم را بســازم‪ .‬جدا از ان من اصالتاً اردبیلی‬ ‫هستم و از سال ها پیش به تهران مهاجرت کرده ام‪ .‬این تجربه ام را در‬ ‫نگارش فیلمنامه «ایمو» به کار بردم و پس از نوشتن طرح ‪ ،‬ان را به یک‬ ‫نویسنده سپردم که قالب ساده ای برای ان طراحی کند‪ .‬خود فیلم نامه‬ ‫هم بارها بازنویسی شد تا به مرحله ای که تماشا کردید‪ ،‬رسید‪.‬‬ ‫چه شد که برای نقش اصلی در فیلم ایمو‪ ،‬حمید پروین را‬ ‫انتخاب کرده اید؟‬ ‫قبل از هر چیز باید بگویم‪ ،‬ویژگی اصلی فیلم‪ ،‬ســادگی ان است و‬ ‫اگر به جای حمید از یک بازیگر سرشناس استفاده می شد‪ ،‬خروجی‬ ‫فیلم چیزی که االن دیده می شود‪ ،‬نبود‪ .‬اما انتخاب پروین جدا برای‬ ‫این نقش کامال یک اتفاق بود‪.‬کار اصلی حمید پروین‪ ،‬تاسیسات بود‪،‬‬ ‫که یک روز برحســب اتفاق‪ ،‬حین کار او را دیدم و احساس کردم که‬ ‫چقدر به ذهنیت من شبیه است‪ .‬هر کسی او را از نزدیک ببینید متوجه‬ ‫می شود که چقدر ســاده و نزدیک به کاراکتر اصلی فیلم است‪ .‬تنها‬ ‫مشکل او این بود که در ابتدا توانمندی الزم را نداشت‪ .‬بعضی از عوامل‬ ‫فیلم‪ ،‬معتقد بودند که او به هیچ وجه از عهده اش برنمی اید‪ ،‬اما اصالت‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫سه شنبه ‪ 27‬دی‪ 1401‬شماره ‪1355‬‬ ‫‪5‬‬ ‫چرا حمید برگشــت؟ ایا دلیل اصلی این تصمیم‪ ،‬ترس از‬ ‫لغزش بود؟‬ ‫هر ادمی حدودی برای خود دارد که خیلی مراقب است تا این حریم‬ ‫و حدود حفظ شود‪ .‬در واقع مجموعه اتفاقاتی که به صورت ریز ریز برای‬ ‫حمید می افتد که اخرین اش باعث می شود تا تصمیم به برگشت بگیرد‪،‬‬ ‫کاراکتر اصلی فیلم‪ ،‬زمانی به خط قرمز خودش می رسد که در مقابل‬ ‫چشمان همسرش کتک می خورد و تحقیر می شود ‪ .‬این اتفاق غرور‬ ‫حمید را در مقابل مریم خدشــه دار می کند و اینجاست که متوجه‬ ‫می شــود انجا دیگر برای او جای ماندن نیســت‪ .‬به عبارتی تصمیم‬ ‫می گیرد به اصل خودش برگردد‪ .‬حتی به مریــم می گوید که دیگر‬ ‫فارسی حرف نزند‪.‬‬ ‫ه می شود‬ ‫پیام «ایمو» برای مخاطب چیست؟‬ ‫هاشم مرادی گفت‪ :‬حرف اصلی من سادگی و بی االیشی بوده است‪.‬‬ ‫ما غل و غش را وارد زندگی مان کرده ایم و طوری شده که در هر جمع‪،‬‬ ‫به کسی که اصالت و صداقت دارد‪ ،‬طور دیگری نگاه می شود‪ .‬به نظر‬ ‫من شاید اگر مردم جامعه بپذیرند که صداقت و اصالت چیز خوبی ست‬ ‫و نگاه تحقیرامیز به ان نداشته باشند‪ ،‬نتیجه اش موجب این شود که‬ ‫جامعه به سمت و ســوی بهتری برود‪ .‬به همین دلیل از همان ابتدا‪،‬‬ ‫تالشم بر این بوده اســت که «ایمو» فضایی کامال ساده و بی پیرایه و‬ ‫داستانی بر مبنای اخالق و فطرت داشته باشد تا بتواند صاف و بی پرده‬ ‫با مخاطب روبرو شود‪ ،‬سادگی تنها راهی است که «ایمو» می تواند با‬ ‫ِ‬ ‫زیست فردی که از شهرستان به تهران‬ ‫ان‪ ،‬پارادوکس میان زندگی و‬ ‫امده یک چیزی را به مخاطب گوشزد کند‪ ،‬ان هم گمشده ای به نام‬ ‫«صداقت»‪ ،‬که به دلیل زندگی شهری ان را فراموش کرده ایم‪ .‬صداقت‬ ‫یک گوهر انسانی است که به دلیل نوع زیست‪ ،‬به حاشیه رفته است‪.‬‬ ‫امکان بازگشــت ســرمایه برای فیلم را چگونه ارزیابی‬ ‫کرده اید؟‬ ‫من این فیلم را با بودجه شخصی و در شرایط سختی ساختم‪ .‬البته‬ ‫کمبود سرمایه باعث شده که در برخی مواقع با خود بگویم که کاش‬ ‫برای ساخت این فیلم‪ ،‬بودجه بیشــتری در دست داشتم‪ .‬با این حال‬ ‫امیدوارم با فیلم مستقلی که با بودجه کمی هم ساخته شده‪ ،‬توانسته‬ ‫باشم‪ ،‬در عین سادگی پیامم را به مخاطبان برسانم‪.‬‬ ‫پروین‪:‬‬ ‫بازیگری را دوست داشتم‬ ‫حمید پروین جدا‪ ،‬کاراکتر اصلی «ایمو»‪ ،‬متولد شهریور ‪ 1364‬و‬ ‫اهل پارس اباد یکی از شهرستان های استان اردبیل است‪ .‬پروین جدا‪،‬‬ ‫متاهل و صاحب یک فرزند دختر است‪ .‬شغل اصلی او بازیگری نیست‬ ‫و «ایمو» اولین تجربه حضورش‪ ،‬مقابل دوربین است‪.‬‬ ‫او در برخوردش و سادگی خاص او و نزدیک بودنش به کاراکتر باعث‬ ‫شد که من به انتخاب خود مصمم باشم‪ .‬فیلم نامه را کم کم با او تمرین‬ ‫کردم در حالی که خودش در جریان نبود‪ .‬در واقع دنبال واکنش های او‬ ‫بودم و نتیج ه کار برایم بسیار قابل قبول بود‪ .‬مطمئن بودم حمید از پس‬ ‫نقش برمی اید‪ .‬کار با نابازیگر برای تمام کارگردان ها دشوار است‪ .‬اما‬ ‫پس از این سختی حاال به جرات می توانم بگویم حمید‪ ،‬شاهکار فیلم‬ ‫بود و کمک زیادی به این اثر کرد‪ .‬حمید خود واقعی اش را بازی کرد‪.‬‬ ‫در مورد انتخاب اســم فیلم بگوئید‪ ،‬چه شد که« ایمو» را‬ ‫انتخاب کردید؟‬ ‫از همان ب بسم اهلل‪ ،‬نام ایمو برای فیلم انتخاب شد‪ .‬اتفاقا در مقطع‬ ‫زمانی گرفتن پروانه نمایش‪ ،‬تصمیم به انتخاب نام دیگری گرفتم اما‬ ‫ان تصمیم را عملی نکردم چون باز هم احساس کردم که این نام‪ ،‬نسبت‬ ‫به نام های انتخابی دیگر‪ ،‬ایرانی تر است‪.‬‬ ‫کدام صحنه در فیلم ایمو بیشترین تاثیر را روی خط اصلی‬ ‫داستان داشت؟‬ ‫ســکانس دعوا و کتک خوردن حمید‪ ،‬این ســکانس فیلم فضای‬ ‫عجیبی داشــت‪ .‬طوری که همه گروه حس خاصی به ان بخش فیلم‬ ‫داشتیم‪ .‬شاید دلیل اش این باشــد که این قسمت فیلم یک جورایی‬ ‫«بی کسی ادم ها» را به تصویر می کشد‪ .‬در این سکانس تنهایی و غربت‬ ‫حمید و مریم کامال عیان به تصویر کشیده شد‪.‬‬ ‫سالهاســت که شــما را به عنوان مدیــر فیلمبرداری‬ ‫می شناسند‪ ،‬تجربه طراحی صحنه هم دارید ایا انتخاب های‬ ‫چه شد که برای نقش اصلی در فیلم ایمو‪ ،‬حمید پروین را‬ ‫انتخاب شدید؟‬ ‫بازیگری را دوست داشتم اما کوچکترین چیزی از ان نمی دانستم‪.‬‬ ‫خود اقای مرادی و دستیارشان قبل از شروع فیلم کلی زمان گذاشتند و‬ ‫با من تمرین کردند‪ .‬خودم در ابتدای کار متوجه این می شدم که خیلی‬ ‫از عوامل فیلم فکر می کنند من نمی توانم بازی کنم و یک جایی از کار‬ ‫خودم پشیمان خواهم شد‪.‬‬ ‫گذشته و تجربه بخش های مختلف سینما‪ ،‬برنامه ریزی شده‪،‬‬ ‫هدفمند و در راستای فیلمسازی بوده است؟‬ ‫خیر‪ ،‬در واقع سینما برای من جذابیت خودش را دارد و معتقدم که‬ ‫ادم در هر کجا و با انجام هر کاری که در ان موثر است‪ ،‬باید ان را انجام‬ ‫دهد‪ .‬این اتفاق در تولید فیلم نمود بسیاری دارد‪ .‬چون من از گذشته‬ ‫به فیلم سازی مانند گل بازی دوران کودکی نگاه کرده ام‪ .‬همان طور که‬ ‫در کودکی همه ی سعی می کردیم به گِل‪ ،‬شکل و فرم بدهیم و تنها‬ ‫چیزی که برایمان مهم بود این بود که با ان گِل چیزی جذاب بسازیم‪.‬‬ ‫ســال ها پیش‪ ،‬یکی از مجید اســماعیلی برای تولید فیلم سینمایی‬ ‫«گمیجی» به من پیشنهاد دادند که به دلیل ویژگی های خاص فیلم‪،‬‬ ‫در کنار فیلمبرداری فیلم ‪ ،‬مســئولیت طراح صحنه ان پروژه را هم‬ ‫قبول کنم و من با توجه به منطقی بودن این پیشنهاد به دلیل شرایط‬ ‫خاص تصویرهای فیلم‪ ،‬این مسئولیت را پذیرفتم‪ .‬اما برحسب اتفاق‪،‬‬ ‫زمان تولید فیلم اقای اسماعیلی مصادف شد با تولید فیلمی که قبل‬ ‫از «گمیجی» قراردادش را بسته بودم و من طبق قرارداد موظف بودم‬ ‫مدیر فیلمبرداری پروژه دیگری باشم‪ .‬با پیش امدن این شرایط‪ ،‬عمال‬ ‫فیلمبرداری ان فیلم برای من غیرممکن شــد‪ .‬اما اقای اســماعیلی‬ ‫همچنان از من خواستند که طراحی صحنه ی فیلم شان را‪ ،‬از راه دور‬ ‫انجام دهم‪ .‬من هم پذیرفتم‪.‬‬ ‫دغدغه هایتان چقدر به دغدغه های حمید نزدیک بود؟‬ ‫حمید پروین نیز در جواب گفت‪ :‬داستانی که من در ان بازی کرده ام‬ ‫تا حد خیلی زیادی به زندگی خودم شبیه است‪ .‬همینطور حمید قصه‬ ‫خیلی به حمیدی که خودم هستم‪ ،‬نزدیک است‪.‬‬ ‫دغدغه هایتان چقدر به دغدغه های حمید نزدیک بود؟‬ ‫جدا از این که من ســادگی کاراکتر حمید را بســیار دوست دارم‪.‬‬ ‫کال شخصیت حمید خیلی به من نزدیک اســت‪ .‬طوری که خیلی از‬ ‫همکارانی که من را می شناسند‪ ،‬بعد از تماشای فیلم‪ ،‬به این نکته اشاره‬ ‫کرده اند که این فیلم‪ ،‬فیلم خو ِد هاشم مرادی است‪.‬‬ ‫کدام سکانس از بازی تان را بیشتر دوست دارید؟‬ ‫ان قســمتی از فیلم که من به خاطر غیرتی شدن کتک خوردم‪،‬‬ ‫سخت ترین و متاثرترین سکانس فیلم برایم بود‪ .‬به قدری تحت تاثیر‬ ‫ان موقعیت قرار گرفته بودم که حتی بعد از تمام شــدن سکانس تا‬ ‫دقایقی حالم خوب نبود و گوشه ای از صحنه نشستم و گریه کردم‪.‬‬ ‫از سختی های بازیگری در «ایمو» بگویید؟‬ ‫بازیگری حرفه بسیار سختی است‪ ،‬مسلما برای من که هیچ تجربه ای‬ ‫هم نداشتم دیگر خیلی سخت تر بوده اســت‪ .‬اما قول داده بودم که تا‬ ‫پایان کار از هیچ تالشی دریغ نکنم؛ بنابراین تمام سختی های کار را‬ ‫ِ‬ ‫تحمل کردم‪ .‬و در نتیجه محبت ها و زحمات کارگردان بود که چهره‬ ‫ترسیم شده در فیلم این قدر واقعی شده است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سه شنبه ‪ 27‬دی‪ 1401‬شماره ‪1355‬‬ ‫وضعیت اثار تاریخی در دمای منفی ‪ ۱۸‬خراسان شمالی‬ ‫مدیرکل میراث فرهنگی‪ ،‬گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی به دنبال افت شدید دما‪ ،‬از تعطیلی‬ ‫کارگاه های مرمتی در این استان خبر داد‪ .‬علی مستوفیان درباره وضعیت اثار تاریخی این استان در شرایط جوی‬ ‫موجود‪ ،‬تاکید کرد‪ :‬تاکنون مشکلی در امنیت و سالمت اثار تاریخی به وجود نیامده و گزارشی هم در این باره‬ ‫دریافت نشده است‪ .‬او ادامه داد‪ :‬پیش از این که وارد فصل سرما و توده های بارندگی شویم‪ ،‬برای اقدامات حفاظتی‬ ‫اثار تاریخی برنامه ریزی می کنیم و در جلسات شورای معاونان به صورت مکتوب به معاونان میراث فرهنگی این‬ ‫موضوع ابالغ می شود‪ .‬نیروهای یگان ویژه نیز از اثار سرکشی می کنند و اگر موردی باشد گزارش می دهند و‬ ‫کارگاه های مرمت فوری در انجا مستقر می شوند و مرمت اضطراری را برای ان ها انجام می دهند‪/ .‬ایسنا‬ ‫«خانه لرزاده» اتاق فکر شهرسازی و معماری تهران شد‬ ‫معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تحویل خانه استاد لرزاده با عنوان «خانه معمار» به شورای‬ ‫راهبردی خبر داد و گفت‪ :‬این خانه‪ ،‬به اتاق فکری بــه منظــور تــرویج معمــاری ایرانــی ‪ -‬اســالمی و‬ ‫نجات شهر تهران از ناهنجاری های معماری و شهرسازی تبدیل می شود‪ .‬اولین جلسه هیات موسس خانه‬ ‫معمار با حضور مهدی چمران رییس شورای اسالمی شهر تهران‪ ،‬حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و‬ ‫معماری شهرداری تهران و ‪ ...‬در ساختمان شهرداری تهران برگزار شد‪ .‬حمیدرضا صارمی با اشاره به ارزش‬ ‫میراثی خانه «استاد لرزاده» که جزو اثار ثبت شــده ملی‪ ،‬قرار دارد‪ ،‬گفت‪ :‬تبدیل این بنا‪ ،‬به خانه معمار با‬ ‫توجه به سوابق درخشان استاد با هدف توسعه معماری اصیل ایرانی ‪ -‬اسالمی به تصویب رسیده است‪/.‬ایسنا‬ ‫راز و رمزکوشک احمدشاهی کاخ نیاوران‬ ‫مطالعه سنگ ها و فسیل های کوشک احمدشاهی کاخ نیاوران‪ ،‬از جمله‬ ‫سنگی از ماه که هدیۀ نیکســون ـ رییس جمهور وقت امریکا ـ بود‪ ،‬با یک‬ ‫عالمت سئوال پایان یافت‪ .‬سید ایرج بهشتی ـ مجری طرح مطالعه‪ ،‬شناسایی‬ ‫و تهیه برگه هویتی سنگ های موجود در کاخ کوشک نیاوران ـ با بیان این که‬ ‫این مطالعه در قالب طرح پژوهشی در پژوهشــکده حفاظت و مرمت اثار‬ ‫تاریخی‪-‬فرهنگی انجام شده است‪ ،‬گفت‪:‬مجموعه تاریخی ـ فرهنگی نیاوران‪،‬‬ ‫شامل باغی وسیع و بناهای سلطنتی متعلق به دوره قاجار و پهلوی دوم که‬ ‫هم اکنون به عنوان موزه‪ ،‬محل نمایش اشیاء و اثار تاریخی و هنری است و در‬ ‫شمال شرق شهر تهران و در کوهپایه های البرز قرار دارد و بناهایی چون کاخ‬ ‫صاحبقرانیه‪ ،‬کاخ کوشک احمد شاهی‪ ،‬کاخ نیاوران‪ ،‬کتابخانه اختصاصی و‬ ‫موزه جهان نما را در خود جای داده است‪.‬‬ ‫به گفته او‪ ،‬کوشک احمدشاهی فاقد کتیبه یا نشان تاریخ دار است و طبق‬ ‫شواهد‪ ،‬این بنا در زمان احمدشاه قاجار بنا شده که از ویژگی های عمده ان‬ ‫تزئینات و نمای اجری به کار رفته در سرتاســر نمای بیرونی این بنا است‪.‬‬ ‫بهشتی افزود‪ :‬اجرها از نوع منقوش قالبی با طرح های متنوع به رنگ نخودی‬ ‫است‪ .‬در این بنا با عمر تقریبی‪ ۱۱۰‬سال نشانی از دوره قاجار درباره کاربرد و یا‬ ‫مستندی نوشتاری از ان در دست نیست و طی مطالعات صورت گرفته معلوم‬ ‫شد معمار و طراح ان علی محمد صانعی است‪.‬‬ ‫او با بیان این که کاخ کوشــک احمد شــاهی در اواخر قاجار به عنوان‬ ‫استراحت گاه خصوصی احمد شاه ساخته شــد‪ ،‬اظهارکرد‪ :‬این بنا در دوره‬ ‫پهلوی دوم‪ ،‬پس از مرمت و بازســازی و تغییر دکوراسیون توسط طراحان‬ ‫کنفرانس گردشگری بیابان لوت‪ ،‬برگزار می شود‬ ‫به همت دانشگاه شهید باهنر کرمان سومین کنفرانس گردشگری‬ ‫بیابان لوت (فرصت های محلی و بین المللی) در ‪ ۱۳‬و ‪ ۱۴‬اردیبهشــت‬ ‫ماه ‪ ۱۴۰۲‬برگزار می شود‪ .‬ســومین کنفرانس گردشگری بیابان لوت‬ ‫(فرصت های محلی و بین المللی) ‪ ،۱۴۰۲‬ضمــن معرفی قابلیت ها و‬ ‫توانمندی های بیابان لوت در زمینه گردشگری و انرژی های تجدیدپذیر‪،‬‬ ‫به دنبال هم افزایی دانشگاه ها‪ ،‬مراکز پژوهشی‪ ،‬دستگاه های اجرایی و‬ ‫بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری است تا زمینه هرچه بیشتر‬ ‫رونق اقتصادی و توانمندســازی جوامع محلی را در این منطقه فراهم‬ ‫کند‪ .‬دبیرخانه سومین کنفرانس ضمن دعوت از سازمان ها و ارگان های‬ ‫دســت اندرکار در حوزه گردشــگری جهت برگزاری هرچه بهتر این‬ ‫کنفرانس‪ ،‬اماده دریافت مقاالت علمی و ایده های پژوهشگران و صاحبان‬ ‫اندیشه از سراسر جهان در راستای توسعه گردشگریِ بیابان لوت به عنوان‬ ‫نخستین اثر طبیعی ثبت شده کشور در میراث جهانی است‪ .‬محققان‬ ‫برای ارسال اصل مقاالت خود تا ‪ ۱۵‬اسفند ماه فرصت دارند‪/.‬ایسنا‬ ‫فرانسوی به عنوان مکانی مستقل برای کار و زندگی در اختیار فرزند ارشد‬ ‫او رضا پهلوی قرار گرفت و پس از انقالب اسالمی نیز مرمت و حفاظت ان‬ ‫ادامه پیدا کرد و امروزه به صورت موزه مورد بازدید اســت‪ .‬این پژوهشگر‬ ‫همچنین گفت‪ :‬در کاخ کوشک احمد شاهی اشیاء و لوازم شخصی مربوط به‬ ‫رضا پهلوی و در طبقه همکف ان در ضلع غربی ساختمان دو اتاق که با یک‬ ‫ویترین شیشه ای از هم تفکیک شده اند‪ ،‬قرار دارد و سه ویترین شیشه ای و‬ ‫بزرگ که این دو اتاق را از هم تفکیک می کند‪ ،‬حاوی‪ ۱۰۶‬قطعه سنگ قیمتی‬ ‫و نیمه قیمتی راف و تراش خورده همراه با تعدادی فسیل است‪ .‬وی افزود‪:‬‬ ‫مطالعه‪ ،‬دسته بندی و شناســایی نمونه های سنگ و فسیل موجود در این‬ ‫ویترین های شیشه ای‪ ،‬هدف اصلی این طرح است‪ .‬سنگ های مورد مطالعه‬ ‫به صورت راف و از خانواده کوارتز با رنگ های مختلف‪ ،‬کانی های معدنی‪ ،‬مانند‬ ‫پیریت‪ ،‬کالکوپیریت‪ ،‬استیبنیت‪ ،‬گوگرد و سنگ های قیمتی‪ ،‬مانند بریل و‬ ‫انواع مختلف فسیل ماهی‪ ،‬امونیت‪ ،‬تریلوبیت و فسیل های عهد حاضر مانند‬ ‫مرجان و ماهی است‪ .‬بهشتی گفت‪ :‬سه نمونه شاخص در این ویترین ها‪ ،‬نمونه‬ ‫نخست الماس راف همراه با سنگ میزبان کیمبرلیتی که احتماال مربوط به‬ ‫معادن افریقای جنوبی است‪ ،‬نمونه دوم شهاب سنگی تکتیتی که از ماه اورده‬ ‫شده و توسط نیکسون‪ ،‬رییس جمهور وقت امریکا هدیه داده شده و نمونه‬ ‫سوم نیز چندین نمونه راف و زیبای فیروزه مربوط به معدن فیروزه نیشابور‬ ‫است‪ .‬این پژوهشگر همچنین اظهار کرد‪ :‬نبود اطالعات تاریخی در مورد نحوه‬ ‫جمع اوری‪ ،‬خرید و یا اینکه چه شخص یا اشخاصی این نمونه های کلکسیونی‬ ‫را هدیه داده اند‪ ،‬نکته منفی در این طرح بود‪/.‬ایسنا‬ ‫مسعود سپهر به کما رفت‬ ‫محسن ســلیمانی از حادثه ای که برای مسعود سپهر هنرمند‬ ‫طراح گرافیک پیشکسوت رخ داده است‪ ،‬خبر داد و درخواست کرد‬ ‫برای حال او دعا کنید‪ .‬محسن سلیمانی هنرمند طراح گرافیک و‬ ‫عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایــران درباره حادثه ای که‬ ‫برای مسعود سپهر رخ داده است‪ ،‬بیان کرد‪ :‬مسعود سپهر جمعه‬ ‫شب ‪ ۲۳‬دی ماه از باالی پله های خانه اش به پایین سقوط می کند و‬ ‫متاسفانه با سر پایین می اید و ضربه مغزی می شود‪ .‬به محض اینکه‬ ‫به بیمارستان منتقل می شود‪ ،‬جراحی می شود و متاسفانه بعد از‬ ‫جراحی نیز به کما رفته است‪ .‬سلیمانی بیان کرد‪ :‬مسعود سپهر به‬ ‫عنوان هسته و ستون اصلی انجمن به حساب می اید و امیدواریم‬ ‫با دعای همه و کمک پزشکان و افراد موثر در این زمینه‪ ،‬حال شان‬ ‫مساعد شود‪ .‬مسعود ســپهر متولد ‪ ۱۳۳۵‬تهران‪ ،‬فارغ التحصیل‬ ‫کالج چاپ لندن ‪ ۱۳۵۶‬انگلســتان و فارغ التحصیل برنامه ریزی‬ ‫چاپ ‪ ۱۳۷۲‬پاریس است‪/.‬مهر‬ ‫«هاله هله هوله» منتشر شد‬ ‫مهدی رجبی از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «هاله هله هوله» و‬ ‫اماده بودن دیگر کتابش درباره سیل خبر داد‪ .‬این نویسنده و مترجم‬ ‫ادبیات کودک و نوجوان درباره کتاب هــای جدید خودگفت‪« :‬هاله‬ ‫هله هوله» کتاب بامزه ای است و به خاطر تصویرسازی هایش‪ ،‬انتشارش‬ ‫کمی طول کشید‪ .‬این کتاب که در انتشارات طوطی منتشر شده‪ ،‬درباره‬ ‫دختر بچه ای است که مدام هله هوله می خورد و خودش نیزهله هوله‬ ‫اختراع می کند؛ در واقع با ترکیب هله هوله ها‪ ،‬هله هوله جدید اختراع‬ ‫کرده و با بازی های زبانی برای ان ها اسم می گذارد‪ .‬نویسنده «بردیا و‬ ‫گوالخ ها» افزود‪ :‬این کتاب برای گروه سنی کودکان هفت تا ‪ ۱۱‬ساله‬ ‫مناسب اســت‪ .‬البته بزرگ ترها هم می توانند بخوانند‪ ،‬زمانی که کار‬ ‫می کنم به گروه سنی فکر نمی کنم و معتقدم اگر کتابی درست باشد‪،‬‬ ‫همه سنین می توانند بخوانند‪ .‬رجبی در پایان بیان کرد‪ :‬کتاب دیگرش‬ ‫با عنوان «پســر اقیانوس» با موضوع محیط زیست که درباره سیل و‬ ‫اسیب های سیل است به زودی در نشر افق منتشر خواهد شد‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫سه شنبه ‪ 27‬دی‪ 1401‬شماره ‪1355‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫با تحریم تئاتر مخالفم‬ ‫بهمن عالقبندان که این روزها نمایش «که؟» را روی صحنه می برد و با تحریم تئاتر در این روزهای‬ ‫خاص مخالف است‪ ،‬گفت‪ :‬نمایش ما یک کار فلسفی عرفانی است و درباره دانشجوی فلسفه است که بر‬ ‫اساس دغدغه هایش به دنبال حقیقت است و اساسی ترین پرسش های معرفت شناسی را‪ ،‬درباره وجود‬ ‫و اصل حقیقت دارد‪ .‬در واقع این نمایش درباره حقیت جویی است‪ .‬این کارگردان تئاتر که تحصیل کرده‬ ‫رشته فلسفه است‪ ،‬با بیان اینکه این نمایش یک کار انتزاعی است‪ ،‬افزود‪ :‬تالش کردیم تا حد ممکن ان را‬ ‫به تصویر نزدیک کنیم اما چون موضوعی فلسفی دارد‪ ،‬کار اسانی نبود‪ ،‬با این حال برای انجام ان کوشیدیم‬ ‫از یکسری فالش بک ها استفاده کنیم ‪ .‬نمایش «که؟» تا فردا چهارشنبه ‪ ۲۸‬دی ماه روی صحنه است‪/.‬ایسنا‬ ‫سردار قاانی به تماشای «جان فدا» نشست‬ ‫سردار اسماعیل قاانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران شامگاه یکشنبه ‪ ۲۵‬دی به تماشای نمایش‬ ‫میدانی «جان فدا» در بوستان والیت تهران نشست‪ .‬نمایش میدانی «جان فدا» به کارگردانی حسن بزرا‬ ‫و تهیه کنندگی علی اسماعیلی‪ ،‬روایتی است از زندگی و زمانه شهید حاج قاسم سلیمانی‪ ،‬که هر شب در‬ ‫ی هر شب در بوستان والیت تهران به روی‬ ‫بوستان والیت روی صحنه می رود‪ .‬این نمایش از ‪ ۸‬لغایت ‪ ۲۸‬د ‬ ‫صحنه است و هر شب میزبان ‪ ۳‬هزار نفر مخاطبان خواهد بود‪« .‬جان فدا» محصول مکتب «حاج قاسم»‬ ‫و سازمان هنری رسانه ای اوج است که توسط موسسه هنری رســانه ای سیمای ققنوس اجرا می شود‪.‬‬ ‫عالقه مندان می توانند برای تهیه بلیت این نمایش به سامانه ‪ namaticket.ir‬مراجعه کنند‪/.‬مهر‬ ‫نمایشگاهکتاببایدباشکوهبرگزارشود‬ ‫وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی در جدیدترین جلســه شورای‬ ‫سیاستگذاری سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران‬ ‫با اشاره به اینکه باید تمامی شرایط برای حفظ عظمت نمایشگاه لحاظ‬ ‫شود‪ ،‬گفت‪ :‬خوشبختانه دوره گذشته نمایشگاه کتاب تهران علی رغم‬ ‫فرصت محدود و شرایطی که به واسطه ویروس کرونا پدید امده بود‪،‬‬ ‫در بهترین حالت ممکن برگزار شد و بر همین اساس توقعات نسبت به‬ ‫برپایی باشکوه تر دوره جدید نمایشگاه بیشتر شده است‪.‬‬ ‫محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه‬ ‫کتاب گفت‪ :‬ایجاد این دبیرخانه‪ ،‬اقدام مهم و مناسبی به شمار می رود و‬ ‫این دبیرخانه می بایست با احصا تمامی نقاط قوت و ضعف دوره گذشته‪،‬‬ ‫دستور جلسات متعددی را برای بررســی به شورای سیاستگذاری‬ ‫نمایشــگاه ارجاع دهد تا این شورا با اشــراف کامل نسبت به تمامی‬ ‫نکات احصا شده‪ ،‬تصمیمات و سیاستگذاری مناسبی را اتخاذ کند‪.‬‬ ‫وزیر فرهنگ با بیان این که نمایشگاه کتاب هویت مهمی را برای حوزه‬ ‫‪7‬‬ ‫کتاب خلق کرده‪ ،‬گفت‪ :‬از انجا که برپایی باشکوه نمایشگاه در ایجاد‬ ‫نشاط فرهنگی و اجتماعی جامعه نقش تاثیرگذاری دارد‪ ،‬می بایست‬ ‫با تقویت زیرساخت ها و تشکیل کمیته ای ویژه برای مدیریت مسائل‬ ‫مختلف نمایشگاه به ائین نامه هایی دست پیدا کنیم و بصورت شفاف‬ ‫ایین نامه ها و ضوابط برای ناشران و مخاطبان اطالع رسانی شود تا از‬ ‫اسیب مسائل حاشیه ای به نمایشگاه جلوگیری شود‪ .‬وی با اشاره به‬ ‫اینکه در دوره جدید هیچ محدودیتی برای تقویت موارد نشاط افرین‬ ‫در نمایشگاه کتاب قائل نیستیم‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬برپایی هرچه باشکوه تر‬ ‫نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه از اهمیت‬ ‫خاصی برای وزارت فرهنگ دولت مردمی برخوردار اســت بر همین‬ ‫اساس می بایست نسبت به احصا و اماده سازی برش اجرایی نهادها‬ ‫و دســتگاه های مختلف در همراهی با برپایی نمایشگاه اقدام شود و‬ ‫بصورت شفاف مشخص شود که هر نهاد و دستگاه در راستای برپایی‬ ‫بهتر نمایشگاه چه نوع همکاری یا همراهی می تواند داشته باشد‪.‬‬ ‫اسماعیلی ادامه داد‪ :‬با ارائه پیوســت اجرایی وظایف دستگاه ها و‬ ‫نهادها در نمایشــگاه کتاب می توان این پیوست ها را در کمیسیون‬ ‫فرهنگی دولت به تصویب رساند تا برخی از این موارد به عنوان مصوبه‬ ‫دولت به صورت قانونی پیگیری و اجرایی شــود‪ .‬عضو شورای عالی‬ ‫انقالب فرهنگی در پایان به اهمیت حضور فعال انتشارات دانشگاه ها‬ ‫در نمایشگاه کتاب تهران پرداخت کرد و گفت‪ :‬گسترش نشست های‬ ‫علمی فرهنگی با حضور دانشجویان و برپایی کرسی های نقد کتاب از‬ ‫سوی انتشارات دانشگاه ها از موارد مهمی است که نباید نسبت به ان‬ ‫غافل شد‪ .‬یاسر احمدوند‪ ،‬علیرضا مختارپور‪ ،‬میثم نیلی‪ ،‬مریم جدلی‪،‬‬ ‫علی رمضانی‪ ،‬نادر قدیانی‪ ،‬رحیم مخدومی‪ ،‬محمد حسین ظریفیان‬ ‫یگانه‪ ،‬محمدعلی مرادیان‪ ،‬مهدی رمضانی‪ ،‬ســید محمود اسالمی‪،‬‬ ‫امین کمالوندی‪ ،‬هومان حسن پور و فتح اهلل فروغی از اعضای شورای‬ ‫سیاست گذاری سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران به شمار می روند‬ ‫که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی منصوب شده اند‪/.‬ایسنا‬ صفحه 7 ‫موسیقی امروز‬ ‫در دست تازه کارها است‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫در موسیقی به چه سبک از خوانندگی عالقه مند هستید و‬ ‫سبک اجرایی شما تا چه حد به عالیق ذاتی تان نزدیک است؟‬ ‫موسیقی را با فضای سبک موسیقی سنتی ایران و با نوازندگی سنتور‬ ‫اغاز کردم بعد از اشنایی با ردیف و دستگاههای سنتی موسیقایی ایران‬ ‫به گرایش های دیگر روی اوردم و سبک اجرایی ام تلفیقی از سنتی و‬ ‫پاپ بوده است‪ .‬تسلط من در موسیقی سنتی برایم کمک کننده بود‬ ‫و توانستم لحن ها و ظرایف موجود در موسیقی سنتی را در پاپ جای‬ ‫بدهم‪ .‬تمام تالشم در این حوزه براین بوده است که به عنوان یک ایرانی‬ ‫عالقه مند به موسیقی سنتی ایرانی از المان های پربار هنری موسیقی‬ ‫ایران در اثارم بهره ببرم‪.‬‬ ‫اگر قرار باشــد درمیان قطعاتی کــه خوانده اید یکی را‬ ‫برگزینید‪ ،‬کدام اهنگ از نظر خودتان راضی کننده تر بوده‬ ‫است؟‬ ‫معموال ملودی هایــی که بین مــردم با اقبال بیشــتری مواجه‬ ‫می شود‪،‬برای خواننده هم عزیز می شــود‪ ،‬اما گاهی وقت ها هنرمند‬ ‫از لحاظ محتوایی‪ ،‬غنایی و ســاختاری با یک اثر ارتباط خوبی برقرار‬ ‫می کند کمااینکه ممکن است در جامعه و میان مردم خیلی با اقبال‬ ‫«ماه و پری»‪« ،‬تالفی» و «ایران» که‬ ‫مواجه نشود‪ .‬به عنوان مثال قطعه ‬ ‫به تازگی خوانده ام از همین دست قطعات بود که از نظر اهالی خاص‬ ‫موسیقی که با ظرایف تکنیکی کار اشنا هستند مورد توجه بوده است‪.‬‬ ‫امیدوارم مخاطبان عام نیز با گــوش دادن و لذت بردن ازاین قطعات‬ ‫ظرفیت پذیرش خود را در موسیقی را باال ببرند‪.‬‬ ‫امروز تولد مجیداخشابی است که تمام زندگی اش را صرف‬ ‫موسیقی کرده است‪ .‬سوال من این است که ایا به ارزوهای‬ ‫خود در دنیای موسیقی رسیده اید؟‬ ‫بله به حمد پرودگار‪،‬تمام تصوراتی که در بدو شروع کار موسیقی‬ ‫داشته ام حتی به چند برابر بیشتر از ان هم رسیده ام‪ .‬اما اساسا بشر با‬ ‫رسیدن به ارزوهای قبل‪ ،‬ارزوهای جدیدتری می سازد و سیر تکامل‬ ‫هم به همین معناســت‪ .‬اما در همین مقطع خدا راشــاکرم که تمام‬ ‫تالش هایم در این مسیر همه به جواب رسیده اند‪.‬‬ ‫از موسیقی دانان برجسته ایرانی که به انها ارادت دارید‬ ‫سمیه خاتونی ‪ -‬امروز ‪ 27‬دی ماه‪ ،‬سالروز تولد‬ ‫هنرمند دوست داشتنی این مرز بوم مجید اخشابی‬ ‫است‪ .‬طبع ارام و دور از هیاهوی مجید باعث شده‬ ‫اســت‪ ،‬طرفداران او با ارامش خیال دنبال کنند‪.‬‬ ‫اخشابی در سن ‪ 9‬سالگی با اســتفاده از وسائل‬ ‫ابتدائی توانست سازی شبیه به سنتور بسازد و خود‬ ‫را با نواختن ان سرگرم کند‪ .‬با توجه به این عالقه‬ ‫وافر‪ ،‬والدین او یک ساز سنتور برایش تهیه کردند‬ ‫و جالب اینکه او توانست بدون اموزش قبلی‪ ،‬این‬ ‫ساز را به درستی کوک کرده و بنوازد‪ .‬او با خواندن‬ ‫تیتراژهای سریال های ماه رمضان به شهرت رسید‪.‬‬ ‫اخشــابی در مجموعه هایی چون همراز‪ ،‬عروج‪،‬‬ ‫مهتاب‪ ،‬محله بنده نواز‪ ،‬مسافری از هند‪ ،‬یک وجب‬ ‫خاک‪ ،‬متهم گریخت و‪ ...‬اهنگ هایی را اجرا کرده‬ ‫است‪ ،‬خبرنگار صبا به مناسبت تولد این هنرمند‬ ‫با او گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید‪.‬‬ ‫نام ببرید؟‬ ‫ابوالحسن صبا‪ ،‬فرامرز پایور‪،‬علینقی وزیری و‪ ...‬استادانی هستندکه‬ ‫برای تمام کسانی که در شاخه موسیقی کار می کنند از منابع غنی و‬ ‫ماندگاری هستند که اموزش های خود را با انان می توان تکمیل کرد‪.‬‬ ‫بزرگترین اسیب شناسی که در خوانندگان جدید ایرانی به‬ ‫تازگی شناسایی کرده اید چه بوده است؟‬ ‫همه می دانند انچه که به عنوان موسیقی پاپ در جامعه امروزی‬ ‫مصرف می شود‪ ،‬از کیفیت چندانی برخوردار نیست‪ .‬از اشعار نازل گرفته‬ ‫تا اهنگ سازی و خوانندگی های بسیار مبتدیانه و کودکانه‪ ،‬تعجب من‬ ‫از سطح توقع عموم مردم جامعه است که چرا تا این اندازه پایین امده و‬ ‫به کارهای ساده و دم دستی روی اورده اند‪ .‬قطعاتی که با گذشت زمان‬ ‫کوتاهی از انتشار ان ها متوجه می شویم که همه تاریخ مصرف دارند‪ .‬اگر‬ ‫بخواهیم با نگاه اسیب شناسانه به این موضوع نگاه کنیم با کمی تامل‬ ‫درمی یابیم که این افراد قبل از تولید و انتشار‪ ،‬اموزش جدی و کافی‬ ‫را در این حوزه ندیده اند‪ .‬به غیر از این فرایندهایی به وجود امده است‬ ‫که اشخاص با داشتن یک ته صدا‪ ،‬به واسطه ابزارهای مالی و تبلیغات‬ ‫گسترده در مدت کوتاهی دیده و بولد می شوند‪ .‬بحث اینکه این افراد در‬ ‫تارک تاریخ موسیقایی ایران ماندگار نمی شوند‪ ،‬مشخص است‪ .‬اما در‬ ‫همان زمان کوتاه دیده شدن شان اثار مخرب خود را روی روندموسیقی‬ ‫و سلیقه مردم می گذارند‪ .‬متاسفانه خوراک موسیقی جامعه به دست‬ ‫اشــخاص تازه کار افتاده اســت در صورتی که باید توسط استادان و‬ ‫پیشکسوتان این رشته تامین می شد‪ .‬برای مهار این موارد الزم است‬ ‫اموزش در موسیقی جدی گرفته شود‪.‬‬ ‫با توجه به تجربه ای که در اموزشــگاه موسیقی همراز‬ ‫داشته اید‪ ،‬چگونه می توان متوجه شد که استعداد موسیقی‬ ‫در ما هست یا خیر؟ و شروع کار موسیقی را از چه سنی توصیه‬ ‫می کنید؟‬ ‫فراگیری موسیقی بیشتر ازانکه به استعداد هنرجو منوط باشد‪ ،‬به‬ ‫اراده ‪ ،‬استمرار و پیگیری هنرجو بستگی دارد‪ .‬تمرین در ساعات مختلف‬ ‫به صورت مستمر بدون هیچ تردیدی باعث شکوفایی فرد می شود‪ ،‬از‬ ‫حدود سه سال به باال امکان اموزش موسیقی به اشخاص فراهم است‬ ‫همان طورکه شروع از این سن نتایج بسیار درخشانی را رقم زده است‪.‬‬ ‫افراد نابغه نیز از مثلث استعداد های ذاتی‪ ،‬عالقه مندی و تمرین زیاد‬ ‫به نتیجه رسیده اند‪.‬‬ ‫انتظار مردم از اینکه هنرمند بایدالگوی رفتاری باشد! و‬ ‫یا اینکه باید با نقطه نظرهای مردم زندگی کند و یا گاها می‬ ‫خواهند تریبون ان ها باشند را چطور ارزیابی می فرمایید؟‬ ‫هنرمند را باید اول به عنوان یک ادم عادی مانند همه مردم دید که‬ ‫ممکن است در مقطعی از زندگی به موفقیتی دست پیدا کرده باشد‪،‬‬ ‫چگونه است که انتظار داریم این شخص الگو باشد! مثال هنرمندی که‬ ‫در نقش پردازی موفق عمل می کند‪ ،‬چه لزومی دارد زندگی شخصی‬ ‫او را دنبال کنیم؟ من اشکال اصلی را در مخاطبان می دانم‪ .‬ما می توانیم‬ ‫از اثارهنری هنرمندان در هر شاخه ای لذت ببریم اما اینکه بخواهیم‬ ‫مانند ما فکر کند یا زندگی بدون اشتباهی داشته باشد‪ ،‬انتظار بی جایی‬ ‫است که معموال هم نتیجه ای جز ازار خود و دیگران ندارد‪ .‬که متاسفانه‬ ‫نمود ان خصوصا در فضای مجازی مشهود است مانند اینکه مردم به‬ ‫خاطر رفتاری هنرمندی را فالو یا انفالو می کنند‪ ،‬از نظرم این اخالقیات‬ ‫بچه گانه است که نیاز به بازنگری در همه اقشار چه هنرمندان و چه‬ ‫مردم دارد‪ .‬از نظر من مخاطب باید در ابتدا با اثر هنری ارتباط بگیرد‬ ‫نه هنرمند‪ .‬این بحث را با این مثال خاتمه می دهم که شخصی به نام‬ ‫«رکن الدین خان مختاری» رئیس شهربانی وقت بوده و از قضا بسیار‬ ‫رفتار خشنی با مردم داشته اســت و گاها شنیده شده است برخی به‬ ‫دست او حتی شکنجه هم شــده اند‪ ،‬با این حال بسیاری از قطعات و‬ ‫پیش درامد های موسیقی ایرانی به دست ایشان ساخته شده است‪،‬‬ ‫که در حال حاضرهم قابل رجوع و استفاده است‪ .‬فکر می کنم استاد‬ ‫فخرالدینی‪ ،‬فرازی از ان را نیز در مجموعه کیف انگلیسی استفاده کرده‬ ‫است‪ .‬در مواجه با مواردی از این دست‪ ،‬من به شخصه بدون توجه به‬ ‫احوالیات شخص مذکور صرفا از موسیقی او لذت می برم‪ .‬اگرچه این‬ ‫جمالت هنرمندان را معاف از مسئولیت خود نسبت به جامعه نمی کند‪،‬‬ ‫اما باید این واقعیت را هم پذیرفت که اثر هنری مستقل از وجود هنرمند‬ ‫باید در جامعه به سنجش گذاشته شود و هنرمند هم مانند بقیه افراد‬ ‫جامعه در حال ازمون خطاست و مبری از اشتباه نیست‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!