روزنامه صبا شماره 1355
روزنامه صبا شماره 1355
روزنامه صبا شماره 1355
سه شنبه| 27دی 17 |1401ژانویه 24 |2023جمادی الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1355صفحه| 5000ناموت|
گفت و گو با کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «ایمو»
به کیس که صداقت دارد
طور دیگری نگاه یم شود
واکنش رضوی ،به شایعه
بودجه ۱۰هزار میلیاردی
صفحه 2
نمایشگاه کتاب
باید باشکوه برگزار شود
صفحه 7
موسیقی امروز
در دست تازه کارها است
صفحه 8 صفحه 1
2
سه شنبه 27دی 1401شماره 1355
گیشه سینما تحت تاثیر سرما است؟!
خرب سیمنا و تلویزیون
فیلم های روی پرده ،با توجه به ناارامی های چند ماه گذشته ،فروش ایده ال خود را ندارند و طبق اذعان
دست اندرکاران ،مشکالتی همچون نبود شرایط مناســب برای پخش تیزرهای تبلیغاتی بخصوص از
ی روزهای
تلویزیون و نیز شدت گرفتن سرمای هوا وضعیت را برای ان ها سخت تر کرده است .البته تعطیل
گذشته در شهرهایی مثل تهران فروش گیشه را در روزهای ابتدایی هفته تا حدی با افزایش مواجه کرد.
محمد قنبری -مدیر پردیس سینمایی مگامال -درباره تاثیر سرمای هوا بر وضعیت گیشه سینماها و
حضور مردم گفت :در چند روز اخیر ،سرمای هوا تاثیر بسیار زیادی در کاهش مخاطب داشت و با این سرما
مردم اکثرا ترجیح می دهند در خانه بمانند/ .ایسنا
«تابستانی که برف امد» اماده نمایش شد
فیلم «تابســتانی که برف امد» با مضمونی اجتماعی در چالش با قانون ،به کارگردانی نســیم فروغ
و تهیه کنندگی مریم بحرالعلومی که تابستان ســال جاری مقابل دوربین رفته بود ،بدون لحاظ کردن
هیچگونه حذف یا ممیزی پروانه نمایش گرفت و برای پخش اماده شد .این فیلم اولین تجربه بلند نسیم
فروغ است .مریم بحرالعلومی در سمت تهیه کننده و مشاور کارگردان با فیلمنامه ای از فاطیما اباحمزه ،او را
همراهی کرده است .دیگر عوامل سازنده این فیلم عبارتند از :مدیر فیلمبرداری :مسعود امینی تیرانی ،مدیر
ب صدا :محمود موسوی نژاد ،اهنگساز:
صدابرداری :علی کیان ارثی ،تدوینگر :سینا گنجوی ،طراحی و ترکی
روزبه نعمت الهی ،طراح چهره پردازی :امید گل زاده ،طراحان صحنه ولباس :فرحناز نادری و/ ...ایسنا
دوبل ه کارتون ها با فرهنگ مان همخوانی داشته باشند
چهارمین برنامه «صمیمانه» با حضور مدیران ساترا ،معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در
فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی ،مدیر ایران صدا ،دبیر شوراهای تخصصی انتشارات سروش
و مدیر عامل رسانه کارتونا در سالن نشست های ساترا برگزار شد.
در این گردهمایی ،مهدی خبره ،مدیرعامل کارتونا گفت :ما در رسانه خود ،امکاناتی همچون رده بندی
سنی را لحاظ کرده ایم و بر این اساس افراد زیر چهار سال و باالی این سن محتوای مناسب و مختص به خود
را استفاده می کنند .خبره ادامه داد :پلتفرم در واقع به نوعی سکوی پرتاب است؛ بنابراین لزوما نباید سکوی
کارتونا محتوا را تامین کند بلکه ما با هرکسی که در زمینه کودک به تولید محتوا می پردازد ،عالقه مند به
همکاری هستیم و از این اتفاق استقبال می کنیم .وی تاکید کرد :روانشناسان ما در رسانه کارتونا محتواهای
موجود در رسانه را از نظر روحی و روانی مورد بررســی قرار می دهند تا تاثیرات منفی روی کاربر کودک
نداشته باشد .در ادامه این برنامه مهدی شــاملو ،مدیر ایران صدا با اشاره به اینکه محتوای کارتونا صرفا
محتوای دوبله کارتون های خارجی است ،گفت :پایگاه کودک ایران صدا بزرگترین مرجع محتوای تولیدی
تخصصی در حوزه کودکان است که می تواند این ظرفیت را در اختیار سکوهای دارای مجوز از ساترا قرار
دهد و از این طریق به گســترش محتوای بومی حوزه کودک کمک کند .محمدصادق افراسیابی ،معاون
کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا نیز با بیان اینکه یکی از دغدغه های ساترا در حوزه تنظیم گری با توجه
به تفاهم مشترک بین وزارت ارتباطات و ساترا برای اجرایی سازی سند معماری کالن شبکه ملی اطالعات،
تقویت تولیدات حوزه کودک در پلتفرم ها است ،گفت :یک راه برای تقویت تولیدات حوزه کودک ،استفاده
از ظرفیت تولیدات کتاب های صوتی و سایر تولیدات حوزه کودک در ایران صدا و سایر سکوهای مرتبط با
صداوسیما است و راه دیگر هم این است که حتما دوبله کارتون های خارجی در سکوهایی مانند کارتونا به
شکلی انجام شود که با فرهنگ اسالمی ایرانی همخوانی داشته باشد و هر دو راه می تواند به شکل توامان
توسط سکوهای دارای مجوز دنبال شود/.ایسنا
«سرگیجه»توفیقی،منتشرشد
سریال «سرگیجه» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی
مهدی بدرلو از روز گذشته در شبکه نمایش خانگی منتشر شد.
در خالصه ی داستان سریال «ســرگیجه» امده است :پیمان بعد
از یک سوءتفاهم خانوادگی با کامران درگیر می شود .گمان ها به این
سمت می رود که پیمان کامران را کشته است .ماجرایی که شاید به
قیمت زندگی پیمان تمام شود ...
در این سریال که توســط محمد منعم و همایون حجازی نوشته
شده و ســید علیرضا مرعشــی و هومن هاتفی پور ،مجریان طرح و
سرمایه گذاران ان هستند ،بازیگرانی چون حامد بهداد ،رعنا ازادی ور،
هومن سیدی ،هادی حجازی فر ،علی عمرانی ،مهراوه شریفی نیا و پیام
دهکردی ایفای نقش کرده اند .بهرنگ توفیقی پیشتر سریال «اقازاده»
را در سال ۹۹در شبکه نمایش خانگی ســاخته بود .این کارگردان
همچنین سریال های «بی همگان»« ،افرا»« ،پدر» و ...را در سال های
اخیر در تلویزیون ساخته است/.ایسنا
سینماها از فجر چهل و یکم استقبال کردند
مدیر امور سینماهای چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم
فجر اخرین وضعیت سینماهای این دوره از جشنواره را تشریح کرد.
محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره بین المللی فیلم
فجر اعالم کرد :پس از ارسال شیوه نامه مصوب ستاد برگزاری چهل و
یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر توسط انجمن سینماداران به
سینماها ،ثبت نام سینماهای متقاضی اغاز و مراحل بررسی توسط
کمیته نمایش در حال انجام است .وی افزود :کیفیت مطلوب صدا
و تصویر ،شرایط سالن نمایش فیلم و دیگر امکانات رفاهی سینما
از جمله معیارهایی هستند که در انتخاب سالن ها مورد توجه قرار
می گیرد و اسامی سینماهای مردمی حداکثر تا ۴بهمن ماه اعالم
خواهد شد .فرجی اظهار کرد :خوشبختانه حضور در چهل و یکمین
جشنواره بین المللی فیلم فجر مورد توجه و استقبال سینمادارها قرار
گرفته است .چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ۱۲تا۲۲
بهمن ماه ۱۴۰۱به دبیری مجتبی امینی برگزار می شود/.صباخبر
واکنش رضوی ،به شایعه بودجه ۱۰هزار میلیاردی
بودجه سریال «موســی(ع)» که این روزها به کارگردانی ابراهیم
حاتمی کیا و تهیه کنندگی سید محمود رضوی دومین سریال الف و
پروژه مهم تلویزیون بعد از «سلمان فارسی» به شما می رود ،با ابهاماتی
مواجه شده اســت .این رقم انقدر بحث برانگیز شد که به عنوان رقم
اصلی بودجه الزمه سریال در فضای مجازی مطرح و حتی بسیاری ان
را با بودجه سریال های بیگ پروداکشنی مثل «بازی تاج و تخت» در
مختصات بین المللی مقایسه کرده اند که این بودجه حتی می توانست
از فصل اخر ان هم بیشتر باشد!
محمود رضوی تهیه کننده سریال به این شایعه ها واکنش نشان
داده و به صورت تلویحی این رقم را از اساس تکذیب کرد.
رضوی در توییتی نوشت« :حاکمی مردی را به هزار ضربه شالق
محکوم کرد .مرد گفت :ای حاکم ،یا شالق نخورده ای یا هزار نمیدانی
چقدر است! حاال داستان همین است یا سریال نساخته اید یا ۱۰هزار
میلیارد نمی دانید چقدر است! /مهر صفحه 2
سه شنبه 27دی 1401شماره 1355
خرب سیمنا و تلویزیون
فیلم «فرزند صبح» در هفته فرهنگی خمین رونمایی
معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر اثار امام خمینی با اشاره به رونمایی و اکران فیلم «فرزند صبح»
گفت :به دنبال تبیین سیره و شخصیت امام راحل هستیم.
امین عارف نیا ،در ائین اکران و رونمایی از فیلم فرزند صبح که در هفته فرهنگی بر اســتان افتاب
در خمین در حال برگزاری اســت ،با اشاره به ســاخت بیش از ۲۰۰اثر درباره حضرت مسیح ۱۰۰ ،اثر
درباره حضرت موسی و اثار متعدد درباره گاندی و ماندال و دیگر شخصیت های مطرح ،نقش بی بدیلی
در تصویرسازی از این بزرگان برای مخاطبان ایفا کرده است ،گفت :امام راحل نیز هنر را به دامان دین
برگرداند و بدین جهت به گردن ما و اهل هنر حق دارد/ .مهر
مدیر رادیو تهران با اشــاره به نقش مستندهای رادیویی بیان کرد
که اگر این مستندها باکیفیت باشند هم مخاطب جذب می کنند هم
جریان ساز هستند .حمیدرضا صحراگرد مدیر شبکه رادیویی تهران با
اشاره به اهمیت رادیو که همچنان نقش اعتمادسازی برای مخاطب
را به عهده دارد بیان کرد :رادیو به عنوان قدیمی ترین رســانه ،ارتباط
صمیمی و خاصی با مخاطبانش دارد .با وجود ورود رسانه های تصویری
به زندگی مردم و توسعه رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی در
یک دهه اخیر ،اما رادیو همچنــان ارتباط گرم خودش را با مخاطبان
حفظ کرده است .وی اضافه کرد :رادیو به عنوان رسانه ای فراگیر و قابل
اعتماد نقش افرینی می کند .از همین رو رادیو می تواند با تقویت تعامل
دوسویه با مخاطبان و انجام ماموریت هایش در حوزه اطالع رسانی به
لحظه و دقیق ،اگاهی بخشی درست و پیگیری مطالبات مردم در ارتقاء
سرمایه اجتماعی موثر باشد .صحراگرد با اشاره به ساختار مستند افزود:
3
مداخل ه هنرمند سینما در صورت بندی امروز و فردا
سومین نشست از سلسله نشست های بازیابی با عنوان «مداخل ه هنرمند سینما در صورت بندی امروز
و فردا» در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود .در این نشست که روز چهارشنبه ۲۸دی ۱۴۰۱ساعت
۱۷:۳۰در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می شــود ،امیر اثباتی (طراح صحنه و فعال
صنفی) ،وحید جلیلوند (کارگردان سینما) و سعید عقیقی (فیلمنامه نویس و پژوهشگر) سخنرانی خواهند
کرد .در این نشست ها ،منظور از «بازیابی» نه بازگشت به روال گذشته که تالشی برای احضار ملموس
قدرت رهایی بخش هنر و هنرمندان است .از پس تجرب ه سه ماه گذشته حاال باید در پی ایجاد تغییرات
مورد مطالب ه هنرمندان در نهادهای هنری باشیم/ .ایسنا
مستند رادیویی جریان ساز است
مستند یکی از ساختارهای تاثیرگذار در برنامه سازی محسوب می شود
که اگر از کیفیت الزم در تولید برخوردار باشد می تواند عالوه بر جذب
مخاطب ،جریان ساز هم باشــد .بنابراین تولید مستندهای رادیویی
با توجه به بهره مند نبودن از عنصر تصویر ،بسیار پیچیده تر و سخت
است و در واقع مستندساز رادیویی عالوه بر شناخت الزم از ویژگی های
ساختار مستند باید درک باالیی از تولید محتوا در رسانه های صدا نیز
داشته باشد .وی افزود :به همین دلیل برای تقویت جریان مستندسازی
در رادیو اولین و مهم ترین راهکار تربیت مستندســاز رادیویی با ارائه
اموزش های اکادمیک و تجربی اســت .انتخاب سوژه های مناسب،
برگزاری جشــنواره های موضوع محور ایجاد انگیزه در مستندسازان
و همچنین حمایت مالی از طرح های مستند رادیویی از جمله دیگر
راه کارهای تقویت مستند سازی در رادیو است .مدیر رادیو تهران در
خصوص نقش جشنواره ها در هم افزایی های رادیویی افزود :به طور قطع
جشنواره ها میدان مهمی برای رقابت سالم و تخصصی برنامه سازان و
هنرمندان عرصه رسانه است .برگزاری جشنواره ها عالوه بر کمک به
معرفی اثار فاخر تولید شده ،می تواند برای مستندسازان انگیزه ایجاد
نماید و انگیزه تولید اثر منحصر به ارتقاء کمی و کیفی برنامه ســازی
خواهد شــد .وی در پایان عنوان کرد :البته در برگزاری جشنواره ها
و داوری اثار باید از اســیب هایی که می توانــد منجر به بی انگیزگی
برنامه ســازان شــود پیگیری کرد .همچنین ماهیت اصلی و یکی از
مهمترین اهداف برگزاری جشنواره ها درکنار رقابت برنامه ای ،فراهم
کردن فرصت تعامل مدیران و برنامه سازان و هنرمندان واشتراک گذاری
دیدگاه ها و نقطه نظرات کارشناسی ایشان است که می تواند موجب هم
افزایی شبکه های رادیویی و هم گرایی برنامه سازان و مخاطبان شود.
دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی
استعدادهای حوزه مستند ،اردیبهشت ۱۴۰۲برگزار می شود/ .مهر صفحه 3
4
سه شنبه 27دی 1401شماره 1355
پرونده
گفت و گو با کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «ایمو»
به کسی که صداقت دارد ،طور دیگری نگاه
فیلمسینمایی«ایمو»ازچهارشنبه
ندا روزبه
۱۴دی ماه در سینماهای منتخب
گفت و گو
گروه «هنر و تجربه» اکران می شود.
این فیلم به نویسندگی ،تهیه کنندگی و همچنین
کارگردانی هاشم مرادی تهیه و تولید شده است،
حمید پروین جدا ،میالد مــرادی ،مژده دهقانی،
فرناز زوفا ،رضا شرافتی ،علی حافظ پور از جمله
بازیگران فیلم «ایمو» هســتند«.ایمو» داستان
جوانی روستایی (حمید) است که به پایتخت امده،
بهاینامیدکهپسازمدتیکارکردن،بتواندهمان جا
خانه و ســکنی گزیند و بعد ،دست زنش را بگیرد
و از روســتا بیرون اورد تا زندگی دو نفره شان را
در پایتخت شــروع کنند .او به محض رسیدن به
تهران ،یک راست به کافه یکی از قوم و خویش های
همسرش (مریم) رفته و در ان مشغول می شود.
درنهایتبهلطفمحیطکافهوباگذشتزمانیکوتاه،
تصمیمی درست و منطقی گرفته و از همان راهی که
امده ،برمی گردد .خبرنگار روزنامه صبا ،با کارگردان
و بازیگر فیلم«ایمو» به گفتگو نشسته است که در
ادامه می خوانید.
مرادی:
ما غل و غش را وارد زندگی مان کرده ایم
هاشم مرادی ،کارگردان «ایمو» ،متولد سال ،1349اهل شهرستان
نمین ،از شهرستان های استان اردبیل اســت .مرادی ،کار حرفه ای
سینما را از سال ،1386در سن 37ســالگی اغاز کرده است .وی در
این ســال ها به عنوان مدیرفیلمبرداری شناخته شده و«ایمو» اولین
ساخته اش می باشد.
شد .سعی شــده از اغلب فضاها ،من جمله فضای شــادی ،کمدی،
رمانتیک و ...در فیلم گنجانده شود .از زمان شروع ساخت این فیلم،
بیشــترین تالش ام به ساده ترین شــکل حرفم را بزنم .از این جهت،
«ایمو» یک فیلم رئالیستی خیلی ساده اســت .این فیلم یک تجربه
است؛ من ادعای فیلم سازی ندارم و همیشــه خود را در حال تجربه
ی دانم ،به همین دلیل دوست داشتم این فیلم در گروه هنر و
کردن م
تجربه اکران شود.
استقبال مخاطبان از فیلم را چگونه بوده است؟
به دلیل اشاره در مسائل فرامتنی فیلم ،گمان می کردم که مخاطب
عام نتواند بــا ان ارتباط برقــرار کند .اما خوشــبختانه فیلم ایمو در
مواجهه با مخاطب عام برخالف انچه که انتظار داشــتم ،موفق بوده
است .مخاطبان کام ً
ال فیلم را فهمیده و بسیار موشکافانه و دقیق اثر
را دنبال کرده اند .این پاسخ ها باعث خرســندی من است به هرحال
هر فیلم سازی دوست دارد فیلمی که می سازد ،مورد قبول مخاطب
واقع شود.
ایا «وجود یا عدم ســاده زیســتی در زندگی افراد» از
دغدغه های شخصی و اصلی شماست؟ یا صرفا به ساخت فیلم
با این مضمون ،عالقه داشتید؟
باید بگویم که هر جفت اش با هم است .به نظرم هیچ کسی بدون
دغدغه ،چنین مضمونی را کار نمی کند .فیلم ایمو ،با توجه به شخصیت
قصه و خود قصه و حتی به لحاظ تکنیک ،متفاوت است .البته نگاه من
به این موضوع یک عقبه فکری داشته که سوژه اش به دوران کودکی ام
برمی گردد« .ایمو» تجربه ای را در زندگی یک فرد به تصویر می کشد
که شاید بســیاری از افراد ،یک جایی با ان مواجه شده باشند .وقتی
کسی از یک شهرستان به تهران مهاجرت می کند ،امکان مواجهه با
چالش های درونی و ارتباطی متعددی خواهد داشت ،که قصد من به
تصویر کشیدن این چالش ها بوده است .تجربه ای که خودم به شخصه،
کامال لمس اش کرده ام.
از ساختار روایی «ایمو» تا شکل گیری اثر بگوئید؟
«ایمو» داستان جوانی شهرستانی به نام حمید است که برای کار
به تهران می اید و در کافه ای مشغول به کار می شود .اما به مرور زمان با
اختالف فرهنگی مواجه می شود .فیلم شامل داستانک هایی است که
یک نخ تسبیح ان ها را به هم پیوند می دهد .در واقع شخصی در یک
کافه داستانک هایی را مشــاهده می کند و فیلم بر این اساس ساخته
شده است.
این فیلم با هزینه شخصی و عدم دریافت هیچ نوع حمایتی ،ساخته
از تجربیات خود در این زمینه بگوئید؟
چندی پیش به یک سفر خارج از کشــور رفتم .ان سفر در زمینه
تجربه مهاجرت نتایج زیادی برایم داشــت .شــما زمانی که به خارج
از کشور می روید ،ســعی می کنید به اندازه مطمئنی پول همراهتان
باشد .چراکه پول به شما این اطمینان را می دهد که اگر در ان کشور
با مشکلی مواجه شدید می توانید به پشتوانه ان حل اش کنید ،اما بعد
از گذشــت زمان کوتاهی ،یک باره متوجه می شوید که با چالش های
زیادی روبرو هستید و حتی شاید افراد ان کشور به شما نگاهی متفرعانه
داشته باشــند .زمانی که خودم این موقعیت را به طور کامل لمس و
تجربه کردم ،این ایده در ذهنم شکل گرفت که چنین فیلمی بسازم.
درحالی که به کار نکردن در حرفه سینما فکر می کردم به این نتیجه
رسیدم که می توانم این فیلم را بســازم .جدا از ان من اصالتاً اردبیلی
هستم و از سال ها پیش به تهران مهاجرت کرده ام .این تجربه ام را در
نگارش فیلمنامه «ایمو» به کار بردم و پس از نوشتن طرح ،ان را به یک
نویسنده سپردم که قالب ساده ای برای ان طراحی کند .خود فیلم نامه
هم بارها بازنویسی شد تا به مرحله ای که تماشا کردید ،رسید.
چه شد که برای نقش اصلی در فیلم ایمو ،حمید پروین را
انتخاب کرده اید؟
قبل از هر چیز باید بگویم ،ویژگی اصلی فیلم ،ســادگی ان است و
اگر به جای حمید از یک بازیگر سرشناس استفاده می شد ،خروجی
فیلم چیزی که االن دیده می شود ،نبود .اما انتخاب پروین جدا برای
این نقش کامال یک اتفاق بود.کار اصلی حمید پروین ،تاسیسات بود،
که یک روز برحســب اتفاق ،حین کار او را دیدم و احساس کردم که
چقدر به ذهنیت من شبیه است .هر کسی او را از نزدیک ببینید متوجه
می شود که چقدر ســاده و نزدیک به کاراکتر اصلی فیلم است .تنها
مشکل او این بود که در ابتدا توانمندی الزم را نداشت .بعضی از عوامل
فیلم ،معتقد بودند که او به هیچ وجه از عهده اش برنمی اید ،اما اصالت صفحه 4
پرونده
سه شنبه 27دی 1401شماره 1355
5
چرا حمید برگشــت؟ ایا دلیل اصلی این تصمیم ،ترس از
لغزش بود؟
هر ادمی حدودی برای خود دارد که خیلی مراقب است تا این حریم
و حدود حفظ شود .در واقع مجموعه اتفاقاتی که به صورت ریز ریز برای
حمید می افتد که اخرین اش باعث می شود تا تصمیم به برگشت بگیرد،
کاراکتر اصلی فیلم ،زمانی به خط قرمز خودش می رسد که در مقابل
چشمان همسرش کتک می خورد و تحقیر می شود .این اتفاق غرور
حمید را در مقابل مریم خدشــه دار می کند و اینجاست که متوجه
می شــود انجا دیگر برای او جای ماندن نیســت .به عبارتی تصمیم
می گیرد به اصل خودش برگردد .حتی به مریــم می گوید که دیگر
فارسی حرف نزند.
ه می شود
پیام «ایمو» برای مخاطب چیست؟
هاشم مرادی گفت :حرف اصلی من سادگی و بی االیشی بوده است.
ما غل و غش را وارد زندگی مان کرده ایم و طوری شده که در هر جمع،
به کسی که اصالت و صداقت دارد ،طور دیگری نگاه می شود .به نظر
من شاید اگر مردم جامعه بپذیرند که صداقت و اصالت چیز خوبی ست
و نگاه تحقیرامیز به ان نداشته باشند ،نتیجه اش موجب این شود که
جامعه به سمت و ســوی بهتری برود .به همین دلیل از همان ابتدا،
تالشم بر این بوده اســت که «ایمو» فضایی کامال ساده و بی پیرایه و
داستانی بر مبنای اخالق و فطرت داشته باشد تا بتواند صاف و بی پرده
با مخاطب روبرو شود ،سادگی تنها راهی است که «ایمو» می تواند با
ِ
زیست فردی که از شهرستان به تهران
ان ،پارادوکس میان زندگی و
امده یک چیزی را به مخاطب گوشزد کند ،ان هم گمشده ای به نام
«صداقت» ،که به دلیل زندگی شهری ان را فراموش کرده ایم .صداقت
یک گوهر انسانی است که به دلیل نوع زیست ،به حاشیه رفته است.
امکان بازگشــت ســرمایه برای فیلم را چگونه ارزیابی
کرده اید؟
من این فیلم را با بودجه شخصی و در شرایط سختی ساختم .البته
کمبود سرمایه باعث شده که در برخی مواقع با خود بگویم که کاش
برای ساخت این فیلم ،بودجه بیشــتری در دست داشتم .با این حال
امیدوارم با فیلم مستقلی که با بودجه کمی هم ساخته شده ،توانسته
باشم ،در عین سادگی پیامم را به مخاطبان برسانم.
پروین:
بازیگری را دوست داشتم
حمید پروین جدا ،کاراکتر اصلی «ایمو» ،متولد شهریور 1364و
اهل پارس اباد یکی از شهرستان های استان اردبیل است .پروین جدا،
متاهل و صاحب یک فرزند دختر است .شغل اصلی او بازیگری نیست
و «ایمو» اولین تجربه حضورش ،مقابل دوربین است.
او در برخوردش و سادگی خاص او و نزدیک بودنش به کاراکتر باعث
شد که من به انتخاب خود مصمم باشم .فیلم نامه را کم کم با او تمرین
کردم در حالی که خودش در جریان نبود .در واقع دنبال واکنش های او
بودم و نتیج ه کار برایم بسیار قابل قبول بود .مطمئن بودم حمید از پس
نقش برمی اید .کار با نابازیگر برای تمام کارگردان ها دشوار است .اما
پس از این سختی حاال به جرات می توانم بگویم حمید ،شاهکار فیلم
بود و کمک زیادی به این اثر کرد .حمید خود واقعی اش را بازی کرد.
در مورد انتخاب اســم فیلم بگوئید ،چه شد که« ایمو» را
انتخاب کردید؟
از همان ب بسم اهلل ،نام ایمو برای فیلم انتخاب شد .اتفاقا در مقطع
زمانی گرفتن پروانه نمایش ،تصمیم به انتخاب نام دیگری گرفتم اما
ان تصمیم را عملی نکردم چون باز هم احساس کردم که این نام ،نسبت
به نام های انتخابی دیگر ،ایرانی تر است.
کدام صحنه در فیلم ایمو بیشترین تاثیر را روی خط اصلی
داستان داشت؟
ســکانس دعوا و کتک خوردن حمید ،این ســکانس فیلم فضای
عجیبی داشــت .طوری که همه گروه حس خاصی به ان بخش فیلم
داشتیم .شاید دلیل اش این باشــد که این قسمت فیلم یک جورایی
«بی کسی ادم ها» را به تصویر می کشد .در این سکانس تنهایی و غربت
حمید و مریم کامال عیان به تصویر کشیده شد.
سالهاســت که شــما را به عنوان مدیــر فیلمبرداری
می شناسند ،تجربه طراحی صحنه هم دارید ایا انتخاب های
چه شد که برای نقش اصلی در فیلم ایمو ،حمید پروین را
انتخاب شدید؟
بازیگری را دوست داشتم اما کوچکترین چیزی از ان نمی دانستم.
خود اقای مرادی و دستیارشان قبل از شروع فیلم کلی زمان گذاشتند و
با من تمرین کردند .خودم در ابتدای کار متوجه این می شدم که خیلی
از عوامل فیلم فکر می کنند من نمی توانم بازی کنم و یک جایی از کار
خودم پشیمان خواهم شد.
گذشته و تجربه بخش های مختلف سینما ،برنامه ریزی شده،
هدفمند و در راستای فیلمسازی بوده است؟
خیر ،در واقع سینما برای من جذابیت خودش را دارد و معتقدم که
ادم در هر کجا و با انجام هر کاری که در ان موثر است ،باید ان را انجام
دهد .این اتفاق در تولید فیلم نمود بسیاری دارد .چون من از گذشته
به فیلم سازی مانند گل بازی دوران کودکی نگاه کرده ام .همان طور که
در کودکی همه ی سعی می کردیم به گِل ،شکل و فرم بدهیم و تنها
چیزی که برایمان مهم بود این بود که با ان گِل چیزی جذاب بسازیم.
ســال ها پیش ،یکی از مجید اســماعیلی برای تولید فیلم سینمایی
«گمیجی» به من پیشنهاد دادند که به دلیل ویژگی های خاص فیلم،
در کنار فیلمبرداری فیلم ،مســئولیت طراح صحنه ان پروژه را هم
قبول کنم و من با توجه به منطقی بودن این پیشنهاد به دلیل شرایط
خاص تصویرهای فیلم ،این مسئولیت را پذیرفتم .اما برحسب اتفاق،
زمان تولید فیلم اقای اسماعیلی مصادف شد با تولید فیلمی که قبل
از «گمیجی» قراردادش را بسته بودم و من طبق قرارداد موظف بودم
مدیر فیلمبرداری پروژه دیگری باشم .با پیش امدن این شرایط ،عمال
فیلمبرداری ان فیلم برای من غیرممکن شــد .اما اقای اســماعیلی
همچنان از من خواستند که طراحی صحنه ی فیلم شان را ،از راه دور
انجام دهم .من هم پذیرفتم.
دغدغه هایتان چقدر به دغدغه های حمید نزدیک بود؟
حمید پروین نیز در جواب گفت :داستانی که من در ان بازی کرده ام
تا حد خیلی زیادی به زندگی خودم شبیه است .همینطور حمید قصه
خیلی به حمیدی که خودم هستم ،نزدیک است.
دغدغه هایتان چقدر به دغدغه های حمید نزدیک بود؟
جدا از این که من ســادگی کاراکتر حمید را بســیار دوست دارم.
کال شخصیت حمید خیلی به من نزدیک اســت .طوری که خیلی از
همکارانی که من را می شناسند ،بعد از تماشای فیلم ،به این نکته اشاره
کرده اند که این فیلم ،فیلم خو ِد هاشم مرادی است.
کدام سکانس از بازی تان را بیشتر دوست دارید؟
ان قســمتی از فیلم که من به خاطر غیرتی شدن کتک خوردم،
سخت ترین و متاثرترین سکانس فیلم برایم بود .به قدری تحت تاثیر
ان موقعیت قرار گرفته بودم که حتی بعد از تمام شــدن سکانس تا
دقایقی حالم خوب نبود و گوشه ای از صحنه نشستم و گریه کردم.
از سختی های بازیگری در «ایمو» بگویید؟
بازیگری حرفه بسیار سختی است ،مسلما برای من که هیچ تجربه ای
هم نداشتم دیگر خیلی سخت تر بوده اســت .اما قول داده بودم که تا
پایان کار از هیچ تالشی دریغ نکنم؛ بنابراین تمام سختی های کار را
ِ
تحمل کردم .و در نتیجه محبت ها و زحمات کارگردان بود که چهره
ترسیم شده در فیلم این قدر واقعی شده است. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
سه شنبه 27دی 1401شماره 1355
وضعیت اثار تاریخی در دمای منفی ۱۸خراسان شمالی
مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی به دنبال افت شدید دما ،از تعطیلی
کارگاه های مرمتی در این استان خبر داد .علی مستوفیان درباره وضعیت اثار تاریخی این استان در شرایط جوی
موجود ،تاکید کرد :تاکنون مشکلی در امنیت و سالمت اثار تاریخی به وجود نیامده و گزارشی هم در این باره
دریافت نشده است .او ادامه داد :پیش از این که وارد فصل سرما و توده های بارندگی شویم ،برای اقدامات حفاظتی
اثار تاریخی برنامه ریزی می کنیم و در جلسات شورای معاونان به صورت مکتوب به معاونان میراث فرهنگی این
موضوع ابالغ می شود .نیروهای یگان ویژه نیز از اثار سرکشی می کنند و اگر موردی باشد گزارش می دهند و
کارگاه های مرمت فوری در انجا مستقر می شوند و مرمت اضطراری را برای ان ها انجام می دهند/ .ایسنا
«خانه لرزاده» اتاق فکر شهرسازی و معماری تهران شد
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تحویل خانه استاد لرزاده با عنوان «خانه معمار» به شورای
راهبردی خبر داد و گفت :این خانه ،به اتاق فکری بــه منظــور تــرویج معمــاری ایرانــی -اســالمی و
نجات شهر تهران از ناهنجاری های معماری و شهرسازی تبدیل می شود .اولین جلسه هیات موسس خانه
معمار با حضور مهدی چمران رییس شورای اسالمی شهر تهران ،حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و
معماری شهرداری تهران و ...در ساختمان شهرداری تهران برگزار شد .حمیدرضا صارمی با اشاره به ارزش
میراثی خانه «استاد لرزاده» که جزو اثار ثبت شــده ملی ،قرار دارد ،گفت :تبدیل این بنا ،به خانه معمار با
توجه به سوابق درخشان استاد با هدف توسعه معماری اصیل ایرانی -اسالمی به تصویب رسیده است/.ایسنا
راز و رمزکوشک احمدشاهی کاخ نیاوران
مطالعه سنگ ها و فسیل های کوشک احمدشاهی کاخ نیاوران ،از جمله
سنگی از ماه که هدیۀ نیکســون ـ رییس جمهور وقت امریکا ـ بود ،با یک
عالمت سئوال پایان یافت .سید ایرج بهشتی ـ مجری طرح مطالعه ،شناسایی
و تهیه برگه هویتی سنگ های موجود در کاخ کوشک نیاوران ـ با بیان این که
این مطالعه در قالب طرح پژوهشی در پژوهشــکده حفاظت و مرمت اثار
تاریخی-فرهنگی انجام شده است ،گفت:مجموعه تاریخی ـ فرهنگی نیاوران،
شامل باغی وسیع و بناهای سلطنتی متعلق به دوره قاجار و پهلوی دوم که
هم اکنون به عنوان موزه ،محل نمایش اشیاء و اثار تاریخی و هنری است و در
شمال شرق شهر تهران و در کوهپایه های البرز قرار دارد و بناهایی چون کاخ
صاحبقرانیه ،کاخ کوشک احمد شاهی ،کاخ نیاوران ،کتابخانه اختصاصی و
موزه جهان نما را در خود جای داده است.
به گفته او ،کوشک احمدشاهی فاقد کتیبه یا نشان تاریخ دار است و طبق
شواهد ،این بنا در زمان احمدشاه قاجار بنا شده که از ویژگی های عمده ان
تزئینات و نمای اجری به کار رفته در سرتاســر نمای بیرونی این بنا است.
بهشتی افزود :اجرها از نوع منقوش قالبی با طرح های متنوع به رنگ نخودی
است .در این بنا با عمر تقریبی ۱۱۰سال نشانی از دوره قاجار درباره کاربرد و یا
مستندی نوشتاری از ان در دست نیست و طی مطالعات صورت گرفته معلوم
شد معمار و طراح ان علی محمد صانعی است.
او با بیان این که کاخ کوشــک احمد شــاهی در اواخر قاجار به عنوان
استراحت گاه خصوصی احمد شاه ساخته شــد ،اظهارکرد :این بنا در دوره
پهلوی دوم ،پس از مرمت و بازســازی و تغییر دکوراسیون توسط طراحان
کنفرانس گردشگری بیابان لوت ،برگزار می شود
به همت دانشگاه شهید باهنر کرمان سومین کنفرانس گردشگری
بیابان لوت (فرصت های محلی و بین المللی) در ۱۳و ۱۴اردیبهشــت
ماه ۱۴۰۲برگزار می شود .ســومین کنفرانس گردشگری بیابان لوت
(فرصت های محلی و بین المللی) ،۱۴۰۲ضمــن معرفی قابلیت ها و
توانمندی های بیابان لوت در زمینه گردشگری و انرژی های تجدیدپذیر،
به دنبال هم افزایی دانشگاه ها ،مراکز پژوهشی ،دستگاه های اجرایی و
بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری است تا زمینه هرچه بیشتر
رونق اقتصادی و توانمندســازی جوامع محلی را در این منطقه فراهم
کند .دبیرخانه سومین کنفرانس ضمن دعوت از سازمان ها و ارگان های
دســت اندرکار در حوزه گردشــگری جهت برگزاری هرچه بهتر این
کنفرانس ،اماده دریافت مقاالت علمی و ایده های پژوهشگران و صاحبان
اندیشه از سراسر جهان در راستای توسعه گردشگریِ بیابان لوت به عنوان
نخستین اثر طبیعی ثبت شده کشور در میراث جهانی است .محققان
برای ارسال اصل مقاالت خود تا ۱۵اسفند ماه فرصت دارند/.ایسنا
فرانسوی به عنوان مکانی مستقل برای کار و زندگی در اختیار فرزند ارشد
او رضا پهلوی قرار گرفت و پس از انقالب اسالمی نیز مرمت و حفاظت ان
ادامه پیدا کرد و امروزه به صورت موزه مورد بازدید اســت .این پژوهشگر
همچنین گفت :در کاخ کوشک احمد شاهی اشیاء و لوازم شخصی مربوط به
رضا پهلوی و در طبقه همکف ان در ضلع غربی ساختمان دو اتاق که با یک
ویترین شیشه ای از هم تفکیک شده اند ،قرار دارد و سه ویترین شیشه ای و
بزرگ که این دو اتاق را از هم تفکیک می کند ،حاوی ۱۰۶قطعه سنگ قیمتی
و نیمه قیمتی راف و تراش خورده همراه با تعدادی فسیل است .وی افزود:
مطالعه ،دسته بندی و شناســایی نمونه های سنگ و فسیل موجود در این
ویترین های شیشه ای ،هدف اصلی این طرح است .سنگ های مورد مطالعه
به صورت راف و از خانواده کوارتز با رنگ های مختلف ،کانی های معدنی ،مانند
پیریت ،کالکوپیریت ،استیبنیت ،گوگرد و سنگ های قیمتی ،مانند بریل و
انواع مختلف فسیل ماهی ،امونیت ،تریلوبیت و فسیل های عهد حاضر مانند
مرجان و ماهی است .بهشتی گفت :سه نمونه شاخص در این ویترین ها ،نمونه
نخست الماس راف همراه با سنگ میزبان کیمبرلیتی که احتماال مربوط به
معادن افریقای جنوبی است ،نمونه دوم شهاب سنگی تکتیتی که از ماه اورده
شده و توسط نیکسون ،رییس جمهور وقت امریکا هدیه داده شده و نمونه
سوم نیز چندین نمونه راف و زیبای فیروزه مربوط به معدن فیروزه نیشابور
است .این پژوهشگر همچنین اظهار کرد :نبود اطالعات تاریخی در مورد نحوه
جمع اوری ،خرید و یا اینکه چه شخص یا اشخاصی این نمونه های کلکسیونی
را هدیه داده اند ،نکته منفی در این طرح بود/.ایسنا
مسعود سپهر به کما رفت
محسن ســلیمانی از حادثه ای که برای مسعود سپهر هنرمند
طراح گرافیک پیشکسوت رخ داده است ،خبر داد و درخواست کرد
برای حال او دعا کنید .محسن سلیمانی هنرمند طراح گرافیک و
عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایــران درباره حادثه ای که
برای مسعود سپهر رخ داده است ،بیان کرد :مسعود سپهر جمعه
شب ۲۳دی ماه از باالی پله های خانه اش به پایین سقوط می کند و
متاسفانه با سر پایین می اید و ضربه مغزی می شود .به محض اینکه
به بیمارستان منتقل می شود ،جراحی می شود و متاسفانه بعد از
جراحی نیز به کما رفته است .سلیمانی بیان کرد :مسعود سپهر به
عنوان هسته و ستون اصلی انجمن به حساب می اید و امیدواریم
با دعای همه و کمک پزشکان و افراد موثر در این زمینه ،حال شان
مساعد شود .مسعود ســپهر متولد ۱۳۳۵تهران ،فارغ التحصیل
کالج چاپ لندن ۱۳۵۶انگلســتان و فارغ التحصیل برنامه ریزی
چاپ ۱۳۷۲پاریس است/.مهر
«هاله هله هوله» منتشر شد
مهدی رجبی از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «هاله هله هوله» و
اماده بودن دیگر کتابش درباره سیل خبر داد .این نویسنده و مترجم
ادبیات کودک و نوجوان درباره کتاب هــای جدید خودگفت« :هاله
هله هوله» کتاب بامزه ای است و به خاطر تصویرسازی هایش ،انتشارش
کمی طول کشید .این کتاب که در انتشارات طوطی منتشر شده ،درباره
دختر بچه ای است که مدام هله هوله می خورد و خودش نیزهله هوله
اختراع می کند؛ در واقع با ترکیب هله هوله ها ،هله هوله جدید اختراع
کرده و با بازی های زبانی برای ان ها اسم می گذارد .نویسنده «بردیا و
گوالخ ها» افزود :این کتاب برای گروه سنی کودکان هفت تا ۱۱ساله
مناسب اســت .البته بزرگ ترها هم می توانند بخوانند ،زمانی که کار
می کنم به گروه سنی فکر نمی کنم و معتقدم اگر کتابی درست باشد،
همه سنین می توانند بخوانند .رجبی در پایان بیان کرد :کتاب دیگرش
با عنوان «پســر اقیانوس» با موضوع محیط زیست که درباره سیل و
اسیب های سیل است به زودی در نشر افق منتشر خواهد شد/.ایسنا صفحه 6
سه شنبه 27دی 1401شماره 1355
خرب فرهنگ و هرن
با تحریم تئاتر مخالفم
بهمن عالقبندان که این روزها نمایش «که؟» را روی صحنه می برد و با تحریم تئاتر در این روزهای
خاص مخالف است ،گفت :نمایش ما یک کار فلسفی عرفانی است و درباره دانشجوی فلسفه است که بر
اساس دغدغه هایش به دنبال حقیقت است و اساسی ترین پرسش های معرفت شناسی را ،درباره وجود
و اصل حقیقت دارد .در واقع این نمایش درباره حقیت جویی است .این کارگردان تئاتر که تحصیل کرده
رشته فلسفه است ،با بیان اینکه این نمایش یک کار انتزاعی است ،افزود :تالش کردیم تا حد ممکن ان را
به تصویر نزدیک کنیم اما چون موضوعی فلسفی دارد ،کار اسانی نبود ،با این حال برای انجام ان کوشیدیم
از یکسری فالش بک ها استفاده کنیم .نمایش «که؟» تا فردا چهارشنبه ۲۸دی ماه روی صحنه است/.ایسنا
سردار قاانی به تماشای «جان فدا» نشست
سردار اسماعیل قاانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران شامگاه یکشنبه ۲۵دی به تماشای نمایش
میدانی «جان فدا» در بوستان والیت تهران نشست .نمایش میدانی «جان فدا» به کارگردانی حسن بزرا
و تهیه کنندگی علی اسماعیلی ،روایتی است از زندگی و زمانه شهید حاج قاسم سلیمانی ،که هر شب در
ی هر شب در بوستان والیت تهران به روی
بوستان والیت روی صحنه می رود .این نمایش از ۸لغایت ۲۸د
صحنه است و هر شب میزبان ۳هزار نفر مخاطبان خواهد بود« .جان فدا» محصول مکتب «حاج قاسم»
و سازمان هنری رسانه ای اوج است که توسط موسسه هنری رســانه ای سیمای ققنوس اجرا می شود.
عالقه مندان می توانند برای تهیه بلیت این نمایش به سامانه namaticket.irمراجعه کنند/.مهر
نمایشگاهکتاببایدباشکوهبرگزارشود
وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی در جدیدترین جلســه شورای
سیاستگذاری سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
با اشاره به اینکه باید تمامی شرایط برای حفظ عظمت نمایشگاه لحاظ
شود ،گفت :خوشبختانه دوره گذشته نمایشگاه کتاب تهران علی رغم
فرصت محدود و شرایطی که به واسطه ویروس کرونا پدید امده بود،
در بهترین حالت ممکن برگزار شد و بر همین اساس توقعات نسبت به
برپایی باشکوه تر دوره جدید نمایشگاه بیشتر شده است.
محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه
کتاب گفت :ایجاد این دبیرخانه ،اقدام مهم و مناسبی به شمار می رود و
این دبیرخانه می بایست با احصا تمامی نقاط قوت و ضعف دوره گذشته،
دستور جلسات متعددی را برای بررســی به شورای سیاستگذاری
نمایشــگاه ارجاع دهد تا این شورا با اشــراف کامل نسبت به تمامی
نکات احصا شده ،تصمیمات و سیاستگذاری مناسبی را اتخاذ کند.
وزیر فرهنگ با بیان این که نمایشگاه کتاب هویت مهمی را برای حوزه
7
کتاب خلق کرده ،گفت :از انجا که برپایی باشکوه نمایشگاه در ایجاد
نشاط فرهنگی و اجتماعی جامعه نقش تاثیرگذاری دارد ،می بایست
با تقویت زیرساخت ها و تشکیل کمیته ای ویژه برای مدیریت مسائل
مختلف نمایشگاه به ائین نامه هایی دست پیدا کنیم و بصورت شفاف
ایین نامه ها و ضوابط برای ناشران و مخاطبان اطالع رسانی شود تا از
اسیب مسائل حاشیه ای به نمایشگاه جلوگیری شود .وی با اشاره به
اینکه در دوره جدید هیچ محدودیتی برای تقویت موارد نشاط افرین
در نمایشگاه کتاب قائل نیستیم ،تصریح کرد :برپایی هرچه باشکوه تر
نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه از اهمیت
خاصی برای وزارت فرهنگ دولت مردمی برخوردار اســت بر همین
اساس می بایست نسبت به احصا و اماده سازی برش اجرایی نهادها
و دســتگاه های مختلف در همراهی با برپایی نمایشگاه اقدام شود و
بصورت شفاف مشخص شود که هر نهاد و دستگاه در راستای برپایی
بهتر نمایشگاه چه نوع همکاری یا همراهی می تواند داشته باشد.
اسماعیلی ادامه داد :با ارائه پیوســت اجرایی وظایف دستگاه ها و
نهادها در نمایشــگاه کتاب می توان این پیوست ها را در کمیسیون
فرهنگی دولت به تصویب رساند تا برخی از این موارد به عنوان مصوبه
دولت به صورت قانونی پیگیری و اجرایی شــود .عضو شورای عالی
انقالب فرهنگی در پایان به اهمیت حضور فعال انتشارات دانشگاه ها
در نمایشگاه کتاب تهران پرداخت کرد و گفت :گسترش نشست های
علمی فرهنگی با حضور دانشجویان و برپایی کرسی های نقد کتاب از
سوی انتشارات دانشگاه ها از موارد مهمی است که نباید نسبت به ان
غافل شد .یاسر احمدوند ،علیرضا مختارپور ،میثم نیلی ،مریم جدلی،
علی رمضانی ،نادر قدیانی ،رحیم مخدومی ،محمد حسین ظریفیان
یگانه ،محمدعلی مرادیان ،مهدی رمضانی ،ســید محمود اسالمی،
امین کمالوندی ،هومان حسن پور و فتح اهلل فروغی از اعضای شورای
سیاست گذاری سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران به شمار می روند
که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی منصوب شده اند/.ایسنا صفحه 7
موسیقی امروز
در دست تازه کارها است
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
در موسیقی به چه سبک از خوانندگی عالقه مند هستید و
سبک اجرایی شما تا چه حد به عالیق ذاتی تان نزدیک است؟
موسیقی را با فضای سبک موسیقی سنتی ایران و با نوازندگی سنتور
اغاز کردم بعد از اشنایی با ردیف و دستگاههای سنتی موسیقایی ایران
به گرایش های دیگر روی اوردم و سبک اجرایی ام تلفیقی از سنتی و
پاپ بوده است .تسلط من در موسیقی سنتی برایم کمک کننده بود
و توانستم لحن ها و ظرایف موجود در موسیقی سنتی را در پاپ جای
بدهم .تمام تالشم در این حوزه براین بوده است که به عنوان یک ایرانی
عالقه مند به موسیقی سنتی ایرانی از المان های پربار هنری موسیقی
ایران در اثارم بهره ببرم.
اگر قرار باشــد درمیان قطعاتی کــه خوانده اید یکی را
برگزینید ،کدام اهنگ از نظر خودتان راضی کننده تر بوده
است؟
معموال ملودی هایــی که بین مــردم با اقبال بیشــتری مواجه
می شود،برای خواننده هم عزیز می شــود ،اما گاهی وقت ها هنرمند
از لحاظ محتوایی ،غنایی و ســاختاری با یک اثر ارتباط خوبی برقرار
می کند کمااینکه ممکن است در جامعه و میان مردم خیلی با اقبال
«ماه و پری»« ،تالفی» و «ایران» که
مواجه نشود .به عنوان مثال قطعه
به تازگی خوانده ام از همین دست قطعات بود که از نظر اهالی خاص
موسیقی که با ظرایف تکنیکی کار اشنا هستند مورد توجه بوده است.
امیدوارم مخاطبان عام نیز با گــوش دادن و لذت بردن ازاین قطعات
ظرفیت پذیرش خود را در موسیقی را باال ببرند.
امروز تولد مجیداخشابی است که تمام زندگی اش را صرف
موسیقی کرده است .سوال من این است که ایا به ارزوهای
خود در دنیای موسیقی رسیده اید؟
بله به حمد پرودگار،تمام تصوراتی که در بدو شروع کار موسیقی
داشته ام حتی به چند برابر بیشتر از ان هم رسیده ام .اما اساسا بشر با
رسیدن به ارزوهای قبل ،ارزوهای جدیدتری می سازد و سیر تکامل
هم به همین معناســت .اما در همین مقطع خدا راشــاکرم که تمام
تالش هایم در این مسیر همه به جواب رسیده اند.
از موسیقی دانان برجسته ایرانی که به انها ارادت دارید
سمیه خاتونی -امروز 27دی ماه ،سالروز تولد
هنرمند دوست داشتنی این مرز بوم مجید اخشابی
است .طبع ارام و دور از هیاهوی مجید باعث شده
اســت ،طرفداران او با ارامش خیال دنبال کنند.
اخشابی در سن 9سالگی با اســتفاده از وسائل
ابتدائی توانست سازی شبیه به سنتور بسازد و خود
را با نواختن ان سرگرم کند .با توجه به این عالقه
وافر ،والدین او یک ساز سنتور برایش تهیه کردند
و جالب اینکه او توانست بدون اموزش قبلی ،این
ساز را به درستی کوک کرده و بنوازد .او با خواندن
تیتراژهای سریال های ماه رمضان به شهرت رسید.
اخشــابی در مجموعه هایی چون همراز ،عروج،
مهتاب ،محله بنده نواز ،مسافری از هند ،یک وجب
خاک ،متهم گریخت و ...اهنگ هایی را اجرا کرده
است ،خبرنگار صبا به مناسبت تولد این هنرمند
با او گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید.
نام ببرید؟
ابوالحسن صبا ،فرامرز پایور،علینقی وزیری و ...استادانی هستندکه
برای تمام کسانی که در شاخه موسیقی کار می کنند از منابع غنی و
ماندگاری هستند که اموزش های خود را با انان می توان تکمیل کرد.
بزرگترین اسیب شناسی که در خوانندگان جدید ایرانی به
تازگی شناسایی کرده اید چه بوده است؟
همه می دانند انچه که به عنوان موسیقی پاپ در جامعه امروزی
مصرف می شود ،از کیفیت چندانی برخوردار نیست .از اشعار نازل گرفته
تا اهنگ سازی و خوانندگی های بسیار مبتدیانه و کودکانه ،تعجب من
از سطح توقع عموم مردم جامعه است که چرا تا این اندازه پایین امده و
به کارهای ساده و دم دستی روی اورده اند .قطعاتی که با گذشت زمان
کوتاهی از انتشار ان ها متوجه می شویم که همه تاریخ مصرف دارند .اگر
بخواهیم با نگاه اسیب شناسانه به این موضوع نگاه کنیم با کمی تامل
درمی یابیم که این افراد قبل از تولید و انتشار ،اموزش جدی و کافی
را در این حوزه ندیده اند .به غیر از این فرایندهایی به وجود امده است
که اشخاص با داشتن یک ته صدا ،به واسطه ابزارهای مالی و تبلیغات
گسترده در مدت کوتاهی دیده و بولد می شوند .بحث اینکه این افراد در
تارک تاریخ موسیقایی ایران ماندگار نمی شوند ،مشخص است .اما در
همان زمان کوتاه دیده شدن شان اثار مخرب خود را روی روندموسیقی
و سلیقه مردم می گذارند .متاسفانه خوراک موسیقی جامعه به دست
اشــخاص تازه کار افتاده اســت در صورتی که باید توسط استادان و
پیشکسوتان این رشته تامین می شد .برای مهار این موارد الزم است
اموزش در موسیقی جدی گرفته شود.
با توجه به تجربه ای که در اموزشــگاه موسیقی همراز
داشته اید ،چگونه می توان متوجه شد که استعداد موسیقی
در ما هست یا خیر؟ و شروع کار موسیقی را از چه سنی توصیه
می کنید؟
فراگیری موسیقی بیشتر ازانکه به استعداد هنرجو منوط باشد ،به
اراده ،استمرار و پیگیری هنرجو بستگی دارد .تمرین در ساعات مختلف
به صورت مستمر بدون هیچ تردیدی باعث شکوفایی فرد می شود ،از
حدود سه سال به باال امکان اموزش موسیقی به اشخاص فراهم است
همان طورکه شروع از این سن نتایج بسیار درخشانی را رقم زده است.
افراد نابغه نیز از مثلث استعداد های ذاتی ،عالقه مندی و تمرین زیاد
به نتیجه رسیده اند.
انتظار مردم از اینکه هنرمند بایدالگوی رفتاری باشد! و
یا اینکه باید با نقطه نظرهای مردم زندگی کند و یا گاها می
خواهند تریبون ان ها باشند را چطور ارزیابی می فرمایید؟
هنرمند را باید اول به عنوان یک ادم عادی مانند همه مردم دید که
ممکن است در مقطعی از زندگی به موفقیتی دست پیدا کرده باشد،
چگونه است که انتظار داریم این شخص الگو باشد! مثال هنرمندی که
در نقش پردازی موفق عمل می کند ،چه لزومی دارد زندگی شخصی
او را دنبال کنیم؟ من اشکال اصلی را در مخاطبان می دانم .ما می توانیم
از اثارهنری هنرمندان در هر شاخه ای لذت ببریم اما اینکه بخواهیم
مانند ما فکر کند یا زندگی بدون اشتباهی داشته باشد ،انتظار بی جایی
است که معموال هم نتیجه ای جز ازار خود و دیگران ندارد .که متاسفانه
نمود ان خصوصا در فضای مجازی مشهود است مانند اینکه مردم به
خاطر رفتاری هنرمندی را فالو یا انفالو می کنند ،از نظرم این اخالقیات
بچه گانه است که نیاز به بازنگری در همه اقشار چه هنرمندان و چه
مردم دارد .از نظر من مخاطب باید در ابتدا با اثر هنری ارتباط بگیرد
نه هنرمند .این بحث را با این مثال خاتمه می دهم که شخصی به نام
«رکن الدین خان مختاری» رئیس شهربانی وقت بوده و از قضا بسیار
رفتار خشنی با مردم داشته اســت و گاها شنیده شده است برخی به
دست او حتی شکنجه هم شــده اند ،با این حال بسیاری از قطعات و
پیش درامد های موسیقی ایرانی به دست ایشان ساخته شده است،
که در حال حاضرهم قابل رجوع و استفاده است .فکر می کنم استاد
فخرالدینی ،فرازی از ان را نیز در مجموعه کیف انگلیسی استفاده کرده
است .در مواجه با مواردی از این دست ،من به شخصه بدون توجه به
احوالیات شخص مذکور صرفا از موسیقی او لذت می برم .اگرچه این
جمالت هنرمندان را معاف از مسئولیت خود نسبت به جامعه نمی کند،
اما باید این واقعیت را هم پذیرفت که اثر هنری مستقل از وجود هنرمند
باید در جامعه به سنجش گذاشته شود و هنرمند هم مانند بقیه افراد
جامعه در حال ازمون خطاست و مبری از اشتباه نیست. صفحه 8