روزنامه صبا شماره 1352
روزنامه صبا شماره 1352
روزنامه صبا شماره 1352
شنبه| 24دی 14 |1401ژانویه 21 |2023جمادی الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1352صفحه| 5000ناموت|
عکس :سمیرا اسدیان
یم خواهنــد
شــهید ســیمنا
ابقــی مبانــم!
وزیر ارشاد :در بهمن ماه خواب را
از دشمن می گیریم
صفحه 3
فرهنگ و هنر سال اینده نو نوار
صفحه 6
می شود؟
به هنرمندان اندازه قد و قواره اشان
احترام بگذارید
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
شنبه 24دی 1401شماره 1352
پیامتسلیتخزاعیبهمناسبتدرگذشتسماوات
اینجانب درگذشت جناب اقای سماوات را به خانواده محترم و بازماندگان ان مرحوم ،اهالی سینمای ایران و
به ویژه همکاران محترم سازمان سینمایی ،تسلیت عرض می نمایم .از درگاه ایزد منان برای ان مرحوم ارامش
ابدی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم .روحش شاد و قرین رحمت الهی باد .مرحوم
سماوات از مدیران همواره پاسخگو ،بی حاشیه و محبوب سازمان سینمایی بود و در سمت هایی همچون معاون
و سرپرست اداره کل نمایش خانگی و مدیرکل نظارت بر مراکز ،مشاغل و مجامع سازمان سینمایی و فعالیت
هایی چون ارزشیابی و اعطای مدرک درجه هنری به هنرمندان سینمایی را برعهده داشت .مراسم تشییع
و خاکسپاری مرحوم سماوات صبح روز جمعه بیست و سوم دی ماه در بهشت سکینه کرج برگزار شد/.برنا
واکنش رئیس صداوسیما ،به پناهنده شدن برادرش
رسانه ها خبر دادند که میثم جبلی ،برادر پیمان جبلی ،رییس سازمان صداوسیما در گفت وگویی با
مجله امریکایی تایم ،از پناهنده شدن خود خبر داده و ان را به سقوط هواپیمای اوکراینی و درگذشت
یکی از بستگانش نسبت داده است .رئیس سازمان صداوسیما در واکنش به پناهنده شدن برادرش ،چنین
اظهار کرده است :اظهارات برادرم را دیدم؛ نمی دانم چقدر از این حرف ها ارادی و تحت اختیار است .جبلی
در عین حال یاداور شده است :این اتفاقات ،چیز جدیدی نیست و در گذشته هم بوده و طبیعت این مسیر،
ریزش ها و رویش ها است .محمدامین جبلی ،برادرزاده میثم و پیمان جبلی ،دانشجوی ۲۹ساله پزشکی
بود که در سقوط هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست داد/.ایسنا
مینا جعفرزاده:
انتظار نقش اصلی ندارم اما ...
مینا جعفرزاده ،مادر و مادربزرگ مهربان و خوشروی تلویزیون که بیشتر به نام «خاله خانم»
او را می شناسیم ،این روزها به خاطر نقش های کوتاهی که به او پیشنهاد می شود ،کمی از قاب
تلویزیون دور شده است .او می گوید :یادش بخیر چه سریال های خوبی بازی کردم؛ همیشه
نقش اصلی بودم و هیچ وقت هم در حاشیه نبودم.
بازیگر سریال های «هتل پیاده رو»« ،خاله خانم» و «تفنگ سرپر» درباره اینکه ایا همچنان
پیشنهادی برای بازی در تلویزیون به او می شــود؟ اظهار می کند :فع ً
ال کاری نیست؛ یکی دو
پیشنهاد شد اما خیلی کوتاه بودند و من نمی خواستم بپذیرم به همین دلیل منتظرم ببینم اگر
کار خوبی پیشنهاد شود چرا که نه؛ حتماً هستم .من دوست دارم برای مردمم خدمت کنم و
همیشه حضور داشته باشم.
او ادامه می دهد :سال گذشته در سریال «نوبت لیلی» به کارگردانی روح اهلل حجازی ایفای
نقش کردم که از طریق شبکه نمایش خانگی پخش شد.
مینا جعفرزاده صحبت هایش را اینگونه پایان می دهد :سن و سال مان باال رفته و واقعاً نقشی
به غیر از مادر و مادربزرگ برای ما نمانده است .انتظاری هم نداریم که نقش های اصلی را بازی
کنیم؛ چون اوالً باید جوانان در دسترس باشند و دوم اینکه کار ارزش داشته و یک پیام خوب برای
بیننده داشته باشد .ان وقت است که حتی اگر نقش اصلی هم نباشد ،پذیرفتن ان لذت دارد.
برای همه مردم ارزوی سالمتی دارم .این عید را به همه تبریک می گویم .در پناه حق باشید.
مینا جعفرزاده زاده ۱۵بهمن ۱۳۲۵شهرستان خوی بازیگر و همسر زنده یاد بهمن زرین
پور ،کارگردان سینما و تلویزیون اســت .از نقش های او می توان به بازی در فیلم سینمایی
«اخراجی ها» و سریال «نابرده رنج» و «زیر اسمان» شهر اشاره کرد / .ایسنا
قصه هایی از ایران در جشنواره گوتنبورگ
چهل و ششمین جشــنواره فیلم گوتنبورگ بخش ویژه ای تحت
عنوان قصه هایی از ایران را به نمایش اثار ســینمای ایران اختصاص
داده است .چهل و ششمین جشــنواره فیلم گوتنبورگ که از تاریخ
هفتم تاشانزدهم بهمن ،در سوئد برگزار خواهد شد ،در بخشی با عنوان
قصه هایی از ایران ،فیلم های سینمایی «خرس نیست» ساخته جعفر
پناهی« ،تفریق» ساخته مانی حقیقی« ،شب ،داخلی ،دیوار» ساخته
وحید جلیلوند و سه مســتند «چطور جرات می کنی چنین ارزوی
مزخرفی داشته باشی» ساخته مانیا اکبری (انگلستان /امریکا /ایران)،
«جمعه می بینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی (فرانسه /سوئیس
/ایران /لبنان) و «همه چیزی که می بینی» ســاخته نیکی پدیدار و
محصول هلند در این رویداد به نمایش گذاشته می شوند .جشنواره
فیلم گوتنبرگ یک جشنواره برجسته بین المللی فیلم در شمال اروپا و
کشورهای حوزه اسکاندیناوی؛ و یکی از پر مخاطب ترین جشنواره ها
در جهان به شمار می اید/ .مهر
گلدن گلوب و افت شدید مخاطب !
پخش زنده مراسم گلدن گلوب که هشتادمین دوره ان با اجرای
جرود کارمایکل برگزار شد و بار دیگر شاهد حضور چهره های مشهور
دنیای فیلم و تلویزیون بود ،تماشاگرانی کمتر از همیشه داشت .این
مراسم حتی از سال ۲۰۲۱که به میزبانی تینا فی و امی پولر برگزار شد
و ۶.۹میلیون تماشاگر داشت هم بیننده کمتری جذب کرد .شمار
تماشاگران مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۳حتی از سال ۲۰۲۱هم کمتر
و با کاهش ۹درصدی مواجه بوده است! گلدن گلوب در عین حال تنها
مراسم اهدای جوایز نیست که با کاهش تماشاگر رو به رو شده و جوایز
امی نیز در ماه سپتامبر ۲۵ ،2022درصد از مخاطبانش را به نسبت
سال ۲۰۲۱از دست داده بود .جوایز گلدن گلوب مجموعه جوایزی
است که هرساله در ایاالت متحده توسط ۹۳عضو انجمن مطبوعات
خارجی هالیوود به بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی ،هم داخلی
و هم خارجی اهدا می گردد .این جایزه نخستین بار در سال ۱۹۴۴به
فیلم های تولیدی و محصوالت تلویزیونی تعلق گرفت/ .مهر
فیلم فارابی با موضوع سالمت در فجر
مدیرعامل بنیاد ســینمایی فارابی در مراسم معرفی برگزیدگان
«سینما سالمت» ،استفاده از شیوه هایی نظیر رویدادهای ایده پردازانه
را در ارتقای کمی و کیفی فیلمنامه ها موثر دانست .مراسم پایانی و ارائه
طرح های منتخب ،با حضور متخصصان کادر سالمت و سینماگران
چهارشنبه ۲۱دی در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی
فارابی برگزار شد.
زهرا شاهین فر دبیر اجرایی رویداد «سینما سالمت» با اشاره به اینکه
شاید بتوان گفت در دوران پساکرونا قرار داریم یا دست کم نقطه ای بر
پایان التهاب هایی گذاشته ایم که ناشی از ویروس همه گیر کرونا بود،
اظهار کرد :برگزاری این مراسم باعث شد طرح فیلمنامه هایی ثبت شود
که در ان ها به حقایقی درباره بحران کرونا و کادر درمان پرداخته می شود.
ما در دوران کرونا وارد میدان جنگ با ویروســی ناشناخته شده ایم و
توصیف زحماتی که کادر درمان در ان دوران کشیده اند و به ثبت رسیده،
حاالحاالها جای پرداختن دارد/ .مهر صفحه 2
خرب سیمنا و تلویزیون
مجریقدیمیتلویزیوندرگذشت
سیدابوالفضل طباطبایی ،متولد 1340در مشهد بود و سال ها به عنوان مجری و گوینده صدا و سیما
فعالیت داشت .نام و چهره سیدابوالفضل طباطبایی ،ما را به دهه های گذشته می برد و صدا و سیمایش برای
نسل های قبل خاطره انگیز است« .مقاومت و پیروزی» در دوران جنگ تحمیلی ،از جمله همکاری های
شاخص ان مرحوم با سیما بود که اجرای وی در ان هیچ گاه از یادها نخواهد رفت .وی همچنین در دهه های
60و 70به عنوان مجری ثابت اعالم پخش برنامه های شبکه یک میهمان مخاطبان بود .او اخرین اعالم برنامه
در شبکه های سیما را به نام خودش ثبت کرده است .وی در چند سال اخیر با وجود تحمل بیماری نارسایی
کبد ،از قاب برنامه «اوا نوا» شبکه اموزش با مخاطبان رسانه ملی همراه بود / .تسنیم
احتمالتوقف«سلمان»!
روابط عمومی رسانه ملی با اشاره به بودجه این رســانه در سال ۱۴۰۲عنوان کرد که با توجه به نرخ ها و
هزینه ها ،عمال انتن صداوسیما با افت جدی کمیت و کیفیت مواجه خواهد شد« .مطابق قانون برنامه ششم
توسعه دولت مکلف است حداقل هفت دهم درصد از بودجه عمومی کشور را به عنوان بودجه صداوسیما در
نظربگیرد،رقمیکهاساساًدرمقایسهباسایربخش هایکشوروسطحتاثیرگذاریان هاونیزشبکه هایرقیب،
بسیارناکافیاست.بااینحالهمینمبلغنیزعم ً
الهیچگاهمحققنشدهاست .ازسویدیگربودجهجداگانه ای
نیز برای دو مجموعه تاریخی الف ویژه فاخر و در دست ساخت «حضرت موسی (ع)» و «حضرت سلمان»
در نظر گرفته نشده است .لذا انتظار می رود روند تولید این دو مجموعه نیز متوقف یا به شدت کند شود/ .مهر
وزیر ارشاد:
در بهمن ماه خواب را از دشمن می گیریم
وزیر ارشاد گفت :در سال های گذشته در بنیاد فارابی سالیانه دو تا
سه فیلم مشارکتی داشتیم اما امسال با حمایت رئیس جمهور ۲۳فیلم
تولید می کنیم که همه در حوزه ترویج ارزش های انقالبی است و ۶
مورد ان مربوط به سردارهای بزرگ دفاع مقدس است که در مجموع
۱۱مورد ان را به جشنواره می رسانیم.
«محمدمهدی اسماعیلی» در جمع طالب و روحانیون یزد ضمن
گرامیداشــت ســالروز میالد حضرت زهرا(س) و همچنین والدت
بنیانگذار انقالب اســامی گفت :انقالب اسالمی ایران با نام مقدس
حضرت صدیقه طاهره(س) و در ایام فاطمیه ۱۳۴۱شــروع شده و
فاطمی القدوس و حسینی البقا بودن ویژگی ممتاز انقالب اسالمی
ایران است .او ادامه داد :امروز کشور ما در سایه الطاف فاطمی قرار دارد
و فرزند برومند ایشــان پرچمدار این نهضت اسالمی است و انقالب
اســامی به برکت فرزندان صدیقه طاهره(س) مسیر نورانی را طی
می کند .وی گفت :در دهه نود رهبر معظــم انقالب ،چند بار به این
مسئله تاکید کرده اند که در حوزه اقتصادی عقب افتاده ایم و امارها
هم این را نشان می دهد .به گونه ای که رشد اقتصادی کشور که سالیانه
۸درصد پیش بینی شده ،در دهه گذشته ۰.۴درصد بوده است .با این
حال در حوزه فرهنگ و هنر اعداد را به روشنی نمی توان بیان کرد اما
در این حوزه وضعیت کشور در دهه نود به مراتب اسف بارتر از حوزه
اقتصاد بوده است .اسماعیلی با بیان اینکه متاسفانه حوزه حکمرانی
حاکمیت دینی در دوره قبل به شدت تضعیف شده بود ،گفت :اعتبار
در حوزه مدیریت کتاب به شــدت کاهش داشت در حالی که برای
جریان سازی فکری و تولید اثار ارزشمند باید بتوان افراد ارزشمند و
انقالبی را حمایت کرد.
وزیر ارشاد گفت :در سال های گذشته در بنیاد فارابی سالیانه دو تا
سه فیلم مشارکتی داشتیم اما امسال با حمایت رئیس جمهور ۲۳فیلم
شنبه 24دی 1401شماره 1352
3
تولید می کنیم که همه در حوزه ترویج ارزش های انقالبی است و ۶
مورد ان مربوط به سردارهای بزرگ دفاع مقدس است که در مجموع
۱۱مورد ان را به جشنواره می رسانیم .او با اشاره به سرود سالم فرمانده
که موجب تحولی بزرگ در حوزه فرهنگ کشور شد ،ادامه داد :در این
اثر نوجوانان با عشق و عالقه ،ارادت خود را به امام عصر(عج) ،انقالب
و سردار سلیمانی با شعر و سرود به نمایش گذاشتند که این قدرت
هنر است .اسماعیلی با بیان اینکه می خواهیم قدرت فرهنگ و هنر را
در اختیار ارزش های دینی قرار دهیم ،افزود :امسال بیش از چند صد
سرود برای دهه فجر ساخته شده است و در حوزه تئاتر بیش از هزار
اثر جدید برای جشنواره ارسال شد از میان انها ۷۰اثر انتخاب شد که
تماما برای ترویج معارف دینی است.
وی با بیان اینکه سعی داریم در تولیدات فرهنگی هنری جریان
غالب در کشور باشیم ،افزود :در مناطق محروم در یک سال گذشته
۱۰۰هزار هنرجوی جدیــد را تعلیم داده ایم ،در حــوزه قرانی کار
جهادی در حال انجام است به گونه ای که در بیش از ۵۰نقطه کشور
دوره های جدید قران اموزی و تربیت مربی انجام می دهیم.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه حوزه مساجد به عنوان پایگاه اصلی
انقالب کار اصلی ماست ،افزود :اگر انقالب اسالمی از مساجد شروع
شده و جنگ تحمیلی با محوریت مساجد اداره و پشتیبانی شده است
بقا و اعتالی انقالب نیز با پیوند انقــاب با حکومت جهانی حضرت
بقیه اهلل االعظم از همین مســیر باید بگذرد .وی بــا بیان اینکه ما با
تروریسم رسانه ای روبرو هســتیم ،گفت :باید در حوزه فرهنگ کار
عملی انجام گیرد و کار امســال ما در بهمن ماه کــه از ان رونمایی
می شود خواب را از دشمن می گیرد و اگر توفیق خدمتگزاری باشد
قطعا در چهار سال اینده شاخص ها ،امارها و رفتار عمومی در جامعه
با حکمرانی صحیح دینی و مشی انقالبی تغییر خواهد کرد/.صباخبر صفحه 3
4
شنبه 24دی 1401شماره 1352
فیلم سینمایی «جزیره فضایی» (تورنادو )۲
سمیه خاتونی
از روز سه شنبه ۲۹اذر در سینماهای سراسر
گفت و گو
کشور به سرگروهی پردیس سینمایی کورش
اکران شد .این فیلم ،بدنبال موفقیت و استقبال مخاطبان از
قسمت اول فیلم «تورنادو» ،ساخته شده است.تورنادو ۲یک
فیلم شاد کودکانه و خانوادگی است که با حضور بازیگرانی
همچون اکبر عبدی ،کامران تفتی ،بهنوش بختیاری ،ارسالن
قاسمی ،الناز حبیبی ،راستین عزیزپور ،امیررضا احمدی ،و...
ساخته شده است.در خالصه داستان این فیلم امده است:
امید در مسطح فضایی تیانا جامانده است و بخاطر عالقه اش
به دختر پادشاه تیانا (شیمبا) قصد برگشت ندارد که ناگهان
دستگاه تصویری سفینه تورنادو االرم می دهد...
فیلــم «جزیره فضایــی» (تورنادو )۲به نویســندگی،
تهیه کنندگی و کارگردانی ســیدجواد هاشمی است که با
سرمایه گذاری حســین احمدی ،تهیه و تولید شده است.
همچنین پخش این فیلم سینمایی را رسانه فیلم سازان مولود
به عهده گرفته است .روزنامه صبا با موضوع اکران سینمایی
«جزیره فضایی» با سیدجوادهاشمی به گفتگو نشست که در
ادامه می خوانید؛
تورنادو-2جزیره فضایی چگونه ساخته شد؟
فیلم تورنادو ،2بر اساس ذهنیت ها و تخیالت زمان کودکی خودم
بود که همیشه دوست داشتم سوار یک ســفینه بشوم و از زمین به
اسمان ســفر کنم به فضا بروم وادم های فضایی را ببینم اما نه به ان
شکل و شــمایلی که در ذهن ها هست ،دوســت داشتم این سفر به
صورت خیلی خاص همراه با فانتزی های کودکانه باشد .فیلم پیشتازان
فضایی که در دوران نوجوانی من پخش می شد ،در شکل گیری این
ذهنیت موثر بود .یادم هست در کودکی این ســفر فضایی را با یک
قوطی کبریت مجسم می کردم .تا اینکه فیلم سازی به من کمک کرد
تا رویاهای کودکی ام را به تصویر بکشم .تورنادو ،سفینه ای است در
دل فضا که می تواند ارزوهای ما را براورده کند .سال 1385بود که من
فیلم نامه سریالی این ایده را نوشتم که هرگز امکان ساخت ان برایم
بوجود نیامد .به خاطر اینکه در ایران هنوز تکنیک ســاخت ویژوال
افکت معنا نداشت .وقتی با اکیپ نجفی امامی ،اشنا شدم به او گفتم
می توانی یک سفینه برای من بسازی؟ گفت اگر استراکچر ش وجود
داشته باشــد می توانم ان را به پرواز در بیاورم .همین حرف ذهنیت
کودکی من را به فعلیت تبدیل کرد .برای همین سناریو سریال ام را به
یک اثر سینمایی در دو قسمت تبدیل کردم و ان را ساختم .به همین
ترتیب تورنادو1و 2استارت خورد و با یک وقفه زمانی ،در دو نوبت با
عنوان تورنادو 1و اماده اکران شد .اکران قسمت ، 1در سال ، 1398
متاسفانه درست با اوج گیری کرونا همراه شد .عالوه بر ان اکران فیلم
دیگری از سینمای کودک و نوجوان با اکران تورنادو 1اتفاق افتاد ،که
از ان فیلم 1400 ،تیزر در تلویزیون پخش شد .اما از تورنادو ،1تنها
30تیزر تبلیغاتی پخش کردند .البته جنس فیلم های من ،که گویا در
تقابل با ذهنیت مسئولین مدارس است ،مزید بر علت شد .ذهنیتی
که از زمان پخش فیلم موفق اهویپیشونی سفید بر علیه من شکل
گرفت و در این اتفاقات بی تاثیر نبود .فیلم های من عمدتا فضای شاد
و مفرحی برای کودکان و خانواده ها دارد که گویا زیاد به مذاق بعضی
خوش نمی اید .اما به هر حال اهوی پیشونی سفید در سال 1396با
فروش 5میلیاردی از روی پرده اکران پاییــن امد که معادل همان
فیلم های کودک موفق امروزی است که معادل 19الی 20میلیارد
فروش دارند.
با توجه به تجربه ای که در ســاخت اثر ســینمایی برای
کودکان داشته اید ،بزرگ ترین مشکل برای ساخت این گونه
اثار را چه می دانید؟
عدم اگاهی کارگــزاران در عرصه کودک بــه خصوص در حوزه
سینما .این که نمی دانند خوراک بچه ها در این مدیوم چیست ،برای
همین فیلم هایی ساخته می شود که هیچ ربطی به کودک و نوجوان
ندارد .مانند صدها فیلمی که حتی در جشنواره های کودک و نوجوان
جایزه می گیرند اما فروش موفقی در ســینما ندارند .تمام تالش من
در طول این سال ها این بوده است که فیلمی بسازم که در قواره پرده
سینمایی باشد .ضمن اینکه قبول دارم ،در فیلم نامه هایم ضعف هایی
است ،اما این مسئله ناشی از این نیست که با ساختار درام اشنا نیستم،
کما اینکه تحصیالت دانشــگاهی من در همین رشته بوده است .اما
در این مملکت فیلم های روی پرده سینما فروش می کنند که اتفاقا
توجه کامل به ساختار صحیح درام ندارند ،یعنی فیلم خوب خریدار
ندارد .مانند فیلم پسران دریا اثر دوست عزیزم افشین هاشمی ،که با
پرونده
می خواهندشهیدسینماباقیبم
سید جواد هاشمی :می گویند فیلم های من مبتذل است
فیلم نامه ای خوب و جوایز ارزنده نتوانست فروش خوبی را در اکران
تجربه کند .بنابراین من مجبورم یک شــتر گاو پلنگی بسازم که از
پس مخاطب بربیایم و او را به سینما بکشانم .مثال استفاده از اهنگ
جواد یساری در فیلم به این خاطر است که خانواده ها را هم به همراه
بچه ها به سینما بیاورم .مهم این است که در انتهای ماجرا قرار است
چه چیزی را به خورد بچه ها بدهیم مضامین پرباری که در نقاط طالیی
فیلم کاشته می شود ،و در پرورش ذهن پر از تخیل بچه ها موثر است و
در عین حال نکات پرورشی هم دارد .به سید جواد هاشمی می گویند،
فیلم های تو مبتذل اســت و خالی از نکات تربیتی است .جوابم این
است که این فکر از کم تجربگی شما از دنیای کودکان نشات گرفته
است.من با تجربه 30سال مربی گری کودک و نوجوان می دانم تفاوت
ابتذال با انچه که در بخشــی ازنقطه طالیی یــک فیلم مهیج برای
کودکان می کارم تا به انها تلنگر بزند چیســت و این مهم برای من
ارزش بیشتری دارد و سعی کردم این اصل را در تمام فیلم هایی که
ساخته ام رعایت کنم .می دانم چگونه باید با کودک و نوجوان مقابله
نکرد .فیلم هایی ساخته می شود که از نظر من در تقابل ذهنیت بچه ها
است .فیلم پسر دلفینی به این دلیل با اســتقبال مواجه شده که به
تخیل کودکان احترام می گذارد .همان طور که از اهوی پیشونی سفید
هم در سال 1390استقبال کردند .خیلی ها با نگرانی به من گفته اند
که داستان پسر دلفینی برداشتی از سناریوی پیشونی سفید است .من
اتفاقا باید خیلی خوشحال باشم اگر این اتفاق افتاده باشد.
از من فیلم ســاز ،می خواهند دفاع مقدس یا مدافعین حرم را در
ذهن کودک الگو ســازی کنم ،چیزی که حتی در پس زمینه ذهنی
بچه ها شمایلی ندارد .ما با ساختن فیلم هایی که با ذهنیت و الگوهای
دیداری کودکان مان شکل نگرفته است باعث می شویم که این بچه
ها خوراک فکری خود را از جایی بگیرند که هم سو با جامعه ارمانی ما
نیست .نتیجه این مسئله محسن شکاری می شود که با غمه به خیابان
می اید ،چرا که فکر می کند ،دنیا مانند بازی های کامپیوتری است و
او در این دنیا باید بزند و بکشــد و پیروز شود! چگونه می توانیم ادعا
کنیم که ما در این شرایط مقصر نیستیم .من از سال 1390تا االن 8
فیلم سینمایی ساخته ام ،چون نیاز به این مسئله را در جامعه احساس
کردم .در فیلم هایم دائما تقابل خیر و شــر را اموزش داده ام .شهید
همت را نمی توان روی خاک و خاک ریز در حال جنگ به بچه ها معرفی
کرد .اگر قرار است بچه ها این اســطوره های پاک ایرانی را باور کنند،
باید کودکی شهید همت را به تصویر بکشیم .نباید در اثری به صورت
گل درشت به سراغ اموزش برویم ،مقابله با استکبار را در غالب ذهنی
کودکان نشان باید داد ،در قامت و اندازه هایی که بچه ها می شناسند.
مثال در پیشونی سفید ،اختاپوس شمایلی از ظلم است و این ظلم در
همه جای جهان در شکل های مختلفی اعمال می شود .بچه ها ماهیت
ظلم را در پیشونی سفید با کاراکتر اختاپوس درک می کنند .شهرگربه
ها ،2که در حال حاضر توقیف شده است ابدا یک فیلم سیاسی نیست.
این فیلم معرف نمادها ومفهوم های کلــی از دیکتاتوری و ظلم در
جهان را به نمایش گذاشته است.
ایا می شود این ندانم کاری که از سوی کارگزاران تصمیم
گیرنده در حوزه کودک اتخاذ می شود را به نهاد های کوچک تر صفحه 4
پرونده
مانم!
مانند خانوادهها هم تعمیم داد؟
بله متاســفانه پدر و مادرها هم طبق اموزه هــای غلط اجتماعی
با کودکان خود ارتباط می گیرند ،دهه 60اخرین دهه ای اســت که
تقریبا دارای یک فوندانسیون فکر شــده بود ،اما بعد از ان دهه 70
و همینطور بعــد از ان اموزه ها به صورت غلط و بــا ندانم کاری های
بیشتری همراه بوده است .متاســفانه در دهه های اخیر که خوراک
اصلی کودکان این دوره شکل می گرفت ،به دنبال کارهای مصنوعی
و مسخره بازی های نمایشی بوده ایم .به همین خاطر فیلم های باالی
جدول فروش سینمایی ما ،تولیداتی هستند که موفق شده اند مسخره
بازی بیشتری در بیاورند .استفاده از بازیگران توانمند و شایسته ما که
در فیلم های مفهومی درخشیده اند در این قامت به وفور دیده می شود.
همین باعث شده است که تهیه کنندگان ما هم به دنبال ساخت فیلم
کمدی باشند ،که متاسفانه کمدی هم نیست .فیلم هایی که بر اساس
فیلم نامه ساخته نمی شوند و بیشتر جوک نامه هستند ،چرا که تنها
مبتنی بر استفاده از طنز های بی محتوای کالمی نوشته شده اند.
جوک نامه واقعی زندگی امثال من است که بدهکاری همیشگی
هستیم .سال هاست در حال جبران مافات 8فیلم سینمایی هستم
که ساخته ام .در حال حاضر به عنوان یک بدهکار مالی در مقابل شما
نشسته ام.
با این حال ساخت فیلم برای کودکان برای تان دغدغه است
و این مسیر را همچنان ادامه می دهید؟
خب 30 ،سال اســت معلم بچه ها هستم ،معلمی همواره دغدغه
شنبه 24دی 1401شماره 1352
5
منابع علمی استفاده می کنید؟
تجربه چندین و چند ســاله خودم از ارتباط مســتقیم با بچه ها،
من هنوز با بچه ها به اردوهای ســفری و تفریحی می روم .نسخه اول
فیلم نامه ام را ابتدا برای بچه ها می خوانم و بــا توجه به بازخوردها و
بحث هایی که میان شــان شــکل می گیرد ،خط به خط را تصییح و
بازنویسی می کنم .برای من مهم این اســت ،مضامینی را که در زیر
متن داستان به کار برده ام توسط بچه ها درک شود که خوشبختانه
در همان بازخوردهای اولیه متوجه شدم بچه ها به خوبی مفاهیم را
درک کرده اند.
ام بوده و هنوز هم فکر می کنم درسمت یک کارگردان و یا نویسنده
هنوز معلمی هستم که بیشترین نیازم ،پرورش روح و فکر بچه هاست.
زمانی پرده تماشاگرانه زندگی من تخته سیاهی در کالس بوده و حاال
پرده سینماست .حاال باپرده ســینما احساس می کنم از یک کالس
چهل نفری وارد یک کالس چهل میلیون نفری شــده ام و بیشترین
لذت برای من این است که بعد از این همه سال هنوز پیشونی سفید
دانلود می شود و بچه ها به تماشایش می نشینند .اینکه در خیابان بچه
ها مرا می شناسند و دوستم دارند بسیار برایم ارزشمند و پر اهمیت
است .به همین خاطر اســت که دیگر این بدهکاری ها و مرارت ها به
چشم ام نمی اید .چرا که کار در حوزه کودکان ،اولویت و ارجحیت من
ی است.
در زندگ
ارزیابی شما از سینمای امروز ایران چیست؟
سینمای امروز ما به شــدت ندار و بدبخت اســت و همین باعث
بی اخالقی های زیاد در این حوزه شــده اســت .این که می شنویم
نقش فروشی و یا پولشویی در فیلم ها اتفاق می افتد ،همه واقعی است.
با اینکه من به هیچ عنوان به این کارها معتقد نیستم اما بعضا می بینم
که برای تهیه کنندگان راهی به جز این باقی نمانده است .به خصوص
سینمای کودک که در ابتدا در اقتصادش دچار نابودی می شود و در
وهله بعدی در بی تدبیری مسئولین تصمیم گیرنده ای که در ارتباط با
فرزند خود هم دچار مشکل هستند.
برای رسیدن به فیلمنامه ای که مطلوب کودکان باشد ،از چه
چه مضامین یا مفاهیمی را در فیلم های خود مدنظر دارید؟
در فیلم اهوی پیشونی سفید ،شهرگربه ها و تورنادو ،اولین دغدغه ام
این بوده که به بچه ها اموزش دهم که خدا همیشــه هست و اگر در
شــرایط ســخت به خدا تکیه کنید ،کمک اش را به وفور در زندگی
احســاس خواهید کرد .اوج قصه من جایی اســت که شخصیت در
بدترین شــرایط خدا را صدا می زند .این دغدغه ناشی از ان است که
احســاس کردم خدای واقعی در ذهن بچه ها وجود ندارد .بچه هایی
که پدر و مادرشــان اصال در خانه نماز نمی خوانند و نامی از خدا در
خانه شان برده نمی شــود و اصال در تنگنا گیر نمی کنندکه یاد خدا
کنند .از نظر من در عصر حاضر خدا مظلوم ترین موجود زندگی امروز
بچه های دهه 80و 90است .من مفاهیم نابی چون خداپرستی را در
الیه ای از ریتم های شادی اور به بچه ها معرفی می کنم .دغدغه دومم
این بوده است که بچه ها خیر و شر را بشناسند .در فیلم شهر گربه ها
گفته ام که بچه ها ،شر ان نیرویی است که شما را از وطن خود ناامید
کند و شما کشــور خودتان را ترک کنید و جالب است برای من که
این فیلم در حال حاضر توقیف شــده است! شهرگربه ها یعنی اینکه
در هرجای دنیا که باشی جز با علم اندوزی به سعادت نمی رسید .در
تورنادو 2من مفهوم دفاع مقدس و منجی شدن برای نجات دیگری
را نشان داده ام .دغدغه نهایی من شــادی بچه ها بوده است ،اما در
نگاهی بی انصافانه متهم به این می شوم که فیلم هایم رقص را به بچه ها
اموزش می دهد .در مجموع من حتی حاضرم خانه ام را برای بدهی
فیلم هایم بفروشم ،اما بچه ها این مضامین را یاد بگیرند و شاد زندگی
کنند .از طرف دستگاه های دولتی به بنده ساخت فیلم هایی پیشنهاد
می شــود ،که از نظر من نه تنها تاثیری در تربیت بچه ها ندارد ،بلکه
دنیای ان ها را کدر و تاریک می کند .ناچار هستم که در همان ابتدا
ساخت این فیلم ها را رد کنم .به همین خاطر است که فیلم تورنادو
در رسانه تلویزیون درجه 3اعالم می شــود و به ان تنها 10الی 13
تیزر تبلیغاتی اختصاص می گیرد .ان هم در یک زمان نامناسب! وقتی
می پرسم چرا؟ پاسخ می دهند محتوا ،یعنی تلویزیون محتوای فیلم
من را نمی پسندد .این نشان می دهد منویات من با ذهنیت تلویزیون
هم سو نیست .متاســفانه مدیران جدید این رســانه سفارش هایی
دارند که تصور می کنم اصال متوجه هنر نیستند .شاید دوستان قائل
به این نظر باشند که در هر ساختاری مدیریت مهم است ،اما از نظر
من مدیریت هنری بر مدیریت ارجحیت دارد .مدیر هنری باید هنر
را بشناسد ،به همین خاطر در تلویزیون تولیداتی را شاهد هستیم که
مخاطب ندارند.
ایا تا به حال با نوعی بی عدالتی در ممیزی ها و جبهه گیری
از طرف دستگاه های نظارت مواجه شده اید؟
بله ،طوری که مطمئنم که اگر شهر گربه ها را هر کس دیگری به جز
سیدجواد هاشمی می ساخت ،هرگز توقیف نمی شد .در تجربه قبلی
بنده 23 ،هزار نفر امضا کردندکه فیلم من از پرده اکران خارج شود!
چون من ان را ساخته بودم ،از من می خواهند شهید سینما باقی بمانم
و فیلم کودک نسازم یا اگر می سازم ،فیلمی باشد که در ان مداحی و
...وجود داشته باشد .به همین دلیل همچنان در تالش های مضاعف
هستند که ساخته های من روی پرده نرود و یا از تلویزیون پخش نشود،
درحالی که محصوالت والت دیزنی در همان شبکه ها پخش می شود.
بی عدالتی بدتر از این را نمی توان در جایی سراغ گرفت .همین طور
در پخش تیزرهای دو فیلمی که هر دو مجوز ساخت و پروانه نمایش
گرفته اند اعمال سلیقه هایی سلطه جویانه می کنند .همه می دانند که
تلویزیون از بودجه بیت المال تامین می شود و این اعمال سلیقه ها در
امتیاز دادن ها به دو فیلم که همزمان روی پرده اکران هستند ،قطعا
دور از عدالت است .در حال حاضر بیشــترین تبلیغات تلویزیونی به
لوپتو اختصاص داده شده است ،در حالی که اصال خانواده ها و کودکان
نمی دانند جزیره فضایی تورنادو 2روی پرده ســینما ها است .با این
وصف تورنادو 2در ردیف چهارم جدول فــروش فیلم قرار دارد .کما
اینکه معتقدم اگر تلویزیون عدالت را در پخش تیزر تورنادو 2رعایت
می کرد ،فروش این فیلم مرز 20میلیارد را رد می کرد. صفحه 5
6
خرب فرهنگ و هرن
شنبه 24دی 1401شماره 1352
برگزاری بزرگداشت تیمورپور در خانه هنرمندان
ایین بزرگداشت مرحوم شهریار تیمورپور ،از هنرمندان فقید عرصه چهره پردازی تئاتر ایران به همراه
مراسم افتتاحیه گالری فروش اثار نقاشی این هنرمند روز گذشته بیست و سوم دی در سالن جلیل شهناز
خانه هنرمندان ایران برگزار شد .شهریار تیمورپور ،از طراحان پیشکسوت چهره پردازی تئاتر ایران و یکی
از همکاران سابق واحد گریم تئاتر شهر و حوزه های تلویزیون و سینما ،عصر روز سه شنبه بیست و یکم
دی بعد از مدت ها مبارزه با بیماری ،دارفانی را وداع گفت.
این هنرمند پیشکسوت طی ماه های گذشته به دلیل عوارض ناشی از بیماری کووید ۱۹مدت های
زیادی تحت نظر تیم پزشکی بوده و بارها از ناحیه ریه دچار نارسایی و اختالل شده بود/ .مهر
۵۰اثر از مطرح ترین اثار منوچهر معتبر ،دیروز جمعه بیست وسوم دی ماه ،در قالب برپایی نمایشگاهی
در اصفهان برای بازدید عموم ارائه شد .گالری «اکنون» ،سعی کرده است ،اثار هنرمندان مطرح معاصر
کشور را برای بازدید عموم شــهروندان اصفهان به عرصه نمایش بگذارد .زیرا مدیریت مجموعه معتقد
اســت رویدادهای هنر معاصر در کشور نباید فقط در پایتخت خالصه شــود .این ۵۰اثر جزو گنجینه
گالری طراحان ازاد تهران است که در قالب اثار طراحی و نقاشی است و عالقه مندان می توانند این اثار را
خریداری کنند .بازدید از این نمایشگاه که تا چهارم بهمن ماه جاری دایر است رایگان است و عالقه مندان
می توانند برای بازدید از این نمایشگاه همه روزه به گالری «اکنون» ،مراجعه کنند/.ایمنا
فرهنگ و هنر سال اینده نو نوار می شود؟
بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی در سال ۱۴۰۲در
حالی افزایش داشته که هیچ جزئیاتی در ان از سهم معاونت
هنری و تئاتر ،اعالم نشده است.
الیحه بودجه سال 1402با سقف کلی 5261هزار میلیارد
تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری
حدود 1502هزار میلیارد تومان و معادل 40درصد افزایش
دارد .در این الیحه در بخش بودجه وزارت فرهنگ و ارشــاد
اسالمی اشاره شده که براورد کل هزینه ای و تملک دارایی های
سرمایه ای این وزارتخانه در سال 6 ،1402هزار و 430میلیارد
و 897میلیون تومان است .براورد کلی که برای سال 1402
سازمان سینمایی در الیحه بودجه ذکر شده نیز 482میلیارد
و 156میلیون تومان است.
همچنین در بخــش اعتبــار طرح های تملــک دارایی
سرمایه ای دستگاه های اجرایی ســال ،1402برای «برنامه
حمایت و گسترش سینمای ملی و ارتقای دانش و فناوری های
نوین صنعت سینما» رقم 320میلیارد و 59میلیون تومان
قید شده است .این رقم سال گذشــته 336میلیارد و 908
میلیون تومان براورد شده بود.
در الیحــه امســال همانند ســال گذشــته بــه بودجه
زیرمجموعه های دیگر وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی در
مهدی سالم ،مدیرعامل بنیاد رودکی شد
بخش معاونت هنری و نیز تئاتر به طور مجزا اشاره نشده اما
برای فصل فرهنگ و هنر براورد اعتبارات ســال ،1402رقم
پنج هزارو 812میلیارد و 396میلیون تومان در نظر گرفته
شده است.
با این افزایش بودجه ،به نظر می رسد وزیر ارشاد و همکارانش
در مجموعه های مختلف بایستی به سمت تولید اثار فاخر و
ارزشمند در سینمای ایران ،توجه به مشکالت عدیده هنرمندان
تئاتر و هنرهای تجســمی و تحقق عدالــت فرهنگی بروند.
مســئولین مربوطه در وزارت فرهنگ با توجه به گرانی بازار
کاغذ ،باید مشکالت عدیده ناشران را برطرف و تولیدکنندگان
محصوالت فرهنگی ایرانی را یاری دهند / .تسنیم
ت امنای بنیاد فرهنگی و
وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی و رئیس هیا
هنری رودکی در حکمی ،مهدی سالم را به عنوان مدیرعامل این بنیاد
منصوب کردند.
مهدی سالم متولد سال ۱۳۶۲و دانش اموخته دکترای مدیریت
فرهنگی است .مدیریت شبکه امید ،عضو هیات مدیره کانون پرورش
فکری ،مشاور فرهنگی و رئیس مرکز اطالع رسانی وزارت ارتباطات و
مدیر فرهنگسازی مرکز رسانه های دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی از جمله سوابق اوست .پیشتر در اردیبهشت ماه امسال وزیر
فرهنگ و ارشاد اســامی و رئیس هیات امنای بنیاد فرهنگی هنری
رودکی ،در حکمی مجید زین العابدین را به عنوان مشاور وزیر و مدیر
عامل این بنیاد منصوب کرده بودن و حاال پس از هشت ماه این سمت
به فرد دیگری سپرده است.
مهدی سالم مهر ماه سال گذشته با شبکه امید خداحافظی کرده و
به وزارت ارتباطات رفته بود/.ایسنا
ارائه ۵۰اثر از «منوچهر معتبر» در اصفهان
گیتاریست مشهور دهه 60درگذشت
نمایندگان گیتار راک تایید کردند جف بک ،نوازنده اســطوره ای راک،
گیتاریستمشهوریکهبایاردبردزمی نواختوگروهجفبکرارهبریمی کرد،
پس از ابتال به مننژیت باکتریایی روز چهارشنبه ،در سن 78سالگی درگذشت.
بک ،که اغلب به عنوان یکی از بزرگترین گیتاریست های تمام دوران توصیف
می شود (که انگشتان و شست هایش به مبلغ ۷میلیون پوند بیمه شده بودند)
به عنوان یک مبتکر مشتاق شناخته می شد .او پیشگام موسیقی جاز-راک
بود ،افکت های فاز و دیستورشن را تجربه کرد و در طول زندگی حرفه ای خود
راه را برای زیرژانرهای سنگین تری مانند سایک راک و هوی متال هموار کرد.
او هشت بار برنده جایزه گرمی شد ،جایزه ایور نوولو را برای کمک برجسته به
موسیقی بریتانیا دریافت کرد و به عنوان یک هنرمند انفرادی و به عنوان عضو
یاردبردز به تاالر مشاهیر راک اند رول راه یافت/ .ایسنا
پویش ازادی مادران زندانی در برج ازادی
همزمان با ایام والدت حضــرت زهرا (س) و روز زن ،چهارمین
پویش مردمی ازادی مادران زندانی در برج ازادی برگزار شد.
در این رویداد مدیرکل امور بانوان ،مدیرکل زندان های استان
تهران و مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و جمعی دیگر
حضور داشــتند .هنرمندانی چون اکبر عبدی ،جهانگیر الماسی،
جلیل فرجاد ،رضا بنفشــه خواه ،امید زندگانی ،محمد شــیری
و ورزشــکارانی مانند حسن روشــن ،پهلوان محمودی ،ابراهیم
شکوری ،اسماعیل حاللی ،مجتبی شیری و یعقوب وطنی ،میهمان
این ویژه برنامه بودند .نقالی مرشد میرزاعلی ،شعر خوانی استاد
حمید عســگری و اجرای زنده مصطفی راغب با چند ترانه ویژه و
نوستالژیک از ویژگی های متمایز این برنامه بود.
در این رویداد ،تابلوها و اثار هنری فاخر و ارزشــمندی توسط
خیرین ،خریداری و مبالغ ان صرف ازادی مادران زندانی شــد و
بیش از ۳۵میلیارد ریال در این پویش جمع اوری شد.
چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای برگزار می شود
رئیس «چهارمین همایش ملی سواد رســانه ای» از برگزاری این
همایش در روز چهارشنبه ۲۸دی در مجموعه باغ زیبا وزارت فرهنگ
و ارشاد اسالمی خبر داد.
حامد حاجی مالمیرزایی رئیس «چهارمین همایش ملی ســواد
رسانه ای» گفت :در این همایش ،از میان بیش از ۶۰مقاله رسیده به
دبیرخانه چهارمین همایش ملی سواد رسانه ای ۱۴ ،مقاله برگزیده
و داوری شده توســط کمیته علمی همایش در حوزه های مختلف
مرتبط با تکنیک های شناســایی و مقابله با اخبار جعلی ،در قالب ۴
پانل تخصصی ارائه می شود .به گفته وی ،موضوع اخبار جعلی و نحوه
شناسایی و مقابله با ان ،از ماموریت های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد
اسالمی است که بر اساس ابالغیه های شورای عالی فضای مجازی به
این دستگاه محول شده است.
حاجی مالمیرزایی از همه عالقمندان به حوزه سواد رسانه ای دعوت
کرد تا در این همایش ،به صورت انالین حضور بهم رسانند/ .مهر صفحه 6
شنبه 24دی 1401شماره 1352
خرب فرهنگ و هرن
افتتاحمجتمعفرهنگیهنریوحشیبافقی
در راستای رویکرد وزارت فرهنگ در دولت مردمی ،مبنی بر تکمیل پروژه های نیمه تمام فرهنگی نقاط
مختلف کشور ،مجتمع فرهنگی هنری وحشی بافقی با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و
ارشاد اسالمی در شهرستان بافق از توابع استان یزد به بهره برداری رسید .این مجتمع با زیربنای ۱۰۰۰
متر مربع شامل سالن چند منظور ه پالتوی تئاتر و نگارخانه و نمایشگاه ،کارگاه ساخت دکور ،اتاق های
گریم اقایان و بانوان ۴ ،کالس و کارگاه اموزشی ،اتاق مدیریت ،محل استراحت اساتید ،نمازخانه و واحد
اقامتی است .این مجتمع فرهنگی و هنری با اقتباس از معماری سنتی ایرانی و اسالمی به صورت گودال
باغچه و با حیاط مرکزی ،حوضُ ،صفّه و رواق طراحی شده است/ .صباخبر
سفر به شهر ادم کوتوله های ایران
در ایران روستاهای شگفت انگیز و تماشــایی زیادی برای دیدن
وجود دارد .یکی از این روســتاها را در خراسان جنوبی و شهرستان
سربیشه می توان دید .مکانی پر رمز و راز و عجیب و غریب ،با مردمانی
عجیب تر که باورها و سنن خاص دارند .این روستا ماخونیک نام دارد و
به سرزمین لی لی پوت ها و شهر ادم کوتوله ها معروف است.
ماخونیک روستایی شگفت انگیز ،دورافتاده و پنهان در میان کوه ها
است و در منطقه ماخونیک و در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد.
روستای ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان است
و همین دور بودن ماخونیک عاملی برای انزوا و تاثیرپذیری کمتر ان
از محیط بیرونی شده اســت؛ به گونه ای که مسافران و سیاحانی که
در قرن ۱۹میالدی از این روســتا دیدن کرده اند ،از انزوای مردمان
ان حیرت زده شدند .ماخونیک حتی تا ۴۰سال پیش ارتباط بسیار
محدودی با جامعه بیرون داشت و از دهه های اخیر است که این روستا
به برخی از امکانات رفاهی دسترسی پیدا کرده است.
از دیدنی های این روستا می توان به سنگ سیاه یا سنگ نگاره ،بنای
برج و قلعه ،برج گل انجیر ،منزل سرگردونی و نادر مرده اشاره کرد.
7
«گیشه،»۷سامانهفروشبلیتتئاترفجر
با نزدیک شدن برنامه های جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر و اغاز اجراهای بخش های گوناگون ان« ،گیشه»۷
به عنوان سامانه فروش بلیت انتخاب شد .عالقه مندان به تماشای اثار جشنواره برای تهیه بلیت می توانند با
مراجعه به این سایت اقدام کنند .گفتنی است ،باتوجه به اعالم دبیرخانه جشنواره در مرحله اول ،بخش رادیو
تئاتر جشنواره که از ۲۵دی ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری اغاز خواهد شد میزبان عالقه مندان این بخش
بصورت میهمان خواهد بود .عالقه مندان می توانند با مراجعه به سایت «گیهشه »۷به نشانی�https://gishe
h7ir/tfestivalنسبت به تهیه بلیت این اجراها (به صورت مهمان )اقدام و به تماشای این اثار بپردازند .چهل
و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از ۲۵دی تا دهم بهمن ماه در تهران برگزار می شود/ .صباخبر
یک برج سنگی در طبقات باالی روستا ساخته شده است؛ به طوری
که به اطراف روستا اشراف داشته باشــد .از این برج برای دیده بانی
استفاده می کرده اند تا در صورت حمله احتمالی دشمن ،به همه اهالی
روستا اطالع دهند .اینکه چرا این روستا به این نام خوانده می شود
چندین روایت وجود دارد .گفته می شــود که در گذشته ،عده ای از
ماموران دولتی به این روســتا امده و ماخونیکی ها به گرمی از ان ها
استقبال نکرده اند و با ان ها برخورد سردی داشته اند و ان ها این نام
را برای روســتا انتخاب کردند .برخی وجود شکافی در کوه نزدیک
روســتا را دلیل این نام گذاری می دانند که این شکاف ماده خونیک
نام داشته و به مرور زمان به ماخونیک تغییر نام یافته است .در برخی
اسناد قدیمی نام این روستا مادخنیک ذکر شده است که مرکب از
«ماد» و «خنیک» است .ماد در زبان پهلوی و پارسی باستان به ماه
تبدیل شده که یکی از معانی ان شهر و مملکت است و در مجموع به
معنای شهر ماخونیک است .اهالی ماخونیک افغان هایی هستند که
چندین قرن پیش به ایران مهاجرت کرده و با زبان فارسی و با لهجه
خاص محل تکلم می کنند .این مردمان اهل تسنن و پیرو ابوحنیفه
نعمان بن ثابت ،از ائمه چهارگانه اهل سنت هستند و عالقه بسیاری
به اموزش مسائل دینی دارند .به طوری که در این روستا یک موسسه
علوم قرانی وجود دارد و در میان روســتاهای منطقه مرکزیت دارد.
روستاییان اطراف نیز ،که از هم کیشان ماخونیکی ها هستند ،ترجیح
می دهند به جای مدارس دولتی ،فرزندان شــان را برای اموزش به
مدارس دینی بفرستند .جالب اســت بدانید این مردمان تا همین
۵۰سال پیش کارهای عادی و رایج را نیز انجام نمی دادند .مث ً
ال چای
نمی نوشیدند ،گوشت نمی خوردند و سیگار نمی کشیدند و این گونه
کارها را گناه می دانستند .جالب تر انکه ان ها تلویزیون نداشتند و به
ان شیطان می گفتند و هرگز اجازه نمی دادند کودکانشان تلویزیون
تماشا کنند تا جادو نشوند.
برای رفتن به روستای ماخونیک باید مسیر خراسان جنوبی را در
پیش بگیرید و به شهرستان سربیشه سفر کنید .بعد از ان در مسیر
جاده سربیشه ،به روستای ُد ُرح و به ماخونیک خواهید رسید.
ادرس روستای ماخونیک استان خراسان جنوبی ۱۲۵ ،کیلومتری
شهرستان بیرجند و ۷۸کیلومتری شهرستان سربیشه است/ .ایمنا صفحه 7
به هنرمندان اندازه قد و قواره شان احترام بگذارید
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
عکس فردا در قاب لحظه ها
فرهومند ناظریان -قطار زندگی روی ریل های زنگ زده
تلق تلق کنان می گذرد .مســافران از پنجره های همیشه در
حال عبور ،به ایستگاه ها نگاه می کنند .هیچ کس جرات پیاده
شدن ندارد .همه هراس شان از این است که نکند روزی صدای
ش برسد که هی فالنی ،به مقصد رسیده ای
نگهبان قطار به گو
بلیت شما تا همین جا بود ،باید پیاده شوید ...یادمان رفته که
قصدمان از سوار شدن به قطار زندگی ،پیاده شدن بوده است،
قطار فرسوده ای که به هیچ یک از مسافرانش وفادار نیست.
گاهی در توقف های ناگهانی اش با کشیدن سوت مسافران در
جای میان ایســتگاه ها و بیابان ها توقف می کند و خودش را
از بارهای ســنگینی که دیگر توان حمل شان را ندارد خالی
می کند 29 .اذر ماه سال 1385بود که یکی از مسافران بدون
انکه بداند به مقصد رسیده است ترمز واگن اش را می کشد.
او ناصر عبدالهی بود .وزنه ای که با مروری در زندگی اش در
می بابیم ،دلتنگ و بی تاب پیاده شدن از قطار بوده است .او با
جاده های سبز کناری ،هم اوایی غریبی داشت وگذر بی امان
لحظه ها دلش را بیش از اندازه تنگ کرده بود .ناصر صدایی
را به یادگار گذاشــت ،که برای ما فراموش نشدنی است .او
تمام انرژی اش از ساخت یک ملودی تا پرواز دادن صدایش از
حنجره ای بغض الود را ،از کسانی می گرفت که در شهرهای
سرسبز ساکن بودند و انقدر برای شــان عاشقانه خواند که
روزی خسته از یک دلتنگی عجیب ،به سرش هوای شهر زد و
روزی از همین روزها روی دلش پا گذاشت و در قاب لحظه ها
عکسی از فردا را ثبت کرد .مســافر غریب و لبریز از یقین که
همه ما را در راه عشق جا گذاشت و رفت .هنوز هم تکان دادن
دستهایش از پنجره های قطار به مسافران خسته ای چون ما
پیداست و لبخندی که ضمن ارزوی سالمتی ،در تلخی اش
دائما تکرار می کند که در این مسیر حتی یک خاطره خوش
و ماندنی برایش نساخته ایم.
زمستان فصل دوست داشــتن یکدیگر است ،فصلی که از سرمای
جانفرســا ،به اغوش خانواده پناه می اوریم و در محفلی گرم فرصت
گپ های شبانه را داریم ،زمستان فصلی است که در دی ماه سردش در
شهر بندرعباس ناصر عبدالهی در خانواده ای عالقه مند به موسیقی به
دنیا امد ،عطر لیمو او را می برد به کودکی و دویدنش درباغ های سبزی
که دیگر تکرار نشد ،پنج برادر بودند و یک خواهر ،ناصر سومین پسر
خانواده بود ،خیلی کوچک بود که به خاطر دیدن صحنه ای دلخراش،
قدرت کالمش را از دســت داد طوری که تا نوجوانی در ادای کلمات
مشکل داشت ،پزشکی در شیراز به پدر و مادرش گفت ،تنها راه درمان و
بازگشت تکلم ناصر خوانندگی است ،در همان وقت پدرش برایش یک
ملودیکا خرید و او در وادی موسیقی ساکن شد .اما شروع خوانندگی
او به صورت حرفه ای تر از زمانی بود که ،برادرش در حال ساخت یک
ملودی بود و برای ساختن ان از ناصر خواست تا برایش بخواند ،بعد از
پایان ،ملودی انقدر خوب با صدای ناصر عجین شده بود ،که برادرش
به او گفت برای ضبط نهایی هم خود ناصر بخوانــد و بعد از ان دیگر
خواننده شد .همیشه به خاطر جذبه ای که برای بچه ها داشت و معلم
هایی که دوستش داشتند ،مبصر و نماینده کالس بود .ناصر عبدالهی
درس اش را تا مقطع دیپلم ادامه داد و باقی زندگی اش را صرف مطالعه
در مضمون های متافیزیکی و فراجهانی در موضوعات انسان شناسی
کرد .او عالوه برخوانندگی ،اهنگسازی ،نوازندگی و تنظیم ملودی هم
انجام می داد و گاهی ترانه بعضــی از ملودی های خودش را هم گفته
است .از شاعران قدیم حافظ و موالنا و ...و از شــاعران متاخر ،استاد
محمد علی بهمنی ،را دوست داشت و بیشترین اهنگ هایی که خوانده
از محمدعلی بهمنی است .ساز اصلی او کیبورد پیانو ،گیتار اسپانیش و
پرکاشن است..او معتقد است ذات موسیقی مال ما نیست و اهنگساز،
موســیقی را از منبعی الهام می گیرد .او خواننده ای در حوزه پاپ بود
که بن مایه های نواختی اجراهایش را از دل یک موســیقی زنده ،شاد
و جوان پسند می گرفت ،اما در همین حین از اشعار استخوان دار و با
معنی استفاده می کرد .معنی ترانه برایش بسیار پر اهمیت بود همان
طور که غالب ترانه های او پایه های حماسی ،اجتماعی و یا عاشقانه های
بامعنی بوده است و در این مسیر موفقیت اش را مدیون معنویاتی است
که سرچشمه نگاه او را به حیات شکل می دادند .او این انرژی معنوی را
از حب به خدا و برگزیدگانش ،مانند روح در جسم ادمی می دانست.
قطعه به یادماندنی او یا فاطمه بنت نبی با صدای ناصر عبدالهی برای
اولین بار از برنامه صبح بخیر ایران پخش شــد .قطعه ای که از همان
اغاز ،با اقبال بسیار زیادی مواجه و باعث شد ،کار ناصر در خوانندگی
رونق بگیرد .او انرژی حاصل از خواندن این ملودی را در زندگی هنری و
موسیقایی اش بسیار پر تاثیر می داند .او که دخیل بسته به درب چوبی
بیت الزهراست ،معتقد است از این درب چیزهایی را گرفته که به کالم
قابل وصف نیست .خاطره اش از ایده شکل گیری این قطعه این است
که؛ روزی سر سفره ناهار به یک باره حالتی عجیب به او دست می دهد،
طوری که دیگر نمی تواند حتی لقمــه ای را فرو برد ،بغضی گلویش را
فشار می دهد ،به اتاق رفته درب را می بندد و ناگهان دل تنگ ساخت
قطعه ای برای دخت حضرت محمد ،فاطمه زهرا (س) می شود.
او قطعات بسیار زیبای زیادی را که همه مملو از سرزندگی و حیات
بودند در وصف خدا ،رسول اکرم و موال علی دارد که معتقد است بعد
از خواندن این قطعات در وصف این بــزرگان ،ندای ناجی بخش ،این
افراد را در زندگی هنری و شخصی اش شنیده است .او خدا ،پیامبران
و امامان را مانند پدر و مادرش می دانست که گاهی از فرط دلتنگی و
غربت محتاجانه با خواندن اهنگی به اغوش شان پناه می برد و در نهایت
قدرت ایمان در ادمی را بزرگترین منجی برای انسان ها می داند .وی
تمام زندگی هنری اش را صرف این کرد که ایمان را در دل مردم زنده
و نامیرا کند .اکنون جای او بسیار در میانه امان خالی است هنرمندی
بذله گو ،شــوخ طبع و مردمی که همواره به مردم گوشزد می کرد که
اهای مردم خوب به هنرمندان به اندازه قد و قواره اشان حرمت و احترام
بگذارید ،مبادا تحویل گرفتن زیادی شما از هنرمندان چیزی بسازد
که الکی واسه خودتون هم قمپز در کنند ...روح ناصر عبدالهی شاد و
یادش گرامی باد. صفحه 8