روزنامه صبا شماره 1351 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1351

روزنامه صبا شماره 1351

روزنامه صبا شماره 1351

‫چهارشنبه| ‪ 21‬دی ‪ 11 |1401‬ژانویه ‪ 18 |2023‬جمادی الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1351‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫پانزدهمین قطار جایزه جالل ال احمد به ایستگاه پایانی می رسد‬ ‫عکس‪ :‬سمیرا اسدیان‬ ‫عدم پیوند‬ ‫ادبیات و تصویر‬ ‫ضعفعمدهسیمنا‬ ‫فیلم هست‪ ،‬زیاد هم هست!‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج)‬ ‫به پیشواز روز مادر رفت‬ ‫صفحه ‪7‬‬ ‫به همین سادگی جامعه را شناختم‬ ‫صفحه ‪8‬‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫چهار شنبه ‪ 21‬دی‪ 1401‬شماره ‪1351‬‬ ‫خنجی نامزد جایزه انجمن فیلمبرداران امریکا شد‬ ‫داریوش خنجی‪ ،‬فیلمبردار فیلم «باردو» در لیســت نامزدهای جوایز امســال انجمن فیلمبرداران‬ ‫امریکا قرار گرفت‪ .‬کالدیو میراندا فیلمبردار «تاپ گان‪ :‬ماوریک»‪ ،‬راجر دیکینز فیلمبردار «امپراتوری‬ ‫نور» و مندی واکر فیلمبردار «الویس» از دیگر چهره هایی هســتند کــه در کنار داریوش خنجی برای‬ ‫فیلمبرداری «باردو»‪ ،‬در فهرست نامزدهای امسال جوایز انجمن فیلمبرداران امریکا جای دارند‪ .‬خنجی‬ ‫برای فیلم «باردو» موفق به کسب جوایز قورباغه نقره ای و فیپرشی جشنواره بین الملی هنر فیلمبرداری‬ ‫کمرایمیج لهستان شده و همان طور که پیشتر اعالم شد امسال جایزه ویژه بخش بین الملل جوایز انجمن‬ ‫فیلمبرداران امریکا را نیز دریافت خواهد کرد‪/ .‬مهر‬ ‫امیدی به «کاناپه» نیست!‬ ‫روح اهلل سهرابی در یک گفتگوی رادیویی ضمن تشریح اخرین وضعیت برخی فیلم های مشکل دار مانند‬ ‫«کاناپه» از تکمیل فرم حضور در جشنواره از سوی عوامل فیلم تازه کیانوش عیاری‪ ،‬با نام ویالی ساحلی‪،‬‬ ‫خبر داد‪ .‬وی درباره فیلم توقیفی کاناپه ساخته کیانوش عیاری توضیح داد‪ :‬موضوع اصلی فیلم کاناپه‪ ،‬پوشش‬ ‫خانم ها است و مربوط به این دوره هم نمی شود‪ .‬در دوره قبل تولید شده و اگر می توانست حل شود در دوره های‬ ‫قبل این اتفاق رخ می داد‪ .‬ما هم طبیعتاً باید به این سمت برویم که ببینیم چه راهکاری می توان تعریف کرد‪.‬‬ ‫اگر بخواهم صریح و صادقانه صحبت کنم چشم انداز روشنی درباره این فیلم مثل فیلم های دیگر وجود ندارد‪.‬‬ ‫موضوع بحث پوشش خانم هاست و بحث قانون جمهوری اسالمی که صراحتاً در این باره مالحظات دارد‪/.‬مهر‬ ‫اقتباس ادبی‬ ‫در سینمای ما‬ ‫نیازمند تحول است‬ ‫نمونه کاوی کتاب «حــوض خون»‪ ،‬ظرفیت هــای اقتباس زنان‬ ‫در ســینمای دفاع مقــدس با حضور بهــروز افخمــی کارگردان و‬ ‫فیلمنامه نویس و فاطمه سادات میرعالی گرداورنده و نویسنده کتاب‪،‬‬ ‫به عنوان یکی از نشست های سیزدهمین جشنواره مردمی عمار‪ ،‬عصر‬ ‫ی ماه در سینما فلسطین برگزار شد‪ .‬بهروز افخمی در این‬ ‫دوشنبه ‪ ۱۹‬د ‬ ‫نشست گفت‪ :‬بهتر است در فیلمنامه نویسی سینمای ایران‪ ،‬این تحول‬ ‫را جدی تلقی کنیم که قبل از اقتباس‪ ،‬رمان بنویسیم‪ .‬چرا که درغیر‬ ‫این صورت برای نوشتن فیلمنامه دست مان بسته می شود و نمی توان‬ ‫احوال و افکار افراد را به خوبی منتقل کرد‪ .‬این کارگردان ســینما به‬ ‫بررســی روایت کتاب «حوض خون» در قالــب فیلمنامه پرداخت و‬ ‫گفت‪ :‬این کتاب که شامل ‪ ۶۴‬داستان اســت‪ ،‬روایت هایی از زنان در‬ ‫نمی خواهم دواین جانسون سینما باشم‬ ‫دیو باتیستا‪ ،‬قهرمان سابق دنیای کشتی و ستاره اکشن این روزهای‬ ‫سینما‪ ،‬می گوید؛ نمی خواهد دواین جانسون بعدی سینما باشد‪.‬‬ ‫بازیگر ‪ ۵۳‬ساله سینما در مصاحبه تازه اش از اینکه او را با جانسون‬ ‫مقایســه کرده و می گویند می خواهد جا پای جای او بگذارد‪ ،‬اظهار‬ ‫گله مندی کرده و اصرار می کند که به دنبال کســب جایگاه حرفه ای‬ ‫خودش در عالم سینما است‪ .‬باتیستا‪ ،‬ادامه می دهد‪ :‬همیشه خواسته ام‬ ‫این بوده که فقط و فقط یک بازیگر خوب برای فیلم های ژانر اکشن و‬ ‫ترسناک باشم‪.‬‬ ‫نمی دانم چرا بسیاری اصرار دارند به صورت مداوم مرا با این بازیگر‪/‬‬ ‫ورزشکار مقایسه کرده و بحث هایی مثل تقلید و یا جایگزینی و رقابت‬ ‫همه جانبه را پیش کشیده و تکرار می کنند‪.‬‬ ‫باتیستا‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬فقط می خواهم بازیگری باشم که به او احترام‬ ‫گذاشته می شــود و مردم برای دیدن فیلم های اش راهی سالن های‬ ‫نمایش می شوند‪/.‬صباخبر‬ ‫زمان جنگ تحمیلی و خاطرات زنان اندیمشکی را روایت می کند که‬ ‫با همراهی یکدیگر ملحفه ها‪ ،‬پتوها و لباس رزمندگان را برای شستن‬ ‫به رخت شورخانه بیمارستان می بردند‪ .‬وی افزود‪ :‬این کتاب را می توان‬ ‫به اندازه یک فیلم سینمایی یا یک سریال تلویزیونی‪ ،‬به شرط اگاهی‬ ‫از چگونگی شــکل گیری ان ســاخت و دران به هم ریختگی شهر‪،‬‬ ‫ساختمان های اداری و دلهره ای که برای زنان ایجاد می شود را درنظر‬ ‫گرفت و روی یک زن و ترس ها و تهدیدهایی که پیرامونش وجود دارد‪،‬‬ ‫متمرکز شد‪ .‬ان هم در شرایطی که شــهر ویران شده و ما باید شاهد‬ ‫دلهره ها باشیم‪ .‬در ادامه این کارگردان گفت‪ :‬برای ساخت فیلم یا سریال‬ ‫بر اساس کتاب «حوض خون»‪ ،‬باید سناریو ایجاد شود و این موضوع به‬ ‫این که کارگردان چقدر مهارت و توانایی و فرصت و پول دارد تا بتواند‬ ‫کمدی «سطار» در عربستان رکورد زد!‬ ‫عربستان ســعودی که چند سالی اســت به دنبال اصالحات‬ ‫اجباری از باال است‪ ،‬با ســروصدای زیاد خبر از موفقیت مالی یک‬ ‫تولید داخلی در جدول گیشه نمایش خود داده است‪.‬‬ ‫کمدی ورزشی «سطار» توانســته رکورد فروش یک محصول‬ ‫بومی را در خاک این کشور عربی بزند‪ .‬رسانه های گروهی عربستان‬ ‫در حالی این موفقیت را جشن گرفته اند که تا چند سال قبل اصال‬ ‫چیزی به نام صنعت سینما در این کشور عربی وجود نداشت!‬ ‫این کمدی ورزشی به کارگردانی عبداهلل علی اراک‪ ،‬که از ‪۲۹‬‬ ‫دسامبر به روی پرده سینماهای این کشور رفته است درباره ورزش‬ ‫مشت زنی و مسابقات مربوط به ان اســت که با جذب ‪ ۱۵۹‬هزار‬ ‫تماشاچی داخلی توانســته باالتر از دو میلیون دالر در عربستان‬ ‫فروش کند‪ .‬این در حالی است که مسئوالن رسمی عربستان بعد‬ ‫از یک توقیف ‪ ۳۵‬ساله‪ ،‬از سال ‪ ۲۰۱۷‬اجازه فعالیت های سینمایی‬ ‫به هنرمندان داخل را داده اند‪/.‬صباخبر‬ ‫این قصه را به تصویر بکشد‪ ،‬بستگی دارد‪.‬‬ ‫افخمی که اقتباس های سینمایی زیادی در کارنامه دارد‪ ،‬گفت‪ :‬بهتر‬ ‫است که در فیلمنامه نویسی ایران‪ ،‬این تحول را جدی تلقی کنیم که‬ ‫قبل از اقتباس‪ ،‬رمان بنویسیم و انقدر سخت بگیریم که این کار انجام‬ ‫شود‪ .‬چرا که درغیر این صورت برای نوشتن فیلمنامه دستمان بسته‬ ‫می شود و نمی توان احوال و افکار افراد را نوشت و به خوبی منتقل کرد‪.‬‬ ‫او اضافه کرد‪ :‬انهایی که می خواهند فیلمنامه بنویسند‪ ،‬خوب است‬ ‫ابتدا به سمت نگارش رمان بروند و البته رمان نویسی قید و بند کم تری‬ ‫نسبت به فیلمنامه نویسی دارد‪ ،‬اگر می توانید فیلمنامه بنویسید‪ ،‬قاعدتا‬ ‫می توانید یک رمان هم بنویسید‪ .‬حال وقتی این کتاب را دارید‪ ،‬یعنی از‬ ‫ثروت شخصی برخوردار هستید‪/.‬صباخبر‬ ‫رقابت ‪ ۳۰۱‬فیلم بلند برای نامزدی اسکار‬ ‫اکادمی علوم و هنرهای تصویری اعالم کرد ‪ ۳۰۱‬فیلم سینمایی‬ ‫واجد شرایط در شــرکت رقابت نود و پنجم هستند‪ .‬در این فهرست‬ ‫پرفروش ترین فیلم های سال از جمله «اواتار‪ :‬راه اب»‪« ،‬پلنگ سیاه‪:‬‬ ‫واکاندا برای همیشه» و «تاپ گان‪ :‬ماوریک» نیز جای دارند و از سوی‬ ‫دیگر فیلم های تحسین شده منتقدان مانند «اشباحی اینیشرین»‪،‬‬ ‫«همه چیز همه جا به یکباره» و «تار» نیز در ان جای دارند‪.‬‬ ‫از ســوی دیگر فیلم های خارجی که پخش کننــده داخلی دارند‬ ‫چون «در جبهه غرب خبری نیســت»‪« ،‬پیاز شیشه ای» نتفلیکس‪،‬‬ ‫«ارژانتین‪ »۱۹۸۵ ،‬و «ســیزده زندگی» از امــازون و «چا چا صاف‬ ‫حســابی» و «رهایی» هر ‪ ۲‬اپل و «خرس نیست» جعفر پناهی هم‬ ‫جای خود را در این لیست یافته اند‪ .‬حماسه هندی‪-‬تالیوودی «‪RRR‬‬ ‫ساخته راجامولی و و درام کره ای «دالل» ساخته هیروکازو کورئیدا‬ ‫هم در فهرست هستند‪ .‬نامزدهای رسمی اســکار ‪ ۲۴‬ژانویه معرفی‬ ‫می شوند و مراسم اهدای جوایز ‪ ۱۲‬مارس برگزار می شود‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫چهار شنبه ‪ 21‬دی‪ 1401‬شماره ‪1351‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫مشارکت فیلمسازان ترک در جشنواره مقاومت‬ ‫نمایندگان حزب وطن ترکیه‪ ،‬با حضور در دبیرخانه جشــنواره بین المللی فیلم مقاومت‪ ،‬خواستار‬ ‫همکاری و مشارکت در برگزاری این جشنواره بین المللی شــدند‪ .‬نمایندگان حزب ضد امپریالیستی‬ ‫ترکیه‪ ،‬ضمن بازدید از روند برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت‪ ،‬اعالم امادگی خویش برای نشر و‬ ‫تبلیغ جشنواره در سراسر استان های ترکیه را اعالم کردند‪ .‬در این دیدار صمیمی دکتر جالل غفاری‪ ،‬به‬ ‫ضرورت برگزاری جشنواره با شعار ازادی قدس شریف و برنامه های این جشنواره در حوزه بین الملل اشاره‬ ‫کرد و گفت‪ :‬ارمان غائی مستضعفین‪ ،‬ازادی قدس شریف است‪ ،‬و جهان بدون اسرائیل با اقدامات فرهنگی‬ ‫هنری و مجاهدت اهالی فکر و اندیشه و اصحاب هنر دست یافتنی تر از همیشه به نظر می رسد‪/ .‬ایسنا‬ ‫‪3‬‬ ‫«ما کتک نمی خوریم» رونمایی شد‬ ‫مستند «ما کتک نمی خوریم»‪ ،‬محصول جدید شبکه پرس تی وی درباره خشونت علیه زنان در امریکا‬ ‫رونمایی شد‪ .‬ایین رونمایی از مستند «ما کتک نمی خوریم» محصول جدید شبکه پرس تی وی با حضور‬ ‫مدیر تولید مستند شبکه و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسالمی برگزار شد‪.‬‬ ‫فاطمه گودرزی تهیه کننده این مستند در این مراسم گفت‪ :‬ما در مجمع داداندیشی زنان مسلمان‪،‬‬ ‫پژوهش های بسیاری را در حوزه زنان انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که باید به صورت رسانه ای‪،‬‬ ‫پرونده حقوق بشر زنان در غرب مورد بررسی قرار گیرد‪ .‬اما نکته بسیار مهم برای ما این بود که محتوایی به‬ ‫نمایش گذاشته شود که ذهن انسان غربی را درگیر مقوالت حقوق زنان و حقوق بشر کند‪/.‬ایرنا‬ ‫فیلمهست‪ ،‬زیادهمهست!‬ ‫هر سال با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر‪،‬‬ ‫گمانه زنی هایی نیز برای حضور فیلم ها در جشنواره‬ ‫و اینکه کدام یک از تولیدات ساالنه سینمای ایران‬ ‫راهی فجر می شــوند‪ ،‬در تمام رسانه ها دست به‬ ‫دست می چرخد‪ .‬امسال با وجود اینکه لیستی از‬ ‫متقاضیان حضور در جشنواره رسانه ای نشده و تنها‬ ‫تعداد اثار متقاضی در خبری کوتاه از سوی روابط‬ ‫عمومی جشنواره اعالم شد‪ ،‬اما رسانه ها بر اساس‬ ‫انچه در طول سال تولید شده است و البته براساس‬ ‫روابط هر تولیدکننده با جشــنواره فج ِر پیش رو‪،‬‬ ‫پیش بینی کرده اند که کدام فیلم ها می توانند به‬ ‫جشنواره چهل و یکم فیلم فجر راه پیدا کنند‪.‬‬ ‫در نتیجه اینکه تعدادی از هنرمندان به دلیل‬ ‫مسائل ایجاد شــده در جامعه طی ماه های اخیر‪،‬‬ ‫تمامی جشــنواره ها به خصوص جشــنواره های‬ ‫فجر را تحریم کرده اند‪ ،‬خود به خود تعداد فیلم ها‬ ‫از ســال های گذشــته کمتر خواهد بود و شانس‬ ‫فیلم هایی که حضور می یابند بــه مراتب در این‬ ‫ماراتن بیشــتر خواهد شــد‪ .‬گرچه مســئوالن‬ ‫جشنواره‪ ،‬وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی‬ ‫بر این باورند که امســال یکی از پرشــکوه ترین‬ ‫جشنواره های فجر را در ســینما خواهیم داشت؛‬ ‫اما باید منتظر ماند و دیــد در فاصله کمتر از یک‬ ‫ماه مانده به جشــنواره چهل و یکــم‪ ،‬چه اتفاقی‬ ‫برای این جشن سینمایی که سال جدید سینما را‬ ‫رقم می زند‪ ،‬رخ خواهد داد‪ .‬در میان شاخص ترین‬ ‫فیلم هایی کــه کارگردانان مطــرح و باتجربه ای‬ ‫دارند و جشنواره می تواند فیلم ان ها را در بخش‬ ‫سودای ســیمرغ قرار دهد‪ ،‬می توان از فیلم هایی‬ ‫چون «ویالی ساحلی» ساخته کیانوش عیاری‪،‬‬ ‫«سووشون» به کارگردانی نرگس ابیار‪« ،‬غریب»‬ ‫ساخته محمدحسین لطیفی‪« ،‬پرونده باز است»‬ ‫به کارگردانی کیومرث پوراحمد‪« ،‬رکسانا» ساخته‬ ‫پرویز شهبازی‪« ،‬پیر پســر» به کارگردانی اکتای‬ ‫براهنی‪« ،‬قیف» ســاخته محســن امیریوسفی‪،‬‬ ‫«عطرالود» به کارگردانی هادی مقدم دوســت‪،‬‬ ‫«کابل پالک ‪ »۱۰‬به کارگردانی نوید محمودی و یا‬ ‫«پاالیشگاه» ساخته مهرداد خوشبخت اشاره کرد‬ ‫که پیش از این درباره انان گفته بودیم‪.‬‬ ‫اما دیگر فیلم هایی کــه گزینه های احتمالی‬ ‫حضور در جشنواره چهل و یکم به شمار می روند‬ ‫می توان بــه «روی زمینه قرمز» بــه کارگردانی‬ ‫انیسی‪« ،‬شهر خاموش» ســاخته احمد بهرامی‪،‬‬ ‫«زمانی برای ابدیت» ساخته مهدی نوروزیان اشاره‬ ‫کرد‪« .‬روی زمینه قرمز» یک کمدی اجتماعی به‬ ‫کارگردانی ارش انیسی است‪ ،‬که پیش تر ساخت‬ ‫فیلم «مامان» را در کارنامه خود دارد و توانســته‬ ‫نامزد پنج سیمرغ شــود و در تجربه جدیدش به‬ ‫سراغ ساخت فیلمی در مجتمع فرهنگی سینمایی‬ ‫دزفول‪ ،‬رودخانه دز‪ ،‬بازار قدیم و خانه های تاریخی‬ ‫دزفول رفته است‪ .‬بهروز نشان تهیه کننده این فیلم‬ ‫سینمایی است‪.‬‬ ‫فیلم سینمایی «شهر خاموش» جدیدترین اثر‬ ‫سینمایی احمد بهرامی است که پیش تر توانست‬ ‫با فیلم «دشت خاموش» جوایز جهانی متعددی‬ ‫از جملــه جایــزه بهترین فیلم بخــش افق های‬ ‫جشنواره ونیز را از ان خود کند‪« .‬شهر خاموش»‬ ‫به تهیه کنندگی رضا محقق مدتی اســت اماده‬ ‫نمایش شــده و توانسته در چند جشــنواره نیز‬ ‫جوایزی کسب کند‪ .‬این فیلم دومین اثر سینمایی‬ ‫بهرامی اســت و باران کوثری‪ ،‬علی باقری‪ ،‬بابک‬ ‫کریمی‪ ،‬بهزاد دورانی‪ ،‬محســن مهــری دروی‪،‬‬ ‫کریم و حبیب شراهی در ان ایفای نقش می کنند‪.‬‬ ‫«زمانی در ابدیت» فیلمی اجتماعی به کارگردانی‬ ‫مهدی نوروزیــان و تهیه کنندگی نیکی کریمی‬ ‫از دیگر اثاری اســت که اماده نمایش شده است‬ ‫و بازیگرانی چون لیال حاتمــی‪ ،‬بابک حمیدیان‪،‬‬ ‫عباس غزالی‪ ،‬نوید پورفرج‪ ،‬ترنم کرمانیان‪ ،‬مرجان‬ ‫اتفاقیان و بیتا فرهی در ان ایفای نقش کرده اند‪.‬‬ ‫فیلم اولی هایی که می توانند در جشنواره‬ ‫چهل و یکم حضور داشته باشند‬ ‫از فیلم اولی هایی که می توان ان ها را گزینه هایی‬ ‫جدی برای حضور در جشنواره فیلم فجر دانست‬ ‫نیز می توان به اثاری چون «سرهنگ ثریا»‪« ،‬اتاقک‬ ‫گلی»‪« ،‬اســتاد»‪« ،‬نائله»‪« ،‬در اغوش درخت»‪،‬‬ ‫«رگ های ابی» و «مسخ نرگس» اشاره کرد‪.‬‬ ‫اکنون با توجه بــه اثاری که امــاده رونمایی‬ ‫ن گزارش به معرفی ان ها پرداختیم‬ ‫هستند و در ای ‬ ‫باید دیــد کدامیــک از ان ها شــانس حضور در‬ ‫جشنواره چهل و یکم فیلم فجر را پیدا می کنند‪.‬‬ ‫جشنواره بین المللی چهل و یکم فیلم فجر با‬ ‫دبیری مجتبی امینی ‪ ۱۲‬الــی ‪ ۲۲‬بهمن ماه در‬ ‫پردیس سینمایی ملت و برج میالد برگزار خواهد‬ ‫شد‪/.‬سوره سینما‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫پرونده‬ ‫چهار شنبه ‪ 21‬دی‪ 1401‬شماره ‪1351‬‬ ‫پانزدهمین قطار جایزه جالل ال احمد‬ ‫به ایستگاه پایانی می رسد‬ ‫عدم پیوند‬ ‫ادبیات و تصویر‬ ‫ضعف عمده سینما‬ ‫سمیه خاتونی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جالل ال احمد از اول خردادماه ‪ ۱۴۰۱‬اغاز به کار کرد‪،‬‬ ‫فراخوان این رویداد مهم ادبی‪ ،‬در اول شهریورماه منتشرشد که مهلت ارسال اثر‬ ‫گفت و گو‬ ‫ان تا پایان مهرماه ادامه داشت‪ .‬این جشنواره‪ ،‬در مجموع پذیرای‪ ۲۶۷۶‬اثر در چهار‬ ‫گروه رمان و داستان بلند‪ ،‬مجموعه داستان کوتاه‪ ،‬مستندنگاری و نقد ادبی بود‪ .‬میزان اثار رسیده‬ ‫به دبیرخانه نسبت به دوره قبل ‪ ۷۴‬درصد رشد داشته که بیشترین میزان افزایش مربوط به گروه‬ ‫مستندنگاری با ‪ ۹۱‬درصد است‪ .‬یکشنبه ‪ ۱۸‬دی نامزدهای برگزیده پانزدهمین دوره جایزه ادبی‬ ‫جالل ال احمد توسط علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و وجیهه سامانی دبیر عملی‬ ‫پانزدهمین دوره جایزه درخانه کتاب و ادبیات ایران معرفی شدند‪ .‬دبیر علمی این دوره از جایزه جالل‬ ‫وجیهه سامانی تحصیل کرده رشته زبان و ادبیات فارسی است‪ .‬او نویسندگی را از دوران ابتدایی‬ ‫و همکاری با مجله کیهان بچه ها و سروش نوجوان شروع کرده و نویسنده اثاری همچون «خواب‬ ‫باران»‪« ،‬ان مرد با باران می اید»‪« ،‬بادبادک ها»‪« ،‬عروس اسمان»‪« ،‬تو را من چشم در راهم» و ‪...‬‬ ‫است‪.‬کسب رتبه اول جشنواره مطبوعات‪ ،‬کاندیدای چهره هنر سال انقالب حوزه هنری‪ ،‬برگزیده‬ ‫جشنواره شهید حبیب غنی پور‪ ،‬برگزیده جشنواره داستان انقالب حوزه هنری‪ ،‬برگزیده جایزه شهید‬ ‫اندرزگو‪ ،‬برگزیده جشنواره نویسندگان جوان و‪ ...‬در کارنامه کاری وی ثبت شده است‪ ،‬از جمله سوابق‬ ‫اجرایی دبیر علمی پانزدهمین جایزه ادبی جالل ال احمد دبیری جایزه «قلم زرین» و «جشنواره جوان‬ ‫سوره» و داوری جشنواره ها و جوایز مختلف ادبی همچون «جشنواره اشراق»‪« ،‬جایزه ادبی یوسف»‪،‬‬ ‫«کتاب سال دفاع مقدس»‪« ،‬جایزه قلم زرین»‪« ،‬جایزه شهید اندرزگو»‪« ،‬جشنواره تلویزیونی شبکه‬ ‫مستند»‪« ،‬جشنواره سبک زندگی» و «جایزه ادبی خودنویس» است‪ ،‬اختتامیه این دوره از جایزه‬ ‫جالل ال احمد شنبه ‪ ۲۴‬دی ماه از ساعت ‪ ۱۸‬در تاالر وحدت برگزار می شود‪.‬‬ ‫خبرنگار صبا درباره موضوع ابعاد هنری و فرهنگی این رویداد با وجیهه سامانی به گفتگو نشسته‬ ‫که در ادامه میخوانید‪.‬‬ ‫به نظر خودتان علت انتخ اب تان برای دبیری این دوره از‬ ‫جشنواره جالل چه بوده است؟‬ ‫این چهارمین مســئولیت دبیری جشــنواره ادبی است که به‬ ‫عهده گرفته ام و در عین حال ســابقه داوری هــای متعددی در‬ ‫جشنواره های مختلف دیگر دارم‪ .‬البته دبیری به مراتب مسئولیت‬ ‫سنگین تری برای فرد ایجاد میکند‪ ،‬اما به هر صورت‪ ،‬شاید سابقه‬ ‫حضور و تجربه ام در جشــنواره های متعدد و مختلف ادبی‪ ،‬و به‬ ‫تناسب اینکه خودم هم دستی برنوشتن دارم‪ ،‬دلیلی برای انتخابم‬ ‫در این سمت بوده باشد‪ .‬این جشنواره به علت سنگینی و فشار کار‬ ‫و حجم باالی مسئولیتی که دارد و دقت نظرها و حساسیت هایی‬ ‫که روی ان است‪ ،‬یکی از پر دغدغه ترین وظایفی ست که تا به حال‬ ‫انجام داده ام و امید دارم با اتکا به خداوند به بهترین شکل ممکن ان‬ ‫را به پایان برسانم‪ .‬چرا که این جشنواره به موازات اینکه مهمترین و‬ ‫گرانترین جایزه ادبی سال را به نویسندگان برگزیده اعطا می کند‪،‬‬ ‫نگاه های زیادی را هم به خود متمرکز و معطوف کرده اســت‪ .‬در‬ ‫واقع جشنواره جالل ماحصل یک سال فعالیت ادبی و چرخه نشر را‬ ‫در یک جمع بندی‪ ،‬به رقابت گذاشته و بهترین و برترین اثار را در‬ ‫چهار شاخه اصلی به جامعه هدف که همان اهالی ادب و فرهنگ و‬ ‫عموم مردم اند‪ ،‬معرفی می کند کما اینکه ما می دانیم ارزش هنری‬ ‫یک اثر ادبی قابل اندازه گیری نیست‪.‬‬ ‫جایزه جالل دوره حاضر در مقایسه با سال های گذشته‬ ‫چه تفاوت هایی دارد؟‬ ‫جایزه جالل ال احمــد معتبرترین و مهم تریــن جایزه ادبی‬ ‫جمهوری اسالمی ایران است که تا امروز چهارده ایستگاه را پشت‬ ‫سر گذاشته و می رود که به ایستگاه پانزدهم برسد‪ .‬جشنواره ای با‬ ‫این قدمت‪ ،‬باید در مسیر حرکت خود هر سال مسیر رشد و تکامل‬ ‫را طی کرده باشد‪ .‬انتظار و توقع این اســت که هر دوره نسبت به‬ ‫دوره قبل‪ ،‬دقیق تــر‪ ،‬موفق تر و اثرگذارتر باشــد و روند داوری ها‬ ‫و انتخاب ها و چگونگی برگزاری جشــنواره نســبت به دوره های‬ ‫قبل‪ ،‬منحنی رو به رشدی را نشان بدهد‪ .‬امسال در مجموع ‪۲۶۷۶‬‬ ‫اثر در چهار گروه رمان و داســتان بلند‪ ،‬مجموعه داستان کوتاه‪،‬‬ ‫مســتندنگاری و نقد ادبی‪ ،‬به دبیرخانه این دوره از جایزه جالل‬ ‫رسیده که نسبت به دوره قبل رشد ‪ ۷۴‬درصدی را نشان میدهد‪.‬‬ ‫هم چنین تا پایان دوره چهاردهم ‪ ۱۰۰‬جایزه در این رویداد ادبی‬ ‫کشور به اثار و افراد اعطا شده است‪ .‬بخش های جنبی این رویداد‬ ‫ادبی هم هر سال با توجه به شرایط و موضوعات روز انتخاب می شود‬ ‫که در دوره پانزدهم سه بخش جنبی جایزه ویرایش کتاب‪ ،‬بهترین‬ ‫اثر مستندنگاری با موضوع حاج قاسم سلیمانی و مدافعان سالمت‬ ‫و کرونا در نظر گرفته شده است‪.‬‬ ‫حجم باالی اثار ادبی ارسالی در خوانش و انتخاب اثر‬ ‫تاثیر به ســزایی دارد‪ .‬در این شرایط چه تمهیداتی برای‬ ‫پرداخت بهتر به این رویداد اندیشیده اید؟‬ ‫بله ‪ 2676‬اثر در دوره پانزدهم جالل ال احمد با هم به رقابت‬ ‫پرداختند‪ ،‬بعد از ساعت ها کارشناسی و تورق و بررسی اثار توسط‬ ‫داوران‪ ،‬در بازه زمانی مناســب‪ ،‬ریزش اولیه انجام شد‪ .‬داوران در‬ ‫این مرحله برای انتخاب اثار هیچ سقف محدودیتی نداشتند و هر‬ ‫تعداد کتابی که الزم و شایسته دیدند‪ ،‬به دور بعدی راه یافت‪ .‬در‬ ‫طی مراحل داوری چندین جلسه حضوری تبادل اطالعات و شور‬ ‫و گفتگو پیرامون اثار در گرفت و اثار منتخب در مرحله دوم توسط‬ ‫هر سه داور ان بخش‪ ،‬به طور دقیق مطالعه و ارزیابی شد‪ .‬در ادامه‬ ‫نامزدهای هر بخش در نشســتی با حضور هیات داوران‪ ،‬نماینده‬ ‫هیات علمی و دبیر علمی انتخاب و معرفی می شــوند‪ .‬جشنواره‬ ‫جالل ال احمد همه ساله در چهار شــاخه ادبی میزبان اثار ادبی‬ ‫نویسندگان و ناشران از سراسر کشور است‪ ،‬بخش داستان کوتاه‪،‬‬ ‫بخش مســتندنگاری(زندگینامه‪ ،‬خاطره داستانی‪،‬سفرنامه‪)...‬‬ ‫بخش نقدادبی و البته بخش داســتان بلند و رمان که مهم ترین‬ ‫بخش جایزه ادبی جالل ال احمد است‪.‬‬ ‫این جایزه‪ ،‬از معتبرترین جوایز ادبی کشــور است که به لحاظ‬ ‫قدمت و حضور گسترده از رویداد های مهم ایران به حساب می اید‬ ‫و مهم ترین جایزه حکومــت و نظام جمهوری اســامی به اثار‬ ‫برگزیده ادبی یک سال گذشته است به طوری که در جایزه کتاب‬ ‫سال‪ ،‬ما دیگر بخش داستان و رمان نداریم‪ ،‬و برگزیدگان جالل در‬ ‫انجا مجدد معرفی می شــوند‪ .‬این جایزه گران ترین جایزه ادبی‬ ‫سال است که مبلغ ‪ 250‬میلیون تومان به برگزیده هر بخش اهدا‬ ‫می شود و رتبه های تقدیری ‪ 50‬میلیون تومان دریافت می کنند‪.‬‬ ‫البته دوباره متذکر می شوم که ارزش اثار ادبی با هیچ مبلغی قابل‬ ‫تخمین و تحسین نیست‪.‬‬ ‫به نظر شما چرا نام جالل ال احمد را برای این جایزه ادبی‬ ‫انتخاب شده است؟‬ ‫جالل ال احمد‪ ،‬نویسنده بزرگی بود که در عصر سردرگمی های‬ ‫رایج اندیشــه روزگار خویــش‪ ،‬از تمامی گذرگاه های ســخت و‬ ‫بیراهه های فکری به ســامت عبور کرد و هویت شخصی خود را‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫چهار شنبه ‪ 21‬دی‪ 1401‬شماره ‪1351‬‬ ‫‪5‬‬ ‫ادبیات بوده اند‪ ،‬که در دنبال کردن مسیرشان هم متوجه شدیم‪،‬‬ ‫همچنان اثارشان در جامعه نیز با اقبال مواجه شده است‪ .‬شخصا‬ ‫در این مسئله وجود کارگاههای اموزشی تخصصی در نویسندگی‬ ‫در یک دهه اخیر را بی تاثیر نمیدانم‪ ،‬با به وجود امدن کارگاه های‬ ‫نویسندگی‪ ،‬و باال رفتن دانش اکادمیک جوانان در حوزه ادبیات‪،‬‬ ‫شاهد نسلی خالق تر و به مراتب نوگرا در در این حوزه هستیم‪ .‬اما‬ ‫در بحث نبوغ نویسندگی‪ ،‬که عرض کردید‪ ،‬نویسندگانی که دانش‬ ‫اکادمیک را با استعدادهای ذاتی خود تلفیق کرده و اثر برجسته ای‬ ‫را ارائه داده باشند‪ ،‬تعداشان زیاد نیست‪ ،‬اما هستند که در این چند‬ ‫سال شاهد اثار خوبی از ایشان درچرخه نشر کشور بوده ایم‪.‬‬ ‫ایا اختالف سلیقه نسل های مختلف را در کتاب خوانی‬ ‫در این امر دخیل میدانید؟‬ ‫مطمئنا بله‪ ،‬ما نسلی بودیم که با ردیف کتاب های پدربزرگ ها و‬ ‫مادربزرگ هایمان روی تاقچه کودکی کردیم و بزرگ شدیم‪ ،‬نسلی‬ ‫که با عطر کاغذ کاهی کتاب و ورق زدن و خواندن و مطالعه عجین‬ ‫بودیم‪ ،‬لذتی که متاسفانه نسل امروز به دالیل متعدد و زیادی از‬ ‫جمله نفوذ و گسترش شبکه های اجتماعی‪ ،‬کمتر ان را می چشند‪.‬‬ ‫در امر مطالعه و تورق کتاب مــا اداب خاصی داریم و تمام حواس‬ ‫ششگانه انسان درگیر خوانش اثر میشــود‪ ،‬چیزی که اصال قابل‬ ‫قیاس با کتابچه های صوتی و خوانش از پلتفرم ها نیست‪.‬‬ ‫در اصالت مذهب و معنویت شرقی به دست اورد‪.‬ضمن انکه این‬ ‫نویسنده برجسته ایرانی در به کارگیری فرم های ادبی بسیار متنوع‬ ‫عمل کرده است‪ ،‬و فرم های بسیار متناسب را با محتوای مورد نظر‪،‬‬ ‫انتخاب کرده است‪ .‬این تنوع فرم در اثار ادبیاش نشان از تسلط او‬ ‫بر حوزه ادبیات دارد‪ .‬جالل در اثارش ســفرنامه‪ ،‬مستندنگاری‪،‬‬ ‫رمان و داستان کوتاه دارد‪ ،‬او نویســنده پیشتاز و اگاه‪ ،‬روشنفکر‬ ‫و مســلمان ایرانی بود باورهای جالل ال احمد و ســیر زندگی او‬ ‫بازگوی تجربیــات عمیق او در مراحل مختلــف زندگی و مواجه‬ ‫او با انواع تفکرات و نظریات مختلف اســت که به خوبی همه را در‬ ‫اثارش انعکاس داده است که در نهایت باور عمیق او را به اصالت‬ ‫شرقی توانمند و پر بن مایه کرده است‪ ،‬او پس از سفرهای متعدد‬ ‫و اشــنایی با مذاهب و نظریه های زیســتن‪ ،‬کتاب غربزدگی را‬ ‫می نویســد‪.‬که می تواند برای مخاطب امروزی بسیار پرکاربرد از‬ ‫نظر جهان شناختی باشد‪.‬‬ ‫ارزیابی کلی خودتان از اثارمنتشر شده در سال ‪ 1400‬که‬ ‫در جایزه این دوره بررسی شد بفرمائید‪.‬‬ ‫ما سه سال ســخت رکود دوران کرونا و تنگناهای اقتصادی را‬ ‫پشت سر گذاشتیم و فراز و فرود حوزه نشر و خاصه ادبیات کامال‬ ‫طبیعی است‪ ،‬چیزی که مشخص است دوره پانزدهم جایزه جالل‬ ‫نسبت به دوره چهاردهم یک رشد ‪ 74‬درصدی را به لحاظ کمیت‬ ‫داشته است اما به هر حال سختی ها و مشکالت این سه سال قطعا‬ ‫روح حساس و طبع نازک اندیش نویسندگان حوزه ادبیات را درگیر‬ ‫کرده و روی قلم و کالم شان تاثیر گذاشته است امیدوارم به زودی‬ ‫از زیر سایه این رکود سنگین بیرون بیاییم‪.‬‬ ‫روند انتخــاب داوران و معیارتان بــرای انتخاب اثار‬ ‫برگزیده چه بود؟‬ ‫البته فرایند انتخــاب داوران در جایزه جــال فقط در حوزه‬ ‫اختیارات دبیرعلمی جشــنواره نیست و با تشــریک مساعی و‬ ‫همفکری و گزینش اعضــای هیات علمی‪ ،‬ایــن فرایند صورت‬ ‫می گیرد‪.‬این دوره ما در خدمت نوزده داور در چهار شاخه اصلی‬ ‫جایزه و سه موضوع جنبی هســتیم و تالش این بوده از تجربه و‬ ‫تخصص دوستان جدیدی که در دوره های قبل حضور نداشتند هم‬ ‫استفاده شود همچنین در خدمت داورانی خارج از پایتخت بودیم‬ ‫تا تنوع و تکثر در دایره هیات داوران گسترده تر شود‪ .‬مالک مان‬ ‫هم در ارزیابی اثار‪ ،‬توجه توامان به تکنیک و محتوا اســت‪ .‬جایزه‬ ‫جالل یکی از معتبرترین و تخصصی ترین جایزه های ادبی کشور‬ ‫اســت که همواره به تکنیک و محتوای اثار توامان توجه داشته و‬ ‫دارد طبعا امسال هم اثاری که هم به لحاظ شاخصه های ادبی و‬ ‫حرفه ای و هم از لحاظ توجه به تولید محتوای غنی و بدیع شایسته‬ ‫باشند‪ ،‬انتخاب خواهند شد‪ .‬در جایزه جالل فن و تکنیک در کنار‬ ‫مضمون و محتوی‪ ،‬به یک اندازه حائز اهمیت است‪ .‬تالش ما این‬ ‫است بهترین و فاخرترین اثر ادبی یک سال گذشته که از هر حیث‬ ‫قابل دفاع باشد‪ ،‬به جامعه معرفی شود‪.‬‬ ‫با توجه به حضور و سابقه شــما در چندین جشنواره‬ ‫اجرایی و رسمی کشور‪ ،‬در طول این چند سال ایا تا به حال‬ ‫به استعدادهای جوان و مستعد و اینده داری برخوردهاید؟‬ ‫بله‪ ،‬خوشبختانه در این یک دهه اخیر‪ ،‬با جوانانی در حوزه ادبی‬ ‫و نگارش روبرو شــده ام که دارای استعدادهای شگرفی در حوزه‬ ‫ابعاد جشنواره جالل را بعد از اتمام کار‪ ،‬در جامعه چگونه‬ ‫می بینید؟‬ ‫دبیرخانه جشنواره جالل بعد از اتمام این دوره با یک وقفه دو‬ ‫الی سه ماهه‪ ،‬مقدمات برگزاری دوره بعدی را در دستور کار خود‬ ‫دارد و از این حیث بار مسئولیت سنگینی به دوش دارد‪ ،‬نمی توان‬ ‫تمام انتظارات و توقعات را از مســئوالن و دســت اندرکاران یک‬ ‫جایزه داشت‪ .‬گسترده تر شــدن و ادامه دار شدن و جریان سازی‬ ‫هر جشنواره ای وظیفه رسانه ها است‪ .‬ما ضعف جدی در پیوست‬ ‫رســانه ای داریم ‪ ،‬متاسفانه در طول برگزاری جشــنواره تا اعالم‬ ‫برندگان نهایی ما شاهد حضور پررنگ رسانه ها برای تولید خبر و‬ ‫تیترهای داغ هستیم‪ ،‬اما به محض اتمام کارجشنواره‪ ،‬دیگر خبری‬ ‫از رسانه ها نیست‪ ،‬در حالی که از نظر من کار رسانه ها روز اختتامیه‬ ‫جشنواره باید بیشتر و سنگین تر‪،‬شــود‪ ،‬اعم از پایش هنرمندان‬ ‫برگزیده و معرفی انان به جامعه هنری و اهل ادب‪ .‬رسالت جشنواره‬ ‫معرفی و انتخاب استعدادهای ادبی و هنری در دوره های مختلف‬ ‫اســت‪ ،‬که این مهم را با جدیت و به طور دقیق انجام می دهد‪ .‬اما‬ ‫توقع ما از رسانه ها این است که بعد از پایان جشنواره دستاورد پر‬ ‫اهمیت این رویداد ادبی و هنری را دنبال کنند‪ ،‬و ابعاد ان را با تولید‬ ‫محتوای مفید در جامعه نشــر دهند و کاری کنند که این مسیر‬ ‫ادامه دار باشــد‪ .‬شکوفایی دستاورد جشــنواره ها‪ ،‬تنها با پیوست‬ ‫رسانه ای امکان پذیر است‪ ،‬به این معنی که رسانه ها بعد از اتمام‬ ‫جشنواره باید نســبت به برگزیدگان هنری احساس مسئولیت‬ ‫کنند‪ ،‬و با پایــش وضعیت انها جریان ســازی مثبت الزم را برای‬ ‫هنرمند در جهت موفقیت اش پیش بیاورند‪.‬‬ ‫پیوند دو حوزه رسانه های تصویری(فیلم‪ ،‬تئاتر‪،‬سینما)‬ ‫و محصوالت ادبی (داســتان کوتاه و بلند )در این مسیر‬ ‫می تواند کمک کننده باشد؟‬ ‫بله‪ ،‬بســیار زیاد اما متاسفانه دوســتانی که در حوزه تصویر و‬ ‫نمایش فعالیت می کنند‪ ،‬به ادبیات توجه کافــی و وافی ندارند‪،‬‬ ‫ســاالنه متون ادبی زیادی در ایران تولید می شــوند‪ ،‬که قابلیت‬ ‫زیادی در اقتباس ادبی و تبدیل به فیلمنامه شدن را دارند این در‬ ‫صورتی است که محصوالت هنری تصویری ما به شدت در حوزه‬ ‫داســتان گویی و قصه پردازی که از مهم ترین ارکان‪ ،‬فیلم اســت‬ ‫ضعیف عمل کرده اند‪ ،‬سینمای ما قصه گو نیست و بعضا به همین‬ ‫دلیل با کمبود اقبال و شکست مواجه می شوند این در حالی است‬ ‫که سینمای ما ازنظر تکنیکی و صنعت پیشرفت خوبی داشته‪ ،‬اما‬ ‫هنوز در داســتان گویی و قصه پردازی ضعف های جدی دارد‪ ،‬که‬ ‫یکی از علت های اصلی ان می تواند همین عدم پیوند حوزه ادبیات‬ ‫و تصویر در ایران باشد‪ ،‬یکی از مثال های واضح در همین مورد این‬ ‫است که هیچ کدام از رمان های برگزیده ‪ ۱۴‬دوره قبل جشنواره‬ ‫جالل ال احمد به عنوان منبع اقتباســی در رسانه های تصویری‬ ‫استفاده نشده است‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫چهار شنبه ‪ 21‬دی‪ 1401‬شماره ‪1351‬‬ ‫خالق مخمل ابی‪ ،‬درگذشت‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫«انجلو باداالمنتی» اهنگساز امریکایی که بیشتر برای خلق موسیقی ماندگار «توئین پیکس»‪« ،‬مخمل‬ ‫ابی»‪« ،‬جاده مالهالند» و همکاری با «دیوید لینچ» در چندین فیلم دیگر شناخته می شود‪ ،‬در سن‪ 85‬سالگی‬ ‫چ » و « باداالمنتی » دوستی نزدیکی با یکدیگر داشتند و در چندین پروژه با هم همکاری‬ ‫درگذشت‪« .‬لین ‬ ‫داشتند‪« .‬مخمل ابی» که در سال‪ ۱۹۸۶‬میالدی خلق شد نخستین تجربه همکاری «باداالمنتی» و «لینچ»‬ ‫محسوب می شود‪« .‬باداالمنتی» اغلب موسیقی های «توئین پیکس » را بدون اینکه صحنه ای از ان را ببیند‬ ‫خلق کرده است و در نهایت یک جایزه گرمی و سه جایزه امی را برای موسیقی «توئین پیکس » دریافت کرد‪.‬‬ ‫این اهنگساز روز یکشنبه و به مرگ طبیعی در منزلش در کنار اعضای خانواده اش درگذشت‪/.‬مهر‬ ‫جهان ایرانی و همسایگانش در پیش از تاریخ؛ منتشر شد‬ ‫کتاب «جهان ایرانی و همسایگانش در پیش از تاریخ» نوشته سید منصور سیدسجادی‪ ،‬باستان شناس‬ ‫ن ایرانی در شش هزارسال پیش؛ زمانی‬ ‫و پژوهشگر پیشکسوت منتشر شد‪ .‬این کتاب نقبی است به جها ‬ ‫که پایه های تمدن ایران و همسایگانش گذاشته می شود‪ ،‬شرق دارد از خاورمیانه طلوع می کند و سرزمین‬ ‫ما مرکز برخورد تمدن ها می شود‪ .‬دوران باستان از دوران کمتر شناخته ایران است و بیش از ایرانیان‪ ،‬این‬ ‫پژوهشگران و سیاحان اروپایی بودند که درباره ان نوشته یا پژوهش کرده اند‪.‬‬ ‫این کتاب برای نخستین بار در چهار فصل گام به گام‪ ،‬مراحل پایه گذاری تمدن در ایران و همسایگانش‬ ‫را با اتکا به یافته های محوطه های باستان شناسی مورد بررسی قرار می دهد‪/.‬ایسنا‬ ‫چرابینهنرمندانسینماوتئاترتبعیضوجوددارد؟‬ ‫امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر درباره وضعیت مدیریت‬ ‫فرهنگی و چالش های این روزهای تئاتر گفت‪ :‬مســئله اصلی این‬ ‫است که از اساســاً مدیران تئاتری ما نمی دانند که با چه پدیده ای‬ ‫طرف هستند‪ .‬به عنوان مثال هزینه تولید یک سریال معمولی ‪۱۵‬‬ ‫قسمتی شبکه نمایش خانگی را در نظر بگیرید که رقمی بالغ بر ‪۲۰‬‬ ‫تا ‪ ۴۰‬میلیارد تومان است‪ .‬این اتفاق در همین کشور و در همین‬ ‫شرایط نابه سامانی که تولیدات پلتفرم ها به حداقل رسیده است‪،‬‬ ‫می افتد‪ .‬وی افزود‪ :‬در همین شرایط بچه های تئاتر االن سه سال‬ ‫است که مایحتاج ساده و معمول روزانه خودشان را به سختی تامین‬ ‫می کنند و وقتی هم که با ان ها قرارداد بسته می شود انگار به یک‬ ‫بچه فقیر سرراهی نذری می دهند و کمک هزینه های اندکی به انها‬ ‫تعلق می گیرد که شرم اور است‪ .‬چرا انقدر بین هنرمندان تبعیض‬ ‫قائل می شوید‪ .‬نوش جان بچه های ســینما و تلویزیون که چنین‬ ‫دستمزدهایی می گیرند‪ ،‬ولی چرا باید بچه های تئاتر به این ذلت و‬ ‫خفت بیفتند که برای گرفتن حقشان مدام جلوی مدیران مختلف‬ ‫دست دراز کنند‪ ،‬در حالی که بازیگران و نویسندگان و کارگردانان‬ ‫و‪ ...‬بسیار خوبی هم هســتند‪ .‬مجموع دستمزدهای من برای ‪۱۲‬‬ ‫نمایشی که در طول این سال ها در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا کردم‬ ‫بسیار ناچیز است در حالی که دستمزدی که برای بازی در سینما و‬ ‫تلویزیون دریافت می کنم چند برابر فعالیت های تئاتری ام به عنوان‬ ‫برنده جایزه پولیتزر درگذشت‬ ‫چارلز ســیمیک‪ ،‬شــاعر برنده جایزه پولیتزر در ســال ‪ 1990‬و‬ ‫دریافت کننده لقب شاعر امریکا در سال های ‪ 2007‬تا ‪ ،2008‬در ‪84‬‬ ‫سالگی درگذشت‪.‬‬ ‫سیمیک‪ ،‬با هنر منحصر به فرد خود در غزلسرایی و بینش تراژیک‬ ‫و طنز کوبنده‪ ،‬منتقدان و خوانندگان را به تحســین واداشته بود‪ .‬وی‬ ‫نویســنده ده ها کتاب بوده و از نظر بســیاری‪ ،‬در زمره بزرگ ترین و‬ ‫اصیل ترین شاعران زمان خود قرار گرفته است‪.‬‬ ‫دیدگاه تیره و تار اما کمیک او تا اندازه ای ناشی از بزرگ شدن وی در‬ ‫یوگسالوی زمان جنگ شکل گرفت‪.‬‬ ‫اشعار او شاید به دلیل ظلم و بی رحمی که در جوانی مشاهده کرده‬ ‫بود معموال کوتاه و گزنده و شامل مسائلی شگفت انگیز و گاه دلهره اور‬ ‫در خلق تصاویر بود‪ .‬او در سال ‪ 2005‬جایزه شعر گریفین را دریافت‬ ‫کرد و از سوی هیات داوران به عنوان جادوگر و استاد خلع سالح‪ ،‬مورد‬ ‫تحسین قرار گرفت‪/.‬ایپنا‬ ‫نویسنده و کارگردان است‪.‬‬ ‫امیر دژاکام درباره موضع گیری هایی کــه این روزها در مقابل‬ ‫اجراهای تئاتر وجود دارد‪ ،‬گفت‪ :‬از یک طــرف مدیریت تئاتر در‬ ‫جهت حذف تئاتر است و از طرف دیگر افرادی را داریم که نسبت به‬ ‫شرایط کنونی کشور معترض هستند و اعتقادشان بر این است که‬ ‫تئاتر نباید در این وضعیت روی صحنه برود‪ .‬با این حساب هر ‪ ۲‬گروه‬ ‫در حال حذف تئاتر هســتند‪ .‬در حالی که در تاریخ خوانده ایم‪ ،‬در‬ ‫شرایطی که فرانسه در زمان جنگ جهانی دوم توسط دولت المان‬ ‫نازی اشغال شده بود‪ ،‬سالن های تئاتر این کشور فعال بودند چون‬ ‫تئاتر یعنی اعتراض‪ ،‬یعنی نقــد و گفتگو‪ .‬هرچند که در این چهل‬ ‫سال برخی خودشان را کشتند تا بگویند تئاتر یعنی مجیزگویی‪ ،‬بله‬ ‫قربان گویی و پشت دست بوسیدن و تبلیغ کردن‪ .‬در همین فرانسه‬ ‫ژان پل سارتر یک نویسنده فراری بوده است اما اثارش روی صحنه‬ ‫اجرا می شود‪ .‬پس معتقدم که تئاتر باید اجرا شود و تئاتر معترض‬ ‫هم باشد‪ .‬مثل نمایش «پرده خانه» گالب ادینه که این روزها روی‬ ‫صحنه است‪ .‬خانم ادینه جنگید و ثابت کرد که تئاتر باید به فعالیت‬ ‫خود ادامه دهد‪ .‬او در پایان گفت‪ :‬من کارگردان تئاتر به شــدت از‬ ‫مدیرانم ناراضی ام‪ .‬به شدت از عدم درکشان نسبت به گرفتاری های‬ ‫بچه های تئاتر ناراضی ام‪ .‬از باال تا پایین‪ ،‬هیچ کدامشان حتی یک قدم‬ ‫هم برای تئاتر برنداشته اند‪/.‬مهر‬ ‫باغ کتاب نیاز به فهم اقتصاد و فرهنگ دارد‬ ‫مراســم معارفه مدیرعامل باغ کتاب تهران بــا حضور مهرداد‬ ‫باقری پبدنی رئیس ســازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران‪،‬‬ ‫سید محمدحسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس اباد‪،‬‬ ‫مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور‪ ،‬علی اکبر‬ ‫اشعری عضو سابق هیئت مدیره‪ ،‬مجید شاه حسینی و احمد نوری‬ ‫اعضای جدید هیئت مدیره و جمعی از مدیران و فعاالن فرهنگی‬ ‫کشور برگزار شد‪.‬‬ ‫رمضانی با مرور فراز و فرودهای شــکل گیری باغ کتاب گفت‪:‬‬ ‫مدیریت باغ کتاب نیاز به فهم اقتصاد و فرهنگ دارد و افرادی که‬ ‫همزمان به این دو حوزه مسلط باشند بسیار اندک هستند‪ .‬اداره‬ ‫مجموعه ای با حدود ‪ ۵۰‬بهره بردار کار ساده ای نیست‪ .‬باغ کتاب فراز‬ ‫و فرودها و دوران های مختلفی را پشت سر گذاشته و توانسته به این‬ ‫نقطه برسد‪ .‬امیدواریم با تفاهم و همدلی این تجربیات به مدیران‬ ‫جدید منتقل شود‪/.‬مهر‬ ‫اعتبار خرید کتاب برای اهل قلم‬ ‫با مساعدت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی‪،‬‬ ‫اهالی قلم واجد شــرایط‪ ،‬اعتبــار خرید کتاب از «ســامانه خرید از‬ ‫کتابفروشی» را دریافت می کنند‪.‬‬ ‫این اعتبار از روز شنبه (‪ ۲۴‬دی ماه ‪ )۱۴۰۱‬تا شنبه (‪ ۱۵‬بهمن ماه‬ ‫‪ )۱۴۰۱‬قابل اســتفاده خواهد بود‪ .‬اهالی قلم عالوه بر این اعتبار می‬ ‫توانند از یارانه یک میلیون ریالی که به کدملی انها اختصاص پیدا کرده‬ ‫نیز استفاده کنند‪ .‬متقاضیان پس از دریافت پیامک مبنی بر اختصاص‬ ‫اعتبار خرید از «سامانه خرید از کتابفروشی»‪ ،‬به سایت ‪c.ketab.ir‬‬ ‫مراجعه و ضمن ثبت نام‪ ،‬یارانه اختصاص یافته را در کیف پول خود‬ ‫مشاهده خواهند کرد‪.‬‬ ‫این اعتبار پس از نهایی شــدن ســفارش خرید کتاب‪ ،‬در مرحله‬ ‫پرداخت محاسبه خواهد شد‪ .‬ایین نامۀ اجرایی اعتبار خرید کتاب (بن)‬ ‫اهل قلم در سامانه اهل قلم به نشانی ‪ ahleghalam.ketab.ir‬قابل‬ ‫دریافت و مطالعه است‪/.‬ایرنا‬ صفحه 6 ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به پیشواز روز مادر رفت‬ ‫دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) صبح روز گذشته ‪ ۲۰‬دی به مناسبت والدت حضرت فاطمه (س) و روز‬ ‫مادر رونمایی شد‪ .‬دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج)‪ ،‬سحرگاه سه شنبه ‪ ۲۰‬دی در استانه والدت حضرت‬ ‫فاطمه (س) با عنوان «یادم می مونه» و با شعار «مامان مهربونم» رنگ و بوی روز مادر گرفت‪ .‬در توضیح این‬ ‫دیوارنگاره که محصول خانه طراحان انقالب اسالمی و موسسه فرهنگی هنری اب و اینه است‪ ،‬امده است‪:‬‬ ‫«مامان مهربونم همه خوبی هات یادم می مونه‪ ».‬پیش از این دیوارنگاره هایی چون«مادر رزمندگان» به‬ ‫مناسبت تشییع ‪ ۲۰۰‬شهید گمنام دفاع مقدس‪ ،‬نقاشی حسن روح االمین درباره سردار دل ها و همچنین‬ ‫«داغ سنگین» به مناسبت یادبود شهدای هواپیمای اوکراینی در این محل نصب شده بود‪/.‬ایرنا‬ ‫چهار شنبه ‪ 21‬دی‪ 1401‬شماره ‪1351‬‬ ‫اثار برای ثبت جهانی اولویت بندی می شوند‬ ‫‪7‬‬ ‫قائم مقام وزیر میراث فرهنگی‪ ،‬گفت‪ :‬کمیته ای با حضور صاحب نظران و پیشکسوتان حوزه ثبت اثار‬ ‫و میراث فرهنگی برای تعیین شاخص های ثبت جهانی و اولویت ثبت تشــکیل می شود‪ .‬علی دارابی در‬ ‫نشست شورای ثبت جهانی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس که در دفتر معاونت میراث فرهنگی این‬ ‫وزارتخانه برگزار شد‪ ،‬گفت‪ :‬برای ثبت جهانی فرصت محدودی داریم تا فهرست اولویت های مان را در حوزه‬ ‫میراث فرهنگی ملموس و ناملموس مشخص کنیم‪ .‬برنامه‪ ۱۰‬ساله وزارت میراث فرهنگی تدوین شده است‬ ‫و تابلوی راهنمای ما برای انجام کارها دروزارتخانه خواهد بود‪ .‬همچنین در این نشست درباره اولویت های‬ ‫ثبت جهانی و تعیین شاخص ها و معیارها برای ثبت در یونسکو بحث و گفت وگو می شود‪/.‬ایرنا‬ ‫زنده بودن «تئاتر» ثمره تالش هنرمندان در شهرستان هاست‬ ‫حسن دولت ابادی نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر و داور مهمان جشــنواره تئاتر منطقه ‪ ۳‬به میزبانی استان‬ ‫مازندران زنده بودن و جوشش تئاتر را ثمره تالش هنرمندان شهرستان ها دانست‪.‬‬ ‫وی هنرمند پیشکسوت تئاتر ساری و یکی از داوران جشنواره تئاتر منطقه ‪( ۳‬مازندران) در حاشیه این رویداد هنری‬ ‫گفت‪ :‬احیای جشنواره تئاتر فجر مناطق ایجاد بستر و شرایط مناسبی برای هنرمندان به ویژه هنرمندان شهرستان است‪.‬‬ ‫این جشنواره نشان می دهد که تنها تهران قطب تئاتر نیست‪ .‬بســیاری از هنرمندان خوب تئاتر که در تهران به فعالیت‬ ‫می پردازند‪ ،‬بچه های تئاتر شهرستان هستند‪.‬‬ ‫این هنرمند افزود‪ :‬اگر قرار است به تئاتر جدی پرداخته شود و این هنر استمرار پیدا کند باید پشتوانه حمایتی مستحکمی‬ ‫داشته باشد‪ .‬البته که تئاتر حتی اگر شرایط فراهم نباشد نیز راه خود را ادامه می دهد؛ تاریخ به ما نشان داده است که تئاتر‬ ‫زنده خواهد ماند‪ ۹ .‬قرن تعطیلی تئاتر توسط کلیســا این هنر را نکشت و تئاتر یکی از پشتوانه های محکم رنسانس شد‪.‬‬ ‫تئاتری که خود کلیسا هم مجاب شد تا خود را به وسیله ان احیا کند‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬خوشبختانه امروزه مدیران خوبی در مسند معاونت هنری فرهنگ و ارشــاد اسالمی و اداره کل هنرهای‬ ‫نمایش نشسته اند و من انتظار دارم روحیه ای که در این بزرگواران است‪ ،‬موجب چرخش نگاه و سیاست گذاری و حمایت‬ ‫به سمت شهرستان ها شود‪.‬‬ ‫دولت ابادی توضیح داد‪ :‬قطعاً سالن های نمایش شهرستان نیازمند تجهیز بیش از پیش هستند‪ .‬ما سالن های با عظمتی‬ ‫داریم که در انها امکانات کافی در زمینه نور و صدا نیست و این مشکلی بزرگی به شمار می اید‪.‬‬ ‫این هنرمند با اشاره به اینکه با ‪ ۲‬قرارداد تئاتر در تهران می توان تئاتر یک شهرستان را تغذیه مالی کرد‪ ،‬گفت‪ :‬در هر‬ ‫شکل حرکت های تئاتری به ویژه برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای الزم هستند‪ .‬عوارض اجتماعی با تئاتر مورد بررسی قرار‬ ‫می گیرند‪ .‬اگر ما اکنون در سطح جامعه مشکالتی داریم بخشی به دلیل بی توجهی به تئاتر به عنوان فضایی برای گفتگو‬ ‫و تخلیه انرژی است‪.‬‬ ‫داور جشنواره تئاتر منطقه ‪( ۳‬مازندران) مطرح کرد‪ :‬انرژی فزاینده نسل جوان تولیدکننده تئاتر و حتی مخاطب تئاتر‬ ‫می تواند توسط ما تقویت و هدایت شود تا مخاطبان گسترده تری به سوی تئاتر بیایند‪ .‬قطعاً جشنواره های تئاتر در سطوح‬ ‫استانی و منطقه ای باید برگزار شوند و این موضوع نیز نیازمند برنامه ریزی اصولی است تا جشنواره ها صرفاً برای برگزاری‬ ‫و بنا به تکلیف و وظیفه پیگیری نشوند‪.‬‬ ‫این مدرس تئاتر در پایان عنوان کرد‪ :‬حضور در جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور برای کسب تجربه هنرمندان و تبادل‬ ‫اطالعات و دانش انها با یکدیگر است‪ .‬البته در این میان مشکالتی نیز وجود دارد به طور مثال برخی از عزیزان دست به کپی‬ ‫اثار دیگران می زنند در حالی که باید اندیشه و خالقیت هنرمند مورد توجه قرار بگیرد‪ .‬خوشبختانه استقبال مخاطبان از‬ ‫جشنواره تئاتر منطقه ‪ ۳‬به میزبانی استان مازندارن خوب بوده است و امیدوارم این روند هموار ادامه پیدا کند‪/.‬مهر‬ صفحه 7 ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫والدت حصرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر مبارک‬ ‫بههمینسادگی؛جامعهراشناختم‬ ‫غزاله باران‪ -‬تهیه کننده رادیو ایران‪ ،‬با اشاره‬ ‫به ساخت مستندهای رادیویی بیان کرد که اگرچه‬ ‫تولید این مستندها‪ ،‬چالش های زیادی دارند اما به‬ ‫درک بهتر جامعه کمک می کند‪.‬‬ ‫احســان زارع که تهیه کننده برنامه هایی چون‬ ‫«روی خط ورزش»‪« ،‬وقت اضافه»‪« ،‬ورزش ایران»‬ ‫و «ایران یاران» در شــبکه رادیویی ایران اســت‪،‬‬ ‫درباره حضور اثرش در نخســتین جشنواره ملی‬ ‫مستند رادیویی پژواک می گوید‪ :‬در این جشنواره با‬ ‫مستند «به همین سادگی» و «کرو» شرکت کردم‬ ‫که مستند «به همین سادگی» درباره ازدواج سفید‬ ‫بود که در خصوص این اتفاق با کســی که چنین‬ ‫تجربه ای را داشته گفتگویی انجام دادم‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬از لحاظ حقوقی‪ ،‬روانشــناختی و‬ ‫روان شناسی این موضوع را بررسی کردم‪ ،‬تصورم‬ ‫این ات که شــاید تهیه این مســتند بتواند هم به‬ ‫کسانی که تصمیم گیرنده هستند و هم کسانی که‬ ‫چنین زندگی را تجربه می کنند‪ ،‬کمک کند‪.‬‬ ‫زارع درباره مستند «کرو» از دیگر اثار رادیویی‬ ‫خود گفت‪ :‬در این مستند موضوعی را توسط یکی از‬ ‫ناشنوایان کشورمان بررسی کردم و علیرغم شرایط‬ ‫و چالش هایی که این ناشــنوا داشت‪ ،‬اما چون در‬ ‫مسیر موفقیت قرار گرفته بود‪ ،‬توانستیم به خوبی‬ ‫این موضوع را بــه مخاطب القا کنیــم و جذابیت‬ ‫مستند هم همین بود که ناشنوایی موفق ‪ ،‬سوژه‬ ‫مستند رادیویی شده است‪.‬‬ ‫او ادامه داد‪ :‬خدا را شــکر مســتند «به همین‬ ‫سادگی» توانست ‪ ،‬جایزه بهترین مستند را در بخش‬ ‫مستند محض‪ ،‬کسب کند‪«.‬کرو»هم توانست جایزه‬ ‫سوم را در بخش مردمی به خودش اختصاص دهد‬ ‫که برای من بسیار جای خوشحالی دارد‪.‬‬ ‫ایــن تهیه کننده رادیــو با تاکید بــر اینکه در‬ ‫دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک هم‬ ‫شــرکت می کند به تاثیر برگزاری جشنواره برای‬ ‫برنامه سازان اشاره کرد و گفت‪ :‬مستند‪ ،‬کار بسیار‬ ‫سخت و پیچیده ای اســت و باید بگویم که یکی از‬ ‫قالب های بسیار ســخت‪ ،‬زمان بر و هزینه بر است‪.‬‬ ‫هر برنامه سازی که سراغ مستندسازی می اید واقعاً‬ ‫فداکاری می کند چون که چالش های خیلی زیادی‬ ‫دارد و حتی در مواقعی زندگی اش را هم دچار این‬ ‫چالش ها می کند‪ .‬زارع درباره تاثیر ساخت مستند‬ ‫گفت‪ :‬مستندساز با ســاخت برنامه های ‪ ،‬مستند‬ ‫دیدگاه خودش را نسبت به مسائل اجتماعی و حتی‬ ‫ورزشی و فرهنگی بازتر می کند‪ .‬در کل مستندساز‬ ‫در هر زمینه ای که به ســاخت مستند بپردازد در‬ ‫همان زمینه دید و نگاهش به ان مسئله خیلی بهتر‪،‬‬ ‫پربارتر و بازتر می شود و در نهایت راحت تر می تواند‬ ‫تصمیم بگیرد‪ .‬این اتفاق برای خود من افتاده و با‬ ‫تهیه این مستندها توانستم بهتر جامعه را بشناسم‪.‬‬ ‫او در خصوص ایده مســتند به همین سادگی‪،‬‬ ‫ادامه داد‪ :‬داشتم مســتند دیگری می ساختم‪ ،‬با‬ ‫شخصی اشنا شدم و در گفت و گو با اواین ایده به‬ ‫ذهنم رسید‪ ،‬چند روزی ان را در ذهنم باال و پایین‬ ‫کردم و دوست داشتم در فضایی ‪ ،‬این بحث را مطرح‬ ‫کنم‪ ،‬برای اینکه اتفاق خوبــی رقم بخورد‪ .‬یعنی‬ ‫بازخورد این موضوع صرفاً نصیحتی و روایتی از یک‬ ‫اتفاق نباشد و بتوانم به سمتی این مستند را ببرم که‬ ‫به جوانان هم نسل و هم سن و سال خودم که شاید‬ ‫درگیر چنین زندگی و ازدواج باشند‪ ،‬کمکی کرده‬ ‫باشــم‪ .‬وی درباره ممیزی های این مستند‪،‬گفت‪:‬‬ ‫خیلی واضح و مبرهن اســت که پرداخت به این‬ ‫موضوع شــاید خیلی باب و روال نباشد و همین‬ ‫موضوع ‪ ،‬کار را برای من سخت تر می کرد‪.‬‬ ‫مهم ترین‪ ،‬سختی و مشکل من در ساخت این‬ ‫مستند پیدا کردن سوژه بود‪ .‬با توجه به اینکه هنوز‬ ‫این موضوع نه از لحاظ قانونی و نه از لحاظ شرعی‬ ‫تایید نشده و در جامعه نیز پذیرفته نشده‪ ،‬کسانی‬ ‫که چنین سبک زندگی را انتخاب کرده اند‪ ،‬معموالً‬ ‫خیلی سخت وارد صحبت می شوند‪.‬‬ ‫من با افراد مختلفی‪ ،‬چه اقا چه خانم‪ ،‬صحبت‬ ‫کردم‪ .‬در نهایت با پیگیری یکی از همکارانم در صدا‬ ‫و سیمای مرکز بوشهر این امکان فراهم شد که با‬ ‫یکی از این اشــخاص‪ ،‬صحبت کنم‪ .‬اگر چه خیلی‬ ‫مفصل نتوانستم صحبت کنم‪ ،‬اما همان دیدارخیلی‬ ‫کوتاه هم مفید بود‪ .‬زارع اظهار داشت‪ :‬چالش دیگر‬ ‫در این مستند صحبت کردن با مردم درباره موضوع‬ ‫بود‪ .‬وقتی که با خانمی صحبت می کردم‪ ،‬شاید با‬ ‫اقای همراه او با مشکل رو به رو می شدم‪ ،‬حتی چند‬ ‫باری هم مورد لطف و عنایت بعضی از دوستان قرار‬ ‫گرفتم‪ .‬البته این موضوعات در ساخت مستند بسیار‬ ‫بسیار عادی است‪ .‬ولی خوب چالش هایی بود که در‬ ‫مسیر ساخت این مستند وجود داشت‪.‬‬ ‫او ادامه می دهد‪ :‬بعد از ان که تولید تمام شــد‪،‬‬ ‫تقریبا دو ماهی درگیر ضبط صداها و گفت و گوها‬ ‫بودم تا در نهایت کار به مرحله تدوین رسید و در‬ ‫نهایت روز اخر که برای جشنواره فرستادم‪ .‬تغییرات‬ ‫دیگری دادم کــه از بابت روایت و قصه داســتان‬ ‫تغییرات اساسی بود و در نهایت به جشنواره رسید‪.‬‬ ‫زارع در مورد داستان مستند‪ ،‬این طور توضیح‬ ‫می دهد‪ :‬این مستند در خصوص دختری است که‬ ‫سبک زندگی ازدواج سفید را انتخاب کرده و در این‬ ‫مسیر اطالعاتی را در مورد این سبک زندگی ندارد‪.‬‬ ‫در این مستند به هیچ عنوان خانم قضاوت نمی شود‬ ‫و برای اینکه اسم این خانم فاش نشود‪ ،‬نام او را در‬ ‫این مستند ‪ ،‬فرشته گذاشتم‪.‬‬ ‫این مســتند ســاز رادیویی در این مســتند‪،‬‬ ‫صحبتهای قاضــی دادگاه خانواده‪ ،‬روانشــناس‪،‬‬ ‫دوست فرشته و خود فرشته و صحبت های راوی‬ ‫داستان‪ ،‬قصه ای را شــکل می دهد که جای تامل‬ ‫دارد‪ .‬سعی کردم فضای این مستند را به گونه ای‬ ‫پیش ببرم که جدای از هرگونه قضاوت بشینیم‬ ‫داستان فرشته خانم مستند« به همین سادگی»‬ ‫را بشنویم‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!