روزنامه صبا شماره 1351
روزنامه صبا شماره 1351
روزنامه صبا شماره 1351
چهارشنبه| 21دی 11 |1401ژانویه 18 |2023جمادی الثانی |1444
سال دهم| شماره 8 |1351صفحه| 5000ناموت|
پانزدهمین قطار جایزه جالل ال احمد به ایستگاه پایانی می رسد
عکس :سمیرا اسدیان
عدم پیوند
ادبیات و تصویر
ضعفعمدهسیمنا
فیلم هست ،زیاد هم هست!
صفحه 3
دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج)
به پیشواز روز مادر رفت
صفحه 7
به همین سادگی جامعه را شناختم
صفحه 8 صفحه 1
2
خرب سیمنا و تلویزیون
چهار شنبه 21دی 1401شماره 1351
خنجی نامزد جایزه انجمن فیلمبرداران امریکا شد
داریوش خنجی ،فیلمبردار فیلم «باردو» در لیســت نامزدهای جوایز امســال انجمن فیلمبرداران
امریکا قرار گرفت .کالدیو میراندا فیلمبردار «تاپ گان :ماوریک» ،راجر دیکینز فیلمبردار «امپراتوری
نور» و مندی واکر فیلمبردار «الویس» از دیگر چهره هایی هســتند کــه در کنار داریوش خنجی برای
فیلمبرداری «باردو» ،در فهرست نامزدهای امسال جوایز انجمن فیلمبرداران امریکا جای دارند .خنجی
برای فیلم «باردو» موفق به کسب جوایز قورباغه نقره ای و فیپرشی جشنواره بین الملی هنر فیلمبرداری
کمرایمیج لهستان شده و همان طور که پیشتر اعالم شد امسال جایزه ویژه بخش بین الملل جوایز انجمن
فیلمبرداران امریکا را نیز دریافت خواهد کرد/ .مهر
امیدی به «کاناپه» نیست!
روح اهلل سهرابی در یک گفتگوی رادیویی ضمن تشریح اخرین وضعیت برخی فیلم های مشکل دار مانند
«کاناپه» از تکمیل فرم حضور در جشنواره از سوی عوامل فیلم تازه کیانوش عیاری ،با نام ویالی ساحلی،
خبر داد .وی درباره فیلم توقیفی کاناپه ساخته کیانوش عیاری توضیح داد :موضوع اصلی فیلم کاناپه ،پوشش
خانم ها است و مربوط به این دوره هم نمی شود .در دوره قبل تولید شده و اگر می توانست حل شود در دوره های
قبل این اتفاق رخ می داد .ما هم طبیعتاً باید به این سمت برویم که ببینیم چه راهکاری می توان تعریف کرد.
اگر بخواهم صریح و صادقانه صحبت کنم چشم انداز روشنی درباره این فیلم مثل فیلم های دیگر وجود ندارد.
موضوع بحث پوشش خانم هاست و بحث قانون جمهوری اسالمی که صراحتاً در این باره مالحظات دارد/.مهر
اقتباس ادبی
در سینمای ما
نیازمند تحول است
نمونه کاوی کتاب «حــوض خون» ،ظرفیت هــای اقتباس زنان
در ســینمای دفاع مقــدس با حضور بهــروز افخمــی کارگردان و
فیلمنامه نویس و فاطمه سادات میرعالی گرداورنده و نویسنده کتاب،
به عنوان یکی از نشست های سیزدهمین جشنواره مردمی عمار ،عصر
ی ماه در سینما فلسطین برگزار شد .بهروز افخمی در این
دوشنبه ۱۹د
نشست گفت :بهتر است در فیلمنامه نویسی سینمای ایران ،این تحول
را جدی تلقی کنیم که قبل از اقتباس ،رمان بنویسیم .چرا که درغیر
این صورت برای نوشتن فیلمنامه دست مان بسته می شود و نمی توان
احوال و افکار افراد را به خوبی منتقل کرد .این کارگردان ســینما به
بررســی روایت کتاب «حوض خون» در قالــب فیلمنامه پرداخت و
گفت :این کتاب که شامل ۶۴داستان اســت ،روایت هایی از زنان در
نمی خواهم دواین جانسون سینما باشم
دیو باتیستا ،قهرمان سابق دنیای کشتی و ستاره اکشن این روزهای
سینما ،می گوید؛ نمی خواهد دواین جانسون بعدی سینما باشد.
بازیگر ۵۳ساله سینما در مصاحبه تازه اش از اینکه او را با جانسون
مقایســه کرده و می گویند می خواهد جا پای جای او بگذارد ،اظهار
گله مندی کرده و اصرار می کند که به دنبال کســب جایگاه حرفه ای
خودش در عالم سینما است .باتیستا ،ادامه می دهد :همیشه خواسته ام
این بوده که فقط و فقط یک بازیگر خوب برای فیلم های ژانر اکشن و
ترسناک باشم.
نمی دانم چرا بسیاری اصرار دارند به صورت مداوم مرا با این بازیگر/
ورزشکار مقایسه کرده و بحث هایی مثل تقلید و یا جایگزینی و رقابت
همه جانبه را پیش کشیده و تکرار می کنند.
باتیستا ،اظهار کرد :فقط می خواهم بازیگری باشم که به او احترام
گذاشته می شــود و مردم برای دیدن فیلم های اش راهی سالن های
نمایش می شوند/.صباخبر
زمان جنگ تحمیلی و خاطرات زنان اندیمشکی را روایت می کند که
با همراهی یکدیگر ملحفه ها ،پتوها و لباس رزمندگان را برای شستن
به رخت شورخانه بیمارستان می بردند .وی افزود :این کتاب را می توان
به اندازه یک فیلم سینمایی یا یک سریال تلویزیونی ،به شرط اگاهی
از چگونگی شــکل گیری ان ســاخت و دران به هم ریختگی شهر،
ساختمان های اداری و دلهره ای که برای زنان ایجاد می شود را درنظر
گرفت و روی یک زن و ترس ها و تهدیدهایی که پیرامونش وجود دارد،
متمرکز شد .ان هم در شرایطی که شــهر ویران شده و ما باید شاهد
دلهره ها باشیم .در ادامه این کارگردان گفت :برای ساخت فیلم یا سریال
بر اساس کتاب «حوض خون» ،باید سناریو ایجاد شود و این موضوع به
این که کارگردان چقدر مهارت و توانایی و فرصت و پول دارد تا بتواند
کمدی «سطار» در عربستان رکورد زد!
عربستان ســعودی که چند سالی اســت به دنبال اصالحات
اجباری از باال است ،با ســروصدای زیاد خبر از موفقیت مالی یک
تولید داخلی در جدول گیشه نمایش خود داده است.
کمدی ورزشی «سطار» توانســته رکورد فروش یک محصول
بومی را در خاک این کشور عربی بزند .رسانه های گروهی عربستان
در حالی این موفقیت را جشن گرفته اند که تا چند سال قبل اصال
چیزی به نام صنعت سینما در این کشور عربی وجود نداشت!
این کمدی ورزشی به کارگردانی عبداهلل علی اراک ،که از ۲۹
دسامبر به روی پرده سینماهای این کشور رفته است درباره ورزش
مشت زنی و مسابقات مربوط به ان اســت که با جذب ۱۵۹هزار
تماشاچی داخلی توانســته باالتر از دو میلیون دالر در عربستان
فروش کند .این در حالی است که مسئوالن رسمی عربستان بعد
از یک توقیف ۳۵ساله ،از سال ۲۰۱۷اجازه فعالیت های سینمایی
به هنرمندان داخل را داده اند/.صباخبر
این قصه را به تصویر بکشد ،بستگی دارد.
افخمی که اقتباس های سینمایی زیادی در کارنامه دارد ،گفت :بهتر
است که در فیلمنامه نویسی ایران ،این تحول را جدی تلقی کنیم که
قبل از اقتباس ،رمان بنویسیم و انقدر سخت بگیریم که این کار انجام
شود .چرا که درغیر این صورت برای نوشتن فیلمنامه دستمان بسته
می شود و نمی توان احوال و افکار افراد را نوشت و به خوبی منتقل کرد.
او اضافه کرد :انهایی که می خواهند فیلمنامه بنویسند ،خوب است
ابتدا به سمت نگارش رمان بروند و البته رمان نویسی قید و بند کم تری
نسبت به فیلمنامه نویسی دارد ،اگر می توانید فیلمنامه بنویسید ،قاعدتا
می توانید یک رمان هم بنویسید .حال وقتی این کتاب را دارید ،یعنی از
ثروت شخصی برخوردار هستید/.صباخبر
رقابت ۳۰۱فیلم بلند برای نامزدی اسکار
اکادمی علوم و هنرهای تصویری اعالم کرد ۳۰۱فیلم سینمایی
واجد شرایط در شــرکت رقابت نود و پنجم هستند .در این فهرست
پرفروش ترین فیلم های سال از جمله «اواتار :راه اب»« ،پلنگ سیاه:
واکاندا برای همیشه» و «تاپ گان :ماوریک» نیز جای دارند و از سوی
دیگر فیلم های تحسین شده منتقدان مانند «اشباحی اینیشرین»،
«همه چیز همه جا به یکباره» و «تار» نیز در ان جای دارند.
از ســوی دیگر فیلم های خارجی که پخش کننــده داخلی دارند
چون «در جبهه غرب خبری نیســت»« ،پیاز شیشه ای» نتفلیکس،
«ارژانتین »۱۹۸۵ ،و «ســیزده زندگی» از امــازون و «چا چا صاف
حســابی» و «رهایی» هر ۲اپل و «خرس نیست» جعفر پناهی هم
جای خود را در این لیست یافته اند .حماسه هندی-تالیوودی «RRR
ساخته راجامولی و و درام کره ای «دالل» ساخته هیروکازو کورئیدا
هم در فهرست هستند .نامزدهای رسمی اســکار ۲۴ژانویه معرفی
می شوند و مراسم اهدای جوایز ۱۲مارس برگزار می شود/.مهر صفحه 2
چهار شنبه 21دی 1401شماره 1351
خرب سیمنا و تلویزیون
مشارکت فیلمسازان ترک در جشنواره مقاومت
نمایندگان حزب وطن ترکیه ،با حضور در دبیرخانه جشــنواره بین المللی فیلم مقاومت ،خواستار
همکاری و مشارکت در برگزاری این جشنواره بین المللی شــدند .نمایندگان حزب ضد امپریالیستی
ترکیه ،ضمن بازدید از روند برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ،اعالم امادگی خویش برای نشر و
تبلیغ جشنواره در سراسر استان های ترکیه را اعالم کردند .در این دیدار صمیمی دکتر جالل غفاری ،به
ضرورت برگزاری جشنواره با شعار ازادی قدس شریف و برنامه های این جشنواره در حوزه بین الملل اشاره
کرد و گفت :ارمان غائی مستضعفین ،ازادی قدس شریف است ،و جهان بدون اسرائیل با اقدامات فرهنگی
هنری و مجاهدت اهالی فکر و اندیشه و اصحاب هنر دست یافتنی تر از همیشه به نظر می رسد/ .ایسنا
3
«ما کتک نمی خوریم» رونمایی شد
مستند «ما کتک نمی خوریم» ،محصول جدید شبکه پرس تی وی درباره خشونت علیه زنان در امریکا
رونمایی شد .ایین رونمایی از مستند «ما کتک نمی خوریم» محصول جدید شبکه پرس تی وی با حضور
مدیر تولید مستند شبکه و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسالمی برگزار شد.
فاطمه گودرزی تهیه کننده این مستند در این مراسم گفت :ما در مجمع داداندیشی زنان مسلمان،
پژوهش های بسیاری را در حوزه زنان انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که باید به صورت رسانه ای،
پرونده حقوق بشر زنان در غرب مورد بررسی قرار گیرد .اما نکته بسیار مهم برای ما این بود که محتوایی به
نمایش گذاشته شود که ذهن انسان غربی را درگیر مقوالت حقوق زنان و حقوق بشر کند/.ایرنا
فیلمهست ،زیادهمهست!
هر سال با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر،
گمانه زنی هایی نیز برای حضور فیلم ها در جشنواره
و اینکه کدام یک از تولیدات ساالنه سینمای ایران
راهی فجر می شــوند ،در تمام رسانه ها دست به
دست می چرخد .امسال با وجود اینکه لیستی از
متقاضیان حضور در جشنواره رسانه ای نشده و تنها
تعداد اثار متقاضی در خبری کوتاه از سوی روابط
عمومی جشنواره اعالم شد ،اما رسانه ها بر اساس
انچه در طول سال تولید شده است و البته براساس
روابط هر تولیدکننده با جشــنواره فج ِر پیش رو،
پیش بینی کرده اند که کدام فیلم ها می توانند به
جشنواره چهل و یکم فیلم فجر راه پیدا کنند.
در نتیجه اینکه تعدادی از هنرمندان به دلیل
مسائل ایجاد شــده در جامعه طی ماه های اخیر،
تمامی جشــنواره ها به خصوص جشــنواره های
فجر را تحریم کرده اند ،خود به خود تعداد فیلم ها
از ســال های گذشــته کمتر خواهد بود و شانس
فیلم هایی که حضور می یابند بــه مراتب در این
ماراتن بیشــتر خواهد شــد .گرچه مســئوالن
جشنواره ،وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی
بر این باورند که امســال یکی از پرشــکوه ترین
جشنواره های فجر را در ســینما خواهیم داشت؛
اما باید منتظر ماند و دیــد در فاصله کمتر از یک
ماه مانده به جشــنواره چهل و یکــم ،چه اتفاقی
برای این جشن سینمایی که سال جدید سینما را
رقم می زند ،رخ خواهد داد .در میان شاخص ترین
فیلم هایی کــه کارگردانان مطــرح و باتجربه ای
دارند و جشنواره می تواند فیلم ان ها را در بخش
سودای ســیمرغ قرار دهد ،می توان از فیلم هایی
چون «ویالی ساحلی» ساخته کیانوش عیاری،
«سووشون» به کارگردانی نرگس ابیار« ،غریب»
ساخته محمدحسین لطیفی« ،پرونده باز است»
به کارگردانی کیومرث پوراحمد« ،رکسانا» ساخته
پرویز شهبازی« ،پیر پســر» به کارگردانی اکتای
براهنی« ،قیف» ســاخته محســن امیریوسفی،
«عطرالود» به کارگردانی هادی مقدم دوســت،
«کابل پالک »۱۰به کارگردانی نوید محمودی و یا
«پاالیشگاه» ساخته مهرداد خوشبخت اشاره کرد
که پیش از این درباره انان گفته بودیم.
اما دیگر فیلم هایی کــه گزینه های احتمالی
حضور در جشنواره چهل و یکم به شمار می روند
می توان بــه «روی زمینه قرمز» بــه کارگردانی
انیسی« ،شهر خاموش» ســاخته احمد بهرامی،
«زمانی برای ابدیت» ساخته مهدی نوروزیان اشاره
کرد« .روی زمینه قرمز» یک کمدی اجتماعی به
کارگردانی ارش انیسی است ،که پیش تر ساخت
فیلم «مامان» را در کارنامه خود دارد و توانســته
نامزد پنج سیمرغ شــود و در تجربه جدیدش به
سراغ ساخت فیلمی در مجتمع فرهنگی سینمایی
دزفول ،رودخانه دز ،بازار قدیم و خانه های تاریخی
دزفول رفته است .بهروز نشان تهیه کننده این فیلم
سینمایی است.
فیلم سینمایی «شهر خاموش» جدیدترین اثر
سینمایی احمد بهرامی است که پیش تر توانست
با فیلم «دشت خاموش» جوایز جهانی متعددی
از جملــه جایــزه بهترین فیلم بخــش افق های
جشنواره ونیز را از ان خود کند« .شهر خاموش»
به تهیه کنندگی رضا محقق مدتی اســت اماده
نمایش شــده و توانسته در چند جشــنواره نیز
جوایزی کسب کند .این فیلم دومین اثر سینمایی
بهرامی اســت و باران کوثری ،علی باقری ،بابک
کریمی ،بهزاد دورانی ،محســن مهــری دروی،
کریم و حبیب شراهی در ان ایفای نقش می کنند.
«زمانی در ابدیت» فیلمی اجتماعی به کارگردانی
مهدی نوروزیــان و تهیه کنندگی نیکی کریمی
از دیگر اثاری اســت که اماده نمایش شده است
و بازیگرانی چون لیال حاتمــی ،بابک حمیدیان،
عباس غزالی ،نوید پورفرج ،ترنم کرمانیان ،مرجان
اتفاقیان و بیتا فرهی در ان ایفای نقش کرده اند.
فیلم اولی هایی که می توانند در جشنواره
چهل و یکم حضور داشته باشند
از فیلم اولی هایی که می توان ان ها را گزینه هایی
جدی برای حضور در جشنواره فیلم فجر دانست
نیز می توان به اثاری چون «سرهنگ ثریا»« ،اتاقک
گلی»« ،اســتاد»« ،نائله»« ،در اغوش درخت»،
«رگ های ابی» و «مسخ نرگس» اشاره کرد.
اکنون با توجه بــه اثاری که امــاده رونمایی
ن گزارش به معرفی ان ها پرداختیم
هستند و در ای
باید دیــد کدامیــک از ان ها شــانس حضور در
جشنواره چهل و یکم فیلم فجر را پیدا می کنند.
جشنواره بین المللی چهل و یکم فیلم فجر با
دبیری مجتبی امینی ۱۲الــی ۲۲بهمن ماه در
پردیس سینمایی ملت و برج میالد برگزار خواهد
شد/.سوره سینما صفحه 3
4
پرونده
چهار شنبه 21دی 1401شماره 1351
پانزدهمین قطار جایزه جالل ال احمد
به ایستگاه پایانی می رسد
عدم پیوند
ادبیات و تصویر
ضعف عمده سینما
سمیه خاتونی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جالل ال احمد از اول خردادماه ۱۴۰۱اغاز به کار کرد،
فراخوان این رویداد مهم ادبی ،در اول شهریورماه منتشرشد که مهلت ارسال اثر
گفت و گو
ان تا پایان مهرماه ادامه داشت .این جشنواره ،در مجموع پذیرای ۲۶۷۶اثر در چهار
گروه رمان و داستان بلند ،مجموعه داستان کوتاه ،مستندنگاری و نقد ادبی بود .میزان اثار رسیده
به دبیرخانه نسبت به دوره قبل ۷۴درصد رشد داشته که بیشترین میزان افزایش مربوط به گروه
مستندنگاری با ۹۱درصد است .یکشنبه ۱۸دی نامزدهای برگزیده پانزدهمین دوره جایزه ادبی
جالل ال احمد توسط علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و وجیهه سامانی دبیر عملی
پانزدهمین دوره جایزه درخانه کتاب و ادبیات ایران معرفی شدند .دبیر علمی این دوره از جایزه جالل
وجیهه سامانی تحصیل کرده رشته زبان و ادبیات فارسی است .او نویسندگی را از دوران ابتدایی
و همکاری با مجله کیهان بچه ها و سروش نوجوان شروع کرده و نویسنده اثاری همچون «خواب
باران»« ،ان مرد با باران می اید»« ،بادبادک ها»« ،عروس اسمان»« ،تو را من چشم در راهم» و ...
است.کسب رتبه اول جشنواره مطبوعات ،کاندیدای چهره هنر سال انقالب حوزه هنری ،برگزیده
جشنواره شهید حبیب غنی پور ،برگزیده جشنواره داستان انقالب حوزه هنری ،برگزیده جایزه شهید
اندرزگو ،برگزیده جشنواره نویسندگان جوان و ...در کارنامه کاری وی ثبت شده است ،از جمله سوابق
اجرایی دبیر علمی پانزدهمین جایزه ادبی جالل ال احمد دبیری جایزه «قلم زرین» و «جشنواره جوان
سوره» و داوری جشنواره ها و جوایز مختلف ادبی همچون «جشنواره اشراق»« ،جایزه ادبی یوسف»،
«کتاب سال دفاع مقدس»« ،جایزه قلم زرین»« ،جایزه شهید اندرزگو»« ،جشنواره تلویزیونی شبکه
مستند»« ،جشنواره سبک زندگی» و «جایزه ادبی خودنویس» است ،اختتامیه این دوره از جایزه
جالل ال احمد شنبه ۲۴دی ماه از ساعت ۱۸در تاالر وحدت برگزار می شود.
خبرنگار صبا درباره موضوع ابعاد هنری و فرهنگی این رویداد با وجیهه سامانی به گفتگو نشسته
که در ادامه میخوانید.
به نظر خودتان علت انتخ اب تان برای دبیری این دوره از
جشنواره جالل چه بوده است؟
این چهارمین مســئولیت دبیری جشــنواره ادبی است که به
عهده گرفته ام و در عین حال ســابقه داوری هــای متعددی در
جشنواره های مختلف دیگر دارم .البته دبیری به مراتب مسئولیت
سنگین تری برای فرد ایجاد میکند ،اما به هر صورت ،شاید سابقه
حضور و تجربه ام در جشــنواره های متعدد و مختلف ادبی ،و به
تناسب اینکه خودم هم دستی برنوشتن دارم ،دلیلی برای انتخابم
در این سمت بوده باشد .این جشنواره به علت سنگینی و فشار کار
و حجم باالی مسئولیتی که دارد و دقت نظرها و حساسیت هایی
که روی ان است ،یکی از پر دغدغه ترین وظایفی ست که تا به حال
انجام داده ام و امید دارم با اتکا به خداوند به بهترین شکل ممکن ان
را به پایان برسانم .چرا که این جشنواره به موازات اینکه مهمترین و
گرانترین جایزه ادبی سال را به نویسندگان برگزیده اعطا می کند،
نگاه های زیادی را هم به خود متمرکز و معطوف کرده اســت .در
واقع جشنواره جالل ماحصل یک سال فعالیت ادبی و چرخه نشر را
در یک جمع بندی ،به رقابت گذاشته و بهترین و برترین اثار را در
چهار شاخه اصلی به جامعه هدف که همان اهالی ادب و فرهنگ و
عموم مردم اند ،معرفی می کند کما اینکه ما می دانیم ارزش هنری
یک اثر ادبی قابل اندازه گیری نیست.
جایزه جالل دوره حاضر در مقایسه با سال های گذشته
چه تفاوت هایی دارد؟
جایزه جالل ال احمــد معتبرترین و مهم تریــن جایزه ادبی
جمهوری اسالمی ایران است که تا امروز چهارده ایستگاه را پشت
سر گذاشته و می رود که به ایستگاه پانزدهم برسد .جشنواره ای با
این قدمت ،باید در مسیر حرکت خود هر سال مسیر رشد و تکامل
را طی کرده باشد .انتظار و توقع این اســت که هر دوره نسبت به
دوره قبل ،دقیق تــر ،موفق تر و اثرگذارتر باشــد و روند داوری ها
و انتخاب ها و چگونگی برگزاری جشــنواره نســبت به دوره های
قبل ،منحنی رو به رشدی را نشان بدهد .امسال در مجموع ۲۶۷۶
اثر در چهار گروه رمان و داســتان بلند ،مجموعه داستان کوتاه،
مســتندنگاری و نقد ادبی ،به دبیرخانه این دوره از جایزه جالل
رسیده که نسبت به دوره قبل رشد ۷۴درصدی را نشان میدهد.
هم چنین تا پایان دوره چهاردهم ۱۰۰جایزه در این رویداد ادبی
کشور به اثار و افراد اعطا شده است .بخش های جنبی این رویداد
ادبی هم هر سال با توجه به شرایط و موضوعات روز انتخاب می شود
که در دوره پانزدهم سه بخش جنبی جایزه ویرایش کتاب ،بهترین
اثر مستندنگاری با موضوع حاج قاسم سلیمانی و مدافعان سالمت
و کرونا در نظر گرفته شده است.
حجم باالی اثار ادبی ارسالی در خوانش و انتخاب اثر
تاثیر به ســزایی دارد .در این شرایط چه تمهیداتی برای
پرداخت بهتر به این رویداد اندیشیده اید؟
بله 2676اثر در دوره پانزدهم جالل ال احمد با هم به رقابت
پرداختند ،بعد از ساعت ها کارشناسی و تورق و بررسی اثار توسط
داوران ،در بازه زمانی مناســب ،ریزش اولیه انجام شد .داوران در
این مرحله برای انتخاب اثار هیچ سقف محدودیتی نداشتند و هر
تعداد کتابی که الزم و شایسته دیدند ،به دور بعدی راه یافت .در
طی مراحل داوری چندین جلسه حضوری تبادل اطالعات و شور
و گفتگو پیرامون اثار در گرفت و اثار منتخب در مرحله دوم توسط
هر سه داور ان بخش ،به طور دقیق مطالعه و ارزیابی شد .در ادامه
نامزدهای هر بخش در نشســتی با حضور هیات داوران ،نماینده
هیات علمی و دبیر علمی انتخاب و معرفی می شــوند .جشنواره
جالل ال احمد همه ساله در چهار شــاخه ادبی میزبان اثار ادبی
نویسندگان و ناشران از سراسر کشور است ،بخش داستان کوتاه،
بخش مســتندنگاری(زندگینامه ،خاطره داستانی،سفرنامه)...
بخش نقدادبی و البته بخش داســتان بلند و رمان که مهم ترین
بخش جایزه ادبی جالل ال احمد است.
این جایزه ،از معتبرترین جوایز ادبی کشــور است که به لحاظ
قدمت و حضور گسترده از رویداد های مهم ایران به حساب می اید
و مهم ترین جایزه حکومــت و نظام جمهوری اســامی به اثار
برگزیده ادبی یک سال گذشته است به طوری که در جایزه کتاب
سال ،ما دیگر بخش داستان و رمان نداریم ،و برگزیدگان جالل در
انجا مجدد معرفی می شــوند .این جایزه گران ترین جایزه ادبی
سال است که مبلغ 250میلیون تومان به برگزیده هر بخش اهدا
می شود و رتبه های تقدیری 50میلیون تومان دریافت می کنند.
البته دوباره متذکر می شوم که ارزش اثار ادبی با هیچ مبلغی قابل
تخمین و تحسین نیست.
به نظر شما چرا نام جالل ال احمد را برای این جایزه ادبی
انتخاب شده است؟
جالل ال احمد ،نویسنده بزرگی بود که در عصر سردرگمی های
رایج اندیشــه روزگار خویــش ،از تمامی گذرگاه های ســخت و
بیراهه های فکری به ســامت عبور کرد و هویت شخصی خود را صفحه 4
پرونده
چهار شنبه 21دی 1401شماره 1351
5
ادبیات بوده اند ،که در دنبال کردن مسیرشان هم متوجه شدیم،
همچنان اثارشان در جامعه نیز با اقبال مواجه شده است .شخصا
در این مسئله وجود کارگاههای اموزشی تخصصی در نویسندگی
در یک دهه اخیر را بی تاثیر نمیدانم ،با به وجود امدن کارگاه های
نویسندگی ،و باال رفتن دانش اکادمیک جوانان در حوزه ادبیات،
شاهد نسلی خالق تر و به مراتب نوگرا در در این حوزه هستیم .اما
در بحث نبوغ نویسندگی ،که عرض کردید ،نویسندگانی که دانش
اکادمیک را با استعدادهای ذاتی خود تلفیق کرده و اثر برجسته ای
را ارائه داده باشند ،تعداشان زیاد نیست ،اما هستند که در این چند
سال شاهد اثار خوبی از ایشان درچرخه نشر کشور بوده ایم.
ایا اختالف سلیقه نسل های مختلف را در کتاب خوانی
در این امر دخیل میدانید؟
مطمئنا بله ،ما نسلی بودیم که با ردیف کتاب های پدربزرگ ها و
مادربزرگ هایمان روی تاقچه کودکی کردیم و بزرگ شدیم ،نسلی
که با عطر کاغذ کاهی کتاب و ورق زدن و خواندن و مطالعه عجین
بودیم ،لذتی که متاسفانه نسل امروز به دالیل متعدد و زیادی از
جمله نفوذ و گسترش شبکه های اجتماعی ،کمتر ان را می چشند.
در امر مطالعه و تورق کتاب مــا اداب خاصی داریم و تمام حواس
ششگانه انسان درگیر خوانش اثر میشــود ،چیزی که اصال قابل
قیاس با کتابچه های صوتی و خوانش از پلتفرم ها نیست.
در اصالت مذهب و معنویت شرقی به دست اورد.ضمن انکه این
نویسنده برجسته ایرانی در به کارگیری فرم های ادبی بسیار متنوع
عمل کرده است ،و فرم های بسیار متناسب را با محتوای مورد نظر،
انتخاب کرده است .این تنوع فرم در اثار ادبیاش نشان از تسلط او
بر حوزه ادبیات دارد .جالل در اثارش ســفرنامه ،مستندنگاری،
رمان و داستان کوتاه دارد ،او نویســنده پیشتاز و اگاه ،روشنفکر
و مســلمان ایرانی بود باورهای جالل ال احمد و ســیر زندگی او
بازگوی تجربیــات عمیق او در مراحل مختلــف زندگی و مواجه
او با انواع تفکرات و نظریات مختلف اســت که به خوبی همه را در
اثارش انعکاس داده است که در نهایت باور عمیق او را به اصالت
شرقی توانمند و پر بن مایه کرده است ،او پس از سفرهای متعدد
و اشــنایی با مذاهب و نظریه های زیســتن ،کتاب غربزدگی را
می نویســد.که می تواند برای مخاطب امروزی بسیار پرکاربرد از
نظر جهان شناختی باشد.
ارزیابی کلی خودتان از اثارمنتشر شده در سال 1400که
در جایزه این دوره بررسی شد بفرمائید.
ما سه سال ســخت رکود دوران کرونا و تنگناهای اقتصادی را
پشت سر گذاشتیم و فراز و فرود حوزه نشر و خاصه ادبیات کامال
طبیعی است ،چیزی که مشخص است دوره پانزدهم جایزه جالل
نسبت به دوره چهاردهم یک رشد 74درصدی را به لحاظ کمیت
داشته است اما به هر حال سختی ها و مشکالت این سه سال قطعا
روح حساس و طبع نازک اندیش نویسندگان حوزه ادبیات را درگیر
کرده و روی قلم و کالم شان تاثیر گذاشته است امیدوارم به زودی
از زیر سایه این رکود سنگین بیرون بیاییم.
روند انتخــاب داوران و معیارتان بــرای انتخاب اثار
برگزیده چه بود؟
البته فرایند انتخــاب داوران در جایزه جــال فقط در حوزه
اختیارات دبیرعلمی جشــنواره نیست و با تشــریک مساعی و
همفکری و گزینش اعضــای هیات علمی ،ایــن فرایند صورت
می گیرد.این دوره ما در خدمت نوزده داور در چهار شاخه اصلی
جایزه و سه موضوع جنبی هســتیم و تالش این بوده از تجربه و
تخصص دوستان جدیدی که در دوره های قبل حضور نداشتند هم
استفاده شود همچنین در خدمت داورانی خارج از پایتخت بودیم
تا تنوع و تکثر در دایره هیات داوران گسترده تر شود .مالک مان
هم در ارزیابی اثار ،توجه توامان به تکنیک و محتوا اســت .جایزه
جالل یکی از معتبرترین و تخصصی ترین جایزه های ادبی کشور
اســت که همواره به تکنیک و محتوای اثار توامان توجه داشته و
دارد طبعا امسال هم اثاری که هم به لحاظ شاخصه های ادبی و
حرفه ای و هم از لحاظ توجه به تولید محتوای غنی و بدیع شایسته
باشند ،انتخاب خواهند شد .در جایزه جالل فن و تکنیک در کنار
مضمون و محتوی ،به یک اندازه حائز اهمیت است .تالش ما این
است بهترین و فاخرترین اثر ادبی یک سال گذشته که از هر حیث
قابل دفاع باشد ،به جامعه معرفی شود.
با توجه به حضور و سابقه شــما در چندین جشنواره
اجرایی و رسمی کشور ،در طول این چند سال ایا تا به حال
به استعدادهای جوان و مستعد و اینده داری برخوردهاید؟
بله ،خوشبختانه در این یک دهه اخیر ،با جوانانی در حوزه ادبی
و نگارش روبرو شــده ام که دارای استعدادهای شگرفی در حوزه
ابعاد جشنواره جالل را بعد از اتمام کار ،در جامعه چگونه
می بینید؟
دبیرخانه جشنواره جالل بعد از اتمام این دوره با یک وقفه دو
الی سه ماهه ،مقدمات برگزاری دوره بعدی را در دستور کار خود
دارد و از این حیث بار مسئولیت سنگینی به دوش دارد ،نمی توان
تمام انتظارات و توقعات را از مســئوالن و دســت اندرکاران یک
جایزه داشت .گسترده تر شــدن و ادامه دار شدن و جریان سازی
هر جشنواره ای وظیفه رسانه ها است .ما ضعف جدی در پیوست
رســانه ای داریم ،متاسفانه در طول برگزاری جشــنواره تا اعالم
برندگان نهایی ما شاهد حضور پررنگ رسانه ها برای تولید خبر و
تیترهای داغ هستیم ،اما به محض اتمام کارجشنواره ،دیگر خبری
از رسانه ها نیست ،در حالی که از نظر من کار رسانه ها روز اختتامیه
جشنواره باید بیشتر و سنگین تر،شــود ،اعم از پایش هنرمندان
برگزیده و معرفی انان به جامعه هنری و اهل ادب .رسالت جشنواره
معرفی و انتخاب استعدادهای ادبی و هنری در دوره های مختلف
اســت ،که این مهم را با جدیت و به طور دقیق انجام می دهد .اما
توقع ما از رسانه ها این است که بعد از پایان جشنواره دستاورد پر
اهمیت این رویداد ادبی و هنری را دنبال کنند ،و ابعاد ان را با تولید
محتوای مفید در جامعه نشــر دهند و کاری کنند که این مسیر
ادامه دار باشــد .شکوفایی دستاورد جشــنواره ها ،تنها با پیوست
رسانه ای امکان پذیر است ،به این معنی که رسانه ها بعد از اتمام
جشنواره باید نســبت به برگزیدگان هنری احساس مسئولیت
کنند ،و با پایــش وضعیت انها جریان ســازی مثبت الزم را برای
هنرمند در جهت موفقیت اش پیش بیاورند.
پیوند دو حوزه رسانه های تصویری(فیلم ،تئاتر،سینما)
و محصوالت ادبی (داســتان کوتاه و بلند )در این مسیر
می تواند کمک کننده باشد؟
بله ،بســیار زیاد اما متاسفانه دوســتانی که در حوزه تصویر و
نمایش فعالیت می کنند ،به ادبیات توجه کافــی و وافی ندارند،
ســاالنه متون ادبی زیادی در ایران تولید می شــوند ،که قابلیت
زیادی در اقتباس ادبی و تبدیل به فیلمنامه شدن را دارند این در
صورتی است که محصوالت هنری تصویری ما به شدت در حوزه
داســتان گویی و قصه پردازی که از مهم ترین ارکان ،فیلم اســت
ضعیف عمل کرده اند ،سینمای ما قصه گو نیست و بعضا به همین
دلیل با کمبود اقبال و شکست مواجه می شوند این در حالی است
که سینمای ما ازنظر تکنیکی و صنعت پیشرفت خوبی داشته ،اما
هنوز در داســتان گویی و قصه پردازی ضعف های جدی دارد ،که
یکی از علت های اصلی ان می تواند همین عدم پیوند حوزه ادبیات
و تصویر در ایران باشد ،یکی از مثال های واضح در همین مورد این
است که هیچ کدام از رمان های برگزیده ۱۴دوره قبل جشنواره
جالل ال احمد به عنوان منبع اقتباســی در رسانه های تصویری
استفاده نشده است. صفحه 5
6
چهار شنبه 21دی 1401شماره 1351
خالق مخمل ابی ،درگذشت
خرب فرهنگ و هرن
«انجلو باداالمنتی» اهنگساز امریکایی که بیشتر برای خلق موسیقی ماندگار «توئین پیکس»« ،مخمل
ابی»« ،جاده مالهالند» و همکاری با «دیوید لینچ» در چندین فیلم دیگر شناخته می شود ،در سن 85سالگی
چ » و « باداالمنتی » دوستی نزدیکی با یکدیگر داشتند و در چندین پروژه با هم همکاری
درگذشت« .لین
داشتند« .مخمل ابی» که در سال ۱۹۸۶میالدی خلق شد نخستین تجربه همکاری «باداالمنتی» و «لینچ»
محسوب می شود« .باداالمنتی» اغلب موسیقی های «توئین پیکس » را بدون اینکه صحنه ای از ان را ببیند
خلق کرده است و در نهایت یک جایزه گرمی و سه جایزه امی را برای موسیقی «توئین پیکس » دریافت کرد.
این اهنگساز روز یکشنبه و به مرگ طبیعی در منزلش در کنار اعضای خانواده اش درگذشت/.مهر
جهان ایرانی و همسایگانش در پیش از تاریخ؛ منتشر شد
کتاب «جهان ایرانی و همسایگانش در پیش از تاریخ» نوشته سید منصور سیدسجادی ،باستان شناس
ن ایرانی در شش هزارسال پیش؛ زمانی
و پژوهشگر پیشکسوت منتشر شد .این کتاب نقبی است به جها
که پایه های تمدن ایران و همسایگانش گذاشته می شود ،شرق دارد از خاورمیانه طلوع می کند و سرزمین
ما مرکز برخورد تمدن ها می شود .دوران باستان از دوران کمتر شناخته ایران است و بیش از ایرانیان ،این
پژوهشگران و سیاحان اروپایی بودند که درباره ان نوشته یا پژوهش کرده اند.
این کتاب برای نخستین بار در چهار فصل گام به گام ،مراحل پایه گذاری تمدن در ایران و همسایگانش
را با اتکا به یافته های محوطه های باستان شناسی مورد بررسی قرار می دهد/.ایسنا
چرابینهنرمندانسینماوتئاترتبعیضوجوددارد؟
امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر درباره وضعیت مدیریت
فرهنگی و چالش های این روزهای تئاتر گفت :مســئله اصلی این
است که از اساســاً مدیران تئاتری ما نمی دانند که با چه پدیده ای
طرف هستند .به عنوان مثال هزینه تولید یک سریال معمولی ۱۵
قسمتی شبکه نمایش خانگی را در نظر بگیرید که رقمی بالغ بر ۲۰
تا ۴۰میلیارد تومان است .این اتفاق در همین کشور و در همین
شرایط نابه سامانی که تولیدات پلتفرم ها به حداقل رسیده است،
می افتد .وی افزود :در همین شرایط بچه های تئاتر االن سه سال
است که مایحتاج ساده و معمول روزانه خودشان را به سختی تامین
می کنند و وقتی هم که با ان ها قرارداد بسته می شود انگار به یک
بچه فقیر سرراهی نذری می دهند و کمک هزینه های اندکی به انها
تعلق می گیرد که شرم اور است .چرا انقدر بین هنرمندان تبعیض
قائل می شوید .نوش جان بچه های ســینما و تلویزیون که چنین
دستمزدهایی می گیرند ،ولی چرا باید بچه های تئاتر به این ذلت و
خفت بیفتند که برای گرفتن حقشان مدام جلوی مدیران مختلف
دست دراز کنند ،در حالی که بازیگران و نویسندگان و کارگردانان
و ...بسیار خوبی هم هســتند .مجموع دستمزدهای من برای ۱۲
نمایشی که در طول این سال ها در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا کردم
بسیار ناچیز است در حالی که دستمزدی که برای بازی در سینما و
تلویزیون دریافت می کنم چند برابر فعالیت های تئاتری ام به عنوان
برنده جایزه پولیتزر درگذشت
چارلز ســیمیک ،شــاعر برنده جایزه پولیتزر در ســال 1990و
دریافت کننده لقب شاعر امریکا در سال های 2007تا ،2008در 84
سالگی درگذشت.
سیمیک ،با هنر منحصر به فرد خود در غزلسرایی و بینش تراژیک
و طنز کوبنده ،منتقدان و خوانندگان را به تحســین واداشته بود .وی
نویســنده ده ها کتاب بوده و از نظر بســیاری ،در زمره بزرگ ترین و
اصیل ترین شاعران زمان خود قرار گرفته است.
دیدگاه تیره و تار اما کمیک او تا اندازه ای ناشی از بزرگ شدن وی در
یوگسالوی زمان جنگ شکل گرفت.
اشعار او شاید به دلیل ظلم و بی رحمی که در جوانی مشاهده کرده
بود معموال کوتاه و گزنده و شامل مسائلی شگفت انگیز و گاه دلهره اور
در خلق تصاویر بود .او در سال 2005جایزه شعر گریفین را دریافت
کرد و از سوی هیات داوران به عنوان جادوگر و استاد خلع سالح ،مورد
تحسین قرار گرفت/.ایپنا
نویسنده و کارگردان است.
امیر دژاکام درباره موضع گیری هایی کــه این روزها در مقابل
اجراهای تئاتر وجود دارد ،گفت :از یک طــرف مدیریت تئاتر در
جهت حذف تئاتر است و از طرف دیگر افرادی را داریم که نسبت به
شرایط کنونی کشور معترض هستند و اعتقادشان بر این است که
تئاتر نباید در این وضعیت روی صحنه برود .با این حساب هر ۲گروه
در حال حذف تئاتر هســتند .در حالی که در تاریخ خوانده ایم ،در
شرایطی که فرانسه در زمان جنگ جهانی دوم توسط دولت المان
نازی اشغال شده بود ،سالن های تئاتر این کشور فعال بودند چون
تئاتر یعنی اعتراض ،یعنی نقــد و گفتگو .هرچند که در این چهل
سال برخی خودشان را کشتند تا بگویند تئاتر یعنی مجیزگویی ،بله
قربان گویی و پشت دست بوسیدن و تبلیغ کردن .در همین فرانسه
ژان پل سارتر یک نویسنده فراری بوده است اما اثارش روی صحنه
اجرا می شود .پس معتقدم که تئاتر باید اجرا شود و تئاتر معترض
هم باشد .مثل نمایش «پرده خانه» گالب ادینه که این روزها روی
صحنه است .خانم ادینه جنگید و ثابت کرد که تئاتر باید به فعالیت
خود ادامه دهد .او در پایان گفت :من کارگردان تئاتر به شــدت از
مدیرانم ناراضی ام .به شدت از عدم درکشان نسبت به گرفتاری های
بچه های تئاتر ناراضی ام .از باال تا پایین ،هیچ کدامشان حتی یک قدم
هم برای تئاتر برنداشته اند/.مهر
باغ کتاب نیاز به فهم اقتصاد و فرهنگ دارد
مراســم معارفه مدیرعامل باغ کتاب تهران بــا حضور مهرداد
باقری پبدنی رئیس ســازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،
سید محمدحسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس اباد،
مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ،علی اکبر
اشعری عضو سابق هیئت مدیره ،مجید شاه حسینی و احمد نوری
اعضای جدید هیئت مدیره و جمعی از مدیران و فعاالن فرهنگی
کشور برگزار شد.
رمضانی با مرور فراز و فرودهای شــکل گیری باغ کتاب گفت:
مدیریت باغ کتاب نیاز به فهم اقتصاد و فرهنگ دارد و افرادی که
همزمان به این دو حوزه مسلط باشند بسیار اندک هستند .اداره
مجموعه ای با حدود ۵۰بهره بردار کار ساده ای نیست .باغ کتاب فراز
و فرودها و دوران های مختلفی را پشت سر گذاشته و توانسته به این
نقطه برسد .امیدواریم با تفاهم و همدلی این تجربیات به مدیران
جدید منتقل شود/.مهر
اعتبار خرید کتاب برای اهل قلم
با مساعدت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی،
اهالی قلم واجد شــرایط ،اعتبــار خرید کتاب از «ســامانه خرید از
کتابفروشی» را دریافت می کنند.
این اعتبار از روز شنبه ( ۲۴دی ماه )۱۴۰۱تا شنبه ( ۱۵بهمن ماه
)۱۴۰۱قابل اســتفاده خواهد بود .اهالی قلم عالوه بر این اعتبار می
توانند از یارانه یک میلیون ریالی که به کدملی انها اختصاص پیدا کرده
نیز استفاده کنند .متقاضیان پس از دریافت پیامک مبنی بر اختصاص
اعتبار خرید از «سامانه خرید از کتابفروشی» ،به سایت c.ketab.ir
مراجعه و ضمن ثبت نام ،یارانه اختصاص یافته را در کیف پول خود
مشاهده خواهند کرد.
این اعتبار پس از نهایی شــدن ســفارش خرید کتاب ،در مرحله
پرداخت محاسبه خواهد شد .ایین نامۀ اجرایی اعتبار خرید کتاب (بن)
اهل قلم در سامانه اهل قلم به نشانی ahleghalam.ketab.irقابل
دریافت و مطالعه است/.ایرنا صفحه 6
خرب فرهنگ و هرن
دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به پیشواز روز مادر رفت
دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) صبح روز گذشته ۲۰دی به مناسبت والدت حضرت فاطمه (س) و روز
مادر رونمایی شد .دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) ،سحرگاه سه شنبه ۲۰دی در استانه والدت حضرت
فاطمه (س) با عنوان «یادم می مونه» و با شعار «مامان مهربونم» رنگ و بوی روز مادر گرفت .در توضیح این
دیوارنگاره که محصول خانه طراحان انقالب اسالمی و موسسه فرهنگی هنری اب و اینه است ،امده است:
«مامان مهربونم همه خوبی هات یادم می مونه ».پیش از این دیوارنگاره هایی چون«مادر رزمندگان» به
مناسبت تشییع ۲۰۰شهید گمنام دفاع مقدس ،نقاشی حسن روح االمین درباره سردار دل ها و همچنین
«داغ سنگین» به مناسبت یادبود شهدای هواپیمای اوکراینی در این محل نصب شده بود/.ایرنا
چهار شنبه 21دی 1401شماره 1351
اثار برای ثبت جهانی اولویت بندی می شوند
7
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی ،گفت :کمیته ای با حضور صاحب نظران و پیشکسوتان حوزه ثبت اثار
و میراث فرهنگی برای تعیین شاخص های ثبت جهانی و اولویت ثبت تشــکیل می شود .علی دارابی در
نشست شورای ثبت جهانی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس که در دفتر معاونت میراث فرهنگی این
وزارتخانه برگزار شد ،گفت :برای ثبت جهانی فرصت محدودی داریم تا فهرست اولویت های مان را در حوزه
میراث فرهنگی ملموس و ناملموس مشخص کنیم .برنامه ۱۰ساله وزارت میراث فرهنگی تدوین شده است
و تابلوی راهنمای ما برای انجام کارها دروزارتخانه خواهد بود .همچنین در این نشست درباره اولویت های
ثبت جهانی و تعیین شاخص ها و معیارها برای ثبت در یونسکو بحث و گفت وگو می شود/.ایرنا
زنده بودن «تئاتر» ثمره تالش هنرمندان در شهرستان هاست
حسن دولت ابادی نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر و داور مهمان جشــنواره تئاتر منطقه ۳به میزبانی استان
مازندران زنده بودن و جوشش تئاتر را ثمره تالش هنرمندان شهرستان ها دانست.
وی هنرمند پیشکسوت تئاتر ساری و یکی از داوران جشنواره تئاتر منطقه ( ۳مازندران) در حاشیه این رویداد هنری
گفت :احیای جشنواره تئاتر فجر مناطق ایجاد بستر و شرایط مناسبی برای هنرمندان به ویژه هنرمندان شهرستان است.
این جشنواره نشان می دهد که تنها تهران قطب تئاتر نیست .بســیاری از هنرمندان خوب تئاتر که در تهران به فعالیت
می پردازند ،بچه های تئاتر شهرستان هستند.
این هنرمند افزود :اگر قرار است به تئاتر جدی پرداخته شود و این هنر استمرار پیدا کند باید پشتوانه حمایتی مستحکمی
داشته باشد .البته که تئاتر حتی اگر شرایط فراهم نباشد نیز راه خود را ادامه می دهد؛ تاریخ به ما نشان داده است که تئاتر
زنده خواهد ماند ۹ .قرن تعطیلی تئاتر توسط کلیســا این هنر را نکشت و تئاتر یکی از پشتوانه های محکم رنسانس شد.
تئاتری که خود کلیسا هم مجاب شد تا خود را به وسیله ان احیا کند.
وی افزود :خوشبختانه امروزه مدیران خوبی در مسند معاونت هنری فرهنگ و ارشــاد اسالمی و اداره کل هنرهای
نمایش نشسته اند و من انتظار دارم روحیه ای که در این بزرگواران است ،موجب چرخش نگاه و سیاست گذاری و حمایت
به سمت شهرستان ها شود.
دولت ابادی توضیح داد :قطعاً سالن های نمایش شهرستان نیازمند تجهیز بیش از پیش هستند .ما سالن های با عظمتی
داریم که در انها امکانات کافی در زمینه نور و صدا نیست و این مشکلی بزرگی به شمار می اید.
این هنرمند با اشاره به اینکه با ۲قرارداد تئاتر در تهران می توان تئاتر یک شهرستان را تغذیه مالی کرد ،گفت :در هر
شکل حرکت های تئاتری به ویژه برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای الزم هستند .عوارض اجتماعی با تئاتر مورد بررسی قرار
می گیرند .اگر ما اکنون در سطح جامعه مشکالتی داریم بخشی به دلیل بی توجهی به تئاتر به عنوان فضایی برای گفتگو
و تخلیه انرژی است.
داور جشنواره تئاتر منطقه ( ۳مازندران) مطرح کرد :انرژی فزاینده نسل جوان تولیدکننده تئاتر و حتی مخاطب تئاتر
می تواند توسط ما تقویت و هدایت شود تا مخاطبان گسترده تری به سوی تئاتر بیایند .قطعاً جشنواره های تئاتر در سطوح
استانی و منطقه ای باید برگزار شوند و این موضوع نیز نیازمند برنامه ریزی اصولی است تا جشنواره ها صرفاً برای برگزاری
و بنا به تکلیف و وظیفه پیگیری نشوند.
این مدرس تئاتر در پایان عنوان کرد :حضور در جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور برای کسب تجربه هنرمندان و تبادل
اطالعات و دانش انها با یکدیگر است .البته در این میان مشکالتی نیز وجود دارد به طور مثال برخی از عزیزان دست به کپی
اثار دیگران می زنند در حالی که باید اندیشه و خالقیت هنرمند مورد توجه قرار بگیرد .خوشبختانه استقبال مخاطبان از
جشنواره تئاتر منطقه ۳به میزبانی استان مازندارن خوب بوده است و امیدوارم این روند هموار ادامه پیدا کند/.مهر صفحه 7
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی هنری وصف صبا
مدیر مسئول و سردبیر :محمدرضا شفیعی
www.rooznamehsaba.com
rooznamehsaba
تهران -خیابان ایت اهلل مدنی -کوچه خجسته منش -پالک 5
تلفن 77582422 -6 :فکس77548245 :
چاپ :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
توزیع :نشر گستر امروز
والدت حصرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر مبارک
بههمینسادگی؛جامعهراشناختم
غزاله باران -تهیه کننده رادیو ایران ،با اشاره
به ساخت مستندهای رادیویی بیان کرد که اگرچه
تولید این مستندها ،چالش های زیادی دارند اما به
درک بهتر جامعه کمک می کند.
احســان زارع که تهیه کننده برنامه هایی چون
«روی خط ورزش»« ،وقت اضافه»« ،ورزش ایران»
و «ایران یاران» در شــبکه رادیویی ایران اســت،
درباره حضور اثرش در نخســتین جشنواره ملی
مستند رادیویی پژواک می گوید :در این جشنواره با
مستند «به همین سادگی» و «کرو» شرکت کردم
که مستند «به همین سادگی» درباره ازدواج سفید
بود که در خصوص این اتفاق با کســی که چنین
تجربه ای را داشته گفتگویی انجام دادم.
وی ادامه داد :از لحاظ حقوقی ،روانشــناختی و
روان شناسی این موضوع را بررسی کردم ،تصورم
این ات که شــاید تهیه این مســتند بتواند هم به
کسانی که تصمیم گیرنده هستند و هم کسانی که
چنین زندگی را تجربه می کنند ،کمک کند.
زارع درباره مستند «کرو» از دیگر اثار رادیویی
خود گفت :در این مستند موضوعی را توسط یکی از
ناشنوایان کشورمان بررسی کردم و علیرغم شرایط
و چالش هایی که این ناشــنوا داشت ،اما چون در
مسیر موفقیت قرار گرفته بود ،توانستیم به خوبی
این موضوع را بــه مخاطب القا کنیــم و جذابیت
مستند هم همین بود که ناشنوایی موفق ،سوژه
مستند رادیویی شده است.
او ادامه داد :خدا را شــکر مســتند «به همین
سادگی» توانست ،جایزه بهترین مستند را در بخش
مستند محض ،کسب کند«.کرو»هم توانست جایزه
سوم را در بخش مردمی به خودش اختصاص دهد
که برای من بسیار جای خوشحالی دارد.
ایــن تهیه کننده رادیــو با تاکید بــر اینکه در
دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک هم
شــرکت می کند به تاثیر برگزاری جشنواره برای
برنامه سازان اشاره کرد و گفت :مستند ،کار بسیار
سخت و پیچیده ای اســت و باید بگویم که یکی از
قالب های بسیار ســخت ،زمان بر و هزینه بر است.
هر برنامه سازی که سراغ مستندسازی می اید واقعاً
فداکاری می کند چون که چالش های خیلی زیادی
دارد و حتی در مواقعی زندگی اش را هم دچار این
چالش ها می کند .زارع درباره تاثیر ساخت مستند
گفت :مستندساز با ســاخت برنامه های ،مستند
دیدگاه خودش را نسبت به مسائل اجتماعی و حتی
ورزشی و فرهنگی بازتر می کند .در کل مستندساز
در هر زمینه ای که به ســاخت مستند بپردازد در
همان زمینه دید و نگاهش به ان مسئله خیلی بهتر،
پربارتر و بازتر می شود و در نهایت راحت تر می تواند
تصمیم بگیرد .این اتفاق برای خود من افتاده و با
تهیه این مستندها توانستم بهتر جامعه را بشناسم.
او در خصوص ایده مســتند به همین سادگی،
ادامه داد :داشتم مســتند دیگری می ساختم ،با
شخصی اشنا شدم و در گفت و گو با اواین ایده به
ذهنم رسید ،چند روزی ان را در ذهنم باال و پایین
کردم و دوست داشتم در فضایی ،این بحث را مطرح
کنم ،برای اینکه اتفاق خوبــی رقم بخورد .یعنی
بازخورد این موضوع صرفاً نصیحتی و روایتی از یک
اتفاق نباشد و بتوانم به سمتی این مستند را ببرم که
به جوانان هم نسل و هم سن و سال خودم که شاید
درگیر چنین زندگی و ازدواج باشند ،کمکی کرده
باشــم .وی درباره ممیزی های این مستند،گفت:
خیلی واضح و مبرهن اســت که پرداخت به این
موضوع شــاید خیلی باب و روال نباشد و همین
موضوع ،کار را برای من سخت تر می کرد.
مهم ترین ،سختی و مشکل من در ساخت این
مستند پیدا کردن سوژه بود .با توجه به اینکه هنوز
این موضوع نه از لحاظ قانونی و نه از لحاظ شرعی
تایید نشده و در جامعه نیز پذیرفته نشده ،کسانی
که چنین سبک زندگی را انتخاب کرده اند ،معموالً
خیلی سخت وارد صحبت می شوند.
من با افراد مختلفی ،چه اقا چه خانم ،صحبت
کردم .در نهایت با پیگیری یکی از همکارانم در صدا
و سیمای مرکز بوشهر این امکان فراهم شد که با
یکی از این اشــخاص ،صحبت کنم .اگر چه خیلی
مفصل نتوانستم صحبت کنم ،اما همان دیدارخیلی
کوتاه هم مفید بود .زارع اظهار داشت :چالش دیگر
در این مستند صحبت کردن با مردم درباره موضوع
بود .وقتی که با خانمی صحبت می کردم ،شاید با
اقای همراه او با مشکل رو به رو می شدم ،حتی چند
باری هم مورد لطف و عنایت بعضی از دوستان قرار
گرفتم .البته این موضوعات در ساخت مستند بسیار
بسیار عادی است .ولی خوب چالش هایی بود که در
مسیر ساخت این مستند وجود داشت.
او ادامه می دهد :بعد از ان که تولید تمام شــد،
تقریبا دو ماهی درگیر ضبط صداها و گفت و گوها
بودم تا در نهایت کار به مرحله تدوین رسید و در
نهایت روز اخر که برای جشنواره فرستادم .تغییرات
دیگری دادم کــه از بابت روایت و قصه داســتان
تغییرات اساسی بود و در نهایت به جشنواره رسید.
زارع در مورد داستان مستند ،این طور توضیح
می دهد :این مستند در خصوص دختری است که
سبک زندگی ازدواج سفید را انتخاب کرده و در این
مسیر اطالعاتی را در مورد این سبک زندگی ندارد.
در این مستند به هیچ عنوان خانم قضاوت نمی شود
و برای اینکه اسم این خانم فاش نشود ،نام او را در
این مستند ،فرشته گذاشتم.
این مســتند ســاز رادیویی در این مســتند،
صحبتهای قاضــی دادگاه خانواده ،روانشــناس،
دوست فرشته و خود فرشته و صحبت های راوی
داستان ،قصه ای را شــکل می دهد که جای تامل
دارد .سعی کردم فضای این مستند را به گونه ای
پیش ببرم که جدای از هرگونه قضاوت بشینیم
داستان فرشته خانم مستند« به همین سادگی»
را بشنویم. صفحه 8