روزنامه صبا شماره 1350 - مگ لند
0

روزنامه صبا شماره 1350

روزنامه صبا شماره 1350

روزنامه صبا شماره 1350

‫سه شنبه| ‪ 20‬دی ‪ 10 |1401‬ژانویه ‪ 17 |2023‬جمادی الثانی ‪|1444‬‬ ‫سال دهم| شماره ‪ 8 |1350‬صفحه| ‪5000‬ناموت|‬ ‫ساخت سه سریال‬ ‫درباره شهدای شاخص‬ ‫صفحه ‪2‬‬ ‫سینمای مستند‪ ،‬رابط دیالکتیکی‬ ‫بین حکومت و مردم‬ ‫صفحه ‪4‬‬ ‫رقابت زنان خوشنویس در والدت‬ ‫حضرت زهرا(س)‬ ‫صفحه ‪6‬‬ ‫لطیف‪ ،‬شیدای رسای امید‬ صفحه 1 ‫‪2‬‬ ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫سه شنبه ‪ 20‬دی‪ 1401‬شماره ‪1350‬‬ ‫تمدیدمهلتفراخوانجشنوارهفیلم‪ ۱۰۰‬تادهمبهمن‬ ‫مهلت ارسال اثار فیلمسازان به سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ‪ ۱۰۰‬تا دهم بهمن ماه تمدید شد‪.‬‬ ‫با تصمیم شورای سیاستگذاری و در پی استقبال فیلمسازان جوان و عالقه مندان به سینمای کوتاه‪،‬‬ ‫مهلت ثبت و ارسال اثار در سایت جشنواره بین المللی فیلم ‪ ،۱۰۰‬در سه بخش رقابتی ملی‪ ،‬بین المللی و‬ ‫مخاطب کودک و نوجوان با ‪ ۱۰‬روز افزایش تا دهم بهمن ماه سال جاری تمدید شد‪ .‬فیلمسازان عالقمند‬ ‫می توانند اثار خود را برای حضور در بخش های ملی و بین المللی در قالب های داستانی‪ ،‬مستند و انیمیشن‬ ‫و در قالب دلخواه در سایت جشنواره ثبت کنند‪ .‬سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم ‪ ۱۰۰‬به دبیری‬ ‫یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره اوایل اسفند ‪ ۱۴۰۱‬برگزار خواهد شد‪/.‬صباخبر‬ ‫در جلسه شورای مدیران معاونت سیما در مرکز‬ ‫اسناد و تحقیقات دفاع مقدس‪ ،‬بر ضرورت استفاده‬ ‫از ظرفیت های این مرکز به منظور برنامه سازی با‬ ‫محتوای فرهنگ دفاع مقدس تاکید شد‪.‬‬ ‫در جلســه ای که با حضور ســردار علی محمد‬ ‫نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و‬ ‫محسن برمهانی معاون سیمای جمهوری اسالمی‬ ‫ایران و مدیران شبکه ها و این مرکز برگزار شد‪ ،‬بر‬ ‫استفاده هرچه بیشتر از گنجینه ارزشمند و مستند‬ ‫دفاع مقدس این مرکز با هدف اجرایی و عملیاتی در‬ ‫اثار سیما تاکید شد‪.‬‬ ‫در این جلســه محســن برمهانی معاون سیما‬ ‫گفت‪ :‬در بازدیدی که به همراه پیمان جبلی ریاست‬ ‫صداوسیما از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس‬ ‫داشــتم‪ ،‬متوجه شــدم با وجود اســناد و مدارک‬ ‫مستند و معتبر این مرکز‪ ،‬متاسفانه ما نتوانستیم‬ ‫به شایستگی از این ظرفیت غنی بهره الزم را ببریم‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬ما با ایجاد میز حماسه و مقاومت در‬ ‫تالش هســتیم تا این ضعف ها و کمبودها را رفع‬ ‫کنیم و در این مسیر به تعامل بیش تر و هم افزایی‬ ‫با مجموعه هایــی چون مرکز اســناد و تحقیقات‬ ‫رکوردشکنی «اواتار ‪ »۲‬در گیشه جهان‬ ‫با وجود هجوم ترس و دلهره به سالن های نمایش فیلم امریکای شمالی‪ ،‬باز هم این «اواتار‪ :‬روش اب»‬ ‫بود که صدرنشین جدول گیشه شد‪ .‬دومین قسمت درام علمی تخیلی «اواتار» با فروش ‪ ۴۵‬میلیون دالری‬ ‫خود در تعطیالت سه روز اخر هفته امریکای شمالی‪ ،‬توانست برای چهارمین هفته متوالی در صدر جدول‬ ‫گیشه هفتگی سینماهای این مکان بنشیند‪ .‬تحلیل گران سینمایی با وجود پیش بینی موفقیت مالی‬ ‫برای درام ترسناک «میگان»‪ ،‬اعالم کرده بودند «اواتار ‪ »۲‬همچنان در راس جدول فروش گیشه قرار‬ ‫خواهد گرفت‪ .‬هم اکنون فروش کلی «اواتار‪ »2‬در امریکای شمالی به رقم کلی ‪ ۵۱۷‬میلیون دالر رسیده‬ ‫و پیش بینی می شود فروش ان در این منطقه به رقم باالی ‪ ۷۰۰‬میلیون دالر برسد‪/.‬صباخبر‬ ‫ساخت سه سریال درباره شهدای شاخص‬ ‫دفاع مقدس نیاز داریم تا تولید اثار با تاثیرگذاری‬ ‫بیشتری را داشته باشیم‪.‬‬ ‫برمهانی با اشــاره به طرح ها و ایده های برنامه‬ ‫سازی در قالب و ســاختارهای مختلف با موضوع‬ ‫جنگ تحمیلی گفت‪ :‬باید با مدیریت و برنامه ریزی‬ ‫میز تخصصی و با هماهنگی شبکه ها‪ ،‬نقشه راهی‬ ‫طراحی شود که بر اساس ان برای پخش ناگفته ها‬ ‫و موضوعات بکر دفاع مقدس‪ ،‬متناسب با هر شبکه‬ ‫برنامه ریزی شود‪.‬‬ ‫کارگاه های حوزه هنری اغاز به کار کردند‬ ‫سومین دوره سلسله کارگاه های انتقال تجربه «از امروز» به همت‬ ‫سازمان سینمایی ســوره با هدف انتقال تجربه های کارامد و موثر به‬ ‫عالقه مندان سینما اغاز به کار کرد‪.‬‬ ‫سومین دوره کارگاه های «از امروز» به صورت هفتگی و در روزهای‬ ‫چهارشنبه و پنجشنبه با محوریت انتقال تجربه ساخت اثار سینمایی‬ ‫مرتبط با سازمان سینمایی سوره و با همراهی عوامل این پروژه ها در‬ ‫سالن سوره حوزه هنری انجام خواهد شد‪.‬‬ ‫همچنین کارگاه های انتقال تجربه اساتید و پیشکسوتان فیلمسازی‬ ‫سینما با هدف مرور تجربیات موثر ان ها در ساخت اثار موفق شان و‬ ‫چالش هایی که برای طی این مسیر پر فراز و نشیب با ان مواجه بودند تا‬ ‫به هدف نهایی خود برسند‪ ،‬در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه جاری با‬ ‫حضور بهروز افخمی و منوچهر محمدی برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫گفتنی است‪ ،‬برگزاری کارگاه ها در ایام جشنواره فیلم فجر‪ ،‬متوقف‬ ‫خواهد شد‪/.‬صباخبر‬ ‫معاون ســیما افزود‪ :‬حلقه اتصــال و نحوه بهره‬ ‫برداری از داشــته ها و پژوهش های این مجموعه‬ ‫اعم از مخزن تاریخ شــفاهی‪ ،‬مصاحبه ها‪ ،‬تالیفات‬ ‫و‪ ...‬باید به صورت دائمــی و جامع مورد توجه میز‬ ‫«حماسه و مقاومت» قرار گیرد تا در سیما بتوانیم‬ ‫از ان بهره برداری کنیم‪ .‬برمهانی خاطرنشان کرد‪ :‬به‬ ‫ساختار موثر نمایشی در معرفی شهدای شاخص‬ ‫توجه داریم که به طور نمونه در حال حاضر زندگی‬ ‫شهید نادر مهدوی در دفتر فیلمنامه سیما در مرحله‬ ‫فیلمی با بازی باران کوثری در تدارک اکران‬ ‫فیلم «سه جلد» به تهیه کنندگی محمد افریده و با بازی باران‬ ‫کوثری پروانه نمایش گرفت‪« .‬سه جلد» اولین فیلم بلند سینمایی‬ ‫مهدی اسماعیلی است که پاییز سال گذشته فیلمبرداری ان اغاز‬ ‫شد و تا نیمه ابان ادامه داشت‪ .‬باران کوثری‪ ،‬اتیال پسیانی‪ ،‬شاهرخ‬ ‫فروتنیان‪ ،‬رویا جاویدنیا‪ ،‬یسنا میرطهماسب‪ ،‬سولماز غنی‪ ،‬سارا‬ ‫توکلی‪ ،‬ایناز کرمانی و الهام شــعبانی بازیگران فیلم «سه جلد»‬ ‫هستند که پروانه نمایش ان به تازگی صادر شده است‪.‬‬ ‫در خالصه داستان این فیلم که توسط اسماعیلی نوشته شده و‬ ‫مشاور او در کارگردانی هم کمال تبریزی بوده‪ ،‬امده است‪« :‬مینو‬ ‫ناخواسته با خود رازی را حمل می کند که تمام زندگی اش را دچار‬ ‫ترس و تردید کرده است‪ .‬او برای خالص شدن از این راز‪ ،‬تصمیم‬ ‫سختی می گیرد‪ ».‬طبق پیگیری های انجام شده‪ ،‬با توجه به شرایط‬ ‫اکران در ماه های اخر سال‪ ،‬فیلم «ســه جلد» امسال روی پرده‬ ‫نخواهد رفت‪/.‬ایسنا‬ ‫بازنویســی و نیز فیلمنامه شهیدان حسن باقری و‬ ‫علی صیاد شیرازی در مرحله پژوهش است‪.‬‬ ‫سردار علی محمد نائینی نیز در این جلسه ارتباط‬ ‫دائمی و جامع میان ســازمان صداوسیما و مرکز‬ ‫اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را ضروری دانست‬ ‫و گفت‪ :‬پژوهشــگران‪ ،‬محققان‪ ،‬فیلم نامه نویسان‬ ‫می توانند هــم از اثار تولیدشــده و هم از گنجینه‬ ‫مخازن سندی و صوتی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‬ ‫مقدس استفاده کنند تا بهره الزم را برای تولید اثار‬ ‫فاخر ببرند‪ .‬طراحی و تهیه برنامه های مستند رویداد‬ ‫محور یا عملیات محور‪ ،‬طراحی و تهیه برنامه های‬ ‫معرفی و نقد کتاب های مرجع‪ ،‬تولید برنامه تقویم‬ ‫تاریخ برای دفاع مقدس‪ ،‬نگارش فیلم نامه اقتباسی از‬ ‫کتاب های مرکز‪ ،‬مستندهای شخص محور و موضوع‬ ‫محور از جمله موضوعاتی بود که مدیران مرکز اسناد‬ ‫و تحقیقات دفاع مقدس و سیما به ان پرداختند‪.‬‬ ‫پیش از اغاز این نشست‪ ،‬اعضای شورای مدیران‬ ‫معاونت سیما از بخش های مختلف مرکز اسناد و‬ ‫تحقیقات دفاع مقدس بازدید کردند و از نزدیک در‬ ‫جریان ظرفیت ها و گنجینه اسناد دفاع مقدس قرار‬ ‫گرفتند‪/.‬مهر‬ ‫مهدویان سراغ «مطرود» می رود‬ ‫براساس اطالعات ثبت شده در سامانه ثبت درخواست پروانه ساخت‬ ‫سازمان سینمایی چند چهره شاخص ســینمایی و تلویزیونی برای‬ ‫تازه ترین ساخته های سینمایی خود در مقام تهیه کننده یا کارگردان‪،‬‬ ‫فرم مربوطه را تکمیل کرده اند‪ .‬محمدحسین مهدویان درخواست پروانه‬ ‫ساختی را بر اساس فیلمنامه ای با عنوان «مطرود»‪ ،‬به ثبت رسانده است‪.‬‬ ‫محمدمهدی طباطبایی نژاد نیز از مدیران نام اشنای سینمایی در مقام‬ ‫تهیه کننده برای پروژه سینمایی با عنوان «جاده جنگلی» به کارگردانی‬ ‫محمدمعین کریم الدینی درخواست ثبت کرده است‪ .‬همچنینمحمد‬ ‫سرشار که سابقه مدیریت شــبکه کودک تلویزیون را در کارنامه خود‬ ‫دارد برای فیلمی با عنوان «شکار هیوال» به کارگردانی میثم حسینی‬ ‫فرم درخواســت دریافت پروانه نمایش را تکمیل کرده است‪ .‬از دیگر‬ ‫چهره های سینمایی شاخصی که به تازگی برای دریافت پروانه ساخت‬ ‫اقدام کرده‪ ،‬بهروز افخمی است که برای فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی‬ ‫و تهیه کنندگی خود درخواست پروانه ساخت داده است‪/.‬مهر‬ صفحه 2 ‫خرب سیمنا و تلویزیون‬ ‫مصایب مسیح‪ ،‬برمی گردد‬ ‫در حالی که شایعاتی مبنی بر کارگردانی فیلمی درباره خانواده روچیلد به موضوع مناقشه علیه مل‬ ‫گیبسون بدل شده‪ ،‬خبر غیررسمی ساخته شدن قسمت دو م «مصایب مسیح» نیز منتشر شده است‪.‬‬ ‫گیبسون ‪ ۶۷‬ساله از زمان ساختن فیلم پرفروش «مصایب مسیح» در سال ‪ ۲۰۰۴‬با سازمان های یهودی‬ ‫به مشکل خورد زیرا در فیلمش یهودیان را مسئول مرگ عیسی مسیح خوانده بود‪ .‬ان فیلم ‪ ۶۱۲‬میلیون‬ ‫دالر فروخت و پرفروش ترین فیلم با درجه سنی بزرگسال در امریکا شد‪ .‬دراین فیلم با عنوان «مصائب‬ ‫مسیح‪ :‬رستاخیز» که فیلمنامه اش با همکاری رندال واالس‪ ،‬نوشته شده ماجراهای روزهای بین تصلیب‬ ‫و رستاخیز مسیح تصویر خواهد شد و جیم کاویزل‪ ،‬نیز دوباره نقش عیسی مسیح را بازی خواهد کرد‪/.‬مهر‬ ‫باکس افیس بریتانیا‪ ۲۸ ،‬درصد عقب است‬ ‫در حالی که امار گیشه فروش در سینماهای بریتانیا در سال ‪ ۲۰۲۲‬با رشدی ‪ ۶۴‬درصدی نسبت به‬ ‫سال ‪ ۲۰۲۱‬مواجه شده اما هنوز برای رسیدن به دوران پیش از پاندمی باید ‪ ۲۸‬درصد رشد دیگر را تامین‬ ‫کند‪ .‬مجموع درامد باکس افیس بریتانیا در سال ‪ ۲۰۲۲‬با رشدی ‪ ۶۴‬درصدی در مقایسه با سال ‪۲۰۲۱‬‬ ‫به رقم ‪ ۹۷۸‬میلیون پوند رسید؛ اما همچنان در برابر ‪ ۱.۳۵‬میلیارد پوندی ‪ ۲۰۱۹‬و اخرین سال پیش از‬ ‫پاندمی‪ ۲۸ ،‬درصد عقب است‪ .‬در این امار که نشانه هایی امیدوارکننده در بهبودی اوضاع سینما در این‬ ‫منطقه دارد‪ ،‬با اکران ‪ ۹۱۱‬فیلم در سال گذشته‪ ۵۰۳،‬فیلم بیشتر از سال ‪ ۲۰۲۱‬راهی سینماها شده است‪.‬‬ ‫پیش بینی می شود تا سال ‪ ۲۰۲۴‬سینماهای بریتانیا به رقم قبل از کرونا دست یابند‪/.‬مهر‬ ‫وظیفهفیلمسازتصویرسازیدقیقازتاریخاست‬ ‫محمدرضا ورزی‪ ،‬کارگــردان مجموعه های تلویزیونی در‬ ‫خصوص تولید اثار تاریخی در سینما و تلویزیون معتقد است‪،‬‬ ‫تولید اثار تاریخی حال و هوای خاص خودش را دارد و فیلمساز‬ ‫عالوه بر وفاداری در محتوا‪ ،‬باید ابعاد دراماتیک اثر را هم لحاظ‬ ‫کند تا مخاطب در جاذبه های بصری‪ ،‬داستانی و محتوایی اغنا‬ ‫شود‪ .‬وی گفت‪ :‬البته برخی از مورخان معتقدند که در تاریخ‬ ‫نباید قصه پردازی شود‪ ،‬بلکه معتقدند ایجاد قصه با تلفیقی از‬ ‫روایت تاریخ‪ ،‬همان تحریف تاریخ است‪ .‬ورزی در ادامه افزود‪:‬‬ ‫البته امروزه کمتــر با این دیدگاه مواجه هســتیم و برخی از‬ ‫مورخان با تعامل و ارتباطی که در حین ساخت با فیلمسازان‬ ‫برقرار کردند به این باور رســیده اند که قصه پــردازی در اثار‬ ‫تاریخی اثر خوبی در مخاطب ایجاد می کند‪.‬‬ ‫ورزی در ادامه درمورد تاثیر حضور مورخان در زمان تولید‬ ‫اثار تاریخی بیان کرد‪ :‬یکی از اتفاقات خوبی که این تعامل را‬ ‫رقم می زند هدایت درست اثر است که من بارها تاثیرات مثبت‬ ‫ان را در اثارم دیدم‪ .‬دکتر موســی حقانی یکی از مورخان و‬ ‫پژوهشگران باتجربه در این حوزه است که من بارها در تولید‬ ‫اثارم از تعامل و مشاوره خوب ایشان بهره مند شدم‪.‬‬ ‫کارگردان سریال «تبریز در مه» درباره این که تولید این‬ ‫دست اثار با چه حساسیت هایی روبرو است‪ ،‬گفت‪ :‬قریب به‬ ‫بیش از دو دهه است در این ژانر کار می کنم و نکات موثری مثل‬ ‫اکسسوار صحنه‪ ،‬طراحی لباس‪ ،‬نوع معماری و چهره پردازی‬ ‫شخصیت ها برایم از اهمیت ویژه ای برخوردار است‪ .‬برخی از‬ ‫مخاطبان ما‪ ،‬اطالعات دقیقی از تاریخ و ماهیت دوره مدنظر‬ ‫ندارند و بعضا اثری که در قاب تلویزیون و یا سینما می بینند را‬ ‫مرجع مستندات قرار می دهند و این وظیفه فیلمساز است که‬ ‫بدرستی ان را برای مخاطب به تصویر بکشد‪ .‬البته بارها شاهد‬ ‫سه شنبه ‪ 20‬دی‪ 1401‬شماره ‪1350‬‬ ‫‪3‬‬ ‫بی دقتی هایی در تولید اثار برخی از فیلمســازان بودم که به‬ ‫راحتی از کنار این موضوعات گذشته اند‪.‬‬ ‫کارگردان ســریال «سال های مشــروطه» درباره تجربه‬ ‫تولید در ژانرهای دیگر گفت‪ :‬بارها پیشنهادهایی برای تولید‬ ‫سریال های رمضانی با موضوع اجتماعی داشته ام‪ ،‬اما ترجیح‬ ‫داده ام در ژانری که به ان تسلط دارم کار کنم‪ .‬البته حوزه های‬ ‫دیگر را در ســینما تجربه کرده ام اما قــاب تلویزیون ماهیت‬ ‫خاصی برای ام دارد که ترجیح می دهم در همان حوزه ای که‬ ‫نسبت به ان اشراف دارم فعالیت کنم‪.‬‬ ‫کارگردان «ســتارخان» درخصوص تولیــد اثار تاریخی‬ ‫در سینما و شکست ان در گیشه تصریح کرد‪ :‬متاسفانه این‬ ‫ذهنیت در سینما ایجاد شده که اثار تاریخی نمی توانند گیشه‬ ‫موفقی داشته باشند با وجود اینکه این انتظار نادرستی است‬ ‫توقع برگشت سرمایه تولید اثار تاریخی را از گیشه های سینما‬ ‫داشته باشیم چون گیشــه تولیدات تاریخی با دیگر حوزه ها‬ ‫متفاوت است همانطور که هزینه های صرف شده در ساخت‬ ‫ان ها متفاوت است و نباید انتظار داشت مخارج تولیدات اثار‬ ‫تاریخی در گیشــه جبران شــود‪ .‬ان چیزی که اهمیت دارد‬ ‫اثرگذاری ان روی مخاطب است مثل اثار درخشانی چون «روز‬ ‫واقعه» و «غالمرضا تختی» که با وجود شکست گیشه‪ ،‬توانست‬ ‫با اتکا به پخش های مکرر تلویزیونی و عرضه نمایش خانگی‪،‬‬ ‫تاثیرات خوبی را به همراه داشته باشد‪.‬‬ ‫او در پایــان در خصــوص اخرین فعالیت خــود در قاب‬ ‫تلویزیون‪ ،‬خاطرنشــان کرد‪ :‬سال هاست مشــغول نگارش‬ ‫سریالی هستم که نمی دانم به چرخه تولید خواهد رسید یا نه‪،‬‬ ‫اما در حال حاضر تمرکزم روی نگارش ان است که فکر می کنم‬ ‫تا پایان سال به اتمام برسد‪/.‬صباخبر‬ صفحه 3 ‫‪4‬‬ ‫سه شنبه ‪ 20‬دی‪ 1401‬شماره ‪1350‬‬ ‫پرونده‬ ‫سینمای مستند‪ ،‬رابط دیالکتیکی بین‬ ‫محسن اسالم زاده فیلم ساز متولد ‪ ،۱۳۵۹‬اهل مشهد است‪ ،‬که در زمینه مستندسازی به ویژه در مناطق بحرانی و‬ ‫سمیه خاتونی‬ ‫جنگ زده فعالیت دارد‪ ،‬او پس از کودتای لیبی و سرنگونی حکومت معمر قذافی به لیبی رفت و «اسرار زندان ابوسلیم‬ ‫گفت و گو‬ ‫«راساخت‪ .‬مستند «تنها میان طالبان» او نیز جایز ه بهترین فیلم بلند مستند را از چهل وچهارمین جشنواره فیلم‬ ‫و ویدئو اتن در سال ‪ ۱۳۹۶‬گرفت‪ .‬در این کار‪ ،‬او این فرصت اســتثنایی را یافت که با رهبران طالبان دیدار و گفت وگو کند‪ .‬وی در‬ ‫سال ‪ ،۱۳۹۴‬هنگام ساخت اثری دربار ه گروه های تروریستی در شهر «تکریت» عراق‪ ،‬توسط داعش مجروح شد‪ .‬مستند سینمایی‬ ‫«هیچ کس منتظرت نیست» که این روزها در سینماهای منتخب سراسر کشور روی پرده رفته به کارگردانی و تهیه کنندگی محسن‬ ‫اسالم زاده‪ ،‬محصول مرکز مستند سوره است‪ .‬فیلمبرداری این اثر را علی محمد خانیکی و سلمه اربابون تدوینگری ان را به عهده‬ ‫داشته است‪ .‬پخش«هیچ کس منتظرت نیست» توسط دفتر پخش «رویش» موسسه بهمن سبز انجام می شود و اکران های منطقه ای‬ ‫و رویدادمحور برای ان در نظر گرفته شده است‪ ،‬این مســتند درباره مرکز نگهداری زنان کارتن خواب و معتاد در میدان شوش‬ ‫تهران است‪ ،‬شخصیت های محوری ان سپیده علیزاده و یکی از مددجویان سابق اش به نام مونا است که در کنار موضوع اصلی‬ ‫و پرداختن به شخصیت این دو‪ ،‬به قصه هایی از زنان کارتن خواب و بهبود یافتگان اعتیاد و معرفی الگوهای درست در توانبخشی‬ ‫این افراد می پردازد‪«.‬هیچ کس منتظرت نیست» پیش از این در چهلمین جشنواره فیلم فجر و پانزدهمین جشنواره بین المللی‬ ‫«سینماحقیقت» حضور یافته بود که موفق به کسب جایزه ویژه بهترین فیلم مستند از نگاه داوران ناجی هنر در بخش ملی جشنواره‬ ‫«سینماحقیقت» شد‪.‬‬ ‫در ابتدا بگویید که در فیلم شــما‪ ،‬چه کسی است که‬ ‫هیچ کس منتظرش نیست؟‬ ‫این فیلم یک اعتراض به خودمان است‪ ،‬ما بعضی انسان ها را‬ ‫زباله های اجتماعی می دانیم که گویی هیچگاه قابل نجات دادن‬ ‫نیستند‪ .‬انها را به فراموشی ســپرده و رها می کنیم‪ ،‬چنان که‬ ‫مرده اند و دیگر منتظرشان نمی مانیم‪ ،‬در هیچ کس منتظرت‬ ‫نیست‪ ،‬ما می بینیم که بعضی از انها نجات پیدا می کنند‪ ،‬یکی از‬ ‫چالش های بزرگ این فیلم این است که کسانی را که در بحث‬ ‫اعتیاد به ته خط رسیده اند‪ ،‬و غریب به ‪ 20‬الی ‪ 30‬سال درگیر‬ ‫هســتند و زندگی را با کارتن خوابی در پاتق هــای مواد مخدر‬ ‫می گذرانند را با مردم اشنا کنیم‪ ،‬مردمی که خیال می کنند این‬ ‫گروه اجتماعی‪ ،‬قابلیت بازگشت به اجتماع را ندارند‪ ،‬ولی بعضا‬ ‫بین اینها کسانی هســتند که با یک انگیزه و کورسویی از نور و‬ ‫روشنایی‪ ،‬زندگی گذشته خود را با مرارتی غیر قابل وصف ترک‬ ‫می کنند و وارد یک زندگی جدید و سالم می شوند‪ ،‬حتی سعی‬ ‫می کنند که به دوســتان درگیر خود در زندگی گذشته کمک‬ ‫کنند‪ ،‬ولی جامعه متاسفانه با ذهنیت بسته خود‪ ،‬کماکان ان ها را‬ ‫نمی پذیرد‪ ،‬و با وجود انکه بازگشت شان برایشان مبرز می شود‪ ،‬اما‬ ‫همچنان در مواجه ای بی رحمانه توسط خانواده و جامعه طرد می‬ ‫شوند‪،‬و دیگر هیچ کس حاضر به پذیرش ان ها نیست‪.‬‬ ‫سوژه شــما روی معتادانی متمرکز است که با وجود‬ ‫تغییر روند زندگی خود متاسفانه در جامعه کسی ان ها را‬ ‫نمی پذیرد و همچنان با عینک بدبینی‪ ،‬به انها نگاه می کند!‬ ‫بله این معضل بسیار بزرگی است و شــاه کلید بحث ترک‬ ‫اعتیاد است‪ ،‬شــهرهای بزرگ در جهان و ایران‪ ،‬سخت درگیر‬ ‫این بیماران در سطح شهر هســتند‪ ،‬اما از درک راه حل و شاه‬ ‫کلید رهایی این افراد از دام اعتیاد اطالعی ندارند‪ ،‬این افراد عاله‬ ‫بر اســیب هایی که به خود می زنند‪ ،‬برای جامعه نیز خطرساز‬ ‫می شوند‪ ،‬پس لزوم شــناخت راه حل برای خروج این افراد از‬ ‫دام اعتیاد بسیار ضروری است‪ .‬از نظر من شاه کلید رهایی انها‬ ‫ابتدا ایجاد انگیزه برای بازگشت شان به زندگی است و سپس‬ ‫پذیرش ان ها که توســط خانواده و جامعه باید صورت پذیرد‪.‬‬ ‫البته اقدام های ارزشــمندی در این زمینه انجام شــده است‪،‬‬ ‫مثال یک ســری کارخانه ها در ایران هستند که فقط کسانی ا‬ ‫را استخدام می کنند که دارای ســوء سابقه هستند‪ .‬در مقابل‬ ‫پروسه دستگیری معتادان و به زندان انداختن شان تا یک ترک‬ ‫مقطعی و دوباره رها کردن ان ها در جامعه ای که هیچ اعتباری‬ ‫به ان ها نمی دهند‪ ،‬یک دورعاطل و باطلی است که جز هزینه‬ ‫و تشدید بزهکاری عایدی دیگری ندارد‪ .‬بعضا دیده شده افراد‬ ‫معتاد پس از ترک و ازادی از زندان هیچ جا‪ ،‬جز همان پاتق های‬ ‫قدیمی و بازگشت نزد دوستان شان را ندارد ‪ ،‬پس دوباره اعتیاد‬ ‫را از سر می گیرند و احتماال مدتی بعد مجدد دستگیر می شوند‪.‬‬ ‫مخاطب هدف تان در این فیلم چه کسانی هستند؟‬ ‫خیلی ها‪ ،‬اما مسئولین تصمیم گیرنده در اولویت هستند‪،‬‬ ‫در ســطوح بعدی همکاران مددجو که در این مسیر فعالیت‬ ‫می کنند‪ .‬در تجربه اکران مشهد که این فیلم برای مددجویان‬ ‫«مرکز ترک زنان» نمایش داده شد‪ ،‬بازتاب خوبی داشت‪ ،‬اما باز‬ ‫هم راس هرم مخاطب این فیلم همان مسئولین تصمیم گیرنده‬ ‫و پژوهشکده های هستند که در حوزه اعتیاد تحقیق می کنند‪.‬‬ ‫چرا که خوشبختانه من در این فیلم با داشتن یک دوربین صادق‬ ‫توانسته ام به سوژه های مورد بحث بسیار نزدیک شوم‪ ،‬ما حدود‬ ‫پنج ماه در این مناطق رفت و امد داشتیم و سی جلسه تصاویر‬ ‫مستند ضبط کردیم‪.‬‬ ‫لوکیشن های متعددی در فیلمتان دیده می شود؟‬ ‫بله‪ ،‬مناطقی در مرکز و اطراف تهران‪ ،‬مانند شوش‪ ،‬خالزیل‪،‬‬ ‫اتوبان های کناری منطقه ‪ ،18‬حتی در برخی موارد کانال های‬ ‫فاضالب شــهری‪ ،‬در کل هرجایی که برای این افراد تبدیل به‬ ‫پاتق شده بود‪.‬‬ ‫تماشای این فیلم‪ ،‬برای کســانی که خودشان درگیر‬ ‫اعتیاد هستند در ایجاد انگیزه و تحول شان کارساز است؟‬ ‫تجربه ای داشتیم از نمایش این فیلم‪ ،‬در کمپ ترک اعتیاد‬ ‫بانوان‪ ،‬بازخورد این نمایش در میان این مخاطبان طوری بود‪،‬‬ ‫که خودمان هم به شدت تحت تاثیر قرار گرفتیم‪ .‬سکانس های‬ ‫نهایی این فیلم‪ ،‬تصاویری دارد که باعث شد‪ ،‬بانوان این مرکز به‬ ‫صورت دسته جمعی و بلند بلند گریه کنند‪ .‬با دیدن این صحنه‬ ‫من در ابتدا ناراحت شــدم از اینکه نکند این فیلم به زخم های‬ ‫کهنه این دوستان نمک پاشیده باشــد‪ ،‬اما در ادامه و با دیدن‬ ‫انرژی که در محیط اتفاق افتاد متوجه شــدم‪ ،‬فیلم هیچ کس‬ ‫منتظرت نیســت‪ ،‬تلنگری اســت برای معتادان که بخواهند‬ ‫شرایط را برای خودشان تغییر دهند‪.‬‬ ‫نمایش در میان مسئولین چطور؟ ایا به انها هم تلنگری‬ ‫زده است!‬ ‫بله خوشــبختانه‪ ،‬چند اتفاق مثبت هم تا بحال رقم خورده‬ ‫است‪ ،‬بطور مثال خانم سپیده علیزاده که همکاری دلسوزانه ای‬ ‫با ما در تهیه این فیلم داشتند‪ ،‬موفق به تمدید مجوز مرکز ترک‬ ‫اعتیاد خود نشده بود‪ ،‬که نمایش فیلم در وزارت دفاع مسبب‬ ‫شد‪ ،‬مشکل شان مرتفع شود‪.‬‬ ‫ازتجربیات خودتان بگویید‪ ،‬چند سال است که در حوزه‬ ‫مستند کار می کنید؟‬ ‫حدود ‪ 18‬سال است که اختصاصا در زمینه مستند فعالیت‬ ‫دارم و در این مدت حدود ‪ 60‬الی ‪ 70‬فیلم تولید کرده ام‪.‬‬ ‫با توجه بــه ســوابق کاری و حضــور موفق تان در‬ ‫جشــنواره های مختلف‪ ،‬دستاورد جشــنواره را برای‬ ‫هنرمندان چگونه ارزیابی می کنید؟‬ ‫جشــنواره ها پایه ریز اعتبار اثر و خالق اثر هســتند‪ ،‬عالوه‬ ‫بران‪ ،‬وجود رقابت برای هنرمند‪ ،‬انگیزه هایی ابتدایی را بوجود‬ ‫می اورد‪ ،‬اما هنرمند باید بداند که همه چیز جشنواره نیست‪،‬‬ ‫چرا که به هرحال برای اثاری که به مرحله نهایی نمی رســند‪،‬‬ صفحه 4 ‫پرونده‬ ‫ن حکومت و مردم‬ ‫سه شنبه ‪ 20‬دی‪ 1401‬شماره ‪1350‬‬ ‫‪5‬‬ ‫صحنه به وجد امده و همراه با ریتم فیلم دســت می زدند‪ ،‬در‬ ‫ادامه در اواخر فیلم هم‪ ،‬یک سکانس ترکیبی موسیقی و رقص‬ ‫مشابه سکانس اغازین دارم‪ ،‬اما این دوستان به قدری درگیر و‬ ‫تحت تاثیر مستند شده بودند که دیگر دست نزده و در سکوت‬ ‫به تماشا نشستند‪.‬‬ ‫ساختار مستند داستانی تک قصه است و یا همزمان‬ ‫چند روایت را پیش می برد؟‬ ‫این مستند‪ ،‬روایت موازی از داستان زندگی چند نفر است‪.‬‬ ‫که ضمن روایت کردن قصه های واقعی این افراد‪ ،‬راه حل ها و‬ ‫چالش های یک بیمار تا رسیدن اش به ترک و زندگی دوباره را به‬ ‫تصویر می کشد‪ ،‬این فیلم نشان می دهد ترک اعتیاد برای کسانی‬ ‫که در این سراشیبی به ته خط رســیده اند‪ ،‬هر قدر هم سخت‬ ‫اما با انگیزه و صبر زیاد شدنی اســت و بازگشت شان به کانون‬ ‫خانواده و جامعه امکان پذیر است‪ .‬مدت زمان فیلم ‪ 90‬دقیقه‬ ‫است‪ ،‬و حدود سی روز پیش تولید این کار زمان برد‪ .‬از اسفند‬ ‫سال ‪ 1399‬تا مرداد ماه ‪ 1400‬مشغول تدوین و فیلمبرداری‬ ‫همزمان این اثر بودیم‪ .‬تا اینکه در اذرماه سال گذشته فیلم در‬ ‫جشنواره حقیقت حضور یافت‪ .‬فیلم هیچ کس منتظرت نیست‪،‬‬ ‫سال گذشته با حضور در جشنواره حقیقت موفق به کسب جایزه‬ ‫داوران ناجی هنر شد‪ ،‬در چهلمین دوره جشنواره فجر حضور‬ ‫یافت‪ ،‬و با استقبال مخاطبان روبرو شد‪ ،.‬در جشنواره مسلمانان‬ ‫کازان روسیه حضور یافت و به تبع استقبال خوب در دانشگاه‬ ‫فدرال کازان نیز برای دانشجویان به نمایش درامد‪.‬‬ ‫منابع تحقیقاتی شما برای رســیدن به این سوژه و به‬ ‫تصویر کشیدن ان‪ ،‬چه بود؟‬ ‫مرکز تحقیقات شهرداری و تحقیقات میدانی که بیشترین‬ ‫امار درستی و صحت را داشتند‪ .‬ما در این کار از تجربیات بسیار‬ ‫ارزنده خانم علیزاده هم بسیار استفاده کردیم‪ ،‬که در این مستند‬ ‫سوژه اصلی ما بودند‪.‬‬ ‫امکان سرخوردگی وجود دارد‪ .‬اما اگر هنرمند بداند که به دنبال‬ ‫چیست؟ در هر شرایطی کار خودش را انجام می دهد‪.‬‬ ‫برخی هنرمندان که توسط جشنواره ها اعتبار کسب‬ ‫کرده و به جایگاه اجتماعی رســیده اند‪ ،‬درشرایط فعلی‬ ‫جشــنواره ها را تحریم و به تبع انان برخی تازه کارها که‬ ‫حضور در جشنواره سنگ محکی برای شروع فعالیت شان‬ ‫است نیز پا پس کشیده اند‪ ،‬چه صحبتی با تازه کارها دارید؟‬ ‫کار هنرمند‪ ،‬حرف زدن با ابزار هنر است‪ ،‬بیانیه صادر کردن و‬ ‫تحریم کردن به هنر و هنرمند لطمه می زند‪ ،‬من عضو کوچکی‬ ‫از جامعه مستند سازی ایران هستم و به چشم دیده ام که بازتاب‬ ‫ساخت اثر مستند در جامعه چقدر محسوس است‪ .‬مستندی‬ ‫که دغدغه های اجتماعی دارد‪ ،‬حتی بیشتر از سینمای داستانی‬ ‫توانسته بازگوی مرارت های انسانی در اجتماع باشد‪ .‬سینمای‬ ‫مستند‪ ،‬رابط دیالکتیکی موفقی بین حکومت و مردم است‪ .‬در‬ ‫حال حاضر در ایران حدود ‪ 2‬الی ‪ 3‬هزار نفر در این رسانه فعالیت‬ ‫می کنند و موفق شده اند اثار ارزشمند و کاربردی را در فضای‬ ‫رسانه نشر دهند‪ ،‬هنرمند در این شرایط چگونه می تواند با این‬ ‫دست بهانه ها از خود سلب مسئولیت کند‪.‬‬ ‫ارتباط گیری مخاطب عام با ســینمای مستند چگونه‬ ‫است؟‬ ‫شــاید دور از ذهن بیاید‪ ،‬اما خیلی خوب است‪ .‬اکران فیلم‬ ‫هیچ کس منتظرت نیســت‪ ،‬ســالن ‪ 500‬نفره را در مشهد با‬ ‫بلیط فروشــی پر می کرد‪ ،‬قرار ما بر ‪ 10‬روز اکــران بود که با‬ ‫توجه به استقبال تمدید شــد‪ ،‬در نهایت هم سینمادار پس از‬ ‫اکران با بنده تماس گرفته و تشکر کرد‪ .‬به غیر از این اکران‪ ،‬من‬ ‫بازخوردهای بهتری را در محافل دیگر هم دیده ام‪ ،‬نمونه واضح‬ ‫تر اینکه اشخاص کارتن خواب هم به تماشای این فیلم نشستند‪.‬‬ ‫در ابتدای فیلم‪ ،‬سکانسی ترکیبی از موسیقی و رقص دارم‪ ،‬یادم‬ ‫هست در هنگام نمایش این صحنه دوستان کارتن خواب با این‬ ‫ساخت این مستند‪ ،‬مستلزم همکاری ارگان های مرتبط‬ ‫و بیماران معتاد بود‪ ،‬این همکاری از هر دو سو چگونه بود؟‬ ‫خدا را شــکر خیلی خوب بــود‪ .‬من برای ســاخت این اثر‬ ‫موفق شــدم وارد مرکز ترک اعتیاد بانوان شوم‪ ،‬که ورود به ان‬ ‫ممنوعیت ها و محدودیت های خاص به خود را داشت‪ .‬از طرفی‬ ‫به پاتق های اصلی مواد هم رفتم و بــدون خط قرمز کارکردم‪.‬‬ ‫فیلم ما نیازی به نهادی مانند نیروی انتظامی نداشــت‪ ،‬ورود‬ ‫ما به مناطق غیرقابل ورود و اســیب دیده با همکاری و کمک‬ ‫خانم علیزاده اتفاق افتاد و از اعتماد و اطالعات او برای به تصویر‬ ‫کشیدن وقایع عینی این مناطق اســتفاده کردیم‪ .‬با این حال‬ ‫در طول کار‪ ،‬در چند گشت زنی به ما حمله شد‪ ،‬که تیم همراه‬ ‫توانســتند فضا را کنترل کنند‪ ،‬چند بار نزدیک بود دوربین ما‬ ‫را خرد کنند با وجودی که من تجربه مستندســازی در میان‬ ‫طالبان را هم دارم توانستم فضا را مدیریت کنم‪ .‬گاهی در حین‬ ‫تصویر برداری این مستند‪ ،‬با وقایع و فضاهای مواجه شدم که‬ ‫قابل توصیف نیست‪.‬‬ ‫هزینه های ساخت اثر را چگونه تامین کردید؟ ایا فیلم‬ ‫موفق به بازگشت سرمایه و یا سوددهی شده است؟‬ ‫این فیلم بسیار پرهزینه بود‪ ،‬به همین خاطر در مراحل اخر‬ ‫تولید اثر‪ ،‬با حوزه هنری وارد مذاکره شدیم‪ ،‬مسئولین حوزه با‬ ‫دیدن تصاویر اولیه فیلم‪ ،‬برای حمایت از فیلم ابراز تمایل کردند‪.‬‬ ‫بخشی از این حمایت ها مالی و در حین تولید بود و بخشی دیگر‬ ‫در اکران های بود‪ ،‬که ثمره ان هم این است که درحال حاضر این‬ ‫فیلم به شکل خوبی در سینماهای سراسر کشور اکران می شود‪.‬‬ ‫در مورد بازگشت سرمایه و سوددهی که پرسیدید‪ ،‬این اتفاق‬ ‫در اولویت های من نبود‪ ،‬من برای ساخت این اثر که دغدغه ام‬ ‫بود‪ ،‬از همه چیز گذشتم‪ .‬دیده شدن و اعتبار گرفتن فیلم برایم‬ ‫ارجحیت داشت‪ ،‬که خوشبختانه با کمک و همکاری بسیاری از‬ ‫دوستانی که شاید مجال نام بردن از تک تک انها در این مطلب‬ ‫نگنجد‪ ،‬اتفاق افتاد‪.‬‬ صفحه 5 ‫‪6‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫سه شنبه ‪ 20‬دی‪ 1401‬شماره ‪1350‬‬ ‫ثبت نام بخش بین الملل نمایشگاه کتاب اغاز شد‬ ‫ناشران‪ ،‬موسسات فرهنگی‪ ،‬نهادها‪ ،‬انجمن ها‪ ،‬تشکل های نشر‪ ،‬اژانس های ادبی و دیگر فعاالن فرهنگی‬ ‫حوزه بین الملل می توانند در بخش بین الملل «سی وچهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران»‬ ‫ثبت نام کنند‪ .‬ستاد برگزاری سی وچهارمین نمایشــگاه بین المللی کتاب تهران از عالقه مندان دعوت‬ ‫کرد از نوزدهم دی تا حداکثر پانزدهم اسفندماه ‪ ۱۴۰۱‬با مراجعه به پایگاه اینترنتی ‪ ketab.ir‬شرایط و‬ ‫ضوابط حضور در بخش بین الملل «سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران» را مطالعه و نسبت‬ ‫به ثبت نام اقدام کنند‪ .‬بخش بین المللی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران‪ ،‬محلی برای تعامالت بین المللی‬ ‫بین کشورها و ظرفیتی برای حوزه نشر کشور است‪/.‬صباخبر‬ ‫سالن نمایش مرکزی ساری افتتاح شد‬ ‫دبیر جشنواره منطقه ای تئاتر منطقه ‪ ۳‬کشور و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسالمی استان مازندران‬ ‫گفت‪ :‬افتتاح سالن بزرگ ساری‪ ،‬موجب رونق مضاعف در فعالیت های فرهنگی و هنری در این شهر خواهد‬ ‫شد‪ .‬حسین جوادی دبیر جشنواره تئاتر منطق ه ‪ ،۳‬درباره تجهیز سالن ها برای برگزاری این رویداد عنوان‬ ‫کرد‪ :‬در حال حاضر سه سالن میزبان جشنواره منطقه ای هستند‪ .‬اخیرا تاالر مرکزی که یک سالن بزرگ‬ ‫است‪ ،‬در ساری احیا شده که شاید ‪ ۲۰‬سال بود فعالیت خاصی نداشت‪ .‬دولت سیزدهم به ما کمک کرد و‬ ‫‪ ۵۰‬میلیارد تومان برای افتتاح این سالن اختصاص یافت‪ .‬او ادامه داد‪ .‬این سالن با ‪ ۶۱۰‬صندلی و معماری‬ ‫خاص خود در شمال کشور نظیر ندارد و میزبان اختتامیه این رویداد نیز خواهد بود‪/.‬صباخبر‬ ‫رقابت زنان خوشنویس در والدت حضرت زهرا(س)‬ ‫مراکز حوزه هنری استان ها به مناسبت میالد فاطمه زهرا(س) مسابقه خوشنویسی ویژه بانوان را‬ ‫برگزار خواهند کرد‪ .‬حوزه هنری استان قزوین به مناسبت میالد حضرت فاطمه(س) برنامه ای با عنوان‬ ‫«مشق مادر» را ویژه بانوان خوشنویس برنامه ریزی کرده که ‪ ۲۳‬دی ماه در مراکز حوزه هنری تمامی‬ ‫ی کشور برگزار خواهد شد‪.‬‬ ‫استان ها ‬ ‫بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است بانوان خوشــنویس با حضور در مراکز حوزه هنری‬ ‫استان های کشور‪ ،‬در روز جمعه ‪ ۲۳‬دی ماه از ســاعت ‪ ۱۵‬تا ‪ ۱۹‬به بداهه نویسی و مرثیه نویسی القاب‬ ‫حضرت زهرا (س)‪ ،‬ایات و اشعار با موضوع مقام زن و مادر بپردازند‪.‬‬ ‫به گفته محمدرضا امامقلی‪ ،‬رییس حوزه هنری استان قزوین‪ ،‬فقط اثاری در بخش داوری جشنواره‬ ‫شرکت داده می شوند که در زمان برگزاری رویداد به صورت حضوری تولید شده و برچسب مشخصات‬ ‫هنرمند‪ ،‬پشت اثر الصاق شده باشد‪.‬‬ ‫اثار تولیدی پس از جمع اوری توسط حوزه هنری استان‪ ،‬مهر و موم شده و بالفاصله برای داوری به‬ ‫دبیرخانه جشنواره ارسال خواهند شد و در این راستا اثار فاقد برچسب و اثاری که هنرمندان شخصا‬ ‫اقدام به ارسال انها کنند‪ ،‬پذیرفته نخواهد شد‪.‬‬ ‫وی با بیان اینکه هنرمندان می توانند با همراه داشــتن ابــزار کار‪ ،‬اثار خــود را در ابعاد و تکنیک‬ ‫دلخواه خلق کنند‪ ،‬افزود‪ :‬اســتفاده از رنگ مرکب‪ ،‬رنگ کاغذ‪ ،‬جنس کاغذ و انتخاب دانگ قلم برای‬ ‫شرکت کنندگان در این مسابقه اختیاری است‪ .‬بر اساس ضوابط تعیین شده‪ ،‬اثار دریافتی عودت داده‬ ‫نمی شود و شرکت در این رویداد به منزله پذیرش قوانین جشنواره است‪.‬‬ ‫اثار برتر مسابقه بداهه نویسی بانوان خوشنویس کشور پس از ارزیابی در قالب مراسم اختتامیه ویژه‬ ‫برنامه «مشق مادر» که ‪ ۶‬بهمن ماه در حوزه هنری قزوین برگزار می شود‪ ،‬معرفی خواهند شد‪.‬‬ ‫در ایین اختتامیه «مشق مادر» ‪ ۱۵‬هنرمند برتر از جایزه ‪ ۵۰‬میلیون ریالی و ‪ ۱۰۰‬هنرمند منتخب‬ ‫از جایزه نقدی ‪ ۵‬میلیون ریالی برخوردار خواهند شد‪/.‬ایسنا‬ ‫محوطه های باستانی«چم شیر» زیر اب می رود‬ ‫کار باستان شناســان در سد «چم شیر» تمام شــد‪ .‬سد قرار است‬ ‫تا هفته اینده ابگیری شود‪ .‬باستان شناســان پس از ‪ ۴۰‬روز کاوش‬ ‫می گویند دو سکه مسی ایلخانی فاخرترین اثری بوده که یافته اند‪.‬‬ ‫با وجود اعالم مخالفت صریح رییس سازمان محیط زیست و معاون‬ ‫میراث فرهنگی در هفته های اخیر با ابگیری ســد «چم شــیر» ‪ ،‬اما‬ ‫محمدرضا فاضل‪ ،‬معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گفت که این‬ ‫سد با مجوز هیات دولت و سازمان های میراث فرهنگی و محیط زیست‬ ‫ساخته شده است‪.‬‬ ‫درحالی که شمارش معکوس برای ابگیری در سد چم شیر اغاز شده‬ ‫و زمانی تا غرق شدن محوطه های باستانی باقی نمانده است‪ ،‬فاضل در‬ ‫جمع خبرنگاران به بازخوانی مجوزهایی که در اواخر دهه هشتاد و اوایل‬ ‫دهه نود از سوی دو سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی داده شده‬ ‫است پرداخت و یاداور شد‪ :‬نزدیک به ‪ ۳۰‬سال است که کار مطالعاتی‬ ‫در این منطقه انجام شده است‪/.‬ایسنا‬ ‫اعتبار برای مرمت ابنیه تاریخی نبود‬ ‫رئیــس اداره میراث فرهنگی‪ ،‬صنایع دســتی و گردشــگری‬ ‫شهرستان تیران و کرون‪ ،‬گفت‪ :‬امسال هیچ اعتبار ملی و استانی‬ ‫نداشته ایم و تنها از اعتبارات سفر رئیس جمهور ‪ ۶۰۰‬میلیون تومان‬ ‫برای مرمت اثار تاریخی اختصاص یافته است‪.‬‬ ‫محسن مظاهری‪ ،‬اظهار کرد‪ :‬اعتبارات تخصیصی برای مرمت‬ ‫اثار تاریخی به هیچ وجه کافی نیست‪ ،‬به طوری که امسال تنها ‪۶۰۰‬‬ ‫میلیون تومان برای مرمت قلعه قمیشلو در نظر گرفته شد‪ ،‬در حالی‬ ‫که برای مرمت این بنا نزدیک به ‪ ۲‬میلیارد تومان اعتبار نیاز است‪.‬‬ ‫وی با بیان اینکه مرمت اثار تاریخی در شهرستان تیران و کرون‬ ‫منحصر به قلعه قمیشلو نمی شود‪ ،‬گفت‪ :‬امسال مقرر شده بود از‬ ‫اعتبارات سفر رئیس جمهور ‪ ۱۱‬میلیارد تومان برای مرمت این اثار‬ ‫تخصیص یابد‪ .‬بسیاری از اثار تاریخی شهرستان که نیاز به مرمت‬ ‫اساسی دارند و ثبت ملی هم هستند به تدریج و با بارش باران دچار‬ ‫تخریب هایی شده اند‪/.‬ایسنا‬ ‫جواهراتی به قدمت چند هزار سال‬ ‫مصریان باستان به زیوراالت شخصی عالقه زیادی داشته و بیشتر‬ ‫ان ها از انواع جواهرات استفاده می کرده اند‪.‬‬ ‫بیشتر طالی مورد اســتفاده در مصر باستان از منطقه «صحرای‬ ‫شرقی»‪ ،‬منطقه کوهستانی بین نیل و دریای سرخ به دست می امد‪.‬‬ ‫بر اساس اسناد موجود‪ ،‬حداقل ‪ ۱۳۰۰‬معدن فعال در دوران باستان‬ ‫وجود داشته است و یک تشکیالت پیچیده تولید طال و طالسازی در‬ ‫سواحل نیل گسترش یافته بود‪.‬‬ ‫اشاره به استفاده از طال در نوشته های دودمان اول بین سال های‬ ‫‪ ۲۹۲۵‬تا ‪ ۲۷۷۵‬قبل از میالد وجود داشت‪ ،‬با این حال‪ ،‬مصریان دوران‬ ‫«پیش از دودمانی مصر» بین سال های ‪ ۴۰۰۰‬قبل از میالد تا ‪۳۰۰۱‬‬ ‫قبل از میالد طال استخراج می کردند‪ .‬مصریان باستان‪ ،‬معتقد بودند‬ ‫که طال یک فلز الهی و بخشی از خدای «رع» است‪ .‬در ابتدا‪ ،‬استفاده از‬ ‫طال مختص پادشاهان و افراد سلطنتی بود‪ ،‬اما به مرور زمان به کاهنان‬ ‫و اشراف زادگان نیز گسترش یافت‪/.‬ایسنا‬ صفحه 6 ‫سه شنبه ‪ 20‬دی‪ 1401‬شماره ‪1350‬‬ ‫خرب فرهنگ و هرن‬ ‫اعالم زمان بندی برگزاری دوساالنه ملی نگارگری ایران‬ ‫گاه شمار جدید برگزاری یازدهمین دوساالنه ملی نگارگری ایران از سوی دبیرخانه این رویداد هنری‬ ‫اعالم شد‪ .‬طبق گاه شمار جدید‪ ،‬زمان انتخاب اولیه اثار ‪ ۱۹‬دی‪ ،‬موعد اعالم نتایج اولیه ‪ ۲۴‬دی‪ ،‬تاریخ‬ ‫دریافت اصل اثار ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۴‬بهمن‪ ،‬زمان انتخاب نهایی اثار ‪ ۶‬اسفند‪ ،‬هنگام اماده سازی نمایشگاه‪ ،‬چیدمان‬ ‫و نصب اثار ‪ ۳۰‬بهمن تا ‪ ۱۱‬اسفند و زمان اعالم نتایج نهایی ‪ ۹‬اسفند ‪ ۱۴۰۱‬خواهد بود‪ .‬همچنین موعد‬ ‫افتتاح نمایشگاه اثار منتخب این رویداد هنری‪ ،‬جمعه ‪ ۱۲‬اسفند در فرهنگستان هنر‪ ،‬موسسه فرهنگی‬ ‫هنری صبا و ائین اختتامیه‪ ،‬جمعه ‪ ۲۵‬فروردین ‪ ۱۴۰۲‬برگزار می شود‪ .‬یازدهمین دوساالنه ملی نگارگری‬ ‫ایران‪ ،‬به منظور توسعه و اعتالی جایگاه نگارگری در ایران معاصر‪ ،‬برگزار می شود‪/ .‬مهر‬ ‫یکی از تهیه کنندگان شناخته شده حوزه موسیقی با اشاره‬ ‫به تعطیلی چهار ماهه کنسرت ها از شرایط نابسامان بسیاری از‬ ‫نوازندگان و هنرمندان فعال موسیقی‪ ،‬در زمینه مسائل معیشتی‬ ‫سخنگفت‪.‬محمدحسینتوتونچیانتهیه کنندهموسیقی‪،‬ضمن‬ ‫اشاره به شرایط نامســاعد حاکم بر فرایند تولید و عرضه اثار‬ ‫موسیقایی در ماه های اخیر به ویژه در حوزه کنسرت ها توضیح‬ ‫داد‪ :‬متاسفانه به دلیل شرایطی که طی این ماه ها در جامعه حاکم‬ ‫شده است‪ ،‬فضای مناسبی برای برگزاری کنسرت وجود ندارد‪.‬‬ ‫موضوعی که باعث شده بسیاری از فعاالن این حوزه در گونه های‬ ‫مختلف با مشکالت اقتصادی بسیار زیادی مواجه شوند و مسائل‬ ‫معیشــتی انها با چالش های زیادی روبه رو شده است‪ .‬این در‬ ‫حالی است که در بحبوحه التهابات و اتفاقاتی که شاهد بودیم‬ ‫طیف زیادی از مشاغل همچنان به کار مشغولند و روند طبیعی‬ ‫شغلی خود را طی می کنند‪ .‬در حالی که اهالی موسیقی به دلیل‬ ‫حرف و حدیث هایی که در این زمینه به انها نسبت داده می شود‬ ‫نمی توانند کنسرت یا برنامه زنده ای داشته باشند‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬روی صحبت من با ان دسته از افرادی است که به‬ ‫هنرمندان برای ادامه روند شغلی خود‪ ،‬اعتراض می کنند‪ .‬ایا‬ ‫این صحیح است که بسیاری از افراد که به عنوان معترض به این‬ ‫‪7‬‬ ‫وظیفه هنرمند هنرهای نمایشی‪ ،‬این روزها چیست؟‬ ‫دومین نشست از سلسله نشست های بازیابی با عنوان «مداخله هنرمند هنرهای نمایشی در صورت بندی‬ ‫امروز و فردا» در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود‪ .‬در این نشست که فردا ‪ ۲۱‬دی ‪ ۱۴۰۱‬ساعت ‪۱۷:۳۰‬‬ ‫در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران برگزار می شود‪ ،‬علی شمس و سیاوش پاکراه هر دو کارگردان‬ ‫تئاتر سخنرانی خواهند کرد‪ .‬در این نشست ها‪ ،‬منظور از «بازیابی» نه بازگشت به روال گذشته که تالشی است‬ ‫برای احضار ملموس قدرت رهایی بخش هنر و هنرمندان‪ .‬از پس تجربه سه ماه گذشته حاال باید در پی ایجاد‬ ‫تغییرات مورد مطالبه هنرمندان در نهادهای هنری باشیم‪ .‬مخصوصاً به این جهت که ساز و کار دریافت مجوز‬ ‫برای اغاز هر فعالیت هنری از نظر بسیاری از هنرمندان دیگر منسوخ و غیرقابل اجراست‪/.‬مهر‬ ‫انصافیکهنیست!‬ ‫و ان‪ ،‬انواع و اقسام واژه های نادرست را در فضای مجازی نثار‬ ‫می کنند‪ ،‬خودشان به راحتی فعالیت شغلی شان را انجام دهند و‬ ‫به بسیاری از هنرمندان شریف حوزه موسیقی که محل درامدی‬ ‫غیر از موسیقی ندارند‪ ،‬می گویند باید کار خود را تعطیل کنید؟‬ ‫بله من این را می پذیرم که اکنون شرایط اجتماعی ما در وضعیت‬ ‫عادی نیست‪ .‬اما این هم قضاوت عادالنه ای نیست که خودمان‬ ‫ســرکار برویم و فقط به اهالی موســیقی بگوییم‪ :‬شما خیلی‬ ‫بیجا می کنید‪ ،‬فعالیت هنری دارید! این تهیه کننده موسیقی‬ ‫تصریح کرد‪ :‬طی ماه هایی که گذشت اظهار نظرهای متفاوتی از‬ ‫سوی بسیاری از هنرمندان فعال حوزه موسیقی درباره برگزار‬ ‫شدن یا نشدن کنسرت ها مطرح شد که هر کدام می تواند در‬ ‫چارچوب محتوایی خود مورد بررسی بیشتری قرار گیرد‪ .‬اما‬ ‫انچه امروز درباره تعطیلی و بحران کنســرت ها از ان صحبت‬ ‫می کنم فقط متوجه قشر تهیه کنندگان و خوانندگان نیست که‬ ‫از لحاظ تراز مالی وضعیت مناسب تری نسبت به دیگر مشاغل‬ ‫موســیقایی دارند‪ .‬انچه می گویم متمرکز بر یک نفر و دو نفر‬ ‫نیست‪ ،‬انچه امروز از ان حرف می زنم متوجه بیش از چندصد‬ ‫نفر از هنرمندانی است که شغلی غیر از موسیقی ندارند و هرکدام‬ ‫تامین کننده مالی خانواده های خود هستند‪ .‬انها در این مدت به‬ ‫طور کامل بی شغل شده اند و من اطالع دارم که بسیاری از انها‬ ‫ساز خود را به فروش گذاشته اند‪ .‬توتونچیان در بخش دیگری از‬ ‫صحبت های خود گفت‪ :‬بحث درباره از سرگیری اجراهای زنده‬ ‫موسیقی دربرگیرنده نکات پیچیده و مهمی است که باید روی‬ ‫ان تحلیل های زیادی انجام داد‪ .‬اما با توجه به فراگیری دو سال‬ ‫و نیمه کرونا و تعطیلی کنســرت ها در این ایام و توقف دوباره‬ ‫این اجراها پس از التهابات و اتفاقات اخیر‪ ،‬قشر فعال موسیقی‬ ‫را عم ً‬ ‫ال از فرایند اقتصادی و شغلی خود به حاشیه رانده است‪.‬‬ ‫این هم خارج از انصاف است که هر قشری اکنون در حال فعالیت‬ ‫است‪ ،‬در یک قضاوت ناعادالنه به موزیسین ها بگوید که شما‬ ‫نباید کار کنید‪ .‬وی در پایان صحبت های خود توضیح داد‪ :‬من‬ ‫منکر اعتراض و انتقاد نیستم‪ .‬اما اگر انتقاد می کنیم‪ ،‬اگر اعتراض‬ ‫می کنیم قبل از هر چیز ابتدا در خودمان دنبال عدل و انصاف‬ ‫باشیم و کمی واقع بینانه به ماجرا نگاه کنیم و با درنظر گرفتن همه‬ ‫مالحظاتی که در این زمینه وجود دارد شرایطی را فراهم کنیم‬ ‫که هنرمندان فعال در حوزه موسیقی نیز فرصتی برای کار داشته‬ ‫باشند‪ .‬شرایطی که قطع ًا دربرگیرنده نکات و مالحظات فراوانی‬ ‫است ولی هرچه هست می بایست موجب ایجاد شرایط بهتری‬ ‫برای این هنرمندان شریف باشد‪/.‬مهر‬ صفحه 7 ‫لطفی‪ ،‬شیدای سرای امید‬ ‫صاحب امتیاز‪ :‬موسسه فرهنگی هنری وصف صبا‬ ‫مدیر مسئول و سردبیر‪ :‬محمدرضا شفیعی‬ ‫‪www.rooznamehsaba.com‬‬ ‫‪rooznamehsaba‬‬ ‫تهران ‪ -‬خیابان ایت اهلل مدنی ‪ -‬کوچه خجسته منش ‪ -‬پالک ‪5‬‬ ‫تلفن‪ 77582422 -6 :‬فکس‪77548245 :‬‬ ‫چاپ‪ :‬موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران‬ ‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‬ ‫هنرمند پرده نشین موسیقی ایران‬ ‫فرهومند ناظریان ‪ -‬موسیقی پشت پرده غم انگیزی‬ ‫دارد‪ ،‬مردم معموال وقتی یــک اهنگ گوش می دهند‪ ،‬تنها‬ ‫خواننده ان را به یاد می سپارند‪ ،‬به یاد سپردن خالقان این‬ ‫اثار از جمله اهنگســاز و نوازندگان و گاها شاعران و ترانه‬ ‫سرای یک اثر معموال در پشت پرده صحنه باقی می ماند‪.‬‬ ‫اما پس از گذشت زمان و ماندگار شدن یک اثر موسیقایی‬ ‫بعد از بارها و بارها شنیده شدن در دوره های مختلف‪ ،‬کم کم‬ ‫نام اهنگ ساز اثر و نوازندگان هم به میان می اید‪ .‬شاید این‬ ‫گروه پرده نشین را خیلی دیر و حتی شاید پس از مرگ شان‬ ‫بشناسیم‪.‬‬ ‫پرده نشــینانی که قبل از دیده شــدن‪ ،‬شنیده شده اند‪.‬‬ ‫محمدرضــا لطفی از وادی پرده نشــین موســیقی ایرانی‬ ‫اســت‪ .‬همه ما بارهــا از تک نوازی های تار و ســه تار او در‬ ‫موســیقی ســنتی ایران لذت برده ایم‪ ،‬با کمــی درنگ در‬ ‫البوم های ماندگار موســیقی ســنتی‪ ،‬نام او را دوشادوش‬ ‫اســتادان برحق موسیقی برجســته ایران زمین چون تاج‬ ‫اصفهانی‪ ،‬غالمحســین بنان‪ ،‬محمدرضا شجریان و شهرام‬ ‫ناظری می بینیم‪ .‬لطفی در ‪ ۲۳‬سالگی پس از اینکه تمامی‬ ‫اموزش های ردیف‪ِ ،‬رنگ ها و ضربی های ایرانی را اموخت‪،‬‬ ‫موســیقی ایرانی را رها و به سراغ موسیقی کالسیک غربی‬ ‫رفت و مدت ها به فعالیت در زمینه موسیقی کالسیک غربی‬ ‫و نوازندگی ویولن پرداخت‪ .‬تــا اینکه پس از مدتی یک روز‬ ‫چشم اش به ســه تاری افتاد که روی دیوار اتاق اویزان بود‪.‬‬ ‫از روی دل تنگی ساز را برداشــته و به نواختن مشغول شد‪،‬‬ ‫به گفته خودش«همین که دو ناخن به ان زدم‪ ،‬اشــک از‬ ‫چشمانم سرازیر شد‪ .‬دریافتم‪ ،‬موسیقی غرب چنین حالتی‬ ‫را هیچ وقت به من نمی دهد‪».‬‬ ‫پس از این اتفاق‪ ،‬لطفی تصمیم گرفت که تنها به موسیقی‬ ‫ایرانی بپردازد‪.‬‬ ‫‪ 17‬دی ماه‪ ،‬سال ‪ 1325‬زاد روز تولد ریش سفید موسیقی ایران‪،‬‬ ‫محمدرضا لطفی است‪ ،‬هنرمندی از خطه گرگان که معلم زاده بود‪،‬‬ ‫لطفی پس از اتمام تحصیالت عمومی اش در گرگان‪ ،‬به تهران امد تا‬ ‫ساز سه تار را فرا بگیرد‪ ،‬سازی که تاپایان عمر مونس او شد و کل زندگی‬ ‫لطفی را فراگرفت‪ .‬در هنرســتان بود که به دعوت حســین دهلوی‬ ‫در ارکستر صبا در ردیف نوازنده ســه تار درخشید‪ ،‬و جایزه نخست‬ ‫موســیقی دانان جوان را کسب کرد‪ .‬در ســال ‪ 1350‬رادیو از طریق‬ ‫ازمون ورودی پذیرش نیرو می کرد‪ ،‬مسئول ان وقت رادیو هوشنگ‬ ‫ابتهاج بود‪ ،‬لطفی بدون شرکت در ازمون‪ ،‬تصنیفی را که برپایه یکی از‬ ‫اشعار موالنا ساخته بود‪ ،‬برای ابتهاج برد که ماحصل ان «گل های تازه‬ ‫شماره ‪ »۱۲۶‬شد که از رادیو پخش شد‪ .‬درهمان زمان ابتهاج از رادیو‬ ‫بودجه ای جداگانه برای ترویج و اشاعه موسیقی ایران‪ ،‬دریافت کرد و‬ ‫گروه شیدا را تشکیل داد‪ ،‬این گروه زیر نظر لطفی با نوازندگان برجسته‬ ‫ان دوران به بازافرینی ساخته های گذشتگان پرداختند‪ .‬تک نوازی های‬ ‫لطفی عالوه بر مخاطبان خاص موسیقی سنتی‪ ،‬توجه طیف وسیعی‬ ‫از مخاطبان عام را نیز به خود جلب کرد‪.‬‬ ‫دلیل این جذابیت اجــرای قاعده مند بود که بــا حذف بزک های‬ ‫ظاهری معمول ان روزها‪ ،‬عمق و جوهر ذاتی موسیقی ایران را متجلی‬ ‫می کرد‪ .‬پیش از اینکه لطفی ساز دف را وارد موسیقی ایرانی کند‪ ،‬عم ً‬ ‫ال‬ ‫بیکار بوده است‪ .‬در ان دوره‪ ،‬این ســاز تنها در کردستان و خانقاه ها‬ ‫نواخته می شد و برای اکثر ایرانیان ناشناخته بود؛ چرا که کردها معتقد‬ ‫بودند این ساز را نباید برای نامحرم نواخت‪ .‬لطفی در کردستان با این‬ ‫ساز اشنا شد و خودش شخصاً نوازندگی با دف را اموخت‪ ،‬و موفق شد‬ ‫سلحشوری موجود در جنس صدا و ریتم دف را در فرم های مختلف‬ ‫موسیقی سنتی وارد کند‪ .‬در ســال ‪ 1356‬لطفی به نشان اعتراض به‬ ‫وقایع ‪ ۱۷‬شهریور اعالم کرد که به عنوان یک موسیقی دان نمی تواند‬ ‫در رادیویی که پایگاه نیروهای مسلح شده کار کند و به همین خاطر‬ ‫از رادیو استعفا داد‪ .‬ابتهاج که معتقد بود اگر لطفی به تنهایی استعفا‬ ‫دهد می تواند برایش خطرناک باشد و امکان دارد وی را بازداشت کنند‬ ‫از تمامی اعضای گروه شیدا خواست که همه با هم استعفا دهند‪ .‬نامه‬ ‫استعفای گروه شیدا با دست خط محمدرضا شجریان نوشته شد و یک‬ ‫روز پس از ان برای مدیر عامل رادیو و تلویزیون وقت فرستاده شد‪ .‬از‬ ‫ان پس گروه شیدا به همراه گروه عارف‪ ،‬به صورت مستقل به فعالیت‬ ‫خود در زیرزمین منزل لطفی ادامه داد و به اجرا و ضبط ســرودهای‬ ‫انقالبی ضدپهلــوی پرداختند‪ .‬مدتی بعد با اضافه شــدن نوازندگان‬ ‫دیگر به این گروه‪ ،‬هوشنگ ابتهاج ســاختمان سه طبقه بزرگی را با‬ ‫نام «کانون چاووش» به این گروه ها اختصاص و مدیریت ان را بر‬ ‫عهده گرفت‪ .‬لطفی‬ ‫نیز رئیــس هیئت‬ ‫امنا کانو ن چاووش‬ ‫و مدیریــت ان‬ ‫نیــز بــه حســین‬ ‫علیــزاده محول شــد‪.‬‬ ‫اثــار کانون چــاووش از جایــگاه اجتماعی‬ ‫و سیاســی مهمی بهره مند بودنــد و همچنین از‬ ‫دیدگاه موسیقایی‪ ،‬تحول و پیشرفت مهمی در زمینه‬ ‫موسیقی ســنتی ایران به وجود اوردند که تاثیر مهمی‬ ‫در ســبک و شــیوه اجرایی (چه نوازندگی چه خوانندگی)‬ ‫موسیقی سنتی ایرانی گذاشــتند‪ .‬سال های پربار زیادی‬ ‫بر این هنرمند پیشکسوت و دوستان‬ ‫همراهش گذشــت تا اینکه‪ ،‬طی سیاســت گذاری های فرهنگی در‬ ‫ل ‪ 1363‬نوازندگی و کار و بار موسیقی در ایران بسیار محدود شد‪.‬‬ ‫سا ‬ ‫مسئله ای که از تاب و تحمل محمدرضا لطفی خارج بود و او را مجبور‬ ‫به ترک وطن کرد‪ .‬او پس از خروج اش از ایران‪ ،‬با حســین علیزاده در‬ ‫ارتباطی نزدیک بود و با او به دونوازی می پرداخت‪ .‬حســین علیزاده‬ ‫این دونوازی ها را به دلیل حس مشترکی که ان دو با بیانی متفاوت در‬ ‫اجراهای شان داشتند‪ ،‬اجراهایی منقلب کننده می داند‪ .‬لطفی در سال‬ ‫‪ ۱۳۶۵‬در امریکا اقامت گزید‪.‬‬ ‫او در طول این سال ها‪ ،‬عالوه بر کنســرت های متعدد در سراسر‬ ‫امریکا‪ ،‬موسسه فرهنگی و هنری «اوای شیدا» را در واشینگتن بنیان‬ ‫نهاد و شــعبه های دیگر ان را در شــهرهای مختلف جهان از جمله‬ ‫پاریس‪ ،‬زوریخ و ژنو بازگشایی کرد‪ .‬ســرانجام پس از فروکش شدن‬ ‫محدودیت ها در ســال ‪ ۱۳۸۵‬به ایران بازگشت و موسسه فرهنگی و‬ ‫هنری اوای شیدا و بانوان شــیدا را‪ ،‬راه اندازی کرد‪ .‬در اوایل دهه ‪70‬‬ ‫کتابی تحت عنوان کتاب «سال شیدا» به کوشش محمدرضا لطفی‬ ‫چاپ شد‪ .‬که موضوع ان مقاالت گرداوری شده به قلم موسیقیدان های‬ ‫ایرانی و همچنین مقاالت ترجمه شده در باب موسیقی بود‪ .‬محمدرضا‬ ‫لطفی؛ ردیف دان‪ ،‬موســیقی دان‪ ،‬اهنگ ســاز‪ ،‬نوازنده برجسته تار و‬ ‫سه تار و کمانچه همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی‬ ‫و از چهره های تاثیرگذار موســیقی ایرانی بود که با خلق اثاری چون‬ ‫«ایران ای سرای امید»‪« ،‬کاروان شهید»‪« ،‬برادر بی قراره» و «عشق‬ ‫داند» به میان توده مردم راه یافت‪ .‬لطفی بنیان گذار کانون فرهنگی و‬ ‫هنری چاووش‪ ،‬گروه شیدا و مکتب خانه میرزا عبداهلل بود و هنرمندان‬ ‫بســیاری از جمله مجید درخشــانی‪ ،‬صدیق تعریف‪ ،‬حمید متبسم‬ ‫و حســین بهروزی نیا را تربیت کرد‪ .‬صبح روز ‪ 14‬اردیبهشــت سال‬ ‫‪ 1393‬محوطه تاالر وحدت و خیابان استاد شهریار مملو ازجمعیت بود‪،‬‬ ‫جمعیتی که با پخش قطعه موسیقی ایران‪ ،‬ای سرای امید اثری ماندگار‬ ‫از لطفی با صدای شجریان هم خوانی می کردند‪ ،‬پیکر محمدرضا لطفی‬ ‫روی دوش دوست داران و شاگردان اش‪،‬‬ ‫از مقابل تاالر وحدت‪ ،‬به ســمت‬ ‫زادگاهــش گــرگان بدرقه‬ ‫شد‪ .‬روحش جاودان و‬ ‫یادش گرامی‬ صفحه 8

آخرین شماره های روزنامه صبا

روزنامه صبا 1796

روزنامه صبا 1796

شماره : 1796
تاریخ : 1403/10/12
روزنامه صبا 1795

روزنامه صبا 1795

شماره : 1795
تاریخ : 1403/10/11
روزنامه صبا 1794

روزنامه صبا 1794

شماره : 1794
تاریخ : 1403/10/10
روزنامه صبا 1793

روزنامه صبا 1793

شماره : 1793
تاریخ : 1403/10/09
روزنامه صبا 1792

روزنامه صبا 1792

شماره : 1792
تاریخ : 1403/10/08
روزنامه صبا 1791

روزنامه صبا 1791

شماره : 1791
تاریخ : 1403/10/05
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!